Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μηνολόγιον μηνός Μαΐου

Posted by sarant στο 1 Μαΐου, 2018


Το Μηνολόγιο, που το δημοσιεύω εδώ στις αρχές κάθε μήνα (συνήθως την πρώτη του μηνός), ήταν ιδέα του πατέρα μου, του αξέχαστου Δημήτρη Σαραντάκου, ο οποίος αρχικά το δημοσίευε στο περιοδικό Φιστίκι, που έβγαζε επί πολλά χρόνια στην Αίγινα. Στο εδώ ιστολόγιο, το Μηνολόγιο άρχισε να δημοσιεύεται τον Οκτώβρη του 2010 και βέβαια μέσα σε 12 μήνες έκλεισε τον κύκλο. Τότε, αποφάσισα να εξακολουθήσω να το δημοσιεύω στις αρχές κάθε μήνα, επειδή έχει γίνει το σταθερό σημείο αναφοράς για τα γεγονότα του μήνα, που ενημερώνεται συνεχώς με δικά σας σχόλια μέσα στη διάρκεια του μήνα, σχόλια που συνήθως αφορούν επισήμανση ημερομηνιών, αν και κυρίως αγγελτήρια θανάτων.

Οπότε, συνεχίζω τις δημοσιεύσεις όσο θα υπάρχει ενδιαφέρον, προσθέτοντας πάντοτε δικές σας προτάσεις από πέρυσι. Πάντως, σε κάποιες περιπτώσεις η επέτειος έχει εσκεμμένα μετατεθεί κατά μία ημέρα.

 

Τρ 1

Τα Ανθεστήρια – Ημέρα των ανθέων και των εργατών. Γενέσιον Ιωάννη Ρίτσου του βάρδου της ρωμιοσύνης και Τελευτή Αλεξάνδρου Παναγούλη του τυραννοκτόνου. Και των 200 της Καισαριανής.

Τε 2

† Λεονάρδου ντα Βίντσι· αλλά και παγκόσμια ημέρα των ιστολογίων.

Πε 3

Τελευτή Αθανασίου Βέγγου, του καλού ανθρώπου. Και Παγκόσμια Ημέρα της Ελευθεροτυπίας

Πα 4

Αρίονος του κιθαρωδού -και Αλέξη Δαμιανού τελευτή.

Σα 5

Γενέσιον Καρόλου Μαρξ

Κυ 6

Ας είμαστε ρεαλιστές, ας επιδιώξουμε το αδύνατο: γαλλικός Μάης του 1968

Δε 7

Των εν Αιγίνη εκτελεσθέντων

Τρ 8

† Γουσταύου Φλωμπέρ

Τε 9

Αναστασίου Τούση και λοιπών εν Θεσσαλονίκη πεσόντων διαδηλωτών

Πε 10

Καραολή και Δημητρίου απαγχονισμός

Πα 11

Γέννησις Λασκαρίνας Πινότση ή Μπουμπουλίνας

Σα 12

Της νίκης των επαναστατών εις Βαλτέτσιον Αρκαδίας

Κυ 13

Κωνσταντίνου Θεοτόκη του ρεαλιστού πεζογράφου

Δε 14

Αισχύλου, τραγικού και σαλαμινομάχου

Τρ 15

Γενέσιον Πέτρου Κιουρί

Τε 16

† Καρόλου Περό και των δημιουργημάτων του: Σταχτοπούτας, Κοκκινοσκουφίτσας, Ωραίας Κοιμωμένης

Πε 17

Παγκόσμια Ημέρα Τηλεπικοινωνιών

Πα 18

† Γουσταύου Μάλερ και Νικηφόρου Μανδηλαρά αναίρεσις.

Σα 19

† Χο Τσι Μινχ του απελευθερωτού

Κυ 20

† Γρηγορίου Δικαίου Παπαφλέσσα τελευτή -και έναρξη της Μάχης της Κρήτης

Δε 21

Τα Αναστενάρια

Τρ 22

† Βίκτωρος Ουγκώ, του δημιουργού των «Αθλίων»

Τε 23

† Ερρίκου Ίψεν και Γεωργίου του Μετοίκου

Πε 24

† Νικολάου Κοπερνίκου

Πα 25

Αιμιλιανού Ζαπάτα και Άρεως Βελουχιώτου εκκίνησις

Σα 26

Γενέσιον Αλεξάνδρου Πούσκιν και τελευτή Μιχαήλ Παπαγιαννάκη

Κυ 27

Γρηγορίου Λαμπράκη τελευτή’ και Ροβέρτου Κωχ

Δε 28

Πρώτη πρόβλεψις ηλιακής εκλείψεως υπό Θαλού του Μιλησίου

Τρ 29

Εάλω η Πόλις – Η Ρωμανία πάρθεν (αποφράς ημέρα)

Τε 30

† Θανή Βολταίρου του διαφωτιστού

Πε 31

Αποκαθήλωσις της ναζιστικής σημαίας υπό Εμμανουήλ Γλέζου και Αποστόλου Σάντα

Ο Μάιος ή Μάης ετυμολογείται, όπως και όλοι οι μήνες του ημερολογίου μας, από τα λατινικά, και συγκεκριμένα από το λατινικό Maius (mensis), δηλ. μήνας της Μαίας, μιας ρωμαϊκής θεότητας. Λαϊκή ονομασία ευρέως γνωστή δεν έχει, αν και βρίσκω το “Κερασάρης” σε κάποιες πηγές, επειδή τότε ωριμάζουν τα κεράσια (με το παλιό ημερολόγιο σκεφτείτε ότι ο Μάιος πιάνει και αρχές Ιουνίου). Ο Παλαμάς έχει γράψει και ποίημα «Κεράσια»  που ξεκινάει:

Το Μάη έχ’ η άνοιξη, τα χελιδόνια ο Μάρτης,
ο Απρίλης τα τριαντάφυλλα, κι ο Μάης τα κεράσια.

Η πιο γνωστή παροιμία για τον Μάιο είναι μάλλον η «Ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι» (που είχε αρχική μορφή “Ζήσε μαύρε μου να φας τον Μάη τριφύλλι», όπως είχαμε γράψει παλιότερα). Επίσης γνωστή είναι η “Στον καταραμένο τόπο τον Μάη μήνα βρέχει”, που δεν την έβγαλαν βέβαια φίλοι των εκδρομών και των περιηγήσεων, αλλά αγρότες, επειδή οι βροχές του Μάη όχι μόνο δεν ωφελούν, όπως στους προηγούμενους μήνες, αλλά αντίθετα βλάφτουν τη σοδειά, εξού και “Μάης άβροχος, τρύγος άμετρος” ή «Τον καιρό που ‘πρεπε δεν έβρεχε, το Μάη εδροσολόγα».

Ο Μάης είναι μήνας που προσφέρεται για αγροτικές εργασίες (“Τον Μάη βάζε εργάτες κι ας είν’ και ακαμάτες”), όχι όμως και για παντρειές, που θεωρούνται γρουσουζιά (“Απού παντρευτεί το Μάη, κακοποδωμένα πάει” λέει μια κρητική παροιμία από ένα βιβλίο που είχα παρουσιάσει εδώ παλιότερα).

Γιατί θεωρούνται γρουσουζιά οι μαγιάτικες παντρειές; Κατά πάσα πιθανότητα, επειδή  στις αγροτικές κοινωνίες είναι τόσο πολλές οι δουλειές τον Μάη, που η αναστάτωση και η χαλάρωση που μοιραία φέρνει ο γάμος σε όλο το σόι και το χωριό είναι αντιπαραγωγική. Μια άλλη εξήγηση είναι πως τον Μάη έχουν οίστρο οι γαϊδάροι (“Νάμουν το Μάη γάιδαρος, τον Αύγουστο κριάρι, όλο το χρόνο πετεινός και γάτος το Γενάρη” λέει η παροιμία) οπότε θεωρείται ανοίκειο να παντρεύονται κι οι ανθρώποι, αλλά νομίζω πως η εξήγηση αυτή επινοήθηκε εξηγητικά, εκ των υστέρων. Εκτός κι αν ισχύει η απάντηση που έδωσε κάποιος ευφυολόγος (ο Μπέρναρ Σόου; ) όταν τον ρώτησαν γιατί είναι γρουσουζιά να παντρεύεται κανείς την Παρασκευή: και γιατί να αποτελεί εξαίρεση η Παρασκευή;

Από τον Μάιο έχουμε το μαγιάπριλο (αλλά αυτό το αναφέραμε στο μηνολόγιο του Απρίλη), το μαγιοβότανο, ένα βότανο με το οποίο μαστουρώνουν οι γάτες, το μαγιάτικο, που είναι ψάρι, και το μαγιόξυλο που είναι ένα ξύλο ή κλαδί στολισμένο με λουλούδια που το περιφέρουν τα παιδιά την Πρωτομαγιά, είναι όμως και ευτράπελη λαϊκή ονομασία για το αντρικό μόριο.

Υπάρχει και επώνυμο Μάης το οποίο, όπως βρίσκω, ευδοκιμεί στη Γαβαλού Αιτωλοακαρνανίας και στην Καλαμπάκα.

Ο Μάης είναι από τους λίγους μήνες (μαζί με τον Απρίλη και, έμμεσα, τον Ιανουάριο) που η πρώτη μέρα του έχει δικό της όνομα. Η 1η του Μάη είναι η παγκόσμια μέρα των εργατών ή αλλιώς η εργατική Πρωτομαγιά σε ανάμνηση της σφαγής του Χεϊμάρκετ, το 1886 στο Σικάγο, όταν η αστυνομία άνοιξε πυρ σε (αναρχικούς ως επί το πολύ) εργάτες που διαδήλωναν για το οχτάωρο χωρίς να σκέφτονται τις αρνητικές συνέπειες ενός τέτοιου μέτρου στην ανταγωνιστικότητα.

Πρωτομαγιά επίσης έγινε στην Καισαριανή η εκτέλεση 200 κομμουνιστών κρατουμένων σε αντίποινα για τον φόνο ενός Γερμανού στρατηγού από αντάρτες στους Μολάους, αλλά βέβαια στο θέμα αυτό ήταν αφιερωμένο το χτεσινό μας άρθρο.

Αν και δεν έχω κάνει ενδελεχή έρευνα, ο Μάης πρέπει να είναι ο πιο πολυτραγουδισμένος μήνας. Tόσο στο δημοτικό τραγούδι, όσο και στο λαϊκό και έντεχνο, είναι αμέτρητα τα τραγούδια με τον Μάη στον τίτλο τους. Ωστόσο, φέτος θα βάλω ένα τραγούδι στο οποίο ο Μάης συγκατοικεί με τους άλλους ανοιξιάτικους μήνες. Κάθε Μάρτη, κάθε Απρίλη, κάθε Μάη, του Γιάννη Γλέζου σε στίχους Διονύση Τζεφρώνη, με τον Γιάννη Πουλόπουλο:

Ή μάλλον, να κλείσουμε με ένα ποίημα που έγραψε στη μνήμη του Νικηφόρου Μανδηλαρά ο Γιώργος Μανιάτης, που πριν από λίγους μήνες άφησε τον μάταιο τούτο κόσμο. Το είχε αναφέρει πέρυσι ο φίλος μας Σπαθόλουρο:

Και από Μάη σε Μάη έτσι

Γλυκός καιρός να γεννηθείς, πικρός καιρός να φύγεις
Γλυκός καιρός ν’ αγαπηθείς, πικρός πουλί να γίνεις

Γλυκόν μου μίσεψες καιρό, πίκρα μεγάλη αφήκες
Γλυκό που πέταξες πουλί, γλύκα που δεν ευρήκες

Κι είχα για σένα εγώ κλαρί, είχα νερό κριθάρι
Γλυκό καιρό κι ένα πουλί, να σ’ εύρει να σε πάρει

Να ξαναρθείς, θα ξαναρθείς, εγώ θα σε προσμένω
Χριστέ μου Μάη και Κυριακή, να σ’ εύρω αναστημένο

Μάης θα γίνω εγώ για σε, Μάης θα μείνω πίσω
Μάη καιρό αν σε σταύρωσαν, Μάη να σ’ αναστήσω

Να σε ποτίσω ίδρωτα, στον ουρανό να πιάσεις
Ν’ απλώσεις κλάρες αγκαλιά, τη γη μας ν’ αγκαλιάσεις

Κι αν με σηκώσεις χαρταετό, να κατεβάσω μάννα
Κι αν με θελήσεις αδερφό, να σου γενώ η καμπάνα

Advertisements

137 Σχόλια to “Μηνολόγιον μηνός Μαΐου”

  1. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα
    καλό μήνα και καλή Πρωτομαγιά σήμερα κι απ’ εδώ

    Το μηνολόγιο δεν βλέπω για σήμερα την αναφορά στην επέτειο της μεγάλης απεργίας της Θεσσαλονίκης τον Μάιο του 1936 στη Θεσσαλονίκη, η οποία κατεστάλη από την τότε κυβέρνηση Μεταξά, με τουλάχιστον 12 νεκρούς και δεκάδες τραυματίες..
    Έχει όμως αναφορά στον Γιάννη Ρίτσο, που την αποτύπωσε στο ποίημα του «Επιτάφιος», το οποίο είκοσι χρόνια αργότερα μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης

  2. Γιάννης Ιατρού said

    1: Ανακαλώ,
    στις 9 Μαϊού (τότε συνέβη κιόλας 🙂 ) έχει την αναφορά. Είπα κι εγώ …. Αυτά συμβαίνουν όταν δεν έχεις πιει όλο τον καφέ σου 🙂

  3. Πάνος με πεζά said

    Kαλή Πρωτομαγιά και καλό μήνα σε όλους, με έναν εργατικό Κηλαηδόνη !

  4. Πάνος με πεζά said

    (που σας έχω πεί ότι παλιά το ραμόνιζα : «…τα χέρια σου βιομήχανε, νοικιάζεις σε μηχανισμό…»

  5. καλὸ μήνα!

  6. Νέο Kid said

    Για την πρώτη ιστορικά καταγεγγραμένη-απ τον Ηρόδοτο- έκλειψη ηλίου, την οποία είχε προβλέψει ο Τάλες που ήξερε τα μυστικά των Χαλδαίων, και που μάλιστα τελείωσε τον εξαετή πόλεμο μεταξύ Μήδων και Λυδών (κι έφερε γάμους και χαρές. Από κεί προέρχεται και η θρυλική δημώδης προτροπή «αφήστε τα μίση κι αρχίστε το γαμήσι») μια εξαιρετική ανάρτηση απ τον Δ.Τσοκάκη
    http://dimitristsokakis.blogspot.com.cy/2017/08/blog-post.html

  7. Γς said

    >Αλεξάνδρου Παναγούλη του τυραννοκτόνου

    τυραννοκτόνου;

  8. Γιάννης Κουβάτσος said

    Καλό μήνα και ευχάριστη Πρωτομαγιά!
    Ούτε αναφορά στον γαλλικό Μάη του ’68 βλέπω. Ας αναφέρουμε την 3η Μαΐου και την κατάληψη της Σορβόνης από τους φοιτητές και λοιπούς εξςγερμένους.

    Ποιήμα του Μάνου Χατζιδάκι για το γαλλικό Μάη του ’68:
    «Οι Γάλλοι νέοι
    Που επαναστατούν
    Στους δρόμους
    Στα δημόσια πάρκα
    Και στις ιστορικές πλατείες
    Δεν κάμουν Ιστορία.
    Τραγουδούν
    Καθώς παληά οι Προχριστιανοί
    Τη γέννηση ενός κόσμου που θα ‘ρθει
    Για να ξεπλύνει τούτη τη γη
    Από χιλιάδων χρόνων
    Σκόνη
    Μίσος
    Και Μωρία.

    Οι Γάλλοι νέοι
    Δεν επαναστατούν
    Εγκαινιάζουνε απλώς
    Μιαν εντελώς
    Καινούργια
    Ιστορία».

  9. sarant said

    Καλημέρα, καλό μήνα! Ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    5 Μπραβο, Πρωτομαγιά με το σουγιά.

  10. sarant said

    8 Εχουμε και τη στρογγυλή επέτειο φέτος.

  11. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ανακαλώ κι εγώ. 😇 Υπάρχει αναφορά στις 6 Μαΐου. Τι να σου κάνει ένας καφές! Αναχωρώ για δεύτερον. 😊

  12. Θρασύμαχος said

    Γιατί παρακαλώ στις 2 Μαϊου η μέρα των ιστολογίων; Κρίμα κι άδικο. Κανονικά θα έπρεπε να είναι στις 2 Δεκεμβρίου που τιμάται ο Άγιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης, ο Πρώτος Ιστολόγος, Προφήτης του Διαδικτύου και Προστάτης της Συμπαντικής Αξιοκρατίας

  13. atheofobos said

    Νομίζω ότι στις 11 πρέπει να γίνει μια διόρθωση και να γραφτεί: Γέννησις Υποναυάρχου Λασκαρίνας Πινότση ή Μπουμπουλίνας!

  14. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Καλημέρα καὶ καλὸ Μάη κι ἀπὸ ᾿δῶ.

  15. Γς said

    >Τρ 8 † Γουσταύου Φλωμπέρ

    Ο πειρασμός του Αγίου Αντωνίου —μτφ. Κώστας Βάρναλης

    Ντάξει κι ο Salvador Dali:

  16. Γιάννης Ιατρού said

    11: Άστα, δράμα σου λέω 🙂 🙂 🙂

  17. sarant said

    12 Δεν θυμάμαι πότε το έβαλα αλλά θα το αποφάσισαν κάποιοι που δεν έχουν γνωρίσει το μεγαλείο του Πορφύριου

    13 🙂

  18. Γς said

    8:

    Ούτε αναφορά στον γαλλικό Μάη του ’68 βλέπω

    >Κυ 6 Ας είμαστε ρεαλιστές, ας επιδιώξουμε το αδύνατο: γαλλικός Μάης του 1968

  19. Γς said

    >Σα 19 † Χο Τσι Μινχ του απελευθερωτού

    Και παραλίγο να μετονομάζαμε και την Εδεσσα:

    http://caktos.blogspot.gr/2013/02/blog-post_1725.html

  20. «Πε 10 (Μαϊου), Καραολή και Δημητρίου απαγχονισμός»

    # Ολόκληρο το πρώτο δεκαήμερο του Μαϊου του 1956 είχαμε απεργίες στα σχολεία και συλλαλητήρια, απαιτώντας από την Ελίζαμπεθ να δώσει χάρη στα δυο παλλικάρια της Κύπρου. Ήταν η μοναδική απεργία που κάναμε τότε στα Γυμνάσια, με τη συμπαράσταση …μητρός και πατρός και των καθηγητών απάντων!

  21. Γς said

    Ναι! Τι ήταν αυτό;

  22. LandS said

    Ποιος είναι ο Γεώργιος ο Μέτοικος;

  23. Γς said

    Κι έρχεται η δικιά μου μετά 50 τόσα χρόνια και μου λέει ότι στην Κύπρο Καράολοι είναι τα … σαλιγκάρια γμτ

  24. Καλό μήνα

  25. Γς said

    22:

    Ο Ζωρζ Μουστακί

  26. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    19 Μαΐου, γέννηση της δεύτερης κόρης μου Δανάης και ημέρα αποδόμησης της τεράστιας φαντασίας μου, τελικά αποδείχτηκε πολύ μικρή για να την περιγράψει.☺

    2-11- Κακό πράγμα ο εθισμός, μήπως να τον κόβατε;☺

    12 – Και χη μειρότερα που λέγαμε με τους φίλους μου μικροί.☺

  27. LandS said

    25 Και γιατί στο «Γεώργιος ο Μέτοικος» ο Γκούγκλης βγάζει τον Νταλάρα; 🙂

  28. Γς said

    Κι αυτός Μέτοικος είναι. Οπως λένε κάτι κακές γλώσσες.

    Non, je ne suis jamais seul
    Avec ma solitude
    Non, je ne suis jamais seul
    Avec ma solitude

  29. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Καλό μήνα και Π.Α.ΜΕ ☺να μαζέψουμε λουλούδια και κρίνα κι ελάτε να πλέξουμε στεφάνια μ’ εκείνα, του Μάη που σήμερα προβάλει στη Γή.

    27 – Γιατί είναι ο μεγαλύτερος Έλληνας τραγουδιστής.☺

  30. 2 στις 9 Μαϊού
    Τι ‘ν’ αυτός ο Μαϊός Γιάννη;

    … Αυτά συμβαίνουν όταν δεν έχεις πιει όλο τον καφέ σου
    Α! τώρα κατάλαβα 🙂 🙂 🙂

  31. Γιάννης Ιατρού said

    Από τη σειρά «The Working Dead» του Πάνου Ζάχαρη

  32. Γιάννης Ιατρού said

    30: 🙂 🙂

  33. Άσχετος said

    καλή πρωτομηνιά κι από μένα.
    αφιερωμένο στους γαλλόφωνους, τους ρομαντικούς και τους »αδιόρθωτους» (ξέρουν αυτοί), ο προπομπός του μάη 68, άνευ επιθέτου βεβαίως. 😀

  34. Άσχετος said

    ΥΓ
    αυτό το χούι που έχει το πληκτρολόγιό μου να μετατρέπει τα εισαγωγικά σε …οδική σήμανση με ξεπερνάει…

  35. Γιάννης Ιατρού said

    34: Ρε Άσχετε 🙂 🙂 , βάλε τα μόνος σου (ALTGR+[ = « ή ALTGR+] σε ελληνικό πληκτρολόγιο)

  36. Γιάννης Ιατρού said

    Δέστε έκφραση αγάπης και καλοσύνης που έχει το όργανο!

  37. Άσχετος said

    φίλε δεν έχω ελληνικό πληκτρολόγιο αλλά … AZERTY φράγκικο
    (τράτζικ;) χαχαχαχα

  38. Γς said

    30:

    >2 στις 9 Μαϊού…
    Τι ‘ν’ αυτός ο Μαϊός Γιάννη;

    Μάης μαϊμού

  39. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αντιεξουσιαστικό τιτίβισμα από πρωθυπουργικό πληκτρολόγιο. Όχι όλα δικά σου, ρε Αλέξη… 😊

  40. Γς said

    39:

    Μας κάνει και πλάκα!

  41. Γιάννης Κουβάτσος said

    Το ποίημα του Ρήγα Γκόλφη, από το οποίο κορφολόγησε το πρωθυπουργικό πληκτρολόγιο (ξέρουμε ποιος το χειρίζεται;):

    Πρωτομαγιά

    Πάμε να βρούμε την καινούρια μέρα.
    Ήλιος εδώ την πλάση δεν φωτίζει.
    Από το σάπιο, μολεμένο αέρα
    το πουλί της καρδιάς μας φτερουγίζει.
    Σε μιαν αλλοτινή σιμώνει σφαίρα,
    που το πνέμα δε στέκει μετερίζι
    στης ανάγκης το νόμο, τον πατέρα
    κάθε αδικιάς που τη ζωή λυγίζει.
    Πάμε να βρούμε τον καινούργιο δρόμο,
    μακριά απ’ της κοινωνίας μας τον κρυψώνα.
    Ω νέα ψυχή, που τίναξες τον τρόμο
    του δειλού, την απάτη και το ψέμα,
    το ζωντανό αγωνίσου τον αγώνα.
    Σ’ ακολουθεί το φουσκωμένο ρέμα.

  42. Γιάννης Ιατρού said

    37: Α, μάλιστα. Και δι’ αυτό έχομεν λύσιν 🙂
    Pilote de clavier français enrichi: εδώ

  43. ΣΠ said

    Καλημέρα και Καλή Πρωτομαγιά.

  44. Γιάννης Ιατρού said

    Ωχχχχχ 🙂

  45. Πέπε said

    Δεν ήξερα ότι οι Γάλλοι έχουν Azerty αντί Qwerty σαν όλο τον κόσμο. Κανονικά οι Άγγλοι θα έπρεπε να το κάνουν αυτό.

  46. Γιάννης Κουβάτσος said

    Να τιμήσουμε το γενέσιον του Ιωάννου Ρίτσου με ένα από τα 12 ποιήματα που έγραψε γι’ αυτόν ο Τούρκος ποιητής (μεταφραστής της «Ρωμιοσύνης» στα τουρκικά) Οζντεμίρ Ιντζέ:
    ΠΡΟΛΟΓΟΣ
    Κάποτε μια λέξη ψάχνει ο ποιητής, περιμένει,
    τη λέξη – κλειδί για ν’ αρχίσει το ποίημα,
    μιάν οπτασία, έναν ήχο, ένα άρωμα,
    και κάποτε κάτι οτιδήποτε, ένα ίχνος κίνησης.

    Όλα υπάρχουν, τόσο όσα δε θέλει·
    θεάματα πυρρού ασβέστη: Λήμνος, Άι – Στράτης,
    τρεις λέξεις μάρτυρες: Μακρόνησος, Γυάρος και Λέρος·
    εξορίες διηγούνται, βασανιστήρια, τα κόκαλα που ανατριχιάζουν.

    Δέντρα: ελιές, πλατάνια, συκιές, ευκάλυπτοι.
    Τοίχοι: ασπροβαμμένοι των κήπων φράχτες.
    Ήχοι: άροτρα, κουδουνάκια, κατσικιών βέλασμα.
    Και πόσα άλλα: πέτρες ασβέστη, πράσινες και γαλάζιες.

    Και μια φωτογραφία, λίγο παλιά:
    μια χαμογελαστή γυναίκα με κοντά μαλλιά, γλυκομελάχρινη,
    ένα παιδί, σγουρόμαλλο, τρίω – τέσσερω χρονώ,
    και ένας άντρας, με κοντό παντελόνι,
    τα χέρια σταυρωμένα, γυμνό το στήθος
    και ζώνη στρατιώτη στη μέση του.

    Μια ζώνη στρατιώτη, ολόιδια
    μ’ άσπρες κλωστές που μπερδεύουν στα δάχτυλα,
    να τα θυμούνται, να μην ξεχαστούν,
    αν κάποτε τα χρειαστεί κάποιος ερμηνευτής της ιστορίας.

    Γελάει ο άντρας, ευτυχισμένος θα’ λεγε κανείς,
    «πιο λίγο ουρανό δε θέλω» σαν να λέει.
    Μόνον ένας εργάτης – ποιητής μπορεί να στέκεται έτσι ορθός,
    μετά από τόσα βάσανα, τόσες δοκιμασίες.

  47. Πέπε said

    @44:
    Λέει ότι ο Άγιος Πορφύριος είχε προβλέψει το ίντερνετ. Εντάξει, αυτό (από μόνο του) δεν είναι ψεκασμενιά, ο Ιούλιος Βερν πόσα δεν είχε προβλέψει;

    Από την άλλη, θα προσπαθήσω να μην πιστέψω ότι ο άνθρωπος έγραψε «Τέτοιο μπούλινγκ επειδή θαυμάζω ελληνικό πολιτισμό», έτσι sic.

    Παρεμπιπτόντως, η λέξη μπούλινγκ όταν μιλάμε για ενηλίκους (μετά τον στρατό και το φοιτητιλήκι, φουλ ενηλίκους) μου φαίνεται πονηρά καταχρηστική.

  48. ΣΠ said

  49. 34, 35 κλπ, έχει να κάνει με τα κενά το πώς αλλάζουν τα εισαγωγικά που είναι δυο γραμμούλες σε αγκυλωτά. «α», ,» » . Ποικιλία

    AZERTY έχουν κι οι Γερμανοί.

  50. Ναι, κι εγώ ξέχασα «α.

  51. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα, καλό μήνα!

    47 Συμφωνώ, από πότε η καζούρα είναι μπούλινγ; 🙂 Θα χάσουμε τις λεπτές διακρίσεις…
    Εκτός αν στρίμωξαν τον Π. σε καμμιά γωνιά στο προαύλιο και τον πλάκωσαν στις καρπαζιές.

  52. Jago said

    «Με του Μαγιού τα μάγια» του Νίκου Σκαλκώτα από τον κατεξοχήν αρμόδιο Γιώργο Χατζηνίκο.

    Όμως έχω την απορία πόσο διασταυρώνεται η αναφορά του Ριζοσπάστη σε σχέση με το χτεσινό θέμα.

    «Η δημιουργικότερη περίοδος του Σκαλκώτα στην Ελλάδα ήταν η δεκαετία 1935-1945, όπου ανέπτυξε ένα νέο σύστημα μουσικής σύνθεσης, ενώ πριν το τέλος της Κατοχής συνελήφθη ως αριστερός και οδηγήθηκε στο Χαϊδάρι, όπου έμεινε κρατούμενος για έναν περίπου μήνα, κινδυνεύοντας να σταλεί στη Γερμανία με φοβερές συνέπειες. Ο Ελληνας γιατρός του στρατοπέδου βοήθησε τον Νίκο Σκαλκώτα να γλιτώσει.»

    Ο Αντώνης Φλούντζης θα εννοεί. Επιβεβαιώνει ο Spiridione αν τον αναφέρει ο Φλούντζης;

  53. Άσχετος said

    εξ όσων γνωρίζω, αλλά χωρίς να παίρνω όρκο μπούλινγκ σημαίνει να τρως (ενήλιξ) το αυγό σου μισοβρασμένο υπό το αυστηρό βλέμμα της μητρός σου (υπερήλιξ) που ξέρει καλύτερα τί είναι καλό για σένα.

  54. ΣΠ said

    Φέτος η αποφράς ημέρα είναι πάλι Τρίτη.

  55. gpoint said

    # 2

    μαζί με πρωινό καφέ να παίρνεις βιταμίνες
    για να θυμάσαι πως εννιά έχουνε όλοιοι μήνες

  56. ΣΠ said

  57. Γιάννης Κουβάτσος said

    22 – 28 Μαΐου 1871, η «Ματωμένη εβδομάδα» και το τέλος της Παρισινής Κομμούνας…Της πρώτης, αλλά όχι και τελευταίας, εφόδου στον ουρανό…

  58. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Μες του Μαγιού τις μυρωδιές, τα κόκκινα κεράσια

  59. sarant said

    Ευχαριστω για τα νεοτερα!

    27 Τον Νταλάρα βγάζει; Κοίτα να δεις!

    31 Πολύ καλό!

    37 Ωχ σε καταλαβαίνω. Μέχρι τώρα έχω καταφέρει να αποφύγω το AZERTY αν και καναδυό φορες είχα QWERTZ γερμανικό.

    39-41 Δημοτικιστής, σοσιαλιστής, συμβολαιογράφος.

  60. Πέπε, οι Γερμανοί δεν έχουν AZERTY, έχουν QWERTZ.
    H Microsoft έχει φτιάσει οδηγούς πληκτρολογίων για πλείστες όσες γλώσσες και χώρες, που μπορείτε να δείτε εδώ .
    Ασχετε, η WordPress μετατρέπει αυτόματα τα εισαγωγικά γραφομηχανής (που στο γαλλικό AZERTY βρίσκονται στη θέση του αριθμού 3) σε κανονικά εισαγωγικά, αρκεί να τα κολλάς αμέσως πριν ή αμέσως μετά τα γράμματα του εντός εισαγωγικών κειμένου, χωρις κενό.

  61. Μαρία said

    H πρωτομαγιάτικη «ζέστη του κουλού» http://www.efsyn.gr/arthro/h-protomagiatiki-zesti-toy-koyloy

  62. Άσχετος said

    @60 άγγελε,
    μισό να κάνω »δοκιμή»
    🙂

  63. Άσχετος said

    »αμ δε»

  64. Άσχετος said

    »άλλο»

  65. Γιάννης Κουβάτσος said

    61: «Επί χούντας θα εκδώσει τα απομνημονεύματά του, όπου η αυτοβιογραφική αφήγηση διανθίζεται με αμπελοφιλοσοφίες ενός ιδιότυπου θρησκευτικού φονταμενταλισμού, αυτοπροβαλλόμενος σαν «ο πτωχός ανειδίκευτος εργάτης που η φυλακή τον έκανε όχι απλώς διανοούμενο, αλλά ένα της τάξεως των διανοητών».»

    Η όλη προσωπικότητα του Μουτσογιάννη άνετα θα τον οδηγούσε στη 17 Ν.

    «ελέω Εμφυλίου»…Η «ελεωμανία» γενικεύεται.

  66. Μαρία said

    62
    Εδώ όμως η χρήση του είναι σωστή. «που, ελέω Εμφυλίου, είχε αναλάβει τη διεκπεραίωση της έννομης καταστολής»

  67. Γιάννης Κουβάτσος said

    62: Δεν νομίζω, Μαρία. Αυτή είναι η τρέχουσα χρήση, της μόδας, ως συνώνυμο του «λόγω» ή του «εξαιτίας». Το «ελέω» πάντα είχε θετική σημασία : ελέω Θεού βασιλεύς, έγινε προϊστάμενος ελέω κόμματος κλπ. Το «λόγω εμφυλίου» μου φαίνεται πιο σωστό. Κάνω λάθος;

  68. Γιάννης Κουβάτσος said

    63, όχι 62. Το σμαρτφόνι δεν δείχνει την αρίθμηση.

  69. Μαρία said

    64
    Κι εδώ θετική έχει, έστω και ειρωνικά. Χάρη στον Εμφύλιο, με την εξουσία που πήγαζε απ’ το εμφυλιακό κράτος.

  70. Γιάννης Κουβάτσος said

    Α, αυτό εννοείς. Ότι ο μακαρίτης πήρε τη δουλειά λόγω εμφυλίου. Οκ.

  71. sarant said

    62-63-64 Κάτι κάνεις και σε πιάνει η σπαμοπαγίδα

    67 Η Μαρια υποθέτω εννοεί πως αν δεν ήταν ο Εμφύλιος δεν θα αναλάμβανε αυτο το καθήκον. Πρβλ. ελέω διαιτητή, κερδίσατε.

    61 Το τέλος του 47 τα σπίτια που μας άνοιγαν μετριόντουσαν στα δάκτυλα, κι αυτά μαρκαρισμένα τα περισσότερα από την ασφάλεια, λέει.
    Ετσι ελεγαν όλοι όσοι έμειναν στην Αθηνα

  72. gpoint said

    την γιορτάζουν κανονικά την πρωτομαγιά στο Παρίσι…

    http://www.sdna.gr/politiko-deltio/diethni/article/461739/agria-epeisodia-kai-xaos-sto-parisi-kaine-aytokinita

  73. gpoint said

    ‘αρα είχε δικίο να φύγουν από το Παρίσι…

  74. Μαρία said

    70
    Ναι, να κάνει τη δουλειά.
    Την άλλη χρήση της μόδας, που πρόσφατα σχολίασε ο Μπουκάλας, την είχα παρατηρήσει σε τίτλους της εφσυν και μου χτύπησε άσχημα -έχουμε και κάποια ηλικία.

    71
    Ο κουλός καταλαβαίνεις τι μπορεί να σημαίνει;

  75. Καλό μήνα!
    AZERTY, QWERTZ κλπ: Επειδή χρειάστηκε να γράψω μεγάλα κείμενα στα γαλλικά πρόσφατα, διαπίστωσα ότι όλα τα πληκτρολόγια συνηθίζονται γρήγορα, ακόμα και η εναλλαγή μεταξύ τους.
    52 δεν το ήξερα αυτό με τον Σκαλκώτα!

  76. 71β
    Τρεις μέρες μετά το χτύπημα, ο Μάρκος Βαφειάδης έστειλε μάλιστα στον Αναστασιάδη ένα ενθουσιώδες συνθηματικό ραδιοτηλεγράφημα με το οποίο ζητούσε κλιμάκωση των επιθέσεων στην πρωτεύουσα:

    «Ζέστη κουλού ήρθε στην κατάλληλη στιγμή και είναι ό,τι χρειάζεται. Εννοείται ότι τέτοια καβάλλα πρέπει να συνεχιστεί έντονα για νάχουμε πλούσια πολιτική συγκομιδή. Θάταν λάθος αν όλα αυτά γίνονταν σποραδικά και τυχαία. Εκείνο που χρειάζεται σήμερα η παρέα [=το αντάρτικο] είνε να συνδυαστεί το δικό της έργο με μεγάλη ζέστη στην Απιδιά [=Αθήνα], Πεπονιά [=Πειραιά] και αλλού. Για Αλμύρα [=Θεσσαλονίκη] φροντίζουμε εμείς. Θάταν λάθος αν ύστερα από ένα πήδημα σταματούσαμε και αφίναμε την αραπιά να αναλάβει πρωτοβουλία. Χρειάζεται ακατάπαυστα πηδήματα, ζέστες, λάχανα κ.λπ. Το ζήτημα αυτό έχει σήμερα πρωταρχική σπουδαιότητα και ο πρώτος μασλατζής [= το κλιμάκιο του Π.Γ. στην Αθήνα] πρέπει να το καταλάβει αυτό καλά για να βοηθήσει την παρέα θετικά. Τα τέτοια πηδήματα ρίχνουν πολύ το ηθικό της αραπιάς και αυτό προωθεί σοβαρά όλη την καβάλλα της παρέας» (τ.κ. 148, φ: 7/35/59, Μάρκος προς Σμαρώ [=Στ. Αναστασιάδη], 4/5/1948, αρ. 58).

  77. ΚΩΣΤΑΣ said

    Καλό μήνα

    Δρέψατε πάλιν, ερασταί ευδαίμονες, ναρκίσσους;

    Είναι ανθέων εορτή η πρώτη του Μαΐου

    Καλά, υπό σοσιαλιστικήν έποψιν είναι και αγώνας των εργατών…

  78. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    «Τελευτή Αλεξάνδρου Παναγούλη του τυραννοκτόνου. » agit prop ή βολονταρισμος

    «Τελευτή Αλεξάνδρου Παναγούλη του παρ ολιγον τυραννοκτόνου.» ρεαλισμος

  79. Spiridione said

    52. Δεν θυμάμαι ν’ αναφέρει κάτι. Θα το κοιτάξω αύριο.

  80. Γιάννης Κουβάτσος said

    Όχι μόνο από σοσιαλιστική, Κώστα. Τα δικαιώματα των εργαζομένων (όσα έχουν απομείνει), για τα οποία επαίρονται οι αστικές δημοκρατίες, χάρη στους εργατικούς αγώνες έχουν κατακτηθεί. 😉

  81. ΚΩΣΤΑΣ said

    81 Εγώ δεν τα ξέρω αυτά καλά, Γιάννη. 🙂

    Μήπως ξέρεις γιατί η σημερινή πορεία έγινε προς την αμερικάνικη πρεσβεία; Υπάλληλοί τους είναι και ζητούν αύξηση; 🙂

  82. Καλό μήνα!
    Εμείς χτες (στο σχολείο) διαβάσαμε το κείμενο της Αγγ. Βαρελλά (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-C105/702/4638,20984/) που λέει τον Μάη Πεντεφά.
    «Μάη μου Πεντεφά μου!

    Ο Μάης Πεντεφάς; Τι όνομα ήταν αυτό; Πρώτη φορά το άκουγα. Κι όμως… επειδή έχουν μεγάλη διάρκεια οι μέρες του, οι Κύπριοι πεινάνε και ξαναπεινάνε και τρώνε πέντε φορές τη μέρα (πέντε-φας). »
    Ισχύει; τι λένε οι Κύπριοι και οι Κύπριες του ιστολογίου;

  83. Μαρία said

    76
    Αυτό απαντάει στην ερώτηση τι σημαίνει κουλός; 🙂

  84. Μπετατζής said

    Ένας ασήμαντος ιστορικός σχολαστικισμός : Η σφαγή στο Σικάγο έγινε τις επόμενες ημέρες 3-5 Μαίου. Την 1η Μαίου ήταν η διαδήλωση αφιερωμένη στη διεκδίκηση του 8ωρου και ήταν απολύτως ειρηνική, μαζική και πετυχημένη. Επειδή ακριβώς ήταν απολύτως ειρηνική, παρά το ότι ο (αστικός) τύπος της εποχής προανήγγειλε μεγάλες αναταραχές εκ μέρους των εργατών, τις επόμενες ημέρες, έδρασαν η αστυνομία και οι προβοκάτορες (υπήρξε μια έκρηξη βόμβας αγνώστου μέχρι σήμερα πατρός) και έγιναν οι σφαγές των εργατών από την αστυνομία και τους πανταχού παρόντες Πίνκερτονς. Όλα αυτά τα γεγονότα, διαδηλώσεις, σφαγές που ακολούθησαν κλπ τα θυμόμαστε και τα τιμούμε όλα μαζί «πακέτο» την 1η Μαίου και καλά κάνουμε.

  85. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κοίτα, παλιά οι Αθηναίοι πήγαιναν για Πρωτομαγιά στα Πατήσια, που τότε ήταν εξοχή. Στα νεότερα χρόνια πηγαίνουν στην αμερικάνικη πρεσβεία. Δεν σε ενοχλεί, υποθέτω, η τήρηση των εθίμων; 😊

  86. 84 Όχι, το κατάλαβα μετά… Από τα συμφραζόμενα μοιάζει να είναι κρυπτογράφημα για τον Μουτσογιάννη.

  87. Άσχετος said

    σάραντ ναι, από τότε που έβαλα την …μούμια του φαγιούμ με κυνηγάει η παγίδα. τί κάνουμε τώρα;

  88. Αγγελος said

    Ημέρα της Εργασίας αρχές Σεπυεμβτίου μόνο στις ΗΠΑ ξέρω να γιορτάζεται.

  89. Μαρία said

    87
    Μα είναι συνθηματικά σαν την Πεπονιά 🙂 γι’ αυτό κι η ερώτησή μου.

  90. sarant said

    88 Δεν μπορω να βρω τι φταίει…

  91. Μπετατζής said

    85. Προσπάθεια για διευκρίνηση, βελτίωση : 3η Μαίου έγινε επίθεση σε απεργούς του εργοστασίου Μακόρμικ (γράφω από μνήμης) και υπήρξαν νεκροί εργάτες , και την 5η Μαίου έγινε διαδήλωση στη Χέιμάρκετ για διαμαρτυρία για την επίθεση αυτή στο εργοστάσιο και εκεί έγινε η έκρηξη βόμβας και η μεγαλύτερη σφαγή, ενώ και αυτή η συγκέντρωση ήταν μέχρι τότε απολύτως ειρηνική.

  92. Πρόσεξες την Πεπονιά αλλά όχι την Αλμύρα 🙂

  93. ΚΩΣΤΑΣ said

    Ζέστη του κουλού, λέω τώρα εντελώς αυθαίρετα, εξόντωση κου Λαδα (κ.Λ. -> Κουλου)

  94. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    81 – Λόγο της τεχνολογικής εξέλιξης «κατακτήθηκαν» αλλά δεν πειράζει, εμείς μ΄αυτό το παραμύθι μεγαλώσαμε, που έχει και δράκο. 🙂
    Για τον ίδιο ακριβώς λόγο χάνουν τώρα οι εργαζόμενοι όσα είχαν «κατακτήσει» με αγώνες αλλά πάλι δεν πειράζει, με το ίδιο παραμύθι μεγαλώνουν και τα νέα παιδιά που θα μένουν άνεργα γιατί δεν θα τα χρειάζεται κανείς, μόνο που δεν έχει δράκο.

  95. ΣΠ said

    89
    Εδώ μια λίστα με τις χώρες με άλλη ημερομηνία από την 1η Μαίου.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Labour_Day#Other_dates

  96. sarant said

    93 Κι αυτο με τα πηδήματα, παρεξηγήσιμο

  97. Γιάννης Κουβάτσος said

    Γι’ αυτό το «παραμύθι» χύθηκε αίμα, Λάμπρο. Και οι καπιταλιστές αντέδρασαν λυσσαλέα σ’ αυτούς τους αγώνες, κινητοποιώντας αστυνομία, στρατό, μπράβους, πολιτικούς, δημοσιογράφους. Εκ των υστέρων μπορεί να βρίσκουμε και άλλες αιτίες, είπαμε ότι η πραγματικότητα είναι πολύπλοκη, αλλά δεν μπορούμε να απαξιώνουμε τους αγώνες εκείνων των ανθρώπων. Εσύ ο ίδιος μέμφεσαι, και με το δίκιο σου, τους παθητικούς και αποχαυνωμένους καταναλωτές (και όχι πολίτες). Αν όλα γίνονται ερήμην των ανθρώπων και οφείλονται μόνο σε τεχνολογικές εξελίξεις, τότε μια χαρά είναι ο καναπές και σε λίγο ξεκινάει το σαρβάιβορ.

  98. Μαρία said

    93
    Αυτή μου έμεινε απο παλιά. Κι η Πάτρα ήταν Συκιά.
    94
    Μπορεί αλλά δεν θα τον είχε με κεφαλαίο; π.χ. ο Ζαχαριάδης ήταν Κούκος κι όχι κούκος 🙂

    Δυστυχώς στον κατάλογο των συνθηματικών στο βιβλίο του Φ. Ηλιού αυτά δεν περιλαμβάνονται.

  99. Μαρία said

    Ο συντάκτης του επίμαχου ραδιοτηλεγραφήματος* Μ. Βαφειάδης είχε το συνθηματικό όνομα Μαρία.
    *τόπι στα συνθηματικά

  100. Πάνος με πεζά said

    Στα δικά μου μικράτα (70 to 80), μεγαλοπρεπή ανθεστήρια γίνονταν στη Νέα Σμύρνη που έμενα, και στη Νέα Φιλαδέλφεια. Συν, φυσικά, την Ανθοκομική Έκθεση της Κηφισιάς.

  101. ΚΩΣΤΑΣ said

    Η πρωτομαγιά καλά κρατεί στη χώρα μας, έστω και ως τιμή και ανάμνηση εκείνης της εξέγερσης.

    Εκείνη που χάθηκε είναι η «αντιπολεμική ημέρα», την 1η Αυγούστου κάθε έτους. Είχε και επεισόδια, οι ερυθροί διαδηλωταί εξετρέποντο εις ύβρεις κατά του ισχύοντος καθεστώτος, εζητωκραύγαζον δε επί ώραν υπέρ της Σοβιετικής Ρωσίας.

  102. sarant said

    100 Η Μαρία έστειλε ένα τοπι, δηλαδή 🙂

  103. Μαρία said

    103
    Ναι. Πληρέστερα: Η Μαρία έστειλε ένα τόπι στη Σμαρώ.

  104. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    98 – Όλα τα παραμύθια της ιστορίας, είναι πλημμυρισμένα στο αίμα, όσο μεγαλύτερο το παραμύθι, θρησκευτικό, πολιτικό, εθνικό, πατριωτικό, κοινωνικό, εργατικό, τόσο περισσότερο το αίμα που ΟΛΩΣ ΤΥΧΑΙΩΣ είναι ΠΑΝΤΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ των κατωτέρων οικονομικών στρωμάτων, μήπως αυτά τα στρώματα πρέπει να πάψουν να πιστεύουν αυτά τα παραμύθια ως αληθινά και να αρχίσουν να αντιλαμβάνονται πως κάτι δεν πάει καλά, πως κάτι είναι λάθος και είναι ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ εναντίον τους; πως οι ηγέτες τους πάντα τους ξεπουλούσαν και τους ξεπουλούν; ότι πλήν ελαχίστων όλοι ήταν και είναι υστερόβουλοι και τους βλέπουν σαν άβουλα υποκείμενα για την επίτευξη των δικών τους στόχων; μήπως πρέπει να αντιληφθούν κάποτε πως χωρίς ατομική αξιοπρέπεια, αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση και ατομική ευθύνη και ανεξαρτησία, θα είναι παντοτινά άβουλα υποχείρια θύματα του κάθε επίδοξου θυσιαστή; Λέω μήπως!

    Δεν απαξιώνω κανένα αγώνα κανενός, εκ των υστέρων οφείλουμε να κάνουμε έναν λογικό απολογισμό και μιά αντικειμενική κριτική για τα υπέρ και τα κατά όλων αυτών των αγώνων, να δούμε με καθαρή και αδογμάτιστη σκέψη τι κερδήθηκε πραγματικά και τι χάθηκε, ποιός είναι ο ωφελημένος από αυτόν τον ισολογισμό και αν η σχέση αγωνιστικού κόστους πρός κέρδος, είναι πραγματικά επωφελής, αλλιώς αν είναι πύρρειος, πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο που αγωνιζόμαστε.
    Εγώ αυτό που έχω υπολογίσει, είναι πως η σχέση αυτού του τύπου αγώνα προς όφελος είναι σχεδόν μηδενική και σε κάθε περίπτωση ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΣΥΜΦΟΡΗ για τους εργαζομένους, εσύ έχεις κάνει κάποιο υπολογισμό; και αν ναί τι συμπέρασμα έχεις βγάλει;

    » Εσύ ο ίδιος μέμφεσαι, και με το δίκιο σου, τους παθητικούς και αποχαυνωμένους καταναλωτές (και όχι πολίτες).»
    Γιατί ποιά ή διαφορά από τους μη συνειδητούς, άβουλους, χειραγωγημένους, υπάκουους στον καθοδηγητή πιστούς στρατιώτες-εργάτες;

    «Αν όλα γίνονται ερήμην των ανθρώπων και οφείλονται μόνο σε τεχνολογικές εξελίξεις, τότε μια χαρά είναι ο καναπές και σε λίγο ξεκινάει το σαρβάιβορ.»
    Είδες πουθενά συνειδητούς εργαζομένους να αυτοοργανώνονται και να αντιδρούν στην καταλήστευσή τους από τις τράπεζες; να αντιδρούν στην παράνομη ΚΑΙ ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΚΑΠΙΤΑΛΣΙΤΙΚΗ ΛΟΓΙΚΗ κρατική διάσωσή τους; να αντιδρούν στην παράνομη και ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ χρηματοδότησή τους με δικά τους λεφτά; στην παράνομη και ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ επιβολή φόρων; να αντιδρούν στο παράνομο και ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ κάπιταλ κοντρόλ; να αντιδρούν στην κατάργηση ΟΛΩΝ των «κατακτημένων» εργατικών δικαιωμάτων; ΜΗΠΩΣ ΕΙΔΕΣ ΤΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΤΗΛΕΘΕΑΣΗΣ ΤΟΥ ΣΑΡΒΑΪΒΟΡ; ΜΗΠΩΣ ΞΕΡΕΙΣ ΠΟΙΟΙ ΤΟ ΒΛΕΠΟΥΝ;
    Τι αποδεικνύει αυτό Γιάννη; Σε μένα πως μετά από 150 χρόνια εργατικών αγώνων και ποταμούς χυμένου εργατικού αίματος, η περίφημη εργατική συνείδηση δεν αποκτήθηκε από την εργατική τάξη για δύο λόγους, ή γιατί ο τρόπος του αγώνα ήταν λάθος, ή γιατί ήταν ΕΣΚΕΜΜΕΝΑ λάθος και σε κάθε περίπτωση, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ. Σε σένα;

    Υ.Γ – Στα τρία χρόνια του παράνομου κάπιταλ κοντρόλ, είδες κάποιο κόμμα να προτρέπει τους πολίτες να σπάσουν τις ληστρικές τράπεζες; να δείχνει στους πολίτες ποιοί πολιτικοί και ιερείς έχουν οφσορ εταιρείες; να απαιτεί την καταγραφή της εκκλησιαστικής περιουσίας και βάση αυτής την φορολόγησή της; ΛΟΓΙΑ, ΛΟΓΙΑ, ΛΟΓΙΑ, μόνο κενά παχιά λόγια από παχιούς ξεπουλημένους «ηγέτες».

    Ένα από τα πολλά μεγάλα παραμύθια που γαλουχηθήκαμε, είναι και το ΝΟΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΔΙΚΙΟ ΤΟΥ ΕΡΓΑΤΗ. Κουϊζάκι, πού βρίσκεται η ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΑΤΗ σ΄αυτό το αιματοβαμμένο σύνθημα;

  105. Ηπειρώτης said

    Όπως επισημαίνετε και στο Μηνολόγιό σας, το ερχόμενο Σαββάτο 5 Μαΐου ο Πλανήτης Γή θα γιορτάσει τα 200 χρόνια από τη Γέννηση του Μάρξ (5/5/1818). Θα ήταν από πολλές απόψεις χρήσιμο να κάνατε μιά ανάρτηση για το θέμα και να ζητήσετε απο εμάς τους αναγνώστες σας να επιχειρηματολογήσουμε αν ο Μεγάλος Κάρολος είχε τελικά δίκιο ή άδικο στην κριτική του Καπιταλισμού.

    Σάς πληροφορώ ότι το ερώτημα αυτό έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις παγκοσμίως, μετά το χθεσινό (30/4) ανήκουστο άρθρο της (σ.σ.: εβραϊκής ιδιοκτησίας) ναυαρχίδας του Αμερικάνικου Καπιταλισμού «New York Times» ότι Ο ΜΑΡΞ ΕΙΧΕ ΔΙΚΙΟ!… Μέσα σε λίγες ώρες, το άρθρο έχει αναπαραχτεί εκατομμύρια φορές σε Ευρώπη και Αμερική και έχει γίνει «σημαία» σε ακροδεξιούς ιστότοπους, προκειμένου να «τεκμηριώσουν» ότι ο Μάρξ δρούσε κατ’ εντολήν του Ρότσιλντ για να παγιδευτεί το προλεταριάτο κλπ – κλπ, όπως συνέβη πρίν 1800 χρόνια με το κήρυγμα του Ιησού, που κι αυτός Εβραίος ήταν όπως ο Μάρξ και παγίδεψε με το κήρυγμά του εκατομμύρια φτωχών και κατατρεγμένων κλπ – κλπ

    Πολλοί θυμήθηκαν και την περίφημη ατάκα του Μπακούνιν « Είμαι βέβαιος ότι, απο την μία πλευρά, η οικογένεια Ρότσιλντ εκτιμά την αξία του Μάρξ , και απο τήν αλλη πλευρά , ο Μάρξ αισθάνεται μια ενστικτώδη συμπάθεια και τρέφει μεγάλο σεβασμό για την οικογένεια Ρότσιλντ » Εδώ η πλήρης φράση του Μπακούνιν και η τεκμηρίωσή της

  106. Άσχετος said

    σήμερα γενέσιον πατρός μου – εάν ζούσε θα ήταν 87 αλλά μπαρκάρισε στα 86
    κάποια στιγμή πήρα μια γύρα το νεκροταφείο. ο 5ος γηραιότερος.
    όλα καλώς λοιπόν.

  107. sarant said

    107 Ακόμα σε πιάνει η παγίδα…

    106 Θα ηταν, αλλά δεν προλαβαίνω να γράψω.

  108. frenarhos said

    Ο αντίλογος του Κου Τζήμερου, η αλλιως του κάθαρματος όπως τον αποκάλεσε ο Κος Σαραντάκος .

    http://marketnews.gr/article/1817228/prwtomagia-akoma-mia-aristerh-apath

  109. gpoint said

    Ανακοίνωση Μαρινάκη τώρα για το τηλέφώνημα στον Τζανακόπουλο

  110. sarant said

    Όταν σου χτυπάνε το κουδούνι στις 5 το πρωί, είναι ο γαλατάς -εκτός αν έχει γίνει δικτατορία.

    Όταν σε παίρνουν τηλέφωνο στις 10.20 το βράδυ του Σαββάτου, είναι το σκοτεινό αντικειμενο του πόθου σου -εκτός αν είναι ο Μαρινάκης.

  111. leonicos said

    Δεν ξέρω αν έχει σημασία

    άκυσα σημερα στο ραδιόφωνο πως ππεθανε η μελό τραγουδιστρια Ζωή Κουρούκλη

  112. Μαρία said

    79

  113. ΚΩΣΤΑΣ said

    111 Ναι, αλλά εδώ κάτι λέει, αν είναι αλήθεια; Συναντήσεις στο Μέγαρο Μαξίμου;

    Ο Ευ. Μαρινάκης δηλώνει μάλιστα κατηγορηματικά: «Ουδεμία σχέση έχω με τη ΝΔ και τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, ενώ έχω βοηθήσει την κυβέρνηση σας και στο πλαίσιο αυτό έχω συναντηθεί με τον κ. Τσίπρα πολλές φορές στο Μέγαρο Μαξίμου».

    http://www.iefimerida.gr/news/413343/marinakis-se-maximoy-me-sykofanteite-gia-na-plixete-ton-mitsotaki-sas-eho-voithisei-sto

  114. leonicos said

    Λάμπρο…

    αποκαλύπτομαι

  115. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Δεν το ήξερα ότι δεν είναι πανευρωπαϊκή αργία/απεργία/μέρα των εργαζόμενων η πρωτομαγιά. Βλέπω ότι δεν γιορτάζεται στην Ολλανδία καθόλου και στη Λιθουανία τίθεται υπό διαπραγμάτευση.
    http://www.enikos.gr/international/572005/etsi-giortazetai-i-protomagia-ston-kosmo

  116. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    97 ten years after 🙂

    Ο δικος μου στα 96

  117. gpoint said

    # 111

    Ανέφερε ο ιδιοκτήτης του ΟΣΦΠ πως δεν έχει καμιά σχέση με τον Κούλη ενώ αντίθετα συναντήθηκε πολλές φορές με τον Τσίπρα

    Για τον τελευταίο η φράση «όποιος ανακατεύεται με τα πίτουρα…»

    Αλλά στα σοβαρά ίσως πρέπει να φύγει από την μέση (το προσκήνιο) ο χοντρός για να ευοδωθεί η μετεκλογική συνεργασία ΝΔ- Συριζα, οπότε…αμ’ έπος , αμ’ έργον.

  118. gpoint said

    # 105

    Γεια σου Λάμπρε, Σπάρτακε των αγορών συναλλάγματος !

    (Αρχισε την πανάσταση χωρίς εμένα, έχω την μέση μου)

    Για σένα η παντ(ι)έρα ρόσα !!

  119. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

  120. Tah ala tahalasa said

    Δεν ξέρω τίποτα. Εγώ κοιτούσα τον μουσατο που κοιτούσε τον Τζανακοπουλο που κοιτούσε την Αχτσιογλου..

  121. Πέπε said

    Τώρα με λένε Ηπειρώτη και χρησιμοποιώ νέο γλωσσικό ύφος, λέω π.χ. «αναπαραχτεί»…

  122. Γιάννης Ιατρού said

    106: ΗΠΕΙΡΩΤΗΣ
    …ι ο Μάρξ δρούσε κατ’ εντολήν του Ρότσιλντ για να παγιδευτεί το προλεταριάτο κλπ – κλπ, όπως συνέβη πρίν 1800 χρόνια με το κήρυγμα του Ιησού, που κι αυτός Εβραίος ήταν όπως ο Μάρξ και παγίδεψε με το κήρυγμά του εκατομμύρια φτωχών και κατατρεγμένων κλπ – κλπ …

  123. Γιάννης Ιατρού said

    122: Α μπράβο 🙂

  124. Μαρία said

    122, 123
    Και προχτές Ηπειρώτη τον έλεγαν https://sarantakos.wordpress.com/2018/04/29/salonikijews/#comment-500337 σε άρθρο εβραϊκού ενδιαφέροντος.

  125. Γιάννης Ιατρού said

    125: Του γυρίσματος του έργου σχεδόν πάντα προηγείται μια οντισιον ¨)

  126. Γιάννης Ιατρού said

  127. Γς said

    ζέστη του κουλού

    καμία σχέση με το

  128. cortlinux said

    Το γραφεις για πλακα αλλα υπαρχουν ατομα που το πιστευουν. Και δηλωνουν και νεοφιλελευθεροι.

  129. Πάνος με πεζά said

    2 Μαϊου σήμερα, και στη Νέα Σμύρνη (και μόνο) υπάρχει η οδός 2ας Μαϊου, στην Πλατεία, αφιερωμένη στη 2α Μαϊου του 1919, όταν ο ελληνικό ςστρατός αποβιβάστηκε στη Σμύρνη.
    http://www.newsbomb.gr/ellada/ethnika/story/440343/2-maioy-1919-o-ellinikos-stratos-sti-smyrni

  130. sarant said

    130 Και έγιναν και φονικα τότε.

    125-126 Η κάρτα αργεί αλλά πέφτει.

  131. spiridione said

    52. O Φλούντζης γράφει ότι ο Σκαλκώτας ήλθε στο Χαιδάρι τέλη Μάη και απολύθηκε ενάμιση μήνα περίπου αργότερα. Δεν γράφει κάτι άλλο γι’ αυτόν.
    Γράφει ότι τέλη Μάη, όταν ξεκίνησαν οι αποστολές στη Γερμανία, κατά την ατομική εξέταση και τη σύνταξη των καρτελών προσπαθούσε να παρουσιάζει όσο το δυνατόν περισσότερους άρρωστους και με μεγαλύτερο ποσοστό αναπηρίας. Αντιμετώπιζε όμως πολλές φορές επίμονη άρνηση, γιατί οι απανωτές εκτελέσεις, ιδίως του Μάη, είχαν επηρεάσει το στρατόπεδο και πολλοί κρατούμενοι προτιμούσαν να πάνε στη Γερμανία σαν εργάτες όμηροι, παρά να μείνουν στο Χαιδάρι. Αναφέρει ότι έσωσε τον καθηγητή ιατρικής Δημήτριο Πανταζή που ήταν να τον πάρουν στη Γερμανία, μιλώντας στον διοικητή την ώρα του προσκλητηρίου.
    Αργότερα, τον Αύγουστο του 1944 περιγράφει πώς με τους υπόλοιπους γιατρούς (ήταν πέντε τότε), όταν έφεραν τις μεγάλες φουρνιές κρατούμενων από τα μπλόκα, είχαν συνεννοηθεί μεταξύ τους, με κίνδυνο της ζωής τους, να βγάζουν ανίκανους συγκεκριμένες κατηγορίες ανθρώπων που είχαν προαποφασίσει (άνω των 50, κάτω των 17, προστάτες, γερμανόπληκτους κλπ).

  132. Jago said

    132. Πολύ ωραία, σε ευχαριστώ θερμά Spiridione.

  133. sarant said

    132 Δεν επιβεβαιώνεται το περί βοήθειας στον Σκαλκώτα, και δεν νομίζω ο Φλούντζης να το παρέλειψε από σεμνότητα.

  134. MA said

    Καλησπέρα στην ομήγυρη,
    με λίγη καθυστέρηση διάβασα το μηνολόγιο (συγνώμη Νικοκύρη, δεν θα επαναληφθεί) και τα σχόλια (όπως πάντα), αλλά δεν είδα αυτό:
    http://www.stixoi.info/stixoi.php?info=Lyrics&act=details&song_id=6114
    (Ήταν του Μάη το πρόσωπο)

  135. sarant said

    135 Να δούμε αν θα το θυμηθώ του χρόνου

  136. Πάνος με πεζά said

    Σήμερα, 29 Μαϊου, ιστορική έτσι κι αλλιώς ημερομηνία, θυμάμαι ότι πριν από 5 χρόνια ακριβώς, τη μέρα που γεννιόταν ο γιος μου, «έφευγε» και ο πολύ καλός φίλος και διακεκριμένος Έλληνας οικονομολόγος, Γιώργος Γλυνός, τον οποίο εγώ είχα γνωρίσει μέσω του διαύλου της μουσικής σε κάτι απίστευτες στιγμές στη «μπουάτ» του, εκεί στου Στρέφη…
    Ακούμε ένα καταπληκτικό πιάνο, Grotrian-Steinweg… O Γιώργος το είχε φέρει από τις Βρυξέλλες, αλλά κυρίως το είχε επιλέξει κατά τέτοιο τρόπο ώστε «αν περάσει ο Μάνος χατζηδάκις απέξω και το ακούσει, να χτυπήσει το κουδούνι και να μπει μέσα…»

    Την ημερομηνία αργότερα, το 2017, «καβάτζωσε» και ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: