Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Το κάψιμο του Ιούδα, φροντιστήριο ρατσισμού (του Πάνου Ζέρβα)

Posted by sarant στο 13 Απρίλιος, 2017


Διαβάζω ότι σε διάφορες περιοχές της χώρας θα τελεστεί και φέτος ένα απεχθές (κατά τη γνώμη μου) έθιμο, το λεγόμενο «κάψιμο του Ιούδα» ή «κάψιμο του Εβραίου», ας πούμε στην Ερμιόνη, στην Άρτα, στο Λεβίδι, στην Κρήτη. Αλλού αυτό γίνεται ανήμερα του Πάσχα, αλλού τη Μεγάλη Παρασκευή ή το Μέγα Σάββατο. Το έθιμο είναι βεβαίως παλιό, αλλά πολλές φορές είχε ατονήσει και είχε σταματήσει να γίνεται, αναβίωσε δε σχετικά πρόσφατα (στην Ερμιόνη, ας πούμε, αναβίωσε το 1971 όπως διαβάζω σε ιστοσελίδα της δημοτικής αρχής).

Η Εκκλησία της Ελλάδος είχε καταδικάσει το έθιμο με αλλεπάλληλες εγκυκλίους αλλά σε μακρινές εποχές -το 1891, το 1910 ή το 1918, αλλά όχι πιο πρόσφατα. Κορυφαίοι λαογράφοι, όπως ο αείμνηστος Δημ. Λουκάτος, το έχουν αποδοκιμάσει και έχουν συμφωνήσει να μη γίνεται πια, μετά το Ολοκαύτωμα (γράφω μακριά από τα χαρτιά μου κι έτσι δεν έχω το ακριβές παράθεμα).

Θα μου πείτε, είναι έθιμο. Αλλά δεν είναι όλα τα έθιμα αυτομάτως αποδεκτά. Υπάρχουν έθιμα που, με τα σημερινά μέτρα, κρίνονται αναχρονιστικά, βλακώδη, υποτιμητικά για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, εγκληματικά: η βεντέτα, η έκθεση των ματωμένων σεντονιών μετά την πρώτη νύχτα του γάμου, η δημόσια διαπόμπευση ή ο λιθοβολισμός των μοιχών -η κλειτοριδεκτομή αν πάμε και σε άλλους τόπους. Και το κάψιμο του Εβραίου σε αυτήν την κατηγορία εμπίπτει. Ούτε «διορθώνεται» το έθιμο αν το εκσυγχρονίσουμε και το βαφτίσουμε «κάψιμο του τζιχαντιστή Ιούδα» όπως διάβασα πως έγινε πέρσι σε κάποιο κρητικό χωριό.

Αναδημοσιεύω λοιπόν ένα άρθρο του Πάνου Ζέρβα, αρχικά δημοσιευμένο στην… αείμνηστη Καλύβα και στη συνέχεια στο καινούργιο του ιστολόγιο. Βέβαια, πρόκειται για φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Είναι πολλά τα λεφτά κι έτσι κατά πάσα πιθανότητα το φροντιστήριο ρατσισμού θα συνεχίσει να περνάει το άθλιο μήνυμά του και να δηλητηριάζει τις ψυχές…

H φωτογραφία, κι αυτή του Πάνου, προέρχεται από κάποιον Ιούδα της Χαλκιδικής.

Το κάψιμο του Ιούδα, φροντιστήριο ρατσισμού

Η παράδοση είναι καλή, αλλά όχι πάντα. Κάποια έθιμα, εκτός από βλακώδη, είναι και φορείς μετάδοσης χυδαίου ρατσισμού στη νεολαία. Ένα από αυτά, το κάψιμο του Ιούδα, κάθε Μεγάλη Παρασκευή.

Το έθιμο διασκεδάζει τους νεοέλληνες, που συρρέουν στις εκκλησίες, σε πολλά μέρη της χώρας, για να πενθήσουν ευλαβώς τα Θεία Πάθη, με …μπαρουτόβολα, ρουκέτες, χειροβομβίδες κρότου και λάμψης και πολύ μεγάλες ποσότητες χυδαιότητας και υποκρισίας.

Ένας κορυφαίος Ιούδας καίγεται κάθε χρόνο στους Νέους Επιβάτες, το όμορφο χωριό του Δήμου Θερμαϊκού.

Σε φυσικό μέγεθος, πυρπολείται κρεμασμένος από ένα πανύψηλο ικρίωμα, με ένα μικρό βουνό από κληματσίδες, κληματόβεργες δηλαδή, φυλαγμένες επιτούτου από το κλάδεμα των αμπελιών.

Μόλις περάσει ο Επιτάφιος από την αποβάθρα, αρχίζει ο …πολιτισμός. Το πλήθος τραγουδάει χοροπηδώντας κυκλικά γύρω από τον φλεγόμενο Ιούδα, με συνεχώς αυξανόμενη ένταση:

Κεράτσα, Κεράτσα, Κεράτσα Κληματσίδα,

Να κάψουμε τον Οβριό, που πουλεί τα μήλα,

Επάνω στη γκαμήλα.

Οβριός τ’ ορνίθι το ‘κλεψε, μες το βρακί του το ‘βαλε

Για του γέρου τα μιστά, που πελέκα τα καρφιά.

Νο του νο του, χέζω το νουνό του

Γάρο του γάρο του, χέζω το τσιγάρο του

Μπούκι μπούκι του, χέζω το τσιμπούκι του.

Οβριός πουλεί μαχαίρια, να κοπούν τα δυό του χέρια.

Οβριός πουλεί μετάξι, σαν τον διάολο να πετάξει.

Οβριός πουλεί ψαλίδια, να κοπούν τα δυο τ’ τ’ αρχίδια.

Πάνε όλ’ στ’ ανάθεμα, πάνε και στ’ ανάσκελα.

*

Και μη βγει κανένας να πει πως το έθιμο το κρατάμε, επειδή το έφεραν οι παππούδες μας από την Ανατολή (τους Επιβάτες της Ανατολικής Θράκης, εν προκειμένω). Παρόμοιες ρατσιστικές αηδίες γίνονται και στα δικά μου τα χωριά, στην Καλαμάτα – και σε όλη την Ελλάδα. Πρόκειται για μια εντελώς απαράδεκτη κατάσταση, που δηλητηριάζει τα παιδιά και τα εθίζει στο ρατσισμό και τον αντισημιτισμό.

 

Advertisements

197 Σχόλια to “Το κάψιμο του Ιούδα, φροντιστήριο ρατσισμού (του Πάνου Ζέρβα)”

  1. spiral architect said

    Καλημέρα.

  2. Γς said

    Καλημέρα

    Κι η υπόθεση Πασίφικο και η πολιτική των κανονιοφόρων
    από κάψιμο του Ιούδα ξεκίνησε.

  3. Γς said

    Οβριοί. Και θυμήθηκα την Αννα.

    Οχι την Αννα Φράνκ.

    Την Αννα Κοέν, που δεν την ξέρετε:

    http://caktos.blogspot.gr/2013/09/blog-post_21.html

  4. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Αὐτὲς οἱ ἀναβιώσεις εἶναι στὴ συντριπτικὴ τους πλειοψηφία γεμᾶτες κακουγουστιά. Τὸ στημένο κάνει μπάμ ἀπὸ μακριά. Συνήθως γίνονται ἀπὸ τοπικοὺς ἄρχοντες πρὸς ἄγραν ψήφων (στὴν καλύτερη περίπτωση) ἤ καὶ καμιὰν ἀρπαχτὴ ἀπὸ παραφουσκωμένα ἔξοδα (σὲ καρναβάλια καὶ κάθε λογῆς φεστιβὰλ καὶ γιορτὲς). Δυστυχῶς ἔχουμε καταντήσει τὴν Ἑλλάδα μιὰν ἀτέλειωτη τουριστικὴ ἀτραξιόν.

  5. atheofobos said

    Σε χωριό του Αποκόρωνα στην Κρήτη η νεολαία του χωριού μαζεύει από μέρες ξύλα που φτάνουν σε ύψος πάνω από 4-5 μέτρα για το κάψιμο του Ιούδα ,που γίνεται ακριβώς απέναντι από την εκκλησία.
    Τα προηγούμενα βράδια μαζεύονται κάθε βράδυ πίνοντας μπύρες και τα φυλάνε γιατί φοβούνται ότι θα έρθουν από τα διπλανά χωριά και τους βάλουν φωτιά.
    Η φωτιά όταν ανάψουν τα ξύλα είναι τεράστια και φοβάμαι πως καμιά φορά μπορεί να ξεφύγει και εκτός από τον Ιούδα μπορεί να κάψει και το χωριό.

  6. Παναγιώτης Κ. said

    Υπάρχουν διάφορες εκδηλώσεις ανά την Ελληνική επικράτεια, περιβεβλημένες τάχα με το μανδύα της παράδοσης και του φολκλόρ οι οποίες προσωπικά με κάνουν και αισθάνομαι, επιεικώς, άβολα.
    Χώρια τα αντιφατικά στοιχεία που διακρίνουμε σε αυτές. Αίφνης, ενώ η χριστιανική θρησκεία ως προς το σκέλος που υιοθετεί την Παλαιά Διαθήκη είναι…Εβραιοκρατούμενη από την άλλη βγάζει μίσος όχι μόνο για τον Ιούδα αλλά και για τους Εβραίους γενικώς.

  7. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρωτα σχόλια!

    2 Για τον Πατσίφικο κάποτε πρέπει να γράψουμε άρθρο.

    4 Δες τι γίνεται στο Βροντάδο με τον ρουκετοπόλεμο.

  8. Παναγιώτης Κ. said

    @4. Αυτό είναι! Κακογουστιά!!!
    Περιβάλλονται από το υποτιθέμενο κύρος των τοπικών αρχόντων οι οποίοι τα ενισχύουν και αναπαράγεται στις νεότερες γενιές η χαμηλή αισθητική. Έτσι τουλάχιστον το βλέπω εγώ.

  9. Νέο Kid Al Kuwaiti said

    Και στην Κύπρο τα παιδιά ανάβουν μεγάλες φωτιές αλλά χωρίς Ιούδα. Φτιάχνουν στον περίβολο της εκκλησιάς ή κάπου κοντά τεράστιους σωρούς με ξύλα, παλιά έπιπλα κ.λ.π. και τις ανάβουν. Οι διάσημες Λαμπρατζιές.
    Κι εκεί υπάρχει ολονύχτια περιφρούρηση, από το φόβο της δολιοφθοράς από αντιπάλους .

  10. Νέο Kid Al Kuwaiti said

    «Υπάρχει προθέρμανση σε λαμπρατζιές, δεν έπεσαν ακόμη κροτίδες» 😆

    http://www.reporter.com.cy/police/article/184175/yparchei-prothermansi-se

  11. Παναγιώτης Κ. said

    Αφού μιλάμε για τέτοια ακατανόητα ζητήματα δεν μπορώ να μην αναφέρω εκείνο το βάρβαρο και, μερικές φορές, με τραγικές συνέπειες έθιμο με τους ελεύθερους ταύρους στους δρόμους πόλεων της Ισπανίας αλλά και σε κάποιες χώρες της Λατινικής Αμερικής αν δεν κάνω λάθος και τους νέους που συμμετέχουν στο παραλήρημα.

    Όσοι λογαριάζουμε εαυτούς τέκνα του Διαφωτισμού-Ορθολογισμού δεν πρέπει να μένουμε απαθείς.

  12. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα !
    Μου αρέσει που στα βλακώδη κλπ. ακόμα υφιστάμενα έθιμα, δεν αναφέρεις τις…»κροτίδες τις λέγαμε !», από τις οποίες έχουμε θρηνήσει θύματα και τραυματίες…
    Τώρα, για το συγκεκριμένο έθιμο, τί να πω… Πολλές φορές είναι και το πώς γίνετα, Στα Μεστά της Χίου, τα ξύλα που κουβαλάνε και η φωτιά που ανάβουν είναι τόσο μεγάλη, που τα ξύλα από το Σάββατο μέχρι την Κυριακή καρβουνιάζουν, και τα παίρνει ο κόσμος για να ψήσει το αρνί…

    Θυμάμαι και το ανεκδοτάκι με το δάσκαλο και το μαθητή :
    – «…και ο Ιούδας, απελθών, απήγξατω.» Τί λέει παρακάτω, παιδί μου;
    – «Πορεύου και συ και ποίει ομοίως», κύριε;

  13. Παναγιώτης Κ. said

    Ο χαβαλές δεν είναι γενικώς μέρος της ζωής μου. Εκδηλώσεις τέτοιου τύπου είναι χαβαλεδιάρικες. Ίσως λοιπόν γιαυτό και τις αποδοκιμάζω.

  14. Alexis said

    Καλημέρα.
    Όπου έχω συναντήσει το έθιμο (σε χωριά κυρίως) είναι ένα απλό κάψιμο κάποιου ανθρώπινου ομοιώματος, φτιαγμένου με άχυρα και παλιόρουχα, σα σκιάχτρο.
    Γίνεται την Μεγάλη Παρασκευή μετά την περιφορά του Επιταφίου.
    Ούτε τραγούδια, ούτε κατάρες, ούτε χοροί, ούτε αναφορές σε Εβραίους γενικώς.
    Έτσι όπως το καταγράφει ο Πάνος Ζέρβας είναι ένα μνημείο ρατσισμού και μισαλλοδοξίας, και συμφωνώ βεβαίως μαζί του.

  15. Γς said

    Και την κάνω.

    Πάω να το παίξω νονά, με τις λαμπάδες, μου τα γλυκά μου και τα σοκολατένια μου λαγουδάκια στα βαφτιστήρια της μακαρίτισσας Ειρήνης. Τα λέμε.

    Ντάξει νονός.

  16. ΚΩΣΤΑΣ said

    Το κάψιμο του Ιούδα. Δυστυχώς είναι έθιμο, έθιμο απεχθέστατο και άκρως ρατσιστικό. Η επίσημη εκκλησία, οι ταγοί μας και ο καθένας μας κατά τις δυνάμεις του, έχουμε χρέος να συμβάλλουμε στην εξάλειψή του.

    Τί να θυμηθώ! Στην Κρήτη, επί σοσιαλισμού, ο συχωρεμένος ο Μένιος τιμούσε με την παρουσία του το κάψιμο του ομοιώματος του … του σύγχρονου Ιούδα και ο δημοκρατικός!!! λαός να εκστασιάζεται.

  17. Πάνος με πεζά said

    Κι εδώ, το κάψιμο του Ιούδα στα Μεστά.

  18. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    12 Το ανέκδοτο που έχεις στο τέλος πρέπει να έχει γίνει και πραγματικός διάλογος

  19. Alexis said

    Κάποτε ένας γνωστός μου, πριν από πολλά χρόνια, μισοαστεία-μισοσοβαρά, μου είπε ότι αν ποτέ παντρευτεί και αποκτήσει γιό θα τον ονομάσει …Ιούδα!
    -Αυτό δεν γίνεται, του είπα
    -Γιατί όχι; μου απάντησε, και με έβαλε σε …προβληματισμό.
    Λογικά όλα τα βιβλικά ονόματα πρέπει να είναι αποδεκτά από την Εκκλησία, λέω εγώ. Ή μήπως όχι όλα;
    Σκέφτομαι ας πούμε ότι κανείς δε θα βγάλει το παιδί του …Αββακούμ ή Αββεσαλώμ, αλλά θα μπορούσε ίσως.
    Και αν κάποιος (εντελώς υποθετική περίπτωση) πάει στην εκκλησία και πει στον παπά ότι θέλει να βγάλει το γιό του Ιούδα, τι θα γίνει;
    Είναι τα συγκεκριμένο όνομα, τρόπον τινά απαγορευμένο ή «καταραμένο» από την Εκκλησία ή όχι;
    Τι λέει η συλλογική σοφία του ιστολογίου και οι ειδικοί επί των εκκλησιαστικών σχολιαστές;

  20. Reblogged στις Το σημειωματάριο του Χριστόφορου.

  21. cortlinux said

    Στην περιοχη του νομου Καβαλας δεν το εχω ποτε μου συναντησει.

  22. spiral architect said

    Μη νιώθετε άβολα με κάποια events στυλ Ιούδα, ή με τα φαναράκια στο Λεωνίδιο, ή με το ρουκετοπόλεμο στο Βροντάδο, ή με διάφορα άλλα, κακόγουστα ή μη, παραδοσιακά ή μη, επικίνδυνα για τη σωματική ακεραιότητα των συμμετεχόντων ή όχι. Γίνονται παντού σε όλο τον κόσμο πολύ σκληρότερα και με περισσότερο βάσιμες αντιδράσεις.
    Κρατήστε τις ευαισθησίες και τις αντιδράσεις σας για πιο ζόρικα γεγονότα που συμβαίνουν καθημερινά γύρω μας. 🙂

  23. Κουνελόγατος said

    Αντιγράφω το σχόλιο του Αλέξη (14), με πολύ μικρές -κι επουσιώδεις- αλλαγές, διότι θα μπορούσα να το γράψω κι εγώ.

    «Καλημέρα.
    Συνάντησα για πρώτη φορά το έθιμο (κάψιμο του Ιούδα το λένε) σε πολύ μικρό χωριό στο Λασίθι. Είναι ένα απλό κάψιμο κάποιου ανθρώπινου ομοιώματος, φτιαγμένου με άχυρα και παλιόρουχα, σα σκιάχτρο.
    Γίνεται το Μεγάλο Σάββατο, ακριβώς πριν το Χριστός Ανέστη.
    Ούτε τραγούδια, ούτε κατάρες, ούτε χοροί, ούτε αναφορές σε Εβραίους γενικώς.
    Έτσι όπως το καταγράφει ο Πάνος Ζέρβας είναι ένα μνημείο ρατσισμού και μισαλλοδοξίας, και συμφωνώ βεβαίως μαζί του».

    Προσωπικά, δε μου κάνει ούτε κρύο, ούτε ζέστη, πιο πολύ για μπούγιο γίνεται νομίζω και από συνήθεια.

    Καλή Ανάσταση σε όλους, καλή αντάμωση.

  24. Γς said

    Ο Ιούδας, ο Αγιος Ιούδας, St. Jude κάνει θραύση στη Δύση, Ιδίως στις ΗΠΑ

  25. Γς said

    24->19

  26. Πάνος με πεζά said

    E, κι από μουσική,

  27. ΣΠ said

    19, 24
    Ιούδας ο Αδελφόθεος ήταν ένας από τους αδελφούς του Ιησού.

  28. Reblogged στις anastasiakalantzi50.

  29. spiral architect said

    @16: Πάντως, όσο καιρό ήμουν στα πάτρια, τον γνωστό Ιούδα των Χανίων (φτου σκόρδο!) δεν τον καίγαμε. Θα γέμιζε η ατμόσφαιρα διοξίνες. 😀

  30. Παναγιώτης Κ. said

    @22. Και από μικρές χαραμάδες μπορεί να βυθιστεί το καράβι… 🙂

  31. Πάνος με πεζά said

    – Χριστέ, μήπως έχεις τριάντα αργύρια;
    – Τι τα θες, Ιούδα;
    – Ωχ ρε Χριστέ…θα αγοράσω τσίχλες !
    – Γιατί; θα φιλήσεις κανέναν;

  32. Μυλοπέτρος said

    Στο χωριό μου στα Μαστιχόχωρα, και όχι Μαστιχοχώρια, της Χίου, τη Μ. Παρασκευή, η περιφορά τπυ Επιραφίου γινόταν στους θεοσκότινους δρόμους. Δεν είχε έλθει ακόμα το ηλεκτρικό. Μόνο φως εκτος από τα κεριά ήταν αυτό που έβγαινε από το κάψιμο της ποτισμένης με πετρελαιο στάχτης, που ήταν καταδιαστήματα δεξιά και αριστερά της πομπής. Η εικόνα εύκολα μπορεί να γίνει αντιληπτο ποιά ήτανε.
    Όταν γύριζαν όλοι στην εκκλησία βγαίναμε τα παιδιά με κεριά και καίγαμε τους «εβραίους». Αυτοί ητανε οι » ασκαθάροι» που είχανε την αυτυχία να βρεθούνε μπροστά μας. Το πώς δε βάλαμε φωτιά σε κανένανε αχερώνα, παραμένει ακόμα μυστήριο.
    Όσον αφορά τώρα το συγκεκριμένο έθιμο, έχω να πω ότι δεν καταδικάζονται οι Εβραίοι

  33. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    Με το όνομα Ιούδας υπήρξαν και άλλα πρόσωπα πλην του Ισκαριώτη, αλλά και πάλι…
    Bέβαια υπάρχουν πολλοί Judah κάτι και Yehuda κάτι.

  34. sarant said

    31 Και στην άλλη παραλλαγή, ο Ιούδας αναλαμβάνει να πληρώσει (ταμίας ήταν άλλωστε) τον λογαριασμό για τον Μυστικό Δειπνο και.. «Τριάντα αργύρια; Και πού να τα βρω εγώ τριάντα αργύρια;»

  35. Μυλοπέτρος said

    (Συνέχεια)
    Οι Εβραίοι συνολικά, αλλα οι συγκεκριμένες πράξεις.
    Τα Ευαγγέλεια άλλως τε αναφέρονται συνεχεια σε αυτους, κανένας όμως λογικός ανθρωπος δεν θα τα κατηγορισει για αντισημιτισμό.

  36. Πάνος με πεζά said

    Ο ρουκετοπόλεμος πάντως, του Βροντάδου, είναι ίσως καλύτερος αν τον δεις από την τηλεόραση. Και το λέω γιατί το ύψωμα απ’ όπου παρακολουθείς, είναι αρκετά μακριά, η πρόσβαση στενή και δύσκολη, για πολλά αυτοκίνητα, και οι ριπές έχουν μεγάλα διαστήματα διακοπών ανάμεσά τους.
    Δεν παύει βεβαίως να είναι ένα εντυπωσιακό έθιμο, και μακάρι να συνεχίζεται (διαβάζω ότι πλέον οι κάτοικοι το διοργανώνουν μόνοι τους πλέον, αψηφώντας τις εκάστοτε απαγορεύσεις)… Μπροστά σε κάτι άλλα έθιμα του εξωτερικού, που γεμίζουν π.χ. τους δρόμους με λιωμένες ντομάτες, είναι πολύ καλύτερο…

  37. spiral architect said

    @36: Βαράτε με κι ας κλαίω:
    (απόσπασμα)

    Ο ΣΥΡΙΖΑ Χίου από πλευράς του στηρίζει απερίφραστα την συνέχιση του έθιμο του ρουκετοπόλεμου. Όλα τα άλλα αποτελούν αποκύημα της  φαντασίας του Κου Μηταράκη και μικροπολιτική.

  38. Κουνελόγατος said

    31&34: Σε παραλλαγή που έβλεπε;;; χθες το κουνέλι μου, ο Ιούδας παίρνει κλήση για παράνομη στάθμευση. Η κλήση είναι 60 αργύρια, εκτός αν πληρώσει σε 10 ημέρες, οπότε πέφτει στα 30 αργύρια…

  39. Alexis said

  40. spiral architect said

    @39: 😀 😀 😀 😀

  41. Γιάννης Ιατρού said

  42. Γς said

  43. Alexis said

    #41: Ε, γι’ αυτό κρεμάστηκε, όταν του απάντησαν κι έμαθε τι φόρο θα πληρώσει! 😀

  44. Γς said

    «… H αντίθεση χαρακτήρισε τη σχέση μας απ’ την αρχή. Τον ερωτεύτηκα με την πρώτη ματιά. Εκείνος δε μου έριξε ούτε δεύτερη. Στην επόμενή μας συνάντηση στάθηκα πιο τυχερή. Αρχίσαμε να βγαίνουμε. Για την ακρίβεια, τα φτιάξαμε. Επέμενα στο ασφαλές σεξ. Αντιδρούσε στη θέα του προφυλακτικού. Για κείνον ήταν σαν να έτρωγε το σοκολατάκι με το περιτύλιγμα. Έμεινα έγκυος στα δεκαοχτώ. Έμεινε σύξυλος στα είκοσι τρία. Ενωθήκαμε πριν από δεκαεφτά χρόνια με τα ιερά δεσμά του γάμου. Για μένα ήταν πράγματι ιερά. Για κείνον ήταν πράγματι δεσμά»

    Ο Ιούδας φιλούσε υπέροχα
    Μυθιστόρημα

  45. @22,νομίζω spiral architect, συμφωνώ μαζί σας.
    Προσθέτω: αν αφαιρέσεις τα σχόλια ,που εγώ δεν τα έχω ακούσει στην περιοχή μου, τι θα λέγατε αν απλά συμβολίζει, το κάψιμο, την προδοσία;
    Μήπως δεν την αναγνωρίζετε στην ζωή σας;

  46. myron kaisides said

    οι «καημενοι» εβραιοι, τυγχαινε να ειναι αγαπημενοι με τους οθωμανους και
    ηταν οι κυριοι δουλεμποροι τους οταν «χαλουσαν» καποιον ελληνικο τοπο. Τα «εθιμα» απο
    καποια γεγονοτα ισχυροποιουντο.

    Μυρων.

    Στάλθηκε από το iPad μου

  47. Corto said

    Χαίρετε!

    Το έθιμο δεν είναι αποκλειστικά ελληνικό:

    The burning of Judas was once widely practiced across Europe, and is still practiced in parts of Greece, Mexico, Brazil, Portugal, Spain, Uruguay, Venezuela, Cyprus where it is called ‘lambratzia’, the Philippines, and elsewhere.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Burning_of_Judas

  48. Γς said

    Μεγάλη Πέμπτη: Σήμερα κρεμάται επί ξύλου

  49. Alexis said

    #44: Ωραίο απόσπασμα έβαλες.
    Αλλά τι γίναν τα βαφτιστήρια, τα ξέχασες;

  50. Το «κάψιμο του Ιούδα», που γίνεται σε ορισμένες περιοχές, δεν συνεπάγεται, κατ’ ανάγκην, και ρατσισμό: Στο έθιμο αυτό, ο πολύς κόσμος αντιμετωπίζει τον Ιούδα ως άτομο (προδότη) και όχι ως …εκπρόσωπο της εβραϊκής φυλής κλπ.
    Θα έλεγα ότι πολλά εκκλησιαστικά τροπάρια (περί «Εβραίων παρανόμων» κά.) που ψάλλονται αυτές τις μέρες (και ιδίως απόψε), έχουν περισσότερη ρατσιστική χροιά. Και αυτά όμως, ο θρησκευόμενος κόσμος δεν τα πολυδίνει σημασία (ίσως και δεν τα καταλαβαίνει). Ίδια και χειρότερη «ρατσιστική» χροιά έχουν και κάποια δημοτικά άσματα που τραγουδιούνται αυτές τις μέρες. Σε κάθε περίπτωση, οι όποιοι χαρακτηρισμοί είναι έργο των υμνογράφων (ή λαϊκών δημιουργών) και όχι των Αγίων Κειμένων. Στα Ευαγγέλια καυτηριάζεται ο Ιούδας προδότης και όχι ο Ιούδας Εβραίος (κατ’αντιστοιχία, εξυμνείται ο Χριστός Σωτήρας και όχι ο Χριστός Εβραίος)!
    Με την ευκαιρία, θέλω να εκφράσω μια απορία που έχω παιδιόθεν: Ο Ιούδας μετανόησε για την προδοσία του («ήμαρτον παραδούς αίμα αθώον …και απελθών απήγξατο»). Δεν είναι άξιος συγχώρεσης, όταν μάλιστα ο Χριστός βρήκε το κουράγιο, από τον Σταυρό του Μαρτυρίου, να συγχωρέσει και αυτούς τους δημίους Του; «Πάτερ, άφες αυτοίς, ου γαρ οίδασι τι ποιούσι»!
    Τέλος, επιτρέψτε μου να θεωρώ τη σημερινή …αντιρατσιστική διακήρυξη του Νοικοκύρη, ίσως σωστή αλλά οπωσδήποτε υπερβολική.

  51. Ριβαλντίνιο said

    @ 19 Alexis

    «Αβεσσαλώμ» δεν γίνεται. Ήταν κακός.
    Αν θες να το βγάλεις Ιούδα γίνεται.

    @ 24 Γς

    Εκτός από τον Θαδδαίο και τον «Αδελφόθεο», και τον πατριάρχη τον Ιούδα τον τιμάμε και συνεπώς και τους Ιουδαίους :

    Δεῦτε ἅπαντες, πιστῶς πανηγυρίσωμεν, τῶν πρὸ νόμου Πατέρων, Ἀβραὰμ καὶ τῶν σὺν αὐτῷ, τὴν ἐτήσιον μνήμην, τοῦ Ἰούδα τὴν φυλήν, ἀξίως τιμήσωμεν, τοὺς ἐν Βαβυλῶνι Παῖδας, τοὺς σβέσαντας τὴν ἐν καμίνῳ φλόγα, ὡς τῆς Τριάδος τύπον, σὺν τῷ Δανιὴλ εὐφημήσωμεν, τῶν Προφητῶν τὰς προρρήσεις ἀσφαλῶς κατέχοντες, μετὰ τοῦ Ἡσαΐου μεγαλοφώνως βοήσωμεν· ἰδοὺ ἡ Παρθένος, ἐν γαστρὶ λήψεται, καὶ τέξεται Υἱὸν τὸν Ἐμμανουήλ· ὃ ἐστι μεθ’ ἡμῶν ὁ Θεός.

  52. Πάνος με πεζά said

    Στα πρακτικά τώρα, Μεγάλη Πέμπτη, δώδεκα Ευαγγέλια (αν μπορείτε, αποφύγετε το πρώτο γιατί είναι τεράστιο !), κι επειδή η τεχνολογία προχώρησε, μπορείτε κάλλιστα όπως εγώ, να μην κουβαλάτε το γνωστό βιβλιαράκι τσέπης «MEΓΑΛH EBΔOMAC».
    Στο site http://www.melodos.com, υπάρχουν όλες οι λειτουργίες της Μ.Εβδομάδας, που μπορείτε να κατεβάσετε και να βάλετε στο κινητό σας. Είναι πολύ πιο τακτοποιημένα κείμενα, τα έχουν όλα, δεν έχουν συντομογραφίες («είτα Συναπτή μικρά») και παραπομπές που έχουν τα βιβλιαράκια (σε στέλνει στη σελ. τάδε, σε μια άλλη μέρα κλπ.), και, το καλύτερο, έχουν και τις βυζαντινές νότες !
    Δεν ξέρω να διαβάζω βυζαντινές νότες, αλλά προσπαθώ να καταλάβω, διαβάζοντας και ακούγοντας. Και φυσικά, υπάρχουν και βίντεο στο YT για να εντρυφήσει κανείς.
    Γεμίστε την SD λοιπόν, φορτίστε τις μπαταρίες σας λοιπόν, και (όσοι πιστοί) προσέλθετε !

  53. sarant said

    52 Εντυπωσιακός ο melodos

    44 Δεν το έχω διαβάσει, αλλά αν πετάει τρεις ατάκες στην παράγραφο δεν θα μου αρέσει.

  54. Γς said

    49:

    Εχει έρθει η κόρη μου εν τω μεταξύ και προσπαθεί να με σουλουπώσει να βλεπομαι σαν νονος. Πέσανε και τα σχετικά τηλέφωνα και τα περισσότερα τα κανονίσαμε για το απόγευμα.

    Κι όλο μου φωνάζει να μπω στο μπάνιο να ξυριστώ και τέτοια.

    Κι άναψα και τα λιβάνια και ντουμάνιασε το σπίτι και μου γκρινιάζει.

    -Ασε μωρέ μπας κι έρθει η ψυχούλα της…

    Ρε σεις, είναι …

    Ασ το καλό!

  55. gpoint said

    Δεν μου έχει τύχει να δω κάψιμο του Ιούδα δεν συνηθίζεται στα μέρη που κάνω Πάσχα. Συμφωνώ πως είναι απεχθέστατο έθιμο διαφωνώ όμως με τον χαρακτηρισμό αντισημιτικό.Σημίτες είναι μόνο οι Εβραίοι ; Ο όρος αυτός δεν δημιουργήθηκε πό το πουθενά. Πρώτα υπήρξε ο σημιτισμός που κάποιους χαρακτήριζε και δυστυχώς υπάρχει ακόμα και σήμερα σαν εξέχουσα μορφή ρατσισμού και μετά δημιουργήθηκε ο όρος αντισημιτισμός.
    Πριν κάποια χρόνια υπήρχανε αντικομμουνιστές γιατί απλούστατα υπήρχε κομμουνισμός. Με την κατάρρευση του εξαφανίσθηκαν οι αντικομμουνιστές ως δια μαγείας πλην ελαχίστων απολιθωμάτων που εξισορροπούν τα αντίστοιχα κομμουνιστικά απολιθώματα.

  56. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @19. Πηγαίνουν οἱ γονεῖς μὲ τὴ νονὰ στὸν παπά γιὰ τὴ βάφτιση τοῦ γιοῦ τους. Ὅταν τοὺς ρωτάει γιὰ τὸ ὄνομα ἀπαντοῦν:
    -«Ἰούδας.»
    -«Δέ γίνεται» λέει ὁ παπάς.
    -«Μά δὲν εἶναι ὁ Ἰούδας ὁ Ἰσκαριώτης, ἀλλὰ ὁ Ἀδελφόθεος» ἐπιμένει ὁ πατέρας.
    -«Ἄσε ρὲ φίλε, ἕνας εἶναι ὁ Ἰούδας!»

  57. Πάνος με πεζά said

    Αφιερωμένο στο φίλο μας Γς, και πασχαλινό, από τις πάντα νοσταλγικές ταινίες του Κώστα Καπάκα… (αν δεν κάτσει το «append», πηγαίνετε στο 55:30)

  58. Πάνος με πεζά said

    Έτσι; https://youtu.be/F5-Yp73IhSI?t=3330#t55m23s

  59. spiral architect said

    @47: Ωραίος ο Κόρτο!

  60. Corto said

    59:
    Φίλε Spiral, χάρη στο ιστολόγιο μαθαίνουμε…

  61. Πάνος με πεζά said

    @ 47 : Στις Φιλιππίνες νομίζω ότι έχουν κι άλλα σχετικά έθιμα, κάποιοι σταυρώνονται κιόλας.
    http://www.newsbomb.gr/kosmos/news/story/293464/sok-prokalei-to-ethimo-tis-stayrosis-stis-filippines

  62. Avonidas said

    Καλημέρα.

    Η γνώμη μου:
    Όταν φτιάχνεις στα ιερά σου κείμενα έναν αρχετυπικό προδότη· όταν, ακολουθώντας μια μακρά παράδοση, βάζεις αυτό τον προδότη να παίξει το ρόλο του αποδιοπομπαίου τράγου που φορτώνεται όλα τα κακά· όταν όλο το τελετουργικό της Μεγάλης Εβδομάδας είναι η αναπαράσταση μιας θυσίας· όταν σ’ αυτό το τελετουργικό όλοι, μα όλοι οι άλλοι ρόλοι έχουν παιχτεί· ε, τότε δεν έχεις νομίζω το δικαίωμα να διαμαρτύρεσαι όταν ο κόσμος φέρνει αυτό το τελετουργικό στη λογική του κατάληξη.

    Όποιος έχει διαβάσει το κείμενο των Ευαγγελίων (ή δώσει λίγη προσοχή όποτε βρεθεί σε λειτουργία), ξέρει ότι δεν είναι όλο αγάπες και λουλούδια. Στην πραγματικότητα, η μισή Καινή Διαθήκη είναι μπηχτές. Αν τώρα εμάς μας ενοχλούν όλα αυτά, και είμαστε με τα μπούνια υπέρ της συναδέλφωσης των λαών, δεν έχουμε παρά να τα αγνοήσουμε. Με συνέπεια.

  63. Avonidas said

    #55. Συμφωνώ πως είναι απεχθέστατο έθιμο διαφωνώ όμως με τον χαρακτηρισμό αντισημιτικό.Σημίτες είναι μόνο οι Εβραίοι ;

    Καλώς ή κακώς, ο όρος «αντισημιτισμός» σήμερα σημαίνει τον ρατσισμό κατά των Εβραίων. Το ότι ο όρος είναι αδόκιμος δεν βλέπω τι έχει να κάνει με το αν κάποιος είναι, ή δεν είναι, ρατσιστής κατά των Εβραίων.

  64. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Ιούδα καίνε και στην Κινέτα τα τελευταία χρόνια και δεν νομίζω πως το έτσι κι αλλιώς ηλίθιο έθιμο, στρέφεται κατά των εβραίων γενικώς και προάγει τον ρατσισμό κι άλλα υπερβολικά που γράφει το άρθρο. Σιγά μη περιμένει ο ρατσισμός αυτό το έθιμο για να προωθηθεί. Οι περισσότεροι που είναι πάνω από τα 50 θα θυμούνται τις φοβιστικές ιστορίες κυρίως από γονείς, περί εβραίων που κλέβουν μικρά παιδιά και τα σκοτώνουν για να κοινωνίσουν με το αίμα τους.
    Καλού κακού, καλό είναι να κρατάει κανείς μιά απόσταση ασφαλείας από τους δογματικούς θρησκευτικών ή πολιτικών δογμάτων, και οι μεν και οι δε, ζούν μέσα στον παραλογισμό και είναι επικίνδυνοι για την υγεία.☺

  65. Avonidas said

    Εν τω μεταξύ, κι αυτή η ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου, που παραθέτει ο Πάνος Ζέρβας, είναι άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε. Μας κατηγορούν, λέει, «οι φίλοι μας οι Αμερικάνοι», και κατηγορούν την Ελλάδα για αντισημιτισμό, για το κάψιμο του Ιούδα. Αλλά εμείς το έχουμε καταδικάσει. Ναι, αλλά συνεχίζεται! Άρα, ο φιλότιμος λαός μας, κλπ. κλπ.

    Μα, δεν κατηγόρησαν την Ορθοδοξία, είπαν απλώς ότι στην Ελλάδα λαμβάνουν χώρα αντισημιτικές εκδηλώσεις. Άρα, κάποιοι τουλάχιστον είναι αντισημίτες! Το ότι δεν είναι όλοι είναι προφανές, και αδιάφορο.

  66. leonicos said

    Ως εβραίος.

    Αγνοώντας το αισχρό @46, έχω να πω το εξής:

    Ιούδας είναι κι ένας από τους συγγραφείς της Καινής Διαθήκης. Υπάρχει ομώνυμο βιβλίο, σύντομο, ενός κεφαλαίου

    Δεν νομίζω ότι το κάψιμο του Ιούδα συνεπάγεται αντισημιτισμό, αντιεβραϊσμό ή ό,τι άλλο. Πλάκα γίνεται, ανάβουν φωτιές, γελάνε, φλερτάρουν κι αυτό είναι όλο. Ουσιαστικά είναι ένα ξέσπασμα. Ο αντισημιτισμός βγαίνει μόνο όταν τον έχουμε εμείς στο τσεπάκι. Δεν έρχεται από μόνος του, μ’ ένα ανόητο έστω, έθιμο. Το να το συζητάμε πολύ, πιθανώς παράγει αντισημιτισμό.

    Κάποτε, στη Γερμανία, οι χιτλερικοί φοιτητές έπαψαν μια εβραία καθηγήτρια, πιθανώς την ξέρουξ κάποιοι εδώ μέσα, γιατί τους δίδασκε σημιτικά μαθηματικά κι αυτοί θέλανε άρια μαθηματικά. Ευτυχώς βρέθηκε έγκαιρα στις ΗΠΑ. Όταν θέλεις να βρεις νερό, ανακαλύπτεις πάγο στη Σελήνη.

  67. Γιάννης Ιατρού said

    Να θυμίσω την σύνδεση του Ιούδα και του Βαλέ (π.χ. το έθιμο να κρεμάνε τον Φάντη κλπ.), που εξετάστηκε διεξοδικά στο Τι σχέση έχει ο φάντης με τη στρατώνα;

    19. Alexis
    Αλέξη, σ΄αυτό το μπλογκ (σχεδόν) όλα έχουν εξεταστεί και έχουν δοθεί απαντήσεις. Εδώ μια εμπεριστατωμένη και τεκμηριωμένη άποψη περί Ιούδα (στο προηγουμένως αναφερθέν νήμα) 🙂

  68. leonicos said

    Ο άχρηστος Γς κατάφερε πάλι να με συγκινήσει.

    Καλά, η κόρη σου ακόμα δεν κατάλαβε πως ό,τι και να κάνει, δενν θα βλέπεσαι;

  69. ΚΩΣΤΑΣ said

    Κατά Ηράκλειο μεριά, επί Μένιου, το σκηνικό. Δεν ξέρω γενικά τι γίνεται στην Κρήτη. Ε! και όχι διοξίνες, οσμή ευωδίας πνευματικής! 🙂

  70. ΚΩΣΤΑΣ said

    το 69 στο 29 Σπιραλ

  71. gpoint said

    # 63
    Γιατί μήπως μπορείς να δει την διαφορά μεταξύ ενός φανατισμένου αντισημιτιστή κι ενός Εβραίου που ισχυρίζεται πως ανήκει στον περιούσιο λαό με ότι αυτό συνεπάγεται ;
    Το να διαμαρτύρονται οι αποδεχόμενου Εβραίοι την περιουσιότητα (!)για ρατσισμό είναι σαν να διαμαρτύρονται οι βαζελογαύροι για την διαιτησία

  72. Mπετατζής said

    Nα θυμηθούμε τον ενδιαφέροντα λογοτεχνικά χαρακτήρα του Ιούδα που πλάθει ο Ν. Καζαντζάκης στον Τελευταίο Πειρασμό, όπου τον παρουσιάζει σαν επαναστάτη Ζηλωτή, του οποίου η κύρια διαφωνία με τον Ιησού ήταν η ειρηνιστική διάθεση του τελευταίου σε αντίθεση με το δικό του επαναστατικό δυναμισμό (από μνήμης). Στην γνωστή αφορεσμένη ταινία τον έπαιξε (τον Ιούδα) ο Χάρβει Καϊτέλ. Καλές εορτές σε όλους.

  73. Γιάννης Ιατρού said

    73: Μπετατζή, εμ’ γιαυτό γράφω στον λίκνο του 67β «επαναστατική μορφή¨ 🙂

  74. Triant said

    @71:
    Αμ, έλεγα, ακόμα να κάνει την εμφάνισή του ο αδικημένος και κατατρεγμένος μΠΑΟΚ; Ά ρε Τζή, φονταμενταλιστή μΠΑΟΚτζή 🙂

  75. #9: Χωρίς πλάκα, μου έλυσες μια γλωσσική απορία 😀

  76. Avonidas said

    #71. Γιατί μήπως μπορείς να δει την διαφορά μεταξύ ενός φανατισμένου αντισημιτιστή κι ενός Εβραίου που ισχυρίζεται πως ανήκει στον περιούσιο λαό με ότι αυτό συνεπάγεται ;

    Βεβαίως. Ο Εβραίος είναι τουλάχιστον συνεπής, πιστεύει αυτά που πίστευε πάντα. Ο αντισημίτης (συνήθως) είναι κάποιος που σχιζοφρενικά δέχεται όλα τα δόγματα που δέχεται ο Εβραίος, αλλά και πιστεύει ότι χαραμίζονται στους Εβραίους, και πιστεύει ότι ο Θεός έχει παρατήσει τους Εβραίους και τώρα αγαπάει την αφεντιά του.

    Από τον Λούθηρο μέχρι τον Χίτλερ, όλοι τους σε «θεία αποστολή» ήταν ταγμένοι…

  77. Avonidas said

    #77. Το μόνο που αξίζει ν’ ακούσεις από Βίσση είναι αυτή η μισοσοβαρή-μισοαστεία διασκευή.

  78. Avonidas said

    Στο μεταξύ, ο Σεραφείμ ψήνει τον Ερντογάν να βαφτιστεί χριστιανός

    «Σέ ἀντίθετη περίπτωση, δυστυχῶς, θά καταταγεῖτε Ἐσεῖς, ἡ οἰκογένειά Σας καί ὁ λαός Σας στόν ἴδιο χῶρο, ὅπου βρίσκονται ὁ Ἀλλάχ, ὁ Μωάμεθ καί οἱ ἀκόλουθοί τους, δηλ. στόν τόπο τῆς βασάνου, τῆς αἰωνίου καί ἀτελευτήτου κολάσεως.»

    Δεν μπορεί, μας τρολλάρει ο τράγος…

  79. sarant said

    Ευχαριστω για τα νεότερα!

    80 Είχε στείλει και στον Καντάφι ανάλογη επιστολή

    73 Και ο Βάρναλης κάνει κάτι ανάλογο στους Σκλάβους πολιορκημένους

  80. Την τελευταία μλκία του Σών Σπάισερ, εκπροσώπου τύπου του Λευκού Οίκου, την μάθατε.
    Αν όχι –> https://left.gr/news/ta-mazepse-o-ekprosopos-toy-leykoy-oikoy-gia-tin-sygkrisi-poy-ekane-toy-asant-me-ton-hitler

  81. Το χωριό που γεννήθηκα http://www.lifo.gr/videos/nowness_culture/97067

  82. Avonidas said

    #82. Άδικο των αδίκων, βρε Σκύλε. Δεν είναι αντισημίτης ο Σπάισερ, απλά δε νιώθει.

    #81. Είχε στείλει και στον Καντάφι ανάλογη επιστολή
    Καλά, κι ο Πάπας Αλέξανδρος ΙΙΙ έστειλε στον Ιωάννη τον Πρεσβύτερο. Σου λέει, μια προσπάθεια δε βλάπτει…

  83. 84 ❤ http://luben.tv/blogosphere/politics/110996 😎

  84. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Φουνάρες λέμε το έθιμο. Γενικά φουνάρα είναι η μεγάλη φωτιά αλλά και η μεγάλη στεναχώρια(που καίει τα σωθικά)

    http://www.amiras.info/index.php/o-syllogos-mas/drastiriotites/founares

  85. Πάνος με πεζά said

    Για να μην ξεχνιόμαστε (το είχαμε πει και πριν από λίγες μέρες), σαν σήμερα, 13.04.2003, Κυριακή απόγευμα, είχε γίνει το τρομερό δυστύχημα στα Τέμπη, με τους 21 νεκρούς μαθητές… Και το συμμαθητή τους, που επέζησε, κι αφιερώθηκε στο Θεό…
    Συμπτωματικά είχα πάει στο γήπεδο (σπάνια πήγαινα), κι εκείνο το απόγευμα η ΑΕΚ είχε κερδίσει τον Ηρακλή 6-1 – μάλιστα θυμάμαι το τρίτο ή το τέταρτο γκολ, του Γεωργάτου, με απευθείας διαγώνιο αριστερό βολέ από σέντρα…
    Βγαίνοντας, το γέλιο μας πάγωσε…

  86. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Αυτή είναι μια φουνάρα του ’11. ΟΗ χώρα ήταν ήδη στην πυρά.

  87. 88 ΕΦΗ², συγνώμη, θα κάψουνε και τον αμάραντο ή είναι πιο πίσω;

  88. Πάνος με πεζά said

    Αμάραντο, ή αθάνατο; Κι αυτός, πώς βγήκε έτσι ίσιος;

  89. Γιάννης Ιατρού said

    90: Το ίδιο φυτό είναι Πάνο

  90. Μαρία said

    Το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο ζητεί να απαλειφθούν από τις ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας οι αντισημιτικές αιχμές http://www.tovima.gr/relatedarticles/article/?aid=172624

  91. Avonidas said

    #47. Το έθιμο δεν είναι αποκλειστικά ελληνικό:

    Πράγματι:

  92. Θυμάστε τη διαμαρτυρία με το «Και οι αστυνομικοί έχουν μάνες»;

  93. Geepoint, έβαψες αυγά; https://pbs.twimg.com/media/C9RiAuRWAAQZKAu.jpg

  94. gpoint said

    #78

    Συνεπής στον ρατσισμό του, φυσικά σαν αρχαιότερος. Την ίδια λόξα έχουν και όσοι πιστεύουν πως έγιναν κι αυτοί περιούσιο με την καινή διαθήκη, π/χ. «Νίκας τοις ευσεβέσι κατ’ εναντίων δωρούμενος» στην μοντέρνα έκφρασή του. Ολες οι εξ αποκαλύψεως θρησκείες έχουν ανάγκη από εναντίον και διαχωρίζουν τους δικούς τους από τους άλλους. Ακόμα και στον άλλο κόσμο !! Αν τώρα εσύ θεωρείς πως ειναι προτιμότερος ο θρησκογενής ρατσισμός από τον κοινωνικό ή οποιονδήποτε άλλον, δικαίωμά σου να είσαι λιγότερο ή περισσότερο έγκυος με αυτόν

  95. Avonidas said

    #97. Αν τώρα εσύ θεωρείς πως ειναι προτιμότερος ο θρησκογενής ρατσισμός από τον κοινωνικό ή οποιονδήποτε άλλον, δικαίωμά σου να είσαι λιγότερο ή περισσότερο έγκυος με αυτόν

    Εγώ θεωρώ πως δύο λάθη δεν κάνουν ένα σωστό. Γνωστό και ως «κυρία, κυρία, κι ο Πετράκης μιλούσε!»

  96. gpoint said

    «Ο Εβραίος είναι τουλάχιστον συνεπής, πιστεύει αυτά που πίστευε πάντα»

    Εκτό από ελαφρά προτίμηση σου σ’ αυτόν που ξεκίνησε την ιστορία, η φράση που έγραψες δείνει πως ο ρατσισμός αυτός δεν πρόκειται ποτέ να εξαφανισθεί οπότε είναι αστείο να θέλει κάποιος να σταματήσει ο ρατσισμός του αντισημ΄ξτη

  97. Corto said

    Από λαογραφική-φιλολογική άποψη το πιο ενδιαφέρον στοιχείο στο έθιμο των Νέων Επιβατών, νομίζω ότι είναι οι παρακάτω στίχοι:

    «Νο του νο του, χέζω το νουνό του
    Γάρο του γάρο του, χέζω το τσιγάρο του
    Μπούκι μπούκι του, χέζω το τσιμπούκι του.»

    Σε διάφορα λαϊκά στιχάκια, απαντώνται ασυνάρτητες φράσεις (που ίσως όμως έχουν κάποιο κρυμμένο νόημα) προς σχηματισμό ομοιοκαταληξίας.

    Κοροϊδευτικό για τους Φράγκους (τους Δυτικούς):
    «Φράγκο μαράγκο
    πίτσι κακαράγκο.»

    Σε παιχνίδι:
    «Ήρθε μια γριά απ’ την Πόλη
    κι έφερε το χάσι χάσι,
    Παναγίτσα μου να χάσει»

    Σε ταχτάρισμα:
    «και φωνάζει κούι κούι
    και κανείς δεν τον ακούει»

    Αν προσθέσουμε και τα ακατανόητα λαχνίσματα (με τα οποία εξάλλου έχει ασχοληθεί το ιστολόγιο), προκύπτει ένα μεγάλο πεδίο διερεύνησης.

  98. Νεο kid Al Kuwaiti said

    100.,ζζ😅😅🤗😇😇😁🗺🏖🏛🏝🐕

  99. 102 Κίντο, σε άγγιξε; https://pbs.twimg.com/media/C9SyYbgXcAASdXD.jpg

  100. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    89.Αμ ξέχασα το λίκνο: https://manoussakis.blogspot.gr/2011/04/blog-post_3007.html
    Ο αθάνατος ή χνάρα, όπως το λέμε, φαίνεται να είναι φερμένος, κομμένος απ΄αλλού, αλλιώς πού να έχει εκεί τα ανοικονόμητα αγκαθωτά παχύφυλλά του. Μ΄αυτόν τον κορμό (ξερό) μάθαμε να πρωτοπλέμε στη θάλασσα. Ο αδερφός μου με τους άλλους διαολιάρηδες το ρίξαν και στη στέρνα και πάθανε νίλα γιατί δεν τους κράταγε και γίνανε ρεζίλι τω βατράχω 🙂

  101. spiral architect said

    Είναι να το’χεις στο τσεπάκι, όπως είπε πριν λίγο ο Λεώ:

  102. 105 τίποτε δεν μασόνοι.

  103. Κουνελόγατος said

    106. ΣΚΥΛΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  104. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    106-107 Κάτι παρόμοιο υπάρχει και σε ένα του Ρασούλη

    86-88 Καίνε και ομοίωμα ανθρώπου ή έχουν σκέτη πυρά;

  105. ΚΑΒ said

    106. Κι επειδή όλοι «μασόνοι», ένθεοι και άθεοι, πατριώτες και πατριδοκάπηλοι, ο σώζων εαυτόν σωθήτω.

    Και θα κάψουμε και την Κυριακή τ’ απόγεμα στο χωριό μου τον Ιούδα χωρίς ίχνος αντισημιτισμού και όλα όσα γράφει το άρθρο.

  106. κουτρούφι said

    Ένα άλλο «έθιμο» που έχει αναβιώσει και γίνεται σε διάφορες περιοχές της χώρας είναι οι λαμπαδηδρομίες ή λαμπαδοφορίες το βράδυ της παραμονής της 25ης Μαρτίου. Λέγεται ότι γινόταν τα χρόνια της επανάστασης του 1821 (τουλάχιστον αυτό λένε στην Πάρο) και έχει το σχετικό συμβολισμό. Έχω την εντύπωση ότι μάλλον είναι αρκετά μεταγενέστερο και σχετίζεται με τη μεταξική περίοδο, δηλαδή είναι πρόσφατο. Δεν βρίσκω σχετική βιβλιογραφία και αναφορές πάντως.

  107. 108α

    Ουχ, όντως!

    Κακοί ντυθήκανε καλοί – 1997

    Στίχοι:
    Μανώλης Ρασούλης
    Μουσική:
    Πέτρος Βαγιόπουλος
    1. Πάνος Κατσιμίχας & Μανώλης Ρασούλης & Χάρης Κατσιμίχας

    Κακοί ντυθήκανε καλοί και πιάσαν εξουσίες
    Κι υπερωρία πέσανε στις αγιοαμαρτίες

    Λύκοι ντυθήκανε αρνιά κάνουν πως μπεμπενίζουν
    Κι όσοι τους είδαν για ψητά στον Αδη αρμενίζουν

    Στ’ άρματα, στ’ άρματα. Τρέχτε και κάνουν κατοχή
    Τα μέσα και τα έξω μου καθάρματα
    Τίποτα πια δε μας σώνει. Ούτε κι οι Μασόνοι.

    Εγώ ό,τι είχα πια να πω το είπα
    Και γαμώ του όζοντος την τρύπα.

    Κακοί ντυθήκανε καλοί και κάνουν τη δουλιά τους
    Στον Ηλιο δείχνουν οι αμνοί τώρα τα κόκκαλά τους

    Κακοί ντυθήκανε καλοί και πιάσαν εξουσία
    Αυτοί που ξεγελάστηκαν φταίγανε κατ’ουσία.

  108. Avonidas said

    #99.
    gpoint, άλλα γράφω άλλα διαβάζεις. Ο Ιουδαϊσμός θεωρεί πως οι Εβραίοι είναι ο «περιούσιος λαός», ωραία; Όμως δεν σηκώθηκαν οι Εβραίοι να επιβάλουν την πίστη τους σ’ όλο τον κόσμο, ούτε να ορίσουν στους άλλους πώς να ζουν. Ούτε έβαλαν οι Εβραίοι τους Εθνικούς σε γκέτο, να ζουν σαν πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Το αντίθετο συνέβη.

    Η αποκλειστικότητα του Ιουδαϊσμού κατά βάση είχε αντίκτυπο στη ζωή των ίδιων των Εβραίων· στον εαυτό τους επέβαλαν κανόνες. Γούστο τους και καπέλο τους. Και το συγκρίνεις αυτό με 2000 χρόνια αντισημιτικής φρενίτιδας, με τους αντισημίτες να μην αναγνωρίζουν στον Εβραίο όχι το δικαίωμα να διαφέρει, αλλά ούτε καν το δικαίωμα να ζει;

    Και ξαναλέω: ο Εβραίος, τουλάχιστον, έχει αυτή την ιδέα του περιούσιου λαού, αλλά δεν δίνει μία ποιον θεό λατρεύει ο γείτονάς του. Σα να λέμε, εγώ πιστεύω πως οι μπάμιες είναι το πιο θεσπέσιο φαΐ, και τις κατεβάζω μέρα-νύχτα, αλλά δεν έρχομαι στο σπίτι σου να σε μπουκώσω. Ο αντισημίτης, όμως, και κατά κανόνα χριστιανός, δεν εννοεί να ησυχάσει μέχρι να κάνει τον Εβραίο να αλλαξοπιστήσει, ή να τον εξαφανίσει από προσώπου γης.

    Ξαναδές τα στιχάκια στο τέλος του άρθρου: αυτός ο άτιμος ο Εβραίος, που ζει ανάμεσά μας και θέλει να δουλεύει και ν’ απολαμβάνει τη ζωή του, ενώ δεν είναι σαν εμάς, να του κάνουμε, να του ράνουμε! ΦΥΣΙΚΑ και το θεωρώ πιο απεχθές αυτό από κείνον που θέλει να τον αφήσουν στην ησυχία του.

  109. Νεο kid Al Kuwaiti said

    103. ,😇 Καλό 🐩! Πάω να ρωτήσω το φίλο μου τον Αχμέτ αν ο προφήτης ήταν γκέι!

  110. 112 …Ούτε έβαλαν οι Εβραίοι τους Εθνικούς σε γκέτο, να ζουν σαν πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Το αντίθετο συνέβη.

    Παλιά αυτό. Τώρα, στο Ισραήλ, άλλα γίνονται.

    113. Πάμε πάλι γιατί δεν τόπιασα;

  111. Avonidas said

    #114.Σκύλε, αυτό δεν έχει καμία μα καμία σχέση με τον Ιουδαϊσμό, πέρα από το ότι το κράτος του Ισραήλ τον εκμεταλλεύεται ιδεολογικά. Όπως εκμεταλλεύεται και το Ολοκαύτωμα, άλλωστε.

  112. Νεο kid Al Kuwaiti said

    113. Τίποτα σπουδαίο ρε σύ. Απλώς θέλω διακαώς να ρωτήσω έναν μουσουλμάνο αν ο Μοχάμετ κουναγε την αχλαδιά… αλλά φοβάμαι ότι θα με παρεξηγήσει…:-) χωρίς πλάκα ,είναι σπουδαίο πράγμα που δεν έχουμε θεοκρατία.

  113. Αυτό καθεαυτό το κάψιμο του Ιούδα δεν μου φαίνεται αναγκαστικά αντισημιτικό, υπάρχει όμως κινδυνος να διολισθήσει σε αντισημιτικές εκδηλώσεις, όπως έχει συμβεί επανειλημμένα στην ιστορία. Χωρίς να φτάσουμε σε απαγορεύσεις, σκέφτομαι μήπως θα έπρεπε όσοι επηρεάζουν την απλοϊκή κοινή γνώμη, και έχω κατά νουν ιδίως τους κληρικούς και τους δασκάλους, να προσπαθούν να τονίζουν ότι καίμε τον καταδότη Ιούδα, ότι πρόκειται για συμβολική καταδίκη της ρουφιανιάς. Τότε θα αποκτήσει και ωφέλιμο παιδαγωγικό περιεχόμενο το έθιμο!

  114. 115 Συμφωνώ.
    116 Δεν τον ξέρω τον Αχμέτ αλλά δεν θα στο συνιστούσα.

  115. Avonidas said

    #115. Κι άλλωστε, ένας από τους κύριους παράγοντες που έδωσαν ώθηση στο σιωνιστικό κίνημα (εννοώ το αυθεντικό κίνημα, όχι τις σημερινές συνωμοσιολογικές αηδίες) είναι ότι δεν είχαν αφήσει τους Εβραίους σε χλωρό κλαρί πουθενά, να ριζώσουν.

  116. Νεο kid Al Kuwaiti said

    Συμφωνώ σε όλα με τον Αβονιδα. Δεν θα περιόριζα όμως το διαχρονικό αντισημιτισμό στο «Χριστιανοί» τόσο , όσο στο «ευρωπαίοι». Ο Αδόλφος δεν ήταν χριστιανός ας πούμε. Και είναι άλλο πράμα (κακό!) ο ευρωπαϊκός αν/σημ/μος κι άλλο ας πούμε το μίσος που έχουν οι Παλαιστίνιοι . Οι Άραβες δεν είναι γενικά αντισημίτες, με την Ευρωπαϊκή έννοια.

  117. Avonidas said

    #117. Δεν νομίζω ότι το έθιμο μπορεί να αλλάξει, και είναι κάπως παράδοξο να περιμένεις από τους κληρικούς να το αναμορφώσουν, αφού η Εκκλησία πάνω από μια φορά προσπάθησε να το καταργήσει.

    Η μαύρη αλήθεια, που αρνούνται οι περισσότεροι να δουν, είναι ότι το έθιμο είναι αντισημιτικό, και η διάκριση ανάμεσα στον Ιούδα και τον Εβραίο γενικότερα έχει χαθεί. Ο χριστιανισμός γεννήθηκε στους κόλπους του Ιουδαϊσμού, και οι πρώτοι χριστιανοί ήταν Ιουδαίοι, αλλά στους λίγους επόμενους αιώνες ο χριστιανισμός ρίζωσε ανάμεσα στους Εθνικούς και απορρίφθηκε από τους Εβραίους. Από τη μια λοιπόν, η «ρετσινιά» τους, ότι απέρριψαν τον Χριστό, κι από την άλλη το ότι αποτελούσαν ξένο σώμα μέσα σε χριστιανικά κράτη, τους έκανε μόνιμους αποδέκτες του μίσους. Τον Ιούδα οι χριστιανοί δεν τον έβλεπαν και δεν τον ήξεραν, αλλά τον Εβραίο τον είχαν ζωντανό μπροστά τους…

  118. Γιάννης Ιατρού said

    Αναρωτιέμαι, αν και επι ειδωλολατρείας υπήρχε κάποια παραπλήσια συνήθεια να καίνε κάποιο ομοίωμα κλπ. σε κάποια εκδήλωση/γιορτή/επέτειο κλπ.

  119. Avonidas said

    #120. Μεγάλη συζήτηση (και πρέπει να λείψω για μερικές ώρες). Είναι όμως θλιβερό γεγονός ότι στον Αραβικό κόσμο, εντελώς ανυπόστατες αντισημιτικές θεωρίες συνωμοσίας, π.χ. Πρωτόκολλα της Σιών, γίνονται πιστευτές από μεγάλη μερίδα του πληθυσμού (και συχνά από το επίσημο κράτος). Και βέβαια, όλοι καταλαβαίνουμε γιατί βρίσκουν τόπο…

  120. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    108β
    Σ΄εμάς,ποτέ μα ποτέ δεν έβαζαν ομοίωμα.Το Μ.Σάββατο,το γιόμα, άναβαν σε κάθε αυλή ή στο δίπλα σοκάκι, μικρή φωτιά με 2-3 αστιβίδες,κάτι θαμνάκια σαν αγκαθερό θυμάρι ,και λέγαμε εκεί ότι καίγαμε τον Ιούδα και δος του και πηδάγαμε πάνω τους,όπως κάνουν αλλού τις απόκριες (που εμείς δεν ανάβαμε φωτιές). Οι μεγάλοι σωροί με τις κλάρες έξω από την εκκλησία για τη «φουνάρα» της Ανάστασης, ήταν χωρίς ομοίωμα.Με το «Χριστός Ανέστη», βάνανε φωτιά από τις «φωλιές» που καθένας πυρπολητής ετοίμαζε από πριν κι είχε απίκο τη λαμπάδα αναμμένη με το φρέσκο Άγιο Φως.Ρίχναμε στις φλόγες τα βαγένια (από βάι) δαχτυλίδια της προηγούμενης Κυριακής, κόβαμε και ρίχναμε και λίγο χορτάρι από το προαύλιο που ανακούκουδοι το ΄χαμε χεριάσει από την ώρα π΄άρχιζε το ευαγγέλιο. Σα να μην είχε σχέση όλο αυτό με τον Ιούδα αλλά ήταν ευλογημένη δυνατή φωτιά να καούν οι κακοτυχίες κλπ ,αυτό εξάλλου συμβόλιζε το ρίξιμο του χόρτου και των δαχτυλιδιών και βραχιολιών απ΄τα βάγια.»Να καούν οι κατσιποδιές» λέγανε οι μεγάλες.
    Αυτό με τα ομοιώματα είναι νεότερο φρούτο τουλάχιστον για την περιοχή μας.Κανένα από τα χωριά μας δεν είχε σκιάχτρο απάνω παλιά.

  121. 122 Μάλλον όχι. Από τις μάγισες ξεκινάμε

    θάνατος δια πυράς https://en.wikipedia.org/wiki/Death_by_burning

    https://en.wikipedia.org/wiki/Effigy

    It is common to burn an effigy of a person («burn in effigy») as an act of protest.

    και άσχετο https://en.wikipedia.org/wiki/Burning_Man

  122. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Συνέχεια του 124. (Βραδιά Ανάστασης)
    Μόλις ξέπαιρνε η φουνάρα και τα διάφορα τρεπεκλίκια, φουρκέτες, κοργιοί, γουρούνες κλπ σφυριζαν και μπουμπούνιζαν γύρω και μια μπαρουτίλα απλωνόταν,είχαμε και το νου μας να δούμε και να συγκρίνουμε τις φωτιές και ν΄ακούσουμε τα παρτατζίκια και των άλλων χωριών γύρω,με πανηγυρίστικη έξαψη αλλά Ιούδας και προδοσίες είχαν θαρρώ τελειώσει απ΄τ΄απόγεμα.Τσουγκρίζαμε εκεί γύρω από τη φωτιά τ΄αυγά συγγενείς και χωργιανοί,όλοι, και τρώγαμε μαζί και τα κουβαλημένα στις τσέπες καλιτσούνια (λυχναράκια που τα έμαθα αργότερα),εκεί επί τόπου. Μισοχορτάτοι γυρίζαμε για τη μαγειρίτσα.
    Τα ομοιώματα Ιούδα τα έμαθα αρχικά από την τηλεόραση και πρώτη φορά είδα σ΄ένα χωριό της Αρκαδίας που είχαν το σκιάχτρο τιγκαρισμένο με τρεπεκλίκια που εκραγήκανε τονα πίσω στ΄άλλο, και δε μ΄αρεσε καθόλου όλο αυτό.

    >>Στην Κατράνιτσα της Δυτικής Μακεδονίας, «η βρύση του Ιούδα» στερεύει όλο τον χρόνο και δεν μπορεί αυτός να ξεδιψάσει παρά μόνο στην Ανάσταση του Χριστού. Πολλές εξάλλου παραδόσεις ταυτίζουν τον Ιούδα με τον άσχημο και τρελαμένο άντρα, «τον Κουτεντέ» (Κοντητή στη Λέσβο), που γυρνάει «γδυμνός» στα βουνά της Μικρασιατικής Μαγνησίας κ.ά., γιατί δεν τον δέχεται ούτε ο Χάρος.
    http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=121817

  123. sarant said

    124 Αν δεν έβαζαν ομοίωμα δεν είναι το ίδιο έθιμο -αλλά στην πορεία συγχωνεύθηκε

    122 Δες και τον αποδιοπομπαίο τράγο -που βέβαια δεν τον έκαιγαν

  124. leonicos said

    @71
    Γιατί μήπως μπορείς να δει την διαφορά μεταξύ ενός φανατισμένου αντισημιτιστή κι ενός Εβραίου που ισχυρίζεται πως ανήκει στον περιούσιο λαό με ότι αυτό συνεπάγεται ;

    Τζι… δεν κατάλαβα. Τι συνεπάγεται; Έχει συμβεί κάτι και δεν το ξέρω; Το κείμενο τον χαρακτηρίζει ‘λαό ειδικής ιδιοκτησίας’ ο οποίος έχει ειδική σχέση και ξεχωριστές υποχρεώσεις, που δεν έχουν οι άλλοι λαοί. Το ‘περιούσιος’ είναι μεταφραστική μούφα.

    Βέβαια σου απάντησε και ο Αβονίδας στο 78
    Και στο 97 γίνεσαι επιεικώς ακατανόητος επειδή επιμένεις.
    Σ’ ένα δυο χρόνια ελπίζω να εκδώσω το «Ραμπί Αρτσγιά» μου. Είναι τόσο πολλοί οι μαζικοί σφαγιασμοί των εβραίων σε όλη την ιστορία, και παντού, όχι μόνο στην Ευρώπη, και οι μοιραίοι εκχριστιανισμοί, που πρώτον απορώ ‘αν τώρα είμαστε 18.000.000’ πόσοι θα ήμασταν αν δεν συνέβαιναν αυτά; Θα ξεπερνούσαμε τους κινέζους; Και δεύτερον: Πόσοι από σας που… έχετε εβραίικο αίμα μέσα σας. Γιά κάντε ένα γονιδιακό έλεγχο να δούμε τους απλότυπούς σας!!!

    Στο 99 έχεις δίκιο. Ο ρατσισμός αυτός δεν θα εξαφανιστεί ποτέ. Το λένε και τα στιχάκια που παρέθεσαν από τους Νέους Επιβάτες και τα σχολιάζει ο Αβονίδας στο 112.
    Και για να γίνω λίγο πιο δηκτικός, γκούγκλισε σε παρακαλώ τα Νόμπελ και δες τα ποσοστά· πόσοι από αυτούς είναι εβραίοι. Και πρόκειται για κάτι λιγότερο από το 1% του παγκόσμιου πληθυσμού. Φυσικά προέρχονται από χώρες προηγμένες, όπως όλοι οι νομπελίστες. Ο φθόνος είναι η βάση του αντισημιτισμού.
    Δεν φταίνε οι παπάδες επειδή ψέλνουν. Κι αν κάποιοι είναι αντισημίτες, μου έτυχε ν’ ακούσω ένα διαπρήσιο κήρυγμα από έναν παλαβό με γενειάδα, δεν φταίει το Ευαγγέλιο.

    @92
    Μαρία μου, είναι δυνατό ν’ αλλάξουν τα κείμενα, επειδή εμείς ξέρουμε ελληνικά και καταλαβαίνουμε τι λένε;
    Αν εστάλη, που ασφαλώς θα εστάλη, το ‘αν’ δεν σημαίνει υπόθεση εδώ, ήταν άστοχη ενέργεια. Σημαίνει ότι εμείς ‘καθόμαστε και ακούμε’ και παρεξηγιόμαστε.

    Το μυστικό δεν είναι να αλλάξεις τα κείμενα, αλλά να μάθεις να τα διαβάζεις σωστά, σύμφωνα με τη διαχρονικότητά τους. Τα κείμενα δεν αλλάζουν.

    Υπάρχουν ωραιότεροι ύμνοι από τα Εγκώμια και τους Χαιρετισμούς διεθνώς;

    Ε, δεν υπάρχουν! Ασφαλώς όμως θα ήθελα να μπορούσατε ν’ ακούσετε και το Άσμα Ασμάτων ψαλλόμενο στα εβραϊκά. Αλλά δεν ξεπερνάει τα πιο πάνω σε ομορφιά.

    @115 Αβονίδα, και αυτό ισχύει. Μερικές φορές είναι δύσκολο να είσαι δίκαιος και σωστός ζώντας την καθημερινότητα του Ισραήλ. Δύσκολη καθημερινότητα για όλους. Καταγγελίες, βλακείες, υπερβολές, καταχρήσεις εξουσίας, πιτσιρικάδες που νομίζουν ότι έχουν μπροστά τους don’tια (αν ξέρετε το ανέκδοτο). Μερικές φορές έχει πίκρα. Λες «Εγώ / εμείς το κάναμε αυτό;»
    Άσε την ηλιθιότητα: Δεν δίνουν υπηκοότητα σε σαμαρείτες (Shomrim) αν δεν προσχωρήσουν στον Εβραϊσμό, με αποτέλεσμα να τους ρίχνουν στην αγκαλιά των παλαιστινίων. Και οι σαμαρείτες είναι πιο εβραίοι από τους εβραίους.

    116 Σου συνιστώ να μην το κάνεις… μη σε χάσει το ιστολόγιο!

  125. ΚΩΣΤΑΣ said

    Όσοι ζούμε Θεσσαλονίκη και τυχαίνει να έχουμε και γνωστούς-φίλους Εβραίους, βλέπουμε τα πράγματα από κάπως διαφορετική οπτική γωνία. Η πυρκαγιά του 1917 τους έστειλε δυτικά σε παραγκογειτονιές, οι διωγμοί τους εξ αιτίας του Μπεναρόγια, το κάψιμο της συνοικίας Κάμπελ, η συγκέντρωση στην πλατεία Ελευθερίας το 1943 και εν συνεχεία η εξόντωσή τους από τους Γερμανούς, τα νεκροταφεία τους που διαλύθηκαν… και δεν μας πείραξαν ποτέ. Δίκιο έχει ο Πάνος που τα γράφει έτσι.

  126. leonicos said

    Κάποιος καυσοκαλυβίτης άγιασε

    Ο Γς, ο καψοθεατρώνης περιμένει ν’ αγιάσει;

    Βρε χαμένε, τους καραγκιόζηδες έκαψες; Καίνε καραγκιόζηδες;

    Υπήρξα μέγας καραγκιοζοπαίχτης, καραγκιοζοφτιάχτης κι έχω γράψει και καραγκιοζοκωμωδίες

  127. Κι ένα ευχάριστον νέον: επανεγκαθιστών την προσωπικήν μου βιβλιοθήκην, διεπίστωσα ότι εκατοντάδαι τόμοι που μοι έλειπαν, ήσαν απλώς κρυμμένοι πίσω από άλλους!

    Άλλο, τώρα, το περίεργο που τα βιβλία που χώρεσαν σ’ ένα σπίτι 45 τ.μ., δεν χωράνε σ’ ένα σπίτι 100 τ.μ. 😳

    Κι έχω και τη γριάμάναμ’ να προτείνει να χαρίσω τα περισσευάμενα!

  128. Ουχ, κάπου αρχίσαν τα βαρελότα.

    Pentagon Drops ‘Mother of All Bombs’ in Afghanistan for First Time Ever

    https://sputniknews.com/military/201704131052616839-us-largest-bomb-afganistan/

    Τι να πούν κι οι Βρονταδούσοι.

  129. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Τώρα το Δεύτερο Πρόγραμμα συνδεμένο με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά όπου η ορχήστρα της ΕΡΤ/ Επιτάφιος και Μαουτχάουζεν

  130. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    131. να χαρίσω τα περισσευάμενα
    Πες, αυτό έκανα! 😦 🙂

  131. 134 Απαπαπα… ήδη άφησα στην Αθήνα καμιά διακοσαριά βιβλία και καμιά πεντακοσαριά περιοδικά.

  132. spiral architect said

    O Τρόμπας έριξε θερμοβαρική μπόμπα στους Ισιδες του Αβγανιστάν. Χρονιάρα μέρα και έκαψε Ιούδες και Αβγά έβαψε. Καθαρές δουλειές

  133. was said

    Γάρο του γάρο του, χέζω το τσιγάρο του…
    Διαβαζω στην wikipedia:..By 1830, the cigarette had crossed into France, where it received the name cigarette…
    Πόσο «παραδοσιακό» ειναι το τραγουδάκι;

  134. 136

  135. gpoint said

    # 112

    Τι μου τσαμπουνάς τι κάνουν οι χριστιανοί ; προφανώς διαβάζεις μόνο όσα σε συμφέρουν ή αγνοείς ποιές είναι οι θρησκείες εξ αποκαλύψεως που δεν το πιστεύω

    Οσο για το απόφθεγμά σου¨»αυτός ο άτιμος ο Εβραίος, που ζει ανάμεσά μας και θέλει να δουλεύει και ν’ απολαμβάνει τη ζωή του, ενώ δεν είναι σαν εμάς» προφανώς θα το λες αναφερόμενος στους Παλαιστίνιους που τόλμησαν να κατοικήσουν στην ώρα πουτους είχε τάξει ο θεός τους, ε, ας ήτανε κι αυτοί Εβραίοι να το ασπαζότουσαν… καθόλου ρατσιστικό.

    Κοίτα ξέρω πως συζητας και συ και κάποιοι άλλοι γι αυτό καλύτερα να περιοριζόμαστε στα ποδοσφαιρικά που δικαιολογούνται τα κολημένα μυαλά σε ανθρώπους που έχουν όλα τα φόντα να μην είναι

  136. Παναγιώτης Κ. said

    @131. Κάτι σαν πολιτιστικό κέντρο δεν έχει το χωριό;
    Εκεί να εγκαταστήσεις τα περισσευούμενα! Το έχω κάνει ήδη για ένα τμήμα της βιβλιοθήκης μου.
    Όσο για τα 100 τ.μ που δεν χωράνε δεν με εκπλήσσει. Αν για παράδειγμα το σπίτι έχει πολλά παράθυρα ή συρόμενα τότε παρουσιάζεται πρόβλημα.
    Στο βιβλιοπωλείο του Ιανού είχαν την εξής ιδέα: Υπάρχει η κανονική βιβλιοθήκη και μπροστά από αυτή έχουν μια πρόσθετη συρόμενη. Χονδρικά σε μια επιφάνεια τοίχου π.χ 10 τ.μ η συρόμενη δίνει άλλα 5 τ.μ που σημαίνει κατά μέσον όρο άλλα 1000 βιβλία!
    Μη φανταστείς ότι η ιδέα είναι τεχνικά δύσκολη.

  137. Γιάννης Ιατρού said

    136: Και το 2002 είχαν ρίξει (οι ΗΠΑ) βόμβες MOAB στο Αφγανιστάν με τον ίδιο σκοπό … (καταστροφή υπογείων εγκαταστάσεων)

  138. nikiplos said

    καλησπέρα…

    έχω ξαναγράψει για τον τοπικό ιερέα Λάνθιμο ας τον πούμε καταχρηστικά… που έβαζε τα παιδιά να λέν το μοιρολόϊ της Παναγίας έξω από ένα μαγαζί εβραίου… Το μοιρολόϊ το έλεγαν την Μεγάλη Παρασκευή, υπό τύπον Καλάντων…

    Το μοιρολόϊ αρχίζει:
    «Σήμερα μαύρος ουρανός, σήμερα μαύρη μέρα,
    σήμερα όλοι θλίβονται και τα βουνά λυπούνται.
    Σήμερα έβαλαν βουλή οι άνομοι Εβραίοι·
    οι άθλιοι σαν τα σκυλιά κι οι τρισκαταραμένοι,
    για να σταυρώσουν το Χριστό των πάντων Βασιλέα.»

    Τα «παπαδοπαίδια» που είχαν σύγχυση στο μυαλό, στο τέλος έλεγαν «τον Παύλο Βασιλέα» έχοντας μπερδέψει τα συνθήματα και τις ημέρες… Ο Ιερέας όμως δεν τους διόρθωνε…

    Ο Εβραίος καταστηματάρχης έβγαινε τους έδινε λίγα κέρματα και τους έδιωχνε…
    «άντε φευγάτε τώρα. δρόμο!»

    αυτοί άρπαζαν τα κέρματα με μάτι που γυάλιζε και γίνονταν καπνός…

  139. δὲν ἔχω παρευρεθῆ ποτὲ σὲ κάψιμο Ἰούδα ἀλλὰ βρίσκω τὸ ἔθιμο λαογραφικῶς ἐνδιαφέρον, ὄχι καὶ ῥατσιστικὸ (ὑπερβολικὸς ὁ χαρακτηρισμός, ὁ Ἰούδας ἦταν Ἑβραῖος ἀλλὰ καὶ οἱ ἄλλοι 11 καὶ ὁ Χριστὸς Ἑβραῖοι ἦσαν) καὶ θὰ ἤθελα μιὰ φορὰ νὰ παρευρεθῶ ἔτσι γιὰ τὴν ἐμπειρία!

  140. Γς said

    87:

    Εγώ γύριζα με 2-3 φοιτητές μου από ένα συνέδριο στο Βερολίνο και ήμασταν στο φέρι μπότ Τεργέστη-Ηγουμενίτσα όταν η τηλεόραση ανακοίνωσε το φοβερό συμβάν.

    Και για να το απαλύνουμε, να μια πλακούλα όταν πηγαίναμε με το ίδιο φέρι μποτ:

    http://caktos.blogspot.gr/2013/06/blog-post_9444.html

  141. sarant said

    137 Κι εγώ το πρόσεξα αυτό

    140 Κι εγώ ονειρεύομαι μια τέτοια λύση…

    142 !!! Μωρέ μπράβο ο ιερεύς!

  142. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Μικρός είχα την απορία πώς γίνεται λογικοί, μορφωμένοι, αλλά και επιστήμονες άνθρωποι να πιστεύουν στους θρησκευτικούς παραλογισμούς. Αν και στην εφηβεία μου βρήκα στον Βίλχελμ Ράϊχ σαφέστατη απάντηση, 37 χρόνια μετά εξακολουθεί να με εκπλήσει η δύναμη του θρησκευτικού παραλογισμού να εκμηδενίζει την λογική.

  143. Γιάννης Ιατρού said

    146: ΛΑΜΠΡΟΣ
    Μη λες κι εσύ μεγάλα λόγια, γιατί κάθε τόσο, όπως γράφεις κι ίδιος, ασκητεύεις …. 🙂

  144. Alexis said

    #79: (Avonidas)Το μόνο που αξίζει ν’ ακούσεις από Βίσση είναι αυτή η μισοσοβαρή-μισοαστεία διασκευή.

    Όχι δα! Για ρώτα και κανέναν παλιότερο:

    Δυστυχώς δεν μπορώ να συμφωνήσω μαζί σου στα περί Εβραίων.
    Το αν οι Εβραίοι έχουν υποστεί διαχρονικά τους περισσότερους διωγμούς ως λαός, αυτό οφείλεται στο ότι πάντοτε στις χώρες που ζούσαν αποτελούσαν μειονότητα.
    Η θρησκευτική μισαλλοδοξία έχει παίξει κι αυτή κάποιο ρόλο, αλλά όχι πρωτεύοντα, πιστεύω.
    Τα χριστιανικά έθνη και αργότερα τα μουσουλμανικά ήταν πάντα σε θέση ισχύος.
    Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετώπισαν οι ίδιοι τους Παλαιστίνιους από το 1948 και μετά, όταν απέκτησαν το δικό τους ισχυρό κράτος, αποδεικνύει ότι η εκδήλωση του ρατσισμού και του εθνικισμού είναι τελικά (και) θέμα συσχετισμού δυνάμεων.

  145. Παναγιώτης Κ. said

    Ναι έχουμε θρησκευτικούς παραλογισμούς αλλά και πολιτικούς στους οποίους υποκύπτουν αρκετοί αξιοπρεπείς, ως επί ο πλείστον, άνθρωποι.Για να δώσουμε μια απάντηση είμαστε υποχρεωμένοι να δεχθούμε τον άνθρωπο ως δισυπόστατη φύση. Η λογική και η παράλογη. Αντιφατικά μεν υπαρκτά δε.

  146. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    147 – Ναι «ασκητεύω» συχνά αλλά μόνο στην μονή του οσίου Θεοδοσίου στην Αργολίδα.☺

    149 – Είπα να τους αναφέρω κι αυτούς Παναγιώτη, αλλά το έχω κάνει πολλές φορές στο παρελθόν και επειδή είμαι επιρρεπής στα σεντόνια το απέφυγα.☺
    Τώρα αυτό το «αρκετοί αξιοπρεπείς» σηκώνει πολύ κουβέντα, δεν θα γράψω την άποψή μου, θα πώ μόνο πώς η αξιοπρέπεια είναι η μόνη ηθική αξία που πιστεύω, την θεωρώ ταυτόσιμη με την ελευθερία (γνωρίζεις τον επιστημονικό ορισμό της ελευθερίας;) και ξέρεις, οι παράλογοι άνθρωποι δεν είναι ελεύθεροι.

  147. Μαρία said

    142
    Παραλλαγή που ξέρω απ’ τη θεία μου: οι άνομοι και τα σκυλιά, οι τρισκατηραμένοι με μελωδία περίπου σαν αυτή https://www.youtube.com/watch?v=7ThjAWn0s2w
    Παραλλαγή Αηδονίδη χωρίς αυτό το στίχο https://www.youtube.com/watch?v=nDMqFizM954
    Παραλλαγή Γλυκερίας πολιτικά ορθή, χωρίς καθόλου Εβραίους https://www.youtube.com/watch?v=vPqFoMsq67M

  148. Ριβαλντίνιο said

    @ 112 Avonidas

    Όμως δεν σηκώθηκαν οι Εβραίοι να επιβάλουν την πίστη τους σ’ όλο τον κόσμο, ούτε να ορίσουν στους άλλους πώς να ζουν.

    ( Σε αγαπάω, σε εκτιμάω, σε τιμώ και σε σέβομαι, αλλά αυτή την μπολνταρισμένη @@ρίτσα την σκέφτήκαμε πολύ πριν την εκτοξεύσουμε και κοντέψουμε να σκοτώσουμε κανέναν αθώο άνθρωπο ; 🙂 🙂 Έτσι στα πρόχειρα :

    Ὑρκανὸς δὲ καὶ τῆς Ἰδουμαίας αἱρεῖ πόλεις Ἄδωρα καὶ Μάρισαν, καὶ ἅπαντας τοὺς Ἰδουμαίους ὑπὸ χεῖρα ποιησάμενος ἐπέτρεψεν αὐτοῖς μένειν ἐν τῇ χώρᾳ, εἰ περιτέμνοιντο τὰ αἰδοῖα καὶ τοῖς Ἰουδαίων νόμοις χρήσασθαι θέλοιεν. οἱ δὲ πόθῳ τῆς πατρίου γῆς καὶ τὴν περιτομὴν καὶ τὴν ἄλλην τοῦ βίου δίαιταν ὑπέμειναν τὴν αὐτὴν Ἰουδαίοις ποιήσασθαι. κἀκείνοις αὐτοῖς χρόνος ὑπῆρχεν ὥστε εἶναι τὸ λοιπὸν Ἰουδαίους.

    http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0145%3Abook%3D13%3Awhiston%20chapter%3D9%3Awhiston%20section%3D1

    Για να μην θυμηθώ και βάλω κάτι άλλα περιστατικά που οι Έλ νεοναζί/αντιεβραίοι/νεοπαγανιστές έχουν κάνει ψωμοτύρι, βάζω το παραπάνω που είναι όχι ιδιαίτερα γνωστό. )

  149. Πέπε said

    Καλησπέρα.

    Σε τουλάχιστον τρία σχόλια γράφτηκαν πράγματα που θα ήθελα να σχολιάσω.

    @50 (Γ. Μπαρτζούδης):
    > > Το «κάψιμο του Ιούδα», που γίνεται σε ορισμένες περιοχές, δεν συνεπάγεται, κατ’ ανάγκην, και ρατσισμό: Στο έθιμο αυτό, ο πολύς κόσμος αντιμετωπίζει τον Ιούδα ως άτομο (προδότη) και όχι ως …εκπρόσωπο της εβραϊκής φυλής κλπ.
    Θα έλεγα ότι πολλά εκκλησιαστικά τροπάρια (περί «Εβραίων παρανόμων» κά.) που ψάλλονται αυτές τις μέρες (και ιδίως απόψε), έχουν περισσότερη ρατσιστική χροιά. Και αυτά όμως, ο θρησκευόμενος κόσμος δεν τα πολυδίνει σημασία (ίσως και δεν τα καταλαβαίνει). Ίδια και χειρότερη «ρατσιστική» χροιά έχουν και κάποια δημοτικά άσματα που τραγουδιούνται αυτές τις μέρες. Σε κάθε περίπτωση, οι όποιοι χαρακτηρισμοί είναι έργο των υμνογράφων (ή λαϊκών δημιουργών) και όχι των Αγίων Κειμένων. Στα Ευαγγέλια καυτηριάζεται ο Ιούδας προδότης και όχι ο Ιούδας Εβραίος (κατ’αντιστοιχία, εξυμνείται ο Χριστός Σωτήρας και όχι ο Χριστός Εβραίος)!

    @62 (Αβονίδας):
    > > Όταν φτιάχνεις στα ιερά σου κείμενα έναν αρχετυπικό προδότη· όταν, ακολουθώντας μια μακρά παράδοση, βάζεις αυτό τον προδότη να παίξει το ρόλο του αποδιοπομπαίου τράγου που φορτώνεται όλα τα κακά· όταν όλο το τελετουργικό της Μεγάλης Εβδομάδας είναι η αναπαράσταση μιας θυσίας· όταν σ’ αυτό το τελετουργικό όλοι, μα όλοι οι άλλοι ρόλοι έχουν παιχτεί· ε, τότε δεν έχεις νομίζω το δικαίωμα να διαμαρτύρεσαι όταν ο κόσμος φέρνει αυτό το τελετουργικό στη λογική του κατάληξη.

    @64 (Λάμπρος):
    > > Σιγά μη περιμένει ο ρατσισμός αυτό το έθιμο για να προωθηθεί. Οι περισσότεροι που είναι πάνω από τα 50 θα θυμούνται τις φοβιστικές ιστορίες κυρίως από γονείς, περί εβραίων που κλέβουν μικρά παιδιά και τα σκοτώνουν για να κοινωνίσουν με το αίμα τους.

    Το κάψιμο του Ιούδα δεν είναι κατ’ ανάγκην ρατσιστικό. Στην πράξη όμως, μπορεί και να είναι, όπως στην περίπτωση που περιγράφει η ανάρτηση (η οποία όμως είναι ακραία, συγκρινόμενη με ένα σωρό άλλες που αναφέρθηκαν στα σχόλια). Πάντως η γενική ονομασία του εθίμου απαντά και ως «κάψιμο του Εβραίου».

    Αν θεωρηθεί ως κάψιμο του προδότη, τότε πρώτον δεν είναι ρατσιστικό. Δεύτερον, όπως εξηγεί πειστικά κατά τη γνώμη μου ο Αβονίδας, είναι φυσιολογικό και αναμενόμενο να προκύψει. Και όχι κακό, θα έλεγα. Η γενίκευση από τον Εβραίο προδότη Ιούδα στον κάθε Εβραίο δεν είναι φυσικά άσχετη από τον γενικότερο αντισημιτισμό, που έχει εκφραστεί/συντηρηθεί και με τις διαδόσεις που αναφέρει ο Λάμπρος και με τα τραγούδια και τα τροπάρια που αναφέρει ο Γ,. Μπαρτζούδης. Αν είναι να γίνει μια ρυθμιστική παρέμβαση στο έθιμο, θα πρέπει να είναι προς την κατεύθυνση του να γίνεται σαφές ότι καίγεται ο προδότης και όχι ο Εβραίος. Όχι στην απαγόρευση.

  150. Γς said

    150:

    Ευχαριστούμε για την προτίμηση.

    Η μονή όμως του Αγίου Θεοδοσίου στην Αργολίδα είναι γυναικεία. Να πας σε αντρική.

    Να καλοπεράσεις κιόλας 😉

  151. Πέπε said

    Το μοιρολόι της Παναγιάς:

    Το μοιρολόι της Παναγιάς είναι, κατά τη γνώμη μου, ένα βασικά ωραίο έθιμο. Οι γυναίκες ξενυχτάνε τον νεκρό Χριστό, πριν την περιφορά του Επιταφίου, σαν να ήταν δικός τους νεκρός. Και λένε και το μοιρολόι, μπαίνοντας στη θέση της χαροκαμένης μάνας Παναγιάς.

    Το κείμενο του μοιρολογιού είναι η εξιστόρηση του θείου Πάθους, διανθισμένη με διάφορες γραφικές λεπτομέρειες από τη λαϊκή φαντασία. Είναι στο ίδιο στυλ με τα χριστουγεννιάτικα κάλαντα που περιλαμβάνουν και τον θηριώδη Ηρώδη και τους Μάγους με τα δώρα και τους ποιμένες με την πίστη κλπ κλπ. Δεν είναι κανένα αριστούργημα – βασικά, αν το καλοπροσέξεις, δεν είναι καν συγκινητικό, μάλλον δείχνει σαν να γράφτηκε με αρχικό σκοπό να βοηθάει τον κόσμο να θυμάται την ιστορία των ημερών, σχεδόν δηλαδή σαν λυσάρι. Μέσα στο πλαίσιο όμως όπου τραγουδιέται, σαφώς και γίνεται συγκινητικό: το στενό νόημα των πεζολογικών στίχων υποχωρεί, καθώς αυτοί γίνονται όχημα της μέθεξης, με την κάθε γυναίκα να ανεβαίνει -ή την Παναγιά να κατεβαίνει- στο επίπεδο εκείνο όπου η μία μπορεί να νιώσει την άλλη.

    Αυτή η δυνατότητα μέθεξης είναι από τα ωραιότερα στοιχεία της λαϊκής Ορθοδοξίας.

    Όμως, το κείμενο έχει και ρατσιστικές αναφορές. Δεν είναι μόνο οι άνομοι Εβραίοι, οι άνομοι και τα σκυλιά κι οι τρισκαταραμένοι, που ήδη αναφέρθηκαν. Αυτοί στην τελική μπορούν και να μαζευτούν με μια άλλη συντακτική ανάγνωση, ότι απ’ όλους τους Εβραίους εννοεί εκείνους που ήταν άνομοι και σκυλιά και σταύρωσαν τον Χριστό. (Γιατί βέβαια δεν είναι ρατσιστικό ότι τον σταύρωσαν Εβραίοι, ρατσιστικό και ανακριβές είναι ότι τον σταύρωσαν οι Εβραίοι.) Παρακάτω πιάνει και του Γύφτους: οι άνομοι Εβραίοι πήγαν στον χαλκιά, που φυσικά ήταν Γύφτος, να του παραγγείλουν τρία καρφιά για τη σταύρωση, κι εκείνος από υπερβάλλοντα ζήλο φτιάχνει πέντε, υποδεικνύοντας ο ίδιος γιατί: τα δυο στα δυο τα χέρια του, τα δυο στα δυο του πόδια, / το πέμπτο το φαρμακερό μπήξτε το στην καρδιά του.

    Αυτή η λεπτομέρεια, εντελώς άσχετη από τις γραφές, συνδέεται με τον λαϊκό μύθο ότι και οι Γύφτοι είναι συνένοχοι για τη σταύρωση του Χριστού, και γι’ αυτό ο θεός τούς τιμώρησε να μην έχουν γράμματα, μόνοι αυτοί απ’ όλους τους λαούς.

    Εδώ λοιπόν τι θέση παίρνει κανείς; Οι κατηγορίες για Εβραίους και Γύφτους είναι ασυζητητί καταδικαστέες ως ρατσιστικές και άδικες. Αλλά με όλο μαζί το έθιμο τι πρέπει κανείς να κάνει; Μπορεί να απαιτήσει να διαγραφούν συγκεκριμένοι στίχοι; Μετά θα πρέπει να μερεμετίσει και τους άλλους γύρω στίχους για να αποκατασταθεί η ροή, πράγμα αστείο να το συζητά κανείς (το τραγούδι λέγεται είτε από στήθους, ως προφορικά μεταδιδόμενη παραδοσιακή κληρονομιά, είτε με χαρτί που το γράφει η παλιότερη για τις νεότερες, όχι από επιτροπή λογοκρισίας). Άλλωστε ο ίδιος ο στίχος «οι άνομοι και τα σκυλιά κι οι τρισκαταραμένοι» είναι κι από τους λίγους που έχουν ποιητική δύναμη.

    Σε μια εκτός πλαισίου, καλλιτεχνικά στοχευμένη παρουσίαση του Μοιρολογιού της Παναγιάς (π.χ. σε δίσκο ή συναυλία), κατά τη γνώμη μου θα πρέπει κανείς να κρατήσει τους στίχους ως έχουν, και να βρει κάπου χώρο να σχολιάσει ότι ο ίδιος κρατάει τις αποστάσεις του: αυτή είναι η παράδοσή μας, έχει και τα μελανά της σημεία, τα καταδικάζουμε μεν αλλά δεν ισχυριζόμαστε ότι δεν υπήρξαν – αφού επιλέξαμε να την παρουσιάσουμε θα την παρουσιάσουμε χωρίς ωραιοποίηση.

    Ως προς το ίδιο το έθιμο, η γνώμη μου είναι ότι άνθρωποι με στέρεη συγκρότηση και παιδεία δεν έχουν να φοβηθούν τίποτε από τρεις-τέσσερις ρατσιστικούς στίχους. Σε ανθρώπους πάλι χωρίς στέρεη συγκρότηση και παιδεία, ανθρώπους ρατσιστές ή επιρρεπείς στον ρατσισμό, δεν τους φταίει το τραγούδι. Ή εν πάση περιπτώσει σε καμία περίπτωση δεν τους φταίει το έθιμο όπου ανήκει το τραγούδι.

  152. Πέπε said

    @155:
    > > εν πάση περιπτώσει σε καμία περίπτωση

    Τι ανακαλύπτει κανείς στα ίδια του τα γραφτά, αφού αναρτηθούν!

  153. gpoint said

    # 128

    Λεώνικε από σεβασμό να σου απαντήσω σε ότι με αφορά

    Ολα ξεκίνησαν από τον χαρακτηρισμό από τον συγγραφέα του εθίμου σαν αντισημιτικού το οποίο είναι τραβηγμένο από τα μαλλιά λες κι όταν κάποιος ακούει ιούδας τον ταυτίζει με τον εβραίο της διπλανής πόρτας.Κάποιοι θέλησαν να υπερθεματίσουν κ.λ.π.
    Για μένα είναι ακατανόητο έως ενοχλητικό κάθε φορά για ψύλλου πήδημα κάποιοι να προσπαθούν να τονίσουν την καταγωγή τους ή την σεξουαλική προτίμησή τους με εντελώς λάθος τρόπο για να μην τον χαρακτηρίσω,,,ρατσιστικό.
    Εγώ ξέρω και κρίνω τους ανθρώπους που γνωρίζω από την συνολική παρουσία τους χωρίς να με απασχολεί η καταγωγή τους ή τι κάνουν στο κρεβάτι τους και ενοχλούμαι όταν το παρουσιάζουν είτε σαν κατόρθωμα είτε σαν ελάττωμα. Ειδικά το να κρίνεται η καταγωγή κάποιου το θεωρώ ανήθικο.

    Στο σχολείο για περιούσιο λαό μας λέγανε, δεν έχω λόγους να μη σε πιστέψω μια που εσύ ασχολείσαι και για 400 χρόνια τουρκοκρατίας μας λέγανε αλλά επειδή η Τουρκία έγινε κράτος μετά την διάλυση της οθωμανικής αυτοκρατορίας μάλλον για τουρκοκρατία εντός της θα εννοούν, σλλά τότε να μας λένε και πως οι έλληνες ήταν για μεγάλο διάστημα δεύτεροι τη τάξει σε σχέση με Αρμένηδες, Εβραίους και Μεσανατολικούς.
    Διαφορά δεν βλέπω ουσιαστική στην διευκρίνίσή σου αφού ξεχωρίζεται από τους υπόλοιπους λαούς σαν ‘λαός ειδικής ιδιοκτησίας’ , να μην σου πω τι ιδεολογικές συγγένειες μου θυμίζει
    Θεωρώ δικαίωμα του καθενός να πιστεύει ότι θέλει αλλά όταν συζητάμε καλό είναι να μη τα προβάλλει γιατί στερούνται λόγικών αποδείξεων και η συζήτηση προ»υποθέτει λογική.

    Οσο για το εβραϊκό αίμα που λες έχοντας αρκετές εμπειρίες από Λιβανέζους για τους Παλαιστίνιους, και για Εβραίους από μένα, θεωρώ φως φανάρι πως πρόκειται για ούνα φάτσα-ούνα ράτσα που τους χωρίζει η θρησκευτική τύφλα, ίσως από την εποχή των Μακαββαίων και Φιλισταίων. Κάτι σαν Σέρβους με Κροάτες

    Αθεος (βαθύτατα θρησκευόμενος-τόχουμε ξαναπεί) και φυσικά ΠΑΟΚg’s

  154. gpoint said

    # 146

    Λάμπρο σε καλό δρόμο είσαι… στα 80 σου μπορεί να ανακαλύψεις πως ο Ντύλαν τα έλεγε καλύτερα (και σίγουρα πιο μελωδικά- άσε που πήρε και Νόμπελ και Οσκαρ και την ευλογία του Πάπα ενώ ο δικός σου το μόνο που πήρε ήταν κάτι χρονάκια φυλακή…)

  155. Δώρα Α. said

    Καλησπέρα! Μια καλή πηγή για την παγκοσμιότητα του εθίμου αποτελεί ο sir James Frazer στο έργο του The golden bough: A study in magic and religion, ο τόμος Balder the Beautiful- δεν δίνω πλήρη παραπομπή γιατί οι εκδόσεις είναι πολλές με διαφορετική κατανομή στους τόμους. Το έθιμο εντάσσεται στις λεγόμενες «εθιμικές πυρές» και έχει αρχές πρωτίστως αναβλαστικές και καθαρτικές. Δεν φαίνεται να στοχεύει τους Εβραίους, τουλάχιστον στη Σαλαμίνα που το μελέτησα δεν υπήρχε ίχνος ρατσιστικών προεκτάσεων. Υπάρχει επίσης και πλούσια ελληνόγλωσση βιβλιογραφία από λαογράφους όπως ο Λουκάτος, ο Μέγας, ο Βαρβούνης, ο Δουλαβέρας κ.α. με πολυυύ ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις.

  156. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    155 Ενδιαφέρον

  157. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    159: Δώρα Α.
    Ενδιαφέρουσα παραπομπή και σε συνάρτηση με την ερώτηση στο #122 (που ακριβώς γι αυτό, την σημασία της πυράς σε σχέση με την όποια κάθαρση, αναρωτήθηκα μήπως υπήρξε και πολύ παλιότερα στην αρχ. Ελλάδα κάποιο παρόμοιο έθιμο/συνήθεια κλπ.). 🙂

  158. smerdaleos said

    Όταν πέθανε η Ελισάβετ Α΄, το στέμμα της Αγγλίας πήγε στον σκωτσέζικο βασιλικό οίκο των Στιούαρτ. Ο πρώτος Στιούαρτ διάδοχος της Ελισάβετ Α΄(Ιάκωβος Α’) συνέχισε να είναι Προτεστάντης, όπως η προκάτοχός του. Οι Καθολικοί Άγγλοι στις 5 Νοεμβρίου το 1605 έκαναν μια αποτυχημένη απόπειρα δολοφονίας του Ιακώβου, για να ανεβάσουν στο θρόνο έναν Καθολικό βασιλιά.

    Οι Άγγλοι από το 1606 και μετά γιόρταζαν ετησίως κάθε 5 Νοέμβρη την Bonfire Night ή Guy Fawkes Night, όπου μετά τον προτεσταντικό εκκλησιασμό τους καίγανε δύο κούκλες (effigies): τον Πάπα και τον Guy Fawkes (μέλος της συνομωσίας που επειχείρησε να δολοφονήσει τον Ιάκωβο). Από τον 19ο αιώνα, το «κακόηθες» (αντικαθολικό) μέρος της τελετής ελαττώθηκε δραστικά.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Guy_Fawkes_Night
    https://en.wikipedia.org/wiki/Gunpowder_Plot
    https://en.wikipedia.org/wiki/Observance_of_5th_November_Act_1605

    Within a few decades Gunpowder Treason Day, as it was known, became the predominant English state commemoration, but as it carried strong Protestant religious overtones it also became a focus for anti-Catholic sentiment. Puritans delivered sermons regarding the perceived dangers of popery, while during increasingly raucous celebrations common folk burnt effigies of popular hate-figures, such as the pope.

  159. Δώρα Α. said

    Καλημέρα!
    161: ο Frazer αναφέρει πυρολατρικά έθιμα των αρχαίων Ελλήνων στον ίδιο τόμο αλλά όχι κάτι που να μοιάζει με την περίπτωση του Ιούδα.. έχει όμως αντίστοιχα σε άλλον τόμο (Adonis, Attis, Osiris) ανατριχιαστικές (χαχα) αναφορές σε έθιμα σχεδόν πανομοιότυπα… βρήκα ψηφιοποιημένα και τα δύο βιβλία αν έχετε όρεξη…
    http://www.gutenberg.org/files/12261/12261-h/12261-h.htm
    https://archive.org/stream/cu31924098822574#page/n273/mode/2up (κεφ. The hanged god)

  160. Γς said

    Είναι και κάτι άλλες φωτιές.
    Φανταστικές, ονειρεμένες, που καίνε ακόμα μέσα μας.

    Κι ακόμα δεν έκαψαν αυτό το άγνωστο σε μας τότε
    και τώρα ακόμα.
    και μακάρι να ξέραμε τι ήταν

    Που μας πήγαινε αλλού
    Που μας τρέλαινε
    Που έμπαινε μέσα μας

    Και κοιτούσαμε τις φλόγες
    Εκστασιασμένοι, σεληνιασμένοι
    σαν Ζωροάστρες του Ζαρατούστρα

    Η φωτιά. Η πυρά. Η προσκοπική πυρά.

    Ακουγόταν και το Κουμπαγιά

  161. Γς said

    και μια μικρούλα φλογίτσα για την Ειρήνη

  162. Corto said

    122 (Γιάννης Ιατρού):
    «αν και επι ειδωλολατρείας υπήρχε κάποια παραπλήσια συνήθεια»

    και
    125 (Σκύλος):
    «Μάλλον όχι. Από τις μάγισες ξεκινάμε»

    Καλημέρα!

    Από ό,τι διαβάζουμε, οι Εβραίοι κρεμούσαν και έκαιγαν το ομοίωμα του Αμάν (από την ιστορία της Εσθήρ) κατά την διάρκεια των εορτασμών του Πουρίμ. Κατά τον 5ο αιώνα μ.Χ. αυτό το έθιμο τούς απαγορεύθηκε από τον αυτοκράτορα Φλάβιο Ονώριο αρχικά και από τον Θεοδόσιο αργότερα, διότι θεωρήθηκε ότι προσβάλλει τον χριστιανισμό. Παραταύτα σε κάποιες περιοχές το έθιμο συνεχίζεται ως τις μέρες μας ή ενδεχομένως να έχει αναβιώσει.

    «As early as the fifth century, there was a custom to burn an effigy of Haman on Purim. The spectacle aroused the wrath of the early Christians who interpreted the mocking and «execution» of the Haman effigy as a disguised attempt to re-enact the death of Jesus and ridicule the Christian faith. Prohibitions were issued against such displays under the reign of Flavius Augustus Honorius (395–423) and of Theodosius II (408–450).The custom was popular during the Geonic period (ninth and tenth centuries), and a 14th-century scholar described how people would ride through the streets of Provence holding fir branches and blowing trumpets around a puppet of Haman which was hanged and later burnt.The practice continued into the 20th century, with children treating Haman as a sort of «Guy Fawkes.»In the early 1950s, the custom was still observed in Iran and some remote communities in Kurdistanwhere young Muslims would sometimes join in.»

    https://en.wikipedia.org/wiki/Purim#Burning_of_Haman.27s_effigy

    «Outside the synagogue the pranks indulged in on Purim by both children and adults have been carried even to a greater extreme. Some of them date from the Talmudic period (see, e.g., the tale in Meg. 7b; Sanh. 64b and Rashi ad loc.; comp. also «‘Aruk,» s.v. and Abudarham, l.c.). As early as the fifth century (see Schudt, l.c. ii. 309), and especially in the geonic period (9th and 10th cent.), it was a custom to burn Haman in effigy on Purim. This is described in the «‘Arnk» (l.c.) as follows: «Four or five days before Purim the young men make an effigy of Haman and hang it on the roof. On Purim itself they make a bonfire into which they cast the effigy while they stand around joking and singing, at the same time holding a ring above the fire and waving it from side to side through the fire» (see Ginzberg in «J. Q. R.» xvi. 650; Abudarham, l.c.; Brück, l.c.). In Italy the Jewish children used to range themselves in rows, and pelt one another with nuts; while the adults rode through the streets with fir-branches in their hands, shouted, or blew trumpets round a doll representing Haman and which was finally burned with due solemnity at the stake (Abrahams, l.c. p. 260; and especially Güdemann, «Gesch.» p. 211, Vienna, 1884). In Frankfort-on-the-Main it was customary to make a house of wax wherein the figures of Haman and his executioner, also of wax, were placed side by side. The whole was then put on the almemar, where stood also the wax figures of Zeresh, the wife of Haman, and two guards—one to her right and the other to her left—all attired in a flimsy manner, and with pipes in their mouths. As soon as the reader began to read the Megillah the house with all its occupants was set on fire to the enjoyment of the spectators (comp. Schudt, l.c. ii. 309; S. Cassel, «Juden,» in Ersch and Gruber, «Encyc.» section ii., part 27, pp. 78 et seq.).»

    http://www.jewishencyclopedia.com/articles/12448-purim

    Φωτογραφίες από το κάψιμο του Ανάμ:
    http://matzav.com/photos-sereifas-haman-with-rav-meir-mazuz-purim-5777/

    Περί του βιβλικού Αμάν εδώ:

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CF%83%CE%B8%CE%AE%CF%81_(%CE%B2%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%BF)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Haman

    Εν πάση περιπτώσει το έθιμο της καύσεως ομοιωμάτων υπήρχε στους Εβραίους πριν τον Μεσαίωνα.

  163. ΚΑΒ said

    155. Ο γύφτος (χαλκιάς) γράφτηκε Γύφτος και να το ρατσιστικό και η σύνδεση-συμμετοχή στη σταύρωση του Χριστού.

  164. Γιάννης Ιατρού said

    163: ευχαριστώ, τα βιβλία τα βρήκα κι εγώ, μάλιστα σε περισσότερες εκδόσεις (1922 – 1936 κλπ.), αλλά δεν έχω προλάβει να εντρυφίσω ακόμα, γιατί ο υπολογιστής είναι πιασμένος με μπακαπ (είπαμε, οι μάγκες δεν παίρνουν μπακα.:) ), οπότε θα τα κοιτάξω σε 4-5 ώρες. ..

  165. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    154 – «Η μονή όμως του Αγίου Θεοδοσίου στην Αργολίδα είναι γυναικεία. Να πας σε αντρική.»
    Σε αντρική να πάς εσύ που είσαι τολμηρός, εγώ δεν είμαι τόσο. 🙂

    157 – Στην εποχή της γενετικής, διαφορετική ράτσα έχουν μόνο όσοι έχουν διαφορετικό dna, κι όσοι ανήκουν στην ράτσα των ηλιθίων.

    158 – Ιστορικά οι ασυμβίβαστοι μόνο φυλακή και θάνατο πήραν απ΄αυτή την αρρωστημένη κοινωνία. Προσωπικά πάντως, έχω αποφασίσει προ πολλού να ακολουθήσω τον δρόμο του Ντύλαν, δεν το βρίσκω και πολύ έξυπνο να με στείλουν άψαλτο αυτοί που φωνάζουν βοήθεια κι όταν τους βοηθάς στρέφονται εναντίον σου. Όποιος θέλει ας σωθεί μόνος του, άλλωστε εγώ δεν είμαι σωτήρας, μόνο ο χριστός σώζει. 🙂

  166. Ριβαλντίνιο said

    @ 166 Corto

    Παραταύτα σε κάποιες περιοχές το έθιμο συνεχίζεται ως τις μέρες μας ή ενδεχομένως να έχει αναβιώσει.

    Και δεν υπάρχει σήμερα και κανένας Αμαληκίτης (αν και εφόσον ο Αμάν ήταν Αμαληκίτης ) να διαμαρτυρηθεί ! Εκτός αν κάποιοι πάρουν τοις μετρητοίς την αναφορά στο κείμενο των Ο΄ πως ο Αμάν ήταν «Μακεδών» και αρχίσουν να διαμαρτύρονται τίποτα Μακεδόνες ή «Μακεδόνες» ! 🙂

  167. Αμάν, αμάν!

  168. Γς said

    169 α:

    Ελα ρε, πλάκα κάνω.
    Προτιμώ τις γυναικείες αν και έχω κάποιο επικοινωνιακό πρόβλημα με με τις μοναχές.

    Κι ήμασταν με την Ειρήνη σε ένα μοναστήρι που μια νεαρή μοναχή μας έστειλε με τη φωνή της στον εσπερινό!

    -Τι ωραία που τραγουδήσατε. Απόλαυση.

    -Δεν ντρέπεσαι; Τι είπες στην αδελφή;

    -Τι έπρεπε να πω;

    -“Ψάλατε” αντί “τραγουδήσατε” και “μυσταγωγία” αντί “απόλαυση”. Kαι να μην την κοίταγες κι έτσι!

  169. Ευχαριστούμε για τα κείμενα του Φρέιζερ. Ας επισημάνω, ως δείγμα εγγλέζικου χιούμορ, τη φράση του για το Αγιο Φως: «The history of the miracle has been carefully investigated by a Jesuit father. [Father X. Abougit, S.J., «Le feu du Saint-Sépulcre,» Les Missions Catholiques, viii. (1876) pp. 165-168.] The conclusions at which he arrives are that the miracle was a miracle indeed so long as the Catholics had the management of it; but that since it fell into the hands of the heretics it has been nothing but a barefaced trick and imposture. Many people will be disposed to agree with the latter conclusion who might hesitate to accept the former.» 🙂

  170. Και αμέσως μετά: «At Athens the new fire is kindled in the cathedral at midnight on Holy Saturday. A dense crowd with unlit candles in their hands fills the square in front of the cathedral; the king, the archbishop, and the highest dignitaries of the church, arrayed in their gorgeous robes, occupy a platform; and at the exact moment of the resurrection the bells ring out, and the whole square bursts as by magic into a blaze of light. Theoretically all the candles are lit from the sacred new fire in the cathedral, but practically it may be suspected that the matches which bear the name of Lucifer have some share in the sudden illumination. Effigies of Judas used to be burned at Athens on Easter Saturday, but the custom has been forbidden by the Government. However, firing goes on more or less continuously all over the city both on Easter Saturday and Easter Sunday, and the cartridges used on this occasion are not always blank. The shots are aimed at Judas, but sometimes they miss him and hit other people. Outside of Athens the practice of burning Judas in effigy still survives in some places. For example, in Cos a straw image of the traitor is made on Easter Day, and after being hung up and shot at it is burned. A similar custom appears to prevail at Thebes; it used to be observed by the Macedonian peasantry, and it is still kept up at Therapia, a fashionable summer resort of Constantinople.» [Υποσημείωση: «I have described the ceremony as I witnessed it at Athens, on April 13th, 1890. Having been honoured, like other strangers, with a place on the platform, I did not myself detect Lucifer at work among the multitude below; I merely suspected his insidious presence.» lucifers λέγονται και σήμερα τα σπίρτα ολλανδικά, δεν ξέρω όμως αν κυκλοφορούσαν τότε στην Ελλάδα σπίρτα με τέτοιο εωσφορικό όνομα.]

  171. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Το παράπονο του Ιούδα/
    Ήταν να ζήσω
    χολή αγαπημένους να ποτίσω
    Αυτό είναι όλο
    εσύ μου όρισες προδότη ρόλο
    Συμμαθητές μου
    πιστέψτε με δε μίσησα ποτές μου
    Να με λυπάστε
    ότι είστε σαν κι εμένα να θυμάστε
    Να μ’ αγαπάτε
    τη σωτηρία σας σε μένα τη χρωστάτε
    Να μ’ αγαπάτε
    τη σωτηρία σας σε μένα τη χρωστάτε

  172. nikiplos said

    Καλησπέρα…

    Κατ’ αρχήν εγώ δεν έθεσα άποψη περί ρατσισμού στο μοιρολόϊ της Παναγίας… Μια πραγματική ιστορία από το παρελθόν μου ανέσυρα, άλλες εποχές που δεν τολμούσε ο καθένας παντού να πιάσει στο στόμα του «τον Παύλο Βασιλέα». Άλλωστε τόσο ευφάνταστος λαός στα μπινελίκια που είμαστε, δεν έχουμε πολλά ονομαστικά πχ «γ@μw τη Φρειδερίκη»…

    Πάμε στα θρησκευτικά τώρα…

    Για εμάς τους Ρωμιούς η μεγάλη εβδομάδα είναι η ιερότερη στιγμή του έτους… Νιώθουμε τόσο μεγάλη κατάνυξη, συμπόνοια, πόνο… Καμιά φορά αδιόρατο, όχι κάποιον συγκεκριμένο… Βέβαια, ποιός από τους Ρωμιούς δεν είχε βάσανα και πόνο να του θυμίζει τη Μεγάλη Εβδομάδα… Άλλος είχε δικό του στο κρεβάτι, άλλη είχε χάσει τον άντρα της νιό, άλλοι είχαν γιό που είχε βγει ζορμπάς και τον είχαν γδάρει οι Τούρκοι, άλλου του έπαιρνε τα χτήματα για ένα κομμάτι ψωμί ο τοκογλύφος, άλλος είχε πληγές κακοφορμισμένες χωρίς φράγκο για γιατρούς… τι τα ψάχνεις… Αλλά ακόμη και οι πλούσιοι σάμπως περνούσαν καλύτερα… Φοβόντουσαν του παπά το φθόνο και το νιτερέσο του Τούρκου… Οι Ρωμιοί βιώνουν τη μεγάλη εβδομάδα με νηστεία συλλογιζόμενοι τη δική τους κατάντια… Ύστερα έρχεται η Ανάσταση το Μεγάλο Σάββατο, όπου μέσα τους βαθιά εύχονται ο Κύριος να τους συμπονέσει και να δώσει να αναστηθούν κι αυτοί από τα βάσανά τους σε τούτη τη ζωή…

    Οι καθολικοί είχαν πάντα την ελευθερία τους, μιαν άνεση στη ζωή τους, δύναμη και δόξα στις κοινότητές τους, οπότε την Μεγάλη Εβδομάδα προσπαθούν να βιώσουν και να συναισθανθούν λίγο τα πάθη του Κυρίου. Αντίθετα οι Ρωμιοί, βιώνουν του Χριστού τα πάθη όλη τους τη ζωή… Την Ανάσταση προσμένουν πάντοτε… «ακόμη τούτο το καλοκαίρι»…

    Ένα άλλο που δύσκολα θα καταλάβαινε Δυτικός, είναι φυσικά η λατρεία των Ρωμιών για το Χριστό και την Παναγία… Ένας θεός δεν μπορεί να καταλάβει τι σημαίνει πόνος γιατί δεν έχει σάρκα… Δεν πονάει όταν τον μαστιγώνεις… Ο Χριστός ενσαρκώθηκε, έγινε ένας από εμάς… Ένιωσε το βούρδουλα, την αλυσίδα του κάτεργου, τον πόνο του βασανιστηρίου και τέλος τον πόνο του θανάτου… Δύσκολο να βρεις θεό που να μπορεί να βιώσει όλα αυτά. Έτσι οι άνθρωποι πάντοτε προσεταιρίζονταν τον Χριστό, γιατί πόνεσε κι αυτός και θα τους καταλάβαινε… Ο Μέγας Αθανάσιος είπε: «αυτός ενσαρκώθηκε, εμείς θα θεοποιηθούμε».

    Σύγχρονοι Θεολογοφιλόσοφοι έχουν εισαγάγει την έννοια του Θεού-Matrix προκειμένου να εξηγήσουν την άφθαρτη σάρκα του Ιησού… Κατά τη γνώμη μου Bullshits… Ο Ιησούς, καθόλα άνθρωπος βίωσε τα βασανιστήρια, σαν ένας από όλους τους βασανιζόμενους στην Ιστορία…

    Αν ο Χριστός ήταν ένας απλός προφήτης, όπως λεν οι Μουσουλμάνοι ή οι Εβραίοι για τον Αβραάμ, θα ήταν ένας ακόμη άνθρωπος που βασανίστηκε. Ο Θεός όμως θα ήταν ο απρόσιτος πανίσχυρος Πατήρ. Η τριαδικότητα μας προσέφερε Θεό που πονάει, όπως ο Ιησούς… Οι Ρωμιοί, και πολλοί άλλοι δύστυχοι σε αυτόν τον κόσμο, δεν θαμπώθηκαν από τα θαύματα του Χριστού, ούτε την επίδειξη δύναμης του Θεού στην Παλαιά Διαθήκη που τιμωρεί αυστηρά τους εχθρούς του περιούσιου λαού του… Οι δυστυχείς πόνεσαν τον Ιησού, γιατί κι αυτός βασανίστηκε, πόνεσε, έβγαλε αίμα από το βούρδουλα και τέλος απέθανε στο Σταυρό, όπως οι δικοί τους, οι γιοί τους, τα γειτονόπουλα, οι καταφρονεμένοι… Για τους Ρωμιούς, ο Ιησούς και η μητέρα του Παναγία, είναι κάποιοι θεοί που μπορεί να τους νιώσουν…

    Όσο για το ‘Εβραίος’ ας μην ξεχνάμε πως περίπου για 10 αιώνες ήταν συνυφασμένος με το ‘τοκογλύφος’. Ο παππούς μου, ψαράς στο επάγγελμα, είχε μια βάρκα αξίας 10.000δρχ (τόσο δηλαδή του την είχε αποτιμήσει ο τοκογλύφος). Για ένα δάνειο 1000δρχ σε έναν χρόνο του πήρε τη βάρκα… Τη βάρκα την κατέσχεσαν οι χωροφύλακες της δεκαετίας του 50 που φρόντιζαν να δικαιωθούν οι τοκογλύφοι…

    αυτά τα σεντονιάτα…

    καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα σε όλους…

  173. ΣΠ said

    172 τέλος
    Δηλαδή πώς κοίταγες την μοναχή;

  174. Γς said

    και μια Ουρσουλίνα

  175. Corto said

    177:
    Νίκιπλε τα γράφεις πολύ ωραία.

    Να προσθέσω μια λεπτομέρεια που ίσως δεν είναι σε όλους γνωστή. Έχει διατυπωθεί η βάσιμη υπόθεση ότι ο Χριστός δεν καρφώθηκε στις παλάμες, αλλά ακριβώς πάνω από τον καρπό, ανάμεσα στην κερκίδα και στην ωλένη, ώστε τα κόκαλα να κρατούν το βάρος του σώματος. Σε αυτήν την περίπτωση ο πόνος θεωρείται πολύ μεγαλύτερος.

    «A possibility that does not require tying is that the nails were inserted just above the wrist, between the two bones of the forearm (the radius and the ulna).»

    https://en.wikipedia.org/wiki/Crucifixion#cite_ref-33

    Και μία απορία για όποιον γνωρίζει:

    Γράφει ο Πλούταρχος για τον Ιούλιο Καίσαρα, που πιάστηκε όμηρος από Κίλικες πειρατές, στην νήσο Φαρμακούσσα (Βίοι Παράλληλοι, Ιούλιος Καίσαρ, 2):
    «καὶ σὺν γέλωτι πολλάκις ἠπείλησε κρεμᾶν αὐτούς»
    και επίσης:
    «ὁ Καῖσαρ εἰς Πέργαμον ᾤχετο, καὶ προαγαγὼν τοὺς λῃστὰς ἅπαντας ἀνεσταύρωσεν, ὥσπερ αὐτοῖς δοκῶν παίζειν ἐν τῇ νήσῳ προειρήκει πολλάκις»

    Ο μεταφραστής Γιώργος Ράπτης (εκδόσεις Ζήτρος) αποδίδει τα χωρία ως εξής:
    «και αστειευόμενος απείλησε πολλές φορές ότι θα τους κρεμούσε»
    και
    «κι αφού πήρε όλους τους ληστές,…, τους κρέμασε, όπως ακριβώς, δίδοντας σ’ αυτούς την εντύπωση στο νησί ότι αστειευόταν, τους το είχε πει νωρίτερα πολλές φορές.»

    Είναι σωστή η μετάφραση ως προς αυτό το ρήμα; Τους κρέμασε ή τους σταύρωσε;

    Εδώ θα βρείτε όλο το πρωτότυπο:
    https://el.wikisource.org/wiki/%CE%92%CE%AF%CE%BF%CE%B9_%CE%A0%CE%B1%CF%81%CE%AC%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BB%CE%BF%CE%B9/%CE%9A%CE%B1%CE%AF%CF%83%CE%B1%CF%81

  176. spatholouro said

    Κάτι διευκρινίζει ο Στουγιαννίδης (ανασταυρόω):
    http://www.stougiannidis.gr/AENAON/AS2/stayrvsh.pdf

  177. sarant said

    181 Αν θεωρήσεις ότι κρέμασμα = απαγχονισμός, δεν είναι

  178. giorgos said

    Η βασική διαφορά τού ορθόδοξου Πασχα από τό δυτικό καί ό λόγος πού αυτό γιά εμάς είναι ή μεγαλύτερη γιορτή .

    » Καθώς γνωρίζομε , δογματικά ό Χριστός είναι ό ((λόγος πού έγένετο σάρξ)) , δηλ. είναι ή ((έντολή)) τού Θεού πού επενδύθη στό σύνολο τών ανθρώπων . Αυτό όμως δέν εμπίπτει κατ’ άνάγκην στό οπτικό πεδίο ένός μοναχού .
    Ιδιαίτερα στήν Δύση , όπου ή ανθρώπινη φύση τού Χριστού ύπήρξε πιό έπείγουσα από ό,τι στόν χώρο τής Ανατολής , ή εκκλησία είχε ν’ άντιμετωπίση καί ηυξημένες δυσκολίες μέ τό σώμα τού ώργανωμένου μοναχισμού .
    Ο χώρος τού ανατολικού χριστιανισμού , ισχυρά επηρεασμένος άπό τίς φιλοσοφικές διεργασίες τού Μονοφυτισμού , όπως διεξοδικώτερα θά άναπτύξωμε σέ άλλην θέση , υιοθέτησε κυρίως τήν θεία φύση τού Χριστού (γι’ αύτό καί σ’ έμάς ή μεγαλύτερη γιορτή είναι τό Πάσχα , ή νίκη τού Θείου έπί τού άνθρωπίνου συμβάντος ) , γεγονός πού διηυκόλυνε τήν σχέση μοναχισμού καί εκκλησίας .
    Γιά τίς άνάγκες τής δυτικής χριστιανοσύνης ό Χριστός έπρεπε νά είναι περισσότερο άνθρωπος (τά Χριστούγεννα είναι ή μεγαλύτερη γιορτή τής Δύσης ) , γεγονός μή συνάδον πρός τίς μυστικές τάσεις θεώσεως τού μοναχισμού .
    Βλ. καί F.Dolger;((Der Byzantinishe Anteil an der Kultur des Balkans)), είς W.Gulich(Hg) ;((Volker und Kulturen Sudosteuropas)) ,1959,σελ.142, E.v.Ivanka; ((Handbuch der Ostkirchenkunde)),1971,σελ.565
    Βλ.έπίσης καί K.Rahner-H.Vorgrimler:((Kleines Theo.Worterbuch)), 13η έκδ.σελ.316.
    Η διαφορά στήν ευχαριστιακή λειτουργία δηλούται είς μέν τήν μία περίπτωση διά τού πώς ό άνθρωπος,θνητός ών , ημπορεί νά λάβη μέρος στήν ενσάρκωση τού θείου λόγου , ό οποίος διά τής εκκλησίας καθιστά οιονεί παρούσαν τήν έλευση τής μελλοντικής εσχατολογίας (έπ’ αυτού στηρίζεται ή κατά τόν τρέχοντα αίώνα ιστοριογραφική άποψη τής Ιστορίας ώς θείου συμβάντος (Heilsgeschehen),γεγονός πού αποτελεί ίσως τήν μόνη δυνατή διέξοδο τού προβλήματος τής ((ιστορικότητας)) .Βλ.καί ((Wiener Beitrage)) ,έ.ά.τόμ.1,σελ.157 κ.έ.) ένώ στήν άλλη , πώς ό άνθρωπος,άμαρτωλός καί πεπτωκώς ώς δημιούργημα , ήμπορεί διά τής λυτρωτικής ενεργείας τού Χριστού νά σωθή . (Βλ. π.χ. Ν.Α. Νησιώτου :((Οst und West in Bewegung-Erfahrung komplementarer Gegensalze)) είς ((UNA SANCTA)) ,τεύχ.2/1982,σελ.145).
    Η παλαιά ήδη θεολογική εξήγηση τής σχηματικώς διατυπουμένης αυτής διαφοράς έρείδεται έπί τής διαφοράς τών κοσμοαντιλήψεων τών δύο θεολογιών . Οί άνατολικοί πατέρες συνεκέρασαν στήν θεολογία των τήν αρχαία ελευσινιακή αντίληψη τού κόσμου , καθιστώντας τόν Θεό εσωτερικό στοιχείο τού κόσμου , τό όποίον, τρισυπόστατον όν, δρά διαρκώς διά τού Αγίου Πνεύματος , όχι μόνον διά της εκκλησίας , άλλά καί έκτός αύτής , όπως π.χ. στήν ρωσσική Λογοτεχνία παρά τώ Ντοστογιέφσκυ(Βλ.((UNA SANCTA)) έ.ά.σελ.85) . Γι’ αύτό καί ή περί Τριάδος αντίληψη αποτελεί τήν όλην βάση τής ανατολικής θεολογίας (βλ.π.χ.Στεφανίδου,μν.έ.σελ.343).
    Η δυτική θεολογία , αντίθετα , διά τής άριστοτελικής όρολογίας ,έξεχώρισε τήν χάρη από τόν ίδιο τόν Θεό (ή έριδα τού Βαρλαάμ πρός τούς ήσυχαστές συνίστατο στήν σαφή διάκριση τών ένεργειών , τίς οποίες εκείνοι έδέχονταν ανθρωπολογικές) καί κατέληξε στήν χρήση τών έννοιών ((έν τώ κόσμω)) καί ((υπέρ τόν κόσμο)) . Η χάρη ((έν τώ κόσμω)) δίδεται διά τής λυτρωτικής ενεργείας τού Χριστού , συνεπώς ό πιστός είναι δεμένος μέ τήν εκκλησία καί τήν επικρατούσα σ’ αυτήν ιεραρχία καί ήθική τάξη αύστηρότερα απ’ ότι ό πιστός τής Ορθοδοξίας . »
    Πρόκειται γιά απόσπασμα από τό βιβλίο «Η ΑΝΑΤΟΛΙΚΉ ΜΕΣΌΓΕΙΟΣ ΩΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ»

  179. Γιάννης Ιατρού said

    182: Μόνο «κάτι «…, ε;; 🙂

  180. Corto said

    182 & 183:
    Ευχαριστώ για τις απαντήσεις!
    Βεβαίως όταν λέμε στην Εκκλησία «σήμερον κρεμάται επί ξύλου», εννοούμε σταύρωση. Αλλά στη δημοτική γλώσσα, η λέξη κρέμασμα νομίζω μόνο ως απαγχονισμός​ γίνεται κατανοητή.
    Spatholouro από όσο κατάλαβα, από το κείμενο του Στουγιαννίδη, στον Ηρόδοτο ανασταυρόω σημαίνει κάρφωμα σε πάσαλο. Αλλά δεν ξέρω αν έχει την ίδια σημασία και στον Πλούταρχο.

  181. plintirio said

    Και εδώ περιγράφεται μεγάλη φωτιά χωρίς Ιούδα:

    http://www.cretalive.gr/opinions/na-ta-pantate-arga

  182. spatholouro said

    #186
    Φίλε Corto, από το ενδιαφέρον αυτό βιβλίο για τη σταύρωση στον μεσογειακό κόσμο προκύπτει πως υπήρχε συνωνυμία μεταξύ κρεμώ/ανασταυρώ (βλ. σελ. 11-12)

    https://books.google.gr/books?id=2nEmnwEACAAJ&printsec=frontcover&hl=el&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

  183. Corto said

    188:
    Πολύ ενδιαφέρον βιβλίο. Είσαι θησαυρός!

  184. nikiplos said

    184@, φίλε Giorgos πράγματι αυτά που αναφέρεις επιβεβαιώνουν την ήδη διαμορφωθείσα κληρικανική αντίληψη, αλλά εγώ παραπάνω έγραψα κυρίως για το πολιτιστικό ζητημα της κατανόησης της θρησκείας στην καθ’ ημάς Ανατολή.

    Σωστά οι αναφορές γράφουν πως ο Δυτικός πολιτισμός, ιδίως της μητρικής καθολικής εκκλησίας, υπήρξε κυρίως κοινοτικός, γι’ αυτό το λόγο και η πεμπτουσία της έννοιας της Εκκλησίας, ως συνέλευση κοινότητα, συνύπαρξη και φυσικά ως συνέπεια αυτού αποδοχή της ιεραρχίας και του ρόλου του καθενός εν ταύτη…

    Εν τούτοις η πραγματιστική αντίληψη του Θεού στη Δύση, ιδίως μετά την Αντιμεταρύθμιση, έχει εισαγάγει πάλι τον Πατερναλισμό του Θεού στην κοινότητα.

    Ακόμη και αυτή η ανθρώπινη υπόσταση του Ιησού, είναι αντίστοιχη ενός Βασιλέα, μεγάλου και τρανού. Οι Επιτάφιοι τους είναι μνημεία τιμών και ταφής αντίστοιχης ενός πολύ μεγάλου και τρανού Βασιλέα…

    Οι επιτάφιοι της Ανατολής, ήταν πάντοτε ταπεινοί. Απλά απεικονιστικά ξύλα με εικόνες και φυσικά τον ανθοστολισμό, των πιστών, ο καθένας το λουλουδάκι του, την ευχή του και την απεικόνιση των παθών ενός δικού του ανθρώπου…

    Η Δυτική εκκλησία πήρε το αρχαίο δόγμα, του ρωμαϊσμού και το ανέπτυξε σε μεγάλες ατραπούς ιδίως μετά τον Θωμά τον Ακινάτη… Πολλά στοιχεία από το αρχαίο ελληνικό δόγμα, μπήκαν στην Δυτική εκκλησία, ως αποτέλεσμα της ισχυρής επίδρασης των Αλεξανδρινών πατέρων. Αντίθετα η Ανατολική πήρε αρκετά από τους Αντιοχείς, που δεν ήθελαν πολλά πολλά με το αρχαίο πνεύμα, όμως κράτησαν ζωντανή τη γλώσσα γιατί αττίκιζαν… Αλλά αυτά είναι εκκλησιαστικά, άλλου ιερέως ευαγγέλιο…

    Εγώ δεν προσέγγισα το ζήτημα παπαδίστικα ας πούμε…

  185. Γιάννης Ιατρού said

    189: Corto,

    αφού σου άρεσε τόσο πολύ, εδώ από την προσωπικήν βιβλιοθήκην (πασχαλινό δωράκι 🙂 )

  186. Corto said

    191:
    Γιάννη σε ευχαριστώ πάρα πολύ!
    Έχεις σπουδαία συλλογή!

  187. Stella said

    Σχόλιο Νο 19 «Και αν κάποιος (εντελώς υποθετική περίπτωση) πάει στην εκκλησία και πει στον παπά ότι θέλει να βγάλει το γιό του Ιούδα, τι θα γίνει;
    Είναι τα συγκεκριμένο όνομα, τρόπον τινά απαγορευμένο ή «καταραμένο» από την Εκκλησία ή όχι;»
    Υπάρχει ο «τρόπος Κυβέλης». Εποχή διχασμού. Οι γονείς του Δημήτρη Χόρν (βασιλόφρονες), θέλουν το όνομα Δημήτρης και η νονά Κυβέλη (βενιζελικιά), το Λευτέρης.
    Ρωτάει ο (βασιλόφρων) παπάς «και το όνομα αυτού;».
    Η Κυβέλη απαντά «Ελευθέριος-Δημήτρης».
    Ο παπάς (προσπαθεί να αποφύγει το Λευτέρης) Α, όχι δυο ονόματα. Δεν γίνεται.
    Η Κυβέλη απτόητη: Ωραία…Λευτέρης.
    Ο παπάς:Τέλος πάντων.
    Τελικά…Δημήτριος-Ελευθέριος Χορν

  188. Ριβαλντίνιο said

    @ 155 Πέπε

    οι άνομοι Εβραίοι πήγαν στον χαλκιά, που φυσικά ήταν Γύφτος, να του παραγγείλουν τρία καρφιά για τη σταύρωση, κι εκείνος από υπερβάλλοντα ζήλο φτιάχνει πέντε, υποδεικνύοντας ο ίδιος γιατί: τα δυο στα δυο τα χέρια του, τα δυο στα δυο του πόδια, / το πέμπτο το φαρμακερό μπήξτε το στην καρδιά του.

    Σε παραλλαγή ο Γύφτος αναφέρεται ως Φαραώ. Μάλλον από την λαϊκή παράδοση ότι οι Τσιγγάνοι κατάγονταν από την Αίγυπτο ( Γύφτοι = Αιγύπτιοι ).

  189. sarant said

    193 Ωραία ιστορία αυτή, δεν την ήξερα! Θα βαφτίστηκε το 1921-22, τότε που κυριαρχούσαν οι βασιλόφρονες.

  190. https://cdn.theatlantic.com/assets/media/img/photo/2017/04/photos-of-the-week-415421/w19_RTS12KJG/main_1500.jpg?1492795473

    An effigy depicting Venezuela’s President Nicolas Maduro is set alight during the traditional burning of Judas as part of Holy Week celebrations, at a street in Caracas, Venezuela, on April 16, 2017

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: