Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ένας σκύλος που τον έλεγαν Αδόλφο

Posted by sarant στο 19 Οκτώβριος, 2018


Πριν από μερικές μέρες, η Ελληνική Αστυνομία ανακοίνωσε με καμάρι στο Τουίτερ ότι σε αγώνα δρόμου που έγινε στη Σαντορίνη πήρε μέρος και ένας αστυνομικός σκύλος ονόματι  Adolf.

Αντί όμως να εισπράξει συγχαρητήρια, η ΕΛ.ΑΣ. δέχτηκε οργισμένες διαμαρτυρίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, διότι οι περισσότεροι θεώρησαν πως το όνομα Αδόλφος είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον Αδόλφο Χίτλερ, τον λαομίσητο ναζιστή ηγέτη που αιματοκύλισε την Ευρώπη και έστειλε εκατομμύρια συνανθρώπους μας στον θάνατο.

Δίκαια πιστεύω, πολλοί ήταν εκείνοι που επέκριναν την Ελληνική Αστυνομία για το δυσοίωνο όνομα που διάλεξαν να δώσουν στο τετράποδο.

Οι υπεύθυνοι της ελληνικής αστυνομίας εξήγησαν ότι ο σκύλος είχε αγοραστεί από ουγγρικό εκτροφείο και ότι είχε το όνομα Adolf από τον εκτροφέα του, επομένως δεν ήταν δυνατόν να αλλάξει, αφού τα εκπαιδευμένα σκυλιά έχουν μάθει να ακούνε στο όνομά τους. Πρόσθεσαν πάντως ότι το σκυλί το φωνάζουν και Ρούντολφ. Πάλι καλά πάντως που δεν έδωσαν οι ίδιοι το όνομα αυτό.

Επειδή όμως εδώ λεξιλογούμε, και ενίοτε ονοματολογούμε, πριν τοποθετηθούμε για το φλέγον αυτό θέμα καλό είναι να πούμε μερικά πράγματα για το όνομα Αδόλφος / Adolf.

Πρόκειται για όνομα γερμανικό. Προέρχεται από το παλαιογερμανικό Athalwolf, σύνθετο όνομα, που το πρώτο συνθετικό του σημαίνει «ευγενής» και το δεύτερο, το  wolf είναι ο λύκος. Με το ίδιο δεύτερο συνθετικό έχουμε και τον Ροδόλφο (τον ένδοξο λύκο). Πέρα από τις γερμανόφωνες περιοχές, το όνομα ήταν διαδεδομένο και στη Γαλλία (ως Adolphe, πρβλ. και το λατινικό Adolphus), τις Κάτω Χώρες, τη Σκανδιναβία και την ιβηρική χερσόνησο.

Ένας από τους διάσημους Αδόλφους ήταν και ο Μέγας Δούκας Αδόλφος του Λουξεμβούργου (1890-1905 στον θρόνο) και προς τιμή του ονομάζεται Pont Adolphe η τοξωτή κοιλαδογέφυρα που συνδέει το κέντρο της πόλης με τον σταθμό, και αποτελεί ένα από τα σύμβολα της πόλης.

Στις αρχές του 20ού αιώνα, το όνομα Adolf ήταν μετρίως δημοφιλές στη Γερμανία -κυμαινόταν γύρω στο 1% του πληθυσμού, αρκετά πίσω από δημοφιλή ονόματα όπως Καρλ ή Γκύντερ. Ωστόσο, έχει γίνει σπανιότατο από το 1945 και μετά, για τον απλούστατο λόγο ότι έχει συνδεθεί αναντίστρεπτα με τον Αδόλφο Χίτλερ και έτσι έχει μιανθεί. Στον κατάλογο των διάσημων Αδόλφων της Βικιπαίδειας, έναν μόνο Ευρωπαίο βρίσκω που να ονομάζεται έτσι και να έχει γεννηθεί μετά το 1950, τον Αυστριακό ποδοσφαιριστή (και τώρα προπονητή) Adolf Hütter,  που και αυτός ακούει στο χαϊδευτικό Adi.

Ακούστηκε ότι στη Γερμανία υπάρχει νόμος που απαγορεύει να δίνεται σε νεογέννητα το όνομα Adolf, αλλά αυτό δεν ισχύει. Διάβασα βέβαια ότι στην πίσω όψη του εντύπου όπου οι γονείς δηλώνουν το όνομα του νεογέννητου υπάρχει κατάλογος με καμιά διακοσαριά προτεινόμενα ονόματα, στα οποία δεν περιλαμβάνεται το Αδόλφος, αλλά οι γονείς μπορούν να διαλέξουν και όνομα εκτός λίστας -και ελάχιστοι διαλέγουν ως τώρα το μαγαρισμένο όνομα.

Βλέπετε, το όνομα, ίσως επειδή ήταν σχετικά σπάνιο, έχει συνδεθεί ειδικά και αποκλειστικά με τον ναζιστή ηγέτη. Όταν ακούς Αδόλφος, σκέφτεσαι Χίτλερ, ενώ όταν ακούς π.χ. Χέρμαν δεν σκέφτεσαι τον Γκέρινγκ. Κι έτσι, οι Γερμανοί με το όνομα Adolf είναι ελάχιστοι.

Θα περίμενε κανείς να είναι ανύπαρκτο το όνομα Αδόλφος στην Ελλάδα, αλλά στους τηλεφωνικούς καταλόγους βρίσκουμε μετρημένους στα δάχτυλα συμπατριώτες μας με το όνομα αυτό -δεν θα αναφέρω ονόματα, για να μην τους εκθέσω, πάντως υπάρχουν και στην Αθήνα και στην επαρχία (ας πούμε, στην Ιθάκη).

Κι ας γυρίσουμε στον σκύλο που είχε αυτό το όνομα. Κατά τη γνώμη μου, έχουν βάση οι διαμαρτυρίες των συμπολιτών μας. Το όνομα Αδόλφος δεν είναι ένα όνομα σαν όλα τα άλλα, ή τουλάχιστον δεν είναι ακόμα. Η Ελληνική Αστυνομία έχει επανειλημμένα κατηγορηθεί, και όχι αβάσιμα, για συμπάθειες μελών του προσωπικού της προς ναζιστικές συμμορίες, οπότε θα έπρεπε να είναι πολύ προσεκτική σε θέματα συμβολισμού.

Δεν σκαμπάζω από σκυλιά κι έτσι δεν ξέρω αν ένα κουτάβι που έχει μάθει ν’ ακούει σε ένα όνομα μπορεί να μετεκπαιδευτεί ώστε να ακούει σε ένα άλλο παραπλήσιο, π.χ.  το Άντολφ να γίνει Ρούντολφ. Οι κυνόφιλοι αναγνώστες θα μας πούνε. Αλλά ακόμα κι αν δεν μπορούσε το κουτάβι να αλλάξει όνομα, ακόμα κι αν (κακώς) επέλεξαν να αγοράσουν ένα κουτάβι με αυτό το όνομα, τίποτα δεν τους εμποδίζει να χρησιμοποιούν άλλο όνομα για να το φωνάζουν και άλλο για να διαφημίζουν τις επιδόσεις του. Αφού, όπως είπαν, το φωνάζουν και Ρούντολφ, θα ήταν στοιχειώδης προφύλαξη να ανακοινώσουν στο Τουίτερ ότι στον αγώνα δρόμου πήρε μέρος ο σκύλος Ρούντολφ. Και κανενός το μυαλό δεν θα πήγαινε στον Ρούντολφ Ες (ή Χες) διότι υπάρχει και ο Ρούντολφ το ελαφάκι ή ο Ροδόλφος Βαλεντίνο. Μόνο ο Αδόλφος έχει σπιλωθεί ως όνομα.

Βέβαια, όταν κάποιος ονομάζει τον σκύλο του με ένα όνομα, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι τιμά αυτόν που έχει το όνομα. Σε παλιότερο άρθρο είχαμε δει ότι στη Ρούμελη κάποιοι χωριάτες έβγαζαν στα γουρούνια τους το όνομα «Μεταξάς», επειδή είχαν άχτι τον δικτάτορα που είχε απαγορέψει την αιγοβοσκή:

Άκουσα με τ’ αυτιά μου στα χρόνια τής Κατοχής να φωνάζουνε σε γουρούνια, εκεί πά­νω στα χωριά μας, και με τον φυσικότερο τόνο φωνής, «Μεταξά, Μεταξά, έλα δώ, έλα να σε ταΐσω» —ο χωρικός δίνει ονόματα στα σπιτικά ζα του κι εκείνα τα μαθαίνουνε.

Έτυχε μια μέρα να περνάμε με το στρατηγό Δ. Ματσούκα απ’ το χωριό Δίλοφο Σπερχειάδας, δίπλα από μιαν αυλή, κι ώς ακούσαμε μια νοικοκυρά χωριάτισσα να κράζει το γουρούνι της, «Μεταξά», ο διοικητής μου, τής XIII Μεραρχίας του ΕΛΑΣ, είπε, σιγανά, σα να μονολογούσε προς τον εαυτό του:

—Τι της φταίει, της βλοημένης, και το βρίζει το ζώο;

Ο πατέρας μου, πάλι, είχε ονομάσει «Στέλιο» έναν σκύλο που είχαμε πάρει περί το 1969, φυσικά προς τιμή του Παττακού, ενώ στη δεκαετία του 1960 ένας πλανόδιος είχε περάσει από δίκη επειδή έλεγε τον γάιδαρό του «Καραμανλή» (αθωώθηκε, διότι ισχυρίστηκε, και έπεισε το δικαστήριο, ότι υπάρχει καραμανλήδικη ράτσα γαϊδάρων).

Αλλά αυτά είναι πιο πολύ χαριτολογίες. Σε καμιά διακοσαριά χρόνια μπορεί να μην ενοχλεί ο Αδόλφος, σήμερα όμως ενοχλεί και προσβάλλει, και δίκαια, πολύ κόσμο, και η Ελληνική Αστυνομία, που δεν έχει και την έξωθεν καλή μαρτυρία, καλά θα έκανε να αλλάξει το υπηρεσιακό όνομα του τετράποδου, κι ας συνεχίσουν οι εκπαιδευτές του να τον φωνάζουν όπως έχει μάθει.

 

Advertisements

230 Σχόλια to “Ένας σκύλος που τον έλεγαν Αδόλφο”

  1. ( Πρώτη; ) καλημέρα.

    Δεν υπάρχει σωτηρία στην περίπτωση του συμπαθούς τετράποδου. Ρούντολφ λέγανε τον Ες. 🙂

  2. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Καλημέρα!

    Αν οι Ούγγροι είχαν προνοήσει αντί για Άντολφ να ονομάσουν το χαρισματικό σκυλάκι Ρούντολφ, θα μπορούσε να είχε λάβει μέρος και σε Διαγωνισμό Κλασικού Μπαλέτου.

    Υποθετικοί λόγοι του απραγματοποίητου.

  3. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    https://jailgoldendawn.com/2015/09/28/%CE%B7-%CF%87%CF%81%CF%85%CF%83%CE%AE-%CE%B1%CF%85%CE%B3%CE%AE-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%B1-%CF%80%CE%BF%CF%83%CE%BF%CF%83%CF%84%CE%AC-%CF%84%CE%B7%CF%82/

    Σιγά μην τον βγάζανε Άρη ή Τζαβέλλα τον σκύλοβιτς.

  4. spiral architect 🇰🇵 said

    Καλημέρα.

    Ένας οδοντογιατρός Αδόλφος υπάρχει στα Δυτικά, αλλά αν και κάποτε κατέβηκε με συνδυασμό που υποστήριζε το ΚΚΕ, εγώ δεν θα τον επισκεπτόμουν.

    Μα όνομα που του’δωσε κι αυτουνού ο νονός του! 😮

  5. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Να τοποθετηθεί πάραυτα ο Σκύλος.

  6. «Ευγενής λύκος», «ένδοξος λύκος» μου θυμίζουν καμπόικη (έτσι την λέγαμε στην εποχή μου) ταινία με Ινδιάνους: «Καθιστός Ταύρος», «Τρελό άλογο» κλπ.

    Με την ευκαιρία, να και ένα σχετικό ανέκδοτο που ψάρεψα στο διαδίκτυο:
    http://www.balleto.gr/humor/%CF%84%CE%B1-%CE%B9%CE%BD%CE%B4%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%B1-%CE%BF%CE%BD%CF%8C%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1/

  7. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1 Μα, κάτι σχετικό λέω στο άρθρο

    4 Έπρεπε να πας και να τον ρωτήσεις, πώς του δώσανε αυτό το όνομα (αλλά να μην τον ρωτήσεις όταν κάθεσαι στην καρέκλα)

  8. cronopiusa said

    Ζηλεύω το μικρό σου το σκυλί
    αγκυλωτό σου κάνει όταν μπουκάρεις
    Δεν ξέρω αν ακούει και στο Ζιγκ Χάιλ
    ή μοναχά Αδόλφο το φωνάζεις

    Καλή σας μέρα!

  9. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    Στὴν Ἰταλία ἤξερα δύο μὲ τὸ ὄνομα Adolfo. ἕναν συμφοιτητή μου, πολὺ καλὸ παιδὶ καὶ καλὸς φοιτητής, μὲ τὸν ὁποῖο ἔκανα καὶ παρέα στὰ μαθήματα κι ἕναν καθηγητή μου, στὴν ἕδρα τῆς φυσιολογίας, νευροφυσιολόγος στὴν εἰδίκευση, ἐξαίρετος ἐπιστήμων.

  10. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Δεν φημίζονται για την εξυπνάδα τους στην αστυνομία, αλλιώς θα τον έλεγαν Harry τον σκύλο που και πιο δολοφονικό είναι από το Adolf και κανείς δεν ενοχλείται.

  11. Παναγιώτης Κ. said

    Έχουμε καθ΄ύλην αρμόδιο έστω και αν τελευταία αραίωσε τις εμφανίσεις του και χάσαμε τα ωραία βιντεάκια για τα συμπαθή τετράποδα. 🙂

  12. Aghapi D said

    Καλημέρα κι’ από μένα
    Επιλογές είχαν https://www.livingwithdogs.gr/skilos-katikidia-zoa-kai-o-anthropos/anthropos-kai-skilos/339-onomata-sk-lon-thilika-arsenika

    Ήξερα, πάντως, κάποιον που φώναζε τον σκύλο του Οσάμα -από τον Μπιν Λάντεν – και προκαλούσε γέλιο ή/και αρνητικά σχόλια όταν τον φώναζε στην πλατεία τής Ραφήνας 🙂

  13. Aghapi D said

    Το δευτερόλεπτο που πατούσα το «δημοσίευση» εμφανίστηκε στην οθόνη μου αυτή η διαφήμιση
    https://www.livingwithdogs.gr/i-frontida-tou-skilou/ygeia-tou-skilou/482-eleo-farmakeftiki-kanavi-gia-skilous

  14. spiral architect 🇰🇵 said

    Τα εκπαιδευμένα σκυλιά συνηθίζουν να τα φωνάζουν από κουτάβια με ένα συγκεκριμένο όνομα, ένα όνομα που να «ακούγεται» και να «κουδουνίζει» στ’ αυτιά τους (ο γείτονας κυνηγός ονόμασε το σκυλί του Τζιμπριήλ) 😀 οπότε, άμα τον παρέλαβαν δυο ετών από την Ουγγαρία, το Άντλοφ δικαιολογείται έτι περαιτέρω. 😉

    Λίγο άσχετο αλλά, έχω διαβάσει ότι, τα σκυλιά με ότι και να ασχολούνται, από το παιχνίδι με ένα μπαλάκι, το ξετρύπωμα στο κυνήγι, το ξετρύπωμα ναρκωτικών, ως το συμμάζεμα ενός κοπαδιού το κάνουν σαν παιχνίδι. 🐶

    Border Collie sheepdogs at the Scottish Highlands

  15. Ανδρεας Τ said

    Ο παππούς μου, που είχε πάει στη Μικρασιατική εκστρατεία, όταν γύρισε ονόμασε το σκύλο του Κεμάλ. Όταν πέθαινε ο σκύλος, ο καινούργιος ονομαζότανε Κεμάλ. Μέχρι σήμερα δεν καταλαβαίνω γιατί έδινε αυτό το όνομα στα σκυλιά του ενώ τα αγαπούσε και τα φρόντιζε. Το ίδιο με ένα μπάρμπα μου, ΚΚΕ, που την εποχή που ο Θεοδωράκης τα έσπασε με το ΚΚΕ, πήρε ένα σκύλο και τον ονόμασε Θεοδωράκη, και τον έπαιρνε μαζί του στο καφενείο μόνο και μόνο για να τον ακούν να τον φωνάζει Θεοδωράκη.

  16. Τόχουμε ξαναπεί, τό όνομα παίζει μεγάλο ρόλο στη ζωή καθενός που το φέρει… αν ο Βελουχιώτης διάλεγε το ΠΑΟΚ αντί Αρης θάχε γραφτεί διαφορετικά η ιστορία του εμφύλιου…

    Οι Ελληνες αποφεύγουν να ονοματίσουν Ιούδα ένα παιδί και επίσης δεν έχω ακούσει κανέναν Δία ή Βούδα. Αντίθετα σχετικά συχνό είναι το όνομα του -πιο ρεζίλη δεν γίνεται- Αρη μάλλον γιατί δεν έχουν διαβάσει ποτέ στο κείμενο της Ιλιάδας τι του σέρνει ο πατέρας του. Μόνο οι παπάδες δεν χρησιμοποιούν αυτό το όνομα για προφανείς λόγους

  17. 6 Πολλοί κλάδοι της Ινδοευρωπαϊκής, και μαζί τους τα αρχαιοελληνικά, κάνουν τα ονόματά τους από σύνθετα τέτοιου τύπου. Δόξα του Νόμου (Θεμιστοκλής). Μαζεύει τα Καλύτερα (Αρισταγόρας). Σκέφτεται με Δύναμη (Αλκίφρονας). Αρχηγός στο Σκοπό (Αρχιμήδης) Τα γερμανικά απλώς έμπασαν και ζώα-τοτέμ σαν το λύκο στην ονοματολογία τους. Πάντως και εμείς είχαμε Λυκόφρονα και Λυκούργο και Λυκομήδη.

  18. Πέπε said

    Από τους πιο γνωστούς Αδόλφους (πέραν του Χίτλερ) ο Αδόλφο Μπιόι Κασάρες.

    Όσο για τα σκυλώνυμα που δε δίνονται πάντα προς τιμήν του αρχικού τους κατόχου, να θυμίσω ένα κλασικό ελληνικό ρατσιστικό που συνηθιζόταν μέχρι πριν 1-2 γενιές, να λένε τα σκυλιά Αζόρ (όχι από κάποιον συγκεκριμένο γνωστό Αζόρ αλλά απλώς επειδή είναι εβραίικο όνομα). Πιθανόν να το ξεκίνησαν κάποιοι από συνειδητό αντισημιτισμό και να το συνέχισαν, σαν μόδα, άλλοι που δεν ήξεραν τίποτε για το όνομα.

    Πάντως, αν κι έχω από μικρός ν’ ακούσω σκύλο να τον λένε Αζόρ, σε ανέκδοτα και τέτοιες φάσεις που κάποιος ψάχνει το πιο πρόχειρο όνομα σκύλου για να κάνει την αφήγησή του, το Αζόρ λέγεται ακόμη. Είναι, θέλω να πω, ζωντανή ανάμνηση.

  19. Πέπε said

    @16:
    Οι περισσότεροι Άρηδες είναι Αριστείδηδες ή Αριστοτέληδες όμως.

  20. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    6/17 Και οι Τούρκοι έχουν ντιπ ινδιάνικα ονοματεπώνυμα. Εντελώς πρόχειρα θυμάμαι έναν παλιότερο πρόεδρο της τούρκικης βουλής, Yıldırım Akbulut (Κεραυνός Ασπροσύννεφος) και μιά ηθοποιό Başak Köklükaya (Στάχυ Βράχος ριζιμιός).

  21. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    18 Η γιαγιά μου είχε Αζόρ, θυμάμαι.

    17 Και Αυτόλυκος

  22. konos said

    Ο σιωπηλός Χάρπο των αδελφών Μαρξ ήταν και αυτός Αδόλφος, αλλά το άλλαξε νωρίς σε Αρθούρος

  23. Πέπε said

    Ήδη συνάγεται από τα πρόσφατα σχόλια ότι όχι μόνο οι βάρβαροι ωμοφάγοι Τούρκοι καβαλάρηδες της στέπας, αλλά ακόμη και οι ιθαγενείς της Αμερικής, έμαθαν να φτιάχνουν ονόματα από μας.

    Ούτε ονόματα ρε δεν είχατε!

  24. loukretia50 said

    Kαλημέρα!
    Ο πιο γνωστός Aethelwulf , νομίζω ήταν ο πατέρας του μεγάλου Άλφρεντ. Σκύλο θα είχε σίγουρα.

    Και έχει αναφερθεί συχνά η ταινία
    Le Prénom, Name Scene https://youtu.be/-U5lLmYq8nw

  25. # 17

    Αυτά όμως δεν ήτανε βαφτισιμιά τους αλλά παρατσούκλια λόγω ιδιοτήτων-ικανοτήτων π.χ. Περικλής, Σωκράτης (πολύ δοξασμένος, γερό μυαλό)

    Κάπου είχα διαβάσει πως Χαρούν ελ Ρασίντ είναι ο καλός κυβερνήτης του κόσμου

  26. # 19

    Ναι, γιατί το ολόκληρο θυμίζει…δρόμους. Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα !

  27. 17, 6. Όμως νομίζω ότι σε εμάς το Λυκ- δεν προέρχεται από τον λύκο αλλά από την λύκη (αυγή, λυκαυγές), άρα Λυκούργος ο δημιουργός του φωτός.

  28. κασσάνδρα said

    Ενα γάτο ,που έκανε κατοχή στην αυλή μας , τον φωνάζαμε Χίτλερ, είχε και το χαρακτηριστικό μουστακάκι.

  29. Avonidas said

    Καλημέρα.

    Να έχει δηλαδή ο σκύλος το καλλιτεχνικό του όνομα; Αηδίες, μια ζωή ακριβοι στα πιτουρα και φτηνοί στ’ αλεύρι είμαστε.

    Πάντως, κι ο αδερφός μου έχει εναν Ούγγρο σκύλο (της νύφης μας προίκα) που τον φωνάζει Ερμή, λες το κανονικό του να ‘ταν Χέρμαν; 🤔

  30. spiral architect 🇰🇵 said

    @28:

  31. Avonidas said

    Θυμηθηκα και το αστείο με τον τύπο που ήθελε ν’ αλλαξει όνομα, και πήγε στο ληξιαρχείο:

    -Πώς λέγεστε;
    -Αντολφος Κατσικας
    -Ε, δίκιο έχετε, όνομα ειναι αυτο; Και πώς θέλετε να το κάνετε;
    -Ροδολφος Κατσικας!

    😊

  32. spiral architect 🇰🇵 said

    Τα ζώα, οικόσιτα και μη, δεν έχουν τα μυαλά τα δικά μας βρεε!

  33. sarant said

    31 Και με Σάιζε υπάρχει αυτό (σκατά στα γερμανικά).

    30 !!

  34. Avonidas said

    τίποτα δεν τους εμποδίζει να χρησιμοποιούν άλλο όνομα για να το φωνάζουν και άλλο για να διαφημίζουν τις επιδόσεις του.

    Θέλουν ονομασία erga omnes 😏

  35. Yiannis KyrYiannis Kyriakides said

    Καποιος ειχε 2 σκυλια, τον Αλλάχου και τον Ακμπάρ. Οταν τους φωναζε «Αλλάχου, Ακμπάρ», οι σκυλοι ερχονταν αλλά ολοι οι αλλοι εφευγαν. Γινοταν ο χαμος

  36. Καλημέρα

    Το Αδόλφος είναι πράγματι ένα όνομα που έχει συνδεθεί με τα αποτρόπαια εγκλήματα των ναζιστών
    Για μένα, όμως, κάπου εκεί στα τέλη των ’80s, καταμεσής της εφηβείας συνδέθηκε με τον Αντόλφο Μπιόυ Κασάρες και την εφεύρεση του Μορέλ. Πράγμα που με οδήγησε αναπόφευκτα και εδώ:

  37. Φαρμακωμενο Πιονι said

    Οι τελευταιοι Αγγλοσαξωνες βασιλιαδες ειχαν μια μανια με το προθεμα Æþel-:

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_monarchs_of_Wessex

    Ειδικα ο Æþelwulf ονομασε πεντε απο τα εξι παιδια του ετσι — σημαντικοτερος ομως ηταν μαλλον ο έκτος, ο Alfred.

  38. ΣΠ said

    34
    Ας του δώσουν ό,τι όνομα θέλουν αρκεί να μη περιέχει τον όρο «Αδόλφος» ή παράγωγά του. 🙂

  39. ΣΠ said

  40. Pedis said

    Οι υπεύθυνοι της ελληνικής αστυνομίας εξήγησαν ότι ο σκύλος είχε αγοραστεί από ουγγρικό εκτροφείο και ότι είχε το όνομα Adolf από τον εκτροφέα του, επομένως δεν ήταν δυνατόν να αλλάξει, αφού τα εκπαιδευμένα σκυλιά έχουν μάθει να ακούνε στο όνομά τους. Πρόσθεσαν πάντως ότι το σκυλί το φωνάζουν και Ρούντολφ. Πάλι καλά πάντως που δεν έδωσαν οι ίδιοι το όνομα αυτό.

    χαχα!

    Ε, πολύ κακό για το τίποτα. Οι αστυνομικοί δεν ασχολούνται με την πολιτική,

    όπως δεν έχουν καμία σχέση με εμπόριο ναρκωτικών, εκβιασμούς, λαθρεμπόριο, νταβατζιλίκι.

    Ζουν και εργάζονται σαν να μην υπάρχουν

    (ως αστυνομικοί).

  41. sarant said

    34 Καλό παράδειγμα 🙂

  42. ΣΠ said

    Κακό να σε λένε Αδόλφο αλλά χειρότερο να σε λένε Χίτλερ.
    https://kontakt-3.dastelefonbuch.de/Wismar/Romano-Lukas-Hitler-Wismar.html

  43. spiral architect 🇰🇵 said

    Dog Translator
    (Ultimate Prank)

  44. Γιάννης Κουβάτσος said

    Δηλαδή, ο μοναδικός σκύλος που πουλούσε ο Ούγγρος (τι λαός κι αυτός) ήταν ο Αδόλφος; Ή τους πρότεινε καμιά δεκαριά σκύλους και οι καπς διάλεξαν αυτόν; Τι λέει ο Μαυροειδάκος;

  45. Steloni said

    Έχω ακούσει πως το ίδιο έγινε πάνω κάτω και στην Ιταλία με το όνομα Μπενίτο. Δεν ξέρω αν ισχύει

  46. Anonymous said

    Θα είχε ενδιαφερον μια προχειρη ερευνα συσχετισης των αποψεων για το ονομα του σκυλου με τις αποψεις για το ονομα της ακατονομαστης χωρας, στον ιδιο διαδικτυακο λογαριασμο (για να καταλαβουμε αν τα ονοματα εχουν ή δεν εχουν και τοση σημασια) 😀

  47. sarant said

    45 Δεν βρίσκω κάποιον διάσημο Ιταλό που να γεννήθηκε μεταπολεμικά

    46 Πράγματι

  48. LandS said

    45 Την εποχή που είχαν πιάσει τον Μπετίνο Κράξι τα αυταρχικά του, ο δαίμων του τυπογραφείου της Ουνιτά τον έκανε, κάνα δυο φορές, Μπενίτο

  49. Νέο Kid said

    Ένας Αδόλφος που τον έχει όλος ο κόσμος ασυνείδητα στο στόμα του και συνειδητά στα πόδια του… είναι ο άντολφ (άντι) ντάσλερ aka Adidas.
    Εγώ φυσικά φοράω μόνο του Ρούντολφ Ντάσλερ aka Puma !

  50. # 46

    Απ ‘οσα ξέρω αποφεύγουν και το Αρντίτο για τον ίδιο λόγο που κι εμείς αποφεύγουμε το Αλκιμος… παράλληλες οργανώσεις νεολαίας από δικτατορίες.

    Ιταλία = όπερα = Βέρντι—-> Τροβατόρε !!!

  51. LandS said

    Αυτό που λένε ότι τα σκυλιά δεν καταλαβαίνουν λέξεις αλλά καταλαβαίνουν τονο και ένταση φωνής σε συνδυασμό με τις χειρονομίες και τη μυρουδιά αυτού που δίνει τα παραγγέλματα ισχύει;

  52. spiral architect 🇰🇵 said

    […] Πρόκειται για όνομα γερμανικό. Προέρχεται από το παλαιογερμανικό Athalwolf, σύνθετο όνομα, που το πρώτο συνθετικό του σημαίνει «ευγενής» και το δεύτερο, το wolf είναι ο λύκος. Με το ίδιο δεύτερο συνθετικό έχουμε και τον Ροδόλφο (τον ένδοξο λύκο) […]

    Tο΄χουν λοιπόν οι Γερμανοί με το λύκο, αλλά υπάρχει και ο παππούς κάπου στα βάθη της στέπας που μαθαίνει στον εγγονό του σημάδι:
    (απάνω σε λύκο)

    Grandfather: [whispering to boy aiming rifle] I am a stone. I do not move. Very slowly, I put snow in my mouth. Then he won’t see my breath. I take my time. I let him come closer. I have only one bullet. I aim at his eye. Very gently, my finger presses on the trigger. I do not tremble. I have no fear. I’m a big boy now. Ready Vassili? Now, Vassili, fire!

    O μικρός Βασίλι είναι ο Ζάιτσεφ και ο μονόλογος από την πρώτη σκηνή της κινηματογραφικής μεταφοράς της εμπόλεμης ζωής του.

  53. Νέο Kid said

    Τα ονόματα για σκυλιά πρέπει να είναι μονοσύλλαβα , άντε το πολύ δισύλλαβα .
    Τα πιο διαδεδομένα ονόματα παγκοσμίως είναι το αγγλοσαξωνικο Jack (εξού και το » επέλαυνε Ιάκωβε και τα οστά μετά σού» ) και το κινεζικό Canyin που σημαίνει απλά «φαΐ»

  54. Νέο Kid said

    51. Φυσικά ισχύει. Γι αυτό τα κελεύσματα , οπως και το όνομα ,πρέπει να είναι μονοσυλλαβα . Δεν έχουν νόημα παραπάνω συλλαβές. Ο σκύλος δεν τις πιάνει.

  55. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  56. Νέο Kid said

    Οι μπάτσοι πουλάνε την ηρωίνη και ταΐζουν τον Αδόλφο!

  57. nikiplos said

    24@ Λου, καταπληκτική ταινία με την (μακαρίτισσα πλέον) Valérie Benguigui.

  58. Πέρα από το όνομα τα εκπαιδευμένα σκυλιά ξέρουν και μια λέξη με την οποία κοκκαλώνουν. Αυτό που είχα δει εγώ λεγότανε Ιβάν-σιμπίριαν χάσκι πολύ μεγαλόσωμο- και κοκκάλωνε στη λέξη φούι ‘οποιος και να την έλεγε

  59. nikiplos said

    Πρακτικά οι γάτοι ακούν μόνο συριστικά σύμφωνα σ, ψ, ρ…
    Οι σκύλοι μονοσύλλαβα… Στα δισύλλαβα ακούν την τονισμένη συλλαβή: πχ η δικιά μου σκύλα Κίρκη, πιάνει μόνο το ίρκ…
    Έτσι δεν ακούει στο χαϊδευτικό Κιρκινέζα, αλλά στο Κύρ-Κινέζα…

    Τα ονόματα ενίοτε εκφράζουν απλά τη ματαιοδοξία των γονέων, έχω άλλωστε ξαναπεί για τον γνωστό μου που είχε ονομάσει την κόρη του «Σταλινούλα»… (η οποία ευτυχώς το έκανε Λίνα σκέτο όταν μεγάλωσε)…
    Μια θεία της Παπαρήγας στην Κεφαλονιά λεγόταν Αναρχία (η κυρ-Αναρχία με τ’ όνομα) καίτοι ήταν οπαδός της Δεξιάς… (αυτοί οι μουρλοΚεφαλονίτες)…

    Η ταινία που ανήρτησε η Λουκρητία στο @24, τα λέει όλα… και για τα μικρά ονόματα και για τα επώνυμα…

    Τα προσώπατα κάνουν τα ονόματα, αλλά και τα ονόματα ενίοτε κάνουν τα προσώπατα…

    ΥΓ> μην αδικούμε τους συμπατριώτες μας με τα ονόματα και τη θρησκοληψία. Δεν έχουμε άλλωστε Ιησούς σαν μικρό όνομα…

  60. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    @17,

    και Λυκοτραφίτη.

  61. ΣΠ said

    Το καλύτερο όνομα σκύλου είναι Σαρδέλα.

  62. Alexis said

    #31: Το σκότωσες (ελαφρώς) το ανέκδοτο Αβονίδα. Έτσι που το έγραψες και τα δύο ονόματα θα ήταν φυσικό να τα αλλάξει κανείς. Και πάντως αν τυχόν άλλαζε μόνο το ένα εγώ θα προτιμούσα να αλλάξει το Αδόλφος παρά το Κατσικάς.
    Εγώ το ξέρω ως εξής:

    Πάει ένας στο ληξιαρχείο για να αλλάξει το όνομά του.
    -Πώς λέγεστε; τον ρωτά ο ληξίαρχος
    -Γιώργος Σκατάς.
    -Ε μα, δίκιο έχετε, όνομα είναι αυτό; Και πώς θέλετε να το κάνετε;
    -Γιάννης Σκατάς!

  63. Alexis said

    #42: Να υπάρχει άραγε κάποιος Αδόλφος Χίτλερ στη Γερμανία ή αλλού;

  64. #Γενικώς ο λόγος «περί όνου σκιάς»

    «στην πίσω όψη του εντύπου όπου οι γονείς δηλώνουν το όνομα του νεογέννητου υπάρχει κατάλογος με καμιά διακοσαριά προτεινόμενα ονόματα»
    # Οι παλιοί παπάδες (αγράμματοι) δεν δέχονταν στη βάφτιση ονόματα που δεν γιόρταζαν! (έψαχναν στα συναξάρια).

    «Μεταξά, Μεταξά, έλα δώ, έλα να σε ταΐσω» —ο χωρικός δίνει ονόματα»
    # Έναν παιδικό φίλο (απεδήμησε εις Κύριον) τον φωνάζαμε με το παρατσούκλι Μουσολίνης!

  65. Alexis said

    #62: Παρεμπιπτόντως, δεν ξέρω αν ισχύει, αλλά είχα ακούσει κάποτε ότι το βαφτιστικό όνομα κάποιου δεν γίνεται να αλλάξει, αντίθετα με το επώνυμο που αλλάζει με (αιτιολογημένη) δικαστική απόφαση.

  66. Avonidas said

    #62. Εγώ όπως το άκουσα το λέω, δεν έχουν μία εκδοχή τ’ ανέκδοτα.

    Τη δική σου εκδοχή θυμάμαι την είχε χρησιμοποιήσει ο Λαζόπουλος στους Μήτσους. Παλιά, τότε που δεν έκλεβε όλο το χιούμορ του από το JotD 😉

  67. ΣΠ said

    65
    Και τα δύο μπορούν να αλλάξουν. Το κύριο όνομα πιο δύσκολα.
    https://www.siopi-law.gr/post/161-allagi-eponymoy-kai-kyrioy-onomatos-pro

  68. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    65 Αλλάζει και το μικρό. Κάπου εδώ μέσα είχα γράψει για έναν δυστυχή που το άλλαξε σε Αλέξανδρος (τον είχαν βαφτίσει Αλαφούζο).

  69. Jimakos said

    Πλην του γνωστού Αδόλφου, το ίδιο όνομα είχε κι ένας άλλος διαβόητος, ο Άιχμαν.
    Σε σχετικά διάσημους, μπορώ να θυμηθώ τον κολομβιανό Αντόλφο Βαλένσια, που ένα φεγγάρι είχε περάσει κ από ΠΑΟΚ.

    #45, 47
    Πάλι στη μπάλα θα παω (έχει και πλούσιο database σε ονόματα, το δίχως άλλο) και θα θυμηθώ μόνο τον Μπενίτο Καρμπόνε, ιταλό με θητεία στην Πρέμιερ Λιγκ της Αγγλίας εκεί στα τέλη των 90’ς.

  70. Pirros said

    65

    Το μικρό όνομα μπορεί να αλλάξει στην Ελλάδα με δικαστική απόφαση (γνωρίζω περίπτωση, έγινε για θρησκευτικοσυνειδησιακούς λόγους), ενώ για την αλλαγή επιθέτου νομίζω ότι δεν χρειάζεται απαραίτητα δικαστική απόφαση (έχω την εντύπωση ότι είναι πιο απλή διοικητική πράξη).

  71. Alexis said

    #67, 68: Α, μάλιστα. Ευχαριστώ.
    Μου φαίνεται πάντως λίγο περίεργος ως λόγος αλλαγής του βαφτιστικού το κακόηχο του ονόματος.
    Πώς μπορεί ένα κύριο όνομα να είναι «κακόηχο»;

  72. Γιάννης Κουβάτσος said

    Όνομα που δεν δίνεται πια στα κορίτσια είναι το Φρειδερίκη. Όποιες το έχουν ακόμα, είναι κάποιας ηλικίας. Όνομα …εθνικόφρον και πιστοποιητικό νομιμοφροσύνης στο μετεμφυλιακό καθεστώς. Οι κομμουνιστές προτιμούσαν τα Ιωσήφ και Μόσχα για τα παιδιά τους. Χάθηκαν πια αυτές οι «ωραίες» ονοματοδοσίες, αν και ο Τσίπρας βάφτισε τον γιο του Ερνέστο.

  73. Γιάννης Κουβάτσος said

    68: Για φαντάσου να ‘σαι Παναθηναϊκός στις μέρες μας και να σε λένε Αλαφούζο. Υπάρχει περίπτωση να βρεθεί άσπλαχνος γραφειοκράτης που θα σου αρνηθεί την αλλαγή ονόματος;

  74. spiridione said

    71. Από τη νομολογία: το όνομα Γκόλφω έχει κριθεί κακόηχο. Και το όνομα Πέρδικα (στη Χίο νομίζω).
    Απόσπασμα απόφασης:
    … Το δεύτερο όμως όνομα αυτής «Γκόλφω», δεν είναι εύηχο και έχει δικαιολογημένα μη επιθυμητές συνέπειες γι` αυτή, αφού αποτελεί λόγο εμπαιγμού από τους συνομηλίκούς της και γενικά από το κοινωνικό περιβάλλον της, ιδιαίτερα δε μετά τη διαφήμιση με το νερό DORNA όπου αναφέρεται το όνομα «Γκόλφω», όπως καταθέτει σχετικά η μαρτυράς της, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σε αυτή ψυχολογικά προβλήματα.

  75. Mπετατζής said

    45, 47 : Πάντως τον Μουσολίνι, τον είχε βαφτίσει Μπενίτο ο καημένος ο πατέρας του προς τιμή κάποιου σοσιαλιστή επαναστάτη (Μπενίτο Χουάρες μήπως ;; δεν είμαι σίγουρος) . Δεν τον έπνιγε στην κούνια καλύτερα ! Κρίμα να αμαυρωθεί το όνομα.

  76. Τρίβλαξ said

    Πάντως με το Adolf θα συμφωνούσε ο Ξενοφών. Συμβουλεύει να δίνονται στα σκυλιά μονοσύλλαβα η δισύλλαβα ονόματα για να τα μαθαίνουν εύκολα. Θυμάμαι ότι το «Φλοξ» ήταν ανάμεσα στα παραδείγματα που δίνει.

    Στα Θερμιά, φίλος του Δημήτρη Μαρτίνου και δικός μου, ο Μανώλας, είχε σκύλο την εποχή της Ιρανικής επανάστασης ονόματι «Χομενί». (Καλό να μνημονεύουμε τον Μανώλα που και που, ε Δημήτρη;)

  77. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    71 Σκέψου να σε βαφτίζανε Ποδαλείριο. Φαντάζεσαι βέβαια πώς θα σε φώναζε ο κόσμος… 🙂

  78. 27 Το σκέφτηκα το ενδεχόμενο το Λυκ- να παραπέμπει σε φως, αλλά ενώ ο Chantraine στο ετυμολογικό του δέχεται το *λύκη ως συγγενές του λύχνος, τα κύρια ονόματα όλα τα αποδίδει στο λῦκος, με το Λυκούργος να προέρχεται από το ἔργω με την ομηρική του έννοια, αποκλείω: Απωθεί τους Λύκους. Και τόσο παλιά ονόματα σε Λυκο- παραπέμπουν στο λῦκος ευκολότερα από τη λύκη.

  79. divolos said

    #70, 67, 65: Στην Ελλάδα έχει επικρατήσει το όνομα κάποιου να δηλώνεται στο ληξιαρχείο (ονοματοδοσία) ταυτόχρονα με την χριστιανική βάφτιση, είναι όμως δύο διαφορετικά πράγματα. Στο ληξιαρχείο απ΄ ότι ξέρω καταχωρούν ξεχωριστά σε δύο διαφορετικά σημεία το όνομα και το κατά την βάπτιση χριστιανικό όνομα που για τους περισσότερους είναι το ίδιο. Καταχωρούν δηλαδή ταυτόχρονα την ονοματοδοσία και την βάπτιση κάτι που οι περισσότεροι το κάνουν όταν πηγαίνουν στο ληξιαρχείο το χαρτί της βάπτισης που πήραν από την εκκλησία. Τώρα (αν δεν κάνω λάθος) το όνομα της ονοματοδοσίας είναι αυτό που αφορά το κράτος και τις συναλλαγές μας με αυτό και μπορεί να αλλάξει (με δικαστική απόφαση). Αυτό που δεν αλλάζει είναι το χριστιανικό όνομα που γράφεται σε ξεχωριστό σημείο της καρτέλας μας στο ληξιαρχείο. Αυτό είναι το κατά Χριστόν όνομα και δεν αλλάζει γιατί μια φορά βαφτίζεται κανείς χριστιανός. Κάτι επίσης που οι πιο πολλοί αγνοούν είναι πως μπορούν ταυτόχρονα με την δήλωση της γέννησης ενός παιδιού να καταχωρήσουν και το όνομα του παιδιού (ονοματοδοσία) για να μην ταλαιπωρούνται αργότερα. Το πρόβλημα είναι πως πρέπει να γίνει μέσα σε τρεις μέρες από την γέννηση και ειδικά για την ονοματοδοσία να είναι παρόντες και οι δύο γονείς πράγμα λιγουλάκι δύσκολο για την λεχώνα.

  80. Καλησπέρα,
    Άντε ν’ αλλάξει η ώρα την άλλη βδομάδα, να μην μπερδεύομαι με το πότε μπήκαν τα σχόλια.

    16 Τι μου θύμισες τώρα! Όταν σκεφτόμασταν για τα ονόματα των παιδιών, αν ήταν κορίτσι είχαμε αποφασίσει. Ειρήνη (για την παγκόσμια, όχι για καμιά αγία). Για το αγόρι υπήρχε διαφωνία. Άρης. Και που να γίνει δεκτό από μένα, αφού συμφωνήσαμε σε αντιπολεμικό κλίμα. Η περίπτωση να γίνει παπάς ήταν που έπαιξε καθοριστικό ρόλο. Βέβαια, δεν φύγαμε και πολύ μακριά από τα πολεμικά, το Δημήτρης σ’ αυτή την κατηγορία το έχω, αλλά είπαμε να είναι έτσι κομμένο ( κι όχι -ιος) οπότε κάπως μαλακώνει 🙂

  81. Γιάννης Κουβάτσος said

    75:Σωστά. Και όχι μόνο Μπενίτο αλλά Μπενίτο Αμίλκαρε Αντρέα. Αμίλκαρε, προς τιμήν του γαριβαλδινού κομμουνάρου Αμίλκαρε Τσιπριάνι, και Αντρέα, σε ανάμνηση του σοσιαλιστή Αντρέα Κόστα… Στην αρχή του βγήκε του μπαμπά σοσιαλιστής ο γιος, αλλά μετά…

  82. 72 Βάφτισε ή ονόμασε;
    Παρεμπιπτόντως, το όνομα δεν το δίνει ο νονός, ούτε αποκτιέται με τη βάφτιση. Το όνομα -για το εκκλησιαστικό τυπικό- προϋπάρχει και δεν έχει σχέση με τη βάφτιση. Αυτό το όνομα χρησιμοποιείται από την υποδοχή ακόμα, εκεί που γίνονται τα μυστήρια με τα φτυσίματα και τα απεταξάμην. Το γεγονός πως οι «χριστιανούληδες» (να θυμηθούμε και μια πολυώνυμη ψυχή που όλο εδώ τριγυρίζει) δεν το λένε αυτό κι αφήνουν να πλανάται η εντύπωση πως αν δεν βαφτιστεί κάποιος όνομα δεν υπάρχει (και σε κάτι οικογενειακές διαμάχες βλέπεις μπούληδες τεσσάρων, πέντε χρονών ή και μεγαλύτερους).

  83. 79 με πρόλαβες εν μέρει, αλλά να διορθώσω κιόλας: Όχι, η ονοματοδοσία μπορεί να γίνει στο ληξιαρχείο οποιαδήποτε στιγμή. Οι τρεις μέρες είναι για τη δήλωση της γέννησης. Τώρα, αν η καρτέλα έχει χώρο και για δεύτερο όνομα (κατά Χριστόν όπως λες) δεν έχω υπόψη μου, σε όποιο πιστοποιητικό πήρα, ένα όνομα έχω δει (κι ειδικά για το γιο μου που όπως γράφω παραπάνω τον ονομάσαμε Δημήτρη αν και, βέβαια ο παπάς Δημήτριος είπε κι έγραψε).

  84. Giannis Germanis said

    καλημερα!
    στο φου-μπου βρηκα και την εξης αρκετα λογικοφανη ερμηνεια (για το σκυλο!):
    «Η Αστυνομία ονόμασε έναν σκύλο της «Αδόλφο» και κρίθηκε πως είναι Ναζιστική! Οι επικριτές της θα έπρεπε όμως να γνωρίζουν πως το Ελληνικό έθιμο ήταν να ονομάζουν τους σκύλους με τα ονόματα των εχθρών της πατρίδας, ώστε να μπορούν να φωνάζουν ατιμώρητα: «Αδόλφε!!! έλα δω ρε κοπρίτη!» και τα συναφή. Το έθιμο περιγράφει ο Πάτρικ Λη Φέρμορ.[…]»
    (απο τον https://www.facebook.com/skourtelis.dimitris – τον λη φερμορ δεν τον ξερω!)

  85. Giannis Germanis said

    μαλλον αυτος: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%AC%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%BA_%CE%9B%CE%B7_%CE%A6%CE%AD%CF%81%CE%BC%CE%BF%CF%81

    και μολις ειδα (γιατι το διαβασα βιαστικα) πως το αναφερετε και σεις το εθιμο στο αρθρο! τεσπα…!

  86. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα, ωραία συζήτηση έγινε!

    74 Και κατά σύμπτωση το όνομα Γκόλφω, που κρίθηκε κακόηχο, ριμάρει με τον Αδόλφο

  87. spiridione said

    79. Σωστά το λες ότι άλλο πράγμα η βάφτιση και άλλο η ονοματοδοσία στο ληξιαρχείο: το όνομα αποκτάται αποκλειστικά με τη δήλωση στο ληξιαρχείο, η βάφτιση δεν έχει καμία έννομη συνέπεια. Δεν καταχωρούν στο ληξιαρχείο σε διαφορετικά πεδία τα ονόματα – έτσι ξέρω τουλάχιστον. Υπάρχουν αρκετές δικαστικές διαμάχες που έχω υπόψη μου σχετικά με το όνομα του παιδιού. Πηγαίνει δηλαδή ο ένας γονέας και βαφτίζει το παιδί με το όνομα που θέλει, κρυφά απ’ τον άλλον που διαφωνεί, και μετά πηγαίνει και το καταχωρεί στο ληξιαρχείο, παράνομα βέβαια γιατί η δήλωση στο ληξιαρχείο απαιτεί τη συναίνεση και των δύο γονέων. Με γνωριμία ή πλαστογραφία. Και μετά τρέχουν στα δικαστήρια για να αλλάξει το όνομα του παιδιού.

  88. sarant said

    79-87 Κοίταζα πρόσφατα τη ληξιαρχική πράξη γεννήσεώς μου, στην οποία (εν έτει 1959) δηλώθηκα λίγες μέρες μετά τη γέννησή μου χωρίς ονομα, και στο περιθώριο δυο χρόνια αργότερα υπήρχε το όνομα που με βαφτίσανε. Τώρα θα έχει αλλάξει αυτό.

  89. Χαρούλα said

    (http://www.biblionet.gr/book/131298/Moers,_Walter/%CE%91%CE%B4%CF%8C%CE%BB%CF%86%CE%BF%CF%82_%CF%84%CE%BF_%CE%BD%CE%B1%CE%B6%CE%B9%CF%83%CF%84%CF%8C%CF%83%CE%BA%CF%85%CE%BB%CE%BF )

  90. 25 Χαρούν είναι ο Ααρών. Ρασίντ σημαίνει πράγματι κάτι σαν «ορθόδοξος», ο «σωστά καθοδηγημένος» ας πούμε.

  91. ΣΠ said

    Το όνομα του σκύλου σας πείραξε; Εδώ δείτε.

  92. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    15. Κεμάλη έλεγε κι ο δικός μου παππούς το σκύλο του 🙂

    71.Αλέξη, π.χ. Φλώρος (έγινε/του φαίνεται κακόσημο όταν πήγε σχολείο 🙂 )

    86 .Εναι, δεν το είπατε ακόμη; (δεν προλαβα όλα)
    Στο δρόμο μου σφυρίζανε και με φωνάζαν Γκόλφω
    μα ευτυχώς τον Τάσο μου τον λέγανε Ροδόλφο.

  93. ΓΤ said

    Άλλος γνωστός Αδόλφος ο Άντολφ «Άντι» Ντάσλερ (Adolf «Adi» Dassler), ιδρυτής της Adidas (ADI DASsler). O δε ένας αδερφός του, Ρούντολφ, ίδρυσε την Puma. Ας σημειωθεί ότι όλα τα αδέρφια, ο Άντι, ο Ρούντολφ, ο Κρίστοφ και η Παουλίνα ήταν μέλη της Νεολαίας του Χίτλερ…

  94. Avonidas said

    #89. Μόνο που στα γερμανικά ο τίτλος είναι Adolf, die Nazisau, «ναζιστογούρουνο»

  95. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Παλιό αλλά πραγματικό:
    -Γιατί είπες το σκύλο Λάκη
    -από το σκυλάκι
    -και το γάτο Τάκη , από γατάκι;
    -Τάκη από Μητσοτάκη!

  96. Avonidas said

    #94. Και μάλιστα στο θηλυκό (όπως λέμε σκρόφα)

  97. divolos said

    #83. Ναι σωστά ονοματοδοσία γίνεται όποτε θες. Οι τρεις ημέρες είναι για την δήλωση της γέννησης όπου μπορείς απευθείας να καταχωρήσεις και όνομα ταυτόχρονα. Γιατί το παιδί αλλιώς (σχεδόν πάντα δηλαδή) καταχωρείται «άνευ ονόματος».
    #87, 88: Σε κανένα επίσημο έγγραφο, πιστοποιητικό κλπ δεν φαίνεται το χριστιανικό όνομα παρά μόνο αυτό της ονοματοδοσίας. Το χριστιανικό υπάρχει μόνο σε ειδικό περιθώριο στο βιβλίο του ληξιαρχείου και για να το δεις πρέπει να δεις το βιβλίο. Δεν χρησιμοποιείται πουθενά αλλού. Η κόρη μου π.χ. έχει το όνομα που της δώσαμε με ονοματοδοσία. Αργότερα που την βαφτίσαμε, κατά την βάφτιση της δώσαμε δύο ονόματα. Το δεύτερο επισήμως δεν φαίνεται πουθενά. Το ξέρουν μόνο οι κοντινοί συγγενείς που καμιά φορά την φωνάζουν και με το δεύτερο.

  98. ΣΠ said

    Από την ταινία «Η ζωή είναι ωραία».

  99. divolos said

    Σε κάποιες χώρες του εξωτερικού απ΄ όσο ξέρω δεν μπορείς να δηλώσεις γέννηση χωρίς να δηλώσεις και το όνομα του βρέφους. Αυτό αν ίσχυε και στην Ελλάδα θα μας γλίτωνε από πολλές γκρίνιες αργότερα.

  100. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    12 >> φώναζε τον σκύλο του Οσάμα
    ξερω τώρα σκύλο Ομπάμα (κατάμαυρο). Παλιότερα άλλον μαύρο, Μαντέλα.

    Το πιο όμορφο όνομα σ΄ένα άσπρο σκυλί στο χωριό ήταν
    Μαντιλίδα (η μικρή άγρια μαργαρίτα)

    Εχω βαφτίσει σκυλί «Πήδο».
    Γενικά δεν θα διάλεγα να δώσω σε σκυλί όνομα ανθρώπινο (όχι μόνο «χριστιανικό») .Για τις γάτες, δεν έχω την ίδια εσωτερική αντίρρηση 🙂 .

  101. #16 «Οι Ελληνες αποφεύγουν να ονοματίσουν Ιούδα ένα παιδί».

    Κρίμα κατά μία έννοια, γιατί θα είχε πολύ πλάκα π.χ. κάτι τέτοιο: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=777401479046579&set=a.238205566299509&type=3&theater

  102. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    99 Ναι. Στο Βέλγιο που γέννησα, το δήλωσα άμεσα το όνομα στο νοσοκομείο, πριν έλθει ο ευτυχής μπαμπάς.

  103. nestanaios said

    27.
    Και από τι προέρχεται η «λύκη»; Και τι σχέση έχει ο «Λυκούργος» με τον λύκο ετυμολογικά; Σίγουρα καμμία.

    Η συλλαβή λύκ διαιρείται σε τρία στοιχεία. Το «Λ», το «υ» και το «Κ». Το «υ» απαιτεί περαιτέρω διερεύνηση. Από την λατινική αλφάβητο καταλαβαίνουμε ότι παλαιότερα η ελληνική ενείχε όχι μόνον το «Υ» αλλά και το «U». Η διαφορά μεταξύ των δύο είναι ότι το μεν «U» είναι στερητικό μόριο το δε «Y» είναι επιτατικό ποιότητος. Αν ψιλούται επιτάσσει καλή ποιότητα και αν δασύνεται επιτάσσει κακή ποιότητα και το μέτρο του καλού και του κακού είναι πάντοτε ο άνθρωπος και αυτό είναι ελληνική φιλοσοφία. και έτσι έχουμε τρείς συλλαβές «ΛΥΚ».

    Το «Λ» είναι το στοιχείο της διαστολής και συνεκδοχικά εννοεί το αυξάνω, το επεκτείνομαι, το απλώνω, το εξαπλώνομαι και πολλά άλλα. Η στέρηση εξάπλωσης στον χώρο «Κ» λέγεται «ΛΥΚ». Ο χώρος «Κ» είναι ο χώρος του ανθρώπου και συνεκδοχικά ο ίδιος ο άνθρωπος και το ζώο που δεν μπορεί να είναι κατοικίδιο λέγεται «ΛΥΚΟΣ». Και έτσι ετυμολογείται ο «ΛΥΚΟΣ» και όχι από κάποια ρίζα αγνώστου προελεύσεως.

    Η άλλη συλλαβή «ΛΥΚ» ετυμολογείται από το επιτατικό μόριο της ποιότητος. Εξάπλωση καλής ποιότητος στον χώρο «Κ». Συνεκδοχικά το φώς, η διαφώτιση και πολλά άλλα.

    Η τρίτη περίπτωση δεν χρησιμοποιείται επειδή δεν συνάδει με το «Κ» στην ίδια συλλαβή αλλά την βρίσκουμε με άλλα στοιχεία. «το εὑ κράτος ἐστί μέγιστον». Η δύναμις του κακού είναι μεγίστη.

  104. Μαρία said

    Ο παππούς μου είχε δώσει στα σκυλιά του τα ονόματα Ραντζάου και Κλεμανσό.

  105. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Εἴχαμε ἕναν κόκκορα, ποὺ σήκωνε πολὺ ψηλὰ τὸ πόδι του στὸ περπάτημα.
    Ὁ πατέρας μου τὸν ἔβγαλε Μουσολίνι.

    Τὸν φάγαμε κοκκινιστὸν μὲ μακαρόνια.

    @76. Γειά σου, Χρῆστο. Πιὸ παλιά, ὁ Μανώλας εἶχε ἕναν ἄλλο σκύλο ποὺ τὸν ἔλεγε Μπιθικώτση. Πολὺ ἔξυπνο ζωντανό· καταλάβαινε ὅ,τι τοῦ ᾿λεγαν ὁ Μανώλας καὶ ἡ Φώτω.

    Μεγάλη φίρμα τὴ δεκαετία τοῦ ᾿80 στὸ Μέριχα ἦταν καὶ ὁ Ρίχτερ, τοῦ μακαρίτη τοῦ Κώστα τοῦ Ξεφουσκιάρη. Θὰ μοῦ μείνει ἀξέχαστη μιὰ σκηνή ποὺ εἶδα ἀπὸ τὸ μπαλκόνι τοῦ σπιτιοῦ μας.

    Παρασκευὴ ἀπόγευμα, μόλις κατέβηκε ἀπὸ τὸ καράβι, μιὰ κοπέλα μὲ πολὺ μακρύ φουστάνι -κατὰ τὴ μόδα τῆς ἐποχῆς- ρεμβάζει κοιτάζοντας τὸ ἡλιοβασίλεμα. Ὁ Ρίχτερ τὴν πλησιάζει, τὴν μυρίζει καί, ἐντελῶς ἄνετος, σηκώνει τὸ πόδι καὶ τὴν κατουράει. Ὁ φίλος της, ποὺ βλέπει τὴ σκηνή, ξεκαρδίζεται στὰ γέλια.

  106. Χαρούλα said

    94 & 96
    Α, μάλιστα! Είναι ως σκίτσο λιγάκι απροσδιόριστο. Σκυλί δεν μοιάζει, ούτε και γουρούνι/α. Δεν το ήξερα ευχαριστώ.
    Ως «προσωπικότητα» όμως είναι …γουρουνίσια!

  107. Χαρούλα said

    Κι ο «Αδόλφος» σε τραγούδια

  108. leonicos said

    @ 27 Άρη Λυκούργος ο δημιουργός του φωτός

    Μάλλον Λυκούργος, ο προκομμένος, αυτός που εργάζεται από την αυγή

  109. ΣΠ said

    107
    Ένα ακόμα.

  110. Νέο Kid said

    Το Rashid (προφέρεται ρασήντ , το ντ d) είναι πολύ συνηθισμένο μουσουλμανικό όνομα, ειδικά στους Ινδούς μουσουλμάνους, και ένα από τα 99 ονόματα του Αλάχ.
    Και – ω! της συμπτώσεως!- σημαίνει Οδηγός. Guide. Δηλαδή…Φύρερ! 👹

  111. leonicos said

    @97 Δίβολος

    Σε περίπτωση εκχριστιανισμού κάποιου, οπότε βαφτίζεται ενώ έχει ήδη όνομα καταγεγραμμένο, το νέο όνομα δεν εμφανίζεται σε κανένα επίσημο έγγραφο.

    Αν σε λένε Αχμέτ, και να βαφτιστείς Γιάννης, Αχμέτ θα γράφεσαι μέχρι να πεθάνεις

  112. ΣΠ said

    Ωραίο όνομα για σκύλο είναι και το Ραν-Ταν-Πλαν.

  113. leonicos said

    Μπήκα σήμερα πριν τις 7, (βλέπε σχόλια χθεσινά στο τέλος) και ήλπιζα να μείνω στην παρέα μέχρι ν’ ανοίξει το νέο άρθρο, αλλά αφημέρευε το Αττικό… Και μόλις μαζεύτηκα

  114. Μαρία (104), τον Κλεμανσώ τον ξέρω (!), ο Ραντζαου όμως ποιος ήταν;
    Κι εγώ ήξερα μια κυρία που τους δύο σκύλους που γέννησε η σκύλα της το 1975 τους ονόμασε Φορντ και Κίσσινγκερ!

  115. Νέο Kid said

    Το Ιησούς είναι διαδεδομένο όνομα στους ισπανόφωνους και πορτογαλόφωνους καθολικούς. Και μόνο σ´αυτους, νομίζω, από χριστιανούς. Παράξενο, και θα υπάρχει κάποια θρησκευτική εξήγηση ,υποθετω.
    Είναι όμως συνηθισμένο όνομα στο Ισλάμ , και μάλιστα στην «νομενκλατούρα». Θεωρείται «αριστοκρατικό» όνομα. Ίσα.
    Ίσα (=Ιησούς) ήταν ο πρώτος βασιλιάς του Μπαχρέειν. Και Ίσα Τάουν προάστιο στη Μανάμα.

  116. Triant said

    88:
    Κοίταζα πρόσφατα τη ληξιαρχική πράξη γεννήσεώς μου, στην οποία (εν έτει 1959) δηλώθηκα λίγες μέρες μετά τη γέννησή μου χωρίς ονομα, και στο περιθώριο δυο χρόνια αργότερα υπήρχε το όνομα που με βαφτίσανε. Τώρα θα έχει αλλάξει αυτό.
    Πρίν από 10 χρόνια δεν είχε αλλάξει.

    -Έβγαλα τον σκύλο μου βόλτα. Ωραίο όνομα δεν είναι;

  117. Εγώ πρότεινα να έλεγε η Ελ.Ασ. πως το όνομα του σκύλου προέρχεται από τον Αδόλφο Άιχμαν, γιατί κι αυτός βρίσκεται στην άκρη ενός σκοινιού. Αλλά δεν έχουν μαύρο χιούμορ.
    Το 1974 μια θειάμ΄, εδώ στο χωριό, ονόμασε έναν μαύρο σκυλάκο Τζεβίτη, από τον Μπουλέντ Ετσεβίτ, τότε Αττιλάρχη Τουρκίας τε και Κύπρου.
    Σκύλο Κεμάλ έχω ακούσει και στη Φολέγανδρο. Τον είχε ένας παλιός που είχε συμμετάσχει στην μικρασιατική εκστρατεία. Και -αν και Κεμάλ- τον φρόντιζε, τον αγαπούσε, μέχρι και φωτογραφίες έβγαζε μαζί του.

  118. ΣΠ said

    114
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ulrich_von_Brockdorff-Rantzau

  119. leonicos said

    @65

    το επώνυμο που αλλάζει με (αιτιολογημένη) δικαστική απόφαση

    έχω αναφέρει εδώ για τον Κουτσοψώλη από τη Μάνη που ήρθε στην Αθήνα να το αλλάξει δικαστικά. Δεκαετία 50, τέλος

  120. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @116. Triant said:

    » -Έβγαλα τον σκύλο μου βόλτα. Ωραίο όνομα δεν είναι; »

    Ἄνω ἢ κάτω;

    Ἂν εἶναι «Ἄνω Βόλτα» , πρέπει ν᾿ ἀλλάξει.
    Τώρα λέγεται Μπουρκίνα Φάσο.

    Γιὰ «κάτω βόλτα» δὲν τὸ συζητᾶμε. 🙂

  121. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αν είχατε γάιδαρο, πώς θα τον φωνάζατε;
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.documentonews.gr/amp/article/h-plaka-toy-mpogdanoy-gia-ta-amea-audio&ved=2ahUKEwiWqKe965LeAhUrpYsKHdFpDeEQyM8BMAB6BAgJEAQ&usg=AOvVaw3FK9jf0TPZrIhM5QTtyUEC&ampcf=1

  122. sarant said

    Ο ανταποκριτής μας στην Ιθάκη μάς γράφει για τον Αδόλφο που υπάρχει στο νησί:

    Ο έρμος ο Αδόλφος πήρε το όνομα από τον παππού του,που το είχε πριν εμφανιστεί στον χώρο του πολιτισμού ο αυστριακός. Λογικά το παληκάρι ,άλλαξε το όνομα του και το έκανε Λάκης.

  123. ΣΠ said

    116
    Ο δικός μου είναι αρσενικός και τον έβγαλα περίπατο. 🙂

  124. Μιχάλης said

    Και μια ωραία κωμωδία… αν δεν την πρότεινε κάποιος, -α:
    https://en.wikipedia.org/wiki/What%27s_in_a_Name%3F_(film)

  125. Jane said

    Οι Ισπανοί είχαν και πρωθυπουργό , ονόματι Αδόλφο. Τον Αδόλφο Σοάρες (ή Σουάρεζ).

    Εκείνος ο Αδόλφος λοιπόν ήταν ο πρώτος εκλεγμένος μετά τη χούντα του Φράνκο που νομιμοποίησε το Κομμουνιστικό κόμμα Ισπανίας.

    Τράτζικ; 🙂

  126. Φυσικά και παρέμεινε η ποινή των -3 βαθμών της ΑΕΚ αφού όπως είχα γράψει το άρθρο 24 παράγραφος 3 ορίζει σαν εφέσιμες τις ποινές που είναι μεγαλύτερες των 3 βαθμών. Παίχτηκε βέβαια ένα τεχνητό σήριαλ μέχρι την απόφαση του δεύτερου βαθμού για να δημιουργηθεί η έννοια της αδικημένης ομάδας και να κρυφτεί η ουσία πως αυτό το μη εφέσιμο χαρίζει πλεονέκτημα σε όποιον έχει την εξουσία στον δικαστικό τομέα που μπορεί να ρίχνει -3 στον πιθανό αντίπαλο για ψύλλου πήδημα, δυστυχώς στην πράξη ο μόνος τρόπος να το αποφύγεις είναι να παίζεις σε άδειες κερκίδες.
    Να χαρώ εγώ αθλητικογράφους έχει η Ερασπορ αφού κάποιος κουφιοκεφαλάκης έλεγε πως επιστρέφονται οι 33 βαθμοί γιατί αυτό έγινε με το -3 του ΠΑΟΚ στον περσινό αγώνα με τον ΟΣΦΠ αγνοώντας πως ο κανονισμός άλλαξε το καλοκαίρι- όπως γίνεται κάθε καλοκαίρι
    Εχω ξαναγράψει πως το μεγαλύτερο λάθος του ΣύΡιζΑ ήταν η επανίδρυση της ΕΡΤ και ειδικά τα α(θ)λητικά κομμάτια της όπου κυριαρχούν η ασχετοσύνη, η τσαπατσουλιά, ο φανατισμός και η παραπληροφόρηση

  127. nikiplos said

    Το Φρειδερίκη δεν ήταν μόνο από τους Βασιλόφρονες… Εάν μια οικογένεια είχε 12 παιδιά και το 12ο ήταν κορίτσι, το βάφτιζε η Φρειδερίκη, έτσι έκαναν τότε παλαιά… Εξελειπούσης της θείτσας, εξέλειψαν και τα ονόματα μάλλον…

    Για σκύλους κάποτε το όνομα που έπαιζε ήταν και το «Κάϊζερ»…

    Ξέχασα να πω, πως όποιον αρσενικό γάτο είχα, τον ονόμαζα πάντοτε Σάββα…

    Τους δυό τωρινούς που έχω τους λέω Μπενίτο και Τίγρη
    Το μπενίτο χαϊδευτικό του Μπεν – γιατί αρκουδόφερνε μικρός

  128. Ο γιος φίλων έδωσε στον κόκορα που είχανε όνομα «KFC».

    Χρήστος Δ. Τσατσαρώνης
    http://www.badsadstories.blogspot.gr
    http://www.badsadstreetphotos.blogspot.gr

  129. Εμείς ένα κουτάβι που είχαμε ένα καιρό ήτανε πολύ επιθετικό και καπέλωνε όλα τ’ αδέρφια του. Το είπαμε Μπραΐμη.

    Νικοκύρη, επείγον: Θύμισέ μου το μέιλ σου.

  130. Πέπε said

    @88, 116:
    Ούτε τώρα έχει αλλάξει. Όπου χρειάζεται όνομα ενώ δεν έχεις ακόμα βγάλει, γράφει «άρρεν» ή «θήλυ» αντίστοιχα. Κάπου νομικά χρησιμοποιείται και το Άκο(ς;), αλλά αυτό δεν το ‘χω συναντήσει ώστε να το καταλάβω καλύτερα.

    @115:
    Αυτός ο Ιησούς πρέπει να είναι του Ναυή.

  131. sarant said

    129 Το μέιλ μου είναι sarant παπάκι pt.lu

  132. Κουτρούφι said

    #64 κλπ. Υπήρχε και στη Σίφνο, στον Άρτεμώνα, κάποιος, μακαρίτης πια, που είχε παρατσούκλι Μουσολίνι. Δεν ξέρω γιατί τον λέγανε έτσι. Επειδή ουδετεροποιούμε και κόβουμε τα ονόματα, ήταν γνωστός και ως «το Μουσολί».

  133. Νέο Kid said

    130. Ποιος Ιησούς ; των χριστιανών ή των μουσουλμάνων;
    Ο ´Ισα στους αραπάδες παντως είναι κανονικά ο Χριστός . Ο δεύτερος σε σπουδαιότητα προφήτης μετά το μωχαμέτη.

  134. Χαρούλα said

    Γιατί οι σκύλοι της αστυνομίας ονομάζονται Κ9;

    Οι σκύλοι ανήκουν στην υποοικογένεια Caninae, που περιλαμβάνει κι άλλους στενούς συγγενείς τους, όπως λύκους, τσακάλια κι αλεπούδες.
    Στα αγγλικά, η λέξη προφέρεται σήμερα ως «canine» (κέι νάιν), που σημαίνει και κυνόδοντας.
    Ο συνδιασμός του γράμματος K (κέι) και του αριθμού 9 (νάιν), είναι ηχητικά ο ίδιος.

  135. Είχα κάποιους φίλους και συγγενείς που είχαν γάτους (όχι κομένους). Καμία σχέση με τις γάτες, λες και είναι διαφορετικά ζώα !!

  136. Μαρία said

    130
    https://en.wikipedia.org/wiki/Isa_(name)

  137. Alexis said

    Πως και δεν αναφέρθηκε μέχρι τώρα ο Λουκάνικος;

  138. 137 Σωστός. Θοδωρή τον λέγανε, διάβαζα τότε που πέθανε. Νομίζω έγινε και μπαρ στη Βαρκελώνη.

  139. Γράψε λάθος, Μαδρίτη.
    https://foursquare.com/v/loukanikos/4f566d39e4b01344f763c412

  140. NIKOS NIKOS said

    Καλησπέρα !

    Σχετικά με το όνομα Αδόλφος: ( https://www.behindthename.com/name/adolf )

    VARIANTS: Adalwolf, Adolphus (Ancient Germanic)
    DIMINUTIVES: Adi (German), Alf (Swedish), Alf (Norwegian), Alf (Danish)
    OTHER LANGUAGES/CULTURES: Adolph, Dolph (English), Aadolf, Aatto, Aatu, Atte (Finnish), Adolphe (French), Adde, Ade, Aike, Ale, Alke, Alle, Atse (Frisian), Adolfo (Italian), Dölf, Dulf (Limburgish), Adolfo, Adolfito, Fito (Spanish)

    Name Element ADAL (https://www.behindthename.com/element/adal)

    Germanic element meaning «noble».

    OTHER LANGUAGES/CULTURES: aðal (Ancient Scandinavian), æðel (Anglo-Saxon)
    GIVEN NAME DESCENDANTS: Adalberht, Adalbern, Adalbert, Adalfarus, Adalfuns, Adalhard, Adalheidis, Adallindis, Adalwin, Adalwolf, Adela, Adelais, Adelina, Adelmar, Adolf, Adolphus, Alard, Albert, Albertus, Alda, Aldo, Alfons, Alwin (Ancient Germanic), Æþelbeorht, Æðelberht, Æðelmær, Æðelwine, Æthelwine (Anglo-Saxon), Alisa (Bosnian), Adelina (Bulgarian), Albert, Alícia (Catalan), Adéla, Adolf (Czech), Adolf, Albert, Alberte (Danish), Adelbert, Adelheid, Adolf, Albert, Albertus, Aldert, Alfons, Allard, Alwin (Dutch), Adaline, Adalyn, Adalynn, Adela, Adelaide, Adele, Adelia, Adeline, Adella, Adelle, Adelyn, Adolph, Albert, Alberta, Alease, Alecia, Alesha, Alesia, Alice, Alicia, Alisha, Alissa, Alphonso, Alvena, Alvin, Alvina, Alyce, Alycia, Alys, Alysa, Alyse, Alysha, Alysia, Alyssa, Alyssia, Elmer, Elvin, Elvina, Elvis, Elwin, Elwyn, Ethel, Ethelbert, Ethelinda, Aleesha, Alise, Alishia, Alisia, Alisya, Allissa, Allycia, Alphonzo, Aylmer, Elicia (English), Aadolf, Aliisa, Alisa, Adele, Alpertti (Finnish), Adélaïde, Adèle, Adeline, Adolphe, Albert, Alberte, Alice, Alix, Alphonse, Alphonsine, Aubert, Aude (French), Adélard (French (Quebec)), Aldert (Frisian), Afonso, Alberte (Galician), Adalbert, Adelbert, Adele, Adelheid, Adelina, Adolf, Albert, Albrecht, Alfons, Alwin, Alwine (German), Aliki (Greek), Alphonsus (History), Adél, Adelaida, Adolf, Albert, Alíz, Aliz (Hungarian), Albert (Icelandic), Ailís, Eilís, Eilish (Irish), Adalberto, Adelaide, Adelardo, Adele, Adelina, Adolfo, Alberta, Alberto, Alda, Aldo, Alfonsina, Alfonso, Alice, Alonzo (Italian), Alise (Latvian), Albaer (Limburgish), Albertas (Lithuanian), Aalis (Medieval French), Adolf, Albert (Norwegian), Adalbert, Adela, Adelajda, Albert, Alfons, Alicja (Polish), Adalberto, Adelaide, Adelina, Afonso, Alberta, Alberto, Alda, Aldina, Alice, Alícia, Almiro (Portuguese), Adelmar, Almir (Portuguese (Brazilian)), Adela, Adelina, Albert (Romanian), Albert, Alisa (Russian), Aileas (Scottish), Alica (Slovak), Alfonz (Slovene), Adalberto, Adela, Adelaida, Adelardo, Adelia, Adelina, Adolfo, Alberto, Alfonso, Alicia, Alonso, Edelmira, Edelmiro, Etelvina (Spanish), Adolf, Albert, Alicia (Swedish), Alisa (Ukrainian), Alis (Welsh)
    SURNAME DESCENDANTS: Albert (Catalan), Albertsen (Danish), Aalders, Adolfs, Alberda, Albers, Alberts, Alders, Alfons, Aalmers (Dutch), Albert, Alberts, Albertson, Alvin, Aylmer, Elmer, Elwin, Elwyn (English), Albert, Allard (French), Albert, Albrecht, Aleshire, Alscher (German), Albert (Hungarian), Albertsson (Icelandic), Adelardi, Alfero, Aliberti, Altimari, Mari (Italian), Ahlers (Low German), Albertsen (Norwegian), Albert (Romanian), Alonso (Spanish), Adolfsson, Albertsson, Albrechtsson, Albrecktsson, Albrektson, Albrektsson, Adolvsson (Swedish)

    Name Element WULF ( https://www.behindthename.com/element/wulf )

    Germanic element meaning «wolf», as well as the modern German word for «wolf».

    OTHER LANGUAGES/CULTURES: úlfr (Ancient Scandinavian), wolf (English)
    GIVEN NAME DESCENDANTS: Adalwolf, Adolf, Adolphus, Agilulf, Arnulf, Athanaric, Athaulf, Badulf, Baugulf, Chlodulf, Gerulf, Hrodulf, Hrolf, Ingulf, Ludolf, Radulf, Randulf, Vulferam, Vulfgang, Wolf, Wolfgang (Ancient Germanic), Hrólfr, Hróðólfr, Ingólfr, Randúlfr, Ráðúlfr, Úlfr (Ancient Scandinavian), Eadwulf, Eardwulf, Hroðulf, Hrothulf, Stithulf, Wulfnoð, Wulfric, Wulfsige, Wulfstan (Anglo-Saxon), Beowulf (Anglo-Saxon Mythology), Rudolf (Armenian), Rudolf (Croatian), Adolf, Rudolf (Czech), Adolf, Ingolf, Ralf, Ralph, Rolf, Rudolf, Uffe, Ulf (Danish), Adolf, Gerlof, Gerolf, Ludolf, Roelof, Rudolf, Rodolf (Dutch), Adolph, Randolf, Randolph, Rolf, Rollo, Rudolph, Rafe, Ralf, Ralph, Rodolph, Rolo, Rolph, Ulric, Wolf, Wolfe (English), Aadolf (Finnish), Adolphe, Raoul, Rodolphe, Rodolph (French), Adolf, Arnulf, Ingolf, Ludolf, Ralf, Ralph, Rolf, Rudolf, Wolf, Wolfgang, Wolfram, Wulf, Gerulf, Rodolf (German), Adolf, Rudolf (Hungarian), Adolfo, Arnolfo, Raul, Rodolfo, Raoul (Italian), Wolf (Jewish), Roul (Medieval English), Roul (Medieval French), Adolf, Ingolf, Ralf, Ralph, Rolf, Rudolf, Ulf, Ylva (Norwegian), Rudolf (Polish), Raul, Rodolfo (Portuguese), Rudolf (Russian), Ranulf, Ranulph (Scottish), Rudolf (Slovene), Adolfo, Raúl, Rodolfo (Spanish), Adolf, Ingolf, Ralf, Ralph, Rolf, Rudolf, Ulf, Ylva (Swedish)
    SURNAME DESCENDANTS: Wolff (Danish), Adolfs (Dutch), Blakeslee, Blakesley, Rowe, Stidolph, Wolf, Wolfe (English), Géroux, Giroux (French), Wolf, Wolff (German), Ingólfsson (Icelandic), Aiolfi, Arnolfi, Rao (Italian), Wolff (Jewish), Rolvsson, Wolff (Norwegian), Adolfsson, Ulfsson, Adolvsson (Swedish)
    PLACE NAME DESCENDANT: Blakesley (English)

    Ονόματα και λέξεις σχετικές με τον λύκο στην ελληνική γλώσσα:

    Λυγαίος, Λυγκεύς, Λυκάμβας, Λύκαιθος, Λύκανθος, Λυκάρητος, Λυκάριος, Λυκάστης, Λυκάων, Λυκέας, Λυκίδης, Λύκιος, Λύκις, Λυκίσκος, Λυκομήδης, Λύκος, Λυκούργος, Λυκόφρων, Λύκτιος, Λύκτος, Λύκων, Λυκωπεύς, Λυκώπης, Λυκωρεύς αλλά και οι λέξεις λυκάβας,Λυκαβηττός, λυκάγχη, Λύκειον,Λύκιοι, λυκόφως, λυκαυγές, λυκόχροος δείχνουν τη σημασία του λύκου στην ελληνική.

    Στην αιολική διάλεκτο ο λύκος ήταν ως λύπος(ή λούπος) άρα και τα ονόματα αυτά έχουν σχέση: Αλόπιος, Άλυκος, Αλύπητος, Αλύπιος, Άλυπος
    Όμως και αλώπηξ δεν διαφέρει πολύ από το λύπος.

    Παλαιότερα οι θεοί εκπροσωπούνταν από ζώα όπως και στην Αίγυπτο που είχαν πολλές ζωόμορφες θεότητες.

    Το γερμανικό adal από που προέρχεται, κανένας γερμανομαθής;

    Έχει μήπως σχέση με το αυτοκρατορικό όνομα Άτταλος;

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%86%CF%84%CF%84%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CF%82

  141. Οι ΑΕΚτζήδες του ιστολογίου μόνο τότε θα καταλάβουν ποιος κινεί τα νήματα και πως πήραν ένα χαρτινο πρωτάθλημα μόνο και μόνο για να μην πάει αλλού, όταν ο ΟΣΦΠ τιμωρηθεί με -5 και του επιστραφούν οι βαθμοί στην έφεση !

  142. NIKOS NIKOS said

    Μην ξεχάσουμε και το Λουκιανός:

    Αγγλικά Λούσιαν (Lucian)
    Γαλλικά Λισιέν (Lucien)
    Ισπανικά Λουθιάνο (Luciano), Λουθιάνα (Luciana)
    Ιταλικά Λουτσιάνο (Luciano), Λουτσιάνα (Luciana)
    Πορτογαλικά Λουσιάνου (Luciano), Λουσιάνα (Luciana)
    Ρουμανικά Λουτσιάν (Lucian)

    αλλά και τον Λουκά:

    Αγγλικά Λιουκ (Luke)
    Αλβανικά Λούκα (Luka)
    Αραβικά Λούκα (Lūqā)
    Αρμενικά Γκούγκας (Ghukas)
    Γαλλικά Λικ (Luc), Λικά (Lucas)
    Γερμανικά Λούκας (Lukas)
    Ισπανικά Λούκας (Lucas)
    Ιταλικά Λούκα (Luca)
    Ολλανδία Λούκας (Lucas), Λουκ (Luuk)
    Ουγγρικά Λούκατς (Lukács)
    Πολωνικά Λούκας (Lukasz)
    Πορτογαλικά Λούκας (Lucas)
    Ρωσικά Λούκα (Luka)

    λευκός, λύγξ και λύκος σχετίζονται;

  143. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    18 – «Όσο για τα σκυλώνυμα που δε δίνονται πάντα προς τιμήν του αρχικού τους κατόχου, να θυμίσω ένα κλασικό ελληνικό ρατσιστικό που συνηθιζόταν μέχρι πριν 1-2 γενιές, να λένε τα σκυλιά Αζόρ (όχι από κάποιον συγκεκριμένο γνωστό Αζόρ αλλά απλώς επειδή είναι εβραίικο όνομα). Πιθανόν να το ξεκίνησαν κάποιοι από συνειδητό αντισημιτισμό και να το συνέχισαν, σαν μόδα, άλλοι που δεν ήξεραν τίποτε για το όνομα.»

    Υπερβολικό το βρίσκω αυτό με τον αντισημιτισμό για το Αζόρ, νομίζω πως έγινε μόδα την δεκαετία του 60 επειδή κάποιες μαντάμ σουσούδες το πέρναγαν για γαλλικό, (θυμάμαι πως σχεδόν όλα τα κανισάκια τα έλεγαν Αζόρ 🙂 ) κάτι που πίστευα κι εγώ μέχρι που διάβασα το σχόλιό σου. 🙂

  144. Jane said

    Πάντως πέρα από το τσοπανόσκυλο, η χελένικ πολίς κάνει θραύση στην ειδησεογραφία τις τελευταίες μέρες.

    19/10/2018
    Καταδίκη αστυνομικού που προσελήφθη στην αστυνομία με πλαστό απολυτήριο λυκείου.

    18/10/ 2018
    Σύλληψη του αστυνομικού , που βρέθηκε δεμένος στη Νίκαια. Ήταν μέλος συμμορίας που λήστευε αλλοδαπούς και διακινούσε λαθραία τσιγάρα.

    12/10/2018
    Δύο αστυνομικοί σε μεγάλο κύκλωμα ναρκωτικών που δρούσε σε Αττική , Πελοπόννησο και Θεσσαλία

    Μην ξεχνάμε και το πώς «συνέλαβαν» τον μισοπεθαμένο Ζακ Κωστόπουλο..
    Έτσι είναι η διαδικασία κι άμα μας αρέσει…

  145. Alexis said

    Άνδρας που ταξίδεψε στο μέλλον και «γύρισε» πίσω από το 2045 μας λέει ότι: «Το 2028 δεν υπάρχουν πια κράτη. Το 2045 άνθρωποι και ρομπότ γίνονται ένα. Η τεχνητή νοημοσύνη κυβερνά όλο τον κόσμο.»
    Εδώ

  146. Spiridione said

    Να μην ξεχάσουμε σύντροφοι τον Ντικ

  147. Πέπε said

    @133:
    Συγγνώμη, δεν ήμουν σαφής. Εννοούσα τους χριστιανούς.

    Ωστόσο μάλλον δεν έχω δίκιο, γιατί ξαφνικά μου μπήκε μια υποψία, γκούγκλαρα, και βρήκα ότι ο Ιησούς του Ναυή λέγεται Χοσουέ και όχι Χεσούς στα ισπανικά. Οπότε, τον κανονικό Χριστό εννοούν.

  148. Πέπε said

    @143:
    > > Υπερβολικό το βρίσκω αυτό με τον αντισημιτισμό για το Αζόρ, νομίζω πως έγινε μόδα την δεκαετία του 60 επειδή κάποιες μαντάμ σουσούδες το πέρναγαν για γαλλικό, (θυμάμαι πως σχεδόν όλα τα κανισάκια τα έλεγαν Αζόρ 🙂 ) κάτι που πίστευα κι εγώ μέχρι που διάβασα το σχόλιό σου. 🙂

    Πιθανόν, πάντως εκείνα τα χρόνια και Ρεβέκκα είχα ακούσει (άπαξ) για σκυλίτσα.

  149. Είχα μείνει με την αίσθηση ότι το Ρούντολφ ήταν μπεντροβάτο απ’ τα σόσια μίδια

  150. Πέπε said

    Κάτσε λίγο να διορθώσω:

    Έγραψα «εκείνα τα χρόνια» (#148) χωρίς να προσέξω ότι ο Λάμπρος αναφερόταν στη δεκαετία ’60 (#143). Εκείνα τα χρόνια δεν είχα ακούσει τίποτε, όντας πολύ παραπάνω από αγέννητος. Κατά τα τέλη ’80 άκουσα και τη Ρεβέκκα και τους Αζόρηδες.

    Μπορεί να ήταν υπερήλικες σκύλοι. 🙂

  151. # 148 και αλλού

    κάτι Αμερικάνοι που ήξερα λέγανε το σκυλί τους Ζίους…θα ήταν από ανθεςλληνισμό μαζί με αντιδωδεκαθεϊσμό !!!

  152. Πέπε said

    151
    Και Έλληνα Δία (σκύλο πάντα) ξέρω. Ήρες, νομίζω αρκετές, όπως και Ερμήδες. Και από ξένους, φυσικά τον Πλούτο (Πλούτωνα – άκου τώρα έμπνευση, για παιδικό κόμιξ!!).

    Απόλλωνα, Άρτεμη, Αφροδίτη, Αθηνά, όχι.

  153. Κουτρούφι said

    Ο παππούς μου, αγροτοκτηνοτρόφος, είχε τα τελευταία χρόνια της ζωής του (δεκαετία του 80) ένα μπάσταρδο για τσοπανόσκυλο. Πήρε το όνομά του από το χρώμα του (σαν το καφετί του λουκάνικου, #137). Ένα ζώο που έχει τέτοιο χρωματισμό στη Σίφνο χαρακτηρίζεται ως «σκλαβούνο». Έτσι και ο σκύλος αυτός ονομάστηκε «το σκλαβού» (με ουδετεροποίηση και κόψιμο). Δεν ξέρω τι σχέση έχει με τους Σκλαβούνους των προηγούμενων αιώνων.

  154. Γιάννης Κουβάτσος said

    Υποθέτω πως κάποιοι θαμώνες Εξαρχείων θα θυμάστε τον προκάτοχο του Λουκάνικου, τον θρυλικό αντιεξουσιαστή Κανέλλο, δεκαετία ’90 και αρχές 2000. Τον έκανε τραγούδι ο Στάθης Δρογώσης:

  155. Χαρούλα said

    Και ο Γκούφυ και ο Πλούτο. Και ο Φλοκ. Και ο Σνούπυ. Και ο Μιλού. Ο Ιντεφίξ. Ο Σκουμπυντού. Και η Λαίδη με τον Αλήτη. Τον Ρανταπλάν τον είπαμε.

  156. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ο Άργος του Οδυσσέα αναφέρθηκε; Και ο πιστός Χάτσικο…
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://dyosmaraki.blogspot.com/2011/10/blog-post_28.html%3Fm%3D1&ved=2ahUKEwi3zL-fsJPeAhVMqIsKHUAcAXQQFjAZegQIABAB&usg=AOvVaw089W2LaXKUjqrKqkYTR55z

  157. Μαρία said

  158. sarant said

    157 Δεν είναι εδώ και ο κ. Μπαρτζούδης να μας εξηγήσει τι λέει η μακεδονική οθονιά.

  159. voulagx said

    #158: Τi mâkâ kur’ lu, Sarant! (Να στο μεταφρασει η Μαρια στ’ αυτι)

  160. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Λάικα.

  161. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Είναι κι ο τρελιάρης ο κουτάβις μου, ο Πέπε Ματαδόρ, ο μόνος σκύλος με ονοματεπώνυμο.☺

  162. Γιάννης Ιατρού said

    157: Όχι που δεν θα βρισκόταν η απαιτούμενη πλειοψηφία στα Σκόπια, τόσα ταξίδια έγιναν 🙂

  163. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    162 και το λεγες 🙂

  164. Μαρία said

  165. sarant said

    164 Χουνέρι έπαθε ο Πανούλης

  166. Χρήστος Π. said

    72: Υπάρχουν και πιο εντυπωσιακές περιπτώσεις. Ο Κορδάτος ειχε βαφτίσει το γυιό του Λένιν (αυτός είναι που σκότωσαν ακοδεξιοί, μετά τη Βάρκιζα αν θυμάμαι καλά), ενώ για να υπενθυμίζεται η συγγένεια, ο Κίτσος Μαλτέζος – ηγετική φοιτητική μορφή και τελευταίος απόγονος του Μακρυγιάννη- που δολοφονήθηκε από το ΕΑΜ όταν άλλαξε στρατόπεδο και πέρασε στη ΡΑΝ του Βεντήρη, λέγοταν Κίτσος Μακρυγιάννης Μαλτέζος. Μερικοί νόμιζαν πως χρησιμοποιούσε δύο επώνυμα αλλά και με το Μακρυγιάννης είχε βαφτιστεί (τον μπέρδευαν πολλοί δε με το Χρήστο Μαλτέζο το γραμματέα της ΟΚΝΕ από τα Κύθηρα που πέθανε στις φυλακές Κερκύρας κρατούμενος επί δικτατορίας 4ης Αυγούστου). Στον εθνικό διχασμό κάποιοι ονομάστηκαν Βενιζέλος, κλπ. Σε χαλεπούς καιρούς, ένα όνομα τέτοιο μπορεί να σε χαντακώσει. Ο Ζαχαριάδης είχε βγάλει το γυιό του Ιωσήφ λόγω Στάλιν θυμάμαι τώρα…

  167. Μαρία said

    166
    >Ο Κορδάτος ειχε βαφτίσει το γυιό του Λένιν

    Μύθος που πρέπει να ξεκίνησε απ’ την Ιορδανίδου. Κώστας λεγόταν το παλικάρι.

  168. Γιάννης Κουβάτσος said

    Δεν δολοφονήθηκε από το ΕΑΜ ο Μαλτέζος αλλά από τον ΕΛΑΣ Σπουδάζουσας.

  169. Χρήστος Π. said

    168 Ναι, ίσως θα ακριβολογούσα αν έλεγα ΕΛΑΣ Σπουδάζουσας. Όμως ο Κίτσος Μαλτέζος (Νομική) δολοφονοθήκε με εντολή της τριανδρίας: Βλαντάς (γραμματέας ΕΠΟΝ), Άδωνι Κύρου (ο γνωστός Ado, σκηνοθέτης του Μπλόκου και γυιός του Αχιλλέα Κύρου της Εστίας) και ο τρίτος «λαϊκός δικαστής» ‘ήταν δυστυχώς μάλλον ο Αξελός. Την εκτέλεση δε ανέλαβαν οι αδελφοί Κουρουνιώτηδες (ένας στο ΕΜΠ και ο άλλος Ιατρική). Γι αυτό είπα ΕΑΜ «γενικά». Ενώ η συμμετοχή κάποιου ήταν καταστατικά ή στο ΕΑΜ ή στον ΕΛΑΣ, στην Αθήνα ειδικά, και στο ζήτημα της ΕΠΟΝ ήταν συγκοινωνούντα δοχεία με τον ΕΛΑΣ Σπουδάζουσας. Ως ΕΠΟΝίτες επίσης παρουσιάζονται στη κατοχή και τα μέλη του ΕΛΑΣ Σπουδάζουσας. Ήταν μπερδεμένη κατάσταση σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα, έτσι το αντιλάμβάνομαι…

  170. Χρήστος Π. said

    167. Τι να σου πω Μαρία, δεν θυμάμαι που το είχα διαβάσει αλλά είμαι σίγουρος ήταν αριστερή βιβλιογραφία για τη «λευκή τρομοκρατία».

  171. Της Μηχανής Ραψίματα said

    Είχα μια φίλη στη σχολή που την έλεγαν Μήδεια. Τη μαμά του μπαμπά της την έλεγαν Γκόλφω και την άλλη της γιαγιά Μαγδάλω (από Αμυγδαλιά). Τόσα αρχαιοελληνικά ονόματα υπάρχουν Μήδεια πήγε και το ΄βγαλε το κορίτσι κι αυτός ο άνθρωπος!!! Δεν βγαίνει και κανένα υποκοριστικό απ΄αυτό το όνομα. Επειδή δεν της άρεσε, μας έλεγε πως ήθελε να το αλλάξει αλλά απ΄ότι γνωρίζω ακόμη έτσι τη φωνάζουν.
    Επίσης μια ξαδέρφη μου έχει κολλητό φίλο που τον λένε Αρμόδιο, οι φίλοι τον φωνάζουν Δάκη.

  172. Pirros said

    Άντολφ Πρόκοπ ήταν το όνομα του Ανατολικογερμανού διαιτητή που σφύριξε στον πρώτο αγώνα της Ελλάδας σε τελική φάση μεγάλης διοργάνωσης. Με αντίπαλο την Ολλανδία, στο Euro 1980 της Ιταλίας. Σύμφωνα με τον Τύπο της εποχής, η διαιτησία του ήταν σφαγιαστική για την Ελλάδα.

    Ο ίδιος, δύο χρόνια αργότερα, σφύριξε και το Ελλάδα – Αγγλία 0-3 για τα προκριματικά του Euro 1984.

  173. Χρήστος Π. said

    Παιδιά επί τη ευκαιρία, επειδή υπάρχει ένα θέμα στη δουλειά μου και εσείς έχετε γλωσικές και φιλολογικές γνώσεις, θέλω να σας ρωτήσω για τη λέξη «αφυπηρετώ». Δεν την χρησιμοποιούσαμε παλιά αλλά έχει πλέον μπει στη ζωή μας. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε περιπτώσεις παραίτησης ή μόνο συνταξιοδότησης; Δεν προϋποθέτει ολοκλήρωση της υπηρεσίας γενικά, όπως θεωρείται πχ η συνταξιοδότηση; Η αναγκαστική παύση της εργασίας και η παραίτηση είναι «αφυπηρεσία»;

  174. Χρήστος Π. said

    167 Έχεις δίκιο το έψαξα και τον έλεγαν Κώστα, όχι Λένιν. Μου κάνει εντύπωση πάντως ότι ο μύθος που διάβασα καλλιεργήθηκε μάλλον από την Ιορδανίδου.

  175. Pedis said

    Στην επαρχία Manabi του Equador (https://pt.wikipedia.org/wiki/Manab%C3%AD) είναι συχνό φαινόμενο να δίνουν στα παιδιά παράξενα ονόματα:

    Normandía, Espíritu Santo, Cristóbal Colón, Aquiles Machuca, Tissot, Clavelo, Semen, Funcionario Severo, Espléndida, Vespertín, Carpulina, Condorazo, Ruthalia, Wover, Rosula y Ediciocleciana.

    Además, Blanca Nieves, Voltaire, Edilia, Glay, Emigdi, Ilisión, Cruzcaya, Cevisne, Quinidio, Neuresdin, Newton, Ringo y Afrodita

    και βέβαια

    Hitler, Coito και Conflicto Internacional …

    Cabalgada Deportiva Santana, Puente Vacacional Andrade, Calcomanía Aeropajita Cedeño …

    http://www.absurddiari.com/s/llegir.php?llegir=llegir&ref=6319

  176. Ξυπεταιων said

    @169 . Βαλε κι ενα λινκ να μας διαφωτισεις καλυτερα .

    http://antistasi.org/?p=24343

  177. 103 Το μάθημά μου το έμαθα, και δεν απαντώ.

    140 > Το γερμανικό adal από που προέρχεται, κανένας γερμανομαθής; Έχει μήπως σχέση με το αυτοκρατορικό όνομα Άτταλος;

    https://en.wiktionary.org/wiki/edel#Etymology_3 λευκός, λύγξ και λύκος σχετίζονται

    Κατά τον Chantraine πάντα, τα λευκός, λύγξ ναι, ίσως επειδή του λύγκα τα μάτια λάμπουν. https://en.wiktionary.org/wiki/lynx: From Middle English lynx, from Latin lynx, from Ancient Greek λύγξ (lúnx), from Proto-Indo-European *lewk- (“white; light; bright”), because of the cat’s glowing eyes and ability to see in the dark. Replaced Old English lox.

    Αλλά οι συγγενείς λέξεις στις άλλες ινδοευρωπαϊκές γλώσσες *δεν* δείχνουν σχέση του λύκου με το *lewk-: https://en.wiktionary.org/wiki/wolf#Etymology From Middle English wolf, from Old English wulf, ƿulf, from Proto-Germanic *wulfaz (compare Saterland Frisian Wulf, West Frisian and Dutch wolf, German Wolf, Norwegian and Danish ulv), from Proto-Indo-European *wĺ̥kʷos (compare Sanskrit वृक (vṛ́ka), Persian گرگ‎ (gorg), Lithuanian vilkas, Russian волк (volk), Albanian ujk, Latin lupus, Greek λύκος (lýkos), Tocharian B walkwe).

  178. 177 Τα μάσησε το > πάλι. Οι παράγραφοι που δεν μασήθηκαν αφορούσαν το 142.

    140: https://en.wiktionary.org/wiki/edel#Etymology_3 το edel > https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstruction:Proto-Germanic/aþalaz, kai to aþalaz ίσως σχετίζεται με τα Proto-Indo-European *at-al (“family, race”), from *at(i) (“beyond, over”) + *h₂el- (“to nourish, grow”). Το *h₂el- εμφανίζεται στα ελληνικά ως ἄλθω.

    Το Άτταλος το λεξικό των Pape-Benseler το συνδέει με το ἀταλός «τρυφερός, νεαρός», αλλά μου φαίνεται αυθαίρετο, με δεδομένο το -ττ-. Το -ττ- πάντα βάζει σε υποψίες για γλώσσα της Μικρασίας…

  179. spiral architect 🇰🇵 said

    Άμα στάξει το μπαγιόκο, όλα γίνονται.

  180. leonicos said

    Αλλαξε η ώρα;

    εννιάμιση πάει

  181. Μανούσος said

    Ένας μακαρίτης (εξ αγχιστείας) θείος, αν και Ανάργυρος στο όνομα, τον ξέραμε ως Νέρωνα, επειδή υποτίθεται ότι ως παιδί είχε βάλει φωτιά στο σπίτι, σε σημείο που νομίζαμε (όσο ήμασταν μικροί) ότι είναι το κανονικό του όνομα Νέρων. Ουδείς τον αποκαλούσε με άλλο όνομα, ήταν για όλους ο (θείος) Νέρων. Το θέμα όμως είναι ότι το παρατσούκλι αυτό κληροδοτήθηκε και στον εγγονό του, τον οποίο οι δικοί του φωνάζουν και με τα δύο: άλλοτε Αργύρη και άλλοτε Νέρωνα…

  182. # 179

    κοινή είναι η πεποίθηση σε ΟΛΑ τα κόμματα πως καλό είναι ό,τι αποφέρει χρήμα αμέσως ή εμμέσως, π.χ. για να είναι ο ΣυΡιζΑ στην εξουσία «παντρεύτηκε» τους ΑνΕλλ κι ας τους βρίζει η λαϊκούρα του κόμματος !

  183. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    173
    Αφυπηρέτηση γενικά θα βρεις γκουγκλάροντας να λέγεται η αποχώρηση από την ενεργό υπηρεσία, είτε με το όριο συνταξιοδότησης (ώριμα) είτε πρόωρα, νόμιμα ή όχι καθώς και αιφνίδια.
    Με τους όρους, παραίτηση, διαθεσιμότητα, διακοπή εργασίας, απόλυση,συνταξιοδότηση, αποχώρηση, αφυπηρέτηση , εφεδρεία , ο εργαζόμενος παύει να εργάζεται, είτε το θέλει είτε όχι.

  184. cronopiusa said

  185. sarant said

    Kαλημέρα από εδώ. Την ίδια πάντα ώρα δημοσιεύεται το καινούργιο άρθρο

    184 Πολύ γέλασα με τον Σταύρο 🙂

  186. νεσσίμ said

    173. στην Κυπρο χρησιμοποιούν το «αφυπηρέτηση» για την συνταξιοδότηση αποκλειστικά,
    π.χ. :»…(β) Το τιμαριθμικό επίδομα στην περίπτωση των κρατικών υπαλλήλων …. Η αποκοπή τερματίζεται με την αφυπηρέτηση/ παραίτηση του υπαλλήλου ανεξαρτήτως αν έχει συμπληρώσει 400 μήνες υπηρεσίας…»

    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiqvNC7tZTeAhWCfywKHTgKAaUQFjAJegQIAhAB&url=http%3A%2F%2Fwww.treasury.gov.cy%2Ftreasury%2Ftreasurynew.nsf%2Fpage17_gr%2Fpage17_gr%3FOpenDocument&usg=AOvVaw3g86FZTD8A2yrZd_-y5Qqx

  187. gak said

    Καλημέρα,
    θυμάμαι πριν από χρόνια έναν γερμανό που είχε πληρώσει πρόστιμο γιατί είχε εκπαιδεύσει τον σκύλο του, όταν ακούει «Heil Hitler!» να σηκώνει το πόδι του μπροστα!

  188. Χρήστος Π. said

    183, 186: Σας ευχαριστώ, κταλαβαίνετε όμως πώς δημιουργήθηκε το πρόβλημα. Η χρήση της λέξης αφυπηρέτηση κατά την Έφη καλύπτει και παραίτηση, απόλυση, κλπ. Η χρήση της όμως στη Κύπρο απ’ όπου μας ήλθε, γίνεται κατά τον Νεσίμ για συνταξιοδότηση αποκελιστικά.

  189. spiral architect 🇰🇵 said

    Κυνοειδές:

  190. Χρήστος Π. said

    176: Για τις πηγές που αναφέρεις: Εκτός από τον Πέτρο-Μακρή Στάϊκο που έκανε μια σοβαρή έρευνα και έγραψε το βιβλίο «Κίτσος Μαλτέζος, Ο αγαπημένος των θεών», πολλές πληροφορίες για την υπόθεση αυτή έγραψε σε μορφή μυθιστορήματος ο Ρόδης Ρούφος («Χρονικό μιας σταυροφορίας») στο οποίο έχει αλλάξει τα ονόματα των πολιτικών οργανώσεων και κάποιων πρωταγωνιστών αλλά περιγράφει τα γεγονότα που έζησε ως φοιτητής της κατοχής, και φίλος του Μαλτέζου. Το βιβλίο περιγράφει και το κλίμα μέσα στα πανεπιστήμια και τις οργανώσεις. Επίσης υπάρχει το βιβλίο του Φραγκόπουλου «Τειχομαχίες» που έγινε κατόπιν εορτής περισσότερος φιλικός στο ΕΑΜ νομίζω. Επίσης στα απομνημονεύματα του Κων. Τσάτσου «Λογοδοσία μιας ζωής» εκεί που περιγράφει μια συνάντησή του με φοιτητές του σπίτι του, αναφέρει πως του έκανε εντύπωση η δύναμη που ασκούσε η προσωπικότητα του Μαλτέζου πάνω στους συμφοιτητές του.

    Τα παιδιά αυτά είτε στη ΡΑΝ είτε αλλού, ανήκαν όλα στην μεγάλη αντιστασιακή φοιτητική οργάνωση της Αθήνας ΕΣΑΣ που ήταν εσωτερικά στα ΑΕΙ το αντίπαλο δέος στην ΕΠΟΝ. Μετά την απελευθέρωση τα μέλη εντάσσονται αλλού ο καθένας, σκορπίζονται, φεύγουν, κάποιοι είχαν βγει με τη συμμαχική αποστολή (SOE), αλλοι στη Μ. Ανατολή, άλλοι εκτελέστηκαν ακόμα και στη μεγάλη εκτέλεση στο Χαϊδάρι για την οποία έγραψε και ο Σβωλόπουλος ένα βιβλιαράκι, άλλοι πολέμησαν στα Δεκεμβριανά, κλπ. Δεν υπήρχε κάποια κομματική γραφειοκρατία ούτε πολιτική δύναμη πίσω από την ΕΣΑΣ για να τη διατηρήσει.

    Η εκτέλεση του Μαλτέζου έγινε η αφορμή να παγώσει και να αποχωρήσει από την ΕΠΟΝ ουσιαστικά η Ναταλία Μελά που ζεί ακόμα και έχει περάσει βέβαια σε άλλες πλευρές (μέχρι και διακηρύξεις υπέρ της τρόικας υπέγραψε, και παρ’ όλο που δεν έχω σχέση με καμμιά αριστερά το θεώρησα πολύ ανάξιό της και σαν κινηση κυρίως), και ο Νάνος Βαλαωρίτης ο οποίος ήταν ο μόνος φίλος του Μαλτέζου από το σχολείο και τα χρόνια της ΕΠΟΝ που τόλμησε και πήγε στη κηδεία του. (Έχω συναντήσει σε εκδήλωση βιβλίου για τη κατοχή στο ΕΙΕ τη Νάτας Μελά, και της πήρα και.. αυτόγραφο μέσα σε ένα βιβλίο μου αλλά δεν είπα τίποτα γι αυτά. Πρόσφατα θα είχε δει αναφορά στο ζήτημα σε άρθρο γι αυτήν στο «Οδός Πανός» Υπήρχε τότε ο φόβος εκδικήσεων και αντεκδικήσεων που αγνόησε ο Βαλαωρίτης. (Ο Άδωνις -Ado- Κύρου, έφαγε σφαίρα από την ΕΣΑΣ που του άφησε κουσούρι και θα σκοτώνονταν αν δεν τον έσωζαν κατά τύχη… ταγματασφαλίτες και ένας σύντροφός τους ΕΠΟΝίτης που έπεσε πάνω του και άρπαξε αυτός την επόμενη σφαίρα) . Το τρομερό δίδαγμα της ιστορίας είναι άλλο. Πάντα υπάρχουν τα δικά μας παιδιά στην Ελλάδα που προσέχουμε και ίσως παντού.

    Ο Κουρουνιώτης ο ένας που πυροβόλησε, συνελήφθη γιατί μετά τη δολοφονια του Μαλτέζου στο άγαλμα του Βύρωνα (1/2/44) έκανε κατά τη γνώμη μου τεράστια ανοησία να διαφύγει προς λάθος πλευρά. Ο αδελφός του χάνεται στα στενά της Πλάκας. Συλλαμβάνεται λοιπόν ο εκτελεστής και παραδίνεται γρήγορα στην Ειδική Ασφάλεια για να μη ξεφύγει και καθυστερήσει η διαδικασία αν τον έπαιρνε η αστυνομια. Ανακρινόμενος και μαλιστα σε κατ’ ιδία συζήτηση με το Μπουραντά του μηχανοκίνητου, δίνει το όνομα του Άδωνι Κύρου ως αποφασίσαντος την εκτέλεση! Αυτό σφράγισε τη τύχη του.

    Ο Κουρουνιώτης έπρεπε να εκτελεστεί γρήγορα και στο πόδι χωρίς δικαστήριο για να γλυτωσει από μαρτυρία κάποιος που λεγόταν Κύρου! Η Ειδική Ασφάλεια που βασάνιζε και σκότωνε τώρα για το Κύρου δείχνει… επιείκεια! Ο Κουρουνιώτης δίνεται επίτηδες στους Γερμανούς, λέγοντας πως συνελήφθη ένοπλος, είναι κομμουνιστής, κλπ κλπ πράγμα που σήμαινε αυτόματη καταδίκη και εκτέλεση από τους Γερμανούς. Μάταια προσπαθει ο θείος του ο γνωστός αιαρχαιολόγος ακαδημαϊκός Κουρουνιώτης να τον σώσει. Πρέπει να πεθάνει και γρήγορα από τους Γερμανούς, για να μην ακουστεί το όνομα Άδωνις Κύρου σε ελληνικό δικαστήριο. Σρη φυλακή δείχνει έντονα μετανοημένος για τη δολοφονία Μαλτεζου αλλά είχε συλληφθεί με πιστόλι, πράγμα που ρουφιάνεψαν οι «αρχές» στους Γερμανούς και αυτό αρκούσε. Χωρίς επίσημη κατηγορια για τη δολοφονία Μαλτέζου εκτελείται από τους ναζί.

    Ο Κύρου, ο μέγας σκηνοθέτης Ado, σώζεται αλλά σε ανυποληψία που επεκταθηκε και στους δικούς τους. Μιλούν πχ «περιέργα» γι αυτόν και ο Φαρακος και άλλοι του ΕΛΑΣ Σπουδάζουσας. Μετά το τραυματισμό του μεταφέρεται στο νοσοκομείο πάνω σε ένα καρο, από ταγματασφαλίτες. Μαθαινουν οι του ΕΣΑΣ που βρίσκεται και εξαγριωμένοι πάνε να τον αποτελειώσουν τον Άδωνι μέσα στο νοσοκομείο αλλά εμποδίζονται. Ούτε από την ΕΠΟΝ ούτε από τον ΕΛΑΣ Σπουδάζουσας, αλλά από τον αστυνομικό διευθυντή Άγγελο Έβερτ, ο οποίος άγρια τους λέει να πάνε να τσακιστούν διότι «τα δικά μας παιδιά θα σκοτώσετε τώρα»΄;!! Τα δικά μας παιδιά! Σημειωτέον ότι ο πατέρας Αχιλλέας Κύρου, ως οπαδός και φίλος του Βασιλέως Γεωργιου Β, φίλος προς τους συμμάχους και ειδικά τους Αγγλους, κλείνει την Εστια, καταγγέλει τις κυβερνήσεις δωσιλόγων, έρχεται σε ρήξη με όλους αυτούς, αλλά μετά… αρχίζει να παρακαλάει το Ράλλη να μη στείλει το παιδι του που ήταν όντως κομμουνιστής τότε στη φυλακή, ή σε δίκη για δολοφονια. Ο Ράλλης του κάνει το χατήρι και θυσιάζεται έντεχνα ο Κουρουνιώτης. Μόνο ο Βουλπιώτης γνωστός γερμανόφιλος και δωσίλογος, με πρώτη σύζυγο τη κόρη του Siemens και υπέυθυνος της ραδιοφωνίας, στέλνει γράμμα στο Κύρου και του λεει ότι αυτός δεν ήθελε να τη χαρίσουν στο παιδί του!!! (η κόρη Βουλπιώτη έγραψε πρόσφατα ένα βιβλίο για το πατερα της).

    Μετά από τη Βάρκιζα κλπ κλπ, κουτσάινοντας μια ζωή από τη σφαίρα, ο Άδωνις μέσω Τρικάλων που βρέθηκε στην υποχώρηση του ΕΛΑΣ, αποκτά διαβτήριο από τον υπουργό Σοφιανόπουλο λόγω πατέρα Κύρου και φεύγει για Παρίσι. Άλλοι βέβαια καταζητούμενοι δεν είχαν τέτοιες πολυτέλειες. Μετά την απελευθέρωση ασκήθηκε επίσημα διωξη για το φόνο αλλά μετά παρέλευση 20 ετών το 1964 γύρισε για το «Μπλοκο» στο φεστιβάλ Θεσσαλονικης. Δεν ήλθε ποτέ πια Ελλάδα. Πολλά τα διδάγματα για όλους από αυτή την αστυνομική και πολιτική αυτή ιστορία. Υπάρχουν πάντα τα δικά μας παιδιά. Το θέμα, ειδικά την ώρα της αιματοχυσίας είναι ποιοί θα καταφερουν να θεωρηθούν ετσι, και να το χρησιμοποιήσουν σωστα…

  191. sarant said

    Χρήστο, ότι ο Βουλπιώτης είχε παντρευτεί την κόρη τού Ζίμενς το έχεις διασταυρώσει; Διότι εδώ που το είχαμε αναφέρει, εκφράστηκαν πολλές αμφιβολίες.

  192. Χρήστος Π. said

    Νίκο πιστεύω είναι βέβαιο, το έχω δει σε αρκετές πηγές και το πιο σημαντικό το επιβεβαιώνει και η κόρη του νομίζω, από άλλη σύζυγο. Έκανε τρεις γάμους απ’ ‘οτι θυμάμαι τώρα. Ξέρω πως βγαίνουν διάφορες φήμες για τη κατοχή αλλά αυτό πρέπει να ισχύει. Ήταν άλλωστε συνεργάτες, είχε κάνει ηλεκτρολόγος μηχανικός στη Γερμανία, ειχε συναντήσει μέσω πατρός Siemens και τον Χίτλερ, υπάρχει και φωτογραφία τους (επίσης ήταν μπον βιβερ, ήταν κοινωνικός και γοητευτικός με τις κυρίες λένε κλπ).

    Αυτό που μάλλον είναι φήμη Νίκο αν και γράφεται ακόμα και σε σοβαρά βιβλία, αλλά δεν βλεπω πηγές και μαρτυρίες και έχει αμφισβητηθεί από άλλους συγγραφείς, είναι η συγγένεια της γερμανίδας συζύγου του δωσίλογου πρωθυπουργού Λογοθετόπουλου, με τον στρατάρχη Φον Λιστ. Ήταν ανηψιά του κατα τις φήμες αλλά είναι μόνο φήμες φαίνεται…

  193. Μαρία said

    191
    Κόρη Τελεφούνκεν, θυγατρικής της Ζίμενς και AEG, πράγμα που δικαιολογεί το μπέρδεμα. Δες και το σχετικό απόκομμα απ’ την Αυγή, που μου είχες στείλει.
    Να θυμίσω οτι κι ο φίλος μας που απευθύνθηκε στη Ζίμενς πήρε αρνητική απάντηση. Άλλωστε βλέποντας τη γενεαλογία των Ζίμενς στο σάιτ της εταιρίας δεν βγαίνουν οι ημερομηνίες.

  194. Χρήστος Π. said

    193 Δεν ξέρω αν μπερδεψαν τη τελεφούνκεν με τη μητρική εταιρεία, αλλά αν είναι κόρη τελεφούνκεν και όχι ζήμενς, δεν θα έλεγε έτσι η κόρη του από άλλη σύζυγο; Ίσως να μπερδεύτηκε βεβαια και αυτη. Τώρα στη γενεαλογία τι να σου πω…. ίσως δεν φαίνονται πάντα όλα. Εδώ η βασιλικη οικογένεια της Αγγλίας «εξαφάνισε» κάποτε μικρό πρίγκηπά της με ψυχοσωματικά προβλήματα υγείας. Λένε πάντως πως είχε διάφορα ψυχολογικά θέματα η Γερμανίδα σύζυγος Βουλπιωτη, τα οποία οδήγησαν στο διαζύγιο

  195. «Κόρη Τελεφούνκεν» — τίνος δηλαδή; Διότι ο Ζίμενς, όπως p.x. o Ουέστιγχαους, ήταν υπαρκτά πρόσωπα, αλλά ο Τελφούνκεν, απ’όσο ξέρω, όχι 🙂

  196. Χρήστος Π. said

    195 Υποθέτω εννοείται κόρη του προέδρου της τελεφούνκεν.

  197. Ξυπεταιων said

    … Εκτός από τον Πέτρο-Μακρή Στάϊκο που έκανε μια σοβαρή έρευνα και έγραψε το βιβλίο «Κίτσος Μαλτέζος, Ο αγαπημένος των θεών»…

    https://www.e-grammes.gr/%CE%B5%CE%BA%CE%B4%CE%AE%CE%BB%CF%89%CF%83%CE%B7-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%BA%CE%AF%CF%84%CF%83%CE%BF-%CE%BC%CE%B1%CE%BB%CF%84%CE%AD%CE%B6%CE%BF-%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CF%83%CF%8D%CE%BD%CE%B4%CE%B5%CF%83%CE%BC%CE%BF-%CE%BC%CE%B1%CF%87%CE%B7%CF%84%CF%8E%CE%BD-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%86%CE%AF%CE%BB%CF%89%CE%BD-%CF%84%CE%B7%CF%82-%C2%AB%CF%87%C2%BB

  198. sarant said

    192-193 Δεν προλαβαίνω τώρα να το ψάξω, αλλά το είχαμε συζητήσει και στο μπλογκ και εκτός.

  199. Μαρία said

    195
    «… και παντρεύτηκε την κόρη ενός από τους διευθυντάς της Τελ. Γύρισε στην Ελλάδα το 1931 ως αντιπρόσωπος της Τελ.» έγραφε η Αυγή στις 18/8/1955.
    Ας ανεβάσει ο Νίκος ολόκληρο το σχετικό.

  200. Μαρία said

    198
    Σου το στέλνω.

  201. sarant said

    199-200
    Ιδού το απόσπασμα της Αυγής, 18.8.1955:

  202. Χρήστος Π. said

    195 Ομολογώ πως με μπερδέψατε για ένα θεμα που αν και ανέφερα στν υπόθεση Μαλτέζου, είναι ίσως για τους περισσότερους ήσσονος σημασίας. Με έχεις κεντρίσει να το ψάξω τώρα αλλά δεν έχω αυτό το βιβλίο στην Αθήνα αλλά την ιδιαίτερη πατρίδα μου. Μπορεί και η Αυγη να κάνει λάθος γιατί φήμες και αντιφήμες γράφονται και διαδίδονται από όλους. Εγώ τώρα θυμάμαι πχ ότι το 1938 γύρισε για να εξοπλίσει και πργανώσει τη ραδιοφωνία. Η κόρη του Ιζαμπέλα Παλάσκα που έγραψε το βιβλίο «Άγγελος ή Δαίμονας» έχει δώσει κάποιες συνεντεύξεις που υπάρχουν στο youtube. Γκουγκλάροντας βρήκα ένα αφιέρωμα στο Newsbeast που έχει το όνομα της κόρης Siemens που παντρεύτηκε ο Βουλπιώτης αλλά και μιας κόρης που έκαναν. Τι να πω τώρα…. Μυστήριο.

  203. Χρήστος Π. said

    201. Αμφιβάλλω αν είναι και η Αυγή ακριβής στα προσωπικά του Βουλπιώτη. Αλλού όπως είπα βλέπαμε κόρη Ζίμενς, αλλού άλλα, κλπ κλπ. Έχουν πάντως κυκλοφορήσει λεπτομέρειες για το γάμο ή υποτιθέμενο γάμο με τη κόρη Ζίμενς,

    197: Παρ’ όλο που η άκρα δεξιά, και η αντικομμουνιστική Χ (με την οποία προ Δεκεμβριανών η ΡΑΝ υπέγραψε σύμφωνο συνεργασίας), προσπάθησε να εκμεταλλευτεί τη δολοφονία του Κίτσου Μαλτέζου, δεν υπάρχει τίποτα που να λέει ο Κίτσος Μαλτέζος ήταν δικός της. Το τι έκανε στην ΕΟΝ και πόσο θαύμαζε το Μεταξά, το τι έκανε μετά στην ΟΚΝΕ και την ΕΠΟΝ, δεν λέει τίποτα γιατί οι νέοι ειδικά σε τέτοιες συνθήκες, είναι ευμετάβλητοι. Όταν δολοφονήθηκε, ήταν ηγετική μορφή στην ΕΣΑΣ, έχοντας απορρίψει και προτάσεις συνεργασίας με ακροδεξιές και γενικά ακραίες στις νοοτροπίες ειδικά με μια οργάνωση της ιατρικής. Στην ΕΣΑΣ υπήρχαν από αριστεροι δημοκράτες μεχρι σημερινού τύπου δεξιοί φιλελεύθεροι και δημοκράτες.

    Μέλη ήσαν πχ ο Σάκης Πεπονής του ΠΑΣΟΚ που προτίμησε την ΕΣΑΣ από την ΕΠΟΝ λογω του ελέγχου των σταλινικών ηγετών (χωρίς να παραγνωρίζει τις αντιστασιακες θυσίες ή θύματα της ΕΠΟΝ με την οποία συγκρούονταν όμως για εμφυλιοπολεμικούς λόγους. Ο Ρούφος επίσης περνάει στην αντιχουντική αντίσταση αργότερα και αστειεύεται με τους πρώην ΕΠΟΝίτες λέγοντας πως «πριν χρόνια αντί για σύντροφοι θα προσπαθήσουμε να σκοτώσουμε ο ένας τον άλλον»! Η προσπάθεια ακροδεξιων ομάδων να παρουσιάσουν ως ομοϊδεάτη τους το Μαλτέζο επειδή υπήρξε θύμα του ΚΚΕ είναι γελοία. Ας μιλήσουν για δικά τους θύματα, δεν τους ανήκε ο Μαλτέζος. Και τροτσκιστές καθάρισε η ΟΠΛΑ δεν τους κάνει ακροδεξιούς αυτό.

  204. Γιάννης Κουβάτσος said

    Πολύ καλό το βιβλίο του (σαφώς μη κομμουνιστή) Πέτρου Μακρή – Στάικου. Διαβάζοντάς το, η προσωπικότητα και η ιδιοσυγκρασία του νεαρού Μαλτέζου, αλλά και η δολοφονία του, μου θύμισαν τον Ίωνα Δραγούμη.

  205. Χρήστος Π. said

    204: Γιάννη είδες το επόμενο βιβλίο του για τη κατοχή (Ο Άγγλος Πρόξενος;)

  206. Χρήστος Π. said

    204: Ξέρεις τι μου έκανε εντύπωση; Εκτός του ότιαπό πρώην ΕΠΟΝίτες και αριστερούς πήρε ένα σωρό πληροφορίες, (πχ Φαράκος, Φιλίνης, κλπ), εκτός του ότι μίλησε με τους πάντες κυριολεκτικά (από τον Βαλαωριτη και τη Μελά, μέχρι τον Ισιδωρίδη βρήκε στη Καλιφόρνια), απουσιάζει παντελώς ο εν ζωή ακόμα τότε Αξελός. Όπως άλλοι για το ζήτημα, φωτογράφησε το τελευταίο δια της απουσίας του… Εκτός αν είναι ο άγνωστος του βιβλίου που αρνήθηκε να δώσει οποιαδήποτε πληροφορία και λογόφεραν.

  207. Μπετατζής said

    O Στάικος ανήκει 100 % στο αναθεωρητικό ρεύμα και ό,τι έχει γράψει απέχει πάρα πολύ από το να είναι αντικειμενικό. Γνώμη μου.
    (Δικηγόροι που γράφουν ιστορικά βιβλία, αυτή η μάστιγα)

  208. 158, sarant said: «Δεν είναι εδώ και …. να μας εξηγήσει τι λέει η μακεδονική οθονιά»

    # Ου συγχρώνται Μακεδόνες Τσιπρομακεδόναις!.

  209. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αν θέλει να μελετήσει κάποιος τα περί τη δολοφονία του Μαλτέζου και όσα προηγήθηκαν και ακολούθησαν, δεν θα διαβάσει μόνο το βιβλίο του Μακρή – Στάικου. Αλλά δεν γίνεται και να το αγνοήσει.

  210. Χρήστος Π. said

    207: Ως γνωστόν ό,τι πιστεύω εγώ είναι η αντικειμενική αλήθεια και μάλιστα η καθιερωμένη άποψη. Καθιερωμένη επειδη τη πιστεύω εγώ. Άρα οι άλλοι είστε αναθεωρητές! Άρα έχετε και άδικο. Επειδή δε ο αναθεωρητισμός είναι αμαρτία, το τσιμέντωμα και η ρίψη σε μπετονιέρα είναι μια κάποια λύση. Δοξάστε με. Επίσης και τον Πολ Ποτ που διασύρουν οι αναθεωρητικοί.

    209: Έχεις απόλυτο δίκιο. Υάρχουν πηγές και μαρτυρίες και αλλού, όπως βέβαια και τα προπαγανδιστικά κείμενα που προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τη δολοφονία. Το καλό πάντως του βιβλίου όσον αφορά την ιστορία αυτή καθ’ εαυτή τουλάχιστον (γιατί υπάρχει και το γενικό ιστορικό μέρος) είναι κατά τη γνώμη μου οι πολλές μαρτυρίες των επιζώντων πρωταγωνιστών στις οποίες στηρίχτηκε ο συγγραφέας.

    Θεωρώ πως έκανε μεγάλη προσπάθεια να πετύχει αντικειμενικότητα. Σκέψου ότι κατηγορεί ουσιαστικά ο συγγραφέας ακόμα και το πατέρα του και τους συντρόφους του που όντας μέλη αντιστασιακής οργάνωσης, για να προστατευτούν από τον ΕΛΑΣ Σπουδάζουσας ως λιγότερο ισχυροί, βγάζουν ειδικές ταυτότητες της Ειδικής Ασφάλειας ( Δείγμα της πολυπλοκότητας της πραγματικότητας, των κινήτρων και των σχέσεων της κατοχής). Και μια ΕΠΟΝίτισα της εποχής το καλεί να δείξει επιείκια στο πατέρα του, λέγοντάς του πως και οι δικοί της είχαν αγριέψει κατά των άλλων οργανώσεων ειδικά μετά τις απώλειες και τα βασανιστήρια της Ειδικής!

  211. Χρήστος Π. said

    207: Για τους πέντε τόμους που έγραψε ο δικηγόρος Γασπαρινάτος (τρεις για τη κατοχή και δύο για τα Δεκεμβριανά 44) ο Φαράκος που το προλόγησε μαζί με άλλους, το βρήκε αξιόλογο, και είπε πως είναι και το αντικειμενικότερο από τη σκοπιά της μη-ΕΑΜικής πλευράς.Είναι τρομερό το σχόλιο… «μαστιγα» οι δικηγόροι που γράφουν ιστορία! Οι μηχανικοί που γράφουν, οι γιατροί όπως οι Λούροι; Είναι μάστιγα; Ποιός δικαιούται να γραφει, γιατί και οι επαγγελματίες ιστορικοι που δεν λένε αυτά που θα ήθελες παλι αναθαεωρητές θα βγούν ή κάνω λάθος; Κομμουνιστές δικηγόροι δεν έγραψαν ιστορικά βιβλία;

    (Το τελευταίο δε του Γασπαρινάτου που έγραψε για τις δίκες των δωσίλογων μετά την απελευθέρωση είναι το καλύτερο που έχω δει εγώ για το θέμα. Ταυτόχρονα κυκλοφόρησε και άλλο αριστερού επαγγελματία ιστορικού που μου φάνηκε απλώς στρατευμένο και το οποίο ασχολείται κατά το ήμισυ με το θέμα. Άλλωστε δεν ήταν περισσότερο επιεικής προς δωσίλογους ο Γασπαρινάτος, απλώς δεν λιβάνιζε το κόμμα και τις οργανώσεις του).

  212. Γιάννης Κουβάτσος said

    Απαραίτητο, νομίζω και μοναδικό, βιβλίο για να κατανοηθεί (κάπως) η εποχή:
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.politeianet.gr/books/9789603103882-chandrinos-g-iasonas-themelio-to-timoro-cheri-tou-laou-209182&ved=2ahUKEwiJ6KrDzJXeAhUvlIsKHT3sCEgQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw1BimHPsbEWW-DSonsGAgE7&cshid=1540058923426

  213. Με τα ανύπαρκτα σλαβομακεδονικά μου (ας είναι καλά το google translate), η εικόνα του 157 πρέπει να λέει:
    ΠΑΡΟΝΤΕΣ 117, ΥΠΕΡ 80, ΚΑΤΑ 0, ΑΠΟΧΕΣ 0, ΣΥΝΟΛΟ 80.
    Θα μου πείτε, δε βγαίνει ο λογαριασμός. Τι έκανα οι άλλοι παρόντες, αν ούτε υπέρ ψήφισαν, ούτε κατά, αλλά ούτε και απρσχαν; Κι εγώ απορώ, και επειδή ΚΥΠ σημάνει αγοράζω, υποπτεύθηκα μήπως κάποιος έκανε φαρμακερό λογοπαιγνιο. Η εξαγορά πάντως σύμφωνα με το GT είναι ΟΤΚΥΠ, όχι ΒΚΥΠ (πράγμα λογικό, αφού ΟΤ=από κα Β=σε.)

  214. Χρήστος Π. said

    212. Ναι το εχω διαβάσει κι εγώ το βιβλίο του Χανδρινού Γιάννη, βρέθηκα και σε παρουσιασή του. Ασχολείται γενικά με την ΟΠΛΑ, ανήκει στη πιο αντικειμενική πλευρά κι αυτό, αλλά της ΕΑΜικής ιστορική πλευράς όπως θάλεγε ο Φαράκος. Δεν εστιάζει στα πανεπιστήμια και στις φοιτητικές συγκρούσεις. Το πρόβλημά μου με τον Χανδρινό δεν είναι τόσο όσα λέει αλλά όσα επιλέγει να μη πει.

    Σε κάποια φάση αν θυμάσαι είχε δημιουργήσει ένα θέμα γιατί σε συνέντευξή του είχε πει ότι τα άτομα που αναλάμβαναν ρόλο εκτελεστή είχαν και μια ανάλογη προσωπικότητα, κάτι που θεωρήθηκε αιχμή για τα μέλη της ΟΠΛΑ. Έτρεχε μετά να αμφισβητήσει τι είπε και του ανταπάντησε κάποιος για τις αρχικές δηλώσεις του κλπ. Παρά τις ιδεολογικές διαφορές μου με όσους εντάχθηκαν σε αυτήν, πιστεύω ότι στις πολύπλοκες όπως τονίζω συνθήκες της κατοχής και των απάνθρωπων συνθηκών της, οποιοσδήποτε με αγνά έτσω κίνητρα μπορεί να γίνει και να κάνει οτιδήποτε. (Αναγνωρίζω βέβαια ότι κομπλεξικοί, μειονεκτικοί ή εξουσιοφρενείς άνθρωποι σε κάθε παράταξη τέτοιες εποχές ικανοποιούν τα κόμπλεξ τους παίρνοντας αποφάσεις για ζωή και θάνατο).

    Πολλοί παλιοί φανατικοί κομμουνιστές μαχητές της ΟΠΛΑ που επέζησαν της κατοχής ή των Δεκεμβριανών, μετά απο κάποιο διάστημα επέλεξαν και δεν ακολούθησαν μετά το ΚΚΕ καθόλου, ή δεν το ακολούθησαν στον εμφύλιο. Δεν ακολούθησαν καν κάποια αριστερή παράταξη.
    Αρκεί να σου πω ότι ο γνωστός δημοσιογράφος Χρ. Πασαλάρης που ξεκίνησε καριέρα από το Ριζοσπάστη, ήταν επί κατοχής στην ΟΠΛΑ. Επί χρόνια διάβαζα τον Λατίφη ένα καλό άνθρωπο και δημοσιογράφο που έγραφε λεπτομερείς ειδήσεις για την αγροτική οικονομία, τιμές προϊόντων, κλπ., στον Οικονομικό Ταχυδρόμο. Ξαφνικά από ένα φίλο ιστορικό καθηγητή που τον γνώριζε του μαθαίνω ότι συμμετείχε στην ΟΠΛΑ και έπεσα από τα σύννεφα. Μάλιστα από το φίλο αυτό έμαθα ότι είχε συμμετάσχει σε κάποιες εκκαθαριστικές αποστολές και όταν τα υπενθύμιζε αυτά στο Πασαλάρη (που έχει παραδεχθεί μόνο συμμετοχή στην ΕΠΟΝ νομίζω) ο τελευταίος του έλεγε «σσσσ, άστα αυτά τι τα λες, ήταν άσχημες υποθέσεις σε άσχημα χρόνια».

    Ο Πασαλάρης έλεγε κάτι κουφές ιστορίες ιστορίες…

  215. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ε, ναι, εκείνη τη σκοτεινή και μπερδεμένη εποχή μπορούσες να βρεθείς στην άλφα ή τη βήτα οργάνωση από σύμπτωση ή γιατί σ’ αυτήν ανήκαν άτομα της παρέας σου. Και ο ίδιος ο Χανδρινός επισημαίνει ότι αυτή η περίοδος δεν έχει μελετηθεί επαρκώς και ότι στηρίχτηκε κυρίως σε γραπτές ή προφορικές μαρτυρίες.

  216. 208 about

    Sorry! Or Μακεδονιστί Τσιορτσιόπ: Ου συγχρώνται Μακεδόνες Τσιπρομακεδόσι! (of course).

  217. Γιάννης Ιατρού said

    216: Το καζίνο… το ξέρει

  218. Μαρία said

    217
    Οι Σερραίοι τα ακουμπάν κυρίως εδώ http://casino-finix.com/?lang=el στον Προμαχώνα. Μάχονται υπέρ βωμών.
    και δευτερευόντως εδώ https://www.casino-f.com/ όπου συχνάζουν οι Σαλονικιοί μετά το κλείσιμο του καζίνου της Δοϊράνης.
    Για να καταλάβεις τι μυαλά κουβαλάνε μερικοί http://www.eidisis.gr/topika-nea-toy-n-kilkis/gonatisan-kai-ta-kazino.html

  219. 216: Τον όρο τσόρτσοπ τον είχαμε στις γκάζες μικροί, και τον λέγαμε, όταν έπρεπε να σκουπίσουμε το χώμα από τα εμπόδια ανάμεσα στην μπίλια μας και του αντιπάλου / στόχου. Σπουδαία τα μακεδονίτικα!

  220. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    219 ο χελετζής μπορεί να έκλεβε όταν έλεγε «τσόρτσοπ» για να καθαρίσει το χώμα και μετά κουνούσε την γκάζα του μια πιθαμή πιο μπροστά, είτε πετύχαινε «γκάγκαλο» έχοντας κάνει απαρατήρητος ένα βήμα από τη γραμμή.
    https://sarantakos.wordpress.com/2011/01/22/ellas1907/#comment-56346

  221. Aghapi D said

    Υπάρχουν και άλλες επιλογές ονομάτων
    https://www.taathinaika.gr/loukoumis-o-pio-endoksos-astynomikos-skylos-tou-kleinou-asteos/?fbclid=IwAR0l0_IcVpao92UUpaUMgNeRuuXE-A9_llLt7VL1_Jq7vUJKiMPLKz0xWvg

  222. cronopiusa said

    212

    ο «Βίλλυ» άγνωστα λοιπά στοιχεία και ο «Βαρδουλογιάννης»

  223. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @219.Stazybο Hοrn said:

    » …Τον όρο τσόρτσοπ τον είχαμε στις γκάζες μικροί »

    Στὰ Θερμιὰ τὶς λέγαμε γκαζές. Μάλιστα, ὅταν ἄκουγα νὰ λένε γιὰ γκαζάδικα, μὲ τὴν παιδική μου φαντασία, «ἔβλεπα» βαπόρια γεμάτα γκαζές! Σ᾿ αὐτὸ βοηθοῦσε καὶ τὸ γεγονὸς ὅτι κάποιοι ναυτικοὶ μᾶς ἔφερναν μπίλιες ἀπὸ τὰ βαπόρια. Προφανῶς ἀπὸ κάποια διαλυμένα ρουλεμάν τῶν μηχανῶν.

    Τότε βέβαια, στὸ νησί, δὲν τὰ ξέραμε τὰ ρουλεμάν· τὰ ἔμαθα ἀργότερα, ὅταν ἤρθαμε στὴν Ἀθήνα, ἀπὸ γειτονόπουλα καὶ συμμαθητές ποὺ φτιάχνανε πατίνια μὲ τὰ ρουλεμάν.

    Στὴν Ἀθήνα τὶς ἔλεγαν γκαζάκια. Πολὺ ἐπικίνδυνη ὀνομασία μὲ τὰ σημερινὰ δεδομένα. 🙂

    Τὶς εἶχα ἀκούσει καὶ γυαλένια· ἴσως ἀπὸ κάποιον ἐσωτερικὸ μετανάστη ἀπὸ ἄλλη περιοχή.

  224. Γιάννης Κουβάτσος said

    222:Και αρχή των βασάνων του καημένου του Γιάννη Σερίφη.

  225. sarant said

    223 Γκαζάδικα 🙂

  226. dryhammer said

    223 (Νομίζω πως τό ‘χω ξαναπεί) Οι γκαζές ήταν Αθηναίικια κουβέντα. Στη Χίο τις λέγαμε μπίλιες και τις προφέραμε μπίγιες ενώ τις μπίλιες των ρουλεμάν τις λέγαμε
    βαρίδια ή (α)βαρίδες. Ακόμα θυμάμαι ένα γειτονάκι που τού ‘χε πέσει το βαρίδι σ΄ένα χωράφι 4 μέτρα πιο χαμηλά μέσα στα χόρτα να ψάχνει (μάταια) κλαίγοντας » η αβαϊα μουουου…» Τώρα είναι 50άρης+.

  227. ΣΠ said

    Και στην Θεσσαλονίκη γκαζές λέγαμε τις μεγάλες μπίλιες.

  228. Triant said

    Καλημέρα και καλή εβδομάδα.

    Στα Πατήσια τα λέγαμε γκαζάκια αλλά και μπίλιες. Θυμάμαι τον ‘γαλατά’, μεγάλη άσπρη μπίλια μάλλον από ποδοσφαιράκι. Για τις σιδερένιες είχαμε μια ωραία λέξη που σπάω το κεφάλι μου και δεν μπορώ να θυμηθώ 🙂

  229. ΣΠ said

    228
    Τις μεταλλικές στην Θεσσαλονίκη τις λέγαμε κουρσούμια.

  230. Πέπε said

    @223
    > > γυαλένια

    Μήπως το έχει κάπου η Πηνελόπη Δ έτσι;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: