Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Σχίζοντας τις γραμμές των οριζόντων (Δημ. Σαραντάκος) 6 – Οι εξερευνήσεις των Μασσαλιωτών

Posted by sarant στο 9 Οκτώβριος, 2018


Εδώ και λίγο καιρό ξεκίνησα να δημοσιεύω αποσπάσματα από το βιβλίο του πατέρα μου, του Δημήτρη Σαραντάκου, Σχίζοντας τις γραμμές των οριζόντων, μια ιστορία των εξερευνητών και των εξερευνήσεων του αρχαίου κόσμου. Η σημερινή συνέχεια είναι η έκτη. Η προηγούμενη συνέχεια βρίσκεται εδώ. Βρισκόμαστε στο 2ο κεφάλαιο που εξετάζει τις πρώτες καταγραμμένες εξερευνήσεις.

Οι εξερευνήσεις των Μασσαλιωτών

Ο Ευθυμένης ο Μασσαλιώτης, γύρω στο 350 π.Χ., περιέπλευσε τις δυτικές ακτές της Αφρικής, από τις Στήλες ως τις εκβολές του Σενεγάλη. Τα αποτελέσματα των εξερευνήσεών του τα κατέγραψε στο βιβλίο του «Περίπλους της Έξω Θαλάσσης» που έχει όμως χαθεί. Όπως παραδίδεται από απόσπασμα ανώνυμου ιστοριογράφου:

«Ο Ευθυμένης ο Μασσαλιώτης, ο οποίος έπλευσε την έξω θάλασσα, υποστηρίζει ότι εκείνη ρέει ως τη Λιβύη [Αφρική] και είναι επιπλέον στραμμένη προς τους αστερισμούς της Άρκτου και κατά την κατεύθυνση του βορείου ανέμου. Και τον μεν υπόλοιπο χρόνο είναι κενή αυτή η θάλασσα, την εποχή όμως των μελτεμιών ωθημένη από τους ανέμους γεμίζει και ρέει αυτές τις ημέρες, ενώ όταν σταματήσουν τα μελτέμια υποχωρεί. Είναι κι αυτή γλυκιά ως προς το νερό της και κήτη έχει παρόμοια με τους κροκοδείλους του Νείλου και τους ιπποπόταμους»

[Εὐθυμένης δὲ ὁ Μασσαλιώτης αὐτὸς πεπλευκώς φησιν εἰς τὴν ἔξω θάλασσαν ἐπιρρεῖν ἕως εἰς τὴν Λιβύην ἐστραμμένην τε εἶναι πρὸς Βορέαν τε καὶ Ἄρκτους, καὶ τὸν μὲν ἄλλον χρόνον κενὴν εἶναι τὴν θάλασσαν, τοῖς δὲ ἐτησίαις ἀνωθουμένην ὑπὸ τῶν πνευμάτων πληροῦσθαι καὶ ῥεῖν ἔσω ταῖς
ἡμέραις ταύταις, παυσαμένων δὲ τῶν ἐτησίων ἀναχωρεῖν. εἶναι δὲ αὐτὴν καὶ γλυκεῖαν, καὶ κήτη παραπλήσια τοῖς ἐν τῶι Νείλωι κροκοδείλοις καὶ ἱπποποτάμοις ἔχειν].

Ο Ευθυμένης αναφέρει ότι ο Νείλος πηγάζει από τον Ατλαντικό, διότι προφανώς θεώρησε ότι οι εκβολές του ποταμού Σενεγάλη ήταν άλλο στόμιο του Νείλου. Όπως παραδίδει ο ψευδο-Πλούταρχος:

Εὐθυμένης ὁ Μασσαλιώτης ἐκ τοῦ Ὠκεανοῦ καὶ τῆς ἔξω θαλάσσης γλυκείας κατ’ αὐτὸν οὔσης νομίζει πληροῦσθαι τὸν ποταμόν.

 

         Το ταξίδι του Πυθέα

Ο Πυθέας ο Μασσαλιώτης, γύρω στο 320 π.Χ., αναζητώντας νέους εμπορικούς δρόμους προς τις χώρες του κασσίτερου, πολύ σπουδαίας πρώτης ύλης στην Αρχαιότητα, που να μην τους ελέγχουνε οι αντίπαλοι της Μασσαλίας Καρχηδόνιοι,  εξερεύνησε τις ατλαντικές ακτές της Ιβηρίας και της Γαλατίας, έφθασε στις Κασσιτερίδες νήσους (στις ακτές της Κορνουάλης και της Ουαλίας), έκανε τον γύρο της Βρετανίας, διέπλευσε τη Βόρεια Θάλασσα, γνώρισε τους ημιάγριους ιθαγενείς της σημερινής Ολλανδίας και Γερμανίας, έφτασε ενδεχομένως στην είσοδο της Βαλτικής και κατόπιν τράβηξε βορειότερα, φθάνοντας στη μυθική «Εσχάτη Θούλη». Πολλοί ερευνητές θεωρούν πως η Θούλη αυτή είναι η σημερινή Ισλανδία, ενώ άλλοι την ταυτίζουν με τη βόρεια Νορβηγία.

Το μνημείο του Πυθέα στη Μασσαλία

Το πιθανότερο είναι πως ο Πυθέας δεν πέρασε από τις Στήλες, γιατί οι Καρχηδόνιοι είχαν δημιουργήσει με τον στόλο τους αληθινό «ξύλινο παραπέτασμα», που εμπόδιζε σε όλα τα ξένα πλοία να προχωρήσουν δυτικότερα από την Κορσική και τη Σαρδηνία. Η ισχυρή Μασσαλία επικοινωνούσε με τις αποικίες της Μόνοικο (Μονακό), Αγάθη (Αγκντ), Εμπορείον (Αμπούριας), είτε δια ξηράς, είτε ακτοπλοϊκώς. Ο Πυθέας φαίνεται πως κατέπλευσε τον ποταμό Γαρούνα ως τον Ατλαντικό.

Ο Πυθέας ήταν αυθεντικός εξερευνητής και πολλοί τον ονομάζουν «Κολόμβο της Αρχαιότητας». Οι παρατηρήσεις που έκανε εντυπωσιάζουν για την επιστημοσύνη τους. Χωρίς φυσικά να υποπτεύεται την ύπαρξη του Γκολφ Στρημ είχε επισημάνει την επίδρασή του, αναφέροντας πως όταν διαπλέεις τις βόρειες ακτές της Ιβηρίας με κατεύθυνση από Ανατολών προς Δυσμάς, θέλεις λιγότερο χρόνο παρά αν τις διαπλέεις κατά την αντίθετη κατεύθυνση. Παρατήρησε επίσης τις παλίρροιες, κατά τις οποίες το νερό της θάλασσας ανέβαινε δεκάδες μέτρα, σημείωσε πως στις πιο βόρειες περιοχές που επισκέφθηκε ο ήλιος δε βασίλευε επί έξι μήνες και ανέφερε για άγριες φυλές στην Ιρλανδία που ήταν κανίβαλοι.

Τα όσα είδε και μελέτησε στα ταξίδια του ο μεγάλος θαλασσοπόρος τα περιέλαβε στο βιβλίο του «Περί Ωκεανού», το οποίο δυστυχώς έχει χαθεί. Μολονότι όσα παράξενα ανέφερε ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, ήταν φαινόμενα απολύτως άγνωστα στον Μεσογειακό κόσμο και φάνηκαν απίστευτα στους Έλληνες, με αποτέλεσμα να θεωρηθεί μεγάλος τερατολόγος, καθιερώθηκε δε η έκφραση «Πυθέου μυθεύματα» για τον ορισμό κάθε τερατολογίας.

 

Advertisements

118 Σχόλια to “Σχίζοντας τις γραμμές των οριζόντων (Δημ. Σαραντάκος) 6 – Οι εξερευνήσεις των Μασσαλιωτών”

  1. Νέο Kid said

    Ή αυτός ο Ευθυμένης ήταν μεγάλος παπατζής, ή οποίος έγραψε γι αυτόν ήταν άλλα ντάλα , της Μινέρβας το γάλα…
    Τι σημαίνει για μια θάλασσα -ωκεανό «είναι στραμμένη στο Βορά …» ;;
    Και …πηγή ποταμιού ο ωκεανός;; για όνομα δηλαδή! Μήπως ήταν βελανιδοφάγος -μυδοφάγος ; γιατί Έλληνας να μην ξέρει ότι τα ποτάμια πηγάζουν από βουνά…χλωμό.

  2. Νέο Kid said

    Νικοκύρη, ο μπλε αστερίσκος -υπόμνημα για το «ξύλινο παραπέτασμα » δεν δουλεύει. Please,see to it!

  3. Λεύκιππος said

    Ε τώρα το λες ή δεν το λες; Όταν εμείς χτίζαμε Παρθενώνες με αντιπαροχή, οι Ιρλανδοί ήταν κανίβαλοι. Καλημέρα…..

  4. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1 Κι όμως έτσι λέει το αρχαίο απόσπασμα

    2 Λάθος ήταν η παραπομπή, τον έβγαλα τον αστερίσκο.

  5. spiral architect 🇰🇵 said

    Ένας looser ήταν ο Πυθέας, αφού:
    – Δεν πήγε υπτίως ως τη Θούλη σπάζοντας το παγκόσμιο ρεκόρ υπτίου στην ανοικτή θάλασσα και να την ονομάσει Θούλυπτο,
    – Δεν ήταν γνήσιος Έλλην Άριος καταυλακιώτης.

  6. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα !
    Άσχετο, αλλά για τα μεζεδάκια : βγήκε λοιπόν σήμερα η πολυαναμενόμενη επίσημη ανακοίνωση, που λέει ότι «Ο κ. Ιωάννης Αλαφούζος συμφώνησε στην μεταβίβαση του ήμισυ των μετοχών που κατείχε στην ΠΑΕ Παναθηναϊκός, ολοκληρώνοντας έτσι την πρώτη φάση της πρόθεσής του να εισέλθουν νέοι επιχειρηματίες στην ΠΑΕ. »

    Επισημοποίηση απ’ τα Lidl…

  7. Πάνος με πεζά said

    Στοίχειωσε αυτός ο ήμισυς των μετοχών…

  8. spiral architect 🇰🇵 said

    Το ήμισυ ξύλο να’ τρωγε καλά θα ήταν …

  9. Triant said

    Καλημέρα.

    Πολύ ωραίο το teaser Νικοκύρη! Που είναι το άρθρο;

  10. sarant said

    9 Καλομάθαμε βλέπω 🙂

  11. nikiplos said

    είναι επιπλέον στραμμένη προς τους αστερισμούς της Άρκτου και κατά την κατεύθυνση του βορείου ανέμου
    Υποννοεί ότι ρέει προς το βορρά από το Νότο, μάλλον εννοεί κάποιο ισχυρό βόρειο ρεύμα…

  12. Alexis said

    Και τον μεν υπόλοιπο χρόνο είναι κενή αυτή η θάλασσα, την εποχή όμως των μελτεμιών ωθημένη από τους ανέμους γεμίζει και ρέει…

    Τι θέλει να πει ο ποιητής;

  13. spiral architect 🇰🇵 said

    @12: Αμπώτιδες και πλημμυρίδες, μάλλον.

  14. Νέο Kid said

    4. 1. Ναι, για το αρχαίο απόσπασμα του ανώνυμου ιστοριογράφου είπα.

  15. loukretia50 said

    Ο εξερευνητής δοκίμασε και μπύρα εκεί που μελετούσε τους βόρειους!

    https://www.britannica.com/biography/Pytheas

    His comments on small points—e.g., on the native drinks made of cereals and honey and the use of threshing barns (contrasted with open-air threshing in Mediterranean regions)—show acute observation.

    Και ας θυμηθούμε κι αυτό για όσους ενδιαφέρονται:

    https://archive.org/stream/periplusoferythr00schouoft#page/16

  16. Νέο Kid said

    Ο Πυθέας είναι κι ο tsioukalà (o αρχηγός) των χουλιγκανιών (Ultras) της Μαρσέιγ

  17. NIKOS NIKOS said

    Καλημέρα! Απολαυστικός ο τρόπος γραφής και το περιεχόμενο των άρθρων του πατέρα σας.

    Υπήρχε και άλλος δρόμος για να βγει κανείς από την Μεσόγειο στον Ατλαντικό παρακάμπτοντας τις στήλες του Ηρακλέους.
    Η Narbonne πόλη κοντά στη Μασσαλία ήταν κτισμένη στις όχθες ποταμού Aude που τότε επικοινωνούσε με τον Ατλαντικό και ήτανε πλωτός.
    Το ταξίδι του Πυθέα δαιμονοποιήθηκε και κρατήθηκε μυστικό για ευνόητους λόγους, ειδικότερα από τους εκμεταλλευτές των μεταλλείων της Ουαλίας (κυρίως στο Great Orme, Μεγάλος Όρμος όπου όρμος σημαίνει το χρυσό περιδέραιο). Όμως και η αναφορά για κανιβαλισμό στο νησί της Ιρλανδίας είναι ύποπτη για τον ίδιο λόγο.

    Ας είμαστε ειλικρινείς. Σκοπός των εξερευνήσεων δεν ήταν η απλή περιέργεια και η αθώα διάδοση του πολιτισμού. Πρώτες ύλες και φθηνά εργατικά χέρια με σκοπό την μονοπωλιακή εκμετάλλευση ήταν το λάβαρο των εξερευνητών πειρατών από την πρωτόγονη αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

    https://www.greatormemines.info/

  18. sarant said

    16 Ε, αυτό δεν το ήξερα -αν και τους λένε les phocéens.

  19. Για όποιον έχει υπομονή, πολύ σκόρπια σχόλια περί Πυθέα και Θούλης εδώ: https://sarantakos.wordpress.com/2011/10/11/iceland/#more-5117
    Εν ολίγοις καθόλου βέβαιο δεν είναι ότι πρόκειται για την Ισλανδία.

  20. ΣΠ said

    Είναι κι αυτή γλυκιά ως προς το νερό της και κήτη έχει παρόμοια με τους κροκοδείλους του Νείλου και τους ιπποπόταμους.

    Θάλασσα γλυκιά ως προς το νερό; Ποια θάλασσα είναι γλυκιά; Και με κροκοδείλους και ιπποπόταμους; Μήπως μιλάει για ποτάμι ή λίμνη;

  21. Alexis said

    #17: Σωστή η τελευταία παράγραφος. Το μεγάλο δέλεαρ και «έπαθλο» συγχρόνως ήταν ανέκαθεν η ανακάλυψη και οικειοποίηση νέων, παρθένων πλουτοπαραγωγικών πηγών.
    Ε, τώρα αν τύχαινε και στους τόπους αυτούς κατοικούσαν και κάποιοι δύστυχοι ιθαγενείς, ε, εμείς ως πιο «πολιτισμένοι» και ισχυροί τους «εκπολιτίζαμε» δεόντως… 🙂

  22. Theo said

    Καλημέρα κι από ‘δω!

    Ενδιαφέρον το κείμενο, αλλά δεν καταλαβαίνω κάτι:
    Εφόσον το πιθανότερο είναι πως ο Πυθέας δεν πέρασε από τις Στήλες, πώς και περιέγραψε την πολική νύχτα και μέρα και το Gulfstream;
    Τα άκουσε από τους Καρχηδόνιους ή πήγε στον Ατλαντικό μέσω του ποταμού Aude, που λέει κι ο Νίκοςx2 στο σχ. 17;

  23. Alexis said

    #12, 20: Εμένα όλο αυτό το κομμάτι μου φαίνεται από ακατανόητο έως παράλογο. Θάλασσα γλυκιά με κροκόδειλους και ιπποπόταμους, που «ρέει» προς τον βορρά, αλλά συγχρόνως στερεύει κάποιες εποχές του χρόνου και γεμίζει πάλι νερό την περίοδο των μελτεμιών.
    Μόνο ποτάμι μπορεί να συγκεντρώνει όλα αυτά τα χαρακτηριστικά.

  24. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Γειά σας.

    Ἂν πραγματικὰ ἔκανε αὐτὸ τὸ ταξίδι ὁ Εὐθυμένης, εἶναι πιθανὸ νὰ ἔχουν μεταφερθεῖ ἐφαλμένα τὰ γραφόμενά του ἀπὸ τὸν ἀνώνυμο ἱστοριογράφο. Ἂν δὲν τὸ ἔκανε, μᾶλλον μεταφέρει ἐσφαλμένα αὐτὰ ποὺ ἄκουσε ἢ διάβασε κάπου.

  25. Γιάννης Ιατρού said

    Χαιρετώ κι απ΄εδώ

    Για τη Μασσαλία έχω να πω, πως έτσι όπως την/τους έζησα εγώ (κανά 2-3 χρόνια που έμενα για επαγγελματικούς λόγους εκεί), νομίζεις πως είσαι Ελλάδα, από φαγητά, συμπεριφορά, αγάπη για τη θάλασσα, μέχρι και ποδοσφαιρική με όνομα ΟΛΥΜΠΙΚ (ΜΑΡΣΕΪΓ) έχουν κλπ. Γενικά, πολύ φίλοι μου 🙂

  26. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @17,20. Τέτοια ταξίδια γίνονταν ἀπὸ τὰ βάθη τῆς προϊστορίας. Ὑπάρχουν μάλιστα καὶ σχετικὰ ἀρχαιολογικὰ εὑρήματα. Χαρακτηριστικὸ παράδειγμα τὸ προϊστορικὸ σπήλαιο Φράχθι τῆς Ἑρμιονίδας.
    Το σπήλαιο φτάνει στην ακμή του στην Μέση Νεολιθική (5.000-4.500 π.Χ.) και την ύστερη νεολιθική που ακολουθεί για τα επόμενα 500 χρόνια. Αυτήν την περίοδο βρέθηκε οψιδιανός, ένα πέτρωμα που υπάρχει μόνο στην Μήλο 140 χμ. (80 μίλια) μακρυά και φέρνει μια αληθινή επανάσταση σχετικά με την αντίληψη για τις θαλάσσιες μεταφορές.

  27. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @26. Διόρθωση Φράγθι.

  28. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @27. Φτοῦ!@#$%^&* ΦράΓΧΘι.

  29. Γιάννης Ιατρού said

    27: Ας πούμε Φράγχθι 🙂

  30. Αναφέρεται και στην Οδύσσεια (ἄνδρα μοι ἔννεπε, μοῦσα, πολύτροπον, ὃς μάλα πολλὰ φράχγθη)

  31. loukretia50 said

    24. Το πιο πιθανό είναι να μεταφέρθηκαν λάθος οι πληροφορίες, εφόσον ο εξερευνητής δεν έκανε ο ίδιος την καταγραφή. Ή κάποιοι να έκαναν αργότερα λαθος στην αντιγραφή παλιότερων κειμένων που αναφέρονταν σε τελείως άγνωστα θέματα και μέρη.
    Το «εξ ακοής» στο γιου τιουμπ είναι απίστευτο.
    Πόσο μάλλον οι άνθρωποι που έχουν και φαντασία!

  32. Theo said

    @30:
    Μάλλον αστειεύεσαι, Δύτη, και λογοπαίζεις με το φράγχθη και το πλάγχθη.

  33. antonislaw said

    Πολύ ωραίο το κείμενο του πατρός Σαραντάκου! Σας ευχαριστούμε πολύ!
    Μια διευκρίνηση: Δεν κατάλαβα καλά για τον Πυθέα. Όταν το κείμενο λέει στήλες αναφέρεται στις Ηράκλειες Στήλες , το Γιβραλτάρ; ή για κάποιες άλλες στήλες που εμπόδιζαν τους πλόες από την Ελλάδα πχ και δυτικότερα από την Κορσική και τη Σαρδηνία;

    «…πιθανότερο είναι πως ο Πυθέας δεν πέρασε από τις Στήλες,γιατί οι Καρχηδόνιοι είχαν δημιουργήσει με τον στόλο τους αληθινό «ξύλινο παραπέτασμα», που εμπόδιζε σε όλα τα ξένα πλοία να προχωρήσουν δυτικότερα από την Κορσική και τη Σαρδηνία. Η ισχυρή Μασσαλία επικοινωνούσε με τις αποικίες της Μόνοικο (Μονακό), Αγάθη (Αγκντ), Εμπορείον (Αμπούριας)…»

  34. loukretia50 said

    Τheo : προφανώς δεν αγαπάτε να παίζετε με τις λέξεις!

  35. σουρτούκος said

    # 25

    Εκείνο που δεν έχουν όμως είναι Βασιλειάδη να δίνει συμβόλαια στην ΕΡΤδιάρκειας 2-3 χρόνων σε ομάδες της πλάκας οι οποίες ευνοούνται σκανδαλωδώς από την διαιτησία γιατί φέτος θα πέσουν 4 στην Β οπότε στοχοποιούνται οιάλλες επαρχιακές!. Ετσι χθες είχαμε παράπονα από Λεβαδειακό , ΟΦΗ, Γιάννινα σε αγώνες των ομάδων υπό προστασία και το αποκορύφωμα στον αγώνα Ξάνθης- Λάρισσας όπου ο εγκάθετος με την σφυρίχτρα δεν ικανοποιήθηκε αποβάλλοντας 2 παίκτες της Λάρισσας και μη καταλογίζοντας υπέρ της ολοφάνερο πέναλτυ, είδε και απόειδε πως η Ξάνθη δεν βάζει γκολ και έδωσε πέναλτυ για παράβαση τουλάχιστον 3 μέτρα εκτός περιοχής.
    Ούτε τα προσχήματα πια δεν βαστάνε !!

  36. 32 Έχει δυσκολέψει πολύ το χιούμορ εδώ μέσα 🙂

  37. sarant said

    22-33 Κατά πάσα πιθανότητα ο Πυθέας δεν πέρασε από το Γιβραλτάρ, που το έλεγχαν οι καρχηδόνιοι, αλλά πέρασε από ποτάμια στον Ατλαντικό

  38. ΣΠ said

    Σήμερα είναι διεθνής ημέρα μπίρας και πίτσας.

  39. Theo said

    @34:
    Γενικά, υστερώ σε φαντασία.

    @36:
    Δεν έβαλες και καμιά φατσούλα, ρε σύ (στο #30) 🙂

    Και μου θύμισες ένα παλιό ανέκδοτο:
    Σταματάν τον Ιωάννη Μελισσανίδη οι τροχαίοι, του κάνουν αλκοτέστ και τον βρίσκουν πιωμένο. Αυτός διαμαρτύρεται: «Είμαι ολυμπιονίκης στη γυμναστική, κάνω δίαιτα, δεν πίνω, κλπ.» Δεν τον πιστεύουν. Του λεν να κάνει μια κωλοτούμπα. Την κάνει, αλλά πάλι αμφιβάλλουν. Του λεν να κάνει διπλή. Την κάνει.
    Τότε ο Γιωρίκας που περιμένει τη σειρά του για το τεστ από πίσω, μαζί με τον Κωστίκα, του λέει: «Ρε, το δυσκόλεψαν πολύ το αλκοτέστ!» 🙂

  40. Theo said

    @37:
    Υπήρχε, λοιπόν, δίκτυο πλωτών ποταμών στη Γαλατία; Πώς δεν το μάθαμε από τον Αστερίξ; 🙂

  41. loukretia50 said

    Theo
    Ας μη δοθεί η αφορμή
    για έκρηξη τρομακτική
    λαμπτήρων
    και άμεση εφαρμογή
    των πίρων.
    Ο Δύτης δε θα ξαναβγεί
    αν προκαλέσουμε φραγή
    νιπτήρων

    (φατσούλες που δεν ξέρω να βάζω!)

  42. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    41 Αμ να, σε εκδικείται το ελληνικό ερωτηματικό που περιφρονείς 🙂 . Ορίστε, Λου,λουλούδι μου, για φάτσα πονηρούλα κολλησε το ερωτηματικό με δεξιά παρένθεση, δηλ ; και ) ή για σκέτο χαμόγελο : με )

  43. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    40 Πώς δεν το μάθαμε? Στο λύνξ, σελ. 12
    https://www.scribd.com/document/58319216/09-%CE%9F-%CE%B3%CF%8D%CF%81%CE%BF%CF%82-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%93%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CF%84%CE%AF%CE%B1%CF%82

  44. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    (Ξεκίνησα να διαβάζω από το τέλος) 🙂

    17.>>άλλος δρόμος για να βγει κανείς από την Μεσόγειο στον Ατλαντικό παρακάμπτοντας τις στήλες του Ηρακλέους.
    Και τ΄ανάποδο 🙂
    το Κανάλι των Δύο Θαλασσών (Canal des Deux Mers), το οποίο συνδέει την Μεσόγειο με τον Ατλαντικό Ωκεανό.
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CE%BB%CE%B9_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%9C%CE%B9%CE%BD%CF%84%CE%AF

  45. loukretia50 said

    EΦΗ ΕΦΗ : Μερσί! μόνο που κι αυτό το πλήκτρο είναι λίγο ζαβό!
    Ταξιδάκι είχα κι εγώ κατα νου…
    – Marseille -Patrick Fiori https://youtu.be/fdQ4MqSGE7A

  46. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @41. (συνέχεια)
    Γι᾿ αὐτὸ λοιπόν, αὐθημερόν*,
    ἂς κάμωμεν σφαγὴν πιτσῶν
    καὶ πόσιν μπύρων*. 🙂

    *38.ΣΠ said:

    «Σήμερα είναι διεθνής ημέρα μπίρας και πίτσας».

  47. antonislaw said

    Συγγνώμη για το άσχετο αλλά δεν κρατιέμαι: δελτίο τύπου του Τρίτου Προγράμματος της Ερτ:
    για τη μνήμη «της συγγραφέως Διδούς Σωτηρίου»…

    http://webradio.ert.gr/trito-programma/23sep2018-ena-diigima-mia-anasa-timate-i-mnimi-tis-polyvravevmenis-syngrafeos-didous-sotiriou-pou-efyge-apo-ti-zoi-stis-23-09-2004/

    Παλιότερα το αρχείο της Ερτ την είχε κανονικά στη γενική «της Διδώς Σωτηρίου»
    «Το Αρχείο της ΕΡΤ, τιμώντας τη μνήμη της Διδώς Σωτηρίου (23 Σεπτεμβρίου 2004), ψηφιοποίησε και παρουσιάζει μέσω των ιστοσελίδων…»
    http://www.ert.gr/eidiseis/mono-sto-ertgr/dido-sotiriou-megali-agonistria-me-lampri-pena-ke-agapi-gia-ti-zoi/

    Πάντως το εκεβί, το βιβλιονέτ, από όπου έχουν πάρει τα στοιχεία του βιογραφικού της την έχει στη γενική «της Διδώς» και συγκεκριμένα : «Για περισσότερα βιογραφικά στοιχεία της Διδώς Σωτηρίου βλ. Αλέξης Ζήρας, «Σωτηρίου Διδώ»,…»

    http://www.biblionet.gr/author/15706/%CE%A3%CF%89%CF%84%CE%B7%CF%81%CE%AF%CE%BF%CF%85,_%CE%94%CE%B9%CE%B4%CF%8E,_1909-2004

    http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=461&t=390

    Στο βιογραφικό της στον Κέδρο που είναι πιο πλήρες και αναφέρεται και στους πολιτικούς και κοινωνικούς αγώνες της δεν αναφέρεται σε γενική πτώση το κύριο όνομά της.
    https://www.kedros.gr/author/266/swtirioy-didw.html

  48. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    12 Αλέξης >>είναι κενή αυτή η θάλασσα, την εποχή όμως των μελτεμιών ωθημένη από τους ανέμους γεμίζει και ρέει…Τι θέλει να πει ο ποιητής;
    -φουσκωθαλασσιές

  49. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    46
    Εεεπ!!! στο τσιμπούσι να κληθεί
    ο Δύτης των Νιπτήρων
    κι ευθύς να καταναλωθεί
    ζύθος εντός κρατήρων

  50. loukretia50 said

    46. …με τον Σπύρον?

  51. Γιάννης Κουβάτσος said

    47:Η αδερφή της, πάντως, καθώς και η Άλκη Ζέη στην αυτοβιογραφία της «της Διδώς»λένε και ξαναλένε. Ίσως, όμως, στην ΕΡΤ ξέρουν καλύτερα απ’ό,τι οι συγγενείς της.

  52. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    50
    παύσατε των μνηστήρων (α λα Μποστ)

  53. sarant said

    47 E μα!

    (Θυμάστε πριν από λίγο καιρό που λέγαμε για κάποια Ηρού ή Κλειού δεν θυμάμαι και αν έχουμε δικαίωμα να την κλίνουμε Ηρώς ή Κλειώς αφού εκείνη θέλει, ενδεχομένως, Ηρούς/Κλειούς)

  54. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    52 Θυμήθηκα εκείνο που έλεγε πως όταν ο Οδ. γύρισε στην Ιθάκη βρήκε την Πην. με τους 100 ανεμιστήρες να τους δουλεύει στο φουλ.
    Και το άσχετο, με τον Ιουστινιανό που ήταν λέει ένας νομοθέτης ο οποίος εξέδιδε νεαράς.

  55. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @49.
    Προὔβην* εἰς κατανάλωσιν
    πίτσης ὁμοῦ καὶ μπύρων
    ἄνευ τῆς παρουσίας, φεῦ,
    τοῦ Δύτου τῶν Νιπτήρων.

    *Προέβην

  56. loukretia50 said

    51. Χωρίς αιδώ ή δισταγμούς
    την μνήμην προδιδούς
    γράφει «Διδούς»

  57. Γιάννης Ιατρού said

    Απορώ που επί 6ωρο κανένας δεν ανέφερε πως ήδη οι Μυκηναίοι, πολύ πριν από τον Πυθέα, είχαν φτάσει στην Αγγλία, όπου εκτός από το εμπόριο με τον Κασσίτερο, εφεύραν και διάφορα άλλα αθλήματα, όπως αναφέρει ο εξέχων και ειδήμων Άγγλος αρχαιολόγος Gerald Catogan στo γνωστό και πρωτοπόρο σχετικό άρθρο του στους Financial Times (1989) 🙂

  58. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @52,54.

    Σεῖς, ὅμως, ἐνεπλέξατε
    τὴν παῦσιν τῶν μνηστήρων
    μέ ἐργασίαν ἐντατικὴν
    ἑκατὸν ἀνεμιστήρων.

    Ἀδυνατῶ, φεῦ, τοῦ λοιποῦ
    νὰ σᾶς ἀκολουθήσω.
    Διὰ ταῦτα ἀπεφάσισα
    ὅπως ἀποχωρήσω.

  59. Theo said

    @43:
    Ευχαριστώ. Αν κι ο Αστερίξ δε φαίνεται να κάνει τον γύρο της Γαλλίας με πλοίο. Από τη Ρουέν για το Παρίσι μόνο.
    Και στο λίκνο της Έφης στο σχ. 44 γράφεται:
    Η ιδέα δημιουργίας ενός καναλιού σύνδεσης της Μεσογείου με τον Ατλαντικό Ωκεανό χρονολογείται από την αρχαιότητα. Πολλοί ηγέτες, όπως οι Αύγουστος, Νέρωνας, Καρλομάγνος, Φραγκίσκος ο Α’, Κάρολος ο Θ’ και Ερρίκος ο Δ’ διαβλέποντας το οικονομικό, πολιτικό και στρατιωτικό όφελος που θα μπορούσε να αποφέρει μια παρόμοια κατασκευή, είχαν σκεφτεί να την σχεδιάσουν και υλοποιήσουν, αλλά κάτι τέτοιο δεν προχώρησε ποτέ.

  60. Νέο Kid said

    Πίτσα και μπίρα φίλοι μου δεν πίνεται χαμαί!
    Η Τριάδα η ομοούσιος έχει και καναπέ !
    Και πλιό καλυτερότερο, βλέποντας Εμπαπέ!

    Γι αυτό πάρτε το ζύθο σας ξέχειλο των κρατήρων
    κι όλοι ντουγρού στον καναπέ του Δύτη των νιπτήρων !
    και αν το ματς βγει βαρετό , υπάρχει και βαλίτσα
    στο πρώτο αερόπλανο και Νάπολη για πίτσα!

  61. loukretia50 said

    58. Ναι, μετά το φαγητό αποχωρείτε! Δεν είναι ευγενικό!
    Ορίστε και το χάπυ εντ

    τέλος όλοι οι μνηστήρες
    έγιναν ανεμιστήρες
    εξελθόντες απ΄τας θύρας
    άνοιξε ένας κρατήρας

  62. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Αγάθη (Αγκντ)


  63. Triant said

    57: Πάνω που πήγα να διαβάσω το άρθρο, είδα την ημερομηνία 🙂

  64. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @60,61.
    Φαγῶντος πίτσης μπόλικου
    καὶ μπύρων ρουφηχθείς,
    ἐντὸς ὁλίγου φίλτατοι
    θὰ εἶμαι κατακλιθεὶς.

  65. loukretia50 said

    Αναρωτιέμαι πώς την πάλευαν οι μεσογειακοί τύποι στα βόρεια κλίματα με το πολύ κρύο.
    Όχι βέβαια με κοντές χλαμύδες και σανδαλάκια.
    Λέτε να έγιναν οι εξερευνητές με τα κολάν?

  66. Νέο Kid said

    Μα κι ο Πυθεύς ήτο μποέμ κι εύμορφος νεανίας
    κι ελούζετο και τακτικά σαβόν της Μασσαλίας
    κι όπως μια μέρα έτρωγε πίτσα χωρίς αντζούγια
    εσκέφτηκε του σαπουνιού να τού σταμπάρει ούγια
    -Πώς να το πω ; θα το πουλώ στις όχθες της Βρετάνης!
    κι ο μούτσος του πετάχτηκε :-Βγάλε το «Παπουτσάνης»!
    Η ιδέα του καλάρεσε του ευφυούς Πυθέα
    το μούτσο του επιβράβευσε με ένα κιλό Νιβέα
    Αυτή ήταν λοιπόν η απαρχή , ω ναι! Μπέσα για μπέσα!
    κι αν κάποιος πει «πφ..μυθεύματα!» ας φάει μπουγιαμπέσα! (Μασσίλιας. Η καλύτερη!)

  67. loukretia50 said

    Και ήτο εφευρετικός, vrai mediterraneo
    Το κρύο όταν άρχισε, έβγαλε το παρέο
    που φόραγε διπλό-τριπλό για να μην ξεπαγιάζει
    και άρχισε τη ραπτική, κολάν να σχεδιάζει
    Δε ντρέπεσαι αφεντικό? Τι είμαστε? Ντιντήδες?
    σαν θα μας δουν οι γκόμενες θα πέφτουνε κροτίδες

  68. Νέο Kid said

    64. Κατακλιθείς στον καναπέ, μη μόνον του κρεβάτου
    Κι όταν της πίτσης ει ρευθείς, αρχίνα του προβάτου!
    Γιατί, κακά τα ψέματα, τα ιταλικά ζυμάρια
    μία δεν πιάνουν χαρτωσιάν ,μπρος στα ψητά κουράδια!*

    *με την κρητική σημασία της λέξης.

  69. loukretia50 said

    67 συνέχεια –
    – Όταν θα τουρτουρίζουμε, θαν’ όλα παγωμένα
    Κράτα ετούτη τη ραφή…α, μπράβο! Δες εμένα!
    Λοιπόν με τούτα τα βρακιά λανσάρουμε και μόδα
    -Και να σε δω αφεντικό με τ΄όπλο παρά πόδα!
    -Αυτό είναι λεπτομέρεια, το στυλ θα το στηρίξω
    Και μόλις ξεμπαρκάρουμε να δεις πόσες θα ρίξω!

  70. loukretia50 said

    69 συνέχεια
    Βγαίνει ο Πυθέας κορδωτός, κι ο μούτσος παρά πέρα
    Φυλάγεται καλού-κακού γιατί έφτασε η μέρα
    που απόβαση ηρωική θα κάνει η ομάδα όλη
    με ποικιλόχρωμα κολάν, και ασορτί φακιόλι

  71. Γιάννης said

    Η πορεία του Ευθυμένη (ταξίδι κατά μήκος της δυτικής Αφρικής μέχρι τον Σενεγάλη) θυμίζει την αντίστοιχη του Καρχηδονίου Άννωνα που αναφέρθηκε στο προηγούμενο κείμενο. Τι στοιχεία υπάρχουν οτι το ταξίδι του Ευθυμένη πραγματοποιήθηκε; Επίσης κάπου είχα διαβάσει (δεν βρίσκω πλεον την παραπομπή) οτι τα ταξίδια των Άννωνα και Ευθυμένη έλαβαν χώρα τον 6ο αιώνα π. Χ. Δεν γνωρίζω όμως περισσότερα για αυτό.

  72. spiral architect 🇰🇵 said

    Για να μην μονοπωλεί τα ξεκάρφωτα ποδοσφαιρικά μόνο ο Τζι, θα μου επιτρέψετε να βάλω κάτι εδώ, που με χάλασε μεν, αλλά έδειξε άλλη μια φορά ότι η βλακεία και ο φασισμός δεν γνωρίζουν φυλή και χρώμα:
    Ροναλντίνιο και Ριβάλντο υποστηρίζουν τον ακροδεξιό Μπολσονάρο στη Βραζιλία

    Ποιος «την λέει» στους δυο Βραζιλιάνους μιγάδες; Ο λευκός Ζουνίνιο!

  73. NIKOS NIKOS said

    @57 το κείμενο είναι αληθινό ή April fool’s day?

  74. Νέο Kid said

    Σιγά μην έραβαν βρακιά κι έκαναν πασαρέλα …
    Οι Φωκαείς ήταν Ρωμιοί ,φορούσαν φουστανέλα!
    Τω όντι γαρ εγίγνωσκαν μπωτέ και ωτ κουτύρ
    μα στο μυαλό τους οδηγός ,ο πολικός Αστήρ!
    Μόν´ στις ακτές της Έρινες* εφάγαν κάτι χήνες
    και για καλή τους χώνεψη ,ήπιανε μαύρες Γκίνες

    *Erin = Ιρλανδία

  75. Γιάννης Ιατρού said

    63: Μαρτυριάρη 🙂 Έχω μια σημείωση στα κιτάπια γι αυτό, πως η φάρσα έγινε τραγωδία όταν κάποιοι εδώ σ΄εμάς, ….που πιστεύουν ότι όλα τα πιθανά και απίθανα της ανθρωπότητας οφείλονται στους αρχαίους Έλληνες, την πίστεψαν με αποτέλεσμα σε βαρύγδουπο άρθρο γνωστού γι αυτά περιοδικού να αναφέρεται ως γεγονός, στο δε εξώφυλλο έβαλαν την «απεικόνιση» του οστράκου για του λόγου το αληθές… 🙂 (δεν είμαι τώρα στη βάση μου και δεν βρίσκω την σχετική εικόνα του εξώφυλλου, όταν επιστρέψω θα το ξαναψάξω, εκτός κι αν τη βρει στο μεταξύ κάποιος άλλος επιτήδειος εδωμέσα…).

  76. Χαρούλα said


    Από το https://www.tanea.gr/2004/04/28/lifearts/culture/arxaia-periplanisi-ws-ti-xwra-twn-keltwn/

  77. Θυμήθηκα βέβαια και την αποπουδοβαλία (δεν έλειψαν και κείνοι που την πήραν στα σοβαρά – οι συνήθεις ύποπτοι και όσοι ανεφοδιάζονται απ’ αυτούς).

  78. loukretia50 said

    74. Μάλλον δικιο έχεις… θα το προσαρμόσω. Αλλά πρώτα θέλω να τους καμαρώσω λίγο έτσι! Μια εμφάνιση τη δικαιούνται!

    Βγαίνει ο Πυθέας κορδωτός, κι ο μούτσος παρά πέρα
    Φυλάγεται καλού-κακού γιατί έφτασε η μέρα
    που απόβαση ηρωική θα κάνει η ομάδα όλη
    με ποικιλόχρωμα κολάν, και ασορτί φακιόλι

    – Μπας κι είναι λίγο παρδαλό? Ρωτάει ένας μικρούλης
    που τούρχονταν πολύ στενό γιατί ήταν γεματούλης
    – Τι λες βρε αναιδέστατε? Κοίτα τ΄ αφεντικό
    Σαν πετεινός τεντώνεται, με ράμφος πλουμιστό

  79. Γιάννης Ιατρού said

    73: Σαν κείμενο, αληθινό είναι (δηλ. από τους FT το πήρα), σαν περιεχόμενο, βλ. #75

  80. Triant said

    75: Συγγνώμη, έχεις δίκιο 🙂
    Το μετάνοιωσα με το που πάτησα το κουμπί, αλλά ήταν ήδη αργά.

  81. sarant said

    Χαιρετώ τη στιχουργική έξαρση!

    75 κε: Έχουμε άλλωστε και το χόκεϊ
    https://sarantakos.wordpress.com/2018/03/29/keretizein-2/

    77 Δεν το είχα δει αυτό! Μάλλον ήθελαν να το πάρουν στα σοβαρά. Είχα γράψει:

    Είναι περίεργο ότι ενώ το σχετικό άρθρο έχει γραφτεί εδώ και δεκαοχτώ χρόνια, έμεινε στην αφάνεια, περιφρονημένο από την πολιτική και αθλητική ηγεσία του τόπου, αν και είναι αλήθεια ότι κάποιοι κλασικοί φιλόλογοι έγραψαν για το θέμα και στα ελληνικά. Φταίει επίσης το γεγονός ότι τότε δεν είχε μεγάλη παρουσία το Διαδίκτυο, που βοηθάει να διαδίδεται πλατιά και υπεύθυνα η πληροφόρηση για όλα τα θέματα που οι εχθροί του έθνους δεν θέλουν να μάθουμε, όπως τους ψεκασμούς, το υπερδημητριακό ζέα, τα εκατομμύρια λέξεις της αρχαίας ελληνικής ή τον ηρωικό θάνατο του εύζωνα Κουκκίδη.

    Από την τελευταία πρόταση θα έγινε σαφές ότι τα όσα διαβάσατε περί αποπουδοβαλίας είναι εξίσου υπαρκτά με τον Κουκκίδη ή τους ψεκασμούς.

    Και στην αναδημοσίευση κράτησαν την πρώτη πρόταση, έως «…και στα ελληνικά».

  82. Και μια πρόσφατη γκάφα: https://www.facebook.com/1052366074781997/posts/2102847319733862/
    (το πρωί που το τσέκαρα ίσχυε, τώρα δεν ξέρω αν το διορθώσαν)

  83. Νέο Kid said

    77. Τι επικό νήμα κι αυτό! …

  84. Νέο Kid said

    Ο Φυσικός ζει ; Ας δώσει ένα proof of life ,ρε γμτ.

  85. loukretia50 said

    78. Η ατυχής έκβαση της θρυλικής απόβασης με κολάν

    Στο δρόμο που επήγαιναν τρακάρουν μια μαϊμού
    αλλοδαπής προέλευσης, τόπου εξωτικού
    -Ρε τι ΄ν αυτό αφεντικό? Έτσι είν΄οι γυναίκες?
    Κακάσχημες και τριχωτές? Κοντές, λιανές σα στέκες ?

    Τ’αφεντικό μπερδεύτηκε, τη βλέπει από ψηλά
    Μα κι η μαιμού κορόιδευε τα΄αστεία παρδαλά
    βρακιά που σε παράταξη περίμεναν το σήμα
    στις παμπ για να μπουκάρουνε κάνοντας παντομίμα
    Τη γλώσσα δεν κατέχουνε, και μπύρες για να πιουν
    Χειρονομίες κάνουνε και σκέρτσα του σαλούν

    Κατέληξαν με τα πολλά σε μία μπυραρία
    Που είχε ωραία θηλυκά, μα και τσογλαναρία
    Κάνουνε ντου οι πλουμιστοί κι αγέρωχα κοιτάνε
    τους αδαείς ιθαγενείς που την κοιλιά κρατάνε

    Τέτοιο αστείο σκηνικό δεν είχαν ξαναδεί
    Κι αυτοί φούστες φορούσανε μα ήταν σοβαροί
    Σεμνά τα καρουδάκια τους και διακριτικά
    Σιδερικό εκάλυπτε τα πόδια τ΄ανοιχτά
    Έτσι που μεγαλόπρεπα ήτανε καθισμένοι
    Σε θρασυτάτη απειλή μην ειν΄εκτεθειμένοι

    Μόνο όταν μεθύσανε τα βρήκανε παρέα
    Κι αγκαλιασμένοι άδανε «μια νύχτα στον Περαία»
    Γιατί οι άγριοι βόρειοι ήταν όπως κι αυτοί
    Σαματατζήδες, ζόρικοι και πότες ξακουστοί

    Όμως οι λεοντόκαρδοι πούρθαν από μακριά
    Τα κολανάκια έβγαλαν – πρώτη, στερνή φορά-
    Περίτρανα αποδείχτηκε: αρμόζον του ανδρός
    λεβέντη καραμουζουκλή είναι η φουστίτσα κλος
    ΛΟΥ
    (τα ναυτάκια με κολάν – πώς τους παν! πώς τους παν!)

    Φεύγω, Χαιρετώ μέχρι αύριο!

  86. 77 Δύτα μ’, στο βρομοσάιτ που παραπέμπεις περί ποδοσφαίρου λέει στην αρχή του κειμένου πως αυτό που ξέρανε όλοι οι απόφοιτοι Παλαιού Σχολαρχείου, αλλά αγνοούν οι νεώτερες γενιές των Ελλήνων, διότι το αποκρύπτουν οι Μπολσεβίκοι δάσκαλοι και δημοσιογράφοι κλπ κλπ…

    Κιουτσούκ ντουνιά 🙂

  87. ΕΦΗ - ΕΦΗ said


    Statue d’Euthymènes, par Auguste Ottin, sur la façade du Palais de la Bourse.
    https://fr.wikipedia.org/wiki/Euthym%C3%A8nes#cite_note-4

  88. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    85 Λου
    Φεύγω, Χαιρετώ μέχρι αύριο!
    Φώκεα Μπυραϊκή και Λαύριο 🙂

  89. mitsos said

    Ωραία όπως πάντα η αφήγηση του πατρός Σαραντάκου , πολύ σύντομη όμως .

    Στη γαλαρία φωνάζω : «Κι άλλο. Κι άλλο»

    Βλέπω ότι το πρώτο αρχαιοελληνικό απόσπασμα δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα στην προσπάθεια μετάφρασης και απόδοσης νοήματος … Το συμπέρασμά μου είναι πως αν δεν ξέρεις τι θέλεις να πεις δεν σε βοηθάνε οι «Θείες γλώσσες» όπως τα Αρχαία Ελληνικά. Αν πάλι ξέρεις τι θέλεις να περιγράψεις και σε νοηματικές γλώσσες θα βρεις τρόπο να το περιγράψεις με σαφήνεια.
    Αυτό δεν έρχεται μάλιστα καθόλου σε αντίθεση με την συσχέτιση σκέψης και γλώσσας αλλά μάλλον αποσαφηνίζει κάποιες από τις πολλές πλευρές αυτήςτης σχέσης .
    Ω ρε την ψώνισα !
    Τύφλα να χει ο Βιγκότσκι

  90. Φανή Μ. said

    Μία μικρή διόρθωση και δύο επισημάνσεις:

    1. Η ακριβής φράσις του Στράβ@νος είναι «Πυθέου πλάσματα» και όχι «Πυθέου μυθεύματα» όπως αναφέρεται στο άρθρο μέσα σε εισαγωγικά. Λίγο παρακάτω στα «Γεωγραφικά» του, ο Στρ. ομιλεί περί των «Πυθέου ψευσμάτων», ενώ συνεχώς αποκαλεί τον Πυθέα «ψευδέστατον». Το γιατί ο Στρ. θεωρούσε ψεύτη τον Πυθέα, μάς το αποκαλύπτει ο Donaldson στον 2ο τόμο της περίφημης «Ιστορίας της Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας» (Λονδίνο 1871)

    2. Για την θρυλική Θούλη γράφει πολλά και σημαντικά ο Προκόπιος στην «Ιστορία των Πολέμων» του Ιουστιανιανού. Την αποκαλεί «μεγίστην ες άγαν» + «Βρεττανίας δεκαπλασίαν». Μάλιστα, οι Ναζί (βασικά ο παγανιστής Χίμλερ) που είχαν αποθεώσει την Θούλη και την θεωρούσαν κοιτίδα της Αρίας Φυλής, είχαν πάρει τις πληροφορίες τους κυρίως από τον Προκόπιο και όχι από τον Στράβ@να ,ο οποίος ήταν ο πρώτος που μίλησε για την Θούλη στα «Γεωγραφικά» του, όπου την αποκαλεί «βορειοτάτην των Βρεττανίδων». Είναι αξιοσημείωτο ότι τόσο ο Προκόπιος όσο και ο Στράβ. γράφουν την ΒρετΤανία με δύο ταύ

    3. Το άρθρο αναφέρει ότι ο Πυθέας «έκανε τον γύρο της Βρετανίας» αποσιωπώντας ότι οι ίδιοι οι Βρετανοί τον θεωρούν ως τον «Κολόμβο» της αρχαιότητος που ΑΝΕΚΑΛΥΨΕ την Βρετανία. Ο κορυφαίος Βρετανός ιστορικός περί Βρετανίας, Κελτών, Δρυΐδων κλπ. Barry Cunliffe έγραψε το 2001 το περίφημο βιβλίο των εκδόσεων «Penguin» «The Extraordinary Voyage of Pytheas the Greek» και υπότιτλο «the man who discovered Britain». Άρα, λοιπόν, οι ίδιοι οι Βρετανοί θεωρούν τον Πυθέα τον Μασσαλιώτη ως τον άνθρωπο που ανεκάλυψε την Βρετανία και κακώς δεν αναφέρεται στο άρθρο, προφανώς για να μήν αισθανθούν εθνική υπερηφάνεια οι Έλληνες ακροδεξιοί

  91. Λεύκιππος said

    Εγινε τίποτε; Τι ερημιά είναι αυτή σήμερα; Από τις 19¨32 μέχρι τώρα μόνο ένα σχόλιο κι αυτό τσούτικο; (ό,τι κι αν σημαίνει)…..

  92. sarant said

    87 Τώρα που το βλέπω, σαν να το έχω δει και εκ του φυσικού το άγαλμα.

  93. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    91. Πήγανε για πιτσόμπυρες τάχα μέρα τους σήμερα αλλά όχι (ή όχι μόνο) !
    Κάτι είχε πάρει τ΄αυτί μου το πρωι στο ράδιο μα δε θυμόμουν . «Στο Σαν σήμερα» λέει μέρα Ταχυδρομείων.
    Πχείτε, αλλά ρίξτε και κανα γράμμα παίδες!
    Χικ 🙂

  94. Pedis said

    Far-reaching Hellenistic geographical knowledge hidden in Ptolemy’s data

    Lucio Russo

    https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01275282/document

    https://www.theepochtimes.com/reconsidering-history-the-discovery-of-america-thousands-of-years-ago_293933.html

    (χωρίς να έχω διαβάσει το βιβλίο παρά μια μόνο φορά και με όχι μεγάλη προσοχή διακινδυνεύω τη γνώμη ότι κάποιες εικασίες δεν πολυπείθουν, άλλες στέκονται καλύτερα, η δουλειά, δε, για το λάθος του Πτολεμαίου και τα πίσω-μπρος της ανάπτυξης της γεωγραφίας είναι πολύ ενδιαφέρουσα:

    https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs40329-014-0053-1.pdf

    )

  95. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    92 Εδώ το Μέγαρον 🙂
    O αποκάτως ποιος είναι; navigation γράφει;

  96. sarant said

    96 Navigation λέει και μάλλον είναι γενικώς η έννοια της ναυσιπλοϊας, όχι κάποιος συγκεκριμένος εξερευνητής.

  97. Γιάννης Ιατρού said

    92: Νίκο, στα Χρηματιστήρια της Μασσαλίας περιφέρεσαι, ε; 🙂

    «Από τον Πυθέα στον Ιούλιο Βέρν, Παραλλαγές του μύθου της Θούλης» εδώ της Hélène Manche (2007), στα γαλλικά (De Pythéas à Jules Verne, Variations sur le mythe de Thulé), προσφορά από το υπόγειο, για όσους ενδιαφέρονται 🙂

  98. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    97.Ευχαριστώ! Πήγε ο νους μου ,σαν σύνθεση μου φάνηκε.
    Ας ακούσουμε κι ένα ταξιδιάρικο για το ωραίο νήμα.
    Του συγγραφέα

  99. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    «Τα γράμματα απ΄τη Μαρσίλια» θα προτιμούσα αλλά δε βρήκα καλή εκτέλεση.

  100. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Γράμμα, ουχ,νυστάζω 😦

  101. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    «στη μεστή από κόσμο Κανναμπιέρα »
    ακριβώς το σημείο 🙂

    102 . Ναίσκε! 🙂

  102. Ταινιούλα του πολύ καλού Μάρκο Γκαστίν για τους Έλληνες της Μασσαλίας και το ελληνικό προφίλ της.

  103. Γιάννης Ιατρού said

    96, 97: Είναι δύο τα κάτω ανάγλυφα, του Eugène Guillaume (1859), το άλλο είναι το Le Commerce.
    Ανασύρω:
    Αριστερά το La Navigation (attributs: rame, sextant, ancre, carte marine, dauphins) και
    Δεξιά το Le Commerce (attributs: caducée, poignée de main, produits d’échange – amphore d’huile d’olive, blé, bois – et corne d’abondance)

  104. Alexis said

    #98, 105: Βλέπω ότι το υπόγειο γνωρίζει μεγάλες δόξες Γιάννη! 🙂

  105. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    104. Μπράβο Σκύλεμ! Μα πως το ξέχασα! Ήμουν και στην ενθουσιαστική πρώτη προβολή και στη βράβευση και ξέρω και το Μαρκ. Αίσχος μου. «Μασσαλία Μακρινή Κόρη»

  106. Aghapi D said

    Καλημέρα
    ξέρετε, φαντάζομαι, πως στη Βικιπαίδεια αναφέρεται στις γεννήσεις τής 10ης Οκτωβρίου η Κική Σαραντάκου
    Και υπάρχει και αυτό
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%A3%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AC%CE%BA%CE%BF%CF%85

  107. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ομορφιές Γιάννη,
    Σκίζει το ερημητήριο, και πού να τη μεταφέρεις τέτοι βιβλιοθήκη! 🙂
    Αλλο ένα έργο του Ε.G. στη Μασσαλία «Le couronnement de la Vierge»

    Cathédrale Sainte-Marie-Majeure de Marseille or Cathédrale de la Major

    Καλημέρα στα μήκη και τα πλάτη!

  108. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Η Χημεία στη Νικοκυροοικογένεια,ένθεν και ένθεν, έχει μακρά παράδοση- που συνεχίζεται 🙂
    Χρόνια της πολλά και καλά τής μάνας Νικοκύρη

  109. Παναγιώτης Κ. said

    @84. Αυτό λέω και εγώ για τους κάποτε συνιστολογούντες. Από καιρό σε καιρό να μας λένε μια καλημέρα.

  110. cronopiusa said

    Χρόνια πολλά τής μανούλας Νικοκύρη, να την χαίρεστε και να σας χαίρεται!

    Φυσικοί και Φυσική από το διαδίκτυο

    Νομίζω ότι δεν έχει αναφερθεί

    Η τριλογία της Μασσαλίας

    Τρέχω στον «Άγιο Σάββα»

    Καλή σας μέρα!

  111. Γιάννης Κουβάτσος said

    72: Δεν μιλάω για δεξιό, μιλάμε για σκέτον τραμπούκο:
    «Κατά καιρούς έχει χαρακτηρίσει «πόρνες» και «λεσβίες» τις γυναίκες πολιτικούς, έχει υποστηρίξει ότι προτιμάει να δει τον γιο του νεκρό παρά ομοφυλόφιλο, ενώ είπε ότι οι μαύροι ακτιβιστές είναι «ζώα που πρέπει να πάνε πίσω τον ζωολογικό κήπο».»
    Το φλερτ με τον …πανέξυπνο Ροναλντίνιο έχει παρελθόν:
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.efsyn.gr/arthro/sta-dihtya-toy-mpolsonaro&ved=2ahUKEwi_nq-64vndAhVttIsKHTLtAC0QFjAFegQIBxAB&usg=AOvVaw2q8dC-cAqqcg-a5UtWAx-E

  112. spiral architect 🇰🇵 said

    @112: Μπράβο Χρον, την έχω στην παλιά έκδοση με τα τρία ξεχωριστά βιβλιαράκια. Πολύ καλά.

  113. sarant said

    Kαλημέρα από εδώ!

    110-112 και πριν: Νάστε καλά, μόλις της ευχήθηκα από τηλεφώνου

    105 Α μπράβο!

  114. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    Νίκο πρόσθεσε και τις δικές μου ευχές

    112 (τέλος): Κρόνη, vinceremos!

  115. Γιάννης Ιατρού said

    Βρήκα ψάχνοντας στις σκονισμένες σημειώσεις (στο γνωστό μέρος 🙂 ) κι αυτό το σχετικό με τον Γαλλικό πετεινό και τη Μασσαλία (Φωκείς), το συνόψισα και το παραθέτω (μιάς κι ο Φελίξ Σαρτιώ είναι του «μετιέ», επομένως αξίζει κάποιας προσοχής):

  116. Κιγκέρι said

    Έχω κι αυτό στη στοίβα με τα αδιάβαστα. Καιρός να το βάλω πάνω-πάνω! https://cdn.ianos.gr/media/catalog/product/cache/1/image/650×650/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/7/a/7a2c6a4c-1082-4fc4-a3c7-97145150f5a8_7.jpg

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: