Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Οι αρχαίοι είχαν την πλάκα τους (Δημ. Σαραντάκος) 8 – Διογένης ο κύων

Posted by sarant στο 15 Αύγουστος, 2017


Εδώ και λίγο καιρό δημοσιεύω αποσπάσματα από το βιβλίο του πατέρα μου, του Δημήτρη Σαραντάκου, «Οι αρχαίοι είχαν την πλάκα τους» που κυκλοφόρησε το 2009 από τις εκδόσεις Γνώση. Οι δημοσιεύσεις αυτές συνήθως γινονται κάθε δεύτερη Τρίτη, οπότε σήμερα είναι η σειρά για δημοσίευση, έστω κι αν είναι μέρα αργίας.

Η σημερινή συνέχεια είναι η όγδοη αλλά φυσικά πρόκειται για αυτοτελείς ιστορίες.  Η προηγούμενη δημοσίευση βρίσκεται εδώ. Ξεκινήσαμε με ιστορίες από τον Ηρόδοτο μετά από τον Λουκιανό και στη συνέχεια περάσαμε σε ιστορίες από τον Διογένη Λαέρτιο, που βρίσκονται στο έργο του «Βίοι φιλοσόφων». Η σημερινή ιστορία βασίζεται στο 6ο βιβλίο, παρ. 20-81.

Διογένης ο κύων

Ο Διογένης ο Σινωπεύς, που ονομάστηκε «κύων» (δηλαδή σκύλος) είναι ο επιφανέστερος εκπρόσωπος της κυνικής σχολής, που ίδρυσε ο Αντισθένης, ένας από τους πιο διαπρεπείς μαθητές του Σωκράτη. Οι κυνικοί φιλόσοφοι πρέσβευαν την απεριόριστη αμφισβήτηση των πάντων, απέρριπταν κάθε εξουσία και θέλανε την απόλυτη ελευθερία του ανθρώπου.

Ο Διογένης γεννήθηκε στη Σινώπη του Πόντου αλλά πολύ νέος ήρθε στην Αθήνα και έγινε μαθητής του Αντισθένη. Λέγεται ότι οι Σινωπείς τον εξόρισαν γιατί παραχάραξε το τοπικό νόμισμα. Άλλοι πάλι υποστηρίζουν ότι ακολούθησε στην εξορία τον πατέρα του Ικεσία, επόπτη του νομισματοκοπείου της Σινώπης, όταν αυτός κατηγορήθηκε σαν παραχαράκτης. Πάντως, όταν αργότερα κάποιοι τον κατηγόρησαν λέγοντας «οι Σινωπείς σε καταδίκασαν να φύγεις» εκείνος απάντησε «κι εγώ τους καταδίκασα να μείνουν».

Ο Διογένης πίστευε πως ο άνθρωπος είναι από τη Φύση εφοδιασμένος με όλα όσα χρειάζεται και δεν έχει ανάγκη από περιττά πράγματα. Μόνος του δημιουργεί για τον εαυτό του πλήθος τεχνητές ανάγκες και επιθυμίες, που τελικά τον υποδουλώνουν. Εφαρμόζοντας στην πράξη τις αρχές του κυκλοφορούσε στην Αθήνα ξυπόλυτος, φορώντας  χειμώνα καλοκαίρι το ίδιο ρούχο και μόνο στα μεγάλα κρύα δανειζόταν από κάποιο φίλο του ένα μανδύα και είχε στην πλάτη του ένα σακούλι όπου έβαζε τίποτε τρόφιμα και ένα τάσι για να πίνει νερό. Όταν μάλιστα, μια μέρα είδε ένα παιδί να πίνει νερό από τη βρύση χρησιμοποιώντας τις παλάμες του, το πέταξε κι αυτό. Κοιμόταν χωρίς να μεταχειρίζεται στρωσίδια μέσα σε ένα … πιθάρι, που άλλοτε το κυλούσε στη Βασίλειο Στοά κι άλλοτε στο Μητρώο, κάτω από την Ακρόπολη.

Μια φορά που ταξίδευε με πλοίο πιάστηκε από Αιγινήτες πειρατές, που τον κουβάλησαν στην Κρήτη για να τον πουλήσουν δούλο. Ο Διογένης αντιμετώπισε την περιπέτεια αυτή ατάραχος και με χιούμορ. Όταν ο δουλέμπορος τον ρώτησε «Ποδαπός ει;» (από πού είσαι;) απάντησε «Παντοδαπός» (από παντού) και διευκρίνισε «πολίτην του κόσμου οράς» (έχεις μπροστά σου πολίτη του κόσμου), στη δε ερώτηση τι δουλειά ξέρει να κάνει, αυτός απάντησε αγέρωχα «ανθρώπων άρχειν», βλέποντας δε μεταξύ των υποψήφιων αγοραστών έναν πολύ καλοντυμένο και με λεπτεπίλεπτους τρόπους τύπο, είπε στον κήρυκα: «Σ΄αυτόν εκεί να με πουλήσεις. Αυτός χρειάζεται αφεντικό».

Πραγματικά τελικά πουλήθηκε σ΄αυτόν, που λεγόταν Ξενιάδης και ήταν πλούσιος Κορίνθιος. Ο Ξενιάδης τον πήρε στην πατρίδα του και του ανέθεσε την εκπαίδευση των γιων του. Ο Διογένης εξοικείωσε τα παιδιά του Ξενιάδη με την ποίηση και τις επιστήμες, τα γύμνασε στη σκοποβολή, το ακόντιο, την ιππασία και τη λιθοβολία, ταυτόχρονα όμως τους δίδαξε πως «ο αθλητισμός οφελεί μεχρι να κοκκινίσουν τα μάγουλά σου. Από κει και πέρα είναι βλαβερός και καταστρέφει το μυαλό». Έμαθε στα παιδιά του Ξενιάδη, που σύντομα λάτρεψαν το δάσκαλό τους, να είναι σεμνά, πρόθυμα, ολιγαρκή και μετριόφρονα.

Με τον καιρό ο Ξενιάδης που κι αυτός έγινε θαυμαστής του τον απελευθέρωσε, ο Διογένης όμως εξακολούθησε να περνά τα καλοκαίρια του στην Κόρινθο, ενώ τον χειμώνα ζούσε στην Αθήνα.

Ο Πλάτων τιμούσε τον Διογένη, που τον ονόμαζε «Σωκράτην μαινόμενον», εκείνος όμως δεν είχε σε μεγάλη υπόληψη τον ιδρυτή της Ακαδημίας και δεν άφηνε ευκαιρία να τον ειρωνεύεται. Όταν ο Πλάτων διατύπωσε τον γνωστό ορισμό για τον άνθρωπο: “Ζώον δίπουν άπτερον” ο Διογένης μάδησε ένα πετεινό και τον παρουσίασε στην αγορά λέγοντας “Ιδού ο άνθρωπος του Πλάτωνος” κι αυτός τότε συμπλήρωσε τον ορισμό με το “και πλατώνυχον”.

Μια μέρα μπήκε στο πλουσιόσπιτο του Πλάτωνα και με τα ξυπόλυτα (και βρώμικα) πόδια του πατούσε στα χαλιά λέγοντας “πατώ τον του Πλάτωνος τύφον (ματαιοδοξία)».

Όταν ο Πλάτων τον είδε μια μέρα να γευματίζει μονάχα με ψωμί κι ελιές, δεν κρατήθηκε και τον πείραξε λέγοντας: “Αν είχες πάει στο Διονύσιο, δε θα τρωγες τώρα ελιές”. Ο Διογένης όμως δεν του τη χάρισε: “Αν έτρωγες ελιές δε θα χρειαζόταν να πάς στον Διονύσιο” (Σημείωση: Ο Διονύσιος ήταν τύραννος των Συρακουσών ο δε Πλάτων πήγε κοντά του προσπαθώντας να εφαρμόσει στην πράξη τις ιδέες που είχε διατυπώσει στην «Πολιτεία» του).

Όταν τον ρώτησαν κάποιοι ποια θηρία είναι τα πιο επικίνδυνα απάντησε ΕΚ ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΟΙ ΚΟΛΑΚΕΣ ΕΚ ΤΩΝ ΑΓΡΙΩΝ ΟΙ ΣΥΚΟΦΑΝΤΑΙ. Ένα φεγγάρι είχε στην κατοχή του ένα δούλο, τον Μάνη, ο οποίος όμως σύντομα δραπέτευσε. Όταν οι γνωστοί του τον ρώτησαν γιατί δεν τον αναζητά, τους απάντησε «Δεν είναι γελοίο, ο Μάνης να μπορεί να κάνει χωρίς τον Διογένη και ο Διογένης να μη μπορεί χωρίς τον Μάνη;».

Κάποτε ο Διογένης μπήκε σε ένα “βαλανείον” (δηλαδή δημόσιο λουτρό) τόσο βρώμικό ώστε ρώτησε: ΟΙ ΕΝΤΑΥΘΑ ΛΟΥΟΜΕΝΟΙ, ΠΟΥ ΚΑΘΑΡΙΖΟΝΤΑΙ;

Βλέποντας στην είσοδο του σπιτιού ενός μοχθηρού ευνούχου την επιγραφή ΜΗΔΕΝ ΕΙΣΙΤΩ ΚΑΚΟΝ ρώτησε: «Ο ιδιοκτήτης από πού μπαίνει;»

Άλλοτε παρατήρησε μια τοιχογραφία που εικόνιζε δύο κενταύρους, πανάθλια ζωγραφισμένος και ρώτησε : ΠΟΤΕΡΟΣ ΤΟΥΤΩΝ ΧΕΙΡΩΝ ΕΣΤΙ; λογοπαικτώντας με το επίθετο χείρων (= χειρότερος) και το όνομα του γνωστού κενταύρου Χείρωνα.

Γενικά ήταν ανυπέρβλητος στα λογοπαίγνιά του. Όταν έμαθε πως ένας ερωτύλος γιατρός είχε αναλάβει να γιατρέψει το μάτι μιας κοπέλας τον συμβούλεψε: ΟΡΑ ΜΗ ΤΟΝ ΟΦΘΑΛΜΟΝ ΘΕΡΑΠΕΥΩΝ, ΤΗΝ ΚΟΡΗΝ ΦΘΕΙΡΗΣ – αξεπέραστο λογοπαίγνιο, που παίζει με τις ομόηχες λέξεις κόρη (του ματιού) και κόρη (παρθένα).

Μια μέρα παρακολουθούσε ρεσιτάλ κιθάρας. Ο κιθαρωδός ήταν κάποιος ηρακλείων διαστάσεων και πολύ αγριωπός, το δε παίξιμό του είχε τα μαύρα του τα χάλια. Όλοι οι ακροατές αποδοκίμαζαν τον “καλλιτέχνη” και μονάχα ο Διογένης τον χειροκροτούσε. Όταν οι άλλοι τον ρώτησαν απορημένοι γιατί; εκείνος απάντησε: ΔΙΟΤΙ ΤΗΛΙΚΟΥΤΟΣ ΩΝ ΚΙΘΑΡΩΔΕΙ ΚΑΙ ΟΥ ΛΗΣΤΕΥΕΙ!

Στην αγορά της Αθήνας τον έβρισε ένας φαλακρός. Ο Διογένης απάντησε: ΕΓΩ ΟΥ ΛΟΙΔΟΡΩ ΑΛΛΑ ΤΑΣ ΤΡΙΧΑΣ ΕΠΑΙΝΩ, ΟΤΙ ΚΡΑΝΙΟΥ ΚΑΚΟΥ ΑΠΗΛΛΑΓΗΣΑΝ”.

Τον ρώτησε κάποιος τύραννος ποιος είναι ο καλύτερος χαλκός για να χυτευθεί ένα άγαλμά του και ο Διογένης του είπε Ο ΔΙ΄ΟΥ ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΟΓΕΙΤΩΝ ΕΧΥΤΕΥΘΗΣΑΝ (δηλαδή ο χαλκός από τον οποίο γίνανε τα αγάλματα του Αρμόδιου και του Αριστογείτονα – των τυραννοκτόνων).

Ενώ βρισκόταν στην Κόρινθο, πέρασε από την πόλη ο Αλέξανδρος και θέλησε να δει από κοντά  τον φιλόσοφο. Ο Διογένης τον δέχτηκε μέσα από το πιθάρι του και όταν ο Αλέξανδρος τον ρώτησε αν ήθελε κάτι απ΄αυτόν εκείνος του απάντησε απλώς ΑΠΟΣΚΟΤΗΣΟΝ ΜΕ (δηλαδή μη μου σκεπάζεις τον ήλιο).

Τότε (κατά την παράδοση) ο Αλέξανδρος είπε: «Αν δεν ήμουν Αλέξανδρος θα ήθελα να είμαι Διογένης».

Όταν από τα βάθη της Ασίας ο Αλέξανδρος έστειλε στον τοποτηρητή του Αντίπατρο μήνυμα με κάποιον αγγελιοφόρο, που λεγόταν Αθλίας, ο Διογένης σχολίασε: ΑΘΛΙΑΣ ΠΑΡ΄ΑΘΛΙΟΥ ΔΙ΄ΑΘΛΙΟΥ ΠΡΟΣ ΑΘΛΙΟΝ.

Ο Διογένης πέθανε στην Κόρινθο πολύ γέρος και κατά την παράδοση την ίδια μέρα που πέθανε στη Βαβυλώνα ο Αλέξανδρος. Οι Κορίνθιοι του έκαναν μεγαλοπρεπή κηδεία και στον τάφο του έστησαν μαρμάρινο κίονα, πάνω στον οποίο έστεκε καμαρωτός ένας σκύλος.

Advertisements

117 Σχόλια to “Οι αρχαίοι είχαν την πλάκα τους (Δημ. Σαραντάκος) 8 – Διογένης ο κύων”

  1. Γς said

    Καλημέρα και Χρόνια Πολλά

    >Όταν έμαθε πως ένας ερωτύλος γιατρός είχε αναλάβει να γιατρέψει το μάτι μιας κοπέλας τον συμβούλεψε: ΟΡΑ ΜΗ ΤΟΝ ΟΦΘΑΛΜΟΝ ΘΕΡΑΠΕΥΩΝ, ΤΗΝ ΚΟΡΗΝ ΦΘΕΙΡΗΣ – αξεπέραστο λογοπαίγνιο, που παίζει με τις ομόηχες λέξεις κόρη (του ματιού) και κόρη (παρθένα).

    Και το δικό μας «μην τις βγάλεις τα μάτια» από που βγαίνει;

  2. Γς said

    μην τΗς βγάλεις

  3. 1) ο Αλέξανδρος έστειλε στον τοποτηρητή του 2) Αντίπατρο μήνυμα με 3) κάποιον αγγελιοφόρο, που λεγόταν Αθλίας
    1) Αθλίας 2) παρ’ αθλίου 3) δι’ αθλίου 4) προς άθλιον

    Ένας άθλιος περισσεύει, ή μου φαίνεται;

  4. Παναγιώτης Κ. said

    Κάθε φορά που διαβάζω ή ακούω και το όνομα του Αντισθένη, επαναλαμβάνω την κορυφαία του ρήση: «Αρχή σοφίας η των ονομάτων επίσκεψις» την οποία παραλλάσσω κατά περίπτωση π.χ σε «Αρχή επιστήμης η των ονομάτων επίσκεψις» ή «Αρχή παιδεύσεως η των ονομάτων επίσκεψις».

  5. 3 Πρόχειρο ψάξιμο δείχνει ότι πολλοί θεωρούν τέταρτο άθλιο την επιστολή (αλλά πώς συνάγεται γραμματικά αυτό;) ή (σε μία περίπτωση) που συναναστρέφεται με άθλιο (ποιον;).

  6. Pedro Alvarez said

    3. το «δι’αθλίου » αναφερόταν στο άλογο του Αθλία. Δι’αθλίου (ίππου)… 🙂

  7. Παναγιώτης Κ. said

    Το βιβλίο του Δ. Σαραντάκου για τους αρχαίους που είχαν την πλάκα τους, το έχω διαβάσει. Παρόλα αυτά, απόλαυσα τη σημερινή ανάρτηση!

  8. Pedro Alvarez said

    6.3. ήταν δηλαδή ένα ψωράλογο. Ροσινάντε που λέμε εμείθ.

  9. 3, 5
    Και εδώ ο Άγγλος μεταφραστής (Lives of the Eminent Philosophers (1925) by Diogenes Laërtius, translated by Robert Drew Hicks): Graceless son of graceless sire to graceless wight by graceless squire. Όπου wight είναι κάτι ανάμεσα σε πλάσμα και εκτόπλασμα και όπου, προφανώς, ο τέταρτος άθλιος μετατράπηκε σε πατρώνυμο αγνοώντας την πρόθεση.

  10. 6 Λες, ε;

  11. Pedro Alvarez said

    9. E ναι. Αν ήταν πατρώνυμο θα ήταν «Αθλίας Αθλίου ή Αθλίου Αθλίας». Σωστά;

  12. Pedro Alvarez said

    Θα ήταν βέβαια ιστορικά εξεταστέο και αμφίβολο ,κοτζαμάν Μεγαλέκος να έστελνε τον μαντατοφόρο με ψωράλογο, αλλά ουχί και παντελώς απίθανο. Μπορεί να ήταν η εποχή που είχε τελειώσει η ζεία και είχε πέσει πείνα στα κτηνά. 🙂

  13. LandS said

    3. Κάποιος είναι δυο φορές άθλιος

  14. LandS said

    3 Τώρα που το ξαναδιάβασα στο …πρωτότυπο το βλέπω σωστό.
    Τρείς άθλιοι που τον ένα τον έλεγαν Αθλία

  15. Αυτό ακούγεται πολύ πιθανό, LandS! Αθλίας, από άθλιο προς άθλιο μέσω άθλιου. Σήμερα θα βάζαμε δυο τελείες (Αθλίας: από άθλιο κλπ)

  16. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    Να που λύσατε και το μυστήριο των Αθλίων του Διογένη Λαέρτιου!

  17. ranele said

    Ίσως εννοεί δι’αθλίου (μηνύματος) ;;;

  18. Corto said

    3 (Δύτης):

    Ένας άθλιος (ο Αλέξανδρος), υιός αθλίου (του Φιλίππου) στέλνει μέσω του Αθλία μήνυμα σε έναν άθλιο (τον Αντίπατρο).

  19. Συν τοις άλλοις ο πρώτος είναι Αθλίας, όχι άθλιος..

  20. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα και Χρόνια Πολλά σ΄ όλες κι όλους που γιορτάζουν σήμερα.
    Και λόγω της ημέρας, μια φωτό, έστω κι εκτός θέματος 🙂

  21. Corto said

    19:
    Άθλιος είναι ο πρώτος. Έχει γίνει τυπογραφικό λάθος.

  22. Corto said

    21:

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%B8%CE%BB%CE%AF%CE%B1%CF%82

  23. Έχεις δίκιο. https://el.wikisource.org/wiki/%CE%92%CE%AF%CE%BF%CE%B9_%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%BF%CF%83%CF%8C%CF%86%CF%89%CE%BD/%CE%A3%CE%A4#p44
    Το μυστήριο κτγμ παραμένει, αν ήταν γιος αθλίου θα περίσσευε το «παρ'».

  24. sarant said

    Βρε τι ξεμαθαίνει κανείς….

    Πράγματι Άθλιος είναι ο μαντατοφόρος, όχι Αθλίας:

    Ἀλεξάνδρου ποτὲ πέμψαντος ἐπιστολὴν πρὸς Ἀντίπατρον εἰς Ἀθήνας διά τινος Ἀθλίου, παρὼν ἔφη·
    ἄθλιος παρ’ ἀθλίου δι’ ἀθλίου πρὸς ἄθλιον.

    Οπότε, ο «παρ’ αθλίου» περισσεύει.

  25. sarant said

    Τα λέμε το βράδυ!

  26. Ίσως το κουράζουμε λίγο, αλλά αν το όνομα του μαντατοφόρου είναι Άθλιος και όχι Αθλίας (θα μπορούσε, μια και τα δύο έχουν την ίδια γενική) επιστρέφουμε στην πρόταση LandS:
    Άθλιος [όνομα]: από άθλιο [βασιλιά] μέσω άθλιου [αγγελιαφόρου] προς άθλιο [παραλήπτη].
    Εκτός αν θεωρήσουμε λίγο βερμπαλιστή τον Διογένη που παρασύρθηκε από την παρήχηση 🙂

  27. Corto said

    23:
    Σίγουρα υπάρχει μυστήριο.
    Όσον αφορά την λανθασμένη εκδοχή «Αθλίας παρ’ αθλίου κλπ», αυτή βρίσκεται και στην εγκυκλοπαίδεια Ηλίου (λήμμα Αθλίας). Σε αυτήν την εκδοχή η ερμηνεία είναι «Άθλίαι επιστολαί στέλλονται…κλπ»

  28. Mindkaiser said

    Αγαπημένος ο Διογένης. Γέλασα πολύ με το «ΔΙΟΤΙ ΤΗΛΙΚΟΥΤΟΣ ΩΝ ΚΙΘΑΡΩΔΕΙ ΚΑΙ ΟΥ ΛΗΣΤΕΥΕΙ!». 🙂

  29. Γιάννης Κουβάτσος said

    Μα τα άλλαζαν τα άλογα στη διαδρομή, δεν τ’ άλλαζαν; Μπορεί να ήρθε με το ίδιο άλογο από τα βάθη της Ασίας;

  30. Corto said

    24:
    Όχι. Αθλίας είναι ο μαντατοφόρος. Η πρώτη λέξη όμως είναι άθλιος.

    Ο Μεγαλέξανδρος είναι ο πρώτος άθλιος.

  31. ranele said

    Άραγε θα μπορούσε να είναι
    δι’ αθλίου(επιστολης) μιας και το επίθετο άθλιος απαντάται και ως δικατάληκτο αν δεν απατώμαι (άθλιος,-ος, -ον);;

  32. Γιάννης Κουβάτσος said

    Εκπληκτική η καταδίκη του πρωταθλητισμού και η εξύμνηση του αθλητισμού: «Ο αθλητισμός ωφελεί μέχρι να κοκκινίσουν τα μάγουλά σου. Από κει και πέρα είναι βλαβερός και καταστρέφει το μυαλό. «

  33. kanapes said

    Το λογοπαίγνιο «ΠΟΤΕΡΟΣ ΤΟΥΤΩΝ ΧΕΙΡΩΝ ΕΣΤΙ;» στέκει σίγουρα; Σήμερα όλων των Χ[ΟΙ,Η,Ι,ΕΙ]ΡΩΝ η μούρη, η προφορά εννοώ, ίδια είναι. Αλλά τότε;

  34. cronopiusa said

    Ωραίος o Διογένης ο Σινωπεύς

    Καλή σας μέρα και Χρόνια Πολλά

  35. LandS said

    Χείρων και Χίρων

    Μπορεί να μη το πρόφεραν το ίδιο αλλά η διαφορά ήταν τόσο μικρή (αλλιώς πως έφτασε σε μας ακριβώς ίδια;) που το λογοπαίγνιο είναι προφανές.
    Σα να λέμε «θα επανέλθω δημήτριος »

  36. Corto said

    33:
    Έχει γίνει τυπογραφικό λάθος. Χείρων γράφεται ο Κένταυρος.

  37. Ριβαλντίνιο said

    Κάποιος ειρωνεύτηκε τον Διογένη για την ταπεινή καταγωγή του και αυτός του απάντησε «Για εμένα είναι ντροπή η πατρίδα μου, ενώ αντίθετα εσύ είσαι ντροπή για την δική σου».

    Και το Λεξικό του Λάμψα λέει «Αθλίας» αντί για άθλιος . Και γενικά και αλλού :

    https://books.google.gr/books?id=EJ8LAwAAQBAJ&pg=PA206&lpg=PA206&dq=%E1%BC%88%CE%BD%CF%84%CE%AF%CF%80%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF%CE%BD+%CE%B5%E1%BC%B0%CF%82+%E1%BC%88%CE%B8%CE%AE%CE%BD%CE%B1%CF%82+%CE%B4%CE%B9%CE%AC+%CF%84%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%82+%E1%BC%88%CE%B8%CE%BB%CE%AF%CE%BF%CF%85,&source=bl&ots=66q9usPz7H&sig=evcRwPYgs3snuNi-N58MKAPVDEQ&hl=el&sa=X&ved=0ahUKEwjD8tLf-djVAhUpDMAKHVrCB7sQ6AEIMjAC#v=onepage&q=%E1%BC%88%CE%BD%CF%84%CE%AF%CF%80%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF%CE%BD%20%CE%B5%E1%BC%B0%CF%82%20%E1%BC%88%CE%B8%CE%AE%CE%BD%CE%B1%CF%82%20%CE%B4%CE%B9%CE%AC%20%CF%84%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%82%20%E1%BC%88%CE%B8%CE%BB%CE%AF%CE%BF%CF%85%2C&f=false

    https://books.google.gr/books?id=j-JEAQAAMAAJ&q=%E1%BC%88%CE%BD%CF%84%CE%AF%CF%80%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF%CE%BD+%CE%B5%E1%BC%B0%CF%82+%E1%BC%88%CE%B8%CE%AE%CE%BD%CE%B1%CF%82+%CE%B4%CE%B9%CE%AC+%CF%84%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%82+%E1%BC%88%CE%B8%CE%BB%CE%AF%CE%BF%CF%85,&dq=%E1%BC%88%CE%BD%CF%84%CE%AF%CF%80%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF%CE%BD+%CE%B5%E1%BC%B0%CF%82+%E1%BC%88%CE%B8%CE%AE%CE%BD%CE%B1%CF%82+%CE%B4%CE%B9%CE%AC+%CF%84%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%82+%E1%BC%88%CE%B8%CE%BB%CE%AF%CE%BF%CF%85,&hl=el&sa=X&ved=0ahUKEwi1n9v6-djVAhVLL8AKHb_aD7kQ6AEIQjAG

  38. Παναγιώτης Κ. said

    #32.Ήρθε και έδεσε! Ανεψάκι με μεγάλες ποδοσφαιρικές επιδόσεις πέτυχε … και μεγάλες (αρνητικές) επιδόσεις στα ζητήματα της υγείας. Και εκεί όπου ένας δείκτης πρέπει να είναι 100 αυτός έπιασε…1000! Δεν υπερβάλλω!
    Απέτυχα να τον συνετίσω. Το επιχείρημα ότι η στατιστική δεν είναι με το μέρος του δεν έπιασε.(…καλός ο… καπιταλισμός αλλά έχει λίγες καλές θέσεις 🙂 )Βλέπεις, το δέλεαρ του προσδοκώμενου κέρδους στην περίπτωση που γίνει φίρμα, είναι καταλυτικό όταν μάλιστα υποθάλπεται και από τους γονείς. 😦

  39. Γιάννης Κουβάτσος said

    38. Και αγνοούν τις περιπτώσεις νεαρών αθλητών που ξεψυχούν μέσα στο γήπεδο; Και καλά το παιδί…Οι γονείς; 😯

  40. gpoint said

    # 38

    απ’ ότι θυμάμαι με την πάλαι ποτέ ανατολική Γερμανία- ελντοράντο του ντόπινγκ- και στον κομμουνισμό λίγες ήτανε οι καλές θέσεις…

  41. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Γειά σας κι ἀπὸ μένα.

    Πόσο ἐπίκαιρος εἶναι πάντα ὁ Διογένης!
    Τὰ εἴπατε ὅλα οἱ προλαλήσαντες.
    Δὲν ἔχω κάτι ἄξιο λόγου νὰ προσθέσω.
    Μόνον εὐχὲς.

    Χρόνια πολλὰ σὲ ὅλες κι ὅλους, ἑορτάζουσες/ἑορτάζοντες καὶ μή. Σήμερα εἶναι τὸ Πάσχα τοῦ καλοκαιριοῦ στὴν καθ᾿ ἡμᾶς Ἀνατολήν, ἀλλὰ, ὅπως λέει κι ὁ Νικοκύρης, καὶ στὴν καθ᾿ ἡμᾶς Δύσιν (αὐτὴν ποὺ βρέχεται ἀπὸ τὴ Μεσόγειο).

  42. Γιάννης Κουβάτσος said

    Το πιθάρι του ο Διογένης το είχε μόνιμα στο Μητρώο, στην αρχαία αγορά. Στη Βασίλειο στοά την ξάπλαρε κατάχαμα λέγοντας «ευτυχώς που οι Αθηναίοι έχτισαν τη Βασίλειο στοά, για να ‘χω κι εγώ μια στέγη πάνω απ’ το κεφάλι μου». Αυτά, βέβαια, αν οι μαρτυρίες που διαβάζουμε είναι αληθινές.

  43. Γιάννης Κουβάτσος said

    Στη στοά του Διός Ελευθερίου, όχι στη Βασίλειο στοά:
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://schoolpress.sch.gr/istoriomnemones/%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25BF%25CE%25B1-%25CF%2584%25CE%25BF%25CF%2585-%25CE%25B5%25CE%25BB%25CE%25B5%25CF%2585%25CE%25B8%25CE%25B5%25CF%2581%25CE%25B9%25CE%25BF%25CF%2585-%25CE%25B4%25CE%25B9%25CE%25BF%25CF%2583/&ved=0ahUKEwjrtd38qdnVAhWIPxoKHWswDn4QFghbMAo&usg=AFQjCNHkR8VIRFSSdFn-8GW07WCHlefkRA

  44. cronopiusa said

    nella Atene deserta di un Ferragosto qualunque

    Φωτιές και πρωτογενές πλεόνασμα ανευθυνότητας

  45. cronopiusa said

    Ferragosto

  46. Ριβαλντίνιο said

    Η συνάντηση του Αλεξάνδρου με τον Διογένη μου έκανε πάντα εντύπωση. Ο τύπος ήταν θρασύτατος Εγώ περίμενα να του πεί ο Αλέξανδρος

    – Τι είπες ρε κεφτέ ;

    και να του έδινε και μιά φάπα. 🙂

    Θυμήθηκα και ένα απόσπασμα από τον Δίωνα τον Χρυσόστομο που συζητάγαμε παλιά με τον Άγγελο και τον sarant και το οποίο χρησιμοποιούν οι αρχαιοπαθείς για να πούν ότι οι αρχαίοι μας πρόγονοι γνώριζαν την Αμερική. Λέει ο Διογένης στον Αλέξανδρο :

    ἔπειτα οἱ μετ᾽ ἐκείνου πρότερον ὄντες μετὰ σοῦ ἔσονται καὶ ὑποκύψουσι, καὶ σὺ ὀνομασθήσῃ βασιλεὺς ἁπάντων. ὁ οὖν Ἀλέξανδροσπάλιν ἐλυπεῖτο καὶ ἤχθετο. οὐδὲ γὰρ ζῆν ἐβούλετο, εἰ μὴ βασιλεὺς εἴη τῆς Εὐρώπης καὶ τῆς Ἀσίας καὶ τῆς Λιβύης καὶ εἴ πού τίς ἐστι νῆσος ἐν τῷ Ὠκεανῷ κειμένη. (…) οὐδ᾽ ἂν Κῦρον μιμησάμενος κατὰ τὸν ποταμὸν εἰσρυῇς, ὥσπερ ὕδρος, οὐδ᾽ ἂν ἑτέραν προσλάβῃς μείζω τῆς Ἀσίας ἤπειρον, τὸν Ὠκεανὸν διανηξάμενος. καὶ τίς, εἶπεν, ἔτι μοι καταλείπεται πολέμιος, ἐὰν ἕλω τούτους οὓς εἶπον;

    Στην πραγματικότητα μιλάνε υποθετικά, «αν υπάρχει κάποιο νησί στον Ωκεανό» και «αν κατακτήσεις ήπειρο μεγαλύτερη από την Ασία».

  47. Γιάννης Κουβάτσος said

    45. «Όταν η συμφορά συμφέρει, λογάριαζέ τη για πόρνη.»
    Από τη «Μαρία Νεφέλη» του Ελύτη

  48. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Του Διογένη μνημονεύω την ιστορία όταν ένας Αθηναίος του ζήτησε να εκπαιδεύσει το γιο του άλλα όταν του είπε την τιμή,του φάνηκαν πολλά και σχολίασε ότι με τόσα χρήματα μπορεί ν΄αγοράσει ένα βόδι. Ε ,αγόρασε τότε το βόδι κι έτσι θα έχεις δύο! του αντιγύρισε ο Διογένης.

    >>Γενικά ήταν ανυπέρβλητος στα λογοπαίγνιά του.
    Έχουμε εδώ, ένα (τουλάχιστον) γνήσιο εγγόνι του παππού Διογένη 🙂

    >>γιατρός είχε αναλάβει να γιατρέψει το μάτι μιας κοπέλας
    ένα μαγικό σκονάκι ξέρω
    τέλειο για την κόρη του ματιού.

  49. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Μέρα που είναι δαιμονίστηκα με μια αντιδημαρχέσα του Μαραθώνα χτες.Τη βγάζει το 247 ράδιο να πει για τη φωτιά και λέει πως από κει έσβησε το μέτωπο ,γλίτωσαν,γύρισε κι ο αέρας(κάτι τέτοιο) και κλείνει «μας βοήθησε και η Παναγία…»
    Τί λες βρε κουλή, οι άλλοι δεν έχουν Παναγία; Άει από κει θρησκόβλητο.
    Τον Ψινάκη μαθαίνω κάλεσαν χτες στο Σκα(τάε)ι να τον «βγάλουν σαν κουλή» όπως είπε ο ίδιος αλλά δεν υπάκουσε στο σενάριο. Όλα κι όλα αλλά μόνο ηλίθιος δεν είναι : «Με 7 μποφόρ και πεύκο,δεν το σώνεις κι ο Μωϋσής να είσαι», διαβάζω ότι είπε κάτι που προφανώς δε βόλευε τα πορτοσαλταρισμένα όντα κει πέρα.

    «Βρε κοίτα δάσος που φύτρωσε γύρω απ΄τα σπίτια που χτίσανε οι άνθρωποι»-να με συγχωρεί ο τουιτεράς-δε βρίσκω τώρα από που το διάβασα.
    https://pbs.twimg.com/media/DHNXBeJXgAEg7nn.jpg:large

  50. Ωραίος ο κύων!

  51. raf said

    Καιρός για μια απορία που με απασχολεί καιρό, αν και νομίζω πως ξέρω την απάντηση. Στο τραγούδι «Το πιθάρι και το λυχνάρι», σε στίχους-ποίηση του Άλκη Αλκαίου, ακούμε το εξής:

    Του κόσμου οι αρχαίοι νόμοι
    μας κυνηγούν σαν αστυνόμοι
    η καταδίκη μας κι η χάρη
    του Πυθαγόρα το πιθάρι
    και του Διογένη το λυχνάρι

    Του Διογένη το λυχνάρι το ξέρω. Νόμιζα πως και το πιθάρι έχει συνδεθεί με τον ίδιον. Έχει σχέση λοιπόν ο Πυθαγόρας με κάποιο πιθάρι ή ο στιχουργός πήρε ποιητική αδεία για να κλείσει τον στίχο;

  52. ΣΠ said

    Μου κάνει εντύπωση ότι κάποιος που απέρριπτε κάθε εξουσία και ήθελε την απόλυτη ελευθερία του ανθρώπου είχε για ένα διάστημα κι ο ίδιος δούλο. Και πού κοιμόταν ο δούλος; Δίπλα στο πιθάρι;

  53. Γιάννης Κουβάτσος said

    51: Ή λογοπαίγνιο (πιθάρι-Πυθαγόρας) ή αυτό εδώ:
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.netrino.gr/forum-posts.php%3Fft_id%3D3160&ved=0ahUKEwj2oabew9nVAhUzSJoKHQ_dDdsQFgiKATAV&usg=AFQjCNH8_jU8WlD4eUylaXP8ALXF0W5cOg

  54. cronopiusa said

  55. ΣΠ said

    38 Παναγιώτη Κ., Χρόνια Πολλά για την γιορτή σου.

    41 Δημήτρη, να χαίρεσαι την Δέσποινα.

  56. dryhammer said

    53. Ακολούθησα το λύγκα και (ενώ τό ήξερα το ποτήρι του Πυθαγόρα – «το δίκαιο ποτήρι» το λέν οι Σαμιώτες-) βρέθηκα να διαβάζω συνταγές και να ξερογλύφομαι

  57. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Διογένης. Έργο του Ζαν-Λεόν Ζερόμ….

    http://www.mixanitouxronou.gr/la%CE%90da/

  58. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Το φανάρι του Διογένη

    Το Μνημείο Λυσικράτους, γνωστό και ως «Φανάρι του Διογένη»
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CE%BF_%CE%9B%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CF%81%CE%AC%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%82

  59. Corto said

    46 (Ριβαλντίνιο):

    Και ο Πλάτων γράφει για μία ήπειρο που κείται πέραν του Ατλαντικού:

    «λέγει γὰρ τὰ γεγραμμένα ὅσην ἡ πόλις ὑμῶν ἔπαυσέν ποτε δύναμιν ὕβρει πορευομένην ἅμα ἐπὶ πᾶσαν Εὐρώπην καὶ Ἀσίαν, ἔξωθεν ὁρμηθεῖσαν ἐκ τοῦ Ἀτλαντικοῦ πελάγους. τότε γὰρ πορεύσιμον ἦν τὸ ἐκεῖ πέλαγος· νῆσον γὰρ πρὸ τοῦ στόματος εἶχεν ὃ καλεῖτε, ὥς φατε, ὑμεῖς Ἡρακλέους στήλας, ἡ δὲ νῆσος ἅμα Λιβύης ἦν καὶ Ἀσίας μείζων, ἐξ ἧς ἐπιβατὸν ἐπὶ τὰς ἄλλας νήσους τοῖς τότε ἐγίγνετο πορευομένοις, ἐκ δὲ τῶν νήσων ἐπὶ τὴν καταντικρὺ πᾶσαν ἤπειρον τὴν περὶ τὸν ἀληθινὸν ἐκεῖνον πόντον»

    «Τα αρχεία μας αναφέρουν ότι η πόλη σας αναχαίτισε κάποτε μια μεγάλη δύναμη που είχε επιτεθεί με αλαζονεία εναντίον όλης της Ευρώπης και της Ασίας ξεκινώντας απ’ έξω, από τον Ατλαντικό ωκεανό. Οι άνθρωποι μπορούσαν να ταξιδεύουν εκείνη την εποχή στον ωκεανό, γιατί αμέσως μετά το στόμιό του ―που, όπως μαθαίνω, εσείς το ονομάζετε Ηράκλειες Στήλες― υπήρχε ένα νησί μεγαλύτερο από την Ασία και τη Λιβύη μαζί. Οι ταξιδιώτες της εποχής περνούσαν από αυτό στα άλλα νησιά και από εκεί σε όλη την απέναντι ήπειρο που περιβάλλει αυτήν την πραγματικά αχανή θάλασσα.»

    (Πλάτων, Τίμαιος 24e-25a)

    http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/corpora/anthology/content.html?t=551&m=1

  60. […] […]

  61. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @ΣΠ (55). Σταῦρο, εὐχαριστῶ πολὺ γιὰ τὶς εὐχές σου. Νὰ χαίρεσαι τὴν οἰκογένειά σου.

  62. sarant said

    Επανήλθα στη βάση μου και ευχαριστώ για τα σχόλιά σας.

    Να ευχηθώ κι εγώ στους εορτάζοντες: Στη Μαρια που είναι διακοπές σε μέρος στερούμενο διαδικτύου, στον Παναγιώτη, στη Δέσποινα των λογισμών του Δημήτρη και σε όσες/όσους ξεχνάω.

    33-35 Στο λογοπαίγνιο υπάρχει δικό μου λάθος, που διόρθωσα κακώς το κείμενο. Ο Κένταυρος είναι Χείρων στο κείμενο του πατέρα μου και του Διογενη Λ. Υπάρχει και η γραφή Χίρων αλλά μειοψηφικά.

  63. 62, ….Υπάρχει και η γραφή Χίρων αλλά μειοψηφικά….

    Η γραφή Χίρων είναι χείρων της Χείρων, δηλαδή.

  64. raf said

    53 Ευχαριστώ πολύ 🙂

  65. sarant said

    63 Ναι, το μη Χίρων βέλτιστον

  66. Γιάννης Κουβάτσος said

    Προσωπική αυτοθυσία, είπε ο Μητσοτάκης, αναφερόμενος στον αγώνα των πυροσβεστών.
    Δεν είναι ώρα να αναζητηθούν οι αιτιάσεις, είπε η Δούρου.
    Μεζεδάκια μες στις φλόγες.

  67. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ο σκυλοφιλόσοφος (Θόδωρος Δερβενιώτης – Κώστας Βίρβος)

  68. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    66.Μεζεδάκια μες στις φλόγες
    Και στα κάρβουνα
    https://pbs.twimg.com/media/DHNdAIoXkAAYrb1.jpg:large

  69. Ριβαλντίνιο said

    @ 59 Corto

    σε όλη την απέναντι ήπειρο που περιβάλλει αυτήν την πραγματικά αχανή θάλασσα

    Το παραπάνω, αλλά και άλλα χωρία από την αρχαία γραμματεία :

    τὴν δὲ μεγάλην ἤπειρον, ὑφ’ ἧς ἡ μεγάλη περιέχεται κύκλῳ θάλαττα,

    ἐκεῖνο δὲ πέλαγος ὄντως ἥ τε περιέχουσα αὐτὸ γῆ παντελῶς ἀληθῶς ὀρθότατ᾽ ἂν λέγοιτο ἤπειρος

    δείχνει πως πολλοί αρχαίοι πίστευαν ότι οι 3 ήπειροι ( Ευρώπη, Ασία και Αφρική ) ή 4 ( Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Θράκη ) περιβάλλονταν από θάλασσα (ωκεανό) και η θάλασσα αυτή περιβάλλονταν από ξηρά που μετά από αυτήν υπήρχε κενό.

    Π.χ.

    Επίπεδη Γή

    Aν πλησιάσουμε κι άλλο θα πέσουμε από την άκρη του κόσμου στο κενό.

    Μην πηγαίνεις εκεί, είναι επικίνδυνο, είναι η άκρη του κόσμου, θα πέσεις.

  70. sarant said

    68 Γουρνοπουλάτιν!

  71. Παναγιώτης Κ. said

    @55,62. Ευχαριστώ πολύ για τις ευχές!

  72. Γιάννης Κουβάτσος said

    Όταν σιωπάς για σαράντα χρόνια, θες να τα πεις μαζεμένα σε δύο:
    http://www.gazzetta.gr/plus/article/1124254/o-arkas-sholiazei-tis-pyrkagies-kai-tin-apoysia-tsipra-pic

  73. Babis said

    Αν πράγματι ήρθαν από τον Ατλαντικό με στρατό τόσο ισχυρό που κανένα άλλο από τα μεγάλα κράτη της εποχής δεν μπορούσε να τους αντιμετωπίσει, αλλά τα κατάφερε η Αθήνα μόνη της, τότε δεν καταλαβαίνω γιατί στην μυθολογία της Αθήνας ή της Ελλάδας γενικότερα δεν υπάρχει κάτι σχετικό. Κανονικά θα έπρεπε να είχε γραφτεί ένα έπος μεγαλύτερο της Ιλιάδας για ένα τόσο μεγάλο κατόρθωμα.

    #69
    Ποιοι Έλληνες το πίστευαν αυτό;
    Ο Αρχιμήδης θεωρεί δεδομένο ότι η Γη είναι σφαιρική, ο Αρίσταρχος το ίδιο και μάλιστα είναι ο πρώτος που προτείνει το ηλιοκεντρικό σύστημα, ο Ερατοσθένης υπολογίζει την διάμετρο της Γης. Ακόμα και ο χάρτης που έβαλες είναι μια προβολή τμήματος σφαίρας στο επίπεδο.

  74. Πάνος με πεζά said

    Φιλιά από Μύκονο, ραντεβού το Σεπτέμβρη!

  75. Ριβαλντίνιο said

    @ 73 Babis

    Ο Αστερίξ δεν μπορεί να κάνει λάθος ! 🙂

    Νομίζω πως μεταξύ των αρχαίων Ελλήνων δεν κυριαρχούσε η άποψη ότι η Γή ήταν σφαιρική και το ηλιοκεντρικό σύστημα. Ο καθένας είχε διαφορετική άποψη και από εποχή σε εποχή.

    Ηρόδοτος

    Εκαταίος

    Ερατοσθένης

    Στράβων

    Πτολεμαίος

    Επίσης έτσι κατάλαβα τα χωρία που έβαλα στο σχόλιο 69 , αλλά δεν ξέρω καλά αρχαία και συνεπώς μπορεί να να σφάλω. Ας πούν και οι άλλοι την γνώμη τους.

  76. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Παναγιώτη, Μαρία, Δεσποινα, Πάνο,Πάνε με πεζά, Χρόνια πολλά!
    74.Πάνο όσο πας στη Μύκονο είμαι ήσυχη. Έστω κι ένας πολιτισμένος (με την παλιά καλή έννοια) θα «χαλάει» την νεοπλουτοαπογύφτωση 🙂

  77. ΣΠ said

    Χρόνια Πολλά και στην Σουμέλα.

  78. Γιάννης Κουβάτσος said

    Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες και στις εορτάζουσες! 🎉

  79. sarant said

    74 Πάνο χρόνια πολλά, και κάνε και καμιά βουτιά και για μας!

  80. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    72. Γιάννη, θλίψη, ως πού μπορεί να φτάσει! Κάποια σχόλια στο τουίτερ:
    Σκέπτικ Άσχολ‏ @SkepticistGR
    Ο Αρκάς Πορτοσαλτοποιήθηκε τελείως και αυτό βγαίνει ακόμα και στους χαρακτήρες των σκίτσων του.
    κανεκος οφις σιελος‏ @kostasithink
    Έκαψε και τα τελευταία εγκεφαλικά κύτταρα ο Αρκάς με το κόμπλεξ για την αριστερή διακυβέρνηση Τσιπρα

    Οι ΝουΔίτες ελάχιστους μήνες πριν, 16/2/2017 , δεν ψήφισαν την παράταση συμβάσεων των πυροσβεστών αλλά τώρα να λένε.

  81. Ριβαλντίνιο said

    Χρόνια πολλά σε όσους έχουν την γιορτή τους !

  82. Alexis said

    Να ευχηθώ κι εγώ χρόνια πολλά σε όσους και όσες γιορτάζουν!

    #72: Κρίμα για έναν τόσο ταλαντούχο άνθρωπο να ξεπέφτει τόσο χαμηλά και να αναλώνεται σε αστειάκια επιπέδου γυμνασιόπαιδων! 😦

  83. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Οι αρχαίοι είχαν την πλάκα τους, άλλα κάτι σύγχρονοι πανούτσοι είναι για ροχάλα.Τί σόι επιχειρηματολογία, χριστέ δηλαδή!

  84. cronopiusa said

    Εθελοντής πυροσβέστης ΞΕΦΤΙΛΙΣΕ τον ΣΚΑΙ στον Αέρα! «Φύγετε από δω! Θέλουμε να σβήσουμε τη φωτιά»

  85. cronopiusa said

  86. Eli Ven said

    @ 20 Είναι νεότερη σημασία αυτή του τυριού, 20 χρόνια το παλιότερο. «Σφέλα» (στη Μεσσηνιακή Μάνη, αν όχι στην Μεσσηνία γενικώς) σήμαίνει «φέτα», ψωμιού, τυριού ή οτιδήποτε άλλου, αδιάφορο.Θυμάμαι τη μάνα μου σα χθές να μου λέει «Κόψε, καημένε, μία σφέλα ψωμί να τη θαραπαείς (= ευχαριστηθείς). Τίνα (= γιατί) τρώεις τα πατατάκια». Οι Μανιάτες ένα είδος τυριού έχουν (λευκό, σκληρό κι αλατισμένο, από γάλα κατισικίσιο, πρόβειο ή ανάμικτο) το οποίο το λένε απλά τυρί. Εικάζω, πως τυχόν φιλοξενούμενοι ή, όταν αναπτύχθηκε ο τουρισμός, οι τουρίστες θα ακούγανε τους ντόπιους να λένε «φέρε μια σφέλα στον άνθρωπο» ή «να σου βάλω μία σφέλα ακόμα» και θα θεώρησαν ότι είναι το όνομα του τυριού.

  87. Γιάννης Ιατρού said

    86: Eli Ven
    Ευχαριστώ για την πληροφόρηση. Το άκουσα να λέγεται από ντόπιους εκεί, προφανώς θα εννοούσαν φέτα (μερίδα) από το τυρί που προσέφεραν.

  88. Corto said

    75:
    Φίλε Ριβαλντίνιο, χωρίς καμιά επικριτική διάθεση, νομίζω πως πρέπει να διευκρινιστεί ότι οι χαρτογραφικές αναπαραστάσεις που παραθέτεις δεν σχετίζονται με την αντίληψη των αρχαίων για το σχήμα της Γης.

    Ήδη από τον Πυθαγόρα (6ος π.Χ. αιώνας) και τον Παρμενίδη (5ος π.Χ. αιώνας) στους Έλληνες κυριαρχεί η αντίληψη της σφαιρικής Γης.
    Η αντίληψη αυτή υπάρχει σαφέστατα και στον Πλάτωνα (Τίμαιος και Φαίδων):

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spherical_Earth

    Λανθασμένη αντίληψη βέβαια, διότι η Γη στην πραγματικότητα δεν είναι σφαιρική. Εξαιρετική προσέγγιση όμως, για τα δεδομένα της εποχής.

  89. Γιάννης Ιατρού said

    Για τον φιλόσοφο που ονομάστηκε σκύλος, για κυνικούς φιλοσόφους (σκυλοφιλόσοφοι δηλαδή) το θέμα σήμερα κι ακόμα δεν φάνηκε ο δικός μας, ο Σκύλος. Από αύριο μάλλον, λένε καλά πληροφορημένοι κύκλοι 🙂

  90. Γς said

    [σβησμένο σχόλιο]

  91. Γς said

    [σβησμένο σχόλιο]

  92. Βάταλος said

    Εντιμώτατοι κύριοι,

    Εύγε εις τον πατέρα Σαραντάκον, που είχε την υπομονήν να κορφολογήση τον Διογένην Λαέρτιον, διά να μάς παρουσιάση τον Διογένην τον Κυνικόν. Ωστόσον, επειδή το βιβλίον «Οι αρχαίοι είχαν την πλάκα τους» (2009) προωρίζετο διά μικρά παιδία ή χριστιανούληδες αναγνώστας, ο αείμνηστος Σαραντάκος απέκρυψε τα καλύτερα που αναφέρει ο Μέγας Λαέρτιος διά τον Διογένην τον Σκυλόσοφον. Επιτρέψατέ μοι, λοιπόν, να τα επισημάνω εγώ, με πλήρη βιβλιογραφικήν τεκμηρίωσιν, διά να μή τα αμφισβητήσουν τα γνωστά βρωμόσκυλα που παρεπιδημούν εις το παρόν Ιστολόγιον και μισούν θανασίμως τον γέροντα Βάταλον… Όλα τα κείμενα που θα αναρτήσω, προέρχονται από το κείμενον του Λαερτίου διά τον Κυνικόν…

    1) Ο Διογένης επίστευε πως αι γυναίκες πρέπει να είναι κοιναί, και πως δεν είναι ανόσιον να τρώμε ανθρώπινον κρέας

    2) Διά να μή δυσαρεστηθώσιν οι χριστιανούληδες αναγνώσται του, ο πατήρ Σαραντάκος απέκρυψε την σοφωτέραν φράσιν που ξεστόμισε ποτέ ο Δ. και απαντά εις όλους αυτούς τους κρετίνους που μάς έπρηξαν σήμερα Δεκαπενταύγουστο με τα χιλιάδες αφιερώματα των πιστών στην Τήνο, επειδή τους γιάτρεψε η Παναγία

    3) Διά τον ίδιον ακριβώς λόγον, απεκρύβη η μνημειώδης επισήμανσις του Λαερτίου που υμνούν πολλοί σύγχρονοι σοφοί από τον Φρόϋντ μέχρι τον Νίτσε και τον Μαρκήσιον ντε Σάντ: Ότι ο Διογένης ηυνανίζετο δημοσίως εις την Αγοράν και ηύχετο να ηδύνατο να χορτάση την πείναν του όπως ακριβώς χορταίνει τας σεξουαλικάς επιθυμίας του: Τρίβων την κοιλίαν του, όπως τρίβει το πέος του!..

    4) Οι Πατέρες της Εκκλησίας ελάτρεψαν τον Διογένην Κυνικόν διά πολλούς λόγους. Ο Μ. Βασίλειος επανειλημμένως τον προβάλλει ως πρότυπον εις τους μοναχούς, προκειμένου να τους πείση να αποφεύγουν την πολυτέλειαν. Η λατρεία των Πατέρων προς τον Διογένην οφείλεται και εις το ότι είναι ο πρώτος Έλλην φιλόσοφος που θεωρούσε την Φιλαργυρίαν ως το μέγιστον κακόν. Από τον Διογένην έκλεψαν οι Πατέρες της Εκκλησίας την γνωστήν φράσιν του Χριστιανισμού ότι «ο άνθρωπος είναι εικόνα του Θεού».

    5) Άλλος ένας λόγος που οι Χριστιανοί ελάτρεψαν τον Δ. είναι ο εξής: Ο Διογένης Κυνικός υπήρξε ο πρώτος Έλλην φιλόσοφος που απεκήρυξε ως άχρηστες τις Επιστήμες, πράγμα που υιοθέτησαν αργότερα οι Χριστιανοί, με αποτέλεσμα να ζήσουμε 800 χρόνια στον Μεσαίωνα. ΙΔΟΥ το επίμαχον απόσπασμα από τον Λαέρτιον:

    6) Επειδή ο Διογένης ο Κυνικός ηρέσκετο εις τας ομοιοκαταληξίας, το κείμενον του Λαερτίου είναι κόλαφος διά τους οπαδούς της Ερασμιακής Προφοράς. Θα αναφέρω μόνον δύο παραδείγματα:

    Αν ίσχυε η Ερασμιακή προφορά, το «κριόν» δεν θα έκαμνε ομοιοκαταληξία με το «υιόν», ούτε το «ατυχείς» με το «αδικείς». Στο κείμενο του Λαερτίου υπάρχουν και άλλα τοιαύτα παραδείγματα που αποτελούν κόλαφον διά τους Ερασμιακούς

    7) Περαίνω με το εξής: Ο πατήρ Σαραντάκος αναφέρει το μνημείο των Κορινθίων επί του τάφου του Διογένους Κυνικού, ωστόσον αποφεύγει να αναφέρει το μνημειώδες επίγραμμα που συνέθεσαν οι συμπατριώται του Σινωπείς και εχάραξαν επί του χαλκίνου αγάλματός του. ΙΔΟΥ το μνημειώδες επίγραμμα από το κείμενον του Λαερτίου, που συνοψίζει ποία είναι η προσφορά του Δ.Κ. εις το Ανθρώπινον Γένος: Μάς εδίδαξε την αυτάρκειαν και πώς δυνάμεθα να ζήσωμε μίαν εύκολον ζωήν, εφόσον είμεθα ολιγαρκείς

    Μετά πάσης τιμής
    Γέρων Βάταλος
    αιμύλος και σπουδαιόμυθος

    ΥΓ: Οι μερακλήδες αναγνώσται ας καταβιβάσουν ενθάδε τον σχετικόν τόμον του Λαερτίου με τον βίον του Διογένους Κυνικου από την προσωπικήν βιβλιοθήκην της Κοινότητός μας (Ελληνόψυχοι Ελληνοαμερικανοί του Ιλλινόϊ). Αριστερά το αρχαίον κείμενον και δεξιά η ρωμέικη μετάφρασις

  93. spiral architect 🇰🇵 said

    @90, 91: Μην ανάβεις φωτιές με ποστ παλιών συνδαιτυμόνων.

  94. spiral architect 🇰🇵 said

    @72, 80: Οι αρχαίοι μπορεί να είχαν την πλάκα τους, οι «απόγονοί» τους όμως το’ χουν κάψει εντελώς. Κανένας από τους επιλήσμονες δοκησίσοφους δημοσιοκάφρους δεν κατήγγειλε τη χρόνια λογική των αυθαιρέτων εξοχικών μέσα στα δάση χαλεπίου πεύκης, όπου άμα τη γλυτώσεις από την πολεοδομία (λέμε τώρα) δεν θα τη γλυτώσεις από τη δασική πυρκαγιά. Πολλοί απ’ αυτούς τους ΑΡΔ, πολύ πριν την «κρίση», την εποχή των οικιστικών δανείων και της ανοικοδόμησης των μη αστικών περιοχών της ανατολικής Αττικής (και αλλού) ισχυριζόντουσαν με σοβαρότητα ότι, τα δάση πρέπει να χτίζονται, ούτως ώστε οι κάτοικοι να τα προσέχουν. 😮

    Ανοίξτε τον ιστότοπο της Geodataκαι ψάξτε τις περιοχές εκτός σχεδίου της ανατολικής Αττικής μαζί με τις δασικές περιοχές και θα δείτε ότι στο 80% των εκτάσεων οι δυο αυτές ταυτίζονται. Εντός σχεδίου είναι τα κέντρα του Μαρκόπουλου, της Παλλήνης, της Παιανίας, του Λαυρίου και κάτι άλλα ψιλά. Όλα τα υπόλοιπα ήταν και είναι δασικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυθαίρετου οικισμού είναι η Ιπποκράτειος Πολιτεία, όπου η πευκόφυτη έκτασή της κάηκε πριν τριάντα χρόνια και χτίστηκε σταδιακά. Η Ιπποκράτειος Πολιτεία ακόμα είναι χαρακτηρισμένη σαν δασική στους χάρτες, χτίστηκε με άδειες αυθαιρέτων και υπόκειται στο καθεστώς της τακτοποίησης, τα δε δίκτυα κοινής ωφέλειας και οι επεκτάσεις τους γίνονται με άδεια του οικείου δασαρχείου.

    Tip: Για να ξέρετε με μια ματιά αν η περιοχή που περπατάτε και θέλετε να αγοράσετε (λέμε τώρα) ακίνητο είναι εντός ή εκτός σχεδίου απλά κοιτάξτε κάτω. Άμα δείτε κρασπεδόρειθρα η περιοχή είναι στο σχέδιο. Αν όχι, πράττετε ιδία ευθύνη. 😉

  95. cronopiusa said


    Οργή Δούρου για την αντιπολίτευση από τις… ξαπλώστρες – Σκληρή ανακοίνωση για τη Φώφη του… τίποτε

    Το δάσος

    Το δάσος που λαχτάριζες
    ώσπου ναν το περάσεις,
    τώρα ναν το ξεχάσεις
    διαβάτη αποσπερνέ.

    Μιαν αυγινή, το κούρσεψαν
    ανίδρωτοι λοτόμοι,
    κι εκεί είναι τώρα δρόμοι
    διαβάτη αποσπερνέ.

    Το τρίσβαθο αναστέναγμα
    που άγγιζε την καρδιά σου,
    κι έσπαε τα γόνατά σου
    δε θαν το ακούσεις πλια,

    το πήρανε στα διάπλατα
    περίτρομα φτερά τους,
    και τόκαμαν λαλιά τους
    τα νύχτια τα πουλιά.

    Και κάτι που βραχνόκραζε
    με μιαν φωνή ανθρώπου,
    στο ημέρωμα του τόπου
    βουβάθηκε κι αυτό·

    κι έπεσε το αιματόβρεχτο
    τ’ ολόγυμνο μαχαίρι
    πόβλεπες σ’ ένα χέρι
    να σειέται αστραφτερό.

    Το σιγαλό τραγούδισμα
    που σ’ έσερνε, διαβάτη,
    σε μαγικό παλάτι,
    δίχως ελπίδα αυγής,

    το πήρανε – για κοίταξε –
    στερνήν ανατριχίλα
    τα πεθαμένα φύλλα
    που απόμειναν στη γης.

    Κι η άρπα με τον ήχο της
    που σε γλυκομεθούσε
    μα κρύφια σου χτυπούσε
    θανάτου μουσική,

    χάθηκε με την άγγιχτη
    που την κρατούσε, κόρη,
    στα πέλαγα, στα όρη,
    να μην ξανακουστεί.

    Το δάσος που λαχτάριζες
    ώσπου να το περάσεις,
    τώρα να το ξεχάσεις
    διαβάτη αποσπερνέ,

    γεννήκαν νεκροκρέβατα
    τα άγρια δεντρά του τώρα
    και θα το βρεις στη χώρα
    διαβάτη αποσπερνέ.

  96. spiral architect 🇰🇵 said

    Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες-ουσες για χθες.

  97. sarant said

    90-91 Γιάννη, σε έχω παρακαλέσει να μη βάζεις ποστ παλιών φίλων του ιστολογίου διότι την προηγούμενη φορά που το έκανες και κάποιος της απάντησε, μας παραπονέθηκε ότι «κανιβαλίζουμε». Λυπάμαι, αλλά θα σβήσω τα σχόλια 90 και 91.

  98. Παναγιώτης Κ. said

    Ευχαριστώ όλους τους φίλους για τις ευχές τους.

  99. Eli Ven said

    @87. Παρακαλώ, δεν έκανα και τίποτα. Πλέον η λέξη χρησιμοποιείται ούτως ή άλλως ευρέως ως ονομασία του συγκεκριμένου τυριού, οπότε μια χαρά το ακούσατε.

  100. Ριβαλντίνιο said

    @ 88 Corto

    Στην Γεωγραφία της Ε΄δημοτικού μου διαβάζω ότι στην αρχαιότητα πίστευαν ότι η Γή είναι επίπεδη , περικλείεται από θάλασσα και πάνω της βρίσκεται ο ουράνιος θόλος. Οι Πυθαγόρας, Παρμενίδης και Αριστοτέλης διατύπωσαν την άποψη ότι η Γή έχει σφαιρικό σχήμα. Ο Ερατοσθένης υπολόγισε πρώτος τις διαστάσεις της Γής. Ο Πτολεμαίος διατύπωσε την άποψη ότι η Γή είναι το κέντρο του κόσμου και γύρω από αυτή κινούνται ο ήλιος, η σελήνη και τα άστρα ( γεωκεντρικό σύστημα ). Ο Κοπέρνικος στηριζόμενος στην ιδέα που είχε διατυπώσει ο Αρίσταρχος στην αρχαιότητα , διατύπωσε την ιδέα του ηλικοεντρικού συστήματος.

    Στην Π-Λ-Μπ /ηλικοκεντρικό σύστημα διαβάζω ότι ο Φιλόλαος ( 5ος αι. π.Χ. ) και ίσως ο Ικέτης ο Συρακούσιος ( 4ος αι. π.Χ. ) έκαναν τις πρώτες υποθέσεις. Ο Αρίσταρχος ( 270 π.Χ.) πρώτος το αποδέχτηκε. Κυριάρχησε όμως το γεωκεντρικό σύστημα του Πτολεμαίου ώσπου τον 15ο αι. μ.Χ. ο ιερολογιότατος Κούζα επανέφερε το ηλικοεντρικό σύστημα και ο Κοπέρνικος ( 1543 ) το υποστήριξε πλήρως.

    Για το γεωκεντρικό σύστημα : Το σύστημα των αρχαίων Ελλήνων ( 6ος αι. π.Χ. ) . Η Γή ήταν ακίνητη σφαίρα στο κέντρο του Κόσμου. Γύρω της περιστρεφόταν ο θόλος των ουρανίων σωμάτων ( Ήλιος, Σελήνη, αστέρες, οι 5 γνωστοί πλανήτες ). Το γεωκεντρικό σύστημα έμεινε αμετάβλητο για 2000 χρόνια.

    Στο λήμμα για την Γή : Ο Όμηρος περιέγραφε την Γή ως κυρτό δίσκο, περιβαλλόμενο από το ωκεάνιο ρεύμα. Άλλοι συγχρονοί του [ ξένοι ] θεωρούσαν τη Γή ως μια κυκλική πλάκα στηριγμένη σε 4 ελέφαντες που πατούν πάνω σε μία μεγάλη θαλάσσια χελώνα. Οι Πυθαγόρας, Ίππαρχος , Αριστοτέλης και ίσως κάποιοι Αιγύπτιοι διατύπωσαν την ιδέα της σφαιρικότητας.

  101. Μεταφραστής said

    Δακτυλογραφικό λάθος:

    Άλλοτε παρατήρησε μια τοιχογραφία που εικόνιζε δύο κενταύρους, πανάθλια ζωγραφισμένος και ρώτησε

    Θα έπρεπε να ήταν ζωγραφισμένους .

  102. Corto said

    100:
    Ριβαλντίνιο πολύ ωραία η σύνοψη των αρχαίων αντιλήψεων για τη Γη. Σε ευχαριστώ!

    Ειδικότερα για τον Πλάτωνα, που μας ενδιαφέρει σε σχέση με την αναφορά του σε ήπειρο πέραν του Ατλαντικού, το απόσπασμα από τον Φαίδωνα είναι αποκαλυπτικό, όσον αφορά την πεποίθηση των Ελλήνων των κλασικών χρόνων ότι η Γη είναι στρογγυλή («περιφερής»):

    «Εγώ λοιπόν έχω πειστεί, είπε εκείνος, πρώτα απ’ όλα ότι, αν υπάρχει στο μέσον του ουρανού και είναι στρογγυλή, δεν έχει καμιάν ανάγκη ούτε από τον αέρα ούτε από οτιδήποτε παρόμοιο για να μην πέσει, αλλά η ομοιότητα του ουρανού με τον εαυτό του προς όλες τις κατευθύνσεις και η ισορροπία της γης είναι ικανά να την κρατούν.»

    http://blogs.sch.gr/gvasiliou/files/2010/01/metafrasi-keimenou.pdf
    (σελ.31)

  103. Μεταφραστής said

    Ο Διογένης ως εικόνα προφιλ στο φατσοβιβλίο:

    https://www.facebook.com/groups/2008036532754731/

  104. Γς said

    97:

    Ναι, το είχα ξεχάσει [τα περί κανιβαλισμού]

    Κι ήταν κι ένα μικρό κοριτσάκι που κοίταζε φοβισμένο την Ειρήνη. Το πήρε αγκαλίτσα κι όταν ξεθάρρεψε την ρώτησε αν τρώνε παιδάκια στην Αφρική.

  105. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @62. Νικοκύρη, εὐχαριστῶ πολὺ (ἔστω καὶ καθηστερημένα) γιὰ τὶς εὐχὲς σου. Νὰ χαίρεσαι τὴν οἰκογένειά σου.

  106. spiral architect 🇰🇵 said

    Περί πυρκαγιών, αυθαιρέτων, ΑΡΔ και σε συνέχεια προηγούμενου σχολίου μου:

  107. Ριβαλντίνιο said

    @ 106 spiral architect

    Καλά τα λέει .

  108. spiral architect 🇰🇵 said

    Λυπάμαι, αν συμμερίζεσαι τέτοιες απόψεις.

  109. Ριβαλντίνιο said

    Δεν βρίσκω κάτι παράλογο. Στην Αθήνα μαζεύτηκε 5.000.000 κόσμος. Έπρεπε να προβλεφθεί η επέκταση. Αν θέλει πράσινο το κράτος να γκρεμίσει κάτι ερείπια που έχει εντός των οικισμών και να τα κάνει μικρά πάρκα. Η Ελλάδα είναι 98 % δάσος. Ας γίνει 95 %, δεν χάλασε ο κόσμος. 10.000.000 είμαστε. Πόσοι θα κτίσουν ; Πόσοι έχουν για να κτίσουν ; Οι άνθρωποι προχωράνε. Οι Ινδιάνοι πούλησαν το Μανχάταν 14 δολλάρια και είναι αυτό που είναι σήμερα. Αν δεν υπήρχαν σπίτια στα δάση πού θα έμενε η γιαγιά της κοκκινοσκουφίτσας και η μάγισσα που φυλάκισε τους Χάνς και Γκρέτελ ;

    Αφού τα αυθαίρετα δεν γκρεμίζονται ( δές πως γλέντησε το Συμβούλιο της Επικρατείας τον Φάμελο που ήθελε να αφήσει τα αυθαίρετα εκτός των δασικών χαρτών ), να υποχρεώνονται οι ιδιώτες να προστατεύουν το δάσος που βρίσκεται κοντά τους, να το φροντίζουν.

    Και δεν πρέπει να ανησυχούμε τόσο για την φύση. Αυτή ξέρει να φροντίζει τον εαυτό της μια χαρά.

  110. spiral architect 🇰🇵 said

    Δες τα layers των χαρτών του http://geodata.gov.gr/maps/?locale=el και θα καταλάβεις.

  111. Ε να τα κάψουμε μια και καλή τα ρημάδια μόνοι μας, βρε παιδί.

  112. Ριβαλντίνιο said

    Τα δάση καίγονται και αναγεννιόνται. Εμένα στο χωριό μου μου είχαν καεί 13 ρίζες ελιές. Σε 5 χρόνια ξανάγιναν. Τώρα ξανακάηκαν οι ίδιες και λέω πάει, τελείωσε. Όμως οι παλιοί κορμοί , οι κουτσούρες, είχαν καεί στην πρώτη φωτιά και τώρα οι κορμοί ήταν καινούριοι. Έτσι δεν κάηκαν και δεν έπεσαν κάτω. Απλώς καψαλίστηκαν. Πιστεύω ότι θα κάνουν λάδι ξανά πολύ πιο γρήγορα από την πρώτη φορά.

  113. cronopiusa said

  114. spiral architect 🇰🇵 said

    @109: Γράφημα 1. Κατανομή των κανονικών κατοικιών κατά κατάσταση κατοικίας – σελ.2 του pdf

  115. giorgos said

    «Εθνικός πλούτος΄» Τά αύθαίρετα…
    «Τὸ ἐν ἰσχύι Διάταγμα γιὰ τὶς «ἄδειες» εἶναι τὸ τῆς 13ης Ἰουλίου 1993. Πρόκειται γιὰ διάταγμα τοῦ κ. Χ.Κατσιγιάννη, ποὺ τὸ ὑπογράφει ὁ κ.Καραμανλῆς ὡς ὑπερῆλιξ πιά. Ἰδιαίτερη σημασία ἔχει ἡ ὑπουργικὴ ἐγκύκλιος ποὺ συνοδεύει τὸ διάταγμα αὐτὸ – ἐπίσης τοῦ κ.Κατσιγιάννη-, ὅπου πρόκειται γιὰ μνημεῖο πολιτικοῦ ψεύδους. Λέει αὐτή: «Κύριος στόχος τοῦ Π.Δ. εἶναι νὰ ἐλαχιστοποιηθεῖ ὁ χρόνος ποὺ ἀπαιτεῖται γιὰ τὴν ἔκδοση τῶν οἰκοδομικῶν ἀδειῶν καὶ νὰ γίνει οὐσιαστικὸς ἔλεγχος τῶν κτιρίων κατὰ τὸ στάδιο κατασκευῆς τους, γιὰ νὰ ἀντιμετωπισθεῖ ἀποτελεσματικότερα ἡ αὐθαίρετη δόμηση ποὺ ἐπηρρεάζει (SIC) δυσμενῶς τὸ δομημένο καὶ φυσικὸ περιβάλλον». Ὁ κ. Κατσιγιάννης ἐκλέγεται στὰ πρώην ἀλβανικὰ τσελιγκάτα τῆς Ἀττικῆς (πρὶν δηλαδή ἀναγνωρισθεῖ ἡ Ἀκρόπολη ὡς τὸ προγονικὸ μνημεῖο τῆς ἀθηναϊκῆς πρωτευούσης), ὅπου ἡ ἔννοια τοῦ νομίμου οἰκήματος εἶναι ὁλοσχερῶς ἄγνωστη. Ὁμόρροπος τοῦ περιρρέοντος ψηφοθηρικοῦ περιβάλλοντος, διεκήρυξε ὡς πολιτικὴ ἀρχὴ του τὴ νομιμοποίηση τῶν αὐθαιρέτων. Τεράστια ἔσοδα βέβαια γιὰ τὸ κράτος καὶ τεράστιοι ψηφοθηρικοὶ ἀριθμοὶ γιὰ τὸν κ.Κατσιγιάννη.

    Κατὰ τὴν πρόσφατη συζήτηση γιὰ τὴν νομιμοποίηση αὐθαιρέτων σὲ δασικὲς περιοχὲς ἀπὸ τὸν κ.Τζουμάκα, ἐχαρακτήρισε μάλιστα τὰ αὐθαίρετα αὐτὰ ὡς «ἐθνικὸν καὶ ἰδιωτικὸν πλοῦτο», μὴ παραλείποντας βέβαια νὰ τὰ βάλει μὲ τοὺς «κουλτουριάρηδες», ποὺ ἔχοντας ἀνακαλύψει τὴν οἰκολογικῶς ἐγκληματική του φύση τοῦ ἔφεραν προσκόμματα στὸ «ἔργο» του ὡς ὑπουργοῦ. Ἀλλὰ τὸ κοινωνικὸ ψεῦδος τοῦ κ.Κατσιγιάννη δὲν προέρχεται μόνο ἀπὸ τὴν ἐκγύκλιό του. Ἀποδεικνύεται ἀπὸ τὸ ἴδιο τὸ διάταγμα ποὺ κατεσκεύασε, τὸ ὁποῖον εἶναι εἰδικὴ συνταγὴ οἰκοδομήσεως αὐθαιρέτων καὶ μόνο. Ὃ κ. Κατσιγιάνης εἶναι στὸ κόμμα τοῦ ἐκπρόσωπος βέβαια τοῦ «τεχνικοῦ κόσμου».

    Ἡ ἱστορικὴ καταγωγὴ τῆς ἐννοίας τοῦ «αὐθαιρέτου» στὴν Ἑλλάδα, ὅπως ἐξηγήθηκε ἄλλοτε, ὀφείλεται στὴν κοινωνικὴ ρευστότητα τῶν κατὰ καιροὺς συνωθουμένων στὰ ὅρια τῆς ἑλλαδικῆς ἐπικράτειας, ἰδίως μετὰ τὴν μικρασιατικὴ καταστροφή, ἐξ αἰτίας τῆς ὁποίας καθὼς εἴδαμε σὲ προηγούμενο σημείωμά μας, ὀφείλει καὶ τὴν εἰδικὴ ἵδρυσή του τὸ TEE. Οἱ μεταπολεμικὲς πληθυσμιακὲς μετακινήσεις ἐξ αἰτίας τῆς «ἀναπτυξιακῆς πολιτικῆς» μετέβαλαν τὰ αὐθαίρετα σὲ καθεστώς, τὸ ὁποῖον κατὰ «λογικὴν» συνέπεια θὰ μποροῦσε νὰ μεταβληθεῖ σὲ μόνιμον ἔσοδο γιὰ τὸ κράτος. Ὅπερ καὶ ἐγένετο. Ὑπῆρξε δὲ τόσο ἀποδοτικὸ τὸ ἔσοδο, ὥστε διὰ μέσου τῶν «ρυθμίσεων» τοῦ T.E.E. νὰ μὴν εἶναι δυνατὸ νὰ κατασκευασθεῖ κάτι νόμιμο. Κάτι δηλαδὴ τὸ ὁποῖον στὸ τέλος μὲ τὴν «αὐτοψία» δὲν θὰ μεταβληθεῖ σὲ πρόστιμο καὶ συνεπῶς ἔσοδο γιὰ τὸν κρατικὸ προϋπολογισμό.»

  116. Νομίζω πως ο Κακλαμάνης (που προφανώς αυτουνού απόψεις παραθέτει, όπως πάντα, ο Giorgos) έχει δίκιο στην τελευταία του παράγραφο. Διάβαζα πρόσφατα κι ένα ωραίο άρθρο του μακαρίτη του Μάργαρη όπου έλεγε μεταξύ άλλων για το ρόλο του ΣτΕ…

  117. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    » …μέσω των αγαλμάτων «διαχέεται» η ελληνική ιδεολογία στην πόλη τους. »
    http://www.topontiki.gr/article/234463/toyrkia-zitoyn-na-apomakrynthei-agalma-toy-ellina-filosofoy-diogeni

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: