Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Σχίζοντας τις γραμμές των οριζόντων (Δημ. Σαραντάκος) 1 – Εισαγωγή

Posted by sarant στο 31 Ιουλίου, 2018


Όταν ακόμα ζούσε ο πατέρας μου, ο Δημήτρης Σαραντάκος, είχαμε καθιερώσει στο ιστολόγιο να αναδημοσιεύουμε τις επιφυλλίδες που δημοσίευε κάθε Τρίτη στην εφημερίδα Εμπρός της Μυτιλήνης. Μετά τον θάνατό του, τον Δεκέμβριο του 2011, συνεχίσαμε να δημοσιεύουμε Τρίτη αποσπάσματα από τα βιβλία του, αν και η συχνότητα εσκεμμένα μειώθηκε, μια φορά κάθε δεύτερη Τρίτη πλέον, για να διαρκέσουν περισσότερο οι αναδημοσιεύσεις.

Με τον τρόπο αυτό παρουσιάσαμε, είτε ολόκληρα είτε σε αποσπάσματα, αρκετά βιβλία του πατέρα μου, με πιο πρόσφατο το βιβλίο του «Τι μας έμαθαν επιτέλους οι αρχαίοι Έλληνες;» -μια δημοσίευση που ολοκληρώθηκε πριν από 15 μέρες.

Από σήμερα περνάμε στο τρίτο βιβλίο που εξέδωσε ο πατέρας μου στον εκδοτικό οίκο Γνώση, το 2011, με τίτλο Σχίζοντας τις γραμμές των οριζόντων, μια ιστορία των εξερευνητών του αρχαίου κόσμου. Θα δημοσιεύσουμε και από αυτό αποσπάσματα, πάντα με την καθιερωμένη συχνότητα, Τρίτη παρά Τρίτη.

Ξεκινάμε σήμερα με τον πρόλογο και την εισαγωγή του συγγραφέα.

 

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Το βιβλίο αυτό είναι το τρίτο βιβλίο μου το οποίο αναφέρεται στην Αρχαιότητα. Αυτή τη φορά, όμως, όχι αποκλειστικά στην ελληνική αρχαιότητα, ούτε στην αρχαία ελληνική γραμματεία, όπως τα προηγούμενα. Όχι γιατί έπαψα να αγαπώ και να θαυμάζω την αρχαία ελληνική σκέψη, αλλά γιατί, ερευνώντας τα όσα έχουν καταγραφεί για τους αρχαίους εξερευνητές, ταξιδιώτες και περιηγητές, είδα πως δίπλα στα ελληνικά επιτεύγματα, παρουσιάζουν το ίδιο ή και μεγαλύτερο ενδιαφέρον και συναφή κατορθώματα άλλων αρχαίων λαών. Εξάλλου, πιστός στο θεμελιώδες ρητό «μέτρον άριστον», απορρίπτω τις υπερβολές εκείνων που θέλουν τους Έλληνες (τους αρχαίους βεβαίως) να υπερτερούν και να προηγούνται σε όλα.

Μια άλλη διαπίστωση, που με παρακίνησε να γράψω αυτό το βιβλίο είναι πως τα θαυμάσια αυτά κατορθώματα, ελληνικά και ξένα, είναι άγνωστα στο πολύ κοινό, που θεωρεί ότι οι εξερευνήσεις και οι περιηγήσεις χαρακτηρίζουν μόνο τους νεότερους χρόνους, ενώ η αλήθεια είναι πως γίνονταν από τη βαθιά αρχαιότητα. Και η διαπίστωση, πως σε τόσο παλιούς καιρούς υπήρξαν άνθρωποι, που με τα πόδια ή σε ράχη υποζυγίου, ή με πρωτόγονα πλωτά μέσα πραγματοποιούσαν ταξίδια χιλιάδων χιλιομέτρων, που κρατούσαν χρόνια ολόκληρα, για να μάθουν τι κρύβεται πίσω από τη γραμμή των οριζόντων, προκαλεί δικαιολογημένα τον θαυμασμό μας. 

Με τους χάρτες που παρεμβάλω στην αφήγησή μου, προσπαθώ να κάνω πιο κατανοητές τις διαδρομές των εξερευνητών και να δείξω πως σε όλη τη διάρκεια της αρχαιότητας, η Οικουμένη ήταν χωρισμένη σε τρεις τουλάχιστον υπο-πλανήτες, αλλά  οι κάτοικοι του καθενός αγνοούσαν την ύπαρξη των άλλων.

(…)

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ανέκαθεν οι άνθρωποι πήγαιναν από τον ένα τόπο στον άλλο. Ίσως από τότε που οι ανθρωποειδείς πρόγονοι τους κατέβηκαν από τα δέντρα, τιθάσευσαν τη φωτιά, άρχισαν να φτιάχνουν εργαλεία και να μιλούν. Ίσως από τότε διατρέχανε μεγάλες αποστάσεις, αναζητώντας την τροφή τους.

Από τα άλλα ζωικά είδη συναντάμε αυτή την τάση μετακίνησης στα λεγόμενα αποδημητικά: πουλιά, κυρίως, αλλά και ορισμένα είδη τρωκτικών, ψαριών και χελιών. Πρόκειται όμως για τελείως διαφορετικές περιπτώσεις. Στα αποδημητικά κυριαρχεί το ένστικτο, που τα σπρώχνει να μεταναστεύουν ανάλογα με τις εποχές ή για λόγους πολλαπλασιασμού τους. Τα λοιπά ζωικά είδη είναι κατά κάποιον τρόπο δεμένα με τον τόπο όπου ζουν και για να επιβιώσουν  έχουν προσαρμοστεί απολύτως στις τοπικές συνθήκες.

Αντίθετα, οι άνθρωποι δεν ωθήθηκαν ποτέ από το ένστικτο, ενώ από πολύ νωρίς αποδεσμεύτηκαν από τα δεσμά που τους κρατούσαν δεμένους σε έναν τόπο. Οι φυλές των παλαιολιθικών ανθρώπων, συνεχώς και πολύ εύκολα, έφευγαν από τον ένα τόπο για να παν σε άλλον.

Φυσικά δεν ήταν μόνο η αναζήτηση τροφής που τους έσπρωχνε να μετακινούνται. Βασικό κίνητρο ήταν και η ικανοποίηση της έμφυτης περιέργειας, που χαρακτηρίζει το είδος άνθρωπος ο έμφρων. Θέλανε να μάθουν τι έκρυβε πίσω του το βουνό που έφραζε το δρόμο τους, πού ακουμπούσαν οι άκρες του ουράνιου τόξου, τί βρισκόταν πέρα από τη γραμμή του ορίζοντα.

Ενώ όμως κατά την παλαιολιθική και μεσολιθική εποχή οι άνθρωποι που κατοικούσαν στη Γη ήταν εξαιρετικά ολιγάριθμοι, όταν άρχισαν να καλλιεργούν τη γη και εξημέρωσαν πολλά ζώα, η αφθονία τροφής που εξασφάλισαν, αφενός μεν αύξησε τον αριθμό τους, αφετέρου δε τους μετέβαλε από νομάδες σε μόνιμους κάτοικους ενός τόπου. Κατά την, πραγματικά επαναστατική, νεολιθική εποχή σημειώθηκαν κολοσσιαίας σημασίας καινοτομίες. Εκτός από την καλλιέργεια της γης, και την κτηνοτροφία, εφευρέθηκε ο τροχός, η υφαντουργία, η κεραμική και η γραφή. Δημιουργήθηκαν μόνιμοι οικισμοί και σημειώθηκε αληθινή πληθυσμιακή έκρηξη.

Οι άνθρωποι δε χωρούσαν πια στον αρχικό τόπο τους και άρχισαν να φεύγουν σε άλλες περιοχές, δημιουργώντας εκεί νέες εστίες, αποικίες των παλιών. Με την αύξηση του πληθυσμού τα νεολιθικά χωριά έγιναν κώμες και αυτές με τη σειρά τους πόλεις. Το αμέσως επόμενο βήμα στην κοινωνική εξέλιξη των ανθρώπων ήταν ο σχηματισμός των πρώτων κρατικών σχημάτων και η διάσπαση της προηγούμενης ενιαίας κοινωνίας του γένους, σε τάξεις, ανταγωνιζόμενες μεταξύ τους.

Οι άνθρωποι όμως δεν έπαψαν να μετακινούνται. Εκτός του ότι στην περίμετρο των μόνιμων νεολιθικών οικισμών εξακολουθούσαν να μετακινούνται οι νομαδικοί πληθυσμοί των τροφοσυλλεκτών και των κυνηγών, προστέθηκαν σ΄ αυτούς κτηνοτρόφοι που επέλεξαν τον νομαδικό τρόπο ζωής, ενώ σημειώνονται οι πρώτες οργανωμένες εξερευνητικές αποστολές, καθώς και τα μακρινά ταξίδια ανθρώπων στη στεριά και θάλασσα.

Στο σημείο αυτό πρέπει να τονιστεί πως κατά την αρχαιότητα τα χερσαία ταξίδια ήταν πολύ διαφορετικά από τα θαλάσσια. Κατά κανόνα ήταν πιο κουραστικά, πιο δαπανηρά και πιο επισφαλή, ενώ τα θαλασσινά ταξίδια ήταν σαφώς πιο άνετα και ασφαλή, μόνο που σταματούσαν τον χειμώνα, λόγω των κακών καιρικών συνθηκών.

Μολονότι ο τροχός είναι εφεύρεση της πρώιμης νεολιθικής εποχής, τα τροχοφόρα οχήματα ήταν σπάνια και δύσχρηστα. Υπήρχαν βέβαια τα ελαφρά και γρήγορα πολεμικά άρματα, ζεμένα σε ένα ή δύο άλογα, με τα οποία όμως μπορούσαν να μετακινηθούν δύο το πολύ άτομα σε μικρές σχετικές αποστάσεις και για μικρό χρονικό διάστημα. Για μεταφορά φορτίων ήταν απολύτως ακατάλληλα. Για τη μεταφορά εμπορευμάτων και λοιπών αγαθών υπήρχαν βαρύτερα ξύλινα οχήματα με τέσσερις συμπαγείς τροχούς, που τα έσερναν δύο ή περισσότερα γαϊδούρια ή άλογα ή μουλάρια ή ακόμη και βόδια.

Τη χρήση τροχοφόρων μεταφορικών μέσων δεν την περιόριζε μόνο η μικρή ταχύτητα τους. Ήταν και η πλήρης έλλειψη δρόμων κατάλληλων για να κινηθούν. Έτσι, σε πολλές περιπτώσεις έγινε συμφερότερη η μεταφορά των εμπορευμάτων και λοιπών αγαθών στη ράχη ζώων, κυρίως γαϊδουριών, που σχημάτιζαν αληθινά καραβάνια. Υπήρχε όμως και το πρόβλημα της ασφαλείας καθώς στην πορεία τους τόσο τα οχήματα όσο και τα ζώα, συναντούσαν ληστές, άγριους εχθρικούς πληθυσμούς ή ακόμα και άγρια θηρία.

Αντίθετα, τα θαλασσινά ή τα ποτάμια ταξίδια ήταν πολύ εύκολα, πολύ πιο γρήγορα και πολύ πιο ασφαλή. Σε χώρες που τις διασχίζανε μεγάλα ποτάμια, όπως ο Νείλος την Αίγυπτο, ο Ευφράτης και ο Τίγρης τη Μεσοποταμία, ο Ινδός και ο Γάγγης την Ινδική, ο Γιανγκ Τσε Γιανγκ και ο Χουάνγκ Χο την Κίνα, η μεταφορά με πλωτά μέσα ήταν ο καθιερωμένος τρόπος και συνετέλεσε αποφασιστικά στην προκοπή αυτών των χωρών. Αλλά και σε περιοχές με πολλά νησιά και κόλπους που εισχωρούσαν βαθιά στην ξηρά, όπως η Ελλάδα, οι θαλάσσιες μεταφορές καθιερώθηκαν ήδη από τα τέλη της παλαιολιθικής εποχής. Το μόνο σοβαρό μειονέκτημα των θαλασσινών ταξιδιών είναι πως τον χειμώνα σταματούσαν λόγω κακοκαιρίας.

ΕΙΚΟΝΑ 1

Ομοίωμα βάρκας από πηλό

(Εθν. Αρχαιολ. Μουσείο)

Από αμνημονεύτων ετών στη συλλογική μνήμη πολλών λαών έχουν καταγραφεί τα ταξίδια και οι περιπέτειες μεγάλων εξερευνητών και ταξιδευτών. Στην ελληνική μυθολογία έχουμε την «εκστρατεία» του Διονύσου στις Ινδίες, το ταξίδι του Περσέα στην Αιθιοπία, τις περιπλανήσεις του Ηρακλή στην Ιταλία και Δυτική Μεσόγειο και φυσικά την Αργοναυτική εκστρατεία και τις περιπέτειες του Οδυσσέα.

Δεν ήταν όμως  μόνο οι αρχαίοι Έλληνες που επιχειρούσαν εξερευνήσεις. Και άλλοι πολιτισμένοι λαοί της Αρχαιότητας, όπως οι Κινέζοι, οι Ινδοί, οι Σουμέριοι και οι Αιγύπτιοι είχαν στο ενεργητικό τους ανάλογα κατορθώματα. Ο μυθικός αυτοκράτορας Μου, είχε φθάσει το 3000 π.Χ. «στα τέσσερα σημεία του ορίζοντος», ενώ μνημονεύεται εξερεύνηση των ακτών της Καλιφορνίας από Κινέζους.

Οι Σουμέριοι φαίνεται πως είχαν εξερευνήσει τον Περσικό κόλπο από τον μυχό του ως τη μυθική χώρα Μαγκάν, από την οποία, κατά την παράδοση, προήλθαν. Οι Ινδοί είχαν από πολύ νωρίς περάσει στην Κεϋλάνη και είχαν εξερευνήσει τα νησιωτικά συμπλέγματα του Ινδικού ωκεανού. Τέλος, οι πρόγονοι των Πολυνησίων από τις ακτές της Νότιας Κίνας απλώθηκαν σ΄ολόκληρο τον Ειρηνικό ωκεανό, πραγματοποιώντας μιαν από τις μεγαλύτερες εποποιίες του ανθρώπου.

Από τους Αιγύπτιους έχουμε τις πρώτες καταγραμμένες πληροφορίες για εξερευνήσεις, που αρχίζουν από τον καιρό της Αρχαίας Αυτοκρατορίας και φθάνουν ως την εποχή της παρακμής της Αιγύπτου, τον καιρό της 23ης Δυναστείας.

Εξερευνήσεις έκαναν οπωσδήποτε και οι Φοίνικες, που δεν περιορίστηκαν μόνο στη Μεσόγειο αλλά ανοίχθηκαν στον Ατλαντικό και τον Ινδικό ωκεανό, είτε για λογαριασμό τους, είτε στην υπηρεσία ξένων ηγεμόνων.

Περισσότερες και πιο οργανωμένες εξερευνήσεις έκαναν οι Έλληνες της αρχαϊκής και της κλασσικής εποχής και αυτοί, επίσης, είτε για λογαριασμό τους, είτε στην υπηρεσία ξένων ηγεμόνων.

Οι γνώσεις για καινούργιες χώρες που έφεραν οι κατακτήσεις του μεγάλου Αλεξάνδρου συμπληρώθηκαν με τις εξερευνήσεις του Νέαρχου και αργότερα με τα ταξίδια του Κτησία και του Μεγασθένη.

Την ίδια περίπου εποχή, στην άλλη άκρη του Πανελλήνιου, οι Μασσαλιώτες θαλασσοπόροι και εξερευνητές Ευθυμένης και Πυθέας πραγματοποίησαν τολμηρά ταξίδια, ο πρώτος περιπλέοντας τις δυτικές ακτές της Αφρικής και ο δεύτερος εξερευνώντας τις ακτές της Δυτικής Ευρώπης, τα Βρετανικά νησιά και τη Βόρεια θάλασσα, φτάνοντας ως τη μυθική Θούλη.

Είχαν προηγηθεί, βέβαια, κατά μερικές δεκαετίες οι Καρχηδόνιοι. Ο Άννων περιέπλευσε τις ακτές της Αφρικής και έφτασε ως τον μυχό του κόλπου της Γουινέας και ο Ιμίλκων, αφού περιέπλευσε τις ακτές της Δυτικής Ευρώπης, ανοίχτηκε στον Ατλαντικό, φτάνοντας ως τη θάλασσα των Σαργασσών.

Χάρη σ΄ αυτές τις εξερευνήσεις, η όψη του κόσμου πλάταινε συνεχώς στα μάτια του ανθρώπου της Αρχαιότητας, αλλά αυτό δεν είχε σαν συνέπεια την ενοποίηση του κόσμου. Η Οικουμένη εξακολουθούσε να μένει χωρισμένη σε υπο-πλανήτες. Οι κάτοικοι της Μεσογείου αγνοούσαν την ύπαρξη της Κίνας, της Ινδονησίας και της Ιαπωνίας και οι κάτοικοι της Άπω Ανατολής αγνοούσαν την ύπαρξη μιας Άπω Δύσης, οι κάτοικοι της Ινδικής χερσονήσου αγνοούσαν την Ευρώπη, τη Σιβηρία, την Κίνα και την Ιαπωνία, για να μην αναφέρω τους κλειστούς απομονωμένους κόσμους της Αμερικής και της Ωκεανίας.

Η ενοποίηση του πλανήτη θα γινόταν χίλια χρόνια αργότερα, με τις εξερευνήσεις των Νεότερων Χρόνων, αλλά αυτό ξεφεύγει από τα όρια αυτού του βιβλίου.

 

Το βιβλίο αποτελείται από 7 κεφάλαια και το παράρτημα. Τα πρώτα έξι κεφάλαια έχουν μπει με  χρονολογική σειρά. Ξεκινούν από τους μυθικούς χρόνους και φθάνουν ως την ύστερη αρχαιότητα. Το έβδομο αφορά την εικόνα που είχαν οι άνθρωποι της Αρχαιότητας για τον πλανήτη μας. Στο παράρτημα τέλος αναφέρονται διάφορες γοητευτικές ή απλώς διασκεδαστικές θεωρίες, υποθέσεις και μύθοι για φανταστικές ηπείρους ή για εξερευνήσεις που ουδέποτε έγιναν.

Ανεξαρτήτως της δομής αυτής του βιβλίου, στα έξι κεφάλαιά του, που αναφέρονται σε εξερευνήσεις και περιηγήσεις ή μεταναστεύσεις, για λόγους ταξινόμησης και διαχείρισης του διαθέσιμου υλικού διακρίνω τις εξής περιπτώσεις:

α) Περιπλανήσεις ή ταξίδια μεμονωμένων ατόμων

β) Οργανωμένες εξερευνητικές αποστολές μεμονωμένων ατόμων

γ) Οργανωμένες εξερευνητικές αποστολές πολυμελών ομάδων

δ) Μετακινήσεις πληθυσμιακών ομάδων

ε) Οργανωμένοι αποικισμοί

 

Advertisements

176 Σχόλια to “Σχίζοντας τις γραμμές των οριζόντων (Δημ. Σαραντάκος) 1 – Εισαγωγή”

  1. Νέο Kid said

    E, τι; μόνο αυτό ήταν το ορεκτικό; ούτε σε μισελέν ντεζ ετουάλ τόσο μικρή ποσότητα, βρε Νικοκυρη…🙂

  2. Pedis said

    καλημέρα!

    Ενδιαφέρον.

    μόνο που σταματούσαν τον χειμώνα, λόγω των κακών καιρικών συνθηκών.

    Ετούτο το συμπέρασμα έχει γερές βάσεις;

  3. LandS said

    2 Απόλυτα. Για παράδειγμα
    Owing to the general climatic conditions in the Mediterranean, there are two long seasons: what the Greeks called cheimon on the one hand, and theros on the other, the ‘bad season’ and the ‘good season’, each implying more than ‘winter’ and ‘summer’ respectively. Furthermore, the ends of these seasons did not coincide precisely with the ends of the four seasons as determined by astronomy. Cheimon was characterized by unstable weather, making the prediction of storms or their degree of violence impossible. During this period, sailing on the open seas was not possible; only coastal sailing could be undertaken, and even so, large-scale, commercial shipping was avoided. It was the time the Romans quite typically called the ‘mare clausum’ , the sea is closed — and some texts add, ‘to regular sailing’

  4. Νέο Kid said

    Αυτό τον Ιμίλκωνα το Φοίνικα δεν τον έχω καθόλου στον υποψία μου.
    Μια μικρή ένσταση πάνω στο «οι άνθρωποι δεν ωθήθηκαν ποτέ από το ένστικτο»
    Αν βρεθεί κάποιος στα σκοτεινά και επιβλητικά σκανδιναβικά φιόρδ είναι αδύνατον να μη πάθει μια τάση να ξανοιχτεί στη θάλασσα, μακριά από το σχεδόν απόκοσμο τοπίο.

  5. LandS said

    4 Εντάξει, εγώ προσωπικά δεν βρίσκω διαφορά στην ώθηση από ένστικτο ή από περιέργεια ή φόβο.

  6. Pedis said

    -> 3 Μερσί. Ποιος γράφει;

  7. dryhammer said

    >το είδος άνθρωπος ο έμφρων (homo sapiens)
    Εκείνο το άλλο είδος «άνθρωπος ο άφρων» (homo stultum) εξελίχθηκε παράλληλα;

  8. Πέπε said

    Καλημέρα.

    > > Χάρη σ΄ αυτές τις εξερευνήσεις, η όψη του κόσμου πλάταινε συνεχώς στα μάτια του ανθρώπου της Αρχαιότητας, αλλά αυτό δεν είχε σαν συνέπεια την ενοποίηση του κόσμου. Η Οικουμένη εξακολουθούσε να μένει χωρισμένη σε υπο-πλανήτες. Οι κάτοικοι της Μεσογείου αγνοούσαν την ύπαρξη της Κίνας, της Ινδονησίας και της Ιαπωνίας και οι κάτοικοι της Άπω Ανατολής αγνοούσαν την ύπαρξη μιας Άπω Δύσης, οι κάτοικοι της Ινδικής χερσονήσου αγνοούσαν την Ευρώπη, τη Σιβηρία, την Κίνα και την Ιαπωνία, για να μην αναφέρω τους κλειστούς απομονωμένους κόσμους της Αμερικής και της Ωκεανίας.

    Πολύ ενδιαφέρων τρόπος να περιγράψει κανείς μια πραγματικότητα που θα μπορούσε να θεωρηθεί αυτονόητη.

  9. Πέπε said

    Αυτή η παλιομοδίτικη «Καλιφορνία» πώς ξεγλίστρισε σε κείμενο του 2011;

  10. Αὐγουστῖνος said

    8
    ἐξελίχθηκε;;;

  11. spiral architect 🇰🇵 said

    Καλημέρα.

    Κον Τίκι, μια αληθινή σύγχρονη ιστορία εξερεύνησης:

    https://imdb.com/title/tt1613750/

    Ο Θορ Χέιερνταλ, (Thor Heyerdahl, 6 Οκτωβρίου 1914 – 18 Απριλίου 2002) ήταν Νορβηγός επιστήμονας, εξερευνητής και συγγραφέας. Από τους πρωτοπόρους της πειραματικής αρχαιολογίας,κατασκεύασε πιστά αντίγραφα αρχαίων σκαφών με τα οποία έκανε πολλά ταξίδια διανύοντας τεράστιες αποστάσεις, αποδεικνύοντας ότι οι αρχαίοι λαοί είχαν την δυνατότητα να τα πραγματοποιήσουν. Έγινε γνωστός όταν κατασκεύασε το Κον – Τίκι, (μια μικρή σχεδία με πανιά) με το οποίο ταξίδεψε 4.300 μίλια (8.000 χιλ.) αρχίζοντας από το Περού και καταλήγοντας στα νησιά Τουαμότου. Για τα ταξίδια αυτά και τις έρευνες του τιμήθηκε από πολλές Ακαδημίες και Πανεπιστήμια παγκοσμίως.
    (από τη βίκη)

  12. Εξαιρετικά ενδιαφέρον! Περιμένω τις συνέχειες.

  13. Ενδιαφέρουσα φαίνεται και αυτή η αφήγηση του πατρός Σαραντάκου.Οψόμεθα!

  14. LandS said

    6 Κάποιος J. Rouge (με αξάν στο e) που τον βρήκα τυχαία σε έναν άλλον.
    Αλλά έχουμε και τον Ησίοδο που δίνει γύρω στις 50 μέρες μετά το Θερινό Ηλιοστάσιο «με τα καινούρια κρασιά» για ασφαλή ταξίδια. Αλλά φαντάζομαι θα μάθουμε πολλές λεπτομέρειες όταν προχωρήσουμε στα παρακάτω κεφάλαια του βιβλίου του Σαραντάκου πατρός.

  15. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    11 Και πολύ ωραίο βιβλιαράκι, με φωτό τραβηγμένες και εμφανισμένες επί τόπου, πάνω στη σχεδία κατά τη διάρκεια του διάπλου. Αν δεν απατώμαι, το 1947 έγινε το ταξίδι. Ψαρεύανε τρίμετρα καρχαριόνια με τα χέρια τους και με σκοινιά, μέχρι που γέμιζε το κατάστρωμα.

  16. LandS said

    14 για το 6
    Sorry 150 μέρες. 8 στον Ιούνη, από 31 Ιούλης-Αύγουστος, 30 ο Σεπτέμβρης και 26 του Οκτώβρη κάνουν 156

  17. ΓιώργοςΜ said

    11,15 Η ταινία προβλήθηκε πρόσφατα στην τηλεόραση, τη βρήκα εξαιρετική.
    Ήταν ένα πείραμα για να αποδείξει ο Θ.Χ. πως η Πολυνησία αποικίστηκε από ανατολικά, από το Περού, ακολουθώντας τα ωκεάνια ρεύματα. η μέχρι τότε επικρατούσα άποψη θεωρούσε πως οι εποικιστές ήρθαν από τη Δύση, την Ασία.

  18. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    Νομίζω ότι γίνεται λόγος για τον Θ.Χ. στο βιβλίο.

  19. gpoint said

    Πάντως ούτε αυτός έσκισε τις γραμμές των οριζόντων…

  20. Pedis said

    # 14 – δεν αμφισβητώ το αυτονόητο, ότι λόγω καιρού υπήρχαν δυσκολίες στη ναυσιπλοία κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου. Ερωτώ, ομως, αν τα θαλασσινά ταξίδια σταματούσαν εντελώς ή απλά μειώνονταν αισθητά. Κι, όντως, αν είναι το πρώτο που συχνά εννοείται, ποιες είναι τότε οι πηγές;

  21. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Όμορφο μυαλό είχε ο Δημήτρης Σαραντάκος, ανοιχτό και ταξιδιάρικο, πώς έχουν κλειδώσει έτσι τα μυαλά της γενιάς μας και τα νεώτερα ρε γαμώτο; Τώρα που οι γραμμές των οριζόντων μεταφέρθηκαν στο διάστημα, κανείς δεν ενδιαφέρεται για τον ουρανό, κι όσοι τον κοιτάζουν καμιά φορά, ψάχνουν να δούν ανύπαρκτους κι αόρατους θεούς, ακόμα και στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση, έχει πάνω από 30 χρόνια να βγεί ένα έργο ή μια σειρά με διαστημικό θέμα, ποδόσφαιρο, ριάλιτι και σαπουνόπερες, ΚΑΤΑΝΤΗΜΑ.

    7 – Ναι και τελικά επικράτησε. 🙂

  22. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα
    Καλή επιλογή Νίκο, ενδιαφέρον φαίνεται το θέμα.

    3, 6, 14: Jean Rougé Τhesis: “Recherches sur l’organisation du commerce maritime en Méditerranée sous l’Empire romain”, 1966

  23. Γιάννης Ιατρού said

    11, 15: Θυμάμαι πως το είχα αγοράσει (μεταφρασμένο) στα νιάτα μου και το είχα διαβάσει 2-3 φορές 🙂

  24. Νέο Kid said

    21. Μάλλον δεν πολυπαρακολουθείς σινεμά και τηλεόραση πρόσφατα…
    Έχουν βγει ωραίες ταινίες , πχ Γκράβιτυ, το άλλο με τη μαύρη τρύπα που δεν θυμάμαι το όνομα της ταινίας , κ.α
    Στην τηλεόραση υπάρχουν εξαιρετικά ντοκυμαντέρ στο Νάσιοναλ Τζηογκράφικ και στο Ντισκάβερι Σάιενς, όπως και εξαιρετικές μίνι σειρές στο Νέτφλιξ.
    Σου συστήνω το καινούργιο Cosmos με τον Ντεγκράς Τάισον ( εντάξει, Σαγκάν ήταν ΕΝΑΣ! αλλά και τα υποκατάστατα καλούτσικα είναι )

  25. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  26. Jane said

    Εξαιρετικό βιβλίο! Περιέχει στοιχεία Ιστορίας , Γεωγραφίας και πολιτισμού , χρήσιμο για παιδιά και μεγάλους. Νομίζω πως θα μπορούσε να αξιοποιηθεί σε σχολική τάξη.

  27. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Γειά σας κι ἀπὸ μένα.

    Πολὺ ἐνδιαφέρον φαίνεται καὶ τὸ βιβλίο ποὺ ξεκινᾶ σήμερα.
    Ἀνυπομονοῦμε γιὰ τὴ συνέχεια.

  28. Πέπε said

    @20:
    Μα έχω την εντύπωση ότι μέχρι πολύ πρόσφατα έτσι γινόταν. Δέναν τα καράβια τον Σεπτέμβρη, και ξαναξεκινούσαν από τον αγιασμό των Φώτων.

    Βέβαια, αν κανείς το έχει υπόψη του αυτό και το ξέρει λίγο καλύτερα από μένα, θα ήθελα κι εγώ λίγο να μου το εξηγήσει, γιατί τα Φώτα δεν είναι άνοιξη, είναι η κατεξοχήν καρδιά του χειμώνα, ενώ αντίθετα το διάστημα Σεπτέμβρη – αρχές Γενάρη, τουλάχιστον οι πρώτοι μήνες, είναι μάλλον ήπιο φθινόπωρο. Μήπως με τους θαλασσινούς αέρηδες πάει κάπως αλλιώς;

  29. Γιάννης Ιατρού said

    ..μόνο που σταματούσαν τον χειμώνα,..
    2, 3, 20: Για τις δυσκολίες κλπ., τότε, ανασύρω (για τον καιρό, σελ. 46ff):
    The role of the physical environment in ancient Greek seafaring – Jamie Morton, 2001, Εδώ 🙂

  30. LandS said

    28 Οι Έλληνες και οι Ρωμαίοι, φαίνεται ότι πήγαιναν με τη Πούλια. Τέλη Απρίλη με τέλη Οκτώβρη. Και πρέπει να τα έβγαζαν στη στεριά. Έχει δουλειά το ξύλινο καράβι το χειμώνα.

  31. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ευχαριστούμε πάρα πολύ Νικοκύρη.Αιώνια η άξια μνήμη του πατέρα Δημήτρη Σαραντάκου.
    Βιβλία στέρεα ανθρωποκεντρικά, κατανοητά, ρέοντα ευχάριστα , για όλες τις ηλικίες,μεγάλο προσόν αυτό μέσα στον ωκεανό των γραφίδων.

    >>οι ανθρωποειδείς πρόγονοι τους κατέβηκαν από τα δέντρα, τιθάσευσαν τη φωτιά…
    Τα σύγχρονα ανθρωποειδή κατεβαίνουν με τη φωτιά και «τιθασεύουν» τα δέντρα!

  32. Νέο Kid said

    Με την ευκαιρία να επαναλάβω κάτι που έχω ξαναπεί παλιότερα, για να μαθαίνουν και οι νεότερες γενιές…
    Η πιο επαναστατική εφεύρεση του ανθρώπου που μεταμόρφωσε τις χερσαίες επικοινωνίες και διαμόρφωσε περισσότερο από κάθε τι άλλο τη σύγχρονη κοινωνία , ήταν ο σανός! Η χορτονομή.
    Στην αρχαιότητα δεν υπήρχε σανός. Είναι ανακάλυψη του πρώιμου μεσαίωνα.
    Ο σανός επέτρεψε στα άλογα να μετακινούνται ανεξαρτήτως των εποχών και των βοσκοτόπων.
    Ο σανός έφερε την επικοινωνία και το εμπόριο από το θερμά κλίματα και το νότο στα ψυχρά και βόρεια. Ο σανός δημιούργησε τη Βιέννη, το Λονδίνο, τη νέα Υόρκη .

  33. Babis said

    #20
    Δες αυτό
    http://ancienthistorybulletin.org/wp-content/uploads/2014/08/AHBReviews201323.WhitewrightOnBeresford.pdf

  34. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    24 – Tα έχω δεί αυτά ρε Κίντ (το Ιντερστέλαρ είναι αυτό που δεν θυμάσαι, καινούργιο Cosmos με τον Ντεγκράς Τάισον, εννοείς νέα επεισόδια, 17-18;) αλλά δεν με ενθουσίασαν όπως η Οδύσσεια του διαστήματος, Ο πόλεμος των άστρων, ο Ε.Τ, Η Επαφή, το Άλιεν, ή το Στάρ τρεκ κι οι Χαμένοι στο διάστημα. Κι έπειτα μη νομίζεις, ως επί το πλείστον οι άνω των 45 τα παρακολούθησαν αυτά που αναφέρεις.
    Όσο δεν μπαίνει το μάθημα της αστρονομίας στο δημοτικό και μάλιστα βιωματικό στην θέση κάποιου άλλου άχρηστου (π.χ θρησκευτικά, υπάρχουν κ άλλα) δεν υπάρχει σωτηρία για την συλλογική συνείδηση.

  35. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    32 >>Ο σανός επέτρεψε στα άλογα να μετακινούνται ανεξαρτήτως των εποχών και των βοσκοτόπων.
    Σωστά!
    Και διάφοροι άγριοι ξεροί δημητριακοί καρποί μαζί φαντάζομαι.
    Τα αντίστοιχα παστά για τους ανθρώπους πριν τις κονσέρβες και τα ψυγεία μετά.

  36. Pedis said

    # 29 – Μιλ Μερσί, Ιωάννη , για το βιβλίο. Δεν γνωρίζω το συγγραφέα. Ας πουν οι ειδικοί και γνώστες αν ο συγγραφέας είναι αξιόπιστος.

    Στη σελ. 258 παρ. «Wmter sailing» αναφέρονται τα εξής, μεταξύ αλλων:

    While the sailing season proper was held to end with the arrival of winter and the appearance of the first depressions from the west, it is clear that the seas around Greece were far from devoid of shipping from that point of the year until summer conditions reasserted themselves around the following May. Rather, sailing continued, but was approached with considerably more caution and even trepidation once summer conditions had weakened to such an extent that more stormy conditions might be expected to develop at any time.

    και παρακάτω:

    Nevertheless evidence such as this also bears
    witness to the fact that a significant amount of sailing did take place on
    the Greek seas during the winter months. […]

    One safe winter sailing route ran between Greece and Egypt, exploiting the strong northerlies sweeping across the Mediterranean from the high continental interiors of Europe and Asia Minor on the southbound leg, and the southerly Sirocco on the return, northbound, leg. In their absence, land and sea breezes along the eastern shores of the Mediterranean could be relied upon. 14 The evidence normally cited for this winter route is Dem. 56.30, where it is stated that mercantile voyages to Egypt from Rhodes continued uninterrupted throughout winter, but earlier evidence for this winter route is contained in Pind./. 2.39-42, where Xenocrates of Akragas is described as sailing as far as the River Phasis in the Black Sea during summers, and as far as the Nile in winters. Using the southerly winds of spring and autumn to ease passage through the Hellespont, Bosporos, and other northwards passages (see p. 88ff.) was another incentive to sailing out
    side of the sailing season proper.

    κι ακόμα:

    The Spartans stranded on Sphakteria during the
    Peloponnesian War were expected specifically to await the bad weather of winter before attempting to escape from the .island by ship (Thuc. 4.27.1).

    Likewise, fishing for certain marine species clearly continued throughout the winter months, especially for the valuable murex, which provided purple dye but could only be harvested in autumn and winter. 15 Sophocles possibly best summarises the ancient attitude towards winter sailing-a formidable challenge which is nevertheless taken up by formidable sailors:

    Many things are fonnidable, and none more fonnidable than man! He crosses the gray sea beneath [Notos,] the winter wind, passing beneath the surges that surround him … (Soph.Ant. 332-7)

  37. Pedis said

    Αν είναι δηλ. σωστά ερμηνευμένες οι πηγές στο παραπάνω, η ναυσιπλοία δεν σταματούσε το χειμώνα (με κάποιου είδους φετφά ή παράδοσης, ας πούμε, άλλο πράμα αν μειωνόταν).

  38. Νέο Kid said

    Ειδικά στο Αιγαίο ,λόγω των μελτεμιών, συχνά η ναυσιπλοΐα μεταξύ των νησιών είναι ασφαλέστερη και πιο προβλέψιμη το χειμώνα,παρά το καλοκαίρι.τα μελτέμια χτυπάνε τους όγκους των νησιών με αποτέλεσμα οι αέρηδες να αλλάζουν κατευθύνσεις απότομα και να δημιουργούνται «τοπικοτητες» (ιδιαίτερα σε στενά περάσματα) θαλασσοταραχές κ.λ.π.

  39. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα, ευχαριστούμε!

  40. sarant said

    37 Και πώς θα μπορούσε να σταματάει με φετφά στις κοινωνίες της εποχής;

  41. Γιάννης Ιατρού said

    36: Έχει αρκετές αναφορές και σε άλλα βιβλία/εργασίες… με σχετικό αντικείμενο,
    π.χ. εδώ (σελ. 412, αρχή), μιά ενδιαφέρουσα (και με βιβλιογραφία & φωτό) δημοσίευση του 2011 της Mdme Annick Fenet (ENS) με τον τίτλο: «Voyages en mer dans le monde grec et romain» 🙂

  42. Γιάννης Ιατρού said

    41: Ωχ, κάτι πήγε λίγο στραβά, αλλά οι σύνδεσμοι είναι ΟΚ

  43. cronopiusa said

    Είχαν τα ταξίδια σου
    μάτια απορημένα
    χιλιομπαλωμένα
    με χρυσή κλωστή.
    Κοίτα πως λιγόστεψαν
    οι μεγάλοι δρόμοι
    μα είμαι εδώ ακόμη
    ίσαλος γραμμή.

    Ίσαλος γραμμή

  44. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    39 Γεια σου Κρόνη
    κάτι που σχίζει τις θολές γραμμές των οριζόντων,
    και ταξιδεύει αδιάκοπα την ατελείωτη γη.

  45. Γιάννης Κουβάτσος said

    Από τα αρχαιόθεμα βιβλία του Δημήτρη Σαραντάκου, αυτό προτιμώ περισσότερο. Λόγω θεματολογίας.

  46. Pedis said

    # 40 – 37 Και πώς θα μπορούσε να σταματάει με φετφά στις κοινωνίες της εποχής;

    E, καλά, βάλτο σε εισαγωγικά.

    (ιερείς υπήρχαν, αρχές του τόπου επίσης, τέλος πάντων, αυτοί που θα αναλάμβαναν την πολιτική ευθύνη αν πήγαινε το πλοίο γούπατο ενώ υπήρχε απαγορευτικό χειμώνα … 🙂 )

    Μού έκανε πάντα εντύπωση η βεβαιότητα της συχνά απαντώμενης θέσης ότι τα αρχαια χρονια αναστελλόταν η ναυσιπλοία το χειμωνα, και με την ευκαιρία ειπα να εκμεταλλευτώ τη συλλογική σοφία του ιστολογίου.

    Άλλες αναφορές και προσεγγίσεις για το θέμα;

  47. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    32 – Είχα δεί σχετικά πρόσφατα ένα ντοκυμαντέρ που έλεγε ότι η πιο επαναστατική εφεύρεση του ανθρώπου, είναι η μπύρα, σχεδόν όλη η τεχνολογική εξέλιξη βασίστηκε πάνω της, από τον τρόπο παρασκευής και παραγωγής της μέχρι την διανομή της. Εξηγούσε και τον λόγο που οι Άγγλοι αλλά και οι βορειοευρωπαίοι πίνουν τόση πολύ μπίρα, αντί για νερό, τους έσωσε ερήμην τους από την πανούκλα, αξίζει να το δεί κανείς.

  48. nikiplos said

    35@, στην αρχή ήταν μόνο ένα αυτοσχέδιο κάμπινγκ στη γριά βάθρα του φονιά (ποταμός) στη Σαμοθράκη.
    (πολλοί μπερδεύουν τη γριά βάθρα του φονιά με τις βάθρες, αλλά δεν έχουν καμία σχέση… είναι κοντά αλλά είναι άλλη … πίστα)

    πηγαίναμε και από τη χώρα σε απόμερα δασάκια χωρίς φως. Ήμασταν όλοι φοιτητές- μαθητές θερινού σχολείου. Οι παρατηρησιακοί αστρονόμοι της παρέας (δυό κορίτσια) μας έδειχναν τα άστρα…
    Όχι μόνο δεν τα έχω ξεχάσει ποτέ, αλλά Αύγουστο μπορώ με ξαστεριά να προσανατολιστώ με μεγάλη ακρίβεια… Ακόμη και την ώρα να βρω, ανάλογα με το που είναι τ’ αστέρια…

    Θα ήταν ωραία εμπειρία προτεινόμενη για τις μελλοντικές γενιές…

  49. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Φλεβάρη μήνα κοίταγε ήλιο και φεγγάρι,
    πάρε και γνώμη από αστρί και κάνε ότι βγάλει
    Νεολιθική παροιμία 🙂

    Απ τα μισά του μήνα Μάρτη
    στον κόσμο ετούτο είναι φορές
    που πάει κανείς με δίχως χάρτη.
    μας κληροδότησε ο ποιητής

  50. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ο Ησίοδος στο «Έργα και ημέραι» συστήνει την αποφυγή θαλάσσιων ταξιδιών τον χειμώνα και δίνει οδηγίες για τη φύλαξη και τη συντήρηση των σκαφών.
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://helios-eie.ekt.gr/EIE/bitstream/10442/8110/1/M01.32.04.pdf&ved=2ahUKEwjvh9nhhsncAhUNmbQKHfU9CYMQFjAEegQIAhAB&usg=AOvVaw26AL-mbK3TUAAkwLs1qcp_

  51. Γιάννης Κουβάτσος said

    Το καλύτερο, κατ’ εμέ, βιβλίο για το θέμα:
    https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=DChcSEwiW3uPnh8ncAhXhne0KHVduC2IYABAAGgJkZw&ae=1&ohost=www.google.gr&cid=CAESEOD2jtYGyX_l1XZgETSggwU&sig=AOD64_2Rn1D1EUD3FrbC8YMTPEKEXSMaBA&q&adurl=https://www.politeianet.gr/books/9789602501085-casson-lionel-miet-morfotiko-idruma-ethnikis-trapezis-to-taxidi-ston-archaio-kosmo-203687?gclid%3DCjwKCAjwkYDbBRB6EiwAR0T_-oiCnbGrCb2cUKeFdSsJ0GA7KTS6Piv_alI-EBRDx18EQX_jfv1ABBoCGBIQAvD_BwE&ved=2ahUKEwiV993nh8ncAhVQJ1AKHZvCCnoQ0Qx6BAgIEAE

  52. Γιάννης Ιατρού said

    47: Λάμπρο, σε καταγγέλλω για χρηματισμό από γνωστά κέντρα (και ταβέρνες) 🙂

  53. sarant said

    46 Δεν υπήρχε όμως ενιαίο κέντρο, πόλεις-κράτη ήταν, κι αυτό βέβαια αργότερα, όχι στη νεολιθική εποχή.

  54. leonicos said

    Μπαίνω δίπλα στον Μαρτίνο στο 27

    Η γραφή αυτή αποπνέει μια σπάνια φρασκάδα που οφείλεται ασφαλώς στις ξεκάθαρες ανθρωπιστικές θέσεις του Δημήτρη Σαραντάκου.

    Ακόμα κι αν ξέρει κανείς αυτά που λέει, επειδή σήμερα ξέρουμε πολλά, είναι απόλαυση να τον ακούς.

    Τι γράφω σωστά. Δεν τοον διαβάζω. Τον ακούω

  55. leonicos said

    Όταν ο Οδυσσέα ναυάγησε μετά την αναχώρησή του από το νησί της Καλυψώς, βρέθηκε ξαφνικά μπροστά σ’ ένα τείχος από πάγο.

    Πρόκειται για περιγραφή του Β. Πόλου, που είχε φτάσει στ’ αφτιά του συγγραφέα τουλάχιστον από περιγραφες ποιος ξέρει τι ειδους εμπόρων και από πού.

    Θα ελεγα ότι η ενοποίηση της γης δεν έγινε νωρίτερα όχι τόσο λόγω άγνοιας αλλά λόγω μη προσβασιμότητας

  56. leonicos said

    @32

    Νεοκιδ, σε παρακαλώ εξήγησέ μου το λίγο περισσότερο

    Η πιο επαναστατική εφεύρεση του ανθρώπου που μεταμόρφωσε τις χερσαίες επικοινωνίες και διαμόρφωσε περισσότερο από κάθε τι άλλο τη σύγχρονη κοινωνία , ήταν ο σανός! Η χορτονομή.
    Στην αρχαιότητα δεν υπήρχε σανός. Είναι ανακάλυψη του πρώιμου μεσαίωνα.

    Ο σανός δεν είναι το άχυρο; Εννοείς ότι δεν το χρησιμοποιούσαν για ζωοτροφή;

  57. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    48 – Θεϊκό νησί η Σαμοθράκη, θα έλεγα το μόνο που δίνει τόσα πολλά στον συνειδητό επισκέπτη με τόσο λίγα.

    52 – ☺☺☺ – Είμαι ο πλέον ακατάλληλος, γενικά πίνω ελάχιστα και μπίρα κάνα ποτήρι κι αυτό μόνο το καλοκαίρι.☺

    Πραγματικά ήταν πολύ ενδιαφέρον ντοκυμαντέρ, φαντάσου ότι ενώ όλοι ξέρουμε πως η αλυσίδα- ταινία παραγωγής είναι του Φόρντ, εκεί έδειχνε πως πρωτοεφαρμόστηκε για την εμφιάλωση της μπίρας. Έχει κι άλλα πολλά, από την αρχαία Αίγυπτο μέχρι σήμερα.

  58. Νέο Kid said

    56. Ο σανός δεν είναι το άχυρο.

  59. Γιάννης Ιατρού said

    ”Το πρώτο πράγμα που έκανε ο θεός είναι το μακρινό ταξίδι” Γ. Σεφέρης

  60. Νέο Kid said

    56.
    http://www.petzoo.gr/sitisi/articles/sanos.html

  61. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    ΛΑΜΠΡΟΣ said (#34):

    » …Όσο δεν μπαίνει το μάθημα της αστρονομίας στο δημοτικό και μάλιστα βιωματικό στην θέση κάποιου άλλου άχρηστου (π.χ θρησκευτικά, υπάρχουν κ άλλα) δεν υπάρχει σωτηρία για την συλλογική συνείδηση. »

    Δὲν τὸ βλέπω νὰ μπαίνει ἡ ἀστρονομία στὸ Δημοτικό. Ἡ ἀστρολογία μπορεῖ. 🙂

  62. Νέο Kid said

    55. Ο βόρειος πόλος δεν έχει τείχη από πάγο. Συχνά δε δεν έχει κάνει πάγο. Είναι θάλασσα.
    Τείχη από πάγο έχει ο νότιος πόλος. Μήπως η Καλυψώ ήταν Αργεντίνα απ τη γη του πυρός;

  63. cronopiusa said

    44 ΕΦΗ – ΕΦΗ

    … και θα πεθάνω μια βραδιά σαν όλες τις βραδιές, χωρίς να σχίσω τη θολή γραμμή των οριζόντων…

    Αλήθεια, ο Χάρος ήθελα να `ρχότανε
    σαν ένας καπετάνιος να με πάρει
    χτυπώντας τις βαριές πέτσινες μπότες του
    κι ένα μακρύ τσιμπούκι να φουμάρει

  64. Alexis said

    #32: Από πού προκύπτει το συμπέρασμα ότι δεν υπήρχε σανός στην αρχαιότητα;

  65. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    61 – Μη το γελάς καθόλου, αυτό είναι το πιθανότερο. Όλοι ξέρουν τον ανάδρομο Ερμή, πόσοι τον έχουν δεί; αμφιβάλλω ακόμη κι εδώ αν είναι πάνω από πέντε.
    Για να τους μετρήσουμε, όποιοι έχουν δεί τον Ερμή στον ουρανό, να σηκώσουν το χέρι.☺

  66. Pedis said

    # 53 – ναι, βέβαια.

    Η θέση ότι το χειμώνα αναστελλόταν η ναυσιπλοία δεν μου κολλούσε για τους εξής, τουλάχιστον, λόγους:

    – τον άνθρωπο τον τρώει ο κώλος του.
    – διαθέτει «εργαλείο» και δεν θα χρησιμοποιεί όλο το χρόνο;
    – υπάρχουν θάλασσες και θάλασσες.
    – η ανάγκη εμπορίου υφίσταται το χειμώνα το ίδιο όπως το καλοκαίρι.
    – οι τιμές το χειμώνα είναι υψηλότερες και τα κέρδη μεγαλύτερα, άρα η ευκαιρία πιο δελεαστική.

    … … …

  67. gpoint said

    # 55

    Ωχ θα αρχίσουν οι θεωρίες για την αναστροφή των πόλων…

  68. gpoint said

    # 63

    γιατί έχω την εντύπωση πως ανέβασα το τραγούδι στο # 19 ;

  69. sarant said

    58-60 Μπορεί να κάνουμε και άρθρο 🙂

  70. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @64. Ὑπῆρχε, ἀλλὰ ἦταν πολὺ ἀκριβός.

    Ἀπὸ ἐκεῖ βγῆκε καὶ τὸ «Ὧ, σανὰ ἐν τοῖς ὑψίστοις!» ποὺ ἔψελναν οἱ ἄγγελοι στὴ φάτνη. 🙂

  71. kilkis said

    «Οι Ινδοί είχαν από πολύ νωρίς περάσει στην Κεϋλάνη»… Η αλήθεια είναι ότι οι Ινδοί δεν χρειάζονταν να έχουν γνώσεις ναυσιπλοΐας για να πάνε στην Κεϊλάνη (αλήθεια ϊ ή ϋ, μάλλον το πρώτο) αφού σύμφωνα με τη WIKIPEDIA «Έχει μήκος 30 χιλιόμετρα. Το βάθος στην περιοχή είναι μεταξύ 1 και 10 μέτρων (3 με 30 πόδια) και μέχρι τον 15ο αιώνα υπάρχουν μαρτυρίες πως ήταν δυνατόν να διασχισθεί με τα πόδια. Η Γέφυρα αποτελεί διαχωριστικό μεταξύ του Κόλπου της Μαννάρ (νοτιοδυτικά) και του Παλκ Στρέιτ (βορειοανατολικά).»

  72. Alexis said

    #69: Για το σανό;

  73. kilkis said

    71. το απόσπασμα από τη wikipedia είναι για τη (πέρα από τη) Γέφυρα του Αδάμ (στη Νότιο Κίνα, χιλιάδες παραλάβαινες τσουβάλια σόγια…)

  74. gpoint said

    # 34

    Λάμπρο δεν θα πιάσω το θέμα αν είναι σωστή η ηλικία για να διδαχθεί η αστρονομία στο δημοτικο (που μάλλον προϋποθέτει στερεομετρία στο νηπιαγωγείο !) απλά θα σε ρωτήσω ποιός θα την διδάξει γιατί σε πληροφορώ πως την αποφεύγουν όπως ο διάολος το λιβάνι μαθηματικοί και φυσικοί στο λύκειο και να ξέρεις πως δεν υπάρχει τίποτε χειρότερο από το να μην κατέχει ο διδάσκων την ύλη.

  75. Γς said

    Εχω ρίξει το

    «κι οΤόσκας το πουτσίνι του»

    [Από την Τόσκα του Τζάκομο Πουτσίνι]

    Να ρίξω τώρα το

    «κι ο Πολάκης το πουλάκι του»;

    [Που είπε για την απόκρυψη την ύπαρξης νεκρών. -Νεκροί είναι μόλις] μπει η σφραγίδα του ιατροδικαστή

  76. Γς said

    Είναι κι αυτή η κουλή κουφάλα του Μαραθώνα. Γιατί τον αφήνουν στη θέση του;

  77. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    64 Το συγκεκριμένο δεν το ξέρω, πάντως έχει καταγραφεί από παλιά πως η διατροφή των αλόγων άλλαξε προς το καλύτερο με τον -κυρίως κριθαρένιο- σανό κατά τον Μεσαίωνα, και προέκυψαν τα δυνατά άλογα που μπορούσαν να κουβαλάνε σε συνθήκες μάχης τα γομάρια τους σταυροφόρους με τα εκατονοχτακόσα κιλά πανοπλία. Προ αμνημονεύτων τα διάβαζα σ’ ένα ενδιαφέρον βιβλίο περί Σταυροφοριών (τρεχαγύρευε τίτλο και συγγραφέα μετά από τόσα χρόνια). Όντως κάτι έπαιξε με τον σανό και τη βελτίωση της ζωοτροφής.

  78. Theo said

    Από το παρακάτω παπαδιαμαντικό απόσπασμα φαίνεται πως τους απόπλους μετά τα Φώτα τους απαγόρευαν λόγω των προλήψεων για τους καλικάντζαρους και τους συνδύαζαν με τον αγιασμό των υδάτων:

    Ἡ Πλανταροὺ ἤρχισε τότε νὰ μέμφεται πικρῶς τὸν υἱόν της διὰ τὴν τόλμην καὶ τὴν ἀποκοτιά του. Τί ἤθελε, τί γύρευε, τέτοιες μέρες, νὰ κάμῃ ταξίδι; Δὲν ἄκουε, ὁ βαρυκέφαλος, τὴ μάννα του, τί τοῦ ἔλεγε. Ἀκόμη τὰ Φῶτα δὲν εἶχαν ἔλθει. Ὁ Σταυρὸς δὲν εἶχε πέσει στὸ γιαλό. Τὸν ἀβάσταχτο* εἶχε; Δὲν ἐκαρτεροῦσε ὁ ἀπόκοτος δύο τρεῖς ἡμέρες, νὰ φωτισθοῦν τὰ νερά, ν᾽ ἁγιασθοῦν οἱ βρύσες καὶ τὰ ποτάμια, νὰ φύγουν τὰ σκαλικαντζούρια; Καλὰ νὰ πάθῃ, γιατὶ δὲν τὴν ἄκουσε.

    Είτε μας αρέσει, είτε όχι, η ζωή των προγόνων μας συνδυαζόταν με τις γιορτές της Εκκλησίας. Και, ως γνωστόν, «βίος ἀνεόρταστος, μακρὰ ὁδὸς ἀπανδόκευτος».
    Ε, μετά από σαρανταήμερη νηστεία, θα έπρεπε να γιορτάσουν το Δωδεκαήμερο και να ξεφαντώσουν λίγο. Όχι, να θαλασσοπνίγονται στα πέλαγα 🙂

  79. 78 Τους απέφευγαν, μας λέει, όχι τους απαγόρευαν.

  80. Theo said

    @79:
    Έχεις δίκιο, Δύτη. Δεν εκφράστηκα σωστά.

  81. spiral architect 🇰🇵 said

    Γιατί τον ψηφίσατε, Γς!

  82. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    74 – H ηλικία είναι μια χαρά εμείς έχουμε άγνοια των δυνατοτήτων του εγκεφάλου που στα 12 έπρεπε να τελειώνουμε πανεπιστήμιο κι όχι δημοτικό, για όσους το αμφισβητούν και βαριούνται να ψάξουν τις (δυσεύρετες είναι αλήθεια) διάφορες μελέτες, ας κοιτάξουν το σύστημα του Πόλγκαρ του πατέρα των διάσημων σκακιστριών. Βέβαια αυτός φρόντισε να πάρουν απαλλαγή από την υποχρεωτική εκπαίδευση. 🙂
    Aκόμα θυμάμαι την σχολική επίσκεψη στο πλανητάριο όταν (μέσα στην παιδική μου ατυχία και δυστυχία, είχα και ια μεγάλη τύχη) πήγαινα ε΄στο Π.Ψυχικό, και είδαμε το θέμα Ο ΗΛΙΟΣ ΚΑΙ Η ΠΑΡΕΑ ΤΟΥ, τόσο πολύ με εντυπωσίασε που από τότε έχει πιαστεί ο σβέρκος μου να κοιτάω ψηλά χωρίς να ψάχνω κανένα θεό. 🙂

    «απλά θα σε ρωτήσω ποιός θα την διδάξει γιατί σε πληροφορώ πως την αποφεύγουν όπως ο διάολος το λιβάνι μαθηματικοί και φυσικοί στο λύκειο και να ξέρεις πως δεν υπάρχει τίποτε χειρότερο από το να μην κατέχει ο διδάσκων την ύλη.»

    Δεν θέλω να ανοίξω ξανά τέτοια συζήτηση εδώ, ό,τι και να πώ παρεξηγείται από πολλούς εκπαιδευτικούς κι από κάποιους μέχρι σε σημείο εχθρότητας, είναι προτιμότερο να σας βλέπω να αλληλοσφάζεστε και μετά να βγάζετε το κοινό συμπέρασμα πως οι απόφοιτοι των εκπαιδευτηρίων, είναι επιεικώς στούρνοι. :
    Θα πώ μόνο πως αυτό το πρόβλημα λύνεται εύκολα, είναι καθαρά θέμα προτεραιοτήτων μιάς ευνομούμενης πολιτείας – κοινωνίας αν θέλει σκεπτόμενους πολίτες με υψηλού επιπέδου κριτική σκέψη ή πανέξυπνους εξειδικευμένους βλάκες με βολική συνείδηση, εμένα πλέον δεν με απασχολεί αυτό το θέμα, φέτος τελείωσε και η Δανάη το πανεπιστήμιο (όποτε θέλεις ρώτα την να σου πεί την άποψή της γι΄αυτό) και γυρίζουμε σελίδα και ατομικά και ώς οικογένεια, το σημαντικό για μένα, είναι πως σώθηκε το μυαλό της.

  83. Γς said

    81:

    >Γιατί τον ψηφίσατε, Γς!

    Εγω; Τι σχέση έχω με τον Μαραθώνα;

  84. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    63α. Καλό υποστηρικτικό του DNA διάβασα. Αγάντα Κρόνη.Θα πάω όταν γουστάρω,λέει ο Ορέστης Ντάντος 🙂

  85. E, Λάμπρο, τον Ερμή ελάχιστοι άνθρωποι τον έχουν δει, διότι σπάνια και δύσκολα φαίνεται — κι αν τον δεις, πού να τον αναγνωρίσεις; Λέγεται ότι κι ο Γαλιλαίος ποτέ δεν είχε αξιωθεί να τον δει, αν και διάβαση του Ερμή μπρος απ’ τον Ήλιο πρέπει να έχει δει, αφού και τις ηλιακές κηλίδες είχε ανακαλύψει

  86. Jago said

    Νικοκύρη, καλύτερα να το βάλεις ολόκληρο κι όχι αποσπάσματα γιατί είναι τρομερά ενδιαφέρον βιβλίο με μπόλικο υλικό προς σχολιασμό.

  87. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    81 – Γιατί άμα ψήφιζαν άλλον τι θα έκανε, θα γκρέμιζε τα αυθαίρετα ή θα άνοιγε δρόμους; θα έκανε σεμινάρια πυροπροστασίας; Το έκαναν μήπως αυτό ποτέ οι αριστεροί δήμαρχοι σε οποιονδήποτε δήμο της Ελλάδος; Όλοι, πολίτες και πολιτικοί φαύλοι, και όλα φαύλα, δεκαετίες περιμένω των πολιτικό φορέα που θα κατηγορήσει τους πολίτες για ανευθυνότητα, και στα επόμενα 77 χρόνια που θα ζήσω το ίδιο θα περιμένω και δεν θα έχει γίνει τίποτε, την ΙΕΡΗ αγελάδα που τρέφει τους έξυπνους, δεν την κατηγορεί ΚΑΝΕΝΑΣ έξυπνος. 🙂

  88. sarant said

    72 Ναι, έχει κάποιο ενδιαφέρον

    78 Διάσημο απόσπασμα αυτό

    86 Εντελώς ολόκληρο δεν είναι σωστό, θα θυμώσει ο εκδότης.

  89. Γς said

    81:

    Α, τώρα κατάλαβα.

    Τον ψήφισε λες το κόμμα που με κατατάσσεις. Να πάει να [μπιπ] κι η κουλή και αυτό το κόμμα.

    Και τώρα που το λες θυμάμαι τον Αδωνη όταν ήταν στον Καρατζαφέρη [που ήθιελε τηυν Κουλή στο ΛΑΣΟΣ] να πατάει πόδι:

    -Η εγτώ ή αυτός!

    Κι έτσι δεν έγινε βουλευτής, Εγινε δήμαρχος

  90. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    59 >>Kon-Tiki
    Η αποστολή του Kon-Tiki. Αρχίζει το ταξίδι του το 1947 πάνω σε μία σχεδία ο νορβηγός ανθρωπολόγος Thor Heyerdahl με την ομάδα του
    https://www.lifo.gr/team/sansimera/37873

  91. Γς said

    στο ΛΑΟΣ

  92. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Αὐτές οἱ προλήψεις, κάποιες φορὲς περιβεβλημένες καὶ μὲ θρησκευτικὸ μανδύα, ἦταν ἀποτέλεσμα μαχροχρόνιων παρατηρήσεων καὶ ἐμπειριῶν ποὺ περνοῦσαν ἀπὸ γενιὰ σὲ γενιά. Οἱ ἄνθρωποι ποὺ ζοῦσαν στὴ φύση (ναυτικοί, γεωργοί, κτηνοτρόφοι) μποροῦσαν νὰ κάνουν πρόβλεψη τοῦ καιροῦ ἀπὸ τὰ σημάδια ποὺ ἦταν χαρακτηριστικὰ γιὰ κάθε τόπο.

    Κάποιες ἀπὸ τὶς ἐμπειρίες αὐτὲς ἔφτασαν μέχρι τὶς μέρες μας καὶ θὰ χαθοῦν, μιᾶς κι ἔχουμε λεπτομερὴ πρόβλεψη τοῦ καιροῦ στὶς ἄκρες τῶν δακτύλων μας.

  93. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Τὸ 92@78,79,80.

  94. Γιάννης Ιατρού said

    … οι εξερευνήσεις και οι περιηγήσεις…. η αλήθεια είναι πως γίνονταν από τη βαθιά αρχαιότητα

    Τι είναι η «βαθειά αρχαιότητα»; Εννοεί μάλλον κυρίως την μυθολογική περίοδο, που είναι η (προϊστορική) περίοδος που αναφέρεται στις πράξεις των θεών, των θεοτήτων και των ηρώων και πολλές φορές περιλαμβάνει και (αναμνήσεις από) φυσικογεωλογικές διεργασίες που εξελίχθησαν σε πολύ μακρινές περιοχές. Στοιχεία δηλαδή που αναφέρονται σε μια πολύ παλιά περίοδο και που δεν έχουν καταγραφεί, αλλά έχουν παραμείνει στη μνήμη των διάφορων λαών, μέσα από την προφορική παράδοση. Αυτά πολύ αργότερα καταγράφηκαν από διάφορους συγγραφείς. Τέτοια χαρακτηριστικά κείμενα είναι το Έπος του Γκιλγκαμές, το οποίο αναφέρεται στους ανθρώπους της Προϊστορικής Μεσοποταμίας, η Θεογονία του Ησιόδου που αντιπροσωπεύει την Μυθολογία των Αρχαίων Ελλήνων, τα έργα του Ομήρου, τα της εκστρατείας του Διονύσου, το ταξίδι του Περσέα, του Ηρακλή κι άλλων ηρώων, τα Αργοναυτικά κλπ.

    Είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι τα σύνορα ανάμεσα στον μύθο και την πραγματικότητα είναι ασαφή. Σε γενικές γραμμές, μπορούμε να πούμε ότι ορισμένοι από τους μυθικούς ήρωες είναι ιστορικά πρόσωπα, κάποιοι άλλοι δεν είναι. Όμως, όλοι, ή μάλλον σχεδόν όλοι κι όλα, εκπροσωπούν κάτι που περιγράφει κάποια δραστηριότητα του (προϊστορικού) ανθρώπου σε σχέση με την εξερεύνηση, με την αναζήτηση ζωτικού χώρου ή/και τροφής, ακόμα και με το γεωπεριβάλλον του ή με το φυσικογεωλογικό γίγνεσθαι του χώρου του.

    Η αχαλίνωτη φαντασία και η ιδεολογία μερικών, με αναφορά στη μυθολογία, δημιουργούν πολλές φορές διάφορα φληναφήματα που δημοσιεύονται στις γνωστές «ελληνόψυχες» φυλλάδες … 🙂

  95. Γιάννης Κουβάτσος said

    Τι να πρωτοδιδαχτούν κι αυτά τα φουκαριάρικα παιδάκια του δημοτικού – οι πιο σκληρά εργαζόμενοι άνθρωποι και μάλιστα αμισθί; 😊

  96. Pedis said

    # 51 – Το καλύτερο, κατ’ εμέ, βιβλίο για το θέμα:

    και τι υποστηρίζει για το ζήτημα της χειμερινης ναυσιπλοίας;

  97. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    69. Νικοκύρη, θα σηκώσεις το γάντι; 🙂 🙂 (δε βάζω σύνδεσμο κι όποιος κατάλαβε)

  98. Γς said

    71:

    Οι Μαδαγασκάρη. Κολλητή της Αφρικής. Κι όμως οι πρώτοι άνθρωποι δεν ήρθαν απ την Αφρική, αλλά από την ΝΑ Ασία.
    Είκοσι φορές μακρύτερα

  99. Νέο Kid said

    Θα λεγα τώρα τίποτα για τον καραγκιόζη τον Πόλγκαρ και το σύστημα του της παραγωγής αυτιστικών ηλίθιων…

  100. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Το νήμα διασχίζει τους αιώνες με την πορεία του ανθρώπινου γένους προς την εξέλιξη αλλά ίχνη (ελπίζω μόνο ίχνη) από τον αρχάνθρωπο βρίσκουμε ακόμη (και)
    «εις Παρισίους» :
    https://www.cnn.gr/news/kosmos/story/140820/orgi-sti-gallia-andras-parenoxlise-kai-xastoykise-kopela

  101. sarant said

    98 Σωστός.

  102. Αιμ.Παν. said

    @ 82 Με εκπλήσσεις όταν γράφεις :

    «θέμα προτεραιοτήτων μιάς ευνομούμενης πολιτείας – κοινωνίας αν θέλει σκεπτόμενους πολίτες με υψηλού επιπέδου κριτική σκέψη ή πανέξυπνους εξειδικευμένους βλάκες με βολική συνείδηση»

    Ξέρεις εσύ πολλές πολιτείες εδώ και καμμιά 50αριά χρόνια που να θέλουν τέτοιους πολίτες ?

    Εγώ όπου γυρνώ κι όπου κοιτώ (και λόγω επαγγέλματος έρχομαι σ’ επαφή με πολλούς πολίτες ανεπτυγμένων χωρών του 1ου κόσμου) βλέπω, στην καλύτερη των περιπτώσεων, υπερεκπαιδευμένους, υπερειδικευμένους άριστους και πειθαρχημένους υπαλλήλους για να διεκπεραιώνεται γρήγορα και καλά η όποια (κερδοφόρα για τους εργοδότες τους) εργασία και πέραν τούτου ουδεμία κριτική σκέψη και ουδεμία γνώση έξω από την ειδικότητά τους… Ολοι στον κόσμο τους και έξω απ’ αυτόν τίποτε… Γνώσεις με βάθος αλλά όχι εύρος, ο «αθρωπος της Αναγέννησης» δεν είναι πλέον πρότυπο.

    Σπάνιο φαινόμενο κάποιος προερχόμενος από αθρωπιστικές σπουδές που ακόμη βλέπει και κάτι παραπέρα.

    Οπως έχει ειπωθεί κι από άλλους βαίνουμε ολοταχώς σε ένα νέο μεσαίωνα με την τελειότερη διαθέσιμη τεχνολογία και ανθρωπισμό μηδέν.

    Μακάρι να βλέπω λάθος…

    Ετερον θέμα… εξ όσων γνωρίζω ουδέποτε σταματούσε η ναυσιπλοϊα των αρχαίων, απλά τον χειμώνα προσαρμόζονταν στις συνθήκες, όπως εξάλλου και το καλοκαίρι, ήδη αναφέρθηκε ότι σε κάποιες περιοχές, όπως και το Αιγαίο, ο χειμώνας είναι συχνά ευκολότερος από το καλοκαίρι.

  103. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    85 – Έλα βρε Άγγλε πλάκα μου κάνεις; στον 21ο αιώνα βρισκόμαστε, είναι δυνατόν να θέλει κάποιος να τον δεί και να μη μπορεί; εγώ και τα παιδιά μου γιατί τον βλέπουμε τόσα χρόνια από την βεράντα του σπιτιού μας.
    Το πρόβλημα είναι αυτό που λέω για τον ανάδρομο Ερμή, και δεν το λέω τυχαία, πάτα «πότε μπορώ να δώ τον Ερμή με γυμνά μάτια» και να δείς πόσα σάιτ θα σου βγάλει για τον ανάδρομο 🙂 και πόσα για τον αληθινό. Θέλεις να μιλήσουμε σε ποιούς απευθύνονται τα πρώτα; μήπως πόσοι είναι αυτοί; μήπως αν είναι μορφωμένοι; ή να το αφήσουμε καλύτερα; Mάλλον το τελευταίο ε; συμφωνώ. 🙂

    Όσοι ενδιαφέρονται να τον δούν (μέρες που είναι) μπορούν να κατεβάσουν την εφαρμογή στο κινητό τους (ο Σπιράλ ίσως έχει κάτι καλύτερο) τόσο απλό είναι.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.stardroid&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5nb29nbGUuYW5kcm9pZC5zdGFyZHJvaWQiXQ..

    Όσοι ενδιαφέρονται για ερασιτεχνικές (και όχι μόνο) αστρονομικές πληροφορίες, μπορούν μπούν σ΄αυτά
    https://www.astrovox.gr/
    https://astronomia.org.gr/egchiridio-paratirisis/

    Για όσους ενδιαφέρονται για ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ πρόβλεψη για το πόσο επηρεάζει την ζωή τους ο ανάδρομος Ερμής, ας μπούν σ΄αυτά εδώ που ψάχνουν για βλήτα. 🙂
    https://www.e-zwdia.gr/zodia-sxeseis/astrologia-arthra-agaph-sxeseis/erotikes-symboyles-gia-ton-anadromo-ermi
    https://www.myastro.gr/astrologia/astrologia-provlepseis/anadromos-ermis-2018.html

    Koυϊζάκι, ποιά σάϊτ έχουν μεγαλύτερη επισκεψιμότητα και γιατί. 🙂

  104. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ότι τα θαλάσσια ταξίδια γίνονταν από Μάρτιο ως, το πολύ, Νοέμβριο. Τους χειμερινούς μήνες αποφεύγονταν όχι μόνο εξαιτίας των συχνών τρικυμιών, αλλά και γιατί δεν μπορούσαν οι ναυτικοί να προσανατολιστούν, αφού η πυκνή ομίχλη και οι νεφώσεις έκρυβαν την ημέρα τον ήλιο και τη νύχτα τα αστέρια.

  105. Γς said

    56:

    >Ο σανός δεν είναι το άχυρο; Εννοείς ότι δεν το χρησιμοποιούσαν για ζωοτροφή;

    Οχι. Για να βάζουν τις βελόνες τους

  106. Pedis said

    # 104 – τότε, η θέση του συγκρούεται με κείνη του βιβλίου που προτεινε ο Γιάννης στο # 29 (και τα σχετικά χωρία στο # 36).

  107. Γς said

    104:

    .> αφού η πυκνή ομίχλη και οι νεφώσεις έκρυβαν την ημέρα τον ήλιο και τη νύχτα τα αστέρια.

    Και λοιπόν; Υπήρχε και το GPS. Ντάξει,ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων

    —-

    Και παραπονιόταν ο άλλος ότι δεν του είχε βάλει καλά το πιάτο της NOVA στην ταράτσα και όταν φυσάει τρέμει η εικόνα.

    -Α δεν είναι από το πιάτο. Είναι που όταν φυσάει κουνιέται ο δορυφόρος.

    Με κοίταζε

  108. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    99 – Κίντ μείνε στο δεδομένο της θεωρίας του, πως όλοι γεννιόμαστε ευφυείς κι όχι στο σύστημα εφαρμογής της που οι απόψεις διίστανται αν είναι καλό ή κακό (προσωπικά είμαι κατά) αυτό μπορεί να βελτιωθεί ή με βάση αυτό να δημιουργηθεί κάποιο καλύτερο ή ακόμη κάποιο άλλο ανεξάρτητο (που υπάρχει ήδη).
    Οι κόρες του πάντως, μόνο αυτιστικές δεν είναι και είναι και οι τρείς ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ, δεν γεννήθηκαν φαινόμενα, έγιναν, άλλο αν ο τρόπος είναι απορριπτέος και από τους δυό μας, αν κι εδώ που τα λέμε, αν το καλοσκεφτείς, δεν είναι χειρότερος από αυτόν της καταναγκαστικής εκπαίδευσης εκ μέρους των γονιών, σχολείο, φροντιστήριο και μετά διάβασμα, μη σου πώ πως είναι καλύτερος γιατί τα παιδιά γλυτώνουν το πήγαιν΄έλα και μένουν και λεφτά (πολλάααααα) στο σπίτι. 🙂

    http://www.akadimiaskaki.gr/blog/41-skakistiko-fainomeno-aderfes-polgar
    https://menshouse.gr/istories/54811/pirama-ton-adelfon-polgkar-idiofy%CE%90a-den-genniese-ginese

  109. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    102 – Kι εσύ με εκπλήσσεις που μ΄αφήνεις να τα λεώ εγώ και να με βρίζουν όλοι κομπλεξικό και με παιδικά σχολικά τραύματα γιατί δεν έβγαλα πανεπιστήμιο, και δεν τα λές εσύ που είσαι ψυχολόγος με πτυχίο, να δούμε τι θα σου πούν. 🙂
    Φαίνεται έχεις ψυχολογήσει σωστά την κατάσταση. 🙂 Έχει και την θετική της πλευρά η υποχρεωτική εκπαίδευση, το παραδέχομαι. 🙂

  110. Γς said

    Ετσι και είχε άλλη μια κόρη ο Λάμπρος..
    Και έπαιζαν κι οι τρεις σκάκι …

  111. Γιάννης Ιατρού said

    51: Γιάννη,
    σίγουρα από τα πολύ ενδιαφέροντα.
    O Lionel Casson (1914-2009) ήταν κλασσικιστής 🙂 , καθηγητής στο NΥU και ειδικός για την ναυτι(λια)κή ιστορία
    Επί του θιέματος έχει γράψει όντως πολλά και καλά, ενδεικτικά αναφέρω 5 βιβλία (εκτός του «Travel in the Ancient World, 1976» που έβαλες) και μιά δημοσίευση:

    Illustrated History of Ships and Boats, 1964
    The Ancient Mariners – Seafarers and Sea Fighters of the Mediterranean in Ancient Times, 1967
    Ships and Seamanship in the Ancient World, 1986
    The Periplus Maris Erythraei – Text with Introduction, Translation and Commentary,1989
    Ships and Seafaring in Ancient Times, 1996
    Speed under Sail of Ancient Ships, 1951, (in Transactions of the American Philological Association, Vol. 82)

  112. Νέο Kid said

    Λάμπρο,δεν το ξέρεις το θέμα σε βαθος και πραγματικά βαριέμαι να το συζητήσω, αλλά για χάρη σου θα πω κάποια επιγραμματικα .
    Καταρχάς , σε καμιά περίπτωση δεν είναι ,ούτε ήταν ,ούτε και πότε θα γίνουν και οι τρεις κόρες του κλόουν ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ στο μοναδικό πράγμα που τις εκπαίδευσε ,το σκακι( θέλοντας να ικανοποιήσει τα ΔΙΚΑ του απωθημένα ). Kορυφαια έγινε μόνο αυτή που είχε τη φυσική προδιάθεση και το ταλέντο να γίνει, η μικρή η Τζούντιθ. Αυτή , ακριβώς λόγω της γενετικής της προδιάθεσης,θα γινόταν κορυφαία έτσι κι αλλιώς, και θα γινόταν μάλλον και πιο ολοκληρωμένος και ισορροπημένος άνθρωπος αν είχε έναν φυσιολογικό πατέρα ,αντί για έναν βλαμμένο.
    Δυστυχώς Λάμπρο μου ή εγγενής νοημοσύνη στον άνθρωπο είναι αυτή που είναι γενετικά προδιαγεγραμμένη και δεν «εκπαιδευεται» το g factor το δικό σου είναι αυτό που είναι και δεν θα γίνεις ποτέ μαθηματικός εφάμιλλος του Γκάους ή σκακιστής εφάμιλλος του Κάρλσεν, ΟΣΟ και να σε εκπαιδεύσω, αν δεν «το εχεις»

  113. sarant said

    Πολύ ωραία σχόλια, ευχαριστώ!

  114. cronopiusa said

  115. Pedis said

    # 111 – ωραία. Και τι λένε για το συγκεκριμένο ζήτημα και σε σχέση με τo βιβλίο που πρότεινες παραπάνω;

  116. giorgos said

    «Γνωρίζομε ήδη πρό πολλού (βλ.L.Poliakov,Le Rassisme,γερμ.έκδ.1992,σελ.24), ότι ή εύφυϊα τού πρωτογόνου κατά τίποτε δέν ύστερεί άπό τήν εύφυϊα τού μή πρωτογόνου . Ο πρωτόγονος κρατάει στό μυαλό του όλόκληρο τόν άγραφο κώδικα τού πολιτισμού του , τής φυλής του ίδιαίτερα , γνωρίζει μέ κάθε λεπτομέρεια τήν λειτουργία τής φύσης καί τήν λειτουργία τής ζωής μέσα σ’ αύτή (πράγματα δηλαδή πού ό «πολιτισμένος» πληροφορείται άπλώς μέσα άπό τήν είδική έπιστημονική άσχολία τών φυσιοδιφών) καί έν γένει γιά τήν έπιβίωσή του μπορεί νά χρησιμοποιή ένα σύνολο διατεταγμένων γνώσεων μέ τήν ίδια πληρότητα πού γιά τόν ίδιο σκοπό τό ζώο χρησιμοποιεί τό ένστικτο . Δέν πρόκειται , συνεπώς , περί «άνώτερης» καί «κατώτερης» νόησης άλλά περί άλλου είδους νόησης . »
    Από βιβλίο τού Γ.Κ.

  117. gpoint said

    Ρε Λάμπρο πλάκα μου κάνεις ; Τι σχέση έχει το πλανητάριο και η επίσκεψη σ’ αυτό (που σχεδόν όλα τα σχολεία πάνε) με την διδασκαλία της αστρονομίας ;(πρόσεξε την λέξη που χρησιμοποίησες μήπως την μπερδεύεις με κάτι άλλο)
    Κι όσο για τις αδελφές Πόλγκαρ θα ήθελες οι κόρες σου να γίνουν σαν κι αυτές ; μάλλον έγκλημα ανατροφής ήταν το πείραμα του Πόλγκαρ και δεν χρειάζεται να σου πω για ποιούς προπαγανδιστικούς λόγους το επέτρεψε το τότε καθεστώς. Κι αυτά στα γράφει κάποιος που επίσης δεν θα ήθελε να στείλει τα παιδιά του στο σχολείο αλλά όχι για να παίζουν ή να μελετούν σκάκι με το ζόρι 10 ώρες την ημέρα
    Αν νομίζεις πως είναι σοβαρά επιχειρήματα-παραδείγματα εντυπωσιασμού οι αδερφές Πόλγκαρ και πόσοι έχουν δει τον ανάδρομο Ερμή -ενώ σίγουρα ούτε τον Κρόνο που φαίνεται δεν μπορεί να αναγνωρίσει το 98% των ανθρώπων- κι αν νομίζεις πως όταν δούνε πιο πολλοί τον ανάδρομο Ερμή θα ανέβει το πνευματικό επίπεδο, δεν έχει νόημα να συζητώ μαζί σου

  118. Ιστοριοδίφης said

    1) Ενημερώνω τον αγαπητό κ. Σαραντάκο, όταν θα αναρτήσει το άρθρο για τον σανό, να μή λάβει υπόψιν του τις ανθελληνικές παπαριές του Νεογίδιου (σχόλιο 32) ότι ο σανός είναι ανακάλυψη του πρώϊμου Μεσαίωνα κι ότι στην αρχαία Ελλάδα δεν υπήρχε σανός. Πρόκειται για μπανανόφλουδα του Νεογίδιου, μπάς και την πατήσει ο κ. Σαραντάκος, ώστε να γελάει όλη η Ελλάδα με το παρόν ιστολόγιο, με φυσικό επακόλουθο να κατρακυλήσει κι άλλο στη βαθμολογία της Αλέξαινας. Ήδη σήμερα παραπαίει στη θέση 2.110, απώλεσε – δηλαδή – 950 θέσεις μέσα 10 μήνες. Αυτό κατά τη γνώμη μας οφείλεται στη στυγνή λογοκρισία που ασκεί ο χωροφύλαξ Ιατρού (με την ανοχή, ασφαλώς, του κ. Σαραντάκου) και στην ανεξήγητη απόσυρση της Μεταλληνικής κλίκας (Blog-oti-nanai, Ριβαλντίνιο κλπ), η οποία διασκέδαζε τον κόσμο με τα ευήθη σχόλιά της, που είχαν σκοπό να δικαιολογήσουν και να ερμηνεύσουν τον χριστιανικό μαζοχισμό…

    Προειδοποιώ, επίσης, τον κ. Σαραντάκο να μή λάβει υπόψιν του τις παπαριές του Μπαμπινιώτη ότι η λέξη «σανός» είναι σλαβική. Λέει στο Ετυμολογικό του ο Μπάμπι (σελ. 1243): «σανός «αποξηραμμένα χόρτα για ζωοτροφή» /a /.»

    Σάς πληροφορώ κ. Σαραντάκο ότι ο Μέγας Κοραής στα «Άτακτά» του το έχει λύσει οριστικώς το θέμα (με την βοήθεια του Ησύχιου) εδώ και 200 χρόνια: Το «σανός» είναι ελληνικωτάτη λέξις: Πρόκειται για παραφθορά του «Σαρμός» (εκ του ρήματος «σαίρω») που σημαίνει… χόρτος θερισμένος και ξηρός προς τροφήν κτηνών.

    2) Παραδόξως, οι σχολιαστές Κουβάτσος (51) + Ιατρού (111) είχαν το φιλότιμο να θυμηθούν το βιβλίο του κορυφαίου Αμερικανοεβραίου κλασικιστή Lionel Casson (κατά κόσμον Cohen), αποκρύπτοντας – ωστόσο – ότι το «Ταξίδια στον Αρχαίο Κόσμο» (εκδ. ΜΙΕΤ) είναι ένας συνεχής ύμνος προς την Ελληνική ταξιδιωτική Ιδιοφυΐα. Προφανώς, Κουβάτσος + Ιατρού φοβήθηκαν μή πάνε κόντρα με την ισοπεδωτική χριστιανική άποψη που εκφράζει στην εισαγωγή του ο πατήρ Σαραντάκος, προκειμένου να προσελκύσει κάποιους χριστιανούς αναγνώστες. Γράφει επί λέξει ο π. Σαραντάκος: «…Απορρίπτω τις υπερβολές εκείνων που θέλουν τους Έλληνες (τους αρχαίους βεβαίως) να υπερτερούν και να προηγούνται σε όλα.»

    Ας μάθουν οι κάθε λογής Κουβάτσοι, Ιατρούδες και λοιποί ισοπεδωτές ότι δεν είναι μόνο ο μακαριστός Lionel Casson που υμνεί την Ελληνική ταξιδιωτική Ιδιοφυΐα, η οποία προηγήθηκε όλων των άλλων Λαών, 800 ολόκληρα χρόνια πρίν αποβλακώσει τους Έλληνες ο Χριστιανισμός… Προ ολίγων μηνών, οι εγκυρώτατες εκδόσεις Routledge κυκλοφόρησαν το αριστούργημα της ελληνόψυχης καθηγήτριας στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ Saro Wallace «Travellers in Time,
    Imagining Movement in the Ancient Aegean World» (2018) που είναι ακόμη πιό υμνητικό για τους αρχαίους Έλληνες από το βιβλίο του Casson, διαψεύδοντας οριστικά την ισοπεδωτική χριστιανική άποψη ότι όλοι ίδιοι είμαστε…

    Το Επιτελείο μας το προμηθεύθηκε πρόσφατα από τον Μπέζο και σάς το προσφέρει εντελώς δωρεάν, για να γιορτάσει τον καλύτερο μήνα του Χρόνου, τον κοσμαγάπητο Αύγουστο, που μπαίνει σε λίγες ώρες με όλα τα καλούδια του (κατεβάστε εδώ). Έρρωσθε…

  119. gpoint said

    # 92

    Πάντως στον Κρισσαίο κόλπο τα σημάδια που ξέρω σπάνια χάνουν από τις προβλέψεις των μετεωρολόγων…φυσικά μιλαω μόνο για τους ανέμους, βροχές και θερμοκρασίες δεν ξέρω

  120. Ιστοριοδίφης said

    Σχολίου 118 συνέχεια: Δεν τυπώθηκε το λήμμα «σανός]» από το Ετυμολογικό του Μπαμπινιώτη

  121. π2 said

    Ξεκίνησα να γράφω σχόλιο για τη χειμερινή ναυσιπλοΐα στην αρχαιότητα διαβάζοντας το σχόλιο 2, αλλά φυσικά εκατόν τόσα σχόλια μετά ειπώθηκαν τα περισσότερα. Ασφαλώς και δεν σταματούσε πλήρως η ναυσιπλοΐα τον χειμώνα. Πρώτα απ’ όλα προς ορισμένους προορισμούς ο χειμώνας ήταν ασφαλέστερος από άλλες εποχές. Υπάρχουν στοιχεία ότι η κίνηση από και προς την Αλεξάνδρεια, για παράδειγμα, τον χειμώνα ήταν πυκνή. Έπειτα, με δεδομένο ότι η αρχαία ναυσιπλοΐα κατά κανόνα ήταν παράκτια και όχι ποντοπόρα, ακόμη και στα φαινομενικά επικίνδυνα ταξίδια μπορούσε να μειωθεί σημαντικά ο κίνδυνος με τη μείωση των διαδρομών σε ανοιχτό πέλαγος, που πάντοτε προκαλούσαν φόβο στους Έλληνες.

  122. gpoint said

    # 94

    Γιάννη, η Ιλιάδα και τα αργοναυτικά διαφέρουν από τα υπόλοιπα έργα που αναφέρεις γιατί δεν είναι το ταξίδι και οι περιπέτειες ενός κυρίως ατόμου αλλά το κυριότερο σ’ αυτά είναι οι σχέσεις και η ιεραρχία των πρωταγωνιστών που ο καθένας σε άλλο τομέα διακρίνεται και είναι μια
    «κρυφή» υπόδειξη για την λειτουργία της κοινωνίας, το ίδιο σκηνικό υπάρχει και στην Μαχαμπαράτα.
    Περισσότερα δια ζώσης.

  123. Pedis said

    # 121 – ωραία. Δεν κατάλαβα, όμως, υπαρχει γενική συμφωνια σε αυτο το ζήτημα μεταξύ των ειδικών ή υπάρχουν ισχυρές αντικρουόμενες θέσεις;

  124. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ορθώς ομίλησες, Κιντ, για τις αδελφές Πόλγκαρ και τον εγωπαθή πατέρα τους. Θυμάμαι που πηγαίναμε, τη δεκαετία του ’80, με μέλη του συλλόγου μου σε σχολεία για διδασκαλία των πολύ βασικών του σκακιού και ανεύρεση ταλέντων. Πολλά παιδάκια έμαθαν τις κινήσεις και κάτι παραπάνω, αλλά ένα ταλέντο ξεχώρισε, η Ελένη Χατζηνικόλα, μετέπειτα πρωταθλήτρια Ελλάδας στις κορασίδες και στις νεάνιδες. Το ταλέντο ή το ‘χεις ή δεν το ‘χεις.

  125. Γιάννης Ιατρού said

    Π2,
    έτσι (βλ. και τέλος του #36 που δίνει και πηγές). Ενδεικτικά για Ρόδο-Αλεξάνδρεια, από το άρθρο του Λιονέλ Κασόν (#111, …Speed under Sail…) μερικά στοιχεία (από τον Πλίνιο τον Πρεσβύτερο):

    Voyages Made Under Favorable Winds

    Πιό κάτω γράφει πως οι ταχύτητες σε όχι βολικές συνθήκες πέφτανε περίπου στο μισό.

  126. Νομίζω, G (117), ότι παρεμήνευσες αυτά που λέει ο Λάμπρος για τον Ερμή. Δεν λέει ότι είναι σκόπιμο να παρωθηθεί το ευρύ κοινό να παρατηρεί τον Ερμή όταν είναι ανάδρομος. Πιστεύει απλώς ότι κοσμοθεωρητικά θα μας έκανε καλό να μαθαίναμε όλοι λίγη σωστή αστρονομία στο σχολείο ή όπως αλλιώς και καταθλίβεται που ο πολύς κόσμος, χωρίς να έχει ενδιαφερθεί να δει ποτέ τον Ερμή στον ουρανό (ούτε εγώ τον έχω δει) και χωρίς να έχει ιδέα για την πραγματικότητα του Ερμή ή οποιουδήποτε άλλου ουράνιου σώματος ή φαινομένου, ασχολείται με την υποτιθέμενη αστρολογική επίδραση του ανάδρομου Ερμή, των ζωδίων κλπ.

  127. Γιάννης Ιατρού said

    Πέδη,

    106: Μπα, ίσα-ίσα. Δες σελ. 261 ff …..However it would be wrong to state categorically that night sailing was
    avoided unless absolutely necessary…

    115: Αυτό του Μόρτον είναι αρκετά νεώτερο και εκτός άλλων, συνοψίζει/συγκρίνει πολλά στοιχεία του Κασόν και άλλων ειδικών. Απ΄την άλλη, ο Κασόν έχει πολλές λεπτομέρειες, πίνακες κλπ. σχετικά με τις επιδόσεις, χρόνους ταξιδίων κλπ.

  128. Γιάννης Ιατρού said

    118: (τέλος), Μπα, άσε, δεν χρειάζεται, κι εμείς, από τον Μπέζο το αγοράσαμε 🙂

  129. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @125. Οἱ ταχύτητες αὐτὲς γιὰ τὰ ἐμπορικὰ σκάφη παρέμειναν μέχρι τὸν εἰκοστὸν αἰώνα καὶ τὴν ἐκτεταμένη χρήση μηχανῶν. Ἡ μέση ταχύτητα ἑνὸς ξύλινου ἱστιοφόρου ἦταν γύρω στοὺς πέντε κόμβους καὶ μποροῦσε νὰ φτάσει τοὺς ἑπτὰ μὲ πολὺ εὐνοϊκὲς συνθῆκες.

    Πάντα μιλᾶμε γιὰ παραδοσιακὰ ξύλινα ἱστιοφόρα σκάφη. Tὰ σημερινὰ ἀγωνιστικὰ ἱστιοφόρα μὲ εἰδικὰ ὑλικὰ καὶ σχεδίαση φτάνουν ταχύτητες ἐξωπραγματικὲς (65,45 κόμβους γιὰ διαδρομὴ 500 μέτρων, 55,32 κόμβους γιὰ διαδρομή ἐνὸς ναυτικοῦ μιλίου καὶ μέση ταχύτητα 37,84 κόμβους γιὰ διαδρομὴ 908 ν.μ. σὲ 24 ὧρες).

  130. Pedis said

    # 127 – night ή winter sailing? Με μπερδεύεις …

  131. Γιάννης Ιατρού said

    130: Σελίδα σού έδωσα, γράφει (night) 🙂

  132. Αιμ.Παν. said

    @ 109
    Οϋτε εγώ έχω βγάλει πανεπιστήμιο και σίγουρα δεν έχω πτυχίο ψυχολογίας (καλά καλά ούτε σε πολύ εκτίμηση την έχω,,,) έχω όμως περάσει από διάφορα σχολειά. Ωστόσο, μ’ αρέσει η ανθρωποπαρατήρηση (και το επάγγελμά μου βοηθάει σ’ αυτό) οπότε ας πούμε ότι κάνω πρακτική ψυχολογία του δρόμου… 😛 🙂

    Πάντως, συχνά συμφωνώ με τα γραφτά σου.

  133. Γς said

    Εριξα ένα σχόλιο σχετικά με τον δήμαρχό μας και την τραγωδία στο Μάτι. κλπ

    Μου το κράτησε η μαρμάγκα.

    Το τροποποίησα. Μου το ξανακράτησε.

    Κατάλαβα

    Δεν πειράζει

  134. Γς said

    Και φυσικά δεν θέλω να απελευθερωθούν Δεν μπόρεσα να συγκρατηθώ

  135. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    112 – Δεν διευκρινίζεις ποιό θέμα δεν ξέρω σε βάθος, αν εννοείς για τον Πόλγκαρ έχεις δίκιο, άλλωστε όπως είπα δεν επικροτώ το σύστημά του και τις κόρες μου τις μεγαλώσαμε εντελώς διαφορετικά, και συμφωνώ πως είναι βλαμμένος, ελπίζω να συμφωνείς κι εσύ πως κι όλοι όσοι καταναγκάζουν τα παιδιά τους να γίνουν άριστοι μαθητές ή πρωταθλητές, είναι το ίδιο βλαμμένοι μ΄αυτόν.
    Αν εννοείς για την νοημοσύνη, κάνεις μεγάλο λάθος, είναι από τα δυό τρία πράγματα που γνωρίζω πολύ καλά με πάνω από 30 χρόνια έρευνας και χιλιάδες παραδείγματα παιδιών αλλά και προσωπικής εμπειρίας, κι ένας από τους λόγους που ανέφερα τον Πόλγκαρ, είναι πως «πέτυχε» δεν έτυχε, κι απ΄όσο διάβασα στο ένα λίνκ, η μεσαία κόρη που δεν έγινε τόσο σπουδαία όσο οι άλλες, κατά ομολογία των άλλων δύο και του Πόλγκαρ, είναι η πιο χαρισματική, κάτι που αναιρεί την δική σου άποψη.
    Δεν θέλω πλέον να ανοίξω τέτοιες συζητήσεις, μου είναι τελείως αδιάφορες, αλλάζω σελίδα στην ζωή μου και ξανοιγόμαστε με τις κόρες μου σε καινούριο ορίζοντα, μπροστά αυτές και πίσω εγώ όταν με χρειάζονται για κάποια συμβουλή. Είμαι ευτυχισμένος που συνειδητοποίησαν και οι δύο την πραγματικότητα αφού πέρασαν το κοινωνικό λούκι της υποχρεωτικής εκπαίδευσης αλλά και της ανώτερης χωρίς δική μου επιβολή, δεν έχω κανένα λόγο να αλλάξω τις παγιωμένες συνειδήσεις των άλλων, θα τις αλλάξει εκ των πραγμάτων η πραγματικότητα της τεχνητής νοημοσύνης σε μερικά χρόνια.

    117 – Aυτό που λέει ο Άγγελος στο 126, κι ευτυχώς δηλαδή που το κατάλαβε (Άγγελος κυρίου για μένα 🙂 ) γιατί κοντεύω να πειστώ πως γράφω ακαταλαβίστικα. Αστρονομία, είναι η επιστήμη που ερευνά όλα τα ουράνια σώματα, άρα κι αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που είδαμε ήταν μάθημα αστρονομίας, απλώς ήταν για παιδιά.
    http://kiklos-dhmotiko.blogspot.com/2013/04/blog-post_27.html
    https://www.talcmag.gr/volta/seminaria-astronomias-gia-paidia/
    Συμφωνούμε νομίζω πως είναι καλύτερο μάθημα αυτό για τα οκτάχρονα από τα θρησκευτικά και την ιστορία, το ποιός θα διδάξει, είναι άλλο θέμα και πλέον δεν μ΄ενδιαφέρει, εκπαιδευτικός ήσουν και ξέρεις καλύτερα από μένα τι παίζει μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα, κι εγώ ό,τι ξέρω, από φίλους εκπαιδευτικούς το έμαθα και συγκρίνοντας τα αποτελέσματα.

    Όσο για τον Πόλγκαρ δές καλύτερα τι σου έγραψα αλλά και τις απάντησεις μου στον Κίντ, είμαι σίγουρος πως θα συμφωνήσεις, άλλωστε τουλάχιστον γι΄αυτό το θέμα δεν έχουμε διαφωνήσει πποτέ. 🙂

    Κίντο θυμήθηκα που πρίν μερικά χρόνια κάτι λέγαμε για εισαγωγές τραγουδιών (πρέπει να είχες για τοπ το Smells Like Teen Spirit) αυτή η θεϊκή ΟΛΗ ΓΙΑ ΠΑΡΤΗ ΣΟΥ ΡΕ ΘΕΪKE ΓΑΤΜΑΝ. 🙂

    Υ.Γ – Εσύ ο Σπιράλ και το ΘΕΟΠΑΛΑΒΟ Κρί Κρί είστε τ΄απωθημενα μου, πού θα πάει, αν κρίνω πως μέχρι τώρα στην ζωή μου ό,τι θέλω πολύ μου συμβαίνει, (με κορυφαίο τις κόρες μου) δεν είναι στο χέρι σας να μη συναντηθούμε, είναι κι ανάδρομος Ερμής με το μέρος μου, δεν έχετε καμία πιθανότητα. 🙂

  136. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    132 – Άκυρο σε μπέρδεψα με τον άλλο Αιμ. που γνωριζόμαστε προσωπικά, ΟΥΔΕΙΣ ΑΣΦΑΛΤΟΣ. 🙂
    Μιά και είσαι «συνάδελφος» 🙂 αυτό για σένα.

  137. loukretia50 said

    Απολαυστικό κι ενδιαφέρον και αυτό το κείμενο.
    Αφορμή για ταξίδι νοερό σε μακρινές στεριές.
    ——-
    To βρήκα ενδιαφέρον αυτό το σάιτ. Έχει πολλές πληροφορίες και χάρτες.

    Transpacific Boats and Ships – PAGE Boats & Ships

    http://www.transpacificproject.com/

    Ένα μικρό δείγμα:

    They Came in Boats
    The Polynesians had a variety of ocean sailing craft which they used to travel long distances across the Pacific. They inherited their seafaring culture from their Austronesian ancestors, who began their migration from Southeast Asia into the Pacific in ocean sailing craft thousands of years ago. To quote K.R. Howe: «Austronesian sailors began their explorations from Southeast Asia at least 4000 years ago. For thousands of subsequent years they had the world’s only blue-water maritime technology and navigational knowledge. Over about a 2000-year period they covered the expanse of the Pacific Ocean to as far as Easter Island and probably the Americas, and they crossed the Indian Ocean to at least as far as Madagascar and probably Africa.» (Vaka Moana: Voyages of the Ancestors | the discovery and settlement of the Pacific, edited by K.R. Howe, Auckland New Zealand: David Bateman, 2009, p. 272)
    Αncient canoe http://www.transpacificproject.com/wp-content/uploads/2011/06/ancient_canoe_in_doldrums2.jpg
    ΄
    Άλλη ήπειρος ΑΣΙΑ
    «The ships called junks (lit. «Zonchi») that navigate these seas carry four masts or more, some of which can be raised or lowered, and have 40 to 60 cabins for the merchants and only one tiller. They can navigate without a compass, because they have an astrologer, who stands on the side and, with an astrolabe in hand, gives orders to the navigator». (Text from the Fra Mauro map, 09-P25.)

    Όσο για τους Κινέζους, ένα γραμματόσημο σχετικό με … πρόσφατες εξερευνήσεις

    Zheng He’s Treasure Ships

    Zheng He’s Treasure Ships with the Portuguese explorer Vasco de Gama’s ship from approximately the same time period. http://www.transpacificproject.com/wp-content/uploads/2011/06/Ming_Treasure_ship.jpg

    Κι αυτοί οι Κινέζοι… Οι φήμες λένε πως ο πολιτισμός τους χρονολογείται πάνω από 3.000 χρόνια…
    Δε θα αξιώθηκαν να κάνουν καραβάκια? Μόνο εμείς?
    Εκείνο τον ποταμό της θλίψης – γνωστό σαν Wellow River , δε θα τον διέσχιζαν?

  138. Γς said

    98, 139:

    >The Polynesians […] crossed the Indian Ocean to at least as far as Madagascar

  139. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    133-4 Στα σχόλια που για διάφορους λόγους πιάνει η μαρμάγκα, εγώ δεν έχω ανάμιξη. Αλλά αφού δεν θες να ελευθερωθούν, να μην κάνω τζάμπα τον κόπο.

  140. gpoint said

    Λάμπρο από τη στιγμή που έμαθα πως είσαι εξπέρ στην νοημοσύνη (# 135) και φυσικά έχεις περισσότερες εμπειρίες (αριθμητικώς) από τον τυχόντα εκπαιδευτικό για τις μεθόδους και τα αποτελέσματα, μετανοώ πικρώς, δηλώνω συντετριμμένος που σου αντιμίλησα και υπόσχομαι να μην το ξανακάνω

  141. loukretia50 said

    The Minoan Flotilla Fresco (wall painting):

    Famous and notable because (1) it’s from Akrotiri on Thera (Santorini), the volcanic Mediterranean island famous for exploding in antiquity and (2) the fresco is more than three millenia old.

    https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-2d21b36ee126107282a4f17a013d9ee2-c

  142. loukretia50 said

    αντέγραψα απλώς αυτά που έγραφε στο σάιτ για το έργο, δεν έχω ιδέα αν ισχύει ότι είναι τόσο παλιό.
    Ας έχουμε επιφυλάξεις
    The Minoan Flotilla Fresco (wall painting):
    https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-2d21b36ee126107282a4f17a013d9ee2.webp

    https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-d993930ef8acdcdc1d18c8a71d41c018-c

    Και το κλασσικό
    Hokusai’s «Great Wave off Kanagawa».
    https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-25a6d5be1c6734076c687405e1594cc1.webp

  143. Pedis said

    # 127 – και μετά; (πούλεγε και η βάβωμ …)

  144. Alexis said

    Τελικά υπήρχε ή όχι σανός στην αρχαιότητα;
    Σαφέστατα ναι.
    Εάν προκληθώ θα προβώ σε συνταρακτικές αποκαλύψεις ίνα εξευτελίσω οιονδήποτε χριστιανομπολσεβίκο, συνταξιούχο κλπ. ήθελε με αμφισβητήσει.

  145. sarant said

    144 Γιά λέγε τότε

  146. NIKOS NIKOS said

    Ίσως από τότε που οι ανθρωποειδείς πρόγονοι τους κατέβηκαν από τα δέντρα, τιθάσευσαν τη φωτιά, άρχισαν να φτιάχνουν εργαλεία και να μιλούν. Ίσως από τότε διατρέχανε μεγάλες αποστάσεις, αναζητώντας την τροφή τους.

    Δεν έχουμε καμία μαρτυρία μυθολογική ή άλλη που να δικαιολογεί αυτήν την άποψη. Οι άνθρωποι ποτέ δεν έμειναν πάνω σε δέντρα. Ακόμη και οι σημερινοί τελευταίοι εναπομείναντες πρωτόγονοι του Αμαζονίου κατοικούνε σε καλύβες ή σπήλαια.
    Η θεωρία του Δαρβίνου μπορεί να διώχθηκε άδικα από αντιδραστικούς κύκλους αλλά ταυτόχρονα διαφημίστηκε και άδικα χωρίς να είναι σωστή. Έχουνε γίνει άλλες μελέτες πολύ πιο εμπεριστατωμένες για την προέλευση και την εξέλιξη του ανθρώπου.
    Οι πίθηκοι διαφέρουν σημαντικά από τους ανθρώπους στο ότι δεν μένουν σε σπήλαια ( όλη η ανθρώπινη προϊστορία ανήκει στα βάθη της γης και όχι υπέργεια). Δεν μπορούν να εξοικειωθούν με την φωτιά, υστερούν ηχομιμητικά και είναι φυτοφάγοι. Οι άνθρωποι μοιάζουν περισσότερο στα τρωκτικά που ζούνε υπογείως, είναι παμφάγα, αποπατούν και πολλαπλασιάζονται ακατάπαυστα. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι όλα τα ιατρικά πειράματα γίνονται σε ποντίκια (κι ας λένε ότι οι μαϊμούδες κοστίζουν περισσότερο). Αναφορικά, το πιο διαδεδομένο επίθετο στους αγγλοσάξονες είναι το Schmidt, Smith κτλ που σημαίνει μεταλλωρύχος σιδηρουργός και έχει άμεση σχέση με το σμίνθος (ποντικός). Εκτός από τα ποντίκια και οι αρκούδες ήταν συγκάτοικοι του ανθρώπου στα σπήλαια για χιλιάδες χρόνια.

    Εν πάση περιπτώσει υπάρχει ένα μεγάλο κενό σε όλα τα αφηγήματα που δεν μπορεί να εξηγήσει την έναρξη της εξημέρωσης του ανθρώπινου είδους. Και όπως πολλές φορές στα σχόλια μου έχω αναφέρει η έναρξη του ανθρώπινου πολιτισμού έγινε ανεπιστρεπτί με την πίστη στην Θεία Πρόνοια. Το θρησκευτικό συναίσθημα δεν υπάρχει σε κανένα βιολογικό είδος, ούτε και στον άνθρωπο. Το χρονικό, τοπικό και ανθρωπολογικό σημείο όπου γεννήθηκε η θρησκευτική πίστη ήταν και το εναρκτήριο της πλημμυρικής πολιτισμικής παγκοσμιοποίησης. Η παγκοσμιοποίηση του πλανήτη έχει ολοκληρωθεί χιλιάδες χρόνια πριν, δεν ήταν ταυτόχρονη αλλά ξεκίνησε από την Αιθιοπία(όχι την σημερινή). Αρκεί μία ματιά στις λατρευτικές συνήθειες, τους ιερούς ναούς και τάφους της νεολιθική εποχής τουλάχιστον για να υποψιαστεί κανείς την φαιδρότητα των εθνικιστικών ιστοριών οποιαδήποτε χώρας.
    Η επιμονή μου ότι ρόλος της θρησκείας είναι ο εναρκτήριος καθοριστικός παράγοντας του πολιτισμού δεν αποσκοπεί στο να προκαλέσει τις θρησκευτικές πεποιθήσεις κανενός. Όποιο δόγμα αν πιστεύει ή δεν πιστεύει κάποιος είναι θέμα προσωπικής του επιλογής. Όμως η εξήγηση της εξημέρωσης του ανθρώπινου είδους δεν μπορεί να παραβλέψει την εμπέδωση της θρησκευτικής πίστης ως εναρκτήριο και διαχρονικό μοχλό.

  147. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    77 κριθαροκίνητα 🙂 . Σαν τη σκύλα που ούτε αυτή τρώει το κριθάρι (κριθαροσανό;) ούτε αφήνει το άλογο να το φάει
    καθάπερ τὴν ἐν τῇ φάτνῃ κύνα μήτε αὐτὴν ἐσθίουσαν τῶν κριθῶν μήτε τῷ ἵππῳ πεινῶντι ἐπιτρέπουσαν
    http://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/library/browse.html?page=5&text_id=57

  148. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    140 – Ναι Gee αυτό να κάνεις γι’ αυτό το θέμα, εκτός του ότι ελάχιστοι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν κάτι ειδικό για την ανθρώπινη νοημοσύνη (μόνο όσοι ερεύνησαν) θα συμφωνήσεις νομίζω πως π.χ 10 εκπαιδευτικοί έχουν περισσότερες εμπειρίες από έναν, πόσο μάλλον 100+ άρα ένας ερευνητής γνωρίζει σίγουρα πρρισσότερα για το θέμα που ερευνά από έναν εργαζόμενο υπάλληλο, οπότε μπορεί να μην είμαι εξπέρ, (ποτέ δεν τους εμπιστεύθηκα) αλλά γνωρίζω πολλά περισσότερα από τους περισσότερους εδώ μέσα αν όχι από όλους.
    Αυτό το αποδεικνύουν οι πολλές προσπάθεις που έκανα τόσα χρόνια, για να ανοίξω μιά εποικοδομητική συζήτηση για την ανθρώπινη εξυπνάδα και την σύνδεσή της με την εκπαίδευση, και δεν βρέθηκε ΚΑΝΕΙΣ να παραθέσει κάποια σχετική τεκμηριωμένη άποψη, ούτε και να αντικρούσει με επιχειρήματα τα δικά μου επιχειρήματα και τις αποδείξεις, μόνο βρισιές και φαντασιώσεις από θιγόμενους δημόσιους υπαλλήλους (λες και τους κατηγόρησα ποτέ προσωπικά) που θεωρούν πως με την πειθήνια εκτέλεση των εντολών των εκάστοτε υπουργών της οικονομικής ελίτ, κάνουν λειτούργημα.
    Αλλά δεν θα χρειαστεί να προσπαθήσεις καν, το κεφάλαι Η ΑΠΑΤΗ ΤΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ τελείωσε για μένα, δεν πρόκειται να ξαναασχοληθώ.
    Θα σας παρατηρώ από ψηλά που θα σφάζεστε, χαμογελώντας.☺

  149. Γιάννης Ιατρού said

    141: Λουκρητία,
    αφού σου αρέσουν οι τοιχογραφίες της Σαντορίνης με τα πλοία, να σου βάλω μία

  150. sarant said

    147 Και ο σανός ολάκερος και ο σκύλος χορτάτος 🙂

  151. loukretia50 said

    147. Λατρεύω τα καράβια! Είδατε όμως τι μπορεί να πάθει κανείς όταν τόσοι και τόσοι προβάλλουν τα millennia ! Black out!
    Και μια απορία¨γιατί κάποιες εικόνες δεν εννοούν να εμφανιστούν? Δεν κάνω κάτι διαφορετικό.
    ——-
    Kι ένα ποίημα για ταξίδια

    LE VOYAGE

    Λατρεύω τα καράβια! Είδατε όμως τι μπορεί να πάθει κανείς όταν τόσοι και τόσοι προβάλλουν τα millennia ! Black out!
    Και μια απορία¨γιατί κάποιες εικόνες δεν εννοούν να εμφανιστούν, ενώ κάποιες άλλες… Δεν κάνω κάτι διαφορετικό.
    Και για τον κόπο σας, σας θυμίζω ένα όμορφο ποίημα. Δε μου πήγαινε να το κόψω, αλλά είναι τεράστιο!

    LE VOYAGE
    Mais les vrais voyageurs sont ceux-là seuls qui partent
    Pour partir ; cœurs légers, semblables aux ballons,
    De leur fatalité jamais ils ne s’écartent,
    Et sans savoir pourquoi, disent toujours : Allons !
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    La Curiosité nous tourmente et nous roule,
    Comme un Ange cruel qui fouette des soleils.
    ………………………………………………………..
    Singulière fortune où le but se déplace,
    Et, n’étant nulle part, peut être n’importe où !
    Où l’Homme, dont jamais l’espérance n’est lasse,
    Pour trouver le repos court toujours comme un fou !
    …………………………………………………………
    Nous voulons voyager sans vapeur et sans voile !
    Faites, pour égayer l’ennui de nos prisons,
    Passer sur nos esprits, tendus comme une toile,
    Vos souvenirs avec leurs cadres d’horizons.
    Dites, qu’avez-vous vu ?
    « Nous avons vu des astres
    Et des flots ; nous avons vu des sables aussi ;
    Et, malgré bien des chocs et d’imprévus désastres,
    Nous nous sommes souvent ennuyés, comme ici.
    La gloire du soleil sur la mer violette,
    La gloire des cités dans le soleil couchant,
    Allumaient dans nos coeurs une ardeur inquiète
    De plonger dans un ciel au reflet alléchant.
    ………………………………………………
    Les plus riches cités, les plus beaux paysages,
    Jamais ne contenaient l’attrait mystérieux
    De ceux que le hasard fait avec les nuages.
    Et toujours le désir nous rendait soucieux !
    ……………………………………………
    Faut-il partir ? rester ? Si tu peux rester, reste ;
    Pars, s’il le faut. L’un court, et l’autre se tapit
    Pour tromper l’ennemi vigilant et funeste,
    Le Temps ! Il est, hélas ! des coureurs sans répit
    ………………………………………………………….
    Ô Mort, vieux capitaine, il est temps ! levons l’ancre !
    Ce pays nous ennuie, ô Mort ! Appareillons !
    Si le ciel et la mer sont noirs comme de l’encre,
    Nos cœurs que tu connais sont remplis de rayons !
    Verse-nous ton poison pour qu’il nous réconforte !
    Nous voulons, tant ce feu nous brûle le cerveau,
    Plonger au fond du gouffre, Enfer ou Ciel, qu’importe ?
    Au fond de l’Inconnu pour trouver du nouveau !

    Charles Baudelaire

  152. loukretia50 said

    Αιντέεε ! φρικιό της τεχνολογίας είμαι!

  153. loukretia50 said

    καλο μήνα !

    Για τους νησιώτες, ένα ποίημα για τη Μυτιλήνη (κομμένο)

    En débarquant à Mytilène

    Du fond de mon passé, je retourne vers toi,
    Mytilène, à travers les siècles disparates,
    T’apportant ma ferveur, ma jeunesse et ma foi,
    Et mon amour, ainsi qu’un présent d’aromates,
    Mytilène, à travers les siècles disparates,
    Du fond de mon passé, je retourne vers toi.
    Je retrouve tes flots, tes oliviers, tes vignes,
    Et ton azur où je me fonds et me dissous,
    Tes barques, et tes monts avec leurs nobles lignes,
    Tes cigales aux cris exaspérés et fous,
    Sous ton azur, où je me fonds et me dissous,
    Je retrouve tes flots, tes oliviers, tes vignes.
    ………………………………………………………………
    Lesbos aux flancs dorés,rends-nous notre âme antique,
    Ressuscite pour nous les lyres et les voix,
    Et les rires anciens, et l’ancienne musique
    Qui rendit si poignants les baisers d’autrefois,
    Toi qui gardes l’écho des lyres et des voix,
    Lesbos aux flancs dorés,rends-nous notre âme antique,
    …………………………………………………………….
    Mythilène, parure et splendeur de la mer,
    Comme elle versatile et comme elle éternelle,
    Sois l’autel aujourd’hui des ivresses d’hier,
    Puisque Psappha couchait avec une immortelle,
    Accueille-nous avec bonté, pour l’amour d’elle,
    Mytilène, parure et splendeur de la mer !

    Renée Vivien, A l’heure des mains jointes

  154. sarant said

    Tελειώνει ποιητικά η μέρα…

  155. Γιάννης Ιατρού said

    151: Λουκρητία,
    …γιατί κάποιες εικόνες δεν εννοούν να εμφανιστούν? Δεν κάνω κάτι διαφορετικό…

    Ε, πώς, κάνεις. Η διαφορά είναι πως μερικές εικόνες που βάζεις δεν έχουν σαν κατάληξη το .jpg, έστω το .png
    Γι αυτό και δεν φαίνονται 🙂

    148: Ήρεμα!

  156. Γς said

    >Tελειώνει ποιητικά η μέρα…

    Λουκριτία, Λουκριτία
    Ντορμε-βου, ντορμε-βοθ
    Σονε λε ματίνε, σονέ λε μαρτίνε
    Ντιν νταν ντονγκ, ντιν νταν ντο0νγκ

  157. Γς said

    Καραβάκι, καραβάκια

    και ξεχάσαμε χτες για το πεύκο να πουμε για τη φλούδα του που την σκαλίζαμε και φτιάχναμε τα διάφορα.

    Εγώ έφτιαξα ένα δαχτυλίδι
    και ήμουν 6 χρονών
    στην κατασκήνωση του Βύρωνα
    στην Πενξτέλη.

    Για την ομαδάρχισσα μας

  158. Γς said

    το 1950

  159. loukretia50 said

    Ευχαριστώ Γς !

    Shawn Phillips – «The Ballad of Casey Deiss» https://youtu.be/MDWb5u1hehI?list=PLaP8Ie6lC2zxI6JjoEfHLReIqv_KP6Mlw

  160. Alexis said

    #145: Η τεχνική της ξήρανσης των χορτοδοτικών φυτών είναι γνωστή στους ανθρώπους από αρχαιοτάτων χρόνων και ουσιαστικά ξεκινάει με την εξημέρωση του αλόγου και την χρησιμοποίηση του ως ζώου μεταφοράς. Τότε παρουσιάστηκε η ανάγκη για ξηρά τροφή που εν μέρει καλύπτονταν με καρπό (σιτάρι, κριθάρι, βρώμη) και εν μέρει με σανό. Ως γνωστό δεν μπορούμε να ταΐζουμε διαρκώς ένα ζώο μόνο με καρπό γιατί θα παρουσιαστούν διάφορα προβλήματα.
    Ο σανός των αρχαίων όμως ήταν κυρίως αποξηραμένα αυτοφυή φυτά, χαμηλής θρεπτικής αξίας. Αυτό που συνέβη κατά τον πρώιμο Μεσαίωνα είναι η ευρεία καλλιέργεια χορτοδοτικών φυτών αποκλειστικά για παραγωγή σανού. Ο σανός αυτός που ήταν κυρίως από σόργο, βρώμη ή τριφύλλι ήταν σαφώς ανώτερος σε θρεπτική αξία και πολύ πιο εύκολα διαχειρίσιμος και μεταφερόμενος.
    Σημειωτέον ότι γενικά ο σανός είναι τροφή μικρής θρεπτικής αξίας σε σχέση με τους καρπούς των σιτηρών που έχουν πολύ υψηλότερη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη.

    Όλα τα παραπάνω διασταυρωμένα από συνάδελφο ζωοτέχνη που είναι άριστος γνώστης της τεχνολογίας των ζωοτροφών.

  161. Αμαλία said

    Σε βιβλίο λαογραφίας είχα διαβάσει ότι οι γιορτές του αγίου Γεωργίου (23 Απριλίου) και του αγίου Δημητρίου (26 Οκτωβρίου) σηματοδοτούσαν την έναρξη και τη λήξη των ταξιδιών των ιστιοφόρων.

  162. Γς said

    >την έναρξη και τη λήξη των ταξιδιών των ιστιοφόρων

    Και της ιπτάμενης γάτας, [Φλάιν Κατ] που χτες πάνω στο χαμό στο λιμάνι της Ραφήνας ξεκίνησε για τις Κυκλάδες και προσάραξε στα βράχια 5 μέτρα πιο πέρα

  163. Γς said

    κι οι διασωθέντες …

  164. gpoint said

    # 160

    Από φίλο μικροϊπποπαραγωγό έχω ακούσει πως ο καρπός παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των πουλαριών αλλά κοστίζει πολλαπλάσια από την απλή χορτοτροφή.

  165. gpoint said

    # 148

    Φυσικά και έχεις απόλυτο δίκιο, απόλυτη γνώση και τέλεια αφομοίωση όσων διαβαζεις και εφαρμόζεις στην πράξη πάνω στις κόρες σου -όπως συχνά αναφέρεις. Εύχομαι μια μέρα η Ακαδημία να κατανοήσει την τεράστια προσφορά σου στην κοινωνία και να σε παρασημοφορήσει ανάλογα.
    Εγώ το μόνο που μπορώ να κάνω-αύριο κιόλας-είναι να στείλω μια επιστολή στο υπουργείο Παιδείας και να προτείνω την άμεση διδασκαλία της Αστρονομίας στο δημοτικό για την «σωτηρία της συλλογικής συνείδησης» των ελληνόπουλων όπως απέδειξες-με ακλόνητα επιχειρήματα ΄πάντοτε- στο # 34

    Τραγουδάκι ;

  166. Alexis said

    #164: Έτσι ακριβώς είναι. Οι συμπυκνωμένες τροφές (καρποί και άλευρα) είναι εξαιρετικές για τα ζώα γιατί παρέχουν πρωτεΐνη αλλά κοστίζουν πολύ.
    Από την άλλη το ζώο χρειάζεται απαραιτήτως να παίρνει και χονδροειδή τροφή (χορτάρι, σανό) γιατί διαφορετικά θα παρουσιάσει διάφορα πεπτικά προβλήματα.

  167. loukretia50 said

    Γς στο 159 αξίζει να προσέξετε τα λόγια …

    It was a man of youthful features
    it was a boy of sorrowful eyes
    Watching out but looking inward
    Tall and stately and full of life….

  168. sarant said

    160 Eυχαριστούμε πολύ!

  169. loukretia50 said

    And the sailors, they sing sad songs
    Sailing out into the darkness, Every day of the year.
    ( ακούτε Pedis?)
    Sailing out into the darkness, With a prayer, and with fear
    The Tiger Lillies – sailors https://youtu.be/bwaXp8qfda4
    ———————————

    ΛΑΜΠΡΟ, Gpoint : Κι όμως είστε στο ίδιο τραγούδι!

    Λάμπρος : You really think that innocence Is just a word
    Gpoint : When you smile at me it seems Sσο absurd!

    Βoth : You’re so full of pride and desire
    If I told you it’s all meaningless would you call me a liar?
    You trip the light fantastic
    Then somebody tells you that you can’t even sing

    CONCLUSION : Well… it… don’t mean a thing…. (sic)

    The Tiger Lillies – Don’t Mean A Thing https://youtu.be/KeZ9szbGcLs

    Xαμογελάστε!

  170. Γς said

    168:

    Λες να μην το πρόσεξα καλή μου, ο μπαγάσας

    ευχαριστώ

  171. Γς said

    171 για Λουκριτία 167; δεν έχω σωστή αρίθμηση

  172. loukretia50 said

    Ε, μα!…Είσαι κι εσύ…
    Είμαι κι εγώ…
    Κάνει και ζέστη…

    Συνεννοούμαστε πάντως!

  173. Γς said

    Από σήματα Μορσ πως πας;

  174. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κεφάλαια αστρονομίας περιλαμβάνονται στο δίωρο εβδομαδιαίως μάθημα της γεωγραφίας στο δημοτικό. Και ένα ενδιαφέρον σχετικό βιβλίο:
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://kiklos-dhmotiko.blogspot.com/2013/04/blog-post_27.html%3Fm%3D1&ved=2ahUKEwjBh57koMvcAhWCjqQKHf9fAzUQFjABegQIBBAB&usg=AOvVaw2xboeShEQ2ub4pvynThUOp&cshid=1533106009690

  175. Conspiraki Theologist said

    «ποτάμια» ή μήπως καλύτερα «ποτάμϊα» ώστε να μην χρειάζεται τα συμφραζόμενα?
    Ή υπάρχει κάτι σαν «ποταμιέα» ή «ποταμιαία» (μπλιαχ)?

  176. sarant said

    175 Δεν έχει καθιερωθεί η χρήση των διαλυτικών για τις περιπτώσεις αυτές, αν και είναι μια καλή λύση.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: