Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Σχίζοντας τις γραμμές των οριζόντων (Δημ. Σαραντάκος) 9 – Οι εξερευνήσεις της ελληνιστικής εποχής

Posted by sarant στο 20 Νοέμβριος, 2018


Εδώ και λίγο καιρό ξεκίνησα να δημοσιεύω αποσπάσματα από το βιβλίο του πατέρα μου, του Δημήτρη Σαραντάκου, Σχίζοντας τις γραμμές των οριζόντων, μια ιστορία των εξερευνητών και των εξερευνήσεων του αρχαίου κόσμου. Η σημερινή συνέχεια είναι η ένατη. Η προηγούμενη συνέχεια βρίσκεται εδώ. Σήμερα θα παραθέσω αποσπάσματα από το τέταρτο κεφάλαιο του βιβλίου με τις εξερευνήσεις της ελληνιστικής εποχής. Σημειώνω ότι ο πατέρας μου προτιμά τον όρο «περίπλους» για το ταξίδι του Νεάρχου αντί για το «παράπλους» που είναι ο πρωτότυπος όρος -όχι ότι έχουν μεγάλη διαφορά.

Οι εξερευνήσεις της ελληνιστικής εποχής

Η εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου

Μολονότι ως ελληνιστική εποχή οι ιστορικοί χαρακτηρίζουν την εποχή των διαδόχων του Αλεξάνδρου, δε μπορούμε να μην αρχίσουμε από την εκστρατεία του, καθώς, εκτός από μεγαλειώδης στρατιωτική επιχείρηση, υπήρξε ταυτόχρονα αληθινή εξερεύνηση, αλλά και αποστολή με σαφή επιστημονικά χαρακτηριστικά.

Από στρατιωτικής σκοπιάς, η εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που κατέλυσε σε εννέα χρόνια μιαν ισχυρή αυτοκρατορία, στα πρώτα της στάδια είναι κατά κάποιον τρόπο συνέχεια της «Ανάβασης» του Κύρου και της «Καθόδου» των Μυρίων, αλλά και της εκστρατείας του Σπαρτιάτη βασιλιά Αγησίλαου στη δυτική Μικρά Ασία. Από τις επιχειρήσεις αυτές ο Αλέξανδρος πήρε πολύτιμα διδάγματα, τα οποία αξιοποίησε με αξιοθαύμαστο τρόπο. Για πρώτη φορά στρατός, που βρέθηκε σε τόσο μεγάλη απόσταση από τη βάση του, αντιμετώπισε νικηφόρα πολύ μεγαλύτερες δυνάμεις, όπως έγινε στην Ισσό και στα Γαυγάμηλα.

Αναφορικά τώρα με τον εξερευνητικό χαρακτήρα της εκστρατείας, αυτός προκύπτει από το γεγονός ότι για πρώτη επίσης φορά Έλληνες (πλην Λακεδαιμονίων) περπάτησαν σε εδάφη που δεν είχαν καν ακουστά: στα υψίπεδα του Ιράν, της Παρθίας και της Βακτριανής, πέρασαν από φοβερές ερήμους και έφτασαν σε χώρες μυθικές, όπως η Ινδία.

Παράλληλα, όμως, η εκστρατεία του είχε και επιστημονικά χαρακτηριστικά. Επειδή ήταν μαθητής του Αριστοτέλη, είχε υποσχεθεί στον δάσκαλό του, με τον οποίο διατηρούσε αλληλογραφία σε όλη τη διάρκεια της εκστρατείας, να συγκεντρώνει και να του στέλνει οτιδήποτε παρουσίαζε κάποιο επιστημονικό ενδιαφέρον. Για τον σκοπό αυτόν συγκρότησε ειδικό τμήμα, επικεφαλής του οποίου τοποθέτησε τον Ονησίκριτο, που το επάνδρωσε με πολλούς ειδικούς (γεωγράφους, ιστορικούς, μηχανικούς). Το ειδικό αυτό σώμα ακολουθούσε τον στρατό και συγκέντρωνε κάθε τι σπάνιο, ή απλώς αξιοπερίεργο εύρισκε στην πορεία του, από ορυκτά, φυτά ή ζώα έως βιβλία.

Στο σώμα αυτό υπήρχαν ειδικοί καταμετρητές – οι βηματιστές – οι οποίοι μετρούσανε και καταγράφανε τις αποστάσεις που κάλυπτε ο στρατός του Αλεξάνδρου, καθώς και άλλοι ειδικοί που είχαν εντολή να καταγράφουν τόσο το ημερολόγιο πορείας, όσο και το ιστορικό της ανεύρεσης όσων συγκέντρωναν. Τα ευρήματα που συγκέντρωνε το τμήμα αυτό, ο Αλέξανδρος τα προωθούσε με ειδικούς ταχυδρόμους στον Αριστοτέλη. Δυστυχώς καμία από τις αναφορές αυτές των ειδικών δεν έχει διασωθεί εκτός από τις καταμετρήσεις των βηματιστών.

ΧΑΡΤΗΣ 6

Η εκστρατεία του Μ. Αλεξάνδρου και ο περίπλους του Νεάρχου

Ο περίπλους του Νέαρχου

Αυτό που αναφέρω προηγουμένως, ότι η εκστρατεία του Αλέξανδρου είχε ταυτόχρονα και εξερευνητικό χαρακτήρα, επιβεβαιώνεται από τα αποτελέσματά της. Μολονότι η αυτοκρατορία που δημιούργησε δεν έζησε μετά τον θάνατό του, τα κράτη των διαδόχων του διατηρήθηκαν επί αιώνες, με αποτέλεσμα να ενοποιηθούν ο κόσμος της Μεσογείου με τον κόσμο της Ανατολής. Από τον καιρό των ταξιδιών του Κτησία, που μνημονεύονται σε προηγούμενο κεφάλαιο, υπήρχε μεγάλο ενδιαφέρον για την Ινδία και η ίδρυση των κρατών των διαδόχων στις χώρες της Ανατολής μεγάλωσε το ενδιαφέρον όχι μόνο για τις Ινδίες, αλλά και για τις χώρες που περιβάλλουν τον Ινδικό ωκεανό.

Ο στόλος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, στην αρχή της εκστρατείας του, περιλάμβανε 150 με 160 πολεμικά πλοία, κυρίως τριήρεις (από τις οποίες 29 ήταν αθηναϊκές) και δεκάδες μεταγωγικά. Στην αρχή της εκστρατείας, κύρια αποστολή του ήταν να αντιμετωπίζει τον περσικό στόλο (στον οποίον περιλαμβάνονταν και πολλά ελληνικά πλοία και ναύαρχός του ήταν επίσης Έλληνας, ο Μέμνων ο Ρόδιος), που είχε μεταφέρει τον πόλεμο στο Αιγαίο και απειλούσε να αποκόψει τον Αλέξανδρο από τη Μακεδονία, καταλαμβάνοντας τα στενά. Μόνο ο θάνατος του Μέμνωνα, που ήταν ήδη γέρος και άρρωστος, απέτρεψε αυτόν τον κίνδυνο. Πάντως ο στόλος αυτός δεν έπαιξε ουσιαστικό ρόλο στην εκστρατεία.

Φθάνοντας ο Αλέξανδρος στην Ινδία θέλησε να πληροφορηθεί για τους υδάτινους δρόμους της περιοχής αυτής, που οι Έλληνες ονόμαζαν Πενταποταμία (το σημερινό Πουντζάμπ). Έτσι, ναυπήγησε το 325 π.Χ., νέο στόλο και όρισε αρχηγό του τον Νέαρχο Ανδροτίμου, από την Κρήτη, που από την αρχή συμμετείχε στην εκστρατεία και είχε διακριθεί. Η εντολή που έδωσε στον Νέαρχο ήταν να καταπλεύσει τον Ινδό, ενώ ο ίδιος με τον στρατό του θα τον κατέβαινε πεζοπορώντας. Του έδωσε επίσης εντολή να τηρεί λεπτομερές ημερολόγιο, στο οποίο να γράφει όχι μόνο τη διαδρομή που θα ακολουθούσε, αλλά και όλα τα σχετικά συμβάντα. Δυστυχώς και αυτό το ημερολόγιο έχει χαθεί, το μνημονεύουν όμως πολλοί μεταγενέστεροι ιστορικοί.

Ο Νέαρχος ξεκίνησε από τον Υδάσπη (τον σημερινό Τζελούμ), παραπόταμο του Ακεσίνη, που με τη σειρά του εκβάλλει στον Ινδό, τον οποίο κατέπλευσε ως τις εκβολές του. Κατόπιν, περιέπλευσε τις ακτές της Γεδρωσίας, της Καρμανίας και της Περσίδας, μπήκε στον Περσικό κόλπο και κατέληξε  στις εκβολές του Ευφράτη, τον οποίον ανέπλευσε, φτάνοντας στη Βαβυλώνα. Σε όλη αυτή τη διαδρομή, η οποία κράτησε δέκα ολόκληρους μήνες, ο στόλος του Νέαρχου ήταν αποκομμένος, χωρίς επαφή με τον στρατό του Αλεξάνδρου, χωρίς τρόφιμα ή άλλα εφόδια.

Στις ακτές που παράπλεε κατοικούσαν ημιάγριοι λαοί, όπως οι Ωρείτες ή οι Ιχθυοφάγοι, που με την εμφάνισή τους ή με τον τρόπο που ζούσαν, προκαλούσαν τρόμο και κατάπληξη στους ναύτες, που ήταν ασυνήθιστοι να πλέουν επί τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα σε άγνωστες θάλασσες Επιπλέον, τα τρόφιμα ήταν τόσο λίγα ώστε τα πληρώματα λιμοκτονούσαν. Χάρη στην ικανότητα του Νέαρχου, που τον χαρακτήριζαν πραότητα, αποφασιστικότατα και θάρρος, ξεπεράστηκαν όλες αυτές οι δυσκολίες.

Χαρακτηριστικό είναι το επεισόδιο με τις φάλαινες. Όταν τα πλοία του συνάντησαν φάλαινες, οι ναύτες τρομοκρατήθηκαν, καθώς δεν είχαν αντικρίσει ξανά παρόμοια κήτη. Ο Νέαρχος τότε με ψυχραιμία τους έδωσε εντολή να ετοιμαστούν για ναυμαχία και εμβόλισε μια φάλαινα, οπότε οι άλλες εξαφανίστηκαν.

Η κάθοδος του Ινδού ποταμού, ο περίπλους των ακτών και η άφιξη στη Βαβυλώνα, αποτελούν μιαν από τις μεγαλύτερες εποποιίες των αρχαίων ναυτικών. Με αυτήν καθιερώθηκε νέος υδάτινος εμπορικός δρόμος μεταξύ της Ινδίας και της Μεσοποταμίας. Η επιτυχής ολοκλήρωση του ταξιδιού χαιρετίστηκε ως ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της εκστρατείας.

Η πρεσβεία του Μεγασθένη στην Ινδία

Στις αρχές του 3ου αιώνα, γύρω στο 300 π.Χ., δηλαδή εικοσιπέντε χρόνια μετά τον περίπλου του Νέαρχου, ο Μεγασθένης παρουσιάστηκε στον Τσαντραγκούπτα (που το όνομά του οι έλληνες ιστορικοί της εποχής εξελλήνισαν σε Σανδρόκοτο), βασιλιά του ισχυρού κράτους των Μαουρύα (Μωριέων), που κυριαρχούσε στο βόρειο τμήμα των Ινδιών, ως πρεσβευτής του Σελεύκου του Νικάτορος. Έμεινε πολλά χρόνια στη χώρα, την οποία περιηγήθηκε, πηγαίνοντας σε όλες τις επαρχίες της, ακόμα και στις υπώρειες των Ιμαλαΐων.

Στο βιβλίο του «Ινδικά», ο Μεγασθένης δίνει πολλές πληροφορίες για την Ινδία και τους Ινδούς. Αναφέρει ότι το πλάτος της από την Ανατολή ως τη Δύση ήταν περίπου 16.000 στάδια και το μήκος της από το Βορρά ως το Νότο 22.300 στάδια (1 στάδιο = 180 μέτρα). Αναφέρεται επίσης στους μεγάλους ποταμούς της χώρας, τον Γάγγη, τον Ινδό, τον Υδάσπη και τον Ύφαση, αλλά και σε 58 άλλους πλωτούς ποταμούς σε όλη την έκταση της χώρας. Πολλές από τις πληροφορίες αυτές οι μεταγενέστεροι σχολιαστές τις αποδέχονται, άλλες όμως, που αναφέρονται στην ιστορία ή τις δοξασίες των Ινδών τις χαρακτήρισαν ανακριβείς σε πολλά τους σημεία και φορτισμένες υπερβολικά με μυθικά στοιχεία.

Ο Μεγασθένης επισημαίνει τη λατρεία των δύο μεγάλων θεών της Ινδίας, του Σίβα, που τον ταυτίζει με τον Διόνυσο και του Κρίσνα, που τον θεωρεί άλλη ονομασία του Ηρακλή, αναφέρει δε πως τον πρώτο λάτρευαν οι Ινδοί που ζούσαν στα βουνά, ενώ τον δεύτερο οι κάτοικοι των πεδιάδων. Σύμφωνα πάντα με τον Μεγασθένη, οι σοφοί των βουνών υποστήριζαν ότι ο Διόνυσος είχε έρθει ανάμεσά τους, φέρνοντας τις άγριες κληματαριές, που πίστευαν ότι φυτρώνουν μόνο στην χώρα τους, τον κισσό, τη δάφνη, τη μυρτιά και άλλα αειθαλή. Τις συνέπειες από την προφανή παρανόηση του Μεγασθένη τις υφιστάμεθα μέχρι σήμερα, καθώς οι λεγόμενοι «ελληνοκεντριστές» ή «ελληνόψυχοι» έχουν πάρει τα όσα έγραψε τοις μετρητοίς.

Ο Μεγασθένης μας μεταφέρει τις απόψεις των σοφών της χώρας, οι οποίοι του αφηγήθηκαν πως όταν ο Διόνυσος έφθασε στην Ινδία, αρχικά στο δυτικό τμήμα της, οι άνθρωποι της χώρας ζούσαν ακόμη σε χωριά. Αυτός πρώτος έκτισε πόλεις, θέσπισε νόμους, δίδαξε στους Ινδούς πως να καλλιεργούν τη γη και ιδιαίτερα την αμπελοκαλλιέργεια και τους έμαθε να φτιάνουν κρασί. Αυτός πρώτος έζεψε τα βουβάλια στο όργωμα και έκανε τους περισσότερους Ινδούς γεωργούς, από νομάδες, που ήταν ως τότε. Αυτός επίσης τους δίδαξε πώς να κατασκευάζουν  όπλα.

Κατά τον Μεγασθένη ο Διόνυσος δίδαξε τους Ινδούς τη χρήση των κυμβάλων και των τυμπάνων, τόσο στις λατρευτικές των θεών τελετές, όσο και στην υποδοχή των βασιλέων, να χορεύουν ζωηρούς χορούς, όπως εκείνους που οι Έλληνες ονόμαζαν «κόρδακες», τους έδειξε πως να τιμούν τους θεούς αφήνοντας τα μαλλιά τους μακριά και να χρησιμοποιούν αλοιφές για καλλωπιστικούς και θεραπευτικούς σκοπούς.

Αφού έθεσε τα πάντα σε τάξη, ο Διόνυσος διόρισε τον Σπατέμπα βασιλιά και έφυγε από την Ινδία. Σχετικά με την χρονολογία της άφιξης του Έλληνα θεού στην Ινδία, ο Μεγασθένης μας πληροφορεί ότι μεταξύ της αποχώρησης του Διόνυσου και της βασιλείας του Τσαντραγκούπτα, μεσολάβησαν 6.042 χρόνια και βασίλεψαν εκατόν πενήντα τρεις βασιλείς.

Εύδοξος ο Κυζικηνός

Από τους εξερευνητές της ελληνιστικής εποχής χωρίς αμφιβολία ο σπουδαιότερος ήταν ο Εύδοξος ο Κυζικηνός, ο οποίος θα μπορούσε να καταταχθεί στους μεγάλους εξερευνητές και θαλασσοπόρους της αρχαιότητας, δίπλα στον Πυθέα και τον Άννωνα. Η πρώτη εξερευνητική αποστολή του Ευδόξου έγινε με εντολή του Πτολεμαίου του Ευεργέτη, γύρω στο 120 π.Χ. και αφορούσε την Ινδική χερσόνησο. Μετά την επιστροφή του, η σύζυγος και διάδοχος του Πτολεμαίου, Κλεοπάτρα, του ανέθεσε, το 115,  νέα αποστολή στις Ινδίες αλλά κατά την επιστροφή του ο Εύδοξος παρασύρθηκε προς τις ανατολικές ακτές της Αφρικής, τις οποίες εξερεύνησε.

Ενθαρρυμένος από τα επιτεύγματα αυτά αποφάσισε να επιχειρήσει τον περίπλου της Αφρικής και γυρνώντας στην πατρίδα του την Κύζικο, πούλησε όλα τα υπάρχοντά του και πήγε στη ναυτική πόλη της Μεγάλης Ελλάδας Δικαιάρχεια. Εκεί εξόπλισε ένα μεγάλο πλοίο και δυο μικρότερα βοηθητικά, με τα οποία μέσω Νεάπολης, Μασσαλίας και Γαδείρων, ανοίχτηκε στον Ατλαντικό ωκεανό. Πλέοντας δίπλα στις ακτές της Αφρικής έφτασε στο σημερινό Πράσινο Ακρωτήριο και κατόπιν συνεχίζοντας το ταξίδι του είδε πως η ακτογραμμή δεν ακολουθούσε την κατεύθυνση από βορρά προς νότο αλλά στρεφόταν ανατολικά.

Αυτό, καθώς και η παρουσία μαύρων ανθρώπων, παρόμοιων με τους «Αιθίοπες», που είχε συναντήσει στο προηγούμενο ταξίδι του στην ανατολική πλευρά της ηπείρου, τον έπεισαν ότι πλησιάζει να ολοκληρώσει τον περίπλου της Αφρικής [Ανάλογα συναισθήματα ευεξίας ένοιωσε 1600 χρόνια αργότερα ο Μπαρτολομέο Ντιάζ όταν έφθασε στο ίδιο ακριβώς σημείο της διαδρομής]. Τα τρόφιμα και τα εφόδια όμως τέλειωσαν και αναγκάστηκε να επιστρέψει στα Γάδειρα. Εκεί εξόπλισε δυο μεγαλύτερα πλοία, στρατολόγησε τολμηρούς ναύτες καθώς και μερικούς γεωργούς, πήρε μαζί του σιτάρι, σκοπεύοντας να παραμένει και να διαχειμάζει σε κατάλληλα σημεία της ακτής, εξασφαλίζοντας την αναγκαία τροφή, σπέρνοντάς το, όπως είχαν κατά την παράδοση κάνει και οι Φοίνικες του Νεχώ και ξεκίνησε για το τέταρτο ταξίδι του, από το οποίο όμως δε γύρισε. Εικάζεται πως χάθηκε κοντά στο Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

Τα τέσσερα ταξιδια του Εύδοξου

 

Advertisements

63 Σχόλια to “Σχίζοντας τις γραμμές των οριζόντων (Δημ. Σαραντάκος) 9 – Οι εξερευνήσεις της ελληνιστικής εποχής”

  1. nikiplos said

    Η θάλασσα στο ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας όχι σπάνια δημιουργεί τεράστια κύματα που καταπίνουν ακόμη και σήμερα πολύ μεγάλα πλοία, με μία… χαψιά…

  2. Από πού όμως να εικάσουμε ότι έφτασε μέχρι το Κέιπ ο Εύδοξος;

  3. nikiplos said

    Να προστεθεί πως εκεί ανοικτά του Πακιστάν είναι και η νήσος Astola, για την οποία γράφει ο Αρριανός, πλοίαρχος του Νέαρχου… Ο Αρριανός τη θεωρούσε καταρραμένη και επικίνδυνη… Σε ένα ωραίο ντοκιμαντέρ του BBC υπήρχε συνέντευξη με ναυάρχους του Πακιστάν, ΠΝ και λιμενικού, εν ενεργεία και μη… Όλοι τους έλεγαν ότι δεν είχαν πάει ποτέ στο νησί, ή ότι βρήκαν στην θητεία τους αφορμές να μην πάνε… Ο φόβος που είχε διασπείρει ο Αρριανός, κατά το ντοκιμαντέρ ήταν ακόμη και σήμερα ενεργός… 🙂

  4. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    2 Εδώ δεν έχω απάντηση.

  5. Νέο Kid said

    Ο Νέαρχος άφησε και το όνομα (Φαΐλακα) και
    αρχαία ερείπια στο μεγαλύτερο νησί του Κουβέιτ,και στην Τύλο .(Μπαχρέιν)
    Το να πλευσεις πάντως τον Ευφράτη ανάποδα μέχρι τη Βαγδάτη (αν συνέβη στ αλήθεια…) ήταν τεράστιο ναυτικό ανδραγαθημα

  6. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα!

  7. cronopiusa said

  8. Νέο Kid said

    Ο Βοναπάρτης να εμπνεύστηκε άραγε από τον Αλέξανδρο ως προς την » επιστημονικοτητα» της αιγυπτιακής εκστρατείας του;
    ( πάντως ο Μακεδών πρέπει να ειχε διαβάσει Αστερίξ («ΟΧΙ Οβελιξ!αυτο το πράγμα θα είναι εντελώς γελοίο στη μέση του χωριού μας!), γιατί δεν έστησε κάνα οβελισκο στη σέντρα της Τούμπας…

  9. Το μεγαλύτερο λάθος του Αλέξανδρου και των επιγόνων του ήταν πως εστράφησαν προς την Ανατολήν παρακούοντας το απόφθεγμα του (διαχρονικού) εθνάρχη πως » Ανήκομεν εις την Δύσιν «

  10. sarant said

    5 Του Νέαρχου τα γραπτά δεν διασώθηκαν αλλά και του ιστολογίου ο απεσταλμένος στην Τύλο δεν μας έγραψε μιαν ανταπόκριση να μας περιγράψει πώς ζουν στα εξωτικά αυτά μέρη. 🙂

  11. Reblogged στις anastasiakalantzi50.

  12. LandS said

    8 Σίγουρα ΔΕΝ είχε διαβάσει. Αλλιώς δεν θα έκανε χαζές ερωτήσεις.
    Αrrian recounts the episode of the meeting of the Galatian envoys with Alexander. He describes the first as people with a striking look and high stature. When the king who was meant to become the greatest conqueror of world history, asked them what they fear most, the Gauls replied that “we only fear lest the sky fall on our heads”.
    Έχει και άλλα,
    Alexander who appreciated brave men, seemed to be satisfied with the Gallic answer, although he ironically commented on their barbaric pride.

  13. spiral architect 🇰🇵 said

    Οι βηματιστές του Μεγαλέξανδρου μ’ άρεσαν. 🙂

  14. Αν σ’ άρεσαν οι βηματιστές θα σ’ αρέσουν και οι παντίτ μου: https://dytistonniptiron.wordpress.com/2013/02/24/pandit/

  15. Νέο Kid said

    14. Τι ωραίο ποστ αυτό Δύτη! ( με το ποστ και κάποια σχόλια , μέχρι διδακτορικό γράφουν σήμερα… 😀)

  16. Νέο Kid said

    10. Surely you can’t possibly refer to this bloody lazy imposter of an Engineer who happened to have lived there shortly …can you?

  17. Alexis said

    #13: Σχετικά με τους βηματιστές: Έχω ξαναγράψει εδώ ότι πάντοτε με εντυπωσίαζαν οι τεράστιες αποστάσεις που διένυαν πεζοπορώντας οι άνθρωποι σε όλες αυτές τις πολεμικές επιχειρήσεις του παρελθόντος. Μέχρι την ανακάλυψη των μηχανοκίνητων μεταφορικών μέσων οι εκστρατείες αυτές σήμαιναν, πρώτα και κύρια, ατελείωτο ποδαρόδρομο.
    Και γενικότερα αν το σκεφτεί κανείς, είναι εντυπωσικό το πόσο πολύ περπατούσε ο άνθρωπος, ακόμα και 2-3 γενιές πριν από μας, σε σχέση με το σήμερα.

  18. Νέο Kid said

    17. Σωστός! Ειδικά σχετικά με το τελευταίο που έγραψες, νομίζω ότι το έχω ξαναγράψει αλλά δε βαριέσαι…, η μακαρίτισσα η μάνα μου μού έλεγε ότι ο παππούς της πήγαινε τακτικά από τη Λαμία στο Βόλο για να πάρει αλάτι , με τα πόδια !! ( αν βάλεις σημερινούς ΟΥΚ να κάνουν αυτή την πορεία , στο «πάνε» δηλαδή, άσε το «έλα»!, κάπου στην Πελασγία θα πεθάνει ο πρώτος και μέχρι τον Αλμυρό κι ο τελευταίος…😊

  19. spiral architect 🇰🇵 said

    @17, 18: Και αν τους βάλεις να μετρήσουν με δρασκελιές (που καθεμιά είναι ~1m) στην Πελασγία θα ήταν ο τύμβος τους. 😀

  20. sarant said

    15 Εξαιρετικό άρθρο πράγματι!

    17-18 Τα έχουμε ξαναπεί αυτά. Ο Βάρναλης και η παρέα του πολλές φορές γυρνούσαν από την Πεντέλη στο κέντρο με τα πόδια, οι γυναίκες της Μάνης πήγαιναν επισκεπτήριο στους φυλακισμένους άντρες τους από την Τσίμοβα/Αρεόπολη στην Πύλο με τα πόδια κτλ.

  21. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    Εδώ για τους ενδιαφερόμενους τρία σχετικά με το σημερινό θέμα αποσπάσματα (2. The Sea of the Greeks and Romans: The Pillars of Hercules and Beyond & The African Seas, 5. The Revolution of Alexander the Great: Old and New in the World’s View & 6. Geographical Description and Historical Narrative in the Tradition on Alexander’s Expedition) από το πρώτο μέρος του έργου:
    «Brill’s Companion to Ancient Geography – The Inhabited World in Greek and Roman Tradition» (2015).
    Γίνεται λόγος και για τον Εύδοξο τον Κυζικηνό (σελ. 37 & 40, σε αρίθμηση βιβλίου).

    Σχολιασμός αργότερα καθότι έχουμε κι εξωτερικές εργασίες 🙂

  22. nikiplos said

    20@
    Το έχω ξαναγράψει φαντάζομαι εδώ. Ο Διοικητής του τμήματος που συνέλαβε τον Μπελογιάννη, ήταν από την Καλαμάτα. Λεγόταν Χειλάς. Δεν του γέμιζε το μάτι για επικίνδυνος και θα τον άφηνε να φύγει. Όμως η (πλαστή) ταυτότητα του Μπελογιάννη έγραφε πως ήταν από τη Βέργα. Έτσι ο Χωροφύλακας ρώτησε τον Μπελογιάννη για να δεί αν ήταν αληθινή η ταυτότητα, πόση ώρα είναι με τα πόδια από τη Βέργα στην Καλαμάτα. Ήταν τετριμένη διαδρομή 5Km σε σχετικά ήπιο μονοπάτι, που οι βεργιώτες την έκαναν δυό και τρις ημερησίως. Ο ΝΜ δεν ήξερε φυσικά να απαντήσει κάτι τόσο τετριμένο, οπότε έβαλε σε υποψίες τον διοικητή που τον κράτησε για περαιτέρω έρευνα…

    Αυτό το γνωρίζω από διήγηση του ιδίου του χωροφύλακα… Δεν γνωρίζω κατά πόσο αληθεύει…

  23. sarant said

    22 Ενδιαφέρον, δεν το έχω ακούσει

  24. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Γειά σας.

    Μετὰ ἀπὸ ὀλιγοήμερη ἀποχὴ λόγῳ ἀσθενείας, ἐπανακάμπτω Δημήτριος. 🙂

    Πολὺ ὡραῖο καὶ τὸ σημερινό.
    Πόσο ὄμορφα, ἁπλᾶ καὶ περιεκτικὰ τὰ περιγράφει ὁ Δημήτρης Σαραντάκος!

    Πολὺ ὡραῖο καὶ τὸ παράθεμα τοῦ Δύτη στὸ #15.

    Ὅσο γιὰ τὸ περπάτημα, θὰ παραθέσω τὶς προσωπικές μου ἐμπειρίες ἀπὸ τὸ νησὶ στὰ παιδικά μου χρόνια.
    Μέχρι καὶ τὴ δεκαετία τοῦ ᾿60 οἱ ἀγρότες περπατοῦσαν τρεῖς μὲ τέσσερις ὧρες κάθε μέρα γιὰ νὰ πᾶνε στὶς δουλειές τους καὶ νὰ γυρίσουν στὸ χωριό.
    Τὸ ἴδιο συνέβαινε καὶ μὲ τὰ παιδιά τους ποὺ βοηθοῦσαν στὶς δουλειές. Τὴν περίοδο τοῦ θερισμοῦ, ὅταν ὁλόκληρη ἡ οἰκογένεια μετακόμιζε στὰ χωράφια, ξεκινοῦσαν κάθε πρωὶ ἀξημέρωτα ἀπὸ τὸ χωράφι, γιὰ νὰ εἶναι στὸ σχολεῖο στὶς ὀχτώ. Καὶ μετὰ ἄλλον τόσον ποδαρόδρομο μέσα στὸ λιοπύρι γιὰ νὰ γυρίσουν στὸ χωράφι.

  25. Βρε, τι γίνεται… φαίνεται πως η ιστοσελίδα του Νίκοκύρη όπου δημοσίευσα τονΝτίπυ έχει μεγάλη αναγνωσιμότητα στον Καναδά !!

  26. Νέο Kid said

    25. Ναι, μόνο που αυτός ο χρονοταξιδιώτης προϋπήρχε κατά πολύ του Ντίπυ…

  27. # 26

    και μόνο που το βίδδεο ανέβηκε χθες, μπες στο γιουτιουμπ να το δεις !

    Είναι βέβαια προφανές πως κάνω πλάκα όπως προφανή είναι κι άλλα πράγματα

  28. π2 said

    O Ονησίκριτος που ξέρω εγώ αποκλείεται να ήταν επικεφαλής του επιστημονικού σώματος κατά την εκστρατεία του Αλεξάνδρου. Παρότι μέλος του επιτελείου του Αλεξάνδρου (με συμμετοχή σε διπλωματικές και άλλες αποστολές) και αρχικυβερνήτης, δηλαδή πηδαλιούχος του βασιλικού πλοίου, το ιστορικό του έργο πρέπει να ήταν πανηγύρι, αν κρίνουμε από το γεγονός ότι οι περισσότεροι μεταγενέστεροι συγγραφείς, ακόμη κι οι πιο ευκολόπιστοι, τον επικρίνουν για αδυναμία να διακρίνει μύθο και αλήθεια, εφεύρεση πολλών φανταστικών επεισοδίων στην εκστρατεία, κλπ. Ο Νέαρχος ειδικά, που ήταν και τρόπον τινά προϊστάμενός του, πρέπει να τον σιχαινόταν ιδιαιτέρως και τον κατηγορεί ότι συστηματικά μεγαλοποιεί τον ρόλο του.

    Το πιο χαριτωμένο σχετικό απόσπασμα, πολύ χαρακτηριστικό για το πόσο μυθιστορηματική ήταν από πολύ νωρίς η ιστοριογραφία του Αλέξανδρου ανήκει στον πλουτάρχειο Βίο του Αλεξάνδρου (κεφ. 46, βρισκόμαστε στη Σκυθία):
    Ἐνταῦθα δὲ πρὸς αὐτὸν ἀφικέσθαι τὴν Ἀμαζόνα οἱ πολλοὶ λέγουσιν, ὧν καὶ Κλείταρχός ἐστι καὶ Πολύκλειτος καὶ Ὀνησίκριτος καὶ Ἀντιγένης καὶ Ἴστρος. Ἀριστόβουλος δὲ καὶ Χάρης ὁ εἰσαγγελεύς, πρὸς δὲ τούτοις Ἑκαταῖος ὁ Ἐρετριεὺς καὶ Πτολεμαῖος καὶ Ἀντικλείδης καὶ Φίλων ὁ Θηβαῖος καὶ Φίλιππος ὁ Θεαγγελεὺς καὶ Φίλιππος ὁ Χαλκιδεὺς καὶ Δοῦρις ὁ Σάμιος πλάσμα φασὶ γεγονέναι τοῦτο. Kαὶ μαρτυρεῖν αὐτοῖς ἔοικεν Ἀλέξανδρος· Ἀντιπάτρῳ γὰρ ἅπαντα γράφων ἀκριβῶς, τὸν μὲν Σκύθην φησὶν αὐτῷ διδόναι τὴν θυγατέρα πρὸς γάμον, Ἀμαζόνος δ’ οὐ μνημονεύει. Λέγεται δὲ πολλοῖς χρόνοις Ὀνησίκριτος ὕστερον ἤδη βασιλεύοντι Λυσιμάχῳ τῶν βιβλίων τὸ τέταρτον ἀναγινώσκειν, ἐν ᾧ γέγραπται περὶ τῆς Ἀμαζόνος· τὸν οὖν Λυσίμαχον ἀτρέμα μειδιάσαντα “καὶ ποῦ” φάναι “τότ’ ἤμην ἐγώ;”. Ταῦτα μὲν οὖν ἄν τις οὔτ’ ἀπιστῶν ἧττον οὔτε πιστεύων μᾶλλον Ἀλέξανδρον θαυμάσειε.

    Λέγεται δε ότι ύστερα από αρκετά χρόνια, κι ενώ ο Λυσίμαχος είχε ήδη λάβει τον βασιλικό τίτλο, ο Ονησίκριτος του διάβαζε το τέταρτο βιβλίο της ιστορίας του, όπου αναφέρονται και τα της Αμαζόνας. Ο Λυσίμαχος χαμογέλασε ελαφρά, και είπε «κι εγώ πού ήμουν τότε;»

    Το ότι ο Πλούταρχος είχε στη διάθεσή του τουλάχιστον πέντε ιστορικούς που έγραφαν για Αμαζόνες είναι ενδεικτικό του χαρακτήρα ακόμη και της πρώιμης ιστοριογραφίας του Αλεξάνδρου (πολύ προτού φτάσουμε δηλαδή σε δημιουργίες όπως του Ψευδο-Καλλισθένη).

  29. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  30. Νέο Kid said

    27. Τα βίντεο με το « χρονοταξιδιωτη» είναι αρχαία. Και είπαμε , μας άρεσε ο Ντουπι! Δεν χρειάζεται η αυτοαναφορά για να χωνέψουμε ότι είσαι νούμερο. Tο έχουμε εμπεδώσει παλαιόθεν…

  31. Νέο Kid said

    Είναι προφανές ότι στο 30. κάνω πλάκα…

  32. Χαρούλα said

    Ωραίος ο πατήρ ως συνήθως. Μπράβο του, όπως και στον Δύτη! Ευχαριστώ για την επιμόρφωση.

  33. loukretia50 said

    Ενδιαφέρον, απλό και περιεκτικό, όπως όλα τα κείμενα του πατρός Σαραντάκου. Δίνουν αρκετές πληροφορίες και έναυσμα για όσους θέλουν να μάθουν περισσότερα, ώστε να αναζητήσουν τον Αρριανό, τον Πλούταρχο και τόσες σχετικές πηγές.

    Να προσθέσουμε λίγο χρώμα?

    The battle of the Granicus Charles le Brun

    Γκλαμουράτοι φαίνονται!

    14. Πολύ καλό Δύτη!!

    21. Ευχαριστούμε Απουσιολόγε!

  34. Χαρούλα said

    Και έχουμε και …άλλους βηματιστές!

  35. Χαίρομαι για τα θετικά σχόλια (για το #14) γιατί σκέφτομαι μπας και το παρακάνω στην αυτοδιαφήμιση 🙂

  36. Νέο Kid said

    35. Η αυτοδιαφήμιση είναι καλή καγαθή. Στο ρηφρές πάσχεις…😉

  37. loukretia50 said

    Στον Αρριανό (Ινδικά) ο Nέαρχος αποκαλεί «νήπιον» τον Ονησίκριτο γιατί δεν έχει κατανοήσει το σκοπό του Αλέξανδρου και τη σημασία της αποστολής τους.

    Voyage of Nearchus, and the Periplus of the Erythrean Sea p. 78 σε σύνδεσμο που όλο χάνω γιατί έχω σκέτο το πιντέφι, αλλά οι ειδήμονες εύκολα θα βρουν πολύ πιο βολικούς με το πρωτότυπο κείμενο

    Εδώ περιγράφεται η φάση με τις φάλαινες – κήτεα ,που όταν εμφανίστηκαν, οι ναύτες από το φόβο τους άφησαν τα κουπιά
    https://ia802606.us.archive.org/28/items/voyagenearchusa00vincgoog/voyagenearchusa00vincgoog.pdf

    Και είναι ενδιαφέρουσα η περιγραφή των εξωτικών ζώων , όπως και η αναφορά σε πουλιά που μιλάνε με ανθρώπινη φωνή – παπαγάλους!

    Οι άνθρωποι στην Ινδία περιγράφονται σκούροι, όπως στην Αίγυπτο και δίνει πολλές λεπτομέρειες για την κοινωνία, τη ζωή και την κουλτούρα τους.

    Επίσης αξίζει η αναφορά σε μύθο που φόβιζε τους ναύτες και δεν ήθελαν να πλησιάσουν το νησί των Ιχθυοφάγων μάλλον – δεν είμαι σίγουρη- γιατί εκεί πίστευαν ότι ζει μια Νηριήδα που θα τους μεταμορφώσει σε ψάρια. Χρειάστηκε να δώσει ο Νέαρχος το καλό παράδειγμα για να πεισθούν.

  38. loukretia50 said

    μερσί Νεο Κιντ! τόψαχνα!

    Οι αρχαίοι βηματιστές
    Υστερούν του GPS
    Γιατί πάσχουν στο ριφρές

  39. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Σήμερα λείπουν οἱ βηματιστές.

    Περισσεύουν οἱ βηματοδότες. 🙂

    Καὶ μιὰν ἐπανόρθωση.
    Στὸ σχόλιό μου #24 ἀποδίδω τὸ παράθεμα τοῦ Δύτη, ἐκ παραδρομῆς, στὸ σχόλιο #15, ἀντὶ τοῦ σωστοῦ #14.
    Αὐτὰ γιὰ ν᾿ ἀποδίδουμε τὰ τοῦ Δύτου τῷ Δύτῃ καὶ τὰ τοῦ Νεοκιδίου τῷ Νεοκιδίῳ. 🙂

  40. ΣΠ said

    Ένας άλλος Εύδοξος ήταν ο Εύδοξος ο Κνίδιος, σπουδαίος μαθηματικός το έργο του οποίου δυστυχώς δεν σώθηκε και υπάρχουν μόνο έμμεσες αναφορές σε αυτό. Από αυτόν μάλλον πήρε το όνομά του και το πρόγραμμα «Εύδοξος», που αφορά την διαχείριση των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων. Έχει γράψει γι’ αυτόν το Εύδοξο ο Δημήτρης Σαραντάκος σε κάποιο από τα βιβλία του;

  41. ΓιώργοςΜ said

    Καλησπέρα! Δεν πρέπει να γράψω απουσία στο αγαπημένο περιοδικό άρθρο.

    Θυμήθηκα με το σημερινό ένα επιτραπέζιο που είχα μικρός, με την πορεία του Μεγαλέκου. Βλέπω πως υπάρχει ακόμη:

    Περί ποδαρόδρομου, άλλη μια ιστορία από τη δεκαετία του ’50: Σύμφωνα με αφηγήσεις της μητέρας μου, πολλοί εργάτες σε κονσερβοποιία των Ωρεών έρχονταν με τα πόδια από το Βουτά και επέστρεφαν το μεσημέρι. Ο γούγλης το δίνει 2,5 ώρες περίπου (13 km). Ίσως να το έχω ξαναγράψει εδώ, αλλά δεν ξέρω να ψάξω παλιά σχόλια…

  42. Μανούσος said

    Νὰ ὑπενθυμίσω καὶ τὰ ἑλληνοϊνδικὰ βασίλεια ποὺ ἔφθασαν ὣς τὸν Κόλπο τῆς Βεγγάλης σχεδόν καθὼς καὶ μέχρι τὴν Σρὶ Λάνκα γιὰ προσκύνημα, ἀφοῦ φαίνεται ὅτι μέρος τουλάχιστον τῆς ἑλληνοβακτριανῆς ἄρχουσας τάξεως ἴσως εἶχε ἀσπαστεῖ τὸν βουδδισμό (φαίνεται ὅτι ἀφορὰ κυρίως τὸν Μένανδρο, ὁ ὁποῖοςπέρασε καὶ στὴν βουδδιστικὴ παράδοση).

    https://en.wikipedia.org/wiki/Mahadharmaraksita

    https://en.wikipedia.org/wiki/Heliodorus_pillar

  43. Αφού έφτασε ο λόγος στα ελληνοϊνδικά βασίλεια, ας διαφημίσει ο Δύτης και κάναν άλλο 🙂
    https://rogerios.wordpress.com/2009/12/08/%CE%BF%CE%B9-%CE%AD%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B5%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%B7-%CE%B2%CE%B1%CE%BA%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CE%AE-%CE%BC%CE%AD%CF%81%CE%BF%CF%82-%CE%B1%CE%84/

  44. Νέο Kid said

    40. Και στον οποίον Εύδοξο, ο ίδιος ο μεγάλος Αρχιμήδης απέδιδε τη μέθοδο της εξάντλησης, πρόδρομο του απειροστικού λογισμού.

  45. sarant said

    40 Δεν νομίζω να έχει γραψει για αυτόν τον Εύδοξο.

  46. # 31

    Μην ανησυχείς, κατανοώ…ο Παϊροτζ Πινγκπόνγκ νάναι καλά, να γελάμε ( μετά από αυτόν σειρά έχει ο Σαλιαρέλλης !! )

  47. Γιάννης Κουβάτσος said

    Είχε, λέει, πυρετό, ζητάει συγγνώμη. Ανοίγουμε το στοματάκι μας, τσουκαλίζουμε και μετά …συγγνώμη. Δημοσιογράφοι της ΕΡΤ…
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://amp.cnn.gr/news/ellada/story/155375/akrivopoyloy-gia-mitropolites-peiraios-kai-messinias-toys-katigorisa-adikos&ved=2ahUKEwi2yJejwuPeAhUiM-wKHQ2WCAsQFjAPegQIBxAB&usg=AOvVaw3RvGPAxW7k4sojeR-h2j4z&ampcf=1

  48. ΚΑΒ said

    >>καθώς και άλλοι ειδικοί που είχαν εντολή να καταγράφουν τόσο το ημερολόγιο πορείας, όσο και το ιστορικό της ανεύρεσης όσων συγκέντρωναν

    Καταγράφονταν στις εφημερίδες του Αλεξάνδρου ή σε χωριστό κείμενο;

    ὡς ἔστι λαβεῖν ἐκ τῶν ἐφημερίδων, όπως γράφει ο Πλούταρχος για άλλα θέματα;

  49. Γιάννης Ιατρού said

    Χαιρετώ,

    ωραία σχόλια και παραπομπές για καταΔύσεις 🙂 κλπ.
    28, π2
    Ονησίκριτος κλπ. Υπάρχει εδώ μία δημοσίευση (στο The Indian Historical Review, Vol. 32, No 1, 2005) του Udai Prakash Arora με τον τίτλο «The Fragments of Onesikritos on India – an Appraisal».

  50. Χαρούλα said

    ….και μετά το σημερινό

    😊😄😂😅😄😊😂😅😄😊😂😊😄😅😄😊😛

  51. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    «Εύδοξος» Ηλεκτρονική υπηρεσία για την άμεση και ολοκληρωμένη παροχή των Συγγραμμάτων των προπτυχιακών φοιτητών
    https://eudoxus.gr/Default.aspx

  52. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>όρισε αρχηγό του τον Νέαρχο Ανδροτίμου, από την Κρήτη

    Οι Κρητικοί είχαν πάρει την απόφαση να σταθούν δίπλα στους Μακεδόνες και η αιτία ήταν ο πατριώτης τους Νέαρχος.
    Ο πατέρας του ο Ανδρότιμος, που καταγόταν από τη Λατώ* της Κρήτης, έφυγε από το νησί και εγκαταστάθηκε στην Αμφίπολη της Μακεδονίας. …
    Ο Αλέξανδρος, εκτιμώντας την προσφορά της Κρήτης, ίδρυσε πόλιν την οποίαν ονόμασε Κρητόπολιν, όπου κατοίκησαν απόστρατοι Κρήτες και άλλοι που ήλθαν από το νησί. Κανέναν άλλο ελληνικό λαό δεν ετίμησε με τέτοια πράξη. Για την πόλη αυτή ο ιστορικός Διόδωρος γράφει: «…Η αρχαία Κρητόπολις έκειτο επί της οδού της αγούσης από των ακτών της Παμφυλίας, εις Φρυγίαν και εις απόστασιν 5 ωρών προς νότον της Σαλαγούς και 18 προς βορράν της Ατταλείας…».
    http://sougia.blogspot.com/2010/07/blog-post_11.html

    *Λατώ ,δίπλα στον Άγιο Νικόλαο Λασιθίου

  53. Ιάκωβος ο Αδελφόθεος said

    Καλησπέρα σας,

    Μιά μικρή επισήμανση στο πολύ καλό άρθρο του πατρός Σαραντάκου, ο οποίος γράφει σε κάποιο σημείο, σχολιάζοντας το περίφημο ταξίδι του Διονύσου στις Ινδίες: «Τις συνέπειες από την προφανή παρανόηση του Μεγασθένη τις υφιστάμεθα μέχρι σήμερα, καθώς οι λεγόμενοι «ελληνοκεντριστές» ή «ελληνόψυχοι» έχουν πάρει τα όσα έγραψε τοις μετρητοίς».

    ΑΠΑΝΤΗΣΙΣ Ιακώβου Αδελφοθέου, εκπροσώπου των Ελληνόψυχων: Δεν είμαστε εμείς που πήραμε πρώτοι τοις μετρητοίς τα όσα λέει στα περίφημα «Ινδικά» του (ΕΔΩ όλα τα διασωθέντα από την καταστροφική μανία των Χριστιανών αποσπάσματα σε αγγλική μετάφραση…) ο Μέγας Μεγασθένης. Αυτό συνέβη ήδη τον 19ο αιώνα από τους κορυφαίους Γερμανούς και Άγγλους κλασικιστές που εξέδωσαν τα «Ινδικά» (και τις αναφορές στα «Ινδικά» από Αρριανό, Στράβωνα κλπ.).

    Κατεβάστε ΕΔΩ το μνημειώδες βιβλίο του J. W. McCrindle, «Ancient India as described by Megasthenes and Arrian», (London 1877) και θα καταλάβετε αμέσως γιατί οι Χριστιανοί έσπευσαν να εξαφανίσουν όλα τα αντίτυπα των «Ινδικών» του Μεγασθένους: Διότι εκτός από τα όσα δίδαξε ο Διόνυσος στους Ινδούς, ο Μεγασθένης εδιηγείτο λεπτομερώς πώς ο Διόνυσος δίδαξε στους Ινδούς την Μετενσάρκωση – Μετεμψύχωση (βασικό «δόγμα» του Ελληνιικού Δωδεκαθέου), με αποτέλεσμα μέχρι σήμερα ο Ινδουϊσμός να στηρίζεται 100% στην Μετενσάρκωση – Μετεμψύχωση.

    Ως γνωστόν, η Χριστιανική Εκκλησία (κατ’ εντολήν της πόρνης αυτοκρατείρας Θεοδώρας (+ 548) προς τον Ιουστινιανό) κατεδίκασε ως Μεγάλη Αίρεση την Μετενσάρκωση στην 5η Οικουμενική Σύνοδο του 551. Ενώ μέχρι τότε (βλέπε Ωριγένη + Ωριγενικά κείμενα) την πίστευε απολύτως!.. Γι’ αυτό, λοιπόν, και τα «Ινδικά» του Μεγασθένους εξαφανίστηκαν από την πιάτσα μετά την εν Κωνσταντινουπόλει 5η Οικουμενική Σύνοδο, όπως λένε οι μαρτυρίες. Μέχρι τότε, ήταν δημοφιλέστατο ανάγνωσμα σε όλη την Ύστερη Αρχαιότητα και στα πρώτα 220 χρόνια του Βυζαντίου!..

  54. Μανούσος said

    Ευτυχώς που η Ασπασία του Περικλή ήταν νοικοκυρά…

  55. Γιάννης Ιατρού said

    54: 🙂 Βέεεβαια, γνωστή για τις πίττες της (χορτόπιττες και τέτοια 🙂 )

  56. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @ 55. Πῶς τὸ κάνεις αὐτὸ καί, στὴν ἴδια λέξη, τὸ πρῶτο πὶ εἶναι χωρὶς «αὐτιά», ἐνῶ τὸ δεύτερο εἶναι μὲ «αὐτιά»; 🙂

  57. Γιάννης Ιατρού said

    θα σου τραβήξω το αυτί 🙂

  58. Γιάννης Ιατρού said

    Και ένα τελευταίο για τον Ονησίκριτο:
    Στο Pauly-Wissowa, Realencyclopaedie (κυκλοφορεί ελεύθερα, π.χ. στο Wikimedia Commons),Τόμος 18.1 (Olympia-Orpheus), στο λήμμα αυτό (Onesikritos), έχει όλη την ιστορία του και εκλεκτές αναφορές (στις σελ. 460-467), γραμμένο (στα γερμανικά, όπως κι όλο το έργο αυτό) από τον πολύ διαβασμένο ιστορικό Hermann Strasburger (1939).

  59. π2 said

    Αν ενδιαφέρεται κανείς (στα σοβαρά όμως) για τον Μεγασθένη και το πλαίσιο του έργου του, συνιστώ ανεπιφύλακτα το Paul J. Kosmin, The Land of the Elephant Kings: Space, Territory, and Ideology in the Seleucid Empire (Cambridge Ma. 2014), το πρώτο κεφάλαιο του οποίου ασχολείται με τον Μεγασθένη και το πώς το έργο του, με την εξύμνηση της Ινδίας και την αναγωγή της σε «συγγενή» υψηλό πολιτισμό σηματοδοτεί την προσπάθεια των Σελευκιδών να θεσπίσουν όρια στην αυτοκρατορία τους (κάτι που ως τότε βρισκόταν εκτός της αυτοκρατορικής ιδεολογίας).

  60. Γιάννης Ιατρού said

    59: Τότε έλεγαν …ἰσχάδας μὲν καὶ γλυκὺν ἀποστελοῦμέν σοι, σοφιστὴν δ’ ἐν ῞Ελλησιν οὐ νόμιμον πωλεῖσθαι…, σήμερα.. 🙂

  61. ΚΑΒ said

    Οὐδέν γλυκύτερον ἰσχάδων

    οἶνος εύφραίνει καρδίαν ανθρώπου

    αλλά νομίζω ότι και κάποιος από τους πάμπολλους σοφιστές της Αθήνας ευχαρίστως θα ταξίδευε για την Ινδία όταν μάλιστα καλοπληρωνόταν.

  62. sarant said

    56-57 🙂

    58-59 Πού να βρούμε καιρό….

  63. Γιάννης Ιατρού said

    62b: 🙂 🙂 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: