Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μηνολόγιον Νοεμβρίου και φέτος

Posted by sarant στο 1 Νοεμβρίου, 2016


Το Μηνολόγιο, που το δημοσιεύω εδώ συνήθως την πρώτη του μηνός, ήταν ιδέα του πατέρα μου, του αξέχαστου Δημήτρη Σαραντάκου, ο οποίος αρχικά το δημοσίευε στο περιοδικό Φιστίκι, που έβγαζε επί πολλά χρόνια στην Αίγινα. Στο εδώ ιστολόγιο, το Μηνολόγιο άρχισε να δημοσιεύεται τον Οκτώβρη του 2010 και βέβαια μέσα σε 12 μήνες έκλεισε τον κύκλο. Τότε, αποφάσισα να εξακολουθήσω να το δημοσιεύω στις αρχές κάθε μήνα, επειδή έχει γίνει το σταθερό σημείο αναφοράς για τα γεγονότα του μήνα, που ενημερώνεται συνεχώς με δικά σας σχόλια μέσα στη διάρκεια του μήνα, σχόλια που συνήθως αφορούν επισήμανση ημερομηνιών, αν και κυρίως αγγελτήρια θανάτων.

Οπότε, συνεχίζω τις δημοσιεύσεις όσο θα υπάρχει ενδιαφέρον, προσθέτοντας πάντοτε δικές σας προτάσεις από πέρυσι. Πάντως, σε κάποιες περιπτώσεις η επέτειος έχει εσκεμμένα μετατεθεί κατά μία ημέρα:

Τρ  1
Των Αγίων Αναργύρων – Ημέρα  πατάξεως της δωροδοκίας – Διεθνής μέρα βεγκανισμού
Τε  2
Θαλού, Αναξιμένη και Αναξιμάνδρου των Μιλησίων φιλοσόφων, Οδυσσέα Ελύτη και Νικοκύρη γενέθλια
Πε   3
† Ανδρέου Κάλβου του ασυμβιβάστου
Πα   4
† Κοίμησις Αυγούστου Ροντέν
Σα  5
† Γεωργίου Πλήθωνος Γεμιστού
Κυ   6
Παγκόσμια ημέρα αποτροπής της καταστροφής του περιβάλλοντος λόγω πολέμου
Δε  7
Της δευτέρας προς τον ουρανόν εφόδου
Τρ   8
Των εν ερημίαις και όρεσιν αγωνισθέντων
Τε   9
 † Έκτορος Κακναβάτου
Πε 10
† Αρθούρου Ρεμπώ
Πα 11
Σαπφούς και Αλκαίου των Λεσβίων ποιητών -και Ιωάννη Ρίτσου τελευτή
Σα 12
† Τελευτή Τέλλου Άγρα
Κυ 13
† Ρόμπερτ Λούις Στήβενσον
Δε 14
Επικούρου του Ελευθερωτού των ανθρώπων εκ του φόβου
Τρ 15
Της «Ελληνικής Νομαρχίας»
Τε 16
Διεθνής  ημέρα κατά της μισαλλοδοξίας – Βολταίρου  του φιλοσόφου
Πε 17
Των εν Πολυτεχνείω αναιρεθέντων
Πα 18
Πυθέου του Μασσαλιώτου και θαλασσοπόρου
Σα 19
Διγενή του Ακρίτα
Κυ 20
Παγκόσμια ημέρα των δικαιωμάτων των παιδίων
Δε 21
Πρώτη ανύψωσις επηνδρωμένου αεροστάτου
Τρ 22
Μαρτύριον Ιωάννας της Λωρραίνης και τελευτή Αργύρη Κουνάδη του συνθέτη
Τε 23
Φρίξου και Έλλης
Πε 24
† Εμπεδοκλέους του Ακραγαντίνου εις Αίτναν κατάβασις
Πα 25
Μαρτύριον Υπατίας, του αχράντου άστρου της σοφής παιδεύσεως
Σα 26
Της Εθνικής Αντιστάσεως
Κυ 27
†Τεύκρου Ανθία και των συριγμών του αλήτου
Δε 28
Είσπλους Μαγελάνου εις τον Ειρηνικόν ωκεανόν
Τρ 29
Διεθνής ημέρα αλληλεγγύης προς τον  παλαιστινιακόν λαόν
Τε 30
Ανδρέου Λασκαράτου

Ο Νοέμβριος ή Νοέμβρης είναι ο ενδέκατος μήνας του ημερολογίου μας, παρόλο που το όνομά του παραπέμπει ολοφάνερα στον αριθμό εννιά, novem. Για την ανακολουθία φταίνε οι Ρωμαίοι -διότι τα ονόματα των μηνών, όλα, είναι δάνειο από τα λατινικά. Το παλιό ρωμαϊκό μηνολόγιο άρχιζε από τον Μάρτιο και ο November ήταν ο ένατος μήνας. Όταν αργότερα μεταρρυθμίστηκε το ημερολόγιο και μπήκαν στις δυο πρώτες θέσεις ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος, η αντιστοιχία χάλασε μια και ο Νοέμβρης είναι πια ο ενδέκατος μήνας.

Αν και πολλοί τον Οκτώβριο τον λένε ΟκτώΜβριο, κατ’ αναλογία προς τον Σεπτέμβριο, τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο, προσωπικά πιο εύκολα λέω Νοέβρης και  Δεκέβρης, στον προφορικό πάντοτε λόγο· το βρίσκω πιο ευκολοπρόφερτο. Ο Δημήτρης Ραβάνης-Ρεντής είχε το θάρρος και να το γράψει, στον τίτλο της ποιητικής του συλλογής “Ρεπορτάζ για ένα ζεστό Νοέβρη“, και βέβαια όταν λέμε Νοέμβρη (ή Νοέβρη) έτσι γενικά το μυαλό πηγαίνει στην εξέγερση της 17 Νοέμβρη, στο Πολυτεχνείο. Οι κουμπάροι από την Κύπρο λένε “Νιόβρης” και το διδάσκουν και στα σχολεία, όπως μου είπαν.

Εκτός απ΄την ελληνική, κάποια σημαδιακή 17 Νοεμβρίου έπρεπε να υπάρχει και στην Αλβανία επί Εμβέρ Χότζα, διότι θυμάμαι που είχαν μια ποδοσφαιρική ομάδα 17 Νεντόρι, όπου Νεντόρι είναι ο Νοέμβρης. Τώρα τη λένε ΚΦ Τίρανα. Στα τσέχικα και σε πολλές ακόμα σλαβικές γλώσσες, ο Νοέμβρης είναι Listopad ή κάτι παρεμφερές (ο μήνας που πέφτουν τα φύλλα). Λαϊκές ονομασίες έχει πολλές ο Νοέμβρης, αλλά καμιά δεν ξεχωρίζει από τις άλλες (όπως ξεχωρίζει, π.χ., ο Αλωνάρης για τον Ιούλη). Λέγεται Σποριάς, πάντως ή Μεσοσπορίτης ή Σπαρτής και επίσης Αγιαντριός, επειδή στις 30 Νοεμβρίου είναι η γιορτή του Αγιαντρέα. Από του Αγιαντριός αντρειεύει το κρύο, λέει μια παροιμία. Λέγεται και Κρασομηνάς, επειδή στις 11 του μήνα γιορτάζει ο Μηνάς.

Ο Νοέμβρης είναι από τους μήνες που έχουν δικό τους ουσιαστικό που μνημειώνει κάποιο σημαντικό γεγονός -τα Νοεμβριανά. Δεν πρόκειται για τη εξέγερση του Πολυτεχνείου και την καταστολή της το 1973, αλλά για τις πολύνεκρες συγκρούσεις του Νοεμβρίου 1916, όταν, επί εθνικού διχασμού, στρατεύματα της Αντάντ έκαναν απόβαση στην Αθήνα, ήρθαν σε σύγκρουση με τους επίστρατους και υποχώρησαν αφήνοντας πίσω τους δεκάδες νεκρούς. Ακολούθησε πολυήμερο πογκρόμ των επιστράτων εναντίον βενιζελικών,  κρητικών και προσφύγων, με αρκετούς νεκρούς. Οι συγκρούσεις ξεκίνησαν στις 18 Νοεμβρίου 1916 με το παλιό ημερολόγιο, δηλαδή 1 Δεκεμβρίου με το νέο ημερολόγιο που ίσχυε ήδη στις δυτικές χώρες -οπότε, στην ξένη βιβλιογραφία αναφέρονται με αυτή την ημερομηνία, αλλά βέβαια εμείς δεν μπορούμε να τα πούμε Δεκεμβριανά γιατί έχουμε ήδη άλλα, πολύ πιο πολύνεκρα. Πάντως, στη γαλλική βιβλιογραφία τα Νοεμβριανά του 1916 αναφέρονται καμιά φορά ως Vêpres grecques, ελληνικός εσπερινός, υπαινιγμός για τον «σικελικό εσπερινό» του 1282.

Τραγούδια για τον Νοέμβρη υπάρχουν αρκετά, καθώς και για τη σημαδιακή 17η του μηνός. Για φέτος διάλεξα το τραγούδι από το Μηνολόγιο του Παντελή Θαλασσινού και του Ηλία Κατσούλη:

146 Σχόλια to “Μηνολόγιον Νοεμβρίου και φέτος”

  1. Πέπε said

    Καλό μήνα!

    > > Από του Αγιαντριός αντρειεύει το κρύο, λέει μια παροιμία.

    Μα είναι παροιμίες αυτές; Υπάρχουν πολλές τέτοιες παλιές λαϊκές φράσεις που ήταν καθιερωμένες και αφορούσαν μετεωρολογικές πληροφορίες, αγροτικές οδηγίες κλπ. (αν κάνει ο Μάρτης δυο νερά…), που όμως δεν έχουν ίχνος ποιητικότητας, μεταφοράς ή κάτι που να τις ταυτίζει με τις καθαυτού παροιμίες. Δεν έχουν ξεχωριστή ονομασία;

  2. raf said

    Δεκαεφτά του Νοεμβρίου
    Γρηγορίου Νεοκαισαρείας του θαυματουργού
    Οσίου Λαζάρου του ζωγράφου και Χαζάρου
    Ζαχαρίου του σκυτοτόμου
    Γενναδίου και Μαξίμου πατριαρχών
    Νίκωνος μαθητού Σεργίου του Ρώσου
    και του Πολυτεχνείου της γενιάς μου

    Από το αντίστοιχο μηνολόγιο του Ορφέα Περίδη, στίχοι Ηλίας Αναγνωστάκης.

  3. raf said

    … και καλό σας μήνα, φυσικά!

  4. Αιμ said

    Καλημέρα,
    Κωλοωρα η χειμερινή. Γιατί δε κρατάμε την ωραία θερινή μας ωρουλα σαν τους γείτονες ;
    Καταγγελλω κεντροευρωπαικη (ως συνήθως) συνομωσια.

    1 Λαϊκες ρήσεις, παροιμιωδεις φράσεις ;

  5. Η δευτέρα προς τον ουρανόν έφοδος;
    Ποιά ήταν η πρώτη, η γαλλική επανάσταση;

  6. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1: Παροιμίες λέγονται και είναι και όλοι οι μελετητες στις παροιμίες τις κατατάσσουν. Άλλωστε έχουν και συσσωρευμένη εμπειρια (π.χ. για γεωργικές δουλειές) -αλλά και καλολογικά στοιχεία π.χ. εδώ υπάρχει λογοπαίγνιο.

    5 Η Κομμούνα του Παρισιού. 1871.

  7. Πάνος με πεζά said

    Kαλημέρα και καλό μήνα σε όλους !
    «Νοέμβρης ήταν η χρονιά κι εδώ γινόταν του χαμού εγώ ήμουν δεκαεννιά κι αυτή εβδομηντατρία»
    Kαι μετά ήρθε ο διορισμός στην ΕΡΤ. Εμ, όταν «οι φίλοι μας γατζώνονται στα κόμματα», αυτά παθαίνουν…

  8. Capybara said

    17 Νοέμβρη φύγαν οι Γερμανοί απ’τα Τίρανα στο τέλος του Β΄ΠΠ.

  9. gpoint said

    Καλημέρα-καλομήνα

    Πάντως οι γεωργικές παροιμίες ήταν φιαγμένες με το παλιό και η μετάθεση των εορτών επέφερε σύγχιση στους αγρότες και ψαράδες που δεν είχαν τότε ημερολόγια και ΜΜΕ και μέτραγαν τον καιρό από τις λειτουργίες του παπά

  10. Πέπε said

    @6:
    > > Παροιμίες λέγονται και είναι και όλοι οι μελετητες στις παροιμίες τις κατατάσσουν. Άλλωστε έχουν και συσσωρευμένη εμπειρια (π.χ. για γεωργικές δουλειές) -αλλά και καλολογικά στοιχεία π.χ. εδώ υπάρχει λογοπαίγνιο.

    Πάσο για το λογοπαίγνιο. Αλλά κάποιες άλλες ανάλογες είναι εντελώς ξερές. Το «τον Νοέμβρη και Δεκέμβρη φύτευε καταβολάδες», συγγνώμη δηλαδή, αλλά είναι ο φτωχός και άσχημος συγγενής των παροιμιών!

    Τέλος πάντων, οι μελετητές προφανώς και δε θα διακρίνουν τις αγαπημένες τους παροιμίες από τις πιο δεύτερες. Αλλά και μόνο ως προς το περιεχόμενο, μοιάζουν να σχηματίζουν ομοειδή υποκατηγορία… Άλλο είδος συσσωρευμένης εμπειρίας είναι το «όταν συναντήσεις τσιγγούνη άνθρωπο να ξέρεις ότι…» και άλλο «στην ανηφόρα βάλε πρώτη».

  11. cronopiusa said

    ημέρα πατάξεως της δωροδοκίας

    Παγκόσμια ημέρα αποτροπής της καταστροφής του περιβάλλοντος λόγω πολέμου

    8 του Νοέμβρη 1989: Η πτώση του Τείχους του Βερολίνου

    25 του Νοέμβρη: Παγκόσμια ημέρα κατά της βίας των γυναικών

    Καλή σας μέρα, καλό μήνα και από εμένα!

  12. sarant said

    8-9: Σωστά.

    10 Γνωμικές παροιμίες. Προφανώς είναι ομοειδής υποκατηγορία οι ‘μετεωρολογικές’ ή ‘ημερολογιακές’

  13. spatholouro said

    «κάποια σημαδιακή 17 Νοεμβρίου έπρεπε να υπάρχει και στην Αλβανία επί Εμβέρ Χότζα, διότι θυμάμαι που είχαν μια ποδοσφαιρική ομάδα 17 Νεντόρι, όπου Νεντόρι είναι ο Νοέμβρης. Τώρα τη λένε ΚΦ Τίρανα.»

    Συμπληρώνοντας το #8: Το 1947 η Ομάδα λεγόταν «17 Nëntori Tirana» και ονομάστηκε έτσι προς τιμήν της απελευθέρωσης των Τιράνων από τον Εθνικοαπελευθερωτικό Στρατό του ΚΚΑ στις 17 Νοεμβρίου 1944.

  14. Πάνος με πεζά said

    Επίσης, 17 Νοεμβρίου 1974, οι πρώτες «σημαδιακές» εκλογές της Μεταπολίτευσης, στην επέτειο αυτήν.

  15. spatholouro said

    Μια και το ιστολόγιο είναι κατεξοχήν γλωσσικό, καλό θα ήταν να μνημονεύεται και η 8η Νοεμβρίου 1901, δηλ. τα «Ευαγγελικά», τα αιματηρά επεισόδια που σημειώθηκαν με αφορμή τη μετάφραση του Ευαγγελίου στη δημοτική.

    Εδώ ενδιαφέρον κείμενο:

    https://www.scribd.com/document/14746127/%CE%A4%CE%B1-%CE%95%CF%85%CE%B1%CE%B3%CE%B3%CE%B5%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%B7-%CE%AD%CE%BA%CF%81%CE%B7%CE%BE%CE%B7-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CF%83%CF%85%CE%BD%CF%84%CE%AC%CF%81%CE%B1%CE%BE%CE%B5-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%91%CE%B8%CE%AE%CE%BD%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-1901-%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%BC%CE%AE-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%B7-%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%84%CE%AF%CE%BC%CE%B7%CF%83%CE%B7%CF%82-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CF%83%CF%85%CE%B3%CE%BA%CF%85%CF%81%CE%AF%CE%B1%CF%82

  16. Alexis said

    Καλημέρα, καλό μήνα!

    #7: Πάνο για κάν’ το λιανά όλο αυτό, δεν το κατάλαβα…

    #11: Πολύ ωραίο το δεύτερο βίντεο! Είσαι …βεγκανίστρια;

  17. LandS said

    4 Τώρα έχουμε την ώρα που συμφωνεί με τη θέση του Ήλιου. Αν διαιρέσεις την Υδρόγειο σε 24 ίσα τμήματα θα δεις ότι 12 η ώρα το μεσημέρι, με την χειμερινή ώρα, ο Ήλιος βρίσκεται στη φέτα που περιέχει την Ελλάδα. Αντίθετα, όταν έχουμε θερινή ώρα και τα ρολόγια μας δείχνουν 12 το μεσημέρι, ο Ήλιος έχει πάει στην Ιταλία και ίσως λίγο πιο δυτικά.

  18. LandS said

    17 Ή βρίσκεται ακόμα στη Τουρκία και ίσως πιο ανατολικά;

  19. spatholouro said

    16/7
    Ε…το τραγούδι είναι του Τσακνή
    Ο Τσακνής Πρόεδρος της ΕΡΤ
    άρα…

  20. spiral architect said

    Καλημέρα και καλό μήνα.
    κανονίστε τα πυροτεχήματα που θα ανάψουμε αύιο, να είναι καλής ποιότητας:

    http://www.bbc.com/news/world-asia-india-37822000

  21. Πάνος με πεζά said

    Nαι, ο Τσακνής λέει στο στίχο του
    «Μα έχει ο καιρός γυρίσματα
    μεγάλωσε κι αυτή κι εγώ
    μεγάλωσαν κι οι φίλοι μου
    εκεί γύρω στα σαράντα

    Στα κόμματα γαντζώθηκαν
    κι εγώ δεν ξέρω τι να πω
    και άλλοι στο σπιτάκι τους για πάντα».

    Δεν του καταλογίζω κάτι που μπήκε πρόεδρος στην ΕΡΤ (κάποιος θα έμπαινε…), μακάρι και να είναι άξιος. Αλλά βλέπεις καμιά φορά πόσο προφητικό μπορεί να βγει το «δάσκαλε που δίδασκες». Ίσως και χαλάλι του, έχει μεγάλη οικογένεια και τα έφερνε δύσκολα, παλιότερα…

    A propos, και μια που πιάσαμε το τραγούδι αυτό, η δική μου ερμηνεία στο «και άλλοι στο σπιτάκι τους για πάντα», σε πρώτο συνειρμό μου φέρνει τους νεκρούς, και όχι αυτούς που αποφάσισαν παντοτινή αποχή από τα πράγματα. Δεν ξέρω ποια είναι η γνώμη σας. Έχω την αίσθηση ότι για τους σκοτωμένους το έγραψε ο Διονύσης.

  22. Raptakis Dimitrios said

    Δεν ξέρω εάν έχει αναφερθεί σε άλλο μηνολόγιο:
    Για την ονομασία μεσοσπορίτης: στην Ελευσίνα, εντός του αρχαιολογικού χώρου, θαρρώ, υπάρχει ο ναός της Παναγίας της Μεσοσπορίτισσας, όπου την 21η Νοεμβρίου γίνεται αρτοκλασία – μας θυμίζει και τη λατρεία της Δήμητρας στην περιοχή.

  23. Corto said

    Καλό μήνα!

    Άραγε προϋπήρχε η γραφή Μαγελάνος (αντί Μαγγελάνος) σε παλαιά κείμενα, ή είναι λογοτεχνική νότα του συγγραφέα;

  24. Κάνα δυο φορές, σε παλιότερα μηνολόγια, έχει εξηγηθεί η ονομασία της αλβανικής ομάδας, αλλά ο Νικοκύρης χαμπάρι… Θάναι που ετοιμάζεται για τα γενέθλια της επομένης🙂

    Καλό μήνα, λοιπόν — α, και χρόνια πολλά στην Ππαν!

  25. Alexis said

    #11: 25 του Νοέμβρη: Παγκόσμια ημέρα κατά της βίας των γυναικών

    Cronopiusa, έτσι που είναι γραμμένο φαίνεται σα να ασκούν βία οι γυναίκες…🙂

    #19: Ευχαριστώ.

    Το #18 είναι βέβαια το σωστό.
    Αλλά εάν θέλουμε να ακριβολογήσουμε μόνο τα σημεία της Ελλάδας που είναι πάνω στον ίδιο μεσημβρινό έχουν ακριβώς την ίδια ώρα.

    #23: Το Μαγελάνος μήπως είναι εξελληνισμένος τύπος, όπως λέμε «Έγελος» για τον Χέγκελ;

  26. Μαγελάνος (1838) — αλλά και αργότερα

  27. Corto said

    26:
    Άρα μας λύθηκε η απορία. Ευχαριστώ!

  28. cronopiusa said

    16 ναι 😉

  29. cronopiusa said

    25
    δεν νομίζω

    Juntos podemos frenar la violencia contra las mujeres.

  30. cronopiusa said

    25
    …. αλλά, μάλλον δίκιο έχεις

    Παγκόσμια ημέρα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών

    έπρεπε να γράψω

    ευχαριστώ

  31. Corto said

    Παρεμπιπτόντως για τον Μαγγελάνο, αξίζει να θυμηθούμε ότι είχε και Έλληνες στα πλοία του, κυρίως Κύπριους, Κρητικούς και Κερκυραίους.

  32. Avonidas said

    Καλημέρα και καλό μήνα🙂

    Προσθήκη για το μηνολόγιο από του χρόνου,

    Τε 9 Ανάρρησις της ιλαρής εν τη προεδρία και δόναλδ αποκολοκύνθωσις😀

    Εδώ στην Πολωνία είναι αργία σήμερα, των Αγίων Πάντων, ήτοι η μέρα μετά την παραμονή των Αγίων Πάντων, κοινώς Χάλλοουϊν. Πράγμα πολύ βολικό για μένα, μιας και χάνω την αργία της 28ης Οκτωβρίου😉

  33. LandS said

    25 Τώρα που το λες δεν θα πείραζε να διατηρήσουμε την θερινή ώρα (ακόμα καλύτερα να μετατοπιζόμασταν στην ώρα Ευρώπης) μια και η Λάρισα και ότι βρίσκεται δυτικά της πέφτει σε μικρότερο από 22,5 Μήκος που είναι το θεωρητικό «σύνορο» μεταξύ GMT+1 και GMT+2. Θα μου πεις ότι μόνο στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη βρίσκονται περισσότεροι από τους μισούς κατοίκους της Ελλάδας, βάλε Βόλο😉 Κρήτη και Μύκονο, τι μένει για το δυτικό κομμάτι; Μόνο η Άρτα και τα Γιάννενα, οι πραγματικές πόλεις και όχι της παροιμίας, και η Πάτρα.

  34. cronopiusa said

    Πολύχρονη Ππαν!

  35. Avonidas said

    Το τρένο για την Κατερίνη δεν το θυμήθηκε κανείς;

  36. Από του χρόνου, το μηνολόγιο Νοεμβρίου θα πρέπει να περιλαμβάνει και την αποδόμηση Καρόλου Μάρξ υπό Θάνου Τζήμερου

  37. LandS said

    32 Μακάρι να είναι η μέρα της, πώς το λες; «Δόναλδ αποκολοκύνθωσις». Όμως το τίμημα, «ανάρρησις της ιλαρής εν τη προεδρία», θα αρχίσουμε να το καταβάλλουμε από τα μέσα Γενάρη και μετά. Μέχρι τότε θα αρκεστούμε στον σημερινό κάτοχο.

    Παράληψις Νικοκύρη: 15 Νοε Της «Ελληνικής Νομαρχίας» αλλά και επίσημος επίκεψις του πρώτου εγχρώμου Πλανητάρχου.

  38. Ωχ, έγραψα κάποιο απαγορευμένο όνομα και σπαμοπιάστηκα. Πάμε πάλι:
    Μάθαμε ωστόσο την ταυτότητα του Αγαθία Σχολαστικού: Αλάνθαστος πολιτικός αναλυτής «βλέπει» νίκη Τραμπ🙂

  39. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα! Πολυχρονη Ππαν!

    37 Είναι σίγουρο;

    21 Εγώ καταλαβαίνω τους αποσυρμένους, πάντως

  40. Σταβρόγκιν said

    Αν έβρισκα κάτι παρόμοιο πουθενά προς πώληση, μάλλον θα αποτελούσε την παρθενική μου αγορά ημερολογίου. Εξαιρετικό.

    Τη γέννηση του Ένγκελς στις 28 του μηνός να είχε και θα ήταν άψογο για τα γούστα μου.

  41. Avonidas said

    #37. Όμως το τίμημα, «ανάρρησις της ιλαρής εν τη προεδρία», θα αρχίσουμε να το καταβάλλουμε από τα μέσα Γενάρη και μετά.

    Douche and turd, φίλε μου, τα χει πει το South Park χρόνια τώρα. Έτσι είναι η ζωή και η δημοκρατία.😐

  42. http://news.in.gr/world/article/?aid=150011187

    Αλάνθαστος πολιτικός αναλυτής «βλέπει» νίκη Τραμπ

    Νάταμααααααςςςς!

  43. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    #31. Ἕνας ἀπὸ τοὺς μόλις 18 ποὺ ἐπέζησαν καὶ συμπλήρωσαν τὸν πρῶτο περίπλου τῆς γῆς ἦταν καὶ ὁ Νικόλας ὁ Ἕλληνας ἀπὸ τὸ Ναύπλιο. (https://en.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Magellan)

  44. Babis said

    #11
    Άσχετα από την άποψη μου περί αποκλειστκής φυτοφαγίας, σχέδον όλα όσα ανφέρονται στο βίντεο είναι είτε λάθος είτε επιλεκτική αποσιώπηση της αλήθειας.
    πχ Δείχνει τον χιμπατζή ανάμεσα στα φυτοφάγα. Η πραγματικότητα είναι ότι οι χιμπατζήδες τρώνε και κρέας.
    πχ2 Συγκρίνει το πεπτικό σύστημα του ανθρώπου με των σαρκοφάγων αλλά παραλείπη να το συγκρίνει με των φυτοφάγων. Η πραγματικότητα είναι ότι το ανθρώπινο πεπτικό σύστημα βρίσκεται στο μέσον μεταξύ φυτοφάγων και σαρκοφάγων. Έντιμος συμβιβασμός γαρ😉

  45. Corto said

    43 (Δημήτρης Μαρτῖνος):

    Επίσης είναι πολύ ενδιαφέρον ότι στην Ελλάδα υπάρχει επώνυμο Σερράος, από την Λευκάδα. Yποστηρίζεται (βάσει αναφορών στο λίμπρο ντ’ όρο) ότι η οικογένεια των Σερράων της Ελλάδας κατάγεται από την οικογένεια του Φρανθίσκο Σερράο, του Πορτογάλου πλοιάρχου και στενού φίλου του Μαγγελάνου (ο οποίος κρατούσε και το ημερολόγιο, από όπου αποκαλύφθηκε το γνωστό ημερολογιακό πρόβλημα).

  46. spiral architect said

    @32:

  47. Γς said

    >Πε 10 † Αρθούρου Ρεμπώ

    -Ρε Αρτούρο, τον Ρεμπώ τι τον έχεις;

    http://caktos.blogspot.gr/2014/08/blog-post_77.html

  48. Avonidas said

    #48. Jews for Hitler έλεγε το ανέκδοτο, τώρα πλέον δεν είναι ανέκδοτο…

  49. Alexis said

    #44: Αυτό με τον χιμπατζή ήθελα να το γράψω κι εγώ.
    Πράγματι δεν είναι όλοι οι πίθηκοι αποκλειστικά φυτοφάγοι.

  50. Πάνος με πεζά said

    Τώρα μόλις το άκουσα, δεν το ήξερα, και έχει και σχέση και με τη γλώσσα. Τα «Ορεστειακά», το Νοέμβριο του 1903.
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F%CF%81%CE%B5%CF%83%CF%84%CE%B5%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%AC

  51. cronopiusa said

    «Είχα εξιδανικεύσει τον Σούπερμαν όταν ήμουν νεότερος. Σκεφτόμουν ότι είχαμε πολλά κοινά. Κι εγώ πήγαινα συνέχεια σε τηλεφωνικούς θαλάμους κι έβγαζα τα ρούχα μου».

  52. Πάνος με πεζά said

    Στο ιστολόγιο, υπάρχουν δύο δημοσιεύσεις με tag «Ορεστειακά», το 2010,
    https://sarantakos.wordpress.com/tag/%CE%BF%CF%81%CE%B5%CF%83%CF%84%CE%B5%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%AC/

  53. Γιάννης Ιατρού said

    36: κι αυτό, από την φάρμα μας🙂🙂

  54. Γιάννης Ιατρού said

    42: Σκύλε,

    δεν αντέγραψες ολοκληρο τον σύνδεσμο (λείπει το 3 στο τέλος), εδώ ο πλήρης🙂 http://news.in.gr/world/article/?aid=1500111873

  55. 55

  56. Γιάννης Ιατρού said

    40: Σταβρόγκιν
    Ε, να σου κάνουμε μια εκπτωσούλα, μπας και το πάρεις τελικα;🙂

  57. Γιάννης Ιατρού said

    56: ++++++++++++++++++++++++++++++

  58. Γιάννης Κουβάτσος said

    Καλό μήνα!
    Να πούμε ότι 1η Νοεμβρίου 1896 δημοσιεύτηκε η πρώτη γυμνόστηθη φωτογραφία γυναικών στον Τύπο. Γυναίκες της φυλής Ζουλού που πόζαραν στο Νάσιοναλ Τζεογκράφικ. Χιου Χέφνερ γατάκι, ήσουν ακόμα αγέννητος.
    17 Νοεμβρίου 1964 γεννήθηκε ο Κριστόφ Βαζέχα, ο μεγαλύτερος σε προσφορά ξένος παίκτης που έπαιξε στην Ελλάδα.

  59. cronopiusa said

    «Ο Θεός κουράστηκε, ο Μαρξ πέθανε κι εγώ δεν νιώθω καλά»

  60. Γιάννης Κουβάτσος said

    36, 54: Ναι, θυμάμαι την εποχή που ο Τζήμερος διάβαζε Μαρξ. Καθόμουν σε διπλανό τραπέζι στο καφενείο και μελετούσα σανσκριτικά.

  61. Idom said

    Καλό μήνα!

    Ημέρα πατάξεως της δωροδοκίας η σημερινή;;;
    Καλά, εγώ γιορτάζω τις υπόλοιπες 364 μέρες τού χρόνου.

    Idom

  62. venios said

    Από αύριο Πολύχρονος!!!

  63. Ριβαλντίνιο said

    Γεια σας, γεια σας, γεια σας και χαίρετε . Και καλό μήνα. Απευθύνομαι στην συλλογική σοφία του ιστολογίου μας για μια απορία μου. Έψαχνα να βρω σε ποιον ανήκει η πολύ γνωστή φράση : τα λόγια πετούν, τα γραπτά μένουν (Verba volant, scripta manent) και ποιος συγγραφέας την αναφέρει πρώτος. Δεν βρήκα τίποτα. 😦

    Διάβασα στην wiki :

    This phrase seems to come from a speech of Caius Titus of the Roman Senate,

    https://en.wikipedia.org/wiki/Verba_volant,_scripta_manent

    Ξέρει κάποιος φίλος ποιος είναι αυτός ο «Caius Titus» και ποιος αρχαίος συγγραφέας αναφέρει ότι είπε την φράση ;;;;;;;;; ❓ ❓ ❓

    Ή τέλος πάντων που πρωτοεμφανίζεται αυτή η φράση ;

  64. Πάνος με πεζά said

    Άσχετο, αλλά από από την αγγλική γλωσσα : η πακρύτερη μονοσύλλαβη λέξη είναι η strength (αντοχή), με οκτώ γράμματα και κατ’ ουσίαν μόνο με ένα φωνήεν, ενώ οι λέξεις bookkeeper ή και το bookkeeping (κατώτερο του λογιστή, καταστιχογράφος) είναι οι μοναδικές που έχουν τρεις φορές συνεχόμενα διπλό γράμμα.

  65. Γιάννης Ιατρού said

    59: για να ξέρουμε για τί μιλάμε…

  66. Γιάννης Ιατρού said

    66: (συνέχεια🙂 )

  67. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα σχόλια!

    53 Με πρόλαβες, αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε άρθρο γι’ αυτά καθαυτά τα Ορεστειακά.

    63 Νάσαι καλά!

  68. Avonidas said

    #64. τα λόγια πετούν, τα γραπτά μένουν (Verba volant, scripta manent)

    «Οι λεγεωνάριοι πετούν, τα κράνη μένουν»
    -Οβελίξ ο Γαλάτης
    😉

  69. aerosol said

    #11:
    Σέβομαι τις διατροφικές συνήθειες όλων και ποτέ δεν προσπαθώ να τους φέρω στις δικές μου. Πέραν τούτου. το βιντεάκι το κατάφερα μέχρι το 1′ και 20″. Το πόσα ψεύδη χώρεσαν σε τόσα λίγα δευτερόλεπτα είναι θλιβερό.
    Ο πιο επιτυχημένος κυνηγός τα τελευταία 750.000 χρόνια (ο άνθρωπος) δεν μετατρέπεται ξαφνικά σε κακό κυνηγό επειδή δεν έχει «νυχτερινή όραση». Και τα ανθρώπινα δόντια δείχνουν σαφέστατα πως εξελίχθηκαν για να μασούν φυτά, καρπούς και κρέας -δεν χρειάζεται το σαγόνι να είναι σαν του λύκου, αυτά είναι αστεία.

    Ελπίζω ειλικρινά οι φυτοφάγοι συνάνθρωποι να είναι καλύτερα ενημερωμένοι και να προσέχουν τι πιστεύουν και τι διαδίδουν. Δεν καταλαβαίνω καν την ανάγκη να δημιουργηθούν τέτοιες ψευδείς αφηγήσεις και ιδεολογήματα για να στηρίξουν μια προσωπική απόφαση. Εύχομαι η ενημέρωση στο πώς να είναι κανείς vegan και υγιής να είναι καλύτερη.

  70. Γρηγόρης Κοτορτσινός said

    #64
    Αυτή η παραλλαγή μου φαίνεται σωστότερη «vox audita perit lit(t)era scripta manet»
    https://en.wiktionary.org/wiki/vox_audita_perit_litera_scripta_manet

  71. Avonidas said

    #70. Ελπίζω ειλικρινά οι φυτοφάγοι συνάνθρωποι να είναι καλύτερα ενημερωμένοι και να προσέχουν τι πιστεύουν και τι διαδίδουν.

    Άδικα ελπίζεις. Ανάμεσα στους χορτοφάγους μπορείς να βρεις φυσιολογικούς ανθρώπους, οι vegan* έχουν νοοτροπία παραθρησκευτικής σέκτας. Όσο κι αν προσπάθησα, αδυνατώ να καταλάβω τη θεμελίωση της ιδεολογίας τους, δεδομένου ότι οι κατηγορίες «φυτό» και «ζώο» είναι σε μεγάλο βαθμό ανθρώπινες κατασκευές. Για να τοποθετείς ένα μύδι στην ίδια κατηγορία με έναν χιμπαντζή, ή για να μιλάς για τα δικαιώματα μιας μέλισσας στην… παραγωγή της, πρέπει να χεις πάρει διαζύγιο από την πραγματικότητα. Κι όταν από τη μια θέλεις να εξισώσεις τον άνθρωπο με τα υπόλοιπα ζώα, ενώ από την άλλη αξιώνεις μια ηθική ανωτερότητα (εμείς και μόνον εμείς δεν επιτρέπεται να αφαιρούμε ζωές, γιατί έτσι), απλά δεν μπορείς να συμβιβαστείς με αυτό που σε έχει κάνει η φύση.

    * Πλήρης απόρριψη ζωϊκών παραγώγων και θανάτωσης ζώων, ό,τι κι αν σημαίνει αυτό (τα μικρόβια είναι ζώα; τα εσωτερικά παράσιτα;)

  72. Ριβαλντίνιο said

    @ 69 Avonidas

    Άκου να σου πω, εγώ δεν σηκώνω αστεία ! 😡 😡

    Είμαι πολύ σκληρός τύπος :

    @ 71 Γρηγόρης Κοτορτσινός

    Μια αρβανίτικη φράση, που μάλλον ανέβασες εσύ,/b> στο en.wiktionary , μας την μοστράρεις για «σωστότερη» από την πασίγνωστη ;;; Και την δική σου φράση ποιος την πρωτοείπε ; Ο Σαμνίτης Φάβιος Πούλχερ Σκαιβόλας , που έβοσκε γελάδια στην Καμπανία ;

    ( 🙂 🙂 🙂 )

  73. Γιάννης Ιατρού said

    64: Ο Caius Titus Silius Italicus (να το λέμε ολόκληρο, γιατί ήταν κι ένας Caius Titus Probus του 5ου αι.) ήταν συμμαθητής μου🙂 , διάβαζε συνέχεια τον Όμηρο, στα εληνικά!🙂 …έπεα πτερόεντα και έγραφε στους τοίχους της Γερουσίας (SPQR) γκραφιτι…

  74. Ριβαλντίνιο said

    Ουπς ! Στις τελευταίες δυο σειρές μου ξέφυγαν τα μπολνταρισμένα !😦

  75. Γιάννης Κουβάτσος said

    Επίσης, 2 Νοεμβρίου 1951 Γενέσιον Βασιλείου Λεβέντου του Εθνάρχου και Πιθανού Εν Ανάγκη Συγκυβερνήτου, Σαφώς Προτιμοτέρου Του Ψεκα(σ)μμένου Πάνου.

  76. gpoint said

    # 59

    Ποσοτικά ίσως γιατι ποιοτικά…ούτε στην (μετριότατη στα χρόνια του) εθνική Πολωνίας δεν βρήκε θέση. Αρχικλικαδόρος όμως των αποδυτηρίων και με δημοσιογραφική υποστήριξη έφαγε τον Κωνσταντίνου και τον Σάντος από τα μεγάλα ονόματα, τα μικρά παραλείπονται …
    Μετά πλασσαρίστηκε δημοσιογραφικά σαν νέος Γκουαρντιόλα αλλά ούτε ο Φωκικός δεν τον άντεξε…
    Δεν ξέρω αν στην ταβέρνα τα καταφέρνει…

  77. Γιάννης Ιατρού said

    74: Ρίβα
    ψάξτο εδώ

  78. Εσείς γράφουτε και σχολιάζουτε σε μηνολόγια κι ο κοζμάκης έχει βάσανε, ρέεειιιιι!

    http://news247.gr/eidiseis/kosmos/news/h-maxh-twn-diadoxwn-giati-o-karolos-sfazetai-me-ton-aderfo-toy.4348543.html

  79. Γιάννης Ιατρού said

    79: Τι λες ρε Σκύλε, μόνο βάσανα;

  80. https://twitter.com/hashtag/%CE%BC%CF%80%CF%81%CE%B5%CE%BB%CE%BF%CE%BA_%CE%BD%CE%B4?f=tweets&vertical=default&src=hash

  81. Mπετατζής said

    To σταυρουδάκι σημαίνει θάνατος ;;; Γιατί αν ναι, η Βίκυ λέει ότι ο Στήβενσον γεννήθηκε στις 13 Νοεμβρίου, πέθανε μήνα Δεκέμβρη. Νοέμβριο (11 του μηνός) γεννήθηκε και ο Ντοστογιέφσκι, σύμφωνα με Βίκυ πάντα. Και στο σημείο αυτό αρπάζω την ευκαιρία να πω ότι θεωρώ τον Στίβενσον πολύ καλύτερο του Ντοστογιέφσκι, που γράψανε πάνω κάτω ίδια εποχή. Πάντα ήθελα να το πω αυτό.

  82. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ο Στίβενσον μεγαλύτερος συγγραφέας από τον Ντοστογέφσκι; Ουάου! Ζυγαριά δεν υπάρχει, βέβαια, και θέλει κότσια να πεις δημόσια κάτι τέτοιο, Μπετατζή. Δεν συμφωνώ, φυσικά, παρόλο που ο Τζέκιλ και ο Χάιντ είναι εμβληματικός και αγαπημένος.

  83. sarant said

    82 Τις ημερομηνίες τις έχει διαλέξει ο πατέρας μου Μπορεί να έχει και λάθη.
    Δεν ειναι σταυρουδάκι αλλά το εγχειρίδιο που κόβει το νήμα της ζωής🙂

  84. Mπετατζής said

    83. Ο Στίβενσον τα είπε με το συγκεκριμένο βιβλίο που αναφέρεις (αλλά και με άλλα, λιγότερα γνωστά) πολύ καλύτερα από το ΄Εγκλημα και Τιμωρία. Εντάξει, συμφωνώ ότι δεν υπάρχει ζυγαριά, λίγο προβοκατόρικο ήτανε το σχόλιό μου για να ανοίξει κουβέντα. Πάντως, θεωρώ ότι με τα ίδια θέματα ασχολούνται, αν και ο Στίβενσον έχει περάσει ως δήθεν συγγραφέας για παιδιά. Διάβασε π.χ. το The ebb tide, στα ελληνικά κυκλοφορεί ως Οι τυχοδιώκτες.

  85. Κακά τα ψέμματα, ο Μπετός έχει δίκιο. Μικρό όταν ήμανε, οι γονείς μου έδιναν Ντοστογιέφσκη να διαβάσω για να μορφωθώ. Άιντε μετά να μην πάθει κατάθλιψη, δωδεκάχρονο παιδί.

  86. Mπετατζής said

    Α για σου … Ενώ ο Ρόμπερτ λέει τα ίδια με πιο ευχάριστο και περιπετειώδη τρόπο.

  87. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ο Στίβενσον κακώς έχει προβληθεί ως συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας (ας όψεται η Νήσος των Θησαυρών, που πολύ την αγαπώ). Είναι όντως μεγάλος συγγραφέας και δικαίως τον εκτιμούσαν πάρα πολύ Μπόρχες, Μπρεχτ, Παβέζε, Ναμπόκοφ και άλλοι. Εκπληκτική η «Λέσχη της αυτοκτονίας» από τις θαυμάσιες εκδόσεις της «Άγρας», σε μετάφραση Τάσου Δενέγρη. Αλλά ο Ντοστογέφσκι είναι ο Ντοστογέφσκι.

  88. Γιάννης Κουβάτσος said

    Μην παραπονιέσαι, Σκύλε. Εμένα με είχαν ταράξει στον Λουντέμη. Ο πατέρας μου δεν ήξερε πως ο Μέλιος ήταν αριστερός και μου ‘χε φέρει στο σπίτι όλη τη σειρά. 😊

  89. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Καλό μήνα.
    Για τους φυτοφάγους ένα έχω να πώ, πως είναι φυτοφάγοι.☺

  90. 88

    Το χειμώνα του ’91, κάνοντας τη θητεία μου στο Μόλυβο Λέσβου αγόρασα από ένα ωραίο βιβλιοπωλειάκι το Νησί με τους Θησαυρούς σε μετάφραση Φώτη Κόντογλου. Σκληρόδετο. Το χτύπησα σ’ ένα απόγευμα, στο παρατηρητήριο του φυλακίου.

    89

    Ούτε κι ο δικός μου ήταν αριστερός αλλά αγαπούσε τη λογοτεχνία. Σκέψου να διαβάζεις το ίδιο καλοκαίρι Ντοστογιέφσκη και Σολτζενίτσυν. Γκουλάγκ κατάσταση, λέμε!
    Συν την σχολική ύλη της επόμενης χρονιάς.

  91. Ριβαλντίνιο said

    @ Γιάννης Ιατρού

    Δηλαδή ο «Caius Titus» της wiki είναι ο Tiberius Catius Asconius Silius Italicus (1ος αι. μ.Χ.).

    https://en.wikipedia.org/wiki/Silius_Italicus

    Αυτός βλέπω έχει γράψει τα «Καρχηδονιακά» (Punica). Έψαξα στα γρήγορα και δεν βρήκα κάτι.

    http://www.gutenberg.org/files/27219/27219-h/27219-h.htm#liber1

    Παλιά του αποδιδόταν και η Ilias Latina. Έψαξα και εκεί και δεν βρήκα κάτι.

    http://www.thelatinlibrary.com/ilias.html

    Και έψαξα και σε αυτό που είπες (και το οποίο δεν κατάλαβα καν τι είναι !🙂 ) και πάλι δεν βρήκα τίποτα . 😦

    https://archive.org/stream/lucainsiliusital00luca#page/n5/mode/2up

    Αλλά ανταμοιφθήκαμε και σήμερα για το ψάξιμο.🙂 Διαβάζοντας στο λεξικό του Λάμψα το λήμμα για τον γεωγράφο Μαρίνο τον Τύριο (2ος αι. μ.Χ.), έμαθα από που βγήκε το λατινικό «Terra Incognita» : Ο Μαρίνος όμως έκλεισε τον Ινδικό Ωκεανό στο νότιο μέρος του με ξηρά, την «Άγνωστη Γη», που αποτέλεσε αργότερα την «Terra Incognita» των Ρωμαίων.

    ——————————————-
    Ντοσογέφσκη δεν έχω διαβάσει, εκτός από μικρά αποσπάσματα, αλλά έχω δει τον «Ηλίθιο» στην ΕΡΤ3 και ήταν πολύ ωραίος.
    Το Νησί των θησαυρών το είχα διαβάσει και μου έχουν μείνει και φράσεις («ο γερο-μπουκανιέρος», 15 ναυτικοί γύρω από ένα νεκροσέντουκο- γιοχοχό και μια μπουκάλα ρούμι). Το νησί υποτίθεται ότι ήταν στην Καραϊβική ; Ρωτάω γιατί δεν θυμάμαι να έλεγε που ακριβώς ήταν. Το είχα διαβάσει μικιός.
    Από Τζέκυλ και Χάιντ ξέρω μόνο ότι πλακώθηκε με τον Βαν Χέλσιγκ :

    (ΠΡΟΣΟΧΗ : Μην ξαφνιαστείτε στο 1:27 !!!)

    ————————————-
    @ Γιάννης Κουβάτσος
    @ Σκύλος

    Κανονικοί άνθρωποι δηλαδή οι γονιοί σας και εσείς βγήκατε αναρχοκομμουνισταί !!!🙂🙂🙂
    Από ρόδο βγαίνει αγκάθι και τα σχετικά …. 🙂

    ——————————————–
    Είπαμε ότι απεβίωσε ο Φαίδων Μαλιγκούδης ; 😦 Ήταν πολύ καλός. Σπουδαίος για μένα !

  92. ΣΠ said

    Νικοκύρη, το παρακάτω άρθρο παραπέμπει στο ιστολόγιο.

    Ο Ράμα, οι Αρβανίτες και ο εθνικιστικός βομβαρδισμός της Ακρόπολης

  93. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ανακάλεσε, Ριβαλντίνιο: ο πατέρας μου είναι και Αεκτζής, αλλά εγώ Πανάθα. Πολύ αντιδραστική η γενιά μου, τελικά. 😊

  94. Ριβαλντίνιο said

    @ 95 Γιάννης Κουβάτσος
    Ωχ,ωχ, ανακαλώ !🙂

  95. Αιμ said

    Για 4, 18, 25 κ.α. φυσικά κ έχετε δίκιο ! Εγώ τη …προτίμηση μου έγραψα πρωί – πρωί

  96. georgeilio said

    9 Νοεμβρίου: τριπλή γερμανική και ευρωπαϊκή επέτειος.
    1918: παραίτησις Γουλιέλμου του 2ου, του τελευταίου αυτοκράτορος, εκ του γερμανικού θρόνου
    1938: νυξ των κρυστάλλων
    1989: διάνοιξις Βερολινείου Τείχους (κατά σύμπτωση: σήμερα, την πρώτην μηνός Νοεμβρίου, τελευτή – εν έτει πέμπτω και δεκάτω και δισχιλιοστώ – Γκύντερ Σαμπόφσκι, του ανδρός όστις ανήγγειλε την ελευθέραν διάβασιν των πολιτών δια του Τείχους)

  97. Λ said

    Μπετατζής έτυχε να συζητήσω πολύ τον Ντοστογιεβσκι με τον άντρα μου αυτές τις μέρες γιατί μόλις διάβασε τους αδελφούς Καραμάζωβ. Νομίζω ότι συμφωνεί μαζί σας.Παλιά πίστευε αυτό που είπε ο Τζώρτζ Στάινερ ότι ο καλύτερος συγγραφέας στον κόσμο είναι Ρώσος. Παραμένει να αποφασίσουμε αν είναι ο Ντοστογιέβσκι ή ο Τολστόι

  98. Λ said

    http://www.goodreads.com/book/show/161809.Tolstoy_or_Dostoevsky

  99. Γιάννης Κουβάτσος said

    Καλύτεροι πεζογράφοι οι Ρώσοι, καλύτεροι ποιητές οι Γάλλοι, καλύτεροι μουσικοί οι Γερμανοί. 😊

  100. Corto said

    Τα παράδοξα της ιστορίας:

    Το μνημείο του Λάπου – Λάπου, του εθνικού ήρωα των Φιλιππίνων, που κατέβαλε τους Ισπανούς στην μάχη του Μακτάν το 1521 και όπου σκοτώθηκε ο Μαγγελάνος. Λίγο πιο πίσω στο βάθος, διακρίνεται το μνημείο του Μαγγελάνου:

    Και ένα σχετικό τραγουδάκι από τον Φιλιππινέζο κωμικό, τραγουδοποιό και τραγουδιστή Yoyoy Villame (δεν ξέρω πώς προφέρεται), σε αγγλικούς στίχους:

  101. Reblogged στις anastasiakalantzi50.

  102. ΚΑΒ said

    Καλό μήνα.
    Ο Νοέμβρης μεσοσπορίτης, αλλά και στις 21 του μήνα είναι της Παναγιάς της μεσοσπορίτισσας.

    Η παροιμία λ.χ. Νοέμβρη νόα κι έσπερνε, Δεκέμβρη δε κι απόσπειρε θα ενταχθεί στις γεωργικές.
    Η παροιμία λ.χ. Ήλιε μου του καλοκαιριού να σ’ έχα το Γενάρη θα ενταχθεί στις μετεωρολογικές.

    Ας μην είμαστε απόλυτοι στους χαρακτηρισμούς μας:φτωχές και ξερές παροιμίες δεν υπάρχουν για τους γνωμοτύπους,κατά Αριστοτέλη, γεωργούς.

  103. Alexis said

    #89: Πέρα από την πλάκα, νομίζω ότι το έργο του Λουντέμη ήταν γενικά αποδεκτό από ανθρώπους όλων των πολιτικών αποχρώσεων, ακόμα και από σκληροπυρηνικούς της δεξιάς.
    Τα βιβλία του τα έβρισκες πολύ συχνά σε βιβλιοθήκες συντηρητικών και «εθνικοφρόνων» αστικών οικογενειών.
    Προσωπικά δε, βρίσκω τα γραπτά του πολύ λιγότερο «στρατευμένα» από τα ποιήματα π.χ. του Βάρναλη ή του Ρίτσου.

  104. Γιάννης Κουβάτσος said

    105. Αλέξη, ήταν η εποχή που οι γονείς είχαν ακούσει πως τα βιβλία του Λουντέμη και τα δοκίμια του Παπανούτσου θα βοηθούσαν τα παιδιά τους να βελτιωθούν στον γραπτό λόγο.

  105. Πάνος με πεζά said

    Mερικές ακόμα παροιμίες που βρήκα :
    – O Nοέμβρης όταν έρθει, τα γομάρια μέσα κλείνει.
    – Αϊ-Μηνάς το μήνυσε κι ο Φίλιππος το καρτερεί.
    – Νοέμβρη οργώματα κι ελιές, δεν απολείπουν οι δουλειές.
    – Το Νοέμβρη οι σποράδες, το Δεκέμβρη παραμύθια.
    – Το Νοέμβρη κρύο κάνει κι η φωτιά θα μας ζεστάνει.
    – Τ’ Αϊ-Φιλίππου φιλεί η Πούλια τα βουνά.
    – Νοέμβρη και δεν έσπειρες, λίγο σιτάρι κάμεις.
    – Το Νοέμβρη και Δεκέμβρη φύτευε καταβολάδες.
    και η παραλλαγή
    – Νοέμβρη νόα κι έσπερνε, Δεκέμβρη ιδέ κι απόσπειρε, κι έμπα και στ’ αμπέλι σου σα νοικοκύρης μέσα.

  106. Πέπε said

    106:
    Όταν ήμουν Γυμνάσιο, ορισμένα βιβλία του Λουντέμη τα είχαμε σχεδόν όλοι στην τάξη μου, αλλά δεν τα διάβαζε κανείς. Στα πάρτυ (που γίνονταν σχεδόν κάθε βδομάδα για κάποιο γενέθλιο ή γιορτή) τα χαρίζαμε ο ένας στον άλλο κι έκαναν κύκλους. Ήταν εκείνες οι γνωστές άσχημες εκδόσεις με το πλαστικό βυσινί σκληρό δέσιμο.

    Σχετικά με τα βιβλία που κυκλοφορούσαν ως δώρα θυμήθηκα συνειρμικά και το άλλο:

    Μας έβαλαν κάποτε εργασία στα Νέα, σε όλο το τμήμα, τα Ματωμένα Χώματα. Πάλι Γυμνάσιο ήμασταν, μάλλον Τρίτη. Αφού είχε περάσει η διορία και είχαμε ξεμπερδέψει, έγινε πάλι ένα πάρτι γενεθλίων. Κανόνισα με όλη την τάξη να πάμε στον εορτάζοντα όλοι τα Ματωμένα Χώματα. Φυσικά η φάρσα δεν είχε 100% επιτυχία, αλλά μια δεκαριά αντίτυπα τα μάζεψε. Μέσα στα επόμενα χρόνια, στα γενέθλιά μου μου τα επέστρεφε λίγα λίγα.

  107. cronopiusa said

    Μπρελοκάκι, μπρελοκάκι ένα κόμμα θα ‘χτιζα!

    Χρόνια Πολλά και Καλά στον Νικοκύρη μας!

  108. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

  109. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    107. Νοέμβρη οργώματα κι ελιές, δεν απολείπουν οι δουλειές.

  110. Γιάννης Κουβάτσος said

    108. Κάπως σαν τα σίδερα και τις καφετιέρες στους γάμους. 😊
    Εκτός από Λουντέμη έπαιζε και Καζαντζάκης και λίγο αργότερα έγινε μόδα και ο Σαμαράκης.

  111. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Έφταξε ο καιρός καλέ μου πέφτουν οι ελιές
    και τα λιόφυτα θα πιάσουν πάλι οι κοπελιές

    Μυλωνάδες και μαζώχτρες θα τα λέμε πότες-πότες
    κι αφορμή θα ‘ναι οι ελιές, να ‘χουμε χρυσές δουλειές

    Φύσηξε βοριά καλέ και ρίξε μια ψιλή βροχή
    και για μας τους μυλωνάδες ήρθε τώρα εποχή

    Να θωρούμε τις μαζώχτρες,να τα λέμε πότες-πότες
    κι αφορμή θα ‘ναι οι ελιές, να ‘χουμε χρυσές δουλειές

    Όλες οι γειτονοπούλες τα καλάθια θα βαστούν
    και στη φάμπρικα θα μπαίνουν κάθε τόσο να ρωτούν

    Και θα μας παρακαλούνε για τς ελιές τους ν’ αλεστούνε
    κι αναλόγως κάθε μια θα πληρώνει αλεστικά

    Πάρε το καλάθι κι έλα όμορφή μου κοπελιά
    κι εγώ θα βαστώ τη σκάλα ν’ ανεβαίνεις στην ελιά

    Σα γεμίσεις το καλάθι θα πιαστούμε στα φιλιά
    και θα βγάλουμε το λάδι από κάτω στην ελιά

  112. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Νοέμβρης για την Κρήτη σημαίνει… Ρακοκάζανα

  113. 115

    Μηηηη, κακιά! Όλο το λέω να πάω στην Ήπειρο για τα τσίπ’ρα κι όλο δεν τα καταφέρνω.
    Ρε σεις, που είναι ο μεταμεσονύκτιος επισκέπτης του ILL-Οινόης; Σε καμιά ταβέρνα;

  114. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    116 α🙂😦
    β. Ιλινούης γίνηκε.

  115. Γιάννης Ιατρού said

    116: Δεν υπάρχει πλέον καμία συνέπεια🙂

    Ουτε για χρόνια πολλά …, πως θα το αντέξουμε αυτό;

    115: ΕΦΗ
    Ναι, ναι …. Οντως🙂

  116. Βάλατε φέτο Τομ Γουέιτς, ή ακόμα;

    No shadows, no stars
    There’s no moon and no cars
    November

    Only believes in a pile of dead leaves
    And a moon that’s the color of bone
    No prayers for November to linger longer
    Stick your spoon in the wall
    And we’ll slaughter them all

    November has tied me to an old dead tree
    Get word to April to rescue me
    November’s cold chain made of wet boots and rain
    And shiny black ravens on chimney smoke lanes
    November seems odd
    You’re my firing squad
    November

    With my hair slicked back with carrion shellac
    And the blood from a pheasant and the bone from a hare
    Tied to the branches of a roebuck stag
    Left to wave in the timber like a buck shot flag
    Go away, you rainsnout
    Go away, blow your brains out
    November

    Από το The Black Rider

    Σημ
    Stick your spoon in the wall: Stick one’s spoon in the wall: phr. [19C] to die (Source: «Cassell’s Dictionary Of Slang». Jonathon Green. Cassel & Co., 1998. ISBN: 0-304-35167-9)

    Carrion shellac: Many American «Indians» in the Northwest used bear fat to make their hair look slick. In the 50’s, American teenagers used Wildroot Cream Oil and other brands to do the same thing. Shellac is a gluey paint – type stuff you put on wood to treat it and make it look shiny. You can do the same with your hair. And if you make it from carrion, you will carry with you the aroma of rotting meat that vultures might fight you for😉 (Submitted by Gary Duncan. Raindogs Listserv discussionlist. September, 2000)

    Buck shot flag
    – Flag shot with a shot gun; tattered (Submitted by El RayoX. Raindogs Listserv discussionlist. September, 2000)
    – Buckshot n. 1. A large lead shot for shotgun shells, used especially in hunting big game (Source: The American Heritage� Dictionary of the English Language, Houghton Mifflin – Third Edition)
    – One variation of the little metal pellets that fill a shotgun shell. An individual piece of buckshot is larger and more damaging than some other types, like birdshot. Larger pellets for larger animals (Submitted by Russell Fischer. Raindogs Listserv discussionlist. September, 2000)
    http://www.tomwaitslibrary.info/

  117. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα σχολια!

    93 Α τον καημένο, τον διάβαζα!

    94 Ευχαριστώ, δεν το είχα δει!

    118 Ο σκύλος που δεν γάβγισε τη νύχτα!

    119 Aυτό κρατήθηκε στη σπαμοπαγίδα, λόγω λίκνων μαλλον

  118. Κάτσε μια στιγμούλα, να σιδερώσει το πουκάμισο ο Τζέρεμυ!

  119. – 88
    Εκεί όπου «τελειώνει» ο Ντοστογιέφσκυ «αρχίζει» ο Μέλβιλ: ΕΚΕΙΝΟΣ είναι (με διαφορά!) ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ. Όσο για τον πρίγκηπα Τολστόϊ, μάλλον μέτριος και σαφώς υπερεκτιμημένος. Ο Στήβενσον, ένα σκαλί πιό κάτω απ’ τον Ντοστογιέφσκυ… Αυτά, βέβαια, κατά την προσωπική μου αντίληψη και το δικό μου γούστο. Ο Λουντέμης, γραφιάς της πλάκας για τον σημερινόν αναγνώστη. Ο Σολζενίτσιν σκάλες κατώτερος του Σόλαχαφ και του Πάστερνακ. Αλλά, φυσικά, οι γνώμες είναι σαν τις κ@λοτρυπίδες (που θά ‘λεγαν και οι Αμερικανοί): ο καθένας έχει και την δική του και την ορίζει ο ίδιος…! Επομένως, οι κρίσεις κι οι κριτικές περιττεύουν, νομίζω, και δεν έχουνε καμμιάν σπουδαία αντικειμενικότητα ό,τι να πει κι ό,ποιο «κριτικό» επιχείρημα και άν επιχειρήσει να προβάλει κάποιος…

    – 0
    ΝΙΚΟκύρη,
    νόμιζα ότι κι εσύ έχεις την δική μου αλλεργία απέναντι στις εν παρατάξει πολλές αλληλοδιάδοχες γενικές…!
    Τώρα βλέπω να γράφεις:
    « Κυ 6 | Παγκόσμια ημέρα αποτροπής (1η ΓΕΝΙΚΗ) της (2η ΓΕΝΙΚΗ) καταστροφής (3η ΓΕΝΙΚΗ) του (4η ΓΕΝΙΚΗ) περιβάλλοντος (5η ΓΕΝΙΚΗ) λόγω πολέμου (6η ΓΕΝΙΚΗ) » .
    Κατανοώ το γιατί και το πώς οι «επιγραφικές» προτάσεις και οι «τίτλοι» συχνά γίνονται … «γενικώς» …αλλεργιογόνοι σε τύπους ιδιότροπους σαν και λόγου μου.
    Όμως, δεν μπορώ να κατανοήσω γιατί δεν γίνεται προσπάθεια να αποφευχθεί κάτι τέτοιο. Ελάχιστη προσπάθεια, βρε αδερφέ… Κράτα, άν θέλεις, ακόμα κι αυτή τούτη την «παραδεδεγμένη» (;;;) σύνταξη «συντομίας» (;;;) των επιγραφών και των τίτλων (που, ωστόσο, αυτή κι από μόνη της εμένανε μέ χαλάει…!), έστω. Γιατί, όμως, διστάζεις(;) και δεν το διατυπώνεις, τουλάχιστον, έτσι: « Παγκόσμια ημέρα ΓΙΑ (ΤΗΝ) αποτροπή τής (1η ΓΕΝΙΚΗ) περιβαλλοντικής (2η ΓΕΝΙΚΗ) καταστροφής (3η ΓΕΝΙΚΗ) ΑΠΟ (ΤΟΥΣ) ΠΟΛΕΜΟΥΣ » ;;; Εδώ θα είχες συνολικά 11 λέξεις (που θα μπορούσαν άνετα να περιορισθούν μόνον σε 9) με ΜΟΝΟΝ τις 3 απαραίτητες γενικές, ενώ προηγουμένως εσύ έχεις 9 λέξεις με 6 γενικές: και μην πας να μού πεις ότι η επιλογή σου ήταν ζήτημα … «οικονομίας» λέξεων (οικονομία για δύο μικρούλες παραπάνω λεξούλες;!!!) διότι η «πυκνότητα» των αλληλοδιαδόχων γενικών είναι αυτή που κυρίως εμένανε μέ κάνει να βγάζω φλύκταινες. Άλλο πράμα, δηλαδή, η θεμιτή «πυκνότητα» 3:11 -ήτοι, τριών γενικών μέσα σε 11 λέξεις- και άλλο η αλλεργιογόνα «πυκνότητα» 6:9, όπως ελπίζω να καταλαβαίνεις. Άρα, γιατί;;;

    Και κάτι ακόμα που από χρόνια τώρα ήθελα να σού επισημάνω, ΝΙΚΟκύρη:

    ο αείμνηστος μπαμπάς σου, όπως μάς λες, διατηρούσε ταχτική πρωτομηνιάτικη στήλη στο περιοδικό που ο ίδιος έβγαζε και την είχεν ονοματίσει «Μηνολόγιο».
    Αλλά, αυτή η λέξη -έτσι όπως χρησιμοποιείται εδώ- εμένα κάπου μέ …κλωτσάει: μού δοκιμάζει το φυσικό μου γλωσσικό αισθητήριο, …»κάπως», στην …αντοχή του και την …ανοχή του.

    Να τι εννοώ:

    Λέγοντας «μηνολόγιο» εγώ καταλαβαίνω έναν «κατάλογο» μηνών, δηλαδή μίαν ΣΥΝΟΛΙΚΗ καταγραφή ΟΛΩΝ ΜΑΖΙ ΤΩΝ ΜΗΝΩΝ για κάποιου είδους συστηματικήν «ασχολία» σχετική με (ΟΛΟΥΣ ΜΑΖΙ) τούς μήνες.
    Δηλαδή, κατά την δική μου αντίληψη, το … «(υπερ)σύνολο» είναι ολάκερο το 12μηνον έτος και τα ουσιώδη διακριτά …»στοιχεία» του είναι ΟΛΟΙ αυτοί οι 12 μήνες του έτους.
    Για να το θέσω καλύτερα, θά ‘λεγα ότι -όπως εγώ, τουλάχιστον, το εννοώ- «μηνολόγιο» είναι «ΣΥΛΛΟΓΗ ΜΗΝΩΝ». Και ως «συλλογή μηνών» η λέξη «μηνολόγιο» ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΤΑΙ από το …όνομα κάποιου μήνα και να διατυπώνεται η («άκυρη», κατ’ εμέ!) φράση *Μηνολόγιο …Νοεμβρίου* (οσάκις, δηλαδή, θέλουμε να καταγράψουμε αναμνηστικώς τα διάφορα γεγονότα των επετείων που αντιστοιχούν σε μίαν προς μίαν ημερολογική μέρα τού, λ.χ., Νοεμβρίου, όπως γίνεται εδώ σ’ αυτό το «λεξιλογικό» μπλογκ!
    Δηλαδή, κατ’ εμέ, ΔΕΝ ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ και ΔΕΝ ΝΟΕΙΤΑΙ «ΜΗΝΟΛΟΓΙΟ …Νοεμβρίου» (και, μάλιστα, σαν τέτοιο που να καταγράφει καταλεπτώς μία προς μία τις ημέρες του Νοεμβρίου αναφέροντας ποιού γεγονότος επέτειος είναι η μεν και ποιού η δε)!
    Αυτό το πράμα ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ να λέγεται «ΜΗΝΟΛΟΓΙΟ …Νοεμβρίου», αλλά ΜΟΝΟΝ ως « ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ » Νοεμβρίου ΜΠΟΡΕΙ (ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ, κατ’ εμέ!) να λέγεται: ΕΔΩ, δηλαδή, ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ καμμιάν …συλλογή … «μηνών» να μάς απασχολεί ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ (κάθε πρωτομηνιά) «εν συνόλω» συγχρόνως, παρά ΜΟΝΟΝ συλλογή ΗΜΕΡΩΝ, για καθεμιάν από τις οποίες γίνεται συνοπτικός λόγος ως προς τις επετείους που καταλογογραφήκανε κατ’ αντιστοιχίαν ΟΛΩΝ των ημερών του συγκεκριμένου μήνα. Άρα, περί ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΗΜΕΡΩΝ ενός συγκεκριμένου μήνα πρόκειται (του Νοεμβρίου, τώρα) κάθε φορά, οπότε » ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ » Νοεμβρίου κι ΟΧΙ …Μηνολόγιο …Νοεμβρίου θά ‘τανε το σωστό, νομίζω.
    Βέβαια, όταν όλα τα γεγονότα της ΚΑΘΕ ΗΜΕΡΑΣ του ΚΑΘΕ ΜΗΝΑ του έτους καταγράφονται ΟΛΑ ΜΑΖΙ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΜΕΝΑ σε έναν «χώρο» καταγραφής, αυτός ο «χώρος» καταγραφής θα μπορούσε να λέγεται «ΜΗΝΟΛΟΓΙΟ» αφού θα περιείχε ΣΥΓΧΡΟΝΩΣ ΟΛΟΥΣ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ ΜΗΝΕΣ (όπως, π.χ., το γνωστό εκκλησιαστικό βιβλίο).
    Σκέφτομαι πως, ίσως, ο (πολύ προσεχτικός στις διατυπώσεις του και σχεδόν πάντα ακριβολόγος) αείμνηστος μπαμπάς σου, ΝΙΚΟκύρη, σκόπιμα ονόμασε την στήλη του «Μηνολόγιο» επειδή ήτανε στήλη ΤΑΚΤΙΚΗ & ΠΕΡΙΟΔΙΚΗ και στο τελευταίο τεύχος της κάθε χρονιάς, στα γενικά ετήσια «Περιεχόμενα» του Περιοδικού, η ονομασία αυτή ΤΟΤΕ αποκτούσε περιεχόμενο. Συν τοίς άλλοις, υπεννοείτο η ΣΥΝΟΛΙΚΗ ανάγνωση ΟΛΩΝ των επί μέρους πρωτομηνιάτικων δημοσιεύσεων εκείνης της στήλης, και θέλοντας ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΚΕΙ να εστιάσει ο μπαμπάς σου (και θέλοντας, ίσως, ΚΑΙ ν’ αποφύγει την «μπανάλ» λέξη ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ για την εκάστοτε πρωτομηνιάτικη δημοσίευσή του) ονόμασε έτσι την στήλη που κρατούσε στο δικό του περιοδικό.
    Αλλά, ακόμη κι έτσι νά ‘ναι, εγώ δεν καταλαβαίνω και δεν δικαιολογώ ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΑ την χρήση του τίτλου που ΕΣΥ ΕΔΩ κάνεις: μόνον, ίσως, από σεβασμό στην μνήμη του πατέρα σου και στην δημιουργική του έμπνευση, και ΜΟΝΟΝ ΣΑΝ ΕΜΜΕΣΗ ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ στην δική του εφευρετικότητα, θα μπορούσα να εξηγήσω αυτό το «λεξιλογικό» παράδοξο σε τίτλο τακτικών άρθρων εδώ στο ιστολόγιό σου, φίλτατε ΝΙΚΟκύρη.
    Αλλά, στ’ αλήθεια, είμαι πολύ περίεργος…
    Υπάρχει εξήγηση;

    ΥΓ
    Καλόν μήνα σε όλους σας, «εχθρούς» και «φίλους»._

  120. Pedis said

    Βρε Σκύλε, εσύ που έχεις τιβί, άκουσες πράγματι τον Ιερώνυμο στο Σκάι να υπαινίχθηκε ότι στην ουσία έσωσε την κυβέρνηση της αριστεράς όταν ο Καμμένος εν μέσω θρησκοληπτικού ντελίριου ου φιλούσε το χέρι ξανά και ξανά, όπως είδαμε, και του έλεγε και του επαναλάμβανε «αν μου πείτε Μακαριότατε, δε συμφωνείτε, δε θέλετε, εγώ ρίχνω την κυβέρνηση αύριο το πρωί» κι αυτός του τόκοψε απαντώντας του ότι έχουμε που έχουμε τον Φίλη που «είναι ένας προβληματικός άνθρωπος», νάχουμε και σένανε από πάνω να μυξοκλαις μπροστά στον πρωθυπουργό, δεν ντρέπεσαι; Άκου τι λέει ο άνθρωπος: «δε θα κάνουμε τίποτα, μολονότι είμαστε η Αριστερά αν δεν το συζητήσουμε και καταλήξουμε στο τι θέλουμε.»

    Πονηρούλης, έτσι; Σου λέει αφού δεν βγαίνω που δεν βγαίνω, θα με πατώσουν και οι εταιρείες δημοσκοπήσεων όταν θα τα χαλάσουν με τους δικούς μας,
    θα το παίξω, λοιπόν, αποστολή αυτοκτονίας, να πάω τιμητικά, και θα μου δώσει την άδεια η εκκλησία να φορέσω το Πάσχα στη λιτανεία τη στολή του Ρωμαίου εκατόνταρχου.

    (Το ‘χει μαράζι διότι κάθε χρόνο το Πάσχα του λένε ότι δεν του επιτρέπεται, δεν αρμόζει, σε βουλευτή παλιότερα, σε υπουργό πρόσφατα, τέτοια αμφίεση. Άσε που με δυσκολία, οι επιτελείς του, τον είχαν πείσει εκείνη την άλλη φορά στη Σαλαμίνα να μην ντυθεί Αθηναίος στρατηγός.)

  121. Αγαθίας ο Σχολαστικός said

    Αγαπητοί συμπατριώται,

    επιτρέψατέ μας να συγχαρούμε από το έγκριτο Ιστολόγιό σας τον ελληνόψυχο Επίτροπο Γεωργίας του Τέξας, Σίντ Μίλλερ, που απεκάλεσε προ ολίγου «μουνί» στο Twitter την διεφθαρμένη Χίλαρυ, δίνοντας πρώτη είδηση στο Huffington Post, στο CNN και στα λοιπά ελεγχόμενα από τους γνωστούς – αγνώστους πανίσχυρα ΜΜΕ

  122. Πέπε said

    @122, Νεφεληγερέτη:

    α) Για τις γενικές δεν έχεις δίκιο.

    Η γενική δεν έχει από μόνη της κάτι ιδιαίτερο ώστε να πρέπει να την αποφεύγουμε σε μεγάλες δόσεις. Αν πάρουμε μια τυχαία φράση όπως «η φετινή πρώτη παγκόσμια ημέρα» (5 λέξεις μαζί με το άρθρο) και την κλίνουμε, θα έχουμε 5 ονομαστικές, 5 γενικές, 5 αιτιατικές (στην κλητική μάλλον δε θα φτάσουμε, λογικά, και αν φτάσουμε δε θα έχει άρθρο). Γιατί οι 5 γενικές είναι χειρότερες από τις 5 ονομαστικές ή αιτιατικές;

    Εκεί που δημιουργείται πρόβλημα είναι όταν οι γενικές εξαρτώνται η μία από την άλλη. Παράδειγμα:
    -το περιβάλλον
    -η καταστροφή του περιβάλλοντος
    -η αποτροπή της καταστροφής του περιβάλλοντος
    -η προσπάθεια αποτροπής της καταστροφής του περιβάλλοντος
    -ημέρα προσπάθειας αποτροπής της καταστροφής του περιβάλλοντος
    -οι εκδηλώσεις της ημέρας …κλπ.
    -η έναρξη των εκδηλώσεων… κλπ. (εδώ θα σου βγουν 7 γενικές που εξαρτώνται η μία από την άλλη).

    Εδώ ναι, έχουμε πρόβλημα.

    Αν σε καθεμία από αυτές τις γενικές αρχίσουμε να κοτσάρουμε επιθετικούς προσδιορισμούς, π.χ. παγκόσμιας ημέρας, ολοκληρωτικής καταστροφής, φυσικού περιβάλλοντος κ.ο.κ., δεν αλλάζει τίποτε. Πάλι οι γενικές 7 θα είναι.

    Άρα τελικά με την πρότασή σου έχουμε μία γενική (καταστροφής) αντί για τρεις (αποτροπής της καταστροφής του περιβάλλοντος), και όχι τρεις αντί για έξι. Σίγουρα κι αυτό κέρδος είναι, αλλά να μετράμε σωστά.

    [Τα έχω ξαναγράψει όλα αυτά…]

    β) Για το μηνολόγιο έχεις πιθανώς δίκιο. Αλλά γιατί το επαναλαμβάνεις τόσες φορές; «Μηνολόγιο θα έπρεπε να σημαίνει συλλογή μηνών, εδώ έχουμε συλλογή ημερών, άρα θα έπρεπε να το λέμε ημερολόγιο»: σαφέστατο, το καταλάβαμε.

  123. Πέπε said

    Άλλο ένα παράδειγμα που καταδεικνύει ότι η γενική από μόνη της δεν είναι προς αποφυγήν:

    -Ποιοι ήρθαν στη συγκέντρωση γονέων της τάξης;
    -Οι γονείς του Κωστάκη, της Αννούλας, του Α, του Β, του Γ, του Χ, του Ψ και του Ω.

    Να δεχτώ ότι μια τέτοια πρόταση δε διακρίνεται από καμιά σπάνια καλλιέπεια. Ουσιαστικά λίστα είναι, οπότε δεν έχουμε λογοτεχνικές αξιώσεις. Αλλά δεν είναι σε καμία περίπτωση προβληματική, όσους γονείς κι αν προσθέσουμε. Και άλλωστε δεν υπάρχει άλλος τρόπος να διατυπωθεί, άρα δεν υπάρχει λύση, άρα …δεν υπάρχει πρόβλημα!

  124. spiral architect said

    Άιντε, ευχηθείτε στο Νικοκύρη, να είναι πολύχρονος κι έπειτα ξεκινήστε να φτιάχνετε το υπόγειο, πετσώστε την πόρτα του με μολύβι, αγοράστε όσπρια, ξηρά τροφή κλπ, κλπ. και προετοιμαστείτε καταλλήλως. Μετά τους φασίστες-μαφιόζους της €€
    http://bit.ly/2eThLAc
    έρχεται και ο Τράμπ.

    Τα’ χαμε χύμα, θα μας έρθουν και τσουβαλάτα. 😮

  125. Γιάννης Κουβάτσος said

    125. Ναι, τα είπε αυτά. Επίσης είπε ότι δεν είναι λάθος αυτά που λέει ο Αμβρόσιος, είναι λάθος ο τρόπος που τα λέει. Άρα, όσα ρατσιστικά και φιλοχρυσαβγίτικα λέει κατά καιρούς ο άγιος Καλαβρύτων είναι αποδεκτά από τον αρχιεπίσκοπο ως προς το περιεχόμενο, αλλά θα προτιμούσε ένα πιο κομψό περιτύλιγμα.

  126. Alexis said

    #121: Θεϊκό το λογοπαίγνιο!!!😀😀😀

    #122: Α, όλα κι όλα! Η ρήση για τις κωλοτρυπίδες ανήκει στον Dirty Harry! 😀

    Βρέ Έφη τι γίνεται εκεί κάτω στην Ανατολική Κρήτη; Έβρεξε καθόλου;
    Συνάδελφος που την επισκέφτηκε πρόσφατα μας έλεγε ότι κοντεύουν να ξεραθούν μέχρι και τα …πουρνάρια!

    Να τα εκατοστήσεις Νίκο, να είσαι πάντα δημιουργικός και να γράφεις, και μεις να ‘μαστε καλά να σε διαβάζουμε!🙂

  127. Babis said

    #122
    «… επειδή ήτανε στήλη ΤΑΚΤΙΚΗ & ΠΕΡΙΟΔΙΚΗ και στο τελευταίο τεύχος της κάθε χρονιάς, στα γενικά ετήσια «Περιεχόμενα» του Περιοδικού, η ονομασία αυτή ΤΟΤΕ αποκτούσε περιεχόμενο. Συν τοίς άλλοις, υπεννοείτο η ΣΥΝΟΛΙΚΗ ανάγνωση ΟΛΩΝ των επί μέρους πρωτομηνιάτικων δημοσιεύσεων εκείνης της στήλης, και θέλοντας ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΚΕΙ να εστιάσει ο μπαμπάς σου (και θέλοντας, ίσως, ΚΑΙ ν’ αποφύγει την «μπανάλ» λέξη ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ για την εκάστοτε πρωτομηνιάτικη δημοσίευσή του) ονόμασε έτσι την στήλη που κρατούσε στο δικό του περιοδικό.»

    «…μόνον, ίσως, από σεβασμό στην μνήμη του πατέρα σου και στην δημιουργική του έμπνευση, και ΜΟΝΟΝ ΣΑΝ ΕΜΜΕΣΗ ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ στην δική του εφευρετικότητα, θα μπορούσα να εξηγήσω αυτό το «λεξιλογικό» παράδοξο σε τίτλο τακτικών άρθρων εδώ στο ιστολόγιό σου, φίλτατε ΝΙΚΟκύρη.»

    Όταν πρωτοείδα την χρήση της λέξης μηνολόγιο αντί ημερολόγιο ξαφνιάστηκα αλλά σκέφτηκα οτί είναι ταιριαστή για τους δύο λόγους που και εσύ αναφέρεις. Εσένα γιατί δεν σε καλύπτουν;

  128. Babis said

    Πως φαίνεται ότι κάποιος δεν διάβασε το μηνολόγιο.
    Τώρα το είδα. Χρόνια πολλά και από μένα.

  129. Alexis said

    Άμεση ήταν η απάντηση της Κουμουνδούρου στη νέα δημοσκόπηση, με την εκπρόσωπο τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Ράνια Σβίγκου, να δημοσιεύει δεικτικό σχόλιο στο twitter.

    Επίσης κάποια βλήματα είναι τροχιο-δεικτικά.
    Αλλά παραμένουν βλήματα…

  130. spiral architect said

    @132: Νωρίς έβγαλες τα μεζεδάκια, ακόμα δεν αποσώσαμε τον καφέ.🙂

  131. sarant said

    Καλημερα από εδώ, ευχαριστώ και για τις ευχές!

  132. spiral architect said

    http://rsmg.pbsrc.com/albums/v738/LadyFire/Happy%20Birthday%20Gifs/120601cake_1.gif~c200

  133. Γιάννης Ιατρού said

    135: αυτό ήθελες να βάλεις, ε;

  134. ΚΩΣΤΑΣ said

    Εμένα μια χαρά μου κάθεται και ο τίτλος «μηνολόγιο». Ο κάθε συγγραφέας – λογοτέχνης γράφει για δικό του γούστο και σε όποιον αρέσει… Αν όμως λάβουμε υπόψη μας ότι ασχολείται με το εορτολόγιο – από δικής του σκοπιάς – όλων των μηνών του έτους, τότε είναι αποδεκτός και κυριολεκτικά ο τίτλος, μας λέει για τους μήνες.

  135. Λεύκιππος said

    111 Νά ‘σαι καλά. Ωστε Cuntu Luna Vini και όχι «κουτουρού να γίνει» που νόμιζα τόσα χρόνια εγώ (εντάξει δεν είναι και τραγούδι που το ακούς καθημερινά). Και προβληματιζόμουν γιατί το τραγουδούν οι βλάχοι….

  136. Λεύκιππος said

    Πως βρέθηκα εδώ; Το σχόλιο βρέθηκε μια μέρα πίσω.

  137. Πέπε said

    137:
    Για το περί ορέξεως, Κώστα, προφανώς κι έχεις δίκιο.

    Όταν όμως λες «και κυριολεκτικά», δεν έχεις. Εφόσον ασχολείται με το εορτολόγιο, ασχολείται με τις ημέρες. Το «όλων των μηνών του έτους» δεν αλλάζει τίποτε: εφόσον είναι εορτολόγιο όλου του έτους,αυτονόητα είναι και όλων των μηνών του έτους (και επίσης όλων των εβδομάδων κλπ.). Μηνολόγιο κυριολεκτικά θα ήταν αν έπιανε τους μήνες, κι όχι τις ημέρες έστω και ομαδοποιημένες -που είναι περίπου αναπόφευκτο άλλωστε- ανά μήνα. Αν π.χ. έλεγε: «Γενάρης – ο μήνας της Πρωτοχρονιάς, Φλεβάρης – ο κουτσός, Μάρτης – μπαίνει η άνοιξη και γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου» και ούτω καθεξής.

    Πιθανόν να υπάρχει στο Μηνολόγιο κάποιο άλλο σκεπτικό που να καλύπτει και την κυριολεξία του όρου, που δεν το ξέρω. Αυτό πάντως που προτείνεις δεν την καλύπτει.

  138. ππαν said

    Δύτη, Κρονοπιούσα, Νικοκύρη, ευχαριστώ που με θυμηθήκατε! Να σε χαιρόμαστε, Νκοκύρη!

  139. ΚΩΣΤΑΣ said

    140

    Λογικές οι αντιρρήσεις σου Πέπε, σέβομαι την άποψή σου, δεν θα προσπαθήσω να σε μεταπείσω.
    Ο κ. Σαραντάκος, για λόγους σκοπιμότητας, δημοσιεύει αποσπασματικά το Μηνολόγιο κάθε πρώτη του μήνα. Λέω τώρα εγώ, αν έβλεπα τον τίτλο Μηνολόγιο και στη συνέχεια όλους τους μήνες, δεν θα μου προξενούσε κανέναν προβληματισμό ο τίτλος. Δεν πρόκειται περί επιστημονικής εργασίας, που εκεί ισχύουν άλλα κριτήρια και τίτλος τότε θα έπρεπε να είναι απολύτως σαφής. Σε αυτό το πνεύμα έγραψα ότι ο τίτλος με καλύπτει και κυριολεκτικά. Ας το τελειώσουμε όμως εδώ, δεν έχει νόημα γιατί δεν μπορούμε και να τον αλλάξουμε.

  140. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    129. Αλέξη,ευτυχώς έφτασε ως εκεί καλή βροχή. Όχι ο κυκλώνας της βόρειας πλευράς,αλλά χορταστική.Πράγματι είχε φρυγανιάσει ο τόπος.Ήθελα να κατέβω και δε μου ΄κανε καρδιά.Να βρέξει να γλυκάνει λέγαμε.Προ 15ημέρου είχε ρίξει μια, ελάχιστη, ψιχάλα αλλά οι χοχλιοί ξυπνήσανε και θ΄αρχίσανε να φωλεύουν στο χώμα όπως είναι ο καιρός τους και μεγάλωσε η στεναχώρια του πατέρα μου ότι θα ψοφήσουνε κι αυτοί και τ΄αυγά τους με την συνεχιζόμενη μετά ξηρασία. Άμα θα κατέβω θα κάνω αυτοψία🙂

  141. Λ said

    Είναι τ’ Αη Γιωρκού του σπόρου σήμερα. Οι γονείς μου τέτοια μέρα έπαιρναν τέσσερα σακουλάκια με σιτάρι στην εκκλησία να τα ευλογήσει ο παπάς και πριν τη σπορά φύτευαν στις τέσσερις άκρες του χωράφιού τους σπόρους αυτούς.

  142. spiral architect said

    9 Νοε:

  143. […] Πηγή […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: