Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ομπαμεζεδάκια

Posted by sarant στο 19 Νοεμβρίου, 2016


Τη βδομάδα που μας πέρασε είχαμε την επίσκεψη του Μπαρακ Ομπάμα, που επηρέασε αναλόγως και το σημερινό πολυσυλλεκτικό μας άρθρο. Και όπως το πρόγραμμα ιατροφαρμακευτικής κάλυψης που προώθησε ο Ομπάμα στις ΗΠΑ ονομάστηκε Obamacare, έτσι και τα μεζεδάκια τα σημερινά θα μπορούσαμε να τα πούμε Ομπαμαμεζεδάκια, που λόγω απλολογίας γίνεται «Ομπαμεζεδάκια».

podiaΆλλωστε, αρκετά από τα μεζεδάκια μας σχετίζονται άμεσα με την επίσκεψη του Αμερικανού Προέδρου, που έδωσε τροφή για άφθονα εύθυμα διαδικτυακά σχόλια, μιμίδια και φωτοσοπιές σαν αυτήν αριστερά -παρεμπιπτόντως, πριν από μερικές δεκαετίες ένα στερεότυπο που υπήρχε για τους Αμερικανούς ήταν πως βάζουν τα πόδια επάνω στο τραπέζι.

Από γλωσσική άποψη, το πιο ενδιαφέρον ομπαμεζεδάκι είναι ο θόρυβος που έγινε για τον ενικό αριθμό που χρησιμοποίησε ο Αλέξης Τσίπρας απευθυνόμενος στον Μπάρακ Ομπάμα, και που προκάλεσε έκπληξη σε πολλούς.

Για παράδειγμα, είπε «Είναι μεγάλη μας χαρά και τιμή, που επέλεξες την Ελλάδα ως έναν από τους σταθμούς του τελευταίου ευρωπαϊκού ταξιδιού σου» (στο 0.17 εδώ). Ομολογώ ότι δεν το βλέπω για απρέπεια, αλλά μάλλον ένδειξη θερμής οικειότητας, αλλά βέβαια το βασικό είναι ότι ο Τσίπρας μιλούσε στα ελληνικά και τα λόγια του μεταφράζονταν από διερμηνέα, οπότε η όποια απόχρωση (είτε απρέπεια είτε οικειότητα) χάθηκε στη μετάφραση.

(Κάποτε, είχα το αντίθετο πρόβλημα. Όταν μετέφραζα ένα μυθιστόρημα από τα αγγλικά, υπήρχε μια σκηνή όπου ένας άντρας και μια γυναίκα που είναι σχεδόν άγνωστοι αρχίζουν να συζητούν κάτι επαγγελματικό.  Στην εξέλιξη της σκηνής, και αφού γίνουν εκμυστηρεύσεις και τα λοιπά, αρχίζουν να φιλιούνται. Στο αγγλικό κείμενο, ο διάλογος είναι συνεχώς με το you. Στην ελληνική μετάφραση, στην αρχή θα μιλάνε στον πληθυντικό και στο τέλος στον ενικό -και πρέπει να αποφασίσεις σε ποιο σημείο θα κάνεις το πέρασμα από το ‘εσείς’ στο ‘εσύ’).

* Εμένα περισσότερο με παραξένεψε η αμερικάνικη προφορά που φάνηκε να έχει ο Αλέξης Τσίπρας κάποιες στιγμές καθώς μιλούσε (ελληνικά, βέβαια). Το παθαίνω κι εγώ όταν μιλάω πολύ ώρα με Κύπριο ή Δωδεκανήσιο να γίνεται ένρινη η προφορά μου, αλλά και πάλι είναι παράξενο.

* Ένα άλλο «μεταφραστικό» (τα εισαγωγικά δεν τα βάζω τυχαία) από την επίσκεψη Ομπάμα, είναι ότι πολλοί δημοσιογράφοι σε κανάλια και ραδιόφωνο, αναφερόμενοι στην επίσκεψη, έκαναν λόγο για «αυτόματη μετάφραση», εννοώντας τη διερμηνεία!

Εντάξει, είναι γνωστό ότι οι αμύητοι αποκαλούν ‘μεταφραστές’ τους διερμηνείς, δεν θα κολλήσουμε σ’ αυτό. Πάντως, «αυτόματη μετάφραση» είναι η μετάφραση από ηλεκτρονικό υπολογιστή, από μηχανάκι, όχι από άνθρωπο. Στα αγγλικά τη λένε machine translation συνήθως.

* Το κορυφαίο σαρδάμ της επίσκεψης το διέπραξε η δημοσιογράφος της ΕΡΤ Χρύσα Ρουμελιώτη, η οποία, περιγράφοντας τα τραγούδια που τραγούδησε η παιδική χορωδία κατά τη διάρκεια του επίσημου δείπνου, είπε ότι ένα από αυτά ήταν το The sound of the silence των Σάιμον εντ…. Τραφάλγκαρ!

Μη μου πείτε για τη ναυμαχία του Γκαρφάνκελ -τέτοια λάθη είναι ευεξήγητα όταν περισσεύει το τρακ, και φυσικά δεν δείχνουν άγνοια -αλλά δεν παύουν να είναι διασκεδαστικά (εκτός αν τα έχεις κάνει εσύ ο ίδιος, οπότε βέβαια θέλεις ν’ ανοίξει η γη να σε καταπιεί).

* Με την ευκαιρία αυτή θυμήθηκα ένα ανέκδοτο που έλεγε ο πατέρας μου, για έναν εκφωνητή ραδιοφώνου που είχε να αναγγείλει την εκτέλεση του έργου «Το πέταγμα της μέλισσας» του Ρίμσκι-Κόρσακοφ και είχε μεγάλο άγχος ότι θα πει λάθος το όνομα του Ρώσου συνθέτη. Τελικά το μεν όνομα το είπε σωστά, αλλά είπε «Και τώρα θα ακούσετε τη «Μέλισσα του πετάγματος» του Ρίμσκι-Κόρσακοφ»!

* Συνεχίζοντας με τα ομπαμικά, γέλασα πολύ διαβάζοντας άρθρο λατινοαμερικάνικου ιστότοπου για τα επεισόδια που έγιναν με την αφορμή της επίσκεψης, όπου: El Partido Anarquista de Grecia (KKE) dijo en un comunicado que la visita de Obama….

Δεν ξέρω αν μπορεί να υπάρξει Αναρχικό Κόμμα ή αν πρόκειται για οξύμωρο, πάντως Αναρχικό Κόμμα Ελλάδας δεν υπάρχει -κι αν υπήρχε δεν θα ήταν το ΚΚΕ!

Τουλάχιστον στη συνέχεια του άρθρου το γράφουν σωστά, ότι ΚΚΕ είναι το κομμουνιστικό κόμμα.

arxaies* Ξεκαρδιστικό μαργαριτάρι από τον υλατζή της Καθημερινής, που τις γυναίκες με τις τοπικές ενδυμασίες τις χαρακτήρισε «Αρχαίες Ελληνίδες».

Το διόρθωσαν βέβαια, αλλάζοντας τον τίτλο και μετατρέποντας τις «Αρχαίες Ελληνίδες» σε «Λύκειο Ελληνίδων», αλλά, όπως συνήθως συμβαίνει, η γκάφα είχε προλάβει να διαδοθεί (παράδειγμα).

* Και το τελευταίο ομπαμογενές μεζεδάκι μας, από τον Σκάι, σε ρεπορτάζ για γερμανικό άρθρο σχετικά με τα αποτελέσματα της επίσκεψης.

Τέλος, η FAZ προσθέτει: «Κανείς ωστόσο στην Ελλάδα δεν έχει ψευδαισθήσεις ότι σε λίγο ο πρόεδρος Ομπάμα θα περάσει στην ιστορία, ενώ η πολιτική της δημοσιονομικής πειθαρχίας που ευαγγελίζεται ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε θα παραμείνει, προς το παρόν τουλάχιστον…»

Διαβάστε το απόσπασμα και πείτε μου αν λείπει ή όχι ένα «δεν» πριν από το «θα περάσει στην ιστορία». Είναι κι αυτή η ψευδαίσθηση που λειτουργεί έμμεσα ως άρνηση και κάνει το απόσπασμα γριφώδες. Πόσο πιο στρωτό θα ήταν να έλεγε: Κανείς ωστόσο στην Ελλάδα δεν έχει ψευδαισθήσεις. Όλοι ξέρουν ότι σε λίγο ο πρόεδρος Ομπάμα θα περάσει στην ιστορία…»

Τι λέτε;

* Και μια και βρεθήκαμε στη Γερμανία, που ήταν άλλωστε και ο επόμενος σταθμός του Αμερικανού προέδρου, ας συνεχίσουμε με ένα γερμανικό μεζεδάκι, να δούμε πώς το in.gr επιχειρεί να αλλάξει τη γεωγραφία της Γερμανίας. Γράφει σε άρθρο του:

Τη Δευτέρα, μιλώντας σε τραπεζικό συνέδριο στη Φρανκφούρτη, ο υπουργός Οικονομικών του κρατιδίου της Έσσης (πρωτεύουσα του οποίου είναι η Φρανκφούρτη) Τόμας Σέφερ ανέφερε…

Το ομόσπονδο κράτος της Έσσης (κρατίδιο δεν το λέω διότι έχει έκταση λίγο μεγαλύτερη από τη Σλοβενία και πληθυσμό περισσότερο από τη Δανία) μπορεί να έχει μεγαλύτερη πόλη του και οικονομική πρωτεύουσά του τη Φρανκφούρτη, αλλά πολιτική του πρωτεύουσα είναι το αρκετά μικρότερο Βισμπάντεν -εκεί που έμενε η πολυτραγουδισμένη ξανθιά που αγαπούσε τους Ρωμιούς.

Και βέβαια, το ομόσπονδο κράτος της Έσσης γράφεται στα γερμανικά Hessen, και αυτό το H στην αρχή προφέρεται -αλλά πώς να το πούμε; Της Χέσσης;

* Για την επίσκεψη Ομπάμα στη Γερμανία, φίλος λέει ότι άκουσε δημοσιογράφο της ΕΡΤ να λέει ότι Μέρκελ και Ομπάμα «αντάλλαξαν πολλές φιλοφροσύνες…».

Φιλοφρονήσεις αντάλλαξαν.

* Αλλά εκτός από την επίσκεψη Ομπάμα είχαμε και την επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου και τον σχετικό γιορτασμό.

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, στις 17 Νοεμβρίου έγινε μάθημα σε μερικά σχολεία, αλλά ο νέος υπουργός Παιδείας, όπως και οι προκάτοχοί του, απέφυγε να μας πει ποια ήταν αυτά, εφόσον ανακοίνωσε ότι: Την ημέρα αυτή δεν θα γίνουν μαθήματα σε όλα τα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Πλάκα κάνω βέβαια, σε κανένα σχολείο δεν έγινε μάθημα, αλλά η διατύπωση «δεν θα γίνουν μαθήματα σε όλα τα σχολεία» αυτό σημαίνει στα ελληνικά: σε μερικά δεν θα γίνουν ενώ σε άλλα θα γίνουν. Αλλά βλέπετε, κάποιος είχε τρομάξει με τη διπλή άρνηση και είχε φοβηθεί να πει «δεν θα γίνουν μαθήματα σε κανένα σχολείο…» και από τότε η ηλίθια διατύπωση αναπαράγεται κοπυπαστηδόν κάθε χρόνο’ οι υπουργοί έρχονται και παρέρχονται, αλλά το μαργαριτάρι μένει.

Μου φαίνεται πως θα πάω να ζητήσω ρουσφέτι από τον υπουργό, να τον παρακαλέσω να διορθώσει τη διατύπωση του χρόνου.

* Κι ένα γατομαργαριτάρι -σε γατοφιλικό σάιτ διαβάζουμε ότι πέθανε η γηραιότερη γάτα στον κόσμο, σε ηλικία 31 ετών:

Η μεγαλύτερη σε ηλικία γάτα στον κόσμο πέθανε, δύο μήνες μετά τον εορτασμό των 31ων γενεθλίων της. Ο Spike, μια γάτα τύπου Tom στα χρώματα του λευκού και του τζίντζερ, πέθανε στα χέρια του ιδιοκτήτη της στο Bridport του Dorset.

Μια γάτα τύπου Tom λέει. Εκτός του ότι οι γάτες δεν είναι μηχανές, κι έχουνε ράτσες κι όχι τύπους, υποψιάζομαι πως η «γάτα τύπου Tom» είναι το αγγλικό Tom cat, παναπεί, απλώς, γάτος, αρσενικό ζώο.

Και σωστά υποψιάζομαι, διότι βρήκα το πρωτότυπο, που λέει: Spike, a ginger and white tom, died in his owner’s arms at Bridport, Dorset.

potamia* Και κλείνω με μια αθλιότητα σε τιτίβισμα του Ποταμιού για τα επεισόδια στο Πολυτεχνείο, όπου η ανακοίνωση του κόμματος συνοδεύεται από μια φωτογραφία φλεγόμενου αστυνομικού οχήματος.

Ωστόσο, η φωτογραφία ΔΕΝ έχει παρθεί από τα προχτεσινά επεισόδια, δεν έχει καμιά σχέση με την Ελλάδα, είναι φωτογραφία από επεισόδια που έγιναν το 2013 στη… Γαλλία!

Ο αναγνώστης βέβαια που βλέπει την ανακοίνωση και τη φωτογραφία, συμπεραίνει ότι το όχημα κάηκε προχτές στην Αθήνα. Και το χαρακτηρίζω αθλιότητα, επειδή δεν υπάρχει πιθανότητα να έγινε κάποιο λάθος.

* Ή μάλλον να τελειώσω με μια πιο ευχάριστη είδηση.

Ένα από τα καλά του Διαδικτύου είναι ότι ο νέος που γράφει μπορεί να δημοσιεύσει το έργο του αδάπανα, ενώ παλιότερα έπρεπε να αγωνιά για να βρει εκδότη. Βέβαια, παραμένει η δυσκολία του να φτάσει η δημοσίευση στο κοινό, αλλά αυτή ισχύει και για τα έντυπα βιβλία.

Λοιπόν, η (ηλε)φίλη Ιωάννα Σκαντζέλη κυκλοφόρησε πρόσφατα σε ηλεβιβλίο την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο Απόπειρα 1: Δυστοπία. Το κατεβάζετε από εδώ.

241 Σχόλια to “Ομπαμεζεδάκια”

  1. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα!
    Καναδυό που βρήκα μεσα στη βδομάδα είναι εκτός θέματος, οπότε ίσως αργότερα.

  2. Tsopanakos said

    Στα αγγλικά μπορεί να μην υπάρχει πληθυντικός ευγενείας, αλλά ο βαθμός οικειότητας φανερώνεται από τις προσφωνήσεις. Αν ο Τσίπρας αποκάλεσε τον ΠτΗΠΑ «Μπάρακ», on a first-name basis που λένε, τότε ο ενικός στα ελληνικά επιβάλλεται. Δυστυχώς η αρχή της κουβέντας δεν ακούγεται στο βίντεο.
    Ο Ομπάμα βέβαια αποφεύγει το «Alexis» και προτιμάει το Prime Minister of Greece, οπότε ο ελληνικός ενικός του δικού μας μάλλον δε βρήκε την ανάλογη ανταπόκριση ή δεν αποδόθηκε σωστά στη διερμηνεία…
    Καλό Σουκου!

  3. […] Ημερ. Δημοσίευσης:19 November 2016 | 7:40 am Πηγή Συγγραφέας:sarant […]

  4. Γς said

    >για έναν εκφωνητή ραδιοφώνου που είχε να αναγγείλει την εκτέλεση του έργου «Το πέταγμα της μέλισσας» του Ρίμσκι-Κόρσακοφ

    Κθι ο φουκαάς ο δικός μας ήθε να αναγγείλει ένα αγαπημένο τραγούδι του Χατζιδάκι

    http://caktos.blogspot.gr/2013/06/goran-bregovic.html

  5. atheofobos said

    Από που συμπεραίνει ο αναγνώστης ότι το όχημα κάηκε προχτές στην Αθήνα όταν αναφέρεται σε πιθανό μελλοντικό γεγονός γράφοντας κάποιοι ΘΑ προσπαθήσουν να σπάσουν και να κάψουν;

  6. Πέπε said

    Καλημέρα!

    Σωστή είναι η Έσση. Δεν είθισται στους εξελληνισμούς το Η να γίνεται χι, αν κι έχουμε τη Χαϊδελβέργη κατά περίεργη εξαίρεση. Η Έσση έχει μείνει στο λεξιλόγιό μας από την εποχή που το Η μεταγραφόταν ως δασεία (επειδή -βασικά- η δασεία μεταγραφόταν ως Η στους …αφελληνισμούς). Αν γινόταν τώρα, βάσει των κυρίαρχων τάσεων της γλώσσας δε θα είχαμε καν εξελληνισμό αλλά απλή μεταγραφή, κι εκεί, ναι, θα έπρεπε να γίνει Χέσεν.

  7. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>έντυπα βιβλία
    «‘Εγχαρτα» λένε πολλοί Δ/Υ σε αντιδιαστολή με τα ψηφιακά !

    Έρμαν Έσσε: Ευχάριστες στιγμές στον κήπο, ένα βιβλίο που πολύ αγαπώ και ακολουθώ🙂

  8. Νέο Kid Al Kuwaiti said

    Δεν είναι ίδια η εκφορά του Χα (H) στη Χαϊδελβέργη Heidelberg και στο Hessen. Στο πρώτο το χού είναι καθαρό , ισχυρό , όπως και σε όλα τα συμπλέγματα χάι . Χαιζενμπεργκ, Χαιντριχ κ.λπ. Στο εσσεν είναι εντελώς αχνό ως ανύπαρκτο. Δικαιολογημένη λοιπόν η Έσση

  9. Γς said

  10. Πέπε said

    @7:
    Κιντ, δεν είναι εκεί το ζήτημα. Είναι απόλυτα βέβαιο ότι στο Heidelberg κανένα σύμφωνο δεν προφέρεται σαν β, γ ή δ, κι όμως στην εξελληνισμένη μορφή έχουμε και τα τρία. Η λογική των παλιών εξελληνισμών είναι η αντίστροφη από αυτή των εκλατινισμών των ελληνικών λέξεων. Πάει με τα γράμματα, όχι με τις μικρές φθογγολογικές λεπτομέρειες της κάθε γλώσσας. Το Χ στη Χαϊδελβέργη δεν ακολουθεί αυτή τη λογική, η Έσση όμως την ακολουθεί. (Πιστεύω ότι στα πρώτα χρόνια που Έλληνες άρχισαν να αναφέρονται στη Χαϊδελβέργη όλο και κάπου θα εντοπίζεται και κανένας τύπος «Αϊδελβέργη».)

  11. Παναγιώτης Κ. said

    @Sarant. Δίκιο έχεις. Επηρεαζόμαστε από το γλωσσικό περιβάλλον στο οποίο βρισκόμαστε και ιδιαιτέρως όταν υπάρχει μια υποσυνείδητη διάθεση για δημιουργία οικειότητας.

    Θυμήθηκα την στρατιωτική μου θητεία όπου μας έστειλαν από το Χαϊδάρι σε κάποιο στρατολογικό γραφείο στον Πειραιά στην περιοχή της Τρούμπας, για να φυλάξουμε σκοπιά. Μείναμε δυο-τρεις μέρες και… έπιασα τον εαυτό μου να μιλάει Πειραιώτικα δηλαδή…μάγκικα. ( Εντάξει, όλοι οι Πειραιώτες δεν μιλούν μάγκικα…).

    Φαντάστηκα να μετακομίζω στην Κρήτη. Λόγω της αγάπης που έχω στα Κρητικά νομίζω ότι πολύ γρήγορα θα γινόμουν… Κρητικός στην προφορά !🙂

    Τον ενικό του Τσίπρα δεν τον είδα ως απρέπεια.
    Πάντως, το παλικάρι, ένα θεματάκι το έχει ως προς τη στάση του σώματος του. Φέρνω στα μάτια μου διάφορα στιγμιότυπα που μου έκαναν όχι και τόσο καλή εντύπωση. Το γράψαμε και άλλοτε. Όταν είσαι πρωθυπουργός , υπουργός κ.λπ εκπροσωπείς τη χώρα σου και οφείλεις να τηρείς και κάποιους τύπους. Δεν είσαι για να μοιράζεις…πόζες αντισυμβατικότητας.

    Διαβάζω ότι στο επιτελείο του νέου πλανητάρχη γίνονται από τώρα μαθήματα πρωτοκόλλου ώστε στις 20 Ιανουαρίου που θα καταλάβουν τα διάφορα κυβερνητικά πόστα, να είναι εκπαιδευμένοι στον τομέα του πρωτοκόλλου.

  12. Γς said

    >Μέρκελ και Ομπάμα «αντάλλαξαν πολλές φιλοφροσύνες

    Μέρκελ και Τεπελενλής «αντάλλαξαν πολλές φιλοευφροσύνες…

  13. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ για τα πρώτα σχόλια

    2: Νομίζω ότι ο Ομπάμα είπε αρκετές φορές Alexis

    5: Δεν αναφέρεται σε μελλοντικό γεγονός αλλά σε κάτι που ταχτικά γίνεται κάθε χρόνο (είναι προβλέψιμο ότι κάθε χρόνο θα κάψουν…) -και πιο κάτω, που δεν φαίνεται, μιλάει για τις καταστροφ΄ς στα επεισόδια.

    6: Μπορεί να είναι και επιρροή των γαλλικών η μη απόδοση του Χ-. Που θα επιβαλλόταν υπό άλλες συνθήκες διότι υπάρχει και η πόλη Έσσεν (Essen)

    7 Έγχαρτα λένε τα βιβλία ή άλλα κείμενα σε χαρτί;

    11 Για τη στάση του σώματος έχεις δίκιο.

  14. Νέο Kid Al Kuwaiti said

    9. Δεν νομίζω να υπήρχε «ενιαία» λογική στους παλιούς εξελληνισμούς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Λεηβνιτιος
    για τον Λαιμπνιτς , που διατηρεί το οπτικό αλλά χάνει την προφορά του ei σαν αη, και ο Οηλεριος για τον Εuler που διατηρεί τη σωστή εκφορά αλλά χάνει το οπτικό. Δεν γίνεται δηλαδή σε συνέπεια με το πρώτο «Εουλεριος»

  15. π2 said

    Η προφορά επηρεάζεται πράγματι από τον συνομιλητή ή το γλωσσικό περιβάλλον, είτε πρόκειται για επιστροφή στην απωλεσθείσα τοπική προφορά (πάντοτε μου έκανε εντύπωση η βαριά σερραϊκή προφορά στην οποία επέστρεφε ο κατά τα άλλα «εξαθηναϊσμένος» πατέρας μου όταν μιλούσε σε συγγενείς στο τηλέφωνο), είτε για επιρροή από την ντοπιολαλιά σε άσχετο γλωσσικό περιβάλλον (όπως η Ελλαδίτισσα φίλη μου που μας μιλάει πλέον με κυπριακή προφορά επειδή δουλεύει στην Κύπρο).

    Η αστεία προφορά του Τσίπρα όμως δεν δικαιολογείται από το φαινόμενο αυτό. Πόσο να προλάβει να επηρεαστεί έστω ένας μάλλον αφηρημένος / κουρασμένος / γενικώς σε περίεργο φεγγάρι (όπως έδειχνε στα βίντεο) ομιλητής από μια άλλη γλώσσα (και όχι απλώς διάλεκτο της δικής του με άλλη προφορά) όταν μιλάει στη δική του; Νομίζω το κακό ξεκίνησε από την προσπάθειά του να προφέρει το όνομα του Τραμπ και του Art of the Deal με «σωστή» προφορά. Αν προσέξει κανείς, είναι πιο έντονα τα αμερικάνικα ρω κοντά στα Τραμπ παρά αργότερα.

  16. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    7: ΕΦΗ
    ..Έρμαν Έσσε..

    Παρόλο που η Wiki τον αναφέρει έτσι, το θεωρώ λάθος. Χέρμαν οπωσδήποτε (έστω και με σχετικά ελαφρά προφορά του Χ), και για το Έσσε,. και γι αυτό Χέσε, αλλά λόγω των συνειρμών…. έστω να γίνει δεκτό το Έσσε, αν και δεν προφέρεται έτσι στα Γερμανικά🙂

  17. spatholouro said

    13/7
    Εγώ ξέρω τον όρο «χαρτώα» για την περίπτωση

  18. Γς said

    >Μου φαίνεται πως θα πάω να ζητήσω ρουσφέτι από τον υπουργό [Παιδείας], να τον παρακαλέσω να διορθώσει τη διατύπωση του χρόνου.

    Θεού θέλοντος και Αρχιεπισκόπου επιτρέποντος

    http://www.pravoslavie.ru/sas/image/102220/222016.b.jpg?rnd=118823

  19. ΓιώργοςΜ said

    7 ‘Εγχαρτα…. Χάθηκε το «χάρτινα»;
    Αλήθεια, τώρα που το ξαναβλέπω, «έγχαρτα» σημαίνει που περιέχουν ή περιλαμβάνουν χαρτί, ενώ «χάρτινα» πως είναι από χαρτί. Είναι έτσι ή είναι δική μου εντύπωση;

  20. Γς said

    >Νομίζω το κακό ξεκίνησε από την προσπάθειά του να προφέρει το όνομα του Τραμπ

  21. Γς said

    Τελικά όλα είναι έγχαρτα

    Εκτός απ το χαρτί
    που είναι από ξύλο….

  22. Faltsos said

    «Και τώρα θα ακούσετε τη «Μέλισσα του πετάγματος» του Ρίμσκι-Κόρσακοφ»!

    -Πήγα χθες στην όπερα
    -Αλήθεια; και ποια όπερα είδες;
    -Να σου πω δεν θυμάμαι πως την λέγαν. Τόσκα του Πουτσίνι, Π…α του Παγκανίνι …

  23. ΣΠ said

    14
    Το Euler εξελληνισμένο το έχω δει Ευλήρος.

  24. sarant said

    22 … του Τοσκάνι όμως

  25. Pedis said

    * Εμένα περισσότερο με παραξένεψε η αμερικάνικη προφορά που φάνηκε να έχει ο Αλέξης Τσίπρας κάποιες στιγμές καθώς μιλούσε (ελληνικά, βέβαια). Το παθαίνω κι εγώ όταν μιλάω πολύ ώρα με Κύπριο ή Δωδεκανήσιο να γίνεται ένρινη η προφορά μου, αλλά και πάλι είναι παράξενο.

    Zelig effect στην προφορά;

  26. spatholouro said

    Χαρτώος-ον: χάρτινος («βιβλίον χαρτώον») [ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΣ (πολύτομο)]

    Έγχαρτος-η-ο: που είναι σε έντυπη μορφή, έντυπος («έγχαρτο αρχείο/έγχαρτες μετοχές») ΧΡΗΣΤΙΚΟ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ

  27. Γς said

    >Μια γάτα τύπου Tom

    Και μια τύπου Gee Psara-Benz GLC

  28. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    13δ.>>Έγχαρτα λένε τα βιβλία ή άλλα κείμενα σε χαρτί;
    Την αλληλογραφία της υπηρεσίας, απαντήσεις, πρακτικά, αποφάσεις κλπ λένε π.χ. «Εκτός από ηλεκτρονικά, θα στο στείλω/στείλε το και έγχαρτο».
    Για την ξερή δημοσιοϋπαλληλική γλώσσα θεωρώ ότι το σε έντυπη ή σε υλική μορφή, είναι εντάξει.
    Μια φορά που άκουσα «θα το στείλουμε και χάρτινο», μ΄άρεσε🙂 .
    Ένυλη και άυλη μορφή μετάδοσης, έλεγε κάποιος λογιότατος (για τα σιντί,δίσκους,κασέτες κλπ και τη μετάδοση στο διαδίκτυο)προ χρόνων σε μια επιτροπή.
    16. Μόνο ότι έτσι το έχουν μεταφράσει στον Καστανιώτη ήθελα να πω, όχι ότι είναι ή δεν είναι σωστό: http://www.culturenow.gr/29918/eyxaristes-stigmes-ston-khpo-erman-esse

  29. Γς said

    26, 21:

    Τελικά όλα είναι χαρτώα…

  30. Μια και ο λόγος είναι για το δεύτερο ενικό/πληθυντικό: άμα διαβάσει κανείς γαλλικά ή ρωσικά παλιά μυθιστορήματα (λέγοντας παλιά, εννοώ μέχρι και πενήντα χρονών ας πούμε) βλέπει ότι ο πληθυντικός χρησιμοποιείται πολύ περισσότερο από ό,τι σε μας, π.χ. μεταξύ κολλητών φίλων ή (στη ρωσική περίπτωση) παιδιών (μαθητής προς την αδελφή του συμμαθητή του). Εδώ έχει άλλο ένα δίλημμα ο μεταφραστής, να διατηρήσει τη ρωσικότητα/γαλλικότητα εις βάρος της φυσικότητας στον ελληνικό λόγο ή όχι; (Προσωπικά τείνω προς το πρώτο.)

  31. Γς said

    28:

  32. Πάνος με πεζά said

    Kαλημέρα και καλό Σαββατοκύριακο σε όλους. Ήρεμο βεβαίως, μετά τις περικοπές κυκλοφορίας, κι ακόμα πιο ήσυχο που δεν έχουμε καν και ποδοσφαιρική αγωνιστική…
    Εμένα πάλι, πώς μου φάνηκε ότι στις προσφωνήσεις του Ομπάμα άκουσα συχνά «Αλέξη» (όπως στη διαφήμιση των ΑΝΕΛ), έστω και δια στόματος του διερμηνέα; Μιλάω για τις πρώτες, τις μεσημεριανές δηλώσεις, αμέσως μετά τον Πάκη.

    Κι επειδή είπα Πάκη, για μένα, εξακολουθεί να παραμένει «μεζεδάκι» της εβδομάδας το «παρακαλώ, μη μλησμονάτε τη χώρα μου» που δια στόματος Ελύτη απηύθυνε ο Πρόεδρος στον Ομπάμα. Προφανώς, αν άκουγε ότι ο ήλιος της δικαιοσύνης και η δοξαστική Μυρσίνη, είχαν προσωποποιηθεί στον Πλανητάρχη, ο Ελύτης μπορεί και να αυτοκτονούσε επιτόπου… Αλλά είναι η γυφτοζητιανιά μας η αιώνια, ρε παιδί μου…

    Αυτό με τις αρχαίες Ελληνίδες, σε παραλλαγή, είχε γίνει και την προηγούμενη εβδομάδα, με την ανάληψη καθηκόντων από τη Λυδία Κονιόρδου. Κάποιο δημοσιογραφικό φυντάνι την αποκάλεσε «αρχαία τραγωδό», ή κάπως έτσι. Το είχαν τσιμήσει στην «Ελληνοφρένεια».

    Τέλος, με αφορμή το Πολυτεχνείο, διαπιστώνω ότι από όλο και περισσότερα «επίσημα» χείλη σχολιαστών και δημοσιογράφων, και όχι απλών ανθρώπων, ακούγεται η παραφθορά «δικτάκτορας», «δικτακτορία» κλπ. Φυσικά, δεν είναι μια «ζωντανή εξελικτική πορεία της γλώσσας», από αυτές που ενστερνίζεται, κάποτε δικαιολογημένα, και ο Νοικοκύρης, αλλά ένδειξη ασχετοσύνης. Κι εδώ, κάνει εντύπωση ότι το γλωσσικό κριτήριο δε λειτουργεί προς την απλοποίηση, αλλά προς την περιπλοκή…

  33. Γς said

    30:

    να διατηρήσει τη ρωσικότητα/γαλλικότητα εις βάρος της φυσικότητας στον ελληνικό λόγο ή όχι; (Προσωπικά τείνω προς το πρώτο.)

    Ναι!

  34. Παναγιώτης Κ. said

    Αν πω, είναι ψηφιακή ή ηλεκτρονική έκδοση και όχι χάρτινη , η συνεννόηση θα είναι πλήρης.
    Έχουμε λοιπόν το ψηφιακό ή ηλεκτρονικό βιβλίο και το χάρτινο βιβλίο.
    Όπως πολλά γλωσσικά είναι ζητήματα συνήθειας έτσι και εδώ θα συνηθίσουμε οπότε θα λέμε ψηφιακό βιβλίο, χάρτινο βιβλίο.
    Τελευταία μιλούσα με έναν δικό μου. Πόσο κάνει το λεωφορειάκι που απόκτησες; τον ρώτησα. Εκείνος διευκρινιστικά αντερώτησε: Σίδερο ή όλα μαζί;
    Καμιά ασάφεια κατόπιν τούτου.

  35. Γς said

    32:

    >μου φάνηκε ότι στις προσφωνήσεις του Ομπάμα άκουσα συχνά «Αλέξη»

    Θχι, όμως και «Πάνο».

    Πάνο μου. Με Πεζά

  36. Παναγιώτης Κ. said

    #20.🙂🙂🙂 ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΜΑRRRIΓΏ;

  37. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Βλέπω μέχρι να το γράψω φτάσατε κι εσείς στο συμπαθές «χάρτινο».Και τώρα που το ξανασκέφτομαι με τη συζήτηση, και το «τυπωμένο» δεν θα ήταν ο.κ για βιβλία και γενικά έγγραφα;

  38. sarant said

    30 Κι εγώ θα διατηρούσα τον αριθμό του πρωτοτύπου -δίνει, όπως λες, τη ρωσικότητα.

  39. Άρθρο από το 2008 όταν πρωτοεξελέγη με χιουμοριστική και …γλωσσολογική προσέγγιση
    http://www.capital.gr/story/632672

  40. Γς said

    34:

    >Πόσο κάνει το λεωφορειάκι που απόκτησες; τον ρώτησα. Εκείνος διευκρινιστικά αντερώτησε: Σίδερο ή όλα μαζί;

  41. Πέπε said

    @14:
    Υπήρχε μια βασική λογική, αυτή που αναφέραμε. Στην πράξη όμως δεν ήταν δυνατόν να εφαρμοστεί με συνέπεια, γιατί ακόμη και από τα καθαρά λατινικά προς τα ελληνικά δεν υπάρχει απόλυτη αντιστοιχία, ενώ το αντίστροφο υπάρχει. Έτσι γίνονταν και αυτοσχεδιασμοί.

    Σε κάθε περίπτωση, το Χ στο Hessen ποτέ δεν επιβαλλόταν.

  42. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    13.>> Για τη στάση του σώματος
    για τη γλώσσα του σώματος,(όπως λένε οι ασχολούμενοι γλώσσες κάθε είδους)🙂 .

  43. Γς said

    Σίδερο:

    Μου το είπε η Βιολέτα, Βουλγάρα συνάδελφος στη σχολή:

    Φτιάχνανε τότε κάτι κλαρκ στη Βουλγαρία που τα δίνανε σε εξευτελιστικές τιμές.
    Πήρε 2 κομμάτια ένας Δυτικογερμανός. Μετά 10.
    Και μετά όταν παρήγγειλε περισσότερα, το θεώρησαν μεγάλη τιμή και αποφάσισαν στην Σόφια να στείλουν έναν εμπορικό Τέτοιον στην τότε Δ. Γερμανία.

    Γύρισε κι έπεσαν επάνω του.
    -Τι έγινε; Για πέ.
    -Τι να πω; Ούτε τα λάστιχα δεν βγάζουν!

    Τα έριχναν στην υψικάμινο για να τα λιώσουν.
    Για σίδηρο!

  44. Babis said

    30 Εδώ έχει άλλο ένα δίλημμα ο μεταφραστής, να διατηρήσει τη ρωσικότητα/γαλλικότητα εις βάρος της φυσικότητας στον ελληνικό λόγο ή όχι; (Προσωπικά τείνω προς το πρώτο.)

    Σαν αναγνώστης προτιμάω οπωσδήποτε το πρώτο, αλλιώς χάνεται το ύφος της εποχής και του χώρου.

    32 τέλος
    Είναι η συμπροφορά των λέξεων δικτάτορας και διδάκτορας🙂

  45. Πάνος με πεζά said

    @ 40 : Το σίδερο το πιάνει ο μαγνητικός διαχωριστής, αριστερά.
    πάντως κάτι τέτοια βλέπω, και λέω ρε παιδί μου, ούτε δυο αμορτισεράκια για το πορτ-μπαγκάζ δεν κρατάνε; Που εμένα μου έχουν χαλάσει και κατέφυγα στην κλασική πατέντα με την πλαστική σωλήνα;

  46. gpoint said

    # 9

    Προφανώς η απάντηση είναι : χεσμένο !

  47. Raf said

    Καλημέρα!
    Ο «Πλανητάρχης» είναι δική μας λόξα ή το βρίσκουμε και σε άλλες γλώσσες; Γιατί απ’ ό,τι ξέρω, στα αμερικάνικα δεν υπάρχει.

  48. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>η (ηλε)φίλη Ιωάννα Σκαντζέλη κυκλοφόρησε πρόσφατα σε ηλεβιβλίο την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο Απόπειρα 1: Δυστοπία.

    «..έχοντας νικήσει τους στρατηγούς
    των παιδικών μου πολέμων,»

    Ο στίχος σας αυτός μου άρεσε ιδιαίτερα Ιωάννα.
    Τρυφερόπικρη η γραφή σας,αν μου επιτρέπετε. Γυναικεία, ολοφάνερα🙂
    Ηλεσχόλιο σε ηλεβιβλίο αλλά τα συναισθήματα δεν είναι ηλε ούτε και χάρτινα βέβαια…

  49. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    47.>>πλανητάρχης
    Δεν κατέχω πού αλλού λένε (και αν) πλανητάρχης, αλλά ότι αυτό πρωτολέχθηκε-πλάστηκε, μετά τη διάλυση τη ΕΣΣΔ, άκουσα τούτες τις μέρες σε κάποιο ραδιοσχόλιο

  50. spatholouro said

    Εδώ δείγματα χρήσης «χαρτώου»:

    Οι υποβαλλόμενες προς δημοσίευση εργασίες πρέπει να είναι σε ψηφιακή και χαρτώα μορφή
    http://www.ilak.org/news.php

    Η ηλεκτρονική φόρμα του περιοδικού παρουσιάζεται στην διεύθυνση palinodiae.com
    Σε χαρτώα μορφή μπορείτε να βρείτε τα Τεύχη, Ποιητικές Συλλογές και Flyers του περιοδικού σε ελεύθερους κοινωνικούς χώρους
    http://www.palinodiae.com/about/

    Στη χαρτώα του μορφή το ΝΕΟ ΠΛΑΝΟΔΙΟΝ θα κυκλοφορεί ανά εξάμηνο. Διαρκής προβλέπεται και η ηλεκτρονική του παρουσία
    https://neoplanodion.gr/%CE%B9%CE%B4%CE%AD%CE%B5%CF%82-%CE%BA%CF%81%CE%B9%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%AF%CE%B1-3/%CE%B9%CE%B4%CE%AD%CE%B5%CF%82-%CE%BA%CF%81%CE%B9%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%AF%CE%B1-2/

    Τεκμήρια, σε χαρτώα ή σε ηλεκτρονική μορφή ή σε άλλο υπόστρωμα (στο εξής Τεκμήρια), που παράγουν ή παραλαμβάνουν οι θεσμοί της πολιτείας 1 όπως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, η Βουλή των Ελλήνων, τα πολιτικά πρόσωπα, η εκτελεστική εξουσία, η δικαστική εξουσία
    http://www.minedu.gov.gr/publications/docs/keimeno_eforeias_gia_syndiaskepsh_1_110202.pdf

    όλα τα είδη των τεκµηρίων (χαρτώα, ηλεκτρονικά και ψηφιακά).
    http://repository.edulll.gr/edulll/retrieve/2201/684.pdf

  51. Παναγιώτης Κ. said

    Ο Σόιμπλε ξαναχτύπησε: Οι Έλληνες ζουν πάνω από τις δυνατότητές τους είπε και απέκλεισε το κούρεμα χρέους.

    Δεν έχω αμφιβολία ότι υπάρχουν εγχώριοι καλοθελητές που τον δασκαλεύουν.

    Μας καθησύχασε όμως ότι δεν θα έχουμε πρόβλημα με το χρέος για τα δέκα επόμενα χρόνια.

  52. Η «έντυπη μορφή» μου φαίνεται πολύ πιο απλή και οικεία από τη χαρτώα (και, οπωσδήποτε, από την έγχαρτη!).

  53. Spiridione said

  54. Γς said

    50:

    Κι έφευγα χτες από το φορολογιστικό [πως το λένε;] της γειτονιάς μου.

    Τους είχα ευχαριστήσει αλλά κάτι έπρεπε να πώ παραπάνω.
    Γεμάτο χαρτώα, τίγκα, χύμα κι τσουβαλάτα. Πάνω στα γραφεία αλλά και στα ντοσιέ μέχρι το ταβάνι.

    Οπότε το κοπλιμάν προέκυψε αβίαστα¨

    -Πως τα καταφέρνετε ρε παιδιά; Εγώ δυο χαρτιά έχω στην τσάντα μου κι έχω πελαγώσει

  55. ΣΠ said

    47, 49
    Χωρίς να είμαι βέβαιος, μου έχει μείνει η εντύπωση ότι ο όρος «πλανητάρχης» είναι επινόηση της Μαρίας Δαμανάκη, προέδρου του Συνασπισμού τότε.

  56. Pedis said

    – Καλημέρα σας.
    – Γεια σου πδίμ.
    – Τι κάνετε;
    – Καλά, είμαστε.
    – Με τι ασχολείστε εδώ στο χωριό;
    – Εμείς, τίποτα. Ιδώ γιά, βουσκός δλέυουμε.

    Ο Τσίπρας είναι ηπειρώτς και απο πληθυντικούς και τέτοια δεν έχει μάθει.

    Κρίμα να μην ήταν και η Λιάνα μαζί του να τον πιάσουν ντουέτο στη φιλικούρα να τον τελειώσουν … τον διερμηνέα.

    Είναι καλός και χρήσιμος ο πληθυντικός, ειδικά για μας τους έλληνες.
    Θα έπρεπε να τον εισάγουν στο εργαστήριο σαβουάρ βιβρ στο δημοτικό. Βοηθάει διότι καθυστερεί για κάνα πεντάλεπτο το κύλισμα στο «ρε μαλάκα!».

    (Από πότε έχετε να ακούσετε παιδί δημοτικού κάποιου φίλου σας ή μακρινού συγγενή σας να σας απευθύνεται στον πληθυντικό; )

  57. Γιάννης Ιατρού said

  58. Γς said

    Χαρτώα και ηλεκτρώα (σικ).

    Πλάκα-πλάκα τώρα, αλλά έχω σε σκληρό δίσκο καμιά διακοσαριά χιλιάδες πέιπερς (μιας, δύο ή πολλώ σελίδων έκαστο).

    Σε χαρτί πόσα δωμάτια θα χρειαζόμουν;

    Αυτό σκεπτόμουν όταν τα μετέφερα [όλα μαζί].. Καμια φορά και στην τσέπη μου, λέμε τώρα…

  59. Γς said

    56:

    >Κρίμα να μην ήταν και η Λιάνα μαζί του να τον πιάσουν ντουέτο στη φιλικούρα να τον τελειώσουν … τον διερμηνέα.

    Κρίμα να μην ζει κι η Μαλβίνα…

  60. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα και αντιγράφω:

    17-11-2016 Επιστολή προς τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας Αλέξη Τσίπρα

    Διδάσκω το μάθημα τη Φυσικής Αγωγής ανελλιπώς για 30 συναπτά έτη, σε δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια. Είμαι καθηγήτρια εν ενεργεία, σε λύκειο εδώ στον Πειραιά. Αγαπώ το επάγγελμα μου και παίρνω το θάρρος και σας απευθύνω αυτή την επιστολή βλέποντας τις φωτογραφίες που έχουν αναρτηθεί στο διαδίκτυο με τη στάση που έχετε πάρει καθισμένος σε μία άσπρη πολυθρόνα.
    Διακρίνω ένα αγύμναστο σώμα που ποτέ μα ποτέ δεν έχει γυμναστεί… Ένα σώμα που αδυνατεί να σταθεί σωστά, όρθια, συμμετρικά και σταθερά σε μία αναπαυτική ομολογουμένως πολυθρόνα.
    Οι προβληματισμοί και οι ερωτήσεις που απευθύνω στον εαυτό μου είναι πολλές αλλά θα σταθώ στις πιο κύριες. Αναρωτιέμαι αν ποτέ γυμναστήκατε, αν ποτέ τρέξατε, αν κάνατε διατακτικές ασκήσεις, σουηδική γυμναστική, αν πήρατε μία μπάλα να παίξετε μπάσκετ, βόλεϋ, τέννις, ποδόσφαιρο, αν αναρριχηθήκατε σε ένα βουνό, αν κρεμαστήκατε σε ένα σχοινί, αν χορέψατε, αν κολυμπήσατε με τις ώρες στα γαλανά νερά, αν … αν… αν… Και το κυρίοτερο ως μαθητής – για να τα «βάλω» και με το συνάφι μου τώρα- αν έστω και ένας γυμναστής -στρια, σας έβαλε ποτέ απουσία επειδή δεν φορούσατε φόρμα, επειδή δεν κάνατε μάθημα και καθόσασταν στην άκρη ως «άρρωστος», αδιάθετος ή βαριεστημένος, αν σας πήρε από το χέρι να σας πει, να σας δείξει και να σας «παρασύρει» στον όμορφο κόσμο της άθλησης & της γυμναστικής και να σας «χαράξει» στο μυαλό σας, στην ψυχή σας, το λατινικό διαχρονικό ρητό «Νους υγιής εν Σώματι υγιεί».
    Δεν είναι δυνατόν αυτή η εικόνα να βγαίνει προς τα έξω και εννοώ την εικόνα από πλευράς ακόμα και αισθητικής, με τη στάση αυτή του σώματος σας σε αυτή την πολυθρόνα. Στραβή, άχαρη, αντιαισθητική και απορώ πως, κανένας μα κανένας δεν σας έχει πάρει από το χέρι να σας γυμνάσει ακόμα και τώρα, γιατί ποτέ δεν είναι αργά, ακριβώς όπως σας πήραν από το χέρι να σας μάθουν αγγλικά. Ακριβώς δίπλα σας καθισμένος ένας άντρας, όρθιος, στητός, «αγέρωχος», γυμνασμένος, «ακούραστος» τη στιγμή που όλοι ξερουμε τι χιλιόμετρα διένυσε, τι ταλαιπωρία έχει υποστεί το σώμα του όλες αυτές τις ώρες του μεγάλου ταξιδιού του, παρ’όλα αυτά τόσο μα τόσο ευθυτενής, ακριβώς γιατί είναι γυμνασμένος! Δεν θα μπορούσε αλλοιώς να αντέξει…
    Είμαι διατεθειμένη να σας γυμνάσω, (δωρεάν) ακριβώς όπως γυμνάζω και φωνάζω στους μαθητές μου και στις μαθήτριες μου, όταν βλέπω την αγυμνασία τους, την αδιαφορία τους, την κακή στάση του σώματος τους και ξέρουν καλά ότι οι «φωνές» μου, οι παρατηρήσεις μου, είναι γιατί τους αγαπώ και νοιάζομαι γι αυτούς και ξέρω καλά ότι αυτό το σώμα θα το κουβαλάνε μια ζωή σαν το καβούκι της η χελώνα, αυτό το σώμα θα πρέπει να είναι δυνατό, συμμετρικό, γυμνασμένο, καλοταϊσμένο, εύσχημο, για να μπορεί να αντέξει και να ανταπεξέλθει σε όλα αυτά που «έρχονται» στη ζωή τους…
    Η άσκηση, σε συνδυασμό με τη σωστή διατροφή, είναι τα μοναδικά όπλα που έχουμε στη διάθεσή μας για να βελτιώσουμε την ποιότητα και να επιμηκύνουμε το χρόνο της ζωής μας.
    Την επιστολή μου, μαζί με τις φωτογραφίες, το διαδίκτυο βρίθει από δαύτες, θέλω να την εκλάβετε ως σάτιρα, που θέλει να καυτηριάσει ελαττώματα & ατέλειες όχι μόνο του Πρωθυπουργού μας, αλλά ολόκληρης της χώρας…

    Φραντζέσκα Ρωμάνου ΠΕ 11

  61. Μεταφραστής said

    Καλημέρα και καλό σαββατοκύριακο!

    1) …έκαναν λόγο για «αυτόματη μετάφραση», εννοώντας τη διερμηνεία!

    Συχνά μου συμβαίνει, όταν πάω για διερμηνεία στα νοσοκομεία του Λονδίνου και στην υποδοχή παρουσιάζομαι στο προσωπικό ως διερμηνέας (interpreter) να με κοιτούν με απορία. Μετά λέω μεταφραστής (translator) που δεν είναι η σωστή λέξη και καταλαβαίνουν. Δεν περίμενα κάτι τέτοιο από προσωπικό νοσοκομείου. Εννοείται ότι έχουν κάποια εκπαίδευση και θα έπρεπε να γνωρίζουν την αγγλική λέξη interpreter.

    2) Ο λεγόμενος πληθυντικός «ευγενείας» ή κατά την δική μου ορολογία «αγενείας» είναι αλόκοτο κατασκεύασμα της κοινωνικής τάξης των λεγόμενων «ευγενών» ή κατά την δική μου ορολογία «αγενών» της Γαλλίας και ως τέτοιο πρέπει να εκλείψει, οι οποίου ήθελαν να παρουσιάζονται στον λαό ως «πιο ίσοι» από τους ίσους με αυτόν τον τρόπο. Παρουσιάστηκε συστηματικά στην ελληνική γλώσσα αμέσως μετά την ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους και την έλευση του Όθωνα, που ως Βαυαρός έτσι μιλούσε. Είναι μετάφραση από τα γαλλικά, όχι από τα γερμανικά του Όθωνα, επειδή εκείνον τον καιρό η γαλλική γλώσσα ήταν η πιο διαδεδομένη διεθνής γλώσσα και η γλώσσα της διπλωματίας.
    Ευτυχώς το μέλλον αυτού του αλόκοτου γλωσσικού τύπου δεν στέριωσε στην ελληνική γλώσσα, εκτός από τυπικές περιπτώσεις και είναι καιρό να αποβληθεί τελείως ως ξένο σώμα από την ελληνική γλώσσα.

  62. π2 said

    30: Όχι μόνο πριν από πενήντα χρόνια. Ο άθλιος Μπερνάρ Ανρί Λεβί περηφανευόταν ότι μιλούσε στη γυναίκα του στον πληθυντικό, αν δεν κάνω λάθος. Το θεωρούσε αρχοντιά.

  63. Λ said

    Υπάρχει κι εδώ ένα μεζεδάκι. Έκαναν το Σάμιουελ Χάνττινγκτον Χάφιγκτον (κάπου στο 54ο λεπτό)

  64. Pedis said

    # 60 – όλα αυτά τα κακά που είδε στον τσίπρα είναι από την μπόλικη γυμναστική που έκανε στο ελληνικό σχολείο.

    (έχει γεμίσει ο τόπος ιδιωτικούς χώρους άθλησης -> κλειστά χαμηλοτάβανα μπουντρούμια με μουσική για διπλοκρετίνους στη διαπασών και προσφορές να γίνεις τίγκα … σαν χρυσαβγίτης, δεν νομίζω η καθηγήτρια να εννοεί ότι αυτό ορίζεται ως γυμναστική …)

    Τώρα, ο Τσίπρας την σκολιωσούλα του την έχει και με τα χρόνια θα τον πονάει. Αλλά για την ώρα αυτός πονάει εμάς.

    Άρα το βασικό πρόβλημα με τη γυμναστική του Τσίπρα είναι ότι μας τρέχει!

  65. ΓιώργοςΜ said

    63 Μιας και αναφέρθηκε το Χάφινγκτον
    http://www.huffingtonpost.gr/2016/11/17/culture-colin-farrell-the-killing-of-a-sacred-deer-lanthimos_n_13011858.html?utm_hp_ref=gr-culture
    Η τελευταία φράση, αμετάφραστη αμερικανιά: «Δεν μπορούμε να περιμένουμε» (we can’t wait, προφανώς). Το «ανυπομονούμε» προφανώς έπεφτε λίγο.
    Αν δεν μπορούν να περιμένουν (ίσως έχουν διπλοπαρκάρει), ας περάσουν αργότερα, βρε αδερφέ….

  66. Γιάννης Ιατρού said

    60: Cronopiusa

    Τι ψέμματα μας λέει αυτή η εκπαιδευτικός, προφανώς θαυμάστρια άλλων εποχών (του Γιώργάκη)!
    Ακου ‘κει, αγύμναστος ο Αλέξης! Καταρρίπτεται, ιδού η απόδειξη για το αντίθετο:

  67. Babis said

    60
    «τη στιγμή που όλοι ξερουμε τι χιλιόμετρα διένυσε, τι ταλαιπωρία έχει υποστεί το σώμα του όλες αυτές τις ώρες του μεγάλου ταξιδιού του…»

    Απλώς να επισημάνω ότι δεν ταξίδεψε με το αεροπλάνο της γραμμής για να έχω μέτρο σύγκρισης. Πάντως από της φωτογραφίες το αεροπλάνο του Ομπάμα δείχνει πιο αναπαυτικό από το σπίτι μου.

  68. ΓιώργοςΜ said

    64 Για μισό λεπτό, είναι κριτήριο αριστεροσύνης το να είσαι στραβοχυμένος, καχεκτικός και ασουλούπωτος; Ή λογιότητας;

  69. Παναγιώτης Κ. said

    Αυτό που λέμε ως πληθυντικό ευγενείας είναι κατά βάση ο πληθυντικός των αποστάσεων και του τυπικού σεβασμού. Δεν θα μου άρεσε να καταργηθεί.

  70. Pedis said

    # 68 – τι εννοείς, που αναφέρεσαι … έχεις όρεξη;

  71. gpoint said

    Φαντάζομα την Φρατζέσκα Ρωμάνου να λέει τα ίδια «Νους υγιής εν Σώματι υγιεί» κ.λ.π. στον Χόκινγκ…

  72. Γς said

    67:

    >το αεροπλάνο του Ομπάμα δείχνει πιο αναπαυτικό από το σπίτι μου.

    Κι από το κλειστό φορείο μου, εμού του Δαλάι Λάμα, που το πήγαιναν βαστάζοι στους ώμους τους, στα βουνά του Θιβέτ, από τη Λάσα στο Κατμαντού του Νεπαλ

    http://caktos.blogspot.gr/2014/06/air-force-one.html

  73. spiral architect said

    Kαλημέρα.

  74. ΣΠ said

    …πριν από μερικές δεκαετίες ένα στερεότυπο που υπήρχε για τους Αμερικανούς ήταν πως βάζουν τα πόδια επάνω στο τραπέζι.

    Το είχα παρατηρήσει όταν ήμουν στις ΗΠΑ ότι οι Αμερικανοί έχουν μια ευκολία και άνεση να βάζουν τα πόδια ψηλά ακόμα και σε περιπτώσεις που εμείς δεν θα το κάναμε. Π.χ. ο καθηγητής σε συνάντηση της ερευνητικής ομάδας.

  75. spiral architect said

    Επίσης, σήμερα στις 12:00 ορκίστηκε η νέα κυβέρνηση του Κούλη.

  76. Γς said

    69:

    Και μια φορά που γύριζα από μια εκδήλωση γραβτωμένος και έτσι, μπήκα σ ένα μαγαζί που συχνά αγόραζα κάτι πράγματα.

    Τα πράγματα, το προσωπικό ήταν τα ίδια. Κι εγώ. Καμία διαφορά.

    Μόνο που αυτή τη φορά μου μίλαγαν στον πληθυντικό

  77. ΓιώργοςΜ said

    76 Εγώ πάλι πήρα την κρυάδα όταν οι φοιτητές άρχισαν να μου μιλάνε αυθόρμητα στον πληθυντικό, όταν πάτησα τα τριανταπέντε, όταν τις προηγούμενες χρονιές το ίδιο αυθόρμητος ήταν ο ενικός… Και το «ρε δάσκαλε» έγινε «κύριε». Ακολούθησαν τα γυαλιά πρεσβυωπίας μετά από μερικά χρόνια κι έδεσε το γλυκό.

  78. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    60.Καλημέρα Κρόνη με τα δώρα σου τα διαλεχτά πάντα.🙂
    66.>>θαυμάστρια…(του Γιώργάκη)
    http://www.periodista.gr/parapolitika/article/21472/to-pascha-tou-gap-se-bila-efoplisti-parea-me-gnosti-gumnastria

  79. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    73. Το καουμπόικο του Ρήγκαν λείπει🙂

  80. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Καλημέρα κι ἀπὸ μένα.
    Πάντως ἐμένα τὰ Ὀμπαμεζεδάκια μοῦ θύμισαν τὸν ἐξαιρετικὸ ἐπιθετικὸ τῆς Μπορούσια Ντόρτμουντ Ὀμπαμεγιάνγκ (Aubameyang). Βέβαια μὲ τὴν παλιότερη ἀπόδοση στὰ ἑλληνικὰ θὰ γραφόταν Ὠμπαμεγιάνγκ ὅπως καὶ ἡ Hessen θὰ γραφόταν Ἕσση (σχόλιο 6) κι ἔτσι θ’ ἀποφεύγονταν οἱ σχετικοὶ συνειρμοί.

    Τώρα, σχετικὰ μὲ ὅσα λέγονται γιὰ τὸν Ἀλέξη Τσίπρα (μὲ ἀφορμὴ τὴν ἐπίσκεψη Ὀμπάμα) παραθέτω τὴ γνώμη τοῦ Νίκου Μπελογιάννη γιὰ τὸν πρωθυπουργὸ.
    (http://www.huffingtonpost.gr/2016/11/17/eidiseis-o-gios-toy-antrhropou-me-to-garifalo-nikos-belogianis-mila-sti-huffpost-greece-den-poylisa-ti-psixi-moy-sto-diavolo_n_13044606.html):

    «Για τον Τσίπρα θέλω μόνο να πω ότι χωρίς να μου είναι απωθητικός, μου φαίνεται σαν ένα τυπικό δείγμα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.»

    Ἡ κρίση τοῦ παλιοῦ συμφοιτητὴ μου δὲν ἔχει ἐπικαιρικὸ χαρακτήρα, ἀλλὰ λέει πολλὰ μὲ λίγα λόγια.

  81. Μεταφραστή, φυσικά ο πληθυντικός της ευγένειας μας ήρθε από τα γαλλικά, αλλά άρχισε να μπαίνει στη γλώσσα μας και πριν από τον Οθωνα. Ήδη π.χ. χρησιμοποιείται στο Σχολείον των ντελικάτων εραστών του Ρήγα — το οποίο βέβαια είναι διασκευή από τα γαλλικά και αποσκοπούσε στο να μεταλαμπαδεύσει🙂 και στην εληνική κοινωνία τη γαλλική αβρότητα. [Άσχετη παρατήρηση: στο εξώφυλλο γράφει «εκ της γαλλικής διαλέκτου νυν πρώτον μεταφρασθέν παρά του Ρήγα Βελεστινλή Θετταλού», αλλά δεν αναφέρει τον συγγραφέα του πρωτοτύπου!]

    Δεν συμφωνώ πάντως ότι » το μέλλον αυτού του αλόκοτου γλωσσικού τύπου δεν στέριωσε στην ελληνική γλώσσα». Πιστεύω πως από τότε που όλα τα παιδιά πηγαίνουν σχολείο και μαθαίνουν από την πρώτη μέρα να μιλούν στο δάσκαλό τους στον πληθυντικό, έχει πια ριζώσει, και δεν νομίζω πως πρόκειται «να αποβληθεί τελείως ως ξένο σώμα από την ελληνική γλώσσα». Αλλά σαφώς χρησιμοποιείται λιγότερο απ’ό,τι σε άλλες κοινωνίες. Περνούμε γρήγορα στον ενικό, εκτός όταν η διαφορά ηλικίας ή ιεραρχικής τάξης είναι σαφής.
    Όσοι έχουν δει την ταινία La Grande illusion (έχει ελληνικό τίτλο άραγε;) του Ρενουάρ, θα θυμούνται το διάλογο του Μαρεσάλ με τον κόμη Μπουαλντιέ:
    «– Είμαστε τρεις μήνες κρατούμενοι εδώ, και μιλούμε ακόμα στον πληθυντικό.
    — Στον πληθυντικό μιλώ και στη μητέρα και στη σύζυγό μου.»

    Ας σημειώσουμε ότι στα αγγλικά, αλλά και σε άλλες γλώσσες (στα βαλόνικα ιδιώματα του Βελγίου, π.χ.), ο πληθυντικός της ευγένειας γενικεύτηκε τόσο που αντικατέστησε τελείως τον ενικό, παύοντας βέβαια έτσι να ειναι ένδειξη ευγένειας. Σε κάποιες γλώσσες πάλι, πλάστηκε μετά απ’ αυτό άλλος γραμματικός τύπος ευγένειας, συνήθως τριτοπρόσωπος. Αν δεν κάνω λάθος, στα πορτογαλικά το αρχικά δεύτερο πληθυντικό você υπέστη αυτή την εξέλιξη, και ως προσφώνηση ευγένειας χρησιμοποιείται πια το o senhor / a senhora. Αξιοπερίεργη είναι η χρήση του maga, που κυριολεκτικά σημαίνει «εαυτός», στα ουγγαρέζικα ως τύπου τυπικής ευγένειας, ενώ για έκφραση ας πούμε δουλικής ευγένειας χρησιμοποιείται το Ön, και τα δύο με τρίτο ενικό (έχουν και πληθυντικό τύπο, maguk/Önök, για 2 ή περισσότερα άτομα). Θα μπορούσε να γραφτεί ενδιαφέρον άρθρο για τις γραμματικές εκφράσεις της ευγένειας στις διάφορες γλώσσες.

  82. La Grande illusion (έχει ελληνικό τίτλο άραγε;)
    —————–
    Η μεγάλη χίμαιρα.

  83. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >χαρτώος
    Σε -ώος δεν έχουμε και πολλά σε χρήση ε; :
    Μητρώος(μητρώα διάφορα,θρησκεία κλπ) πατρώος ,κεντρώος,…

  84. Γιάννης Ιατρού said

    82: Αυτή η συλλογική σοφία είναι καλύτερη από οποιοδήποτε γκουγκλάρισμα🙂

  85. Εδώ η βίκι σε λάιβ χρόνο!🙂

  86. Γιάννης Ιατρού said

    80: Δημήτρης Μαρτίνος
    … παραθέτω τὴ γνώμη τοῦ Νίκου Μπελογιάννη…

    Φαίνεται ότι αυτό το «Χημικός Μηχανικός» έχει γενικά πέραση… (ειδικά στους Νίκους)🙂🙂
    «Έγινα χημικός μηχανικός – μου άρεσε η χημεία αλλά ήθελα να ακολουθήσω μια αυτόνομη πορεία….»

  87. Γιάννης Ιατρού said

    85: Ε, ναι, παλιά λέγαμε σε χρόνο dt, στο λάιβ το dt–>0

    Αλλά κι αυτό (ε, ρε σε τι περιοχές μένουμε🙂🙂 )

  88. Tsopanakos said

    @13 και 32

    Δεν έγραψα ότι ο Ομπάμα(ς) δεν είπε ποτέ Alexis κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, αλλά ότι στις δηλώσεις του εν λόγω βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=en4z0qHeB3M το απέφυγε. Τον ακούω να χρησιμοποιεί κυρίως 3ο πληθ. και να μην απευθύνεται άμεσα στον Τσίπρα. Ίσως τελικά αυτές οι κοινές δηλώσεις να είχαν διαφορετική σημασία για τον καθένα από τους δύο αρχηγούς.

  89. spiral architect said

    @87: Ν’αγιάσει η χέρα τους!👿

  90. Σκιώδης γκυβέρνηση!

  91. Εδώ λένε πως η φωτογραφία με το φλεγόμενο όχημα του Ποταμιού είναι από τη Χιλή
    και φαίνεται πως είναι θωρακισμένο Λαντ Ρόβερ της αστυνομίας.

    http://info-war.gr/me-fotografies-apo-ti-chili-i-propaganda-theodoraki-gia-polytechnio/

  92. Κι εμείς, όταν είμαστε παιδιά, μιλάγαμε στους φίλους των γονιών μας στον ενικό και με τα μικρά τους ονόματα. Κανα δυο φίλοι μου απευθύνονταν και στους γονείς τους με το μικρό του όνομα του πατέρα και της μάνας.

    Και έχω φίλους που τα παιδιά τους τώρα, δε λένε μαμά και μπαμπα, τους απευθύνονται με το μικρό τους όνομα. Η ιδέα από κάτω από αυτό ήταν κάπως χαζή, ισότητα, δημοκρατία κλπ, και δε θέλω να το παίξω πάντρε παντρόνε, με την εξουσία του γονιού πάνω στα παιδιά, και τέτοια. Φυσικά ισότητα ανάμεσα στο παιδί και στο γονιό δε γίνεται να υπάρξει. Πάντως κι οι φίλοι μου μια χαρά καθοδηγούνε τα παιδιά και τους στέκονται σα γονείς πολύ καλύτερα από άλλους, πιο τυπικούς και πιο απόντες.

  93. georgeilio said

    Καλημέρα

    *όταν μιλάω πολλή ώρα με Κύπριο ή Δωδεκανήσιο… (α. παθαίνω κάτι που μπορεί να το πάθει ο καθένας, β. με την τόση ανορθογραφία που κυριαρχεί θα ξεχάσουμε και τα ελληνικά που ξέρουμε)

    32-44: Η ελληνική λαλιά που κάποτε θεώρησε δυσπρόφερτο τον κτίστη και τον έκανε χτίστη, σήμερα αλλάζει επί το περιπλοκότερον τον δικτάτορα σε δικτάκτορα και το περιθάλπω σε περιθάλπτω (κι αν για το πρώτο υπάρχει η δικαιολογία μιας παράλληλης προφοράς, πού οφείλεται το δεύτερο;)

    47-49-55-57: θυμάμαι ότι ο όρος πλανητάρχης χρησιμοποιήθηκε από τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη (τα σχόλια να λείπουν) για να κολακεύσει τον τότε πλανητάρχη Τζωρτζ Μπους (ήταν η προπροηγούμενη επίσκεψη πλανητάρχη στη μικρή-μεγάλη Ελλάδα, όπως περίπου είπε και ο τωρινός πλανητάρχης). Είχε σχολιαστεί, λοιπόν, ως νεολογισμός αλλά και ως πολιτική χειρονομία του Επιτίμου. Γκουγκλίζοντας δεν βγαίνει κάτι, επαφίεμαι σε ιστοριοδίφες.

    69-76-77-81: Στον μεγάλο δάσκαλο Σωκράτη, τον οποίο επικαλέστηκε και ο Μπαράκ, οι μαθητές και φίλοι απευθύνονταν στον ενικό. Ο σεβασμός εμπνέεται και κατακτάται, δεν επιβάλλεται με ανόητες τυπικούρες.
    Βέβαια, εμείς οι Έλληνες είμαστε δύσκολος λαός. Δεν πρόκειται, βέβαια, για πολλούς πρακτικούς λόγους, να καταργηθεί στο προσεχές μέλλον ο πληθυντικός ευγενείας, αλλά τον έχουμε ήδη υπονομεύσει και τον υπονομεύουμε διαρκώς. Παράδειγμα ωραίας παρωδίας: Μητέρα, μπορείτε να πάτε στο διάολο;

  94. Λ said

    83. Το υπερώο, το ωό..
    Ο αργυροχρυσοχόος κάνει; και πως είναι η γυναίκα επαγγελματίας; η αργυροχρυσοχόα;

  95. Λ said

    83 95
    Μάλλον αργυροχρυσοχόη όπως την οινοχόη

    Μπάι δε γουέη ευχαριστούμε πολύ το Νικοκύρη για τα ποιήματα της Ιωάννας Σκαντζέλη. Αυτά που διάβασα μου άρεσαν.

  96. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    95. Λ. Κανονικά, χρυσοχόος (γιατρός, δικηγόρος, συμβολαιογράφος). Υπάρχουν θηλυκά σε -ος. Η Μεγαλόννησος🙂

  97. Νομίζω η μεγαλύτερη ένδειξη γουρουνιάς είναι όταν υπάλληλος ή νοσοκόμος ή και ο οποιοσδήποτε μιλάει μεν σε όλους στον πληθυντικό, αλλά όταν απευθύνεται σε ξένο, οποιασδήποτε ηλικίας και σε ηλικιωμένο -νη χαμηλής τάξης, το γυρίζει σε ενικό.
    Γίνομαι έξαλλος.
    Δεν είναι ο ενικός οικειότητας. Είναι η ευκαιρία που παρουσιάζεται στον πίθηκο του χαμηλότερου κλαδιού, που τον χέζουν όλοι οι αποπάνω, να χαρεί που κυκλοφορούν και πίθηκοι στο χώμα και να τους πουλήσει status.

  98. spatholouro said

    #83 (χαρτώος)

    Αυτό που με ιντριγκάρει είναι ότι, ενώ είχαμε από πολύ παλιά μια λέξη που έκανε τη δουλειά («χαρτώος»), εάν δεν μας κάλυπτε το «έντυπος», γύρω μάλλον στο 2000 (και παρακαλώ διορθώστε τη χρονολογία) κατασκευάστηκε αυτό το ασουλούπωτο «έγχαρτος»…

  99. Λεύκιππος said

    Ο Τσίπρας, έχει ανέβει στην Ακρόπολη;

    (Μόνο σοβαρές και τεκμηριωμένες απαντήσεις)

  100. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    98.>>Δεν είναι ο ενικός οικειότητας.
    Εμένα η εφοριακός στο Χαλάνδρι μου δίπλωσε και τα χέρια της στο στήθος με «απόγνωση» φωνάζοντας(ουρλιάζοντας) «δεν μπορώ να σου συμπληρώσω εγώ τη φόρμα μεταβολών -δεν επιτρέπεται-το κ α τ α λ α β α ί ν ε ι ς ; » . (Δεν υπήρχε και κανένας διαθέσιμος να περιμένω να με βοηθήσει την ημιαόμματη.Στο τέλος το έκανε ο έφορος.)
    Τί ήταν αυτό που έπρεπε να συμπληρωθεί στα στοιχεία της Εφορίας; Χμ, το μητρώνυμο μου, που δεν το είχαν-λέει ,μετά από 35 χρόνια που καταθέτω φορολογική δήλωση και που πήγε ο σύζυγος μου με τη ταυτότητα τη δική μου και τη δική του να το συπληρώσει και δεν το δέχτηκαν γιατί δεν είχε εξουσιοδότηση.!

  101. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Σε -ωο, θυμήθηκα και το προικώο🙂

  102. Πριν μας έρθει το β΄ πληθυντικό από τα γαλλικά, το πρόσωπο της ευγένειας ήταν το τρίτο, μάλλον από τα ιταλικά; Θυμάμαι κάτι επιστολές π.χ. να ευαρεστηθεί η ευγένειά της να κάνει το και το κλπ κλπ. Σήμερα έχει μείνει στη φράση των σερβιτόρων «τι θα πάρει/ουν ο κύριος/ι».

  103. π2 said

    Με αφορμή το 94: Μπορεί να μην υπήρχε πληθυντικός ευγενείας στην αρχαία ελληνική, αλλά το πρώτο του βήμα, ο πληθυντικός μεγαλοπρεπείας που χρησιμοποιούσαν οι βασιλείς, δεν είναι άγνωστος, ήδη από την ελληνιστική περίοδο.

  104. Οθωμανικός πληθυντικός ευγενείας υπήρχε, πάντως, αλλά δεν είμαι βέβαιος –και είναι μπελαλήδικο να το τσεκάρω– αν ίσχυε μεταξύ ομοτίμων ή μόνο σε ιεραρχικές σχέσεις (π.χ. μαθητευόμενος δερβίσης προς σεΐχη).

  105. Γιάννης Ιατρού said

    107: Νάτος ο πληθυντικός της μεγαλιότητας (ημείς ο βασιλεύς🙂 ) Π2 #105

  106. Ο Τζούλης ο Καίσαρας, όμως, ΄περιαυτολογεί στο γ’ ενικό.😉

  107. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα, είχα πάει για ψώνια και περπάτημα

    47 Καλή ερώτηση. Ούτε σε άλλη γλώσσα θυμάμαι να το έχω ακούσει

    55 Να το ψάξουμε

    58 Για να μην πούμε για τις χιλιαδες χιλιάδων μέιλ, ε;

    67 Ε, ναι.

    80 Ω, Μπαμεγιάνγκ!
    Ήσασταν στο ίδιο έτος με τον Ν.Μπ.;

    81 Ωραίο θέμα! Και η τριτοπρόσωπη απεύθυνση στους ευγενείς. Ο Μότσαρτ είχε βρει τον μπελά του που μια φορά μίλησε στον Κολορέντο στο β’ πληθυντικό.

    92 Πάντως ελληνικό δεν είναι!

  108. sarant said

    Και συνεχίζω

    94 Δίκιο έχεις βέβαια, το είδα αφού δημοσιεύτηκε αλλά βαρέθηκα να το διορθώσω.

    99 Δεν την ήξεραν τη λέξη χαρτώος

    104 Ακριβώς

    105 Καλή παρατήρηση -αλλα ο υπήκοος πώς απευθυνόταν; Νομίζω ότι ο Πτωχοπρόδρομος γλείφει τον Κομνηνο σε πρώτο ενικό πάντως

  109. cronopiusa said

    Grupos de ultraderecha atacan el campo de refugiados de la isla griega Quíos

    Γιάννης Μακριδάκης: Καλοκαιρινή κυβέρνηση

  110. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    πλανητάρχης < πλανήτης + -άρχης (μεταφραστικό δάνειο από την αγγλική planet man)
    https://el.wiktionary.org/wiki/%CF%80%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%AC%CF%81%CF%87%CE%B7%CF%82

  111. gmich said

    Θα μπορούσε να μπει το «ενώ» πριν από το λίγο; Κανείς ωστόσο στην Ελλάδα δεν έχει ψευδαισθήσεις ότι ενώ σε λίγο ο πρόεδρος Ομπάμα θα περάσει στην ιστορία, η πολιτική της δημοσιονομικής πειθαρχίας που ευαγγελίζεται ( εδώ το σωστό είναι διαολίζεται ) ο Σόιμπλε θα παραμείνει…….

  112. 104, η εξοχότης σου, η αφεντιά σου, το λόγου σου(στο β΄πρ.), κλπ
    Μου έχουν πει ότι και τα ρουμάνικα έχουν πολλά τέτοια.

    Νομίζω ότι το υποκοριστικό -άκης επίσης δηλωνε ευγένεια. Αν απευθυνόσουν σε κάποιον με το Κυρ-Γιωργάκη, ήταν πιο ευγενικό από το Κυρ-Γιώργο και σε τοποθετούσε σε κατώτερη ιεραρχικά θέση. Θυμάμαι οτι στο Φιάκα του Μισιτζή κάπου λέει ο υπηρέτης του, οτι αν είχε λεφτά, από Γιάννη που τον λένε, μετά ο κόσμος θα τον έλεγε Γιαννάκη, μετά σιορ-Γιαννάκη και μετά Σιορ-Γιαννακάκη.

  113. cronopiusa said

    #Chios #Refugeesgr

  114. Οι Κινέζοι σ’ αυτά τα ιεραρχικά-εθιμοτυπικά του έχουν βγάλει τα μάτια. Και οι Γιαπωνέζοι. Ο Αυτοκράτορας μιλάει άλλη διάλεκτο από τον απλό κόσμο και οι γυναίκες έχουν άλλο αξάν από το τους άντρες.

    Οι Κινέζοι θεωρούν πολύ τιμητική τη λέξη δάσκαλος. Είχα δεί μια σύγχρονη κινέζικη ταινία (Τιτλ: Ούτε ένας λιγότερος) , όπου ένας μικρός μαθητής αρνιόταν να αποκαλέσει τη δασκάλα «δασκάλα». Όταν στο τέλος αυτό γίνεται, είναι το σημείο που όλοι οι θεατές υποτίθεται οτι πρέπει να αναλυθούν σε δάκρυα.

    Ο Μάο όταν ήθελε να γλύψει τον Στάλιν, του έλεγε οτι τον θεωρεί δάσκαλό του.

    Κάτι που συνειδητοποίησα μετά πολλά χρόνια είναι αυτό: Όταν τα παλιά χρόνια ερχόντουσαν οι σύντροφοι Κινέζοι στην Ελλάδα, πάντα κρατούσαν σε ένα καρνεδάκι σημειώσεις. Όλοι έλεγαν τότε, τι επιμελείς είναι αυτοί οι Κινέζοι. Τώρα πιστεύω οτι αυτό απλά ήταν μια φιλοφρόνηση. Με τον τρόπο τους, οι σύντροφοι μας έλεγαν οτι και καλά θεωρούσαν τους Έλληνες «δασκάλους» και τους εαυτούς τους μαθητές.
    Φυσικά αυτό δεν ίσχυε, αλλά ούτε και συν-τρώγαμε ποτέ.

  115. Spiridione said

    Στα πρακτικά της Βουλής η πιο παλιά ανεύρεση της λ. πλανητάρχης είναι από συνεδρίαση της 20-12-1991, από τον Αντρέα. Στις εφημερίδες απ’ όσο ξέρω δεν υπάρχουν ονλάιν αρχεία γι’ αυτά τα χρόνια.
    http://www.hellenicparliament.gr/Praktika/Synedriaseis-Olomeleias?sessionRecord=5a02323b-d39a-43d6-8206-ae3f9fae3d44

  116. 118τέλος

  117. Faltsos said

    102:
    «Εμένα η εφοριακός στο Χαλάνδρι μου δίπλωσε και τα χέρια της στο στήθος με «απόγνωση» φωνάζοντας(ουρλιάζοντας) «δεν μπορώ να σου συμπληρώσω εγώ τη φόρμα μεταβολών -δεν επιτρέπεται-το κ α τ α λ α β α ί ν ε ι ς ; »» …

    Κάτι τέτοια ανθρωπάκια κάνουν ότι μπορούν για να δικαιώσουν τον Κούλη. (Για απολύσεις μιλάω, για όποιον δεν θυμάται).
    Το κάνουν βέβαια γιατί γνωρίζουν ότι ακόμη κι αν όλοι οι άλλοι απολυθούν αυτοί θα παραμείνουν για να δυσφημίζουν τους δημόσιους υπάλληλους. Έχουν τον μπάρμπα που τους διόρισε και θα τους στηρίζει όταν ξανάρθει στα πράγματα η παρέα τους …

  118. atheofobos said

    Ένα σχετικό που έχω γράψει με το να μιλάς στον πληθυντικό στους γονείς σου.
    ΔΕΝ ΜΑΣ ΧΕΖΕΤΕ ΜΗΤΕΡΑ !
    http://atheofobos2.blogspot.gr/2010/11/blog-post.html

  119. Babis said

    113 Έφη, θα τ δεχόμουν ως δάνειο αν δεν υπήρχε είδη το γυμνασιάρχης, στρατάρχης και τόσα άλλα.

    Την λέξη πλανητάρχης την ακούσαμε για πρώτη φορά την ίδια μέρα που διαλύθηκε η Σοβιετική Ένωση. Δεν θυμάμαι αν ήταν στο δελτίο ειδήσεων η σε κάποια ενημερωτική εκπομπή μετά αλλά κάποιος σχολίασε ότι αφού η Αμερική μένει η μόνη υπερδύναμη πλέον, τότε ο πρόεδρος της Αμερικής είναι επί της ουσίας πλανητάρχης.

  120. Σκιώδης κυβέρνηση…

  121. Νίκος Μαστρακούλης said

    87: Γούστο θα ‘χει να βγει τώρα ο Κούλης και να αναφωνήσει: «Θα το τελειώσω το Μαρούσι!»🙂

  122. plintirio said

    Κύριε Σαραντάκο, στη διατύπωση του υπουργείου παιδείας για τα μαθήματα στις 17 Νοέμβρη μήπως θα αρκούσε απλώς η φράση:
    Δεν θα γίνουν μαθήματα στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ή είναι αγγλισμός;

  123. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    122.>>να μιλάς στον πληθυντικό στους γονείς σου.
    -μάλιστα μανουλίτσες μου,το τερμάτισε ο 10χρονος τότε γιος μου,όταν φύγαμε από μια τύπου μανταμ σουσού θεία που υπονόησε ότι είναι καιρός να μας μιλάει στον πληθυντικό το καλό μας το παιδί.🙂

    Planet man
    http://www.oldradioworld.com/shows/Planet_Man.php

  124. Y. G. said

    Καλησπερα σας

    Τι να πω… ρισπεκτ στον αναστοχαστικο νικοκυρη που προσπαθει παντα να ειναι δικαιος, να ακουει και να κρινει τις αντιδικιες… « Ομολογώ ότι δεν το βλέπω για απρέπεια, αλλά μάλλον ένδειξη θερμής οικειότητας»

    Για μια θεατρια (θηλυκο του θεατης) απο μακρια (=Ολλανδια) των γεγονοτων οι εικονες του ΠΘ με τον απερχομενο προεδρο των ΗΠΑ αποκαλυπτουν ενα mismatch αναμεσα στην θερμη οικειοτητα (ενικο) και στην γλωσσα του σωματος του ΠΘ, που δηλωνει (το ειπε πολυ καλα ο pedis τις προαλλες) απεχθεια, βαριεμαρα, κλπ. Ειναι προβληματικο αυτο το mismatch. Σε τi οφειλεται; Ειναι φιλαρας του Ομπαμα o ΠΘ η’ τον σιχαινεται; Τι μηνυμα θελει να εκπεμψει ο ΠΘ και σε ποιον; Η’ μηπως τα εχει τελειως χαμενα;

  125. sarant said

    126 Θα αρκούσε βέβαια

    124 Αυτή θα πάει τη Δευτέρα στο υπουργείο να αναλάβει καθήκοντα

    119 Όχι, δεν υπάρχουν ψηφιοποιημένες εφημερίδες στην ΕΒΕ μετά το 1983. Μόνο τα περιοδικά του ΕΚΕΒΙ -αλλά είναι λογοτεχνικά.

    114 Θα μπορούσε να μπει κι έτσι, δίκιο εχεις.

  126. Babis said

    Θυμήθηκα τώρα τον πατέρα μου όταν ήμουν γύρω στα δεκατέσσερα που άρχισα να σηκώνω κεφάλι. Μια μέρα που «αυθαδίασα» μου δίνει ένα χαστούκι και μου λέει: Και εκατό χρονών να πας θα μου μιλάς στον πληθυντικό. Μου φάνηκε υπερβολική αυτή η δήλωση για αυτό και απάντησα: Ελπίζεις να φτάσεις τα εκατοντριανταδύο;
    Οι γονείς μου πάντα ήταν συντεταγμένοι όταν μας μάλωναν, κράταγαν την ίδια αυστηρή στάση και οι δύο. Στην περίπτωση αυτή όμως η μητέρα μου έβαλε τα γέλια, ο πατέρας μου εκνευρισμένος της λέει:
    Γιατί γελάς τώρα εσύ;
    Μα δεν άκουσες τι σου είπε;
    Όχι τι είπε;
    Το επανέλαβε, έβαλε και αυτός τα γέλια και η κρίση έληξε.

  127. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    110 ε.@ 80 Ω, Μπαμεγιάνγκ!🙂

    Ὄχι, ὁ Ν. Μπ. ἧταν ἕνα ἔτος παραπάνω.

  128. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    123.Babis, ναι,φαίνεται ότι τότε πρωτακούστηκε ο πλανητάρχης στα ελληνικά. Απλώς έβαλα το λινκ έτσι ως αναφορά.όπως και το 127β.

  129. Y. G. said

    Στους γονεις μου μιλουσα στον πληθυντικο. Στον πατερα μου μεχρι τον θανατο του. Με την μανα μου καναμε εναν ιστορικο συμβιβασμο οταν ενηλικιωθηκα και το γυρισαμε στον ενικο. Ειμαι ευγνωμων που μου εμαθαν απο τρυφερη ηλικια την καλυτερη πολεμικη τακτικη …εβερ…

  130. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @ΕΦΗ-ΕΦΗ &Λ Καὶ τὸ Μυρτῶον Πέλαγος.

  131. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    129. Σκύλος >>Σκιώδης κυβέρνηση
    Αυτή η σκιώδης ,σκιάζει κόσμο.Εκατό φεγγάρια συριζοκυβέρνηση βλέπω.

  132. Κι επειδή αυτές τις μέρες διεξάγεται η δίκη των οροθετικών που διαπόμπευσε ο Λοβέρδος: https://twitter.com/katsandres/status/798590506037112832

  133. ndmushroom said

    Εκτός από το «γάτα τύπου Τομ», εμένα με ξενίζει και το «στα χρώματα του λευκού και του τζίντζερ». Πέραν του ότι το «στα χρώματα του…» πιο συχνά θα το ακούσεις για τοίχο ή σε άλλο αρχιτεκτονικό/διακοσμητικό πλαίσιο, στα ελληνικά δεν νομίζω ότι χρησιμοποιούμε το τζίντζερ ως απόχρωση, μάλλον το κεραμιδί χρησιμοποιούμε (που ταιριάζει ωραία και με το γάτο), ή έστω το πορτοκαλί. Οι Άγγλοι βέβαια έχουν ολόκληρη παράδοση με το εν λόγω χρώμα, που χρησιμοποιείται (κυρίως) ως μειωτικός χαρακτηρισμός για τους κοκκινομάλληδες, τα πιο ασυνήθιστα (για εμάς, τουλάχιστον) θύματα ρατσισμού στη γηραιά Αλβιώνα.

  134. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    134 Ω! ναι! και πα να δω από πού πήρε τ΄όνομα του γιατί σχετίζεται με τη Πελ/ννησο. Ξεχνάω γμτ.

  135. Faltsos said

    113
    Δεν φαίνεται να έχει δίκιο η Βίκι. Planet man είναι ήρωας κόμικ που δεν τον ήξερα αλλά δεν νομίζω στα ελληνικά να τον λένε πλανητάρχη – πλανητάνθρωπο ίσως;

    Αυτόν εδώ τον πλανητάρχη τον ήξερε κανείς;

    http://www.globaldemocracy.com/president-world/

    δεν μου καλοφαίνεται

  136. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    137. Κόκκινο ολότελα λέει τον ξανθοτρίχη κάτη ο πατέρας μου που προηγουμένως του τηλεφώνησα και του υπενθύμισα να πάρει το φάρμακό του (στις 7 μμ) αλλά να φάει και κάτι. Κάτη δεν τρώω γω, αλλά κάτι τι θα φάω, είπε ο πάντα καλαμπουρτζής γέροντάς μου.

    134. >>Μυρτώον
    Αχ, ο Πέλοπας πήρε όχι μόνο την Πελοπόννησο αλλά και την Ιπποδάμεια από το Μύρτιλο που τον τον έφαε το κύμα κι ο βαθύς γιαλός.

  137. 8, … στη Χαϊδελβέργη Heidelberg και στο Hessen. …

    Εκτός από το Heidel
    που έχει Heidelberg,
    έχει και το Hessen
    Hessenberg,
    το όνομα γνωστών πινάκων

    (από τον μαθηματικό
    που τους επινόησε
    – καθόλα ευφυή,
    αλλά πολύ λιγότερο διάσημο του
    οιονεί ομόηχου ποπ-σταρ Heisenberg
    ).

    Στο γκουγκλ βρίσκω περίπου μισά-μισά
    Χέσενμπεργκ και Έσενμπεργκ
    (4 προς 6 περιπτώσεις)
    οπότε διαπιστώνω πως μόλις έχασα τον χρόνο μου
    και παραπέμπω στο επόμενο σχόλιο!🙂

  138. Γιάννης Ιατρού said

    140β: κι έπεσε πολύ κατάρα από τον δολιοφθορέα, τον ερωτιάρη 🙂

  139. Γιάννης Ιατρού said

    141: Ρε Μιχάλη, ειδοποία πρώτα, ωα συννενοηθούμε όταν λές το επόμενο σχόλιο🙂

  140. Γιάννης Ιατρού said

    130: Babis
    Καλά, τώρα περίμενε τα σχόλια του Λάμπρου ….🙂

  141. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Πρὸς τοὺς γερμανομαθεῖς τῆς παρέας.
    Δὲν ξέρω ἄν γίνεται κάποια ἔκθεση στὸ Hessen, ἀλλὰ ἄν γίνεται πῶς λέγεται; Hessen Messe;

  142. …αμερικάνικη προφορά…καθώς μιλούσε (ελληνικά, βέβαια). Το παθαίνω κι εγώ…

    «…με bleu vleuφαρίδες…», στο 0:52.
    («Δυο πράσινα μάτια»)

  143. 143,
    Ωχ!🙂

  144. Τα έγχαρτα:

  145. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    147. Μιχάλη καλή σου μέρα. Ἔχεις ἐξαιρετικὴ παρατηρητικότητα.

  146. Hess Corporation,
    από συγχώνευση Hess-Amerada

  147. 150,
    Καλημέρα, Δημήτρη!

  148. Γιάννης Ιατρού said

    146: Δημήτρη, άσ’ τα σάπια …. Θα κάνω πως δεν κατάλαβα και θα σου βάλω τον σχετικό λίκνο🙂
    https://www.instaff.jobs/messen/2016/hessen

  149. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    119.>>πλανητάρχης είναι από συνεδρίαση της 20-12-1991, από τον Αντρέα.
    συμπίπτει με τη χρονιά (το καλοκαίρι του ΄91) που είχε έρθει ο Μπους.

    142.Ναι πολλή και πάμπολλη η κατάρα του Μυρτίλου, που έφτασε πολύ μακριά,μέχρι τους Ατρείδες…

  150. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    153. Γιάννη, εἰλικρινὰ δὲν τό ‘ξερα. Τὰ γερμανικὰ μου εἶναι ἀνύπαρκτα καὶ τὸ μόνο ποὺ ἤξερα ἦταν τὸ Messe τοῦ Ντύσελντορφ ποὺ πήγαινα κάθε χρόνο τέτοια ἐποχὴ γιὰ τὴν Μέντικα, τὴν μεγάλη ἔκθεση προϊόντων τοῦ κλάδου ὑγείας. Δυστυχῶς, ἀπ’ ὅ,τι βλέπω ἡ ἔκθεση στὸ Hessen εἶναι Messen Hessen. Ἔτσι χαλάει ἡ ὅποια ἀπόπειρά μου γιὰ καλαμπουράκι (ἐπιπέδου δημοτικοῦ).

  151. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    130 Καλό αυτό

    154 Κι αυτό λογικό είναι.

  152. 86, …το «Χημικός Μηχανικός» έχει γενικά πέραση……

    Οι χημικοί μηχανικοί έχουν καταλυτική επίδραση!

  153. 157

    Και χιούμορ, που ως γνωστόν, βγαίνει από το χυμό, σχετικό με το αλ-χέμτ, που μας έδωσε την αλχημεία.

  154. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    157. Ὁρισμένοι μάλιστα συνδέονται μὲ ἀκατάλυτους δεσμοὺς.

  155. gpoint said

    # 124

    Καλά ο Ανδρέας υπουργοποιούσε τις ερωμένες του λέγανε, ήτανε και μπήχτης, για τον Κούλη τι θα πούνε ; όσες…ονειρευότανε ;

  156. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    86. Ο γιος του ανθρώπου με το γαρύφαλλο, Νίκος Μπελογιάννης μιλά στη HuffPost Greece: «Δεν πούλησα την ψυχή μου σε κανέναν διάβολο»
    HuffPost Greece | Αλέξης Γαγλίας
    Δημοσιεύθηκε: 17/11/2016 5:26 μμ Ενημερώθηκε: 17/11/2016 6:23 μμ

    […]

    Ήσασταν φοιτητής του Πολυτεχνείου την περίοδο της Χούντας. Πώς ήταν τα πράγματα;

    Μαύρη μαυρίλα ήταν. Γεμάτα χαφιέδες τα πανεπιστήμια- κάποιοι ήταν μπάτσοι, άλλοι ήταν πιο «μυστικοί», φοιτητές που τους είχε προσλάβει η Ασφάλεια, τους ξέραμε βέβαια ποιοι ήταν. Αλλά γινόντουσαν ζυμώσεις, αντικαθεστωτικές, επαναστατικές, με αρχή την προσπάθεια το ‘71 να ξηλωθούν τα διορισμένα από τη Χούντα φοιτητικά συμβούλια και να γίνουν ελέυθερες εκλογές στα πανεπιστήμια. Σε όλες τις Σχολές στις εκλογές του ‘72 έγινε νοθεία, εκτός από τη δική μας και τους Αρχιτέκτονες- σε εμάς ο καθηγητής Νίκος Κουμούτσος, ένας έντιμος και δημοκρατικός άνθρωπος, έκατσε σαν κέρβερος πάνα από την κάλπη και εμπόδιζε τους χαφιέδες να κάνουν τα δικά τους. Στις υπόλοιπες άδειαζαν οι χαφιέδες εν ψυχρώ την κάλπη και άλλαζαν τα ψηφοδέλτια. Την πλήρωσε τη στάση του αυτή με φυλάκιση στο ΕΑΤ- ΕΣΑ… Προς το ’73 είχαμε αποκτήσει διασυνδέσεις με στελέχη του αντιδικτατορικού «Ρήγα Φεραίου», είχα πάθει κορεσμό από την πολιτική και αυτές οι αντιδικτατορικές ζυμώσεις μου άνοιξαν την όρεξη. Θυμάμαι την περίοδο αυτή των (φοιτητικών) εκλογών που μου έλεγαν οι άλλοι να μείνω λίγο στα μετόπισθεν για να μην δώσουμε πάτημα στην Χούντα να μας καταγγείλει ως «κομμουνιστοκίνητους», το τήρησα, έμεινα μαζί τους αλλά δεν έβγαινα φάτσα φόρα. Αντί για «κόκκινο πανί» έγινα πρακτικογράφος. (γελάει)

    Πως ξεκινούσαν αυτές οι αντιχουντικές επαφές;

    Στον κήπο του Μουσείου, στις μικρές μπουάτ της εποχής που ακούγονταν όλα τα επαναστατικά τραγούδια και τον Λόρκα στα φόρτε του, στα κουλτουριάρικα σινεμά όπως η «Αλκυονίδα». Σταδιακά καταλάβαινες με ποιους υπήρχε κοινό έδαφος- ποιοι ήταν παιδιά νοικοκυραίων που απλώς ήθελαν να επιβιώσουν και έμεναν εντελώς αμέτοχοι και ποιοι ήταν χουντικοί, βέβαια. Κάποιους τους ήξερα ήδη, ποιοι ήταν αριστεροί, ποιοι ήταν χαφιέδες.

    Στο Πολυτεχνείο τις ημέρες της εξέγερσης του ’73 ήσασταν παρών;

    Τα βράδια ναι, εκεί κοιμόμουν, μέσα. Την ημέρα προτιμούσα να είμαι στις διαδηλώσεις στους γύρω δρόμους.

    Ποιο ήταν το κλίμα;

    Επαναστατικό. Γνήσια επαναστατικό. Το Πολυτεχνείο ήταν μια αυθόρμητη εξέγερση εναντίον της Χούντας, δεν ήταν προσχεδιασμένο και για αυτό η ΚΝΕ αρχικά δε συμμετείχε, παρά μόνο όταν ένιωσε ότι το ξεπερνάν τα γεγονότα. Υπήρχαν και κόντρες και διαφωνίες, πολλές και εντασιακές, εντός του Πολυτεχνείου. Αλλά ήταν λογικό αυτό- υπήρχε πολύς κόσμος μέσα διαφορετικών πολιτικών ιδεολογιών, ρηγάδες αριστεριστές, μαοϊκοί, κομμουνιστές, τροτσκιστές, αναρχικοί, φιλελεύθεροι, δημοκράτες κεντρώοι. Είχε ανοίξει ο ασκός του Αιόλου. Όλοι τους, όμως, ήταν κατά της Χούντας. Ήταν το Πολυτεχνείο ένα μη συντεταγμένο ξέσπασμα κατά της Χούντας. Πολλά οδοφράγματα τα έστησαν αυθόρμητα εργαζόμενοι των τρόλεϊ.

    Οι δυνάμεις καταστολής;

    Η αστυνομία είχε αποσυρθεί διακριτικά. Ίσως έγινε και σκόπιμα αυτό για να δώσουν πάτημα στο στρατό να επέμβει και να εκτραχυνθούν τα πράγματα. Γιατί παρά την «διακριτική παρουσία» προετοίμαζαν επίθεση.

    Διαφορές της Χούντας από τη σημερινή αστική δημοκρατία;

    Δε μπορούσες να μιλήσεις ελεύθερα, δε μπορούσες να δημοσιεύσεις τίποτα. Σε έσερναν στη φυλακή για «ψύλλου πήδημα», με δίκες παρωδίες. Ένιωθες, όμως, ότι ο πολύς κόσμος απλώς προσπαθούσε να τα «βγάλει πέρα», φοιτητές και κάποιοι διανοούμενοι αντιδρούσαν όπως μπορούσαν. Και κάποιοι, όπως συμβαίνει σε κάθε καθεστώς, προσπαθούσαν να επωφεληθούν, προσχωρούσαν στη Χούντα. Όταν η Χούντα σταμάτησε να τυπώνει χρήμα το ’73, με τα γεγονότα στη Μέση Ανατολή και τον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ (η τιμή του πετρελαίου σχεδόν διπλασιάστηκε απότομα), απώλεσε ταχύτατα υποστηρικτές.

    Η ανάπτυξη επί Χούντας είναι από τα μεγαλύτερα παραμύθια της ελληνικής ακροδεξιάς;

    Η Χούντα το ’73 δεν μπορούσε να συνεχίσει την «τεχνητή αναθέρμανση» της οικονομίας και όλο αυτός ο επίπλαστος μύθος ξεφούσκωσε. Η Ελλάδα ήταν μια φτωχή χώρα, στην Αθήνα υπήρχαν ακόμη παραγκογειτονιές. Ο εργαζόμενος κόσμος, εργάτες, υπάλληλοι, στα όρια του ζούσε, τρεις κι εξήντα ήταν οι μισθοί. Απλά, τότε, οι καταναλωτικές ανάγκες ήταν πολύ λιγότερες και αυτή η ένδεια δεν ήταν τόσο αισθητή.

    Στο πολιτιστικό επίπεδο;

    Τη δεκαετία του ’60, ειδικά μετά το ’63, συντελέστηκε στην Ελλάδα μια «αναγέννηση», ήταν μια «άνοιξη» για το τραγούδι, τα γράμματα και τις τέχνες. Αυτή η περίοδος διακόπηκε απότομα από τη Χούντα. Πολιτιστική κίνηση επί Χούντας ήταν τα φεστιβάλ τραγουδιού του Οικονομίδη στο Καλλιμάρμαρο, κιτς στα όρια του τρόμου απομιμήσεις της πολεμικής αρετής των Ελλήνων, κάτι ανεκδιήγητα Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ο Τέρης Χρυσός, οι ταινίες του Τζέημς Πάρις και η «Υπολοχαγός Νατάσσα». Το 1971 η εκδότρια του Κέδρου, Νανά Καλλιανέση, δημοσίευσε τα «18 Κείμενα», αντιστασιακού ύφους γραπτά από ισάριθμους λογοτέχνες. Ήταν μια πραγματική κυρία- την μάζεψαν στο ΕΑΤ ΕΣΑ και της έκαναν τέτοια βασανιστήρια, που ποτέ δεν ανέκαμψε πλήρως. Λέγεται ότι πάνω της δοκίμασαν μέχρι και μεσκαλίνη, αντιγράφοντας την βραζιλιάνικη χούντα.

    Η Χούντα έπεσε. Αποχουντοποίηση έγινε;

    Περιορισμένη. Πολλοί εξαφανίστηκαν, υπήρχαν παρόμοια καθεστώτα τότε στην Χιλή, την Βραζιλία, κάποιοι πρόσφεραν εκεί τις υπηρεσίες τους. Άλλοι προσπάθησαν να «ξεπλυθούν», με κύριο όπλο τους το θράσος κάποιοι έγιναν ακόμη και πασόκοι.

    Η μεταπολίτευση;

    Μια υπεραισιόδοξη περίοδος, που όμως γρήγορα άρχισε να «στραβώνει» με πολλούς τρόπους. Πολλοί θέλαμε να προσφέρουμε- προσωπικά παράτησα μια υποτροφία στη Γαλλία για να εργαστώ ως υπεύθυνος συντήρησης αρχαιολογικών χώρων και μνημείων στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, θεωρούσα ότι έτσι θα προσφέρω στον τόπο μου. Το οριστικό τέλος αυτής της περιόδου είναι η 18η Οκτωβρίου 1981, όταν το ΠΑΣΟΚ κέρδισε τις εκλογές. Τότε η μεταπολιτευτική Ελλάδα μεταλλάχτηκε στην πασοκική Ελλάδα των αεριτζήδων, του φαίνεσθαι, της δηθενιάς, της λαμογιάς. Πλέον δεν έχει μείνει τίποτα από εκείνη την περίοδο- γιατί και του νεοφιλελευθερισμού κύρια μέριμνα ήταν να μην αφήσει τίποτα όρθιο, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, από εκείνη την περίοδο και όσα δικαιώματα είχε κατακτήσει ο κόσμος της εργασίας. Σε πολιτιστικό επίπεδο, ακόμα και η τηλεόραση της πρώτης μεταπολιτευτικής επταετίας της Νέας Δημοκρατίας, ήταν ένα αριστούργημα, πνευματικότατη σε σχέση με τον σημερινό βόθρο.

    Τι έφταιξε;

    Τσιμπάγαμε εύκολα σε κάθε δηθενιά, σε κάθε εύκολη υπόσχεση. Πολύς κόσμος έβγαινε από μεγάλη στέρηση και ήταν αποφασισμένος με κάθε τρόπο να πάρει όσα θεωρούσε ότι του χρωστάνε, ακόμα και με θαλασσοδάνεια και με ευρωαπάτες, με μαρμαρόσκονη κάτω από το βαμβάκι… Νομίζω ότι τη ζημιά που κάνανε στην Ελλάδα οι 6 Γλίξμπουργκ, την ίδια κάνανε οι τρεις Παπανδρέου…

    Η Αριστερά έχει ευθύνες;

    Ου.. Κι αν έχει.. Η Αριστερά που ακολουθούσε σαν ουρά τον Παπανδρέου και του έγνεφε να κάνει ότι θέλει. Η ανανεωτική Αριστερά που ήθελε σώνει και καλά να διατηρήσει και τον κομμουνιστικό χαρακτήρα, ενώ την σφραγίδα την κράταγε ο Μπρέζνιεφ, προσπαθώντας για κάτι μάταιο, όπως φάνηκε το ’89 και το ’91. Το δε ΚΚΕ, κλεισμένο στον κόσμο του, σαν ανεξάρτητο κρατίδιο.

    Εσείς μεταπολιτευτικά δεν ασχοληθήκατε με την πολιτική;

    Ήμουν στον Ρήγα Φεραίο, ασχολήθηκα με τον «Θούριο», το περιοδικό της οργάνωσης. Προτίμησα αντί να αφισοκολλώ να κάνω κάτι πιο δημιουργικό μέσα από το οποίο γνώρισα πνευματικούς ανθρώπους όπως τον Μανόλη Αναγνωστάκη και τον Χρόνη Μίσσιο, σπουδαίους ανθρώπους. Όχι ότι γλίτωσα και την αφισοκόλληση- να κάνεις αφισοκόλληση βράδυ στην Πανεπιστημίου με την Ντίνα Κώνστα και τη Μάρθα Βούρτση… (γελάει). Σταμάταγαν οι περαστικοί και τους έλεγε η Μάρθα, «αυτή είναι η βούρτσα, εγώ είμαι η Βούρτση». (γελάει). Αλλά το βράδυ του ’81, όταν ο ελληνικός λαός επιβράβευσε τον τριτοκοσμικό λόγο του Ανδρέα κατάλαβα πως ήρθε η ώρα να φύγω… Το ΠΑΣΟΚ είχε ήδη επιδράμει ληστρικά στην ελληνική Αριστερά, με γελοία συνθήματα, σαν το «ΕΟΚ ΚΑΙ ΝΑΤΟ ΤΟ ΙΔΙΟ ΣΥΝΔΙΚΑΤΟ», σε μια εποχή που η ΕΟΚ ήταν πολύ διαφορετική από την σημερινή Ε.Ε., που έκτιζε ένα κοινωνικό κράτος και ακολουθούσε μια πιο τίμια από τη σημερινή σοσιαλδημοκρατία.

    Είστε επιθετικός απέναντι στον Ανδρέα Παπανδρέου..

    Μα ήταν ένας τσαρλατάνος. Η προσφορά του ήταν ότι κατέβασε τη διαφθορά από τις ελίτ, όπου προϋπήρχε, και στη βάση. Επί ΠΑΣΟΚ δεν τα πιάνανε μόνο οι υπουργοί αλλά και οι τμηματάρχες… Και αργότερα προσχώρησε (το ΠΑΣΟΚ) στο νεοφιλευθερισμό και έφτασε από το 40 στο 4%, δημιουργώντας ένα πολιτικό φαινόμενο εξαΰλωσης που μπορεί να επεκταθεί και στα ευρωπαϊκά σοσιαλδημοκρατικά κόμματα και ο Guardian έχει ήδη αποκαλέσει “pasokization”.

    Η γνώμη σας για τον ΣΥΡΙΖΑ και τον Αλέξη Τσίπρα;

    Για τον Τσίπρα θέλω μόνο να πω ότι χωρίς να μου είναι απωθητικός, μου φαίνεται σαν ένα τυπικό δείγμα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Για τον ίδιο και τον ΣΥΡΙΖΑ σαν κόμμα, αναρωτιέμαι μόνο «τι το ‘θελε;»…

    Την εξουσία εννοείται;

    Ναι, την «εξουσία» σε μια χώρα που είναι σε οικονομική κατοχή από το 2010, που οι υπουργοί νομοθετούν τα τηλεγραφήματα των Βρυξελλών και όλοι περιμένουμε με αγωνία τις εντολές της Βελκουλέσκου, όπως περιμέναμε στην ίδια χώρα, χρόνια πριν, τις διαταγές του Πιουριφόι (Αμερικανός πρέσβης). Ψήφισα ΣΥΡΙΖΑ στις αρχές του 2015, υποστήριξα την θέση του για ΟΧΙ στο δημοψήφισμα. Στις επόμενες εκλογές του Σεπτέμβρη από το σοκ δεν πήγα καν να ψηφίσω.

    Στις επόμενες;

    Για να μην βγει ο «Κούλης» και μόνο θα ψηφίσω ΣΥΡΙΖΑ, «κοψοχέρικα» τελείως.

    Τελικά δεν το μετανιώσατε που δεν εκμεταλλευθήκατε πολιτικά το όνομά σας, την προσωπική ιστορία σας;

    Θα μπορούσα να δεχτώ να με περιφέρουνε σε χρυσό κλουβί, να γίνω πολιτικός τουρίστας, να αναλάβω μετά θέσεις σε ιδρύματα του Μονακό ή σε κάποια Goldman Sachs. Μπόρεσα όμως να γεράσω χωρίς τύψεις, γιατί τουλάχιστον έζησα έντιμα. Δεν πούλησα την ψυχή μου σε κάνεναν διάβολο.

    http://www.huffingtonpost.gr/2016/11/17/eidiseis-o-gios-toy-antrhropou-me-to-garifalo-nikos-belogianis-mila-sti-huffpost-greece-den-poylisa-ti-psixi-moy-sto-diavolo_n_13044606.html

  157. Γιάννης Ιατρού said

    Στο Γυναικόκαστρο του Κιλκίς ήταν το επίκεντρι του νέου σεισμού 4,7 R στο Κιλκίς. Μήπως ξέρει κανείς, αν ο Γς είναι στη βάση του ή έχει κανει καμιά εκδρομή στη Β. Ελλάδα;

  158. Γιάννης Ιατρού said

    161: Ρε Φιλέλληνα, βάλε μόνο έστω το απόσπασμα που σε ενδιαφέρει για κάποιο σχόλιο, τι βάζεις όλο το άρθρο κι από κάτω τον σύνδεσμο και πιάνει 10 μέτρα χώρο; Φιλικά στο συνιστώ🙂

  159. Γς said

    102:

    «Εμένα η εφοριακός στο Χαλάνδρι μου δίπλωσε και τα χέρια της στο στήθος με «απόγνωση» φωνάζοντας(ουρλιάζοντας) «δεν μπορώ να σου συμπληρώσω εγώ τη φόρμα μεταβολών -δεν επιτρέπεται-το κ α τ α λ α β α ί ν ε ι ς ; »» …

    Γιατί μωρέ να μην μου τύχαινε εμένα, γαμώ την ατυχία μου;

  160. νεσσίμ said

    Η Αμοργιανή μάνα μου, μας είχε μάθει και μιλάμε στους γονείς μας στον πληθυντικό, κάτι που κράτησε μέχρι τέλους. Η ίδια μίλαγε επίσης στους παππούδες μας στον πληθυντικό επίσης.
    Στην εφηβεία, οι συγκρούσεις έπαιρναν κωμικοτραγικό χαρακτήρα: «..είστε ηλίθια..» κλπ.

  161. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα!

    165 Πράγματι κωμικοτραγικό το «είστε ηλίθια»!

  162. Γς said

    162:

    Ηταν στο ΙΚΕΑ του Αεροδρομίου με την κόρη του.

    Και θυμήθηκα το Λήαρ Τζετ του Κοκό που είχαμε σ ένα υπόστεγο στην Σχολή Ικάρων.

    Αλλά και το δικό μου

    http://caktos.blogspot.gr/2015/03/learjet-60-xr.html

  163. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    163. Γιάννη, κι εγώ σκέφτηκα να το βάλω σε κείμενο κι ας είχε μπει το λινκ νωρίτερα.Αξίζει η κάθε παράγραφός του.

  164. Γς said

    Πληθυντικός.

    Κι είχα μια φίλη του Πανεπιστημίου Σαπιέντζα της Ρώμης που γράφαμε έν χαρτί μαζί
    Μίλαγε και λίγα ελληνικά, παντρεμένη με Ελληνα.

    Γι αυτόν τον Ελληνα κάνανε ελέγχους [ετσι μου έλεγε] το κκε στο σπίτι τους στη Ρώμη.
    «Είχαμε βάλει και μια κόκκινη σημαία στην κρεβατοκάμαρα και όλα πήγαιναν καλά» και άλλα τέτοια.

    Μου έλεγε λοιπόν για τον Φαράκο που τον τραπέζωσαν μια φορά.

    -Δεν θα το πιστέψεις Τζον [αυτός είμαι εγώ] η γυναίκα του του μίλαγε στον πληθυντικό!

  165. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    163. Ορθως ομιλησες, αλλα ητο ειδικη περιπτωσις.

  166. Πάνος με πεζά said

    Ας μην ξεχνάμε και το Μάκη Τριανταφυλλόπουλο, ο οποίος στις εκπομπές του, μιλώντας για τον ίδιο του τον εαυτό, αντί του «εγώ» χρησιμοποιούσε το «ο Δημοσιογράφος»…

  167. Γς said

    171:

    Ναι μωρέ. Ο τρόμπας!

  168. Γς said

    169:

    Οπως κι εγώ στον πατέρα μου. Μια ζωή. Στον πληθυντικό

  169. spatholouro said

    173
    Πώς πέρασε μια ολόκληρη ζωή, ρε παιδιά, στον πληθυντικό με τη μάνα και τον πατέρα;;;
    Μόνο σε μένα φαίνεται αδιανόητο;

  170. Θύμμαχος Θήτης said

    Ίσως κάποια επιστήμη στο μέλλον να μνημονεύει τον κύριο Τσίprα ως τον πρώτο άνθρωπο που μίλησε τα greeklish.

  171. MA said

    Καλησπέρα και από μένα,
    αν θυμάμαι καλά, η Σιμόν ντε Μποβουάρ απευθυνόταν στον Σαρτρ στον πληθυντικό

  172. Γς said

    176:

    Μα ακόμα στον πληθυντικό του μιλάει. Δίπλα του στο Κοιμητήριο του Μονπαρνάς

  173. Γς said

    177:

  174. Καλησπέρα. Μια και αναφέρθηκαν οι Simon and Garfunkel, κάποια τραγούδια τους (μεταφρασμένα) υπάρχουν εδώ: https://thepoetoftheuniverse.wordpress.com/2013/02/21/%CF%80%CF%89%CE%BB-%CF%83%CE%B1%CF%8A%CE%BC%CE%BF%CE%BD/

  175. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    174.>>στον πληθυντικό με τη μάνα και τον πατέρα;;;
    Έλα ντε! Κοίτα όμως πώς εκφράστηκε η αγάπη κι ο σεβασμός (τώρα το συμπυκνώνω έτσι) στους γονιούς μου, τους φιλούσα πάντα τα χέρια μαζί με τις αγκαλιές της αντάμωσης ή του αποχαιρετισμού, χωρίς να μου το έχει κανείς υποδείξει ή να συνηθιζόταν. Από τότε που έφυγα, δώδεκα χρονών, για την Αθήνα.Πιο πριν νομίζω ότι ντρεπόμουν. Μόνο του δασκάλου και του παπά φιλάγαμε το χέρι, α και του νονού.

  176. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    179. Ωραίο λινκ! Αν και …Τραφάλγκαρ αναφέρθηκε🙂
    177. Δεν πολυταιριάζει στο πνεύμα, είναι ανεκδοτικού τύπου αν και λέγεται σαν αληθινό, το
    «τί μου κάνετε κύριε Γιώργο» κατά τις περιπτύξεις (παλιάς) γραμματέως με το αφεντικό.

  177. Γιάννης Ιατρού said

    174: Spatholouro και προηγούμενα

    Είναι αυτό που λέγαν(μ)ε, με το Σας και με το Σεις🙂

  178. Γς said

    180:

    >Μόνο του δασκάλου και του παπά φιλάγαμε το χέρια και του νονού.

    Ακόμα να συνέλθω από ένα τέτοιο χειροφίλημα.
    Σε μια πτυχιακή εργασία ητανε ενός πολύ καλού φοιτητή από την Θεσσαλία.

    Με αιφνιδίασε. Πόσο ντράπηκα.

    [να ήταν τουλάχιστον φοιτήτρια…]

  179. Γιάννης Ιατρού said

    και μιάς και λεξιλογούμε και βάζουμε και μεζεδάκια, κι αυτό εδώ

  180. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>το πρόγραμμα ιατροφαρμακευτικής κάλυψης που προώθησε ο Ομπάμα στις ΗΠΑ ονομάστηκε Obamacare,

    Είχε προσωπικό βίωμα,όπως λέγεται:
    H μητέρα του Ομπάμα πέθανε το 1995 σε ηλικία 53 χρονών από καρκίνο στις ωοθήκες. Βασανίστηκε από το χαλαρό αμερικανικό σύστημα υγείας και η ταλαιπωρία της έμεινε ανεξίτηλη στη μνήμη του Μπάρακ Ομπάμα.

  181. Γιάννης Ιατρού said

    186α/170: Μάλλον έτσι είναι🙂 (τώρα αν έχεις τηλέφωνο και διαβάζεις …. γιαυτό κι εγώ🙂 )

  182. cronopiusa said

  183. Γς said

  184. Γς said

  185. 176, …η Σιμόν ντε Μποβουάρ απευθυνόταν στον Σαρτρ στον πληθυντικό…

    Για να είναι βέβαιη ότι απευθύνεται και στον Ζαν και στον Πολ εξίσου!

  186. Αγαθίας ο Σχολαστικός said

    Αγαπητοί συμπατριώται,

    1) Η Κοινότης μας (Ελληνόψυχοι Ελληνοαμερικανοί του Ιλλινόϊ) καλεί τον έντιμο κ. Σαραντάκο να κράξει αλύπητα την Πρώτη Κυρία του Ρωμέικου,Περιστέρα Μπαζιάνα, που σε συνέντευξή της στην αυριανή κυριακάτικη εφημερίδα «Documento» του μπολσεβίκου Κώστα Βαξεβάνη, δηλώνει επί λέξει:

    «Ο τίτλος Πρώτη Κυρία είναι αμερικανιά. Δεν τον υιοθετώ. Είμαι σύντροφος ενός ανθρώπου που ανέλαβε για κάποιο χρονικό διάστημα την ευθύνη της χώρας. Άλλωστε, ο Αλέξης δε συστήθηκε στους πολίτες της χώρας ζητώντας την ψήφο τους, λέγοντας: Να η γυναίκα μου, να η οικογένειά μου, να τα παιδιά μου!»

    Αλλά, κυρία Περιστέρα, ο τίτλος «Πρώτη Κυρία δεν είναι καθόλου αμερικανιά: Προήλθε από τον κάργα ελληνόψυχο αυτοκράτορα Αύγουστο Οκτωβιανό, που πρώτος ωνόμασε «Πρώτη Κυρία» την σύζυγό του Λιβία, όπως βεβαιώνει η Encyclopaedia Brittanica και επιβεβαιώνει η έγκυρη αγγλική Wikipedia:

    «When Gaius Octavius became Emperor he did not want to assume the titles rex (king) or dictator since it could create resentment amongst senators and other influential men. He thus took the more humble title Princeps Civitatis, or the first citizen, which made his wife Principa Femina, the first lady.[10]»

    Καλούμε τον «Σάθα του 21ου Αιώνος» κ. Σμερδαλέο να δώσει αυτός (εις χρέωσίν μας από Φλεβάρη) την δική του αποστομωτική απάντηση στην Πρώτη Κυρία του Ρωμέικου, αν δεν τολμήσει να απαντήσει στην παπαριά της κ. Περιστέρας (ότι δηλαδή το «Πρώτη Κυρία» είναι αμερικανιά) ο γνώστης κ. Σαραντάκος

    2) Μάς προκαλεί αλγεινή εντύπωση ότι επί 15 ώρες ουδείς από τους «μαγκιά – κλανιά και κώλος φινιστρίνι» δαιμόνιους ερευνητές του παρόντος Ιστολογίου δεν ενημέρωσε τους υπολοίπους αδαείς αναγνώστες ότι ο πρώτος που έφερε τον πληθυντικό ευγενείας στο Ρωμέικο ήτο ο ελληνόψυχος Λόρδος Βύρων, το σωτήριον έτος 1810: Ο κρυφοδωδεκαθεϊστής Βύρων ερχόμενος τότε στην Αθήνα, ερωτεύθηκε την μικρή κόρη της οικογένειας Μακρή, την Τερέζα Μακρή. Στο ποίημα, που της αφιέρωσε το 1810, ο Βύρων εκφράζει την αγάπη του για την Τερέζα σε τέσσερα εξάστιχα.

    Οι πέντε στίχοι κάθε εξάστιχου είναι στα αγγλικά κι ο έκτος στα ελληνικά:

    Παραθέτουμε την πρώτη εξάστιχη στροφή του ποιήματος:

    “Maid of Athens, ere we part, Give,
    oh give me back my heart! Or,
    since that has left my breast,
    Keep it now, and take the rest!
    Hear my vow before I go,
    Ζωή μου, σάς αγαπώ.”

    Είναι η πρώτη φορά στην Ρωμέικη Γλώσσα που εισέρχεται ο πληθυντικός ευγενείας, από αυτή την προσφώνηση του Βύρωνος προς την Ζωή (Τερέζα): «Σας αγαπώ»!.. Και έγινε μόδα τα επόμενα χρόνια, από τις καλές οικογένειες του Ρωμέικου…

    3) Την καλύτερη μελέτη για τις τιμητικές προσφωνήσεις (αγγλιστί=honorifics) και πώς προέκυψαν, την έχουν κάνει από το σωτήριον έτος 1960 οι Brown + Gilman <a href="(κατεβάστε εδώ)«> από όπου προκύπτουν δύο θεμελιώδεις γνώσεις:

    3α) Εξαιτίας της δολοφονίας του Ρώμου, «γεννήθηκε» ο πληθυντικός ευγενείας.Μετά την δολοφονία του Ρώμου από τον αδελφό του Ρωμύλο, πολλές συμφορές βρήκαν την πόλη της Ρώμης και τον ίδιο τον Ρωμύλο. Ο Ρωμύλος θορυβημένος, ζήτησε χρησμό από το μαντείο για να αντιμετωπίσει την κατάσταση. Ο χρησμός δόθηκε και ανέφερε, πάνω-κάτω, ότι αν δεν καθίσει ξανά μαζί του στο βασιλικό θρόνο ο δολοφονημένος αδερφός του, δεν πρόκειται να επανέλθει η ηρεμία στην Ρώμη. ( «ει μη συγκαλεσθή σοι ο σος αδελφός εν τω βασιλικώ θρόνω, ου μη σταθή η πόλις σου Ρώμη ούτε ησυχάση ο δήμος..» ) Ο Ρωμύλος, πονηρά σκεπτόμενος αποφάσισε πως η μόνη λύση είναι να κατασκευαστεί η εικόνα του νεκρού Ρώμου, την οποία θα τοποθετούσε δίπλα στον θρόνου του, όπου υπήρχε πια μόνο ο άδειος θρόνος του Ρώμου. Και κάθε φορά που εξέδιδε αποφάσεις, χρησιμοποιούσε τον πληθυντικό αριθμό «εμείς», και ταυτόχρονα υποχρέωνε, όσους του απεύθυναν τον λόγο, να χρησιμοποιούν τον πληθυντικό, σαν να απευθύνονταν ταυτόχρονα και στους δύο..

    3β) Όπως εξηγούν οι Brown & Gilman, η χρήση τού πληθυντικού προς τον Ρωμαίο αυτοκράτορα τον 4ο αιώνα μετά Ραββίνον Χριστόν, πιθανώς ευνοήθηκε από περιπτώσεις στις οποίες υπήρχαν δύο ή περισσότεροι συναυτοκράτορες (όταν χωρίστηκε η Ρωμ. Αυτοκρατορία σε Δυτική και Ανατολική επί Διοκλητιανού), σημειώνουν όμως ότι επρόκειτο για γνωστό και ήδη αρχαίο απευθυντικό τρόπο, που είχαν ανακαλύψει οι ανεπανάληπτοι Έλληνες ήδη από την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου (καλούμε τον κ. Σμερδαλέο να δώσει περισσότερα στοιχεία. Αν προκληθούμε, θα το πράξουμε εμείς

    4) Περαίνουμε καταγγέλλοντας τους αναγνώστες του παρόντος νήματος, που παρουσίασαν ως μπολσεβίκο τον Νίκο Μπελογιάννη τζούνιορ εξαιτίας της συνεντεύξεώς του στο Huffington Post Greece, αποκρύπτοντας τα όσα έχει δηλώσει στο παρελθόν σε αμέτρητες συνεντεύξεις του: Παραδείγματος χάριν, <a href="«>στα «Νέα» το 2010, όπου αποκαλεί τον Υπαρκτό Σοσιαλισμό «το μεγαλύτερο ψέμμα του 20ού αιώνα» και αποκαλύπτει πόσο αισχρά φέρθηκε το ΚΚΕ στην μαμά του, την μακαρίτισσα Έλλη Αλεξίου, πώς οι άλλες κομμουνίστριες τις κάνανε τον βίο αβίωτο μέσα στην φυλακή, τον βρώμικο ρόλο των Βαβούδη + Ζαχαριάδη κλπ.

    Είπαμε και ελαλήσαμε και αμαρτίαν ούκ έχομεν…

    ΥΓ: Για την κατάρτιση των αναγνωστών που τυχόν θα ήθελαν να εργασθούν υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς του Ιστολογίου από Φλεβάρη και μετά, αναρτάμε την μνημειώδη συνέντευξη που έδωσε προχθές ο Ντόναλντ στο κανάλι FOX, για την οποία μιλάει σήμερα ολόκληρη η Αμερική. Δείτε πόσο απλός άνθρωπος είναι ο νέος Πλανητάρχης, ενώ ξεναγεί τον δημοσιογράφο μέσα στο σπίτι του (όπου κυριαρχεί η αρχαιοελληνική διακόσμησις, κίονες, αγγεία, αρχαιοελληνική ζωγραφική κλπ)

  187. Αγαθίας ο Σχολαστικός said

    Σχολίου 191 συνέχεια

    Δεν τυπώθηκε ο σύνδεσμος της συνεντεύξεως Μπελογιάννη τζούνιορ στα «ΝΕΑ» του 2010

    http://www.tanea.gr/news/greece/article/4593597/?iid=2

  188. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    173 – «Οπως κι εγώ στον πατέρα μου. Μια ζωή. Στον πληθυντικό.»
    Ενώ εμένα οι κόρες μου, με φωνάζουν γορουνάκι (καθ΄ό,τι μεγαλύτερες από μένα🙂 ) το μπαμπά σπανίως το ακούω, μόνο όταν πλακωνόμαστε και τις έχω βάλει κάτω (κυρίως το διαολάκι την Δανάη) τότε φωνάζουν, μη μπαμπά πονάει το χέρι μου.🙂
    Aρρωστημένη κατάσταση ο πληθυντικός στην οικογένεια, ο σεβασμός εμπνέεται δεν επιβάλλεται.

    174 – «Πώς πέρασε μια ολόκληρη ζωή, ρε παιδιά, στον πληθυντικό με τη μάνα και τον πατέρα;;;
    Μόνο σε μένα φαίνεται αδιανόητο;»

    Όχι, και σε μένα, μιλάμε για μεγάλη τρέλα.

    Kαληνύχτα

  189. Γιάννης Ιατρού said

    193: ΛΑΜΠΡΟΣ
    Εμ, τι ρε, θα σου ξέφευγε το λαυράκι;🙂

    Κι αυτό, in memoriam

  190. Pedis said

    Μέσα στην οικογένειά ας κάνουν οι γονείς αυτό που νομίζουν καλύτερο.

    Πάντως, σε κοινωνίες με προβληματικότατη δημόσια συμπεριφορά των πολιτών στις μεταξύ τους σχέσεις, όπως η ελληνική, η χρήση του πληθυντικού ευγενείας ίσως να απάλυνε τα συμπτώματα του προβλήματος.

    Ο πληθυντικός δρα ως επιβραδυντικό μέσο στο συνήθη εκφυλισμό και εκχυδαισμό στις ανθρώπινες επαφές λόγω ανάγκης ή συγκυρίας (καθημερινές φιλονικίες, προστριβές κλπ).

    Δεν θα ήταν κακή ιδέα, λ.χ. η καθιέρωση -με το μαλακό και εθελοντικά- από το γυμνάσιο ακόμη οι καθηγητές να απευθύνονται στους μαθητές τους στον πληθυντικό και φυσικά το ίδιο να προβλέπεται από τους μαθητές στους καθηγητές, όπως άλλωστε γίνεται και δικαιολογείται από τη διαφορά ηλικίας και θέσης εξουσίας.

  191. Γς said

    195:

    Χρονια Πολλά Pedis!

    Η ημέρα του παιδιού σήμερα

  192. Αγάπη said

    Γιατί ξεχάσατε -νομίζω – στις αναρτήσεις για την προφορά και τον αηδή Charlton Heston που ξετρέλλανε όμως με τη γοητεία του;🙂
    (και εδώ θυμάμαι το γάλα Ρεγκιλέ, στον συγγραφέα Πούζο που αλοιώς προφέρονται στη γλώσσα τους )

  193. Αγάπη said

    Μεζεδάκι και εδώ στον τίτλο
    https://www.facebook.com/events/1760080687613826/
    Επειδή είναι σατιρική η σελίδα, λέω μήπως το κάνανε επίτηδες

  194. LandS said

    @101 Είσαι σίγουρος ότι δεν ξέρει από μπάλα;
    http://www.joe.ie/sport/pictures-lionel-messi-is-building-a-house-shaped-like-a-football/378660

  195. Γς said

    197:

    Κι άντε να το πεις στις διαφημίσεις «Ρεζιλέ».

  196. Γς said

    198:
    Μα φυσικά το κάνουν επίτιδες.
    Δάβασε και τα σχόλια, αναρτήσεις

  197. LandS said

    @ 191 «Σας αγαπώ»!.. Και έγινε μόδα τα επόμενα χρόνια, από τις καλές οικογένειες του Ρωμέικου…

    Του …Αρβανίτικου για την ακρίβεια.

  198. Γς said

    202:

    Ζωή σας αγαπώ

  199. Γιάννης Ιατρού said

    191 (4) Πάει, τα έχει χαμένα ο ILL Οινόης
    Μοι προξενεί αλγεινήν εντύπωσιν🙂

    Και μετά μας λέει να ξεστραβοθούμε εμείς🙂🙂

  200. Γς said

  201. Γς said

    204:

    Ασε ρε Γιάννη ν ακούσουμε λίγο Μπάϊρον.
    Να στανιάρουμε

  202. Γιάννης Ιατρού said

    204: Αχά, το είδαν κι άλλοι, νωρίτερα, εδώ. Είπα κι εγώ ….

    Ρεζίλι των σκυλιών έγινε, πανελληνίως🙂

  203. cronopiusa said

    Λίγο πιο πέρα από την πλατεία ‘Ηρώων, την πλατεία Ψυρρή, στην Οδό Αγυιάς, σήμερα ‘Αγ. Θέκλας, βρισκόταν το σπίτι του Μακρή. Στην πραγματικότητα ήταν δύο κα­τοικίες που χωρίζονταν με μεσότοιχο, αλλά επικοινωνούσαν μεταξύ τους.

    Το σπίτι της οδού Θέκλας(στου Ψυρρή) εκεί όπου γεννήθηκε ο έρωτας του Μπάϋρον για την πανέμορφη Τερέζα δεν υπάρχει πια…..

    Κατεδαφίστηκε το 1974…..

  204. Γς said

    208:

    Και πολύ γκόμενα, ε;

  205. cronopiusa said

    Ο ΛΟΡΔΟΣ ΠΟΥ ΕΡΩΤΕΥΘΗΚΕ ΤΗΝ KOΡΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ

  206. @109 Ελπίζω να θυμηθεί αυτά τα σχόλια (με τα προηγούμενα περί πληθυντικού και τρίτου προσώπου) ο Νικοκύρης όταν θα βάλει το Αστεριξ (αν θυμάμαι καλά ο Αστερίξ και οι Βέλγοι είναι) που δείχνει τον Καίσαρα να αγορεύει στη Σύγκλητο και δύο συγκλητικοί σχολιάζουν «πολύ καλά τα λέει» και τοταν τους ρωτάει ποιος απαντούν «εσείς» και σχολιάζει «Α αυτός!» .

  207. cronopiusa said

    «ΛΟΡΔΟΣ ΜΠΑΪΡΟΝ: ΟΙ ΕΡΩΤΕΣ ΤΟΥ»
    Λόρδος Τζορτζ Γκόρντον Μπάιρον. Τα πάντα πάνω του ήταν μια αντίφαση, μύστης και ξένος, ωραίος και παραμορφωμένος, σοβαρός και γελοίος, σπάταλος αλλά ενίοτε μίζερος και κυριευμένος από μιαν άγρια ευφυΐα, παγιδευμένη ωστόσο στη μαγγανεία και τη μοχθηρία παιδιού.

    «Όσο συνεχιζόταν η πορεία
    του ασώτου, ο Μπάυρον
    υπέφερε από κρίσεις ιλίγγου,
    αιφνιδίους και στιγμιαίους
    ρευματικούς πόνους, σύφιλη,
    βλεννόροια και αηδία
    για τον εαυτό του και το εκπληκτικό
    σε όλα αυτα ήταν που έβρισκε χρόνο
    να γράψει, μολονότι η συγγραφή –
    όπως είπε στον εκδότη του –
    έμοιαζε με αφόδευση και του προκαλούσε μεγάλο πόνο.»

    ΣΤΑ ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΛΕΡ ΚΛΕΡΜΟΝΤ
    «Ένα ακόλαστο τέρας ήταν ο Λόρδος Βύρων»

  208. spiral architect said

    Obama: Ι will make a toast …

  209. sarant said

    211 Αυτό του Καίσαρα -το να μιλάει κανείς στο 3ο πρόσωπο για τον εαυτό του- λέγεται illeism (από το λατινικό ille=αυτός)

  210. Pedis said

    # 214 – Για επίφαση αντικειμενικότητας αλλά κι επειδή έγραφαν διάφοροι γραμματικοί του …

    Στο ΤΑΙΠΕΔ το 5% του ΟΤΕ

    και δεν έβαλε βέτο ο Σκουρλέτης; Φρίκη!

    (Χράτσα-χρούτσα, χράτσα-χρούτσα … )

  211. ΓιώργοςΜ said

    109, 211, 214
    Παραστατικά, εδώ (δεν το βρήκα με υπότιτλους):

  212. Bruce said

    Κι όμως στο St, Catherine’s έγινε μάθημα στις 17 Νοέμβρη.

  213. ΓιώργοςΜ said

    Ας τους πει κάποιος πως mad σημαίνει τρελός, σημαίνει και λυσσασμένος:
    http://www.newsbeast.gr/world/arthro/2466405/en-apostratia-stratigo-me-to-paratsoukli-trelo-skili-vazi-sto-ip-aminas-o-trab
    Τόσος κόσμος με λόουερ και προφίσιενσι κυκλοφορεί…

  214. 219

    Ο Μάτις είναι από τους πιο διαβασμένους στρατηγούς των ΗΠΑ

    https://en.wikiquote.org/wiki/James_Mattis

  215. Πέπε said

    Ο πληθυντικός ευγενείας μπορεί να εισήχθη, ως ιδέα και ως εφαρμογή, από τα γαλλικά, πλέον όμως οι περισσότερες γλώσσες -τουλάχιστον οι σχετικώς γειτονικές μας- χρησιμοποιούν κάποια φόρμα ευγενείας, είτε πληθυντικό είτε άλλη. Στα γερμανικά και τα ιταλικά λένε «αυτή» – υποθέτω θα υπονοείται «η ευγενία σας» ή κάτι ανάλογο.

    Τα αγγλικά είναι η περίπτωση που αναφέρθηκε πιο πάνω όπου ο πληθυντικός ευγενείας σταδιακά υποκατέστησε τον ενικό. Το δεύτερο ενικό πρόσωπο (thou + ρήμα με ξεχωριστό τύπο, με κατάληξη συνήθως -st) αρχικά ήταν ο γενικός τρόπος να απευθύνεσαι σε έναν, και το you σε πολλούς, σταδιακά το you έγινε και πληθυντικός ευγενείας και του thou άρχισε να περιορίζεται, για κάποιο λόγο όμως εξαιρέθηκαν τα δύο κατεξοχήν πρόσωπα που τους απευθυνόμαστε με σεβασμό, ο βασιλιάς και ο θεός. Το thou περιορίστηκε λοιπόν σ’ αυτούς τους δύο, και νομίζω σήμερα μόνο στον θεό και πάλι όχι βέβαια στις καθημερινές, άτυπες επαφές μας μαζί του τύπου «δώσ’ μου θεέ μου υπομονή». Οπότε, η σύμπτωση του β’ ενικού με το β’ πληθυντικό έχει γίνει ουσιαστικά απόλυτη.

    Επειδή παρά ταύτα οι άνθρωποι θέλουν κάπως να ξεχωρίζουν αν απευθύνονται σε έναν ή σε πολλούς, στα σκοτσέζικα αγγλικά θυμάμαι ότι είχα ακούσει «yous» (γιουζ) για τον πληθυντικό, ενώ στα αμερικάνικα λέγεται αρκετά το «you guys» (που το άκουσα μια φορά από 6χρονο κορίτσι απευθυνόμενο στους δυο γονείς του και μου φάνηκε πολύ απρεπές).

    Για τους ανθρώπους που μιλάνε στους γονείς τους στον πληθυντικό: εντάξει, κι εμένα μου φαίνεται αδιανόητο, αλλά δε νομίζω να μου φαινόταν τον καιρό που συνηθιζόταν, δηλαδή τουλάχιστον μια γενιά πριν τη δική μου. Σε σημερινά παιδιά (σε παιδική ηλικία σήμερα) πρέπει να είναι εντελώς ανύπαρκτο.

  216. Γιάννης Ιατρού said

    221: Πέπε
    στα γερμανικά είναι πληθυντικός (γράφεται κι ακούγεται το ίδιο όπως το θηλυκό ενικού, αλλά συντάσσεται με πληθυντικό και γράφεται με S κεφαλαίο, τρίτο πρόσωπο), Sie = «αυτοί»

  217. Έγραφα στο 106 για τον οθωμανικό πληθυντικό ευγενείας. Σήμερα τυχαία έπεσα πάνω σε αυτό το απόσπασμα, που μιλά για τις επιστολές της Ροξελάνης-Χιουρέμ στον Σουλεϊμάν το Μεγαλοπρεπή:

    Ενδιαφέρουσα είναι και η εναλλαγή ανάμεσα στην επίσημη (εσείς) και την ανεπίσημη (εσύ) προσφώνηση στις επιστολές της Ροξελάνης, η οποία ακολουθεί κανόνες, που μέχρι σήμερα δεν έχουν επισημανθεί.

    (Suraiya Faroqhi, Κουλτούρα και καθημερινή ζωή στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, μετάφρ. Κατερίνα Παπακωνσταντίνου, Αθήνα 2000, σελ. 142).

  218. Γιάννης Ιατρού said

    219: ΓιώργοςΜ
    Τόσος κόσμος με λόουερ και προφίσιενσι κυκλοφορεί…

  219. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    224. Κι όμως mr. Mefry🙂 … το nothing ή it’s nothing είναι στανταράκι απάντηση στο thank you. Οκ όχι τόσο συχνό όσο το welcome ή το you are welcome αλλά πάντως λέγεται συχνά.

  220. spiral architect said

    Γιατί γελάτε κύριοι;

  221. 226

    Δεν ξέρω γιατί αλλά μούρθε στο μυαλό μια πρόσφατη φωτό που ο πρόεδρος της Ιρλανδίας δέχεται τα διαπιστευτήρια του νέου πρέσβη της Σενεγάλης

  222. spiral architect said

    Καλά, μιλάμε ότι οι άνθρωποι το’χουν τερματίσει εντελώς!

  223. Γιάννης Ιατρού said

    225:🙂
    Κίντο, και η πιο ευρέως αποδεκτή άποψη μπορεί να χρειάζεται επανεξέταση πού και πού (ρώτήσε και τον Γαλιλαίο).
    Βελτιωτικές προτάσεις δεκτές και αναμενόμενες

  224. sarant said

    226 Έχουν στερητικό, λέμε!

    227 Για πολλοστή φορά,, πού τις βρίσκεις!

  225. Γς said

    227:

    και μετά

  226. ΓιώργοςΜ said

    227 Μόνο εμένα μου θύμισε το «πέμπτο στοιχείο»;

  227. Pedis said

    # 228 – Γέλα, βρίσε, ξέδωσε αλλά με βάση τον εκλογικό νόμο και χάρη στην πρωτηφορατετοιαξεφτίλα θα είναι οι επόμενοι νταβάδες. Τους μεθεπόμενους φοβάμαι ακόμη περισσότερο.

  228. Μαρία said

    221, 222
    Ο ιταλικός νότος χρησιμοποιεί 2ο πληθ.
    Το ίδιο κι οι απανταχού γερμανόφωνοι βλάχοι.Έτσι απευθυνόταν κι ο κάιζερ στους υποταχτικούς του. Κι αν είναι να το γράψουν, θα το γράψουν με κεφαλαίο: Ihr.

  229. Nihil said

    Γονείς που απαιτούσαν από τα τέκνα τους να τους απευθύνονταν στον πληθυντικό… Τέτοια λέτε και βρίσκει την ευκαιρία ο Φιλόθεος Φάρος να δίνει συνεντεύξεις και να απευθύνει νουθεσίες στους φλεγματικούς γονέας.

  230. Γιάννης Ιατρού said

    230β: Μα ρε Νίκο, λαγωνικό είναι ο Σκύλος, τα μυρίζεται🙂

  231. Γιάννης Ιατρού said

    234: Μαρία

  232. 230

    Ε, ντημπαλεύω…

  233. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    227.Σκύλεμ απάλευτε, χθες βράδυ μια ώρα έψαχνα-ματαίως- αυτή τη φωτό, πού στο καλό την είχα δει,σε ποιο τουίτερ, για να την έβαζα στο ανέκδοτο με τον πρέσβη και τα σοκολατάκια παραπάνω!

  234. Μαρία said

  235. MA said

    190: αχ, γέλασα πολύ με το σχόλιό σας

    Και θυμήθηκα την Ντόρα και τη chοκολάτα. Να μη λέμε μόνο για τον Τrαμπ του Τσίπρα 😊

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: