Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Αυτά τα Νόμπελ ποιος θα τα πάρει;

Posted by sarant στο 6 Οκτωβρίου, 2016


Ανεπαισθήτως μπήκαμε στην εβδομάδα των βραβείων Νόμπελ. Ήδη απονεμήθηκαν τα τρία πρώτα, πρώτα της Ιατρικής, μετά της Φυσικής και χτες της Χημείας, και πέρασαν μάλλον απαρατήρητα από τον ελληνικό τύπο και την ελληνική μπλογκόσφαιρα -και από το ιστολόγιό μας, τολμώ να πω.

Αλλά τα τρία πρώτα Νόμπελ παραείναι επιστημονικά, δεν αγγίζουν το ευρύτερο κοινό, παρόλο που η έρευνα των βραβευμένων συχνά έχει πολύ απτές εφαρμογές στην καθημερινή ζωή. Σήμερα όμως και αύριο γίνονται οι απονομές των άλλων δύο βραβείων, της Λογοτεχνίας και της Ειρήνης, που όσο και να πεις ενδιαφέρουν περισσότερο κόσμο, διότι τον βραβευμένο συγγραφέα, κι αν δεν τον έχουμε διαβάσει, μάλλον θα τον έχουμε ακουστά, ενώ το Νόμπελ Ειρήνης δίνεται συνήθως σε πολύ γνωστά πρόσωπα ή φορείς, αν και συχνά οι επιλογές είναι τέτοιες που σκέφτεσαι πως βραβεύονται ο φονιάς και το θύμα αγκαλιά.

Τα φετινά είναι τα όγδοα βραβεία Νόμπελ που απονέμονται από τότε που άρχισε να εκπέμπει το ιστολόγιο, αλλά τον θεσμό τον έχουμε περιφρονήσει. Σποραδικές αναφορές έχουμε κάνει, όμως ένα μόνο άρθρο έχουμε αφιερώσει σε βράβευση, πρόπερσι, όταν τιμήθηκαν με Νόμπελ Ιατρικής επιστήμονες για τις μελέτες τους σχετικά με τον ιππόκαμπο.

Βέβαια, εμείς εδώ λεξιλογούμε, οπότε στο προπέρσινο άρθρο δεν παραλείψαμε να ασχοληθούμε και με τη λέξη «Νόμπελ». Όπως είχα γράψει και πρόπερσι, τον τελευταίο καιρό κάποιοι γράφουν «Νομπέλ», τονίζοντας τη λέξη στη λήγουσα, που μοιάζει σαν να έχουν επαναφέρει την παλιά (γαλλοπρεπή) προφορά της λέξης, όπως ήταν προπολεμικά, όπου η γαλλική γλώσσα κυριαρχούσε, όταν περί το 1928 οι οπαδοί του Ψυχάρη και του Παλαμά τσακώνονταν για το ποιος από τους δύο είναι άξιος να πάρει το Νομπέλ, όπως το έλεγαν -ο Καβάφης ήταν, αλλά δεν το πήρε.

Βέβαια, στη λήγουσα (περίπου) τονίζεται και το όνομα του Νόμπελ στα σουηδικά, και λέω περίπου επειδή νομίζω πως υπάρχει κι ένας δευτερεύοντας τόνος στηνπαραλήγουσα  -αλλά αφού η λέξη έχει διεθνοποιηθεί, η σουηδική προφορά δεν ενδιαφέρει και τόσο. Η λέξη στα ελληνικά έχει λεξικογραφηθεί Νόμπελ. Μπορείτε, αν θέλετε, να πείτε ότι ο Αλφρέδος Νομπέλ δημιούργησε το βραβείο Νόμπελ.

Μια και αναφέραμε και τον Αλφρέδο Νόμπελ (έλξη από το βραβείο!), θα το ξέρετε βέβαια ότι θέσπισε το βραβείο, κληροδοτώντας στο σχετικό ίδρυμα σχεδόν όλη την πολύ μεγάλη περιουσία που είχε συγκεντρώσει από τις πολλές εφευρέσεις του, από τις οποίες η πιο κερδοφόρα ήταν η δυναμίτιδα. Λέγεται μάλιστα ότι καθοριστικό ρόλο σε αυτή την απόφαση του Νόμπελ έπαιξε η… νεκρολογία του.

Κανονικά, τη νεκρολογία μας δεν προλαβαίνουμε να τη διαβάσουμε -αλλά ο Νόμπελ στάθηκε εξαίρεση. Λένε, αν δεν είναι μπεντροβάτο, πως ο αδελφός του ο Λουδοβίκος πέθανε ενώ είχε πάει για τουρισμό στις Κάννες, και μια γαλλική εφημερίδα, νομίζοντας κατά λάθος ότι πέθανε ο Αλφρέδος, έβαλε τον τίτλο «Πέθανε ο έμπορος του θανάτου» -στα γαλλικά είναι πιο ωραίο: Le marchand de la mort est mort. Το διάβασε ο Αλφρέδος, κι αντί να αντιδράσει όπως ο Μαρκ Τουέν και να τους στείλει επιστολή ότι οι φήμες περί του θανάτου του αποτελούν χονδροειδείς υπερβολές, ζεματίστηκε, και αποφάσισε να φροντίσει την υστεροφημία του. Και το κατάφερε με το παραπάνω.

Αλλά ας γυρίσουμε στα φετινά Νόμπελ, που μέχρι στιγμής δεν προκάλεσαν και πολύ μεγάλη αίσθηση στα καθ’ ημάς. Εδώ που τα λέμε, πρέπει να είσαι πολύ ειδικός για να πεις ότι άδικα βραβεύτηκε (υποθετικά μιλάω) ο Ζαν-Πιέρ Σοβάζ για τις μελέτες του σχετικά με τις μοριακές μηχανές, ενώ το άξιζε περισσότερο το βραβείο ο Τάδεσον που η έρευνά του σχετικά με τους υπεραγωγούς φουρανίου (ξαναϋποθετικά μιλάω) σκίζει. Από την άλλη, είναι πολύ ευκολότερο να κρίνεις τα βραβεία της Λογοτεχνίας και της Ειρήνης και να διακρίνεις τις σκοπιμότητες που ενδεχομένως υπαγόρευσαν τη βράβευση (ή τη μη βράβευση).

Όχι βέβαια ότι εξάπτει τα πάθη το Νόμπελ λογοτεχνίας -γι’ αυτό και είχα γελάσει πολύ με ένα περσινό ή προπέρσινο άρθρο ενός μουφιστότοπου, ίσως ήταν το Κουλούρι (αλλά δεν το βρίσκω), που είχε άρθρο για ταραχές στο κέντρο της Αθήνας όταν οπαδοί του Μουρακάμι, εξαγριωμένοι με τη μη βράβευσή του έκαναν τάχα διαδήλωση και έκαψαν αυτοκίνητα!

Ο Μουρακάμι είναι εδώ και χρόνια φαβορί -κοκκινίζοντας ομολογώ πως δεν τον έχω διαβάσει, αν και πριν από μερικά χρόνια μου είχε κάνει δώρο η μητέρα μου το 1Q84 (φροντίζει για την καλλιέργειά μου). Και φέτος είναι ο Μουρακάμι πρώτο φαβορί στα προγνωστικά, με δεύτερο τον Άδωνι.

Όχι βέβαια τον δικό μας, τον μπουμπούκο. Αν ποτέ θεσπιστεί Νόμπελ Τσιρίδας και Πατριδοκαπηλίας, ο Γεωργιάδης είναι πρώτο φαβορί -αλλά εδώ μιλάμε για τον Σύριο ποιητή, που πηρε το ψευδώνυμο Άδωνις για να τονίσει τη φοινικική του, ας πούμε, ταυτότητα. Και καθώς οι προβολείς όλου του κόσμου βρίσκονται στραμμένοι στην πολύπαθη χώρα, δεν αποκλείεται να το πάρει ο Άδωνις το Νόμπελ. Ή ο Φίλιπ Ροθ. Ή ο Κανταρέ -αλλά δεν θα γίνει η Αλβανία η μικρότερη χώρα/γλώσσα που έχει τιμηθεί με Νόμπελ, διότι υπάρχει και ο Χάλντορ Λάξνες, ο Ισλανδός.

Από Νόμπελ Λογοτεχνίας, έχουμε. Και τα δύο του Σεφέρη και του Ελύτη που πήραμε, και του Καζαντζάκη που σαφώς το άξιζε αλλά δεν το πήρε λόγω των διαβημάτων της ελληνικής κυβέρνησης διότι δεν ήταν εθνικόφρονας, για να μην πούμε και για τα βραβεία Λένιν του Βάρναλη και του Ρίτσου.

Αλλά το ενδιαφέρον από ελληνικής πλευράς φέτος εντοπίζεται στο Νόμπελ Ειρήνης, όπου οι νησιώτες του Αιγαίου, οι κάτοικοι των ελληνικών νησιών, είναι το πρώτο φαβορί για τη βράβευση (και απορώ πώς δεν έχει δοθεί στα ελληνικά μέσα μεγαλύτερη δημοσιότητα στο θέμα). Και παρά τους σκατόψυχους και τους χρυσαβγίτες, παρά τα «5 ευρώ για να φορτίσεις κινητό» και το πλιάτσικο, θα είναι μια βράβευση που θα αξίζει -και δεν πειράζει αν πλάι στον βασιλικό ποτιστεί και η απαίσια γλάστρα, ο δήμαρχος της Κω λογουχάρη. Αλλά τη συζήτηση αυτή θα την κάνουμε μετά -ας μην το προεξοφλούμε.

Για το νόμπελ Ειρήνης έχουμε καιρό μέχρι αύριο, όμως το Νόμπελ της Λογοτεχνίας ανακοινώνεται σήμερα -σε λίγη ώρα θα ξέρουμε τον νικητή, οπότε αν θέλετε να κάνετε προγνωστικά πρέπει να βιαστείτε. Κι αν δειτε τίποτα εξαγριωμένους οπαδούς να καίνε κάδους, ενημερώστε παρακαλώ!

**Προσθήκη: Μόλις έμαθα ότι τελικά η ανακοίνωση του Νόμπελ Λογοτεχνίας δεν θα γίνει σήμερα, όπως ξέραμε, αλλά την επόμενη Πέμπτη 13 του μηνός. Οπότε έχουμε μια βδομάδα ακόμα για… προγνωστικά.

198 Σχόλια to “Αυτά τα Νόμπελ ποιος θα τα πάρει;”

  1. alexisphoto said

    Ισχύει ότι δεν υπάρχει Νομπελ μαθηματικών για λόγους ερωτικής αντζηλίας;
    Γουστόζικο ακούγεται.
    καλημέρες.

  2. ππαν said

    Καλημέρα. Μου αρέσει πολύ ο Μουρακάμι, αυτός που είναι φαβρί όπως λες -γιατί υπάρχει κι αλλος- αλλά δεν θα κάψω αυτοκίνητο αν δεν το πάρει, και εικαζω ότι δεν θα το πάρει: τα φαβορί δεν το πάιρνουν ποτέ, κάτι ξέρει ο Φιλιπ Ροθ, άρα τι σημαίνει φαβορί εδώ; 🙂

  3. Γς said

    1:

    Ναι λέγεται ότι ένας μαθηματικός του έφαγε μια γκόμενα του Νόμπελ και ο Νόμπελ όταν ήρθε η ώρα να κάνει τη διαθήκη του, έκανε για τα μαθηματικά την πάπια

  4. Γς said

    1, 3:

    Γιατί οι μαθηματικοί δεν παίρνουν βραβείο Νόμπελ;

    http://gkatsikogiorgos.blogspot.gr/2010/08/blog-post_21.html

  5. atheofobos said

    Σημαντικά αποσπάσματα από συνέντευξη που έδωσε ο Αδωνις και στην οποία εξηγεί για το ψευδώνυμο του και για την βία στο Ισλάμ έχω δημοσιεύσει στο :
    ΒΙΑ ΚΑΙ ΙΣΛΑΜ
    http://atheofobos2.blogspot.gr/2016/10/blog-post.html

  6. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    2 Αν το γενικεύσουμε ότι τα φαβορί δεν παίρνουν ποτέ το βραβείο, άρα ποια είναι τα φαβορί, τότε πάμε σε παράδοξο τύπου Επιμενίδη,φοβάμαι 🙂

  7. cronopiusa said

    «η πατρίδα μου τρέχει ξοπίσω μου σαν ποταμός αίματος»
    Αδωνις, κατά κόσμον Αλί Αχμαντ Σαΐντ Εσμπέρ

    Ode to Lesbos, the villagers who helped refugees – in pictures

    η πιο συγκινητική φωτογραφία χεριών συγγραφέα

    «Μετά βρήκα στο δρόμο ένα πουλάκι τραυματισμένο. Το κράτησα στη φούχτα μου και ένιωσα τους χτύπους της καρδιάς του. Τα πουλιά είναι η συνείδησή μας, είναι του Θεού το μάτι από πάνω μας, λέει ο Θόδωρος ο Πεπόνας, ο ήρωάς μου στου “Θεού το μάτι” γι’ αυτό όποτε βρίσκω τραυματισμένο πουλί, λυπάμαι αυτή την θλιβερή ανθρωπότητα.»
    Γιάννης Μακριδάκης

    Καλή σας μερα!

  8. Όπως πάντα περιμένω τον Πύντσον…

  9. Corto said

    Καλημέρα!

    Ο John Derbyshire στο έργο εκλαϊκευμένης επιστήμης «Υπόθεση Ρίμαν» αμφισβητεί την ιστορία με τον Αλφρέδο Νόμπελ, τα μαθηματικά και τον μαθηματικό αντεραστή.

    Τα Νόμπελ δεν δίνονται σε χώρες, αλλά σε πρόσωπα. Υπάρχει Αλβανός νομπελίστας. Είναι ο ιατρός Φερίντ Μουράντ:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Ferid_Murad

  10. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα !
    Με το που ακούς Nobel, σκέφτεσαι αμέσως κάτι πολύ ψηλά…

    Ο συμπατριώτης μας κ.Ξυλινάκης, που φτιάχνει ποιοτικότατους ηλιακούς…

  11. spiral architect said

    Ωραίος ο Χαρούκι και μακάρι να το πάρει.
    Καλημέρα!

  12. Avonidas said

    Καλημερα.

    Ισχύει ότι δεν υπάρχει Νομπελ μαθηματικών για λόγους ερωτικής
    αντζηλίας;

    Οχι. Είναι μυθος, αν και πολυ διαδεδομενος. Εγω τον ακουσα πρωτη φορα απο καθηγητη στο Φυσικο Αθηνων.

    http://www.snopes.com/science/nobel.asp

  13. Αυγή said

    Για τον (όντως) μουφιστότοπο:
    «Γέλασα και με τη μούφα είδηση του Πρόταγκον, για σοβαρά επεισόδια από εξαγριωμένους θαυμαστές του Μουρακάμι στο Σύνταγμα (ο Μουρακάμι δινόταν ανάμεσα στα φαβορί για το φετινό Νόμπελ)» (sarantakos.wordpress.com/2013/10/12/meze-86)
    Τα σέβη μου, Νικοκύρη!

  14. spiral architect said

    @10: Ή οι μεγαλύτεροι εξ ημών θυμούνται την ραδιοτηλεοπτική διαφήμιση:

    Νόμπελ 70 ελεκτρόνικ
    για το πλυντήριο,
    είναι σωτήριο.

    (βιντεάκι ή φωτ’ο δεν κατάφερα να βρώ)

  15. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    13 Καλώς όρισες και σε ευχαριστώ πολύ που βοηθάς εκεί που το μνημονικό μου με προδίνει!

    11 Πες κάτι για να παρακινήσεις κάποιον να διαβάσει Μουρακάμι

    9 Δεν τον ήξερα -είναι βέβαια Αλβανοαμερικανός, γεννημένος στις ΗΠΑ. Αλλά αναφερόμουν κυρίως στη λογοτεχνια.

  16. Avonidas said

    Σχετικα με το Νομπελ ειρήνης: πιστεύω πως καθε καλοπροαίρετος υποψήφιος για το βραβείο αυτο θα επρεπε πλεον να το αρνείται. Έχει καταμαγαριστει. Και μονον η απονομη του στον Κισσινγκερ θα επρεπε να κανει τους υποψηφίους να το αποκηρύσσουν μετά βδελυγμιας.

  17. spiral architect said

    Να πω! «Το κουρδιστό πουλί» που πρωτοδιάβασα είναι εξαιρετικό με λιτή, στρωτή γραφή, αλλά΄έχει τουτόχρονα πολύπλοκη αφήγηση με ένθετες ιστοριούλες μέσα στη νουβέλα. Προσωπικά, διαβάζοντάς τον, νόμιζα ότι η ελιά που φαίνεται απ’ το μπαλκόνι μου είχε μεταμορφωθεί σε κερασιά. Το ύφος του πάντως σε παρασέρνει και ίσως το τελευταίο να είναι ίδιον των απωανατολιτών συγγραφέων.
    Απο την τριλογία του «1Q84» έχω διαβάσει μόνο το πρώτο, τα άλλα εν καιρώ …

  18. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    Μουρακάμι;; 4Χ4 3.7 ltr. Super-turbo charged ? Suzuki and Honda suck! Murakami !!!

  19. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    Oι εξαγριωμένοι οπαδοί έκαψαν αυτοκίνητα αντιπάλων μαρκών, γιατί τα Μουρακάμι δεν ήταν ετοιμοπαράδοτα.

  20. spatholouro said

    #14
    Καλό είναι και το Nobel 71
    http://www.retromaniax.gr/vb/filedata/fetch?id=776939

  21. ππαν said

    17: Μα πώς μπορείς; Δεν θέλεις να μάθεις τι γίνεται παρακάτω; 🙂

  22. spiral architect said

    @18, 19: 😆 😆

    Η δασκάλα παρουσιάζει στους μαθητές ενός αμερικάνικου κολεγίου έναν καινούργιο συμμαθητή τους τον Ιάπωνα Σακίρο Σουζούκι. Το μάθημα αρχίζει με ερωτήσεις αμερικάνικης ιστορίας.
    «Για να δούμε πόσο καλοί είστε» λέει η δασκάλα. «Ποιός είπε: δώστε μου ελευθερία ή δώστε μου θάνατο;».
    Κανείς δε σηκώνει το χέρι του εκτός από τον καινούργιο. «Ο Πάτρικ Χένρι, το 1775, στη Φιλαδέλφεια» απαντά.
    «Μπράβο Σουζούκι. Και ποιός είπε : Κυβέρνηση του λαού από το λαό και για το λαό;» ξαναρωτά την τάξη η δασκάλα. «Ο Άβρααμ
    Λίνκολν, το 1863, στο Γκέτινσμπεργκ» απαντά και πάλι ο Σουζούκι.
    Η δασκάλα κοιτάζει αυστηρά την τάξη και λέει : «Ντροπή! Ο Γιαπωνέζος Σουζούκι ξέρει την αμερικάνικη ιστορία καλύτερα από εσάς!». Τη σιωπή στην τάξη σπάει μια ψιλή φωνή από τα πίσω θρανία :
    «Ρε, δε πάτε να πηδηχτείτε όλοι, μαλάκες Γιαπωνέζοι!».
    «Ποιός το είπε αυτό?» φωνάζει η δασκάλα. Ο Σουζούκι χωρίς να περιμένει λέει : «Ο στρατηγός ΜακΑρθουρ, το 1942, στη διώρυγα του Παναμά και ο Λι Ιακόκα, το 1982, στη γενική συνέλευση της General Motors». Η τάξη σιωπά. «Θέλω να ξεράσω» ακούγεται μια ξεψυχισμένη φωνή. «Ποιός το΄πε αυτό;» ξαναρωτάει η δασκάλα. Και ο Σουζούκι πετάγεται πάλι : «Ο Τζόρτζ Μπους ο νεώτερος στον Ιάπωνα πρωθυπουργό Τανάκα, το 1991, στη διάρκεια δείπνου στο τόκιο».
    Ένας μαθητής σηκώνεται όρθιος και ξεσπάει: «Ρε, δε μας παίρνεις καμία πίπα?» Και ο Σουζούκι ψύχραιμα: «Μπιλ Κλίντον στη Μόνικα Λεβίνσκι, το 1997, στο Οβάλ Γραφείο του Λευκού Οίκου». Δυο τρεις μαθητές ουρλιάζουν: «Αι γαμήσου μαλακισμένο
    Σουζούκι». Ατάραχος ο γιαπωνέζος : «Βαλεντίνο Ρόσι, MotoGP Νότια Αφρική, 2002».

    Κόλαση στην τάξη, οι μαθητές πετούν καρέκλες, η δασκάλα έχει λιποθυμίσει και ξαφνικά μπαίνει ο διευθυντής : «Ε μα τη Μπαναγία, δεν έχω ξαναδεί τέτοιο μπουρδέλο!»
    Και στο βάθος ακούγεται πάλι η φωνή του Σουζούκι: «Ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κώστας Καραμανλής, το 2004 στο πρώτο υπουργικό συμβούλιο της κυβέρνησης του»

  23. ππαν said

    Να πω για τον Μουρακάμι ότι για τους Γιαπωνέζους θεωρείται κάπως αμερικανιά το στιλ του και πάντως καθόλου «γιαπωνέζικο» ο,τι κι αν σημαίνει αυτό. Επίσης, έχει γραψει ένα καταπληκτικό βιβλίο, όχι μυθιστόρημα, έρευνα, για την επίθεση με αέριο σαρίν στο μετρό του Τόκιο.
    Κι ότι όταν είχε έρθει στη Κρήτη του είχε κάνει εντύπωση ότι δεν είχε τρένο (πού να ήξερε!).

  24. Παναγιώτης Κ. said

    Διάβασα ότι από το 2003 καθιερώθηκε το βραβείο Abel για μαθηματικούς και ανέρχεται γύρω στις 740.000 €.
    Το απονέμουν οι Νορβηγοί προς τιμήν του διάσημου συμπατριώτη τους μαθηματικού Abel, που ως γνωστό, υπήρξε κορυφαίος ερευνητής στη θεωρία Ομάδων.

  25. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα και τις πληροφορίες περί Μουρακάμι.

    Έκτακτη είδηση: Η ανακοίνωση του Νόμπελ Λογοτεχνίας αναβλήθηκε για την επόμενη Πέμπτη 13 του μηνός. Σπάνια συμβαίνει αυτό.

  26. Παναγιώτης Κ. said

    @22. Το γνώριζα αλλά αυτό δεν με εμπόδισε για να ξαναγελάσω! 🙂

  27. gregan said

    Νίκο, κι εγώ Νομπέλ το γράφω, σύμφωνα με το όνομα του Άλφρεντ Νομπέλ. Εντάξει να συμφωνήσω μαζί σου ότι Νόμπελ το λέμε στα ελληνικά, πάει και τελείωσε. Αλλά μήπως ακολουθούμε εδώ τον αγγλικό τονισμό της λέξης, όπως κάνουμε με τόσες άλλες άλλωστε; Ίσως να κάνω εγώ λάθος, αλλά όταν μεταφράζω από τα σουηδικά δεν μου πάει να γράψω Τζόχαν ή Γιόχαν για το Johan, Γιούχαν το γράφω. Ή εκείνο το τερατώδες Γκόραν Πέρσον για τον πρώην πρωθυπουργό της Σουηδίας, λες και ήταν Γιουγκοσλάβος. Γ(ι)έραν Πέρσον λέγεται ο άνθρωπος, ούτε καν Γιόραν. Βλέπω πολλές φορές Άγγλους ή Αμερικανούς να μεταφράζουν από τα σουηδικά και να αλλάζουν εντελώς τα ονόματα. Κάποιον που τον λέγανε Ίβαρ, τον έκαναν Άνταμ. Έλεος! Εν πάση περιπτώσει, ακόμη και το Γκέτεμποργκ το μεταγράφω ως Γέτεμποργ. Δηλαδή τι λέμε εδώ; Ότι στα ελληνικά το λέμε Γκέτεμποργκ ή -το έχω δει και αυτό!- Γκάθενμπουργκ; Και σε ευχαριστώ για τη δουλειά που κάνεις. Γρηγόρης Κονδύλης

  28. spiral architect said

    @23: Ψάχνοντας κάτι διάβασα επ’ αυτού όταν πήρα το πρώτο βιβλίο. Το «αντίθετο» του Μουρακάμι είναι η (κλασσική) Περλ Μπακ
    @25: Γιατί, τι μαγειρεύουν;

  29. sarant said

    27 Γρηγόρη, ναι -μπορεί να είναι επιρροή των αγγλικών το Νόμπελ, όπως ήταν επιρροή των γαλλικών το Νομπέλ (διότι βέβαια προπολεμικά δεν ξέρανε πώς τονίζεται ο Αλφρέδος). Αλλά η λέξη που περιγράφει το βραβείο έχει καθιερωθεί, όπως λες κι εσύ. Πάμε τώρα στην άλλη πληγή, των κύριων ονομάτων. Θα κάνουμε έναν συγκερασμό, πιστεύω, ανάμεσα στη φωνητική της γλώσσας και στην οπτική εικόνα, όταν απέχουν πολύ. Για τη σουηδική πόλη, δεν θα γράψω Γκότενμνπουργκ αλλά ούτε Γιετεμπόρ. Η λογική είναι ότι δεν μπορείς να απαιτείς από τον μέσο πολίτη να ξέρει τη φωνητική τριάντα ευρωπαϊκών γλωσσών. Έχεις κάποιους γενικούς κανόνες για τις 3-4 μεγάλες γλώσσες και πορεύεσαι έτσι.

  30. cronopiusa said

    Χαρούκι Μουρακάμι: «Πώς έτρεξα τον Μαραθώνιο της Αθήνας»

    Ιαπώνων πάθη και αίγλη

    Ιαπώνων σύνδρομα και ινδάλματα

  31. Θυμάμαι ότι κι εμένα μου είχε φανεί κάπως περίεργη η απονομή του Νόμπελ ειρήνης από κοινού στους Κίσσιγκερ και Λε Ντουκ Το (ο οποίος, αν θυμάμαι καλά, το αποποιήθηκε). Εκ των υστέρων σκέφτομαι πως η εγκατάλειψη μιας ιμπεριαλιστικής εμπλοκής τόσων χρόνων ήταν θαρραλέα ειρηνευτική πράξη. Βέβαια, με την ίδια λογική θα έπρεπε να το είχε πάρει και ο Γκορμπατσόφ, για την αποχώρηση από το Αφγανιστάν…
    Νόμπελ ειρήνης πήρε και άλλη μία Αλβανή (το γένος), η Τερέζα της Καλκούτας.

  32. Γς said

    23:

    >Κι ότι όταν είχε έρθει στη Κρήτη του είχε κάνει εντύπωση ότι δεν είχε τρένο

    Κι εκείνος ο εγγλέζος που βρέθηκε στη Ρόδο με εισιτήρια της τελευταίας στιγμής από Χίθροου να με ρωτάει που είναι ο σταθμός του τρένου για την Αθήνα

  33. LandS said

    27, 29

    Νομίζω είναι πιο απλό. Το γράφουμε στη γλώσσα τους (αλλάζοντας τους εξωτικούς χαρακτήρες στο πλησιέστερο λατινικά) και το προφέρουμε σύμφωνα με το λατινικο αλφάβητο.

  34. ΓιώργοςΜ said

    29/27 Σχετικά με τα κύρια ονόματα (όντως μεγάλη πληγή), διορθώστε με αν κάνω λάθος, αλλά σε πολλές χώρες με λατινικό αλφάβητο συμβαίνει να προφέρονται τα ξένα κύρια ονόματα σύμφωνα με τους κανόνες της εκάστοτε οικείας γλώσσας, χωρίς φωνητική απόδοση.
    Μερικές φορές μπορεί να οδηγήσει σε αστεία ή λιγότερο αστεία περιστατικά. Όταν πχ την πρώτη φορά που πάτησα το πόδι μου στην Αγγλία ρώτησα από πού φεύγει το τραίνο για Εδιμβούργο (προφέροντάς το «Έντιμπουργκ», όπως γράφεται δηλαδή), ο υπάλληλος με ρώτησε αν εννοούσα «Έντινμπόρο» (που είναι η σωστή προφορά). Μου πήρε ώρα να καταλάβω τι συμβαίνει, ευτυχώς μπήκα στο σωστό τραίνο τελικά. Αντίστοιχα, μου πήρε καιρό να καταλάβω πως το επίθετο Vaughan προφέρεται Βων, για να μην πω το συχνά γραμμένο «Σην» (Κόννερυ) αντί του «Σων» (ή «Σον» τελοσπάντων), τον παλιότερο καιρό.
    Δε ζηλεύω καθόλου τη θέση των μεταφραστών στην περίπτωση αυτή!
    Φαντάζομαι πως οι ονομασίες που έχουν καθιερωθεί θα συνεχίσουν να υπάρχουν (το Γκέτεμποργκ θα γράφεται πάντα έτσι και προφορικά επίσης εντός Ελλάδος), με ίσως μία σημείωση σε τουριστικούς οδηγούς λχ ή γενικά οπουδήποτε μπορεί να δημιουργήσει παρεξηγήσεις, με προσέγγιση της σωστής φωνητικής απόδοσης. Το πολύ-πολύ, ένας σχολαστικός μεταφραστής θα μπορούσε να βάλει ΣτΜ με την εναλλακτική ονομασία, αν κάπου είναι απαραίτητο, ή σχόλια στην αρχή του βιβλίου. Το παρατήρησα πρόσφατα σε μια σειρά ιστορικών μυθιστορημάτων που εκτυλίσσονται την εποχή της δημιουργίας της Αγγλίας ως έθνος, όπου η μεταφράστρια είχε δυο-τρεις σελίδες με πίνακες αντιστοίχισης των αρχαίων τοπωνυμίων, των σύγχρονων αντιστοίχων, και της ορολογίας που χρησιμοποιείται στο κείμενο.

  35. «Το [βραβείο Abel το] απονέμουν οι Νορβηγοί προς τιμήν του διάσημου συμπατριώτη τους μαθηματικού Abel, που ως γνωστό, υπήρξε κορυφαίος ερευνητής στη θεωρία Ομάδων.»
    Αυτό — αυτή η σύνοψη δηλαδή της συμβολής του Αμπελ στα μαθηματικά — είναι understatement of the century, ιδίως διότι υπάρχει κίνδυνος να αφήσει την εντύπωση σε όποιον ξέρει τι είναι αυτό ότι ο δύσποτμος, ωκύμορος και ολιγοχρόνιος Νορβηγός ασχολήθηκε κυρίως με αβελιανές ομάδες. Το κακό είναι ότι τα άλλα που έκανε δεν μπορούν ούτε καν να σκιαγραφηθούν σε μη ειδικούς. Αρκεί να πούμε ότι η πλήρης εξερεύνηση των προεκτάσεων του έργου του απασχόλησε τους μαθηματικούς όλον το 19ο αιώνα, και από μία άποψη («αβελιανές πολλαπλότητες») τους απασχολεί και σήμερα…

  36. ΓιώργοςΜ said

    *προφορικά>θα προφέρεται

  37. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα! Τα της μεταγραφής ξένων ονομάτων θα τα συζητήσουμε ασφαλώς πολλές φορές.

  38. Γς said

    34:

    > ρώτησα από πού φεύγει το τραίνο για Εδιμβούργο (προφέροντάς το «Έντιμπουργκ», όπως γράφεται δηλαδή), ο υπάλληλος με ρώτησε αν εννοούσα «Έντινμπόρο»

    Κι εγώ στη γερμανία. Το τρένο για το Αννόβερο.
    Χανοβερ και τέτοια.

    -Χανούφα! Ο υπάλληλος

  39. Πέπε said

    @29:
    > > Η λογική είναι ότι δεν μπορείς να απαιτείς από τον μέσο πολίτη να ξέρει τη φωνητική τριάντα ευρωπαϊκών γλωσσών.

    Μα δεν απαιτείς τίποτε τέτοιο: ίσα ίσα, εσύ είσαι που τον πληροφορείς, αν είσαι ο μεταφραστής, για το πώς περίπου προφέρεται λ.χ. το όνομα Johan.

    Αν πρόκειται για ονόματα που ήδη είναι καθιερωμένα με κάποιον άλλο, λανθασμένο πλην γνωστό, τρόπο στα ελληνικά, ας πούμε ότι το να τα διορθώσεις είναι κάπως εξεζητημένο. Εκεί, τα όρια είναι τελείως υποκειμενικά (είναι π.χ. εξυπνακισμός να λες Γκερνίκα, ή αντιθέτως βλαχιά να λες Γκουέρνικα;), αλλά και πάλι, μην ξεχνάμε ότι για πολλές τέτοιες περιπτώσεις κάποιος πρωτοανακάλυψε την ορθή προφορά και σταδιακά έγινε κι αυτή αποδεκτή, όπως με τον Σον Κόνερυ που πλέον δεν είναι ανήκουστος. Αλλά για κάποιον συγγραφέα ή ιστορικό πρόσωπο ή πόλη κλπ. που είσαι ο πρώτος που το μεταγράφεις στα ελληνικά, το βρίσκω απολύτως θεμιτό να το μεταγράψεις με τον πλησιέστερο δυνατό τρόπο προς την αυθεντική προφορά.

    Σε κάθε περίπτωση θεωρώ ότι ειδικά ο μεταφραστής οφείλει (που είναι και πανεύκολο πλέον) να αναζητήσει την αυθεντική προφορά, ακόμη κι αν μεταφράζει από αγγλικά και πετυχαίνει ένα κινέζικο όνομα (που δεν είναι επισήμως της αρμοδιότητάς του – ε, να που στην πράξη είναι!). Το αν θα την υιοθετήσει μπορεί να είναι συζητήσιμο, δε δικαιολογείται όμως να τα παίρνει όλα αβασάνιστα για γκρίκλις.

  40. Πέπε said

    34:

    > ρώτησα από πού φεύγει το τραίνο για Εδιμβούργο (προφέροντάς το «Έντιμπουργκ», όπως γράφεται δηλαδή), ο υπάλληλος με ρώτησε αν εννοούσα «Έντινμπόρο»

    Εγώ έχω πιο τραυματική ανάμνηση της προφοράς: μάλλον προς Έντινμπρα, και μάλιστα μ’ εκείνο το d που φέρνει προς το ελληνικό ρω, Έρενμπρα.

    Παίζει και κάποιο τοπικό λογοπαίγνιο με το egg and butter (που ούτε κι αυτό βέβαια προφέρεται εκεί όπως νομίζουμε εδώ).

  41. https://left.gr/news/pethane-o-syggrafeas-antonis-soyroynis

  42. sarant said

    41 Ελα ρε συ… ρε γαμώτο, κρίμα… Μου άρεσε πολύ!

  43. atheofobos said

    38
    Αν δεν είχα, ως γνήσιος ιδεοψυχαναγκαστικός, τον χάρτη στα χέρια μου να βλέπω τους σταθμούς που περνάγαμε, όταν έφτασε το τραίνο στο Εδιμβούργο αντί να λέει Εδιμβούργο έλεγε Waverley!
    Ευτυχώς ο κουμπάρος μου, που με περίμενε εκεί, μου είχε πει πως το προφέρουν το Εδιμβούργο οι Σκωτσέζοι και μετά από μερικές ερωτήσεις, με την άψογη προφορά μου, κατάλαβαν αυτοί τι τους ρωτάω και κατάλαβα και εγώ ότι είχα φτάσει!

  44. leonicos said

    Πότε θα θεσπιστεί Νόμπελ Ιστολογίου, το Σαρνίκ;

  45. ΓιώργοςΜ said

    40 Με τις τοπικές προφορές, όρεξη νά ‘χεις. Μετά από ένα χρόνο στο Αμπερντήν, την καθαρίστρια της εστίας την καταλάβαινα μόνο όταν προσπαθούσε να μου μιλήσει αργά και καθαρά (κατά τη γνώμη της) κατα ~60%, αλλά ευτυχώς η θεματολογία ήταν απλή κι έβγαινε από τα συμφραζόμενα. Όταν μια μέρα έτυχε να περπατάει μπροστά μου και να κουβεντιάζει με τις άλλες καθαρίστριες, δεν κατάλαβα λέξη! Σημειωτέον πως δε μιλούσε Γαελικά, απλώς τα σκωτσέζικα Αγγλικά του Αμπερντήν (Doric ονόμαζαν την προφορά/διάλεκτο, δεν ξέρω αν ονομάστηκε έτσι από το δικό μας «δωρικός» ή έχει κάποια άλλη ετυμολογία).
    Όσο για το butter, στη Γλασκώβη που επίσης μιλάνε με βαριά προφορά, θα το άκουγε κανείς κάπως σαν «μπα’αα», με ένα απροσδιόριστο άηχο σύμφωνο στη μέση, κάτι μεταξύ «τ» και «κ» (μας το έλεγαν σαν παράδειγμα πειράζοντας τους Γλασκωβίτες, δε θυμάμαι τα άλλα νόστιμα παραδείγματα, δυστυχώς).

  46. Η μεταγραφή των ξένων κύριων ονομάτων είναι πράγματι πρόβλημα, και θα συμφωνήσω με τον Νικοκύρη ότι δεν είναι δυνατόν να ξέρουμε πώς ακριβώς προφέρονται στη γλώσσα τους, ούτε και αναγκαστικά σκόπιμο να μεταγράφουμε πάντοτε κατά το δυνατόν πιστά την προφορά τους. Αφενός μερικά έχουν καθιερωθεί (δεν θα αρχίσουμε τώρα να λέμε Πατιόμκιν τον Ποτέμκιν!), αφετέρου και το οπτικό ίνδαλμα έχει τη σπουδαιότητά του (η περίπτωση του Göteborg). Από την άλλη, μερικά απλά πραματάκια καλό είναι να τα ξέρουμε. Δεν είναι δύσκολο να μάθει κανείς ότι το c στις σλαβικές γλώσσες είναι πάντοτε τσ και να μη λέει Βάκλαβ τον μακαρίτη τον Χάβελ! Ακόμα και για τα κινέζικα, καλό θα ήταν να μάθουν τουλάχιστον οι δημοσιογράφοι και υποτιτλιστές ότι το x (στη σημερινή επίσημη λατινική μεταγραφή) ή το hs (στην παλιότερη) ΔΕΝ είναι ξ και χσ, είναι κάτι σαν ουρανικό χ. Και μερικά συχνά αλλά όχι τελείως εδραιωμένα λάθη (Βελάσκουες π.χ. ή Γκουέρνικα), ε, ας τα διορθώνουμε σιγά-σιγά…

  47. leonicos said

    Πάντως, για τον Guevara έπρεπε να ξέρουν ότι δεν προφέρεται Γκουεβάρα στο τραγούδι. Άσε που περισσεύει και η συλλαβή

  48. Maria said

    Κατά το προσωπικό μου γούστο, ο Μουρακάμι είναι πολύ υπερεκτιμημένος…..Ωραία γραφή, αλλά την τελεία και τη συνοχή δεν την ξέρει. Θεωρώ πολύ πιο αξιόλογα τα πρώτα (και πιο συνοπτικά) του έργα από τα πρόσφατα μυθιστορήματα….το «Κουρδιστό Πουλί» το παράτησα έχοντας διαβάσει τις 650 από τις 800 περίπου σελίδες!
    Φαβορί δεν ξέρω αν είναι όντως, μάλλον είναι εκδοτικά παγκοσμίως πιο γνωστός από τους λοιπούς υποψηφίους και καταφέρνει να ακούγεται το όνομά του από πολλές πλευρές….
    Μιας και αναφέρθηκε βέβαια, να πω ότι λόγω της ιστορίας με το Νόμπελ και τον Καμύ, όλοι οι γαλλόφωνοι φίλοι μου (ακόμα και στο μακρινό Κεμπέκ) γνωρίζουν και έχουν διαβάσει Καζαντζάκη στα σχολικά τους χρόνια, κάτι που δεν ξέρω αν συμβαίνει και εδώ (στα χρόνια μου τουλάχιστον δεν συνέβαινε, ο Καζαντζάκης ήταν μάλλον υποσημείωση…..και ήμουν και των θεωρητικών σπουδών)!

  49. Πέπε said

    @46:
    > > …Η μεταγραφή των ξένων κύριων ονομάτων είναι πράγματι πρόβλημα, και θα συμφωνήσω με τον Νικοκύρη ότι δεν είναι δυνατόν να ξέρουμε πώς ακριβώς προφέρονται στη γλώσσα τους

    Ε όχι, είναι πλέον πολύ εύκολο. Τα πάντα γκουγκλάρονται. Δε θες πάνω από 5 λεπτά για την πρώτη λέξη, και συνηθίζοντας τη διαδικασία ο χρόνος μειώνεται.

    Στη χειρότερη περίπτωση, θα βρεις μια μεταγραφή σε διαθνές φωνητικό αλφάβητο, την οποία δε θα μπορείς να διαβάσεις οπότε θα ξαναγκουγκλάρεις για να βρεις την ερμηνεία αυτού του αλφαβήτου. Στην καλύτερη περίπτωση, θα βρεις ηχογράφηση.

    Στην καραχειρότερη όλων δε θα βρεις καν τη λέξη, αλλά το να βρεις τους κανόνες ανάγνωσης και προφοράς μιας γλώσσας είναι πάντοτε εφικτό.

  50. gpoint said

    # 24

    Καλά ο Αμπελ δεν ήταν αυτός που κατάλαβε τι βρήκε ο Γκαλουά κάποια χρόνια μετά τον θάνατό του ;

  51. Όχι, G. Ο Αμπελ πέθανε τρία χρόνια πριν από τον Γκαλουά, ο οποίος έτσι κι αλλιώς δεν είχε δημοσιεύσει σχεδόν τίποτε όσο ζούσε.

  52. Γιάννης Κουβάτσος said

    Και ο Κούντερα ακόμα περιμένει…Πολύ γνωστός και πολύ καλός, φαβορί για χρόνια, άρα ούτε και φέτος προβλέπεται η βράβευσή του. Δεν πειράζει, οι καλύτεροι συνήθως δεν βραβεύονται, αλλά τουλάχιστον διαβάζονται και όσο ζουν και μετά τον θάνατό τους. Αλήθεια, θυμάται κανείς τον Κινέζο καθεστωτικό που βραβεύτηκε το 2010;

  53. Alexis said

    #0: Κανονικά, τη νεκρολογία μας δεν προλαβαίνουμε να τη διαβάσουμε…

    Δεν το έχω ζήσει αλλά μου το έχει διηγηθεί άτομο που ήταν παρών και είναι αξιόπιστο:

    Αντροπαρέα έχει καταναλώσει μεγάλη ποσότητα αλκοόλ και έχει έρθει στο τσακίρ κέφι (αλλά πολύ τσακίρ μιλάμε… ). Φανταστείτε τώρα άτομα μιάς κάποιας ηλικίας, κάτι σαν τους …τρελοπενηντάρηδες του σήριαλ 50-50 (Φιλιππίδης-Μπουλάς-Χαϊκάλης) να φωνασκούν, να τραγουδάνε και να αλληλοπειράζονται. Ένας από την παρέα, ο οποίος είναι και ψάλτης, αρχίζει μαζί με τα τραγούδια να ανακατεύει και ψαλμωδίες, οπότε πετάγεται κάποιος από τους υπόλοιπους και του ζητάει να τον …διαβάσει.
    -Όταν θα με διαβάζουν στην εκκλησία θα είμαι τέζα και δεν θα μπορώ ν’ ακούσω τίποτα, οπότε θέλω να τ’ ακούσω τώρα!
    -Εντάξει, του απαντάει ο άλλος, αλλά δεν γίνεται έτσι, πρέπει να ξαπλώσεις και να κάνεις τον πεθαμένο.
    Πιάνουν λοιπόν δύο άδεια τραπέζια, τα ενώνουν, τον ξαπλώνουν πάνω και ο ψευτο-παπάς αρχίζει να τον ψέλνει.
    Κάποια στιγμή η διαδικασία τράβαγε σε μάκρος και ο «πεθαμένος» άρχισε να δυσανασχετεί:
    -Ωρέ Μιχάλη, έχει πολύ ακόμα; Πιάστηκε η πλάτη μου πάνω στα σανίδια!
    -Κάνε υπομονή, τώρα που το ζήτησες θα το ακούσεις όλο, όχι όπως κάνουμε στην εκκλησιά, που λέμε τα μισά για να τελειώνουμε!
    Και συνεχίζει σοβαρός-σοβαρός το …έργο του ενώ οι υπόλοιποι σιγοντάρουν με «κυριελέησον» και σταυροκοπήματα.

    Τραγική ειρωνία: Ο «πεθαμένος» δεν βρίσκεται πλέον στη ζωή… 😦

  54. Γιάννης Κουβάτσος said

    Όχι το 2010, το 2012.

  55. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ενδιαφέρον στατιστικό: από το 1962 και τον Στάινμπεκ μέχρι σήμερα, μόνο μία φορά βραβεύτηκε αμιγώς Αμερικανός ( των ΗΠΑ) συγγραφέας : η Τόνι Μόρισον, το 1993. Ιδιότυπος αντιαμερικανισμός ή κάθε λιμάνι και καημός, κάθε χώρα και Νόμπελ, μέχρι να πάρει και το Τουβαλού;

  56. Νόμπελ Φωτογραφίας στον συνάδελφο (better –> bitter). Η εικονιζόμενη είναι η Τερέζα Μέι.

  57. alexisphoto said

    @12:
    Ευχαριστώ…

    Μόλις έμαθα ότι πέθανε ο Αντώνης Σουρούνης.
    Ξεκουράστηκε. Τα τελευταία χρόνια ήταν δύσκολα.
    RIP

  58. Πέπε said

    Για να πάρεις Νόμπελ, είναι απαραίτητη προϋπόθεση να είσαι εν ζωή;

    Αν κάποιος έχει σοβαρούς λόγους να το διεκδικήσει, αλλά τη μία χρονιά για χ-ψ λόγους του το φάει άλλος, την άλλη χρονιά το ίδιο, και η επιτροπή κρίνει ότι ήρθε η ώρα του να δικαιωθεί αλλά στο μεταξύ έχει πεθάνει, γίνεται μετά θάνατον απονομή, ή ο νεκρός δε(ν) δικαίωται;

  59. Γιάννης Κουβάτσος said

    Όχι, Πέπε, απαραιτήτως εν ζωή.

  60. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αν κάποιος υποψήφιος βραβευτεί αλλά δεν προλάβει να παραλάβει το βραβείο λόγω θανάτου, ισχύει η βράβευση.

  61. Γιάννης Κουβάτσος said

    Οκτώ Σουηδοί συγγραφείς έχουν βραβευτεί με το Νόμπελ λογοτεχνίας. Διότι για ένα πράγμα είναι διεθνώς γνωστή η Σουηδία: για την υψηλού επιπέδου λογοτεχνία της.

  62. 61

    Εμένα, πάντως, ένα Σάαμπ ή ένα Βόλβο δεν θα με χάλαγε.

  63. Γιάννης Κουβάτσος said

    62. Να προτιμάς πιο γνωστές μάρκες, όπως Χάρι Μάρτινσον (βραβείο 1974).

  64. Το Γκούγκλε έπαθε βατταλίαση!

  65. sarant said

    61 Κακίες!

    66 Θα ήθελα να πάω μία φορά (μεταμφιεσμένος βέβαια)

  66. gpoint said

    # 51

    Δεν θυμάμαι ή παίζει να΄ηταν μεθυσμένος ο Ανδρεαδάκης το 75 που μας έκανε θεωρία του Γκαλουά ;
    Τότε ποιός αξιοποίησε τις σημειώσεις του Γκαλουά ;

  67. Σωτήρς said

    Οι Έλληνες νησιώτες έχουν να αντιμετωπίσουν τον ελληνόψυχο Δόναλδ Τράμπ στις υποψηφιότητες Νόμπελ Ειρήνης 2016.
    Ποιος τον πρότεινε και μπήκε στην τελική λίστα; Μην ήταν η ελληνική κοινότης της Ινδιάνας;

  68. https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Liouville
    He was the first to read, and to recognize, the importance of the unpublished work of Évariste Galois which appeared in his journal in 1846.
    https://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89variste_Galois#Destin_posthume

  69. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    Πολύ ανώτερος ο Αμπελ του Γκαλουάος! Κλάσεις ανώτερος. quelle tête celle du jeune Norvégien!

  70. sarant said

    69 Του Ιλινόη δεν είναι;

  71. Σωτήρς said

    72 Δίκιο έχεις, ελληνοαμερικάνοι του Ιλινόη και ούχι της Ινδιάνας. Ένα ρωμέικο μυαλουδάκι έχω και προσπαθώ ταυτοχρόνως να συννενοηθώ με Ινδό μέσω σκάιπ. Συννενόηση μπουζούκι. Την μεγαλόπολη Pune του τη λέω Πούνε και δεν λέει να καταλάβει. Μετά από πέντε λεπτά την λέει Πούνα και λέω ευχαριστημένος «να για το ίδιο μέρος λέγαμε» και με κοιτάει σα ψάρι. Ούτε στα δισύλλαβα δεν συμφωνούμε.

  72. Reblogged στις anastasiakalantzi50.

  73. Μαρία said

    Έχω σιντί με μελοποιημένο Adonis απ’ τον επίσης Σύρο Αμπέντ Αζριέ. Πάω να ψάξω για γιουτουμπάκι.

  74. sarant said

    73 🙂

  75. Μαρία said

    Το τραγούδι του σιντιού μου δεν το βρήκα αλλά βρήκα κάτι καλύτερο.

  76. NM said

    Άλλη μια επιτυχημένη διαπραγμάτευση Τσίπρα: Τίποτα δεν αλλάζει τελικά με τα θρησκευτικά στα σχολεία
    Μεγάλη νίκη που δεν έβαλαν θρησκευτικά και στα πανεπιστήμια.
    Τι να κάνει κι αυτός ο έρμος ο πρωθυπουργός?
    Η τρόΙκα ήταν αμετακίνητη σ αυτό το σημείο: «Χωρίς μάθημα θρησκευτικών, δεν έχει εκταμίευση δόσης» του είπαν!

  77. 78

    Εγώ δεν έχω καταλάβει, ακόμα, τι αποφασίστηκε στη συνάντηση κυβέρνησης-παπαδαριού αλλά θεωρώ παράλογο να επέβαλε τα θρησκευτικά η τρόικα. Οι επερχόμενες εκλογές, όμως, πιθανόν…

  78. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Για να δούμε, το 2018 που θα κλείσει η 50ετία και θα επιτρέπεται πια να ανοίξει το αρχείο με τα πρακτικά της επιτροπής των Νόμπελ για το Γιάννη Ρίτσο, πώς περιγράφουν τη μη αποδεκτή,ως στρατευμένου ποιητή, υποψηφιότητά του.

  79. Νίκος Κ. said

    Η έλλειψη ενδιαφέροντος για τα Νόμπελ Φυσικής και Χημείας δεν οφείλεται μόνο στο ότι παραείναι επιστημονικά. Μάλλον έχει επικρατήσει η αντίληψη ότι η επιστήμη είναι κάτι σαν τον θαυματοποιό που βγάζει ότι λαγούς θέλουμε από το καπέλο. (Άρα έχει πάψει να μας κάνει εντύπωση).

    Οι δημιουργία των μοριακών μηχανών (φετινό Νόμπελ Χημείας) πιθανόν να οδηγήσει στην ανάπτυξη νέων υλικών, αισθητήρων και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας. Ακούγεται λίγο;

  80. sarant said

    78-79 Εγώ έχω καταλάβει ότι η μη αλλαγή του στάτους είναι θετική, διότι τα καινούργια βιβλία ήδη υπάρχουν και έχουν διανεμηθεί.

  81. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    79. Είμαστε,όπως και η Γερμανία*, χώρα που ισχύει το ομολογιακό και υποχρεωτικό του μαθήματος των θρησκευτικών. Όχι (μόνο) θρησκειολογία όπως ισχύει στη Γαλλία με τηυ «λαϊσιτέ» της.
    *ποιος έκραζε δω μέσα, για τη «χριστιανοπούλα» Μέρκελ; 🙂 🙂

  82. sarant said

    82 Λάθος, τα καινούργια βιβλία θα μοιραστούν του χρόνου -δεν είναι έτοιμα. Αλλά δεν θα αλλάξουν.

  83. 15,γ
    Όπως φανερώνει το όνομά του, επίσης Αλβανο-αμερικάνος, τρίτης γενιάς και ίσως Ελληνικής καταγωγής από τη μάνα του, ήταν ο Τζων Μπελούσι των Μπλουζ Μπράδερς.

    Δεν έχω διαβάσει Μουρακάμι, ξέρω όμως έναν άλλο Μουρακάμι, τον Τζίμι, που πέθανε πέρσι. Ήταν σκηνοθέτης και ανιμέιτορ. Είχε είχε κάνει την αντιπολεμική ταινία Όταν φυσάει ο άνεμος και τα πρώτα Χελωνονιτζάκια.
    Φίλος του δικού μας του Στράτου Στασινού, που επίσης έχει πεθάνει και ο οποίος του είχε μάθει να χορεύει ζεϊμπέκικο. Τον είχα δει στη Σύρο, κάποτε. Χόρευε φυσικά σα σαμουράι, η βεντάλια μόνο τούλειπε.

  84. 81

    Τάχε πει ο μπαρμπα-Φάινμαν: there is a plenty of room at the bottom

  85. Γιάννης Κουβάτσος said

    Στην Πολωνία, χώρα καθολική, το νομοσχέδιο για την απαγόρευση των αμβλώσεων απορρίφτηκε λόγω των μαζικών διαδηλώσεων των γυναικών. Αν ο ελληνικός λαός θέλει να αλλάξει η διδασκαλία των θρησκευτικών από ομολογιακή σε θρησκειολογική, δεν έχει παρά να μιμηθεί τις Πολωνέζες. Μόνο έτσι θα σταλεί το μήνυμα ότι το δημόσιο σχολείο πρέπει να έχει κοσμικό χαρακτήρα κι όχι κατηχητικό.

  86. NM said

    #79 (Σκύλος): Μπορεί και να ‘ναι ο φόβος της «δεξιάς του Κυρίου» της οποίας -είναι πασίδηλον- οι ψηφοφόροι είναι πορωμένοι Συριζαίοι.
    #82 (Σαραντ): Δεν ξέρω τι βιβλία έχουν διανεμηθεί φέτος (δεν το παρέλαβε το βλαστάρι μας) αλλά το μάθημα δεν έχει αλλάξει καθόλου. Διαδάσκεται βαρβάτη ορθοδοξία και ουδόλως Θρησκειολογία. Γι αυτό και δίνεται (και φέτος) απαλλαγή για τους μαθητές που δηλώνουν «μη Ορθόδοξοι».

  87. 85α

    Αμ η Μόνικα; Απ’ τ’ Αγρίνι είναι!

    http://luben.tv/nihilpop/popstream/90067

  88. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    67β – Είναι εμπειρία ζωής.☺ Να πάς μεαμφιεσμένος σε βιβλίο, μπάς και σε ανοίξει και σε διαβάσει και ξεστραβωθεί λίγο.☺

  89. Παναγιώτης Κ. said

    @78.Οι τελευταίοι και οι μοναδικοί αποδέκτες των κυβερνητικών λόγων απ΄ότι φαίνεται είναι οι ίδιοι οι … κυβερνητικοί παράγοντες. Για να σώζουν τα προσχήματα.
    Το είχα γράψει πριν ακόμη ο Σύριζα γίνει κυβέρνηση. Πρέπει κάποιοι να λερώσουν τα…σκαρπίνια τους για να γίνει κάποια προκοπή και ακόμη αυτό δεν το είδαμε.

  90. NM said

    #87 (Γ.Κουβάτσος): Δεν είναι σωστή η σύγκριση με το θέμα των αμβλώσεων της Πολωνίας. Εκεί αν δεν αποκτήσεις το παιδί «που θέλησε ο Θεός» πας φυλακή και συ και ο υγειονομικός που σε φρόντισε. Εδώ απλώς υποβάλλεις μια υπεύθυνη δήλωση (με γελοίο και ελαφρώς παράνομο περιεχόμενο – αλλά τι να κάνουμε; το περιεχόμενό της το καθόρισε ο Λοβέρδος) και καθαρίζεις μια για πάντα. Επιπλέον δίνεις το πλεονέκτημα στο παιδί σου να επιλέξει να διδαχτεί άλλα μαθήματα -που ενδεχομένως έχει ανάγκη ή του αρέσουν περισσότερο- τις ώρες των θρησκευτικών.
    Θα ήταν άσκοπο υπ αυτες τις συνθήκες να τρέχαμε σε διαδηλώσεις.

  91. 89,
    Εμ, άλλο ΜπελούΤΣι , άλλο ΜπελούSHι.
    Όχι μόνο η Αλβανία, όλη η Ελλάδα έχει Μπελούσηδες. Όσο για το ποια είναι μπέλλα και ποια κατσιβέλλα, όποιος έχει μάτια…

    87,
    Μόνο έτσι θα σταλεί το μήνυμα ότι το δημόσιο σχολείο πρέπει να έχει κοσμικό χαρακτήρα

    Ναι, γιαυτό παπάδες θέλουν δημοψήφισμα.
    Τι νομίζεις ότι θα ψηφίσουν οι «αποβλακωμένοι από τας χριστιανικάς παρλαπίπας Ρωμιούληδες» που θα ‘λεγε κάποιος γνωστός μας. Εμπρός, παρελθόν τώρα.

    Μεταξύ μας ούτε κι εγώ κατάλαβα ποιος νίκησε, Τσίπρας ή παπάδες;

  92. Παναγιώτης Κ. said

    @57. Ναι αυτό συνέβαινε τελευταία με τον Σουρούνη.
    Τιμής ένεκεν ψάχνω να βρω ένα θεσπέσιο χρονογράφημά του στην «Ε» πριν από μερικά χρόνια δημοσιευμένο.
    Από τις λίγες φορές στη ζωή μου που ζήλεψα τη γραφή ενός συγγραφέα!

  93. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    87.Ξεκινάμε απ΄το ότι το ισχύον Σύνταγμα, αναγνωρίζει την Ορθοδοξία ως επικρατούσα θρησκεία.

    …Η ίδια η Εκκλησία της Ελλάδος, επί των ημερών του σημερινού Αρχιεπισκόπου συζήτησε εν συνόδω τις προτεινόμενες αλλαγές στο ΜτΘ, τις οποίες είδε μάλλον θετικά,
    https://www.efsyn.gr/arthro/epikindyna-thriskeytika

  94. Παναγιώτης Κ. said

    @48. Μπράβο στο κουράγιο σου!
    Εγώ δίνω πίστωση μόνο για τις 50 πρώτες σελίδες για να με πείσει ο συγγραφέας ότι αξίζει να διαβαστεί το έργο του.

    Θαρρώ πως με την λογοτεχνία συμβαίνει ό,τι και με τις…γεύσεις.Ενώ το γευστικό ερέθισμα είναι το ίδιο, πιθανό να προσληφθεί διαφορετικά από τον καθένα μας. Και ενώ κάτι σε κάποιον φαίνεται υπόξινο στον άλλο φαίνεται… ξινό. 🙂

  95. ΓιώργοςΜ said

    93 τέλος:
    «Και παίξαν τις πιτσικουλιές
    και θαύμα ω μεγάλο
    εβγήκαν όλοι, όλοι νικητές
    και χάσαν όλοι οι άλλοι..»

  96. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    94. Ποιο στην Ελευθεροτυπία λες;
    Ας βάλω κάτι δικό του, που με το κέφι που τον διέκρινε λέω πως θα γελούσε
    http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=8162

  97. Γιάννης Κουβάτσος said

    92, 93: Σε όλες τις δημοσκοπήσεις, ακόμα και στην τρέχουσα ηλεκτρονική του Βήματος, ο χωρισμός κράτους και εκκλησίας παίρνει την απόλυτη πλειοψηφία. Μέχρι κι ο Γιανναράς το ζητάει. Ίσως μια μαζική διαδήλωση να βοηθήσει την κυβέρνηση να το αποφασίσει. Στο κάτω-κάτω αυτή η κυβέρνηση χρωστάει στην ελληνική κοινωνία μια ρηξικέλευθη ενέργεια και είναι σίγουρο ότι δεν θα συναντήσει την παραμικρή αντίρρηση από την ΕΕ. Το αντίθετο, μάλιστα.

  98. NM said

    #93: Μα είναι προφανές ότι νίκησε ο Τσίπρας.
    Μπορεί στα παιδιά να γίνεται υποχρεωτική (και βαθμολογούμενη) κατήχηση, μπορεί κάθε πρωϊ να υποχρεώνονται να προσέρχονται σε ομαδική προσευχή, μπορεί (επι ποινή απουσίας) να πρέπει ν’ ακούνε διάφορους παπάδες να τους βγάζουν λόγο σε κάθε γιορτή, μπορεί να στην τάξη εικόνες Αγίων, μπορεί να υποχρεώνονται να πηγαίνουν κάθε τόσο σε εκκλησιασμούς …αλλά…
    Δεν προσέξατε ότι τα θρησκευτικά δεν θα διδάσκονται στα Πανεπιστήμια;
    (Το τελευταίο βέβαια είναι προσωρινό γιατί όπως δήλωσαν αμφότερες οι πλευρές: Η διαπραγμάτευση συνεχίζεται !)

  99. Παναγιώτης Κ. said

    @68. Δηλαδή σήμερα έχεις βρει κάποιον και σε έχει πείσει ότι πραγματικά κατέχει την θεωρία Galois ;

  100. Pedis said

    # 79 – Σκύλε, πριν από καμιά βδομάδα, (θυμάσαι;), το είχα προβλέψει ότι θα έχανες … και την τελευταία εκτίμηση, αν είχες, για τον καψερό τον Φίλη …

    Έχει ενδιαφέρον να εξακριβωθεί αν η απόκριση της κυβέρνησης στην απαίτηση του ρασοφόρου ιερατείου για άμεση συνάντηση ήταν ταχύτερη από την αντίστοιχη του ιερατείου των Βρυξελλών! Ενδέχεται να χρειαστεί ακρίβεια δευτερολέπτων …

    Αν διαπιστωθεί το πρώτο, οι Καρτεροί είναι πιθανόν να επιχειρηματολογήσουν για την προθυμία διαλόγου, την ειλικρίνεια, το σεβασμό, την αλληλοεκτίμηση και μπλα μπλα μπλα με τους εγχώριους συνομιλητές (γαι το ακλό το έθνους), στην αντίθετη, θα υποστηρίξουν ότι η κυβέρνηση της αριστεράς είναι στοχοπροσηλωμένη στις αρχές του διαφωτισμού, της προόδου, ενάντια στον σκοταδισμό και μπλομ μπλιμ μπλομ για το μέλλον της χώρας, της Ευρώπης, του πλανήτη, του γαλαξία …

  101. Μαρία said

    84
    Η ουσία είναι οτι ο προγραμματισμός του υπουργείου δεν αλλάζει.

  102. Παναγιώτης Κ. said

    @98. Το διάβασα !
    Τελικά , όλα του τα κείμενα ήταν θαυμάσια!

  103. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    78 – Μετά το σκίσιμο του μνημονίου, και την εκμάθηση του χορού πεντοζάλι στις αγορές, ήρθε η θρησκειολογία στην θέση των θρησκευτικών. Πιό αριστερή διακυβέρνηση πεθαίνεις.☺

    81 – Εγώ θα έλεγα πως, είναι λόγο του ότι διδάσκονται πολύ λιγότερες ώρες από τα θρησκευτικά και την ιστορία, και με τέτοιο τρόπο, που τα κάνει αντιπαθητικά στα παιδιά, και μόνο τυχαία θα βρεθούν παιδιά να τα αγαπήσουν, κι αυτά στιγματίζονται από τα άλλα ως σπασικλάκια. Βάλε και την σχεδόν ολοκληρωτική εξάλειψη της κριτικής σκέψης μετά από δώδεκα χρόνια σχολείο, και θα έχεις πλήρη εικόνα γιατί η πλειοψηφία του κόσμου, (όλου) ενδιαφέρεται περισσότερο για την αστρολογία και καθόλου για την φυσική και την χημεία.
    Φαντάζεσαι τι θα γινόταν αν υπήρχε νόμπελ αστρολογίας; της παλαβής το σύστριγκλο. Μόνο τυχαία δεν είναι δομημένη η εκπαίδευση.

  104. Μαρία said

    103
    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

    Απαντώντας στην επιστολή του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος στον πρωθυπουργό και τους πολιτικούς αρχηγούς σχετικά με τα νέα Προγράμματα Σπουδών στα Θρησκευτικά, o Πρόεδρος του ΙΕΠ απέστειλε στον Αρχιεπίσκοπο την επισυναφθείσα επιστολή.
    http://www.iep.edu.gr/index.php/el/prokirixeis/menu-mitroa-2/506-epistoli-tou-proedrou-tou-i-e-p-pros-ton-arxiepiskopo

  105. Παναγιώτης Κ. said

    …και παραμένουν τέτοια!

  106. Μαρία said

    95
    Ο Καλαϊτζίδης στο ράδιο http://www.stokokkino.gr/article/1000000000044965/Ekklisia-tis-Ellados-fobatai-tis-allages-pou-exoun-na-kanoun-me-ti-sxesi-tis-me-to-Kratosrn

  107. Sinotna said

    Πάντως στα Αγγλικά νομίζω προφέρεται «Νοουμπέλλ» και όχι «Νόμπελ». Wrote one novel, got a Nobel.

  108. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Δε λέτε που με τα θρησκευτικά ένα σωρό κόσμος καταφέρνει και παίρνει απολυτήριο; Πάντα καλοβαθμολογημένα.Τόσο που τα αλβανάκια πάψανε να αυτοεξαιρούνται απ΄το μάθημα.Αυτό μου το έλεγε προ 5-6 ετών, μια ολίγον τρελαμένη που τα δίδασκε ως ωρομίσθια σ΄ένα ΕΠΑΛ. Όλο άριστα (της υπεδείκνυε ο Δντης) και τους έβανε.

  109. 102
    Pedis

    Απ’ όσα διαβάζω, του χρόνου θα φανεί.

  110. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Ξέχασα να βάλω γελάκια από πάνω. Κλαυσίγελα ηλαδή 😦 😦

  111. sarant said

    109 Είναι και αυτό, αβλεπί εικοσάρι πάει.

    Ξεχνάτε πάντως ότι και ο Ιερώνυμος δίνει λόγο σε κάποιους.

  112. Pedis said

    # 84, 103 – Ε άμα ήταν τόσο απλό, μια παρεξήγηση γιατί μας τα ζάλισαν; Και πέρασε η λεηλασία του Ελληνικού στο ντούκου, τα προαπαιτούμενα το ίδιο, ο άλλος έγραψε εβδομήντα σελίδες, ξοδεύτηκε να στέλνει βιβλία «ιστορίας» δεξιά κι αριστερά, χάλασαν οι καμπάνες στο Αίγιο από τη χρήση, κομπλεξαρίστηκε το ενενήντα τοις εκατό του ελληνικού πληθυσμού αρρένων τζάμπα και βερεσέ, εκτός από τον υπουργό που δεν έχει πρόβλημα γιατί είναι ψηλός και δεν του φαίνεται.

    Η ουσία είναι ότι ο παπάς έστειλε εςεμες στον Τσιπ: «Θα δεχτώ την πρόσκληση που θα μου έκανες, αν δεν σε είχα προλάβει εγώ, και θα έρθω στου Μαξίμου, σεβόμενος την πρόσκληση, ως εκπρόσωπος του λαού και του Θεού. Είμαι εκεί σε πέντε λεπτά. Φέρνω άλλους πέντε μαζί μου. Εκτός από τον σαλαμινομάχο που τον θέλω να μου χαιδεύει το χέρι για γούρι, αν το πεις στον δικό σου χοντρό και γουστάρει να έρθει να τις ακούσει, φρόντισε να έχεις αρκετά μπισκότα για όλους μας. Τη Γεροβασίλη φέρτη να κρατάει σημειώσεις. Θα λύσουμε την παρεξήγηση με όλους εκείνους που λένε ότι έχουμε παρεξηγηθεί. Φιλάκια.»

  113. Pedis said

    # 111 – Σκύλε, του χρόνου θα ‘χει ξεχαστεί, είναι (που σίγουρα δεν …), δεν είναι του λόγου τους ακόμη απάνω στο γάιδαρο.

  114. 115

    Και ποιός θα είναι καβάλα στο γάιδαρο;

    Αλλά η κολοκυθιά έχει πάψει να είναι το αγαπημένο μου παιχνίδι.

  115. Pedis said

    # 116 – Βέβαιη είναι η ταυτότητα του γάιδαρου. Από κει και πέρα, από αναβάτες, να!

    Αφού δεν κλωτσάει το ζωντανό, τι περιμένεις …

  116. ΣΠ said

    Να θυμηθούμε και τον Κύπριο Χριστόφορο Πισσαρίδη, Νόμπελ Οικονομικών 2010.

  117. 117

    Τον Κούλη λες; Δεν τον βλέπω.

  118. Εντωμεταξύ, μετά τον τυφώνα Μαλάκας η Ιαπωνία πλήττεται από τον τυφώνα Τσάμπα.
    Θα βεβαιωθώ πως εκεί χάμου μας δουλεύουν, εάν ο επόμενος ονομαστεί Λεβέντης.

  119. Pedis said

    # 120 – Ναι, έτσι λέγανε κι αγχωνόντουσαν πολλοί και για τον Σαμαρά … Ο Σαμαράς, πρωθυπουργός; έλεγαν. Μπα .. Ή για τον άλλον, τον «δεν κάνει το παιδί!» που είχε πει ο γρουσούζης που είχε άχτι τον πατέρα του; ή ο άλλος, ο ΚΚ ο νεώτερος, πριν από αυτόν; Άσε. Μην φτάσουμε στον Σημιτάκο! Δεν μου λες, θα περίμενες ποτέ, αν το σκεφτόσουν το ’85, ότι θα σου καθόταν στο σβέρκο ο Σημιτάκος; Κι όμως. Γράφε και δημοσίευε κάθε βδομάδα στο ΔΟΛ για τέσσερα-πέντε χρόνια, πάρτον τον αναντικατάστατο, τον πληρέστερο, τον καλυτερότερο των πρωθυπουργών. Μετρημένος, σοβαρός, καλό παιδί. Σαν για προξενιό στην γεροντοκόρη μας τον πλάσαραν. Κι όμως, πρόκοψε την χώρα. Για να μην μιλήσουμε για τον τωρινό. Μην και δεν τα καταφέρει, είχαν άγχος μερικοί. Κι όμως τα πήγε περίφημα, όπως και οι προηγούμενοι. Είναι η θέση, Σκύλε, η τιμή, η ευθύνη, τους δίνει άλλον αέρα, τα καταφέρνουν. Κάνουν ό,τι πρέπει.

    Γιατί όχι ο κι ο Κούλης, ρε; Στο πηγάδι κατούρησε;

  120. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ακροδεξιοί ευρωβουλευτές του κόμματος του Φάρατζ παίξανε μπουνιές σε διάδρομο του ευρωκοινοβουλίου του Στρασβούργου. Ο ένας σε κώμα.Μεγάλη έκπληξη (τόσο καλά παιδιά! ) αλλά και μεγάλη στεναχώρια. Γιατί μόνο ο ένας σε κώμα; Σταματώ, γίνομαι απάνθρωπος. 😇

  121. spiral architect said

    @92, 93, 99:
    Την άλλη φορά:

  122. Κι αφού απόψε Νομπελολογούμε, να θυμηθούμε τον έλληνα που πήρε Νόμπελ Χημείας, μετατρέποντας το χιλιάρικο σε σκατά. Τον ελήστεψαν χτες, λέει…

  123. Pedis said

    # 123 – Τι να κάνουν; Να δράσουν αντισυνταγματικά ;

    Εις το όνομα της Αγίας και Ομοουσίου και Αδιαιρέτου Τριάδος … ντροπή σου!

  124. Ανοίξτε προσεκτικά το λινκ. Αν βρίσκονται υπογλώσσια, τσιμπήστε ένα πρώτα! –>https://twitter.com/ioannoychristos/status/784013026638848000

  125. 50, 51
    Ο Άμπελ απέδειξε πως είναι αδύνατο να εκφραστεί η λύση της πολυωνυμικής εξίσωσης 5ου βαθμού με τις τέσσερις πράξεις και ρίζες, ενώ τον ίδιο καιρό περίπου ο Γκαλουά απέδειξε πως αυτό είναι αδύνατο για οποιαδήποτε πολυωνυμική εξίσωση βαθμού μεγαλύτερου ή ίσου του 5.

    Και οι δύο ήταν εκπληκτικά ευρηματικοί αλλά όσο πιο διαφορετικοί γίνεται σαν χαρακτήρες: Θυελλώδης και παρορμητικός ο Γάλλος Γκαλουά, χαμηλών τόνων και διαλλακτικός ο Νορβηγός Άμπελ, σε σημείο που φαίνεται πως υπέστη και κάποιες αδικίες στην ακαδημαϊκή σταδιοδρομία του – χωρίς αυτό να τον εμποδίσει να αφήσει μνημειώδες έργο (όπως λέει και ο Άγγελος στο 51).

    Για την θεωρία ομάδων του Γκαλουά επαγωγικό είναι το βιβλίο του μεταδοτικότατου Ίαν Στιούαρτ Galois Theory.

  126. 14,
    Πού το θυμήθηκες, μού ήρθε το τραγουδάκι στο μυαλό! 🙂

  127. Μιχάλη, πολλά χρόνια θα ζήσεις!

    http://www.lifo.gr/articles/almanac/115427

  128. Παναγιώτης Κ. said

    @126. Τελικά είναι καλό που τα μαθαίνουμε. Όμως να μη μείνουμε μόνο σε αυτά. Για παράδειγμα τι παίζει διαχρονικώς με τους δικαστές όπου αυτοί οι ίδιοι βγάζουν αποφάσεις για τους εαυτούς τους και φυσικά δεν είναι σε βάρος τους.

  129. 25, …Η ανακοίνωση του Νόμπελ Λογοτεχνίας αναβλήθηκε για την επόμενη Πέμπτη 13 του μηνός….

    Αναβολή του Νόμπελ λογωτεχνικών δυσκολιών.

  130. Ρε τι είναι τούτος ο Δόναλδ, ο σκατόψυχος… http://news.in.gr/world/article/?aid=1500106333

  131. 129,
    Άφεριμ εφέντιμ!

  132. gpoint said

    # 127
    Από αυτά που θυμάμαι από την πραγματικά ακαταλαβίστικη θεωρία Γκαλουά σημασία δεν είχε για τους θεωρητικούς μαθηματικούς (αντίθετα από τους πρακτικούς μηχανικούς) η ύπαρξη λύσεων με τύπο για οποιονδήποτε βαθμό όσο η ύπαρξη σώματος όπου κάθε εξίσωση έχει λύση. Αυτό είχε αποδειχθεί με μεθόδους ανάλυσης για τους μιγαδικούς αριθμούς και η θεωρία Γκαλουά το απέδειξε αλγεβρικά

  133. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ωμή ειλικρίνεια από τον Τραμπ. Απλή, πρωτόγονη και κτηνώδης. «Σκοτίστηκα αν ψοφήσετε, την ψήφο σας θέλω». Αυτό που σκέφτονται όλοι οι επαγγελματίες, οι καριεριστες πολιτικοί, όταν μας σφίγγουν το χέρι με πάθος και μας διαβεβαιώνουν για την αγάπη τους.

  134. nikiplos said

    Αν μιλάμε για Μπελούτσι, τότε υπάρχει μόνο η Μόνικα… όλα τα άλλα είναι υποκατάστατα…

  135. 136

    Εύγε νέε μου!

    https://www.instagram.com/monicabellucciofficiel/

  136. Corto said

    Θωμάς Υψηλάντης

    Ένα (αδίκως) χαμένο Νόμπελ για την ελληνική επιστήμη:

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%98%CF%89%CE%BC%CE%AC%CF%82_%CE%A5%CF%88%CE%B7%CE%BB%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B7%CF%82

    https://physicsgg.me/2014/04/16/%CF%84%CE%BF%CE%BC-%CF%85%CF%88%CE%B7%CE%BB%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%B7-%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CE%AC%CE%BB%CF%85%CF%88%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B9%CF%80%CF%81%CF%89/

  137. Μαρία said

    124

  138. 139

    Η κυρία; Ποιά είναι;

    Άσε, βρήκα! http://vatolakkiotis.blogspot.gr/2016/01/o-i-103.html

  139. Γιάννης Ιατρού said

    134: Gpoint

    Άσε ρε Γιώργο, για να καταλάβεις σε ποδοσφαιρικούς όρους, αυτό με τα βραβεία Νόμπελ, κάτι σαν παράγκα της Σουηδικής Ακαδημίας μου φαίνεται 🙂

  140. Γς said

    140:

    Δεν είναι η ίδια κόρη του που σχολίασε σε μια ανάρτηση στον Κάκτο;

    http://caktos.blogspot.gr/2013/05/blog-post_4699.html

    Αγαπητέ κύριε,

    είμαι η μικροτέρα θυγάτηρ του Στρατηγού Παττακού. Σάς ευρήκα από του κ. Σαραντάκου. Δεν προκύπτει από το χρονογράφημά σας αν ενθυμήσθε τον πατέρα μου με ωραίας αναμνήσεις ή μετά βδελυγμίας. Παρακαλώ, γίνετε σαφέστερος διά να του το διαβάσω το βράδυ.

    Είναι 104 ετών, αλλά διατηρεί εις το ακέραιον τας πνευματικάς του δυνάμεις. Η μήτηρ του έφθασε τα 120, δι’ αυτό ελπίζομε πως θα ζήση μερικά έτη ακόμη, διά να ιδή πού κατήντησαν την Ελλάδα οι κομμουνισταί. Αυτό του λέμε καθημερινώς με τον άνδρα μου και την αδελφή μου: Πατέρα, αν τους είχατε εξοντώσει τότε τους κομμουνιστάς, δεν θα φθάναμε σήμερον εις αυτό το χάλι

    Με εκτίμηση
    Μαρίνα Παττακού

    27 ΜΑΡΤΊΟΥ 2016 – 7:31 Μ.Μ

  141. Γιάννης Ιατρού said

    142: Γς

    Καλά, την ανάρτηση του 2013 το 2016 την είδε και σε ρώτησε; 🙂

  142. κουτρούφι said

    #138. Παλιά ιστορία, του 1998, όπου αναφέρεται και ο Θ. Υψηλάντης:
    http://www.tovima.gr/world/article/?aid=100469
    (Η υπόθεση του Υψηλάντη είχε συμβεί στις αρχές της δεκαετίας του 1990)

  143. Πέπε said

    143: Ναι, γιατί όχι; Μπορεί να διαβάζει Σαραντάκο ταχτικά αλλά Γς μόνο αναδρομικά. Το σχόλιο μπορεί να είναι καρατρολιά, αλλά το συγκεκριμένο σημείο (οι ημερομηνίες) δεν έχει καμιά αναληθοφάνεια. Αλήθεια, ο γραφικός χαρακτήρ κάτι δε θυμίζει;

    Κι εγώ, όποτε ανοίγω το μπλογκ του Γς λόγω κάποιας παραπομπής που βάζει εδώ, διαβάζω και 5-6 ακόμη αναρτήσεις, που μπορεί να είναι (συνήθως είναι) μερικών χρόνων παλιές.

  144. 134,
    Πράγματι, η έκφραση της λύσης με τις τέσσερις πράξεις και ρίζες ήταν το πρόβλημα των μαθηματικών – για εύρεση της λύσης υπήρχαν ήδη αρκετές μέθοδοι. Κάτι σαν τον τετραγωνισμό του κύκλου / τριχοτόμηση γωνίας με κανόνα και διαβήτη ή με άλλη μέθοδο: Οι ΑΗΠ ήξεραν ήδη λύσεις με την χρήση πρόσθετων οργάνων (αντί μόνο με κανόνα και διαβήτη).

    Πριν τον Γκαλουά (και τον Άμπελ) ήταν ήδη γνωστό, όπως γενίκευσε συστηματικά ο Λαγκράνζ, ότι όλες μαζί οι λύσεις των πολυωνυμικών εξισώσεων ακολουθούν διάφορα πάτερν, τα οποία, όταν μπορούν να μετασχηματιστούν με απλές κινήσεις, καταλήγουν σε τύπους που δίνουν όλες τις λύσεις μία-μία. Οι απλοί μετασχηματισμοί μοιάζουν με τις μετακινήσεις των κομματιών σε παζλ, όπως αυτό με τα 15 κομματάκια σε ταμπλό που παίζαμε μικροί: Ξεκινώντας με τα κομμάτια μπερδεμένα έπρεπε να φτιάξουμε ένα πάτερν με τέσσερα όρθια ανθρωπάκια στην σειρά, το τέταρτο ανθρωπάκι (με τρία κομμάτια) κοντύτερο από τ’ άλλα τρία (που είχαν τέσσερα κομμάτια το καθένα).

    Για ένα πάτερν (με το κοντύτερο ανθρωπάκι σε κάποια θέση που δεν θυμάμαι) οι οδηγίες έλεγαν «Ακατόρθωτο!»* Η έμπνευση του Γκαλουά ήταν να φτιάξει, απ’ το πουθενά σχεδόν, μιαν ολόκληρη θεωρία (των ομάδων) που μπορεί να αποφανθεί συστηματικά για το ποιοι μετασχηματισμοί καταλήγουν πού και πώς. Τελικά, ο λόγος για το «Ακατόρθωτο!» στο παζλ είναι ο ίδιος για τον οποίο πολυωνυμικές εξισώσεις βαθμού \geq 5 δεν επιδέχονται λύση με τέσσερις πράξεις και ρίζες: Δεν υπάρχει μετασχηματισμός που να καταλήγει στο επιθυμητό πάτερν.

    Είναι σχετικά εύκολο να καταλάβει κανείς πώς δουλεύουν τα πάτερν του Λαγκράνζ (παρότι κάθε φορά που προστίθεται μια εξίσωση στο κείμενο το αναγνωστικό κοινό μειώνεται στο μισό): Ξεκινώντας με μια κυβική εξίσωση x^3 + \alpha x^2 + \beta x + \gamma = 0 που έχει ρίζες a_1 , a_2 , a_3, είναι τετριμμένο να επαληθευθεί ότι η έκφραση

    u = (a_1 + \omega a_2 + \omega ^2 a_3)^3

    (όπου \omega ^3 = 1) παίρνει μόνο δύο τιμές – παρόλο που υπάρχουν συνολικά 1 \times 2 \times 3 = 6 τρόποι να διαλέξει κανείς την σειρά των ριζών a_1 , a_2 , a_3 (μεταθέσεις). Για την ακρίβεια, αν επιλεγεί μια οποιαδήποτε αυθαίρετη σειρά (μετάθεση), η άλλη τιμή στην παραπάνω έκφραση για το u είναι

    v = (a_1 + \omega ^2 a_2 + \omega a_3)^3

    με ακριβώς τα ίδια a_1 , a_2 , a_3. Επομένως, για όλες τις μεταθέσεις των a_1 , a_2 , a_3 οι τιμές των u + v και u v είναι οι ίδιες και μπορούν (με λίγη δουλειά) να εκφραστούν μέσω των συντελεστών $\alpha , \beta , \gamma$ του πολυωνύμου. Άρα u , v είναι λύσεις δευτεροβάθμιας εξίσωσης, για την οποία ο τύπος είναι γνωστός.

    Τώρα, γυρνώντας προς τα πίσω έχουμε ότι
    u^{(1/3)} = a_1 + \omega a_2 + \omega ^2 a_3
    v^{(1/3)} = a_1 + \omega ^2 a_2 + \omega a_3
    και από τις θεμελιώδεις ιδιότητες των ριζών πολυωνύμων
    -\alpha = a_1 + a_2 + a_3

    Τρεις γραμμικές εξισώσεις με τρεις αγνώστους, a_1 , a_2 , a_3, «λύνουμε και βρίσκουμε», ΟΕΔ.

    Ο λόγος για τον οποίο τα παραπάνω ακροβατικά δουλεύουν είναι ότι, κατά σύμπτωση, έχουμε μόνο δύο τιμές, u , v, πράγμα που οδηγεί εύκολα στην λύση.
    Γίνεται αυτό σε εξισώσεις βαθμού \geq 5;
    Πχ, ξεκινώντας με w = (a_1 + \zeta a_2 + \zeta ^2 a_3 + \zeta ^3 a_4+ \zeta ^4 a_5)^5 όπου \zeta ^5 = 1;
    Και αν όχι, υπάρχει μήπως κάτι άλλο απ’ αυτό που πρότεινε ο Λαγκράνζ που να δίνει την λύση;

    Η μαγεία του Γκαλουά ήταν ότι με την θεωρία ομάδων όχι μόνο θεμελίωσε πως η ιδέα του Λαγκράνζ δεν δουλεύει για n \geq 5 (για n = 5 το παραπάνω w παίρνει 24 τιμές, άρα είναι ρίζα πολυωνύμου με βαθμό 24 – άχρηστο…) αλλά οποιαδήποτε τέτοια προσπάθεια (με τέσσερις πράξεις και ρίζες) είναι ριζικά καταδικασμένη να αποτύχει.

    Όπως το «Ακατόρθωτο!» στο παιδικό παιχνιδάκι.
    _________
    * Είμαι σίγουρος ότι όσοι έπαιξαν το παιχνίδι μικροί, προσπάθησαν επίμονα – όπως κι εγώ – να φτιάξουν και αυτό το πάτερν.

  145. Πέπε said

    @143 (συμπλ. του #145):

    Άλλωστε, βρίσκω ότι εκείνη την ημέρα ο Γς είχε λινκάρει εδώ την εν λόγω ανάρτησή του.

  146. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Συγγνώμη για το άσχετο, αλλά μιά και η απονομή του νόμπελ αναβλήθηκε, ας σας φορτωθώ λίγο, γιατί πρίν από λίγη ώρα τελείωσα ένα βιβλίο και μου ήρθε στο μυαλό ένα παλιό αναπάντητο ερώτημα. Από πολλά χρόνια, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα, πως ο κόσμος εξουσιάζεται και κινείται από την ματαιοδοξία και την ψευδαίσθηση, όμως ποιά από τις δύο είναι πιό δυνατή; Παλιά πίστευα πως είναι η πρώτη, μετά από μερικά χρόνια, είδα την δύναμη της δεύτερης σε όλα τα κοινωνικά επίπεδα, αλλά δεν μπόρεσα να ξεκαθαρίσω ποιά είναι η κυρίαρχη. Ανεξαρτήτως αν συμφωνείτε ή όχι με το συμπέρασμά μου, εσείς ποιά λέτε πως είναι;

  147. Μαρία said

    145
    >Αλήθεια, ο γραφικός χαρακτήρ κάτι δε θυμίζει;

    Να το στείλουμε σε γραφολόγο 🙂

  148. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    146 – «Ξεκινώντας με μια κυβική εξίσωση x^3 + \alpha x^2 + \beta x + \gamma = 0 που έχει ρίζες a_1 , a_2 , a_3, είναι τετριμμένο να επαληθευθεί ότι η έκφραση»
    Eπειδή όντωςς είναι τετριμμένο, το παράτησα και δεν συνέχισα παρακάτω. 🙂

    Y.Γ – Η αλήθεια, είναι ότι το διάβασα ώς το τέλος, τώρα τι κατάλαβα, ένας Γκαλουά το ξέρει, λές να έχει σημασία που μικρός έπαιζα με άλλο παιχνίδι; 🙂

  149. 34, …για Εδιμβούργο (προφέροντάς το «Έντιμπουργκ»…εννοούσα «Έντινμπόρο»…

    Το -μπουργκ το πάει προς το γερμανικό.
    Παρόμοια περίπτωση (αγγλικό/γερμανικό), με ίδια μεν προφορά (Πίτσμπουργκ) αλλά διαφορετική ορθογραφία – με ή χωρίς h στο τέλος – το Pittsburgh που για κάποια περίοδο ήταν Pittsburg, δημιουργώντας σχετική πόλωση για το θέμα.

  150. 146,
    Πρέπει να το διαβάσεις μόνο μέχρι εκεί που λέει «κάθε φορά που προστίθεται μια εξίσωση στο κείμενο το αναγνωστικό κοινό μειώνεται στο μισό» 🙂

  151. Γς said

    149:

    >Αλήθεια, ο γραφικός χαρακτήρ κάτι δε θυμίζει;

    Και θυμήθηκα το γραφικό χαρακτήρα της Μαντάμ Τριντό.

    http://caktos.blogspot.gr/2016/10/madame-trudeau.html

  152. Γιάννης Ιατρού said

    153: Και που να δεις άλλα χειρόγραφα της κυρίας 🙂

  153. Γς said

    154:

    >Και που να δεις άλλα χειρόγραφα της κυρίας

    Να εδώ φαίνονται καθαρά.

    Ενας παπαράτσι, είχε απαθανατίσει την Τριντό να κάθεται με την πλάτη στον τοίχο και τα γόνατά της ψηλά, μια στάση που αποκάλυπτε, ότι η τότε Πρώτη Κυρία του Καναδά δεν φορούσε εσώρουχο!

  154. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    152 – Αυτό το λέει ο Χώκινγκ στο βιβλίο του, το χρονικό του χρόνου, κι έχει βάλει μόνο την γνωστότερη εξίσωση του Αϊνστάϊν, γι’ αυτό και το είχα διαβάσει, και τα είχα πάει πολύ καλύτερα απ’ ό,τι σήμερα.
    Έπεσα στα βαθιά γμτ, και δεν πρόλαβα να βγάλω και το αλεξίπτωτο.☺

  155. 156,
    Ακριβώς, είχα βάλει το λινκ στον Χώκινγκ στο 146, για προφύλαξη! 🙂

  156. Περαστικος said

    O Καζαντζάκης για την «Οδυσεια» το άξιζε το Νόμπελ; Μια μετριότητα ήταν ο Καζαντζάκης, και δεν ήξερε ούτε αυτός αν ήταν εθνικοφρονας ή αριστερόφρονας κ.ο.κ. Για ποια κυβέρνηση μας λέτε;
    Αν άξιζε νόμπελ ο Καζαντζάκης ο Παπαδιαμαντης ή ο Βιζυηνος άξιζαν δέκα.

  157. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    142 Δεν θυμάμαι να μας το είχες πει αυτό, ότι σου έστειλε γράμμα η κόρη του Πατ.

    158 Κοιτάξτε, κι εγώ δεν τρελαίνομαι για τον Καζαντζάκη αλλά το πλάτος και το μέγεθος του έργου του είναι κλίμακας Νόμπελ. Τον Παπαδιαμάντη τον αγαπώ πολύ περισσότερο, αλλά για Νόμπελ ασφαλώς δεν άξιζε. Το Νομπελ θαρρώ πως πρέπει να πηγαίνει σε συγγραφείς παγκόσμιας κλίμακας. Τέτοιους έχουμε δύο -Καζαντζάκη και Καβάφη, τους μόνους που διαβάστηκαν και διαβάζονται στο εξωτερικό.

  158. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    157 – Ναί αλλά με τόσες εξισώσεις που έβαλες, υπομηδένισες το αναγνωστικό σου κοινό, πάλι καλά που βρέθηκα κι εγώ ο γκάου να το διαβάσω.☺
    Καλό απόγευμα Μιχάλη, την πέφτω για ύπνο.

  159. gpoint said

    # 159 β

    Σεβαστή η άποψή σου αλλά στο ποιός διαβάζεται στο εξωτερικό παίζει και ποιός τον μεταφράζει στις κατάλληλες γλώσσες που λογικά δεν μετράει στην αξία του δημιουργού εκτός αν τα μεταφράζει ο ίδιος

  160. Γιάννης Κουβάτσος said

    158β. Δεν φτάνει η παγκόσμια αναγνωσιμότητα του έργου ενός συγγραφέα, πρέπει να συνδυάζεται και με ποιότητα, αλλιώς το βραβείο θα καταλήγει στις Ρόουλινγκ και στους Κοέλιο. Αν δεχτούμε ότι τα κριτήρια της βράβευσης είναι τρία, η παγκόσμια αποδοχή, η ποιότητα και το να βρίσκεται στη ζωή ο συγγραφέας, τότε κανένας Έλληνας δεν θα έπρεπε να βραβευτεί. Ο Καζαντζάκης υστερεί στο δεύτερο κριτήριο και ο Καβάφης στο τρίτο, αφού έγινε γνωστός παγκοσμίως μετά τον θάνατό του. Φυσικά, με βάση αυτά τα κριτήρια, πολλοί από τους βραβευμένους δεν θα έπρεπε να έχουν βραβευτεί, αλλά η επιτροπή αποφασίζει λαμβάνοντας υπόψη πολιτικές σκοπιμότητες.

  161. Γιάννης Κουβάτσος said

    Διορθώνω: 159 β, όχι 158β.

  162. gregan said

    29, 34, 39, 46. Κατά την άποψή μου όταν γράφεις τον (Σουηδό) Johan σε Γιούχαν είσαι υποχρεωμένος, για λόγους συνέπειας αν μη τι άλλο, να γράψεις Γετεμπόργ. Δεν είναι ανάγκη να γνωρίζει ο αναγνώστης ένα σωρό προφορές, όπως λέτε, εμείς θα του πούμε ότι προφέρεται έτσι. Ο Νίκος, για παράδειγμα, λέει ότι δεν θα το έγραφε Γετεμπόρ. Ούτε κι εγώ θα το έκανα, μια που δεν πλησιάζει στη σουηδική προφορά διότι κάπου στο τέλος ακούγεται κι ένα γ. Το θέμα είναι να τα μεταγράφεις πλησιάζοντας, όσο το δυνατόν περισσότερο, τη σουηδική προφορά. Ποτέ δεν θα υπάρξει απόλυτη ταύτιση, πάντα κατά προσέγγιση τα γράφεις. Αλλά πόσο κοντά είσαι όταν γράφεις Γκετεμποργκ, με τον τόνο στο πρώτο ε ή στο ο; Εμένα αυτό μου θυμίζει την προφορά φίλων μου Άγγλων και Αμερικανών που ζούσαν στη Σουηδία. Στο Φορβο μπορεί κανείς να ακούσει τη σωστή, τη standard, αν θέλετε, για όλους τους Σουηδούς προφορά. Ιδού και η προφορά με το φωνητικό αλφάβητο [jœtɛˈbɔrj].
    Συμφωνώ ότι πρέπει κάποτε να μεταγράψουμε όσο πιο κοντά στην κανονική προφορά μπορούμε τα κύρια ονόματα, π.χ. Τσέρτσιλ, Γκάλιβερ. Και ορισμένα, πέρα από τα εξελληνισμένα, τα αφήνουμε ως έχουν: εκείνο το «Γκράχαμ» είναι τάχα καλύτερο από το «Γκράαμ»; Ίσως, αν δεχτούμε ότι το πρώτο πληροί τον έναν κανόνα της οπτικής μορφής της λέξης. Εδώ συμφωνώ με τον Άγγελο (46). Για παράδειγμα, όταν μετέφραζα τους «Απόκληρους» του Στιβ Σεμ-Σάντμπεργ μετέγραφα την πολωνική πόλη΄γνωστή ως Λοντζ, Γουντζ. Δεν ξέρω αν ήταν σωστό, αλλά το δέχτηκαν. Διότι το έκανα, όπως προανέφερα, για λόγους συνέπειας. Εύχομαι μόνο να μην αναγκαστώ ποτέ να μεταγράψω την Κοπεγχάγη – στα σουηδικά καλά μου βγαίνει (Σέπενχαμ – δεν θα το προτιμούσα με τίποτα, πουθενά δεν φαίνεται η οπτική μορφή της λέξης), αλλά στα δανικά: Κέμπνχάβν – [kʰøb̥m̩ˈhɑʊ̯ˀn] (ρίγος).

  163. 146 Αυτό το ω στην τρίτη ίσον ένα μου θύμισε τα τετραδόνια του Χάμιλτον. Κάπου εκεί, βέβαια, σταμάτησα κι εγώ.

    Αν με προκαλέσετε, ωστόσο, έχω κάτι να απαντήσω: http://tinyurl.com/98tstpp

  164. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    Ο Τσακ Νόρις καταλαβαίνει το Μοτσιζούκι! 😉

  165. 😀

  166. Απ’ ό,τι καταλαβαίνω, εξάλλου, κάτι έχει να κάνει με θεωρία ομάδων, Γκαλουά και Άμπελ. Ένας πολύ μακρινός απόγονος…
    http://www.nature.com/news/the-biggest-mystery-in-mathematics-shinichi-mochizuki-and-the-impenetrable-proof-1.18509

  167. Γιάννης Ιατρού said

    160: ΛΑΜΠΡΟΣ

    Λάμπρο, εδώ η είδηση 🙂

  168. Γιάννης Ιατρού said

    Τι έχουν φαγωθεί όλοι με επικείμενη κακοκαιρία, εδώ χαρά Θεού είναι 🙂

  169. sarant said

    164 Ωστόσο, ο Έλληνας αναγνώστης ξέρει ότι στην Πολωνία υπάρχει μια πόλη Λοτζ ενώ το Γουντς πιο πολύ πάει στο Γούντστοκ. Παραπλανητικό το βρίσκω το «σωστό» Γουντς -φανταζομαι θα είχε υποσημείωση.

  170. Γιάννης Ιατρού said

    170: Ωχ, το link εδώ το καλό 🙂

  171. sarant said

    Το Νόμπελ Ειρήνης απονεμήθηκε στον πρόεδρο της Κολομβίας (και όχι από κοινού και στον ηγέτη της FARC) παρά το ότι το δημοψήφισμα απερριψε τη συμφωνία ειρήνης. Το πρωί το γαλλικό ραδιόφωνο έλεγε ότι ακριβώς εξαιτίας του αποτελέσματος του δημοψηφίσματος δεν θα πάρουν το Νόμπελ.

    Στα γραφεία στοιχημάτων, οι Κολομβιανοί παίζονταν δεύτεροι, με πρώτους τους Έλληνες νησιώτες. Τελικά επιβεβαιώθηκε η παράδοση, που λέει ότι τα φαβορί ποτέ δεν κερδίζουν (αλλά τότε ποια είναι τα φαβορί;)

    Κι έτσι θα μείνει αβράβευτος κι ο δήμαρχος της Κω. Δεν επιβραβεύεται πάντοτε η αριστεία….

  172. nikiplos said

    Καίτοι δεν με συμφέρει θεωρώ δικαιότερη τη βράβευση. Ο συγκεκριμένος πρόεδρος έχει κάνει πολλά και δύσκολα βήματα για την ειρήνευση. Οι ρίξεις του κυρίως είναι από τη δική του πλευρά, αφού οι δεξιές παραστρατιωτικές οργανώσεις που ποτέ δεν θεωρήθηκαν παράνομες ή αντάρτικες, αποτέλεσαν παραδοσιακά το μακρύ χέρι των Κολομβιανών κυβερνήσεων… Με αυτές συγκρούστηκε αρκετά, προκειμένου να επιφέρει με δυσκολία και μετά από χρόνια προσπάθεια μια πρώτη ειρήνευση…

  173. sarant said

    174 Δεν σε συμφέρει;

  174. Αν αυτά μόνο θυμάσαι, G, από τη θεωρία του Γκαλουά, τότε ή όντως σου τη δίδαξαν με τρόπο ακαταλαβίστικο, ή απλώς… την ξέχασες, πράγμα συγγνωστό έπειτα από σαράντα χρόνια αχρησίας. Η βασική της ιδέα δεν είναι αυτά που λες, είναι ότι υπό καποιες εύλογες προϋποθέσεις υπάρχει φυσικός ισομορφισμός ανάμεσα στο δικτυωτό των υποσωμάτων ενός αλγεβρικού σώματος και στο δικτυωτό των υποομάδων της ομάδας αυτομορφισμών του. Δεν έχει τίποτε το ακαταλαβίστικο, είναι απόλυτα σαφής — χρειάζεται φυσικά μια μαθηματική προπαίδεια — και αποτελεί μία από τις ωραιότερες μαθηματικές κατασκευές, για να μην πω ΤΗΝ ωραιότερη.

  175. Βραβείο Νόμπελ παρηγοριάς. Δεν ευοδώθηκε η θαρραλέα του πρωτοβουλία, ας βραβευτεί τουλάχιστον 🙂
    Αλλά κι αυτοί οι Κολομβιανοί, δεν θέλουν να ειρηνεύσει η χώρα τους; Κα΄τι πρέπει να μας διαφεύγει στην υπόθεση…

  176. 177

    Οι ακροδεξιοί παραστρατιωτικοί που πλούτισαν από την τρομοκρατία εις βάρος της αριστεράς (ένοπλης και άοπλης) και από το εμπόριο κόκας, μετά την πτώση του Εσκομπάρ. Αυτοί είναι πολύ σημαντικοί παίχτες και δεν έχουν κανένα λόγο για ειρήνευση.

  177. Μαρία said

    Και για πρώτη φορά δεν δίνεται και στους δύο συμβαλλόμενους. Ακόμα κι η Μπετανκούρ σχολίασε την παράλειψη.
    Τα πιο πρόσφατα:
    1978 Σαντάτ – Μπέγκιν
    1994 Αραφάτ – Πέρες και Ραμπίν

  178. sarant said

    179 Προφανέστατα υπήρξαν αντιδράσεις άνωθεν -πώς να βραβευτούν τρομοκράτες (όσο κι αν κι ο Αραφάτ είχε χαρακτηριστεί έτσι κατά καιρούς).

    Ο Τιμοσένκο πάντως δήλωσε ότι το μόνο βραβείο πυο τον ενδιαφέρει είναι η ειρήνη και η κοινωνική δικαιοσύνη στην Κολομβία.

  179. nikiplos said

    Δεν με συμφέρει, υπό την έννοια ότι ήθελα πολύ να βραβευτούν οι νησιώτες… 🙂

    Η Μπετανκούρ δεν είναι τόσο δημοφιλής στην Κολομβία και ιδίως στους προοδευτικούς κύκλους… κι αυτό εκ των έσω το γνωρίζω…

  180. Εδώ πάντως, Γιάννη Ιατρού, μόλις έριξε κατακλυσμό.

  181. Κι εδώ χάμου, στην Ακράτα.

  182. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    177 – «Αλλά κι αυτοί οι Κολομβιανοί, δεν θέλουν να ειρηνεύσει η χώρα τους; Κα΄τι πρέπει να μας διαφεύγει στην υπόθεση…» Η μαμά όλου του κόσμου. 🙂

  183. Γιάννης Ιατρού said

    182/183: Αγγελος, Σκύλος

    🙂 Ε, ναι, αλλά κοιτάξτε την ώρα! Με 12 ώρες διαφορά…. 🙂
    Κι εδώ το βράδυ (22h) έρριξε αρκετή βροχή, για καμιά ώρα, με δυνατό άνεμο δυτικό, ΒΔ.
    Σκύλε, έβλεπα προηγουμένως (κατά τις 21h) τα φλας κατά τη μεριά σου (κι απέναντί σου…., στα λημέρια του Γιώργου βγάζανε φωτογραφίες 🙂 ) και το φαντάστηκα ότι θα έρριχνε τουλούμια στα μέρια σου.

    Πάντως ευτυχώς είχα τελειώσει κάτι τσαπίσματα κλπ. το πρωί, γιατί αλλιώς μπαίνεις 15 πόντους μεσ΄ στη λάσπη για μιά-δυό μέρες, αν έχει βρέξει τόσο….

  184. Γιάννης Ιατρού said

    179: Μαρία

    Αφού το είπαμε στο #141, τι να περιμένεις…..

  185. gpoint said

    # 176

    Κοίταξε Αγγελε αποφεύγω να γράφω με όρους ακαταλαβίστικους για πολλούς σ’ αυτό το ιστολόγιο, τι νόημα έχει για τον Λάμπρο π.χ. η φράση «είναι ότι υπό καποιες εύλογες προϋποθέσεις υπάρχει φυσικός ισομορφισμός ανάμεσα στο δικτυωτό των υποσωμάτων ενός αλγεβρικού σώματος και στο δικτυωτό των υποομάδων της ομάδας αυτομορφισμών του» ; Αυτό που έγραψα ήταν η αιτία για την οποία ασχολήθηκε ο Γκαλουά (και όχι μόνο αυτός) και μπορεί να το καταλάβει ο οιοσδήποτε. Θεωρώ πιο χρήσιμο να εξηγήσω σε κάποιον την έννοια του διαφορικού π.χ, που το έχει ακούσει στο αυτοκίνητό του μ’ ένα παράδειγμα που θα το καταλάβει αντί να του πω τον αυστηρό ορισμό του στα μαθηματικά.
    Οπωσδήποτε επειδή όταν το παρακολούθησα ήταν πρώτη φορά που διδάχθηκε στην Αθήνα πολλά ήταν τα περίεργα εκτός που στις παραδόσεις ο Ανδρεαδάκης διάβαζε κατά λέξη το βιβλίο του- μάλλον μετάφραση από κάπου. Θα σου πω για να μπεις στο νόημα πως στις εξετάσεις μας ζητούσαν να αποδείξουμε πως μια σχέση ισχύει για τις δυνάμεις του 4 για κάθε φυσικό αριθμό. Πνεύμα αντιλογίας εγώ δοκιμάζω το 2 και ω του θαύματος ισχύει ! Καπάκι κάνω επαλήθευση με το 8, πάλι ισχύει. Φωνάζω το βοηθό και του λέω πως είναι λάθος η εκφώνηση, ισχύει για τις δυνάμεις του 2 και ο βοηθός μου λέει πως είναι νέο μάθημα, δεν καταλαβαίνει γρυ του έχουν δώσει γραμμένη την λύση για να διορθώσει κι ότι είναι πέρα από αυτό που του δώσανε το παίρνει για λάθος !!

  186. cronopiusa said

    La hipocresía de otorgar un Nobel ¿de la Paz? a Juan Manuel Santos

    Muerte del mas grande terrorista de Colombia RAUL REYES

    Hugo Chávez comenta muerte de ‘Raúl Reyes’

    Ο Σκύλος τα είπε όλα!!

  187. gpoint said

    # 176 συνέχεια

    Φυσικά για όποιον έχει καταλάβει κάτι δεν έχει τίποτε το ακαταλαβίστικο εγώ όμως θα σου δώσω και γλωσσάρι γιατί μπορεί να μην ξέρεις κάτι στην γλώσσα των ψαράδων…

    Σκληρή και δύσκολη η ψαρική η τέχνη

    Την τράτα κάποτ’ έσερνε, τσούρμο του κάπτα Ζέππου
    πέρα στον Αγιο Κοσμά, όπου είχε αμμοφυκιάδες

    Καλάρανε κι’ εζώνανε μίλι απ’ τ’ ακροθαλάσσι
    και δώστου ντούκες φτιάχνανε με τα μακριά σχοινιά τους

    Και σαν ο σάκκος έφτανε βαρύς στην παραλία
    μετράγανε τον κόπο τους – ανθρώπινο χαΐρι

    Μέσα στο σάκκο μένανε μονάχα όσα ψάρια
    διόλου δεν ξεστρατίζανε απ’ τον ντορό της τράτας

    Δουλεύαν μόνο σε βυθούς απ’ αμμουδιές, απάγκιους
    και διόλου δεν πλησίαζαν όπου ήτανε τροκάδες

    Μετά οι τρισκατάρατοι σκαρφίσθηκαν μασίνι
    και με την μηχανότρατα βυθούς πολλούς πληγώσαν

    Βγάλαν το ψάρι απ’ τις φωλιές, τα τσέμπαλα τσακίσαν
    και τόπους προαιώνιους για πάντα καταστρέψαν

    Σημάδια σταύρωνε ο ψαράς στον τόπο νάναι απίκο,
    ξέρα που πάντα βάσταγε πολύ και πρώτο ψάρι

    Το δίχτυ ρίχνει αποβραδύς και την αυγή καλάρει
    μήπως και ψάρι διάβηκε κι έμπλεξε στα μανά του

    Μόνο που η τράτα πέρασε νύχτα, έξω απ’ το νόμο
    με βίτζια αυτοκινούμενα και μεταξένιο σάκκο
    και τον βυθόν εσκούπισεν από γαρίδες, ψάρια.

    Τα δίχτυα του σμπαράλιασε, σαν σφικταγκαλιαστήκαν
    οι τσαμαδούρες μείνανε και λίγα μέτρα δίχτυ
    κουρελιασμένο κρέμεται από τις δυο τις άκρες

    Κι’ έμειν’ ο γέρος ο ψαράς με την βρισιά στο στόμα.
    Τα δίχτυα του χαλάσανε και το ψωμί του πήραν

    Γλωσσάρι

    τσούρμο = ομάδα ανθρώπων
    καλάρω = η διαδικασία, ρίξιμο και σήκωμα των διχτυών
    ντούκες = σωροί από τυλιγμένο σχοινί
    χαΐρι = προκοπή
    ντορός = χάραγμα πορείας
    απάγκιος = ήρεμος, ομαλός
    τροκάδα = κομμάτι βυθού με πέτρες, φυτά, σκουλήκια που βαστάει ψάρι
    σκαρφίζομαι = εφευρίσκω
    μασίνι = μηχάνημα
    τσέμπαλα = βυθός με κόκκινα κοράλλια
    τόπος = μέρος που κρατάει ψάρι
    απίκο = ακριβώς πάνω από τον τόπο
    ξέρα = τόπος με καλά ψάρια
    μανά = μέρος του διχτυού
    βίτζι = γερανός
    σμπαραλιάζω = καταστρέφω
    τσαμαδούρες = επιπλέουσες σημαδούρες

  188. gpoint said

    και τέλος Αγγελε επειδή θέλησα να τσεκάρω την μνήμη μου αντιγράφω από τον πρόλογο του βιβλίου του Ανδρεαδάκη :

    Εις το τέταρτον κεφάλαιον εισάγονται οι αυτομορφισμοί σωμάτων, αναπτύσσεται η καθ’ αυτό θεωρία του Galois των πεπερασμένων επεκτάσεων και γίνεται άμεσος εφαρμογή εις την θεωρία των αλγεβρικών εξισώσεων. Περιέχεται επίσης μια απόδειξις του θεμελιώδους θεωρήματος της Αλγέβρας (το σώμα C των μιγαδικών είναι αλγεβρικώς κλειστόν, η απόδειξη με μια επέκταση Galois στο C= R(i) που αποδεικνύεται πως ταυτίζεται με το C)

  189. Basil Tatsis said

    Στην Αμερική το Nobel το προφέρουν Νομπέλ.´Ετσι το προφέρουν στη τηλεόραση ,ραδιόφωνο και όταν συζητούν .Την ίδια προφορά χρησιμοποιούν και τα λεξικά τού Internet όταν αποδίδουν ηχητικά το όνομα του Nobel.Διερωτώμαι πως προφέρεται στις άλλες Ευρωπαϊκές γλώσσες.

  190. sarant said

    189 Γεια σου Τζι με το γλωσσάρι σου!

    191 Δεν το ήξερα, ευχαριστώ. Στα γαλλικα, φυσικά, είναι Νομπέλ, στα γερμανικά Νόμπελ.

  191. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Απόβροχη λαμπερή καλημέρα!

    τροκάδα, τσέμπαλα, τσαμαδούρες, έμαθα τρεις όμορφες λέξεις της ψαρικής. Γεια σου Πσαρά Τζη!

    Γεια σας
    Γιάννη αγροτογιατρέ 🙂
    Σκύλε, τοποτηρητή των ορέων στα βορινά,κάτ΄απ΄τ΄αυλάκ
    Κρόνη, παντεπόπτρια
    Άγγελε, Πατήσια-μετεό-Εδώ στο Χαλάνδρι,έριξε για κανα μισάωρο, «ο Θεός στο θεό»

  192. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    189. Γειά σου πσαρὰ μὲ τὰ ὡραῖα σου!

  193. Πολύ καλά έκανε, G, ο Ανδρεαδάκης (ποιος ήταν, αλήθεια; δεν τον έχω ακούσει ποτέ) και σας δίδασκε την κομψότατη εφαρμογή της θεωρίας του Γκαλουά που συνάγει σε λίγες γραμμές από το θεώρημα του Sylow το θεμελιώδες θεώρημα της άλγεβρας, όπως και πολύ καλά έκανε και σας δίδασκε (υποθέτω) όλες τις προαπαιτούμενες έννοιες και θεωρήματα, αλγεβρικό σώμα, επέκταση, αυτομορφισμό κλπ. Αυτό που είπα είναι ότι αυτά δεν είναι η θεωρία του Γκαλουά αυτή καθ’εαυτή, είναι εισαγωγή και εφαρμογές. Και πιστεύω ότι η μεγαλοφυΐα του αδικοχαμένου Ευαρίστου έγκειται ακριβώς στο ότι απέδειξε ή διέβλεψε αυτά που σήμερα ονομάζουμε «θεωρία του Γκαλουά» χωρίς καλά-καλά να διαθέτει, τουλάχιστον σαφώς ορισμένα, τα απαραίτητα εννοιολογικά εργαλεία. (Μήπως ο Νεύτων κι ο Λάιμπνιτς διέθεταν ακριβή ορισμό της παραγώγου ή — ο δεύτερος — του διαφορικού; Ευτυχώς, αυτό δεν τους σταμάτησε!)
    Αλλά έχεις δίκιο, αρκετά ζαλίσαμε τους μη μαθηματικούς πελάτες του καφενείου. Μπάστα!

  194. gregan said

    171. Βέβαια, Νίκο, από την αρχή είχα ξεκαθαρίσει, για λόγους συνέπειας, όπως είπα, πως μεταγράφω όσα είναι πολωνικά με την προφορά τους. Ο συγγραφέας μάλιστα έζησε -ίσως να ζει ακόμη- στην Πολωνία και ήταν παντρεμένος, αν κατάλαβα καλά, με Πολωνή. Υπήρχαν πολλές λέξεις και φράσεις από τα πολωνικά, όπου συμπεριλαμβανόταν η λέξη Γουντζ ή Λοντζ, οπότε αναγκαστικά θα έπρεπε να δώσω την πολωνική προφορά. Αποφάσισα να το κάνω σε όλο το βιβλίο. Και δεν νομίζω ότι παραπέμπει σε Γούντστοκ αν το γράψεις Γουντζ και όχι Γουντς.Αν και η προφορά φυσικά είναι ένας συνδυασμός του ντ και ζ που ακούγεται σχεδόν [τζς] ή [wut͡ɕ].

  195. Αφού μπαίνουμε σε τέτοιες λεπτομέρειες, Gregan, το ν στην όποια μεταγραφή του Łódź τι το θέλεις; Λοτζ, Λουτζ, Γουτζ, Γουτς το καταλαβαίνω — αλλά γιατί Γουντζ;

  196. sxoliko said

    Μπομπ Ντίλαν; Έψαξα να το επιβεβαιώσω αν ήταν αλήθεια

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: