Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Χρόνια πολλά, Δημήτρη!

Posted by sarant στο 26 Οκτώβριος, 2015


Με μια δόση υπερβολής, (και) σήμερα γιορτάζει η μισή Ελλάδα: γιορτάζουνε οι Δήμητρες, γιορτάζουν οι Δημήτρηδες, γιορτάζει όμως κι η Θεσσαλονίκη -μεγάλη γιορτή λοιπόν, και είναι απορίας άξιο που δεν της είχα αφιερώσει άρθρο νωρίτερα, όπως τυχαίνει καμιά φορά (σπάνια όμως) να κάνω για ονόματα που γιορτάζουν (ας πούμε, πρόπερσι για τον Κώστα).

Σύμφωνα με την έρευνα για τα ελληνικά ονόματα, που έχει κάνει ο Χάρης Φουνταλής, ο Δημήτρης είναι το δεύτερο σε συχνότητα ελληνικό αντρικό όνομα, πίσω από τον Γιώργο που προηγείται με διαφορά. Βέβαια, αν προσέξετε τους αριθμούς, θα δείτε ότι Κώστας και Γιάννης ελάχιστα υπολείπονται -αν ήταν δρομείς θα χρειαζόταν φωτοφίνις. Η Δήμητρα, πάλι, χωρίς να είναι σπάνιο όνομα, υστερεί σαφώς σε συχνότητα -στη γυναικεία κατάταξη, βρίσκεται στη δέκατη θέση.

Κι όμως, η Δήμητρα γέννησε τον Δημήτρη, ή έστω τον Δημήτριο. Εδώ χρειάζονται εισαγωγικά στο ρήμα, αλλά το στοκ το έχουν εξαντλήσει οι εισαγωγικομανείς, που τα βάζουν και στα λάχανα. Φυσικά, κάποιες Δήμητρες έχουν γεννήσει Δημήτρηδες αλλά εγώ εννοώ τα ονόματα.

Εν αρχή ην η Δήμητρα λοιπόν, η μεγάλη θεά της γης και της καλλιέργειας, ιδίως της καλλιέργειας σιτηρών -από το ψωμί ξεκινάμε. Η Δήμητρα, Δημήτηρ και Δαμάτηρ στα πολύ αρχαία, όνομα αβέβαιας ετυμολογίας, που θα μπορούσε να προέρχεται από το «γη μήτηρ». Μεγάλη θεά, τα πιο μεγάλα μυστήρια της αρχαιότητας συνδέονταν μαζί της.

Και τα σιτηρά άλλωστε, τα λέμε δημητριακά επειδή είναι το δώρο της Δήμητρας. Αλλά και ο αγγλικός όρος, cereals, και αυτός ανάγεται, μέσω λατινικών, στη Ceres, τη θεά των Ρωμαίων που ήταν το αντίστοιχο της Δήμητρας. Ceres ή Δήμητρα λέγεται κι ένας πλανήτης-νάνος, ο μεγαλύτερος από τους αστεροειδείς. Και από τον νάνο πλανήτη πήρε το όνομά του το χημικό στοιχείο Δημήτριο, που ανήκει στις σπάνιες γαίες -όχι επειδή βρίσκεται στον πλανητάκο, αλλά επειδή ανακαλύφθηκε το 1803, δυο χρόνια μετά τον πλανήτη. Το σύμβολό του είναι Ce, από το Cerium.

Ο Δημήτριος αρχίζει εκεί που τελειώνει η Δήμητρα. Η ίδια η λέξη, δημήτριος, σημαίνει «ο σχετιζόμενος με τη Δήμητρα» και γρήγορα άρχισε να χρησιμοποιείται ως κύριο όνομα, με πιο επιφανή στην προχριστιανική εποχή τον Δημήτριο τον Πολιορκητή, στη σπάταλη εποχή των επιγόνων, στρατηγό προικισμένο που όμως πήρε το προσωνύμιό του από μια… αποτυχημένη πολιορκία και που ο Αθήναιος στους Δειπνοσοφιστές του έχει συγκεντρώσει γι΄αυτόν ένα σωρό σκαμπρόζικα ανέκδοτα και λογοπαίγνια, ακατάλληλα για ανηλίκους.

Αυτός ο Δημήτριος δεν άγιασε. Αν είναι τόσο συχνό το όνομα, το οφείλει στον μάρτυρα Δημήτριο, που μαρτύρησε στη Θεσσαλονίκη τον 4ο αιώνα και που έγινε πολιούχος της. Ο Δημήτριος αυτός λέγεται και Μυροβλύτης, και έτσι γράφεται αυτό το επίθετο, και όχι Μυροβλήτης όπως νόμιζα εγώ και πολλοί άλλοι (έχουμε γράψει και άρθρο προ πενταετίας). Ο άγιος Δημήτριος ήταν δημοφιλέστατος τον Μεσαίωνα, όπως κι ο Άι Γιώργης, αλλά μόνο στους ορθόδοξους, και γι’ αυτό το όνομα είναι μάλλον εξωτικό στη δυτική Ευρώπη, ενώ στα Βαλκάνια και γενικά στους ορθόδοξους λαούς της Ανατολικής Ευρώπης είναι πολύ συχνότερο.

Διότι βέβαια το Jimmy δεν είναι το αντίστοιχο του Δημήτρης στα αγγλικά, κι ας λέμε Τζίμηδες τους δικούς μας Δημήτρηδες -είναι το υποκοριστικό του James, του Ιάκωβου. Στα αγγλικά, το αντίστοιχο του Δημήτρη είναι το σπάνιο Demetri, όπως και το Dimitri στα γαλλικά. Οι ανατολικοί έχουν βέβαια Ντμίτρι, Ντιμίταρ, Ντουμίτρου κτλ. και από το ρώσικο υποκοριστικό Μίτια λέγεται ότι προέρχεται το αρχικό Μ. του ψευδώνυμου του Μ. Καραγάτση (Δημήτρη Ροδόπουλου).

Ο Δημήτρης έχει πολλά υποκοριστικά του ονόματός του. Δημήτρης λοιπόν, Δημητράκης, Δημητρός, Δήμος. Μίμης, όπως ο αξέχαστος πατέρας μου. Μήτσος, φυσικά, αλλά και Μήτσης (τα Μητσάρας και Μητσάκος δεν ξέρω να τα έχει χρησιμοποιήσει κανένας για να αποκαλείται έτσι). Μήτρος και Μητρούσης, Ντέμης και Ντίμης, Τζίμης, Τζιμάκος. Και ο πολυσήμαντος Τάκης. Η Δήμητρα έχει τη Δημητρούλα, τη Μιμή, τη Μίτση.

Δεν βρήκα κάποιον λαϊκό-διαλεκτικό τύπο (σαν τους πολλούς που υπάρχουν για τον Κώστα), αν ξέρετε εσείς συμπληρώστε. Να πούμε επίσης ότι ο Δήμος στις μέρες μας πιο πολύ είναι Δημοσθένης παρά Δημήτρης, ενώ ο Ντέμης Νικολαΐδης είναι Θεμιστοκλής. Επίσης, τον βιομήχανο Δημήτρη Γιαννακόπουλο που ασχολείται με τα διοικητικά του Παναθηναϊκού τον φωνάζουν Τράκη αλλά δεν ξέρω αν είναι πειραχτικό, ή ιδιωτικό υποκοριστικό ή αν λέγεται γενικότερα.

Ο αξέχαστος πατέρας μου, γεννημένος στη Μυτιλήνη, βαφτίστηκε Δημήτρης αλλά όλοι τον έλεγαν Μίμη, υποκοριστικό συχνότατο στο νησί, αν και λέγεται και σε πολλά άλλα μέρη. Για μας και για τους παλιούς του φίλους ήταν Μίμης, αλλά για τις νεότερες γνωριμίες Δημήτρης, εκτός αν γνωρίζονταν καλά στη συνέχεια. Όταν όμως δούλευε μαχόμενος μηχανικός, είχε τύχει ν’ακούσω να τον λένε και Μήτσο άνθρωποι της πιάτσας. Ο συγγραφέας Δημήτρης Ραβάνης είχε και το ψευδώνυμο Δήμος Ρεντής, αλλά για τους δικούς του ήταν Μίμης. Από την άλλη, ο Ψαθάς όταν έγραφε στα έντυπα της ΕΠΟΝ υπέγραφε Μίμης Ψαθάς ενώ στα άλλα του κείμενα Δημήτρης.

Ο Μήτσος λέγεται πολύ και σήμερα, όσο κι αν μπορώ να φανταστώ κάποιους να το θεωρούν μπας κλας. Οι δέκα μικροί Μήτσοι του Λαζόπουλου ήρθαν όταν ο τύπος είχε αρχίσει να χάνει σε συχνότητα, ενώ ο Μήτσος με το Κατινάκι του γελοιογράφου Διογ. Καμμένου είχε φτιαχτεί σε μια εποχή μητσικού μεσουρανήματος. Εννοείται ότι στις μέρες μας πολύ δύσκολα θα βρεθεί Μήτρος, όνομα οπλαρχηγών του 21. Ο τελευταίος Μήτρος που θυμάμαι να αποκαλείται έτσι ήταν ο Μήτρος Σουλιμιώτης, κομμουνιστής δήμαρχος της Αγίας Βαρβάρας επί τέσσερις τετραετίες αμέσως μετά τη μεταπολίτευση.

Αν κάνουμε το τεστ της διασημότητας κατά Γκουγκλ, οι διασημότεροι Δημήτρηδες είναι ο Χορν, ο Μητροπάνος και ο Μητρόπουλος (ο μουσικός). Από τους Μίμηδες, ο Ανδρουλάκης, ο Φωτόπουλος και ο Πλέσσας, ενώ από τους Μήτσους ο Κωστόπουλος (ο πρώην του ΚΚΕ). Δήμητρα η Γαλάνη και Μιμή όχι αυτή που σκεφτήκατε αλλά η Ντενίση.

Περιέργως, ο Δημήτρης δεν έχει αφήσει αποτύπωμα στη φρασεολογία μας. Μπορώ να σκεφτώ μόνο τη φρ. τα έκαναν τάτσι μίτσι κότσι, που λέγεται για όσους ενεργούν προσυνεννοημένα για να εξαπατήσουν κάποιον ή να πετύχουν αθέμιτο σκοπό, όπου (σύμφωνα με την επικρατέστερη θεωρία) οι τρεις λέξεις είναι αρβανίτικα υποκοριστικά (Τάτσης, Μήτσης και Κώτσης).

Ο Άγιος Δημήτριος, που τον αναφέραμε πιο πάνω, σημαδεύει και τον μήνα που γιορτάζει, αφού ένα από τα λαϊκά ονόματα του Οχτώβρη είναι «αγιοδημητριάτης». Αλλά «αγιοδημητριάτικα» λέγονται και τα χρυσάνθεμα, που αυτή την εποχή βγαίνουν. Παρεμπιπτόντως, μόνο δυο ουσιαστικά ή επίθετα έχει το λεξικό από αγίους: τα αγιοδημητριάτικα και τον αγιοβασιλιάτικο. Να αναφέρουμε και τον δήμο Αγίου Δημητρίου, που είναι το παλαιότερο Μπραχάμι. Έχουμε επίσης τη Δημητριάδα, την αρχαία πόλη στον Παγασητικό κόλπο, που πήρε το όνομά της από τον Δημήτριο τον Πολιορκητή που την ίδρυσε -στον Βόλο υπάρχει συνοικία «Νέα Δημητριάδα», ενώ το όνομα διατηρείται επίσης στην ονομασία της τοπικής μητρόπολης, που λέγεται Δημητριάδος και Αλμυρού (μητροπολίτης Δημητριάδος ήταν για πολλά χρόνια ο μετέπειτα αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος).

Από βιβλία με τον Δημήτρη στον τίτλο τους θα αναφέρω το «Η μάσκα του Δημήτριου» του Έρικ Άμπλερ, που έγινε και ταινία το 1944. Ο επώνυμος ήρωας είναι ένας τυχοδιώκτης ονόματι Δημήτριος Μακρόπουλος.

Από τραγούδια, ξεχωρίζω το «Δημήτρη μου Δημήτρη μου» του Ζαμπέτα, που το έχει τραγουδήσει (φυσικά) η Αλίκη Βουγιουκλάκη

αλλά υπάρχει και ο Δημητράκης, που δεν του πάει το πάχος, τραγούδι του Αττίκ που το ακούμε εδώ από τον Θέμη Ανδρεάδη.

Το ιστολόγιο εύχεται χρόνια πολλά σε όλες και όλους που γιορτάζουν, τον Δημήτρη, τον Ορεσίβιο (κρυπτοδημήτρης), τον Τζιμάκο και τους άλλους που σίγουρα ξεχνάω.

Advertisements

189 Σχόλια to “Χρόνια πολλά, Δημήτρη!”

  1. Neo Kid phone home said

    Xronia polla ston Mhtso Saravako, sto Mhtso Diamantidh, sto Dimitri Koutsoympa kai se olous tous Mhtsous kai Mhtsoules tou blog!

  2. Γς said

    >γιορτάζει όμως κι η Θεσσαλονίκη -μεγάλη γιορτή λοιπόν, και είναι απορίας άξιο που δεν της είχα αφιερώσει άρθρο νωρίτερα,

    cherchez la fille

  3. Νώντας Τσίγκας said

    Στην ιδιαίτερη πατρίδα μου [Δυτ. Μακεδονία] ο Δημήτρης φέρεται και με το όνομα Δημητρούλας. Ενώ σύζυγος του, καθώςς αυτή του συνωνύμου Τάκη καλείταιι «Τάκαινα» είναι φυσικα η Δημητρούλινα». Ο δε εξαμερικανισθείς Τζίμης συχνά λέγεται ανδροπρεπώς (;) Τζίμος.

  4. Παναγιώτης Κ. said

    Νικοκύρη, σε όλα τα ονόματα που παρέθεσες θέλω να προσθέσω και ένα ακόμα γιατί μου αρέσει να τον θυμάμαι.Είναι ο Μίμης Σουλιώτης.

  5. Παναγιώτης Κ. said

    Ούτε συ απ΄ο,τι φαίνεται άλλαξες ώρα.Ανεβάζεις το άρθρο ενωρίτερα. Καλό το βρίσκω!

    Το διαβάσατε; Ο Ερντογάν έδωσε εντολή να μην αλλάξει η ώρα στην Τουρκία μέχρι να γίνουν οι εκλογές 8 Νοεμβρίου!

  6. Γς said

    Γι αυτή τη Δήμητρα;

  7. Dimitar said

    Χρόνια πολλά και στον Димитър Бербатов που σκόραρε χθες, έστω και με αμφισβητούμενο πέναλτι.

  8. Maetsos said

    Μια αναφορα ισως να αξιζε και ο ηρωας του Σεξκπηρ «Ντεμετριους».
    Μου εχει τυχει εδω στα ξενα δυο τρεις φορες, να συστηθω ως Dimitris και μετα απο λιγο να με πουν Demetrious.
    Στην αρχη αναρωτιομουν μηπως ειχαν προσβαση στην ταυτοτητα μου, κι εβλεπαν το Dimitrios, αλλα με εναν που μιλησαμε, μου πε οτι υπαρχει ενας χαρακτηρας σε εργο του σεξπηρ. Τουλαχιστον ο ιδιος απο εκει ειχε μια πρωτη επαφη με το ονομα και θεωρησε οτι αυτο ειναι και το δικο μου.
    Οι υπολοιποι απλα μας περναν για Ρωσους!

  9. Γς said

    Α, να πάρω τηλέφωνο για τη γιορτή του τον αδελφό της κυράς μου, στο Μπόστον, Μασατσούσετ.
    Το Μίμη.

    Ετσι τον λένε κι εκεί.

    Ονομα κτηθέν στο ελληνικό πανεπιστήμιο.

    Χ.Ο, αλλά όχι Ελληνας κι ας μιλάει άπταιστα τά Ελληνικά και μαύρος κατάμαυρος του κερατά.

    Παντρεμένος με την πιο όμορφη φοιτήτριά μου την πατριώτισσά του Κατερίνα. Την άλλη, την αδελφή του, την πήρα εγώ.

    Κι ανησυχεί για την κρίση στην Ελλάδα και μόνο αμερικάνικα δέματα με γάλα σκόνη, ρύζι, ζαχαρη και τέτοια δεν μας έστειλε ακόμη

  10. Γς said

    7:

    Κι ο Ιωάννης

  11. Λ said

    Ο Δημητριανός και η Δημητριάνα είναι από άλλο άγιο;

  12. Λ said

    Γιορτάζει και ο Δ. Χριστόφιας

  13. sarant said

    Καλημέρα, καλή βδομάδα, χρόνια πολλά στους εορτάζοντες και ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    3: Δημητρούλας ή Δημητρούλιας;

    5: Είπαμε, τα μπερδεύω 🙂

    11: Αυτό για τον Δημητριανό είναι και δική μου απορία

  14. sarant said

    12 Στα Κυπριακά δεν έχετε κανένα ασυνήθιστο υποκοριστικό του Δημήτρη;

  15. Πέπε said

    Καλημέρα, χρόνια πολλά στους εορτάζοντες.

    Σχετικά με το Μήτσος έχω παρατηρήσει ότι ενώ οποιονδήποτε Δημήτρη μπορούμε, για οικειότητα και συντομία, να τον πούμε Μήτσο (ή και Μητσάκο / Μητσάρα), ελάχιστοι είναι αυτοί που λέγονται κανονικά Μήτσοι – δηλαδή και για τη μάνα τους και για τους φίλους τους και για τη γυναίκα τους και για τη δουλειά και για τη δημόσια υπογραφή τους κλπ..

    Όσο για το Μίμης, νομίζω ότι ανήκει στις μόδες μιας γενιάς που κοντεύει να μας εγκαταλείψει. Όσους έχω γνωρίσει, αν ζουν ακόμα, είναι πολύ μεγάλοι. Την ίδια πορεία ακολουθεί και ο Τάκης, όπως και η Τούλα (την αναφέραμε αλήθεια;), με μια απόσταση όμως.

  16. sarant said

    15: Ο Τάκης και η Τούλα είναι πολυσυλλεκτικοί, από πολλά ονόματα. Αλλά για τον Μίμη δεν έχεις άδικο, όπως επίσης για τον ρόλο του Μήτσου, όπου λίγοι είναι όσοι υπογράφουν με αυτή τη μορφή του ονόματος.

    Πάντως, βρίσκω έναν Μήτσο στην ενεργό δράση και του βγάζω το καπέλο. Μήτσος Μπιλάλης, επίκουρος καθηγητής στο ΠανΘεσσαλίας, Χρόνια του πολλά!
    http://www.ha.uth.gr/index.php?page=faculty.display&a=mbilalis

  17. Reblogged στις Michael Christoforou Trimithiotis Gerolakkos Cyprus.

  18. Νώντας Τσίγκας said

    sarant said #3: Δημητρούλας ή Δημητρούλιας;#

    Όσον αφορά τα καθ’ ημας: σαφέστατα Δημητρούλας.
    [τώρα που το σκέφτομαι πρέπει αυτό να μας να έρχεται σερνικοποιημένο απο το (θηλ.) «Δημητρούλα» («Δημητρούλα μου γειά σου» ,» Γεια σου Δημητρούλα τρούλα τρούλα, γεια σου Δημητρούλα πάρε με, και στην αγκαλιά σου αγκαλιά σου αγκαλιά σου
    άνοιξε και βάλε μεεεεε…..»]

  19. Λ said

    14. Τον παππού μου τον έλεγαν Δημήτρη, τον αδελφό μου τον λέμε Τάκη, τον ξάδελφό μου Δημήτρη, ένα συγχωριανό μου που πέθανε σε μεγάλη ηλικία κάπου το 70 το λέγανε Μήτρο (και τον εγγονό του το Μητρούιν) και τέλος τον σύγαμπρο μου το λέμε Ντίμη ή Ντίμα (είχε όμως Ρωσίδα μαμμά). Το Μήτσο δεν τον συνηθίζουμε αλλά το συναντούμε που και που (ειδικά αν έχει σχέση με Ελλάδα). Επίσης ς ακούσει και το Μήτρακκος. Τώρα που λόγω φβ συνδέομαι συχνά με συντοπίτες και συγγενείς ακούω τα πιο παράξενα ονόματα όπως Σαουρτού, Shara, Κκολής κα.

    Κάτι άλλο, σήμερα πρέπει να τιμήσουμε και την Περσεφόνη μια και δεν τιμάται σαν αγία. Στην Κύπρο τις λέμε Πέρσες (Πέρσα) και Περσούλες. Υπάρχει και η Περσού.

  20. Καλημέρα,

    Ο Ντιντής των πρώην κινηματογραφικών και νυν τηλεοπτικών καλών οικογενειών των ελληνικών κωμωδιών (χα! 6 γενικές, μαζί με τα (ομοκατάληκτα) άρθρα 8!) δεν είναι Δημήτρης;

  21. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα και χρόνια πολλά στους εορτάζοντες !

    Πρώτος από τους διάσημους Δημήτρηδες που πέρασαν ως «Τάκηδες» φυσικά ο Χορν, ενώ την ευκολία του, απ’ όσους πρόχειρα μου έρχονται, δανείστηκαν ο πεζογράφος Δημήτρης Χατζής, ο ηθοποιός Τάκης Μηλιάδης, ο παλαίμαχος ποδοσφαιριστής Τάκης Νικολούδης και φυσικά αμέτρητοι άλλοι. Κάτι τέτοιο θα ήταν δύσκολο να κάνει ο δημοσιογράφος Δημήτρης Τάκης, λόγω ταυτοφωνίας !

    Τώρα βέβαια, περί Τάκη, μια που στο ίντερνετ γράφει ο καθείς ό,τι θέλει, υπάρχει και αυτό.

    Στη φυτολογία, ξέρω ένα άλλο φυτό με τη λαϊκή ονομασία «δημητριάτικο» : έχει πυκνό χνουδωτό πράσινο φύλλωμα, περίπου σαν το γεράνι, και βγάζει ένα μοβ λουλουδάκι, φυσικά την εποχή αυτή, αλλά διαφορετικό από το μοβ χρυσάνθεμο. Θα το έλεγα ποικιλία γερανιού, αφού προς τα εκεί «το πάει».

    Χρόνια πολλά στη Θεσσαλονίκη, που γιορτάζει και τη μεγάλη νίκη του ΠΑΟΚ. Ρένα Κουμιώτη.

  22. Γς said

    18:

    κα συνεχίζει:

    Αααα… Αγκινάρες και κουκιά,
    κόκκινες καλές ντομάτες,
    δυο δεκάρες η οκά !
    Αααα… Αγκινάρες και κουκιά,
    κόκκινες καλές ντομάτες,
    δυο δεκάρες η οκά !

    Κόκκινες καλές ντομάτες
    δυο δεκάρες η οκάαααααααα!

  23. μήτσκος said

    Στους αθλητές να βάλουμε και τον Μίμη Παπαϊωάννου.

  24. Δημήτρης Καραμήτσος said

    ως προς το άρθρο, λάθος είναι το Dimitri (στα γαλλικά) το Δημήτρης είναι το Demetre αλλά θέλει κι έναν τόνο στο δεύτερο e

  25. Λ said

    Ντμίτρι Σοστακόβιτς ένας από τους σπουδαιότερο Δημήτρηδες.

  26. Λ said

    Έχουμε και το Δημητρό

  27. Πάνος με πεζά said

    «Tη Mαιρούλα βγάζω έξω δύο βράδια,
    και στο τρίτο πάω ν’ αρχίσω χάδια.
    Όμως ξάφνου ανακαλύπτω ότι ο κορίτσαρος,
    είναι Μίμης, Δημητρός και πρώην Μήτσαρος.»

    Κουιζάκι, ποιός το έχει τραγουδήσει;

  28. Δημήτρης Καραμήτσος said

    Υπάρχει και ο Ντίντας ίσως στους Βλάχους

  29. abantis53 said

    Η ετυμολογία του ονόματος της θεάς Δήμητρας, προέρχεται από το Πελασγικό/Δωρικό/Αρβανίτικο: Δέα+Μήτηρ, όπου Δέ=γή, έδαφος, χώμα. Δηλαδή η θεά που είναι η Μητέρα της Γής (και ως τέτοια λατρευόταν). Για περαιτέρω μελέτη στην ετυμολογία των ονομάτων των αρχαίων Εθνικών Θεών, παραπομπή στο πόνημα του Αριστείδη Κόλλια: «Αρβανίτες και η καταγωγή των Ελλήνων».

  30. Corto Maltese said

    «Ο άγιος Δημήτριος ήταν δημοφιλέστατος τον Μεσαίωνα»

    Αξίζει να θυμηθούμε τα Δημήτρια, την μεγάλη γιορτή της Θεσσαλονίκης κατά τα βυζαντινά χρόνια και την καταπληκτική περιγραφή τους στο σπουδαίο σατιρικό έργο του 12ου μ.Χ. αιώνα «Τιμαρίων», όπου παρομοιάζονται με τα αρχαία Παναθήναια.
    Ανάμεσα στα έθνη που προσέρχονταν στην Θεσσαλονίκη για τα Δημήτρια, αναφέρονται Ίβηρες, Λυσιτανοί και Κέλτες. Φαίνεται ότι η γιορτή είχε ακτινοβολία και σε λαούς πέραν των ορθοδόξων.

  31. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Καλημέρα, Χρόνια Πολλά στους εορτάζοντες.

    (Πολύ) δειλά προσθέτω ότι την αδελφή μου την λένε Μίκα, και γιορτάζει σήμερα.

  32. Στο Καζίνο Ρουαγιάλ, υπάρχει για λίγο (ξεπαστρεύεται νωρίς στην ταινία, αρχικά οικονομικά, μετά γκομενικά, και τέλος «κυριολεκτικά») ένας μικροκακός, ονόματι Alex Dimitrios, αλλά δεν θυμάμαι την εθνικότητα. Διάλεξα μια σκηνή που τον βλέπουμε στο τέλος του κλιπακίου, το υπόλοιπο κλιπάκι έχει σαφώς πιο ενδιαφέρον θέμα.

  33. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Υπάρχει και κολώνια με το όνομα «Dimitri».

    Οι Ισπανοί τον έχουν ως Demetrio.

  34. sarant said

    Euχαριστώ για τα νεότερα!

    20: Ο Ντιντής κυρίως είναι Κωνσταντίνος. Αν θέλεις κολονακιώτικο του Δημήτρη, υπάρχει Ντίμης

    24 Δεν θα έλεγα οτι είναι λάθος. Δεν λέμε πώς αναφέρονται οι Γάλλοι στον Δημήτριο τον Πολιορκητή αλλά πώς είναι το όνομα που έχουν οι σημερινοί Γάλλοι, όπως π.χ. ο ποδοσφαιριστής Dimitri Foulquier

    26 Σωστά, ο Δημητρός.

    28 Αν ο Ντίντας δεν είναι Κώστας, δεκτό

    31 Σωστά. Μιμίκα, Μίκα.

  35. Πάνος με πεζά said

    Που’ λεγε και ο Γεωργίου, «αυτή τη Δήμητρα την Αλεξανδράκη, την έχετε δει; Αυτή, τη Δήμητρα χωρίς το «δη» !»

  36. 25: Βέβαια! Ο Σοστακόβιτς! Αφιερωμένο (και) στον Φυσικό, που του αρέσει.

  37. Γς said

  38. Λ said

    Διαβάζοντας για το Δημήτριο τον Πολιορκητή, είδα το Τριπαράδεισον της Άνω Συρίας. Τώρα μάλλον είναι Τρικολάσιον. : (
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%AE%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%82_%CE%BF_%CE%A0%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BF%CF%81%CE%BA%CE%B7%CF%84%CE%AE%CF%82

  39. Γς said

    38:

    Από το λίκνο σου, τα βιογραφικά του Δημητρίου:

    Σύζυγος
    Φίλα
    Ευρυδίκη
    Δηιδάμεια
    Πτολεμαΐδα
    Λάνασσα

    Eταίρες/παλλακίδες
    Λάμια
    Μανία
    Δημώ
    Λέαινα
    Χρυσηίδα
    Αντικύρα

  40. LandS said

    Γίγας στους γίγαντες ο Ντιμιτρόφ (που τον έλεγαν Γιώργο). Βέβαια υπάρχουν τόσοι Ντιμιτρόφ στη Βουλγαρία που πάρα πολύ από αυτούς θα είναι Ντιμίτρι ή Μίτκο.

  41. Στο μεταξύ, υπάρχει και η θεωρία ότι ο Αγιος Δημήτριος της Θεσσαλονίκης όχι μόνο δεν είναι ιστορικό πρόσωπο, παρά ήρθε μέσω Σιρμίου από την …Ισπανία.

  42. Λ said

    Από επίθετα έχουμε το Γεώργιο Δημητρακόπουλο το φιλόλογο και λεξικογράφο

  43. andreas said

    Στην Κυπαρισσία, και ίσως ευρύτερα, υπάρχει για τις Δήμητρες το υποκοριστικό «Τζίμα».

  44. Κρεμιδονέζ Υ Παέλια said

    Καλημέρα,χρόνια πολλά στους εορτάζοντες.’Ημουν σίγουρος ότι το Jacob είναι το αντίστοιχο του Ιάκωβος ίσως επειδή μοιάζουν στη γραφή αλλά τελικά έκανα λάθος

  45. Neo Kid phone home said

    Kouiz: exete 2 Kypraious. To Giorgo Dimitriou kai to Dimitri Georgiou. An einai pateras kai gios, na vrethei Poios einai Poios kai poios einai omorfoteros.

  46. sarant said

    35 Μπρρρ

    37 Μπράβο, ο Μιμίκος. Σήμερα μόνο ως επώνυμο επιβιώνει

    45 ?

  47. Triant said

    Στην Ηρακλειά όπου το συχνότερο ονοματεπώνυμο είναι Δημήτρης Γαβαλάς (!) σκαρφίζονται διάφορα για να τους ξεχωρίζουν. Εγώ έχω γνωρίσει τον Δημήτρη τον Μητσάρα τον Μητσούλα τον Τζίμη αλλά και τον αξέχαστο Πεύκο (ο Δημήτρης που είχε την ταβέρνα ο Πεύκος). Σημειωτέον ότι όλοι μαζί οι Ηρακλειώτες είναι καμιά ενενηνταριά.
    Χαρακτηριστική είναι διαφημιστική ταμπέλα στο λιμάνι που λέει «Τουριστικό Γραφείο (ή κάτι τέτοιο) Δημήτρης Γαβαλάς» και από κάτω σε παρένθεση (Μητσούλας). Κάπου την έχω σε φωτογραφία άμα την βρώ θα την ανεβάσω.

  48. Alexis said

    Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες.

    Και Ράκιας λέγεται κάποιες φορές στην Ήπειρο.
    Βέβαια ο Ράκιας είναι πολυσυλλεκτικός (Θεόδωρος, Γρηγόρης κ.ά.)

    #34: Ο Ντιντής είναι Κωνσταντίνος, ο Ντίντης όμως; (ο Βάσος Αδριανός στο «κοροϊδάκι της πριγκιπέσσας»):

  49. Sarant said: «…ρώσικο υποκοριστικό Μίτια…»

    Αρκετά διαδεδομένο ήταν παλαιότερα, στις περιοχές Νιγρίτας και Σωχού, το όνομα Μήτας που έχει μείνει και ως επώνυμο (στον Σωχό, τήν Όσσα κλπ).
    Διαδεδομένα ήταν παλιότερα και τα: Δημητρός, Δημητρούλης (υποκοριστικό -αντίστοιχο του Δημητρούλα-που έμεινε ως επώνυμο), και βεβαίως το όνομα Μήτσιος. Από τα γυναικεία, τα ονόματα Τούλα και Μήτρω ήταν πολύ ή αρκετά διαδεδομένα.
    Χρόνια Πολλά σε Όλους (και όλες!)

  50. sarant said

    47 Ωραίο!

    49 Ναι, υπάρχει επώνυμο Μήτας

  51. Γς said

    46:

    >Μπράβο, ο Μιμίκος. Σήμερα μόνο ως επώνυμο επιβιώνει

    και ως κοτόπουλο

  52. LandS said

    51 Μπράβο αντοχή το κοτόπουλο, επιβιώνει τεμαχισμένο

  53. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Από την Γλυκερία Βασδέκη, διάβασα σήμερα ένα ανέκδοτο στο φ/μ, κι επειδή μου άρεσε το αντιγράφω:

    -Πώς σε λένε;
    -Δημήτρη.
    -Και τι επαγγέλεσαι;
    -Πολιορκητής είμαι.

  54. Γς said

    40:

    >Γίγας στους γίγαντες

    Και θυμάμαι που στη Σόφια ακουμπάγανε την πλάτη τους στο μαυσωλείο του όταν είχε ήλιο για να ζεσταθούνε.
    Δεν είχαν πετρέλαιο οι πολυκατοικίες,
    -15 βαθμοί Κελσίου.
    Και μεις απορούσαμε, για την φτώχεια τους.

    Τελικά παιδεύτηκαν αρκετά για να γκρεμίσουν (ανατινάξουν) το τεράστιο μαυσωλείο του Γίγαντα των γιγάντων

  55. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Πάντως, επειδή ήδη απ’ την ανάρτηση αναφέρθηκε ότι το Μ. του Καραγάτση προήλθε απ’ το υποκοριστικό του Ντιμίτρι των Αδελφών Καραμαζώφ, είναι παράξενο πώς απ’ τους τρεις ξεχώρισε αυτόν: Εγώ πάντοτε πίστευα ότι, μυθιστορηματικά, «βάραιναν» πολύ περισσότερο οι άλλοι δύο, ο Αλιόσα κι ο Ιβάν.
    Αν υπάρχει κανένας καραγατσιστής στην ομήγυρη, ας γράψει κάτι, θα με ενδιέφερε πολύ!

  56. Ηλεφούφουτος said

    Ως θεατρική αναφορά να συμπληρωθεί κι ο φον Δημητράκης του συνονόματου Ψαθά.

  57. spiral architect said

    Καλημέρα, Καλή βδομάδα και Χρόνια Πολλά στους εορτάζοντες.
    Ένα βιβλίο «μιας» Δήμητρας:

  58. Γς said

    52:
    Και έλεγα αν θα το δει κάποιος και έτσι.
    Μπράβο.

    Τα είχε, ίσως κι ακόμη, ο πρώην πεθερός του Πάνου του Πενταγώνου

  59. sarant said

    55 Ναι, αλλά ο Καραγάτσης λεγόταν Δημήτρης,

  60. LandS said

    55 Δεν χρειάζεται ειδικός καραγατσιστής. Από τους αδερφούς Καραμαζόφ ο Μίτκα ήταν ο συνονόματος του.
    Δημήτρη τον λέγανε. Ούτε Γιάννη, ούτε Αλέξη.

  61. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    59, έχεις δίκιο ταυτιζόμαστε ευκολότερα με τους συνονόματους (γιατί το ότι το Μ. προήλθε από τους Καραμαζώφ που διάβαζε κάτω από το καραγάτσι, κοντά στην εκκλησία της Ραψάνης Λάρισας, είναι πολλαπλώς επιβεβαιωμένο: πιο πρόσφατα, στο -υπέροχο, κατά την γνώμη μου- «Ευχαριστημένο», της κόρης του Μαρίνας).

  62. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    το 61, τώρα, και στο 60 (που δεν είχα διαβάσει όταν το έγραφα).

  63. Πάνος με πεζά said

    Κι από πλοία, η ιστορική «Δημητρούλα», που της είπαμε επιτέλους «γεια σου», το 2011.

    Tα πλοία του πτωχευμένου και αναξιοπαθούντος μόνιμου κάτοικου λίμνης Lugano Ελβετίας, Mάκη Αγούδημου, είχαν όλα γυναικεία, ενδοοικογενειακά ονόματα.

  64. 63: Σωστά.

  65. 63

    Παναΐτσα μ’! Τι μου θύμησες τώρα! Όχι μόνο μια καραμπινάτη τροφική δηλητηρίαση από τα σάντουιτς του μπαρ της ενλόγω Δημητρούλας αλλά κάτι χειρότερο:
    Ο Αγούδημος που καθοδηγούσε τα ΜΑΤ του Λιμενικού να δέρνουν κομμουνιστές ναυτεργάτες και φοιτητές στο λιμάνι του Πειραιά, εκεί κάπου το 2003.
    Μπλιάχ…
    😥

  66. Γς said

    Υπήρχε και μια μήτηρ, αλλά και ένας Μήτσος με παχύ μουστάκι, μανάβης που πέρναγε με τη σούστα του και έβγαινε η κυρά Λένη να ψωνίσει τάχα μου. Την έπιασα να του δίνει ένα μασούρι λεφτά χωρίς ν πάρει ούτε μία μελιτζάνα.

  67. Γς said

    66:

    φτου!

    Υπήρχε και μια μήτηρ, αλλά και ένας Μήτσος με παχύ μουστάκι, μανάβης που πέρναγε

  68. Spiridione said

    Χρόνια πολλά στον Ορεσίβιο και σε όσους άλλους γιορτάζουν.
    Ήταν και η ναυτιλιακή εταιρεία CERES που είχε ιπτάμενα δελφίνια. Και μικρός θυμάμαι προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση έχουν οι Σέρρες με τα δελφίνια 🙂

  69. sarant said

    68 Kι εγώ την είχα αυτή την απορία 😉

  70. spiral architect said

    @68, 69: Η CERES -αν θυμάμαι καλά- ήταν συμφερόντων Λιβανού.

  71. Πάνος με πεζά said

    Άλλοι λέγαν ότι στα Υδροπτέρυγα ήταν μέσα ο Αχιλλέας Καραμανλής…

  72. LandS said

    68, 69 Παραμένει όμως η απορία γιατί μια Χιώτικη οικογένεια μεγαλοεφοπλιστών να δώσει λατινικό όνομα σε μια από τις επιχειρήσεις της.
    Ή τέλος πάντων τι σημαίνουν τα αρχικά CERES

  73. Ριβαλντίνιο said

    Χρόνια πολλά σε όλους !!!!!!!!!!!!!!

    @ 1 Neo Kid phone home
    » Mhtso Diamantidh»

    Κοίτα τι έκανε πάλι ο παικταράς :

  74. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    53. Kαλό! 😆

  75. LandS said

    71 Μη μπερδεύουμε τα ιπτάμενα δελφίνια με τον μπακαλιάρο.

  76. gpoint said

    Δεν πρόλαβα να διαβάσω όλο το κείμενο και τα σχόλια, ελπίζω να μη με πρόλαβε κανείς…

    «λάχανα», «»λάχανα»», » «»λάχανα»»»

  77. Πάνος με πεζά said

    E, για το Διαμαντίδη, μάλλον αυτό ήταν το πιο σημαδιακό του τρίποντο, που πέρασε στην ιστορία ως «Βάλ’ το αγόρι μου !»…

  78. Ριβαλντίνιο said

    @ 29 abantis53
    «Πελασγικό/Δωρικό/Αρβανίτικο»

    Πελασγοί -> Ινδοευρωπαίοι Προέλληνες
    Δωριείς -> ελληνικό φύλο
    Αρβανίτες -> εξελληνισμένοι Αλβανοί, ανακατεμένοι με Έλληνες (οι Αλβανοί είναι δακοθρακικής καταγωγής).
    Το βιβλίο του Κόλλια έχει πολύ πλάκα ! 🙂

    @ 41 Αγγελος
    O Άγιος Δημήτριος ήταν δικό μας παιδί. Ο Λυαίος ήταν από το Σίρμιο.

    @ 77 Πάνος με πεζά
    Δίκιο έχεις ! Αλλά και αυτό θα το θυμόμαστε όλοι :

  79. gpoint said

    # 31

    και μένα την μητέρα μου την λέγανε Μίκα αλλά γιόρταζε στις 20 ιανουαρίου

  80. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    79,

    ποια γιορτή είναι στις 20 Ιανουαρίου;
    Είναι δυνατόν να είμαστε πενήντα χρόνια λάθος;;;
    (Γι’ αυτό δεν θέλω εγώ να διαβάζω αυτά τα ιστολόγια…)

  81. gak said

    Από wikipedia: Some scholars believe that for four centuries after his death, St. Demetrius had no physical relics, and in their place an unusual empty shrine called the «ciborium» was built inside Hagios Demetrios. What are still purported to be his remains subsequently appeared in Thessaloniki, but the local archbishop John, who compiled the first book of the Miracles ca. 610, was publicly dismissive of their authenticity.[ These are now also kept in Hagios Demetrios. According to believers, these relics were ascertained to be genuine after they started emitting a liquid and strong scented myrrh. This gave the saint the epithet «Myrovlētēs» (Greek: Μυροβλήτης, the Myrrh-streamer)

  82. gpoint said

    Κι ένας αξεπέραστος Ντμίτρι, ο Καζαντζίδης των βαρυτόνων !

  83. cronopiusa said

    Καλημέρα, καλή βδομάδα, χρόνια πολλά στον Ορεσίβιο και σε όσες/ους άλλες/ους γιορτάζουν.

    Η είσοδος του απελευθερωτή Ελληνικού στρατού στην Θεσσαλονίκη…

  84. 68 έως 72: Ναι βέβαια, Κι εγώ την είχα την απορία! Και μας είχαν βολέψει πολύ τα ιπτάμενα δελφίνια όταν βγήκαν, γιατί πηγαινοερχόμασταν Πόρτο Χέλι (από εμάς ζήλεψε ο άνακτας, όχι από τον Κυριακού) και τότε δεν είχε γίνει ούτε ο καλός ο δρόμος και ήταν 4 – 4,5 ώρες με το αυτοκίνητο (για το καράβι δεν το συζητώ, σταμάταγαν τα ρολόγια) μέσω Άργους.

  85. gpoint said

    # 80

    του Αγίου Ευθυμίου

  86. gpoint said

    # 80

    και στην Φωκίδα υπάρχουν πολλές Μίκες και Μιμίκες από Ευθυμία, δεν είναι αποκλειστικά από Δήμητρες

  87. Spiridione said

    72 Σύμφωνα με τον Μηνά Τσαμόπουλο (αν και δεν υπάρχει εικόνα του σήματος που περιγράφει)
    «Το σήμα-σινιάλο της εταιρείας δεν ήταν τυχαίο. Το κίτρινο είναι το χρώμα του χρυσού και συμβολίζει τις «χρυσές δουλειές». Η τριήρης συμβολίζει τον Ελληνισμό, μπλε και άσπρο. Τα στάχια τη θεά Δήμητρα, η οποία λατινιστί λέγεται Ceres και τη λάτρευαν με αυτό το όνομα οι Ρωμαίοι που είχαν φτιάξει το δικό τους δωδεκάθεο, το Dei Consentes, μιμούμενοι τους Ελληνες. Στο σήμα υπάρχει και ένας ρόμβος λευκός που συμβολίζει την κρυστάλλινη διαύγεια των επιχειρηματικών δοσοληψιών της οικογένειας.»
    Αυτό με την κρυστάλλινη διαύγεια πολύ μου άρεσε!
    http://www.epixirimatias.gr/2015/01/lng.html

  88. Corto Maltese said

    «μόνο δυο ουσιαστικά ή επίθετα έχει το λεξικό από αγίους: τα αγιοδημητριάτικα και τον αγιοβασιλιάτικο»

    Κάπως εκβιασμένα θα μπορούσαμε να προσθέσουμε το «αγιωργίτικο» που είναι ποικιλία αμπέλου.

  89. Δημητρης said

    Καιρός ήταν να μας θυμηθείτε κι εμάς.

  90. Λ said

    82. Μπράβο που τον θυμηθήκατε το Δημήτρη Χβοροστοφσκυ. Είναι πολύ άρρωστος και δεν τραγουδά πια. Ας του ευχηθούμε γρήγορη ανάρρωση και χρόνια πολλά

  91. Πάντα το ‘χα απορία: αν ο James είναι ο Ιάκωβος, τότε ποιος είναι ο Jakob?

  92. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    88: Όχι εκβιασμένο, δεκτό είναι -αλλά δεν το έχει το λεξικό.

    86 Σωστά. εκεί είναι συχνό το όνομα λόγω της αγίας

  93. Spiridione said

    Επίσης θυμάμαι ένα σκετς του Χάρρυ Κλυν με τον Τραμπάκουλα, που έλεγε η μήτσους ή κάτι τέτοιο και οι δημοσιογράφος του έλεγε οι μήτσοι.

  94. LandS said

    91
    Ο Ιακώβ φυσικά

  95. Δημητρης said

    Από τους συνονόματους παίκτες ήταν και ο Demetrio Albertini της Μίλαν.

  96. Λ said

    Έχει όγκο στον εγκέφαλο ο Χβοροστόβσκυ και παρέμεινε στ Λονδίνο για θεραπεία. Όλα τα κονσέρτα του μέχρι το Μάιο εξ όσων γνωρίζω έχουν ακυρωθεί.

  97. 93: – Ιεγώ θα τα δίνου στου Μήτσου!
    – Μα και ο Μήτσος ανήκει στην Ευρωπαϊκή Οικοδομική Κοινότητα.
    – Ου Μήτσους ανήκει στην Κοινότητα Ποντοκεραshάς, παίρνου όρκου!
    […]
    – Από τώρα όλοι οι Μήτσοι ανήκουν στ…
    – Ι Μήτσους!
    – Οι Μήτσοι, πληθυντικός αριθμός.
    – Α…
    – Οι Μήτσοι.
    – Ι Μήτσους.
    😀

  98. Ηλεφούφουτος said

    Απροπό εφοπλιστικά σήματα, γυναικεία ονόματα και παρεπιφτού Καραγάτσης, πολύ γέλιο είχα ρίξει όταν διάβαζα τον «Κίτρινο Φάκελο» με ένα σημείο όπου ένας από τους ήρωες του μυθιστορήματος, νομπελίστας συγγραφέας με εφοπλιστική μεταξύ άλλων δράση, διηγείται τον πόνο του που είχε μπλέξει κάποτε σε κοινοπραξία με έναν εφοπλιστή χωρίς καλό γούστο και έμπνευση και που για δύο πλοία σε συνιδιοκτησία με τον ήρωα είχε διαλέξει έναν εντελώς κιτς χρωματικό συνδυασμό στο σήμα και για ονόματα τα ονόματα των θυγατέρων του: Μοσχαδώ και Λουστρινιώ (το γράφω και γελάω).

    Από πρόχειρη διαδικτυακή έρευνα διαπίστωσα ότι τα ονόματα υπήρχαν ή τέλος πάντων έχουν υπάρξει στην Άνδρο.
    Να είχε στο μυαλό του συγκεκριμένο εφοπλιστή ο Καραγάτσης; Πάντως Αγούδημος τότε δεν υπήρχε.

  99. Εντωμεταξύ, στη Σπάρτη συνελήφθησαν δωδεκαθεϊστές που έβαζαν βόμπες!

    Άι Δημήτρη, προστάτεψέ μας!

  100. sarant said

    99 Όχι στην Καλαμάτα;

    98 Μπορεί, αλλά από την άλλη δεν είχε σπίτι στην Άνδρο; Οπότε, και να μην είχε ακούσει κάτι θα ήξερε τα ονόματα.

  101. Πάνος με πεζά said

    Για όσους ανέβαιναν Πεντέλη «το πάλαι ποτέ», υπήρχε το εστιατόριο «Μήτσος-Άννα» (και ξενοδοχείο Ακραίον), στο κομμάτι μετά το «Ναύτη» (που κι αυτός τώρα είναι Υ/Σ της ΔΕΗ…). Απέναντι άνοιξαν με τα χρόνια διάφορες ταβέρνες που έγιναν κι αυτές γνωστές (Νησιώτισσα κλπ.), ενώ η ονομασία και το κτίριο διασώζονται ακόμα…

  102. 100α

    Σωστά, στην Καλαμάτα. Στο Μυστρά είχαν βάλει μπόμπα στον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο! Άκου, τώρα…

  103. Πάνος με πεζά said

    Το «Μήτσος» ταίριαξε αρκετά στους λογοτέχνες μας, από το Μήτσο Ευθυμιάδη, Μήτσο Αλεξανδρόπουλο, Μήτσο Λυγίζο, Μήτσο Κασόλα, κι εσείς θα θυμηθείτε κι άλλους.

  104. Ηλεφούφουτος said

    100 Είχε σπίτι στην Άνδρο, ήταν φίλος με τον Εμπειρίκο, ο οποίος εκτός από ποιητής ήταν και της γνωστής οικογενείας, και γενικά ήταν πολύ του τζετ σκι, τζετ λανγκ … πώς το λένε

  105. Spiridione said

    97 Ναι, μπράβο.

  106. Μαρία said

    98
    Να είχε στο μυαλό του συγκεκριμένο εφοπλιστή ο Καραγάτσης;
    Εννοείται 🙂
    Πάνε στον Πολίτη Λεωνίδα του Χαράλαμπου, δες ποια παίρνει και κοίτα και τον κουμπάρο. Ο δε Πολίτης Ιωάννης πήρε Μόσχα.
    http://www.steniotes.gr/Various/AdeiesGamouAndres.files/Page671.htm

  107. sarant said

    106; Όλα τα βρίσκει, λέμε!

    Πάντως, μπράβο του, δεν θα χαροποίησε τον Γουλ.

  108. Corto Maltese said

    103: Μήτσος Παπανικολάου

  109. Οι χριστιανικοί Ιάκωβοι (του Ζεβεδαίου, του Αλφαίου, ο αδελφόθεος) κάτι έπαθαν στο στόμα του λαού στους πρώτους αιώνες μ.Χ. και απέκτησαν ένα μ στο όνομά τους: ελλ. Γιακουμής, ιταλ. Giacomo, ισπ. Jaime (αλλά Santiago όταν τονίζεται η αγιοσύνη του), καταλ. Jaume, και έτσι και αγγλ. James, με τα υποκοριστικά του Jim, Jimmy Jemmy… O Ιακώβ της Παλαιάς Διαθήκης παρέμεινε Jacob, του οποίου ΔΕΝ είναι υποκοριστικό το αγγλ. Jack (είναι του John).
    Ωσαύτως, οι Εσπέριοι διακρίνουν τον Ιησού Χριστό (Jesus, Gesú…) από τον ομώνυμό του πολέμαρχο Ιησού του Ναυή (Joshua, Josué…)

  110. Ηλεφούφουτος said

    106 Καραουάο!

    Πολλές φορές μου έχει τύχει να φτάνω σε απόσταση 100 μέτρων από τον προορισμό και να μην τον βρίσκω.

    Το αρχείο αυτό το είχα δει τότε που έψαχνα για τα ονόματα αλλά δεν έκανα και την πράξη 1+1= 2

  111. Μαρία said

    110
    Έριξα στη θεία 2 Ανδριώτες εφοπλιστές Πολέμη και Γουλανδρή + Λουστρινιώ και βγήκε το παραπάνω αρχείο. Τους Πολίτες δεν τους ήξερα.

  112. κουτρούφι said

    Είχα γράψει σε άλλη περίπτωση για τη συνήθεια που υπάρχει στη Σίφνο να κόβονται τα βαφτιστικά ονόματα και να ουδετεροποιούνται. Ο Δημήτρης, λοιπόν, γίνεται «το Δημό» (υπάρχει «το Δημό του Δημού»). Δεν υπάρχει κάτι για το «Δήμητρα» όμως.
    ————————————————————————————————–
    Μιας και συνηθίζονται τραγούδια σχετικά με το θέμα:
    Έδιωξες το Δημητράκη γιατί ήτανε φτωχός
    Γ. Μητσάκης, 1952. Πρώτη εκτέλεση: Δημήτρης Ρουμελιώτης.

  113. Γς said

    101:

    Μπράβο. Κατεβαίνοντας από κει κάποτε βλέπω στο καθρεφτάκι έναν μεθυσμένο να έχει χάσει σχεδόν τον έλεγχο του αυτοκινήτου του και να κατεβαίνει σφαίρα. Μόλις και πρόλαβα να κρυφτώ σε μια εσοχή δεξιά.

    Και μια άλλη ψόφια, στο σημείο αυτό, μου λέει ότι δεν ανεβαίνει άλλο γιατί μπορεί να χιονίσει και ν αποκλειστούμε.

    [Από αυτές που τις έλεγαν οι γιαγιάδες τους να προσέχουν τα φιλιά γιατί μποροεί να μείνουν έγκυος]

  114. Ψόφια…

  115. 109: Έχω να πω τα εξής: 1) Πολύ ενδιαφέρον και κατατοπιστικό. 2) Μύλος!

  116. spiral architect said

    Υπάρχει και ο Τράκης που όταν γκουγκλιστεί φαίνεται ότι, το’ χει κατοχυρώσει μόνο ένας Δημήτρης. 😀

  117. nestanaios said

    Το θέμα είναι «Δα μάτερ». Η μεγάλη μητέρα. Το «δα» είναι επιτατικό μόριο.

    Ον. Δα μάτερ-ς (αποβάλλεται το «ς» και εκτείνεται το ε σε η για να έχουμε «μάτηρ».
    Γε. Δα ματερ-ος
    Δο. Δα ματερ-ι
    Αιτ. Δα ματέρ-α

    Αντί του «δα», μπορούμε να έχουμε το «ι». Ιματερ, Ιματηρ. (Η μεγάλη μητέρα).

  118. Γς said

    Κι ο Δημήτριος, ο δριμύτερος.

    Μακ Αρθουρ στις Φιλιππίνες:

    -Θα επανέλθω Δημήτριος

    “I shall return.”

  119. Γς said

    117:
    >«Δα μάτερ». Η μεγάλη μητέρα

    κι η τόση δα;

  120. sarant said

    112 Για τα θηλυκά, αυτό συνηθίζεται και αλλού -αλλά όχι για τα αρσενικά, απ’ όσο ξέρω.

  121. Spiridione said

    Μια που είπαμε για Σέρρες, ο Καπετάν Μητρούσης Γκογκολάκης
    http://anihneftes.blogspot.gr/2013/07/blog-post.html

  122. spiral architect said

    @121: Ωχ, το ιστολόγιο του λίκνου σου παρακολουθεί τη γνωστή μας Φίλο νόη. 😮

  123. Γς said

    Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, [26 Οκτωβρίου] ἡ Ἁγία Μάρτυς Λεπτῖνα κατὰ γῆς συρομένη, τελειοῦται.
    Στίχοι
    Ἐν γῇ συρεῖσα χερσὶ δυσσεβοφρόνων,
    Ἀφῆκεν εἰς γῆν Λεπτῖνα σαρκὸς πάχος.

    Μπερδεύτηκα

    Είναι κι εκείνη η Λεπτίνη η ορμόνη που μας παχαίνει

  124. Μαρία said

    121
    Σλαβόφωνος γκρεκομάνος. Ήταν το παράδειγμα που μας έφερναν οι παλιοί που τον πρόλαβαν, ώστε να μην ταυτίζουμε τη γλώσσα με την εθνική ταυτότητα.
    Όταν το χωριό του μετονομάστηκε σε Μητρούση και μέχρι να γίνει Μητρούσιον, η γενική πτώση ήταν μια σπαζοκεφαλιά 🙂

  125. Ορεσίβιος said

    Χρόνια πολλά σε όλους. Νίκο νάσαι καλά και να θυμάσαι τον σπουδαίο πατέρα σου Μίμη Σαραντάκο.

  126. 125

    χρόνια πολλά σαν τα ψηλά βουνά

    124

    Παίζει κι ο Μήτσκος ως αντρικό όνομα, ε; Κάποτε δεν σύχναζε κι εδώ ένας;

  127. Λγς said

    @86
    Το Μίκα προέρχεται και από το Τσαμπίκα, στη Ρόδο.

    @8-9
    Φίλος Ελληνοαμερικανός διηγόταν πως κάποια μαύρη, όταν τον άκουσε να φωνάζει τον γιο του Dimitrios, τον ρώτησε: Καλά, εσύ πώς έβγαλες τέτοιο νέγρικο όνομα στο παιδί σου; Και έδειχνε πολύ παραξενεμένη, σχεδόν πειραγμένη!

  128. Μαρία said

    126
    Ναι, σύχναζε.
    Και το Τούσης συνηθίζονταν απ’ το Δημητρούση.
    Ήξερα και μια Τρούλα (Δημητρούλα) λαγκαδιανή.

  129. Ριβαλντίνιο said

    Να θυμηθούμε και τους αγωνιστές του ’21 Μήτρο Αναστασόπουλο (αρχηγός στους Ντρέδες) και Ολύμπιο Μήτρο Λιακόπουλο.

    ——————————-
    To «Μητρομάρας» βγαίνει και αυτό από το Δημήτρης ; Π.χ. Δημήτρης+Τρομάρας = Μητρομάρας ; 🙂

  130. Spiridione said

    126. 128. Ρε παιδιά, διαβάζετε λίγο και τα σχόλια (σχόλιο 23).

  131. Πάνος με πεζά said

    Ή, και να μην τα διαβάζετε, πατήστε ένα Ctrl+F στη λέξη αιχμής…

  132. spiral architect said

    O κύριος

    γιορτάζει σήμερα. Ποιος είναι;

  133. sarant said

    130-131 Eίναι και πολλά τα σχόλια, βέβαια 😉

    132 Ποιος, ε;

  134. gpoint said

    # 129

    οχι !!

    Είναι από το μη τρομάρα (να σούρθει, που λέμε)

  135. Μαρία said

    130
    Ο Σκύλος φταίει. Εγώ είδα Ηλεφού και μπήκα.

  136. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    132. Moιάζει με τον Μεντβιέντεφ πάντως… 🙂

  137. Ριβαλντίνιο said

    @ 134 gpoint

    🙂 🙂 🙂

  138. 135 http://imgur.com/gallery/5S1Wsin

  139. spiral architect said

    @136: Σωστός ο Κιντ! Τραβηγμένη το 1986 σε κάποιο προάστιο του Λένινγκραντ. Ο -εικοσάρης τότε- πρωθυπουργός της Ρωσίας Ντμίτρι Μεντβέντεφ.

  140. Ριβαλντίνιο said

    @ 136 Νέο Kid L’Errance d’Arabie
    Προσπαθούσε να το παίξει Σιντ Βίσιους και καλά. 🙂

  141. spiral architect said

    @140: … αν και ακόμα δηλώνει οπαδός των Anthrax και των Slayer. 🙂

  142. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    140. Mπα,δεν νομίζω. Μάλλον τότε είχε φτάσει το Γκρηζ (Τζώνυ Τράβυ, Ολίβια Νεύτωνος Τζών) στο Σαγιέτσκυ σαγιούζ… (με 10 (?) χρόνια καθυστέρηση. Η Σαγιέτσκυ κι ο Ολυμπιακός όταν χάνει, τόση καθυστέρηση…)

  143. Λ said

    127. Οι συμφοιτητές μου από το Μπενίν είχαν αρχαιοπρεπέστατα ονόματα όπως Νέστωρ και Τζέισον.

    Αλλά για τα δημητριακά και την κκέλόξ ποιος θα μας πει; Τώρα έχουν βγάλει και υγροποιημένα δημητριακά που τα πίνεις στο μπουκάλι.

  144. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    To Demetrio είναι σχετικά σύνηθες και στους Φιλιπινέζους. Εχω ένα Filipino συνάδελφο Demetrio

  145. 143

    Η Λ παρατήρησε:

    Τώρα έχουν βγάλει και υγροποιημένα δημητριακά που τα πίνεις στο μπουκάλι.

    Όντως! Στην υγειά μας!

  146. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    145. 😆 😆
    Mεγάλη εφεύρεση αυτή! (Μισιρλίδικη, αν δεν απατώμαι… (θα πεταχτεί τώρα ο Λεώνικος και θα πει για τα ζουμιά των Σουμέριων…)

  147. Ριβαλντίνιο said

    @ 144 Νέο Kid L’Errance d’Arabie
    Εκσυγχρονίζονται βρε σιγά σιγά. 🙂 Τι περίμενες ; Ότι θα έχουν ακόμη ονόματα όπως ο Λάπου Λάπου ; 🙂
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9B%CE%AC%CF%80%CE%BF%CF%85_%CE%9B%CE%AC%CF%80%CE%BF%CF%85

  148. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    Mε κάποια επιφύλαξη ,καθότι Χούφτιν κτον ποστ… (λέει και για το Μήτσο τον Κολλιτιρτζή (Δημήτριος ο Πολιορκητής)
    http://www.huffingtonpost.gr/2015/10/26/colossus-rhodes_n_8390092.html?1445872653&utm_source=Contra&utm_medium=huffpost_homebig&utm_campaign=24MediaWidget

  149. physicist said

    #36. — Α, Κώστα, τώρα διάβασα τα σχόλια και σ’ ευχαριστώ πολύ! Ακόμα περισσότερο επειδή το θυμάσαι!

  150. physicist said

    #109. — … του οποίου ΔΕΝ είναι υποκοριστικό το αγγλ. Jack (είναι του John).

    Πολύ σωστά.

  151. Pedis said

    # 99, 100 – Εντωμεταξύ, στη Σπάρτη συνελήφθησαν δωδεκαθεϊστές που έβαζαν βόμπες!
    Στην Καλαμάτα λεει η είδηση. Κι όπως σε όλες τις περιπτώσεις με φασίστες ονοματάκια δεν βγαίνουν στη φόρα, οι μάπες δεν κατεβαίνουν … από πτώση στη γωνια του γραφείου του ανακριτή, οι συγγενεις δεν σύρονται στην Ασφάλεια, δεν θα προφυλακιστούν για υπόθαλψη εγκληματία, όπως όλως τυχαίως όσο και συστηματικά συμβαίνει με αναρχικούς είτε έχουν κάνει κάτι είτε (αρκετά συχνά) όχι.

  152. physicist said

    #0 — Η ίδια η λέξη, δημήτριος, σημαίνει «ο σχετιζόμενος με τη Δήμητρα» και γρήγορα άρχισε να χρησιμοποιείται ως κύριο όνομα, με πιο επιφανή στην προχριστιανική εποχή τον Δημήτριο τον Πολιορκητή, στη σπάταλη εποχή των επιγόνων, στρατηγός προικισμένος που όμως πήρε το προσωνύμιό του από μια… αποτυχημένη πολιορκία […]

    Χωρίς να λέω ότι είναι λάθος, με ξενίζει που εδώ οι λέξεις «στρατηγός προικισμένος» είναι στην ονομαστική. Δεν θα ταίραιζαν καλύτερα στην αιτιατική, ακολουθώντας τον Δημήτριο τον Πολιορκητή που προηγείται, και στον οποίο αναφέρονται;

  153. Πέπε said

    > > Η Δήμητρα, Δημήτηρ και Δαμάτηρ στα πολύ αρχαία,

    Στην Κάρπαθο έχει μια περιοχή που λέγεται Γαματρία. Θεωρείται ότι προέρχεται από το Δαματρία, δωρικό τύπο του Δημητρία (γη της Δήμητρας). Δεδομένου ότι στα καρπάθικα όντως εναλλάσσονται συχνά τα β – γ – δ μεταξύ τους (επειδή και τα τρία προφέρονται πολύ «χαλαρά», έως πλήρους σιγήσεως), η ετυμολογία αυτή φαίνεται πιθανή. Καμιά δεκαριά καρπάθικες λέξεις, όπως «σιομάλικος» (=συνομήλικος) με α αντί η έχουν δώσει λαβή σε μια φήμη ότι δήθεν στην Κάρπαθο μιλιέται η δωρική διάλεκτος, πράγμα προφανώς παράλογο. Ωστόσο στη συγκεκριμένη περίπτωση της Γαματρίας φαίνεται ότι, όντως, ένα δωρικό τοπωνύμιο διατηρήθηκε ως τα σήμερα.

    Λόγω του κακέμφατου οι ταμπέλες και οι χάρτες γράφουν συνήθως Δαματρία, κι έχει αρχίσει να λέγεται και προφορικά έτσι πλέον.

  154. spiral architect said

  155. Ορεσίβιος said

    126. Ευχαριστώ για τις ευχές. Νάσαι καλά.

  156. sarant said

    152 Να πεις ότι είναι λάθος, προέκυψε από διορθώσεις και σβησίματα

  157. 144,
    Demetrius και Demetria υπάρχουν και στην Αμερική, περισσότερο στους Αφροαμερικάνους.

    (Η Βίκη λέει πως και η Demi Moore είναι Demetria, και αναρωτιέμαι μήπως είναι Hμι-Μαυριτανή.)

  158. Ας βάλουμε και τον γλυκύτατο Μήτσο (Δημήτρη Γαβριηλίδη), καθηγητή στο μάθημα των τεχνικών για γενιές γυμανσιοπαίδων στην Ιωνίδειο.

  159. physicist said

    #156. — Α, νόμισα ότι ήταν κάποιο ημιλογοτεχνικό, προσωπικό ύφος!

  160. To 157 και για το 127β.

  161. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Μιμίκα Κρανάκη.

  162. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Μίμης Δομάζος, αγόρια.

  163. Πάνος με πεζά said

    Μην ξεχνάμε ότι αγνοείται και ο θρυλικός Μητσάρας…

  164. Τσούρης Βασίλειος said

    Χρόνια πολλά στις εορτάζουσες και στους εορτάζοντες.
    Το υποκοριστικό Κοτσέλης (Δημήτρης) υπάρχει αλλού;
    Μην με ρωτάτε πως βγαίνει, δεν ξέρω.

  165. sarant said

    164 Αλλο πάλι και τούτο! Όχι, δεν το ξέρω.

    158 Ναι, και ο Μήτσος (δηλαδή, εμείς τον φωνάζαμε έτσι)

  166. Τσούρης Βασίλειος said

    Ναι Νίκο είναι περίεργο αλλά στο χωριό λέμε αρκετούς Δημήτρηδες έτσι.
    Δυστυχώς απουσιάζει και ο Γρηγόρης για να τον ρωτήσουμε αν το υποκοριστικό υπάρχει και στο δικό του χωριό.

  167. 163,
    Βέβαια, με την θρυλική παρότρυνση των φιλάθλων
    «Πέσε Μήτσο,
    πέσε Μήτσο,
    πέσε ρε Μήτσο…
    έπεσε, πέναλτι!»

  168. Μήτρος και Μητρούσης στην Αθήνα

  169. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Σήκω Δημήτρω μ΄

  170. Μαρία said

    Αγίου Δημητρίου 70

  171. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Και εννοείται Δημητρουλιό ο Δημήτρης στην Κρήτη (βλ.Μανολιό)

  172. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    >>μόνο δυο ουσιαστικά ή επίθετα έχει το λεξικό από αγίους: τα αγιοδημητριάτικα και τον αγιοβασιλιάτικο
    Αγιοκωσταντινάτο

  173. Μαρία said

    172
    Σκέτο κωνσταντινάτο κληρονόμησα απ’ τη γιαγιά μου. Το αγιο… τι είναι;

  174. gbaloglou said

    63 Δημητρούλα

  175. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    173.>>Σκέτο κωνσταντινάτο κληρονόμησα απ’ τη γιαγιά μου.
    Αγιοκωσταντινάτα δυο κληρονόμησα ΄γω μα μου τα απαλλοτρίωσαν οι πρώτοι διαρρήκτες. ‘Ετσα τα λέμε μεις 🙂
    Κι αγιοκωσταντινάτο σπαθί

  176. Ώπα!

    Από τη μια, τα λαμπραντόρ απαντάνε

    http://www.naftemporiki.gr/story/1022401/skulos-me-to-onoma-skandali-purobolise-tin-idioktitria-tou

    Από την άλλη, στον Άλφα έχει τον Εχθρό πρό των Πυλών, Στάλινγκραντ, Ζάιτσεφ κι έτσι!
    Καληνύχτα, λέμε!

  177. Μαρία said

    175
    Τέτοιο σπαθί πρέπει να έχω συναντήσει σε κάποιο δημοτικό όχι κρητικό μάλλον ακριτικό.
    (Και σπαθί κληρονόμησα αλλά όχι αγιοτέτοιο.)

  178. cronopiusa said

  179. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    177. Στο εύωσμο άσμα «Τραγίλα» α λα κρητικά λένε οι τύποι «βγαίνω απ’ το μητάτο με αγιοκωσταντινάτο». Σπαθιά δεν είχαμε να βρω, μόνο κάτι παλιοσιδερικά 🙂

  180. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    179. εύοσμο, βέβαια.

    Εμπίτισε και τ΄Αγιού Δημητρηγιού. Πάει,του χρόνου πάλι

  181. cronopiusa said

    «Έμεινα Πάκης» ήταν η έκφραση που είχε κυκλοφορήσει και σχολίαζε την στάση που κράτησε ο σημερινός πρόεδρος της δημοκρατίας όταν παρακολουθούσε αμέτοχος τον τραμπουκισμό Κασιδιάρη σε Κανέλλη.

    Τώρα διαβάζοντας –στην ιστοσελίδα της «Καθημερινής»- δηλώσεις του «τελετάρχη» σε ένα άρθρο που τιτλοφορείται «Παυλόπουλος: Αυταπόδεικτη και αυτονόητη η ελληνικότητα της Μακεδονίας»

    Π. Παυλόπουλος: Απ’ την θρησκοληψία στον βιασμό της ιστορίας

  182. Δημήτρης Γιαννάκος said

    Ο διακεκριμένος Ολλανδός λογοτέχνης και μεταφραστής ελληνικής ποίησης Hans Warren έγραψε το βιβλίο Demetrios. Πρώτη έκδοση 1976, δεύτερη 1986. Εκδότης Bert Bakker.

  183. sarant said

    Ευχαριστούμε!

  184. Στην Μακεδονία οι Βλάχοι ονομάζουν τον Δημήτρη «Τούσια», ενώ απαντάνε και το Μήτας και Μήτκας. Επίσης το επίθετο Τζήμας και Τσίμας μάλλον προέρχεται από το Δημήτρης (ή καλύτερα το Δήμος).

  185. AK (o) said

    Τον Μήτση δεν τον έχω ακούσει, αλλά η Μίτσα (ή και Μίτση) κατέχει μια κάπως αφανή θέση στα Ντισνεϊκά κόμιξ:
    http://el.komix.wikia.com/wiki/%CE%9C%CE%AF%CF%84%CF%83%CE%B1

    Μίτση και μαζί με τον Φ¨ωντα και τον Αμπατζή:

    Δίσκος του Πουλικάκου – «Μεταφοραί Εκδρομαί ο Μήτσος»:

    Δημήτρης Φράτης γνωστός ως Μητσάρας

    Υπάρχει κι άλλος γνωστός Μητσάρας, που …δε μέλλει το κοριτσάκι (αλλά δε προσθέσω κάτι άλλο)

  186. sarant said

    185 Ευχαριστούμε!

  187. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Ξεχάσαμε, αδικαιολογήτως, τον εργατολόγο Μητρόπουλο.
    Μικρό το κακό, βεβαίως, αφού σε καθημερινή πλέον βάση επεμβαίνει από τις οθόνες των τηλεοράσεών μας στο έργο της κυβέρνησης και δεν χρειάζονται οι Αη-Δημήτρηδες για να τον θυμηθούμε.
    Μέχρι να σκάσει, οπωσδήποτε.

  188. cronopiusa said

    Ο Αγιος Δημήτριος των Νεκρών Εβραίων

  189. el said

    Δημητρης ο τσιγγανος…..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: