Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Σκάνδαλα και σκευωρίες

Posted by sarant στο 5 Μαρτίου, 2018


Το άρθρο που θα διαβάσετε σήμερα δημοσιεύτηκε χτες, πρώτη Κυριακή του μήνα, στο ένθετο Ενθέματα της κυριακάτικης Αυγής, στην τακτική μου στήλη «Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία».

Επειδή η εφημερίδα έχει χωρο περιορισμένο, το θέμα δεν το έχω καλύψει όσο θα ήθελα -ας πούμε, δεν αναφέρομαι στη «σκανδαλολογία», εννοώ ως όρο. Ωστόσο, τώρα που ξανακοίταξα το άρθρο, πρόσθεσα μια παράγραφο για το σκαντάλι και τη σκανταλιά.

Αναμφίβολα η επικαιρότητα των προηγούμενων ημερών κυριαρχήθηκε από τις συζητήσεις για το σκάνδαλο Novartis, δηλαδή τις υποψίες για χρηματισμό γιατρών αλλά και δωροδοκίες πολιτικών προσώπων από την ελβετική φαρμακευτική εταιρεία προκειμένου να καθορίζονται συμφέρουσες τιμές στα φαρμακευτικά προϊόντα της. Η Βουλή, σε μια εύλογα φορτισμένη συνεδρίαση, αποφάσισε τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής, η οποία  θα διερευνήσει τυχόν ποινικές ευθύνες δέκα πολιτικών προσώπων, ενώ από την αντιπολίτευση έγινε λόγος για «σκευωρία» της κυβέρνησης. Αλλά τις λεπτομέρειες της υπόθεσης θα τις γνωρίζετε ήδη από άλλες σελίδες της Αυγής. Εμείς εδώ λεξιλογούμε, κι έτσι το σημερινό σημείωμα θα το αφιερώσουμε σε αυτές τις δυο λέξεις που τόσο ακούστηκαν, το σκάνδαλο και τη σκευωρία.

Σύμφωνα με τα λεξικά, σκάνδαλο είναι μια υπόθεση, συμβάν, γεγονός που έρχεται σε σύγκρουση με την τρέχουσα ηθική και προκαλεί την αποδοκιμασία αλλά και το έντονο ενδιαφέρον και την περιέργεια της κοινής γνώμης, επειδή έχουν εμπλακεί σ΄ αυτό πρόσωπα που θεωρούνταν ευυπόληπτα. Έτσι, κάνουμε λόγο για πολιτικό, οικονομικό, κοινωνικό ή δικαστικό σκάνδαλο, κτλ.

Η λέξη σκάνδαλον είναι ελληνιστική, ενώ στην κλασική γραμματεία εμφανίζεται, μία φορά στον Αριστοφάνη, ο παράλληλος τύπος σκανδάληθρον, που σημαίνει το ραβδί ή το ξυλάκι της φάκας ή της παγίδας, που πάνω του έβαζαν το δόλωμα. Όταν το ζώο ακουμπούσε το σκανδάληθρον, το ξύλο αναπηδούσε και η παγίδα έκλεινε και το έπιανε. Ήταν δηλαδή τεχνικός όρος που πολύ γρήγορα πήρε μεταφορική σημασία, αφού ήδη στους Αχαρνής του Αριστοφάνη κατηγορείται ο νέος ρήτορας ότι «σκανδάληθρ’ ιστάς επών» δηλαδή στήνει παγίδες με τα λόγια για να πιαστεί σ’ αυτές ο ανταγωνιστής του.

Άλλος παράλληλος ελληνιστικός τύπος είναι η σκανδάλη, με την ίδια σημασία, του στηρίγματος που ενεργοποιεί την παγίδα, λέξη που επιβίωσε ως τα σήμερα για το εξάρτημα που ενεργοποιεί τον επικρουστήρα των πυροβόλων όπλων –και μας δίνει και την έκφραση «με το δάχτυλο στη σκανδάλη» για κάποιον που περιμένει πανέτοιμος να αναλάβει δράση. Όλες αυτές οι λέξεις συνδέονται πιθανώς με το λατινικό scando (ανεβαίνω) και εικάζεται ότι προέρχονται από θέμα που είχε τη σημασία «πατάω με δύναμη πάνω σε κάτι».

Οπότε η λέξη σκάνδαλον πήρε τη σημασία «παγίδα, ενέδρα» και έτσι χρησιμοποιήθηκε στη μετάφραση των Εβδομήκοντα, και αργότερα τη σημασία «πρόσκομμα, εμπόδιο που βρίσκουμε στο δρόμο μας» όπως στο χωρίο της Καινής Διαθήκης «λίθος προσκόμματος και πέτρα σκανδάλου», η πέτρα που πάνω της σκοντάφτει ο διαβάτης –και από εκεί κληρονομήσαμε την έκφραση «η πέτρα του σκανδάλου» που τη λέμε για το πρόσωπο ή το γεγονός που έπαιξε καταλυτικό ρόλο σε ένα σκάνδαλο.

Κι επειδή ο πειρασμός είναι το εμπόδιο που βρίσκει ο ενάρετος στο δρόμο του, στην Καινή Διαθήκη εμφανίζεται και το ρήμα σκανδαλίζω με τη σημασία «βάζω σε πειρασμό» στο διάσημο ευαγγελικό χωρίο «ει δε ο οφθαλμός σου ο δεξιός σκανδαλίζει σε, έξελε αυτόν» οπότε στη συνέχεια στα χριστιανικά κείμενα το σκάνδαλο πήρε τη μεταφορική ηθική σημασία που έχει και σήμερα, μιας πράξης ή συμπεριφοράς που προκαλεί αποδοκιμασία, επειδή έρχεται σε σύγκρουση με τους νόμους της ηθικής, της ευπρέπειας ή της αιδούς.

Η λέξη πέρασε στα λατινικά ως scandalum και από εκεί στις νεότερες ευρωπαϊκές γλώσσες, στις οποίες χρησιμοποιήθηκε και για κάθε θορυβώδη αναστάτωση ή ανωμαλία, ενώ η σημασία που μας απασχολεί σήμερα, της σοβαρής ατασθαλίας, μάς ήρθε τον 19ο αιώνα από τη Γαλλία, όπου επίσης εμφανίστηκαν και οι πρώτες σκανδαλοθηρικές εφημερίδες.

Ενδιαφέρον είναι ότι στα αγγλικά εκτός από τη λέξη scandal υπάρχει και η λέξη slander, που σημαίνει τη συκοφαντία, τη δυσφήμηση, και που ανάγεται επίσης στο λατινικό scandalum αλλά με λαϊκό δανεισμό, που αλλάζει τις λέξεις πολύ περισσότερο.

Θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρουμε και τις λαϊκες επιβιώσεις της λέξης, διότι βέβαια και η σκανταλιά, όσο αθώα και χαριτωμένη κι αν είναι, από το σκάνδαλο προέρχεται, όπως και το σκανταλιάρικο παιδί. Το πολύ άταχτο παιδί που κάνει συνεχώς σκανταλιές το λένε «σκάνταλο» (ή το έλεγαν παλιότερα). Σκαντάλι ή σκαντάλιο λέγεται σε κάμποσα μέρη το σιδεράκι ή το ξυλαράκι που κρατάει την πόρτα ή το παράθυρο για να μην ανοίξει ή να μην πέσει, όμως σε άλλα μέρη λέγεται η βολίδα, το σκοινί με το βαρίδι που χρησιμοποιούν για να μετρήσουν τα νερά. Αυτό το σκαντάλιο, πιο συχνά σκαντάγιο, είναι βενετικό δάνειο (scandagio) και δεν έχει άμεση σχέση με τη σκανδάλη. Τα επώνυμα Σκανδάλης, Σκανδαλίδης κτλ. πρέπει να προέρχονται από παρατσούκλια σχετικά με αυτά τα σύνεργα.

Όσο για τη σκευωρία, είναι λέξη αρχαία, που έχει υποστεί, ήδη από την αρχαιότητα, μια περίεργη σημασιακή μεταβολή. Ο σκευωρός προέρχεται από τα σκεύη και το επίθημα –ωρός (από το ρήμα ορώ με έκταση στη σύνθεση –θυμηθείτε τον θυρωρό). Σκεύη αποκαλούσαν οι αρχαίοι όχι μόνο αυτά που θα λέγαμε σήμερα σκεύη, τα αγγεία ας πούμε, αλλά και γενικά όλα τα έπιπλα ενός νοικοκυριού, εργαλεία και αποσκευές, τα πάντα εκτός από τα κτήνη και την ακίνητη περιουσία. Ο σκευωρός ήταν ο σκευοφύλακας, αυτός που πρόσεχε τα σκεύη, το δε ρήμα σκευωρούμαι από την αρχική σημασία «φυλάσσω τα σκεύη» έφτασε να σημαίνει γενικώς «δείχνω μεγάλη φροντίδα, σχεδιάζω προσεχτικά», κι έπειτα πήρε την αρνητική σημασία «εξυφαίνω κακό σχέδιο, μηχανορραφώ» -κι έτσι η σκευωρία έχει τη σημερινή σημασία ήδη από τα χρόνια του Δημοσθένη, ο οποίος σε κάποιον λόγο του μιλάει για τη σκευωρία του Καλλικλή που εποφθαλμιούσε τα κτήματα του πελάτη του.

Βέβαια, η κατηγορία ότι το σκάνδαλο Νοβάρτις αποτελεί σκευωρία της κυβέρνησης ελάχιστα πιστευτή είναι, αφού για να τη δεχτούμε θα έπρεπε να πιστέψουμε ότι η ελληνική κυβέρνηση μπορεί και κινεί τα νήματα του πανίσχυρου FBI. Μακάρι ωστόσο να σκευωρεί η (οποιαδήποτε) κυβέρνηση με την αρχική σημασία της λέξης, να δείχνει δηλαδή μεγάλη φροντίδα για τη φύλαξη της δημόσιας περιουσίας!

Advertisements

139 Σχόλια to “Σκάνδαλα και σκευωρίες”

  1. μάς ήρθε τον 19ο αιώνα από τη Γαλλία, όπου επίσης εμφανίστηκαν και οι πρώτες σκανδαλοθηρικές εφημερίδες
    ———–
    Οι οποίες πώς λέγονται γαλλιστί;

  2. Γς said

    Καλημέρα, καλή βδομάδα

    Σκαντάλη και θυμήθηκα τη γιαγιά μου και την ιστορία που μού’λεγε για δυο κλέφτες που αφού βούτηξαν ό,τι ΄βούτηξαν κάθισαν την κουζίνα και έφαγαν και ήπιαν και

    -Σιγά μην μας ακούσουν.

    -Να πούμε κι ένα τραγούδι;

    -Σιγά-σιγά όμως μην ξυπνήσουν

    -Να ρίξω και μια ντουφεκιά;

    -Σιγά-σιγά όμως. Τη σκαντάλη

  3. leonicos said

    Αλλά τις λεπτομέρειες της υπόθεσης θα τις γνωρίζετε ήδη από άλλες σελίδες της Αυγής

    Δεν θα ήθελα να σε δυσαρεστήσω…. αλλά το να συμβαίνει αυτό προϋποθέτει κάτι που δεν ισχύει για όλους

    Αν όσοι διαβάζουν Σαραντάκο, διάβαζαν και την Αυγή, η Αυγή θα είχε 20-πλάσια κυκλοφορία

  4. leonicos said

    Πές τους το, για να σου δώσουν κι άλλο χώρο, μπας και σωθούν

  5. Γς said

    1:

    Ντάξει satirique είναι, αλλά μπορεί να την πεις και σκανδαλοθηρική.

    Και πως τις λέμε τις σατιρίκ ελληνιστί;

    Σατιρικές;

  6. leonicos said

    Και κάτι για το αρχείο σου

    Το ξέρω το Ιστολόγιο του Σαραντάκου. Αυτός τους βάζει ενδιαφέροντες ερωτήσεις και αυτοί απαντάνε. [ενδιαφέροντες ερωτήσεις]

    Ποιος είσαι;

    Δεν γράφω. Μόνο διαβάζω. Εσύθ ποιος είσαι;

    Ο Λεώνικος.

    Α! Εσύ καμιά φορά γράφεις κάτι αρκούδες που δεν διαβάζονται ή δεν τις καταλαβαίνω, αλλα τις πιο πολλές φορές κάνεις μικροκαλαμπούρια.Σπάνια να πεις αυτό είναι σωστό ή εκείνο λάθος.

    Για τον Γς τι γνώμη έχεις;

    Πολύ καλός! Συμπαθητικός. Βάζει και ωραία. Και τα λέει και καλά.

    Έγραψα τα παραπάνω για να μείνουν και πάω να κόψω τις φλέβες μου.

    Αχ! Μ’ ‘εφαγες Γς!!!!!!!!

  7. Νέο Kid said

    «Σκεύη αποκαλούσαν οι αρχαίοι όχι μόνο αυτά που θα λέγαμε σήμερα σκεύη, τα αγγεία ας πούμε, αλλά και γενικά όλα τα έπιπλα ενός νοικοκυριού, εργαλεία και αποσκευές, τα πάντα εκτός από τα κτήνη και την ακίνητη περιουσία.»

    Και έχει επιζήσει αυτή η σημασία μόνο στην «οικοσκευή». Ναι;

  8. Γς said

    Και ήταν εκεί στου Καστανιώτη για να μιλήσει στην παρουσίαη ενός βιβλίου του φίλου μου του Σταμάτη του Αλαχιώτη. Οταν έφτασε κι ο φίλος μου ο Κώστας Κριμπάς [καθηγητής , Ακαδημαϊκός και με καλό χιούμορ πάντα]

    -Κώστα έλα να σου συστήσω έναν υπουργό.

    Ετσι στην ψύχρα. Χειραψία και τέτοια.

    Είχε το όνομα. Δεν θυμάμαι όμως να είχε και τη χάρη.

    Μιας και μιλάμε για σκάνδαλα

  9. nikiplos said

    Καλημέρα. Η λέξη σκάνδαλο πήρε την ανιούσα μετά το «Σκάνδαλο Κοσκωτά» που είχε ως αποτέλεσμα το βρώμικο 89. Αυτό κυρίως ως οδηγία τοις ναυτιλλομένοις.

    Πάντως λίγο μετά, κι αφού ο Αντρέας είχε πάρει τη ρεβάνς πολιτικά και την κατιούσα βιολογικά, θυμάμαι έντονα μια συζήτηση στη βουλή. Ήταν η ΝΔ του Έβερτ και το ΠΑΣΟΚ του Σημίτη. Οι μεν και οι δε, έκαναν αντεγκλήσεις, προσάπτοντας σκάνδαλα ο ένας στον άλλον. Σε ένα τέτοιο θέμα αργά στη Βουλή, θυμάμαι οι αντεγκλήσεις ήταν μεταξύ των Σκανδαλάκη (ΝΔ) και Σκανδαλίδη (ΠΑΣΟΚ). 🙂

  10. Γς said

    7:

    Σκεύη και σκεύη ηδονής. Δεν ‘ελεγαν κάτι τέτοιο οι αρχαίοι. Ελεγαν;

    Μόνο οι νεότεροι λένε για κάποιο τέτοιο σκεύος.

    Το μαλακιστήρι.

    Για γυναίκες, τραλαλά
    [‘Η κάνω λάθος;]

  11. nikiplos said

    5@ Την «πάπια» δεν θα την έλεγα σκανδαλοθηρική. Περισσότερο προσιδιάζει με τον άλλοτε μικροπολιτικό των Νέων, αμερόληπτη όμως και με ευφυές και καλό χιούμορ… Σατιρική θα την έλεγα περισσότερο…

  12. Σκαντάγιο λέγεται (και) η βυθομέτρηση αλλιώς βόλισμα

  13. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    12 Και σκανταλιά είναι η εκ μέρους τέκνου βυθομέτρηση της γονικής ψυχικής αντοχής.

  14. Γς said

    11 @ Nikiplos

    Το Κανάρ ανσενέ είναι σίγουρα ή σατιρική πάπια, αλλά δεν είναι λίγα τα σκάνδαλα που αποκάλυψε.

    Τα διαμάντια που πήρε από τον Μποκάσα ο Βαλερί Ζισκάρ ντ Εστέν, που του στοίχισε τη επανεκλογή του το 1981 [Μιτράν]

    Το σκάνδαλο με τα έξοδα του δημάρχου Σιράκ

    Αποκάλυψη των 3 έως 4.000 ψηφοφόρων που καταγράφηκαν παράνομα στο 5ο διαμέρισμα του Παρισιού,

    κλπ κλπ

    Les grandes affaires révélées par Le Canard enchaîné

    https://lexpansion.lexpress.fr/actualites/1/actualite-economique/les-grandes-affaires-revelees-par-le-canard-enchaine_1875016.html

  15. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    ακόμα και παγωτά που σκανδαλίζουν (το καλοκαίρι…) έχουμε 🙂

    Για την έκφραση «ροζ σκάδαλο» δεν πήρε κάτι το μάτι μου …

  16. BLOG_OTI_NANAI said

    -ωρός
    ————

    Τιμ-ωρός
    Πυλ-ωρός
    Σηματ-ωρός
    Ακται-ωρός

    ( ο κηπουρός, ήταν κάποτε κηπ-ωρός; )

  17. Ριβαλντίνιο said

    Βέβαια, η κατηγορία ότι το σκάνδαλο Νοβάρτις αποτελεί σκευωρία της κυβέρνησης ελάχιστα πιστευτή είναι, αφού για να τη δεχτούμε θα έπρεπε να πιστέψουμε ότι η ελληνική κυβέρνηση μπορεί και κινεί τα νήματα του πανίσχυρου FBI.

    🙂 🙂 🙂

  18. spyridos said

    «Να κάνουμε κανένα σκανδαλάκι να λιγδώσουμε το αντεράκι μας»

    έλεγε ο δήμαρχος Χαρχούδας στη Λιλιπούπολη.
    Αλλά τόσο διεφθαρμένοι πολιτικοί ΜΟΝΟ στη Λιλιπούπολη.

    Εδώ πάλι πουλάει το Φεγγαρονήσι στον πρίγκηπα.

  19. geobartz said

    «κλασική γραμματεία εμφανίζεται, μία φορά στον Αριστοφάνη, ο παράλληλος τύπος σκανδάληθρον, που σημαίνει το ραβδί ή το ξυλάκι της φάκας ή της παγίδας, που πάνω του έβαζαν το δόλωμα»

    #Παρ’ ημίν, σκανδαλήθρες ελέγοντο οι σπίθες που ξεπετάγονταν από τα ξύλα που καίγονταν στα παραδοσιακιά (προ σομπών) ουτζιάκια.
    Κατά τα λοιπά, για τα περί σκανδάλων και σκευωριών: Στο ίδιο έργο θεατές για μισόν και πλέον αιώνα!

  20. # 16

    Ηταν κάποτε αλλά επειδή έκανε συχνά πιπί του εκεί…

  21. geobartz said

    9, «nikiplos said: «…Η λέξη σκάνδαλο πήρε την ανιούσα μετά το «Σκάνδαλο Κοσκωτά» που είχε ως αποτέλεσμα το βρώμικο 89…»

    #Όταν ξέσπασε το «σκάνδαλο Κοσκωτά», έλεγα στον περίγυρό μου ότι, αν οι «πατέρες του Έθνους» δεν βρούν ποιος έκλεψε τα λεφτά μιας ολόκληρης Τράπεζας, τότε θα συμπεράνω πως τα έκλεψα εγώ (και το συμπέρασμά μου βγήκε αληθινό!)

  22. Faltsos said

    Είχε ξαναγίνει αναφορά για σκάνδαλα και σκανδαλιές με την έννοια της παγίδας και όχι μόνο:

    https://sarantakos.wordpress.com/2018/02/02/daskalio/#comment-482070

  23. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1 Οι Γάλλοι δεν το έχουν πολύ με τα σύνθετα, οποτε λένε presse à scandale

    7 Ναι. Και επίσης λέμε «η σκευή», σε λόγιο ύφος, εννοώντας είτε κυριολεκτικά το σύνολο του εξοπλισμού του στρατιώτη είτε μεταφορικά τα εφόδια που έχει κάποιος για να εκτελέσει κάποιο έργο.

    13 🙂

    16 Ακριβώς και ο κηπουρός της ίδιας ρίζας είναι με τον θυρωρό.

  24. Faltsos said

    «Ο σκευωρός ήταν ο σκευοφύλακας»

    ήταν και ποδοσφαιριστής της ΑΕΚ

    αλλά κι αυτός εδώ με το τανκ στη πύλη του πολυτεχνείου

  25. Παναγιώτης Κ. said

    Σκάνταλα ονομάζαμε μια ξύλινη διάταξη που χρησιμοποιούσαμε, για να λειτουργήσει ως παγίδα μια κεκλιμένη πέτρινη πλάκα ή αλλιώς, ένα καπάκι.Το πουλί πήγαινε να φάει το δόλωμα, ενεργοποιούσε το σκάνδαλο οπότε η πλάκα έπεφτε και το πλάκωνε.

  26. Παναγιώτης Κ. said

    Είχα ακούσει πριν από πολλά χρόνια έναν καημένο, που τον έπνιγε το δίκιο γιατί τον κατηγόρησαν αδίκως να λέει: Όλα αυτά είναι…σκευοφορίες. 🙂

  27. Αιμ.Παν. said

    @ 5, 11, 14

    Για όσους τυχόν δεν το γνωρίζουν, η γνωστή
    Le Canard Enchaine
    παίζει με τις άλλες έννοιες της λέξης canard που βλέπουμε εδώ :
    http://www.larousse.fr/dictionnaires/francais/canard/12611
    Familier et péjoratif. Nouvelle sujette à caution donnée par la presse.
    Familier et péjoratif. Journal.
    Feuille volante d’information (surtout des faits divers), souvent agrémentée d’une gravure sur bois qui connut un grand succès aux xviiie et xixe s.
    και εδώ :
    https://fr.wiktionary.org/wiki/canard
    Nouvelle fausse.
    Journal d’actualité de peu de valeur…
    Αλυσσοδεμένη «φυλλάδα» ή αλυσσοδεμένα «fake news»…
    Καμμία σχέση με αλυσσοδεμένες πάπιες… 🙂

  28. Παναγιώτης Κ. said

    Πριν από μερικά χρόνια (μνημονιακή περίοδος) οι εταίροι στην ΕΕ μας έθεσαν το απλό ερώτημα: Τόσα και τόσα ακούγονται στη χώρα σας για διαφθορά. Κανένας από τους αξιωματούχους του πολιτικού συστήματος δεν θα καθίσει στο σκαμνί;
    Επομένως, το να τιμωρηθούν κάποιοι… σκανταλιάρηδες, φαινομενικώς έχει να κάνει και με την αποκατάσταση της αξιοπιστίας μας ως χώρας.
    Φαινομενικώς διότι από την άλλη, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις υπαλλήλων στο δημόσιο που λογικά θα έπρεπε να αποπεμφθούν διότι παρανόμησαν κατά ακραίο τρόπο αλλά τελικά δεν κινδυνεύουν να απολυθούν. Ισχύει αυτό που λένε: Στο δημόσιο είναι σχεδόν αδύνατο να απολυθεί κάποιος!

    Η διαφθορά δεν βαραίνει ανθρώπους χαμηλού μορφωτικού επιπέδου.Το αντίθετο! Διεφθαρμένοι είναι άνθρωποι με πτυχία, με μεταπτυχιακά και διδακτορικά! Θυμάστε το σκάνδαλο στο Πάντειο;

    Από όσα κατά καιρούς διαβάζουμε, σκάνδαλα διαφθοράς υπάρχουν και στις…»καθωσπρέπει» χώρες της Δ. Ευρώπης. Στην Ελλάδα όμως η διαφθορά ξεκινά από τον πρωθυπουργό και φτάνει μέχρι τον κλητήρα. (Για εκείνο το πεντοχίλιαρο μιλώ μέσα στο φάκελο π.χ για την πολεοδομία ή για το γρηγορόσημο που είχαμε ακούσει τον Σημίτη να λέει, όταν ήταν πρωθυπουργός ).

  29. Μαρία said

    Για τα λυκόπουλα του μπλογκ Scandale dans la famille https://www.youtube.com/watch?v=hIEAfy9YGrU

  30. sarant said

    27 Σωστά όσα λες, αλλά σχέση με πάπιες υπάρχει εξ αντικειμένου -αλλωστε στην προμετωπίδα της εφημερίδας υπάρχει σκίτσο μιας πάπιας.

  31. nickel said

    Καλημέρα και καλή εβδομάδα

    Λυπάμαι που θα καταθέσω πολιτικής φύσης απορία, αλλά πείτε μου αν κάνω λάθος. Η απορία μου αφορά αυτή την πρόταση της τελευταίας παραγράφου:

    «Βέβαια, η κατηγορία ότι το σκάνδαλο Νοβάρτις αποτελεί σκευωρία της κυβέρνησης ελάχιστα πιστευτή είναι, αφού για να τη δεχτούμε θα έπρεπε να πιστέψουμε ότι η ελληνική κυβέρνηση μπορεί και κινεί τα νήματα του πανίσχυρου FBI.»

    Έχω την εντύπωση ότι ο όρος «σκευωρία» χρησιμοποιήθηκε από αντιπολιτευτικές δυνάμεις για να χαρακτηρίσει όχι το σκάνδαλο Novartis εκεί που το έχουν φτάσει οι έρευνες του FBI, αλλά το καθαρά ελληνικό σκέλος των μάλλον ευφάνταστων και αστήρικτων καταθέσεων των προς το παρόν ανώνυμων μαρτύρων.

    Δεν ξέρω αν υπάρχει σκευωρία, αλλά, αν αυτά που ξέρουμε από το FBI σάς πείθουν για τις καταθέσεις των ανώνυμων μαρτύρων, τότε υπάρχει κάποιο λογικό άλμα. Όχι;

  32. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Γειά σας κι ἀπὸ μένα.

    Μετὰ ἀπὸ μιὰ σύντομη «ἀγρανάπαυση» ἐπενέρχομαι …Δημήτριος.

    Ἡ ἀγρανάπαυση ἦταν βασικὸ στοιχεῖο τῆς ἀγροτικῆς ζωῆς τῶν Θερμιῶν. Τὰ φτωχὰ καὶ ἄνυδρα ἐδάφη τοῦ νησιοῦ δὲν ἄντεχαν συνεχόμενες καλλιέργειες. Ἔτσι τὴ μιὰ χρονιὰ ἔσπερναν τὰ χωράφια καὶ τὴν ἄλλην ἔβαζαν μέσα τὰ ζῶα νὰ τὰ βοσκήσουν, ἀλλὰ καὶ νὰ τὰ κοπρίσουν. Γι αὐτὸ καὶ ὅλα τὰ χωράφια ἦταν τοιχογυρισμένα, γιὰ νὰ μήν φεύγουν τὰ ζῶα.

    @26. Παναγιώτη, τὶς ἔχω ἀκούσει κι ἐγὼ τὶς …σκευοφορίες. Προφανῶς αὐτοὶ ποὺ τό ᾿λεγαν εἶχαν συνδέσει, ἀκουστικῶς, τὴ σκευωρία μὲ τὴν «σκευοφόρο», τὸ βαγόνι γιὰ τὰ ὀγκώδη ἀντικείμενα ποὺ ἦταν μπροστὰ-μπροστὰ στὸν ἠλεκτρικό. Ἑκεῖ βάζαμε τὶς βαλίτσες, τὰ καλάθια καὶ τὶς κοῦτες,ὅταν πηγαίναμε στὸν Πειραιὰ γιὰ νὰ πάρουμε τὸ βαπόρι γιὰ τὸ νησί.

  33. sarant said

    31 Η έκθεση Σούρλα από το 2013 κάνει λόγο για δωροδοκίες αξιωματούχων,

  34. ΣΠ said

    16
    εμβρυ-ωρός
    http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CE%B5%CE%BC%CE%B2%CF%81%CF%85%CF%89%CF%81%CF%8C%CF%82&dq=

  35. ΚΩΣΤΑΣ said

    > Αλλά τις λεπτομέρειες της υπόθεσης θα τις γνωρίζετε ήδη από άλλες σελίδες της Αυγής.

    17 Ριβαλντίνιο, ΠΚ > ο Πετρελαιο Κηλίδας … από την Αυγή το πήρες; 🙂 🙂 🙂

  36. ΣΠ said

    29
    Κάτι παρόμοιο στα ελληνικά:
    Τι σκάνδαλο

  37. Γς said

    Στην τηλεόραση τώρα κάποιος που πήρε κάποιο Oscar απόψε, για κάτι και φαίνεται ότι ευχαρίστησε τη μάνα του, ως είθισται σε τέτοιες περιπτώσεις

    -She is Greek, by the way

    Μόνο αυτό πρόσεξα

  38. nikiplos said

    Αγαπητέ, 31@, όπως και στην περίπτωση της Μίζενς, έτσι και σε αυτήν της Νοβάρτις, η διερεύνηση έγινε από το εξωτερικό, συμπτωματικά από το FBI, το οποίο απέδειξε ότι υπάρχει σκάνδαλο, δλδ ότι υπήρξε χρηματισμός κρατικών λειτουργών, ώστε να αγοράζονται από το ελληνικό δημόσιο, φάρμακα, ως μοναδικά, με τιμή μεγαλύτερη της πραγματικής, μόνο και μόνο γιατί η χώρα μας είναι «δείκτης» τιμών της ΕΕ.

    Εάν υπάρχουν καταθέσεις μαρτύρων και διερεύνηση της ελληνικής δικαιοσύνης, ή της Αμερικανικής, αυτό σαφώς δεν αφορά την πολιτική, αλλά την παραπολιτική. Εκεί είναι γκρίζα ζώνη, αδιαφανής χώρος, οπότε έκαστος… ό,τι θέλει λέγει ή γράφει. Το αν εδώ και χρόνια η πολιτική ατζέντα έχει κατακρημνισθεί σε αυτά τα βαλτώδη έλη, δεν ευθύνεται, ούτε η υπόθεση, ούτε οι διερευνώντες, ούτε σαφώς … οι εμπλεκόμενοι.

    Για τη Μίζενς, το δικολαβίστικο κράτος μας, έχει την παγκόσμια πρωτοτυπία να υπάρχει ομολογία ότι εδώ δόθηκαν 2 εκατομύρια γιούρια, [υπάρχει ομολογία ενός ότι τα πήρε, ενός άλλου ότι τα πήρε αλλά δεν ήξερε, κι ενός υποψηφίου πρωθυπουργού, που πήρε δώρα αξίας 200.000€ αλλά κι αυτός δεν ήξερε] και να μην τρέχει κάστανο…

    Για τη Νοβάρτις, δεν θα μιλήσω γιατί είναι ένα ζήτημα όπου η έρευνα είναι σε εξέλιξη… Πάντως είναι κανονικό σκάνδαλο. Το παράδοξο που δεν παρατηρήσατε με το σαφώς ισόρροπο σχόλιό σας, είναι ότι εκείνοι που φωνάζουν για σκευωρία και κατασκευασμένες κατηγορίες και για φαιδρούς (ψευδο)μάρτυρες είναι κυρίως εκείνοι, για τους οποίους οι αποκαλύψεις έρχονται εκ των υστέρων, σε μεταγενέστερο χρόνο… Λίγο παράξενο αυτό στ’ αλήθεια.

    Αυτό μου θυμίζει την παροιμία της κωνσταντινουπολίτισσας γιαγιάς μου: Ο κλάσας και τον κόπανο αδράξας.
    Δλδ εκείνος που έκλασε, πρώτος και καλύτερος αρπάζει το ξύλο (κόπανο) και ψάχνει να βρει ποιός το έκανε…

    In addition: Υπήρξε σαφώς σκάνδαλο Βατοπεδίου και καταδίκες (μη πολιτικών) προσώπων. Υπήρξε και σκάνδαλο της Ακρόπολις με τους κουμπάρους, όπου κι εκεί είχαμε τα ίδια. Το γεγονός ότι δεν είχαμε καταδίκες πολιτικών προσώπων, αυτό απλά οφείλεται στο μη κράτος μη δικαίου που κατοικούμε. Και σκάνδαλο Energa και Hellas Power υπήρξε. Αν ο Μηλιώνης με τα γκομενάκια και τις extra-large αγορές που έκανε (βίλες αυτοκίνητα κλπ) στη Μάϊκονος είναι έξω ελεύθερος, για αυτό σαφώς ευθύνεται ο όζων βούρκος που κατοικούμε…

    Τέλος επειδή πολλά λέγονται και γράφονται:

    Ένας επιχειρηματίας που βγάζει τα λεφτά του έξω από τη χώρα σε offshore είναι και νόμιμος και ηθικός. (Και καλά κάνει)
    Ένας πολιτικός / βουλευτής της αντιπολίτευσης που βγάζει τα χρήματά του σε offshore για να μην φορολογηθεί, είναι ανήθικος.
    Ένας πολιτικός / βουλευτής της (συν)κυβέρνησης που που βγάζει τα χρήματά του σε offshore για να μην φορολογηθεί, είναι ΚΑΙ ανήθικος, και ΠΑΡΑΝΟΜΟΣ.
    (Εύχομαι να μας είναι προφανές το γιατί… )

    Φιλικά πάντα και χωρίς καμία διάθεση να υπερασπιστώ οποιονδήποτε Βαξεβάνη. Εντούτοις, ας μην του έκαναν 80 μηνύσεις οι δύο συγκεκριμένοι, ώστε να μην τους ξεφώνιζε… (η παροιμία της κωνσταντινοπουλίτισσας γιαγιάς μου που προείπα… 😉 )

  39. Γς said

    29:

    >quel scandale dans la famille

    Σκάνταλο, σκανδάλη και σαντάλι.

    Και quel scandale με το sandale που σηκώνει η γυμνή Αφροδίτη για να τις «βρέξει» στον ερωτοχτυπημένο τραγοπόδαρο θεό Πάνα

  40. Γιάννης Ιατρού said

    29: 🙂

  41. giorgos said

    28. Στό δημόσιο είναι «νόμος» νά μήν απολύεται ποτέ κανένας !
    «…Εν τώ μεταξύ τό άρθρο 2 τού Κώδικος Πολιτικής Δικονομίας άπαγορεύει κάθε έπέμβαση τών πολιτικών δικαστηρίων στίς ύποθέσεις τής Διοικήσεως , τούθ ‘ όπερ δηλοί ότι πάσα λωποδυσία καί αύθαιρεσία είς βάρος τού συγκεκριμένου πολίτη άποτελεί «διοικητική διαφορά» . Εν όλίγοις , οί άκρογωνιαίοι λίθοι τού μοντέλου «Ελλάδα» είναι τό Υπουργείο Παιδείας καί ή έλληνική Δικαιοσύνη.»

  42. Γς said

    39:

    >quel scandale με τα sandales

    Οι γυναίκες στην αρχαιότητα σχεδόν πάντα φορούσαν σανδάλια λεπτοκαμωμένα, καθ’ ότι περνούσαν τον περισσότερο χρόνο τους μέσα στο σπίτι. Κι όπως λένε οι γυναίκες στη «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη, «δεν σκόπευαν τα σηκώσουν προς το ταβάνι» μέχρι να επιτευχθεί ειρήνη.

  43. Ενα ακομα σκάνδαλο, φρέσκο-φρέσκο :

    Tο Πρωτοβάθμιο Μονομελές Πειθαρχικό όργανο πήρε την παρακάτω απόφαση στο πλαίσιο των συναντήσεων της 23ης αγωνιστικής:

    Α) ΠΑΕ ΠΑΟΚ: «Βάσει των αναφερομένων στο από 25/2/2018 Φύλλο Αγώνα, το οποίο σας γνωστοποιήθηκε κατ’ άρθρο 15 του Κανονισμού Αγώνων Ποδοσφαίρου (Κ.Α.Π.), και στην από 25/2/2018 Έκθεση Παρατηρητή Αγώνα, και στην υπ΄ αριθμ. πρωτ. 3592/18/410733 από 27-02-2018 αναφορά συμβάντων της Αστυνομίας, σε συνδυασμό και με τον οπτικοακουστικό υλικό φορέα εγγραφής εικόνας και ήχου (DVD), στον οποίο αποτυπώνεται ο επίμαχος ποδοσφαιρικός αγώνας»: Για τη συμπεριφορά των φιλάθλων της: «ΑΠΟΦΑΙΝΕΤΑΙ ότι ο ποδοσφαιρικός αγώνας μεταξύ των ομάδων Π.Α.Ε. ΠΑΟΚ και Π.Α.Ε. ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ, ο οποίος είχε προαγραμματισθεί να διεξαχθεί την 25.02.2018, στην Θεσσαλονίκη, στο γήπεδο «ΤΟΥΜΠΑΣ», στο πλαίσιο της 23ης αγωνιστικής ημέρας των αγώνων του πρωταθλήματος «Super League Ελλάδα» της αγωνιστικής περιόδου 2017-2018, δεν τελέστηκε από υπαιτιότητα της Π.Α.Ε. ΠΑΟΚ.
    ΚΑΤΑΚΥΡΩΝΕΙ τον μη τελεσθέντα αγώνα με τέρματα 0-3 υπέρ της Π.Α.Ε. ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ, και τιμωρεί με αφαίρεση τριών (3) βαθμών από τον βαθμολογικό πίνακα της τρέχουσας αγωνιστικής περιόδου την εγκαλουμένη Π.Α.Ε. ΠΑΟΚ .ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ στην Π.Α.Ε. ΠΑΟΚ τη χρηματική ποινή των τριάντα χιλιάδων (30.000,00) ευρώ και πειθαρχική ποινή διεξαγωγής δύο (2) αγώνων χωρίς θεατές».

    Δεν χρειάζεται νάχει κανείς νομικές γνώσεις για να καταλάβει πως ένας αγώνας που «δεν τελέστηκε από υπαιτιότητα …» ΟΥΔΕΠΟΤΕ ΔΙΕΚΟΠΗ !!!

    Αρα συμφωνα με το άρθρο 21 απλά κατακυρώνεται ο αγώνας στον ΟΣΦΠ και δεν εφαρμόζεται το άρθρο 15

    Φυσικά για να βγει αυτό το τερατούργημα η πρόεδρος ζήτησε συμπληρωματική κατάθεση από τον διαιτητή όπου άλλαξε τα αρχικά δεδομένα. Ο βασικός στόχος ήταν ναβγει αυτή η απόφαση ώστε να παίξει κεκλεισμένων των θυρών με την ΑΕΚ. και μετά να επιστραφούν οι βαθμοί αφού στην έφεση η ποινή θα καταπέσει.

    Κατά τα άλλα ..έχει παράγκα ο Ιβάν !!

  44. ΣΠ said

    24
    Τον θυμάμαι. Μου είχε κάνει εντύπωση το όνομα Σκευοφύλαξ. Και στον Απώλλονα έπαιζε κάποιος Χαρτοφύλαξ.

  45. sarant said

    44 Εγώ πάλι θυμάμαι παίχτη Χαρτοφύλακα στον Εθνικό.

  46. ΣΠ said

    45
    Ίσως νάχεις δίκιο. Πάντως σε ομάδα με τέτοιο ανορθόγραφο όνομα (Απώλλονα αντί Απόλλωνα) αποκλείεται να έπαιζε.

  47. Avonidas said

    Καλησπέρα.

    Πήρατε χαμπάρι τι έγινε με τις ιταλικές εκλογές;

    Χάσαμε και πρωτάθλημα και τίτλο, αδέλφια

  48. Αιμ.Παν. said

    @ 30 Ναι, προφανώς υπάρχει σχέση, η ίδια η «φυλλάδα» κάνει το λογοπαίγνιο, απλώς μου βγήκε λάθος η «φατσούλα», την γλώσσα έξω ήθελα δηλ. αυτήν 😛

    Στα περί διαφθοράς σχόλια, γνωρίζει κάποιος εδώ αν και σε ποιές άλλες χώρες υπάρχουν στο σύνταγμά τους άρθρα περί μη ευθύνης υπουργών και περί βουλευτικής ασυλίας σε θέματα Κ.Ο.Κ. αλλά ακόμη και φόνου (παλιότερη υποθεση)?

    Δηλαδή 180 βουλευτές ψηφίζουν ΣΥΝΤΑΓΜΑ που τους καλύπτει απόλυτα από κάθε λαμογιά και είναι ηθικό ?? γιατί νόμιμο το κάνουν οι ίδιοι και οι ίδιοι 151 βουλευτές…

    Γιάννης κερνά, Γιάννης πίνει, Γιάννης έχει και το μαχαίρι και το καρπούζι…

    Πάλι πέσαμε από τα σύννεφα με την Μιζάρτις, το Μετρό (κάτι ψιλά εκατοχίλιαρα €) όπως και με την Μίζενς.

    Ας μην πέσουμε από τα σύννεφα όταν η ακροδεξιά θεριέψει κι άλλο (βλέπε ιταλικές και άλλες πρόσφατες εκλογές).

  49. Alexis said

    #41: Αποτελεί «μύθο» το ότι δεν απολύεται ποτέ κανένας στο δημόσιο. Έχουν απολυθεί υπάλληλοι και μάλιστα αρκετοί. Κανονικά, με βάση τα όσα συμβαίνουν, θα έπρεπε να έχουν απολυθεί δεκαπλάσιοι (τουλάχιστον).
    Αυτό προφανώς εννοούν όσοι λένε ότι «δεν απολύεται κανένας», ότι δηλαδή απολύονται ελάχιστοι σε σχέση με τους πραγματικώς παρανομούντες, λουφάροντες κλπ. Ένας «μύθος» με κόκκους αλήθειας λοιπόν, όπως αρέσκεται να λέει κάποιες φορές και ο Νικοκύρης.

    Και δυστυχώς (δυστυχέστατα) αρκετοί από τους «οριστικώς παυθέντες» επανέρχονται με αποφάσεις του ΣτΕ. Γνωρίζω από πρώτο χέρι τέτοια περίπτωση εξέχοντος λαμόγιου που κέρδισε στο ΣτΕ την επάνοδό του στην «υπηρεσία»… 😦

  50. Λεύκιππος said

    48 Αν δεν κάνω λάθος, το σύνταγμα αυτό έχει και όνομα και ευτραφή πολυλογούσα παρουσία…

  51. Alexis said

    #49, τέλος (συμπλήρωση) : Δεν έχει επανέλθει ακόμα γιατί εκκρεμεί σε βάρος του και άλλη υπόθεση σοβαρότερης ατασθαλίας.
    Για τέτοιο λαμόγιο μιλάμε…

  52. Γιάννης Κουβάτσος said

    Συμφωνώ με τον Αλέξη. Απολύονται δημόσιοι υπάλληλοι, όταν πιαστούν με τη γίδα στην πλάτη και δεν έχουν μπάρμπα στην Κορώνη να τους γλιτώσει. Σαφώς και είναι πιο δύσκολο να συμβεί τέτοια απόλυση απ’ ό,τι σε άλλες χώρες, αλλά αυτό σχετίζεται άμεσα με τη θεά Ατιμωρησία που λατρεύουμε στην Ελλάδα. Ας δώσουν, λοιπόν, πρώτοι το καλό παράδειγμα οι πολιτικοί, στέλνοντας μερικούς απ’ το σινάφι τους στη δικαιοσύνη, αντί να σκούζουν για δήθεν σκευωρίες.

  53. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    28τέλος – Οι «καθωσπρέπει» χώρες της Δ.Ευρώπης, είναι ο ορισμός της διαφθοράς Παναγιώτη και είναι όλοι διεφθαρμένοι από τον πρόεδρο μέχρι τον κλητήρα (διότι το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι) π.χ Γερμανία και απορώ γιατί μορφωμένοι άνθρωποι, όχι μόνο αρνείστε να δείτε την ολοφάνερη πραγματικότητα (π.χ Λουξεμβούργο, 550.000 κάτοικοι, 63 δις ΑΕΠ, τι παράγουν;) αλλά επιμένετε πως μόνο στο περίπτερο Ελλάς συμβαίνουν τόσο τρομερά πράγματα.

    Υ.Γ – Φυσικά δεν έχει κανένα νόημα να παραθέσω αποδείξεις για την τρομακτική διαφθορά των καθωσπρέπει ΕυρωπΕων.

    Υ.Γ – Επειδή δεν θυμάμαι καλα, πότε ακριβώς τιμωρήθηκαν οι Μιτεράν, Κολ, Θάτσερ και Μπλέρ (ας μείνω μόνο σ’ αυτοΰς) για διαφθορά;

  54. Μαρία said

    51
    Aυτός πάντως είχε μεγάλο θράσος http://www.efsyn.gr/arthro/oristiki-i-apolysi-eforiakoy-gia-miza-100000-eyro

  55. Γς said

    Βλέπω και τις φωτό απ την Ανδριανούπολη με το JANDARMA [απ το γαλλικό Ζανταρμερί] και θυμήθηκα τον δικό μας χωροφύλακα εδώ [Ντοcteur-Ζαντάρμ]

  56. giorgos said

    Εντάξει μπορεί νά άπολύονται έλάχιστοι όπως λές . Φυλακή έχει πάει κανένας?

  57. Γιάννης Κουβάτσος said

    Σαφώς, Λάμπρο, και γίνονται παντού σκάνδαλα. Το ανθρώπινο είδος είναι ίδιο σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη. Επειδή λοιπόν ισχύει αυτό, κάποιες χώρες, για διάφορους λόγους, έχουν δημιουργήσει αποτελεσματικότερους θεσμούς και ελεγκτικούς μηχανισμούς για την καταπολέμηση της διαφθοράς. Είναι π.χ. πιο εύκολο να δωροδοκήσεις ή να δωροδοκηθείς στην Ελλάδα παρά στη Νορβηγία. Και εκεί υπάρχει διαφθορά (αν διαβάσεις Νέσμπο, το διαπιστώνεις), αλλά σε μικρότερο βαθμό.

  58. Γιάννης Κουβάτσος said

    Φυσικά πάνε φυλακή, αν κατηγορηθούν και καταδικαστούν για σοβαρό αδίκημα. Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι δεν οδηγούνται όσοι πρέπει στη δικαιοσύνη. Αλλά αυτό είναι κομμάτι της διαβόητης ελληνικής παθογένειας.

  59. Πέπε said

    > > Σκαντάλι ή σκαντάλιο λέγεται σε κάμποσα μέρη το σιδεράκι ή το ξυλαράκι που κρατάει την πόρτα ή το παράθυρο για να μην ανοίξει ή να μην πέσει

    Πουλάκιν είχα στο κλουβί και το ‘χα μερωμένο,
    το τάιζα τη ζάχαρη, το πότιζα τον μόσκο.
    Κι από τον μόσκο τον πολύ
    μου σκανταλίστη το κλουβί
    και μου ‘φυγε τ’ αηδόνι,
    του σεβντά το χιλιδόνι. https://www.youtube.com/watch?v=Xj-LvWy-6UU

    Προφανώς παρεμφερής σημασία κι εδώ, ξεκλείδωσε με κάποιον τρόπο το κλουβί.

    > > …όμως σε άλλα μέρη λέγεται η βολίδα, το σκοινί με το βαρίδι που χρησιμοποιούν για να μετρήσουν τα νερά.

    Και η σκανταλόπετρα, εξάρτημα του γυμνού (χωρίς σκάφανδρο) δύτη: Μια πέτρα, σε σχήμα σταγόνας (τρίγωνο ισοσκελές, οξυγώνιο, με στρογγυλεμένες γωνίες) συνήθως, που αφενός τον βοηθάει να βυθιστεί γρήγορα και αφετέρου τη χρησιμοποιεί σαν πηδάλιο για να πάρει την κατεύθυνση που θέλει. Ήταν δεμένη από μια τρύπα με σκοινί, που η άκρη του ήταν απάνω, στο σφουγγαράδικο καΐκι. Για την ανάδυση ο δύτης την παράταγε και την ανέσυραν μετά με το σκοινί.

    https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSOMwTrJI78y8u7GqgsdWd8zCWrXKkTQweFzIYvnUK2pvn3bmZo

    https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQws6lxd3RXRPVUeEEl4HWqKo1KSxoFFORfr0-0-n7Uu7pVev_3

  60. Η κλινική Σκανδαλάκη στην Καλλιθέα μού ήταν φόβος και τρόμος όταν ήμουν πιτσιρίκος.

    Η πρώτη μου επίσκεψη ήταν από σκανταλιά όταν σκάλιζα το σίδερο της μητέρας μου και μού έπεσε στο μπούτι, καυτό ακόμα, οπότε με πήραν άρον-άρον στην κλινική. Με τις μυρουδιές των γιατρικών και με όλα τα ψαλίδια, μαχαίρια, λεπίδια, τσιμπίδες, και άλλα συναφή παρατεταγμένα δίπλα στον γιατρό από πάνω μου ήμουν σίγουρος πως θα με κατατεμαχίσει. Την γλύτωσα στο παρατρίχα…

  61. Πέπε said

    Τι έγινε ρε παιδιά;
    Είπαμε να κάνουμε κράτει με τα βίντεα, κι έβαλα μόνο το λινκ. Αλλά μάλλον το ‘κανα λάθος (το ‘βαλα ολόκληρο) και διορθώθηκε μόνο του!! Κι ύστερα, δεν είπαμε να κάνουμε κράτει με τις εικόνες, κι έτσι τις έβαλα ολόκληρες, αλλά πάλι μόνο το λινκ φαίνεται!

  62. giorgos said

    58. Οχι , δέν μπαίνουν φυλακή ! Σέ διαθεσημότητα… μπαίνουν.
    Καί μάλιστα σέ περίπτωση πού ίδιώτης ή εταιρεία καταγγείλει Δ.Υ.
    τό κράτος τού παρέχει καί δωρεάν νομική συμπαράσταση !

  63. Γιάννης Κουβάτσος said

    62: Μπερδεύεις την πειθαρχική δίωξη με την ποινική δίωξη. Αν πάει κατηγορούμενος στο δικαστήριο και υπάρχουν αποδείξεις εναντίον του, καταδικάζεται. Αν θα οδηγηθεί στη φυλακή, εξαρτάται, ως γνωστόν, από το ύψος της ποινής.

  64. BLOG_OTI_NANAI said

    61: Οι εικόνες δεν φαίνεται να βαραίνουν ιδιαίτερα. Μόνο τα βίντεο. Να μας εξηγήσει ο Ιατρού γιατί δεν φάνηκαν οι εικόνες!

  65. ΓιώργοςΜ said

    62 Άλλο κι ετούτο! Δηλαδή αν κάποιος ιδιώτης ελέγχεται από κρατική αρχή, καταγγέλει τον υπάλληλο και καθαρίζει; Ποιος υπάλληλος θα τολμήσει να ελέγξει οποινδήποτε, τότε;!;!
    Όταν καταγγέλεται κάποιος υπάλληλος στο πλαίσιο των καθηκόντων του, καταγγέλεται κι ο εργοδότης του, αν μη τι άλλο επειδή δεν πρόβλεψε για τη σωστή συμπεριφορά του υπαλλήλου.
    Φαντάζεστε έναν υπάλληλο εφορίας να πάει να ελέγξει μια οποιαδήποτε μεγάλη επιχείρηση; Ο επιχειρηματίας, με νομικό τμήμα κόστους χιλιάδων ευρώ το μήνα, τον καταγγέλει για δωροληψία, κι αυτός πρέπει να βγάλει άκρη μόνος του, με τον μισθό των 1000-1500 ευρώ;

  66. ΓιώργοςΜ said

    61 Οι εικόνες ή τα βίντεα (σικ, ρε!) για να μη φανούν σα λινκ πρέπει να είναι σε χωριστή παράγραφο. Αν είναι μέσα σε κείμενο (αν δεν έχουμε πατήσει «Enter» πριν) φαίνονται μόνο οι σύνδεσμοι.

  67. Πέπε said

    66
    Και τότε γιατί στο #59 τα δύο λινκ στο τέλος, που το καθένα είναι μια «παράγραφος», εμφανίζονται ως λινκ; (Όσο για το βίντεο, εντάξει, σωστά το είχα κάνει και μετά μπερδεύτηκα…)

  68. giorgos said

    63. Δέν λέμε γιά τήν περίπτωση πού πάει στό δικαστήριο γιά έπειδή σκότωσε άνθρωπο . Λέμε γιά τήν περίπτωση πού έκλεψε τό δημόσιο ,ή γιά νά τό πούμε άλλιώς , γιά τήν περίπτωση ύπαιξέραισης…

  69. sarant said

    59 Ωραίο το «σκανταλίστη»

    Για τις εικόνες, δεν ξέρω.

  70. giorgos said

    65. Οχι στό πλαίσιο τών καθηκόντων του.Εννοώ στό πλαίσιο έκβιασμού τού Δ.Υ. πρός τόν ιδιώτη .

  71. Γς said

    Και στις Ειδήσεις του Σκάϊ τώρα οι Φυλακές Κορυδαλλού αναβαθμίστηκαν σε Φυλακές Κορυδαλλών.

    Αλουέτε ζάντιλ αλουέτε, ζε τε πλυμερέ

    http://www.youtube.com/watch?v=L_hFw_cWg9U

  72. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    57 – Κάνεις ΜΕΓΑΛΟ λάθος Γιάννη αν νομίζεις πως η Νορβηγία (και λοιπές σκανδιναβικές χώρες) δεν είναι διεφθαρμένη χώρα αλλά είναι μάταιο να προσπαθήσω να στο αποδείξω, ολοφάνερο είναι αν ήθελες θα το έβλεπες.

    Υ.Γ – Ξέρεις τι κεφάλαιο έχει το νορβηγικό συνταξιοδοτικό ταμείο (το λεγόμενο ταμείο των επόμενων γενεών ) και τι κάνει μ’ αυτό;

    Υ.Γ – Ένα από τα μεγαλύτερα «καθωσπρέπει» ευρωπαϊκά παραμύθια, είναι πως αυτό το τεράστιο κεφάλαιο, έχει προέλθει από το πετρέλαιο, θα σου πώ μόνο πως είναι από τις βασικές αιτίες που πετσοκόβονται οι συντάξεις στην Ελλάδα κι αν σου ακούγεται συνομωσιολογικό, είνσι εύκολο να το διαπιστώσεις.

  73. ΓιώργοςΜ said

    67 Πιθανόν να μην ήταν, αν ο σύνδεσμος είναι αρκετά μεγάλος πιάνει ολόκληρη τη γραμμή κι ο δεύτερος την επόμενη. Αν υπάρχει μόνο κενό ανάμεσά τους, δεν ξεχωρίζει εκ των υστέρων η παράγραφος από το κενό στον τρόπο που παρουσιάζονται στο σχόλιο. Μια δοκιμή ίσως πείσει.

  74. Γιάννης Κουβάτσος said

    Γιατί να μη θέλω να το δω, βρε Λάμπρο; Νορβηγός είμαι; 😊

  75. ΣΠ said

    61
    Οι εικόνες για να φαίνονται πρέπει η διεύθυνση του συνδέσμου να τελειώνει σε .jpg ή .png.

  76. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ναι, giorgos, στο πλαίσιο της εκτέλεσης των καθηκόντων του. Αν γκουγκλάρεις σχετικά, θα βρεις περιπτώσεις καταδίκης δημοσίων υπαλλήλων.

  77. Μαρία said

    67
    Οι φωτογραφίες για να εμφανιστούν πρέπει να έχουν λινκ που καταλήγει σε jpg

  78. Γιάννης Ιατρού said

    64: Εμ, εσύ μπορεί να βλέπεις εικόνες στην οθόνη σου, αλλά οι σύνδεσμοι που βάζεις πρέπει να έχουν κατάληξη .jpg ή .png κλπ. για να φανούν κι εδώ σαν εικόνες, αλλιώς βλέπεις μόνο τον σύνδεσμο 🙂

  79. Μαρία said

    75
    🙂

  80. Γιάννης Ιατρού said

    78: Αυτά παθαίνει κανείς, αν δεν κάνει προηγουμένως μιά ενημέρωση στη σελίδα 🙂 🙂 🙂 (75/77)

  81. ΓιώργοςΜ said

    70 Αυτό λέω κι εγώ: Πώς ξεχωρίζει η μαϊμού καταγγελία από τη γνήσια πριν τελεσιδικήσει κάτι;
    Αν γινει καταγγελία προς την υπηρεσία δε γίνεται δικαστήριο αλλά εσωτερική πειθαρχική διαδικασία (οπότε δεν τίθεται θέμα νομικής στήριξης).
    Αν γίνει μήνυση και δικαστήριο και στο σκαμνί κάτσει ο υπάλληλος μόνος του, είναι από χέρι χαμένος. Συνεπώς οφείλει ο εργοδότης του (δημόσιο-ξεδημόσιο) να υπερασπιστεί τον υπάλληλο. Αν αποδειχτεί σωστή η καταγγελία, τότε ο εργοδότης οφείλει να κινήσει τις εσωτερικές πειθαρχικές διαδικασίες. Κάθε τι άλλο ακυρώνει οποιονδήποτε ελεγκτικό μηχανισμό.

  82. Α, να το πω κι εγώ για να το εμπεδώσουμε: οι εικόνες για να φαίνονται πρέπει να τελειώνουν σε jpg 🙂

  83. Πέπε said

    Μισό για να καταλάβω. Εννοείτε ότι οι εικόνες για να φαίνονται πρέπει να τελειώνουν σε .jpg;

    Κι αν τελειώνουν σε .png τι γίνεται;

    😉

  84. Γιάννης Ιατρού said

    83: Είπα, και τα δύο είναι κατάλληλα

  85. Γιάννης Ιατρού said

    84: Και ο Σταύρος το έγραψε (75)

  86. Νίκος Κ. said

    Τελικά χρειάζονται και τα αρχαία Ελληνικά:

    Julian Assange Πριν από 4 ώρες

    Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσίν, μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.

    https://twitter.com/JulianAssange?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=http%3A%2F%2Ftvxs.gr%2Fnews%2Fkosmos%2Fminyma-toy-tzoylian-asanz-me-kata-matthaion-eyaggelio-sta-ellinika

  87. Βλέπαμε όλοι Γιάγκο-Βίρνα στα νιάτα μας να υποθέσω.

  88. Αιμ said

    Για όποιον δεν κατάλαβε : οι εικόνες για να φαίνονται πρέπει να τελειώνουν σε jpg 🙂

  89. ΣΠ said

    Και για όποιον δεν κατάλαβε, οι εικόνες για να φαίνονται πρέπει να τελειώνουν σε .jpg ή .png. 🙂

  90. ΓιώργοςΜ said

    86 Θα μπορούσε να κάνει το παράθεμα αν δεν είχε κάνει Αρχαία στο Γυμνάσιο; Εεεεεε; 😛

  91. BLOG_OTI_NANAI said

    Όντως, επειδή πάντα ανεβάζω σε JPG (χωρίς να το ξέρω) δεν είχα ποτέ πρόβλημα. Οπότε αυτές τις εικόνες στο σχ. 59 που τελειώνουν με έναν σιδηρόδρομο «…rXKkTQweFzIYvnUK2pvn3bmZo» δεν τις καταλαβαίνει σαν εικόνες.

    Οπότε, για τέτοιες περίεργες εικόνες, μπορούμε να κάνουμε πρώτα δεξί κλικ => «αντιγραφή δ/νσης εικόνας», κατόπιν πάμε π.χ στο postimages.org, επιλέγουμε «Ανέβασμα με URL» και εκεί κάνουμε επικόλληση το περίεργο λινκ. Έτσι βάζουμε την εικόνα διαμέσου «postimages»:

  92. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Σαν σήμερα το 1943 ο ελληνικός λαός δισδήλωσε ενάντια στην επιστράτευση για εργασία που προδπάθησαν να επιβάλλουν οι ναζί και η δωσίλογη κατοχική κυβέρνηση και κατάφερε να την αποτρέψει.
    Σήμερα οι απόγονοι αυτών των ηρώων ζούν με σκυμένο κεφάλι και δεν αντιδρούν στους Γερμανούς κατακτητές και στις δωσίλογες κυβερνήσεις.
    Τι είναι αυτό που άλλαξε τόσο πολύ τους Έλληνες;

  93. Γιάννης Ιατρού said

    Εκτός θέματος μεν, αλλά για την σημερινή επέτειο της διαδήλωσης κλπ. στην κατεχόμενη από τους ναζί Αθήνα (5. Μαρτίου 1943, «επιστράτευση») δεν είδα να γίνεται λόγος…

  94. Γιάννης Ιατρού said

    92: Είναι και κάτι σχολιαστές εδώ μέσα που σου παίρνουν τη μπουκιά απ΄το στόμα 🙂 Γειά σου ρε Λάμπρο 🙂

  95. Γιάννης Ιατρού said

    Μιάς και το θέμα είναι η λέξη «σκάνδαλο» κλπ., για να εμπεδώσουμε καλά την έννοια:
    ο γνωστός φιλόσοφος

    μπέρδεψε την αυτάρκεια με την αυταρέσκεια 🙂

  96. sarant said

    95 Και κάποιος άλλος φίλος υπέθεσε ότι το ράμφισμα πάσχει.

  97. cormoranos said

    91: https://astypalaia.wordpress.com/2009/11/01/%CF%83%CE%BA%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CF%80%CE%B5%CF%84%CF%81%CE%B1-%CF%84%CE%BF-%CE%B1%CE%B8%CE%BB%CE%B7%CE%BC%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CF%83-%CE%B1%CE%B3%CE%BF%CE%BD%CE%B7%CF%83-%CE%B4%CF%89/

  98. sarant said

    97 Πολύ ενδιαφέροντα αυτα για τη σκανταλόπετρα!

    Ή αλλιώς: η σκανταλόπετρα δεν είναι η πέτρα του σκανδάλου!

  99. Γιάννης Κουβάτσος said

    Μπράβο, Λάμπρο και Γιάννη, που το θυμηθήκατε. Μια ένδοξη σελίδα της ελληνικής ιστορίας που περνάει κάθε χρόνο απαρατήρητη, κακώς, πολύ κακώς. Κι όπως έγραψε ο Δημήτρης Ψαθάς στο βιβλίο του «Αντίσταση» :
    «Η ιστορία της Ελλάδας για την οποία καυχιέσαι, συνετέ, είναι μια αλυσίδα από τρέλες»

  100. Theo said

    @95:
    Άσχετα αν δεν συμφωνώ με τις περισσότερες από τις απόψεις του, ο Ράμφος στη συγκεκριμένη περίπτωση ξέρει τι λέει και γενικότερα έχει παιδεία, άσχετα αν πολλές φορές χάνεται μέσα στον υποτεταγμένο λόγο. Ο ιστολόγος είναι που έχει ανάγκη από φροντιστήριο ελληνικών.😉😊

  101. Αιμ.Παν. said

    @ 50 Ο ευτραφής επώνυμος (10 εγω/λεπτό) το έγραψε/εισηγήθηκε αλλα και οι 181 το ψήφισαν, δεν φταίει μόνος του…

    Θυμάται κανείς τον νόμο που ψηφίστηκε επί υπουργίας οικονομικών Στουρνάρα με το οποίον απάλασσε όσους κι όποιους, σε ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ και αλλού, από κάθε πιθανή, μελλοντική, δίωξη για οικονομικές ατασθαλίες ??
    Τότε είχε γίνει κάποιος θόρυβος σε κάποια έντυπα και διαδίκτυο και μετά σιωπή…

    Νομίμως και ηθικώς πάντα…

    Παρόμοιες καταστάσεις συμβαίνουν και αλλού, δεν έχουμε κάποιο μονοπώλιο βέβαια, ΑΛΛΑ εμείς κατοικούμε εδώ και τις λαμογιές τις πληρώνουμε από τους μισθούς και τις συντάξεις μας και από το όποιο «κομπόδεμα» είχαμε σε ακίνητη περιουσία για τα γεράματά μας. Οι λαμογιές ‘εξωτερικού’ δεν έχουν τόσο μεγάλο αντίκτυπο στα εισοδήματα των φτωχότερων (μου φαίνεται) όσο εδώ…

  102. Γιάννης Κουβάτσος said

    Θα συμφωνήσω με τον Theo. Αυτάρκεια εννοεί ο Ράμφος, δηλαδή προτίμηση στα κλειστά συστήματα σκέψης, απαίτηση να λειτουργεί η κοινωνία ως θερμοκοιτίδα και αποφυγή ανάληψης ρίσκων και πρωτοβουλιών.
    Μπορεί να διαφωνεί κανείς σε πολλά με τον Ράμφο, αλλά το να αντιμετωπίζεται σαν γραφικός κυρ Στέλιος είναι λάθος.

  103. Pedis said

    το αίσθημα της αυτάρκειας, λέγεται, ειρωνικά. Η αυτάρκεια, γενικώς, δεν εχει αρνητικό πρόσημο, από την οικονομία μέχρι τη μοναστική ζωή κλπ.

  104. MA said

    Καλησπέρα,
    για τη ματαίωση της επιστράτευσης από την Εφημερίδα των Συντακτών:
    http://www.efsyn.gr/arthro/o-anypotahtos-laos-tis-athinas-mataionei-tin-politiki-epistrateysi

  105. Alexis said

    #65: Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο τα ελεγκτικά κλιμάκια είναι διμελή (τουλάχιστον) ή τριμελή. Και επικεφαλής του κλιμακίου είναι υπάλληλος με εμπειρία, που ξέρει και πώς να χειριστεί τον ελεγχόμενο αλλά και πώς να αποφεύγει τις κακοτοπιές.
    Όποιος πηγαίνει μόνος του για έλεγχο ή τον τρώει ο κώλος του ή πηγαίνει για άλλο λόγο (όχι για το κυνήγι, που λέει και το γνωστό ανέκδοτο) 🙂

  106. Γς said

    65, κλπ

    Είναι και το σύστημα «40-40-20»

    http://www.youtube.com/watch?v=XIuYF_2XRIs

  107. Γς said

    106:

    Ωχ, δεν λειτουργεί ο λίκνος

    Πριν από μερικά χρόνια ο πρώην γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Διομήδης Σπινέλλης είχε τολμήσει να ρίξει «βόμβα» για τους φοροελεγκτικούς μηχανισμούς της χώρας αποκαλύπτοντας το σύστημα 40-40-20 .

    Σύμφωνα με αυτό σε κάθε έλεγχο επιχείρησης το σύνηθες –όπως κατήγγειλε δημοσίως ο κ. Σπινέλλης- είναι να μοιράζεται το πρόστιμο που προκύπτει από μια φορολογική παράβαση ως εξής: 40% ο εφοριακός, 40 % ο επιχειρηματίας και μόνο το 20 % να καταλήγει στα ταμεία της εφορίας.

  108. Alexis said

    #100, 102: Θα συμφωνήσω κι εγώ. Μια χαρά στέκεται η αυτάρκεια ως λέξη και ως σημασία σ’ αυτό που θέλει να πει ο Ράμφος, πού είναι το πρόβλημα;
    Από τότε που ο κάθε πικραμένος φτιάχνει ένα μπλόγκ για να «εκφραστεί» έχει γεμίσει το διαδίκτυο με:
    α)γερο-γκρινιάρηδες β)ημιαγράμματους εξυπνάκηδες και γ)συνωμοσιολόγους ξερόλες.
    Καλό πράγμα η ελευθερία του λόγου αλλά χρειάζεται και κάποιο «γνώθι σαυτόν» και κάποια αυτοσυγκράτηση. Να μην βάζεις τον πήχυ πιο πάνω από εκεί που μπορείς…

  109. sarant said

    108 Τότε ακόμα περισσότερο στο Φέισμπουκ. Με το μπλογκ και ο κρίνων κρίνεται.

  110. Λ said

    Σκαντάλι ή σκαντάλιο λέγεται σε κάμποσα μέρη το σιδεράκι ή το ξυλαράκι που κρατάει την πόρτα ή το παράθυρο για να μην ανοίξει ή να μην πέσει,
    Εμείς νομιζω το λέμε σκούντρο. Η ίδια λέξη σημαίνει επίσης εχθρός

    Σκανταλιαρικο παιδί, σκανταλιάρης αυτόςπο κάνει σκανταλιές. Καμε το ομώς θυλυκό και σημαίνει αυτή που σκανταλίζει. Σηκώνομαι όρθια και διαμαρτύρομαι

    και στην ποίηση

    https://books.google.com.cy/books?id=grs16K5H6KQC&pg=PA204&lpg=PA204&dq=%CF%83%CE%BA%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%BB%CE%B9%CE%AC%CF%81%CE%B1+%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1&source=bl&ots=mQQoZegwrU&sig=zXlVbCxjsilng2N_BZf3ICDAHP0&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjmu7irntfZAhXPUlAKHdZPDwcQ6AEINDAC#v=onepage&q=%CF%83%CE%BA%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%BB%CE%B9%CE%AC%CF%81%CE%B1%20%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1&f=false

    http://www.stixoi.info/stixoi.php?info=Lyrics&act=details&song_id=42853

    Θημήθηκα και το μυθιστόρημα του Α.Ν Γουίλσον «Σκάνταλ». Μην περιμένετε πολλά πολλά, μαλλον για την παραλία κάνει

  111. Pedis said

    δηλ. επειδή το γράφει μια περσόνα, σοβαρολογείτε ότι οφείλουμε, πλέον, να καταλαβαίνουμε και να χρησιμοποιούμε τον όρο αυτάρκεια με αρνητική/υποτιμητική/μειονεκτική έννοια;

  112. Γιάννης Κουβάτσος said

    Όταν μιλάμε για την αυτάρκεια του «αυνάνος», όπως υπονοεί βάσει των συμφραζομένων ο Ράμφος, τότε έχει υποτιμητική σημασία. Ετοιμοπαράδοτη σκέψη και υπερπροστατευτική οικογένεια που ικανοποιεί όλες τις ανάγκες του νέου ανθρώπου, προσφέρουν μια βλαπτική αυτάρκεια, που δεν ευνοεί την εξωστρέφεια και την προσαρμογή στον σύγχρονο κόσμο.

  113. Pedis said

    Α, εσύ το πας φρουδικά … τέλος πάντων, μια μαλακία γράφει ένας μαιντανός, την αναμεταδίδει ένας κολοκύθας … και βαριέμαι.

  114. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    95 – Δυστυχώς δεν τα μπέρδεψε καθόλου, αυτό είναι το επίπεδο των διανοουμένων μας. Ωστε η αυτάρκεια εμποδίζει την συνεργασία, μάλιστα, ρε τι μαυαίνει κανείς όσο γερνάει.☺

  115. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    112 – Γιάννη, η ετοιμοπαραδοτη σχολική σκέψη (για να ξέρουμε τι λέμε) και η υπερπροστατευτικη οικογένεια δεν δημιουργούν αυτάρκεις ανθρώπους αλλά εξαρτημένους κι ο εξαρτημένος δεν έχει καμία δυνατότητα συνεργασίας παρά μόνο υπακοής και υποταγής κάτι που ειναι ολοφάνερο και σε ατομικό και σε συλλογικό αλλά και σε κρατικό επίπεδο, μη τρελαθούμε τελείως.

  116. Γιάννης Κουβάτσος said

    Λάμπρο, προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε την αυτάρκεια με την αρνητική σημασία που δίνει στη λέξη ο Ράμφος. Δηλαδή το να βολεύεται κανείς με όσα πνευματικά και υλικά κληρονομεί και να μη νιώθει την ανάγκη να συνεργαστεί με τους άλλους, να συνομιλήσει ουσιαστικά μαζί τους, να συνδημιουργήσει κάτι νέο, να δοκιμάσει το αδοκίμαστο. Δεν έφερα τυχαία το παράδειγμα του αυνάνα. Και αυτός αυτάρκης θεωρεί ότι είναι.

  117. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    116 – Δεν καταλαβαίνω για ποιό λόγο το κάνετε αυτό και δεν αποδέχεστε απλά πως ο Ράμφος είπε μιά μπαρούφα. Η αυτάρκεια γενικώς, είναι το ζητούμενο στην ζωή και θα έλεγα πως είναι η βασική προϋπόθεση της ελευθερίας και δεν εμποδίζει καθόλου την δημιουργική συνεργασία αλλά αντιθέτως την προϋποθέτει σε ισότιμη και υγιή βάση γιατί υπό άλλες συνθήκες είναι συνεργασία αλληλεξάρτησης και όπως γνωρίζουμε στο πετσί μας, μόνο ισότιμη δεν είναι.
    Το παράδειγμα του αυνάνα που έφερες, είναι ατυχέστατο γιατί ούτε είναι ούτε αισθάνεται αυτάρκης το ίδιο κι αυτοί που κληρονομούν τα υλικά αγαθά και την ετοιμοπαράδοτη σκέψη, άλλο οκνηρός και φυγόπονος βολεψάκιας κι άλλο αυτάρκης.
    Η αυτάρκεια έχει μόνο θετική σημασία, όποιος της προσδίδει αρνητικη δεν είναι αυτάρκης, έχει ανάγκη να τον προσέξουν, είναι εξαρτημένος από την γνώμη των άλλων.

  118. Γιάννης Κουβάτσος said

    Δεν το κάνουμε από πείσμα, Λάμπρο. Απλώς το βλέπουμε διαφορετικά. Θυμίζω ότι η συζήτηση δεν είναι για το αν έχει δίκιο ή άδικο ο Ράμφος, αλλά για το αν λέγοντας αυτάρκεια, εννοούσε αυταρέσκεια, δηλαδή για το αν διέπραξε μεζεδάκι. Νομίζω πως τουλάχιστον σ’ αυτό συμφωνούμε όλοι: δεν διέπραξε. Αυτάρκεια εννοούσε, χρησιμοποιώντας τη λέξη με την αρνητική σημασία, στην οποία αναφέρθηκα σε προηγούμενα σχόλια.

  119. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    118 – Αν το έλεγα εγώ εδώ αυτό θα γελάγατε όλοι μαζί μου, ενώ τώρα που το είπε ο Ράμφος ψάχνετε να βρείτε την αρνητική σημασία μιάς θετικής λέξης. Δεν ξέρω αν συμφωνείτε όλοι, για μένα αλλά και όλους του δικού μου μορφωτικού επιπέδου, είναι μεζεδάκι, η αυτάρκεια δεν μπορεί να έχει αρνητική σημασία, (τα παραδείγματά σου δεν έχουν καμία σχέση με την αυτάρκεια) κι ένας μορφωμένος άνθρωπος σαν τον Ράμφο σίγουρα γνωρίζει αρκετές λέξεις με αρνητική σημασία που μπορεί να χρησιμοποιήσει για να εκφράσει αυτό που θέλει και να γίνει καταμοητός από όλους, τα υπόλοιπα είναι ή ελιτίστικοι παραλογισμοί ή απλά λάθος, άλλωστε τα λάθη είναι ανθρώπινα, εκτός κι αν ο Ράμφος είναι θεός.

  120. Γιάννης Κουβάτσος said

    Σαφώς, ένας άνθρωπος με την παιδεία και τον γλωσσικό πλούτο του Ράμφου διάλεξε αυτή τη λέξη και όχι άλλη και μάλιστα σε προετοιμασμένη ομιλία. Αυτό κάτι λέει. Θα είχε ενδιαφέρον να μπορούσαμε να συζητήσουμε μαζί του και να μας λύσει τις απορίες.

  121. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    120 – Ενδιαφέρον για σένα όχι για μένα γιατί δεν έχω καμία απορία για την επιλογή του, η κρίση που βιώνουμε άλλωστε, είναι πρωτίστως πνευματική και πολιτιστική.

  122. Aπό τα συμφραζόμενά του, νομίζω πως ο Ράμφος μεταφράζει πίσω στα ελληνικά το αγγλικό autarky,
    που χρησιμοποιείται (πρόσφατα?) από οικονομικούς αναλυτές
    με αρνητική έννοια: (απομόνωση, έλλειψη συναλλαγών
    πχ εδώ για την Ελλάδα:
    «…political interference from abroad mounts, and a prolonged episode of debt overhang and financial autarky follows.»
    και
    «After decades in default and financial autarky, Greece still faced repayment of that loan more than 100 years later.»

    Στα ελληνικά πιστεύω πως «αυτάρκεια» έχει ακόμα θετική έννοια: Έλλειψη εξάρτησης, ανάγκης για επιδότηση.

  123. sarant said

    122 Ασφαλώς στα ελληνικά η αυτάρκεια έχει θετική χροιά.

  124. Pedis said

    # 123 – προφανές και τετριμμένο.

    # 122 – που χρησιμοποιείται (πρόσφατα?) από οικονομικούς αναλυτές με αρνητική έννοια:

    κατανοητό, επειδή ο αυτάρκης δεν έχει ανάγκη να βγει όπως-όπως στη ζήτα ώστε να συμβάλει στην αυτάρκεια των πιστωτών.

  125. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    122 – Ζουραρισμός, πνευματική ένδεια, ελιτίστικη έπαρση και λαϊκή απέχθεια διακατέχει τους διανοουμένους μας.
    Όταν έχει να πεί κάτι σημαντικό για το κοινό ένας διανοούμενος, οφείλει να το πεί όσο πιο απλά και κατανοητά γίνεται, αλλιώς ας κάνει ιδιωτική κουβέντα με τον Βέλτσο (κι αν συνεννοηθούν να με φτύσουν☺) αλλά το απλό και κατανοητό θέλει μεγάλη τέχνη, αυτή είνα και η μεγάλη διαφορά των αρχαίων φιλοσόφων από τους σημερινούς (τρομάρα τους☺).

  126. Pedis said

    είναι κακό να είσαι αυτάρκης, καλό, όμως, ολιγαρκής: ισοδύναμα, να συνειδητοποιείς ότι σου λείπουν πολλά, ενώ εξασκείσαι να σου αρκούν λίγα. Η διαφορά είναι μνημόνια και … πόνος. Πολύς πόνος.

    Αυτή τη φορά, μετά από 40 χρόνια άπλετης μεταπολιτευτικής δημοκρατίας, πρωτοφανών ελευθεριών, οικονομικής ευημερίας μέσα στο ασφαλές πλαίσιο της Ε.Ε., ο λόγος της δοκιμασίας μας, πέρα από τις διεθνείς διαστάσεις αυτής της κρίσης, είναι κυριαρχικά οι δικές μας επιλογές και πράξεις. Τώρα δεν υπάρχουν εξωτερικοί εχθροί. Πρέπει τώρα να νικήσουμε τον κακό εαυτό μας με ένα και μόνον όπλο: τη σοφία του πόνου. Αυτός είναι ο δρόμος που πρέπει να τραβήξουμε για να πετύχουμε. Θέλουμε μια νέα εικόνα εαυτού σ’ έναν δρόμο καθάρσιας προκοπής (2012)
    http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=444278

  127. 124γ,
    Πράγματι, ο αυτάρκης δεν έχει ανάγκη να βγει στη ζήτα καθόλου.

    Φαίνεται πως η χρήση του autarky στα αγγλικά έχει φτάσει να σημαίνει και ότι δεν μπορεί καν να βγει στη ζήτα.

    Επ’ ευκαιρία, στο google/ngrams βλέπω πως autarky άρχισε να εμφανίζεται σε βιβλία γύρω στα 1930, με την έννοια της αποθάρρυνσης διεθνών συναλλαγών, εμπορίου, κλπ, και ενθάρρυνση της «αυτάρκειας» με την έννοια στα ελληνικά. Πχ

    …The … delegate,…, described autarky as the » open sore of the world’s economic system at the present time.» Any lessening of the division of labour would involve hardship for mankind, and he found it difficult to understand why autarky was alleged to be inevitable.

    ή

    Free trade and moderate protectionism have given place to autarky.

  128. Μαρία said

    122
    Ο Ράμφος έχει γαλλική κουλτούρα. H αυτάρκεια παραπέμπει σε κλειστές οικονομίες κι η autarcie intellectuelle δεν είναι ταυτόσημη με την
    autonomie intellectuelle, άσε που στέλνει τους μεταφραστές στην ανεργία 🙂

  129. Pedis said

    Ε πέστο και είμασταν στο τσακ να τον ενοχήσουμε για διευκρινίσεις:

    μη αυτάρκης διανοητική αυτονομία. Κρίσταλ κλίαρ.

    Παρ’ όλα αυτά,

    «Το μεγάλο δίλημμα στο βάθος τώρα είναι: ή λιτότητα με αλήθεια ή πείνα με ψέματα. Αυτό είναι το πρόβλημα. Πρέπει να αποδεχτούμε ότι θα πάμε σε λιτότητα με αλήθεια, δηλαδή θα βγούμε να πούμε τι ακριβώς γίνεται, αν θέλουμε να δούμε χαΐρι και προκοπή, αλλιώς αν θέλουμε να δούμε Δαυίδ και Γολιάθ και καταλήξουμε στην ξέρα. Θα έχουμε βεβαίως τα χειρότερα αποτελέσματα», δήλωσε ο Στέλιος Ράμφος στον Bήμα FM».
    http://www.naftemporiki.gr/story/964966/stelios-ramfos-litotita-me-alitheia-i-peina-me-psemata/comments/2/plus

    Σε κάθε περιπτωση να μην λησμονηθεί ότι:

    Βιώνουμε μια κρίση πρωτίστως πνευματική και δευτερευόντως οικονομική
    http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=444278

  130. Γιάννης Κουβάτσος said

    Συμφωνώ με τον Μιχάλη.

  131. spiral architect 🇰🇵 said

    Στο μόνο που κανείς θα συμφωνούσε με το Ράμφο είναι για την κρίση αξιών. Τίποτ’ άλλο από κει και πέρα. Ξερει να καλύπτει το γενικότερο πρόβλημα με υφολογικούς φιλολογισμούς, όχι μόνον παραβλέποντας σκόπιμα τις γενεσιουργές αιτίες της κρίσης αλλά ενισχύοντάς τες, ενώ οι «λαοί» καταναλώνουν παχιά λόγια παραδομένοι στην αποχαύνωση του καπιταλισμού και του επερχόμενου φασισμού, με τα τεράστια προβλήματά τους να βυθίζονται όλο και πιο βαθιά στην κόλαση. Ο ορισμός της αυτοκαταστροφής. (μας)

    Παρίσι, 21ος αιώνας

    … ουδέ παγάν λαλέουσαν … 🙄

  132. Alexis said

    #131: Spiral, εγώ το μόνο που είπα σε σχέση με το κείμενο του Ράμφου είναι ότι ορθώς χρησιμοποίησε τη λέξη «αυτάρκεια» και όχι άλλη, π.χ. «αυταρέσκεια», όπως διατείνεται ο ιστολόγος του λίκνου του #95.
    Ναι μεν θετική έννοια η αυτάρκεια γενικά, αλλά σε συγκεκριμένα συμφραζόμενα μπορεί να πάρει και αρνητικές αποχρώσεις, έστω και ειρωνικά. Θυμάμαι αίφνης την «αυτάρκεια» των καθεστώτων του πρώην υπαρκτού, …αλλά δεν θα το συνεχίσω γιατί θα πάει αλλού η κουβάντα… 🙂
    Στην ουσία των λεγομένων του δεν μπήκα και σε κάθε περίπτωση με καλύπτει πλήρως αυτό που έγραψε παραπάνω ο Γιάννης Κουβάτσος στο #102: «Μπορεί να διαφωνεί κανείς σε πολλά με τον Ράμφο, αλλά το να αντιμετωπίζεται σαν γραφικός κυρ Στέλιος είναι λάθος.»

  133. Alexis said

    …ουπς, έβαλα a αντί για i και τα λεγόμενα του Κουβάτσου έγιναν «τζούφιος» μπλε λίκνος… 😆

  134. Alexis said

    …και «κουβάντα» βλέπω επίσης στο #131… Ενός κακού μύρια έπονται… 🙂

  135. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Έλληνας διανοούμενος, το πιο σύντομο ανέκδοτο (όχι ότι οι ξένοι πάνε πίσω), κυριολεκτικά ζούν στον εικονικό τους κόσμο, καμία επαφή με την πραγματικότητα, μοιραία όταν ανοίγουν το στόμα τους πετάνε μόνο μπούρδες τύπου αυτάρκειας σαν του Ράμφου.
    Είναι η αυτάρκεια που μας εμποδίζει να συνεργαστούμε με τους άλλους λαούς για να προοδεύσουμε λέει ο Μέγας διανοητής κι ούτε λίγο ούτε πολύ ρίχνει την ευθύνη στον αυτάρκη-τεμπέλη λαό για την χρεοκοπία της χώρας ξεπλένοντας αν όχι καθαγιάζοντας την οικονομική ελίτ.
    Αναρωτιέμαι, είναι τόσο δύσκολο να δεί πως το πρόβλημα δημιουργείται από την δομή του τραπεζοκεντρικού συστήματος; Δεν μπορεί να δεί την παγκόσμια ελεύθερη ροή κεφαλαίων που μπορούν να καταστρέψουν μέσα σε μια μέρα οικονομίες σαν της Ελλάδος; Δεν μπορεί να δεί πως αυτό το οικονομικό σύστημα βασίζεται στην υποχρεωτική εξάρτηση των αδύναμων κρατών από τα ισχυρά; Δεν μπορεί να δεί πως από την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους του ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΗΚΕ η αυτάρκειά του και είναι μονίμως εξαρτημένο;
    Δεν μπορεί να δεί τι παίζεται στην Συρία και πλέον στην ανατολική μεσόγειο και στην κυπριακή ΑΟΖ;
    Δεν μπορεί να δεί πως το εκπαιδευτικό σύστημα, είναι έτσι δομημένο ώστε να παράγει εξαρτημένους ανθρώπους;
    Δεν μπορεί να δεί πως μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, δεν μπορεί να υπάρξει ισότιμα επωφελής συνεργασία ή καλύτερα ότι δεν μπορεί να υπάρξει καν συνεργασία παρά μόνο επιβολή της θέλησης του ισχυρού;
    Μπορεί να δεί κάτι τέλος πάντων; έστω ότι ο Θεός έπλασε τον κόσμο;

  136. Alexis said

    …εντάξει, #132, δεν ξαναγράφω άλλο, το τερμάτισα…

  137. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Εμένα πάλι γμτ γιατί ο Ρ. μου θυμίζει μια πιο δήθεν πατ(ε)ρική / στοργική / παρηγορητική εκδοχή αυτουνού εδώ?
    http://tvxs.gr/news/kosmos/otan-o-sotiras-milo-giannopoylos-egrafe-pos-stin-ellada-aksizei-mono-i-litotita

  138. Ο τενεκές για να λάμψει χρειάζεται το φως του ήλιου, έστω ένα τεχνητο φως.
    Και ο χρυσός το ίδιο.
    Αλλά και στο σκοτάδι μήπως ξεχωρίζουνε το ένα από το άλλο ;
    Η χρήση που τα ξεχωρίζει έρχεται πάντα καθυστερημένη, η πρώτη εντύπωση είναι που επιβάλλεται.
    Τα χρήματα δεν επιστρέφονται μετά την απομάκρυνση εκ του ταμείου.

  139. Pedis said

    Σε κάθε περίπτωση και με αφορμή την αυτ-αυτάρκεια του Ράμφου, τι λέτε δεν είναι εκπληκτικό το φαινόμενο της μετατροπής του μαιντανού σε σανό;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: