Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Οι αρχαίοι είχαν την πλάκα τους (Δημ. Σαραντάκος) 9 – Κράτης και Ιππαρχία

Posted by sarant στο 29 Αύγουστος, 2017


Εδώ και λίγο καιρό δημοσιεύω αποσπάσματα από το βιβλίο του πατέρα μου, του Δημήτρη Σαραντάκου, «Οι αρχαίοι είχαν την πλάκα τους» που κυκλοφόρησε το 2009 από τις εκδόσεις Γνώση. Οι δημοσιεύσεις αυτές συνήθως γινονται κάθε δεύτερη Τρίτη.

Η σημερινή συνέχεια είναι η ένατη αλλά φυσικά πρόκειται για αυτοτελείς ιστορίες.  Η προηγούμενη δημοσίευση βρίσκεται εδώ. Ξεκινήσαμε με ιστορίες από τον Ηρόδοτο μετά από τον Λουκιανό και στη συνέχεια περάσαμε σε ιστορίες από τον Διογένη Λαέρτιο, που βρίσκονται στο έργο του «Βίοι φιλοσόφων». Κατ’ εξαίρεση, στη σημερινή ιστορία προσθέτω ένα δικό μου υστερόγραφο.

Όπως θα θυμόμαστε ίσως από το σχολείο, ένας από τους επιφανέστερους μαθητές του Σωκράτη ήταν ο Αντισθένης, που μετά το θάνατο του Δασκάλου, ίδρυσε δικιά του φιλοσοφική σχολή. Μαθητής του ήταν ο περίφημος Διογένης ο Κύων, που έγινε πολύ γνωστότερος από τον δάσκαλό του, αφού από αυτόν ονομάστηκε η φιλοσοφική σχολή του Αντισθένη, Κυνική. Η Κυνική Σχολή φιλοσοφίας είναι πολύ ενδιαφέρουσα έκφανση της αρχαίας σκέψης, γιατί μας πρότεινε έναν  τελείως πρωτότυπο τρόπο διαβίωσης και ένα ιδεώδες που είχε ευρύτατη απήχηση και αξιοπρόσεκτη ιστορική διάρκεια. Οι μεγάλες μορφές της Κυνικής Σχολής, ο Αντισθένης, ο Διογένης, ο Κράτης, πάντα θα εντυπωσιάζουν για την προσήλωσή τους στις αρχές που διακήρυτταν, για τη συνέπεια και την ειλικρίνειά τους.

Ο Κράτης ήταν μαθητής του Διογένη και ανέπτυξε ακόμα περισσότερο τη φιλοσοφία της «αυτάρκειας», της απάρνησης των υλικών αγαθών και κάθε περιουσίας, καθώς και της αδιαφορίας προς τις καθιερωμένες αρχές συμπεριφοράς. Η διαφορά του Κράτητα προς τον Αντισθένη και τον Διογένη βρίσκεται στο ότι τις απόψεις του τις διατύπωνε με μειλίχιο τρόπο, χωρίς το απότομο ύφος του πρώτου και την προκλητική ειρωνεία του δεύτερου.

Ο Κράτης άκμασε γύρω στα μέσα του 4ου αιώνα της Αρχαιότητας, ήταν δηλαδή περίπου σύγχρονος με τον Αριστοτέλη και τον Επίκουρο. Γεννήθηκε στη Θήβα και ο πατέρας του Ασκώνδας ήταν πολύ πλούσιος. Ο Κράτης όμως από τη στιγμή που ενστερνίστηκε τις απόψεις του Διογένη, μοίρασε το μερίδιο της περιουσίας που κληρονόμησε  στους φτωχούς και πέταξε στη θάλασσα, όσα μετρητά είχε (ή σύμφωνα με άλλους συγγραφείς τα κατέθεσε σε έναν τραπεζίτη για να τα δώσει στα παιδιά που θα αποχτούσε, εφ΄ όσον όμως δεν θα γίνονταν και αυτά φιλόσοφοι, γιατί ως φιλόσοφοι δε θα είχαν ανάγκη περιουσίας). Από τότε ζούσε με πολύ πενιχρά μέσα, σαν γνήσιος μαθητής του Διογένη.

Όταν του είπανε πως ο Αλέξανδρος πριν πεθάνει είχε δώσει εντολή να ανοικοδομηθεί η Θήβα, την οποία είχε καταστρέψει εκ θεμελίων δεκαπέντε χρόνια πιο μπροστά, σχολίασε «Kαι λοιπόν; Θα την ξαναχτίσει για να την ισοπεδώσει πάλι κάποιος άλλος Αλέξανδρος»

Ο Κράτης είχε ένα φίλο, επίσης κυνικό φιλόσοφο, τον Μητροκλή, που καταγόταν από πλούσια οικογένεια της θρακικής πόλης Μαρώνεια. Αδελφή αυτού του Μητροκλή ήταν η Ιππαρχία, η οποία όταν τον γνώρισε τον ερωτεύθηκε, μολονότι.ο Κράτης ήταν μάλλον άσκημος και ελαφρώς καμπούρης. Παρ΄όλα αυτά στα νιάτα του ήταν πολύ γυναικάς, αλλά από τη στιγμή που μαθήτευσε στον Διογένη και έγινε κυνικός φιλόσοφος, αντιμετώπιζε τις γυναίκες διαφορετικά.

Η Ιππαρχία, που δεν ήταν μόνο πλούσια αλλά και νέα και ωραία και μορφωμένη, γοητεύθηκε από την καλοσύνη και την ψυχική ομορφιά του Κράτητα και σχεδόν εκείνη του ζήτησε να παντρευτούν. Όπως ήταν φυσικό οι γονείς της, που σχεδίαζαν να την παντρέψουν με κάποιον της σειράς τους, προσπάθησαν να την αποτρέψουν, περνώντας από τις νουθεσίες στις απειλές, αλλά μάταια. Στο τέλος, στην απελπισία τους ζήτησαν τη βοήθεια του ίδιου του Κράτητα.

Πράγματι αυτός συμφώνησε μαζί τους και προσπάθησε να μεταπείσει την Ιππαρχία, εκείνη όμως έμεινε βράχος. Τότε φώναξε την κοπελίτσα στο καλύβι όπου ζούσε, της έδειξε τα ελάχιστα υπάρχοντά του και ύστερα σηκώθηκε έβγαλε τα ρούχα του και της λέει

«Λοιπόν, αυτός είναι ο γαμπρός και αυτή είναι η περιουσία του. Σκέψου πως τίποτ΄ άλλο δε θα βρεις κοντά του».

Η κοπελίτσα όμως τον αγκάλιασε και του είπε πως τον θέλει όπως είναι και κατόπιν ανακοίνωσε στους γονείς της την απόφασή της. Από τότε πού ζευγάρωσαν, ο παλιός γυναικάς δε γύρισε πια να κοιτάξει άλλη γυναίκα. Δέθηκε με την Ιππαρχία και πέρασαν μαζί όλη τη ζωή τους αγαπημένοι. Η Ιππαρχία του χάρισε ένα γιο, τον Πασικλή, ζούσε το ίδιο φτωχικά όπως εκείνος και τον ακολουθούσε σε όλες τις δημόσιες εμφανίσεις του, φορώντας τα ίδια απλά ρούχα με αυτόν. Αλλά δεν ήταν η «καλή σύζυγος, που ζούσε στη σκιά ενός διάσημου φιλοσόφου». Αποτελεί εξαιρετικα ενδιαφέρουσα μορφή της φιλοσοφίας, έγινε και η ίδια κυνική φιλόσοφος και μάλιστα διαπρεπής και της αποδίδονται αρκετές διατριβές, που έχουν όμως χαθεί. Ο Λαέρτιος αναφέρει πολλά γι΄ αυτήν στο 6ο βιβλίου των «Βίων» του, που είναι αφιερωμένο στους Κυνικούς.

Φαίνεται πως μία τέτοια διατριβή (που άλλοι αποδίδουν στον Κράτη και άλλοι στην ίδια), εξυμνούσε την «Πήρα», δηλαδή τη σακούλα ή τον τορβά, χαρακτηριστικό εξάρτημα όλων των κυνικών φιλοσόφων, που την κρεμούσαν στον ώμο τους και βάζανε μέσα όλη τους την κινητή περιουσία και όσα τρόφιμα τους έδιναν ή βρίσκανε.

Η πήρα είναι σαν μία πόλη ανάμεσα σ’ατμούς κρασιού,
όμορφη και μακάρια, αν και βρώμικη ολόγυρα,
που τίποτα δεν έχει για να τραβήξει τους άμυαλους,
 τους παράσιτους και τους ακόλαστους.
 Όλοι αυτοί δε θα βρούνε στην Πήρα, ούτε χρήματα και δόξα,
 ούτε καλοπέραση ούτε γοφούς πόρνης.
Θα βρούνε όμως θυμάρι, σκόρδα, σύκα και ψωμί
που οι άνθρωποι τα χαίρονται,
αλλά δεν πολεμάνε μεταξύ τους γι’αυτά.

Οι βωμοί ήταν για πολλούς άστεγους, φτωχούς αλλά και για κυνικούς φιλόσοφους, σπουδαία πηγή δωρεάν τροφής (και μάλιστα σπάνιας και ακριβής, όπως ήταν στην Αρχαιότητα το κρέας, σχεδόν απρόσιτο στους φτωχούς), καθώς όλο και κάτι περίσσευε από τα «ειδωλόθυτα» και τα πρόσφορα, φτάνει να πρόφταιναν. Έτσι πολλοί είχαν στρώσει το γιατάκι τους δίπλα στους βωμούς και ονομάστηκαν γι΄ αυτό «βωμολόχοι» (από τις λέξεις βωμός και λέχος = κρεβάτι). Καθώς δε ανάμεσά τους δεν ήταν μόνο κυνικοί φιλόσοφοι αλλά και αλήτες και λοιπά περιθωριακά στοιχεία,  που δεν διακρίνονταν για κόσμιο λεκτικό, η λέξη με τον καιρό κατέληξε να σημαίνει τον αισχρολόγο, τον βρωμόγλωσσο [έχουμε σχετικό άρθρο στο ιστολόγιο].

Μολονότι οι απόψεις όλων των Κυνικών απέναντι στους Θεούς τους κατατάσσουν στην κατηγορία των αγνωστικιστών, η Ιππαρχία δεν τα πήγε καλά με έναν διακηρυγμένο άθεο, τον Θεόδωρο, όχι όμως για τις αντιλήψεις του αλλά για τη συμπεριφορά του. Ο Θεόδωρος ήταν θρασύς και ενοχλητικός τύπος, που σχεδόν κανένας σύγχρονός του δεν χώνευε, με την Ιππαρχία δε λογομαχούσε συνεχώς. Βέβαια οι αντιπαραθέσεις αυτές ήταν κάτι πολύ συνηθισμένο μεταξύ φιλοσόφων, κάποτε όμως ο Θεόδωρος άπλωσε το χέρι του και πήγε να σηκώσει το ρούχο της, οπότε η Ιππαρχία τον έδειρε. Δικαιλόγησε την αντίδρασή της λέγοντας

«Αν έκανε κάτι ο Θεόδωρος και δεν το θεωρούσαν αδικία, τότε δεν θα το θεωρούσαν αδικία αν έκανε το ίδιο και η Ιππαρχία. Αν ο Θεόδωρος απλώνοντας το χέρι του στην Ιππαρχία δεν διέπραξε αδίκημα, τότε ούτε η Ιππαρχία διαπράττει αδίκημα απλώνοντας το χέρι της στον Θεόδωρο».

Ο Κράτης μοίραζε τις μέρες του μεταξύ Θήβας και Αθήνας και γρήγορα έγινε τόσο αγαπητός στον κόσμο, ώστε στο τέλος έμπαινε απρόσκλητος σε όποιο σπίτι διάλεγε, για να δει πώς ζούσαν οι άνθρωποί του και να τους δώσει συμβουλές, που τις θεωρούσαν τόσο πολύτιμες ώστε  πολλοί γράψανε στην πόρτα του σπιτιού τους ΕΙΣΟΔΟΣ ΚΡΑΤΗΤΙ ΑΓΑΘΩι ΔΑΙΜΟΝΙ και τον επονόμασαν «Θυρεπανοίκτη».

Πέθανε σε βαθιά γεράματα και τον έθαψαν με μεγάλες τιμές στη Θήβα.

Υστερόγραφο: Να προσθέσω ότι ο Κράτης είχε για μαθητή τον Ζήνωνα τον Κιτιέα, τον ιδρυτή της στωικής σχολής, τον οποίο και επηρέασε καθοριστικά. Ο νεαρός Ζήνων είχε έρθει από την Κύπρο και, σαν επαρχιώτης, ήταν συνεσταλμένος. Για να τον θεραπεύσει από τη συστολή του, ο Κράτης του έδωσε μια χύτρα γεμάτη φακή και τον πρόσταξε να τη μεταφέρει διασχίζοντας τον Κεραμεικό. Ο Ζήνωνας ντρεπόταν και τη σκέπασε με το ρούχο του. Οπότε ο Κράτης με ένα χτύπημα της βακτηρίας του έσπασε το πήλινο σκεύος -και τα ζουμιά χύθηκαν πάνω στον Ζήνωνα, ο οποίος το έβαλε στα πόδια -και ο Κράτης: Τι φεύγεις Φοινικίδιον; Ουδέν δεινόν πέπονθας, που θα το μεταφράζαμε κάπως ελεύθερα: Γιατί φεύγεις, Εβραιάκο; Δεν έπαθες και τίποτα σοβαρό!

Advertisements

59 Σχόλια to “Οι αρχαίοι είχαν την πλάκα τους (Δημ. Σαραντάκος) 9 – Κράτης και Ιππαρχία”

  1. Γς said

    Καλημέρα

    >Παρ΄όλα αυτά στα νιάτα του ήταν πολύ γυναικάς, αλλά από τη στιγμή που μαθήτευσε στον Διογένη και έγινε κυνικός φιλόσοφος, αντιμετώπιζε τις γυναίκες διαφορετικά.

    Κυνικά.

    Σαν τον δάσκαλό του

  2. Γς said

    >εξυμνούσε την «Πήρα», δηλαδή τη σακούλα ή τον τορβά, χαρακτηριστικό εξάρτημα όλων των κυνικών φιλοσόφων

    Πήρα.
    Από την πρώτη γυμνασίου είχα να την ξανασυναντήσω:

    Σοφὸς γὰρ ἦν Αἴσωπος ὁ μυθοποιός, ὃς ἔφη τοὺς ἀνθρώπους δύο πήρας ἕκαστον φέρειν, τὴν μὲν ἔμπροσθεν, τὴν δὲ ὄπισθεν. Γέμειν δὲ κακῶν ἑκατέραν, ἀλλὰ τὴν μὲν ἔμπροσθεν τῶν ἀλλοτρίων, τὴν δὲ ὄπισθεν τῶν αὐτοῦ τοῦ φέροντος. Καὶ διὰ τοῦτο οἱ ἄνθρωποι τὰ μὲν ἐξ αὐτῶν κακὰ οὐχ ὁρῶσι, τὰ δὲ ἀλλότρια πάνυ ἀκριβῶς θεῶνται (Θεμίστιος)

  3. Γς said

    Κυνικός.

    Τελικά δεν ήταν ο Ο Διογένης ο αποκαλούμενος «Κυνικός», ή Διογένης ο Σινωπεύς. Ο γνωστός μας.

    Που οι Τούρκοι της Σινώπης θέλουν να διώξουν το άγαλμά του από την πόλη τους

  4. Γς said

    > Για να τον θεραπεύσει από τη συστολή του, ο Κράτης του έδωσε μια χύτρα γεμάτη φακή

    Και κατα σύμπτωση χτες το βράδυ στα γενέθλια της κόρης μου μας έλεγε για την ταλαιπωρία της σ ένα ταξίδι:

    Πινούσα τόσο πολύ που ακόμα και φακές θα έτρωγα.

    Εγώ σήμερα θα φτιάξω ρεβίθια. Τα έχω από χτες στο μούσκιο

  5. Pedro Alvarez said

    Ωραίο το σημερινό! Νομίζω ότι προκύπτουν αβίαστα δύο βασικά ιστορικά συμπεράσματα που δεν είναι εβραίος γνωστά.
    Πρώτον, όταν πέθανε ο Μεγαλέξανδρος ,οι διάδοχοί του τον έγραψαν στα μέζεά τους (αφού δεν ξέρουμε να ανοικοδομήθηκε η Θήβα…, νομίζω.)
    Και δεύτερον, οι Κύπριοι ήταν ως επεί το πλείστον εξελληνισμένοι Φοίνικες.

    (Προκύπει κι ένα τρίτο, ελαφρώς σόκιν,αλλά ξεπερνάω τη σεμνοτυφία μου και το αναφέρω. Όπως λένε οι σπανιόλες γυναίκες που ξέρουν «Όσο ασχημότερος ο άντρας, τόσο το καλύτερο!» )

  6. Pedro Alvarez said

    Πάντως, η ταύτιση Φοινίκων και Εβραίων είναι πολλαπλώς συζητήσιμη.

  7. Γς said

    >Τι φεύγεις Φοινικίδιον;

    Και θυμήθηκα τον Γς-Τζιούνιορ, που είναι ακόμα στη Φοινίκη. [Στη Σιδώνα]. Επίσκεψη με τη νύφη μου στους άλλους παππούδες του εκεί.

    Ερχεται την Κυριακή το βράδυ.

    Και μας έδειχνε χτες το βράδυ στα γενέθλια της αδελφής του ο γιός μου [ο πατέρας του] ένα βίντεο που του στείλανε στο κινητό του.

    -Ιδιος ο παππούς του.

    Ηταν ο Γς-τζούνιορ κει κάτω στο Λίβανο σε περίεργες περιπτύξεις με μια συνομήλική του .

    Εγχρωμη.[Μαύρη]

  8. Γς said

    7:

    >Εγχρωμη. [Μαυρη]

    Σαν χτες ήταν γμτ.

    https://sarantakos.wordpress.com/2017/08/28/saltanat-2/#comment-451771

  9. Corto said

    Χαίρετε!

    Να βάλουμε και το πρωτότυπο:

    «ὁ μὲν νυμφίος οὗτος, ἡ δὲ κτῆσις αὕτη, πρὸς ταῦτα βουλεύου· οὐδὲ γὰρ ἔσεσθαι κοινωνός, εἰ μὴ καὶ τῶν αὐτῶν ἐπιτηδευμάτων γενηθείης»

    Σίγουρα μία από τις ωραιότερες ρήσεις της αρχαίας γραμματείας.

  10. Δεν νομίζω πως «οι Κύπριοι ήταν ως επί το πλείστον εξελληνισμένοι Φοίνικες». Το Κίτιο όμως, η πατρίδα του περί ου ο λόγος Ζήνωνα (που δεν είναι βέβαια ο Ελεάτης), ναι, σαφώς ήταν φοινικική αποκία.

  11. Γς said

    >τα κατέθεσε σε έναν τραπεζίτη για να τα δώσει στα παιδιά

    Πρόγονος του Ρότσιλντ θα ήταν.

    Να λοιπόν που υπήρχαν Εβραίοι κι εκεί

  12. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    6 Φυσικά, γι’ αυτό και είπα για ‘ελεύθερη απόδοση’. Οπως όμως λέει ο Άγγελος στο 10, το Κίτιο ήταν φοινικικη αποικία και ο πατέρας του Ζήνωνα λεγόταν Μνασέας που είναι εξελληνισμένο σημιτικό όνομα.

  13. Γς said

    >«Λοιπόν, αυτός είναι ο γαμπρός και αυτή είναι η περιουσία του. Σκέψου πως τίποτ΄ άλλο δε θα βρεις κοντά του».

    Αυτός είσαι!

    Σταράτες δουλιές.

    Οχι Σούξου Μούξου Μανταλάκια

  14. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    4: Γς, να την χαίρεσαι την Αννούλα

  15. Alexis said

    Ωραίο, αν και δεν κατάλαβα πώς το περιστατικό με τη χύτρα θεράπευσε τη συστολή του Ζήνωνα. Εμένα καψόνι του στρατού μου φέρνει στο μυαλό.

  16. spiral architect 🇰🇵 said

    Καλημέρα.
    Μάθαμε και για τον Κράτη, που οδό με τ’ όνομά του έχει στο Νέο Κόσμο.

  17. Γς said

    14:

    Μερσι ντοcteur

    Και σ έχω πρωτο τραπέζι στους επικείμενους [πρώτα ο θεός]…Μέχρι και τον [μπιπ] λέω να καλέσω. Και να δεις που θα’ ρθει.

  18. cronopiusa said

  19. Γς said

    > ο Κράτης του έδωσε μια χύτρα γεμάτη φακή και τον πρόσταξε να τη

    κρατήσει

  20. Γς said

    16:

    Αυτή η οδός είναι του Κρατητού.

    Δεν είναι του Κράτη

    😉

  21. Ωραίοι οι Αντισθένης, Διογένης, Κράτης. Κάποτε διάβασα ένα βιβλίο γι’ αυτούς

  22. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

  23. Pedro Alvarez said

    Tώρα εξηγείται και γιατί η ΑΕΚ Λάρνακας (Αθλητική Ένωση Κιτίου) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/el/f/f7/AEK_Larnaca.png
    έχει κίτρινο χρώμα. Ως γνωστόν, το κίτρινο είναι εβραϊκό χρώμα.

  24. Γς said

    23:

    Εβραία κι η Μαρία με τα κίτρινα΄

  25. Corto said

    «…κάποτε όμως ο Θεόδωρος άπλωσε το χέρι του και πήγε να σηκώσει το ρούχο της, οπότε η Ιππαρχία τον έδειρε»

    Για να ακριβολογήσουμε, ο Διογένης ο Λαέρτιος μεταφέρει το περιστατικό κάπως διαφορετικά. Η Ιππαρχία πείραξε τον Θεόδωρο με ένα σόφισμα και ο Θεόδωρος της ανέσυρε το ιμάτιο. Η ίδια όμως δεν ταράχτηκε καθόλου:

    «Ὅτε καὶ πρὸς Λυσίμαχον εἰς τὸ συμπόσιον ἦλθεν, ἔνθα Θεόδωρον τὸν ἐπίκλην Ἄθεον ἐπήλεγξε, σόφισμα προτείνασα τοιοῦτον· ὃ ποιῶν Θεόδωρος οὐκ ἂν ἀδικεῖν λέγοιτο, οὐδ’ Ἱππαρχία ποιοῦσα τοῦτο ἀδικεῖν λέγοιτ’ ἄν· Θεόδωρος δὲ τύπτων ἑαυτὸν οὐκ ἀδικεῖ, οὐδ’ ἄρα Ἱππαρχία Θεόδωρον τύπτουσα ἀδικεῖ. Ὁ δὲ πρὸς μὲν τὸ λεχθὲν οὐδὲν ἀπήντησεν, ἀνέσυρε δ’ αὐτῆς θοἰμάτιον· ἀλλ’ οὔτε κατεπλάγη Ἱππαρχία οὔτε διεταράχθη ὡς γυνή.»

    (Βίοι φιλοσόφων ΣΤ’, 97)

    https://el.wikisource.org/wiki/%CE%92%CE%AF%CE%BF%CE%B9_%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%BF%CF%83%CF%8C%CF%86%CF%89%CE%BD/%CE%A3%CE%A4#p93

  26. sarant said

    25 Σωστή επισήμανση.

  27. Ψάχνοντας να μάθω περισσότερα για τον Ζήνωνα τον Κιτιέα, έπεσα σ’ένα επίγραμμα του Ζηνοδότου του Στωικού, που το παραθέτει ο Διογένης ο Λαέρτιος και που τους δύο τελευταίους του στίχους κάποιοι θα άξιζε να διαβάσουν 🙂

    Ἔκτισας αὐτάρκειαν, ἀφεὶς κενεαυχέα πλοῦτον,
    Ζήνων, σὺν πολιῷ σεμνὸς ἐπισκυνίῳ·
    ἄρσενα γὰρ λόγον εὗρες, ἐνηθλήσω δὲ προνοίᾳ
    αἵρεσιν, ἀτρέστου ματέρ’ ἐλευθερίας·
    εἰ δὲ πάτρα Φοίνισσα, τίς ὁ φθόνος; οὐ καὶ ὁ Κάδμος
    κεῖνος, ἀφ’ οὗ γραπτὰν Ἑλλὰς ἔχει σελίδα;

    [ἐπισκύνιον = σουφρωμένα φρύδια ως ένδειξη σοβαρότητας· ἐνηθλήσω προνοίᾳ αἵρεσιν = ίδρυσες με το στοχασμό σου μια διδασκαλία· ἄτρεστος = άφοβος]

  28. Pedro Alvarez said

    27. Translation dear? It’s all Greek to me…

  29. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ο Ζήνων σήμερα θα ζούσε και θα κυκλοφορούσε στα Εξάρχεια, σαν αναρχική μούρη που ήταν. Δίδασκε στην Ποικίλη Στοά (εξ ου και στωική φιλοσοφία), οπότε, όταν πίνουμε το καφεδάκι μας στις καφετέριες της Αδριανού, πατάμε στα ίχνη του, ίσως και στον τόπο του θανάτου του:
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://antikleidi.com/2015/06/02/zinonas/&ved=0ahUKEwjF_9KMkPzVAhVC1hoKHcfWAJgQFgh7MA4&usg=AFQjCNE-fPkxvKrT4ZXJxfy3t9LajqLhTg

  30. spiral architect 🇰🇵 said

    @29: Ο Ζήνων επηρέασε και το Μάρκο Αυρήλιο. Γι’ αυτό ο τελευταίος έκανε κακές επιλογές.

  31. Σηλισάβ said

    Εβραίοι Φοίνικες σημιτικοί λαοί. Ο Κράτης έβγαλε τα ρούχα του για να δείξει στην Ιππαρχία την «περιουσία» του. Τα ονόματα που περιείχαν τη λέξη Ίππος, δήλωναν αριστοκρατική καταγωγή και πλούτο, μιας και για να συντηρείς άλογο έπρεπε να έχεις περιουσία και κτήματα. Ίππαρχος, Ιππίας, Ιπποκράτης.
    Οι στωικοί ήταν μάλλον το αντίθετο των κυνικών, οι κυνικοί αγαπούσαν τη ζωή και την ήθελαν απλή, οι στωικοί δίδασκαν πως ότι και να σου συμβαίνει να το υπομένεις.

  32. Δον Πέδρο, δες εδώ . Το «ἐνηθλήσω δὲ προνοίᾳ» ούτε εγώ το καταλάβαινα, και μάλλον είναι σκοτεινό (την πολύ αμφίβολη ερμηνεία που έδωσα την πήρα από μια παλιά γαλλική μετάφραση που βρήκα εδώ), αλλά οι δύο τελευταίοι στίχοι είναι σαφέστατοι: «Κι αν τη Φοινίκη είχε πατρίδα, τι μ’ αυτό; Μήπως από κει δεν ήταν κι ο Κάδμος, που του χρωστά η Ελλάδα τη γραφή;»

  33. sarant said

    27 Mπράβο, το έχω σημειώσει αυτό το επίγραμμα!

  34. Γιάννης Κουβάτσος said

    Το περιστατικό με τον Θεόδωρο, πάντως, δεν έγινε ακριβώς έτσι. Πρώτα είπε η Ιππαρχία στον Θεόδωρο το εξής σόφισμσ: «Αν ο Θεόδωρος έκανε κάτι με το οποίο δεν αδικούσε κανέναν, τότε και η Ιππαρχία κάνοντας το ίδιο, κανέναν δεν θα αδικούσε. Λοιπόν, ο Θεόδωρος χτυπώντας τον εαυτό του δεν αδικεί κανέναν. Άρα και η Ιππαρχία χτυπώντας τον Θεόδωρο κανέναν δεν αδικεί».
    Αυτός δεν απάντησε, αλλά αντέδρασε σηκώνοντάς της τον χιτώνα. Όμως, ούτε ξαφνιάστηκε η Ιππαρχία ούτε ταράχτηκε σαν γυναίκα.
    https://www.mikrosapoplous.gr/dl/dl06.html

  35. gpoint said

    Ασχετο μεν αλλά… η Θ13 κατάλαβε ΤΩΡΑ αυτό που σας φωνάζω εδώ και χρόνια… να ελπίζω πως στα επόμενα 30 χρόνια θα καταλάβει γιατί επί Ανανα-στασιάδη ο ΠΑΟΚ (και όχι μόνο) έχανε πάντα από τον ΠΑΟ ενώ κέρδιζε τον ΟΣΦΠ, ποιόν εκπροσωπει ο Βρύζας στην ΕΠΟ και άλλα τινά ;

    http://www.paok24.com/podosfairo/101751/to-apolyto-ksemprostiasma-gia-ton-panathinaiko

  36. spiridione said

    Οὐχὶ βαθυστόλμων Ἱππαρχία ἔργα γυναικῶν,
    τῶν δὲ Κυνῶν ἑλόμαν ῥωμαλέον βίοτον·
    οὐδέ μοι ἀμπεχόναι περονήτιδες, οὐ βαθύπελμος
    εὔμαρις, οὐ λιπόων εὔαδε κεκρύφαλος,
    οὐλὰς δὲ σκίπωνι συνέμπορος, ἅ τε συνῳδὸς
    δίπλαξ καὶ κοίτας βλῆμα χαμαιλεχέος.
    ἀμμὶ δὲ Μαιναλίας κρέσσων βίος ἦν Ἀταλάντας
    τόσσον, ὅσον σοφία κρέσσον ὀρειδρομίας.

  37. gpoint said

    # 12

    τον Μνασέα, τον λες και φραγκοφονιά ;

  38. sarant said

    36 Α μπράβο!

  39. Γιάννης Ιατρού said

    Στο άρθρο ναι μεν αναφέρεται πως η Ιππαρχία ηράσθη σφόδρα τον Κράτη, αλλά δεν μας λέει πως τον γνώρισε. Λοιπόν, ο αδελφός της, ο Μετροκλής, είχε γίνει ένθερμος οπαδός (και φίλος θα έλεγε κανείς με τον Κράτη, επειδή ο Κράτης τον βοήθησε σε κάτι ψυχολογικά προβλήματα που είχε και μάλιστα σκεφτόταν να αυτοκτονήσει κλπ.) Ο θαυμασμός του Μετροκλή για τον Κράτη τον έκανε να προξενέψει, ας πούμε, τον φιλόσοφο στην Ιππαρχία, η οποία στο μετά εξετίμησε βέβαια δεόντως τα προσόντα του κλπ. κλπ. όπως αναφέρει και το άρθρο.

  40. Corto said

    Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Κράτης συνευρίσκετο με την Ιππαρχία δημοσίως, σε κοινή θέα.

  41. Γιάννης Ιατρού said

    39: (συνέχεια): Ο ίδιος ο Κράτης ονόμαζε την κοινή ζωή τους κυνογαμία (Σουίδας)

  42. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    40. Ως κύνες (που ήσαν) ! 🙂 (Κυνή θέα ).

  43. Corto said

    42:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Dogging_(sexual_slang)

  44. spiral architect 🇰🇵 said

    Καθείς και με τον πόνο του και ο Τζι με το Σαββίδη. 😺

  45. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Δεν ήξερα τον Κράτη και την κυρά του! Και ήσαντε πολύ ωραίοι! Η Ιππαρχία,αποκάλυψη!

  46. cronopiusa said

  47. spiridione said

    40. Μπορεί να είναι και λίγο υπερβολικό αυτό.

    Apuleius and Christian scandalmongers give prurient accounts of public sexual intercourse between Crates and Ipparcheia. More interesting, and probably closer to truth, is the tradition that Ipparcheia was a wholly liberated woman who shares Crates’ interests and did not differ in her public behaviour from her husband. On the conventional view of a Greek woman’s proper place, that will have counted as a shocking examble of sexual exhibitionism.

    http://www.academia.edu/7693150/The_Cynics_The_Cynic_Movement_in_Antiquity_and_Its_Legacy

  48. sarant said

    47 Ακριβώς. Και το ότι έβγαινε έξω και συναναστρεφόταν άντρες, αρκούσε.

  49. Corto said

    47:
    Προφανώς υπάρχει υπερβολή, όπως και στις ανάλογες ιστορίες με τον Διογένη, αφού αυτές οι αφηγήσεις είναι ανεκδοτολογικού χαρακτήρα.
    Εξάλλου και η ηθική του Κράτη στους «βίους φιλοσόφων» εμφανίζεται αντιφατική τρόπον τινά.
    Από την μία φαίνεται ότι κατηγορούσε την πορνεία:

    τοὺς τῶν ἑταίραις προσιόντων κωμικούς (ΣΤ, 89)
    Τὰς πόρνας ἐπίτηδες ἐλοιδόρει (ΣΤ, 90)

    Από την άλλη, οδήγησε τον γιο του σε οίκο ανοχής:

    γενομένου παιδὸς αὐτῷ ὄνομα Πασικλέους, ὅτ’ ἐξ ἐφήβων ἐγένετο, ἀγαγεῖν αὐτὸν ἐπ’ οἴκημα παιδίσκης (ΣΤ, 88)

  50. Γιάννης Ιατρού said

    39: Τώρα που το βλέπω, έκανα τον Μητροκλή Μετροκλή, τα υπόλοιπα σωστά 🙂

    47, 48, 49: Όπως διαβάζω, το θέμα ayt;o (#40) έχει προκύψει από μεταγενέστερες πηγές:
    …Allerdings wird das nur von Späteren bezeugt (Lactant. inst. III 15 Diοg. 97. Clem. Strom. IV 523. Sext. Pyrrh. I 153. III 200 Theod. cur. Gr. Off. VII 49. Apul. flor l4. Angustinus civ dei XIV 20), ist aber nach dem Vorbild des Diogenes nicht so unglaublich wie Zeller II I 327, 2 annimmt….

  51. gpoint said

    # 44

    βρε συ, τι να κάνω ; αφού τα τελευταία σχόλια είναι από το φαντάζιο της εποχής…

  52. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  53. Corto said

    50:

    Γιάννη σαφώς και έχεις δίκιο. Οι αναφορές αυτές είναι πράγματι μεταγενέστερες. Ωστόσο ο Απουλήιος (123 – 170 μ.Χ.), από όπου μάλλον προέρχεται η πληροφορία για το θέμα, είναι προγενέστερος του Διογένη του Λαέρτιου (3ος αιώνας μ.Χ.).
    Αλλά και γενικότερα, εάν συνυπολογίσουμε ότι μία άλλη βασική πηγή για τους Κυνικούς είναι ο Λουκιανός (125 – 180 μ.Χ.), φαίνεται ότι οι ιστορίες του Διογένη, του Κράτη, του Μένιππου κλπ έχουν γραφεί αιώνες μετά την ζωή των πρωταγωνιστών τους.

    Το ίδιο δεν ισχύει π.χ. για τον Σωκράτη, ο οποίος αναφέρεται σε πηγές σύγχρονές του (Αριστοφάνης) ή με χρονική απόσταση μιας γενιάς (Πλάτων, Ξενοφών).

  54. Βάταλος said

    Εντιμώτατοι κύριοι,

    1) Συγχαίρω τους αναγνώστας Σπυρίδωνα (σχ.47), Ιατρού (σχ. 50) και Corto (σχ.53) διότι είχον τους όρχεις να αποκαλύψουν ότι τα περί δημοσίως βινείν ο Κράτης την Ιππαρχίαν είναι κατασκεύασμα των ανθελλήνων χριστιανών απολογητών Τατιανού, Κλήμεντος Αλεξανδρέως, Λακταντίου, Θεοδωρήτου κλπ. που διέστρεψαν την ελληνικωτάτην λέξιν «κυνογαμία» (= γάμος μεταξύ δύο κυνικών φιλοσόφων) εις … «εγ@μιούντο δημοσίως όπως τα σκυλιά»

    2) Ο πατήρ Σαραντάκος απέδωσε πολύ ωραία το κείμενον του Λαερτίου, ωστόσον (παρασυρθείς από την χριστιανικήν του εκπαίδευσιν) διέπραξε έν θεμελιώδες λάθος που εμφανίζει τον Κράτην να προηγείται εις μαζοχισμόν των χριστιανών και να μοιράζη την περιουσίαν του εις τους πτωχούς. Γράφει επί λέξει ο πατήρ Σαραντάκος: «Ο Κράτης όμως από τη στιγμή που ενστερνίστηκε τις απόψεις του Διογένη, μοίρασε το μερίδιο της περιουσίας που κληρονόμησε στους φτωχούς»

    Πρόκειται περί εξωφθάλμου αλλοιώσεως του κειμένου του Λαερτίου. Ο Κράτης εμοίρασε την περιουσίαν του εις τους συμπολίτας του Θηβαίους και ουχί γενικώς εις τους πτωχούς ανεξαρτήτως προελεύσεως, όπως διδάσκει ο ραββίνος Χριστός. ΙΔΟΥ το κείμενον του Λαερτίου:

    3) Εν τω σχολίω 49 ο αναγνώστης Κόρτος προσπαθεί να θολώση τα νερά και ο ανυποψίαστος αναγνώστης δεν καταλαβαίνει γρύ από τας ωραίας αρχαιοελληνικάς φράσεις που παραθέτει. Όπως προκύπτει από το αυθεντικόν κείμενον του Λαερτίου που αναρτώ, ο Κράτης επήγε «μπουρδελότσαρκα» τον έφηβον υιόν του Πασικλήν, διά να τον διδάξη ότι είναι προτιμώτερον να πηγαίνη με εταίρας παρά με τας γυναίκας των άλλων. Διότι η μοιχεία έχει τραγικήν κατάληξιν (φόνους και εξορίας), ενώ το βινείν εταίρας το πολύ – πολύ να σε πούνε άσωτο κλπ. Κι ότι ο ίδιος (ο Κράτης) ακολουθών αυτήν την τακτικήν δεν είχε ποτέ πρόβλημα εις τον γάμον του με την Ιππαρχίαν

    4) Περαίνων, οφείλω να σάς ενημερώσω ότι το κείμενον του Λαερτίου διά τον Κράτην είναι διάσημον εδώ εις τας ΗΠΑ διά τον εξής λόγον που δεν αντελήφθη ο πατήρ Σαραντάκος: Είναι το μοναδικόν κείμενον της προ Χριστού Αρχαίας Γραμματείας (εκτός από τα Ιπποκρατικά συγγράμματα) που δηλώνει σαφώς ότι η Γυμναστική καταπολεμά την ασθένειαν, ωφελεί την υγείαν και δεν κάμνει, απλώς, ωραία σώματα, όπως ήτο η κοινή αρχαιοελληνική πεποίθησις. Την περικοπήν που αναρτώ, την έχουν ανηρτημένην εις αγγλικήν μετάφρασιν εκατοντάδες χιλιάδες Γυμναστήρια εις όλην την Αμερικανικήν Επικράτειαν.

    Μετά τιμής
    Γέρων Βάταλος
    αιμύλος και σπουδαιόμυθος

  55. spiral architect 🇰🇵 said

    Πες της πρώτης κυράς να βγάλει τη γόβα και πάτε να αντλήσετε τα νερά. Ο κόσμος στο Χιούστον πνίγηκε.

  56. Γιάννης Ιατρού said

    55: Μετά το κράξιμο όμως πήγε και τ΄άλλαξε με αθλητικά

  57. Σηλισάβ said

    50-53: Διαβάζοντας τον Διογένη τον Λαέρτιο από το πρωτότυπο, σου δίνεται την αίσθηση ότι διαβάζεις την Εσπρέσο της εποχής, και όχι βιογραφική μελέτη επιστημονική όπως έχουμε συνηθίσει σήμερα

  58. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    55/56

  59. sarant said

    57 Είχε μια ροπή προς το κουτσομπολιό πράγματι 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: