Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Τι μας έμαθαν οι αρχαίοι (Δημ. Σαραντάκος) 6 – Ο άνθρωπος και η κοινωνία

Posted by sarant στο 13 Φεβρουαρίου, 2018


Πριν από λίγο καιρό άρχισα τη δημοσίευση αποσπασμάτων από το βιβλίο του Δημήτρη Σαραντάκου «Τι μας έμαθαν επιτέλους οι αρχαίοι Έλληνες;» που κυκλοφόρησε το 2010 από τις εκδόσεις Γνώση και έχει τον υπότιτλο «Χρηστομάθεια». Κανονικά οι δημοσιεύσεις αυτές γίνονται κάθε δεύτερη Τρίτη.

Η σημερινή συνέχεια είναι η έκτη. Η προηγούμενη συνέχεια βρίσκεται εδώ. Σήμερα παρουσιάζω το πρώτο μερος από το έβδομο κεφάλαιο, που έχει τον τίτλο «Ο άνθρωπος και η κοινωνία».

 

Η κοινωνία στις πόλεις-κράτη της αρχαίας Ελλάδας

Η ελληνική κοινωνία, αν τη συγκρίνουμε με τις κοινωνίες της Ανατολής, ήταν ήδη από την Αρχαϊκή Εποχή σχετικώς ανοιχτή κοινωνία. Με τον όρο αυτόν χαρακτηρίζεται κάθε κοινωνία που δεν βάζει φραγμούς που εμποδίζουν την ανέλιξη των μελών της. Από τα ανεπαρκή στοιχεία που μας δίνει η μελέτη των καταγραφών των πινακίδων με Γραμμική Γραφή Β΄, καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως οι κοινωνίες της Μινωικής και Μυκηναϊκής Εποχής έμοιαζαν περισσότερο με τις κοινωνίες της Ανατολής, παρά με την κοινωνία που τις διαδέχθηκε.

Βεβαίως δεν μπορούμε να παραγνωρίζουμε κάποια στοιχεία που δεν προσιδιάζουν σε ανοιχτές κοινωνίες (αναφέρομαι πάντοτε στην αρχαία ελληνική κοινωνία της αρχαϊκής, της κλασικής και της ελληνιστικής περιόδου). Τα στοιχεία αυτά είναι η μειονεκτική θέση των μετοίκων στην Αθήνα, η ξενηλασία των Σπαρτιατών, κάποιες επιβιώσεις γενο-φυλετικής ενδογαμίας και φυσικά η υποδεέστερη θέση των γυναικών και η ύπαρξη δούλων, για τις οποίες γράφω παρακάτω σε ιδιαίτερες παραγράφους.

Κατά τον Αριστοτέλη ο άνθρωπος είναι από τη φύση του κοινωνικός και πολιτικός. Όπως γράφει «το τέλειο αγαθό μού φαίνεται πως είναι να είναι κανείς αυτάρκης, και λέγοντας αυτάρκης δεν εννοούμε να ζει κανείς απομονωμένος, αλλά μαζί με γονείς και παιδιά και γυναίκα και βεβαίως με φίλους και συμπολίτες, επειδή από τη φύση του ο άνθρωπος είναι πολιτικόν ον» [τὸ γὰρ τέλειον ἀγαθὸν αὔταρκες εἶναι δοκεῖ. τὸ δ’ αὔταρκες λέγομεν οὐκ αὐτῷ μόνῳ, τῷ ζῶντι βίον μονώτην, ἀλλὰ καὶ γονεῦσι καὶ τέκνοις καὶ γυναικὶ καὶ ὅλως τοῖς φίλοις καὶ πολίταις, ἐπειδὴ φύσει πολιτικὸν ὁ ἄνθρωπος].

Όπως μαρτυρεί η λέξη, πολίτης αρχικά σήμαινε κάτοικος της πόλης, όχι όμως απλά ο κάτοικος οποιασδήποτε πόλης, αλλά της ελληνικής πόλης, με τους θεσμούς και τη λειτουργία που τη χαρακτήριζαν. Οπότε η έννοια του πολίτη ήταν δεμένη με τα πολιτικά δικαιώματα: τη συμμετοχή στην Εκκλησία του Δήμου, τη δυνατότητα να εκλέγει και να εκλέγεται, το δικαίωμά του να κρίνει τους άρχοντες.

Πολίτες ήταν και οι σοφοί της αρχαιότητας, που δεν ήταν αποκομμένοι από την κοινωνική, την πολιτική και οικονομική ζωή, αλλά ζούσαν μέσα στην κοινωνία και είχαν ποικίλα ενδιαφέροντα. Ήδη στον Ησίοδο και στους Επτά Σοφούς συναντάμε απόψεις για τον άνθρωπο και την κοινωνία. Αλλά και οι προσωκρατικοί φιλόσοφοι, μολονότι είχαν επικεντρώσει την προσοχή τους κυρίως στη φύση, ασχολήθηκαν με τον άνθρωπο και την κοινωνία. Πολύ μεγαλύτερη σημασία όμως έδωσαν στον ρόλο του πολίτη στην κοινωνική ζωή ο Σωκράτης και οι μαθητές του, και εν συνεχεία ο Αριστοτέλης και ο Επίκουρος.

Η σημασία των νόμων

Κατά την προϊστορική και γεωμετρική εποχή επικρατούσε το εθιμικό δίκαιο και οι άνθρωποι θεωρούσαν πως ο νόμος είχε θεία προέλευση και τον ενσάρκωνε η Θέμις, μία θεότητα που επίσης αντιπροσώπευε την ηθική τάξη και αρμονία του κόσμου. Την εποχή εκείνη οι νόμοι ήταν άγραφοι, και αυτό άφηνε πολλά περιθώρια σε αυθαιρεσίες των ισχυρών, δηλαδή των ευγενών γαιοκτημόνων. Η δεύτερη φάση στην εξέλιξη της νομοθεσίας ήταν η καθιέρωση γραπτών νόμων, που έγινε από τους θεσμοθέτες, όπως ο Ζάλευκος, ο Χαρώνδας, ο Δράκων και ο Σόλων, οι οποίοι συγκέντρωσαν, ταξινόμησαν και κατέγραψαν τα στοιχεία του εθιμικού δικαίου, μετατρέποντας έτσι τις συνήθειες σε νόμους και αποδεσμεύοντάς τες από κάθε θρησκευτικότητα.

Το τρίτο βήμα ήταν η επικύρωση των νόμων που πρότειναν οι θεσμοθέτες, αλλά και όλων των νέων νόμων, να γίνεται από την Εκκλησία του Δήμου ή άλλα αιρετά σώματα, και αυτό αποτέλεσε μεγάλη κατάκτηση των ασθενέστερων τάξεων. Δικαίως λοιπόν ο Ηράκλειτος δίδασκε πως «ο λαός πρέπει να υπερασπίζεται τον νόμο όπως υπερασπίζονται οι κάτοικοι μιας πόλης τα τείχη της» [μάχεσθαι χρη τον δήμον υπέρ του νόμου όκωσπερ τείχεος].

Τον σεβασμό στους νόμους συνιστούσε και ένας από τους επτά σοφούς, ο Κλεόβουλος ο Λίνδιος, διδάσκοντας: «νόμοις πείθου».

Βεβαίως ο Σόλων, μεγαλοφυής νομοθέτης ο ίδιος, δεν είχε αυταπάτες. Όταν ο φίλος του, ο Σκύθης Ανάχαρσις, του επισήμανε πως «ο νόμος σε τίποτα δεν διαφέρει από τον ιστό της αράχνης: συγκρατεί τα μικρά αλλά τα μεγάλα τον διαπερνούν» [ἃ μηδὲν τῶν ἀραχνίων διαφέρειν, ἀλλ’ ὡς ἐκεῖνα τοὺς μὲν ἀσθενεῖς καὶ λεπτοὺς τῶν ἁλισκομένων καθέξειν, ὑπὸ δὲ τῶν δυνατῶν καὶ πλουσίων διαρραγήσεσθαι], συμφώνησε μαζί του. Εν πάση περιπτώσει όμως, η ύπαρξη νόμων και ο σεβασμός στην τήρησή τους ήταν εγγύηση για τη σταθερότητα της κοινωνίας.

Οι αρχαίοι διανοητές είχαν προβληματιστεί πολύ πάνω στο κατά πόσον ένας θεσμός, μια αρχή, κάποιο έθιμο, υφίστανται εκ φύσεως ή έχουν καθιερωθεί από νόμους που διαμόρφωσαν άνθρωποι. Στο κεφαλαιώδες αυτό ερώτημα οι περισσότεροι συμφωνούσαν με τη δεύτερη περίπτωση.

Ο Αρίστιππος είχε αντιληφθεί ότι το δίκαιο, η έννοια του καλού ή του κακού, δεν είναι έμφυτες ιδέες, αλλά καθορίζονται από τους νόμους και τα έθιμα: «τίποτα δεν είναι από τη φύση του ωραίο ή αισχρό, αλλά θεωρείται τέτοιο με βάση τον νόμο και το έθιμο» [μηδέν τε είναι φύσει δίκαιον ή καλόν ή αισχρόν αλλά νόμω και έθει].

Η πολιτική και η Δημοκρατία

Η ελευθερία δεν ήταν για τον αρχαίο Έλληνα κάτι το αόριστο. Πριν απ’ όλα σήμαινε ισηγορία, το δικαίωμα δηλαδή να λέει ο καθένας τη γνώμη του, κι αυτό μάς παραπέμπει και πάλι στη συνέλευση. Στην Εκκλησία του Δήμου, τον θεσμό που υλοποιούσε την άμεση δημοκρατία, και στον οποίο συμμετείχαν όλοι οι πολίτες. Ο κήρυκας επέβαλλε την ησυχία με τα λόγια: «άκουε, σίγα, μη τάραττε» και ρωτούσε «τις αγορεύειν βούλεται» (ποιος θέλει να μιλήσει). Ο κάθε πολίτης είχε δικαίωμα να πάρει τον λόγο και να πει ό,τι ήθελε. Κανείς δεν είχε δικαίωμα να του αφαιρέσει τον λόγο ή να τον διακόψει.

Δεύτερον, ελευθερία σήμαινε ισονομία. Όλοι ήταν ίσοι απέναντι στον νόμο. Πολύ σωστά λοιπόν ο Δημόκριτος ταυτίζει την ελευθερία με τη δημοκρατία σ’ ένα σωζόμενο απόσπασμά του, που θα ‘πρεπε να το διδάσκονται τα παιδιά μας στα σχολεία: «η φτώχεια με δημοκρατία είναι τόσο προτιμότερη από αυτό που οι δυνάστες ονομάζουν ευδαιμονία, όσο είναι η ελευθερία από τη δουλεία» [Ἡ ἐν δημοκρατίῃ πενίη τῆς παρὰ τοῖς δυνάστῃσι καλεομένης εὐδαιμονίης τοσοῦτόν ἐστιν αἱρετωτέρη, ὁκόσον ἐλευθερίη δουλείης].

Από πολύ νωρίς οι αρχαίοι έλληνες σοφοί απέρριψαν τον «νόμο της ζούγκλας» στις μεταξύ των ανθρώπων σχέσεις. Πίστευαν πως δεν μπορεί μεταξύ των ανθρώπων να ισχύει το δίκαιο του ισχυρότερου, όπως συμβαίνει μεταξύ των ζώων. Στο έπος του Έργα και Ημέραι ο Ησίοδος γράφει: «Ο Κρονίων (Δίας) αυτόν τον νόμο καθόρισε για τα ψάρια και τα θηράματα και τα πετούμενα του ουρανού, να τρώνε το ένα το άλλο, γιατί σ’ αυτά δεν υπάρχει η Δίκη, ενώ στους ανθρώπους έδωσε την Δίκη, που είναι από κάθε άποψη η αρίστη» [τόνδε γὰρ ἀνθρώποισι νόμον διέταξε Κρονίων, ἰχθύσι μὲν καὶ θηρσὶ καὶ οἰωνοῖς πετεηνοῖς ἔσθειν ἀλλήλους, ἐπεὶ οὐ δίκη ἐστὶ μετ’ αὐτοῖς· ἀνθρώποισι δ’ ἔδωκε δίκην, ἣ πολλὸν ἀρίστη γίνεται·]. Δίδασκε επίσης ο Ησίοδος πως δεν πρέπει να ζητάμε την ευημερία καταπιέζοντας τους αδύνατους, όπως κάνουν οι «δωροφάγοι» βασιλείς, αλλά με την έντιμη εργασία, γιατί «η εργασία δεν είναι καμιά ντροπή. Ντροπή είναι η αεργία» [έργον δ’ ουδέν όνειδος αεργίη δε τ’ όνειδος].

Και πάλι ο Κλεόβουλος ο Λίνδιος πρότεινε «να αντιμετωπίζουμε τους εχθρούς του λαού σαν προσωπικούς αντίπαλούς μας» [τον του δήμου εχθρόν πολέμιον νομίζειν] και συνιστούσε στους άρχοντες «να συμβουλεύουν στους πολίτες τα βέλτιστα» [πολίταις τα βέλτιστα συμβουλεύειν]. Ακόμα πιο καθαρά διατύπωσε την άποψή του ο Σόλων, λέγοντας «συμβούλευε τους πολίτες όχι με ευχάριστα αλλά με τα βέλτιστα» [συμβούλευε μη τα ήδιστα αλλά τα βέλτιστα τοις πολίταις], που θα έπρεπε να το έχουν εγκόλπιο οι πολιτικοί μας. Άλλωστε ο Σόλων, επίσης, θεωρούσε πως ο πολιτικός «πριν επιχειρήσει να άρχει, πρέπει να μάθει να άρχεται» [άρχεσθαι μαθών, άρχειν επιστήση].

Πολύ σημαντικές είναι οι υποθήκες των αρχαίων σοφών αναφορικά με τις οικονομικές και επαγγελματικές δοσοληψίες των ανθρώπων.

«Να προτιμάς να ζημιωθείς μάλλον παρά να κερδίσεις με αισχρό τρόπο. Το πρώτο θα σε λυπήσει μια φορά, ενώ το δεύτερο για πάντα» [ζημίαν αἱροῦ μᾶλλον ἢ κέρδος αἰσχρόν· τὸ μὲν γὰρ ἅπαξ λυπήσει, τὸ δὲ ἀεί.].

«Να συνδιαλλάσσεσαι όταν σε αδικούν, αλλά να τιμωρείς όσους σε βρίζουν» [ Ἀδικούμενος διαλλάσσου· ὑβρι-
ζόμενος τιμωροῦ.].

«Να μην κάνεις τίποτα με τη βία» [βίᾳ μηδὲν πράττειν].

«Όταν ευημερείς, να μην περηφανεύεσαι και όταν δυστυχείς, να μην ταπεινώνεσαι» [εὐποροῦντα μὴ ὑπερήφανον εἶναι, ἀποροῦντα μὴ ταπεινοῦσθαι.]

Ενώ ο Σόλων δίδασκε: «Να αποδίδεις τις ευθύνες στους άλλους αφού αναγνωρίσεις τις δικές σου, και πάντα με πραότητα» [εὔθυναν ἑτέρους ἀξιῶν διδόναι καὶ αὐτὸς ὕπεχε.].

Ρήσεις αποδιδόμενες στους επτά σοφούς, καθόριζαν τα των οικογενειακών σχέσεων. Ο Κλεόβουλος ο Λίνδιος συμβούλευε: «Να παντρεύεσαι από την ίδια με σένα τάξη, γιατί αν παντρευτείς από ανώτερη, αφεντικά και όχι συγγενείς θα αποκτήσεις»[γαμεῖν ἐκ τῶν ὁμοίων· ἐὰν γὰρ ἐκ τῶν κρειττόνων, δεσπότας, οὐ συγγενεῖς κτήσηι]  «μη κάμεις πολυτελείς γάμους»[γάμους ευτελείς ποιού] «να μορφώνεις τα παιδιά σου»[τέκνα παιδεύειν]

 

Advertisements

173 Σχόλια to “Τι μας έμαθαν οι αρχαίοι (Δημ. Σαραντάκος) 6 – Ο άνθρωπος και η κοινωνία”

  1. leonicos said

    Το κείμενο είναι εξαιρετικό, προϊόν βαθιάς μελέτης κι δοσμένο με αριστουργηματικό τρόπο

  2. leonicos said

    Αλλά διατηρώ μια επιφύλαξη…. για να μην την πω ένσταση.

    Τι μας χρειάζεται; Είναι εντελώς περιττό.

    Όλες αυτές τις αρχές τις διδασκόμαστε συστηματικά και παραδειγματικά από τους πολιτικούς μας.

    Ολόκληρη η Βουλή, ανεξαρτήτως τάσεων και διακεκηρυγμένων θέσεων, είναι ανθολόγιο ορθής, τίμιας φιλολαϊκής και φιλοπάτριδος πολιτικής.

    Ας πάνε λοιπόν οπι αρχαίοι να διδάξουν άλλους. Όχι εμάς!

  3. leonicos said

    Σταματάω, να μη λέει ο νοικοκύρης ότι αυτοσπασμ…. (δεν το θυμάμαι και ακριβώς)

    Σίγουρα ο Γς του το σφύριξε.

  4. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα!
    Θυμήθηκα τους στίχους από τοτραγούδι του Μούτση:

    «Θ’ αντλήσουμε τα διδάγματα από τη δεξαμενή
    μέχρι να μας καθίσουνε κι εμάς κανέναν Χομεϊνί»

    Τρεις χιλιάδες (τουλάχιστον) χρόνια γνωστά τα προβλήματα, γνωστές οι αιτίες, λύσεις δε βλέπω, κάτι να πάμε μπροστά.
    Σταματάω, αλλιώς θα πω κι άλλα πεσιμιστικά…

  5. leonicos said

    Πάντως, είναι ευτύχημα που περί τα μέσα της πρώτης πΚΧ χιλιετία οι αρχαίοι έλληνες κατέγραψαν τους νόμους τους

    για να τους μιμηθούν οι σουμέριοι, οι ακκάδες κλπ και να τους αντιγράψουν αναδρομικά από την 3η χιλιετία.

    Ως γνωστόν, την αναδρομική αντιγραφή οι αρχαίοι (της σήμερον) την εφεύραν.

  6. Alexis said

    #5: πΚΧ ;;;

    Είναι τόσο παλιά (αρχαία μάλιστα) αυτή η ρήση περί νόμων και αράχνης;
    Κι εγώ που νόμιζα πως είναι των τελευταίων χρόνων, εμπνευσμένη από τα σύγχρονα πολιτικά μας ήθη…

  7. Λεύκιππος said

    Τι σύμπτωση κι αυτή. Το κείμενο έχει άμεση σχέση με την τρέχουσα (και μην τα προλαβαίνουσα) πολιτική κατάσταση και περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Καλημέρα

  8. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    6 Είδες;

  9. Γιάννης Ιατρού said

    Νίκο, ο σύνδεσμος [Ἀδικούμενος διαλλάσσου· ὑβριζόμενος τιμωροῦ] στο τέλος δεν λειτουργεί. Μάλλον κανένα κενό ανάμεσα στο URL….

  10. Δύσκολο θέμα το σημερινό, πολλά από τα θεματα που περιγράφονται προκαλούν ατέρμονες συζητήσεις. Θεωρώ πολύ σωστό το ότι περιγράφονται χωρίς να κριτικάρονται

  11. Γς said

    3:

    >Σίγουρα ο Γς του το σφύριξε.

    Εγώ;

    Ζ΄ε πανσέ κ ιλ βαλε μιε

    Ιφ γιου μις δε τρέιν α΄μ ον

    Βάισεν Ρόζεν άους Ατέν

  12. Οσοι (τυχεροί) είδαν χθες το ματς ΠΑΟΚ-Λάρισας είδαν και τα συγκινητικά ανθρώπινα στιγμιότυπα της χρονιάς με το δεύτερο γκολ. Εδώ μόνο (εύγλωττες) φωτογραφίες από το γεγονός

    http://www.sdna.gr/podosfairo/superleague/article/433038/sygklonistiki-stigmi-stin-toympa-klamata-apo-varela-kai-gio

  13. και μια ιδέα εδώ :

  14. Pedis said

    Τόσο όσο …

    Όσο χρειαζόταν του λαού ξεχώρισα μερίδιο,

    χωρίς από το δίκιο του να βγάλω ή ν᾽ αβγατίσω·

    κι εκείνοι που ᾽χαν δύναμη κι ακούονταν με το χρήμα,

    τίποτε ανάρμοστο κι αυτοί κοίταξα να μην πάθουν.

    Στη μέση στάθηκα, ισχυρή προβάλλοντας ασπίδα,

    κι ούτ᾽ άφησα άδικα απ᾽ τους δυο κανένας να νικήσει.

    Σόλων, «ελεγείες»

    http://www.greek-language.gr/Resources/ancient_greek/anthology/poetry/browse.html?text_id=81

    -> 13 Κόφτο άρρωστε, έλεος.

  15. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Καλημέρα κι ἀπὸ μένα.
    Πολὺ ὡραία ἡ ἀνθολόγηση τῆς σοφίας τῶν ἀρχαίων ἀπὸ τὸν Δημήτρη Σαραντάκο.
    Τὰ περισσότερα μᾶς τὰ δίδαξαν στὸ σχολεῖο Μερικὰ χρειάστηκε μιὰ ζωὴ γιὰ νὰ τὰ συνειδητοποιήσουμε.

  16. sarant said

    13 Μας έμαθαν οι αρχαίοι και τον Βαρέλα 😉

  17. leonicos said

    @11
    Γς, γι’ αυτό το έγραψα, για να μου στείλεις λουλούδια

    Λιγα λουλούδια’ πόψε στείλε μου, και πάλι φίλε μου, απόψε
    λουλούδια ο κήπος επλημύρισε (ένα μ), έμπα και μύρισε,και κόψε.
    Αλλ’ όμως πρόσεχε να μην τρυυυυπηθείιιιις, κι από τ’ αγκάθια του μη μάαατωείιιιιις!

  18. leonicos said

    @12

    Συγχαρητήρια για το αποτέλεσμα. Εκτου αποτελέσματος η ποιότης.

    Φαίνεται αυτός ο ΠΑΟΚ είναι, άγνωστη μεν, αλλ’ ανερχόμενη ομάδα!

    Ατυτή τη Λάρισα την ξέρω. Είναι η ομάδα της Λάρισας. Ο ΠΑΟΚ από πού είναι;

  19. leonicos said

    Αν με βρείτε σκοτωμένο, θα ξέρετε ποιανού είοναι η σφαίρα!

    Γειά σου, μεγάλε ΤΖΙ, που σηκώνεις κι από χιούμο ρρρρρρρρ

  20. # 18

    Από το νταρμαξέτρε Λεώνικε

  21. nikiplos said

    Στη Στρατονομία, είχαν το μότο: Φυλακής μνήσθαι, τοις νόμοις πείθου.

  22. Ριβαλντίνιο said

    Το «άρχεσθαι μαθών, άρχειν επιστήση» το έχουν στην Σχολή Ευελπίδων.

  23. Avonidas said

    Καλημέρα.

    «Να παντρεύεσαι από την ίδια με σένα τάξη, γιατί αν παντρευτείς από ανώτερη, αφεντικά και όχι συγγενείς θα αποκτήσεις»

    Αφεντικό θ’ αποκτήσεις έτσι κι αλλιώς, όπως και να παντρευτείς 😉

  24. # 23

    Για τους σώγαμπρους δεν έγραψαν τίποτε…

  25. Avonidas said

    «η εργασία δεν είναι καμιά ντροπή. Ντροπή είναι η ανεργία»

    Το «αεργίη» το έχω δει να αποδίδεται ως «αεργία» ή και «τεμπελιά», αλλά όχι ανεργία (που είναι η έλλειψη εργασίας).

  26. Avonidas said

    Ακόμα πιο καθαρά διατύπωσε την άποψή του ο Σόλων, λέγοντας «συμβούλευε τους πολίτες όχι με ευχάριστα αλλά με τα βέλτιστα» [συμβούλευε μη τα ήδιστα αλλά τα βέλτιστα τοις πολίταις], που θα έπρεπε να το έχουν εγκόλπιο οι πολιτικοί μας.

    Μα το έχουν. Ο κάθε φορομπήχτης και μνημονιοβάλτης μας κοπανάει χάριν εμπεδώσεως ότι θέλει το καλό μας και δεν υπολογίζει το πολιτικό κόστος :-/

  27. Ριβαλντίνιο said

    Οι ξενηλασίες ( άλλοτε και ξενηλασία γινόταν και ταξίδια έξω από την χώρα δεν επιτρέπονταν, για να μην παρασύρονται οι πολίτες από τους ξένους στην εύκολη ζωή ) φαίνεται πως αφορούσαν μόνο συγκεκριμένες περιπτώσεις. Αλλιώς στην Λακεδαίμονα έμεναν ξένοι ( ακολουθούσαν πολλοί εθελοντές καλοκάγαθοι, ευειδείς και έμπειροι από τους περιοίκους και ξένοι από τους λεγόμενους τρόφιμους και μπασταρδάκια σπαρτιατόπουλα 🙂 )

  28. sarant said

    25 Είναι λάθος. Θα το διορθώσω.

  29. Παναγιώτης Κ. said

    Ενώ αυτά τα ωραία και εύστοχα αρέσουν στον πολύ κόσμο οι διάφορες ελίτ τα θεωρούν…μπανάλ. Μια στάση των ελίτ που δεν μπόρεσα επαρκώς να εξηγήσω.

  30. cronopiusa said

    Δίδασκε επίσης ο Ησίοδος πως δεν πρέπει να ζητάμε την ευημερία καταπιέζοντας τους αδύνατους, όπως κάνουν οι «δωροφάγοι» βασιλείς, αλλά με την έντιμη εργασία, γιατί «η εργασία δεν είναι καμιά ντροπή. Ντροπή είναι η ανεργία» [έργον δ’ ουδέν όνειδος αεργίη δε τ’ όνειδος].

    αεργία

    άεργος αυτός που δεν επιθυμεί να εργαστεί

    Η Ανεργία είναι η κατάσταση ενός ατόμου, που, ενώ είναι ικανό, πρόθυμο και διαθέσιμο να απασχοληθεί, δεν δύναται να βρει εργασία.

  31. Pedis said

    την (χωρίς να χαρίζει κάστανα) φαινομενολογική ανάλυση των συμφορών που προκαλούν οι πλούσιοι στο λαό και στην κοινότητα (http://www.greek-language.gr/Resources/ancient_greek/anthology/poetry/browse.html?text_id=79):

    Η πόλη η δική μας ποτέ δεν πρόκειται να χαθεί, όσο εξαρτάται από του Δία τις αποφάσεις και από τις διαθέσεις των μακάριων θεών.

    Γιατί ένας τέτοιος προστάτης-φύλακας, η Παλλάς Αθηνά, μεγαλόπνοη κόρη παντοδύναμου πατέρα, κρατά τα χέρια πάνωθέ της.

    Είναι, αντίθετα, των αστών των ίδιων η βούληση που καταστρέφει μια μεγάλη πόλη, η έλλειψη σύνεσης και η υποδούλωσή τους στο χρήμα·

    το ίδιο χωρίς αρχές είναι και του δήμου οι ηγέτες, που από τη μεγάλη αλαζονεία τους πολλά μέλλει να τραβήξουν:

    γιατί είναι ανίκανοι να συγκρατήσουν την υπερβολή και να απολαύσουν ένα γιορταστικό συμπόσιο με την πρέπουσα τάξη και πνευματική ησυχία.

    Μαζεύουν πλούτη ενδίδοντας στην αδικία

    και, μη φειδόμενοι των περιουσιών, ούτε των ιερών ούτε του δημοσίου,

    κλέβουν προκλητικά από παντού, και ούτε στης Δικαιοσύνης τα σεβάσμια θεμέλια δεν αποδίδουν τον προσήκοντα σεβασμό,

    της Δικαιοσύνης που κρατά σφιγμένο το στόμα της, έχει όμως πλήρη συνείδηση όσων γίνονται και όσων έγιναν, και κάποια στιγμή μέσα στον χρόνο καταφθάνει για να επιβάλει ποινές.

    Η κατάσταση αυτή καταντά πληγή αναπόφευκτη για όλη την πόλη, η οποία γρήγορα οδηγείται στη χειρότερη δουλεία·

    αυτή ξεσηκώνει τη στάση και τον εμφύλιο σπαραγμό από τον ύπνο του, αυτόν που ευθύνεται για την απώλεια τόσων ψυχών στο άνθος της ηλικίας τους.

    Σύντομα η αγαπημένη πόλη καταλύεται από τα χέρια των εχθρών και πνίγεται στις συνωμοσίες που χαροποιούν τους άδικους.

    Αυτές οι συμφορές που βρίσκουν τον λαό αναγκάζουν πολλούς φτωχούς να ξενητευτούν,

    κι άλλους, ατιμωτικά σιδηροδέσμιους, να πουληθούν δούλοι.

    ακολουθεί η αποκάλυψη του πραγματικού πνεύματος τη μεταρρύθμισης του Σόλωνα, βλ. #14, δηλαδή να διασώσει το σύστημα των τάξεων.

    Έχει πολύ ενδιαφέρον επειδή θάλεγε κανείς ότι πρόκειται για μία (πρώτη, ρητά διατυπωμένη) σοσιαλδημοκρατική προσέγγιση αβάν λε λετρ. Που, σε αντίθεση με τους σύγχρονους μας, την πραγματοποίησε … Άλλοι καιροί.

  32. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Η ανεργία είναι ντροπή. Το θέμα είναι τίνος.
    http://www.imerodromos.gr/ainstain-sosialismos/

  33. spiral architect 🇰🇵 said

    Καλημέρα.

    Οσονούπω, θα ξεχάσουμε τα γραπτά και τα αποφθέγματα των ΑΗΠ και θα διδασκόμαστε από τις ρήσεις των συγχρόνων σοφών μας.
    Τι άλλο να μας πει πια και αυτός ο Σόλων, βαρετός έχει γίνει πια. 🙄

    Υ.Γ.: Τι δικαιολογητικά χρειάζονται για ανανέωση διαβατηρίου;

  34. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    @33
    Παράβολα από ΚΕΠ (ογδοντακάτι γιούργια), ταυτότητα και φωτοτυπία της, 1 φωτο διαβατηρίου και το παλιό διαβ αν υπάρχει.
    (Είμαι στην ίδια διαδικασία κ τα έχω μπροστά μου γραμμένα όπως μου τα είπανε στο τμήμα).

  35. Jessica said

    Ωραίο το σημερινό, μάθαμε πολλά εμείς οι νέοι, που ποτέ δεν μάς τα είπαν οι δασκάλοι μας στα σκολειά. Σήμερα το πρωΐ έγινε το 3ο σεμινάριο Δούκα στην ΕΣΗΕΑ και έγινε λόγος για εσάς κ. Σαραντάκο. Θα περιμένω μέχρι τη Παρασκευή να σας τα πεί κάποιος σχολιαστής που ίσως παρακολούθησε το σημερινό σεμινάριο, αλλιώς θα σας τα μεταφέρω εγώ. Οι δύο αναγνώστες σας (κ.κ. Ιατρού + Μαρία) που είχαν πεί ότι θα παραβρεθούν και θα συστηνόμασταν, δεν ήρθαν σήμερα.

    Θέλω να σάς συγχαρώ κ. Σαραντάκο για όσα γράψατε στο Facebook εναντίον του κ. Μανώλη Γλέζου που στα 96 του ξέχασε το διεθνιστικό του παρελθόν και απαίτησε (με ύφος δασκαλάκου, όπως σωστά επισημαίνετε) από τους καημένους τους Σκοπιανούς να ξεχάσουν το όνομα Μακεδονία.

    Θα ήθελα, κ. Σαραντάκο, να είχατε το θάρρος να ψέξετε εξίσου και τον (εθνικόφρονα στα γεράματα) κ. Μίκη Θεοδωράκη που τη Κυριακή δήλωσε στο «Πρώτο Θέμα» ότι ΔΕΝ ΕΚΑΝΕ ΠΟΤΕ ΔΗΛΩΣΗ Μετανοίας στη Μακρόνησο το 1949.

    Δυστυχώς για το κ. Θεοδωράκη, στο Διαδίχτυο και στο Facebook υπάρχει η Δήλωσή του, που αποκηρύσσει τον ξενόδουλον κομμουνισμόν και δημοσιεύτηκε στην εθνικόφρονα εφημερίδα «Εθνικός Κήρυξ» της 19/4/1949, που υπάρχει στα αρχεία της Βουλής

  36. spiral architect 🇰🇵 said

    Τζέσικα λένε τη γραία Βατάλαινα ρε Ιατρού;

  37. Avonidas said

    #36. Ε, τώρα με το νομοσχέδιο περί ταυτότητας φύλου απελευθερώθηκε…

  38. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Ζηλεύεις γιατί δεν εχπροσωπήθηκες στα εχπαιδευτικά σεμινάρια, αυτό αντιλήβομαι Σπειροειδή. Τουλάχιστον κοίτα μήπως τα ανεβάσουνε στο διαδίχτυο να ξεστραβωθείς.

  39. Σώπα!

    Ωραία η παρατήρηση του Pedis στο #31. Ο Κλεισθένης μετά το πήγε λίγο παραπέρα βέβαια.

  40. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Νομίζω πὼς ἦρθε ἡ ὥρα γιὰ μπανάκι μανάκι.

  41. nikiplos said

    36@, Ένας φυσιολογικός άνθρωπος που διέρχεται το κολαστήριο της Μακρονήσου, φυσιολογικά υπογράφει ό,τι του ζητήσουν. Σε όσους έχουν διαβάσει στοιχειωδώς την ιστορία του εγχειρήματος του νεο-Παρθενώνος, δύο είναι τα προφανή:

    α. Εκείνοι που υπέγραψαν ΔΕΝ ήταν κιοτήδες σε σχέση με τους άλλους που δεν υπέγραψαν.
    β. Εκείνοι που δεν υπέγραψαν ΔΕΝ ήταν πιο γενναίοι, συνεπείς, παλικάρια σε σχέση με εκείνους που υπέγραψαν.

    Το αν συνέβηκε το ένα ή το άλλο είναι καθαρά θέμα τύχης ή των συγκεκριμένων συνθηκών που βρέθηκε το άτομο. (η εκλογή της Σοφί, είναι μια ωραία ταινία που δίνει ένα πολύ ωραίο μικρό, ήκιστο δείγμα).

    Επομένως καθόλου δεν μειώνει τον Μίκη μια υπογραφή.

    ΥΓ1> Περιττό να αναφέρω ως παράθεμα, ότι αμφισβητώ σφόδρα τον Εθνικό Κήρυκα. Για πολλούς λόγους που εκλείπουν του παρόντος.

    ΥΓ2> Ημείς εις το Ρωμαίϊκον, την Ζέσσικαν, την αποκαλούμεν Κασσάνδραν.

  42. sarant said

    40 Κι εγώ το ίδιο νομίζω. Έγινε.

  43. cronopiusa said

  44. cronopiusa said

  45. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    41 Δυστυχώς είχε φροντίσει και το ΚΚΕ να αναγορεύσει την αντοχή στο ξύλο σε ύψιστη επαναστατική αρετή, κάπου το λέει ο Χαριτόπουλος νομίζω. Εξ ου και τα περί Θανάση Κλάρα ή Μιζέρια που επί Μεταξά έκανε δήλωση κλπ. . Δεν συνεχίζω γιατί θα βρίσω άσκημα, με το κάθε φασιστοτρόλ που μας κερνάει τα ξερατά του.

  46. Γιάννης Κουβάτσος said

    Να το φέρει η κουβέντα, να πούμε και κάνα ποδοσφαιρικό. Αλλά σε μια τέτοια ανάρτηση, αντί άλλου σχολίου να βάζεις μΠάοκ, ε, μιλάμε για προχωρημένη κατάσταση, που με φέρνει στη δυσάρεστη θέση να συμφωνήσω με τον Pedis.

  47. smerdaleos said

    Η σημασία των νόμων
    —-

    Καλημερίζω την σαραντάκειο πολιτεία!

    Σ΄αυτό το θέμα οι αρχαίοι έλληνες ήρθαν τρίτοι και καταϊδρωμένοι.

    1) πρώτη θέση (πολιτικός νόμος):

    Από τη σειρά Rome, συζήτηση μεταξύ του Ιούλιου Καίσαρα και των αιγύπτιων παραδυναστευόντων:

    Έλληνας δούλος του Καίσαρα: Είναι νόμος!
    Αιγύπτιος Ευχνούχος: Ρωμαϊκός νόμος! (δλδ εδώ είναι Αίγυπτος, όχι Ρώμη)
    Καίσαρας: Υπάρχει άλλο είδος νόμου, μωρή κακόμοιρη γυναίκα;

    [1:15]

    2) 2η θέση (θρησκευτικός νόμος)

    Μετά την εξέγερση των Μακκαβαίων, στο (ημι)αυτόνομο κράτος που προέκυψε, η Ιουδαϊκή ταυτότητα για λίγο καιρό απέκτησε πολιτικό έρεισμα. Για λίγο καιρό, στις κατακτήσεις του Ιωάννη Υρκανού, οι Ιουδαίοι
    επέβαλαν υποχρεωτικά τον Ιουδαϊκό νόμο στους λαούς που κατέκτησαν.

    https://en.wikipedia.org/wiki/John_Hyrcanus#Conquests_by_John_Hyrcanus

    Ο Ιώσηπος έχει το παρκάτω ενδιαφέρον χωρίο γαι την κατάκτηση-αφομοίωση των Ιδουμαίων:

    Τους δόθηκε η ευκαιρία ή να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους (εκδίωξh) ή να παραμείνουν υιοθετώντας όμως της περιτομή και τον Ιουδαϊκό νόμο. Η αγάπη των Ιδουμαίων για την πατρίδα τους, τους ώθησε να επιλέξουν την δεύτερη λύση, και ο Ιώσηπος εδώ σχολιάζει πως, από τη στιγμή που υιοθέτησαν την περιτομή και τον Ιουδαϊκό νόμο, μετά από λίγο καιρό έγιναν ολόιδιοι με όλους τους υπόλοιπους Ιουδαίους.

    [AJ,13.257-8] Ὑρκανὸς δὲ καὶ τῆς Ἰδουμαίας αἱρεῖ πόλεις Ἄδωρα καὶ Μάρισαν, καὶ ἅπαντας τοὺς Ἰδουμαίους ὑπὸ χεῖρα ποιησάμενος ἐπέτρεψεν αὐτοῖς μένειν ἐν τῇ χώρᾳ, εἰ περιτέμνοιντο τὰ αἰδοῖα καὶ τοῖς Ἰουδαίων νόμοις χρήσασθαι θέλοιεν. [258] οἱ δὲ πόθῳ τῆς πατρίου γῆς καὶ τὴν περιτομὴν καὶ τὴν ἄλλην τοῦ βίου δίαιταν ὑπέμειναν τὴν αὐτὴν Ἰουδαίοις ποιήσασθαι. κἀκείνοις αὐτοῖς χρόνος ὑπῆρχεν ὥστε εἶναι τὸ λοιπὸν Ἰουδαίους.

  48. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ωραία τα ρητά των αρχαίων μας, τα αναρτούμε στα στρατόπεδα, στα σχολεία, στους πολιτιστικούς-εξωραϊστικούς συλλόγους, τα τσιτάρουν οι δημόσιοι αγορητές στις ομιλίες τους και οι δημόσιοι γραφιάδες στα κείμενά τους, για να ισχυροποιήσουν τα επιχειρήματά τους, αλλά, αν θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές, ίσχυε, ισχύει και θα ισχύει (το απεύχομαι) η οξεία ρήση του Θουκυδίδη:
    «Οι προύχοντες πράσσουσι και οι ασθενείς ξυγχωρούσιν».

  49. Triant said

    Συγγνώμη ρε παιδιά αλλά εγώ δεν βλέπω καμιά υπογραφή στο 35. Βλέπετε εσείς; Υπάρχει κάπου αλλού υπογεγραμμένο;

  50. # 46

    Σαν θέμα που συγκίνησε κοινωνικά όσους το είδαν το έβαλα και όχι ποδοσφαιρικό, θα το ανέβαζα κι αν δεν ήταν παίκτης του ΠΑΟΚ , μην μυγιάζεσαι

  51. Γιάννης Ιατρού said

    Παρόλο που έχω πολλή δουλειά και δεν ευκαιρώ για περαιτέρω σχολιασμό επι του θέματος (πολύ καλό, και το σημερινό, Νίκο ρίξε μια ματιά στο #9 🙂 ), θα κάνω 2-3 παρατηρήσεις επί των ανωτέρω:

    35α: Δυστυχώς, λόγω φόρτου εργασίας. Θα τα πούμε την επομένη φορά…. 🙂

    36: Καλλιτεχνικό ψευδώνυμο 🙂

    42: Δηλαδή

    47: Σμερδαλέος
    Ενίσταμαι εντόνως δια την παραπλανητικήν απεικόνισιν του Ιουλίου Καίσαρος αγαπητέ σχολιαστά. Επειδή συνυπηρετήσαμε όταν αυτός ήταν ακόμη δόκιμος, τον γνωρίζω προσωπικώς. Η αυθεντική εικόνα του είναι αυτή:

    Θα απαντήσω μόνο σε σοβαρά σχόλια 🙂

  52. BLOG_OTI_NANAI said

    42: Ο Νίκος ξαπόστειλε την Τζέσικα… Μια που το άρθρο αναφέρεται στους αρχαίους προγόνους μας, ας αφιερωθεί στη μνήμη της το εξής συγκινητικό επίγραμμα:

  53. Faltsos said

    41 κλπ περί δήλωσης
    Το πρόβλημα δεν ήταν η ίδια η υπογραφή της δήλωσης. Αυτός που υπεγραφε δήλωση, έπρεπε να αποδείξει έμπρακτα ότι ανένηψε: να καταδώσει συντρόφους του, να δώσει άλλες πληροφορίες ή να συνεργαστεί με την ασφάλεια.
    Όσο για τον Μίκη, καμμία σημασία δεν έχει το ότι δεν υπέγραψε στην Μακρόνησο. Η πρόσφατη στάση του απογοήτευσε χειρότερα όσους τον πίστευαν όλα αυτά τα χρόνια.

  54. leonicos said

    Από το νταρμαξέτρε Λεώνικε

    Το σέβομαι απόλυτα

  55. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  56. Γιάννης Κουβάτσος said

    52. Επίσης, να στέλνουν επιστολές «εθνικόφρονος» περιεχομένου στα χωριά τους, οι οποίες διαβάζονταν δημοσία μετά το τέλος της κυριακάτικης λειτουργίας, να κάνουν ομιλίες ανάλογου περιεχομένου περιοδεύοντας σε χωριά και πόλεις και άλλα τέτοια εξευτελιστικά που επινοούσαν οι σαδιστικοί νόες των νικητών του εμφυλίου πολέμου.

  57. BLOG_OTI_NANAI said

    Η «δήλωση» δημοσιεύεται στο στο φύλο της 20ης Απριλίου (τέρμα δεξιά στήλη, στο μέσον).

  58. […] […]

  59. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    53/56 Δυστυχώς. Αν δεν άντεχες το ξύλο κι έβαζες τη δυσανάγνωστη, σε σπρώχνανε όλο και πιό βαθιά. Ή κατρακυλάς ή αυτοκτονείς……..
    (Κάπου έγραφε ο Μίσσιος για έναν μεγαλόσχημο της καθοδήγησης που του ρίξανε μιά σφαλιάρα κι έγινε χαμός, ενώ ο ίδιος έλεγε σπασμένα τα παιδιά που τους λιώνανε τ’ αρχίδια στην Ασφάλεια. Δυστυχώς).

  60. ΚΩΣΤΑΣ said

    Απάντησις εις σοβαρόν σχόλιον. Διατί απουσίασες από το σεμινάριον; Τζέσικα,μοναχή και μόνη. 🙂

  61. Γιάννης Κουβάτσος said

    Τελικά, το οριστικό μπανάρισμα φαίνεται αδύνατο. Μπορείς να κρατήσεις απέξω τα ψευδώνυμα, όχι τον άνθρωπο που τα χρησιμοποιεί. Δεν γράφει σαν Β…ς, γράφει σαν Τζέσικα ή οτιδήποτε άλλο. Τα μειονεκτήματα του διαδικτύου.

  62. Faltsos said

    57
    Χειροκροτάμε την αποπομπή του κλώνου, αλλά αναπαράγουμε αυτά που γράφει, με «ντοκουμέντα»!
    Από την μεταπολίτευση και μετά, όλοι «θαύμαζαν» τον Θεοδωράκη και είναι λογικό να μη κυκλοφόρησε τότε αυτό το «ντοκουμέντο». Αλλά όσοι ζήσαμε τα χρόνια του εθνάρχη και ανδρωθήκαμε στα χρόνια της δικτατορίας, ξέρουμε πολύ καλά πώς πολεμιόταν τότε ο Θεοδωράκης και με τι λάσπη προσπαθούσαν να τον μειώσουν. Δεν θα άφηναν ανεκμετάλευτη μια δήλωσή του, αν την είχαν στα χέρια τους!

  63. Pedis said

    # 62 – έτσι φαίνεται.

    (1) Ο ίδιος δηλώνει ότι δεν υπέγραψε. (2) Αν είχε υπογράψει θα ειχε βγει στη φόρα πάνω από εκατό φορές στην ζικζακοειδή πολιτική του πορεία. Αν δεν υπάρχουν άλλα ντοκουμέντα/μαρτυρίες τότε συνεπάγεται ότι η «είδηση»/αναγγελία πολύ πιθανά είναι προβοκατόρικη βρωμιά. Ερώτηση: τέτοιες πρακτικές ήταν κοινές;

    (όχι πώς αν είχε υπογράψει θα σήμαινε κάτι, ή θα σήμαινε πολλά για τους απέξω κι όσους κρίνουν εκ του ασφαλούς.)

  64. Γιάννης Κουβάτσος said

    Σαφώς και υπήρχε βιομηχανία παραγωγής πλαστών δηλώσεων από το μετεμφυλιακό κράτος. Αλλά και οι γνήσιοι δηλωσίες ήταν πάρα πολλοί. Και δυστυχώς αντιμετωπίζονταν, τόσο από τους συντρόφους τους όσο και από τους αντιπάλους, όπως οι γυναίκες-θύματα βιασμού σε παλαιότερες (μόνο;) εποχές: με περιφρόνηση, λες και έφταιγαν που υπέκυψαν στην κτηνωδία, που δεν κατάφεραν να αντισταθούν αποτελεσματικά στη βία.

  65. BLOG_OTI_NANAI said

    62: Faltsos επειδή δεν με γνωρίζεις, κράτα τα σχόλια για τον εαυτό σου, που θα με συνδέσεις με τον απατεώνα που τον έχω ξεφτιλίισει 500 φορές… Ακριβώς επειδή είναι απατεώνας, είχα την περιέργεια αν όντως είχε δημοσιευτεί κάτι τέτοιο. Και όπως είδες, δεν ήταν στο φύλο της 19ης αλλά της 20ης. Και το έδειξα επειδή ο καθένας που ενδιαφέρεται για την έρευνα -και εδώ έχουμε αρκετούς- πρέπει να ξέρει αν είναι πλαστό ή αν ήταν χόακας του διαδικτύου ώστε να μην ψάχνουμε τσάμπα….
    ================
    Όσο κοίταξα δεν είδα κάπου για δήλωση του Θεοδωράκη. Είναι δυνατόν να είχε υπογράψει δήλωση και να έχει μελοποιήσει την «Καντάτα για τη Μακρόνησο»; Επίσης βλέπω καταχώρηση στο ΑΝΤΙ για συναυλία του Θεοδωράκη τον Αύγουστο του 2003 στη Μακρόνησο χωρίς κάποιο σχόλιο.
    Δυστυχώς δεν μπορώ να βρω ακριβώς πόσο έμεινε ΄στη Μακρόνησο. Στο διαδίκτυο υπάρχουν κάτι πληροφορίες ότι μετά τον Απρίλιο του 1949 ήταν ακόμα εκεί. Βλέπω και πολλαπλές καταχωρήσεις της βιογραφίας του που δεν την έχω, αλλά μιλάει για Μακρόνησο στο διάστημα 1949-1950. Τόσο ανόητοι είναι να διαφημίζουν ένα βιβλίο ενός δηλωσία και να μην ξέρουν ούτε καν πόσο έμεινε; Επίσης, βλέπω ότι ο επίσης αριστερός Μιχάλης Κατσαρός, δέχτηκε να φιλοξενήσει τον Θεοδωράκη μόλις έφυγε από τη Μακρόνησο. Δεν θα τον απέφευγε αν ήταν δηλωσίας;

  66. spiridione said

    65. Τέλη Μαρτίου του 1949 τον έστειλαν από τη Μακρόνησο στο 401, λόγω των βασανιστηρίων. Τέλη Μάη ξαναγύρισε στη Μακρ.
    http://www.mikis-theodorakis.net/index.php/en/chronology/24-1949-1953en

  67. Γιάννης Κουβάτσος said

    Και στο παρακάτω λινκ η αριστερή ποιήτρια Ρίτα Μπούμη-Παππά γράφει ότι μεσολάβησε να προσληφθεί στην «Αλλαγή» ο Θεοδωράκης, παρά τους ενδοιασμούς των προϊσταμένων της να προσλάβουν έναν Μακρονησιώτη. Θα φοβόντουσαν τόσο, αν ήταν δηλωσίας;
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://goodmusicandphotography.blogspot.com/2016/09/200.html%3Fm%3D1&ved=2ahUKEwiZi_DUuqPZAhWGFCwKHSW3Dzg4FBAWMAV6BAgKEAE&usg=AOvVaw03X7K8UP_HN4786yPRuHZE

  68. BLOG_OTI_NANAI said

    Βλέποντας σε κάποια έντυπα ότι την εποχή εκείνη έκανε κάποια εντύπωση ότι ο Ρίτσος, ο Θεοδωράκης, ο Κατράκης ήταν στην Μακρόνησο. Μήπως επρόκειτο για περίπτωση σοβαρής ασθένειας και για να μην πεθάνει στην Μακρόνησο τον έδιωξαν, και επί τη ευκαιρία προσπάθησαν να τον λασπώσουν ώστε αν τον δουν έξω να πιστέψουν ότι έκανε δήλωση; Διότι βλέπω πως όντως σε περιπτώσεις βαριάς ασθένειας τους έδιωχναν όπως τον Νίκο Νικηφορίδη. Πάντως, δεν νομίζω ότι υπάρχει λόγος να θεωρούμε ότι ένα σύστημα που μπορούσε να βασανίζει, δεν θα έκανε και τέτοια τεχνάσματα με πλαστά δημοσιεύματα.

    Επίσης, θα ήταν πολύ περίεργο ένα τέτοιο πρωτοσέλιδο της ΑΥΓΗΣ σε κάποιον δηλωσία της Μακρονήσου:

  69. BLOG_OTI_NANAI said

    66,67: Όλα δείχνουν λοιπόν ότι ήταν μούφα «δήλωση».

  70. Ριβαλντίνιο said

    Σιγά το πράγμα. Τον «ξενόδουλο κομμουνισμό» – και όχι γενικά τον κομμουνισμό – και την «εθνοκτόνο ανταρσίαν» αποκηρύσσει. Αυτό θα μπορούσε να το υπογράψει οποιοσδήποτε που δεν θεωρούσε τον κομμουνισμό ξενόδουλο και την ανταρσία εθνοκτόνο. 🙂

    Σοβαρά τώρα. Εμένα δεν θα μου έκανε εντύπωση να είχε υπογράψει. Ο Μουμτζής λέει ( αν θυμάμαι καλά ) πως πέρασαν από την Μακρόνησο επί Εμφυλίου 30.000 άτομα ( από αυτούς οι 5.000 «ακραιφνείς κομμουνιστές» ) και μόνο 400 δεν υπέγραψαν. Και επίσης δεν κατάλαβα κάτι από αυτά που παραθέτει ο Τζέσικας . Λέει πως δεν υπέγραψε το 1964 ή το 1949 ; Τους ζητούσαν υπογραφές το 1964 ;

  71. BLOG_OTI_NANAI said

    70: Φαντάζομαι δεν θα πρόλαβες να δεις το πρωτοσέλιδο της ΑΥΓΗΣ. Προφανώς όχι υπεύθυνη δήλωση αλλά μια δήλωση που θα πήγαινε στις εφημερίδες δεν θα ήταν κακή…

  72. BLOG_OTI_NANAI said

    66: «Τέλη Μαρτίου του 1949 τον έστειλαν από τη Μακρόνησο στο 401, Τέλη Μάη ξαναγύρισε»

    Ε, να δεις που εκεί έγινε η πατάτα διότι ταιριάζουν οι ημερομηνίες… Μόλις έφυγε για το 401, είτε έγινε κρατική «διαρροή», είτε κάποιο «παπαγαλάκι», είτε δημοσιογράφος του Κήρυκα αυθαιρέτησε και την έξοδο για το Νοσοκομείο την βάφτισαν «δήλωση φρονημάτων».

  73. BLOG_OTI_NANAI said

    72: Προφανώς δεν περίμεναν ότι θα ξαναεπιστρέψει στη Μακρόνησο και μάλλον την πάτησαν.

  74. Pedis said

    # 70 – τάχεις ξαναγράψει αυτά και είναι μούφα.

  75. Faltsos said

    65
    «επειδή δεν με γνωρίζεις, κράτα τα σχόλια για τον εαυτό σου»
    Δεν θα πείραζε αν ήμασταν λίγο πιο χαλαροί, αλλά δεν πειράζει…
    Φαίνεται ότι έχουμε και μια διαφορά στην ηλικία και τα ακούσματα. Η «Καντάτα για τη Μακρόνησο» πάντως είναι έργο του Θάνου Μικρούτσικου σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου και όχι του Μίκη Θεοδωράκη.
    Όσο για τον μπαναρισμένο σχολιαστή, εμένα μου αρκεί να τον θεωρώ απλά γραφικό και δεν καταλαβαίνω γιατί να ενοχλούμαστε τόσο από την παρουσία του.
    Το μόνο που σχολίασα είναι ότι αν κάτι το θεωρούμε απάτη, μπορεί να το ψάχνουμε, αλλά δεν το αναπαράγουμε. Μην το παίρνεις τόσο βαριά, όλοι μπορεί να κάνουμε κάτι τέτοιο, πιθανόν κάποιος φάλτσος να το επισημάνει κι αυτό είναι όλο.

  76. Ριβαλντίνιο said

    @ 74 Pedis

    Φαντάζομαι πως εννοείς αυτά του Μουμτζή , έτσι ; Αν μπορούσες να παραθέσεις κάποια άλλα στοιχεία θα με ενδιέφερε.

  77. spiral architect 🇰🇵 said

    Μια φορά μπήκε νωρίς η κατσαρίδα και μαγάρισε την ανάρτηση.

  78. sarant said

    Δεν μπορεί να βγει κανένα συμπέρασμα για το αν υπέγραψε δήλωση ο ΜΘ από τη μεταγενέστερη αποδοχή που είχε στην ΕΔΑ.

  79. spiridione said

    Κάποια μάνα αναστενάζει
    «.. Για το συγκεκριμένο τραγούδι υπάρχει μια μικρή προσωπική ιστορία. Στη Μακρόνησο μας μεταφέρανε από την Ικαρία στα 1948 στο Τέταρτο Τάγμα των πολιτικών κρατουμένων, στα βόρεια του νησιού. Από κει διάλεξαν τριακόσιους της ηλικίας μου (24 χρονών) στις 26 Μαρτίου του 1949 και μας πήγαν στην χαράδρα του Α΄ Τάγματος, όπου μας περίμεναν οι Αλφαμίτες βασανιστές μας. Μετά από λίγες μέρες, χτυπημένος και αναίσθητος μεταφέρθηκα στο 401 Στρατιωτικό Νοσοκομείο, στην Αθήνα, στο θάλαμο-φυλακή (Κωστόπουλου). Όταν συνήλθα και έφτασα στο σημείο να μπορώ να βαδίσω με πατερίτσες, θα ήταν μέσα Μαϊου, μάθαμε ότι πρόκειται να μας ξαναπάνε στο νησί μέσω του Κέντρου Διερχομένων στο Σταθμό Λαρίσης. Μπόρεσα να ειδοποιήσω τη Μυρτώ για τη μέρα και την ώρα της μεταφοράς κι έτσι μπήκαμε στο ίδιο τραμ, απ’ αυτά τα κίτρινα, εγώ πίσω με τους φρουρούς μου κι αυτή μπροστά. Έτσι βλεπόμαστε σε όλη τη διαδρομή. Κατεβήκαμε στην Ομόνοια και μετά πήραμε με τα πόδια το δεξί πεζοδρόμιο της Αγίου Κωνσταντίνου. Η Μυρτώ βάδιζε στο απέναντι πεζοδρόμιο κι έτσι εξακολουθήσαμε να κοιτάζουμε ο ένας τον άλλο. Ήταν απόγευμα και ο Σταθμός Ενόπλων Δυνάμεων μετέδιδε το «Κάποια μάνα αναστενάζει», που ακουγόταν από όλα τα καταστήματα και τα ταξί. Σε μια στιγμή οι φρουροί μου μας αντιλήφθηκαν και έσπευσαν να τη συλλάβουν. Έτσι την έχασα ξανά… Καταλαβαίνετε λοιπόν για ποιο λόγο το τραγούδι αυτό χαράχτηκε για πάντα μέσα μου…»

    Τον χειμώνα του 1949, ο Μίκης Θεοδωράκης βρίσκεται κρατούμενος στη Μακρόνησο μαζί με τους «ανυπόταχτους», στο Δ’ Τάγμα Πολιτικών Κρατουμένων στη σκηνή με τον κωδικό Ε5. Παρά την αποστασιοποίησή του από το ΚΚΕ, μετά την 6η Ολομέλεια το 1949, θα μεταφερθεί στο Α΄ τάγμα κρατουμένων.
    Την επομένη της επίσκεψης της βασίλισσας Φρειδερίκης στη Μακρόνησο, στις 26 Μαρτίου, ο Μίκης υπομένει για ώρες ολόκληρες φρικτά βασανιστήρια. Βασανίζεται έως τα πρόθυρα του θανάτου. Μεταφέρεται, στο 401 Στρατιωτικό Νοσοκομείο όπου παραμένει για 2 μήνες. Εκεί βρήκαν σπασμένα τρία πλευρά, το δεξί γόνατο εξαρθρωμένο, πολλαπλά κατάγματα και τέλος, το σπουδαιότερο, τον μισό πνεύμονα καταστραμμένο.

    Μετά το τέλος της νοσηλείας του, καταδικάζεται να επιστρέψει στη Μακρόνησο. Τα βασανιστήρια συνεχίζονται. Παρά τις συνθήκες κάτω από τις οποίες είναι αναγκασμένος να ζήσει, συνεχίζει να συνθέτει έργα συμφωνικά και μουσικής δωματίου. Ακούει τα ρεμπέτικα από συνεξόριστους και αρχίζει να μελετά τη λαϊκή μουσική.

    http://thehistoryofgreece.blogspot.gr/2013/08/blog-post_17.html

  80. sarant said

    Και επειδή ρώτησα, η δήλωση πρέπει να είναι αυθεντική.

  81. Pedis said

    # 80 – δηλ. ψεύδεται;

  82. BLOG_OTI_NANAI said

    75: «Η «Καντάτα για τη Μακρόνησο» πάντως είναι έργο του Θάνου Μικρούτσικου»

    Αυτό είναι σωστό. Με πήρε στο λαιμό της η… ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ και δεν το επιβεβαίωσα:

  83. sarant said

    81 Αν θυμάμαι καλά, ο Μίκης λεει ότι υπέγραψε τη δήλωση ο πατέρας του.

  84. BLOG_OTI_NANAI said

    80: Συγγνώμη: πώς γίνεται «αυθεντική δήλωση» και όμως να επιστρέφει στη Μακρόνησο και σε νέα βασανιστήρια; Αυτό θα ήταν το χειρότερο παράδειγμα για να πείσουν και άλλους να κάνουν δηλώσεις.

  85. BLOG_OTI_NANAI said

    83: Άρα η δήλωση του δημοσιεύματος δεν είναι αυθεντική, είναι πλαστή, διότι στο δεν υπογράφει ο πατέρας αλλά υποτίθεται ο ίδιος!

  86. Αιμ said

    Εικάζω ότι ο Κατσαρός θα τον φιλοξενούσε και δηλωσία. Για τον Μ.Θ. στην Μακρόνησο, παλιότερα (~ ’75+) που ζούσανε ακόμα Μακρονησιώτες, ακουγόντουσαν διάφορα του τύπου «απο τότε φάνηκε ο χαρακτήρας του» . Επίσης είχε περάσει φυματίωση.

  87. BLOG_OTI_NANAI said

    86: Τουλάχιστον όμως ξέρουμε πως λειτουργεί μια κρατική προπαγάνδα. Τι προπαγάνδα θα ήταν αν κάθε αριστερός έβλεπε ότι την Μακρόνησο δεν την γλυτώνεις είτε υπογράψεις είτε όχι; Κάτι δεν κολλάει εδώ.

  88. ΚΩΣΤΑΣ said

    Πέρασαν αρκετά χρόνια, ώστε να μπορούμε να βλέπουμε τα γεγονότα πιο αντικειμενικά και πιο αμερόληπτα.

    Για τους δηλωσίες, δεν νομίζω ότι ιστορικά θα τους αποδοθεί μομφή. Είναι άλλο πράμα η ελεύθερη επιλογή και άλλο ο εξαναγκασμός κάτω από βασανιστήρια και ψυχολογική πίεση. Δεν έχουμε από τη φύση όλοι τον ίδιο βαθμό αντοχής σε αντίξοες περιστάσεις και δεν γεννηθήκαμε όλοι ήρωες. Το ίδιο ίσχυε και για αυτούς τότε.

    Κάποτε πρέπει να βρούμε ΟΛΟΙ το θάρρος και να αναγνωρίσουμε ο καθένας τα λάθη του. Εγώ νιώθω την ηθική ανάγκη να ζητήσω μια συγγνώμη για όσα υπέστησαν αυτοί οι άνθρωποι από τους ιδεολογικούς μου προγόνους.

    Για τον Μίκη τώρα. Ο Μίκης σε όλη την μέχρι τώρα ζωή του απέδειξε ότι είχε έναν εκρηκτικό χαρακτήρα και λειτουργούσε πάντα αυτόνομα, ήταν αυτεξούσιος, δεν περίμενε εντολές για να δράσει. Όπως εμείς τον αγαπάμε και ας υπήρξε κομμουνιστής και αντίπαλος, έτσι και σεις νομίζω πρέπει να κάνετε, και ας λειτούργησε κάποιες φορές έξω από αριστερές πρακτικές.

    ΟΛΟΥΣ μας ενώνει η μουσική του.

  89. Faltsos said

    «Και επειδή ρώτησα, η δήλωση πρέπει να είναι αυθεντική»

    Συγνώμη , αλλά δεν μας έχεις συνηθίσει σε τέτοιου είδους επιχειρήματα αγαπητέ Νίκο.
    Επαναλαμβάνω το δικό μου σκεπτικό. Από τις αρχές του 60 που άρχισε να γίνεται γνωστός ο Θεοδωράκης και να παίζει καθοριστικό ρόλο με τη μουσική του, τον ηγετικό ρόλο στο χώρο της ΕΔΑ και την ίδρυση της νεολαίας Λαμπράκη, μέχρι το 1974 δέχθηκε τόνους λάσπης. Όπως θυμίζει ο Pedis «στην ζικζακοειδή πολιτική του πορεία» έδωσε επίσης πολλές φορές για σκληρές κόντρες και μετά το 74. Μόνο μια εξήγηση μπορώ να σκεφτώ γιατί να έμεινε κρυμμένη μια δήλωση μετανοίας, όλα αυτά τα χρόνια και θα μπαίναμε σε θεωρίες συνωμοσίας. Όσο και αν με απογοήτευσε προχθές, δεν μπορώ να την δεχτώ.
    Πάντως στην παραπομπή του 79 διαβάζω «Τον Αύγουστο (1949), ο πατέρας του κατορθώνει να τον σώσει. Ο Μίκης απελευθερώνεται ως ανάπηρος». Η φερόμενη ως δήλωση έχει ημερομηνία 18-4-49. Η εξήγηση του Blog στο 72 είναι λογική.

  90. sarant said

    84-85-89: Υπάρχει δηλωση του στρατιώτη ΜΘ, για την οποία ο ΜΘ έχει πει ότι δεν έχει υπογραφτεί από τον ίδιο αλλά από τον πατέρα του.

    Προσωπικά, δεν το θεωρώ στίγμα το να έχει κάποιος κάνει δήλωση. Αν δεν ήταν οι δηλωσίες του Μεταξά δεν θα υπήρχε το ΕΑΜ. Και ο Άρης είχε κάνει. Θεωρώ ηρωισμο το να μην έχει κάνει.

  91. sarant said

    90 Διευκρινίζω ότι αυτό δεν είναι κάτι που το ήξερα ανέκαθεν, τώρα το έμαθα από έγκυρη πηγή.

  92. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ιδεολογικοί σου πρόγονοι, Κώστα; Δεν νομίζω, ξανασκέψου το. Καμιά ιδεολογία πλην της φασιστικής-ναζιστικής δεν αποδέχεται τα ψυχικά και σωματικά βασανιστήρια ως μέθοδο αντιμετώπισης των αντιπάλων της.

  93. BLOG_OTI_NANAI said

    91: Να επισημάνω ότι κι εγώ, όπως ο καθένας, μπορώ να κατανοήσω την δήλωση υπό το καθεστώς αφόρητου πόνου. Όντως, μπορεί να συμβεί και κανείς μας δεν πρέπει να παριστάνει το ήρωα από το σπιτάκι του.

    Άλλο είναι το πρόβλημα, διότι εγώ έχω κολλήσει στο βιογραφικό, που -αν δεν είναι πλαστό- λέει:

    «End of May Theodorakis is sentenced to return to Makronissos. July – August Theodorakis, back to Makronissos, suffers awfully […] he is tortured and left for dead».

    Αν αυτά είναι αλήθεια, τότε μια δήλωση φρονημάτων σε συνδυασμό με συνέχιση των βασανιστηρίων μπορεί να σημαίνει μόνο:

    1) είτε δεν έκανε δήλωση και είναι πλαστή,

    2) είτε έκανε όντως δήλωση, αλλά αμέσως την αμφισβήτησε και γι’ αυτό συνεχίστηκαν τα βασανιστήρια, πράγμα που θέλει ακόμα μεγαλύτερο θάρρος. Οπότε για τι «δήλωση» μιλάμε;

    Προσωπικά έχω την εντύπωση πως ό,τι κι αν συνέβη με τη δήλωση ή δήθεν «δήλωση», η επιστροφή στη Μακρόνησο και στα βασανιστήρια μετά τον Απρίλιο, έκοψε «τον αέρα» σε όσους θα ήθελαν να την εκμεταλλευτούν.

    Ειδικά στο διάστημα εκείνης της συνεργασίας με τη Νέα Δημοκρατία δεν θα είχαν βγει όλα αυτά; Εκτός αν αυτό το δημοσίευμα του Κήρυκα ήρθε στην επιφάνεια τότε.

  94. ΓιώργοςΜ said

    84 Στέκει μια χαρά: «Υπέγραψε δήλωση αλλά ψευδή, αποκαλύφθηκε και συνελήφθη πάλι». Σιγά που θα δυσκολεύονταν στη δικαιολογία.

    86 Παρόμοια πράγματα έχω ακούσει κι εγώ, αλλά επειδή ήταν μεμονωμένες κουβέντες και κρίσεις τρίτων που δε μπορώ να διασταυρώσω δεν τις ανέφερα. Δεν εκπλήσσομαι όμως. Ο ίδιος, νάρκισσος όντας, μπορεί να γυάλιζε το εικόνισμά του, μεγαλοποιώντας τα πάθη και τον ηρωισμό του.

    Όπως και να ‘χει, το έργο του είναι αυτό που είναι, και δεν είναι μικρό. Όμως τα καμώματα που του συγχωρούνταν κάποτε, σωρεύονται και τον αποκαθηλώνουν από το βάθρο του. Κρίμα.

  95. Λεύκιππος said

    Τελικά, για μένα τουλάχιστον, που δεν έχω ζήσει όσα περιγράφονται στα τελευταία 30τόσα σχόλια, είναι εντυπωσιακό το «πόσο δύσκολο είναι να αποδείξεις ότι δεν είσαι ελέφαντας» ακόμα κι όταν είσαι ένα τόσο σημαντικό και πέραν πάσης υποψίας, πρόσωπο.

  96. BLOG_OTI_NANAI said

    92: Κι εγώ αυτό ήθελα να γράψω. Αυτό το αίσθημα πικρίας που έχεις Κώστα αποδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο ότι αυτοί δεν ήταν σε καμία περίπτωση «ιδεολογικοί σου πρόγονοι».

  97. ΚΩΣΤΑΣ said

    92
    Γιάννη, μιλάω με πολιτικούς όρους, παίρνοντας υπόψη τα κόμματα που πήραν μέρος στον εμφύλιο. Για το δεύτερο μην είσαι απόλυτος, κράτα μικρό καλάθι, ίδια και χειρότερα έκανε και η άλλη πλευρά, ας το παραδεχτούν μόνοι τους, αν θέλουν. Ας μην ξεστρατήσουμε όμως την συζήτηση.

  98. Αιμ said

    90. Συμφωνώ απολύτως. Επίσης ο ηρωϊσμός δεν είναι απαραίτητα επαναστατική πράξη.

  99. BLOG_OTI_NANAI said

    94: Οπότε θα έχεις κάποιο επιχείρημα για ποιον λόγο το έκαναν μόνο στον Θεοδωράκη αυτό. Διότι αν πεις ότι το έκαναν σε όλους ή σε πολλούς, τότε αυτό θα ήταν πλέον γνωστό και άρα θα πρέπει να λύσεις πειστικά την αντίφαση του πώς θα προσελκύσουν σε αυτή την «ντροπιαστική πράξη» της δήλωσης ανθρώπους, που ξέρουν πως ότι και να κάνουν τα βασανιστήρια δεν τα γλυτώνουν. Η προπαγάνδα πρέπει να έχει μια συνέπεια. Αυτό που γράφεις δεν κολλάει.

  100. ΚΩΣΤΑΣ said

    96
    Μπλογκ…, ισχύει ότι έγραψα στο 97.

  101. Pedis said

    # 83 – συνεπώς πρόκειται για ψευδεπίγραφη δήλωση και ψευδή αναγγελία στην εφημερίδα.

  102. sarant said

    101 Ναι, αν όσα γράφει ο ΜΘ είναι αλήθεια.

  103. spyridos said


    Αυτόν δε θα τον ξαναΐδείς να τονε βασανίσεις
    και την μεγάλη του καρδιά να τηνε σκίσεις
    αυτόν δε θα τον ξαναβρείς τι τον φυλάνε τ’άστρα

  104. Γιάννης Κουβάτσος said

    Δεν είναι ιδεολογικοί πρόγονοι των δημοκρατικών αριστερών οι σταλινικοί, Κώστα, και δεν είναι ιδεολογικοί πρόγονοι των φιλελεύθερων δεξιών οι ταγματασφαλήτες και οι βασανιστές της Μακρονήσου. Όσο για τον Θεοδωράκη, δεν βλέπω να προκύπτουν αδιάσειστα τεκμήρια για τη δήλωση μετανοίας του. Όχι πως είναι αξιοκατάκριτος, αν την έκανε. Θα είχαμε χάσει τη μουσική του, αν τον είχαν εξοντώσει στη Μακρόνησο.

  105. Pedis said

    είναι πολύ λίγο πιθανό να ψεύδεται επί σειρά ετών με τόσους μάρτυρες (αντιπάλους, εχθρούς, πρώην φίλους, αντίζηλους κλπ) που θα έκανε όντας καλλιτέχνης πρώτου μεγέθους, δημόσιο πρόσωπο, πολιτικός και μάλιστα πάντα πρώτη φάτσα.

    Να σε τι δουλειά μπήκαν τρεις άνθρωποι για να ανασκευάσουν ένα κωλόχαρτο -μάλλον, όπως λένε, από λάθος- των δυνάμεων ασφαλείας των ιδεολογικών προγόνων του έθνους των φιλήσυχων πολιτών …

    http://www.efsyn.gr/arthro/giannis-ritsos-den-ypografo-eimai-kommoynistis

  106. spyridos said

    Δεν είναι ιδεολογικοί πρόγονοι των δημοκρατικών αριστερών οι σταλινικοί, Κώστα,

    ΕΔΩ συμφωνώ

    και δεν είναι ιδεολογικοί πρόγονοι των φιλελεύθερων δεξιών οι ταγματασφαλήτες και οι βασανιστές της Μακρονήσου.

    ΕΔΩ διαφωνώ και μάλιστα ΚΑΙ βιολογικοί πρόγονοι γιατι αυτοί δεν υπάρχουν στην Ελλάδα.
    Η δεξιά είναι μία. Οι κατσαπλίαδες που φωνάζουν ζήτω το έθνος και κατακλέβουν την πατρίδα.

  107. Πέπε said

    Μπάνιο ξεμπάνιο, τη δουλίτσα του μια χαρά την έκανε ο Batman.

  108. sarant said

    105 Απ’ ό,τι κατάλαβα, δεν είχε πάρει μεγάλη δημοσιότητα ποτέ το θέμα. Πρώτος το ξέθαψε ο Σάββας Κωνσταντοπουλος (του Ελεύθερου Κόσμου) το 1966. Ο Μίκης τότε δεν ξέρω αν και τι είχε πει. Ότι το υπέγραψε ο πατέρας του το είπε γυρω στο 1980.

  109. Γιάννης Κουβάτσος said

    Προσωπικά, μου είναι δύσκολο ακόμα και να σκεφτώ τον Μάνο Χατζηδάκι να συζητάει φιλικά και να ομοφωνεί με τον Σκαλούμπακα και τον Χατζηζήση.

  110. ΚΩΣΤΑΣ said

    105
    Πεδις, επειδή την έκφραση «ιδεολογικοί πρόγονοι» την χρησιμοποίησα πρώτος εγώ, σε παρακαλώ μη λειτουργείς προβοκατόρικα. Έχω το θάρρος να καταθέτω την άποψή μου, ανεξάρτητα αν είναι σωστή ή λάθος. Αν απευθύνεσαι σε μένα, έπρεπε να βάλεις και τον αριθμό του σχολίου.

    Σε αγαπώ, σε εκτιμώ, δεν θέλω παραπέρα συζήτηση.

  111. Pedis said

    # 110 – καταθέτεις πατέντα; 🙂

  112. BLOG_OTI_NANAI said

    Γράφει ο άλλος για «κατσαπλίαδες που φωνάζουν ζήτω το έθνος και κατακλέβουν την πατρίδα» και φέρνει ως «αντίβαρο» τα… λαμόγια των Βορείων Προαστίων που επειδή βαριούνται να δουλέψουν, παίρνουν τα πολυβόλα, όποιον πάρει ο χάρος και κλέβουν τράπεζες για να περνάνε «ζωή χαρισάμενη»; Που αυτοί, αν δεν ήταν επικίνδυνοι με τα πολυβόλα στα χέρια, μόνο για οίκτο είναι… Τους κοιτάς και λες, «αυτός ο βλάκας δεν κάνει ούτε για λεκάνη να τον βάλεις να ξεβουλώσει»…

    Κατά τα άλλα, απορούμε για το αν υπάρχουν στην Ελλάδα άνθρωποι που καταφέρνει να τους κοροϊδέψει ο κάθε Λιακόπουλος…

  113. Γς said

    57:

    >Η «δήλωση» δημοσιεύεται στο στο φύλο της 20ης Απριλίου (τέρμα δεξιά στήλη, στο μέσον)

    20 Απριλίου 1949.

    Κυβερνητική αστάθεια στο βουνό:

    Μόλις ανασχηματίστηκε η Προσωρινή Δημοκρατική Κυβέρνηση επικεφαλής της οποίας τέθηκε ο Μήτσος Παρτσαλίδης.

    Είχε προηγηθεί ήδη από τα τέλη του προηγούμενου χρόνου η ρήξη Ζαχαριάδη – Βαφειάδη που έθεσε τον τελευταίο εκτός της κυβέρνησης.

    Αλλά και στην στην Αθήνα:

    Πριν πέντε μέρες είχε αναλάβει η νέα κυβέρνηση Σοφούλη, μετά την Κυβέρνηση Σοφούλη του Ιανουαρίου 1949 η οποία έπεσε μετά την κυβερνητική κρίση του Μαρτίου-Απριλίου 1949. Στην κυβέρνηση Σοφούλη Απριλίου 1949 εισήλθε ο Σοφοκλής Βενιζέλος που κατά την κρίση είχε κατηγορηθεί «επί λαθρεμπορία», ενώ δε συμμετείχε το Νέον Κόμμα του Μαρκεζίνη, ο οποίος επίσης είχε κατηγορηθεί και απαλλαχθεί με βούλευμα.

    Κι ο Γς ήταν 5 χρονών

    Και μετά 70 χρόνια φτάσαμε στον «δηλωσία» της πλατείας Συντάγματος και “Στο μεγαλύτερο σκάνδαλο από συστάσεως του ελληνικού κράτους”

  114. Αιμ said

    Δε λέω βαθυστόχαστη η ανάλυση για τις ένοπλες οργανώσεις στο 112 αλλά επειδή εδώ λεξιλογούμε αυτό το λαμόγια με ποια σημασία να χρησιμοποιείται άραγε ;

  115. Αιμ.Παν. said

    @ 92 «Καμιά ιδεολογία πλην της φασιστικής-ναζιστικής δεν αποδέχεται τα ψυχικά και σωματικά βασανιστήρια ως μέθοδο αντιμετώπισης των αντιπάλων της.»

    Χμμμ…

    Ηνωμένο Βασίλειο στην Β. Ιρλανδία βασανιστήρια όπως τρύπημα του γονάτου με ηλεκτρικό δράπανο,
    ΗΠΑ Γκουαντανάμο/Αμπου Γκράιμπ
    και άλλοι πολλοί, πιό υπανάπτυκτοι, στον αγώνα κατά της (όπως θέλουν την ορίζουν) τρομοκρατίας,

    τι έχει μείνει που να μην είναι φασιστικό-ναζιστικό ως κράτος ??

  116. sarant said

    112 Ποιος το γράφει στο 112;

  117. Αιμ said

    116. ”..φέρνει ως «αντίβαρο» τα… λαμόγια των Βορείων Προαστίων…” ο Μπλογκ

  118. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αυτά, Αιμ., όπως και τα σταλινικά και μαοϊκά εγκλήματα, δεν είναι συστατικά των ιδεολογιών. Είναι καρκινώματα και καταδικάζονται από τους συνεπείς θιασώτες των αντίστοιχων ιδεολογιών. Δύσκολα θα βρούμε όμως φασίστα-ναζιστή να καταδικάζει τον βασανισμό και την εξόντωση των αντιπάλων.

  119. spyridos said

    112

    Αυτή τη γελοία επιχειρηματολογία που την πρωτοφόρεσε ο Babis έχει γίνει βαρετή.
    Σαν να ακούω Σκάει.
    Κάτι καινούργιο δεν έχετε οι συντηρητικοί?
    ΟΛΟΙ οι επαναστάτες ήταν αστοί που απαρνήθηκαν την καταγωγή τους.
    Γιατί εύκολο όταν δεν έχεις επιλογή αλλά δύσκολο από τα ταβάνια στις κατακόμβες.

    Λαμόγιο είναι αυτός που αρνήθηκε τα λεφτά των Βορείων Προαστίων λοιπόν. Βρε τι μαθαίνουμε.
    Ενα παιδάκι με 100 κιλά αρχίδια σας φόβισε όσο κανείς άλλος.
    Αοπλο εφόσον δεν δέχτηκε να πυροβολήσει για να μην κινδυνέυσουν άοπλοι. Αυτό είπε ο οδοντίατρος και τις έφαγε από το κράτος δικαίου.
    Δεν είναι λαμόγια αυτοί που τα έφαγαν και σας τα τρώνε ακόμα. Από το βιβλίο των παιδιών σας ως και το φαρμακό σας.
    Αυτοί είναι λοιπόν οι δεξιοί εθνοπατέρες, Που έχουν μάθει να χειρίζονται βαλίτσες με ροδάκια.
    Που δεν είναι λαμόγια.
    Που να μάθουν το οπλοπολυβόλο ντε?
    Είχαν γλύψιμο και πήραν μετάθεση σαν ανθυποκαντηλανάφτες.

    Και ξανά η ίδια αντίφαση.
    Είναι τεμπέλης ή είναι εργατικός και θέλει να σπουδάσει αλλά εσείς δεν θέλατε να τον αφήσετε.
    Να μην γυρίσω στη συζήτηση που είχε γίναι και εδώ μέσα.

    Μου θυμίζει η αντίφασή σου την εδώ δεξιά ρητορική (στην ξενιτειά ντε)
    Οι ξένοι είναι τεμπέληδες και ζουν εις βάρος μας
    ΑΛΛΑ ΚΑΙ
    οι ξένοι μας παίρνουν τις δουλειές
    Συχνά μάλιστα στην ίδια πρόταση.

  120. spyridos said

    Αυτοεπαληθευόμενη προφητεία λέγεται αυτό.
    Πρώτα τους ανγκάζουμε να συμπεριφερθούν όπως θέλουμε εμείς και ΜΕΤΑ τους κατηγορούμε
    επειδή συμπεριφέρθηκαν όπως εμείς τους επιβάλαμε.

    https://sarantakos.wordpress.com/?s=rvman%3Bow

  121. spyridos said

    ΣΥΓΝΩΜΗ

    ΕΔΩ το σωστό λινκ

    https://sarantakos.wordpress.com/2014/12/04/romanos/

  122. Alexis said

    Είναι εντυπωσιακό το πού οδήγησε την κουβέντα το προβοκατόρικο σχόλιο ενός ανεγκέφαλου.

  123. Μαρία said

    122
    Για του Βατμάν την παπαριά σφάζονται παλικάρια 🙂

  124. Γιάννης Ιατρού said

    Από αλλού ξεκίνησε σήμερα το θέμα ο πατήρ Σαραντάκος, αλλά διαπιστώνω πως τα περισσότερα σχόλια αφορούν διάφορα άλλα… 🙂 Όλα τα σχόλια έχουν βέβαια το ενδιαφέρον τους και κυρίως όταν είναι σχετικά με την επικαιρότητα, που όλους μας μας επηρεάζει, ιδίως τον τελευταίο καιρό.

    Μιάς λοιπόν και δεν πρόλαβα σήμερα να σχολιάσω (επί των θεμάτων του άρθρου), παραθέτω τρία βιβλία γνωστών ελληνόψυχων ιστορικών (…από το backup της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας 🙂 ), άλλα νεότερα κι άλλα από το πρώτο μισό του 20ού αι. για τις ‘Πόλεις’ των ΑΗΠ.

    Είναι γενικά έργα που αναφέρονται όχι μόνο στα γνωστά ιστορικά θέματα, αλλά εστιάζουν αρκετά στο κοινωνικό υπόβαθρο, στην ψυχολογία και στην ιδεολογία ομάδων και ατόμων, στη λειτουργία των θεσμών (και στις αλλοιώσεις τους 🙂 ), στα πολιτικά προγράμματα και στις βαθμιαίες ή/και επαναστατικές μεταβολές καθώς και στις προόδους και στις οπισθοδρομήσεις των κρατών-Πόλεων των ΑΗΠ:

    1. Polis – An Introduction to the Ancient Greek City State του Mogens Herman Hansen, 2006 (εδώ)
    2. The Polis-State του (δικού μας) Μιχάλη Σακελλαρίου, 1989 (εδώ) (που μεταφράστηκε αργότερα (1999) στα Ελληνικά με τον τίτλο: ‘Πόλις – Ένας τύπος αρχαίου ελληνικού κράτους’)
    3. Η Ελληνική Πόλις του Gustave Glotz του 1953 (εδώ) σε Ελληνική μετφρ. της Αγνής Σακελλαρίου, 1977 (αρχική δημοσίευση με τον τίτλο: ‘La cité grecque’ στη σειρά «L’évolution de l’humanité» το 1928)

  125. Μαρία said

    124
    Κάτι σχετικό αυτουνού; https://www.eleftheriaonline.gr/local/koinonia/perivallon-paideia-syllogoi/item/146948-kalamata-o-vlantimir-poytin-epitimos-didaktoras-istorias-tou-panepistimiou-peloponnisou

  126. Pedis said

    Στο θέμα μας παραμείναμε: ελλάδα, κοιτίδα της δημοκρατίας, παρθενώνες κλπ.

  127. Pedis said

    «Το πλήρωμα του “Απόλλων 13” αισθάνεται ιδιαίτερη χαρά και υπερηφάνεια που μας υποδέχεται ο λαός της χώρας όπου γεννήθηκε η δημοκρατία»

    Τζέιμς Λόβελ, Αμερικανός αστροναύτης, προς τον υπουργό Προεδρίας Δ. Τσάκωνα (8/10/1970)

    —-

    Πάω στοίχημα λ.χ. ότι δεν θα είναι λίγοι οι φιλόλογοι-καθηγητές στα σχολεία της χώρας οι οποίοι -και συμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα- παράλληλα με το θαυμασμό για τον θρίαμβο της μακεδονικής βασιλικής δυναστείας προσκαλούν τους μαθητές τους να αισθανθούν το πάθος του αγώνα του Δημοσθένη για τη δημοκρατία.

  128. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>Έργον δ’ ουδέν όνειδος αεργίη δε τ’ όνειδος
    και το είχα για ρήση του Αποστόλου Παύλου! Μπορεί να το έχω γράψει κι έκθεση.Ήταν στα ρητά ςος στις εκθέσεις για τις εισαγωγικές.

    >>η φτώχεια με δημοκρατία είναι τόσο προτιμότερη από αυτό που οι δυνάστες ονομάζουν ευδαιμονία, όσο είναι η ελευθερία από τη δουλεία
    Δεν το καλοκαταλαβαίνω, αλλά είναι κι αργά.Αύριο με το φως της μέρας…

  129. Γς said

    128 b:

    >Δεν το καλοκαταλαβαίνω, αλλά είναι κι αργά.Αύριο με το φως της μέρας…

    Το φως της ημέρας:

    Bonjour DIT-ELLE DIT-ELLE

    Κ ες κε τυ νε κομπρόντ πα;

  130. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα!

  131. cronopiusa said

    Καλημέρα Λάμπρο!

  132. BLOG_OTI_NANAI said

    119: Προσωπικά @εσμένο έχω και τον Σκάι και τον Μπάμπη και όλους του κομματικούς μηχανισμούς. Όπως έχω ξαναπεί ΣΥΡΙΖΑ ψήφισα και βεβαίως αυτό δεν με κάνει ούτε αριστερό, ούτε δεμένο με κανένα κόμμα δεξιό, αριστερό ή κεντρώο. Εξορισμού όμως απεχθάνομαι τα άκρα, και τα ταυτίζω, σαν να έχουν κάνει κύκλο 360 μοιρών, ο ένας από δεξιά και ο άλλος από αριστερά και ενώνονται στον φασισμό. Χρυσαυγίτες δολοφόνοι και λαμόγια κλεφτρόνια με όπλα που συνεργάζονται με όλη τη σαπίλα του ποινικού δικαίου είναι όλοι το ίδιο.

    Θεωρώ αδιανόητο να λέει κάποιος για τα «καημένα τα παιδιά» της τρομοκρατίας, που μπορούν οι δήθεν «ιδεολόγοι» να συνεργάζονται με κάθε τρισάθλιο ποινικό που πουλάει προστασία σε μαγαζάκια ταλαίπωρων, που κλέβει, πουλάει ναρκωτικά, κάνει εμπόριο λευκής σαρκός και δολοφονεί…

    Προσωπικά, όπως χιλιάδες άλλοι συμπολίτες μας, με δυσκολία επιβιώνω, όμως όλους αυτούς της ακροαριστεράς και της ακροδεξιάς δεν μπορώ καν να τους ακούω να μιλάνε για ιδεολογία διότι κάνω εμετό. Μόνο η Δημοκρατία υπάρχει και οφείλουν όλοι δεξιοί, κεντρώοι, αριστεροί να την υπηρετούν και να λύνουν τα προβλήματα της. Το να πιστεύει κάποιος ότι οι οπλοφόροι συνεργάτες των ποινικών και τα φουσκωμένα γοριλλάκια με τα μαχαίρια αποτελούν λύση, είναι απόδειξη ότι πάμε για φούντο…

  133. spiral architect 🇰🇵 said

    Μετά το αεροδρόμιο «Νίκος Γκάλης», (και στο μέλλον το σταθμό ΚΤΕΛ «Ντίνος Κούης») 😀 ήρθε από αλλού η κοινωνική γείωση.

    Καλημέρα σας.

  134. Γιάννης Κουβάτσος said

    Δεν γίνεται να μιλάμε συνέχεια για την αρχαία Ελλάδα. Πρέπει να μιλάμε και για τη νέα Ελλάδα.

  135. Alexis said

    #128: Κάτι παραπλήσιο είπε ο Απ. Παύλος Έφη: «εί τις μη θέλει εργάζεσθαι μηδέ εσθιέτω» (Θεσ. Β’.3,10), που πολλοί έχουν παραφράσει χάριν …ευκολίας στο «ο μη εργαζόμενος μηδέ εσθιέτω»

  136. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κρίμα, Αρχιτέκτονα, που δεν διαθέτουμε ουφοδρόμιο. 😊

  137. Alexis said

    #133: Αν πάρει το πρωτάθλημα ο ΠΑΟΚ βλέπω να μετονομάζεται το -(ξε)πουλημένο στη Φράπορτ, ειρήσθω εν παρόδω- αεροδρόμιο σε «Ιβάν Σαββίδης» 🙂

    #134: Ναι βρε Γιάννη, αλλά για τη δήλωση του Μίκη; Περίμενα περισσότερη αυτοσυγκράτηση. Πάλι καλά που δεν φτάσαμε και στην πηγάδα του Μελιγαλά…

  138. Μαρία said

    135
    >που πολλοί έχουν παραφράσει χάριν …ευκολίας στο «ο μη εργαζόμενος μηδέ εσθιέτω»
    Όπως π.χ. το σοβιετικό σύνταγμα του 1936.

  139. Alexis said

    Γινόμαστε πολύ μικροί με έναν άνθρωπο που έχει γράψει ιστορία στην ελληνική μουσική.
    Κάποιοι μικρόνοες έφτασαν στο σημείο να γράψουν στο διαδίκτυο ότι «έλα μωρέ, δεν υπήρξε και κανένας σπουδαίος μουσικός ο Θεοδωράκης, κάτι τραγουδάκια που θυμίζουν εμβατήρια έγραψε».
    Τέτοια …σοβαρά επιχειρήματα χρησιμοποιούσε και η αλήστου μνήμης κουρ(αδ)οφυλλάδα (καλλιτεχνικό ψευδώνυμο «Αυριανή») στον πολεμό της κατά του Χατζιδάκι τη δεκαετία του ’80. Πλάι στις …αποκαλύψεις για την ερωτική του ζωή υποστήριζε συχνά-πυκνά ότι είναι ένας ασήμαντος συνθέτης με τραγούδια για φεγγαράκια και βαρκούλες…
    Ξαναγυρνάμε στον αυριανισμό;
    Ή μήπως δεν φύγαμε ποτέ από αυτόν; 😦

    Για να μην παρεξηγηθώ: Θεμιτή η κριτική στον Μίκη και για τη συμμετοχή του στο συλλαλητήριο και για τις όποιες πολιτικές του απόψεις. Αλλά με αντίλογο. Όχι με χτυπήματα κάτω από τη μέση…

  140. Alexis said

    #138: Α ναι; Για πες…

  141. spiral architect 🇰🇵 said

    @136: Το αεροδρόμιο του Τορίνο να μετονομαστεί από Σάντρο Περτίνι σε αεροδρόμιο Τζίτζι Μπουφόν.

  142. Γς said

    141:

    είπαμε:

    Ο «Μακεδονικός Χαλβάς»
    θα μπορούσε να μετονομαστεί σε
    «Χαλβάς Μπουτάρης»

  143. BLOG_OTI_NANAI said

    141: Άσχετο… Πότε θα καταλάβουν κάποιες γυναίκες ότι δεν χάνουν τη θηλυκότητα τους όταν κάνουν ένα σόβαρο επάγγελμα και άρα δεν χρειάζεται να τονίζουν το φύλο τους με υπερβολή όταν δεν υπάρχει λόγος; Άλλο πράγμα μια βραδυνή έξοδος με την θηλυκότητα σαν ερωτικό στοιχείο, άλλο πράγμα το επάγγελμα του δημοσιογράφου που πρέπει να επικεντρωθεί στην συνέντευξη. Και αυτό ισχύει για όλους. Αν ένας άντρας δημοσιογράφος πάει να πάρει συνέντευξη με ποδηλατικό κολάν που τονίζει τα π@π@ρια του, είναι δυνατόν να το θεωρεί ως κατάλληλη ενδυμασία για ν’ αναδείξει τη δουλειά του; Δεν μπορώ να το καταλάβω…

  144. ΓιώργοςΜ said

    143 Σε μια γυναικοκρατούμενη κοινωνία, το μαρκούτσι θα το κρατούσε νέος με εξίσου ανοιχτό ντεκολτέ και τρίχα για πουλόβερ.
    Οι γυναίκες καταλαβαίνουν πολύ καλά πως στη σημερινή κοινωνία πρέπει να αναδείξουν τη θηλυκότητά τους, γιατί η ακροαματικότητα ανεβαίνει, έστω 1-2%, από εκείνους τους (γερο;)παραλυμένους που έχουν την τηλεόραση στο μουγκό και σταματάνε το ζάπινγκ όπου δουν βυζάκια και κώλους.
    Από την άλλη, σε μια εποχή που κυριαρχεί η εικόνα, καλώς ή κακώς, ο οποιοσδήποτε προτιμάει να βλέπει ένα όμορφο πρόσωπο από ένα κακάσχημο ή παραμορφωμένο. Όταν πουλάει λοιπόν εικόνα, φροντίζει να είναι η καλύτερη που μπορεί να πετύχει.
    Επίσης, δε βρίσκω πως θα έπρεπε να φοράνε τσαντόρ ή μαντίλα για να μη σκανδαλίζονται όσοι σκανδαλίζονται. Δε φοράει δα και μπικίνι.

  145. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Καλημέρα.

    Νομίζω πὼς κακῶς τσιμπήσαμε στὰ ξερατὰ τοῦ ἀκατανόμαστου. Γι᾿ αὐτὸ πιστεύω πώς, παράλληλα μὲ τὸ μπάνιο, πρέπει νὰ διαγράφεται καὶ τὸ ρυπογόνο σχόλιο.

  146. cronopiusa said

  147. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    145 Σωστά. Και επειδή οι περσόνες του είναι άμεσα αναγνωρίσιμες αυτό να γίνεται άμα τη εμφανίσει. Καλημέρα.

  148. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Δυὸ γενικὰ σχόλια στὸ πνεῦμα τῆς συζήτησης ποὺ ἀναπτύχθηκε, ἀλλὰ χωρὶς διάθεση συνέχισης τῶν ἀντιπαραθέσεων.

    Ὁ ἡρωισμὸς εἶναι μιὰ ἀφύσικη κατάσταση γιὰ τὰ ἀνθρώπινα μέτρα καὶ ἔσχατο μέτρο ἄμυνας. Καλὸ εἶναι νὰ μήν χρειαστεῖ νὰ φτάσουμε ὡς ἐκεῖ.

    Ἡ βία ὡς μέσο ἄσκησης τῆς πολιτικῆς φέρνει τὰ ἀντίθετα ἀποτελέσμστα. Δίνει δικαιολογία γιὰ μεγαλύτερη ἀστυνόμευση καὶ καταστολή· παράλληλα κινητοποιεῖ τὰ πιὸ συντηρητικὰ ἀντανακλαστικὰ τῆς κοινωνίας.
    Ὁ δὲ ἐθισμὸς στὴ βία ὁδηγεῖ στὸν ἐκβαρβαρισμὸ τῶν κοινωνιῶν. Ἂς δοῦμε τί γίνεται στὴ Μέση Ἀνατολή, στὴν Ἀφρικὴ καὶ ἀλλοῦ (μὲ κύρια εὐθύνη τοῦ λεγόμενου Δυτικοῦ Κόσμου).

  149. sarant said

    Καλημέρα από εδώ!

  150. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα

    145: Η γνωστή Mitsos Rule 🙂

  151. Faltsos said

    139
    Συμφωνώ απόλυτα ότι ο Μίκης έχει γράψει ιστορία στην ελληνική μουσική και όχι μόνο. Ναι, αισθάνομαι πολύ μικρός μπροστά στο μεγαλείο του. Γι’αυτό ακριβώς αισθάνομαι τεράστια απογοήτευση από τα τελευταία. Προσπάθησα να δείξω κατανόηση στο «Καραμανλής η τακς», στην υπουργοποίησή του και σε πολλά άλλα. Αλλά αυτό το τελευταίο δεν μπόρεσα να το χωνέψω. Όχι δεν ακυρώνει συνολικά την προσφορά του. Το έργο του μας ανήκει.

  152. cronopiusa said

  153. Γς said

    152:

    Που πας ρε Καρα…έρωτα;

  154. nikiplos said

    @63, 64, Εκεί ακριβώς έγκειται και η δική μου αμφισβήτηση σε μικρές αγγελίες του Εθνικού Κήρυκα και λοιπών. Ήταν συχνές εκείνη την εποχή τέτοιες πρακτικές προκειμένου να «σπάσουν» κάποιον σε ανάκριση: «Μίλα ρε κουτέ. Να το συντρόφι που ομνύεις στο όνομά του σας κάρφωσε και τώρα τρωγοπίνει στο νησί του. Δες και την αγγελία». (Δεν είναι σενάριο το προηγούμενο).

    Επίσης αν ήθελαν να αποδυναμώσουν έναν πυρήνα, έριχναν λάσπη σε κάποιο κρίσιμο στέλεχος αυτού. Έτσι κλονιζόταν η αμοιβαία τους εμπιστοσύνη.
    Αυτά και τότε και σήμερα είναι κλασσικές πρακτικές. Ας μην ξεχνάμε πως αυτά συνέβαιναν μιαν εποχή που όλα ήταν παράνομα και δεν υπήρχε πρόσβαση σε έγκυρη ενημέρωση. Επίσης σε μιαν εποχή ήττας που είχε κλονιστεί εκ των πραγμάτων η εμπιστοσύνη μεταξύ των στελεχών.

    Το αν είχε υπογράψει το έβλεπες από τα παραπάνω @53 και @56. Δλδ υπήρχε μια συνέχεια στη στάση.

    Τούτων δοθέντων, αμφιβάλλω εάν η αγγελία του Εθνικού Κήρυκα αντιστοιχεί σε κάποια πραγματική υπογραφή Δήλωσης. Η οποία αφενός ακολουθήθηκε από νέα σειρά βασανιστηρίων, αφετέρου ο Μίκης δεν έδωσε πρακτικές χρήσης της την αμέσως επόμενη περίοδο.

  155. Αιμ said

    Εκδίδω άρθρο αμπιλαλέ πάραυτα

  156. nikiplos said

    @79, ανήμερα του Αγίου Αυξεντίου αλλά και του Αγίου Γεωργίου Μυτιληναίου , διάβασα το πιο όμορφο απόσπασμα για την Αγάπη και σας ευχαριστώ.

  157. nikiplos said

    @151, αγαπητέ ο Μίκης είναι ο βάρδος της Ρωμιοσύνης. Αν ήμασταν πιο πολιτισμένοι ως λαός, με λιγότερα πολιτικά πάθη, αναμφισβήτητα το ρόλο του Γρηγορίου Παλαμά, σήμερα θα τον είχε ο Νίκος Καζαντζάκης, ενώ η Ρωμιοσύνη των Ρίτσου-Θεοδωράκη θα ήταν ο Εθνικός μας ύμνος. Προσωπικά με βρίσκει σύμφωνο κάθε του στάση, γιατί αυτή χαρακτηρίζει έναν αυτόνομο κι αυθύπαρκτο ελεύθερο άνθρωπο.

    Το αν μας ενδιαφέρει ή όχι, αυτό φάνηκε από την πλημμυρίδα των σχετικών σχολίων που ακολούθησαν το σχόλιο της Κασσάνδρας.

  158. nikiplos said

    79@ να προσθέσω μόνο, ότι το συγκεκριμένο τραγούδι το έχω ακούσει δια ζώσης από την Σωτηρία Μπέλου να λέει για την τελευταία λογοκριμένη στροφή:

    «Απ’ τα μαύρα τα νησιά» μιαν εκδοχή άλλη από «τη μαύρη Ικαριά» ή «τη μαύρη Ξενητιά» που τελικά γραμμοφωνήθηκε.

  159. BLOG_OTI_NANAI said

    144: Η καραμέλα «αυτά θέλει ο κό-σι-μος» μας οδήγησε και στο ερωτοδικείο. Άρα, όλα καλά. Επίσης δεν καταλαβαίνω τι σε σκανδαλίζει στο μπικίνι. Το ζήτημα είναι «τι ταιριάζει και που» και πάνω απ’ όλα, τι ωφελεί την ίδια την γυναίκα συνολικά και κατά πόσο θα υποκύπτει στον ρόλο που της έχει δώσει ο άντρας-λιγούρης, αλλά και την κάθε επαγγελματία σε αυτό που κάνει.

    Και επειδή εγώ έθεσα θέμα, και ακούω λαϊκισμό, όπως «τσαντόρ ή μαντίλα» ας δούμε μερικές γυναίκες δημοσιογράφους, εξαιρετικά θηλυκές, αλλά ταιριαστά ντυμένες, διότι ευτυχώς ούτε όλες οι γυναίκες είναι όπως τις παρουσιάζεις, ούτε όλοι οι στυλίστες κάφροι: πανέμορφες γυναίκες, ουδόλως κρυμμένη η θηλυκότητα τους και ταυτόχρονα χωρίς υποταγή σε όσους επιθυμούν να αναθέτουν στη γυναίκα ρόλους γλάστρας, επειδή «αυτά θέλει ο κό-σι-μος»:

  160. ΓιώργοςΜ said

    159 Δε διαφωνούμε, δε με σκανδαλίζει το μπικίνι, ακριβώς το αταίριαστο θέλω να τονίσω: Δε φοράει μπικίνι στη συνέντευξη, ούτε κάτι κτγμ εξαιρετικά προκλητικό.
    Όσο για το «αυτά θέλει ο κό-σι-μος», μας έχει οδηγήσει πχ και στα πρωινάδικα, με τους διάφορους ωρυόμενους που απευθύνονται κυρίως στο κοινό των γεροντογκρινιάρηδων, στα φτηνά σαπουνοπεροειδή (εγχώρια και λατινοαμερικανοτούρκικα) για να μασουλάει το πόπολο στην ζώνη υψηλής τηλεθέασης, τα οποία τα βρίσκω χειρότερα από τα ερωτοδικεία, καθώς απευθύνονται σε ένα ευρύτατο κοινό και διαμορφώνουν τον «μέσο τηλεθεατή».
    Δε συμφωνώ, βέβαια, με τη στάση των καναλιών, απλώς θεωρώ πως είναι αναμενόμενα όλα τούτα και, σε σύγκριση με όλη την άλλη σαβούρα, μια ακόμη σακούλα στη χωματερή…

  161. Γιάννης Ιατρού said

    159: (τέλος) Α, μάλιστα,συμφωνώ (τώρα ξέρουμε και τα γούστα σου!) 🙂 🙂

  162. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Τα έπιασα όλα τα εννοούμενα και υπονοούμενα.Ευχαριστώ!
    Ρεαλιστική Ανυπακοή ,γατάκια!

  163. Tomás de Torquemada said

    #135
    Κι αυτό είναι επίσης ωραίο «οὐκ οἴδατε ὅτι οἱ τὰ ἱερὰ ἐργαζόμενοι ἐκ τοῦ ἱεροῦ ἐσθίουσιν, οἱ τῷ θυσιαστηρίῳ προσεδρεύοντες τῷ θυσιαστηρίῳ συμμερίζονται;» (Α΄ Κορ. 9, 13).

  164. BLOG_OTI_NANAI said

    161: Πιο σιγά Γιάννη, μη σ’ ακούσουν, γιατί έστειλα τη φωτογραφία κρυφά από τη γυναίκα μου 🙂

  165. BLOG_OTI_NANAI said

    160: Δυστυχώς ο ίδιος κόσμος μπορεί να βλέπει το «Χριστός Ξανασταυρώνεται» και τη λάσπη της σαπουνόπερας… Τελικά η συζήτηση οδηγείται στην κότα με το αυγό: τα κανάλια μας εθίζουν στη σαβούρα, ή οι άνθρωποι την αναζητούν;

  166. ΓιώργοςΜ said

    165 Μα νομίζω πως δε σηκώνει συζήτηση. Τα κανάλια επιδιώκουν το μέγιστο κέρδος, που με τη σειρά του σημαίνει αγοράζω φτηνά και πουλάω ακριβά. Μια καλή παραγωγή κοστίζει: Το «Νησί», για να πάω σε μια πρόσφατη καλή παραγωγή ιδιωτικού καναλιού, δεν έβγαλε τα λεφτά του, παρά την ποιότητα της παραγωγής. Ενώ η σαβούρα, επειδή κοστίζει ελάχιστα, ακόμη κι αν κάνει το μισό τζίρο, έχει μεγάλο κέρδος.
    Το ζήτημα ήταν πώς να μετατρέψεις τους ανθρώπους που παρακολουθούσαν θέατρο και κινηματογράφο τις δεκαετίες ως το ’70 σε καταναλωτές κουτόχορτου, κι απάντηση είναι κτγμ «σιγά-σιγά». Όταν εθιστεί το κοινό στην τηλεόραση (και είναι εθισμός), την αποζητά, και αν στη ζώνη 8-11μμ που όλοι έχουν χρόνο διαθέσιμο σερβίρονται μόνο σκουπίδια, σκουπίδια θα φάει.

  167. Ριβαλντίνιο said

    @ 166 ΓιώργοςΜ

    στη ζώνη 8-11μμ

    Έχει και ποιοτικά προγράμματα εκείνες τις ώρες. Π.χ. εγώ βλέπω σαρβάιβορ !

  168. ΓιώργοςΜ said

    qed 😛

  169. Γιάννης Ιατρού said

    164: 🙂 Ναι, ναι, είναι και χρονιάρα μέρα….

  170. Για την λύση του προβλήματος με το όνομα, έπαθλο ένας
    Μακεδονητής.

  171. 148, … Ὁ ἡρωισμὸς εἶναι μιὰ ἀφύσικη κατάσταση γιὰ τὰ ἀνθρώπινα μέτρα καὶ ἔσχατο μέτρο ἄμυνας. Καλὸ εἶναι νὰ μήν χρειαστεῖ νὰ φτάσουμε ὡς ἐκεῖ. …

    Από την Ζωή του Γαλιλαίου (Μπρεχτ)
    Αντρέας: Κρίμα στη χώρα που δεν έχει ήρωες.
    Γαλιλέος: Κρίμα στη χώρα που έχει ανάγκη από ήρωες.

    (Andrea: «Unglücklich das Land, das keine Helden hat.»
    Galilei: «Unglücklich das Land, das Helden nötig hat.»)

  172. BLOG_OTI_NANAI said

    170: 😀

  173. Μαρία said

    140
    άρθρο 12 http://www.verfassungen.net/su/udssr36-index.htm

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: