Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μεζεδάκια του Νόμπελ

Posted by sarant στο 8 Οκτώβριος, 2016


Μια και βρισκόμαστε στο τέλος της εβδομάδας που ανακοινώνονται τα βραβεία Νόμπελ, ταιριάζει να τα πω έτσι τα μεζεδάκια. Βέβαια, το Νόμπελ της Λογοτεχνίας θα ανακοινωθεί την επόμενη βδομάδα, οπότε η αγωνία παρατείνεται, ενώ επίσης χάσαμε το Νόμπελ Ειρήνης για μία ψήφο (που μάλιστα την έριξε εβραίος) κι έτσι δεν θα τιμηθεί ο δήμαρχος της Κω για την ανιδιοτελή προσφορά του προς τους πρόσφυγες -έτσι είναι, η αριστεία δεν βρίσκει πάντα την ανταπόδοση που της αξίζει.

Βέβαια, όπως έγραψε και ο φίλος Γ. Ανδρουλιδάκης στο Φέισμπουκ, μπορεί να χάσαμε το Νόμπελ Ειρήνης, έχουμε όμως μια ελπίδα με το Νόμπελ Λογοτεχνίας, όπου παίζουν γερά οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων του Ωραιόκαστρου και της Φιλιππιάδας για τις ανακοινώσεις τους.

Έτσι κι αλλιώς, πάντως, «μεζεδάκια του Νόμπελ» τα σημερινά -κι αν σας αρέσουν πολύ, θα πείτε πως ήταν «Μεζεδάκια για Νόμπελ».

* Αναμφίβολα το μαργαριτάρι της περασμένης εβδομάδας, αλλά και ένα από τα κορυφαία της χρονιάς, είναι η μνημειώδης γκάφα του Υπουργείου Εξωτερικών, που εξέδωσε επίσημη ανακοίνωση για την επικίνδυνη ρητορική κυβέρνησης και αντιπολίτευσης στη γειτονική Τουρκία, στην οποία μεταφράζει κατά λέξη την ελληνική ιδιωματική έκφραση «μαλώνανε σε ξένο αχυρώνα» -ή μάλλον μεταφράζει κατά λέξη την πειραγμένη (επίτηδες ή από παραδρομή; δεν ξέρω) μορφή «μαλώνανε για ξένο αχυρώνα»: are picking a fight for someone else’s barn !!

Φυσικά, η ανοησία αυτή έγινε, και δίκαια, αντικείμενο χλευασμού, με παραπομπές σε ειρωνικές κατά λέξη μεταφράσεις άλλων ελληνικών ιδιωματικών εκφράσεων, του τύπου «slow the very much oil» (δηλαδή, σιγά τον πολυέλαιο).

Σε περιπτωση που σας έχει ξεφύγει το μαργαριτάρι, που το σχολιάσαμε κι εδώ, σε άσχετο άρθρο, μπορείτε π.χ. εδώ να δείτε και την αρχική μορφή της ανακοίνωσης και τη μεταγενέστερη διορθωμένη.

Και βέβαια δεν είναι μόνο αυτό το λάθος. Η φράση «Κάποιοι στο εσωτερικό της γείτονος θέλουν να σύρουν την Τουρκία…» μεταφράστηκε «Some in the neighbour wish to drag…» που θυμίζει έντονα μεταφραστήρι (αν και το Google translate δεν δινει ακριβώς το ίδιο αποτέλεσμα, αλλά: Some inside the neighbor wants to drag Turkey…).

Ακόμα και ο τίτλος είναι σε εντελώς περίεργα αγγλικά: Announcement by the Ministry of Foreign Affairs on the occassion (sic!) what is stated in yesterday’s announcement by the Turkish Foreign Ministry.

Και όλη η γλώσσα της ανακοίνωσης είναι περίεργη -εννοώ την αρχική μορφή, διότι το διορθωμένο κείμενο είναι πολύ βελτιωμένο.

Έγιναν γκάφες κατά συρροή: α) Σε ένα διπλωματικό ανακοινωθέν δεν έχουν θέση λαϊκές εκφράσεις. β) Οι ιδιωματικές εκφράσεις δεν μεταφράζονται κατά λέξη, εκτός εξαιρέσεων γ) Όταν εκδίδει το Υπουργείο Εξωτερικών ένα ανακοινωθέν, καλό είναι να το συντάσσει κατευθείαν στα αγγλικά και από εκεί να το μεταφράζει στα ελληνικά, για να μη φαίνεται μεταφρασμένο το αγγλικό κείμενο.

Ποιος έκανε τη μετάφραση; Αν την έκανε διπλωματικός υπάλληλος, που αμφιβάλλω, είτε από ανικανότητα είτε από σαμποτάζ, δεν κάνει για αυτή τη δουλειά. Αν κάποιος σύμβουλος, κακώς ανατέθηκε σε αυτόν. Υπάρχει ειδικό και καταρτισμένο προσωπικό για τις ανακοινώσεις αυτού του τύπου.

Διάλεξα να παρουσιάσω τη γκάφα του ΥΠΕΞ από τον ιστότοπο του LubenTV και όχι από κάποιο ειδησεογραφικό σάιτ γιατί μου κέντρισε το ενδιαφέρον το καταληκτικό σχόλιο: Μην ξεχνάμε αγαπητοί φίλοι ότι τα Ελληνικά θα γίνονταν παγκόσμια γλώσσα αλλά έχασαν την πρωτιά για μια ψήφο και τώρα αναγκαζόμαστε να μπαίνουμε στο google translate για να κάνουμε diss στους Τούρκους. Όπως και να ‘χει, μπράβο Υπουργείο Εξωτερικών. You told them outta teeth.

Εκτός των άλλων, δεν ήξερα τι σημαίνει «κάνω diss». Τώρα ξέρω, τους την λέω -ας πούμε.

* Η βδομάδα που μας πέρασε θα μπορούσε επίσης να χαρακτηριστεί «βδομαδα της ακλισιάς», αφού είχαμε κάμποσα ακλισιάρικα κρούσματα.

Το πιο διασκεδαστικό, μια μεφρακλισιά (νεολογίζω, πώς αλλιώς θα πιάσουμε τα 5 εκατομμύρια λέξεις ώστε μετά να καθόμαστε;). Σε παλιό άρθρο για τα άρθρα «μόνο με ελληνογενείς λέξεις» του Ξ. Ζολώτα, ο τίτλος είναι: Τα ελληνικά κείμενα του Ξενοφών Ζολώτα. Και λέω για μεφρακλισιά διότι ο αρθρογράφος καταλήγει: …αυτή τη γλώσσα λοιπόν θέλουν να καταργήσουν οι πολιτικές δυνάμεις της Ελλάδας;

* Επόμενο κρούσμα, φρέσκο αυτό, σε άρθρο για την πολύ σημαντική νίκη της Σταυρούλας Τσολακίδου το παγκόσμιο πρωτάθλημα σκακιού στην κατηγορία κάτω των 18. «Στο παγκόσμιο πρωτάθλημα σκάκι» επιμένει ακλισιάρικα ο τίτλος.

Η άκλιτη γενική της λέξης «σκάκι» είναι παλιά πληγή, τη θυμάμαι από τότε που έπαιζα κι εγώ αγωνιστικό σκάκι, πάνε σαράντα χρόνια. Δεν είναι τόσο ότι η λέξη εκλαμβάνεται για ξένη, είναι μάλλον η κατάληξη που θυμίζει υποριστικό, τα οποία υποκοριστικά, αν εξαιρέσουμε τα νησιά του Αιγαίου όπου οι τύποι «του παιδακιού» κτλ. είναι απόλυτα φυσιολογικοί, έχουν κάποιο πρόβλημα στη γενική.

Από την πείρα μου, και από την πείρα άλλων σκακιστών, ο άκλιτος τύπος χρησιμοποιείται κυρίως από μη σκακιστές, από ομιλητές άσχετους με το σκάκι. Προσωπικά, δεν έχω ακούσει σκακιστή να μην το κλίνει.

Ωστόσο, σε συνέντευξή της στο Κόκκινο, η ίδια η παγκόσμια πρωταθλήτρια χρησιμοποίησε τον άκλιτο τύπο. Το αναφέρω από ερευνητική εντιμότητα, να μην αποκρύψω δηλαδή ένα δεδομένο που πάει κόντρα στη θέση μου. Από την άλλη, φίλος που έχει γιο πρωταθλητή, περίπου στην ηλικία της Τσολακίδου, ρώτησε τον γιο του ο οποίος του είπε ότι σπάνια ακούει τον άκλιτο τύπο -αν και κάποιοι αποφεύγουν τη γενική εντελώς.

Τέλος, χαρακτήρισα πολύ σημαντική τη νίκη της Τσολακίδου, επειδή -σαν να μην έφτανε ο παγκόσμιος τίτλος- η πρωταθλήτριά μας αγωνίστηκε σε μεγαλύτερη ηλικιακή κατηγορία. Θα μπορούσε να αγωνιστεί στην κατηγορία κάτω των 16, όπου θα είχε πιο αδύνατες αντιπάλους. Μπράβο της!

* Και η τρίτη ακλισιά της εβδομάδας, σε άρθρο αθλητικού ιστοτόπου, με τον τίτλο «Στην αποστολή του Μεξικό ο Πουλίδο» και με αναφορά, μέσα στο άρθρο, στην «Εθνική του Μεξικό».

Αν τους ρωτήσεις για ποιο λόγο δεν γράφουν το καθιερωμένο «του Μεξικού» θα σου πουν, υποθέτω, ότι το Μεξικό είναι ξένη λέξη. Είναι όμως; Σε ποια γλώσσα τάχα λέγεται «Μεξικό» η συγκεκριμένη χώρα; Στη γλώσσα της είναι «Μέχικο», στα αγγλικά είναι «Μέξικο», στα γαλλικά «Μεξίκ». Το Μεξικό είναι τόσο «ξένο» όσο το Βέλγιο! (ή τους δίνω ιδέες; )

Όταν ένα όνομα χώρας προσαρμόζεται τόσο εύκολα στο ελληνικό τυπικό και όταν ο κλιτός τύπος χρησιμοποιείται ευρύτατα εδώ και δεκαετίες, μου φαίνεται σουσουδισμός να μην τον κλίνουμε. Υπάρχουν βέβαια και τοπωνύμια σε -ό ή -ο που δεν συνηθίζεται να κλίνονται, π.χ. το Μονακό (ή το Όσλο) αλλά αυτά ας είναι η εξαίρεση, ιδίως για τα ονόματα χωρών. Προσωπικά, ενοχλούμαι πολύ περισσότερο από το «του Μεξικό» παρά από το «του Μονακού».

* Μια και είμαστε σε αθλητικογραφικά συμφραζόμενα, ας συνεχίσουμε με το πολιτικό, ας πούμε, άρθρο ενός αθλητικογράφου -γράφει λοιπόν ο Αντώνης Καρπετόπουλος άρθρο για τη Νέα Δημοκρατία, και βέβαια κάνει και αναφορές στο ΠΑΣΟΚ και στον Ανδρέα Παπανδρέου, ο οποίος, λέει, «μπέρδευε ακόμα και τους πρασινοφρουρούς του με αναφορές στο Φουριέ και τον Σενσινί (που ως πιτσιρικάς πίστευα πως είναι σχεδιαστές του Αστερίξ ή εξτρέμ της Εθνικής Γαλλίας)».

Φαίνεται όμως πως αυτό δεν το πίστευε μόνο ως πιτσιρικάς ο Καρπετόπουλος, αλλά και μετά που μεγάλωσε, αφού ο Σενσινί μάλλον είναι υβρίδιο μεταξύ του Γκοσινί και του Σεν Σιμόν. Του το έγραψαν στα σχόλια και το διόρθωσε… αλλά το άφησε στον μεσότιτλο, ενθύμιο της γκάφας!

* Η προχτεσινή μπογδανιά όμως δεν είναι γκάφα. Την Τετάρτη λοιπόν στην εκπομπή του ο Κωστάκης Μπογδάνος, αφού πρώτα έκανε λόγο για «Αχαείς, Δωριείς, Αιολείς», αναφέρθηκε σε διαδήλωση ακροδεξιών που έγινε στη Δρέσδη, και είπε: «στη Δρέσδη, την πόλη που αμερικανικά και βρετανικά αεροπλάνα κατέκαυσαν μέσα σε μία νύχτα με 300.000 νεκρούς, ακούστηκαν για πρώτη φορά δημόσια συνθήματα υπέρ του 3ου Ράιχ»

Το εξοργιστικό εδώ είναι ότι ο Μπογδάνος διογκώνει απίστευτα τον αριθμό των θυμάτων. Οι έγκυροι ιστορικοί δίνουν 25.000 θύματα περίπου -έστω 50.000 το πάνω όριο.

H αλήθεια είναι ότι η παλαιότερη ιστοριογραφία (Ρέιμον Καρτιέ κτλ.) έδινε χαμηλούς εξαψήφιους αριθμούς (π.χ. 135.000) για τα θύματα της Δρέσδης αλλά η νεότερη έρευνα, μαζί και η γερμανική, έχει καταλήξει σε πολύ χαμηλότερα νούμερα, 25-30.000.

Στις πιο ξετσίπωτες υπερβολές του, ο απολογητής των Ναζί Ντέιβιντ Ίρβινγκ δεν ανέβηκε ποτέ πάνω από 250.000 θύματα (στο πάνω μέρος της ψαλίδας εκτίμησης) ο Μπογδανος όμως τον ξεπέρασε, έβαλε και 50.000 παραπάνω!

Θα μου πείτε, πρόκειται για αβλεψία ή για παραδρομή. Θα σας αντιτείνω ότι το επανέλαβε, στην ίδια εκπομπή, περί το 37.55, όταν είπε (συνδυάζοντας το ξέπλυμα του ναζισμού με την ανεπαρκή γνώση της ελληνικής, ότι «η Δρέσδη είχε σε μία νύχτα περισσότερα θύματα από Χιροσίμα και Ναγκασάκι μαζί, απλά ρίξανε εμπρηστικές βόμβες και όχι ατομικές βόμβες γι’ αυτό είναι τόσο εικονική η περίπτωση της Δρέσδης!»

Όχι, φαλακρέ ξεπλένη! Χιροσίμα και Ναγκασάκι μαζί είχαν περί τις 150.000 με 250.000 νεκρούς, ενώ η Δρεσδη είχε 25.000, το πολύ 30.000. Κι αν θέλουμε να εξασκηθούμε στη λογιστικη του θανάτου, το ρεκόρ των «νεκρών μέσα σε μια νύχτα» δεν το έχει η Δρέσδη, αλλά ο μαζικός βομβαρδισμός του Στάλινγκραντ από τη γερμανική αεροπορία στις 23.8.1942 με 50.000 νεκρούς….

Ευτυχώς που πήρε άδεια ο Σκάι και ο Μπογδάνος θα συνεχίσει να ξεπλένει τους Ναζί….

* Μου λέει εκλεκτός φίλος:

Δεν είναι γλωσσικό μεζεδάκι, είναι όμως δεοντολογικό. Η επόμενη είδηση εμφανιζόταν επί ώρα με τον υπότιτλο «ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ ΔΥΟ ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΩΝ ΤΟΥ ΣτΕ», ενώ οι άνθρωποι (όπως εξηγούσε σαφώς το δελτίο) παραιτήθηκαν όχι από το δικαστικό τους αξίωμα, παρά από την ιδιότητά τους ως μελών της Ενωσης Δικαστών του ΣτΕ, του συνδικαλιστικού τους δηλαδή φορέα. Θα έλεγα μάλιστα ότι «παραίτηση» δεν είναι η προσφυέστερη λέξη γι’αυτό – μάλλον για «αποχώρηση» πρόκειται, εκτός κι αν κατείχαν κάποιο συγκεκριμένο αξίωμα σ’αυτή την Ένωση. Σοβαρό είναι κι αυτό, αλλά δεν είναι η βόμβα που θα ήταν η παραίτηση δύο ανώτατων δικαστικών για λόγους διαμαρτυρίας!

Δίκιο έχει, θαρρώ.

* Ο ίδιος φίλος, την επόμενη μέρα:

Δεν ξέρω αν εγώ έχω γίνει πιο γκρινιάρης ή αν αυτός που φτιάχνει τους υποτίτλους των ειδήσεων της ΕΤ1 είναι ιδιαίτερα απρόσεχτος σήμερα, αλλά μόλις είδα (στο δελτίο των 12) το εξής:

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΑΡΠΑΘΟ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ 72 ΧΡΟΝΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑΣ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ

Πάλι καλά που δεν έγινε ανεξάρτητη και η Κάρπαθος!

* Η γενικομανία της εβδομάδας από το in.gr, ή από την Ισμήνη Πρωίου -δεν ξέρω σε ποιον πρέπει να χρεώσω το μαργαριτάρι: Νιώθουμε καλά όταν αποποιούμαστε των ευθυνών μας.

Όχι όμως. Το ρήμα αποποιούμαι συντάσσεται με αιτιατική, παντού και πάντοτε. Αποποιούμαστε τις ευθύνες μας.

kypros-kofinou* H φωτογραφία αριστερά από την Κύπρο, όπως μου τη στέλνει φίλος: Κέντρο Υποδοχής Αιτητών Ασύλου.

Στα καλαμαρίστικα μάλλον θα λέγαμε «Αιτούντων Άσυλο». Ο αιτητής δεν νομίζω να υπάρχει στα μεγάλα σύγχρονα λεξικά μας.

Προσέξτε πάντως ότι η αγγλική βερσιόν της επιγραφής απαξιεί να διευκρινίσει ποιους υποδέχεται το Κέντρο.

* Και κλείνω με το διαφημιστικό μήνυμα του Βήματος. Φαίνεται πως μοιράζει κάποια μαθητικά βιβλία, Ανθολόγια παλιότερων εποχών, με το μήνυμα «Τα θρυλικά βιβλία που διδάχτηκαν γενεές και γενεές μαθητών», αν το σημείωσα σωστά.

Δεν μου αρέσει η διατύπωση, το «που» εδώ το βρίσκω άγαρμπο, ίσως και λάθος, σαν τα βιβλία να διδάχτηκαν -κατά το γηράσκω αεί διδασκόμενος.

Στη διαμάχη ανάμεσα σε πουπουιστές και οποιομανείς βρίσκομαι πιο κοντά στους πρώτους, αλλά εδώ θα άλλαζα τη διατύπωση -κι αν μου έβαζαν πιστόλι στον κρόταφο να μην την αλλάξω, θα έγραφα κάτι σαν «Τα θρυλικά βιβλία που δίδαξαν γενεές και γενεές μαθητών» ή «Τα θρυλικά βιβλία που απ’ αυτά διδάχτηκαν γενεές και γενεές μαθητών» ή, παρά τη χασμωδία, «»Τα θρυλικά βιβλία από τα οποία διδάχτηκαν γενεές και γενεές μαθητών».

* Καλό Σαββατοκύριακο, έστω και χωρίς Νόμπελ!

 

 

 

 

 

Advertisements

180 Σχόλια to “Μεζεδάκια του Νόμπελ”

  1. Λ said

    Τέτοιες γάτες σαν του υπεξ σας έκανε ο Χριστόφιας. You make a pass like Mesi που ύπε στον Δανό ομόλογονείς του, γιου αρ νοτ ε μπάσταρτ στον Κάμερον, και μια ομιλία στο Χάρβαρντ που ενώ του την είχαν γραμμένη και έτοιμη αποφάσισε να τη γράψει (στα παλιά του τα παπούτσια) και να μιλήσει εκ του προχείρου. Ο επόμενος που θα υποπέσει στο ίδιο αμάρτημα αν δεν το έχει κάνει ήδη είναι ο δικός σας Κούλλης

  2. Λ said

    Μακάρι να ήταν γάτες αλλά είναι γκάφες

  3. La Belle et la Blette said

    Καλημέρα κύριε Σαραντάκο !

    Απορία άσχετης: Γιατί κορίτσια κι αγόρια αγωνίζονται χώρια στο σκάκι; Το άθλημα θεωρείται το πνευματικό αντίστοιχο του μπρα ντε φερ ας πούμε;

  4. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Καλημέρα κι ἀπὸ μένα.
    Μιὰ καὶ μιλᾶμε γιὰ μεζεδάκια θὰ ξεκινήσω μὲ τὰ τοῦ οἴκου μας:
    «Μια και βρισκόμαστε στο τέλος της εβδομάδας που ανακοινώνονται των βραβείων Νόμπελ» γράφει στὴν ἀρχὴ τοῦ σημερινοῦ ἄρθρου ὁ Νικοκύρης μας.
    Εἶδες τὶ κάνει ἡ μεγάλη ἀγάπη γιὰ τὸν Μπόστ;

    Ἀλλὰ καὶ τὸ πρῶτο σχόλιο τῆς ἡμέρας ἔχει τὰ μεζεδάκια/ἀβλεψίες του:
    «You make a pass like Mesi που ύπε στον Δανό ομόλογονείς του»
    Αὐτὸ τὸ «ύπε» εἶναι προφανῶς ἐπηρεασμένο ἀπὸ τὸ «υπεξ» τῆς προηγοὺμενης πρότασης, ἐνῶ δὲν μπορῶ νὰ καταλάβω πῶς προέκυψε τὸ «ομολογονείς».
    Πάντως τὸ «ύπε» μοῦ θυμίζει τὸ Μποστικὸ «ἡ σφαγὴ τῶν ὑποτῶν ἱππὸ τῶν Τούρκων». 🙂 🙂 🙂

  5. Γιάννης Κουβάτσος said

    Καλημέρα!
    Του σκακιού λέγαμε κι εμείς στα νιάτα μου, στον θρυλικό ΜΕΣ Κάτω Πατησίων. Πάντως η σουσουδίστικη ακλισιά πήρε σβάρνα και το τάβλι. Στο διαδίκτυο βρίσκουμε και την Ελληνική Ομοσπονδία Παραδοσιακού Τάβλι.
    Όσο για τον Κωνσταντίνο Μπογδάνο (τι θα γίνει με την υποψηφιότητά του; Θ’ αφήσουμε να μας παίρνουν τα Νόμπελ οι ατάλαντοι;), ε, ό, τι παράξενο για μας τους κοινούς θνητούς λέει, το λέει ποιητική αδεία. Ξέρετε τώρα πώς είναι οι άνθρωποι του πνεύματος, εκεί ψηλά που πετούν και παλεύουν με ιδέες, με συναισθήματα, με οράματα και θάματα, χάνουν καμιά φορά την αίσθηση της πεζής πραγματικότητας και των ασήμαντων αριθμών. Το φλερτ με τον ναζισμό είναι απλώς μια μεγαλόψυχη απότιση φόρου τιμής στους ελάσσονες συναδέλφους του Πάουντ, Σελίν, Χάμσουν και άλλους ξεχασμένους πια. Τίποτα παραπάνω.

  6. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα ! Ωραία τα μεζεδάκια.
    Μια πρώτη απορία, επειδή δεν παρακολούθησα τους αγώνες : …Θα μπορούσε να αγωνιστεί στην κατηγορία κάτω των 16, όπου θα είχε πιο αδύνατες αντιπάλους. , που με κάνει να καταλαβαίνω ότι γίνονται χωριστά αγώνες ανδρών και γυναικών, όπως σε όλα τα αθλήματα; Είναι απορία άγνοιας, και μου φαίνεται και λίγο περίεργο για ένα πνευματικό άθλημα. Αλλά μου λέτε, αν π.χ. έχουν γίνει ποτέ και μικτοί αγώνες. Λένε ότι μόνο στο τέννις υπάρχει αυτό (ακόμα πιο παράλογο…)
    Α να, βλέπω ξανά την ερώτηση στο @3.

  7. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!
    Επειδή το χτεσινό άρθρο γράφτηκε, κατά ένα μέρος, μ.ζ. (μετά από ζιαφέτ) και δεν το ξανακοίταξα, θα έχει λάθη. Ένα από αυτά το βρήκε ο Δημήτρης στο σχόλιο 4. Κάπως πρέπει να ονομαστούν αυτά τα λάθη, όπου αλλάζεις μια διατύπωση και ξεχνάς να αλλάξεις την υπόλοιπη πρόταση και μένεις με ορους εξαρτημένους από την παλιότερη διατύπωση. Όταν γράφαμε με το χέρι, δεν ξεφευγαν πολλά τέτοια λάθη.

    3 Πολύ καλό το ερώτημά σας. Κάποιες γυναίκες, όπως η Τζούντιτ Πόλγκαρ θαρρώ, έπαιζαν κυρίως εναντίον ανδρών, αλλά είναι εξαίρεση. Ας απαντήσουν οι σκακιστές και οι σκακίστριες.

    Πάντως και στο μπριτζ ισχύει το ίδιο, όπου οι αγώνες είναι Όπεν (και τα δύο φύλα, με σπάνια συμμετοχή γυναικών), Γυναικών (μόνο) και Μικτών Ζευγών (ένας άντρας-μία γυναίκα στο ζευγάρι).

  8. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα

    Κι ένα φρέσκο μεζεδάκι από το εγκυρότατο ΜΜΑ, special αφιερωμένο στον γνωστό μας ειδήμονα σχολιαστή (θέλω ποσοστά!) 🙂 🙂

    3: La Belle etc.
    Μα αγαπητή μου, είναι αυτονόητο. Τα κορίτσια θα κοίταζαν τα αγοράκια και δεν θα μπορούσαν να συγκεντρωθούν με τίποτα! Και το σκάκι θέλει συγκέντρωση, πως να το κάνουμε 🙂 🙂 (Ρωτήστε και τον Γς που κέρδιζε πάντα, σε όλες τις σκακιστικές εκδηλώσεις, …με κορίτσια αντιπάλους)

  9. Λ said

    O Χαρούκι χαρές που θα (Μουρα)κάμι
    το Νομπέλ όταν θα πάρει.

  10. Λ said

    Ε όι και παραδοσιακού τάβλι γαιτία το τσκι κλίνεται. Παραδοσιακού ταβλιού λέμε εμείς.

  11. Γιάννης Κουβάτσος said

    3. Γκουγκλάρετε «Σκάκι και γυναίκες» στον ιστότοπο του Παναγιώτη Κονιδάρη. Θα βρείτε πολλά για το θέμα.

  12. spatholouro said

    Νίκο, θα σε «ταράξουμε» στην ορθογραφική νομιμότητα: «απαξιοί» όχι «απαξιεί»

  13. Λ said

    Εδώ το φυλλάδιο τάζει πολλά μεζεδάκια αλλά συνάμα προσφέρει ένα παραδοσιακό μουσείο που νομίζω είναι μεζεδάκι από μόνο του.http://kampi.org/

  14. Λ said

    Για να απολαύσετε το χαριτωμένο μεζεδάκι στο 13 πρέπει να ανοίξετε την αφίσα με τίτλο περί οίνου ο λόγος.

  15. Γς said

    10:

    >από τότε που έπαιζα κι εγώ αγωνιστικό σκάκι, πάνε σαράντα χρόνια

    Και έπαιζε και με εκλεκτούς αντιπάλους.

  16. LandS said

    1 όχι το 2 και 10 αλλά όχι το 9.
    Κάποιου το αυτόματο συμπληρωτήρι είναι πολύ ατίθασο σήμερα.

  17. Γιάννης Ιατρού said

    11: Ρε Γιάννη, τι μου θύμισες….
    …Σκάκι και γυναίκες..
    The Thomas Crown Affair

  18. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    11 Μπράβο, εκεί υπάρχουν αρκετά για το θέμα.

    12 Όχι ανορθογραφία, αλλ’ ακτιβισμός, αγαπητέ. Ενσυνείδητα το έγραψα. Όπως τα εις -έω τρέπονται σε εις -άω, ας τραπούν και τα εις -όω σε -έω.

  19. Γιάννης Κουβάτσος said

    Τη μόδα να πολιτικολογούν, να κοινωνιολογούν και να φιλοσοφούν οι αθλητικογράφοι, την εγκαινίασαν, νομίζω, ο Μπαζίνας και ο Αποδυτηριάκιας στον «Φίλαθλο». Ο Μπαζίνας ήταν καλλιεργημένος άνθρωπος και, συμφωνούσες ή διαφωνούσες, διαβαζόταν με ενδιαφέρον. Ο Αποδυτηριάκιας είχε πλάκα για τις παραδοξολογίες του, τις συνωμοσιολογίες του και το χύμα ύφος. Από τότε, όποια αθλητική εφημερίδα ανοίξεις, θα υποστείς τις καφενειακού επιπέδου πολιτικολογίες κάποιων αθλητικών συντακτών, που τους πέφτει λίγη η ενασχόληση με όσα συμβαίνουν μέσα στις τέσσερις γραμμές του γηπέδου. Και κάπου εκεί έρχεται ο Σενσινί του Ερπ…, όχι, του Καρπετόπουλου.

  20. cronopiusa said

    θα σου γράφω ξανά ποιήματα, λέει το σύνθημα στον τοίχο.

    Καλή σας μέρα!

  21. spatholouro said

    «Σοβαρό είναι κι αυτό, αλλά δεν είναι η βόμβα που θα ήταν η παραίτηση δύο ανώτατων δικαστικών για λόγους διαμαρτυρίας!»

    Προσωπικά το διάβημα των δύο αυτών προσωπικοτήτων το βρίσκω μια χαρά «βόμβα», διότι δεν έχει τόση σημασία από πού φεύγεις αλλά το σκεπτικό και η ουσία της διαμαρτυρία και εν γένει το διακύβευμα. Μπράβο τους, διότι φαίνεται πως έχουν από εκείνα που τουρκιστί λέγαμε…

    Και τον τίτλο δεν τον βρίσκω «αντιδεοντολογικό» μεζεδάκι, διότι αφενός πού να χωρέσει ολόκληρο μακρινάρι και αφετέρου οι εξηγήσεις δίνονταν παρακάτω. Κάπως έτσι διάβασα και εντύπως την είδηση («βόμβα» για μένα)

  22. LandS said

    Είναι δυνατόν να αφήνουν δημοσιογράφους να γράφουν δελτία τύπου του ΥΠΕΞ;

  23. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ο Γς είναι η ζωντανή μνήμη του ιστολογίου. 😊
    Έχεις παίξει με τον Καλούση, Νίκο; Ήταν πολύ καλός παίκτης, Φίντε μετρ. Μέτραγε τις κινήσεις χωρίς μεζούρα.

  24. sarant said

    23 Ήταν μια σκάλα πάνω απο μένα. Παίξαμε καναδυό φορές στο ιδιο πρωτάθλημα Νέων, αλλά δεν κληρωθήκαμε αντίπαλοι -κι επειδή το σύστημα ειναι ελβετικό, εκείνος ήταν στις πρώτες θέσεις κι εγώ μονίμως στη μέση, οπότε δεν υπήρχε περίπτωση να παίξουμε αντίπαλοι μετά.

  25. spatholouro said

    #18/12
    Τσιμέντο να γίνει Νίκο!
    Ας τραπούν όλα σε φυγή, και μάλιστα προτροπάδην!

  26. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Καλημέρα κι από δω,πριν διαβάσω τα μεζεδάκια.
    Στο Κόκκινο 105.5 ο Τάκης Ψαρίδης αναμεταδίδει ηχητικά από τη Βουλή του 2007, όπου Τηλ.Χυτήρης και το Στεφ Μάνος κατακεραυνώνουν το ενδεχόμενο περισσότερων από 2-3 κανάλια.

  27. Γς said

    >Οι έγκυροι ιστορικοί δίνουν 25.000 θύματα περίπου -έστω 50.000 το πάνω όριο.

    Κάτι σαν το άπερ μπάουντ του χασάπη.

    – Δύο πεντακόσια, να το αφήσω;

  28. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>η αριστεία δεν βρίσκει πάντα την ανταπόδοση που της αξίζει.
    ούτε και η αχρηστία 😦

  29. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>έχουμε όμως μια ελπίδα με το Νόμπελ Λογοτεχνίας,
    Ναι, λογγοτεχνίας (γίδια απ΄το λόγγο)

  30. gpoint said

    # 11, 17

    και το The Luzhin Defence…ωραιότατη ταινία

  31. Γς said

    >Προσέξτε πάντως ότι η αγγλική βερσιόν της επιγραφής απαξιεί να διευκρινίσει ποιους υποδέχεται το Κέντρο.

    Αλλά και ποιός.

  32. Για τη Δρέσδη, η αγγλική Βικιπαίδεια δίνει 22.700-25.000 θανάτους, εννοώντας πιθανότατα αυτούς που καταγράφηκαν και αναγνωρίστηκαν από την αρμόδια υπηρεσία.
    Υπήρχαν, όμως, και χιλιάδες πρόσφυγες, που δεν είχαν καταγραφεί, και ίσως να τους πήρε η φωτιά.
    Γίνονταν μαζικές ταφές και υπήρχαν χιλιάδες «ορφανά» πτώματα.
    Πάντως, σε καμία περίπτωση πάνω από 50.000.

  33. ΣΠ said

    17
    Βάλε όμως την σκηνή.

  34. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    Το σκάκι δεν κάνει για τις γυναίκες. Δηλαδή, δεν κάνει ούτε για τους άντρες …απλά οι γυναίκες είναι πιο ξύπνιες και σωστά το παρατάνε πιο γρήγορα.

  35. κουτρούφι said

    #19. Αστα αγαπητέ. Όχι μόνο κοινωνικοπολιτικός αλλά και δικαστικός είναι πια ο σχολιασμός στα αθλητικά ράδια και στις αθλητικές τηλεοπτικές εκπομπές. Βάζεις για να ακούσεις αναλύσεις του τύπου «ο ρόμβος με τον Χ στην κορυφή που ακολουθεί ο Υ προπονητής είναι καλό σύστημα» και αντ’ αυτού, μαθαίνεις όλες τις εξελίξεις για το παπόρι απ’ την Περσία.

  36. ΣΠ said

    6
    Το μόνο αγώνισμα των Ολυμπιακών Αγώνων στο οποίο αγωνίζονται άνδρες και γυναίκες χωρίς διάκριση είναι η ιππασία.

  37. Γς said

    Είχαμε κι εμείς το πρωταθληματάκι μας στο σκάκι.
    Και με κανόνες.
    Οχι υποδείξεις από την ομήγυρη, π.χ.

    Οταν ακούω κάποιον πίσω μου να μου σιγοτραγουδομουρμουράει:

    -Θα σου φάει το γαϊδούρι, θα σου αφήσει την ουρά.

  38. Πέπε said

    Καλημέρα.

    Σχετικά με το τελευταίο μεζεδάκι, δε συμφωνώ. Στις διάφορες εγκυκλίους του Υπ. Παιδείας για την ύλη του κάθε μαθήματος, λέει «το τάδε κεφάλαιο θα διδαχτεί ολόκληρο / δε θα διδαχθεί / θα διδαχτεί συνοπτικά» κλπ., και το βρίσκω πολύ νορμάλ. Άρα, γιατί όχι και το βιβλίο; Εγώ διδάσκω αυτό το βιβλίο. Εσύ διδάχτηκες αυτό το βιβλίο;

    Νομίζω ότι «γενιές ελληνόπουλων διδάχτηκαν αυτά τα βιβλία» είναι μια χαρά σωστά ελληνικά.

    Το ότι με αυτά τα βιβλία τα ελληνόπουλα διδάχτηκαν τα μαθήματα, ή με αυτά τα βιβλία τα ελληνόπουλα διδάχτηκαν έτσι σκέτο, ή ότι τα μαθήματα διδάχτηκαν στα ελληνόπουλα με αυτά τα βιβλία, είναι άλλο θέμα. Πάντως και τα ίδια τα βιβλία διδάχτηκαν.

    Είναι λίγο ιδιόρρυθμο αυτό το ρήμα: εντελώς ανεξάρτητα από ιδιωματισμούς και βορειονότιες συντάξεις, λέμε και «ο Χ διδάσκει στον Ψ μαθηματικά» και «ο Χ διδάσκει τον Ψ μαθηματικά», κι έτσι έχουμε δύο διαφορετικές παθητικές συντάξεις, και «τα μαθηματικά διδάσκονται στον Ψ από τον Χ» και «ο Ψ διδάσκεται μαθηματικά από τον Χ», όπως γίνεται στα αγγλικά αλλά συνήθως όχι στα ελληνικά (A gave sth to B / gave B sth > sth was given to B by A αλλά και B was given sth by A).

    (Ελπίζω να μην τα μπέρδεψα, θα το ξαναδώ σε λίγο…)

  39. Γς said

    35:

    >μαθαίνεις όλες τις εξελίξεις για το παπόρι απ’ την Περσία.

    Και για το νέο κανάλι που θα λέγεται Noor 1, ουπς, σκέτο One.

  40. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ο κυβερνήτης της Άγκυρας ,(ακούω τώρα στις ειδήσεις ) ότι ανακοίνωσε μια βομβιστική επίθεση σε απομακρυσμένη περιοχή της Άγκυρας. ;;
    Τί κάνουν εκει Στο κόκκινο; Ακούει κανείς; Τώρα έβαλαν (με την απλή αναφορά,αυτό μόνο, ότι η εκπομπή ακούγεται σε επανάληψη-πάλι καλά!) τον Μένη Κουμανταρέα να μιλάει για το τελευταίο του βιβλίο στη Λίνα Νικολακοπούλου και Αλεξ.Χριστακάκη.

  41. Γιάννης Κουβάτσος said

    26. Αυτοί όμως, Έφη, δεν είναι ξενομπάτες Συριζαίοι κλεισοσπίτηδες. Είναι δικά μας παιδιά και, προφανώς, μπορούμε να συζητήσουμε πολιτισμένα τις απόψεις τους και να τους πείσουμε για το πόσο δημιουργικό είναι το άνευ αδειοδοτήσεως πολυκαναλίζειν.

  42. nikiplos said

    Καλημέρα…

    Θεωρώ κάπως σεξιστικό τον διαχωρισμό Ανδρών και Γυναικών, προκειμένου για πνευματικά παιχνίδια, καίτοι υπάρχουν διαφορές στον θηλυκό και αρσενικό εγκέφαλο. Ο εγκέφαλος των δύο φύλων δεν έχει διαφορές στην εξέλιξη και δεν υπάρχει κανένα νόημα να ξεχωρίζεις τα φύλα.

    Αν αληθεύει ότι χάθηκε το Νομπέλ από μια ψήφο εβραίου, τότε νομίζω πως αν το αντιληφθούν τα ελληνόψυχα (σικ) ΜΜΕ, θα υπάρξει εμβριθής ανάλυση…

  43. akindynos said

    Στη λογιστική του θανάτου νομίζω προηγείται ο βομβαρδισμός του Τόκιου τον Μάρτιο του 1945. Αλλά ανεξαρτήτως του αριθμού των θυμάτων (και της ενδεχόμενης «νικητήριας» διαχείρισής του στο Στάλιγκραντ από τους Σοβιετικούς), τη ζυγαριά γέρνει υπέρ της Δρέσδης ο Βόνεγκατ.

    Κατά τα άλλα,ο Μπογδάνος δεν αμέλησε με την επέτειο του Γιομ Κιπούρ να επαναλάβει την αγαπημένη θεωρία συνωμοσίας ότι τον Παπαδόπουλο τον έριξαν οι Ισραηλινοί. Τα επαγωγικά συμπεράσματα για το Πολυτεχνείο τα έχει αναφέρει σε άλλες ευκαιρίες

  44. sarant said

    42 Προφανώς κάνω πλάκα με αναφορά στον μύθο της μίας ψήφου για την καθιέρωση της ελληνικής ως επίσημης γλώσσας των ΗΠΑ

    38 Πέπε, ακριβώς επειδή η φράση «γενεές και γενεές μαθητών διδάχτηκαν από τα βιβλία αυτά» είναι ομαλότατη, η διατύπωση «τα βιβλία που διδάχτηκαν» κτλ.. μου φαινεται να πάσχει. Άδικο έχω;

  45. Πάνος με πεζά said

    @ 36 : Γίνονται πάντως και επίσημοι αγώνες διπλού τένις στα τουρνουά, όπου την κάθε ομάδα απαρτίζει ένας άντρας και μια γυναίκα.

  46. ΣΠ said

    38
    Το μεζεδάκι είναι στην χρήση του «που» όχι του ρήματος. Με την έννοια που λες θα έπρεπε να είναι: Τα θρυλικά βιβλία που διδάχτηκαν σε γενεές και γενεές μαθητών .

  47. Νικιπλε, οι συσκέψεις και αποφάσεις των επιτροπών Νόμπελ είναι μυστικές. Ο Νικοκύρης αστειεύεται όταν μιλάει για μία ψήφο κι αυτην Εβραίου, παραπέμποντας στο θρύλο — που τον έχει κι ο ίδιος ανασκευάσει — ότι για μια ψήφο δεν επιλεχτηκε η ελληνική ως επίσημη γλώσσα των ΗΠΑ.

  48. ΣΠ said

    45
    Ναι, γι’ αυτό έγραψα «χωρίς διάκριση». Στο τένις δεν παίζει ένας άντρας απέναντι σε μια γυναίκα. Στην ιππασία δεν καμιά υπάρχει διάκριση φύλου.

  49. ΣΠ said

    48
    …δεν υπάρχει καμιά…

  50. Πέπε said

    38, 45:
    Δεδομένου ότι αυτό που λέει ο ΣΠ δεν είναι υποχρεωτικό (είναι σωστό, αλλά όχι το μόνο σωστό), εγώ δε βρίσκω να πάσχει η αρχική διατύπωση.

    Ας πούμε ότι αντί για βιβλία ήταν κανόνες (που είναι αρσενικό), κι αντί για ελληνόπουλα ένας Έλληνας, ώστε να ξεχωρίζουν οι πτώσεις:

    Διδάσκω τον Έλληνα κανόνες (ή και «στον Έλληνα») > ο Έλληνας διδάσκεται κανόνες > οι κανόνες τους οποίους / που (αντικείμενο) διδάσκεται ο Έλληνας.

    Εκεί που το «στα» θα ήταν υποχρεωτικό, είναι στην άλλη παθητική σύνταξη:

    Διδάσκω κανόνες στον Έλληνα > οι κανόνες διδάσκονται στον Έλληνα > οι κανόνες οι οποίοι / που (υποκείμενο) διδάχτηκαν στον Έλληνα.

    …Τέλος πάντων. Όσο το ψειρίζω, τόσο αρχίζω να χάνω την αίσθηση του σωστού και του λάθους. Η αρχική μου εντύπωση ήταν ότι είναι σωστό, και έψαχνα αν βρω πού έγκειται το μεζεδάκι.

  51. Ή: που ΤΑ διδάχτηκαν γενιές και γενιές μαθητών.
    (Διδασκόμαστε από βιβλία, αλλά διδασκόμαστε και βιβλία, ή τουλάχιστον έργα. Θα πούμε π.χ. «δεν διδαχτήκαμε την Παλαιά Διαθήκη.»)
    Το ζήτημα είναι απλώς ότι επειδή και οι (άναρθρες) ‘γενιές’ και τα ‘βιβλία’ συμπίπτουν στην ονομαστική και στην αιτιατική, και επειδή τα ‘βιβλία’ μπορούν θαυμάσια να είναι και υποκείμενο του ‘διδάχτηκαν’, ένα σκέτο ‘που’ δημιουργεί στιγμιαία σύγχυση στον αναγνώστη. Δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα αν η φράση ήταν π.χ. «τα βιβλία που διδάχτηκε η γενιά μας».

  52. Babis said

    Είμαι στην δυσάρεστη θέση να υποστηρίξω τον Μπογδάνο, αφού και εγώ όταν διάβασα για τον βομβαρδισμό της Δρέσδης πριν από πολλά χρόνια, 300.000 αναφερόταν ως ο πιθανότερος αριθμός (Αν θυμάμαι καλά διάφοροι ιστορικοί ανέφεραν νούμερα από 150.000 έως 500.000). Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που το δημοτικό συμβούλιο της πόλης το 2005 ανέθεσε σε μια επιτροπή να μελετήσει το θέμα.

    Για το σκάκι τώρα. Υπάρχει ξεχωριστό πρωτάθλημα για τις γυναίκες από αυτό των ανδρών άλλα αν μία γυναίκα θέλει μπορεί να παίξει στο ανδρικό, το αντίστροφο δεν επιτρέπεται. Προφανώς το γυναικείο πρωτάθλημα θεωρείται χαμηλότερη κατηγορία από το ανδρικό. Αν και σε εσάς σας φαίνεται μειωτικό για τις γυναίκες, όπως μου είχε φανεί και μένα όταν το άκουσα, τότε σκεφτείτε γιατί οι γυναίκες ενώ έχουν την δυνατότητα να παίξουν στο ανδρικό δεν το κάνουν εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις;

  53. sarant said

    51 Έτσι!

    52 Οι πρώτοι ιστορικοί έδιναν εξαψήφια νούμερα, αλλά πάνω από 250.000 δεν νομίζω να έχει δώσει κανένας. Το έχω συζητήσει με ιστοριοδίφες.

  54. […] Πηγή:  sarantakos.wordpress.com […]

  55. Κι εγώ για τον βομβαρδισμό της Δρέσδης πρωτοάκουσα μαθητής, πριν από πενήντα χρόνια, όταν ένας δάσκαλος γαλλικών μου δάνεισε σχετικό τεύχος του περιοδικού Historia. Εκεί γινόταν λόγος για 170.000 νεκρούς, ενώ για τη Χιροσίμα και το Αμβούργο δινόταν αριθμός 70.000. Αλλά μας τόνισε ήδη ο Νικοκύρης ότι οι αριθμοί αυτοί έχουν αναθεωρηθεί θεαματικά προς τα κάτω έκτοτε.

  56. ΓιώργοςΜ said

    Περί διδασκαλίας βιβλίων: Ίσως είναι άσκηση σχολαστικισμού, αλλά το βιβλίο αυτό καθαυτό δε διδάσκεται, διδάσκεται το περιεχόμενο. Για λόγους οικονομίας λέμε πως διδασκόμαστε «το βιβλίο μαθηματικών του Τάδε» για να μην πούμε «από το βιβλίο μαθηματικών του τάδε». Η Γραμματική του Τριανταφυλλίδη είναι το σύνολο των κανόνων που περιέχει κι όχι το χρώμα του εξωφύλλου, το μέγεθος των στοιχείων και τα περιθώρια της σελίδας. Ταυτίζουμε το βιβλίο με το αντικείμενό του κι από εκεί προκύπτει η παρεξήγηση, τουλάχιστον έτσι το βλέπω εγώ.

  57. Babis said

    53,54
    Δεν επιμένω, άλλωστε δεν φημίζομαι για την δυνατή μνήμη μου.

  58. Παναγιώτης Κ. said

    Χρησιμοποίησαν λοιπόν το μεταφραστήρι της Google! Είτε με το μεταφραστήρι είτε με το σωστό τρόπο οι γείτονές μας δείχνουν να μας έχουν γραμμένους στα παλιά τους τα παπούτσια.

    Θυμήθηκα εκείνον το διερμηνέα κατά τη συνάντηση του πρωθυπουργού με τον πρωθυπουργό του Ισραήλ. Πρόκειται για εκείνες τις περιπτώσεις που σε κάνουν να ντρέπεσαι για λογαριασμό αυτού που τα έχει κάνει θάλασσα !
    Δεν ξέρω τι να υποθέσω.

    Να πω την αμαρτία μου. Εντάξει σε διαφόρους τομείς π.χ στον συνδικαλισμό, ο Σύριζα δεν έχει επιδόσεις. Πίστευα όμως ότι σε πιο πνευματικά πεδία έχει κάποια υπεροχή. Όσο όμως περνάει ο καιρός όλο και πιο συχνά διαψεύδομαι.
    Αν πάλι κάνω λάθος, ζητώ προκαταβολικώς συγγνώμη από εκείνους που τους αδίκησα με την κρίση μου αυτή.

  59. Νίκος Κ. said

    Για το σκάκι υπάρχει και το αρχαιοπρεπές «το ζατρίκιον, του ζατρικίου» που απ’ όσο ήξερα χρησιμοποιείτο πλέον μόνο ως αστείο. Υπάρχει όμως στον τίτλο τουλάχιστον ενός σωματείου (Σύνδεσμος Παικτών Ζατρικίου Κερκύρας).

  60. Πέπε said

    55:
    Λογικά είναι σωστό αυτό. Πρακτικά ωστόσο «το βιβλίο διδάσκεται» είναι κάτι που λέγεται. Είναι σωστό; Εμένα δε μ’ ενοχλεί. Ίσως είναι και θέμα γούστου στην τελική.

    Εκεί που έγραφα (#38) για τις εγκυκλίους που λένε «ποια κεφάλαια θα διδαχτούν», τώρα που το ξανασκέφτομαι, ίσως είναι απλώς μια προσπάθεια να αποδοθεί σε πιο υπηρεσιακό ύφος αυτό που στον τρέχοντα λόγο λέγεται «ποια κεφάλαια θα κάνουμε».

  61. Γιάννης Κουβάτσος said

    Νομίζω ότι αυτή η ανοργανωσιά και η επιπολαιότητα είναι κλασικά γνωρίσματα της νεοελληνικής πραγματικότητας, Παναγιώτη. Κι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δείχνει πολύ συχνά δείγματα σεβασμού αυτής της πραγματικότητας, που έχει παγιωθεί και έχει γίνει μέρος της παράδοσής μας.

  62. rogerios said

    Μεταφέρω κι εδώ όσα είχα σημειώσει στη σελίδα του Νοικοκύρη στο γνωστό ΜΚΔ:

    1. Παλαιότερα, οι φουσκωμένες εκτιμήσεις για τον αριθμό των θυμάτων των βομβαρδισμών της Δρέσδης σχεδόν επικρατούσαν, ακόμη και στην αγγλόφωνη βιβλιογραφία. Εντελώς, ενδεικτικά βρίσκω εξαψήφιους αριθμούς λ.χ. στο βιβλίο του Αλεξάντερ Γουέρθ («η Ρωσία σε Πόλεμο», έκδοση του 1964), όπου παρεμπ. αναφέρονται 135.000 νεκροί, ή στη σειρά των Time-Life Books για τη ναζιστική Γερμανία («Descent Into Nightmare»).
    2. Σήμερα, ο αριθμός των 25.000 θυμάτων θεωρείται απολύτως αξιόπιστος: Ian Kershaw «The End – Hitler’s Germany, 1944-45». κεφ. 6, IV, και υποσημειώσεις 119 επ./ Frederick Taylor «Dresden. Tuesday 13 February 1945» , Harper, Λονδίνο 2005, σελ. 397 επ./ Rolf-Dieter Müller «Der Feuersturmund die unbekannten Toten von Dresden», 59 Geschichte im Wissenschaft und Unterricht, 2008, σελ. 169 επ.
    3. Ο αριθμός επιβεβαιώνεται και από την πρόσφατη έκθεση επίσημης επιτροπής Γερμανών ιστορικών που εξέδωσε το πόρισμά της το 2010 (το γεγονός ότι το πόρισμα παρατίθεται στον ιστότοπο του Δήμου Δρέσδης κάτι λέει).
    4. Η επίσημη έκθεση των ναζιστικών αρχών μετά τους βομβαρδισμούς (η οποία δεν δημοσιοποιήθηκε, βεβαίως) κατέγραφε περίπου 18.900 θύματα. Υπήρχε, όμως, εκτίμηση για αριθμό γύρω στις 25.000 (ήδη από τότε) αν συνυπολογίζονταν και τα θύματα μεταξύ των προσφύγων από τα ανατολικά, δεδομένου ότι πολλών η παρουσία στη Δρέσδη δεν είχε ακόμη καταγραφεί από τις αρχές.

  63. Βλέπω τώρα ότι πολλοί απ’ όσους βιάστηκαν να πουν κάποια εξυπνάδα για το «χαμένο Νόμπελ Ειρήνης» νομίζουν ότι ο πρόεδρος της Κολομβίας έκανε συμφωνία με τα …καρτέλ: http://www.lifo.gr/articles/mikropragmata/116800

  64. ππαν said

    Καλημερα. Το φριχτό άκλιτο «αγώνες σκάκι», κατά το «αγώνες ποδόσφαιρο», το έχω δει πολλές φορές, σε πανό, αφίσες, προκηρύξεις. Δυστυχώς το λένε και σκακιστές.

  65. Νίκος Κ. said

    23: όσοι περάσαμε από την Περιηγητική Λέσχη Παγκρατίου (που είχε και σκακιστικό τμήμα) είχαμε την ευκαιρία να παίξουμε αρκετές φορές 🙂

  66. Pedis said

    # 52, 53 – συμφωνείτε ότι το άνω όριο του αριθμού των νεκρών θα είναι ο πληθυσμός της πόλης; Στην απογραφή του 1939 ο πληθυσμός είναι 630 χιλ. περίπου και τον Νοέμβρη του 1945 455 χιλ. Χοντρικά, λοιπόν, (και με την υπόθεση ότι η πόλη δεν δέχτηκε μεγάλη ροή προσφύγων από τα ανατολικά με την προέλαση των Σοβιετικών (+ πληθ) ή ότι δημότες της δεν σκοτώθηκαν στο μέτωπο (- πληθ) ή ότι ακόμη δεν είχαν γυρίσει στην πόλη με το τέλος του πολέμου (- πληθ) ή να έχει φύγει να ψάξουν να βρουν δουλειά και φαγητό στα αγροτικά περίχωρα (- πληθ) κλπ κλπ) εκτιμήσεις που ξεπερνούν τις 180 χιλ. είναι απίθανες.

    https://www.dresden.de/media/pdf/infoblaetter/Faktum_engl.pdf

    σελ. 7

  67. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    63. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1284247501620624&set=a.103703096341743.2212.100001061583332&type=3

  68. Alexis said

    #5: Ε, το τάβλι ούτε κι εγώ θα το έκλινα Γιάννη, η γενική με παραπέμπει σε κάτι άσεμνο, ειδικότητας του χτεσινού άρθρου 🙂 , αλλά μπορεί να είναι και δική μου ιδιοτροπία, δεν ξέρω…

    #19: Και πιο παλιά ο Διακογιάννης εμπλούτιζε συχνά τις ποδοσφαιρικές του μεταδόσεις με πολιτικο-κοινωνικά σχόλια, αλλά… 1)Δεν αμπελοφιλοσοφούσε σαν τους Καρπετο-Πανούτσους και 2) Ήταν …Διακογιάννης!

  69. Είναι πάντως αξιοσημείωτο πως όλοι λέμε «μια παρτίδα σκάκι», «μια παρτίδα τάβλι», «μια παρτίδα ξερή». Ίσως βέβαια αυτά να είναι ανάλογα με το «ένα κομμάτι ψωμί», «ένα ποτήρι νερό», να λειτουργεί δηλαδή μεριστικά η λέξη «παρτίδα» (ενώ βέβαια λέμε «ένας αγώνας/ένα ματς ποδοσφαίρου».)
    Εψαξα αρκετή ώρα να βρω κάτι όπου να φαίνεται σαφώς ότι πρόκειται για αιτιατική και όχι για ακλισιά και βρήκα: «μια παρτίδα βώλους». Αλλά τώρα αρχίζω να σκέφτομαι πως και με ονομαστική θα μπορούσε να εκφέρεται («ήταν μια συναρπαστική παρτίδα βώλοι», όπως «ένα σακκουλάκι ηλιόσποροι»). Πολύτπλοκη η σύνταξη των μεριστικών…

  70. Alexis said

    «Η γλώσσα του ποδοσφαίρου» ιδού ιδέα για χορταστικό άρθρο από το Νικοκύρη (αν και θα αδικήσουμε τις γυναίκες του ιστολογίου), με λεξιλόγιο, ετυμολογήσεις, ιδιωματικές εκφράσεις κλπ.
    Και δεν εννοώ βέβαια τα συνθήματα, όπου μπορεί να γραφτεί ολόκληρο βιβλίο (έχουν γραφτεί άλλωστε).
    Επειδή παρακολουθώ ποδοσφαιρικές μεταδόσεις στην τηλεόραση από μικρό παιδάκι, έχω παρατηρήσει ότι η γλώσσα των αθλητικογράφων έχει αλλάξει σημαντικά όλα αυτά τα χρόνια.
    Ένα απλό παράδειγμα: Το δεύτερο ημίχρονο παλιότερα λεγόταν και «επανάληψη», τώρα όλο και λιγότερο ακούγεται αυτή η λέξη στις ποδοσφαιρικές μεταδόσεις

  71. Γιάννης Κουβάτσος said

    67. Τόσα χρόνια, Αλέξη, έλεγα, εντελώς αθώα, «του ταβλιού», χωρίς να πάει το μυαλό μου στο πονηρό. Τώρα όμως μου ‘βαλες την ιδέα και θα φοβάμαι πάντα το σαρδάμ. Είσαι υπεύθυνος για την απώλεια της αθωότητάς μου. 😇

  72. Pedis said

    Η περίπτωση του ολοκληρωτικού βομβαρδισμού της Δρέσδης και του Αμβούργου (*)
    είναι από την εποχή των δικών της Νυρεμβέργης μεταξύ των βασικών επιχειρημάτων των δικηγόρων των ναζί και των ίδιων των κατηγορουμένων ή για την αθώωσή τους ή για την παράλληλη δίωξη των υπευθύνων για τα εγκλήματα πολέμου μεταξύ των Συμμάχων.

    Ο συλλογισμός που επιχειρεί ένας εκ των εισαγγελέων στις δίκες της Νυρεμβέργης, B. Ferencz, που επικροτεί εκείνον του Telford Taylor, προσωπικά, δεν μου φαίνεται στέρεος (σελ. 25):

    Q; Did you ever think that the Allies, while fighting a
    just war, also deserved criticism or punishment for bombing so many civilian
    targets?
    F: No, no, I never had such feelings.

    Q: In the very same week, in August 1945, when the Allied governments
    signed the charter for the Nuremberg court, Washington dropped two nu-
    clear bombs on Japan and destroyed the cities of Hiroshima and Nagasaki.
    Was this irony ever discussed in Nuremberg?
    F: Yes. In response to complaints that Americans bombed Leipzig and
    Dresden and the other cities, and dropped the nuclear bombs on Japan, Tel-
    ford Taylor’s response was: responsibility for the atrocities of total war rests
    not on those who end the war, but on those who start it.

    Q: That argument provides a carte blanche to do anything in between. How
    can that be acceptable?
    F: Sometimes you are in the unfortunate position of having to make such a
    choice. There’s no good solution. It’s the least worst. If it meant that Japan
    would never go to war again, and have that same effect on others, then it
    would be justified.

    Σύμφωνα, πάντα, με τον Ferencz, στο ίδιο βιβλίο (σελ. 104), το επιχείρημα του Δικαστή Jackson είναι, ασφαλώς, ισχυρό (ενάνται στους ναζί/φιλοναζί/κρυφοναζί ισχυρισμούς) ότι τα καθίκια δεν θα έπρεπε να δικαστούν :

    Surely, no one will pretend that no other war crimes have been commit-
    ted in Southeast Asia. Yet apparently no further criminal trials are con-
    templated. We have forgotten what was learned at Leipzig after World War
    I when the Germans in trying their own war criminals produced only six
    convictions out of 896 accused.14 We have forgotten that after World War
    II we espoused the theory that the principles of international penal law ap-
    ply to foe and friend alike. In the final analysis, we are reminded of the last
    words of Justice Robert H. Jackson as he closed the Nuremberg prosecution
    in the name of the United States:

    If you were to say of these men that they are not guilty, it would be as true
    to say there has been no war, there are no slain, there has been no crime.

    (*) οι οποίοι προφανώς, αποτελούν, έγκλημα πολέμου διότι, όπως έχει αποδειχθεί πέρα από κάθε αμφιβολία, ήταν σχεδιασμένοι έτσι ώστε να προκαλέσουν τις μεγαλύτερες δυνατές ζημιές στις γερμανικές πόλεις και απώλειες μεταξύ των αμάχων, ώστε να καμφθεί το ηθικό τους, να μειωθεί η θέληση υποστήριξης των ναζί και συνέχισης του πολέμου.

  73. ΓιώργοςΜ said

    Να βάλω κι εγώ κάτι στην πιατέλα; Σε άρθρο σχετικά με την Εθνική ποδοσφαίρου (https://goo.gl/IwDTCl)
    «…ήρθαν τα Φερόες.»
    Εδώ ο αρθρογράφος νομίζω πως δε μπορούσε ν’ αποφασίσει αν πρόκειται για τα νησιά Φερόε (άκλιτο) ή τις νήσους Φερόες (εξελληνισμένο).
    Βλέπω όμως πως κυκλοφορεί αρκετά αυτό το λάθος μ’ ένα πρόχειρο γκούγκλισμα.

  74. Pedis said

    -> 72
    The root of the evil was the doctrine of strategic bombing, which had guided the evolution of Bomber Command from its beginning in 1936.

    The doctrine of strategic bombing declared that the only way to win wars or to prevent wars was to rain down death and destruction upon enemy countries from the sky. This doctrine was attractive to political and military leaders in the 1930’s, for two reasons.

    First, it promised them escape from their worst nightmare, a repetition of the frightful trench warfare of the First World War through which they had all lived.

    Second, it offered them a hope that war could be avoided altogether by the operation of the principle that later came to be known as «deterrence.»

    The doctrine held that all governments would be deterred from starting wars if they knew that the consequence would be certain and ruinous bombardment. So far as the war against Germany was concerned, history proved the theory wrong on both counts. Strategic bombing neither deterred the war nor won it.

    There has never yet been a war that strategic bombing by itself has won. In spite of the clear evidence of history, the strategic bombing doctrine flourished in bomber command throughout the Second World War. And it flourishes still, in bigger countries, with bigger bombs.

    Freeman Dyson, «Disturbing the Universe»

  75. Παναγιώτης Κ. said

    @61. 1989. Πολιτική κατάσταση μύλος. Σκάνδαλα και τα σχετικά.
    Την πιο καταλυτική κατά την γνώμη μου κριτική για το Πασόκ την είχα ακούσει από τον τότε Συνασπισμό. Είχε διατυπωθεί από κάποια στελέχη του κάπως έτσι:
    Τα σκάνδαλα δεν είναι το μείζον ζήτημα. Μείζον πρόβλημα ο λανθασμένος τρόπος με τον διαπαιδαγωγείται η κοινωνία με όλα αυτά τα πολιτικά καμώματα.
    Φοβούμαι ότι τα ίδια μπορούν να λεχθούν και σήμερα. Ένα αιωρούμενο » ντάξει μωρέ δεν τρέχει τίποτε » . Και αν είσαι κάπως πιο επίμονος και κριτικός μπορεί να ακούσεις και κάτι ανάλογο με το » και σεις δέρνετε τους μαύρους» !

  76. Ριβαλντίνιο said

    Ο φιλοχιτλερικός Ίρβινγκ στο βιβλίο του «ο Πόλεμος του Αδόλφου» έδινε 250.000 νεκρούς (σελ.977). Λέει ότι στην πόλη υπήρχαν 1.000.000 πρόσφυγες -όπως είπε και ο Σκύλος- και πως δεν υπήρχαν καταφύγια. Τα πτώματα κάηκαν σε σωρούς των 500ων. Στο βιβλίο του όμως «Η δίκη της Νυρεμβέργης» έδινε περίπου 100.000 θύματα (βλ. πρώτο φωτογραφικό παράρτημα-αναφέρει και 100.000 θύματα στην Ιαπωνία, μάλλον Τόκυο εννοεί , όπως είπε και ο Akindynos) .

    Τον μεγαλύτερο/υπερβολικότερο αρθμό για την Δρέσδη που έχω διαβάσει είναι 480.000 !!!

    Στο Σκάκι δεν παίζουν άνδρες vs γυναίκες γιατί πνευματικά και σωματικά εμείς είμαστε ανώτεροι από αυτές. Θρησκευτικά δεν μπορεί ένα πλευρό μας να είναι ανώτερο από εμάς. Βιολογικά/εξελικτικά χρησιμοποιούσαμε πολύ το μυαλό μας για να τις «καταφέρουμε»/»ρίξουμε» και έτσι γίναμε πιο έξυπνοι από αυτές. Νομίζω πως δεν υπάρχει άθλημα πνευματικό ή σωματικό που να νικάει μια γυναίκα έναν παρομοίου επιπέδου άνδρα. Ίσως μόνο κάτι ιππασίες που οι επιτροπές μαγειρεύουν τα αποτελέσματα.

    Η Πανάθα (η αγνή και η ατρόμητη) έχει 10 Πρωταθλήματα Ελλάδας (πολυνίκης) στο σκάκι και 3 Κύπελλα Ελλάδας.

  77. ΓιώργοςΜ said

    76
    Νομίζω πως δεν υπάρχει άθλημα πνευματικό ή σωματικό που να νικάει μια γυναίκα έναν παρομοίου επιπέδου άνδρα.
    Να υποθέσω πως δεν είσαι παντρεμένος; 😛

  78. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ριβαλντίνιο, η Πανάθα πήρε αυτούς τους τίτλους, γιατί ο Μπάοκ μόλις πριν από τρία χρόνια ανακάλυψε την ύπαρξη αυτού του αθλήματος και ίδρυσε σχετικό τμήμα. Από δω και μπρος…μόνο Μπάοκ, εκτός αν το κράτος της Αθήνας πειράζει τα ρολόγια, για να του στερήσει την κυριαρχία. 😉

  79. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    71. 🙂 >>το μυαλό μου στο πονηρό.
    αντίστοιχα,μια συμφοιτήτριά μου, διαβάζοντας ναυτικό δίκαιο, μού πονήρεψε δια παντός τα ναύλα.

    76.>>εμείς είμαστε ανώτεροι από αυτές
    και ασφαλώς είναι μπακούρι, η αυτού ανωτερότης σου 🙂 🙂

  80. spiral architect said

    Κι έτσι και κοκορέτσι:

    Χαιρετώ. ☺

  81. aerosol said

    Το ρήμα diss προέκυψε από την σλανγκ των μαύρων των ΗΠΑ (εναλλακτική άποψη: από την Τζαμαϊκανή σλανγκ) ως σύντμηση του disrespect. Είναι η επίδειξη έλλειψης σεβασμού προς κάποιον με προσβλητικό/μειωτικό/απαξιωτικό λόγο ή και πράξεις. Η ίδια λέξη ως ουσιαστικό σημαίνει την προσβολή, την μειωτική πράξη ή κουβέντα.
    Χρησιμοποιείται και στις ΗΠΑ και στη Βρετανία. Έγινε ευρέως γνωστό μέσα από την συχνή του χρήση από τους καλλιτέχνες του hip hop.

  82. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    73. >> Φερόες
    Και Φαρόε/Φαρόες θα τα δεις

    77. Συμπέσαμε 🙂 Είναι πειραχτήρι ο Ρίβα. Για τουλάχιστον δυο γάμους τον κόβω αν είναι πάνω απ΄τα 40 🙂
    Ρίβα, σόρι αν λαθεύω.

  83. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα σχόλια!

  84. 72,Pedis
    Το tu quoque δεν είναι βέβαια επιχείρημα, πάντως πολλοί Γερμανοί τότε και οι νεο-ναζί σήμερα το επικαλούνται εκμεταλλευόμενοι την περίπτωση της Δρέσδης.

    Στην πραγματικότητα ούτε η Δρέσδη, ούτε καν η Χιροσίμα ή η πολιορκία του Λένινγκραντ μπορούν να θεωρηθούν «εγκλήματα πολέμου».
    Δεν υπάρχουν «εγκλήματα πολέμου», εκτός αν παραδεχτούμε ότι ο πόλεμος ο ίδιος είναι ένα έγκλημα. Το διεθνές δίκαιο όμως δεν παραδέχεται ότι ο πόλεμος είναι έγκλημα. Είναι ένα κακό μεν,αλλά αναπόφευκτο.

    Ούτε η επιδίωξη της Παγκόσμιας κυριαρχίας μπορεί να είναι έγκλημα. Άλλωστε, η ειρήνη εξασφαλίζεται πιο σίγουρα με τη βία παρά με συνθήκες. Οι αιώνες της Pax Romana το αποδεικνύουν. Όπως και η μεταπολεμική εποχή. Οι χώρες του ΝΑΤΟ έζησαν τη μεγαλύτερη περίοδο ειρήνης στην ιστορία τους. Το ίδιο και η Σοβιετική ένωση. Μόλις διαλύθηκε, άρχισαν τα όργανα. Πόλεμος στην Τσετσενία, πόλεμος στο Ναγκόρνο Καραμπάχ, στην Ουκρανία…Για να μη μιλήσουμε για Γιουγκοσλαβία. Όσο για την Παγκόσμια Κυριαρχία, cosi fan tutte. Δεν μπορεί να κατηγορηθεί η Γερμανία για κάτι που όλοι, δηλαδή όσοι μπορούν, το κάνουν.

    Στους πολέμους πάντα γίνονται βιαιότητες από όλους, που όταν μετά «ξεσπάει ειρήνη», οι αντιμαχόμενοι τις κρύβουν σιωπηρά κάτω από το χαλί. Αυτό είναι εθιμικό δίκαιο του πολέμου.

    Το έγκλημα των Γερμανών ήταν το Ολοκαύτωμα. Η συστηματική εξόντωση ολόκληρων τμημάτων του πληθυσμού. Στην αρχή οι ψυχικά ασθενείς, μετά οι τσιγγάνοι, οι άρχουσες τάξεις της Πολωνίας, οι άρχουσες τάξεις της Σοβιετίας, δηλαδή οι «κομισάριοι», μετά οι ομοφυλόφιλοι και φυσικά οι Εβραίοι.

    Και αυτό το έγκλημα κάνει το Χίτλερ να διαφέρει από όλους τους άλλους αιμοσταγείς ηγέτες, τον Μεγαλέξαντρο και το Στάλιν, τον Καίσαρα, τον Μάο και εκείνους που έριξαν την βόμβα στη Χιροσίμα. Και γι αυτό έπρεπε να καταδικαστούν όλοι οι ναζί. Ή όπως έλεγε η Ραραού του Μάτεση, οι σύμμαχοι να κάνουν τη Γερμανία μια μεγάλη λίμνη*.

    *που δεν ξέρω από που του ήρθε του Μάτεση, αλλά, όπως έμαθα πολύ μετά που διάβασα τη Μάνα του σκύλου, ο Χίτλερ όντως είχε σκοπό να φτιάξει φράγματα και να κάνει τη Μόσχα μια λίμνη. Ευτυχώς, δεν έγινε ούτε το ένα ούτε το άλλο.

  85. Idom said

    Άσχετο αλλά κάπου πρέπει να πω και εγώ τον πόνο μου.
    Το «τρέχουσα επικαιρότητα» δεν είναι πλεονασμός; Ποια διατύπωση προτείνετε αντ’ αυτού; (Εντάξει, προφανώς «επικαιρότητα», σκέτο, αλλά αναζητώ κάτι που να τους αφήνει όλους ευχαριστημένους.)

  86. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    69. Παρτίδα
    Κομμάτι/μερίδα/δόση
    Να πω τη σοφία μου,»από αφόρεση»*. Μήπως επειδή στο σκάκι,τάβλι κλπ παίζουμε κι άλλο γύρο συνήθως επί τόπου;

    *Αφορούμαι,νομίζω,σκέφτομαι στα μέρη μου και από αφόρεση, αυτό που βάνει ο νους μου.

  87. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    76 – Επειδή είμαστε ανώτεροι σωματικά και πνευματικά, γι’ αυτό κι αυτές μας θάβουν τουλάχιστον πέντε χρόνια νωρίτερα, για να δοξάζουν μετά την ανωτερότητά μας.☺

  88. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Κάτι έγινε με το προηγούμενο σχόλιο και δεν εμφανίστηκε, επανάληψη λοιπόν.☺
    8 – Μα είναι πολύ σκληρό νόμισμα.☺
    Υ.Γ – Σε καμία περίπτωση ειδήμων, απλώς ένας φτωχός και μόνος επενδυτής.☺

    18 – Θα μπορούσαμε να το πούμε και δεξιό ακτιβισμό, μια κι όπως κι αν τρέπονται, είναι πάντα δεξιά.☺

  89. 42, Nikiplos

    Ο εγκέφαλος των δύο φύλων δεν έχει διαφορές στην εξέλιξη

    Φυσικά και έχει. Τα στεροειδή του φύλου, που συμβάλλουν στη φυλετική διαφοροποίηση, επιδρούν και στον εγκέφαλο.
    Η ιδέα ότι οι συμπεριφορές που κάνουν τα αγόρια και τα κορίτσια να διαφέρουν μαθαίνονται, είναι ξεπερασμένες και λανθασμένες.

    Πχ, όχι μόνο η τάση στα αγόρια να παίζουν με αυτοκινητάκια και τα κορίτσια με κούκλες είναι έμφυτες, αλλά σε πειράματα το ίδιο έχει παρατηρηθεί και σε μικρά πιθηκάκια. Τα θηλυκά διαλέγουν για παιχνίδι τις κούκλες, ενώ τα αρσενικά τα μηχανικά παιχνίδια. (alexander and Hines, 2002)

    82,
    ενώ υπάρχει και το νησί Fårö, που είναι αλλού. Είναι εκεί που ζούσε ο Μπέργκμαν και όπου γύρισε και πολλές ταινίες.

  90. Τς τς, αμάν…όχι μόνο η τάση στα αγόρια να παίζουν με αυτοκινητάκια και τα κορίτσια με κούκλες είναι έμφυτη…

  91. sarant said

    85 Γιατί όχι το σκέτο «επικαιρότητα»; Αναρωτιέμαι αν έχει διαφορά.

  92. Pedis said

    # 84 – https://ihl-databases.icrc.org/customary-ihl/eng/docs/v1_rul_rule156
    (ρίξε μια ματιά, δεν χάνεις τίποτα.)

    # 89 – Δεν αποκλείεται (με την έννοια ότι δεν υπάρχει καμιά σχετική σοβαρή μελέτη) …

    μα από την άλλη μεριά, αποτελεί βεβαιότητα η κοινωνικώς διαμορφωμένη πράξη να εφευρίσκονται, να ποσοτικοποιούνται και να θεωρούνται διάφορα χαρακτηριστικά ως διαφορές της ομάδας/φύλου και μάλιστα αποδιδόμενες, με «επιστημονικό τρόπο» σε έμφυτες αιτίες.

  93. Πέπε said

    85, 91:
    Η τρέχουσα επικαιρότητα μπορεί να είναι αντιδιαστολή προς την «τότε» (κάποτε άλλοτε) επικαιρότητα. Άρα, τωρινή / σημερινή επικαιρότητα.

    Επίσης, επειδή το «τρέχον» έχει και τη σημασία του κοινού, συνηθισμένου, ανάξιου λόγου, νομίζω ότι και στην τρέχουσα επικαιρότητα μπορεί, κατά περίπτωση, να υπονοηθεί κάποια χροιά υποτίμησης: ασήμαντα γεγονότα με τα οποία δεν ασχολούμαστε παρά μόνο διότι συνέβησαν σήμερα, ενώ πιθανόν αύριο να ΄χουν ξεχαστεί. Ένα πραγματικά σημαντικό γεγονός δεν είμαι σίγουρος αν θα το ονομάζαμε τρέχουσα επικαιρότητα, όσο κι αν είναι σημερινό.

    Ή είναι της ιδέας μου όλα αυτά;

    (Κι εδώ που τα λέμε, από πού κι ως πού η λέξη που σημαίνει «αυτός που τρέχει» έφτασε να δηλώνει τον κοινό και ασήμαντο; Γιατί ένα τρέχον αυτοκίνητο τρέχει λιγότερο από ένα μη τρέχον; Όσο για το «τρέχων=σημερινός, παρών, παροντικός», είναι μεν πολύ σαφές και κατανοητό, π.χ. τρέχων ενιαυτός = η χρονιά που τρέχει, που τη διανύουμε, που είναι σε εξέλιξη, αλλά δε μοιάζει λίγο ξενισμός;)

  94. Πέπε said

    Επιτρέψτε μου να προσφέρω κι εγώ ένα μεζεδάκι από αυτά τα κλασικά με τους άγαρμπα στημένους τίτλους:

    «Ο χειρότερος εφιάλτης: Ιδιοκτήτης βλέπει πύθωνα να καταβροχθίζει τον σκύλο του» (από το Χάφιγκτον)

    Τι ιδιοκτήτης; ακινήτου; μπαρ; σκύλου; πύθωνα; Μήπως για τους ιδιοκτήτες ορισμένων περιουσιακών στοιχείων το να δουν πύθωνα να καταβροχθίζει σκύλο θεωρείται από τους οιωνοσκόπους βέβαιο προμήνυμα εφιαλτικών καταστροφών;

  95. Πέπε said

    Κι άλλο, από μια κατηγορία που συμπαθεί πολύ ο Νίκος:

    Εσείς και όλοι όσοι γνωρίζετε θα πεθάνουν. (Ξέρει πολλά, πρέπει να πεθάνει. Μαφία κι έτσι.)

    Από το News 247: http://news247.gr/eidiseis/viral/o-psuxraimos-metewrologos-toy-fox-eseis-kai-oloi-osoi-gnwrizete-tha-pethanoyn.4306302.html

  96. leonicos said

    τα βιβλία που διδάχτηκαν….

    πρίμα βίστα, δεν θα μ’ ενοχλούσε. Αλλά διαβάζοντας το σχόλιό σου, συμφώνησα.
    Όταν διάβασα τα ‘αντισχόλια’ το ξαναείδα και είπα ‘μπορεί να λεχθεί αλλά….’

    Αν το έγραφα ο ίδιος, όχι να το δω παθητικά, θα έγραφα ‘τα βιβλία με τα οποία’ (όχι από τα βιβλία) οπότρε, έτσι κι αλλιώς ‘οποία’ θα έβαζαν.

    Σαν (δε)δηλωμένος γλωσσοσυντηρητίκας που είμαι, για να βάλω ‘που’ πρέπει ή να μου πηγαίνει πολύ στη φράση, στη λεκτική ισορροπία της εννοώ, ή να μου φανεί ‘πολύ σουσου’ το ‘οποόιος’. Δηλαδή δεν θα πω στον γείτονά μου: Ο χασάπης από τον οποίο ψωνίζουμε κρέας.

    Σκάκι, τάβλι, Μεξικό κλίνονται. Το Μονακό κλινόταν μια χαρά, μέχρι που βγήκαν οι πρίγκιπες με τα σκάνδαλά τους και έγινε και Μονακό και Μόνακο. Το Όσλο δεν κλίνεται. (τη γνώμη μου λέω)

  97. alexisphoto said

    @58:
    Αν μιλάμε για διερμηνείς ένας είανι ο θεός:

    🙂

  98. Pedis said

    μα από την άλλη μεριά, αποτελεί βεβαιότητα η κοινωνικώς διαμορφωμένη πράξη να εφευρίσκονται, να ποσοτικοποιούνται και να θεωρούνται διάφορα χαρακτηριστικά ως διαφορές της ομάδας/φύλου και μάλιστα αποδιδόμενες, με «επιστημονικό τρόπο» σε έμφυτες αιτίες…

    Οι αριστεροί πάντως, από την άλλη, είχαμε και την τάση να υπερτονίζουμε το περιβάλλον σε σχέση με την κληρονομικότητα, βοηθούντος και του Λυσένκο.

    Τους δυο περασμένους αιώνες η Ιστορία είχε τρέξει μπροστά σα δαιμονισμένη και ο ίλιγγος που δημιούργησε μας έκανε να πιστέψουμε, οτι σε είκοσι χρόνια ( ή σε εκατό, δεν έχει σημασία) μπορεί να εμφανιστεί ο «νέος άνθρωπος» του σοσιαλισμού, που τελικά εμφανίστηκε τόσο, όσο και το στάρι της Σιβηρίας. Ακόμα και σήμερα πολλοί θεωρούν ότι γενικώς κάθε εξήγηση με βάση την κληρονομικότητα είναι κομμάτι του κοινωνικού δαρβινισμού.

    Υπάρχουν όμως πια επιστημονικές έρευνες γι αυτά όλα.

    Η πλάκα είναι, ότι ενώ παντού πια έχει καταρρακωθεί ο Λυσενκοϊσμός και όλος ο Λαμαρκισμός από δεκαετίες και κανείς δεν παραδέχεται πια ότι τα επίκτητα χαρακτηριστικά του ατόμου κληρονομούνται, έχουν βγει και μελέτες που δείχνουν πως μερικά πράματα περνάνε από το άτομο άμεσα ακόμα και στην επόμενη ή τη μεθεπόμενη γενιά. Πχ το άχγος ή η πείνα των προγόνων.

    Παίζει πάντως ρόλο και το junk DNA που δεν είναι τόσο για τα σκουπίδια, αλλά και η επιγενετική, η δράση των φυλετικών στεροειδών στην ανάπτυξη του εμβρύου. Εξ ου, υποθέτω και η πληθώρα των genders (που κακώς μεταφράζονται κοινωνικά φύλα) .
    Διάβασα ότι το FaceBook αναγνωρίζει 71 φύλα!

  99. http://www.telegraph.co.uk/technology/facebook/10930654/Facebooks-71-gender-options-come-to-UK-users.html

    Τώρα τα βλέπω κι από όσα καταλαβαίνω τη σημασία τους, εννοείται ότι πολλά από αυτά μπορεί και να είναι είναι κοινωνικοί διαχωρισμοί.
    Όχι όμως και τα βασικά, για τα οποία από πουθενά δεν βγαίνει ότι μιλάμε για κοινωνικούς διαχωρισμούς και όχι για διαφοροποιήσεις του DNA.

  100. Γιάννης Ιατρού said

    Λοιπόν, γυρίζοντας από εκπαιδευτική αποστολή, εκεί που κατατροπώθηκαν από τον Ηρακλή οι κότες 🙂 🙂 , ευπειθώς αναφέρω ότι τα σημερινά μεζεδάκια και τα συναμαρτούμενα ήταν εξ ίσου καλά με αυτά του Νίκου 🙂

  101. Pedis said

    # 98 – δεν μπορώ να ξέρω αν είχες επηρεαστεί από το Λυσένκο (καλά να πάθεις!) αλλά άλλο είπες, όπως πάντα στο χαλαρό τα πετάς, σου απάντησα, και κάνεις φούρλα από την ανάποδη στο τσάμικο. Διασκεδάζω να μετράω τις αναφορές που κάνεις στον Καίσαρα να έχει στρατολογήσει λεγεώνες κοκκινοφρουρών στην Κόκκινη πλατεία υπό το βλέμμα του Στάλιν με τον Τζέγκινς Χαν να χαιρετά με τα φλαπς ενός Β29 που πιλοτάρει, αλλά κάτι αναφορές σε έμφυτα και διανοητικές διαφορές των δύο φύλων δεν είναι καθόλου διασκεδαστικά, σε διαβεβαιώ.

  102. Γς said

    97:

    Κι είχα σκεφτεί να το βάλω

  103. Γς said

    Μας τελείωσε κι ο Παττακός…

  104. Γιάννης Ιατρού said

    103: Τον γλωσσόφαγες τελευταίως ….

  105. Γς said

    104:

    Ναί …

  106. Corto said

    «Υπάρχουν βέβαια και τοπωνύμια σε -ό ή -ο που δεν συνηθίζεται να κλίνονται, π.χ. το Μονακό»

    Και το περίεργο είναι ότι το Μονακό είναι ελληνικής προελεύσεως τοπωνύμιο, από το μόνος και οίκος.
    Είναι ο αρχαίος Λιμήν Μονοίκου, οικισμός των αρχαίων Μασσαλιωτών, όπου μόνον ο ημίθεος Ηρακλής διέθετε ιερό (οίκο).

  107. Pedis,
    με έχεις πάρει με κακό μάτι και δε μου μιλάς με την ευγένεια που μιλάς σε άλλους. Ενώ εγώ απλά τσιγκλάω που και που για σοβαρή συζήτηση πάνω σε σοβαρά θέματα, πλην όμως δεν βλέπω σοβαρή ανταπόκριση.

    Ή λοιπόν δεν υπάρχει διάθεση να συζητήσουμε (πάντα χωρίς να κάνουμε κατάχρηση του χώρου) ή δεν είμαι αρκετά ευφυής για να καταλάβω τι υπαινίσσεσαι, πχ με το σχόλιό σου αυτό..
    Οι » αναφορές σε έμφυτα και διανοητικές διαφορές των δύο φύλων» μπορεί να μην είναι διασκεδαστικες, αλλά η πραγματικότητα δεν είναι φτιαγμένη πάντα για να διασκεδάζουμε.

    Όσο για τον Τζεγκις Χαν, τον Στάλιν, τον Καίσαρα και τον Χίτλερ και τον Κολοκοτρώνη και όλους όσους άσκησαν εξουσία και ηγήθηκαν πολέμων και επαναστάσεων, δεν βλέπω το λόγο να μην μπορούμε να τους συγκρίνουμε τον έναν με τον άλλον. Αφού το παιχνίδι της πολιτικής και του πολέμου έχει πάντα τους ίδιους νόμους. Αν ένας ντυμένος με φουστανέλα, ένας ντυμένος με φράκο και ένας ντυμένος με προβιά παίξουν σκάκι, το νικητή δε θα τον κρίνει η αμφίεση…

  108. cronopiusa said

  109. cronopiusa said

    Νόμπελ Ειρήνης στους γονείς του 8ου Δημοτικού Σχολείου Λέσβου που έβαλαν λουκέτο σε σχολείο που θα πάνε προσφυγόπουλα και δεν είναι ρατσιστές …

  110. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    «Αν ένας ντυμένος με φουστανέλα, ένας ντυμένος με φράκο και ένας ντυμένος με προβιά παίξουν σκάκι, το νικητή δε θα τον κρίνει η αμφίεση…»
    A! κι όμως! Δεν ξέρεις πόσο κοντά σε αληθινό συμβάν έπεσες με αυτό! Δώσε βάση:
    Όταν πρωτοεμφανίστηκε στη διεθνή σκακιστική σκηνή ο Βούλγαρος παικταράς σκάκι, (sick ρε!) Κύριλ Γκεοργκίεφ ήταν ντυμένος με προβιά. Ναι ,με προβιά! Έτσι είχε κατεβει απο το χωριό του . Ο Γερμανός -επίσης παικταράς- γκρανμάστουρας Χύμπνερ (μεγάλη μορφή των σανσκριτικών γραμμάτων. Όταν είχε έρθει παλιά Ελλάδα μίλαγε αρχαία ελληνικά σε αυτούς που τον υποδέχτηκαν…καταλαβαίνεις μπάχαλο…) ,εμφανώς σοκαρισμένος από την αμφίεση του αντιπάλου του , αρνήθηκε να παίξει με έναν τέτοιο τσομπάνη κι έχασε ανευ αγώνος την παρτίδα…

  111. 110,
    Χαχα, στην τύχη το είπα.
    Ποιος ξέρει, όμως ίσως άνοιξε το τρίο μάτι στο κούτελό μου και βλέπω διάφορα… Γιατί σκακιστής με προβιά…Που να νίκησε κιόλας, λόγω προβιάς… Σπάνιο.

  112. sarant said

    Ευχαριστω για τα νεότερα, πολύ μου άρεσαν μερικά σχόλια.

  113. Πάνος με πεζά said

    @ 103 : Εδώ λέγαμε προχτές, ότι ο Παττακός είχε πάει σπίτι του από το 1991, για λόγους υγείας; Που τον έκαναν να ζήσει άλλο ένα τέταρτο του αιώνα από τότε;

  114. Μαρία said

    Άνοιξε εδώ και ώρες βιβλίο συλλυπητηρίων https://twitter.com/hashtag/pattakos?src=hash αλλά, επειδή μετέδιδε την είδηση μόνο η Νέα Κρήτη, την πήρα για μούφα. Τελικά όμως είναι διασταυρωμένο. http://www.koutipandoras.gr/article/peoane-o-praikophmatias-stylianos-pattakos

  115. sarant said

    Hangmen also die…

  116. Γιάννης Κουβάτσος said

    Η ανήκεστη βλάβη, λόγω της οποίας αποφυλακίστηκε ο Παττακός, δεν ήταν απαραιτήτως σωματική. Μάλλον ήταν πνευματική και ψυχική. Ήταν βλάκας και κακός άνθρωπος.

  117. Γιάννης Κουβάτσος said

    Και το ηλίθιο σχόλιο της ημέρας από τον Μάνο Βουλαρίνο: «Πέθανε ο Παττακός. Πάνω που άδειασε μια θέση στην επιτροπή του Αλέκση για το σύνταγμα».
    Νομίζει ότι έκανε ένα «έξυπνο» σχόλιο. Στην πραγματικότητα έκανε ένα επικίνδυνο σχόλιο. Όπως κάνουν και όσοι, δεξιοί κι αριστεροί, κατηγορούν ελαφρά τη καρδία και τη διανοία τους πολιτικούς αντιπάλους τους για μιμητές της χούντας. Όταν, ο μη γένοιτο, τους δέσει καμιά πραγματική χούντα, θα καταλάβουν το μέγεθος της ανοησίας τους.

  118. nikiplos said

    @89 και περαιτέρω σχετικά με το θέμα…

    Οι ορμόνες επηρεάζουν την ανάπτυξη στο επίπεδο του διαχωρισμού των δύο φύλων. Επηρεάζουν όμως την ικανότητα των δύο φύλων στο πνευματικό παιχνίδι? Επηρεάζουν την ικανότητα στη μάθηση? Στην αντίληψη? Δυσκολεύομαι να το πιστέψω και ως τα τώρα δεν έχω δει και καμία σοβαρή μελέτη περί αυτού… Άλλωστε η νευροεπιστήμη τώρα μόλις κάνει τα πρώτα της βήματα και το να υιοθετήσουμε συμπεράσματα από μελέτες που είναι στα σπάργανα, είναι μάλλον βιαστικό. Ας αφήσουμε να μεστώσουν οι ιδέες πρώτα… Έχοντας διαβάσει τα βιβλία του Όλιβερ Σακς, μπορεί κανείς να διαπιστώσει ότι στον τομέα αυτό είμαστε ακόμη σε εμβρυακό επίπεδο κι εν πολλοίς όλοι αυτοί οι διαχωρισμοί της μνήμης σε συντακτική κλπ, είναι για δική μας ευκολία και όχι για δογματική διάκριση.

    Οι ιδέες του κοινωνικού προσδιορισμού των εμφανών χαρακτηριστικών του φύλου, όπως αυτό της πνευματικοτητας-αφού για χρόνια οι γυναίκες ήταν αποκλεισμένες από τη μόρφωση και κυρίως την ενθάρρυνση προς αυτή, άνοιξε το δρόμο για την μαζική είσοδο των γυναικών στην Επιστήμη και όλοι μας σήμερα είμαστε αν μη τι άλλο μάρτυρες των λαμπρών και θαυμαστών αποτελεσμάτων τους. Είναι περιττό να αναφέρουμε ονόματα.

    Όσον αφορά την εφηβική εξέλιξη (γιατί γι’ αυτήν νομίζω ότι μιλούσαμε), όπως υπάρχουν τα μεικτά σχολεία, έτσι πρέπει να υπάρχουν και οι μεικτές συμμετοχές στις πνευματικές δραστηριότητες…

  119. NM said

    Λέτε να είναι όπως στο σκάκι, θέμα ορμονών;
    Τι έχουν πάθει όλοι με την Κορακάκη; Γιατί την σνομπάρουν έτσι;
    Χτες και σήμερα έδωσε τα ρέστα της στο παγκόσμιο πρωτάθλημα σκοποβολής που συμμετείχε στα δυο αγωνισματα (πιστόλια αεροβόλο 10 μ και πυροβόλο 25 μ)
    Πήρε χρυσό μετάλλειο στο ένα και ασημένιο στο άλλο, ενώ έσπασε και 2 φορές το παγκόσμιο ρεκόρ!
    Παρόλα αυτά κανένα κανάλι δεν μετέδωσε απευθείας ολόκληρο τον αγώνα ή έστω τις προσπάθειές της (αν και κάτι τέτοιο θα έφτανε τη θεαματικότητά του στα ύψη) ούτε και είχε δωθεί προηγουμένως δημοσιότητα στον αγώνα.
    A propos: Αν διαβάζει κανας φίλαθλος αναγνώστης και γνωρίζει που μπορώ να βρω τα βίντεο των αγώνων…

  120. 117: Προφανώς για τη συμμετοχή Παραρά στη Συντονιστική Επιτροπή Διαλόγου για τη Συνταγματική Αναθεώρηση ήταν το καρφί…

  121. 68: Ένα σωρό μπούρδες έλεγε κι ο Διακογιάννης, αλλά δεν υπήρχε τρόπος να τον αμφισβητήσεις. Μπούρδες αθλητικές -ποιος ονόμαζε την Τότεναμ Πετεινούς και την Έβερτον Εφοπλιστές; απ’ το μυαλό του τάβγαζε- μπούρδες πραγματολογικές, γεωγραφικές και πολιτιστικές. Τη γλύτωσε γιατί δεν υπήρχε ίντερνετ κι ήταν μονοπώλιο.

  122. Πάνος με πεζά said

    Φυσικά, στο site της Χρυσής Αυγής, ο τίτλος για το γεγονός είναι «Έφυγε ο Ήρωας Στρατηγός Στυλιανός Παττακός που την Στολή του κοσμούν επτά Πολεμικοί Σταυροί, τρία Αριστεία Ανδρείας και δύο Μετάλλια Εξαιρέτων Πράξεων»…

  123. Πάνος με πεζά said

    Τώρα που το σκέφτομαι πάντως, με την αποφυλάκιση του για λόγους (???), τουλάχιστον 25-26 χρόνια, δεν τον ταϊζαμε…Κάτι είναι κι αυτό…

  124. Pedis said

    # 107, 118 – Το ότι η άρση του πολυχιλιετούς κοινωνικού αποκλεισμού τω γυναικών είναι εξαιρετικά πρόσφατο φαινόμενο είναι τετριμμένη όσο και θλιβερή διαπίστωση. Δεν είναι καθόλου τετριμμένο, όμως, μα παρόμοια θλιβερό γεγονός το τι μπορούν να σκαρφιστούν κάποιοι όταν βρίσκονται μπροστά σε δεδομένα, όπως ότι:

    η Royal Society του Λονδίνου, που ιδρύθηκε το 1662, εξέλεξε την πρώτη γυναίκα μέλος της το 1945!

    η Ακαδημία Επιστημών του Παρισιού, έτος ίδρυσης το 1666, εξέλεξε την πρώτη γυναίκα μέλος της το 1962!

  125. Pedis said

    -> 124 ‘Το ότι η άρση του πολυχιλιετούς κοινωνικού αποκλεισμού …’ εννοώ, πάντα, στο 1/10 του πλανήτη και πολύ είναι…

  126. Μαρία said

  127. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    123.

  128. Αγαθίας ο Σχολαστικός said

    Αγαπητοί συμπατριώται,

    1) Μάς προκαλεί αλγεινήν εντύπωσιν ότι επί 16 ώρες ουδείς μνημόνευσε την συνέντευξη της γιαγιάς Μηλίτσας στο Σαββατιάτικο «Έθνος», που δηλώνει πως αν έπαιρνε το Νόμπελ Ειρήνης, θα την πλάκωναν στο ξύλο οι υπόλοιποι χωριανοί γιατί (προφανώς) είναι ρατσιστές και δεν γουστάρουν τα λαθροπροσφυγόπουλα

    2) Εξίσου αλγεινήν εντύπωσιν μάς προυκάλεσεν η άκρα του τάφου σιωπή όλων των συνταξιούχων αναγνωστών του παρόντος Ιστολογίου για το εκπληκτικό άρθρο του μπολσεβίκου Θοδωρή Γεωργακοπούλου στην «Καθημερινή» της Παρασκευής, όπου σταχυολογούνται όλες οι πρόσφατες κοτσάνες του Αλεξίου Τσίπρα. ΡΩΤΑΜΕ: Πόσες απ’ αυτές τις μεζεδάρες ολκής έχει καταγράψει ο ευαίσθητος στα μεζεδάκια των Άλλων, κ. Σαραντάκος; Ούτε τις μισές.

    Αναρτάμε το άρθρο για να λάβουν γνώση όλοι οι αργόσχολοι αναγνώστες που δεν θα μπούν κάν στον κόπο να πατήσουν πάνω στον σύνδεσμο

    3) Η Κοινότης μας (Ελληνόψυχοι Ελληνοαμερικανοί του Ιλλινόϊ) περαίνουμε την αποψινή μας παρέμβαση με το αποκαλυπτικό άρθρο του 94χρονου πλέϋ-μπόϋ Ζάχου Χατζηφωτίου στο οπισθόφυλλο της χθεσινής «Εστίας», για το πώς γράφονται οι θεατρικές + κινηματογραφικές κριτικές και βιβλιοκριτικές στο διεφθαρμένο Ρωμέικο: Συνήθως οι κριτικοί δεν έχουν κάν δει΄το κρινόμενο έργο και δεν έχουν διαβάσει το κρινόμενο βιβλίο. Είσθε ένα Κράτος απατεώνων, γι’ αυτό πήγατε κατά διαόλου και σε λίγο θα πεινάτε χειρότερα από την Αλβανία του Χότζα

  129. sarant said

    121 Και τη Νιουκάσλ την έλεγε Ανθρακωρύχους.

  130. voulagx said

    Η διδακτεα και η διδαχθεισα υλη τι μερος του λογου ειναι;

  131. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    26/41
    Τηλέμαχος Χυτήρης – συζήτηση νόμου Ρουσόπουλου για τηλεοπτικές άδειες, 2007

    Έτσι λοιπόν,ενώ τώρα έχουμε έξι κανάλια πανελλήνιας συχνότητας και κατά γενικήν ομολογίαν,και το ξέρουμε όλοι, τρία είναι υπεραρκετά ιδιωτικά κανάλια για πανελλήνια συχνότητα, έχουμε έξι,υποσχόμεθα ότι θα είναι οχτώ, ενδεχομένως δέκα, ας περιμένουν όλοι κι ας ελπίζουν όλοι, αλλά όσο περισσότερα κανάλια είναι τόσο ο ανταγωνισμός είναι μεγαλύτερος, τόσο το επίπεδο πέφτει και το ξέρετε ότι πέφτει ,πιο χαμηλό απ ότι είναι σήμερα,που είναι χαμηλό. Και επί πλέον η πίτα η διαφημιστική είναι η ίδια άρα θα ΄ναι ζημιογόνα τα κανάλια αυτά, όπως και σήμερα είναι κάποια ζημιογόνα και δε μας λέει κανείς το πόθεν έσχες για να δούμε πώς κρατιούνται τα κανάλια αυτά στην αγορά ή πώς κρατιούνται κάποιες εφημερίδες,που είναι μόνο για τα μανταλάκια,όπως ξέρετε,μόνο για τα μανταλάκια, εφημερίδες φαντάσματα…

  132. gpoint said

    # 119

    Απλά είναι δηλωμένη οπαδός του ΠΑΟΚ, βραβεύθηκε και στην Τούμπα

    Για τον ίδιο λόγο υπάρχουν στα αθλητικά νέα ειδήσεις για γυναικείο μπάσκετ, γυναικείο βόλεϋ, γυναικείο χάντμπολ αλλά ποτέ για γυναικείο ποδόσφαιρο όπου ο ΠΑΟΚ μονοπωλεί εδώ και χρόνια τους τους τίτλους παίζει στο αντίστοιχο CL κ.λ.π.

  133. Γς said

    131:

    >τόσο το επίπεδο πέφτει και το ξέρετε ότι πέφτει ,πιο χαμηλό απ ότι είναι σήμερα,που είναι χαμηλό.

    Ωχ, σταμάτα πιά!

    Πέφτει και πέφτει. Τ’ ακούσαμε!

    >Στο ταμείο του σουπερ μάρκετ 2-3 συνομήλικες μου gilfs κάνουν φασαρία σαν μαθητούδια.

    http://caktos.blogspot.gr/2013/03/blog-post_20.html

    http://rs218.pbsrc.com/albums/cc268/74KIDD/gifs/cool%20pics/THEGILF.jpg~c200

  134. gpoint said

    # 114

    Δεν πειράζει,έχουμε τον Καμπιάσο !

  135. gpoint said

    # 134

    για…ξανά

  136. spatholouro said

    «αιτητής ασύλου»

    Απορίας άξιον πού την ξέθαψαν αυτή την αρχαία λέξη («αιτητής») οι Κύπριοι, καθώς μου φαίνεται πως μόνο αυτοί την χρησιμοποιούν…

  137. Αγάπη said

    Καλημέρα 🙂
    από το άρθρο: «μπορούσε να αγωνιστεί στην κατηγορία κάτω των 16, όπου θα είχε πιο αδύνατες αντιπάλους»
    Αδύνατες ή αδύναμες;
    Στο μυαλό μου το «αδύνατες» έχει σχέση με τα κιλά μόνο, αν και συχνότατα το βλέπω και με την έννοια τού άρθρου εδώ
    Την ίδια σύγχυση βλέπω – ή παθαίνω; – με το «ψάχνω» και το «γυρεύω»

  138. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ο Ζάχος Χατζηφωτίου! Τι πας και ανακαλύπτεις, ρε Βαταλάκο! 94 χρονών και η μίρλα, μίρλα. Τουλάχιστον τώρα βρίσκει βήμα μόνο σε περιθωριακά έντυπα και όχι στην κρατική τηλεόραση, όπως στη δεκαετία του ’70, επί ΝΔ, με τα καθημερινά πεντάλεπτά του και την γκρίνια για το πώς ξέπεσε η Μύκονος και το Κολωνάκι, όπου συχνάζει πια ο κάθε άπλυτος κατσαπλιάς.
    Αλήθεια, εκείνος ο Δόναλδ τι γίνεται; Ζόρια, ε; 😜

  139. ΓιώργοςΜ said

    137 Ας πουν κι οι καθ’ ύλην αρμόδιοι, όμως είναι σαφές πως το «αδύνατος» είναι το αντίθετο του «δυνατός». Κατά τεκμήριο, ο ισχνός δεν είναι δυνατός, οπότε κατέληξε να σημαίνει και αυτό. Το «δυνατός-αδύνατος» χρησιμοποιείται όμως ευρύτατα ακόμη με την έννοια της ισχύος, είτε κυριολεκτικά, είτε μεταφορικά.

  140. Babis said

    Όταν μελετάμε τις διαφορές των δύο φύλλων δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι για παράδειγμα η Τσολακίδου παίζει σκάκι καλύτερα από το 99.9% των ανδρών.

  141. gpoint said

    # 140

    και πως ο Λάκης Γαβ. ντύνεται πιο κομψά από το 99,9% των γυναικών !!

  142. LandS said

    121 και 129

    Δηλαδή αν μιλούσε για «σπιρούνια», «καραμέλες βουτύρου», και «καρακάξες» θα έκανε τη δουλειά του καλύτερα.

  143. Ριβαλντίνιο said

    @ 77 ΓιώργοςΜ

    Σωστά υποθέτεις. 🙂

    @ 78 Γιάννης Κουβάτσος

    🙂 🙂 🙂

    @ 79β) 82β) ΕΦΗ – ΕΦΗ

    Το αντίθετο . Ζω καθημαερινώς ένα δράμα :

    (1:25)
    «Χιμήξανε να με φάνε σαν κουραμάνα της κατοχής. Οι γυναίκες είναι πεινασμένα και λυσσασμένα όντα… Επειδή είμαι ωραίος πρέπει να με διαλύσουν δηλαδή ;»

    🙂 🙂 🙂

    Υ.Γ. Δεν έχω κάνει γάμο ακόμη και είμαι πολύ κάτω απ’τα 40. Η εμπειρία μου όμως στο ωραίο φύλο είναι 80άρη και άνω. 🙂 🙂 🙂

    @ 132 gpoint

    Ομοίως δεν ασχολούνταν τα ΜΜΕ με το Γυναικείο Μπάσκετ μέχρι που το Ελληνικό μετονομάστηκε σε ΟΣΦΠ. Με το γυναικείο Βόλλεϋ ασχολούνταν «εξαπανέκαθεν» γιατί τα κορίτσια είναι κορμάρες.

    @ 106 Corto
    Ο Μπάμπιν λέει πως μπορεί να είναι παρετυμολογία και στην πραγματικότητα η λέξη ίσως προέρχεται από τα Λιγούρια και όχι τους Έλληνες.

  144. (137) Νομίζω πως όλοι μιλούμε για αδύνατους (στο τάδε μάθημα, ή και γενικά) μαθητές, και δεν εννοούμε βέβαια λιπόσαρκους 🙂
    Το «ψάχνω» έχει και τις δύο σημασίες («τον ψάχνουν» = του κάνουν σωματική έρευνα / τον αναζητούν), και πράγματι το «γυρεύω», που έχει μόνο τη δεύτερη, μπορεί κάποιες φορές να είναι σαφέστερο. Αλλά μη φτάσουμε να χαρακτηρίζουμε λάθος το «ψάχνω τα κλειδιά μου»! Usus est norma loquendi.
    (136) Τον «αιτητή» δεν τον ξέθαψαν τώρα οι Κύπριοι. Θυμάμαι ότι τον έμαθα σ’ ένα σεμινάριο που μας έκαναν στο μεταφραστικό της ΕΕ λίγο μετά τη διεύρυνση του 2004 σχετικά με τις ιδιομορφίες της γραφόμενης ελληνικής στην Κύπρο, μαζί με τις «συντεχνίες» (=συνδικάτα), το «αφυπηρετώ» (=αποχωρώ με σύνταξη) και διάφορα άλλα που τα έχω ξεχάσει. Είχα τότε σκεφτεί πόσο θα μας βόλευε κι εμάς, ως μετάφραση ακριβώς του demandeur d’asile — και να ‘το!

  145. raf said

    Γελάει ο κόσμος: χθες το απόγευμα ο Μπογδάνος μιλούσε για τον Γκέμπελς και στην οθόνη πίσω του έδειχνε τον Χίμλερ.

  146. π2 said

    143, in fine: Η αλήθεια είναι ότι η ετυμολόγηση του Μονακό από το ελληνικό μόνοικος μοιάζει δύσκολη από πολλές πλευρές.

    Η ετυμολόγηση από τον Ηρακλή Μόνοικο αναφέρεται σε δυο πηγές. Την υπαινίσσεται ο Στράβωνας (4.6.3: Ὁ δὲ τοῦ Μονοίκου λιμὴν ὅρμος ἐστὶν οὐ μεγάλαις οὐδὲ πολλαῖς ναυσίν, ἔχων ἱερὸν Ἡρακλέους Μο-
    νοίκου καλουμένου), χωρίς πολλή πειθώ και καταγράφει δυο εκδοχές της ο γνωστός μας από τη φράση «πας μη Έλλην βάρβαρος» Σέρβιος Ονωράτος ( Σχόλια στην Αινειάδα 6.830). Η μια εκδοχή είναι ότι ο θεός έδιωξε τους άλλους θεούς και ήταν ο μόνος που λατρευόταν εκεί, η δεύτερη εκδοχή ότι στο ιερό του δεν λατρευόταν άλλος θεός. Το γεγονός ότι υπάρχουν δυο εκδοχές είναι από μόνο του ύποπτο. Ακόμη χειρότερα, καμιά από τις δυο εκδοχές δεν προκύπτει αβίαστα από το επίθετο μόνοικος, που δεν απαντά πουθενά αλλού στην ελληνική γραμματεία, και του οποίου η κανονική σημασία θα ήταν «αυτός που έχει μόνον έναν οίκο», οριακά συμβατή με την πρώτη εκδοχή (στην οποία αυτός που είναι μόνοικος θα έπρεπε να είναι η πόλη και όχι ο θεός) και τελείως ασύμβατη με τη δεύτερη.

    Πιθανότερο λοιπόν μου φαίνεται το Μόνοικος να αποτελεί αρχαία παρετυμολογική ονομασία ενός λιγουρικού (και όχι λιγούρικου…) τοπωνυμίου.

  147. Idom said

    @ 91, 93
    Σάς ευχαριστώ, ιδίως τον Πέπε για την ανάλυση!

    Idom

  148. 142: Φυσικά! Δεν μπορείς να επινοείς δικά σου παρατσούκλια, τη στιγμή που υπάρχουν καθιερωμένα. Απέφυγα να το πω πριν, όχι μόνο επινοούσε δικά του, αλλά άλλαζε και τα υπαρκτά: Κόκκινους Διάβολους έλεγε την Λίβερπουλ -Μπέμπηδες την Γιουνάιτεντ. Μαζί του, τα ίδια έλεγαν Φουντουκίδηδες, Σισμάνηδες, Αργυρίου, ΗΧΩ, ΦΩΣ και σία.

  149. Pedis said

    # 148 – Ντάξει, για μπάλα μιλούσε, δεν ήταν δα τόσο σοβαρό το πρόβλημα της παραπληροφόρησης. Είχε και φαντασία. Να το παραδεχτείς! 🙂

  150. Alexis said

    #148: Και την Κόβεντρι «χωριάτες»!!!

    Ε, ντάξει, μερικά τα πετύχαινε όμως, όπως τη Σαουθάμπτον (οι «Άγιοι») 🙂

  151. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ό,τι και να λέμε, παιδιά, ο «Ζανό» ήταν όαση στην έρημο της εγχώριας αθλητικογραφίας εκείνης της εποχής. Είχε φινέτσα, καθαρή άρθρωση, ωραία χροιά φωνής, γνώσεις και, αν και φανατικός Παναθηναϊκός, κράταγε το οπαδιλίκι για τον εαυτό του. Χαώδης η διαφορά από τους σύγχρονούς του Κοντοβαζαινίτες αλλά και από τους σημερινούς Πουρουπουπού.

  152. gpoint said

    # 143 τέλος

    όχι, οι τελικοί ΑΕΚ-ΟΣΦΠ έπιαναν πρωτοσέλιδα και πιο παλιά πριν την μετονομασία…στο ποδόσφαιρο πάλι τι να γράψουν ; τελικός ΠΑΟΚ-Αμαζόνες Γλυφάδας ;

    για το Υ.Γ. ισχύει το

    αν δεν παντρεύτηκες θα πει πως δεν ξέρεις τίποτε ακόμα κι αν δεν χώρισες μετά πως πάλι τίποτε δεν έμαθες !!

  153. gpoint said

    # 148, 151

    Το Βατερλώ του υπήρξε σ’ ενα παιχνίδι ΟΣΦΠ-Παναχαϊκής κάπου ττο 70 όπου προηγείται ο ΟΣΦΠ 2-0 και την ώρα που λέει ο Διακό πως η Παναχαϊκή είναι ακίνδυνη γίνεται το 2-1 . Σε λίγο επαναλαμβάνει τα περί ακινυνότητας της Παναχαϊκής περιγράφοτας» ένα σουτ του Ιωακείμ (;) χωρίς τύχη και…γκόλ 2-2 !!!

  154. Γιάννης Κουβάτσος said

    Του Γιώργου Ιωακειμίδη. Επίτηδες το ‘κανε, Τζι, για να γκαντεμιάσει τον γαύρο. 😊

  155. spatholouro said

    #144/136 (αιτητής)

    Μπορεί να το είδαν εδώ:
    https://www.google.com/search?tbm=bks&q=%22%CE%B1%CE%B9%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1%CE%AF%22#tbm=bks&q=%22%CE%B1%CE%B9%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%AE%CF%82%22

    Όπως και νάχει, έχει ενδιαφέρον να μάθει κανείς πώς τους προέκυψε (μάλλον σε αυτούς μόνο) το «αιτητής» (λέξη, δηλαδή, «κηρυγμένη σε αφάνεια» στα νέα ελληνικά) και όχι το «αιτών»…

  156. spatholouro said

    Εδώ το λεξικό:
    https://books.google.gr/books?id=hoBkAAAAcAAJ&pg=PA165&dq=%22%CE%B1%CE%B9%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%AE%CF%82%22&hl=el&sa=X&ved=0ahUKEwiJ-eHo7c3PAhVLtRQKHZRaDnkQ6AEITjAK#v=onepage&q=%22%CE%B1%CE%B9%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%AE%CF%82%22&f=false

  157. Γιάννης Κουβάτσος said

    Και το φιλοξενείο μπήκε στη ζωή και τη γλώσσα μας τα τελευταία χρόνια με το προσφυγικό. Ωραία λέξη, αλλά δεν θυμάμαι να την είχα ακούσει παλαιότερα. Ούτε στα λεξικά που έχω τη βρίσκω. Νεολογισμός είναι;

  158. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    143 – Η ηλικία δεν είναι αξιόπιστο κριτήριο για την γνώση του ωραίου φύλου. Οι περισσότεροι ογδοντάρηδες και άνω, την μόνη που γνωρίζουν καλά από το ωραίο φύλο, είναι η «χήρα» με τα πέντε ορφανά, (θεόσταλτη κοινή συντροφιά σε εκκλησιαστικούς και μοναστικούς κύκλους). Είναι έτσι φτιαγμένη η κοινωνία, που λίγοι τυχεροί μαθαίνουν πως το φλός ρουαγιάλ, είναι το πιό ωραίο φύ(λ)λο, οι άλλοι μένουν με τον «άσσο» στο χέρι.☺

  159. LandS said

    148 Πριν το Μοναχο το χαιδευτικο των (πραγματικών) Red Devils ήταν the Busby Babes

  160. Γιάννης Ιατρού said

    152: Gpoint
    .. οι τελικοί ΑΕΚ-ΟΣΦΠ έπιαναν πρωτοσέλιδα και πιο παλιά πριν την μετονομασία……

    Γι’ωργο πόσο παλιά εννοείς; Γιατί πολύυυυυ παλιά, που θυμάμαι 🙂 🙂 και που δεν υπήρχαν ακόμα εφημερίδες, «πιάναν ολόκληρα αγγεία» !!!

  161. spatholouro said

    #157 (φιλοξενείο)

    Θαρρώ πως είναι όντως νεολογισμός, που πάντως δεν με ενθουσιάζει. Υποθέτω πως πασχίζει να αντιστοιχήσει στο «foyer».
    Προσωπικά θα επέλεγα κάτι από αυτά: «Στέγη»/ «Εστία»/ «Ξενώνας»

  162. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @161. Συμφωνῶ ἀπολὺτως. Αὐτὰ ποὺ προτείνεις περιγράφουν πληρέστατα τὸ χῶρο. Ὁ νεολογισμὸς, ἠχητικὰ, μοῦ θυμίζει τὸ …χανεῖο.

  163. spiral architect said

    @151 και πριν: Διακογιάννης «Η κλασσική αγγλική σέντρα»
    Φανατικός αγγλόφιλος (τι σκατά τους έβρισκε άραγε;) αλλά και πολύγλωσσος:

    (στο Παρκ ντε Πρενς το 1973)

  164. Γιάννης Κουβάτσος said

    161, 162. Ίσως ήθελαν μια λέξη για τους χώρους φιλοξενίας προσφύγων, γιατί μόνο εκεί το βλέπω. Ποιος ξέρει…Βρήκα και έναν ιστότοπο «Φιλοξενείο».

  165. Μαρία said

    πρόξενος-προξενείο
    φιλόξενος-φιλοξενείο
    ηγούμενος-ηγουμενείο
    φιλοξενούμενος-φιλοξενουμενείο ανοικονόμητο

  166. spatholouro said

    Άρα οι φιλόξενοι φιλοξενούνται στο φιλοξενείο

  167. Spiridione said

    157. Υπάρχει από τη δεκαετία του ’90 στη Θεσσαλονίκη, μέσα στο Παπάφειο.
    http://www.kathimerini.gr/379105/article/epikairothta/ellada/katafygio-gia-paidia-kakopoihmena-ekpempei-sos
    http://taxalia.blogspot.gr/2010/03/20_12.html

  168. sarant said

    Ευχαριστώ και από εδώ για τα νεότερα!

    137-139 Θα έλεγα ότι ο σκακιστής μόνο αδύνατος μπορεί να είναι, με αντίθετο τον δυνατό/ισχυρό σκακιστή. Και ο μαθητής είναι αδύνατος -όχι λιγνός, αλλά υστερεί σε γνώσεις.

    145 Δεν τον προλαβαίνεις στις γκάφες….

    146 Μάλλον έτσι είναι

    157-161 Δεν είχε τύχει να το ακούσω. Συμφωνώ ότι ο ξενώνας ή η εστία είναι μια χαρά,

  169. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Αυτός δεν πήγαινε όταν ήτα π/θ, τώρα «αλλάζει τις παραδόσεις» λέει

  170. Γς said

    161:

    >φιλοξενείο

    Και πάνω στη σύγχυση, πλάκωσε κι ένα [παλαιολογιστικό] μαμούνι.

    Η Phylloxera

  171. 163,
    Τα γαλλικά ήταν μητρική του Διακογιάννη.

  172. Πάνος με πεζά said

    Και όταν αποσύρθηκε, έκανε ωραίες εκπομπές σε διάφορα ραδιόφωνα, παίζοντας πολύ καλή μουσική, από Etta James μέχρι Jacques Brel και Charles Aznavour, ενδεχομένως θα λέγαμε…

  173. Ριβαλντίνιο said

    Συμπλήρωμα για το Μονακό.

    Στέφανος Βυζάντιος:
    Μόνοικος, πόλις Λιγυστική. Εκαταίος Ευρώπη. Το εθνικόν Μονοίκιος.

    Για να μην αναφέρει κάτι σχετικό με τον Μόνοικο Ηρακλή, παρά μόνο ότι ήταν πόλη των Λιγούρηδων , ίσως να μην την πολυπίστευε την ελληνική ετυμολογία.

  174. Και η Αυσονία του Κάλβου, που πάντα νόμιζα οτι ήταν η Αυστρία. Eίναι η Ιταλία.

    Παρακάτω στο ποίημα, η γηραιά Αλβιών, είχε γεωγραφικές περιπέτειες. Αλμπα αρχικά και μετά Αλβανία, ήταν η Σκωτία. Και Σκωτία αρχικά οι Ρωμαίοι, λέγανε την Ιρλανδία.
    Είναι τρελοί αυτοί οι Ρωμαίοι.

  175. Μαρία said

    http://www.ethnos.gr/podosfairo/arthro/ymnoi_gia_ton_pattako_apo_ton_mazaraki-64564603/

  176. Αελάρας said

    Μόλις πριν λίγη ώρα το ΑΝΤ1 μας πληροφόρησε ότι το Νόμπελ λογοτεχνίας απονέμεται στον Μπομπ Ντίλαν.
    Είχε μάλιστα και αφιέρωμα στον φετεινό νικητή, με αποσπάσματα γνωστών τραγουδιών του.
    ´Οπως το Blowin’ in the wind.
    Στα ελληνικά: Να σφυρίζεις στον άνεμο!!
    Και επειδή (πιθανώς να) είστε άπιστοι Θωμάδες, δείτε το βίντεο του σημερινού κεντρικού δελτίου του καναλακίου στο 28:15′.
    All together now:
    «Η απάντηση φίλε μου είναι να σφυρίζεις στον άνεμο»!!!
    ´Αντε, και του χρόνου…

  177. Αελάρας said

    Να και το λίνκι:
    http://www.antenna.gr/webtv/watch?cid=_w6_n_z%24_j_v_uo_c_i%3d

    ΥΓ Σιγά να μην είναι: πλανιέται!
    Πλανιούνται οι απαντήσεις;
    Τι είναι αερόπλανα;!

  178. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    176. Και γιατι να μην το επαιρνε ο Leonard Norman Cohen ;

  179. sarant said

    178 Αύριο αυτά 🙂

  180. Αελάρας said

    178 Για την…μετάφραση του όρου Blowin’ από το έγκριτο καναλάκι έγινε το σχόλιο.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: