Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Το 1987 του Γιάννη Ιωάννου (β’ μέρος)

Posted by sarant στο 15 Δεκέμβριος, 2017


Το ιστολόγιο αγαπά το χιούμορ και τις γελοιογραφίες και έχει αφιερώσει πολλά άρθρα στον αγαπημένο Μποστ. Ωστοσο, αισθάνεται ότι έχει αδικήσει άλλους γελοιογράφους κι έτσι αποφάσισα να παρουσιάζω επίσης μερικά άρθρα αφιερωμένα είτε σε μεμονωμένες γελοιογραφίες είτε σε γελοιογράφους, ανάλογα με το υλικό που θα βρίσκω.

Το πρώτο άρθρο αυτής της σειράς «μονογραφιών» ήταν αφιερωμένο σε μια ομάδα σκίτσων του Αρχέλαου στον Ρίζο της Δευτέρας το 1946-7: Οι αλγεβρικές πράξεις του Αρχέλαου Αντώναρου.

Ακολούθησε ο θαυμάσιος Γιάννης Ιωάννου, ένας από τους κορυφαίους γελοιογράφους μας που φάνηκε αμέσως μετά τη μεταπολίτευση και κυριάρχησε για πολλά χρόνια -άλλωστε ακόμα είναι στις επάλξεις. Διάλεξα να παρουσιάσω γελοιογραφίες του έτους 1987, δημοσιευμένες σε μιαν εφημερίδα που δεν υπάρχει πια, την Πρώτη, απογευματινή εφημερίδα που πρόσκειταν στην Αριστερά και ενστερνιζόταν το αίτημα για ενότητα, το οποίο κατέληξε στην ίδρυση του Συνασπισμού. Ο Ιωάννου είχε καθημερινή γελοιογραφία στην Πρώτη, ενώ κατά καιρούς έδινε και βδομαδιάτικο ολοσέλιδο κόμικ. Διάλεξα το 1987 επειδή κλείνουν τριάντα χρόνια από τότε. Όμως, επειδή τα σκίτσα που ήθελα να βάλω ήταν πάρα πολλά, πριν από μερικούς μήνες παρουσίασα σκίτσα από το πρώτο εξάμηνο του 1987, και υποσχέθηκα πριν κλείσει η χρονιά να ακολουθήσει το β’ μέρος με σκίτσα από το β’ εξάμηνο του 1987. Μόλις που προλαβαίνω λοιπόν να μη φανώ ασυνεπής.

Θυμίζω ότι σε παλιότερο άρθρο είχα παρουσιάσει σκίτσα του Ιωάννου για τις εκλογές του 1981, ενώ στον παλιό μου ιστότοπο είχα βάλει 15 σκίτσα του από επετείους της 17ης του Νοέμβρη (απορώ πώς αυτό το άρθρο δεν έχει εμφανιστεί στο ιστολόγιο -να το θυμηθώ όταν πλησιάζουμε στην επέτειο).

Παρουσιάζω 14 σκίτσα του Γιάννη Ιωάννου από το δεύτερο εξάμηνο του 1987. Να σημειώσω ότι τα σκίτσα τα βάζω δύο-δύο και στον σχολιασμό αναφερομαι σε αριστερά και δεξιά, αλλά σε πολλές οθόνες μπορεί να βγουν ένα πάνω και ένα κάτω. Λυπάμαι.

Ξεκινάμε λοιπόν από τον Ιούλιο του 1987.

Στην πρώτη γελοιογραφία (Πρώτη, 4.7.1987) είναι προφητική, αφού πρόκειται ίσως για την πρώτη γελοιογραφία που αφορά τους Ολυμπιακούς αγώνες -βεβαιως όχι του 2004 αλλά του 1996 που τότε αχνοφαίνονταν στον ορίζοντα και που τους διεκδικήσαμε χωρίς επιτυχία λίγα χρόνια αργότερα.

Η δεύτερη γελοιογραφία αφορά μια λεπτομέρεια της πολιτικής ζωής, αλλά είμαστε γλωσσικό ιστολόγιο οπότε μας ενδιαφέρει τα μάλα. Το 1987 ο υπουργός Παιδείας Αντώνης Τρίτσης είχε ρίξει το πυροτέχνημα της επαναφοράς της διδασκαλίας των αρχαίων από το πρωτότυπο στο γυμνάσιο -μια ολέθρια ιδέα που τελικά έμελλε να υλοποιηθεί το 1992 επί υπουργίας Κοντογιαννόπουλου. Ο υφυπουργός Παιδείας, Δήμος Παπαδημητρίου το όνομά του, σε δημόσιες δηλώσεις του είχε ταχθεί εναντίον της επαναφοράς των αρχαίων -και αμέσως ο Ανδρέας Παπανδρέου ζήτησε την παραίτησή του ενώ μεγάλα στελέχη του ΠΑΣΟΚ που είχαν ταχθεί εναντίον της ιδέας του Τρίτση σιώπησαν.

Η πρώτη γελοιογραφία (Πρώτη 1.8.1987) σχολιάζει τις συνομιλίες με τις ΗΠΑ για τις βάσεις. Ο Μάικλ Άρμακοστ ήταν υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ.

Τον Αύγουστο υπάρχουν ίσως ειδήσεις, αλλά ο Γιαννης Ιωάννου είχε πάρει άδεια κι έτσι η επόμενη γελοιογραφία ειναι από τον Σεπτέμβριο. Δημοσιεύεται στις 4.9.1987, μια μέρα μετά την επέτειο ίδρυσης του ΠΑΣΟΚ. Ο Ρόμπερτ Κήλυ ήταν ο πρεσβευτής των ΗΠΑ.

Πολύ μου αρέσουν και οι δυο αυτές γελοιογραφίες. Στην πρώτη, αριστερά, (Πρώτη 17.9.87) σχολιάζεται η συνάντηση του Ανδρέα Παπανδρέου με τον αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ, που αναθέρμανε τις σχέσεις πολιτείας-εκκλησίας που είχαν ψυχρανθεί όταν ο Αντώνης Τρίτσης είχε κινησει θέμα εκκλησιαστικής περιουσίας στις αρχές του 1987. Εδώ ο Ανδρέας, με κραγιόν στα χείλια (οι δυο άνδρες είχαν πράγματι ανταλλάξει ασπασμό, που ειχε σχολιαστεί) στέλνει τον μικρό Αντωνάκη να… μελετήσει Αρχαία -σπόντα για την επαναφορά.

Και δεξιά, την επόμενη μέρα (18.9.87) μια από τις πρώτες γελοιογραφίες με υπαινιγμό στο ειδύλλιο του Ανδρέα Παπανδρέου με τη Δήμητρα Λιάνη. Η γελοιογραφία αυτή είχε κάνει πάταγο, απ’ ό,τι θυμάμαι.

Στα τέλη Σεπτεμβρίου με αρχές Οκτωβρίου είχε ξεσπάσει το θέμα με τη στρατιωτική θητεία του Λάκη Λαζόπουλου. Ο Λαζόπουλος και άλλοι καλλιτέχνες είχαν σατιρίσει τον πρόεδρο της Δημοκρατίας Χρήστο Σαρτζετάκη, κάποιοι σκάλισαν τους φακέλους, ανακάλυψαν ότι ο Λαζόπουλος είχε απαλλαγεί από τον στρατό με το κοινώς λεγόμενο τρελόχαρτο, οπότε ενεχείρισαν τα στοιχεία στην παντοδύναμη τότε Αυριανή που ξεκίνησε εκστρατεία. Αποτέλεσμα ήταν να επανεξεταστεί το θέμα με συνοπτικές διαδικασίες και ο απείθαρχος καλλιτέχνης να ντυθεί στο χακί επί εξάμηνο.

Η δεύτερη γελοιογραφία σχολιάζει το σκάνδαλο των υποκλοπών που είχε επίσης ξεσπάσει, με πρωταγωνιστή τον Φάνη Τόμπρα, γενικό διευθυντή του ΟΤΕ, που είχε ευρέως θεωρηθεί υπεύθυνος. Καταγγελίες είχαν διατυπωθεί από πολλές πλευρές, ανάμεσά τους και από τους δυο ηγέτες της Αριστεράς, τον Χαρίλαο Φλωράκη του ΚΚΕ και τον Λεωνίδα Κύρκο της ΕΑΡ, οι οποίοι τότε είχαν επαφές (που απέληξαν στη συγκρότηση του Συνασπισμού) και κατήγγειλαν πως υπήρχαν ενδείξεις ότι οι συνομιλίες τους παρακολουθούνται.

Καθώς η φθορά του κυβερνώντος ΠΑΣΟΚ ήταν ολοφάνερη, γινόταν συνεχώς λόγος για εκλογές, στις οποίες έδινε νεο χρώμα η προοπτική κοινής καθόδου της Αριστεράς κι έτσι είχε τεθεί και θέμα εκλογικού νόμου. Η κυβέρνηση κρατούσε κλειστά τα χαρτιά της, προσπαθώντας να δει αν τη συμφέρει η απλή αναλογική. Στη γελοιογραφία (Πρώτη, 10.11.1987) ο Ιωάννου τραβάει ως την υπερβολή την τακτική αναμονής.

Ο Νοέμβριος του 1987 ήταν μήνας φοιτητικών κινητοποιήσεων (ένα από τα αιτήματα, θυμαμαι, ήταν η σίτιση) και το κτίριο του Πολυτεχνείου είχε καταληφθεί λίγες μέρες πριν από τον γιορτασμό της 17ης. Τις ίδιες μέρες είχε έρθει στην Αθήνα η εικόνα Άξιον Εστί από το Αγιονόρος.

Στη φωτογραφία αριστερά (19.11.87), ο Ανδρέας ντυμένος στολή των ΜΑΤ ζητάει συγγνώμη για την κακοποιηση δημοσιογράφων στην πορεία του Πολυτεχνείου -τους είχε περάσει για φοιτητές.

Καθώς συνεχίζονταν οι φοιτητικές κινητοποιήσεις, σε μια διαδήλωση φοιτητές μπήκαν μέσα στο Υπουργείο Παιδείας (τότε στη Μητροπόλεως) και ίσως έφτασαν στο γραφείο του υπουργού. Δεν θυμάμαι τις λεπτομέρειες, αλλά ο Αντ. Τρίτσης είχε κάνει υπερβολικές δηλώσεις στην τηλεόραση. Ο Ιωάννου (9.12.87), με μποστικό τρόπο, συνδυάζει τη συμπεριφορά του Τρίτση με τις συνομιλίες Ρίγκαν – Γκορμπατσόφ στην Ουάσινγκτον και την υπογραφή της συνθήκης για τα πυρηνικά μέσου βεληνεκούς!

Η γελοιογραφία αριστερά (12.12.1987) είναι δυστυχώς διαχρονική. Δεξιά (22.12.1987) σχολιάζονται οι εξορμήσεις οπαδών του Ολυμπιακού της εποχής Κοσκωτά στην επαρχία, με ναυλωμένα τρένα, που συνοδεύονταν από επεισόδια και ηρωικά συνθήματα (πχ Βούλγαροι ρουφιάνοι, ήρθε το λιμάνι) αν και όχι από νικηφόρα αποτελέσματα.

Και έτσι φτάσαμε στο τέλος του 1987. Ίσως συνεχίσουμε σε μερικούς μήνες με το 1988 του Ιωάννου (ή βαρεθήκατε; πείτε γνώμες) ίσως με άλλον γελοιογράφο.

Advertisements

90 Σχόλια to “Το 1987 του Γιάννη Ιωάννου (β’ μέρος)”

  1. spatholouro said

    Sarant: «Το 1987 ο υπουργός Παιδείας Αντώνης Τρίτσης είχε ρίξει το πυροτέχνημα της επαναφοράς της διδασκαλίας των αρχαίων από το πρωτότυπο στο γυμνάσιο -μια ολέθρια ιδέα […]»

    Δοξάζω τον άγνωστο θεό που διδάχθηκα ελληνικά όταν δεν ετίθετο καν θέμα «επαναφοράς της διδασκαλίας των αρχαίων από το πρωτότυπο στο γυμνάσιο»

    Με τέτοιες «ολέθριες» ιδέες έμαθα -όσο έμαθα- να ξεκουκίζω πέντε λέξεις…

  2. LandS said

    ΔΕΝ ΒΑΡΕΘΗΚΑΜΕ. ΤΙ; ΕΙΠΕ ΚΑΝΕΙΣ ΕΔΩ ΜΕΣΑ ΟΤΙ ΒΑΡΕΘΗΚΑΜΕ; ΠΟΥΝΤΟΣ ΝΑ ΤΟΝ ΦΑΩ

  3. spatholouro said

    ΤΟΜΠΡΑΣ
    Θυμήθηκα δυο στιχάκια από σχετικό τραγουδι που είχε σκαρώσει τότε το ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ:

    Τόμπρας μπαίνει, Τόμπρας βγαίνει
    μα ποιανού ‘ναι το κλειδί;
    κι είναι η επίδοσή του
    να μας παρακολουθεί

    Δεν θα ξεχαστείς ποτέ σου
    ποταπέ ωτακουστή
    και το ίδιο ο αρχηγός σου
    το συνένοχο τ’ αφτί!

  4. spiral architect 🇰🇵 said

    Καλημέρα και από εδώ.

    Το κτίριο που τότε ;roll: στεγαζόταν το Υπουργείο Παιδείας ήταν νοικιασμένο και ανήκει στη εκκλησία. Πέρσι, ανακατασκευάστηκε, έγινε ξενοδοχείο και η διαχειρίστρια εταιρεία λέγεται Αγία Δύναμις Α.Ε.
    Φυσικά, σαν εκκλησιαστική περιουσία το ακίνητο ούτε δημοτικά τέλη στο Δήμα Αθήνας πληρώνει, ούτε ΕΝΦΙΑ.

    Good morning, suckers, nothing has changed!

  5. nikiplos said

    Συνυπογράφοντας τον LandS στο @2, να πω, ότι για μένα είναι (μαζί με τον αείμνηστο Γιάννη Καλαϊτζή) μακράν, ο καλύτερος έλλην γελοιογράφος.
    Το 88 έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, γιατί είναι η εποποιία του Κουτσόγιωργα ως αντ’ αυτού, του Ελεύθερου Ρύπου με τα ξώβυζα της Λιάνη, της Μαυριανής με την κασέτα του Μητσοτάκη με την περιβόητη Κατερίνα της Θεσσαλονίκης (αχ αυτές οι βόρειες!).
    Και φυσικά την ασθένεια του Ανδρέα τον Αύγουστο εκείνου του έτους.

  6. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Καλημέρα. Ο Ιωάννου ήταν που επινόησε τον προσφυή χαρακτηρισμό «κουράδιο» για το ραδιόφωνο των Κουρήδων, σε κάποια από τις ιστορίες του 3ου δρόμου. «Ακούτε τον σταθμό Κουράδιο. Το δελτίο ειδήσεων εκφωνεί ο ίδιος ο Ιωάννης Μεταξάς».

  7. gpoint said

    Καλημέρα

    Δυο παρατηρήσεις :

    Στο 8 ο σκίτσω στο κρεβάτι του Παπανδρέου αχνοφαίνεται η Λιάνη και φυσικά το όνομα του ξενοχοχείου όπο συνευρίσκοντο (σικ)

    Και στο 16 ο, ό,τι δεν πέτυχε ο Κοσκοτάς το πέτυχε ο Κόκκαλης με την ίδρυση της παράγκας που ελπίζουμε να διαλυθεί στις μέρες μας. Τα μυαλά των γάβρων δεν αλλάζουν, Φασούλα με «σοσιαλισμό», Μόραλη με κρυφοφασισμό

  8. JoTo said

    Εγώ να παρατηρήσω ότι στις ετικέτες ο Λαζόπουλος αναφέρεται ως «Λάκγς».

  9. sarant said

    Kαλημέρα από τα πάτρια, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    3 Ευρετήριο;

    4 Λοιπόν, δεν το ήξερα

  10. ππαν said

    Μπράβο για την ιδέα! Δεν θα βαρεθούμε ποτέ, είναι καταπληκτικός ο Ιωάννου!

  11. spatholouro said

    #9/3
    ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ: η ορχήστρα που δημιούργησε ο συγγραφέας και τραγουδοποιός Γιώργος Μανιάτης, ένας από τους 3 δασκάλους της ζωής μου -και ο κρισιμότερος

  12. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    καλώς μας έφτασες Νίκο, καλά να περάσεις τις γιορτές εδώ.

    Απίθανος είναι ο Ιωάννου, αυτή η Νο 6, με το τηλεφώνημα εν μέσω υπουργικού συμβουλίου και τον διάλογο.., είναι φανταστική 🙂

  13. Alexis said

    Έξοχος ο Ιωάννου!
    Φυσικά είμαι ο τελευταίος που θα πω ότι βαρέθηκα από Ιωάννου και ’80s…

    Φοβερό το εύρημα με την «Αντριανή» να κυματίζει στον ιστό αντί για σημαία!!!

  14. 1 Καλά, κι εμείς που δεν είχαμε αυτή την τύχη κάτι ξεκουκίζουμε πάντως, θαρρώ.

    Για καλό ή για κακό, αρκετά μοιάζει με το ’87 το ’17.

  15. Pedis said

    Πώς να έβλεπαν, άραγε, οι τότε πασόκοι τις γελοιογραφίες του Ιωάννου; (Για πείτε μας να μάθουμε, όσοι είναι τιμημένα γειρατιά, τέως περήφανα.)

    Ίσως, όπως, βλέπουν οι νεοπασόκοι εκείνες του Ζερβού ή του Στάθη;

    Αντικυβερνητική προπαγάνδα, ένα πράμα. Φάκε. Εξαζερέ.

    Από όλες τις παραπάνω που επέλεξε ο Ν.κύρης (δεν μου πολυαρέσουν, πρέπει να έχει κάνει καλύτερες και το ’87 … δεν ξέρω.)
    αυτή είναι διαχρονική:

    https://sarantakos.files.wordpress.com/2017/12/19871212.jpg?w=380&h=463

    με όλους τους νεοφιλελευθερα ζωντόβολα στην κυβέρνηση του προτεκτοράτου, πασόκους, δεξιούς, συριζαίους.

  16. spatholouro said

    #14/1
    Εγώ έγραψα «εγώ», εσύ έγραψες «εμείς», οπότε άστο, Δύτα μου, δεν θα βρούμε άκρη -και καλύτερα…

  17. Alexis said

    Στη γελοιογραφία με τον Αντρέα ΜΑΤατζή ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είναι ο Γιάννης Ρουμπάτης, μετέπειτα Κοσκωτάνθρωπος και σήμερα διοικητής της ΕΥΠ παρακαλώ!

  18. atheofobos said

    4

    Η «Αγία Δύναμις» είναι μονόκλιτος βασιλική με καμάρα και κτίστηκε τον 16ο αιώνα .
    Το ιστορικό αυτό εκκλησάκι η εκκλησία το έθαψε, χωρίς κανένα ενδοιασμό και ντροπή, στην πιλοτή του κτηρίου που έκτισε, αντί να αφήσει μερικά τετραγωνικά ελεύθερου χώρου γύρω του για να μην χάσει τετραγωνικά από το κτίσμα της!.
    Σχετικά με το εκκλησάκι , την ιστορία του και τι κρύβεται κάτω από αυτό εδώ:
    http://apocalypsejohn.com/agia-dynamis-kryvetai-katw-ekklhsaki-vrisketai-xwmeno-kolwnes-ypourgeiou-paideias/

  19. Alexis said

    Αυτό που με ξετρελαίνει στον Ιωάννου είναι οι εκφράσεις που δίνει στους ήρωες των σκίτσων του.
    Δείτε π.χ. στη γελοιογραφία με το υπουργικό συμβούλιο τον τρόπο που κοιτάνε τον Αντρέα οι υπόλοιποι, ή στη γελοιγραφία με τις εκλογές τις εκφράσεις των δύο προσώπων που συνομιλούν.
    Είναι όλα τα λεφτά…
    Ακόμα κι αν η ατάκα δεν είναι ιδιαίτερη ευρηματική ή πετυχημένη, οι φάτσες με κάνουν πάντα και χαμογελάω πλατιά…

  20. Γς said

    18:

    Με πρόλαβες, για το εκκλησάκι.

    Μου κρατάει η μαρμάγκα το δικό μου σχόλιο εδώ και ώρα

  21. 1/14/16 Μα αυτό ακριβώς είναι το ζουμί: όποιος ενδιαφέρεται δεν χρειάζεται να έχει μάθει (ίσως και μισήσει) τα αρχαία από το Γυμνάσιο.

  22. Γς said

    20:

    Να πούμε μόνο ότι κι η διαχειρίστρια εταιρεία του ξενοδοχείου Ελέκτρα-Μητρόπολις, το πρώην Υπουργείο Παιδείας, που είναι πάνω στο εκκλησάκι της Αγίας Δύνμης λέγεται Αγία Δύναμις Α.Ε !. [και Σχ. 4]

  23. Γς said

    4:

    >Το κτίριο που τότε στεγαζόταν το Υπουργείο Παιδείας

    Κι έπαψε να στεγάζεται και δεν τό’ ξερα και μπήκα φουριόζος και

    -Πού πάτε κύριε;

    -Στο Γενικό Γραμματέα.

    -Δεν είναι εδώ. Είναι στην Νερατζιώτισσα [ούτε αυτήν ήξερα]

    -Και πότε θά’ ρθει;

    -Δεν θά’ ρθει

    Και βγήκα έξω και ήμουν έτοιμος να μπω στο εκκλησάκι της Αγίας Δυνάμεως που λειτουργεί αδιάκοπα στην ίδια θέση από την εποχή της Τουρκοκρατίας να με λιβανίσουν

  24. sarant said

    18-23 Ετσι είναι!

    19 Κι εγώ έτσι λέω, οι εκφράσεις είναι όλα τα λεφτά.

    15 Διαφέρει ο Ζερβός από τον Στάθη. Ο Στάθης κατεβηκε στις εκλογές, έχει κάτι να αποδείξει

  25. ΣΠ said

    Καλημέρα.
    Ο πρεσβευτής των ΗΠΑ ήταν ο Ρόμπερτ Κήλυ. Έντμουντ Κήλυ είναι ο αδερφός του, που τον γνωρίζουμε για τις μεταφράσεις Καβάφη, Σεφέρη, Ρίτσου και Ελύτη.

  26. Γς said

    23:

    Και η φωτό του Σχ. 23.

    Το Υπουργείο Παιδείας έχει πλακώσει, καπελώσει την Εκκλησία.

    Λέμε τώρα…

  27. Παναγιώτης Κ. said

    Καλύτερος από τον Ιωάννου στην απόδοση του ψυχολογικού πορτρέτου του Ανδρέα, νομίζω ότι δεν υπήρξε.
    Εξ΄όσων θυμάμαι από εκείνη την εποχή κανείς δεν είχε πει ότι αδικεί τον Ανδρέα.

  28. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα

  29. sarant said

    25 Γκάφα. Διορθώνω. Αλλά είναι λογικό να μένουν στο μυαλό οι λογοτέχνες αντί για τους διπλωμάτες.

  30. LandS said

    18 Διαβάζω στο λίκνο:
    «Έτσι η επωνυμία του Ναού της Γεννήσεως της Θεοτόκου «Αγία Δύναμις» οφείλεται, κατόπιν ευρείας αποδοχής του λαού:
    α) στη Δύναμη του ήρωα Ηρακλή»

    Όλα τα λεφτά λέμε!

  31. Παναγιώτης Κ. said

    Όταν του κολλάνε για την εκκλησιαστική περιουσία του…δικού μας του Άνθιμου, αφού πρώτα διαμαρτυρηθεί ότι δεν είναι και τόσο μεγάλη όσο θέλουμε να πιστεύουμε μπορώ να πω ότι μας αποστομώνει λέγοντας. Ας δείξει πρώτα το κράτος ότι είναι ικανό να διαχειριστεί την δική του περιουσία και μετά να ζητήσει και την εκκλησιαστική!

    Η ανοχή στα σκάνδαλα για τα ενοικιαζόμενα από το κράτος κτήρια είναι διαχρονική και διακομματική!

  32. Pedis said

    # 24 – 15 Διαφέρει ο Ζερβός από τον Στάθη. Ο Στάθης κατεβηκε στις εκλογές, έχει κάτι να αποδείξει

    Τι εννοείς;

    Θα έλεγα κι εγώ ότι διαφέρουν, ο Ζερβός δηλ. διαφέρει από τον Στάθη επειδή του πρώτου πρόζα/έμπνευση είναι πετυχημένη μία στις δέκα.

    Δεν αναφέρομαι στα κολλήματα του καθενός, κανείς δεν έχει ανοσία άλλωστε, ούτε εσυ, ούτε εγώ (ευτυχώς, διαφορετικά … 🙂 ).

  33. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Γειά σας κι ἀπὸ μένα.
    Καλῶς μᾶς ὅρισες, Νικοκύρη.
    Ὁ Ἰωάννου πέρασε τὴν πολιτικὴ γελοιογραφία σὲ ἄλλο ἐπίπεδο. Νομίζω πὼς εἶναι ὁ πρῶτος στὴν Ἑλλάδα ποὺ τὴν συνέδεσε μὲ τὰ κόμιξ. Ἂν κάνω λάθος διορθῶστε με.
    Προσωπικὰ θεωρῶ πὼς τὶς καλύτερες τὶς ἔκανε στὸ Ἀντί, ὅπου δὲν εἶχε καμιὰ πολιτικὴ δέσμευση καὶ σατίριζε τοὺς πάντες καὶ τὰ πάντα, Νέα Δημοκρατία, ΠΑΣΟΚ, Ἀνανεωτικὴ Ἀριστερὰ καὶ ΚΚΕ. Οἱ ὁλοσέλιδες ἱστορίες του, μέσα σὲ λίγα σκίτσα, ἔκαναν πολιτικὴ ἀνάλυση πολλῶν σελίδων ἔντυπου λόγου. Δὲν ἔπιανε μόνο αὐτὰ ποὺ γίνονταν στὴν κορυφή, ἀλλὰ καὶ αὐτὰ ποὺ συνέβαιναν στὴ βάση· ἰδιαίτερα τὶς μεγάλες πολιτικοκοινωνικὲς ἀλλαγές τῶν πρώτων δεκαετιῶν μετὰ τὴν μεταπολίτευση.
    Ἀργότερα, συνεργαζόμενος μὲ ἄλλα ἔντυπα, ἦταν ἐνταγμένος στὴν πολιτική τους στόχευση κι ἔτσι ἔχασε τὴν εὐρύτητα τῆς κριτικῆς του, χωρὶς ὅμως νὰ χάσει τὴν ἀνεξαρτησία του. Τοὐλάχιστον αὐτὴ εἶναι ἡ αἴσθησή μου.

  34. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα, καλωσήρθες, Νίκο.
    Για πολύ καιρό θεωρούσα πως έχοντας διαβάσει τον «Τρίτο Δρόμο» του Ιωάννου στο Ποντίκι, ήμουν επαρκώς ενημερωμένος για τα σημαντικά της εβδομάδας που πέρασε. Ο αγαπημένος μου γελοιογράφος.

  35. Γιάννης Ιατρού said

    33: Έχει και το τεύχος του ΑΝΤΙ στη σελίδα του, κατεβαίνει (πιντιεφι) από εδώ

  36. leonicos said

    Σας θυμίζει κάτι;

    «Γύριζε, μὴ σταθῇς ποτέ, ρίξε μας πέτρα μαύρη,
    ὁ ψεύτης εἴδωλο εἶν᾿ ἐδῶ, τὸ προσκυνᾷ ἡ πλεμπάγια,
    ἡ Ἀλήθεια τόπο νὰ σταθῇ μιὰ σπιθαμὴ δὲ θἄβρῃ.
    Ἀλάργα. Μόρα τῆς ψυχῆς τῆς χώρας τὰ μουράγια.
    Ἀπὸ θαμποὺς ντερβίσηδες καὶ στέρφους μανταρίνους
    κι ἀπὸ τοὺς χαλκοπράσινους ἡ Πολιτεία πατιέται.
    Χαρὰ στοὺς χασομέρηδες! Χαρὰ στοὺς ἀρλεκίνους!
    Σκλάβος ξανάσκυψε ὁ ρωμιὸς καὶ δασκαλοκρατιέται.
    Δὲν ἔχεις, Ὄλυμπε, θεούς, μηδὲ λεβέντες ἡ Ὄσσα,
    ραγιάδες ἔχεις, μάννα γῆ, σκυφτοὺς γιὰ τὸ χαράτσι,
    κούφιοι καὶ ὀκνοὶ καταφρονοῦν τὴ θεία τραχιά σου γλώσσα,
    τῶν Εὐρωπαίων περιγελᾷ καὶ τῶν ἀρχαίων παλιάτσοι.
    Καὶ δημοκόποι Κλέωνες καὶ λογοκόποι Ζωίλοι,
    καὶ Μαμμωνᾶδες βάρβαροι, καὶ χαῦνοι λεβαντίνοι.
    λύκοι, ὦ κοπάδια, οἱ πιστικοὶ καὶ ψωριασμένοι οἱ σκύλοι
    κι οἱ χαροκόποι ἀδιάντροποι καὶ πόρνη ἡ Ρωμιοσύνη!»
    1908 Κ. Παλαμάς

  37. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    35 Δεν το θέλουμε, το έχουμε έντυπο 🙂

  38. leonicos said

    πρόσκειταν στην Αριστερά

    τρισβάρβαρα τα ελληνικά των
    καβάφης

  39. leonicos said

    πρόσκειται

    για το παρελθόν βρες άλλη λέξη

  40. leonicos said

    και ενστερνιζόταν το αίτημα για ενότητα, το οποίο κατέληξε στην ίδρυση του Συνασπισμού

    εννοείς τον πρώτο Συνσπισμό, που κάποιος μ@@@@ς από εδώ μέσα, που τόνομά του αρχίζει από Λ, μάλλον L, ψήφιζε Δαμανάκη, μη τυχόν και πάει η ψήφος του δεξιά.

  41. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Πώς μπορεί να βαρεθεί κάποιος τον Ιωάννου; Ψηφίζω συνέχιση της δημοσίευσης κι αν γίνεται κάπως πιο συχνά, έστω και με άλλους καταξιωμένους γελοιογράφους.

  42. LandS said

    40 Αυτός που λες, με τη Δαμανάκη επικεφαλής, ήταν ο Δεύτερος.

  43. cronopiusa said


  44. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    Και πίτες κόπτονται εν καιρω.

  45. leonicos said

    μια ολέθρια ιδέα

    ολέθρια ιδέα όταν εφαρμόζεται όπως κάθε καλή ιδέα στην Ελλάδα, τυπικά και χωρίς νόημα. έχουμε διδαχτεί αρχαία, κι έχω διδάξει σε παιδιά του δημοτικού, και τα λάτραψαν και τα λατρεύουν. Αλλά αγαπούσα και τ’ αρχαία και τα παιδιά,

    Πιο σωστά, και τη γλώσσα και τα παιδιά.

    Προχτές μιλάγαμε για τις μεταφράσεις. Πώς θα μεταφέρεις στη μετάφραση τον ήχο ‘τίς τ’ ἄρ’ σφωε θεῶν ἔριδι ξυνέηκε μάχεσθαι ‘ για μετάφρασέ μου ένα στίχο από το Le Chant du Crepuscule του Ουγκώ. Κανένας σας εδώ, υποθέτω βέβαια, δεν μπορεί να χαρείς το ashre ha ish asher lo khalakh…. τον πρώτο ψαλμό του Δαβίδ ή το γράμμα της τατιάνας στα ρώσικα (εδώ βέβαια υπάρχουν πολλοί)

    Οι λέξεις έχουν μια συγκεκριμένη σημασία που αποδίδεται σε όλες τις γλώσσες με την αντίστοιχη λέξη. Και οι ιδέες μεταφέρονται σχεδόν αλώβητες. Αλλά η ηδονή του ήχου, η ηδονή του λαρυγγιού και του αφτιού όταν διαβάζεις δυνατά εννοείται, δεν μεταφέρεται με τίποτα.

    Μπορείς να μάθεις πώς χάσανε τον πόλεμο οι αθηναίοι από μια μετάφραση του Θουκυδίδη ή με κάποια άλλη εξιστόρηση. Η χάρη της γλώσσας, κι εννοώ κάθε γλώσσα, και κάθε μορφή της, είναι κάτι αξεπανάληπτο. Πες μια κρητική μαντινάδα ή ένα κυπραίκο τσατσιστό με αθηναϊκή προφορά. Μένει το στιχάκι αλλά χάνεται το ήθος. Και πολλέ φορές το νόημα βρίσκεται στο ήθος του κειμένου και όχι στιε λέξεις του.

  46. leonicos said

    Τὸ σήμερα εἴτανε νωρίς, τ᾿ αὔριο ἀργὰ θὰ εἶναι,
    δὲ θὰ σοῦ στρέξη τ᾿ ὄνειρο, δὲ θάρθ᾿ ἡ αὐγὴ ποὺ θέλεις,
    μὲ τὸν καημὸ τ᾿ ἀθανάτου ποὺ δὲν τὸ φτάνεις, μεῖνε,
    κυνηγητὴς τοῦ σύγγνεφου, τοῦ ἴσκιου Πραξιτέλης.

    Μεταφράστε το σε άλλη γλώσσα! Όποια θέλετε. Αλλά θέλω τον ρυθμό και την τόμή στους δύο πρώτους στίχους, και το αργοκύλισμα στον τρίτο

    Παλαμάς είναι. Δεν είναι αρχαίος.

    Όσο ηλίθιο είναι να μεταφράζεις στην ομηρική γλώσσα τη χριστιανική κατήχηση, για να είναι έτοιμη όταν αναστηθούν οι Αχιλλέας και οι λοιποί για να την καταλάβουν και να βαφτιστούν (του Αγίου Νικόδημου του Αγιορείτου είναι αυτά, κατά τα άλλα μεγάλου ελληνιστή) άλλο τόσο χαμένος κόπος είναι να μεταφράζεις αρχαίους.

    Μεταφράστε την Β της Ιλιάδας. Πληροφορίες, λέμε τώρα. τι νόημα έχουν ; Διαβάστε τη όμως ζωντανή. Δέκα φορές δυνατά. Θα νομίσεις ότι πάντα έτσι μιλούσες στον εαυτό σου

  47. leonicos said

    Βέβαια, ο Τρίτσης ήταν ένας ονειροπόλος όπως και ο Τσοβόλας, οι μόνοι ίσως γνήσιοι άνθρωποι του ΠΑΣΟΚ. Δεν ξέρω αν εννοούσε να βάλει δασκάλους να διδάξουν σωστά αρχαία. Και μια γλώσσα δεν διδάσκεται σε αίθουσα 30 μαθητών

  48. leonicos said

    Τιστο καλό, όλοι για φαϊ πήγατε;

  49. Ο Τρίτος Δρόμος, ο Τρύπιος Δρόμος, το Ποιος Τρίτος Δρόμος; και συγνώμη αν έχω ξεχάσει κανένα, ήταν αριστουργηματικές συλλογές. Τις είχε προαναγγείλει όμως ο Ιωάννου με το σκίτσο του οπισθοφύλλου της Αλλης Επτατετίας, που νομίζω πως το βάλαμε κι εδώ κάποτε, το οποίο έδειχνε μια κουρασμένη πόρνη, την ώρα που έφευγε ο κουστουμαρισμένος πελάτης της, να λέει «η επόμενη επταετία, παρακαλώ».

  50. leonicos said

    Για την προ-τελευταία γελοιογραφία

    Έχω γράψει μια κωμωδία για Καραγκιόζη, γιατί μου το ζήτησαν από ένα σχολ΄είο και την έπαιξαν.

    Η Λοιτωνική Κεινουργός δηλαδή Κοινωνική Λειτουργός. Η Κοινωνική Λειτουργός έρχεται κατόπιν αιτήματος του Χατζηαβάτη να δει την Καλύβα του Καραγκιόζη και την αθλιότητα στην οποία ζει, για να του δώσει βοήθημα. Η μεσόκοπη και άγαμος δεσποινίς διαπιστώνει όντως ότι πρόκειται για απαράδεκτη κατάσταση, αλλά α) δεν πιστεύει ότικατοικείται αππό πέντε άτομα. β) αρνείται να τον καταχωρήσει στους φτωχούς διότι θα χαλάσουν οι στατιστικές και τι θα πουν οι ξένοι και γ) εφόσον οκαραγκιόζης τής λέει ότι ‘όπου βρίσκει τσίγκο και χαρτόνι το παίρνει και το κολλάει πάνω στην καλύβα’ θεωρεί το ‘κτίσμα εν ανεγέρσει’ και συνεπώς τον καραγκιόζη πλούσιο. Δεν είναι δυνατόν να είναι φτωχός και να χτίζει!

  51. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    46 – Όμως γιατί να υποχρεώνεσαι να μάθεις κάτι που δεν σ’ ενδιαφέρει η δεν θέλεις; (αφήνω κατά μέρος την επάρκεια αυτού που θα στο μάθει).

  52. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    46 – Γνωρίζεις πως ακριβώς μιλούσαν οι αρχαίοι Λεώνικε;

  53. ΓιώργοςΜ said

    44 Σπαμακόπιτες; Χωρίς πολυακόρεστα και λοιπά λιπαρά, αλλά δε χορταίνουν βρε παιδί μου… 🙂

  54. Λεώνικε (45), ίσως είμαι κουφός, αλλά δεν βρίσκω τίποτε το ιδιαίτερο στον ομηρικό στίχο «τίς τ’ ἄρ’ σφωε θεῶν ἔριδι ξυνέηκε μάχεσθαι» — τίποτε περισσότερο απ´ ό,τι αν έλεγε «και ποιος λοιπόν απ´ τους θεούς τους έβαλε να τσακωθούν;». Ο Όμηρος έχει υπέροχους στίχους («βη δ´ακέων παρά θίνα πολυφλοίσβοιο θαλάσσης», ιδίως αν διαβαστεί με κατά προσέγγιση σωστή προφορά), αλλά αυτός ειδικά δεν βλέπω τι χάνει στη μετάφραση.
    Και μην ξεχνούμε ότι από το μέτρο των αρχαίων στίχων δεν νιώθουμε τίποτα, ιδίως άμα τους διαβάζουμε με τη σημερινή προφορά.
    Ότι η ποίηση πάντα κάτι χάνει στη μετάφραση, κανείς δεν το αμφισβητεί. Αλλά μην υπερβάλλουμε.

  55. janetweiss said

    Βλέπω ορθογραφικό στο προτελευταίο σκίτσο («ΑΠΑΛΑΓΕΣ», πάνω στο χαρτοφύλακα) ή με γελούν τα μάτια μου; Φανταστικός πάντως ο Ιωάννου, +1 ψήφος για να συνεχιστούν τα άρθρα!

  56. atheofobos said

    33
    Πράγματι οι γελοιογραφίες του Ιωάννου στο ΑΝΤΙ είναι μοναδικές και από τις καλύτερες που έχει δημοσιεύσει.
    Η παρακάτω του 1975 νομίζω πως είναι η πιο χαρακτηριστική γελοιογραφία για την χούντα που έχει γίνει . Με ένα σκίτσο τα λέει όλα!
    ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΚΙΤΣΑ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΙΩΑΝΝΟΥ ΣΤΟ ΑΝΤΙ.
    http://atheofobos2.blogspot.gr/2013/05/blog-post_28.html

  57. Παναγιώτης Κ. said

    Είμαστε οπωσδήποτε άνθρωποι των… ιδεών αλλά επειδή ζούμε στο βασίλειο των αναγκών δεν γίνεται να αγνοούμε και το… value for money! 🙂
    Να…βγάλουμε τα μάτια μας για μια νεκρή γλώσσα;
    Και οι λαοί που έχουν μία μόνο γλώσσα είναι δεύτερης κατηγορίας πολιτισμικά;

  58. Theo said

    @4:
    Πού το βρήκες πως η Εκκλησία δεν πληρώνει ΕΝΦΙΑ για τα ακίνητα της; (εξαιρούνται μόνο οι ι. ναοί)
    Το ποσό των 2.170.312,82 ευρώ κατέβαλε η Εκκλησία της Ελλάδος για την πληρωμή φόρων (Φόρος Εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ), όπως προκύπτει μετά τον απολογισμό εσόδων-εξόδων του διαχειριστικού έτους 2016, τον οποίο ενέκρινε σήμερα η Διαρκής Ιερά Σύνοδος. (http://www.huffingtonpost.gr/2017/09/06/eidiseis-koinwnia-posa-plirose-h-ekklisia-se-foro-eisodimatos-kai-enfia-_n_17915960.html)

  59. gpoint said

    # 40 κορυφαίο !

    # 42 τώρα με μπέρδεψες !!

  60. Theo said

    @46:
    Δε νομίζω, Λεώνικε, ο άγιος Νικόδημος να μετέφρασε καμιά κατήχηση στην ομηρική διάλεκτο. Το Ευαγγέλιο του Εσπερινού του Πάσχα μετάφρασε, για να διαβάζεται μαζί με τις μεταφράσεις του σε άλλες γλώσσες στον «Εσπερινό της Αγάπης»😊

  61. gpoint said

    # 54

    θεοί δ’ ελέαιρον άπαντες Νόσφι Ποσειδάωνος,ο δ’ ασπερχές μενέαινεν

  62. Μυλοπέτρος said

    Για τις μεταφρασεις:
    Καποτε διαβασα το «κορακι» του Ποε. Μεταφραση σημιριωτη. Μου αρεσε. Μετα απο καιρο επεσε στα χερια μου το πρωτοτυπο. Το διαβασα. Καμια σχεση.
    Και τα αγγλικα μου ειναι επιπεδου Τσιπρα.
    Απο την αλλη χωρις μεταφρασεις δε θα γνωριζαμε ο,τι γνωριζουμε για αλλους πολιτισμους. Μην ειμαστε αδικοι. Ο σερζ βεβαια ειναι αλλη ιστορια…

  63. Pedis said

    # 33 – Ὁ Ἰωάννου πέρασε τὴν πολιτικὴ γελοιογραφία σὲ ἄλλο ἐπίπεδο. Νομίζω πὼς εἶναι ὁ πρῶτος στὴν Ἑλλάδα ποὺ τὴν συνέδεσε μὲ τὰ κόμιξ.

    ενδιαφέρουσα παρατήρηση!

  64. Μανούσος said

    Σχετικά με τους σημερινούς φόρους της Εκκλησίας http://damocleios-spathi.blogspot.gr/2012/01/blog-post_10.html
    Κατά τα άλλα φόρους πλήρωνε (ποικίλους) και σε όλη την Τουρκοκρατία, εκτός από τους έκτακτους.

    Κι εγώ νομίζω ότι το «ολέθριο» ήταν κάπως υπερβολικό ή και προβοκατόρικο (θέλω να πιστεύω).

  65. 33, 63 Σωστό, αν και δεν ήταν ο πρώτος πολιτικός γελοιογράφος που έκανε κόμιξ (βλ. Μητρόπουλο – Από τη γη στη σελήνη).
    Ο Στάθης έκανε πολιτικά κόμιξ στο β΄ μισό της δεκαετίας του ’80, με χαρακτηριστικές σινεφίλ επιρροές (ακόμα γελάω με τη γουέστερν απόδοση της διαμάχης Μητσοτάκη-Στεφανόπουλου, αλλά πιο πολύ του άρεσαν τα νουάρ. Τις δε παραμονές των εκλογών του ’89 είχε ένα ωραίο όσο και αποτυχημένο στην πρόβλεψή του κόμικ με ναπολεόντειο φόντο).

  66. Πέπε said

    > > Εδώ ο Ανδρέας, με κραγιόν στα χείλια
    Στα μάγουλα

    > > πρόσκειταν
    Προκρούστειος σχηματισμός. Πρέπει να είναι το ίδιο αυτό αρκαιόκλιτο και απροσάρμοστο ρήμα, αλλά πρέπει να κάνει και παρατατικό ίδιο με των κοινών ρημάτων. Όλα μαζί δε γίνονται όμως. Ή προσέκειτο, που με τα νεοελληνικά δεδομένα είναι πολύ απλά ανώμαλο -δεν είναι ντροπή δα-, ή άλλο ρήμα.

  67. Πέπε said

    Λεώνικε, το θέμα δεν είναι τ’ αρχαία αυτά καθ’ εαυτά. Είναι η διδασκαλία τους στη μία ή την άλλη τάξη. Και άλλα πράγματα είναι χρήσιμα ή ωραία ή και τα δύο, αλλά δε θα τα σωριάσουμε όλα σε όλες τις τάξεις του σχολείου.

  68. Πέπε said

    @64:
    Εγώ δε νομίζω ότι είναι υπερβολή το «ολέθρια ιδέα». Έστω, με την επιφύλαξη του Λεώνικου – ότι δεν ήταν ολέθρια ιδέα αλλα΄ολέθριος ο τρόπος που εφαρμόζεται. Η πρακτική παρατήρηση είναι ότι οι απόφοιτοι του σημερινού συστήματος με τα 6 χρόνια αρχαία ξέρουν όχι καλύτερα αρχαία από εκείνους που είχαν κάνει μόνο στο λύκειο (δεν υπάρχουν καλύτερα έτσι κι αλλιώς: στο ίδιο σημείο τερματίζουν και τώρα και τότε), όχι καλύτερα νέα ελληνικά to put it mildly, και έχουν χάσει και κάμποσες ώρες μαθήματος στο Γυμνάσιο που θα μπορούσαν να έκαναν κάτι άλλο.

    Και ασφαλώς κανείς τους δεν είναι σε θέση να διαβάσει Όμηρο, δε διδάσκεται κάτι τέτοιο.

  69. ΣΠ said

    33, 63, 65
    Θυμάμαι και ο Κυρ γύρω στο 1969 είχε κάνει κόμιξ με την Οδύσσεια. Ένα αστείο που θυμάμαι είναι τον Οδυσσέα με τους συντρόφους του να βλέπουν τον Πολύφημο και ένας να λέει «Ένας μονόφθαλμος» και ένας άλλος να αναρωτιέται «Μήπως είναι ο Νταγιάν;». Μου είχε φανεί πολύ αστείο και το θυμάμαι ακόμα.

  70. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>όταν ο Αντώνης Τρίτσης είχε κινησει θέμα εκκλησιαστικής περιουσίας στις αρχές του 1987. Εδώ ο Ανδρέας, με κραγιόν στα χείλια
    >>στο μάγουλο χείλια-σημάδια από του Σεραφείμ το φίλημα
    Στην είσοδο αφημένη μια ομπρέλα δίπλα στην ποιμαντορική ράβδο κι από πάνω η μήτρα, όλα τα λεφτά.

    4 >> Αγία Δύναμις Α.Ε.
    Φυσικά, σαν εκκλησιαστική περιουσία το ακίνητο ούτε δημοτικά τέλη στο Δήμα Αθήνας πληρώνει, ούτε ΕΝΦΙΑ.
    Κοίτα να δεις! Εχω κρατήσει για εδώ 🙂 απόδειξη από το Ηλέκτρα-μπαρ/Αγία Δύναμις κι απ΄ό,τι θυμάμαι έχει απάνω ΑΦΜ.Τ΄’ωρα,τί πληρώνει, θα σας γελάσω.

    Ιωάννου και ξερό ψωμί. Ο Τρίτος Δρόμος του «οδήγησε» στο πατάρι μου, σωρό Ποντίκια. 🙂 .Θέμε, θέμε κι άλλο!

  71. Πέπε said

    Δεν ξέρω τις φάτσες του Τόμπρα και των αλλωνών, του Τρίτση την ξέρω και μοιάζει, αλλά με τον Αντρέα ο Ιωάννου αναδεικνύεται σε βιρτουόζο: η φάτσα είναι εντελώς μίνιμαλ, εντελώς καρικατούρα, και ωστόσο απαραγνώριστη.

  72. Mπετατζής said

    Kι ο Καλαϊντζής έκανε ωραία κόμικς. Δεν θυμάμαι αν ξεκίνησε κομιξάς και πέρασε (και) στη γελοιογραφία ή το ανάποδο.

  73. ΣΠ said

    38, 66
    Αντί «πρόσκειταν» μπορούμε να πούμε «ήταν προσκείμενη».

  74. ΣΠ said

    Το ΛΚΝ έχει το πρόσκειμαι με την σημείωση «μόνο στον ενεστ.»

  75. Παναγιώτης Κ. said

    …συνέχεια στο #57.
    Και επειδή πρέπει… να αφήσουμε όλα τα λουλούδια να ανθήσουν, βρίσκω την πρόταση του Γιανναρά εύστοχη. Να λειτουργήσει σε κάθε μεγάλη πόλη της χώρας ένα (ή περισσότερα) Κλασικό Λύκειο όπου θα δίνεται βάρος στην αρχαιογνωσία. Εκεί η δουλειά να γίνεται σωστά και χωρίς ψυχαναγκασμούς.
    Νομίζω ότι στην επικρατούσα κατάσταση με το μάθημα των Αρχαίων δεν πρέπει να παραβλέψουμε και την συντεχνίτικη συνιστώσα. Προκύπτουν ώρες διδασκαλίας και έτσι οι ορισμένοι φιλόλογοι συμπληρώνουν το ωράριό τους χωρίς να υποχρεώνονται να πηγαίνουν σε δύο ή τρία σχολεία.
    Αλήθεια, πόσα φιλολογικά τμήματα υπάρχουν στα πανεπιστήμια της χώρας;
    Σύμφωνα με όσα λένε οι ίδιοι οι διδάσκοντες στα τμήματα αυτά έχουμε και εκεί την ίδια…πονεμένη ιστορία.Προσποιούνται ότι… διδάσκουν και οι φοιτητές προσποιούνται ότι μαθαίνουν!

    Η κουβέντα αυτή για τα Αρχαία δεν θα πάψει και διαρκώς θα ανακυκλώνεται.
    Γράφω υπό το κράτος της αδυναμίας μου να δώσω μια πειστική απάντηση στον ανεψιό μου (Β΄Λυκείου) γιατί να…ταλαιπωρείται με τα Αρχαία. Να προσθέσω ότι είναι «πολύ καλός». ( Τα εισαγωγικά δηλώνουν την σχετικότητα του χαρακτηρισμού. Παίρνει 19 αλλά δεν πιστεύει ότι τον ωφελούν σε κάτι).

  76. 72 Είχα στο μυαλό μου πολιτικά κόμικς όταν έλεγα για τον Στάθη. Ο μακαρίτης έκανε άλλου είδους.

  77. 72 Ο Καλαϊτζής ήταν πρώτα γελοιογράφος. Τα κόμικς του τα έκανε πιο «ρεαλιστικά», χρησιμοποιώντας φωτογραφίες όπου έστηνε γνωστούς του. Π.χ., στο Μαύρο Είδωλο της Αφροδίτης κάπου εμφανίζεται ένας ψηλός μουστακαλής, φτυστός ο Περικλής Κοροβέσης

    http://gianniskalaitzis.gr/index.php/comics/mauro

  78. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    Λεώνικε, κι εμείς που δεν ξέρουμε ξένες γλωσσες;

    55 Ο Ιωάννου δεν δινει πολλή σημασία στην ορθογραφία, ιδίως όταν γράφει σε ξένη γλώσσα

    65 Έκανε και ο Στάθης κόμικς αλλά ευκαιριακά, όχι σε μόνιμη βάση-με ίδιους ήρωες όπως ο Ιωάννου

    66 Λέμε πρόσκεινταν -και αλλο ρήμα δεν δίνει το ίδιο. Βέβαια, ούτως ή άλλως σε πρώτο πρόσωπο έχουμε τραγωδία

    68τέλος Μόνο με δικό σου διάβασμα μπορείς να διαβάσεις αρχαίους

  79. dryhammer said

    78,65 και παραπίσω. Απ’ όσο θυμάμαι ο Στάθης (ειδικά στην αρχή) αντέγραφε καί στο στυλ καί στο χιούμορ τον Ιωάννου. Μετά απόκτησε προσωπικό του και …ναί

  80. ΚΩΣΤΑΣ said

    Στο σκίτσο 8 νομίζω ότι σατιρίζει τον Αντρέα ως θύμα του Τόμπρα. Αυτονομημένος και πανίσχυρος ο Τόμπρας, παρακολουθούσε και κατέγραφε ακόμη και τον ίδιο τον Αντρέα και τα ροζ σκάνδαλά του, με το πρόσχημα ότι ήθελε τάχα μου να παρακολουθήσει τους «Τσιρκοφλωράκηδες» όπως τους αποκαλούσε η «Καφριανή».

  81. Σχολιαστής said

    Κατά τη γνώμη μου ο καλύτερος Έλληνας γελοιογράφος. Η αναγνωρισιμότητα των προσώπων στα σκίτσα του είναι αξιοθαύμαστη.

    Υποθέτω πως ξέρετε όλοι τη σελίδα του όπου ακόμα δημοσιεύει:
    https://yannis-ioannou.com/

    Προφανώς θέλουμε κι άλλο!

  82. Πέπε said

    @78:
    Αττικούς πεζογράφους μπορείς να διαβάσεις με τις γνώσεις των Πανελληνίων. Όμηρο δεν μπορείς, μεταξύ άλλων γιατί μέχρι το τέλος του σχολείου δεν υπάρχει στην ύλη τίποτε για τις άλλες διαλέκτους. Όποιος ξεμπερδέψει από τις Πανελλήνιες και δεν του ‘χει κοπεί η όρεξη πιστεύω ότι μπορεί, με μια σύντομη εισαγωγή στις διαλέκτους (δε χρειάζεται εξαντλητική γραμματική της καθεμιάς για να αναγνωρίζεις μερικά βασικά) και με παράλληλο κείμενο, να ξεκινήσει. Το να διαβάζεις οποιονδήποτε αρχαίο σαν να διάβαζες γαλλικά δεν μπορώ να φανταστώ πώς γίνεται.

    Όσο για το επίμαχο ρήμα, να θυμίσω ότι το «επρόκειτο» δεν είναι τραγωδία. Θα μου πεις, δεν κλίνεται. Θεωρητικά, κλίνεται το επίκειμαι, στην πράξη όμως κι αυτό μόνο γ’ ενικό και γ’ πληθυντικό έχει (ω αλλαγές, επίκεισθε; -Όχι, δεν επικείμεθα, κοιμήσου – μπα, μάλλον όχι.). Το πρόσκειμαι κλίνεται φουλ, αλλά …πάντα; Λέμε ποτέ προσκείμεθα; Ακόμη περισσότερο, λέμε πρόσκεισθε; Νοηματικά μπορούμε, μορφολογικά το αποφεύγουμε. Το ίδιο και όλο τον παρατατικό, ίσως με μεγαλύτερη ανοχή στο «πρόσκεινταν». Το ίδιο, μάλλον, και με το διάκειμαι.

    …Όσο το σκέφτομαι, έχει πλάκα ότι αυτά τα ρήματα είναι τόσο δύστροπα και όμως, στους λίγους τύπους που δεν είναι, υπάρχουν τόσα: πρόκειται, επίκειται, διάκειμαι, πρόσκειμαι, έγκειται, υπόκειται, εναπόκειται… !

  83. Αιμ said

    Εγώ που θα ‘γραφα πρόσκειτο θα ήμουνα πολύ λάθος ;

    Πολύ καλός ο Ιωάννου αλλά νομίζω ότι παλιότερα μου άρεσε περισσότερο. Ίσως πάλι να μου άρεσαν οι γελιογραφίες και τα συναφή γενικά περισσότερο.

  84. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

  85. sarant said

    81 Και σκιτσάρει πάντοτε, στην ΕφΣυν

  86. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

  87. Μαρία said

    85
    Και κρατάει κι απ’ τα Σέρρας.

  88. Πέπε said

    @84:
    Άλλη δαιμόνια λεπτομέρεια (όπως η μίτρα στην κρεμάστρα των καπέλων): εδώ έχει τρία πορτρέτα του Αντρέα. Τα δύο που τα βλέπουμε ανφάς, τον εικονίζουν ανφάς. Το τρίτο που είναι γυρισμένο 3/4, τον εικονίζει γυρισμένον 3/4!

  89. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    18. Κυκλοφορούν και τέτοιες φωτο …σουπιές; Αφαιρέθηκαν ή προστέθηκαν οι άλλοι κατηφορίζοντες τη Μητροπόλεως; http://www.pronews.gr/sites/default/files/article/2014/02/21/athens044.jpg

  90. Emphyrio said

    Ο Μητροπουλος ειχε κανει καμποσα ολοσελιδα εγχρωμα επεισοδια ενος κομικ-σηριαλ στον Ταχυδρομο της υστερης χουντας, με ταχα μου θεμα τα αγγουρια τα καλυβιωτικα. Νομιζω την ιδια εποχη που ξαναρχισε και ο Μποστ τα δικα του σκιτσα (με το δευτερο «δημοψηφισμα» και πιο μετα).

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: