Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Άδεια κατσαρόλα

Posted by sarant στο 4 Ιουλίου, 2016


Το άρθρο που διαβάζετε σήμερα δημοσιεύτηκε χτες στην κυριακάτικη Αυγή, στο νέο ένθετο Υποτυπώσεις, με υπεύθυνο τον ποιητή Γιώργο Κοροπούλη, ένθετο που διαδέχτηκε τα Ενθέματα όπου υπεύθυνος ήταν ο φίλος Στρατής Μπουρνάζος. Μια και είναι η πρώτη εμφάνιση της στήλης στο νέο ένθετο, χρειάστηκε μια εισαγωγική παράγραφος. Και επειδή η εφημερίδα εξακολουθεί να βάζει αδήριτα όρια στην έκταση των κειμένων της, αναγκαστικά οι ευχαριστίες προς τον Στρατή Μπουρνάζο ήταν λακωνικές.

Το ένθετο είναι καινούργιο, αλλά η στήλη είναι παλιά. Πράγματι, η μηνιαία στήλη «Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία» άρχισε να δημοσιεύεται τον Σεπτέμβριο του 2008 στα Ενθέματα της Αυγής. Από τότε, την πρώτη Κυριακή κάθε μήνα εξετάζουμε μία ή περισσότερες λέξεις που ακούστηκαν αρκετά στον μήνα που πέρασε. Τώρα που οι Υποτυπώσεις διαδέχτηκαν τα Ενθέματα είμαι βέβαιος ότι η συνεργασία θα είναι εξίσου γόνιμη και ανέφελη όπως ήταν με τον Στρατή Μπουρνάζο –που με αυτή την ευκαιρία θέλω να τον ευχαριστήσω για μια ακόμη φορά.

Ο Ιούνιος έκλεισε κάτω από τον αστερισμό του βρετανικού δημοψηφίσματος και του Μπρέξιτ, όμως διάλεξα για το εναρκτήριο άρθρο στις Υποτυπώσεις κάτι λιγότερο επίκαιρο, μια λέξη που αναφέρεται σε κάτι που συνέβη όχι στο τέλος παρά στη μέση –ακριβώς!- του μήνα, σε ένα γεγονός και σε μια λέξη που θα μπορούσαν αλλά δεν κατάφεραν να σημαδέψουν την επικαιρότητα. Εννοώ τη συγκέντρωση με το σύνθημα «Παραιτηθείτε!» που οργανώθηκε από δήθεν υπερκομματικούς πολίτες στις 15 Ιουνίου με αίτημα την παραίτηση της κυβέρνησης. Και επειδή η συγκέντρωση αυτή χαρακτηρίστηκε «συγκέντρωση-κατσαρόλα» από τους επικριτές της, διάλεξα να παρουσιάσω σήμερα αυτή τη λέξη, την κατσαρόλα, μια και έχει αρκετά ενδιαφέρουσα ιστορία, τόσο σε καθαρά γλωσσικό επίπεδο όσο και σε πολιτικό.

Η κατσαρόλα είναι βέβαια το γνωστό μας μαγειρικό σκεύος, κυλινδρικό, με λαβή ή λαβές και με καπάκι. Η λέξη είναι δάνειο από τα βενετικά, cazzarola, casseruola στα ιταλικά, από το γαλλικό casserole, και αυτό από το casse = δοχείο, που ανάγεται σε ένα μεσαιωνικό λατινικό cattia, κουτάλα, αβέβαιης ετυμολογίας. Σύμφωνα ωστόσο με πολλούς μελετητές, η λατινική λέξη μάλλον είναι δάνειο από το αρχαίο ελληνικό κύαθος, όπως λεγόταν η μεγάλη κουτάλα, η χουλιάρα, οπότε δεν αποκλείεται και η κατσαρόλα να είναι αντιδάνειο. Από την ίδια ρίζα πρέπει να είναι και το κατσί/κατζί, θυμιατήρι χειρός με λαβή, που θα είναι κι αυτό αντιδάνειο.

Η λέξη πρέπει να μπήκε στα ελληνικά τον 19ο αιώνα, χωρίς να εκτοπίσει πάντως τον τούρκικο τέντζερη –συνυπάρχουν οι δυο λέξεις, ίσως σε κάπως πιο λαϊκά συμφραζόμενα η δεύτερη. Πότε ακριβώς μπήκε η κατσαρόλα στη γλώσσα μας δεν είναι εύκολο να το εξακριβώσουμε· η παλαιότερη ανεύρεση που έχω είναι από το 1897, όταν ο Σουρής φαντάζεται τους επιτελάρχες, στον «άτυχο» ελληνοτουρκικό πόλεμο, να φροντίζουν μάλλον τα μαγειρικά σκεύη παρά τα πολεμοφόδια:

Παρατήστε πυροβόλα, πυρομαχικά και τάπιες / πάρτε κάθε κατσαρόλα, μην ξεχνάτε και τις πάπιες.

Πάντως η κατσαρόλα δεν ήταν εξαρχής λαϊκή λέξη -και φυσικά απουσιάζει εντελώς από το φρασεολόγιό μας, ενώ για τον τέντζερη υπάρχει η πασίγνωστη παροιμία «κύλησε ο τέντζερης και βρήκε το καπάκι», που λέγεται για φαύλους ανθρώπους που ταιριάζουν και συμμαχούν (ή παντρεύονται ή συνεταιρίζονται ή πιάνουν φιλία). Η παροιμία αυτή υπάρχει σε πολλές παραλλαγές π.χ. κύλησε το χάλκωμα και βρήκε το καπάκι (έτσι στον Παπαδιαμάντη, στα «Φραγκλέικα») ή «ηύρε τσούκκα πούμαν της» (Νισυριακή, που υποθέτω ότι πούμαν είναι το πώμα, το καπάκι) και ανάγεται στην αρχαία «εύρεν η λοπάς το πώμα».

Στα ισπανικά η κατσαρόλα είναι cacerola, ίδιας φυσικά ετυμολογίας –και από τα ισπανικά μας ήρθε η πολιτική σημασία της κατσαρόλας. Στα χρόνια της κυβέρνησης της Λαϊκής Ενότητας του Σαλβαδόρ Αλιέντε στη Χιλή, το 1970-71, η αστική αντιπολίτευση διοργάνωνε τακτικά διαδηλώσεις διαμαρτυρίας για τις ελλείψεις σε καταναλωτικά αγαθά, ελλείψεις βέβαια που οφείλονταν στον οικονομικό πόλεμο που γινόταν από εσωτερικό και εξωτερικό. Στις διαδηλώσεις αυτές, κατέβαιναν γυναίκες κρατώντας κατσαρόλες, τις οποίες κοπανούσαν με κουτάλες ή τις κράδαιναν, άδειες, για να δείξουν ότι δεν έχουν με τι να τις γεμίσουν. Αυτός ο τύπος διαδήλωσης ονομάστηκε cacerolazo ή cacerolada, κατσαρολάδα θα λέγαμε, αν και στα ελληνικά αμέσως έγινε λόγος για «διαδηλώσεις κατσαρόλας».

Στη Λατινική Αμερική, που συνηθίζεται αυτός ο τύπος διαμαρτυρίας, οι «κατσαρολάδες» δεν έχουν συγκεκριμένη πολιτική απόχρωση –είναι βέβαια πάντοτε εκδηλώσεις διαμαρτυρίας για κάτι, όχι υποστήριξης μιας υπόθεσης. Μετά τη Χιλή, είχαμε κατσαρολάδες στην Αργεντινή, στη Βενεζουέλα, αλλά και εκτός ηπείρου, πχ. στην Τουρκία του Ερντογάν το 2013. Στην ελληνική ορολογία, εξαιτίας του προηγούμενου της Χιλής, έχει καθιερωθεί να χαρακτηρίζονται «κατσαρόλες» οι συντηρητικές εκδηλώσεις διαμαρτυρίας, που γίνονται ενάντια σε μια προοδευτική κυβέρνηση.

riz211282

Πρωτοσέλιδο άρθρο του Ριζοσπάστη, 21.12.1982

Ο όρος χρησιμοποιήθηκε πολύ στη δεκαετία του ‘80, στην πρώτη τετραετία της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, όταν χαρακτηρίστηκαν «συγκεντρώσεις κατσαρόλας» οι πρώτες συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας που διοργάνωσε ή υποστήριξε από το 1983 και μετά η Νέα Δημοκρατία, όταν ανασύνταξε τις δυνάμεις της μετά το στραπάτσο της εκλογικής συντριβής το 1981. Τον όρο τον χρησιμοποίησε και η Αριστερά –στον Ριζοσπάστη της εποχής βρίσκουμε αρκετές αναφορές σε «απεργίες κατσαρόλας» και «κινητοποιήσεις κατσαρόλας», ενώ οι κάπως παλιότεροι ίσως θα θυμούνται μια γελοιογραφία του Γιάννη Ιωάννου, μάλλον στο ΑΝΤΙ, που έδειχνε δυο κολωνακιώτισσες μεγαλοκυράδες να έχουν κατέβει στη διαδήλωση συνοδευόμενες η καθεμία από την υπηρέτριά της που βαράει την κατσαρόλα –και η μία από αυτές παραπονιέται ότι «αυτές οι Φιλιππινέζες δεν έχουν αίσθηση του ρυθμού»!

Πέρα από την πολιτική, έχουμε στην αθλητική αργκό τον όρο «κατσαρολικά» που χρησιμοποιείται κάποτε για να αναφερθεί ένας οπαδός, με αυταρέσκεια, στα πολλά κύπελλα (κούπες άλλωστε) που έχει κερδίσει η ομάδα του. Αλλά αυτή η χρήση είναι σπάνια.

Η κατσαρόλα λοιπόν ήρθε ξανά στην επικαιρότητα με αφορμή τη συγκέντρωση της 15ης Ιουνίου –ως τότε είχε ακουστεί η γραβάτα για κάποιες εκδηλώσεις διαμαρτυρίας των ελευθεροεπαγγελματιών επιστημόνων. «Άδωνις και σία βαράνε την κατσαρόλα» ήταν το πρωτοσέλιδο της Αυγής, ενώ ο Γ. Βέλτσος προτίμησε να αναφερθεί υπαινικτικά σε Cook Shop.

Ωστόσο, παρά την ομόθυμη στήριξη από την αξιωματική αντιπολίτευση και από τον πορφυρογέννητο Κούλη προσωπικά, η κατσαρόλα της 15ης Ιουνίου απέτυχε οικτρά, συγκεντρώνοντας μόλις 2-3 χιλιάδες πολίτες. Από την άλλη, θα ήταν κοντόφθαλμο να εκληφθεί η αποτυχία αυτής της πρώτης προσπάθειας ως επιδοκιμασία της κυβερνητικής πολιτικής. Με άλλα λόγια, η κατσαρόλα μένει προς το παρόν μετέωρη.

Μια και το ιστολόγιο έχει άπλετο χώρο, έκανα κάμποσες προσθήκες στο άρθρο μου. Και επειδή είναι και πολυμεσικό, ταιριάζει να κλείσουμε με την Κατσαρόλα του Κραουνάκη, που νομίζω πως είναι και η τελευταία δισκογραφική δουλειά του Μητροπάνου. Κι αν βρει κανείς τη γελοιογραφία του Ιωάννου, ας τη στείλει.

Advertisements

289 Σχόλια to “Άδεια κατσαρόλα”

  1. Κουνελόγατος said

    Αν θυμάμαι καλά, από τους πρώτους (ή πρώτος) που παρουσίασε το τραγούδι, ήταν ο Κ. Αρβανίτητς στην ΕΡΤ.
    Το σόι πάντως έκανε λόγο για τέντζερη, προσφυγική καταγωγή γαρ, κατσαρόλα δε θυμάμαι όταν ήμουνα μικρός.
    Ωραίο θέμα, καλημέρα.

  2. Γς said

    Καλημέρα

  3. Κουνελόγατος said

    Νομίζω πάντως πως στη Χιλή η έλλειψη αγαθών, προήλθε και από την -κατευθυνόμενη- απεργία των ιδιοκτητών μεταφορικών μέσων.
    Καλά θυμάμαι;

  4. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    κατσαρόλι-α αποκαλείται ενίοτε τα τελευταία χρόνια και το ποδοσφαιρικό τρόπαιο. Π.χ ο Μέσι σήκωσε το κατσαρόλι του Τσαμπιολί.
    Δεν έχει πολυπιάσει ο όρος όμως. Προτιμάται το «κούπα».
    Και α προπό (ή α τζόκερ) βλέπω περίπατο Γάλλων με τους αγαπητούς γειτόνους τους δεξιά του Ρήνου και casserole tricolore…

  5. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    Kαι ένα παλιό κουίζ-πρόβλημα για τους νέους φίλους της σελίδας:
    Γιατί οι κατσαρόλες είναι στρόγγυλες;

  6. Καλή αρχή λοιπόν, στη νέα στήλη.
    Η διαδήλωση του #paretithite δεν ήταν διαδήλωση κατσαρόλας, με την έννοια
    ότι δεν ισχυριζόταν ότι πεινάνε, όπως οι χιλιανοί. Απλή αντικυβερνητική διαδήλωση ήταν.

  7. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    4: Λέει κάτι και το άρθρο μπρε, για τα κατσαρολικά 🙂

  8. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρες !
    Να προσθέσω στη λεξιλογία και μια λέξη που αγνοούσα μέχρι πρότινος, το πλακερό. Φαίνεται -βάσει και της λέξης- να είναι η γενικώς ρηχή κατσαρόλα, συνήθως -αλλά όχι αποκλειστικά- με γυάλινο καπάκι. Άλλη λέξη γι αυτό το σκεύος είναι ο νταβάς, που μεταναστεύει και σε φαγητά (π.χ. φασουλονταβάς).
    http://abpcdn.pstatic.gr/P/bpimg30/yUKG/1Bgnra_SX170Y170/fissler-fiamma-plakero-24cm3l.webp
    Όσο για τον αθλητικό χώρο, χρησιμοποιείται πιο πολύ στον ενικό («κατσαρόλι»), για βαρύτιμο κύπελλο μεγάλης διοργάνωσης…Ας πούμε, τώρα πια, το κατσαρόλι του Euro θα το σηκώσει, με πιθανότητες τουλάχιστον 50%, ομάδα που τελειώνει σε -λία ! Όπως είπε και ο Παϊσιος, άλλωστε 🙂

    «Κατσαρόλα» βεβαίως, είναι γενικευτικά το μαγειρευτό φαγητό στα εστιατόρια («Από κατσαρόλα τί έχετε;»), ενώ θεωρείται και το καθημερινό φαγητό του νοικοκυριού, σε δύσκολες εποχές («Βρέξει χιονίσει, γεμίζει η κατσαρόλα…»)

  9. Θύμμαχος Θήτης said

    5 επειδή είναι στρόγγυλα και τα μάτια της κουζίνας;;; 🙂

  10. Πάνος με πεζά said

    @ 5 : Πώς θα ανακατεύαμε, ρε kid, αν ήταν η κατσαρόλα με γωνίες; Το «στατικό» φαγητό μπαίνει σε σκεύος με γωνίες (ταψί), το «δυναμικό» σε στρογγυλό.

  11. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    7. 😳 μού διέφυγε τελείως. Παρντόν.
    9. Όχι. Οι κατσαρόλες προϋπήρχαν των ματιών. Το πρόβλημα είναι σοβαρό, χωρίς πλάκα.

  12. #9 Δεν υπάρχαν μάτια κουζίνας όταν πρωτοφτιάχτηκαν οι κατσαρόλες.
    Όλα τα μαγειρικά σκεύη είναι στρογγυλά για να μην κάθεται φαγητό στις γωνίες.
    Εξαίρεση τα ταψιά που προσαρμόστηκαν στο σχήμα του φούρνου.

  13. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    10. Όχι. Αυτός είναι δευτερεύων-παράπλευρος λόγος. Ο βασικός είναι άλλος.

  14. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    Δίδω μια βοήθεια. Ο λόγος που οι κατσαρόλες είναι στρόγγυλες είναι ο ίδιος για τον οποίο τα περισσότερα καπάκια σε φρεάτια είναι στρόγγυλα.

  15. Πάνος με πεζά said

    Κι αν θες και πιο επιστημονική εξήγηση, υποθέτω ότι το κυλινδρικό σχήμα, έχει καλύτερη θερμική διανομή, ότι είδους φωτιά και να έχει από κάτω, όπως ακριβώς οι στρογγυλές καμινάδες σε σύγκριση με τις τετράγωνες.

  16. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    15. Σωστό κι αυτό, αλλά δευτερεύον επίσης…

  17. Πάνος με πεζά said

    @ 14 : Από αυτό, υποθέτω για να καπακώνονται με random και όχι προσχεδιασμένη κίνηση. 🙂

  18. Θύμμαχος Θήτης said

    6 Σωστά. Είναι στοχευμένο το άρθρο πιστεύω. Δηλαδή και εγώ άμα πάω με κατσαρόλα παίζει να με πει δεξιό μπουμπούκο η συγκεκριμένη εφημερίδα (σήμερα).

    Φυσικά οι παραιτηθύτες ήταν ανεκδιήγητοι ως προς τον λόγο που εξέφρασαν (το απόλυτο κενό) και κομματόσκυλα, αλλά έχουν δικαίωμα να διαδηλώνουν ελεύθερα. Τόσο ξυλο και δακρυγόνα τρώνε κάποιοι άλλοι για να μπορούν να βγαίνουν και οι Ακροκεντρώοι καμιά βόλτα πέρα από τις καφετέριες και τα κλαμπς.

  19. ndmushroom said

    Και βέβαια ας μην ξεχνάμε και τα άλλα κατσαρολικά, τα μουσικά (από τις εποχές της μάνας ρέηβερ)…

  20. Πάνος με πεζά said

    Άσε που τα περισσότερα καπάκια φρεατίων είναι ορθογώνια… Μόνο των υπονόμων και των διακοπτών νερού έχουν απομείνει στρογγυλά. 🙂

  21. Θύμμαχος Θήτης said

    Κιντ μάλλον εννοείς μεγιστοποίηση εμβαδού ελαχιστοποίηση περιμέτρου και υλικού… Άλλα είναι και κατασκευαστικός ο λόγος και πρακτικός (για βράσιμο, διάδοση θερμότητας). Νομίζω.

  22. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    17. Xμμ…Πλησιάζεις…αλλά δεν το εκφράζεις ολοκληρωμένα… (είπε ο κυρ-δάσκαλος στον Πάνο. 🙂 )

  23. sarant said

    6: Χαρακτηρίστηκε κατσαρόλα και όχι μόνο από την Αυγή. Γκούγκλισε να δεις. Η χρήση με ενδιαφέρει, σωστή ή όχι.

  24. Θύμμαχος Θήτης said

    Μετά την ημιαργία της Κυριακής έπιασε δουλειά πυρετωδώς ο επίμονος ψηφοφόρος, πάει για ρεκόρ σήμερα! 🙂

  25. Παναγιώτης Κ. said

    …Αδήριτος: που είναι σκληρός και αναπόφευκτος (ΛΚΝ)

    …»Δεν έχουν αίσθηση του ρυθμού»…
    Πέρα από το αστείο του πράγματος θυμήθηκα το εξής:
    Πριν από 6-7 χρόνια σε σχολείο της Χαλκιδικής με περίπου 30% αλλοδαπούς μαθητές. Παρατηρούσα λοιπόν να χορεύουν ελληνικούς χορούς στο μάθημα της γυμναστικής. Τα βήματα του χορού όλα τα παιδιά να τα εκτελούν σωστά. Με λίγο περισσότερη προσοχή , ξεχώριζες τα ελληνάκια από τα άλλα παιδιά. Στα πρώτα «εσπαγε» το κορμί τους ενώ στα άλλα όχι. Άρα…κάτι συντελείται σε αυτό τον τόπο… 🙂

  26. Πάνος με πεζά said

    @ 22 : Μήπως θες να πεις ότι λόγω διαστολής, ένα τετράγωνο καπάκι θα μπλοκάριζε στις γωνίες και δε θα άνοιγε; Μάλλον, ε;

  27. Θύμμαχος Θήτης said

    21 συνέχεια. Δηλαδή, Κιντ, μια κυλινδρική κατσαρόλα θέλει λιγότερο μέταλλο από το ίδιας χωρητικότητας τετράγωνο σκεύος. Αλλά και θα βράσει καλύτερα το φαγητό σε αυτήν, πιο οικονομικά. Και θα την πλύνουμε ευκολότερα μετά. Και άλλα πολλά…

  28. gbaloglou said

    14 Κοίτα να δεις, ενώ τα σκέφτηκα τα φρεάτια … δεν έκανα τον συνδυασμό … επειδή ξέχασα το καπάκι της κατσαρόλας! 🙂 🙂

    [Και στις δύο περιπτώσεις δεν θέλουμε το καπάκι να μπορεί να πέσει μέσα, κάτι που μπορεί να συμβεί με τετράγωνο κλπ σχήμα, όχι όμως με κυκλικό! (Ήταν, υποτίθεται, μια από τις τρεις ερωτήσεις που υπέβαλαν οι άνθρωποι της Microsoft σε υποψήφιους υπαλλήλους^ η άλλη που θυμάμαι είναι το κόψιμο ενός ορθογωνίου από το οποίο έχει αφαιρεθεί γωνιακό ορθογώνιο σε δύο ισεμβαδικά τμήματα … με ΜΙΑ κοψιά!)]

  29. Πάνος με πεζά said

    Ανεξάρτητα από καπάκι ή μη, λογικά, ένα ορθογώνιο/τετράγωνο σχήμα, στη διαστολή του, λόγω της ακαμψίας των γωνιών, θα χάσει με τα χρόνια το σχήμα του…

  30. BLOG_OTI_NANAI said

    Ας προσθέσουμε 30 χρόνια ακόμα με την εμφάνιση της λέξης στην «Πανδώρα» του 1866:

  31. spiral architect said

    Εις εκ των αβανταδόρων του κατσαρολοπαραιτηθείτε:

    και πρόσφατα εμετικά πονήματά του στο διαδίκτυο: http://bit.ly/29qcKOX

    Καλή βδομάδα.

  32. Spiridione said

    Πρώτη ανεύρεση της λ. σε μια διασκευή της Βατραχομυομαχίας από τον Γεώργιο Οστοβήκ τον Ραγουζαίο, πρωτονοτάριο, λέει, στην Κωνσταντινούπολη. «Ο πόλεμος των Ποντικοβατράχων», έκδοση 1746 στη Βενετία λέει ο Εμ. Λεγκράν.
    https://books.google.gr/books?id=aC8PAAAAYAAJ&pg=PA27&dq=%22%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%B6%CE%B1%CF%81%CF%8C%CE%BB%CE%B1%CE%B9%CF%82%22&hl=el&sa=X&ved=0ahUKEwiE78P9ptnNAhUILsAKHR4kDvUQ6AEINzAA#v=onepage&q=%22%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%B6%CE%B1%CF%81%CF%8C%CE%BB%CE%B1%CE%B9%CF%82%22&f=false

  33. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    28. Αυτό είναι κύριε Μαθηματικέ! 🙂
    Αν οι κατσαρόλες ήταν τετράγωνες ,το καπάκι θα έπεφτε μέσα στο φαί (και θα καίγαμε τα χέρια μας για να το βγάλουμε, άσε που το φαί θα είχε περίεργη γεύση…). Μαθηματικός καθαρά ο λόγος. Η διαγώνιος τετραγώνου είναι ρίζα2 φορές μεγαλύτερη από την πλευρά γαρ.
    Για τον ίδιο γεωμετρικό λόγο τα καπάκια στα φρεάτια είναι στρόγγυλα για να μην πέφτουν μέσα. Ο κυκλος (και τα τρίγωνα Ρελώhttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d2/ReuleauxTriangle.svg/220px-ReuleauxTriangle.svg.png ) είναι το μοναδικό σχήμα που δεν πέφτει μέσα στον εαυτό του.

  34. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    Καλά ρε Κίντο, γιατί αποκρύπτεις ότι χρησιμοποιείται και για κράνος;

  35. Πέπε said

    Eδώ στην Κρήτη η κατσαρόλα λέγεται αποκλειστικά τσικάλι. Ακόμη και νέοι εντελώς αστικής καταγωγής πρωτοέμαθαν τη λέξη κατσαρόλα στον φοιτητικό τους ξενιτεμό.

    Ως Αθηναίος, πέρα από το ότι το ήξερα «τσουκάλι» και ότι το είχα για λαϊκή, παλιοκαιρίσια λέξη σαν τον τέντζερη, επιπλέον είχα και μια αίσθηση ότι το τσουκάλι είναι πήλινο σκεύος, όχι μεταλλικό. Έχει κάποια βάση αυτό ή μου φάνηκε;

    * * * * * * *
    Γνωστός μου έκανε λαογραφικές μελέτες πεδίου σε κάποιο από τα μικρά Κυκλαδονήσια. Μεταξύ άλλων μάζευε και συνταγές. Η ηλικιωμένη πληροφορήτρια, αφού τον έχει πλακώσει στις άγνωστες λέξεις που σημαίνουν διάφορα χόρτα και άλλα υλικά, κι εκείνος δεν τολμούσε να διακόψει για να ρωτήσει, καταλήγει: «…και τα ρίχνουμε όλα μαζί σε μια – εμείς κατσαρόλα το λέμε, εσείς δεν ξέρω»!

  36. Πάνος με πεζά said

    @ 33 : Μάλιστα ! Γι αυτό και τα ορθογώνια «σημαντικά» φρεάτια, έχουν σήμερα πλέον μεντεσέδες (λογίως, «στροφείς»).

  37. Παναγιώτης Κ. said

    @4. Ώστε κατσαρόλι το κύπελλο! 🙂 Δεν το είχα ακούσει παρόλη την παρουσία μου σε ποδοσφαιροκουβέντες.
    Με το ποδόσφαιρο εγώ, καμία σχέση. Απολαμβάνω όμως τις ποδοσφαιροκουβέντες της παρέας που συνήθως έχει έναν τουλάχιστο (μ)παοκτζή. Τα μέτωπα είναι απολύτως καθαρά. Από την μια ο ΠΑΟΚ και από την άλλη όλοι οι άλλοι!
    Τον καιρό που ήμουν στο φροντιστήριο έπεφταν τα σχετικά στοιχήματα με έπαθλο… ταβέρνα. Εγώ πάντα κερδισμένος! 🙂
    @5. Όσο για την απάντηση που θα έδινα είναι ίδια με την #21.

  38. Spiridione said

    Βρήκα τυχαία και αυτή την πολύ ωραία ηλεκτρ. βάση δεδομένων με γαμήλια συμβόλαια στον ελληνικό χώρο 1500-1830 (έχει και μεταγενέστερα).
    Αν πάμε στην αναζήτηση «τύπος αντικειμένου» και πατήσουμε «κατσαρόλα» ή «κατζαρόλα», βλέπουμε ότι υπάρχει σε 2 προικοσύμφωνα από την Πάτμο το 1840. Και μια χάλκινη κατζαρόλα από τη Βοιωτία χωρίς ημερομηνία. Βεβαίως υπάρχουν πολύ περισσότερες ανερεύσεις του τέντζερη.
    http://weddings.ims.forth.gr/index.php?l=2

  39. Pedis said

  40. Γιάννης Κουβάτσος said

    3. Καλά θυμάσαι. Είχε προηγηθεί, βέβαια, η διάψευση των προσδοκιών της χιλιανής εργατικής τάξης από την κυβέρνηση Αλιέντε, η οποία δεν κατάφερε να εφαρμόσει ούτε μέρος των επαναστατικών προεκλογικών της διακηρύξεων. Ως γνωστόν, ο ειρηνικός δρόμος προς τον σοσιαλισμό οδηγεί στο φιάσκο του συμβιβασμού, διότι οι καπιταλιστές δεν είναι κορόιδα να παραδοθούν αμαχητί, ενώ ο επαναστατικός δρόμος οδηγεί στον ολοκληρωτισμό. Αυτά, τουλάχιστον, διδάσκει η ιστορία. Το μέλλον άγνωστο.
    Καλημέρα!

  41. Γιάννης Ιατρού said


    Από την προσωπικήν βιβλιοθήκη μου 🙂 🙂 εδώ η επιστημονική απάντηση

  42. Κουνελόγατος said

    40. Απογοήτευση σκέτη είσαι ρε αδερφέ, άσε μας να ελπίζουμε ότι μέσω επανάστασης θα πάρουμε τον ειρηνικό δρόμο στον σοσιαλισμό και θα πετύχουμε. 🙂

  43. Pedis said

    τι λεγαμε;

    έτσι!

    σωστά!

  44. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    43. Eξυπναδούλες κουτσουμπικής ευφυίας… Η τετράγωνη κατσαρόλα είναι ντηζαϊνιά-δηθενιά, και φυσικά τα φρεάτια που δεν είναι … δύο πόντους βαθιά, και για λόγους ασφαλείας δεν πρέπει τα καπάκια τους να πέφτουν μέσα, είναι ΟΛΑ στρόγγυλα.

  45. Θύμμαχος Θήτης said

    28 33 Πολύ καλό αυτό που λέτε για το καπάκι! Μεγάλο πλεονέκτημα. Ωστόσο υπάρχουν και άλλοι λόγοι όπως η οικονομία υλικού, η ευκολότερη κατασκευή, το οικονομικότερο και ομοιόμορφο βράσιμο κλπ. Συμφέρει από κάθε άποψη το σκεύος που θα μπει πάνω από φωτιά να είναι συμμετρικό ως προς τον z-άξονα, δηλαδή κυλινδρικό. Και γιατί το τηγάνι (χωρίς καπάκι) είναι και πάλι στρόγγυλο;

  46. Θύμμαχος Θήτης said

    44 Σωστά. Τα φρεάτια τα άπατα της αποχέτευσης είναι στρόγγυλα για αυτό που λες. Αυτά στο ρείθρο του δρόμου που είναι μισό μέτρο μπορούν να είναι τετράγωνα. ‘Η της ΔΕΗ ή τα ρολόγια του νερού κλπ., νο πρόμπλεμ.

  47. sarant said

    Eυχαριστώ πολύ για τα νεότερα!

    24-32 Μπράβο Σπύρο, άρα πέφτει έξω η εικασία μου ότι η λέξη μπήκε τον 19ο αιώνα. Να σημειώσουμε και το χαρανί που σήμερα δεν ακούγεται πολύ.

  48. Παναγιώτης Κ. said

    Έχω την εντύπωση ότι το ιστολόγιο…θετικοκρατείται.
    Εγώ έχω μπροστά μου την οθόνη του υπολογιστή και ο πιτσιρικάς δίπλα παρακολουθεί κάποιο από αυτά τα χιουμοριστικά σίριαλ του παρελθόντος που επαναλαμβάνονται κάθε τέτοια εποχή.
    Λοιπόν κατά κανόνα, όταν θέλουν να στήσουν κάποιο διάλογο με μαθητή και τη μαμά του ας πούμε η οποία τον βοηθάει στα μαθήματα, πάντα για κάποιο γλωσσικό μάθημα μιλούν. Ποτέ για Μαθηματικά, ποτέ για Φυσική. Σημάδι πως οι των θετικών επιστημών δεν το έχουμε το…σεναριογραφικό. 🙂

  49. Γιάννης Ιατρού said

    45/33/28 κλπ.
    Ρε σεις, οι κατσαρόλες και τα τοιαύτα σκεύη δεν είχαν/έχουν πάντα καπάκι. Αλλά στρογγυλές ήσαν! Πάρτε για παράδειγμα το πανάρχαιο Wok. Θα σας διασύρω στο πανελλήνιο για αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης 🙂 🙂 🙂

  50. Παναγιώτης Κ. said

    @40. Έτσι!

  51. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα!
    Ας διεκδικήσουμε λοιπόν, μετά τα «δίφραγκα τετράγωνα» και «μακαρόνια δίχως τρύπες», να μπει ένα τέρμα στο ρατσισιτικό φορμαλισμό της κυλινδρικής κατσαρόλας! Πετάξτε τις αλυσίδες των γανωματήδων! 😛

    Πέρα από την πλάκα, δεν είμαι καθόλου σίγουρος πως η κυκλική διατομή είναι ο λόγος για τον οποίο φτιάχτηκαν τα δοχεία έτσι. Μου είναι πιο εύκολο να δεχτώ πως ακολουθήθηκε η φόρμα των πήλινων αγγείων, πως η ενεργειακή αποδοτικότητά τους είναι μεγαλύτερη, πως είναι ευκολότερο να κατασκευαστούν και να συντηρηθούν, παρά για να μην πέφτει μέσα το καπάκι.

    Η συνήθεια (έτσι το βρήκαμε, έτσι το κάνουμε), έχει μεγάλη δύναμη. Κυκλοφορεί μια ιστορία που συσχετίζει τις διαστάσεις που έχουν τα πισινά της φοράδας με το διαστημικό λεωφορείο, ίσως χόακας ή μπεντροβάτο, αλλά πολύ πιστευτό, που καταδεικνύει ακριβώς αυτό.

  52. LandS said

    #3 Ναι ήταν η απεργία των φορτηγατζήδων που είχε κάψει στα δύο την στενόμακρη χώρα και έκανε μεγάλη ζημιά.
    Μετά το πραξικόπημα οι Χιλιανοί φυγάδες έλεγαν ότι την περίοδο της απεργίας των φορτηγατζήδων η τιμή του Δολαρίου στο Σαντιάγο ΕΠΕΦΤΕ. Εννοώντας ότι η ΣΙΑ τάιζε κανονικά το αντι-Αλιέντε κίνημα.

    #6 Σωστά, οι «παραιτηθείτε» δεν κράδαιναν άδειες κατσαρόλες. Όμως αν σκεφτούμε ότι, έτσι κι αλλιώς, πρόκειται για τενεκέδες (ξεγάνωτους ή όχι, αδιάφορα) που κάνουν κούφια φασαρία, ο χαρακτηρισμός ταιριάζει.

  53. ΣΠ said

    41
    Αυτό όμως δεν αφορά το κυλινδρικό σχήμα της κατσαρόλας αλλά ότι ο πυθμένας συμφέρει να είναι κυρτός παρά επίπεδος.

  54. sarant said

    48 Ενα μαθηματικό πρόβλημα, αν δεν ήταν πολύ απλό, θα ήταν δύσκολο για το πλατύ κοινό. Όχι ένα γλωσσικό.

  55. Πάνος με πεζά said

    Αυτό θα το έγραφα προχτές που τσακωνόμασταν για τα Lidl, αλλά κολλάει και σήμερα, αφού για κατσαρόλες μιλάει !

    Πώς ξέφυγα από τα capital controls, και «έκλεψα» και τα Lidl;

    Προ 1-2 μηνών, είχαν βάλει μια συσκευή δύο αυτόνομων εστιών, που σκέφτηκα ότι θα χρειαζόταν στο εξοχικό και πήγα και την πήρα. Βιαστικότατα, η συσκευή μου φάνηκε στο μάτι ότι είχε κεραμικές εστίες, πλην όμως, φευ, είχε επαγωγικές…
    Δεν ξέρω αν γνωρίζετε περί επαγωγικών εστιών, αλλά οι εστίες αυτές, ακόμα και το χέρι σου να βάλεις επάνω, και να τις ανάψεις, ΔΕΝ λειτουργούν. Αναγνωρίζουν μόνο επαγωγικό πάτο, και μόνο όταν ακουμπήσεις τέτοιο σκεύος, ανάβουν !
    Έχοντας μόνο ένα τέτοιο σκεύος, μου ήταν πρακτικά άχρηστες. Έτσι πήγα και τις επέστρεψα την άλλη μέρα, και πήρα πίσω τα 75 ευρώ που έδωσα.

    Που είναι η ουσία : τις είχα αγοράσει με χρήση χρεωστικής το ένα βράδι, και το άλλο πρωί που τις επέστρεψα, μου δώσανε 75 ευρώ σε μετρητά. Έτσι λοιπόν, έκανα τα 75 ευρώ ρευστό, πέραν των όποιων 420 της εβδομάδας, κι αν λογαριάσεις και την προμήθεια που θα τους πήραν από τη χρήση του POS, θα τους «έκλεψα» και λιγουλάκι… 🙂

    Πάντως μπράβο τους, είναι πολύ καλοί στην πολιτική επιστροφών, χωρίς τα γνωστά «στραβομουτσουνιάσματα» άλλων…

  56. Κουνελόγατος said

    Λάθος κάνετε όλοι.
    Οι κατσαρόλες είναι στρογγυλές διότι πλένονται πιο εύκολα. Όταν σας αγγαρεύει το έτερον ήμισυ, τι πλένετε πιο εύκολα, το τεραγωνοπαραλληλόγραμμο ταψή ή τη στρογγυλή κατσαρόλα; :mrgreen:

  57. Κουνελόγατος said

    ο ταψής, του ταψή (ταψέως). Όταν το είδα, ήταν στο δρόμο…

  58. LandS said

    #56 Ναι για!

  59. Παναγιώτης Κ. said

    @43. Πως το λέμε;
    Η εξαίρεση βεβαιώνει ότι υπάρχει κανόνας. 🙂

  60. Πάνος με πεζά said

    @ 56 : Σιγά ! Στο στρατό, το ταψί από ψάρι πλακί, μια χαρά καθαρίζει με την τρακτερωτή σόλα της αρβύλας ! 🙂
    (πραγματικό περιστατικό, μην το δοκιμάσετε στο σπίτι, που λένε…)

  61. Πάνος με πεζά said

    Το σκεύος στο @46 είναι πλακερό, που λέγαμε…

  62. AK (o) said

    Ο χαμένος τα παίρνει όλα – Αγγελάκας
    «Τώρα κρυώνεις και πεινάς μ’ άστο σε μας / για σένα βράζει αυτή η άδεια κατσαρόλα»

    Μια άλλη χρήση της κατσαρόλας είναι για την περιγραφή τμήματος του αστερισμού της Μεγάλης Άρκτου. Που συνειρμικά οδηγεί σε αγαπημένο τραγούδι της Λιλιπούπολης:
    Μια αρκούδα καφέ (το καφέ χρώμα) – Κριεζή Μαραγκόπουλος
    http://www.stixoi.info/stixoi.php?info=Lyrics&act=details&song_id=17583&hl=%CE%9A%CE%B1%CF%84%CF%83%CE%B1%CF%81%CF%8C%CE%BB%CE%B1

  63. Πάνος με πεζά said

    Και «τεψί», σε πολλά μέρη, της Λακωνίας συμπεριλαμβανόμενης…

  64. ΣΠ said

    49
    Κι εγώ πιστεύω ότι το καπάκι δεν είναι ο κύριος λόγος για το κυλινδρικό σχήμα. Δεν εξηγεί άλλωστε το κυλινδρικό σχήμα τόσων μαγειρικών σκευών χωρίς καπάκι.

  65. Παναγιώτης Κ. said

    @57. 🙂 🙂

  66. sarant said

    60 🙂

  67. Κουνελόγατος said

    60. Αν τολμάς, να το πεις τώρα στο έτερον ήμισυ… 🙂 Εγώ πάντως, ούτε για καλαμπούρι δε λέω τέτοια.

  68. spiral architect said

    @55: Εγώ αντίθετα, αντικατέστησα το πίσω κάλυμμα του κινητού μου με ένα επαγωγικό κι έτσι το φορτίζω επαγωγικά πάνω σε ειδική βάση, χωρίς μπάσε-βγάλε το usb.

  69. ΓιώργοςΜ said

    68 Θα έχετε ακούσει βέβαια για το χόακα της «φόρτισης i-phone στο φούρνο μικροκυμάτων», ε;;;

  70. Pedis said

    # 44 – ξεκόλλα. Δεν είσαι του εμπ, το καταλαβαίνω, αλλά δεν είναι δα και δύσκολο να βρεις να την πεις με κάτι πιο έξυπνο.

    Κοίτα:

  71. Παναγιώτης Κ. said

    @54. Θα με ενδιέφερε να πληροφορηθώ για σεναριογράφους που οι βασικές τους σπουδές είναι θετικής κατεύθυνσης.
    Παρεμπ. και κατά αυθαίρετο βεβαίως τρόπο, αποτελεί για μένα ισχυρό κίνητρο η μαθηματική κατάρτιση του συγγραφέα για να επιλέξω το βιβλίο του. Τα τελευταία δέκα χρόνια καθιέρωσα αυτό το κριτήριο και δεν απογοητεύτηκα. 🙂

  72. Πέπε said

    Μήπως μπορεί κανείς να εξηγήσει λίγο εκτενέστερα αυτό με το κυκλικό καπάκι που δεν πέφτει μέσα; Έτσι κι αλλιώς όσα καπάκια ξέρω έχουν χείλος, περιθώριο, και δεν παίζει να πέσουν μέσα ούτως ή άλλως. Αλλά πέρα από αυτό, ποιος είναι ο φυσικός (ή μαθηματικός) νόμος;

    Ευχαριστώ.

  73. sarant said

    24 Όπως το είπες. Χτες είχε πάει εκκλησία το πρωί κι έτσι έβαλε μόνο 44 ψήφους. Σήμερα, σε ούτε τρεις ώρες, 118.

    Οπότε, σκέφτομαι να απενεργοποιήσω τη δυνατότητα βαθμολογησης. Κάποτε ήταν χρήσιμη (όχι πολύ) διότι έδινε μιαν ένδειξη του ενδιαφέροντος που προκαλούσε το άρθρο -θετικά ή αρνητικά. Αλλά κι αυτό τώρα νοθεύτηκε.

    Πριν το κάνω, να σας ρωτήσω τη γνώμη σας. Να το απενεργοποιήσω ή όχι;

  74. Θύμμαχος Θήτης said

    49 Ε ναι! κι εγώ είπα το τηγάνι αφού, μη με βάζεις στο ίδιο (στρόγγυλο και ξεσκέπαστο) καζάνι με τον Άραβα προπαγανδιστή 🙂

    Και το πανάρχαιο (Κινέζικο ή… Μινωικό 🙂 ) Γουόκ είναι άλλη διάσταση, για πετρογκάζ.

  75. Παναγιώτης Κ. said

    Την άποψη ότι το σχήμα των μεταλλικών συσκευών είναι απόρροια του κυλινδρικού σχήματος των πήλινων σκευών την βρίσκω πολύ ισχυρή.
    Την επιρροή του παρελθόντος την συναντάμε και σε άλλα πράγματα. Έβλεπα τελευταία ένα μαγαζί στην οδό Σοφούλη στη Θεσσαλονίκη με κρύσταλλα και τα σχετικά όπου από την οροφή του κρέμονταν προς πώληση καμιά τριανταριά πολυέλαιοι! Προφανώς υπάρχουν αγοραστές που τους εξιτάρει το παρελθόν.

  76. Γιάννης Ιατρού said

    53: ΣΠ
    Μπράβο, σωστά, άρα το διάβασες! 🙂
    Πληροφοριακά: Δες και στο link που δίνει στη Reference #4 ένα ενδιαφέρον άρθρο 🙂

  77. Corto said

    Μια κατσαρόλα (ή χύτρα), ένα μήλο και ο πύργος της Πίζας αποτελούν ίσως τα γνωστότερα αντικείμενα στην μυθολογία των επιστημών.

  78. Παναγιώτης Κ. said

    @73. Εγώ έτσι ή αλλιώς δεν έχω συνηθίσει να το χρησιμοποιώ οπότε…μπορείς να το απενεργοποιήσεις.
    Εξάλλου…τι χρεία έχομεν μαρτύρων; 🙂

  79. Pedis said

    # 73 – Πριν το κάνω, να σας ρωτήσω τη γνώμη σας. Να το απενεργοποιήσω ή όχι;

    Πιστεύω, όπως σου έδειξα

    https://sarantakos.wordpress.com/2016/07/01/july-4/#comment-368658
    https://sarantakos.wordpress.com/2016/07/01/july-4/#comment-368701

    ότι είναι εντελώς αναξιόπιστο και πρακτικά άχρηστο.

  80. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αν δεν επηρεάζουν δυσμενώς τη λειτουργία του ιστολογίου οι αρνητικές ψήφοι, Νίκο, άστη να υπάρχει ως κομπλεξικόμετρο.
    Γιατί όμως λες πως πήγε στην εκκλησία; Μήπως εννοείς την εκκλησία του δήμου; Το πιθανότερο είναι να πήγε σε καμιά σύναξη δωδεκαθειστών και λοιπών ελληνόψυχων. Ή σε προεκλογική συγκέντρωση του Δόναλδ Τραμπ. Μετά ή άνευ της γραίας του. 😜

  81. #73
    Είναι παιδιακίστικο αυτό που γίνεται. Αν σας είναι χρήσιμο κρατήστε το,
    αν και εγώ πιστεύω ότι πιο χρήσιμη είναι μια περιγραφική βαθμολογία (καλό, κακό, ενδιαφέρον, αδιάφορο κλπ).
    Κάποια στιγμή ο «δράστης» θα καταλάβει ότι σημασία έχει η αλληλεπίδραση συντάκτη και αναγνώστη και όχι η βαθμολογία.
    Πάντως, δεν νομίζω κάποιος να συμβουλεύεται βαθμολογίες για να αρχίσει να διαβάζει.

  82. Πέπε said

    @75:
    Συμφωνώ.
    Στη [μουσική] οργανολογία υπάρχουν ένα σωρό περιπτώσεις όπου ένα χαρακτηριστικό κάποιου οργάνου δεν έχει καμία λειτουργικότητα, η ύπαρξή του φαντάζει ανεξήγητη, και τελικά προκύπτει ότι είναι απολίθωμα από παλιότερες εξελικτικές φάσεις του οργάνου, ή από προδρομικά του όργανα, όπου εκεί υπήρχε λειτουργική χρησιμότητα.

    Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι θα υπάρχουν τέτοια και στην αρχιτεκτονική, και στην ένδυση, κλπ κλπ.

  83. Πέπε said

    @73:
    Δεν το έχω χρησιμοποιήσει ποτέ. Το έχω παρατηρήσει τόσο λίγο, ώστε εδώ και μέρες δεν καταλάβαινα καν τι συζητάτε.

    Εντελώς άχρηστο. Με σωστή και υπεύθυνη χρήση, είναι το ίδιο με τα λάικ – δηλαδή, σιγά τώρα. Επιπλέον, είναι πρόσφορο για κακή χρήση.

    Σούτι, είναι η ψήφος μου.

  84. Θύμμαχος Θήτης said

    73 Βλέπω πως καμιά δεκαριά ψήφιζαν ανά δημοσίευση. Αν δεν έχεις τη δυνατότητα να το παραμετροποιήσεις να είναι τουλάχιστον ανά ip (για να λέμε ότι είναι έστω σχετικά αξιόπιστο), θα έλεγα κι εγώ να το βγάλεις. Δε νομίζω πως θα λείψει από κάποιον.

  85. Θύμμαχος Θήτης said

    72 Το ορθογώνιο καπάκι, άμα το σηκώσεις όρθιο και το ευθυγραμμίσεις με την διαγώνιο του φρεατίου, χωράει άνετα να πέσει μέσα. Επειδή π.χ. σε τετράγωνο με πλευρά 1μ η διαγώνιος είναι 1,4μ (ριζα του2). Σε κάθε ορθογώνιο η διάμετρος είναι μεγαλύτερη από την πλευρά. Πχ σε αυτό το ορθογώνιο καπάκι

    αμα το κρατήσεις όρθιο, όπως είναι, και το στρίψεις λίγο και το ευθυγραμμίσεις με τη διαγώνιο χωράει και πέφτει. Αυτό όμως δεν γίνεται σε κυκλικό. Σε συνδυασμό και με την μικρή πατούρα στο χείλος που λες. Με κανέναν προσανατολισμό δεν πέφτει το στρόγγυλο καπάκι μέσα.

  86. Γς said

    Υπάρχουν όμως και καπάκια από … χαρτί.

    Δεν είναι στρογγυλά και δεν τα κλέβουν οι γύφτοι, αφού δεν είναι έξω στα φρεάτεια. Πρωτοεμφανίστηκαν το 2002.

    Τα ξέρετε;

  87. sarant said

    84 Όχι, δεν υπάρχει δυνατότητα παραμετροποίησης

  88. Θύμμαχος Θήτης said

    80 νομίζω δεν είναι η Γιολάντ ο μπαρμπα-Τράμπας, όλα κι όλα.

  89. Παναγιώτης Κ. said

    @40. Ο Άγγελος Ελεφάντης στο βιβλίο του «Μας πήραν την Αθήνα…Ξαναδιαβάζοντας την ιστορία 1941-1950» κάνει λόγο για το δικαίωμα στην επανάσταση. Τόσο απλά!
    Το σχόλιο δεν αναιρεί την συμφωνία μου που την εξέφρασα στο σχόλιο #50.

  90. Γιάννης Ιατρού said

    73: Νίκο,
    η συνεχώς αυξανόμενη καθημερινή συμμετοχή σχολιαστών, τόσο νέων όσο και συνολικά, καθώς και το πλήθος των σχολίων με τις πολλές και χρήσιμες/ενδιαφέρουσες πληροφορίες αποδεικνύουν την δημοτικότητα και αναδεικνύουν την ποιότητα του ιστολογίου σου.

    Και τα στοιχεία αυτα δεν μπορούν να επιρρεαστούν από τους όποιους κακοήθεις. Τά ΄χουμε under control 🙂
    Οπότε, ή τ’ αφήσεις ή τα απενεργοποιήσεις, τι ρόλο παίζει; 🙂 🙂

  91. Γιάννης Κουβάτσος said

    Σαφώς και το ιστολόγιο τεχνοκρατείται. Όταν το θέμα περιορίζεται σε γλωσσικό ή λογοτεχνικό πλαίσιο, ο αριθμός σχολιαστών και σχολίων είναι μάλλον περιορισμένος, όπως τις Κυριακές. Όταν η κουβέντα πάει στα πέδιλα της γέφυρας ή στο σχήμα της κατσαρόλας, γίνεται ο κακός χαμός. Οι αριθμοί έχουν τη δική τους ιστορία, λοιπόν. 😊

  92. spiral architect said

    @73: ΝΑΙ

  93. cronopiusa said

    ΚΑΠΝΙΣΜΕΝΟ ΤΣΟΥΚΑΛΙ – ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ.

    Καλή σας μέρα!

  94. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    70. Bρε Μήτσο, ΚΟΙΤΑ τη φωτογραφία που πόσταρες! Το μπετό γύρω από τον κύκλο το βλέπεις; Το ΠΟΣΟ μεγαλύτερο είναι το τετράγωνο καπάκι από το καθαρό κυκλικό εσωτερικό,το βλέπεις;; Δεν μπορεί! Με αρκετό στίψιμο …ακόμα και σύ θα καταλάβεις ότι λες (και ποστάρεις) άσχετες βλακείες!

  95. ΣΠ said

    73
    Τώρα πια η μόνη χρησιμότητά του είναι ότι δίνει μια διέξοδο στο τρολ να βγάζει τα απωθημένα του. Αν του αφαιρεθεί αυτή η διέξοδος μπορεί να αρχίσει να ρυπαίνει πάλι το ιστολόγιο μπαίνοντας με διάφορα ονόματα.

  96. Κουνελόγατος said

    90. Ναι για. Κακώς ασχολούμαστε μαζί τους.

  97. Πέπε said

    @85:

    Τόοοσο προφανές; Και όμως, δε θα ήταν αν δε μου το ‘λεγες…

    Ευχαριστώ Θύμμαχε.

  98. Παναγιώτης Κ. said

    @86…Δεν τα κλέβουν οι γύφτοι …και έτσι δεν έχουν τι να πουλήσουν στους κλεπταποδόχους που είναι απολύτως γνωστοί αλλά η χαρτόβια ( χαρακτηρισμός από τον Κώστα Καββαθά) παριστάνει την ανήξερη για τον… φόνο.
    ( Αλήθεια τι γίνεται αυτή η ψυχή ο ΚΚ).

  99. gpoint said

    Επειδή τα μικρά (και άμυαλα) παιδάκια παρασύρονται από ένα αποτέλεσμα θυμίζω το γεγονός πως η Γαλλία έβαλε 5 γκολ στους (ποιούς 😉 Ισλανδούς ΔΕΝ συνεπάγεται πως μπορεί να βάλει περισσότερα από 2 στους Αλλεμάνους, ενώ το γεγονόςε πως έφαγε 2 από τους Ισλανδούς καθιστά σχεδόν βέβαιο γεγονός πως θα φάει τουλάχιστον 3 από αυτούς.
    Φυσικά και θα παίξω στοίχημα τα σκορ (κατά σειρά προτίμησης) 4-1, 3-2, 4-2, 3-1. Αδιαφορώ για τις απουσίες των Γερμανών, αυτές είναι μέσα στα (παντοτινά) ρίσκα του στοιχήματος

    Ο ΠΑΟΚg’s του ιστολογίου

  100. Γιάννης Κουβάτσος said

    89. Συμφωνώ με τον αείμνηστο Ελεφάντη, αρκεί το δικαίωμα στην επανάσταση να μην καταργεί όλα τα άλλα δικαιώματα. Εδώ είναι ο κόμπος. 😊

  101. Pedis said

    # 94 – Δεν μπορεί τόοοσο πολύ … τον κάνεις … είσαι και μηχανικός!

  102. Θύμμαχος Θήτης said

    90 Όπως έχεις ενώσει και τον ημιτελή και βγάλε Ιούλιο με την γαλάζια γραμμή, σαν την στερλίνα είναι τα σχόλια, μας κατέστρεψε το Μπρέξιτ! Οκ, δεν είναι έτσι αλλά έτσι φαίνεται. Όπως και για την στερλίνα εξάλλου – ; )

  103. Γιάννης Κουβάτσος said

    Λυπάμαι που βρίσκομαι στη δυσάρεστη θέση να συμφωνήσω με τον Τζι 😊, αλλά η Γερμανία είναι πιο κοντά στην πρόκριση και την κατάκτηση του τίτλου. Έχει πιο ισορροπημένο σύνολο, έχει την τεχνογνωσία, έχει και τη σωστή νοοτροπία. Μακάρι να διαψευστώ.

  104. ΣΠ said

    76
    Το είδα και το άλλο άρθρο. Ενδιαφέρον. Φαντάζομαι οι φούρνοι κατασκευάζονται με κάποιους εμπειρικούς κανόνες που λένε αυτά που λέει και η θεωρητική ανάλυση.

  105. Πάνος με πεζά said

    @ 97 : Επίσης και το τρίγωνο «πέφτει» μέσα στον εαυτό του. Το συνηθισμένο τρίγωνο, όχι το Ρελώ που έβαλε ο Kid. Και αυτό γιατί το ύψος είναι μικρότερο από την (κάποια) πλευρά.

  106. Νίκο, μην το απενεργοποιείς το μλκόμετρο. Θα τον κάνεις να νιώσει ενοχλητικός, άρα σημαντικός.

    Για τους φίλους μηχανικούς του ιστολογιού

  107. gpoint said

    # 103

    Εχω προείπει πως μόνο ο Κριστιάνο είναι ικανός να τους προκαλέσει πανικό κάτω από ειδικές συνθήκες…πιέσεως και θερμοκρασίας

  108. Γιάννης Ιατρού said

    102: Θ_Θήτης
    Ε, τι να κάνουμε…., αν υπάρχουν data (Ιούλιος), τα ενώνει τα σημεία (αλλά έχει σημείωση!).
    Για την ανάλυση της Στερλίνας να απευθυνθείς στον καθ΄ ύλην αρμόδιο…. 🙂 🙂 🙂

  109. Κουνελόγατος said

    Το καλύτερο ιστολόγιο για τη γλώσσα :mrgreen: (βλ. σχόλια παραπάνω).

    Πάντως, εκτός από τις θετικές επιστήμες, τζόγος γίνεται και με θέματα πολιτικής και ιστορίας. Τι λέει ο Διευθυντής στατιστικής του μαγαζιού;

  110. Δυνατότητα βαθμολογίας των άρθρων δεν ήξερα καν ότι υπήρχε πριν αρχίσουμε να κουβεντιάζουμε για την κατάχρησή της, και ούτε τώρα τη βλέπω, εκτός αν πρόκειται για το Like που εμφανίζεται στο τέλος του άρθρου, ανάμεσα στη διαφήμιση και τα σχόλια. Μου φαίνεται τελείως άχρηστη, αν μάλιστα επιδέχεται κατάχρηση.

  111. Α, είναι τα αστεράκια! Τώρα το κατάλαβα!

  112. ΣΠ said

    Και να θυμηθούμε. Σαν σήμερα πριν από 12 χρόνια.

    http://www.rizospastis.gr/getImage.do?size=medium&id=107239

  113. Γιάννης Ιατρού said

    109: Τι να πει κανείς ρε Κούνελε, ενσπείρεις καινά δαιμόνια 🙂
    *Χρειάζεται* κυλιόμενο online δημοψήφισμα για την κατάταξη των σχολίων (και των εικόνων και των αζμάτων κλπ.) σε θεματικές ενότητες 🙂 🙂

  114. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Στο διάολο το πέμπω ΄γω
    συμισακό τσικάλι
    να μαγερεύγω το φαητό
    και να το τρώνε άλλοι

    Διάολε πόσο ν ήτονε
    να ξεψυχίσω πάλι
    όντε ν επέρνου κ΄ ήβανες
    τσι βρούβες στο τσικάλι.

    Δεν ξαναψήνω μπλιο κουκιά,
    δε στενω μπλιο τσικαλί
    εκάηκα τη μια φορά
    να μη γκαώ τη άλλη.

    Νίκου Ξυλούρη όλες οι μαντινλαδες

    Πέπε
    Τσικάλι και το πήλινο(πετροτσίκαλο) και τ΄άλλα, όλα όσα λέμε κατσαρόλες. Κατσαρόλα, κατσαρόλι και κατσαρολάκι, ήταν ,στον καιρό μου στο χωργιό, αυτά τα σκεύη με το ένα χερούλι, τα τσίγκινα(αρμινένια-αλουμινένια) ή εμαγέ,τότε, και ανοξείδωτα αργότερα. Αυτά η φίλη μου η Γιαννιώτισσα τα έλεγ, κατά τη συγκατοίκησή μας, καραβανάκια (είτε ήταν κατσαρολάκια ,είτε βαθιά τηγανάκια). Το ρηχό τεψί,(κι εμείς τεψί το ταψί) το έλεγε σινί.

  115. Ο ιστορικός του ιστολογίου συμφωνεί ότι προηγήθηκε ο αγγειοπλαστικός τροχός και μετά ήρθε το καπάκι.
    (Το κάλυμμα ήρθε στο καπάκι — [/Michalis Nikolaou mode off]

  116. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Νικοκύρη μας, ναι, να το ξαστερώσεις το ιστολόγιο 🙂
    π.χ. μ΄αυτή τη σαχλαμάρα τυφλή αντιβαθμολόγηση, οι καινούργιοι επισκέπτες αποχτούν στρεβλή εικόνα από το …προχώλ (επικεφαλίδες).
    Άσε που ούτ΄εγώ είχα καταλάβει τί πώς γίνεται κι έχω αναδρομικές τύψεις 🙂

  117. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    Η Κουτσουμπική βλάπτει σοβαρά τον εγκέφαλο…

  118. Γιάννης Ιατρού said

    Σωστά τα λέει η ΕΦΗ!

  119. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Αν δεν ήταν στρογγυλή η τέντζερη,πώς θα κυλούσε να βρει το επίσης στρογγυλό καπάκι;;

  120. ΓιώργοςΜ said

    Τα αστεράκια τα έβλεπα αλλά δε μπόρεσα ποτέ να καταλάβω αν ωφελούν σε κάτι.
    Το μόνο που θα μπορούσε ίσως να έχει χρησιμότητα θα ήταν μια κατηγοριοποίηση των σχολίων σε σχετικό/άσχετο με το βασικό θέμα του άρθρου (ίσως μ’ ένα πράσινο/κόκκινο σημάδι), ώστε να ξεχωρίζει κανείς τα ουσιώδη από τα της επικαιρότητας/χιουμοριστικά/(ημι)σπαμικά κλπ. Αν και εγώ δε θα έμπαινα σε τέτοιο κόπο παρά μόνο για δική μου διευκόλυνση αν χειριζόμουν ένα ιστολόγιο, και τότε ίσως με τρόπο ορατό σε μένα μόνο και σε κατηγορίες που θα μου ήταν χρήσιμες για περαιτέρω αξιοποίηση των σχολίων.

  121. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    Όποια γατάκια θέλουν τα πάω ένα στοίχημα ότι θα περάσουν οι Γάλλοι! Στείλτε paypal στον Νικοκύρη γιατί δεν εμπιστεύομαι Μπαοκτζήδες!

  122. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    115. Εκείνη δε η μασέλα του (του Γ.Π΄΄) σκέτη διαφήμιση κολγέιτ.

    Κιντ, μα τα ούζα ,που δεν πίνω, αυτό θα απαντούσα για τη στρογγυλή φόρμα αλλά ως αρχική επιλογή επί πηλού μόνον (στην αρχαιότητα) υποψιάζομαι θα έχει κι άλλη,π.χ. εργονομική αιτία.

  123. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    115.»Απ΄τα κινέζικα»

  124. Γς said

    119:

    Τώρα ξυπνήσατε εσείς;

    PC Condoms

  125. Jago said

    Το κουίζ του νεοκιδείου μου θύμισε πόσο πολύ απεχθάνομαι αυτούς τους τενεκέδες φέτας με το στρογγυλό καπάκι.

    Για τα αστεράκια στα είπα τις προάλλες Νικοκύρη.

  126. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Θυμάμαι λάθος ότι στην Αγγλία πριν λίγα χρόνια όταν αυξήθηκε το κρέας υπερβολικά, οι νοικοκυρές έκαναν αποχή από το να το αγοράζουν και κατέβηκαν με κατσαρόλες σε διαμαρτυρία; Έχω στο μυαλό μου(νομίζω) φωτογραφία από εφημερίδα με γυναίκες να κρατάνε ψηλά άδειες κατσαρόλες,όχι;

    114. Το τσικάλι κατά Νίκο Ξυλούρη

  127. ΣΠ said

    Αυτό δεν το ήξερα.

    http://newsone.gr/suntages/1075869-

  128. Γς said

    86:

    >Υπάρχουν όμως και καπάκια από … χαρτί.
    Δεν είναι στρογγυλά και δεν τα κλέβουν οι γύφτοι, αφού δεν είναι έξω στα φρεάτεια. Πρωτοεμφανίστηκαν το 2002.

  129. Γιάννης Ιατρού said

    128: χιχιχιχιχι, το Β*τ*λειον Άντρο θά ΄ναι 🙂

  130. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    Άκουσα και κάποια βάσιμα επιχειρήματα για να ΜΗΝ καταργήσω τα αστεράκια -θα το σκεφτώ.

    106 Δεν ξέρω αν το είπαμε εδώ, αλλά κάπου είδα την εξής λεζάντα

    – Είναι αλήθεια ότι πρόκειται για το μοναδικό ανθρώπινο έργο που φαίνεται από τη Σελήνη; (ρωτάει ο Τσίπρας)
    – Αυτό και το χρέος σας, απαντάει ο Κινέζος.

  131. 128, 130

    Και νόμιζα πως ο δικός μου γειτονας είναι ο πιο κίτσος!

    http://valiacaldadog.blogspot.gr/2007/04/blog-post_10.html

  132. Pedis said

    # 118 – ανιαρός μεν, έξυπνος δε, έλπιζα …

    δώρο ένα καπέλο για τετράγωνα κεφάλια να μην φαίνεται η κολοκύθα

  133. κουτρούφι said

    #114.
    Δε μαγειρεύω πια κουκχιά σε κρητικό τσικάλι
    γιατί φουσκώνουν τα κουκχιά και χύνεται το λάδι

  134. spyridon said

    127

    Υπάρχει και το ρήμα ξετσικαλίζω. Δεν βρ’ισκω μονολεκτική μετάφραση.

    Αδειάζω το τσικάλι κι από τα τελευταία υπολείμματα. Εωδειξη ότι το φαγητό άρεσε πολύ.

  135. Θύμμαχος Θήτης said

    133 Συγχαρητήρια! Βρήκες το καπάκι που είχαμε χάσει… Και έχει και το κορδονάκι να το σηκώνεις άνετα.
    (από το φρεάτιο στο 70)

  136. Πάνος με πεζά said

    Να θυμηθούμε και το αρχαιότατο τέχνασμα των υπναράδων, για boostering (υποβοήθηση) του ήχου του παλιού, κλασικού ξυπνητηριού, τοποθετώντας το μέσα σε κατσαρόλα…

  137. Πάνος με πεζά said

    @ 136 : Ε όχι ! Άπαιχτο ! 🙂 🙂 🙂 🙂

  138. gpoint said

    # 122

    Ασχολήσου μ’ αυτά που είσαι εξπέρ και εξήγησέ μας γιατί οι τοστιέρες έχουν σχήμα ορθογώνιο με στογγυλεμένες τις άκρες !

  139. cronopiusa said

  140. Πάνος με πεζά said

    @ 139 : Εσύ πάλι, τι τις μελέτησες τις τοστιέρες;
    Μου καίγεται η κάτω αντίσταση, Την παίρνω, πάω στο μαγαζί, τη δείχνω (1000W), κι έρχεται το παιδί, κουβαλώντας δύο.
    – Γιατί; Ζευγάρι τις πουλάτε;
    – Όχι, αλλά είναι 110V. Kαι πρέπει να συνδεθεί σε σειρά με την άλλη, για να δουλέψει.
    – (Νόμος του Ομ, σκέφτομαι μέσα μου) Αλλά όμως η άλλη δεν κάηκε, όπως μου έδειξε το πολύμετρο.
    – Αν δεν τις αλλάξετε και τις δύο, θα καεί…

    Ό,τι καταλάβατε, κατάλαβα… Να το πάρουμε στα μπακάλικα, και να πούμε ότι και το πάνω συρματάκι έχει ξεφτίσει το ίδιο;

  141. Γιάννης Ιατρού said

    136: 🙂 🙂 Αυτό θα πεί παρατηρητικότητα!

    141: Πάνο, μέτρα την καινούργια και την παλιά (έχουν την ίδια αντίσταση; ενδεχομένως η παλιά με τον καιρό να έχει αλλάξει …). Αν είναι ίδιες αλλάζεις μόνο τη μία….

  142. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    135 >>ξετσικαλίζω
    Το ανετσικαλίζω κατέχω γω μόνο αλλά είναι κρυφοτρώω από το τσικάλι. Ανεσηκώνω το στούμπωμα του τσικαλιού(έτσι λέμε το καπάκι) και πηρουνίζω χωστά-χωστά. 🙂
    Και μαγεροτσικαλίζω, μαγειρεύω γενικά ,κουζινεύω και μαγειρεύω επί πολύ

  143. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    133. Nα διαβάσεις τη θεωρία της σχετικότητας. (νομίζω οτι το Κόμμα την αποδέχεται πλέον…)

  144. Μην τσακώνεστε και διαβάστε αυτό να ξεστραβωθείτε, λέμε!

    http://www.capital.gr/story/3138568

  145. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    139. Κλασικός Τζηκοτισμός! Δηλώσεις,δηλώσεις,…αλλά άμα είναι να πληρώσεις, κο,κο,κο,κοοοο!
    Εγώ πάντως έχω στείλει στο Νικοκύρη paypal και βάζω μέχρι 1000 ευρά στοίχημα υπέρ Γαλλίας. Χαρίζω και τα πέναλτυ. Θα κουρέψουμε τα γερμανάκια, βαριά στην παράταση (αν και το πιθανότερο είναι να φάνε δυο-τρία μπαλάκια στο ενενηντάλεπτο)

  146. Γιάννης Ιατρού said

    140β Κρόνη,
    τα στοιχεία στον πίνακα και δεν είναι πλήρη και είναι και παλιά (από το 2015). Αρχικά δημοσιεύτηκαν στο http://www.koutipandoras.gr/article/aytoi-einai-oi-18-epiheirimaties-poy-hrostoyn-11-dis-eyro-sto-dimosio

  147. gpoint said

    # 141

    τι να σου πω ρε Πάνο μου…εγώ μία που είχα ήτανε από σάουθάφρικα και λειτουργούσε στα 40 V. Πόσες εν σειρά και εν παραλλήλω έπρεπε να βάλω για να λειτουργήσουν ; μη μου πεις πολλές γιατί δεν θάχα τόσα τοστάκια για να ψηθούν !!

  148. Κουνελόγατος said

    145. Σκύλε, μήπως πρέπει να του πει κάποιος να την «κάνει» κι αυτός, ώστε να μη «δει αυτό που έρχεται»;

  149. Jago said

    145 Δηλαδή η αυτοκτονία είναι ένας περήφανος «κρητικός τρόπος»; Δεν άντεξα να διαβάσω παρακάτω αφού πήρε το μάτι μου κάτι για Νταχάου… στραβώθηκα για τα καλά.

  150. gpoint said

    # 145

    μπορείς να μου εξηγήσεις γιατί αυτοί που αρθρογραφούν στο κάπιταλ δεν βουλιάζουν στις πισίνες και στη θάλασσα ;

    Ελεος !

  151. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>από το γαλλικό casserole, και αυτό από το casse = δοχείο,
    και το κασπό (casse pot)

  152. Γιάννης Ιατρού said

    149: Ρε Τζί, με το δυναμό του ποδηλάτου σου την λειτουργούσες; Ακου ‘κει 40V (μήπως μας έφαγες κανένα 8άρι;).
    (Καλά, μπορεί να είχες και μετασχηματιστή… 🙂 )

  153. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @30, 32, 38. Μπράβο σας, που μπορείτε και «βουτάτε» έτσι, στα βαθιά του χρόνου!

  154. ΓιώργοςΜ said

    152 Στοιχειώδης Φυσική (αρχή του Αρχιμήδη): Οι φελλοί επιπλέουν…

  155. για το 145, μην βαράτε, κόλλησα άσκημα, ρε παιδιά! http://imgur.com/nuRZv1O

  156. Γιάννης Κουβάτσος said

    145. Αυτό το σάιτ ασχολήθηκε ποτέ με όσους αυτοκτονούν καθημερινά όλα αυτά τα χρόνια; Δεν νομίζω. Με αναλώσιμους θα ασχολούμαστε τώρα;

  157. Βασίλης Ορφανός said

    135, 143
    Στον Πάγκαλο (Δ΄, 375) βρίσκω το ρ. ξετσικαλιάζω (το γράφει: ξετσυκκαλιάζω) με τη σημασία που το έχω μάθει: «Όχι κενώνω, αδειάζω το φαγητόν από το τσυκκάλι, αλλά τρώγω αυτό από το τσυκκάλι, χωρίς να το κενώσω». Με παρόμοια σημασία το έχει και ο Ξανθινάκης (σ. 384): «παίρνω κρυφά μέρος φαγητού από το τσουκάλι».
    Θυμάται κανείς (Κρητικός) ότι τα βοηθητικά σχολικά βιβλία (κυρίως με μεταφράσεις αρχαίων ή λατινικών) τα λέγαμε «τσουκάλες» (δεκαετία του εξήντα);

  158. cronopiusa said

    …Φόρεσε την επαγγελματική του φόρμα, πήρε τα εργαλεία του και έφυγε από το σπίτι..

    Μαμιδάκης Jetoil: Ζητάμε τη γνώμη του twitter, για τις «φιλότιμες αυτοκτονίες»

    Γιατί αυτοκτόνησες βρε Μπενερτζή

  159. Εδω δεν εχουμε αστακο 🙂 να βαλουμε στην κατσαρολα μας, και αυτην επι της κεραμικης εστιας μας και σεις της ΕΜΑ* λεξιλογειτε! Μονον η ΡΕΥΜΑ** δεν ανησυχει.

    *Ευπορη Μεσηλικη Αριστερα

    ** Ριζοσπαστικη Ευπορη Υπερμεσηλικη Αριστερα

  160. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    159 Αυτό το έχω ακούσει από τον Λίγγρη -δεν είναι από το όνομα κάποιου φροντιστή ή συγγραφέα;

  161. Πάνος με πεζά said

    Κι αυτό, που παλιότερα ήταν ένα απλοϊκό Κρητικό ταβερνάκι μέσα στη Ρεματιά του Χαλανδρίου, και μετακόμισε στη Λ.Λαυρίου, για να γίνει Μινωϊκό ανάκτορο…
    https://www.instantstreetview.com/@37.98431,23.851186,80.69h,-3.21p,0.34z

  162. sarant said

    163 Η κουζίνα του διατηρείται ή χειροτέρεψε;

  163. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    159. Nαι! ξετσικαλιάζω, ανετσικαλιάζω και μαγεροτσικαλιάζω. Το τσικαλίζω και μαγεροτσικαλίζω, το λένε οι φίλοι μου από την Παλιόχωρα.

  164. <bΚατερίνη: Επιχείρησε να βάλει φωτιά σε κατάστημα της ΔΕΗ γιατί του έκοψαν το ρεύμα

    http://www.naftemporiki.gr/story/1124082/katerini-epixeirise-na-balei-fotia-se-katastima-tis-dei-giati-tou-ekopsan-to-reuma

    Αυτός είχε πραγματικό πρόβλημα με την άδεια κατσαρόλα του. 😦

  165. Πάνος με πεζά said

    @ 163 : Χρόνια πριν που είχα πάει, μου φάνηκε χειρότερη… Πιο «εμπορική» δηλαδή. Εξάλλου το μαγαζί πια είναι αχανές και πολυώροφο…

  166. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    164. Μπα, ελάχιστη σχέση με της Ρεματιάς.Πριν τρία περίπου χρόνια πήγαμε μια -και τελευταία- φορά.

  167. Γιάννης Κουβάτσος said

    166. Αυτοί που έχουν όντως άδεια κατσαρόλα, δεν συνωστίζονται γύρω από τον Άδωνη και τον Τζήμερο, προσπαθώντας να βγάλουν σέλφι μαζί τους με φόντο τη «Μεγάλη Βρετανία» και κουνώντας πλακάτ, όπως έχουν δει σε αμερικάνικες ταινίες. Αυτοί που έχουν άδεια κατσαρόλα και απλήρωτους λογαριασμούς σαλτάρουν απ’ την απόγνωση και βρίσκονται κατηγορούμεν οι. Πώς γίνεται και πάντα βρίσκονται αυτοί κατηγορούμενοι και χρεωμένοι; Λέει τίποτα το Κάπιταλ γι’ αυτούς;

  168. Κουνελόγατος said

    163/164/168: Πριν λίγους μήνες έγινε εκεί η γιορτή του Συλλόγου του χωριού (Λασίθι), δεν τρελλάθηκα (έτσι το λέω), δεν ξέρω όμως πώς ήταν παλιά.

  169. Κουνελόγατος said

    Τσικάλι το λέει και ο «μπαμπάς» (πεθερός από το Λασίθι, που από τα 18 είναι σχεδόν συνεχώς στην Αθήνα). Με τέτοιες λέξεις, πειράζω τη σύζυγο που δε χρησιμοποιεί καθόλου την κρητική «διάλεκτο».

  170. 33, …Αν οι κατσαρόλες ήταν τετράγωνες ,το καπάκι θα έπεφτε μέσα στο φαί…

    Κιντ, δεν μού φαίνεται να πολυϊσχύει αυτό.

    Θα ίσχυε μάλλον αν οι κατσαρόλες είχαν συνήθως αναλογίες (βάθος/διάμετρο) αντίστοιχες με φουγάρου ή κάτι(νος) παρόμοιου.

    Ο λόγος είναι πως για να πέσει το καπάκι μέσα σε κατσαρόλα με τετράγωνη διατομή, το καπάκι πρέπει να πάρει κλίση (όπως είχε αναφέρει και ο Θουκυδίδης στον Επιτάφιο) – αν μείνει οριζόντιο, το τετράγωνο καπάκι δεν πέφτει μέσα. Σε κατσαρόλες με λογικές αναλογίες, λοιπόν, ένα μέρος του καπακιού μάλλον θα εξέχει ψηλότερα απ’ την κατσαρόλα όταν ένα μέρος του έχει φτάσει στον πάτο. (Πρόχειροι υπολογισμοί – back of the envelop – για την ελάχιστη κλίση που πρέπει να πάρει το καπάκι στις παρακάτω σημειώσεις. Μού βγαίνει γύρω στις 75 μοίρες για περιστροφή του καπακιού γύρω από έναν οριζόντιο και έναν κατακόρυφο άξονα μόνο. Ενδιαφέρον να προσθέσει κανείς και δεύτερον οριζόντιο άξονα.)

    Εξάλλου, και με στρογγυλό καπάκι σε κυλινδρική κατσαρόλα, το μισό καπάκι μπορεί να είναι μέσα στην κατσαρόλα (ενώ το υπόλοιπο εξέχει) αν το επίπεδο του καπακιού είναι κατακόρυφο (και η κατσαρόλα αρκετά βαθιά).

    Βέβαια, για κατσαρόλες με σχήμα και αναλογίες ντενεκέ λαδιού, το τετράγωνο καπάκι μπορεί πράγματι να πέσει μέσα ολόκληρο.

    Back of the envelop
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/22466945/Back_of_the_envelop.tif

    Front of the envelop
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/22466945/Front_of_the_envelop.tif

  171. gpoint said

    # 172

    φίλε για τις τοστιέρες ξέρεις τίποτε (# 139) γιατί βλέπω πως δυσκολεύεται ο εύελπις…

  172. 172

    το καπάκι πρέπει να πάρει κλίση (όπως είχε αναφέρει και ο Θουκυδίδης στον Επιτάφιο)

  173. 173

    Gpoint

    Υπάρχουν και στρόγγυλες τοστιέρες, οι βαφλιέρες!

  174. Pedis said

    # 172 – κι όταν βεβαιωθεί ότι υπάρχει και η δυνατότητα να μεταβληθεί το σχήμα και οι διαστάσεις του καπακιού κρατώντας αμετάβλητη την διατομή του ανοίγματος θα στείλει πατέντα, έννοια σου. 🙂

  175. sarant said

    Μερσί για τα νεότερα καπάκια και κατσαρόλες!

  176. …Η κατσαρόλα…είναι δάνειο…από το γαλλικό casserole,…

    Το οποίο δάνειο είναι περίπτωση faux amis στα αγγλικά, όπου κάτι-casserole δεν σημαίνει της κατσαρόλας, αλλά στον φούρνο. (Το έμαθα στην πράξη!)

  177. Πάνος με πεζά said

    Σε μεγάλες δεξαμενές δυιλιστηρίων κλπ. (!!!) υπάρχει ένα πλαϊνό φλαντζωτό καπάκι, η λεγόμενη ανθρωποθυρίδα (manhole), στο ύψος του εδάφους, για πρόσβαση, καθαρισμούς κλπ. Aν και…δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να πέσει μέσα, συγκρατιέται με ένα περιστρεφόμενο μπρακέτο, που την κρατάει στο ύψος της και όρθια, όσο είναι ανοιχτή.
    Φανταστείτε αυτή την εικόνα, με τη δεξαμενή στημένη όρθια.
    Παρόλα αυτά, και επειδή λόγω κάποιου ίσως και μικρού βέλους, είναι δύσκολο οι φλάντζες να ξανααντικρίσουν ακριβώς στο ξανακλείσιμο χρησιμοποιούνται κωνικές πόντες (σφήνες στο διαμέτρημα των κοχλιών), καθώς και το κλασικό ελληνικό κλειδί, (η βαριοπούλα δηλαδή), μέχρι να βιδωθούν 2-3 κοχλίες και να κάτσει στη θέση της.

    Ήταν η άσχετη πληροφορία της ημέρας.

  178. Πάνος με πεζά said

    @ 178 : Όπως άλλωστε και toaster στα αγγλικά, δεν είναι η τοστιέρα (sandwich maker) αλλά η φρυγανιέρα.

  179. sarant said

    178 Βρετιμαθαίνεικανείς!

  180. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    172 >>αν μείνει οριζόντιο, το τετράγωνο καπάκι δεν πέφτει μέσα.

    Να βράζει το φαϊ και να ψάχνεσαι μην πάει λοξά το καπάκι και κάνει έστω ημι-βουτιά (λέμε) 🙂

    Στον κήπο έχουμε φρεάτια με τετράγωνα καπάκια (ορθογώνια και παραλληλόγραμμα), γιατί ξεκίνησε η ανέγερση της πολυκατοικίας με βόθρο αλλά ΄ώσπου να τελειώσει συνδέθηκε η περιοχή με την κεντρική αποχέτευση μα μείνανε τα αχρησιμοποίητα φρεάτια.Κάθε εξάμηνο κάνουμε απολύμανση κι ανοίγουν τα καπάκια να ψεκάσουν.Ε σχεδόν κάθε φορά θα πέσει μέσα κάποιο καπάκι.
    Α ρε Κιντ, τί να σου πούμε σένα που τα αντιμετωπίζεις στην πράξη αυτά!

  181. Πάνος με πεζά said

    Πάντως οι κοινές κατσαρόλες, που δεν έχουν καλά διαμορφωμένο καπάκι ώστε να στέκεται και εκτονωτικά μισάνοιχτο (όταν βράζεις κάτι, π.χ.), είναι άστα να πάνε…

    Εκτονωτικά μισάνοιχτο; !!!

  182. Γς said

    Κι η δικιά μου τοστιέρα

  183. Οι γατσούλες της γειτονιάς μου, στα Εξάρχεια,
    γουστάρουν να ξαπλώνουν πάνω στα καπάκια
    . Ίσως γιατί δροσίζονται περισσότερο απ’ ό,τι στις πλάκες

    Επίσης, το Yahoo είναι ελληνικό!

    http://valiacaldadog.blogspot.gr/2007/09/google.html

  184. 173, …για…τοστιέρες ξέρεις τίποτε…

    Μόνο για Τέξας τόουστ! 🙂

  185. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Το κατσαρολάκι

  186. Γιάννης Ιατρού said

    182: ΕΦΗ α & β

    Και η σχετική παραλλαγή:
    Έριξε ο ένας, ο κουζουλός, 🙂 ένα καπάκι στο φρεάτιο/κατσαρόλα κλπ. και σαράντα γνωστικοί δεν κατέουν να το εβγάλουν

  187. May I propose a toast:
    “May the best of our past be the worst of our future.”

  188. Γιάννης Ιατρού said

    172: Μιχάλη Ν,
    το εμπρός μέρος (2ο αρχείο, Front_of_the_envelop…) τι το έστειλες; Για ξεκάρφωμα, ε; 🙂

  189. 190

    Δεν τόχα δει! Ωραίο!

  190. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Για ένα κατσαρολάκι που γίνεται αιτία φριχτών καυγάδων μάνας και γιου γράφει ο Σωτήρης Δημητρίου στο διήγημα «Η οδοντόβουρτσα» από το βιβλίο του Το κουμπί και το φόρεμα.
    https://books.google.gr/books?id=CJNMDAAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=isbn:9601647627&hl=el&sa=X&ved=0ahUKEwiApsWsndrNAhUJlSwKHVc_B8EQ6AEIHDAA#v=onepage&q&f=false

  191. ΣΠ said

    Να γιατί οι κατσαρόλες είναι κυλινδρικές:

  192. Προσωπικώς, μου αρέσουνε τα wok αλλά τα ψιλοφοβάμαι κιόλα…

  193. sarant said

    188 🙂

  194. LandS said

    85 Με κανέναν προσανατολισμό δεν πέφτει το στρόγγυλο καπάκι μέσα

    Δηλαδή πόσοι προσανατολισμοί είναι δυνατοί σε στρογγυλό καπάκι;

  195. 172
    Nearby was EinsteinNikolaou’s wife. Told that the giant reflector was used to determine the universe’s shape, she reportedly replied, «Well, my husband does that on the back of an old envelope.»

  196. 190, Για πλήρη τεκμηρίωση! 🙂

  197. 197 Δύτα

  198. κουτρούφι said

    Μιας και έγινε αρκετή συζήτηση για το «τσικάλι» επιτρέψτε μου μια παρέμβαση σχετικά με τη Σίφνο, που η αγγειοπλαστική είναι η ψυχή της.

    Περί τα μέσα της δεκαετίας του 1950 η αγγειοπλαστική περνούσε κρίση λόγω της τεχνολογικής εξέλιξης που οδήγησε σε μαγειρικά και άλλα σκεύη από νέα υλικά. Αυτό σχολιάζουν τα παρακάτω κάλαντα του 1956 που έγραψε ένας Σιφνιός, ο Ιωάννης Αλ. Μαγκανιέρης. Ελπίζω να βρείτε και λεξιλογικό ενδιαφέρον.

    Η Σίφνος μας πενθεί βαριά, που κλείσαν τα τσικαλαριά
    που ‘ταν η παρηγοριά της, κι όλη η ευημέριά της

    Σκεύη ωραία και γερά, εβγήκανε στην αγορά
    τα τσικάλια που ‘χαν χρόνια, έμειναν στην καταφρόνια.

    Αφότου ήρθε η γρουσουζιά, εκλείσανε τα μαγαζιά,
    οι τροχοί πια δεν γυρίζουν, τα καμίνια δεν καπνίζουν.

    Καρούτες, κοπανησταριές, πηλός, τροχοί, μαλακταριές,
    σταματήσανε για πάντα, απ’ το έτος το Σαράντα.

    Όταν γυρνούσαν οι τροχοί, δεν είχε η Σίφνος μας φτωχοί,
    όλοι ήτανε χορτάτοι, απ’ τον πρώτο ως τον εργάτη.

    Όλοι περνούσαν μια χαρά, είχαν και ξόδευαν παρά,
    και αν μέναν χρεωμένοι, πλήρωναν την επομένη.

    Δυστυχισμένε τσικαλά, τα ‘χασες όλα τα καλά,
    έχασες τα αγαθά σου, πάει το εισόδημά σου.

    Του τσικαλιού η εποχή, φαίνεται πια πως ξεψυχεί,
    γιατί ο κόσμος μαγειρεύει σε συχρονισμένα σκεύη.

    Και τώρα πρέπει να σκεφτείς, να βρεις τον τρόπο να σωθείς,
    κάθησε και συλλογίσου, στρέψε αλλού την προσοχή σου.

    Του τσικαλά η συμφορά, όλη τη Σίφνο αφορά,
    στο νησί μας το τσικάλι, έδινε ζωή μεγάλη.

    Συμπατριώτη τσικαλά, ας είναι τα χρόνια σου πολλά,
    και να βρεις πάλι το βιο σου, μέσα στο τσικαλαριό σου.

    Τα αντέγραψα από το βιβλίο του Ν. Σταφυλοπάτη, «Τα λαϊκά τραγούδια και κάλαντα της Σίφνου (1829-1980), Ελληνικά Γράμματα, 1999.

    Σημ. Μετά από 60 χρόνια τα πράγματα εξελίχθηκαν καλύτερα, λόγω τουρισμού.

  199. Παναγιώτης Κ. said

    @133. Pedis , σήμερα έχεις ρέντα ! 🙂

  200. Γς said

    Βρε παιδιά, έπαψε η Digea να αναμεταδίδει τo BBC, DW και άλλα κανάλια από τον Υμηττό;

    Δεν βρίσκω κάποια ανακοίνωση για αυτά τα κανάλια που εξαφανίστηκαν από την TV μου.

    Φταίει μήπως η κεραία μου και ο ενισχυτής της εδώ;

  201. Παναγιώτης Κ. said

    Έχουμε και την μαρμίτα. Ψηλή, με μικρή σχετικά διατομή, κατσαρόλα κατάλληλη για να προκύπτουν οι διάφοροι ζωμοί. Λόγω ύψους περιορίζεται η εξάτμιση των υγρών.

    Μαρμίτα όμως είναι και το περίσσευμα φαγητού στο συσσίτιο.

  202. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    200.Ωραίο! κι ότι ετοιμαζόμουν να γράψω για τα Τσικαλαριά Χανίων και τα τσικαλαριά με τους τσικαλάδες γενικά
    188. Να σου φεύγει το καπάκι 🙂

    Μάγειρας
    Με το ζόρι απ τη φωλιά τους
    πήρα τη φωτιά απ’ τους δράκους
    κι απ’ τις μάγισσες καζάνια,
    κατσαρόλες και τηγάνια.

  203. Γς said

    200:

    >Μετά από 60 χρόνια τα πράγματα εξελίχθηκαν καλύτερα, λόγω τουρισμού.

    Πριν 60 περίπου χρόνια, κατι άλλα καπάκια και τουρισμός:

    http://caktos.blogspot.gr/2013/08/blog-post_29.html

  204. Γιάννης Ιατρού said

    202: Γς, τα βλέπω κανονικά από Υμηηττό

  205. Γς said

    206:

    Ευχαριστώ Γιάννη

  206. sarant said

    200 Υπάρχει και μια παροιμία: Όλοι φοβούνται τον Θεό κι ο Σιφωνιός τον τοίχο.
    Εσύ θα ξέρεις τι εννοεί

  207. Corto said

    200 (Κουτρούφι):

    Φαντάζομαι θα γνωρίζεις ότι η κατάρρευση της αγγειοπλαστικής στην Σίφνο, με την επακόλουθη παρακμή των αγγειοπλαστικών οικισμών, αποτέλεσε το έναυσμα για την εκπόνηση του διδακτορικού του σημαντικού αρχιτέκτονα Φρίντριχ Χρίστοφ Βάγκνερ. Η διατριβή του με τίτλο «Οι οικισμοί αγγειοπλαστών της Σίφνου» κατατέθηκε το 1971 στο Τμήμα Αρχιτεκτονικής της Ανωτάτης Σχολής της Καρσλρούης.
    Με την καθοδήγηση του δρ. Βίλχελμ Χόφμαν, που επίσης γνώριζε την Σίφνο, ο Βάγκνερ κατά τα χρόνια 1965 έως 1970 κατέγραψε 103 (!) τσικαλαριά και βεβαίως αποτύπωσε, απεικόνισε, φωτογράφισε και ανέλυσε ένα σημαντικό πλήθος από τις δομές των αγγειοπλαστικών οικισμών.
    Ευτυχώς το 2001, το Υπουργείο Αιγαίου πήρε την πρωτοβουλία να εκδώσει την διατριβή του Βάγκνερ (στα ελληνικά). Έτσι μπορούμε να θαυμάσουμε και εμείς, τόσο τον σπουδαίο λαϊκό πολιτισμό της Σίφνου μιας περασμένης εποχής, όσο και την μελετητική οξύτητα του άοκνου Γερμανού αρχιτέκτονα.

  208. gryphon said

    140
    Kαπιταλιστες μεν αλλα σχεδον ολοι επονιτικης αριστερης προελευσης δε.

  209. nikiplos said

    Νέο Kid L’Errance d’Arabie, εύγε για το κουίζ σου! Πράγματι το κυκλικό σχήμα δίνει μέγιστη επιφάνεια, αλλά ο λόγος δεν είναι αυτός, είναι αυτός που είπες για τα καπάκια…

    Να προσθέσω ότι την μέγιστη μεταβίβαση θερμότητας την έχει η μέγιστη επαφή επιφάνειας, δλδ το ημισφαιρικό σκεύος ή η παλιά καζάνα…

    Πάνος με πεζά, πάλι καλά που δεν πήρες εστίες θέρμανσης (για ζέσταμα) που κυρίως κυκλοφορούν στις ΗΠΑ… Mας κοίταζαν σαν τρελούς (και ολίγον καχύποπτα) που θέλαμε να αγοράσουμε μάτια που έφθαναν σε θερμοκρασία μεγαλύτερη των 90C ή 195F! «Τι θα τα κάνετε»? «Μα να μαγειρεύουμε!»
    «Είστε κάποιο είδος Σέφ?»

  210. Γιάννης Κουβάτσος said

    210. Με την ιδιότητα του καπιταλιστή πάντως φοροδιαφεύγουν και χρωστάνε, όχι με την ιδιότητα του προ εβδομηκονταπενταετίας Επονίτη. Αν, βέβαια, είχαν ποτέ αυτή την ιδιότητα, γιατί πόσων χρονών είναι πια;

  211. Πάνος με πεζά said

    @ 211 : Aλλά κουφάθηκα με την επαγωγική εστία… Ό,τι κι αν έβαζες πάνω, νεκρή, κι όταν έβαζες το επαγωγικό, σαν να έπεφτε ένα ρελέ, γινόταν κατακόκκινη και κοίταζα σα χαζός…
    Δεν ξέρω, έχει κανείς σας τέτοια κουζίνα; Κάνει οικονομία; Πολλοί λένε ότι πρέπει να ξαναμάθεις τους χρόνους μαγειρέματος από την αρχή, κι επειδή δυσκόλεψε αυτό τις νοικοκυρές, δεν πολυπερπάτησαη, παρά την όποια οικονομία κάνουν…

  212. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Σίφνος Τοπική αγγειοπλαστική
    http://dim-sifnou.kyk.sch.gr/politistika_ceramics.html

    Ο λαγός αλάι θέλει, στο τσικάλι λίγους θέλει.
    μας λέει ο …Τσικαλάκης
    https://sarantakos.wordpress.com/2012/02/22/7000proverbs/

    Μαύρο σταμνί αγόραζε και κόκκινο τσικάλι

    Κατά το τσικάλι και το σκέπασμα.

  213. Πάνος με πεζά said

    Τσικαλαριά είναι και χωριό στην Κρήτη, στο νομό Χανίων. Και σαν να θυμάμαι επίσης και στα Κϋθηρα.

  214. Corto said

    Συνεχίζω το σχόλιο 209 σχετικά με την διατριβή του Βάγκνερ για τα σιφνέικα τσικαλαργιά. Θαύμαζει κανείς την παρατηρητικότητα και την περιγραφική ικανότητα του μελετητή:

    «Το διώροφο καμίνι για δίπυρα (εμφυαλωμένα) σκεύη χαρακτηρίζει ακόμη εντονότερα την πλαστική εικόνα ενός αγγειοπλαστείου, επειδή αφενός ορθώνεται απάνω από όλα τα άλλα κτίσματα, και αφετέρου καλύπτεται από θολωτή οροφή, το σχήμα της οποίας του εξασφαλίζει ένα ακόμα εντυπωσιακό στοιχείο. Εκτός των καμινιών, θολωτές οροφές διαθέτουν στη Σίφνο μόνο παρεκκλήσια και εκκλησίες. Με αυτήν την τόσο έντονη μορφή του καμινιού, η οποία ορθώνεται στον ουρανό με τις κεκλιμένες εξωτερικές του επιφάνειες, η κτηριακή εγκατάσταση αποκτά ένα ευδιάκριτο χαρακτηριστικό γνώρισμα –ιδιαίτερα στην περίπτωση των δίχωρων καμινιών- το οποίο, στα μεγάλα αγγειοπλαστεία της ακτής στον Πλατύ Γιαλό και στο Βαθύ, είναι από μεγάλη απόσταση ορατό. Η ιδιαίτερη σημασία του καμινιού γίνεται, κατά συνέπεια, με σαφήνεια αντιληπτή, ενώ ταυτόχρονα το χαρακτηριστικό του σχήμα αποτελεί ένα ευρύτερα ευδιάκριτο σημείο, το οποίο δηλώνει ότι το συγκεκριμένο κτηριακό συγκρότημα είναι ένα αγγειοπλαστείο.»

  215. gryphon said

    212
    Δεν ειμαι σιγουρος οτι εξηγειται ετσι απλα το φαινομενο ολοι σχεδον οι αρχινταβατζηδες και αρχιαπατεωνες της Μεταπολιτευσης να ειναι αυτοι που ειναι και οχι καποιοι αλλοι.
    Δεν μπορω νατο αποδειξω αλλα δεν μπορει να ειναι συμπτωση.Καποιες περιεργες υπογειες διαδρομες υπαρχουν καπως επελεγησαν αυτοι που θα σπρωχθουν θα χρηματοδοτηθουν θα τους δωθει αδεια να εχουν μμε κλπ Εδω κολλαει οτι ηταν επονιτες η παιδια επιφανων αριστερων κλπ
    Εικαζω οτι οι ιδεολογικες καταβολες ολων σχεδον αυτων επαιξαν τον κυριο λογο στην επιλογη τους
    Δηλαδη πως ο φουκαρας πρακτορακος της KGB που εβγαζε την αξιολογη αλλα κακοτυπωμενη Μεγαλη Σοβιετικη εγκυκλοπαιδεια εφτασε να γινει εθνικος εργολαβος η ο μπατιρης γιος του Πετρου που πουλαγε παπουτσια και καλωδιακι με το μετρο στον ΟΤΕ (και πλακωνοταν με τους μπραβους του Βοσκοπουλου στα μπουζουκια για τα ματια διαφορων ξανθιων της τοτς εποχης) πως εφτασε να γινει αυτο που εγινε.
    Απο καπου πηραν εγκριση αδεια Μεγα μυστηριο και Κοπρος του Αυγειου ταυτοχρονα ολοι αυτοι και οι τραπεζιτες βεβαια Σαλλας Κωστοπουλος κλπ.

  216. Γιάννης Ιατρού said

    213: Μιά χαρά είναι Πάνο, ιδίως αν τα σκέυη δεν έχουν επίδεδο πάτο … 🙂 Επίσης προσαρμόζονται αυτόματα στις διαστάσεις τοων σκευών (από τεράγωνα, έως οβάλ, κυκλικά κλπ.). Και να ξεχάσεις να τα κλείσεις, δεν έγινε και τίποτα, αν έχεις αποσύρει το σκεύος 🙂 Αρνηνικό το ότι δουλεύει μόνο με μεταλλικά σκεύη.

  217. Γιάννης Ιατρού said

    216 Corto
    εμφυαλωμένα

  218. Πέπε said

    215
    Kαι στη Νάξο έχει Τσικαλαριό. (Και στο Μαρούσι στην Αθήνα Λαΐνια.)

    Και τώρα που το σκέφτομαι, αυτή η λέξη μάλλον είναι η αιτία που το τσουκάλι το έχω στο μυαλό μου για πήλινο, καθώς έλεγα στο #35.

  219. Corto said

    219:
    Σωστά Γιάννη! Στραβώθηκα τελείως μου φαίνεται!

  220. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    και τα Τσικαλιά χωριό της Μέσα Μάνης Λακωνίας.

  221. nikiplos said

    Αγαπητέ gryphon, το να γίνει κανείς πλούσιος, είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων… κυρίως όμως ζήτημα τύχης. Συνήθως μετά οι απλοί άνθρωποι που δεν έχουμε αίσθηση του παράγοντα «τύχη» (ως πρωτεύοντα αγαπάμε την επανάληψη, την τελετουργία και μισούμε τις «εκπλήξεις»), κάνουμε μια ρετροσπεκτίβα αλλά συνδέουμε εκ των υστέρων το δήθεν παζλ…

    Σε αυτή την ρετροσπεκτίβα κάνουμε πάντα τα ίδια λάθη. Υπερτονίζουμε παράγοντες που ξέρουμε εκ των υστέρων ότι έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη, υποβαθμίζοντας ταυτόχρονα εκείνους που δεν έπαιξαν. Όμως στην εξέλιξη της ιστορίας, κατά τη διάρκεια του εκάστοτε παρόντος, οι περισσότεροι έκριναν τους «λάθος» παράγοντες σαν σημαντικούς…

    Επ’ αυτού έχω τρία παραδείγματα: Personal Computers, Internet, Mobile technology. Όλα έκαναν τους επενδυτές πολύ πλούσιους, τους εφευρέτες τους αλκοολικούς απένταρους, έκαναν σταρ αδίστακτους κλέφτες όπως ο Ζούκεμπεργκ ή ο Στηβ Τζομπς (πόσοι ξέρουν ότι στα φοιτητικά του χρόνια ήταν επιστήμων αντιγραφέας?). Κανείς όμως δεν πίστευε σε αυτά όταν ήρθαν στο προσκήνιο. Μάλιστα όλοι οι σπιν ντόκτορς τα χλεύαζαν στα σοβαρά οικονομικά περιοδικά… Όλα αυτά τα επιτυχημένα δεν ήταν τίποτε άλλο παρά υποπροϊόντα άλλων εγχειρημάτων…

    Η δύναμη του παράγοντα τύχη στην ανθρώπινη ιστορία και η εγγενής αδυναμία μας να προβλέψουμε είναι και η αιτία που ακόμη και σήμερα έχουν δουλειά οι καφετζούδες και οι χαρτορίχτες. Στα job informatics μπορώ να βεβαιώσω ότι είναι το ίδιο επιτυχημένες με τους spin doctors και τους credit analyzers των τραπεζών…
    🙂

  222. κουτρούφι said

    #205. Καλά, πώς κάνετε έτσι; Εγώ, όταν δούλευα γκαρσόνι, μου γυρέψανε κάτι ξένοι τουρίστες μερικές φέτες λεμόνι για το τσάι και τους τις πήγα χέρι με χέρι. Αλλά με πήρε χαμπάρι τ’ αφεντικό και δεν γίναμε ρόμπα.

    #208. Ε, βέβαια. Ο κίνδυνος να τρακάρει ο φορτωμένος με πήλινα γάδαρος στον τοίχο είναι πάντα μεγάλος. Υπάρχει και μια λιγότερο γνωστή η οποία έχει το ρόλο οδηγίας φορτώματος στο γάδαρο: «Χαμηλά φόρτωνε κι αψηλά τραγούδα»

    #209. Ναι το ξέρω. (Ο συγκεκριμένος, ήξερε και μουσική και περιέλαβε στην έκδοση και τις νότες που κατέγραψε ο ίδιος από ένα τοπικό σκοπό, ο οποίος αναφέρεται σε μια τις τοποθεσίες με τσικαλάδικα, τη Χερρόνησο).
    Υπάρχει και η διδακτορική διατριβή της Ελένης Σπαθάρη-Μπεγλίτη, Τμ. Ιστορίας – Αρχαιολογίας, Παν. Ιωαννίνων, 1989.
    http://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/1377#page/1/mode/2up

    Τέλος, υπάρχει και η λέξη «τσικαλιά»:
    Η Τασία με τα ογδονταοκτώ κιλά
    σαν τη σπρώξεις τον κατήφορο κυλά
    δε σας λέμε παραμύθια
    πως μια τσικαλιά ρεβύθια
    δεν την φτάνουνε στην κάθε καθισιά.
    (σατιρικοί στίχοι που δημιουργήθηκαν περί τα μέσα της δεκαετίας του 40 και τραγουδιώνται στο σκοπό του γιούπι για για)

  223. 213
    Πάνο, εάν έχεις μαγειρέψει σε ΚΑΛΗ επαγωγική εστία (ψάξε λιγάκι και, κάνοντας διαδικτυακή έρευνα αγοράς, θα διαπιστώσεις ποιές είναι οι «καλές»: πρόσεξε πάντως ότι οι «φορητές» επιτραπέζιες είναι, γενικά, πολύ μέτριες αλλά μπορεί να βρεις κι εκεί κάτι ικανοποιητικό) ΔΕΝ ΘΑ ΘΕΛΕΙΣ ΜΕΤΑ ΝΑ ΞΑΝΑΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕΙΣ απλή εστία! Μόνον μιά πολύ καλή (επαγγελματικού επιπέδου) εστία ανοικτής φλόγας (γκαζιού, ας πούμε) μπορεί να συγκριθεί με μιά καλή επαγωγική εστία. Υποθέτω ότι ακόμη κι εκείνη η «κινεζιά» που πέτυχες με €75 (πολύ καλή τιμή για δύο μάτια!) δεν θά ‘τανε του πεταματού: θα σού ‘δινε θερμαντική ισχύ μέχρι 2κιλοβάτ τουλάχιστον το ένα της μάτι. Βέβαια, ιδιαίτερη πρακτική σημασία έχει η ενεργός διάμετρος του πεδίου επαγωγής επάνω στην πλάκα της εστίας: συνήθως αυτή η διάμετρος είναι τέτοια που επιτρέπει στις εστίες αυτού του τύπου να παίρνουν σκεύη με επίπεδο κυκλικόν πάτο διαμέτρου από 12 έως και 20 εκατοστά. Αυτές όμως ΔΕΝ είναι πρακτικές (καταντούν άχρηστες!) διότι συνήθως στο καθημερινό νοικοκυριό της κουζίνας χρησιμοποιούμε κατσαρόλες, χύτρες ταχύτητος και τηγάνια με διάμετρο πάτου από 22 ώς 26 εκατοστά. Επομένως, εάν βρεις σε καλή τιμή μιά τέτοιαν εστία ΠΟΥ ΝΑ ΔΕΧΕΤΑΙ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΜΕΧΡΙ 24 ΕΚΑΤΟΣΤΩΝ ΣΚΕΥΗ και να έχει ισχύ τουλάχιστον 2000 βαττ, να την πάρεις και θα με θυμηθείς.
    Σού υπενθυμίζω, όμως, ότι τα προϊόντα που διακινεί το Λιντλ είναι ΠΟΛΥ ΕΠΙΦΟΒΑ: προ 3-4 μηνών είχε βγάλει σε δελεαστική προσφορά μιάν χύτρα ταχύτητος 6 λίτρων (με διάμετρο βάσης 24 εκ.) που την πουλούσε για €40-€45. Την είχα προσέξει στο φυλλάδιο που μάς άφησαν τότε στο γραμματοκιβώτιο της πολυκατοικίας. Μιά εβδομάδα αργότερα πρώτη είδηση στα δελτία ήταν ο (κυριολεκτικά) ΑΠΟΚΕΦΑΛΙΣΜΟΣ μιάς νοικοκυράς στην Πάτρα που είχε αγοράσει αυτήν την ελαττωματική χύτρα ταχύτητος και η οποία κυριολεκτικά «έσκασε» σκοτώνοντας με φρικτό τρόπο την άτυχη γυναίκα και γκρεμίζοντας το μισό διαμέρισμα!!! ΠΡΟΣΕΧΕ, λοιπόν, το Λιντλ και αυτά που πουλάνε εκεί!
    Καλή τύχη και καλά μαγειρέματα, φίλε μου.

    Συγγνώμη, ΝΙΚΟκύρη, που ξαναπετάχτηκα αλλά είπα να συνεισφέρω κάπως με την εμπειρία μου στο ζήτημα που απασχολεί τον φίλο μας -και για το οποίο ο ίδιος είχε ζητήσει την βοήθεια του κοινού- θέλοντας να τον κατατοπίσω (αλλά KAI να τον προφυλάξω από ΘΑΝΑΣΙΜΟΥΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ!) στα σχετικά.
    Αποχωρώ.

  224. sarant said

    225 Μη ζητάς συγνώμη, ξέρεις ποια σχόλια ενοχλούν και ποια όχι.

  225. ΕΦΗ² (153), το κασπό είναι cache-pot, κρύβει δηλαδή τις γλάστρες, δεν τις σπάει!

  226. Γιολάντα Μ. said

    Δεν σάς ξέχασα αγόρια, απλά είχαμε 2 ώρες διακοπή ρέβματος εδώ στη Καλλιθέα. Θέλω να πώ δύο τινά, γιατί οι ναζιστικές ιστοσελίδες έχουνε ξεσαλώσει με τα ψέματά τους

    Οι ληστές του Σκλαβενίτη της Πανόρμου δεν ήταν αλλοδαποί όπως λένε οι ναζιστές, αλλά Έλληνες ποινικοί. Ο ένας, ο τραυματίας, δήλωσε παλαιστίνιος, αλλά κανείς τους δεν έχει σχέση με τρομοκρατικές οργανώσεις όπως διατίνονται οι ναζί, ότι και καλά η ληστεία έγινε λόγω στήριξης του Σκλαβενίτη στο Μαρινόπουλο

    Όσο για τις <a href="επιθέσεις μεταναστών στο Κάρλστατ«> είναι παραμύθι, όπως μου είπε η ξαδέρφη μου που ζει στη Σουηδία. Απλά οι συλληφθαίντες είναι μελαψοί και τους περάσανε για πρόσφυγες

    Χτές δεν είδα τον αγώνα της Ισλανδίας, γιατί ήμουνα στο Αντιρατσιστικό φεστιβάλ στα Ιλίσια. Περάσαμε πολύ ωραία, αλλά δεν είδα κανένα σας να γράφει τίποτα. Άραγε, τόσες χιλιάδες (υποθέτω…) αναγνώστες του κ. Σαραντάκου, ούτε ένας δεν πήγε στο φετεινό αντιρατσιστικό της Αθήνας; Μόνο λόγια, λόγια; Τί λέτε κ. Λάμπρο, κ. pedis και κάποιοι άλλοι που δεν κρήβουν τις ευαισθησίες τους προς τον Άλλον;

    ΥΓ: Πάντως οι Γάλλοι είχανε τύχη χτές, ό,τι πήγαινε στο κεφάλι των κυνηγών τους από τις σέντρες μπανάνες, έμπαινε μέσα. Οι Ισλανδοί ήταν καλύτεροι και στο δεύτερο ημιχρόνιο νίκησαν 2-1. Οι Γερμανοί θα τα συντρίψουν τα Γαλλάκια, τόχω παίξει και στο στοίχημα, με δύο γκόλ διαφορά

  227. Γιάννης Ιατρού said

    225: Προφανώς μιλάς για το συμβαν στις 17/2/2016 στο Πέραμα. Από που συμπεραίνεις ότι ήταν ελαττωματική η χύτρα; Ξέρεις το συμπέρασμα της πραγματογνωμοσύνης που έγινε; Υπήρξε μήπως σχετική είδηση για το αποτέλεσμα; Τέτοια ατυχήματα έχουν γίνει πολλά και από λάθος χειρισμό και από έλλειψη service κλπ. Η χύτρα ταχύτητας γενικά θέλει και προσοχή στο χειρισμό και να βεβαιωθείς ότι είναι σε καλή τεχνικά κατάσταση.

    Πολύ εύκολα λες ότι τα προϊόντα του τάδε είναι πολύ επίφοβα. Γενικεύεις και διαδίδεις πράγματα που στηρίζονται κυρίως σε σχετικά καλέσματα γνωστών πηγών,,,

  228. ΔΕΚΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ HAICU

    Ας μην ξεχνάμε
    ωϊμέ, τι έχει γίνει
    τριάντα έτη

    Συνταξιούχοι
    πολλοί κλεπτοκράτες
    ή μακαρίτες

    Μίζες σφύριζαν
    δεσμίδες δολοφόνοι
    σε υπουργεία

    Οι πιο τίμιοι
    δούλευαν μαύρα
    υπηρεσία

    Μαύρα χρήματα
    εις τις εξωχωριες
    πήγαιναν βόλτα

    Μαύρα τα παιρναν
    μπαρ, εστιατόρια
    και σκυλάδικα

    Απο δικηγόρους
    τους πλαστικοχειρουργους
    και υδραυλικούς

    Είναι η μοίρα
    χώρας κοτζαμπάσηδων
    να κλέβουν φόρους

    από τους Τούρκους
    το κοντραμπάντο
    εκ Βοναπάρτη

    Υπερδιπλα κέρδη
    λόγω του αποκλεισμού
    η ναυτοσύνη
    ………………

    ΥΓ Σχετικό προ πενταετιας
    ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ HAICU (2X(5-7-5))

    Για το δημόσιο χρέος και τα swaps απόκρυψης μέρους του, όπως πολύ εύστοχα και σχεδόν ποιητικά είπε τ. στέλεχος του Υπ. Οικονομικών :

    “ Φέρναμε έσοδα
    του μέλλοντος στο παρόν
    και τις υποχρεώσεις
    και του παρόντος
    τις στέλναμε στο μέλλον”
    Quelle decantance! *

    * ηχητικά 5 συλλαβές

    http://www.poiein.gr/archives/12672

  229. Γιολάντα Μ. said

    228: Όχ, έστειλα λάθος σύνδεσμο για τη Σουηδία Οι αλήτες του Θέμου ισχυρίζονται πως τις επιθέσεις τις έκαναν μετανάστες

  230. 228. «απλά είχαμε 2 ώρες διακοπή ρέβματος εδώ στη Καλλιθέα.’

    Επίσης στην Νέα Σμύρνη.

  231. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    217 – «Δεν ειμαι σιγουρος οτι εξηγειται ετσι απλα το φαινομενο ολοι σχεδον οι αρχινταβατζηδες και αρχιαπατεωνες της Μεταπολιτευσης να ειναι αυτοι που ειναι και οχι καποιοι αλλοι.»
    Εξηγείται πολύ απλά, αυτοί είχαν στόχο να γίνουν πλούσιοι, και στον ανταγωνισμό με τους άλλους κέρδισαν. Αν στην θέση τους ήταν οι κάποιοι άλλοι που λές, πάλι τα ίδια θα έλεγες,»γιατί αυτοί κι όχι κάποιοι άλλοι». Το βασικό ερώτημα όμως που πρέπει να θέσεις, ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΟΙ ΚΙ ΟΧΙ ΕΓΩ, το αποφεύγεις όπως ο διάολος το λιβάνι, όπως κι όλοι όσοι δεν είναι πλούσιοι, και είναι μισθωτοί ή αυτοαπασχολούμενοι. Είναι πιο βολικό να δαιμονοποιούμε τον πλούτο και τους πλούσιους, (τους οποίους φθονούμε κρυφά) και να ωραιοποιούμε την φτώχεια και την μιζέρια, αναγάγοντας σε υπέρτατες αξίες, την «τίμια» δουλειά, και τις σχολικές γνώσεις, (όλα για το πτυχίο) δουλεύοντας ταυτόχρονα σε πλούσιους, και να υποτιμούμε την όποια αξία τους για τον πλουτισμό τους, λέγοντας πως πάτησαν επι πτωμάτων, είναι αδίστακτοι απατεώνες, και ΚΥΡΙΩΣ, στάθηκαν τυχεροί, παρ΄όλο που είναι αποδεδειγμένο πως η τύχη παίζει ασήμαντο ρόλο για να πλουτίσει κανείς, τον σημαντικό τον παίζουν, Η ΘΕΛΗΣΗ, Ο ΣΤΟΧΟΣ, Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ, Η ΕΠΙΜΟΝΗ, ΚΑΙ Η ΥΠΟΜΟΝΗ.
    Εσένα ποιός ήταν ο στόχος σου όταν πήγαινες στο γυμνάσιο;

  232. Γιάννης Ιατρού said

    232: Στη Νέα Σμίρνυ θα εννοείς ότι κόπεικε το ρέβμα 🙂

  233. Γιάννης Ιατρού said

    233: ΛΑΜΠΡΟ
    εμένα ο στόχος μου όταν πήγαινα στο γυμνάσιο ήταν η Γαλλικού 🙂 🙂

  234. Corto said

    224 (Κουτρούφι):
    Πολύ ενδιαφέρουσα και η διατριβή της Ελένης Σπαθάρη-Μπεγλίτη. Από μια πρόχειρη ματιά, είδα το εξής ενδιαφέρον:
    Προπολεμικά λέει τα μεγάλα αγγειοπλαστεία έφταναν να παράγουν έως και 700 τσουκάλια ανά δεκαπενθήμερο (σελ.152)!
    Είχαν φτάσει δηλαδή σε επίπεδο οργανωμένης βιοτεχνίας.

    Επίσης μας θυμίζει ότι γιουβέτσι κατ’ αρχήν ονομάζεται το σκεύος, και από εκεί συνεκδοχικά και το γνωστό φαγητό.

  235. Γιάννης Κουβάτσος said

    Α, φαίνεται είναι η νύχτα των διακοπών ρεύματος, γιατί και στο κέντρο συμπληρώσαμε το πρώτο δίωρο και συνεχίζουμε. Να μιλήσουμε για το τι πληρώνει γενικώς ο καταναλωτής στην Ελλάδα και τι υπηρεσίες απολαμβάνει, κοινότοπη ιστορία.

  236. 228
    Πλάκα έχεις ρε βάταλη…! Θαυμάζω την επιμονή σου να χτυπάς …πορτοκαλιά «κάρτα» και να ξύνεσαι στην γκλίτσα του Σαραντάκου!!!

    229
    Τίποτα δεν γενικεύω: για τα μισά προϊόντα του Λιντλ εκδίδεται κάθε λίγο και λιγάκι δελτίο ακαταλληλότητας από την Υπηρεσία Ποιοτικού Ελέγχου της Γραμματείας Προστασίας του Καταναλωτή. Η ολοκαίνουρια χύτρα που σκότωσε την άτυχη νοικοκυρά ήταν ελαττωματική εκ κατασκευής και διατάχθηκε η δέσμευση όλων των προϊόντων αυτής της σειράς και η ανάκληση όσων είχαν πουληθεί. Σού απαγορεύω να μού απευθύνεσαι καθ’ οιονδήποτε τρόπο και μάλιστα με αισχρούς υπαινιγμούς. Άλλωστε, δεν πρόκειται να κάνω διάλογο μαζί σου γιατί σέβομαι τον ΝΙΚΟκύρη και δεν θέλω να σου τα πω αλλοιώς, όπως θα σού ‘πρεπε.

  237. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ξέχασες να μας πεις και για το πάτημα επί πτωμάτων, Λάμπρο, ώστε να συμπληρωθεί το πλουσίων εγκώμιον. Εντάξει, δεν έχεις σε όλα άδικο. Όντως, το να πλουτίζει κανείς, όταν είναι αυτοδημιούργητος, θέλει ταλέντο και προσπάθεια. Αν δημιουργεί θέσεις εργασίας, πληρώνει τους φόρους που του αναλογούν και δεν μετέρχεται διαφόρων είδους αντικοινωνικές λαμογιές, τότε, οκ, χαλάλι του η υπεραξία που ροκανίζει. Αλλά πόσους τέτοιους ξέρεις, ιδίως στην Ελλάδα;

  238. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    228 – Εδώ και τριάντα χρόνια, απέχω από όλα τα κοινωνικοπολιτικά φεστιβάλ (και με τα πολιτιστικά δεν τα πάω και πολύ καλά) τα θεωρώ απενοχοποιητική, ανούσια, και εκτονωτική αντίδραση, χωρίς κανένα αντίκτυπο στην κοινωνία, και κανένα όφελος για τις όποιες μειονότητες γίνονται. Η γενική στάση ζωής είναι που μετράει, (κι αυτή έχει
    ΜΕΓΑΛΟ τίμημα) αυτήν φοβάται η οικονομική ελίτ, αυτή αλλάζει την συνείδηση του κόσμου, και οφελεί τις όποιες μειονότητες, κι όχι η συμμετοχή σε αντιρατσιστικά φεστιβάλ, η σε γκεϊ παρελάσεις, αυτά είναι για τους χαβαλέδες.

  239. Γιάννης Κουβάτσος said

    Διορθώνω: διαφόρων ειδών.
    Τελικά, έχει νέκταρ αυτό το ιστολόγιο. Όλο εδώ τριγυρίζει η πολυώνυμη πεταλουδίτσα. 💞

  240. Δε κατέω ‘γω ‘πο κατσαρόλες, εμείς τσουκάλια έχουμε! Τσικάλι και τσουκάλι είν’ η λέξι που συνηθίζεται στην Κρήτη για την κατσαρόλα. Και φυσικά, μη ξεχνάμε την μαρμίτα, ιδίως των (προσκοπικών, εκκλησιαστικών, στρατιωτικών και άλλων) συσσιτίων…

  241. Γιάννης Ιατρού said

    238: Για δώσε κανένα link που επαληθεύουν αυτά που λές… (π.χ. αυτό με τα μισά, ή έστω σε σύγκριση με άλλα ΣΜ ή πωλητες, την διαταγή δέσμευσης κλπ.!) Αλλά να μου πείς, που να τό βρεις…

    Επίσης με εντυπωσιάζει η χρονική αλληλουχία της εμφάνισής σου με άλλους σχολιαστές!

    Όσο για τις απαγορεύσεις σου, αν σχολιάζεις, να ξέρεις ότι εκτίθεσαι σε κριτική, κι όπως βλέπεις κόσμια και εμπεριστατωμένα. Αν δεν σ΄αρέσει, μην σχολιάζεις. Εμένα προσωπικά δεν θα μου λείψεις!

  242. sarant said

    🙂

    Καλό βράδυ και φρόνιμα!

  243. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    235 – Ωραίος στόχος, τον πέτυχες όμως;

    239 – «Ξέχασες να μας πεις και για το πάτημα επί πτωμάτων, »
    Δεν το ξέχασα, εσύ το προσπέρασες.

    » Αλλά πόσους τέτοιους ξέρεις, ιδίως στην Ελλάδα;» Πολούς, οι περισσότεροι τέτοιοι είναι, ιδίως στην Ελλάδα. Αυτό που αγνοούμε, είναι οι «κανόνες» του παιχνιδιού, που είναι διαφορετικοί από αυτούς που διδασκόμαστε από την οικογένειά μας και το σχολείο, εμείς μαθαίνουμε αυτούς που «ΠΡΕΠΕΙ». Για να πάς γενικώςμπροστά, πρέπει να τολμήσεις να επιχειρήσεις, πώς να το τολμήσεις όμως, όταν από μικρό παιδί, από το σπίτι, και μέχρι να τελειώσεις την εκπαίδευση, σε τιμωρούν όταν κάνεις λάθος;

  244. 242
    Και την γαλλίδα …κοκκότα, κύριε Δρακομαθιουλάκη, να μην ξεχνάμε! Όπως και να το κάνεις, κατσαρόλα είναι κι αυτή…!!!

    244
    Καληνύχτα ΝΙΚΟκύρη. Πάω κι εγώ να πέσω.

  245. Γιάννης Ιατρού said

    245: α ΛΑΜΠΡΟΣ
    Όχι βέβαια, αλλά έτσι έγινα καλός στη σκοποβολή 🙂

  246. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ειδικά στην Ελλάδα δεν υπάρχουν πολλοί τέτοιοι, Λάμπρο, αφού ακόμα και οι σοβαροί φιλελεύθεροι δημοσιολογούντες κατηγορούν τους Έλληνες επιχειρηματίες ότι είναι διαπλεκόμενοι, κρατικοδίαιτοι και αεριτζήδες. Επίσης κανένα σχολείο και καμιά οικογένεια δεν είναι δυνατόν να σου προσφέρουν ταλέντο. Ή το ‘χεις ή δεν το ‘χεις. Και σε τελευταία ανάλυση, αυτοί οι πάρα πολλοί αυτοδημιούργητοι επιχειρηματίες σε άλλα σχολεία πήγαιναν από τους υπόλοιπους που παρέμειναν φτωχοί πλην τίμιοι;

  247. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    247- Εμ, δεν πάτησες επι πτωμάτων, θα ήσουν και άτυχος, κι έμεινες με το «σπουργίτι» στο χέρι.☺ Αν και υποψιάζομαι πως άλλος ήταν ο λόγος της αποτυχίας, κάποια σιδηρά δεσποινίς σε επέβλεπε με το άγρυπνο βλέμμα της.☺

  248. Γιάννης Κουβάτσος said

    Όλα τα βρίσκουν αυτός ο Ράιχ και οι οπαδοί του! Ούτε η Βασιλειάδου στην «Καφετζού» τέτοια επιτυχία. «Φοβού τον άνθρωπο του ενός βιβλίου», έλεγε δεν θυμάμαι ποιος σοφός. 😉

  249. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    248 – Δεν χρειάζεται ταλέντο, ( που καλό είναι να τοχεις) αλλά όπως και για όλα, κίνητρο και κατεύθυνση, κι αυτά δίνονται κυρίως από την οικογένεια.
    Η πλειονότητα όσων έχουν «πετύχει» ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ, δεν έχουν τελειώσει τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για τους δημοσιολογούντες κατήγορους, ενα θα σου πώ, ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΛΑΜΟΓΙΑ, γιαυτό μη λαμβάνεις στα σοβαρά αυτά που λένε τα ΜΜΑ και τα κόμματα, το ίδιο παραμύθι πουλάνε στο πόπολο, για να θέλει να μείνει πόπολο, και να ζούν αυτοί καλά, κι αυτοί καλύτερα.☺
    Καληνύχτα.

  250. Γιάννης Ιατρού said

    250: Γιάννη Κ
    δεν ξέρω κατά πόσο κατέχεις τα γερμανικά, αλλά ράϊχ (reich, με μικρό αλλά και σαν πρόσθετο/όνομα) σημαίνει πλούσιος 🙂 🙂
    (με κεφαλαίο R =:Reich σημαίνει κάτι σαν το δικό μας «αυτοκρατορία»)

  251. Γς said

    252:

    Ενας είναι αυτός που εννοεί ο Γιάννης Κ.

    Ο αγαπητός εν Βίλχελμ Ράιχ αδελφός Λάμπρος.

  252. Γς said

    250:

    >«Φοβού τον άνθρωπο του ενός βιβλίου», έλεγε δεν θυμάμαι ποιος σοφός.

  253. Γς said

    254:

    Και που΄ σαι Γιάννη Κ.,

    ο Tomás de Aquino είναι ο Θωμάς Ακινάτης

    [αν και το ξέρεις εσύ, που σε αντίθεση με τον αγαπητό εν Βίλχελμ Ράιχ αδελφό, έχεις διαβάσει περισσότερα του ενός βιβλία 😉 ]

  254. Γς said

    247:

    >Όχι βέβαια, αλλά έτσι έγινα καλός στη σκοποβολή

  255. Γς said

    256:

    Gif παρμένο απ εδώ

  256. gpoint said

    # 251, 253

    Λάμπρο να προσέξεις μήπως έχεις όδιο τέλος με τον «μεγάλο» Βίλχεμ γιατί είσαι νέος. Ο Γς δεν είναι τόσο φανατικός σαν και σένα, άσε που λόγω ηλικίας δεν τον μπουζουριάζουνε

  257. gpoint said

    # 258

    όδιο—-> ίδιο

  258. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    258 – Σημασία έχει το ταξίδι Gee, κι όχι ο προορισμός, αν και δεν καταλαβαίνω από πού βγάζεις το συμπέρασμα πως είμαι φανατικός, για οποιονδήποτε αλλά και για ότιδήποτε, αλλά και πού κολλάει ο Ράϊχ..
    Το σχόλιο στο 250, το εξέλαβα για αστειάκι και γέλασα μ’ αυτό, κι όχι για μομφή, λές να έπεσα τόσο έξω; μπορεί, αλλά δεν χάθηκε κι ο κόσμος.

  259. spiral architect said

    Και του χρόνου!

  260. Πάνος με πεζά said

    @ 225, 229 : Ευχαριστώ για τις πληροφορίες, η…επαγωγή του τσακωμού όμως δε χρειαζόταν… Ο καθένας πονηρεύεται όπως νομίζει απέναντι σε ένα προίόν, και μπορείς να την πάθεις από παντού. Κι επίσης, πολλοί από εμάς δε διαβάζουμε ποτέ ολόκληρες τις οδηγίες και τους κινδύνους που μπορεί να κρύβει ένα οποιοδήποτε αντικείμενο οικιακής χρήσης.
    Θυμάμαι -αν δεν ήταν fake- κατσαρόλα γνωστού καταστήματος, που … έλιωνε πάνω στις εστίες, ανοίγοντας τρύπα…

  261. sarant said

    Καλημέρα από εδώ!

    261 Σημερινό άρθρο

  262. Γς said

    Οσο για το περσινό μοιραίο και ιστορικό «δημοψήφισμα» θα γελούν γενιές και γενιές Ελλήνων. Και όχι μόνο.

    Επιβλεπων καθηγητής να΄σαι να το δίνεις για θέμα διδακτορικής διατριβής…

  263. Γς said

    Φτου!

    Λάθος νήμα.
    Το μεταφέρω

  264. gryphon said

    233
    Καμμια σχεση αυτο που λες Λαμπρο με αυτο που ειπα εγω.Δεν ειμαι κομμουνιστης και δεν νιωθω κανενα φθονο για οποιον ειναι πλουσιος αλλα ουτε ειχα και ποτε καμμια ιδιαιτερη επιθυμια να επιδιωξω να γινω.Οπως ομολογεις κι εσυ εξαλλου το αν θα γινεις εξαρταται και απο το ποσο πολυ το θελεις και τι εισαι διατεθειμενος να κανεις και εγω ομολογω οτι δεν ειμαι διατεθειμενος να κανω πολλα.
    Η απληστια ειναι βασικα το βαθυτερο εσωτερικο κινητρο.
    Εμενα βασικα με ενδιεφερε να σχολιασω το γεγονος οτι οι περισσοτεροι αποτου πλουσιους κλεφτες που αναφερε η Κρονοπιουσα εχουν συγκεκριμενες ιδεολογικες καταβολες εστω στα νιατα τους και σεολο αυτο το σαπιο συστημα διαπλοκης και αφειδους χρηματοδοτησης τους με δανεικα και αγυριστα απο τις τραπεζες που στησανε μεταξυ τους μπορει να μπει καποιος μονο εαν ειχε τις ιδιες ιδεολογικες καταβολες .
    Αυτο υπαινισομαι και τα αλλα περι φθονου επειδη εγω δεν εγινα πλουσιος δεν με αφορουν.Τους φτυνω στα μουτρα ολους αυτους και τον Βαρδινογιαννη και τον Κοκαλη και το Μπομπολα κλπ.

    223
    Ξερω κι εγω τετοιες περιπτωσεις.Θυμαμαι που διαβαζα για τον Σοιχιρο Χοντα που ξεκινησε παιρνοντας παλια ανταλακτικα απο τις Χαρλευ του αμερικανικου στρατου κατοχης μετα τον πολεμο και με αυτα απο σω κι απο κει εφτιαξε τον προγονο του παπιου την δεκαετια του 50.
    Η τον ιδρυτη της Σονυ που ειχε ενα μικρο μαγαζακι που επισκευαζε ραδιοφωνακια και πουλουσε ηλεκτρονικα εξαρτηματα οχι πολυ διαφορετικο απο τα αντιστοιχα που υπηρχαν παλια στην Στοα Φεξη.
    Και μετα ειχε την διορατικοτητα να καταλαβει την τεραστια εμπορικη προοπτικη της ανακαλυψης του τραντζιστορ οταν αλλοι δεν ειχαν παρει ειδηση ακομη εφτιαξε το πρωτο μικρο ραδιοφωνακι και τα υπολοια ειναι γνωστα.
    Αυτοι οι δικοι μας νταβατζηδες δεν ειναι τετοιοι.Ειναι κομμουνιστες και κρατιστες στην ψυχη και δεν παιρνουν ρισκα ουτε πρωτοβουλιες.
    Κανουν¨μονο σιγουρες «επενδυσεις» με κρατικη ειχορηγηση η με μονοπωλια οπως ο Οπαπ και εξασφαλισμενα κερδη.
    Και οπως ειπα και στον Λαμπρο πριν να ενα παραδειγμα γιατι ο Μαρινοπουλος εγινε πλουσιος ενω εγω οχι.
    Εαν εγω ημουν ας πουμε ενα μικρομεσαιος επιχειρηματιας μην εχοντας σχεση με τα κομματα το κρατος κλπ και ειχα μπλοκ επιταγων και εξεδιδα εστω μια επιταγη 200 500 ευρω και ηταν ακαλυπτη παει τελειωσα.
    Δεν θα μπορουσα μετα να ξαναπαρω μπλοκ ουτε μετα απο 10 15 χρονια .
    Ενω ο Μαρινοπουλος εδω και χρονια εχει γεμισει ολη την αγορα με ακαλυπτες επιταγες δεκαδων και εκατονταδων χιλιαδων ευρω και ομως η Αλφα Μπανκ εξακολουθουσε μεχρι προσφατα να του επιτρεπει να εχει μπλοκ και να εκδιδει κι αλλες κι αλλες βαζοντας φεσι σε δεκαδες προμηθευτες.
    Εινα ξεκαθαρο οτι αυτο γινοταν επειδη η οικογενεια εχει ακρες στο πολιτικο και οικονομικο κατεστημενο της χωρας.Εξαλλο και η Αλφα ξερει οτι τα δεν εχει προβλημα.
    Οτι ζημια προκυψει θα την καλυψει ο φορολογουμενος με μια ακομη κεφαλαιολοιηση.

  265. Stella said

    Τσικαλαρια στα Χανια, πανω απο την Σουδα.Υπηρχαν παλια κατι αγγειοπλαστες εκει.

  266. Αγάπη said

    Υπάρχουν και αυτές οι κατσαρόλες – ή τα τσουκάλια
    Για να τα φτιάχνουμε

    για να τρώμε – και μπράβο του τού ανθρώπου

    και, μερικές φορές, να κάνουμε και μάγια

  267. Γιάννης Ιατρού said

    268: Αγάπη
    Ωραίο το βιντεάκι με τον νησιώτη αγγειοπλάστη.

    Παρατήρησα τις διαφορές στην τεχνική του σε σχέση με αυτόν στο σχόλιο #193 του ΣΠ, π.χ. στο πως ο τεχνίτης στο #193 συμπιέζει πολλές φορές το υλικο (πηλό) προτού του δώσει την μορφή του σκεύους. Αυτός (στο #193) είναι πιό λεπτολόγος, π.χ. στο σχηματισμό της υποδοχής για το καπάκι προσέχει πολύ να είναι στο ίδιο ύψος το «φουρούσι» κλπ.

    Και τα δύο είναι πολύ ενδιαφέροντα, άλλωστε πρόκειται για κάτι (χρήση του πηλού, αγγεία κλπ.) που ο άνθρωπος έμαθε να κάνει σχεδόν από καταβολής του.

  268. Αγάπη said

    269 δέν το είχα δει με τόσο μεγάλη προσοχή, επέστρεψα και πράγματι έχεις δίκιο.
    Ευχαριστώ

  269. σημειωτέον ότι ο αγγειοπλάστης του πρώτου βίντεο του 268, στη Λέρο, λέγεται Γεώργιος ΣΙΦΟΥΝΙΟΣ. Δεν είναι δύσκολο να εικάσουμε την καταγωγή του…

  270. nikiplos said


    …στάθηκαν τυχεροί, παρ΄όλο που είναι αποδεδειγμένο πως η τύχη παίζει ασήμαντο ρόλο για να πλουτίσει κανείς, τον σημαντικό τον παίζουν, Η ΘΕΛΗΣΗ, Ο ΣΤΟΧΟΣ, Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ, Η ΕΠΙΜΟΝΗ, ΚΑΙ Η ΥΠΟΜΟΝΗ.

    Να προσθέσω μόνο πως η παραπάνω άποψη έχει ‘αποδειχθεί’ ότι είναι λάθος. Είναι ο όρος «silent evidences» στην κοινωνική ψυχολογία. Είναι δεδομένο ότι ο Ωνάσης ήξερε τον τρόπο να γίνει πλούσιος, αφού είχε μεγαλώσει σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον και είχε λάβει αντίστοιχη μόρφωση. Υπήρχαν στην γύρω περιοχή (γεωγραφική και επιχειρηματική) εκατοντάδες σχεδόν χιλιάδες αντίστοιχοι Ωνάσηδες που έμειναν στον άσο, ακριβώς γιατί δεν βρέθηκαν στην κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος.

    Ένα πιο κατανοητό παράδειγμα: Μπορώ να φέρω μαρτυρίες και καταθέσεις βίδεο από 200 ασθενείς με καρκίνο που ανάρρωσαν πλήρως κατόπιν αγοράς της θαυματουργής εικόνος του Αγίου Σουλπικίου του Φαρμακολύτρου. Όμως αυτό συμβαίνει απλά επειδή δεν είναι εν ζωή να καταθέσουν οι 2000 ασθενείς που πήραν πράγματι την εικόνα, αλλά φεύ δεν ξέφυγαν της επάραττου νόσου… 🙂

    Συνήθως τα πλεονεκτήματα κάποιου πλούσιου που πλούτισε γρήγορα αναπτύσσονται κατόπιν της επιχειρηματικής του δράσης: «ήταν αποφασιστικός, έπαιρνε ρίσκο, ήταν έξυπνος, επίμονος, υπομονετικός, δεν επαναπαυόταν» κα.
    όπως είπε και ένας διάσημος κάποτε: Bullshits! υπήρχαν χιλιάδες καλύτεροι από αυτόν στην πιάτσα και στη γύρα…

  271. Τώρα θυμήθηκα και τα καπάκια (τσιγκάκια) που παίζαμε μικροί στα πεζούλια ή στις άκρες των πεζοδρομίων.

  272. κουτρούφι said

    #271.
    Ο τότε υπουργός Αιγαίου που ασχολήθηκε με την έκδοση του έργου του Βάγκνερ που αναφέρεται στο #209 είναι ο …Σηφουνάκης.
    http://www.protoporia.gr/oi-oikismoi-aggeioplaston-tis-sifnoy-adeto-p-139045.html

  273. Λ said

    Έξοχο το άρθρο, έξοχα και τα σχόλια (έφα όλο το απόγευμα διαβάζοντας – κρατώντας σημειώσεις για ό’τι έχει σχέση με την αγγειοπλαστική).

    Έφη, και εμείς λέμε σινί το ταψί ακόμα και σήμερα. Να σινίσω κάποιον είναι ανάλογο του να του ψήσω το ψάρι στα χείλη. Την κατσαρόλα τη λέμε μα(γ)είρισσα. Η γυναίκα που μαγειρεύει είναι μα(γ)είραινα.

    Στην Κύπρο πάντα χρησιμοποιούσαμε τα πήλαινα αντζειά (αγγεία) αλλά όλες οι νυκοκυρές είχαν και τα χαλκοματένα τους, που συνήθως ήταν μέρος της προίκας τους. Το σπουαιότερο χάλκινο αντζειό ήταν το χαρτζί, που χρησιμοποιούταν για τον τραχανά, τα χαλλούμια , το ρέσι κοκ.

    Μια λέξη που δεν σχολιάστηκε είναι η άδεια (κατσαρόλα). Εμείς την άδεια τη λέμε όφκερη/όφτζερη. Αντι αδειάζω λέμε φκερώνω/φτζερώνω. Στην προστακτική είναι η μεγάλη πλάκα: φτζέρος το/την ή φτζιέρα το/την, στον πληθ. φτζιερώστε το/την. Γνωστή παροιμία: «Σύρνω όφτζιερα να πιάσω γεμάτα», γνωστή φράση μετά το 2013: Εφτζιέρωσεν η πούγκα μας.

    Νικοκύρη, αν τυχόν γράψετε για τις πλατικές σακούλες που καταργηθήκαν προχτές στη Γαλλία θα έχω την ευκαιρία να βγάλω το άχτι μου για τα πλαστικά σκεύη και κυρίως για τα τταππερούθκια (Tupperware). Εκείνα και αν χαλάσαν το παζάρι ων αγγειοπλαστών.

  274. Λ said

    Και μια ερώτηση, γιατί οι αγγειοπλάστες έγιναν ξαφνικά κεραμίστες;
    (και αυτό που με εξοργίζει μάλλον είναι που η αγγειοπλάστισσα λέγεται τώρα η κεραμίστας)

  275. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    266 – Kαμία σχέση αυτό που λέω με αυτό που κατάλαβες Gryphon, μάλλον δεν το διατύπωσα κατανοητά. Κατ΄αρχήν, οι κομουνιστές δεν φθονούσαν (πλέον δεν υπάρχουν κομουνιστές, αν υπήρξαν και ποτέ) τους πλουσίους, επιδίωκαν μια δίκαιη κατανομή του παραγόμενου πλούτου, γιατί είναι γνωστό πως το πλεόνασμα κάποιου, βασίζεται στο έλλειμμα κάποιου άλλου, τα υπόλοιπα είναι βλακείες.

    » δεν νιωθω κανενα φθονο για οποιον ειναι πλουσιος αλλα ουτε ειχα και ποτε καμμια ιδιαιτερη επιθυμια να επιδιωξω να γινω. Οπως ομολογεις κι εσυ εξαλλου το αν θα γινεις εξαρταται και απο το ποσο πολυ το θελεις και τι εισαι διατεθειμενος να κανεις και εγω ομολογω οτι δεν ειμαι διατεθειμενος να κανω πολλα.»
    Ακριβώς αυτό, είναι το κλειδί της όλης υπόθεσης, κι αυτό είναι που ήθελα να επισημάνω λέγοντάς σου, «Το βασικό ερώτημα όμως που πρέπει να θέσεις, ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΟΙ ΚΙ ΟΧΙ ΕΓΩ, το αποφεύγεις όπως ο διάολος το λιβάνι,».
    Γιατί, ενώ γεννήθηκες και ζείς σε μια οικονομική κοινωνία, που όποιον δεν έχει χρήματα τον καθιστά ΑΧΡΗΣΤΟ, ενώ όποιον έχει πολλά τον θεοποιεί, πέρα από τα άπειρα προνόμια που απολαμβάνει (ας μη μιλήσουμε για την τυφλή δικαιοσύνη που παίρνει μάτι) εσύ λές πως δεν είχες καμιά επιθυμία να γίνεις πλούσιος, τη στιγμή μάλιστα, που όλη η παιδική, εφηβική, και η πρώϊμη ενήλικη ζωή σου, ουσιαστικά αναλώθηκε για να μάθεις πώς θα βγάζεις χρήματα για να ζήσεις καλύτερα. Τα χαριτωμένα που λέγονται, σπούδασα για την αξία του πνεύματος, και, είμαι υπεράνω χρημάτων, είναι παραμύθια για να κοιμηθούν τα παιδάκια, λές κι άμα είσαι πλούσιος, δεν μπορείς να εξυψώσεις το πνεύμα σου. Για ποιό λόγο λοιπόν δεν θέλεις να γίνεις πλούσιος; τι είναι αυτό που σε κάνει να μη θέλεις; (να υποθέσω πως αν σου τύχει κάποια περιουσία, θα την μοιράσεις στους φτωχούς;) εκεί κρύβεται η δομή του συστήματος, κι εκεί βασίζεται η σταθερότητά του.

    «Η απληστια ειναι βασικα το βαθυτερο εσωτερικο κινητρο.» Κι η απληστία πως προέκυψε στον άνθρωπο, γιατί είναι επίκτητη, δεν υπάρχει στο dna μας, που λέει ο λόγος (χαμόγελο).

    «Εμενα βασικα με ενδιεφερε να σχολιασω το γεγονος οτι οι περισσοτεροι αποτου πλουσιους κλεφτες που αναφερε η Κρονοπιουσα εχουν συγκεκριμενες ιδεολογικες καταβολες εστω στα νιατα τους και σεολο αυτο το σαπιο συστημα διαπλοκης και αφειδους χρηματοδοτησης τους με δανεικα και αγυριστα απο τις τραπεζες που στησανε μεταξυ τους μπορει να μπει καποιος μονο εαν ειχε τις ιδιες ιδεολογικες καταβολες .»
    Οι περισσότεροι από τους πλούσιους που ανέφερε η Cronopiusa με αυτές τις ιδεολογικές καταβολές που λές, είναι μια μικρή μειονότητα μέσα στους άλλους πλουσίους που έχουν άλλες ιδεοκογικές καταβολές, γιατί εκείνους τους παραβλέπεις; Πάντως, πληροφοριακά, σε όλες τις χώρες του πλανήτη έτσι παίζεται το παιχνίδι, με κρατικό χρήμα, με δανεικά κι αγύριστα, και δολοπλοκίες, και ειδικά στις κεφαλές του καπιταλισμού, λειτουργούν ΑΚΡΩΣ σοβιετικά, και χειρότερα ακόμα, σώνουν ιδιωτικές επιχειρήσεις με κρατικά χρήματα, και ρίχνουν τα βάρη στον λαό. Επίσης, για να πάρεις χρηματοδότηση από τα ευαγή ιδρύματα, δεν παίζει κανένα ρόλο η όποια ιδεολογία, ΤΟ ΧΡΗΜΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ, αρκεί να ακολουθείς τους κανόνες της οικονομικής ελίτ. Σαν τις κυβερνήσεις ενα πράμα, π.χ ο αριστερός (λέμε και καμιά μαλακία για να περνάει η ώρα) Τσίπρας, όσο το έπαιζε επαναστάτης χωρίς αιτία, χόρτασε φάπες, μόλις έκανε την κωλοτούμπα σαν καλή μαϊμουδίτσα που είναι, κι έγινε υπάκουο πηθίκι, μέχρι κι ο διεφθαρμένος Σόϊμπλε έπλεξε το εγκώμιό του, και πόσο καλός ηγέτης είναι. Όμως, αφού εσένα δεν σε ενδιαφέρει να γίνεις πλούσιος, τι σε νοιάζει τι είναι και τι κάνουν όσοι έγιναν ή θέλουν να γίνουν; γιατί τους κρίνεις;

  276. Λ said

    Θυμήθηκα την Χύτρα στα Κύθηρα και το Τηγάνι κάπου κοντά στην Πάρο. Θα υπάρχουνν κιάλλα τέτοια νησάκια που δεν τα ξέρω μάλλον.

  277. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    272 – «Να προσθέσω μόνο πως η παραπάνω άποψη έχει ‘αποδειχθεί’ ότι είναι λάθος.»
    ‘Έχει αποδειχθεί ΟΛΟΣΩΣΤΗ!!! Ξέρω αρκετούς πλούσιους (οχι Ωνάσηδες) που ήταν από πάμπτωχες οικογένειες, παίζει σημαντικό ρόλο το περιβάλλον που μεγαλώνει κανείς, αλλά δεν είναι ο σημαντικότερος.

    «όπως είπε και ένας διάσημος κάποτε: Bullshits! υπήρχαν χιλιάδες καλύτεροι από αυτόν στην πιάτσα και στη γύρα…»
    Σιγά μην ήταν καλύτεροι, όπως είπε και μια διάσημη κάποτε, ΟΣΑ ΔΕΝ ΦΤΑΝΕΙ Η ΑΛΕΠΟΥ, ΤΑ ΚΑΝΕΙ ΚΡΕΜΑΣΤΑΡΙΑ.

    Εσύ θέλησες- προσπαθησες να γίνεις πλούσιος; Στην απάντησή σου, είναι κρυμένος και ο βαθύτερος λόγος που δεν είσαι πλούσιος.

  278. sarant said

    274 Οπότε μαλλον ο Σηφουνάκης είναι Σιφουνάκης (όχι σίφουνας, αλλά Σιφουνιός)

  279. sarant said

    Φίλος Κερκυραίος προσθέτει ότι στην Κέρκυρα οι παλιοί χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά τη λέξη «πινιάτα».

  280. nikiplos said

    Cher Λαμπρος, για μένα είναι προφανές ότι δεν προσπάθησα να γίνω πλούσιος. Η οικογένειά μου, καθαρά μικροαστική, με δίδαξε τις αξίες των «φτωχών μπαμπάδων» (κατά Κιοσάκι)…

    Επιγραμματικά όμως η Τύχη είναι αρκετά αφηρημένη ως έννοια γι’ αυτό και δύσκολο να γίνει κατανοητή. Με την έννοια τύχη δεν εννοούμε το λαχείο ή τη λοταρία που δεν έχει να κάνει και πολλά με την τύχη, αφού είναι στημμένο στα μέτρα των διοργανωτών παιχνίδι…

    Ως τύχη εδώ εννοώ την ίδια την πολυπλοκότητα του κόσμου, τον ανισοβαρή ρόλο των παραγόντων εκείνων που χωρίς λογική εξήγηση ή πρόβλεψη θα κυριαρχήσουν στο μέλλον (computers, internet, mobiles, έναντι laser, ρομπότ, αεροσκάφη)… Στα παραπάνω παραδείγματα εκείνοι που έγιναν πάμπλουτοι, έγιναν παρεμπιπτόντως… 🙂

  281. Γς said

    282:

  282. Πάνος με πεζά said

    @ 281 : Το λέει και η Βλαχοπούλου στην «Κόμησσα της Κέρκυρας», με το συγκρότημα που κάνει πρόβα στο υπόγειό της. «Αυτός γιατί βαράει τσι πινιάτες;», δείχνοντας τον ντράμερ, και «η μουσική βγαίνει από τσι πινιάτες κι από τους ντεντζερέδες…».
    Και σε ένα άλλο παιδικό παιχνίδι, η πινιάτα είναι κάτι σαν χαρτονένιο μπαλόνι, που, κρεμασμένο, το χτυπάνε πολλά παιδιά με ραβδιά, μέχρι ν’ ανοίξει και να πέσουν καραμέλες.

  283. Αγάπη said

    272 !!!!! Τον ξέρεις !!!!

  284. κουτρούφι said

    #276. «Και μια ερώτηση, γιατί οι αγγειοπλάστες έγιναν ξαφνικά κεραμίστες;
    (και αυτό που με εξοργίζει μάλλον είναι που η αγγειοπλάστισσα λέγεται τώρα η κεραμίστας)»

    Το «αγγειοπλάστης» είναι γενικότερος όρος για τον μάστορα του πηλού. Από αυτόν που φτιάχνει μαγειρικά σκεύη, γλάστρες και -με το συμπάθειο-αγγειά μέχρι αυτόν που κάνει μπιμπελό. Ο όρος είναι ο επίσημος, ας πούμε. Όπως οι ψαράδες επίσημα λέγονται αλιείς. Στην καθημερινότητά τους, στη Σίφνο, οι παλαιότεροι χρησιμοποιούσαν τον όρο «τσικαλάς».
    Το «κεραμίστας»εμφανίστηκε τα τελευταία χρόνια και αναφέρεται πιο πολύ σε αυτόν που φτιάχνει διακοσμητικά αντικείμενα ή/και καλλιτεχνήματα.
    Στην πράξη ο καθένας δηλώνει όπως αισθάνεται.
    Για το δε θηλυκό, ξέρω το «κεραμίστρια».

  285. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    282 – «Cher Λαμπρος, για μένα είναι προφανές ότι δεν προσπάθησα να γίνω πλούσιος.»
    Παρ΄όλα αυτά, έχεις «τεκμηριωμένη» άποψη για το πώς έγιναν ή γίνονται οι άλλοι πλούσιοι, είναι χειρότεροι από χιλιάδες άλλους καλύτερούς τους, αλλά είναι λαμόγια ή στάθηκαν τυχεροί.

    «Η οικογένειά μου, καθαρά μικροαστική, με δίδαξε τις αξίες των «φτωχών μπαμπάδων» (κατά Κιοσάκι)…»
    Δεν είχα ΚΑΜΙΑ αμφιβολία γι΄αυτό, οι γονείς, ό,τι γνωρίζουν διδάσκουν στα παιδιά τους, όμως δεν σε δίδαξε μόνο αυτές, αλλά και κάτι άλλο που κλείδωσε το μυαλό σου ως προς τον πλούτο.

    «Επιγραμματικά όμως η Τύχη είναι αρκετά αφηρημένη ως έννοια γι’ αυτό και δύσκολο να γίνει κατανοητή. Με την έννοια τύχη δεν εννοούμε το λαχείο ή τη λοταρία που δεν έχει να κάνει και πολλά με την τύχη, αφού είναι στημμένο στα μέτρα των διοργανωτών παιχνίδι…» Η έννοια ΤΥΧΗ, δεν είναι καθόλου αφηρημένη, είναι αυτή που έχει όποιος κερδίζει στο λαχείο, τη λοταρία κλπ στημένα, όποιος γλυτώνει από «θαύμα» σε ένα ατύχημα, κι όποιος κερδίζει στο τάβλι (χαμόγελο), το αντίθετο λέγεται ΑΤΥΧΙΑ.

    «Ως τύχη εδώ εννοώ την ίδια την πολυπλοκότητα του κόσμου,» Αυτή λέγεται ΤΥΧΑΙΟΤΗΤΑ, και δεν έχει καμία σχέση με την έννοια τύχη, γιατί είναι για καλό και για κακό, εξαρτάται από τις ευάισθητες αρχικές συνθήκες, που ουσιαστικά την κάνουν απρόβλεπτη.

    » τον ανισοβαρή ρόλο των παραγόντων εκείνων που χωρίς λογική εξήγηση ή πρόβλεψη θα κυριαρχήσουν στο μέλλον (computers, internet, mobiles, έναντι laser, ρομπότ, αεροσκάφη)… Στα παραπάνω παραδείγματα εκείνοι που έγιναν πάμπλουτοι, έγιναν παρεμπιπτόντως…:)»
    Για όλα υπάρχει λογική εξήγηση, (και συνήθως είναι απλή) αρκεί να υπάρχει ΑΝΟΙΧΤΟ ΜΥΑΛΟ που να την ψάχνει, και να μην τα ρίχνει βολικά, στην μοίρα, στην τύχη, ή στο θεό, με λίγα λόγια να δέχεται τον παραλογισμό.

    ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΕΝ ΠΑΙΖΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΧΑΣΕΙ, ΓΙ΄ΑΥΤΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΑΥΤΟΕΛΕΓΧΟΜΕΝΟΥΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥΣ ΣΚΛΑΒΟΥΣ.

  286. Λ said

    286. Και στην Αμμόχωστο τα αγγειοπλαστεία ήταν κουζαρκά και οι οι αγγειοπλάστες κουζάδες.

  287. ΣΠ said

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: