Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ο χλεμπονιάρης δεν ήρθε από την Κέρκυρα

Posted by sarant στο 15 Σεπτεμβρίου, 2016


Δεν ξέρω αν σας είναι οικεία η λέξη «χλεμπονιάρης». Στην οικογένειά μου δεν τη λέγαμε, πρέπει να την άκουσα αργότερα. Την βρήκα αρκετές φορές στα γραφτά του Τσιφόρου, που συχνά χαρακτηρίζει «χλεμπονιάρη» κάποιον. Χλεμπονιάρης είναι ο κιτρινιάρης.

Κοίταζα τις προάλλες το slang.gr, το γνωστό και πολύ ενδιαφέρον διαδικτυακό λεξικό της ελληνικής αργκό, και είδα στο λήμμα «χλεμπονιάρης» να αναφέρεται ως πιθανή κάποια σχέση με τη λέξη «χλεμπ», όπως λέγεται το ψωμί σε διάφορες σλαβικές γλώσσες.

хлеб / χλιέμπ … είναι το ψωμί στα ρώσικα και γενικά σε πολλές σλαβικές γλώσσες.

Αυτός που πεινάει, ο πεινασμένος, όντας αδύνατος, αδύναμος και γενικά κιτρινισμένος και σε κακή εμφανισιακή κατάσταση, το πρώτο πράγμα που ζητάει είναι хлеб / χλιέμπ /ψωμί.

Αν υπάρχει σλάβικη επιρροή στη λέξη «χλεμπονιάρης», τότε αυτολεξεί σημαίνει ο «ψωμάς», αλλά με την έννοια του πεινασμένου που ζητάει συνεχώς ψωμί και εμφανισιακά είναι χάλια.

Στα σχόλια, κάποιος αναφέρει: Εικάζεται ότι γεννήθηκε από την μεταφορά Σέρβων στρατιωτών αλλά και πολιτών στην Κέρκυρα το 1916 μετά την ήττα της Σερβίας για την ανασύνταξη των δυνάμεων τους και καθώς φαίνεται την εγκατάλειψη τους εκεί. Ψάξτο...

«Νατσουλισμός μου φαίνεται αυτό», μου έγραψε ένας από τους συντελεστές του slang.gr που είναι και φίλος του ιστολογίου. Θυμίζω ότι στην ιδιόλεκτο του ιστολογίου χαρακτηρίζουμε «νατσουλισμό» τις εξωφρενικές εξηγήσεις που ανάγουν τη γέννηση μιας φράσης (ή και μιας λέξης) σε κάποιο ιστορικό γεγονός.

kerkserbΨάχνοντας στο Διαδίκτυο είδα να εμφανίζεται κάμποσες φορές η άποψη για τη γέννηση της λέξης «χλεμπονιάρης» από το «χλεμπ» των Σέρβων που κατέφυγαν στην Κέρκυρα το 1916, για παράδειγμα σε εργασία μαθητών του 4ου Λυκείου Κέρκυρας, με θέμα ακριβώς την παρουσία των Σέρβων στην Κέρκυρα. Εκεί, στη διαφάνεια αριθ. 40, που την αναπαράγω εδώ αριστερά, διαβάζουμε: «Ακόμη στην Κέρκυρα υπάρχει η λέξη χλεμπονιάρης, που σημαίνει τον αδύναμο και πεινασμένο άνθρωπο από τη σέρβικη λέξη που σημαίνει ψωμί (хлеб) και την οποία άκουγαν συχνά από τα στόματα των Σέρβων στρατιωτών».

Λιμοκτονούσαν δηλαδή οι Σέρβοι στρατιώτες, φώναζαν «χλεμπ», ψωμί ζητώντας, τους άκουγαν οι Κερκυραίοι, οπότε τους βάφτισαν «χλεμπονιάρηδες».

Ένα πρώτο σημείο στο οποίο πάσχει αυτή η εξήγηση, είναι πως δεν εξηγεί πώς προστέθηκε η συλλαβή «ον» ανάμεσα στο χλεμπ- και στο επίθημα -ιάρης, διότι «-ιάρης» είναι το υποτιμητικό παραγωγικό τέρμα (αρρωστιάρης, ζημιάρης, κιτρινιάρης, ψωριάρης), όχι «-ονιάρης» (στον διακονιάρη, το -ον- είναι στο θέμα, αφού διακονιά ήταν η ζητιανιά).

Ένα δεύτερο σημείο που παραβλέπει η εξήγηση είναι ότι «χλεμπονιάρης» σύμφωνα με τα λεξικά δεν είναι ο πεινασμένος αλλά ειδικώς ο κιτρινιάρης ή ο καχεκτικός. Μπορεί να υπάρχει κάποια επικάλυψη των δύο εννοιών, αφού συχνά ο πεινασμένος έχει αρρωστημένη όψη, όπως και ο κιτρινιάρης, αλλά πάντως διαφέρουν. Βέβαια, οι σημασίες εξελίσσονται κι έτσι η επισήμανση αυτή δεν καταδικάζει την σερβοκερκυραϊκή προέλευση, απλώς την εξασθενίζει.

Το καλό όμως με τη θεωρία για σερβοκερκυραϊκή προέλευση είναι ότι είναι χρονολογημένη με βεβαιότητα -θέλω να πω, αφού υποτίθεται ότι η λέξη «χλεμπονιάρης» γεννήθηκε από το θλιβερό θέαμα των λιμοκτονούντων Σέρβων που πλημμύρισαν την Κέρκυρα το 1916, αν βρούμε τη λέξη να χρησιμοποιείται πριν από το 1916 η θεωρία καταρρίπτεται χωρίς δεύτερη κουβέντα. Και αυτό είναι γενικά η αχίλλεια πτέρνα των νατσουλισμών, ότι επειδή συνδέονται με συγκεκριμένα ιστορικά γεγονότα (που είναι άλλωστε και το στοιχείο στο οποίο οφείλουν την ελκυστικότητά τους) μπορούν να καταρριφθούν οριστικά αν βρεθεί εμφάνιση της λέξης πριν από το γεγονός αυτό.

Πριν όμως επιχειρήσουμε να καταρρίψουμε την προέλευση του χλεμπονιάρη από τους Σέρβους ψωμοζήτουλες φαντάρους, να πούμε δυο λόγια για την παρουσία των Σέρβων στην Κέρκυρα. Πώς βρέθηκαν εκεί; Ξέρουμε ότι η θρυαλλίδα που άναψε τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο τον Αύγουστο του 1914 ήταν η δολοφονία του αρχιδούκα Φερδινάνδου από Σέρβους εθνικιστές στο Σεράγεβο  -και πράγματι, από τις πρώτες συγκρούσεις του Μεγάλου Πολέμου ήταν και εκείνες ανάμεσα στην Αυστροουγγαρία και τη Σερβία, πριν γενικευτούν σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο. Παρά τις αρχικές επιτυχίες των επιτιθέμενων, που ανάγκασαν τους Σέρβους να εκκενώσουν την πρωτεύουσά τους, το Βελιγράδι (που ήταν πάνω στα τότε σύνορα), οι Σέρβοι γρήγορα ανασυντάχθηκαν, αντεπιτέθηκαν και ανακατάλαβαν την πόλη. Ωστόσο, τον Οκτώβριο του 1915, ύστερα από ένα κυνικό παζάρι ανάμεσα στα δυο στρατόπεδα, η Βουλγαρία βγαίνει στον πόλεμο με το μέρος των Κεντρικών Δυναμεων (δηλαδή της Γερμανίας, της Αυστροουγγαρίας και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας) και αμέσως επιτίθεται στη Σερβία.

Το δεύτερο μέτωπο ήταν αδύνατο να το αντέξει η Σερβία, που είχε φτάσει ήδη στα όρια της αντοχής της -πολύ γρήγορα κατέρρευσε και καταλήφθηκε ολόκληρη. Υποχωρώντας ο στρατός της διέσχισε την παγωμένη και εχθρική Αλβανία με τεράστιες απώλειες, έφτασε στην Αδριατική και διαπεραιώθηκε στην Κέρκυρα, που βρισκόταν ντε φάκτο υπό τον έλεγχο της Αντάντ. Χιλιάδες στρατιώτες άφησαν τα κόκαλά τους από τις κακουχίες και τις αρρώστιες στο Βίδο, το μικρό νησάκι όπου έμειναν για καραντίνα.

Για το επόμενο διάστημα η Κέρκυρα ήταν η άτυπη πρωτεύουσα της Σερβίας -η Σκουπτσίνα, η σέρβικη βουλή (Σκουψίνα τη γράφανε τότε) συνεδρίαζε στην Κέρκυρα, εκεί ήταν και η κυβέρνηση της χώρας. Τελικά, αφού ανασυντάχθηκε, ο σερβικός στρατός πέρασε απέναντι και έφτασε στη Θεσσαλονίκη, παρά τη διαφωνία της νέας ελληνικής κυβέρνησης (ο Βενιζέλος είχε παραιτηθεί και οδεύαμε ταχύτατα προς την επισημοποίηση του Διχασμού). Σέρβοι πάντως έμειναν κάμποσοι στην Κέρκυρα για αρκετά χρόνια -κάποιοι έμειναν και μετά, αφού παντρεύτηκαν με ντόπιες γυναίκες.

Αλλά ας επιστρέψουμε στον χλεμπονιάρη, ο οποίος παρά την έντονη παρουσία των Σέρβων στην Κέρκυρα και παρά την ολοφάνερη ηχητική ομοιότητα με τη σέρβικη λέξη «χλεμπ» δεν γεννήθηκε το 1916 από τα βάσανα των Σέρβων.

Στην πραγματικότητα, οι ρίζες της λέξης είναι πολύ παλιότερες.

Χλεμπόνα σε διάφορα μέρη της Ελλάδας, και όχι ειδικά στην Κέρκυρα, λέγεται το υπερώριμο αγγούρι ή πεπόνι ή κολοκύθι, το παραγινωμένο, που κοντεύει πια να σαπίσει. Για παράδειγμα, στη Μεσσηνία, λένε «χλεμπόνα το καρπούζι» αντί για «μάπα το καρπούζι». Και σε γλωσσάρι της λευκαδίτικης διαλέκτου, τυπωμένο σε κωνσταντινοπολίτικο περιοδικό του 1874 διαβάζουμε τα λήμματα:

χλεμπόνα: το πολλά ώριμον αγγούριον, επομένως κίτρινον

χλεμπονιάζω: ειμί κίτρινος ως η χλεμπόνα, επομένως καχεκτικός. Εκ τούτου και χλεμπονιάρης, ο αρρωστιάρης.

Αφού η λέξη υπήρχε στη Λευκάδα το 1874, αποκλείεται να γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1916. Ωστόσο, είναι πολύ παλιότερη.

Στον Πωρικολόγο, ένα σατιρικό κείμενο του 13ου-14ου αιώνα, όπου τα διάφορα οπωρικά προσωποποιούνται, στο οποίο άλλωστε έχω αναφερθεί αρκετές φορές στα περί οπωρικών άρθρα του ιστολογίου, διαβάζουμε: Ο δε θείος Πέπων εχλεμπονίασε και επρήστη και αυτός επαρελύθη και υπό φλεγμονής έσχασεν και τρέχει η γαστέρα αυτού έξω.

Βλέπουμε λοιπόν πως το ρήμα «χλεμπονιάζω» υπάρχει από τα βυζαντινά ακόμα χρόνια!

Ποια είναι όμως η ετυμολογία των λέξεων αυτών; Ο Μπαμπινιώτης στο ετυμολογικό λεξικό του δίνει μια εξήγηση που πρέπει να είναι σωστή.

Λέει ότι η χλεμπόνα, «παραγινωμένο αγγούρι» ίσως προέρχεται από ένα αμάρτυρο *φλεμπόνα < φλεμόνα < πλεμόνα, δηλαδή ότι ανάγεται τελικά στο πνευμόνι. Φωνολογικά η τροπή του φ σε χ δεν είναι ασυνήθιστη (φλόμος -> χλομός) ενώ ο τύπος «φλεμόνι» αντί για «πλεμόνι» είναι επίσης κοινός.

Δεν ξέρω για ποιο λόγο έχει επιφυλάξεις το λεξικό -ίσως επειδή δεν είναι καθαρό ποια σημασιακή σχέση έχει το πλεμόνι με το υπερώριμο αγγούρι.

Νομίζω ότι μπορούμε να άρουμε τις επιφυλάξεις αυτές και, κατά σύμπτωση, η βοήθεια έρχεται από την Κέρκυρα. Όχι από Σέρβους που εκλιπαρούν για χλεμπ, αλλ’ από το κερκυραϊκό λεξικό του Χυτήρη, όπου βρίσκω τα λήμματα:

πλεμονιάζω. Στον ελαιόκαρπο = αποκτώ το χρώμα του πλεμονιού (πνεύμονα) = φυτική πάθηση. Και σε άτομα: το χρώμα του προσώπου δηλωτικό υγείας.
πλεμονιασμένος, ο = με χρώμα που εμφαίνει πάθηση.
πλεμόνα, η = ο πνεύμων των βοειδών, που πωλείται και παρασκευάζεται ως ιδιαίτερο έδεσμα.
Οι λέξεις αυτές βρίσκονται σε κερκυραϊκό λεξικό αλλά μπορεί να ακούγονταν παλιότερα (ή και να ακούγονται σήμερα) και σε άλλες περιοχές. Ώστε «πλεμονιάζω» λέγεται όταν ο καρπός ή το πρόσωπο κάποιου παίρνει το χρώμα που έχει το βοδινό πλεμόνι, που είναι, αν δεν κάνω λάθος, ένα ελαφρώς αρρωστημένο γκρίζο, ίσως και κιτρινόγκριζο.
Δεν είναι λοιπόν παράδοξο να ονομάστηκε το παραγινωμένο αγγούρι «πλεμόνα, φλεμόνα» και μετά «χλεμπόνα». Προσωπικά το θεωρώ πολύ πιθανό κάπως έτσι να έγινε.
Το βέβαιο είναι πως δεν γεννήθηκε από τους ηρωικούς Σέρβους που ζητιάνευαν ψωμί στην Κέρκυρα…!

 

 

 

Advertisements

143 Σχόλια to “Ο χλεμπονιάρης δεν ήρθε από την Κέρκυρα”

  1. Να βάλω μόνο μια ωραία βουλγάρικη ταινία με Σέρβους αιχμαλώτους του ’15: Ο κλέφτης των ροδάκινων (έχει αγγλικούς υπότιτλους). Αυτό που γράφει η φωτό από τη σχολική εργασία, με τους πεινασμένους που πεθαίνουν όταν τρώνε πολύ και απότομα, το θυμάμαι που το διάβαζα μικρός στον «Τάρας Μπούλμπα».
    Υποθέτω παρόμοιας αρχής θα είναι και η χλέπα

  2. Γς said

    Καλημέρα

    Ψωμί + Ουρανός. Η σημαία της Ουκρανίας.

    Χλιεμπονιάρικη κάτω. Γαλάζια επάνω

  3. atheofobos said

    Στην Αθήνα πάντως η λέξη μου ήταν γνωστή από τα παιδικά μου χρόνια με την έννοια του λιπόσαρκου κακομοίρη φουκαρά.

  4. gregan said

    Νίκο, έχω την εντύπωση ότι χλεμπόνα λέγαμε και τη ροχάλα. Λόγω χρώματος πιθανώς. Μήπως σημαίνει και τον φθισικό;

  5. gregan said

    Ο χλεμπονιάρης εννοώ, μήπως είναι και ο φθισικός;

  6. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    Πολύ ωραίο άρθρο. Κι όχι τίποτε άλλο, έχω ξεκινήσει μαθήματα ρωσικών από το Μάρτιο κι όταν συνάντησα τη λέξη «χλεμπ», πήγε ο νους μου στο «χλεμπονιάρη» που δεν είχα αναρρωτηθεί ποτέ τι σημαίνει, γκούγκλισα και βρήκα την παρετυμολογία. κι έκανα και τον έξπυπνο ότι ξέρω από πού βγαίνει η λέξη..

  7. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα !
    Παραδίπλα (τρόπος του λέγειν) στη Ζάκυνθο, είχε κι ένα λοιμοκαθαρτήριο για χλεμπονιάρηδες, αν έχετε δει το «Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι».

  8. Νίκος Α. said

    Πολύ καλο άρθρο. Δεν ήξερα τίποτα γιά τους Σέρβους στη Κέρκυρα.Επίσης διαβάζω σε βίκι ότι στον Βίδο είχε ξεσπάσει επιδημία χολέρας και πολλοί στρατιώτες πέθαναν από αυτή.

    Δεν μπορεί το χλεμπ των Σέρβων να συνδυάστηκε με τη χλεμπόνα που ήδη ξέρανε και να βγήκε η χρήση χλεμπονιάρης;

    5
    Αυτός είναι ο χτικιάρης που συνδέεται πιό πολύ με το βήξιμο. Ο χλεμπονιάρης όντως είναι ο κιτρινιάρης.

  9. Babis said

    Συγχωρήστε την άγνοια μου. Από που προέρχεται η λέξη «νατσουλισμός»;

    Και μία διόρθωση. Γράφεις :

    «…και πράγματι, οι πρώτες συγκρούσεις του Μεγάλου Πολέμου έγιναν ανάμεσα στην Αυστροουγγαρία και τη Σερβία, πριν γενικευτούν σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο.»

    Η πραγματικότητα είναι ότι οι πρώτες μάχες έγιναν για την κατάληψη του Βελγίου 5 Αυγ.1914 και η αντεπίθεση της Γαλλίας στην περιοχή της Αλσατίας 7 Αυγ.1914. Και ακολούθησε η εισβολή της Αυστροουγγαρίας στην Σερβία 12 Αυγ. 1914.

  10. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα!

  11. sarant said

    4-5 Εχω την εντύπωση ότι η ροχάλα λέγεται χλέπα, και κατ’ επέκταση ας πούμε ονομάστηκε και χλεμπόνα. Και από εκεί ονομάστηκαν και χλεμπονιάρηδες οι φθισικοί, καταχρηστικά. Ο κιτρινιάρης μπορεί να μην είναι άρρωστος.

    9 Ωχ, έτσι ειναι; Θα το διορθώσω.

  12. Γς said

    11, 9:

    ρώτησε και για τον Νατσουλισμό.

    Ας του εξηγήσει κάποιος.

    Εγώ κλείνω προς το παρόν

  13. cronopiusa said

    Από το ορφανοτροφείο στο «Ξυπόλητο Τάγμα»

  14. spatholouro said

    Και το Χρηστικό δίνει χλεμπόνα=ροχάλα, αλλά βλέπω και αλλού, όπως και Λιθοξόου (ροχάλα, γκρόχαλου, ρέχα, ρουχάλα, ρόχαλο, σάφλα, σάχλα, φλέμα, χαρμπόλα, χλεμπόνα, χλέπα).

    Επίσης στο μνημονευόμενο περιοδικό του 1874, στη σελίδα 460 έχουμε:
    «Χλεμπονιάρης και χλεμπονιασμένος (χρέμμα)= ο εκ της νόσου κιτρινωπός και αποχρέμπτων»

    Δηλαδή μπαίνει στο παιχνίδι και το «χρέμμα», δηλ. το φλέμα, το πτύσμα, το χρεμπτόμενο ρόχαλον, η «χλεμπόνα» σα να λέμε..

  15. 11α Και τότε πόθεν η χλέπα, ξαναρωτώ;

  16. Παναγιώτης Κ. said

    Το σημερινό άρθρο είναι κανονικό μάθημα με πολλά μεθοδολογικά στοιχεία!
    Μου…θύμισε τον προγραμματισμό μου για μελέτη των Ελληνοσερβικών σχέσεων. 🙂

  17. Σωτήρς said

    Ξέρω και οικογένεια Χλεμπογιάννη. Εκεί στα φωκικά μας μέρη. Και τους έλεγαν Χλεμπογιάννηδες σίγουρα και πριν το 1916.
    Εντάξει ήταν κάποιος πρόγονος κίτρινος και καχεκτικός αλλά μετά τόσες γενιές να έχεις ακόμη αυτό το επώνυμο. Μπορείς να αλλάξεις επώνυμο επίσημα; Ήξερα για έναν Έλληνα στη Σουηδία που άλλαξε ολοκληρωτικά όνομα και επώνυμο ως προς το σκανδιναβικότερο.

  18. 17

    Ναι, το έκανε ο Λιαντίνης, που λέγαμε τις προάλλες.

  19. cronopiusa said

    H Ιερά Μονή Επάνω Χρέπας βρίσκεται σε απόσταση λίγων χιλιομέτρων δυτικά της Τρίπολης, κοντά στον μικρό οικισμό του Περιθωρίου. Η θέση της μονής προσδιορίζεται πάνω στην παρειά των νότιων διακλαδώσεων του Μαινάλου, σε υψόμετρο περίπου 1.280 μέτρων. Βρίσκεται σε σημείο με εξαιρετική θέα προς τον κάμπο της Τρίπολης.

    Η μονή είναι αφιερωμένη στην Κοίμηση της Θεοτόκου και έχει μείνει γνωστή ως «Μονή της Επάνω Χρέπας». Η ονομασία Επανωχρεπίτισσα προέρχεται από το όνομα του πλησιέστερου βουνού του Μαινάλου επί του οποίου είναι κτισμένη η μονή. Ορισμένοι μελετητές υποστηρίζουν ότι η ονομασία προέρχεται από τη σλαβική λέξη «χρέπα» που σημαίνει σωρός. Ο Ν. Κ. Αλεξόπουλος θεωρεί ότι η επωνυμία «Χρέπα» προέρχεται από το χαλεπός, χαλέπα, χλέπα, χρέπα, το οποίο σημαίνει έδαφος πετρώδες και άγονο.

  20. sarant said

    15 Και ονοματοποιία μπορεί να είναι.

    Αλλά αυτό που βρήκε ο Σπαθό στο 14 μπλέκει τα πράγματα. Μπορεί να έχουμε και συμφυρμό.

  21. sarant said

    Κι ένα σχόλιο από το FB:

    Θα ήθελα να προσθέσω ότι στη Μεσσηνία, και υποθέτω όχι μόνο, ονομάζεται χλεμπόνα και το αγγούρι που αφήνεται επίτηδες να υπερωριμάσει για να μας δώσει τα σπόρια της επόμενης σποράς.

  22. LandS said

    3 «Στην Αθήνα πάντως η λέξη μου ήταν γνωστή από τα παιδικά μου χρόνια με την έννοια του λιπόσαρκου κακομοίρη φουκαρά.»

    Αυτό ήταν πριν πάνε Σέρβοι στη Κέρκυρα; 🙂 🙂

  23. spiral architect said

    @17: Οικογένεια Χλεμπογιάννη: http://bit.ly/2cc9zuD

  24. spiral architect said

    Και στο Lexigram το πλεμόνι παίρνει σα ρίζα: http://bit.ly/2cghuFV

  25. Ηλίας. said

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BB%CE%B5%CE%BE%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%81_%CE%A7%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CF%80

    Καλημέρα μας .

  26. Μιας και πιάσαμε τη σκούφια, υπάρχει και επώνυμο Σέρβος. Και μάλιστα με περίεργη κατανομή

    http://apps.vrisko.gr/apo-pou-krataei-i-skoufia-sou/%ce%a3%ce%ad%cf%81%ce%b2%ce%bf%cf%82

  27. sarant said

    26 Ναι, ήξερα κάποιαν με το επώνυμο αυτό

  28. spiral architect said

    @25: Χλεμπ (ίσως) να τον φωνάζουμε εμείς, ένα ‘Γλιέμπ» βγάζει η φωνή απ’ το γκουγκλομεταφραστήρι.
    (και αμετάφραστο κιόλας: http://bit.ly/2cL9fB9)

  29. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    πολύ ωραίο το σημερινό, αλλά και τα ευρήματα των σχολιαστών (ονόματα δεν λέμε… 🙂 )

    26: Σκύλος

  30. Χλεμπόνα ξέρω κι εγώ το άνοστο καρπούζι και πεπόνι.
    Δεν ξέρω αν θα μπορούσε να έχει σχέση με το υπερώριμο αγγούρι αλλά με το πνευμόνι κάλλιστα θα μπορούσε να έχει. Όχι μεν γευστική αλλά, όσο νά ‘ναι, το πνευμόνι είναι το πιο άνοστο και ενοχλητικό σε υφή σπλάχνο. Φαντάζομαι ότι ανέκαθεν χρησιμοποιούταν στη μαγειρική ως συμπλήρωμα, για να μην πεταχτεί.

  31. gpoint said

    Καθυστερημένος…

    Σαφώς η ροχάλα λεγότανε χλεμπόνα και το χλεμπονιάρης ακουγότανε για όσους μοιάζανε με φυματικούς, την δεκαετίαμ του 50 ακόμα, θέριζε. Πολύ πιθανή η προέλευση από πλεμόνι σε συνδυασμό και με τον ήχο του φτυσίματος

  32. spiral architect said

    Πώς είναι ένα παραγινωμένο αγγούρι;

  33. Σωτήρς said

    32: Φουσκώνει, στραβώνει και παίρνει ένα άσπρο-κίτρινο χρώμα. Σα το ατζούδι περίπου.

  34. sarant said

    Ατζούδι είναι το ξυλάγγουρο;

  35. Triant said

    @30
    «όσο νά ‘ναι, το πνευμόνι είναι το πιο άνοστο και ενοχλητικό σε υφή σπλάχνο. Φαντάζομαι ότι ανέκαθεν χρησιμοποιούταν στη μαγειρική ως συμπλήρωμα, για να μην πεταχτεί»

    καλά, στην επόμενη συκωταριά, θα θυσιαστώ και θα φάω όλα τα πλεμόνια 🙂

  36. Σωτήρς said

    34: Ναι, αλλά μόλις ανακάλυψα ότι όλοι το λένε ατζούρι. Μόνο εγώ το ξέρω ατζούδι;

  37. spiral architect said

    @36: Οχι, γκουγκλίζεται και είναι το αντζούρι-ξυλάγγουρο.

  38. atheofobos said

    22
    Να σου πω την αλήθεια δεν θυμάμαι ακριβώς, ίσως να είναι νωρίτερα!
    Ίσως να θυμάμαι του Μάγκες του Ρολογιού για τους οποίους γράφω στο ποστ μου
    ΤΟ ΡΟΛΟΪ ΤΟΥ ΕΛΓΙΝ-ΟΤΑΝ Η ΑΘΗΝΑ ΔΙΕΘΕΤΕ ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΗΣ ΜΠΙΓΚ ΜΠΕΝ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟ ΛΟΝΔΙΝΟ!
    http://atheofobos2.blogspot.gr/2016/09/blog-post_9.html

  39. cronopiusa said

    “οι περιπέτειες της οικογένειας Χλαπατσούλη”

  40. smerdaleos said

    χλεμπόνα: το πολλά ώριμον αγγούριον, επομένως κίτρινον

    χλεμπονιάζω: ειμί κίτρινος ως η χλεμπόνα, επομένως καχεκτικός. Εκ τούτου και χλεμπονιάρης, ο αρρωστιάρης.
    —-

    Από τη στιγμή που οι όροι χλεμπόνα/χλεμπονιάρης σχετίζονται με το χρώμα κίτρινο … αναφέρω ως πιθανή ετυμολογία το λατινικό επίθετο helvus = «κίτρινος».

    https://en.wiktionary.org/wiki/helvus

    Στην Ανατολική Βαλκανική Ρωμανική η τροπή lv>lb είναι τυπική (λ.χ. alveus = «κυψέλη» > ρουμ. albină)

    https://en.wiktionary.org/wiki/albin%C4%83

    Επομένως ,φτάνουμε στο δημώδες λατινικό *helbo.

    Εκεί προστέθηκε το επίθημα Hoffmann *-(i)h3onh2- (λ.χ. cicer = «ρεβίθι» > Cicerō/Cicerōnem ~ «Ρεβιθάς») που συνεχίζει στα ιταλικά ως -one (λ.χ. mascalzone ~ «κατεργάρης») και προέκυψε το *helbone = «κιτρινιάρης» που μπορεί να είναι η βάση των όρων χλεμπόνα/χλεμπονιάρης.

    https://en.wiktionary.org/wiki/mascalzone

  41. Πέπε said

    37:
    Στις λαϊκές άλλα λένε αντζούρια κι άλλα ξυλάγγουρα. Το ένα από τα δύο είναι πιο αγγουρόσχημο και το άλλο πιο κοντόχοντρο, τείνοντας προς το σφαιρικό.

  42. smerdaleos said

    @42

    Έαν μειονέκτημα της ετυμολογικής υπόθεσης που έκανα με το λατινικό helvus είναι πως το λατινικό αρκτικό h- χάθηκε στην δημώδη λατινική και είναι απίθανο να αποδόθηκε ως «χ» στην Ελληνική (λ.χ. hospitium > οσπίτιον > σπίτι).

  43. leonicos said

    Ωραίο, σωστό άρθρο. στο στοιχείο σου

  44. Γιάννης Κουβάτσος said

    Καλημέρα!
    Όχι τον Αύγουστο του 1914 η δολοφονία στο Σεράγεβο, αλλά 28 Ιουνίου του ίδιου έτους. Άνευ σημασίας διόρθωση, αλλά να μη λέει μια (ελληνο)ψυχή ότι χαριζόμαστε στον Νικοκύρη εμείς οι συνταξιούχοι ερευνητές. 😉

  45. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    44 Διορθώνω

    42 Ε, ναι

    41 Ισχύει και αυτό αν και άλλοι τα θεωρούν συνώνυμα.

  46. thanos said

    Στη Βοιωτία υπάρχει το χωριό Ασωπία που παλαιότερα είχε τη σλάβικη ονομασία Χλεμποτσάρ. Και σήμαινε το Ψωμί του Τσάρου. Ίσως από την ποιότητα των σιτηρών που καλλιεργούσαν.

    Παρόμοια χρήση με το Χλεμπονιάρη έχει και η λέξη Χλέμπουρας.

  47. smerdaleos said

    Συμπληρώνω την υπόθεσή μου έναν άλλο εναρκτήριο λατινικό όρο:

    galbus, galbinus = «κίτρινος» (συνεχίζει στην βλαχική ως galbin)

    https://en.wiktionary.org/wiki/galbinus
    https://en.wiktionary.org/wiki/gjelb%C3%ABr#Albanian
    https://en.wiktionary.org/wiki/galbin#Aromanian

    Στην Ανατολική Βαλκανική Ρωμανική το ρήμα *galbinare απέκτησε τη σημασία «χλωμιάζω»:

    https://en.wiktionary.org/wiki/g%C4%83lbinare

    Επομένως, καταθέτω την υπόθεση ως εξής:

    galbus «κίτρινος» > *galb-ōnem = «κιτρινιάρης, χλωμός» > *glabon- > γλαμπον- > χλεμπον-

  48. 29,

    Μα σοβαρολογείς; Ναι, σοβαρολογείς!

  49. Ο ορισμός του χλεμπονιάρη: το ακριβώς αντίθετο αυτουνού εδώ

  50. sarant said

    Ωραίος ορισμός!

  51. Θύμμαχος Θήτης said

    Βλέποντας τον επίλογο, σκέφτηκα και την (δημοφιλή λέξη) πλέμπα. Στο ΛΚΝ βλέπω έχει ιταλική καταγωγή.

  52. ΣΠ said

    Κωνσταντάρας: Μ’ έπρηξες με τον χλεμπονιάρη τον Στέφανο

  53. sarant said

    51 Πληβείος, πλέμπα

  54. gpoint said

    # 36

    Σωτηρς, άστους να λένε, δεν ξέρουν φωκικά και μάλλον πόσο πιο εύγευστο (αλλά όχι και τόσο παραγωγικό) είναι το ατζούδι

  55. gpoint said

    # 41

    γουγκλίζεται και το ατζούδι και φωτογραφίζεται !

    https://www.google.gr/search?q=%CE%B1%CF%84%CE%B6%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B9&espv=2&biw=1920&bih=979&tbm=isch&imgil=MIJ_1Y6tvCd83M%253A%253BMGrX1fKQuiGuDM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.geoponiko-parko.gr%25252Fproducts%25252Fproducts-categories%25252Fsporoi-fyton%25252Fsporoi-epaggelmatikoi%25252Fsporoi-epaggelmatikoi-laxanikon-anoiksis-kalokairioy%25252F5742-detail&source=iu&pf=m&fir=MIJ_1Y6tvCd83M%253A%252CMGrX1fKQuiGuDM%252C_&usg=__s4X-Sxo0HtgYzp7S_tsONe5ud4k%3D&ved=0ahUKEwiO2N3D1JHPAhWBfhoKHUADBHIQyjcIKg&ei=g7raV86KGIH9acCGkJAH#imgrc=MIJ_1Y6tvCd83M%3A

  56. smerdaleos said

    Λοιπόν, άλλη υπόθεση.

    Ο χλεμπονιάρης μπορεί να συνδέεται με αυτόν που πάσχει από διστομίαση (fasciolosis, από το παράσιτο Fasciola Hepatica), γνωστή στους κτηνοτρόφους και ως «κλαπάτσα».

    Το παράσιτο μέσα από την έμφραξη των χολαγγείων μπορεί να προκαλέσει αποφρακτικό ίκτερο (= «χρυσή», από το κιτρίνισμα του δέρματος και των βλεννογόνων που προκαλεί η εναπόθεση της χολερυθρίνης στους ιστούς).

    Ο όρος «κλαπάτσα» προέρχεται από το όνομα της νήσου σε Αλβανική και Ανατολική Βαλκανική Ρωμανική:

    Ρουμανική: gălbează
    Βλαχική: gălbează
    Αλβανική: gëlbazë ή këlbazë

    Θεωρητικά η ρίζα këlb- θα μπορούσε να δώσει κλεμπ- > χλεμπ- και στη συνέχεια να προστέθηκε το λατινικό/ρωμανικό επίθημα για παρατσούκλι (*-ōnem > -one) > χλεμπον-

    Ετυμολογικά, η κλαπάτσα μπορεί να σχετίζεται με το αλβανικό «πύον» qelb και το ρήμα «σαπίζω, χαλάω» kalb

    https://en.wiktionary.org/wiki/qelb
    https://en.wiktionary.org/wiki/kalb

  57. smerdaleos said

    @56, Διόρθωση:

    Βλαχική: gălbeadză

  58. smerdaleos said

    @56, προσθήκη:

    Η κλαπάτσα είναι γνωστή και ως χλαπάτσα με «χ»:

    https://el.wiktionary.org/wiki/%CF%87%CE%BB%CE%B1%CF%80%CE%AC%CF%84%CF%83%CE%B1

  59. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ο φλέμονας, βέβαια! το πνευμόνι,ο πνεύμονας. Και μια σύνθετη χαρακτηριστική: τα συκωτοφλέμονα.
    «Από τον πολύ βήχα επονέσανε τα συκωτοφλέμονά μου», τα μέσα μου.
    Αλλά και η συκωταριά με το πνευμόνι των ζώων.
    Φλέματα, τα φλέγματα (οι εκκρίσεις).
    Φλεμονιάζω,(«πνευμονιάζω»),πουντιάζω.

  60. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Στα παραμύθια, η κακιά γριά μάγισσα είτανε » μια γρα φλεμονιαρά».

    Δεν ήταν στα πρώτα ακούσματα φυσικά ο χλεμπονιάρης αλλά απ΄την αρχή τον συνδύασα με τη χολή. Χολεμπονιάρης/χλεμπονιάρης-κιτρινιάρης 🙂

  61. Στην Αιγιάλεια τη νόσο των προβάτων τη λέμε κλαμπάτσα

  62. smerdaleos said

    @62 Στα Γρεβενά βλέπω και γκλιμπάτσα ~ χλαμπάτσα και γκλιμπατσιάρκους = χλα(μ)πατσιάρικος

  63. Παρακολουθώντας τις ειδήσεις των ιδιωτικών καναλιών, σχετικά με τις αδειοδοτήσεις του, πρόσεξα πως την τετράδα αυτών που κέρδισαν άδειες (γνωστή και ως Μ.ΑΛΑ.Κ.ΚΑ.) τους αποκαλούν υπερθεματιστές. Χάθηκε το παλιό-καλό πλειοδότες;

    Α! Και το κακό μαντάτο της ημέρας: 😦

  64. nikiplos said

    Καλησπέρα… Εγώ το χλεμπονιάρης το ξέρω σαν συνώνυμο του φθισικός. Ενδεχομένως πολλοί να συγχέουν την χλαπάτσα με την χλέμπα…

  65. ΓιώργοςΜ said

    Για να ευθυμήσωμεν, θυμάμαι μικρός λέγαμε «βιοχλαπάτσα» τους νωθρούς, πλαδαρούς υπερπαχύσαρκους, ειδικά στην παραλία (όταν έμπαιναν στη θάλασσα θεωρούταν οικολογικός κίνδυνος, εξ ού και το βιο-). Ανάλγητο, το ξέρω, τα παιδιά όμως είναι σκληρά και δεν πολυνοιάζονται για την πολιτική ορθότητα.
    Δεν ξέρω αν ήταν εφεύρημα της παρέας ή κυκλοφορούσε περισσότερο, δεν το βρήκα στο slang.gr

  66. smerdaleos said

    Λοιπόν η διστομίαση από το παράσιτο ηπατικό δίστομον απαντά μέχρι στιγμή στις μορφές: κλαπάτσα, κλαμπάτσα, χλαπάτσα, χλαμπάτσα, γκλιμπάτσα, γκλαμπάτσα.

  67. 66

    ήτανε κάτι παιχνιδάκια, σαν σβώλοι από χρωματιστό ζελέ, που τα πέταγες και κολλούσαν σε οποιαδήποτε επιφάνεια, ακόμη και το ταβάνι

    ό,τι πρέπει για να τα χάψει κάνα βρέφος

  68. Αρχές δεκαετίας ’90 ε; Ήταν παιδικό παιχνίδι η βιοχλαπάτσα.
    https://youtu.be/w-XER9ZQBkw (και μίμηση του Μπονάτσου στο τέλος, στις δόξες του τότε)

  69. Στρατος Βασδεκης said

    χλεμπάγιας

    Interpretation
    χλεμπάγιας
    ο, Ν [χλεμπάγια]
    1. άνθρωπος ταπεινής καταγωγής
    2. χυδαίος άνθρωπος. χλεμπόνα, η, Ν
    1. πολύ ώριμο και κιτρινωπό πεπόνι ή αγγούρι ή κολοκύθι
    2. μτφ. (για γυναίκα) χλεμπονιάρα.
    [ΕΤΥΜΟΛ. < χλεμόνα < φλεμόνια < πλεμόνα / πλεμόνι].

    http://greek_greek.enacademic.com/195730/%CF%87%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CF%80%CE%AC%CE%B3%CE%B9%CE%B1%CF%82

  70. Ο χλεμπάγιας μάλλον έχει να κάνει με την πλέμπα (πλεμπάγια) και καθόλου με τον χλεμπονιάρη.

  71. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Χλέμπουρας

  72. Corto said

    Από την Συλλογή Δημωδών Ασμάτων της Ηπείρου, του Π. Αραβαντινού:

    204: Η ΣΥΖΥΓΟΣ ΤΟΥ ΚΑΧΕΚΤΙΚΟΥ

    -Εψές απερνοδιάβαινα, κόρη, απ’ τη γειτονιά σου,
    κι’ αήκουγα που σε μάλονεν η σκύλλα η πεθερά σου,
    κι’ αν σε μαλόνη για τ’ εμέ, πες μου να μη διαβαίνω.
    -Διάβαιν’, αγάπη μ’, διάβαινε, διάβαινε σαν διαβαίνεις,
    κι’ όταν διαβαίνης με πολλούς την πόρτα μη κυττάζης
    κι’ όταν διαβαίνης μοναχός παίζε και χαμογέλα,
    και μάσε λιανοχάλικα, ρίξ’ τα ’ς τα κεραμίδια.
    Κοιμάσαι αστρί, κοιμάσ’ αυγή, κοιμάσαι νειό φεγγάρι!
    κοιμάται το γαρούφαλο σιμά ’ς τον χλεμπονιάρη!
    Ο χλεμπονιάρης ρούχαζε κ’ η κόρη αναστενάζει,
    -Τ’ έχεις κόρη μ’, και θλίβεσαι, τ’ έχεις κι’ αναστενάζεις;
    Μήνα πεινάς, μήνα διψάς, μήνα δεν έχεις ρούχα;
    -Ούτε πεινώ, ούτε διψώ, ούτε μου λείπουν ρούχα,
    Μου λείπει το καλήτερο, η άξια συντροφιά μου.

    —————————————–
    Αντίστοιχο της Μακεδονίας (από την εφημερίδα «Εν Μικροβάλτω», του Πολιτιστικού Συλλόγου Μικροβαλτινών Νομού Κοζάνης):

    ΔΕΝ ΒΓΑΙΝΟΥΝ Τ’ ΑΣΠΡΑ ΣΤΟ ΧΟΡΟ

    Νυστάξαν τα ματάκια μου κοιμάται η καρδιά μου
    Κοιμάται αστρί, κοιμάται αυγή, κοιμάται νιο φεγγάρι
    Κοιμάται το τριαντάφυλλο, σιμά στον χλεμπονιάρη…
    Κι ο χλεμπονιάρης βόγγηξε κι η κόρη αναστενάζει…
    -Τι έχεις κόρη μ’ και θλίβεσαι και βαριαναστενάζεις,
    μήπως άσπρα δεν έχουμε, φλουριά να καμαρώσεις;
    -Δεν βγαίνουν τ’ άσπρα στο χορό, φλουριά στο πανηγύρι,
    βγαίνουν οι νύφες οι καλές, με τα παλληκαράκια…

  73. Γς said

    Από κοινοποιηση στο ΦΒ του Mitsos Xleburas

    Ποιος είναι ο Μήτσος Χλέμπουρας;

    Μια φέικ περσόνα του Γς!

    https://www.facebook.com/mitsos.xleburas

  74. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    74. Γς γεια σου! Ο Χλέμπουρας,ο Καλλιτέχνης, του Αρκά (με το Βαγγέλη την Αρκούδα) 🙂 .

  75. Konstantinos said

    Και το 1990-2000 σε αθηναικα σχολεια υπηρχε η χλεμπονα (=ροχαλα) και μαλιστα για να τονισει το μέγεθος σε σχεση με τη χλεπα.

    Το χρεπι όταν αναφερομαστε σε μηχάνημα έχει παρόμοια προέλευση?

  76. Pedis said

    Συμβουλές προς τους φτωχοί: Μην προσπαθείτε να φάτε τα χαρτονομίσματα. Να τα κάνετε σπυριά ρύζι που είναι περισσότερα!

    Εγώ ισχυρίζομαι ότι όταν βρίσκεσαι σε τέτοια κατάσταση, δεν μπορεί να πας με επιδοματικό χαρακτήρα. Πρέπει να πας με το χαρακτήρα που είχαν οι παροχές που κάναμε στην αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης. Δηλαδή σε είδος. Διότι πρέπει να είσαι απόφοιτος του Χάρβαρντ για να καταφέρεις να επιβιώσεις με 200 ευρώ το μήνα. Αν σου δίνουμε όμως 70 ευρώ κάρτα, η οποία είναι προπληρωμένη για τρόφιμα, που τα παίρνεις από οποιοδήποτε μαγαζί, δωρεάν ηλεκτρική ενέργεια, δηλαδή αυτό που έχει ανάγκη μια οικογένεια, και σου δίνουμε, εφόσον δεν έχεις σπίτι, 70 ευρώ επιδότηση ενοικίου (…) Δηλαδή μία λογική σε είδος και όχι σε χρήμα. Οταν φτάνεις σε τόσο μικρά επίπεδα επιδοματικά, όπως είναι σήμερα το GMI (σ.σ. ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα), τα 200 ευρώ, οι παροχές σε είδος μπορούν να σε κάνουν να επιβιώσεις. Οι παροχές σε χρήμα θα σε καταστρέψουν. Γιατί, όπως είπα και πριν, είναι αδύνατον να επιβιώσεις με 200 ευρώ, ενώ αυτά που σας είπα μόλις πριν είναι 150 ευρώ. Και μπορείς να επιβιώσεις, πολύ δύσκολα αλλά μπορείς».

    Πείτε μου ότι δεν αληθεύει η δήλωση!;

  77. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    71 Ο χλεμπάγιας μπορεί να είναι συμφυρμός του χλεμποτιδηποτε με την πλεμπάγια

    73 Και με βερέμη υπάρχει το τραγούδι αυτό

  78. Γς said

    77:

  79. Πέπε said

    @56:
    > > Ο όρος «κλαπάτσα» προέρχεται από το όνομα της νήσου σε Αλβανική και Ανατολική Βαλκανική Ρωμανική

    της νόσου;
    🙂

  80. Γς said

    Κι ήταν μια μέρα που έβλεπαν τους καθηγητές οι γονείς για να μάθουν για την πρόοδο των τέκνων τους.

    -Ο κύριος Κλαπάτσας;
    -Γεωργιάδης παρακαλώ.
    -Κύριε Κλαπάτσα πως πάει ο νεαρός;

    Ο φυσικός μας.
    Κλαπάτσα τον είχαμε βγάλει. Για εσωτερική και εξωτερική χρήση.

  81. gpoint said

    Ριβαλντίνιο μόλις τελείωσαν τα καφενεία τύπου ΑΙΚ και Λεβαδειακού και παίξατε με την…καφετέρια Ayax είδες τι παικταράδες έχει πάρει φέτος ο Αλαφου, μπορούν και παίζουν σε επίπεδο Ευρώπης 12 με 14 λεπτά όπως ο Ντε Μέλλο κάποτε…
    Οπως έλεγα αν κάνει μια νίκη ο ΠΑΟ στον όμιλο πρέπει να είναι ενθουσιασμένος

  82. spiral architect said

    Καλημέρα.

    http://bit.ly/2d2s2XC

  83. gpoint said

    Από την άλλη ο ΠΑΟΚ πλήρωσε το κακό όνομα του στην Ευρώπη από την εποχή του Αη Δώνη με την εξοργηστική διαιτησία που έδειχνε κίτρινες κάρτες και…χωρίς ψύλλου πήδημα και κερασάκι αρνήθηκε πέναλτυ στο 92 όταν η μπάλα βρήκε το τεντωμένο χέρι αμυντικού στης Βιόλα σε σέντρα μέσα στην μικρή περιοχή. Ας πρόσεχαν τότε και ευτυχώς που πρόσεξαν τώρα γιατί αν θυμάμαι καλά έχει τιμωρία με αναστολή ακόμα ο ΠΑΟΚ

  84. spiral architect said

    @82: Τον Αίαντα και γενικά το ολλανδικό ποδόσφαιρο που ξέραμε, ξέχασέ τα. 😦

  85. gpoint said

    Ο ΟΣΦΠ αλλάζει και αυτό είναι καλό σημάδι. Το ότι δεν παίζουν οι Ντομίγκεζ και Φουρτούνης είναι ενδεικτικό της στροφής σε ποδοσφαιριστές με αθλητικά προσόντα που θα μπορούν να παίζουν Πέμπτη-Κυριακή μια που στα ματς της Κυριακής πλέον θα πρέπει να τρέχουν για να κερδίσουν και όχι να πέφτουν για να πάρουν πέναλτυ…Ο νοών νοείτω

  86. gpoint said

    # 85

    Μα αυτό είπα, καφετέρια τον χαρακτήρισα. Τον ΠΑΟΚ τον απέκλεισε εντελώς κατά λάθος. Απλά και ο ΠΑΟ στα ως τώρα παιχνίδια του μια φούσκα ήταν. Στο πρωτάθλημα βέβαια θα σπρωχθεί όσο μπορεί από Νόβα που το θέλει φέτος …ανταγωνιστικό γιατί ο κόσμος του ΟΣΦΠ λόγω υπόδικου Μαρινάκη και μπουχτίσματος έχει ξενερώσει και ψάχνει πελάτες σε ΠΑΟΚ, ΑΕΚ, ΠΑΟ και Λάρισσα !!

  87. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    77 – Μπά τρολιά θα είναι, αποκλείεται να συμφέρει να δώσουν επίδομα σε είδος, από το να αφήσουν την φύση να κάνει την δουλειά της, ξεσκαρτάροντας το είδος από τους άχρηστους. Άλλωστε δεν αντιδρά κανείς, άρα, σωστά πράτει η αριστερή κυβέρνησή μας.
    Στο στρατό έλεγαν στο καψόνι οι υπαξιωματικοί, «είμαι σπαστικός; ΟΧΙ, άρα δεν κάνω σωστά την δουλειά μου. Είμαι σπαστικός; ΝΑΙ, άρα κάνω σωστά την δουλειά μου.» Σε κάθε περίπτωση, δεν υπήρχε αντίδραση, μόνο ΥΠΑΚΟΗ, έτσι είναι και στην πολιτική ζωή. Τελικά όλα είναι αλληλένδετα, όλα έχουν την σημασία τους, όλοι οι θεσμοί αν και ξεκίνησαν για να υπηρετούν τον πολίτη, κατέληξαν να τον καταπιέζουν και να εξυπηρετούν την οικονομική ελίτ.

  88. sarant said

    Kαλημέρα από εδώ!

    81 Όλοι την έχουμε πάθει έτσι…

  89. Γιάννης Κουβάτσος said

    Μέχρι τώρα ξέραμε ότι τον ΠΑΟΚ τον φοβάται και τον μάχεται το αθηναϊκό κατεστημένο. Γι’ αυτό και δεν έχει τα 50 πρωταθλήματα που θα έπρεπε να έχει. Τώρα μαθαίνουμε ότι τον τρέμει και τον κατατρέχει και η ΟΥΕΦΑ. Κάτω τα χέρια από τον ΜΠΆΟΚ, ρε αλήτες!

  90. LandS said

    77
    «Διότι πρέπει να είσαι απόφοιτος του Χάρβαρντ για να καταφέρεις να επιβιώσεις με 200 ευρώ το μήνα»

    Το μέσο (median) εισόδημα αποφοίτου του Χάρβαρντ είναι (το χρόνο) 57,7χιλ $ όταν πρωτοπροσλαμβάνεται και 118,2χιλ στη μέση περίπου της καριέρας του. Σιγά μη τον νοιάξει να μάθει πως να τα βγάζει πέρα με 225 $ το μήνα.
    Άσε που δεν θα είχε μούτρα το ίδρυμα να ζητάει 240+ χιλιάρικα για φοίτηση άμα μάθαινε τέτοια πράγματα στα παιδιά.

    Στο ερώτημά σου η απάντηση είναι ότι η δήλωση της Θ. Φωτίου αληθεύει. Το συμπέρασμα που βγάζει ο Ρίζος δεν αληθεύει.

  91. Pedis said

    # 88, Λάμπρο και λοιποί, άσε την πολιτική στην άκρη ή το (αντι)αντουανετέ του ύφους. Κρίνε αν βγάζουν νόημα και πώς:

    Διότι πρέπει να είσαι απόφοιτος του Χάρβαρντ για να καταφέρεις να επιβιώσεις με 200 ευρώ το μήνα.

    Ότι άμα είσαι «έξυπνος», «μορφωμένος» (-> Χάρβαρντ, λέμε) τα καταφέρνεις να ζήσεις με 200 Ε. Είναι δηλ. ζήτημα νόου-χάου;
    (Δηλ. ο Κούλης, λόγου χάρη, ξέρει το κόλπο και δεν μας το λέει.)

    Αν σου δίνουμε όμως 70 ευρώ κάρτα, η οποία είναι προπληρωμένη για τρόφιμα, που τα παίρνεις από οποιοδήποτε μαγαζί …

    δηλ. αν είναι τα 70 σε κάρτα [σημ. να δώσουμε και προμήθεια στους τραπεζίτες] θα αγοραστούν περισσότερα προιόντα δηλ. θα διατεθούν σε χαμηλότερη τιμή;

    όχι, βέβαια, αλλά σου λέει η κυρία

    Οι παροχές σε χρήμα θα σε καταστρέψουν.

    τουτέστιν, ότι είσαι τοσο χαζός, βλάκας, αναξιόπιστος, ανέντιμος, αγράμματος και αλλοτριωμένος που μόλις δεις 70 ολόκληρα στα χερια σου, αντί να παρεις φαί στα παιδιά σου, θα πας να τα παίξεις, να τα πιείς ή να τα δωσεις ως προκαταβολή για τζάγκουαρ.

    Γιατί, όπως είπα και πριν, είναι αδύνατον να επιβιώσεις με 200 ευρώ, ενώ αυτά που σας είπα μόλις πριν είναι 150 ευρώ.

    Εδώ; Χωρίς σχόλιο.

    Και μπορείς να επιβιώσεις, πολύ δύσκολα αλλά μπορείς.

    Άμα στο λέει καθηγήτρια του ΕΜΠ έτσι θα ‘ναι. Επιστημονικώς τεκμηριωμένο.

  92. Pedis said

    # 91 – (Σχεδόν ταυτόχρονα γράφαμε)

    Εννοείς αυτό;

    Πράγματι, χρειάζεται πτυχίο από το Χάρβαρντ, όχι μόνο για να αναδιανέμεις τη φτώχεια στο λαό, αλλά και για να προσπαθείς να τον κοροϊδέψεις με τόσο θράσος.

    Συμφωνώ!

    Δεν χρειάζεται να είναι από το Χάρβαρντ. Και με του ΕΜΠ γίνεται.

  93. smerdaleos said

    @80: @56:
    > > Ο όρος «κλαπάτσα» προέρχεται από το όνομα της νήσου σε Αλβανική και Ανατολική Βαλκανική Ρωμανική

    της νόσου;
    —-

    Της νόσου βεβαίως βεβαίως …. απλά επειδή μόλις τελείωσε το καλοκαίρι … το υποσυνείδητο φαίνεται πως ταξίδευε σε εξωτικές νήσους. 🙂

  94. LandS said

    93 Το κακό είναι ότι υπάρχουν απόφοιτοι του ΕΜΠ που χρειάζονται τη γνώση της τέχνης να τα βγάζουν πέρα με ψίχουλα. Μέχρι να τους βγει η σύνταξη δηλ.

    Στο άλλο συμπέρασμα αναφερόμουν, αλλά άστο δεν χάθηκε ο κόσμος.

  95. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    90 – Σχετικά νέος είσαι ακόμα, έχεις ΠΟΛΛΑ να μάθεις. 🙂

    92 – Aυτό που λές λέω κι εγώ ρε Pedis, το χιούμορ μου μέσα.
    «(Δηλ. ο Κούλης, λόγου χάρη, ξέρει το κόλπο και δεν μας το λέει.)»
    Φυσικά, πώς λές να έγινε πρόεδρος της ΝΔ.

    «τουτέστιν, ότι είσαι τοσο χαζός, βλάκας, αναξιόπιστος, ανέντιμος, αγράμματος και αλλοτριωμένος» Κάπως έτσι δεν μας βλέπουν; Όμως ένα δίκιο το έχουν, αυτούς δεν ψηφίζουμε;

    «Και μπορείς να επιβιώσεις, πολύ δύσκολα αλλά μπορείς.
    Άμα στο λέει καθηγήτρια του ΕΜΠ έτσι θα ‘ναι. Επιστημονικώς τεκμηριωμένο.»
    Το σίγουρο, είναι πως ξέρει σε ποιούς απευθύνεται.

    «Δεν χρειάζεται να είναι από το Χάρβαρντ. Και με του ΕΜΠ γίνεται.»
    Άμα έχεις να κάνεις με χειραγωγημένα κορόϊδα, και με απολυτήριο λυκείου γίνεσαι υπουργός.

  96. Pedis said

    # 96 – Δεν σε πιάνω … αλλά οκ.

    Μα πες μου:

    1) είναι από τα τόσα χρόνια κλεισμένη στα «πανεπιστήμια» που πιστεύει ότι οι πανεπιστημιακοί είναι πανέξυπνοι, καπάτσοι, δημιουργικοί και μάγκες;

    2) είναι που έχει πάρει κάποια εξουσία και μπορεί να ασκεί το προνόμιο του διοικητή μονάδας στο στρατό, ιδιαίτερα στην ώρα της αναφορά, δηλ. να μιλάει χωρίς να σκεφτεται, χωρίς ειρμό και σύνταξη, σε σύγκρουση με τη στοιχειώδη λογική;

    3) είναι τόσο ηλίθια που νομίζει ότι οι υπόλοιποι είναι ηλίθιοι και δεν καταλαβαίνουν ότι τους πουλάει μπαρούφες;

    4) αυτά και τα άλλα με τα γεμιστά τα ‘χει σκεφτεί από μόνη της ή ακόμη χειρότερα την έχουν πείσει οι σύμβουλοί της;

  97. Pedis said

    # 96 – Δεν σε πιάνω … αλλά οκ. -> # 95 (Lands)

  98. sarant said

    97 Αυτό με τα γεμιστά δεν ειπώθηκε έτσι, έχει γίνει όμως αστικός μύθος πια.

  99. Pedis said

    Πώς τους δικαιολογείς Ο Λ Ο Υ Σ τους ρε Νικοκύρη! Το γιατί δεν το καταλαβαίνω! Αφού η κυρία αυτή δεν παίζεται με τίποτα … άστο! !)

    Για το άλλο, να τι λέει, (γιατί το λέει, πώς το λέει, πώς εκφράζεται, τι εννοεί και τι έχει στο μυαλό της, γιατί έχει τη θέση που έχει, είναι μεγάλο θέμα. Συμφωνώ. Μετά τις νεες δηλώσεις δεν υπάρχουν μεγάλα περιθώρια παρερμηνειών.)

  100. spiral architect said

    @99:http://bit.ly/2cAOMP1

  101. sarant said

    100 Δεν τους δικαιολογώ όλους, δικαιολογώ ειδικά αυτό και καλά έκανες και το βρήκες. Μιλάει τη στιγμή που έγινε υπουργός και λέει ότι πρέπει να διαχειριστεί με ευρηματικότητα κτλ. τον αναγκαστικά περιορισμένο προϋπολογισμό του υπουργείου της. Δεν μιλάει για τις ανάγκες ενός νοικοκυριού ούτε δίνει συμβουλές σε νοικοκυρές.

  102. Pedis said

    # 103 – Μιλάει ξεκάθαρα ότι θα έχουμε λιτότητα, αλλά ο έλληνας ξέρει να ζει και με τα λίγα ή πρέπει να το ξαναμάθει και μπορεί να είναι κι ευτυχισμένος, ωραίος κι ικανοποιημένος.

    (Δεν μίλησα εγώ για συνταγές.)

    Άλλη μαλακία δεn μπορούσε να βρει; Και, τουλάχιστον, να μην την πει με χαμογελάκι, πνεύμα κι εξυπναδούλικο υφάκι;!

  103. spatholouro said

    Ομολογώ πως ούτε κατ’ όψιν δεν γνώριζα την κυρία Θεανώ και διατελώ εν πλήρει συγχύσει αθώος… πόσο μάλλον που υποπτεύομαι πως ο λόγος ήταν περί «ορφανών» γεμιστών…

  104. 103

    Δίκιο έχεις, θα μπορούσε να τα έχει πει καλύτερα (αν και αυτά τα περί λιτότητας δεν λέγονται καλύτερα, ίσως κομψότερα) αλλά έτσι μιλάει και στην καθημερινότητά της, στις παρέες και στο ΕΜΠ.

  105. Pedis said

    # 15 – Σκύλε, «κομψότερα» … λέγονται «ανάπτυξη της οικονομίας» …

    Αλλά από τα στερεότυπα, μερικές φορές, φαίνεται το βάθος της σκέψης και το ύψος του ήθους του καθενός.

    Αλλά εδώ (οι δηλώσεις της στο # 77) μιλάμε για οφθαλμοφανή παραβίαση στοιχειωδών κανόνων της λογικής και της αριθμητικής.

    Είναι καθηγήτρια ΑΕΙ και υπουργός, διάολε!

  106. Pedis said

    # 15 – Σκύλε -> # 103 (με νευριάζει πολύ, φαίνεται, η κ. Φωτίου και πατάω άλλαντάλλων στο πληκτρολόγιο. Αει στα κομμάτια και δαύτη!)

  107. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    103 – 105 – Αυτό είναι το πρόβλημα, ότι είπε αυτό, και πώς το είπε; ή σε ποιούς απευθύνεται;
    Ή στραβός ειν’ ο γιαλός, ή στραβά αρμενίζουμε.

  108. Pedis said

    Εεεεε! # 103 -> # 105. Φτου !

  109. Pedis said

    # 108 – Άσε ρε Λάμπρο με το ίδιο βιολί! Δεν μιλάμε για μπαρούφα ντυμένη με ρητορική και σοφιστεία να θέλει τόση σκέψη.

    Νικοκύρη, σκέψου την πιθανότητα να τα χωρέσεις στην αυριανή πιατέλα:

    1. Διότι πρέπει να είσαι απόφοιτος του Χάρβαρντ για να καταφέρεις να επιβιώσεις με 200 ευρώ το μήνα.
    2. Γιατί, όπως είπα και πριν, είναι αδύνατον να επιβιώσεις με 200 ευρώ, ενώ αυτά που σας είπα μόλις πριν είναι 150 ευρώ. Και μπορείς να επιβιώσεις, πολύ δύσκολα αλλά μπορείς

  110. Γς said

    Τα γεμιστά της Φωτίου.
    Αλλά και τα ντολμαδάκια της Μιρέμπε [Ειρήνης], που σήμερα φαίνεται ότι μπήκε στην τελευταία στροφή στον αγώνα της ζωής της.

    Από το μπλόγκ της:

    http://miremben.blogspot.gr/2016/06/blog-post_37.html

  111. Ιάκωβος said

    Γεμιστάαα;
    Λούξουριζ, που έλεγαν κι ο Πάιθονς.
    Υπάρχουν και οι κινέζικες σούπες εσταντανέ.

    Υπήρχε κι η Βιοχλαπάτσα:

  112. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    111 – Κάποτε, όσοι θέλετε να λέγεστε αριστεροί ή κομουνιστές, (μια και το κόμμα είναι ξεπουλημένο εδώ και πολλά χρόνια) θα πρέπει να ξεκαθαρίσετε μερικά πράγματα με τον εαυτό σας και με τον λαό (εγώ το έχω κάνει και το έχω γράψει).Τον θεωρείτε έξυπνο ή ηλίθιο; υπεύθυνο ή ανεύθυνο; γιατί επάνω του στηρίζεται όλο αυτό το οικοδόμημα. Δεν μπορείτε να δείχνετε συνεχώς με το δάχτυλο τους ανεύθυνους υπεύθυνους υπουργούς που λένε τερατώδη ψέματα, και να χαϊδεύετε τα αυτιά του λαού που τα τρώει αμάσητα. Τελικά ποιός ευθύνεται περισσότερο, αυτός που ρίχνει τις φάπες, ή αυτός που κάθεται και τις τρώει χωρίς να αντιδράει; Και εν τέλει τι προτείνετε;

  113. 114 Λάμπρομ΄τέτοια ερωτήματα σηκώνουν ποτάκι

  114. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    115 – Όντως, λίγοι γνήσιοι μείνανε. 🙂
    Πάντως για σένα η πρόσκληση για ρακή (ή ό,τι άλλο θέλεις) είναι διαρκείας, όποτε κάνεις κέφι δώσε σήμα, το σπίτι είναι 50 μέτρα από το καπηλειό, κι αν θέλεις (οινο)πνευματική κουβέντα υψηλού επιπέδου, φωνάζουμε και το λυκόπουλο της Πεύκης. 🙂

  115. Μούρχεται αύριο ‘ δω χάμου, καλώς εχόντων των πραγμάτων. Εγώ θ’ ανέβω Αθήνα αρχές Οκτώβρη. Έστειλα τη μάνα επάνω κι έκατσα λιγούλι να χαλαρώσω.

  116. Pedis said

    # 115 – ναι, με το αλκοόλ θα λυθεί η γλώσσα …

  117. 118

    Μπορεί να έχει κάποια μειονεκτήματα ο καλός μου αλλά δεν τον λες και λακωνικό. 😛

  118. Ωραίο.
    Τα λέμε «χλιμπόνα», «χλιμπουνιάρς», «χλιέπα» κ.λπ. στην Πρέβεζα.
    Επίσης για το θ > χ: χλιμένου = θλιμμένο. Αλλού και φλιμένο.
    Στα ρωσικά είναι «χλιεπ» το ψωμί. Δεν ξέρω αν και στα σέρβικα το b προφέρεται στο τέλος της λέξης p.
    Εκ περισσού

  119. Pedis said

    # 119 – Μμμμ λάκωνας ξελάκωνας, αφότου άφησαν να τους … επηρεάσουν οι ρωμαικές λεγεώνες, χάλασαν κι αυτοί. (Δες και την περίπτωση Λιαντίνη, λάκων και του λόγου του … τις ρωμαικές λεγεώνες που λέγε κλπ κλπ)

  120. … «κάρκια χλιμπόνα» = χοντρό κίτρινο αγγούρι.
    κάρκια < κάρικια < ουκάρικια < οκάρικια = μιας οκάς…

  121. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    118 – Χαλάρωσε Pedis, όσο αλκοόλ και να μην έχεις πιεί, σίγουρα έχεις πιεί πάνω από το διπλάσιο από μένα.

    Υ.Γ – Συγγνώμη για την ερώτηση, αλλά είσαι πάντα τόσο στην τσίτα; Τόσα χρόνια ζήτημα να σ΄έχω δεί να κάνεις ένα δυό αστεία.

  122. Pedis said

    # 123 – ΟΚ, Λάμπρο, κατάλαβα, τα αστεία τέλειωσαν. Το κόβω.

  123. Αγάπη said

    άσχετο αλλά έχω την απορία: ποιός συνελήφθη;

    Η συνέχεια των επεισοδίων δόθηκε αργά χθες βράδυ στο αστυνομικό τμήμα, αφού ο Γιάννης Στεβής, που δέχτηκε επίθεση από τον Ματθαίο Μερμηγκούση, κατέθεσε μήνυση σε βάρος του μέλους της Χρυσής Αυγής με αποτέλεσμα να συλληφθεί.

    Από εδώ http://luben.tv/stream/90249

  124. Θύμμαχος Θήτης said

    114 Και εν τέλει τι προτείνετε;

    🙂

    αθάνατη τρολιά του ’12, κάπου εκεί, πριν αναλάβει τα ηνία ο αϊτός της Βοιωτίας (για τα επόμενα 22 χρόνια)

  125. Θύμμαχος Θήτης said

    121 άστα να πάνε Pedis, όχι μόνο άφησαν να τους επηρεάζουν φάλαγγες και λεγεώνες, αλλά κάνουν και θυσίες στον Δία. Τους έχω δει να σφάζουν κόκορες στα Μέγαρα, ειδωλολάτρες, τί περίμενες; Νηστεία και προσευχή η μόνη λύση. 😛

  126. sarant said

    122 Ωραίο αυτό, γεια σου Γιάννη!

    126 Δεν το είχα δει αυτό -πολύ πετυχημένο.

  127. 118, …με το αλκοόλ θα λυθεί η γλώσσα …

    Αποτέλεσμα αλκολυτικής δράσης! 🙂

  128. Pedis said

    # 126, 128 – Ευτυχώς που δεν την κάναν την τρολλιά, αλλιώς θα είχαμε τη Μέρκελ κάθε μέρα να μας τα πρήζει!

  129. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Μόλις γυρίσαμε με την Παπέν από το αστεροσκοπείο στο Θησείο που είχε αστρονομική εκδήλωση, είδε και τον Κρόνο που δεν τον είχε ξαναδεί με τους δακτυλίους. Κάθε Τετάρτη, Παρασκευή και Σάββατο, είναι ανοιχτό για το κοινό, όσοι είστε κοντά, να πάτε, κι αν έχετε παιδιά να τα πηγαίνετε μπάς και ξεφύγουν από τον θρησκευτικό παραλογισμό.

    124 – Τι κατάλαβες ρε φίλε και το κόβεις; πές μου κι εμένα γιατί δεν κατάλαβα.☺

    126 – 128 – Μέχρι εκεί φτάνουν οι «αναρχικοί» άντε και για κάνα σύνθημα τοίχου, μετά στην πρέζα που τους δίνει το κράτος που δήθεν αντιπαλεύουν. Μια ζωή τζάμπα μάγκες.

  130. Θύμμαχος Θήτης said

    131β Το αστείο σού άρεσε ή όχι; (Μάλλον όχι) Τώρα αυτόν που το έφτιαξε δεν τον ξέρω, για να τον μετρήσουμε με το αναρχόμετρο, αλλά το αστείο του μού άρεσε.

  131. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    132 – Το αστείο καλό είναι και μου άρεσε, όπως και πολλά άλλα που έχουν βγάλει, αλλά είναι ανώδυνα για το σύστημα που υποτίθεται θέλουν να αλλάξουν, και αρέσουν και σ’ αυτό. Όπως το κόμμα που κοροϊδεύουν, έτσι κι αυτοί, είναι εξαρτημένα υποχείρια του συστήματος. Όσο για το αναρχόμετρο, γνωρίζω πολύ καλά πως όποιος κι αν το έφτιαξε, αναρχικός δεν είναι.
    Όπως με τα κόμματα, έτσι και μ’ αυτούς ισχύει το, ΣΚΥΛΟΣ ΠΟΥ ΓΑΒΓΙΖΕΙ ΔΕΝ ΔΑΓΚΩΝΕΙ.

  132. Γιάννης Κουβάτσος said

    Τα γεμιστά θυμήθηκε και η τέως βουλεύτρια του ΚΚΕ Ελένη Γερασιμίδου σε ανοιχτή επιστολή στη Θεανώ Φωτίου. Ξέχασε, βέβαια, να γράψει για τις συντάξεις και το βιοτικό επίπεδο στην αλήστου μνήμης ΕΣΣΔ και στους δορυφόρους της, αλλά τι πάω και θυμάμαι τώρα ο αντικομμουνιστής! Περσινά ξινά σταφύλια.

  133. Γς said

    134:

    «Έχεις δίκιο Θεανώ μου! Συγγνώμη που δε σε αποκαλώ με τον τίτλο σου, αλλά σε νιώθω τόσο οικεία. Είσαι μια από μας! Έχεις δίκιο, το βροντοφωνάζω!
    Αν μας δώσεις 200 ευρώ σε μετρητά θα μας καταστρέψεις. Διότι εγώ που είμαι μαθημένη από πάντα στον καπνιστό σολομό, το ροκφόρ και το μπρι, θα τα ξοδέψω μεμιάς στο ντελικατέσεν της γειτονιάς και θα μείνω και χρεωμένη. Ενώ τα 70 που μου δίνεις για νοίκι καλύπτουν τεράστιο ποσοστό του μισθώματος της χαμοκέλας μου. Τα δε άλλα 70 σε προπληρωμένη κάρτα για ρύζι, πατάτες, μακαρόνια, φτερούγες κοτόπουλου, μισό κιλό κιμά λάπα, ένα τέταρτο κιλό φέτα προσφοράς, κανά γιαούρτι και γάλα είναι υπεραρκετά για έναν ολόκληρο μήνα!»

    http://www.huffingtonpost.gr/2016/09/16/koinonia-gerasimidou-fotiou-syntaxeis_n_12049942.html

  134. Γς said

    134:

    >Ξέχασε, βέβαια, να γράψει [η Γερασιμίδου] για τις συντάξεις και το βιοτικό επίπεδο στην αλήστου μνήμης ΕΣΣΔ και στους δορυφόρους της,

    και για τους ινδιάνους που βασάνιζαν οι Αμερικάνοι [ίσως]

  135. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ναι, φίλε Γς, το ξέρω το γνωστό ανέκδοτο. Δεν είναι έτσι, όμως. Δεν γίνεται κάποιοι να έχουν το προνόμιο της εκ του ασφαλούς κριτικής, αλλά να βγάζουν φλύκταινες όταν τους θυμίζουν τις πομπές τους, έστω και παρελθόντων ετών. Άλλωστε, δεν νομίζω ότι μετάνιωσαν γι’ αυτές.

  136. Γς said

    137:

    Και μετά μου λες ότι το ξέρεις το γνωστό ανέκδοτο.

    Και μας το ξαναλές:

    >Δεν γίνεται κάποιοι να έχουν το προνόμιο της εκ του ασφαλούς κριτικής, αλλά να βγάζουν φλύκταινες όταν τους θυμίζουν τις πομπές τους, έστω και παρελθόντων ετών. Άλλωστε, δεν νομίζω ότι μετάνιωσαν γι’ αυτές.

    Και για την ταμπακιέρα, ουπς, τα γεμιστά κτλ;

  137. Έχω ακούσει πολλές και διάφορες κριτικές για την ΕΣΣΔ, άλλες δικαιολογημένες, άλλες λιγότερο, αλλά για συντάξεις και βιοτικό επίπεδο νομίζω δεν έχω ξανακούσει (εννοώ, πέρα από το κλασικό με την έλλειψη ποικιλίας, ενδεχομένως και ποιότητας καταναλωτικών αγαθών).

  138. Pedis said

    # 139 – Κάτι συμβαίνει με τον Γιάννη, τελευταία. Ο κόσμος χάνεται γύρω του και η αντίδρασή του είναι να το παίζει διαφωνών του καθεστώτος … Μπρέζνιεφ ή εξόριστος σοβιετικός στη Δύση τη δεκαετία του ’70.

    Πάσο.

  139. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    134 – Καλά αυτό με τις συντάξεις, είναι βγαλμένο από το μυαλό σου, έχω αρκετούς συγγενείς σε Βουδαπέστη, Πράγα,Τασκένδη, και Οδησσό, έχω ταξιδέψει εκεί από το 85-89, και ξέρω από πρώτο χέρι τι συνέβαινε. Και το βιοτικό τους επίπεδο, ήταν καλύτερο από του μέσου σημερινού Έλληνα, κάτι έχεις μπερδέψει, ή κάτι δεν σ΄αφήνει να δείς την πραγματικότητα.
    Αλλά για να μην τα ρίχνω μόνο στους συντρόφους, εσύ τι ακριβώς προτείνεις; γιατί πέρα από μιά στείρα αντικομουνιστική κριτική, (να σε πληροφορήσω γιατί μου φαίνεται πως δεν το έχεις πάρει είδηση, ΕΣΣΔ και ανατολικό μπλόκ δεν υπάρχουν εδώ και 25 χρόνια) δεν έχω δεί να προτείνεις κάτι σοβαρό και εφικτό για να αλλάξει αυτή η κοινωνία, εκτός κι αν την βρίσκεις σωστή και δίκαιη, οπότε πάω πάσο.

  140. Γιάννης Εμίρης said

    Θεωρώ οτι «διακονία» δεν είναι η ζητιανιά, αλλά η υπηρεσία. Έτσι και ο διάκονος, αυτός που υπηρετεί.
    Καλό βράδυ!

  141. sarant said

    142 Δεν προσέξατε, έγραψα «διακονιά» (τόνος στη λήγουσα). Από τη διακονία = υπηρεσία προήλθε η διακονιά =επαιτεία και ο διακονιάρης.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: