Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Γιατί η θεία μου η Μαρίνα μπορεί και να πήγε στον Παράδεισο – V (Δημ. Σαραντάκος)

Posted by sarant στο 5 Απρίλιος, 2016


Εδώ και λίγο καιρό δημοσιεύουμε σε συνέχειες τη συλλογή διηγημάτων του πατέρα μου, του Δημήτρη Σαραντάκου, «Γιατί η θεία μου μπορεί και να πήγε στον Παράδεισο«. Έχουμε ήδη περάσει στη δεύτερη από τις τρεις νουβέλες που απαρτίζουν το βιβλίο,  που είναι και η εκτενέστερη. Σήμερα έχουμε το δεύτερο μισό από το τέταρτο κεφάλαιο της νουβέλας. Η προηγούμενη συνέχεια βρίσκεται εδώ. Eίχαμε αφήσει τη θεία Μαρίνα, νεαρή δασκάλα στη Μυτιλήνη, να δίνει το κομπόδεμά της δανεικά στον αγαπημένο της, τον Θρασύβουλο, για να υπογράψει τα συμβόλαια ώστε να μπει συνεταίρος σ’ ένα πλοίο. Οι περισσότεροι είχατε προβλέψει πως ο Θρασύβουλος ήταν απατεώνας, ας δούμε αν δικαιωθήκατε.

mimis_jpeg_χχsmall         Η Μαρίνα γύρισε στο σπίτι καρδιοχτυπώντας. Σε λίγο ήρθε κι ο πατέρας της και κάτσανε να φάνε. Η Μαρίνα από την ένταση δεν έβαλε μπουκιά στο στόμα της. Όλο ακρομαζόταν μήπως ακούσει βήματα στο καλντερίμι του δρομάκου τους.

Μετά το φαΐ ο πατέρας της την έπιασε από το χέρι

— Πάμε δίπλα, θέλω να μιλήσουμε, της λέει. Έλα και συ Λένη, λέει της γυναίκας του. Οι δυο γυναίκες τον ακολούθησαν στο σαλονάκι.

— Πήρα προχτές ένα περίεργο γράμμα από τον Ανέστη.

— Ποιος είν’ αυτός; απόρησε η κυρα Λένη.

— Μας είχε κουβαληθεί πέρσι με τον προκομμένο σου, λέει ο κυρ Θόδωρος κοιτάζοντας αυστηρά την κόρη του.

— Μα τι λες τώρα μπαμπά, διαμαρτυρήθηκε αυτή. Πώς μιλάς έτσι.

— Ξέρω τι λέω. Δυο μέρες τώρα ψάχνω και ρωτάω. Λοιπόν αυτός ο Ανέστης μου γράφει να προσέξω πολύ μήπως αυτός ο Θρασύβουλος έρθει και σε ζητήσει σε γάμο. Πρόκειται για χαρτοπαίχτη και προικοθήρα.

— Βρε τον παλιάνθρωπο! ξέσπασε η Μαρίνα έξαλλη. Και του ‘κανε τον αδελφικό φίλο. Το φίδι το κολοβό!

— Ο Ανέστης μου τά ‘γραψε αυτά γιατί μας σέβεται και μας  εκτιμάει σαν οικογένεια. Φαίνεται πως είναι τσιμπημένος μαζί σου. Πάρε να τα δεις μόνη σου.

Και βγάζοντας από την τσέπη του ένα ταχυδρομικό φάκελο της το δίνει.

Τρέμοντας από τη σύγχιση της η Μαρίνα έβγαλε το γράμμα και το διάβασε. Το γράμμα έγραφε.

 

 Σεβαστέ μου κύριε Θεόδωρε.

               αφού σας ζητήσω προκαταβολικώς συγγνώμην δια το θάρρος μου  να σας αποστείλω αυτήν την επιστολήν, σας παρακαλώ να δεχθείτε την έκφρασιν της βαθυτάτης εκτιμήσεώς μου και παρακαλώ να διαβιβάσετε τα σεβάσματα μου προς την ερίτιμον σύζυγον σας και την κεχαριτωμένην θυγατέρα σας.

            Θέλω να πιστεύσητε σεβαστέ μου κύριε Θεόδωρε ότι με μεγάλην δυσκολίαν απετόλμησα την γραφήν αυτής της επιστολής. Το αίσθημα  της τιμής και η βαθυτάτη εκτίμησις ην τρέφω προς υμάς και προς  την δεσποινίδα Μαρίναν υπερενίκησαν την φιλίαν μου προς τον  Θρασύβουλον.

              Το μόνον το οποίον επιθυμώ είναι να προστατεύσω υμάς και την  αξιέραστον θυγατέρα σας από σοβαρότατον κίνδυνον.

             Με τον Θρασύβουλον συνεδέθην κατά την διάρκειαν του πολέμου δια στενοτάτης φιλίας, η οποία όμως δεν με απετύφλωσεν  ώστε να μη επισημάνω τα ελαττώματα του ανδρός.

           Πρόκειται περί ατόμου αδιστάκτου εις ό,τι αφορά τας χρηματικάς υποθέσεις. Δυστυχώς διακατέχεται από το πάθος του  χαρτοπαιγνίου εις το οποίον έχει θυσιάσει ολόκληρον περιουσίαν.

          Υποψιάζομαι ότι εντός των προσεχών ημερών θα αφιχθεί εις την νήσον σας δια να ζητήσει την χείρα της θυγατρός σας. Είμαι  πεπεισμένος ότι αποβλέπει εις την προίκα της διά να πληρώσει τα  χρέη τα οποία του εδημιούργησε το πάθος του.

          Σας εξορκίζω κύριε Θεόδωρε να λάβητε πρώτον πληροφορίας   και κατόπιν να απαντήσετε εις σχετικήν αίτησιν του. Και εξορκίζω  την αξιότιμον διδα Μαρίναν να μη ενδώσει εις τας προτάσεις του καταπνίγουσα τα αισθήματα τα οποία τρέφει προς αυτόν.

          Μη θεωρήσητε υπερβολικόν θράσος αν σας υποδείξω να   ζητήσητε πληροφορίας από την χαρτοπαικτικήν λέσχην, η οποία   λειτουργεί  εις το πατάριον του καφενείου Γιαμουγιάννη.

          Αγαπητή δεσποινίς Μαρίνα πριν ή με καταδικάσητε ως προδότην του φίλου μου δεχθείτε την βεβαίωσιν της ολοκληρωτικής προς υμάς αφοσιώσεως και συμπαθείας.

                                                                                 Ειλικρινώς υμέτερος.

                                                                                 Ανέστης Διακόπουλος

— Τον παλιάνθρωπο, ξανάπε όταν τέλειωσε το διάβασμα. Και δεν έδειχνε τέτοιος συκοφάντης. Τον ζηλεύει τον Θρασύβουλο. Αυτό είναι, ξέσπασε, έτοιμη να βάλει τα κλάματα.

— Κάνε κράτει, διάολε, έβαλε τις φωνές ο πατέρας της.

Έψαξα κι έμαθα. Ο Θρασύβουλος σου όλον το μήνα που ήταν εδώ ο στόλος, κάθε βράδυ έπαιζε χαρτιά, πολλές φορές όλη τη νύχτα. Φεύγοντας άφησε χρέος κάπου οχτώ χιλιάδες στο τζόγο. Και να ξέρεις αυτοί δε χωρατεύουν. Τα λεφτά τους θα τα πάρουν και στου βοδιού το κέρατο να πάει να χωθεί. Τονε στρίμωξαν στον Περαία και τονε φέραν  εδώ μ’ ένα παλιοκάραβο, που κατά που λέει ο λιμενάρχης κάνει και κοντραμπάντο. Αν δεν τους δώσει τα λεφτά ως το τέλος του μήνα θα τονε φουντάρουν στο πέλαγος.

— Λοιπόν μπαμπά έγώ θα πάω να σου φέρω τα συμβόλαια που υπόγραψε πριν μιαν ώρα και με τα οποία γίνεται συνεταίρος σ’ αυτό το καράβι.

Κι η Μαρίνα βγαίνει με ορμή στο δρόμο ξεχνώντας να φορέσει το καπελίνο της. Περπατούσε όσο πιο γρήγορα μπορούσε, χωρίς να δίνει σημασία στα περίεργα βλέμματα που της έριχναν οι διαβάτες ασυνήθιστοι να βλέπουν μια καλοντυμένη γυναίκα να κυκλοφορεί ακάλυπτη. Ούτε λέξη δεν πίστεψε από τα γραφόμενα του Ανέστη και τα λεγόμενα του πατέρα της, μολονότι, σα θυμόταν την άγρια φάτσα του πρώτου καπετάνιου, η καρδιά της έκανε ένα πήδημα στο στήθος της.

΄Εφτασε στο λιμάνι ξεπνοϊσμένη από το γρήγορο περπάτημα. Κοίταξε προς το δεξί λιμενοβραχίονα και πάγωσε. Το καράβι του Θρασύβουλου δεν ήταν πια εκεί. Έψαξε με το βλέμμα μήπως μετακινήθηκε σ’ άλλο σημείο του λιμανιού. Άδικος κόπος -δεν υπήρχε ίχνος του.

Τα γόνατα της κόπηκαν. Με πολύν κόπο σύρθηκε ως το λιμεναρχείο.

— Θέλετε τίποτα, δεσποινίς; τη ρώτησε ο σκοπός.

— Θέλω να μάθω αν έφυγε κάποιο πλοίο.

— Τότε θα ρωτήσετε τον αξιωματικό υπηρεσίας, στο ισόγειο, πρώτη πόρτα δεξιά.

Ο αξιωματικός όταν έμαθε για ποιό πλοίο ενδιαφερόταν της έριξε ένα περίεργο βλέμμα.

— Η «Οδηγήτρα» έφυγε ξαφνικά πριν δύο ώρες περίπου, χωρίς μάλιστα κανονικά έγγραφα. Μόλις τηλεγράφησα στο Υπουργείο να το πιάσουν σ’ όποιο λιμάνι της χώρας κι αν φτάσει.  Αν και, μεταξύ μας, αμφιβάλλω αν θα γίνει κάτι τέτοιο. Ή θα φύγει στο εξωτερικό, ή θ’ αλλάξει όνομα ή θα το βουλιάξουν.

— Αλήθεια γιατί νοιάζεστε εσείς για ένα τέτοιο καράβι; ενδιαφέρθηκε να μάθει.

— Ο πρώτος μηχανικός είναι μακρινός συγγενής μου .

–Μα αυτός δεν πρέπει να έφυγε. Αρρώστησε κι είναι στο Νοσοκομείο.

— Σας ευχαριστώ πολύ κύριε, του λέει αυτή τόσο χαρούμενη που παραλίγο να τον φιλήσει.

Βγήκε πετώντας από το λιμεναρχείο και τράβηξε τρέχοντας σχεδόν κατά τον Άγιο Θαράπη. Μπήκε στο Νοσοκομείο που βρισκόταν απέναντι και ρώτησε μια νοσοκόμα.  Κανείς δεν ήξερε το Θρασύβουλο Μπανούλη και μόνον ύστερα από αρκετό ψάξιμο και ερωτήσεις ένας γιατρός της είπε πως πρέπει να ψάξει στο Ναυτικό νοσοκομείο, που ήταν στην άλλη άκρη της πόλης στην Απάνω Σκάλα, γιατί σα ναυτικόν  εκεί πρέπει να τον πήγαν,

Ξεκίνησε και πάλι τρέχοντας σχεδόν κι έφτασε λαχανιασμένη στο παλιό τούρκικο νοσοκομείο, που τώρα ήταν των ναυτικών. Κι εκεί όμως όταν ρώτησε για το Θρασύβουλο της δώσαν αρνητική απάντηση. Μόνο σαν τους μίλησε για κάποιο ναυτικό που αρρώστησε κι έμεινε στη στεριά της είπαν να πάει στο θάλαμο 3. Όταν όμως πήγε ως εκεί της δείξαν ένα τελείως άγνωστο πρόσωπο. Έναν χοντρό, μεσόκοπο και βλογιοκομμένο, που όταν άκουσε πως τον ζητάνε δεν έδειξε κανέναν  ενθουσιασμό αλλά μάλλον ανησυχία.

— Μα δεν είναι αυτός ο κύριος Μπανούλης, διαμαρτυρήθηκε η Μαρίνα στη νοσοκόμα.

— Μια φορά, αυτός είναι ο μοναδικός ναυτικός που έχουμε και είναι εδώ από προχτές.

— Μα όχι, αυτός που ζητώ αρρώστησε πριν δυο ώρες, της είπε με αναπτερωμένες ελπίδες η Μαρίνα.

— Δεν είχαμε καμιάν εισαγωγή σήμερα.

— Μήπως τον πήγαν σε καμιά κλινική;

— Αυτό δεν το ξέρω.

— Τι τρέχει κοπέλα μου; ενδιαφέρθηκε ξαφνικά ο βλογιοκομμένος. Ποιον ζητάς;

— Μήπως ξέρετε κάποιον κύριο Θρασύβουλο Μπανούλη κύριε;

— Το Θράσο γυρεύεις; της λέει αυτός κοιτάζοντας την προσεχτικά και έγινε ακόμα πιο  επιφυλαχτικός.

Τι τον θες, τρέχει τίποτα; ρώτησε χαμηλώνοντας τη φωνή του.

— Ήθελα να μάθω αν είναι εδώ, γιατί η «Οδηγήτρα» έφυγε ξαφνικά.

— Τί έκανε λέει; πετάχτηκε ο άλλος κατακόκκινος. Ανακάθισε στο κρεβάτι και της άρπαξε το χέρι.

— Ξαναπέστο αυτό που είπες τώρα δα!

— Η «Οδηγήτρα», έφυγε γύρω στις δύο.

— Τους μπινέδες, τους γαμημένους, την Παναγία τους, ξέσπασε ο άλλος αδιαφορώντας για τους άλλους αρρώστους που τους άκουγαν ενοχλημένοι και μη δίνοντας σημασία στη θανάσιμη ωχρότητα που σκέπασε το πρόσωπο της Μαρίνας. Αυτή τράβηξε το χέρι της και βγήκε βιαστικά από το θάλαμο.

Με κομμένα γόνατα σύρθηκε κατά το σπίτι της αποφεύγοντας να περάσει από την αγορά και κόβοντας δρόμο από τον Άγιο Ευδόκιμο και τον Άγιο Γιώργη. Μέσα της όλα είχαν σωριαστεί σε ερείπια. Είχε βασιλέψει πια ο ήλιος όταν έφτασε σπίτι, που το βρήκε ανάστατο. Ο πατέρας της και τ’ αδέρφια της είχαν ξαμολυθεί για να τη βρούν ενώ η κυρά Λένη με τις αδερφάδες της και τις ανηψιές της συζητούσαν όλο έξαψη. Η Μαρίνα όταν είδε όλην αυτή τη σύναξη δεν είπε τίποτα αλλά ούτε στάθηκε.  Πήγε στο διπλανό σπίτι, το «δικό της», το νοικιασμένο, όπου κρατούσε το καλύτερο δωμάτιο και κλειδώθηκε. Οι παρακλήσεις της μάνας της ν’ ανοίξει για να μιλήσουν και για να βάλει κάτι στο στόμα της έμειναν χωρίς απάντηση.

Το βράδάκι γύρισαν κατασκοτωμένοι ο κυρ Θόδωρος και οι γιοί του. Σαν έμαθαν πως γύρισε η Μαρίνα ησύχασαν. Ο γερο-Έλληνας είχε φοβηθεί τα χειρότερα. Ο νους του είχε πάει στην αυτοκτονία ή και στην απαγωγή της μονάκριβης κόρης του. Τώρα το πρόβλημα περιοριζόταν στην παρηγοριά της από την ερωτική απογοήτευση.

— Να λέμε δόξα σοι ο Θεός που ξεφύγαμε τα χειρότερα. Αν δε μού ΄γραφε αυτός ο Ανέστης, καλή του ώρα, θα του την έδινα του χαρτοπαίχτη, του αχαΐρευτου. Γλίτωσε το κορίτσι μας. Μικρή είναι. Θα ξεχάσει και θα παρηγορηθεί.

— Ρεζίλι γίναμε στη γειτονιά. Όλη η χώρα θα το μάθει πως τα ‘χε μέναν παλιολλαδίτη του σκοινιού και του παλουκιού.

Κανείς από τους δύο δεν ήξερε για τα λεφτά που είχε μαζέψει η Μαρίνα, από τον καιρό που σπούδαζε, ούτε φυσικά και για την τύχη που είχαν.

 

 

Advertisements

142 Σχόλια to “Γιατί η θεία μου η Μαρίνα μπορεί και να πήγε στον Παράδεισο – V (Δημ. Σαραντάκος)”

  1. Κουνελόγατος said

    Κέρδισα… :mrgreen:

  2. spiral architect said

    [..] Όλη η χώρα θα το μάθει πως τα ‘χε μέναν παλιολλαδίτη του σκοινιού και του παλουκιού. [..] 😀

  3. Κουνελόγατος said

    Και τι απόδοση είχε για νάχουμε καλό ρώτημα;

  4. alexisphoto said

    Πρώτη φορά, στα χρόνια που παρακολουθώ το ιστολόγιο, είχα τόση αγωνία να διαβάσω την ανάρτηση….. 🙂
    καλημέρες

  5. Κουνελόγατος said

    Μήπως ξέρετε που είναι το ταμείο;

    2. Αυτήν την έκφραση την άκουγα πολύ συχνά από τους γονείς μου (και άλλους) παλιότερα, νομίζω τώρα -όπως και πολλές άλλες- δεν παίζει.

  6. Γς said

    Μάλιστα…

  7. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    ΄Το δ. λοιπόν… έγινε Λούης ο Θρασύβουλας ο «All in!» … (εκτός κι αν έχει sequel η ιστορία του…)

  8. Παναγιώτης Κ. said

    Θα περιμένουμε άλλες δεκαπέντε μέρες για να δούμε την εξέλιξη! Πολλές δεν είναι; 🙂

  9. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    Λέω ότι κάποια στιγμή ο Θρασύβουλας θα ξαναφανεί, άφραγκος και ζήτουλας …και η Μαρίνα θα τον ξαναδεχτεί, γιατί έτσι είναι ο έρωτας .

  10. Κασσάνδρα said

    Νικοκύρη,μη μας κρατάς σε αγωνία.
    Πες μας ,τουλάχιστον, το τέλος.

  11. Καλημέρες ;-) said

    Τρελαίνομαι για τέτοιες ιστορίες που δείχνουν το συναίσθημα και τα ήθη καιρών αλλοτινών…πού να βρεις τώρα τέτοιες ευαισθησίες από τη μεριά των θηλέων, ιδιαίτερα, αλλά και τέτοια έννοια και φροντίδα από τη μεριά πατεράδων. Οι απατεώνες προικοθήρες υπήρχαν ανέκαθεν! Από τις εικόνες του κειμένου με γοήτευσε η αφήγηση της λεπτομέρειας: » Κι η Μαρίνα βγαίνει με ορμή στο δρόμο ξεχνώντας να φορέσει το καπελίνο της. Περπατούσε όσο πιο γρήγορα μπορούσε, χωρίς να δίνει σημασία στα περίεργα βλέμματα που της έριχναν οι διαβάτες ασυνήθιστοι να βλέπουν μια καλοντυμένη γυναίκα να κυκλοφορεί ακάλυπτη».

  12. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!
    Ζητώ συγνώμη που σας κρατάω σε αγωνία, αλλά του πατέρα μου τα κείμενα είναι πεπερασμένη ποσότητα, δυστυχώς.
    Οπότε, αριά-αριά, όχι μόνο για να έχουν νοστιμάδα αλλά κυρίως για να φτουρήσουν.

  13. Κουνελόγατος said

    9. Έχει λογική αυτό που γράφεις, τι άλλο θα μπορούσε να κάνει για να «πάει στον παράδεισο»; Μήπως τον έπιασε η ασφάλεια και πήγε και τον έβγαλε; 🙂

  14. atheofobos said

    Για όσους έχουν ξεχάσει γιατί τον έβρισε παλιολλαδίτη να θυμίσω μια πλήρη ανάλυση στο : Παλιοελλαδίτες και νεοελλαδίτες
    https://sarantakos.wordpress.com/2014/03/04/axtos-11/

  15. Παναγιώτης Κ. said

    Η Μαρίνα, προσοντούχος άνθρωπος, κωλοπετσωμένη θα την λέγαμε, λόγω έρωτος και όχι μόνο, λέω εγώ, έφαγε παραμύθι από τον Θρασύβουλο.
    Στα ερωτικά οι γυναίκες είναι πιο περίπλοκες από τους άνδρες.
    Το είχα παρατηρήσει στις μαθήτριες στο σχολείο οι οποίες δεν δυσκολεύονταν να είναι αποκαλυπτικές για τα ερωτικά τους… βάσανα οσάκις υποχρεωνόμουν να παρέμβω για την αποκατάσταση της …τάξης. Η αιτία κοινότοπη μεν αλλά μέσα από δαιδαλώδεις διαδρομές του νου τους ως προς τις λεπτομέρειες :Διεκδικούσαν το ίδιο αρσενικό το οποίο μπορεί να μην είχε και ιδέα για τα διαδραματιζόμενα. 🙂

  16. Παναγιώτης Κ. said

    Αυτά κατά κύριο λόγο συμβαίνουν στο Γυμνάσιο άντε και στην Α΄Λυκείου.Στις πιο πάνω τάξεις επικρατεί ο ψυχαναγκασμός της προετοιμασίας για το πανεπιστήμιο.

  17. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρες !
    «…σας παρακαλώ να δεχθείτε την έκφρασιν της βαθυτάτης εκτιμήσεώς μου…»
    Η γαλλική κλισεδούρα, αν τη θυμάμαι ακόμα καλά : veuillez agreer l’ expression des mes sentiments distunguees , παναπεί «Θελήστε να δεχτείτε την έκφραση των ξεχωριστών μου συναισθημάτων»…Σαν το γλείψιμο, δεν έχει !

  18. ΚΩΣΤΑΣ said

    Είχα γράψει στο προηγούμενο, σχόλιο 94:

    «Και η δική μου πρόβλεψη για το διήγημα. Ο Θόδωρος κάτι ξέρει ή κάτι έχει μυριστεί, θα μιλήσει στη γυναίκα του και θα της αναθέσει να προϊδεάσει σχετικά τη Μαρίνα και ο ίδιος θα αναλάβει να συνεφέρει και να ξεμπλέξει το Θρασύβουλο».

    Ως ένα σημείο νιώθω ότι πρόβλεψα σωστά, ας αναμείνουμε και το τέλος, ίσως δικαιωθώ πλήρως.

  19. Πάνος με πεζά said

    Ολοζώντανες ιστορίες, που συμβαίνουν μέχρι τις μέρες μας…(να πουλάς αγαπητηλίκι και να ξαφρίζεις)

  20. Πάνος με πεζά said

    (αν βεβαίως θα συμβεί έτσι)

  21. sarant said

    17 Nαι, distingués όμως (ή και: les plus distingués). Kι αυτή την περικοκλάδα ο Άγγλος τη μεταφράζει Sincerely yours

  22. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα,
    άλλη μια βουλιμική αναγνώστρια… που θέλει να ξεφύγει

    με την Μαρίνα

  23. ΓιώργοςΜ said

    2,14 Η εντύπωση που έχω εγώ για τη χρήση του «παλολλαδίτης» είναι για να χαρακτηρίσει τους κατοίκους της μητροπολιτικής Ελλάδας, σε αντίθεση με αυτούς της Κωνσταντινούπολης ή της της Ιωνίας. Σαφώς είχε μειωτικό χαρακτήρα, η διαφορά στην πνευματική ανάπτυξη στις δυο πλευρές του Αιγαίου ως το 22 δε νομίζω πως αμφισβητείται (αν και καλό θα ήταν, για μας τους υπόλοιπους, να δούμε περισσότερες λεπτομέρειες από τους ιστοριοδίφες της παρέας). Χώρια που αυτοί που χρησιμοποιούν τον όρο δεν θα μείωναν τον εαυτό τους!

  24. Πάνος με πεζά said

    @ 21 : Σωστά, αρσενικό στα γαλλικά. Ο συναίσθημας. 🙂

  25. Πάνος με πεζά said

    @ 23 : Κατά το στίχο του Κατσούλη, «η Σμύρνη με το Κορδελιό, και η παλιά Ελλάδα». Άρα, τα απέναντι παράλια…

  26. ΓιώργοςΜ said

    17,21 Έχει πολλή πλάκα για μας σήμερα όλη η περίτεχνη επίδειξη ευγένειας στις συνομιλίες εποχής 1800 και πίσω.
    Έχω διαβάσει τα τελευταία χρόνια κάποια μυθιστορήματα με υπόθεση διαδραματιζόμενη τον 15ο αιώνα (θα μπορούσε να τα χαρακτηρίσει κανείς ιστορικά, αποφεύγω να το πω ο ίδιος γιατί σε παλιότερες κουβέντες θεωρούντο μίασμα και δε θέλω να στιγματιστώ 🙂 ). Σε αυτά, οι μαχαιροβγάλτες προσέβαλλαν ο ένας τον άλλο στον πληθυντικό και η προσβολή ήταν τόσο θαμμένη στην περικοκλάδα, που πολλές φορές ο συγγραφέας την εξηγούσε ή έπρεπε να ξαναδιαβάσω την πρόταση.
    Θέλω να πω πως οι παγιωμένες εκφράσεις τέτοιου είδους ήταν υποχρεωτικές σε μια επιστολή και θα ήταν μάλλον προσβλητική η απουσία τους.

  27. gbaloglou said

    15 οσάκις

  28. giorgos said

    23. Παλαιότερα ,προκειμένου όλοι οί Δ.Υ. νά προέρχονται από τήν παλιά Ελλάδα είχε εφευρεθεί τό λεγόμενο «κώλυμα εντοπιότητας» τό όποίο αργότερα πού δέν υπήρχε λόγος …ατόνισε .
    http://katotokerdos.blogspot.gr/2010/12/1.html

  29. Κουνελόγατος said

    ΑΣΧΕΤΟ, συγγνώμη ζητώ…

    Πριν μερικά χρόνια, διάβαζα διάφορα «κουλά» από ΑΙΛΕΙΝΑΙΣ, για τα οποία έχει γράψει ο Νίκος, ήταν άλλωστε μια πρώτη ηλεγνωριμία μαζί του. Τότε, ανάμεσα σε άλλα, διάβασα πως οι πρώτοι κάτοικοι στο νησί του Πάσχα ήταν Έλληνες. Το επόμενο διάστημα αποδείχτηκε ότι υπάρχουν διάφοροι που στήνουν τέτοια ωραία, με σκοπό να κάνουν πλάκα.
    Το ίδιο πιστεύω και για την Κυβέρνηση, έχει βάλει διάφορους να βρίσκουν «σκάνδαλα», ώστε να σπάνε πλάκα μαζί τους…

    http://left.gr/news/maximoy-gia-dimosieyma-sta-nea-i-parakmi-mias-istorikis-efimeridas

  30. sarant said

    29 Υπάρχει η ομοιότητα του Μάτα Κίτε Ράνι, που είναι συμπτωματική βέβαια.

  31. Alexis said

    #23: Δε νομίζω, αν δεις και το λίκνο του #14, σαν Παλιοελλαδίτες χαρακτηρίζονταν οι κάτοικοι της Παλιάς Ελλάδας, δηλαδή της Ελλάδας πριν από τους Βαλκανικούς πολέμους του 12-13.
    Με την έλευση των προσφύγων του ’22 δημιουργήθηκε νέο δίπολο «αντιπαράθεσης», πρόσφυγας-ντόπιος.
    Οι Μυτιληνιοί δεν ήταν Παλιοελλαδίτες, αλλά για τους Μικρασιάτες που ήρθαν το ’22 στο νησί ήταν «ντόπιοι».
    Το ίδιο και οι Μακεδόνες για τους Πόντιους που ήρθαν στη Μακεδονία σαν πρόσφυγες.

    Ειδικά οι Βορειοελλαδίτες, και ανεξαρτήτως προσφυγικής ή μη καταγωγής, υιοθέτησαν αργότερα (πιθανόν όταν οι μεταξύ τους διαφορές είχαν αμβλυνθεί) τον όρο «χαμουτζήδες» για τους Νοτιοελλαδίτες.

    Περιττό βέβαια να πούμε ότι όλοι αυτοί οι χαρακτηρισμοί ήταν λίγο-πολύ μειωτικοί, τόσο ο παλιοελλαδίτης όσο και ο πρόσφυγας, ο ντόπιος ή ο χαμουτζής.
    Το χαρακτηρισμό «ντόπιος» (ή εντόπιος) τον έχω ακούσει από το σόι της μάνας μου που ήταν Πόντιοι, όταν μιλούσαν για τους γηγενείς Μακεδόνες.
    Να τα λέμε κι αυτά, μπορεί οι γηγενείς να έβλεπαν με «μισό μάτι» τους πρόσφυγες, αλλά τα αισθήματα ήταν μάλλον αμοιβαία…

  32. Κουνελόγατος said

    30. Ναι, έχει πλάκα αυτό που έγραψες… 🙂

  33. ΚΑΒ said

    >>δεχθείτε την βεβαίωσιν της ολοκληρωτικής προς υμάς αφοσιώσεως

    semper fidelis (πάντοτε αφοσιωμένος), που έγραφαν στο τέλος επιστολών οι λατινομαθείς.

  34. Κουνελόγατος said

    Έχει γούστο να παντρεύτηκε τον Ανέστη. Γιατί κάποιον παντρεύτηκε τελικά, δε μπορεί… 🙂

  35. sarant said

    34 Υπομονή, στο επόμενο επεισόδιο έχουμε γάμο

  36. Corto said

    Nα υποθέσω ότι ο Άγιος Θαράπης είναι ο Άγιος Θεράποντας. Δεν το ήξερα ότι οι μυτιληνιοί τον λένε έτσι.

  37. Ριβαλντίνιο said

    Θα παντρευτεί τον Ανέστη, αλλά επειδή δεν είναι ερωτευμένη μαζί του θα τον ξεζουμίσει οικονομικώς !

    Για τον Θρασύβουλα :

  38. gbaloglou said

    33 I am honored to be humbly devoted to Your Highness.

  39. Κουνελόγατος said

    YESSSSSSSSSSSS!!!!!!!!!!!!

  40. sarant said

    36 Ναι, αυτός είναι.

  41. ΚΩΣΤΑΣ said

    Χαμουτζηδες χαρακτηρίζονται πιο στενά οι πελλοπονησιοι, οι κάτω από το αυλάκι, τον ισθμό. Παλαιοελλαδιτες, οι προερχόμενοι από τον πριν το 1913-14 ελληνικό κράτος.

  42. ΚΩΣΤΑΣ said

    41
    λάθος μου, 1912-13

  43. Corto said

    Για τον περίφημο ναό του Αγίου Θεράποντα της Μυτιλήνης πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες εδώ:

    http://odysseus.culture.gr/h/2/gh251.jsp?obj_id=1672

  44. gpoint said

    Ωραίος ο Θρασύβουλας…βάζελος θα ήτανε !!! (γέλιο κακό)

  45. gpoint said

    # 44

    Πρόγονος του διάσημου Σοφιανού την δεκαετία του 50, μιμητής ο Λουκανίδεςτην δεκαετία του 60, ο Λούπου την δεκαετία του 70 κ.λ.π. κ.λ.π.

  46. Κουνελόγατος said

    Σοφιανός… Τι μου θύμησες…
    Αλήθεια, ποιος ποδοσφαιριστής ήταν που έλεγε ο πατέρας μου και ο θείος μου, πως γέμιζε χώμα τις χούφτες του (τότε δεν υπήρχε χορτάρι) και το πετούσε στον τερματοφύλακα για να τον στραβώσει και να βάλει γκολ!!!

  47. nenacon said

    Πολύ ωραίο ανάγνωσμα και θα περιμένω να δω πώς συνδέεται η προσωπικότητα της ηρωίδας με τον τίτλο.

  48. cronopiusa said

    26
    … οι μαχαιροβγάλτες προσέβαλλαν ο ένας τον άλλο στον πληθυντικό και η προσβολή ήταν τόσο θαμμένη στην περικοκλάδα…

    με γοητεύει, με μαγεύει, με παιδεύει,
    τον εσυμπάθησα, μανούλα μου, πολύ.

  49. gpoint said

    # 46

    Δεν ξέρω αλλά τέτοια πράγματα μόνο ποδοσφαιριστής του «θρύλου» θα μπορούσε να σκεφθεί

  50. H συχωρεμένη η πεθερά μου, Θεσσαλονικιά από τη Σμύρνη, είπε κάποτε «Εσείς οι παλιολλαδίτες», και η γυναίκα μου περίπου μου ζήτησε συγνώμη, γιατί το θεωρούσε μειωτικό. Εγώ δεν είχα διόλου ενοχληθεί, γιατί το πήρα τελείως κυριολεκτικά, και πράγματι κατάγομαι κατά τα 3/4 από την Παλιά Ελλάδα και νιώθω 100% Αθηναίος. — Κάποτε πάλι, πριν από καμιά δεκαριά χρόνια, είπα σε φιλική κουβέντα κάτι για τις «Νέες Χώρες» και αντιλήφθηκα με κάποια έκπληξη ότι κανείς δεν με καταλάβαινε — όλοι νόμιζαν ότι μιλούσα για τα νέα κράτη μέλη της ΕΕ!

  51. sarant said

    49 Ε, μόνο σε συμφραζόμενα πατριαρχείου μιλάμε πια για εκείνες τις Νέες χώρες.

  52. ΓιώργοςΜ said

    50 Ίσως (παρ)ετυμολογείται ως παλιο-Ελλαδίτες, με το παλιο- να μη σημαίνει χρόνο αλλά ποιότητα, κατά το παλιόπαιδο. Περισσότερο όταν αφορά πρόσφυγες που αναφέρονται σε ντόπιους, καθώς η αντιμετώπιση που είχαν από αυτούς ήταν μάλλον εχθρική (μιλώντας από οικογενειακές μνήμες).

  53. cronopiusa said

    Μπακογιάννη: Τη καραμέλα των 40 χρόνων δεν την τρώω, ο λαός φταίει για τις επιλογές του

  54. 50. «…και νιώθω 100% Αθηναίος. — Κάποτε πάλι, πριν από καμιά δεκαριά χρόνια, είπα σε φιλική κουβέντα κάτι για τις «Νέες Χώρες» και αντιλήφθηκα με κάποια έκπληξη ότι κανείς δεν με καταλάβαινε …»

    Δεν είσαι μόνος.

    «[…]
    Κατέβηκαν από τον Πόντο και την Ιωνία,
    το Μοναστήρι, το Περλεπέ, τη Θράκη ή την Κοζάνη
    οι Βούλγαροι ανταλλάχθηκαν, φύγαν και οι Τούρκοι
    κι΄ ότι περίσσεψε από τους Εβραίους κάηκε κι αυτό

    της Πόλης και της Σμύρνης τα πόστα που αφήσατε τα πιάσαν άλλοι
    κι εσείς που φύγατε διωγμένοι από εκεί πήρατε άλλων πόστα
    (τις τέσσερεις πράξεις τις ξέρατε και εσείς)
    …………………………………………………………………..

    Στην Σαλονίκη ανέβαιναν οι νότιοι
    πρώτα χωροφύλακες στις «Νέες Χώρες»
    («Eθνικόφρονες»-Οργάνωση «καρφίτσα»-τροχαίο του Λαμπράκη)
    μετά στην Εκθεση-εκδρομές με κρυφές αγάπες και για Σπουδές
    μας έλειπε το θέατρο πρίν το ΄61.

    Ψηλά παιδιά, ξανθιές κοπέλες, άλλη φυλή
    «Ερωτική πόλη», βόλτες στα κάστρα
    φιλίες κάνανε οι νότιοι φοιτητές, έρωτες, οικογένειες
    (« πέρνα από το σπίτι
    οι γονείς μου ανησυχούν για τον δεσμό μας»)
    ψήλωνε η Ελληνική φυλή
    αλλά …φύραινε η κεφαλή
    […]
    δυστυχώς … η ιστορία καθυστέρησε :
    ελευθερωθήκατε μόλις πριν ένα αιώνα
    από παιδιά της παλιάς Ελλάδας μεγαλωμένα
    κάτω από στην βαριά σκιά του Παρθενώνα.

    Μήπως βελούδινο διαζύγιο να πάρετε σας πρέπει εσχάτως
    αφού τόσο αδικημένοι είσαστε από των Αθηνών το κράτος ;
    εμείς αντίρρηση καμιά δεν φαίνεται να έχουμε
    κυρίως με της …Αθηνάς την σοφία που θα ’πρεπε να κατέχουμε.

    05.01.2009″

    http://politicalreviewgr.blogspot.gr/2011/06/blog-post_9542.html

  55. 35, Άντε, καλά που το έβαλες, γιατί κάθε δεύτερη Τρίτη είναι σαν το Κινέζικο μαρτύριο με την σταγόνα… 🙂

  56. Παναγιώτης Κ. said

    @53. Την είδα και εγώ για λίγο την κυρία. Σαν μη ξέρει τίποτα για τον…φόνο !
    Αν δεν τρελαθούμε αυτή την εποχή δεν πρόκειται ποτέ να τρελαθούμε. !!!

  57. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Σχετικὰ μὲ τοὺς παλιοελλαδῖτες καὶ τοὺς χαμουτζῆδες ποὺ .αναφέρθηκαν προηγουμένως.
    Ἐπίσης ὑπάρχει καὶ ὁ ὅρος «μπαγιάτης»: ὁ παλιὸς, ὁ βέρος Σαλονικιὸς. Τὸ Σαλονικιὸ ἀντίστοιχο τοῦ Ἀθηναίου γκάγκαρου.
    Περισσὸτερα ἐδῶ: http://www.slang.gr/lemma/5318-mpagiatis
    ἀλλὰ κι ἐδῶ: https://sarantakos.wordpress.com/2015/07/21/mpagiatidesxamoutzides/

  58. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ανεμομαζώματα διαολοσκορπίζματα, η χαζούλα(πρώην στριγκλίτσα σας θυμίζω) που μορφώθηκε για να την ξεμυαλίσει ο καραβόσκυλος και να τον πληρώσει κι από πάνω. Ένας γάμος της παρηγοριάς και η αιώνια μελαγχολία,είναι μια φυσική συνέχεια. Εντάξει αυτόνα, κάπου θα τον πετύχει «το δάκρυ του αδικημένου» αλλά για το χαμένο κορμί, ποιος νοιάζεται πια,λέω γω που διολίστηκα 🙂
    Στα εισαγωγικά της αφήγησης σα να θυμάμαι τη Μαρίνα ανύπαντρη εν τέλει.Μπορεί να κάνω λάθος.(Μην το κοιτάξετε).
    Πάντως το πάθημα αυτό δεν μπορεί να της εξασφαλίζει παράδεισο.Σιγά,γεμάτος θάταν, τέτοιες ιστορίες όλοι μας έχουμε ακούσει 🙂 .

  59. Ανδρέας said

    53
    σκέτη απόλαυση!!!
    τον διαφυγόντα εις τας ουραγού-ά-ας δε μας λέει 😀

  60. sarant said

    59 Ούτε για τον Χριστοφοράκο. βεβαίως.

  61. Alexis said

    Ερώτηση: πώς ήξερε ο Θρασύβουλας ότι η Μαρίνα είχε κομπόδεμα και της ξεφούρνισε όλο το παραμύθι με τα συμβόλαια;

  62. Ανδρέας said

    βεβαίως βεβαίως!

  63. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    61. Ήξερε ότι (φρόντισε να) ήταν τσιμπημένη η μικρή, οπότε θα έβρισκε χρήματα,αν δεν είχε η ίδια. Μια άλλη έκλεψε τα χρυσαφικά της μάνας της και τα ενεχυροδάνεισε για να δώσει στο λεγάμενο τα χρήματα, τί να λέμε. Δες τη Βουλγάρικη ταινία «Το Μάθημα»,που παίζεται τώρα, τί μπορεί να κάνει μια γυναίκα όταν βρίσκεται σε ανάγκη- πόσο μάλλον αν είναι κι ερωτευμένη

  64. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    62.Το σύστημα καψάλισε τη γουνίτσα του(τον κώλο του),βρωμάει και βιάζεται να ρίξει κολώνια και βέβαια έτσι γίνεται πιο μπόχα.

  65. ΚΩΣΤΑΣ said

    Παραφράζοντας τον Γκάντι θα ήθελα να πω: αυτή τη χώρα δεν την κληρονομήσαμε από τους προγόνους μας, την κλέψαμε από τα παιδιά μας.

    Όσοι είμαστε – είναι περί τα 60s και πάνω, γνωρίζετε ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν πλήρωναν εισφορές για σύνταξη μέχρι το 1992 και ότι έβγαιναν στα 15 έτη υπηρεσίας οι γυναίκες και στα 25 οι άνδρες; Ξέρει κανείς ποιος πρωτοκαθιέρωσε τις συνταξιοδοτικές εισφορές και αύξησε τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης από τα 15 στα 25 στις γυναίκες και από τα 25 στα 30 στους άνδρες; Κάτι αποπειράθηκε και ο Γιανίτσης αργότερα, αλλά …….
    Θυμάται κανείς ποιος έλεγε ότι δεν μπορούμε να ζούμε με δανεικά γιατί θα χρεοκοπήσουμε και το 1992 οι Δ.Υ. δεν πήραν αύξηση και κυκλοφόρησε εκείνο το περιβόητο 0 + 0 = 13%.

    Ύστερα (ξανα)ήρθε …. Ο Ανδρέας.

    Αντί να τρελαθούμε, μήπως πρέπει κι εμείς ως λαός να ψαχτούμε λίγο;

  66. Ανδρέας said

    65
    »οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν πλήρωναν εισφορές για σύνταξη μέχρι το 1992 και ότι έβγαιναν στα 15 έτη υπηρεσίας οι γυναίκες και στα 25 οι άνδρες; »

    ποιος έφταιγε για αυτό; ο λαός, οι υπάλληλοι ή κάποιος άλλος;

  67. sarant said

    65
    Όσοι είμαστε – είναι περί τα 60s και πάνω, γνωρίζετε ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν πλήρωναν εισφορές για σύνταξη μέχρι το 1992 και ότι έβγαιναν στα 15 έτη υπηρεσίας οι γυναίκες και στα 25 οι άνδρες;

    Για τις εισφορές δεν ξέρω, αλλά το άλλο είσαι σίγουρος ότι ίσχυε, ιδίως για τους άνδρες; Κι εμείς ζούσαμε τότε.

  68. Ανδρέας said

    65
    »Θυμάται κανείς ποιος έλεγε ότι δεν μπορούμε να ζούμε με δανεικά γιατί θα χρεοκοπήσουμε και το 1992»
    αυτός που τα έλεγε αυτά δηλαδή ήταν εξωγήινος που μόλις πάτησε το πόδι στην γη και άρχισε το κήρυγμα περί χρέους το 1992;
    το 1892 τα ίδια δεν έλεγαν;
    το 1792 τα δάνεια δεν ξεπλήρωνε η πύλη με την δεκάτη που μπορούσε άνετα να γίνει πενηντάτη και βάλε
    τα ίδια το 1692
    το 1592 κ.ο.κ.
    ε, λοιπόν ποιος κόμισε γλαύκας στας Αθήνας;
    τον γάιδαρο με το καρότο τον θυμάστε;

  69. ΚΩΣΤΑΣ said

    66 Ανδρέας
    Οι κυβερνώντες έφταιγαν, αυτοί έπρεπε να νομοθετήσουν. Όταν όμως το έπραξε ο Μητσοτάκης, τι έπραξε ο λαός; τον έστειλε σπίτι του.

  70. Ανδρέας said

    όταν οι πλουτοπαραγωγικές πηγές της χώρας μέσω »ειδικών» συμφωνιών δεν φορολογούνται
    (θυμηθείτε τις εκτελέσεις Μπάτση, Μπελογιάννη επειδή ήταν »κουμουνιστές») ε, ναι τότε μας φταίνε οι υπάλληλοι που είναι ακριβοί.
    ο κύριος μπάμπης λολ

  71. ΚΩΣΤΑΣ said

    67 Sarant

    Ναι κύριε Νίκο, υπηρετούσα ως υπάλληλος την περίοδο αυτή (τώρα βγήκα σύνταξη) και έχω προσωπική αντίληψη.

  72. 65, 67

    επειδή οι γονείς μου ήταν Δ.Υ. (δάσκαλοι) που συνταξιοδοτήθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του ’80, στα 33 και 32 χρόνια υπηρεσίας, σας διαβεβαιώνω πως κρατήσεις γίνονταν στον μισθό τους για επικουρικές και κύριες συντάξεις. Και δεν μπορούσαν να παραιτηθούν στα 15/25 χρόνια υπηρεσίας, παρά μόνο παίρνοντας σύνταξη ένα κλάσμα της αρχικής. Αν δεν με απατά η μνήμη μου, κάθε χρόνος από το 1 έως τα 15, μέτραγε για 1% της πλήρους σύνταξης, μετά από το 15 ως το 20 για 2% και μόνο τα τελευταία πέντε χρόνια μετρούσαν για 5% της σύνταξης το καθένα. Δεν θυμάμαι την κλίμακα αλλά κάπως έτσι αλματώδης ήταν.

  73. Ανδρέας said

    69
    ήξερε πολύ καλά τι έπραττε, κι ότι ήταν πολύ αργά ήδη, όπως όταν έλεγε ΟΛΟΙ οι Έλληνες αυτοκίνητο λολ και άρχισε η εισαγωγή μεταχειρισμένων που είχε ήδη επιβληθεί με πρόστιμα από την ΕΟΚ τότενες

  74. Ηλίας said

    Να ακριβολογούμε και να μην κλέβουμε .
    Ήτο γενναιόδωρος .
    0+0=14 και ουχί 13 .

    Κατά τα λοιπά, η γνωστή φασολιά που μας πάει στραβά διότι
    πάντα « πταίει » ο λαός και οι επιλογές του .

    … και οι καραβέλες ψάχνουν τον αγαπητικό της Λεσβιοπούλας .

  75. Ηλίας said

    Μπρρρρρρρ … τον είδα κι ανατρίχιασα .
    Οσονούπω σκορδαλιά .
    Επιβάλλεται .

  76. αγάπες λάθρες said

    Το γελείο της υπόθεσης είναι, αυτοί που τότε έκαναν αυτά τα αίσχη και κυβερνούσαν και έφεραν τη χώρα σε αυτά τα χάλια, είναι οι νυν ψηφοφόροι και νυν πολιτευτές του σύριζα. Τι θράσος να καταγγέλουν την επάρατη δεξία και αυτό το επέσχεντο πασόκ, δηλασδή τον εαυτό τους, τότε είναι που με πιάνουν τα γέλεια και δεν σταματώ. Ειδικά όταν ακούω κάπιους νυν υπουργούς (ονόματα δεν λέω) να καταγγέλουν τον εαυτό τους.

  77. Ανδρέας said

    69 για να ξεκαθαρίσω κάτι δεν είμαι ούτε υπέρ ούτε κατά όλων των κυβερνώντων που υπήρχαν υπάρχουν και θα υπάρξουν.
    όμως μας κοστίζουν πολύ ακριβά όλα αυτά τα επιτελεία είτε από νόμιμες είτε από παράνομες δραστηριότητες.

  78. Πέπε said

    πρόσφυγ(γ)ες
    ντόπιοι
    παλιο(ε)λλαδίτες
    χαμουτζήδες
    γκάγκαροι
    μπαγιάτηδες

    Ως επί το πλείστον πρόκειται για όρους που μπορούν εξίσου καλά, αναλόγως ποιος και πότε τους χρησιμοποιεί, να είναι αρνητικοί, ουδέτεροι ή και θετικοί. Εγγενώς όμως όλοι σχεδόν είναι ουδέτεροι. Μόνο στο «χαμουτζής» ίσως διακρίνεται μια εξ αρχής υποτιμητική διάθεση. Κατά τα άλλα:
    α) Είμαι από την Παλιά Ελλάδα; Είμαι Παλιολλαδίτης. Αντικειμενικό γεγονός.
    β) Έχεις κακή εντύπωση για τους Παλιολλαδίτες; Θα με βρίσεις Παλιολλαδίτη.
    γ) Εγώ πάλι έχω καμάρι την καταγωγή μου; Θα πέτουμαι* πως είμαι Παλιολλαδίτης.

    Τα αυτά και για τους υπόλοιπους όρους.

    Μόνο στο «ντόπιοι» δεν μπορώ να φανταστώ υποτιμητική απόχρωση.

    _____________________
    *Διαβάζω την Οδύσσεια του Καζαντζάκη-Κακριδή αυτό τον καιρό, και διευρύνω το λεξιλόγιό μου. 🙂

  79. Ηλίας said

    76 @ Αγάπες Λάθρες

    Αν αποδειχθεί πως μας ψεκάζουν , θα ανακουφιστώ .
    Αν είμεθα έτσι από μονάχοι μας , θα πάρω πέντε ακίτα και θα τραβήξω κατά την Ανταρκτική .
    … Αχ βρε επέσχεντο παλιοπασοκ … ντα βρε …

  80. Ανδρέας said

    76
    αν θυμάστε αυτό ξεκίνησε με τον ΓΑΠ το 2009
    μιλούσε εναντίον του πολιτικού-κρατικού συστήματος λες και ήταν εξωτερικός ανταποκριτής της τάδε γερμανικής εφημερίδας ενώ ήταν πρωθυπουργός!
    πιο τρολλ καίγεσαι

  81. ΚΩΣΤΑΣ said

    68 69

    Δεν έχω καμιά διάθεση να ανοίξω αντιδικία μαζί σας. Δεν είστε υποχρεωμένος να θυμάστε αυτό που εγώ θυμάμαι ότι ο Μητσοτάκης επαναλάμβανε κατά κόρο.

    Το θέμα της χρεοκοπίας μας είναι σύνθετο και φυσικά δεν είναι κύριος υπεύθυνος ο λαός. Πιστεύω όμως ότι έχει μερίδιο ευθύνης και αυτός. Για τα άλλα, μπάμπης κλπ ουδέν σχόλιο.

  82. ΚΩΣΤΑΣ said

    72 Σκύλος

    Είχαν το δικαίωμα να βγαίνουν στα 15 και 25, δεν το έκαναν όλοι-ες χρήση. Για ένα διάστημα ίσχυαν στη σύνταξη τα 50/50 και υπολογίζονταν ως εξής: για τα πρώτα 25 έτη 1/50 της σύνταξης για κάθε έτος, για τα επόμενα 5 έτη (25-30) 2/50 ανά έτος και τα υπόλοιπα 5 (30-35) 3/50 ανά έτος. Ένας λοιπόν που ήθελε να πάρει πλήρη σύνταξη έπρεπε να μείνει 35 έτη, ήτοι 25/50 + 10/50 + 15/50 = 50/50 όλη η σύνταξη, γι΄αυτό καθόντουσαν, όποιος-α αρκούνταν σε λιγότερα έφευγε νωρίτερα.

  83. gpoint said

    # 64, 71 κ.λ.π.

    (πολύ θυμωμενος)

    Για να μη γράφονται αηδίες εδώ μέσα κρατήσεις υπήρχαν μέχρι το 1992 για ταμεία, Μετοχικο, Αρωγής και Πρόνοιας , το 1992 προστέθηκε ΑΛΛΗ μια κράτηση για την σύνταξη η οποία απερρόφησε την όποια΄οικονομική ανάσα είχαν πάρει οι Δ.Υ. από τις αυξήσεις του ενιαίου και της ΑΤΑ. Είναι θέμα κοινής λογικής πως οι κρατήσεις δεν μπορούν να φτάνουν σε επίπεδο ασφυξίας για τον εργαζόμενο γι αυτό και δεν υπήρχαν όταν οιμισθοί ήταν στην κυιολεξία της πείνας γιατί τότε δεν δούλευε συνήθως η γυναίκα.. Είναι επίσης γεγονός πως αν δεν ζήσει 35 χρόνια ο συνταξιούχος δεν παίρνει πίσω τα λεφτά που έδωσε για κρατήσεις κι αυτό φαίνεται από τις γελοίες συντάξεις που (δεν) παίρνει κάποιος από Ιντεραμέρικαν, Αστηρ και δεν συμμαζεύεται γιατί τα ιδιωτικά πάρε-δώσε συμβαδίζουν περίπου με τα δημόσια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα όσων είπα είναι οι δικαστικοί οι οποίοι δε είχαν ικανοποιητικές αποδοχές μέχρι να αυξηθούν αναλογικά οι αποδοχές τους με των βουλευτών δεν πλήρωναν κρατήσεις για εφ’ άπαξ μέχρι που ο διάδοχος του Δρακουμέλ στην Ν.Δ. για να εξασφαλίσει την εύνοιά τους τους έχωσε στο ταμείο των εκπαιδευτικών ΧΩΡΙΣ να καταβάλουν κάτι το αντισταθμιστικό.
    Καλό είναι νάχεις κουμπάρους πολιτικούς, ο Δρακουμέλ έλεγε πως είχε 5 000, αλλά μην το χέζουμε κιόλας,, άμα είσαι παλιός κι όχι κουμπάρος θάχεις ακόμα την απορία πως το 65 όλη η Ελλάδα φώναζε » Μητσοτάκη, κάθαρμα» και μετά τονέβγαλε πρωθυπουργό
    ..

  84. ΚΩΣΤΑΣ said

    72 Σκύλος

    και κάτι που ξέχασα, κρατήσεις γίνονταν μόνο για τα επικουρικά ταμεία και το εφάπαξ, όχι για κύρια σύνταξη, αυτή άρχισε από το 1993.

  85. ΚΑΒ said

    72. Από τον Ιανουάριο 1993 ξεκίνησε η κράτηση για την κύρια σύνταξη και λεγόταν κλάδος σύνταξης και μάλιστα αρχικά λεγόταν ΙΚΑ. Μέχρι τότε οι Δ.Υ. πλήρωναν για το ΤΕΑΔΥ, το ΜΤΠΥ και το ΤΠΔΥ

  86. ΚΩΣΤΑΣ said

    83

    Σε ότι με αφορά, δεν γράφω «αηδίες», περιγράφω γεγονότα και τι ίσχυε νομικά. Νομίζω να κατάλαβες.

  87. ΚΑΒ said

    82,84 Σωστά.

  88. ΚΩΣΤΑΣ said

    87 ΚΑΒ

    Ευχαριστώ που το ξέρεις κι εσύ και με επιβεβαιώνεις.

  89. ΚΑΒ said

    Η κράτηση για την κύρια σύνταξη ήταν γύρω στο 7% και γραφόταν στον κωδικό 0824.

  90. ΓιώργοςΜ said

    Ειρήνη υμίν!

    Με το να πετάμε μομφές ένθεν και ένθεν δε νομίζω πως γίνεται παραγωγική η συζήτηση. Πέφτουμε σε ένα φαύλο κύκλο όπου εκτονώνουμε δίκην πτυελοδοχείου την έντασή μας ο ένας στον άλλο χωρίς να γινόμαστε σοφότεροι. Κουβαλάμε νερό στο μύλο αυτών που έχουν να κερδίσουν από τη διχόνοια (δεν είναι αταίριαστο το «Εάν μισούνται ανάμεσό τους/δεν τους πρέπει ελευθεριά», ακόμη κι αν είναι σε διαφορετικά συμφραζόμενα).
    Η δική μου (μικρότερη ίσως από πολλών) εμπειρία λέει πως από τότε που θυμάμαι κουβέντες σχετικά με ασφαλιστικά ταμεία (δεκαετία ’80), η αρπαχτή και η ρεμούλα πήγαινε σύννεφο.

    Το ψάρι σαφώς βρωμάει από το κεφάλι:
    -Οι κυβερνώντες οφείλουν να θέτουν δομές ελέγχου.
    -Οι διοικήσεις πρέπει να έχουν συναίσθηση της αποστολής τους, της διαχείρισης δηλ ενός κοινού αγαθού.
    -Οι ασφαλιζόμενοι πρέπει να έχουν στο νου τους πως οι εισφορές τους επιστρέφουν τελικά στους ίδιους, είτε με μορφή σύνταξης, είτε με μορφή παροχών υγείας.

    Αντίθετα, οι εργαζόμενοι/ασφαλισμένοι προσπαθούν να δίνουν όσα λιγότερα γίνεται, απαιτώντας όσα περισσότερα μπορούν να διεκδικήσουν. Οι διοικήσεις βάζουν το χέρι στο μέλι όσο περισσότερο μπορούν, εξυπηρετούν τους κυβερνώντες (θυμάστε τα δομημένα πχ;) ώστε να μένουν στο απυρόβλητο από τον κρατικό έλεγχο και οι κυβερνώντες κάνουν τα ρουσφετάκια τους.

    Όταν το καζάνι είναι γεμάτο, όλα αυτά δεν πολυενοχλούν. Προσπαθεί ο καθένας να βουτήξει όσο μεγαλύτερη κουτάλα μπορεί. Όταν -όπως τώρα- αδειάσει, κατηγορούμε ο ένας τον άλλο για το πόσες φορές βούτηξε την κουτάλα μέσα.

    Το φαινόμενο δεν είναι ίδιο κάποιας αριστερής ή δεξιάς ιδεολογίας. Ίσως το κουβαλάμε από την Τουρκοκρατία, όταν κράτος=πασάς/κοτζάμπασης/φοροεισπράκτορας και η πονηριά, το μπαξίσι και η ιδιοτέλεια ήταν τρόπος επιβίωσης. Μια νοοτροπία που σφυρηλατείται 500 χρόνια ή και περισσότερο δεν αλλάζει εύκολα.

    Οπότε, ας κοιτάξουμε λίγο και τη δική μας καμπούρα όλοι μήπως βγάλουμε καμμιά άκρη.

  91. ΚΩΣΤΑΣ said

    90 Γιώργος Μ

    Ωραία τα λες, συμφωνώ μαζί σου. Τώρα που το ασφαλιστικό είναι ένα από τα δυσκολότερα προβλήματα, μακάρι να βρεθεί μια λύση, να πάρουν και τα παιδιά μας σύνταξη. Ανεξάρτητα ευθυνών, η δική μας γενιά τους την έφαγε.

  92. Γιάννης Ιατρού said

    Να μη μας διαφέυγει, ότι το συνταξιοδοτικό δεν στηρίζεται σε ένα ανταποδοτικό των εισφορών σύστημα. Οι εκάστοτε εργαζόμενοι πληρώνουν τις συντάξεις (ε, και κάτι άλλες πηγές δίνουν το κάτι τις τους, αλλά κυρίως, όπως προανέφερα..)

  93. Λάζαρος Ρεπούνδιος said

    # 22 πρώτο βιδεάκι Πόκα και πινόκλι.

    Πολύ ενδιαφέρον το κείμενο γλωσσολογικά και σαν ιστορικό της χαρτοπαιξίας.
    Εκείνη την εποχή και στην Αμερική και στην Ελλάδα παιζόταν σχεδόν αποκλειστικά πόκερ των 5 φύλλων. Ο όρος πόκα νομίζω ότι ήταν άγνωστος τότε στην Ελλάδα. Η ελληνική ιδιαιτερότητα ήταν για πολλά χρόνια ότι οι τράπουλες για πόκερ στην Ελλάδα είχαν 32 φύλλα. Επίσης έχω την εντύπωση ότι το πινάκλ ήρθε στην Ελλάδα μετά τον πόλεμο. Φυσικά μετά αντικαταστάθηκε από το κουμ-καν και αργότερα τη μπιρίμπα.
    Τώρσ οι χσρτοπαικτικοί όροι του τραγουδιού παρουσιάζουν ενδιαφέρον. Πολλοί δεν είναι ευδιάκριτοι. Το βιδάνιο όμως ήταν βιδάνιο!

  94. Γιάννης Ιατρού said

    92: συνέχεια
    γι αυτό και το δημογραφικό μέιγμα όπως και το ποσοστό ανεργείας παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο!

  95. Γιάννης Ιατρού said

    ανεργίας 😦 @#$%&το

  96. Corto said

    93 (Λάζαρος Ρεπούνδιος):

    Η πόκα υπήρχε και στην Ελλάδα προπολεμικά. Αναφέρεται και σε κάποια ρεμπέτικα ηχογραφημένα στην Ελλάδα (όχι στην Αμερική).

  97. Η κράτηση ασφαλισμένου για τη σύνταξη στο ΙΚΑ ήταν μέχρι το 92 6%. Όπως υπήρχε και η αντίστοιχη κράτηση εργοδότη. Στο δημόσιο δεν πλήρωναν, αφού η σύνταξη ήταν από τον εργοδότη. Τότε καθιερώθηκε και στο δημόσιο να πληρώνουν έξτρα (στην πραγματικότητα μείωση αποδοχών, ναι, ήταν στον κωδικό 0824 και ξεκίνησε από 3% μέχρι το 6 σιγά σιγά, και μετά πήγε για όλους στο 6,67%) ενώ το δημόσιο (προφανώς) δεν πληρώνει το μερίδιο του.
    Και στα ταμεία δεν πλήρωνε, κάτι που έχει αλλάξει σήμερα.
    Η υγειονομική περίθαλψη πληρωνόταν από τότε, πάλι χωρίς εισφορά του δημοσίου.
    Σήμερα, και για περίθαλψη και για τα ταμεία (αλήθεια, για ποιο λόγο υπάρχουνε;) υπάρχει εργοδοτική εισφορά, αντίστοιχα με ό,τι ισχύει για το ΙΚΑ. Για τη σύνταξη, πληρώνει ο εργαζόμενος ενώ για τον εργοδότη εξακολουθεί να μην υπάρχει κράτηση (ακόμα τις συντάξεις των ασφαλισμένων του δημοσίου τις πληρώνει το δημόσιο, αν και δεν είναι σίγουρο για πόσο ακόμα).
    Σημειωτέον ότι μέχρι το 92, δεν ήταν συντάξιμες όλες οι αποδοχές των ΔΥ (κάτι που ισχύει ακόμα για όσους προσλήφθηκαν από τότε – αν και λίγα έχουν μείνει πια απέξω).

  98. Λ said

    Τη δικιά μου θεία τη λένε Μαριάννα και θα κλείσει τα 100 στις 15 Απριλίου. Υπήρξε αραβωνιασμένη στα νιάτα της αλλά ο άραβας χάλασε. Δεν ξέρω γιατί. Κανείς δεν μιλούσε για τέτοια θέματα. Τώρα όλοι οι μάρτυρες δεν βρίσκονται εδώ και την ίδια δεν τη ρώτησα ποτέ.Όταν ήταν νέα ντυνόταν παραδοσιακά και είχε βρούλλους αλλά μια νύχτα σαν κοιμώταν ο θείος μου και μικρότερος της αδελφός της έκοψε κρυφά τον ένα βρούλλο για να την αναγκάσει να υιοθετήσει νέα μοντέρνα κόμμωση και ρούχα. Αργότερα την ήθελε να ψηφίζει αριστερά και όχι τον Μακάριο. Την κόμμα την άλλαξε καθώς και τα ρούχα. Έχω φωτογραφία της με μάλλον τολμηρό ντεκολτέ. Αριστερά όμως δεν νομίζω να ψήφισε όσο ζούσε ο Μακάριος τουλάχιστον.

  99. Λ said

    Και η δεύτερη άσχετη ανάρτηση μου για σήμερα είναι αυτό το βιντεάκι για Ελλάδα.
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10153600481610829&id=33784835828

  100. gpoint said

    # 97

    Μπορείς να μου εξηγήσεις τι εννοείς με το
    Για τη σύνταξη, πληρώνει ο εργαζόμενος ενώ για τον εργοδότη εξακολουθεί να μην υπάρχει κράτηση (ακόμα τις συντάξεις των ασφαλισμένων του δημοσίου τις πληρώνει το δημόσιο,

    το δημόσιο δεν είναι ο εργοδότης των Δ.Υ. ;;

  101. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    65 – «Παραφράζοντας τον Γκάντι θα ήθελα να πω: αυτή τη χώρα δεν την κληρονομήσαμε από τους προγόνους μας, την κλέψαμε από τα παιδιά μας.»
    Για να παραφράσω κι εγώ μια φράση, από τι είδους παιδιά;

    «Θυμάται κανείς ποιος έλεγε ότι δεν μπορούμε να ζούμε με δανεικά γιατί θα χρεοκοπήσουμε και το 1992 οι Δ.Υ. δεν πήραν αύξηση και κυκλοφόρησε εκείνο το περιβόητο 0 + 0 = 13%.
    Ύστερα (ξανα)ήρθε …. Ο Ανδρέας.
    Αντί να τρελαθούμε, μήπως πρέπει κι εμείς ως λαός να ψαχτούμε λίγο»

    Όποιος πιστεύει το οργανωμένο και στοχευμένο παραμύθι των ΜΜΑ (που ξέρουμε ποιανών ιδιοκτησία είναι), πως χρεοκοπήσαμε γιατί έχουμε πολλούς και αντιπαραγωγικούς δημοσίους υπαλλήλους (έχουμε) δεν παράγουμε τίποτα ώς χώρα, και ζούσαμε πάνω από τις δυνατότητές μας, είναι ο ορισμός του ΚΟΡΟΪΔΟΥ.
    Αφού θέλεις να ψαχτείς, ψάξε να βρείς τα εξοπλιστικά προγράμματα από την μεταπολίτευση και μετά, και βρές ποιόν σύμφεραν, (η ελλάδα, μια κατ΄εξχήν ορεινή και νησιώτικη χώρα, έχει πιό πολλά τάνκς, από την Γερμανία την Ολλανδία και την Πορτογαλία μαζί) και ψάξε να βρείς, πόσο ανοιγμένες ήταν (και είναι) παγκοσμίως στα παράγωγα οι τράπεζες.
    Μετά, έλα να μας ξαναπείς για τον μεγάλο ηγέτη δρακουμέλ, και πόσο μπροστά έβλεπε.

  102. ΓιώργοςΜ said

    92 Αυτό δεν είναι καθόλου απόλυτο, ίσως ούτε καν ο κανόνας. Το ύψος της σύνταξης εξαρτάται από τα ένσημα, ενώ κάποια ταμεία (ΤΕΒΕ πχ) είχαν προαιρετικά κλιμάκια ώστε ο ασφαλισμένος να παίρνει ψηλότερη σύνταξη. Αντίστοιχα, ταμεία με υψηλές εισφορές (έχω το Ταμείο Τυπογράφων στο μυαλό μου) έδιναν πολύ καλύτερες συντάξεις από άλλα.
    Αυτό που κατέληξε βέβαια να γίνει είναι να προσκολληθούν τα ελλειματικά ταμεία στα εύρωστα ώστε να μην καταρρεύσουν. Ακόμη, επειδή οι ελάχιστες εισφορές ήταν γελοίες (τα ρουσφετάκια που λέγαμε), οι λαμβάνοντες την ελάχιστη σύνταξη έπαιρναν/παίρνουν δυσανάλογα υψηλή σύνταξη σε σχέση με αυτούς που πλήρωναν υψηλές εισφορές. Θέλετε κι άλλο; Τα αποθεματικά των ταμείων κατευθύνονταν είτε σε λογαριασμούς κρατικών τραπεζών χαμηλής απόδοσης είτε (αργότερα) «επενδύονταν» (τα δομημένα που λέγαμε, οι τίτλοι του Δημοσίου κλπκλπ)
    Με αυτές τις λαθροχειρίες κατέληξε να υπάρχει ισοπεδωτική εξομοί(εί)ωση των συντάξεων. Βάλτε στην εξίσωση τους κοινωνικούς αυτοματισμούς (νά πόσα παίρνουν οι τελωνειακοί, να πόσα παίρνουν οι στρατιωτικοί, να πόσα παίρνουν οι μηχανικοί) και δένει το γλυκό.

    Το κακό, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι να υπάρχει ανταποδοτικό ή μη ανταποδοτικό σύστημα. Είναι κυρίως να μην υπάρχει μια σταθερή φιλοσοφία. Και το ένα και το άλλο μπορούν να λειτουργήσουν ή στο τέλος-τέλος μπορείς να κανονίσεις τη ζωή σου με τις εκάστοτε παραμέτρους.
    Όπως και στην παιδεία, στην υγεία κι όπου αλλού, η πολιτική αλλάζει κάθε που αλλάζει υπουργός. Πώς να κάνουμε χαΐρι…

  103. Pedis said

    Το μέτρο της σύνταξης κάποιων γυναικών του δημοσίου (εξαιρώ τα βαριά κι ανθυγειινά) στα 15 (με σύνταξη τρία δίφραγκα) είναι σύνθετη υπόθεση. Από την εμπειρία έχω συμπεράνει ότι όταν για ένα σύνθετο ζήτημα, με πολλές πτυχές (και σκάνδαλα, δανεικά στο κράτος κι αγύριστα, επενδύσεις-ληστεία κλπ ) κάποιος ξεκινά με τα επιχειρηματα του τύπου «οι γυναίκες συνατξιοδοτούναν στα 15 χρόνια δουλειάς» δεν βγαίνει άκρη …

    Τώρα το πρόβλημα είναι άλλο. Η λύτρωση των συνταξιούχων. Ουτε να διαλέξουν δεν θέλουν, αν οι συντάξεις τους θα πάνε σε πριμ επιτυχίας της ρουμάνας, του ολλαδού, της συμμορίας του Σόιμπλε ή της μαφίας του Ντράγκι. Αρκεί να σταματήσει το μαρτύριο αν αυτόν το μήνα θα μπει η σύνταξη ή όχι …

  104. Παναγιώτης Κ. said

    Άκουγα λοιπόν το επιχείρημα από θαυμαστές του Μεταξά ότι έφτιαξε το ΙΚΑ και κάτι δεν μου καθόταν καλά για τον…Κυβερνήτη.
    Έπεσε ένα αμερικάνικο βιβλίο στα χέρια μου και τα πράγματα μπήκαν στη θέση τους.
    Είναι εκπληκτικό πόσα έχει επηρεάσει η ΗΠΑική δημοκρατία όλον τον κόσμο.
    Ενώ αποτελεί συνταγματική υποχρέωση του κράτους για κοινωνική ασφάλεια βρήκαν λοιπόν ένα ευφυή τρόπο οι πολιτικοί να αυξήσουν την φορολογία και αυτός ήταν οι ασφαλιστικές εισφορές.
    Αυτό δεν είναι καινούργιο. Είναι από τις αρχές του 20ου αι.

    Είναι μεγάλη η αγανάκτησή γιατί είμαι έρμαιο στο χ γραφειοκράτη για να μου βγάλει την σύνταξη χωρίς να γνωρίζω τον τρόπο. Φυσικά και εδώ χωράει μέσο για να επισπευσθεί η έκδοση σύνταξης.
    Στις μέρες μας τα πράγματα έχουν ζορίσει πιο πολύ. Δεν μπορώ να το αποδείξω αλλά και δεν χρειάζεται διότι κρίνω εκ του αποτελέσματος όπου περιμένω δυο χρόνια να βγει το ικα και το τεβε και κανείς δεν ξέρει τι πρόκειται να γίνει. Από την άλλη δεν μπορώ να κάνω και διαφορετικά.

    Έχουμε τώρα την καινούργια φουρνιά «των δικών μας παιδιών» οπότε αυτονόητα κάποιοι πρέπει να περιμένουν για να μπορούν να πληρώνονται οι νέοι αργόμισθοι. Περιμένουμε λοιπόν όλοι εμείς της διαδοχικής ασφάλισης και ο λόγος; «Μα οι διαδοχικές αργούν να βγουν μας λένε» και θεωρούν ότι έχουν δώσει απάντηση.Εκεί το σταματάνε ενώ αβίαστα ξανατίθεται το ερώτημα: Γιατί αργούν οι διαδοχικές;
    Στην εποχή της πληροφορικής όπου με το πάτημα ενός κουμπιού στον υπολογιστή έχουμε αμέσως την απάντηση υπάρχουν οι διάφοροι πονηροί που μας δουλεύουν με την κάλυψη του νόμου βεβαίως.Δηλαδή με την δυνατότητα που έχουν να κάνουν λάστιχο το νόμο και να τον φέρνουν στα μέτρα των εκάστοτε κρατούντων.

  105. Παναγιώτης Κ. said

    Ακούγεται κοινότοπο αλλά πρόκειται για την ουσία . Δεν είναι τεχνοκρατικό το ζήτημα της μη απόδοσης συντάξεων. Είναι απολύτως πολιτικό δηλαδή ταξικό.

  106. ΓιώργοςΜ said

    97 «Σημειωτέον ότι μέχρι το 92, δεν ήταν συντάξιμες όλες οι αποδοχές των ΔΥ (κάτι που ισχύει ακόμα για όσους προσλήφθηκαν από τότε – αν και λίγα έχουν μείνει πια απέξω).»

    Η σύνταξη εξαρτάται από τον μισθό. Πριν από τα διάφορα «ενιαία» μισθολόγια, ο μισθός ήταν περίπου 60% των αποδοχών και το υπόλοιπο επιδόματα. Τελευταία το ποσοστό αυτό μισθός ως προς σύνολο αποδοχών) είναι μεγαλύτερο όχι επειδή αυξήθηκε ο μισθός αλλά επειδή κόπηκαν («ενσωματώθηκαν») τα επιδόματα.

    Οι κρατήσεις πάντως (του φόρου συμπεριλαμβανομένου, βέβαια) είναι περίπου το 1/3 του μισθού και είναι περισσότερες όσο αργότερα έχει διοριστεί κανείς.

  107. Pedis said

    Το δικαίωμα της συνταξιοδότησης ση 15ετία για κάποιες εργαζόμενες του δημοσίου ήταν ένα μέτρο που σύμφερε την επιχείρηση. Στις αρχές του ’60 (στην ελλάδα, αλλά το μέτρο δεν περιοριζόταν στην Ελλάδα, κι αυτό εισαγμενο ήταν) σε πολλές χαμαλοδουλειές (κι ελάχιστης απαιτούμενης ειδίκευσης και γνώσης) της διοίκησης είχαν προσλάβει γυναικείο προσωπικό.

    Όταν αυτές οι θέσεις άρχισαν να απαξιώνονται με την εσαγωγή νέων τεχνολογιών σύμφερε να τις σουτάρουν από τη μισθοδοσία και να τις βάλουν να παίρνουν τα ψίχουλα της σύνταξης. Πολλές με παιδιά μικρά και καθόλου βοήθεια από τον αρσενικό του σπιτιού δεχόντουσαν την πρόταση.

    Σήμερα θα τις είχαν διώξει μια και καλή ως μη παραγωγικές, αλλά τότε, ακόμη, ήταν όλοι κευνσιανιστές κι υπήρχε και το αντίπαλο δέος.

    Άλλο;

  108. Pedis said

    Άσε που φυλακισμένες στο σπίτι με το χαζοκούτι να καίει 24/24 ενισχυόταν η οικονομία και ο κοινωνικός ιστός. Πρωινάδικα, βλακεία και κατανάλωση.

  109. ΓιώργοςΜ said

    105 Μήπως το «απολύτως» είναι λίγο υπερβολικό; Αν δεν υπάρχει μία, τι να αποδοθεί; Αν δεν υπάρχουν νέοι (άρα προοπτική, άρα δυνητικοί εργαζόμενοι, άρα άνθρωποι που θα σηκώσουν στην πλάτη τους το βάρος των απομάχων), ποια είναι η απολύτως ταξική διάσταση;

  110. Παναγιώτης Κ. said

    Δεν ξέρουμε λοιπόν τι συμβαίνει με τις συντάξεις γιαυτό και οι διάφορες διχογνωμίες.
    Αυτή την άγνοια που έχουμε οι περισσότεροι πολίτες είναι από μόνη της σκάνδαλο και φυσικά βαραίνει αυτούς που κυβερνάνε καθώς και τους συνδικαλιστές μας.
    Αναλαμβάνω βεβαίως και το μερίδιο ευθύνης που μου αναλογεί.
    Θυμάστε που αγανακτούσαμε με διάφορα πράγματα στο στρατό, για να τα ξεχάσουμε όμως ευθύς ως είχαμε το απολυτήριο στα χέρια; Το ίδιο συμβαίνει και με τις συντάξεις.Όσο είναι κανείς εν ενεργεία είναι σχεδόν αδιάφορος. Μόλις βγαίνει στη σύνταξη και καθυστερεί αυτή να βγει τότε του έρχεται το τσιβί στον…θέλω να πω στο μυαλό η γνώση και η…μετάνοια.
    Για να μη θεωρηθώ τιποτόφρων ( είχα διαβάσει αυτή τη λέξη στα διάφορα άρθρα του Πλωρίτη) λέω ότι και οι πολιτικοί είναι απαραίτητοι και οι συνδικαλιστές αλλά, να κάνουν σωστά τη δουλειά τους.

  111. ΚΩΣΤΑΣ said

    101

    Λάμπρο, με όλο το σεβασμό στο πρόσωπό σου, ειλικρινά δεν κατάλαβα τι εννοείς με το «από τι είδους παιδιά;»

    Για τα υπόλοιπα ποτέ δεν ισχυρίστηκα ότι για όλα τα κακώς κείμενα φταίει ο λαός και οι άλλοι είναι ανεύθυνοι. Επίτρεψέ με όμως να μην ανήκω σε αυτούς που που πιστεύουν ότι ο λαός είναι άγιος, αγνός, άσπιλος, άχραντος, ανεύθυνος και για όλα φταίνε οι άλλοι και οι ξένοι. Δύναμή του είναι η ψήφος, αν δεν μπορεί να καταλάβει ή δεν τον αφήνουν να καταλάβει είναι δικό του πρόβλημα, ας το λύσει μόνος του. Αν θες να αλλάξεις τον κόσμο, άλλαξε πρώτα τον εαυτό σου.

  112. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    91 – «Ανεξάρτητα ευθυνών, η δική μας γενιά τους την έφαγε.»
    Τις συντάξεις τις έπαιξαν στα ζάρια του χρηματιστηρίου, και τις αποτελείωσαν με το PSI. Για να μη νομίζεις όμως, πως μόνο στην Ελλάδα γίνονται αυτά, θα σου πώ μόνο αυτό, ο γνωστός υπερδισεκατομμυριούχος επενδυτής Γουώρεν Μπάφετ, είχε δηλώσει σχετικά πρόσφατα πως, «η γραμματέας μου πληρώνει περισσότερο φόρο από μένα, αυτό κάπως πρέπει να αλλάξει» φυσικά δεν έκανε απολύτως ΤΙΠΟΤΑ για να αλλάξει αυτό, τα συμπεράσματα δικά σου, τα δικά μου τα έχω βγάλει προ πολλού.

  113. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    111 – Εννοώ σε τι είδους παιδιά θα παραδώσουμε αυτό τον κόσμο, έτσι που τα μεγαλώνουμε, αλλά το παρέφρασα για να ταιριάξει με την δική σου παράφραση (χαμόγελο).

    «Δύναμή του είναι η ψήφος,» Δεν έχει ΚΑΜΙΑ τέτοια δύναμη, μόνο την ψευδαίσθηση που του δημιουργούν τα ΜΜΑ, πόσες ψηφοφορίες χρειάζονται για να αντιληφθεί κάποιος ότι οι εκλογές είναι στημένες και μας δουλεύουν; Τις κάνουν μόνο και μόνο για να συμψηφίζουν τις ανομίες τους, με την συνενοχή μας.

    «Αν θες να αλλάξεις τον κόσμο, άλλαξε πρώτα τον εαυτό σου.» Σοφή κουβέντα, στα 18μου το 1979, αυτό αποφάσισα, κι απ΄ό,τι μου λένε οι κόρες μου και διάφορα άλλα παιδιά, είμαι σε καλό δρόμο.

  114. 112 ακριβώς έτσι. Τα λεφτά των εισφορών δεν είναι για να πληρώνονται οι συντάξεις αλλά για το χρηματιστήριο. Οπότε…

    100 Ναι. Το δημόσιο είναι ο εργοδότης, αυτό πληρώνει και τις συντάξεις χωρίς να υπάρχει ιδιαίτερο ταμείο. Παρόμοια κι οι τράπεζες έτσι έκαναν, αλλά είχαν ταμείο τραπεζοϋπαλλήλων. Αντίστοιχα κι άλλες ΔΕΚΟ. Έτσι φαινόταν πως ο εργοδότης πληρώνει, στο δημόσιο δεν φαίνεται κάτι τέτοιο.

    106 Έτσι. Σήμερα τα επιδόματα είναι σχεδόν ανύπαρκτα (και πολλά είναι κι αυτά στις συντάξιμες αποδοχές για τους πριν απ’ το ’92 και όλα για τους μετά).

  115. Παναγιώτης Κ. said

    @109. Αν δε σε καλύπτει η εξήγηση που έδωσα γιατί δεν υπάρχουν λεφτά για να δοθούν σε όλους εμάς που έχουμε πληρώσει ένα κάρο εισφορές να διαβάζεις, δηλαδή όλοι να προσέχουμε αυτά που γράφει ο Λάμπρος για την οικονομία. Είναι άλλος τρόπος σκέψης και κατά τη γνώμη μου ο σωστός τρόπος ως προς την ουσία.
    Εις ότι με αφορά για την ταξικότητα στην οποία αναφέρθηκα, φυσικά και δεν αναφέρομαι στην, τάχα μαρξιστική, χοντροκοπιά όπου βλέπει από την μια μεριά τους (ανύπαρκτους πια) εργοστασιάρχες και από την άλλη όλους τους άλλους.
    Η φίλη μου η δικαστίνα που μου λέει ότι δεν ξέρει πως μπαίνουν χρήματα στο λογαριασμό της-πέρα από τον μη ευκαταφρόνητο μισθό της-δεν είναι στην ίδια μεριά με μένα. Έφερα το συγκεκριμένο παράδειγμα για να φανερώσω πως σκέφτομαι αυτά τα ζητήματα.
    ( Δεν μου αρέσει να ακούω τις διάφορες χαζομάρες περί κοινωνικού αυτοματισμού-αλήθεια που ανακάλυψαν αυτό τον βαρύγδουπο όρο- που συχνά βγαίνει από το στόμα τάχα αριστερών συνδικαλιστών).

  116. ΚΩΣΤΑΣ said

    113
    Λάμπρο, συμφωνώ εν μέρει ότι λίγο τα κακομάθαμε τα παιδιά μας λόγω ότι ζήσαμε με κάποια ευμάρεια. Γενικά εγώ όμως είμαι της άποψης ότι τα παιδιά μας, η νέα γενιά, θα αποδειχθούν καλύτεροι από εμάς. Από όσα διαβάζω, παρατηρώ ότι η κάθε παλιά γενιά κατηγορούσε τη νεότερη ως περίπου άχρηστη και κακή. Όμως η πραγματικότητα άλλο λέει. Είναι προσωπική μου άποψη, εμπιστεύομαι τη νέα γενιά. 🙂

  117. cronopiusa said

    Ντ. Μπακογιάννη σε συνταξιούχο IKA: 40 χρόνια ζήσατε καλά, αλλά με τις επιλογές σας »καλά να πάθετε» (βίντεο) – left.gr

  118. ΚΑΒ said

    Για να γελάσουμε λίγο. Είχαν υπολογίσει το 2006 πώς θα υπολογιζόταν η κύρια σύνταξη έως το 2017. Το 2017 λοιπόν η σύνταξη θα ήταν το 70% των αποδοχων, ενώ και έως το 2007 θα ήταν το 80 %, μετά θα μειωνόταν 1% κάθε χρόνο. Λεπτομέρειες δεν αναφέρω.

  119. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    116 – Δεν κατηγορώ την νέα γενιά, αλλά αυτήν που την μεγάλωσε, έτσι όπως την μεγάλωσε.

    «Γενικά εγώ όμως είμαι της άποψης ότι τα παιδιά μας, η νέα γενιά, θα αποδειχθούν καλύτεροι από εμάς.»
    Μπά, αφού δεν έχει αλλάξει το δομικό κοινωνικό καλούπι, μια από τα ίδια θα είναι, όπως κι εμείς με την προηγούμενη, και η προηγούμενη με τον προπροηγούμενη κλπ, θα δουλεύουν (αν έχουν δουλειά) θα ψηφίζουν και θα βγάζουν τον σκαμό, η μάλλον όχι, αυτή θα εκτονώνεται στο διαδίκτυο, όπως και να το δείς, είναι μια πρόοδος.

    «Είναι προσωπική μου άποψη, εμπιστεύομαι τη νέα γενιά.» Η οικονομική ελίτ πάλι, εμπιστεύεται το εκπαιδευτικό σύστημα που ελέγχει απόλυτα, το μέλλον θα δείξει ποιός έχει δίκιο για την επιλογή του.

  120. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Για την Μαρίνα, έχω να πώ, πως είμαι βέβαιος πως είχε σεξουαλική σχέση με τον Θρασύβουλο, υποψιάζομαι όμως, πως θα φάει κι άλλη χυλόπιτα από τον θρασύ Θράσο, κι αυτή θα είναι η βασική αιτία που θα γίνει κακιόστρα και στριφνή. Για τον παράδεισο, θα περιμένω το επόμενο επεισόδιο.
    Καληνύχτα.

  121. ΚΩΣΤΑΣ said

    119 Λάμπρος

    Ίδωμεν! μακροζωία να έχωμεν 🙂

  122. Υαλτις said

    Πως σας φαίνεται η πρόταση Μάνου;
    «Από μόνο του το ασφαλιστικό σύστημα είναι ικανό να ματαιώσει κάθε προσπάθεια υπέρβασης της κρίσης. Είναι ένα εξαιρετικά σύνθετο κουβάρι χιλιάδων μικρών ρυθμίσεων που εξυπηρετούν ατέλειωτα πελατειακά προνόμια. Προσπαθείς να λύσεις ένα πρόβλημα και άθελα δημιουργείς δέκα καινούργια. Σπάνια βρίσκει τόσο καλή εφαρμογή ο μύθος του Γόρδιου Δεσμού. Η δική μου κυβέρνηση θα καταργήσει στο σύνολό του το συνταξιοδοτικό. Θα καταργήσει τις εισφορές. Μηδέν εισφορές εργαζόμενου, μηδέν εισφορές εργοδότη. Κάθε Έλληνας είτε εργαζόμενος είτε όχι θα δικαιούται σύνταξης 700 Ευρώ μηνιαίως που θα του πληρώνει το κράτος από τα γενικά φορολογικά έσοδα μόλις συμπληρώσει το 67 έτος της ηλικίας. Κόστος για το προϋπολογισμό 15 δις ετησίως. 3 λιγότερα από όσα πληρώνει σήμερα το κράτος σε επιχορηγήσεις χρεοκοπημένων ταμείων. Μια και δεν θα υπάρχουν ταμεία μπορούν να καταργηθούν αμέσως όλοι οι υπέρ τρίτων φόροι που υπάρχουν για να συντηρούν τα ταμεία. Χωρίς εισφορές δεν θα υπάρχει μαύρη εργασία. Χωρίς εισφορές η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας θα εκτιναχθεί. Η χαρά της απλοποίησης. Η ανάπτυξη θα είναι ante portas.»
    http://www.liberal.gr/arthro/40468/apopsi/arthra/kai-tora-ti.html#.VwHNYBnGbgY.facebook

  123. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα σχόλια -να με συμπαθάτε, αλλά είχα έξοδο.

  124. cronopiusa said

  125. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Η Μαρίνα είναι πραγματικό όνομα; Επειδή μι α ξαδέρφη της γιαγιάς του γράφοντα, μια Μυρσίνη είχε παντρευτεί σε πρώτο γάμο έναν καλότατο Ανέστη αλλά μετά πήρε έναν τελωνειακό που αυτός ως «χούφτας» αυτή ήταν η «Χουφτού». Ήταν κακίστρω και ο παππούς του αείμνηστου Μίμη Σαραντάκου (προπάππος του Νικοκύρη) δεν τη χώνευε και την ξαπόστειλε κάποια φορά που πήγε σπίτι τους και μαρτύρησε με πονηρό τρόπο στη γιαγιά το θάνατο της μητέρας της στο νησί, που της το κρύβανε ως τότε.

  126. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Απίδια Παναμά ,απίδια παναμέζικα, Παναμάς/Παναφάς, άκουσα σήμερα.
    «Ο ράφτης του Παναμά» η γνωστή ταινία.

  127. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    ‘Oταν το Βήμα εξυμνούσε τις offshore
    http://hotdoc.gr/article/otan-to-vima-eximnouse-tis-offshore/

  128. cronopiusa said

  129. sarant said

    125 Θυμάσαι πολλά 🙂

  130. Pedis said

    pitsirikos.net/wp-content/uploads/2016/01/arkas.jpg

  131. Βάταλος said

    Εντιμώτατοι κύριοι,

    διακόπτω την σιωπήν μου διά να σάς ενημερώσω ότι οι Γαλιλαίοι του Ουϊσκόνσιν μάς κατεψήφισαν, δίδοντες συντριπτικήν νίκην εις τον απατεώνα Κρούζ με > 50% +.

    Δεν απογοητευόμεθα. Συνεχίζομε τον τίμιον αγώνα και ευελπιστώμεν ότι (με την βοήθειαν των Θεών των Ελλήνων) θα είμεθα Πλανητάρχαι τον Νοέμβριον

    Β.

  132. ΓιώργοςΜ said

    122 Το σύστημα αυτό εφαρμόζεται στην Αυστραλία εδώ και δεκαετίες: Όποιος στην ηλικία συνταξιοδότησης δεν έχει περιουσία, δικαιούται μια σύνταξη (ίδια για όλους) αυτής της τάξης μεγέθους (700€), ενώ όλοι οι λογαριασμοί κόβονται στη μέση (φως/νερό/τηλέφωνο). Σημειωτέον πως εκεί δε γίνεται το πάρτι των ιδιωτικών ασφαλειών-απ’ όσα μαθαίνω τουλάχιστον.
    Το σημαντικότερο απ’ όλα πιστεύω είναι πως το σύστημα αυτό είναι εκεί αμετάβλητο για πολλές δεκαετίες. Έτσι ο νεαρός που πιάνει δουλειά σήμερα ξέρει τα δεδομένα και κάνει το κουμάντο του: Αν έχει τη δυνατότητα και τα κότσια να κάνει περιουσία, φροντίζει να έχει εισόδημα στα γεράματα, ενώ στη χειρότερη περίπτωση δε θα πεινάσει (με τα 700€ δεν θα μπορεί κάνει κρουαζιέρες, αλλά θα περνάει αξιοπρεπώς). Πληρώνει φόρους αλλά όχι συνταξιοδοτικές εισφορές. Αυτό πάλι το καραγκιοζιλίκι «πάρε 200 μισθό, δώσμου 80 εισφορές για να σου δώσω 60 σύνταξη» μεταξύ Δημοσίου και των υπαλλήλων του είναι γελοίο. Ειδικά όταν στις εισφορές περιλαμβάνεται το Μετοχικό Ταμείο το οποίο δήθεν θα δώσει το εφάπαξ μαζεμένο, το οποίο ήταν αρκετό κάποτε να πάρει κανείς ένα μικρό διαμέρισμα ενώ τώρα είναι αρκετό για να πάρει κανείς τ’@@@@ του. Πιο ειλικρινές θα ήταν «πάρε Χ μισθό, έχεις κάλυψη υγείας στα δημόσια νοσοκομεία και θα πάρεις Ψ σύνταξη όταν έρθει η ώρα».
    Αυτό το σύστημα λίγο-πολύ και δειλά-δειλά πάνε να περάσουν κάπως κι εδώ (εγγυημένη εθνική σύνταξη), αλλά καθώς υπάρχουν οι (φαγωμένες, αλλά δεν το διαλαλούμε) εισφορές τόσων δεκαετιών, φοράνε σα φερετζέ το «μεταβλητό» κομμάτι πάνω από την εγγυημένη σύνταξη. Ακόμη κι αυτό το σύστημα μπορεί να δουλέψει, αλλά είμαι σίγουρος πως είτε σε δύο είτε σε δεκαπέντε χρόνια κάποιος θα βρει κάτι «δικαιότερο».
    Εγώ πάντως, που θεωρητικά βρίσκομαι λίγο μετά τη μέση του εργασιακού μου βίου, δεν πολυσκάω για το συνταξιοδοτικό. Με το ρυθμό που αυξάνεται το όριο ηλικίας πιθανότατα δε θα πάρω σύνταξη για περισσότερο από 2-3 χρόνια, αν προλάβω καν.

  133. Κουνελόγατος said

    ΑΣΧΕΤΟ:

    http://www.google.gr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj32ouCrfnLAhVCGg4KHV64ClAQtwIIGjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.dailymotion.com%2Fvideo%2Fxi8etr_%25CE%25BC%25CE%25B7%25CF%2584%25CF%2583%25CE%25B9%25CE%25BA%25CF%258E%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25B1%25CF%2582-o-%25CE%25BA%25CF%258E%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25B1%25CF%2582-%25CF%2580%25CF%2581%25CE%25AD%25CE%25BA%25CE%25B1%25CF%2582-%25CE%25BB%25CF%258D%25CE%25BD%25CE%25B5%25CE%25B9-%25CF%2584%25CE%25B7-%25CF%2583%25CE%25B9%25CF%2589%25CF%2580%25CE%25AE-%25CF%2584%25CE%25BF%25CF%2585_fun&usg=AFQjCNH7-NenEDg0H-7RqmToiPU7qLbzbw

  134. spiral architect said

    @120: Λάμπρο μην κάνεις σπόιλερ στην ιστορία της θειάς Μαρίνας!

  135. Alexis said

    #132: Καλό ακούγεται αλλά στην Ελλάδα ως συνήθως θα βρούμε τρόπο να το ξεφτιλίσουμε κι αυτό.
    Ο Ελληνάρας λίγο πριν από την ηλικία συνταξιοδότησης θα γράφει όλη την περιουσία του σε παιδιά, εγγόνια, σύζυγο και λοιπούς συγγενείς και μετά θα παίρνει και τα 700 € σύνταξη, ως …άπορος.

  136. gbaloglou said

    131 The silence was deafening!

  137. gbaloglou said

    Απ’ όσο μπορώ να θυμηθώ, ο όρος «Παλαιοελλαδίτης», στην οικογένεια μου τουλάχιστον, δεν είχε πάντα αρνητική χροιά — πολλά εξαρτιόνταν από τα συμφραζόμενα, τον τόνο της φωνής, το ύφος, κλπ

  138. ΓιώργοςΜ said

    135 Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που αφού γραφτεί η περιουσία (όχι μάλιστα υστερόβουλα όπως περιγράφεις) ο συνταξιούχος τρώει μια κλωτσιά και βρίσκεται στο δρόμο.
    Ακόμη κι έτσι όπως τα λές, η περιουσία περνάει στα χέρια πιο δυναμικών ανθρώπων και δουλεύει, παράγει εισόδημα, το οποίο φορολογείται, το οποίο πληρώνει τελικά τα 700 με το παραπάνω.
    Σε κάθε περίπτωση, δικλείδες μπορούν να μπουν όταν υπάρχει πολιτική βούληση.

  139. spiral architect said

    @131: Ο Τράμπας και ο Βάτταλος να κερδάνε και οι άλλοι να πα να …. 😉

  140. Γιάννης Ιατρού said

    136: Τι άλλο να περίμενε κανείς, μετά τις επιλογές του Τράμπα να έχει σύμβουλο τον γαμπρό του Βάταλου και να κάνει τις γνωστές δηλώσεις για το Μεξικό 🙂 🙂

  141. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    132.Ναι.Για την Αυστραλία ισχύει ο συνυπολογισμός της ακίνητης περιουσίας για τη σύνταξη.Έχουμε συγγενή που δεν προλάβαινε να έλθει το καλοκαίρι, μέχρι να μεταβιβάσει το σπίτι στην κόρη του και ν΄αρχίσει να του καταβάλλεται η σύνταξη.
    Για τη Γερμανία, γενικά για πλήρη σύνταξη γήρατος είναι τα 40 έτη ασφάλισης και ηλικία 65 έτη, για γεννημένους πριν το 1947 και αυξάνεται σταδιακά για τους νεότερους(από το 1964 και μετά το κανονικό όριο ηλικίας είναι τα 67 έτη). Αν έχεις 45 χρόνια ασφάλισης,μειώνεται αναλογικά και το όριο ηλικίας. Αυτά σε χοντρές γραμμές.
    Για κάποιες περιπτώσεις το πρόσθετο εισόδημα από άλλες πηγές,λαμβάνεται υπόψη για το ύψος της σύνταξης.
    http://www.deutsche-rentenversicherung.de/cae/servlet/contentblob/233432/publicationFile/46795/leben_und_arbeiten_europa_griechisch.pdf

  142. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    134 – Πώς κάνω spoiler, αφού δεν ξέρω την συνέχεια βρε Spiral.

    135 – Aυτή η καραμέλα του ελληνάρα που όλα τα ξευτιλίζει έχει μπαγιατέψει Αλέξη, βρές μου μία (1) χώρα που δεν γίνονται τέτοια, ακόμα και την Αυστραλία.
    Όσο πιο πλούσια είναι μια χώρα, τόσο πιο διεφθαρμένη είναι, απλώς δεν το βλέπουμε εμείς γιατί άλλα μας δείχνουν τα ΜΜΑ, δεν παύει όμως να είναι ολοφάνερο, αρκεί να κοιτάξει κάποιος στην σωστή μεριά, ΜΕ ΑΝΟΙΧΤΟ ΜΥΑΛΟ όμως.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: