Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μαρξ από τους Κινέζους

Posted by sarant στο 31 Μαΐου, 2018


Κινέζικο λέμε ή ίσως λέγαμε, ένα προϊόν, ιδίως συσκευή, χαμηλής τιμής αλλά και ευτελούς ποιότητας,  που γρήγορα χαλάει και την πετάμε. Ο όρος έχει καταγραφεί εδώ και 9-10 χρόνια στο slang.gr και σε περσινό άρθρο είχα παρατηρήσει ότι έχει αρχίσει να παλιώνει αφού μέσα σε δυο δεκαετίες η ποιότητα των κινέζικων προϊόντων αυξήθηκε κατακόρυφα. Οι εκφράσεις της αργκό έτσι κι αλλιώς ανανεώνονται με μεγάλη ταχύτητα και αυτή τη στιγμή για την ευτελή ποιότητα πολύ περισσότερο ακούγεται η έκφραση «από τα Λιντλ», αν και αυτή λέγεται συνήθως μεταφορικά, π.χ. «καθηγητής από τα Λιντλ».

Στις 5 Μαΐου, που συμπληρώθηκαν τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Καρλ Μαρξ, έγιναν στη γενέτειρά του, την πόλη Τριρ (Trier) της δυτικής Γερμανίας, τα αποκαλυπτήρια του αγάλματός του.

Το χάλκινο άγαλμα, με ύψος 4 μ και 40 (πεντέμισι με τη βάση), είναι έργο του γλύπτη Wu Weishan και προσφέρθηκε δώρο στον δήμο του Τριρ από τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας.

Τα αποκαλυπτήρια του αγάλματος ήταν μία μόνο από τις πολλές εκδηλώσεις που έγιναν στην πόλη για τα 200 χρόνια του Μαρξ. Στην εναρκτήρια εκδήλωση παρευρέθηκε και ο πρόεδρος της Κομισιον Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, γείτονας άλλωστε αφού το Τριρ απέχει σαράντα λεπτά από την πολη του Λουξεμβούργου. Στην ομιλία του θέλησε να απαλλάξει τον Μαρξ από όσα γίνανε στο όνομά του, αφού, τάχα, «πολλα από αυτά που έγραψε αναδιατυπώθηκαν στο αντίθετό τους».

Να πούμε εδώ ότι το επώνυμο Μαρξ είναι συχνό σε όλη την περιοχή. Μάλιστα, στο Λουξεμβούργο υπάρχει οδός, και μάλιστα βουλεβάρτο, Σαρλ Μαρξ, που όμως δεν ονομαστηκε έτσι προς τιμήν του Γερμανού φιλόσοφου αλλά από έναν ομοϊδεάτη του, τον κομμουνιστή γιατρό Σαρλ Μαρξ που πολεμησε με τους μακί στη Γαλλία, εγινε υπουργός στην κυβέρνηση εθνικής ενότητας μετά τον πόλεμο αλλά σκοτώθηκε λίγο αργότερα σε τροχαίο.

Το άγαλμα του Καρλ Μαρξ έχει τοποθετηθεί πολύ κοντά στον εμπορικό πεζόδρομο της πόλης και στο σημαντικότερο αξιοθέατό της, τη ρωμαϊκή Πόρτα Νίγκρα (μαύρη). Τη φωτογραφία πιο πάνω την έβγαλα το περασμενο Σάββατο που πήγα να δω το άγαλμα. Είχε λαμπρό ήλιο, αρκετό κόσμο, ανάμεσά τους και Κινέζους τουρίστες που έβγαζαν σέλφες με καμάρι.

Διότι φυσικά ο δήμος του Τριρ καλοδέχτηκε το άγαλμα ελπίζοντας ότι θα αποτελέσει σημαντικό τουριστικό αξιοθέατο. Έγιναν άλλωστε -και γίνονται ακόμα- πολλές εκδηλώσεις για τον Μαρξ και τη ζωή του, κάποιες αξιόλογες και κάποιες πιο πανηγυριώτικες.

Στα φανάρια σε δυο σημεία της πόλης (κοντά στο άγαλμα και κοντά στο σπίτι του Μαρξ) οι φιγούρες του Σταμάτη και του Γρηγόρη αντικαταστάθηκαν από μορφές του Μαρξ (Εμπρός, Μαρξ! θα μπορούσαμε να πούμε), ενώ στο μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της πόλης μπορούσες να βγάλεις φωτογραφία πλάι σε έναν ηθοποιό μεταμφιεσμένο σε Μαρξ, όπως γινεται τα Χριστούγεννα με τον Αγιοβασίλη.

Διάβασα επίσης ότι θα κυκλοφορήσουν και επετειακά χαρτονομίσματα με το πρόσωπο του Μαρξ, αξίας 0 ευρώ, που θα πουλιούνται προς 3 ευρώ το κομμάτι. Είναι αυτό που λέμε, οτι ο καπιταλισμός θα μας πουλήσει και…. λάθος, αλλού πήγαινε αυτό. Πάντως, όπως βλέπω, τα χαρτονομίσματα θα κυκλοφορήσουν μεν τον Ιούλιο αλλά μπορείτε να τα παραγγείλετε απο τώρα.

Στο Τριρ υπάρχει και το Σπίτι του Μαρξ, δηλαδή το σπίτι στο οποίο γεννήθηκε ο Κάρολος, που έχει αγοραστεί απο το Ίδρυμα Φρίντριχ Έμπερτ, που ανήκει στο γερμανικό SPD, και έχει γίνει μουσείο, εδώ και πολλά χρόνια. Απέχει περίπου 1100 μέτρα από το άγαλμα, είναι δηλαδή στην άλλη άκρη του πεζοδρομημενου κεντρου της πόλης, η οποία, με το να είναι η πιο αρχαια πόλη της Γερμανίας έχει πολλά αξιοθέατα στο κέντρο της, ανάμεσά τους και τη βασιλική του Κωνσταντίνου (του Μεγάλου) -μάλιστα σε αυτό το κτίριο μέσα μιλάει ο Γιούνκερ στο βιντεάκι πιο πάνω.

Ωστόσο, έναν χρονο μετά τη γέννηση του Καρλ, οι γονείς του μετακόμισαν, κι έτσι το «Σπίτι του Μαρξ» τυπικά μόνο ανταποκρίνεται στον τίτλο αυτό. Το επόμενο σπίτι τους, στο οποίο πέρασε τα παιδικά και τα εφηβικά του χρόνια ο Κάρολος, βρίσκεται πολύ πιο κοντά στην Πόρτα Νίγκρα και στο άγαλμα, στη Σιμεόνστράσε, που ειναι o κεντρικός εμπορικός (πεζό)δρομος της πόλης, από την Πόρτα Νίγκρα ως την αγορά -μάλιστα ειναι ο εμπορικότερος δρόμος της Γερμανίας για μια πόλη μεγέθους κάτω των 250000 κατοίκων. Κι αυτό το σπίτι σωζεται.

Η οικογένεια του Μαρξ ήταν μια εύπορη μεσοαστική εβραϊκή οικογένεια. Ο παππούς του ήταν ο ραβίνος του Τριρ, θέση που είχαν και αρκετοί παλιότεροι πρόγονοί του. Ωστόσο, περί το 1824 αλλαξοπίστησαν οικογενειακώς και εγιναν ευαγγελικοί. Ο πατέρας του άλλαξε το όνομά του, από Χέρσελ στο γερμανοπρεπές Χάινριχ. Η μητέρα του, η Εριέτα, είχε γεννηθεί στην Ολλανδία -η αδελφή της επρόκειτο να γεννήσει τον ιδρυτή της εταιρείας Φίλιπς. Ο Κάρολος έφυγε από τη γενέθλια πόλη σε ηλικία 17 χρονών για σπουδές, αρχικά στη Βόννη και μετά στο Βερολίνο, και δεν ξαναγύρισε ποτέ στο Τριρ παρά μόνο για σύντομες περιόδους, ολοένα και πιο σπάνιες οσο περνούσαν τα χρόνια. Έμεινε ορφανός από πατέρα στα 20 του χρόνια και οι σχέσεις του με τη σφιχτοχέρα μητέρα του δεν ήταν πολυ καλές.

Στα 100 χρόνια από τη γέννηση του Μαρξ είχε μόλις εγκαθιδρυθεί ένα καθεστώς και ένα κράτος που στηρίζονταν (και) στη θεωρία του Μαρξ -η Σοβιετική Ένωση μετά την Οκτωβριανή επανάσταση. Στα 150 χρόνια, μαρξιστικά-λενινιστικά κόμματα κυβερνούσαν στη μισή Ευρώπη και στο ένα τέταρτο του πλανήτη (χοντρικά το λέω). Μετά τις καταρρεύσεις/ανατροπές του 1989 και των επόμενων χρόνων, ποιες χώρες απόμειναν; Η Κούβα και η Βόρεια Κορέα, θα πει κάποιος, αφού η Κίνα και το Βιετνάμ έχουν, πλέον, άγριο καπιταλισμό. Για την Κορέα δεν είμαι σίγουρος, πιο πολύ εθνικιστική μοναρχία είναι, αλλά η Κίνα δεν είμαι καθόλου βέβαιος ότι έχει καπιταλισμό.

Δεν το λέω αυτό μόνο επειδή στην Κίνα κυριαρχεί το κομμουνιστικό κόμμα κι επειδη ο πρόεδρος Σι Πινγκ έπλεξε το εγκώμιο του Μαρξ. Αναρωτιέμαι επίσης πόσο διαφέρει το κινέζικο καθεστώς από αυτό στο οποίο θα μπορούσε να εξελιχτεί η ΕΣΣΔ αν η Νέα Οικονομική Πολιτική (ΝΕΠ) εφαρμοζόταν «στα σοβαρά και για πολύ καιρό» όπως το είχε σχεδιάσει ο Λένιν, ο οποίος δεν ντρεπόταν να κάνει «κωλοτούμπες» και να το διαφημίζει. Πάντως, είμαι μάλλον βέβαιος ότι μια καπιταλιστική Κίνα θα είχε μετατραπει μάλλον σε οικονομική αποικία των δυτικών κρατών.

Αυτά όμως ειναι ουχρονικές υποθέσεις. Προς το παρόν, μένουμε στον Μαρξ και στο άγαλμά του από τους Κινέζους, και μπορούμε να στοιχηματίσουμε με τον εαυτό μας αν θα είναι το τελευταίο που θα στηθεί στη γηραιά μας ήπειρο ή αν θα έρθουν χρόνια όπου θα ξαναρχίσουν να υψώνονται προτομές και αγάλματά του παντού.

Και για να προλάβω την αναφορά στα σχόλια, θα κλείσω λέγοντας και για τον τάφο του Καρόλου. Ο Μαρξ πέθανε το 1883 στο Λονδίνο, και είναι θαμμένος στο νεκροταφείο του Χάιγκέιτ. Έχω πάει, με τον φίλο μου τον Δημήτρη που τότε έκανε μεταπτυχιακά εκεί και είχα πάει επίσκεψη. Μας φάνηκε πάρα πολύ μακριά απο το κέντρο, ίσως επειδή χρειάστηκε να αλλάξουμε δυο-τρία μέσα. Πάντως πήγαμε, τον είδαμε, βγάλαμε φωτογραφίες. Είχα πάρει και σοκολάτα μαζί μου, αλλά σκιουράκια δεν φάνηκαν για να τους δώσω.

Διότι, βέβαια, είχα διαβάσει ήδη το αφήγημα του Μάριου Χάκκα. Θα κλείσω με αυτό, αν και δεν συμφωνώ με όλα όσα λέει.

Πήγα στον τάφο του Μαρξ. Για να φτάσω εκεί πέρασα μέσα από ένα πάρκο με δυο λιμνούλες κι είδα ένα σκιουράκι που το τράταρα σοκολάτα. Την πήρε με τα μπροστινά ποδαράκια του και την τραγάνιζε. Έπειτα προχώρησα στο νεκροταφείο. Στη φυλακή μου ήρθε ένα δέμα που είχε μέσα και μερικές σοκολάτες. Φυσικά τις μοίρασα στους φίλους μου. Όταν αργότερα μάλωσα με κάποιον συγκρατούμενο μου το χτύπησε. «Εμένα δε μου έδωσες τσικολάτο». Ήταν ένας ορεσίβιος ισοβίτης. Λίγες μέρες αργότερα έκανε δήλωση κι έφυγε. Το νεκροταφείο παλιό, εγκαταλειμμένο. Τα Εβραίικα μνήματα στο βάθος πιο παρατημένα. Το δικό του ξεχωρίζει. Ένα μεγάλο γρανιτένιο κεφάλι. Έγραψε «Το Κεφάλαιο», αγαπούσε τη γυναίκα του, και τον χαρτζιλίκωνε ο Φρειδερίκος. Το 2000 μ.Χ. θα υπάρχουν δισεκατομμύρια μοιχοί. Το 2000 «Το Κεφάλαιο» θα είναι επιτέλους σωστά μεταφρασμένο (όχι η γυροβολιά του προϊόντου), θα μπορεί κανένας να χαίρεται το νεύρο του και την ειρωνεία του. Μασάω τη σοκολάτα μου και τον κοιτάζω. Συνήθως καταθέτουν στεφάνια ή βάζουνε μπόμπες. Σφυρίζω το τραγουδάκι «Ω Κάρολ». Μου ‘ρχεται να κατουρήσω. Ερημιά. Τραβιέμαι λιγάκι παράμερα και την αμολάω σε μία πατουλιά. Βγαίνει ο σκιούρος, φαίνεται πάρκο και νεκροταφείο συγκοινωνούν, και με τα μπροστινά ποδάρια μου κάνει νόημα πως τέλειωσε η σοκολάτα. «Άκουσε, ποντίκι, αν είσαι το ίδιο δε σου δίνω σοκολάτα. Αυτά τα πράγματα πρέπει να μοιράζονται σε όλους εξίσου. Όχι επειδή έχουμε μια γνωριμία να την εκμεταλλευτείς.» Κάποτε μοίρασα αυτό το σπάνιο είδος στη φυλακή μόνο στους φίλους με αποτέλεσμα να κάνει ο άλλος δήλωση. Έκανα μερικές νύχτες να κοιμηθώ. Εξαιτίας μου χάθηκε ένας οπαδός του Μαρξ και τώρα που βρίσκομαι μπροστά στον τάφο του δε θέλω να μου συμβεί κάτι τέτοιο. Καλά κοιμάμαι.

Άλλωστε έκανα δήλωση κι εγώ, όχι βέβαια γιατί δε μου δώσανε σοκολάτα, άλλες αιτίες. Ήταν κάποιος που συνήθιζε να λέει «ο Βλαδίμηρος είπε», κι επειδή το είπε εκείνος έπρεπε να το τηρήσουμε εμείς. Κυρίως δε μου άρεσε που τον έλεγε Βλαδίμηρο λες και ήταν πρώτα ξαδέρφια. Ένας άλλος τον έλεγε Ίλιτς. Για τον Κάρολο μιλούσανε σπάνια και για τον Φρειδερίκο ακόμα πιο σπάνια. Όμως τους άρεσε να λένε τη φράση «αφήστε τους νεκρούς να προχωρούν», που είπε καποιος μετέπειτα. Όλοι αυτοί οι μετέπειτα λέγανε μπούρδες. Εγώ αγαπούσα το Βλαδίμηρο Βλαδιμήρου με το άταχτο τσουλούφι που αποτυπωνόντανε «με τη βαριά στο καύκαλο του κόσμου», ίσως γιατί ψυλλιάστηκε νωρίς, ίσως και για κείνη τη σφαίρα που σφήνωσε στο καύκαλό του.

Όλα ξεκίνησαν απ’ αυτό το γρανιτένιο κεφάλι που στέκει μπροστά μου, κι εκείνοι κι οι άλλοι, κι ετούτοι κι οι μετέπειτα, κι οι καλοί κι οι κακοί, μόνο που οι καλοί βγήκαν γρήγορα από τη μέση, πλάκωσαν τα ντουγκασβίλια και τους ξεπάστρεψαν έτσι που μείναν πάνω μόνο οι αχώνευτοι. Θα μου πείτε «βρέστε μου μια κατσαρόλα που να βράζει το γάλα χωρίς να το χύνει». Αυτό προσπαθώ τόσα χρόνια, κάθε πρωί λέω να προσέξω για να μη φουσκώσει και πάντα την παθαίνω. Έτσι την πάθαμε όλοι, κι ίσως κι ο ίδιος ο Μαρξ, γιατί δεν πιστεύω να ήθελε αυτούς τους αχώνευτους.

 

 

Advertisements

172 Σχόλια to “Μαρξ από τους Κινέζους”

  1. Μπετατζής said

    Ωχ, προβλέπω σόου. Θα βγω έξω για μεροκάματο καλύτερα. Να πω μόνο ότι εμένα μ΄ αρέσει πολύ το άγαλμα στο (πρώην Ανατολικό) Βερολίνο που είναι παρέα με τον φίλο του το Φρειδερίκο (αυτός που τον χαρτζηλίκωνε, κατά Χάκκα και άλλους. Ο Χάκκας όμως ήτανε ο Χάκκας, όχι κανας τυχαίος). Καλημέρα.

  2. Γς said

    Καλημέρα

    >θα κυκλοφορήσουν και επετειακά χαρτονομίσματα με το πρόσωπο του Μαρξ, αξίας 0 ευρώ, που θα πουλιούνται προς 3 ευρώ το κομμάτι.
    >μπορείτε να τα παραγγείλετε απο τώρα.

    Για δες αν υπάρχει περίπτωση να παραγγείλουμε επετειακά χαρτονομίσματα αξίας 3 ευρώ, προς 0 ευρώ έκαστον

  3. Γς said

    Μαρξ και τι να πεις;
    Ας πούμε [και το έχουμε κάνει κι εδώ] για τη διδακτορική του διατριβή, με θέμα την «Διαφορά της Δημοκρίτειας και Επικούρειας Φυσικής Φιλοσοφίας»

  4. Πάνος με πεζά said

    Ορίστε λοιπόν Μαρξ από Γιαπωνέζους, σε μάνγκα (κατεβαίνει).
    http://eranistis.net/wordpress/2017/03/22/marx-kapital-manga-pdf/

  5. Γς said

    Οι αδελφοί Μαρξ δεν φαντάζομαι να ήταν ξαδέλφια του, Αντε εγγόνια του. Δισέγγονά του;

  6. leonicos said

    Καλός ο μαρξισμός όταν δουλεύει. Και τα τρένα καλά είναι εκτός αν εκτροχιαστούν, και τα αεροπλάνα, με τον όρο να μην πέσουν

    Μόνο ο Γς είναι καλός όταν εκτρέπεται. Όταν πάει ίσια, στραβώνει ο ντουνιάς

    Το είπα και ξέσκασα. Και ας με μαλώουν πάλι

  7. atheofobos said

  8. Στο Κάρλοβι Βάρι της Τσεχίας υπάρχει, σε μάλλον απροσδόκητο σημείο, μια προτομή του Μαρξ, ενώ οι πάμπολλες άλλες που βεβαίως υπήρχαν σε όλη τη χώρα με το παλιό καθεστώς έχουν αφαιρεθεί. Ο λόγος — ο Μαρξ είχε όντως πάει εκει για λουτρά!

  9. leonicos said

    έμαθα και τη μάνγκα

  10. Πάνος με πεζά said

    Κι εδώ για δωρεάν κατέβασμα (το προηγούενο link είναι επί πληρωμή).

  11. dryhammer said

    Καλημέρα.

    Αυτό το
    >Ήταν κάποιος που συνήθιζε να λέει «ο Βλαδίμηρος είπε», κι επειδή το είπε εκείνος έπρεπε να το τηρήσουμε εμείς.
    μου θύμισε τις αρχές της δεκαετίας του ’80 (φοιτητής τότε στο ΑΠΘ) που πειράζαμε τους κνίτες επί ασχέτων θεμάτων πχ
    «Δεν ανάβουμε κάνα φως και σκοτείνιασε;» ή «πάμε για κάνα κρασάκι;» για να απαντηθεί με το: «Τό ‘πε ο Μαρξ; Άμα τό’ πε, άναψε – ή πάμε -, αλλιώς…»

    Κάτι άσχετο: Πρωί στο Euronews δείχνει ένα αεροπλάνο και λέει » Το δεξί χέρι του ηγέτη της Β. Κορέας, Κιμ Γιονγκ Ουν, προσγειώνεται στο JFK» και μου ήρθε κάπως, μιας και μόνο σε σβέρκα προσγειώνονται τα χέρια (απ’ όσα ήξερα ως τώρα).

  12. Καλημέρα

    Αυτό με τα χαρτονομίσματα νου άρεσε σανιδέα (μιά λέξη , μεγάλη σανίδα)

    Λέω να τυπώσω κι εγώ, μηδενικής αξίας αλλά με τιμή απόκτησης τα 2 ευρώ (για να είμαι ανταγωνιστικός) όπου θα έχουν σαν εικόνα είτε την σπασμένη προτομή του Κούδα είτε τον Καζαντζίδη στα 10 000 βατ που έλεγε ο Τζιμάκος !

  13. Γς said

    Κι ένα ανεκδοτάκι. Τώρα το σκάρωσα:

    Στο βιβλιοπωλείο.

    -Το κεφάλι του Μαρξ το έχετε;

    -Μήπως απέναντι;

    Στο απέναντι κρεοπωλείο

  14. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχολια!

    5 Ο πατέρας των αδελφών Μαρξ ήταν εβραίος από την Αλσατία.

  15. leonicos said

    Σαρλ Μαρξ

    καταπληκτικός και αυτός.

  16. Γς said

    12:

    >Λέω να τυπώσω κι εγώ, μηδενικής αξίας αλλά με τιμή απόκτησης τα 2 ευρώ

    και μου θύμησες τον πατέρα μου τον παραχαράκτη

    https://caktos.blogspot.com/2013/08/blog-post.html

  17. «Κινέζικο λέμε ή ίσως λέγαμε, ένα προϊόν, ιδίως συσκευή, χαμηλής τιμής αλλά και ευτελούς ποιότητας, που γρήγορα χαλάει και την πετάμε». Το ίδιο συνέβαινε τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια με τα γιαπωνέζικα. Παλιά εμείς αυτά τα λέγαμε αγιοβασιλιάτικα.

    Καταπληκτικη η παλιά γελοιογραφία του Ιωάννου που έδειχνε τον Μαρξ να μισοσηκώνεται από τον τάφο του κρατώντας ένα περίστροφο στον κρόταφό του λέγοντας «Εντάξει, Λάσκαρη, κέρδισες!» αναφερόμενος στον τότε υπουργό Εργασίας που είχε δηλώσει ότι κατάργησε την πάλη των τάξεων.

  18. # 12

    Σε ειδική τιμή ( 2 000 ευρώ+ ΦΠΑ) τα έχοντα ως εικόνα τον Βίλχεμ Ράιχ με στολή ισοβίτη !

  19. leonicos said

    δε συμφωνείς με τον Χάκκα αλλά σε προβληματίζει

    είπα αρκετά και απε΄ρχομαι

  20. Divolos said

    «έγιναν στη γενέτειρά του, την πόλη Τριρ (Trier) της δυτικής Γερμανίας»
    Και ο Lars Von Trier προφέρεται Τριρ; Λάθος τον πρόφερα Τρίερ τόσα χρόνια; Η μήπως επειδή είναι Δανός αλλάζει;

  21. spiral architect 🇰🇵 said

    Να μιλάνε όλοι για τον Μαρξ πάει στο διάολο, να μιλάει και ο μπεκροκανάτας, δεν το θέλει ούτε ο θεός, ούτε ο Μαρξ, ούτε και ο Λένιν.

  22. sarant said

    20 Όχι, το Τριρ είναι συμβατική μεταγραφή -όπως την έχει η Βικιπαίδεια. Οι Γερμανοί προφέρουν την πόλη περίπου «τρία» αλλά το ια σε δίφθογγο. Και τον Λαρς κάπως έτσι.

  23. Alexis said

    #17: Αγιοβασιλιάτικα λέγονταν τα πλαστά, οι απομιμήσεις, αυτά που αργότερα ονομάστηκαν «μαϊμού». Από τις ψεύτικες λίρες που έβαζαν στις βασιλόπιτες.

    Ο όρος «γιαπωνέζικο» ως συνώνυμο του φτηνιάρικου, χαμηλής ποιότητας προϊόντος πρέπει να επιβίωσε αρκετά, τουλάχιστον μέχρι τα μέσα των ’70s. Συμπτωματικά χτες έβλεπα (ξώφαλτσα) την παλιά ελληνική ταινία «Μια Ελληνίδα στο χαρέμι» (1971) όπου σε κάποια φάση η Βλαχοπούλου δίνει κάποια ρολόγια στον Σειληνό και του λέει:
    «Για πήγαινέ τα αυτά εδώ σε κανέναν ρολογά να δούμε τι είναι, γιατί μου φαίνονται σαν γιαπωνέζικα, του κιλού».

    Η νεότερη γενιά βέβαια έχει επινοήσει άλλες εκφράσεις για το ευτελές, το φτηνιάρικο, με κορυφαία το gtpk (διαβάζεται τζι-τι-πι-κέι)

  24. Alexis said

    …ναι, εντάξει, το gtpk δεν είναι μόνο για προϊόντα, αλλά για ο,τιδήποτε χαμηλής ποιότητας (π.χ. ταινία, θεατρική παράσταση, βιβλίο, συναυλία, ποδοσφαιρική ομάδα) ακόμα και για πρόσωπα (π.χ. καθηγητής gtpk, ποδοσφαιριστής gtpk κλπ.)

  25. cronopiusa said

  26. nikiplos said

    18, μήπως μιλάμε για τον Απόστολο Λάζαρη?
    (κι όχι Λάσκαρη)

  27. 23. Ευχαριστώ για το σχόλιο. Στη δεκαετία του ’50, που χρησιμοποιούσαμε αυτή την λέξη, δεν υπήρχαν επώνυμα προϊόντα και επομένως δεν υπήρχαν μαϊμού. (Π.χ. Το SEIKO που έγινε SFIKO, εμφανιστηκε μετά από δύο δεκαετίες). Η λέξη αγιοβασιλιάτικο δήλωνε κάτι ευτελούς αξίας που εύκολα χαλούσε, όπως τα πρωτοχρονιάτικα παιδικά παιχνίδια που πουλούσαν στους πάγκους των δρόμων και ήσαν «της Κυριακής χαρά και της Δευτέρας λύπη» (να μια ακόμη γλαφυρή και εύστοχη έκφραση της εποχής).

  28. Γς said

    23:

    >Αγιοβασιλιάτικα λέγονταν τα πλαστά, οι απομιμήσεις, αυτά που αργότερα ονομάστηκαν «μαϊμού».

    Εκείνη λοιπόν την εποχή των απομιμήσεων συνέβη και το εξής:

    Κάπου κει κάτω στην Ασία ίσως στην πρώην αποικία της Ολλανδίας την Ινδονησία κατασκεύαζαν ραδιόφωνα μαϊμού της Φίλιπς.
    Ηταν όμως τόσο κακής ποιότητας που οι ολλανδοί τους βοήθησαν να τα βελτιώσουν. Για να μην ξεφτιλίζεται η εταιρεία.

  29. Γς said

    27:

    > όπως τα πρωτοχρονιάτικα παιδικά παιχνίδια που πουλούσαν στους πάγκους των δρόμων και ήσαν «της Κυριακής χαρά και της Δευτέρας λύπη»

    Οπως τα κλωσόπουλα και παπάκια που αγοράζαμε στα μικρά μας και ψοφούσαν.

    Τότε τους έλεγε ο Γς ότι τα πήγε στον παππού, ο οποίος με την σειρά του τους έλεγε ότι τα πήγε στον Εθνικό Κήπο.

    Και να δεις που τα αναγνώριζαν μετά από καιρό στη λιμνούλα με τις πάπιες

  30. ap8938 said

    παρότι είναι μάλλον πολύ πρωί για να ανοίξουμε τέτοιο θέμα, θα έλεγα οτι μόνο στη βάση μιας δευτεροδιεθνιστικής αντίληψης για τον καπιταλισμό μπορούμε να θεωρήσουμε την κίνα μια μη καπιταλιστική χώρα.

  31. Παναγιώτης Κ. said

    @26. Τον Λάσκαρη αφορά εκεί στα 1979 με κυβέρνηση της ΝΔ.
    Ο Λάζαρης ήρθε αργότερα μετά το ΄81 με την άνοδο του Πασόκ στην Εξουσία.

  32. sarant said

    25 Α μπράβο!

  33. spiral architect 🇰🇵 said

    23: Μύθοι περί κινέζικων, κορεάτικων, παλιά των γιαπωνέζικων και ταϊβανέζικων προϊόντων έχουν δημιουργηθεί και έχουν διαδοθεί διαχρονικά από το (δυτικό) κεφάλαιο σε αντίδραση στη διαχρονική είσοδο στις αγορές των απωανατολιτών με ισάξια, αν όχι καλύτερα και οικονομικότερα (σχετικά) προϊόντα. Τυπικό παράδειγμα είναι οι παλιοί (οι πρώτοι) συρμοί για το μετρό της Αθήνας κατασκευής «της μεγάλης μας φίλης» και οι μεταγενέστεροι κατασκευής Χιουντάι. Ποιοι συρμοί σάς αρέσουν περισσότερο, ποιοι είναι πιο μπάνικοι, ποιοι είναι πιο αθόρυβοι μέσα στις σήραγγες; 😉

    Όσο για τους Κινέζους και κατά πόσο είναι πούροι καπιταλιστές ή σκληροί κομμουνιστές είναι μια κουβέντα που συναρτάται με το κατά πόσον τα κέρδη μοιράζονται στο λαό και δεν καταλήγουν σαν υπεραξία στην τσέπη του κάθε κάπτεν Φου, την ενεργειακή αυτοδυναμία της χώρας τους, την οικονομική ισχύ της, το κατά πόσο επηρεάζει άλλες χώρες με το πρότυπό της και κυρίως αν (τώρα πια) θεωρείται ιμπεριαλιστική. Πάντως, η σύγκρισή της με «δημοκρατίες» δυτικού τύπου είναι εκ προοιμίου άστοχη.

  34. spiral architect 🇰🇵 said

    @11 τέλος: Ο Τραμπ συναντήθηκε με τον λάθος Κιμ. 😀

  35. Γιώργος said


    για αυτούς τους ανθρώπους: εργάτες στα εργοστάσια της Apple στην Kίνα, το ΚΚΚ πόσο περήφανο νιώθει;

    (σχόλιο 33)
    https://left.gr/news/oosa-terastia-ayxisi-stin-pagkosmia-anisotita
    «Ξεκινώντας από την δεκαετία του 1980, οι περισσότερες χώρες βίωσαν αύξηση στα επίπεδα ανισότητας, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ. Μια από τις εντονότερες αυξήσεις καταγράφεται στην Κίνα, όπου ο συντελεστής Gini –που μετρά την κατανομή του εισοδήματος- αυξήθηκε κατά το ήμισυ στο διάστημα 1980-2000.»

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CF%85%CE%BD%CF%84%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CF%83%CF%84%CE%AE%CF%82_%CE%A4%CE%B6%CE%AF%CE%BD%CE%B9
    «Ο συντελεστής Τζίνι μετρά την ανισότητα μεταξύ των αξιών μιας κατανομής συχνοτήτων (για παράδειγμα, επίπεδα εισοδήματος). Ένας μηδενικός συντελεστής Τζίνι εκφράζει την τέλεια ισότητα, όπου όλες οι τιμές είναι ίδιες (για παράδειγμα, όπου όλοι έχουν το ίδιο εισόδημα). Ο συντελεστής Τζίνι μιας μονάδας (ή 100%) εκφράζει τη μέγιστη ανισότητα μεταξύ των αξιών (π.χ., για ένα μεγάλο αριθμό ατόμων, όπου μόνο ένα άτομο έχει όλο το εισόδημα ή την κατανάλωση και όλοι οι άλλοι δεν έχουν, ο συντελεστής Τζίνι θα είναι σχεδόν ένας).»

  36. Γιάννης Ιατρού said

    25: (32) Κρόνη, η προτελευταία μου αρέσει ιδιαίτερα 🙂
    27: Σωστός!

  37. dryhammer said

    Κάπου γράφει ο Τσιφόρος για χρυσαφικά «κουλουριώτικα» εννοώντας άλλοτε επίχρυσα (που τα πλάσαραν για μασίφ) και (συνεκδοχικά) άλλοτε για φανταχτερά μεν ευτελή δε αντικείμενα, πάντα με σκοπό να «τη φορέσουν» σε κάποιον αφελή. Οι μπαρμπάδες μου χρησιμοποιούσαν αντίστοιχα την έκφραση «μαλαματένιος τενεκές».

  38. giorgos said

    Νά πούμε καί ότι, ό πρώτος μόνο τόμος άπό τό «Κεφάλαιο» τού Μάρξ μεταφράσθηκε όλόκληρος στήν Ελλάδα μόλις στή δεκαετία τού ’60 άπό τόν δικηγόρο Γ.Σκουριώτη . Πολύ άργότερα δηλαδή άπό τήν ίδρυση τού ΕΑΜ.

  39. spiral architect 🇰🇵 said

    @35: Αυτό λέω κι εγώ αλλά θέτοντας ερωτήματα. Γενικεύοντας, κάθε καπιταλιστής που σέβεται το εαυτό του θέλει να περάσει στον «παλαιό κόσμο» Ειδικές Οικονομικές Ζώνες» με κινέζικα εργασιακά πρότυπα, μηδενική φορολόγηση και πλήρη αυτονόμηση εν σχέσει με την ισχύουσα εθνική νομοθεσία. Εν πολλοίς το’ χουν πετύχει σε χώρες -τι ειρωνεία!- της πρώην Κομεκόν (Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία) κι έτσι η υπεράξια καταλήγει στην τσέπη του κάπτεν Φου, από πίσω ακολουθούν ασθμαίνοντας οι δυτικοί καπεταναίοι, μέχρις ότου φτάσουμε σε κρίση παραγωγής, όπου το χρήμα, πραγματικό και ηλεκτρονικό, δεν θα έχει καμιά αξία, επειδή δεν θα κυκλοφορεί, κινεζικά κ.α. προϊόντα θα μένουν αδιάθετα, για να δικαιωθεί ο Μαρξ, ο οποίος παρεμπιπτόντως διδάσκεται στις ελίτ αμερικάνικες σχολές (π.χ.) για να ξέρουν οι πλούσιοι τι θα΄χουν να αντιμετωπίσουν.

  40. dryhammer said

    37 συνέχεια.
    Αργότερα έμαθα ότι ο «μαλαματένιος τενεκές» προέκυψε από παρωδία του μικρασιάτικου δίστιχου:

    Μαλαματένιος κατιφές κρέμεται στο λαιμό σου
    όλοι φιλούνε το σταυρό κι εγώ το μάγουλό σου

    που το έκαναν

    Μαλαματένιος τενεκές κρέμεται στο λαιμό σου
    όλοι φιλούνε το σταυρό κι εγώ τον πισινό σου

  41. sarant said

    33 Τώρα μου θύμισες ότι παλιά λέγαμε «ταϊβανέζικο» για τα πισί.

  42. Γς said

    40:

    Ω, τι αντίθεση με το

  43. ΓιώργοςΜ said

    35
    Δε μπόρεσα να βρω την πρωτότυπη έκθεση στη σελίδα του ΟΟΣΑ, δεν έχει το συντελεστή Gini για την Κίνα στα γραφήματα.
    Πάντως, αν η «αύξηση κατά το ήμισυ» σημαίνει «50% της προηγούμενης», από μόνο του δε σημαίνει κάτι. Αν δηλ. από το 0.1 πήγε στο 0.15.

    Όσο για τη φωτογραφία, δε νομίζω πως η εικόνα σε εργοστάσιο παραγωγής οτιδήποτε στην Κίνα, είτε σήμερα είτε πριν από ξερωγώ 30 χρόνια είναι διαφορετική, και μακάρι να κάνω λάθος.
    Θέλω να πω πως αν οι εργάτες δουλεύουν 10-12 ώρες, χωρίς διακοπή για κατούρημα, για μια χούφτα ρύζι, χέστηκαν (με το συμπάθιο) αν δουλεύουν για το Στιβ Τζομπς, τη Χιουντάι ή την κρατική βιομηχανία ανταλλακτικών για τρακτέρ.

  44. cronopiusa said

  45. cronopiusa said

  46. ΣΠ said

    17, 26, 31
    Ναι, πρόκειται για τον Κωνσταντίνο Λάσκαρη, που το 1976 ως Υπουργός Απασχολήσεως είχε προσπαθήσει να περάσει τον αντισυνδικαλιστικό εργατικό νόμο 330, με συνέπεια μεγάλες απεργιακές κινητοποιήσεις σε όλη την χώρα. Τότε είχε πει το περιβόητο «Δεν θα επιτρέψομεν την πάλην των τάξεων». Η γελοιογραφία που μου έχει μείνει (δεν θυμάμαι τίνος γελοιογράφου) έχει τον Μαρξ γονατιστό μπροστά στον Λάσκαρη να τον παρακαλάει και τον Λάσκαρη να του λέει: «Σέβομαι την ηλικία σας αλλά μην επιμένετε, δεν θα επιτρέψουμε την πάλη των τάξεων».

  47. Alexis said

    #27: Έχετε δίκιο. Αγιοβασιλιάτικο ήταν, κατά μία έννοια, και το ευτελούς αξίας προϊόν. Θυμάμαι κι εγώ τα ευτελούς αξίας παιδικά παιχνίδια που τα έλεγαν αγιοβασιλιάτικα.

    #37: Τενεκέδες και μπακίρια έλεγαν γενικώς τα ψεύτικα χρυσαφικά. Για το τραγούδι και την παρωδία του δεν το ήξερα…

  48. sarant said

    46 Ιωάννου θαρρώ.

  49. spiral architect 🇰🇵 said

    «…κινέζικα μεροκάματα, αυτός είναι τώρα ο σκοπός που επιδιώκει το αγγλικό κεφάλαιο»

    Καρλ Μαρξ, «Το Κεφάλαιο», τόμος 1ος, σελ. 622, εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή

    «…η ανάπτυξη της κεφαλαιοκρατικής παραγωγής έριξε τους εργάτες όλου του κόσμου. Δεν πρόκειται πια για το κατέβασμα των αγγλικών μισθών στο επίπεδο των μισθών της ηπειρωτικής Ευρώπης, αλλά για το κατέβασμα στο λίγο – πολύ κοντινό μέλλον των ευρωπαϊκών μισθών στο κινέζικο επίπεδο»

    Καρλ Μαρξ, «Το Κεφάλαιο», τόμος 1ος, σελ. 885, εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή


    (όχι, παίζουμε!)

  50. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    46 Του Ιωάννου είναι η γελοιογραφία, στο τεύχος του ΑΝΤΙ για τις εκλογές του 1977, σελ 38 του συνδέσμου.
    https://ioannou.files.wordpress.com/2009/09/anti-ioannoy2.pdf

  51. ΣΠ said

    50
    Μπράβο! Δεν ήμουν σίγουρος ότι είναι του Ιωάννου λόγω της πολύ μεγάλης λεπτομέρειας του σκίτσου.

  52. LandS said

    Αυτή την απλοϊκή ταύτιση της ισότητας με την (κοινωνική) δικαιοσύνη κάποιοι πρέπει να τη ξανακοιτάξουν πιο σοβαρά.

    Στο «…στον καθένα ανάλογα με την συνεισφορά του» είναι εγγενής η ανισότητα. Αν μάλιστα, αντίθετα από τους Φιλελεύθερους – που ο Μαρξ αποκαλούσε χυδαίους (vulgar), θεωρήσουμε ότι διαφορετικοί άνθρωποι έχουν διαφορετικές ανάγκες, ακόμα και το «…στον καθένα ανάλογα με τις ανάγκες του» έχουμε μεγάλες δόσεις ανισότητας. Και αυτά χωρίς να έχουμε αγγίξει καν το «απο τον καθένα ανάλογα με τις ικανότητές του» για να το συνδυάσουμε.

    Λοιπόν να διαβάσουμε αυτά https://www.marxists.org/archive/marx/works/1875/gotha/index.htm γιατί θα ζητήσω από τον Νικοκύρη να μας βάλει πρόχειρο την άλλη Πέμπτη.

  53. spiral architect 🇰🇵 said

    (πληκτρολογώ και γελάω τρανταχτά)

    Κουίζ: Ποιος είναι ο κοινός τόπος της μαρξιστικής υπεραξίας, του έξτρα παρθένου ελαιόλαδου και του Μήτρογλου; 😆 😆 😆
    (πληκτρολογώ και γελάω τρανταχτά)

  54. cronopiusa said

  55. atheofobos said

    Μερικές ακόμα που δεν έβαλε η Cronopiusa

  56. Νέο Kid said

    53. O Τζήμερος;

  57. LandS said

    53
    Πε το μας ντε
    Να γελάσουμε και μεις

  58. cronopiusa said

  59. spiral architect 🇰🇵 said

    @57: Το’ πε ο Κιντ στο #56.
    Εδώ όλη η γνώση μαζεμένη και νοικοκυρεμένη. 😆

  60. Γιάννης Κουβάτσος said

    «όπως το είχε σχεδιάσει ο Λένιν, ο οποίος δεν ντρεπόταν να κάνει «κωλοτούμπες» και να το διαφημίζει.»
    Ναι, Νικοκύρη μου, μόνο που τις «κωλοτούμπες» τις κάνουν όταν η αδυσώπητη πραγματικότητα διαλύει τις λαϊκιστικές πομφόλυγες που εξαπολύουν πριν καταλάβουν την εξουσία με οποιονδήποτε τρόπο. Η έντιμη στάση επιβάλλει να είναι μετριοπαθείς, σοβαροί και ειλικρινείς και πριν αναλάβουν κυβερνητικές ευθύνες.

  61. Γιώργος said

    (σχόλιο 52)
    Επειδή όσο και αν έχει αμφισβητηθεί οφείλουμε σε αυτό που λέμε δυτικό κόσμο να προστατεύσουμε τις αρχές του διαφωτισμού [με κορυφαίες την άρνηση της αυθεντίας (πολιτικής και θρησκευτικής) και της τυφλής υπακοής στις ιδεολογίες] τα
    «στον καθένα ανάλογα με την συνεισφορά του»
    «στον καθένα ανάλογα με τις ικανότητές του» και
    «στον καθένα ανάλογα με τις ανάγκες του» (που νομίζω είπε ο Μαρξ αλλά υποθέτω ότι στο ανάγκες τού υποκειμένου δεν θα έβαζε τις χωρίς μέτρο ανάγκες κάποιου που επιθυμεί να ζει πέρα και από τα όρια της χλιδής)
    χωρίς τις βασικές αρχές ότι
    -επιθυμούμε να ζούμε ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ως κοινωνικά όντα υπακούοντας εκούσια σε κανόνες γιατί ΣΥΜΦΕΡΕΙ από το να ζούμε με μόνα όπλα τις φυσικές μας δυνάμεις και δεξιότητες
    -δεν θέλουμε να υπάρχει εκμετάλλευση του ανθρώπου από τον άνθρωπο
    τα παραπάνω γίνονται ΧΥΔΑΙΑ και εξορθολογικεύουν τον καπιταλισμό και κάθε κόσμο αφέντη – δούλου (όπως σήμερα και πολύ πίσω αλλά όχι ανέκαθεν).
    (Όχι ότι ελπίζω δηλαδή αλλά όχι και τους πιστεύω)

  62. Alexis said

    #59: Ουφ, βαρυστομάχιασα με τόση γνώση μαζεμένη, αλλά ας είναι, άξιζε τον κόπο γιατί πήρα και μπόνους έξτρα γνώση διαβάζοντας και το αρθράκι της λατρεμένης μας Liberal, με τίτλο «10+1 λόγοι γιατί ο Αλέξης δεν πρόκειται να γίνει ποτέ Ανδρέας».

    Εκεί έμαθα και κάτι που αγνοούσα μέχρι τώρα ότι δηλαδή «ο Ανδρέας έστειλε τον Ελληνικό Στόλο να βυθίσει το “Χόρα”».

    Βρετιμαθαίνεικανείς! 😆

  63. 61 από τον καθένα ανάλογα με τις ικανότητές του, στον καθένα ανάλογα με τη συνεισφορά του και (στο τέλος της διαδρομής) τις ανάγκες του.

    Αφήνω κι αυτό να υπάρχει: https://www.scribd.com/document/79034705/Eric-Hobsbawm-%CE%97-%CF%83%CF%85%CE%BC%CE%B2%CE%BF%CE%BB%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%9A%CE%B1%CF%81%CE%BB-%CE%9C%CE%B1%CF%81%CE%BE-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B5%CF%80%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%AE%CE%BC%CE%B7

  64. Και για τους φιλομαθείς διάφορα έργα του Κάρολου (σε παλιές κυρίως εκδόσεις) κατεβάσιμα εδώ: https://kritikitheoria.wordpress.com/category/karl-marx/

  65. Γιάννης Ιατρού said

    πολλή πίκρα έχει πέσει σήμερα εδωμέσα, ένθεν κακείθεν

  66. Ριβαλντίνιο said

    αξίας 0 ευρώ, που θα πουλιούνται προς 3 ευρώ το κομμάτι

    Μου θύμισε τον Μπόμπ Σφουγγαράκη που είχε πάει στο μαγαζί φαρσών και ρωτάει «τι μπορώ να πάρω με ένα ευρώ ;» και του απαντάνε «αυτό το ψεύτικο ευρώ.» Κι αυτό εδώ !

  67. spiral architect 🇰🇵 said

    Αν μείνουνε τα πράγματα όπως είναι
    είσαστε χαμένοι.
    Η μεταβολή, ναι, είναι εσάς ο φίλος σας,
    και η διαφωνία ο σύμμαχός σας στον αγώνα.
    Από το τίποτα
    κάτι πρέπει εσείς να φτιάξετε,
    οι δε του κόσμου οι παντοδύναμοι
    να γίνουν πρέπει τίποτα.
    Αυτό που ήδη κατέχετε αφήστε το·
    πιάστε πάρτε αυτό που σας αρνιούνται.

    Μπέρτολτ Μπρεχτ.

  68. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

  69. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    » Πάντως, είμαι μάλλον βέβαιος ότι μια καπιταλιστική Κίνα θα είχε μετατραπει μάλλον σε οικονομική αποικία των δυτικών κρατών.»
    Aυτό ακριβώς έγινε, όλες οι μεγάλες δυτικές εταιρείες εκεί μετακόμισαν για να εκμεταλλευθούν το δωρεάν εργατικό δυναμικό και να βγάλουν τρισεκατομμύρια από τις ΕΞΩΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ υπεραξίες, (για τα χρηματιστηριακά κέρδη δεν λέω κάτι γιατί δεν χωράνε τα μηδενικά 🙂 ) αυτό ήταν το τίμημα για να παραμείνει το κόμμα στην εξουσία, κι όπως συνέβει με τις παλιές αποικίες, αφού εκ των πραγμάτων δημιουργήθηκε μιά αρκετά δυνατή οικονομική ελίτ και μιά σχετικά αξιόλογη μεσαία τάξη, τώρα «σηκώνουν» κεφάλι για να γίνουν ισότιμοι αν όχι κυρίαρχοι. Φυσικά η κατάληξή τους, είναι γνωστό από την ιστορία ποιά θα είναι, προσεχώς στις ΤV. 🙂

  70. Γιώργος said

    Σωστή (και απαραίτητη) η διόρθωση. Σκεφτόμουν τη συνέχεια και δεν το ξαναείδα.

  71. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αλήθεια, υπάρχει άλλος συγγραφέας, που να έχει διαβαστεί (ουσιαστικά και σε βάθος) λιγότερο από τον Μαρξ και συγχρόνως το όνομά του να είναι στο στόμα όλων, να έχει τόσο φανατικούς φίλους και εχθρούς; Θυμάμαι έναν μπάρμπα μου να μιλάει με μίσος για τους «μαρξιστάς» και ανάθεμα κι αν ήξερε έστω και την ετυμολογία της λέξης. Στον αντίποδα, θυμάμαι σε ένα αφιέρωμα στον Καστοριάδη στη Μαράσλειο Π.Α., μέσα δεκαετίας του ’80, έναν εικοσάρη κνιτάκο να ωρύεται ότι ο «Καστοριάδης δεν είχε ιδέα από μαρξισμό». Ενώ αυτός προφανώς τον έπαιζε στα δάχτυλα (τον μαρξισμό 😊). Καρλ Μαρξ, αυτός ο άγνωστος.

  72. cronopiusa said

  73. Christos said

  74. Γιάννης Ιατρού said

    69:

  75. Ριβαλντίνιο said

    Ο Φωτόπουλος εδώ φέρνει εμφανισιακά λίγο στον Σιάντο ! 🙂

  76. cronopiusa said

  77. Avonidas said

    Καλησπέρα.

    Το ΚΚΚ βρήκε την τέλεια φόρμουλα ώστε και να μείνουν οι κηφήνες στην εξουσία και να ανοιχτεί η Κίνα στις αγορές. Κι έτσι, έχουμε ένα συγκεντρωτικό και αυταρχικό κράτος, που οι ηγέτες του πίνουν νερό στο όνομα του Μαρξ και σαμπάνιες στην υγεία των κορόιδων.

    Πράγματι, η Κίνα δεν έχει καπιταλισμό: το πλησιέστερο στο οικονομικό της σύστημα πρέπει να είναι η εμποροκρατία, όπως π.χ. στην Καρχηδόνα ή στη Βενετία κάποτε, όπου μια κλίκα ολιγαρχών ρυθμίζει την παραγωγή και το εμπόριο, και τσεπώνει τη μερίδα του λέοντος.

    Το μεγάλο «αμάρτημα» της Κίνας (για τους Δυτικούς) δεν είναι, βεβαίως, η αδιαφορία της για τα ανθρώπινα δικαιώματα ή η έλλειψη ατομικών ελευθεριών, αλλά το ενοχλητικό γεγονός ότι ο πλούτος που παράγουν οι Κινέζοι μένει στα χέρια της κινεζικής άρχουσας τάξης, αντί να τον απομυζούν οι ξένοι, όπως τον παλιό καλό καιρό της αποικιοκρατίας. Για τους ηγέτες της Κίνας, αυτό βεβαίως ήταν επιτυχία πρωτοφανής. Για τον μέσο Κινέζο, είναι «τι έχεις Γιάννη, τ’ είχα πάντα».

    Όσο για τα πανηγυράκια στην Trier: μια χαρά τα λέει ο Χάκκας. Αλλά ας μην έχει παράπονο ο Μαρξ, που στα 200 χρόνια του τον κάνανε ατραξιόν για την κονόμα. Ένας άλλος νεκρός Εβραίος 2000 χρόνια τώρα ταϊζει αλήτες.

  78. Γιάννης Κουβάτσος said

    77: Πολύ εύστοχο σχόλιο, Αβονίδα. 👍

  79. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    74 – Υπονοείς κάτι; 🙂 Oι σκοτεινές επιδίωξες και οι παλαιοαστικές αντίληψες είναι όλα τα λεφτά. 🙂

  80. Γιάννης Κουβάτσος said

    Τα δύο αγαπημένα ρητά του Μαρξ:
    «Αγαπημένο απόφθεγμα: Nihil humani a me alienum puto (μτφ: Τίποτα το ανθρώπινο δεν μου είναι ξένο )
    Αγαπημένο γνωμικό: De omnibus dubitandum (μτφ: Να αμφιβάλλεις για τα πάντα)»
    Να αμφιβάλλεις για τα πάντα! Μάλλον σε γκουλάγκ θα κατέληγε ο Μαρξ με τέτοια μυαλά. Όπως κι ο Χριστός θα κατέληγε στην πυρά του Μεγάλου Ιεροεξεταστή.

  81. Μαρία said

    8
    Φαίνεται οτι πήγες πριν απ’ το ’88 όπως κι εγώ. Εκεί πρωτοείδα και σκίουρους. Ψάχνοντας για την προτομή βρήκα οτι απο το 1988 υπάρχει και άγαλμα (ανδριάντας για τους σχολαστικούς) του ίδιου γλύπτη.
    https://www.karlovyvary.cz/en/karl-marxs-monument

  82. Ριβαλντίνιο said

    Μια εργασία :

    Κ. ΜΑΡΞ – ΦΡ. ΕΝΓΚΕΛΣ,
    Η ΕΛΛΑΔΑ, Η ΤΟΥΡΚΙΑ, ΤΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ

    Ανάλυση των θέσεων των Κ. Μαρξ (Μ.) και Φρ. Ένγκελς (Έ.) για το Ανατολικό ζήτημα και με ό,τι σχετίζεται με αυτό, όπως τις απόψεις τους για την Ελλάδα, την Οθωμανική Αυτοκρατορία, τη Ρωσσία, την Αγγλία και τις άλλες Μεγάλες Δυνάμεις καθώς και τη σχέση ανάμεσα στην Επανάσταση και τον εθνικισμό των βαλκανικών χωρών.
    Η ανάλυση αυτή βασίζεται στα κείμενα των Μαρξ-Ένγκελς (Μ.-Ε.) που παρατίθενται στο ομότιτλο με τον τίτλο της μελέτης έργο του Παναγιώτη Κονδύλη (Π.Κ.) των εκδόσεων «ΓΝΩΣΗ» καθώς και εν μέρει στην πολύτιμη εισαγωγή του τελευταίου. Στο δεύτερο μέρος κριτική προς τις απόψεις τουΓ. Κεκαυμένου για το άρθρο του «Ο Κ. Μαρξ και η επανάσταση του 1821».

    http://diktiospartakos.blogspot.com/2014/03/1821_25.html

  83. Μαρία said

    Ο Μαρξ, στην πραγματικότητα μικρόσωμος και φιλάσθενος, παριστάνεται υψηλός (ανεξάρτητα από την ούτως ή άλλως γιγαντιαία διάσταση του ανδριάντα), εύρωστος, ευθυτενής και αγέρωχος, κατά τα πρότυπα τού ύστερου σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Εκπέμπει αυτοπεποίθηση, αποφασιστικότητα και δύναμη!
    Μια δύναμη που ο διανοητής, ο ακάματος συγγραφέας και ο άνθρωπος Μαρξ δεν απήλαυσε στη ζωή του. Φτωχός και με φθίνουσα υγεία, πέθανε σε ηλικία 65 ετών, χωρίς ποτέ να γευθεί τα αγαθά κάποιας εξουσίας.
    Ο επαναπατρισμός στη γενέτειρά του θα έπρεπε να συνδυαστεί με μια απεικόνιση πιο κοντά στον «υπάρξαντα» Μαρξ παρά στον μετέπειτα «υπαρκτό σοσιαλισμό», και σε φυσικές, όχι σε υπερφυσικές διαστάσεις. Σε έναν Μαρξ που να εμπνέει προβληματισμό και όχι δέος.
    http://www.avgi.gr/article/10811/8895878/o-marx-epanapatrizetai-apo-ten-kina

  84. Παναγιώτης Κ. said

    1960: «Γιαπωνέζικο» και γκριμάτσα περιφρόνησης.
    Περίπου 20 χρόνια αργότερα η ίδια πάλι λέξη συνοδεύεται όμως με γκριμάτσα θαυμασμού!
    Ονόμασαν τότε την γιαπωνέζικη τεχνολογία μιμητική η οποία όμως στην συνέχεια έγινε πρωτότυπη. Τα γιαπωνέζικα προϊόντα πωλούνται σε όλο τον κόσμο. Θεωρούνται και είναι αξιόπιστα.
    Τα απελευθερωτικά κινήματα και ο…Μπιν Λάντεν έγιναν από του καλύτερους διαφημιστές των αυτοκινήτων Τογιότα!

    Κάμποσα χρόνια πίσω είχε κυκλοφορήσει το εξής εν είδει ανεκδότου.
    Το Γερμανικό βιομηχανικό επιμελητήριο για συμβολικούς λόγους, έστειλε στο αντίστοιχο Ιαπωνικό μια πολύ λεπτή βελόνα με μια τρίχα περασμένη στο κεφάλι της. Ως απάντηση οι Ιάπωνες τους επέστρεψαν τη βελόνα στο κεφάλι της οποίας είχαν περάσει μια δική τους βελόνα με την μισή τρίχα των Γερμανών σκισμένη κατά μήκος!

    Μια και ο λόγος για τα κινέζικα προϊόντα.
    Γνωρίζει κάποιος να μας πει γιατί δεν κυκλοφορούν κινέζικα αυτοκίνητα στην Ευρώπη ενώ κυκλοφορούν κορεάτικα;

  85. Mπετατζής said

    1. Τα αγάλματα στο Βερολίνο. https://gr.depositphotos.com/10148638/stock-photo-statue-of-karl-marx-and.html Είναι σύνθεση, έχει και άλλες μορφές από πίσω

  86. cronopiusa said

  87. sarant said

    82 Mαρξόφωνα καθεστώτα 🙂

  88. giorgos said

    Πάρα πολύ θετικό καί πάρα πολύ έλπιδοφόρο τό ότι στό τιμόνι τής παγκόσμιας ύπερδύναμης τής Λαϊκής Δημοκρατίας τής Κίνας βρίσκεται τό ΚΚΚ. Τώρα όσον άφορά τά περί «άνθρωπίνων δικαιωμάτων» κλπ , είναι μιά φθηνή προπαγάνδα τής Δύσης καί τίποτα άλλο . Κι’ αυτοί προκειμένου νά άναπτυχθούν τήν ίδια καί άκόμα χειρότερη πορεία δέν άκολούθησαν? Δυστυχώς τό τίμημα τής άνάπτυξης τό πληρώνουν κάποιες γενιές ,τί νά κάνουμε , έτσι γινόταν πάντα .
    «Οπως τά φυσικά φαινόμενα είναι αίσθητικώς άδιάφορα, έτσι είναι ήθικώς καί τά ίστορικά»

  89. Παναγιώτης Κ. said

    Η αποκαλυπτική για την κοινωνική πραγματικότητα θεωρία της υπεραξίας του Μαρξ!
    Μιλούσε για τον κεφαλαιοκράτη βιομήχανο και τον προλετάριο και πως ο πρώτος απομυζά τον κόπο του δεύτερου.
    Το κακό είναι που στο μυαλό των περισσότερων ανθρώπων υπάρχει αυτό το απλουστευτικό κατά βάση σχήμα και δεν βλέπουν την οικονομική πυραμίδα των εισοδημάτων. Από τον εργάτη πάμε κατευθείαν στον βιομήχανο αγνοώντας τα πολυάριθμα ενδιάμεσα στρώματα.
    Δεν διέκρινα διαφορετικές συμπεριφορές σε πολλούς από αυτούς που δηλώνουν μαρξιστές σε σύγκριση με αυτούς που δεν είναι.
    Πάντα βλέπουν προς τα πάνω δηλαδή αυτούς που είναι πιο πάνω στην οικονομική πυραμίδα και μάλλον αδιαφορούν για τους πιο κάτω.

  90. Γιάννης Κουβάτσος said

    Επίσης, Γιώργο, κρίμα που οι στενόμυαλοι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί δεν επέτρεψαν στον Χίτλερ να εφαρμόσει και να ολοκληρώσει το εθνικοσοσιαλιστικό όραμά του. Θα την είχαν πληρώσει μερικά δισεκατομμύρια Σλάβοι και σκουρόχρωμοι, αλλά θα είχε εμπεδωθεί παγκόσμια ειρήνη και ευημερία, από την οποία θα επωφελούμασταν κι εμείς οι Έλληνες, που μας είχε και μια εκτίμηση ο Αδόλφος.

  91. Μαρξ: Οι περισσότεροι τον ξέρουν ως …Μαρξισμό. Και ακόμα πιο πολλοί ως Μαρξισμό-Λενισμό (οικονομία στα νι!).
    Δεν ξέρω ποιος επινόησε έναν άλλον –ισμό, τον δημοκρατικό συγκεντρωτισμό. Τον περιγράφει επαρκώς μια …ευαγγελική περικοπή του ΚΚΕ, έτους 1928. Κάπου εκεί (εννοώ, στον τελευταίο –ισμό) σταματούμε να σκεφτόμαστε! Πλέον, άλλοι σκέφτονται για μας. Ας πούμε κάποιος Ζαχαριάδης ή κάποιος Στάλιν κλπ.
    Έχω τη γνώμη ότι, αν ζούσε λίγο ακόμα ο Ίλιτς, ή αν τον διαδέχονταν ο Τρότσκι, τότε το «πείραμα» των 70 ετών θα …διαρκούσε περισσότερο.
    Σε κάθε περίπτωση, το μόνο που έχω να καταλογίσω στον Μαρξ και στον Λένιν είναι …καλή πρόθεση! Δεν θα έλεγα το ίδιο για τον (κατά τα λοιπά ικανότατο) Στάλιν ούτε για τους μύριους όσους σταλινίσκους που ξεπρόβαλλαν έκτοτε (και ξεπροβάλλουν μέχρι την σήμερον ημέραν!).

  92. Λάζαρος Μ. said

    Ουχρονικές; Το Google σηκώνει τα χέρια ψηλά!

  93. ΣΠ said

    92
    Δες εδώ:
    https://sarantakos.wordpress.com/2017/12/13/uchronia/

  94. sarant said

    92-93: Με πρόλαβε 😉

  95. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Πανεγυρίστικο (αγορασμένο δηλαδή από το πανηγύρι) λέμε το χαμηλής ποιότητας /το φτηνιάρικο πράγμα, ύφασμα τσίτι , κόσμημα φο κλπ. Α και το νερουλό καφέ (όπως και καραβίσιο-για τον καφέ)

    Α προπό, τί γίνεται με την Cosco ; http://www.topontiki.gr/article/275429/polemos-sto-limani-megali-apergia-stin-cosco-apergospastiko-mihanismo-me-hrysaygites

  96. Mπετατζής said

    Παίρνετε μερικοί σαν δεδομένο ότι ο Λένιν έκανε κωλοτούμπες και δεν «ντρεπότανε» για αυτό κλπ κλπ, αλλά η αλήθεια είναι ότι ο Λένιν κατά τη γνώμη μου καμιά κωλοτούμπα ποτέ δεν έκανε, με την έννοια που έχει η κωλοτούμπα, ότι εγκαταλείπει κάποιος τις βασικές του αρχές και στόχους και υιοθετεί τα αντίθετα. Καλό όμως είναι για κάποιους να γίνονται όλοι και όλα ίσα και όμοια. Συγνώμη πάλι για το οφτόπικ, αφού το θέμα είναι ο Σαρακηνός και όχι ο Ουλιάνοφ, αλλά επροκλήθην. Ας σημειωθεί τουλάχιστον το παρατσούκλι αυτό του Μαρξ, – Σαρακηνός – που οφειλόταν στο ότι ήταν κάπως μαυριδερός. Άλλο ενδιαφέρον στοιχείο της βιογραφίας του είναι ότι «πρόλαβε» να θάψει 3 από τα 4 παιδιά του. Ο μικρός γιός του νομίζω ότι πέθανε από στερήσεις και κακουχίες λόγω των συνεχών διώξεων του πατέρα του. (Κατά τα άλλα είχε εύκολη ζωή ο Μαρξ, αφού τον χαρτζηλίκωνε αδρά ο φίλος του). .

  97. 84, … Τα απελευθερωτικά κινήματα και ο…Μπιν Λάντεν έγιναν από του καλύτερους διαφημιστές των αυτοκινήτων Τογιότα! …

    Πράγματι.
    Διάσημα ήδη τα αγροτικά Τογιότα από το 1987, στην παράταση του ντέρμπι Τσαντ-Λιβύη.

  98. Mπετατζής said

    Διορθωνω μετά από διάβασμα βικυπαιδείας, 3 από τα 5 παιδιά του πρόλαβε να θάψει.

  99. Γιάννης Κουβάτσος said

    Προφανώς, Μπετατζή, σε πείραξε η αναφορά σε «κωλοτούμπες», επειδή υποψιάζεσαι ότι επιχειρείται δικαίωση της μετεκλογικής μεταστροφής του ΣΥΡΙΖΑ. Κι όμως είναι σαφής η ομοιότητα και στις δύο περιπτώσεις: πλήρης διάσταση μεταξύ ιδεολογικής καθαρότητας και πολύπλοκης πραγματικότητας. Πριν αναλάβει την εξουσία ο εκάστοτε πούρος επαναστάτης Μανόλης «με τα λόγια χτίζει ανώγια και κατώγια». Όταν όμως κληθεί να λύσει δύσκολα προβλήματα που θέτει συνεχώς ο πεισματάρης «πραγματικός κόσμος», τότε ο Μανόλης μας ή σπάει τα μούτρα του ή αναγκάζεται να προσαρμοστεί και να συμβιβαστεί. Τώρα αν αυτό είναι ξεπούλημα των αρχών του ή αναγκαίος ρεαλισμός, επαφίεται στον καθένα μας να το κρίνει.

  100. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Από τα παιδιά του Μαρξ ορισμένα πέθαναν μικρά στο Λονδίνο, τότε που η οικογένεια δυστυχούσε πολύ. Οι τρεις κόρες του παντρεύτηκαν με σοσιαλιστές της Αγγλίας και της Γαλλίας: η Ελεονόρα Έβελιγκ, η Λάουρα Λαφάργκ και η Τζένη Λογκέ. Ο γιος της τελευταίας είναι μέλος του Σοσιαλιστικού Κόμματος της Γαλλίας.
    https://tvxs.gr/news/%CF%83%CE%B1%CE%BD-%CF%83%CE%AE%CE%BC%CE%B5%CF%81%CE%B1/%CE%BF-%CE%B2%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BC%CE%AF%CF%81-%CE%BB%CE%AD%CE%BD%CE%B9%CE%BD-%CE%B3%CF%81%CE%AC%CF%86%CE%B5%CE%B9-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%BA%CE%B1%CF%81%CE%BB-%CE%BC%CE%B1%CF%81%CE%BE

  101. cronopiusa said

  102. Μαρία said

    98
    Ο Μαρξ έκανε 7 παιδιά και πιθανότατα κι ένα όγδοο με τη γκουβερνάντα.

  103. spiridione said

    Ας βάλω μερικά χρήσιμα νομίζω λινκ

    Βιβλία του Μαρξ και για τον Μαρξ στα ελληνικά
    https://www.bookpress.gr/politismos/teleutaia-nea/olos-o-marx-sta-ellhnika

    Η πρόσληψη του Κεφαλαίου στην Ελλάδα, του Γιάννη Μηλιού
    http://www.theseis.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1376&Itemid=29

    Το «Κεφάλαιο», μια διαρκής αναγνωστική πρόκληση. Για τη νέα ελληνική μετάφραση του «Κεφαλαίου» του Μαρξ (εκδ. ΚΨΜ). Συνέντευξη του μεταφραστή Θανάση Γκιούρα στον Στρατή Μπουρνάζο.
    https://enthemata.wordpress.com/2016/03/12/kpsimi-2/

    Και εδώ ο πρόλογος από τη νέα έκδοση του πρώτου τόμου του Κεφαλαίου.
    https://www.academia.edu/33006766/Karl_Marx-To_%CE%9A%CE%B5%CF%86%CE%AC%CE%BB%CE%B1%CE%B9%CE%BF-%CF%80%CF%81%CF%8E%CF%84%CE%BF%CF%82_%CF%84%CF%8C%CE%BC%CE%BF%CF%82.pdf

  104. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ένα ωραίο βιβλίο για τη Λόρα Μαρξ και τον Πολ Λαφάργκ:
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.politeianet.gr/books/9789604992041-maragkopoulos-aris-topos-motibo-ekdotiki-pol-kai-lora-zografiki-ek-tou-fusikou-264315&ved=2ahUKEwiercf-sbDbAhXTKiwKHRhTDs0QFjABegQIBBAB&usg=AOvVaw3C8bc3ryn6TnokRdeIKUg2

  105. ΚΩΣΤΑΣ said

    Το «Κεφάλαιο» του Μαρξ το αγόρασα στα νιάτα μου από πάγκο, στο παζάρι της Λάρισας. Προσπάθησα κατά καιρούς να το διαβάσω, αλλά ποτέ δεν το τέλειωσα.
    Όσα ξέρω για τον μαρξισμό, προέρχονται κυρίως από τσιτάτα που κατά καιρούς άκουγα από διάφορους ινστρούχτορες. Ο Μαρξ είπε αυτό, ο Μαρξ είπε εκείνο….Τον θεωρώ μεγάλο διανοητή που η σκέψη του και οι ιδέες του επηρέασαν σημαντικά όλον τον πλανήτη. Το αν φταίει η θεωρία του ή αυτοί που προσπάθησαν να την εφαρμόσουν, δεν είμαι σε θέση να το πω.
    Καλά κάνουν και του στήνουν αγάλματα, το δικαιούται. Ευχαρίστως θα έβλεπα ένα άγαλμα ή προτομή του Μαρξ, προσκύνημα όμως, δεν… 🙂

    Ο Μάριος Χάκκας είναι από τους αγαπημένους μου- κάποιο βίτσιο θά ΄χω κι εγώ με αυτά τα παλιοκουμμούνια Βάρναλη, Κοτζιούλα, Χάκκα… 😉 Δυστυχώς μας άφησε νωρίς…

  106. sarant said

    105 Μη χολοσκάς, κι αλλοι δεν το τελειώσανε (ένας φίλος απο το χωριό, δεν τον ξέρεις)

    100 Όχι «είναι» αλλά «ήταν» Ο Ζαν Λονγκέ πέθανε το 1938

    96 Η ΝΕΠ είναι 100% κωλοτούμπα -και πολυ καλά έκανε και την εκανε. Και το Μπρεστ-Λιτόφσκ είναι κωλοτούμπα με την εννοια ότι στην αρχή των διαπραγματεύσεων οι μπολσεβίκοι ζητούσαν πολύ περισσότερα.

  107. ΚΩΣΤΑΣ said

    106 > … ένας φίλος απο το χωριό…

    Υπονοείς κάτι που δεν το πιάνω, Νικοκύρη; 😉

  108. 21: Για τον Χάκκα λες, ή για τον Κάρολο; 🙂
    http://existentialcomics.com/comic/203

  109. Γιάννης Κουβάτσος said

    Εγώ, Κώστα, μόνο το «Μανιφέστο» έχω διαβάσει και πολλά εκλαϊκευτικά του μαρξισμού βιβλία. Νομίζω ότι αν ο γερο Κάρολος έβλεπε τα αγάλματά του, θα γέλαγε κάτω απ’ τα μουστάκια του. Δεν ξέρω τι θα έκανε ο Λένιν, αν μπορούσε να δει τη μούμια του στο μαυσωλείο του: θα γέλαγε ή θα έκλαιγε;

  110. ΣΠ said

    105, 109
    Μη στεναχωριέστε που δεν διαβάσατε το Κεφάλαιο. Η Έλλη Παπαγγελή, που το διάβασε, είπε ότι λέει βλακείες.

  111. Μαρία said

    105
    Αγόρασες και τους τρεις τόμους; Σε ποια μετάφραση; Αν είναι του Σκουριώτη με τη γυροβολιά του κεφαλαίου (κι όχι του προϊόντου που γράφει ο Χάκκας) είναι συλλεκτικό κομμάτι.

  112. Ριβαλντίνιο said

    Εδώ άλλοι δεν έχουν διαβάσει την Βίβλο και τους μάρανε ο Μαρξξξ , ο Νίτσες και άλλοι ψευτοφιλόσοφοι της γλουτιαίας χώρας . :mrgreen:

  113. ΚΩΣΤΑΣ said

    110 Όλο πατάτες κάνει αυτή 😉

    111 Όχι, Μαρία, σε έναν χοντρό τόμο είναι όλο, μοιάζει λίγο με αυτά της οκάς που πουλάνε στους πάγκους. Δυστυχώς, το έχω βάλει σε κάποια κούτα, λόγω αδιαχώρητου στις βιβλιοθήκες μου. Με έβαλες σε περιέργεια, ποιος κάθεται τώρα να ψάχνει; 🙂

  114. Νέο Kid said

    1. Τζούφια η πρόβλεψη του Μπετατζή. Αναλφάβητοι περί Μαρξ(ισμού) ενωθείτε! (..αρχίζει και το ματς. Παράτα μας ρε μάρξ!)

  115. cronopiusa said

    Έλλη Παππά: ΜΑΚΙΑΒΕΛΙ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΜΑΡΞ

    Από την παρουσίαση του εκδοτικού οίκου «Άγρα» του βιβλίου της Έλλης Παππά «Μακιαβέλλι ή Μαρξ» στη στοά του βιβλίου στις 8/11/2005.
    Του Δημήτρη Πλουμπίδη

  116. Παναγιώτης Κ. said

    Κάποιος δυτικοευρωπαίος στοχαστής (ξεχνώ το όνομά του) είχε βγάλει ένα βιβλίο με τίτλο «πως διαβάζουμε το Κεφάλαιο» και πρότεινε να το αρχίσουμε από τον δεύτερο τόμο. Αγοράστηκε λοιπόν μόνο ο δεύτερος τόμος αλλά έμεινε αδιάβαστος!
    Καλύτερη δουλειά έγινε διαβάζοντας τα δύο μικρά βιβλία του Ζαν Μπαμπύ με τίτλο:Οι θεμελιώδεις νόμοι της καπιταλιστικής οικονομίας.

    Είναι πάντως πολλά τα βιβλία που τα επικαλούνται οι άνθρωποι ως σημαντικά αλλά πολλοί λίγοι μπήκαν στον κόπο να τα μελετήσουν.Κλασικό παράδειγμα εκτός από το Κεφάλαιο είναι και το βιβλίο Principia Mathimatica των Russel και Whitehead.

  117. spiral architect 🇰🇵 said

    Κινέζικη κρατική επιχείρηση με υποκατάστημα στην Ελλάδα
    (διαβάστε, διαβάστε δεν χρειάζεται να έχετε διαβάσει το Κεφάλαιο)

  118. Alexis said

    Τον τελευταίο καιρό, παρά τα εξαιρετικού ενδιαφέροντος άρθρα του Νικοκύρη, αποφεύγω να σχολιάσω επί της ουσίας και περιορίζομαι σε κάποια σχόλια γλωσσολογικού και πραγματολογικού ενδιαφέροντος.
    Πέρα από την ασφυκτική τις τελευταίες μέρες έλλειψη χρόνου, σήμερα αίφνης ανακάλυψα και έναν επιπλέον λόγο που συμβαίνει αυτό. Κάποια από τα σχόλια με καλύπτουν και με εκφράζουν πλήρως, λένε αυτά που πιθανότατα θα έλεγα κι εγώ.
    Τα σημερινά σχόλια π.χ. 90 και 99 του Γιάννη Κουβάτσου και το 77 του Αβονίδα ανήκουν σ’ αυτή την κατηγορία.

  119. sarant said

    107 Εμένα εννοούσα, που επίσης το παράτησα.

    116 Ο Αλτουσέρ μάλλον

  120. Μαρία said

    113
    Πολύ δύσκολο το 3 σε 1 εκτός κι αν πρόκειται για τόμο εγκυκλοπαίδειας.
    Άμα ανοίξεις την κούτα, δες και διάλεξε http://www.theseis.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1376&Itemid=29

    119
    To Lire le Capital είναι συλλογικό έργο. Δεν το έχω, για να δω ποιος προτείνει να το αρχίσουμε απ’ το 2ο τόμο. Εγώ το άρχισα στα νιάτα μου απ’ τον 1ο και δεν το μετάνιωσα. Η γραφή του Μαρξ είναι γοητευτική, αξίζει και μόνο για τις υποσημειώσεις 🙂
    http://www.biblionet.gr/book/76662/%CE%A3%CF%85%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CF%8C_%CE%AD%CF%81%CE%B3%CE%BF/%CE%9D%CE%B1_%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%B2%CE%AC%CF%83%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B5_%CF%84%CE%BF_%CE%9A%CE%B5%CF%86%CE%AC%CE%BB%CE%B1%CE%B9%CE%BF

    https://fr.wikipedia.org/wiki/Lire_le_Capital

  121. Παναγιώτης Κ. said

    @119. Το θυμήθηκα. Ναι είναι ο Αλτουσέρ.

  122. ΚΩΣΤΑΣ said

    Εξεπλάγην τα μάλα 😉 Νόμιζα ότι εγώ μόνο είμαι ημιμαθής περί μαρξισμού εδώ μέσα. Τώρα δράττομαι της ευκαιρίας να πουλήσω κι εξυπνάδα από πάνω 😛

    θεωρώ ότι ο μαρξισμός απέτυχε γιατί ο Μαρξ δεν πρόβλεψε την ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας. Οι φτωχοί τότε ήταν και χειρώνακτες. Αυτές τις μάζες προσπάθησε να αφυπνήσει τότε ο Μαρξ στην ραγδαίως αναπτυσσόμενη βιομηχανική Ευρώπη. Σήμερα οι φτωχοί έχουν καναδυό διδακτορικά και κινούνται κατά μόνας και όχι μαζικά για εξασφάλιση εργασίας.

    Τι λέτε επ’ αυτού; Υπάρχει αντίρρηση ή αντίλογος;

  123. ΚΩΣΤΑΣ said

    120 Μαρία, εγχειρίστηκα για ανεύρυσμα κοιλιακής αορτής και δεν πάω στην αποθήκη να σηκώνω κούτες. Πάντως είχε λεπτό εξώφυλλο, το πρόσωπο του Μαρξ και νομίζω με κόκκινα γράμματα «Καρλ Μαρξ – ΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ’ , αν θυμάμαι και καλά.

  124. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κώστα, απ’ τα λίγα που ‘χω αντιληφθεί περί μαρξισμού, νομίζω πως είναι ένα απαραίτητο ερμηνευτικό εργαλείο για την κατανόηση του καπιταλιστικού συστήματος. Δεν είναι επίγεια θρησκεία, δεν είναι μελλοντολογία, δεν είναι συνταγή για τις σοσιαλιστικές κουζίνες του μέλλοντος (του Μαρξ αυτό).

  125. # 97

    Μιχάλη τα εν Ελλάδι αγροτικά είναι Τουότα, που το είδες το γάμμα βρέ ; (φατσούλες γελαστές)

  126. Spiridione said

    111. Ο β’ τόμος του Σκουριώτη εδώ. Σελ. 173 η γυροβολιά του κεφαλαίου
    https://vdocuments.site/-55cf91c5550346f57b90756c.html

  127. sarant said

    126 Μωρέ μπράβο!

  128. Ιστοριοδίφης said

    Να συγχαρώ τον αναγνώστη κ. Ριβαλντίνιο (82) που θυμήθηκε το μνημιακό βιβλίο του συχωρεμένου του Παναγώτη Κονδύλη «Κ. Μάρξ + Φρ. Ένγκελς, Η Ελλάδα, η Τουρκιά και το Ανατολικό Ζήτημα» (εκδ. «Γνώση», 1985).

    Στις σελίδες 55 + 56 του εν λόγω βιβλίου, ο Κονδύλης επισημαίνει κάτι θεμελιώδες, που έχουν ξεχάσει όλοι οι μαρξιστές και λοιποί μαρξιστολογούντες: Ο Μάρξ και ο Ένγκελς ήσαντε φανατικοί οπαδοί της Θεωρίας του Φαλμεράϋερ ότι οι σημερινοί (19ος αιώνας) Έλληνες είναι Σλάβοι που έτυχε να ελληνοφωνούν!..

    Ανεβάζω τις σελίδες 55 + 56 του βιβλίου, εκφράζοντας την εύλογη απορία: Αν πιστέψουμε τον συχωρεμένο τον Κονδύλη, ο Μάρξ ήταν φυλετιστής και ασχολιόταν με το άν έχει μείνει λίγο ή πολύ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΙΜΑ στην Ελλάδα του 19ου αιώνα!.. Ήμαρτον Κύριε…


  129. Φανή Μ. said

    Για να συνδυάσω τη σημερινή (Μάρξ) με τη χτεσινή (Παλαιολόγος) ανάρτηση: Από ένα άρθρο της κ. Φωτεινής Τομαή στη προχτεσινή «Καθημερινή» ανακάλυψα την ύπαρξη του «Θρήνου της Κωνσταντινουπόλεως» που έγραψε τον 16ο αιώνα ο Ρόδιος <a href="https://anemourion.blogspot.com/2016/11/15.html"Εμμανουήλ Γεωργιλλάς.

    Διάβασα με γρήγορο διάβασμα τους 1.044 στίχους του «Θρήνου» και διεπίστωσα το εξής εκπληκτικό: Ο Γεωργιλλάς αναφέρεται πάνω από 5 φορές στα «κουμούνια της Φραγκιάς»!.. Τί σημαίνει «κουμούνια της Φραγκιάς», κύριε Σαραντάκο; Υπήρχαν κουμούνια στην Ευρώπη πρίν από τον Μάρξ;

  130. Ριβαλντίνιο said

    Μπράβο Βάτμαν, βάλε κανένα «δοκουμένδον» γιατί αμφιβάλλω αν θα ρίξει κανείς ματιά στην σεντονάτη εργασία του 82.
    Πάντως όπως εξηγείται ο λόγος που το κάνουν είναι γιατί ο φιλελληνισμός έρχεται σε σύγκρουση με την «Επανάσταση» που αναμένουν.

  131. sarant said

    129 Kάτι μου θυμίζει το ύφος σας 🙂

    Κομμούν ή Κομμούνιον ή κουμούνιον, το κράτος, η πολιτεία.

  132. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>ή αν θα έρθουν χρόνια όπου θα ξαναρχίσουν να υψώνονται προτομές και αγάλματά του παντού.

    …όσο υπάρχει καπιταλισμός, θα πρέπει να υπάρχει και μαρξισμός. Μόνο αν ο τελευταίος βγάλει στη σύνταξη τον αντίπαλό του, θα μπορέσει να βγει κι ο ίδιος στη σύνταξη. Και ο καπιταλισμός φαίνεται προς το παρόν πιο σφριγηλός από ποτέ.
    Terry Eagleton – Γιατί ο Μαρξ είχε δίκιο
    https://kupdf.com/download/terry-eagleton-gamma-iota-alpha-tau-943-omicron-mu-alpha-rho-xi-epsilon-943-chi-epsilon-delta-943-kappa-iota-omicron_590fb096dc0d60dd49959e9a_pdf

  133. Γιάννης Ιατρού said

    126: Και ο πρώτος και ο τρίτος, του ιδίου, για να το έχουμε ολόκληρο 🙂

  134. Γιάννης Κουβάτσος said

    Το «Κεφάλαιο» είπαμε ότι μας ζόρισε, Ρίβα, όχι τα πάντα γύρω από τον Μαρξ. Γνωστές κάποιες απόψεις του μπαρμπα-Κάρολου, που σήμερα άνετα θα τις θεωρούσαμε ρατσιστικές.

  135. Γιάννης Ιατρού said

    133: Ο τρίτος 🙂

  136. Γιάννης Ιατρού said

    130: Ριβαλδίνιε, εδώ 🙂

  137. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Τον αείμνηστο Allou fun Marx (Αλλουφάνη στο ιστολόγιο) θυμήθηκα
    https://sarantakos.wordpress.com/2014/06/07/afmarx/

  138. cronopiusa said


    Υπό κατάρρευση η κυβέρνηση Ραχόι

    Cospedal asume que Pedro Sánchez será presidente y descarta la dimisión de Mariano Rajoy

  139. Μαρία said

    126
    Μπράβο, ρε συ. Με συγκίνησες. Αυτή τη μετάφραση είχα πρωτοδεί στη βιβλιοθήκη μιας θείας μου αλλά στη δικιά μου η γυροβολιά έγινε περιστροφή.

  140. Γιάννης Ιατρού said

    133: Εναλλακτικά, ο Α’ τόμος εδώ

  141. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Εγώ έπιασα το Χάκκα (Άπαντα/Κέδρος,1978) και πέφτω πάνω σ΄ένα
    » Χα χα χα! Με αϊβασιλιάτικο δεν γίνεται» .
    Έτσι περίπαιξε ένας θαμώνας του καφενείου το Λιάκο που ‘χε καταφέρει να ΄κονομήσει «σιδερικό» πάνω σ΄ έναν καυγά στην ψαραγορά και του το έδειξε με κρυφό καμάρι για «να ενεργήσουν σοβαρά».

  142. Γιάννης Ιατρού said

    Πάει κι ο Ραχόϊ υπό το βάρος σκανδάλων. Ο ταμίας του κόμματος, λέει, έπαιρνε μίζες 🙂

  143. leonicos said

    dryhammer 37

    ακουγοταν κάποτε και το κουλουριώτικο μάλαμα, που έμοιαζε με χρυσό αλλά δεν ήταν

  144. ΚΩΣΤΑΣ said

    141 Χαράμισε τη ζωή του για έναν «κωλομπιντέ» 😉 Κρίμα που χάθηκε πρόωρα

  145. leonicos said

    Principia Mathimatica των Russel και Whitehead.

    συγγνώμη, αλλά δεν διαβάζεται.

    πρέπει να το δουλέψεις με χαρτί και μολύβι γρα;μμή γραμμή, και να είσαι μαθηματικός. Δεν είμαι το δεύτερο και δεν έκαν α το πρώτο, μολονότι το έχω

  146. 14, … 5 Ο πατέρας των αδελφών Μαρξ ήταν εβραίος από την Αλσατία. …
    15, … Σαρλ Μαρξ …

    Καρλομάρκ(σ)ος,
    τότε, κατά το
    Καρλομάγνος

  147. Γιάννης Ιατρού said

    Παναγιώτη Κ., ρίξε μια ματιά εδώ 🙂

  148. Γς said

    81:

    >Εκεί πρωτοείδα και σκίουρους.

    Νεοφερμένοι στην Αμερική και δεν είχαμε ξαναδεί σκίουρους. Και ξαφνικά άρχισα να φωνάζω και να δείχνω στα πιτσιρίκια μου ένα σκιουράκι που ανέβαινε σ ένα δέντρο στο Σέντραλ Πάρκ της Νέας Υόρκης.

    Δεν μου έδωσαν όμως κανιά σημασία πάνω στην Αλίκη της χώρας των θαυμάτων που είχαν σκαρφαλώσει [φωτό]

    Σε αντίθεση με τον κόσμο. Που κι αυτοί εμένα κοιτούσαν κι όχι το σκιουράκι.
    Μέχρι να καταλάβω ότι ήταν σαν να δείχνω μια γάτα στον Εθνικό Κήπο είχα γίνει ρεζίλι.

  149. 43,
    O δείκτης Gini (για εισόδημα) υπάρχει στην Βίκη, μεταξύ πολλών άλλων.
    Η Κίνα φαίνεται πλέον σαν τις ΗΠΑ, γύρω στο 45%.
    (Πιο εκτεταμένη ανάλυση για την διεθνή θέση των ΗΠΑ εδώ.)

  150. cronopiusa said

    123

    Να προσέχεις Κώστα…

  151. Πέπε said

    @111, 126:
    Δε φανταζόμουν ότι είναι συλλεκτικό. Αυτή την έκδοση έχω (40 ευρώ όλο μαζί σε εξαιρετική κατάσταση από καλάθια).

    Ταπεινή μου γνώμη ότι δε διαβάζεται.

    Όταν έπεσα τυχαία απάνω του, το πήρα (α) γιατί το θεωρώ θεμελιώδες κείμενο του σύγχρονου πολιτισμού μας που θα έπρεπε κάποια στιγμή να διαβάσω και (β) γιατί είχα αγανακτήσει μ’ έναν Κνίτη φίλο μου που σε συζητήσεις μού έλεγε ένα σωρό προφανείς βλακείες αλλά ήταν αδύνατο να τον ταπώσω επειδή ήταν πιο διαβασμένος από μένα.

    Παραμένει πιο διαβασμένος.

  152. cronopiusa said

    En la Frontera – 31 de mayo de 2018 Rajoy a la fuga

  153. spiral architect 🇰🇵 said

    Ελάχιστοι από τους επίδοξους αναγνώστες του Κεφαλαίου έχουν διαβάσει και τους τρεις τόμους του. Οι περισσότεροι το’ χουν διαβάσει αποσπασματικά

    και πουλούν εξυπνάδα κριτικάροντας με αναφορά τις κοινωνικές καταστάσεις που υπήρχαν τότε σε αντιδιαστολή με τις σημερινές. Για μένα το Κεφάλαιο είναι ένα, ας πούμε, σύγγραμμα αναφοράς, ένας κώδικας, όπου θα ανατρέξεις για να ερμηνεύσεις γεγονότα από τη σκοπιά του. Και τότε υπήρχαν χειρώνακτες προλετάριοι, τώρα υπάρχουν και χειρώνακτες και πεπαιδευμένοι που το κεφάλαιο εκμεταλλεύεται τη «μυική» και την πνευματική τους δύναμη αντίστοιχα. Από την άλλη όπως όλες οι θεωρίες η θεωρία της υπεραξίας είναι σε ισχύ ως ότου αυτή ανατραπεί κάτι που ακόμα δεν έχει φανεί (και ούτε πρόκειται). Ενάμισι αιώνα μετά την έκδοση του πρώτου τόμου του και ακόμα ασχολούνται μαζί του, αυτό από μόνο του κάτι λέει, ενάμισι αιώνα μετά την πρώτη βιομηχανική επανάσταση οι τάξεις και οι ανισότητες παραμένουν, με λίγα λόγια ο Μαρξ είναι πάντα επίκαιρος.

    Κάποιος είχε πει ότι, ο καπιταλισμός θα ήταν το καλύτερο σύστημα, αν δεν υπήρχε η υπεραξία. Το τελευταίο όμως είναι εγγενές bug του συστήματος και εκεί είναι το πρόβλημα. 😉

  154. spiral architect 🇰🇵 said

    […] Η ΕΕ είναι αποφασισμένη να προσφύγει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου και να επιβάλει δασμούς σε εισαγωγές αμερικανικών προϊόντων στην ΕΕ, όπως τα τζινς, οι Harley Davidson και το φυστικοβούτυρο. […]
    😆 😆 😆

  155. Μπετατζής said

    154 Επίσης από το 2013 μνημείο πολιτιστικής κληρονομίας της Ουνέσκο. Όχι πώς θα πει κάτι ιδιαίτερο αυτό, απλά ενδεικτικό.

  156. ΚΩΣΤΑΣ said

    150 Κρόνη, σε ευχαριστώ, προσέχω όσο μπορώ. Από καρδιάς κι εσύ να είσαι πάντα καλά. 🙂

  157. ΓιώργοςΜ said

    155 Είδες μεγαλεία το φυστικοβούτυρο; 😛 😛 😛

  158. giorgos said

    Κανένας δέν διανοείται νά άμφισβητήση σήμερα τούς άρχικούς νόμους συγκέντρωσης τού Κεφαλαίου , τήν θεωρία τής ύπεραξίας, ή τήν κυκλοφορία τού χρήματος . Αύτά είναι έπιστημονικά γεγονότα πέραν άπό κάθε άμφισβήτηση . Εχουν όμως μέ τήν «άταξική κοινωνία» τήν ίδια σχέση πού έχει ό νόμος τής ένεργείας μέ τήν «άρμονία» τού Leibniz.
    Γιά τήν διατύπωση μιάς έπιστημονικής θεωρίας είναι άναγκαία μερικά «πλάσματα» . Στό μυαλό τού Marx ή διαρκής σώρευση τού Κεφαλαίου έπρεπε νά έχη μιάν θεωρητική άπόληξη . Η Αγγλική οίκονομία δέν τού πρόσφερε (δέν μπορούσε νά τού προσφέρη) καμμιά τέτοια άπόληξη καί , σύμφωνα μέ τούς νόμους πού δρά τό άνθρώπινο μυαλό , γιά νά πληρωθή τό άδιέξοδο τού παραλογισμού μιάς διαρκούς σώρευσης , ή σκέψη τού Marx κατέφυγε σέ μιά διαισθητική ύπόθεση , πού έξέφευγε πλήρως άπό τό ίδιο τό άντικείμενο τής έπιστήμης του . Η «άταξική κοινωνία» ύπήρξε δηλ. ήθικό αίτημα γιά τόν Marx .
    Aίτημα πού δέν προέκυπτε κατ’ άνάγκην άπό τά έπιστημονικά του δεδομένα , άλλ’ ήταν τό άναγκαίο «πλάσμα» γιά τήν όλοκλήρωση τών συμπερασμάτων του . (Νά θυμηθούμε έδώ ότι «ή οίκονομία προσφέρει δεδομένα , άλλά ποτέ συμπεράσματα» ? Βλ. μιά διαφορετική άποψη στό σημείο τούτο είς :Γ.Κ.Βλάχου , Πολιτική , τομ.Α΄, Αθήναι 1977 ,σελ.143).
    Η «άταξική κοινωνία» , ή «δικτατορία τού προλεταριάτου» καί ή «έπανάσταση» (πού παράγεται άπό τό έπανίστημι καί θά πή , όπως μάς πληροφορεί ό Engels [Διαλεκτική τής Φύσης,σελ.456] προστασία τών άγαθών τής καπιταλιστικής παραγωγής , – τό πράγμα δηλ. διαφορίζεται διπλά : πρώτον , ώς πρός τίς προϋποθέσεις πού άπαιτεί ή παραγωγή τών άγαθών αύτών καί ύστερα ώς πρός τόν τρόπο προστασίας τους , άν κινδυνεύουν) , συνδυαζόμενα μέ τήν φιλοσοφική σημασία τής άλλοτρίωσης , καθίστανται ίσοδύναμα «πλάσματα» καί άποδεικνύουν ότι δέν είναι τά ίδια τό έσχατολογικό νόημα τού Μαρξισμού , άλλ’ άπλές θεωρητικές ύποθέσεις γιά τήν μείζονα προϋποθετική πρόταση , πού μόνο ή παραδοχή της μπορεί νά δώση καί στά τρία ένα θετικό ίστορικώς περιεχόμενο: ότι είναι τά ένδεχόμενα στάδια γιά μιά κοινωνία φυσικών καί ήθικών διακρίσεων , δηλ. μιά κοινωνία ούσιωδώς άνισοτική.
    Δέν ύφίσταται πρόβλημα ίσότητας , άλλά διαφορισμού. Πρόκειται βασικά γιά τόν όρισμό τού Αριστοτέλη: «Διττόν τό ίσον , καί κατ’ άριθμόν καί κατ’ άξίαν» . (Στά μαθηματικά πέρασαν είκοσι τουλάχιστον αίώνες , ώσπου ν’ άναγνωρισθή ό όρισμός αύτός καί άπαίτησε όλόκληρους κλάδους γιά νά διευκρινισθή . Ως «μεταξύ» τά μαθηματικά έχουν όπωσδήποτε τά πρότυπά τους στήν πραγματικότητα πού τά παράγει , δηλ. στήν Κοινωνία . Η μελέτη άλλωστε τών μαθηματικών συνόλων συμπίπτει ίστορικά μέ τήν άνακάλυψη τής μελέτης τών κοινωνικών συνόλων) .
    Τά τρία αύτά «πλάσματα» — τό «άταξικόν» , τής «δικτατορίας τού προλεταριάτου» καί τής «έπανάστασης» — είναι μεταξύ τους ίσοδύναμα , γιατί ή «άταξική κοινωνία» , καθ’ ό άφύσικο φαινόμενο, μόνο κατά άφύσικον τρόπο θά μπορούσε νά προέλθη. Οτι ή έπανάσταση είναι άφύσικη προκύπτει άπό μόνο τό γεγονός , ότι σταματά τήν όργανικότητα τού φαινομένου . Μόνο έφ’ όσον ή όργανικότης αύτή έξαντληθή , χωρίς νά διακοπή , άποκτά ή έπανάσταση τό νόημα τής συνεχίσεως τής περαιτέρω ζωής . Παίρνει δηλ. τότε τό νόημα τού μετασχηματισμού . Είναι γνωστό ότι στήν θεωρία τής έπανάστασης ύποκρύπτεται μιά φιλοσοφική έννοια άσυνεχείας καί καταγωγής τών ποιοτήτων , πού ή έφαρμογή τους σέ άλλους έπιστημονικούς τομείς όδηγεί σέ συμπεράσματα διαμετρικά άντίθετα άπό τήν θεωρία τού Μαρξισμού . Π.χ. στήν βιολογία ή έννοια τής έπαναστάσεως ίσοδυναμεί μέ τήν θεωρία τών μεταλλάξεων , πού είναι τό άντίθετο τής θεωρίας τής συνεχούς έξελίξεως τού Δαρβίνου , τήν όποίαν άποδεχόταν ό Μάρξ καί θέλησε μάλιστα ν’άφιερώση προσωπικά τό «Κεφάλαιο» στόν Δαρβίνο . Αν οί μεταβολές γίνωνται μέ άλματα (Bonds) , ό άνθρωπος δέν είναι κατ’ άνάγκην άποτέλεσμα συνθηκών καί μπορεί νά «έδημιουργήθη» .
    Ο όρος «έπανάσταση» χρήζει σήμερα περαιτέρω καθορισμού . Πολλά φαινόμενα πού έθεωρούνταν «έπαναστατικά» εύρέθηκαν νά είναι περιπτώσεις «διαβάσεως στό όριο» , δηλ. όλοκληρώσεις μιάς άπειρης σειράς πράξεων καί έπιβεβαιωτικά τού νόμου τής συνεχείας . Ούτε τό πουλί όταν βγαίνη άπό τό τσόφλι σημειώνει «έπανάσταση» , ούτε ή γέννηση σ’ έναν τοκετό είναι «έπανάσταση» , άλλά στιγμές ένός φαινομένου πού διέπεται άπό μίαν εύρύτερη έννοια συνεχείας . Τόσο ή άπόλυτη παραδοχή τής συνέχειας ώς έξηγητικής άρχής τών φαινομένων , όσο καί ή καθολική άποδοχή τής άσυνέχειας , όδηγούν κατ’ εύθείαν στήν άναίρεσή τους . Είναι καί οί δύο γνωστικοί τρόποι τού ύπάρχοντος , όπως καί ή σύζευξη «πεπερασμένου» καί «άπείρου» τής κλασσικής φιλοσοφίας . Τό ύπάρχον όμως είναι άνεξάρτητο άπό τούς τρόπους γνώσεώς του καί ή ίδια ή ίστορία έπιβεβαιοί ένα τέτοιο γεγονός .
    Η τροπή τού εύρωπαϊκού Μαρξισμού , πού στίς μέρες μας παρατηρούμε , είναι μιά άτόφια άπόδειξη ότι στόν Μάρξ , όπως καί σέ κάθε έπιστήμονα , ύπήρχαν οί προσωπικές «πλασματικές» προεκτάσεις τών έπιστημονικών άνακαλύψεών του , πού καμμία σχέση δέν ήταν δυνατόν νά έχουν ίστορικά μέ τόν ίδιον τόν έπιστημονικό πυρήνα τής θεωρίας . Ο μαρξισμός στόν δυτικό κόσμο δέν άποτελεί πιά άμετάκλητη ίστορική κατηγορία κατά τήν έννοια τής «άταξικής κοινωνίας» , άλλά ένεργό έπιστημονική θεωρία , δηλ. θεωρία ύπό προσαρμογήν καί έκσυγχρονισμό . Αν είχε δίκηο ό Οττο Μπάουερ ή ό Λένιν γιά τόν δυτικό μαρξισμό , είναι κάτι πού φαίνεται ήδη. Είναι γνωστό πόσες έριδες φιλοσοφικής σημασίας ξεσήκωσε έξ άλλου ή θεωρία τής σχετικότητας όταν έμφανίσθηκε . Οί έριδες αύτές ήταν άκριβώς τό ίστορικό στοιχείο πού ένείχε τό πλάσμα τής θεωρίας έπέκεινα τών μαθηματικών τύπων .
    Τό στοιχείο , δηλαδή , τό άπό τήν φύση του προωρισμένο νά μεταβληθή καί νά λάβη ένα άλλο περιεχόμενο σέ άλλη ίστορική στιγμή . Ομοια καί ή «άταξική κοινωνία» είναι στοιχείο τής ίδεολογίας τού Μαρξισμού , χωρίς καμμιά έπιστημονική έπιβεβαίωση .
    Σκόπιμο είναι ίσως νά θυμηθούμε ότι κι’ ό Κοραής γιά νά έξηγήση στόν φίλο του Πρωτοψάλτη τό άερόστατο — πού σήμερα ούτε στούς διαγωνισμούς τών πρώτων γυμνασιακών τάξεων δέν τό βάζουν, έπειδή ή άπάντηση είναι μιά μόλις γραμμή– έχρειαζόταν «μιάς έβδομάδος εύκαιρίαν καί είκοσιτέσσαρα χαρτία τετραδίου » !
    Ισως ή έπανάσταση ν’ άποτελούσε ένα άπό τά θεωρήματα τού μαρξισμού , άν δέν ήταν τό γενικό κλίμα , πού άνάγκασε τόν Μάρξ στήν θεωρητική παραδοχή της , καί πού τόσο καθαρά φαίνεται νά έπηρεάζη όλους σχεδόν τούς στοχαστές τής έποχής . «Η κατανομή τού πλούτου μίκρυνε τήν άπόσταση πού χώριζε τούς πλούσιους άπό τούς φτωχούς άλλά φαίνεται ότι όσο άλληλοπλησιάζονται τόσο άλληλομισούνται καί τόσο μέ βιαιότερο φθόνο ή τρόμο άντιδρούν στίς προσπάθειες τού ένός ή τού άλλου γιά τήν έξουσία . Η ίδέα τού καλού δέν ύπάρχει σέ καμμία άπό τίς δύο αύτές μερίδες , καί ή Βία παρέχει καί στίς δύο τό μόνο έπιχείρημα γιά τό παρόν καί τήν μόνη έγγύηση γιά τό μέλλον» , έγραφε ένας άλλος , πολύ μεγάλος στοχαστής καί όμήλικος τού Μάρξ , ό A.de Tocqueville . Η ίδια άλλωστε ή θεωρία τής διταξικής «πάλης τών τάξεων» δέν άνήκει στόν Μάρξ , άλλά στόν νομομαθή Ιταλό Duca Gaetano Filangieri (1780) . Tούτο δέχεται καί ό ίδιος ό Marx σέ γράμμα του πρός τόν I.Weydemeyer τής 5-3-1862 .

  159. leonicos said

    μη μου πείτε ότι λείπω

    αλλά δουλευω κι όλας

  160. cronopiusa said

    156

    Κωστα, να ξεύρεις πως η πλατίνα αυτή τη στιγμή που μιλάμε έχει αλλάξει τα πρέκια στο dna του καρκίνου και τα εξολοθρεύει τα γαμημένα. Έχει πάρει το πριόνι και κόβει τις αλυσίδες. χρατσα χρουτσα χρατσα χρουτσα. Δεν ξέρω αν το ακούς. Καλό μήνα!

  161. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα και καλό μήνα

    159: Λεώ, ποιούς; 🙂

  162. Alexis said

    #123: Ευχές και από μένα Κώστα για ό,τι καλύτερο!

    #150: Κατά τη γνώμη μου Κρόνη αθεράπευτη περίπτωση είναι η περίπτωση του σχολίου 128! 😆

  163. sarant said

    Kαλημέρα και καλό μήνα απο εδώ σε όλους!

  164. ΚΩΣΤΑΣ said

    160 Κρόνη, η πίστη στο καλό και η θετική σκέψη, με τη βοήθεια και της ιατρικής επιστήμης, νικούν τα πάντα. και το γέλιο 🙂 😉 😛

    162 Ευχαριστώ, Αλέξη. Δεν είναι εντελώς πρόσφατη, έχω περίπου ένα χρόνο που έκανα την εγχείρηση. 🙂

  165. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    123. Μπρε Κώστα, πε ότι πρέπει/θες να φυλάγεσαι λιγάκι στα σκυψίματα ,που σου λέγανε για στραβοκατσάβιδα και άλλα τινα ξεβουλωτικά! 🙂
    Περαστικά σε όλους τους πονεμένους.
    Και η αφεντιά μου τραβιέμαι σπονδυλικά από πέσιμο τούτες τις μέρες. Κάθομαι σε κουλούρα. Ωραία είναι. Θα πάρω ροζ φλαμίγκο! 🙂

    160. Κρόνη, ακούω τη νικηφόρα μάχη της πλατίνας 😉

    Καλό μήνα.

  166. Βρε θηρίο Λεώνικε (145), έχεις τα Principia Mathematica των Russel και Whitehead; Και τους τρεις τόμους, ή μόνο τη επιτομή των εκδόσεων Dover;
    Πράγματι, δεν διαβάζεται, αλλά ούτε και χρειάζεται να διαβαστεί. Γράφτηκε μια για πάντα, για να τεκμηριώσει τη βασική του θέση, ότι τα μαθηματικά μπορούν να θεμελιωθούν χωρίς αντινομίες πάνω στην καθαρή συμβολική λογική. Το διάβασαν αρκετοί άνθρωποι (κάτω από 20, θα υπέθετα, αλλά λέοντες 🙂 ) ώστε να ξέρουμε ότι το κατάφεραν οι συγγραφείς του, αλλά με κόστος τη «θεωρία των τύπων», που εισάγει φοβερές δυσκαμψίες, που μόνο με το αυθαίρετο «αξίωμα της αναγωγιμότητας» παρακάμπτονται. Μισ γεύση βέβαια, τα πρώτα κεφάλαια, πρέπει να πάρει όποιος ενδιαφέρεται σοβαρά για τη μαθηματική λογική και τη θεμελίωση των μαθηματικών.

  167. Γιάννης Ιατρού said

    165 (α) Περαστικά, και σού το ‘πα, μην βιάζεσαι και τρέχεις 🙂
    (β) venceremos 🙂

  168. cronopiusa said

    165

    «πάντα ανοιχτά
    πάντ’ άγρυπνα
    τα μάτια της ψυχής μου»

    ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΟΝΑ, ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑ | «Ακούγοντας τον χρόνο» Ντοκιμαντέρ του Νοσοκομείου Μεταξά

    Ράγισε καρδιές το ντοκιμαντέρ του Σ. Ψυλλάκη με την Ολυμπία – ΤΕΚΜΗΡΙΑ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ από την ERT2

    Αχ, η μηχανή ειν’ η μάνα μου, η ρόδα (ειν’) η αδερφή μου, Αχ, και στο κολαουζέρη μου, Μαρούλι, κρέμεται η ζωή μου…

    Κολαουζέρηδες

    Οι νοσηλευτές, οι γιατροί της Ελλάδας της κρίσης, που έκλεισαν τ΄αυτιά τους στις σειρήνες και δεν έφυγαν

    Οι αληθινοί ήρωες

  169. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    153 – «Από την άλλη όπως όλες οι θεωρίες η θεωρία της υπεραξίας είναι σε ισχύ ως ότου αυτή ανατραπεί κάτι που ακόμα δεν έχει φανεί (και ούτε πρόκειται).» Η μαρξιστική υπεραξία έχει ανατραπεί πάνω από 40 χρόνια κι από το 2006 τείνει να εξαφανιστεί, οι ηλεκτρονικές υπεραξίες των μοχλευμένων παραγώγων δεν έχουν καμία σχέση με την θεωρία.

    Σ΄αυτό το διάγραμμα,πού βρίσκεται η μαρξιστική υπεραξία;
    https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/163ba2339018ebcc

    «Ενάμισι αιώνα μετά την έκδοση του πρώτου τόμου του και ακόμα ασχολούνται μαζί του, αυτό από μόνο του κάτι λέει,»
    Από την στιγμή που μόνο κάποιοι λίγοι ασχολούνται μόνο για φολκλορικούς λόγους, το μόνο που λέει, είναι ότι ίσως έδωσε κάτι καλό στην εποχή του για την εποχή του και τίποτε παραπάνω, η θεωρία του αμφισβητήθηκε πολύ και δεν κατόρθωσε πουθενά να επιβεβαιωθεί άρα δεν είναι διαχρονική και επιστημονικά είναι λάθος, εν αντιθέση π.χ με τον Πυθαγόρα ή τον Αρχιμήδη που τα θεωρήματά τους δεν αμφισβητούνται κι ασχολούνται μαζί τους δισεκατομμύρια σ΄όλο τον κόσμο για πάνω από 23 αιώνες, κι αυτό τα λέει όλα.

    «ενάμισι αιώνα μετά την πρώτη βιομηχανική επανάσταση οι τάξεις και οι ανισότητες παραμένουν, με λίγα λόγια ο Μαρξ είναι πάντα επίκαιρος.»
    Δεν είναι επίκαιρος γιατί πλέον δεν τον λαμβάνει ΚΑΝΕΙΣ υπόψιν (πλήν πιστών που σε μερικά χρόνια θα εκλείψουν βιολογικά) και γιατί η θεωρία του, είναι ακυρωμένη από την τεχνολογική εξέλιξη που παράγει γεωμετρικά λιγότερες προλεταριακές θέσεις εργασίας από αυτές που καταργεί, ενώ σε λιγότερα από 50 χρόνια οι εργάτες – στελέχη – επιστήμονες, όλων των ειδικοτήτων θα είναι άχρηστοι για την παγκόσμια παραγωγή (ήδη το 80% σε παγκόσμια κλίμακα αλλά και στην χώρα μας, είναι ανώφελο για την οικονομική ελίτ) τότε ίσως θα έχουμε την εξέγερση των προλεταριακών ρομπότ. 🙂

    «Κάποιος είχε πει ότι, ο καπιταλισμός θα ήταν το καλύτερο σύστημα, αν δεν υπήρχε η υπεραξία. Το τελευταίο όμως είναι εγγενές bug του συστήματος και εκεί είναι το πρόβλημα. 😉»
    Aν δεν υπήρχε το κράτος να τον στηρίζει ο καπιταλισμός δεν θα μπορούσε να επιβιώσει. Όσοι πιστεύουν πως ο καπιταλισμός είναι ελεύθερο ανοιχτό κι αυτορρυθμιζόμενο σύστημα, ή είναι κεφαλαιοκράτες και λένε ό,τι τους συμφέρει, οι απλώς είναι ηλίθιοι.

    Καλό μήνα

  170. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    168 – Είναι μεγάλο λάθος οι αδύναμοι να πηγαίνουμε κόντρα στην δύναμη, δεν μπορούμε να δούμε την αληθινή της ισχύ και δεν μπορούμε να αντιληφθούμε τις αδυναμίες της, η κατανόηση της φύσης της, είναι το όπλο που μας δίνει την δυνατότητα να σωθούμε, ακόμα και να νικήσουμε.

    Πρέπει να στέκεσαι με ψηλά το κεφάλι για να μαγεύεσαι με την ανατολή, να ονειρεύεσαι με την δύση, για να κοιτάς τα αστέρια την νύχτα και να ταξιδεύεις μέσα στην υπέροχη ζωή.

    Καλό μήνα super girl. 🙂

  171. Γιάννης Ιατρού said

    166: Αγγελος
    http://www.mathsandothers.gr/2016/02/blog-post_20.html?spref=tw

  172. Γιάννης Ιατρού said

    Φλύκταινες θα βγάλει η Σπυράκη 🙂 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: