Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Η αγωνία του επιθετικού πριν από το πέναλτι

Posted by sarant στο 5 Ιουλίου, 2018


Χτες και σήμερα δεν γίνονται αγώνες για το Μουντιάλ, οπότε επωφελούμαι από αυτη την ανάπαυλα για ένα ποδοσφαιρικό λεξιλογικό άρθρο, που εν μέρει μόνο ειναι επαναληψη ενός (αρκετά) παλιότερου. Θα το αφιερώσω στα πέναλτι, που έκαναν κάτι παραπάνω από αισθητή την παρουσία τους, αφενός στην κανονική διάρκεια του αγώνα, όπου η καινοτομία του VAR έδωσε μια νέα διάσταση στο αιώνιο ερώτημα (Ήταν πέναλτι ή δεν ήταν;) και αφετέρου μετά τη λήξη της παράτασης στους αγώνες νοκάουτ σαν μέθοδος για να ξεκαθαρίσει ο νικητής.

Από τους οχτώ αγώνες των αντιπροημιτελικών (δεν ξέρω αν υπάρχει αυτός ο όρος, εννοώ βέβαια τη φάση των 16) οι τρεις πήγαν στην παράταση και όλοι τους οδηγήθηκαν στη συνέχεια σε πέναλτι. Χτυπήθηκαν 29 πέναλτι (ένα δεν χρειάστηκε να εκτελεσθεί, στον αγωνα Ρωσίας-Ισπανίας) και στα 19 είχαμε γκολ. Ποσοστό επιτυχίας 65,5%.

Υπάρχουν βέβαια και τα πέναλτι στην κανονικη διάρκεια του αγώνα -μεχρι τώρα, αν μέτρησα καλά, στους 56 αγώνες του φετινού μουντιάλ έχουν σφυριχτεί 28 πέναλτι (σε 10 περιπτώσεις ο διαιτητής συμβουλεύτηκε το VAR προηγουμένως) και από αυτά μπήκαν γκολ τα 21, ποσοστό 75%.

Θα ήταν παρακινδυνευμένο από τόσο μικρό δειγμα να βγάλουμε το συμπέρασμα ότι τα πέναλτι της έκτακτης διαδικασίας αποτυχαίνουν πιο εύκολα από τα κανονικά πέναλτι, της ροής του αγώνα, όμως αυτο πραγματι ισχύει. Από μελέτες που έχουν γίνει προκύπτει μια διαφορά περίπου τεσσάρων ποσοστιαίων μονάδων. Αυτό μπορεί να εξηγηθει από την μεγαλύτερη ψυχολογική πίεση αλλά και από έναν άλλο παράγοντα: τα πέναλτι της κανονικής ροής τα χτυπάει συνήθως ένας παικτης, ο ίδιος πάντα, που είναι σπεσιαλίστας σε αυτό, όπως ο Κέιν που έβαλε δύο στο ματς Αγγλία-Παναμάς. Αντιθετα, στα πέναλτι της έκτακτης διαδικασίας επιστρατεύονται πέντε παίχτες, σχεδον η μισή εντεκάδα, οπότε αναπόφευκτο είναι να χτυπήσουν πέναλτι και κάποιοι που δεν είναι και τόσο καλοί -αν μάλιστα μετά τα 5 πέναλτι εκατέρωθεν υπάρχει ισοπαλία οι ομάδες συνεχίζουν να χτυπάνε πέναλτι, από ένα η καθεμία ώσπου να αναδειχτεί νικητής, οπότε δεν αποκλείεται να κληθούν να εκτελέσουν και οι πιο ατζαμήδες της ομάδας.

Υπάρχει όμως και μια άλλη διαφορά ανάμεσα στα κανονικά και στα έκτακτα πέναλτι, που δεν την έχουν όλοι συνειδητοποιήσει. Η διαφορά αυτή είναι ότι στα κανονικά πέναλτι η φάση συνεχίζεται ύστερα από απόκρουση του τερματοφύλακα, οπότε μπορεί να μπει γκολ σε δεύτερο χρόνο. Στα πέναλτι της έκτακτης διαδικασίας η φάση δεν συνεχίζεται· αν αποκρούσει ο τερματοφύλακας, το πέναλτι έχει χαθεί.

Μάλιστα, οι Γάλλοι, αν και δεν αναβαπτίζονται σε τρισχιλιετή νάματα, κάνουν στην ορολογία τους διάκριση και χρησιμοποιούν διαφορετικό όρο για τα δύο είδη πέναλτι: τα έκτακτα πέναλτι τα λένε tirs au but (κατά λέξη, σουτ προς το τέρμα), ενώ τα κανονικά τα λένε penalty ή πιο επίσημα coup de pied de réparation.

Aπό αυτό το θεσμικό μακρινάρι προέρχεται και ο επίσημος ελληνικός όρος, που είναι «επανορθωτικό λάκτισμα» και που σχεδόν κανείς δεν τον χρησιμοποιεί, και ισως δεν περιέχεται ούτε στα σύγχρονα μεγάλα λεξικα μας.

Και επειδή εδω λεξιλογούμε, θα ήταν κρίμα να μην αναφερθούμε στην ιστορία της λέξης. Λοιπόν, η λέξη πέναλτι είναι βέβαια δάνειο από το αγγλικό penalty, έχει απώτερη αρχή ελληνική, επομένως μπορεί να θεωρηθεί αντιδάνειο. Από ποια ελληνική λέξη όμως κατάγεται;

Αν σκεφτούμε ότι το πέναλτι αποκαλείται, κάπως πομπωδώς, «η εσχάτη των ποινών» στην ποδοσφαιρική ορολογία, δεν πρέπει να μας εκπλήσσει που έχει την (απώτερη) καταγωγή στο ελλ. ποινή. Η ελληνική λέξη σήμαινε αρχικά την τιμή του αίματος, την εκδίκηση για έγκλημα που διαπράχθηκε. Περνάει στα λατινικά ως poena (πράγμα που μας κάνει να σκεφτούμε ότι ο δανεισμός έγινε από δωρικό τύπο, ποινά) όπου η σημασία της διευρύνεται: αφενός σημαίνει ‘πρόστιμο’ και ‘τιμωρία’ και αφετέρου ‘πόνος, λύπη, βάσανα’. Στην αυτοκρατορική εποχή έχουμε το παράγωγο poenalis, ‘ποινικός’, και το μεσαιωνικό λατινικό ουσιαστικό poenalitas ‘τιμωρία, πρόστιμο’. Από εκεί η λέξη περνάει μεταξύ άλλων στα αγγλικά, με δύο μορφές, ως penality και ως penalty, από τις οποίες η δεύτερη τελικά επικράτησε και από τα τέλη του 19ου αιώνα μπαίνει στη νεοεμφανιζόμενη ποδοσφαιρική ορολογία και υιοθετείται στα ελληνικά, αν και φυσικά στην επίσημη ορολογία ονομάζεται όπως είπαμε «επανορθωτικό λάκτισμα».

Η αγγλική λέξη έχει περάσει και σε πολλές ευρωπαϊκές γλώσσες, αν και συχνά υπάρχει και η ντόπια λογιότερη παραλλαγή. Οι Γερμανοί τα λένε Elfmeter, εντεκάμετρα κατά λέξη.

Να σημειώσω ότι στα ευφυέστατα Κωμικογραφήματα, μια μέθοδο διδασκαλίας της αρχαίας με χαριτωμένους αναχρονισμούς, το πέναλτι «μεταφράζεται» από τον φίλο μας τον Χρίστο Δάλκο στα αρχαία ως ποινάλτη, ίσως για να θυμίσει και την προφορά της λέξης στα γήπεδα που συχνά ήταν «πενάλτι» ή «μπενάλτι». «Την ποινάλτην!» φωνάζουν οι αρχαίοι ημών φίλαθλοι.

Να προσθέσω ότι καθώς η λέξη poena είχε διευρύνει τόσο πολύ τις σημασίες της, οι παράγωγες λέξεις στις ρωμανικές γλώσσες έχουν συχνά εξίσου πλατύ πεδίο, ας πούμε το γαλλικό peine που σημαίνει και την ποινή και τον πόνο, ενώ στο αγγλικό pain η σημασία της ποινής υπάρχει αλλά είναι απαρχαιωμένη.

Η διαδρομή του αντιδανείου δηλαδή είναι: ποινή > poena > poenalis, poenalitas > αγγλ. penality, penalty > πέναλτι.

Το πέναλτι μπορεί να είναι πεντακάθαρο, καταφανές, καθαρό, μαρς, καραμπινάτο, αυστηρό, αμφισβητούμενο, μαϊμού, πέτσινο, μουσαντένιο, ανύπαρκτο, ψεύτικο, αβαβά, παραμυθένιο. Ίσως είναι εντύπωσή μου, αλλά περισσότερα επίθετα έχουμε που να χαρακτηρίζουν το ανύπαρκτο πέναλτι που δόθηκε, παρά το υπαρκτό.

Κάποιες φορές το πέναλτι, το ανύπαρκτο εννοώ, ονοματιζεται από τον διαιτητη που το έδωσε -κλασικό έχει μείνει το παπουτσέλειο πέναλτι, από τον διαιτητή Παπουτσέλη που είχε δωσει ανύπαρκτο πέναλτι στον Ολυμπιακο εναντίον του ΠΑΟ το 1996. Πέναλτι-Γιαννακόπουλος (και με άλλες παραλλαγές) είχε ονομαστεί το πέναλτι που το παίρνει ο επιθετικός εκβιαστικά πέφτοντας μέσα στην περιοχη.

Πεναλτάκιας είναι ο διαιτητής που σφυρίζει εύκολα πέναλτι. Σύμφωνα όμως με το slang.gr, «πεναλτάκιας» είναι αυτός που συχνάζει σε ξενοδοχεία ημιδιαμονής, τα οποία ονομάζονται, λέει, «πεναλτάδικα» -δεν το ήξερα, ομολογώ. Πέναλτι λέγαμε εμείς στην ξερή όταν μείνει ένα φύλλο σου κάτω ενώ μοιράζονται καινούργια φύλλα, οπότε ο αντίπαλος έχει την ευκαιρία να κάνει ξερή.

Όταν ήμασταν μικροί, στις αλάνες, το λέγαμε και μπέναλτι ή μπενάλτι. Θα ρωτήσει κανείς, για ποιο λόγο «ηχηροποιήθηκε» (έτσι το λένε αυτό το φαινόμενο) το αρχικό σύμφωνο και από –π- έγινε –μπ-. Η τροπή αυτή είναι συχνότατη, συνήθως όμως σε αρσενικά και θηλυκά, διότι εκεί υπάρχει άρθρο που τελειώνει σε ν, π.χ. την πιστόλα > τημπιστόλα > τη μπιστόλα. Σύμφωνα με το λεξικό Τριανταφυλλίδη, κατ’ αναλογία με παρόμοιους τύπους έγινε κι εδώ η ηχηροποίηση, παρόλο που το πέναλτι, ως ουδέτερο, δεν έχει άρθρο σε ν.

(Το Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής έχει τη λεξικογραφική εντιμότητα να καταγράφει τον υπαρκτό τύπο «μπέναλτι», προσθέτοντας την επισήμανση ότι χρησιμοποιείται στον προφορικό λόγο. Ο  λεξικογράφος πρέπει να καταγράφει κι όχι να εξωραΐζει).

Γράφω «πέναλτι» αλλά η παλιότερη ορθογραφία της λέξης ήταν «πέναλτυ», σε μια προσπάθεια να αποδοθεί το y της ξένης λέξης.

Σε μια συζήτηση που έγινε χτες στην ομάδα Υπογλώσσια του Φέισμπουκ έμαθα ότι στη νομοθεσία μετά το 2011 ακολουθείται με συνεπεια η νέα ορθογραφία, δηλαδή «πέναλτι», όπως στην εικόνα (ΦΕΚ Β΄ 2013/13.6.2017) ενώ σε παλιότερες νομοθετικές διατάξεις η παλιότερη ορθογραφία, πέναλτυ.

Αντίθετα, στη νομολογία, δηλαδή αποφάσεις δικαστηρίων, τις τελευταιες δεκαετίες έχουν εκδοθεί τέσσερις αποφάσεις με τη συγκεκριμένη λέξη, τρεις του Αρείου Πάγου και μία Πρωτοδικείου, καθώς και ένα βούλευμα Συμβουλίου Πλημμελειοδικών, και σε όλες ακολουθείται η παλιά ορθογραφία, πέναλτυ.

Αλλά αρκετά λεξιλογήσαμε, ας συνεχίσουμε ποδοσφαιρικά ή έστω κουλτουροποδοσφαιρικά. Ο τίτλος του σημερινου άρθρου παραπέμπει σε μια γνωστή κινηματογραφική ταινια, του Βιμ Βέντερς, βασισμένη σε θεατρικό έργο του Πέτερ Χάντκε.

Ο Πέτερ Χάντκε βεβαια έγραψε για την «Αγωνία του τερματοφύλακα πριν από το πέναλτι» (ή «…τη στιγμή του πέναλτι» όπως το θέλει η πρώτη ελληνική μετάφραση, πιο πιστή στο γερμανικο πρωτότυπο Die Angst des Tormanns beim Elfmeter) εγώ όμως πήρα το θάρρος να τροποποιήσω τον τίτλο γιατι μου φαίνεται πως έτσι που τον άλλαξα ανταποκρίνεται καλύτερα στην πραγματικότητα.

Πραγματι, αφού στην κοινη αντίληψη το πέναλτι είναι «σχεδον σίγουρο» γκολ, ο τερματοφύλακας παίζει σχεδόν εκ του ασφαλούς: αν το αποκρούσει θα γίνει ήρωας, ενώ αν μπει γκολ δεν θα θεωρηθεί αποτυχία του -απλώς θα έχει χασει την ευκαιρια να λάμψει.

Για τον ιδιο λόγο, ο επιθετικός που θα βάλει το πέναλτι θα κάνει «απλώς το αναμενόμενο» ενώ εκείνος που θα το χάσει στιγματίζεται σαν αποτυχημένος, και συχνά του χρεώνεται η βαθμολογική απώλεια (αν το χαμένο πέναλτι είναι στην κανονική ροη και οδήγησε σε απώλεια, όπως του Μέσι στο ματς με την Ισλανδία) ή, πολύ χειρότερα, η απώλεια του τίτλου, όπως το διάσημο χαμένο πέναλτι του Ρομπέρτο Μπάτζο στον τελικό του Μουντιάλ του 1994.

Σε μεγάλους αγώνες που παραμένουν ισόπαλοι μετά και την παράταση και μετά οδηγούνται στη διαδικασία των πέναλτι, τα περισσότερα πέναλτι τα έχει πιάσει ο Ντουκάνταμ της Στεάουα, 4 στα 4 στον τελικό του 1986 κόντρα στη Μπαρτσελόνα.

Τα περισσότερα πέναλτι που χτυπήθηκαν σε τελικό πρέπει να είναι σε εκείνο τον αγωνα Ολυμπιακού-ΑΕΚ στον τελικό κυπελλου του 2009, όταν χτυπηθηκαν 34 πεναλτι από τα οποία ευστόχησαν τα 29.

Βέβαια, από τα στατιστικά που παράθεσα πιο πάνω φαίνεται ότι οι χαρακτηρισμοί «σχεδόν σίγουρο» και «αναμενόμενο» σηκώνουν νερό αφού τα ποσοστά επιτυχίας είναι γύρω στο 75% -ωστόσο η κοινή αντίληψη αυτή είναι και γι’ αυτό θεωρώ πως το βάρος στους ώμους του εκτελεστή επιθετικού είναι πολύ πιο πιεστικό απ’ό,τι στον τερματοφυλακα.

Αυτή τη διαδικασία των πέναλτι κάποιοι τη λένε ψυχοφθόρα, κάποιοι τη θεωρούν ρώσικη ρουλέτα αλλά είναι απαραιτητη για να βγει ο νικητής στους μεγάλους αγώνες και σίγουρα πιο δίκαιη απο το στρίψιμο του νομίσματος (ο Παναθηναϊκός έχει πάρει έτσι ενα κύπελλο Ελλαδος στη δεκαετία του 1960 ή 1970) και πιο πρακτική από τη διεξαγωγή επαναληπτικού αγώνα.

Και ενώ η ύπαρξη των πέναλτι μπορεί να δώσει μια ευκαιρία σε μια ομάδα που υστερεί σαφώς στην αναμέτρηση (κλεινονται όλοι πίσω ελπίζοντας να φτάσει το παιχνίδι ισόπαλο στην παράταση και μετά στα πέναλτι), η διαδικασία έχει δραματικότητα και αγωνία και μπορεί να αποζημιώσει τους θεατές ακόμα και της πιο βαρετής αναμέτρησης.

Υπάρχει δηλαδή και η αγωνία των θεατών την ώρα του πέναλτι.

 

Advertisements

154 Σχόλια to “Η αγωνία του επιθετικού πριν από το πέναλτι”

  1. Γς said

    Καλημέρα

    Και το «χτυπάω»;

    Απ το γαλικό «κου ντε πιέ»;
    Και γιατί δεν έχουμε κάτι αντίστοιχο στο «κου ντ ετά» ή σρο «κου ντ έιγ»;

    ;

  2. Γς said

    γαλλικό

  3. Divolos said

    Μπέναλτ και στον ενικό και στον πληθυντικό τα έλεγε ο συγχωρεμένος ο πατέρας μου.

  4. Πριν αρχίσουμε να τσακωνόμαστε να επισημάνω την άχρηστη ίσως πληροφορία της ημέρας: το μυθιστόρημα του Χάντκε (δεν έχω δει την ταινία), αν θυμάμαι καλά, δεν έχει καμία σχέση με ποδόσφαιρο και πέναλτι. 🙂

  5. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα !
    Τη (σωστή) παραλλαγή «η αγωνία του επιθετικού» είχα πρωτοακούσει να τη λέει ο Καλαμίτσης, αλλά δεν ξέρω αν αποδίδεται σε αυτόν.
    Μερικά μαγικά πεναλτάκια :

    Στα πέναλτι της έκτακτης διαδικασίας η φάση δεν συνεχίζεται· αν αποκρούσει ο τερματοφύλακας, το πέναλτι έχει χαθεί.

    Είναι κι ένα άλλο πιο εντυπωσιακό, που εξοστρακίζεται η μπάλα με δύναμη στο οριζόντιο δοκάρι, όμως όταν πέφτει μετά από αρκετά δευτερόλεπτα, με τα φάλτσα μπαίνει τελικά γκολ, ενώ ο τερματοφύλακας έχει φύγει πανηγυρίζοντας. Αλλά δεν το βρίσκω τώρα…

    «Πεναλτάκιας» ήταν και το ψευδώνυμο του διαιτητή Κολοκυθά (δεκαετία του ’80), αφού έδινε πολύ συχνά την ποινή, σχεδόν με το παραμικρό.

    Παραθέτω και την έκφραση «άσπρη βούλα», «ευστόχησε από την άσπρη βούλα» κλπ., και με την ευκαιρία να επιχειρηματολογήσω στην πρόκριση της Αγγλίας προχτές : πώς να είναι καλοί οι Κολομβιανοί από την άσπρη βούλα, αφού είναι παίκτες «γραμμής»; 🙂

  6. > χτυπηθηκαν 34 πεναλτι από τα οποία ευστόχησαν τα 29.

    Ποτέ δεν μου έκατσε τελείως καλά ότι τα πέναλτι ευστοχούν, προτιμώ τους παίκτες να ευστοχούν σε αυτά; Εντάξει ευστοχούν και τα σχέδια, οι αποφάσεις, οι κινήσεις, με τη σημασία ότι είναι εύστοχα, αλλά προτιμώ πρόσωπα να βρίσκουν στόχους.

  7. Πάνος με πεζά said

    Κι επειδή, άνθρωποι είμαστε, κάποιος μπορεί να μην το ξέρει, το κυκλικό τμήμα που υπάρχει έξω από τη μεγάλη περιοχή, είναι για να βρίσκονται οι παίκτες στη σωστή απόσταση από τη μπάλα πριν από την εκτέλεση, στην περίπτωση που αυτοί επιλέξουν να βρίσκονται προς τον άξονα της εστίας. Το κυκλικό αυτό τμήμα φυσικά δεν περιλαμβάνεται στη μεγάλη περιοχή, ως προς τον καταλογισμό ή μη του πέναλτι. Όπως επίσης και οι γραμμές (δηλ. η ανατροπή ακριβώς εκεί, δίνεται φάουλ).

  8. dryhammer said

    Στη γειτονιά μου, τότε που παίζαμε μπάλα στο δρόμο (ένα αυτοκίνητο είχε όλο κι όλο, τον κόκκινο σκαραβαίο ενός δικηγόρου), το μπέναρτι είχε πληθυντικό «τα πενάντια».

  9. Πάνος με πεζά said

    Η μεγάλη περιοχή, και κατά την παλιά έκφραση «η επανορθωτική περιοχή». Το δε πέναλτι, επισήμως λεγόταν «επανορθωτικό λάκτισμα», αν και τις πιο πολλές φορές καταδικάζει ανεπανόρθωτα ! 🙂

  10. Γιάννης Κουβάτσος said

    Δεν είπες πράμα για τα πέναλτις. 😊
    Το θέμα «χαμένο πέναλτι» μπορεί να πάρει δραματικές διαστάσεις σε χώρες που παραπαίρνουν σοβαρά το ποδόσφαιρο. Δέχονται απειλές για τη ζωή τους ο Μπάκα και ο Ουρίμπε. Τυχερός ο Μπάτζιο που είναι Ιταλός. Αν ήταν Κολομβιανός, θα ζούσε τώρα;
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://m.sport24.gr/football/mundial/mundial-2018/apeiles-thanatoy-se-paiktes-ths-kolomvias.5250015.amp.html&ved=2ahUKEwi-1vKhtIfcAhVPbFAKHSd2DI4QFjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw1q9Vzoe2ruWoD36jlBcQxj&ampcf=1

  11. Πάνος με πεζά said

    Σε κάποια λατινοαμερικάνικη γλώσσα πρέπει να λέγεται «πενάλ». Θυμάμαι εκείνους τους χαρακτηριστικούς σπίκερς να ουρλιάζουν «Πενάλ ! Πενάλ ! Πενάλ !»

  12. Γιάννης Κουβάτσος said

    Δεν είπαμε το σπουδαιότερο: «Στα τρία κόρνερ, πέναλτι». 😊 Όταν μικροί δεν είχαμε απλοχωριά, για να χτυπάμε κόρνερ.

  13. Πάνος με πεζά said

    Παλιά ήταν (κι ακόμα είναι) ιδιαίτερα αυστηρός ο κανονισμός με τον τερματοφύλακα, κανονικά του επιτρέπει μόνο κίνηση πάνω στη γραμμή του τέρματος, μέχρι να φύγει η μπάλα από το σημείο του πέναλτι. Οι περισσότεροι διαιτητές βεβαίως, κάνουν ελαφρώς τα στραβά μάτια προς χάριν της αγωνίας και του θεάματος.

    Όμως ιστορικές ήταν οι αποκρούσεις του Παναγιώτη Κελεσίδη στα πέναλτι, για τις οποίες έγραφαν με κακεντρέχεια σε αθλητικές εφημερίδες «Απέκρουσε ο Κελεσίδης με έξοδο». Πραγματικά όρμαγε προς τον επιθετικό, με σκοπό φυσικά να του περιορίσει το οπτικό πεδίο, και

    Υπάρχει ένα site με στατιστικά τερματοφυλάκων, όπου αναγράφεται πόσα πέναλτι έχουν πιάσει στην καριέρα τους, αλλά δεν το έχω πρόχειρο. Και είναι πραγματική αδικία, γιατί σε όλους τους ποδοσφαιριστές η Βικιπαίδεια γράφει συμμετοχές-παρένθεση γκολ, και στους τερματοφύλακες χρησιμοποιείται η ίδια λογική ( π.χ. 50 (0) ), ενω φυσικά είναι εντελώς άχρηστο δεδομένο, θα μπορούσε ειδικά σε αυτούς να αναγράφεται κάτι άλλο, π.χ. πόσα γκολ δέχτηκαν.

  14. Κουνελόγατος said

    Καλημέρα σας.
    Παίρνω αφορμή από τον ΠμΠ και θυμάμαι δυο περιπτώσεις.
    Στην πρώτη, σούταρε θαρρώ Γάλλος, η μπάλα χτύπησε στο δοκάρι, στην πλάτη του Βραζιλιάνου νομίζω τερματοφύλακα και μπήκε γκολ. Χαμός.
    Στη δεύτερη, σε αγώνα ακαδημιών, ο τερματοφύλακας αποκρούει και αρχίζει να πανηγυρίζει. Αλλά, η άννα η μπάλα πήρε τρελά (σ)φάλτσα και μπήκε γκολ… Τρέλα…

  15. gpoint said

    Ο ΠΑΟ δεν είχε κερδίσει έως τότε ποτέ τον ΟΣΦΠ σε αγώνα κυπέλλου μέχρι που το πήρε ο ΠΑΟ με στρίψιμο. Δεκαετία του 60 πιθανότατα κι αν θυμάμαι καλά ήταν στο τότε γήπεδο Καραίσκάκη

    Στην επαρχία ( Πιερία) οι φίλαθλοι ζητούσαν μπενάρτι, το θυμάμαι και γελάω ακόμα

    Ισως έπρεπε να αναφερθεί το όργιο του διαιτητή με τις επαναλήψεις των κτυπημάτων που απέκρουε ο Φορτούλα ώστε να αποκλεισθεί ο ΠΑΟΚ από την Μπάγερν Μονάχου το 83 (0-0 και τα δυο παιχνίδια. Θα ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία σε συλλογικό επιπεδο αλλά…

    Δέστε το βίδδεο

  16. spiral architect 🇰🇵 said

    Καλημέρα.

    Μετά το παπουτσέλειο πέναλτι και το πέναλτι-Γιαννακόπουλος και το Βαρούχα πήγαμε στο Βαρ.
    Όπως και να το κάνεις, είναι μια εξέλιξη.

  17. 4: μα ήταν πρώην τερματοφύλακας ο ήρωας. Στην ταινία, θυμάμαι, συζητούν προς το τέλος και για πέναλτι.

  18. Νέο Kid said

    11. Σε κάποια λατινοαμερικανική γλώσσα; …😀

  19. Πάνος με πεζά said

    Κάποιο τερματοφύλακες, μόνο αγωνία δεν είχαν πριν από το πέναλτι, αλλά αντίθετα «ψάρωναν» και τον επιθετικό, με διάφορα καραγκιοζιλίκια. Εδώ ο Μπρους Γκρόμπελαρ από Τελικό Πρωταθλητριών, ενώ άλλα αντίστοιχα σε γκριμάτσες έκανε και ο Γερμανός Ζεπ Μάγερ, για τον οποίο δε βρήκα οπτικό υλικό.

  20. dystropop said

    Δεν ξέρω τι είδους σύμπτωση είναι αυτή: Χτες πέθανε ο διευθυντής φωτογραφίας της ταινίας.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Robby_M%C3%BCller

  21. Πάνος με πεζά said

    Μέχρι κάποα εποχή, μου φαινόταν αδιανόητο από το σημείο του πέναλτι να στείλεις τη μπάλα πάνω από το οριζόντιο δοκάρι. Μέχρι που μια φορά στο 8×8 πλάσαρα πάνω από το οριζόντιο δοκάρι, σχεδόν ένα μέτρο από τη γραμμή του τέρματος…

  22. Νέο Kid said

    Έχει βγει και νέος όρος για τον τερματοφύλακα που δεν μπορεί ή ακριβέστερα δεν ΘΕΛΕΙ να πιάσει πέναλτι (για να πάει γρηγορότερα για κανα θαλάσσιο μπανιο…)
    Πέναλτι Ντε Χέα
    (Pun for Stazy 😋😄)

  23. Γς said

    4:

    Ούτε και η μέθοδος Gap penalty στην ευθυγράμμιση ακολουθιών DNA. Εκεί για να πετύχουμε όσο το δυνατόν περισσότερες ομοιότητες βάζουμε και μερικά κενά, μεγάλα ή μικρά που υποτίθεται ότι προέκυψαν από αποκοπή ή εισαγωγή νουκλεοτιδίων.
    Για να μήν το παρα[μπιπ] όμως αντιστοιχούμε και μια αρνητική τιμή [πέναλτι] στο τελικό σκορ της ευθυγράμμισης.

    Ε, πως να την πεις την Μέθοδο; Εγώ πέναλτι έλεγα

  24. Νέο Kid said

    Και το πάλαι ποτε γιουγκοσλαβικό μότο.
    Πέναλτι κι ελεύθερη βολή δε χάνουμε ποτέ!

  25. Πάνος με πεζά said

    Η περίεργη ιστορία του Χέλμουτ Ντουκαντάμ : http://www.forzajuve.gr/2017/01/juventus-nea_593.html
    Και ένα επίσης καλό άρθρο από το El Sombrero : http://www.sombrero.gr/2016/07/penalty-shootouts/

  26. Νέο Kid said

    Και το διαχρονικό σύνθημα.
    Δώσε στο Θρήνο μπέναλτι!

  27. 17 Α, δεν θα θυμάμαι καλά. Πάνε και είκοσι χρόνια που το είχα διαβάσει…

  28. Γιάννης Κουβάτσος said

    Πέναλτι: Μύθοι, πραγματικότητες και στατιστικά.
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.sombrero.gr/2016/07/penalty-shootouts/&ved=2ahUKEwjwkOHAuYfcAhVGiSwKHTOJDHwQFjAPegQIABAB&usg=AOvVaw0APWKgYAMKEIYpHR9IRJ6u

  29. gpoint said

    Γελάει το μισό χωριό με το νέο αστείο μου…

    – Που πας ;

    – Πάω σαπόρτ

    – Ποιόν να βοηθήσεις ;

    – Στο λιμάνι πάω βρε, σακάτ !

  30. Γς said

    Είναι και ο ποδοσφαιρικός όρος «Μπεκάτσα»

    Αυτό που σημαδεύει ο επιθετικός όταν σουτάρει στον γάμο του καραγκιόζη.

    δεν βρίσκω κάτι για χτύπημα πέναλτι [Μπένατι!]

    Κάτι σαν τον Βέγγο όμως;

  31. Γς said

    [Μπέναλτι!]

  32. Νέο Kid said

    29 ξεκαρδιστικό πραγματικά!
    Το άλλο με τον ΠΑΟΚ που πήρε πρωτάθλημα, το ξέρεις;

  33. Γιάννης Κουβάτσος said

    Η πιο διάσημη απόκρουση πέναλτι εν Ελλάδι, ιδίως για τους έχοντες τα χρονάκια τους.
    (Λεπτομέρεια: όλοι σχεδόν οι παίκτες μπήκαν στην περιοχή πριν από την εκτέλεση. 😊)
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=%23&ved=0ahUKEwjOwfKDu4fcAhXDWiwKHQIAA48QwqsBCC8wAQ&usg=AOvVaw0VTJzWxrN8ZFOD4xbU2nov

  34. Πάνος με πεζά said

    Έχουμε δει λοιπόν πέναλτι με πάσα, πέναλτι με τακουνάκι, κι έχουμε δει κι αυτή την απόκρουση – η οποία είναι fake βέβαια, αλλά τουλάχιστον είναι πολύ καλοφτιαγμένη !

  35. Γιάννης Κουβάτσος said

    33: Εδώ η διπλή απόκρουση του Τάκαρου:

  36. Πάνος με πεζά said

    Eδώ είναι ο εχθρός του στημένου διαιτητή, δηλ. το fair-play στα πέναλτι-μούφες.

    Μάλιστα έχει γίνει και στην Ελλάδα, από τη γυναικεία ομάδα της Αγίας Παρασκευής !
    https://www.newsbeast.gr/sports/arthro/2577671/astochisan-epitides-se-penalti-pou-den-eprepe-na-dothi

  37. Γιάννης Κουβάτσος said

    Πέναλτι και ψυχολογία. Παίζει ρόλο το χρώμα της στολής του τερματοφύλακα;
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://mobile.tovima.gr/article.aspx%3Fid%3D332007&ved=2ahUKEwjo04TLvYfcAhWGkiwKHcNrC0EQFjADegQIAhAB&usg=AOvVaw1nr4m9j7DGr7paSSYAsAIi

  38. sarant said

    Καλημερα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα πέν… σχόλια

    4-17 Δεν εχω δει την ταινία ουτε το βιβλίο έχω διαβάσει αλλά διάβασα ότι προς το τέλος υπάρχει αναφορά στο πώς σκέφτεται ο τερματοφύλακας και από ποια μεριά να πέσει κτλ.

    20 Ε, σύμπτωση

    Θα μπορούσε το άρθρο να αναφέρει και τη χρήση του όρου «πέναλτι» από τους τραπεζικούς με τη σημασία της επιβάρυνσης πχ για αποπληρωμή δανείου ή πρόωρη εξαργυρωση κτλ

  39. Πάνος με πεζά said

    Κουϊζάκι εύκολο, Έλληνας τερματοφύλακας που του είχε γίνει δωροδοκία για να «πουλήσει» τελικό, κι αυτός αποκρούοντας στη διαδικασία των πέναλτι έδωσε τον τίτλο στην ομάδα του, αναφωνώντας «Τους τα έχωσα στον κ…. τα λεφτά».
    Μάλιστα υεστόχησε και ο ίδιος στη διαδικασία των πέναλτι.

  40. spiridione said

    http://tomclarkblog.blogspot.com/2010/05/peter-handke-looking-at-doorknob-angst.html

  41. spiral architect 🇰🇵 said

    @39: Σαργκάνης

  42. #0
    Μια παρατήρηση: τα χαμένα πέναλτυ που γίνονται γκολ σε δεύτερο χρόνο, στις στατιστικές καταχωρούνται ως χαμένα.

  43. LandS said

    Στα Αγγλικά βέβαια όταν λένε πέναλτι σκέτο εννοούν άλλα πράματα.
    Law 13: Free Kicks
    This section defines the different kinds of free kicks (direct and indirect) as well as the proper procedure for initiating them. It also outlines specific penalties that trigger the free kick.

    Law 14: The Penalty Kick
    As with the previous section, this law defines the proper procedure for and penalties that would call for initiating a penalty kick…

  44. Γς said

    Κι ήταν κι ο Σωτηράκης που είχε κανονική μπάλα ποδοσφαίρου. Οταν δεν του κάναμε τα χατύρια, έπαιρνε την μπάλα κι έφευγε.

    Κι αν καμιά φορά έφτανε μέχρι το αντίθετο τέρμα και του’ κοβαν την φόρα, φώναζε: Μπέναλτι!

    Και το εκτελούσε.

    Αν αποτύγχανε έλεγε: Επανάληψη!

    Κάποτε όμως:

    https://caktos.blogspot.com/2014/04/blog-post_9645.html

  45. Γς said

    χατίρια, γμτ

  46. sarant said

    39 Και τα λεφτα ήταν πολλά, καθότι Κοσκωτάς στη μέση

    42 Αυτό το είχα απορία, ευχαριστώ. Αρα η διαφορά στις στατιστικές οφείλεται σε άλλους παράγοντες (ψυχολογική πίεση ή ότι χτυπάνε και οι λιγότερο καλοι)

  47. Γερμανοφιλλανδοαγγλοαμερικανοεβραιοτσολιάς said

    Γράφετε: «αγωνία των θεατών». Αντιπαρέρχομαι την αυτοκτονία Βραζιλιάνου στον τελικό παγκοσμίου κυπέλλου το 1950, όταν η Ουρουγουάη νίκησε μέσα στο Μαρακάνα. Οι θάνατοι από καρδιά ακροατών/θεατών/οπαδών/φιλάθλων είναι σαφώς περισσότεροι από των ποδοσφαιριστών. Νομίζω (και διορθώστε με) ο πρώτος καταγεγραμμένος θάνατος από συγκοπή στην Ελλάδα συνέβη άνοιξη 1969 στη Νέα Φιλαδέλφεια – τελευταία λεπτά του παιγνιδιού, και χωρίς πέναλτι (!), όταν φάνηκε ότι η ΑΕΚ δεν προκρίνεται.

    5.:
    Γράφετε: «εξοστρακίζεται». Προφανώς εννοείτε: εποστρακίζεται.

  48. Πάνος με πεζά said

    Και όλως παραδόξως, δεν έχει αναφερθεί η φράση «από τα 11 βήματα», βγαλμένη από τα παλιά, χωμάτινα γήπεδα που το σημείο του πέναλτι εξαφανιζόταν, και ο διαιτητής μετρούσε μέχρι να στήσει στη μπάλα στην -υποτιθέμενα- σωστή απόσταση των 10.97 μέτρων. (12 γυάρδες είναι εξ ορισμού).

  49. #46
    Σαφώς!

  50. Πάνος με πεζά said

    @ 47 : Πρώτη φορά το διαβάζω το «εποστρακίζεται», και βλέπω ότι έχει γράψει και άρθρο ο Νοικοκύρης. Δεν το θυμάμαι ούτε καν από τη δολοφονία Γρηγορόπουλου, όταν έγινε μια προσπάθεια να καθιερωθεί, αλλά γενικώς «δεν περπάτησε»…

  51. Πάνος με πεζά said

    Σκέψου να πει κανένας σπίκερ «η μπάλα εποστρακίστηκε στο δεξί υποστύλωμα»… θα τον πάρουν με το ζουρλομανδύα…

  52. spiral architect 🇰🇵 said

    Από τους καλύτερους (ίσως ο καλύτερος) πεναλτάκιας τερματοφύλακας:

    Στο φετινό Μουντιαλόφσκι αναδείχτηκε ο υιός Σμάιχελ
    (ο Σούμπασιτς τα’χει τα χρονάκια του)

  53. sarant said

    47 Για τον θάνατο του θεατή που λέτε, δεν το ξέρω.

    Για τον εποστρακισμό/εξοστρακισμό συμφωνώ με τον Πάνο και έχω γραψει παλιά:
    https://sarantakos.wordpress.com/2012/08/27/eksostrakistike/

  54. Theban said

    Κάπου στη δεκαετία του 80, φοιτητές. Κυριακή βράδυ, έχουμε ακούσει ότι ο Ολυμπιακός έχει βάλει το ένα γκολ με πέναλτι και φυσικά έχουμε πει διάφορα στον ολυμπιακό της παρέας, πάλι με πέναλτι.. και τέτοια.
    Βλέπουμε όλοι μαζί Αθλητική Κυριακή και φτάνει η στιγμή που δείχνει την φάση αυτή. Τελικά είναι ένα μπέρδεμα μέσα στη μικρή περιοχή όπου ολοφάνερα ένας αμυντικός αποκρούει με το χέρι πάνω στη γραμμή. Είμαστε έτοιμοι να παραδεχτούμε πως εντάξει, πέναλτι ήτανε αλλά πριν προλάβουμε να πούμε τίποτα, ο ολυμπιακός που λέγαμε, μιας και είχε έτοιμη την αντίδραση, έχει σηκωθεί όρθιος και φωνάζει:
    -Καθαρή ανατροπή! Καθαρή ανατροπή!

  55. Triant said

    Και ο ένας και μοναδικός Scott Sterling!

  56. Πάνος με πεζά said

    Πάγια θέση του γνωστού Γιώργου Γεωργίου, εδώ και καιρό, είναι η FIFA να καταργήσει το πέναλτι (εκτός φυσικά από περιπτώσεις αποκρούσεων με το χέρι από αμυντικούς), γιατί το θεωρεί «όπλο του διαιτητή»…

  57. Πάνος με πεζά said

    Από σπόντα και αυτό το μαργαριτάρι : ας υποθέσουμε σκορ 2-0 και κερδισμένο πέναλτι. Κάποιοι σπίκερς έλεγαν «έχει τη μεγάλη ευκαιρία να τριπλασιάσει τα τέρματά του/της». Να τα κάνει 6, δηλαδή, με τετρα-πέναλτι ! Μέχρι το «διπλασίασε» καλά πάει, αλλά μετά…

  58. spyridos said

    47.

    Το 1969 πέθανε από συγκοπή ο κουμπάρος των γονιών μου (τους είχε παντρέψει).
    Ναι μέσα στη Νέα Φιλαδέλφεια. Ο κύριος Σ…….ιδης ήταν προσφυγικής καταγωγής.
    Ευκατάστατος με δική του επιχείρηση, παντρεμένος, χωρίς παιδιά. Η ΑΕΚ ήταν πραγματικά η ζωή του και έγινε κι ο θάνατός του.
    Δεν ξέρω αν ήταν ο πρώτος καταγεγραμμένος θανατος από συγκοπή σε Ελληνικό γήπεδο.
    Ο πατέρας μου είχε κρατήσει όλες τις εφημερίδες αλλά δεν θυμάμαι

  59. Πάνος με πεζά said

    Μα εκτέλεση ήταν αυτή; Εντελώς του κ@λου !

  60. Αφού δεν το λέει ο Σμερδαλέος 🙂 ας το πω εγώ:
    Η λατινική λέξη poena είναι βεβαίως δάνειο από τα ελληνικά, η ελληνική όμως λέξη είναι ινδοευρωπαϊκή, ομόρριζη με το ρήμα ‘τί(ν)ω’ = πληρώνω, με εναλλαγή π/τ (προερχόμενων από πρωτοελληνικό q) λόγω του φωνήεντος που ακολουθεί, και με το σλαβικό cena = τιμή.

  61. Pedis said

    Νικοκύρη,

    αφού τα ποσοστά επιτυχίας είναι γύρω στο 75%

    πού το βρήκες; (Λίγο μού φαίνεται.)

  62. ΣΠ said

    Ο πιο διάσημος τρόπος εκτέλεσης πέναλτι.

  63. sarant said

    61 Εδώ οι στοιχηματζήδες έχουν πάρει δεδομένα από μεγάλα πρωταθλήματα και το βγάζουν στα 75,8%
    https://www.pinnacle.com/en/betting-articles/Soccer/how-important-is-a-penalty-soccer-betting/NC92JXGBETBHAUM3

    Και εδώ για τα πέναλτι της έκτακτης διαδικασίας στα παγκόσμια κύπελλα, που βγαίνουν κοντά στο 70%
    https://www.bbc.com/sport/football/44641247

  64. ΣΠ said

    Ο τελικός κυπέλλου στον οποίο ο νικητής βγήκε με στρίψιμο νομίσματος ήταν του 1969. Εξαιτίας αυτού, από την επόμενη περίοδο μπήκε στην διοργάνωση του κυπέλλου η διαδικασία των πέναλτι.

  65. 42, 46: Στις στατιστικές, τα δοκάρια, οριζόντια και κάθετα (bar και post, που λένε οι Εγγλέζοι), μετράνε ως shots off target, ενώ ένα άψυχο σουτάκι στην αγκαλιά του τερματοφύλακα μετράει on target! Γκόου φίγκιουρ, πόσο να τις εμπιστεύεσαι…

  66. ΣΠ said

    Είναι άδικο για τον Μπάτζιο να του φορτώνουν την ευθύνη για την απώλεια του ΠΚ1994. Εκτός του ότι με δικά του γκολ έφτασε η Ιταλία στον τελικό (2/2 στην φάση των 16, 1/2 στον προημιτελικό, 2/2 στον ημιτελικό), το πέναλτι που έχασε στον τελικό δεν ήταν το κρίσιμο. Η Ιταλία ήδη υστερούσε στην διαδικασία (είχαν αστοχήσει Μπαρέζι και Μασσάρο και από την Βραζιλία ο Σάντος). Ακόμα κι αν ευστοχούσε, η Βραζιλία θα κέρδιζε αν έβαζε το επόμενο.

  67. Pedis said

    # 63 – Μάλιστα. Μερσί. Θα περίμενα χαλαρά να είναι 1 στα 5. Τι να πω.

    Στοιχηματίες και αλογομούρηδες, κατα φαντασίαν προπονητές και ρέφεριε εκ του ασφαλούς, εκτός από το να το κάνετε καψιμί καθημερινά, κάντε και κάτι ενδιαφέρον για το ιστολόγιο: πάτε να βρείτε τη στατιστική των μπέναρτι στο μουντιάλ. Ξεχωριστά: μπέναρτι κατά τη διάρκεια του αγώνα, μπέναρτι μετά την παράταση.

  68. Pedis said

    να είναι 1 στα 5 -> 4 στα 5 που βρίσκουν το πλεκτό.

  69. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αν εμπιστεύεστε τις στατιστικές των Σοβιετικών (καλά να πάθετε), ο Λεβ Γιασίν είχε αποκρούσει πάνω από 150 πέναλτι μόνο στο σοβιετικό πρωτάθλημα. Σκέτος σταχανοβίτης ο τύπος.
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://iperiodico.gr/sport/lev-giasin-to-efialtiko-ntebouto-ke-ta-150-penalti/&ved=2ahUKEwje-ZfFwIfcAhULKlAKHfjYA_AQFjANegQIAxAB&usg=AOvVaw2Xf08MQr6IkryNWNVtJFUc

  70. Γιάννης Κουβάτσος said

    Γιατί, εσύ έχεις κουλαμάρα;

  71. sarant said

    66 Στο τελευταίο έχεις δίκιο

    67 Για το φετινό μουντιάλ τα αναφέρω στο άρθρο τα στατιστικά.

  72. ΣΠ said

    67
    http://www.sport24.gr/Columns/longform/pagkosmio-kupello-the-penalty-report-ta-penalti-den-einai-dikaia-oute-50-50.5236072.html

  73. Πάνος με πεζά said

    Ένα ακόμα ιστορικό πέναλτι, από τον τελικό του ΠΚ 1974. Οι Δυτικογερμανοί, βάσει και του στριψίματος της δεκάρας βεβαίως, ακουμπάνε πρώτη φορά τη μπάλα αφότου βρίσκονται να χάνουν με 1-0, μετά από τις 14 συνεχόμενες πάσες των Ολλανδών και το γκολ από πέναλτι που δέχτηκαν. Από τα περίεργα του ποδοσφαίρου, δεν ξέρω αν έχει επαναληφθεί ποτέ κάτι αντίστοιχο…

  74. Pedis said

    # 71 – ήθελα να δω ποιος διαβάζει το κείμενο, και ποιος θα δείξει προθυμία για να εξιλεωθεί που τόχει κάνει κέντρο νεοσυλλέκτων δωμέσα με τις … προσωπικές ιστορίες, τα ποδόσφαιρα, τις «εμπειρίες ζωής» κλπ.

  75. ΣΠ said

    Κουιζάκι: Πόσοι παίκτες έχουν χάσει πέναλτι σε τελικό ΠΚ, στην διάρκεια του αγώνα, όχι στην τελική διαδικασία;

  76. Νέο Kid said

    75. Κανένας;

  77. ΣΠ said

    76
    Όχι.

  78. sarant said

    75 Ούτε εγώ θυμάμαι κάποια περίπτωση

  79. Παντελής said

    Συμφωνω απολυτα με τον τιτλο: Η αγωνια ειναι πολυ μεγαλυτερη απ την πλευρα του επιθετικου εκτελεστή. Ενω, ως γνωστο για τον αμυντκο ειναι η χαρά του τερματοφυλακα, οπως πολυ ωστασ εξηγησες.
    Εχω ενσταση ως προς τον εύκολο κι άδικο συνηθως, ορισμό του αυτογκόλ:Ενω η λεξη προδιαθέτει για απο προσανατολισμο του αμυντικου που εκτελει σε βαρος της δικης του εστίας (εχουν συμβει παρομοια στο μπασκετ, οπου με την αλλαγή πλευρας λογω παράτασης αποπροσανατολίστηκαν κάποιοι παίκτες και «αυτογκόλησαν»!) αλλα οταν ο επιθετικος δτο ποδοσφαιρο μετα απο τεχνικές ενεργειες εχει φτάσει «προ κενης εστιας και εξαπολύει δυνατο και άπιαστο λακτισμα προς τα δίχτυα, δεν ειναι αδικία να μην του πιστώνεται μια τέτοια (επι)θετική ενεργεια επειδη καποιος (οχι και τοσο καλος) αμυντικός προσπαθησε ανεπιτυχώς ν αποκρουσει παρεμβαλλοντας μια τριχα της κεφαλης του;

  80. Νέο Kid said

    Τους τελικούς από το 50 και μετά τους θυμάμαι από μνήμης. Δεν υπάρχει χαμένο πέναλτι. Μάλλον το 30, 34 ή 38 κάποιος.

  81. Pedis said

    Το 75% επιτυχίας στα πέναλτι μού φαίνεται χαμηλό. Να οφείλεται στο ότι είναι γομάρια οι τερματοφάσκουλες ή στο άγχος από τα εκατομμύρια που παίζονται σε μια κλωτσά;

    Πάντως, για το θέαμα και τα στοιχήματα συμφέρει να σκεφτούν οι γκρουπιέρηδες της φίφα κάποιες αλλαγές λ.χ. α) τερματοφύλακας κι εκτελεστής με δεμένα τα μάτια, β) απόσταση βολής στα τρία μέτρα, γ) εκτέλεση με πλονζόν και κεφαλιά κλπ.

  82. ΣΠ said

    79
    Δεν θεωρείται αυτογκόλ αν η μπάλα θα κατέληγε στα δίχτυα και χωρίς την παρεμβολή του αμυντικού.

  83. mitsos said

    Για την ιστορία : Λεβ Γιασίν

  84. ΣΠ said

    80
    Είναι μετά το 1950.

  85. Νέο Kid said

    84. Mάλλον κανεις κάποιο λάθος.

  86. Πάνος με πεζά said

    Κάτσε, το 1982 νομίζω χάθηκε πέναλτι, από τος Γερμανούς όσο έχαναν 1-0 από την Ιταλία. Αλλά δε θυμάμαι ποιος.

  87. ΣΠ said

    85
    ΠΚ1982 Ιταλία-Δ. Γερμανία 3-1. Ο Αντόνιο Καμπρίνι στο α’ ημίχρονο με το σκορ στο 0-0 έστειλε την μπάλα άουτ. Δεν το θυμόμαστε γιατί δεν επηρέασε το τελικό αποτέλεσμα.

  88. Πάνος με πεζά said

    A, λάθος αλλά…καλά το θυμόμουν ! 🙂

  89. Πάνος με πεζά said

    Υπάρχει μια χαρακτηριστική δυνατή ποδοσφαιρική σκηνή από τον ημιτελικό αυτής της διοργάνωσης (το περίφημο 3-3 Γαλλίας-Γερμανίας), όταν χάνει το πέναλτι των Γερμανών ο Στίλικε. Για πολλή ώρα κλαίει απαρηγόρητος, και όσο που τον παρηγορεί κάποιος δικός του, χάνουν το επόμενο πέναλτι οι Γάλλοι με τον Μποσίς… Και σηκώνονται κι οι δύο πανηγυρίζοντας. Σε κάποια εκτεταμένα στιγμιότυπα, ίσως να το βρείτε.

    Τί έχει κάνει αυτή η ποδοσφαιρική ιστορία για να μισήσουμε τους Γερμανούς…

  90. sarant said

    87 Ε, δεν το θυμόμουν μάλλον επειδή δεν επηρέασε όπως λες

  91. Νέο Kid said

    89. Ο λιντμπάρσκι παρηγορούσε τον στίλικε μετά το πρώτο χαμένο γαλλικό πέναλτι απ’ τον Σιξ.

  92. Πάνος με πεζά said

    Α, τί ωραία που τα θυμάμαι ! 🙂

  93. Ριβαλντίνιο said

    Κουιζάκι . Γνωστός επιθετικός του ελληνικού πρωταθλήματος. Χάνε πέναλτι σε έναν κρίσιμο αγώνα και από τότε δεν εκτελεί ποτέ ξανά στα επόμενα 7 – 8 χρόνια της καριέρας του. Ποιος είναι ;

  94. Πάνος με πεζά said

    Σαλπιγγίδης;

  95. Πάνος με πεζά said

    Ή ο Σαραβάκος;

  96. ΣΠ said

    Βαζέχα.

  97. Ριβαλντίνιο said

    @ 94 Πάνος με πεζά

    Τσού ! Πολύ ανώτερος και καλύτερος.

    Αν ήταν ο Σαλπιγγίδης θα έβαζα τα στιχάκια από τον Κοντοδαχτυλούλη :

    Όλοι τρέχουν και ρωτούν
    πώς τον λένε τον μικρούλη … 🙂

  98. Ριβαλντίνιο said

    @ 96 ΣΠ

    Συ φαίνεσαι πολύ καλός ! Στην τύχη το’ πες ; Θυμάσαι και τον αγώνα ;

  99. Πάνος με πεζά said

    Τίμια, και χωρίς να γκουγκλίσετε : σε εκείνο τον τελικό με τα 34 πέναλτι ΑΕΚ-Ολυμπιακού (το ρεκόρ είναι κάποιο ματς Κυπέλλου Αφρικής το 2005 με…48), το νικητήριο πέναλτι του Ολυμπιακού, το βάζει ο Νικοπολίδης.
    Αμέσως πριν, ποιος το έχει χάσει από την ΑΕΚ; (Εγώ εντωμεταξύ, ούτε που θυμόμουν ότι είχαμε ποτέ τέτοιο όνομα παίχτη !)

  100. ΣΠ said

    98
    Ήταν για ευρωπαϊκό αγώνα ( Ρόζεμποργκ; ). Είχε κερδίσει ο ΠΑΟ 1-0 αλλά ο Βαζέχα έχασε πέναλτι. Στην ρεβάνς έχασε 3-0 στην παράταση.

  101. Ριβαλντίνιο said

    @ 100 ΣΠ

    Και εγώ έτσι είχα ακούσει ( ή διαβάσει ) αλλά είχα δεί ότι είχε χάσει και στον τελικό Κυπέλλου με την ΑΕΚ της ίδια χρονιάς : https://el.wikipedia.org/wiki/Κύπελλο_Ελλάδος_ποδοσφαίρου_ανδρών_1996-97#Ο_τελικός

  102. Pedis said

    «Δεν είναι ότι εμείς θα πάμε να κάνουμε εκεί κανένα ξενοδοχειακό συγκρότημα. Αν κάναμε ένα ξενοδοχειακό συγκρότημα, κανένας δε θα έμπαινε σε αυτή τη διαδικασία. Αυτή η επιμέλεια θα σταματούσε. Εκεί που φτιάχνεις ξενοδοχειακά συγκροτήματα, εκεί σταματούν όλα.

    Όταν όμως είναι να κάνεις κάτι για την πόλη σου, για τους κατοίκους της, τότε αρχίζουν όλοι. Όλες οι υπηρεσίες. Δέκα υπηρεσίες. Από τον εισαγγελέα, από το Λιμενικό, από την Κτηματική. Ωιμέ, τι καταστροφή έγινε.

    Πήγαμε και φτιάξαμε ένα χώρο που θα μπει λίγο γκαζόν, θα βάλουμε δύο φώτα να μη σκοτώνεται ο κόσμος, θα φύγει η βρωμιά και η δυσωδία και θα μπορεί ένας άνθρωπος να περπατήσει εκεί. Έχουμε τη δυνατότητα να φτιάξουμε έναν πολύ ωραίο χώρο και θα το κάνουμε. Έχουμε τη δυνατότητα να βάλουμε και χορτάρι εκεί, να παίζουν τα παιδιά μας, να πάει και κανένα σχολείο να κάθεται και να το ευχαριστιέται, να φτιάξουμε και μια παιδική χαρά. Καλούμε την Τετάρτη τους κατοίκους και τους συλλόγους της περιοχής να πάμε εκεί όλοι να βοηθήσουμε να πιάσει η σπορά που θα βάλουμε και να καρποφορήσει, να το ευχαριστηθούμε»
    https://www.thepressproject.gr/article/131483/Kaleitai-se-apologia-gia-ergo-anaplasis-o-Peletidis-video

    άμα δεν δίνεις έγκριση για μόλ διαπράτεις έγκλημα κατά του δημοσίου συμφέροντος …

  103. Ριβαλντίνιο said

    @ 99 Πάνος με πεζά

    Χωρίς γκούγκλ δεν βρίσκεται αυτός !

  104. Ριβαλντίνιο said

    @ 102 Pedis

    Οι κομμουνισταί γεύονται το ίδιο τους το γραφειοκρατικό δηλητήριο. Gut ! Sehr Gut ! 🙂

  105. Πάνος με πεζά said

    Ήταν ο Αγκουστίν Πελετιέρι, Αργεντίνος με συστάσεις, υποτίθεται…

  106. Πάνος με πεζά said

    Και για να μην ξεχνιόμαστε με τη σημερινή επέτειο, σαν σήμερα έγινε κι ένα πέναλτι, που μετατράπηκε σε αυτογκόλ..

  107. Ριβαλντίνιο said

    @ 106 Πάνος με πεζά

    Και μετά τον ψήφισαν ξανά τον Σεπτέμβρη. Έτσι εξηγούνται και κοινωνικά ζητήματα, όπως γυναίκες που μένουν κοντά σε άνδρες που τις δέρνουν , όπως άνδρες που μένουν κοντά σε γυναίκες που τους ξεγελούν κ.λπ. Τουλάχιστον αν εγώ ψηφίσω Τσίπρα θα είναι γιατί μου έδωσε κοινωνικό επίδομα μαζί με τους Πακιστανούς που έλεγε και ο Άριος Αλγερινός . Κανείς δεν μου είχε δώσει ποτέ ξανά ! 🙂

  108. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  109. Πάνος με πεζά said

    Nα το, το βρήκαμε ! Δημοψήφισμα 2015 ! Στη θέση του τερματοφύλακα, γενικώς οι Έλληνες !

  110. spyridos said

    Αυτό ακριβώς

    Μια αρκετά καλή ανασκόπηση για όσους ξέχασαν

  111. cronopiusa said

  112. leonicos said

    «η εσχάτη των ποινών»

    στα ισπανικά pena máxima ενώ η θανατική πονή pena capital ή pena de muerte και το πρόστιμο pena pecuniaria ή multa

  113. Γς said

    ΟΧΙ σαν το Νε [Не] της γιουγκοσλάβας, που σημαίνει Οχι στα σέρβικα

    Νε, νε ζελίμ

    Не. Не желим

    Και νομίζει το καμάκι ότι θέλει.

    Παρεξήγηση. Το εξέλαβαν σαν Ναι οι πιστωτές μας.

    Και μας πήδηξαν.

  114. … στην κοινη αντίληψη το πέναλτι είναι «σχεδον σίγουρο» γκολ …

    Θεωρείται
    μπαίναλτι

  115. leonicos said

    @80 Τους τελικούς από το 50 και μετά τους θυμάμαι από μνήμης. Δεν υπάρχει χαμένο πέναλτι.

    κι εγώ

    51, 52, 53, 54, 55,56, 57 κοκ, μέχρι και το 2019

    προφητικό. ελπίζω να ζω

    Αύριο πρωί πρωί πάω Συρο για δευτερη φορα φέτος

  116. leonicos said

    π.χ. την πιστόλα > τημπιστόλα > τη μπιστόλα.

    ισπανικά bistola χωρίς την εν λόγω διαδικασία

    ΝΒ Δεν αμφισβητώ την ορθότητα του αάρθρου. οντως πρόκειται για ηχηροποίηση στα ελληνικά

  117. leonicos said

    στις αλάνες το έλεγαν και πενάτι

  118. leonicos said

    το διάσημο χαμένο πέναλτι του Ρομπέρτο Μπάτζο

    και πώςδεν άκουσα τίποτα εγώ;

  119. ΣΠ said

  120. leonicos said

    Ευτυχώς που δεν με εχετε μπροστα σας…..

    ακόμα και της πιο βαρετής αναμέτρησης

    υπάρχουν και μη-βαρετές;

    Εγώ τα βαριέμαι όλα Η ΑΕΚ χάνει 70%, ι Ολυμπιακός 35%, ο Παναθηναικός 45%, ο ΟΦΗ 52%, ο Εορδαϊκός 99%, ο Πανιώνιος 87% και ο ΠΑΟΚ 0,00000001%

  121. leonicos said

    Ξέχασα τον ΠΑΟ και τα Γιάνενα, αλλά δεν θυμάμαι τα ποσοστ΄τους

  122. leonicos said

    Μπορει το μεθεπόμενο ΣΚ να πάω Μαδρίτη για δυο μέρες. Θέλετε τίποτα από τη Ρεάλ; Μπορεί αν επράσω και πό το Σαμπαμπααρε, καταλάβατε τέλος πάντων. Τι ε΄δα απ’ έξω μια στιγμή, τιποτα το εντυπωσιακό

  123. leonicos said

    αλό και το τραγούδι του ΣΠ

  124. leonicos said

    102 Πέδις

    Τελικά, δεν είναι μόνο ανίκανοι, δεν είναι μόνο αισχροί, είναι και προκλητικοί οι ταγοί μας

    Μιλαε για κυβερνητικές υπηρεσίες

    Δεν έχουν υπογραφες αυτά τα εγγραφα, να μάθουμε και τα ονοματά κια τους;

  125. … poena (… από δωρικό τύπο, ποινά) … περνάει … στα αγγλικά, …

    Όπου επιβιώνει και ατόφια μέσα στην αγγλική λέξη subpoena (κλήτευση;), η οποία είναι συχνά-πυκνά στα νέα, όταν τού ‘ρχεται κάποιου μπουγιουρντί για να εμφανιστεί στο δικαστήριο ή ενώπιον κάποιας κυβερνητικής επιτροπής (sub poena = under penalty).

    Μακρύ γαϊτανάκι ήταν – και συνεχίζεται – η πολυσυζητημένη υπόθεση με το congressional subpoena που είχε σταλεί στην Χίλαρυ Κλίντον για να παραδώσει στην κυβέρνηση τα 60000 ημέιλ από τον προσωπικό της υπολογιστή, όταν είχε διαπιστωθεί πως τον χρησιμοποιούσε για επίσημη αλληλογραφία ως υπουργός εξωτερικών δημιουργώντας θέματα προστασίας απορρήτου.

    YΓ. Βλέπω πως ο Γς έχει βάλει και ποιηματάκι με το subpoena μέσα.

  126. ΣΠ said

    Και μια ασυνήθιστη περίπτωση. Για το Κύπελλο Πρωταθλητριών 1972-73. Στις 27/9/1972 Παναθηναϊκός-ΤΣΣΚΑ Σόφιας 2-1 μετά και την παράταση (στον πρώτο αγώνα η ΤΣΣΚΑ είχε κερδίσει 2-1). Στα πέναλτι μετά από 4 εκτελέσεις του Παναθηναϊκού και 3 της ΤΣΣΚΑ το σκορ ήταν 2-3 και ο Σοβιετικός διαιτητής Βαλεντίν Λιπάτοφ σταμάτησε την διαδικασία νομίζοντας ότι δεν ήταν απαραίτητη η εκτέλεση των υπόλοιπων πέναλτι.

    Ο Παναθηναϊκός έκανε ένσταση και ο αγώνας επαναλήφθηκε στις 26/10/1972 με αποτέλεσμα Παναθηναϊκός-ΤΣΣΚΑ Σόφιας 0-2.

  127. Ήταν και ο δημοφιλής Μήτσος Μαυρίκης στον Πανιώνιο,
    που τον βλέπαμε τζαμπατζήδες, τέλη 70ζ – αρχές 80ζ:
    Όταν είχε την μπάλα στην περιοχή η κερκίδα πάντα φώναζε
    «Πέσε Μήτσο, πέσε Μήτσο, πέσε ρε Μήτσο…
    Έπεσε! Εεεε, μπέναλτι!»

  128. gpoint said

    # 120

    βλέπω πως έχεις πιάσει το μέλλον του ελληνικού ποδοσφαίρου… μόνο που ο ΠΑΟΚ θα ξαναχάσει…στα δικαστήρια φυσικά !

  129. gpoint said

    # 125

    Μιχάλη μου θύμισες ένα από τα πιο άγνωστα (δεν ήθελε να βγει σε δίσκο) και πιο αγαπημένα μου τραγούδια του Ντύλαν, εδώ τραγουδισμένο από άλλον.

    In the valley of the giants where the stars and stripes explode

    The peaches they were sweet and the milk and honey flowed

    I was only following instructions when the judge sent me down the road

    With your subpoena

  130. gpoint said

    # 122

    να μπεις μέσα στο σαντιάγκο Μπερναμπέου… μέχρι και ο γιος μου πήγε, το πιο αξιοθέατο της Μαδρίτης είναι

    Η Ρεάλ είναι η πετυχημένη εκδοχή του ΠΑΟΚ γι αυτό έχει βγάλει και τις μαύρες ρίγες από την άσπρη φανέλλα της-που ως γνωστόν συνβολίζουν το πένθος για την απώλεια της πόλης στην φανέλλα του ΠΑΟΚ

  131. sarant said

    126 Μπραβο που το θυμήθηκες! Πολύ σπάνια περίπτωση διαιτητικού λάθους.

  132. 6: Για μας που λεξικολογούμε, τίποτα;

  133. … Η αγωνία του επιθετικού πριν από το πέναλτι …

    Για τον τερματοφύλακα, βέβαια, σημαντικό να μαντέψει την σωστή
    γωνία του επιθετικού πριν από το πέναλτι
    (αν και παίζει και το μέσο).

  134. ΣΠ said

    131
    Η Wikipedia έχει μια ακόμα περίπτωση:
    «The final of the 1973 Campeonato Paulista ended in similar circumstances. Santos were leading Portuguesa 2–0 with each team having taken three shoot-out kicks, when referee Armando Marques mistakenly (as each team still had two shots to take, and therefore Portuguesa still had a chance of leveling the scoreline) declared Santos the winners. Portuguesa manager Otto Glória quickly led his team out of the stadium; this was allegedly to ensure the shoot-out could not resume once the mistake was discovered, and that instead the match would be replayed, giving Portuguesa a better chance of victory. When Santos counter-objected to a replay, Paulista FA president Osvaldo Teixeira Duarte annulled the original match and declared both teams joint champions.»
    https://en.wikipedia.org/wiki/Penalty_shoot-out_(association_football)#Development

  135. Τσούρης Βασίλειος said

    80
    Νέο Kid
    Θυμάσαι την πρόκριση του Σμύσλοβ στη ρουλέτα:
    Κάπου έχω «ΤΟ ΜΑΤ» που έχει και φωτογραφία.

    1983/84 Candidates Tournament
    The Smyslov–Hübner match was originally tied at 5–5. After playing four extra games without breaking the tie, the match was resolved by a spin of the roulette wheel

  136. … Θα ήταν παρακινδυνευμένο … να βγάλουμε το συμπέρασμα …

    Σωστό, γιατί το δείγμα κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι, όπως αναλύθηκε.

    Πάντως και με αυτά τα δεδομένα, απλή ανάλυση στα γρήγορα
    – λίγο πάνω από μπακάλικη, ας πούμε σούπερ-μάρκετ –
    δίνει το σκοράρισμα με πέναλτι στον κανονικό αγώνα (το 75%)
    στατιστικά μεγαλύτερο απ΄ ό,τι στην παράταση,
    μετά από δυο ώρες δυνατό παιχνίδι (66%):
    Περίπου 4:1 (με το μάτι),
    χαμηλότερο από το συνηθισμένο 10 ή 20:1 (περίπου),
    αλλά συζητήσιμο.

  137. sarant said

    135 Εμ τι περίμενες, να βαρέσουν πέναλτι; 🙂

    136 Γιά εξήγα λιγο την κατακλείδα σου

  138. Πέγκυ said

    Επειδής η μαμά μου είναι Πολίτισσα (από Ιστανμπούλ), αν και είμαι άσχετη με τα ποδοσφαιρικά, ξέρω ότι ο μοναδικός ποδοσφαιριστής που δεν έχασε ΠΟΤΕ πέναλτι στη μακρόχρονη καριέρα του ήταν ο Ρωμιός Λεφτέρ Κιουτσούκ Αντωνιάδης (1924-2012), που έπαιξε ένα φεγγάρι και στην ΑΕΚ (1964) σε ηλικία 39 χρονών. Ο Λεφτέρ, που γεννήθηκε στην Πρίγκηπο, θεωρείται θρύλος στην Τουρκιά, ο μεγαλύτερος ποδοσφαιριστής όλων των εποχών που ανέδειξε το Τουρκικό Ποδόσφαιρο.

    Η πιό τρανή απόδειξη ότι οι Τούρκοι των μικρασιατικών παραλίων μάς αγαπάνε πολύ εμάς τους Ρωμιούς είναι ο Λεφτέρ Κιουτσούκ Αντωνιάδης. Τον έχουν τιμήσει παντοιοτρόπως όλα αυτά τα χρόνια και έδωσαν το όνομά του στο νέο Τουρκικό Πρωτάθλημα της σεζόν 2018-2019. Αντίθετα, η ΕΠΟ και η ΑΕΚ ποτέ δεν τίμησαν τον καημένο τον Λεφτέρ. Αντίθετα, ο Πατριάρχης μας ο Βαρθολομαίος τον έχει τιμήσει επανειλημμένα τον Λεφτέρ. Και μάλιστα στο μνημόσυνο που του έκανε το 2012, ο Βαρθολομαίος είπε πως δεν έχανε ποτέ πέναλτυ γιατί πριν το χτυπήσει, προσευχόταν στην Παναγία κι Αυτή του έδινε δύναμη

  139. Πέγκυ said

    Όταν πέθανε ο Λεφτέρ (Γενάρης 2012), όλες οι τουρκικές εφημερίδες το κάνανε πρωτοσέλιδο. Την ίδια μέρα είχε πεθάνει κι ο Ντενκτάς, κι ο θάνατος του Λεφτέρ κρίθηκε ισάξια είδηση με του Ντενκτάς, όπως αποδεικνύει το ως άνω πρωτοσέλιδο της «Χουριέτ».

    Να βάλουμε και μιά φωτογραφία του Λεφτέρ με τον Πατριάρχη, βγαλμένη στο νοσοκομείο της Ιστανμπούλ, λίγες μέρες πριν τον καλέσει κοντά του ο Άγιος Πέτρος. Αν και ο Λεφτέρ ήταν φτωχός, οι Τούρκοι τον είχαν 10 χρόνια δωρεάν στην πρώτη θέση στο γεροκομείο του Μπαλουκλί και τον νοσήλευσαν δωρεάν στην πρώτη θέση του καλύτερου νοσοκομείου της Πόλης

  140. Γιάννης Ιατρού said

    106: Πάνο,
    ..σαν σήμερα έγινε κι ένα πέναλτι, που μετατράπηκε σε αυτογκόλ..

    Η εξέγερση, προτού αποτελέσει ζήτημα στρατηγικής και συσχετισμού δυνάμεων, είναι πάνω απ’ όλα ζήτημα ηθικής. Οι άνθρωποι δεν εξεγείρονται μόνο όταν έχουν πιθανότητες νίκης, εξεγείρονται επειδή δεν μπορούν να αποδεχτούν μια προσβολή της ανθρώπινης περηφάνιας.

  141. Πάνος με πεζά said

    Ακριβώς, Γιάννη. Και ο τερματοφύλακας ή ο αμυντικός, βλέποντας τον αντίπαλο επιθετικό έτοιμο να σκοράρει στα σίγουρα, πάει και τον γκρεμίζει και του κάνει πέναλτι.
    Με αυτό τον τρόπο, κερδίζει πιθανότητες (όσες έβγαλε ο Μιχάλης), να αποσοβήσει τελικά το διαφαινόμενο μοιραίο.

    Εμείς το κάναμε το πέναλτι, και παρότι κάναμε και την απόκρουση, τελικά ξαφνικά μας έφυγε η μπάλα από τα χέρια και πήγε μέσα – ή παίρνοντας φόρα να την πετάξουμε μετά την απόκρουση, με το χέρι προς τα μπρος, γυρίσαμε αφηρημένοι όλο τον κύκλο και την καρφώσαμε στα δίχτυα μας…

    Ωραία δε συσχετίζεται;

  142. Γιάννης Ιατρού said

    141: Με την κατακλείδα (σου) δεν συμφωνώ

  143. 137,
    Σε συντομία, εκτίμηση της διαφοράς ποσοστών είναι 0.09 με τυπική απόκλιση της διαφοράς ποσοστών s = 0.12. Η μαύρη καμπύλη δείχνει την αντίστοιχη (προσεγγιστικά κανονική) κατανομή, με εμβαδόν ανάμεσα στην καμπύλη και το άξονα των χ («πιθανότητα») περίπου 0.8 για θετικές τιμές του χ και 0.2 για αρνητικές τιμές του χ.

    Τα εμβαδά βγαίνουν με το μάτι αν θυμάται κανείς τα στάνταρ εμβαδά 0.68, 0.95, και ~1 (0.997) για χ στα διαστήματα +/- μια, δυο, ή τρεις αποκλίσεις από τον μέσο όρο.
    Οπότε, εμβαδόν για χ από -άπειρο ως 0.09 (μέσος όρος) είναι 0.5 (λόγω συμμετρίας).
    Εμβαδόν για χ από (0.09 – 0.12) ως 0.09 είναι 0.68/2 = 0.34 (ξανά λόγω συμμετρίας). Άρα
    Εμβαδόν για χ από 0 ως 0.09 θα ‘ναι ~0.3 (δε θα ‘ναι;)
    Επομένως, εμβαδόν για χ από -άπειρο ως 0 είναι 0.5 – 0.3 = 0.2
    και προφανώς για χ από 0 ως +άπειρο 0.8.
    Οπότε ο λόγος 4:1.

    Η τυπική εφαρμογή του κριτηρίου για δοκιμή υποθέσεων είναι μέσω του πάτερν Η1/Η0: Αποδεικνύεις ότι η Η1 δεν καταρίπτεται ξεκινώντας με την υπόθεση Η0 (αντίθετη της Η1) και καταλήγοντας ότι τα δεδομένα που συλλέχτηκαν είναι μάλλον απίθανα, άρα η Η0 είναι μάλλον απίθανη, άρα η Η1 δεν καταρίπτεται. Η μπλε καμπύλη δείχνει ποια θα ήταν η κατανομή της διαφοράς ποσοστών στα πέναλτι αν ο μέσος όρος ήταν 0. Δεδομένου ότι στις μετρήσεις ο μέσος όρος βγήκε 0.09, υπήρχε πιθανότητα μόνον ~20% να είναι εκεί (στο 0.09) ή παραπάνω (η σκιαγραφημένη περιοχή στα δεξιά του 0.09), άρα «κακώς» υποθέσαμε το 0 κλπ, κλπ. «Καλώς» ή «κακώς» εννοείται ότι εξαρτάται από το επίπεδο εμπιστοσύνης που θες να έχεις στο αποτέλεσμα. Συχνά χρησιμοποιείται 5% ή 10%, οπότε οι λόγοι είναι 95/5=~20:1 ή 90/10=~10:1.

    Να ξαναπώ ότι έχει ήδη πέσει αρκετό μπαλαμούτι στα παραπάνω, πχ η τυπική απόκλιση δεν είναι γνωστή, αλλά χρησιμοποιείται εκτίμησή της, πρέπει ν’ αλλάξει στην Η0, κλπ. Πολύ πιο αθώο, όμως, από το βασικό πταίσμα ότι το δείγμα δεν είναι τυχαίο.

    ________
    ΥΓ. Μού αρέσει που ξεκίνησα το σεντόνι με την αισιόδοξη πρόθεση «Σε συντομία»… 🙂

  144. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>poena
    Nullum crimen nulla poena sine lege
    https://el.wikipedia.org/wiki/Nullum_crimen_nulla_poena_sine_lege

  145. 129,
    Δεν το ήξερα αυτό, Τζι!

  146. gpoint said

    # 145

    Ναι είναι από μυστικιστικά του-όχι τόσο γνωστό όσο το It’s not dark yet. Φοβεροί στίχοι. Πριν τρία καλοκαίρια ήταν εδώ ο Arkady Rovner είχαμε πει διάφορα σχετικά με το τραγούδι Υπάρχει και το Tell me του Dylan, στην ουσία είναι πως κάνει καμάκι, ούτε αυτό ήθελε να δημοσιευθεί. Λογικό το βρίσκω, αν το μάθουν όλοι δεν θα δουλεύει ! Υπάρχουν μόνο σε συλλογές από 3 cd’s που πρέπει να αγοράσεις για ένα το πολύ δυο τραγούδια ή εκτελέσει που δεν θα τις βρεις αλλού.

  147. gpoint said

    # 143

    Υ.Γ.

    Συμβαίνει και λέγεται καθηγητική διαστροφή !!! (και γελαστές φατσούλες)

  148. cronopiusa said

    Dos valiosos líderes sociales asesinados en un día de fútbol

  149. Γς said

    143, 147:

    Αντε να μην πλακώσω μέσα και γίνει του χι τετραγώνου, του Φίσερ εξάκτ τεστ κλπ κλπ.

    Να μπω;

  150. Γιάννης Ιατρού said

    🔼🔼🔼🔼🔼
    ζουλιάρης 🙂

  151. Γερμανοφιλλανδοαγγλοαμερικανοεβραιοτσολιάς said

    6. & 132.:
    Φαίνεται ότι όταν υπεισέρχεται το ποδόσφαιρο, όλα τα άλλα «σβήνουν» (συμβαίνει και στα καλύτερα ιστολόγια)· ίσως, μια από τις εξαίρεσεις ήταν το με αρ. 47 σχόλιο μου (για το εποστρακίζεται). Στο θέμα μας, συμφωνώ μαζί σας: μόνον οι άνθρωποι αφενός είναι εύστοχοι και αφετέρου ευστοχούν.

    50., 51. & 53.:
    Αρκετές φορές, έχω διαβάσει και ακούσει (ακόμη και από εκφωνήτρια της ΕΡΤ, όταν δολοφονήθηκε ο Γρηγορόπουλος) το εποστρακίζεται. Αφού, λοιπόν, γνωρίζετε ότι εξοστρακίζεται σημαίνει αποβάλλεται και εξορίζεται, γιατί να μην προσπαθήσουμε να επιβάλλουμε/καθιερώσουμε το εποστρακίζεται;

    58.:
    Όταν έγραφα το με αρ. 47. σχόλιο, είχα τη βεβαιότητα ότι κάποιοι συσχολιαστές θα ήξεραν το συμβάν· αλλά ποτέ δεν μπορούσα να φαντασθώ ότι θα τον γνωρίζατε προσωπικά. Τελικά, ο κόσμος είναι πάρα πολύ μικρός. Για τον γράφοντα ήταν μια απλή είδηση, που (έτυχε να) θυμάμαι από τη μαθητική μου ηλικία· για σας ήταν ένα θλιβερό γεγονός. Σύμφωνα με τις τότε εφημερίδες, οι αυτόπτες μάρτυρες κατέθεσαν ότι είχε μονολογήσει «η ΑΕΚ δεν προκρίνεται» και κατέληξε. Έγραψα «Νομίζω (και διορθώστε με)…»· θυμάμαι μεταγενέστερεους τέτοιου είδους θανάτους αλλά ούτε έναν προγενέστερο (χωρίς να σημαίνει ότι δεν υπήρξαν) και, επαναλαμβάνω, αναφέρομαι πάντα στους καταγεγραμμένους.

    126. & 131.:
    Προτού εκδικασθεί η ένσταση, είχε γίνει η κλήρωση για τον επόμενο γύρο και η νικήτρια θα έπαιζε με τον Άγιαξ! Θυμάμαι συζήτηση με ένα συμμαθητή μου παναθηναϊκό που είχε την αυταπάτη ότι ο Παναθηναϊκός θα νικούσε τον Άγιαξ (και θα έπαιρνε τη ρεβάνς). Προσπαθούσα να του εξηγήσω ότι για να παίξει ο Παναθηναϊκός με τον Άγιαξ, θα πρέπει να κερδίσει τη ΤΣΣΚΑ Σόφιας· αλλά για να παίξει με τη ΤΣΣΚΑ Σόφιας, θα πρέπει να κερδίσει την ένσταση. Και με ρώτησε: «και η ένσταση είναι καλή ομάδα;»!

  152. ΣΠ said

  153. 149,
    Μπε!

  154. Alexis said

    0: Το πέναλτι μπορεί να είναι πεντακάθαρο, καταφανές, καθαρό, μαρς, καραμπινάτο, αυστηρό, αμφισβητούμενο, μαϊμού, πέτσινο, μουσαντένιο, ανύπαρκτο, ψεύτικο, αβαβά, παραμυθένιο. Ίσως είναι εντύπωσή μου, αλλά περισσότερα επίθετα έχουμε που να χαρακτηρίζουν το ανύπαρκτο πέναλτι που δόθηκε, παρά το υπαρκτό.

    Μοι προξενεί κατάπληξιν πώς ο κ. Σαραντάκος εις το άρθρον του ελησμόνησε το πέναλτι-φάντασμα.
    Αλλά και ουδείς εκ των συνταξιούχων σχολιαστών το ενεθυμήθη…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: