Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μετά το αυτεπίστροφο πραξικόπημα

Posted by sarant στο 22 Ιουλίου, 2016


Την περασμένη Παρασκευή το βράδυ παρακολουθήσαμε, σε απευθείας σύνδεση, την απόπειρα πραξικοπήματος στη γειτονική Τουρκία, η οποία στην αρχή φάνηκε να επικρατεί· κυκλοφόρησαν μάλιστα φήμες ότι ο ανατραπείς πρόεδρος Ερντογάν είχε ζητήσει άσυλο στη Γερμανία ή σε άλλη χώρα και ότι η αίτησή του είχε απορριφθεί. Τα πρώτα ανακοινωθέντα των Αμερικανών ήταν τόσο γενικόλογα, που έδιναν την εντύπωση ότι καλοδέχονται το πραξικόπημα, και σε πολλών το μυαλό ήρθε το αντίστοιχο πραξικόπημα στην Αίγυπτο, όταν ο στρατός ανέτρεψε με επιτυχία τον ισλαμιστή πρόεδρο Μόρσι.

facetimeΗ νύχτα βγάζει επίσκοπο κι η αυγή μητροπολίτη, λέει όμως μια παροιμία. Στη δική μας περίπτωση, η νύχτα έβγαζε την πιθανολογούμενη επικράτηση των πραξικοπηματιών, αλλά η αυγή έβγαλε την απόλυτη επικράτηση του Ερντογάν, ο οποίος, αφού απέφυγε τη σύλληψη από τις επίλεκτες μονάδες στο θέρετρο όπου παραθέριζε, απεύθυνε με Facetime διάγγελμα προς τον τουρκικό λαό καλώντας τον να βγει στους δρόμους, ενώ την ίδια έκκληση απεύθυναν και ιμάμηδες από τα τζαμιά. Και πράγματι ο λαός, ή τουλάχιστον οι φιλικά προσκείμενοι προς το κυβερνητικό κόμμα ΑΚΡ βγήκαν στον δρόμο, έδωσαν μάχες με τα τανκς, και γρήγορα η πλάστιγγα άρχισε να κλίνει προς το μέρος της κυβέρνησης -είχαμε δηλαδή ανατροπή της ανατροπής. Πρέπει να σημειωθεί ότι το πραξικόπημα δεν το καταδίκασε μόνο ο Ερντογάν, αλλά και η τουρκική και κουρδική αριστερά, το HDP.

Ακολούθησε η εβδομάδα της αντεκδίκησης. Οι στρατιώτες και οι αξιωματικοί που συμμετείχαν στο πραξικόπημα συνελήφθησαν και πολλοί κακοποιήθηκαν, ο Ερντογάν ανακοίνωσε την παύση δεκάδων χιλιάδων δημόσιων λειτουργών (δικαστικών, εκπαιδευτικών, στρατιωτικών) και στη συνέχεια έθεσε τη χώρα σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, με μια ταχύτητα που θυμίζει προγραφές, ενώ υπαινίχθηκε σαφώς ότι θα επαναφέρει τη θανατική ποινή. Όπως ήταν αναμενόμενο, η αποτυχία του πραξικοπήματος έλυσε τα χέρια του Ερντογάν ο οποίος προχωράει τώρα στο να αποκτήσει τον απόλυτο έλεγχο της κατάστασης.

Μια υποσημείωση του όλου δράματος, που όμως αφορά ιδιαίτερα τη χώρα μας, είναι ότι οχτώ αξιωματικοί που φαίνεται ότι συμμετείχαν (ή: που κατηγορούνται ότι συμμετείχαν) στην απόπειρα πραξικοπήματος διέφυγαν στην Αλεξανδρούπολη και ζήτησαν πολιτικό άσυλο, φέρνοντας την ελληνική κυβέρνηση μπροστά σε ένα δίλημμα που θα ήθελε να το αποφύγει, καθώς η ελληνική πλευρά κινδυνεύει να βγει χαμένη ό,τι και να πράξει.

Ασφαλώς ένα από τα θύματα της ταραγμένης αυτής εβδομάδας ήταν και η αλήθεια, καθώς κυκλοφόρησαν πολλές φήμες που τελικά αποδείχτηκαν χαλκευμένες: δεν υπήρξε καμιά αίτηση πολιτικού ασύλου του Ερντογάν, δεν συνέβη αποκεφαλισμός στρατιώτη, το βίντεο που έδειχνε κατακρεουργημένο στρατιώτη στη γέφυρα του Βοσπόρου ήταν παρμένο από ατύχημα του 2006, δεν απολύθηκαν οι Έλληνες (ή Ισπανοί ή Ιταλοί) καθηγητές των τουρκικών πανεπιστημίων. Λένε ότι το πρώτο θύμα ενός πολέμου είναι η αλήθεια -προφανώς το ίδιο συμβαίνει και με τα πραξικοπήματα. Ωστόσο, δεν είναι όλα χαλκευμένα όσα κυκλοφορούν για τις διώξεις των «αντιφρονούντων» ή για τις εκκαθαρίσεις στον κρατικό μηχανισμό, κάθε άλλο.

Η ευκολία με την οποία κατέθεσαν τα όπλα οι πραξικοπηματίες και η έκταση της αντεκδίκησης υπέβαλαν σε πολλούς την υποψία ότι το πραξικόπημα ήταν στημένο από τον ίδιο τον Ερντογάν προκειμένου να μπορέσει στη συνέχεια να προχωρήσει στις εκκαθαρίσεις που είχε ήδη σχεδιάσει. Ελκυστική είναι αυτή η θεωρία, αλλά δεν τη συμμερίζομαι -και όχι μόνο επειδή τρέφω δυσπιστία γενικά προς τις θεωρίες συνωμοσίας. Καταρχάς, το ότι ετοιμαζόταν πραξικόπημα στην Τουρκία ήταν κοινό μυστικό. Το ήξεραν όλοι, και ο ίδιος ο Ερντογάν που είχε πάρει τα μέτρα του, ας πούμε με το να θέσει ισχυρές μονάδες με βαρύ οπλισμό εκτός του ελέγχου του στρατού. Έπειτα, το να είναι κακοσχεδιασμένο ή άσχημα εκτελεσμένο ή ακόμα και οπερετικό ένα πραξικόπημα δεν το κάνει στημένο. Έχουμε πάμπολλα ιστορικά προηγούμενα -αρκετοί ανέφεραν το πραξικόπημα κατά του Γκορμπατσόφ το 1991, που οδήγησε στη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, αλλά εγώ βρήκα πολλές αναλογίες με το κίνημα του 1935 -και οι μελετητές της ελληνικής ιστορίας ξέρουν ότι μετά το αποτυχημένο βενιζελικό κίνημα του 1935 ακολούθησε εκτεταμένη εκκαθάριση όχι μόνο του στρατού αλλά και του κρατικού μηχανισμού γενικότερα -εκπαιδευτικοί απολύθηκαν και τότε, από έτοιμους καταλόγους προγραφών που υπήρχαν, για κάθε ενδεχόμενο, σε κάποια συρτάρια.

Ούτε ήταν εικονικές οι συγκρούσεις στους δρόμους, ή η αυτοθυσία των πολιτών που ρίχνονταν πάνω στα άρματα μάχης -ούτε δυστυχώς ήταν εικονικοί οι εκατοντάδες νεκροί, πολίτες οι περισσότεροι. Βλέποντας την έκταση της αντεκδίκησης στη συνέχεια, που φαίνεται πως πήρε μπάλα και τους αλεβίτες ή τους αριστερούς, πολλοί δικοί μας εξέφρασαν την άποψη ότι δεν βγήκε ο λαός στους δρόμους το βράδυ της Παρασκευής να συγκρουστεί με τα τανκς, αλλά οι εγκάθετοι του Ερντογάν. Ο Μπρεχτ θα συνιστούσε σε αυτούς τους υπεραριστερούς, αν δεν τους αρέσει ο τουρκικός λαός να εκλέξουν κάποιον άλλο.

Ξέραμε από πριν πως, όποιος και να επικρατούσε μετά το πραξικόπημα, η κατάσταση θα ήταν χειρότερη. Όπως είχα γράψει πριν από τρία χρόνια, όταν ο στρατηγός αλ-Σίσι στην Αίγυπτο ανέτρεψε τον εκλεγμένο μεν ισλαμιστή δε πρόεδρο Μόρσι, καλό πραξικόπημα δεν υπάρχει. Η σύγκρουση δύο μερίδων του αντίπαλου στρατόπεδου, από την άλλη πλευρά, μπορεί να είναι κάτι θετικό, και πράγματι στις περιπτώσεις αυτές δεν χρειάζεται να διαλέξεις πλευρά -αρκεί να μη σε πάρουν τα σκάγια.

Ως προς το ειδικό υποπρόβλημα των οχτώ «πραξικοπηματιών», τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Ασφαλώς η απόφαση δεν θα παρθεί με βάση γενικές αρχές περί ασύλου  και ικετών, αλλά με γνώμονα το συμφέρον της χώρας. Πάντως, αν το θέμα τρενάρει υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες να πέσουν στα μαλακά οι οχτώ, αν τελικά εκδοθούν, δεδομένου ότι δεν είναι και ιδιαίτερα υψηλόβαθμοι αξιωματικοί.

Όλα αυτά που έγραψα κάθε άλλο παρά εξαντλούν το θέμα, οπότε περιμένω να ακούσω τα δικά σας σχόλια. Το σημερινό άρθρο θα έμπαινε Δευτέρα ή Τρίτη αν δεν υπήρχε ο προγραμματισμός του ιστολογίου, ίσως ομως να καθυστέρησε και για καλό, με την έννοια ότι τώρα έχουμε μια πληρέστερη εικόνα.

Βέβαια, εμείς εδώ λεξιλογούμε και λεξιλογώντας θα κλείσουμε. Η λέξη πραξικόπημα πλάστηκε από λογίους το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, πάνω στο ελληνιστικό ρήμα «πραξικοπώ» που σήμαινε «κυριεύω μια πόλη με ξαφνική έφοδο ή με προδοσία» (το χρησιμοποιεί ο Πολύβιος).  Στα ελληνικά αποδίδει το γαλλικό coup d’état. Ωστόσο, παρόλο που είχαμε στον εικοστόν αιώνα αρκετά πραξικοπήματα, συνήθως χρησιμοποιούσαμε τη λέξη κίνημα για να αναφερθούμε σε αυτά. Μόνο το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967 αποκλήθηκε έτσι, όχι φυσικά από τους θιασώτες του καθεστωτος -και στη συνέχεια η λέξη, ευτυχώς, χρησιμοποιείται μεταφορικά, όταν λέμε π.χ. για κοινοβουλευτικό πραξικόπημα ή πραξικοπηματική ενέργεια.

Όσο για το γαλλικό coup d’état, ως προς το πρώτο σκέλος του έχει ελληνική αρχή κι επειδή η ιστορία είναι γουστόζικη δεν χάνουμε τίποτα να την επαναλάβουμε: όλα ξεκίνησαν από ένα χαστούκι!

Η αρχαία λέξη κόλαφος, δηλαδή ράπισμα, χαστούκι, στις μέρες μας χρησιμοποιείται κυρίως με μεταφορική σημασία. Λέμε, ας πούμε, «Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας ήταν κόλαφος για τον απερχόμενο πρόεδρο»: ήταν δηλαδή ένα χτύπημα οδυνηρό μαζί και ταπεινωτικό. Στην αρχαιότητα, τη λέξη τη δανείστηκαν οι ρωμαίοι, και μάλιστα με δύο τρόπους: υπήρξε δηλαδή και ο λόγιος δανεισμός της, ως colaphus που κράτησε άθικτη τη μορφή της λέξης, αλλά πλάι σ’ αυτόν και το λαϊκό δάνειο, ως colopus και colpus. (Το φαινόμενο της διγλωσσίας στα λατινικά, σε αντίθεση με τα κλασικά ελληνικά, ήταν έντονο).

Αυτός ο λαϊκός λατινικός τύπος, colpus, πέρασε σ’ όλες τις ρωμανικές γλώσσες, με τη σημασία «χτύπημα». Στα ιταλικά έγινε colpo και βρήκε ιδιαίτερη εφαρμογή, πέρα από την κυριολεκτική του σημασία, στην ορολογία των στρατιωτικών γυμνασίων, της πάλης και των ξιφομαχιών, όπου οι διάφορες λαβές ονομάστηκαν με σύνθετα της λέξης αυτής. Μια από τις σημασίες λοιπόν, «τέχνασμα με το οποίο καταβάλλουμε τον αντίπαλο», πέρασε και στα ελληνικά ως κόλπο, όπου επικράτησε η απόχρωση του τεχνάσματος, της απάτης.

Το κόλπο ολοκληρώνει εδώ τη διαδρομή του, αλλά έχουμε και τα παρακλάδια του. Στα γαλλικά, ο τύπος colpus περνάει ως colp, και τον 13ο αιώνα γίνεται coup, η σημερινή μορφή της λέξης. Και επειδή ένα δυνατό χτύπημα πολύ συχνά κόβει στα δύο, έχουμε την παραγωγή του ρήματος couper που θα πει «κόβω». Ρήμα κοινότατο στα γαλλικά, εννοείται, με αμέτρητο πλήθος παραγώγων, μερικά από τα οποία ξαναγύρισαν σε μας ως αντιδάνεια, μικρά ξαδερφάκια του κόλπου, σαν το κουπόνι, το κουπέ του τραίνου, τις κουπ των κομμωτών και το ντεκουπάζ των κινηματογραφιστών.

Στα ισπανικά πάλι το λατινικό colpus μετατράπηκε σε golpe, χτύπημα. Golpe de estado είναι το πραξικόπημα, ολόιδιος σχηματισμός με το ιταλικό colpo di stato και το γαλλικό coup d’état (πολιτειακό χτύπημα, ας πούμε, κατά λέξη). Από τις λατινοαμερικάνικες χώρες όπου τα πραξικοπήματα ήταν στην ημερήσια διάταξη, η λέξη πέρασε και σε άλλες γλώσσες, όπως στα ιταλικά και τα γαλλικά και μετά στα αγγλικά ως δάνειο.

Τέλος, από τους μελετητές των συμπτώσεων δεν ξέφυγε ότι η απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία συνέβη στις 15 Ιουλίου, μέρα που είχαμε επίσης το παλατιανό πραξικόπημα του 1965 με την ιουλιανή αποστασία και, όσο κι αν μας βολεύει να το ξεχνάμε, το πραξικόπημα του 1974 στην Κύπρο που έφερε τον Αττίλα στη μεγαλόνησο. Να το έχει η μέρα;

 

114 Σχόλια to “Μετά το αυτεπίστροφο πραξικόπημα”

  1. Κουνελόγατος said

    Καλημέρα.
    https://sarantakos.wordpress.com/2016/07/20/carenaggio/#comment-372835

  2. Κουνελόγατος said

    Αλλά εδώ λεξιλογούμε (λτ), οπότε -για να το συνδέσουμε και με το EURO- colpo di testa λένε οι Ιταλοί την κεφαλιά.

  3. Κουνελόγατος said

    Πάντως η άποψή μου είναι, πως αν δεν υπάρξουν σαφείς εγγυήσεις (και διεθνείς ενδεχομένως) για την ασφάλεια των 8 αυτών στρατιωτικών, δεν πρέπει να τους επιστρέψουμε. Δεν ξέρω τι έκαναν, αν το έκαναν, ξέρω πόσο επικίνδυνο μπορεί να είναι, όμως basta, άνθρωποι είναι. Ας βρεθεί ένας τρόπος -ενστάσεις, οτιδήποτε- αρκεί να καθυστερήσουμε την έκδοση, μέχρι να δούμε τι θα γίνει.

  4. Γς said

    Μπονζουρ

    Coup d’état αλλά και coup d’œil

  5. Κουνελόγατος said

    Τι σημαίνει αυτό Γς; Αλλά η φωτο… βγάζει μάτι. 😉

  6. Αυτό είναι ένα δύσκολο πραξικόπημα, με την έννοια ότι η πολιτική συγκυρία που το γέννησε είναι πολύπλοκη. Σαφώς και δεν πρόκειται για
    στρατιωτικούς που αποφάσισαν να αντιδράσουν στις προγραφές του Ερντογκάν, δηλαδή να το έκαναν για να γλυτώσουν από την απόταξη,ούτε και μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι ένα τόσο μεγάλης έκτασης πραξικόπημα μπορεί να στηθεί και μάλιστα κάτω από τη μύτη των Νατοικών.
    (αναλυτικά για όποιον θέλει http://giati-baba.blogspot.gr/2016/07/blog-post_16.html)
    Θα πώ ότι για πρώτη φορά διάβασα αρκετές σοβαρές αναλυσεις για ένα πολύ σημαντικό εξωτερικό γεγονός, το οποίο θα έχει άμεσες συνέπειες στις πολιτικές εξελίξεις της περιοχής, ειδικά στο Μεσανατολικό. Το ίδιο θα ίσχυε και αν επικρατούσαν οι χουντικοί.
    Ο Ερντογκάν αυτή τη στιγμή συμπεριφέρεται σαν πληγωμένο θηρίο, δεν περίμενα τέτοιας έκτασης τρομοκρατία.

  7. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σας σχόλια!

  8. Γς said

    5:

    Ρίξε και καμιά ματιά στο γκούγκλ

    https://translate.google.com/?hl=en#fr/el/jeter%20un%20coup%20d'%C5%93il

  9. Spiridione said

    Και το πραξισκόπιμα του Λαζόπουλου, με μπόλικη δόση συνωμοσιολογίας.
    http://www.altsantiri.gr/e-lakis/lakis-lazopoulos-praxiskopima/

  10. Κουνελόγατε (2), στα γαλλικά όμως coup de tête σημαίνει ξαφνική παρόρμηση,»έτσι μου ‘ ρθε». Και γενικά, με το coup σχηματίζονται πάμπολες κοινότατες εκφράσεις (βλ. οποιοδήποτε λεξικό),, όπως coup de pied (κυριολ. χτύπημα ποδιού, δηλ. κλοτσιά), που έφτασε να σημαίνει και το μέρος του ποδιού με το οποίο δίνεται η κλοτσιά, και πέρασε και σ’εμάς ως κουτουπιέ!

  11. Corto said

    Καλημέρα! Πολύ καλογραμμένο όλο το άρθρο.

    α) «Το φαινόμενο της διγλωσσίας στα λατινικά, σε αντίθεση με τα κλασικά ελληνικά, ήταν έντονο»

    Θα μπορούσαμε ίσως να υποθέσουμε ότι υπήρχε διγλωσσία και στα κλασικά ελληνικά, αλλά δεν καταγράφηκαν εκτενώς οι λαϊκοί τύποι; Οι αγροτικοί πληθυσμοί, για παράδειγμα, δεν είναι λογικό να εμφάνιζαν σημαντική γλωσσική διαφοροποίηση;

    β) «το ντεκουπάζ των κινηματογραφιστών»
    Έχω μια μικρή επιφύλαξη για την χρήση του όρου κινηματογραφιστής, αλλά οπωσδήποτε είναι εκτός θέματος του σημερινού άρθρου. Γενικώς η ορολογία του κινηματογράφου απαιτεί μεγάλη συζήτηση.

  12. cyrusmonk said

    Καλημέρα. Τὸ coup de […] εἶναι τὸ σῆμα κατατεθὲν τοῦ Ρενὲ Γκοσινὺ στὸν Μικρὸ Νικόλα, μιὰ λεπτομέρεια ποὺ δυστυχῶς χάνεται στὴ μετάφραση, ἀφοῦ δὲν ὑπάρχει ἀντίστοιχη ἑλληνικὴ ἔκφραση, παρὰ τὶς φιλότιμες προσπάθειες τῶν μεταφραστῶν (ἰδίως τοῦ παλαιότερου, τοῦ Νίκου Δαμιανίδη, στὶς ἐκδόσεις ΤΕΚΜΗΡΙΟ).
    Παράδειγμα: τὸ κόλπο μὲ τὰ φανάρια ἢ τὸ κόλπο μὲ τὸ πιάτο κ.λπ.
    Νὰ θυμίσω ἀκόμα καὶ τὸ κουντεπιέ, ποὺ ξεκίνησε ἀπὸ τὴν ποδοσφαιρικὴ ὁρολογία, ἂν δὲν κάνω λάθος, καὶ διαδόθηκε γενικότερα.

  13. spiral architect said

    Καλημέρα.
    Οταν ανακτήθηκε η κατάσταση απο τον Ερντο(γ)άν το Σάββατο το πρωί, πίστεψα το προφανές, ότι δηλαδή, το πραξικόπημα οργανώθηκε από τον ίδιο τον Ερντογάν για να έχει τον πλήρη έλεγχο του κράτους. Αλλωστε η -σχεδόν αυτόματη- απόλυση δικαστικών, δασκάλων, καθηγητών καθώς και δικαστικών δείχνει ότι, ήταν προσχεδιασμένο από τον ίδιο με τις λίστες προγραφών έτοιμες απο πριν.

    Οι insiders όμως (του ΚΚΤ) είχαν -τουλάχιστον μέχρι τότε- άλλη άποψη:
    Ωστόσο, το γεγονός ότι το κύριο υπεύθυνο κόμμα (για αυτήν την κατάσταση) είναι το ΑΚΡ, δεν σημαίνει ότι η απόπειρα πραξικοπήματος ενορχηστρώθηκε από τον ίδιο τον Ερντογάν ώστε να επιτύχει τους στόχους του, ανοίγοντας τον δρόμο για μια εκτελεστική προεδρία ή το ξεκαθάρισμά του με τα εμπόδια που αντιμετωπίζει για ένα νέο σύνταγμα.
    Η ιστορία και η διεθνής εμπειρία (αν μπορεί να ειπωθεί έτσι το τελευταίο) έχει δείξει ότι, στρατιωτικό πραξικόπημα χωρίς την έμμεση ή άμεση υποστήριξη των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ δεν έχει συμβεί. Φυσικά, το αποτέλεσμα στην οποιαδήποτε υποκίνηση του πραξικοπήματος είναι το ίδιο.
    Ολη η μεταφρασμένη ανακοίνωση του ΚΚΤ εδώ: –> http://bit.ly/2a0q5LO κι εδώ http://www.tkp.org.tr/ η ιστοσελίδα του, που ήδη έχει πέσει: http://www.downforeveryoneorjustme.com/http://www.tkp.org.tr/

  14. rogerios said

    Καλημέρα στον νοικοκύρη και στην εκλεκτή παρέα!

    Νομίζω ότι η προτελευταία παράγραφος θέλει ένα σουλούπωμα, μια και, ενώ ορθώς εξηγείται ανωτέρω η γαλλική προέλευση του όρου Coup d’État, αυτό το «Από τις λατινοαμερικάνικες χώρες όπου τα πραξικοπήματα ήταν στην ημερήσια διάταξη, η λέξη πέρασε και σε άλλες γλώσσες, όπως στα ιταλικά και τα γαλλικά και μετά στα αγγλικά ως δάνειο» μπορεί να προκαλέσει σύγχυση.

    Μιλώντας για πραξικοπήματα, νομίζω ότι πρέπει να μνημονευθεί η «Τεχνική Πραξικοπήματος» του Κούρτσιο Μαλαπάρτε, η οποία μάλιστα πρωτοεκδόθηκε στα γαλλικά (1931)..

  15. Κουνελόγατος said

    10. Ευχαριστώ Άγγελε, δεν ξέρω Γαλλικά. Έχω όμως όλους εσάς και μαθαίνω τόσα πράγματα… 🙂

    Καλές διακοπές, το βράδυ ξεκινάω για τα μέρη της ΕΦΗΣ (και γυναικοχώρι βεβαίως-βεβαίως). Να δούμε αν θα μπορώ να σας διαβάζω. Αν όχι, καλή αντάμωση.

  16. Corto said

    12: κουντεπιέ
    Από το ποδόσφαιρο ή από το μπαλέτο διαδόθηκε η λέξη; Πάντως η ποδοσφαιρική ορολογία είναι κυρίως αγγλική.

  17. georgeilio said

    Καλημέρα

    Και ένα άλλο «χτύπημα της μοίρας»: Το βράδυ της 15ης Ιουλίου 2016 ανέβηκε στην Επίδαυρο η πρεμιέρα της «Αντιγόνης» (από ΚΘΒΕ, Εθνικό και ΘΟΚ), με θέμα την άρνηση ταφής των «προδοτών της πατρίδας».
    Λίγες μέρες μετά αποφασίζουν, καθώς φαίνεται, οι ερντογανικοί να αρνηθούν την πρέπουσα ταφή σε όσους (φέρονται να) ενέχονται στο πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου.
    Η διαφορά που συνιστά τον εκπολιτισμό μας: οι νεκροί προδότες δεν θα γίνονται, ευτυχώς, βορά των σκυλιών και των όρνιων, αλλά θα μπαίνουν σε ειδικό, στιγματισμένο «νεκροταφείο προδοτών».

  18. rogerios said

    Με αυτά κι εκείνα, να μην ξεχάσουμε και το γερμανικό συνώνυμο putsch, το οποίο το χρησιμοποιούν και οι Γάλλοι, καθώς και το ισπανικό pronunciamiento που έχει ειδικότερη σημασία από το υπερώνυμο golpe de Estado.

    10, 15: Και τα κλασσικότατα coup de foudre (κεραυνοβόλος έρωτας) και coup de dés (ζαριά).

  19. ndmushroom said

    Για το θέμα του ασύλου τα πράγματα είναι πολύ πιο δύσκολα τώρα από ό,τι πριν από μια βδομάδα. Τότε δε συνέτρεχε απολύτως κανένας λόγος να μην επιστραφούν στην Τουρκία, αφού τυπικά η χώρα πληρούσε τις προϋποθέσεις για τη δίκαιη και μη απάνθρωπη μεταχείριση των 8 (εδώ ισχυριζόμαστε ότι πληροί τις προϋποθέσεις για να φιλοξενεί αιτούντες άσυλο από άλλες χώρες. Πώς μπορούμε να ισχυριστούμε ταυτόχρονα ότι είναι χώρα που δεν προστατεύει τους πολίτες της;), ενώ κάτι αστεία επιχειρήματα περί «πολιτικής φύσης» διωγμού των πραξικοπηματιών είναι αυτό ακριβώς, αστεία (αν ο πραξικοπηματίας διώκεται για τα πολιτικά του φρονήματα, ο τρομοκράτης του ISIS διώκεται για τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις. Να δίνουμε και σε αυτούς άσυλο;).
    Αυτήν την εβδομάδα όμως, ιδίως μετά τη χτεσινή ανάκληση της ισχύος της σύμβασης ανθρωπίνων δικαιωμάτων, είναι προφανές ότι αυτές οι τυπικές εγγυήσεις δεν υπάρχουν πια. Και μπορεί οι 8 να είναι χαμηλόβαθμοι (και ίσως μέρος όσων συμμετείχαν στο πραξικόπημα χωρίς να γνωρίζουν ότι επρόκειτο για πραξικόπημα), αλλά η κρίση αιτήσεων ασύλου δεν περιλαμβάνει (επισήμως) εικασίες τύπου «έλα μωρέ, ο Ερντογάν κυνηγά τους καρχαρίες, αυτοί είναι μαρίδες». Πράγμα που σημαίνει ότι όσο περνάει ο καιρός τόσο μεγαλύτερη αντίδραση θα συναντήσει η (όποια) απόφαση για τη χορήγηση (ή μη) ασύλου.

  20. #18 Rogerios
    Νομίζω ότι προνουντσιαμέντο είναι η απειλή πραξικοπήματος, πραξικόπημα που δεν υλοποιείται με κατέβασμα του στρατού, αλλά διακύρηξη πρόθεσης. Με προνουντσιαμέντο ρίξανε τον μέντορα του Ερντογκάν, τον Ερμπακάν.

  21. Avonidas said

    Καλημέρα.

    Η ευκολία με την οποία κατέθεσαν τα όπλα οι πραξικοπηματίες και η έκταση της αντεκδίκησης υπέβαλαν σε πολλούς την υποψία ότι το πραξικόπημα ήταν στημένο από τον ίδιο τον Ερντογάν προκειμένου να μπορέσει στη συνέχεια να προχωρήσει στις εκκαθαρίσεις που είχε ήδη σχεδιάσει. Ελκυστική είναι αυτή η θεωρία, αλλά δεν τη συμμερίζομαι -και όχι μόνο επειδή τρέφω δυσπιστία γενικά προς τις θεωρίες συνωμοσίας.

    Όπως και με την 11η Σεπτεμβρίου, διακρίνω τρία πιθανά σενάρια: το πρώτο και συνωμοσιολογικό είναι ότι τα γεγονότα δεν εκτυλίχθηκαν όπως μας παρουσιάστηκαν (οι πύργοι πέσανε με εκρηκτικά, τα αεροπλάνα ήταν υπό τον έλεγχο της κυβέρνησης των ΗΠΑ και οι αεροπειρατές πράκτορές τους, ή δεν υπήρξαν αεροπειρατές κλπ.) και η επίθεση ήταν εξαρχής μια προβοκάτσια σχεδιασμένη από την κυβέρνηση των ΗΠΑ ή των μυστικών υπηρεσιών.

    Το δεύτερο είναι ότι η κυβέρνηση γνώριζε, ή είχε προειδοποιήσεις, σχετικά με την επίθεση, αλλά σκόπιμα άφησε τα γεγονότα να εκτυλιχθούν για να εκμεταλλευτεί πολιτικά την κατάσταση. Στο σενάριο αυτό, οι αεροπειρατές πράγματι πίστευαν ότι εκτελούν ένα τρομοκρατικό χτύπημα κατά των ΗΠΑ (εύλογο, στο κάτω κάτω ήταν επιθέσεις αυτοκτονίας), αλλά εν αγνοία τους έκαναν τη δουλειά της κυβέρνησης.

    Το τρίτο και «επίσημα παραδεκτό» σενάριο είναι ότι η κυβέρνηση δεν γνώριζε, και θα απέτρεπε την επίθεση αν γνώριζε, αλλά εκμεταλλεύθηκε στο έπακρο μια κατάσταση που γι’ αυτήν ήταν θείο δώρο.

    Για την 11η Σεπτεμβρίου κλίνω προς το δεύτερο σενάριο: είναι δύσκολο να πιστέψω ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ και οι μυστικές υπηρεσίες δεν γνώριζαν, οι αντιδράσεις τους δείχνουν ότι ήταν έτοιμοι από καιρό για τα μέτρα που πήραν και επιπλέον ο Μπιν Λάντεν ήταν 100% δημιούργημά τους. Οι λίγες αμφιβολίες που είχα διαλύθηκαν με το ξεπάστρεμα στα γρήγορα του Μπιν Λάντεν, γιατί έτσι και πήγαινε σε δίκη ουαί κι αλίμονο.

    Ομοίως για την απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία, κι ακόμα περισσότερο. Μιλάμε για μια χώρα που τα πραξικοπήματα είναι παλιά κι αγαπημένη παράδοση (ποιος μιλάει, ε;). Επιπλέον, ο Ερντογάν είναι πολύ πιο ανοιχτά αυταρχικός από οποιαδήποτε κυβέρνηση στις ΗΠΑ, άρα και πολύ πιο ασυγκράτητος στα αντίποινά του. Είναι όχι μόνο δυνατό αλλά και εύλογο ότι είχε τις πληροφορίες του, ζύγιαζε την κατάσταση και περίμενε την κατάλληλη στιγμή για να κάνει την κίνησή του. Αν είχε απομακρύνει από πριν τους αξιωματικούς που πίστευε ότι τον υπονομεύουν θα είχαν υπάρξει αντιδράσεις, και η σκιά της αμφιβολίας. Αφήνοντάς τους την πρώτη κίνηση, κάτω από ελεγχόμενες συνθήκες, μπορεί τώρα να είναι ανενδοίαστα ανελέητος, τουλάχιστον στα μάτια των οπαδών του.

    Ο Μπρεχτ θα συνιστούσε σε αυτούς τους υπεραριστερούς, αν δεν τους αρέσει ο τουρκικός λαός να εκλέξουν κάποιον άλλο.

    Ο Μπρεχτ, ό,τι άλλο κι αν ήταν, δεν ήταν δημοκράτης. Έχει γράψει, άλλωστε, ότι αυτός που διαφωνεί με τον κομμουνισμό «δεν είναι κάποιος που σκέφτεται διαφορετικά, αλλά κάποιος που σκέφτεται μόνο τον εαυτό του», με λίγα λόγια διεκδικεί για τους ινστρούχτορες το Αλάθητο.

    Σε μια δημοκρατία, υπάρχουν πράγματα που ούτε η πλειοψηφία δεν επιτρέπεται να κάνει. Μια δημοκρατία αναγνωρίζει σε όλους τους ανθρώπους, ακόμα και στις μειοψηφίες, τα δικαιώματα που τώρα αναστέλλει ο Ερντογάν. Οι οπαδοί του Ερντογάν είναι μάλλον πλειοψηφία στην Τουρκία (λέω «μάλλον» γιατί δεν ξέρω πόση νοθεία έχει πέσει), αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι έχουν το δικαίωμα να αλλάζουν τον αδόξαστο σε όσους διαφωνούν μαζί τους.

  22. Καμία σχέση με τον κόλπο που έρχεται; («μου ήρθε κόλπος»)

    Τα σοβαρότερα, αργότερα.

  23. Avonidas said

    Πάντως, αν το θέμα τρενάρει υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες να πέσουν στα μαλακά οι οχτώ, αν τελικά εκδοθούν, δεδομένου ότι δεν είναι και ιδιαίτερα υψηλόβαθμοι αξιωματικοί.

    Αν τους εκδώσουμε, το ίδιο θα είναι σαν να τους φυτεύουμε μια σφαίρα στο δόξα πατρί. Και βεβαίως θα τους εκδώσουμε, τι να λέμε τώρα. Έχουμε μια κυβέρνηση που δεν αντέχει τις διαπραγματεύσεις με τον Σόιμπλε, σιγά που θ’ ανοίξει διπλωματικό πόκερ με την (τρελαμένη) Τουρκία…

  24. @23: Υπάρχουν και λιγότερο αιματηρές λύσεις, π.χ. εκπαραθύρωση ή κουβάριασμα από κλιμακοστάσιο κάποιου ανακριτικού γραφείου. Ξέρουν αυτοί. 🙂

    http://www.tlife.gr/files/Image/NEWS/2013/SEPTEMVRIOS/18-09/resized/gianatos1_h_645_450.jpg ν
    The midnight express

  25. Alexis said

    Καλημέρα.
    #21: Λογικά τα όσα λες… (αλήθεια, είχες χαθεί από τα σχόλια τελευταία ή είναι ιδέα μου; )
    Θα σου επισημάνω μόνο δύο αδύνατα σημεία της επιχειρηματολογίας σου:
    1) Ο Μπιν Λάντεν δεν ξέρω αν ήταν 100% δημιούργημα των ΗΠΑ αλλά από κάποιο σημείο και μετά ήταν εντελώς εκτός ελέγχου και ο νούμερο ένα εχθρός της υπερδύναμης
    2) Δεν τον ξεπάστρεψαν και τόσο γρήγορα, αφού πέρασαν πολλά χρόνια από την 11η Σεπτεμβρίου για να τον βρούν και να τον σκοτώσουν. Αυτό και μόνο δείχνει το πόσο είχε αυτονομηθεί και το πόσο ισχυρός είχε γίνει.
    Εκτός αν με το «γρήγορα» εννοείς τον αστραπιαίο σχεδιασμό και εκτέλεση της επιχείρησης της δολοφονίας του.

  26. Χαράλαμπος Αλεξόπουλος said

    #3 #19 Συμφωνώ και να προσθέσω ότι ακόμα και να συμμετείχαν εν γνώση και με την θέληση τους στο πραξικόπημα, δεν πρέπει να τους παραδώσουμε μέχρι να εξομαλυνθεί η κατάσταση στην Τουρκία και να υπάρχουν εγγυήσεις για την δίκαιη μεταχείριση τους.
    Άποψη μου είναι ότι για την απόφαση της έκδοσης ή μη κάποιου, δεν μετράει μόνο αν είναι ένοχος ή όχι, αλλά και η βαρύτητα της ενδεχόμενης ποινής. Δεν πρέπει να εκδώσουμε κάποιον που κινδυνεύει να τιμωρηθεί με ποινή πολύ βαρύτερη από αυτή που στο δικό μας σύστημα θεωρούμε επαρκή.

  27. Κουνελόγατος said

    Σκύλεμ ΚΛΑΙΩ!!!

    http://www.inewsgr.com/283/Showbiz-giorgos-kimoulis-skliri-apantisi-se-amvrosio-atheofove-akoma-gelame-thanasi.htm

  28. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα!

  29. Alexis said

    Να υπενθυμίσω και δύο λιγότερα γνωστά αποτυχημένα πραξικοπήματα της πρόσφατης ιστορίας μας.
    1) Το «πραξικόπημα-οπερέτα» του Κοκού ή «βασιλικόν αντικίνημα» κατ’ άλλους (φιλοβασιλικούς) κύκλους, της 13ης Δεκεμβρίου 1967. Περισσότερα εδώ
    2) Το «πραξικόπημα της πιτζάμας» της 24ης Φεβρουαρίου 1975. Στην ουσία δεν εκδηλώθηκε ποτέ αφού οι οργανωτές του συνελήφθησαν πριν προλάβουν να κινηθούν, στον ύπνο τους, εξ’ ού και ο χαρακτηρισμός του. Λεπτομέρειες εδώ

  30. Κουνελόγατε (27) θα γίνει σήριαλ.

    Χτες διάβασα πως ένας από τους δικαστικούς (πανεπιστημιακούς) που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα είχε αποβιώσει από κάνα δίμηνο. Άρα οι λίστες προγραφών είχαν κυριολεκτικά προεγγραφεί.

  31. Avonidas said

    #25.

    1) Ναι, ήταν εκτός ελέγχου, αλλά όχι και έξω από τα όρια του «ραντάρ» τους. Δεν χρειάζεται να διατάζεις κάποιον όταν ξέρεις πώς σκέφτεται και πώς ενεργεί. Ίσα ίσα το να μην τον διατάζεις άμεσα σου δίνει αυτό που λένε plausible deniability, κανείς δεν μπορεί να σε συνδέσει άμεσα μαζί του.

    Επιπλέον, ο χαρακτηρισμός «εχθρός της υπερδύναμης» δεν έχει και πολύ νόημα όταν ο εν λόγω εχθρός είναι εντελώς ανίσχυρος απέναντί τους. Με όλο το σαματά που έκανε, η 11η Σεπτεμβρίου ήταν ένα «τσίμπημα βελόνας», όπως σωστά τη χαρακτηρίζει ο Ταρικ Αλι. Ούτε ο Μπιν Λάντεν ούτε κι η Αλ Κάιντα μπορούσαν ποτέ να είναι σοβαρή απειλή για την στρατηγική ισχύ των ΗΠΑ, είναι κωμικό και μόνο να το συζητάμε. Βεβαίως μπορούν να σκοτώσουν πολίτες των ΗΠΑ και συμμάχων χωρών, και λοιπόν; Οι ισχυροί των ΗΠΑ δεν νοιάζονται για τις απώλειες Αμερικάνων περισσότερο από όσο για τις απώλειες Ιρακινών, εφόσον αυτές είναι πολιτικά διαχειρίσιμες. Οι δικές τους ζωές (των ισχυρών) προστατεύονται έτσι κι αλλιώς από χίλιους φράχτες.

    2) Ναι, εννοώ την επιχείρηση δολοφονίας του. Το ότι είχε αυτονομηθεί δεν σημαίνει και πως είχε ξεχάσει όλα όσα έμαθε όσο ήταν τσιράκι τους. Θα μπορούσε να βγάλει πολλή βρώμα για πολλά, πέρα από την 11η Σεπτεμβρίου. Το ότι πέρασαν πολλά χρόνια για να τον καθαρίσουν επίσης δεν λέει και πολλά. Κι ο Στάλιν τον Τρότσκι τον άφησε να αλωνίζει 12 χρόνια, μέχρι να αποφασίσει ότι πρέπει να πέσει η αυλαία.

    Το ιστολόγιο το παρακολουθώ, τα σχόλια πολύ πιο χαλαρά πλέον. Κάποια στιγμή πρέπει και να δουλέψω.

  32. georgeilio said

    Σχετικά με τους οχτώ:

    Εκτός από τη σύγκρουση (ή έστω την αντινομία) μεταξύ δικαίου και ηθικής, από τη μια, και πολιτικού πραγματισμού από την άλλη, υπάρχει και η συμβολική δύναμη του ιστορικού παραδείγματος.

    Υπογράφεις μνημόνιο και ελπίζεις η ιστορία να είναι επιεικέστερη μαζί σου από ό,τι με τους άλλους μνημονιακούς. Εκδίδεις κατόπιν του οχτώ και ευελπιστείς η ιστορία να σου χαριστεί, όπως (δεν) χαρίστηκε στον Πάγκαλο που παρέδωσε τον Οτσαλάν. Ή μήπως όχι;

  33. ndmushroom said

    27, 30
    Από μόνο του το γεγονός της προεγγραφής των καταλόγων προγραφής προς διαγραφή (είπα να το εμπλουτίσω λίγο και εγώ) δε σημαίνει και πολλά. Μου μοιάζει λογικό ο ερντογανικός μηχανισμός να έχει κάνει κατάλογο με τους δυνάμει εχθρούς του (δηλαδή τους γκιουλενικούς), κατά τον ίδιο τρόπο που οι μυστικές (και όχι τόσο μυστικές) υπηρεσίες των δυτικών χωρών έχουν κατάλογο με τους ριζοσπαστικοποιημένους δυνάμει τζιχαντιστές, ή η δική μας ασφάλεια έχει κατάλογο με τους επιφανέστερους αναρχικούς και τους προσάγει εντελώς τυχαία πριν ή μετά από κάθε συγκέντρωση στην οποία φοβάται επεισόδια. Προφανώς το κατά πόσον κάτι τέτοιο είναι θεμιτό ή δημοκρατικό είναι θέμα συζήτησης (για μένα έχει να κάνει με το βαθμό κινδύνου που πρεσβεύει η κάθε ομάδα, και από τα τρία παραδείγματα που έδωσα θα συμφωνούσα – οριακά – με το δεύτερο), αλλά το ότι υπάρχουν (και ενεργοποιήθηκαν) αυτοί οι κατάλογοι δεν υποννοεί κάποια ανάμιξη του καθεστώτος στο αποτυχημένο πραξικόπημα.

  34. cronopiusa said

    Ανακοίνωση Του Λαϊκού Μετώπου Της Τουρκιίας: Η Φράση «Μαχητής Δημοκρατίας» Δεν Ανήκει Στο ΑΚP!

    (AKP) κυβερνών κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης

    Entrevista a Bashar Al Assad: Erdogan tiene una “agenda extremista” tras el golpe

  35. Alexis said

    #31: …Ε, δεν είναι ακριβώς έτσι… Σαφώς και δεν απειλούσε η Αλ Κάιντα τη στρατηγική ισχύ των ΗΠΑ, την εικόνα τους όμως και το γόητρό τους μπορούσαν να τα «στραπατσάρουν» σοβαρά, όπως και το πολιτικό προφίλ του όποιου Αμερικανού προέδρου.
    Είχα ακούσει την επομένη της 11ης Σεπτεμβρίου στο ραδιόφωνο μία ανάλυση, δεν θυμάμαι ποιανού, που έκανε την εξής (πετυχημένη) παρομοίωση: Είναι σα βρίσκεται σε κάποιο δημόσιο χώρο ο παγκόσμιος πρωταθλητής της πυγμαχίας και ξαφνικά, μπροστά στα βλέμματα όλων, να ξεπετάγεται από το πουθενά ένας αλητάκος και να του τραβάει δυό γροθιές, να του κάνει και μια χαρακιά με το σουγιά στο πρόσωπο και να εξαφανίζεται. Ο πρωταθλητής ξέρει ότι δεν απειλείται ο τίτλος του από τον αλητάκο, αλλά θέλει πάσει θυσία να βρει και να τιμωρήσει αυτόν που τόλμησε να τον ξεφτιλίσει δημοσίως.

    ΥΓ: Η τελευταία πρόταση του σχολίου σου, όλα τα λεφτά! 😀

  36. Stella said

    #4
    Σοφια Λωρεν εναντιον Τζαιην Μανσφηλντ (συχωρεμενη)
    Τι κρυβει το βλεμμα της Σοφιας?
    Κατα Σακελλαριο «σφιχτη γροθια το στηθος σου, που σχιζει το μεταξι»

  37. Σωτήρς said

    36: Story behind the infamous Loren-Mansfield photo
    Η Λόρεν λέει ότι ένιωθε φόβο/ντροπή ότι θα πεταχτούνε ολοκληρωτικά έξω τα στήθη της Μάνσφιλντ. Εάν και η φωτό στο 4 είναι ελάχιστη παραποιημένη, ίσα ίσα έχουν τονίσει περισσότερο την ρώγα της Μάνσφιλντ. Κι όμως δίνει άλλη αίσθηση.

  38. Μιχαλιός said

    «Στα ελληνικά αποδίδει το γαλλικό coup d’état. Ωστόσο, παρόλο που είχαμε στον εικοστόν αιώνα αρκετά πραξικοπήματα, συνήθως χρησιμοποιούσαμε τη λέξη κίνημα για να αναφερθούμε σε αυτά…»

    Νομίζω νόμιμα, Νίκο. Απ’ οσο βλέπω στα λεξικά, προπολεμικά τουλάχιστον ο καθιερωμένος ορισμός της έννοιας πραξικόπημα/coup d’ etat ήταν (κατά την Πρωία π.χ.) «αιφνιδιαστική … ενέργεια των κυβερνώντων, δι ης παραβιάζουσι την καταστατικόν χάρτην της χώρας και περιορίζουσι τας ελευθερίας του λαού». Παραδείγματα στον Ελευθερουδάκη είναι ο Ναπολέοντας Γ΄ (που από προεδρος της Δημοκρατίας ανακηρύχθηκε αυτοκράτορας) και ο Αλέξσνδρος της Γιουγκοσλαβίας, «καταργήσας ουσιαστικώς το Σύνταγμα και κυβερνών έκτοτε σχεδόν προσωπικώς». Με αυτή τη λογική το κίνημα του ’35 μάλλον ΔΕΝ ήταν «πραξικόπημα», ενώ ΕΙΝΑΙ πραξικόπημα αυτά που κάνει σήμερα ο Ερντογάν.

    Ξέρουμε ότι το 1967 πολλοί προεξοφλούσαν ένα πραξικόπημα των «στρατηγών» με υποκίνηση του βασιλιά. Μήπως τότε μόνο, και λόγω της συγκεκριμένης τροπής των γεγονότων, επεκράτησε κάθε κίνημα να λέγεται «πραξικόπημα»; (Μια παρόμοια μετατόπιση δεν είχε γίνει με τον όρο «χούντα»;)

  39. Γς said

    15:

    >το βράδυ ξεκινάω για τα μέρη της ΕΦΗΣ (και γυναικοχώρι βεβαίως-βεβαίως). Να δούμε αν θα μπορώ να σας διαβάζω. Αν όχι …

    … καλή επιτυχία, βεβαίως-βεβαίως

  40. Γς said

    17:

    Και δεν κρατήθηκα προχτές σε μια ανάλογη ανάρτηση στο ΦΒ:

    «Σιγά μην είχε στο νου του αυτούς τους Μογγόλους ο Σοφοκλής».

    [τους Μογκώλους, με διόρθωσε κάποιος]

  41. Γς said

    36:

    Κι ο Σκύλος πριν δύο μήνες:

    «Βρε, σύντεκνοι, συγνώμη που έχω κολλήσει αλλά αυτή η φωτό του Κούλη δεν σας θυμίζει τη φωτό της Σοφίας Λόρεν με τη Τζέιν Μάνσφιλντ;»

  42. Pedis said

    # 13 – Καλά τα είπε η ανακοίνωση του ΚΚΤ.

    # 14 (τέλος): ως γνώστης πολλών «τεχνικών πραξικοπήματος» (φασίστας της πρώτης ώρας που ήταν.)

    Η εκδήλωση και η μέσα σε μία νύχτα αποτυχία του golpe Tejero (Ισπανία, 1981) νομιμοποίησε στη συνείδηση των (μη-μοναρχικόφιλων ή μη φιλομοναρχικών) Ισπανών και ισχυροποίησε τη θεσμική θεση, τουλάχιστον, του συγκεκριμένου μονάρχη και του ιστορικού ρόλου που κλήθηκε να παίξει. (Το ρόλο του ήρωα της δημοκρατίας τον έπαιξε καλά γι αυτό και ως δωράκι στον εαυτό του, εκτός πολλών άλλων, έκανε σαφάρια τζάμπα όλα αυτά τα χρόνια.)

  43. LandS said

    Πάλι πολύ δουλειά, πάλι στο δρόμο (όχι ακριβώς – μόλις κάθισα και ετοιμάζομαι να την ξανακάνω)

    Ας μην απορρίπτουμε εύκολα την εκδοχή της στημένης απόπειρας. Έχουμε να κάνουμε με στρατό με παράδοση σε επιτυχημένα πραξικοπήματα των δεκαετιών 60,70,80 και όχι του 30.

    Όλα τα επιτυχημένα στρατιωτικά πραξικοπήματα που έχουν εκτελεστεί από αξιωματικούς εκπαιδευμένους στις ΗΠΑ και πιστούς στο ΝΑΤΟ είχαν τα εξής χαρακτηριστικά. (Αναφέρομαι στα δικά μας για ευκολία)
    1. Υπήρχε μακροχρόνιος σχεδιασμός από ομάδα (ή και υποομάδα) συνωμοτών. (Συνταγματάρχες, ΙΔΕΑ κλπ) . Αυτό ως κανόνας με εξαιρέσεις τις εξαιρετικές 🙂 περιπτώσεις
    2. Εκτελέστηκε κάποιο σχέδιο επιστράτευσης ή κινητοποίησης στο οποίο όλοι οι Διοικητές είχαν εκπαιδευτεί και ήταν εξοικειωμένοι. (Σχέδιο Ε – ή όπως το έλεγαν τότε το 67, καθεστώς έκτακτης ανάγκης το 73 (Ιωαννίδης), επιστράτευση το 74 (Ντάβος/Γκράτσιος)
    3. Σε όλες τις κρίσιμες μονάδες αν δεν ήταν συνωμότες οι διοικητές υπήρχε ομάδα κατώτερων αξιωματικών, της ίδιας μονάδας, που θα τους έθετε υπό περιορισμό και τη διοίκηση θα εξασκούσε ανώτερος αξιωματικός από τους συνωμότες που υπηρετούσε στη μονάδα ή στο σχηματισμό που αυτή ανήκε.
    4. Σε όλες τις μονάδες, νυχτερινή υπηρεσία στα ΚΕΠΙΚ και ΚΕΠΙΧ έκανε συνωμότης. Ώστε να μη επιβεβαιώσει το σήμα για το «σχέδιο Ε».
    5. Περιττό να πούμε ότι δεν υπήρχε μεγάλος σχηματισμός χωρίς μονάδα που να ελέγχεται από τους συνωμότες.
    Και μερικά άλλα που αυτοί που τα κάνουν τα ξέρουν καλύτερα. Όπως ότι καταλαμβάνεις τις επικοινωνίες, τα τραίνα, βάζεις τανξ στους διαδρόμους των αεροδρομίων, αποκλείεις τις προσβάσεις προς ότι δεν ελέγχεις κλπ. Δεν στέλνεις κάτι μικρότερο από ίλη τεθωρακισμένων στη Γέφυρα του Βόσπορου, Να κάνει τι; Να προκαλέσει κυκλοφοριακό χάος; Μα έτσι κιαλλιώς εκεί γίνεται της πουτάνας από τη κίνηση όλο το 24ωρο!

    Φεύγω…

  44. Παναγιώτης Κ. said

    Μπορείτε να μου εξηγήσετε γιατί το μένος των ισλαμιστών του Ερντοάν ξέσπασε στα νερά παιδιά στους στρατιώτες;
    Αυτό τουλάχιστον είδαμε σε φωτογραφίες.

  45. ΓιώργοςΜ said

    44 Τον χαμηλό το γάιδαρο όλοι τον καβαλάνε…

  46. 44

    ακριβώς όπως στο 45

    τους είχαν δεμένους (από την αστυνομία) στα πόδια τους
    επιπλέον, ο στρατός είχε πυροβολήσει πολλούς λίγο νωρίτερα

    και για να τσιγκλίσω λίγο την κουβέντα
    μου φαίνεται -τηρουμένων όλων των αναλογιών- πως ο Ερντοάν έκανε τη δική του Πολιτιστική Επανάσταση. Μόνο που δεν είναι Μάο…

  47. Συμπληρωματικά στο 44

    ο Τριαντάφυλλος Γεροζήσης στο αυτοβιογραφικό του «Ανταρτόπουλο στον Όλυμπο» περιγράφει πώς κάποιοι χωργιάτες προσπαθούσαν να τον λυντσάρουν αυτόν και τους συντρόφους του, όταν μεταφέρονταν δεμένοι πιστάγκωνα από τον Όλυμπο στη Λάρ’σα. Μέχρι που ο φρουρός τους είπε στους τσόγλανους «Δεμένος είναι εύκολο, να τονε λύσω και να του δώσω πίσω το τουφέκι του, να πάς στον Όλυμπο να τονε βαρέσεις;»

  48. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    15 Καλά να περάσεις Κουνελόγατε!

    17 Αυτή η ανακοίνωση πάλι είναι από τις πιο εξωφρενικές -άκου ‘νεκροταφείο προδοτών’!….

    22 Από εκεί είναι και αυτός ο κόλπος, που μακάρι να μην έρχεται

    38 Πολύ εύστοχη παρατήρηση -δεν αποκλείεται καθόλου να είναι έτσι

  49. Spiridione said

    Να βάλουμε έναν νομικό ορισμό του Μανιτάκη για το πραξικόπημα:
    «Ως πραξικόπημα χαρακτηρίζονται, συνήθως, ενέργειες κρατικών οργάνων, ιδίως αυτών που συνδέονται με την εκτελεστική εξουσία και τους μηχανισμούς καταστολής, όπως είναι ο στρατός, τα οποία καταλαμβάνουν την πολιτική αρχή σφετεριζόμενα συνταγματικές εξουσίες και καταλύοντας με τη βία την ισχύουσα συνταγματική
    νομιμότητα. Το πραξικόπημα προϋποθέτει συνωμοτικές ενέργειες και αποφάσεις από φορείς ή πρόσωπα που ασκούν εξουσία.».

    Και το Δ’ Ψήφισμα της Ε’ Αναθεωρητικής Βουλής του 1975
    άρθρο 1: «Το στασιαστικόν κίνημα της 21ης Απριλίου 1967, έργον ομάδος αξιωματικών και η εκ τούτου προελθούσα κατάστασις μέχρι της 23ης Ιουλίου 1974, απετέλεσεν πραξικόπημα, δι’ ου εσκοπείτο ο σφετερισμός της εξουσίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων του Λαού. Αι εξ αυτού απορρεύσασαι Κυβερνήσεις ήσαν Κυβερνήσεις βίας.»

  50. ΓιώργοςΜ said

    48/22 Σίγουρα; Στην ανατομία της καρδιάς (η οποία από μηχανική άποψη είναι μια διπλή περισταλτική αντλία), τα δύο άνω διαμερίσματα ονομάζονται «κόλποι» και τα κάτω «κοιλίες» («atrium» και «ventricle» αντίστοιχα). Η ανακοπή κολπικής αιτιολογίας ενδεχομένως να ονομάστηκε «κόλπος», απλοποιώντας τη συνθετότερη ιατρική ορολογία (πχ κολπική μαρμαρυγή).

  51. π2 said

    11: Μεγάλη και δύσκολη συζήτηση η αρχαία διγλωσσία, που γίνεται ακόμη πιο δύσκολη λόγω της έλλειψης επαρκούς αριθμού πηγών για τον προφορικό λόγο. Ορισμένοι γλωσσολόγοι πάντως προβληματίζονται έντονα για το γεγονός ότι συναντούν κάποια φωνητικά φαινόμενα σε επιγραφές είτε πολύ πρώιμες είτε αρκετά ύστερες. Είναι σαν να αρχίζει μια φωνητική εξέλιξη π.χ. στην ύστερη αρχαϊκή εποχή, να διακόπτεται για κάποιους αιώνες και να απαντά ξανά στην ύστερη ελληνιστική και στην αυτοκρατορική περίοδο. Επειδή αυτό δεν βγάζει νόημα, υποθέτουν πως η τυποποίηση του γραπτού λόγου και η διαιώνιση της τυποποίησης αυτής μέσω της εγκύκλιας παιδείας, είχε οδηγήσει σε φαινόμενα διγλωσσίας, που καθίσταται προφανής πια σε προχωρημένες εποχές, όταν ο κλασικισμός είχε οδηγήσει σε γραπτό λόγο αρκετά αναντίστοιχο με τον προφορικό.

  52. ΓιώργοςΜ said

    50 Αυτοδιορθώνομαι! Παρετυμολόγησηα-πορτοκάλισα κομματάκι, ήμαρτον.

  53. ΓιώργοςΜ said

    *Παρετυμολόγησα, φυσικά.

  54. sarant said

    50 Με πρόλαβες 🙂

    51 Πολύ ενδιαφέρον, ευχαριστούμε!

  55. gpoint said

    # 10

    Δηλαδή από το κου ντε πιε κάναμε ελληνικό μόνο το «ντε» (να μη μας θυμίζει γάιδαρο !! ) κι έγινε κου του πιε !!

  56. Και μαθήματα γλώττας παραδίδομε, άμα λάχει να ‘ούμ’!

  57. Το 51 θα έπρεπε κάποιος να το κάνει ιδιαίτερο ποστ. π2, μην τεμπελιάζεις και στείλε κάτι εκτενές στον Νικοκύρη! 🙂

  58. Corto said

    51 (Π2):
    Πολύ σημαντικά όλα αυτά. Ευχαριστώ για την απάντηση!

  59. π2 said

    57: Τεμπελιάζω, τεμπελιάζω, γιατί για να το διευρύνω και τεκμηριώσω το σχόλιο θα πρέπει να μελετήσω και πού καιρός.

  60. antpap56 said

    50: Στην Κυπριακή «του ήρθε(ν) κόλπος» σημαίνει αυτό που εμείς λέμε «έπαθε εγκεφαλικό», και είναι μετάφραση από το αγγλικό stroke (=πλήγμα, αλλά και εγκεφαλικό επεισόδιο).

  61. gpoint said

    Πραξικοποίημα …

    Σε γνωρίζω από την γλώσσα
    του φιδιού, διχαλωτή
    ύπουλα κινείσαι πάντα
    πριν χαράξει η αυγή

    Ψάχνεις νάβρεις άλλους δέκα
    με τα ίδια τα μυαλά
    πως θα σώσετε την χώρ
    απ ‘ αυτόν που κυβερνά

    Το τι θέλει ο κοσμάκης
    διόλου δεν σε αφορά
    το δικό σου να επιβάλλεις
    με τα όπλα στανικά

    Κι αν κμιά φορά πετύχει
    -αυτό ειν’ το τραγικό-
    ξέρεις πως το τέλος θάναι
    οπωσδήποτε πικρό.

  62. Triant said

    Γειά σου ρε Τζί στιχούργε 🙂

  63. 61, 62

    Γειά σου, ρε Τζί, που κάνει τη ρίμαι τζιτζί! [/M.N. mode off]

  64. sarant said

    57 Καλά λέει

  65. spiral architect said

    Ωραία πράματα:

  66. Ασέβεια αλλά…

  67. nikiplos said

    Καλησπέρα…

    Είναι προφανές σε μένα πως το πραξικόπημα δεν ήταν στημμένο. Προφανές φυσικά μόνο διαισθητικά, με βάση όσα βομβαρδιζόμαστε ως ειδήσεις ή όσα μας έρχονται ως «διαρροές» από διαφόρους ιστότοπους.

    Συνήθως το ανθρώπινο είδος δεν μπορεί να ερμηνεύσει την τυχαιότητα που έχουν τα πράγματα όταν εξελίσσονται με πολύπλοκες διαδικασίες που άπτονται σε πολλούς παράγοντες. Με τον όρο τυχαιότητα εδώ δεν εννοώ φυσικά την στημμένη γκαουσιανή τυχαιότητα των καζίνο, αλλά την πραγματική μη γκαουσιανή τυχαιότητα και μη προβλεψιμότητα που ισχύει σε αντικείμενα όπως η ανθρωπογεωγραφία ή κοινωνιολογία ως δυναμική. Αυτή η αδυναμία μας, μας οδηγεί αναγκαστική σε αυτό που στα αγγλικά λέγεται ως overexplanation, δηλαδή στο γεγονός ότι κατόπιν μιας εξέλιξης των πραγμάτων δικαιολογούμε την εξέλιξη αυτή με τους παράγοντες εκείνους που τελικά επικράτησαν, αυξάνοντας τη βαρύτητά τους ασύμμετρα σε σχέση με εκείνους που δεν επικράτησαν οδηγώντας μας μερικές φορές σε αλματα του στυλ: «μα καλά δεν το έβλεπαν?».

    Τη στιγμή που εξελίσσονται όμως τα πράγματα, όλοι οι παράγοντες είναι (ή φαντάζουν) εξίσου ισοβαρείς και συνήθως η αδυναμία μας να δούμε την πολυπλοκότητα και την εγγενή μη προβλεψιμότητα των πολύπλοκων καταστάσεων, μας οδηγεί αναπόδραστα σε λανθασμένες προβλέψεις. Πόσοι άραγε γνωρίζουν πως μέχρι και την κατάληψη όλης της Ευρώπης από τον Αδόλφο, οι περισσότεροι σοβαροί αναλυτές εκτιμούσαν ότι πρόκειται για πυροτέχνημα που θα ξεφουσκώσει άμεσα? Αντίστοιχα πόσοι γνώριζαν πριν την εκδήλωση της 11ης Σεπτεμβρίου 2001, την πιθανότητα να γίνει κάτι τέτοιο? Σαφώς θα υπήρξαν τα ευφάνταστα σενάρια σε κάποια ράφια/κιτάπια, όμως γιατί αυτό το συγκεκριμένο σε σχέση με τόσα άλλα ευφάνταστα σενάρια? (πχ Αεροπλάνο/αυτοκίνητο με φονικό ιό πέφτει στο σύστημα ύδρευσης μιας μεγαλούπολης). Αν μολύνει κανείς τους κατοίκους της Νέας Υόρκης, σε 80 ημέρες (εργασία Theo Geisel με αφορμή τον SARS) θα έχει μολύνει όλον τον κόσμο προκαλώντας εκατόμβη νεκρών χωρίς ιστορικό προηγούμενο.

    Συνελλόντι ειπείν, σε πολύπλοκες και πολυπαραγοντικές καταστάσεις όπως η δυναμική των μεγάλων ομάδων ανθρώπων, είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς το οτιδήποτε ή να έχει κάτι στημμένο… Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι φίλοι οικονομέτρες που αν και παίρνουν τη μερίδα του λέοντος σε χρηματοδότηση της έρευνάς τους, αποτυγχάνουν παταγωδώς κάθε πενταετία σε ότι έχουν προβλέψει…

    Οι προβλέψεις και τα στησίματα φαίνονται να λειτουργούν για δυναμικές μικρών ομάδων, πχ η Μαφία και η επωδός από τον Νονό: «Η τύχη είναι μεγάλη πουτάνα για να αφήνουμε τα πράγματα πάνω της», όμως αν πάμε σε μεγαλο-ομάδες, όλα τούτα περί στημμένων μάλλον φαίνονται μικρά και σχεδόν ανόητα…

    Ακόμη κι αν ο Ερντογάν είχε στήσει κάτι, ήταν τελείως απρόβλεπτη η δυναμική και η εξέλιξή του. Κι ο Κοκός είχε στήσει κάτι, όμως οι συνταγματάρχες του το πήραν από τα χέρια το 1967. Οι 200 νεκροί πολίτες που σιγά, σιγά ανεβαίνει ο αριθμός τους μαρτυρούν ότι μάλλον ο λαός που βγήκε στο δρόμο ανέτρεψε το πραξικόπημα. Τα βίντεο που διαρρέουν σιγά, σιγά μας δείχνουν στρατιωτικές ομάδες που ανοίγουν πυρ και σκοτώνουν πολίτες· θεωρεί κανείς ότι η Τουρκική Κοινωνία που είχε τους νεκρούς δεν θα αντιδράσει βίαια και απρόβλεπτα – απαιτώντας (τι άλλο) το θάνατο των υπαιτίων?

    Για την έκδοση το έχω ξαναπεί, είμαι υπέρ της άποψης να φύγει το πρόβλημα από τη χώρα και να πάει στην ΕΕ, αν υπάρχει κάποιος τρόπος δεν είμαι ειδικός επί των διπλωματικών. Αν δεν υπάρχει κανείς τρόπος και οι Ευρωπαίοι κάνουν το παγώνι, τότε καλώς να τους εκδόσουμε γιατί μας εμπλέκουν σε ένα πρόβλημα πολύ δύσκολο για τα δικά μας δεδομένα και τις δικές μας δυνατότητες…

  68. Γμτ! Μόναχο, αρκετοί νεκροί από πιστολίδια σε εμπορικό κέντρο στο Μόναχο.

    news.in.gr/world/article/?aid=1500091876

    http://www.naftemporiki.gr/story/1130975/purobolismoi-me-pollous-nekrous-se-emporiko-kentro-sto-monaxo

  69. Νίκος Κ. said

    Όσο κι αν αντιπαθώ τον σουλτάνο Ερντογάν, δεν με πείθει η θεωρία του στημένου. Μήπως είναι στημένη κι η ένταση με την οποία ζητάει ο Ερντογάν την έκδοση του Γκιουλέν;
    Αντίθετα, με βάζουν σε σκέψεις κάποιες ειδήσεις που θα μπορούσε να έχουν μεγάλη επίδραση τη στιγμή που μεταδόθηκαν (και μάλιστα από μεγάλα διεθνή δίκτυα). Αναφέρομαι στην (υποτιθέμενη ή αληθινή) απεγνωσμένη αναζήτηση ασύλου από τον Ερντογάν στην Ευρώπη. Η είδηση μεταδόθηκε από το NBC News και προερχόταν από «ανώνυμες στρατιωτικές πηγές των ΗΠΑ». Όλοι καταλαβαίνουμε την επίδραση που μπορεί να έχει σε εκείνες τις στιγμές η πληροφορία ότι ο αρχηγός του κράτους ψάχνει απεγνωσμένα να διαφύγει στο εξωτερικό (και του το αρνείται η Μέρκελ).
    Σύμφωνα με τη Daily/Sunday Express το γεγονός μπορεί να συνέβη όταν το αεροπλάνο του Ερντογάν έκανε κύκλους στον αέρα. Άραγε ισχύει;

    According to NBC News, quoting unnamed US military sources, Erdogan desperately tried to seek asylum in Europe after anti-government troops took over Istanbul airport and prevented him from landing there. The claims cannot be verified and have been treated with skepticism in some quarters.
    However, sources in Turkey have indicated that Erdogan had become increasingly paranoid about the possibility of a coup in recent months and had drawn up detailed plans for his escape from the country in such an eventuality.
    As such, if accurate the reports could shed light on the controversial leader’s exit plan in the event that the military managed to successfully take over control and oust his government.

    http://www.express.co.uk/news/world/690120/Turkey-coup-claims-Erdogan-claimed-asylum-Germany-rejected-Merkel

  70. Λ said

    Η διαφορά της στάσης από το πραξικόπημα ποια είναι;

  71. Θύμμαχος Θήτης said

    Υπάρχει κάποιος που να πιστεύει πως η χούντα ήταν και στημένη και Αμερικανοκίνητη; Ή τα δυο σενάρια θα πρέπει να θεωρηθούν αλληλοσυγκρουόμενα;

    🙂

  72. Λ said

    Coup d’etat είναι όπως λέμε εδώ έτα ούλλα πούκουππα.

  73. Θύμμαχος Θήτης said

    Τυχαίο δημοσίευμα 31 Μαρτίου 2016: http://www.thepressproject.gr/article/91904/Diapseudoun-oti-etoimazoun-praksikopima-oi-tourkikes-enoples-dunameis
    Αμερικανός γεωπολιτικός (σικ) αναλυτής γράφει πως θα γίνει πραξικόπημα. Και οι ένοπλες δυνάμεις βγάζουν ανακοίνωση διαψευσης στο σάιτ τους. Όχι κάποιος υπουργός αλλά οι ένοπλες δυνάμεις. Μου φαίνεται πως έχει διαφορετικό ρόλο ο στρατός στην Τουρκία (Αν όχι και βασει γραπτών νόμων, τουλάχιστον στην συνείδηση του κόσμου)

    Όσοι δέχονται ως επιχείρημα για την Αμερικανοκίνηση τις χλυαρές δηλώσεις Κέρι τις πρώτες ώρες, ας δουν και τις δηλώσεις Λαβρόφ. Δεν ανέφεραν και οι δυο κάτι έντονο υπέρ της εκλεγμένης κυβέρνησης. Ο ένας είπε μόνο για «πολιτική συνέχεια» και ο άλλος για «νομιμότητα και σύνταγμα». Ίσως λίγο καλύτερη του Λαβρόφ αλλά και πάλι δεν λέει σαφώς κάτι για εκλεγμένη κυβέρνηση, «δημοκρατία» και καταδίκη του κινήματος. Αργότερα οι προέδροι τους πήραν θέση. Εξάλλου άμα θες μετά λες κακό το πραξικόπημα επειδή είναι ενάντια στις εκλογές ή λες τον Ερντογάν επειδή έγινε αυταρχικός. Και τα δυο σωστά είναι.

    Επίσης, δεν έχω κάποια ισχυρή άποψη για στήσιμο ή ΗΠΑνούς, αλλά για τους ΗΠΑνούς, γιατί; Τους χάλασε κανένα χατήρι ποτέ ο σουλτάνος; Μπα.

  74. nikiplos said

    από το 0.36 αρχίζουν οι νεκροί σύμφωνα με το συγκεκριμένο βίδεο… Δεν ξέρω τι ήταν στημμένο. Οι άνρωποι αυτοί πάντως είχαν μεγάλα κοχονας…

  75. sarant said

    71 Το στημένο το λέμε με άλλη έννοια εδώ -στημένο από τον Ερντογάν, εννοούμε.

  76. nikiplos said

    @75 άρα το γράφω λάθος «στημμένο» εδώ και ώρες… 😦

  77. 74

    Ναι, το είδα και το ξαναείδα. Πέφτει ο πρώτος, μπροστά στο άρμα και οι άλλοι προχωρούν. Εντάξει, ανάβουν τους προβολείς των μοτοσυκλετών (;) για να εμποδίσουν την ορατότητα αλλά το πολυβόλο δεν χρειάζεται πάνω από τρία-τέσσερα δευτερόλεπτα για να τους θερίσει όλους.
    Και δεν σε σώζουν οι σημαίες*. Ούτε η πληροφορία πως η αστυνομία είναι στο πλευρό σου.
    Θέλει κοχόνες μπρούτζινα και πεντάκιλα!

    *Περί το 1,5 μύριο τουρκικές σημαίες πουλήθηκαν μετά το κού του Π/Σ/Κ.

  78. Θύμμαχος Θήτης said

    75 ακριβώς με την ίδια έννοια το λέω!

  79. Άσχετο: Καρμιώτισσα Πάνω Πολεμιδιών*, επίκαιρο παράδειγμα της γλωσσικής τόλμης των Κυπρίων· όχι τόσο για το Πάνω, όσο για τη γενική πληθυντικού που οι Ελλαδίτες θα κάναμε Πολεμιδίων.

    *πρωταθλήτρια 2ης κατηγορίας στο ποδόσφαιρο, στη μεγάλη κατηγορία φέτος -την πήρε το μάτι μου σε κατάλογο σημερινών φιλικών αγώνων.

  80. leonicos said

    Καλά, ε όλες τις εκκαθαρίσεις που είχε κάνει πριν από χρόνια, είχανε μείνει κι άλλοι; Τελικά ποιοι είναι με αυτόν τον απίθανο τύπο;

  81. was said

    18
    Δλδ ο ‘κουτεντές’ βγαίνει απ’ το coup de dés ;

  82. sarant said

    78 Η ελληνική χούντα από ποιον ήταν στημένη με την ερντογανική έννοια;

    81 Όχι!

  83. Γς said

    68:

    Μόναχο

    Ολυμπιακοί αγώνες τότε, 1972
    «Ολύμπια» Εμπορικό Κέντρο σήμερα

  84. Θύμμαχος Θήτης said

    82 Α συγγνώμη σε μπέρδεψα με τη λέξη χούντα. Εννοώ το Τουρκικό πραξικόπημα, το ασκέρι μπαρντέ γκιρισιμι. Μάλλον έβαλα λάθος λέξη καθώς για να έχουμε χούντα πρέπει να πετύχει το πραξικόπημα πρώτα, όντως. Eκτός κι αν θεωρήσουμε πως για λίγη ώρα είχαμε, επειδή το είπε η (κρατική Τουρκική) τηλεόραση 🙂

    Δηλαδή λέω αν θα μπορούσαν να συνδυαστούν τα δυο κύρια (συνωμοσιολογικά) σενάρια, περί Ηπανού δαχτύλου και περί στησίματος. Απίθανο μου φαίνεται, όπως και τα δύο από μόνα τους, αλλά δεν μπορούμε να ξέρουμε κιόλας.

  85. Λ said

    79. Η Καρμιώτισσα βέβαια κατάγεται από το ωραίο Κάρμι και όχι από τα Πολεμίδια (που παρεμπιπτόντως ανέφερε παλιά ο Νικοκύρη στο άρθρο του για τα μούσμουλα/μέσπιλα). Το Κάρμι είναι κατεχόμενο χωριό και σε αυτό ζουν Ευρωπαίοι οι οποίοι έχουν φτιάξει τα σπίτια των Καρμιωτών

  86. Λ said

    Το υτεπίστροφο όμως δεν σχολιάστηκε

  87. Ένα ελληνικό κίνημα (από τα πολλά του 20ου αιώνα) είναι η λεγόμενη (και) αντεπανάσταση των Λεοναρδόπουλου-Γαργαλίδη, του 1923. Οι δύο αυτοί βενιζελικοί στρατηγοί μάλλον σκόπευαν να …αντικαταστήσουν τους Πλαστήρα-Γονατά, δεν είχαν προβάλει όμως κανένα ενδιαφέρον επαναστατικό αίτημα ή πρόγραμμα. Λέγονταν τότε ότι το κεντρικό αίτημά τους ήταν να γίνουν εκλογές με ευρείες (μεγάλες) περιφέρειες. Καυστικός ο (μετέπειτα δικτάτορας) Πάγκαλος έλεγε: Σκεφτείτε να σκοτωθεί ο Λεοναρδόπουλος και να γράψουν πάνω στον τάφο του «έπεσε ηρωϊκώς μαχόμενος υπέρ της ευρείας περιφερείας!»

  88. Παναγιώτης Κ. said

    @67. Το σχόλιό σου αξίζει να διαβαστεί και να ξαναδιαβαστεί επειδή ακριβώς παραπέμπει σε διαφορετικό τύπο σκέψης πιο αξιόπιστο έναντι ενός ντετερμινισμού σαν και αυτόν των θετικών επιστημών, που συνηθίζουν κάποιοι να βλέπουν στα κοινωνικά ζητήματα.

  89. Παναγιώτης Κ. said

    Το πραξικόπημα ήταν προγραμματισμένο για τις 03.00 του περασμένου Σαββάτου. Αποκαλύφθηκε όμως και έτσι επισπεύσθηκε κατά πέντε περίπου ώρες. Τι πραξικόπημα όμως να κάνεις όταν όλος ο κόσμος είναι στο δρόμο;
    Παραβιάστηκε η βασική αρχή, «τους έχουμε πιάσει στον ύπνο». Τα λέω αυτά γιατί στις 23.00 της περασμένης Παρασκευής καθώς έβλεπα στην τηλεόραση το πραξικόπημα live είχα αναρωτηθεί: Τι σόι πραξικόπημα είναι αυτό με τον κόσμο και τα αυτοκίνητα στους δρόμους;

    Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι οι ξένες και μεγάλες δυνάμεις δεν γνώριζαν.
    Μια βόλτα κάνουμε στην πιάτσα και μαθαίνουμε πράγματα που δεν βλέπουν το φως της δημοσιότητας. Πόσο μάλλον οι διάφοροι των μυστικών υπηρεσιών που είναι και η δουλειά τους.

    Πάντως, εδώ και περίπου ένα χρόνο τα δυτικά μμε κατά συστηματικό θα έλεγα τρόπο, είχαν αναλάβει την αποδόμηση του Ερντοάν.

    Πέρασε ήδη μια εβδομάδα από την απόπειρα και έχουμε μάθει πάρα πολλά. Σε ένα μήνα από τώρα θα τα έχουμε μάθει σχεδόν όλα.

    Διάβασα κάποια έκθεση που καταδεικνύει ότι τα πραξικοπήματα τα τελευταία χρόνια είναι σαφώς λιγότερα από ότι συνέβαινε παλαιότερα.Επομένως, έχει ισχύ αυτό που έχει ειπωθεί ότι, στις μέρες μας, δεν είναι απαραίτητο να γίνονται πραξικοπήματα. Τα καταφέρνουν καλύτερα μέσω της οικονομίας και του χρηματοπιστωτικού συστήματος.(οικονομικοί δολοφόνοι)

  90. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Η άποψή μου για το πραξικόπημα, είναι απλή, επειδή ΤΙΠΟΤΑ στον πλανήτη, δεν περνάει απαρατήρητο από το ΑΓΡΥΠΝΟ βλέμμα της υπερμαμάς, ο Ερντογάν ήξερε και το άφησε να εξελιχθεί, ίσως και να διέρευσε ότι γνωρίζει για να επισπευθεί, και να βγεί πολλαπλά κερδισμένος. Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι σημαντικό, ΚΑΝΕΝΑ πραξικόπημα στην περιοχή επιρροής της υπερμαμάς, δεν έγινε και δεν γίνεται χωρίς την συγκατάθεσή της ή την συμμετοχή της, και γνωρίζουμε πως η επιτυχία της, είναι 100%, άρα; ΚΑΠΟΙΟ ΛΑΚΟ ΕΧΕΙ Η ΦΑΒΑ (χαμόγελο).
    Όπως και νάχει, ο καιρός θα δείξει, ας περιμένουμε να δούμε την στάση που θα κρατήσει η Τουρκία απέναντι στην Ρωσία, γιατί πρίν λίγο καιρό ΤΑ ΞΑΝΑΒΡΗΚΑΝ, και σίγουρα αυτό δεν άρεσε στην υπερμαμά. Ίσως (λέω ίσως) να ήταν ενα τραβηγματάκι αυτιού στον σουλτάνο για να συνετισθεί, θα δούμε.
    Αρχίζει και γίνεται ενδιαφέρον το παγκόσμιο παιχνίδι, μέχρι να φτάσουμε (λίαν συντόμως) στα πυροτεχνήματα.

  91. 85: «Η Καρμιώτισσα ιδρύθηκε το 1979 από πρόσφυγες κάτοικους των Πάνω Πολεμιδιών. Η ονομασία της προέρχεται από το εξωκλήσι της Παναγίας της Καρμιώτισσας που βρίσκεται στα Πάνω Πολεμίδια.»

  92. Αιμ said

    Να δειτε που θα ‘ναι νεοναζι στην 5η επέτειο του Μπρειβικ …

  93. 85: «Η Καρμιώτισσα ιδρύθηκε το 1979 από πρόσφυγες κάτοικους των Πάνω Πολεμιδιών. Η ονομασία της προέρχεται από το εξωκλήσι της Παναγίας της Καρμιώτισσας που βρίσκεται στα Πάνω Πολεμίδια».

  94. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    https://twitter.com/StVitusDance

  95. gryphon said

    69
    Σωστη επισημανση.
    Η πληροφορια οτι ο Ερντογαν την εχει κοπανησει βρισκεται στον εναεριο χωρο της Γερμανιας και ζηταει απεγνωσμενα ασυλο απο την Μερκελ ειναι κλασικο κολπο παραπληροφορησης για να σκορπισει την ηττοπαθεια στους οπαδους του.Εγινε σε στιγμη που οι παικτες παιζουν τα ρεστα τους
    Το οτι διοχετευτηκε απο αμερικανικα μμε ειναι μια ενδειξη ηια το ποιοι ηθελαν να τον αντρεψουν.
    Τα ντοπια μμε παντως ηταν 100% υπερ των πραξικοπηματιων .Η σια ο κνιτης Τσιμας και οι αλλοι του Σκαι ειδικα ακουγονταν σαν ηταν ετοιμοι να ανοιξουν σαμπανιες στην αρχικη φαση που εβλεπαν τα λεοπαρντ στους δρομους και ακουγαν τις πληροφοριες οτι ο Ερντογαν παρεμενε αφαντος.

  96. Θύμμαχος Θήτης said

    Μοι προξενεί εντύπωση που ο, από τετάρτης μεσημβρινής ενημερωμένος, Ακάρ τελικά συνελήφθη από την παράνομη συμμορία της τρομοκρατικής οργάνωσης, η οποία είχε φωλιάσει στις τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις, και η οποία κατεστάλη στις 17 Ιούλη. Η οποία συμμορία είχε, βεβαίως, βεβαίως, υποκινητή τον Γκιουλέν. Ο οποίος *ίσως* είναι ένας ευκατάστατος διαπλεκόμενος παπάς, με μεγάλες άκρες στο τουρκέικο, που στηρίζει τους κεμαλικούς και το πιο σέκιουλαρ κράτος ενάντια στην θεοκρατία. Και η οποία συμμορία ίσως δεν είναι ολιγάριθμη και πολλοί στρατιωτικοί αλλά και πολίτες, πιστεύουν πως η θεοκρατία του Ερντογάν παραβιάζει τις ιδέες του ιδρυτή Εθνάρχη, ζωή σε λόγου μας. Και πλέον όποιος έχει αντίστοιχες απόψεις στην Τουρκία χαρακτηρίζεται τρομοκράτης. Παλιά λέγαν μόνο κάτι Κούρδους αλλά τώρα χόντρυνε το πράγμα και λένε και τους Τούρκους του δεύτερου κόμματος και δεν ξέρουμε πού θα καταλήξει.

    Παρεμπιπτόντως, αν ερμήνευσα καλά κάτι τουίτια που είδα, οι Κούρδοι περιμένανε με τα γκάνια υπο μάλης να κάνουν ντου στα τμήματα. Όσον αφορά το τρίτο κόμμα, τους λύκους, κάτι τύποι γράφανε πως τους έκανε σαμμόν ο σουλτάνος με κολ νάτσιουρ (το μαγικό πιάνει αναλόγως το ιντέλιτζενς που έχει το κρίτσιουρ). Αλλά δεν είμαι σίγουρος για τίποτα από αυτά. Το μόνο σίγουρο είναι πως ο τρόμος πέφτει πάνω στις ζωές τόσων ανθρώπων και η μετανάστευση στην Γερμανία ή αλλού γίνεται όνειρο για όσους Τούρκους δεν ανήκουν στον στρατό των προβάτων.

  97. Θύμμαχος Θήτης said

    ταινία Τουρκογερμανική του Φατίχ Ακίν the edge of heaven https://www.youtube.com/watch?v=oR4m_Xp0yPQ

  98. Θύμμαχος Θήτης said

  99. .
    Ο νεοενσαρκωθείς σε τσιχλόφουσκα ( « -Αγόρια, καλησπέρα! » ) Βάταλος είναι ήδη απασχολημένος στο να σχολιάζει με άλλο ψευδώνυμο γι’ αυτό έχει καθυστερήσει την αποψινή του εμφάνιση…
    .

  100. Γς said

    87:

    Ευρεία περιφέρεια και Πάγκαλος

    Δεν ταιριάζουν όσον αφορά τον παππού

  101. Θύμμαχος Θήτης said

    100 Δόκτωρα Γουάτσον, άσε το πρακτοριλίκι, άρον τον αυτοπεριορισμό σου και πήγαινε, παρακαλώ, στο χτεσινό να απαντήσεις αν η μέθοδος του σαγονιού για την συλλαβομέτρηση είναι έγκριτη και αν τελικά το Γκ()ρτσκι λογίζεται ως μονοσύλλαβο ή δισύλλαβο. Ευχαριστώ.

  102. Θύμμαχος Θήτης said

    101 <= λάθος αρίθμηση! εννούσα στο 99 απάντηση στον ΝΕΦ

  103. Μα δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι τα grčki κλπ. είναι δισύλλαβα. Αυτό που συζητούσαμε είναι αν το ρ σ’αυτές τις λέξεις είναι αφ’εαυτού φωνήεν ή συνοδεύεται από κάποιο άλλο φωνήεν που δεν γράφεται.

  104. Θύμμαχος Θήτης said

    103 Βασικά, και εγώ ακούω το γκ(), δηλαδή πριν το ρ, να είναι μια συλλαβή χωρίς καθορισμένο φωνήεν. Αυτό που είδα στα σχόλια στο χτεσινό ως «συμφωνικό φθόγγο» ίσως; Θα δω και αύριο το χτεσινό που θα είναι πια προχτέσινο, ευχαριστώ.

  105. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα και να με συμπαθάτε που έλειπα σε κοινωνική εκδήλωση!

  106. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

  107. Γς said

    106:

    >»ενημερώνει» έγκυρα

    κι αγιογράφεί υπέροχα

    Τον «Στρατηγό» Σφακιανάκη.
    Μπογδάνος Προτοσάλτε σήμερα

  108. Λ said

    Το αυτεπίστροφο πραξικόπημα είναι το counter- coup;

  109. sarant said

    108 Όχι, αυτό θα ήταν το αντιπραξικόπημα. Το αυτεπίστροφο είναι το μπούμερανγκ.

  110. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    ΔΙΕΘΝΗ
    Το αύριο, μια μαύρη χώρα: δάκρυα, φόβος και βαλίτσες στην Πόλη

    Η Κωνσταντινούπολη ζει το τέλος μιας εποχής, καθώς οι ξένοι αποχωρούν ομαδικά και πολλοί νεαροί Τούρκοι ετοιμάζουν βαλίτσες. Κάθε μέρα που περνά μετά το πραξικόπημα-φιάσκο, οι φόβοι για την επερχόμενη ενίσχυση της απολυταρχίας του Έρντογαν γίνονται πιο αληθινοί.
    […]
    Μπααντέ, δημόσιος υπάλληλος, Βαν
    Νιώθω ότι πνίγομαι στην καθημερινότητά μου. Από τη μια ο πόλεμος που μαίνεται στην Ανατολή, από την άλλη ο πολιτικός κατήφορος, έχω χάσει κάθε πίστη στην Τουρκία και έχω σχεδιάσει την αποχώρησή μου. Όταν βρήκα αυτή τη δουλειά εδώ στο Βαν, πριν επτά χρόνια, ήμουν πολύ χαρούμενη. Έχω μεγαλώσει στην Άγκυρα, σε περιβάλλον εντελώς κοσμικό, πολύ προστατευμένη. Το 2009 στις κουρδικές επαρχίες βασίλευε η ειρήνη και εγώ, που είμαι αριστερή, άθεη και αντεθνικίστρια, ήθελα πολύ να συμβάλω σε όλο αυτό.

    Πέρασα εδώ όμορφα χρόνια. Παρότι προέρχομαι από μεγαλοαστικό περιβάλλον, δεν είχα καμία δυσκολία προσαρμογής στο Βαν. Έκανα πολλούς φίλους και αγαπούσα πολύ τη δουλειά μου, ένιωθα ότι προσφέρω στους πλέον κατατρεγμένους, που είναι ακριβώς οι Κούρδοι. Περιέργως, εδώ στο Βαν αισθανόμουν πολύ πιο ελεύθερη. Η κουρδική κοινωνία δεν διέπεται από αυτό το μείγμα δολοφονικού εθνικισμού και θρησκοληψίας που συναντάς τόσο συχνά στην κεντρική Ανατολία. Είμαι μια γυναίκα που στα σαράντα τόσα μου είμαι ανύπαντρη, ντύνομαι κάπως σαν χίπισσα, βγαίνω έξω μόνη το βράδυ και είμαι άθεη. Και όμως, ποτέ δεν με αντιμετώπισαν δίχως σεβασμό ή χωρίς εγκαρδιότητα.

    Για μένα τα πράγματα άλλαξαν ριζικά με την κατάρρευση της ειρηνευτικής διαδικασίας. Πέρσι, όταν από το διαμέρισμά μου στο Βαν άκουσα τους πρώτους πυροβολισμούς από τα περίχωρα, έκανα αίτηση να επιστρέψω στην παλιά μου υπηρεσία στην Άγκυρα. Δεν φοβάμαι για την ασφάλειά μου. Δεν αντέχω την οργή και την θλίψη που μου προκαλούν οι πυροβολισμοί. Αναρωτιέμαι αν ο στρατός μας την στιγμή εκείνη σκοτώνει αμάχους, παιδιά. Τώρα μετά το πραξικόπημα όλοι αναρωτιούνται αν θα μας ξημερώσει εμφύλιος πόλεμος μεταξύ Τούρκων. Ξεχνούν όμως πως στο τουρκικό Κουρδιστάν ο πόλεμος μαίνεται και τα μέσα ενημέρωσης αποφεύγουν να τον παρουσιάσουν ως έχει. Οι εικόνες από την παλιά πόλη του Ντιγιάρμπακιρ θυμίζουν πια το Χαλέπι…

    Εκτός από τον πόλεμο, άλλαξαν και τα πράγματα στην υπηρεσία μου. Όταν μας είχαν προσλάβει, είχε μόλις αρχίσει η ειρηνευτική διαδικασία και το κράτος αναζητούσε καταρτισμένα στελέχη για την ανάπτυξη της περιοχής. Δεν μας προσέλαβαν με πολιτικά κριτήρια. Νομίζω πως σταδιακά το υπουργείο στην Άγκυρα θορυβήθηκε καθώς οι πέντε-έξι νέοι που διοριστήκαμε εδώ, όλοι Τούρκοι από τη δυτική Τουρκία, ταυτιστήκαμε απολύτως με τα αιτήματα του κουρδικού αγώνα για πολιτιστική χειραφέτηση. Δεν μπορούσαν νομικά να μας μεταθέσουν, αλλά από κάποιο σημείο κι έπειτα κάθε πρόσληψη άρχισε να γίνεται με πολιτικά κριτήρια. Άρχισαν να κάνουν πολύ συχνά “έρευνες” για τις ιδέες και τις συνήθειές μας, κι ο καθένας μας απέκτησε μακρότατο φάκελο. Ένας από τους πρώην συναδέλφους μου μεταπήδησε στην ΜΙΤ και γνωρίζω πως ένας άλλος του αναφέρει ό,τι γίνεται εδώ μέσα με κάθε λεπτομέρεια.

    Αστυνομικοί διαλύουν συγκέντρωση στην Κωνσταντινούπολη που οργανώθηκε από την LGBT κοινότητα, 19 Ιουνίου 2016. [OZAN KOSE / AFP]
    Καθώς είμαι εδώ σε απόσπαση έχω δικαίωμα επιστροφής στα κεντρικά του υπουργείου στην Άγκυρα, και σε τρία χρόνια, έπειτα από 20χρονη υπηρεσία, δικαίωμα να ζητήσω σύνταξη και να αποχωρήσω. Αυτό ακριβώς θα κάνω. Για τρία χρόνια θα παραμείνω εκεί, και μετά θα φύγω. Έχω αρχίσει να ψάχνω δουλειά σε ΜΚΟ του εξωτερικού. Όσο παραμείνω στην Άγκυρα, θα κρατήσω πολύ χαμηλό προφίλ. Δεν πρόκειται να είμαι ανοιχτή στους συναδέλφους μου όπως ήμουν εδώ, δεν πρόκειται να τους πω πως είμαι άθεη, αριστερή και ακούω ροκ! Ακόμη περισσότερο δεν θα πω πως, αν και καταδικάζω το ΡΚΚ, θεωρώ την κρατική τρομοκρατία ακόμα χειρότερη!

    Μέχρι πέρσι το καλοκαίρι διατηρούσα κάποια αισιοδοξία. Τον Ιούνιο το ΑΚΡ έχασε την αυτοδυναμία και όλως τυχαίως ξεκίνησε ένα κύμα τρομοκρατικών επιθέσεων σε όλη την χώρα. Ο φόβος του κόσμου τους έκανε να προτιμήσουν την ασφάλεια που υποσχόταν το ΑΚΡ, και κοίτα που φθάσαμε. Δεν ξέρω τι να πρωτοπιστέψω για το πραξικόπημα, αλλά τα πράγματα δεν είναι πάντοτε όπως φαίνονται, αυτό με έχει μάθει η ιστορία της Τουρκίας. Οι σκηνές με τα λιντσαρίσματα που επαναλαμβάνονται καθημερινά με κάνουν να πιστεύω πως δεν έχω καμία σχέση με αυτούς τους ανθρώπους.

    Δεν ξέρεις πόσο χαίρομαι που δεν έχω παιδιά και είμαι απολύτως ελεύθερη στις επιλογές μου. Φαντάζεσαι πώς είναι να πρέπει να μεγαλώσεις ένα παιδί σ’ αυτό το χάος; Όταν μεγάλωνα στην Άγκυρα δεν είχα σκεφτεί ποτέ να ζήσω εκτός Τουρκίας. Όχι, δεν ήμουν εθνικίστρια, απλώς αισθανόμουν πάντα πολύ πιο άνετη στην γλώσσα μου. Κοιτώντας πίσω, συνειδητοποιώ πως είχα μεγαλώσει σε μία φούσκα, χωρίς να έχω καμία επαφή με το θρήσκο και συντηρητικό κομμάτι του πληθυσμού που δυστυχώς πλειοψηφεί. Η τοποθέτησή μου στις κουρδικές περιοχές με προσγείωσε, οι εξελίξεις τα τελευταία χρόνια με απογοήτευσαν. Σήμερα, δεν βλέπω την ώρα να φύγω.

    Οζάν, επενδυτής και επιχειρηματίας, Κωνσταντινούπολη
    Δεν θα μάθουμε ποτέ ποιοι υποκίνησαν τους στασιαστές της Παρασκευής. Ό,τι κι αν λέγεται δεν είναι παρά προϊόν εικασιών. Πραγματικά δεν μπορώ να κατανοήσω τι στο καλό περίμεναν όσοι συμμετείχαν. Σχεδόν κανείς δεν προτιμά το πραξικόπημα από τη στρεβλή δημοκρατία του Έρντογαν. Αν αυτό πετύχαινε, τι θα επεδίωκαν; Θα έπρεπε να γνωρίζουν πως δεν θα είχαν την στήριξη της κοινής γνώμης. Πώς θα παρέμεναν στην εξουσία; Ήταν κακός υπολογισμός ή ηλιθιότητα;

    Το μόνο σίγουρο είναι πως η πολιτική και κοινωνική ένταση θα αυξηθεί επικίνδυνα. Το κράτος δικαίου είναι σημαντικότατη έννοια, δεν νοείται δημοκρατικό πολίτευμα χωρίς αυτό. Κι όμως, φαίνεται πως θα το ξεκάνουν τελείως. Από πότε αρκεί μια απλή καταγγελία για την απόδοση κατηγοριών; Ο χαφιεδισμός είναι στην ημερήσια διάταξη, όπως και ο διωγμός με κριτήρια ιδεολογικά.

    Πολλοί φίλοι μου συζητούν να φύγουν, ακριβώς γιατί δεν αντέχουν την ένταση και γιατί θεωρούν πως ο τρόπος ζωής τους τελεί υπό διωγμό. Τους καταλαβαίνω απολύτως. Η Τουρκία δεν είναι εύκολο μέρος να ζήσεις. Ίσως όταν είσαι ξένος είναι πολύ ευκολότερο, σου αφήνουν μεγαλύτερα περιθώρια ανοχής. Είναι μια σκληρή κοινωνία. Δυστυχώς, ο Τούρκος στον δρόμο δεν σέβεται παρά την ισχύ –ή τουλάχιστον την παράσταση της ισχύος. Η ευγένεια, ο πασιφισμός, η διαλλακτικότητα γίνονται αντιληπτά ως αδυναμία. Αυτό δυστυχώς χειροτερεύει τα τελευταία χρόνια, καθώς ο Έρντογαν και το κόμμα έχουν θεοποιήσει την έννοια του λαϊκού, απλού ανθρώπου, που είναι ένα συνώνυμο, δυστυχώς, για τον αλήτη και τον νταή. Ο ίδιος ο Έρντογαν μιλά και συμπεριφέρεται σαν νταής και δυστυχώς αυτό επαυξάνει πολύ την δημοτικότητά του σε μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Είχαμε τα τελευταία χρόνια μιαν εξύψωση του λούμπεν και μία πραγματική καταβαράθρωση του “μορφωμένου”, του “ελιτιστή”, του “κουλτουριάρη”, που παρουσιάζεται ως αντεθνικός, κίβδηλος, δυτικόπληκτος, θηλυπρεπής και άθεος. Βαδίζουμε έτσι σε μια ακόμη πιο βίαιη κοινωνία.

    Παράλληλα έχουμε και την αύξηση όλης αυτής της θεατρινίστικης θρησκευτικότητας, που αφορά μονάχα στο τυπικό της λατρείας και δεν συνοδεύεται από ουσία. Τουναντίον, συμβαδίζει με μια υποκρισία πρωτοφανή –αναρίθμητα ήταν τα σεξουαλικά και άλλα σκάνδαλα μορφών που εμφανίζονται ως υπέρμαχοι ενός πιο ισλαμικού τρόπου ζωής. Στο παρόν όμως κλίμα της βίας και των λιντσαρισμάτων, πολλά μέλη της εκκοσμικευμένης μειοψηφίας αισθάνονται πως δεν μπορούν να τα βάλουν με την επιθετικότητα της πλειοψηφίας. Είναι τόσο πολλοί εκείνοι που θέλουν να φύγουν, αλλά ας μη γελιόμαστε –πρέπει να έχεις χρήματα, κάποιαν επαγγελματική κατάρτιση και να γνωρίζεις μια ξένη γλώσσα για να φύγεις. Ιδίως σήμερα που η Ευρώπη βρίσκεται σε κρίση.

    Διαφωνώ με όσους πιστεύουν πως βάση της κοινωνικής μετάλλαξης και των συγκρούσεων είναι το ισλάμ. Το ισλάμ –και δη το πολιτικό ισλάμ– είναι το όχημα δια του οποίου οι κατώτερες τάξεις, σε μια κοινωνία τόσο διαστρωματωμένη, εκφράζουν τα πολιτικά τους αιτήματα. Η βία και τα λιντσαρίσματα έχουν τον ίδιο λόγο –την οργή που προκαλεί ο κοινωνικός αποκλεισμός. Νομίζω πως αν γεφυρωνόταν κάπως το κοινωνικό χάσμα –σε οικονομικό και μορφωτικό επίπεδο– το πολιτικό ισλάμ θα αργοπέθαινε. Όσο οι δύο Τουρκίες δεν βρίσκουν έναν τρόπο πολιτισμένης επικοινωνίας και συμβίωσης, η βία θα αποτελεί σταθερά εδώ.

    Έζησα 16 χρόνια στην Βρετανία. Επέστρεψα γιατί μου είχε λείψει το μέρος, η οικογένειά μου. Προς το παρόν δεν σκέφτομαι σοβαρά να φύγω, αλλά ταυτόχρονα δεν είμαι και αιχμάλωτος εδώ. Είμαι απόλυτα πεπεισμένος πως τα πράγματα θα χειροτερέψουν πολιτικά και κοινωνικά, αλλά και οικονομικά. Νομίζω πως θα προσπαθήσω να κρατηθώ όσο μπορώ, αλλά έχω ήδη έτοιμο το plan B μου. Ουαί κι αλίμονο σε αυτούς που δεν έχουν την πολυτέλεια της επιλογής.

    Αλέξανδρος Μασσαβέτας
    Σπούδασε νομικά σε Αθήνα και Cambridge. Έζησε νομαδικά με βάση του την Πόλη (2003-2015). Εκεί έγραψε δύο βιβλία για την Κωνσταντινούπολη και ένα για την Μικρά Ασία, ενώ συνεργάσθηκε με ελληνικά και ξένα έντυπα. Σήμερα συνεχίζει την νομαδική του ύπαρξη, με βάση την Αθήνα.

    https://insidestory.gr/article/ayrio-mia-mayri-hora-dakrya-fovos-kai-valitses-stin-poli?token=VZW2Z9WRZS

  111. Ηλίας. said

    [IMG]http://i65.tinypic.com/mt6o94.jpg[/IMG]

    Ίσως να μην είναι αλήθεια .
    Έχει πλάκα , πάντως .

  112. Ηλίας. said

  113. Ηλίας. said

    Τρίτη και φαρμακερή . Αν αποτύχω ΚΑΙ αυτή τη φορά , παναπεί πως οι σιωνιστικοσυνωμοσιολογομπλαμπλαμπλα έχουν εισχωρήσει παντού .

  114. Γς said

    113:

    Χε χε

    Μαζί [σχεδόν] γράφαμε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: