Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Υπάρχει τάχα μια αρχαία επίκληση κρυμμένη μέσα στο ελληνικό αλφάβητο;

Posted by sarant στο 12 Φεβρουαρίου, 2018


Ομολογώ ότι κι άλλες φορές ειχα σκεφτεί να ασχοληθώ με το σημερινό θέμα, και δεν το αποφάσιζα επειδή το έβρισκα ανάξιο λόγου, αλλά είναι η τρίτη ή τέταρτη φορά που κάποιος αλληλογράφος με καλεί να το σχολιάσω, οπότε ίσως δεν είναι εντελώς περιττό.

Εννοώ ένα ανόητο κείμενο που κυκλοφορεί τα τελευταία χρόνια, σε διάφορες παραλλαγές, για μια «αρχαία επίκληση» ή, αλλού, μια «μυστική προσευχή» που είναι τάχα κρυμμένη μέσα στο ελληνικό αλφάβητο. Ως τώρα το κείμενο αυτό δημοσιευόταν σε αναξιόπιστους ιστοτόπους, αλλά τώρα βλεπω ότι ο μύθος δημοσιεύτηκε σε ιστότοπο που διά γυμνού οφθαλμού φαίνεται σχετικά σοβαρός και μάλιστα συνδέεται με κάποιο τρόπο με τη Μηχανή του Χρόνου (που βέβαια τον τελευταίο καιρό έχει δημοσιεύσει κι άλλα αναξιόπιστα άρθρα).

Πρόκειται για αυτό εδώ το άρθρο, που διατυπώνει από τον τίτλο κιόλας την ερώτηση: Γνωριζετε ποια είναι η αρχαία επίκληση που κρύβει η αλφαβήτα;

Το άρθρο δεν ασχολείται μόνο με την «αρχαία επίκληση» αλλά διατυπώνει και άλλους εξωφρενικούς ισχυρισμούς, για τη δήθεν μαθηματική δομή της ελληνικής, για την αρχαία ελληνική την οποία χρησιμοποιούν (μόνο αυτήν) οι σύγχρονοι υπολογιστές για να επικοινωνήσουν και για τα έξι εκατομμύρια λέξεις που δήθεν έχει η ελληνική γλώσσα. Παίρνετε, δηλαδή, μια ιδέα για τη σοβαρότητα του άρθρου -και του ιστοτόπου που το φιλοξενεί.

Ωστόσο, με τα θέματα αυτά έχουμε ασχοληθει παλιότερα. Για τη δήθεν μαθηματική δομή της γλώσσας έχουμε γράψει στο ιστολόγιο, για τον αριθμό των λέξεων της ελληνικής γλώσσας υπάρχει ένα παλιό μου άρθρο, που πάντως θέλει επικαιροποίηση, ενώ για τους σύγχρονους υπολογιστές που μόνο στα αρχαία ελληνικά μπορούν να επικοινωνούν (Τι τηνικάδε αφίξαι, ω Χιούλετ;) αρκεί να ζητήσουμε απ’ αυτούς που προβάλλουν τον ισχυρισμό να μας υποδείξουν τα στοιχεία της έρευνας που επικαλούνται. Ποιοι είναι τέλος πάντων αυτοί οι υπολογιστές; Πού βρίσκονται; Μήπως στην υπόγεια ραβινική βιβλιοθήκη της Ζυρίχης;

Οπότε, αυτά τα προσπερνάμε και εστιαζόμαστε στην «αρχαία επίκληση».

Ζητώ προκαταβολικά συγγνώμη, και μεταφέρω αυτούσιο το σχετικό απόσπασμα του άρθρου:

Ωστόσο αυτό που αποδεικνύεται πράγματι ασύλληπτο είναι το γεγονός ότι το Ελληνικό αλφάβητο κρύβει μια μυστική επίκληση! Εάν πάρουμε τα γράμματά του και τα θέσουμε στη σειρά, ως δια μαγείας εμφανίζεται μια αρχαία προσευχή που εξυμνεί το Φως και την Ψυχή!

Έχουμε, λοιπόν:

“Αλ φα, βη τα Γα! Αμα δε Ελ, τα εψ ιλών. Στη ίγμα, (ίνα) ζη τα, η τα, θη τα Ιώτα κατά παλλάν Δα. (Ινα) μη νυξ η, ο μικρόν (εστί) πυρός δε ίγμα ταφή εψ ιλών, φυ (οι) Ψυχή, ο μέγα (εστί)!”

Η μετάφραση έχει ως εξής:

Νοητέ ήλιε, εσύ που είσαι το φως, έλα στη Γη! Κι εσύ, ήλιε ορατέ, ρίξε τις ακτίνες σου στον πηλό που ψήνεται. Ας γίνει ένα καταστάλαγμα για να μπορέσουν τα Εγώ να ζήσουν, να υπάρξουν και να σταθούν πάνω στην παλλόμενη Γη. Ας μην επικρατήσει η νύχτα, που είναι το μικρόν, και κινδυνεύσει να χαθεί το καταστάλαγμα της φωτιάς μέσα στην αναβράζουσα λάσπη, κι ας αναπτυχθεί η Ψυχή, που είναι το μέγιστο, το σημαντικότερο όλων!”

Τη μυστική αυτή επίκληση μαθαίνουμε να κάνουμε όλοι ασυνείδητα από την ώρα που μαθαίνουμε το Ελληνικό αλφάβητο!

Ο εμπνευστής του μύθου βάζει τα γράμματα του αλφαβήτου στη σειρά, και μετά τα χωρίζει και τα ενώνει με αρκετή φαντασία ώστε να σχηματίσει λέξεις ή πιο σωστά σπαράγματα λέξεων της αρχαίας ελληνικής.

Οπως είπα, το κείμενο αυτό κυκλοφορεί σε αρκετές παραλλαγές. Τούτη εδώ είναι κάπως συντομευμένη, παραλείπει κάποια ενδιάμεσα στάδια κι έτσι ίσως να μη μπορέσετε να κατανοήσετε το βάθος της μεθόδου. Σε άλλο άρθρο, που διέπεται από την ίδια ακριβώς λογική, τα στάδια της διαδικασίας παρατίθενται πιο αναλυτικά, κι έτσι μπορείτε να δειτε ότι π.χ. για τα πέντε πρώτα γράμματα ο ταχυδακτυλουργός μυθοπλάστης αναλύει κοπτοραπτικώς το άλφα-βήτα-γάμμα-δέλτα -έψιλον σε:

ΑΛ ΦΑ, ΒΗ ΤΑ ΓΑ! ΑΜΑ ΔΕ ΕΛ ΤΑ ΕΨ ΙΛΩΝ

όπου Αλ σημαίνει τάχα τον νοητό ήλιο (αν τη βρείτε σε αρχαίο κείμενο πείτε μου κι εμένα), ενώ το έψιλον αναλύεται τάχα σε εψ – ιλών, όπου το εψ είναι το ρήμα έψομαι και το ιλών είναι η λάσπη, ο πηλός (ιλύων είναι, αλλά δεν βόλευε). Με παρόμοιο τρόπο, προκρούστειο, πετσοκόβοντας ό,τι περισσεύει και τσοντάροντας ό,τι λείπει φτάνει ως το τέλος, όπου το ταυ-ύψιλον-φι-χι-ψι-ωμέγα μεταμορφώνεται σε:

ΤΑΦΗ ΕΨ ΙΛΩΝ, ΦΥ(ΟΙ) ΨΥΧΗ, Ο ΜΕΓΑ (ΕΣΤΙ), όπου

το χι αλλάζει θέση με το ψι διότι έτσι μας βόλευε (δικό μας είναι, και στο δέντρο το κρεμάμε).

Ίσως είναι περιττό να ανασκευάσουμε με λογικά επιχειρήματα αυτο το παραλήρημα, αλλά ας είναι.

Καταρχάς, ο επινοητής του μύθου αγνοεί ή θέλει να αγνοούμε ότι το ελληνικό αλφάβητο δεν είχε ενιαία μορφή σε όλον τον ελληνικό χώρο. Σε κάποιες περιοχές, ας πούμε, δεν υπήρχαν ξεχωριστά σύμβολα για τα δασέα σύμφωνα φ, χ αλλά τα δήλωναν με δύο γράμματα: ΠΗ, ΚΗ (Η το δασύ πνεύμα) ή με τα αντιστοιχα ψιλά: Π, Κ, ενώ για το ψ χρησιμοποιούσαν το ΠΣ. Σε άλλες περιοχές είχαν Φ, Χ και Ψ αλλά όχι Ξ. Άλλοι, τέλος, ειχαν Φ και Χ αλλά τα ξ και ψ μπορεί να τα δήλωναν ως ΧΣ και ΦΣ. Επίσης, σε κάποιες περιοχές το ίδιο γράμμα το ονομαζαν διαφορετικά, σαν ή σίγμα (Ηρόδοτος 1.139: Δωριέες μεν σαν καλέουσι, Ίωνες δε σίγμα). Το Ω σαν σύμβολο εμφανίστηκε αργότερα από τα αλλα, στο αλφάβητο των ιωνικών μόνο πόλεων και μόνο στη συνέχεια γενικεύτηκε στα άλλα αλφάβητα. Επομένως, αν ήταν «πανάρχαιη» η προσευχή που δήθεν κρύβεται μέσα στο αλφάβητο, δεν θα μπορούσε να πάρει υπόψη της αυτά τα γράμματα.

Χαρακτηριστικό είναι, το έχουμε ξαναγράψει, ότι η τυποποιημένη φράση με την οποία άρχιζαν τα ψηφίσματα στην εκκλησία του δήμου της αρχαίας Αθηνας στην κλασική εποχή, αυτό που εμείς νομίζουμε ότι ήταν «Έδοξεν τη βουλή και τω δήμω» ούτε έτσι προφερόταν (αλλ’ αυτό ας το αφήσουμε για άλλη φορά) ούτε, που δεν είναι ευρέως γνωστό, γραφόταν έτσι. Αν προσέξετε  στην μαρμάρινη πλάκα, τέσσερις αράδες από το κάτω μέρος, θα δείτε ότι γράφει:

ΕΔΟΧΣΕΝ ΤΕΙ ΒΟLΕΙ ΚΑΙ ΤΟΙ ΔΕΜΟΙ

Δεν υπάρχει Ξ (το αποδίδουν με ΧΣ), δεν υπάρχει Ω (χρησιμοποιούν το Ο, αδιακρίτως για μακρό και βραχύ «ο», όπως και για το «ου») ενώ ούτε Η έχουν. (Δεν βρήκα φράση που να μην έχει και το Ψ).

Παρεμπιπτόντως, βλέπετε ότι τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της ανθρώπινης γραμματείας γράφτηκαν με ένα ατελές συστημα γραφής, που δεν ήξερε να ξεχωρίσει φθόγγους! Μόνο με τη μεταρρύθμιση του 403 η ηττημένη πια Αθήνα υιοθέτησε αλφάβητο που έχει τη σημερινή μορφή.

Όμως, το κυριότερο επιχείρημα που κατεδαφίζει οριστικά την προσπάθεια να βγει νόημα (και καλά, κρυμμένο) από τα ονόματα των γραμμάτων του αλφαβήτου, είναι ότι αρκετά από τα γράμματα δεν είχαν αυτή την ονομασία στην αρχαιότητα!

Καταρχάς, το Ε οι αρχαίοι δεν το έλεγαν έψιλον αλλά «ει». Ο Πλούταρχος, θα θυμάστε, έχει γράψει βιβλίο «περί του ΕΙ εν Δελφοίς», για ένα μεγάλο Ε που υπήρχε στο ναό του Απόλλωνα στους Δελφούς. Η ονομασία έψιλον προέρχεται από το  ε ψιλόν της ελληνιστικής εποχής και δόθηκε σε αντιδιαστολή με τη δίφθογγο αι, με την οποία ήδη από τότε συνέπιπτε το ε στην προφορά. Δηλαδή, δεν ονομάστηκε έτσι επειδή έπαιρνε ψιλή, αλλά επειδή είναι πιο λιτό, πιο ελαφρύ οπτικά από τη δίφθογγο  –άλλωστε και το υ ονομάστηκε ψιλόν, πάλι στην ελληνιστική εποχή, σε αντιδιαστολή με το οι. Πάει λοιπόν περίπατο η ανάλυση του «έψιλον» σε «εψ ιλών» και σε… ψημένο πηλό.

Ελληνιστικές επίσης, όπως εχουμε γράψει, είναι οι ονομασίες ο μικρόν και ω μέγα. Στην αρχή οι ονομασίες κλίνονταν («διά του ο μικρού», «δια του ω μεγάλου γράφονται», διαβάζουμε στους αλεξανδρινούς γραμματικούς) αλλά αργότερα εμφανίζονται οι άκλιτες σημερινές ονομασίες, όμικρον και ωμέγα -στα βυζαντινά πια χρόνια.

Κι επειδή οι αρχαίοι ημών πρόγονοι είχαν πολλά προσόντα αλλά δεν ήταν προφήτες να προβλέψουν ότι μερικούς αιώνες αργότερα θα επινοηθεί γράμμα Ω το οποίο δέκα αιώνες αργότερα θα ονομαστεί «ωμέγα» (και αντίστοιχα το όμικρον) συμπεραίνουμε ότι η εξήγηση της… μυστικής προσευχής που κρύβεται μέσα στις ονομασίες των γραμμάτων του αλφαβήτου είναι μια εξωπραγματική φαντασίωση.

Τέλος, αν και ίσως σκοτώνω το πτώμα, είναι φανερό πως το αρχαίο κείμενο της προσευχής ανακατεύει λέξεις και τύπους από διάφορες περιοχές και εποχές -αλλά βέβαια η «αρχαία επίκληση» δεν μπορεί να συντάχθηκε σε πολλά μέρη και σε πολλές εποχές.

Γιατί όμως επινοήθηκε ο μύθος της κρυμμένης προσευχής; Μόνο και μόνο για να συναρπάσει ο μυθοπλάστης όσους αφελείς αναγνώστες βρει, αποκαλύπτοντάς τους ένα δήθεν πανάρχαιο μυστικό; Νομίζω ότι ο επινοητής του μύθου είχε κι ένα δεύτερο τρυγόνι στο στόχαστρό του -και ίσως αυτό να σημάδευε κυρίως.

Βλέπετε, το αγκάθι στο μάτι των ελληνοκεντρικών μας, που αρνουνται την ολοφάνερη, και αναγνωρισμένη από τους αρχαιους, φοινικική προέλευση του ελληνικού αλφαβήτου, είναι οι ονομασίες των γραμμάτων. Το άλφα δεν θα πει τίποτα στα ελληνικά, ούτε το βήτα, ούτε το γάμμα, ούτε το δέλτα -ενώ άλεφ σημαίνει βόδι, μπετ σημαίνει σπίτι, γκίμελ σημαίνει καμήλα και ντάλετ σημαίνει πόρτα -και, επιπλέον, η μορφή των γραμμάτων θυμίζει, λίγο ή πολύ, τα αντίστοιχα αντικείμενα, όπως βλέπετε εδώ. Όλο το αλφάβητο μέχρι το ταυ είναι γεμάτο φοινικικά ονόματα, εκτός από τα έψιλον και όμικρον, που είναι ονόματα μεταγενέστερα όπως ειπαμε.

Παρά το ότι ορισμένοι ελληνοβαρεμένοι δηλώνουν με ύφος ότι «στο εξωτερικό, η θεωρία για τη φοινικική προέλευση του αλφαβήτου έχει καταρριφθεί», δεν υπάρχει σοβαρός επιστήμονας που να αμφισβητεί ότι το αλφάβητο προέρχεται από τις βορειοσημιτικές γραφές που αποκαλούμε συμβατικά «φοινικική γραφή». Αυτό το μαρτυράνε όχι μόνο τα ονόματα των γραμμάτων αλλά και το γεγονός ότι οι πρώτες ελληνικές αλφαβητικές επιγραφές ήταν αριστερόστροφες -και μετά βουστροφηδόν, δηλαδή μία γραμμή από τ’ αριστερά προς τα δεξιά και η επόμενη από τα δεξιά προς τ’ αριστερά, όπως το βόδι όταν οργώνει το χωράφι.

Επίσης, οι αρχαίοι είχαν συνείδηση του δανείου -όχι μόνο ο Ηρόδοτος αλλά και πολλοί άλλοι μιλάνε για «φοινικήια» γράμματα ή κάτι ανάλογο. Ο Κριτίας είχε γράψει «Φοίνικες δ’ ηύρον γράμματ’ αλεξίλογα» -αλεξίλογα, που προφυλάσσουν τον λόγο, τον διασώζουν αφού τον αποτυπώνουν σε σταθερό μέσο (τώρα με το υπολογιστικό νέφος πρέπει να παίρνετε μπακάπ). Ακόμα, έχει σωθεί επιγραφή από ψήφισμα κρητικής πόλης, γύρω στα 500 π.Χ., που λέει ότι κάποιος Σπενσίθιος οριστηκε «ποινικαστας» -παναπεί φοινικαστής, δεν είχαν γράμμα Φ, δηλαδή κάτι σαν δημόσιος καταγραφέας.

Οπότε, μη μπορώντας να αμφισβητήσουν τα συντριπτικά στοιχεία, οι ελληνοβαρεμένοι θέλησαν να δώσουν νόημα στα άλφα, βήτα, γάμμα κτλ. κι έτσι κατασκεύασαν τη… μυστική προσευχή, που βέβαια είναι μια ιστορία τόσο τραβηγμένη από τα μαλλιά που πρέπει να θέλει κανείς πολύ για να τα καταφέρει να πεισθεί απο αυτήν.

Δεν καταλαβαίνουν ότι έτσι όχι μόνο γελοιοποιούνται αλλά μαγαρίζουν και το μεγαλείο των αρχαίων Ελληνων, που η δική τους συνεισφορά στη δημιουργία του αλφαβήτου καθόλου μικρή δεν ήταν. Όπως ξέρουμε, οι βορειοσημιτικές γραφές δεν χρησιμοποιουσαν σύμβολα για τα φωνήεντα -κάτι που και σημερα το έχουν οι σημιτικές γλώσσες, όπου τα σημάδια για τα φωνήεντα είναι περίπου προαιρετικά (διορθώστε με αν κάνω λάθος). Στις σημιτικές γλώσσες το πρωτεύον είναι να ξέρεις την τριγράμματη ρίζα -αλλά μια ινδοευρωπαϊκή γλώσσα όπως τα ελληνικά θα ήταν αδύνατο να παρασταθεί ικανοποιητικά χωρίς σύμβολα για τα φωνήεντα.

Και ξαναλέω πως οι αρχαίοι, μην έχοντας συμπλέγματα, δεν δίσταζαν ν’ αναγνωρίσουν τα δάνεια που είχαν πάρει. Ο Διογένης Λαέρτιος, γράφοντας για τον Ζήνωνα τον Κιτιέα, μας παραδίδει επίγραμμα που έγραψε ο Ζηνόδοτος ο στωικός, μαθητής του Διογένη:

ει δε πάτρα Φοίνισσα, τις ο φθόνος; ου και ο Κάδμος,
κείνος, αφ’ ου γραπτάν Ελλάς έχει σελίδα;

Καταλαβαίνετε τι λέει, βέβαια, αφού η γλώσσα είναι μία και ενιαία, επειδή όμως μας διαβάζει και ένας αλλοδαπός μεταφράζω:

Κι αν πατρίδα σου είναι η Φοινίκη, τι πειράζει; Μήπως δεν ήταν από κει κι ο Κάδμος, που έδωσε στην Ελλάδα τη γραφή;

 

Advertisements

201 Σχόλια to “Υπάρχει τάχα μια αρχαία επίκληση κρυμμένη μέσα στο ελληνικό αλφάβητο;”

  1. Μαρία said

    ΓΑ ΜΗ ΣΕ ΤΑ

  2. Γιάννης Κουβάτσος said

    Πάντα θαύμαζα την αστείρευτη και οργιώδη φαντασία των ψεκασμένων. Πού τις βρίσκουν όλες αυτές τις απιθανότητες; Και το χειρότερο, διαχέονται στην κοινωνία και σου έρχονται κατακέφαλα, ενώ πίνεις τον καφέ σου με έναν φίλο που τον ήξερες σοβαρό.

  3. Λεύκιππος said

    Αυτός ο Νοητός Ηλιος είναι της Δικαιοσύνης τουλάχιστον ή κάποιος άλλος Β κατηγορίας; Καλημέρα

  4. Γς said

    Αλφα βήτα γάμα νι,
    Της μαμας σας το…

    Σαμιώτισσα Σαμιώτισσα
    πότε θα πας στη Σάμο

    Ρόδα θα ρίξω στο γιαλό
    Σαμιώτισσα τριαντάφυλλα στην άμμο

  5. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολυ για τα πρώτα σχόλια!

    2 Έτσι ακριβώς!

  6. spiral architect 🇰🇵 said

    Επίκληση στην πρωινή δυσκοιλιότητα:
    ΟΙΑ ΗΩ Ω ΥΙΕ ΑΕΙ ΕΙ!

  7. nikiplos said

    ΕΔΟΧΣΕΝ ΤΕΙ ΒΟLΕΙ ΚΑΙ ΤΟΙ ΔΕΜΟΙ

    κλασσικοι ΤΕΙτζήδες θά ‘ναι… 🙂

    υπογραφή: επηρμένος εμπίτης…
    🙂

  8. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Αυτό που πραγματικά (με) ανησυχεί είναι η «Ψυχή», αυτό το «μέγιστο, το σημαντικότερο όλων»…

    (Είπαμε: η σωτηρία της ψυχής είναι πολύ μεγάλο πράγμα -αλλά ώς εκεί! Μπάστα!)

  9. ΓιώργοςΜ said

    Δεν ξέρω τι γίνεται με τα γράμματα, αλλά τα φοινίκια και όλα τα μελομακαρονοειδή είναι ελληνικά! Νο πασαράν! 🙂

    >ει δε πάτρα Φοίνισσα, τις ο φθόνος; ου και ο Κάδμος,
    κείνος, αφ’ ου γραπτάν Ελλάς έχει σελίδα;

    Τι κολυβομετάφραση είναι αυτή;
    Ο καθένας καταλαβαίνει πως ο Κάδμος είχει πιάσει γκόμενα μια Φοίνισσα από την Πάτρα και τη ζήλευε (φθόνος), κι έτσι εκείνος την έκανε ρεζίλι γραπτώς σε σελίδα της Ελλάδας
    Από εκεί προκύπτει άλλωστε πως οι ΑΗΠ είχαν και ίντερνετ (σελίδα), και DNS με τοπικό προσδιορισμό (όπως το .gr). Ίσως μάλιστα να είχαν και φέισμπουκ, πρωσοπόβιβλον, αν η σελίδα ήταν προσωπική, αλλά δυστυχώς δε σώζονται αρκετά κείμενα που να το τεκμηριώνουν αυτό, κι έτσι δε θα ήθελα να διαδώσω κάτι τέτοιο, το οποίο, αν και εξαιρετικά πιθανό, δεν είναι επαρκώς τεκμηριωμένο. 😛

    Τι, όχι; 😛 😛 😛 😛 😛

  10. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Ιδού κύριοι το φάρμακο για τον αντιFοιNικιCμό
    https://en.wikipedia.org/wiki/FN_FNC

  11. Γς said

    >εψ είναι το ρήμα έψομαι και το ιλών είναι η λάσπη

    Και το πρώτο ραβασάκι που μου έπιασε η δασκάλα στις συμμαθήτριές μου.

  12. Γς said

    8:

    >η σωτηρία της ψυχής είναι πολύ μεγάλο πράγμα -αλλά ώς εκεί! Μπάστα!

    -αλλά ώς εκεί! Αλκηστις!

  13. π2 said

    Πολύ βιαστικά:

    Στην πραγματικότητα, δεν ήταν απλή έλλειψη συμπλεγμάτων η αναγνώριση των ξένων δανείων από τους αρχαίους. Η ξενική καταγωγή -ενός ήρωα, ενός θεού, μιας ιδέας, μιας τεχνολογικής κατάκτησης- προσέδιδε κύρος. Δεν ομολογούσαν απλώς την ξενική καταγωγή, την τόνιζαν με έμφαση. Θυμίζω ότι μέχρι την αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής Β, οι ερευνητές θεωρούσαν ότι οι διονυσιακοί μύθοι, που τονίζουν εμφατικά την έλευση του θεού από αλλού (την Ανατολή ή τον Βορρά), παραπέμπουν σε έναν πρόσφατο και ξενόφερτο θεό. Τώρα που ξέρουμε ότι λατρευόταν ήδη στη μυκηναϊκή εποχή καταλαβαίνουμε ότι η ξενικότητα αυτή δήλωνε απλώς την εγγενή αλλοτριότητα του θεού.

    Η εμφατική εγκόλπωση του ξενόφερτου δείχνει αυτοπεποίθηση και ανοιχτωσιά.

  14. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Καλημέρα κι ἀπὸ μένα.

    Π2 said:
    «…
    Στην πραγματικότητα, δεν ήταν απλή έλλειψη συμπλεγμάτων η αναγνώριση των ξένων δανείων από τους αρχαίους. Η ξενική καταγωγή -ενός ήρωα, ενός θεού, μιας ιδέας, μιας τεχνολογικής κατάκτησης- προσέδιδε κύρος. Δεν ομολογούσαν απλώς την ξενική καταγωγή, την τόνιζαν με έμφαση…»

    Σ᾿ αὐτὸ ὑπάρχει συνέχεια. Τὸ ἴδιο κάνουμε καὶ σήμερα. 🙂

  15. Ανδρεας Τ said

    Πάει πολύ για σήμερα που είναι κι αρχή της εβδομάδας, αν και δεύτερη μέρα. Πήρα πρωί πρωί μέιλ από καλό(;) φίλο που μου μετέφερε το μέιλ με την εβραϊκή καταγωγή, όλων όσων απεργάζονται τα χείριστα για την Ελλάδα. Και τώρα οι μυστικές προσευχές. Πάει πολύ.

  16. Θεοδώρα said

    Καλημέρα σας,
    γελάσαμε και σήμερα ! Συμφωνώ #1, # 2, # 9
    Οι ΑΗΠ τα ήξεραν όλα! ορίστε και η απόδειξη https://www.youtube.com/watch?v=HQbhwExpO6g

  17. voulagx said

    #1: …ΚΙΑ ΦΗ ΣΕ ΤΑ

  18. Γς said

    13:

    >Η εμφατική εγκόλπωση του ξενόφερτου δείχνει αυτοπεποίθηση και ανοιχτωσιά.

    Ωραίο.

    Κι αυτή η ανοιχτωσιά, η διαφάνεια, η ειλικρίνεια, το openness. Στο χαρακτήρα, την προσωπικότητα…Αλα και στο Ρίαλ Εστέιτ;

    «Διαμέρισμα με ανοιχτωσιά»

    Δεν το ήξερα

  19. alexisphoto said

    Μα πόσο ελεύθερο χρόνο (και βίτσιο!!) πρέπει να έχει κάποιος για να κάτσει και να πλέξει ολόκληρη ιστορία από το πουθενά όπως αποδεικνύεται.
    Με τίποτα άλλο δεν είχε να ασχοληθεί; Απορώ δηλαδή.
    καλημέρα κ καλή εβδομάδα.

  20. sarant said

    Ευχαριστω για τα νεότερα!

    13 Πολύ καλό!

    Και μια προσπάθεια.. ανάποδου διαβάσματος από τον φιλο Βασίλη Β. στο Φέισμπουκ:

    Ώ ψυχή φύ
    τασιροποιώ
    ξένη μαλακή
    είθε η ζωή
    έδει γά βοιά

  21. voulagx said

    @σαραντ: «…, επειδή όμως μας διαβάζει και ένας αλλοδαπός μεταφράζω:»
    Το ‘πιασα το υπονοουμενο, ευχαριστω. 🙂

  22. Corto said

    Καλημέρα!

    Η σύνδεση αλφαβήτου και προσευχής ως γνωστόν προϋπάρχει. Για παράδειγμα ο Ακάθιστος Ύμνος αποτελείται από 24 οίκους:

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BA%CE%AC%CE%B8%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%82_%CF%8D%CE%BC%CE%BD%CE%BF%CF%82#%CE%94%CE%BF%CE%BC%CE%AE

  23. voulagx said

    #16: Δεν υφίσταται, λέμε!!!!

  24. spiral architect 🇰🇵 said

    Άλφα, βήτα, γάμα, δέλτα
    σκόνη γίνεται κι η πέτρα
    έψιλον, ζήτα, ήττα, θήτα
    μοιάζει η νίκη με την ήττα

    Βι, γα, δε, ζι, θι
    κα, λα, μι, νι, ξι
    πι, ρο, σίγμα, ταυ
    φι, χι, ψι

    Γιώτα, κάπα, λάμδα, μι
    πόσο αξίζει μια στιγμή
    νι, ξι, όμικρον, πι, ρο
    φεύγω μα σε καρτερώ

    Σίγμα, ταυ, ύψιλον, φι
    μοναξιά στην κορυφή
    με το χι, το ψι, το ωμέγα
    μια παλικαριά `ναι η φεύγα.

    Λουδοβίκος των Ανωζείων – Αλφαβήτα

  25. leonicos said

    Συγγνώμη, ρε Νίκο

    Σεβαστέ Νοικοκύρη εννοώ

    Μέχρι χτες μας έλεγες ότι στόχος μας είναι τα 50 εκατομμύρια. Σήμαρα ανέβασεςτον πήχυ (άντε πήχη) στα 60. Πότε θανκατασταλάξθεις να ξέρουμε κι εμείς τι α κάνουμε;

    Δεν μπορώ να παράγω λέξεις κι εσύ να μου βάζεις ακόμα μεγαλύτερους στόχους!

    Και ο Γς δεν βοηθαει! 2 λέξεις την ώρα το πολύ!

  26. Αιμ said

    19. Γιατί ο Βατ και οι συ(α)ν αυτώ τι κάνουν ; ανΆβυσσος η ψυχή του ανθρώπου

  27. leonicos said

    Πού βρίσκονται; Μήπως στην υπόγεια ραβινική βιβλιοθήκη της Ζυρίχης;

    Εμ πού αλλού.

    Οι εβραίοι κρύβουν τα στοιχεία!

    Μπορεί τα στοιχεία να μην τα έχουμε, ξέρουμε τουλάχιστον ποιος τα κρύβει.

    Κι εδώ είναι τι δίλημμα: Τους σφάζεις να πάψουν να κρύβουν… ή τους αφήνεις μπας και τα φέρουν κάποτε στην επιφάνεια;

    Γιατί αν εξαφανιστούν οι εβραίοι, θα χαθούν και οι κρυψώνες τους. Οπότε… βράσε ρύζι

    Αλλά, ου φροντίς Ιπποκλείδη που λένε και οι υπολογιστές. Ο Γς έχει αντίγραφα για όλα

  28. leonicos said

    Ίσως είναι περιττό να ανασκευάσουμε με λογικά επιχειρήματα αυτο το παραλήρημα, αλλά ας είναι.

    Πώς το κατάλαβες; έμπνευση…. ή άνωθεν επίνευση;

  29. Αιμ.Παν. said

    Ωραίο άρθρο… να γελάσουμε λίγο για να μας πάει καλά η βδομάδα… merci
    Νικο-chef…

  30. Η αθλητική σας ενημέρωση :

    Πανιώνιος – ΠΑΟΚ και Λάρισα – ΑΕΚ τα ζευγάρια στο κύπελλο…

    Καλημέρα δεν είπα…καλημέρα σας

  31. Avonidas said

    Καλημέρα.

    Από εκεί προκύπτει άλλωστε πως οι ΑΗΠ είχαν και ίντερνετ ( σελίδα ), και DNS με τοπικό προσδιορισμό (όπως το .gr).

    Τι .gr, βρε γραικυλε! .el, μη σου πω και .ΕΛ!

  32. leonicos said

    σκοτώνω το πτώμα

    άξιος ο μισθόςσου

    ο Γς δεν θα το πετύχαινε

  33. BLOG_OTI_NANAI said

    Ωραίο το άρθρο! Πολύ σωστά. Δεν τους ένοιαξε η προσευχή. Τους απασχολεί μόνο να μην υπάρχει επιρροή σημιτική διότι βγάζουν καντήλες. Και βεβαίως το «Φοίνισσα» δεν είναι η μοναδική αναφορά στην σημιτική καταγωγή του Ζήνωνα, καθώς ο Λαέρτιος αναφέρει αρκετές ακόμα, και κάποιες κοροϊδευτικές, όπως το «Φοινικίδιο».

    Το ζήτημα όμως είναι ότι η φιλοσοφία των στωικών σχετίζεται με έναν… σημίτη και επειδή η αρχαιοβαρεμένη πτέρυγα των εθνικιστών αντιπαραβάλλει μονίμως την «ελληνική δωδεκαθεϊστική καθαρότητα» έναντι του «εβραιοκίνητου χριστιανισμου», καταλαβαίνουμε πόσο ενοχλεί ένας Φοίνικας στην ιστορία της ελληνικής φιλοσοφίας. Γι’ αυτό άλλωστε δημιουργούν θεωρίες ότι οι Φοίνικες ήταν Έλληνες.

    Σε σχέση με αυτό που αναφέρει ο π2 θα έλεγα ότι οι μαρτυρίες για γιορτές και θεότητες με προέλευση την Αίγυπτο είναι αρκετές στην αρχαία γραμματεία, και κάποιες αρκετά πειστικές αν δούμε π.χ. τον μαρτυρούμενο ως αιγυπτιακής προέλευσης Πάνα που ταιριάζει με τις ζωόμορφες θεότητες της Αιγύπτου.

    Γενικά, ο ελληνικός πολιτισμός έχει μείνει στην ιστορία για πολλά σημαντικά πράγματα που προσέφερε, όπως και άλλοι πολιτισμοί (πολύ δυνατή φιλοσοφική σκέψη παρέδωσαν π.χ. και οι Γερμανοί στην ανθρωπότητα στα νεώτερα χρόνια), πότε τέτοιες γελοίες θεωρίες που καλώς διαψεύδει ο Νίκος, μειώνουν την ελληνική ιστορία και δεν την τιμούν.

    ΥΓ
    Δεν ξέρω για ποιον λόγο αποκρύπτεται ότι στην φράση «ΔΕ ΕΛ ΤΑ ΕΨ» υπάρχει καθαρή προφητική αναφορά στα Ελληνικά Ταχυδρομεία, που όλοι ξέρουμε ότι λέγονται ΕΛΤΑ…

  34. LandS said

    >>Καλαμπούρι αλέρτ

    Πάντως το να φέρνεις ως επιχείρημα το τι έχουν σκαλίσει παλιοί αγράμματοι μαρμαράδες δεν είναι σωστό.

    >>Τέλος.

  35. leonicos said

    Πανιώνιος – ΠΑΟΚ

    Έχω δυο φίλους, έναν αναισθησιολόγο Πανιώνιο, πολύ κλαψιάρη, (κύριε Κ…. πάλι χάσαμε) κι ένα ιστολόγιο Μπαοκτζή

    Θα την πάθω σαν αυτόν που πάντρεψε τις κόρες του τη μια με κηπουρό και την άλλη με αγγειοπλάστη. Βρέξει, λιάσει, τη μια απότις δυο θα την πάρει και θα τη σηκώσει.

  36. Ανδρέας Κ. said

    Επίσης αυτή η φοβερή και τρομερή προσευχή, περιέχει τογράμμα Στίγμα ως έκτο γράμμα του αλφαβήτου. Το Στίγμα – από όσο γνωρίζω- εμφανίστηκε κάπου στα Βυζαντινά χρόνια. Σε παλιότερες μορφές του ελληνικού αλφαβήτου, έκτο γράμμα ήταν το βάυ (F), με προφορά κάπως σαν το αγγλικό «w». Αν δεν κάνω λάθος (αλλιώς διορθώστε με) το στίγμα είχε προφορά «στ» (διπλό σύμφωνο όπως τα ξ,ψ) και πήρε τη θέση του 6ου γράμματος στο ελληνικό σύστημα αρίθμησης επειδήείχε εκλείψει το F. Γι αυτό το λόγο άλλωστε το 6 το γράφουμε ακόμα και σήμερα «στ».

  37. leonicos said

    Περί αριθμολογίας

    Η περίφημη Καμπαλά έχει τρία σκέλη, το Νοταρικόν, τη Γκεματρία (εκ του γεωμετρία) και την Λουριανική καμπάλα, που είναι (η τελευταία) μια νοητική κατασκευή της δημιουργία μέσω τν σεφιρόθ, κι εν πάσει περιπτώσει δεν μπορεί να την κρίνει κανείς, da gustibuw et de coloribus non disputantum est που λέει και ο Γς, θα πρόσθετα εγώ de fide. (πεμπτόκλιτο, δεν έχει πληθυντικό αγράμματα Γς που ήθελες να γράψω de fidebus να με πιάσουν εδώ μέσα και να με κάνουν τανσπαράν)

    Η Γκεματρία και το Νοταρικόν, μολονότι έπαιξαν πολύ μεγάλο ρόλο τον μεσαίωνα, σήμερα τουλάχιστον δεν απασχολούν σοβαρούς ανθρώπους.

    Η Γκεματρία είναι η αριθμολογία. επειδή τα γράμματα έχουν και αριθμητικές αξίες, εξισώνουμε όλες τις λέξεις που έχουν την ίδια, και καταλήγουμε ότι π.χ. όπου μόνος εκεί και νόμος.

    Το νοταρικόν είναι η ίδια ανοησία αλλά με γράμματα. Αυτό είναι δυνατό μόνο σε σημιτικές γλώσσες, γι’ αυτό δεν υπάρχει κάτι ανάλογο στις ευρωπαϊκές γλώσσες. Είναι πολύ μπέρδεμα να επεκταθώ και δεν έχει και νόημα. Δεν θα διδάξω κάτι.

    Απλώς, η ώριμη Καμπάλα, Ζοχάρ κλπ, έχει τρία σκέλη: Γκεματρία, Νοταρικόν και Σεφιρόθ

  38. leonicos said

    @36

    Ανδρέα, έτσι τα ξέρω κι εγώ

  39. BLOG_OTI_NANAI said

    Επίσης, μια που ασχολούμαστε με αυτή την σάχλα, επειδή η προσευχή δεν έβγαινε ούτε με όλες αυτές τις μεταφραστικές ματσαράγκες που έκαναν, στα 6 γράμματα έφτιαξαν προφορά από το μυαλό τους!

    ΓΑΑΜΑ, ΔΕΕΛΤΑ (!)

    ΛΛΑΝΔΑ (λάμδα!)

    ΚΑΤΑΠΑ (κάπα!)

    ΣΔΕΙΓΜΑ (σίγμα!)

    ΗΕΨΙΛΩΝ (έψιλον!)

  40. Παναγιώτης Κ. said

    Η αποδοχή και η διακίνηση τέτοιων ανοησιών δεν γίνεται από κάποιους, ας πούμε, που έχουν δεχθεί μόνο την υποχρεωτική εκπαίδευση. Γίνεται από ανθρώπους που έχουν πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
    Αβίαστα λοιπόν προβάλλει το ερώτημα: Τι μένει από αυτά που υποτίθεται μας διδάσκουν στα Ελληνικά πανεπιστήμια αφού οι άνθρωποι αυτής της κατηγορίας ρέπουν προς αντιεπιστημονικές θεωρήσεις;

    Άνθρωποι ενός ευρύτερου συνόλου είναι επιρρεπείς στο να δεχθούν ως αλήθεια ό,τι γράφει ένα κείμενο, έντυπο ή στην οθόνη ενός υπολογιστή.

  41. Divolos said

    Πέρα από την βλακεία της επίκλησης για να μαθαίνουμε και τίποτα χρήσιμο, ξέρουμε πως μπήκαν και πότε τα γράμματα στην σειρά; Αυτήν που έχουμε σήμερα. Και τα φοινικικά είχαν την ίδια σειρά; Οι αρχαίοι μαθαίναν την «αλφαβήτα» και τα γράμματά της με την σημερινή σειρά ή μάθαιναν τυχαία γράμματα πχ πρώτα τα φωνήεντα κλπ; Η μήπως η σειρά της αλφαβήτας επινοήθηκε αργότερα για λόγους μελέτης τυποποίησης κλπ.;

  42. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα!

    40 Όμως αυτό ισχύει μόνο όταν ο μύθος είναι ευχάριστος.

    37 Γκεματρία που ασχολείται με γράμματα και αριθμούς, όχι με σχήματα όπως η γεωμετρία

  43. Παναγιώτης Κ. said

    @19. Είναι πάρα πολλοί αυτοί που πληρώνονται και… προσφέρουν μηδενικό έργο.
    Μπορούμε λοιπόν να τους αναζητήσουμε σε αυτή την κατηγορία.

  44. leonicos said

    BLOG_OTI_NANAI

    εβραιίζεις…. εβραιίζεις….

    Και το φοβερότερο. Πολλοί έλληνες συγγραφείς, Νόννος, Τιφιόδωρος, Λουκιανός, κοκ δεν ήσαν καν έλληνες

  45. leonicos said

    @42

    Με γράμματα το Νοταρικόν

  46. Tomás de Torquemada said

    #13
    «εγγενής αλλοτριότητα»! Τι έγραψε ο άνθρωπος… 😀
    Καλημέρα

  47. # 35

    Λεώνικε για να μαθαίνεις ιδού τι έγραφα προ διετίας που δεν είχαμε καλό προπονητή :

    Οι εφημερίδες :
    Για εικοστόπέμπτο στην σειρά παιχνίδι απεχώρησε ποδοσφαιριστής του ΠΑΟΚ με θλάση…
    Η διοίκηση :
    Εκπαιδευμένο αετό σκέφτεται να αγοράσει ο ΠΑΟΚ για να κάνει τον γυρο του γηπέδου πριν από τον αγώνα, στο πρότυπο της Μπενφίκα…
    Οι οπαδοί :
    ΠΑΟΚ σ’ αγαπώ, όσο άλλος κανένας
    πάρε δύο αετούς μην πάθει θλάση ο ένας !!

    Αλλης κλάσης οπαδοί, χιλιόμετρα μπροστά

  48. Pedis said

    σαν σε κάποιο παραποιημένο/ξαναφτιαγμένο για την περίσταση ερμητικό χωρίο φέρνει η προφητεία …

  49. Avonidas said

    Και τώρα που γελάσαμε με τους ελληνοβαρεμένους και τις γελοίες επινοήσεις τους, ας κρατήσουμε και λίγη πρόγκα για τον αγγλοβαρεμένο Ρόμπερτ Γκρέηβς, που γράφει για μυστικές επικλήσεις μέσα στο ελληνικό αλφάβητο και πανάρχαιες μητριαρχικές τελετουργίες στη «Λευκή Θεά». Στο κεφάλαιο «Ο Παλαμήδης και οι γερανοί» της ελληνικής μετάφρασης, αν θυμάμαι καλά.

    Δυστυχώς, δεν έχω πρόχειρο το βιβλίο. Παρακαλείται σχολιαστής τις που έχει σκαναρισμένη ολόκληρη τη βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας να ρίξει μια ματιά στα κιτάπια του, μήπως βρεθεί το σχετικό απόσπασμα 😉

    Παλαμήδης ήταν μυθική φιγούρα στον οποίο αποδιδόταν, μεταξύ άλλων, η επινόηση κάποιων γραμμάτων του ελληνικού αλφαβήτου. Παναπεί, η περίφημη αυτογνωσία των ΑΗΠ ψιλορετάριζε κατά καιρούς, και δεν ήταν κι εντελώς κουλ με τα δάνεια. Άνθρωποι ήταν άλλωστε, κι όχι προτομές, όπως δεν κουραζόταν να τονίζει ο πολύ αγαπητός φιλόλογός μου στο λύκειο)

  50. LandS said

    44 Και το φοβερότερο. Πολλοί έλληνες συγγραφείς, Νόννος, Τιφιόδωρος, Λουκιανός, κοκ δεν ήσαν καν έλληνες

    Και που να δεις πόσοι Έλληνες (Βυζαντινοί) Αυτοκράτορες δεν ήταν καν Έλληνες.

  51. 49 Σοβαρά; Τον θεωρούσα σοβαρό τον Γκρέιβς (πέρα από τα πολύ ωραία μυθιστορήματά του, δηλαδή). Οι ερμηνείες του για τους μύθους είναι, απ’ όσο θυμάμαι, στα βήματα του Φρέιζερ.

  52. leonicos said

    @41
    Ναι, είχαν την ίδια περίπου σειρά

    Γκεματρία, ως λέξη είναι παραφθορά του γεωμετρία

  53. Alexis said

    Ωχ Μπαναϊαμ… που λέει κι ο Σκύλος…

  54. Alexis said

    Εξαιρετικό πάντως το βιντεάκι των πιτσιρικάδων στο λινκ του #16 🙂

  55. Avonidas said

    #51. Η «Λευκή Θεά» δεν είναι κατά κανένα τρόπο μια ακαδημαϊκή, επιστημονική πραγματεία — ούτε προσποιείται ο Γκρέηβς ότι είναι. Και στον Φρέηζερ έχει άλλωστε ασκηθεί κριτική, ότι προσπαθεί να στριμώξει ετερόκλητους μύθους σε τεχνητά καλούπια.

    Τα μυθιστορήματα του Γκρέηβς είναι πράγματι υπέροχα· αλλά εκεί δικαιολογούνται ασφαλώς οι ελευθερίες που παίρνει με τα ιστορικά γεγονότα.

  56. mitsos said

    Καλημέρα όντως κι εμένα μου θύμισε το ωραίο εκείνο αίνιγμα :
    -Τι είναι αυτό που μας ζεσταίνει τον χειμώνα και το καλοκαίρι το κρεμάμε στην συκιά ;
    -Η σόμπα μας…
    – Καλά και από που κι ως που την κρεμάμε στη συκιά ;
    – Δικιά μας δεν είναι ; Ε ότι θέλουμε την κάνουμε.

    Κατα τ΄άλλα…. δεν ξέρω πόσο ανταποκρίνονται στην αλήθεια όλες οι αντιστοιχίσεις του ελληνικού αλφάβητου με σύμβολα και σημασίες προηγούμενων συμβόλων
    π.χ. Αλφα από άλεφ= βόδι (αγελάδα) στα εβραϊκά και άλλες προηγούμενες σημιτικές γραφές ( μάλιστα υποτίθεται ότι το πλαγιαστό κεφαλαίο Α αντιστοιχεί στην απεικόνιση του οφθαλμού της αγελάδας )
    Ή π.χ. για το Βήτα από Μπέτα = σκηνή ( στέγη νομάδων και η εικόνα ενός πλαγιαστού Β αντιστοιχεί σε σκαρίφημα της σκηνής) !?

    Σε κάθε περίπτωση οι όποιες θεωρίες δεν μπορεί να υποκρύπτουν δημιουργισμό από ευφάνταστους ιερείς και μάγους αλλά αντίθετα να αναδεικνύουν την ιστορική εξέλιξη από τα σύνβολα που χρησιμοποιούσαν οι λαοί στην λεκάνη της Μεσογείου πολύ πριν την εμφάνιση του Ελληνικού Αλφάβητου σε ευρήματα,…

  57. spatholouro said

    http://www.oldways.org/documents/robertgraves/graves_the_white_goddess.pdf

    Παλαμήδης: σελ. 223-244

  58. obscure said

    Μπορεί το θέμα να είναι όντως ανάξιο λόγου και το αρχικό άρθρο εμφανώς μπούρδα, αλλά να πω ότι για κάποιον σαν εμένα, που δεν έχω μελετήσει τη γλώσσα και την ιστορία της σε βάθος, η κατάρριψή του είναι ένας ωραίος και διασκεδαστικός τρόπος να μάθω ένα σωρό ενδιαφέροντα πράγματα!

  59. Avonidas said

    #55. Μια ολόκληρη (διαδικτυακή) ζωή πριν 😉 , κάποιος είχε ποστάρει στην JotD τη «μυστική προσευχή του αλφαβήτου». Είχα σχολιάσει τότε σχετικά με τον Γκρέηβς και τη Λευκή Θεά, κι έλαβα ένα μέιλ από κάποιον που ισχυριζόταν ότι ήταν της Ομάδας Έψιλον. Μου έγραφε λοιπόν ότι ο Γκρέηβς ως Άγγλος «δεν ήταν μυημένος» και «δεν τα ξερε καλά», και μου αράδιαζε ακόμα επικότερες παλαβομάρες 😀

    Αυτό το μέιλ έχει μάλλον χαθεί οριστικά, δεν φρόντισα να το αρχειοθετήσω 😦 Κρίμα, γιατί θα γελάγαμε πολύ…

  60. leonicos said

    @13

    Περί ενδογενούς αλλοτριότητος

    Ο Ζευς, Jupiter είναι ο Djau pitar, πατέρας ουρανός, ο Άρης, λατ. Mars, είναι οι Marut, δίδυμοι θεοί του πολέμου,

    Ο Απόλλων είναι ο καρικός / λουβικός Apalunas. Ο Διόνυσος κατέβηκε απο τη Θράκη, και δεν έγινε από την αρχή αποδεκτός όπως δηλοί ο μύθος.

    Αυτό δεν σημαίνει ότι οι θεότητες δεν ήσαν ελληνικές, με την έννοια ότι ανήκαν στο ελληνικό πάνθεον.

    Αλλά ορισμένες είχαν έρθει με ΙΕ εισβολές, είτε τις θεωρήσουμε σημαντικές από γλωσσικής και γονιδιακής πλευράς είε επουσιώδεις, και άλλες μέσω του εμπορίου και άλλες ήσαν κοινός τόπος. Κάτι ανάλογο έγινε με τον Άδωνι και την Κυβέλη. Αργότερα λατρεύτηκαν ο Σέραπης, ο Μίθρα κοκ

  61. Avonidas said

    #57. Ναι, μόλις τώρα το βρήκα κι εγώ και το κοιτάω.

  62. Raf said

    Ηθελα να το μοιραστώ σε προηγούμενο άρθρο αλλά το ξέχασα, κολλάει κι εδώ όμως. Το ψητό μετά το 1:10. Το ίδιο το παλικάρι σε επόμενο βίντεο ανέφερε πως μοιράστηκε αυτό με τον Γεωργιάδη στο τουίτερ και του απάντησε πως πέρα από την πλάκα καλά τα λέει.

  63. Avonidas said

    #57. Εδώ είμαστε, σελ. 234:

    To sum up the historical argument. A Greek alphabet which consisted of thirteen, and later fifteen, consonants and five vowels sacred to the Goddess, and which was ultimately derived from Crete, was current in the Peloponnese before the Trojan War. It was taken to Egypt—though perhaps only to the port of Pharos—and there adapted to Semitic use by Phoenician traders who brought it back into Greece some centuries later when the Dorians had all but destroyed the Mycenaean culture. The characters with their Semitic names were then adapted to the existing Epicharmian system contained in the so-called Pelasgian characters and usually called Cadmean, perhaps because they were current in Boeotian
    Cadmea. Later, Simonides, a devotee of Dionysus, modified the Cadmean alphabet in conformity with some obscure religious theory.

    This is a plausible account The history of the Greek alphabet has come
    to light in the last few years. It is now known to have originated in Cretan hieroglyphs, which by late Minoan times had been reduced to something between an alphabet and a syllabary of fifty-four signs: […]

    Με δυο λόγια, το ελληνικό αλφάβητο παρουσιάζεται σαν αντιδάνειο, κάτι για το οποίο δεν υπάρχει καμιά σοβαρή ένδειξη.

  64. sarant said

    63 Η θεωρία αυτή έχει πράγματι ακουστεί αρκετά. Δεν βλέπω να υπάρχει historical argument, πάντως.

  65. Avonidas said

    #64. Η Λευκή Θεά είναι εξαιρετικά δύσβατο έργο (κάτι για το οποίο καυχιέται ο Γκρέηβς στον πρόλογο :-/ ) Ο Γκρέηβς πηδάει συνεχώς από το ένα θέμα στο άλλο, κάνει τεράστιες παρεκβάσεις και όσο για τη συλλογιστική του, ας πούμε ότι θυμίζει τις σκάλες στο Χόγκγουαρτς 😉

    Είχα ξεκινήσει το βιβλίο τουλάχιστον 4-5 φορές. Τελικά το παράτησα.

  66. svagionitis said

    Φαίνεται ότι η πηγή του άρθρου στο logotypos.gr είναι αυτό το άρθρο https://periergaa.blogspot.com/2018/01/blog-post_972.html. Φαίνεται ότι το periergaa μπλόγκ ασχολείται με πολλά περιέργα!!!

  67. Avonidas said

    #63. Αυτό που σίγουρα τεκμηριώνεται πάντως είναι ότι δεν είναι μόνο το κόμπλεξ του νεοέλληνα που προσπαθεί να ελαχιστοποιήσει τη σημιτική πρωτοκαθεδρία.

  68. ΚΑΒ said

    BLOG_OTI_NANAI said
    12 Φεβρουαρίου, 2018 στις 11:25

    Σε σχέση με αυτό που αναφέρει ο π2 θα έλεγα ότι οι μαρτυρίες για γιορτές και θεότητες με προέλευση την Αίγυπτο είναι αρκετές στην αρχαία γραμματεία, και κάποιες αρκετά πειστικές αν δούμε π.χ. τον μαρτυρούμενο ως αιγυπτιακής προέλευσης Πάνα που ταιριάζει με τις ζωόμορφες θεότητες της Αιγύπτου.

    Γράφει ο Διόδωρος ο Σικελιώτης στην ιστορική βιβλιοθήκη βιβλίο Α,23;

    Καθόλου δε φασί τους Έλληνας εξιδιάζεσθαι τους επιφανεστάτους ήρωας τε και θεούς

    Και λένε ότι γενικά στους Έλληνες αρέσει να οικειοποιούνται τους πιο επιφανείς ήρωες και θεούς (ενν. των άλλων) και «χρήσθαι ταις τελεταίς» να χρησιμοποιούν τις τελετές τους.

    Μα και η χριστιανική θρησκεία πήρε στοιχεία από την αιγυπτιακή.

  69. Ριβαλντίνιο said

    @ 13 π2

    Εκτός από τους Αθηναίους των κλασσικών χρόνων που την ψώνισαν :

    «[245ξ] τῆς ἀποστάσεως. καὶ τῶν μὲν ἄλλων συμμάχων ἐψεύσθη: ἠθέλησαν γὰρ αὐτῷ ἐκδιδόναι καὶ συνέθεντο καὶ ὤμοσαν Κορίνθιοι καὶ Ἀργεῖοι καὶ Βοιωτοὶ καὶ οἱ ἄλλοι σύμμαχοι, εἰ μέλλοι χρήματα παρέξειν, ἐκδώσειν τοὺς ἐν τῇ ἠπείρῳ Ἕλληνας: μόνοι δὲ ἡμεῖς οὐκ ἐτολμήσαμεν οὔτε ἐκδοῦναι οὔτε ὀμόσαι. οὕτω δή τοι τό γε τῆς πόλεως γενναῖον καὶ ἐλεύθερον βέβαιόν τε καὶ ὑγιές ἐστιν καὶ φύσει μισοβάρβαρον, [245δ] διὰ τὸ εἰλικρινῶς εἶναι Ἕλληνας καὶ ἀμιγεῖς βαρβάρων. οὐ γὰρ Πέλοπες οὐδὲ Κάδμοι οὐδὲ Αἴγυπτοί τε καὶ Δαναοὶ οὐδὲ ἄλλοι πολλοὶ φύσει μὲν βάρβαροι ὄντες, νόμῳ δὲ Ἕλληνες, συνοικοῦσιν ἡμῖν, ἀλλ᾽ αὐτοὶ Ἕλληνες, οὐ μειξοβάρβαροι οἰκοῦμεν, ὅθεν καθαρὸν τὸ μῖσος ἐντέτηκε τῇ πόλει τῆς ἀλλοτρίας φύσεως. ὅμως δ᾽ οὖν ἐμονώθημεν πάλιν»

    http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0179%3Atext%3DMenex.%3Asection%3D245d

    @ 60 leonicos

    Ο Διόνυσος κατέβηκε απο τη Θράκη…

    Όπως είπε και ο Π2 το «Διόνυσος» απαντάται στην Γραμμική Β΄. Παλαιότερα πίστευαν ότι ήταν ξενόφερτος και μπήκε στο ελληνικό πάνθεο κατά το τέλος της Γεωμετρικής Περιόδου. Με την εύρεσή του όμως στην Γραμμική Β΄ είδαν πως ήταν ήδη γνωστός στους Μυκηναίους και συνεπώς μπορεί να ήταν ξενόφερτος, μπορεί και όχι. Το σίγουρο είναι ότι οι πρώτοι ιστορικά ελληνόφωνοι τον γνώριζαν. Για περισσότερα εδώ :

    https://smerdaleos.wordpress.com/2016/04/13/το-θεωνύμιο-διόνυσος/

  70. Spatholouro, Avonidas, ευχαριστώ για τα περί Γκρέιβς 🙂

  71. Πουλ-πουλ said

    αλφα, βητα, το, ρο, ρο
    Θέλω τσάρλεστον χορό

  72. sarant said

    63 Αυτό το παλικάρι τρολάρει ή τα πιστεύει όσα λέει;

  73. Avonidas said

    #72. Ε όχι και παλικάρι…

  74. Avonidas said

    #73. Α, μάλλον για το #62 πήγαινε.

    Μπλέξαν οι γραμμές μας,
    μπλέξαν οι γραμμές. 🙂

  75. Kουτρούφι said

    «….τώρα βλεπω ότι ο μύθος δημοσιεύτηκε σε ιστότοπο που διά γυμνού οφθαλμού φαίνεται σχετικά σοβαρός και μάλιστα συνδέεται με κάποιο τρόπο με τη Μηχανή του Χρόνου (που βέβαια τον τελευταίο καιρό έχει δημοσιεύσει κι άλλα αναξιόπιστα άρθρα).»
    Ο ιστότοπος είναι ειδησεογραφικός τοπικού ενδιαφέροντος (Σύρος). «Συντάκτης» είναι κάποιος που φαίνεται να είναι βασικός συντελεστής του ιστότοπου αυτού. Όπως αναφέρει στο τέλος, η πηγή του είναι άλλος ιστότοπος ο οποίος περιέχει πολλά ψεκασμένα. Πρόκειται για αντιγραφή και διάδοση ψευδών ειδήσεων, δηλαδή. Το «Μηχανή του Χρόνου» που έχει, είναι εσωτερικό του ιστότοπου και δεν πρέπει να έχει σχέση με τον γνωστότερο ιστότοπο με το ίδιο όνομα.

  76. Ριβαλντίνιο said

    Και ο Ρόμπερτ Γκρέηβς στους Ελληνικούς Μύθους για το αλφάβητο :

    111111

    22222

    333333

  77. ΣΠ said

    Αλ ο νοητός ήλιος; Από κει πήρε το όνομά του ο Αλ Καπόνε;

  78. Ριβαλντίνιο said

    Όχι, ο Άλ Μπάντυ ! 🙂

  79. mitsos said

    …και η άλ-γεβρα ;

  80. ΣΠ said

    Το ταυ έγινε ταφ. Όπως ακριβώς το πρόφεραν οι αρχαίοι.

  81. Theo said

    @72:
    Ε, όταν λέει πως δεν μας έδωσε το δωδεκάρι η Κύπρος και το ανατολικό μπλοκ κι έτσι η γλώσσα μας βγήκε δεύτερη, φως-φανάρι ότι τρολάρει 🙂

  82. diant said

    «..το χι αλλάζει θέση με το ψι διότι έτσι μας βόλευε (δικό μας είναι, και στο δέντρο το κρεμάμε)…»

    Εμείς στο χωριό λέμε «Θκόμ’ είνι του σπίτ’, απ’όπ’ θέλω κατεβαίνω» για μια που – λέει ο μύθος – απάντησε έτσι ότι όταν την ρώτησαν γιατί έπεσε από το μπαλκόνι της και δεν κατέβηκε απο τις σκάλες.

  83. π2 said

    69: H αυτοχθονία είναι μυστήριο φρούτο. Δεν την επικαλούνται όλοι. Το κάνουν οι Αθηναίοι, οι Αρκάδες και κάποιοι άλλοι, αλλά η πλειονότητα των αρχαιοελληνικών πόλεων και εθνών δεν έχουν γενεαλογικούς μύθους αυτοχθονίας. Αντιθέτως, έχουν γενάρχες με τη μία ή την άλλη έννοια ξένους. Ακόμη και η έννοια της αυτοχθονίας δεν είναι μονοσήμαντη. Αυτόχθονες θεωρούνται (από τους Έλληνες) κάποιοι εξωτικοί και βάρβαροι λαοί. Η αυτοχθονία δηλαδή δεν αποτιμάται πάντοτε θετικά, ενίοτε είναι ένδειξη παρακατιανού πολιτισμού.

  84. Αιμ.Παν. said

    Δεν είμαι σίγουρος ότι ο R. Graves είναι και πολύ αξιόπιστος σε «τεχνικά» όπως η εξέλιξη της γραφής…
    Η «αφετηρία» του είναι το 1922 (The Golden Bough) και οι δικοί του Ελληνικοί Μύθοι είναι του 1955, χρονική στιγμή που μάλλον δεν είναι ευρέως γνωστή η δουλειά των Chadwick-Ventris με την Γραμμική Β.
    Σίγουρα δεν είναι γνωστά τα ευρήματα μεταγενέστερων ανασκαφών που «εξηγούν» πολλούς από τους ελληνικούς μύθους. οπότε ας τον δούμε λίγο «χαλαρά»… ποιητής ήταν, μάλλον παρά αρχαιολόγος/γλωσσολόγος/φιλόλογος, και κάποια από τα γραφτά του μάλλον ευσεβείς πόθοι παρά επιστημονικές εργασίες, αν και μαγευτικά στην ανάγνωση.

  85. Avonidas said

    #77,78. Όχι, ο Αλφ ο εξωγήινος!

  86. Avonidas said

    #83. Η αυτοχθονία δηλαδή δεν αποτιμάται πάντοτε θετικά, ενίοτε είναι ένδειξη παρακατιανού πολιτισμού.

    Πιο συχνά περηφανεύονταν στην αρχαιότητα ότι κατάγονται από εμπειροπόλεμους κατακτητές. Οι γηγενείς πληθυσμοί ήταν εκείνοι που είχαν υποταχθεί και κατακτηθεί.

  87. sarant said

    83 Σωστό. Αλλά οι Αθηναίοι βαραίνουν.

  88. BLOG_OTI_NANAI said

    68: «Μα και η χριστιανική θρησκεία πήρε στοιχεία από την αιγυπτιακή»

    Να πω την αλήθεια, αυτό δεν το γνώριζα. Τι ακριβώς είχε συμβεί;

  89. Ριβαλντίνιο said

    ( @ 88 BLOG_OTI_NANAI 🙂 🙂 🙂
    Μην ειρωνεύεσαι ! 😈 Ο ΚΑΒ σε συμπαθεί και σε εκτιμά !!! Είναι δικό μας παιδί. 😎 )

    ______________________________________

    @ 83 π2

    Στα Λακωνικά του Παυσανία διεκδικούν και οι Λακεδαιμόνιοι αυτοχθονία ως καταγόμενοι από τον Λέλεγα. Αν αυτό δεν είναι εφεύρημα του Παυσανία, τότε σημαίνει πως η «ασθένεια» γινόταν σιγά σιγά κολλητική . 🙂

  90. Panagiota said

    θα μου επιτρέψετε να στρέψω την προσοχή σας σε ένα αλλιώτικο αλφαβητάρι από τα Επτάνησα; σίγουρα το ξέρετε το αλφαβητάρι της αγάπης http://www.stixoi.info/stixoi.php?info=Lyrics&act=details&song_id=29494

  91. sarant said

    90 Και όχι μόνο από τα Επτάνησα.

  92. raf said

    Νικοκύρη, τρολάρει το παιδί. Αφού λέει πως η ελληνική γλώσσ έχασε την πρώτη θέση για μια ψήφο επειδή η Κύπρος δεν έδωσε το δωδεκάρι.

  93. sarant said

    92 Στην αρχή όμως είναι αμφίβολο 😉

  94. BLOG_OTI_NANAI said

    Πάντως οι Αθηναίοι ήταν υπερήφανοι για την αυτοχθονία τους και ήταν και αποδεκτό ως γεγονός:

  95. BLOG_OTI_NANAI said

    89: Πάω πάσο!

  96. plintirio said

    Μια ερώτηση, το σκοτώνω το πτώμα είναι αγγλισμός όπως το beat up a dead horse;

  97. BLOG_OTI_NANAI said

    94: Να επισημάνουμε όμως το χιούμορ του Αντισθένη, που ενώ καταγόταν από την Αθήνα, κάποιοι έλεγαν ότι δεν ήταν γνήσιος Αθηναίος σαν εκείνους, και ο Αντισθένης τους απαντούσε: σιγά το πράγμα, ντόπια είναι και τα… σαλιγκάρια!

  98. sarant said

    96 Νόμιζα πως οι Εγγλέζοι πιο πολύ το μαστιγώνουν το ψόφιο άλογο παρά το χτυπάνε αλλά βλέπω πως και οι δυο εκφράσεις λέγονται εξίσου. Ωστόσο, η έκφραση πυο χρησιμοποίησα ήταν δική μου επινόηση, μια και δεν έβρισκα κάποιαν ελληνική αντίστοιχη, χωρίς να σκεφτώ την αγγλική έκφραση -είχα στο νου τη γαλλική ajouter de la confiture au miel, βάζω μαρμελάδα στο μέλι.

  99. Ριβαλντίνιο said

    @ 94 BLOG_OTI_NANAI

    Ο Στράβων τους λέει βαρβάρους :

    Ἑκαταῖος μὲν οὖν ὁ Μιλήσιος περὶ τῆς Πελοποννήσου φησὶν διότι πρὸ τῶν Ἑλλήνων ᾤκησαν αὐτὴν βάρβαροι. σχεδὸν δέ τι καὶ ἡ σύμπασα Ἑλλὰς κατοικία βαρβάρων ὑπῆρξε τὸ παλαιόν, ἀπ᾽ αὐτῶν λογιζομένοις τῶν μνημονευομένων, Πέλοπος μὲν ἐκ τῆς Φρυγίας ἐπαγαγομένου λαοὺς εἰς τὴν ἀπ᾽ αὐτοῦ κληθεῖσαν Πελοπόννησον, Δαναοῦ δὲ ἐξ Αἰγύπτου, Δρυόπων τε καὶ Καυκώνων καὶ Πελασγῶν καὶ Λελέγων καὶ ἄλλων τοιούτων κατανειμαμένων τὰ ἐντὸς Ἰσθμοῦ καὶ τὰ ἐκτὸς δέ: τὴν μὲν γὰρ Ἀττικὴν οἱ μετὰ Εὐμόλπου Θρᾷκες ἔσχον, τῆς δὲ Φωκίδος τὴν Δαυλίδα Τηρεύς, τὴν δὲ Καδμείαν οἱ μετὰ Κάδμου Φοίνικες, αὐτὴν δὲ τὴν Βοιωτίαν Ἄονες καὶ Τέμμικες καὶ Ὕαντες: καὶ ἀπὸ τῶν ὀνομάτων δὲ ἐνίων τὸ βάρβαρον ἐμφαίνεται, Κέκροψ καὶ Κόδρος καὶ Ἄικλος καὶ Κόθος καὶ Δρύμας καὶ Κρίνακος. οἱ δὲ Θρᾷκες καὶ Ἰλλυριοὶ καὶ Ἠπειρῶται καὶ μέχρι νῦν ἐν πλευραῖς εἰσιν: ἔτι μέντοι μᾶλλον πρότερον ἢ νῦν, ὅπου γε καὶ τῆς ἐν τῷ παρόντι Ἑλλάδος ἀναντιλέκτως οὔσης τὴν πολλὴν οἱ βάρβαροι ἔχουσι, Μακεδονίαν μὲν Θρᾷκες καί τινα μέρη τῆς Θετταλίας, Ἀκαρνανίας δὲ καὶ Αἰτωλίας τὰ ἄνω Θεσπρωτοὶ καὶ Κασσωπαῖοι καὶ Ἀμφίλοχοι καὶ Μολοττοὶ καὶ Ἀθαμᾶνες, Ἠπειρωτικὰ ἔθνη.

  100. cronopiusa said

  101. ΣΠ said

    ενώ για το ψ χρησιμοποιούσαν το ΠΣ

    Δηλαδή έγραφαν ΠΣΑΡΑΣ.

  102. Ριβαλντίνιο said

    Επίσης κατά τον Ηρόδοτο η όποια αυτοχθονία τους και μη κινητικότητά τους οφείλεται στο ότι ήταν Ίωνες ανακατεμένοι με Πελασγούς :

    τὸ Ἀττικὸν ἔθνος, ἐὸν Πελασγικόν ἅμα τῇ μεταβολῇ τῇ ἐς Ἕλληνας καὶ τὴν γλῶσσαν μετέμαθε. ( = το Αττικό έθνος, κι ας ήταν πελασγικό, έτσι που μεταβλήθηκε σε ελληνικό, άλλαξε και τη γλώσσα του. )

    Για τους Αθηναίους και τους Λακεδαιμόνιους :

    (…) ξεχώριζαν οι Λακεδαιμόνιοι και οι Αθηναίοι, οι πρώτοι ανάμεσα στους Δωριείς, οι δεύτεροι ανάμεσα στους Ίωνες. Γιατί αυτά τα έθνη ήσαν τα πιο γνωστά, όντας τα παλιά χρόνια το τελευταίο πελασγικό, το πρώτο ελληνικό. Οι Αθηναίοι ποτέ ώς τώρα δεν ξεσηκώθηκαν από τον τόπο τους, ενώ οι άλλοι ήσαν πολυπλάνητοι. Γιατί όσο βασίλευε ο Δευκαλίων, κατοικούσαν τη Φθιώτιδα, στα χρόνια πάλι του Δώρου, γιου του Έλληνος, τη χώρα στις πλαγιές της Όσσας και του Ολύμπου που τη λεν Ιστιαιώτιδα. Κι αφότου και από την Ιστιαιώτιδα τους ξεσήκωσαν οι Καδμείοι, κατοικούσαν στην Πίνδο με το όνομα έθνος Μακεδνόν. Από εκεί πάλι άλλαξαν τόπο και πήγαν στη Δρυοπίδα και από τη Δρυοπίδα έφτασαν πια εκεί που είναι, δηλαδή στην Πελοπόννησο, και ονομάστηκαν έθνος Δωρικό.

  103. 20, … Και μια προσπάθεια.. ανάποδου διαβάσματος από τον φιλο Βασίλη Β. στο Φέισμπουκ: …

    Και φυσικά, μια που το ιστολόγιο τα έχει πει όλα,
    το έχει πει και αυτό! 🙂

  104. … το Ε οι αρχαίοι δεν το έλεγαν έψιλον αλλά «ει». …
    Η ονομασία έψιλον προέρχεται από το ε ψιλόν της ελληνιστικής εποχής …
    –άλλωστε και το υ ονομάστηκε ψιλόν, πάλι στην ελληνιστική εποχή, σε αντιδιαστολή με το οι. …

    Εξ άλλου, το φαινόμενο έχει αναλυθεί εξονυχιστικά στο γνωστό έργο
    Μετά την αποψίλωση.

  105. 65, … Ο Γκρέηβς πηδάει συνεχώς από το ένα θέμα στο άλλο, …
    θυμίζει τις σκάλες στο Χόγκγουαρτς 😉 …

    … ή και τις σκάλες στο Φιδάκι, που παίζαμε μικροί (οι παλαιοί).
    (Βλέπω πως τώρα και σε app!)

  106. Τσούρης Βασίλειος said

    105.
    Δεν πρέπει να είναι η παλιά απεικόνιση του παιχνιδιού αυτή.
    Μάλλον υπήρχε μεγάλο φίδι που από το 96 ή το 97 σε κατέβαζε στην πρώτη γραμμή, νομίζω στο 2
    47 gpointofview
    Σου χρωστάω τη χτεσινή φωτογραφία της εφημερίδας, στείλε μέιλ στο billfanπαπάκιin.gr

  107. sarant said

    104 😉

    106 Θαρρώ από το 96 στο 3

  108. Πέπε said

    Το βίντεο στο #62 να το δείτε. Πιτσιρικάς, πραγματικά μπροστά για την ηλικία του, τρολάρει με εκπληκτικό χιούμορ.

    (Άραγε πόσοι συνομήλικοί του τον καταλαβαίνουν;)

  109. Τσούρης Βασίλειος said

    107.
    Βλέπαμε και Καραγκιόζη τότε κι επηρεασμένοι τον λέγαμε » ο κατηραμένος όφις»
    Αλήθεια πολλές εκφράσεις έχουν μείνει στην καθαρεύουσα -εις βαθμόν αρχαϊζούσης- που τις καταλαβαίνουν όλοι.
    Είδη προικός,δοχείο νυκτός κα.
    Αν στα Γιάννινα ρωτήσεις που είναι η πλατεία Πάργας ίσως σε κοιτάξουν περίεργα, ενώ αν πεις Πλατεία Πάργης όλοι θα σου δείξουν πού βρίσκεται.

  110. ΚΑΒ said

    Μη δημιουργείτε fake news.

  111. sarant said

    109 Πάργης, φοβερό!

  112. Πάνος Β said

    Μπράβο αλλά αν χρειάζεται τόσος κόπος για να καταρριφθεί μια βλακεία τότε πρέπει να διαγράψουμε το αυτονόητο. Από την άλλη το πίστευε και μη ερεύνα είναι ασπίδα των αμαθών.

  113. BLOG_OTI_NANAI said

    99: Προφανώς γηγενείς πάντα, πρώτα Πελασγοί και κατόπιν Έλληνες.

    Να πούμε βεβαίως σύμφωνα με τον Ι.Θ. Κακριδή ότι δεν είναι ενιαία η παράδοση περί Φοινικικής καταγωγής των Καδμείων:

  114. sarant said

    112 Όπως λέμε εδώ, ρίχνει ο κουζουλός μια πέτρα στο πηγάδι και σαράντα γνωστικοί παλεύουν και δεν μπορούν να τη βγάλουν.

  115. ΚΩΣΤΑΣ said

    Σιγά ρε σύντροφοι, να το δούμε και απ’ την ανάποδη το θέμα; Και τις μας νοιάζει εμάς αν κάποιοι γράφουν αρλούμπες και κάποιοι άλλοι τις διαβάζουν, τις πιστεύουν και χαίρονται; Κι ο Όμηρος ο κακόμοιρος ιστορικές και πραγματικές αλήθειες λέει; Αλλά τα έπη του βασικό μάθημα στα σχολεία. Και το δημοτικό τραγούδι; Ξέρετε ότι μικρός δεν χόρτασα τον ύπνο γιατί όταν « Έλυμπος κι ο Κίσσαβος τα δυο βουνά μαλώναν …» από τις αγριοφωνάρες, που έφταναν ως τη Λάρισα, δεν μπορούσα να κλείσω μάτι;

    Ρε μπας και πάσχουμε από το σύνδρομο των «λυκόπουλων» που, επειδή τους έδινε εντολή ο Ακέλας, όποιον γέρο έβρισκαν στο δρόμο τον περνούσαν βίαια απέναντι, επειδή έπρεπε να κάνουν μια καλή πράξη!

    Θα απαντήσω μόνο σε σοβαρά σχόλια. 🙂

  116. BLOG_OTI_NANAI said

    115: Έεετσιιιι 🙂 Ο Νίκος ζηλεύει και εμποδίζει να γεννηθούν στο διαδίκτυο τα νέα… Ομηρικά Έπη! 🙂

  117. BLOG_OTI_NANAI said

    112: Πάντως, επειδή ζούμε μέσα σε τέτοιους χόακες εδώ και 15-20 διαδικτυακά χρόνια, όσος κόπος κι αν χρειάζεται δεν πάει ποτέ χαμένος.

  118. ΚΩΣΤΑΣ said

    116
    Έτσι υποψιάζομαι κι εγώ, αλλά περιμένω επίσημη επιβεβαίωση! 🙂

  119. Πέπε said

    @115:
    Έχεις βρεθεί Κώστα σε διάδρομο σχολείου, σε ελεύθερη συζήτηση διαλείμματος με εκπαιδευτικό (όχι φιλόλογο, πάλι καλά – ούτε δάσκαλο/δασκάλα της πρωτοβάθμιας) που να σου λέει για μαθηματική δομή της ελληνικής γλώσσας;

  120. Ριβαλντίνιο said

    @ 113 BLOG_OTI_NANAI

    Ωραίος ! Και εγώ είχα διαβάσει την θεωρία ότι οι Καδμείοι , ο λαός του Κάδμου, μπορεί να μην ήταν Φοίνικες, αλλά κάποιο Προελληνικό Ινδοευρωπαϊκό φύλο, ίσως συγγενικό των Λουβίων.

    Καδμείοι: Συμβατική ονομασία του λαού που σύμφωνα με την παράδοση, με αρχηγό τον Κάδμο, κατέλαβε την Θήβα και κατέκτησε το μεγαλύτερο τμήμα της Βοιωτίας. Ο όρος χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον Ηρόδοτο (Α΄ 57).
    Ο Στέφανος Βυζάντιος υποστηρίζει ότι ο όρος προέρχεται από την ακρόπολη των Θηβών, που κατά την παράδοση, ίδρυσε ο Κάδμος, την Καδμεία: «…Καδμεία πόλις = Θηβών ακρόπολις, αφ’ ης οι Θηβαίοι Καδμείοι και Καδμίωνες και Καδμείαι και το τείχος Καδμεία…».

    Όπως απεδείχθη, πρόκειται για ένα προελληνικό ινδοευρωπαϊκό φύλο, που έφθασε στην Βοιωτία από την Ήπειρο, για το οποίο υπήρχε μέχρι πρόσφατα αρκετή σύγχυση ως προς την καταγωγή του. Πολλοί ερευνητές, παρασυρμένοι από λανθασμένες ετυμολογίες αλλά και ασαφή χωρία αρχαίων κειμένων, θεωρούσαν τον επώνυμό τους ήρωα Κάδμο και τον λαό του, τους Φοίνικες, ως Σημίτες, φθάνοντας στο σημείο να θεωρούν ότι και το όνομα της Ευρώπης ανάγεται σε σημιτική ρίζα!

    Ο καθηγητής και Ακαδημαϊκός Μ. Σακελλαρίου αντέκρουσε με πειστικά επιχειρήματα αυτές τις απόψεις και υποστήριξε ότι οι Φοίνικες του Κάδμου ήσαν ένα προελληνικό φύλο ινδοευρωπαϊκής καταγωγής (βλ. Ιστορία Ελληνικού Έθνους – τόμος Α΄, σελ. 361).
    Παραθέτουμε περιληπτικά στην συνέχεια, τα σπουδαιότερα αυτών των επιχειρημάτων:

    «… Το όνομα του Κάδμου δινόταν σε ένα βουνό και σε ένα ποτάμι στα σύνορα της Καρίας με την Λυδία και την Φρυγία, σε έναν βράχο στα παράλια της νότιας Ιλλυρίας και σε έναν παραπόταμο του Θυάμιδος (Καλαμά) στην Ήπειρο. Είναι επίσης γνωστό ότι οι Κρήτες των ιστορικών χρόνων χρησιμοποιούσαν την λέξη κάδμος με τρεις σημασίες: «δόρυ, λόφος, ασπίς» που όλες τους σχετίζονται με την έννοια ύψος. Έτσι μπορούμε να εξηγήσουμε γιατί το όνομα Κάδμος δόθηκε σε βουνά και σε βράχους. Το γιατί δόθηκε και σε ποτάμια προκύπτει από την ετυμολογία της λέξεως που παράγεται από την ίδια ρίζα που υπάρχει και στο ελληνικό ρήμα κέκαδμαι, κέκασμαι «εξέχω, λάμπω». Η έννοια «εξέχω» ταιριάζει με το ύψος ενώ η έννοια «λάμπω» με την αντανάκλαση του φωτός στο νερό…
    …το εθνικό Φοίν-ικες έχει θέμα που απαντά στην ελληνική (φοιν-ός = βαθυκόκκινος, φοιν-ίξαι, συνώνυμο με το αιμάξαι = φόνος με αρχική σημασία αίμα) και ένα επίθημα γνωστό από άλλα εθνικά ιδοευρωπαϊκών φύλων (Αίθικες, Τέμμικες, Γράϊκες ή Γραικοί, Θράϊκες ή Θράκες). Το όνομα Φοινίκη δινόταν επίσης στην Καρία και το όνομα Φοίνιξ δήλωνε βουνό και οχυρό της ιδίας χώρας («…κώμη ορεινή της Καρίας επί του ομωνύμου όρους…» κατά το Λεξ. Κυρ. Ονομ. ), καθώς και ποτάμι της Λυκίας, όπου ποτέ δεν εισχώρησαν Σημίτες Φοίνικες. Επίσης η Φοινίκη της Ηπείρου […πόλις παραθαλασσία και εμπορική της εν Ηπείρω Χαονίας…(Λ.Κ.Ο) ], βρίσκεται έξω από τα όρια εξαπλώσεώς τους. Την ίδια ρίζα έχει και το εθνικό Φοινατοί που έφερε ένα Ηπειρωτικό φύλο. Το όνομα Φοίνικες επομένως δεν γεννήθηκε στα παράλια του Λιβάνου, αλλά δόθηκε από τους Έλληνες στον λαό που κατοικούσε εκεί, επειδή επιδιδόταν στην βαφή υφασμάτων με ένα βαθυκόκκινο χρώμα, το «φοινόν». Προηγουμένως όμως είχε ήδη χρησιμοποιηθεί ως εθνικό ενός ινδοευρωπαϊκού φύλου εγκατεστημένου στον ελλαδικό χώρο.
    Η Φοινίκη του Κάδμου δεν ήταν λοιπόν η χώρα των Σημιτών Φοινίκων, αλλά η Φοινίκη της Ηπείρου, που δεν απέχει πολύ από τον Κάδμο, τον παραπόταμο του Καλαμά (από εκεί κατάγονται οι Φοίνικες της Βοιωτίας). Οι Φοινατοί που αναφέραμε προηγουμένως, θα ήταν πιθανόν απόγονοι των ινδοευρωπαίων Φοινίκων της Ηπείρου: τα δύο ονόματα διαφέρουν μόνον στα επιθήματα, Φοίν – ικ – ς, Φοιν – ατ – ός.
    Σύμφωνα με τα παραπάνω, αυτοί οι Φοίνικες έπρεπε να θεωρηθούν ελληνικό φύλο. Υπάρχουν όμως δύο αντενδείξεις: α) Όταν οι Έλληνες εισχώρησαν στο εσωτερικό της Καρίας στην διάρκεια των ελληνιστικών χρόνων διαπίστωσαν ότι τα ονόματα Κάδμος και Φοίνιξ χρησιμοποιούνταν ήδη ως ονόματα ποταμών, βουνών και πόλεων, αλλά και στην ίδια την Καρία παλαιότερα (Φοινίκη). Άρα οι ονοματοθέτες αυτών των γεωγραφικών όρων θα ήσαν κάποια άλλα ινδοευρωπαϊκά στοιχεία εγκατεστημένα εκεί παλαιότερα και β) Ο Καδμίλος, θεία μορφή των μυστηρίων της Σαμοθράκης, έχει όνομα παραπλήσιο του Κάδμου και το γεγονός αυτό ερμηνεύεται αν λάβουμε υπ’ όψη ότι ταυτιζόταν με τον ιθυφαλλικό Ερμή. Αλλά αυτά τα μυστήρια ήσαν αρχαιότερα από την εκεί εγκατάσταση των Ελλήνων. Για τους λόγους αυτούς θεωρούμε τους Φοίνικες του Κάδμου όχι ελληνικό φύλο, αλλά στοιχείο άλλου ινδοευρωπαϊκού λαού…». (Ι.Ε.Ε. τομ. Α΄ σελ. 361)

    Σύμφωνα με τις παραδόσεις, οι Καδμείοι δηλ. οι Φοίνικες του Κάδμου, κατέκτησαν την Βοιωτία, αφού υπέταξαν τους παλαιότατους κατοίκους της περιοχής, σχετικά με τους οποίους όμως υπάρχει ασυμφωνία μεταξύ των αρχαίων πηγών.
    Έτσι, ο μεν Εκαταίος υποστηρίζει ότι πρώτοι κάτοικοι της περιοχής υπήρξαν οι Λέλεγες και οι Πελασγοί και στην συνέχεια ήλθαν από την θάλασσα μέσω Αττικής οι Άονες, οι Τέμμικες και οι Ύαντες, τους οποίους νίκησε ο Κάδμος με τους Φοίνικές του, ο δε Ελλάνικος θεωρεί ως πρώτους κατοίκους τον αυτόχθονα Ώγυγο και τους Έκτηνες που ίδρυσαν την Θήβα. Οι Άονες και οι Ύαντες θεωρούνται επίσης αυτόχθονες, που τους υπέταξε ο Κάδμος, ο οποίος ίδρυσε την Καδμεία (την ακρόπολη των Θηβών).
    Τέλος ο Στράβων αναφέρει ( Θ΄ ΙΙ.3) ότι την Βοιωτία κατέκτησαν οι Φοίνικες με επικεφαλής τον Κάδμο που οχύρωσε την Καδμεία.

    Η σύγχρονη έρευνα έχει προσδιορίσει ότι η μετανάστευση των Καδμείων από την Ήπειρο στην Βοιωτία πρέπει να πραγματοποιήθηκε το ενωρίτερο κατά την μετάβαση από την Μεσοελλαδική στην Υστεροελλαδική Εποχή δηλ. γύρω στο 1600 π.Χ.

    http://ethnologic.blogspot.gr/2010/02/6_07.html
    ( Από το βιβλίο του Δημητρίου Ευαγγλίδη «Λεξικό των Αρχαίων Ελληνικών και Περι-ελλαδικών φύλων» )

    Στην θεωρία που θέλει οι Καδμείοι να ήταν φύλο που κατέβηκε από βόρεια φαίνεται ότι συμβάλουν και τα σχετικά με τους Εγχελείς της λίμνης Λυχνίτιδος ( Αχρίδας ) που έλεγαν ότι ο γενάρχης τους ήταν γιός του Κάδμου που έφυγε από την Θήβα για τον βορρά. Στην πραγματικότητα δηλαδή η πορεία ήταν αντίθετη.

    Τέλος και οι Κεδμωναίοι που αναφέρονται ως φύλο της Χαναάν στο βιβλίο της Γένεσης της ΠΔ θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως μια μικρή ένδειξη ινδοευρωπαϊκής διείσδυσης ( λουβικής, νεο – χιττιτικής ) στην Παλαιστίνη , παρά φοινικικής στον ελλαδικό χώρο. Μην ξεχνάμε και την παρουσία Δαναών στην Ελλάδα, στην Κιλικία και τις σχετικές θεωρίες με τους Ντανιούνα των λαών της Θάλασσας και την φυλή Δάν του Ισραήλ.


    Οι Κεδμωναίοι ήταν αρχαίος λαός και ήταν μια από τις δέκα χαναανιτικές φυλές (Γένεση 15,18-19). Οι Κεδμωναίοι κατοικούσαν μεταξύ της Αιγύπτου και του ποταμού Ευφράτη, στη νότια Χαναάν (Γένεση 15,18-21).
    Κάποιοι ιστορικοί ισχυρίζονται ότι ο μυθικός ήρωας Κάδμος, που πρώτος εισήγαγε τα γράμματα στην Ελλάδα, ήταν Κεδμωναίος.

    http://users.sch.gr/aiasgr/Eguklopaideia/Laoi_kai_fules/Xanaanitikoi_laoi.htm#Kedmwnaioi

  121. ΚΩΣΤΑΣ said

    119
    Πέπε, μήπως ισχυρίζομαι εγώ ότι έχουν δίκιο όσοι λένε για μαθηματική δομή και παρόμοια περί προσευχής κλπ. Αφού τους αρέσει όμως κάποιους, άστους να χαίρονται. Και τα παραμύθια έχουν την γοητεία τους.

  122. Πέπε said

    > > ΕΔΟΧΣΕΝΤΕΙΒΟLΕΙΚΑΙΤΟΙΔΕΜΟΙΑΝΤΙΟΧΙΣΕΠΡΥΤΑΝΕΥΕΧΑΡΟΝΑΔΗΣΕΛΡΑΜΜΑΤΕΥΕΗΕΛΕΣΑΝΔΡΟΣΕΠΕΣΤΑΤΕ Χ

    (Ἔδοξεν τῇ βουλῇ καὶ τῷ δήμῳ. Ἀντίοχις (;) ἐπρυτάνευε, Χαρωνάδης (;) ἐγραμμάτευε, Ἡγήσανδρος ἐπεστάτει.)

    Αν σήμερα η ταχύτητα που διαβάζει ο μέσος άνθρωπος είναι, ας πούμε, διπλάσια από αυτήν που γράφει με το χέρι, πιστεύω ότι και τότε η ταχύτητα ανάγνωσης πρέπει να ήταν, αντίστοιχα, διπλάσια της ταχύτητας που τα χάραζε αυτά ο μαρμαράς στην πέτρα. 🙂

    Δηλαδή πραγματικά απορώ: πώς μπορεί λαός με τέτοιο επίπεδο αφαιρετικής σκέψης ώστε να επινοεί την αλφαβητική γραφή, να μη σκεφτεί να χωρίζει τις λέξεις;

  123. Πέπε said

    @121:
    Τι να σου πω Κώστα, είναι κι αυτός ένας τρόπος να το δεις. Ίσως μάλιστα πιο θετικός (λιγότερο καταδικαστικός, ή μάλλον καθόλου). Αλλά δε μου φαίνεται το ίδιο με το να πιστεύεις σε άλλα παραμύθια. Άλλο να πεις «τα παραμύθια είναι αλήθεια, π.χ. υπάρχει Άη Βασίλης», φέρνω ένα χοντροκομμένο παράδειγμα που αποδεικνύεται μεν ότι δεν ισχύει αλλά μπορεί ο άλλος να αδιαφορεί για τις αποδείξεις, γιατί προτιμάει το παραμύθι, κι άλλο να λες το ίδιο για επιστημονικοφανείς ισχυρισμούς, δείχνοντας δήθεν ότι δεν αδιαφορείς για τη διαδικασία απόδειξης, παρόλο που στην πράξη αυτό ακριβώς κάνεις.

  124. ΚΩΣΤΑΣ said

    123
    Πάντως εγώ να πω την αλήθεια Πέπε, ελάχιστα έως καθόλου ήξερα για λεξάριθμους, μαθηματικές δομές, προσευχές αλφαβηταρίου κλπ. Με την προσπάθεια να αποδείξουμε ότι αυτά είναι αρλούμπες, τα κάνουμε ευρύτερα γνωστά, είναι σαν να τους διαφημίζουμε.

  125. ΚΩΣΤΑΣ said

    Από την άλλη, χωρίς να είμαστε σωβινιστές, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η ελληνική γλώσσα είναι κάπως ξεχωριστή σε σχέση με πολλές άλλες. Σε αυτή έγινε η μετάφραση της Παλαιάς Διαθήκης, σε αυτή γράφτηκε το ευαγγέλιο, από αυτήν πήραν την ονομασία τους ένα σωρό επιστημονικοί όροι. Και η εξίσωση προς τα κάτω δεν είναι καλή. Και φυσικά για κάθε λαό, για την δική του ενδοεπικοινωνία η γλώσσα του είναι η καλύτερη.

  126. Ριβαλντίνιο said

    @ 125 ΚΩΣΤΑΣ

    Και φυσικά να πούμε ότι οι ελληνικές διάλεκτοι δεν είναι όλες το ίδιο. Δεν μπορούν να συγκριθούν πχ. τα λαζικά με τα τσακώνικα. Δεν είναι ίδια τα σώβρακα με τις γραβάτες.
    Η ανώτερη ελληνική διάλεκτος κατά την γνώμη μου είναι τα μανιάτικα – και το λέω τελείως αντικειμενικά.

    Στο διάβολο και στην οργή
    να πάει η γλώσσα η βλάχικη*
    κι η γλώσσα η μοραΐτικη,
    κι όσοι την αναμπαίζουσι
    τη γλώσσα τη Μανιάτικη,
    οπού ‘ναι η γλώσσα του Θεού.

    * …βλάχους, οὕτως ἔλεγον οἱ Μανιᾶται τοὺς ἄλλους Πελοποννησίους… ( Φωτάκος )

  127. sarant said

    124 Συνήθως, για να γράψω για κάποια τετοια αρλούμπα πρέπει να τη συναντήσω πολλές φορές, να μου την κοινοποιήσουν αρκετοί ή να με ρωτήσουν τη γνώμη μου. Δηλαδη, δεν θα διαψευσω ότι ο Πάπας κάνει πεζοδρόμιο (για να αναφερω το παράδειγμα του Έκο)

  128. Γιάννης Κουβάτσος said

    Οι χόακες είναι πολύ πιο διαδεδομένοι απ’ ό,τι νομίζουμε και δεν είναι ποτέ αθώα παραμύθια. Επειδή παρουσιάζονται ντυμένοι με τον μανδύα της «επιστήμης», παρασύρουν πολύ κόσμο. Και όταν μπαίνουν στα χωράφια της ιατρικής, γίνονται πολύ επικίνδυνοι π.χ. αντιεμβολιακό κίνημα. Θα πρέπει να μπει στο σχολείο μάθημα σχετικό με την αναγνώριση και την αντιμετώπιση του ποικιλόμορφου τσαρλατανισμού.

  129. ΣΠ said

    Τα «ελληνικά hoaxes» είχαν ασχοληθεί το 2015: http://ellinikahoaxes.gr/2015/11/07/alfavito-prosefxi/
    Η μπαρούφα αυτή όμως είναι τουλάχιστον δέκα χρόνων. Αυτό το βίντεο είναι από το 2009.

  130. sarant said

    129 Α, τώρα το είδα αυτο. Μαλλον ο συνάδελφος δεν κατάλαβε πώς αναλύονται τα γράμματα διότι κατηγορεί τον μυθοπλάστη ότι παρέλειψε το κάπα και το λάμδα.

  131. Μαρία Γλέζου said

    Καλησπέρα!
    Πολύ κατατοπιστικό άρθρο. Σας ευχαριστώ που το αναρτήσατε.
    Τα ανόητα άρθρα που σχολιάσατε, ξέρετε, παρουσιάζονται στο διαδίκτυο με ευρηματικό τρόπο: π.χ. το ξέρατε ότι…., τι κρύβεται πίσω, κλπ. Κι αν δεν ξέρεις την πατάς. Επιπλέον είναι άχρηστες πληροφορίες. Τι σημασία έχει αν η γλώσσα μας έχει τόσα εκατομμύρια λέξεις, όταν χρησιμοποιούμε τις δύο χιλιάδες; (Αναφέρω ένα διάλογο που άκουσα γι`αυτό το θέμα).
    Όσο για την προσευχή (την κρυμμένη…) αναρωτιέμαι: αν η σειρά των γραμμάτων στο αλβάβητο ήταν διαφορετική;
    Ευχαριστώ για την προσοχή σας.

  132. Alexis said

    #96, 98: Δε νομίζω να είναι αγγλισμός. Από πολύ παλιά έχω ακούσει να χρησιμοποιούνται παρόμοιες εκφράσεις στο ποδόσφαιρο.
    Παράδειγμα (τυχαίο): 😆
    -Ομαδάρα ρε ο ΠΑΟΚ! Τρία μπαλάκια έριξε στη Λάρισα!
    -Σιγά ρε μεγάλε! Όποιον πεθαμένο βρίσκετε τον σκοτώνετε!

  133. ΓιώργοςΜ said

    122 Δεν ξέρουμε πώς διδασκόταν η ανάγνωση τότε.
    Πιθανόν αυτό που βλέπουμε εμείς σ’ ένα κείμενο να είναι πολύ διαφορετικό από αυτό που έβλεπε ο τότε αναγνώστης. Με τον ίδιο τρόπο που φαίνονται σ’ εμάς τους αδαείς από δυσανάγνωστα ως αδύνατο να διαβαστούν τα βυζαντινά χειρόγραφα, ενώ στους παλαιογράφους είναι σα να διαβάζουν δικές τους σημειώσεις.
    Είναι πιστεύω θέμα τεχνικής, που με τα χρόνια χάθηκε. Ίσως δυσκολότερης τεχνικής από αυτήν που έχουμε τώρα, αλλά δε νομίζω πως οι τότε εγγράματοι δυσκολεύονταν να διαβάσουν τα κείμενα, το πολύ-πολύ να διάβαζαν με κάπως μικρότερη ταχύτητα.

  134. Κουτρούφι said

    #121. Διαφωνώ, αγαπητέ. Αυτές οι δοξασίες πρέπει να καταπολεμούνται με το που σκάνε μύτη. Να μην προλαβαίνουν να παίρνουν ανάσα. Μπούλινγκ ανελέητο. Γιατί, ο σκοπός τους δεν είναι να τα λένε μόνοι τους και να χαίρονται αλλά να τα διαδίδουν σε καλόπιστους. Και έτσι φτάνουμε στο σημείο να διοργανώνονται σεμινάρια στην ΕΣΗΕΑ, γμ της γης τον άξονα…..

  135. Πέπε said

    @132:

    Υπάρχει κι ένα με τον Καραγκιόζη, που έχει γυρίσει από τον πόλεμο και αφηγείται τα κατορθώματά του: έκοψε χέρια, πόδια, μύτες…
    -Κεφάλια; ρωτάει κάποιος.
    -Κεφάλια δεν πρόλαβα, τα ‘χαν κόψει άλλοι.

  136. sarant said

    131 Νάστε καλά!

  137. Λ said

    44.Και το φοβερότερο. Πολλοί έλληνες συγγραφείς, Νόννος, Τιφιόδωρος, Λουκιανός, κοκ δεν ήσαν καν έλληνες (Λεώ χαίρε)

    Όπως τον Κόνραντ που ήταν Πολωνός και τόσους και τόσους Ρώσους που έγραφαν στα Γαλλικά ή Αγγλικά. Και ο Καζαντζάκης επίσης με το Βραχόκηπο του και μερικά άλλα έργα.

  138. Λ said

    Αν πεις σε κανένα Λαρνακέα σήμερα ότι ο Ζήνων ο Κιτιεύς δεν ήταν Ελληνας θα σου κόψει την καλημέρα .

  139. Theo said

    @135:
    Αυτό το ανέκδοτο το άκουσα από Σέρβο ως εξής:

    Ένας Μαυροβούνιος [θεωρούνται λεβεντομακάκες] επιδεικνύει τα παράσημά του:
    Αυτό το πήρα γιατί έκοψα το αριστερό χέρι του Τούρκου.
    Αυτό, για το δεξί χέρι του Τούρκου.
    Αυτό, για το αριστερό πόδι του Τούρκου.
    Αυτό, για το δεξί πόδι του Τούρκου.

    -Και το κεφάλι του; ρωτάει κάποιος.
    -Το είχε κόψει άλλος.

  140. BLOG_OTI_NANAI said

    Από link σε link έφτασα σε μια αναδημοσίευση της δήθεν «προσευχής», και σχολιάζει κάποιος από κάτω:
    «Ειναι ωραια να σου χαϊδευουν τα αυτια […] Η ιστορια ξεφυτρωσε οπως ειχε ξεφυτρωσει και εκεινη με τον Bill Gates και τον υπερυπολογιστη που θα μιλαγε αρχαια ελληνικα. Ειναι πολυ πιο ευκολο να διαβασεις ενα κειμενο που εξυμνει οτι ειναι δικο σου, απο το να ψαξεις να βρεις αν ειναι οντως αληθεια. Δεν ξερω ποιο ειναι το νοημα αυτης της προπαγανδας αλλα το αποτελεσμα ειναι η ημιμαθεια

    Και ένας απίθανος, large τύπος, βρίσκει τη λύση και απαντά:
    «για τα λεξικά και τις φιλτραρισμένες γενικότερα πληροφορίες που φτάνουν σε εμάς ας έχουμε ανοιχτά μάτια και μυαλά και ας μην αποκλείουμε τίποτα«.

  141. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @134. Καλησπέρα, πατριώτη.

    καὶ γαμῶ τοῦ ὄζοντος τὴν τρύπα.

  142. ΚΩΣΤΑΣ said

    126 Ριβαλντίνιο, έλα τώρα, από τη Θεσσαλία ξεκίνησαν οι Έλληνες και στον κάμπο έσπειρε ο Δευκαλίωνας τα δόντια. 🙂
    Και μια ευτράπελη ιστορία. Σε κάποιο χωριό υπάρχει ομάδα Δευκαλίωνας. Σε αγώνα εκτός έδρας ρώτησε ο πρόεδρος της άλλης ομάδας τον άλλο πρόεδρο τι ήταν ο Δευκαλίωνας και πως το όνομα. Και η απάντηση: παλληκαράς τ’ χουριού μας ήταν α ρα!, τι σι νοιάζ’ ισένα;

    127 Νικοκύρη, δεν αναφέρομαι σε ‘σένα. Εσύ είσαι ειδήμων περί αυτά, σε ρωτούν πολλοί και κατ΄ ανάγκη είσαι υποχρεωμένος να απαντήσεις. Άλλους αγανακτισμένους υπονοώ.

    128 Γιάννη, σε θέματα που έχουν επιπτώσεις στο κοινωνικό σύνολο, όπως τα εμβόλια που αναφέρεις, εκεί αλλάζει το πράμα. Εκεί πάραυτα το κράτος να τους συλλαμβάνει και να τους χώνει μέσα για διασπορά επικίνδυνων ειδήσεων που βλάπτουν την υγεία ή την ζωή των πολιτών.

    134 Κουτρούφι, δικαίωμά σου και σεβαστό να έχεις αυτή τη γνώμη, εγώ νομίζω μόνο πλάκα πρέπει να σπάμε μ’ αυτούς.

  143. sarant said

    138 Να το έχω στο νου μου να μην το πω!

  144. leonicos said

    @134 , γμ της γης τον άξονα…

    Κουτρούφι, μπράβο αυτοπεπόίθηση

  145. ΚΩΣΤΑΣ said

    141 Δημήτρης Μαρτῖνος 🙂 🙂 🙂

    … αυτοί που ξεγελάστηκαν, φταίγανε κατ’ ουσία

  146. leonicos said

    @125

    Κώστα

    Από την άλλη, χωρίς να είμαστε σωβινιστές, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η ελληνική γλώσσα είναι κάπως ξεχωριστή σε σχέση με πολλές άλλες. Σε αυτή έγινε η μετάφραση της Παλαιάς Διαθήκης, σε αυτή γράφτηκε το ευαγγέλιο, από αυτήν πήραν την ονομασία τους ένα σωρό επιστημονικοί όροι.

    Έχεις δίκιο, αλλά

    όλα αυτά συνέβησαν όταν εκείνοι που τη μιλούσαν παρήγαγαν επιστήμη, φιλοσοφία, τεχνολογία και χρειάζονταν όρους, τους οποίους κατόπιν βρήκαν έτοιμους οι υπόλοιποι. Σήμερα όμως δεν συμβαίνει αυτό πια.

  147. leonicos said

    @116

    Ο Νίκος ζηλεύει και εμποδίζει να γεννηθούν στο διαδίκτυο τα νέα… Ομηρικά Έπη!

    Νίκο, ισχύει αυτό;

  148. Πέπε said

    @140:
    > > «για τα λεξικά και τις φιλτραρισμένες γενικότερα πληροφορίες που φτάνουν σε εμάς ας έχουμε ανοιχτά μάτια και μυαλά και ας μην αποκλείουμε τίποτα».

    Αυτό είναι πολύ καλό παντοβότανο:

    -Αυτό δε στέκει επιστημονικά.
    -Δε στέκει σύμφωνα με την επιστήμη όπως μας τη διδάσκουν!

    Νομίζω ότι πραγματικά δεν υπάρχει τίποτε να απαντήσεις. Πρόκειται για μια θέση που έχει προλάβει κάθε πιθανή αντίρρηση. (Κάπως σαν να έλεγε «ό,τι και να απαντήσεις δε θα το ακούσω»!)

  149. ΚΩΣΤΑΣ said

    146
    Για σήμερα συμφωνώ Λεώνικε. Έστω όμως και στο παρελθόν κάτι προσέφερε, αυτό μπορεί να το βεβαιώσει και ο Γς 🙂

  150. Alexis said

    #148: Αγαπημένο μότο επίσης των παντός είδους συνωμοσιολόγων: «Αυτά που σου λέω δεν θα τα βρεις πουθενά γραμμένα στα επίσημα βιβλία γιατί μας τα κρύβουν»

  151. odinmac said

    Όχι μόνο το αλφάβητο αλλά και οι νότες του πενταγράμμου περιέχουν την φράση που έλεγαν οι ασφαλίτες στον εκάστοτε κρατούμενο.
    Οι νότες Μι, Λα, Ρε και Σι μας κρύβουν το

    Μίλα ρε σύ !!

  152. Alexis said

    #151: Ντορέ, μη φας όλα συ! 🙂

  153. Alexis said

    #147: Όχι!
    Πάνω στης Τροίας τα βουνά που ‘ναι σαν χοιρομέρια
    καθότανε ο Όμηρος με το σουβλί στα χέρια…

  154. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    134 Και έτσι φτάνουμε στο σημείο να διοργανώνονται σεμινάρια στην ΕΣΗΕΑ, γμ της γης τον άξονα…..
    και τα ημιαξόνια 😦

  155. BLOG_OTI_NANAI said

    150: «μας τα κρύβουν»

    Βέβαια, και τα «κρύβουν» τόσο καλά που τα γνωρίζουν κάτι φορτηγατζήδες, κάτι καφενόβιοι, κάτι ελληνάρες στο διαδίκτυο, οι Λιακόπουλοι κάνουν εκπομπές με τα κρυμμένα και όλοι αυτά τα θύματα δεν μπορούν να σκεφτούν είδους «κρυμμένα» είναι αυτά που τα γνωρίζει κάθε μακάκας της πλάσης…

  156. Πέπε said

    @150, 155 κλπ.:
    Δε θα ξεχάσω ένα τύπο που είχα γνωρίσει όταν ήμασταν φοιτητές. Του είπα ότι είμαι στη Φιλολογία, στο Γλωσσολογικό.

    -Σας λένε για Ινδοευρωπαίους και τέτοια;

    (Δηλαδή, δεν είναι μόνο τα όσα μας κρύβουν, είναι και όσες μούφες μάς λένε.)

    Απίστευτη ατάκα. Αν πας να πεις «ε κοίτα, κάνουμε κάποιες ινδοευρωπαϊκές ρίζες λέξεων, που υπάρχουν ανεξάρτητα αν θα μας τις πούνε ή όχι», πρώτον, έχεις ήδη αρχίσει να απολογείσαι, δεύτερον: «Άρα σας λένε για Ινδοευρωπαίους και τέτοια».

  157. spiral architect 🇰🇵 said

    Πολλοί ενήλικοι αν και πεπαιδευμένοι αρέσκονται στους μύθους. Ίσως η μαμά τους να μην τους έλεγε παραμύθια και αυτή η έλλειψη της παιδικής τους ηλικίας να εμφανίζεται σαν ύστερη αποδοχή αυτών των «ιστορικών μυθοπλασιών» που πλασάρονται αφειδώς στην εποχή του διαδικτύου.

    Κάποτε, στα ταμεία των αμερικάνικων μάρκετ κυκλοφορούσαν κάτι ελεεινές φριπρές φυλλάδες με πρωτοσέλιδα του στιλ «έκανα σεξ με έναν εξωγήινο» ή παρόμοια. Τώρα πια όλα αυτά τα απίθανα τα βρίσκεις στο διαδίκτυο και τα ακούς από το βήμα της Βουλής.

    Τελικά, το κακό είναι ότι, στην εποχή του διαδικτύου όπου και να πας δεν γλυτώνεις. Το διαδίκτυο είναι και στη Γη του Πυρός.
    (πιστεύω δηλαδή)

  158. Γς said

    156:

    >Άρα σας λένε για Ινδοευρωπαίους και τέτοια

    και τέτοια

    Πάει με όλα.

    Την έριξα στο Γκουγκλ για το ιστολόγιό μας:

    About 1,380 results

    Εκ των οποίων η συντριπτική πλειοψηφία είναι δικά μου «και τέτοια».

    Η πρώτη ντουζίνα:

    ήταν στο Τμήμα τροφίμων και τέτοια.

    ινβέστμεντς και τέτοια.

    Βιετ Ναμ. Κόπολα και τέτοια

    διευκολύνει γενικώς συνειρμούς και τέτοια

    ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, Windows και τέτοια.

    Σχολιασμός δικών και τέτοια

    θα μπορούσε να με ανεχτεί και τέτοια.

    Ευρώπη, Ευρώ, Ευρωζώνη και τέτοια.

    για χαβαλέ και τέτοια

    μοσχεύματα και τέτοια

    Μετά Θήβα και τέτοια

    από πληθυντικούς και τέτοια

    Και χίλια και βάλε ακόμα τέτοια

  159. Γς said

    156

    >«έκανα σεξ με έναν εξωγήινο» ή παρόμοια

    Θα μπορούσαμε αυτό το «και τέτοια» [Σχ. 158] να το ξεκουράζουμε που και που με ένα «ή κάτι παρόμοιο» και … τέτοια

  160. Σηλισάβ said

    O καθένας πιστεύει ότι θέλει να πιστεύει, και ψάχνει επιχειρήματα να υποστηρίξει την άποψή του. Αυτοί που πιστεύουν αυτές τις κοτσάνες, συνήθως δεν έχουν καμία διάθεση να δεχτούν επιχειρήματα εναντίον της.
    Κάποια στιγμή πρέπει οι ελληνοβαρεμένοι να προσδιορίσουν όταν λένε αρχαία ελληνικά τί εννοούν: τα ελληνικά του Ομήρου, του Ηρόδοτου ή του Θουκιδίδη; ή ακόμα μεταγενέστερα;
    Όσον αφορά τη μούφα με τους υπολογιστές, οι υπολογιστές καταλαβαίνουν μόνο 0 και 1, απουσία ή παρουσία ρεύματος. Πώς γίνεται να καταλαβαίνουν «ανδρα μη ενεπε μούσα πολύτροπον» κλπ;

  161. Γς said

    159 για το 157 του Spiral Architect [με το σημαιάκι της Νορθ Κορέας

  162. Γς said

    160:

    >Οι υπολογιστές καταλαβαίνουν μόνο 0 και 1, απουσία ή παρουσία ρεύματος. Πώς γίνεται να καταλαβαίνουν «ανδρα μη ενεπε μούσα πολύτροπον» κλπ;

    Αμα τους τα κάνεις λιανά…

  163. Γς said

    «Παλεύει και αποτυγχάνει. Επιστρέφει στον καθρέφτη, πρόσωπο με πρόσωπο με τη μοίρα του και καταρρέει καθώς παλεύει να δεχθεί το χώρο που του έχει δοθεί. Ξαφνικά το ξεπερνάει και ανανεώνει τον όρκο του να αντιμετωπίσει τους ρινόκερους. Ο Μπερανζέ φωνάζει θαρραλέα ΄΄ Δεν συνθηκολογώ !΄΄ στο ακροατήριο πριν γυρίσει στο παράθυρο για να ρίξει βρισιές στους ρινόκερους που περνάνε.»

    Ρινόκερος (Ιονέσκο)

    Βίκη

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A1%CE%B9%CE%BD%CF%8C%CE%BA%CE%B5%CF%81%CE%BF%CF%82_(%CE%99%CE%BF%CE%BD%CE%AD%CF%83%CE%BA%CE%BF)

    Κι έχεις αυτόν τον άλλο τον δικό μας στο ΦΒ να λέει:

    «Απέφυγα να σχολιάσω την πρωταγωνιστική συμμετοχή του Μίκη Θεοδωράκη στο πρόσφατο, ακροδεξιάς ηγεμόνευσης, συλλαλητήριο. Πάντως, μέσα μου παίνεψα τον Μανώλη Γλέζο.
    Ίσως βιάστηκα.»

  164. Γς said

    Μπουτάρης: Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» θα μπορούσε να μετονομαστεί σε «Νίκος Γκάλης»

    Κι ο Μακεδονικός χαβάς Χαλβάς Μπουτάρη

  165. Αιμ.Παν. said

    @148 Αυτό είναι πολύ καλό παντοβότανο:

    -Αυτό δε στέκει επιστημονικά.
    -Δε στέκει σύμφωνα με την επιστήμη όπως μας τη διδάσκουν!

    Νομίζω ότι πραγματικά δεν υπάρχει τίποτε να απαντήσεις. Πρόκειται για μια θέση που έχει προλάβει κάθε πιθανή αντίρρηση. (Κάπως σαν να έλεγε «ό,τι και να απαντήσεις δε θα το ακούσω»!)
    @156

    Και έτσι διολισθαίνουμε προς το εξαιρετικά επικίνδυνο έδαφος της προαπαιτούμενης πίστης, από τα εκ των ουκ άνευ κάθε θρησκείας ή «θρησκείας», για να μην πω και ορισμένων πολιτικών παρατάξεων…

  166. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    χθες δεν πρόλαβα να σχολιάσω, αφήνω λοιπόν σήμερα μόνο μια αναφορά για το ελληνικό αλφάβητο και τους ΑΗΠ
    (σχετικά και με τον Παλαμήδη, βλ. σχ. 51/55 κλπ. για τη «Λευκή Θεά» άλλως πως «The White Goddess» του Robert Graves)

    …από το βιβλίο: The Routledge Handbook of Greek Mythology (H. J. Rose), Robin Hard, έκδ. 2004 :

  167. Reblogged στις agelikifotinou.

  168. spiral architect 🇰🇵 said

    Πάντως, η «πηγή» του πρώτου λίκνου της ανάρτησης προέρχεται από ιστολόγιο που βρίθει από τίτλους φτιαγμένους μόνο για clickbait.

  169. sarant said

    155-156 Ετσι ακριβώς!

  170. Alexis said

    #168: π.χ.
    για γρήγορο αδυνάτισμα
    Δίαιτα για τεμπέλιδες! Έως 20 κιλά σε 4 εβδομάδες
    😆 😆 😆

  171. Γιάννης Ιατρού said

    168: Spiral Architect
    Διατί αποκρύπτεις, πως στην ίδια ιστοσελίδα που δίνεις σύνδεσμο, υπάρχει συνταρακτικό άρθρο (με αναφορά σοβαρής πηγής) με τον τίτλο:
    «ΤΟ ΕΔΑΦΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ, ΠΟΥ ΑΦΑΙΡΕΣΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ»

    Αναμένω τα περί αυτού σχόλια γνωστών ερευνητών 🙂

  172. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    2. >>Πού τις βρίσκουν όλες αυτές τις απιθανότητες; Και το χειρότερο, διαχέονται στην κοινωνία και σου έρχονται κατακέφαλα, ενώ πίνεις τον καφέ σου με έναν φίλο που τον ήξερες σοβαρό.

    Να καταθέσω κι εγώ την ίδια απελπισία γι΄αυτό το ρεύμα της παραγλωσσολογίας, παραϊατρικής, παραφαρμακευτικής, παραϊστορίας, παραφιλοσοφίας, πώς να πω αυτή τη ροπή στις «ανατρεπτικές» παλαβομάρες που σερβίρονται ως νέα θέσφατα. Τί θεωρίες για μαντζούνια, μαγικές πέτρες, καθαρισμούς αύρας, «απιονισμούς» ατμόσφαιρας ακούν τ΄αυτιά μας… από νουνεχείς κατά τ΄άλλα ανθρώπους. Καταλήγω ότι για κάποιους τουλάχιστον λειτουργεί ως παρηγοριά ,ως πλασίμπο στα διάφορα σκληρά βάσανά τους.Την πονηριά των ψεκαστών ας τις καταλάβει καθένας με το μυαλό του.Φυσικά μόνο η παιδεία μπορεί να προστατέψει τα νέα παιδιά, που δε γλιτώνουν αν οι γονείς ήδη «ψεκάστηκαν».

  173. Και όμως ακόμα και οι ξένοι καταλαβαίνουν την αξία της ελληνικής γλώσσας: https://www.futilitycloset.com/2018/02/13/men-in-aida/

  174. Αιμ.Παν. said

    @ 172 Ξεχάσατε το αλκαλικό νερό, που αν δεν αγοράσουμε τα ειδικά φίλτρα που μας το φτιάχνουν, μπορούμε να το φτιάξουμε μόνοι μας προσθέτοντας χυμό λεμονιού… λίιιιγο από την χημεία του γυμνασίου να θυμάστε καταλαβαίνετε το δούλεμα…

  175. Αιμ.Παν. said

    @ 173 Βοηθάει και η συνήθης προφορά, κατά Ερασμο, των δυτικών φιλολόγων…

  176. sarant said

    173 Καλό!

  177. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    174. Αχ και πάλι αχ.
    -Δεν έχετε το φίλτροοο; ρωτάει καλή φίλη, απόφοιτος πάλαι ποτέ της νομικής.Τη γνωρίσαμε προ τριάντα περίπου ετών με το «φωτοστέφανο» (για μένα) της τόλμης να έχει κάνει παιδί με «τριτοκοσμικό».
    Στη συνέχεια αρχίζουν τα όργανα: πότε σαϊεντολογίες, πότε «τσιγγάνα ρίξε τα χαρτιά», πότε μαθήματα αρχαίων στου…άδωνη(πριν βγει στο πολιτικό κουρμπέτι), πότε κάτι άλλα ομαδικά μαθήματα (παρα)ψυχολογίας, απελπισία… δεν έχει και καλή σχέση (έως καθόλου) με το ιντερνετ, μοιραία αραιώσαμε.

  178. ΓιώργοςΜ said

    173 Σιγά τα ωά…. Έχει προηγηθεί το κρασάκι του Τσου, ραμόνι Ιαπωνοελληνικό, όχι Ερασμιοαγγλικό… 🙂

  179. Γιάννης Κουβάτσος said

    Σκηνή σε μια παλαιότερη έκθεση βιβλίου, όταν γινόταν στο Πεδίον του Άρεως. Ένας ηλικιωμένος κύριος ρωτάει την υπάλληλο στο περίπτερο ενός εκδοτικού οίκου:
    – Δεν βλέπω τα «Πρωτόκολλα των σοφών της Σιών». Δεν τα έχετε;
    – Δεν είναι δικιά μας έκδοση, κύριε.
    Και έρχεται η έκρηξη από τον κύριο:
    – Γιατί τα κρύβετε; Δεν ντρέπεστε;
    Έλα ντε! Γιατί μας τα κρύβουν; Γιατί μας κρατάνε στο σκοτάδι οι εβραιομπολσεβίκοι πλουτοκράτες;

  180. cronopiusa said

  181. 173, 😀

    Για συμπλήρωμα απ’ την ανάποδη
    (μια που ο Μεγαλέξανδρος έφτασε στην Ινδία):

    «Χαιρετίζω Κατερίνα…
    …Κατερίνα βήχω (γκαχ)»

  182. Ανθή Δελή said

    Τον άνθρωπο τον «βομβαρδίζουν» οι ελληναράδες με τις γνωστές μπούρδες.

    http://www.athensvoice.gr/world/418650_milisame-me-ton-velgo-poy-milaei-aptaista-ellinika

    Στείλ’ του το «Γλώσσα μετ’ εμποδίων», ενημέρωσέ τον για το μπλογκ.

  183. sarant said

    182 Πολύ καλός είναι!

  184. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    181 για γιουτούμπισε και τον «Ψώλαρχο» αφού λέμε για Ινδία.

  185. ergamenis said

    Ομολογώ ότι δεν διάβασα όλα τα σχόλια, κι ίσως φέρνω κουκοβάγιες στην πρωτεύουσα.
    Και παρ’ότι έπιασε το μάτι μου αναφορά στον αιώνιο (τον Πανιώνιο), θα το προσπεράσω, γιατί θα ήθελα για τα γράμματα να ρωτήσω κάτι:
    Ξέρουμε αλήθεια πότε πλάστηκε αυτός ο μύθος;
    Πόσο παλιός είναι;
    Πόσο σχετίζεται με τη λατρεία των ελληνικών γραμμάτων στην ιουδαιοχριστιανική παράδοση (π.χ. αγγελικές δυνάμεις εμπνευσμένες από την αλφαβήτα, κρυπτογράμματα, αναγραμματισμοί κλπ.);
    Που επηρρέασε και τη σχέση του Ισλάμ με τη γραφή, τα γράμματα, τις λέξεις (ο Αλλάχ ως το σύνολο του λόγου και των λέξεων).
    Τόσο ο πυθαγορισμός όσο και οι μορφές του πλατωνισμού στην Ύστερη Αρχαιότητα έπαιξαν πολύ με αυτές τις ιδέες.

    Σημείωση προς αποφυγή παρεξηγήσεων: εννοείται πως δεν πιστεύω στν αρχαιότητα, ορθότητα κλπ του συγκεκριμένου «ύμνου». Οπότε και πάλι ευχαριστίες στο νικοκύρη για μια πολύ καλή ανάλυση!

  186. sarant said

    186 Ο συγκεκριμένος μύθος πρέπει να είναι νεότερος. Οι λεξάριθμοι, από την άλλη πλευρά, απηχούν τις δοξασίες των αρχαίων που αναφέρετε.

  187. Με πρόλαβε ο Νικοκύρης. Νομίζω ότι η λατρεία των γραμμάτων ή μάλλον η «επιστήμη των γραμμάτων» (lettrism) ιστορικά εστίασε κυρίως όχι στα ελληνικά αλλά είτε στα εβραϊκά είτε στα αραβικά γράμματα. Η καμπάλα αφενός και ειδικότερα η γεμάτρια, αλλά και η μαγική θεωρία του αλ-Μπουνί και οι σουφιστικές θεωρίες των Χουρουφί, αφετέρου, έπαιζαν καθοριστικό ρόλο στις απόκρυφες επιστήμες Ανατολής και λιγότερο Δύσης (όπου ο Πίκο ντέλα Μιράντολα έπαιξε με την καμπάλα, αλλά περισσότερο δούλευε η συμβολική ερμηνεία της αλχημείας και η αστρολογία/αστρική μαγεία). Είναι ενδιαφέρον ότι η άνθιση των δοξασιών αυτών τόσο στο ισλάμ όσο και στον ιουδαϊσμό μοιάζει να εκτοξεύεται στον 13ο αιώνα και μετά, παρότι φυσικά η ύπαρξή τους είναι πολύ προγενέστερη (στην αραβική αλχημεία, για παράδειγμα, ήδη από τα γραπτά του «Τζαμπίρ» τον 8ο αιώνα). Έχω την αίσθηση ότι, αν και η μυστικιστική σύνδεση γραμμάτων και αριθμών είναι πιθανό να ξεκίνησε από τον ελληνικό νεοπυθαγορισμό, η συγκεκριμένη τάση στον αποκρυφισμό με τους λεξάριθμους κλπ ήρθε στην Ελλάδα το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα και μάλλον μέσα από την ευρωπαϊκή αποκρυφιστική φιλολογία — αλλά εδώ ίσως υπάρχουν ειδικότεροι από μένα.

    Παρεμπιπτόντως, Εργαμένη, πιστεύω πως έχουμε γνωριστεί — σε μεγάλο νησί του νοτίου Αιγαίου 🙂

  188. Χρωστάω ίσως λίγη βιβλιογραφία στο 188:
    https://www.myjewishlearning.com/article/gematria/
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ahmad_al-Buni
    https://en.wikipedia.org/wiki/Jabir_ibn_Hayyan
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hurufism
    http://www.iranicaonline.org/articles/horufism
    https://www.academia.edu/19580392/Powers_of_One_The_Mathematicalization_of_the_Occult_Sciences_in_the_High_Persianate_Tradition

  189. ergamenis said

    Θα ήταν μια ενδιαφέρουσα έρευνα η αναζήτηση των διαύλων μέσω των οποίων έφτασαν αυτές οι παραδόσεις στη σύγχρονη Ελλάδα. Αν πέσει κάτι στην αντίληψή σας, θα χαρώ να το διαβάσω.

    Το δικό μου ενδιαφέρον πηγάζει από όσα βρίσκω και μελετώ στη χριστιανική Νουβία, όπου έχουν επιβιώσει πράματα και θάματα από τον πρώιμο χριστιανισμό. Αλλά δεν θα σας κουράσω με τούτα εδώ.

    Αγαπητέ Δύτη, στο Ρέθυμνο;

  190. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @190. Ergamenis said:

    «..Το δικό μου ενδιαφέρον πηγάζει από όσα βρίσκω και μελετώ στη χριστιανική Νουβία, όπου έχουν επιβιώσει πράματα και θάματα από τον πρώιμο χριστιανισμό. Αλλά δεν θα σας κουράσω με τούτα εδώ. «

    Νὰ μᾶς κουράσετε, νὰ μᾶς κουράσετε. 🙂

    Ἄλλωστε σπάνια ἔχουμε τὴν εὐκαιρία νὰ μαθαίνουμε τόσο ἐνδιαφέροντα πράγματα ἀπὸ πρῶτο χέρι.

  191. 190 Ναι, είμαι εκείνος που είχε σόι και στο Σουδάν 🙂

  192. ergamenis said

    191: Μπορείτε να δείτε κάποια πράγματα στο μπλογκ μου, από όπου θα βρείτε και άλλους σχετικούς συνδέσμους.
    Υπόσχομαι να ενημερώσω μέσω του Νικοκύρη – αν μου το επιτρέπει – για την επόμενη ομιλία στα πάτρια.

    192: Μ.Σ.;

  193. sarant said

    193 Αυτός είναι 🙂

    Αν θέλετε να μας γράψετε ένα άρθρο με κάτι το εισαγωγικό για την εντελώς άγνωστη μεσαιωνική Νουβία ή να μας δώσετε ένα στιγμιότυπο, πολύ ευχαρίστως θα το δημοσιεύσω.

  194. ergamenis said

    Καταπληκτικό που είναι αυτός!!!

    Ίσως κάτι για τη χρήση των ελληνικών στη Νουβία;;

  195. Ριβαλντίνιο said

    @ ergamenis

    Εγώ θέλω να μου πείτε αν τελικά η 25η αιγυπτιακή δυναστεία ήταν κουσιτική ή νουβική. Δηλαδή ποιοι πρέπει να τους θεωρούν προγόνους τους, οι Σουδανοί ή οι Σομαλαιθίοπες Κουσίτες ; 😉

  196. sarant said

    195 Εξαιρετική ιδέα! Το μέιλ μου ειναι sarantπαπάκιpt.lu, αν θέλετε να μου στείλετε κάτι.

  197. ergamenis said

    196 Οι Σουδανοί.
    Το όνομα του αρχαίου βασιλείου στο σημερινό βόρειο Σουδάν ήταν Κους.
    Που όμως δεν είναι το ίδιο με το όνομα των Κουσιτών του Κέρατος…
    Ή των κουσιτικών γλωσσών.
    Η γλώσσα των Νουβίων είναι νειλοσαχαριανή.
    Νουβία ονομάστηκε αργότερα ο Μέσος Νείλος, μετά την πτώση της Μερόης, του τελευταίου βασιλείου του σουδανικού Κους στην Ύστερη Αρχαιότητα.
    Αλλά Νούβιοι ζούσαν στο Κους, δηλαδή στο Μέσο Νείλο, από τα φαραωνικά χρόνια.
    Τα υπόλοιπα σε πιο εκτενή ανάλυση.

    197 Ωραία. Θα μας πάρει όμως χρόνο.

  198. Ριβαλντίνιο said

    @ 198 α) ergamenis

    Σας ευχαριστώ πολύ !

  199. sarant said

    198 Ας πάρει, το καλό πράγμα αργεί!

  200. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @198β, 200. Πολὺ ὡραῖα νέα. Θὰ περιμένουμε πῶς καὶ πῶς, ὅσον χρόνο κι ἂν πάρει.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: