Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Αυτό που δεν είπε ο Βολταίρος

Posted by sarant στο 13 Δεκεμβρίου, 2018


Η γνωστότερη ρήση του Βολταίρου, και ένα από τα γνωστότερα αποφθέγματα όλων των εποχών είναι η «Διαφωνώ με αυτό που λες, αλλά θα υπερασπιστώ μέχρι θανάτου το δικαίωμά σου να το λες» (Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire στο πρωτότυπο).

Η εμβληματική αυτή ρήση υπέρ της ελευθερίας του λόγου έχει παρατεθεί αμέτρητες φορές, είναι μάλιστα τόσο γνωστή ώστε να μη χρειάζεται να παρατίθεται ολόκληρη, αλλά να αρκείται κάποιος στο «Και όπως θα έλεγε ο Βολταίρος…» ενώ επίσης έχει παρωδηθεί πολλές φορές, συνήθως για να στιγματίσει την υποκρισία κάποιου που ενώ στα λόγια υπερασπίζεται την ελευθερία του λόγου στην πράξη φιμώνει τις ενοχλητικές φωνές.

Μόνο που αυτό ΔΕΝ το είπε ο Βολταίρος. Η φράση που γενικά αποδίδεται (ή αποδιδόταν) στον Γάλλο φιλόσοφο οφείλεται στην πραγματικότητα στην Αγγλίδα βιογράφο του Evelyn Beatrice Hall, η οποία το 1906, σε μια βιογραφία του με τίτλο «Οι φίλοι του Βολταίρου», συνοψίζει με αυτή τη φράση τη στάση του Βολταίρου απέναντι στην ελευθερία του λόγου, ειδικά σε σχέση με τη δίωξη του Ελβέτιου.

Σήμερα είναι πια αρκετά γνωστό ότι ο Βολταίρος δεν είπε αυτή τη φράση, ωστόσο θα τη δείτε να χρησιμοποιείται ακόμα ευρύτατα. Κάποιοι που τη χρησιμοποιούν, γνωρίζοντας την αμφισβήτηση, εκφράζουν μιαν αμφιβολία γράφοντας: η φράση που αποδίδεται στον Βολταίρο (παράδειγμα τυχαίο), που είναι ασφαλώς ακριβές. Δεν θέλουν να αποποιηθούν τη χρήση μιας γνωστής φράσης που κάνει πάντα αίσθηση και θα ήταν σχοινοτενές να έλεγαν «όπως είπε η Έβελιν Χολ, πιστεύοντας ότι εκφράζει το πνεύμα του Βολταίρου».

Θυμάμαι πως όταν είχα διαβάσει πρώτη φορά πως η φράση δεν είναι του Βολταίρου, είχα εντυπωσιαστεί. Ήταν στα μέσα της δεκαετίας του 1990, τότε που έκανα τα πρώτα μου βήματα στο Διαδίκτυο, που τότε είχε μπόλικο κείμενο και λιγοστές εικόνες, καθόλου βίντεο και ελάχιστους ήχους. Τότε, ξέμαθα πολλά πράγματα, ένα από τα οποία ήταν και η πατρότητα της ρήσης αυτής. Είδα ότι πηγή για την ανασκευή ήταν ένα βιβλίο που ασχολιόταν γενικά με ρήσεις που έχουν αποδοθεί σε λάθος ανθρώπους, με τίτλο They never said it. Το βρήκα με κάποιο τρόπο (όχι πάντως από την Άμαζον, που δεν νομίζω να υπήρχε) και το χάρισα στον πατέρα μου. Περιείχε και άλλα τέτοια πασίγνωστα ρητά που ποτέ δεν ειπώθηκαν από αυτούς στους οποίους αποδίδονται, όπως το «Δεν μπορείς να κοροϊδέψεις τους πάντες για πάντα», που δεν το είπε ο Αβραάμ Λίνκολν. Βέβαια, το βιβλίο είχε σαφή αμερικανοκεντρισμό και αρκετά από τα ρητά του ήταν άγνωστα σε μένα -και όχι μόνο σε μένα, υποθέτω.

Τώρα που το Διαδίκτυο έχει κυριαρχήσει στη ζωή μας και τα κοινωνικά μέσα έχουν αποκτήσει παρουσία που αντεπιδρά στην ‘πραγματική ζωή’, μάς έχουν κατακλύσει τα ψεύτικα αποφθέγματα, ή ίσως τώρα συνειδητοποιούμε την έκτασή τους.

Θα το έχω ξαναπεί, ο καταλύτης που με έσπρωξε να ανοίξω ιστολόγιο το 2009 (ενώ είχα προσωπικό ιστότοπο από το 1997) ήταν, ακριβώς, ένα τέτοιο ανύπαρκτο απόφθεγμα -τις ταραγμένες μέρες του Δεκεμβρίου του 2008 ο Ελεύθερος Τυπος κυκλοφόρησε με πρωτοσέλιδο ένα ρητό «Η Δημοκρατία μας αυτοκαταστρέφεται επειδή …. » που το απέδιδε στον Ισοκράτη. Το ρητό ήταν κατασκευασμένο, δεν αντιστοιχούσε σε κανένα συγκεκριμένο χωρίο του Ισοκράτη, ενώ χρησιμοποιούσε διατυπώσεις όπως η εισαγωγική που ήταν ολοφάνερα σύγχρονες. Έγραψα τότε κάτι στον παλιό μου ιστότοπο (το αναδημοσιεύω και εδώ) που έγινε ιότροπο θα λεγαμε αν είχε βγει τότε η λέξη viral, και που με έπεισε για την αξία της αλληλεπίδρασης. Κι έτσι με διαβάζετε τώρα -ή μάλλον, κι έτσι συζητάμε τώρα, διότι και στον παλιό μου ιστότοπο έγραφα πράγματα που πιθανώς τα διάβαζαν κάποιοι αλλά η συζήτηση γινόταν σπάνια και μετ’ εμποδίων -με μέιλ μόνο.

Στο ιστολόγιο, τα πλαστά αποφθέγματα τα λέμε «αποφεύγματα». Τον όρο τον εισηγήθηκε ο φίλος Νίκος Λίγγρης στη Λεξιλογία, δεν είναι δικό μου εύρημα -αλλά τον χρησιμοποιώ από τότε. Στο ιστολόγιο έχουμε ασχοληθεί πολύ με τα αποφεύγματα, ίσως επειδή έχω μια ευαισθησία στο θέμα.

Μάλιστα, έχω σκαρώσει κι άλλον έναν όρο, τα «αποποιήματα» -δηλαδή, στίχους και ποιήματα που αποδίδονται σε κάποιον γνωστό ποιητή, συχνά στον Γ. Σουρή ή στον Κωστή Παλαμά, αν και δεν είναι δικοί του. Χαρακτηριστική περίπτωση το ποίημα «Ποιος είδε κράτος λιγοστό», που αποδίδεται στον Σουρή ενώ είναι συρραφή στίχων του Σουρή με εμφανώς νεότερους στίχους, πιθανώς από επιθεώρηση της δεκαετίας του 1980. Κι όμως, αυτό το κατασκεύασμα έχει γνωρίσει τεράστιο σουξέ, έχει μελοποιηθεί πάνω από μία φορά, και, το χειρότερο, έχει πλέον συμπεριληφθεί και σε μια νεότερη έκδοση «ποιημάτων του Σουρή» όπως και σε αφιέρωμα φιλαναγνωστικού περιοδικού., αποκτώντας έτσι την «εγκυρότητα του τυπωμένου».

Υπάρχουν αρκετοί που έχουν το συνήθειο να βρίσκουν ένα ρητό ή έναν στίχο που τους φαίνεται ωραίος, να το συνδυάζουν με τo πορτρέτο ενός δημιουργού και να το κυκλοφορούν στο διαδίκτυο -ίσως να τυπώνουν και καρτ-ποστάλ ή φανελάκια ή φλιτζάνια και να βιοπορίζονται από αυτό, δεν ξέρω.

Το δυστύχημα είναι ότι πολλές φορές τα ποιήματα ή τα ρητά που κοσμούν αυτά τα αφισάκια είναι ανύπαρκτα. Πολλές φορές έχω δει κοινοτοπίες που θα τις βαριόταν και η Δημουλίδου, διατυπωμένες σε γλώσσα δελτίου ειδήσεων, να αποδίδονται στον… Καζαντζάκη. Άλλοτε πάλι το ποίημα/ρητό υπάρχει αλλά ανήκει σε άλλον, όπως το αφισάκι που βλέπετε εδώ που αποδίδει στον Σεφέρη έναν (κακοαντιγραμμένο) στίχο του Γκάτσου.

Κάποτε, στο Φέισμπουκ, είδα μια «φίλη» μου, που ήταν καθηγήτρια σε γυμνάσιο ή λύκειο, και μάλιστα διευθύντρια, και είχε και λογοτεχνικές βλέψεις, να έχει αναρτήσει τον ψευτοΣεφέρη της φωτογραφίας. Της το είπα πολύ ευγενικά ότι είναι του Γκάτσου, και λίγο αργότερα μου απάντησε ότι ρώτησε και δυο συναδέλφους της φιλολόγους οι οποίοι της επιβεβαίωσαν ότι το στιχούργημα είναι του Σεφέρη. Όταν επέμεινα, με διέγραψε από «φίλο». Δεν ξέρω αν όντως ρώτησε φιλολόγους και της το επιβεβαίωσαν. Δεν αποκλείεται να μην θέλησαν να την αντικρούσουν (διευθύντρια γαρ) ή, το χειρότερο, να γκούγκλισαν τους στίχους και να έπεσαν πάνω σε άλλη ενσάρκωση του αποποιήματος, δηλαδή σε ιστοσελίδα που αποδίδει το ποίημα στον Σεφέρη. To αστείο είναι πως για τον Σεφέρη, και για μερικούς ακόμα ποιητές μας, υπάρχει ειδικός ιστότοπος, η Ανεμόσκαλα, που παρέχει συμφραστικό πίνακα των ποιημάτων τους, οπότε αν θέλει κάποιος να βρει αν όντως ένας στίχος είναι του Σεφέρη (ή του Σολωμού ή του Ρίτσου ή του Παλαμά ή του Βάρναλη) μπορεί να κάνει αμέσως την επαλήθευση -αλλά βέβαια πρέπει να είναι καλοπροαίρετος.

Γιατί να χρησιμοποιήσει κάποιος ένα ψεύτικο απόφθεγμα, ένα απόφευγμα; Ή μάλλον, γιατί να χρησιμοποιήσει ένα απόφευγμα, ένα ψεύτικο απόφθεγμα, αν ξέρει ότι είναι ψεύτικο ή τέλος πάντων ότι υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες να είναι ψεύτικο;

Ο αθώος λόγος είναι, για να εντυπωσιάσει με την πολυμάθειά του.

Ένας άλλος λόγος είναι, για να δανειστεί κύρος. Αυτό ισχύει στη χώρα μας ιδίως με τους αρχαίους Έλληνες. Μπορείς να παραθέσεις οποιαδήποτε μπαρούφα θέλεις, όσο μεγάλη και να είναι, αρκεί να βάλεις να την υπογράφει κάποιος αρχαίος. Τότε θα σε χειροκροτήσουν (τουλάχιστον οι πολλοί) και θα δεχτούν για μεγάλη σοφία τη μπαρούφα που πέταξες.

Ας πούμε γράφει κάποιος ένα αμπελοφιλοσόφημα που κινδυνολογεί αορίστως για τη γλώσσα και του κοτσάρει και το εξής απόφευγμα που το αποδίδει στον ιστορικό Πολύβιο: εν χαλεποίς καιροίς μέμνησο της γλώσσης. Ότι το ρητό αυτό είναι ανύπαρκτο, μπορούμε εύκολα να το διαπιστώσουμε αν έχουμε πρόσβαση στα σώματα κειμένων του TLG. Aλλά και χωρίς τέτοια εφόδια, αν ξέρεις πέντε αρχαία το ρητό φωνάζει από μακριά πως είναι κατασκευασμένο: οι αρχαίοι δεν αναφέρονταν στη γλώσσα γενικώς όπως εμείς.

Τώρα, αν γράψεις αυτή τη μπαρούφα και την υπογράψεις με το ονοματάκι σου, θα σε πάρουν με τις λεμονόκουπες. Αν όμως βάλεις υπογραφή Πολύβιος, οι περισσότεροι θα βαρέσουν προσοχή. Παλιότερα, ο Σεραφείμ Κοτρώτσος, που ήταν ο εμπνευστής του πρωτοσέλιδου με τον ανύπαρκτο Ισοκράτη που διηγήθηκα πιο πάνω, θέλησε να δικαιολογηθεί ότι δεν έχει και μεγάλη σημασία αν είναι το ρητό αυθεντικό αλλά αν όσα υποστηρίζει ισχύουν. «Αν είναι έτσι, γιατί δεν τα δημοσίευες με τη δική σου υπογραφή, Κοτρώτσος, παρά δανείστηκες την υπογραφή του Ισοκράτη;» του απάντησε κάποιος από την ομάδα των Ιών.

Το απόφευγμα λοιπόν μάς βοηθάει να δανειστούμε κύρος και να στηρίξουμε μια θέση που παραπαίει.

Υπάρχουν όμως και άλλες χρήσεις των αποφευγμάτων. Μπορεί, κατασκευάζοντας ένα ψεύτικο ρητό ή διαδίδοντας ένα ρητό που ξέρεις πως μάλλον δεν είναι γνήσιο, να θέλεις να πλήξεις το ιστορικό πρόσωπο στο οποίο το αποδίδεις. Για τον Γιάννη Ρίτσο ακόμα σέρνεται το ψέμα ότι έγραψε ποίημα στο οποίο παράσταινε τα σοβιετικά τανκς να χορεύουν στην εισβολή τους στην Πράγα -δεν ντράπηκε να το επαναλάβει σε χρονογράφημά του ο καλός συγγραφέας Γ. Σκαμπαρδώνης. Για τον Λένιν έχουν διατυπωθεί διάφορα αποφεύγματα, όπως αυτό που επαναλαμβάνει κατά καιρούς ο Στέφ. Κασιμάτης για τους «χρήσιμους ηλίθιους» ή το άλλο, που αρέσκεται να το λέει ο Σαρ. Καργάκος όταν κινδυνολογεί περί γλώσσας, ότι «αν θες να αφανίσεις έναν λαό κατάστρεψε τη γλώσσα του», χωρίς βέβαια να αναφέρει πηγή.

Υπάρχει κι άλλο ένα απόφευγμα που αποδιδεται στον Λένιν, που μάλλον ανήκει στην προηγούμενη κατηγορία, του δανείσματος κύρους. Αυτό το διαδίδουν (υπερ)αριστεροί, θαυμαστές του Λένιν, όχι αντίπαλοί του. «Τον γιο της πλύστρας να φοβάσαι», λένε ότι είχε πει ο Βλαδίμηρος Ίλιτς, προειδοποιώντας ότι ο φτωχός που θα βρεθεί σε εξουσία θα είναι χειρότερος από τον πλούσιο. Έχω ψάξει πολύ, δεν έχω βρει πουθενά τέτοιο ρητό του Λένιν στα κείμενά του, ούτε καν κάτι που να πλησιάζει. Επειδή δεν περνιέμαι για μελετητής του, όμως, ρώτησα και άλλους και ούτε αυτοί έχουν βρει κάτι ανάλογο. Κατά πάσα πιθανότητα, πρόκειται για απόφευγμα.

Τέλος, με τα αποφεύγματα, τα πλαστά αποφθέγματα, μπορεί να βρίζει κανείς δι’ αντιπροσώπου. Αν πεις στη Βουλή: Είσαι ηλίθιος, ο πρόεδρος θα σε ανακαλέσει στην τάξη. Αν του πεις «Ξέρετε, αγαπητέ συνάδελφε, μου θυμίζετε το ρητό του Αϊνστάιν, ότι το άκρον άωτο της ηλιθιότητας είναι να κάνεις δεύτερη φορά το ίδιο πράγμα και να προσδοκάς διαφορετικό αποτέλεσμα», τότε δεν θα σου πει κανείς τίποτα -κι ας είναι ανύπαρκτο το ρητό του Αϊνστάιν (αν και θα αναγνωρίσω ότι πολύς κόσμος το αποδίδει σε αυτόν, είναι δηλαδή περίπτωση Βολταίρου).

Μπορείς επίσης να χρησιμοποιείς αποφεύγματα όχι απλώς για να βρίσεις έναν αντίπαλο αλλά για να σπιλώσεις μια ολόκληρη ομάδα ανθρώπων. Έτσι έκανε η πολύ καλή συγγραφέας Σώτη Τριανταφύλλου όταν απέδωσε στον Μάρκο Πόλο την άποψη ότι «φανατικός μουσουλμάνος είναι αυτός που σου κόβει το κεφάλι, ενώ μετριοπαθής είναι εκείνος που σε κρατάει για να σου κόψουν το κεφάλι» συμπληρώνοντας: Πολύ λίγα έχουν αλλάξει στο ισλάμ από τον ύστερο Μεσαίωνα.

Μόνο που αυτό δεν το είπε ο Μάρκο Πόλο, ποτέ, πουθενά!

Κάτι τέτοιο άλλωστε δεν είχε γράψει και ο πατήρ Πλεύρης στο βιβλίο του για τους Εβραίους, εκείνο που διαφήμιζε για «εκρηκτικό» ο Άδωνης από την εκπομπή του; Είχε γράψει ότι ο Κλεμανσό απείλησε, τον καιρό του πολέμου, δυο εβραίους τραπεζίτες πως αν δεν συμμορφώνονταν με αυτά που τους ζητούσε θα τους περνούσε από στρατοδικείο και θα τους εκτελούσε εντός 24ώρου.

Και σχολίαζε από κάτω ο Πλεύρης:  «Έτσι θέλουν οι Εβραίοι. Διότι μόνον έτσι καταλαβαίνουν». Προσοχή, όχι οι δύο τραπεζίτες, οι (φερόμενοι ως) τοκογλύφοι· οι Εβραίοι γενικώς, παναπεί όλοι οι Εβραίοι!

Κι όταν του πεις ότι αυτό είναι ρατσιστικό, αντί να το παραδεχτεί λέει δεν τα λέω εγώ, τα λέει ο Κλεμανσό!

Κάτι τέτοιο το κάνει και ο δικός μας ο Βάταλος, που βρίσκει αντισημιτικά αποφθέγματα ή άλλα ρητά εναντίον των ομοφυλοφίλων, που έχουν ειπωθεί πριν από αιώνες, όταν ήταν άλλη η νοοτροπία της κοινωνίας και άλλες οι αντιλήψεις, και κρύβεται πίσω από τον διάσημο πχ συγγραφέα που έχει γράψει τα αντισημιτικά και λέει «δεν τα είπα εγώ, τα είπε (π.χ.) ο Ροΐδης». Αλλά ο Ροΐδης τα είπε το 1865 -εσυ τα ξεθάβεις και τα παρουσιάζεις εκτός συμφραζομένων μάλιστα, το 2018.

Ας γυρίσουμε όμως στον Πλεύρη: στην περίπτωσή του, δεν τα είχε πει αυτά ο Κλεμανσό. Η «πηγή» του Πλεύρη ήταν ένα… ιστορικό μυθιστόρημα, όπου ο εγγονός του Κλεμανσό υποστηρίζει ότι ειπώθηκαν αυτά τα λόγια.

Και βέβαια ο Πλεύρης αθωώθηκε, ίσως επειδή οι δικαστές ενέδωσαν στη γοητεία των αποφευγμάτων…

ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΗ:

Ως αύριο τα μεσάνυχτα μπορείτε να προτείνετε υποψήφιες λέξεις για τη Λέξη της χρονιάς 2018.

 

223 Σχόλια to “Αυτό που δεν είπε ο Βολταίρος”

  1. Καλημέρα

    Πολύ ωραίο το σημερινό

    Η «εγκυρότητα του τυπωμένου» πάτως χαρακτηρίζει πολλούς και πολλές, το θεωρούν απαραίτητη προϋπόθεση

  2. (α) «του απάντησε κάποιος από την ομάδα των Ιών».

    # Ρώτα και τουν αδιρφό μ’ τουν ψεύτ(η) [λέμε Μακεδονιστί!]

    (β) «Τον γιο της πλύστρας να φοβάσαι», λένε ότι είχε πει ο Βλαδίμηρος Ίλιτς.

    # Γιατί να πάμε μέχρι τον Λένιν, και να μην ακούσουμε τί λεει ο σοφός λαός: «Δώστου θάρρος του χωριάτη ν’ ανεβεί και στο κρεββάτι». Εξάλλου, ένας φίλος Χαλκιδικιώτης έλεγε: «Μακριά από χωροφύλακα, κλητήρα κι αγροφύλακα»!

  3. https://sarantakos.wordpress.com/2013/12/26/nocicero/
    https://sarantakos.wordpress.com/2013/10/14/axaristos/
    Και ποιο ήταν ένα ακατάληπτο αρχαίο που είχε πει ο Κικίλιας δυο-τρία χρόνια πριν;

  4. Alexis said

    Καλημέρα.
    Πολύ ωραίο άρθρο το σημερινό, συνοψίζει έξοχα τα περί «αποφευγμάτων»!

    #3: Κι ο Κουκοδήμος παλιότερα αλλάδεν το θυμάμαι ποιο ήταν…

  5. Ναι, αυτό του Κουκοδήμου είχα στο μυαλό μου: http://www.sarantakos.com/language/koukodhm.html
    Πώς νόμιζα ότι ήταν πολύ πιο πρόσφατο (δέκα χρόνια τώρα…!) και μάλιστα ότι το είχαμε κουβεντιάσει εδώ!

  6. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα!
    Η αποφυγή αποφεύγματος ήταν που με έφερε στο ιστολόγιο, έψαχνα μια ρήση που ήθελα να χρησιμοποιήσω εν παρόδω σε μια διαφάνεια (δάνειο κύρους, που λέγαμε 🙂 ), έψαξα μετά κάτι άλλο, χάζεψα τις συζητήσεις στα σχόλια, ε, και μετά κόλλησα (ας προσέχατε) 🙂

    Σχετική με το σημερινό είναι η συνήθεια του «Ποντικιού», τουλάχιστον παλιά που το διάβαζα στα ογδονταενενήνταζ, που συχνά απέδιδε στο Μπαλζάκ οτιδήποτε έμοιαζε με ρητό, απόφθεγμα, πχ «Κάλλιο πέντε και στο χέρι, που έλεγε κι ο Μπαλζάκ», σατιρίζοντας ακριβώς αυτή την ανάγκη επιβεβαίωσης από «ρήσεις μεγάλων ανδρών».

  7. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    3-4-5 Κουκοδήμος ήταν -και είδες πώς περνάει ο καιρός; Είχε γίνει π.ι. (προ ιστολογίου)

  8. 5 Α, γιαυτό: https://sarantakos.wordpress.com/2014/06/10/koukodimos/

  9. spiral architect 🇰🇵 said

    Καλημέρα.

    Η αγαπημένη μου φράση του Βολταίρου (δεν ξέρω αν είναι αληθινή) είναι αυτή που είπε στα τελευταία του στο νεκρικό του κρεβάτι απαντώντας σε παρότρυνση ιερέα να αποτάξει τον Σατανά:
    Αγαπητέ μου, δεν είναι η ώρα τώρα να κάνω εχθρούς. 😆

    Αυτές και άλλες πολλές ατάκες, ρητά και αποφθέγματα θα τα βρείτε στο γνωστό Γνωμικολογικόν, αν και για ένα ρητό που ανέβασα κάποτε από εκεί, ο Νικοκύρης με πρόγκηξε αμφισβητώντας την εγκυρότητά του.
    (πού να θυμάμαι πoιο ήταν …)

  10. Κώστας said

    4: http://www.sarantakos.com/language/koukodhm.html

  11. Παναγιώτης Κ. said

    «Αποκτώντας την εγκυρότητα του τυπωμένου» !
    Υπάρχουν ακόμη πολλοί άνθρωποι που όταν δουν κάτι γραμμένο το υιοθετούν.
    Ξεχνούν ότι πίσω από το κάθε κείμενο βρίσκεται κάποιος που το έγραψε!
    Πέντε και πλέον χρόνια σε αυτό το ιστολόγιο (πως περνάει ο καιρός!) μάθαμε να είμαστε επιφυλακτικοί ως προς την εγκυρότητά των διαφόρων αποφθεγμάτων.
    Πάντως, πρέπει να παραδεχτούμε ότι έχουν… διεισδυτικότητα έστω και αν πρόκειται για αποφεύγματα!

  12. B. said

    «Δικός μας» ο Βάταλος; Θα έλεγα «Έλα Χριστέ και Παναγία» αλλά φαντάζεστε τι θα γίνει μετά…

  13. sarant said

    8 Ε, αυτό καθόλου δεν το θυμόμουν!

    12 Με την έννοια ότι γράφει εδώ 🙂

  14. Παναγιώτης Κ. said

    @6. Ναι το Μπαλζάκ χρησιμοποιούσε το Ποντίκι.
    Βασάνιζα το μυαλό μου να το θυμηθώ και το σχόλιο σου έβαλε τέλος στο… μαρτύριό μου. 🙂

  15. spiral architect 🇰🇵 said

    Ποιος Ρονάλντο και ποιος Μέσι, εμένα ο ΠΑΟΚ μου αρέσει.

    Τζι 😛

  16. Alexis said

    #7, 8: «Τύχη αγαθή ικανότητος ένεκα και ήθους αμέμπτου καλής παιδείας άμα»

    Υπερβολικό σε βρίσκω Νίκο. Τι αλαμπουρνέζικο ρητό, μια χαρά στρωτά ελληνικά είναι!
    Πρόκειται για αρχαία παροιμία! Είναι αυτή που με την πάροδο των χρόνων έγινε στη δημοτική: «Αν έχεις τύχη διάβαινε και ριζικό περπάτει» 😂

  17. Avonidas said

    Καλημέρα.

    Αυτό ισχύει στη χώρα μας ιδίως με τους αρχαίους Έλληνες. Μπορείς να παραθέσεις οποιαδήποτε μπαρούφα θέλεις, όσο μεγάλη και να είναι, αρκεί να βάλεις να την υπογράφει κάποιος αρχαίος.

    Και ξέρει ποιός άλλος λαός το έκανε συνέχεια αυτό; Οι αρχαίοι Έλληνες 🙂 Κάθε ρητό αποδιδόταν στον Πλάτωνα, και κάθε μεγάλη ανακάλυψη στον Πυθαγόρα.

    Μερικές φορές όχι απλώς ρητά, αλλά ολόκληρα βιβλία — πράγμα που δυσχεραίνει αφάνταστα το έργο των σύγχρονων μελετητών.

  18. Alexis said

    Αναμένονται βαρυσήμαντες αποκαλύψεις από γνωστό αρχαιογνώστη σχολιαστή που κατοικοεδρεύει στο ILL-Οινόη, ίνα διαφωτισθώμεν έτι περισσότερον!

  19. π2 said

    Θυμάται κανείς σε ποιο Λούκι Λουκ ένας ήρωας μιλούσε μόνο με τσιτάτα από τον Σαίξπηρ (του τύπου: «Ναι» [Ρωμαίος και Ιουλιέττα, Πράξη 2, σκηνή 1]); Το τρυφερό πόδι νόμιζα αλλά μάλλον όχι.

  20. Alexis said

    #15:
    Πρέπει να ‘σαι πολύ λέρα για να κυβερνάς γαλέρα
    Αντώνης Σαμαράς

    Να κι αν γυρίζει, να κι αν δεν γυρίζει!
    Γαλιλαίος (όταν τελείωσε η δίκη του και βγήκαν οι ιεροεξεταστές από την αίθουσα)

  21. Avonidas said

    Παλιότερα, ο Σεραφείμ Κοτρώτσος, που ήταν ο εμπνευστής του πρωτοσέλιδου με τον ανύπαρκτο Ισοκράτη που διηγήθηκα πιο πάνω, θέλησε να δικαιολογηθεί ότι δεν έχει και μεγάλη σημασία αν είναι το ρητό αυθεντικό αλλά αν όσα υποστηρίζει ισχύουν.

    Λοιπόν, δεν είναι έτσι; Θέλω να πω, δεν έχει πραγματική σημασία αν μίλησε ο Βολταίρος υπέρ της ελευθερίας του λόγου ή η κυρα-Κούλα. Απλώς είναι πιθανότερο να γεννήσει μια τέτοια φράση αυτός που υπερασπίζεται μια ζωή την ελευθερία του λόγου παρά ο πρώτος τυχόντας.

    Κι αφού έγινε τόσος λόγος για τα κίνητρα πίσω από τη χρήση των αποφευγμάτων, δίκαιο είναι νομίζω να αναρωτηθούμε και για τα κίνητρα της συνεχούς και συστηματικής ανασκευής τους. Η φροντίδα για την αλήθεια είναι βεβαίως ένας παράγοντας, αλλά όχι ο μόνος, ούτε νομίζω ο πιο σημαντικός· μεγάλο ρόλο στο κυνήγι των αποφευγμάτων παίζει κι η επιθυμία να στερήσουμε από έναν αχώνευτο το κύρος που περιβλήθηκε χάρη στο απόφευγμα.

    Όταν το κάνουμε αυτό, σιωπηρά παραδεχόμαστε την αυθεντία εκείνου στον οποίο αποδίδεται το απόφευγμα. Αν δεν ήταν έτσι, αντί να πεις «ο Αϊνστάιν δεν το είπε αυτό!» θα μπορούσες ωραιότατα να πεις «και τι ήξερε ο Αϊνστάιν;» (για το συγκεκριμένο θέμα)

  22. Corto said

    19:
    Τζέσσε Τζαίημς

  23. Alexis said

    Μάλιστα, έχω σκαρώσει κι άλλον έναν όρο, τα «αποποιήματα» -δηλαδή, στίχους και ποιήματα που αποδίδονται σε κάποιον γνωστό ποιητή,…
    Υπάρχουν και τα …παραποιήματα! (λανσάρω καινούργιον όρο) 😉 π.χ. «Είς οιωνός άριστος αμένεσθαι περί πάρτης»

  24. sarant said

    19-22 Mπράβο, σκεφτόμουν να το έβαζα στο άρθρο αλλά το ξέχασα.

    21 Να το υπογράφει όμως ο ίδιος. Άλλη απήχηση έχει το «Τον γιο της πλύστρας να φοβάσαι» – Λένιν κι άλλη «Τον γιο της πλύστρας να φοβάσαι» – Ιωάννης Περλεπές.

  25. Alexis said

    «αμύνεσθαι» βέβαια…

  26. Avonidas said

    #9. Η αγαπημένη μου φράση του Βολταίρου (δεν ξέρω αν είναι αληθινή) είναι αυτή που είπε στα τελευταία του στο νεκρικό του κρεβάτι

    Όπως καταλαβαίνεις, δεν θα μάθουμε ποτέ. Τα τελευταία λόγια εξ ορισμού δεν καταγράφονται σε ιδιόχειρα έργα, κι έχουμε μόνο τη μαρτυρία των παρόντων. Οπότε, μόνο αν κάποιος πεθάνει παρουσία διασήμων, ή σε ζωντανή μετάδοση 🙂 θα είμαστε σχετικά σίγουροι για τα τελευταία του λόγια.

    Αυτός είναι άλλωστε κι ο λόγος που κυκλοφορούν συνέχεια φήμες του στυλ ότι ο Χ διάσημος ιστορικά άθεος/αγνωστικιστής «μετανόησε» στο νεκροκρέβατο. Είναι αδύνατον να τις διαψεύσεις.

    (Επ’ ευκαιρία , η ιστορία με τα τελευταία λόγια του Αϊνστάιν έχει πολύ πλάκα: τα είπε στα γερμανικά, που δεν τα μιλούσε η νοσοκόμα, κι έτσι δεν θα τα μάθουμε ποτέ 😦 Αμφιβάλλω πάντως αν θα ‘ταν κάτι ιδιαίτερα διαφωτιστικό)

  27. Avonidas said

    #24. Αυτό που ρωτάω, ακριβώς, είναι γιατί να έχει άλλη απήχηση.

  28. Avonidas said

    #27. Και στο κάτω-κάτω, οι παροιμίες δεν έχουν από κάτω υπογραφή, κι όμως παραδεχόμαστε τη σοφία τους.

  29. Σκέφτομαι πόσο πιασάρικο θα γινότανε το απόφθεγμα αν του κόλλαγα δίπλα και μια γυμνή καλλονή, έτσι κι αλλιώς μπρος στην εικόνα ποιός προσέχει τα λόγια…

  30. Νέο Kid said

    Για τα «τελευταία λόγια» υπάρχει μια ωραία παλιά ανάρτηση του Δύτη ! ( αλλά ψάξτε μόνοι σας να τη βρείτε ή ας την λινκάρει αυτός. Έχει σταματήσει να δίνει κομίσιον ,κι ο τζάμπας διαφήμισης πέθανε… 😊)

  31. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    Καλημέρα (βροχερή)!

    Εγώ, πάντως, θα την πω την αμαρτία μου (και αμαρτία εξομολογημένη…): Όταν θέλω να ξεσκάσω από τα «σοβαρά» βάζω ολίγον Πλεύρη και… ξεχνιέμαι.
    Μερικές φράσεις του είναι όντως αξιομνημόνευτες κι έχει αυτό το «πιασάρικο» που έχει κι ο Βάταλος, εξάλλου.

    Θέ μου σχώρα με!

  32. Λοιπόν Κιντ ακριβώς τώρα ετοιμαζόμουν να τη λινκάρω, για να πω ότι μια ακόμα πλαστή τελευταία κουβέντα είναι το «Φως, περισσότερο φως» του Γκαίτε: https://dytistonniptiron.wordpress.com/2011/11/24/last-word-freak/#comment-8676
    Παρεμπιπτόντως ψάχνοντάς το είδα ότι εκεί πρωτοάφησες σχόλιο στο λημέρι μου 🙂

  33. Νέο Kid said

    27. Ρε συ μάστορα! Πλάκα με κάνεις ;
    Δηλαδή αν έβλεπες το:
    «Ο Ευκλείδης λέει ότι από σημείο εκτός ευθείας άγεται μία και μόνη παράλληλος. Ο Λομπατσέφσκυ λέει ότι άγονται άπειρες. Εγώ λέω ότι δεν άγεται καμία!»

    Μπήτρος Μσκάρας

    ( αντί του αληθούς: Μπέρχαρντ Ρήμαν) θα εντυπωσιαζοσουνα το ίδιο; 😜

  34. Γιάννης Ιατρού said

    Πως, πως, 0,60€ δίνει 🙂

  35. # 28

    Καμιά σοφία δεν έχουν οι παροιμίες, είναι σαν τις προβλέψεις της γύφτισσας, παντός καιρού. Παραδείγματα :

    Σπεύδε βραδέως- το γοργόν και χάριν έχει

    Ομοιος ομοίω αεί πελάζει- τα ετερώνυμα έλκονται

    κ.λ.π.

    Εξαιρείται – την έχουμε ξαναπεί- η μόνη παροιμία που παραδέχεται πως μπορεί να κάνει λάθος, αυτή η σχετική με το κούνημα των οπισθίων μιας κυρίας

  36. sarant said

    31 Το σχόλιό σου το κράτησε η μαρμάγκα επειδή ανέφερες το συγκεκριμένο όνομα 🙂

    27-28 Οι παροιμίες έχουν μειωμένο κύρος σε σχέση με τα ρητά επωνύμων ή τέλος πάντων διαφορετικό -αφού υπάρχουν και αντικρουόμενες παροιμίες.

    30-32 Και το αντίστοιχο δικό μας
    https://sarantakos.wordpress.com/2016/07/14/archimedes/

  37. Avonidas said

    #32. Ο Κράουζε, ο υπηρέτης του Γκαίτε, επέμενε: «Η αλήθεια είναι πως το τελευταίο που είπε ήταν τ’ όνομά μου… ήθελε το δοχείο νυκτός.

    «Ρεε, το καθήκι!»

    -Γκαίτε

    😀 😀 😀

  38. Γιάννης Ιατρού said

    Δε σας προλαβαίνω πια ρε σεις 🙂

  39. Πάνος με πεζά said

    – Όχι, με την άδειά σας, αυτό το έλεγε ο αρχαίος ημών Δημοσθένης !
    – Τί τους ήθελες τους αρχαίους, ρε Μεμά;

  40. Πάνος με πεζά said

    – Όχι., με την άδειά σας, αυτό το έλεγε ο αρχαίος ημών Δημοσθένης !
    – Τί τους ήθελες τους αρχαίους, ρε Μεμά;

  41. Νέο Kid said

    Η αγαπημένη μου παροιμία είναι μία των Ινδιάνων Νάβαχο.

    «Είναι αδύνατον να ξυπνήσεις κάποιον που παριστάνει πως κοιμάται.»

  42. argyris446 said

    Reblogged στις worldtraveller70.

  43. spiral architect 🇰🇵 said

    Η κουρτίνα του μπάνιου πάντα από μέσα στη μπανιέρα.
    Κόνραντ Χίλτον

    Το παραπάνω ακούγεται αληθινό για τελευταία λόγια διάσημου ανδρός και είναι και λογικό ειδικά στους σχολαστικούς σαν κι εμένα. 🙂

  44. Alexis said

    #32, 36: Τουλάχιστον το «Κι εσύ τέκνον Βρούτε;» ισχύει ή δεν θα μείνει τίποτα όρθιο πιά; 😉

  45. ΓιώργοςΜ said

    20 Υπάρχουν και επιγραφικά τεκμήρια για το τελευταίο 🙂

  46. ΓιώργοςΜ said

    44 Μπα…

  47. ΓΤ said

    @23 Κάλλιο δέκα και στο χέρι παρά πέντε και στο χέρι

  48. ΓΤ said

    @35 Προφανώς καμία σοφία… Τη Δευτέρα σού λένε ότι από αγκάθι βγαίνει ρόδο και την Τρίτη ότι το μήλο πέφτει κάτω απ’ τη μηλιά…

  49. Avonidas said

    #33. Δηλαδή αν έβλεπες το:
    «Ο Ευκλείδης λέει ότι από σημείο εκτός ευθείας άγεται μία και μόνη παράλληλος. Ο Λομπατσέφσκυ λέει ότι άγονται άπειρες. Εγώ λέω ότι δεν άγεται καμία!»

    Μπήτρος Μσκάρας

    ( αντί του αληθούς: Μπέρχαρντ Ρήμαν) θα εντυπωσιαζοσουνα το ίδιο;

    Όχι, πολύ περισσότερο. Ειδικά αν συνοδευόταν από απόδειξη 😛

  50. Avonidas said

    #36. Οι παροιμίες έχουν μειωμένο κύρος σε σχέση με τα ρητά επωνύμων ή τέλος πάντων διαφορετικό -αφού υπάρχουν και αντικρουόμενες παροιμίες.

    #48. Προφανώς καμία σοφία… Τη Δευτέρα σού λένε ότι από αγκάθι βγαίνει ρόδο και την Τρίτη ότι το μήλο πέφτει κάτω απ’ τη μηλιά…

    Μα, δεν μπορεί να σοβαρολογείτε… Πιστεύετε στ’ αλήθεια ότι οι παροιμίες χάνουν το κύρος τους επειδή υπάρχουν αντικρουόμενες παροιμίες;! Λες κι η ζωή είναι μαθηματικά, για να είναι όλα συνεπή αξιώματα.

    Η ζωή είναι γεμάτη αντιφάσεις.

  51. loukretia50 said

    Αλέξη, τα παραποιήματα κυκλοφορούν πολύ!
    Άλλωστε ποιός ξέρει αν δεν ειπώθηκε:
    – «Ω Βρούτε! Το ντίνερ ακυρούται! «

  52. Νέο Kid said

    48. 35. Εκτός από το «άσπρο ή μαύρο» υπάρχουν και ενδιάμεσες καταστάσεις ή και απροσδιόριστες καταστάσεις ή και μεταβλητές καταστάσεις…
    Υπάρχει , για τους μαθηματικώς περί τυπικής λογικης εγγραμματους, και η Fuzzy Logic.
    Ένας νταγλαράς 1,92 είναι αναμφισβήτητα ψηλός ως average Joe , αλλά κοντός για το NBA…
    Επειδή κάποιες παροιμίες δεν έχουν «γενική» εφαρμογή, δε σημαίνει ότι δεν περιέχουν σοφία.

  53. Νέο Kid said

    Ούπς. Όσο έγραφα το 52. με πρόλαβε ο Αβο με το 50. 😊
    Τσβάι ντούμε, άιν γκεντάνκε! που θαλεγε κι ο Ρήμαν…😜

  54. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

  55. ΓΤ said

    @23 Των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν δεν πεινούσαν
    @50 Δεν ξέρω γιατί, αλλά δεν μπορώ να συνδέσω το «κύρος» με την «παροιμία». Προχτές, πάντως, άκουσα σε παγκάκι της Φωκίωνος ότι «ξέρει η πάπια πού ‘ν’ η λίμνη», και το αγάπησα αμετάκλητα αυτό το μεστό φρασάκι.

  56. # 51

    Το έχω ξαναπεί…ήταν μια σπάνια στιγμή όταν δυο τεράστιες προσωπικότητες διαπίστωσαν πως είχαν κάτι κοινό !!! Ιδού η ιστορική αλήθεια !!!!

    – Και συ Brutus ?

    – Και γω Brutus

  57. ΓΤ said

    @52 Εξαιρουμένου του Tyron «Muggsy» Bogues 🙂

  58. ΓΤ said

    @56 Και τώρα που είδα τον GPoint, να ευχηθώ τα καλύτερα απόψε για τον ΠΑΟΚ, και να σκεφτούμε ότι το ΟΣΦΠ-Μίλαν 0-3 πληρώνει 23,00 στο Στοίχημα, χρειάζονται λεφτά για θέρμανση, καιρός να τσοντάρει ο Πειραιάς 🙂

  59. leonicos said

    παρωδηθεί

    καμιά φορά σου έρχεται να μιλήσεις κι ελληνικά!

    Πλάκα κάνω

  60. leonicos said

    Απλώς μου άρεσε το ‘παρωδηθεί’

  61. leonicos said

    τι λέτε, ρε παιδιά; 60 κι όλας;

    είδες τι κα΄νει βροχη; κρατάει τα γατάκια στο τζάκι, με το λάπτοπ στο λαπ

  62. Νέο Kid said

    Ξεκούραστοι άσσοι απόψε, και ο Θρήνος με την (κάτι σαν)Μίλαν , και ο Ζμπάουγκ με την Μπάτε ( σκύλοι αλέστε ).

  63. leonicos said

    αλί σ’ αυτούς που τρέχουν στα νοσοκομεία από το πρωί. Αύριο 7.30 θα είμαι εκεί. Αλλά ωραία είναι κι έξω.

    Αλλιώς θα κλουβιάνω όλο Σαραν΄τακο Σαραντάκο

    Το λέει η Φωτεινή. Άρα έχει δίκιο

  64. leonicos said

    Σήμερα είναι πια αρκετά γνωστό ότι ο Βολταίρος δεν είπε αυτή τη φράση,

    μ’ολις το εμαθα για πολλοστή φορά. Αλλά δεν βλέπω να με ωφέλησε σε κάτι αυτή η γνώση. Μόνο αυξησε την εκτίμηση μου για την αγγλίδα βιογράφο του.

    Διαβάζω κατ’ αυτάς το Unutulmaz bir kadın resmi (Μην ξεχνας την εικόνα μιας γυναίκας) του Negati Güngör. Λέω να το μεταφράσω. Να γίνω κι εγώ μεταφραστής. Πολύ δύσκολη δουλειά πάντως.

  65. leonicos said

    Μάλλον πιο δύσκολη από το να γράψεις κάτι. Ακόα παλεύω με τα 11 Γράμματα από το Μέτωπο στα ισπανικά, και είναι και δικό μου. Και αυτό το κάνει ακόμα πιο δύσκολο. Δεν σου αρέσει τίποτα γιατί τίποτα δεν είναι σαν αυτό που οραματίστηκες. Όταν είχα εκείνες τις αρχαίες ιστορίες με την πιανίστα και την βιολονίστα, μου έλεγαν ότι, τηρουμένων τνω αναλογιών, το ίδιο πρόβλημα έχεουν και η μουσικοί, διευθυντές κι εκτελεστές.

  66. Λεώνικε, Unutulmaz bir kadın resmi = η εικόνα μιας αξέχαστης γυναίκας 🙂

  67. sarant said

    64 Ξέχασα στο άρθρο να ζητήσω να μου πείτε αν το ξέρατε ήδη ότι η ρήση δεν είναι του Βολταίρου ή αν το διαβάσατε πρώτη φορά σήμερα.

  68. Avonidas said

    #67. Το διάβασα πρώτη φορά σήμερα. Όπως κι ο Λεώνικος, δεν εντυπωσιάστηκα ιδιαίτερα.

  69. cronopiusa said

    ΨΕΥΤΙΚΑ ΡΗΤΑ & ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ | ELLINIKA HOAXES Είπε ο Σωκράτης την φράση «αν ένας γάιδαρος σε κλωτσήσει, δεν έχει νόημα να τον κλωτσήσεις και εσύ»;

  70. # 67

    Δεν εντυπωσιάζομαι από ποιός το είπε αλλά από το ίδιο το απόφθεγμα. Εξ άλλου μπορεί ο Βολταίρος να το άκουσε από τον κηπουρό του όπως εγώ είχα πει πρώτος παρουσία ενός ανηψιού του εθνάρχη πως η Ελλάς ανήκει στην Δύση, αλλά έγινε γνωστό από άλλον !!

  71. leonicos said

    66 Διαβάζοντας το βιβλίο, σκέπτομαι να του δώσω αυτό τον τίτλο. Πάει καλύτερα

  72. π2 said

    22. Μερσί. Δεν το βρίσκω τώρα, αλλά αυτό πρέπει να είναι.

  73. Ξυπεταιων said

    Νεο Kid ,Avonidas ,Spiral , σημερα κεντατε ,πριν λιγες μερες ομως στις προτασεις βιβλιων λαμψατε δια της απουσιας σας
    αφηνοντας τους κλασ(σ)ικαριους και τους τριτοδεσμιτες-ισσες ,να οργιαζουν ασυστολα !
    Ομως επειδη ,οπως ειπε και ο Βολταιρος ,ποτε δεν ειναι αργα ,μπορειτε και τωρα να
    προτεινετε καποιο …σοβαρο βιβλιο.

  74. Θέμα: Με την τέχνη της εξαπάτησης στη Φυσική Αγωγή – Αθλητισμό και των Λειτουργών τους

    «Μπορείτε να ξεγελάσετε μερικούς από τους ανθρώπους όλη την ώρα, και όλους τους ανθρώπους μερικές φορές, αλλά δεν μπορείτε να ξεγελάσετε όλους τους ανθρώπους όλη την ώρα», Αβραάμ Λίνκολν
    «You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you cannot fool all of the people all of the time», Abraham Lincoln

    Αξιότιμοι κ. Υπουργοί […]

    Δρ Νικόλαος Τριπόδης
    Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Φυσικής Αγωγής
    Διδάκτορας Κοινωνιολογίας
    τέως Σχολικός Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής

  75. leonicos said

    Πού είναι ο Λαμπτήρας;

    και το σχόλιό μου ‘μυρίζεις Σικάγο. Κάνει ακόμα κρύο εκεί;’

    μαρμαγκα κι αυτό;

    Δηλαδή ούτε βα— τα=== λ δεν μπορούμε να πούμε;

    Βρήκα κι ένα βιβλό προχθές για την λογοκρισία. Απίθανο πόσο πολύπλοκο ζήτημα είναι. Επικίνδυνη και η εφαρμογή της, επικ΄νδυνη και η άρση της

  76. leonicos said

    Έκοψες και τον Λα μ τ ή ρα;

  77. Όπως είπε κι ο Βολταίρος, διαφωνώ με πολλές από τις λέξεις που προτείνεις για ψηφοφορία, αλλά θα αγωνιστώ για να έχεις δικαίωμα να τις δηλώνεις ως τα ξημερώματα του Σαββάτου

  78. Corto said

    72:
    Το χιούμορ του κόμικ βασίζεται στον θρύλο (ή στην φήμη) ότι ο Φρανκ Τζαίημς, αδελφός του Τζέσσε και βασικό μέλος της συμμορίας, αγαπούσε ως παιδί τα γράμματα και ιδιαίτερα τα έργα του Σαίξπηρ.

    Η αγάπη του για τον Σαίξπηρ αποδίδεται και στην ταινία «The Last Days of Frank and Jesse James» (1986), όπου τον υποδύεται ο μεγάλος τραγουδοποιός της κάντρι Τζόνι Κας.

  79. Πάνος με πεζά said

    Κι εγώ σήμερα το έμαθα. Ίσως ο Βολταίρος τελικά να έγινε πιο γνωστός από το καμπαρέ του ( 🙂 ) κι από τους «Αθλίους».
    «Χάμω αν στρώθηκα τα υστέρου / λάθος είναι του Βολταίρου. / Λάσπη τώρα αν μασώ, / λάθος είναι του Ρουσώ» (κατά μια εκδοχή μετάφρασης – εγώ θυμόμουν το «Τώρα πέφτω κι είναι θέρος…»)

  80. leonicos said

    μας αποζημιώνει μια συνέντευξη του Σουρή στον Μήτσο Χατζόπουλο και, κυρίως, ένα ενδιαφέρον άρθρο του Σωτήρη Τσέλικα για τις σχέσεις Σουρή και Ροΐδη -μακάρι να αξιωθώ κάποια Κυριακή να το παρουσιάσω σχολιασμένο.

    ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΗ

  81. Πάνος με πεζά said

    Κι εδώ, για το θέμα .

  82. Φταίει ο Βολταίρος: https://sarantakos.wordpress.com/2009/11/26/diafora/

  83. leonicos said

    Λέτε να είναι μάταιος ο αγωνας που δίνουμε; Λέτε να καθιερωθεί το πλαστογράφημα σαν ποίημα του Σουρή, ισόκυρο με τα άλλα, και στην επόμενη έντυπη έκδοση των Απάντων του να δούμε να φιγουράρει και το «κράτος λιγοστό» με το «σουλούπι μπόι μικρομεσαίο»;

    όχι, τίποτα δεν είναι μάταιο. Θα υπάρχει η αντίκρουση στο διαδίκτυο

  84. leonicos said

    οι αρχαίοι δεν αναφέρονταν στη γλώσσα γενικώς όπως εμείς.

    η τοποθετηση των λέξεων επίσης φωνάζει οτι δεν είναιούτε καν καλού φιλολογου

  85. leonicos said

    Αν ήθελα ντε και καλά να το κοτσάρω, θα έγραφα τουλάχιστον

    της γλώσσης.εν χαλεποίς μέμνησο καιροίς

    ή τουλάχιστον (πιο απλά)

    εν χαλεποίς καιροίς της γλώσσης.μέμνησο

  86. sarant said

    Μου θύμισε ο Στάζιμπο να σας υπενθυμίσω ότι για τη Λέξη της Χρονιάς μπορείτε να προτείνετε υποψηφιότητες έως το Σάββατο.

  87. leonicos said

    «αν θες να αφανίσεις έναν λαό κατάστρεψε τη γλώσσα του»Σαρ. Καργάκος

    Δεν σας αρέσει;

    Πού είναι οι σουμέριοι, οι ακκάδες, οι χετταίοι, οι λουβοί, οι λυδοί κοκ; Τα γονιδιά τους είναι σκορπισμένα στο κορμί μας. Αλλά ως λαοί εξαφανιστηκαν όταν έπαψε η γλώσσα τους.
    Λεώνικος

  88. leonicos said

    Πλεύρης

    αηδία και ν’ ασχολείται κανείς μαζί του

  89. Alexis said

    Τα αποφεύγματα χρησιμοποιούνται και στον τρέχοντα πολιτικο-δημοσιογραφικό λόγο, ή, για να είμαστε ακριβείς, δεν είναι ακριβώς αποφεύγματα αλλά παραποιήσεις ρήσεων διαφόρων επωνύμων, πολιτικών ή μη, τις οποίες οι δημοσιογράφοι ενίοτε «διασκευάζουν» κατάλληλα εν είδει ρητού ή γνωμικού.
    Π.χ. ο Μίκης Θεοδωράκης ποτέ δεν ξεστόμισε το περίφημο «Καραμανλής ή τάνκς», ο Πάγκαλος δεν είπε ακριβώς «μαζί τα φάγαμε» ούτε ο Βουλγαράκης «ό,τι είναι νόμιμο είναι και ηθικό».
    Περισσότερα εδώ

  90. 86: Ο Στάζιμπο παρέτεινε το 11 βράδυ Παρασκευής σε χαράματα Σαββάτου, κι εσύ τόκανες λάστιχο. Να δω πότε θα βγάλεις λίστες.

  91. Pedis said

    Σχετικά με τον Άδωνη και την κοκαίνη υπάρχει απόφθεγμα;

  92. leonicos said

    51 «Ω Βρούτε! Το ντίνερ ακυρούται! «

    Μόνο κάποιος που είναι παρών ξέρει τόσα πολλά

  93. π2 said

    78: Αυτό μου θυμίζει τον Ντολφ Λούντγκρεν, μέτριο ηθοποιό που έγινε γνωστός από την τέταρτη ταινία Ρόκι, κι έκτοτε έπαιξε σε αμέτρητα σκουπίδια. Παρότι η σταδιοδρομία του δεν επιτρέπει να το υποθέσει κανείς, ο Λούντγκρεν είχε τελείως διαφορετικό υπόβαθρο. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές ως χημικός μηχανικός και πήρε υποτροφία για το MIT. Δεν ξέρω αν αληθεύει ο αστικός μύθος ότι έχει IQ 160 ή ότι συνέβαλε στον σχεδιασμό του συστήματος ύδρευσης του διαστημικού λεωφορείου της NASA προτού τα παρατήσει όλα για τη νύχτα (πορτιέρης και σωματοφύλακας) και το σινεμά, ξέρω όμως από γνωστό μου που τον είχε γνωρίσει ότι είναι τρομερά καλλιεργημένος και του αρέσει να απαγγέλλει ολόκληρες σκηνές από τον Σαίξπηρ.

  94. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    «και κρύβεται πίσω από τον διάσημο πχ συγγραφέα που έχει γράψει τα αντισημιτικά και λέει «δεν τα είπα εγώ, τα είπε (π.χ.) ο Ροΐδης». Αλλά ο Ροΐδης τα είπε το 1865 -εσυ τα ξεθάβεις και τα παρουσιάζεις εκτός συμφραζομένων μάλιστα, το 2018.» Παρ΄όλα αυτά, είναι πολλοί που εξακολουθούν να τον διαβάζουν ακόμη και το 2018, για ποιό λόγο να σταματήσει;.

    15 – Aυτό είναι απόφευγμα, δεν το έχει πεί ο Gee. 🙂

    67 – Το ξέραμε γιατί είχε ξανασυζητηθεί εδώ και το μάθαμε. 🙂

    69 – Μείνε μακριά απ΄αυτή την ξεκούραση γιατί έχει πολύ αγάπη, αγάπη και στογγγή. 🙂

    87 – «Πού είναι οι σουμέριοι, οι ακκάδες, οι χετταίοι, οι λουβοί, οι λυδοί κοκ;» Έχουν πάει στον Άλφα του Κενταύρου. 🙂

    Ποτέ στην ιστορία η τόση γνώση και πληροφόρηση δεν παρήγαγαν τόση άγνοια.
    ΛΑΜΠΡΟΣ. 🙂

  95. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    Καλησπέρα, νομίζω ὅτι πρέπει νὰ ξεχωρίσουμε τὴν περίπτωση μίας φράσης ποὺ ἀποδίδεται σὲ κάποιον καὶ εἶναι κατασκευασμένη ἐκ τοῦ μηδενός, ἀπὸ τὴν περίπτωση μιᾶς φράσης ποὺ δὲν εἰπώθηκε μέν, ἀλλὰ ἀποτελεῖ ἐπιγραμματικὰ μιὰ γενικὴ θέση τοῦ συγγραφέα. Π.χ ἀποδίδεται στὸ Μακιαβέλι ἡ φράση «ὁ σκοπὸς ἁγιάζει τὰ μέσα». Πράγματι δὲν εἶναι φρἀση τοῦ Μακιαβέλι. Εἶναι μιὰ ἠθικὴ ἀρχὴ καὶ μάλιστα ἀνάποδη «ὁ σκοπὸς δὲν ἁγιάζει τὰ μέσα». Ὁ Μακιαβέλι ὅμως θεωροῦσε ὅτι ἡ πολιτικὴ ἐξουσία νομιμοποιεῖται νὰ χρησιμοποιήσει κάθε μέσο γιὰ νὰ πετύχει το σκοπό της, τουλάχιστον ἔτσι συμπεραίνουν οἱ μελετητές του. Μὲ αὐτὴ τὴ λογική, ἡ πολιτικὴ ἐξουσία, μπορεῖ νὰ παραβλέπει αὐτὴ τὴν ἠθικὴ ἀρχή, κατὰ τὸ Μακιαβέλι. Συνεπῶς ἆν κάποιος ἀποδώσει στὸ Μακιαβέλι αὐτὴ τὴ ρήση, ἔχει μὲν ἄδικο, δὲν εἶναι ὅμως τὸ ἴδιο μὲ τὴ ρήση ποὺ ἀποδίδεται στὸν Ἀινστάιν ποὺ εἶναι αὐθαίρετη ἐπινόηση αὐτοῦ ποὺ τοῦ τὴν ἀπέδωσε ἁπλὰ γιὰ νὰ τῆς δώσει κύρος….

  96. Νομίζω θεωρείται ρητό των Ιησουϊτών αυτό με το σκοπό και τα μέσα.

  97. …όμως είναι, λέει, Οβίδιος!
    https://en.wikiquote.org/wiki/Ignatius_of_Loyola (στο τέλος)

  98. Corto said

    93:
    Πολύ ωραία ιστορία!
    Στα καθ΄ημάς έχουμε την «αντίθετη» περίπτωση, τον ροκά που έγινε διευθυντής στο Max Planck:

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9D%CE%AF%CE%BA%CE%BF%CF%82_%CE%9B%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CE%B8%CE%AD%CF%84%CE%B7%CF%82

  99. Triant said

    @89: Το «τα φάγαμε όλοι μαζί» δεν πιάνεται;

  100. sarant said

    90 Πώς λάστιχο; Ως την Παρασκευή στις 12μ λέω. Μία ώρα μετά το αρχικό.

    93 Κι άλλος συνάδελφος!

    95 Σωστό.

  101. Νέο Kid said

    Αμάν αυτοί οι χημ μηχ. ! …
    Μέχρι τώρα ξέραμε ότι γινόντουσαν καλοί διαφημιστές ή έστω μεταφραστές /συγγραφείς/ μπλογκάρχες/ αποδομιστές … 😀
    Αλλά ,να δέρνουν και τον Απόλλο Κρηηήντ …πάει πολύ!

  102. Νέο Kid said

    98. Και στα καθ´άλλων, τον Μέη ( τριτοξάδερφο της κατσαριδούλας Τερέζας) κιθαρίστα των Queen και αστροφυσικό με πιτσιντί και τέως πρύτανη ( ή chancellor δε θυμάμαι καλά) σε πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ.

  103. Avonidas said

    #73. Ομως επειδη ,οπως ειπε και ο Βολταιρος ,ποτε δεν ειναι αργα ,μπορειτε και τωρα να
    προτεινετε καποιο …σοβαρο βιβλιο.

    Οκ. Το Principia Mathematica των Russell και Whitehead 😉

  104. Νέο Kid said

    103. Όχι ρε φίλε! Είπαμε καινούργιο ,εντάξει. Αλλά ναχει προλάβει να στεγνώσει τουλάχιστον το μελάνι του τυπογραφείου… 😀🤪

  105. 102: Κάτι σε Έσεξ θυμάμαι εγώ -δεν γουγλίζω

  106. Νέο Kid said

    105. Γκουγκλισα. Λίβερπουλ. Να διαβαστεί το κεφάλαιο scientific career στο βιογραφικό του. Ποτέ δεν είναι αργά να πάρεις το διδακτορικό σου στη…σκόνη!
    Another one bites the interstellar dust! 😊

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brian_May

  107. Ιάκωβος ο Αδελφόθεος said

    Καλησπέρα σας από το κατεψυγμένο Σικάγο,

    Στο εξαιρετικό σημερινό άρθρο του κ. Σαραντάκου για τον ελληνόψυχο Βολταίρο, θα κάνω μόνο δύο σημαντικές διορθώσεις, για να μή χαίρονται οι εχθροί του…

    1) Γράφει ο κ. Σαραντάκος:

    Αλλά κ. Σαραντάκο, προφανώς δεν έχετε ποτέ διαβάσει το μνημειώδες βιβλίο της Hall (κατεβάστε το ΕΔΩ και πηγαίνετε στις σελίδες 198 + 199 για να συνειδητοποιήσετε το λάθος σας…), γι’ αυτό υποπέσατε σε τέτοιου βεληνεκούς γκάφα: Η μακαριστή Hall ΔΕΝ ΣΥΝΟΨΙΖΕΙ με την περίφημη φράση που παραθέτει, την στάση του Βολταίρου. Την έχει μέσα σε εισαγωγικά την φράση, γι’ αυτό και «την πάτησαν όλοι» παγκοσμίως και ξεκίνησε η παρεξήγηση. Ασχέτως αν κάποια στιγμή βγήκε η Hall και είπε ότι τα εισαγωγικά μπήκαν από λάθος του τυπογράφου…

    Κι επειδής αντιλαμβάνομαι, κύριε Σαραντάκο, ότι ο χρόνος σας είναι πολύτιμος, αναρτώ τις σελ. 198 + 199 του θρυλκού βιβλίου της Evelyn Beatrice Hall για να δείτε και μόνος σας τα εισαγωγικά και να διορθώσετε το άρθρο, αν και είναι βέβαιον ότι θα ξαναγράψετε την υπόδειξή μου στα παλαιότερα των υποδημάτων σας. Ενώ, αν σάς την έκανε κάποιος άλλος σχολιαστής, θα σπεύδατε να προβήτε ΑΜΕΣΩΣ στην διόρθωσι, λέγοντας 10 φορές «ευχαριστώ». Τί να κάνουμε; Γούστα είναι αυτά και περί ορέξεως ουδείς λόγος…

    2) Η 2η διόρθωσις που πρέπει να κάνετε, βρίσκεται στην αρχή του άρθρου σας. Παραθέτετε την υποτιθέμενη ατάκα του Βολταίρου στα γαλλικά και γράφετε στο τέλος ότι είναι από το πρωτότυπο. Για ποιό πρωτότυπο μιλάτε, κύριε Νίκο μου; Αφού σε όλο το υπόλοιπο άρθρο μάς λέτε ότι η παρεξήγησις ξεκίνησε από το γραμμένο στα αγγλικά βιβλίο της Hall… Συνεπώς, το πρωτότυπον της Βολταιρικής φράσεως είναι γραμμένο στα αγγλικά και ουχί στα γαλλικά. Είναι σαν να αναρτάμε την διαβόητη φράση του Κίσινγκερ για την υποταγή των Ελλήνων στα αγγλικά και να λέμε ότι είναι το πρωτότυπο, ενώ η φράσις πρωτοέσκασε μύτη στα ελληνικά και ΚΑΤΟΠΙΝ μεταφράστηκε στα αγγλικά.

    ΙΔΟΥ και η πρωτότυπη φράσις του Βολταίρου στα αγγλικά, όπως την πρωτολάνσαρε στο βιβλίο της η Hall. Φαίνονται πεντακάθαρα τα εισαγωγικά του 1906 που δεν είδατε και περιπέσατε στην πρώτη γκάφα:

  108. Μανούσος said

    «Τον γιο της πλύστρας να φοβάσαι», αληθινό ή ψεύτικο, πάντως είναι πολύ παλιό, καθόσον το έχω ακούσει ήδη από τα τέλη του 1970.

    Τα άλλα για τον Κίσσιγκερ και τον Λένιν περί καταστροφής της γλώσσας νομίζω ότι ήδη ο Βρεττάκος τα αναφέρει στο Η ΦΘΟΡΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΦΘΟΡΑ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ

  109. Avonidas said

    #107. Πρέπει να παραδεχτώ ότι στο (2) ο καλικάντζαρος έχει απόλυτο δίκιο. Κι απορώ πώς δεν το πρόσεξα. Η μόνο ένσταση είναι ότι στον αιώνα και βάλε που κυκλοφορεί η ρήση ασφαλώς μεταφράστηκε και στα γαλλικά, κι η μετάφραση θεωρήθηκε το πρωτότυπο.

  110. sarant said

    109 Απόλυτο δίκιο δεν έχει διότι στο σημείο που το γράφω δεν έχω ακόμα αποκαλύψει την πατρότητα της φράσης.

  111. Avonidas said

    #110. Για το σασπένς, δηλαδή 😉

    Έστω· αλλά θα μπορούσες να πεις από πού έχεις πάρει τη γαλλική εκδοχή. Από τη γαλλική μετάφραση της βιογραφίας, ίσως;

  112. sarant said

    Aπό τη γαλλική Βίκη στο λήμμα για την βιογράφο.

  113. loukretia50 said

    https://fr.wikipedia.org/wiki/Tol%C3%A9rance#cite_note-1

    «…À croire certains commentateurs (Norbert Guterman, A Book of French Quotations, 1963), elle reposerait sur une lettre du 6 février 1770 à un abbé Le Riche où Voltaire dirait : « Monsieur l’abbé, je déteste ce que vous écrivez, mais je donnerai ma vie pour que vous puissiez continuer à écrire. »

    Le grand problème c’est que, si vous consultez la lettre elle-même, la phrase n’y figure pas, ni même l’idée. Comme elle est courte, mieux vaut la citer tout entière pour mettre un point final à cette légende :»

  114. loukretia50 said

    « The phrase «I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it» which you have found in my book «Voltaire in His Letters» is my own expression and should not have been put in inverted commas. Please accept my apologies for having, quite unintentionally, misled you into thinking I was quoting a sentence used by Voltaire (or anyone else but myself). [Les mots « my own » ont été soulignés personnellement par Miss Hall dans son courrier.] »

  115. Χαρούλα said

    Αυτό ισχύει;

    «Αν δεν έχουν ψωμί ας φάνε παντεσπάνι».
    Το είπε η Μαρία Αντουανέτα για τον πεινασμένο λαό της; Η ιστορία λέει ότι είπε αυτή τη φράση όταν πληροφορήθηκε ότι οι αντάρτες εισέβαλαν στη Βαστίλλη, και έκτοτε έχει κατοχυρωθεί ως δική της. Το θέμα είναι ότι ποτέ δεν το είπε όντως αυτό. Στην πραγματικότητα η φράση αυτή απαντάται σε ένα βιβλίο του Ρουσσώ και ειπώθηκε όταν η Queen Marie ήταν περίπου επτά ετών.

  116. Mπετατζής said

    95. Νομίζω ότι και ο Μακιαβέλης είναι παρεξηγημένος αλλά είναι μεγάλη κουβέντα και βαριέμαι να το τεκμηριώσω. Το πετάω έτσι, σαν πυροτέχνημα, να βρίσκεται. Όταν καταρριφθεί και αυτός ο μύθος, θα πω : εγώ το είχα πει πρώτος 🙂 .

  117. Ιάκωβος ο Αδελφόθεος said

    Θερμά συγχαρητήρια στην εκλεκτή ποιήτρια και δαιμόνια στιχουργό, κ. Λουκρητία (113 + 114) που ανήρτησε την διευκρίνιση της μακαριστής Hall για τα εισαγωγικά, που μπήκαν στην φράση χωρίς την θέλησή της.

    Ελπίζω τώρα να κατάλαβε ο κ. Σαραντάκος πόσο σοβαρή είναι η παράλειψίς του (βλέπε σχόλιο 107, 1) να μήν αναφέρει στο άρθρο του πως όλη η παγκόσμια παρεξήγησις οφείλεται σε αυτά τα εισαγωγικά

  118. Pedis said

    όπως μπορεί νάλεγε ο Χάρρυ Κλυν και στην περίπτωση αυτή, να κι αν τόπε, να κι αν δεν τόπε …

    αφού το απόφθεγμα σε πάρα πολλές περιπτώσεις δεν αποδεικνύεται ωφέλιμο για την ίδια την ελευθερία της έκφρασης.

  119. Pedis said

    # 116 – είναι σωστό αυτό που λες (ο άνθρωπος είναι από τους πρώτους πολιτικούς επιστήμονες της δεύτερης χιλιετίας), και οι υπαίτιοι της παρεξήγησης είναι πρωτίστως οι μακιαβελικοί.

  120. Και ο Τσαρούχης έχει πει πράγματα που δεν είπε με γνωστότερο το «Στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις».

  121. leonicos said

    Να δω τι κάνατε τόσες ώρες…

    Σχετική κάμψη βλέπω στη δραστηριοτητα

  122. leonicos said

    117

    Μαλακώσαμε; Μαλακώσαμε;

    ΔΕΝ ΣΕ ΘΕΛΩ ΕΤΣΙ. ΣΕ ΘΕΛΩ ΑΓΡΙΟ! ΝΑ ΜΟΥΓΚΡΙΖΕΙΣ ΝΑ ΣΕ ΑΚΟΎΩ ΜΈΧΡΙΣ ΕΔΏ (ΦΟΡΑΩ ΤΑ ΑΚΟΥΣΤΙΚΆ ΜΟΥ)

  123. leonicos said

    Στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

    κι αυτό απόφευγμα είναι;

  124. ΣΠ said

    107, 117
    Ρε Γιακουμή, γιατί γράφεις ανακρίβειες; Η Hall δεν είπε ότι τα εισαγωγικά μπήκαν από λάθος του τυπογράφου. Πήρε η ίδια την ευθύνη για τα εισαγωγικά και ζήτησε συγνώμη που, χωρίς να το θέλει, παραπλάνησε τον κόσμο.

  125. leonicos said

    117
    Αδελφόθεε

    Ακόμα και όταν διαφωνώ με όσα λες (διότι δεν συμβαινει πάντα) θα έδινα και το μισό μου δάχτυλο (μη θες και τη ζωή μου) για να συνεχίσεις να το λες.

    Πρώτον: ΄Εχει πλάκα
    Δεύτερον: Καμιά φορά είναι και ωφελιμο
    Τρίτον: Να κι αν τα λες κι αν δεν τα λες (Σέξπιρ / ρουσώ / Βολταίρος / Μαρξ / Γαλιλαίος / Δαρβίνος / Αϊνσταιν) εγώ δεν χαλάω τη ζαχαρένια μου.

    Είμαι κι εγώ γερο-γάιδαρος, που περπατησιά δεν αλλάζει

  126. leonicos said

    Ακόμα και όταν διαφωνώ με όσα λες θα έδινα και το μισό μου δάχτυλο για να μπορείς να το λες

    Λεώνικος έφα

    τί σου είναι αυτός ο λεωνικος! όλο τσιτάτα βγάζει

    Είαι τσιτατατζής. ΝΑ προστεθει στις λέξεις για τον στόχο

  127. leonicos said

    Aπό τη γαλλική Βίκη στο λήμμα για την βιογράφο

    το χτυπήσαμε κι εμείς για να κάνουμε τον έξυπνο, αλλά δεν είχε κάτι νέο

  128. loukretia50 said

    Τα ζωηρά εισαγωγικά
    crasy – inverted commas

    Τα ανεστραμμένα κόμματα
    δε βρήκανε προσκόμματα
    και γίναν χαρακώματα
    για φραστικά καμώματα
    με τα κοπυπαστώματα

    Και ντοκουμέντα δανεικά
    μπερδεψαν με προσωπικά
    να φαίνονται σημαντικά.
    Μας δούλευαν κανονικά…
    Να ήταν τάχα μαγικά?
    ΛΟΥ
    Εμ!…έτσι είναι τα κόμματα…
    μαγκιές και μπουρδουκλώματα

  129. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Θέλω νὰ προβῶ σὲ τροποποίηση τῆς MH ρήσης τοῦ Βολταίρου:

    «Διαφωνῶ κλπ,κλπ, ἀλλὰ κλπ,κλπ· ἐξαιρεῖται αὐτὸς ποὺ μᾶς σπάει τὰ …»

    ΥΓ. Συσχέτιση μὲ γνωστὸ τρὸλ ποὺ ταλαιπωρεῖ τὸ ἱστολόγιο ΔΕΝ εἶναι συμπτωματική.

    ΥΓ2. Δὲν πρόκειται νὰ τὸ ταΐσω ἀνοίγοντας διάλογο.

  130. Ιάκωβος ο Αδελφόθεος said

    1) Αγαπητέ κύρ Σταύρο (124),

    αντί να πάρεις το μέρος της Αριστοτελικής Λογικής και να ζητήσεις κι εσύ από τον κ. Σαραντάκο να διορθώσει τα δύο σοβαρά λάθη του άρθρου, πάς να με βγάλεις σκάρτο; «Γινώσκεις ά αναγινώσκεις;» (Πράξ. 8,30) Λέει η Hall (βλέπε σχ. 114):

    «… is my own expression and should not have been put in inverted commas. Please accept my apologies for having, quite unintentionally, misled you into thinking I was quoting a sentence used by Voltaire (or anyone else but myself)»

    Ποιός είναι το υποκείμενο του ρήματος PUT στην φράση «should not have been put in inverted commas»; Εγώ λέω ο τυπογράφος, εσύ λές η Hall. Σιγά τα ωά, μή ψάχνεις ψύλλους στα άχυρα για να κάνεις τον έξυπνο. Βρές κάτι πιό χρήσιμο για να μάς δείξεις την ευφυΐα σου

    2) Σεβαστέ κύρ Δημήτρη Μαρτίνε (129),

    η λύση στο πρόβλημά σου είναι πολύ απλή: Άν σε πονάνε οι καθημερινές αποκαλύψεις μου, μή τις διαβάζεις. Υπάρχουν πολλοί άλλοι αναγνώστες, που τις απολαμβάνουν και είναι ευγνώμονες που τους ξεστραβώνω. Δεν χρειάζεται να γίνεσαι τόσο κακός και να ζητάς τον αποκεφαλισμό μου.

    Υπήρξες και «ήρωας του Πολυτεχνείου», μαθαίνω, άρα πρέπει νάχεις παραπάνω ανοχή για την διαφορετική άποψη. Ούτε οι φασίστες δεν έχουν τολμήσει τόσα χρόνια να κάνουν εξαιρέσεις από την ρήση του Βολταίρου, όπως έκανες εσύ στο 129. Μήπως κρύβεις μέσα σου έναν φασίστα και δεν το έχεις ακόμη αντιληφθεί στα 66 σου; Τί λένε οι σοφές γερόντισσες στα Θερμιά;

  131. ΣΠ said

    130
    Το υποκείμενο του ρήματος δεν ούτε ο τυπογράφος ούτε η Hall. Είναι «the phrase».

  132. Νέο Kid said

    130. Αν το υποκείμενο του have been put ήταν ο τυπογράφος Καπετάν Γιακουμάκο μου (καλό Σταύρο !☺️) , δεν θα έγραφε please accept my apologies η Εγγλεζούα . Δεν είναι μαζοχιστές χριστιανούληδες βασανιάρηδες οι εγγλεζάδες , να ζητάνε συγνώμη για λάθη άλλων…

  133. leonicos said

    108 Μανούσος

    ΦΘΟΡΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΦΘΟΡΑ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ

    Δεν ξέρουμε τι εννοουσε ο Βρεττάκος, ούτε πόσο γλωσσολογικά ευαίσθητος ήταν. Δεν είπα ‘γλωσσικά’ αλλά ‘γλωσσολογικά’ όσον δηλαδή σφορά την επιστήμη της γλωσσολογίας.

    Η έννοια ‘φθορά της γλώσσας’ είναι μια έννοια που σηκώνει πολύ νερό, και ο καθένας μπορεί κάτω από αυτό να εννοεί πολλά και διάφορα, σχετικα και άσχετα.

    Οι γλώσσες έχουν φορείς, τους ομιλητές τους, οι οποίοι κάτω από διάφορες επιδράσεις επιφέρουν αλλαγες στη γλώσσα ου μιλάνε οι ίδιοι, δηλαδή τη γλώσσα τους.

    Πριν από μερικά χρόνια ήταν κοινός τόπος ότι ‘ειναι μαι γενετική διαδικασία που υφίσταται η γλώσα και εξελίσσεται / αλλάζει’.
    Σήμερα η αρχή αυτή αμφισβητείται (όπως και η εξέλιξη των βιολογκών ειδών, ειρήσθω εν παρόδω), θωρείται ότι οι ομιλητές μιας γλώσσας είναι μάλλον συντηρητικοί, επειδή θέλουν να διασφαλίσουν την επικοινωνία τους, και ότι οι μεταβολές δεν γίνονται σταδιακά αλλά κλιμακωτά.

    Βέβαια, οι μεταβολές αυτές δεν είναι τέτοιες που να εμποδίζου την επικοινωνία σε συγκεκριένο τόπο και χρόνο, αλλά με την πάροδο του χρόνου και την εναλλαγή των γενεών, και σε απομακρυσμένες μεταξυ τους περιοχές μπορεί ν’ αναπτυχθούν διάλεκτοι (χοντρικά, παραλλαγές μιας γλώσσας που καταννοούται αμοιβαία) ή να διαμορφωθούν ανεξάρτητες γλώσσες. Έτσι άλλωστε έγινε η κλαδωποίηση της πρωτοΙΕ στις ΙΕ γλώσσες, της ελληνικής σε διαλέκτους, της ελληνιστικής κοινής πάλι σε διαλέκτους, κι έχουμε και σήμερα π.χ. διάλεκτο των νέων, ιδιόλεκτα, που μόνο ορισμένοι γνωρίζουν και συννενοούνται μεταξύ τους κοκ.

    Επομένως, δεν μιλάμε ποτέ για ‘φθορά’ γλώσσας. Αυτό που ανέφερα προηγουμένως αφορά την ‘εγκατάλειψη’ της γλώσσας, όπως αυτή ορισμένων ελληνοαμερικανών (όχι όλων όπως έχουμε διαπιστώσει κι εδώ μέσα).

    Ο Εβραϊσμός ήταν μια ιδιαίτερη περίπτωση. Τον κράτησε η θρησκεία και ο αντισημιτισμός. Μη γελάς. Οι διώξεις και οι μεροληψίες κάνουν βέβαια μερικούς να εγκαταλείψουν το καράβι, αλλα οι περισσότεροι εμμένουν στην ταυτότητά τους. Ιστορικό παράδοξο; Πιθανώς. Όπως και το γεγονός ότι η Γερμανία καταδίωξε με τέτοιο τρόπο τους εβραίους, ήταν αιτία που τα μεγάλα κεφάλια πήγαν στην Αμερική, και μέσω αυτών κερδίθηκε ο πόλεμος. Αν οι εβραίοι επιστήμονες είχαν μείνει στη Γερμανία, η εξέλιξη το υπολέμου θα ήταν ή διαφορετική ή πολύ πιο επίπονη.

    Αλλά ξέφυγα

    Οι γλώσσες μετεξελίσσονται κυρίως από λάθη των φυσικών ομιλητών, που οφείλονται είτε σε μια τάση απλοποίησης ή εξομάλυνσης ‘περίεργων’ τύπων ή συντακτικών δομών, είτε σε συνειδητή ή ασυνείδηση είσφρηση ‘λεκτικών σχημάτων’ από άλλες γλώσσες. Έτσι έχουμε δάνεια, αντιδάνεια, μεταφραστικά δάνεια κοκ αλλά και -ισμούς, δηλαδή τύπους διατύπωσης που είναι πιο οικείοι σε άλλοι γλώσσα, αγγλισμούς, γαλλισμούς κοκ.
    Μια άλλη πηγή διαφοροποίησης είναι η χρήση της γλώσσας από άτομα που δεν την ξέρουν καλά, π.χ. μετανάστες, ή ντόπιοι σε περίπτωση επικράτησης άλλου έθνους. Έτσι, πχπ διακρίνονται ‘χαττισμοί’ στη χεττιτκή γλώσσα. ΟΙ ‘κατακτημένοι’ ή οι μετανάστες, στην προσπάθειά τους να μιλήσου την κυρίαρχη γλώσσα, μεταφέρουν μορφήματα από τη δική τους, τα οποία τελικώς υιοθετούνται από την κυρίαρχη γλώσσα.

    Δεν θέλω να επεκταθώ σε παραδείγματα που θα έκαναν το σχόλιο μου πολύ σχοινοτενές, διότι οι σχέσεις μεταξύ ελληνικής και τουρκικής είναι πολύ πιο βαθιές από μερικές δάνειες λέξεις όπως νομ΄ζεται, επιδράσεις και από τις δύο πλευρές, αλλά παρελκει

  134. leonicos said

    Μάθαμε και την ηλικία του Μαρτίνου!

    Του ριχνω 8-9

  135. leonicos said

    117

    Σκέψου πρακτικά

    Αν ο Σαραντάκος διόρθωνε όλα τα σωστά που του λέμε

    πρώτον, δεν θα διαβάζεμε τα σχόλια
    δευτερον, δεν θα γίνονταν τα σχόλιά μας πηγή νέων άρθρων.

    Και γιατί να το διορθώσει αφού σε διαβάζουν όλιι;

  136. Νέο Kid said

    Ανακαλώ το 132. Νόμιζα ουι το εγγλέζικο κείμενο απευθυνόταν στον εκδότη/τυπογραφο, αλλά απευθύνεται σε τρίτο. Όποτε συντάσσομαι με το 130. του Σταύρου , και πιθανότατα το quite unintentionally της εγγλεζούας είναι pun intended για τον τυπογράφο, όποτε επι του ποιος έκανε την πατάτα μάλλον έχει δίκιο ο Γιακουμής. Ο τυπογράφος. Αλλά συμφωνώ κι ότι slow the eggs in the finale finale.

  137. Περί Βολταίρος κλπ:
    Τα καλοκαίρια του 1976 και του 1977 είχα έρθει απ’ το χωριό για να κάνω φροντιστήριο στην Αθήνα (στον «Κύκλο»). Εκεί, λοιπόν, ο εκθεσάς μα; έδωσε οδηγία: Αν στην έκθεση σκεφτείτε κάτι πολύ καλό, πολύ ωραίο, αλλά πραγματικά ωραίο, βάλτε το σε εισαγωγικά και γράψτε δίπλα Βολταίρος. Ο διορθωτής θα εντυπωσιαστεί, αλλά δεν θα το αμφισβητήσει, ποιος ξέρει όλα όσα έχει γράψει ο Βολταίρος, οπότε θα πάρετε επιπλέον μόρια.

    Εγώ δεν το εφάρμοσα (ίσως γιατί δεν θεώρησα πως έγραφα κάτι πραγματικά πολύ καλό) αλλά κάποιοι άλλοι το κάνουν και για πράγματα που δεν έχουν την ποιότητα που εννοούσε εκείνος. 🙂 🙂 🙂

  138. Ιάκωβος ο Αδελφόθεος said

    Εύγε τέκνον Νεογίδιε (136),

    σε αναγορεύω εκπρόσωπο Τύπου της Αριστοτελικής Λογικής με βοηθό τον ανερχόμενο νεαρό Αβονίδα (109) και προϊστάμενο τον σοφό Νέστορα του Ιστολογίου κ. Άγγελο.

    Ελπίζω να μή λυσσάξει ο κύρ Σταύρος που ξοδεύει την ώρα του, ψάχνοντας ψύλλους στ’ άχυρα…

  139. BLOG_OTI_NANAI said

    115: Αυτό που λες, το έχει γράψει ο… Τάκης Νατσούλης και με αυτά που έχουν γραφτεί εδώ για την περίπτωση του, μπορεί και να μην ισχύει. Έχει πλάκα πάντως που κάποιος που έχει αιτιολογήσει με φανταστικές ερμηνείες πλήθος αποφεύγματα, διαψεύδει αυτό της Αντουανέττας!

  140. loukretia50 said

    “L’ ecriture est la peinture de la voix. Plus elle est ressemblante, meilleure elle est…” VOLTAIRE
    https://books.google.gr/books?id=sYA7AAAAcAAJ&pg=PA566&dq=L%27%C3%A9criture+est+la+peinture+de+la+voix.&hl=fr&sa=X&ved=0ahUKEwiY9LvIuZ3fAhU1oXEKHSq9AVgQ6AEINzAD
    ……………………………………………….

    Kαι ένα παλιότερο γαλλικό άρθρο
    Voltaire n’a jamais dit : « Je ne suis pas d’accord avec vous, mais je me battrai… »
    https://www.projet-voltaire.fr/culture-generale/voltaire-citation-apocryphe-je-ne-suis-pas-d-accord-avec-vous/

  141. Χαρούλα said

    139 BLOG σ’ευχαριστώ
    Όπως τα γράφεις, συμφωνώ μαζί σου. _ΟΤΙ_ΝΑΝΑΙ….

  142. Νέο Kid said

    “Το ποδόσφαιρό μας αυτοκαταστρέφεται διότι κατεχράσθη το δικαίωμα στο ευρωπαϊκό όνειρο ετέρα ομάς πλην της τιμημένης Πανάθας. Δει δε των συνόρων κεκλεισμένων αμύνεσθαι περί πάτρης και πορδοφόρων Μήδων Ζμπαουγκ-Τζήδων εστόρεσαι δύναμιν»

    Ι(σοκράτηςκόκκαλης)

  143. Μανούσος said

    133
    Η διατύπωσή μου ήταν πρόχειρη. Αν και προσωπικά θεωρώ φθορά της γλώσσας περισσότερο παρά εξέλιξη, τις μεταβολές, για μία σειρά από πολλούς λόγους, με ενδιέφερε στο σχόλιο μου περισσότερο η παλαιότητα των σχετικών ρήσεων που αποδίδονται σε Κίσιγκερ και Λένιν και ως γνωστόν τα ψευδεπίγραφα έργα και οι ρήσεις είναι αρχαιότατο σπορ.

    Άλλοτε πρόκειται για αδιάφορα και ρηχά και άλλοτε για πολύ σημαντικά, π. χ. Περὶ Ὕψους τοῦ Διονυσίου ἢ Λογγίνου και Διονυσίου Λογγίνου… και ψάξε βρες.

    Σχετικά με την έννοια της φθοράς θα πρέπει όμως να παραδεχτούμε ότι ο φυσικός ομιλητής δεν υπάρχει παρά μόνο ο τεχνητός ομιλητής καθώς η γλώσσα δεν είναι φυσική ιδιότητα αλλά επίκτητη. Άρα μεγάλο μέρος της θεωρίας περί εξέλιξης της γλώσσας κινείται παράλληλα προς το σφάλμα του Ρουσσώ περί ευγενούς πρωτογόνου κλπκλπ. Τα λάθη (χωρίς εισαγωγικά) επιβάλλονται όταν αποδυναμωθούν οι κοινωνικές νόρμες που τα διορθώνουν.
    Έτσι λοιπόν η αλλαγή κοινωνικών αντιλήψεων οδηγεί στις γλωσσικές αλλαγές και δεν είναι αυτόνομες.

    Εν πάση περιπτώσει ας μη το ανοίξουμε το θέμα αυτό τώρα, διότι καραδοκεί και ο φίλος μας Γιακούμπ Αχουλλάχ ή ίσως Αχ Αλόχο (αραμαϊκά για το Αδελφόθεος)

    Σχετικά με τους Εβραίους συμφωνώ απολύτως και τεκμαίρεται και από το γεγονός ότι υπάρχουν και άλλες παρόμοιες περιπτώσεις, όπως πχ η Κοπτική γλώσσα η οποία έσβησε ως ομιλουμένη περί τον 17ο-18ο αι. ενώ συνεχίζει ως γλώσσα λειτουργική και της διασποράς πλέον παρά τους φρικαλέους διωγμούς εις βάρος τους (όπου η καθ’ ημάς Τουρκοκρατία ωχριά), ομοίως και οι νεοσυριακές διάλεκτοι ή μέσα στο ίδιο το Ισραήλ τα γίντις.

    Εν πάση περιπτώσει στην παλαιότητα της ψευδούς αποδόσεως των ρητών αναφερόμουν και στο εύρος της διάδοσής τους σε εποχές χωρίς ιντερνετ και τα τοιαύτα.

  144. Νέο Kid said

    Τρία μπαλάκια , το ένα καλύτερο από τ´αλλο, ρίχνει η Απολλωνάρα μέσα στο βελοντρόμ στο άντρο του Πυθέα. 😀

  145. Jane said

    1. «Όταν νικήσουμε, θα μπούμε στη Βουλγαρία ως τιμωροί, στη Γιουγκοσλαβία ως ελευθερωτές και στην Ελλάδα ως προσκυνητές».
    2.«Οι Έλληνες δεν έχουν συνηθίσει να συζητούν, γι’ αυτό αλληλοσφάζονται».
    3. Στο εξής πρέπει να λέμε όχι ότι οι Έλληνες πολεμούν σαν ήρωες, αλλά ότι οι ήρωες πολεμούν σαν Έλληνες».
    4. «Αν οι Έλληνες αποκτήσουν μόρφωση και ενότητα, αλίμονό μας».
    5. «Το Ελληνικό γένος ζει ελεύθερα και διοικείται άριστα και θα μπορούσε να κυριαρχήσει, αν ήταν πολιτικά ενωμένο».
    6. «Ο ελληνικός λαός είναι δυσκολοκυβέρνητος και γι΄ αυτό πρέπει να τον πλήξουμε βαθιά στις πολιτισμικές του ρίζες. Τότε ίσως συνετισθεί. Εννοώ δηλαδή να πλήξουμε τη γλώσσα, τη θρησκεία, τα πνευματικά και ιστορικά του αποθέματα…».

    Τα 2 πρώτα αποδίδονται στον Στάλιν , τα 2 επόμενα στον Τσόρτσιλ , το πέμπτο στον Αριστοτέλη και το τελευταίο στον Κίσινγκερ.

    Νομίζω πως τα «αποφθέγματα» για την Ελλάδα και τους Έλληνες κάνουν θραύση περισσότερο σε κάτι ψεκασμένες ιστοσελίδες. Παλιότερα βέβαια τα ακούγαμε συχνά σε πανηγυρικούς ή σε ομιλίες πολιτικών, που ήθελαν και καλά να τονίσουν πόσο έξυπνος και γενναίος λαός είμαστε και πόσο μας έχουν βάλει στο μάτι οι κακοί ξένοι.

    Στο μεταξύ το ντεμέκ ρητό του Ισοκράτη το έχω δει σε 3-4 δημόσιες υπηρεσίες κολλημένο πάνω σε φοριαμούς.

  146. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    142 – Ελπίζω να με άκουσες και να γλίτωσες τα ριάλια σου.☺

  147. BLOG_OTI_NANAI said

    133: Και στον Χριστιανισμό έφεραν οι διωγμοί μεγάλη συσπείρωση και αντοχή. Και στους πρώτους αιώνες και στην Τουρκοκρατία. Βεβαίως πολλοί αλλαξοπίστησαν από τις κακουχίες αλλά εξίσου πολλοί άντεξαν σε ένα περιβάλλον που ήταν εξοντωτικό ειδικά στον 16ο και 17ο αιώνα. Πρόκειται βεβαίως για άθλο των ανθρώπων εκείνων.

  148. BLOG_OTI_NANAI said

    141: 🙂

  149. Νέο Kid said

    146. Είσαι τρελός ρε; Θα παίξω λεφτά στα ελληνικά τσίρκουλα ;;
    Επειδή λέμε καμια μαλακια πού και πού, δε σημαίνει ότι την κάνουμε κιόλας…😉

  150. Jane said

    Ένα μικρό παράδειγμα για να καταλάβουμε πώς διαδίδονται τα αποφεύγματα.

    Πριν λίγες μέρες , κρατούσα τα μικρά της ξαδέρφης μου για να πάει σε μια δουλειά. Θα κάναμε και τα διαβάσματα του μεγάλου, που πάει στη Δευτέρα δημοτικού. Η μικρή που είναι νήπιο, παρακολουθούσε.
    Η δασκάλα τούς είχε βάλει να κάνουν προτάσεις. Ανάμεσα στις λέξεις ήταν και το «άλμπουρο». Το είχε και το βιβλίο. Ρωτάω.
    -Ξέρεις τι θα πει άλμπουρο;
    -Τσιγάρα! Πετάγεται η μικρή από δίπλα. Κι ο μεγάλος , πριν μιλήσω γιατί με έπιασαν τα γέλια, έχει ήδη σχηματίσει την πρόταση: «Το άλμπουρο κάνει κακό στην υγεία». 🙂

  151. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    149 – Σωστόοος.☺ Μπορείς πάντως να κερδίζεις κι από τα ελληνικά τσίρκουλα αρκεί να λειτουργείς επενδυτικά ΚΑΙ στο στοίχημα κι όχι σαν κορόϊδο ξυπνιτζής τζογαδόρος όπως η λαϊκή μαρίδα.☺ Η αρχή είναι ίδια με του χρηματιστηρίου της Wallstreet, που έχει καθολική ισχύ σε όλο το φάσμα της παγκόσμιας οικονομικής κοινωνίας. Και στην άνοδο- νίκη και στην πτώση-ήττα μπορείς να κερδίζεις χρήματα, πάντα θα πληρώνουν οι μαλάκες.

    Με τον νέο χρόνο θα σου δείξω τι και πώς, προς το παρόν μαζεύω στατιστικά δεδομένα.☺

  152. ΣΠ said

    Στο βιβλίο της Hall η φράση δεν στέκει χωρίς εισαγωγικά, είναι προφανές ότι τα έβαλε η ίδια:
    I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it, was his attitude now.
    Απλώς έπρεπε να το γράψει διαφορετικά ώστε να μη φαίνεται ότι μεταφέρει την φράση verbatim.

  153. Χαρούλα said

    https://www.ellinikahoaxes.gr/category/%CF%88%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%B1-%CF%81%CE%B7%CF%84%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%86%CE%B8%CE%B5%CE%B3%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1/
    Οι ελληνικοί οι χόακες αςχολούνται με τα αποφθέγματα τα έγκυρα, τα σωστά!!!. 😂

  154. Χαρούλα said

    Άλλη μια περίπτωση. Επιβεβαιώνεται η άποψη ότι μας είναι «χρήσιμη» η αίγλη του επιτυχημένου.

    VICE: Είσαι ένας «quote investigator» ολικής απασχόλησης. Τι είναι αυτό που σου αρέσει τόσο σε αυτού του είδους την έρευνα;
    Garson O’Toole: Κοίτα, μου αρέσει να ανακαλύπτω την κρυφή ιστορία πίσω από μερικές δηλώσεις. Μάλιστα, υπάρχει ένα φοβερό παράδειγμα ακριβώς αυτού. Υπάρχει μια ρήση που συχνά διαβάζεται σε τελετές αποφοίτησης, όταν προσπαθούν να εμπνεύσουν τους νέους απόφοιτους. Λέει πως, «αυτά που μένουν πίσω μας και αυτά που απλώνονται μπροστά μας έχουν ελάχιστη σημασία, όταν συγκρίνονται με αυτά που υπάρχουν μέσα μας». Αυτά τα λόγια έχουν συνδεθεί με σημαντικές φιγούρες, όπως ο Ralph Waldo Emerson, o Henry David Thoreau και ο Oliver Wendell Holmes. Προκύπτει, όμως, πως τελικά δεν τα έχει γράψει ή πει κανείς από αυτούς. Εμφανίζονται αρχικά το 1940, σε ένα βιβλίο με τίτλο Meditations on Wall Street. Αρχικά, το βιβλίο ήταν ανώνυμο – τον πρόλογο έγραψε ο Albert J. Nock και ο εκδότης ήταν ο William Morrow, οπότε η ρήση αποδόθηκε σε αυτούς. Εν τέλει, το 1947 βρέθηκε ο συγγραφέας, το όνομα του οποίου δημοσιεύτηκε στους New York Times: ήταν ένας έμπορος τίτλων, με το όνομα Henry Stanley Haskins. Υπήρχε όμως πρόβλημα στο να του αποδοθεί αυτό που είχε γράψει. Ο Haskins, βλέπεις, είχε μια εταιρεία συναλλαγής αξιόγραφων η οποία φαλίρισε και ο ίδιος αποβλήθηκε από το χρηματιστήριο. Όπως μπορείς να φανταστείς, θα ήταν δύσκολο για έναν ομιλητή σε μια τελετή αποφοίτησης να πετάξει αυτήν τη ρήση και να πει, «έτσι το είπε ο Henry Stanley Haskins που εκδιώχτηκε από το χρηματιστήριο». Άρα, είναι πιο εύκολο να αποδοθεί σε άλλα διάσημα άτομα.

  155. loukretia50 said

    Πολύ ευανάγνωστα τα κείμενα του Βολταίρου
    Voltaire letter 1740

    Όμως.. άντε να καταλάβει κανείς τι έλεγε στο τέλος…

    «Ce n’est pas Dieu qui a créé l’homme, mais l’homme qui a créé Dieu.» Voltaire

    Ναι, αλλά ποιός νικάει πάντα στο τέλος?
    FUNERAL

  156. Pedis said

    Ο Χάρος;

    Τι κρίμα, για να πάει κανείς στον παράδεισο πρέπει να πάρει νεκροφόρα …

  157. # 151

    Ρε Λάμπρο πως στήνεται καμιά πυραμίδα ξες ή σου ξέφυγε στις χρηματοοικονομικές μελέτες γιατί ανακάλυψες το στοίχημα. Περιμένουμε τον νέο χρόνο με αγωνία να μας πεις τα στατιστικά σου δεδομένα που θα καλύπτουν φυσικά και τα στημένα παιχνίδια αφού εσύ θα λειτουργείς επενδυτικά και όχι σαν την λιανομαρίδα. Αντε και με το καλό να βρεις τίποτε κορόιδα να σου δώσουν τα λεφτά τους να τα επενδύσεις και να τους δίνεις τα μισά από τα κέρδη μείον ΦΠΑ φυσικά…
    Η θα τα πεις μόνο στο νεογίδιο από συμπόνοια μαυροκιτρίνου προς πράσινο ;

  158. loukretia50 said

    156. Όταν το μάθω θα σου πω!
    Μα μπορεί΄να διακτινίζεται! Οι λοιποί μπορούμε να πάμε στην κόλαση με χίλιους τρόπους!

  159. loukretia50 said

    Aυτές οι ατάκες δεν αμφισβητούνται …
    Mae West https://youtu.be/FJS670okmZc

  160. Pedis said

    τότε, γράψε μου, που λένε … 🙂

  161. Pedis said

    160 -> 158α

  162. loukretia50 said

    160. Θα προσπαθήσω.. εξαρτάται που θα βρίσκομαι!
    Και με τι παρέα…
    Θάναι κρίμα να γίνεις ψυχοPedi…

  163. Σχολιαστής said

    Μην ξεχνάτε και τα λατινικά αποφθέγματα γιατί ισχύει ότι:
    «Quid quid latine dictum sit, altum videtur»

    (ή σε ελεύθερη μετάφραση «ό,τι λέγεται στα λατινικά, ακούγεται σωστό»!

  164. loukretia50 said

    Αλήθεια, ο Βολταίρος πως τη γλίτωσε?
    Εννοώ μετά το τραίνο, το Σαίξπηρ κλπ…

  165. loukretia50 said

    164. Kαταλαβαίνω γιατί, αλλά θα το εκτιμούσα αν κάποιος έδινε παραπομπή σε σχετικό άρθρο.
    Είναι πρόβλημα τα ξένα ονόματα.

  166. Γιάννης Ιατρού said

    151: Λάμπρο,
    μας τα κρατάς κρυφά, ε; Καλάαα…

  167. 129 Να βρε τροποποίηση:

    Διαφωνώ με αυτά που λες και θα υπερασπιστώ μέχρι θανάτου σου το δικαίωμά μου να μην τα ακούω 🙂

    (άσχετο: ο Ξεροσφύρης πού χάθηκε?)

  168. loukretia50 said

    167. Χχχτήνος, πολύ καλό!
    Κι εγώ συμφωνώ με αυτό που λες και θα υπερασπιστώ μέχρι θανάτου σου το δικαίωμά μου να μιλάω.

  169. Γάτα: Έχω καλή ασφάλεια ζωής. Τα παιδάκια μου δεν θα πεινάσουν. Έρχομαι με το φίμωτρο 🙂

  170. loukretia50 said

    ένα μυαλό έχω… ξεφεύγει συχνά..

    Αυτός κι αν είχε ατάκες!

  171. Γιάννης Ιατρού said

    Ωχ, το χτήνος βγήκε παγανιά …

  172. Μπα, πα να ξεραθώ. Δύσκολη μέρα, είμαι κομμάτια.

  173. loukretia50 said

    Κομμάτι ντερλικώνουμε, κομμάτι παίρνουμε πάνω μας, μα πάντα κάποιος βγαίνει και μας σταματά/

    τι να γίνει, αυτά έχει η ζωή! Καληνύχτα Χχχτήνος!

  174. Γιάννης Ιατρού said

    172: Καλή ξεκούραση!

    Πάντως μου προκαλεί αλγεινή εντύπωση που κανένας, και ιδίως ο πολυώνυμος που συνηθίζει να βάζει σχόλια σε διάφορες τέτοιες ιστοσελίδες, στο Σαν Σήμερα σχετικά με τον Βολταίρο και την τάχα ρήση του. Πάνω-πάνω το έχει (και ποιός ξέρει τι άλλοι θησαυροί κρύβονται εκεί μέσα και παραπλανάται ο κόσμος …)

  175. Theo said

    Να πω κι εγώ πως από εδώ το έμαθα πως η επίμαχη φράση δεν είναι του Βολταίρου.

    @79:
    Εγώ το θυμάμαι:
    «Είναι άθλιο το μέρος,
    φταίει εκείνος ο Βολταίρος,
    κι αν θα πάψω να φυσώ
    φταίει ο άλλος ο Ρουσώ».

  176. loukretia50 said

    Τheo
    Μήπως η συνέχεια που σε εκφράζει είναι αυτή?

    Μα εδώ είν΄ωραίο μέρος
    Ιδιαίτερα το θέρος
    Με τα κρύα ξεφυσώ
    Και ξεχνάω το Ρουσώ

  177. Γιάννης Ιατρού said

    175: Theo,
    είναι αυτό που λέμε «συλλογική σοφία του μπλογκ» 🙂 και βεβαίως ο ξετρούπης ο Νίκος, που μας κολάζει!

  178. Γιάννης Κουβάτσος said

    116: Σαφώς και είναι παρεξηγημένος και μάλλον υπερεκτιμημένος. Ο άνθρωπος καταγράφει με πραγματισμό την πολιτική πραγματικότητα που τον περιβάλλει, δεν είναι ο κυνικός μυστικοσύμβουλος, όπως θέλει ο μύθος που έχει επικρατήσει γι’αυτόν. Ένα καλό βιβλίο:
    https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.politeianet.gr/books/9789608693142-skinner-quentin-nisos-makiabeli-166236&ved=2ahUKEwiRqaTcrJ3fAhWjsqQKHUpcBxcQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw0nMIUXvGvm52rnSEa6XUJI&cshid=1544722824784

  179. Ιάκωβος ο Αδελφόθεος said

    Ρε απατεώνα Ιατρού (174), κάνεις ότι δεν καταλαβαίνεις πως υπάρχει σκληρή λογοκρισία στο Ρωμέικο; Βεβαίως και έστειλα σχόλιο και τους έκραξα στο «Σάν Σήμερα», αλλά δεν μου το βάλανε.

    ΣΕ ΡΩΤΑΩ: Γιατί διαμαρτύρεσαι για την αγραμματοσύνη του Σάν Σήμερα που δεν ξέρει πως είναι πλαστή η εν λόγω ρήσις του Βολταίρου και δεν βγάζεις άχνα για τον φίλο σου τον Σπειροειδή Αρχιτέκτονα που στο σχόλιο 9 μάς παραπέμπει στο Γνωμικολογικόν για να ξεστραβωθούμε; Όταν κι ο τελευταίος παροικών εν τη Ιερουσαλήμ γνωρίζει πως το Γνωμικολογικόν είναι ο παράδεισος του misquote (= της παραποιήσεως ατακών), ό,τι ακριβώς είναι το «Ετυμολογικόν τον Μέγα» της Άννης Νοταρά στην Παρ-Ετυμολογία;

    Πήγαινε να δείς τί ατάκες το Γνωμικολογικόν και θα φρίξεις. Πάνω από τις μισές είναι πλαστές. Όποιος θέλει, ανεβάζει μιά ατάκα και ουδείς ελέγχει αν είναι fake. Γιατί, λοιπόν, σού έκανε εντύπωση το λάθος του «Σάν Σήμερα»;

    Επανερχόμενος στο θέμα της στυγνής Λογοκρισίας που υπάρχει στο Ρωμέικο (σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει εδώ στις ΗΠΑ που η Ελευθερία του Λόγου είναι απολύτως κατοχυρωμένη) θα σού πω το εξής: Επιτρέπεται σε μιά ανάρτηση για τον Βολταίρο, μετά από 16 ώρες στον Ουρανό του Διαδικτύου να μή τολμάει κάποιος σχολιαστής να θυμίσει στον κ. Σαραντάκο και στους αναγνώστες του ΠΟΣΟ ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΗΣ υπήρξε ο Βολταίρος και τί φρικτά πράγματα έχει πεί γι’ αυτήν την Ευλογημένη Φυλή;

    ΑΝ αγνοείς το θέμα, βάλε στο Google «Voltaire on Jews» και θα φρίξεις με αυτά που θα σού βγάλει. Ο Πλεύρης είναι μαθήτρια του Παρθεναγωγείου μπροστά στον Βολταίρο, άλλωστε τον επικαλείται συνεχώς στο κατάπτυστο βιβλίο του «Εβραίοι όλη η Αλήθεια». Αλλά επειδή έχουν περάσει 240 χρόνια από τον θάνατό του, συχωρέθηκε ο Βολταίρος. Ακόμη κι ο κ. Σαραντάκος αφιερώνει ολόκληρη ανάρτηση σε αυτόν τον «Πατριάρχη του Γαλλικού Διαφωτισμού», χωρίς να μπεί στον κόπο να ενημερώσει τους αναγνώστες του πόσο αντισημίτης υπήρξε

  180. Theo said

    @176:
    Και αυτή 🙂

  181. sarant said

    Χαιρετώ από τα πάτρια!

    145 τέλος: Κλασικά, σε δημόσιες υπηρεσίες

    139 Φοβερό!

  182. Γιάννης Ιατρού said

    181: Καλώς τηνα την πέρδικα, σε περιμέναμε εδώ, είδες; 🙂 🙂

  183. Μαρία said

    67
    Γνωστό στους αναγνώστες απο τον Οκτώβρη του ’13.
    https://sarantakos.wordpress.com/2013/10/14/axaristos/#comment-190285

  184. loukretia50 said

    Θα απαντούσα στο σχόλιο για το Μακιαβέλι – αύριο πια! και μου προέκυψε αυτό λόγω νύστας

    Μα τέτοια ώρα Γιάννη μου! Κοιμάται το κοινό,
    Κι ούτε η Εφη φάνηκε, μονάχη μου γυρνώ
    Με ένα δυό περαστικούς και μ΄όποιον καταφέρει
    Ν΄αντέξει τις παρόλες μου … so.. Νικολό καρτέρει!

    ΥΓ αγνοούσα ότι επίκειται άφιξη!

  185. Μαρία said

    183
    Σε αντικατάσταση του παλιού γαλλικού λινκ https://www.nouvelobs.com/rue89/rue89-rue89-culture/20110414.RUE1809/arretez-avec-le-je-me-battrai-pour-vous-de-voltaire.html

  186. Fanis said

    Εδώ νομίζω ότι ανακύπτουν πολλά ερωτήματα
    1) Καταρχάς η τεράστια σημασία της υποσημείωσης. Πάρα πολλοί, ακόμα και σε επιστημονικά κείμενα, αποδίδουν αποφθέγματα χωρίς να αναφέρουν που το βρήκαν. Και το κακό είναι ότι αυτό πολλές φορές περνάει απαρατήρητο. Όταν γράφεται κάτι χωρίς υποσημείωση πρέπει να το θεωρούμε ψέμα μέχρι την απόδειξη του εναντίου, ή αλήθεια μέχρι να διαψευστεί;
    2) Προβληματίζομαι πραγματικά για τη χρήση δευτερογενών πηγών. Υπάρχουν άνθρωποι (ή θεάνθρωποι) που δεν έγραψαν τίποτα ή μπορεί να είπαν ένα απόφθεγμα που δεν το έγραψαν. Σε αυτές τις περιπτώσεις η επιβεβαίωση είναι αδύνατη γιατί στηριζόμαστε εξολοκλήρου σε δευτερογενείς πηγές. Μήπως τότε πρέπει να χρησιμοποιούμε το «αποδίδεται» πάντα σε αυτά τις φράσεις;
    3) Ένα άλλο θέμα: Πολλοί χρησιμοποιούν τσιτάτα μιας ιστορικής προσωπικότητας, την οποία καθαρά δεν ακολουθούν. Τρανταχτό παράδειγμα η χρήση τσιτάτων του Λένιν από δεξιούς και συριζέους, ενώ αμφότεροι δεν είναι λενινιστές. Αν τσιτάρεις πολιτικά αποφθέγματα του Βλαδίμηρου πάει να πει ότι τον αναγνωρίζεις ως πολιτικό αναλυτή, έτσι δεν είναι; Θα μου πει κανείς, μπορεί να συμφωνείς με ένα τσιτάτο αλλά να διαφωνείς με ένα άλλο ειπωμένο από τον ίδιο άνθρωπο. Που μπαίνει όμως το όριο στη χρήση τσιτάτων του «αντιπάλου»;

  187. Γιάννης Ιατρού said

    179: Λοιπόν ρε πολυώνυμε, εμένα αρέσκεσαι να αποκαλείς απατεώνα, αλλά αποδεδειγμένα εσύ μας έχεις φλομώσει στο ψέμα.

    Συγκεκριμένα: Που τους έχεις στείλει ρε συ σχόλιο στο ΣανΣήμερα;;; Αφού δεν έχουν/προσφέρουν δυνατότητα σχολιασμού χωρίς να είσαι μέλος (μόνο να τους μνημονεύσεις στο fb/G+ κλπ. σε αφήνουν χωρίς εγγραφή κλπ.);

    Ξέρω, τώρα θα μας πεις πως είσαι συνδρομητής, δηλ. ίσως και να τους τα ακουμπάς, και γι αυτό μπορείς να σχολιάζεις. Ακόμα χειρότερα όμως, να είσαι συνδρομητής σε μέρη που ο ίδιος μέμφεσαι….

  188. Ιάκωβος ο Αδελφόθεος said

    Η είδησις της ημέρας στο Ρωμέικο που οι πάντες απέκρυψαν: Ο Ματτέο Σαλβίνι παρηκολούθησε απόψε το ΟΣΦΠ – Μίλαν 3-1 στο «Καραϊσκάκη». Ακόμη κι ο ίδιος ο Σαλβίνι το απεσιώπησε, ανεβάζοντας – απλώς – την ανωτέρω φωτό στο Twitter. Για τους αγνοούντες Ιταλικά, η λεζάντα λέει: «Το μόνο πράγμα που σώθηκε, είναι οι ηρωϊκοί οπαδοί της Μίλαν. Τα υπόλοιπα ας μή τα σχολιάσω, μιλάνε από μόνα τους».

    Ούτε το «Φώς», ούτε καμμιά από τις αυριανές εφημερίδες έχει την είδηση (ότι ήλθε ο Σαλβίνι στην Αθήνα), πλήν του «Μακελειού» που το έχει πρωτοσέλιδο με τις ανάλογες φωτογραφίες.

    ΥΓ: Κύριον Ιατρού (187),

    ασχολείσαι με ανθυπολεπτομέρειες και δεν βγάζεις άχνα γι’ αυτά που επεσήμανα στο σχόλιο 107: Είναι δυνατόν ο κ. Σαραντάκος να αποκαλεί «πρωτότυπο κείμενο» το γαλλικό του Βολταίρου, όταν πρωτότυπο είναι το αγγλικό της Hall;
    Είναι δυνατόν να μή λέει λέξη για τα εισαγωγικά της Hall που γέννησαν όλη την παρεξήγηση και να γράφει στο άρθρο ότι η Hall ΣΥΝΟΨΙΣΕ την στάση του Βολταίρου;

  189. Γιάννης Ιατρού said

    188: πάλι δεν τα λες καλά. Τo είχαν όλες οι φυλλάδες, πριν 8-9 ώρες, ψάξτο π.χ. iefimerida (Στην Αθήνα ο Σαλβίνι…)

  190. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    157 – Μην ασχολείσαι με πράγματα που δεν μπορείς να κατανοήσεις, πλήρωνε κανονικά τον οβολό σου στο στοίχημα του Μελισσανίδη, ζήσε με τα παραμύθια περί ευρωπΕου παοκ του Σαββίδη και βλέπε στην Ευρώπη τον Ολυμπιακό του λαμογιάρη Μαρινάκη και ίσως καταλάβεις πως αν έψαχνα για κορόϊδα δεν θα δυσκολευόμουν καθόλου για να βρώ και δεν θα τα έψαχνα εδώ, όχι πως δεν υπάρχουν..
    Α κι ένα τελευταίο, μην ξεχάσεις να πληρώσεις με την πετσοκομμένη σύνταξή σου τους εξοντωτικούς φόρους που σου επιβάλλουν οι κεφαλαιούχοι, γιατί αυτοί δεν το θεωρούν σωστό να πληρώσουν, τ’ αφήνουν για τα έξυπνα κορόϊδα.

  191. spiral architect 🇰🇵 said

    @93, 100β, 101: Πσσσ, τι λέτε ρε παιδιά! 😮

    Lundgren received a degree in chemical engineering from the Royal Institute of Technology in the early 1980s and a master’s degree in chemical engineering from the University of Sydney in 1982. He holds the rank of 3rd dan black belt in Kyokushin karate and was European champion in 1980–81. While in Sydney, he became a bodyguard for Jamaican singer Grace Jones and began a relationship with her. He received a Fulbright scholarship to MIT and moved to Boston. Jones convinced him to leave the university and move to New York City to be with her and begin acting, where, after a short stint as a model and bouncer at the Manhattan nightclub The Limelight, Lundgren got a small debut role as a KGB henchman in the James Bond film A View to a Kill. …
    (βίκη)

    Ανέβηκε στα μάτια μου ο Ντολφ. 🙂

  192. Alexis said

    #191: Είδες; Και τον είχαμε υποτιμήσει όταν τις έφαγε μέσα στη Μόσχα από τον Ρόκι! 😂

    Όσον αφορά τη ρήση του Βολταίρου και την υποτιθέμενη «παρεξήγηση» με τα εισαγωγικά, δεν υπάρχει κανένα λάθος ούτε του τυπογράφου ούτε της συγγραφέως. Τα εισαγωγικά μπήκαν γιατί έπρεπε να μπουν. Συμφωνώ απόλυτα με το Σταύρο (σχ. 152).
    Οποιοσδήποτε κι αν έγραφε, αν ήξερε στοιχειωδώς γραμματική και στίξη, θα έβαζε τη φράση σε εισαγωγικά γιατί απλούστατα έτσι γράφεται, δεν στέκει αλλιώς.
    Το «was his attitude» που ακολουθεί είναι αρκετά ξεκάθαρο στο ότι αυτή ήταν η στάση ζωής του, η νοοτροπία του.
    Όποιος είναι μαλάκας και καταλαβαίνει από όλο αυτό ότι αυτά είναι λόγια που είπε επί λέξει ο Βολταίρος, ε, καλά να πάθει! 😡

  193. spiral architect 🇰🇵 said

    @101: Is Theresa May related to Brian May? Nope!

    (είναι του Bremain o Brian)

  194. Πέπε said

    @114:
    Δε διακρίνω αν υπάρχει κάποια υπαινικτική μομφή εκ μέρους της συγγραφέως προς τους υπεύθυνους της έκδοσης για τα εισαγωγικά ή αν αναλαμβάνει η ίδια την ευθύνη, αλλά αυτό έχει μικρή σημασία.

    Το θέμα είναι:
    -Αποφάσισε να γράψει αυτή τη φράση.
    -Η φράση είναι σε πρώτο πρόσωπο, άρα σε ευθύ λόγο.
    -Η φράση δεν ειπώθηκε/γράφτηκε από τον Βολταίρο.
    -Αφήνουμε στην μπάντα το γεγονός ότι δεν ειπώθηκε / γράφτηκε ούτε στο περίπου από τον Βολταίρο: για την οικονομία της συζήτησης, ας δεχτούμε ότι είπε κάτι με αυτό το νόημα.
    -Και μένουμε με τα εισαγωγικά σ’ ένα απόσπασμα ευθέως λόγου, που όμως αποτελεί πρωτότυπα λόγια της συγγραφέως κι όχι του Βολταίρου. Και ερωτώ:

    Ποιος είναι ο τυπογραφικός συμβολισμός γι’ αυτή την περίπτωση;

    Αν συναντήσω σήμερα το πρωί τον Βολταίρο και μου πει «Καλημέρα, τι γίνεται;», και το απόγευμα γτράψω γι’ αυτή τη συνάντηση αλλά πω ότι μου είπε «Γεια σου, τι κάνεις;», θα πρέπει να το κάνω χωρίς εισαγωγικά; Ενώ αν επαναλάβω επί λέξει το «Καλημέρα, τι γίνεται;» θα πρέπει μόνο τότε να βάλω εισαγωγικά;

    Μπούρδες. Ακόμη κι αν δηλώσω ξεκάθαρα ότι παραφράζω, τα εισαγωγικά δεν τα γλιτώνω εφόσον επιλέξω (στυλιστικά) τον ευθύ λόγο.

    Το αν ο λόγος είναι ευθύς ή πλάγιος είναι ένα θέμα, και το αν είναι γνήσιος είναι άλλο θέμα. Το πρώτο είναι συντακτικό, με προεκτάσεις στη γραφή (ας πούμε «ορθογραφία», κάπως διασταλτικά) και την τυπογραφία, το άλλο είναι θέμα ηθικής και δεοντολογίας.

    Άρα, αν δεν το είπε ο Βολταίρος ούτε έτσι ούτε περίπου έτσι, η Χολ δεν έπρεπε να το γράψει. Άπαξ και το έγραψε, τα εισαγωγικά δε φταίνε σε τίποτε.

  195. # 190

    Αγόρι μου δεν παίζω στοίχημα παρά πολύ σπάνια (την Ελλάδα στο γιούρο του2004 μετά τα τρία πρώτα ματς που μόνο άσχετοι με την μπάλλα δεν είχαν καταλάβει πως θα το σηκώσει και πλήρωνε θεϊκά ), ελάχιστα ποσά και ποτέ τον ΠΑΟΚ που συμπαθώ. Μικρός, φοιτητής, έβγαζα τα προς το ζην από στοιχήματα μεταξύ οπαδών ΧΩΡΙΣ ΓΚΑΝΙΟΤΑ, γιατί όποιος ξέρει τι είναι η γκανιότα δεν γράφει μαλακιούλες για επενδύσεεις σε αθλήματα των στοιχηματικών ευταιριών γιατί θυμίζουν τους»φωστήρες» που κάθε τόσο βρίσκουν το τέλειο σύστημα στη ρουλέττα (για περισσότερα στον νεογίδιοπου έχει το υπόβαθρο και ίσως την υπομονή να στο αναλύσει)

    Εσύ δηλαδή ή όποια είναι μισθωτή στην οικογένειά σου δεν πληρώνει(ς) φόρους ή εξαιρείσαι γιατί ψηφίζεις συνειδητοποιημένο λευκό ; Λυπάμαι για τον τρόπο που προσπαθείς να μειώσεις τους πάντες που δεν βλέπουν τον κόσμο όπως εσύ…

    Κι όσο για το ποδόσφαιρο σε τσούζει η βαθμολογία και κυρίως γιατί η επαναλαμβανόμενη προφητεία σου πως δεν θα πάρει ποτέ ο ΠΑΟΚ πρωτάθλημα λίγο θέλει αποδειχθεί (κι αυτή σαν τον ΓΠΠ ) πατάτα κι αυτό σε τρελλαίνει και θα χειροτερεύει, σούμεινε μόνο να πανηγυρίζεις για μια νίκη λιμανίσια όταν ο Σισέ έσπρωξε τον Τοροσίδη κι ο διαιτητής μπερδεμένος έδωσε πέναλτυ !!. Αλλά -ως συνήθως- μάλλον δεν είδες το ματς , μόνο κριτικάρεις σαν παντογνώστης.

  196. Οσοι είδαν το ματς του ΟΣΦΠ είδαν να παίζεται ποδόσφαιρο με δυο και τρεις μπάλλες στα τελευταία λεπτά για να διατηρηθεί το σκορ πρόκρισης κατά πως γίνεται σε κάτι χωριά. Είδαν έναν πανικοβλημένο διαιτητή να μην αποβάλει τον Σισέ και να δίνει πέναλτυ υπέρ του όταν έσπρωξε συμπαίκτη του !!΄λ. Ισως γι αυτό ο μπάρμπαΣάββας ενθουσιάστηκε με την «δίκαιη» διαιτησία του και ζήτησε να φύγουν οι ξένοι διαιτητές από τοπρωτάθλημα με τους οποίους ο ΟΣΦΠ δεν έχει σταυρώσει νίκη.
    Απαράδεκτη η εμφάνιση του ΠΑΟΚ άσχετα που δεν είχε πιθανότητα πρόκρισης με την εμφάνιση της Τσέλσυ. Προφανώς υπάρχει μεγάλο πριμ για το πρωτάθλημα και οι παίκτες δεν βάζουν τα πόδια τους στη φωτιά στα άλλα ματς

  197. Γιώργος Κόφτης said

    Η γλώσσα είναι η ψυχή ενός λαού.
    ===========================
    Γράφει ο, τόσο παρεξηγεμένος, Αυστριακός συγγραφέας και δημοσιογράφος Λεοπόλντ Φον Ζάχερ-Μαζόχ ( 1836 – 1895 στο «Χεμελνίτσι ο Κοζάκος»:

    «…θέλουν να τους στερήσουν τη γλώσσα τους και, μ΄αυτήν, και την ψυχή τους».

  198. Κώστας said

    194

    Καλημέρα Πέπε,

    τα όσα έγραψες μου έφεραν στο μυαλό ένα άλλο ζήτημα, άσχετο μεν με τον Βολταίρο, αλλά σχετικό με τη σωστή χρήση του ευθέος και του πλαγίου λόγου. Δεν ξέρω, λοιπόν, αν έχει υποπέσει στην αντίληψή σου, αλλά στον προφορικό λόγο όλο και περισσότεροι ομιλητές χρησιμοποιούν τον σύνδεσμο «ότι» χωρίς να προσαρμόζουν αντωνυμίες και ρηματικές καταλήξεις ανάλογα! Έτσι έχουμε το -για φυσικούς ομιλητές- κωμικοτραγικό φαινόμενο, δημοσιογράφοι να μεταφέρουν συστηματικά και κατά κόρον δηλώσεις πολιτικών με το εξωφρενικό «είπε ότι εγώ», δημιουργώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο εντελώς αναίτια και αδικαιολόγητα σύγχυση για το ποιος εννοείται εδώ:

    Υπουργός: «Δεν έχω καμία σχέση με την υπόθεση.»

    Δημοσιογράφος: «Ο υπουργός δήλωσε ότι δεν εγώ δεν έχ ω καμία σχέση με την υπόθεση.»

    Τώρα μπορεί μεν η σύγχυση αυτή να είναι στιγμιαία, αφού από τα συμφραζόμενα συνήθως −αλλά όχι πάντα− μπορεί να συναχθεί αν το «εγώ» αναφέρεται στον αρχικό ομιλητή ή στο άτομο που μεταφέρει τον λόγο, το θεωρώ όμως αδιανόητο να χρειάζεται η καταφυγή στα συμφραζόμενα για κάτι τόσο απλό και στοιχειώδες που μαθαίνει κανείς ήδη από την Γ´ Δημοτικού!! Χθες ακόμα, μια τέτοιου είδους λανθασμένη διατύπωση, όπου ο δημοσιογράφος αναφερόμενος στους Σκοπιανούς αντί «ότι αυτοί» είπε «ότι εμείς», μπέρδεψε τη γυναίκα μου, που αναρωτιόταν πώς είναι δυνατόν να ισχύει η πληροφορία αυτή. «Δεν εννοεί εμάς!» την καθησύχασα. «Απλώς ο μλκς ο δημοσιογράφος δεν ξέρει να χρησιμοποιήσει ούτε καν τον πλάγιο λόγο»!

  199. nikiplos said

    188@, Ά ρε Βάταλε, που κατάντησες! Να αρτάρεις Μακελειό…

  200. Γιάννης Ιατρού said

    196: Αχ βρε Γιώργο,
    το βαθύτερο νήμα του θέματος δεν τό ΄πιασες 🙂

    Χαχα, άκου εκεί, Δαυίδ 🙂 🙂

  201. basmag said

    Πάντως τη φράση που αποδίδεται στον Βολταίρο την αναφέρει και ο Chomsky «to recall Voltaire’s famous words in a letter to M. le Riche: “I detest what you write, but I would give my life to make it possible for you to continue to write.”
    https://chomsky.info/19810228/

  202. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    ΠΡΟΣΟΧΗ! ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ.

    Χτές τὸ βράδυ, παρακινηθεὶς ἀπὸ τὸ σχόλιο τοῦ Τζῆ, πῆγα, γιὰ πρώτη φορὰ φέτος, στὴν πιτσαρία τῆς γειτονιᾶς μου γιὰ νὰ δῶ ποδόσφαιρο, καθ᾿ ὅτι «σήμερον δύο ἔργα», ποὺ ἔγραφαν καὶ οἱ παλιοὶ σινεμάδες (σίκ, ἔτσι τὸ λέγανε τότε στὸ Γαλάτσι).

    Ὁ πρῶτος ἀγώνας ἦταν πραγματικὰ ἀπογοητευτικός. Δὲν ξέρω ἄν φταίει τὸ μεγάλο πρίμ γιὰ τὸ ἑλληνικό πρωτάθλημα, ποὺ λέει ὁ Τζή. Πάντως ὁ ΠΑΟΚ δὲν βλεπόταν. Εἶχα δεῖ πρόσφατα καὶ τὸ παιχνίδι τοῦ ΠΑΟΚ στὴ Λαμία καὶ ἡ εἰκόνα του ἦταν ἀνάλογη, ἄν λάβουμε ὑπ᾿ ὅψιν τὴν διαφορὰ δυναμικότητας τῆς Μπάτε μὲ τὴ Λαμία. Πιστεύω πὼς ὁ ΠΑΟΚ περνάει μιὰ κάμψη ἐξαιτίας τοῦ πρόωρου φορμαρίσματος γιὰ τὰ προκριματικὰ τοῦ καλοκαιριοῦ.

    Στὸ δεύτερο παιχνίδι ὁ Ὀλυμπιακὸς ἔκανε μιὰ καλὴν ἐμφάνιση, γιὰ τὴ διαφορὰ δυναμικότητας καὶ προϋπολογισμοῦ ποὺ ἔχει μὲ τὴ Μίλαν, καὶ δίκαια προκρίθηκε. Ἂν ἔλειπαν κι αὐτὰ μὲ τὶς μπάλες στὸ τέλος θὰ ἦταν καλύτερα.
    Ὅσο γιὰ τὴν διαιτησία δὲν θὰ τὴ σχολιάσω· ὁ καθένας βλέπει καὶ κρίνει.

  203. spiral architect 🇰🇵 said

    @202: Πόσες πίτσες καθάρισες; 😆

  204. Γιάννης Κουβάτσος said

    Βάζελος είμαι, αλλά την αλήθεια θα την πω:άλλο το ειδικό βάρος του Ολυμπιακού και άλλο του ΠΑΟΚ. Μικρή ομάδα οι Σαλονικιοί. Και τις ευρωπαϊκές αποτυχίες τους δεν μπορούν να τις χρεώσουν στο «κράτος της Αθήνας», όπως συνηθίζουν να κάνουν με τις εγχώριες αποτυχίες τους.

  205. spiral architect 🇰🇵 said

    @204: Κάνε ρε άθρωπε του θεού ένα χαλαρό σχόλιο σα και το δικό μου· θες να ξεκινήσουν τα γνωστά σεντόνια περί του «κράτους της Αθήνας» και να ψαχνόμαστε έπαε;

  206. Γιάννης Κουβάτσος said

    205: 😉😎

  207. Πέπε said

    @194 διόρθ.:
    > > …ένα απόσπασμα ευθέως λόγου…

    ευθέος

  208. Γιάννης Ιατρού said

    205: https://www.youtube.com/watch?v=EeOX9REkYVA
    άσε !!! Πίνει απ΄τις 9 το βράδυ …. που λένε οι στίχοι 🙂 🙂

  209. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @ 203. spiral architect 🇰🇵 said:

    » Πόσες πίτσες καθάρισες; 😆

    Μισή! Μοῦ ᾿κοψε τὴν ὄρεξη ὁ ΠΑΟΚ. 🙂

  210. Νέο Kid said

    Δε φταίει κανένα κράτος των Αθηνών στον ΠΑΟΚ για χθες. Το κράτος του Βουκουρεστίου φταίει. Δεν είναι προπονητής ο Τσαουσέσκους. Για κανιά Λαμία και Λεβαδειά καλός (με το ζόρι…)είναι . Για παραπάνω , γιόκ.

  211. ΓΤ said

    @211 Τη Δευτέρα ο ΠΑΟΚ πηγαίνει στην… Κομποτιέλα

  212. Γιάννης Κουβάτσος said

    Συγγνώμη κιόλας, αλλά αν δεν φταίει το κράτος της Αθήνας, τότε θα φταίει η συμμορία της Ουέφας. Δεν εξηγείται αλλιώς η ξεφτίλα που έπαθε σε τόσο βατό όμιλο το κορυφαίο κλουμπ του σύμπαντος.

  213. ΓΤ said

    Το σημερινό φύλλο της ΕφΣυν είναι συλλεκτικό. Στο ρεπορτάζ του ΟΣΦΠ-Μίλαν η σελίδα έχει «τρύπα» (λευκό, απουσία ύλης). Αυτή τη μορφή διαμαρτυρίας επέλεξε η εφημερίδα διότι απέκλεισαν την πρόσβασή της στα δημοσιογραφικά «λόγω αυξημένης ζήτησης»…

  214. Κι εγώ πιστεύω ότι καλώς έβαλε εισαγωγικά η Hall. Αν λέγαμε δηλαδή ότι η στάση του Χίτλερ τον Απρίλιο του 1945 ήταν «εμού θανόντος, γαία πυρί μιχθήτω», δεν θα βάζαμε εισαγωγικά; Θα σήμαινε αυτό ότι είπε αυτολεξεί τη συγκεκριμένη φράση, και μάλιστα στα αρχαία ελληνικά; Δεν νομίζω· σημαίνει απλώς ότι με τη συγκεκριμένη φράση συνοψίζεται η ψυχική του κατάσταση. Ότι μπορεί να δημιουργηθεί κάποια αμφισημία, ναι, δυστυχώς μπορεί: η Hall ήξερε πολύ καλά ότι η φράση δεν ήταν του Βολταίρου, αλλά να που οι αναγνώστες αυτή την εντύπωση αποκόμισαν. Ούτε σφάλμα του τυπογράφου ήταν· καλώς έβαλε τα εισαγωγικά, αν και στα αγγλικά σε τέτοιες περιπτώσεις (αλλά σε μικρότερες φράσεις) χρησιμοποιούνται και ενωτικά: a holier-than-thou sanctimoniousness, a devil-may-care disregard of risks κλπ.

  215. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κατά κρημνών είναι. Πώς λέμε «πάμε κατά διαόλου με τον μπροστινό που μπλέξαμε»;

  216. Γιάννης Κουβάτσος said

    Λάθος νήμα.

  217. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    195 – Άκου Γιώργο, έχω ένα ελάττωμα, επειδή γνωρίζω αρκετούς εδώ προσωπικά, μιλάω και στο διαδίκτυο αυθόρμητα σαν σε παρέα με φίλους, έτσι απευθύνθηκα προσωπικά στον Κίντ και πετάγεσαι εσύ στο 157 κι ούτε λίγο ούτε πολύ, εκτός του ότι με ειρωνεύεσαι, με αποκαλείς απατεώνα που ψάχνει να βρεί κορόϊδα για να την βολέψει με τα λεφτά τους, στο ξαναβάζω για του λόγου το αληθές -«Ρε Λάμπρο πως στήνεται καμιά πυραμίδα ξες ή σου ξέφυγε στις χρηματοοικονομικές μελέτες γιατί ανακάλυψες το στοίχημα. Περιμένουμε τον νέο χρόνο με αγωνία να μας πεις τα στατιστικά σου δεδομένα που θα καλύπτουν φυσικά και τα στημένα παιχνίδια αφού εσύ θα λειτουργείς επενδυτικά και όχι σαν την λιανομαρίδα. Αντε και με το καλό να βρεις τίποτε κορόιδα να σου δώσουν τα λεφτά τους να τα επενδύσεις και να τους δίνεις τα μισά από τα κέρδη μείον ΦΠΑ φυσικά…
    Η θα τα πεις μόνο στο νεογίδιο από συμπόνοια μαυροκιτρίνου προς πράσινο ;»

    Αν δεν αντιλαμβάνεσαι πως θίγεις την αξιοπρέπειά μου μ΄αυτά τα ανυπόστατα που λές, ειλικρινά λυπάμαι για σένα. Το έχεις ξανακάνει αυτό, με το trade, όπως το έχουν κάνει και κάποιοι άλλοι κομπλεξικοί ηλίθιοι κρυμμένοι στην ανωνυμία του διαδικτύου, γιατί αν τα είχαν πεί μπροστά μου αυτά θα τους είχα στείλει στο νοσοκομείο για να τους αλλάξουν συσκευασία.
    Το ότι έχουμε πιεί δυό ποτήρια μαζί, δε νομίζω πως σου δίνει το δικαίωμα να με θίγεις δημόσια χωρίς στοιχεία πόσο μάλλον που με γνωρίζεις προσωπικά κι όσο νάναι κάτι θα έχεις καταλάβει για το ποιόν μου, μ΄έχεις κόψει για λαμόγιο που ψάχνει κορόίδα;

    Εγώ δεν σου ζητάω να μου ζητήσεις συγγνώμη, αλλά να το σκεφτείς καλά και να ζητήσεις από τον εαυτό σου.

    Y.Γ – Για τα άλλα που λές, ανήκουν στην σφαίρα της φαντασίας σου, εγώ βλέπω μόνο ανθρώπους, δεν έχω λόγο να μειώσω κανέναν συνειδητά, όσο για το ποδόσφαιρο δεν ασχολούμαι οπαδικά για να με τσούζει το οτιδήποτε, μ΄έχεις μπερδέψει με άλλον. 🙂

    Αυτό ενός πολύ αγαπημένου μου συνθέτη, για σένα.

  218. sarant said

    214 Κάπως έτσι λέω κι εγώ.

  219. ΓΕΩΡΓΙΟΣ said

    Πολύ διαφωτιστικό το άρθρο σας. Ευχαριστούμε. Να προσθέσω ότι και η φράση «πίστευε και μη ερεύνα» δεν υπάρχει στην Αγία Γραφή ούτε στα κείμενα των Πατέρων της Εκκλησίας. Επίσης το πασίγνωστο απόφθευγμα «πας μη Έλλην βάρβαρος» δεν υπάρχει στους αρχαίους συγγραφείς.

  220. sarant said

    219 Για το «Πας μη Έλλην βαρβαρος» έχουμε γράψει κι εδώ
    https://sarantakos.wordpress.com/2014/09/15/ellinbarbaro-2/

  221. Κουνελόγατος said

    Στο τραγούδι του με τίτλο «Talking World War III Blues», ο Bob Dylan τραγουδάει:
    Half of the people can be part right all of the time
    Some of the people can be all right part of the time
    But all of the people can’t be all right all of the time
    I think Abraham Lincoln said that

  222. Χρήστος Π. said

    221 Νομιζω είχε πει ότι μπορείς να κροϊδεύεις όλους μερικές φορές
    η μπορείς να κοροιδεύεις μερικούς ολες τις φορές, αλλά δεν
    μπορείς να καροϊδεύεις όλους όλες τις φορές. Από εκεί ίσως
    παράφρασε ο Bob Dylan.

  223. Κουνελόγατος said

    Κάτι παρόμοιο τραγούδησε και ο Bob Marley στο «Get up stand up»…

    You can fool some people sometimes
    But you can’t fool all the people all the time

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: