Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Λεξιλογώντας με τον Αστερίξ και την Κλεοπάτρα

Posted by sarant στο 27 Απρίλιος, 2017


Εδώ και δύο χρόνια έχω αρχίσει να παρουσιάζω, κάθε δυο μήνες, από μία περιπέτεια του Αστερίξ, ενός από τα πιο αγαπημένα μου κόμικς.

Όπως έχω πει, με μια δόση υπερβολής βέβαια, οι 24 τόμοι του Αστερίξ (εννοώ την κοινή δημιουργία του Ρενέ Γκοσινί και του Αλμπέρ Ουντερζό) είναι μια από τις σημαντικότερες προσφορές της Γαλλίας στον παγκόσμιο πολιτισμό μεταπολεμικά. Τουλάχιστον η γενιά μου, που γνώρισε τον Αστερίξ στα φοιτητικά της χρόνια, τον αγάπησε σχεδόν ομόθυμα -και η ανταπόκρισή σας σε αυτές τις δημοσιεύσεις ήταν πολύ θετική, οπότε είχα πει ότι θα αρχίσω να παρουσιάζω στο ιστολόγιο, έναν προς έναν, τους 24 τόμους του Αστερίξ, κάτι που, με μια συχνότητα έναν τόμο κάθε δίμηνο (και εφόσον δεν κάνω παρασπονδίες) θα μας πάρει τέσσερα χρόνια. Ήδη πάντως ξεπεράσαμε τα μισά.

Ξεκινήσαμε τον Οκτώβριο του 2014, με μια παρουσίαση της περιπέτειας Αστερίξ στους Βρετανούς και μετά με μια γενική παρουσίαση των πρωταγωνιστών του κόμικς. Τον Δεκέμβριο είχαμε τη δεύτερη περιπέτεια, την Κατοικία των θεών, τον Φλεβάρη 2015 είδαμε τον Μάγο (ή Μάντη) ενώ στα τέλη Απριλίου παρουσίασα τον «Αστερίξ στη χώρα των Ελβετών». Τέλη Ιουνίου 2015 παρουσιάστηκε Ο αγώνας των αρχηγών, η πέμπτη περιπέτεια της σειράς, αλλά στα τέλη Αυγούστου δεν είχαμε περιπέτεια για τεχνικούς λόγους. O κύκλος συνεχίστηκε στα μέσα Οκτωβρίου με τον Αστερίξ στην Κορσική και η τελευταία δημοσίευση για το 2015 ήταν την παραμονή των Χριστουγέννων με τον Αστερίξ Λεγεωνάριο. Το 2016 ξεκίνησε με την περιπέτεια Οβελίξ και σία τον Φλεβάρη, ενώ τον Απρίλιο ανέβασα το Δώρο του Καίσαρα. Τον Ιούνιο είχε πέσει πολλή δουλειά, τον Αύγουστο είχαμε το… θερινό ραστόνι (και θα ήταν ευκαιρία να βάλουμε τον Αστερίξ Ολυμπιονίκη, κρίμα), οπότε ξαναπιάσαμε το νήμα τον Οκτώβριο με την Ασπίδα της Αρβέρνης. ενώ τον Δεκέμβριο ακολούθησε το Χρυσό δρεπάνι. Πρώτη περιπέτεια του 2017, τον Φλεβάρη, ήταν το Μεγάλο ταξίδι, που συμπλήρωσε την πρώτη δωδεκάδα. Το Πάσχα, οι εκλογές και η πληθώρα επικαίρου ύλης, που λέγανε παλιά οι εφημερίδες, μας πήγαν λίγο πίσω αλλά σήμερα παρουσιάζουμε την περιπέτεια «Ο Αστερίξ και η Κλεοπάτρα».

Θυμίζω ότι οι περιπέτειες του Αστερίξ κυκλοφόρησαν σε αυτοτελείς τόμους στα ελληνικά πρώτη φορά στα τέλη της δεκαετίας του 1970 από τις εκδόσεις Ψαρόπουλου (σε μετάφραση αρχικά του Κώστα Ταχτσή και μετά του Αργύρη Χιόνη) ενώ αργότερα κυκλοφόρησαν σε νέα μετάφραση (της Ειρήνης Μαραντέι) από τις εκδόσεις Μαμούθ, που είναι και η έκδοση που (νομίζω πως) βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο εμπόριο.

Ωστόσο, στην περιπέτεια που μας ενδιαφέρει σήμερα, Ο Αστερίξ και η Κλεοπάτρα, διαπιστώνω με κάποια έκπληξη ότι η έκδοση της Μαμούθ χρησιμοποιεί την ίδια μετάφραση με την παλιότερη έκδοση του Ψαρόπουλου -τουλάχιστον το τεύχος της Μαμούθ που έχω στα χέρια μου. Δεν ξέρω αν έγινε επανέκδοση με διαφορετική μετάφραση. Αυτό σημαίνει πως τούτο το άρθρο, κατ’ εξαίρεση, δεν θα έχει σύγκριση των δύο ελληνικών μεταφράσεων, όπως κάνω συνήθως στα αστεριξολογικά άρθρα μου.

Την περιπέτεια, όπως εκδόθηκε από τον Ψαρόπουλο, τη σκανάρισε κάποιος φίλος. Την ανέβασα σε έναν ιστότοπο φιλοξενίας, απ’ όπου μπορείτε να την κατεβάσετε ή να τη διαβάσετε ονλάιν.

Πρόκειται για μια από τις πρώτες περιπέτειες της σειράς, έκτη χρονολογικά από τις 24. Δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στο περιοδικό Pilote από τον Δεκέμβριο του 1963 έως τον Σεπτέμβριο του 1964, ενώ το 1965 κυκλοφόρησε σε αυτοτελή τόμο. Το 1968 οι Γκοσινί και Ουντερζό μετέφεραν την περιπέτεια σε ταινία κινουμένων σχεδίων με τον ίδιο τίτλο, ενώ το 2001 ο Αλέν Σαμπά τη μετέφερε σε ταινία με ηθοποιούς, με τη Μόνικα Μπελούτσι στον ρόλο της Κλεοπάτρας και τον Ζεράρ Ντεπαρντιέ σαν Οβελίξ, κάνοντας μια από τις εμπορικότερες γαλλικές ταινίες όλων των εποχών.

Είναι, βέβαια, μια από τις ταξιδιωτικές περιπέτειες της σειράς, όπου η δράση κατά το μεγαλύτερο μέρος εκτυλίσσεται στην Αίγυπτο των Πτολεμαίων -ή μάλλον όχι ακριβώς των Πτολεμαίων, αφού το ελληνικό στοιχείο απουσιάζει εντελώς και όλοι χρησιμοποιούν ιερογλυφικά, ενώ η χρήση τους είχε μάλλον υποχωρήσει. Πέρα από αυτή την ανακρίβεια, πρόκειται για μια από τις καλύτερες περιπέτειες της 24άδας. Γκοσινί και Ουντερζό είναι σε μεγάλη φόρμα, ενώ τα λογοπαίγνια δίνουν και παίρνουν (μοιραία, θα παραλείψω τα περισσότερα).

Η υπόθεση. Θέλοντας να αποδείξει στον Ιούλιο Καίσαρα ότι ο λαός της δεν είναι παρακμασμένος, η Κλεοπάτρα στοιχηματίζει μαζί του ότι σε τρεις μήνες θα καταφέρει να χτίσει ένα μεγαλόπρεπο παλάτι στην Αλεξάνδρεια. Αναθέτει στον καλύτερο (αλλά όχι πολύ καλό) αρχιτέκτονα της Αιγύπτου το έργο αυτό, απειλώντας να τον ρίξει στους ιερούς κροκόδειλους αν δεν προλάβει την προθεσμία. Σε απόγνωση εκείνος, ταξιδεύει στο γαλατικό χωριό για να ζητήσει βοήθεια από τον παλιό του φίλο τον Πανοραμίξ, κι έτσι οι τρεις Γαλάτες (μαζί κι ο Ιντεφίξ) ταξιδεύουν στην Αίγυπτο.

Εκεί έχουν να αντιμετωπίσουν τις μηχανορραφίες ενός αντίπαλου αρχιτέκτονα, που πολύ θα ήθελε να αποτύχει ο ανταγωνιστής του. Τελικά ξεπερνάνε όλα τα εμπόδια, αλλά τότε παρεμβαίνει ο Καίσαρας, που δεν θέλει να χάσει το στοίχημα. Τελικά όμως το παλάτι ολοκληρώνεται έγκαιρα και οι φίλοι μας επιστρέφουν στο γαλατικό χωριό γοητευμένοι από τη μύτη της όμορφης βασίλισσας.

Τα ονόματα. Ίσως κατ’ αναλογία προς τα Ίσις και Όσιρις, ο Γκοσινί βάζει όλα τα ονόματα των Αιγυπτίων να τελειώνουν σε -is. Ο αρχιτέκτονας που χτίζει το παλάτι λέγεται Numérobis (λογοπαίγνιο με το numéro bis, δεύτερος αριθμός, που χρησιμοποιείται στο βελγικό σύστημα κοινωνικής ασφάλισης) -Λογαριθμίς στην ελληνική έκδοση, ενώ ο ανταγωνιστής του είναι ο Amonbofis (από τη φράση A mon beau-fils, στον γαμπρό μου, Λυκοφοβίς στα ελληνικά. Ο γραμματέας του Λογαριθμίς είναι ο Misenplis (μιζ-αν-πλι), που περιέργως αποδόθηκε ελληνικά Αιμορροϊδίς.

Ο γραφέας αυτός είναι σχεδιασμένος με τα χαρακτηριστικά του Γκοσινί. Κάθεται οκλαδόν, που είναι σαφής υπαινιγμός στον «Καθιστό γραφέα«, ένα από τα πιο γνωστά αιγυπτιακά εκθέματα του Λούβρου.

Στον διάλογο με τον Πανοραμίξ υπάρχει και λογοπαίγνιο με τη λέξη situation, που σημαίνει και την θέση εργασίας αλλά και τη στάση του σώματος.

– Είναι καλή δουλειά, γραμματέας;

– Ω, είναι καθιστική δουλειά. Ή μάλλον οκλαδόν.

Ο αντίστοιχος γραμματέας του ανταγωνιστή λέγεται Tournevis, που είναι στα γαλλικά το κατσαβίδι -και προφανώς αποδόθηκε στα ελληνικά Κατσαβιδίς.

Ο Γκοσινί και ο Ουντερζό είχαν την ιδέα να φτιάξουν το κόμιξ αυτό όταν μια μέρα πήγαν να δουν την ταινία «Κλεοπάτρα» του Μάνκιεβιτς με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ στον ομώνυμο ρόλο. Το εξώφυλλο αντιγράφει μια διαφημιστική αφίσα της ταινίας, και επειδή η κινηματογραφική Κλεοπάτρα ήταν μια υπερπαραγωγή, στο γύρισμα της οποίας δαπανήθηκαν μυθώδη ποσά, το εξώφυλλο του κόμιξ (βλ. παραπάνω) διαφημίζει την «πιο μεγάλη περιπέτεια που σχεδιάστηκε ποτέ» και απαριθμεί τα υλικά που χρειάστηκαν, από τα 14 λίτρα σινική μελάνη και τα 62 μαλακά μολύβια ίσαμε τα 67 λίτρα μπίρα!

Διάσπαρτες στην περιπέτεια υπάρχουν σκηνές που παραπέμπουν απευθείας στο φιλμ, όπως στο καρέ αριστερά που δείχνει την Κλεοπάτρα στον θρόνο της με το άγαλμα του γερακόμορφου θεού Ώρου να αναθέτει στον αρχιτέκτονα Λογαριθμίς να χτίσει το παλάτι (στη συνέχεια, «για την ευκολία των αναγνωστών» οι διάλογοι δίνονται ντουμπλαρισμένοι).

Και βέβαια, η Κλεοπάτρα είχε πολύ όμορφη μύτη. Μάλιστα, το άλμπουμ ξεκινάει, στο πρώτο πρώτο καρέ, με τη διαβεβαίωση ότι «αν η μύτη της ήταν πιο κοντή, θα είχε αλλάξει η μορφή του κόσμου». Αυτό το είχε πει ο Πασκάλ, σε έναν στοχασμό του. Η μύτη της Κλεοπάτρας πρωταγωνιστεί στην περιπέτεια, αφού γοητεύει τους πάντες, από τον Καίσαρα μέχρι τον Πανοραμίξ.

Σχετικό με τη μύτη είναι κι ένα λογοπαίγνιο που δεν μεταφράζεται εύκολα.

Στην πρώτη σελίδα, ο Καίσαρας φεύγει ενώ ξοπίσω του η Κλεοπάτρα από τα νεύρα της σπάει ένα βάζο. Και ο Καίσαρας λέει ότι είναι μεν γλυκιά αλλά les épices lui montent facilement au nez, κατά λέξη ‘τα μπαχαρικά της ανεβαίνουν εύκολα στη μύτη’.

Αυτό είναι λογοπαίγνιο με την γαλλική ιδιωματική φράση la moutarde lui monte au nez, κατά λέξη «η μουστάρδα του ανεβαίνει στη μύτη», που λέγεται για κάποιον ευερέθιστο, που θυμώνει εύκολα. Ο Χιόνης κατέφυγε, αναγκαστικά και εύστοχα, σε άλλη έκφραση με τη μύτη. Στην ελληνική μετάφραση ο Καίσαρας λέει «Είναι γλυκιά αλλά και ψηλομύτα … πράγμα που την κάνει ακόμα πιο γλυκιά».

Ένα άλλο λογοπαίγνιο, που επίσης δεν μεταφράζεται. Όταν ο Λογαριθμίς συναντάει τον Πανοραμίξ, του μιλάει με δωδεκασύλλαβο, χωρισμένο μάλιστα σε δύο εξασύλλαβα ημιστίχια, ο οποίος στην κλασική γαλλική ποίηση λέγεται alexandrin, αλεξανδρινός στίχος. Οπότε ο Πανοραμίξ λέει στους συγχωριανούς του: C’est un alexandrin, Είναι Αλεξανδρινός, που μπορεί να αναφέρεται είτε στον νεοφερμένο είτε στον στίχο.

Στα ελληνικά ο Χιόνης εύστοχα διάλεξε να δώσει ποιητικότητα στη φράση του Αιγύπτιου: Είμαι φίλε μου καλέ, ευτυχής που σε θωρώ.

Ένα άλλο λογοπαίγνιο που μεταφράζεται εύκολα στη γλώσσα μας, όταν ο Λογαριθμίς περιγράφει στους Γαλάτες τον ανταγωνιστή του.

Il a beaucoup des talents, λέει. Il est doué? ρωτάει ο Αστερίξ. – Non il est riche. Il a beaucoup de talents d’or.

Στα γαλλικά, talent ειναι και το ταλέντο, είναι και το αρχαίο τάλαντο (αλλωστε η λέξη ‘ταλέντο’, αντιδάνειο στη γλώσσα μας, από το τάλαντο προήλθε -πρέπει κάποτε να γράψω άρθρο). Στα ελληνικά λέμε επίσης ‘τάλαντο’ και το φυσικό χάρισμα, το ταλέντο, οπότε στη μετάφραση:

– Έχει πολλά τάλαντα
– Είναι ταλαντούχος;
– Όχι, είναι πλούσιος. Έχει πολλά χρυσά τάλαντα.

Ο μοχθηρός Λυκοβοφίς στήνει διάφορες παγίδες στους Γαλάτες. Αρχικά, ξεσηκώνει τους εργάτες να κατεβούν σε απεργία ζητώντας μείωση (των μαστιγωμάτων), υπαινιγμός στην πρώτη καταγραμμένη απεργία στην ιστορία, που έγινε στην Αίγυπτο των Φαραώ. Αυτό ξεπερνιέται όταν ο Πανοραμίξ δίνει μαγικό φίλτρο σε όλους τους εργάτες -αλλά το αρνιέται στον Οβελίξ που απορεί πώς κατάλαβε τη μεταμφίεσή του.

Με το φίλτρο, η δουλειά προχωράει πολύ γρήγορα οπότε ο Λυκοφοβίς στέλνει να δωροδοκήσουν τον πλοίαρχο που μεταφέρει πέτρες στο εργοτάξιο -αλλά΄οι Γαλάτες και πάλι βρίσκουν λύση και με την ευκαιρία επισκέπτονται τις Πυραμίδες και τη Σφίγγα. Κι αν θέλετε να ξέρετε, την εποχή εκείνη η Σφίγγα είχε μύτη, αλλά όταν ο Οβελίξ σκαρφάλωσε πάνω στο άγαλμα για να δει τη θέα από ψηλά δεν άντεξε το βάρος κι έσπασε.

Ο Οβελίξ δεν εντυπωσιάστηκε από τις Πυραμίδες, και ο Πανοραμίξ τού λέει «Απ’ την κορφή αυτών των Πυραμίδων μας ατενίζουν είκοσι αιώνες». Πρόκειται για διάσημη φράση που είχε πει ο Μέγας Ναπολέων στους στρατιώτες του κατά την εκστρατεία της Αιγύπτου -μόνο που εκείνος είχε πει για 40 αιώνες.

Ο Κατσαβιδίς καταφέρνει να παγιδέψει τους Γαλάτες μέσα στη Μεγάλη Πυραμίδα, και είναι η μοναδική φορά που ο δρυίδης δίνει τρεις σταγόνες μαγικό φίλτρο στον Οβελίξ για να σπάσει τη βαριά πόρτα της αίθουσας όπου βρίσκονται. Μετά όμως δεν καταφέρνουν να βγουν από τον λαβύρινθο και πάνω που έχουν απελπιστεί έρχεται σωτήρας τους ο Ιντεφίξ, που τον είχαν αφήσει απέξω και που βρήκε τον δρόμο με την όσφρησή του.

Τότε ο Λυκοφοβίς επιστρατεύει τα μεγάλα μέσα. Στέλνει στην Κλεοπάτρα μια δηλητηριασμένη τούρτα εξ ονόματος των τριών Γαλατών. Ο δοκιμαστής της Κλεοπάτρας αρρωσταίνει και πιάνουν τους Γαλάτες για απόπειρα δολοφονίας. Οπότε ο Πανοραμίξ φτιάχνει αντίδοτο και οι Γαλάτες προσφέρονται να φάνε την τούρτα για να αποδείξουν ότι δεν είναι δηλητηριασμένη. O δρυίδης λέει στον Οβελίξ να κόψει τρία κομμάτια κι εκείνος…

 

– Είπαμε τρία κομμάτια
– Ε, κι εγώ τρία έκοψα.

Είχε γίνει παροιμιώδες στην παρέα μου, θυμάμαι.

Τελικά, όταν ο Καίσαρας στέλνει τους λεγεωνάριους να συλλάβουν τους Γαλάτες και να σταματήσουν το έργο. Οι λεγεωνάριοι επιτίθενται εφαρμόζοντας «τη φοβερή επιθετική τακτική της χελώνας» (πράγματι έτσι ονομαζόταν ένας σχηματισμός μάχης των ρωμαϊκών λεγεώνων) αλλά οι Γαλάτες τούς αλλάζουν τα φώτα οπότε οι Ρωμαίοι υποχωρούν με «την αποτελεσματικότατη ταχτική του λαγού».

Τότε οι Ρωμαίοι φέρνουν καταπέλτες και άλλες πολεμικές μηχανές και έχουμε ένα ωραίο διπλό λογοπαίγνιο:

– Des machines de guerre
– Je n’aime guère ces machins Λογοπαίγνιο του guère = καθόλου με το guerre = πόλεμος, και του machine = μηχανή με το machin = μαραφέτι.

Ο Χιόνης βρίσκει άλλο λογοπαίγνιο:

– Κοιτάξτε, πολεμικές μηχανές!
– Δε μ’ αρέσει αυτό που μηχανεύονται!

Οι καταπέλτες πράγματι κάνουν ζημιές στο παλάτι, οποτε οι Γαλάτες ειδοποιούν την Κλεοπάτρα που καταφθάνει και μαλώνει τον Ιούλιο. Κι εκείνος, για να μη μπει στη μύτη της, λύνει την πολιορκία κι έτσι το παλάτι παραδίδεται έγκαιρα, οπότε έρχεται η στιγμή της επιβράβευσης:

Eδώ εξέχει ακόμα κάτι, σχολιάζει ο Οβελίξ. Επιστρέφουμε, του λέει ο Νουμίδης σκλάβος.

Κι όταν η Κλεοπάτρα αναρωτιέται πώς να ανταμείψει τους Γαλάτες, ο Αστερίξ της λέει αν ποτέ στο μέλλον θελήσουν να φτιάξουν καμιά διώρυγα να προτιμήσουν κάποιον από τα μέρη τους -υπαινιγμός για τον Λεσέψ και τη διώρυγα του Σουέζ.

Υπάρχουν και πολλα άλλα λογοπαίγνια και αξιοσχολίαστες αναφορές στην περιπέτεια, αλλά ήδη πρέπει να σας έχω κουράσει. Ραντεβού σε δυο μήνες με μιαν ακόμα περιπέτεια του Αστερίξ!

 

 

 

Advertisements

128 Σχόλια to “Λεξιλογώντας με τον Αστερίξ και την Κλεοπάτρα”

  1. spiral architect 🇰🇵 said

    Απο την ταινία:

    ❤ ❤ ❤

  2. LandS said

    Amonbofis (από τη φράση A mon beau-fils…)

    Κάποιο ρόλο έπαιξε και το όνομα του μεγάλου θεού των Αιγυπτίων.

  3. Jimakos said

    Νικοκύρη,, καλημέρα!
    Κι όμως, τυχαίνει να έχω και τις δύο εκδόσεις (Ψαρόπουλου και Μαμουθ) και πρόκειται για -ελαφρώς- διαφορετικές μεταφράσεις.

    Στην νεότερη έκδοση, ο αρχιτέκτονας λέγεται Νουμερομπίς, με τον γραφιά του όντως Μιζανπλίς, ενώ ο κακός αρχιτέκτονας είναι ο Πυραμιδονίς κι ο βοηθός του ο Κομψομεσίς.

    Δεν θυμάμαι πως έχουν τα ονόματα στο καρτούν, που είναι κι από τα πιο πετυχημένα (κάπου θυμάμαι ένα Γυρναναδίς, αλλά δεν μπορώ να το εξακριβώσω αυτή τη στιγμή!).

    Και φυσικά το μυθικό «τρία κομμάτια έκοψα» είναι παροιμιώδες γενικά! Θα επανέλθω….

  4. Corto said

    Καλημέρα!

    «με μια δόση υπερβολής βέβαια, οι 24 τόμοι του Αστερίξ … είναι μια από τις σημαντικότερες προσφορές της Γαλλίας στον παγκόσμιο πολιτισμό μεταπολεμικά.»

    Προσωπικά δεν βλέπω καμία υπερβολή στην παραπάνω κρίση, μάλιστα θα την επέκτεινα σε όλον τον 20ο αιώνα.

    Η Μαμουθκόμιξ έχει και άλλη μετάφραση του εν λόγω τεύχους.

  5. LandS said

    Θα μπορούσε να γίνει «είναι γλυκιά μα στο βγάζει ξινό από τη μύτη»;

    «Μου το έβγαλε ξινό από τη μύτη» το λέω για κάποιον που με τη γκρίνια και τη χρουσουζιά του μου σκάτωσε κάτι που μου άρεσε.

  6. Πέπε said

    Καλημέρα.

    Το μοτίβο «για να αποδείξεις ότι είσαι άξιος να ______, θα χτίσεις ένα παλάτι σε εξωφρενικά μικρό διάστημα» είναι κλασικό στα λαϊκά παραμύθια. Και μέχρι το σημείο όπου ο ήρωας απευθύνεται σε φίλους με μαγικές δυνάμεις, παραμένουμε ακόμα εντός του μοτίβου.

  7. Πέπε said

    Συμφωνώ με τους προλάλ: κι εγώ το όνομα Νουμερομπίς το θυμάμαι, ενώ κάποια άλλα όχι. Όσο διάβαζα το άρθρο, διερωτόμουν μήπως το έχω διαβάσει στα γαλλικά (το έχω διαβάσει και στα γαλλικά, αλλά μάλλον όχι την πρώτη φορά). Αλλά τα σχόλια επιβεβαιώνουν ότι και σε ελληνική έκδοση υπήρχε αυτό το όνομα, ενώ κάποια άλλα όχι.

  8. Υπάρχει σίγουρα και έκδοση της Μαμούθ με μεταγενέστερη μετάφραση, την έχω (αλλά όχι πρόχειρη).

  9. Μυλοπέτρος said

    Πώς και άργησε σήμερα ο Κάκτος; Από λάθος το έστειλα στο χτεσινό που έτσι δε βγαίνει νόημα!

  10. Jago said

    Πράγματι, ενώ μεν υπάρχουν, κυρίως ονομαστικές, διαφορές με τη Μαμουθκομίξ ουσιαστικά αυτές είναι πολύ όμοιες και σε επίπεδο συντακτικού. Μια άλλη γρήγορη παρατήρηση περί μουστάρδας. Στο Μάγο (Μάντη) υπάρχει η αναφορά περί μουστάρδας και την Επόνα, «την κατώτερη θεά, θα το ψάξω», που γαργαλά τη μύτη των θεών αλλά τότε δεν συσχετίστηκε με την ιδιωματική φράση, πιστεύω ότι ταιριάζει κι εκεί. Περισσότερα το απογεματάκι.

  11. Μυλοπέτρος said

    Το ρήμα ποστάρω το χρησιμοποιούσανε παλαιότερα στα Μαστιχόχωρα ή Νοτιόχωρα στη Χίο για να δηλώσουνε το ταχυδρομώ. Ποστάρησα το γράμμα!

  12. cronopiusa said

    Αστερίξ και Κλεοπάτρα με την παλιά μεταγλώττιση

    Αστερίξ και Κλεοπάτρα (1968)

    Καλή σας μέρα!

  13. Triant said

    Ωραίος ο Αστερίξ, αλλά η Μόνικα… Ειδικά αυτό το στόμα έπρεπε να απαγορεύεται.

  14. ΣΠ said

    Καλημέρα.
    Η ταινία κινουμένων σχεδίων του 1968:

  15. Babis said

    «Ο Αστερίξ και η Κλεοπάτρα, διαπιστώνω με κάποια έκπληξη ότι η έκδοση της Μαμούθ χρησιμοποιεί την ίδια μετάφραση με την παλιότερη έκδοση του Ψαρόπουλου»

    Υπάρχει μια διαφορά τουλάχιστον. Στην σελ.47 όταν η Κλεοπάτρα παραδίδει τα χειρόγραφα στον δρυίδη, αυτός απαντάει «Μεγάλη μύτη… εεε… μεγάλη τιμή…» ενώ στην νεώτερη μετάφραση «Η μύτη σας… εεε… είσαστε πολύ καλή…»

  16. alexisphoto said

    Δεν θα μπορούσε να υπάρξει πιο όμορφο ξεκίνημα Πέμπτης 🙂
    καλημέρα

  17. Λεύκιππος said

    Όπως έχω πει, με μια δόση υπερβολής βέβαια, οι 24 τόμοι του Αστερίξ (εννοώ την κοινή δημιουργία του Ρενέ Γκοσινί και του Αλμπέρ Ουντερζό) είναι μια από τις σημαντικότερες προσφορές της Γαλλίας στον παγκόσμιο πολιτισμό μεταπολεμικά……

    Δεν νομίζω ότι είναι υπερβολή, μεταπολεμικά τουλάχιστον.

  18. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    3-4-7 κε Οπότε υπάρχει και δεύτερη μετάφραση της Μαμούθ.

    15 Στο τεύχος που έχω εγώ, της Μαμούθ, στη σελ. 47 έχω το «Μεγάλη μύτη… εεε… μεγάλη τιμή…»

  19. Λεύκιππος said

    4 Τώρα το είδα.

  20. Ο «καθιστός γραφέας» δεν είναι μόνο ο του Λούβρου. Είναι ο τρόπος που παρουσιάζονταν οι γραφείς στην αρχαία Αίγυπτο. Καθιστοί και με κοιλίτσα. Το γεγονός δε ότι έφτιαχναν αγάλματα ειδικά για τους γραφείς δείχνει ότι τους είχαν σε υψηλή θέση (εξού κι η φουσκωμένη κοιλίτσα 🙂 )

  21. Babis said

    #18
    Τότε προφανώς υπάρχουν δύο μεταφράσεις από την μαμούθ

  22. ΣΠ said

    Να βάλουμε και μια σκηνή από την ταινία με την Μόνικα Μπελούτσι:

  23. Corto said

    19:
    Συμφωνούμε!

  24. Πέπε said

    @5:
    Εγώ πάλι λέω το ένα από τα δύο: ή «μου το έβγαλε ξινό» ή «μου το έβγαλε από τη μύτη». Η έννοια είναι η ίδια, και το δεύτερο με τη μύτη κολλάει και στην περίπτωσή μας.

  25. sarant said

    24 Συνήθως έτσι είναι.

  26. Corto said

    Να θυμηθούμε και τον Σκούρα (δια χειρός Μποστ):

    https://sarantakos.wordpress.com/2013/08/09/parabost-2/

  27. LandS said

    24 & 25
    Τέτοιος παλιοχαρακτήρας που ήταν κιο το τσλκό μαζί και τα δυο έκανε. 🙂

  28. Στην ελληνική απόδοση της ταινίας η πανέμορφη ακόλουθος της Κλεοπάτρας, η οποία κάνει «παιχνίδι» με τον Αστερίξ λέγεται Givemeakiss. Στο πρωτότυπο Σαμάντρα.

    Στο ρόλο του πολύ κακού εκατόνταρχου ο γνωστός και αμφιλεγόμενος Dieudonné με πολλές αναφορές στον Darth Vader.

  29. Ε-ξαι-ρε-τι-κόν άρ-θρο !!!

  30. Corto said

    Αντιπαραβάλλοντας το ελληνικό με το αγγλικό εξώφυλλο, παρατήρησα ότι εμείς λέμε σινική μελάνη, ενώ οι Άγγλοι ινδική.

    «India ink was first invented in China,[2][3][4] but the English term India(n) ink was coined due to the later trade with India.»
    https://en.wikipedia.org/wiki/India_ink

  31. Reblogged στις anastasiakalantzi50.

  32. Ριβαλντίνιο said

    Μοι προκαλεί αλγεινή εντύπωσιν κ.λπ. που ο χριστιανομπολσεβικούλης Νικοκύρης δεν έβαλε το παρακάτω :

    Η κυρία Ιρένε Μαραντέι, που έχει κάνει τις μεταφράσεις της σειράς Μαμούθ, μάς έκανε την τιμή να σχολιάσει εδώ και να επισημάνει ότι δεν προσπάθησε να αποφύγει τις μεταφραστικές επιλογές του Αργύρη Χιόνη, όπως είχα υποθέσει.

    🙂

    εργάτες να κατεβούν σε απεργία

    Στην ταινία η αρχηγός τους λέγεται Συνδικαλίξ.

    Νουμίδης σκλάβος.

    Νούβιος μάλλον. Οι Νουμιδοί ως Βέρβεροι νομίζω ότι δεν ήταν τόσο μαύροι.

  33. Ριβαλντίνιο said

    Ο Οβελίξ δεν εντυπωσιάστηκε από τις Πυραμίδες

    Ούτε ο περιηγητής Παυσανίας ( 2ος αι. μ.Χ. ) τις είχε σε τόσο μεγάλη εκτίμηση 🙂 :

    Ἕλληνες δὲ ἄρα εἰσὶ δεινοὶ τὰ ὑπερόρια ἐν θαύματι τίθεσθαι μείζονι ἢ τὰ οἰκεῖα, ὁπότε γε ἀνδράσιν ἐπιφανέσιν ἐς συγγραφὴν πυραμίδας μὲν τὰς παρὰ Αἰγυπτίοις ἐπῆλθεν ἐξηγήσασθαι πρὸς τὸ ἀκριβέστατον, θησαυρὸν δὲ τὸν Μινύου καὶ τὰ τείχη τὰ ἐν Τίρυνθι οὐδὲ ἐπὶ βραχὺ ἤγαγον μνήμης, οὐδὲν ὄντα ἐλάττονος θαύματος.

    http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0159%3Abook%3D9%3Achapter%3D36%3Asection%3D5

    ( = Οι Έλληνες είναι, φαίνεται, δεινοί να λογαριάζουν περισσότερο τα αξιοθαύμαστα που υπάρχουν έξω από τη χώρα τους κι όχι του τόπου τους. Έτσι διακεκριμένοι συγγραφείς περιέγραψαν λεπτομερέστατα τις πυραμίδες των Αιγυπτίων , ενώ δεν έκαναν τον παραμικρό λόγο για τον θησαυρό του Μινύα και για τα τείχη της Τίρυνθας που είναι εξίσου αξιοθαύμαστα. ) ( Η νεοελληνική απόδοση από την Εκδοτική Αθηνών).

  34. leonicos said

    Παραλείψατε να πείτε ότι ο Γς είναι Κορυφαίος

    και γι’ αυτό του αφιερώνω άλλο ένα κορίτσι.

    Και μη βγει κανένας αυθάδης, όπως χτες, και πεί ‘της σειράς του’ διότι της ίδιας σειράς ακριβώς είμαι κι εγώ. Μικροί!
    https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ0cZ2HQPffvg7qMzcQwXPFna0-LUiDXPeWyW7qyG1tpnf1zT0QlZxGBw

  35. leonicos said

    https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSxQMMHs1XvvYUCqGgRV8_RihVd3EPJSVB43xRdpKCu8y9u-Y4reg

  36. sarant said

    34 Μπορεί να έχεις δίκιο αλλά σε προηγούμενο τεύχος του Αστερίξ (Κατοικία των θεών) ο αρχηγός των σκλάβων ήταν ένας κατάμαυρος Νουμίδης

  37. leonicos said

    https://images?q=tbn:ANd9GcSxQMMHs1XvvYUCqGgRV8_RihVd3EPJSVB43xRdpKCu8y9u-Y4reg

  38. Pedis said

    ζητώντας προκαταβολικά συγγνώμη για την εντελώς άσχετη ερώτηση θα ήθελα να ρωτήσω αν

    γνωρίζει κανείς να με παραπέμψει σε εργασίες ή βιβλία στα οποία θα μπορούσα να βρω πληροφορίες σχετικές με το ύψος των εξέταστρων και των διδάκτρων στην Ανώτατη εκπαίδευση στην Ελλάδα πριν τη μεταρρύθμιση του ’64;

    (… και για το ύψος των διδάκτρων στα σχολεία της ΜΕ;)

  39. nikiplos said

    καλησπέρα… Πολύ ωραίο το άρθρο…
    Ωστόσο στο ζήτημα του μοιράσματος της τούρτας, ο Οβελίξ δεν ήταν τόσο άδικος όσο νομίζει κανείς με την πρώτη ματιά…
    Το μαθηματικό πρόβλημα του δίκαιου κοψίματος της τούρτας ήταν ανέκαθεν από τα πιο ωραία….

  40. Σκύλε (28), «Στην ελληνική απόδοση της ταινίας η πανέμορφη ακόλουθος της Κλεοπάτρας… λέγεται Givemeakiss» ; 🙂

  41. 42 Δώσμουέναφιλί…

  42. Ριβαλντίνιο said

    ‘Επειδή εδώ εμείς λεξιλογούμε» να ρωτήσω και εγώ μια άσχετη απορία. Ξέρει κάποιος φίλος τι σημαίνει στο ποίημα του Βιζυηνού «Ο Τελευταίος Παλαιολόγος» η λέξη «λακπατᾷ» και ποια η ετυμολογία της ;

    Κι᾿ αὐτὸς τὸν Μαῦρο λακπατᾷ, τὸν Βασιλὲ γλυτώνει.
    τὸ κοφτερό του τὸ σπαθί του παίρν᾿ ἀπὸ τὸ χέρι,
       τοὺς Τούρκους διασκορπίζει.

    http://users.uoa.gr/~nektar/arts/tributes/gewrgios_bizyhnos/poihmata.htm#Ο_ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ_ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ

  43. 44 λάκκο + πατά: χώνει στο λάκκο

    ίσως;

  44. Spiridione said

    44. λακτίζω και πατώ
    http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/search.html?lq=%CE%BB%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%BF%CF%80%CE%B1%CF%84%CF%8E&dq=

  45. Καλησπέρα και πραγματικά πολύ όμορφη η σημερινή ανάρτηση για τον αγαπημένο Αστερίξ. Να προσθέσω τον Αιγύπτιο κατάσκοπο του Καίσαρα τον Τζινφις με μαλλί Άγγλου της δεκαετίας του 60, σαν την καρικατούρα του Βουτσά στην ασπρόμαυρη ταινία «γαμπρός απ’ το Λονδίνο».

  46. leonicos said

    Δυο ώρες από τη ζωή μου, να δω τα σινέ

    και… θα το ξαναδώ το βράδυ μετά Φω

  47. leonicos said

    Αχ Γς κορυφαίε

  48. Γιάννης Ιατρού said

    49: Κάτι τέτοια έκανε/έλεγε κι ο Μάρκος (ο Cato Maior, όχι ο Βαμβακάρης) και στο τέλος την κάψανε την Καρχηδόνα 🙂

  49. Κι επειδή εδώ λεξιλογούμε και είναι πρόσφατο το Πάσχα, προψές έβλεπα μια εκπομπή μαγειρικής κι ο αμερικανός παρουσιαστής επισκέπτεται μια οικογένεια σέρβων μεταναστών στις ΗΠΑ, οι οποίοι του μαγειρεύουν την παραδοσιακή
    σαρμίτσα.

    Κι ερωτώ: μήπως και η μαγειρίτσα είναι σλαβικής προελεύσεως και δεν πρόκειται για υποκοριστικό της μαγειριάς, ας πούμε;

  50. Ριβαλντίνιο said

    @ 45 Σκύλος

    Και εγώ κάτι τέτοια σκεφτόμουν, αλλά ο Spiridione μας έλυσε την απορία.

    @ 46 Spiridione

    Πολλά Θένκιου !

    @ 51 Σκύλος

    Τον φουκαρά !

  51. 53 Γαμάτη σειρά! Και είχε και μια Κλεοπάτρα κουκλί σκέτο. Τον θυμάσαι τον πρωταγωνιστή που δεν ανοιγόκλεινε τα μάτια του; http://lolsnaps.com/upload_pic/8c0fd5d2-nice-day-for-a-swim.gif

  52. Ριβαλντίνιο said

    @ 54 Σκύλος

    Ναι, καταπληκτική σειρά. Τι περιμένει η προεδράρα ο Αφραγκούζος να την ξαναβάλει ; Η Κλεοπάτρα δεν μου πολυάρεσε. Μου άρεσε η Οκταβία, η φίλη της , η Λίβια και η μάνα του Οκταβιανού. Δηλαδή σχεδόν όλες οι άλλες εκτός από την Κλεοπάτρα ! 🙂

  53. Ο Κολαούζος τώρα μαζεύει διαφήμιση με την ανθρωποφαγία του Σαρβάιβορ. https://pbs.twimg.com/media/C-Zc98IVwAAKi22.jpg

  54. Ριβαλντίνιο said

    @ 56 Σκύλος

    Το συγκεκριμένο σαρβάιβορ είναι ωραίο. Ο περισσότερος κόσμος το βλέπει γιατί μοιάζει με το «Παιχνίδια χωρίς σύνορα». Στην διάρκεια των αγωνισμάτων έχει την μεγαλύτερη τηλεθέαση. Τα ξεκατινιάσματα δεν τα βλέπουν πολλοί.

  55. Δεν τόχω δει. Έβαλα δορυφορική στο χωριό και βλέπω μόνο ντοκυμανταίρ.

    Εντωμεταξύ στη Βενεζουέλα https://twitter.com/marcelsardo/status/857621765509582852

  56. Το βιδεάκι του 53 αναπαριστά μια πραγματική σκηνή που αναφέρει ο Καίσαρ (όχι ο Αλεξόπουλος, ο παλιός) στο Ντε Μπέλλο Γκάλικο.

    Lucius Vorenus and Titus Pullo, two fictionalized versions of a pair of Roman soldiers mentioned in Caesar’s Commentarii de Bello Gallico.[1] The fictional Vorenus and Pullo manage to witness and often influence many of the historical events presented in the series, although some license is taken

    https://en.wikipedia.org/wiki/Rome_(TV_series)#Plot_overview

  57. Ριβαλντίνιο said

    @ 59 Σκύλος

    Ναι τα ονόματα είναι αληθινά. Αλλά η σειρά έχει και πολλά ψέματα. Π.χ. δείχνει την μάνα του Οκταβιανού να τα έχει φτιάξει με τον Αντώνιο. Στην σειρά μου άρεσε πολύ και ο Βρούτος, πολύ καλό παίξιμο. Και ο Κικέρων ωραίος.

  58. 60 Μα οι περισσότεροι ηθοποιοί είχαν σαιξπηρική παιδεία, όχι σεφερλήδες και μλκίες. Ο δε τυπάκος πούπαιζε τον Βρούτο, μετά έπαξε και στον Τζέημις Μποντ.

  59. Ριβαλντίνιο said

    @ 61 Σκύλος

    Δεν ξέρω εγώ από Σέξπυρ και τέτοια. Είμαι βλαχαδερό. Ότι βλέπω λέω.

    Υ.Γ. Λίγα λόγια για τον Τρισμέγιστο Σεφερλή ! ( Η κωμωδία είναι πολύ δυσκολότερη από το δράμα. Το να σε κάνει ο άλλος να γελάσεις έστω και για μισό λεπτό είναι μεγάλη υπόθεση ).

  60. Αχου, Θεούλη μου, τι λέει ο άνθρωπας!

  61. Corto said

    Στην σελίδα 37 ο Χιόνης τον σωματώδη λεγεωνάριο τον έχει ονομάσει Τζιμιτίγριους.

  62. Ριβαλντίνιο said

    @ Σκύλος

    Δες εδώ για να μορφωθείς κινηματογραφικώς. Άντε τώρα, γίναμε όλοι κριτικοί !

  63. 66 Ού, ρε ! Έχουμε παίξει σε ταινιάρες εμείς: https://www.youtube.com/watch?v=JNltSQ875Ac

    ΥΓ επί της ουσίας κι ο σχωρεμένος ο Στάθης Ψαλτης είχε παίξει σε καλούς ρόλους. Αλλά επέλεξε το σκουπίδι.

  64. π2 said

    55. Είναι απασχολημένη η προεδράρα σου αυτή τη στιγμή, τον σφάζει στο γόνατο η εξυγίανση (καιρό είχα να δω τόσο προκλητική διαιτησία).

  65. Ριβαλντίνιο said

    @ 67 π2

    Δεν βαριέσαι , συνηθισμένα τα βουνά στα χιόνια.
    Περιμένω αντικειμενική ανάλυση από gpoint ! 🙂 🙂 🙂

    @ 66 Σκύλος

    Κάποτε φτιάχνονταν ταινιάρες (επί ΠΑΣΟΚάρας, να τα λέμε αυτά ) ! 🙂
    Ψήθηκα και θα την δώ.

  66. 68α, γιαυτό έχει χαθεί;

    68β μιλάμε, τα γυρίσματα ήταν μεγάλη πλάκα.

    Εντωμεταξύ, στη Σκοπιανομακεδονία γίνεται χαμούλης

  67. cronopiusa said

  68. # 68

    Ρίβα

    Στα 50 χρόνια που βλέπω ΠΑΟΚ πρώτη φορά είχε ρέντα και διαιτησία έδρας. Ο Κύζας έπαιξε ακριβώς όπως ο Σιδηρόπουλος στην Αθήνα απλά ο ΠΑΟΚ τότε δεν του έδωσε το δικαίωμα να αποβάλλει παίκτη σχετικά νωρίς αλλά είχε χαρίσει κόκκινη κι έσφαξε ένα πέναλτυ μαρς. Αν ο Κλωναρίδης κοίταζε να βάλει γκολαντί να προσπαθήσει να πάρει πέναλτυ ή να πάρει κόκκινη προσποιούμενος πως δέχτηκε κουτουλά ίσως το ματς να τέλειωνε αλλιώς. Αλλά όταν μια ολόκληρη σεζόν κάπως έτσι έπαιρνε πέναλτυ ο ΠΑΟ του γίνεται συνήθεια και δεν μπορεί να παίξει αλλιώς όταν πρέπει. Φυσικά όπως σου έχω ξαναπεί μετά το 60 πλην Ζέκα, Μολέντο, Χουλτ και μισό Μπεργκ ΠΑΟ δεν υπάρχει σε σοβαρό παιχνίδι όλοι οι άλλοι κάνουν εμετό. Ο Ζέκα δεν έπαιζε, ο Χουλτ αποβλήθηκε σωστά αλλ’ά εντελώς ηλίθια…τι περίμενες ; Πάλι καλά που δεν επιδιώξαμε το πέμπτο γκολ μήπως τσιμπήσετε και βαστήξετε τον Ουζουνίδη (γιδοβοσκός νο 2 μετά τον Ανανα-στασιάδη) Και σε μας ο Μπίσεσβαρ του ενός ημιχρόνου είναι (αλλιώς θα έκανε πάνω από 12 μύρια) αλλά ο Ιβιτς τον διαχειρίσθηκε σωστά

  69. # 71
    συμπλήρωμα

    Ελπίζω να κατάλαβες τώρα γιατί όταν ο Ουζουνίδης έβαλε τα δεύτερα σταματήσαμε στα τρία, έτσι ;

  70. Μέχρι και ο Μοναρχίξ (για να μείνομε πιστοί στο άρθρο) πανηγύρισε εντελώς απρεπώς και καθόλου κομσομόλικα.

  71. π2 said

    71: Così è se vi pare. Αν αυτά κατάλαβες απόψε, στην πιο προκλητική διαιτησία που έχω δει εδώ και πάρα πολύ καιρό και με το αφεντικό λιμενάρχη να λέει μετά ότι η κάθαρση γεννήθηκε στην Τούμπα, κάθε ποδοσφαιρική συζήτηση περιττεύει.

  72. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  73. Ριβαλντίνιο said

    @ 71 gpointofview

    Δεν είδα το μάτς και τις φάσεις. Οπότε δεν έχω γνώμη. Ακούω ότι ο ΠΑΟ σφάχτηκε και η διαιτησία ήταν βγαλμένη απ’τις χρυσές εποχές των Μποροθρήνου, Τεβεκέλη, Παπαδάκου, Τσαγκαράκη, Αγγελάκη, Καζναφέρη και Μπριάκου, αλλά και των άξιων συνεχιστών τους Καλόπουλου και Κάκου.

    Πολλοί λένε πως φταίει ο χασογκόλης ο Κλωναρίδης. Αν όμως τα πράγματα είναι όπως ακούγονται, δεν θα γινόταν και τίποτα αν σκόραρε ο ΠΑΟ. Απλώς στη συνέχεια ο Κύζας θα … έπιανε καλύτερη απόδοση.

    @ 69 Σκύλος

    μιλάμε, τα γυρίσματα ήταν μεγάλη πλάκα.

    Για πές κανένα ευτράπελο.

    Εντωμεταξύ, στη Σκοπιανομακεδονία γίνεται χαμούλης

    Για πέ .

  74. Γιάννης Ιατρού said

    Τι κάνετε έτσι με τον ΠΑΟΚ και τον ΠΑΟ, ένα Κ τους χωρίζει 🙂

  75. # 75

    Αν εσύ νομίζεις πως κάθε βουτιά είναι πέναλτυ ή όταν παίρνει φόρα από το άουτ και πετυχαίνει στην σέντρα (!) τον Μάτος ο Χουλτ πως κακώς αποβάλλεται τι να σε πω. Απ’ όσα λέει η ανακοίνωση της ΠΑΕΠΑΟ μόνο σε μια δύσκολη φάση που του ξέφυγε το οφφσάιντ έχει δίκιο. Απλά έχεις συνηθίσει πλην των ματς με ΟΣΦΠ όλες τις αμφισβητούμενες υπέρ σου και τώρα σε πείραξε που όλες οι αμφισβητούμενες ήταν σε βάρος σου. Το καθαρό πέναλτυ στην χερούκλα και τις δυο αποβολές που χάρισε ο Σιδηρόπουλος δεν τις σχολίασες προ 15ημέρου, σου φάνηκε φυσιολογικό να παραβλέπει ο «κορυφαίος» ότι γίνεται στην Λεωφόρο γιατί είναι «έδρα» αλλά όταν παίζεις στην Τούμπα θυμήθηκες πως δεν υπάρχει έδρα γιατί δεν σε συμφέρει.
    Εφαγες τέσσερα πεντακάθαρα γκολ και έχασες δυο σημαντικές ευκαιρίες, τις άλλες τις έπιασε ο Γλύκος Δίκαια αποκλείστηκες και η αποβολή όταν ήρθε ήδη ήσουνα στο 2-0 και τελειωμένος, μόνο στα πέναλτυ έλπιζες.
    Τα χάλια της ομάδας σου που παίζει ενάμισυ μήνα τον χρόνο μπάλλα και με πονηριές , επιλογές παιχνιδιών και σφάξιμο του ΠΑΟΚ από τον ΟΣΦΠ ώστε να επωφελείσαι, αυτά να τα ξεχάσεις. Τόσο μπάτζετ έχεις, τέτοιους παίκτες έχεις και φυσιολογικά θα πάρεις την θέση που σου ανήκει. Πήρες συστημικό προπονητή αλλά καθυστερημένα γιατί το σύστημα…πάπαλα

  76. spatholouro said

    #40 (Pedis)
    ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 19/11/1963

    Εξέταστρα (ανά μάθημα) 35-75 δρχ

    Δίδακτρα (κατ’ έτος):

    Πανεπιστήμιο Αθηνών 2470-3525
    Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης 1850-2400
    Πολυτεχνείο 2400-3500
    Ανωτάτη Εμπορική 1800
    Πάντειος 1400
    Ανωτάτη Γεωπονική 2500
    Ανωτάτη Βιομηχανική Πειραιώς 2300
    Ανωτάτη Βιομηχανική Θεσσαλονίκης 1800

  77. Ριβαλντίνιο said

    @ 79 gpointofview

    Τόσο μπάτζετ έχεις, τέτοιους παίκτες έχεις και φυσιολογικά θα πάρεις την θέση που σου ανήκει.

    Μάλιστα ! Αρχίσαμε τα «επενδύστε» και «φτιάξτε ομάδα να νικάει και τη διαιτησία» . Α, ρε «γάβροι του βορρά» …

  78. Ριβαλντίνιο said

    @ Σκύλος

    Βλέπω έχει και Παυλικιανούς στο Δοξόμπους. 🙂 🙂 🙂

  79. Ρίβα η ανακοίνωση της ΠΑΕ είναι επιπέδου Σάββα Θεοδωρίδη
    Ο Κλωναρίδης βουτάει και χωρις καλό θέατρο σαν ηλίθιος σε φάσεις που μπορει να σκοράρει. Στην μόνη που δεν είχε κάποιον να ζητήσει πέναλτυ σούταρε άουτ στην καλύτερη ευκαιρία του αγώνα
    Η κλωτσιά που λέει στον Μπεργκ είναι εκτός φάσης όπως τρέχουν μακριά από την μπάλλα μπλέκονται τα πόδια τους, μόνο της παράγκας δίνανε τέτοια πέναλτυ στον γάβρο. Η δεύτερη κίτρινη στον Χουλτ κανονικά είναι κόκκινη απ’ ευθείας. Θα θυμάσαι τις κραυγές του Αλαφούζου πρόπερσι όταν αποβλήθηκε Ο Ζέκα που βάραγε όποιον βρήκε μπροστά του, έ τα ίδια λένε και τώρα Ο Χουλτ χτύπησε σε μμονομαχία έπεσε κάτω μήπως πάρει το φάουλ, δεν το πήρε και τσαντισμένος έτρεξε να πάρει εκδίκηση σπρώχνοντας με τα χέρια

    Για επιδόρπιο πάρε τις δηλώσεις Ουζουνίδη :

    Ο 48χρονος τεχνικός δεν στάθηκε καθόλου στην διαιτησία αλλά τονίζοντας πως όταν δεν κάνεις γκολ τις ευκαιρίες το πληρώνεις. Χαρακτηριστικά ο Ουζουνίδης είπε στην κάμερα της «COSMOTE TV»:

    «Νομίζω οι ευκαιρίες του πρώτου ημιχρόνου ήταν καθοριστικές. Είχαμε πολλές κλασικές ευκαιρίες να τελειώσουμε την υπόθεση πρόκριση, να δημιουργήσουμε πολλά προβλήματα στον αντίπαλο. Αντίθετα ο αντίπαλός μας τιμώρησε στις ευκαιρίες που είχε.

    Από εκεί και πέρα δεν θέλω να αναφέρω για διαιτησίες και αυτά αλλά είναι γνωστό ότι όταν το δεύτερο παιχνίδι είναι στην Τούμπα λογικό είναι να γίνονται αυτά. Παρόλα αυτά θεωρώ ότι εμείς είμαστε υπεύθυνοι που αποκλειστήκαμε γιατί όταν αυτές τις ευκαιρίες δεν τις κάνεις γκολ δεν μπορείς να περιμένεις πολλά».

    Απλά κάποιοι όταν τα ίδια γίνονται στην Λεωφόρο ΔΕΝ τα βλέπουν

    Πιο σοβαρό είναι το θέμα σας με το μπάσκετ όπου απεδείχθη περίτρανα πόσο σοφός ήταν ο Ομπράντοβιτς που δεν θέλησε να μείνει με Τράκη στο τιμόνι, τόσα χρόνια με τους αδερφύς στο τιμόνι τον είχε ψυχολογήσει καλά. Το ίδιο και ο Ιτούδης

  80. # 81

    ρε συ Ρίβα, πόσο καιρό σου φωνάζω ότι οι παίκτες του ΠΑΟ είναι ενός ημιχρόνου ; τα είδες άμα δεν νικήσεις στο ημίχρονο ούτε με τον Πανιώνιο δεν μπορει να τα βάλεις. Με τα πέντε γκολ στην Κέρκυρα -δυο από ανύπαρκτα πέναλτυ-νόμισες πως έκανες ομάδα ; ‘,

    Και με την ΑΕΚ δεν έκατσες στο β’ ημίχρονο ; επειδή έβαλε το κατα λάθος ο Μπεργκ στο 90 και νίκησες, έγινες ομάδα ; Σήμερα έτρεξες στο α’ ημίχρονο, δεν έβαλες γκολ , τελείωσες, παραπάνω δεν μπορούσες

  81. Λεύκιππος said

    Τουλάχιστον σε σχέση με τον άλλο ημιτελικό είδαμε και ποδόσφαιρο και γκολ. Ας μην το χαλάμε με τόση μικροπρέπεια (εκτός κι αν απλά τρολάρετε). Σε κάθε περίπτωση καλό βράδυ.

  82. # 81

    Εγώ δεν στο είπα έτσι. Αλλά όταν κάνεις ομάδα με τα αποφάγια της ΑΕΚ (κλωναρίδης, κουτρουμπής κι έπεται βαλεντίνος βλάχος (;) τι περιμένεις ; Δυστυχώς εσεις παραμυθιάζεστε εύκολα. Πριν κάποια χρόνια μας είχατε πρήξει με τα μωρά του (καραγκιόζη) Αναστασίου. Μπορεις να μου πεις ένα «μωρό» που έκανε καριέρα από όλα ; Ούτε τότε βλέπατε πως ερχότουσαν τα αποτελέσματα, ούτε τώρα μπορείτε να δείτε καθαρά τι αξίζουν οι παίκτες σας. Ενα παιχνίδι τον μήνα κάνουν όλοι ή ένα μήνα τον χρόνο αλλά όταν είσαι ομάδα κορυφής αυτό δεν φτάνει ούτε χαρακτηρίζει την ποιότητα του παίκτη, χρειάζεσαι 40-50 παιχνίδια. Παίξανε τέσσερα παιχνίδια να προκριθούνε στους ομίλους και μετά στο είπα ούτε μια νίκη δεν θα κάνουν, θέλανε τρίμηνη κούρα. Κουλιμπαλί, Κουρμπέλης, Βιγιαφάνες, Χουλτ και λοιποί δεν αντέχουν να βγάλουν σεζόν σε φουλ φόρμα όποιοι αντέχουν έχουν άλλο κασέ. Οταν δεν έχεις μπάτζετ μόνο αν σου βγουν φτηνοί πιτσιρικάδες ελπίζεις

  83. Μαρία said

  84. Ο κόσμος τόχει τούμπανο και μερικοί…κρυφό καμάρι :

    Από την συνέντευξη του Ιβιτς :

    Για τον Μπίσεσβαρ που μπήκε κι άλλαξε το παιχνίδι: Γνωρίζω πως η ομάδα του Παναθηναϊκό έχει πρόβλημα να παίζει Κυριακή Τετάρτη στη φυσική κατάσταση και μπορούσα να τον χρησιμοποιήσω στην πορεία. Ο Μπίσεσβαρ μας δίνει ασίστ μας δίνει γκολ είναι στους πιο ποιοτικούς παίκτες στο πρωτάθλημα, για εμένα στους 1-2 κορυφαίους.

  85. cronopiusa said

    Protesters storm Macedonia’s parliament, attack politicians, deepening country’s crisis.
    https://apnews.com/be911fce20714b93bd6f53b3efe36a6a/The-Latest:-Macedonia-opposition-leader-injured-in-protest

  86. sarant said

    87-89 Ζόρικα τα πράγματα, γιά να δούμε…

  87. Μαρία said

    http://www.balkaninsight.com/en/article/the-balkans-today-24th-28th-april-2017-04-24-2017?ss=1

  88. Pedis said

    # 80 – Spatholouro

    Περίφημα! Σε ευχαριστώ πάρα πολύ!

    ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 19/11/1963

    είναι προσβάσιμο κάπου το συγκεκριμένο φύλλο (ώστε να έxω αυτήν την πηγή;)

    —-

    Εξέταστρα (ανά μάθημα) 35-75 δρχ

    Δίδακτρα (κατ’ έτος):

    Πανεπιστήμιο Αθηνών 2470-3525
    Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης 1850-2400
    Πολυτεχνείο 2400-3500
    Ανωτάτη Εμπορική 1800
    Πάντειος 1400
    Ανωτάτη Γεωπονική 2500
    Ανωτάτη Βιομηχανική Πειραιώς 2300
    Ανωτάτη Βιομηχανική Θεσσαλονίκης 1800

    όσον αφορά τα δίδακτρα πρόκειται για έναν ή δύο καλούς μισθούς της εποχής, αν δεν κάνω λάθος στη χονδρική εκτίμηση.

    Και τα εξέταστρα δεν ήταν καθόλου ευκαταφρόνητα (x 4 μαθήματα ανά εξέταση).

  89. Pedis said

    # 80 – έχεις μήπως υπόψη σου σχετικές πληροφορίες για το ύψος των διδάκτρων για τη φοίτηση στο σχολείο;

  90. Γς said

    92, 93:

    >Και τα εξέταστρα δεν ήταν καθόλου ευκαταφρόνητα

    Τα πρόλαβα [με πρόλαβαν δλδ] στο πρώτο έτος.

    Ποιος θα κάνει μια σύγκριση με σημερινές τιμές;

    >πληροφορίες για το ύψος των διδάκτρων για τη φοίτηση στο σχολείο

    Στο δημόσιο σχολείο δίδακτρα; Υπήρχαν;

  91. spiral architect 🇰🇵 said

    @87, 89, 90: Και οι απόγονοι του Άντε Πάβελιτς έχουν προβλήματα.
    (πάντα κοιτάζουμε από Γερμανία πλευρά, η ιστορία διδάσκει)

  92. spatholouro said

    #92/93
    Μπαίνεις εδώ, επιλέγεις ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, δίνεις δεξιά στα κουτάκια τη συγκεκριμένη χρονολογία
    http://efimeris.nlg.gr/ns/main.html
    Δυστυχώς για δίδακτρα στα σχολεία ΜΕ δεν γνωρίζω (αν και σε μένα μοιάζει παράδοξο να υπήρχαν, στα δημόσια δηλ.)

    (Κανείς Ιατρού να μας πει πώς παραπέμπουμε κατευθείαν στη σελίδα μέσω Μοζίλα;; (κάτι θυμάμαι είχε πει παλιότερα αλλά δεν τα κατάφερα…)

  93. Alexis said

    #94: Δεν είναι εύκολο να γίνουν συγκρίσεις με σημερινές τιμές.
    Το 1963 ο μισθός ενός δημοσίου υπαλλήλου πρέπει να ήταν γύρω στις 2500-3000 δραχμές (διόρθωσέ με ως παλιότερος αν κάνω λάθος). Το μεροκάματο στα εργοστάσια γύρω στο πενηντάρικο.

    Στην ελληνική ταινία «Μοντέρνα Σταχτοπούτα» που είναι του 1965, ο Παπαμιχαήλ ανακοινώνει στη Βουγιουκλάκη που προσλαμβάνεται ως γραμματέας ότι ο μισθός της θα είναι 5000 το μήνα και με τις υπερωρίες μπορεί να φτάσει τις 7-8 χιλιάδες.

    Γενικά οι δημόσιοι υπάλληλοι, ιδίως οι χαμηλόβαθμοι, ήταν κακοπληρωμένοι σε σχέση με τους υπαλλήλους γραφείου του ιδιωτικού τομέα.

  94. spiral architect 🇰🇵 🇰🇵 said

    Kαι όταν μπαίνετε στο μετρό, να κοιτάτε προσεκτικά γύρω σας. Πιθανόν να υπάρχουν παιδιά-καμικάζι ζωσμένα με πυρηνικά, που θα καταστρέψουν το Μοναστηράκι και τον Άγιο Αντώνη. Κατεβείτε γρήγορα στον επόμενο σταθμό και ειδοποιήστε τις Αρχές. 😛
    (ειδικά γι’ αυτό το σχόλιο προστίθεται και δεύτερη σημαιούλα στο παρανόμι)

  95. Alexis said

    Δίδακτρα στα δημόσια σχολεία κι εγώ δεν ξέρω να υπήρχαν αλλά, αν μιλάμε για το 1963, πλήρωναν τα βιβλία, και οι τιμές πρέπει να ήταν αρκετά τσουχτερές.

  96. spatholouro said

    Ρε για δες: εδώ λέει ότι πληρώναν δίδακτρα και σε δημόσια νυκτερινά:

    «Στα δημόσια νυχτερινά γυμνάσια το 1963 τα μηνιαία δίδακτρα ανέρχονταν σε 90 δρχ., ενώ στα ιδιωτικά 130 δρχ., όταν το μεροκάματο του ανήλικου ήταν μόλις 18–20 δρχ. την ημέρα.»

    http://www.emian.gr/2015/01/mathitesnixtas/

  97. spiral architect 🇰🇵 said

    Ελευθερία 19-11-1963, Πρώτη σελίδα:
    Αυτό το είδατε;

    Νεαρός έγγαμος επετέθη εναντίον μεσήλικος χήρας και την εβίασεν επί της συζυγικής της κλίνης η οποία εθραύσθη ανεπανορθώτως.
    Χήρα: Υπέκυψα μόνον όταν υπεχώρησε το κρεββάτι

  98. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα

    96: Αν εννοείς το URL, αυτό είναι
    http://efimeris.nlg.gr/ns/..%5Coutput/64_36188_-1.pdf

  99. Γιάννης Ιατρού said

    102, ΩΧ, ολόκληρο, και μετά τις τελίτσες, ε: «http://efimeris.nlg.gr/ns/..%5Coutput/64_36188_-1.pdf», το κόβει η πόρσε 🙂

  100. # 67, 68

    Προφανώς επειδή ξέρανε πως ο Μπεργκ έχει «καεί» σ’ αυτό το θέμα ΚΑΠΟΙΟΙ δασκάλεψαν τον Κλωναρίδη να κάνει θέατρο. Οταν πέφτεις για πλάκα αντι να εκμεταλλευτείς την φάση χάνεις την συγκέντρωση και πλασσάρεις άουτ όταν δεν έχεις μπακ κοντά σου για να πέσεις και στην επόμενη φορά που βρέθηκες μόνος…περίμενες να έρθουν να σε μαρκάρουνε (στη φάση που από την κόντρα δεν πήρες ούτε κόρνερ)
    Πως να βάλεις γκολ όταν πέφτεις κάτω μόλις σε πλησίασε στα 20 εκατοστά οΟυάρντα μήπως κερδίσεις την αποβολή του ;
    Ο Κύζας φταίει !!

    Οταν σε σφάζουνε δεν σε αφήνουνε να κάνεις τόσα τετ α τετ, σηκώνουν σημαιάκι για οφφσάιντ

  101. Γιάννης Ιατρού said

    101: Βάλτο ρε αρχιτέκτονα ολόκληρο να το απολαύσουμε 🙂

  102. Γς said

    98:

    Να κηρύξουμε το Μοναστηράκι και τους άλλους σταθμούς του Μετρό Αποπυρηνικοποιημένες Ζώνες.

    Και θυμήθηκα τον Χρήστο Μιχαλόπουλο που ήταν 35 χρόνια δήμαρχος Δάφνης. Αγαπητός και αγωνιστής.

    Αυτός ήταν που είχε γεμίσει τους δρόμους με τις τεράστιες πινακίδες

    «Δήμος Δάφνης. Αποπυρηνικοποιημένη Ζωνη»

    Αν είχε διώξει ή καταστρέψει όλες τις Ατομικές Βόμβες στο δήμο, θα σας γελάσω.

    Πάντως επί των ημερών του δεν έγινε καμία εγκατάσταση Πυρηνικών όπλων στο δήμο!

  103. Γς said

    105:

    Φτηνιάρικο και μονό το σιδερένιο κρεβάτι της.
    Που να αντέξει;

    Και το πρωί το τρέχαμε στα γύφτικα [στο σιδερά] για να μας το κολλήσουν.

    Με την τσίμπλα στα μάτια.
    Μπρος εγώ, πίσω αυτή [μαλμπεζέ και τέτοια].

    Και στο πεζοδρόμιο ένα καλόπαιδο γέλαγε, αλλά εμείς εκεί δεν δώσαμε σημασία. Τον αφήσαμε πίσω μας και δεν τον βλέπαμε πια.

    Τον ακουγαμε όμως:

    -Αρατε τον κρέββατόν σας και περπατάτε!

  104. Γς said

    97:

    >διόρθωσέ με ως παλιότερος αν κάνω λάθος

    Μη φωνάζεις!
    Ακου, παλιότερος …

    Μαζί δεν ήμασταν στη Σχολή;

  105. spiral architect 🇰🇵 said

    @105: Την είχε Μακρόν ο νεαρός!
    (άμα λέω εγώ, ότι την είχαν ανέκαθεν την πετριά με τις ώριμες οι Γάλλοι …)

  106. spatholouro said

    ΝΥΧΤΕΡΙΝΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ

    Μαθητική εισφορά 500 δρχ
    Εγγραφή 150 δρχ
    Μηνιαία δίδακτρα 90 δρχ

    (ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 11/11/1962)

  107. Γιάννης Ιατρού said

    110: και ο αντίστοιχος σύνδεσμος: «http://efimeris.nlg.gr/ns/..%5Coutput/64_29555_-1.pdf»

  108. Γς said

    109:

    Την ειχε!

    Τον είχε μετρήσει. και τον είχε μακρόν.

    Με μέτρο άριστον.

    «Παν μέτρον 100 σαντιμέτρ»

    Κι ως γνωστόν το μέγεθός του μετράει.

    Αν είναι μακρόν ή κοντόν

  109. cronopiusa said

    εντωμεταξύ η Λε Πεν μελετάει Σουν Τζου …!

  110. Alexis said

    #101: Σε καταγγέλλω για προβοκάτορα!
    Απασχολείς τους ευσεβείς θαμώνας του ιστολογίου με αλλότρια (και δη σκανδαλίζοντα) θέματα! 😆

    #100, 110: Κοίτα τι μαθαίνει κανείς! Γιατί άραγε ειδικά στα νυχτερινά;

    #108: Ναι, μαζί. Αλλά με …διαφορά φάσης! 🙂

  111. sarant said

    Kαλημέρα!

    113 Βγήκε να ψαρέψει (ψήφους)

    Νομίζω ότι και τα κανονικά δημόσια σχολεία είχαν δίδακτρα που τα κατάργησε η κυβέρνηση Παπανδρέου το 1964.
    Θυμάμαι γελοιογραφία του Μητρόπουλου, με τίτλο Δωρεάν η παιδεία και τον πιτσιρικά να λέει «Δωρεάν να τα μάθει ο Παπανδρέου, εγώ θέλω τάλιρο».

  112. spiral architect 🇰🇵 said

    Τέτοιου είδους url Γιάννη θέλουν shortener τύπου http://www.bit.ly ή http://www.goo.gl ή το πρόσθετο Make Link

  113. Γς said

    Για χατίρι σου ξημερώνει
    βγαίνει η πούλια
    βγαίνει ο αυγερινός
    Χόχ

    Και μια Φυτούση…
    Να την πιεις στο ποτήρι.

    Που κάποτε την άκουγα στερεοφωνικά πριν χάσω τ αυτί μου σαν τον φαν Χοχ [βαν Γκογκ]

    Α. Και Ξαρχάκος.

    Αντε και Βαγγέλης Γκούφας, Όνειρο δεμένο στο μουράγιο κλπ

  114. spatholouro said

    Προτείνω άρθρον με θέμα την πρόωρη εκσπερμάτιση και πώς να ΜΗΝ την ξεπεράσετε, σε συνάρτηση του μακρού άμα τε και κοντού μήκους του κορμού

  115. cronopiusa said

    118

  116. Γιάννης Ιατρού said

    116: Spiral
    σωστά το λες, αλλά ίσως ο Πέδης θέλει το αυθεντικό URL για να το βάλει κάπου σαν πηγή, γιαυτό το έβαλα έτσι…

  117. Γιάννης Ιατρού said

    Μια ζωή τα ίδια και τα ίδια ρε παιδί μου !!!
    Στην ίδια σελίδα (ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 11/11/1962) που παραπέμπει ο σύνδεσμος στο #111 διαβάζει κανείς:

  118. Γιάννης Ιατρού said

    121 (συνέχεια) : Που είναι οι εχπεδεφτικοί και τ΄άλλα αντιδραστικά στοιχεία; (ο Κουβάτσος τι έγινε ρε παιδιά, τον κατάπιε η γη.;;;; 🙂

  119. Pedis said

    # 96 – Spatholouro –

    το βρήκα, σε ευχαριστώ πολύ και πάλι.

    —-

    Δίδακτρα για το

    Πανεπιστήμιο Αθηνών 2470-3525 δρχ

    ήταν 1.5-2.5 μισθοί πρωτοφιορισμένου της εποχής.

    Και δεν παίρναν όσα η γενιά των 350 και 500 Ε. Ψευτοζούσαν οι άνθρωποι δεν αργοπέθαιναν.

    Κρίνετε.

    —-

    Από συζητήσεις με παλαιότερους που είχα χτες τα δίδακτρα στο γυμνάσιο είναι βέβαια.

    Δεν τα πλήρωναν τα παιδιά δημόσιων υπαλλήλων.

  120. Pedis said

    πρωτοφιορισμένου -> πρωτοδιορισμένου

  121. cronopiusa said

    A European deal with Libya could leave migrants facing beatings, rape and slavery

    «Faccia i nomi delle Ong colpevoli», Mentana ‘sfida’ il Procuratore di Catania

  122. Καθαρά γλωσσική παρατήρηση: στο λινκ του (95) διαβάζουμε «ο πρωθυπουργός Πλένκοβιτς που ηγείται του βασικού κόμματος του κυβερνητικού συνασπισμού, Croatian Democratic Union (HDZ), διέταξε…» Δύσκολο τους ήταν να μεταφράσουν… την αγγλική μετάφραση του ονόματος του κόμματος; Ή δεν τους πέρασε καν απ’ το μυαλό ότι μάλλον δεν μπορεί να λέγεται έτσι και ότιτα αρχικά HDZ κάτι άλλο (Hrvatska demokratska zajednica) θα υποκρύπτουν;

  123. Spiridione said

    40. Μερικά ιστορικά στοιχεία, αν θέλεις, για εκπαιδευτικά τέλη και δίδακτρα για τον 19ο αιώνα. Τότε, δίδακτρα εννοούσαν τις χρηματικές παροχές απευθείας στους καθηγητές και εκπαιδευτικά τέλη αυτές προς το Πανεπιστήμιο. Και ο νόμος του Τρικούπη του 1892 για τα εκπαιδευτικά τέλη.
    http://www.iaen.gr/panepistimio_kai_foitites_stin_ellada_kata_ton_19o_aiona-b-59*225.html

    Και εδώ ένα άρθρο του 1950 για εκπαιδευτικά χαράτσια και μαθητικές απεργίες
    http://arxeiokdsotiriou.blogspot.gr/

  124. Pedis said

    # 127 – Ευχαριστώ. Το http://arxeiokdsotiriou.blogspot.gr/ το βρήκα χτες που έψαχνα να επιβεβαιώσω τις προφορικές μαρτυρίες ανθρώπων που πλήρωνα δίδακτρα στο δημόσιο γυμνάσιο.

    Κι εδώ γίνεται μλια βιαστική αναφορά:
    http://83.212.168.214/jspui/bitstream/123456789/814/1/EA679.PDF

    Μου φαίνεται παράξενο που δεν είναι εύκολο να βρει κανείς στο («ελληνικό») ίντερνετ ακριβείς πληροφορίες. Θα έπρεπε να είναι θέμα ιστορικής μελέτης σε διάφορα διδακτορικά ή διπλωματικές …

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: