Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Βερντέν

Posted by sarant στο 25 Μαΐου, 2016


Πριν από δέκα μέρες, πήρα έναν φίλο μου και πήγαμε στο Βερντέν, είναι μιάμιση ώρα πιο πέρα από εδώ. Στα δάση που βρίσκονται γύρω από το Βερντέν έγινε πριν από 100 ακριβώς χρόνια μια από τις πιο φονικές μάχες του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου ανάμεσα σε Γερμανούς που επιτέθηκαν και Γάλλους που αμύνονταν. Το μακελειό κράτησε 10 μήνες, από τον Φλεβάρη ίσαμε τον Δεκέμβρη του 1916 και είχε 300.000 νεκρούς (λίγο περισσότερους Γάλλους) και συνολικά 700.000 απώλειες αν συνυπολογίσει κανείς τραυματίες και αιχμαλώτους.

Οι Γερμανοί επιτέθηκαν εκεί πιστεύοντας ότι αν πάρουν το Βερντέν, θέση στρατηγική, θα έχουν χώσει ένα καρφί στο πλευρό του εχθρού που θα τον αποδιοργανώσει. Δεν τα κατάφεραν -δεν έφτασαν ποτέ ίσαμε την πόλη, το πιο πολύ που προχώρησαν ήταν το χωριό Ντουομόν και στα γύρω χωριά, σε απόσταση κάπου 8 χιλιόμετρα. Η πρώτη γερμανική προέλαση ανακόπηκε στις αρχές Μαρτίου, οι Γάλλοι άντεξαν, από έναν επαρχιακό δρόμο που μετά ονομάστηκε Ιερά Οδός (Voie Sacrée) μπόρεσαν να διατηρήσουν αδιάλειπτο τον εφοδιασμό του μετώπου, και σιγά σιγά η πλάστιγγα έγειρε από την άλλη πλευρά. Στο Βερντέν διακρίθηκε ο Πετέν, που έμελλε να λερώσει το όνομά του το 1940.

Επί πολλούς μήνες στο Βερντέν γίνονταν πολύνεκρες μάχες για να κυριευτεί ένα ύψωμα ή μια θέση. Οι κρατήρες από τις οβίδες φαίνονται μέχρι και σήμερα, το έδαφος είναι σκαμμένο, κυματιστό, κι ας έχουν φυτρώσει από πάνω δέντρα μεγάλα.

Κάποια χωριά βρέθηκαν στο πεδίο των συγκρούσεων -και καταστράφηκαν ολοσχερώς, έχουν ανακηρυχθεί «πεσόντα υπέρ πατρίδος». Με τον καιρό το δάσος διεκδίκησε τα δικαιώματά του, και εξαφάνισε σχεδόν κάθε ίχνος -αργότερα, έβαλαν πινακίδες, εδώ ήταν το σχολείο, εκεί το σιδεράδικο, εδώ ο φούρνος του Fleury-devant-Douaumont.

verd-boulanger

Αφήσαμε το αυτοκίνητο σε αυτό το σκοτωμένο χωριό, και περπατήσαμε ίσαμε το μεγάλο νεκροταφείο και οστεοφυλάκιο του Ντουομόν, ύστερα ως το οχυρό, και από εκεί πήραμε ένα άλλο μονοπάτι της επιστροφής, κάνοντας συνολικά 10 χιλιόμετρα και κάτι.

verd-seguyΤο νεκροταφείο έχει σταυρούς όσο πιάνει το μάτι. Σε πρώτο πλάνο ένας μουσικός, Antoine Henri Séguy, σκοτώθηκε την 1η Ιουλίου 1916. Δεν έχουν χαράξει το έτος γεννήσεως αλλά, καθώς στην εποχή μας γκουγκλίζονται σχεδόν τα πάντα, βρίσκουμε ότι ήταν 25 χρονών, γεννημένος το 1891.

Πιο μετά, μέσα στο οστεοφυλάκιο, έβλεπες και τις χρονολογίες γεννήσεως. Πάρα πολλοί είχαν γεννηθεί την ίδια χρονιά με τη μεγάλη μου κόρη, με εκατό χρόνια διαφορά, το 1895. Λιγότεροι ήταν εκείνοι που γεννήθηκαν τη χρονιά της μικρής, το 1897.

Τον καιρό που σκοτώνονταν οι Γάλλοι και οι Γερμανοί στο Βερντέν, και όλη σχεδόν η Ευρώπη στα διάφορα μέτωπα του μεγάλου πολέμου, η Ελλάδα ήταν ουδέτερη και έτοιμη να κοπεί στα δύο. Ο Βενιζέλος, θριαμβευτής των εκλογών του Μαΐου 1915, είχε εξαναγκαστεί σε παραίτηση τον Οκτώβριο, και στις νέες εκλογές του Δεκεμβρίου 1915 οι Φιλελεύθεροι δεν είχαν πάρει μέρος, θεωρώντας τις παράνομες. Λίγο αργότερα θα έφευγε για τη Θεσσαλονίκη, στην οποία είχαν αποβιβαστεί στρατεύματα της Αντάντ, και θα ανακήρυσσε, τον Σεπτέμβριο, το κράτος της Εθνικής Άμυνας που θα έμπαινε στον πόλεμο με το μέρος της Αντάντ.

verdefΤον Ιούνιο του 1917 οι γαλλικές λόγχες θα έδιωχναν τον Κωνσταντίνο, η Ελλάδα θα επανενωνόταν, αρκετά έγκαιρα για να δρέψει δάφνες πολεμικές με τη μεριά των νικητών. Και το 1919 ο ελληνικός στρατός, σχεδόν ο μόνος μη καταπονημένος στην Ευρώπη, θα περνούσε με τη σειρά του από το σφαγείο, πρώτα στην Ουκρανία και μετά στη Μικρασία.

Αλλά το 1916 ήμασταν ακόμα ουδέτεροι και παρακολουθούσαμε τη σφαγή από μακριά. Οι εφημερίδες δημοσίευαν χάρτες της «φρουριακής γραμμής του Βερδέν» (έτσι το έγραφαν τότε) και τα τελευταία πολεμικά τηλεγραφήματα, ενώ σε κύρια άρθρα τους ανέλυαν την κατάσταση. Ανάλογα βέβαια και με την πολιτική γραμμή της κάθε μιας η εκτίμηση άλλαζε. Οι βενιζελικές εφημερίδες πρόβλεπαν σίγουρη τη νίκη της Αντάντ, είτε έπεφτε το «Βερδέν» είτε όχι, ενώ οι εφημερίδες των «εθνικοφρόνων» (έτσι ονομαζόταν το κόμμα του Γούναρη που είχε θριαμβεύσει άνευ αντιπάλου στις εκλογές του Δεκεμβρίου) απέφευγαν να κάνουν προβλέψεις, αλλά τόνιζαν τη δυσχερή θέση των Γάλλων -έτσι κι αλλιώς, οι πρεσβευτές των αντιμαχόμενων πλήρωναν αδρά για να επηρεάσουν τον τύπο και την κοινή γνώμη.

Καθώς φέτος είναι τα εκατό χρόνια από τη μάχη, την Κυριακή που πήγαμε είχε πολύ κόσμο. Είχα ξαναπάει, σε ανύποπτο χρόνο, πριν απο καμιά δεκαριά χρόνια, μαζί με έναν φίλο από την Ελλάδα που ήταν παθιασμένος με τα στρατιωτικά και ήθελε οπωσδήποτε να δει το μέρος, κι ήμασταν μόνοι μας -αλλά ίσως είναι πιο υποβλητικό να περπατάς μονάχος μέσα στο θυσιαστήριο. Μάλιστα, όταν πήγαμε στο οστεοφυλάκιο έστηναν μεταλλικές εξέδρες διότι το σαββατοκύριακο που μας έρχεται, μεθαύριο, θα γίνει ο επίσημος γιορτασμός των εκατό χρόνων. Ο οποίος γιορτασμός συνοδεύτηκε από ένα επεισόδιο. Αρχικά, είχαν καλέσει έναν γνωστό ράπερ, μαύρο, να δώσει συναυλία, τον Black M. Οι ακροδεξιοί, που το θεώρησαν πολύ προσβλητικό να εμφανιστεί στον γιορτασμό του Βερντέν ένας μαύρος (μόνο για να σκοτώνονται είναι καλοί) αντέδρασαν, ανακάλυψαν ότι σε ένα τραγούδι του πριν από χρόνια είχε αποκαλέσει τη Γαλλία «χώρα των απίστων – pays de kouffards (πρέπει νάναι ίδια ρίζα με τους κάφρους)», η εγγονή του Λεπέν (είναι βουλευτίνα) το έκανε θέμα, ο εγγονός ενός παλαιού πολεμιστή έκανε μήνυση, ο ράπερ απάντησε ότι κι ο δικός του παππούς είχε πολεμήσει στον δεύτερο πόλεμο, τελικά η συναυλία ματαιώθηκε.

verd-mnimeioΑνάμεσα στα άλλα μνημεία, είδαμε κι αυτό της φωτογραφίας, που είναι κάπως αντιηρωικό -τιμά τη μνήμη δυο ανθυπολοχαγών που εκτελέστηκαν χωρίς δίκη σ’ αυτά τα μέρη, για παραδειγματισμό, επειδή εγκατέλειψαν τις θέσεις τους στο ρημαγμένο χωριό. Αρχικά οι οικογένειές τους είχαν ειδοποιηθεί απλώς για τον θάνατό τους, αλλά μετά τον πόλεμο η γραφειοκρατία, που δεν συγχωρεί, απαίτησε να διαγραφεί από τον φάκελό τους η ένδειξη «Έπεσε υπέρ πατρίδος – Mort pour la France». Οι οικογένειες ερεύνησαν το θέμα, βρήκαν ότι η εκτέλεση των δύο ήταν αντικανονική, πέτυχαν τελικά την αποκατάσταση των ανθρώπων τους. (Εδώ, όλη η ιστορία, όπου και η λεπτομέρεια ότι ο ένας από αυτούς ζήτησε για χάρη, και έγινε δεκτό, να δώσει ο ίδιος το παράγγελμα στο εκτελεστικό απόσπασμα που τους έριξε). Συνολικά πάνω από 1000 Γάλλοι στρατιώτες και αξιωματικοί τουφεκίστηκαν στον Μεγάλο Πόλεμο.

Ο Πρώτος Παγκόσμιος ήταν ο πόλεμος των χαρακωμάτων, μακριά από πόλεις, η αεροπορία δεν είχε ακόμα αποκτήσει φονικές δυνατότητες. Υπήρξαν και θύματα μεταξύ των αμάχων, στο Βέλγιο κυρίως, αλλά η συντριπτική πλειοψηφία των νεκρών ήταν ένστολοι. Το αίμα που χύθηκε έγινε ποτάμι που έπνιξε τέσσερις αυτοκρατορίες, άλλαξε άρδην τον χάρτη της Ευρώπης, διέσπασε τη σοσιαλδημοκρατία, έφερε την Οχτωβριανή επανάσταση και τα κομμουνιστικά κόμματα. Στον Πρώτο παγκόσμιο ο πατριωτισμός αμφισβητήθηκε, στον Δεύτερο αποκαταστάθηκε. Στον Δεύτερο πόλεμο άλλαξε άλλωστε και η αναλογία ένστολων-αμάχων στον φόρο αίματος, αφού το 62% των απωλειών ήταν άμαχοι και το 38% στρατιωτικοί. Δεν έχω στοιχεία, αλλά υποθέτω ότι η πλάστιγγα έχει γείρει ακόμα περισσότερο στους σύγχρονους πολέμους, όπου οι στρατιώτες του νικητή έχουν ελάχιστες απώλειες καθώς βομβαρδίζουν από απόσταση ασφαλείας, ενώ οι άμαχοι μακελεύονται.

Αλλά οι σύγχρονοι πόλεμοι γίνονται και με άλλα μέσα.

 

 

 

 

Advertisements

193 Σχόλια to “Βερντέν”

  1. Κουνελόγατος said

    Τρομερά πράγματα.
    Η στάση της Ελλάδας καθορίστηκε από τα όπλα της Αντάντ, δεν εξετάζω τι έπρεπε να κάνει, εγώ θα επέλεγα ουδετερότητα, αλλά δε λέω πως έχω δίκιο, άλλωστε το ποιος έχει δίκιο, καθορίζεται από την ισχύ…

  2. Ευάγγελος said

    Καλημέρα σας.
    Υπάρχει και πλατεία με το όνομα Βερντέν στη Νεάπολη Λασιθίου Κρήτης.

  3. Φωτοτυπάκιας said

    Ίσως εκεί να πολέμησε και ο Έριχ Μαρία Ρεμάρκ.

  4. kouffard είναι η λέξη Kaffir που οι Μουσουλμάνοι χρησιμοποιούν για τους άπιστους (τους μη αποδεχόμενους την διδαχή του Κορανίου). Χρησιμοποιείται επίσης στην Νότια Αφρική (προσβλητικά) για τον ντόπιο έγχρωμο πληθυσμό…

  5. Θύτης said

    Καλημέρα σας

    Πρώτος Παγκόσμιος συν τις δυο εκτελέσεις για λιποταξία, μου θύμισε την ταινία Paths of Glory

  6. Κουνελόγατος said

    Πάντως, ο Α΄ Π.Π. έκανε περισσότερη εντύπωση, έχω την αίσθηση πως υπήρξε μεγαλύτερο ποσοστό στρατιωτών που δεν ήθελαν να πολεμήσουν.
    Μια από τις παρενέργειες που είχαν όλα αυτά στην οικογένειά μου, ήταν να σκοτωθεί ο αδερφός του παππού μου στα Νοεμβριανά, κατά τις «μάχες» που έγιναν στα πέριξ του Κέντρου της Αθήνας.
    Το σόι της μητέρας μου ζούσε στο νησί Αλώνη (Μαρμαράς). Το 1914 οι Τούρκοι κατηγόρησαν τους κατοίκους του νησιού ότι πρόσφεραν καταφύγιο στα αγγλικά υποβρύχια και τους έδιωξαν. Τότε τους «έφτασαν» στο Εσκί Σεχίρ και την Προύσσα. Είχε προηγηθεί ο διωγμός το 1908 και ακολούθησε ο τελευταίος το 1922, οπότε και ήρθαν στο Αίγιο.

  7. Κουνελόγατος said

    Άσχετα με τη μετέπειτα στάση του Μυριβήλη, η «ζωή εν τάφω» είναι πολύ συγκλονιστικό μυθιστόρημα. Αλήθεια, ήταν πολύ διαφορετικό πριν την έκδοση που κυκλοφορεί στο εμπόριο; Εγώ το είχα διαβάσει από τη δανειστική βιβλιοθήκη του σχολείου μου (περί τα μέσα της δεκαετίας των 70ζ), αλλά δε θυμάμαι σχεδόν τίποτα και το αγόρασα γύρω στα 1991-1992.

  8. atheofobos said

    Η φήμη του Βερντέν ήταν προφανώς η αιτία που ονομάστηκε έτσι και ένας από τους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας. Λειτούργησε από το 1920 – 1964 . Σαν θέατρο και βαριετέ το 1931- 1932 και το 1951 – 1954. Στην θέση του κτίστηκε μια πολυκατοικία.
    Βρισκόταν στην λεωφ. Αλεξάνδρας στη συμβολή με την οδό Δρόση, όπου σήμερα είναι η Αγροτική Τράπεζα, σε ένα υπερυψωμένο οικόπεδο, κατά δύο περίπου μέτρα από το πεζοδρόμιο, επάνω σε βράχο. Η οθόνη του ήταν προς την πλευρά της οδού Πατησίων και το εξωτερικό του προς την λεωφ. Αλεξάνδρας τοίχωμα, καλυπτόταν ολόκληρο από μια όμορφη και πυκνή πρασινάδα, κάτι σαν αναρριχώμενος κισσός.
    http://content.yudu.com/Library/A2h87a/18962013/resources/283.htm

  9. Reblogged στις anastasiakalantzi50.

  10. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστω πολυ για τα πρώτα σχόλια!

    6: Θα γράψουμε κάποτε για τα Νοεμβριανά. Πώς σκοτώθηκε ο αδελφός του παππού σου;

    7: Κυκλοφορεί τώρα και η πρώτη έκδοση, σε μικρό τομίδιο από την Εστία. Βασικά η πρώτη έκδοση (Μυτιλήνης 1924) ήταν πιο σύντομη, λιτή. Η πρώτη έκδοση της Αθήνας, έξι χρόνια μετά, είναι πιο χτενισμένη και πιο μπόλικη -έβαλε ένα επίθετο μπροστά σε κάθε ουσιαστικό, λέγανε οι Μυτιληνιοί ειρωνικά. Σε επόμενες εκδόσεις συνεχίστηκε η λείανση, με διάφορες αυτολογοκριτικές επεμβάσεις, όπως η απάλειψη του Μακεντόν Ορτοντόξ. Αξίζει άρθρο.

  11. Γιάννης Κουβάτσος said

    Πολύ ωραίο αφιέρωμα, Νίκο. Αναμενόμενη η αντίδραση των ακροδεξιών για τον μαύρο ράπερ, αλίμονο αν οι απόγονοι των αποικιοκρατούμενων δούλων γιορτάζουν μαζί με τους άριους. Από κόρακα κρα θ’ ακούσεις.
    Έχω την εντύπωση πως έχουν γραφτεί πολύ σημαντικότερα λογοτεχνικά έργα με θέμα τον ΑΠΠ παρά τον ΒΠΠ, με κορυφαίο το «Ταξίδι στην άκρη της νύχτας» του Σελίν.

  12. Κουνελόγατος said

    10. Λεπτομέρειες δεν ξέρω, όπως έγραψα και άλλοτε, όταν ήμουνα μικρός δεν ασχολιόμουνα με τέτοια «βαρετά» πράγματα. Δυστυχώς, τόσο γι αυτό, όσο και γι άλλα περιστατικά (οικογενειακά) δε ρώτησα ποτέ. Όταν άρχισα να ασχολούμαι ήταν αργά…
    Κάποια στιγμή ρώτησα έναν συγγραφέα να μου πει πώς μπορώ να βρω στοιχεία για τον αδερφό του πατέρα μου (ίδιο ονοματεπώνυμο με τον παραπάνω θείο!!!!!), που σκοτώθηκε το 1949 στον Εμφύλιο. Μου είπε ότι αν είμαι τυχερός θα βρω από εφημερίδες, στο ΓΕΣ δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία για μη αξιωματικούς. Δυστυχώς δεν έχω ψάξει ακόμη.
    Στην οικογένειά μου υπάρχουν διάφορα, αλλά δεν έχω ασχοληθεί ακόμη. Ελπίζω να τα καταφέρω κάποτε. 🙂

  13. Παναγιώτης Κ. said

    Χαρακτήρισαν οι ειδικοί τον Α΄ΠΠ έναν πόλεμο χωρίς νόημα.
    Η πράξη του πολέμου είναι καταχωρημένη στην ανθρώπινη συνείδηση περισσότερο ως ηρωική πράξη και λιγότερο ως αθλιότητα ενώ έπρεπε να συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο για να μη πω ότι είναι μόνο αθλιότητα!
    Η ιστορία που μαθαίνουμε στο σχολείο είναι πολεμική ιστορία οπότε το φαινόμενο του πολέμου ενσταλάζεται εντός μας περίπου ως φυσικό φαινόμενο. Αλλά και όταν μας μιλούν για τα αίτια των πολέμων φτάνουν μέχρι ενός σημείου αφήνοντας εκτός μελέτης την ίδια την ανθρώπινη συμπεριφορά που πρέπει να αλλάξει. Ο πόλεμος λοιπόν διατηρείται εντός μας.
    Δεν θέλω να υποπέσω στο σφάλμα ισοπεδώνοντας τους πάντες και τα πάντα. Κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα και ειδικά μετά τη λήξη του Β΄ΠΠ υπήρξαν δυνάμεις φιλειρηνικές σε γενικές γραμμές και δυνάμεις φιλοπόλεμες.
    Αν θυμάμαι καλά αυτό που είχα διαβάσει, μετά τον Β΄ΠΠ πόλεμο έλαβαν χώρα γύρω στις 180 τοπικές συρράξεις, η εμπλοκή σε αυτές της πρώην ΣΕ ήταν ελάχιστη. Σε μία μόνο περίπτωση η συμμετοχή της ήταν ουσιώδης ( Αφγανιστάν) και εκεί έχασε.

  14. sarant said

    12 Για κάθε στρατεύσιμο, αν ξέρεις την ΕΣΣΟ του μπορείς να βρεις στοιχεία -το «δελτίο μεταβολών» ας πούμε. Έτσι βρήκα του Λαπαθιώτη, πήγα σε μια υπηρεσία στου Κατεχάκη κάπου.

  15. 42 said

    Τριακόσιοι χιλιαδες νεκροί σε 10 μήνες. Τριάντα χιλιάδες νεκροί ανά μήνα (αναλογικά). Χίλιοι νεκροί ανά ημέρα (αναλογικά). Σε έναν τόπο, ένα πεδίο μάχης -με το όποιο εύρος του. Τα μεγέθη/πλήθη ολογράφως ως φόρος τιμής στην ανθρώπινη παράνοια… Γιατί ακόμα δε μάθαμε κάτι, όπως φαίνεται. Εξαιρετικό οδοιπορικό, ευχαριστώ.
    Στη σειρά Black Adder, στον 4ο κύκλο, ο οποίος διαδραματίζεται στα χαρακώματα τού 1ου ΠΠ, έχει μια σκηνή κατάμαυρου χιούμορ, όπου παρουσιάζουν στον στρατηγό εντός τού αρχηγείου πάνω σε ένα τραπέζι ενα κομμάτι γης και του αναφέρουν οτι αυτο είναι η κατάκτηση τής ημέρας έναντι τού εχθρού και, όταν ενθουσιάζεται και ρωτάει πόσο είναι δηλαδή, βγάζουν μια ταινία και το μετράνε (αυτη τη στιγμή μού διαφεύγουν οι αριθμοί, αλλά ήταν της τάξης 1χ1 μ) και οταν ρωτάει σε τι κλίμακα είναι αυτό του απαντάνε «1:1, Στρατηγέ μου».

  16. sarant said

    15 Έτσι, χίλιοι τη μέρα….

  17. Γς said

    >Οι οικογένειες ερεύνησαν το θέμα, βρήκαν ότι η εκτέλεση των δύο ήταν αντικανονική, πέτυχαν τελικά την αποκατάσταση των ανθρώπων τους

    Στη δική μου περίπτωση όμως;
    Ποιος θα είχε ενδιαφερθεί για την άδικη εκτέλεσή μου για πρόκληση ηττοπαθείας εν τω στρατεύματι κτλ κτλ

  18. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Καλημέρα από έναν ξενύχτη! Δεν τα πας άσχημα με την Ιστορία, Νίκο.. (Αν πίναμε σε καμιά ταβέρνα και τα λέγαμε από κοντά, θα μπορούσαμε να συζητάμε ΟΛΗ ΤΗ ΝΥΧΤΑ για το πώς «λερώνεται το όνομα» ενός δημοσίου προσώπου- αν δε μεταφέραμε την συζήτηση στα καθ’ ημάς, θα μπορούσαμε να συζητάμε δύο νύχτες..)

  19. Γιάννης Κουβάτσος said

    Εκτός από την έκδοση της Μυτιλήνης που κυκλοφορεί αυτοτελώς, υπάρχει και ο τόμος που περιλαμβάνει και την έκδοση του 1924 και την έκδοση του 1930, με πλούσιο πληροφοριακό υλικό και δύο επίμετρα.

  20. rogerios said

    @ 11 «έχουν γραφτεί πολύ σημαντικότερα λογοτεχνικά έργα με θέμα τον ΑΠΠ παρά τον ΒΠΠ»

    Το «Καπούτ» του Μαλαπάρτε, το «Ζωή και Πεπρωμένο» του Γκρόσσμαν και το «Zeit zu leben und Zeit zu sterben» του Ρεμάρκ (για να αναφέρω μόνο τρία μυθιστορήματα) είναι τουλάχιστον ισάξια με τα σημαντικότερα λογοτεχνήματα που γράφτηκαν για τον Α΄ ΠΠ (περιλαμβανομένου κι εκείνου του Σελίν).

    [η διαπίστωση περί κατώτερης λογοτεχνικής παραγωγής.μπορεί ενδεχομένως να ισχύει στην περίπτωση της γαλλόφωνης και της αγγλόφωνης – δεν μπορεί να γενικευθεί]

  21. Κουνελόγατος said

    14. Για τον αδερφό του παππού δεν ξέρω ούτε πότε γεννήθηκε, άλλωστε δε σκοτώθηκε σε πόλεμο, για τον γιο του παππού ξέρω μόνον έτος γέννησης. Ευχαριστώ.

  22. Γιάννης Κουβάτσος said

    20. Ναι, το «Καπούτ» εξαιρετικό. Και πόσο ωραία η μετάφρασή του στα ελληνικά!

  23. Παναγιώτης Κ. said

    @12. Και σε μένα το ίδιο! Όταν άρχισα να ασχολούμαι, η πρώτη μου εντύπωση ήταν ότι έχασα ευκαιρίες.Αν θέλω όμως να είμαι πιο ακριβής θα πω απλά ότι το έργο της ανασύστασης του παρελθόντος γίνεται πιο δύσκολο.
    Εδώ έρχεται ο ρόλος του σχολείου.Αν προσανατόλιζε τον μαθητή για παράδειγμα να κατασκευάσει το γενεαλογικό του δέντρο, ή να καταγράψει την ιστορία των προγόνων του θα εγκαθίστατο μια κουλτούρα συνέχειας και ιστορικής γνώσης στον κόσμο.
    Αυτά που γράφω δεν είναι εξωπραγματικά.Θυμάμαι, μαθητής του Δημοτικού, μας είχε αναθέσει ο δάσκαλος να καταγράψουμε τα έθιμα και τα τραγούδια του γάμου στο χωριό μας.Ξέρουμε το κύρος που έχει ο δάσκαλος στα μάτια του μαθητή . Κινητοποίησα τότε την οικογένεια να συμβάλει στο έργο…προς δική μου ικανοποίηση αλλά και της γιαγιάς και της μάνας μου που είχαν συμμετοχή …στο δρώμενο.

  24. Γς said

    8:

    Βερντέν (Λεωφ. Αλεξάνδρας):

    http://cineanamnisi.blogspot.gr/2012/05/blog-post_488.html

  25. spiral architect said

    Καλημέρα.
    Εκτός απ’ τον Πετέν και ο ντε Γκόλ είχε πολεμήσει (και τρις τραυματιστεί) έχοντας διοικητή τον πρώτο στο Βερντέν.
    https://goo.gl/rqeuhS

  26. Σηλισάβ said

    Δύο επισημάνσεις/σκέψεις: α) Κακώς ο Ά ονομάστηκε παγκόσμιος, ήταν κύρια Ευρωπαϊκός. ο Β΄ ήταν πραγματικά παγκόσμιος.
    β) οι απλοί στρατιώτες την πάτησαν σε αυτόν τον πόλεμο. Ενώ στο πεδίο της μάχης μπήκαν πολυβόλα, τα πρώτα τανκς, αέρια μουστάρδας και άλλα φονικά όπλα, οι αξιωματικοί νόμιζαν ότι βρίσκονταν στους Ναπολεόντειους πολέμους, με τραγικό αποτέλεσμα το μαζικό θάνατο των στρατιωτών

  27. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    18 Θα γίνει κι αυτό κάποτε 🙂

    23 Οι κουτόφραγκοι το κάνουν αυτό συστηματικά

    26 Θα είχε ενδιαφέρον να εξακριβώσει κανείς πότε ονομάστηκε «παγκόσμιος» ο Α’ΠΠ, διότι όταν γινόταν τον έλεγαν «ευρωπαϊκό πολεμο»

  28. LandS said

    Συνολικά πάνω από 1000 Γάλλοι στρατιώτες και αξιωματικοί τουφεκίστηκαν στον Μεγάλο Πόλεμο

    Έγιναν πολλά τέτοια εγκλήματα τότε. Οι Βρετανοί όσους δεν ήθελαν να στρατευτούν και να πολεμήσουν (Το Εργατικό Κόμμα ήταν μία από τις πολλές, πολιτικές ή μη, οργανώσεις που είχαν αντιταχτεί στον Πόλεμο και την επιστράτευση) τους μετέφεραν στο Μέτωπο και τους έδεναν σε στύλους πάνω από τα χαρακώματα, ενώ στις οικογένειές έστελναν τις τυποποιημένες επιστολές ότι έπεσαν για τον Βασιλιά και την Πατρίδα.
    Μεταξύ 74-78 είχαν δημοσιευτεί πολλά τέτοια από τα αρχεία του Βρετανικού Υπουργείου Άμυνας. Το BBC (νομίζω το «Πανοράμα») έκανε δίωρο ντοκιμαντέρ με συνεντεύξεις επιζώντων στρατιωτών που θυμόντουσαν τέτοιες σκηνές και απογόνων των οικογενειών των θυμάτων – Φαντάσου να μάθεις ότι ο θείος σου δεν έπεσε μαχόμενος, αλλά ήταν «προδότης» και ότι, πρακτικά, δολοφονήθηκε. Είχαν πάρει και συνεντεύξεις από επιζήσαντες Γερμανούς. Ένας σχεδόν αιωνόβιος, πολυβολητής τότε, ισχυρίστηκε ότι αυτός και οι συνάδελφοί του πρόσεχαν να μη χτυπήσουν τους φουκαράδες πάνω στους στύλους.

  29. Παναγιώτης Κ. said

    Η πρώτη φωτογραφία της σημερινής ανάρτησης είναι παρόμοια με την εικόνα του υψώματος Πύργος Στράτσιανης υψομ.1419μ. διαβάζω. Πιο κάτω και σε υψόμετρο 940μ.είναι το χωριό μου.
    Διατηρώ την εικόνα της τοποθεσίας από τη δεκαετία του ΄60 όπου ήταν ένα χέρσο οροπέδιο με οχυρωματικά έργα από τον ΔΣΕ ( πολυβολεία και στοές) γυμνό λόγω των βομβαρδισμών υποθέτω. Είχε φυτρώσει χορτάρι και σε ένα τμήμα του είχαν φυτρώσει φτέρες.Στα παιδικά μου μάτια η εικόνα ήταν όμορφη. Σήμερα έχει κεραίες κινητής τηλεφωνίας και έχει καλυφθεί από πεύκα. Εδώ και πολλά χρόνια δεν υπάρχουν αίγες για να κάνουν ζημιά.

  30. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα !

    Ο περίεργος όγκος στο βάθος,στο φόντο της φωτογραφίας με τους σταυρούς, δίπλα στο δάσος, τι ακριβώς είναι;

  31. sarant said

    30 Παράλειψή μου. Είναι το οστεοφυλάκιο (ossuaire) του Douaumont

    Εδώ φαίνεται πολύ πιο καλά

  32. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα,
    27/26 Αν δεν κάνω λάθος, πριν το 40 αναφερόταν ως «ο μεγάλος πόλεμος», άλλωστε για να ονομαστεί Α’ πρέπει να υπάρχει Β’

    23 Τα πιτσιρίκια (δημοτικό) κάνουν μια τέτοια εργασία κάποια στιγμή, όμως είναι αρκετά ρηχή (τουλάχιστον έτσι το είδα με τα δικά μου).
    Για να πω την αλήθεια μου, άρχισε κι εμένα να μ’ ενδιαφέρει το θέμα πριν από καμμιά δεκαριά χρόνια, ίσως παλιότερα να το έβρισκα ανούσιο. Ίσως χρειάζεται κάποια γεγονότα για να το σκανδαλίσουν, ίσως είναι θέμα ηλικίας, είναι όμως και θέμα κουλτούρας: Οι Ευρωπαίοι έχουν την πετριά του γαλαζοαίματου («ξέρεις ρε εμένα ο προ-προ-προπάπους μου ήταν στην αυλή του υποκόμη ΝτεΛαΠαπαριέν…») που δεν έχουμε εμείς.

  33. Παναγιώτης Κ. said

    Αλλά και το περιστατικό να κάνουν από κοινού Χριστούγεννα οι εμπόλεμοι σε κάποιο πεδίο μάχης και μετά από αυτό έπεσαν ποινές;

  34. spiral architect said

    @26: Οι Γάλλοι τηρούν απαρέγκλιτα το στερεότυπο των καλών οινοπαραγωγών και εξαίρετων μαγείρων. Με τη σύγχρονη πολεμική στρατηγική δεν έχουν και τις καλύτερες των σχέσεων, οπότε σήμερα την αφήνουν στους εξπέρ του είδους.
    (ονόματα δεν λέμε ..) 😉
    Δείτε π.χ. τη Γραμμή Μαζινό του Β’ΠΠ. 😀

  35. Ήταν παγκόσμιος διότι ήταν αποικιακός — και στο τέλος μπήκαν και οι ΗΠΑ στο χορό. Ένα κεφάλαιο του εξαιρετικού βιβλίου «Οι ρίζες της ναζιστικής βίας» του Τραβέρσο δείχνει πώς κατά τη διάρκεια του Α΄ΠΠ μπορεί να μελετήσει κανείς μια σειρά φαινόμενα (από τη βιομηχανοποίηση του σκοτωμού μέχρι την απανθρωποποίηση του εχθρού*) που δείχνουν ότι το ναζιστικό ολοκαύτωμα κάθε άλλο παρά ξεκομμένο ήταν από την ευρωπαϊκή παράδοση.

    *Έχουμε αναφέρει εδώ παλιότερα τον Γάλλο γιατρό που έγραψε κοτζάμ μελέτη για να δείξει ότι τα σκατά των Γερμανών βρωμάνε χειρότερα γιατί είναι κατώτερο είδος ανθρώπου.

  36. LandS said

    26 Οι Γιαπωνέζοι; Οι Κινέζοι; Οι Βραζιλιάνοι; και ΚΥΡΙΩΣ οι Αμερικάνοι; Που έλαβαν μέρος σαν χώρες. https://en.wikipedia.org/wiki/Participants_in_World_War_I
    Αλλά και τα εκατομμύρια παιδιά από την Νέα Ζηλανδία, την Αυστραλία τον Καναδά και άνθρωποι από την Ινδία και την υπόλοιπη Αυτοκρατορία; Αυτοί δεν μετράνε; μόνο και μόνο επειδή άφησαν τα κοκαλάκια τους στην Καλλίπολη, στην Αραβία-Συρία-Αίγυπτο, και στο Δυτικό Μέτωπο; Οι Αφρικανοί των Γαλλικών και Γερμανικών Αποικιών που πολέμησαν στην Αφρική;

  37. Γιάννης Κουβάτσος said

    33. Και ποδοσφαιρικός αγώνας παίχτηκε μεταξύ Άγγλων και Γερμανών στρατιωτών ανάμεσα στα χαρακώματα.

  38. Γς said

    Βρε τι φερόμενος βιαστής και τέτοιες αηδίες;
    Επίδοξος βιαστής!

    Στον Σκάϊ τώρα.
    «Της επιτέθηκε ο επίδοξος δράστης»

    Κι από κάτω:
    30 χρονος Έλληνας ο επίδοξος βιαστής

  39. Κουνελόγατος said

    Πριν τον Α΄ Π.Π., οι σοσιαλιστές έλεγαν σε υψηλούς τόνους πως δεν πρόκειται να πολεμήσουν ενάντια στους εργάτες των άλλων χωρών, όταν όμως κηρύχθηκε, όχι μόνο δεν έκαναν τίποτα για να τον αποτρέψουν, αλλά ήταν και πολύ φανατικοί. Δε μπορώ τώρα να θυμηθώ, αλλά κάπου έχω διαβάσει πριν καιρό μια ωραία έκφραση «έγιναν τροφή για τα κανόνια» ή κάπως έτσι…

  40. Σουμέλα Παπαδοπούλου said

    Τι μου θυμίσατε με το Βερντέν, όταν έδινα εισαγωγικές εξετάσεις στο Πανεπιστήμιο (Πανελλήνιες) το ένα θέμα της ιστορίας ήταν ο Τριακονταετής πόλεμος και η συνθήκη της Βεστφαλίας όπου η Γαλλία κέρδισε τα επισκοπάτα Μετς, Τουλ, Βερντέν, μου είχαν τόσο εντυπωθεί στο μυαλό μου τα τρία ονόματα αυτών των πόλεων που εκ των υστέρων σκαλίζοντας την εγκυκλοπαίδεια Χάρη Πάτση που είχαμε στο σπίτι είχα διαβάσει για το Βερντέν και τις μάχες στο ΑΠΠ. Έτσι επισκέφτηκα κάποτε τα πεδία των μαχών του Βερντέν και ένοιωσα ντροπή που είμαι άνθρωπος.
    Σουμέλα

  41. spiral architect said

    @39: Ο «πατριωτισμός» (πέρα απ’ το κλισέ με τους απατεώνες) είναι ένα μυρωδάτο γαλλικό τυράκι, που άμα το φας, σβήνει κάθε προοδευτική ιδεολογία.

  42. Corto said

    «… ο ελληνικός στρατός, σχεδόν ο μόνος μη καταπονημένος στην Ευρώπη, θα περνούσε με τη σειρά του από το σφαγείο, πρώτα στην Ουκρανία ….»

    Μολονότι οι πόλεμοι και οι ανθρώπινες απώλειες δεν μπαίνουν σε ζυγαριά, πρέπει να σημειώσουμε ότι οι απώλειες των Ελλήνων καθ’ όλη την δίμηνη εκστρατεία στην Ουκρανία ήταν 398 νεκροί και 657 τραυματίες, ενώ μόνο στην διήμερη μάχη του Σκρα οι ελληνικές απώλειες ήταν 441 νεκροί και 2204 τραυματίες, οι δε συνολικές απώλειες του ελληνικού στρατού στον Α’ Παγκόσμιο πόλεμο ανέρχονται τουλάχιστον σε 5000 νεκρούς (και σύμφωνα με κάποιες πηγές σε πολύ περισσότερους, έως και 26000).

  43. ΓιώργοςΜ said

    29 Αυτό το θέμα του να χαρακτηρίζουμε αρχαιολογικά ενδιαφέρον μόνο κάτι με μαρμαροκολώνες με στεναχώρησε πολύ όταν γυρνώντας από τη Σκωτία (όπου βαφτίζουν «κάστρο» κάθε αρχοντικό με ηλικία άνω των 200 ετών και κόβουν εισιτήριο) είδα πόσο ρημαγμένα είναι τα δικά μας κάστρα. Βρέθηκα πχ στη Ναύπακτο το ’94 για δουλειά και επισκέφτηκα το εκεί κάστρο, τελείως ρημαγμένο και με δέντρα φυτρωμένα μέσα. Δεν ξέρω αν έχει γίνει κάτι έκτοτε.
    Η Σκωτία έχει (πολλά χρόνια πριν βρεθώ εκεί) τουριστική βιομηχανία και ακόμη κι ο πιο αδιάφορος δε μπορεί να μην παρατηρήσει τις ταμπέλες της «διαδρομής των κάστρων» και της «διαδρομής του ουίσκι» («castle trail», «whisky trail») στους κεντρικούς οδικούς άξονες. Εδώ, ταμπέλες μόνο για μοναστήρια…
    Για να μην πω τις οχυρωματικές κατασκευές του ΒΠΠ: Στις Γούβες της Β Εύβοιας υπάρχει ένα πολυβολείο στην ακροθαλασιά, κι όταν με πήγε ο πατέρας μου εκεί (πάνε πάνω από 20 χρόνια), είχε καταντήσει αυτοσχέδια δημόσια τουαλέτα και σκουπιδότοπος.

  44. LandS said

    39. Ναι, τα περισσότερα Κόμματα της β΄Διεθνούς (με πρώτο και καλύτερο το Γερμανικό) αυτό έκαναν. Όχι όμως όλα. Το Εργατικό Κόμμα στην Αγγλία, για παράδειγμα, αρχικά ήταν εναντίον του Πολέμου χωρίς να εξαλειφθεί ποτέ η αντιπολεμική του πτέρυγα. Οι Μπολσεβίκοι τράβηξαν το αντιπολεμικό τους τόσο στα άκρα που έκαναν Επανάσταση. Η Λούξεμπουργκ (νομίζω ότι αυτή είπε κάτι σχετικά με κρέας και κανόνια) και ο Τέλμαν λίγο κόντεψαν να κάνουν το ίδιο μες στο στόμα του λύκου.
    Γεγονός είναι ότι τότε διαχωρίστηκε η Σοσιαλδημοκρατία και το ένα της κομμάτι που κυριάρχησε στη Δ. Ευρώπη, η β΄Διεθνής, έφτασε να έχει αντιπρόεδρο τον ΓΑΠ πριν λίγα χρόνια. Τώρα χαμογελάει αμήχανα με τη Φώφη και περηφανεύεται ότι έχει καλεσμένο τον Τσίπρα στις συναντήσεις των ηγετών.

  45. sarant said

    40 Ακριβώς, οι τρεις ελεύθερες πόλεις.

    42 Η Ουκρανία από μόνη της είχε λιγοστές απώλειες, την ανέφερα επειδή είναι το πρελούντιο της Μικρασίας.

  46. sarant said

    44 Σωστά όλα αυτά. Από την άλλη, οι Γερμανοί έκαναν πολύ περισσότερες απεργίες από τους Γάλλους ή τους Άγγλους κατά τη διάρκεια του πολέμου.

  47. giorgos said

    «…Τα Βαλκάνια κατά τούτο εξαιρούνται του χαρακτηρισμού της… «υποσημειώσεως», ότι ενώ τα ίδια έχουν γεωφυσική αυτάρκεια, αποτελούν την αναγκαία προϋπόθεση λειτουργίας και ολοκληρώσεως άλλων χωρών. Κατά τούς νεώτερους αίώνες, «μεγάλες δυνάμεις» είναι μόνο όσες έχούν νά κάνουν μέ τά Βαλκάνια, ένώ ό κριμαϊκός πόλεμος (ό όποίος κακώς δέν συνυπολογίζεται μέ τούς παγκόσμίους πολέμούς, διότι τέτοιος ήταν μεταξύ του τότε τεχνολογικά ανεπτυγμένού κόσμου) δέν έθεσε μόνό τίς προϋποθέσεις τής σύγχρονης βιομηχανικής άναπτύξεως τής Ευρώπης, άλλά έδημιούργησε πολιτικά τήν τρέχουσα έννοια τής δυτικής Ευρώπης. Μέ τόν πόλεμο αυτόν χειραφετείται πολιτικά ό χωρος τής κεντρικής Ευρώπης, η όποία προηγουμένως, λόγω τής φυσικής εξαρτήσεώς της άπό τά Βαλκάνια, τελούσε υπό τήν πολιτική χειραγωγία τής Ρωσίας (βλ. καί F. Νaumann, Mitteleuropa, Berlin 1915, σελ. 50).

    —————————————————————
    Αυτό που γνωρίζουμε σήμερα ως «Ευρώπη», είναι μια πλανώμενη ιστορική και πολιτική αοριστολογία, η οποία προϋπόθεση της έχει ένα μόνο και καθόλου αυτονόητο δεδομένο: ότι οι εκτρωματικές «ισορροπίες» που επετεύχθησαν κάποτε (το 1854) στον μεσογειακό χώρο και δημιούργησαν – παγιούμενες μέσω αυτών – τους δύο παγκόσμιους πολέμους, θα διαρκέσουν επ’ άπειρον. Η όλη πολιτική ύπαρξη της Ευρώπης, και της «Δύσεως» γενικότερα, στηρίζεται σε ένα και μόνο γεγονός: στην έκβαση του κριμαϊκού πολέμου.
    —————————————————————

    Κάθε συνεπώς μεταβολή στόν χώρο τών Βαλκανίων καί κάθε σχέση μ’ αυτόν είναι αναγκαστικά παγκοσμίου σημασίας. Αυτό δέν άποτελεί διαπίστωση του παρελθόντος μόνο, άλλά μιά πολύτιμη παραδοχή για κάθε νέα ιστορική σύνθεση τών καιρών μας και του μέλλοντος. Παραδοχή γιά τήν έννοια τής φυσικής Ευρώπης. Δέν υπάρχει σελίδα τής νεώτερης πολιτικής ιστορίας τής Ευρώπης πού νά μή συνδέεται μέ τά Βαλκάνια, οπως δέν υπάρχει σελίδα του ίστορικου παρελθόντος που νά μή συνδέεται μέ τόν μεσογειακόν χώρο. Δέν πρόφθασε καλά καλά νά τελείώση τό Συνέδριο του Βερολίνού, όπού ό Βίσμαρκ δημιουργει αμέσως τόν Zweikaiserbund (στόν όποιον θά προστεθή αργότερα καί ή Ιταλία), πρός μεγάλη έκπληξη τών Ρώσων καί ανατροπή τών προηγούμένων σχέσεων μ αυτους. Είναι ακριβώς μέ τό Συνέδριο αυτό καί τήν διπλωματική ήττα τής Ρωσίας ώς πρός τήν Συνθήκη του ‘Αγ. Στεφάνού πού διανοίγεται ό δρόμος τής κεντρικής Εύρώπης γιά τά Βαλκάνια. Καί ό Βίσμαρκ πολυ φυσικά σπεύδει, άλλά σπεύδει μονομερώς, αγνοώντας τόν οργανικό δεσμό τών Βαλκανίων μέ όλόκληρον τόν χώρο τής Ευρώπης. Έτσι όμως δημιούργουνται οί προϋποθέσεις γιά τόν πρώτον παγκόσμιο πόλεμο. Ο Βίσμαρκ άπό τήν άποψή του, καί μέ πλήρη τήν συναίσθηση του χώρού τών Βαλκανίων γιά τήν κεντρική Ευρώπη, ένεργει σωστά, ειναι όμως οί σχέσεις τής υπολοίπου Ευρώπης μέ τά Βαλκάνια πού δημιουργούν το πρόβλημα (όπως καί και σήμερα, άλλωστε, καθώς θά ιδούμε). Κοντά στά άλλα δέν πρέπει νά ξεχνιέται ότι τήν ιδια αυτή εποχή ή Αγγλία είναι απολύτως εξαρτημένη από την Μεσόγειο καί έχει κάθε λόγο νά μη θέλει τήν παρουσία άλλων δυνάμεων σ’ αυτή….

    Ο Βισμαρκ ενεργεί, λοιπόν, άπο την αποψή του σωστά αλλά βεβιασμένα. Ενεργεί δηλαδή κατά νόημα, οπως καί ό Χίτλερ, στον οποιον ηταν εξ αλλού γνωστό από τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο ότι ένας παγκόσμιος πόλεμος δέν μπορεί να διεξαχθεί στην ηπειρωτικη Ευρωπη χωρις την εξασφάλιση ενός τουλάχιστον μέρους τών Βαλκανίων. Βασικά ό «Lehensraum», ό «ζωτικός χωρος» τών έθνικοσοσιαλιστών, ήταν αυτος πού έλυσε τό έπισιτιστικό πρόβλημα τών Γερμανών στον α’ παγκόσμιο πόλεμο, δηλαδή ή κατεύθυνση Ουκρανίας, Ρουμανίας (βλ. R. Κjellens – Κ. Haushofer). Η διαφορά ήταν ότι για τον Βίσμαρκ δέν υπήρχε τό πρόβλημα πού υπήρχε για τον Χίτλερ καί τό όποίον δημιουργήθηκε μετά τόν πρώτο παγκ. πόλεμο, δηλαδη η «ένωση του Δουναβεως» με βάση την «μικρή Ανταντ». Ήταν τό πολιτικό πρόγραμμα τών τσεχοσλοβάκων πολιτικών Μάζαρυκ και Μπένες, τό όποίον βασικά εστρέφετο κατα της Ουγγαρίας, άφου μεγάλα πληθυσμιακά σύνολα Ούγγρων ευρέθηκαν στα άλλα κράτη μετά τον πόλεμο, αλλά καθ’ εαυτό συνιστούσε ένα μειονέκτημα για τη Γερμανία, το οποίον, υπό τις σχέσεις της «μικρής Αντάντ» με την Γαλλία, εγένετο ακόμα οξύτερο στον μεσοπόλεμο.»

  48. Κουνελόγατος said

    44. & 46. Ναι ρε γμτ, ποιος όμως έγραψε αυτό για το κρέας και τα κανόνια; Είναι σχετικά πρόσφατο, δεν το έγραψε η κόκκινη Ρόζα… 🙂 Κάποτε θα το θυμηθώ (λτ).

  49. spiral architect said

    Δίκαια ο Α’ΠΠ ονομάστηκε έτσι:
    https://goo.gl/msdQRH
    Δείτε τις «Εμπλεκόμενες πλευρές» δεξιά.

  50. argyris446 said

    Reblogged στις worldtraveller70.

  51. Γς said

    45:

    >Η Ουκρανία από μόνη της είχε λιγοστές απώλειες, την ανέφερα επειδή είναι το πρελούντιο της Μικρασίας.

    Κι αν πρελούντιο πούμε το προανάκρουσμα,
    να πούμε και ποανάκρουσμα και φούγκα No. 1 in C major, BWV 846, του Μπαχ.

  52. Κουνελόγατος said

    Λίγο -όχι πολύ- άσχετο με το από πάνω:
    Προανάκρουσμα.

    Ο στίχος μου
    τον όγκο των ετών
    θα σκίσει
    και θα προβάλει
    βαρύς
    τραχύς
    μα κι ορατός ακόμη
    ως έφτασε μέχρι τις μέρες μας
    το υδραγωγείο που ’χαν χτίσει
    οι δούλοι κάποτε
    στη Ρώμη.

  53. spiral architect said

    @48: Θαρρώ ότι δεν το είπε η Ρ. Λούξεμπουργκ. Κάποιος άλλος όμως είπε κάτι πιο πρακτικό:
    Αγοράστε όταν ακούσετε τα κανόνια. Πουλήστε όταν ακούτε τις τρομπέτες.

  54. (39) Μιλώντας για τη στάση των σοσιαλιστών έναντι του Α’ Π. Π., ας τιμήσουμε και τη μνήμη του Ζωρές, που δολοφονήθηκε ακριβώς γιατί προσπαθούσε να σταματήσει «το άλογο του Αττίλα»…
    Η έκφραση «τροφή για τα κανόνια» είναι καθιερωμένη και στα γαλλικά και στα αγγλικά και στα γερμανικά (chair à canon, cannon fodder, Kanonenfutter) και υποθέτω και στις γλώσσες άλλων χωρών που έζησαν στο πετσί τους αυτή την παράλογη αιματοχυσία.

  55. LandS said

    46 Σωστό και αυτό. Και με την ευκαιρία να επανορθώσω κάτι μιλώντας μόνο για την Ρόζα και τον Τέλμαν. Ο Κάουτσκυ ήταν της άποψης να ψηφίσει λευκό (και όχι υπέρ όπως τελικά έκανε) το SPD στη ψηφοφορία για τις Πολεμικές Πιστώσεις πιστεύοντας ότι πρέπει η Γερμανία να αμυνθεί απέναντι στον Τσάρο. Λίγους μήνες μετά, μαζί με τους Μπερνστάιν και Χάσε ξεκίνησαν αντιπολεμικό κίνημα με πρώτο στόχο την φιλοπολεμική ηγεσία του SPD. Το 1917 διασπάστηκαν και έφτιαξαν το USPD που συνένωσε όσους Σοσιαλιστές ήταν εναντίον του Πολέμου.
    Μπορούμε να πούμε ότι το «βαρύ πυροβολικό» των Μαρξιστών (Λένιν, Τρότσκι, Κάουτσκι, Μπερνστάιν, Λούξεμπουργκ κλπ) της εποχής, ήταν εναντίον του Πολέμου. Αντίθετα με ότι συνέβη τρεισήμισι δεκαετίες μετά.

  56. Γς, βραβείο θα έπαιρνες αν έβρισκες πρόγραμμα του κινηματογράφου Βερντέν να παίζει το «Σταυροί στο μέτωπο», που ανέφερε ο Θύτης στο (5). Πολύ καλή ταινία, ακόμα καλύτερο το βιβλίο…

  57. Γς said

    50:

    Πολλά ζητάς…

  58. (31) και αναρωτιόμουν πώς δεν έβαλες εξαρχής το οστεοφυλάκιο, Νίκο!
    Μια φορά με πήγε στο Βερντέν, μετά από αποστολή στο Λουξεμβούργο, συνάδελφος που είχε και ΙΧ και ψώνιο με τη στρατιωτική ιστορία. Θυμάμαι και τους τάφους, που εκτείνονται όσο φτάνει το μάτι, και τα παράθυρα του οστεοφυλακίου, απ’ όπου φαίνονταν κόκαλα, κόκαλα, κόκαλα… Θα έπρεπε να είναι υποχρεωτική σχολική εκδρομή to children ardent for some desperate glory.

  59. Corto said

    Με την ευκαιρία του σημερινού άρθρου, θα τολμήσω να εκφράσω μία γλωσσική απορία που έχω εδώ και χρόνια:

    Το 1917 διάφορα συμμαχικά πλοία βρίσκονται αραγμένα στον Πειραιά και ο Νίκος Μάθεσης
    αφηγείται:
    «Εκεί μπροστά στου Ξαβέριου ήταν αραγμένα πολεμικά καράβια γαλλικά, ιταλικά, αγγλικά και ελληνικά. Και σαν δεν είχαμε δουλειά πηγαίναμε παρέες και κολυμπάγαμε και λέγαμε στους Γάλλους «μουσχιού ντόνε μουά λεπέν» ή «ντόνε μουά νεσού».
    Δηλαδή, «κύριε δω μας ψωμί» ή «δω μας μια δεκάρα». Κι αυτοί μας έλεγαν «μαργαρήτ…»

    http://rempetikogeo69.blogspot.gr/2011/02/o-1907-1975-o-n.html

    Δηλαδή τι απαντούσαν οι Γάλλοι;

  60. gbaloglou said

    Μία ‘ποδοσφαιρική’ ανάμνηση εδώ.

  61. sarant said

    59 Δεν μου έρχεται κάτι…

  62. venios said

    Για τη βαρβαρότητα των δύο ΠΠ ο Φραντς Φανόν στο βιβλίο του «της γης οι κολασμένοι» (les damnes de la terre) γράφει πως η βαρβαρότητα έγινε ορετή όταν οι Ευρωπαίοι εφάρμοσαν μεταξύ τους τις πρακτικές που εφάρμοζαν επί αιώνες στους λαούς των αποικιών.

  63. Ιάκωβος said

    Ωραία αντιπολεμική ταινία,ίσως η ωραιότερη, κλασική πιά, Η Μεγάλη Χίμαιρα του Ρενουάρ. Ο παραλογισμός και κυρίως η ταξικότητα του πολέμου. Ο Γερμανός αξιωματικός, που τον παίζει ο Φον Στροχάιμ, είναι ψυχολογικά πιο κοντά στους Γάλλους αξιωματικούς, παρά στους δικούς του φαντάρους. Αντίστοιχα κι οι Γάλλοι.

    Και ο ίδιος ο Ρενουάρ μιλάει γι την ταινία, πολλά χρόνια μετά

    Όντως, μέχρι τον Α’ΠΠ οι αξιωματικοί του στρατού ανήκαν στην ανώτερη τάξη. Με το τελείωμα του πολέμου τέλειωσε και η Μπελ Επόκ και αυτά έγιναν παρελθόν. Αν και οι Άγγλοι είχαν αρχίσει τον εκδημοκρατισμό του στρατού μετά το φιάσκο της Ελαφράς Ταξιαρχίας,’οπου ο διοικητής πήγαινε στη μάχη με το ιδιωτικό του κότερα και τους μπάτλερ, ο Πρώτος πόλεμος ήταν σε μεγάλο βαθμό ένας πόλεμος τζέντλμεν, που λέει κι ο Ρενουάρ.

    Ο Στροχάιμ, έδωσε σ’ αυτό το φίλμ το κινηματογραφικό στερεότυπο του Πρώσσου αξιωματικού. Στις χολιγουντιανές ταινίες έτσι παρουσιάζεται κι ο Ναζί του Β’ΠΠ. Δεν ήταν καθόλου έτσι. Ίσως οι διάφοροι Γκουντέριαν να είχαν κάτι από το παλιό Πρωσικό στυλ, αλλά ο ανώτεροι αξιωματικοί των ναζιστών, όσο και οι κατώτεροι, ήταν άξεστα γουρούνια, volksgenossen του χειρίστου είδους, κάτι μικροαστοί Γερμανοί Αδώνηδες.

  64. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Πολὺ χρήσιμο τὸ σημερινὸ ἄρθρο. Μᾶς θύμισε τὸν παραλογισμὸ καὶ τὰ δεινὰ τοῦ πολέμου.
    Νῖκο μπορεῖ νὰ ἦταν, ὅπως λές, «το 1919 ο ελληνικός στρατός, σχεδόν ο μόνος μη καταπονημένος στην Ευρώπη», ἀλλὰ δὲν πρέπει νὰ ξεχνᾶμε τοὺς Βαλκανικοὺς Πολέμους τοῦ 1912-13. Πρόλαβα, στὰ μικρᾶτα μου, στὸ νησί, κάποιους παπποῦδες ποὺ πῆγαν φαντάροι τὸ ’12 καὶ ἀπολύθηκαν τὸ ’22. Ὁ παππούς μου, ὁ καπτα-Μῆτσος, πάντως ὑπηρέτησε (ἀπὸ τὸ ’13 ὡς τὸ ’15) στὸ «εὔδρομον Ἕλλη» ποὺ εἴχαμε ἀγοράσει ἀπὸ τοὺς «συμμάχους» (τὴν περίοδο τοῦ Α.Π.Π.) Ἰταλοὺς. Αὐτὸ ποὺ οἱ ἴδιοι βούλιαξαν τὸ Δεκαπενταύγουστο τοῦ ’40 στὴν Τῆνο. Ὅσον ἀφορᾶ τὶς ἀπώλειες τῶν ἀμάχων δὲν πρέπει νὰ ξεχνᾶμε πὼς στὴν περίοδο τοῦ Α.Π.Π. συντελέστηκαν οἱ πρῶτες γενοκτονίες τῆς σύγχρονης ἱστορίας: τῶν Ἀρμενίων, τῶν Ἀσσυρίων (ποὺ ἀγνοοὺν οἱ περισσότεροι) καὶ φυσικὰ τῶν Ποντίων. Θὰ συνιστοῦσα σχετικὰ τὸ συγκλονιστικὸ βιβλίο «Οὔτε τὸ ὄνομά μου» τῆς Thea Halo.

  65. skom said

    @55 Ο Μπερνσταιν μαρξιστής;
    Συνήθως θεωρείται ρεβιζιονιστής.

  66. Corto said

    61: Φαίνεται ότι τα πειραιωτάκια θα άκουγαν άλλα αντ’ άλλων.

  67. Xρίστος Δάλκος said

    «χώρα των απίστων – pays de kouffards (πρέπει νάναι ίδια ρίζα με τους κάφρους)»
    Ἄν δέν ἀπατῶμαι, πρόκειται γιά τό ἀραβικό kâfir (= ἄπιστος), πού ἀπό τούς Πέρσες πέρασε καί στούς Τούρκους ὡς gâvur (= ἄπιστος, γκιαούρης). «Χώρα τῶν γκιαούρηδων», ἑπομένως.

  68. Küffâr είναι ο αραβ. πληθυντικός του kâfir, «άπιστος».

  69. LandS said

    65 Ναι, αν και περισσότερο ρεφορμιστής από ότι απλός ρεβιζιονιστής. Βαρύ πυροβολικό των Σοσιαλιστών της εποχής λοιπόν.

    Πάντως από κάτι σημερινούς «συνεπείς» τον βρίσκω πιο κοντά στον Μαρξ .

  70. Σ’ αυτές τις μάχες, τέτοια ήταν η καταστροφή, που είχαν φκιάξει μεταλλικά «δέντρα» ως προχωρημένα παρατηρητήρια. Ακόμα και τα κούφια «δέντρα» ήταν κι αυτά ρημαγμένα!

    Εδώ, η ιδέα ενός κυβιστή ζωγράφου για ένα τέτοιο «δέντρο»

    https://en.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Mare

  71. Μαρία said

    68
    Kαι άμα δεις το φως το αληθινόν, γίνεσαι nuri, εξ ου κι η μετονομασία του αφγανικού Καφιριστάν σε Νουριστάν.

  72. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Ἀπὸ τὸ kâfir (67, 68) θυμήθηκα πάλι τὸν καπτα-Μῆτσο ποὺ ἔτσι ἐλεεινολογοῦσε τὸ κακὸ φύλλο τῆς «ἀγορᾶς» στὴν πρέφα:
    «Βρὲ τὸ κιαφίρικο!»
    Συνήθως ξανάφηνε κάτω τὴν ἀγορὰ καὶ δήλωνε ἁπλὸ τζόγο, ἀνάλογα μὲ τὶ εἶχε, π.χ.:
    «Καροτσάκια».
    Κι ἄς εἶχε ἐφτὰ μπάζες ἀπὸ χέρι.

    Ἦταν μεγάλη καραμπίνα (https://sarantakos.wordpress.com/2016/05/11/carabine/).
    Κι ἐγὼ ἔτρωγα τὸ λουκοῦμι.

  73. Γιάννης Κουβάτσος said

    Το κρέας για τα κανόνια αναφέρεται από τον Σατωμπριάν σε δήλωση του 1814 κατά του Ναπολέοντα «Η περιφρόνηση για τις ανθρώπινες ζωές και για τη Γαλλία φτάνει στο σημείο να αποκαλούν τους στρατευμένους πρώτη ύλη και κρέας για τα κανόνια».

  74. 71

    Εν αντιθέσει με το Noor 1, που παραμένει βυθισμένο στα πιο βαθειά σκοτάδια.
    Και το πλήρωμά του, που το τρώει έναν-έναν το σκοτάδι.

  75. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Η μεγάλη χίμαιρα» είναι και ο τίτλος βιβλίου του φιλελεύθερου δημοσιογράφου Νόρμαν Νέιτζελ, στο οποίο υποστηρίζει, εν έτει 1910, ότι πόλεμος τέλος, δεν πρόκειται να ξαναγίνει ποτέ, επειδή δεν συμφέρει πλέον τις άρχουσες τάξεις των χωρών. Ούτε …μέντιουμ να ‘τανε το θερίο! Έχουν ένα κόλλημα με το τέλος της ιστορίας οι φιλελεύθεροι, παλαιοί και νέοι.

  76. gpoint said

    # 4

    Από γνωστό μου που έκανε δυο χρόνια στο Γιοχάνεσμπουργκ είχα ακούσει για «καφούρ» , όνομα φυλής που οι άλλες φυλές τους ονομάζουν έτσι γιατί θεωρούν πως δεν έχουν ψυχή, ελληνιστί κάφροι (όπως λέγανε τους οπαδούς του ΟΣΦΠ μέχρι το 70 που επικράτησε το πιο σοφτ, περίπου ομόηχο, γάβροι.

  77. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    Αλλά το 1916 ήμασταν ακόμα ουδέτεροι και παρακολουθούσαμε τη σφαγή από μακριά. Οι εφημερίδες δημοσίευαν χάρτες της «φρουριακής γραμμής του Βερδέν» (έτσι το έγραφαν τότε) κα

    Ἄρα τὴν ἐποχὴ ἐκείνη τὸ d διαβαζόταν δ γιατὶ ἀφοῦ οἱ Ἕλληνες συμβόλιζαν στὸ ἀλφάβητό τους τὸ φθόγγο d μὲ τὸ ντ δὲν εἶχαν λόγο νὰ χρησιμοποιήσουν τὸ δέλτα…. Βρίσκεται τὸ συλλογισμό μου χαζό; Ἂν ναὶ τὸν ἴδιο συλλογισμὸ ἔκανε καὶ ὁ Ἕρασμος…

  78. BLOG_OTI_NANAI said

    Πατριωτισμός σήμερα δεν μπορεί να νοείται οτιδήποτε άλλο παρά να ενεργείς ως άνθρωπος, ως πολίτης και ως ψηφοφόρος με τέτοιο τρόπο ώστε να μην χρειαστεί ποτέ να γίνει πόλεμος. Πατριωτισμός είναι να αγαπάς τον τόπο σου και να θες να προοδεύει μαζί με τους πολίτες του και όχι να γίνεται στάχτες. Και ο μικρότερος βαθμός πολεμοκαπηλείας είναι γνώρισμα του φασισμού και δεξιού ασφαλώς, αλλά και αριστερού, βλ. τις εμετικές περιγραφές του Θέμου Κορνάρου από την επίσκεψη του στην Κίνα, που του τρέχαν τα σάλια με τις φανταχτερές παρελάσεις του Μάο…

  79. gpoint said

    # 74

    στους οκτώ έχουνε φτάσει οι απώλειες και που ν’ αρχίσει η δίκη…
    Βασικός κατηγορούμενος ο Α. Κοτσώνης, πρώην στέλεχος του ΟΣΦΠ που βρέθηκε στην αραπιά να αγοράσει το πλοίο για λογαριασμό προέδρου μεγάλης ΠΑΕ (χαχαχαχ, ποιόν να εννοεί άραγε) δεν τα κατάφερε και μετά το πλοίο εφτασε στην Ελευσίνα και στην αποθήκη του στο Κορωπί βρέθηκαν μυστηριωδώς(!) κάποιοι τόνοι ηρωίνης αντί για μαρμαρόσκονη που είχε παραγγείλει…

  80. nestanaios said

    Δεν θυμάμαι ποιος είχε πει αυτό·
    «Και όταν οι μεγάλοι τραπεζίτες αυτού του κόσμου δουν πιο το κέρδος,
    θα ξεσπάσει ο πόλεμος και τα ανθρώπινα κοπάδια θα….»

  81. nestanaios said

    77.
    Επειδή οι Έλληνες δεν είχαν πάει στο εξωτερικό να «σπουδάσουν» ακόμα.
    Δεν είχαν υπογράψει μνημόνιο υποχρεωτικής σπουδής στο εξωτερικό ακόμα
    και απαγόρευσης λειτουργίας ελευθέρων πανεπιστημίων στην Αθήνα και άλλες ελληνικές πόλεις
    ακόμα.

  82. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    59. Μήπως τους έλεγαν «Παρτέ βιτ!» η «Μαρσέ βιτ! marchez vite! » ; Δεν ταιριάζει για λουόμενους όμως… 🙂

  83. …στους σύγχρονους πολέμους,… οι στρατιώτες του νικητή έχουν ελάχιστες απώλειες καθώς βομβαρδίζουν από απόσταση ασφαλείας…

    Κατά σύμπτωση, συζητάγαμε το θέμα τις προάλλες με αφορμή πρόσφατο θεατρικό έργο («Grounded») – πολύ καλό – με ένα μόνο άτομο (γυναίκα πιλότο F-16, για την ακρίβεια) που την μισή μέρα ελέγχει από στρατιωτική βάση στην Νεβάδα κάποιον δρόνο στην Μέση Ανατολή, ενώ την υπόλοιπη μέρα προσπαθεί να ζήσει μια ζωή νορμάλ, περιμένοντας και παιδί. Στο κρεσέντο του έργου βγαίνουν στην επιφάνεια όλα τα αντιφατικά συναισθήματα που μπορεί να προξενήσει στον άνθρωπο η πολεμική αναμέτρηση, ιδίως η άνιση.

  84. Corto said

    82: Έξυπνη προσέγγιση! Ειδικά το βιτ στο τέλος μου φαίνεται αρκετά πιθανό.

  85. Αρχιμήδη Αναγνώστου (77), μην κατεβάζεις το επίπεδό σου με τέτοια επιχειρήματα. Το ξαναείπαμε, δεν στηρίζονται οι εκτιμήσεις, ούτε του Εράσμου ούτε της συντριπτικής πλειοψηφίας των νεότερων ερευνητών, σε ΕΝΑ στοιχείο, π.χ. το περιώνυμο βη-βη. ΟΛΕΣ οι ενδείξεις (κοινή λογική, μαρτυρίες γραμματικών, δάνεια σε και από άλλες γλώσσες, ηχοποίητες λέξεις, ορθογραφικά «λάθη»…) εκεί κατατείνουν — φυσικά, με αρκετά περιθώρια αβεβαιότητας για το πότε ακριβώς άρχισαν και πότε ολοκληρώθηκαν σε κάθε τόπο οι σαρωτικές αλλαγές που οδήγησαν από την πολύ διαφορετική (εικαζόμενη, βεβαίως, αλλά με πολύ μεγάλες πιθανότητες) προφορά της προκλασικής και κλασικής αρχαιότητας στην (κατά πάσαν πιθανότητα σχεδόν όμοια με τη σημερινή, εκτός καθόσον αφορά τα υ/οι) προφορά των βυζαντινών χρόνων.

  86. Σωτήρς said

    83, επίσης η φετινή ταινία Eye in the sky. Παρόμοια βασική ιδέα, πιλότος στη Βρετανία και δρόνος στην Κένυα.

  87. 70. Ευχαριστω για τις πληροφοριες σχετικα με τον André Mare.

  88. (75) Θα έλεγα ότι πράγματι ο πόλεμος, και δη ο Α΄Π. Π., δεν συνέφερε τις άρχουσες τάξεις των μεγάλων ευρωπαϊκών Δυνάμεων. Για της Ρωσίας και της Αυστροουγγαρίας υπήρξε καταστροφή, αλλά και της Αγγλίας και της Ρωσίας τις φτώχυνε. (Των ΗΠΑ μάλλον την ωφέλησε, αλλά βέβαια δεν ήταν αυτή υπε’υθυνη για την έκρηξή του…) Ο Νόρμαν Νέιτζελ είχε δηλαδή δίκιο στην προκείμενη. Το συμπέρασμ’α του ήταν πέρα για πέρα λάθος, και αυτό διότι, όπως έλεγε η άγνωστη Αμερικανίδα καθηγήτρια που λέγαμε τις προάλλες, τα κράτη δεν ενεργούν πάντοτε προς το συμφέρον τους…

  89. Ο Mare (1885–1932) γεννήθηκε στην Argentan σε τυπική Νορμανδικη οικογένεια. Στους προγόνους του περιλαμβάνονται οι σύντροφοί του Γουλιέλμου του Κατακτητή που πολέμησαν στη Μάχη του Hastings .

    Το 1916 o Mare πληγωθηκε άσχημα από οβίδα …στην Πικαρδία ενώ παράλληλα θα βοηθήσει να δημιουργήσει ένα παρατηρητήριο . [ 4 ]

    Στις 10 του Αυγούστου, 1916 του απονεμήθηκε Στρατιωτικός σταυρός από το βασιλιά George V ( της Αγγλίας ) .

    Τον Νοέμβριο του 1932, πέθανε πρόωρα από φυματίωση , μετά από σοβαρή δηλητηρίαση με αέριο μουστάρδας στον Α.Π.Πόλεμο .

    ΥΓ Αυτοι ειναι πατριωτες τελικα.

  90. skom said

    @69
    Βαρύ πυροβολικό σε κάθε περίπτωση. Και έχει ενδιαφέρον ότι και σε θέματα πολιτικής τακτικής μπορεί κάλλιστα να υποστηριχθεί ότι ήταν ριζοσπαστικότερος της επίκαιρης του μαρξιστικής ορθοδοξίας.Εννοώ την δευτεροδιεθνιστική ορθοδοξία.

  91. Γς said

    Όταν ο Γς προσομοίωνε τα χαρακώματα του Α’ ΠΠ.

    Ακολουθεί προσωπική διαφήμιση:

    Ηταν μια εργασία για την εξέλιξη του Αλτρουισμού και συγκεκριμένα για το δύσκολο πρόβλημα του Group Selection.
    Και είχαμε όρεξη τότε εγώ και 3-4 μεταπτυχιακοί μου.
    Με διάφορες προσεγγίσεις και ιδίως με Genetic Algorithms [ψάξτε το] καταλήξαμε σε εξαιρετικά συμπεράσματα και ειδικά στην εξέλιξη του Αμοιβαίου Αλτρουισμού του Hamilton..
    Δεν χρειάστηκε βέβαια να αναλύσουμε αρχειακό υλικό του Πρώτου παγκοσμίου πολέμου (*)
    όπως ο Axelrod για να αποδείξουμε ότι όχι μόνο προκύπτει από μόνη της μια τέτοια συμπεριφορά, αλλά ότι είναι και η μόνη που τελικά επικρατεί.

    Evolution of Behavioural Strategies in Group Selection
    2003, in RECOMB , Berlin, Germany

    ————-
    (*)

    « ημερολόγια και επιστολές Άγγλων και Γερμανών αξιωματικών και οπλιτών, οι οποίοι, ζώντας τον τρόμο των εχθροπραξιών στα χαρακώματα, δεν άργησαν να βρουν τον τρόπο να αποκαταστήσουν παρατεταμένες περιόδους υποτυπώδους έστω ανακωχής, αποφεύγοντας τελετουργικά σχεδόν σε συγκεκριμένες ώρες την ανταλλαγή φονικών πυρών (αψηφώντας ή και παραπλανώντας εν προκειμένω τους πολεμοχαρείς επιτελείς και των δύο παρατάξεων»

  92. Pedis said

    Νικοκύρη, καλά έκανες και τα θυμίζεις.

    Ο 1ος ΠΠ ξέσπασε μεταξύ εταίρων … της κυρίαρχης λευκής φυλής που ήταν προορισμένοι να δεσπόζουν στον πλανήτη και να συνεργάζονται για το κοινό καλό. Εταίροι στο πλιάτσικο και αδέρφια της αγγλοσαξωνικής ράτσας.

    Στην πορεία βάλαν και κατώτερες φυλές … να δώσουν το απαραίτητο μερτικό τους στην κρεατομηχανή, λατίνους, σλάβους κλπ

    Uomini Contro (F. Rosi, 1970)

    17:58

    – Ιταλοί Στρατιώτες, Σταματηστε! Ιταλέ στρατιώτη, σταμάτα, δεν είναι δυνατόν να πεθαίνεις έτσι; Σταμάτα. Γυρίστε πίσω!

    – Σταματείστε, σταματείστε! Με αυτόν τον πόλεμο μεταξύ εξαθλιωμένων!

    – Εμπρός, εμπρός στρατιώτες της δοξασμένης μου μεραρχίας! Εμπρός!

    – Να ο εχθρός! Είναι στα μετόπισθεν. Στρατιώτες σηκωθείτε και πυροβολείστε τον!

    Το φιλμ αξίζει να το δει κανείς ολόκληρο.
    Είναι από τα καλύτερα του Ροζι, βασισμένο στο μυθιστόρημα (όχι και τόσο μυθιστόρημα) του Emilio Lussu «Un anno sull’Altipiano».

    Ο στρατηγός εγκληματίας του φιλμ, κατά τη γνώμη μου, πρέπει να είναι εμπνευσμένος από το μακελάρη αρχιστράτηγο του Ιταλικού στρατού στον 1ο ΠΠ Luigi Cardona που έστειλε εκατοντάδες χιλιάδες στο θάνατο από καπρίτσο του εμπνευσμένου στρατηγικού σχεδίου. (Παρόλ’ αυτά υπάρχουν ακόμη δρόμοι με το όνομά του … πατριώτη ηγέτη.)

  93. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Στο γαλλικό σχολείο προβάλλουν (και) αυτό το ντοκιμαντέρ στο μάθημα της Ευρωπαϊκής Ιστορίας
    La bataille de verdun

  94. Περί μαύρων στον πόλεμο:
    όταν, στον Β’ Π.Π., αι ΗΠΑ είδαν πως δεν προλάβαιναν να εκπαιδεύουν νέους πιλότους για το σφαγείο της Ευρώπης, ανακάλυψαν τους νέους σπουδαγμένους μαύρους. Από εκεί βγήκαν οι διάσημοι Tuskegee Airmen (https://en.wikipedia.org/wiki/Tuskegee_Airmen)

    Αν χτυπήσεις, βέβαια, στη Βίκη το τοπωνύμιο Tuskegee, πάνω από τους αεροπόρους, σου βγάζει το πείραμα σύφιλλης του Tuskegee (https://en.wikipedia.org/wiki/Tuskegee_syphilis_experiment), που διεξαγόταν από το 1932 έως το 1972. Ναι, 1972! Σκοπός του ήταν να δούν πως προχωράει η σύφιλλη όταν δεν αντιμετωπίζεται ιατρικά και μεθοδολογία του η μόλυνση νέων ανδρών (μαύρων) εν αγνοία τους .

    Αυτάαααα….

  95. Σουμέλα Παπαδοπούλου said

    … δύο βιβλία για τον πόλεμο του 14-18 που αξίζει να διαβαστούν είναι: «14» του Jean Echenoz και «Η ακακία» του Claude Simon. (Η ακακία περιγράφει τις τραγικές συνέπειες πολέμων και κοινωνικών αλλαγών μεταξύ 1880-1940)

  96. Γιάννης Κουβάτσος said

    Έχεις δίκιο, Άγγελε, αφού σε παρόμοιο συμπέρασμα είχε φτάσει και ο Κάουτσκι. Ότι δηλαδή ο παγκοσμιοποιημένος καπιταλισμός οδηγούνταν σε ένα στάδιο υπεριμπεριαλισμού και τα συμφέροντα των καπιταλιστών εξυπηρετούνταν καλύτερα από τη συνένωση και τη συνεργασία παρά από τον ανταγωνισμό και τον πόλεμο.
    Ακόμα και σήμερα αυτός ο πόλεμος μοιάζει εντελώς παράλογος. 25.000 βιβλία έχουν γραφτεί γι’ αυτόν μόνο στα αγγλικά και ασφαλές συμπέρασμα για τα αίτιά του δεν υπάρχει.

  97. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    64 Έχεις δίκιο για τις γενοκτονίες στο ανατολικό μέτωπο.

    67 Μόνο που το γκιαούρης το έχουμε συνδέσει με τους Τούρκους

    72 Το πάσο τρώει το λουκούμι, λέει μια πρεφαδόρικη παροιμία (έχουμε άρθρο)

    75 Αυτός πράγματι έκανε διάνα!

    83 Πολύ ενδιαφέρον αυτό -η ηρωίδα αυτή έχει τριπλή απομάκρυνση (και της απόστασης και του φύλου) και ωστόσο….

    92 Νομίζω Cadorna λεγόταν

    94 Πολιτισμός λέμε

  98. Νομίζω, μετά το Βερντέν, ξεκίνησε μαζικά να στασιάζει ο Γάλλος και ο Γερμανός στρατιώτης. Και να πλησιάζει τις σοσιαλιστικές ιδέες.

  99. Spiridione said

    Μήπως ξέρουν η Μαρία ή άλλοι Σαλονικιοί πού ήταν (αν και είναι πριν από τημ πυρκαγιά).
    Το εστιατόριο «Το Βερδέν» στολισμένο για την υποδοχή του Βενιζέλου το 1916.

  100. Σωτήρς said

    Σχετικό βιβλίο με τα προηγούμενα σχόλια για την έκφραση «τροφή για κανόνια, casse-pipe, Kanonenfutter» το Μακελείο (Casse-pipe) του Σελίν. Με τον κακομοίρη νέο που πάει εθελοντής το 1912. στην καβαλαρία.

  101. 99 Spiridione

    βλέπουν καλά τα αμυγδαλωτά ματάκια μου; στην αριστερή βιτρίνα το εστιατόρια ανακοινώνει ότι διαθέτει «σέρβικη κουζίνα»; τσκ… τσκ… τσκ…

    Πάντως, από τα αποσπάσματα πινακίδων αριστερά του μαγαζού, μάλλον σε εβραιογειτονιά βρισκότανε. Αλλά, χαίρω πολύ, η πυρίκαυστος ζώνη ήταν στις εβραιογειτονιές.

    Παρεμπιπτόντως, μιλάμε για Βερντέν αλλά ξεχάσαμε το Μετς, την αθηναϊκή γειτονίτσα.

  102. sarant said

    99 Και σέρβικη κουζίνα, γράφει αριστερά. Η Θεσσαλονίκη ήταν τότε άτυπη πρωτεύουσα της Σερβίας (και πιο πριν η Κέρκυρα)

  103. (26, 89) Όχι «αέρια μουστάρδας», παρακαλώ! Υπερίτης λέγεται ελληνικά!

  104. sarant said

    Από το βελγικό Ypres και κανονικά δεν θα έπρεπε να παίρνει δασεία (όπως και η Υόρκη 😉

  105. 103

    Εκ της βελγικής Ypres: https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Ypres

    https://en.wikipedia.org/wiki/Sulfur_mustard#Use

  106. Spiridione said

    Σέρβικη κουζίνα, σωστά.
    102. Διόρθωση, η σέρβικη κυβέρνηση και το κοινοβούλιο παρέμειναν στην Κέρκυρα μέχρι το 1918. Στη Θεσσαλονίκη μεταφέρθηκε ο στρατός, αφού ανασυγκροτήθηκε στην Κέρκυρα, για να πολεμήσει στο μακεδονικό μέτωπο. Γνωστό και το μαυσωλείο στο μαρτυρικό για τους Σέρβους νησί του Βίδο.
    Ας βάλουμε και ένα λινκ αφού αναφερόμαστε στον Α’Π.Π.
    http://www.corfuhistory.eu/?p=1307

  107. Η ΜΕΓΑΛΗ ΧΙΜΑΙΡΑ (1937)

    LA GRANDE ILLUSION Ασπρόμαυρη, Διάρκεια: 108′

    Παραγωγή: Γαλλική

    Σκηνοθεσία: Ζαν Ρενουάρ

    Πρωταγωνιστούν: Ζαν Γκαμπέν, Ντίτα Πάρλο, Εριχ φον Στρόχαϊμ, Ζουλιάν Καρέτ, Μαρσέλ Νταλιό

    Bαθιά ουμανιστικό δράμα, με φόντο ένα στρατόπεδο αιχμαλώτων στα χρόνια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Η συντροφικότητα και η αλληλεγγύη, λόγω του πολέμου, δεν καταργούν τις κοινωνικές διαφορές.

    ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΘΗΝΑΣ-ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΩΡΙΑΣ-ΙΣΤΟΡΙΑΣ-ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ “ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΑΦΑΗΛΙΔΗΣ”
    Λιγότεροι από έξι πυροβολισμοί ηχούν και οι σκηνές μάχης απουσιάζουν πλήρως, η Μεγάλη Χίμαιρα απαρτίζει, εντούτοις, μια από τις κλασικότερες πολεμικές ταινίες του σινεμά. Είναι μια πολεμική ταινία λένε οι Bordwell και Thomson που δεν βλέπουμε σχεδόν ποτέ τον πόλεμο. Στηριγμένο σε αληθινές εμπειρίες ενός στρατηγού τον οποίο ο σκηνοθέτης γνώρισε στη διάρκεια της θητείας του στην αεροπορία και τοποθετημένο στο μικρόκοσμο ενός στρατοπέδου αιχμαλώτων, το φιλμ ανοίγει δρόμο μέσα από μια πολυφωνία χαρακτήρων και μια εκπληκτική εναλλαγή του σατιρικού και του δραματικού για να επιχειρήσει μια βαθιά ουμανιστική ανατομία των κοινωνικών αντιθέσεων και των συνόρων που χωρίζουν ανθρώπους, τάξεις και χώρες ολόκληρες.

    Μια ειρηνιστική ταινία, που συγκαταλέγεται στις καλύτερες της έβδομης τέχνης είναι η αριστουργηματική ταινία του μεγάλου Γάλλου σκηνοθέτη Ζαν Ρενουάρ «Η μεγάλη χίμαιρα». Το 1916 στη διάρκεια του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου μια ομάδα Γάλλων αιχμαλώτων μεταφέρεται σ’ ένα στρατόπεδο που έχει την έδρα του σ’ έναν παλιό πύργο. Διοικητής του στρατοπέδου είναι ένας αριστοκράτης αξιωματικός, ενώ και ο διοικητής των Γάλλων είναι αριστοκράτης. Οι δύο διοικητές επικοινωνούν φιλικά μεταξύ τους. Η ταινία δεν είναι μόνο μία ειρηνόφιλη φωνή λίγο πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο (γυρίστηκε το 1937), αλλά και μία έκθεση των ταξικών θέσεων. Οι άνθρωποι χωρίζονται από ταξικές και φυλετικές διαφορές. Οι δύο αριστοκράτες αξιωματικοί, ο Γάλλος και ο Γερμανός, είναι πιο στενά δεμένοι από ό,τι ο Γάλλος αριστοκράτης με τον από λαϊκά στρώματα Γάλλο.

    Πρόκειται για την ιστορία μιας παρέας Γάλλων αξιωματικών που κρατούνται αιχμάλωτοι σε Γερμανικά στρατόπεδα κατά την διάρκεια του 1ου παγκοσμίου πολέμου. Ο Jean Gabin σε νεαρή ηλικία υποδύεται τον Γάλλο αξιωματικό Maréchal που προέρχεται από λαϊκά στρώματα, σε αντίθεση με τον σύντροφό του de Boeldieu (Pierre Fresnay) που προέρχεται από αριστοκρατική οικογένεια. Υπάρχει ακόμα μαζί τους ένας πλούσιος εβραίος ο Rosenthal (Marcel Dalio) που με τα πλούσια πακέτα που του στέλνουν οι δικοί του ταΐζει όλη την παρέα.

    Αυτό που χαρακτηρίζει την πλοκή είναι η αλληλεγγύη των τάξεων, ανεξαρτήτου εθνικότητος. Ο αριστοκράτης Γερμανός διοικητής του στρατοπέδου von Rauffenstein (μια εξαιρετική ερμηνεία από το μεγάλο σκηνοθέτη του βωβού Erich von Stroheim), αισθάνεται συμπάθεια για τον αριστοκράτη Γάλλο de Boeldieu. τον οποίο και καλεί συχνά στο γραφείο του για συζήτηση. Σε ερώτηση του Γάλλου γιατί αυτή η εξαίρεση, αφού και οι άλλοι δύο σύντροφοί του είναι Γάλλοι αξιωματικοί, αυτός απατάει περιφρονητικά:

    «Γάλλοι αξιωματικοί ένας εβραίος ονόματι Rosenthal και κάποιος που λέγεται Maréchal; Αυτά είναι οι παρενέργειες της Γαλλικής Επαναστάσεως! Δεν ξέρω αγαπητέ ποιος θα κερδίσει αυτόν τον πόλεμο, μα για ένα πράγμα είμαι σίγουρος. Η αριστοκρατική μας τάξη δεν θα παίζει κανένα ρόλο στη νέα εποχή που θα έλθει.»
    Αλλά και η Γερμανίδα νεαρή χήρα αγρότισσα που έχασε σύζυγο και αδέλφια στον πόλεμο και πρέπει να αναθρέψει μόνη το κοριτσάκι της, αισθάνεται περισσότερο συνδεδεμένη με τους Γάλλους δραπέτες τους οποίους και βοηθά, παρά με τους αξιωματούχους της χώρας της. Ερωτεύεται μάλιστα τον Maréchal και του δίνεται.

    Αλλά και οι Γερμανοί συνοριοφύλακες που πυροβολούν τους δραπέτες, το κάνουν από υποχρέωση και όχι για ευχαρίστηση. « Σταμάτα να πυροβολείς. Είναι πια μέσα στην Ελβετία.», λέει ο ένας στρατιώτη. «Τόσο το καλλίτερο γι αυτούς!» Απαντά ανακουφισμένος ο σύντροφός του.
    Κάτι τέτοια μηνύματα δεν αρέσανε φυσικά καθόλου στο ναζιστικό καθεστώς που μερικά χρόνια αργότερα μπήκε στη Γαλλία. Δόθηκε λοιπόν εντολή να μαζευτούν και να καταστραφούν όλες οι κόπιες αυτής της ταινίας. Ο ίδιος ο Γκέμπελς διέταξε την κατάσχεση και καταστροφή του αρνητικού. Ευτυχώς, το πρωτότυπο αρνητικό διασώθηκε από γερμανό κινηματογραφόφιλο που το έστειλε στο Βερολίνο απ’ όπου το κατάσχεσαν οι Ρώσοι με την είσοδό τους εκεί και στάλθηκε στο αρχείο της Μόσχας, απ’ όπου και τυπώθηκαν οι κατοπινές κόπιες.»

    http://camerastyloonline.wordpress.com/2012/05/20/la-grande-illusion-by-jean-renoir/

  108. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    85. Βασικὰ δὲν εἶχα στὸ νοῦ μου τὸ βῆ βῆ ἀλλὰ τὸ ἐπιχείρημα «γιατί οἱ Ρωμαῖοι νὰ ἀπεικονίσουν φθόγγους ποὺ εἶχαν στὴ γλῶσσα τους μὲ γράμματα ποὺ συμβόλιζαν ἄλλους φθόγγους». Καὶ ἔφερα ἕνα παράδειγμα μιᾶς τέτοιας μεταγραφῆς καὶ μπορῶ νὰ φέρω πάμπολλα μεταξύ συγχρόνων γλωσσῶν. Ἀλλὰ ὅπως εἶπα καὶ χθὲς καὶ ἐγὼ πιστεύω, εἶμαι σίγουρος γιὰ τὴν ἀκρίβεια ὅτι ὑπῆρχαν διαφορὲς καὶ μάλιστα μεγάλες ἀνάμεσα στὴν προφορὰ τὴ σημερινὴ καὶ τὴν τότε. Ὅμως θεωρῶ ὅτι ἐκ τῶν παργμάτων πέρα ἀπὸ τὸ νὰ εἰκάσουμε, δὲν μποροῦμε νὰ ἔχουμε αὐτὴ τὴν ἀκλόνητη βεβαιότητα ποὺ ἐκφράζουν οἱ ἑρασμιστές. Γιὰ μένα τὸ πιὸ σωστὸ εἶναι νὰ ποῦμε «ἕν οἶδα ὅτι οὐδὲν οἶδα» καὶ νὰ παραδεχτοῦμε ταπεινὰ τὴν ἄγνοιά μας. Ἔ, δὲν εἶναι καὶ τόσο κακὸ αὐτό…Τὸ νὰ τὸ παίζουμε σοφοί, ὅμως, εἶναι…

  109. sarant said

    106 Ναι, σωστά, η Βουλή έμεινε στην Κέρκυρα, αλλά και η Θεσσαλονίκη είχε γεμίσει Σέρβους.

  110. Pedis said

    # 97 – 92 Νομίζω Cadorna λεγόταν
    Ορθότατα.

    Μισητός εγκληματίας, περιβόητος για τη συστηματική πρακτική του αποδεκατισμού σε μονάδες που κατά τη γνώμη του δεν πολεμούσαν όπως έπρεπε.

  111. Κάποιες ενδιαφέρουσες φωτό από την περιοχή εδώ: http://www.theatlantic.com/static/infocus/wwi/century/

  112. E, όχι, ΑΑ, το μηδενιστικό «ἕν οἶδα ὅτι οὐδὲν οἶδα» δεν το δέχομαι σε θέματα επιστημονικά, όπου μπορύμε να διατυπώσουμε θεμελιωμένες εικασίες. Αλλά ας μη ζαλίσουμε και τούτο το νήμα με τη συζήτηση ενός ζητήματος κατά βάση λυμένου…

  113. Gerassimos Zorbas said

    1.Η εγκληματική χρήση των γερμανικών υποβρυχίων κατά των εμπορικών και επιβατικών πλοίων βρήκε το αποκορύφωμα της στον τορπιλισμό του αγγλικού κρουαζιερόπλοιου Lusitania, κοντά στις ακτές της Ιρλανδίας στις 7 Μαίου 1915, με αποτέλεσμα να πνιγούν 1198 από τους 1959 επιβάτες και πλήρωμα.123 ηταν αμερικανοί πολίτες. Το πλοίο είχε αποπλεύσει από τη Νέα Υόρκη με προορισμό το Λίβερπουλ. Είναι ένας από τους λόγους που ώθησαν τις ΗΠΑ να εμπλακούν στον πόλεμο δύο χρόνια αργότερα, με το διάγγελμα της 2ας απριλίου 2017. Με το σλόγκαν Remember the Lusitania οι αμερικανοί στρατιώτες έφευγαν για την Ευρώπη. Από τότε, η παρουσία των αμερικανών στην γηραιά Ευρώπη, χωρίς καν να μιλάμε για ιμπεριαλισμό, έγινε σοβαρός παράγοντας και συμμέτοχος στην ευρωπαική πορεία.
    Λίγες μέρες πριν, στις 22 Απριλίου 2015, χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά αέριο με κύριο στοιχείο το χλώριο στη δεύτερη μάχη στη πόλη Ypres του Βελγίου, κλειδί για να φτάσουν οι Γερμανοί στο Calais της Γαλλίας. Οι Γερμανοί ανοιξαν περίπου 150 τόννους αέριο και βρήκαν το θάνατο 5500 στρατιώτες, κυρίως Αλγερινοί. Ο χημικός πόλεμος θα συνεχισθεί και το αέριο μουστάρδα θα ονομασθεί υπερίτης από τη πρώτη χρήση του τη νύχτα της 12ης προς 13η Ιουλίου του 1917. Στις 17 Ιουνίου 1925 το πρωτόκολλο της Γενεύης απαγορεύει τη χρήση του χημικού και βιολογικού πολέμου και πράγματι δεν χρησιμοποιήθηκε στον 2ο παγκόσμιο πόλεμο. Το πρωτόκολλο ανοιξε το δρόμο για τη Συμβαση των χημικών όπλων του 1997, που όμως δεν εμπόδισαν τη χρήση τους στη Μέση Ανατολή.

    2,Για να μετριάσουν τη γερμανική πίεση στο Βερντέν οι σύμμαχοι επιτέθηκαν στο γερμανικό στρατό στο Σόμμ (Somme, ποταμός και πεδιάδα). Σε μιά μόνο μέρα, τη πρώτη Ιουλίου 2014, οι Βρεταννοί έχασαν 57000 στρατιώτες, ανθρώπινη απώλεια χωρίς προηγούμενο στη στρατιωτική τους ιστορία. Η μάχη του Σομμ έμεινε ανεξίτηλη στη συλλογική μνήμη των βρεταννών,των νεοζηλανδών και αυστραλών αλλά λιγότερο στη μνήμη των Γάλλων.

    3.Ο πόλεμος είναι πράγματι παγκόσμιος. Πριν εμπλακεί η Αμερική , οι Βέλγοι ( δηλαδή κυρίως οι Κογκολέζοι στρατιώτες ) καταλαμβάνουν την Ταμπόρα που είναι στην ανατολική Αφρική η στρατιωτική πρωτεύουσα της γερμανικής αποικιοκρατίας. Τον ιούνιο του 2014, πιστεύοντας τους Εγγλέζους που ειχαν υποσχεθεί ένα ανεξάρτητο μεγάλο αραβικό Βασίλειο, οι Αραβες επιτίθενται στους Τούρκους. Η αραβική εξέγερση ειχε σαν αποτέλεσμα την «απελευθέρωση» της Μέσης Ανατολής. Η θαυμάσια ταινία Ο Λώρενς της Αραβίας δεν δίνει βέβαια τη πραγματική αλήθεια. Ο σύμβουλος του Χουσειν γράφει σε ένα γράμμα του: «Ο Σερίφ της Μέκκας δεν είχε ιδέα ότι δεν τον είχαμε ανάγκη παρά μόνο για διακοσμητικό στοιχείο». Πέρα από τις άμεσες επιδράσεις του Α πολέμου έχουμε το θρυμμάτισμα του αραβικού χώρου και βέβαια τη σημερινή κατάσταση στη Μέση Ανατολή.

    Επίσης ένα πολύ λίγο γνωστό στοιχείο εκείνης της περιόδου είναι οι 140000 Κινέζοι που χρησίμευσαν σαν εργατικά χέρια στη Γαλλία και την Αγγλία ( είναι οι Chinese Labour Corps).

    4.Οσο δε για την Ελλάδα ευτυχώς ο Βενιζέλος ( στην αρχή οι σύμμαχοι δεν του είχαν μεγάλη εμπιστοσύνη) και ο υπουργός εξωτερικών Νικόλαος Πολίτης μοιράσθηκαν τη τύχη των συμμάχων σε αντίθεση με τους Βούλγαρους πολιτικούςκαι τον βασιληά τους . Στις Βρυξέλλες υπάρχει η Λεωφόρος Βενιζέλου προς τιμή του, όπως και δρόμοι στις γαλλικές πόλεις στις Κάννες, και στο Montigny Les Metz.
    Οι Σέρβοι πλήρωσαν μεγάλο τίμημα αν και στη Κέρκυρα βρείκαν για λίγο ανακούφιση στο Βίδο μεχρι την ανασυγκρότηση του στρατού τους και την επιστροφή στο μέτωπο.

    5.Οποιος πάει μια βόλτα μέχρι το Μοναστίρι η τα Σκόπια αξίζει να περάσει έστω και για πολύ λίγο από τα στρατιωτικά κοιμητήρια των Γάλλων. Συμμερίζομαι τη φράση του Νίκου Σαραντάκου ότι είναι πιο υποβλητικό να περπατάς μονάχος μέσα στο θυσιαστήριο.

  114. maderius said

    …στους σύγχρονους πολέμους,… οι στρατιώτες του νικητή έχουν ελάχιστες απώλειες καθώς βομβαρδίζουν από απόσταση ασφαλείας…

    Ο πρωτος παγκοσμιος αν διαφωνουν καποιοι με τον τιτλο
    μπορουν να τον πουν ο Μεγαλος οπως λεγονταν

    ειναι η εξαιρεση οπου στους πολεμους ενοπλοι σκοτωνουν αοπλους
    ειχα διαβασει ενα αρθρο που περιεγραφε πως σε ολους τους πολεμους
    απο την αρχαιοτητα μεχρι τον μεγαλο πολεμο
    παντα οι αμαχοι ειχαν περισσοτερα θυματα απο τους ενοπλους
    ακομα και σε πολεμους αστραπη οπως ο γαλλογερμανικος του 1870

    σε αυτο βοηθησε η φυση του πολεμου αμυντικες γραμμες που εσπαγαν δυσκολα
    με χρησιμοποιηση καινουργιων θανατηφορων οπλων (τανκς χημικα)
    και στρατηγοι χασαπηδες οπως ο Douglas Haig που μετα τον πολεμο τιμηθηκαν σαν ηρωες

  115. sarant said

    110 Πολύ ουσιαστική η γραφιστική παρέμβαση από κάτω!

    113 Πολύ ενδιαφέροντα, ευχαριστούμε! Ναι, η μέρα εκείνη της (μάταιης κιόλας) αγγλικής επίθεσης στο μέτωπο του Σομ πρέπει να ήταν η πιο φονική του πολέμου.

  116. Xρίστος Δάλκος said

    108 «Βασικὰ δὲν εἶχα στὸ νοῦ μου τὸ βῆ βῆ ἀλλὰ τὸ ἐπιχείρημα «γιατί οἱ Ρωμαῖοι νὰ ἀπεικονίσουν φθόγγους ποὺ εἶχαν στὴ γλῶσσα τους μὲ γράμματα ποὺ συμβόλιζαν ἄλλους φθόγγους». Καὶ ἔφερα ἕνα παράδειγμα μιᾶς τέτοιας μεταγραφῆς καὶ μπορῶ νὰ φέρω πάμπολλα μεταξύ συγχρόνων γλωσσῶν.»
    112 «Αλλά ας μη ζαλίσουμε και τούτο το νήμα με τη συζήτηση ενός ζητήματος κατά βάση λυμένου…»

    Πάντως, εἶν’ ἀλήθεια ὅτι καί ὁ Sven-Tage Teodorsson στό ἔργο του The Phonemic System of the Attic Dialect 400-340 B.C., 1974, σ. 272-273, μιλάει γιά τήν μηδαμινή χρησιμότητα τῆς μεταγραφῆς δάνειων ἀρχαιοελληνικῶν λέξεων στήν λατινική, ἀφοῦ αὐτή γίνεται συνήθως βάσει παγιωμένων ὀρθογραφικῶν κανόνων, ἀκολουθούμενων ἀπό τούς μορφωμένους, καί δέν ἀποκαλύπτει ὁπωσδήποτε πραγματικές φωνητικές ἀντιστοιχίες.

  117. 113

    Στο λινκ που παρέθεσα στο 111 έχει και τάφους κινέζων κούληδων στο Βερντέν! Ούτε που ήξεραν οι κακόμοιροι πού πήγαιναν και γιατί πέθαιναν.

    Ο Α’ Π.Π. πήγε και στην ανατολική Αφρική, όπου οι Γερμανοί είχαν κτήσεις. Πολέμησαν (οι ασκάρηδες, κυρίως) υπό λευκούς Πρώσσους αξιωματικούς, κάνοντας αντάρτικο! Πού ακούστηκε Γερμανοί να κάνουν αντάρτικο; Ενδιαφέρον θα είχε άποψη του καθηγητή Ρίχτερ επί του θέματος.

    Επικεφαλής ήταν ένας εκκεντρικός αν και αποτελεσματικός στρατηγός (https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_von_Lettow-Vorbeck) που στο τέλος της καριέρας του, όταν ο Αδόλφος του πρότεινε τη θέση του πρεσβευτή στο Λονδίνο, του είπε να πάει να γαμηθεί.

    During the 1960s, Charles Miller asked the nephew of a Schutztruppe officer, «I understand that von Lettow told Hitler to go fuck himself.» The nephew responded, «That’s right, except that I don’t think he put it that politely.»[49]

  118. Νομίζω πως μερικοί γράφουν σε λάθος ποστ.

  119. Pedis said

    Ο 2ος ΠΠ ήταν των φυσικών, ο 1ος των χημικών.

    Η Γερμανία με την ιλιγγιώδη ανάπτυξη των πανεπιστημιακών εργαστηρίων στο δεύτερο μισό του 19ου αι βρέθηκε σε πλεονεκτικότατη θέση στην οργάνωση της επιστημονικής έρευνας για άμεσους στρατιωτικούς σκοπούς.

    Fritz Haber, νομπελίστας χημικός, πατέρας του σύγχρονου χημικού πολέμου.

    http://chemicalweapons.cenmag.org/who-was-the-father-of-chemical-weapons/

    http://chemicalweapons.cenmag.org/when-chemicals-became-weapons-of-war/

    Σχετικά με τον αγώνα δρόμου στην κρατική οργάνωση και χρηματοδότηση της επιστημονικής έρευνας και του χάντικαπ που είχε η ΜΒ, ακολουθώντας την πολιτική ακαδημαικού ελιτισμού, σε σχέση με τη Γερμανία

    «Science and Society» Hilary & Steven Rose, κεφ. 2 (& κεφ. 3)

    Σχετικά με τις ΗΠΑ, την εκρηκτική ανάπτυξη της χημείας, της χημικής βιομηχανίας και τα μονοπώλια που διαμορφώθηκαν με
    την πατριωτική πίεση

    The Chemist’s War, D. Rhees,

    http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwji1tnjx_XMAhXEIsAKHd7uDAUQFggdMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.scs.illinois.edu%2F~mainzv%2FHIST%2Fawards%2FOPA%2520Papers%2F1996-Rhees.pdf&usg=AFQjCNGF8gv8g5kf1Ht_8jxh-Kx2eaJxVQ&sig2=YErzV2DMKbtt5VTr3m5Nng

  120. sarant said

    117 Τι ωραίο αυτό, πολύ γέλασα!

  121. 119

    Και ξέρεις, Pedis, πώς κατέληξε ο Χάμπερ και το σόι του, ε;
    Η γυναίκα του αυτοκτόνησε με το υπηρεσιακό του μπιστόλι και το σόι του κατέληξε στους θαλάμους αερίων, όπου τους έφαγε το zyklon B, «««ένδοξη»»» συνέχεια των εφευρέσεών του.

  122. maderius said

    119
    o haber μπορει να ειναι γνωστος για τα χημικα οπλα του
    αλλα δεν ειναι γνωστο οτι παρατεινε τον πολεμο με τα αζωτουχα λιπασματα
    χωρις αυτα η Γερμανια θα ειχε συνθηκολογησει αρκετα νωριτερα

    συνηθως μαθαινουμε τους στρατηγους σε ενα πολεμο και οχι τους υπολοιπους
    οποια και αν ειναι η συμβολη τους

  123. Pedis said

    # 121 – Δεν λυπάμαι καθόλου για το … χαμπερ(-ι του).

    Δεν λες που χάρη στην πολιτική των Καιάδων της Γερμανίας δεν έγιναν δεκτές οι υπηρεσίες στον 2 ΠΠ πολλών από τους πατριώτες επιστήμονες της του 1ου ΠΠ και των απογόνων τους;

    In fact, between 1930 and 1941, twelve Nobel prize winning scientists came to the United States because of the threat of Nazi Germany. Seven of these twelve Nobelists were Jewish. […]

    In addition to these Nobelists, many other great scientists fled to the United States. These included many members of the 41st chair. The 41st chair is collection of scientists who «deserve» a Nobel prize but have not won one.

    http://www.vanderbilt.edu/AnS/physics/brau/H182/Term%20Papers/Eric%20Weiss.html

    Jewish émigrés who fled Nazi Germany revolutionized U.S. science and technology, Stanford economist says
    http://news.stanford.edu/news/2014/august/german-jewish-inventors-081114.html

    Την πλήρωσαν και την πληρώνουν άλλοι τη νύφη από τότε … Ας είναι καλά οι Jasons.

  124. 122 Ορθότατο!

    123 Ο μπάρμπα-Ουίνστον δεν τόχε καθόλου λυμένο αυτό, όταν ήταν στριμωγμένος με την πλάτη στον τοίχο, μετά τη μάχη της Αγγλίας. Τα γλυκοκοίταξε τα χημικούλια… 😉

    https://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_warfare#Western_allies

  125. spiral architect said

    Δεν άντεχα να μην το βάλω:

    (και είπαμε πιο πάνω για μυαλό και μαθήματα για τον πόλεμο …)

  126. ΚΑΒ said

    >>υποθέτω ότι η πλάστιγγα έχει γείρει ακόμα περισσότερο στους σύγχρονους πολέμους, όπου οι στρατιώτες του νικητή έχουν ελάχιστες απώλειες καθώς βομβαρδίζουν από απόσταση ασφαλείας, ενώ οι άμαχοι μακελεύονται.

    Οι παράπλευρες απώλειες, όπως κυνικά τις ονομάζουν οι σύγχρονοι χασάπηδες των λαών.

  127. 126

    Πάντως, ακόμα και τώρα με τους «εργολάβους», πολύ συχνά οι χώρες αναγκάζονται να στέλνουν και στρατεύματα εδάφους, εκτός από τα συνήθη βομβαρδιστικά και πληρώματα συντήρησης.
    Απλά, δεν το διαφημίζουν όπως οι πρόεδροι Μπους.
    Πρόσφατα, στο Ιράκ σκοτώθηκε αμερικάνος στρατιωτικός (Navy SEAL), ο οποίος μάλλον καταδείκνυε στόχους για αεροπορικά πλήγματα. Τα σχετικά μηχανήματα θένε εκπαίδευση και δεν διατίθενται σε «άξεστους συμμάχους» μην τα πουλήσουν στο εχθρό.
    Και υπήρχε μια «μυστική» βάση του αμερικάνικου πυροβολικού στη Συρία, η οποία αποκαλύφθηκε όταν την κατακεφάλιασαν οι ταλιμπαναίοι.

  128. giorgos said

    «…Μέ τήν συνθήκη τού Λονδίνου τής 24/11/1863 μέ τήν όποίαν παρεχωρήθηκαν τά Επτάνησα στήν Ελλάδα , στό άρθρο 2 προεβλέπετο «Neutralite Perpetuelle» τών νησιών αύτών .
    Βλ. L.Leontiades : «Die neutralitat Griechenlands wahrend des Weltkrieges» είς «Zeitschrift fur auslandisches offentliches Recht und Volkerrecht» τόμ.11 ,Νο.1/2,1930,σελ.127 κ.έ.
    Η ούδετερότης αύτή βέβαια τροποποιήθηκε λίγο άργότερα , διότι ή μεγαλοιδεατική βίωση τών τότε Ελλήνων πολιτικών έθεώρησε άπαράδεκτον τούτον τόν δυισμό τού έλληνικού έδάφους .
    Ο Τρικούπης , μέ τήν βοήθεια τού Gladstone (βλ. π.χ. Εμ. Ι.Ρούκουνα : «Διπλωματική Ιστορία (19ος αίών) » , Αθήναι 1975 , σελ.102) , κατάφερε ένα άπό έκείνα τά «νύκτας καί ήμέρας» , τά τόσο γόνιμα καί προσφυή στόν έλληνικό χώρο : τήν «ήμι-ούδετερότητα». Από τά 7 νησιά , μόνο ή Κέρκυρα καί οί Παξοί θά έμεναν διηνεκώς ούδέτερα , μέ τήν έγγύηση τού έλληνικού κράτους .
    Δεδομένου όμως ότι τό έλληνικό κράτος ώς «πλάσμα δικαίου» ούδέποτε θά ήταν σέ θέση ν’ άνταποκριθή σέ τέτοιου είδους ύποχρεώσεις , καί ή ήμιουδετερότης αύτή παρεβιάσθη πλήρως στόν πρώτο παγκόσμιο πόλεμο : αί συμμαχικαί δυνάμεις προεξώφλησαν ότι ή Ελλάδα «δέν θά μπορούσε νά έχη άντίρρηση νά φιλοξενηθή γιά λίγο ό στρατός τής συμμάχου χώρας τής Σερβίας στήν Κέρκυρα»
    καί άνεκοίνωσαν αύτή τήν άπόφασή τους στήν έλλ. Κυβέρνηση μερικές μέρες άργότερα , άφ’ ότου ήδη άπεβιβάσθη ό στρατός . Οί έγγυήσεις αύτές ούδετερότητας πού άνέλαβε παλαιά ή Ελλάδα έξεπληρώθησαν τόσο τυπικά , ώστε νά βρούν τήν πλήρη συνόψισή τους σχετικά μέ τά τού πρώτου πολέμου στόν λόγο τού Μπριάν : «δουλειά τής Ελλάδος είναι νά διαμαρτύρεται καί δική μας είναι νά μήν άπαντάμε .
    Δεδομένου συνεπώς ότι ή κατάσταση ήμιουδετερότητος κατέστη άφ’ έαυτής άνίσχυρη , ένώ δέν προέκυψαν στό μεταξύ συνθήκες πού νά προβλέπουν τήν άρση τής ούδετερότος σέ περίπτωση πολέμου έπισήμως , έπεται ότι σέ καιρό είρήνης ή περίπτωση γιά τά έπτάνησα είναι ή προβλεπομένη ύπό τής συνθήκης τού Λονδίνου τού 1863 . «

  129. nikiplos said

    @93, ΕΦΗ – ΕΦΗ το ντοκιμαντέρ αυτό το έχει δείξει πολλές φορές μεταγλωττισμένο η ΕΡΤ/Βουλή κοκ. Είναι πραγματικά μνημειώδες και πρέπει να το δει κάθε πολίτης ώστε να συνειδητοποιήσει επακριβώς τον όλεθρο του πολέμου για τους ένστολους.

    Σε δεύτερο επίπεδο, είναι βέβαιο ότι μετά τον Β’ ΠΠ, οι απώλειες των αμάχων είναι συντριπτικά περισσότερες, ύστερα από την επικράτηση του (λογικού) επιχειρήματος των Ναζί ότι οι στρατοί υπερασπίζονται τους άμαχους: εξαφανίζουμε το αντικείμενο υπεράσπισης και οι στρατοί παραδίδονται…
    Ήταν το κατεξοχήν δόγμα στον πόλεμο του Βιετνάμ, σε τέτοιο βαθμό που τα Αμερικανικά Βομβαρδιστικά έσπερναν ακόμη και …καθαρή διοξίνη στις καλλιεργήσιμες εκτάσεις του Β. Βιετνάμ με απώλειες γύρω στα 4.000.000 νεκρών και άλλων τόσων τερατογεννέσεων (πληροφορίες στο βιβλίο του τρομερού έλληνα Κώστα Σαραντίδη aka Νγκουιέν Βαν Λαπ).

    Είναι το κατεξοχήν δόγμα του σημερινού πολέμου. Στους πολέμους μετά το Βιετνάμ, οι νεκροί ένστολοι των ηττημένων ήταν ελάχιστοι σε σχέση με τους άμαχους και τις κατεστραμμένες πόλεις.

  130. gryphon said

    113

    Η βυθιση του Λουζιτανια ηταν τα αντιστοιχο Περλ Χαρμπορ του Α Παγκοσμιου.
    Δηλαδη χρησιμοποιηθηκε σαν προπαγανδιστικο μεσο για να μεταστραφει η αμερικανικη κοινη γνωμη που εκεινη την εποχη προσκολλημενη απολυτα στο δογμα Μονροε ουτε που ηθελε να ακουσει για οποιαδηποτε πολεμικη αναμιξη των ΗΠΑ στην γηραια Ευρωπη.
    Και σχετικα προσφατα πριν την εισβολη στο Ιρακ χρησιμοποιηθηκε ενα σοκαριστικο περιστατικο ψευτικο αυτη την φορα (η δηθεν εισαν οι εφημεριδεςολη ιρακινων στρατιωτων σε μαιευτηριο στο Κουβειτ οπου εσπαγαν τις θερμοκοιτιδες και πεταγαν τα νεογεννητα στο πατωμα) για να πειστουν οι αφελεις αμερικανοι σε μια νυχτα για το ποσο κακος ηταν ο Σανταμ και να συγκατανευσουν στην αμερικανικη επεμβαση.
    Βλεπουμε οτι μεθοδος που αποδιδει δεν αλλαζει.
    Και πριν ακομη απο την βυθιση του Λουζιτανια και πολυ περισσοτερο μετα υπηρξε μια ανευ προηγουμενου δαιμονοποιηση των γερμανων μεσα απο τον Τυπο της εποχης απο οσους ηθελαν την Αμερικη στον πολεμο οπου γεμιζαν τις εφημεριδες αλλα και την Ν.Υορκη με αφισες που εδειχναν γερμανους στρατιωτες με το γνωστο κρανος με την αιχμη δορατος απο πανω και την επιγραφη The Huns are coming σε μια προσπαθεια να τρομοκρατησουν τους αμερικανους οτι επικειται γερμανικη αποβαση για καταληψη της Αμερικης !!!!.

    Και ενα ισως συνωμοσιολογικο παραλειπομενο που ελπιζω να μην θεωρηθει και αντισημτικο γιατι δεν εχω καποια κακη προθεση απλα το αναφερω.Αφορα την οικογενεια τραπεζιτων Warburg.
    Οταν επιτελους μπαινει η Αμερικη στον πολεμο και αμερικανοι και γερμανοι αλληλοσκοτωνονται εχουμε τον Paul Warburg να ειναι ο πρωτος προεδρος της 3ης FED που εχει ιδρυθει τρια χρονια πριν ενω την ιδια χρονικη περιοδο ο αδερφος του Μax βρισκεται στην Γερμανια οπου ειναι προσωπικος οικονομικος συμβουλος και χρηματοδοτης του Καιζερ ενω ειναι και διευθυνων συμβουλος της I.G Farben (την μητρικη εταιρεια των σημερινων Bayer Henkel Basf κλπ) την οποια μνημονευσε αλλου και ο Spiral.
    Ηταν και ιδρυτικο μελος της Κεντρικης Τραπεζας των Ναζι οπου και παρεμεινε μεχρι το 1938 και ανφεροταν προσωπικα στον Σαχτ.
    Στην διαρκεια του Α Παγκοσμιου ομως εκτος απο χρηματοφοτης του Καιζερ ηταν και αρχηγος της Αντικατασκοπειας δηλαδη της μετεπειτα Γκεσταπο που ομως τοτε δεν λεγοταν ετσι.
    Απο αυτη την θεσγ βοηθησε τους εξοριστους κομμουνιστες να περασουν μεσα στην Ρωσια οργανωσε και χρηματοδοτησε την γνωστη αποστολη του Λενιν με το τραινο απο Σουηδια κλπ.
    Και στην Συνθηκη των Βερσαλλιων ηταν εκπροσωπος των ηττημενων γερμανων ενω ο αδερφος του Paul ηταν ο εκπροσωπος τγς αμερικανικης πλευρας.Πιασ’ το αυγο και κουρευτο δηλαδη.Μυλος

  131. sarant said

    128 Ενδιαφέρον αυτό και δεν το ήξερα!

  132. Νίκος Κ. said

    27 «Θα είχε ενδιαφέρον να εξακριβώσει κανείς πότε ονομάστηκε «παγκόσμιος» ο Α’ΠΠ, διότι όταν γινόταν τον έλεγαν ευρωπαϊκό πολεμο»

    Τον όρο «Παγκόσμιος πόλεμος» τον έγραψαν πρώτες οι εφημερίδες των ΗΠΑ το 1917, όταν οι Ηνωμένες Πολιτείες άρχισαν να συμμετέχουν σε αυτόν. Στην Ευρώπη στη διάρκεια του μεσοπόλεμου τον έλεγαν «Μεγάλο πόλεμο» αν και ο Τσώρτσιλ τον ανέφερε ως «Παγκόσμιο πόλεμο» στο έργο του “The World Crisis.”
    http://www.history.com/news/ask-history/were-they-always-called-world-war-i-and-world-war-ii

  133. sarant said

    132 Α, ευχαριστώ πολύ! Τι μαθαίνει κανείς σ» αυτό το ιστολόγιο! 🙂

  134. Γς said

    133:

    Και ρωτάω τον μεγάλο μετά την πρώτη του μέρα σε αμερικάνικο σχολείο.

    -Πως πήγε;
    -Καλά. Κάναμε και Ιστορία. Δεν κατάλαβα όμως ποιος ήταν ο Γουοργουόρ Ουάν [WW1]

  135. Spiridione said

    128. 131. Για τον λόγο αυτόν στη συνθήκη προβλεπόταν η κατεδάφιση όλων των φρουρίων και οχυρώσεων της Κέρκυρας, που ήταν απ’ τα ισχυρότερα της εποχής. Τελικά, μετά από πολλές διαμαρτυρίες, οι Άγγλοι κατεδάφισαν μόνο τα φρούρια του Βίδου και του Αβραμίου και αφαίρεσαν τις επάλξεις των ακροπόλεων του παλιού και νέου φρουρίου.

  136. 99: Αν βοηθάει, πριν πρέπει να ήταν το Ξενοδοχείον Θεμιστοκλής.

    The proprietor of the Zenodochion Themistocles, now known as the Cafe" of Impregnable Verdun, goes happy to bed with 3000 francs a day in his pocket, instead of the 300 which, before the Allies came, marked the highest level of his prosperity ; and Solomon figures out that that new contract with the British Army will make him richer by some forty thousand pounds.

  137. Μαρία said

    Νικοκύρη και δύτη, ξεχάσατε να διαφημίσετε αυτό: http://www.biblionet.gr/book/185170/Virgili,_Fabrice/%CE%97_%CE%B3%CE%BA%CE%B1%CF%81%CF%83%CF%8C%CE%BD_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CE%BF_%CE%B4%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CF%86%CF%8C%CE%BD%CE%BF%CF%82

  138. Γς said

    59:

    >Κι αυτοί μας έλεγαν «μαργαρήτ…»

    Μαργαρίτες μάντολες;

  139. π2 said

    99: Αν έχει κανείς τα πρακτικά του συνεδρίου The Salonica theatre of operations and the outcome of the Great War του ΙΜΧΑ (2005), κάπου πρέπει να αναφέρεται, κατά τα γκουκλοβιβλία:

    En quête de quelque restaurant, nous lisons dans les journaux de l’époque: Grand restaurant Verdun, cuisine française, rue Nikis 29…

  140. Ηλίας said

    Κάποτε « κρέας γιά κανόνια »
    σήμερα « κρέας γιά κουπόνια » .

    Πάντοτε κρέας , πάντως .

  141. Πέπε said

    @32:
    > > Οι Ευρωπαίοι έχουν την πετριά του γαλαζοαίματου («ξέρεις ρε εμένα ο προ-προ-προπάπους μου ήταν στην αυλή του υποκόμη ΝτεΛαΠαπαριέν…») που δεν έχουμε εμείς.

    Ποιος το ‘πε ότι δεν την έχουμε; Στα πολυσυλλεκτικά αστικά κέντρα μπορεί να έχει σπάσει, αλλά στα χωριά συναντάει κανείς όλη την ώρα απογόνους ηρώων του ’21, κλεφταρματολών, βυζαντινών αρχόντων κλπ..

    Μόλις χτες ήμουν σε μια τέτοια κουβέντα. Ήταν ένας Ανωγειανός που, κάπως απομακρυσμένος από τον παραδοσιακό ελιτισμό των συγχωριανών του, τον σατίριζε ως εξής:

    -Κι εμένα ο προπροπροπαππούς μου ήταν καπετάνιος στο βουνό. Μαχαιροβγάλτης δηλαδή, έσφαζε ανθρώπους. Σήμερα τους έχουνε φυλακή, όταν όμως είναι παλιοί τους κάνουμε ήρωες!

    (Προς θεού δεν εξισώνουμε τον κάθε παλιό ήρωα με κοινούς μαχαιροβγάλτες, αλλά όποιος έχει έρθει σ’ επαφή με αυτό το σύνδρομο του απογόνου θα συμφωνήσει ότι η παραπάνω αποδόμηση είναι εύστοχη.)

  142. 139: Άρα Νίκης 29.
    Πρέπει να είναι το άρθρο Salonique pendant la Premiere Guerre mondiale του καθ. Βασίλη Κολώνα στα πρακτικά (φαίνεται στην κεφαλίδα των σελ. 241-242, αν αναζητηθούν τα νούμερα αυτά).

  143. Μαρία said

    142
    Δηλαδή στην παραλία στο ύψος περίπου της Αγίας Σοφίας με τα σημερινά δεδομένα.
    Πάω να κοιτάξω κάτι άλλα του Κολώνα σε χάρτινα 🙂

  144. Corto said

    Το Ερυθρό Βερντέν:

    Λιγότερο από δύο χρόνια μετά την λήξη των συγκρούσεων στο Βερντέν, μια πόλη στην ανατολική πλευρά της Ευρώπης, στην Ρωσία, έμελλε να αποτελέσει το σκηνικό μιας ακόμη άγριας μάχης. Το Τσαρίτσιν που δικαίως ονομάστηκε «Ερυθρό Βερντέν» αποτέλεσε το μήλο της έριδας μεταξύ των στρατευμάτων των Μπολσεβίκων και των Λευκών από το 1918 μέχρι και το 1920.
    Μέχρι το 1919, οπότε και έπεσε στα χέρια των Λευκών του στρατηγού Βράγγελ (του Μαύρου Βαρώνου), οι λιγοστοί σχετικά Μπολσεβίκοι υπερασπίζονταν το Τσαρίτσιν, αντιτάσσοντας λυσσαλέα άμυνα υπό την διοίκηση του ανερχόμενου στρατιωτικού κομισάριου Ιωσήφ Στάλιν.
    Το 1920 η πόλη επέστρεψε οριστικά στα χέρια των Μπολσεβίκων και πέντε χρόνια αργότερα μετονομάστηκε προς τιμήν του πρώτου υπερασπιστή της σε Στάλινγκραντ. Και με το όνομα αυτό έμελλε να ξαναγίνει θέατρο πολεμικών επιχειρήσεων που καθόρισαν την παγκόσμια ιστορία.

    Ως «Κόκκινο Βερντέν» αναφέρει το Τσαρίτσιν και η Μαρία Ιορδανίδου στο μυθιστόρημά της «Διακοπές στον Καύκασο».

  145. Corto said

    138 (Γς):
    Γέλιο!!!

  146. Γιάννης Ιατρού said

    Τι πράμα είναι αυτό στο σημερινό άρθρο! Από τις 21:00 διαβάζω και τώρα τόφτασα στο τέλος. Κι όχι με όλες τις παραπομπές… Πολλά ενδιαφέροντα σχόλια, φωτογραφίες κλπ. Πολύ ωραία, αλλά για ένα θέμα που δεν έχει καμία ωραία πτυχή… πόλεμος, θύματα, καταστροφές, αγριότητες!

  147. el said

    Πολυ καλη ταινια επι του θεματος.

  148. sarant said

    144 Μπράβο πολύ ενδιαφέρον!

    146 Μα είδες, θησαυρός τα σχόλια!

    147 Ευχαριστούμε!

  149. 136

    Στάζυ, το μετέπειτα σινεμαδάκι της δεκαετίας των 80’s, δίπλα στο αμερ’κάνικο προξενείο; Γουάου!

  150. Η κληρονομιά μου από τον Α΄Π.Π. Τη σουτάρισα σ’ ένα ρέμα…

  151. antpap56 said

    Άλλαξε η μέρα, αλλά ευτυχώς πρόλαβα να το διαβάσω. Είχα την ευκαιρία να επισκεφθώ το Βερντέν (και το υπόγειο μουσείο με τις αναπαραστάσεις από τον πόλεμο των χαρακωμάτων) επιστρέφοντας από την Αλβιόνα οδικώς το 1994 (στη συνέχεια πέρασα και από το ελληνικό κοιμητήριο στο Ρίμινι). Καλή είναι και λίγη ιστορία, σαν αλλαγή από τη γλωσσολογία!

  152. Stella said

    Σύμπτωση. Ωρα 22:00-23:30. TV5MONDE. Apocalypse Verdun. Σε δυο συνέχειες. Αυθεντικά (έγχρωμα!) γυρίσματα (Γαλλικά και Γερμανικά). Φρίκη. Κλείνει με τον «απολογισμό» των συγκρούσεων, τους αμέτρητους σταυρούς του νεκροταφείου και το οστεοφυλάκιο. Παραγωγή του 2016.

  153. sarant said

    Σύμπτωση, αλλά είναι το Σάββατο ο μεγάλος γιορτασμός, γι’ αυτό

  154. Γιάννης Ιατρού said

    152: Stella
    Γι όσους δεν το πρόλαβαν κλπ., εδώ http://www.dailymotion.com/video/x3uv701

  155. Θύτης said

    Οριακά και αμφισβητούμενα εντός θέματος, μιας και αναφερόμαστε στην ιστορική Γαλλία, μεγάλες απεργίες φέρνουν έλλειψη στα καύσιμα και για αύριο παίζει και να κλείσουν οι απεργοί πυρηνικό αντιδραστήρα παραγωγής ρεύματος. Το ίδιο θέμα παρουσιάζεται λίγο πιο απεργοσπαστικά από τον αγαπημένο δημοσιογραφικό οργανισμό από μια αρθρογράφο που παρά ένα ήτα θα λεγόταν Τσίπρα, ο οποίος, τα μάθατε τι είπε, βγαίνουμε αλώβητοι από την κρίση…

  156. Θύτης said

    κι ένας περίπου αλώβητος

  157. Pedis said

    Ως εγκυκλοπαιδικό συμπλήρωμα στο # 119

    «Science and Technology in the First World War»
    https://notes.cendari.dariah.eu/cendari/ARG_Science_and_Technology_in_the_First_World_War/notes/704/

    Επίσης, μία ανάλυση σχετικά με τον … αδικαιολόγητο πόλεμο μεταξύ εθνών της Αρίας φυλής και την καταγγελία από γνωστότατους και μη εξαιρεταίους Γερμανούς διανοητές προς τους αντιπάλους τους ότι παραβιάζουν το jus publicum europeum και προκαλούν τον πόλεμο ανάμεσα στα δύο γερμανικά έθνη βρίσκεται μεταφρασμένη στα ελληνικά εδώ

    Ντ. Λοζούρντο, Αναθεωρητισμός στην Ιστορία, Κεφ. 4
    https://waltendegewalt.wordpress.com/tag/losurdo/

  158. spiral architect said

    @155: [..] Το συνδικάτο CGT απειλεί τώρα να μην τον επαναλειτουργήσει αλλά και ,b>να μειώσει την τάση στον άλλο αντιδραστήρα [..]
    Σιγά, μη μειώσει και την ένταση 😛 και σιγά μην μείνει κόκκαλο το Παρίσι, άμα τεθεί εκτός ένας πυρηνικός αντιδραστήρας ηλεκτροπαραγωγής! Ή τίθεται σε θερμή εφεδρεία (χωρίς δυνατότητα ανάληψης φορτίων) ή τον σβήνεις εντελώς.
    (άσε, που το κείμενο είναι εντελώς ασύντακτο)

  159. Γς said

    Αμα όμως τον βγάλεις απ την πρίζα;

  160. spiral architect said

    Τίποτα. Ένα ολοστρόγγυλο τίποτα!

  161. Αελάρας said

    http://www.theatlantic.com/static/infocus/wwi/century/

  162. Alexis said

    141, Πέπε: Ναι, υπάρχει.
    Σ ένα χωριό που ήμουν κάποτε, που υπηρχε το επώνυμο Λάσκαρης και 2-3 ακόμα «βυζαντινοπρεπή», κάποιος που συζητούσαμε, υποστήριζε σοβαρά ότι οι κάτοικοι του χωριού πρέπει να είναι απόγονοι παλιών βυζαντινών αρχόντων.
    Άμα έχεις «ένδοξο” επώνυμο (Κομνηνός, Παλαιολόγος, Λάσκαρης κλπ) θεωρείται «must» να ψάξεις για βυζαντινές ρίζες.

  163. sarant said

    161 Φοβερές φωτογραφίες!

  164. Μανούσος said

    Νομίζω ότι ο πόλεμος ήταν επαρκώς παγκόσμιος (εμπλοκή ΗΠΑ), καθώς συγκρούσεις υπήρξαν και στην Αφρική όπου οι Γερμανοί έχασαν τις αποικίες τους ενώ επίσης και στην Ασία σε όλο το εύρος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ενώ υπηρέτησαν λαοί πολύ μακρινοί εν σχέσει προς τα πεδία των μαχών (πχ από Ινδία ή Κεντρική Ασία). Άλλωστε η «μετενέργεια» διατηρήθηκε σε όλο το μήκος της Ασίας.
    Και μόνο να σκεφτεί κανείς ότι η Τσεχοσλοβακική Λεγεώνα διέφυγε μαχόμενη διασχίζοντας όλη την Ρωσία μέχρι το Βλαδιβοστόκ, ενώέχουμε και ακραίες περιπτώσεις όπως του γερμανικής καταγωγής ρώσου αντιμπολσεβίκου αριστοκράτη Ούνγερν (Ungern-Sternberg) στην Μογγολία, επιχειρήσεις του Γερμανικού ναυτικού στα Φώκλαντ (1914) κλπ

    Το kouffards είναι πληθυντικός του κουφφάρ كفار που είναι ήδη πληθυντικός του κάφιρ كافر δηλ. άπιστος (ως προς τα θρησκευτικά) αλλά και γενικά άθεος.

    Τα βυζαντινοπρεπή επίθετα χρειάζονται διαχωρισμό, άλλα είναι όντως από το Βυζάντιο, άλλα όμως ανήκουν σε μία εποχή (περίπου από τον 16ο αι.), οπότε κάποιοι Έλληνες που είχαν αποκτήσει κοινωνική ή οικονομική διάκριση, άλλαζαν το επίθετό τους με κάποιο βυζαντινό που θεωρούσαν ως ένδοξο, όπως πχ Βασίλειος Βατάτζης που ταξείδεψε και έγραψε για την Περσία κλπ

  165. Μανούσος said

    141
    Μη γενικεύεις για την προγονολατρεία στην Ελλάδα. Αυτό είναι μία πετριά που εμφιλοχωρεί στην Κρήτη σε τέτοιο βαθμό που δεν συγκρίνεται με την υπόλοιπη Ελλάδα ούτε κατά διάνοια.
    Τα Ανώγεια ανήκουν στο Τρίγωνο των Βερμούδων του Ρεθύμνου (Ανώγεια-Ζωνιανά-Λειβάδια) και η αλήθεια είναι ότι οι Ρεθύμνιοι επαίρονται περισσότερο από τους άλλους συμπατριώτες τους, πλην όμως δίχως βάση ως επί το πλείστον (λέω εγώ ως Αποκορωνιώτης καθώς δεν μας φθάνει ούτε στο νυχάκι καμμιά μπάντα τση Κρήτης….).
    Μη λησμονούμε ότι ακόμη έως σήμερα στα Σφακιά και ολίγον στα πέριξ μετράει μια οικογένεια ως καλόσειρη ή κακόσειρη, ήτοι ευγενούς ή όχι καταγωγής.

    Δεν νομίζω ότι η υπόλοιπη Ελλάδα χαρακτηρίζεται σοβαρά από τέτοια φαινόμενα και άλλωστε και ο Κοραής το τονίζει, ότι οι Έλληνες δεν διακατέχονται από τέτοια σύνδρομα (είπαμε με την εξαίρεση των Κρητικών)

  166. sarant said

    165 Ίσως και οι Μανιάτες να έχουν παρόμοια σύνδρομα

  167. ΓιώργοςΜ said

    141, 165 Το ευρωπαϊκό «ξέρεις ποιος ειμ’ εγώ ρε» που έγραψα χαριτολογώντας έχει αρκετό βάθος. Μπορεί να μην το πει κανείς με τον τρόπο που το λέμε εδώ, όμως σε χώρες που η αριστοκρατία ήταν (και καμμιά φορά είναι) θεσμός, οι οικογένειες έχουν γνώση του γενεαλογικού τους δέντρου για πολλές γενιές πίσω. Οι Ισπανοί πχ που κρατούν υποχρεωτικά δύο επώνυμα (πατέρα-μητέρας), όταν έχουν στο σόι κάποιο αριστοκρατικό επώνυμο το κρατάνε κι αυτό (τουλάχιστον όταν συστήνονται ή παρουσιάζονται επίσημα), εξ ου και τα ονόματα σιδηρόδρομοι.
    Στη Βρεττανία πάλι, οι θυρεοί δίνουν και παίρνουν. Ακόμη, κάθε οικογένεια που έχει να επιδείξει κάποια καταγωγή, έχει ένα γενεαλογικό δέντρο είτε φόρα-παρτίδα αν έχει τη μύτη ψηλά, ή σε κάποια άκρη αν όχι.
    Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες υπάρχουν αρχεία που μπορεί κάποιος να ψάξει και να βρει πράγματα (σε δήμους, εκκλησίες κλπ) και πολλοί το κάνουν.
    Σ’ εμάς, σε ένα νεοσύστατο κράτος με λιγότερα από διακόσια χρόνια (πολυτάραχης) σύγχρονης ιστορίας, η προφορική παράδοση είναι ο κύριος τρόπος τέτοιας πληροφόρησης. Η δική μου οικογενειακή ιστορία πχ δε μπορεί να πάει πίσω περισσότερο από τρεις γενιές (πρόπαπποι), καθώς η καταγωγή μου είναι προσφυγική. Ακόμη κι αν είχα τους πόρους και τη διάθεση, είναι σχεδόν αδύνατο να βρεθούν προκεμαλικά στοιχεία εκτός ίσως αυτών του κεντρικού κράτους στην Τουρκία. Ονόματα και τοπωνύμια άλλαξαν διά ροπάλου (για να μην πω με φωτιά και τσεκούρι), όχι μόνο για να σβήσουν τα άλλα έθνη αλλά και το παλιό οθωμανικό κράτος.

  168. ΓιώργοςΜ said

    166 Όταν ξαναβρεθώ στο χωριό μου θα ψάξω περισσότερα σ’ ένα παλιό βιβλίο της «Εραλδικής Εταιρείας» (ή κάπως έτσι) που υπάρχει σε μια βιβλιοθήκη, δεν ξέρω αν θα έχει ζουμί.

  169. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    165, 166. Ἴσως ἡ προγονολατρεία (πολὺ ἔντονη στοὺς Κρητικοὺς, κατὰ τὸν Μανοῦσο #165) νὰ σχετίζεται μὲ τὴν μεγάλη διάρκεια τῆς Ἑνετοκρατίας στὸ νησί καὶ στὴ δημιουργία μιᾶς τοπικῆς ἀριστοκρατίας.
    Κάτι ἀντίστοιχο πρέπει νὰ ὐπάρχει καὶ στὰ ἑπτάνησα (libro d’ oro, πλατεῖα Liston κλπ).
    Οἱ γνωρίζοντες ἄς μᾶς διαφωτίσουν.

  170. Θύμμαχος Θύτης said

    158 σωστά, είναι καλός ψαρότοπος εκεί πέρα, όποτε περνάς πάντα κάτι βγάζεις

    Βρήκα και ένα μεζεδάκι: Νεκρή σε υπόγειο σουπερμάρκετ! (εγώ πάω πάντα σε ένα ισόγειο με καλό φωτισμό) παρακάτω εξηγεί σε υπόγειο (πάρκινγκ) ενός σουπερμάρκετ.

  171. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    #167 κ.α.
    Η αδυναμία να βρει κάποιος τις ρίζες του σε βάθος χρόνου οφείλεται κυρίως στην αδιαφορία του κράτους και συνακόλουθα των ανθρώπων για τα παλιότερα αρχεία. Ιδίως τα οθωμανικά πολλές φορές χάθηκαν εσκεμμένα αφού «δεν διαβάζονται».
    Οφείλεται όμως και στο ότι επί Τουρκοκρατίας το «αρχείο» της διοίκησης κάποιου αξιωματούχου δεν ήταν δημόσιο αλλά ιδιωτικό. Π.χ. εκδόθηκε πρόσφατα όχι το Αρχείο του Πασαλικιού των Ιωαννίνων, αλλά το Αρχείο Αλή Πασά.
    Τα πράγματα εννοείται ότι είναι καλύτερα στις πρώην Βενετοκρατούμενες περιοχές.

  172. Μανούσος said

    169
    Δεν νομίζω ότι σχετίζεται με την Ενετοκρατία, διότι δεν το βλέπουμε στην Κύπρο ή στις Κυκλάδες.
    Από την εμπειρία μου, πιστεύω ότι έχει να κάνει με την φύση της κοινωνίας και το περίκλειστο ορεινό σύστημα, όπου τα γένη και οι πατριές έπαιζαν και ακόμη έως σήμερα σημαντικό ρόλλο, καθώς και κάποιες τοπικές ιδιαιτερότητες που αναπτύχθηκαν πριν την Ενετοκρατία.

  173. ΓιώργοςΜ said

    172 Τώρα αποκτά βαθύτερο νόημα το ανέκδοτο:
    https://sarantakos.wordpress.com/2016/05/19/papia/#comment-357857

  174. επειτειακό δημοσίευμα στο ιν σήμερα (από τη Ντόιτσε Βέλε βέβαια!)

  175. sarant said

    Nαι, σήμερα είναι ο επίσημος εορτασμός

  176. spiral architect said

    Ευαισθησίες

    (γμμν) 😈

  177. 176

    Spiral

    στην αρχή του αιώνα μας, εντοπίσθηκε κάπου στη Γαλλία ένας μαζικός τάφος 24 βρετανών στρατιωτών από τον Α’ Π.Π. Αφορμή για την ανακάλυψη ήταν το σκάψιμο των θεμελίων για μια αντιπροσωπεία της BMW.

  178. ΑχΠαναΐαμ’Βερντενού!

    Μέρκελ-Ολάντ:«Το ιερό μας καθήκον γραμμένο στη ρημαγμένη γη του Βερντέν»

    http://news.in.gr/world/article/?aid=1500080586

  179. Θρασύμαχος said

    Βλέπω τώρα ειδήσεις σκάι για την κοινή εμφάνιση Ολάντ-Μέρκελ: ε λοιπόν «Βερντάν» το ανεβάζουν, «Βερντάν» το κατεβάζουν, και προφορικά και γραπτά στους υποτίτλους, λες και σήμερα πρωτομπαίνει στην ελληνική γλώσσα το συγκεκριμένο τοπωνύμιο. Για την ελληνική δημοσιογραφία, η ιστορία της Ευρώπης αρχίζει με το πρωτάθλημα ποδοσφαίρου 2004 ή το φεστιβάλ γιουροβίζιον 2005.

  180. sarant said

    179 Και γραπτά;! Δεν είμαστε καλά….

  181. Μαρία said

    180
    Στο σάιτ πάντως όχι http://www.skai.gr/news/world/article/316156/merkel-europaiki-allileggui-apenadi-stis-kriseis/

  182. Θρασύμαχος said

    # 180-181: http://www.skai.gr/player/tv/?mmid=274607 24′:23»

  183. Θρασύμαχος said

    #182: δεν ξέρω πώς ν’ αντιγράψω εδώ το print screen με τον υπότιτλο ΒερντΑν, όποιος μπορεί ας βοηθήσει

  184. sarant said

    To βρήκα κι εγώ

  185. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Από το λίκνο σχ. 181 της Μαρίας, αντιγράφω τίτλο είδησης
    Μεγαλοπρεπή τελετή για τον 563ο εορτασμό της άλωσης της Κωνσταντινούπολης
    Πηγή:http://www.skai.gr/news/world/article/316156/merkel-europaiki-allileggui-apenadi-stis-kriseis/#ixzz4A50v1w5S
    τώρα στα 2 λεπτά,ξαναβλέπω κι έβαλαν μεγαλοπρεπής (αλλά εορτασμό,-να φέρουμε και όγανα)

  186. Θρασύμαχος said

    ##179-184: να δεις που όταν έχει επέτειο η μάχη του Μετς, ο συντάκτης του σκάι θα ψάχνει να το βρει πίσω απ’ το Παναθηναϊκό στάδιο

  187. spiral architect said

    Βερντάν με αξάν Σίας. 😛 😛 😛

  188. ΓιώργοςΜ said

    Θα πεταχτεί από κάπου κι ο συνταγματάρχης Βαρτάνης και θα δέσει το γλυκό… 🙂

  189. Νίκος Α. said

    187
    Εκδηλώσεις για τη μάχη του ΒΕΡΝΤΑΝ στο σκάι χτες (http://www.skai.gr/player/TV/?mmid=274607) γύρω στο 24:40. Στο βιντεάκι το λέει με προφορά βεγντάν.
    Επίσης πλάκα έχει και ο αστυνομικός στο 30:50 που λέει στον ασύρματο «να μας δώσετε σαφής εικόνα».

  190. Νίκος Α. said

    Σόρυ δεν είδα τη συζήτηση. Την είδα τώρα γιατί γιά κάποιο λόγο το wordpress εδώ και καιρό όταν κάνει ανανέωση σελίδας με πάει όπου του κατέβει στη σελίδα (συνήθως προς τα πάνω).

  191. sarant said

    190: 😉

  192. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    #190
    Κι εμένα το κάνει αλλά προσπαθεί να με πάει στο τελευταίο σχόλιο που είδα στη συγκεκριμένη ανάρτηση, όχι με απόλυτη επιτυχία, αλλά συνήθως τα καταφέρνει.

  193. Γς said

    186:

    > να δεις που όταν έχει επέτειο η μάχη του Μετς, ο συντάκτης του σκάι θα ψάχνει να το βρει πίσω απ’ το Παναθηναϊκό στάδιο

    Πιθανόν. Και καλά θα κάνει.
    Είναι βλέπεις κι εκείνη η Μάχη του Μετς της 18-19ης Δεκεμβρίου του 44 μεταξύ Αγγλων και ΕΛΑΣ. Στο Μετς, στον λόφο του Αρδηττού στο Παναθηναϊκό Στάδιο, και όχι μόνο

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: