Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Πότε απολογούμαστε;

Posted by sarant στο 26 Μαρτίου, 2018


Το σημερινό άρθρο αρχικά το ειχα εντάξει στα προχτεσινά μεζεδάκια, τελικά ομως αποφάσισα να το αυτονομήσω επειδή επιανε πολύ χώρο στην πιατέλα, αφού μάλιστα το ενδιαφέρον που παρουσιάζει δεν είναι απλώς επικαιρικό.

Βέβαια, η αφορμή για να τεθεί το ζήτημα ήταν ένα μικρογεγονός της επικαιρότητας, και μάλιστα της διαδικτυακής, από εκείνα που όταν σκάνε προκαλούν μεγάλο θόρυβο («σάλο» κατά το κλισέ) αλλά την επομένη ή τη μεθεπομένη έχουν ξεχαστεί κι έρχεται η σειρά για να «προκαλέσει σάλο» κάποιο άλλο συμβάν, ίνα πληρωθεί το ρηθέν «κάθε θάμα τρεις ημέρες, το μεγάλο τέσσερις».

Την περασμένη βδομάδα λοιπόν είχαμε τη διαγραφή της Έλλης Παπαγγελή από τη ΝΔ, επειδή αποκάλεσε (περίπου) Βούλγαρους τους οπαδούς του ΠΑΟΚ σε ένα σχόλιό της στο Τουίτερ ή στη σελίδα της στο Φεισμπουκ. Η Έλλη Παπαγγελή είναι μοντέλο και συχνά εκφράζει ακραίες δεξιές θέσεις, καμιά φορά με αφέλεια, όπως όταν έγραψε ότι στα δεκαπέντε χρονια της διάβασε τον Μαρξ και τον απέρριψε και άλλοτε με σοβαρότητα, όπως όταν κατήγγειλε τη «μυθολογία» του Πολυτεχνείου.

Γράφω «περίπου» διοτι αν κατάλαβα καλά, η Ε.Π. σχολίαζε μια ανακοίνωση συλλογής υπογραφών μιας μερίδας φανατικών Παοκτζήδων, η οποία έλεγε ότι, σε περιπτωση που η ομάδα τιμωρηθεί τελεσίδικα, εκείνοι θα αγνοήσουν την πρόσκληση σε ενδεχόμενη επιστράτευση: «εμείς δεν πολεμάμε για την Ελλάδα σας«. Απαντώντας σε αυτό, η Ε.Π. σχολίασε «Θα πάνε στον πόλεμο, αλλά με το βουλγαρικό στρατόπεδο» (ή κάτι τέτοιο).

Προτιμώ να μη σχολιάσω ούτε τη μια ουτε την άλλη τοποθέτηση, πάντως θέλω να επισημάνω ότι με ενόχλησε το γεγονός ότι τα περισσότερα διαδικτυακά άρθρα που κάλυπταν τις δηλώσεις της κ. Παπαγγελή συνόδευαν το άρθρο με κάποια ημίγυμνη ή αποκαλυπτική φωτογραφία της, κάτι που το βρίσκω σεξιστικό -και θα παρακαλέσω στα σχόλια να μην βάλετε τέτοιες φωτογραφίες. Κάποιοι, σε παρομοιες συζητήσεις, αντέταξαν ότι «μόνο τέτοιες φωτογραφίες βγάζει», που ίσως θυμίζει, αν και δεν είναι εντελώς ίδια περιπτωση, το «εγώ δεν είμαι ρατσιστής, εκείνος είναι αράπης». Αλλά πλατειάζω.

Το θέμα ειναι ότι μετά τον παροιμιώδη σάλο που προκλήθηκε, ο γραμματέας της ΝΔ ανακοίνωσε τη διαγραφή της από τη ΝΔ. Βέβαια, η κολλαγόνος Έλλη λέει ότι δεν ήταν ποτέ μέλος του κόμματος, οπότε «ουκ αν διαγράψοις».

Πάντως, πριν διαγραφεί, η Ε.Π. είχε δώσει διευκρινίσεις για το τι εννοούσε -και εδώ είναι που πιάνουμε το νήμα εμείς, που ως γνωστόν λεξιλογούμε.

Λοιπον, φίλος του ιστολογίου μού έστειλε λινκ προς ένα από τα πολλά άρθρα που γράφτηκαν, με το εξής δικό του σχόλιο:

Η Έλλη Παπαγγελή απολογήθηκε προς τους οπαδούς του ΠΑΟΚ μετά την προκλητική της ανάρτηση, ωστόσο διεγράφη από μέλος της ΝΔ

Απολογήθηκε προς τους οπαδούς; αναρωτιέται ο φίλος μας. Δεκτό μόνο αν στήθηκε λαϊκό δικαστήριο, νομίζω! Εκτός αν πολιτογραφήθηκε πλέον με την αγγλική έννοια το apologize.

Δεν θα συμφωνήσω απόλυτα με τον φίλο μας.

Ο φίλος μας φαίνεται να εννοεί ότι το ρήμα «απολογούμαι» μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε δικαστικά συμφραζόμενα. Νομίζω ότι είναι υπερβολικά περιοριστικός.

Αλλά ας παρουμε τα πράγματα από την αρχή. Όπως όλοι ξέρουμε, υπό την επίδραση του αγγλικού apologize, που σημαίνει «ζητώ συγγνώμη», το ρήμα «απολογούμαι» έχει αρχίσει να χρησιμοποιείται, ιδίως στην Κύπρο αλλά όλο περισσοτερο και στην Ελλάδα, με την ίδια σημασία: ζητώ συγγνώμη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα που δίνει ο Μπαμπινιωτης, αποδοκιμάζοντάς το ήπια: «Απολογούμαστε για την κακή ποιότητα του βίντεο».

Ωστόσο, αν ανατρέξουμε στα λεξικά, θα δούμε ότι αναγνωριζουν επέκταση της σημασίας του ρήματος, πέρα από την καθαρά δικαστική. Έτσι, το ΛΚΝ, πλάι στην αρχική σημασία (υπερασπίζω τον εαυτό μου με γραπτή ή προφορική ομιλία ή γενικά δίνω εξηγήσεις σχετικά με κατηγορία που με βαρύνει: Ο κατηγορούμενος αρνήθηκε να απολογηθεί. Οι κατηγορούμενοι ζήτησαν τριήμερη προθεσμία για να απολογηθούν) δίνει και δεύτερη, με επέκταση: || (επέκτ.) δίνω λόγο, παρέχω εξηγήσεις σε κπ. για να δικαιολογήσω κτ. που έχω κάνει: Δε χρειάζεται να απολογείσαι γι΄ αυτά που είπες / που έκανες.

Στη φράση «δεν χρειάζεται να απολογείσαι γι’ αυτά που έκανες», η σημασία δεν είναι «δεν χρειάζεται να ζητάς συγνώμη γι’ αυτά που έκανες» αλλά «δεν χρειάζεται να δίνεις εξηγήσεις γι’ αυτά που έκανες», δεν χρειάζεται να δικαιολογείσαι.

Το ΛΚΝ εκδόθηκε το 1998, έχουν περάσει 20 χρόνια από τοτε. Το Χρηστικό Λεξικό της Ακαδημίας, που είναι λεξικό της τελευταίας πενταετίας, καταγράφει τρεις σημασίες στο ρ. απολογούμαι: 1. υπερασπίζω τον εαυτό μου, αποκρούω κατηγορίες που μου αποδιδονται, 2. δίνω εξηγήσεις, λογοδοτώ, 3. (καταχρηστικά, κυρίως στην Κύπρο ως αγγλισμός): ζητώ συγγνώμη.

Το ακόμα πιο καινούργιο ΜΗΛΝΕΓ (Πατάκη) διακρίνει: 1. τη νομική έννοια 2α. (γενικότ.) Δίνω εξηγήσεις σε κάποια αρχή ή στο κοινό για κτ που έχω κάνει ή για το οποίο θεωρούμαι υπεύθυνος, προσπαθώντας να υπερασπιστώ τις πράξεις μου αποκρούοντας κάποια κατηγορία ή να προβάλω δικαιολογίες ή να δείξω τη μεταμέλειά μου γι’ αυτές, 2β. (κατ’ επέκτ.) Προβάλλω δικαιολογίες σε κπν για κτ που έχω κάνει, 2γ. (συνήθ. +αιτιολ.πρ. με το «που») Ζητώ συγγνώμη π.χ. Απολογούμαι που σε άφησα να περιμένεις τόση ώρα.

Για να γυρίσουμε προς τα πίσω τον λεξικογραφικό προβολέα μας, το προπολεμικό Λεξικό της Πρωίας καταγράφει μόνο τη δικαστηριακή σημασία, αλλά το Λεξικό του Γεωργακά, που συντάχθηκε στη δεκαετία του 1960, ήδη καταγράφει τη σημασία «ζητώ συγγνώμη»! Δεν πρόκειται δηλαδή για πολύ καινούργιο φρούτο.

Με βάση όλα τα παραπάνω, νομίζω ότι δεν μπορούμε να καταλογίσουμε αγγλισμό στη διατύπωση «η Ε.Π. απολογήθηκε προς τους οπαδούς του ΠΑΟΚ». Έδωσε εξηγήσεις, δικαιολογήθηκε -δεν ζήτησε συγγνώμη.

Όμως, κακά τα ψέματα, όπως γράφει και ο Νίκος Λίγγρης σε ένα σχόλιο στη Λεξιλογία, (το οποίο, πλάκα πλάκα, κοντεύει να κλείσει δεκαετία απο τότε που γράφτηκε): Η ψευδόφιλη έλξη του apologise κυρίως και του apology λιγότερο αποδεικνύεται όλο και πιο ισχυρή τα τελευταία χρόνια.

Και συνεχίζει: Δεν θεωρώ πιθανό να δω σε σοβαρή χρήση το «απολογίες μου» για το my apologies (γιατί σε φόρουμ διαβάζω *τις απολογίες μου!, *δέξου τις απολογίες μου, μια διευκρίνιση μαζί με *τις απολογίες μου, έχετε βαρεθεί να διαβάζετε *τις απολογίες μου για τις καθυστερήσεις κ.ά.π.), αλλά είναι πολύ πιθανό να το γυρίσει κάποιος σε Απολογούμαι!

Ως προς «τις απολογίες μου», οι Μήδοι δεν έχουν ακόμα διαβεί. Γκουγκλίζοντας τη φράση, αυτο που βρίσκω πρώτο είναι μια μετάφραση από μηχανάκι, σε μια από τις πάμπολλες παραλλαγές του απατεωνίστικου ηλεμηνύματος που τάχα το στέλνει φίλος που του κλέψανε το πορτοφόλι στο εξωτερικό:

Τις απολογίες μου που επικοινωνώ μαζί σου με αυτόν τον τρόπο, έκανα ένα ταξίδι στο Πρέστον, ΗΒ, και μου… έκλεψαν την τσάντα, μαζί με το διαβατήριο και τις πιστωτικές κάρτες που ήταν μέσα….

Τη μετάφραση την έχει κάνει μηχανάκι. Οπότε, μη γράφετε και μη μιλάτε σαν τα μηχανάκια.

Από την άλλη, ως προς το «απολογούμαι για…» οι Μήδοι έχουν διαβεί κι έχουν πει κι ένα τραγούδι. Και συγκεκριμένα αυτό το τραγούδι:

 

Advertisements

122 Σχόλια to “Πότε απολογούμαστε;”

  1. Γς said

    Καλημέρα

    >που κάλυπταν τις δηλώσεις της κ. Παπαγγελή συνόδευαν το άρθρο με κάποια ημίγυμνη ή αποκαλυπτική φωτογραφία της, κάτι που το βρίσκω σεξιστικό -και θα παρακαλέσω στα σχόλια να μην βάλετε τέτοιες φωτογραφίες

    Ντάξει.

    Δεν σχολιάζω

  2. spiral architect 🇰🇵 said

    Καλή (κουφή) βδομάδα.

    […] το ενδιαφέρον που παρουσιάζει δεν είναι απλώς επικαιρικό. […]

    Δόκιμο το επίθετο;

  3. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχολια!

    1 🙂

    2 Κουφή;
    Ναι, το επικαιρικός το έχουν και τα λεξικά.

  4. spiral architect 🇰🇵 said

    Κουφή εβδομάδα 🙂

  5. sarant said

    4 Ρετιμαθαινεικανείς!

  6. Το πραγματικό Matrix της εποχής μας
    http://bit.ly/2IMcpDp

  7. Μαρία said

    Τα πιο γνωστά επικαιρικά είναι τα επικαιρικά του Ρίτσου.

  8. spiral architect 🇰🇵 said

    @5, 7: Γι’ αυτό είμαστε εδώ.

  9. Σηλισάβ said

    Φοβερό να δέχεται σεξιστικές επιθέσεις η Παπαγγελή, η οποία έχει γράψει τα μύρια όσα για τους ομοφυλόφιλους (και το πράιντ). Μάλιστα, σε ένα σχόλιο που έκανε στο φέησμπουκ, της απάντησα ευγενικότατα, και φυσικά διέγραψε το σχόλιο μου καθώς και κάθε σχόλιο το οποίο δεν εκθείαζε την αποψή της. Να τα λέμε κι αυτά!

  10. nikiplos said

    Το θυμάμαι στα 90ς που οι λίστες των emails ήταν μόδα, κάποιοι έγραφαν:
    παρακαλώ δεχθείτε τις απολογίες μου, εάν το μήνυμα αυτό αποτελεί όχληση

  11. spiral architect 🇰🇵 said

    «Απολογήθηκε».
    Πάντα δεν το λέγαμε;
    Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου να αρθρώνει στρωτό λόγο το χρησιμοποιούσαμε.
    («απολογήθηκε στους οπαδούς», καλύτερα)

  12. Ιωάννης Δάσκαλος said

    Όταν πρωτοκυκλοφόρησε το λεξικό Μπαμπινιώτη, είχε γίνει θόρυβος επειδή είχε γράψει για το Βούλγαρος = οπαδός ΠΑΟΚ. Η αλήθεια είναι ότι, τουλάχιστον πριν αρχίσει το Μακεδονικό, οι ίδιοι οι οπαδοί τού ΠΑΟΚ αυτοαποκαλούνταν Βούλγαροι (να σημειωθεί ότι στον τελικό κυπέλλου ποδοσφαίρου 1983, ανέμιζαν κάποιοι ΠΑΟΚτζήδες βουλγάρικες σημαίες και κάποιοι ΑΕΚτζήδες τούρκικες σημαίες). Όμως, ο Μπάμπι κάνει λάθος. Οι «χαμουτζήδες» (κάτω από τον Πλαταμόνα) χούλιγκανς αποκαλούσαν και αποκαλούν «Βούλγαρους» όλους συλλήβδην τους Θεσσαλονικείς και όλοι οι Θεσσαλονικείς χούλιγκανς αυτοαποκαλούνταν «Βούλγαροι». Ενδεικτικά, αναφέρω τον αγώνα μπαράζ στο Βόλο μεταξύ Μακεδονικού και Πανιωνίου, κατά τον οποίο οι χούλιγκανς του Μακεδονικού τραγουδούσαν «Είμαστε δυο, είμαστε τρεις, είμαστε Βούλγαροι εμείς…»!
    Θυμάμαι ένα αγώνα μπάσκετ στο ΣΕΦ, το 1988, μεταξύ Ολυμπιακού και ΠΑΟΚ. Ένας έξαλλος αρχιμπάτσος, προφανώς απηυδισμένος, λέει στους χούλιγκανς του Ολυμπιακού: «Όποιος τολμήσει να ξαναφωνάξει Βούλγαροι, θα τον …». Μετά από λίγο, ένας πιτσιρικάς σηκώνεται και αρχίζει να φωνάζει «Βου, Βου, …» αμέσως στους ΜΑΤατζήδες μια έκφραση ικανοποιήσεως («επιτέλους θα δείρουμε κάποιον»), σαν κάτι σκίτσα του Don Martin (όποιος διάβαζε «Mad», θα με καταλάβει), και ο πιτσιρικάς απτόητος συνεχίζει: «… ο Βορηάς».

  13. Μπετατζής said

    Tα δημοτικά τραγούδια δεν είναι γεμάτα «απηλογήθη», «απολογάται» κλπ ;;;

  14. Σηλισάβ said

    Η αμερικανοποίηση (και όχι αγγλοποίηση) της γλώσσας είναι γεγονός: Όροι που έχουν ελληνική αναφορά επιστρέφουν στη γλώσσα με την ξενική της ονομασία: psychopath (στην ελληνική μεταφέρεται ως ψυχοπαθητικός), apologise/apologize, Chauvinism (στα αγγλικά σημαίνει φαλλοκρατισμός, στα ελληνικά υπέρμετρος εθνικισμός), sympathy, empathy κλπ.
    Αντανακλά την χαμηλή ποιότητα του δημόσιου λόγου στην Ελλάδα, και την αμορφωσιά όσων εργάζονται στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο.

  15. nikiplos said

    Άλλος «έθετε εαυτόν εκτός κόμματος» πρωτοκλασάτα στελέχη, όπως οι Χονδροκούκης, Λάζαρης, Τσάτσος ή οι Μπουλούκοι, άλλος διέγραψε με τη μία κοτζάμ Α. Παπαληγούρα, Π. Τατούλη, Σ. Μάνο, Γ. Σουφλιά, Ν. Κάκκαλο και Β. Κοντογιαννόπουλο, άλλος την Ελλή Παπαγγελή…

    ότι μπορεί ο καθένας κάνει… 🙂

  16. sarant said

    12 Κλείνουν φέτος 20 χρόνια από την υπόθεση αυτή, να δούμε αν θα προκάνω να γράψω επετειακό άρθρο

    13 Καλά που το αναφέρεις, γιατί το ξέχασα στο άρθρο μου.
    Το απηλογιέμαι των δημοτικών (απηλογήθη κτλ.) δεν θα πει «απολογούμαι» αλλά «αποκρίνομαι, απαντάω»

  17. spiral architect 🇰🇵 said

    @14: Έλα μωρέ Σηλισάβ, η γλώσσα εξελίσσεται, απλά κάποιες πρωτάκουστες λέξεις-εκφράσεις μας ξενίζουν.

  18. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα κι απ΄εδώ

    Υπάρχουν και οι θρησκευτικοί απολογητές, από την εποχή της κατάκτησης της Ιουδαίας από τους Ρωμαίους, αλλά και μετά, από τον 2ο αι. μ.Χ. στην χριστιανική θρησκεία …..

    6: Α μάλιστα. Φανερή η αντιγραφή του δόγματος του Λάμπρου μας, που έχει μαλλιάσει η γλώσσα του να τα λέει 🙂

  19. spiral architect 🇰🇵 said

    @6, 18β: Εν πολλοίς δεν έχει και άδικο.

  20. ChrisMaGR said

    Τα τελευταία χρόνια βλέπω συχνά και την λέξη «αναπολογητικά» (επίρρημα), να χρησιμοποιείται με την ίδια έννοια που έχει η λέξη unapologetically.

    Σχετικά με τις ημίγυμνες φωτογραφίες της Παπαγγελή, είναι πολύ συνηθισμένο στα μπλογκ (και στο ΘΕΜΑ) όταν θέλουν να απαξιώσουν τις δηλώσεις μιας γυναίκας, αντί επιχειρημάτων να δημοσιεύουν σχετικές φωτογραφίες τους.

  21. leonicos said

    το απολογούμαι = ζητώ συγγνώμη είναι αγγλισμός, όπως το γράψε κάτω, θα σε πάρω πίσω κοκ

    Τώρα, αν θέλουμε να τα βάλουμε στη γλώσσα μας, φυσικά και μπορούμε, αλλά δεν θα πάψει ποτέ να είναι αγγλισμοί.

    Η χρήση επιβάλλει τη χρήση αλλά δεν αναιρεί την προέλευση

  22. sarant said

    20 Πολύ χαρακτηριστικό με την Αφροδίτη Αλ Σάλεχ

  23. leonicos said

    Τα Ευαγγέλια, ιδίως του Ματθαίου, είναι γεμάτα εβραϊσμούς, και δεν ξέρουμε οι ΑΗ/ΥΠ με πόσους περσισμούς και άλλου ισμούς μιλούσαν, και σήμρα τα θεωρούμε ‘γνώσια αρχαία ελληνικά’ επειδή δεν μπορούμε να εντοπίσουμε την πηγή.

  24. leonicos said

    @13 Μπετατζής

    α δημοτικά τραγούδια δεν είναι γεμάτα «απηλογήθη», «απολογάται» κλπ ;

    εκε’ί σημαίνει απαντώ και σπάνια συναντώ

  25. Μαρία said

    14
    Chauvinism στα αγγλικά σημαίνει φαλλοκρατισμός

    Όχι, αυτή είναι η 2η σημασία, όπως άλλωστε και στα ελληνικά και κυρίως στη φράση «αυτός είναι σοβινιστικό γουρούνι».

  26. spiral architect 🇰🇵 said

    Όταν κάποιος λίγο-πολύ επώνυμος έβγαζε διαχρονικά προς τα έξω μια στάνταρ και συγκεκριμένη περσόνα, όταν αυτή αλλάξει, είναι εύκολο να του την πέσει ο όχλος. Παράδειγμα, η μοντελοπαρουσιάστρια υαλουρονικού Παπαγγελή όταν μίλησε για το Μαρξ στα 15 της, λογικό (δεν το υιοθετώ, ε;) κι επόμενο ήταν να της την πέσουν βγάζοντας μιμίδια σε ημίγυμνες φωτογραφίες της, η ΑλΣαλέχ παλιότερα και πρόσφατα και σε αντιδιαστολή η Πάολα.
    Παρεμπιπτόντως , θεωρώ την τελευταία παρεξηγημένη, έχει τρομερές ερμηνευτικές ικανότητες, αλλά ατυχώς την έφαγε κι αυτήν η Εθνική Οδός. Ίσως κάποτε να γίνει καλτ σαν το Γ. Μαργαρίτη ή τη Δήμητρα Παπίου.

  27. Alexis said

    Παρεξηγημένη η Πάολα;
    Μάλλον αδικεί τον εαυτό της θα έλεγα εγώ…
    Το να έχει κάποιος φωνάρα δεν αποκλείει το γεγονός να κάνει και τον καραγκιόζη συγχρόνως.

  28. Τσούρης Βασίλειος said

    13 24
    Σωστά κ.Λεώνικε και σε μας

    -Εγώ τσ΄κρένω,αυτή δεν απολογιέται …
    με τη σημασία ανταπαντώ, απαντώ.

  29. Alexis said

    Το «απολογούμαι» νομίζω ότι δεν θα πάρει ποτέ τη θέση του «ζητώ συγγνώμη» σε όλα τα συμφραζόμενα.
    Παράδειγμα:
    1) Ζητώ συγγνώμη για τη συμπεριφορά μου-Απολογούμαι για τη συμπεριφορά μου. Λέγεται και είναι δόκιμο, έστω και με ελαφρώς διαφορετική σημασία.
    2) Αν δε ζητήσεις αμέσως συγγνώμη δεν πρόκειται να επιστρέψω- Αν δεν απολογηθείς αμέσως δεν πρόκειται να επιστρέψω. Δεν λέγεται, κι αν ειπωθεί ακούγεται κωμικό.

  30. Πέπε said

    @17:
    Το να εισαγάγουμε μια λέξη στη γλώσσα μας (έστω κι αν στην αρχική γλώσσα η ίδια λέξη ήταν ελληνικό δάνειο), έτσι γενικά, φυσικά και είναι εξέλιξη. Ιδίως αν πρόκειται για λέξη που σημαίνει κάτι για το οποίο δεν υπήρχε άλλη λέξη: χαρακτηριστικό παράδειγμα οι άπειροι ελληνογενείς επιστημονικοί όροι, που πλάστηκαν με ελληνικά συστατικά αλλά όχι εντός της ελληνικής γλώσσας, και ήρθαν αργότερα στα ελληνικά ως δάνεια (δηλαδή ως ειδική περίπτωση αντιδανείων).

    Αλλά το να έχουμε ήδη τη λέξη στη γλώσσα μας, όπως λ.χ. το απολογούμαι, να σημαίνει κάτι, και να καταργούμε τη σημασία της υπέρ μιας άλλης σημασίας που έχει σε μιαν άλλη γλώσσα, αυτό δεν είναι εξέλιξη, είναι πολύ απλά άγνοια: λες «απολογούμαι» χωρίςνα ξέρεις τι σημαίνει, νομίζοντας ότι σημαίνει κάτι άλλο, και δημιουργώντας ενδεχόμενο πρόβλημα επικοινωνίας με κάποιον που ξέρει τι σημαίνει.

  31. Πέπε said

    Πάντως να αναφέρω ότι ποτέ μου δεν είχα ακούσει ότι το «απολογούμαι = δίνω εξηγήσεις για τις πράξεις μου» είναι αποκλειστικά όρος της δικονομίας.

  32. Avonidas said

    #9. Φοβερό να δέχεται σεξιστικές επιθέσεις η Παπαγγελή, η οποία έχει γράψει τα μύρια όσα για τους ομοφυλόφιλους (και το πράιντ).

    Άστα να πάνε… θυμάμαι και τον Δημοκίδη, που γκρίνιαζε στη lifo να μη λέμε χοντρή την Ουρανία Μιχαλολιάκου.

    Η Έλλη Παπάγγελη είναι μια γλάστρα, δε βλέπω για ποιο λόγο θα πρέπει να πασχίζουμε να βρούμε καθωσπρέπει φωτογραφίες της για να της φτιάξουμε τη δημόσια εικόνα. Αν πληρωνόμασταν για να το κάνουμε, εντάξει :-/

    Ούτε σεξιστικό είναι, άλλωστε· μήπως ψάχνουμε κολακευτικές φωτογραφίες του Βενιζέλου ή του Πάγκαλου, φερ’ ειπείν;

  33. Παναγιώτης Κ. said

    Είχα παρατηρήσει τα παιδιά στο σχολείο να κάνουν υποδείξεις προς εκείνους που έκαναν γλωσσικά λάθη. Είναι αλήθεια με λίγο άγαρμπο τρόπο μερικές φορές. Όταν ρωτούσα πως είναι σίγουροι γιαυτό που λένε (σωστή ήταν η παρέμβαση τους), με αυτοπεποίθηση μου απαντούσαν: Μας το είπε η κυρία στο μάθημα της γλώσσας.

    Με το σχόλιό μου αυτό θέλω να υποστηρίξω το εξής:
    Αν οι διδάσκοντες στο σχολείο είναι γλωσσικώς ευαίσθητοι τότε μπορούν να επηρεάσουν πάρα πολύ τα παιδιά. Κάνοντας κουβέντα για τους αγγλισμούς, τους γαλλισμούς κ.λπ που παρεισφρέουν στην Ελληνική γλώσσα π.χ σαν και αυτόν που εξετάσαμε σήμερα, νομίζω ότι πολλά παιδιά δεν θα πέσουν στην παγίδα αυτών των γλωσσικών μιμήσεων.

    Πρέπει να το παραδεχθούμε. Επηρεαζόμαστε χωρίς να το θέλουμε από τον δημόσιο λόγο. Επομένως, οι δημοσιογράφοι, οι πολιτικοί και οι…σεναριογράφοι έχουν αυξημένες ευθύνες…

  34. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα ! Και λίγοι Νirvana για το άρθρο,

    Φυσικά και δε συμφωνώ με την ευρεία (αγγλική) χρήση, γιατί άλλο το «ζητώ συγγνώμη» κι άλλο το «απολογούμαι». Η απολογία είναι πράγματι κάτι επίσημο και ξεκινάει από το γεγονός ότι ζητούνται ευθύνες, η συγγνώμη καθημερινή και ανεπίσημη.

    Ακόμα και το κάπως πιο καθημερινό «Θα απολογηθώ και γι αυτό, τώρα ;’ το λέμε έχοντας φτιάξει στο κεφάλι μας ένα υποθετικό σενάριο, ότι μας έχουν πάει σε κάποια επιτροπή και μας ζητάνε ευθύνες, έστω και για ένα μικροπράγμα… Μάλιστα ακριβώς υπερθεματίζουμε το οξύμωρο, βάζοντας το «απολογούμαι» : δε θα είχε την ίδια ένταση να πούμε «θα ζητήσω συγγνώμη και γι αυτό, τώρα;»

  35. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    13,24,28
    Απιλογούμαι/απιλοήθηκα, απαντώ.
    Απιλογιά, η απάντηση αλλά και η απολογία.
    Συναντιέται στον Ερωτόκριτο αλλά και λέγεται στην καθημερινότητα κάτω.
    Με την έννοια της απολογίας θυμάμαι μια παλιά μαντινάδα να τελειώνει
    «γιατί στον Παντοδύναμο
    απηλογιά θα δώσεις»
    δε θυμάμαι ,με λύπη μου την αρχή της.

    Και «καλήν απολογίαν» κάπου στο εκκλησιαστικό κείμενο, προς το τέλος της Λειτουργίας.

  36. Μαρία said

    32
    Γιατί πρέπει ντε και καλά να βρούμε φωτογραφίες της;

  37. Avonidas said

    #36. Γιατί πρέπει ντε και καλά να βρούμε φωτογραφίες της;

    Γιατί έτσι λειτουργεί η είδηση από τότε που υπάρχει φωτογραφία. Δεν είναι όλα συνωμοσίες.

  38. Ο Γεωργακάς, ωστόσο, πιθανόν να έκανε λάθος, παρασυρμένος από τ΄αγγλικά.

    Για τους μισούς και παραπάνω αγγλισμούς (και τους συντακτικούς, τους ύπουλους, που λέει ο ΓΧ) ευθύνονται οι Κύπριοι.

  39. #23: Αμήν, αμήν λέγεις ημίν 😀

  40. και έσβησα το «κι η ξιπασιά τους».

  41. #30 β: Ή ίσως παίζει και η βαρεμάρα έναν ρόλο. Στη δουλειά μου ένα τυπάκι λέει συνέχεια «πλανάρω», έχοντας στο μυαλό του το «to plan». Απλά βαρέθηκε την πρώτη φορά που του χρειάστηκε, να σκεφτεί το «προγραμματίζω» ή κάτι παρόμοιο, και από τότε του ‘μεινε. Εγώ πάντως κάθε φορά που τον ακούω σκέφτομαι αιωρόπτερα να πετάνε απαλά πάνω από ελατόφυτες πλαγιές βουνών.

  42. ndmushroom said

    Για να προκαλέσω και λίγο, είναι όντως σεξιστικό να προσπαθούμε να μειώσουμε θέσεις με τις οποίες διαφωνούμε χρησιμοποιώντας αποκαλυπτικές φωτογραφίες αυτής που τις εξέφρασε. Είναι άραγε λιγότερο σεξιστικό το γεγονός ότι έχουν δημόσιο βήμα για να εκφράζουν αυτές τις θέσεις ακριβώς λόγω των αποκαλυπτικών φωτογραφιών τους; (Sl)eazy come, (sl)eazy go 🙂

  43. Και θυμήθηκα την Βασιλική, την κυψελιώτισσα φίλη μου που νικήθηκε από τον καρκίνο…έβγαινε με το νικνέιμ apologiaprosuavita.

    Οσο για την Παπαγγελή είναι αστείο να κατηγορούν ένα κοριτσάκι που παρασύρθηκε από την «περιρρέουσα ατμόσφαιρα» όταν μορφωμένα υποτίθεται άτομα παρασύρονται από οπαδικά κόκκινα αισθήματα, εκδικητικά πράσινα και ωφελιμιστικά κίτρινα κι αρνούνται να μετρήσουν αντικειμενικά τα γεγονότα :
    Α. έπεσε ένα ρόλό στο γήπεδο. Η τιμωρία διαφλέρει ριζικά αν υπάρχι τραυματισμός ή όχι
    Β. Αμέσως ο ΟΣΦΠ αποχωρεί χωρίς ιατρική γνωμάτευση και άδεια διαιτητού. Τιμωρία είναι ο μηδενισμός του. Εμμέσως εκβιάζει να στοιχειοθετηθεί τραυματισμός αξιωματούχου
    Γ. Η Σκολαρίκου κατηγορεί τον ΠΑΟΚ με το 21 γιατί δεν αποδεικνύεται ούτε τραυματισμός ούτε πως ήταν αξιωματούχος ο Γκαρσία αλλά επιβάλλει τις ποινές του 15.3 !!!! Ικανοποιήση της ΠΟΚικής κοινής γνώμης
    Δ. Ο Σκουτέρης δεν ασχολείται με την ουσία αλλά αφαιρεί τις παράλογες ποινές του 15.3 και τιμωρεί τον ΠΑΟΚ με τις ποινές του 21.»Φιαγμένη» κατάλληλα η ΠΟΚική κοινή γνώμη τα βάζει με τον Σκουρτέλη βρίσκοντας πάτημα την ώρα που έβγαλε την απόφαση ενώ τον πίεζαν να αποφασίσει πριν τον αγώνα ΠΑΟΚ-ΑΕΚ

    Σήμερα θα κριθεί στο διαιτητικό. Το προφανώς σωστό είναι ο μηδενισμός του ΟΣΦΠ αλλά πόσο μπορεί να το αντέξει η κοινή γνώμη ; Ισως γι αυτό το θέμα του Μαρινάκη με τους 2 τόνοι(σικ) ηρωΐνη δεν έπαιξε όσο ένα περίστροφο στην θήκη…

    Αθηνοκεντρικό κράτοςμια ζωή (κι εγώ Αθηναίος είμαι)

  44. Μήτσος said

    Το «λεξιλογώ» δεν καταγράφεται σε κανένα λεξικό (αρχαίας, μεσαιωνικής και νεότερης Ελληνικής γλώσσας).
    Έχει νομίζω αποκτήσει τα δικαιώματά της από τη χρήση (και αυτού του σάιτ, κυρίως).
    Ας πολιτογραφηθεί λοιπόν σε κάποιο λεξικό.

  45. Avonidas said

    Κάποιοι, σε παρομοιες συζητήσεις, αντέταξαν ότι «μόνο τέτοιες φωτογραφίες βγάζει», που ίσως θυμίζει, αν και δεν είναι εντελώς ίδια περιπτωση, το «εγώ δεν είμαι ρατσιστής, εκείνος είναι αράπης»

    Πράγματι. Οπότε, μ’ αυτή τη λογική, θα ‘πρεπε να ψάχνουμε φωτογραφίες όπου ο αράπης άσπρισε σαν τον Μάικλ Τζάκσον 😉

  46. sarant said

    43 Ωχ, τη διάβαζα πότε πότε

    44 Καλά λες

    31 Μισό λεπτό. Αν δέχεσαι το «απολογούμαι = δίνω εξηγήσεις για τις πράξεις μου», τότε συμφωνούμε απόλυτα.

  47. Καλημέρα! Καλή κουφή εβδομάδα. Πάολα respect!

  48. gbaloglou said

    Υπάρχει νομίζω συνάφεια ανάμεσα στις έννοιες «απαντώ» και «επεξηγώ (τις πράξεις μου ως κατηγορούμενος». Ας σκεφθούμε επίσης ότι πολύ κοντά στην «απολογία» βρίσκεται ο «απολογισμός», ακόμη και στα Αγγλικά έχουμε το περίφημο A Mathematician’s Apology. (Όσον αφορά την έννοια «συναντώ», πιθανολογώ ότι αντίλαλος της είναι το «απαντώ» και, κυρίως, το «συναπάντημα», το ενδιαφέρον είναι αν προηγήθηκε το «απολογούμαι» = «συναντώ» του «απαντώ» = «συναντώ» ‘η αν συνέβη το αντίστροφο. Πάντως η συγγένεια των δύο εννοιών δεν είναι απρόσμενη, καθώς όταν συναντάμε κάποιον πάντα απαντάμε σε κάποια ερώτηση του, από την πιο απλή «τι κάνεις» ως πιο σύνθετες της μορφής «τι έκανες» 🙂 )

  49. sarant said

    45 Το αντίστοιχο είναι να τονίζεις την εθνικότητα/θρησκεία του εγκληματία μόνο όταν είναι πχ μουσουλμάνος

  50. Pedis said

    Νκοκύρη: η κολλαγόνος Έλλη …

    ?

  51. 50: vid. 26.

  52. Έξω αι ΗΠΑ! Μέσα το ΗΒ(τΜΒ&ΒΙ)! Όταν αναφερόμαστε ενδεικτικά σε μια λέξη της αγγλικής γλώσσας να μην την γράφουμε όπως σε αυτό το άρθρο ο Ν.Σ, αλλά όπως στο άρθρο της λεξιλογίας ο Ν.Λ., δηλασή όχι «apologize», μον’ «apologise»!

    ( Εντάξει, μου βγήκε να το γράψω λίγο σαν ( ως; 🙂 ) σάχλα, αλλά μέσα σε ένα Μπαμπινιώτικο πνεύμα, γιατί να μην την γράφουμε όπως αυτοί που έχουν το κόπιράιτ; )

  53. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    #41 Το «πλανάρω» με την έννοια «προγραμματίζω» είναι υπαρκτή, εν χρήσει αργκό, τουλάχιστον μεταξύ διαφημιστών.
    Συγγνώμη για την αυτοαναφορά: https://www.slang.gr/lemma/21005-slangkies-diafimiston
    Καλημέρα.

  54. BLOG_OTI_NANAI said

    Αυτό το απόσπασμα δεν δείχνει χρήση πέραν της δικαστηριακής;

  55. Pedis said

    # 51 – δεν καταλαβαίνει …

  56. #53: Ωραία, το ένα δεν αναιρεί το άλλο 🙂 Και στους διαφημιστές κάπως ξεκίνησε. Και πιθανολογώ ότι δεν ξεκίνησε από κάποια υπαρκτή ανάγκη κάλυψης έννοιας για την οποία δεν υπάρχει λέξη αυτή (εκείνη) την στιγμή, όπως καλή ώρα το «φορμάρω» (δισκέτα) στον δικό μου τομέα 🙂

    * Τα νωρίσμιση / αργάμιση τα λέγαμε κι εμείς, αλλά όχι ως αυτά τα συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα, αλλά ως αόριστη δήλωση χρόνου:
    – Ω, ρε φίλε, έχω έναν πονοκέφαλο!
    – Καλά τι ώρα φύγατε χθες από το μαγαζί;
    – Ε, ξέρω ‘γω; Αργάμιση.

  57. #55: Λέει στο 26 (εγώ δεν το ξέρω, απ’ ό,τι ακούω να λένε 🙂 ) «Παράδειγμα, η μοντελοπαρουσιάστρια υαλουρονικού Παπαγγελή όταν μίλησε…»

  58. Μαρία said

    55
    Μαζί με τον μίστερ κολλαγόνο https://www.youtube.com/watch?v=imrdWM-x3nA

  59. Avonidas said

    #50. Ναι, διαφημίζει κολλαγόνα και πόσιμο υαλουρονικό.

    Το οποίο, παρεμπιπτόντως, είναι μια μεγάλη κομπίνα.

  60. Ριβαλντίνιο said

    εμείς, που ως γνωστόν λεξιλογούμε.

    Λεξιλογούν και στο Survivor. Ο Νάσος Παπαργυρόπουλος εξηγεί στην Κατερίνα Δαλάκα πως ο ανήρ νυμφεύεται και η γυνή υπανδρεύεται.

  61. Avonidas said

    #59. https://cdn-images-1.medium.com/max/474/1*77BLK4sYIQ21CC5gzPOrUA.jpeg

  62. Pedis said

    # 57, 58, 59 : κατάλαβα. Ευχαριστώ.

  63. sarant said

    50-55 Η κυρία διαφημίζει κολλαγόνο και χαρακτηρίζεται καλλίγραμμη ή καλλίπυγος. Αντί να βάλω τα κλισέ αυτά, το συνδύασα.

  64. Avonidas said

    #63. Κι έτσι το σχόλιό σου δεν ήταν καθόλου σεξιστικό, απαπαπα 😉

  65. Μαρία said

    62
    Κι ο Κολλαγόνος, ένας απ’ τους διοργανωτές των Παραιτηθείτε http://img.periodista.gr/images/media/periodista/2016-july/4f2bf4b82b9f6467f59f8f31cd1a6344/diorg-intro.jpg
    Προοδευτικός τύπος https://www.altsantiri.gr/wp-content/uploads/2016/08/13264068d108c6901b3592ea654fcd57-11.jpg

  66. Μαρία said

  67. Ευχαριστούμε θερμά, κάποιος έπρεπε να το γράψει αυτό το λεξιλογικό 🙂

  68. sarant said

    64 Γιατί;

    60 Μπα; Δεν έχει δίκιο ο διορθωτής.

  69. BLOG_OTI_NANAI said

    44: Πολύ σπάνιο, βλέπω μια αναφορά από τον Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλο το 2002:

    Και ο «λεξίλογος και «λεξιλόγος»:

  70. sarant said

    69 Νάσαι καλά που βρήκες και τον Κουμανούδη.

  71. ΣΠ said

    Στην «Μαζώχτρα» του Αργύρη Εφταλιώτη, το «απολογιέται» φαίνεται να σημαίνει «απαντάει».
    https://www.catisart.gr/mazoxtra/

  72. ΣΠ said

  73. sarant said

    72 Ναι, αυτό ήταν το επίμαχο, ήταν στο Ίνσταγκραμ

    71 Ναι, ακριβώς.

  74. Γιάννης Κουβάτσος said

    Να το δούμε και από την πλευρά της Παπαγγέλη (κάποια σχέση με τον πάλαι ποτέ Παπαγγέλα του Θρήνου; ). Οι περί ων ο λόγος οπαδοί του μΠΑΟΚ βάζουν την ομάδα πάνω από την πατρίδα. Βούλγαρους δεν πρέπει να τους αποκαλέσουμε, αλλά κολλημένους άνετα και χωρίς υπερβολή. Και επί της ουσίας: όταν πήγα στην Κύπρο πριν από 35 χρόνια, μου έκανε εντύπωση αυτό το απολογούμαι στη θέση του συγγνώμη. Τώρα το ακούω και από πολλούς Ελλαδίτες. Δεν μου αρέσει. Προτιμώ το συγγνώμη. Τι ωραιότερο; που λέει και ο Μαυρογιαλούρος.

  75. Λάζαρος Ρεπούνδιος said

    Κώστας 52
    Κι όμως στο λεξικό της Οξφόρδης το κύριο λήμμα είναι apologize.
    Καταγράφεται και το apologise με παραπομπή στο λήμμα με z.
    Μέφρι είσαι εδώ;

  76. 48 Στην Μεσαιωνική Ελληνική [Επιτομή Λεξικού Κριαρά] δεν απαντάται το «συναντώ», έννοια που υπάρχει στο «απαντώ» αλλά όχι στο «απολογούμαι» (που έχει ΗΔΗ την έννοια «αποκρούω κατηγορία»).

  77. Αιμ.Παν. said

    @ 43 » όταν μορφωμένα υποτίθεται άτομα παρασύρονται από οπαδικά κόκκινα αισθήματα, εκδικητικά πράσινα και ωφελιμιστικά κίτρινα κι αρνούνται να μετρήσουν αντικειμενικά τα γεγονότα » …

    Σωβινιστής είναι αυτός που θεωρεί το χωριό του καλύτερο από το δικό μας??
    (κατά τα γνωστά ανέκδοτα με κρητικούς/μανιάτες/κλπ) …

    Μήπως, οπαδοί/φανατικοί είναι εκείνοι, εμείς είμαστε φίλαθλοι…??

  78. 41, 53, … λέει συνέχεια «πλανάρω», έχοντας στο μυαλό του το «to plan»….
    Εγώ πάντως… σκέφτομαι αιωρόπτερα…

    #41 Το «πλανάρω» με την έννοια «προγραμματίζω» είναι υπαρκτή, εν χρήσει αργκό,…

    Μπορεί να παραπλανήσει,
    πάντως,
    (ή και να παραπλανίσει
    με λάθος πλάνη).

  79. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  80. gbaloglou said

    78 Είναι βέβαια φανερό ότι το «συναντώ» προέρχεται από το «συναπαντώ» (όπως και το Κρητικό «παντήχνω» από το «συναπαντήχνω»). Για το «συναπαντώ» κλπ ο Κοραής είχε γράψει:

    Από το «Αντιβολή» των παλαιών παράγεται το «Αντιβολώ», το οποίον, κατά τον Απολλώνιον, συνωνυμεί με το «Συντυγχάνω», ήγουν «συναπαντώ»^ αλλ’ ημείς μεταχειριζόμεθα το κοινώς λεγόμενον «Συντυχαίνω», αντί του «συνομιλώ» και «διαλέγομαι».

  81. gbaloglou said

    Αντί του #78 στο #80 διαβάστε #76, επίσης … «crystallomath» και «gbaloglou» ταυτίζονται 🙂

  82. Γιάννης Κουβάτσος said

    Πάντως δεν έκανε καλά η ΝΔ που τη διέγραψε. Έχασε μια μελλοντική υπουργό Παιδείας ή Πολιτισμού. Ξανασκεφτείτε το, παιδιά.

    ?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=http%3A%2F%2Fwww.womantoc.gr%2Fcelebrities%2Farticle%2Felli-papaggeli-diavasa-marks-leei-vlakeies

  83. ΣΠ said

    76
    Στο λεξικό Κριαρά έχει και τις σημασίες «αναλαμβάνω ευθύνες, υποχρεώσεις» και «καταθέτω δυσμενώς, κατηγορώ».
    http://www.greek-language.gr/greekLang/medieval_greek/kriaras/search.html?lq=%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%8D%CE%BC%CE%B1%CE%B9&sin=kriaras

  84. ΣΠ said

    Η δημόσια απολογία των φαντάρων που βασάνισαν το σκυλάκι
    Οι δύο νεαροί στρατιώτες απολογήθηκαν δημόσια για την απαράδεκτη πράξη τους
    Και ένα μεζεδάκι: …με το οποίο είχαμε εξοικειωθεί βάση της καθημερινής μας φροντίδας.

  85. Παναγιώτης Κ. said

    Στη συνείδηση αρκετών ανθρώπων η «συγγνώμη» είναι περίπου ισοδύναμη με υποχώρηση, με…τσαλάκωμα της αξιοπρέπειας αυτού που τη λέει και δεν ξέρω τι άλλο ακόμη βάζει ο νους των ανθρώπων…

    Έρχεται τώρα το «απολογούμαι» και θολώνει τα νερά!

    Δεν ξέρω εκείνοι που δεν συνήθιζαν το «συγγνώμη» αν θα γίνουν τώρα χρήστες του «απολογούμαι». Θα το προσέξουμε και θα διαπιστώσουμε αν επικρατήσει.
    Για την ώρα αυτοί, που άκουσα να το λένε, μου άφησαν την εντύπωση ότι το κάνουν για…πρωτοτυπία και όχι γιατί αποφεύγουν να πούνε συγγνώμη.

    Το πρώτο μάθημα κάθε χρονιάς, αφιερωνόταν στη συζήτηση και τελικά συμφωνία για τους όρους του παιχνιδιού μεταξύ μαθητών και διδάσκοντος.
    Ένα από τα πράγματα που τους έλεγα είναι να μην…τσιγγουνεύονται τη συγγνώμη.
    Όχι μόνο εκτονώνει τις καταστάσεις αλλά αποβαίνει και υπέρ του…συμφέροντος του μαθητή. Ποιος δάσκαλος μπορεί να αρνηθεί τη συγγνώμη ενός μαθητή;
    Ο ευφυής της τάξης ρωτούσε με κρυφή πονηριά:
    -Δηλαδή μπορούμε να ζητάμε διαρκώς συγγνώμη;
    -Βεβαίως
    ήταν ανεπιφύλαχτα η απάντησή μου χωρίς όμως να σημαίνει ότι είχα πείσει τον ευφυή.
    Έμπαινα τότε στα χωράφια των θεολόγων. Με βόλευε αυτό που μου είχε πει ένας από τους συναδέλφους.
    Στην «ορθόδοξη επιστημολογία» συγχωρείσαι από τα λάθη σου εφόσον μετανοήσεις. Κάπως έτσι το είχα καταλάβει.
    Έμπαινε λοιπόν και αυτή η κουβέντα στο διάλογο και τα αποτελέσματα ήταν καλά! 🙂

  86. Πέπε said

    Το να δημοσιευτούν ημίγυμνες φωτογραφίες της είναι κάτι που [μπορεί να θεωρηθεί ότι] την εκθέτει, για λόγους τελείως άσχετους από το συγκεκριμένο περιστατικό. Αυτό είναι κακόηθες, και, επιπλέον, λανθασμένο ως επιχείρημα. Σεξιστικό όμως δεν το βρίσκω.

    Αντίστοιχα κυκλοφορούν φωτογραφίες του Κυριάκου σε αστείες γκριμάτσες, του Πάγκαλου διάφορες με άκομψο ύφος, της Κωνσταντοπούλου (όχι πια, αλλά πρόσφατα) σε διάφορες πόζες με ξινό ύφος, της Μέρκελ, του Βενιζέλου, του Τσίπρα και σχεδόν οποιουδήποτε, και χρησιμοποιούνται συχνά σε ειδήσεις και κυρίως σχόλια που στρέφονται εναντίον τους. Είναι άδικο (θα κρίνεις την εκάστοτε είδηση γι’ αυτό που είναι, όχι για το αν αφορά πρόσωπο που κάποια άλλη στιγμή ξίνισε τα μούτρα του ή γούρλωσε τα μάτια του), αλλά όχι σεξιστικό.

    Το ίδιο θα έλεγα και για τις φωτογραφίες που κολακεύουν τον εικονιζόμενο. Κατεξοχήν αγέρωχοι εμφανίζονταν ο Αντρέας και η Μελίνα, και μην πούμε βέβαια για τους διάφορους δικτάτορες από εφευρέσεως της φωτογραφίας μέχρις εφευρέσεως της φτηνής, εύκολης ψηφιακής φωτογραφίας. Κι αυτές λοιπόν οι φτγρ προσπαθούν να σε πείσουν πόσο σπουδαίο και καλό είναι αυτό που έκανε ο εικονιζόμενος, αφού είναι τόσο ωραίος/αγέρωχος/οξυδερκής κλπ., ίσως και γιατί ως άντρας είναι πολύ άντρας ή ως γυναίκα πολύ γυναίκα, αλλά μέχρις εκεί.

  87. Pedis said

    # 84 – Ο υπ. άμυνας υποκρίνεται. Διότι ειναι αρκετά συχνό φαινόμενο με προφορική διαταγή του διοικητή μονάδας τα σκυλιά να «απομακρύνονται» από το στρατόπεδο …

    Κατά τη διάρκεια της θητείας η κατάσταση του παλιμπαιδισμού στις οποίες υποβάλλονται οι στρατιώτες ακολούθως των κανόνων της στρατιωτικοποίησης -«γι αυτό» και οι (υπ)αξιωματικοί προσφωνούν τους στρατιώτες «παιδί μου κάνε αυτό … έλα δω παιδί μου» κλπ, α προπό, οι σκλάβοι από αρχαιοτάτων χρόνων αποκαλούνταν παρομοίως από τους ελεύθερους – εναλλάσσεται με φάσεις του τύπου «δουλειά δεν έχει ο διάολος …»

    (Οι διοικητές, βέβαια από την δική τους μεριά, θέλουν να λύσουν άμεσα και γρήγορα το πρόβλημα στο στρατόπεδό τους, ιδιαίτερα όταν τα σκυλιά πολλαπλασιάζονται, πέφτει σύρμα στο διοικητήριο ότι τρώνε πεταμένα ωμά κρέατα από τα σκουπίδια κλπ ή απλώς επίκειται επιθεώρηση.

    Είναι μεγάλο πρόβλημα ότι δεν υπάρχουν αρμόδιες υπηρεσίες να φροντίσουν να λυθεί με σωστό και πολιτισμένο τρόπο το πρόβλημα των αγελών των αδέσποτων γενικότερα. Λ.χ. στις πόλεις και στη γύρω από αυτές εξοχή. )

  88. sarant said

    86 Δεν είναι το ιδιο η φωτογραφια με γουρλωμένα μάτια με την ημίγυμνη. Και μόνο από το γεγονός ότι με γουρλωμένα μάτια ή με ξινό ύφος μπορούν να βγουν τόσο άντρες όσο και γυναίκες, ενώ ημιγυμνους άντρες δεν βγαζουν, στοιχειοθετείται σεξισμός.

  89. Γιάννης Κουβάτσος said

    88. Και ημίγυμνους άντρες βγάζουν:
    http://www.markos.tv/adonis-georgiadis-deite-ton-me-magio-stin-paralia-foto

  90. spiral architect 🇰🇵 said

    Με υπονόμευσε επειδή είναι χοντρός
    (ανοίγετε ιδία ευθύνη)

  91. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Διαβάζω τα πάντα, από τα άπαντα του οικονομολόγου Μ. Κρίσμαν μέχρι το «Φωτιά και Τσεκούρι» του Ευ. Αβέρωφ» σημειώνει στην συνέντευξή της η Έλλη Παπαγγελή.»
    Ποιος είναι ο οικονομολόγος Μ. Κρίσμαν, ρε παιδιά; Οι εγκρατείς των οικονομικών επιστημών φωτίστε και μας τους αδαείς. 😇

  92. Meshuggah said

    84 Εξαιρετικές οι δικηγορίστικες απολογίες. Δεν είχαν πρόθεση για κακοποίηση του ζώου λένε. Φαντάσου τι θα του έκαναν αν είχαν δλδ.

  93. Πέπε said

    @88:
    Δε βάζουν αν δε βρουν (ούτε για όλες τις γυναίκες έχουν). Αν όμως βρουν, λες να κωλώσουν να τις βάλουν;

    Ή ακόμη:

    Αν βρουν και βάλουν ημίγυμνες κάποιου άντρα, αυτό τους ξεπλένει από τον σεξισμό του ότι έβαλαν και μιας γυναίκας; Κατά τη γνώμη μου κανένα λάθος (ή πάντως σίγουρα όχι αυτό) δε διορθώνει άλλο λάθος. Αν είναι σεξισμός, είναι σεξισμός, είτε κατά γυναίκας είτε κατ’ αντρός. Και αν δεν είναι, από κάπου αλλού θα πρέπει να το κρίνουμε κι όχι από το φύλο του βαλλόμενου.

  94. Τσούρης Βασίλειος said

    Πριν 2 λεπτά στο δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ1
    -Ανύποτη τραγωδία στη Ρωσία….
    Ευτυχώς το έβγαλαν νωρίς

  95. cronopiusa said

    87

  96. Τσούρης Βασίλειος said

    Φαίνεται θα βγαίνει απ΄το ανύποπτη…

  97. cronopiusa said

  98. Γιάννης Κουβάτσος said

    84, 92: Κάποιες φορές η απολογία είναι χειρότερη από την πράξη…Κάποιες πράξεις δείχνουν χαλασμένο χαρακτήρα…Τι νόημα έχει η συγγνώμη σ’ αυτή την περίπτωση; Το ερώτημα είναι άλλο: ήταν ένα σαδιστικό «παιχνίδι»; Διότι υπάρχουν πολλά περιστατικά «ξεφορτώματος» αδέσποτων από στρατόπεδα, παρόλο που υπάρχει διαταγές πολιτισμένου χειρισμού του θέματος:
    «Σύμφωνα με αυτές, στις περιπτώσεις εμφάνισης αδέσποτων ζώων θα πρέπει να ειδοποιούνται οι Δήμοι (που έχουν και την αρμοδιότητα και την ευθύνη) και επικουρικά τα Φιλοζωικά Σωματεία, ώστε να γίνονται στειρώσεις, η σίτιση και οι θεραπείες των ζώων των ζώων που διαβούν στα στρατόπεδα”.
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.onalert.gr/stories/xefortotheite-ta-adespota-kai-tha-parete-timitiki/38811&ved=2ahUKEwjr_ceS2IraAhWCC5oKHXUoAb8QFjABegQICRAB&usg=AOvVaw1x0bmYaRC1fT-bqtfR58nk

  99. Κώστας said

    «Apologize»

  100. Γιάννης Κουβάτσος said

    Το Πολεμικό Ναυτικό δείχνει τον δρόμο:
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://istoriesadespoton.gr/ethelontismos/ke-polemikoy-naytikoy-frontizei-t-adespota-zoa-se-synergasia-me-ti-zoes&ved=2ahUKEwiMrtjK24raAhUiM5oKHTyUCdgQFjAAegQIBhAB&usg=AOvVaw3CXvaYUpDqm8-s_d2PDF5w

  101. sarant said

    95 To νομοσχέδιο για τα «ζωα συντροφιάς» δεν είναι καλό, αλλά στη Δυτική Ευρώπη, γενικά, όποιος έχει κατοικίδιο πληρώνει κάτι.

  102. cronopiusa said

  103. Μαρία said

    101
    Ενημερωτικό σημείωμα σχετικά με τις επισημάνσεις του Δελτίου Τύπου της ΠΦΠΟ στις 22/3, όσο αφορά στο Σχέδιο Νόμου για τα ζώα συντροφιάς, που βρίσκεται σε διαβούλευση http://www.minagric.gr/index.php/el/the-ministry-2/grafeiotypou/deltiatypou/6284-dt260318d

  104. Μαρία said

  105. Pedis said

    # 103 – 4. Λέει η ΠΦΠΟ ότι χιλιάδες έλληνες πολίτες θα κληθούν μέσα από τους περιορισμούς του αριθμού των ζώων στις κατοικίες και τα διαμερίσματα να πετάξουν τα ζώα τους διαφορετικά θα υποστούν τα εξοντωτικά πρόστιμα , που προβλέπονται στο νομοσχέδιο έκτρωμα

    Απάντηση:

    Οι Έλληνες από τα χρόνια του Ομήρου είναι φιλόζωοι και δεν πρόκειται να «πετάξουν τα ζώα τους στο δρόμο»,

    δικοί μας είναι οι τρισχιλιετείς πρόγονοι … ο,τι θέμε λέμε, άμα λάχει …

    Ο άλλος ο ανεύθυνος μόλις το πήρε κουτάβι το παράτησε το κακόμοιρο το ζωντανό είκοσι ολόκληρα χρόνια …

    Προφανώς, οι ιδιοκτήτες σκύλων θα υποχρεωθούν να πληρώσουν -και δικαιολογημένα από μια μεριά- ετήσια ασφάλεια για τις τυχόν ζημιές, ατυχήματα, δαγκώματα του ζωντανού σε άλλα σκυλιά ή σε ανθρώπους.

  106. Λεύκιππος said

    105 Προφανώς, οι ιδιοκτήτες σκύλων θα υποχρεωθούν να πληρώσουν -και δικαιολογημένα από μια μεριά- ετήσια ……..πρόστιμα καθώς αφήνει το -συμπαθέστατο κατά τα άλλα- σκυλί του στο μπαλκόνι όλα τα σαββατοκύριακα.

  107. Pedis said

    # 106 – μακάρι, αλλά πού … ; κάτι τέτοια μέτρα και πρόστιμα άμα χρειαστεί, όπως για παράδειγμα οι «μη τακτοποιημένες» ακαθαρσίες στο δρόμο, είναι για το κοινό καλό, οπότε δεν θα εφαρμοσθούν.

    Ό,τι είναι φορομπηχτικό, όμως, με τα χίλια.

  108. Pedis said

    Νικοκύρη, αυτό στο #105 πάει για μεζεδάκι, έτσι;

  109. Μαρία said

    105
    Ακαταμάχητο επιχείρημα.
    Άλλωστε κάποιοι βαφτίζουν ακόμη το σκυλί τους Άργο αλλά, όταν τους ζορίσει, το εγκαταλείπουν. Έχω στο νου μου πραγματικό περιστατικό.

  110. spiral architect 🇰🇵 said

    Και στα δικά μας!

    Βερολινέζοι περιμένουν στην ουρά για να θανατώσουν τα σκυλιά τους, επειδή δεν μπορούν να πληρώσουν τον υψηλό φόρο σκύλου

    Ο Θανάσης μου πάντως είναι στειρωμένος, γιατί αλλιώς δεν θα’ χε αφήσει ύφασμα και έπιπλο αγρατζούνιστο. 🐱

  111. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αυτός ο Θανάσης Χειμωνάς είναι πράγματι συγγραφέας; Εκτός από τουίτ έχει γράψει και τίποτε άλλο; Έχει διαβάσει κάποιος φίλος βιβλίο του, να μας πει γνώμη; Ο κανονικός Χειμωνάς, ο πατέρας του, ήταν καλός συγγραφέας, αν και «δύσκολος». Αυτός λέει τίποτα;

  112. spiral architect 🇰🇵 said

    @111: Θα τρίζουν τα κόκαλα του Γιώργου Χειμωνά και της Λούλας Αναγνωστάκη.

  113. sarant said

    Ο ένας (110) λέει «ο Θανάσης μου είναι στειρωμένος», ο άλλος (111) καπάκι λέει για τον Θανάση Χειμωνά 🙂

    Δεν τον έχω διαβάσει (τον Χ.) αλλά έβγαλε ένα βιβλίο σχετικά προσφατα.

  114. Παναγιώτης Κ. said

    @111,112. Ο Χειμωνάς κτγμ, εκφράζει τα…νέα ήθη που έχουν διαμορφωθεί στην Ελληνική κοινωνία.
    Χρονικά την έναρξη των «νέων ηθών» την τοποθετώ εκεί κοντά στο ΄90.
    Παραδείγματα για τα «νέα ήθη» αποτελούν οι καταλήψεις στα σχολεία, η κατάσταση στα Ελληνικά πανεπιστήμια και ειδικώς στα δύο μεγαλύτερα.
    Τα περί ανόδου του…τσογλανισμού τα θεωρώ υπερβολικά!

  115. Ριβαλντίνιο said

    Πού είναι ο Δύτης να μας υπενθυμίσει το Hayırsızada Dog Massacre ; 😉

    https://en.wikipedia.org/wiki/Sivriada

    https://www.google.gr/search?hl=el&tbm=isch&sa=1&ei=5_q5WsT8M8OpsgH8trDoBA&q=Hay%C4%B1rs%C4%B1zada+Dog+Massacre&oq=Hay%C4%B1rs%C4%B1zada+Dog+Massacre&gs_l=psy-ab.12..0i19k1.2869.9911.0.10871.1.1.0.0.0.0.254.254.2-1.1.0….0…1c.1.64.psy-ab..0.1.252….0.cI2A6TF53mg#imgrc=_

  116. Γιάννης Κουβάτσος said

    114: Η γενιά του Κλικ, του Νίτρο, τα παιδιά της ιδιωτικής τηλεόρασης.

  117. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

  118. cronopiusa said

  119. BLOG_OTI_NANAI said

    117: Αυτοί που συνδέουν το αρνί με τον άνθρωπο δούλο, έχουν σώας τα φρένας ή έχουν και ίντερνετ στο φρενοκομείο;…
    Δεν ξέρω, αλλά μερικοί από τους δήθεν «φιλόζωους», φαίνονται πολύ επικίνδυνοι για τους ανθρώπους. Πιθανόν όποιος θεωρεί δύσκολο άθλημα να συμβιώσει με άλλους ανθρώπους, δημιουργεί για τον εαυτό του μια εικόνα «ανώτερου πνευματικού όντος» που έχει περίσσευμα «αγάπης» για τα ζώα… Διότι βεβαίως, τα ζώα ούτε αντιμιλάνε, ούτε σου λένε «άντε ρε καραγκιόζη από εδώ», οπότε, όλα τέλεια. Και έτσι, ο «φιλόζωος» από το ΖΕΝ στο οποίο έχει φτάσει, μπορεί άντετα να λέει: «άντε ρε αλήτες, σιχαμένοι, κτήνοι, υπάνθρωποι, αγαπήστε τα ζώα ρε βρωμιάρηδες και μην τα πειράζετε γιατί θα σας βρούμε και θα σας κρεμάσουμε. ΔΟΙΑΔΟΣΤΑΙΙΙΙΙ»…

    Καλά, ε, πολύ τέλεια τα σόσιαλ μίντια…

  120. spiral architect 🇰🇵 said

    «Δεν απολογούμαστε καθόλου, το νομοσχέδιο για τα δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα αποσύρθηκε, μέχρι νεωτέρας. Γιούπι!»

  121. Basil Tatsis said

    Sent from my iPad

  122. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    119. Στην ουσία τους,συμφωνώ με όσα λες γι΄αυτή την υστερική «φιλοζωία» -εντός εισαγωγικών ,γιατί κατέληξε ανθρωποποίηση των ζώων- αλλά βρήκα προσφυές το τουίτ. Μα να καλεί ο φιλοζωικός για ενίσχυση και να βάζει στη λοταρία αρνάκι; Για σούβλα φαντάζομαι κι όχι για «ζωντάρι» που λέμε κάτω 😦

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: