Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Εικοσιτέσσερα χρόνια χωρίς τον Μάνο Χατζιδάκι

Posted by sarant στο 15 Ιουνίου, 2018


Συμπληρώνονται σήμερα εικοσιτέσσερα χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου συνθέτη Μάνου Χατζιδάκι. Το ιστολόγιο δεν έχει ασχοληθεί με το έργο του, ίσως επειδή εμεις εδώ ασχολούμαστε κυρίως με τη γλώσσα και τη λογοτεχνία -καιρός λοιπόν να διορθώσουμε την παράλειψη αυτή και ταυτόχρονα να παρουσιάσουμε μια μάλλον άγνωστη πτυχή της ζωής του.

Βέβαια, ασχοληθήκαμε με μια πτυχή της δραστηριότητας του Μάνου Χατζιδάκι, πριν από τέσσερα χρόνια, πάλι την επέτειο του θανάτου του, όταν παρουσιάσαμε τη σύγκρουσή του με τον θριαμβεύοντα αυριανισμό της δεκαετίας του 1980. Τότε, ο μεγάλος συνθέτης είχε μπει στο στόχαστρο της εφημερίδας του Ταύρου και είχε δεχτεί τόνους δύσοσμης λάσπης από την Αυριανή. Το χειρότερο όμως είναι ότι δεκάδες πολιτικοί, και όχι μόνο από την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, είχαν συνταχθεί με την αυριανική επίθεση εναντίον του Μάνου Χατζιδάκι, ανάμεσά τους ακόμα και η Μελίνα Μερκούρη ή ο Μανώλης Γλέζος. Προς τιμήν της, η Αριστερά, και ιδίως το ΚΚΕ, συμπαραστάθηκαν στον Μάνο Χατζιδάκι. Το δισέλιδο της ντροπής, με τίτλο «Ολοι εναντίον του Χατζιδάκι» μπορείτε να το δείτε εδώ (πρώτη και δεύτερη σελίδα). Και επειδή το κασέ της εφημερίδας φαινόταν να αποδίδει στον Φώτη Κουβέλη τις φιλοαυριανιστικές δηλώσεις ενός βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, χρειάστηκε να γράψουμε και δεύτερο άρθρο.

Αλλά Χατζιδάκις σημαίνει τραγούδια. Θα βάλω ένα μόνο τραγούδι του Χατζιδάκι -περιμένω στα σχόλιά σας από ένα δικό σας. (Και χρειάζεται αυτή η ανάπαυλα από την όξυνση της πρότασης ευπιστίας).

Θα διαλέξω ένα τραγούδι από τον δίσκο Τα παράλογα (1976) σε στίχους Νίκου Γκάτσου, το Cundu luna vini, Κούντου λούνα βίνι. Ο τίτλος είναι στα βλάχικα, σημαίνει «Όταν βγαίνει το φεγγάρι».

Όταν οι κόρες μου ήταν μικρές, τις νανούριζα τραγουδώντας τους το Κούντου λούνα βίνι, με αλλαγμένους στίχους, που δεν είναι ανάγκη να τους δημοσιεύσω εδώ, και το τραγούδι αυτό, το δικό τους, το έμαθαν και το έλεγαν ώσπου μεγάλωσαν. Όταν συνειδητοποίησαν ότι ήταν κανονικό, υπαρκτό τραγούδι, κάπως απογοητεύτηκαν γιατί ως τότε νόμιζαν πως ήταν γραμμένο ειδικά γι’ αυτές.

Αν και ταιριαστό για νανούρισμα, το Κούντου Λούνα Βίνι δεν είναι βέβαια παιδικό τραγούδι -κι όταν κάποτε είχα παρακαλέσει έναν φίλο μουσικό να μου γράψει την παρτιτούρα για να το μάθουν οι κόρες που έπαιζαν πιάνο, ο φίλος μού΄είχε πει πως η μελωδία ειναι παραπλανητικά απλή, ενώ στην πραγματικότητα έχει ζορικες λεπτομέρειες.

Κι άλλα τραγούδια του Χατζιδάκι γοητεύουν  τα παιδιά, όπως θα έχετε κι εσείς διαπιστώσει σαν γονείς ή εκπαιδευτικοί.

Ταιριάζει λοιπον να δούμε μια πτυχή της δραστηριότητας του Μάνου Χατζιδάκι που δεν είναι πολύ γνωστή. Ξέρουμε ότι νέος ο Μάνος Χατζιδάκις ήταν μέλος της ΕΠΟΝ. Λιγότερο γνωστό είναι ότι την ίδια εποχή ο Χατζιδάκις όχι μόνο έκανε την πρωτη του εμφάνιση ως συνθέτης, συνεργαζομενος το 1944 με το Θέατρο Τέχνης, αλλά και δημοσίευσε παιδικά ποιήματα στο περιοδικό «Νέα Γενιά» της ΕΠΟΝ το 1945-46.

Τα ποιήματα αυτά τα δημοσίευσε με το ψευδώνυμο Πέτρος Γρανίτης. Η καθηγήτρια Γεωργία Λαδογιάννη, που έγραψε φέτος στην Αυγή εκτενές άρθρο για τα παιδικά ποιήματα του Χατζιδάκι, βρίσκει το ψευδώνυμο πολύ εύηχο και δεν αποκλείει να παραπέμπει στον Ατσάλη/Στάλιν.

Νωρίτερα, την πτυχή αυτή της δραστηριότητας του Μάνου Χατζιδάκι την είχε αποκαλύψει σε δημοσίευμά της στον Ριζοσπάστη, το 2006, η αείμνηστη Αριστούλα Ελληνούδη, που είχε πληροφορηθεί το πραγματικό όνομα του Πέτρου Γρανίτη από τον παλαίμαχο δημοσιογραφο του Ριζοσπάστη Νίκο Καραντηνό.

Να δούμε ένα από τα παιδικά ποιήματα του Μανου Χατζιδάκι, ένα ποίημα για τα τραγούδια:

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ

Τα παιδιά που’ναι λουλούδια
μεγαλώνουν με τραγούδια
Το τραγούδι είν’ η χαρά
τραραρό, τραραραρά

Τραγουδάνε την ειρήνη,
π’ όλα τα καλά μάς δίνει
σαν πουλάκια στα κλαριά
νιώθουνε τη λευτεριά.

Κάθε νιος ξεπεταρούδι,
μέρα-νύχτα το τραγούδι,
Μπρος, μαζί και προσοχή!
Με ρυθμό και με ψυχή.

Ντο, ρε, μι, παιδιά, ελάτε
τραγουδάτε και γελάτε!
Και κατόπι θα σας πω
κάποιο χαρωπό σκοπό.

Κι ένα ακομα, που δείχνει ότι ο Γρανίτης είναι ο Χατζιδάκις

ΚΥΠΑΡΙΣΣΑΚΙ

Κυπαρισσάκι,
-Γεια σου Γιαννάκη,-
Κυπαρισσάκι μ’ αψηλό
Το παλικάρι το καλό.

Δροσιά και χάρη,
-χοπ παλικάρι-
Να ζήσεις και να σε χαρώ
παλικαράκι μου γερό

Κυπαρισσάκι,

-Χόπλα Γιαννάκη-
Κυπαρισσάκι λυγερό
Και σέρνει πρώτο το χορό.

Ο στίχος Κυπαρισσάκι μ’ αψηλό / το παλικάρι το καλό θυμίζει, βέβαια, το τραγούδι «Κυπαρισσάκι», σε μουσική και στίχους Μάνου Χατζιδάκι: Κυπαρισσάκι είν’ αψηλό / το παλικάρι π’ αγαπώ.

Αλλά το 1945 δεν ήταν ανέμελοι καιροί. Ο Πέτρος Γρανίτης γράφει για την Καψερούλα, που δεν ξέρει να διαβάσει επειδή δεν μπόρεσε να πάει στο σχολείο

ΚΑΨΕΡΟΥΛΑ

Δεν πηγαίνει στο σκολειό…
Πώς να πάει η καψερούλα,
αφού έμεινε στο σπίτι
μοναχή νοικοκυρούλα;

* * * *

Η μανούλα έχει πεθάνει.
Φταίν’ τα βάσανα κι η πείνα,
τότε με τις λαχανίδες.
– Τι φριχτά τα χρόνια εκείνα!

* * * *

Μόνη φτιάχνει το φαγί τους.
– Ναι, καλέ, μην κοροϊδεύεις.
Εφτασε έντεκα χρονώ
κι αν τη δεις δεν το πιστεύεις.

* * * *

Αχου, ποιος να τη βοηθήσει;
– Αχ, με ποιόνε να τα βάνει;
και κει πάνω που σκουπίζει
το παράπονο την πιάνει.

* * * *

Κλαίει, κλαίει η καψερούλα
κλαίει η σκούπα, το φαράσι…
– Εντεκα χρονώ κορίτσι
να μη ξέρει να διαβάσει!

Κι άλλο ένα, για τ’ αδενικά, τα υποσιτισμένα παιδάκια, που το παραθέτω σε εικόνα και ευχαριστώ και τον φίλο ΑΚ που ειχε την καλοσύνη να το πληκτρολογήσει.

 

Τ’ ΑΔΕΝΙΚΑ ΠΑΙΔΑΚΙΑ

Τ’ αδενικὰ παιδάκια
– μου καίγετ’ η ψυχή!
τ’ αδενικά παιδάκια
θέλουν εξοχή

Θέλουν καθάριο αγέρα
και θρεφτικό φαγί,
θέλουν χαρά και γέλιο
στης ζήσης την αυγή.

Τριανταεφτά και τρία
τα δεκατάκια, δες
κι οι μάνες τα κοιτάνε.
Δεν είναι για να κλαις;

Τ’ αδενικὰ παιδάκια
που μένουν νηστικά,
για τρώνε μια σταλίτσα
θα γίνουν φτισικά.

Χλωμά τα προσωπάκια
και λύπη στην καρδιά,
με σκεφτικά ματάκια . . . .
– Μικρά, γλυκά παιδιά! –

Στην όψη συγνεφάκια
Τι; Κλαίς καλέ Κική;
Χτες μ’ έδειρ’ η μαμά μου
γιατ’ είναι νευρική.

Μέρα τη μέρα λιώνουν
σαν το λιανό κερί.
Στο νου τα βασανάκια
μαζεύτηκαν σωροί.

Πούσαι χαρά κακούργα;
Μας ξέχασες πολύ. . . .
Κι έσταξε στην καρδία μας,
Ο πόλεμος χολή.

Τ’ αδενικὰ παιδάκια
– μου καίγετ’ η ψυχή!
τ’ αδενικὰ παιδάκια
θέλουνε προσοχή

ΠΕΤΡΟΣ ΓΡΑΝΙΤΗΣ

Όμως τα παιδιά δεν μπορούν χωρίς παιχνίδι και σκανταλιά. Κλείνουμε με δύο ακόμα ποιήματα του Πέτρου Γρανίτη – Μάνου Χατζιδάκι, που δημοσιεύτηκαν στο τεύχος 53 του περιοδικού Νέα Γενιά, στις 15 Ιουλίου 1945.

ΧΑΡΑ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Γυμνά χορεύουν τα παιδάκια
Χωρίς της λύπης τη θολούρα,
Κει κάτω, στην ακρογιαλιά,
Όξω απ’ της πόλης την κλεισούρα.

Χορός, τραγούδι και κολύμπι.
Χαρά που δίνει το νεράκι!
Παιχνίδια και Γυμναστική,
Με κέφι, νειάτα και μεράκι!

Γαλάζια θάλασσα, γλυκειά μας
Ακίνητη ποτέ δε μένεις
Και μύρια ξέρεις μυστικά
Τους φίλους σου να ξετρελλαίνεις.

Κι εγώ πηδώ, γελώ και τρέχω
Και χαίρουμαι παντού. Χάι, Χάι!
Φλογέρα κρύβω στην καρδιά,
Που πάντα τη Χαρά λαλάει.

ΠΕΤΡΟΣ ΓΡΑΝΙΤΗΣ

ΤΟ ΜΠΟΥΚΑΛΙ

Ο Γιάννης μας και πάλι
Τόσπασε το μπουκάλι
Και με σκυφτό κεφάλι
Κάθεται στο σκαλί.

Μονάχος μουρμουράει . . .
Στο σπίτι πώς να πάει,
Που ίσως να τις φάει,
Σαν τ’ άταχτο σκυλί;

Τι φταίει ὁ καψερούλης
Πούνε πολύ μικρούλης Και λίγο πεταχτούλης
Σαν όλα τα παιδιά;

Τον στείλαν στο μπακάλη
Κι έσπασε το μπουκάλι.
Πωπὼ κακό και χάλι
Πωπὼ κι αναποδιά!

ΠΕΤΡΟΣ ΓΡΑΝΙΤΗΣ

 

Advertisement

117 Σχόλια προς “Εικοσιτέσσερα χρόνια χωρίς τον Μάνο Χατζιδάκι”

  1. Καλημέρα.
    Ἀντὶ σχολίου (μέρα πού ‘ναι!):

    Πόσο μᾶς λείπει (καὶ) σήμερα ἡ φωνὴ τοῦ Μάνου.

  2. georgeilio said

    Καλημέρα
    Είκοσι τέσσερα, βιάζεσαι.

  3. leonicos said

    Το έλεγα εγώ!!!! Ο Νίκιπλος φταίει με την Κάμπελ

  4. Γς said

    Καλημέρα

    >Ξέρουμε ότι νέος ο Μάνος Χατζιδάκις ήταν μέλος της ΕΠΟΝ

    Κι έχεις και την Ελένη, που λέει ότι την είχε ερωτευτεί κι ότι το «Με ρωτούν για την Ελένη» το’ γραψε για εκείνη,

    Η Ερβελέρ καλέ

    http://exeisminima.gr/blog/pos-i-eleni-arveler-enepneyse-to-mano-xatzidaki/

  5. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα, ευχαριστούμε!

  6. leonicos said

    ε!!! Ξυπνήστε! Νέο άρθρο!!!

    Μπα! Και μετά συ λέει…. ότι ο Λεώνικος τα φταίει

  7. loukretia50 said

  8. leonicos said

    Κι εμένα με πήγαν το 50 στις Κουκουβάουες γιατί είχα ‘αδενοπάθεια’.

    από ένα ισίγειο στην Ψαρομηλίγγου, παράλληλο τη Μελιδώνη, όπου η Συναγωγή

  9. cronopiusa said

  10. leonicos said

    Θυμάμαι τη μάνα μου να μου πιάνει το λαιμό και να κουνάει το κεφάλι της.

    Δεν εξελίχθηκε, αλλά πάντα υπάρχει το λεγόμενο πρωτοπαθές σύμπλεγμα στις ακτινογραφίες μου

  11. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολυ για τα πρώτα σχόλια!

    2 Ωχ, καλά που το εντόπισες Γιώργο!

  12. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Καλημέρα, Νίκο, πολύ ωραίο αφιέρωμα για έναν σπουδαίο που έντυσε μουσικά την πληγωμένη εφηβεία μας.

    Πάντως, για να γυρίσουμε δραματικά στο πνιγηρό παρόν, το ότι (μέχρι και) η Μελίνα συντάχτηκε εναντίον του με τις δυνάμεις του Αυριανισμού προδίδει τις επικίνδυνες διαστάσεις που μπορεί να πάρει ο λαϊκισμός στη χώρα μας, και όλα, πάντα, ως «ελεύθερη έκφραση της Δημοκρατίας», κλπ. μπούρδες, ενώ έχουμε να κάνουμε μόνο με την γνωστή αναρχία του όχλου, και, πιστεύω, με το δυσεπίλυτο πρόβλημα του υφέρποντος Εθνικού Διχασμού.

  13. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα !
    Πολύ ωραία η ενημέρωσή μας γι αυτή την άγνωστη πτυχή του Μάνου. Και είναι κοινή τους με το Μίκη, που κι εκείνος ξεκίνησε με ποιήματα και τραγούδια για παιδιά !

  14. nikiplos said

    χωρίς λόγια…

  15. leonicos said

    Βέβαια τον προτιμώ μουσικό παρά ποιητή

  16. nikiplos said

    3@ μα δεν μου αφήσατε τίποτε… πήρατε ο ένας την Δανέζα κι εσύ τη μαύρη γαζέλα… πάλι έμεινα με το πληκτρολόγιο… στο χέρι… 🙂

  17. leonicos said

    Για ένα χρόνο λάθος… σιγά!

    Του χρόνου θα μας λείπει περισότερο. Αντίθετα με τους φυσικους νόμους, η απόσταση αυξάνει την έλξη κατα το τετράγωνό της

  18. leonicos said

    Από αύριο μέχρι και τη Δευτερα θα είμαι Κρήτη./ Ηράκλειο

    Όποιος θέλει βλέπει τα τελευταία χθεσινά σχολια για,λεπτομέρειες

  19. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Διάβασα στο 4 (δεν το ήξερα) ότι η Αρβελέρ ισχυρίζεται ότι έγραψε για εκείνη το «Για την Ελένη», επειδή ήταν ερωτευμένος μαζί της (:πολύ ωραίο για να είναι αληθινό) και μου θύμισε τη Σαπφώ Νοταρά που, μετά τον θάνατο του Τσαρούχη, ισχυρίστηκε ότι ο ζωγράφος ήταν ερωτευμένος μαζί της και ότι μάλιστα τής είχε κάνει πρόταση σε γάμο. Όταν μάλιστα (διηγήθηκε στη «Μηχανή του Χρόνου»), τής το υπενθύμισε κατά τη διάρκεια των παραστάσεων της (υπέροχης χατζιδακικής) Πορνογραφίας, εκείνη του απάντησε «και γιατί δεν επέμεινες, Γιάννη μου;».

    Άβυσσος η ψυχή των γυναικών.
    (Ενίοτε και των αντρών).

  20. loukretia50 said

  21. loukretia50 said

    Οι στίχοι είναι του Χατζηδάκι από τη Μυθολογία (1966)
    Μουσική Ν.Μαυρουδή και ερμηνεύει η υπέροχη Αρλέτα

  22. Ας ανταποκριθώ στο κάλεσμα με ένα-δυο που μ’ αρέσουν πολύ και μάλλον δεν είναι πολύ γνωστά:

    (από την «Εποχή της Μελισσάνθης», που θεματικά είναι και κοντά στο ποστ)

    («ένα τανγκό για την Άλμα Μάλερ» – από τους «Μύθους μιας γυναίκας». Οι φιλόμουσοι θα αναγνωρίσουν ένα μοτίβο του Μάλερ και ένα του Άλμπαν Μπεργκ)
    Και για πλατύτερο κοινό:

  23. nikiplos said

  24. loukretia50 said

    21 διόρθωση – Αυτό ήταν το τραγούδι
    παιδί της γης -συγχωρέστε με !

  25. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αγαπημένος μουσικός αλλά και ο τύπος του σκεπτόμενου ανθρώπου που μου αρέσει. Τη θυμάμαι καλά τον πόλεμο λάσπης που δέχτηκε από την ξεφτιλισμένη Αυριανή και από τους υποκινητές της. Σκοτεινοί πασοκικοί καιροί.

  26. sarant said

    13 Σε κάποιο τεύχος του περιοδικού της ΕΠΟΝ υπάρχει μια παρτιτούρα του Μιχάλη Θεοδωράκη.

  27. Γερμανοφιλλανδοαγγλοαμερικανοεβραιοτσολιάς said

    Αξιόλογος και ταλαντούχος συνθέτης· αν και, κατά την ταπεινή μου γνώμη, η Μουσική που μας άφησε είναι κατώτερη των δυνατοτήτων του. Ένα από τα καλύτερα δείγματά του που μας άφησε, πάντα κατά την ταπεινή μου γνώμη, είναι το soundtrack για την ταινία «Sweet Movie» του Душан Макавејев (1974).

    Ο Χατζιδάκις είχε και την ατυχία οι περισσότεροι (επιπόλαιοι) δημοσιογράφοι να γράφουν λανθασμένα το επώνυμό του.

    Ο αξιοπρεπής Μάνος Χατζιδάκις λοιδορήθηκε και χλευάστηκε σκαιότατα από την «Αυριανή» του Κουρή επειδή είχε το θάρρος να λέει το αυτονόητο, που η συντριπτική πλειονότητα των επώνυμων δείλιαζε να πει τρέμοντας τη λάσπη και το υβρεολόγιο (ενδεχομένως και εκβιάση).
    Και όμως, βρέθηκε ο Τζανακόπουλος (και όχι μόνο) να … επαινέσει το Κουρή!

  28. loukretia50 said

    Αμέρικα – Αμέρικα

  29. loukretia50 said

  30. loukretia50 said

  31. Κι ἄλλο ἕνα μὲ τὴ φωνὴ τοῦ ἴδιου:

  32. loukretia50 said

  33. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αυριανή και πασοκισμός εναντίον Χατζιδάκι: ξερό διπλό.
    Στις πιο πολλές διαμάχες χρειάζεται έρευνα για να βρεθεί ποιος έχει περισσότερο ή λιγότερο δίκιο. Λίγες είναι οι περιπτώσεις που έχουμε ξεκάθαρα το σκοτάδι από τη μια, το φως από την άλλη. Όπως στην προκειμένη περίπτωση: από τη μια η σκοταδιστική Ελλάδα του λαϊκισμού, της βρομιάς, της χυδαιότητας, της λασπολαγίας, της γελοιότητας, των ψευτοπατριωτών ελλημαράδων, από την άλλη η Ελλάδα της δημιουργίας, του ήθους, της σοβαρότητας, της τέχνης και του πολιτισμού. Η άσχημη Ελλάδα και η όμορφη Ελλάδα.

  34. Γς said

    31:

    Χρόνια Πολλά, Αυγουστή

  35. gpoint said

    Ο λεώνικος τον προτιμά σαν μουσικό, φυσικά υπήρξε και ποιητής αλλιώς δεν θάτανε τόσο καλή η μουσική του. Ο κύκλος του CNS για μένα από τα καλύτερα ποιήματα που έχω διαβάσει.

    Οσο για τραγούδια ξεχωρίζω της Μυθολογίας

  36. loukretia50 said

  37. loukretia50 said

  38. Γιάννης Κουβάτσος said

    Μ’ αρέσουν πολύ τρία ποιήματα του Μάνου για τρεις ποιητές:

    Στον Οδυσσέα Ελύτη
    Ό,τι χάραζε σε στίχους τάπαιρνε
    η θάλασσα πούχε στα χέρια του.
    Ό,τι ζωγράφιζαν τα χείλη του
    τάσβηνε ο ουρανός πούχε στα μάτια του
    κι έτσι δεν μπόρεσε να δει αν έπρεπε
    να παραμείνει Αττικός ή Αιγαιοπελαγίτης.

    Στον Γιώργο Σεφέρη
    Από τη Μικρασία μετά την καταστροφή,
    ένας αστός ξεκίνησε με μια βαλίτσα
    αναμνήσεων στο χέρι, γύρισε χώρες μακρινές
    και πολιτείες άγνωστες, μάζεψε ακριβό υλικό
    και συνταγές, μέτρα, ρυθμούς και χρώματα
    και τέλος γύρισε στη χώρα του, έχτισε με τα χέρια του
    σπίτι σημερινό κι ελληνικό, εμπήκε μέσα, κλείδωσε
    και από τότε πια κανείς δεν τον συνάντησε στην αγορά.

    Στον Νίκο Γκάτσο
    Η γη καθώς τον γέννησε,
    τον στόλισε πράσινα φύλλα της ιτιάς,
    του έλατου και της ελιάς.
    Μα η σκέψη του τον βύθισε
    στης πολιτείας την άσφαλτο
    κ’ έγινε πέτρα αρχαϊκή
    στη μνήμη των εφήβων.

  39. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

  40. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ω! μπήκα για να υπενθυμίσω, με ένα «επίκαιρο» του Μάνου Χατζιδάκι, την ημέρα του μνημοσύνου του και βρίσκω το έξοχο αφιέρωμα. Ευχαριστούμε Νικοκύρη, ευχαριστούμε!

    Μια μπαλλάντα για το Τζωρτζ Μπεστ

    ΑΙΩΝΙΟ ΠΑΘΟΣ
    Εκνηδενίστηκε η ορμή μου
    Έγινε χιόνι το κορμί μου
    Από μια εικόνα κρεμαστή
    Χρωματιστή
    Από ΄να ποδοσφαιριστή
    Που σφυροκόπαε τη βροχή
    Θε μου με τί ψυχή
    Γινόταν ο ίδιος πάθος
    Εικόνα και βροχή
    Μες την τηλεοπτική μου
    Συσκευή

    http://www.ekebi.gr/magazines/ShowImage.asp?file=32426&code=0751

  41. ΑΚ (ο) said

    Ελπίζω να μη μου ξέφυγε τίποτα.
    Μονοτόνισα αλλά δεν άλλαξα την ορθογραφία.

    ΧΑΡΑ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

    Γυμνά χορεύουν  τα παιδάκια 
    Χωρίς της λύπης τη θολούρα,
    Κει κάτω, στην ακρογιαλιά,
    Όξω απ’ της πόλης την κλεισούρα.

    Χορός, τραγούδι και κολύμπι. 
    Χαρά που δίνει το νεράκι!
    Παιχνίδια και Γυμναστική,
    Με κέφι, νειάτα και μεράκι!

    Γαλάζια θάλασσα, γλυκειά μας
    Ακίνητη ποτέ δε μένεις
    Και μύρια ξέρεις μυστικά
    Τους φίλους σου να ξετρελλαίνεις.

    Κι εγώ πηδώ, γελώ και τρέχω
    Και  χαίρουμαι παντού. Χάι, Χάι!
    Φλογέρα κρύβω στην καρδιά,
    Που πάντα τη Χαρά λαλάει.

    ΠΕΤΡΟΣ ΓΡΑΝΙΤΗΣ

    ΤΟ ΜΠΟΥΚΑΛΙ

    Ο Γιάννης μας και πάλι
    Τόσπασε το μπουκάλι
    Και με σκυφτό κεφάλι
    Κάθεται στο σκαλί.

    Μονάχος μουρμουράει . . .
    Στο σπίτι πώς να πάει,
    Που ίσως να τις φάει,
    Σαν τ’ άταχτο σκυλί;

    Τι φταίει ὁ καψερούλης
    Πούνε πολύ μικρούλης Και λίγο πεταχτούλης
    Σαν όλα τα παιδιά;

    Τον στείλαν στο μπακάλη
    Κι έσπασε το μπουκάλι.
    Πωπὼ κακό και χάλι
    Πωπὼ κι αναποδιά!

    ΠΕΤΡΟΣ ΓΡΑΝΙΤΗΣ

  42. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    1.>>Ἀντὶ σχολίου (μέρα πού ‘ναι!)
    Ναι! :
    …και μου λεγαν στενάζοντας
    καθώς με παίρναν πρέφα
    «Εσύ κερδίζεις μάνα μου
    και κύπελλο Ουέφα»
    Αυτή την παιχνιδιάρικη/ιδιαίτερη/μοναδική ρίμα που την έχουμε αναφέρει κι άλλη φορά,τη θυμήθηκα σήμερα, αφενός μέρα μνήμης Μάνου Χατζιδάκι αλλά και επέτειος ίδρυσης της Ουέφα! Εν μέσω Μουντιάλ μάλιστα 🙂
    15 Ιουνίου 1954, Βασιλεία, Ελβετία
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F%CE%A5%CE%95%CE%A6%CE%91_%CE%A4%CF%83%CE%AC%CE%BC%CF%80%CE%B9%CE%BF%CE%BD%CF%82_%CE%9B%CE%B9%CE%B3%CE%BA

    Συμπτωματικά είναι και μέρα θανάτου του ιδρυτή της (στο ράδιο τ΄άκουσα-δε θυμάμαι όνομα 🙂 )

  43. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Από την ώρα που μας βοηθάει η Ελλάς να γίνουμε άνθρωποι, με μια παγκοσμιότητα, πολύ καλώς. Από την ώρα που μας δίδει μια φουστανέλα και μας εμποδίζει να υπάρχουμε με τους άλλους συνανθρώπους, είναι αντιδραστικό.»
    Αυτή η ρήση του Χατζηδάκι θα είχε θέση και στο χτεσινό νήμα, όπου διαβάσαμε πολλά φουστανελοφόρα σχόλια από ευκαιριακούς σχολιαστές.

  44. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Κι άλλη μαύρη επέτειος σήμερα.

    http://www.imerodromos.gr/aris-veloychiotis-vinteo-afieroma-toy-imerodromoy/

  45. ΑΚ (ο) said

    Τ’ ΑΔΕΝΙΚΑ ΠΑΙΔΑΚΙΑ

    Τ’ αδενικὰ παιδάκια
    – μου καίγετ’ η ψυχή!
    τ’ αδενικά παιδάκια
    θέλουν εξοχή

    Θέλουν καθάριο αγέρα
    και θρεφτικό φαγί,
    θέλουν χαρά και γέλιο
    στης ζήσης την αυγή.

    Τριανταεφτά και τρία
    τα δεκατάκια, δες
    κι οι μάνες τα κοιτάνε.
    Δεν είναι για να κλαις;

    Τ’ αδενικὰ παιδάκια
    που μένουν νηστικά,
    για τρώνε μια σταλίτσα
    θα γίνουν φτισικά.

    Χλωμά τα προσωπάκια
    και λύπη στην καρδιά,
    με σκεφτικά ματάκια . . . .
    – Μικρά, γλυκά παιδιά! –

    Στην όψη συγνεφάκια
    Τι; Κλαίς καλέ Κική;
    Χτες μ’ έδειρ’ η μαμά μου
    γιατ’ είναι νευρική.

    Μέρα τη μέρα λιώνουν
    σαν το λιανό κερί.
    Στο νου τα βασανάκια
    μαζεύτηκαν σωροί.

    Πούσαι χαρά κακούργα;
    Μας ξέχασες πολύ. . . .
    Κι έσταξε στην καρδία μας,
    Ο πόλεμος χολή.

    Τ’ αδενικὰ παιδάκια
    – μου καίγετ’ η ψυχή!
    τ’ αδενικὰ παιδάκια
    θέλουνε προσοχή

    ΠΕΤΡΟΣ ΓΡΑΝΙΤΗΣ

  46. sarant said

    41 Eυχαριστώ πολύ αγαπητέ!

  47. loukretia50 said

    43 για το 36 (ο Χατζηδάκις μιλάει για την ελληνικότητα…)
    χθες το βράδυ ήθελα να το ανεβάσω, αλλά ντράπηκα να κάνω παρέμβαση σε τόσες σοφίες.

  48. ΑΚ (ο) said

    Από το Ματωμένο Γάμο του Λόρκα σε μετάφραση Γκάτσου:

    Τραγούδι που συνοδεύει τη νύφη στην εκκλησία.
    μελαγχολική η μελωδία που έντυσε τέτοιο τραγούδι ο Χατζιδάκις που αλλάζει λίγο από τη μελωδία του Χατζή-Μπαξέ (Μπαξέ-Tσιφλίκι) του Τσιτσάνη.

    κι ένα για τον Μάνο Χατζιδάκι:

    αποχαιρετιστήριο, από τον Δεληβοριά

  49. cronopiusa said

  50. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Μάνος Χατζδάκις: Ο νεοναζισμός δεν είναι οι άλλοι
    https://tvxs.gr/news/politismos/manos-xatzidakis-o-neonazismos-den-einai-oi-alloi

  51. loukretia50 said

  52. loukretia50 said

    το νήμα έγινε ήδη ασήκωτο (αναπόφευκτα).
    Καμιά συμβουλή? Μήπως να σταματήσω να σκαλίζω την … προσωπική μου αρχειοθήκη?

  53. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Η Αυριανή είναι μια από τις ελάχιστα καθολικά πολιτικές εφημερίδες που απομένουν και η σημασία της για τη δημόσια ζωή είναι τεράστια»
    Αυτά δήλωνε τότε ο αντιπαθέστερος Πασόκος όλων των εποχών και όψιμος «αντιλαϊκιστής», ο Πάγκαλος. Για να μην ξεχνιόμαστε…

  54. loukretia50 said

    Απόσπασμα από το κείμενο: “Ο λόγος για τους Έλληνες νέους του ΄88′ ο Καθρέφτης και το Μαχαίρι

    «…Και το κακό είναι πως οι πολίτες συνηθίζουν στην παρερμηνεία των λέξεων και στις κενές περιεχομένου σπουδαιοφανείς ορολογίες, που επικίνδυνα έχουν επικρατήσει στους νεοελληνικούς καιρούς μας. Κι όχι μόνο στον τόπο μας, αν και εδώ το κακό έχει παραγίνει. Έχουμε φτάσει σ’εγκληματικά όρια και η αντίδρασή μας δεν πρέπει να χωράει αναστολή. Προφέρονται ανενδοίαστα λέξεις-φράσεις χωρίς ίχνος από το αρχικό τους περιεχόμενο. Και χαρακτηρίζεται ολόκληρη η κυβερνητική δραστηριότητα από μια τέτοια κενή περιεχομένου λεξιχρησία, χωρίς ενδοιασμό, ντροπή ή επιφύλαξη, που υποτιμά την στοιχειώδη νοημοσύνη του Έλληνα πολίτη, τουλάχιστον στο ποσοστό των μ’ευαισθησία ανησυχούντων και σκεπτόμενων. Ζούμε την προετοιμασία νεοφασιστικών καιρών, στ’ όνομα του παντοδύναμου λαού και των ‘απλών’ ανθρώπων. Και φυσικά ήταν επόμενο να φανούν ‘δημοσιογραφικά’ όργανα για να υπηρετήσουν τον προετοιμαζόμενο νεοφασισμό, με εκχυδαϊσμένη γλώσσα, εσκεμμένες λεξινοθείες και ευτελείς κολακείες γερόντων και υποανάπτυκτων πολιτών.’
    `

  55. Γιάννης Ιατρού said

    52: Βάζε τον σύνδεσμο μόνο (όχι σε νέα γραμμή, αλλά μαζί με το σχόλιο)

  56. Εὐχαριστῶ Γς.
    Μόλις τώρα (ξανα)μπῆκα, ἀπὸ τὸν ὑπολογιστὴ τοῦ γραφείου, καὶ ἐξ αὐτοῦ τὰ καθυστερημένα εὐχαριστήρια.
    Δὲν βάζω ἄλλο βιντεάκι, γιὰ νὰ μὴν παραβαρύνω ἄσκοπα τὸ νῆμα (ἄσκοπα, ἀφοῦ βλέπω ὅτι ὅλοι – οἱ τακτικοὶ τοῦ ἱστολογίου, τουλάχιστον- εἶναι τὰ μάλα χατζιδακικοὶ καὶ ἄρα ἐνήμεροι.

  57. spiral architect 🇰🇵 said

    [Αυτόματη γραφή mode on]

    Λείπει. Λείπουν πολλοί. Μεγαλώσαμε. Σκούριασε το μυαλό μας. Κυριαρχούν τα σκατά αυτά που εν ζωή χαρακτήριζε σαν τέτοια. Οι περισσότεροι ακολουθούν. Εμείς αποσβολωμένοι.
    [Αυτόματη γραφή mode off]

    Αγία Νοσταλγία

    (συγνώμη κιόλας, ομιλεί το πνεύμα)

  58. loukretia50 said

    αν δεν πετύχει, δεν επανέρχομαι.
    Από τον κύκλο με την κιμωλίαhttps://youtu.be/9BmNE9SkmQs

  59. spiral architect 🇰🇵 said

    @55: Κακόψυχε, βάλε άλλη μια γύρα! 🍷🍷🍷🍷

  60. )

    Οἱ παρενθέσεις ἀνοίγουν γιὰ νὰ κλείνουν, ὄχι νὰ μένουν μετέωρες. : P

    (Ἐξαιροῦνται οἱ ἀριστερὲς παρενθέσεις, ποὺ οὐσιαστικὰ δὲν εἶναι παρενθέσεις – κατὰ πολλοὺς δέ, οὔτε ἀριστερές).

  61. Divolos said

    Πολύ ενδιαφέρον το σημερινό (αλλά και τα παλαιότερα άρθρα με λίκνο) για τον Μάνο Χατζιδάκι. Σήμερα έμαθα και για την διαμάχη του Χατζιδάκι με την αυριανή. Τότε πρέπει να τελείωνα το γυμνάσιο, δεν το είχα πάρει χαμπάρι. Θυμάμαι όμως πως την αυριανή σχεδόν όλοι, πλην αυτών που την διάβαζαν την θεωρούσαν κ@λοφυλλάδα (ίσως όμως να θυμάμαι και λίγο αργότερα).
    Και επειδή είμαι και λάτρης του ρεμπέτικου, να θυμίσουμε και πόσο πολύ βοήθησε ο Μάνος στο να αποενοχοποιηθεί και να διαδοθεί το ρεμπέτικο με την ιστορική του πια ομιλία στο θέατρο τέχνης το μακρινό 1949. Αντιγράφω το τελείωμα εκείνης της προφητικής όπως αποδείχθηκε ομιλίας » Κάποτες θα κοπάσει η φασαρία γύρω τους κι αυτά θα συνεχίσουν ανενόχλητα το δρόμο τους. Ποιος ξέρει τι καινούργια ζωή μας επιφυλάσσουν τα «νωχελικά 9/8» για το μέλλον. Όμως εμείς θα ’χουμε πια για καλά νοιώσει στο μεταξύ τη δύναμή τους. Και θα τα βλέπουμε πολύ φυσικά και σωστά να υψώνoυν τη φωνή τους στον άμεσο περίγυρό μας και να ζουν πότε για να μας ερμηνεύουν και πότε για να μας συνειδητοποιούν το βαθύτερο εαυτό μας.»

  62. loukretia50 said

    Τώρα ενοχλώ? Δεν ενοχλώ…(ελπίζω!). Λυπάμαι που σας φόρτωσα.
    Μάνος Χατζιδάκις(από το Δράκο)-Ο ήλιος έσβησε-Σπάνιο τραγούδι-Ζεϊμπέκικοhttps://youtu.be/mJOgWI8-0r8

  63. loukretia50 said

    Σε ποιο Γιάννη μπορεί να ταιριάζει…δεν έχω ιδέα!
    Γκάτσος & Χατζιδάκις ‘Ο Γιάννης & το ποδήλατο’ (ΑΝΕΚΔΟΤΟ) Γιάννης Φέρτης , Τζόλυ Γαρμπή, Χρόνης Εξαρχάκοςhttps://youtu.be/pQZtyJrmm2Y?list=RDmJOgWI8-0r8

  64. Λουκρητία, πρέπει να πατάς enter πριν βάλεις το λινκ!

  65. loukretia50 said

    μα με τα enter σας φλόμωσα !

  66. Α ΟΚ, τότε όμως άσε ένα διάστημα πριν για να ξεχωρίζει 🙂

  67. ΣΠ said

    Λουκρητία, βάζε ένα κενό ανάμεσα στην τελευταία λέξη και το url, ώστε να ενεργοποιείται ο σύνδεσμος.
    Παράδειγμα https://youtu.be/9BmNE9SkmQs

  68. loukretia50 said

    έτσι είπε ο κακόψυχος και δουλεύει για όποιον θέλει να το δει, αλλά μόνο αν αντιγράφεις σκέτο το λινκ στο ψαχτήρι. Αλλιώς βγάζει άσχετα.

  69. ΣΠ said

    Από τον ιστότοπο του Νικοκύρη:
    ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ
    http://www.sarantakos.com/kibwtos/hatzidakis_intro.html

  70. antonislaw said

    Να ήταν ο λυγμικός λυρισμός του Χατζιδάκι, τα λόγια του Καζαντζάκη από τον Καπετάν Μιχάλη- Ελευτεριά ή Θάνατος, η μπούκα της Φλέρυς Νταντωνάκη, νομίζω ότι ο έρωτας του Κρασογιώργη και της Κρασογιώργαινας είναι εφάμιλος των δυο ερωτευμένων της Βερόνας

  71. Alexis said

    Λουκρητία:

    Ο ήλιος έσβησε

  72. Θεοδώρα said

    Πολύ γλυκό το σημερινό άρθρο…δεν ήξερα αυτή την πτυχή του…και συγκινήθηκα πάρα πολύ ειδικά με τ’αδενικά παιδάκια…Η δεύτερη συγκίνηση αφού έτυχε και σήμερα στο νηπιαγωγείο του γιου μου είχαμε γιορτή με θέμα από «Το γαϊτανάκι» της Ζωρζ Σαρρή με όλα πανανθρώπινα αισθήματα που πρέπει να έχουν τα παιδιά μας στην καρδιά τους…

  73. ΣΠ said

    38
    Τα ποιήματα αυτά τα μελοποίησε ο Νότης Μαυρουδής και υπάρχουν στον δίσκο Παιδί της γης (1977) με συνολικά 10 ποιήματα του Χατζηδάκι μελοποιημένα από τον Μαυρουδή.

  74. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεοτερα και για την πληκτρολογηση!

    Μια διευκρινιση για τον βλάχικο τυπο:
    Cându luna vinji «(αοριστος του ρ yinu =ερχομαι) =Οταν ηρθε το φεγγαρι ,Cându luna yini (προφ .γινι ενεστωτας του ρ. Yinu =ερχομαι) =Οταν ερχεται το φεγγαρι

  75. loukretia50 said

    Ακολούθησα πιστά τις οδηγίες, τώρα αν δεν πέτυχε…
    M.Hadjidakis
    on popular songs https://youtu.be/t5c37lmQhXQ

    Για όσους ενδιαφέρονται για παλιές εκτελέσεις
    ΟΡΝΙΘΕΣ-Ω ΚΑΛΗ ΜΟΥ
    ΞΑΝΘΙΑ https://youtu.be/o7ZEUBURsWU

    Αηδόνα (Όρνιθες) –
    Μ.Χατζιδάκις https://youtu.be/zGofVYJNPAA

    Manos Hadjidakis – Recording
    of «Dark Mother» https://youtu.be/GEEQ4fDTtMg

    Manos Hadjidakis – The Stone
    Β.Ζουμπουλάκη https://youtu.be/WQzPtqcyz1g

    Μαντολίνο – Ζωή Φυτούση https://youtu.be/rj4r_ggKkTA
    Ξημερώνει- Μαίρη Λίντα https://youtu.be/0pjAHLXDodM
    Το σκοτεινό παράθυρο
    Γ,Ρωμανός https://youtu.be/0pjAHLXDodM
    Μάνος Χατζιδάκις –
    Νυχτερινός Περίπατος https://youtu.be/ZCZHw44x4pg

  76. Νικος απο το Αιγαλεω said

    Να ειναι αναπαυμενος αν και δεν ειναι «πεθαμενος»

  77. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ας ξαναμνημονεύσουμε την αληθινή ιστορία του Κεμάλ:
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.thetoc.gr/politismos/article/i-pragmatiki-istoria-tou-kemal-apo-ton-mano-xatzidaki&ved=2ahUKEwjd6pCc5NXbAhUOPVAKHRtoDnoQFjABegQIAxAB&usg=AOvVaw3ZQMPwoRD7HkaJ0YeJQ45t

  78. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα! Χρειάζεται η ανάπαυλα.

  79. 77,
    Το είδα μόλις πριν πατήσω Ctrl+V για να βάλω το βιντεάκι με το τραγούδι – τι μεθυστικό, από τόσες γωνιές…

  80. loukretia50 said

    Αντέγραψα (κυριολεκτικά, δεν το εύρισκα) από το βιβλίο το άρθρο
    Διαμαρτυρία για την κράτηση της Βογιατζή με το παιδί της
    σε μονοτονικό διατηρώντας όλα τα υπόλοιπα.
    Δε σας θυμίζει κάποια περίπτωση ?
    Αν σας ενδιαφέρει το δημοσιεύω.

  81. cronopiusa said

    Μάνος Χατζιδάκις ‎– 1962-1975 ΠΕΝΤΕ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΙ ΓΙΑ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ ΚΑΙ ΠΙΑΝΟ

    Μάνος Χατζιδάκις, Αργύρης Κουνάδης – ΕΞΙ ΛΑΪΚΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΕΣ – Έργο 5, για πιάνο 1951

    Χασάπικος χορός – Ιορδάνης Τσομίδης ( Hassapico Nostalgique – Μάνου Χατζιδάκι)

  82. Γιάννης Ιατρού said

    75: Άξια 🙂

  83. Λεύκιππος said

    Τόχω ξαναγράψει βέβαια, αλλά το «cundu luna vini» για χρόνια το άκουγα σαν «κουτουρού να γίνει τραγουδούν οι βλάχοι…» κι έβγαζε και κάποιο νόημα.

  84. sarant said

    80 Ναι, βάλε το σε σχόλιο!

  85. loukretia50 said

    Μ.ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ : Ο ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΧΑΙΡΙ

    ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ
    για την κράτηση της Βογιατζή με το παιδί της

    Η Δικαιοσύνη μας αρχίζει να παίρνει τη φθαρμένη όψη του τόπου μας και το αμφισβητούμενο πρόσωπο του Υπουργού της. Και είναι θλιβερό για όλους εμάς, να κυκλοφορούν ελεύθεροι απατεώνες του κοινού ποινικού Δικαίου που εξαφανίζονται ως δια μαγείας από την επικράτεια, παρά την άγρυπνη παρακολούθηση τριακοσίων «επιλέκτων» αστυνομικών.
    Να είναι ελεύθερος ύστερ΄από δίκη ο δολοφόνος
    ενός δεκαπεντάχρονου παιδιού, ενώ τα ανύποπτα παιδιά μας παραμορφώνονται μες στις Ασφάλειες για πλημμελήματα. Καταχραστές να καταδικάζονται σε λιγόχρονη φυλάκιση και δολοφόνοι, ολόκληρη σειρά από δολοφόνους, εκβιαστές και μεταπράτες ναρκωτικών να μη συλλαμβάνονται , είτε από ανικανότητα, είτε από εθελουσία «επαγγελματική» τύφλωση των Αστυνόμων. Κι ακόμη, οι εξ επαγγέλματος ρυπαρογράφοι και λασπολόγοι να κυκλοφορούν επίσημα, οπλοφορούντες μάλιστα και με κρατική προστασία περιβεβλημένοι.
    Είναι όλ΄αυτά δυνατόν να παρέχονται από την επίσημη και «σοσιαλιστική» μας κυβέρνηση, και η Βογιατζή με το νήπιο παιδί της, να παραμένει προφυλακισμένη , τηρώντας έτσι η κυβέρνηση το γράμμα της Δικαιοσύνης ενώ ανενδοίαστα περιφρονεί την ουσία της ;

    Μήνες τώρα που είναι φυλακισμένη με το παιδί της , προστατεύεται, αλήθεια, η πολιτεία από τους κινδύνους που εγκυμονεί η τυχόν ελεύθερη κυκλοφορία της, ή εκδικείται απλώς μια ανυπότακτη γυναίκα?

    Κι αν η Δίκη της αποδείξει την αθωότητά της?
    ΄Η θα πρέπει πάση θυσία να βρεθεί ένοχη για να δικαιολογηθεί έτσι η ανελέητη και απάνθρωπη κράτησή της?
    Και να σκεφθεί κανείς πως μες σ΄αυτή την αθλιότητα , έχουμε τις φασιστικές διαμαρτυρίες της ανορθόδοξης εκκλησίας μας για μια ταινία περί Χριστού , καθώς και τις άκρως επίσημες υπενθυμίσεις της Προεδρίας για τις αθάνατες ημών «εθνικές παραδόσεις».

    Σαν Έθνος είμαστε για λύπη!
    Αντιδράστε, φωνάξτε και τραγουδήστε.
    Ενώνω κι εγώ τη φωνή μου με τη δικιά σας για να βγει αμέσως η Βογιατζή με το παιδί της έξω από τη φυλακή ώσπου να δικαστεί.
    Για να μη γίνουμε κι επίσημα στη συνείδηση του κόσμου, κράτος μη Δικαίου και Γη που γεννά αποκλειστικά λασπολόγους, απατεώνες και δολοφόνους. Για να μη συνυπογράφουμε, με παθητικότητα, την απέραντη κοινωνική μας κατάπτωση.

  86. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    Μας το έμαθε ο θείος Νωντας (Δ. Πουλικακος) περί το 1977 στην ραδιοφωνική του εκπομπή 3.00 έως 4.00

  87. nikiplos said

    Θυμάμαι ήταν ο τρίτος διάσημος για τα μίντια θάνατος του έτους 1994, ύστερα από εκείνον τον πρώτο της Μελίνας στις 6 Μαρτίου του ίδιου χρόνου, τον οποίο ακολούθησε στις 25 Απριλίου ο θάνατος του Γιώργου Γιαννηματά. Καίτοι οι δύο πρώτες κηδείες είχαν γίνει ολίγον … πανηγύρι, εκείνος του Μάνου, έγινε όπως έπρεπε, σε κλειστό κύκλο στην Παιανία. Γλύτωσαν και οι νάπται της εποχής ντάλα καλοκαίρι, το λιοπύρι στο κέντρο της Αθήνας με τα όπλα υπό μάλλης· αν μη τι άλλο, ο Μάνος ΚΑΙ αυτούς θα σκέφτηκε…

    Στην Μελίνα πρώτος πρώτος ο αδελφός μου α-νάπτης. Στον Γιαννηματά, ο πρώτος μου ξάδελφος, ανάπτης κι αυτός τότε… Λέω δεν μπορεί θα κληρώσει σε μένα ο Χατζηδάκις, αλλά δεν… Τσάμπα οι εκπαιδεύσεις με τα όπλα υπό μάλλης κατακαλόκαιρο…

  88. «Τα ποιήματα αυτά τα δημοσίευσε με το ψευδώνυμο Πέτρος Γρανίτης. Η καθηγήτρια Γεωργία Λαδογιάννη …. βρίσκει το ψευδώνυμο πολύ εύηχο και δεν αποκλείει να παραπέμπει στον Ατσάλη/Στάλιν».

    # Τί …ιεροσυλία είναι αυτή Νοικοκύρη, να προσομοιάζεις (ομού μετά της Λαδο…) έναν ΜΕΓΑΛΟ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ με έναν ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΑ ΣΤΑΛΙΝ:::

  89. dryhammer said

    86. Νομίζω πως ήταν 00.00-01.00

  90. agapanthos said

  91. sarant said

    85 Κάτι ανάλογο θα έγραφε και για την Ηριαννα

  92. Γιώργος said

    Για τον 33:

  93. Γιάννης Κουβάτσος said

    Εμένα το Πέτρος Γρανίτης μού θυμίζει το Δήμος Τανάλιας του Βάρναλη.

  94. loukretia50 said

    Παντού τον κυνηγούν … ακόμα!
    Δε δικαιούται λοιπόν…
    ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΤΙΓΜΗ
    Ένας παπάς
    από τ’ αντικρυνό παράθυρο
    κοιτάζει που κοιμάμαι.
    Θέλει να διαπιστώσει
    πού έχω τα χέρια μου,
    πάνω ή κάτω από το προσκεφάλι.

    Ένας αστυνόμος
    από τ’ αντικρυνό παράθυρο
    μ’ επιμονή παρατηρεί τον ύπνο μου.
    Θέλει να διαπιστώσει
    αν γέρνω αριστερά, αν γέρνω δεξιά.

    Ένα παιδί
    από τ’ αντικρυνό παράθυρο
    με βλέπει μ’ απορία να κοιμάμαι.
    Θέλει να διαπιστώσει
    αν είμαι δράκος
    για Θεός ή ένα πουλί
    που τραγουδά περίεργα τραγούδια.

    Εγώ μέσ’ απ’ τον ύπνο μου
    τους βλέπω και χαμογελώ,
    γιατί ο παπάς δεν μ’ αναγνώρισε
    πως είμαι ο Χριστός κι έχω
    τα χέρια μου στο στήθος σταυρωμένα.

    Γιατί ο αστυνόμος δεν γνωρίζει
    πως ειδικά γι αυτόν είμαι αξιωματικός
    και το παιδί ούτε καν μπόρεσε
    να φανταστεί πως είμαι ο ποιητής.
    Μ.ΧΑΤΖΗΔΑΚΙΣ

    «…Π ι σ τ ε ύ ω στο τραγούδι που μας αποκαλύπτει και μας εκφράζει εκ βαθέων, κι όχι σ’ αυτό που κολακεύει τις επιπόλαιες και βιαίως αποκτηθείσες συνήθειές μας.
    Π ε ρ ι φ ρ ο ν ώ αυτούς που δεν στοχεύουν στην αναθεώρηση και στην πνευματική νεότητα, τους εύκολα «επώνυμους» πολιτικούς και καλλιτέχνες, τους εφησυχασμένους συνομήλικους, την σκοτεινή και ύποπτη δημοσιογραφία καθώς και την κάθε λογής χυδαιότητα….»

    Μάνος Χατζιδάκις

    και γι΄αυτούς που έμειναν να κοιτάνε το φεγγάρι,
    Χάρτινο το φεγγαράκι
    Μελίνα Μερκούρη https://youtu.be/xQtmRp4Xazg

  95. […] Ι. από το sarantakos.wordpress.gr […]

  96. Γιάννης Ιατρού said

    Εδώ οι άλλοι προσπαθούν να μην βαρύνει κι άλλο το νήμα και βάζουν μόνο συνδέσμους με επεξηγήσεις για τα αζματα κι ο Γιώργος (#92) ψάχνει και βάζει κάτι φωτό νάαααα και τρομάζουμε!

  97. cortlinux said

    Επειδη δεν το γνωριζω. Η Μερκουρη γιατι συνταχθηκε με την Αυριανη; Δεν ηταν φιλη του Χατζιδακι;

  98. Επειδή η Αυριανή ήταν η επίσημη εφημερίδα του ΠΑΣΟΚ.
    Θυμάμαι μια θεία μου, άνθρωπο πολύ καλλιεργημένο, καθηγήτρια γαλλικών και πιάνου, που το φθινόπωρο του ’89 έβλεπε ανελλιπώς και με φανατισμό το Γιαννόπουλο στο Κανάλι 29 (την τηλεοπτική Αυριανή). Ιδίως σε ανθρώπους ηλικιωμένους η αφοσίωση στη μετεμφυλιακή δημοκρατική παράταξη γύρισε παράξενα στα τέλη της δεκαετίας του ’80, ίσως και ελέω Μητσοτάκη.

  99. sarant said

    93: Καλά λες
    98: Iσχύει.

  100. gpoint said

    πολύ ,,, αντιπαθητικός αυτός ο Κριστιάνο ρε παιδάκι μου, πολύ σου λέω ρε παιδί μου !!

  101. ΚΩΣΤΑΣ said

    Ο Μάνος δεν χάθηκε, πορεύεται στην οδό ονείρων… και ζει μέσα στις καρδιές μας.

    Πέρα απ’ το καθαυτό μουσικό του έργο, να θυμηθούμε το τρίτο πρόγραμμα, πού τέτοια ποιότητα σήμερα; , την προσωπική του φιλία με τον Κων. Καραμανλή Α΄και την δήλωση «στην Ελλάδα για να πας μπροστά πρέπει να είσαι ή κομμουνιστής ή …., εγώ κομμουνιστής δεν είμαι»

    Καημένε Μάνο, σήμερα ακούγονται ψίθυροι ότι ήσουν και σταλινικός! 😉

  102. voulagx said

    #74 @Sarant: Βλεπω τα μιλας φαρσι τα Βλαχικα. 🙂

  103. Πέγκυ said

    Να πώ κι εγώ κάτι για τον κύριο Χατζιδάκι. Αν και μιά ζωή δεξιός, νομίζω πως άμα ζούσε σήμερα, θα ήταν φανατικά υπέρ της Συμφωνίας Τσίπρα – Ζάεφ για το Μακεδονικό. Αντίθετα, ο μεγάλος του αντίπαλος ο Μίκης (αν και μιά ζωή κομμουνιστής), στα γεράματά του έγινε εθνίκι του κερατά. Κοιτάξτε τί πήγε και δήλωσε σήμερα ο άνθρωπος

  104. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αγνώριστη την κατάντησες την πασίγνωστη ατάκα του Χατζηδάκι, Κώστα. Την ξάπλωσες στην προκρούστεια ιδεολογική κλίνη. 😉
    Το σωστό βέβαια είναι:
    «Λένε πως οι καλλιτέχνες είναι είτε κομμουνιστές είτε ομοφυλόφιλοι. Εγώ πάντως δεν είμαι κομμουνιστής…»

  105. ΚΩΣΤΑΣ said

    104 Γιάννη, ομολογώ ότι δεν το θυμόμουν καλά, δεκτή η διόρθωση. Βέβαια, «προκρούστεια ιδεολογική κλίνη» δεν υπάρχει, δεν έχει νόημα, γιατί το ρεζουμέ είναι: «Εγώ πάντως δεν είμαι κομμουνιστής…» Τα άλλα δεν παίζουν κανένα ιδεολογικό ρόλο.

    Μοι προκαλεί κατάπληξιν το γεγονός ότι ακόμα δεν κατάλαβες, πως εγώ μιλάω πάντα αντικειμενικά. Αν τυχαίνει να συμφωνώ με αυτά που λέει και η δεξιά, δεν φταίω εγώ, φταίει η δεξιά που έχει δίκιο! 😉

  106. sarant said

    102 Σχόλιο φίλης ήταν, βλαχοπούλας 🙂

  107. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αστειεύτηκα, βέβαια, αλλά το ρεζουμέ, έτσι όπως το έγραψες, είναι ότι στην Ελλάδα μπροστά πάνε μόνο οι κομμουνιστές και οι ομοφυλόφιλοι. Γιατί είναι πολύ άξιοι, γιατί είναι κλίκα και μασονία και αλληλοπροωθούνται; Υποθέτω ότι υπονοείται το δεύτερο. 😊

  108. Alexis said

    #98: Υπήρξαν πολλοί, αξιόλογοι κατά τ’ άλλα άνθρωποι, που βρέθηκαν κοντά ή επιδοκίμασαν τον αυριανισμό και το αυριανιστικό ΠΑΣΟΚ, τη δεκαετία του ’80. Δυστυχώς.
    Η εξήγηση δεν είναι απλή. Αλλιώς τα βλέπουμε σήμερα, 30 χρόνια μετά, και αλλιώς τα βλέπαμε τότε, που τα συναισθήματα και τα πάθη ήταν έντονα, η πόλωση τεράστια και οι φαντασιώσεις για σοσιαλισμούς και εθνικές ανεξαρτησίες δεν είχαν ακόμα γκρεμιστεί.

  109. Alexis said

    #98: …και ο Μητσοτάκης, που ξυπνούσε τα αντιδεξιά αντανακλαστικά μεγάλης μερίδας του κόσμου, έπαιξε βέβαια καταλυτικό ρόλο σε αυτό.
    Πιστεύω ότι η εικόνα θα ήταν τελείως διαφορετική αν π.χ. είχε εκλεγεί ο Στεφανόπουλος το 1984 στην ηγεσία της Ν.Δ.

  110. ΚΩΣΤΑΣ said

    Μην το ψάχνετε πολύ για τον αυριανισμό. Λαϊκίστικες φασιστικές σοσιαλιστικές ονειρώξεις, ενός εύπιστου και ρέποντος προς ευχάριστα ακούσματα στο αυτί, λαού, που διαχέεται σε αυτόν από εμπόρους του ουμανισμού και του σοσιαλισμού. Ο αυριανισμός, ως κοινωνικό φαινόμενο, υπήρξε πάντα ίδιον της δήθεν, στα λόγια, σοσιαλιστικής αριστεράς. Ισχύει και σήμερα.

  111. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Μάνος Χατζιδάκις/Ελληνική ιστορία
    http://www.ekebi.gr/magazines/ShowImage.asp?file=46045&code=6714

  112. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα!

  113. Κουνελόγατος said

    Συγγνώμη για το σκουπίδι που αφήνω…
    http://www.google.gr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiBzNzo__3cAhXxlYsKHRqgBdMQFjACegQIAhAB&url=http%3A%2F%2Fwww.iefimerida.gr%2Fnews%2F438654%2Fpethane-o-dimosiografos-kyriakos-diakogiannis-nonos-toy-itan-o-eleytherios-venizelos&usg=AOvVaw2RtTRC-COJsDjKhva8OvLb

  114. Κουνελόγατος said

    https://www.google.gr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiBzNzo__3cAhXxlYsKHRqgBdMQFjADegQICBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.newsit.gr%2Fellada%2Fpethane-o-dimosiografos-kyriakos-diakogiannis%2F2600982%2F&usg=AOvVaw1d0alYyZXj1hLEspSsmOYq

  115. sarant said

    Αναρωτιέμαι πόσα είναι αληθινά απότ ο βιογραφικό του

  116. Κουνελόγατος said

    Μιας και θίγεις το θέμα, ποιος γράφει γενικά τα βιογραφικά που διαβάζουμε; Ο ίδιος; Όποιος κι αν είναι αυτός, πολιτικός, ηθοποιός, τραγουδιστής κλπκλπ. Αν είναι σωστή η σκέψη μου, ωραία είναι… Γι αυτό διαβάζουμε αρκούδες.

  117. Ο ίδιος το έχει γράψει, αλλά πιο ποιητικά:
    Ο Κυριάκος Διακογιάννης γεννήθηκε στα ριζά του βράχου της Ακροπόλεως, στις 28.8.1927. Το 1929 τον βάπτισαν ο Εθνάρχης Ελευθέριος Βενιζέλος και ο «Πατριάρχης» των Ελλήνων εκδοτών Κώστας Ελευθερουδάκης…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: