Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Χρόνια πολλά στον Παναγιώτη και στην Παναγιώτα!

Posted by sarant στο 15 Αύγουστος, 2018


Σήμερα έχουμε Δεκαπενταύγουστο, της Παναγίας, μεγάλη γιορτή, γιορτάζει η μισή Ελλάδα κι η άλλη μισή γλεντάει στα πανηγύρια. Γιορτάζουν οι Μαρίες (όχι όλες), που είναι ακόμα το συχνότερο γυναικείο όνομα (σε μια γενιά μπορεί να την ξεπεράσει η Φαίδρα ή η Νεφέλη), γιορτάζει και η Δέσποινα, καθώς και μερικά σπανιότερα ονόματα που δεν ξέρω αν συνδέονται όλα με την Παναγία (Καθολική, Γεθσημανή, Κρουστάλλω, Σιμέλα).

Γιορτάζει όμως και ο Παναγιώτης με την Παναγιώτα. Κι επειδή στη Μαρία έχω αφιερώσει ευχετήριο άρθρο πριν από μερικά χρόνια, ταιριάζει σήμερα, μέρα γιορτής τους, να ευχηθούμε στον Παναγιώτη και στην Παναγιώτα, ιδίως αφού έχουμε και στο ιστολόγιο τον πολύ αγαπητό μας Πάνο (με πεζά).

Σύμφωνα με τη μελέτη του Χάρη Φουνταλή, ο Παναγιώτης έχει την 7η θέση ανάμεσα στα αντρικά ελληνικά ονόματα (αλλά αρκετά κοντά στον έκτο Χρήστο και πολύ κοντά στον όγδοο Βασίλη) ενώ η Παναγιώτα κατατάσσεται 12η στα γυναικεία.

Ο Παναγιώτης και η Παναγιώτα, βέβαια, προέρχονται από την Παναγία. Είναι από τα χριστιανικά ονόματα που περιορίζονται στην Ορθόδοξη εκκλησία (όπως και άλλα υπάρχουν μόνο στις καθολικές χώρες). Δεν θα βρούμε αντίστοιχό τους σε χώρες της Δυτικής Ευρώπης, εκτός αν πρόκειται για ανθρώπους με ρίζες σε χώρες των Βαλκανίων. Στα ορθόδοξα Βαλκάνια βρίσκουμε το βουλγάρικο Παναγιότ (Панайот), το αλβανικό Panajot, καΙ το ρουμάνικο Παναΐτ (Panait) που μας θυμίζει τον (και με ελληνικές ρίζες) συγγραφέα Παναΐτ Ιστράτι. Δεν πρέπει να υπάρχουν αντίστοιχα ονόματα στα ρώσικα και στα σέρβικα. Ένας Ρώσος ποδοσφαιριστής Παναγιότ Χαρτιάντι έχει προφανώς ελληνικές ρίζες.

Ο Παναγιώτης έχει πολλά υποκοριστικά, και μάλιστα σύμφωνα με ενα άρθρο που πρέπει να είναι γραμμένο από τον φίλο μας τον Άρη, έχει το ρεκόρ στα υποκοριστικά, με 24: Τότης, Τοτής, Τοτός, Πανάγος, Παναής, Παναγής, Πανάνης, Νότης, Τάκος, Τάκης, Τάτσης, Γιώτης, Πότης, Πανίκος, Παναγιωτάκης, Παναγιωτάκoς, Παναγιώταρος, Πάνος, Πανούσος, Πανούσης, Πανούλης, Πανούτσος, Πανίκας, Νάνος.

Δεν ξέρω αν θα τα δεχτείτε όλα, αλλά μπορούμε να εμπλουτίσουμε τον κατάλογο με τα θρακικά Τζιώτης, Τζιώτας. Αν ξέρετε κι άλλες τοπικές παραλλαγές, πείτε τις στα σχόλια.

Τότης είναι ο Φυλακούρης και ήταν ένας παλιός βουλευτής Αιγίνης, ο Χατζής, που έχει δώσει τ’ όνομά του στην παραλιακή της Αίγινας. Παναγής ήταν ο Παπαληγούρας και πιο παλιά ο Τσαλδάρης αλλά και ο Κουταλιανός. Νότης ήταν ο μακαρίτης ο θείος μου και είναι κι ένας χρυσαβγίτης που τραγουδάει. Τάκος ένας παλιός βουλευτής της ΕΡΕ, ο Τάκος Μακρής. Ο Τάτσης δεν ξέρω αν ισχύει, πάντως ο βιολιστής Τάτσης Αποστολίδης λεγόταν Χριστόδουλος. Δεν θυμάμαι κανέναν Γιώτη στο όνομα, εκτός από τον Χαρίλαο Φλωράκη που διάλεξε για αντάρτικο ψευδώνυμο το καπετάν Γιώτης. Το Πότης είναι χαρακτηριστικό μανιάτικο, κι ας μην πίνει. Παράδειγμα ο δημοσιογράφος Πότης Παρασκευόπουλος. Πανίκος και Πανίκας είναι χαρακτηριστικό ποντιακό, αλλά και κυπριακό το πρώτο. Θα θυμάστε τον διασκεδαστή Πανίκα Ψωμιάδη.

Η Παναγιώτα υποκοριζόταν κατ’ εξοχήν ως Γιώτα, αλλά και ως Νάγια, Πέγκη και Πέμη -πιο πέρα έχει βαθιά νερά. Είχα πάντως και μια μακρινή θεία Ποτούλα.

Δεν είπαμε για τον Παναή, που έχει συνδεθεί αμετάκλητα με τον Παναή των Μεγάρων, κατά κόσμον Παναγιώτη Φωτόπουλο, απατεώνα που έδρασε τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια. Ο Παναής, που αξίζει μάλλον να του αφιερωθεί χωριστό άρθρο, παρουσιαζόταν ως τραπεζικό στέλεχος ή ως εύπορος επιχειρηματίας ή ως συγγενής πολιτικών (ή και όλα μαζί) και υποσχόταν γάμο σε κοπέλες στην επαρχία, αποσπώντας διάφορες προκαταβολές, και ύστερα εξαφανιζόταν, κάτι που γέννησε την παροιμιώδη φράση «Μην τον είδατε τον Παναή;» Ο Παναής έγινε τραγούδι του Γιάννη Παπαϊωάννου και τίτλος ταινίας με τον Βέγγο.

Μπήκαμε ήδη στα φρασεολογικά. Ο Παναγιώτης (και οι παραφυάδες του) έχουν διακριτική παρουσία στη φρασεολογία μας. Να θυμηθούμε τη φράση «είπα τον δεσπότη Παναγιώτη» που τη λέει κάποιος που ταλαιπωρήθηκε πολύ -και σαν απειλή, «θα σε κάνω να πεις τον δεσπότη Παναγιώτη». Ίσως προέρχεται από το γεγονός ότι οι επίσκοποι προσφωνούνται «Η παναγιότης σας», κάτι που μπορεί να παραλλαχτεί (και χιουμοριστικά) σε «Παναγιώτης».

Να θυμηθούμε επίσης την παροιμία «απ’ τ’ ολότελα, καλή κι η Παναγιώταινα» (αν και κάποιος παλιός συμφοιτητής δήλωνε ηρωικά: καλύτερα ολότελα παρά την Παναγιώταινα). Υπάρχει και το «απόμεινε γιώτα μοναχή», για κάποιον που έμεινε μόνος κι έρημος, μόνο που εδώ δεν νοείται το όνομα, αλλά το γράμμα γιώτα -αν και υπάρχει και βερσιόν με πλατειασμό, απόμεινε γιώτα Παναγιώτα.

Να σημειώσουμε επίσης και τον Παναγιωτάκη, τον σύζυγο της Μαντάμ Σουσούς, που της έδινε αφορμή για ατάκες όπως «Παύσε, πτωχέ Παναγιωτάκη!» ή «Σιλάνς, Παναγιωτάκη!»

Από τραγούδια, η Ρίτα Αμπατζή προπολεμικά είχε καταγγείλει «Είσαι ψεύτης Παναγιώτη«, αλλά ο Στράτος Διονυσίου απάντησε ότι «Παναγιώτη δεν θα ξαναβρείς«. Υπάρχει και ο γνωστότερος Παναγιώτης απ’ τη Μάνη, που είχε κι εκείνος μιαν αγάπη και την έχασε, και ο οποίος, στιχουργική αδεία, κάνει νησί τη Μάνη και πολύ εκνεύριζε τον Νίκο απ’ τη Μάνη (τον παππού μου).

Έχουμε δημοτικό για την Παναγιώτα, κι άλλο ένα, το Γιώτα Παναγιώτα μου, που εδώ το λέει η Γιώτα Λύδια, ενώ θυμάμαι και το «Πήραμε την κάτω βόλτα» του Μπιθικώτση, που απευθύνεται στην όμορφη την Παναγιώτα, τη Γιώτα τη γλυκιά και αποτελεί μια προδρομική εκδοχή του Μαζί τα φάγαμε αλλά που διακατέχεται από αισιοδοξία, διότι τότε είχε ο Θεός.

Γιορτή έχουμε, να μη γράψουμε περισσότερα. Χρόνια πολλά στον Παναγιώτη και την Παναγιώτα!

 

 

 

Advertisements

131 Σχόλια to “Χρόνια πολλά στον Παναγιώτη και στην Παναγιώτα!”

  1. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα!

    Χρόνια πολλά σε όλους
    και ειδικά στη Μαρία, τον Πάνο με πεζά και σε όλες και όλους που σήμερα γιορτάζουν, όπως διαβάζω τη Σερενάτα του Λιβανέλι, τους αφιερώνω τη

    Schubert «Serenade»

  2. Βάλια Γιγαντίδου said

    Καλημέρα και χρόνια πολλά στους εορταζοντες. Υποκοριστικα στα ποντιακα για το Παναγιώτης :Παντζος και Παντζικος.

  3. atheofobos said

    Υπάρχει και αυτή η γνωστή φράση με την Γιώτα και την Παναγιώτα:
    https://www.slang.gr/lemma/7111-to-mouni-to-lene-giota-kai-ton-poutso-panagiota

  4. Jane said

    Χρόνια πολλά σε όσους/όσες γιορτάζουν.
    Υπάρχει και το όνομα Παναγούλα κι όχι ως υποκοριστικό. Συναντάται κυρίως στην Πελοπόννησο.
    Επίσης τα νεότερα κορίτσια με το όνομα Παναγιώτα χρησιμοποιούν ως υποκοριστικό το Πέννυ (δεν ξερω με πόσα ν γράφεται) και το Νότα.

    Σήμερα επίσης ακούγεται και η εφιαλτική ευχή…»άντε και καλό χειμώνα» 🙂

  5. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ για τα πρώτα σχόλια, χρόνια πολλά στη Μαρία, στον Πάνο και σε όλους όσοι γιορτάζουν σήμερα!

  6. ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ said

    Παναγιούλα.
    Το υποκοριστικό ονομα κάποτε το λέγαμε «χαιδευτικό».
    Να συμπληρώσω : Τότα
    Αγαπημένες και διαχρονικές οι κρέμες ΓΙΩΤΗΣ.
    Επι τη ευκαιρία να θυμηθούμε και τον καπετάν Γιώτη!

  7. α. «πρέπει να είναι γραμμένο από τον φίλο μας τον Άρη». Είναι, όντως.
    β. Σιμέλα. Καθαρά ποντιακό, προέρχεται από την Παναγία Σουμελά (στου Μελά).
    γ. Παρθένα, Παρθενόπη. Δύο ακόμη ποντιακά ονόματα που γιορτάζουν σήμερα.

    Χρόνια πολλά.

  8. π2 said

    Εμ βέβαια, φαίνονται οι οπαδικές προτιμήσεις. Για τον Τότη αμέσως θυμήθηκες τον Φυλακούρη, αλλά για τον Γιώτη δεν θυμήθηκε τον Τσαλουχίδη. :p

    Χρόνια πολλά σε όλους, ιδιαιτέρως στους εορτάζοντες και ιδιαίτατα (τσκςςςς) στη Μαρία.

  9. Έχουμε και την Μαρίκα (συνήθως Πολίτισσα) και την Μαρίτσα (συνήθως Σμυρνιά).

  10. sarant said

    8 Ναι μπράβο, φάνηκα μονομερής στις αναμνήσεις μου!

  11. Γιάννης Κουβάτσος said

    Παναγιού, μια θεια μου από την Άμφισσα.
    Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες και τις εορτάζουσες. Πολύχρονοι, Παναγιώτη και Πεζοπάνο!

  12. sarant said

    11 Κι από μένα χρόνια πολλά στον Παναγιώτη Κ. που τον λησμόνησα πριν!

  13. gpoint said

    # 8

    Μπα, λειψές είναι οι αναφορές, ξέχασε και τον Πανίκο ίσως τον πρώτο Κύπριο που έπαιξε μεταπολεμικά στον ΠΑΟ κάπου το 60

  14. gpoint said

    Χρόνια πολλά σε όσους/ες γιορτάζουν σήμερα και φυσικά διπλά αν συχνάζουν στο ιστολόγιο

  15. gpoint said

    Μια Παναγιώτα που ήξερα ήθελε το όνομά της από το γιώτα του Πανός, η πονηρή…

    Επίσης στην λαϊκή στιχουργία το θηλυκό το λένε Γιώτα και το αρσενικό μόριο Παναγιώτα !!

    (κι όποιον θέλεις τράβα ρώτα…)

  16. NIKOS NIKOS said

    Χρόνια Πολλά! Ευχές σε όσους εορτάζουνε.

    http://www.pontos-news.gr/article/168035/oi-hilies-eponymies-tis-panagias

  17. Καλημέρα και χρόνια πολλά σε Μαρίες – Μάριους, Παναγιώτηδες – Παναγιώτες, Δέσποινες κλπ εορτάζουσες δυνάμεις.

    15 Γιώργη, σε πρόλαβε ο Αθεόφοβος στο 3!

  18. nikiplos said

    Καλημέρα και χρόνια πολλά κι από μένα στους Παναγιώτηδες, τις Μαρίες και τις Δέσποινες.
    Από τον Γιώτη να θυμηθούμε και τον Γιώτη Κιουρτσόγλου, γνωστό μπασίστα της τζαζ μουσικής και εξαίρετο μουσικό.

    Υπάρχει και ο φιλόλογος-συγγραφέας Γιώτης Νικολαΐδης, αλλά δεν είναι διάσημος. Έχει συμμετοχή σε συλλογικά κυρίως έργα που αφορούν τον Βάρναλη:
    http://www.biblionet.gr/author/104411/%CE%93%CE%B9%CF%8E%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%9D%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BB%CE%B1%CE%90%CE%B4%CE%B7%CF%82

    Τον είχα φιλόλογο. Εξαίρετος άνθρωπος και κοφτερό μυαλό. (φανατικός ΚΚΕ όμως που για μένα εκείνη την εποχή ήταν κάπως… μειονέκτημα. 🙂 )

  19. ΣΠ said

    Καλημέρα.
    Χρόνια Πολλά στους Παναγιώτη Κ., Πάνο με πεζά, Μαρία, Σουμέλα.

  20. sarant said

    18 Ακουστά τον έχω.

  21. ΣΠ said

    Εκτός από την ταινία με τον Βέγγο υπάρχει και η ταινία Τον Βρήκαμε τον Παναή (1963).

  22. ΣΠ said

    Πολιτικά νοιώσματα

    Μ’ ονομάζουν Παναγή
    και μου φαίνεται στο μάτι
    της Ελλάδος όλη η γη
    σαν απέραντο κρεβάτι.

    Για τη δόξα πάντα ψόφιος
    την Ελλάδα κυβερνώ
    -Μεγαλέξαντρος ατόφιος-
    και με λένε κεραυνό.

    Άχτος Αρούρης

  23. ΣΠ said

  24. ΣΠ said

  25. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα σε όλους! Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες,κι ευχαριστώ προκαταβολικά για τις ευχές!

  26. Πάνος με πεζά said

    Μία Νάγια που ξερω,γιατρινα,είναι από το Πανάγια.Αλλα πάλι γιορτάζει.

  27. ΣΠ said

  28. Πέπε said

    Χρόνια πολλά σε πάντα ενδιαφερόμενο.

    Υπάρχει και Παναγίτσα / Παναΐτσα ως όνομα. Υποθέτω κατευθείαν από την Παναγιά και όχι από την Παναγιώτα.

  29. ΣΠ said

  30. (α) Χρονιάρα μέρα σήμερα, ας αρχίσουμε με τα καλά: Μια αναδημοσίευση από το Φ/Β.

    # Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ
    Η Παναγία της Χριστιανοσύνης τιμάται σε όλη την Ανατολή (και όχι μόνο). Το Ιερό Βιβλίο των Μουσουλμάνων αναφέρεται συχνά, και με σεβασμό, στην Παναγία και στον Χριστό.
    Για του λόγου το αληθές, παρατίθενται στη συνέχεια κάποια εδάφια από το Γ’ Κεφάλαιο του Κορανίου (σύμφωνα με μετάφραση του Γ.Ι.Πεντάκη, 1886).
    Γ-30: Ο Θεός εξ όλων, εξέλεξε τον Αδάμ, τον Νώε, τον οίκον Αβραάμ και τον οίκον Εμράν (σ.σ.του Ιωακείμ, πατέρα της Παναγίας , κατά τους σχολιαστές του Κορανίου). Αι οικογένειαι αύται εξήλθον αι μεν εκ των δε. Ο Θεός ακούει και τα πάντα οίδε.
    Γ-31: Την επομένην δέησιν εποίησεν η γυνή του Εμράν (σ.σ.η Άννα) προς τον Θεόν: «Κύριε, αφιέρωσα εις σέ τον καρπόν της κοιλίας μου, εις σέ θα ανήκει καθ’ ολοκληρίαν, μεγάλυνον αυτόν, σύ ο ακούων και τα πάντα ειδώς». Ότε δε έτεκεν, είπε: «Κύριε, έτεκον θυγάτριον …και εκάλεσα αυτό Μαριάμ. Θέτω αυτήν και τους απογόνους αυτής, υπό την προστασίαν σου, ίνα διαφυλάττης αυτούς από τας πανουργίας του λιθοβλήτου Σατανά».
    Γ-32: Ο Κύριος εδέχθη ευμενώς την προσφοράν αυτήν, εποίησεν όπως τέξη η Μαριάμ καρπόν πολύτιμον. Ο δε Ζαχαρίας ανεδέχθη την εποπτείαν του βρέφους, και οσάκις εισήρχετο προς επίσκεψιν της Μαριάμ εις το κελλίον αυτής, έβλεπεν εν αυτώ τροφήν. – Πόθεν προέρχεται η τροφή αύτη;, ηρώτησε. – Παρά του Θεού μοι αποστέλλεται , απεκρίθη η Μαριάμ. Ο Κύριος τρέφει αφθόνως όντινα βούλεται άνευ υπολογισμού.
    Γ-37: Και είπεν ο Άγγελος: Μαριάμ, ο Κύριός σου εξέλεξέ σε και ετήρησέ σε αγνήν πάσης κηλίδος, μεταξύ όλων των γυναικών.
    Γ-38: Μαριάμ! Σέβου τον Κύριον, προσκύνησον και κλίνον το γόνυ ενώπιον αυτού μετά των δεομένων.
    Γ-40: Μαριάμ!, είπον οι Άγγελοι, ο Θεός σοι αναγγέλλει τον Λόγον αυτού: Ο Μεσίας θα κληθή Ιησούς υιός της Μαριάμ, ένδοξος εν τω κόσμω τούτω και εν τω μέλλοντι, και είς εκ του οίκου του Κυρίου.
    Γ-41: Θα διδάξη τους ανθρώπους από της βρεφικής αυτού ηλικίας και είτα γινόμενος ανήρ. Έσεται δε εκ των εναρέτων.
    Γ-42: Κύριε, απήντησεν η Μαριάμ, πως δύναμαι να αποκτήσω υιόν, ενώ άνδρα δεν γνωρίζω; Απεκρίθη ο Άγγελος: Ούτως ο Θεός δημιουργεί ότι βούλεται. Λέγει «γεννηθήτω» και γίνεται.
    Γ-43: Και θα διδάξη αυτόν την Βίβλον, την σοφίαν, την Πεντάτευχον και το Ευαγγέλιον. Ο Ιησούς έσται ο Απόστολος του Θεού προς τους υιούς Ισραήλ, και θα είπη εις αυτούς: Έρχομαι προς υμάς διά των σημείων του Κυρίου υμών, θα σχηματίσω από χουν πτηνόν, θα εμφυσήσω εις αυτό και διά της δυνάμεως του Θεού θα λάβη ζωήν. Θα θεραπεύσω τον εκ γενετής τυφλόν, και τον λεπρόν, θα αναστήσω νεκρούς, διά της δυνάμεως του Θεού, και θα είπω υμίν εκείνο όπερ εφάγετε και ότι κρατείτε κρυπτόν εν τη οικία υμών. Ταύτα πάντα έσονται θαύματα δι’ υμάς, εάν ήσθε πιστοί.

    (β) Και τώρα ας …ξυστώ ολίγον τι:
    «Στα ορθόδοξα Βαλκάνια βρίσκουμε το βουλγάρικο Παναγιότ (Панайот), το αλβανικό Panajot, καΙ το ρουμάνικο Παναΐτ (Panait)»

    # Και το Μακεδονικό Παναέτου(η)

  31. Ανδρέας Κ. said

    Στη Μεσσηνία υπάρχει (ή υπήρχε) και ο Μπότης και η Μπότα και η Πιπίτσα και η Παναγιωτίτσα.

    Χρόνια πολλά σε όλους και ιδιαίτερα στους εορτάζοντες.

  32. sarant said

    22 Μπράβο που το θυμήθηκες!

    25 Πάνο, έχεις χρόνια πολλά κι από τον Γς.

  33. Theo said

    Καλημέρα και χρόνια πολλά κι ευλογημένα!

    Παναγία και Θεσσαλονίκη (Κείμενα Θεσσαλονικιών λογοτεχνών που αναφέρονται στη Θεοτόκο)

    Οι Παναγίες του Πόντου

  34. α. Στους Πόντιους πολύ συνηθισμένη και η Παναΐλα (από το Παναγιώτα).

    β. Επίκαιρη η επιγραφή στο παρμπρίζ ή στην καρότσα των παλιών φορτηγών: «Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΑΖΙ ΣΟΥ».

  35. Γιάννης Ιατρού said

    Χαιρετώ από το ερημητήριο 🙂

    Πάνο, Μαρία, Παναγιώτη, Σουμέλα και Δημήτρη Μαρτίνο (ξέρει αυτός … 🙂 ) και γενικά σε όλους που γιορτάζουν σήμερα (και στους δικούς τους) _ Χ Ρ Ο Ν Ι Α _ Π Ο Λ Λ Α !!

    4. Jane
    Παναγούλα / Νότα: σωστές οι παρατηρήσεις περί Πελοποννήσου 🙂

  36. Σήμερα, ανήμερα της Παναγίας, απελευθερώθηκαν οι κρατούμενοι στην Τουρκία δυο στρατιωτικοί μας (και χρόνια τους πολλά!). Είναι καιρός να κάνουμε την αυτοκριτική μας.
    Οι Τούρκοι εμφανίζονται πολύ καλλίτεροι από μας. Ρωτάτε γιατί;;;
    Όχι, δεν πρόκειται σήμερα να κατακρίνω τον Τσίπρα ούτε τους άλλους πολιτικούς. Αυτοί «έχουν το βρακί στον ώμο» όπως λεει μια Μακεδονική ρήση. Όμως οι «Ανώτατοι» Δικαστικοί μας;; Ήρθαν στην Ελλάδα 8 Τούρκοι πραξικοπηματίες και τους δώσανε άσυλο. Επειδή λένε οι …δικαστάρες μας ότι στην Τουρκία δεν θα είχαν δίκαιη δίκη! Έχουμε γεμίσει την Ελλάδα με «δήθεν»: Δήθεν αριστεροί, δήθεν δεξιοί, δήθεν δημοκράτες, δήθεν δίκαιοι δικαστές! Θα έλεγα στους τελευταίους ότι «στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάμε για σχοινί».
    Για σκεφθείτε να αποτύγχανε το πραξικόπημα του ’67 και να διέφευγαν στην Τουρκία οι Παπαδόπουλος, Παττακός, Μακαρέζος κλπ. Και να λέγαν οι Τούρκοι ότι δεν τους δίνουν διότι δεν εμπιστεύονται την ελληνική Δικαιοσύνη!
    Μπράβο στην Τουρκία, ντροπή στην Ελλάδα!

  37. Γιάννης Ιατρού said

    Να μην ξεχάσουμε και την …γνωστή ΠΕΠΗ σήμερα, ε; 🙂

  38. Theo said

    Δυο φορές αναφέρεται στην παράδοση του λαού μας στο σημερινό του μήνυμα ο πρωθυπουργός και ηγέτης της «Ριζοσπαστικής Αριστεράς» στη χώρα μας:
    http://www.kathimerini.gr/980057/article/epikairothta/politikh/to-tweet-toy-prw8ypoyrgoy-gia-ton-dekapentaygoysto

    Να σημαίνει κάποια ιδεολογική στροφή αυτό, ή κάτι έπρεπε να πούμε και για το μικρό Πάσχα της Ορθοδοξίας;

  39. Theo said

    Η Παναγιώτα υποκοριζόταν κατ’ εξοχήν ως Γιώτα, αλλά και ως Νάγια, Πέγκη και Πέμη -πιο πέρα έχει βαθιά νερά.

    Γιορτάζει κι ο ακατανόμαστος ως Πέγκυ σήμερα;

  40. Ρε, τον ξεχάσαμε! Είναι κι αυτός:

    Ο μπάρμπας μου ο Παναής

  41. sarant said

    36 E, δεν είναι ανώτατοι αξιωματικοί οι Οχτώ

    39 Αυτό να μου πεις!

    40 Κι αυτός βέβαια!

  42. Γιάννης Ιατρού said

    39: (41b): Τζάμπα έγραψα το #37 ρε σείς; (ΠEΠΗ, εδώ το ντεμπούτο 🙂 🙂 )

  43. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    26. Χρόνια Πολλά! Πολλά και δυνατά, πάντα!
    Μια Παναγιά λοιπόν 🙂

  44. gpoint said

    Παναγής ένας υπήρξε !!!

  45. Γιάννης Ιατρού said

    Μια ερώτηση στους επαΐοντες: Η Παναγία η Ελευθερώτρια (που έβαλε στο τουΐ του ο ΥΕΘΑ) δεν είναι για τις εγκύους;

  46. dryhammer said

    Χρόνια πολλά κι από μένα σε εορτάζοντες και εορτάζουσες γνήσιους και ιμιτασιόν.

    45. Ναι, αλλά η κατάσταση εγκυμονούσε κινδύνους…

  47. gpoint said

    Σήμερα όλο με προλαβαίνουνε !!

  48. Γιάννης Ιατρού said

    46: 🤣🤣🤣🤣🤣

  49. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Παναγιώτη Κ. Χρόνια Πολλά!
    Αν έμενα βόρεια Ελλάδα, σε λίγο ,στη σύνταξη, θα σε συνόδευα στους ακτιβισμούς σου. Θυμάμαι που επιδιορθώνεις/βάφεις δημόσια παγκάκια στα παρκάκια που παίζουν τα παιδιά 🙂
    Για σένα ο Παναγιώτης Ποταγός λοιπόν (δεν είναι πολύ πχιασάρικο και του γλεντιού αλλά είν αληθινό)

  50. sarant said

    45-46 Απόδειξη άλλωστε ότι ο (αιρετικός) πάστορας δεν απελευθερώθηκε!

  51. Theo said

    @42:
    Κι εδώ η Πέγκυ 🙂

  52. Γιωργος said

    Είναι και Πότης , ο Καλαματιανός Παναγιώτης

  53. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    31 Ανδρέας >> Πιπίτσα
    και για την Καλλιόπη:
    Πιπίτσα Νικηφόρου Βρεττάκου «η γυναίκα με το τσακισμένο χέρι» .

    Τίτσα μια ακόμη Παναγιώτα.

    Στα 25 υποκοριστικά που σύναξε ο Άρης Γ. να προστεθεί ο Γιωτάκης

  54. Πάνος με πεζά said

    Κάποιοι Παναγιώτηδες το έχουν κάνει «Πάκης», πολυ-υποκοριστικό που πέραν του Προκόπης, πάει και στο όνομα Κλεόπας.

  55. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Μαρία, Χρόνια Πολλά!

  56. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ένα ποίημα του ωραίου Ματθαίου Μουντέ:
    ΔΕΗΣΗ ΤΟΥ ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
    «Έχει μια λύπη η δέησή μας,
    από έναν παιδικό καιρό που ξανάνθισε
    μια τρυφερότητα νησιώτικης ακρογιαλιάς
    που καθρεφτίζει τους οικτιρμούς σου.

    Κατέβα από τους λόφους,
    φέρε την πηγή του ελέους σου, ν’ αναβλύσει πλάι στην πληγή μας.

    Μάζεψε πάλι εκ περάτων
    τα μηνύματα της χαράς,
    φόρτωσέ τα πάνω σε δειλινές καμπάνες
    που σημαίνουν την Παράκληση
    και φέρτα να τα καρφώσεις
    στεφάνι στην πόρτα μας.»

  57. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κ. ΜΟΝΤΗΣ, «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΤΟΥ ΜΟΡΦΟΥ»
    Η πιο καλή γειτόνισσα
    η Παναγιά είν’ η Χρυσοζώνισσα.
    Στο τόσο δα σπιτάκι της κλεισµένη
    όποτε πας θαν πάντα µέσα να προσµένη

    να της ανοίξης την καρδιά σου
    τη λύπη να της πης και τη χαρά σου
    κι’ απ’ το παλιό της πίσω το µανουάλι
    να γνέφη “ναι” µε το κεφάλι.

    Ένα την έχει µοναχά πάντα στεναχωρήσει
    που δε µπορεί ένα καφεδάκι να σου ψήση.

    Και τις ζεστές του Αυγούστου νύχτες
    που δε λέει πιά να πάρη τ’ αγεράκι
    βγαίνει κ’ Αυτή µε µια καρέκλα στο σοκάκι

    και τα κουτσοµπολιά των άλλων τα τρελλά
    τ’ ακούγει και κρυφά-κρυφά γελά.

    ΄Ωσπου µε το “άντε για ύπνο µας κ’ είν’ η ώρα περασµένη”
    σηκώνεται κ’ η Παναγιά
    και παίρνει την καρέκλα της και µπαίνει.

  58. Theo said

    @45:
    Ναι, κατά τα ήθη του λαού, συνήθως συνδέεται με τις εγκύους.

    Ο δε Παπαδιαμάντης συνδέει την Παναγία τη Γλυκοφιλούσα με τις λεχώνες (βλ. http://papadiamantis.org/works/58-narration/297-03-06-h-glykofiloysa-1894>Η Γλυκοφιλούσα), που γιορτάζει τῇ 26 Δεκεμβρίου, τὴν Σύναξιν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, ἤτοι τὰ Ἐπιλόχια

    Στο Διδυμότειχο, όμως, ο ναός της Παναγίας της Ελευθερώτριας που ανηγέρθη ως αντίπαλον δέος του τεμένους του Μπαγιαζίτ, όπως και αυτός της Αθήνας, γιορτάζουν στις 28 Οκτωβρίου, δηλαδή συνδέονται άμεσα με την εθνική απελευθέρωση, αν και το απολυτίκιο αναφέρεται σε απελευθέρωση από νόσους και την αμαρτία:

    Εἰκόνα σου ἁγίαν, Ἐλευθερώτριαν Ἄχραντε, νῦν πανευλαβῶς προσκυνοῦντες, γεραίρομεν, Παρθένε· ἐπέστη γὰρ σκέπη πρὸς ἡμᾶς, βραβεύουσα θαυμάτων προχοήν. Ἐκ παντοίων κινδύνων, καὶ νόσων ἡμᾶς ἀπαλλάττουσα εὐχαρίστως βοῶμεν. Δόξα τῷ σὲ δοξάσαντι Θεῷ, δόξα τῷ σὲ μεγαλύναντι, δόξα τῷ ἐλευθερώσαντι ἡμᾶς διὰ τοῦ τόκου σου.

    Και μια και μνημονεύσαμε Παπαδιαμάντη, ας θυμηθούμε ένα επίκαιρο και θαυμάσιο διήγημά του: Ρεμβασμός του Δεκαπενταυγούστου) .

  59. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Για τα Δεσποινάκια που αγαπιούνται και γιορτάζουν.(Σ΄είδανε και στο Χαλάντρι λέει το ασμάτιο 🙂 )

    Ένα όνομα που μ΄αρέσουν μόνο τα υποκοριστικά του, ειδικά το Δεσπούλα που θυμίζει τα τρυφερά νόστιμα,τρυφερά δέσπολα -των άστρων! 🙂

  60. Γιάννης Κουβάτσος said

    38: Ίσως τίποτα από τα δύο.
    ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΠΙΣΤΗΣ

    Θα ήθελα να υπήρχε η Παναγία.
    Γλυκοφιλούσα, σπλαχνική, Μεγαλόχαρη.
    Τρυφερή και στοργική σαν την μάνα μου.
    Να της έλεγα τον πόνο και την πίκρα.
    Βάλσαμο.

    Θα’ θελα να υπήρχε ο Ιησούς.
    Ο Αμνός, ο Μεσσίας, ο Παράκλητος,
    απλώνοντας το χέρι του να με λυτρώσει απ’ τις οδύνες
    μιας παράλογης Δημιουργίας.

    Θα’ θελα να είχα την αίσθηση της αμαρτίας,
    να βουτήξω στην μετάνοια σαν Μαγδαληνή.
    Σφάλματα διέπραξα πολλά.Αμαρτία όμως;

    Θα ήθελα να πίστευα στην Μέλλουσα Ζωή
    για να μην τρέμω τον θάνατο.
    Κι ακόμα να προσδοκώ μία Δεύτερη Παρουσία.

    Ίσως αυτή με έπειθε για την Πρώτη.

    ΝΙΚΟΣ ΔΗΜΟΥ

  61. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    59 Το Δεσποινάκι, Ρόζα Εσκενάζυ /Διαμαντίδης, Aντώνης Νταλγκάς1933
    http://libsearch.teiep.gr/Record/1%2F222

  62. dryhammer said

    54 Στη Χίο υπάρχει Πάκης από Πολύκαρπος

    59 Και τις βέσπες οι μπαρμπάδες τις έλεγαν δέσπες

  63. > που πρέπει να είναι γραμμένο από τον φίλο μας τον Άρη…

    Σάιτ σαν αυτό το palo δεν κάνουν τίποτε άλλο παρά να κερδίζουν χρήματα από την πένα τρίτων, μαζεύοντας λινκ και ανεβαίνοντας στον γούγλη, κάθε φορά, καλή ώρα, που βάζεις κάποιο λινκ προς αυτό, τεμπελιάζοντας να κάνεις ένα κλικ προς την αυθεντική πηγή, ώστε να παραθέσεις αυτήν κι όχι τον αυτόκλητο νταβατζή της.

  64. Στην Ευβοια υπαρχει και η Παναγιού.

  65. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  66. Εγώ, πάντως, Πέγκυ ξέρω την Παγκρατία και Πέν(ν)υ την Πελαγία.

  67. Theo said

    @56:
    Ολόκληρο το ποίημα αυτό αναρτήθηκε χθες εδώ.

    Και μια και μου θύμισες, Γιάννη, τον Ματθαίο Μουντέ, που αγαπούσε ιδιαίτερα την Παναγία, αντιγράφω κάποιους σχετικούς στίχους του:\

    Να μακαρίζεις όσους
    εσπούδασαν προσεχτικά την έλευση της χάρης,
    τη μυστική φύση της γυναίκας, πρόλαβαν να κάψουν στο καντηλέρι στην αθεράπευτη αλαζονεία,
    κάθε πρόστυχη γεύση, αποφεύγοντας έτσι τις κοινοτοπίες,
    κι έβγαλαν τις πλαστικές ντάλιες από το εικονοστάσι.
    Κατάλαβαν ευτυχώς πολύ νωρίς
    πως η Παναγία προτιμά τους ύμνους των κωφαλάλων.

    Το καντηλέριαπό τη συλλογή «Η αντοχή των υλικών»

    Ο άλλος δεν θα πάει μακριά. Η λάσπη του αναμορφωτηρίου
    του βαραίνει τα πόδια. τεμαχισμένος
    σε μικρά κομμάτια θλίψης κρύβεται σ᾿ ένα αγίασμα
    που βρίσκει στο δρόμο. Η Παναγία των αγναντινών
    θα του ανιστορήσει την πρωτοπορία των μαρτύρων,
    τον ήλιο τη φυγή, τη σταύρωση.
    Κάνει μια εγκάρσια τομή στην οδύνη του

    Η συνταγή από την ίδια συλλογή

  68. Theo said

    Κάποιοι ακόμα στίχοι του Μουντέ για τις Παναγίες του Αγίου Όρους:

    Οικονόμισσα, με πλούτισες
    τόσο που δεν εκλιπαρώ πια
    τη φτηνή γενναιοδωρία των γυμνοσαλιάγκων.
    Με αξίωσες να αρκούμαι
    στην ελεημοσύνη των στίχων.
    Γερόντισσα, με δίδαξες
    να αδιαφορώ για τα επιφανειακά
    μηνύματα των κυμβάλων
    και των σκουληκιών.
    Πορταΐτισσα, φυλάς την πόρτα μου
    Ρόδο Αμάραντο, που μου ραίνεις την ερημιά
    με ροδόσταμο

    Άξιόν εστί, που με δυναμώνεις
    ν᾿ ανασηκωθώ σφαδάζοντας
    μπροστά στην εικόνα σου.
    Άξιόν εστί, ανασηκώνομαι
    σφαδάζοντας με απαντοχή
    μπροστά σου
    για να διαβάσω στο σκοτεινό σου
    πρόσωπο γραμμένη
    την αυθεντικότητα της αγάπης
    που ᾿ναι πιο κραταιή
    κι αδάμαστη
    κι απ᾿ τον καιρό.

    (Η Φοβερά Προστασία από τη συλλογή «Νηπιοβαπτισμός»)

  69. Γιάννης Ιατρού said

    58 (60) …Ο δε Παπαδιαμάντης συνδέει την Παναγία τη Γλυκοφιλούσα…
    Μια κατ΄εμέ ωραία και χαρακτηριστική (σύγχρονη…) εικόνα για την Γλυκοφιλούσα, αν και πιθανώς από μωαμεθανή, είναι αυτή:

  70. ΣΠ said

    Ο Ρουμάνος Panait Mușoiu, ο πρώτος που μετέφρασε το Κομμουνιστικό Μανιφέστο στα Ρουμανικά.

  71. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    68.τέλος Η Φοβερά Προστασία ήταν ένα βιβλίο του Γιώργου Μανιώτη. Πολύ πολύ καλό.Με στοίχειωσε.

    Η Παναγία των Πατησίων που τόσο αγαπάμε κι αναφερόμαστε συχνά στο ιστολόγιο από διάφορες αιτίες

    Και η Παναγιά η Γοργόνα

    Εδώ μια σύγχρονη -σκέτη γοργόνα, αναλαφρα επίκαιρη μια και οι πιο πολλοί γοργονίζεστε δω κι εκεί στα Μεσαυγουστιάτικα νερά . 🙂
    https://www.altsantiri.gr/lifestyle/gorgona-i-apsegadiasti-zeta-makrypoulia-kani-vouties-ikona/

  72. Theo said

    @71:
    Η Φοβερά Προστασία είναι εικόνα της Παναγίας της αγιορείτικης Ι. Μονής Κουτλουμουσίου.

    Εδώ, την κουβαλά ο άγιος Παΐσιος στη λιτανεία της Τρίτης του Πάσχα:

  73. Theo said

    Κάποιο λάθος έκανα με τον πρώτο λίκνο. Τον αντιγράφω:
    https://www.monastiriaka.gr/panagia-fovera-prostasia-iera-moni-koutloumousiou-n-49942.html

  74. Theo said

    Και η πιο γνωστή εικόνα της Γλυκοφιλούσας, αυτή της επίσης αγιορείτικης Μονής Φιλοθεου:

  75. ΣΠ said

    Ο Αλβανός ποδοσφαιριστής Panajot Pano, ελληνικής καταγωγής (Παναγιώτης Πάνου), θεωρείται ο σπουδαιότερος ποδοσφαιριστής που έβγαλε η Αλβανία.

  76. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    72.Theo Ναι tο ξέρω, το κατάλαβα ότι αναφέρεται στην Παναγία και δε μ΄αρέσει κιόλας, ειδικά για την Παναγία/μητέρα φοβιστική/τιμωρού προσφώνηση. Απλώς θυμήθηκα το βιβλίο και εκ των υστέρων, βλέπω την εύστοχη χρήση. Για τη φοβερά προστασία της (ελληνίδας) μητέρας πρόκειται.
    Κάπου στη Λειτουργία λέει προς το τέλος και για «φοβερή απολογία» και εξανίσταμαι ακόμη κάθε που το ακούω.

  77. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >> «είπα τον δεσπότη Παναγιώτη» {…} Ίσως προέρχεται από το γεγονός ότι οι επίσκοποι προσφωνούνται «Η παναγιότης σας», κάτι που μπορεί να παραλλαχτεί (και χιουμοριστικά) σε «Παναγιώτης».
    https://www.slang.gr/definition/28684-leo-ton-despoti-panagioti

    Παναγιώτης και Παναγιώτα στην Κρήτη, τουλάχιστο προς τη μεριά μας, ήταν πολύ λιγόβρεστο.Έως σπάνιο. Παρόλο που Παναγιωτάκηδες, επίθετο, μπόλικοι.
    Εννοείται έχουμε χωργιό Παναγιά. Οι κάτοικοι της, παναγιανοί.

  78. Theo said

    @76:
    Το Φοβερά αφορά τους εχθρούς από τους οποίους μας προστατεύει. Δεν είναι φοβερή στους προστατευόμενους.

    Έτσι το καταλαβαίνω κι έτσι φαίνεται και από εδώ, όπου περιγράφεται πώς πήρε το όνομά της. Υπήρξε φοβερή στους πειρατές που επιβουλεύονταν το μοναστήρι της.

  79. dryhammer said

  80. mitsos said

    Χρόνια Πολλά σε όλους. Με ιδιαίτερες ευχές για υγεία , δημιουργική διάθεση και αισιοδοξία σε όσους και όσες γιορτάζουν σήμερα.

    Κάποιες Μαρίες και Παναγιώτες , Νότες … μπορεί να γιορτάζουν την 23η Αυγούστου ( της Φανερωμένης ) ή την 21η Νοέμβρη ( τα Εισόδεια 😉 ή και την 2α Φεβρουαρίου ( Υπαπαντής ) αλλά εμείς που να το ξέρουμε ;΄… Σήμερις λοιπόν χρόνια πολλά σε όλες

  81. Χαρούλα said

    Χρόνια πολλά σε όλους! Φέροντες ή όχι γιορτινό όνομα!


    Και φυσικά μην ξεχάσουμε την Μάρω των παραμυθιών μας…

  82. Χαρούλα said

    ΕΦΗ επαναλαμβάνομαι…
    Συγγνωμη μού διέφυγε

  83. Theo said

    μπορεί να γιορτάζουν την 23η Αυγούστου ( της Φανερωμένης

    Στις 23 Αυγούστου εορτάζεται η Απόδοσις* της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, ή τα «Εννιάμερα», όπως τα λέει ο λαός.
    Κάποιες εκκλησίες με θαυματουργές εικόνες της Παναγίας, όπως αυτή της Νέας Μηχανιώνας Θεσσαλονίκης και της Κορνοφωλιάς Σουφλίου (ίσως κι η Φανερωμένη που αναφέρεις), πανηγυρίζουν αυτή τη μέρα.

    *Μέχρι τότε, μαζί με αυτους για τους Αγίους της ημέρας, ψάλλονται και ύμνοι της εορτής της Κοιμήσεως. Την ημέρα αυτή, που είναι η τελευταία και «αποδίδεται» (τελειώνει) η εορτή, ψἀλλονται μόνο οι ύμνοι της εορτής.

  84. Theo said

    το σχ. 83 στο 80, φυσικά 🙂

  85. Και ο Πάνος με τις Παμπανοκρουσίες!

  86. Χαρούλα said

    Στον Ν.Κοζανης σημερα γιορταζουν και οι Μαλαματένιες.

    80 Mitsos,
    Τώρα λέει, γιορτάζουμε τις παντρεμένες και στις 21/11(εισόδια) τις …ανύπαντρες!
    Εδώ στον Έβρο τότε γιορτάζουν και οι Σουλτάνες(τοπικό όνομα). Σουλτάνα=Αυτοκράτειρα=Παναγία

  87. NIKOS NIKOS said

    Για να μην ξεχνιόμαστε

    https://ibb.co/djp9y9
    https://ibb.co/mmEbd9
    https://ibb.co/igRdrU

  88. ΓιώργοςΜ said

    Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες και τις εορτάζουσες!
    83 Η Φανερωμένη στη Σαλαμίνα όντως γιορτάζει στις 23. Επίσης και η Παναγία Ντινιούς εδώ στη Β. Εύβοια, με θαυματουργή εικόνα.

  89. mitsos said

    @@ 83, 84, 86
    Δεν τα κατέχω αυτά. Μόνο που να, συνάντησα Μαρίες σε διάφορους τόπους να γιορτάζουν την ονόμαστική τους εορτή όχι την 15η Αυγούστου αλλά κάποια άλλη ημερομηνία στην οποία γινόταν και πανηγυρική δοξολογία στην Εκκλησιά της Παναγιάς του τόπου καταγωγής τους.

  90. Spyros said

    «. Δεν θυμάμαι κανέναν Γιώτη στο όνομα»
    Αφού το ιστολόγιο δεν έχει Ολυμπιακά φρονήματα, ο Νικοκύρης δεν θυμήθηκε το Γιώτη Τσαλουχίδη!
    Χρόνια πολλά σε όλους!

  91. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα και πάλι χρόνια πολλά σε όλους….!

  92. Ας μη ξεχναμε και τον Διονυση Παπαγιαννοπουλο στην παλια ταινια , ξεχνω τον τιτλο, που ανακοινωνε τα αποτελεσματα των εκλογων στα χωρια Ανω Παναγια, Κατω Παναγια, Δωθε Παναγια, Κειθε Παναγια.

  93. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    90.του την είπανε στο 8 ! 🙂

    6.Σταυρούλα >>Παναγιούλα.
    «Κλασικό» μωραϊτικο

  94. ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ said

    93. ΕΦΗ – ΕΦΗ . Ευχαριστώ για το τραγουδι, η καταγωγή μου είναι από Ρούμελη και θυμάμαι τον πατέρα μου να λέει αυτό το όνομα Παναγιούλα.
    Ο πατέρας μου ήταν Παναγιώτης, όσο ήταν εργένης γιόρταζε στις 21/11, μετά που παντρεύτηκε γιόρταζε τον 15Αύγουστο. Τότε βέβαια δεν πήγαινε κανείς διακοπές και ήταν μεγάλη γιορτή στο σπίτι. Κλασικό κέρασμα σοκολατάκια μαργαρίτες, λικέρ βύσσινο και μετά γαλακτομπούρεκο ή παντεσπάνι. Αλλά την 10ετία του 70 λόγω εξευρωπαϊσμού πήγαιναν κι ερχόντουσαν οι νουγκατίνες από το ζαχαροπλαστείο «Αλήθεια» Σόλωνος & Εμμ.Μπενάκη. Γλυκές αναμνήσεις!

  95. 41, sarant said: « 36 E, δεν είναι ανώτατοι αξιωματικοί οι Οχτώ».

    # Δεν ξέρω τι βαθμούς έχουν οι Οχτώ, ξέρω όμως και γω και συ και η κουτσή Μαρία (Χρόνια της Πολλά!) ότι είναι πραξικοπηματίες. Άλλωστε και 21-άρηδες ήταν ανώτεροι και όχι ανώτατοι (πλην Παττακού).

  96. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    94 🙂 και μ΄έβαλες να σκέφτομαι πώς λεγόταν το ζαχαροπλαστείο αρχή Χαρ.Τρικούπη, από Πανεπιστημίου ανεβαίνοντας, δεξιά. Είχε τις ονειρεμένες τάρτες με φρέσκες φράουλες και σαντιγύ. Αθηναϊκόν; Αθηναία; Καλοκαιρινές γλύκες αλήθεια!

  97. Γιάννης Κουβάτσος said

    Βέβαια, αν η Ελλάδα συνόρευε με τη Βενεζουέλα και οι 8 είχαν συμμετάσχει σε απόπειρα ανατροπής του Μαδούρο, θα ήταν επιβεβλημένη πράξη η παροχή ασύλου στους αγωνιστές της ελευθερίας. Θέμα οπτικής όλα. 😉

  98. ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ said

    94. Για τον Ασημακόπουλο λες; Υπάρχει ακόμα. Συνεχίζει να έχει την ίδια ποιότητα στα γλυκά του.

  99. ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ said

    96. Για τον Ασημακόπουλο λες; Υπάρχει ακόμα και εξακολουθεί να έχει την ίδια ποιότητα στα γλυκά του.

  100. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    99. Οχι,όχι ,αυτός είναι ψηλά,στα Εξάρχεια. Αρχή αρχή της Χ.Τ. κι έχει κλείσει πάνω από 20ετία αυτό που λέω. Εκεί που σκάει η Φειδίου, στο Ωδείο απέναντι. Τέλος πάντων.

  101. sarant said

    Eυχαριστω για τα νεότερα!

  102. Είχα έναν θείο, αδελφό της μητέρας μου, ποντιακής καταγωγής, που τον έλεγαν Παναγιώτη αλλά η μάνα μου τον φώναζε Πάντζο. Δεν ξέρω αν ήταν διαδεδομένο ως υποκοριστικό ή μόνο της οικογένειας.

  103. Παναγιώτης Κ. said

    Άνοιξα πριν από λίγο τον υπολογιστή.
    Γιάννη (11), Νικοκύρη (12),ΣΠ (19),Γιάννη Ιατρού (35), Έφη (49) και γενικώς όλους ευχαριστώ από καρδιάς για τις ευχές τους.
    Εύχομαι και εγώ στους εορτάζοντες και εορτάζουσες τα καλύτερα!
    Πεζοπάνο και Μαρία, χρόνια σας πολλά.

  104. Καλημέρα.
    Μποροῦμε νὰ ἀσκήσουμε ἔφεση κατὰ τῆς πρωτόδικης ἀπόφασης γιὰ 20ήμερη στέρηση σχολιασμοῦ ἀπὸ τὸν Γς; Βαριὰ ποινή, δυσανάλογη τοῦ ἁμαρτήματος, λαμβανομένου δὲ ὑπ’ ὄψιν τοῦ γεγονότος ὅτι ἄλλοι «ἑλληνόψυχοι» συνεχίζουν νὰ σχολιάζουν ἀνενόχλητοι ὄχι μὲ μία, ἀλλὰ μὲ πολλὲς περσόνες.
    Ἐπιτέλους, σὲ κάποιους λείπει ἡ καθημερινὴ παρουσία τοῦ Γς.
    Λευτεριὰ στὸν Γς!

  105. Παναγιώτης Κ. said

    @102. Πάντζο με προσφωνούν μερικές φορές ορισμένοι φίλοι Πόντιοι!

  106. Παναγιώτης Κ. said

    @49. Άκουσα Έφη την αφιέρωση. Ο Παναγιώτης Ποταγός λοιπόν που έφτασε ως στην Κίνα!
    Θυμήθηκα τις αφηγήσεις της γιαγιάς μου για τον πεθερό της (μάστορας δηλαδή οικοδόμος) ο οποίος, «όταν άκουγε ότι στο τάδε μέρος έχει καλό μεροκάματο έβαζε τον Νικόλα…στην πλάτη και πήγαινε». Νικόλας ήταν ο γιος του δηλαδή ο παππούς μου (δεν τον γνώρισα).
    Μιλούσε λοιπόν η γιαγιά για την Κίνα, για το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος, τη Γη του Πυρός και δεν ξέρω πια άλλα απίθανα μέρη!
    Και τι σύμπτωση! Η κόρη μου, λόγω επαγγέλματος, ταξίδεψε σε μερικά από αυτά!
    (Εννοείται κάτω από εντελώς διαφορετικές συνθήκες. 🙂 )

  107. sarant said

    102-105 Αναφέρθηκε και πιο πάνω ο Πάντζος

    104 Λες να μειωθεί; Να πούμε ως τις 22 που…. βγαίνουμε από τα μνημόνια;

  108. 107 Μεσοβέζικη λύση (θὰ προτιμοῦσα ἀπονομὴ χάριτος, ἀλλά…). Κατὰ τὸ κλίμα τοῦ παρόντος ἄρθρου, ἀπὸ τ’ ὁλότελα, καλὴ κι ἡ Παναγιώταινα.

  109. Παναγιώτης Κ. said

    Και αυτός ο…πραγματισμός του Γς! 🙂 Αυτόν τον…ντεμοντέ πίνακα πόσες φορές τον ανάρτησε;
    (Έλεγε ο Πεντζίκης:Το επίμαχο σημείο το λέμε και πράγμα και εγώ, συνέχιζε είμαι ρεαλιστής δηλαδή πραγματιστής! 🙂 )

  110. dryhammer said

    110 Δλδ ο Γς γράφει πραγματείες;

    Οπου αργεί ο πραματευτής, σκ@τ@ στην πραματειά του. Παροιμία.

  111. dryhammer said

    110–> 109

  112. sarant said

    Όσο διαρκεί η ποινή, καλό είναι να μη γράφετε Γς διότι πιάνεται στην παγίδα το σχόλιο. Γράφτε, ξερωγώ, Γ-ς

  113. gpoint said

    #109

    υπάρχει και ο παραπλήσιος του Μοντιλιάνι που έρχεται δεύτερος σε αναρτήσεις. Τον αναρτώ εγώ εκ μέρους του,να μειώσω το σκορ !

  114. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Καλημέρα κι ἀπὸ μένα.

    Στέλνω τὶς (καθΥστερημένες*) εὐχές μου στὴ Μαρία,τὸν Παναγιώτη Κ., τὸν Πάνο μὲ Πεζὰ καὶ σὲ ὅλες τὶς ἑορτάζουσες καὶ ἑορτάζοντες ἐντὸς καὶ ἐκτὸς ἱστολογίου.
    Εὐχαριστῶ τὸν Γιάννη Ἰατροῦ γιὰ τὶς εὐχές του γιὰ τὴ Δέσποινα, τὴν ἑορτάζουσα σύζυγό μου.

    Νὰ εἴμαστε ὅλοι καλά!

    * Σήμερα δὲν ἔπαθα ἦτα κι ἔγραψα σωστὰ τὸ «καθυστερημένες». 🙂

    Συμμετέχω κι ἐγὼ στὴν κίνηση:

    Λευτεριὰ στὸν Γουσού!

  115. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα

    104 (107b) Συνηγορώ κι εγώ υπέρ ευεργετικών διατάξεων…. Εδώ άφησαν τους δύο στρατιωτικούς οι γείτονες… Κι η Ραφήνα παραμεθόριος περιοχή είναι 🙂

  116. Γιάννης Κουβάτσος said

    Λευτεριά στον Γ- ς. Εδώ ανεχόμαστε καθημερινά τις προσβολές του πολυπρόσωπου τρολοθόδωρα, ο Γ- ς μάς μάρανε; 😊

  117. Παναγιώτης Κ. said

    @114. Ευχαριστώ πολύ για τις ευχές!

  118. Νέο Kid said

    Όταν λέμε ισόβια εννοούμε ισόβια

  119. Παναγιώτης Κ. said

    @113. Η λεπτότητα σε αυτόν τον πίνακα και η… (συμπληρώστε κατά βούληση) στον άλλο…

  120. Παναγιώτης Κ. said

    Μέρες τώρα θέλω να το γράψω. Ο Σκύλος τι έγινε;
    Πρόταση: Αφήνετε μια καλημέρα όσοι και όσες είστε…ντεφορμέ. 🙂

  121. Γιάννης Ιατρού said

    120: Ο Σκύλος είναι διακοπές με τις αρκουδίτσες …, βόρεια 🙂

  122. Theo said

    Ο Γουσου (μαζί με δυο τρεις άλλους) είναι κάτι σαν το αλατοπίπερο του ιστολογίου.
    Βέβαια κάποιες φορές πέφτει πολύ, και το φαΐ δεν τρώγεται.
    Αλλά παλιός γάιδαρος καινούργια περπατησιά δύσκολο να μάθει.

    Λόγω προχωρημένης ηλικίας του, προτείνω τη μείωση της ποινής στο ένα τρίτο, για να πανηγυρίσει στο ιστολόγιο την έξοδο(;) από τα μνημόνια στις 21 του μήνα 🙂

  123. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    106.Παναγιώτης Κ. Χαίρομαι !
    Εδώ σχετικό απόσπασμα του Κόντογλου,αν δεν το είδες ήδη
    http://users.uoa.gr/~nektar/arts/tributes/fwths_kontogloy/o_ta3ideyths_potagos.htm

  124. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    114.115.116
    Εξαιτίας του χάσαμε την Ιμμόρ. Αν ξαναεκτραπεί, εκ προϊμίου το λέω (χαράς το πράμα βέβαια) δεν ξαναγράφω!
    Τα τρόλια είναι τρόλια κι έτσι αντιμετωπίζονται. Εξάλλου είναι ενδειξη ότι το ιστολόγιο «κάνει ζημιές» σε κάποιους (μαύρους 🙂 ) κύκλους κι επιτίθενται.

  125. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ως νομικός, Έφη, πρέπει να του αναγνωρίσεις το ελαφρυντικό της παρατεταμένης μετεφηβικής ηλικίας. 😎

  126. Γιάννης Ιατρού said

    125: 🤩🤩🤩🤩👏👏

  127. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

  128. Γιάννης Μάττος said

    Κι εγώ μια συμμαθήτρια Τοτούλα.

  129. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ποσούλα έχω συναντήσει αλλά έτσι βαφτισμένη. Από κάποιο νησί του Αιγαίου. Βλέπω τώρα γκουγκλίζονται αρκετές 🙂

  130. sarant said

    Πασούλα πάντως είναι η Παρασκευή.

  131. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    130. Πάντως, αλλά όχι πάντα 🙂
    Σε εκλογικό, όπως και σε υπηρεσιακό κατάλογο η σκέτη Ποσούλα. Αυτονομήθηκε όπως η εορταζόμενη στης Παναγίας τα ‘ννιάμερα,23.8,Μαλεβίτσα (από την Παναγία Μαλεβή-στο Μαλεβό-Πάρνωνα) 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: