Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μηνολόγιον Ιουλίου για μια ακόμα χρονιά

Posted by sarant στο 1 Ιουλίου, 2017


Το Μηνολόγιο, που το δημοσιεύω εδώ στις αρχές κάθε μήνα (συνήθως την πρώτη του μηνός), ήταν ιδέα του πατέρα μου, του αξέχαστου Δημήτρη Σαραντάκου, ο οποίος αρχικά το δημοσίευε στο περιοδικό Φιστίκι, που έβγαζε επί πολλά χρόνια στην Αίγινα. Στο εδώ ιστολόγιο, το Μηνολόγιο άρχισε να δημοσιεύεται τον Οκτώβρη του 2010 και βέβαια μέσα σε 12 μήνες έκλεισε τον κύκλο. Τότε, αποφάσισα να εξακολουθήσω να το δημοσιεύω στις αρχές κάθε μήνα, επειδή έχει γίνει το σταθερό σημείο αναφοράς για τα γεγονότα του μήνα, που ενημερώνεται συνεχώς με δικά σας σχόλια μέσα στη διάρκεια του μήνα, σχόλια που συνήθως αφορούν επισήμανση ημερομηνιών, αν και κυρίως αγγελτήρια θανάτων.

Οπότε, συνεχίζω τις δημοσιεύσεις όσο θα υπάρχει ενδιαφέρον, προσθέτοντας πάντοτε δικές σας προτάσεις από πέρυσι. Πάντως, σε κάποιες περιπτώσεις η επέτειος έχει εσκεμμένα μετατεθεί κατά μία ημέρα.

 

Σα  1

Ανακοίνωσις της θεωρίας της εξελίξεως των ειδών υπό Καρόλου Δαρβίνου -και θανή Νικολάου Γουίντωνος, σωτήρα των εβραιόπουλων

Κυ  2

† Άρεως Αλεξάνδρου

Δε 3

Γενέσιον Φραγκίσκου Κάφκα -και Ιακώβου Μόρρισων τελευτή κατά τον δαίμονα εαυτού

Τρ  4

Διακήρυξις της Ανεξαρτησίας υπό Θωμά Τζέφερσον. Και του τιμημένου η ανύψωσις.

Τε  5

Δημοσίευσις των Μαθηματικών Αρχών της Φυσικής Φιλοσοφίας υπό Ισαάκ Νεύτωνος. Και του ογδόου ελληνικού δημοψηφίσματος.

Πε  6

Πρώτον αντιλυσσικόν εμβόλιον υπό Λουδοβίκου Παστέρ

Πα 7

Γενέσιον Βλαδιμήρου Μαγιακόφσκι και Νικολάου Ξυλούρη του Κρητός

Σα 8

Γενέσιον Αρθούρου Έβανς του αρχαιολόγου

Κυ 9

Θανάτωση επισκόπων και προκρίτων εν Λευκωσία Κύπρου

Δε 10

Γενέσιον Ιωάννου Χατζηανδρέου (κατά κόσμον Στρατή Τσίρκα) και Νικολάου Τέσλα

Τρ 11

Έναρξις της εξοντώσεως των Ισραηλιτών της Θεσσαλονίκης υπό των χιτλερικών δημίων

Τε 12

† Κωνσταντίνου Ουράνη

Πε 13

† Φωτίου Κόντογλου (και γενέσιον Νεοκιδίου της Αραβίας)

Πα 14

Της πτώσεως της Βαστίλης

Σα 15

Της Ιουλιανής εκτροπής και του κυπριακού πραξικοπήματος

Κυ 16

Της Εγίρας

Δε 17

Πρωταγόρου του Αβδηρίτου

Τρ 18

Γενέσιον Νέλσονος Μαντέλα

Τε 19

† Στρατή Μυριβήλη τελευτή

Πε 20

Νιλ Άρμστρογκ και των πρώτων επί της Σελήνης βαδισάντων

Πα 21

+ Κωνσταντίνου Καρυωτάκη τελευτή

Σα 22

Γενέσιον Ερνέστου Χεμινγουαίη

Κυ 23

Της πρώτης κατά την Αρχαιότητα Ολυμπιάδος

Δε 24

Γενέσιον Σίμωνος Μπολιβάρ του ελευθερωτού

Τρ 25

Γενέσιον Γεωργίου Βερνάρδου Σω

Τε 26

Της νίκης των Ελλήνων επαναστατών εις Δερβενάκια

Πε 27

Τελεσίλλης της Αργείας

Πα 28

Γενέσιον Εμμανουήλ Ροΐδου

Σα 29

† Βικεντίου Βαν Γκογκ και γενέσιον Μιχαήλ Θεοδωράκη του επιμήκους μουσουργού

Κυ 30

† Κοίμησις Διονυσίου Ντιντερό

Δε 31

† Θανή Νικολάου Σκουφά

Ο Ιούλιος είναι ο ένας από τους δυο μήνες που πήραν τ’ όνομά τους από ιστορικό πρόσωπο -φυσικά από τον Ιούλιο Καίσαρα. Προηγουμένως ονομαζόταν Quintilis, πέμπτος μήνας δηλαδή στο παλιό ρωμαϊκό ημερολόγιο. Η ονομασία δεν άλλαξε όταν προστέθηκαν ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος στην αρχή, κι έτσι ο Quintilis ήταν πια έβδομος μήνας. Όταν όμως δολοφονήθηκε ο Ιούλιος Καίσαρας, έγινε προς τιμή του η  μετονομασία. Ίσως όχι άδικα, αφού ο Ιούλιος Καίσαρας είχε εισηγηθεί τη μεταρρύθμιση του ρωμαϊκού ημερολογίου, με κατάργηση του εμβόλιμου μήνα -άλλωστε γι΄αυτό ονομάζεται Ιουλιανό ημερολόγιο, και είναι το ημερολόγιο που είχαμε στην Ελλάδα ως το 1923 (το λεγόμενο “παλιό ημερολόγιο”).

Ο Ιούλης έχει τις λαϊκές ονομασίες Αλωνάρης (επειδή τότε γίνεται το αλώνισμα, τουλάχιστο στη νότια Ελλάδα), που είναι και η πιο διαδεδομένη, καθώς και τις Αηλιάς και Αηλιάτης (από τη γιορτή τ’ Άη Λιος στις 20 του μήνα), ενώ σε κάποια κυκλαδονήσια λέγεται Γυαλινός, ίσως επειδή τότε αρχίζουν να γυαλίζουν οι ρώγες των σταφυλιών. Λέγεται επίσης Δευτερογιούνης (όπου Πρωτογιούνης είναι φυσικά ο Ιούνιος: ο λαός αντιπαθούσε τα σχεδόν ομόηχα Ιούνης και Ιούλης και ονόμασε πρωτογιούνη τον ένα και δευτερογιούνη τον άλλο, αφού κιόλας είναι πρώτος και δεύτερος μήνας του καλοκαιριού. Αλλού πάλι ονομάζεται Πρωτογιούλης ο Ιούνιος και Δευτερογιούλης ο Ιούλιος).

[Παρένθεση: για κάποιο λόγο, η δημοτική ονομασία των μηνών «Ιούνης» και «Ιούλης» και οι αντίστοιχες γενικές «του Ιούνη» ή «του Ιούλη» ενοχλούν πολλούς· περιέργως, μόνο αυτοί οι δύο, και όχι π.χ. ο Σεπτέμβρης ή ο Μάης· ασφαλώς περί ορέξεως ουδείς λόγος, αλλά οι καθαρολόγοι που λέγαμε υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχουν λαϊκοί τύποι Ιούνης/Γιούνης και Ιούλης/Γιούλης αλλά μόνο Θεριστής και Αλωνάρης, και ότι τα Ιούνης/Γιούνης και Ιούλης/Γιούλης είναι ψυχαρικές επινοήσεις ή/και κομμουνιστική ξύλινη γλώσσα. Δεν είναι ακριβές αυτό, αν και αξίζει ειδικό άρθρο, πάντως τύποι Ιούνης/Γιούνης υπάρχουν σε δημοτικά τραγούδια (π.χ. ο Γιούνης με τα μήλα στη συλλογή του Πολίτη), ενώ τύπος «Ιούλης» υπάρχει (για όνομα, όχι για τον μήνα) στη Ριμάδα του Μεγαλέξαντρου, αλλά και σε επιγραφή στο νέο μουσείο της Ακρόπολης, όμως δεν βρίσκω τώρα τη φωτογραφία που είχα τραβήξει). Επομένως, οι τύποι «Ιούλης, Ιούνης» (που χρησιμοποιούνται, μου λένε, πάρα πολύ στην Κύπρο, ακόμα από τον Μαχαιρά, αλλά και στις Κυκλάδες) δεν έχουν κάτι το εγγενώς κατακριτέο και είναι θέμα γούστου. Προσωπικά, όταν μιλάω βρίσκω πολύ πιο εύηχο το «δύο του ιούλη» παρά το «δύο του ιουλίου» με τα κατ’ εμέ κακόηχα αλλεπάλληλα ίου-ίου· είπαμε: περί ορέξεως… και κλείνει η παρένθεση].

Ο Ιούλιος έχει χάρη στον Καίσαρα το Ιουλιανό ημερολόγιο, έχει βέβαια και τα Ιουλιανά, την εκτροπή του 1965 με τον εξαναγκασμό του εκλεγμένου πρωθυπουργού Γ. Παπανδρέου σε παραίτηση, την αποστασία βουλευτών της Ένωσης Κέντρου και τις καθημερινές διαδηλώσεις λαού επί 70 μέρες στο κέντρο της Αθήνας. Το ιστολόγιο έχει κατ’ επανάληψη ασχοληθεί με το θέμα, οπότε δεν θα πούμε περισσότερα. Μόνο να αναφέρω (αν και μάλλον το έχω ξαναπεί) ότι προπολεμικά είχαν ονομαστεί Ιουλιανά τα γεγονότα που έγιναν στην Αθήνα στις 31 Ιουλίου 1920, όταν ανακοινώθηκε η απόπειρα δολοφονίας του Ελευθ. Βενιζέλου στο Παρίσι. Το πλήθος κατέστρεψε τα γραφεία όλων των αντιπολιτευόμενων εφημερίδων, το Μέγαρο Σκουλούδη και τα σπίτια άλλων επιφανών αντιβενιζελικών, ενώ δολοφονήθηκε ο Ίων Δραγούμης από κρητικούς χωροφύλακες με αρχηγό τον διαβόητο Γύπαρη στη λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας, περίπου απέναντι στο Χίλτον (τότε λεγόταν οδός Κηφισιάς). Ο λογαριασμός εκείνων των Ιουλιανών πληρώθηκε την 1η Νοεμβρίου του ίδιου χρόνου.

Ο Ιούλης είναι βέβαια και ο πρώτος μήνας των καλοκαιρινών διακοπών ή τέλος πάντων ήταν ο πρώτος μήνας των καλοκαιρινών διακοπών όταν ο κόσμος μπορούσε να πηγαίνει διακοπές. Στη Γαλλία “Ιουλιανοί” (Juilletistes) λέγονται όσοι πηγαίνουν διακοπές τον Ιούλιο, οι άλλοι, που είναι και περισσότεροι, λέγονται φυσικά Αυγουστιανοί (Aoûtiens). Το μαύρο σαββατοκύριακο, όταν φεύγουν οι δεύτεροι και επιστρέφουν οι πρώτοι είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα του γαλλικού φολκλόρ.

Στις παροιμίες για τον Ιούλιο συνήθως ονοματίζεται ο Αλωνάρης, για παράδειγμα: που μοχτάει τον χειμώνα, χαίρεται τον Αλωνάρη. Μια διαιτολογική παροιμία που ομολογώ πως δεν την έχω καταλάβει, λέει «κότα πίτα τον Γενάρη και παπί τον Αλωνάρη». Μια μετεωρολογική – παρετυμολογική παροιμία ισχυρίζεται πως «Τ’ Αϊ-Λιος γυρίζει ο καιρός αλλιώς».

Ο Καβάφης πάντως είχε γράψει για τον «θείο Ιούλιο μήνα» που πυρώνει, ενώ ο Μίλτος Σαχτούρης προειδοποιούσε ότι «Έρχεται έρημος με φωτιά ο Ιούλιος / να κάψει τις μοναχικές ψυχές μέσα στην πόλη». Πιο γνωστός, καθότι μελοποιημένος, είναι ο στίχος του Ελύτη «Τον Ιούλιο κάποτε μισανοίξανε τα μεγάλα μάτια της μες στα σπλάχνα μου». Στη Λιλιπούπολη ένας από τους «δώδεκα μήνες αθλητές» είναι και «ο Ιούλιος ο χίπης με μπλουτζίν και χαϊμαλιά».

Κλείνουμε με ένα τραγούδι για ένα μεσημέρι του Ιούλη -το έγραψε και το τραγουδάει ο Χρήστος Θηβαίος:

140 Σχόλια προς “Μηνολόγιον Ιουλίου για μια ακόμα χρονιά”

  1. spiral architect 🇰🇵 said

    Καλό μήνα αγόρια και κορίτσα!

  2. Καλημέρα, καλό μήνα!
    Δεν είναι διαιτολογική παροιμία το «Κότα πίτα…». Ο Ανώνυμος της «Στρατιωτικής ζωής εν Ελλάδι» το παραθέτει ως ρητό των χωροφυλάκων που κυνηγούσαν ληστές ανά τα βουνά και τα λαγκάδια της επαρχίας, και ταυτόχρονα απολάμβαναν την, ας πούμε, φιλοξενία των χωρικών. (Για του λόγου το αληθές)

  3. spiral architect 🇰🇵 said

    Μπράβο ρε Δύτη!

  4. Μέχρι να ανέβει ο ήλιος στροφάρω 🙂

  5. Αντώνης said

    Στις 15 του μηνός είναι και η γιορτή «των αγίων Κηρύκου και Ιουλίτης» που επίσης έχει απαθανατίσει ο Ελύτης.

  6. alsatiancousin said

    Θυμήθηκα κι εγώ τη «Στρατιωτική ζωή…», αλλά φαίνεται ότι η παροιμία υπήρχε σε μέρη όπου δεν πάτησε νεοέλληνας χωροφύλαξ: http://repository.kentrolaografias.gr/xmlui/handle/20.500.11853/271443

    Εδώ http://ellinikeskotes.blogspot.fr/2016/10/blog-post_72.html εξηγείται γιατί πρέπει να σφάζονται χειμωνιάτικα τα ορνίθια.

  7. Γιάννης Κουβάτσος said

    Καλό μήνα! Θείος Ιούλιος μην.
    Ιούλιο γεννήθηκε ο Χέμινγουέι, αλλά και Ιούλιο αυτοκτόνησε, στις 2 του 1961.
    31 του μηνός του 1920 δολοφονήθηκε ο Ίων Δραγούμης, πολύ ενδιαφέρουσα προσωπικότητα, από τους τραμπούκους του Γύπαρη.
    Και δύο απορίες: Γιατί Ιάκωβος ο Τζέιμς Ντάγκλας Μόρισον; Δημήτριος νομίζω. Και γιατί Άρεως Αλεξάνδρου; Αριστοτέλους θα έπρεπε, αφού Αριστοτέλης Βασιλειάδης ήταν το κανονικό ονοματεπώνυμο του συγγραφέα.

  8. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Σε λίγο την κάνω για Κινέτα για κάνα μακροβούτι και το απογευματάκι θα βουτήξω για κάνα χταπόδι. Λογικά τα περσινά μικρά που τα άφησα να ζήσουν θα έχουν μεγαλώσει (αν δεν τα σκότωσε κανένας κανίβαλος) και θάναι ό,τι πρέπει για χταποδοσυνταγή αλα Gee.☺ Ουζάκι έχω Πιτσιλαδή και θα πιούμε κι ένα στην υγειά της Σαραντακοπαρέας.☺
    Καλό μήνα νάχουμε και μη ξεχνάτε να χαμογελάτε, είναι μεταδοτικό και κάνει την εξουσία να ανησυχεί. Το έλεγε κι ο αείμνηστος πατήρ Σαραντάκος.

    Υ.Γ – Πέστε και κάνα σ’ αγαπώ στον σύντροφο και στην συντρόφισα της ζωής σας
    και μην αμελείτε το σεξ, η μεγαλύτερη απόλαυση της ζωής, εντελώς ΔΩΡΕΑΝ☺

    1 – Καλό μήνα τρελό αγόρι.☺

  9. dryhammer said

    @8. Στη Χίο βγάζουμε αρκετά ούζα και δέν θα πάρω θέση επ αυτών. Απο τα Μυτηληνιά προτιμώ (για καλοκαίρι) το κόκκινο του Σαμαρά (περι ορέξεως κλπ κλπ)

  10. Γιάννης Κουβάτσος said

    Επηρεασμένος από τον Λάμπρο 😊, να θυμίσω:
    1 Ιουλίου 1967: Γενέσιον Παμέλης Άνδερσον, της καλλιπύγου και βαθυκόλπου ναυαγοσώστριας. Πενηντάρισε και το Παμελάκι…

  11. cronopiusa said

    Srebrenica, Bosnia-Herzegovina 11 Ιουλίου 1995

    Καλή σας μέρα και καλό μήνα!

  12. dryhammer said

    10 Περί του βαθυκόλπου της Παμέλης δηλώ άγνοιαν (ως γνωστόν, δεν έχει πάτο). Βαθύκορφον θα την εχαρακτήριζα μάλλον (τη βοηθεία και των πυριτικών οξειδίων, βεβαίως βεβαίως)

  13. Γς said

    5 Ιουλίου:

    ΤΟ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ!!

    Εκείνο για το ΟΧΙ που έγινε ΝΑΙ ΝΑΙ.

    Αυτο το γαμημένο που πολύ το απολαύσανε οι ξένοι, κι εμείς κι εμείς!

    Που το ακριβοπλήρώσμε! Και το πληρώνουμε και θα το πληρώνουνε όταν εμείς θα περιμένουμε φως στον τάφο μας.

    Κι άμα δείτε να να φεύγουν τα κ’απιταλ κοντρόλ που μας φορέσανε μόλις εξαγγείλαμε την διεξαγωγή του να μου γράψετε

    Γς@Κόλαση.κομ

    Αχ ρε Δημοψήφισμα…

    κι έγραφε ο Γς στο Fb κείνες τις ημέρες:

    27 Ιουνίου 2015 ·
    Κάπου εδώ λέω να κλείσω τα μάτια μου και τ αυτιά μου.

    Κυβέρνησή μας είναι γμτ. Δικός μας κι ο μικρός.
    Πονάω να βλέπω να μας λοιδορούν οι ξένοι.

    Κι όσο σκέφτομαι ότι ώρα με την ώρα στενεύουν τα αδιέξοδα.
    Δεν γίνεται να σταματήσουν;
    Να σώσουμε ότι μπορεί να σωθεί.

    Ποιος το περίμενε; Τόσο γρήγορα. Τόσο άσχημα. Τόσο σκιτζίδικα πάνω στις πλάτες του κοσμάκη.
    Λυπηθείτε τους!
    Σταματήστε τους!

  14. sarant said

    Καλημέρα, καλό μήνα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    7 Τις συζητάμε τις τροπολογίες. Αλλά για τον Αλεξανδρου, το Άρης δεν είναι χαϊδευτικό του κανονικού του ονόματος.

    2-6 Η «κότα πίτα» ήταν έκφραση των αποσπασμάτων, αλλά όχι η υπόλοιπη παροιμία. Η παροιμία, όπως λέει και ο ξάδερφος στο 6, είναι διαιτολογική.

    Παρέμπ, η φιλολογική επιστήμη έχει πλέον καταλήξει ότι ο ανώνυμος της Στρατιωτικής ζωής είναι ο Χ. Δημόπουλος.

  15. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα και καλό ζεστό μήνα σε όλους. «Ο ζεστός μήνας Ιούλιος» ή «ο ζεστός μήνας Αύγουστος» είναι το κλισέ; Και πού το έχω ακούσει;

    Στα νεώτερα γεγονότα, να προσθέσω 25 Ιουλίου (1983) «της εν Βουλιαγμένη πανδήμου συγκεντρώσεως υπό Λουκιανού Κηλαηδόνη»… Ε, φέτος, σκαλίσαμε τα νιάτα μας…

  16. Christos said

    7: Το «Ιάκωβος» ακολούθησε δύο διαφορετικούς δρόμους, Iacobus / Jacobus και Iacomus / Jacomus. Από το πρώτο προέρχεται το Jacob, από το δεύτερο το James. Όσο για το Δημήτρης, έχω την εντύπωση ότι έχει μείνει από την εποχή που οι μετανάστες υιοθετούσαν ονόματα που ακούγονταν έστω και λίγο παραπλήσια σε όσα ελλληνικά ονόματα δεν είχαν αγγλικό αντίστοιχο (Παναγιώτης-Πήτερ, Χρήστος-Chris κοκ).

  17. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Είναι ώρες που δεν φτάνει
    κι είναι λίγο το καλό
    που δεν αντέχει ούτε στιγµή η αγάπη
    Ο Ιούλιος θα µας κάψει το µυαλό
    θα µας τελειώσει.

    Ολόφρεσκος Βασίλης Παπακωνσταντίνου
    Ιούλιος

  18. ΣΠ said

    Καλημέρα και καλό μήνα.

    7
    Το James αντιστοιχεί με το Ιάκωβος στα ελληνικά. Παράδειγμα:
    https://en.wikipedia.org/wiki/James_VI_and_I
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%99%CE%AC%CE%BA%CF%89%CE%B2%CE%BF%CF%82_%CE%91%CE%84_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%91%CE%B3%CE%B3%CE%BB%CE%AF%CE%B1%CF%82

  19. cronopiusa said

  20. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Καλό μήνα δεν είπα!

    >>Κότα πίτα το Γενάρη…
    Παραλλαγές
    -Κότα χήνα το Γενάρη και παπί τον Αλωνάρη.
    -Όρνιθα γεναριάτικη και πετεινό αλωνάρη.

  21. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ευχαριστώ για τις διευκρινίσεις-διορθώσεις σχετικά με τον Ιάκωβο-Τζέιμς και τον Άρη Αλεξάνδρου. Αλλά βαθύκολπος, Ντράιχαμερ, νομίζω πως είναι χαρακτηρισμός για την έχουσα πλούσιο στήθος. Κάνω λάθος, φιλόλογοι και λοιποί αρμόδιοι;

  22. Γιάννης Ιατρού said

    Χαιρετώ και επίσης καλό μήνα

    διαπιστώνω μάλιστα την παράλειψη σχετικής αναφοράς (περί των εορταστικών εκδηλώσεων των εισέτι εν ζωή απομάχων της 14ης Ιουλίου 1789) 🙂 …

  23. ΣΠ said

    21
    Έχεις δίκιο:
    http://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/tools/liddell-scott/search.html?lq=%CE%B2%CE%B1%CE%B8%CF%8D%CE%BA%CE%BF%CE%BB%CF%80%CE%BF%CF%82&exact=true

  24. Γιάννης Ιατρού said

    8: ΛΑΜΠΡΟΣ (ο τροφοσυλλέκτης…)
    …Σε λίγο την κάνω για Κινέτα…

    Πολύ κινετικός ρε Λάμπρο …. Καλή επιτυχία 🙂

  25. cronopiusa said

  26. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Γειά σας καὶ καλὸ μήνα. Στὰ Θερμιὰ τὸν λέμε Ἰούλη καὶ οἱ παλιότεροι Γυαλινό, ὅπως γράφει κι ὁ Νικοκύρης. Θυμᾶμαι τὸν παπποῦ μου ποὺ ἔλεγε πὼς «τὸ Γυαλινὸ πυρώνει τὸ νύχι τοῦ βουδιοῦ»
    Ὁ λαὸς λέει π.χ. τρεῖς τοῦ Ἰούνη, δεκαπέντε τοῦ Ἰούλη. Ἡ παράλειψη τοῦ ἄρθρου κάνει (κατὰ τὴν ἄποψή μου) τὴ γλώσσα «ξύλινη», π.χ. πέντε Μάρτη καὶ -τὸ χειρότερό μου- πρώτη Μάη, ἀντὶ Πρωτομαγιά.

  27. 22,
    …και σε περίοδο εκπτώσεων!

  28. Μπούφος said

    Καλό μήνα κορίτσιααα!(και αγόρια, και αγόρια, βεβαίως!)
    🙂

  29. Ο πρώτος κι ο δεύτερος Γιούν’ς και στα (παλιά) πλωμαρίτικα.

  30. 12, … 10 Περί του βαθυκόλπου της Παμέλης δηλώ άγνοιαν …

    Η καλλίπυγος Πάμελα ήτο επί μακρόν πασίγνωστος επόπτρια
    του βαθέος κόλπου
    ενδεδυμένη το ολόσωμον σωμόν μπανιερόν της.

  31. Corto said

    «ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΜΗΝΟΣ

    Ονόματα του Ιουλίου:
    Αλωνάρης, Αλωνιστής, Γιαλιστής, Χορτοκόπος, Λιοτρόπης, Δευτερογιούνης

    Ρητά του Ιουλίου:
    – Τον Αλωνάρην έβρεχε στον ποντισμένο τόπο.
    – Τζίτζικας ελάλησε, μαύρη ρόγα γυάλισε.
    – Της Αγιαμαρίνας σύκο, και του Αϊλιά σταφύλι,
    και τ’ Άγιου Παντελέημονα γεμάτο το μαντίλι.

    Συνήθειαι:
    Τη μέρα που στρώνεται το λιώμα στο αλώνι δε σαρώνεται το σπίτι του νοικοκύρη, κι όσες μέρες είναι στρωμένο δε δίνουν φωτιά απ’ το φούρνο σε κανένα (Β. Εύβοια).»

    (Από το Ημερολόγιον της Μεγάλης Ελλάδος 1936, του Γεωργίου Δροσίνη)

  32. Καλό μήνα κι απ’ εδώ με 39°C

  33. Λάρ’σα https://www.youtube.com/watch?v=q_Hje13QVSk

  34. Μπούφος said

    Δημήτρη Μαρτίνε, αν επιτρέπετε σε ποιο σημείο της Εύβοιας βρίσκονται τα Θερμιά;

  35. gpoint said

    Καλημέρα, καλόμήνα…

    ο αναφερόμενος Χ. Δημόπουλος υποθέτω πως είναι άλλος από τον προδότη φονιά που έφυγε από τον πρωταθλητή του 85 ΠΑΟΚ την παραμονή του τελικού κυπέλλου με την Λάρισσα (!!) για τον βάζελο και λέρωσε το όνομά του.
    Και επειδή συμπτωματικά έβλεπα στις ιστορίες της Νόβας είχε το ΠΑΟΚ-ΠΑΟ 2-1 με το ανεπανάληπτο γκολ του Γκαρσία, άκουσα τον σπήκερ να λέει στο τέλος για το εξαιρετικο ενδιαφέρον που έδωσε στο πρωτάθλημα 7 αγωνιστικές πριν την λήξη ( ΠΑΟ 52, ΠΑΟΚ και ΟΣΦΠ από 50 )

    Και θυμήθηκα τότε το Καρφί του Κακαουνάκη που διαφημιζότανε στην τιβί με την ατάκα » Ποιός ΠΑΟΚ ; θα χάσει από Αρη, ΑΕΚ, Λάρισα »
    Και ω του θαύματος με τον Αρη ο Σπάθας !!! Ιστορική η διαιτησία του αλλά μετά ;;;;
    Με την ΑΕΚ 0-1 με τραγικό λάθος του Χαλκιά…
    και με την Λάρισσα όταν ισοφάρισε στο 90 ο Κοντρέρας πίστεψα πως έκανε λάθος ο Κακαουνάκης αλλά πάλι «θαύμα» ο Χαλκιάς και 2-1 !!

    Το κακό είναι πως παίζει μπάλλα ακόμα ο Χαλκιάς ( στην Παναχαϊκή ) οπότε θα αργήσουν (αν) οι αποκαλύψεις.
    Μπορει κάποιος από τα ψαχτήρια του ιστολογίου να βρει το αναφερόμενο τεύχος του Καρφιού ;

  36. Γιάννης Ιατρού said

    33: Σκύλε,
    μιάς και ανακατεύεσαι με τη μαγειρική, εκτός απ΄ τ΄ αυγά μάτια πού ΄βαλες, να σου δώσω και μια συνταγή για γεμιστά,

    1. ανεβάζουμε την τέντα
    2. προθερμαίνουμε το μπαλκόνι στους 160 °C
    3. …συνεχίζεις όπως το ήξερες.. 🙂

  37. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    34 Τα Θερμιά είναι η Κύθνος, στις Κυκλάδες

  38. 36 Ναι. Διαπίστωσα χτες ότι για να δροσίσει το μπαλκόνι δεν αρκεί ένα κατάβρεγμα. Χρειάστηκαν τρία, με διαφορά ενός τετάρτου μεταξύ τους, ώστε να μπορώ να πατώ ξυπόλητος.

  39. Μαρία said

  40. Σουμέλα said

    Καλησπέρα από τις βροχερές, φθινοπωρινές Βρυξέλλες.
    Η γιαγιά μου που ήταν από τα Κοτύωρα (Όρντου) έλεγε τον Ιούλιο Θερνόν ή Χορτοθέτη, (χορτοθέρτ’ς).
    «Έρθεν Ο Χορτοθερτ’ς, έπαρ’ το καγάν’σ σο χερ» – Ήρθε ο Ιούλιος, πάρε το δρεπάνι στο χέρι».

  41. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @ Corto (31). Μοῦ θύμισες ἕνα παλιὸ παιδικὸ τραγουδάκι-παιχνίδι: Τὴ «ντριβιντριβίτσα»:

    Τὴ ντριβιντριβίτσα
    τὴν καλοκαιρίτσα
    τὸ ἀπάνω βράδυ
    στὸ περικοκλάδι
    τζίτζικας ἐλάλησε
    μαύρη ρώγα γυάλισε
    μαύρη καὶ φαρμακερὴ
    τσάκα τὸ καλὸ πουλί!

    @34. Μποῦφε, μὲ πρόκανε ὁ Νικοκύρης.

  42. Corto said

    40:
    Δημήτρη, πολύ γλαφυρό το παιδικό τραγουδάκι! Η ντριβιντριβίτσα σημαίνει κάτι ή είναι παιγνιώδης λέξη ακατανόητη;

    Σκεφτόμουν μήπως κάποια από τα στιχάκια αυτού του τύπου (λαχνίσματα, παιχνίδια, πειράγματα κλπ), όπως και κάποιες παροιμίες διαδόθηκαν «κεντρικά», από τους νεότερους λογίους μας, μέσα από χρονογραφήματα, ημερολόγια, αλλά και σχολικά εγχειρίδια κλπ.
    Φαντάζομαι ότι ούτως ή άλλως, ο τρόπος διάδοσης του λαϊκού πολιτισμού θα αποτελεί μείζον λαογραφικό ζήτημα.

  43. Γιάννης Κουβάτσος said

    Έπεσε στα χέρια μου σήμερα η ανθολογία «Τ’ αγαπημένα του Μιχάλη Γκανά», όπου στη σελίδα 25 ο καλός μας ποιητής μνημονεύει το παρόν ιστολόγιο και μια μεγάλη και κατατοπιστική συζήτηση που διάβασε εδώ σχετικά με τη σημασία της λέξης απριλοφόρητος (απ’ το δημοτικό τραγούδι «Ο κίρκας»). Αυτά είναι εύσημα, κυρίες και κύριοι! 😊

  44. Corto said

    Το σχ.42 απευθυνόταν στο 41 (Δημήτρης Μαρτῖνος)

  45. Μπούφος said

    37 Sarant

    ω! εκτός από γλωσσικά, από σας μαθαίνω και όλα όσο ήθελα να μάθω για τη γεωγραφία και ντρεπόμουνα να τα ρωτήσω! 😉

    41 Δημήτρη Μαρτίνε, τέλειο το τραγουδάκι!
    Υπάρχει και μελοποιημένο στο γιουτουμπ; να το ακούσει ένα βαφτιστηράκι μου;

    42 Corto
    ένας συχωρεμένος παππούς, είχε γερή πετριά με τη λαογραφία.. λοιπόν από ένα βιβλίο δικό του έμαθα
    για χωριό ανθρωποφάγων (!) κάπου στην Πελοποννησο περίπου στα 1700 μ.Χ. ! Το επτασφραγιστο μυστικό της ανθρωποφαγίας το περιφρουρούσαν οι συγχωριανοί μεταξύ τους, με απειλές και με όρκους φοβερούς. Αν πέρναγε ξενομερίτης, τον υποδέχονταν τάχα φιλοξενα, τον κερνάγανε ένα ποτήρι κρασί, τον νάρκωναν, τον έσφαζαν, τον τεμάχιζαν, τον πάστωναν, και μετά τον φυλάγαν στα κιούπια τους στα κατώι. ΄και ήταν μεζές για συγγενείς και φίλους, πρώτης ποιότητας!!!
    «Μανούλααα!» θα αναφωνούσε πανικόβλητος, ακούγοντας τα τοιαύτα μαζί με μας και ο Βέγγος.

    43 Γιάννης Κουβάτσος
    «απριλοφόρητα» ! Τι ωραία! Ναι, πράγματι, αυτά είναι εύσημα, κύριοι!

  46. sarant said

    43 Α, θα το αναζητήσω Όπως λες, αυτά είναι εύσημα.

    Πρόκειται για αυτό το άρθρο
    https://sarantakos.wordpress.com/2010/05/19/aprilis/

  47. Μιχάλη Νικολάου, πάρε τ’ όπλο σου!

    http://mignatiou.com/2017/07/i-oploforia-epitrepete-apo-simera-ke-sta-dimosia-panepistimia-tou-kansas/

  48. Γιάννης Ιατρού said

    45γ: Καρδερίνα,
    μήπως το χωριό αυτό έπεφτε κατά Αιγιάλεια μεριά;;; 🙂 🙂
    Εδώ, σύμφωνα με ρεπορτάζ του ανταποκριτή μας εκεί, ένας από τους κατοίκους σε περιπολία 🙂

  49. Γιάννης Κουβάτσος said

    46. https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.politeianet.gr/sygrafeas/gkanas-michalis-5603&ved=0ahUKEwiKwb3uqOjUAhVhL8AKHQgxDiMQFggaMAA&usg=AFQjCNG-cZzRKb4Aw6K3tX7Tcjf6hbokNA

  50. 48 Ανθρωποφάγους δεν έχομε ‘δώ χάμου. Άλλο αν τρώγουνται συνέχεια αναμεταξύ τους.

  51. Γιάννης Ιατρού said

    50: Δηλαδή ρε Σκύλε, αν τρώγονται μεταξύ τους και *δεν* είναι ανθρωποφάγοι, δεν θα είναι και άνθρωποι…, ε;

  52. Μαρία said

    47
    https://www.k-state.edu/vpaf/weaponspolicy/

    Στου Μιχάλη http://www.uh.edu/police/campus-carry/

  53. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Σήμερα , στο θεό σας, έχουμε δυο γάμους και μια βάφτιση. Συναυλίες, εκδηλώσεις ακούω ματαιώνονται, γάμοι όχι! 🙂
    Έφυγε το πρώτο κλιμάκιο.Γιαννϊατρού κατά τα μέρη σου,Κορινθία μεριά.Αγκαλιά με παγοκύστες βγαίνουμε. 🙂

  54. 51 Μωρέ, άνθρωποι είναι και οι περισσότεροι από δαύτους είναι και καλοί άνθρωποι αλλά στο γαμημένο ΔΣ του συλλόγου, που θένε να με μπλέξουν, τρώγονται σαν τα σκυλιά. Κακό χωριό τα λίγα σπίτια.
    ‘Ελεγα να ανέβω στο βουνό, στην καλύβα, τώρα με τον καύσωνα αλλά δεν έχει ανοίξει το καφενείο γιατί δεν τα βρίσκουν.

  55. Παναγιώτης Κ. said

    «Του ΑιΛιός γυρίζει ο καιρός αλλιώς»
    Παροιμία με αρκετή μετεωρολογικη πληροφορία.
    Αρα κάνουμε υπομονή μέχρι 20 Ιουλίου.

  56. Μια που σήμερα θα ήταν μέρα με μεζεδάκια, ιδού μια ωραία φράση από το κατά τα άλλα αρκετά ενδιαφέρον δεύτερο λίκνο του (6) :
    «Οι κότες ωριμάζουν για να κάνουν αυγά νωρίτερα απο τα κοκόρια. »
    Πως είπατε; Πότε δηλαδή ωριμάζουν για να κάνουν αυγά τα κοκόρια;
    Το σκοπούμενο 🙂 νόημα εξηγείται βέβαια αμέσως μετά: «Οι κότες γεννάνε μετά τον 6ο Μήνα της ζωής τους, συνήθως μέσα στον 7ο. Τα κοκόρια όμως χρειάζονται πάντα 1 έως και 2 μήνες παραπάνω για να αρχίζουν να γονιμοποιούν με επιτυχία τις κότες.»
    Είπα κι εγώ!

  57. Παναγιώτης Κ. said

    @54.Μπες μέσα.Ο κοινός νους τους λείπει!
    (και συγγνώμη για το…αφυψηλού…)

  58. Γιάννης Ιατρού said

    53: ΕΦΗ μου, καλό κουράγιο ! Απ΄ότι βλέπω, ίδιες θερμοκρασίες όπως εδώ…

    54: Σκύλε, κι ήθελα να ρωτήσω, με ρωτούσε προχθές η γυναίκα μου (για τη φιλενάδα της εκεί, αν ανοίξανε κλπ. 🙂 )

  59. ΚΩΣΤΑΣ said

    Γιούνης – Γιούλης

    Σχεδόν ανύπαρκτοι οι τύποι αυτοί στην καθημερινή επικοινωνία. Μία κάποια έξαρση εμφανίστηκε από το 1981 και λίγο μετά, ύστερα από την άνοδο του αριστερού, προοδευτικού και σοσιαλιστικού ΠΑΣΟΚ στην εξουσία – χικ! που λέει και ο μπούφος.

    Από σοβαρούς, εκ πεποιθήσεως και από τα γενοφάσκια τους αριστερούς, εγώ τουλάχιστον, δεν τις άκουσα ποτέ αυτές τις ονομασίες. Τις εκστόμιζαν σε συνοικιακές, συνδικαλιστικές και κομματικές συνάξεις, κάποιοι μάλλον πρώην χουνταίοι, είτα μεταμεληθέντες σε καλούς δεξιούς, που στο τέλος ανακάλυψαν ότι ήταν γεννημένοι πασόκοι.

    Να τους χαίρεται σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ, όπου εσχάτως μετακόμισαν ως ψηφοφόροι ή και στελέχη του. Για ιδιοτελείς, φυσικά, λόγους.

  60. 47, 52,
    Αν σκάσω μύτη με σιδερικό στο Κάνσας,
    θα μού απαγγείλουν κατηγορία

    «Εκόμισας γιάφκα ες Αθήνας!»

  61. 57 Γιατί; Μου περ’σεύει εμένα; Έχουν και παλιές οικογενειακές διαμάχες (ο παππούς του ενός έβοσκε τα κοπάδια του στα φασόλια του παππού του αλλουνού κλπ κλπ) και οι τωρινοί εξηντάρηδες δεν μπορούνε να τα βρούν μεταξύ τους. Εντωμεταξύ, λένε ότι αναπαλαιώνουν παλιά εκκλησάκια και τι κάνουν; Περιβάλλουν τις παλιές πέτρινες τοιχοποιείες με παχύ στρώμα μπετού και σουβά, αλλάζουν την παλιά στέγη με κατακαίνουργια και τα κάνουν να μοιάζουν με πολυβολεία.

    58 Από το επόμενο Σ/Κ λένε θα το ανοίξουν. Τώρα που ήρθε και ίντερνετς στο χουργιό, πχοιός με πιάνει.

  62. Corto said

    Ο Ιούλιος είναι ο ένας από τους δυο μήνες που πήραν τ’ όνομά τους από ιστορικό πρόσωπο -φυσικά από τον Ιούλιο Καίσαρα.»

    Το οποίον όνομα Ιούλιος κατά μία πιθανή ερμηνεία προέρχεται (ή έστω σχετίζεται) με την λέξη ίουλος, που σημαίνει χνούδι.

    «the name’s etymology may possibly derive from Greek ἴουλος (ioulos) «downy-haired, bearded»
    https://en.wikipedia.org/wiki/Julia

    «possibly from Ancient Greek ἴουλος (íoulos, “downy first beard hairs”)»
    https://en.wiktionary.org/wiki/Julius

  63. Γς said

    Κι ο Τζούλης

  64. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    59 Πάντως το «Ιούλης» θα το βρεις σε δεκάδες απομνημονεύματα κτλ κείμενα αριστερών, ανταρτών του ΕΛΑΣ κτλ. γραμμένα πολύ πριν ιδρυθεί το ΠΑΣΟΚ

    56 Καλό!

    53 Βρε τις καημένες τις νύφες…

  65. Corto said

    Δε 24 Γενέσιον Σίμωνος Μπολιβάρ του ελευθερωτού

  66. Μπούφος said

    48 Γιάννη ( κτην)ιάτρου
    ήταν νομίζω κάπου κοντά στη Βυτίνα.

    50 Σκύλε, που χάμου, καλέ, βρίσκεσαι ; Στη Λαρ’ σα;

    63 Σκύλε, όμορφος ο Τζούλης στα νιάτα του. Αλλά και το Μελινάκι ανεπανάληπτο. Υπομονή με τους άλλους στο χωργιό. Συμφωνώ ότι ειναι πολύ κακό χωριό τα λίγα σπίτια αλλά και η απανθρωπία των μεγαλουπόλεων, δεν αντέχεται αν δεν έχεις σκύλο! 🙂

  67. ΚΩΣΤΑΣ said

    64 α Sarant

    Αναφέρθηκα στο Γιούνης – Γιούλης

    Το Ιούνης – Ιούλης το συναντάμε, κάπως αραιά βέβαια, και στη σημερινή καθομιλουμένη. Όσο για τα απομνημονεύματα ανταρτών του ΕΛΑΣ που λέτε, ισχύει η εξήγηση των καθαρολόγων, ψυχαρικές επινοήσεις ή και κομμουνιστική ξύλινη γλώσσα. Τότε δεν υπήρχε στη ζώσα λαϊκή γλώσσα. Ε! στη συνέχεια, πες – πες το κοπέλι, κάνει τη γριά να θέλει!

  68. Γς said

    66 γ:

    Τι θα γίνει με σένα; Μια με μπερδεύεις με τον Πσαρά, μια με τον Σκύλο.

    Φαίνεται ότι δεν έχεις πάει μέ Κάκτο (Γς)

  69. 66 Μπούφ, άμα μπερδεύεις το σκύλο με τον Γς …

  70. Γιάννης Ιατρού said

    66γ Καρδερίνα

  71. Βγήκα να ποτίσω τα δέντρα μου και να πλύνω το μπαλκόνι και πότισα κι έναν χοντρούλη γάτο που έρχεται και τρωγοπίνει. Λούτσα έγινε ο φουκαράς αλλά δροσίστηκε!

  72. nikiplos said

    Από το facebook ένα συνάθροισμα αρβανίτικης έκφρασης για τη ζέστη…

    Μπεν σιουμ βαπ = κάνει πολύ ζέστη, ντιγκεμι = καιγόμαστε, πρβλιονεμι = ζεματιζομαστε, πικεμι = ψηνόμαστε, ζιαρμ = φωτια, νγκροχεμι = ζεσταινομαστε, ντιερσιτεμι = ιδρώνουμε , πλιασεμι = σκαμε, ζινεμι = βράζουμε..

  73. Μπούφος said

    70 Γιάννη κτηνίατρε, γιατί ελεος; μπέρδεψα πάλι τη γεωγραφία;
    Μικρό το κακό. Εδώ μπερδεύω, σου λέει ο άλλος, σκύλους, με πσαράδες, με κάκτους, με κουνέλια,
    » μωρέ το σώσε γίνεται στο μυαλό της!»
    🙂

  74. sarant said

    72 Καλό!

  75. Μάντις said

    72 Nikiplos

    Αγαπάμε μια γλώσσα όταν αγαπήσουμε τους ανθρώπους που μας την πρωτομίλησαν με καλοσύνη. Δεν μου έτυχε να συναντηθώ με αρβανίτες. Δεν έχω οικεία ακούσματα. Όπως δεν μου λέει τίποτα η κινέζικη γλώσσα, και ένα σωρό ΄άλλες. Την αγγλική την συμπαθώ. Την ελληνική την αγαπώ. Με ενδιαφέρει η κάθε λέξη ξεχωριστά. Η κάθε φράση και κυρίως το πολυσήμαντο νόημα που ίσως αποκαλύπτεται με την εκφορά τους. Το βάθος των πραγμάτων παραμένει απροσπέλαστο σε κάθε περίπτωση. Και ό,τι και να νομίζουμε ότι ξέρουμε με βάση τα λόγια κάποιου, παραμένει αόρατος στα μάτια μας, εφόσον αδυνατούμε να καταλάβουμε τις συνήθως καλά κρυμμένες προθέσεις του. Ο Νίκος Σαραντάκος ωστόσο, προσφέρει ένα σπουδαίο έργο στο χώρο της λεξιλογίας. Τον ευχαριστώ και εκ μέρους πολλών φίλων που τον διαβάζουν.

  76. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @Corto (42) Ἡ ντριβιντριβίτσα μᾶλλον προέρχεται ἀπὸ τὸ «τρίβω». Εἶναι παιχνίδι ποὺ παίζουν οἱ μεγαλύτεροι μὲ νήπια γιὰ νὰ ὀξύνουν τ᾿ ἀντανακλαστικά τους. Τὸ νήπιο βάζει τὸν δείκτη του κάτω ἀπὸ τὴν παλάμη τοῦ ἐνήλικα καὶ μετὰ βάζει τὴν παλάμη τοῦ ἄλλου χεριοῦ ἀπὸ πάνω. Ὁ ἐνήλικας τρίβει μὲ τὸ ἄλλο χέρι τὸ πάνω χέρι τοῦ παιδιοῦ λέγοντας τὸ τραγουδάκι «στὸ μιλητό», ὅπως τὰ τραγουδάκια ποὺ λένε τὰ παιδιὰ ὅταν «τὰ βγάζουν» (π.χ. ἀμπεμπαμπλόμ).
    Μὲ τὸ «τσάκα τὸ καλό πουλί» τὸ παιδὶ πρέπει νὰ τραβήξει τὸ δάχτυλό του γιὰ νὰ μήν τὸ πιάσει ὁ ἐνήλικας μὲ τὸ πάνω χέρι.

  77. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @Μπούφος (45). Δὲν νομίζω νὰ ὑπάρχει στὸ γιουτιούμπ. Πάντως νομίζω πὼς μπορεῖς ν᾿ αὐτοσχεδιάσεις μὲ βάση τὴν περιγραφὴ ποὺ ἔκανα στὸ 76.

  78. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @67. Κώστα τὸ Ἰούνης, Ἰούλης τὸ λέγανε στὰ Θερμιὰ ἀπὸ παλιὰ καὶ μάλιστα ἁπλοί, καθημερινοὶ ἄνθρωποι. (Δὲς καὶ τὸ σχόλιό μου στὸ 26)

  79. Μπούφος said

    77 Δημήτρη Μαρτίνε , κατάλαβα. ¨Οβερ! 😉

  80. ΚΩΣΤΑΣ said

    78
    Δημήτρη, εφόσον το το λες, δεν έχω κανένα λόγο να το αμφισβητήσω. Εγώ θυμάμαι μικρός τους δικούς μου και τους χωριανούς μου, Θεριστή και Αλωνάρη πιο πολύ λέγανε. Στο σχολείο το εμπεδώσαμε για τα καλά ως Ιούνιος και Ιούλιος. Μιλάω για Θεσσαλία. Δεν κατάλαβα για πόσο παλιά μιλάς.

  81. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    80. Τὴ δεκατία τοῦ ᾿50. Οἱ πιὸ παλιοὶ, ὅπως ὀ παπποῦς μου, λέγανε Θεριστὴς καὶ Γυαλινός.
    Τὸ Σεπτέμβρη τὸν λέγανε Σετέμπρη (μὲ ἄρρινο b). Μᾶλλον ἦταν κατάλοιπο τῆς ἐνετοκρατίας, ποὺ ἔχει ἀφήσει ἔντονα σημάδια στὴ ντοπιολαλιά, ὅπως ἔχω ξαναγράψει.

  82. Κουτρούφι said

    #26. Και στη Σίφνο όπως είχαμε πει και πέρυσι τέτοια μέρα.
    Θυμήθηκα και ένα δηλητηριώδες σχόλιο ενός παλιού για κάποιον ο οποίος σε μεγάλη σχετικά ηλικία είχε γίνει πολύτεκνος: «Αυτός, και το Γυαλινό μήνα, παρτό φορεί. Πώς ήκανε τέσσερα παιδιά;»

  83. ΚΩΣΤΑΣ said

    Δικές μου θύμησες παλιές με τα ονόματα των μηνών. Προηγείται η συνηθέστερη ονομασία.

    Γενάρ(η)ς – Ιανουάριος, Φλεβάρ(η)ς – Φεβρουάριος, Μάρτ(η)ς – Μάρτιος, Απρίλ(η)ς – Απρίλιος, Μάης – Μάιος, Ιούνιος, Ιούλιος, Αύγουστος, Σεπτέμβρ(η)ς – Σεπτέμβριος, Οκτώβριος – τον Οκτώβρ(η), Νοέμβρης – Νοέμβριος, Δεκέμβρης – Δεκέμβριος.

    Τα εντός παρενθέσεως φωνήεντα συνήθως δεν τα πρόφεραν.

  84. Γς said

    73, 68:

    Πρόσεχε πάντως, Μπούφο. Γενικώς

  85. sarant said

    81 Αυτό το Σετέμπρης πράγματι ακούγεται ιταλική επιρροή

  86. Γς said

    Ζέστη ε;

    Καρπούζι! Παγωμένο. Στις δυόμιση το πρωί!

  87. Corto said

    76:
    Δημήτρη πολύ ενδιαφέρον αυτό.
    Στα αρβανίτικα το αντίστοιχο παιχνίδι λέγεται τσιμπιρίμπι.

  88. Γιάννης Ιατρού said

    66: Με στέβια 🙂 Γς μου;

  89. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Στις 4 έπεσε στην Εκάλη στους 27 βαθμούς.Πήρε να γλυκαίνει.Αγάντα.

  90. gpoint said

    Καλημέρα

    Να και κάτι ενδιαφέρον…στην προτελευταία θεση οι ελληνίδες !

    http://www.newsfish.gr/perierga/98198/o-xartis-tou-kosmou-analoga-me-to-megethos-tou-stithous-pic

  91. Γς said

    90:

    Πσαρά μου και τα μικρά μεμέ έχουν την χάρη τους

  92. Γς said

    89:

    Τώρα Εκάλη [και Ραφήνα] 30 βαθμοί.

    Λίγο παραπάνω υγρασία εδώ [και βοτσαλάκια]

  93. sarant said

    90 Αμ δεν είχες πιει καφέ. Ακριβώς στη μεσαία κατηγορία (3η απο 5) βρίσκονται οι Ελληνίες -μαζί με τις περισσότερες Ευρωπαίες.

  94. J. Iatrou said

    Τι φωνάζετε ρε σεις, σημασία έχει πως είμαστε στη πρώτη πεντάδα ☺☺

    Και καλημέρα σ’ όλους

  95. Γς said

    94:

    Και χρειάστηκε να κοιμηθούμε μαζί εκείνο το βράδυ σ ένα συνέδριο για να μου αποδείξει ότι είχα κάνει λάθος όταν της είχα πει το απόγευμα ότι τα βυζιά της ήτανε σε λάθος θέση

  96. Γς said

    Και φιλούσε κι υπέροχα…

    Παναγία μου!

  97. Γς said

    Και την είδα πρόσφατα μετά από 20 χρόνια:

    -Ωραία δεν περάσαμε;

  98. Γς said

    Και τώρα μεταξύ μας:

    Ποιον άλλο αξίωσε ο θεός να πιει γάλα [ανθρώπινο] και άφθονο μεγάλος;

  99. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @ Corto (87). Ξέρεις τὶ θὰ πεῖ τσιμπιρίμπι στ᾿ ἀρβανίτικα; Τὸ λέει κι ὁ Μπάτης (ὡς ἐπιφώνημα) στὴ «Γυφτοπούλα»:
    …τσιμπιρίμπι γιάλα…

    Βέβαια μπορεῖ νὰ μὴ σημαίνει τίποτα συγκεκριμένο, ὅπως τὸ «τούρκικο»
    μπὶρ ταμάμ. Σὲ κατὰ λέξη μετάφραση σημαίνει «ἕνα ἐντάξει» καὶ δὲν ὑπάρχει σὰν ἔκφραση (τοὐλάχιστον δὲν μπόρεσα νὰ βρῶ κάτι σχετικὸ) στὰ σύγχρονα τούρκικα. Τὶ λένε οἱ τουρκομαθεῖς γι᾿ αὐτό;

  100. Corto said

    99:
    Δημήτρη, νομίζω ότι ούτε η λέξη τσιμπιρίμπι σημαίνει κάτι. Μάλλον «παιδική» λέξη, που ίσως σχετίζεται με το τσίμπημα.
    Μια παραλλαγή που βρήκα (όχι αρβανίτικη) , λέει «τσιμ τσιμ»:

    http://thesingingfish.eu/tsim-tsim-to-lepto/

  101. Corto said

    99:
    Ως προς το «μπιρ ταμάμ» του Μπάτη, αν και δεν είμαι τουρκομαθής, υποτίθεται -κατά τον Κουνάδη- ότι σημαίνει «όλα πληρωμένα» μεταφορικά.
    (Φαντάζομαι ότι είναι κάτι ανάλογο του ελληνικού «μια κι έξω»)

  102. spatholouro said

    #101
    μπιρ ταμάμ=εξ ολοκλήρου/συλλήβδην/όσον χρειάζεται (από το αραβικόν bit-temam και εκ παραδρομής τουρκ. bir-temam)
    (Κουκκίδη, «Λεξιλόγιον ελληνικών λέξεων παραγομένων εκ της τουρκικής» 1960)

  103. sarant said

    102 Α γεια σου!

  104. spatholouro said

    και ο homo redicolosus εξακολουθεί να συγχέει τη βούρτσα με την πούρτσα…

  105. 104<3
    103 Α, Νικοκύρη, αυτός ο Κουκκίδης μας βολεύει, ε; 😉

  106. Μαρία said

    σ.86
    https://books.google.gr/books?id=UQEUAAAAQAAJ&pg=PA1&lpg=PA1&dq=dizionario+turco+arabo+e+persiano&source=bl&ots=kQCPHIfzMt&sig=lIsL7xBISGiAdAj6lMUfJCWfOLI&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwi6_Ziz1-rUAhUiOsAKHUo8A804ChDoAQghMAA#v=onepage&q=dizionario%20turco%20arabo%20e%20persiano&f=false

  107. Α! Ο Μενίνσκι στα ιταλικά!
    Το μπιρ-τεμάμ αντί για μπι’τ-τεμάμ πρέπει πάντως να είναι ελληνική παραδρομή, όχι τουρκική. Κι οι Τούρκοι δηλαδή μπιττεμάμ έλεγαν και λένε.

  108. Γς said

    Δεν μας χέ.., χαιρετάς. λέω εγ’ω!

  109. Μαρία said

    107
    Δύτη, αυτό το μπιτ, που αποκλείεται να είναι η ψείρα του μπιτ παζάρ, τι σημαίνει;

  110. Είναι αραβικό: πρόθεση μπε-, μπι- συν το άρθρο (α)λ συν το ουσιαστικό ταμάμ. «Κατά το ολόκληρο», ας πούμε.
    μπι’λ-ταμάμ. Αλλά μπροστά από το τ, όπως και με μια σειρά άλλα γράμματα, το -λ- του άρθρου αφομοιώνεται και έτσι έχουμε μπι’τ-ταμάμ.

  111. Corto said

    104 (Spatholouro):
    «homo redicolosus»

    Δηλαδή;

  112. 111 Άνθρωπος ο Γελοιοποιημένος

  113. Corto said

    112:
    Σύμφωνοι, αλλά δεν κατάλαβα για ποιον είναι ο χαρακτηρισμός.

  114. ΣΠ said

    113
    Και εγώ δεν είχα καταλάβει μέχρι που κάποιος αντέδρασε.

  115. 113 Ο έχων την μυίγα εμυγιάσθη.

  116. Corto said

    114 &115:
    Πιθανόν να με έχει βαρέσει η ζέστη, συγγνώμη, αλλά εξακολουθώ να μην καταλαβαίνω…

  117. Corto

    Δες λίγο παραπάνω τους παρεμβαλλόμενους μονολόγους στο γενικό διάλογο

  118. Corto said

    117:

    ΟΚ Σκύλε, κατάλαβα. Άλλος έχει το όνομα (εσύ) και άλλος την χάρη (εγώ δηλαδή) του Ρανταπλάν. Έχω γίνει εντελώς βραδείας καύσεως!
    Ευχαριστώ για την διευκρίνηση!

  119. sarant said

    110 Και σε τόσα τοπωνύμια γίνεται αυτή η αφομοίωση, όπως συνειδητοποιούμε με τις μάχες σε Ιρακ και Συρία

  120. Μαρία said

    118
    Homo tardus dierum canicularium causa 🙂

  121. Γς said

    106:

    >σ.86

    Ε! Το καρπούζι μου!

  122. 120 Say what?

  123. Corto said

    120:
    Χα χα χα! Πολύ καλό!

    Πάντως οι Clash έλεγαν:

    Plato the Greek or Rin Tin Tin
    Who’s more famous to the billion millions?

  124. Μαρία said

    122
    Είδες το σκυλίσιο ε;
    Βραδύς άνθρωπος εξαιτίας των κυνικών ημερών.

  125. Γς said

    120 κλπ κλπ

    Βρε δεν τραβάτε τα βυζιά σας!

    Οσοι διαθέτετε τραβηχτικά.

    Εξαιρούνται τα πεσμένα και τα άστα να πάν στο διάολο

    Ορίστε μας!

  126. Γς said

    Εξυπνάδες!
    Κρυάδες!

    Ουστ ρε!

  127. Ούστ από ξένο ιστολόγιο; Απαπαπα..
    Άμα θες να καβλαντίζεις να τα γράφεις στο δικό σου. Σου υπόσχομαι πως δεν θα το επισκέπτομαι.

  128. spatholouro said

    «Άμα θες να καβλαντίζεις να τα γράφεις στο δικό σου»
    Σκύλε μου καλέ, μια ζωή κατατριβή με τα αυτονόητα… και χαμπαρίμ τσουνίμ!

  129. 128 σωστός

  130. sarant said

    105 Ξέρεις, δεν αποκλείεται *αυτός* ο Κουκκίδης να έδωσε το όνομά του στον ανύπαρκτο.

  131. 130 Ναι; Εγώ πλακίτσα έκανα, να δροσερέψουμε λιγάκι.

  132. Μαρία said

    130
    Όταν ήταν πενηντάρης;
    http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/c/5/3/metadata-01-0000984.tkl

  133. spatholouro said

    Μήπως παίζει το ενδεχόμενο ο Βάρναλης να έκανε σύγχυση μεταξύ Σπετσών («Πιτυούσσας») και Αγκιστρίου («Πιτυονήσου») πιθανολογώ…

  134. spatholouro said

    lapsus το άνωθεν…

  135. sarant said

    132 Εννοώ ότι ο Βρετανός δημοσιογράφος που έστειλε από το Κάιρο τον Ιούνιο του 1941 την ανταπόκριση, η οποία περιείχε και την ψεύτικη είδηση ότι ο στρατιώτης που φύλαγε τη σημαία έπεσε τυλιγμενος από τον ιερό βράχο, θέλοντας να δώσει ένα όνομα στον ήρωα μπορεί να έβαλε το όνομα του γνωστού δημοσιογράφου Κουκκίδη.

  136. Κουτρούφι said

    Περί Γι(υ)αλινού, από ποίημα του αρτεμωνιάτη Ι. Γρυπάρη «Στον ίσκιο της καρυδιάς»:

    «Του Γιαλινού μεσημερίς
    που τ’ ανεφόκαμα πνιχτό φουντώνει» κλπ κλπ

    Το βρήκα εδώ: http://www.sarantakos.com/kibwtos/texnh/gruparhs_karudia.htm

  137. sarant said

    Μπράβο!

  138. Πέθανε η Ζαν Μορώ.

  139. Μαρία said

  140. Η ταινία όπου την πρωτοείδα εγώ, νομίζω:

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: