Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Εκδρομαί (χρονογράφημα του Κ. Βάρναλη)

Posted by sarant στο 9 Απρίλιος, 2018


Οι δεύτερες μέρες των μεγάλων γιορτών, των Χριστουγέννων και του Πάσχα, ειναι βέβαια αργίες κι αυτές όπως και η ανήμερα γιορτή, αλλά έχουν χαρακτήρα ιδιότυπο. Χωνεύουμε το αρνάκι ή αντίστοιχα τη γαλοπούλα -όχι μόνο και όχι τόσο κυριολεκτικά αλλά πάντως τη γιορταστική εμπειρία. Συνηθως είμαστε πιο χαλαροί, το εορταστικό κλίμα έχει περάσει, ιδίως τη Δευτέρα του Πάσχα όπου δεν επίκειται η καινούργια γιορτή της Πρωτοχρονιάς.

Και για το ιστολόγιο τέτοιες μέρες είναι ιδιόμορφες: μέρες αργίας και σχετικά χαμηλής επισκεψιμότητας, όπως και όλη η εορταστική περίοδος άλλωστε, ταιριάζει κάποιο λογοτεχνικό ανάγνωσμα, που να είναι κάπως σχετικό με τη γιορτή που τελειώνει αλλά να μην ειναι ακραιφνώς εορταστικό.

Για σήμερα διάλεξα ένα χρονογράφημα του Κώστα Βάρναλη από τον καιρό της Κατοχής, που το έχω συμπεριλάβει στη συλλογή χρονογραφημάτων Αττικά, που κυκλοφόρησε πρόπερσι από τις εκδόσεις Αρχείο. Έχει τίτλο «Εκδρομαί» και περιγράφει, ειδικώς, μιαν εκδρομή στην Παλαιά Πεντέλη που έγινε τη Δευτέρα του Πάσχα, στις 17 Απριλίου 1944. Το χρονογράφημα δημοσιεύτηκε στην Πρωία στις 19.4.1944.

Όπως και με άλλα κατοχικά χρονογραφήματα του Βάρναλη, περιγράφεται μια σκηνή λαϊκής ευωχίας εντελώς ξενη με την ιδέα που έχουμε για την καθημερινότητα στα χρόνια της Κατοχής. Αυτό μπορεί να αποσκοπούσε και στην τόνωση του ηθικού.

Οι συγκοινωνίες ήταν βέβαια υποτυπώδεις, αλλά και πριν από την Κατοχή δεν θα ήταν πολύ καλύτερες. Το λεωφορείο από την πλατεία Κάνιγγος κάνει δυο ώρες (ίσως με μια δόση χρονογραφικής υπερβολής) για να φτάσει στη Φραγκόκλησα, και από εκεί οι εκδρομείς ανηφορίζουν με τα πόδια ως την Πεντέλη -ο τελικός προορισμός δεν δηλώνεται σαφώς αλλά τεκμαίρεται.

Φραγκόκλησα ή Φραγκοκλησιά; Σήμερα χρησιμοποιούμε πιο πολύ τον δεύτερο τύπο (και επειδή δεν μένω στα βόρεια δεν ξέρω καν αν ο ναός, που έδωσε το όνομά του στην περιοχή, βρίσκεται στο Χαλάνδρι ή στο Μαρούσι) αλλά ο Βάρναλης το έλεγε «Φραγκόκλησα», και έτσι το έχει και ο Λευτέρης Παπαδόπουλος στο τραγούδι από τον Δρόμο, αν και στο Γιουτούμπ το ανέβασαν «Φραγκοκλησιά»:

(Με ένα κ μάλλον η Φραγκόκλησα, αφού γράφουμε «ξωκλήσι»)

Σημειώνω ότι ο Βάρναλης χρησιμοποιεί τη λέξη «χαβούζα» με την παλιά σημασία της χτιστής δεξαμενής νερού, ιδίως σε σιντριβάνι, χωρίς τις σημασίες του βρόμικου και του μολυσμένου, που πήρε αργότερα η λέξη.

Και όπως θα δούμε, η εκδρομική Κόλαση δεν απέχει πολύ από τον Παράδεισο:

Εκδρομαί

            –Όποιος δεν πήγε εκδρομή τη Δευτέρα του Πάσχα δεν ξέρει τι είναι κόλαση, έλεγε την άλλη μέρα ο φίλος του υπαίθρου. Έπρεπε να έβλεπες στην πλατεία Κάνιγγος από τις 6 το πρωί την ανθρωποθάλασσα των νέων και τη φουρτούνα της! Ναι. Για τέτοιες ηρωικές εξορμήσεις μονάχα οι νέοι έχουνε… κότσια.

Κι αντίς να λιγοστεύουνε, δώσ’ του και πληθαίνανε. Γιατί τα λεωφορεία ήσαν λίγα. Και μόλις παρουσιαζότανε κανένα, πέφτανε απάνου όλοι μια μάζα, για να μπούνε. Αλλά πού να χωρέσουν χίλια κορμιά μέσα σ’ ένα κουτί! Κι όμως χωρούσανε. Πώς; κι εγώ δεν ξέρω πώς! Το μόνο που μπορώ να σε βεβαιώσω, είναι που τα μάτια μου πεταχτήκανε όξω κι από λεφτό σε λεφτό κινδύνευα να πέσω χάμου ξερός από ασφυξία. Τα παράθυρα όλα κλειστά. Γιατί; Γιατί ο νους του αφεντικού δεν είναι να εξυπηρετήσει τον κόσμο, παρά να τον γδάρει κι ας ψοφήσει! «Ίσα!» φώναξε ένας. Και με τους αγκώνες ξεκόλλησε μια σανίδα καρφωμένη στο παράθυρο αντίς τζάμι. Τέτοια θέλουν!…

–Πάρτε το χέρι σας, δεσποινίς απ’ εδώ. Ο αγκώνας σας μου χώθηκε στα παγίδια. Θα σκάσω, είπε κάποιος, που ένα γυναικείο χέρι, βαστώντας την ανοιγμένη πόρτα για στήριγμα, του πίεζε το στήθος.

–Μα δεν είναι δικό μου, κύριε!

–Τότε ποιανού είναι;

–Τσίμπα το! φώναξε ένας άλλος, και θα φανεί ποιανού είναι!

Δε φτάνει το πάστωμα των ανθρώπων, τα κλεισμένα παράθυρα, είχαμε και το βήμα σημειωτό… Το λεωφορείο δεν μπορούσε να κουνηθεί… Πήγαινε με ταχύτητα ενός χιλιομέτρου την ώρα. Πολλοί κρεμασμένοι στις πόρτες προτιμούσανε να κατεβαίνουν και να παρακολουθούνε πεζοί το αμάξι. Είχανε τον καιρό να πηγαίνουν ως τους φράχτες των περιβολιών για λουλούδια και να ξαναγυρνούν. Μετά δυο ώρες φτάσαμε στη Φραγκόκλησα μισοπεθαμένοι, σέρνοντας τα ράκη της ύπαρξής μας στην οδόν της μετανοίας!

–Επιτέλους, άμα φτάσουμε στην Αγία Τριάδα, θα ησυχάσουμε… Τρεχούμενα νερά, πεύκα, γαλήνη…

Αμ! δε! Εκεί ήτανε όλη η μετοικεσία της Βαβυλώνος. Πηγαίναμε για καθαρόν αέρα στον ανοιχτόν ουρανό και πέσαμε σε… υπόγειο. Πηγαίναμε στο βουνό και βρεθήκαμε στη θάλασσα.

–Ποια θάλασσα, χριστιανέ μου! τον διέκοψε ο ακούων.

–Μην κάνεις τον έξυπνο. Άκουε πρώτα… Λοιπόν, στη χαβούζα, που είναι αντίκρυ στο εστιατόριο του Μιχάλη, κολυμπούσανε με τα μαγιό τους μερικοί νέοι. Το νερό ήτανε κρύσταλλο και κάτου στον πυθμένα τα πράσινα χόρτα σαλεύανε σα φύκια… Κι ύστερα οι κολυμπητάδες κυνηγιόντανε κάτου από τα πεύκα και ξαπλώνανε στον ήλιο… Ήτανε λοιπόν ή δεν ήτανε θάλασσα;

Επιτέλους βρήκαμε ένα τραπέζι να καθίσουμε. Και στρωθήκαμε στο φαγί και στο κρασί… Όλα τότες αλλάξανε… Ο ουρανός έγινε βαθύτερος κι η άπλα γύρω μας απέραντη… Φωνογράφοι όμως και κιθάρες και λογής λαλούμενα χαλούσανε τον κόσμο. Κόσμος αμέτρητος. Κοιτούσαμε φυσικά τις γυναίκες. Άλλες χορεύανε με το σείσμα και το λύγισμα, άλλες παίζανε φουτ μπολ και κλοτσούσανε την μπάλα ως τ’ αστέρια (δεν ήτανε ανάγκη να υπάρχουν αστέρια), άλλες με τα κοντοβράκια πίνανε γονατιστές από τη βρύση… Ωραία είναι η ζωή των.. άλλων! Ένας βιολιτζής ήρθε στο τραπέζι μας κι άρχισε να μας παίζει το «Χριστός Ανέστη» ως είδος αμανέ… Σηκωθήκαμε απάνου και πήγαμε με τους άλλους. Όλοι γενήκαμε ένα. Χορέψαμε, κλοτσήσαμε τη μπάλα, άγνωστοί μεταξύ αγνώστων, σκεφτήκαμε λόγια, που δεν τα είπαμε –κι ύστερα, όταν σταματούσε ο χορός και το φουτ μπολ, κλοτσούσαμε τους τενεκέδες των κονσερβών, έτσι για γούστο… Λοιπόν, περάσαμε θαυμάσια…

–Μα εσύ έλεγες πως ήτανε κόλαση…

–Έλεγα στην αρχή. Έπειτα όμως αλλάξανε τα πράματα. Και γι’ αυτό συμφωνήσαμε να ξαναπάμε την ερχόμενη Κυριακή…

 

Advertisements

113 Σχόλια to “Εκδρομαί (χρονογράφημα του Κ. Βάρναλη)”

  1. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα

    εκεί που όχι και πολύ καιρό πριν ήταν ύπαιθρος και τόποι για εκδρομές, σήμερα είναι (πυκνοκατοικημένες εν μέρη) οικιστικές περιοχές….

    Ωραίο το σημερινό Νίκο.

  2. ΚΩΣΤΑΣ said

    > Κοιτούσαμε φυσικά τις γυναίκες….

    Καλημέρα!
    Σύντομο κι ωραίο το σημερινό. Α! ρε μερακλή και τυχερέ Βάρναλη! Δεν υπήρχαν τότε αντισεξιστικοί νόμοι και εκφραζόσουν όπως ήθελες. Αν έψαχνα σήμερα να βρω μιμητές σου, λίγο προς τον Γς θα πήγαινε το μυαλό μου. 🙂

  3. Γς said

    Α, κάπου συμπιέσαμε σχεδόν με τον Βάρναλη.
    1944 αυτός. 1949 εγώ. Μια 70άρα χρόνια πίσω.

    Στην ίδια περιοχή.

    Θυμάμαι την πεντακάθαρη «χαβούζα».

    Και άλλα πολλά, Οπως το Πεπόνι:

    Και ήταν Αύγουστος του 1949 στην κατασκήνωση του Δήμου Βύρωνα στην Πεντέλη.
    Βράδυ και μετά το φαγητό μας έφεραν και μια φέτα [φετούλα] πεπόνι. Την φάγαμε και μετά ριχτήκαμε στη φλούδα. Την κάναμε διαφανή…
    Κι όλο λέγαμε να είχαμε κι άλλο. Μια φέτα πιο μεγάλη.
    Σαν, σαν…

    -Σαν το φεγγάρι! Είπε ο Γς.

    Κι όλοι κοίταξαν στον ουρανό, το χορταστικό μισοφέγγαρο

  4. sarant said

    Καλημέρα, χρονια πολλά, ευχαριστω πολύ για τα πρωτα σχόλια!

    1 Πού να δεις τι λέει για την Αγία Παρασκευή!

  5. Γς said

    3:

    Κι ήταν και το ψαλίδι της γιαγιάς του Αποστόλη:

    6χρονα ήμασταν και περιμέναμε με τα ρουχαλάκια μας μέσα στο χαρτοκούτι «Γάλα Νουνού» να περάσει το αυτοκίνητο για να μας πάει στην κατασκήνωση στην Πεντέλη.

    Ένα ανατρεπόμενο φορτηγό ήταν που μάζευε τα σκουπίδια στο Δήμο Βύρωνος, λόγω τιμής.
    Και της έρχεται μια φλασιά της γιαγιάς του Αποστόλη να του πάρει με το ψαλίδι λίγο τα μαλλιά του.

    Και να λίγο απ τα αριστερά κι ο παππούς να της βουτάει το ψαλίδι να προσπαθεί να φέρει στα ίσια την δεξιά πάντα. Φαίνεται όμως ότι το παράκανε, οπότε ξαναβουτάει το ψαλίδι η γιαγιά για να το ισιώσει από τα αριστερά.

    Μέχρι που σε κάποια στιγμή πιάσαμε πάτο. Φάνηκε το δέρμα της κεφαλής σε μια ψαλιδιά.

    -Και τώρα τι κάνουμε;

    -Να του τα πάρουμε γουλί!

    [Κούρεμα με την ψιλή, Σύρριζα. ΣΥΡΙΖΑ το ίδιο κάνει]

    Γουλί όμως με το ψαλίδι ήταν μια κουβέντα.
    Τον έκαναν τόσο παρδαλό που μια λύση απέμενε.

    -Φέρε τα ξυριστικά σου.

    Και να του βάζουν σαπουνάδα. Και να ξυραφιές και να κοψίματα και να μπαμπάκια, μπλε οινόπνευμα.

    Και να τσιρίζει ο Αποστόλης.

    Και θυμάμαι τη νοσοκόμα της κατασκήνωσης να τον γεμίζει τσιρότα, άμα τη εισαγωγή μας

  6. Νίκος Κ. said

    0000001439 / 1.1.9.37 Αθήνα, Απόκριες, Πλήθος κόσμου μαζί με οργανοπαίκτες παραδοσιακής μουσικής γιορτάζουν τα κούλουμα στην τοποθεσία Φραγκοκλησιά του Χαλανδρίου. http://archive.ert.gr/1439/

  7. Γιάννης Κουβάτσος said

    Καλημέρα, με όλη τη σημασία της λέξεως! 😊
    Αυτό που μου κάνει εντύπωση σ’ αυτά τα χρονογραφήματα, όπως και στα «Φέιγ βολάν της κατοχής» είναι ότι περιγράφουν την καθημερινότητα σαν να μην υπήρχαν τριγύρω οι Γερμανοί. Οι Αθηναίοι γεμίζουν τις εξοχές, γιορτάζουν, γλεντάνε…Για μας που μεγαλώσαμε με τις διηγήσεις για μια γκρίζα αλλά και ηρωική εποχή, που όλα τα ‘σκιαζε η φοβέρα και τα πλάκωνε η σκλαβιά, αυτά ηχούν παράξενα. Να γιατί το χρονογράφημα είναι απαραίτητο για να κατανοήσεις μιαν εποχή.
    Έχεις δίκιο, Κώστα, με την πολιτική ορθότητα που μας δέρνει, φοβόμαστε ν’ ανοίξουμε το στόμα μας, μην τυχόν και πούμε κάτι που θα θίξει κάποια οργανωμένη ιδιαιτερότητα.

  8. Γς said

    2:

    Α! ρε μερακλή και τυχερέ Βάρναλη! Δεν υπήρχαν τότε αντισεξιστικοί νόμοι και εκφραζόσουν όπως ήθελες. Αν έψαχνα σήμερα να βρω μιμητές σου, λίγο προς τον Γς θα πήγαινε το μυαλό μου

    Μίλε γκράτσιε

    Ο Γς 5χρονος στην κατασκήνωση του Δήμου Βύρωνα στην Πεντέλη,

    Και ξαφνικά βρέθηκε στις υπαίθριες τουαλέτες των κοριτσιών.
    Τα έχασε. Μια συστοιχία θηλυκών έκαναν τσίσα τους απέναντί μου.
    Και εγώ έκανα τις παρατηρήσεις μου!
    Πρώτον. Δεν ήταν όρθιες,
    Δεύτερον. Είχαν αυτές τις κάθετες σχισμές, που δεν ήξερα και πως τις λένε.
    Τρίτον. Η σφαλιάρα που έφαγα ξαφνικά από μια μεγάλη, 7χρονη.

    Μα δεν είχα κάνει τίποτα κακό.
    Κακό που μας βρήκε, για τα επόμενα 60-70 χρόνια [κι έχει ο θεός]

    Κι εκείνες τις ημέρες η Ρωσία έκανε την πρώτη της δοκιμή της Ατομικής Βόμβας.

    Κι ο Ελληνικός Εμφύλος συνεχιζόταν ακόμα στο Γράμμο και το Βίτσι.

  9. cronopiusa said

    Πεντέλη, Ναός Αγίας Τριάδας. Βόρεια όψη. (Φωτογραφία: Ι. Λιάκουρα)

    Πεντέλη, Ναός Αγίας Τριάδας. Νοτιοανατολική όψη. (Φωτογραφία: Ι. Λιάκουρα)

    Αγία Τριάδα – Γεωγραφική θέση & πρόσβαση

  10. cronopiusa said

  11. Καλημέρα

    «Ατυχος» ο Βάρναλης μετά από το χθεσινό θυμίζει λίγο το αυτοκίνητο που περιγράφει…

    # 7

    Ολα τα συνηθίζει και γρήγορα ο άνθρωπος. κατοχή δεν γνώρισα αλλά την εμπόλεμη κατάσταση στην Βηρυττό την συνήθισα στο δίωρο, τόσο γιορτστική ήταν η ατμόσφαιρα κι ας φαίνεται τρελλό !! Αποδέχεσαι πως μπορει να φας καμιά αδέσποτη ή να σε περάσουνε για άλλον -ας πρόσεχες- και απελευθερώνεσαι. Σαν πίνεις το καφεδάκι σου στην Λ. Αλεξάνδρας και ο Λυκαβηττός με τα Τουρκοβούνια να παίζουν τις οβίδες και συ να βλέπεις αψηλά τις τροχιές των…
    Ακόμα κι η ριπή από πολυβόλο που σήκωσε δυο μέτρα παραπέρα κάτι λοφάκια σην άμμο όταν είμαστε στην πλαζ μας έβαλε ένα ερωτηματικό για κάποια δευτερόλεπτα, μετά σηκώσαμε τους ώμους και συνεχίσαμε την ηλιοθεραπεία.

    Στην Ελλάδα εν καιρώ ειρήνης αμα δω κανένα μεγαλούτσικο σκυλί αλλάζω δρόμο.

  12. cronopiusa said

  13. cronopiusa said

  14. Ευάγγελος said

    Καλημέρα σας.
    Πολλά μου θύμισε το σημερινό καθότι γέννημα-θρέμμα της περιοχής.
    Καταρχήν Φραγκόκλησα. Το Φραγκοκλησιά είναι μεταγενέστερο.
    Πράγματι μέχρι κάπου το 60 τα λεωφορεία έφταναν μέχρι εκεί που είναι σήμερα η διασταύρωση της Πεντέλης με την Αττική Οδό , έκαναν
    αναστροφή και έπαιρναν την κατηφοριά για την Αθήνα πάλι. Εκεί ήταν το «τέρμα». Μια αλάνα με ευκάλυπτους, ένα «αναψυκτήριο» και το περίπτερο του Κόκου που εξυπηρετούσε τους λιγοστούς κατοίκους. Αυτά δεξιά όπως ανέβαινες την Πεντέλης.
    Αριστερά , ακριβώς απέναντι υπήρχε η περίφημη ταβέρνα του Κρητικού και το ερείπιο της Φραγκόκλησας.
    Τα λίγα εναπομείναντα μάρμαρα βρίσκονται σήμερα πεταμένα στο πεζοδρόμιο του παράδρομου της Αττικής Οδού , 200 μέτρα ανατολικότερα του σημείου που έστεκαν για αιώνες , μεταφερμένα εκεί «ευθύνη» της εταιρείας κατασκευής της Α.Ο. , αφού έκαναν το λάθος να ‘πέσουν’
    μέσα στο εργοτάξιο.
    Για την ανθρωπογεωγραφία της περιοχής , ο γιατρός Γ.Δενδρινός έχει γράψει με πολύ χιούμορ το εξαιρετικό «Σάμαλι και κωκ»

  15. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Χριστός Ανέστη (λέμε για 40 μέρες! ) 🙂

    Βριλισσιώτης, το 1999, γράφει:
    Το τέρμα των λεωφορείων από τη Αθήνα ήταν κάποτε στην Φραγκοκλησιά. Εγώ θυμάμαι ακόμη το παλιό τέρμα των λεωφορείων της γραμμής στην πλατεία των Βριλησσίων και τον αριθμό του λεωφορείου, το 48. Το εισιτήριο κάποια εποχή κόστιζε από την Αθήνα 1 δραχμή και είκοσι λεπτά μέχρι την Φραγκοκλησιά, και 1 και πενήντα μέχρι τα Βριλήσσια

    https://ta-vrilissia-ton-politon.webnode.gr/%CE%B7-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CF%83-%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7%CF%83/

  16. Τη Φραγκόκλησα , έτσι, προπαροξύτονα, την άκουγα από διηγήσεις της μητέρας μου, που είχε… παραθερίσει εκει ένα καλοκαίρι προπολεμικά (έπαθε και οστρακιά, ευτυχώς χωρίς επακόλουθα). Ωστόσο, δεν έχω πάει ποτέ στη ζωή μου!
    Αλλά μήπως και την Ομορφοκλησιά, πόσοι εκτός από τους άμεσους περιοίκους την ξέρουν;

  17. nikiplos said

    Καλημέρα… Δυστυχώς η συμπεριφορά του «ιδιωτικού τομέα» στη χώρα μας, όπως την περιγράφει ο Βάρναλης ισχύει ακόμη, αρκεί να έχει ο ιδιώτης το νταβατζηλίκι. Τη μόνη ταβέρνα, το μόνο μέσο συγκοινωνίας, το μόνο μέσο διέλευσης… Τίποτε δεν έχει αλλάξει. Ίσως γιατί είναι πράγματα που δεν μεστώνουν με … το χρόνο, αλλά με άλλα πράγματα… 🙂

  18. nikiplos said

    Χρόνια πολλά σε όλους!

  19. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Φραγκοκλησιά Χαλανδρίου (η «αποκηρυγμένη» Τούφα )
    https://scontent.fath3-3.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/12109834_554486891366677_1399231927306716659_o.jpg?_nc_cat=0&oh=eb93a5dcf39b357ec114ab9541ebb005&oe=5B6E4D99

  20. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    14 >>Τα λίγα εναπομείναντα μάρμαρα βρίσκονται σήμερα πεταμένα στο πεζοδρόμιο του παράδρομου της Αττικής Οδού , 200 μέτρα ανατολικότερα του σημείου που έστεκαν για αιώνες , μεταφερμένα εκεί «ευθύνη» της εταιρείας κατασκευής της Α.Ο. , αφού έκαναν το λάθος να ‘πέσουν’μέσα στο εργοτάξιο.

    «Σήμερα το μνημείο έχει αποσπασθεί και μεταφερθεί σε παρακείμενο οικόπεδο, στη συμβολή των οδών Αττικής και Λευκών Ορέων. »
    https://www.google.gr/imgres?imgurl=http://1.bp.blogspot.com/-my4R_EuFmjU/VTIjVSNyB4I/AAAAAAAAVRI/50NLVi1nN2g/s1600/6.jpg&imgrefurl=http://www.stinplatia.gr/2015_04_18_archive.html&h=354&w=512&tbnid=tPCb3TTo_c_nCM&tbnh=187&tbnw=270&usg=__ym-FmKnPdwtZXIWvz14P-yVcOYM=&docid=Dh48xwvWECooJM&itg=1

  21. Γιάννης Ιατρού said

  22. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Κατά την φραγκοκρατία η περιοχή εμφανιζόταν στους χάρτες ως πευκόφυτη έκταση ανάμεσα στον οικισμό της Φραγκοκκλησιάς και τον Κουφό.
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%92%CF%81%CE%B9%CE%BB%CE%AE%CF%83%CF%83%CE%B9%CE%B1

  23. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    ΕΤΣΙ ΕΙΝΑΙ Η ΖΩΗ, από μικρό παιδί μ’ ενοχλούσε αφόρητα αυτή η φράση που την άκουγα πολύ συχνά από τους γονείς μου αλλά κι από πολλούς γνωστούς κι αγνώστους. Ακόμα την ακούω, ακόμη εξακολουθεί να μ’ ενοχλεί το ίδιο όπως παιδί. ΕΤΣΙ ΕΙΝΑΙ Η ΖΩΗ; Δεν θα συμβιβαδτώ ποτέ μ’ αυτό.

  24. ΣΠ said

    Βλέπω ότι ο Βάρναλης γράφει «παίζανε φουτ μπολ». Σήμερα θα έγραφε «παίζανε μπάλα».

  25. […] VIA […]

  26. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    14 Ωραία, το εντοπισαμε το τέρμα των λεωφορείων. Από το σημείο που λες ίσαμε την πλατεία της Πεντέλης είναι 5,4 χλμ λέει το γκουγκλ και αρκετά ανηφορικά. (Το έχω κάνει με τα πόδια, αλλά κατεβαίνοντας).

  27. ΚΩΣΤΑΣ said

    Δεν γνωρίζω τοποθεσίες και συνοικίες της Αθήνας. Με άλλα θα ασχοληθώ.

    Εκδρομαί – > πουρκουά ο τίτλος σε καθαρεύουσα, ενώ όλο το κείμενο είναι σε δημοτική;

    Κάνιγγος – > απολίθωμα, ε; στην δημοτική έχει γενική;

    «Ίσα!» φώναξε ένας. – > το σωζόμενο ως σήμερα, μάγγικο, ελαφρώς συμπληρωμένο, «ίσα ρε»

  28. # 23

    Ααα, τώρα κατάλαβα για ποιόν γράφτηκε αυτό το τραγούδι !!

  29. Γιάννης Ιατρού said

    14, 20, 21: Νά, εδώ φαίνονται:

  30. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    26 – Μέχρι τη ναυτική βάση (διασταύρωση Πεντέλης, Αναπαύσεως) είναι εύκολο το περπάτημα, από κει και πάνω αρχίζει να μεγαλώνει γρήγορα η ανηφόρα, γι’ αυτό, σοφά έπραξες και την κατέβηκες.☺

    28 – ☺☺☺

  31. Γιάννης Κουβάτσος said

    Οι ονομασίες των οδών και των πλατειών, Κώστα, ακολουθούν το κλιτικό σύστημα της καθαρεύουσας, αφού τα βαφτίσια έγιναν επί της βασιλείας της. 😊 Ν’ αρχίσουμε τώρα τα οδός Όθωνα και Βασίλισσας Αμαλίας, δε λέει. Άσε που η καθαρεύουσα συμπαρέσυρε και ονομασίες που δεν θα έπρεπε, όπως Κηφισιά. Στα πιο πολλά παλιά κείμενα διαβάζουμε για την οδό Κηφισιάς, όχι Κηφισίας.

  32. sarant said

    27 Η καθαρεύουσα στον τίτλο ίσως δίνει έναν ελαφρό τόνο ειρωνείας.

  33. ΚΩΣΤΑΣ said

    31 Ε! όχι πάντα όμως, Γιάννη. Οδός Ανδρέα Παπανδρέου λέμε, αν και μένα η γνώμη μου θα ήταν καλύτερα Ανδρέα Παπανδρέα ή Ανδρέου Παπανδρέου. 🙂

  34. ΚΩΣΤΑΣ said

    32 Έτσι υποθέτω κι εγώ. Πάντως τον Βάρναλη τον λατρεύω ως ποιητή. Και στα πεζά του καλός είναι, αλλά…

  35. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ναι, Κώστα, γιατί αυτές οι οδοί (μετ)ονομάστηκαν επί δημοτικής. 😊

  36. Ευάγγελος said

    @26 Sarant
    Σωστά…..άρα βάλε ακόμη μιάμιση ώρα τουλάχιστον πεζοπορίας (δεδομένης και της ανηφοριάς)από το τέρμα Φραγκόκλησας μέχρι την πλατεία της Αγίας Τριάδας.
    @29 Ιατρού
    Σωστά κύριε Ιατρού….αυτά είναι….Κατά τον ιστότοπο που μας δίνει η ΕΦΗ-ΕΦΗ στο σχόλιο 20 μπορούμε να δούμε το «αποσπασθέν και μεταφερθέν μνημείον»
    Όσον αφορά στην απορία του Νικοκύρη , αν δηλαδή η Φραγκόκλησα βρίσκονταν στο Χαλάνδρι ή το Μαρούσι , η απάντηση είναι Χαλάνδρι.
    Στο σημείο εκείνο το όριο που χωρίζει τους δύο δήμους είναι η ρεματιά . Ο ναός ήταν μεταξύ της ανατολικής όχθης και της λεωφόρου Πεντέλης.

  37. sarant said

    36 Περπατούσαν πολύ οι παλαιοί!

  38. BLOG_OTI_NANAI said

    23:
    – Ο πατέρας σου πέθανε και δεν θα τον ξαναδείς.
    – Γιατί δεν θα τον ξαναδώ;
    – Γιατί έτσι είναι η ζωή.
    – Δεν θα συμβιβαστώ ποτέ μ’ αυτό. Έτσι μου είπε ο δάσκαλός μου ο Ιησούς.

  39. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    27 >>Εκδρομαί /32 >> Η καθαρεύουσα στον τίτλο ίσως δίνει έναν ελαφρό τόνο ειρωνείας.
    Ειρωνεία,παιχνίδισμα.Φαντάζομαι επειδή κάποιοι θα το έλεγαν έτσι. Λογιοτατισμούς το λέμε αυτό; Δηθενιά ίσως ; 🙂 .
    Αλλού, το 1951, γράφει «Εκδρομές», σελ.436 του βιβλίου Αττικά

    Στη συλλογή των χρονογραφημάτων του Βάρναλη «Αττικά», υπάρχουν κι άλλες «εκδρομές» (π.χ. Η Εκδρομή, Εκδρομείς- δε σας λέω άλλα-να πάρετε το βιβλίο,θα αποζημιωθείτε, ειδικά όσοι έχετε μνήμες από Αθήνα-Αττική και όχι μόνον βέβαια) 🙂

  40. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    39 Όπα! Κάτι έκανα και δεν μπήκε το λινκ για τα Αττικά! Συγνώμη συγνώμη!
    https://sarantakos.wordpress.com/2016/12/07/varnalis-8/

  41. Γιάννης Κουβάτσος said

    Προφανώς τα φορτηγά, πολλαπλών χρήσεων τότε, χρησίμευαν και ως μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως ξέρουμε από μαρτυρίες των γονιών μας. Ίσως, λοιπόν, αναρτούσαν επιγραφή «Εκδρομαί». Κάποιοι θα θυμάστε τον θρυλικό δίσκο του Πουλικάκου:

  42. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    37 – Κι η γενιά μας περπατούσε αρκετά μέχρι τα νιάτα μας τουλάχιστον, πρέπει να είναι η τελευταία γενιά που το έκανε αυτό, μετά ήρθε η αλλαγή.☺
    Τελικά δεν είναι οι επαναστάσεις που αλλάζουν τον κόσμο αλλά η τεχνολογική εξέλιξη, όλα είναι δικά της παράγωγα είτε για καλό είτε για κακό.

  43. # 42

    Λάμπρο αυτό που άλλαξε τον κόσμο ήταν το μεγάλωμα του ΠΑΟΚ και που να δεις τι θα γίνει σε δυο-τρία, άντε τέσσερα χρονάκια που θα πάρει το ευρωπαϊκό… θα διαλυθεί η ουέφα ίσως και η ΕΕ, άσε που θα λανσάρουν τις τετράγωνες μπάλες για ντις ελέγχουν καλύτερα. Για εδώ πρωτάθλημα το βλέπω δύσκολο αν δεν αλλάξουν όλοι οι δικαστές.

  44. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    38 – Είχες πολύ κακό δάσκαλο, έτσι είναι ο θάνατος όχι η ζωή. Την ζωή μπορείς να την ορίσεις και να την αλλάξεις αν δεν μοιρολατρείς, τον θάνατο όχι.
    Φαίνεται πως ήξερε αρκετά για τον θάνατο αλλά από ζωή, ήταν μυρωδιάς.

  45. aegina2016 said

    http://anemi.lib.uoc.gr/php/pdf_pager.php?rec=%2Fmetadata%2Ff%2Fa%2F3%2Fmetadata-153e4e8a9302a8bf3b1cf9f8294d66b8_1247139842.tkl&do=95753_w.pdf&lang=en&pageno=1&pagestart=1&width=841&height=595&maxpage=23

    Ο χορός της Λαμπρής ιδία εν τη Αιγίνη Παλαιά Χώρα / Υπό Π. Ν. Ηρειώτου.

    Sent with Mailtrack

    Στις 9 Απριλίου 2018 – 9:40 π.μ., ο χρήστης Οι λέξεις έχουν τη δική τους
    ιστορία έγραψε:

    > sarant posted: «Οι δεύτερες μέρες των μεγάλων γιορτών, των Χριστουγέννων
    > και του Πάσχα, ειναι βέβαια αργίες κι αυτές όπως και η ανήμερα γιορτή, αλλά
    > έχουν χαρακτήρα ιδιότυπο. Χωνεύουμε το αρνάκι ή αντίστοιχα τη γαλοπούλα
    > -όχι μόνο και όχι τόσο κυριολεκτικά αλλά πάντως τη»
    >

  46. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @44. 🙂

    @41. Γιάννη, θυμᾶμαι κάτι ἡμιφορτηγὰ μὲ κουκούλα καὶ πάγκους στὶς δυὸ πλευρὲς τῆς καρότσας ποὺ ἔγραφαν «ΕΚΤΕΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΑΙ-ΕΚΔΡΟΜΑΙ». Πιὸ παλιὰ ἦταν τρίκυκλα ποὺ ἀργότερα, μὲ κάποια εὐεργετικὴ διάταξη, πῆραν ἄδεια γιὰ ἡμιφορτηγά.

    Θυμᾶμαι μιὰ γελοιογραφία, τὴν ἐποχὴ τῆς δολοφονίας τοῦ Λαμπράκη.
    Ἔδειχνε ἕνα τρίκυκλο μὲ τὴν ταμπέλα
    «ΕΚΤΕΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΑΙ-ΕΚΔΡΟΜΑΙ», ὅπου τὸ «ΕΚΔΡΟΜΑΙ» εἶχε διαγραφεῖ μὲ Χ καὶ εἶχε μπεῖ δίπλα «ΒΟΥΛΕΥΤΑΙ».

  47. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @46. Τώρα θυμήθηκα πὼς τά ᾿λεγαν φορτοταξί.

    Ὅποτε πηγαίναμε ἢ ἐρχόμαστε οἰκογενειακῶς ἀπὸ τὰ Θερμιὰ κουβαλούσαμε πολλὰ συμπράγκαλα καὶ δὲν μᾶς χώραγε κανονικὸ ταξί. Τότε ναυλώναμε φορτοταξί καὶ ἡ πιτσιρικάδα καθόμαστε στοὺς πάγκους τῆς καρότσας.

  48. Γιάννης Κουβάτσος said

    46, 47: Κάπως έτσι, Δημήτρη: 😊
    http://lolanaenaallo.blogspot.com/2013/07/blog-post_11.html

  49. Γιάννης Κουβάτσος said

    46: Και η γελοιογραφία με το πικρό χιούμορ:
    https://www.google.gr/amp/s/sarantakos.wordpress.com/2009/05/22/zei46/amp/?source=images

  50. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    43 – Gee το ξέρεις πως με πιστούς σπανίως κάνω διάλογο γιατί γι» αυτούς αλήθεια είναι η πίστη τους κι όχι οι αποδείξεις αλλά μια κι είσαι φίλος ας κάνω μια εξαίρεση να χωνέψω και το περισευούμενο από χθές αρνί.☺
    Δεν είναι η αλλαγή των επίπλων και το διαφορετικό βάψιμο του χώρου που θα κάνουν ένα καφενείο, Mall.
    Στο είχα πεί και πρίν 3-4 χρόνια πως ο Σαββίδης σας δουλεύει και σας χρησιμοποιεί για να πετύχει τους σοβαρούς επιχειρηματικούς του στόχους που δεν έχουν να κάνουν με το συνοικιακό και παγκοσμίως άγνωστο και ανυπόληπτο καφενεδάκι ΠΑΟΚ. Οι μέχρι τώρα ενέργειες του πανέξυπνου επιχειρηματία και οι εξελίξεις, μ’ έχουν δικαιώσει.
    Κοίταξε μόνο πόσους γενικούς διευθυντές έχει αλλάξει στις σοβαρές επιχειρήσεις του στα έξι χρόνια και πόσους καφετζήδες στο καφενεδάκι της γειτονιάς ΠΑΟΚ και βγάλε συμπέρασμα πόσο σοβαρά ενδιαφέρεται.
    Εσύ φυσικά μπορείς να εξακολουθείς να ονειρεύεσαι ευρωπαϊκά κύπελα και πρωταθλήματα, αλλα η γραπτή πραγματικότητα λέει πως το καφενεδάκι ΠΑΟΚ στην Ευρώπη που δεν έχει ΕΠΟ κλπ, είναι της πλάκας και στα έξι Σαββιδικά χρόνια, έχει χορτάσει φάπα από διάφορες απίθανες ομάδες όπως η Έστερσουντ με τους ερασιτέχνες ψαράδες για ποδοσφαιριστές.

    Υ. Γ – Για την αγορά 300 στρεμάτων σε παραλία της Χαλκιδικής για ΜΟΝΟ 14.000.000 με σκοπό την ανέγερση ξενοδοχείων (κι ας είναι το μεγαλύτερο μέρος χαρακτηρισμένο ως δασική έκταση, με λίγη προσπάθεια στην Ελλάδα όλα αλλάζουν) τι έχουν να πούν οι αγνοί φίλοι του καφενέ ΠΑΟΚ;

  51. Γιάννης Κουβάτσος said

    50: Ε, Λάμπρο, ο Τζι αστειεύεται προφανώς όταν μιλάει για ευρωπαϊκούς τίτλους. Καμιά ελληνική ομάδα δεν έχει προσόντα για κάτι τέτοιο, ούτε προβλέπεται να τα αποκτήσει στο ορατό μέλλον.

  52. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @50. 🙂

    Ἔχεις ρέντα σήμερα.

    Πάντως ἐγὼ ὁ παλιομοδίτης προτιμῶ τοὺς καφενέδες ἀπὸ τὰ Μὼλ (ποὺ σοῦ πιάνουνε τὸν κῶλ).

    Μπορεῖς νὰ πιεῖς τὸν βαρύγλυκο σὲ χοντρὸ φλυτζάνι, νὰ πιεῖς τὸ οὐζάκι σου, νὰ παίξεις τάβλι ἢ πρέφα, ἀλλὰ τὸ κυριώτερο νὰ βρεῖς ἀνθρώπους γιὰ νὰ λύσετε παρέα ΟΛΑ τὰ παγκόσμια προβλήματα. 🙂

  53. BLOG_OTI_NANAI said

    44: Ε, φυσικά. Είναι δυνατόν να μάθεις για τη ζωή αν δεν ξύνεσαι ολημερίς στο διαδίκτυο γράφοντας αμπελοφιλοσοφίες;

  54. Alexis said

    Ωραίο και το σημερινό, τελείως διαφορετικό βέβαια από το χθεσινό διήγημα του Μωραϊτίδη.
    Μου άρεσε η περιγραφή από το στριμωξίδι στο λεωφορείο που μου θύμισε κι εμένα τις σκηνές από τη «Θεία από το Σικάγο» που έβαλε η Cronopiusa παραπάνω.

    Να πω και πάλι τα χρόνια πολλά σε όλους και κυρίως στους εορτάζοντες-εορτάζουσες (χθες), γιατί έτσι όπως έβαλα τις ευχές μου στο χθεσινό νήμα μάλλον πήγαν …άκλαυτες! 🙂

  55. Alexis said

    χμμμ… «άκλαφτες» μήπως;…

  56. Corto said

    «Ένας βιολιτζής ήρθε στο τραπέζι μας κι άρχισε να μας παίζει το «Χριστός Ανέστη» ως είδος αμανέ…»

    Το παραπάνω παραπέμπει στον Παπαδιαμάντη:

    «Ὁ μπαρμπα-Μηλιὸς θελήσας νὰ ψάλῃ καὶ αὐτὸς τὸ Χριστὸς ἀνέστη, τὸ ἐγύριζε πότε εἰς τὸν ἀμανὲ καὶ πότε εἰς τὸ κλέφτικο.»

    (Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, Εξοχική Λαμπρή, 1890)

    http://www.papadiamantis.org/works/58-narration/203-02-08-ekswxikh-lamprh-1890

    Το παπαδιαμαντικό απόσπασμα αναφέρει ο Ηλίας Πετρόπουλος σε σχέση με την ιδιαιτερότητα και την δυσκολία του ελληνικού τρόπου τραγουδίσματος (το άδειν ελληνοπρεπώς).

  57. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @48,49. Γιάννη, σ᾿ εὐχαριστῶ ποὺ τὰ βρῆκες· μαζί μας μπορεῖ νὰ τὰ θυμηθοῦν κι ἄλλοι.

  58. Πάνος με πεζά said

    H αλληθεια είναι ότι εκτός από τη «χαβούζα» του όποιου Μιχάλη, εκείνα τα χρόνια υπήρχε στη Νέα Πεδντέλη η λίμνη «Θάλωσι», στη θέση του σημερινού γηπέδου, κάτω από τον Προφήτη Ηλία.
    Το περιβάλλον της ήταν ειδυλλικό, μέχρι και συναυλία κλασικής μουσικής είχε γίνει κάποτε εκεί. Αργότερα, συνέβη ένα περιστατικό με κάποιον που πνίγηκε, πιθανώς μπλεγμένος στα βούρλα της, και βγήκε μια βρώμα ότι η λίμνη έχει ρουφήχτρες…
    \Αυτά όλα από προσωπικές αφηγήσεις της οικογένειας…

  59. Πάνος με πεζά said

    Όσο περί του «περπατούσαν οι παλιοί», η γιαγιά μου εκείνα τα κατοχικά χρόνια, ζούσε κόβοντας ξύλα από το βουνό, ακριβώς στην Παλιά Πεντέλη όπου έμεναν. και κουβαλώντας τα με ένα ξύλινο καρότσι στους Αμπελόκηπους (Αλεξάνδρας και Κηφισίας σήμερα), κάποτε και ΔΥΟ φορές τη μέρα…
    Και μιαν άλλη φορά είχε βάλει στο καρότσι ένα παιδί φυματικό, και το πήγε στη «Σωτηρία», που τότε ήταν γι αυτά τα νοσήματα. Οι γιατροί είχαν μείνει άφωνοι όταν τους είπε από πού το έφερνε…
    Φυσικά, άλλα χρόνια τότε, άλλοι άνθρωποι κι άλλα κύτταρα (για να θυμηθώ και τις πρόσφατες περιπέτειες).

    Άλλοι παλιοί κάτοικοι της Νέας Πεντέλης μου είχαν περιγράψει γι ανθρώπους που ανέβαιναν με τα πόδια στο Μοναστηρι, από διάφορα μέρη της Αθήνας, και ξαπόσταιναν με φούχτες νερό που έριχναν στο πρόσωπο, από τη βρύση που υπάρχει εκεί απέναντι, μπροστά στον «Τέλη». Ήταν σε αυτό το σημείο, στην τελευταία στροφή, και μάλλον τώρα έχει τραγικά «ενσωματωθεί» στις εγκαταστάσεις του εστιατορίου…
    ΟΙ αποστάσεις βεβαίως, σε μιαν Αθήνα αδόμητη, δεν έχουν καμιά σχέση με το σήμερα. Ήταν κατά 80-90% στην ευθεία.
    Όσο για τον «Κουφό», όταν εγώ μεγάλωσα εκεί το 74-75 έτσι έλεγαν το λόφο του Αστεροσκοπείου, που βέβαια δε μπορείς να πεις ότι συνορεύει με τη Φραγκόκλησα.

  60. Πάνος με πεζά said

    «…και κουβαλώντας τα με ένα ξύλινο καρότσι στους Αμπελόκηπους τα πούλαγε>/b>».

  61. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    51 – Δεν ξέρω αν αστειεύεται (δεν θα τόλεγα) για τους ευρωπαϊκούς τίτλους αλλά για τα της Ελλάδος μιλάει σοβαρά και κυρίως εκεί έχουμε διαφορετική οπτική και αντίληψη των πραγμάτων για τον αναμφίβολα πανέξυπνο επιχειρηματία.

    53 – Ο λύκος κι αν εγέρασε κι αν άσπρισε το μαλί του, ούτε την γνώμη του άλλαξε ούτε την κεφαλή του.
    Ήταν λάθος μου που ξανασχολήθηκα μαζί σου, δεν θα ξανασυμβεί.
    Χρόνια πολλά και νάσαι καλα στην ζωή σου.

  62. sarant said

    58 Γι αυτή τη λιμνη έμαθα πολύ πρόσφατα.

    59 Και στην αδόμητη όμως Αττική δεν θα μπορουσες να πηγαίνεις καρφί, θα υπήρχαν ρέματα, χωράφια, περιφράξεις, που θα σε ανάγκαζαν να παρεκκλίνεις πότε-πότε.
    (Ανέβηκα σήμερα Αθήνα με τα πόδια απο το Φάληρο, η διαδρομή στο χάρτη λίγο απέχει από την ευθεία. Βέβαια, έχανα χρονο σε φανάρια 🙂

  63. Πάνος με πεζά said

    Από τις παλιές ταβέρνες της Πλατείας Αγίας Τριάδας, το 1944 δεν ξέρω αν υπήρχε κάποια από αυτές που γνώρισα εγώ, μεταγενέστερα (και που φυσικά, σήμερα δεν υπάρχουν…) Ο «Κρυστάλλης» είναι εκεί από λίγο πιο μετά, από το 1949. Πιθανότατα όμως ο «Κανέλλος» που θυμάμαι, να υπήρχε και τότε. Κι από την άλλη, πρέπει να υπήρχε και στη Νέα Πεντέλη ο ιστορικός -επίσης παρελθών- «Τζεβελέκας», εκεί που με έστελναν παιδί να παίρνω γάλα και γιαούρτι…
    Η οικογένεια του σημερινού Δημάρχου Στεργίου ασχολούνταν με τη γαλακτοκομία-τυροκομία, κι έφτιαχναν ωραία προϊόντα από το γάλα των προβάτων που έβοσκαν στην περιοχή.

  64. sarant said

    63 Ο Κανέλλος ασφαλώς υπήρχε. Ο Βαρναλης εχει γράψει πολλές φορές, ήταν θαμώνας.

  65. Πάνος με πεζά said

    Κι αν βάλω ένα κουϊζάκι, o Xαρίλαος Φλωράκης, ποιάς ταβέρνας ήταν θαμώνας; Για να βοηθήσω, η τοποθεσία υπάρχει στο διήγημα.

  66. Αχ βρε Λάμπρο, τα μισά από όσα γράφεις είναι άκυρα

    Η Εστερσουντ που δεν σου γέμισε το μάτι έφτασε πιο μακριά από την ΑΕΚ στην Ευρώπη και απέκλεισε ομάδες με 5πλάσιο μπάτζετ του ΠΑΟΚ

    Τον πρώτο ευρωπαϊκό τίτλο στο ποδόσφαιρο θα τον φέρει ο ΠΑΟΚ όπως έγινε και στο μπάσκετ και μη μου πεις για το χουντικό κυπελλάκι που το κάνανε ταινία να το σηκώνει ο …Παττακός γιατί κατουριέμαι στα γέλια. Περίμενε το διάστημα που σου είπα και μου τα λες τότε.

    Ωστε 14 μύρια για 300 στρέμματα… ξέρεις κανέναν που έδινε περισσότερα και δεν του το δώσανε ; Δηλαδή αν δεν είχε τον ΠΑΟΚ θα τα αγόραζε ακριβότερα ; Δηλαδή ο ΠΑΟΚ είναι κάτι σαν εκπτωτική κάρτα Ντάινερς κλάμπ ; Μυστήρια αυτά τα οικονομικά μόνο εσύ τα ξέρεις

    Οι αποφάσεις της αθλητικής δικαιοσύνης δεν ενοχλούν μόνο όσους δεν έκαναν τον κόπο να ρίξουν μια ματιά. Μην εκπλαγείς αν δεις το -10 στην ΑΕΚ την Τετάρτη, ΟΛΟΙ ξέρουμε πως δεν βγήκε να παίξει γιατί μέτρησε το γκολ, μόνο ο δικαστής στον πρώτο βαθμό δεν το πρόσεξε.

  67. sarant said

    65 Στο Χαλάνδρι πάντως έμενε.
    Να το πάρει το ποτάμι σε καμιά ώρα 🙂

  68. BLOG_OTI_NANAI said

    61: Ε, ναι, μη σε διακόπτω…

  69. Γιάννης Κουβάτσος said

    Στην ταβέρνα του «Θανάση» στο Χαλάνδρι. 😊

    Και να το πάρει ο ΠΑΟΚ, μήπως θα ζούμε για να το δούμε; Ακόμα και στα χρόνια του Μαθουσάλα να φτάσουμε, δεν… 😎

  70. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    66 – Φυσικά και είναι ο ΠΑΟΚ εκπτωτική κάρτα όπως όλες οι ομάδες σε όλο τον κόσμο, γνωστό είναι αυτό και ολοφάνερο και άπειρα τα παραδείγματα, μόνο οι οπαδοί δεν τα βλέπουν, είναι παγκόσμιο αυτό το πρόβλημα οράσεως γενικώς των οπαδών.

    Υ.Γ – Όταν αλλάξουν ο χαρακτηρισμός και ο συντελεστής δόμησης στην περιοχή θα τα ξαναπούμε.

    Υ.Γ – Ο αγώνας διακόπηκε γιατί μπήκε μέσα ο πιστολέρο και το ζήτησε, κάτι που φαίνεται στο βίντεο, από κει και πέρα ο καθένας ερμηνεύει όπως θέλει τα γεγονότα, εμένα με αφήνουν παγερά αδιάφορο, υπάρχουν πολύ πιο σοβαρα θέματα ν’ ασχοληθώ όπως ο βομβαρδισμός με χημικά στην Συρία που κι εκεί ερμηνεύονται με τον ίδιο τρόπο τα γεγονότα με την διαφορά πως υπάρχουν θύματα αθώα παιδιά.
    Παρεμπιπτόντως, μια ισχυρή ένδειξη για το μεγάλο μπάμ, μπορεί να έχει σχέση με το ποδόσφαιρο, μποϊκοτάζ στο π.κ της Ρωσίας από τις χώρες που επηρεάζουν οι ΗΠΑ.

  71. ΓιώργοςΜ said

    Καλησπέρα, χρόνια πολλά σε όλους.

    Για το περπάτημα των παλιών: Γύρω στο ’50-55, κατέβαιναν για μεροκάματο στην κονσερβοποιία «Ευβοϊκή» στους Ωρεούς από χωριά καμμία εικοσαριά χιλιόμετρα μακριά.

    Εκείνη περίπου την εποχή, ένας θείος μου πήγαινε από τον Ασύρματο στον Πειραιά με τα πόδια, για να εξοικονομήσει το δεκάλεπτο του εισιτηρίου.

  72. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @69β. Ἡ προσμονὴ εἶναι παράγων μακροζωίας.

    Εἶδες πόσα χρόνια ἔζησε ὁ Μητσοτάκης; 🙂

  73. ΚΩΣΤΑΣ said

    Ο Βάρναλης τί ομάδα να ήταν. Μήπως γράφει τίποτα σε κανένα διήγημά του. Πιθανολογώ Ολυμπιακός λόγω χρώματος!

  74. Spiridione said

    Χριστός Ανέστη σε όλους.
    Η Φραγκοκλησιά ήλθε στο φως με τις ανασκαφές που έγιναν για την κατασκευή της Αττικής Οδού.
    Από το Αρχαιολογικό Δελτίο σελ.512 κ.ε.
    Η θέση της Φραγκοκκλησιάς δηλώνεται στους χάρτες των Ε. Curtius – J. Kaupert ως « Φράγκομονάστηρο » και πιθανότατα ταυτίζεται με το Φραγκομονάστηρο της Αδελφότητας των Μινωριτών μοναχών στους πρόποδες του Πεντελικού, που αναφέρεται στη διαθήκη του δούκα Walter de Brieune το 1311. Σημειώνουμε ότι δεν πρέπει να γίνει σύγχυση με τη Φραγκοκκλησιά, ερειπωμένο ναό βυζαντινών χρόνων, που σώζεται στη θέση Βαγιάτι, ψηλά σε πρόβουνο του όρους Πεντελικου.
    https://www.google.gr/search?rlz=1C1AVNA_enGR602GR602&biw=1093&bih=510&ei=mq_LWuXfC9HdwALerIjADA&q=%22%CE%A6%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%BA%CE%BF%CE%BA%CE%BA%CE%BB%CE%B7%CF%83%CE%B9%CE%AC.+%CE%9B%CE%B5%CF%89%CF%86%CF%8C%CF%81%CE%BF%CF%82+%CE%A0%CE%B5%CE%BD%CF%84%CE%AD%CE%BB%CE%B7%CF%82.+%CE%95%CF%81%CE%B5%CE%AF%CF%80%CE%B9%CE%B1+%CE%B1%CE%B3%CF%81%CE%BF%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D+%CF%83%CF%85%CE%B3%CE%BA%CF%81%CE%BF%CF%84%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%82%22&oq=%22%CE%A6%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%BA%CE%BF%CE%BA%CE%BA%CE%BB%CE%B7%CF%83%CE%B9%CE%AC.+%CE%9B%CE%B5%CF%89%CF%86%CF%8C%CF%81%CE%BF%CF%82+%CE%A0%CE%B5%CE%BD%CF%84%CE%AD%CE%BB%CE%B7%CF%82.+%CE%95%CF%81%CE%B5%CE%AF%CF%80%CE%B9%CE%B1+%CE%B1%CE%B3%CF%81%CE%BF%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D+%CF%83%CF%85%CE%B3%CE%BA%CF%81%CE%BF%CF%84%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%82%22&gs_l=psy-ab.3…3946.8495.0.8883.2.2.0.0.0.0.135.267.0j2.2.0….0…1c.1.64.psy-ab..0.0.0….0.M-2KrCmryVc

  75. Πάνος με πεζά said

    O Xαρίλαος Φλωράκης λοιπόν, αν τα θυμάμαι καλά, ήταν θαμώνας της ταβέρνας «Μπαρμπα-Θανάσης», οδός Πάρνηθος 17 στο Χαλάνδρι, πάρα πολύ κοντά στη Φραγκόκλησα (ένας παράλληλος της Λ.Πεντέλης, και δίπλα στο ρέμα).

  76. Πάνος με πεζά said

    Η ταβέρνα παραμένει σε λειτουργία, και θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και σε επόμενη μάζωξη, λ.ε.τ. <a href=https://www.google.gr/maps/@38.0312954,23.8170253,3a,75y,286.11h,82.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCsnV2VGtBSrknNvzSmP5-A!2e0!7i13312!8i6656\.Άνετο πάρκινγκ και πρόσβαση από Αττική Οδό.

  77. Πάνος με πεζά said

    Σκατούλες… ‘Ανετο παρκινγκ και πρόσβαση από την Αττική Οδό.

  78. cronopiusa said

  79. sarant said

    76-77 Καλή ιδέα!

  80. # 70

    Αμα δεν έχεις δει το ματς να μη γράφεις ό,τι θέλεις. Ο Σαββίδης μπήκε (χωρίς να φαίνεται το όπλο του) και ζήτησε από τους παίκτες να αποχωρήσουν. Ο Βεϊρίνια αρνήθηκε και τον έπεισε. Το όπλο φάνηκε (φωτογραφήθηκε καλύτερα, έτσι το έμαθαν όλοι) όταν μετά από τις λογομαχίες με τον πάγκο της ΑΕΚ έβγαλε το μπουφάν του.
    Το ματς διακόπηκε όταν η ΑΕΚ αρνήθηκα να βγει επειδή κατακυρώθηκε το γκολ. Εκτός του προφανούς για όσους παρακολούθησαν το ματς υπάρχουν οι δηλώσεις Χιμένες και Κονέ στην Ισπανία.

    Ο Δημητριάδης στην κατάθεσή του είπε πως ΑΚΟΥΣΕ για ένα όπλο που είχε ο Σαββίδης. Την άλλη μέρα πήγε στην Αστυνομία και άλλαξε την κατάθεσή του πως δήθεν ΕΙΔΕ το όπλο. Μάλλον ενδιαμέσως θα έμαθε για τα 300 στρέμματα…

  81. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ο οποίος Φλωράκης ήταν μερακλής και καλλιεργημένος άνθρωπος. Και με κάποιες αστικές συνήθειες…😊
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://makpress.blogspot.com/2018/04/to.html%3Fm%3D1&ved=2ahUKEwiJjIjN8K3aAhWGtxQKHWq8ATgQFjAbegQIAxAB&usg=AOvVaw24g8VXhHxEnxUU1V_Nbt28

  82. # 81

    Είχε και αδυναμία στα ντολμαδάκια…

  83. # 81

    …Και με κάποιες αστικές συνήθειες…

    Ναι, έμοιαζε του Πεπελάση !!

  84. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    76 – Να προσέχεις μόνο την υγεία σου για να είσαι κι εσύ εκεί ☺ γιατί και τον Χρήστο εσύ τον είχες προτείνει αλλά δυστυχώς για τους γνωστούς λόγους δεν ήρθες!😢

  85. Πάνος με πεζά said

    @ 84 : Έλα ντε !

  86. Γιάννης Ιατρού said

    Δεν βλέπω και πολλή κίνηση …. Τι έγινε, βαρυστομαχιάσατε ή κουραστήκατε από το περπάτημα ;;; 🙂 🙂

    Νίκο,
    καλό γυρισμό !!

  87. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    74 >>πιθανότατα ταυτίζεται με το Φραγκομονάστηρο της Αδελφότητας των Μινωριτών μοναχών στους πρόποδες του Πεντελικού
    Μινορίτες (Μικροί Αδελφοί,από το minor, που δηλώνει την ταπεινότητά τους)

    σελ. 553 http://eclass.uth.gr/eclass/modules/document/file.php/SEAD444/%CE%B7%20%CE%B5%CE%BE%CE%AD%CE%BB%CE%B9%CE%BE%CE%B7%20%CF%84%CE%BF%CF%85%20%CE%BC%CE%B5%CF%83%CE%B1%CE%B9%CF%89%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D%20%CE%BA%CF%8C%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%85.pdf

  88. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Στις 29 Απριλίου 1944, δηλαδή την μεθεπόμενη εβδομάδα μετά «τας Εκδρομάς» βλ.νήμα :),
    ο Βάρναλης γράφει το χρονογράφημα «Το δράμα της υπαίθρου», όπου αναφέρεται πάλι στην Πεντέλη από τη μεριά των (της) Μεσογείων και περιγράφει πως μετά το Σταυρό βλέπεις την εξοχή λεηλατημένη από τα δέντρα της, αφενός από την εκτεταμένη κοπή των πεύκων για ξυλα-κάρβουνα (Κατοχή και παγωνιά) αλλά και παραπέρα μετά του Σκορδά το Χάνι » Ολο το δάσος είναι καμμένο .Πριν δυο χρόνια του βάλανε φωτιά.Ποιος; Αγνωστο! Η φωτιά έφτασε ως το κρατικό σανατόριο Νταού Πεντέλης.Το ίδρυμα κινδύνεψε να καεί…» Πυρκαγιά και τότε δηλαδή.
    Από το βιβλίο «Αττικά» σελ. 352

  89. Γιάννης Ιατρού said

    87: Αυτό με τους μινο(ω)ρίτες θέλει διερεύνηση, γιατί ο Curtius, που είναι γερμανός, το αναφέρει ως «Franko»-Monastιr. Οι Φραγκισκανοί (μοναχοί) στα γερμανικά αναφέρονται ως «Franziskaner », με Ζ. Με Κ είναι οι Φράγκοι (Franken). Εμένα έτσι μου δίνει την εντύπωση του «φράγκικου» μοναστηριού …
    Τα σχετικά που αναφέρονται στη διαθήκη του Δούκα Walter de Brieune του 1311 (σ. 144, 283, 291) ερευνώνται.. 🙂 να δούμε τι λένε…

  90. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    89. Το Φραγκίσκο της Ασίζης ,τον ιδρυτή, τον λέγανε αλλιώς αλλά του έβγαλαν αυτό το παρατσούκλι επειδή είχε θητεύσει τη Γαλλία.

    Τη δεύτερη μέρα του Πάσχα στην Κρήτη βγαίναμε τσούρμο μικρομέγαλα παιδιά,όλη η νεολαία, σ΄ένα αγνάντιο, στο αλώνι, όπου ροκανίζαμε κατ΄ευθείαν από τις γύρω αμυγδαλιές, τα τρυφερά ακόμη αμυγδαλάκια. Τα χλωρά όπως λέγαμε τα τσάγαλα.
    Μια τέτοια μέρα καθώς τεντωνόμουνα να φτάσω το κλαδί με τα ξινόστιφα καρπούλια, αναποδογύρισε η πέτρα που πάταγα και ξεδιπλώθηκε φίδαρος από κάτω, ούρλιαξα,έκοψα πέρα κι αυτός με …πήρε στο κατόπι (νόμιζα), καθώς σε όλη την αντίθετη πλευρά ,κυκλικά, ήταν οι μαζεμμένοι στο χοροστάσι και πού να πάει ο τρομαγμένος ξεσπιτωμένος ερπετός; προς την πιο ακίνδυνη γι΄αυτόν κατεύθυνση ,κατά κει δηλαδή που έτρεχα κι εγώ μακριά του! 🙂

  91. Γιάννης Ιατρού said

    89: Μερικά ευρήματα, όπως υποσχέθηκα. Σε άλλες σελίδες δεν βλέπω κάτι το σχετικό με το θέμα μας…

    W. Miller, Ιστορία της Φραγκοκρατίας, Αθήνα, 1960, σελ. 291 (μονοτόνισα, ορθογραφία αυθεντική 🙂 ):

    …Σ’ αυτή την περίοδο, επίσης ανέρχεται το «Φραγκο-μονάστηρο» που τα, ερείπιά του για καιρό βρίσκονταν στους πρόποδες του πεντελικού και πιθανόν να είταν η έδρα των Μινωριτών, πού μνημονεύονται στη διαθήκη του τελευταίου δούκα (Νερούτσος, Δελτίον [της Ιστορικής και Εθνολογικής Εταιρείας] IV, 82, 165)

  92. Πάνος με πεζά said

    @ 88 : Δεν αποκλείεται το Πεντελικό να το έκαψαν οι Γερμανοί, όπως είχαν κάψει και τον Ταϋγετο, για να ξετρυπώσουν αντάρτες. Γενικά καταστράφηκαν αρκετά δάση την εποχή της Κατοχής και του Εμφυλίου, και ακριβώς από εκεί προκύπτουν αρκετές διαφωνίες πάνω σε δασικά θέματα, αφού οι πιο παλιές αεροφωτογραφίες τεκμηρίωσης είναι ακριβώς από εκείνη την εποχή.

  93. sarant said

    86 Επέστρεψα σε γκρίζους 12 βαθμούς Γιάννη, ξέρεις εσύ 😉

  94. Γιάννης Ιατρού said

    93: Συσκέφτηκα 🙂 , που λένε…,, πρωινιάτικα!

  95. Spiridione said

    93. Κουράγιο Νίκο.
    91. Το Φραγκομονάστηρο πάντως, αν υπήρχε όντως, δεν έχει βρεθεί, δεν ξέρουμε πού είναι, ε; Γιατί αυτό που βρέθηκε είναι ένα μικρό εκκλησάκι.

  96. Γιάννης Ιατρού said

    95β: Ε, δεν θα έψαξαν και πολύ, μην καθυστερήσει και το έργο …. 🙂
    Άλλωστε πιθανολογούν πως το εκκλησάκι χτίστηκε επί των προϋπαρχόντων ερειπίων του μοναστηριού.
    Πάντως, 60 μ, νοτιοανατολικά από τα ερείπια από το εκκλησάκι, βρήκαν αρκετά υπολείμματα από αγροτικό συγκρότημα
    (πιθεώνα) του 11ου/12ου αι., ημερομηνία πολύ κοντά στην πιθανολογούμενη ημερομηνία ίδρυσης του Φραγκομονάστηρου!
    Κάτι πιθάρια τα πήγαν στην αποθήκη της «εταιρίας», στο κτήμα Καμπά στην Κάντζα, τα υπόλοιπα τα ξανασκεπάσαν…
    Δες στη σελ. 515 του συνδέσμου που έβαλες στο #74 (για το δελτίο της αρχαιολ. υπηρεσίας).
    Τι μας αποκρύπτουν;;;; 🙂 🙂

  97. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    96 Κάτι πιθάρια τα πήγαν στην αποθήκη της «εταιρίας», στο κτήμα Καμπά στην Κάντζα,
    Η αρχαιολόγος της ανασκαφής Αικ.Παντελίδου που αναφέρει «Πιθανότατα ταυτίζεται με το Φραγκομονάστηρο της Αδελφότητας των Μινωριτών μοναχών στους πρόποδες του Πεντελικού » και μετέχει στην παρουσίαση «Αττικής Οδού περιήγησης» όπου μεταξύ άλλων αναφέρθηκε:
    Στο τέλος του 2004 η χρηματοδότηση των αρχαιολογικών εργασιών από τον φορέα του έργου, το ΥΠΕΧΩΔΕ, σταμάτησε και τα τελευταία 4 άτομα απολύθηκαν». Αποτέλεσμα ήταν να διακοπεί η συντήρηση και η τεκμηρίωση θύμισε το αίτημα (από το1997) για τη δημιουργία ενός άλλου μουσείου στα Μεσόγεια για τον βίο και τον πολιτισμό στην ύπαιθρο Αττική από τους προϊστορικούς χρόνους μέχρι τους νεώτερους και την πρόταση για τη χρήση του Οινοποιείου Καμπά, το οποίο τότε ανήκε σε κρατική τράπεζα
    http://www.kathimerini.gr/248037/article/politismos/arxeio-politismoy/arxaiothtes-sta-azhthta

    Έχουμε και φρέσκα νέα για την αξιοποίηση του Κτήματος Καμπά.Γκουγκλίσατε σχετικά 🙂

  98. Αυτή η ορθογραφία Μινωρίτες πώς προκύπτει; από τη μακρότητα του λατινικού -ο-; Μινορίτες πάντως τους μάθαμε από τη μετάφραση της μακαρίτισσας στο Όνομα του ρόδου…

  99. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    97 τέλος
    Επένδυση στο Κτήμα
    2014
    http://www.tovima.gr/finance/finance-business/article/?aid=603030
    2018
    http://www.tovima.gr/finance/article/?aid=939588

  100. Γιάννης Ιατρού said

    98: Αυτό αναρωτήθηκα κι εγώ στο 89 Δύτα 🙂

    97: C. interruptus το λένε (αυτό με την χρηματοδότηση) 🙂 🙂
    Και που να ‘ρθουν πάλι στα πράγματα οι ειδήμονες των επενδύσεων…

  101. Spiridione said

    96. Το εκκλησάκι χρονολογείται (μάλλον) πριν από το 1280 μ.Χ., από νομίσματα που βρέθηκαν. Δύσκολο να χτίστηκε πάνω στα ερείπια του μοναστηριού.

  102. Γιάννης Ιατρού said

    95: Σπύρο
    Επικουρικά, κι αυτό για το θέμα.

  103. Γιάννης Ιατρού said

    101: Συμφωνώ, μάλλον εννοούν πως έγιναν μετά αλλαγές/προσθήκες κλπ. στο μικρό ναό. Εφ΄όσον μάλιστα υποστηρίζεται πως είχε κυρίως «ταφική» χρήση. Δες και τον Πάλλη, στο τέλος του συνδέσμου στο προηγούμενο σχόλιο (#102).

  104. Γιάννης Ιατρού said

    101: Τα νομίσματα πάντως μπορεί να προέρχονταν κι από αλλού … 🙂 (και μετά σου λένε πως «οι αδελφοί» δεν κατείχαν περιουσία 🙂 )

  105. Καλά, σταμάτησαν τα σχόλια στις 15:52; (Θα μου πείτε, τι να πεις για τη Φραγκόκλησα..)

  106. Κυριάκος said

    Και γιατί γράφουμε Κάνιγγος και όχι Κάνιγκος;

  107. Γιάννης Ιατρού said

    Και Κάνινγ(κ)ος άμα γουστάρουμε 🙂

  108. sarant said

    106 Το είχαμε εξελληνίσει.

  109. Μαρία said

    106
    Για τον ίδιο λόγο που γράφουμε φάλαγγος, σάλπιγγος κλπ
    Ο Κάνιγξ, του Κάνιγγος αλλά άκλιτος ο Κάνιγκ, του Κάνιγκ.

  110. sarant said

    109 Και ο Άστιγξ του Άστιγγος (Hastings)

  111. Μαρία said

    110
    Και εννοείται με δασεία 🙂

  112. spiral architect 🇰🇵 said

    Χτες (10-4) το κανάλι της Βουλής είχε αφιέρωμα στο Βάρναλη, ένα παλιό ντοκιμαντέρ, τόσο παλιό ώστε μιλούσαν γι’ αυτόν ο Γιάννης Ρίτσος και ο Δημήτρης Μαρωνίτης.

  113. 106++, … Ο Κάνιγξ, του Κάνιγγος …

    Apparently the work of a
    cunning linguist.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: