Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Σχίζοντας τις γραμμές των οριζόντων (Δημ. Σαραντάκος) 14 – Η εικόνα του κόσμου κατά την αρχαιότητα

Posted by sarant στο 5 Φεβρουαρίου, 2019


Εδώ και λίγο καιρό ξεκίνησα να δημοσιεύω αποσπάσματα από το βιβλίο του πατέρα μου, του Δημήτρη Σαραντάκου, Σχίζοντας τις γραμμές των οριζόντων, μια ιστορία των εξερευνητών και των εξερευνήσεων του αρχαίου κόσμου. Οι δημοσιεύσεις αυτές γίνονται κανονικά κάθε δεύτερη Τρίτη.

Η σημερινή συνέχεια είναι η δέκατη τέταρτη. Η προηγούμενη συνέχεια βρίσκεται εδώ. Πλησιάζουμε πια προς το τελος. Σήμερα φτάνουμε στο έβδομο κεφάλαιο

Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ – ΟΙ ΓΕΩΓΡΑΦΟΙ

Οι γεωγραφικές γνώσεις των ανθρώπων στην Αρχαιότητα

Κατά την Αρχαιότητα, ο πλανήτης ήταν χωρισμένος σε πολλούς υπο-πλανήτες και οι κάτοικοι του καθενός αγνοούσαν την ύπαρξη των άλλων. Για τους Αιγύπτιους επί πολλούς αιώνες ο κόσμος τους ήταν η κοιλάδα του Νείλου, η έρημος στα δυτικά και στα ανατολικά της και η Μεσόγειος στον βορρά. Αργότερα, τα όρια του κόσμου τους διευρύνθηκαν για να περιλάβουν τη Νουβία στο νότο, τις χώρες της Ερυθράς θάλασσας στην ανατολή, την Παλαιστίνη, τη Συρία και τα νησιά της «πράσινης θάλασσας», δηλαδή του Αιγαίου στον βορρά.

Κατά ανάλογο τρόπο ο κόσμος των Σουμερίων περιοριζόταν στον Περσικό κόλπο και τους ποταμούς Τίγρη και Ευφράτη. Στον κόσμο αυτόν, οι Ακκάδιοι, που διαδέχθηκαν τους Σουμέριους, προσθέσανε τη Συρία την Παλαιστίνη, την ανατολική Ανατολία και το νότιο Ιράν.

Οι Εβραίοι, με βάση τη Βίβλο, πίστευαν ότι η γη είναι επίπεδος δίσκος, περιτριγυρισμένος από θάλασσα, με κέντρο του φυσικά την Ιερουσαλήμ.

Για τους περισσότερο εξοικειωμένους με τη θάλασσα και τα ταξίδια Έλληνες, τα όρια του κόσμου ήταν  πλατύτερα. Ήδη από την προϊστορική εποχή γνώριζαν το Αιγαίο, την Προποντίδα με τμήμα τουλάχιστον του Πόντου, το Ιόνιο, τη νότια Αδριατική την Κάτω Ιταλία, τη Σικελία και φυσικά την Κρήτη και την Κύπρο.

Ο Όμηρος θεωρούσε τη γη επίπεδη και κυκλική, που την περιέβαλε ο Ωκεανός. Κέντρο του κύκλου θεωρούσε φυσικά την Ελλάδα και μάλιστα το όρος Όλυμπο, την έδρα των θεών. Ο ουρανός ήταν θολωτός, χάλκινος και προς δυσμάς στηριζόταν στο όρος Άτλας. Επίσης, με υπόγειο θόλο καλυπτόταν τα Τάρταρα. Μόνο την Ανατολή και τη Δύση μνημονεύει ο Όμηρος και από τις χώρες μόνο την Ελλάδα και τη Μικρά Ασία. Οι υπόλοιπες χώρες και λαοί είναι μυθικές περιγραφές μάλλον.

Ο Ησίοδος γνώριζε επιπλέον τη Σικελία με την Αίτνα, την Ιταλία με τους Τυρρηνούς και τους Λατίνους και τις μεσογειακές ακτές της Γαλλίας, με τους Λίγυες. Στα Κύκλια Έπη και στους μεγάλους ποιητές από τον Πίνδαρο ως τον Αισχύλο βλέπουμε πως οι γεωγραφικές γνώσεις των Ελλήνων, χάρη στον αποικισμό κυρίως,  έχουν εμπλουτιστεί πολύ. Έτσι, αναγνωρίζονται τα τρία μέρη του κόσμου (Ευρώπη, Ασία, Λιβύη = Αφρική) με όρια μεταξύ τους τον ποταμό Φάσι, τον Κιμμέριο Βόσπορο, τον Νείλο και τις Στήλες του Ηρακλή. Ο Ωκεανός πλέον θεωρείται θάλασσα.

Σε γενικές γραμμές, οι Έλληνες ως την εποχή του Ηροδότου και την κλασσική περίοδο της ιστορίας τους γνώριζαν πολλούς άλλους λαούς: τους Αιγύπτιους, τους Αιθίοπες, τους Φοίνικες, τους Πέρσες, τους Ινδούς, του Σκύθες, τους Θράκες και τους Κέλτες. Όλους τους ονόμαζαν βάρβαρους, επειδή μιλούσαν ακατάληπτα. Τα έσχατα όρια του κόσμου των Ελλήνων ήταν οι χώρες των Αιθιόπων προς νότο, των Ινδών προς ανατολάς, των Υπερβορείων προς βορράν και οι στήλες του Ηρακλή προς δυσμάς.

Οι πρώτοι  Έλληνες γεωγράφοι

Τα πρώτα, επιστημονικού χαρακτήρα θεμέλια της Γεωγραφίας έβαλαν οι Ίωνες φιλόσοφοι, Θαλής, Αναξίμανδρος και Αναξιμένης, ο οποίος μάλιστα κατασκεύασε τον πρώτο παγκόσμιο χάρτη. Εξάλλου, ο Πυθαγόρας είναι ο πρώτος που διατύπωσε την άποψη πως η Γη είναι σφαιρική, ξεκινώντας περισσότερο από τις μαθηματικές του αντιλήψεις, ένας δε μαθητής του ο Φιλόλαος, πάλι με βάση τη λογική και τα μαθηματικά, υποπτεύθηκε την ύπαρξη των αντιπόδων.

Ο Εκαταίος ο Μιλήσιος ( 540-486 π. Χ. ) έγραψε το βιβλίο «Γης περίοδος», το πρώτο σύγγραμμα που θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί γεωγραφικό, στο οποίο βελτίωσε τον χάρτη του Αναξίμανδρου, προσδιόρισε σταθερές κάθε τόπου, που θα μπορούσαν να θεωρηθούν γεωγραφικές του συντεταγμένες και προσέθεσε πληροφορίες για τους λαούς και τον πολιτισμό τους, την προέλευση και την ιστορία τους.

Τις γεωγραφικές γνώσεις τις εποχής του κατέγραψε και ο Ελλάνικος ο Μυτιληναίος στα έργα του, τα οποία δυστυχώς έχουν χαθεί.

.Ο Ξενοφών επίσης στα δυο βιβλία του «Κύρου ανάβασις» και «Κάθοδος των Μυρίων», περιγράφει με πολλές λεπτομέρειες τις χώρες από τις οποίες πέρασε κατά τις επιχειρήσεις αυτές, δίνοντας σημαντικές πληροφορίες για την τοπογραφία των χωρών αυτών και για τους λαούς που τις κατοικούσαν.

Τέλος, πολλές γεωγραφικές πληροφορίες, επικεντρωμένες πάντως στον ελλαδικό χώρο, μας δίνει και ο Θουκυδίδης,

Ο πατέρας της Ιστορίας ήταν επίσης πατέρας της Γεωγραφίας

Μελετώντας το έργο του Ηροδότου μένουμε έκπληκτοι από το τεράστιο πλήθος των πληροφοριών που περιέχουν, αλλά και από το μέγα πλήθος των χωρών που επισκέφθηκε για να συγκεντρώσει τις πληροφορίες αυτές. Αν δεν είχε ονομαστεί «πατέρας της Ιστορίας», θα του ανήκαν επαξίως οι τίτλοι του «πατέρα της Γεωγραφίας» και του «πρώτου περιηγητή». Επισκέφθηκε πολλές πόλεις και χώρες σε ορισμένες από τις οποίες, όπως στην Ολβία του Πόντου και στην Αίγυπτο, έμεινε πολλούς μήνες. Χάρη στον Ηρόδοτο εξάλλου γνωρίζουμε την ύπαρξη και το περιεχόμενο πολλών χαμένων έργων, όπως είναι τα «Αριμάσπεια Έπη» του Αριστέα του Προκοννήσιου.

Φαίνεται πως ξεκίνησε από την Ολβία, ελληνική αποικία στις ακτές της σημερινής Ουκρανίας, όπου έμεινε σχεδόν ένα χρόνο. Δεν είναι όμως εξακριβωμένο πόσο βαθιά προχώρησε στην ενδοχώρα, που την κατοικούσαν Σκύθες, οι οποίοι λίγες δεκαετίες πιο μπροστά είχαν αντιμετωπίσει με επιτυχία την εισβολή του Δαρείου στη χώρα τους. Το γεγονός ότι μνημονεύει εκτενώς τον Γελωνό, δημιουργεί την εντύπωση ότι έφθασε ως την απομονωμένη αυτή ελληνική πόλη, τη μόνη ίσως που ιδρύθηκε τόσο μακριά από τη θάλασσα (*). Πάντως στη Σκυθία και τους Σκύθες ο Ηρόδοτος αφιερώνει ολόκληρο βιβλίο από τα εννέα που αποτελούν τις «Ιστορίες – Μούσες» του.

Ολόκληρο επίσης βιβλίο αφιερώνει στην Αίγυπτο. Και στο σημείο αυτό επίσης μας καταπλήσσει ο τεράστιος όγκος των πληροφοριών και των αφηγήσεων που μας δίνει για τη χώρα, τον πολιτισμό της, την ιστορία της αλλά και για τον τρόπο ζωής των κατοίκων της. Δεδομένου ότι έμεινε στην Αίγυπτο μόνον οκτώ μήνες, εικάζουμε πως εκτός από τις πληροφορίες που συγκέντρωσε προφορικά, πρέπει να διάβασε και πολλά βιβλία, διαφορετικά δεν μπορεί να εξηγηθεί η πληθώρα των στοιχείων που συγκέντρωσε.

Κατά τον Ηρόδοτο η Γη είναι δίσκος με στρογγυλό ή μάλλον ωοειδές σχήμα, που περιβάλλεται από τον Ωκεανό. Από την Ευρώπη αγνοεί τη Βρετανία και την Ιρλανδία, το μεγαλύτερο μέρος της Γερμανίας, ολόκληρη τη Σκανδιναβία, τις χώρες της Βαλτικής, τη Φιλανδία και το μεγαλύτερο μέρος της Ρωσίας. Από την Ασία, μολονότι αναφέρει πολλούς λαούς της Σιβηρίας και της Κεντρικής Ασίας, αγνοεί την Κίνα, την Ιαπωνία, την Ινδονησία και την Ινδοκίνα. Τέλος, τα όρια της γνωστής στον Ηρόδοτο Αφρικής σταματούν στη Σαχάρα και στις παρυφές της λεκάνης του Κονγκό.

(*) Ο Γελωνός αποτελεί πραγματικό αίνιγμα, που απασχόλησε τους σχολιαστές του Ηρόδοτου. Μολονότι τον περιγράφει με πολλές λεπτομέρειες, αναφέροντας π.χ. πως βρισκόταν στις όχθες του Τάναϊ (Δον) και ήταν χτισμένος όλος με ξύλινες οικοδομές, ξύλινα τείχη, ακόμα και οι δρόμοι του ήταν από ξύλο, δεν είναι καθόλου πιθανό να τον επισκέφθηκε προσωπικά, γιατί βρισκόταν βαθιά στο εσωτερικό της Ρωσίας, πιθανώς κοντά στο σημερινό Βορονέζ επί του Δον.

Ο Ηρόδοτος αναφέρει πως τον Γελωνό τον ίδρυσαν Έλληνες άποικοι από την Ολβία, οι οποίοι όμως ήρθαν σε επιμειξία με τους ντόπιους που λέγονταν Βουδίνοι, ήταν ξανθοί και με γαλανά μάτια και θεωρούνται πρόγονοι των σημερινών Ρώσων.

Advertisements

91 Σχόλια to “Σχίζοντας τις γραμμές των οριζόντων (Δημ. Σαραντάκος) 14 – Η εικόνα του κόσμου κατά την αρχαιότητα”

  1. rizes said

    Θουκυδίδης, Περι κλέους. Εν Κεραμεικώ 430 π.Χ.
    https://vgiannelakis.wordpress.com/2018/07/05/%ce%b8%ce%bf%cf%85%ce%ba%cf%85%ce%b4%ce%af%ce%b4%ce%b7%cf%82-%cf%80%ce%b5%cf%81%ce%af-%ce%ba%ce%bb%ce%ad%ce%bf%cf%85%cf%82-%ce%b5%ce%bd-%ce%ba%ce%b5%cf%81%ce%b1%ce%bc%ce%b5%ce%b9%ce%ba%cf%8e-430/

  2. Corto said

    Καλημέρα!
    Η θεματολογία του κειμένου είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα.
    Μία (ίσως σχολαστική) διευκρίνηση:

    «…οι Ίωνες φιλόσοφοι, Θαλής, Αναξίμανδρος και Αναξιμένης, ο οποίος μάλιστα κατασκεύασε τον πρώτο παγκόσμιο χάρτη…»

    Ο Αναξίμανδρος (όχι ο Αναξιμένης) κατασκεύασε τον πρώτο παγκόσμιο χάρτη.

  3. Χαρούλα said

    Καλημέρα!
    Για τους Βουδίνους και τους Γελώνους, από http://greekhistoryandprehistory.blogspot.com/2017/10/380-310-4-18-43-43-300.html

    ……… Ή Σκυθια ήταν μία τεράστια περιοχή που ξεκινούσε από την Ρουμανια, την Ουκρανια και την Λευκορωσία και διέσχισε όλη την Ρωσία φτάνοντας μέχρι την Περσία και την Κίνα. Οι Βουδίνοι ήταν αρχαίοι άνθρωποι που ζούσαν στη Ευρωπαϊκή Σκυθία. Ο Ηρόδοτος τους τοποθετεί ανατολικά του ποταμού Δον (Τανάις) πέρα ​​από τους Σαρμάτες. Μας δίνει τη μοναδική περιγραφή τους: Ο Ηρόδοτος περιγράφει το λαό των Βουδίνων, ανατολικά του ποταμού Ιστρου (Δούναβη), έτσι: Οι Βουδινοι είναι ένα μεγάλο και ισχυρό έθνος: Όλοι έχουν βαθύ μπλε μάτια και έντονα κόκκινα μαλλιά. Υπάρχει μια πόλη στη χώρα τους που ονομάζεται Γελωνος η οποία είναι κατασκευασμένη από ξύλο. Κάθε πλευρά του ψηλού εξωτερικού τοίχου είναι τριάντα μέτρα, κατασκευασμένη εξ ολοκλήρου από ξύλο, και ξύλο έχει χρησιμοποιηθεί για όλα τα σπίτια και τα ιερά της. Έχουν εκεί ιερά που είναι αφιερωμένα στους Έλληνες θεούς και εξοπλισμένα με ελληνικό τρόπο με αγάλματα, βωμούς και κτίρια από ξύλο. Και κάθε τρίτο χρόνο γιορτάζουν μία γιορτή του Διόνυσου και γίνονται κατειλημμένοι από τον θεό. Οι Βουδινοι, ωστόσο, διαφέρει από τους Γελωνούς τόσο στη γλώσσα όσο και στον τρόπο ζωής. Οι Βουδινοι που είναι νομαδες, είναι οι αυτόχθονες κάτοικοι της χώρας και είναι κυνηγοί τροφοσυλλέκτες, ενώ οι Γελωνοι είναι αγρότες, κτηνοτρόφοι και κηπουροί. Επιπλέον, τα δύο σύνολα ανθρώπων είναι εντελώς ανόμοια στην εμφάνιση και το χρωματισμό …. Η γη καλύπτεται εξ ολοκλήρου από δάση κάθε είδους που μπορεί να φανταστεί κανείς. Στο μεγαλύτερο δάσος υπάρχει μια μεγάλη, ευρεία λίμνη, που περιβάλλεται από ένα ρηχό έλος. Παίρνουν τις βίδρες και τους κάστορες σε αυτή τη λίμνη, αλλά και ένα πλάσμα με τετράγωνο πρόσωπο που το ράβουν σαν δέρμα στους μανδύες τους και των οποίων οι όρχεις είναι καλοί για την θεραπεία ασθενειών της μήτρας. Ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος αναφέρει τους Βουδινους μαζί με τους Γελωνούς και άλλους λαούς που ζουν γύρω από τους ποταμούς που ρέουν στη Εύξεινο Πόντο από το βορρά (Ρωσία, Λευκορωσία). Οι Budini αναφέρονται επίσης από τους Κλασσικούς συγγραφείς σε σχέση με τους ταράνδους. Τόσο ο Αριστοτέλης όσο και ο Θεόφραστος έχουν αναφορές για ενός είδους ελαφιών που ονομάζονταν Τάρανδος και ζούσαν στη γη των Βουδίνων στη Σκυθία, που μπορεί να αλλάξει το χρώμα της γούνας του για να αποκτήσει κάλυψη από τα σαρκοφάγα ζώα. Στον Ηρόδοτο για παράδειγμα αναφέρεται η νομαδική φυλή των Σκυθών, που ζούσε στα βάθη της Ασίας και τα παράλια της Μαύρης Θάλασσας. Τους περιγράφει ως «ανδροφάγους Σκύθες» και αυτό γιατί συνήθιζαν να τρώνε τόσο τους γηραιότερους της φυλής τους, όσο και τους αιχμαλώτους που έπιαναν από τις μάχες τους. ……

  4. nikiplos said

    Καλημέρα… ενδιαφέρουντα αυτά τα στοιχεία, αν σκεφθεί κανείς τη δυσκολία που είχαν εκείνα τα ταξίδια από πρακτική σκοπιά…
    (Επιγραμματικά, ο προπάππος μου που ήταν έμπορος και είχε γυρίσει με μουλάρια τους νομούς της πελοποννήσου, στις αρχές του 20ου, θεωρούταν από τους χωριανούς του σοφός και κοσμογυρισμένος… )

  5. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Ὁ Ὅμηρος ἀναφέρει τοὺς Αἰθίοπες στὴν Ὀδύσσεια (α 22-24):

    «Ἀλλ᾽ ὁ μὲν Αἰθίοπας μετεκίαθε τηλόθ᾽ ἐόντας,
    Αἰθίοπας, τοὶ διχθὰ δεδαίαται, ἔσχατοι ἀνδρῶν,
    οἱ μὲν δυσομένου Ὑπερίονος, οἱ δ᾽ ἀνιόντος,
    «

  6. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @ 5. Ξέχασα τὴν καλημέρα -καλημέρα σας- καὶ τὴ μετάφραση. Τὴ γράφω ἀπὸ μνήμης ὅπως τὴ θυμᾶμαι ὰπὸ τὴ μετάφραση τοῦ Ζήσιμου Σίδερη ποὺ διδαχτήκαμε στὴν πρώτη γυμνασίου τὸ 1964.

    «Μὰ ἐκεῖνος στοὺς ἀπόμακρους τοὺς Αἰθιόπους πῆγε,
    ποὺ μοιρασμένοι κατοικοῦν στὴν ἄκρη χώρια ἀπ᾿ ὅλους,
    ἄλλοι κατὰ τὸ λιόβγαλμα, στὸ λιοβασίλεμ᾿ ἄλλοι
    «

  7. Χαρούλα said

    Για την Δύτου ανάδυση σήμερα,
    ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΛΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΠΟΛΛΑ!

  8. Χαρούλα said

    Ειδική καλημέρα για τον Alexis!
    Η σκέψη μου μαζί σου! Μακάρι με την σκέψη μας να μπορέσουμε να σταματήσουμε και την γη να τρέμει. Επειδή δεν γίνεται, κουράγιο! Θα περάσει κι αυτό!😄

  9. Γς said

    > που ζουν γύρω από τους ποταμούς που ρέουν στη Εύξεινο Πόντο

    Είπαμε κατ ευφημισμό αντί το αρχικού όρου Ἄξεινο Πόντος (=Αφιλόξενη Θάλασσα) να τον λέμε
    Εύξεινο Πόντο, δηλαδή Φιλόξενη Θάλασσα. Μην τον κάνουμε όμως και τρανσέξουαλ

  10. T-O maps

  11. Γς said

    9:

    αντί του αρχικού όρου Ἄξεινος Πόντος
    [ΜέΦρι]

  12. Χαρούλα said

    Ο χάρτης του Εκαταίου. Ναι η γή πιατέλα!

  13. 7 Τώρα το ‘δα, χτες ήταν η Ανάδυσις αλλά βέβαια ευχαριστώ 🙂

  14. Χαρούλα said

    13, αλλού γίνονται σεισμοί, άλλων τα μυαλά(;) κουνιούνται!😅

  15. sarant said

    Καλημέρα. Έχω κάποια τεχνικά προβλήματα οπότε δεν ξέρω αν θα μπορέσω να μπω στο μπλογκ ως το βράδυ

  16. Alexis said

    #8: Ευχαριστώ πολύ Χαρούλα!
    Συνεχίζει να κουνάει με τριάρια-τριαμισάρια, αλλά επειδή είναι πολύ κοντά το επίκεντρο το ταρακούνημα είναι αρκετά αισθητό…
    Τώρα φαίνονται και οι πρώτες ζημιές, ρωγμές σε σπίτια κυρίως, όχι κάτι σοβαρό.

  17. Γς said

    Πεοκεντρισμός

    Τα όρια του κόσμου, αλλά και το κέντρο του.
    Ο ομφαλός της Γης

    Τι ομφαλός όμως και τι φαλλός [του Σάκη|;

    Πιτσιρίκια που ομφαλοσκοπούσαμε η οδός Γραβιάς ήταν πρωτεύουσα του Βύρωνα, που ήταν πρωτεύουσα της Αθήνας. Της Αθήνας που είναι το κέντρο της Οικουμένης κλπ

    Να τι έλεγε ο Σάκης (πριν 65τόσα χρόνια):

    Πρωτεύουσα του σύμπαντος η Γή και της Γης η Ελλάδα->Αθήνα->Βύρωνας->Οδός Γραβιάς->Νο 15->η Γιαγιά του->Ο Σάκης->το πέος του->Ο σωληνίσκος στο κέντρο του πέους του.

    Το κέντρο των πάντων!

    [Την αγαπούσε πάντως τη γιαγιά του]

  18. Γς said

    Τουρκία και Οθωμανικό δίκαιο. Τι θα μας ζηυτήσουν ακόμα;
    [Με πιάνετε, ε;]

    Επικήρυξε τους 8 Τούρκους στρατιωτικούς η Άγκυρα λίγο πριν την άφιξη Τσίπρα με με 700.000 ευρώ τον καθένα

    Είναι ικανοί να κρατήσουν και τον Τσίπρα όμηρο.

    [ας τον κρατήσουν…]

  19. sarant said

    Τεστ κάνουμε

  20. Χαρούλα said

  21. spiral architect 🇰🇵 said

    Καλημέρα.

    Οι αρχαίοι αυτά ήξεραν, αυτά έγραφαν και για τις γνώσεις τους σωστά έπρατταν. Οι σύγχρονοι μάλλον πεινάνε και ονειρεύονται ντόνατ
    Donut-Shaped Earth

    σαν τον Όμηρο Σίμπσον.

  22. Χαρούλα said

    Τώρα που είδα το ντόνατ, θυμήθηκα πως υπάρχει η λέξη budini(Βουδίνοι ο λαός στα αγγλικά Budini), που περιγράφει όλα τα συμπαγη κρεμώδη γλυκά πχ κρέμα καραμελέ, φλαν κλπ.

  23. EΦΗ - ΕΦΗ said

    Αυτοί οι Σκύθες(και προπαντός οι Σκύθισσες)

    https://el.wikisource.org/wiki/%CE%99%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1%CE%B9_(%CE%97%CF%81%CE%BF%CE%B4%CF%8C%CF%84%CE%BF%CF%85)/%CE%9C%CE%B5%CE%BB%CF%80%CE%BF%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B7#6

  24. Γιάννης Ιατρού said

    Χαιρετώ,

    για τους ‘Αιθίοπες‘ και τον Όμηρο νομίζω πως κάτι είχαμε πει παλιά, αλλά μιάς και λεξιλογούμε, από τα διασωθέντα της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, εδώ (συνενωμένα) τα σχετικά ετυμολογικά κλπ. από τον Beekes (Glotta 73 (1996), pp. 12-34, Aithiopes) καθώς και μιά πρόσφατη απάντηση (An Aethiopian at Pylos?, 2018) επ΄ αυτού.

  25. Χαρούλα said

    Οι Αρχαίοι Αιγύπτιοι έλεγαν «πράσινη θάλασσα» το Αιγαίο.
    Και ο μεγάλος μας ποιητής το τίμησε ως …μικρή πράσινη θάλασσα

    Πού χαθήκατε σήμερα;;;; Σας κούρασα από το πρωί. Καιρός να σας αφήσω στην ηρεμία σας.

  26. EΦΗ - ΕΦΗ said

    >>στις όχθες του Τάναϊ (Δον)
    Και ξαναβγήκαμε στη Αζοφική!
    Σήμερα ο ποταμός συνδέεται τεχνητά με τον Βόλγα μέσω του καναλιού Ντον-Βόλγα δημιουργώντας έτσι ένα πλωτό υδάτινο δίκτυο που ενώνει την Μαύρη θάλασσα με την Κασπία Θάλασσα.

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9D%CF%84%CE%BF%CE%BD

  27. Ιάκωβος ο Αδελφόθεος said

    Δύο μόνο επισημάνσεις στο πολύ καλό άρθρο του πατρός Σαραντάκου για τις γεωγραφικές γνώσεις των Αρχαίων…

    1) Προφανώς για να μή δυσαρεστήσει τους χριστιανούς αναγνώστες, ο πατήρ Σαραντάκος αποκρύπτει τον ολέθριο ρόλο που έπαιξε ο Χριστιανισμός στην επιστήμη της Γεωγραφίας. Ο ρόλος αυτός είναι κοινός τόπος πλέον, δεν το λέμε μόνο εμείς οι ελληνοβαρεμένοι της Πατρώας Θρησκείας.

    Ενημερώνω το σεβαστό ακροατήριο ότι τον περασμένο Σεπτέμβρη (2018) εξεδόθη στις ΗΠΑ ένα συνταρακτικό βιβλίο (κατεβάστε ΕΔΩ) που αποτελεί (τρόπον τινά) την συνέχεια της συγκλονιστικής «Ιστορίας του Λαού των ΗΠΑ» του Αμερικανοεβραίου κομμουνιστή Howard Zinn.

    Πρόκειται για το αριστουργηματικό «These Truths: A History of the United States» της κορυφαίας Αμερικανίδος ιστορικού της εποχής μας Jill Lepore που είναι καθηγήτρια Αμερικανικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Harvard. Στην σελίδα 26 γράφει η Jill Lepore:

    ΕΡΩΤΩ τον κ. Σαραντάκο: Γιατί, κύριε Νίκο μου, ο αλησμόνητος πατέρας σας δεν τόλμησε (στο θαυμάσιο βιβλίο του «Σχίζοντας τις Γραμμές των Οριζόντων») να μάς πεί αυτό που επισημαίνει φάτσα – κάρτα στην μόλις κυκλοφορήσασα Ιστορία των ΗΠΑ η κορυφαία Αμερικανίδα ιστορικός της εποχής μας, Jill Lepore; Ότι, δηλαδή, ο Χριστιανισμός πήγε τουλάχιστον 600 χρόνια πίσω την Επιστήμη της Γεωγραφίας και την Ιστορία των Ανακαλύψεων; Αν δεν ήρχοντο στο προσκήνιο οι χριστιανούληδες με τις μαζοχιστικές παλαβομάρες τους, είναι παραπάνω από βέβαιον (συμφωνούν όλοι οι ιστορικοί σε αυτό) ότι οι Έλληνες θα είχαν ανακαλύψει την Αμερική από το 800 μ.Χ.

    Προφανώς, ο αείμνηστος πατήρ Σαραντάκος γνώριζε άριστα τον ολέθριο ρόλο του Χριστιανισμού στην Επιστήμη της Γεωγραφίας, αλλά δεν τόλμησε να ψελλίσει λέξη στο βιβλίο του, για να μή δυσαρεστηθούν οι χριστιανούληδες αναγνώστες του

    2) Με την ίδια λογική, ο πατήρ Σαραντάκος (καίτοι αναφέρει πολλά για τους κοσμαγάπητους Εβραίους στις «Γραμμές των Οριζόντων») δεν τολμά να γράψει μία αράδα για την ολοφάνερα αντιεπιστημονική γκάφα των Εβραίων να ορίσουν το 3760 π.Χ. ως έτος Κτίσεως του Κόσμου, πράγμα που εξακολουθούν να πράττουν μέχρι σήμερα στο (άκρως εξελιγμένο κατά τα άλλα…) Ισραήλ.

    Επίσης, ο πατήρ Σαραντάκος δεν λέει λέξη στο βιβλίο του και για τους Βυζαντινούς Κρετίνους που κι αυτοί χρονολογούσαν από Κτίσεως Κόσμου, με διαφορετικό – ωστόσο – έτος (το 5508 π.Χ.) ώστε να μή ταυτισθούν με τους Εβραίους.

    Την ίδια ακριβώς λογική έχουν σήμερα και οι Μάρτυρες του Ιεχωβά, που κι αυτοί χρονολογούν από Κτίσεως Κόσμου, συγκεκριμένα από το 4026 π.Χ. Καλώ τον εκλεκτό σχολιογράφο κ. Λεώνικο να μή κρύβεται: Ας αφήσει τα αστειάκια και ας βγεί να μάς πεί αν συμφωνεί με αυτό που λένε οι ομόπιστοί του, Μάρτυρες του Ιεχωβά: Ότι ο κόσμος κτίστηκε από τον Γιαχβέ το 4026 π.Χ.

  28. cronopiusa said

    Η «χρυσή» πατρίδα της Μήδειας
    …Η προσπάθεια απόκτησης του ορυκτού πλούτου της περιοχής. Ισως και ο μύθος του χρυσόμαλλου δέρατος αυτό να απηχεί. «Αλλωστε και ο Τρωικός πόλεμος δεν έγινε για την ωραία Ελένη αλλά για την αναζήτηση πρώτων υλών. Εγινε σε μια χρονική περίοδο όπου ο μυκηναϊκός πολιτισμός ήταν ήδη σε παρακμή. Είχαν εκλείψει οι πρώτες ύλες. Η Τροία, όπως όλη η περιοχή της Μικράς Ασίας και της Μαύρης θάλασσας, ήταν πλούσια σε πρώτες ύλες….
    MEDEA 1969 Pier Paolo Pasolini

  29. Γιάννης Ιατρού said

    Επειδή διακρίνω ένα κάποιο ενδιαφέρον (Χαρούλα, ΕΦΗ κλπ.) για τους Σκύθες και τα περί της Μαύρης Θάλασσας εδώ ένα σχετικό βιβλίο (2008) των David Braund και S. Kryzhitskiy (μαζί με κριτικές, στα γαλλικά που έχω περιλάβει) με τον τίτλο: Classical Olbia and the Scythian World – From the 6th c. BC to the 2nd c. AD.
    Περιέχει σχετικά με το θέμα άρθρα αγγλόφωνων αλλά κυρίως και ρωσόφωνων (->μετφρ. από τα ρωσικά στα αγγλικά 🙂 ) ερευνητών. Το έργο περιλαμβάνει τόσο τα αρχαιολογικά και τις ανασκαφικές ανακαλύψεις των τελευταίων δύο αιώνων στις βόρειες ακτές της Μαύρης Θάλασσας (π.χ. στην Ολβία Ποντική) και στις περιοχές που έζησαν οι Σκύθες κλπ. όσο και θέματα για τους Έλληνες αποίκους στην περιοχή αυτή.

  30. ΣΠ said

  31. loukretia50 said

    29, Ευχαριστούμε!

    Αrt Nouveau 1900

  32. Ιάκωβος ο Αδελφόθεος said

    1) Η διακεκριμένη (αλλά κάργα απονήρευτη) στιχουργός Λουκρητία έσπευσε να συγχαρεί (στο 31) τον Ιατρού για ένα άσχετο σύγγραμμα περί Σκυθίας που τάχα μάς προσέφερε στο 29 ο εν λόγω κακόψυχος σχολιαστής. Αγνοώσα η τάλαινα Λουκρητία την πονηρία του ανδρός: Το περί Σκυθίας σύγγραμμα του David Braund (2007) είναι «περσινά ξινά σταφύλια» και ουδεμία σχέση έχει με το παρόν άρθρο του πατρός Σαραντάκου.

    Αν ο κρυφοχριστιανός Ιατρού όντως επιθυμούσε το ξεστράβωμα των αναγνωστών του παρόντος Ιστολογίου, θα έπρεπε να μάς προσφέρει το τελευταίο (Ιούνης 2018) σύγγραμμα του Braund «Greek Religion and Cults in the Black Sea Region: Goddesses in the Bosporan Kingdom from the Archaic Period to the Byzantine Era», που καταπιάνεται με την πραγματική Γενοκτονία των Ποντίων: Αυτήν που πραγματοποίησαν από το 400 μέχρι το 600 μ.Χ. οι πνευματικοί πρόγονοι των κ.κ. Blog-oti-nanai + Theo + Κώστα + Ριβαλντίνιο κλπ. στην Μαύρη Θάλασσα εναντίον της Πατρώας Ελληνικής Θρησκείας και τον Ποντίων οπαδών της, τους οποίους εξόντωσαν μέχρις ενός, «διά την Αγάπην του Χριστού»!… Πρόκειται για ένα συγκλονιστικό βιβλίο που οφείλει να μελετήσει (κατεβάστε το ΕΔΩ) κάθε πραγματικός αναζητητής της Αλήθειας, ώστε να μή μάς φλομώνουν με αγαπητικές παρλαπίπες οι ενθάδε εκπρόσωποι των μισελλήνων χριστιανούληδων.

    2) Επειδής έχουμε και δουλειές, σάς αποχαιρετώ για απόψε με δύο άσχετες πληροφορίες: 2Α) Ένα παλιό άρθρο της μακαρίτισσας Άννας Τζιροπούλου για την αφαίρεση του τελικού Ν, ανέβασε σήμερα 5 Φλεβάρη το «Μακελειό» του Στέφανου Χίου και το έχουν ήδη αναπαραγάγει πάνω από 10 εθνικοβαρεμένα ιστολόγια

    2Β) Ένα καταπληκτικό άρθρο για τον Πλανητάρχη Ντόναλντ που απεσιώπησαν όλα τα ρωμέικα ΜΜΕ, είναι αυτό που δημοσιεύτηκε πέρυσι τον Ιούνιο (13/6/2018) στην εφημερίδα «Guardian» με τον εύγλωττο τίτλο «Trump has turned words into weapons. And he’s winning the linguistic war».Το υπογράφει ο κορυφαίος γλωσσολόγος της εποχής μας, Αμερικανοεβραίος George P. Lakoff και εξηγεί με αριστουργηματικό τρόπο πώς ο μεγαλοφυής Τράμπ έχει μετατρέψει τις λέξεις σε όπλα (μέσω του Twitter, κυρίως), αναγκάζοντας τα πανίσχυρα ΜΜΕ να αναπαραγάγουν συνεχώς τις δηλώσεις του, προκειμένου να τον κράξουν. ΚΙ ΟΜΩΣ: Με τον τρόπο αυτό ο Τράμπ κερδίζει ολοκληρωτικά τον Πόλεμο της Γλώσσας και διοικεί με μαεστρία τον Πλανήτη!..

    Πρόκειται για ένα αριστουργηματικό άρθρο που αξίζει να διαβαστεί από όλους τους αναγνώστες του κορυφαίου εν Ελλάδι Γλωσσικού Ιστολογίου. Καλούμε τον κ. Σαραντάκο να το δημοσιεύσει ως ξεχωριστή ανάρτηση στο παρόν Ιστολόγιο, για το ξεστράβωμα των μακαρίως κοιμωμένων Ρωμιών: Το Επιτελείο μας έχει έτοιμη την ρωμέικη μετάφραση και μπορούμε να του την στείλουμε με email, αν μάς το ζητήσει. Εννοείται ότι μπορεί να κάνει ο ίδιος οποιαδήποτε προσθήκη θέλει, πρίν ή μετά το άρθρο του «Μπαμπινιώτη των ΗΠΑ» George P. Lakoff

  33. Γιάννης Κουβάτσος said

    Η αγνοούσα, Βάτμαν, όχι η αγνοώσα. Μην κακοποιείς τη Θεία Ελληνική Γλώσσα μας.

  34. «οι Έλληνες….όλους τους ονόμαζαν βάρβαρους, επειδή μιλούσαν ακατάληπτα».

    # Όλοι οι Έλληνες πλην …Καταυλακολαμογίων, που έμαθαν να μιλούν τσιπρομακεδονικά»!

  35. Γιάννης Ιατρού said

    Ωραίο Λου
    Ο Ορφέας και η Μήδεια αποκοιμίζουν τον δράκο που φυλάει το χρυσόμαλλο δέρας
    του John D. Batten (1860-1932) που εικονογράφησε το βιβλίο: “The Book Of Wonder Voyages”, του Joseph Jacobs, (1919), στο κεφάλαιο για την Αργοναυτική εκστρατεία, σελ. 55 (καταβιβάσατε εδώ 🙂 )

  36. Μανούσος said

    27
    Γιακούμπ, ίσως η μεγαλύτερη αστοχία που έχεις γράψει ….

    Δες εδώ

    https://www.academia.edu/6893004/_Translators_from_Greek_into_Arabic_at_the_Court_of_Mehmet_the_Conqueror_in_A._Ödekan_N._Necipoǧlu_E._Akyürek_eds._The_Byzantine_Court_Source_of_Power_and_Culture_Istanbul_Koç_University_Press_2013_195_207

    Αν η γεωγραφία δεν προχώρησε, οφείλεται στον άπειρο σεβασμό προς την αυθεντία του Κλαυδίου Πτολεμαίου.
    Ακόμη και οι Άραβες δεν τόλμησαν να τον αποκηρύξουν, αλλά έκαναν σιωπηρά τις διορθώσεις στις σφαλερές γεωγραφικές συντεταγμένες.

    Πολύ πρόχειρα:
    https://foliaphilologica.wordpress.com/2016/11/21/ο-πρώτος-παγκόσμιος-άτλας/

  37. loukretia50 said

    32. H κάργα απονήρευτη , πλην «διακεκριμένη»
    – τώρα σε τι, άλλου παπά! – οκ, αφού επιμένει!
    ουδόλως δυσανασχετεί τάλαινα αν παραμένει
    που μελετάει και πηγάς από χρονιά ληγμένη,
    αρκεί σ΄αυτά που αγαπά νάναι ενημερωμένη
    ΛΟΥ
    Ε, νάναι κι αξιόπιστα, δεν είναι βαρεμένη – νομίζω!
    ———————————-

  38. Γιάννης Ιατρού said

    Μού χει πιάσει η παγίδα ένα σχόλιο σχ. με το #31

    ΥΓ: Μια παρατήρηση εν συντομία για τον πολυώνυμο (καμία δουλειά δεν είναι ντροπή, εκτός από αυτή του γαμιτζή του μπλογκ…): Το σημερινό ΔΕΝ έχει θέμα την Θρησκεία…., οι αντιγραφές από τον «κινέζο» και η παράθεση του βιβλίου στον προσωπικό του χώρο, χωρίς την παραμικρή προσφοράς «πρόσθετης αξίας» στο αρχικό πιντιεφι, έχουν σαν μόνο λόγο ύπαρξης την στατιστική …. Αλλιώς δίνεις τον σύνδεσμο στον κινέζο, π.χ. για το #32α αυτόν

  39. BLOG_OTI_NANAI said

    32: Δείξε μας το απόσπασμα βατμαν. Σε ποια σελίδα γράφει: «400 μέχρι το 600 μ.Χ. στην Μαύρη Θάλασσα εναντίον της Πατρώας Ελληνικής Θρησκείας και τον Ποντίων οπαδών της, τους οποίους εξόντωσαν μέχρις ενός»;

  40. loukretia50 said

    Βρήκα αυτό, μου φάνηκε ενδιαφέρον, εσείς κρίνετε:
    A treatise on the comparative geography of western Asia, Volume 2
    BOOK IV – EUXINE – chapter I-
    “AN EXAMINATION OF ARRIAN’S PERIPLUS OF THE EUXINE SEA”
    https://books.google.gr/books?id=oBFefLVflU8C&printsec=titlepage&source=gbs_summary_r&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

    ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ ΕΥΞΕΙΝΟΥ ΠΟΝΤΟΥ
    http://web.archive.org/web/20110827212300/www.arxaiologia.gr/assets/media/PDF/migrated/1372.pdf

    Χαιρετώ προς το παρόν

  41. Γιάννης Ιατρού said

    (ξαναδοκιμάζω το πιασμένο σχόλιο)
    Ωραίο Λου (#31)
    Ο Oρφέας και η Mήδεια αποκοιμίζουν τον δράκο που φυλάει το χρυσόμαλλο δέρας
    του John D. Batten (1860-1932) που εικονογράφησε το βιβλίο: “The Book Of Wonder Voyages”, του Jοseph Jacοbs, (1919), στο κεφάλαιο για την Αργοναυτική εκστρατεία, σελ. 55 (καταβιβάσατε εδώ 🙂 )

  42. Γιάννης Ιατρού said

    χεχε, τα μαγικά έπιασαν, οπότε Νίκο όοοοοταν το δεις, σβήσε το πιασμένο στη φάκα 🙂
    ΥΓ: το εδώ στο προηγούμενο σχόλιο 🙂

  43. Γιάννης Ιατρού said

    42a: Τι να σου κάνω ρε Νίκο, που είσαι απίκο στην εξυπηρέτηση 🙂 🙂

  44. Μανούσος said

    Να θυμίσω ότι ο Αναξίμανδρος θεωρούσε την γη κυλινδρική.

  45. sarant said

    Γιάννη, μόνο απίκο δεν ήμουν σήμερα και υπάρχει φόβος να συνεχιστούν τα τεχνικά προβλήματα από το μηχάνημα του γραφείου.

  46. Γιάννης Ιατρού said

    39: Blogιε,
    κοίτα στη σελ. 23 και τριγύρω στο λίκνο που δίνω στο #38 (τέλος), Εννοεί τις αναφορές στον Προκόπιο (Procopius, Wars,
    8 5. 7– 10)

  47. Γιάννης Ιατρού said

    45: Ναι, το είπες το πρωί, και γι αυτό και έλαβα τα μέτρα μου (βλ. 41, αλλά με είχες προλάβει). Ευχαριστώ πάντως,

  48. Jane said

    Δεν ξέρω , αν το είχε αναφέρει κάποιος .Υπάρχει και μια έκδοση του 1854 .
    The geography of Herodotus by Wheeler, James Talboys, 1824-1897

    Περιέχει τα πάντα από τη Γεωγραφία του Ηρόδοτου, χάρτες , διηγήσεις που κατέγραψε, ταξίδια και στοιχεία από την ιστορία του. Νομίζω είναι εξαιρετικό βιβλίο για όποιον ενδιαφέρεται για περαιτέρω μελέτη.

    https://archive.org/details/geographyofhero00whee/page/n3

    Πάντως πολλή καλή δουλειά έκανε ο πατήρ Σαραντάκος. Αυτό θα πει αγάπη για τη γνώση και μεράκι για τη συγγραφή με απλό και κατανοητό τρόπο.

  49. Jane said

    *πολύ καλή δουλειά , βεβαίως 🙂

  50. Μας τελείωσε σήμερα ο Ουζουνίδης τον οποίον θαύμαζαν πέρισυ οι άσχετοι με την μπάλλα βάζελοι του ιστολογίου, θαυμαστές φέτος του Δώνη ως πιστεύοντες πως η πράσινη τριφυλλοφόρος φόρμα μπορεί να κάνει μια μετριότητα εξπέρ. Οσο κι ένα ντοπαρισμένο γαϊδούρι μπορεί να κερδίσει άλογο κούρσας. Προπονητές που έχουν κάνει καριέρα με δημοσιογραφικές και άλλες σχέσεις γυρολόγοι σαν τον Τσιώλη και τον Παράσχο καταντούν (ο Παράσχος κάτι κατέχει αλλά έχει και υποχρεώσεις αλλού και δεν μπορεί να πολυεφαρμόσει αυτά που ξέρει )
    Χθες ο Ουζουνίδης έδινε τις ίδιες οδηγίες με τον Δώνη της Τετάρτης» Κάντε σέντρες και κάποιο γκολ θα μπει». Κορυφαίοι προπονητές μιας κάποιας χρονιάς και οι δύο…

    Από την άλλη ο Λουτσέκου στο ημίχρονο έκανε σεμινάριο στους παίκτες τους πως να κλείνουν τους χώρους με διαρκή κίνηση και ΧΩΡΙΣ τάκλιν αφού είδε στο Α’ ημίχρονο 5κάρτες στα 6 φάουλ που έκαναν οι παίκτες του 2ΠΑΟΚ. Αποτέλεσμα ; Δύο μόνο φάουλ κι αυτά στο τελευταίο δεκάλεπτο λόγω κούρασης και με ΣΥΝΕΧΗ κατοχή μπάλλας από την ΑΕΚ !!!

    Είναι δύσκολο το άθλημα, λέμε

  51. Jane said

    Του ίδιου συγγραφέα The life and travels of Herodotus

    https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=hvd.hn1zx5;view=1up;seq=11

  52. sarant said

    48-51 Ευχαριστούμε!

  53. NIKOS NIKOS said

    Με όλο τον σεβασμό στον θανόντα πατέρας σας.
    Πατέρας της γεωγραφίας είναι ο Όμηρος. Ο Ηρόδοτος είναι πατέρας της εθνολογίας όχι της γεωγραφίας και ούτε καν της ιστορίας.
    Στον Όμηρο έχουμε την αναφορά για τον βοριά(άνω) και τον νότο (κάτω) που λανθασμένα ισχύει μέχρι σήμερα.
    Ο Όμηρος είναι ο νονός του κόσμου της γεωγραφίας όλης της γης από άκρη σε άκρη. Οι Αιθίοπες ( Φοίνικες,Δωριείς, Αιολείς, Δαναοί, Αιγύπτιοι, Ερυθραίοι, Έλληνες οι ίδιοι ήταν τότε) περιπλανήθηκαν και εποίκησαν όλο τον πλανήτη ήδη από την νεολιθική εποχή. Τα μνημεία τους αρχαιολογικά και γλωσσολογικά υπάρχουν ακόμη και σήμερα μάρτυρες της επικράτησης αυτής.
    Ο τρωικός πόλεμος και η Οδύσσεια είναι θρησκευτικά μυθιστορήματα που στιγμάτισαν την οικουμένη ανεξίτηλα είτε μας αρέσει είτε όχι.
    Μια καλή αρχή για τον αναγνώστη που δεν φοβάται την αλήθεια της παραδοξότητας είναι και αυτό το βιβλίο
    https://www.politeianet.gr/books/9789607437181-kampanakis-patroklos-ekati-i-pro-tou-kataklusmou-sugkoinonia-duo-kosmon-dia-tis-atlantidas-97797
    αλλά και το «Περί του εμφαινομένου προσώπου τω κύκλω της Σελήνης» του Πλούταρχου θα σας δώσει κάποιες καλές πληροφορίες και εκεί.

  54. Και για όσους τρέφουν αυταπάτες για την πολιτική του Βασιλειάδη στα αθλητικά …

    1. Οι δηλώσεις του Θεοδωρίδη πως…«όλοι αυτοί οι κύριοι, ο Πορτογάλος και οι άλλοι, είναι νεκροθάφτες του ποδοσφαίρου. Είναι πρωτόγονα για το ελληνικό ποδόσφαιρο. Δεν θα τους αφήσουμε να προχωρήσουν αυτό το έργο», δεν συγκίνησαν τον εισαγγελέα … «Ο κ. Σιμιτζόγλου έκρινε ότι δεν συντρέχουν λόγοι άσκησης πειθαρχικής δίωξης για επιβαρυντικής μορφής κρίσεις.

    2. Μήνας και μετά την ταυτοποίηση των δραστών του ξυλοδαρμού του διαιτητή Τζήλου εντάλματα δεν βγήκανε και ο ξυλοφορτώσας ανεχώρησεν εις το εξωτερικόν, διακοπές για τον κόπο του…
    https://www.sdna.gr/podosfairo/superleague/article/564435/ypothesi-tziloy-ta-entalmata-argisan-kai-o-dm-diefyge-sto

    Οσοι είδαν και την διατησία του Δανού στο ΑΕΚ-ΠΑΟΚ πολλά κατάλαβαν όσοι δεν το είδαν ας προσέξουν τα κάτωθι στιγμιότυπα στο βίδδεο :

    2,28 Χαιρετισμός του Λιβάγια της ΑΕΚ στον διαιτητή λές και γνωρίζονταν !! Ισως γι αυτό στο …

    6.35 κτύπημα του Λιβάγια στο Ζαμπά κι αντί κόκκινη στον Λιβάγια, κίτρινη στον Ζαμπα !!!!!

    7.18 και 7.43 Δείτε τα μαρκαρίσματα χωρίς κάρτα των παικτών της ΑΕΚ

    8.00 Δείτε γιατί χρεώθηκε την δεύτερη κίτρινη- κόκκινη ο Ζαμπά !!

  55. 48 – 49 Μπα, δεν είναι λάθος. Για να είναι πολύ καλή η δουλειά πρέπει να έχει προηγηθεί πολλή (και καλή) δουλειά 🙂

  56. Γιάννης Κουβάτσος said

    60, 64: Τα …αποκαλυπτικά σχόλια του Βάτμαν και τα ποδοσφαιρικά δικά σου είναι ό,τι πιο καλτ μπορεί να προσφέρει το ιστολόγιο – κάθε ιστολόγιο. Α-πο-λαυ-στι-κά! 😂👍

  57. Γιάννης Κουβάτσος said

    50 και 54, διορθώνω. Η απόλαυση παραμένει. 😎

  58. # 56

    Εχεις δίκιο…
    Τι να απαντήσω σε κάποιον που όταν έκανε 5 σερί νίκες ο ΠΑΟ του Δώνη (τις 4 με ομάδες της συμμορίας των 7 της ΕΡΤ) έγραφε πως χωρίς το – 6 θα διεκδικούσε πρωτάθλημα με τον Δώνη και εγώ του έγραφα πως όποια ομάδα τρέξει με τον ΠΑΟ δεν θα χάσει. Μετά τις πρώτες φάπες αποφάσισε να μην ξανασχολιάσει αθλητικά παρά μόνο απαξιωτικά και αφ’ υψηλού αφού ΟΛΑ είναι σε βάρος του. Προτιμά να μην δει, να μην ακούσει τι του λέω γιατι ξέρει πως σε άσχημη θέση θα βρεθεί. Καταστολή.

  59. BLOG_OTI_NANAI said

    46: Εκεί πάντως δεν βλέπω κάτι τέτοιο. Μόνο για Σκύθες και Γότθους αναφέρει ο Προκόπιος (αριστερό κείμενο). Και ο Σωζομενός (δεξί κείμενο) που όπως λέει ο συγγραφέας παραθέτει την ίδια ιστορία, μιλάει για σύγκρουση Ούννων και Γότθων και κατόπιν οι Γότθοι πέρασαν μέσα στην Ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Ο Προκόπιος μιλάει για την Μαιώτιδα λίμνη και αυτή βρίσκεται εκεί που έχω το κόκκινο βελάκι. Στον χάρτη αυτό που δείχνει την αυτοκρατορία προς τα τέλη του 4ου αιώνα, δείχνει σε όλη την πλευρά αυτή βαρβαρικά φύλα και όχι εκχριστιανισμένους. Αλλά και αργότερα στον 6ο αιώνα, πάλι όλες αυτές οι περιοχές ήταν εκτός της αυτοκρατορίας.

  60. Γιάννης Ιατρού said

    59: Τι να σου πω, δεν το έχω και χτενίσει, πάντως τότε (4ος-6ος αι, μ.Χ.) πολεμικές επιχειρήσεις γίνονταν με διάφορες φυλές, στα σύνορα ας πούμε, όλο και κάποιοι θα πλήρωναν τη νύφη… Ας σου πει ο ίδιος…

  61. BLOG_OTI_NANAI said

    60: Εννοείται, περιμένω τον καθ’ ύλην αρμόδιο…

  62. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  63. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    https://digitalzoot.weebly.com/uploads/7/0/6/8/7068388/5759807.jpg?942
    χάρτης σε πινακίδα από πηλό, που βρέθηκε στην πόλη Ga-Sur (Μεσοποταμία) και χρονολογείται γύρω στο 2500 π.Χ.
    Δίπλα, απεικονίζεται η ερμηνεία του.

  64. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

  65. Corto said

    Για την υπό εξέταση ιστορική περίοδο (πριν τους αλεξανδρινούς χρόνους) αξίζει να μνημονευθεί και ο Σκύλαξ ο Καρυανδεύς (6ος – 5ος αιώνας π.Χ.), ο οποίος ταξίδεψε από τα Εκβάτανα μέχρι την σημερινή Καμπούλ, κινήθηκε στον Ινδό ποταμό και από τις εκβολές του περιέπλευσε την Αραβική Χερσόνησο μέχρι το σημερινό Σουέζ.

  66. Corto said

    Ας αναφερθεί επίσης το λίαν ενδιαφέρον περιστατικό της προσπάθειας του τυράννου της Μιλήτου Αρισταγόρα, το 504 π.Χ. να πείσει τον βασιλιά της Σπάρτης Κλεομένη να εκστρατεύσουν μαζί εναντίον των Περσών. Ο Αρισταγόρας επιχειρηματολόγησε υπέρ της εκστρατείας, επιδεικνύοντάς αναξιμάνδρειο χάρτη, όπου φαίνονταν οι θέσεις των λαών του Περσικού κράτους από την Ιωνία μέχρι τα Σούσα.

    «…ἔχων χάλκεον πίνακα ἐν τῷ γῆς ἁπάσης περίοδος ἐνετέτμητο καὶ θάλασσά τε πᾶσα καὶ ποταμοὶ πάντες.»
    «…δεικνὺς δὲ ἔλεγε ταῦτα ἐς τῆς γῆς τὴν περίοδον τὴν ἐφέρετο ἐν τῷ πίνακι ἐντετμημένην.
    (Ηρόδοτος, Τερψιχόρη, 49-1 και 49-5)

    Όπως έχει επισημάνει ο καθηγητής Ευάγγελος Λιβιεράτος, πρόκειται ίσως για το πρώτο παράδειγμα στην Ιστορία χρησιμοποίησης χάρτη ως «εργαλείο άσκησης γεωστρατηγικής».

  67. Γιάννης Ιατρού said

    66: Ο Ηρόδοτος είχε ένα κόλλημα με την απόσταση από τα Σούσα, αν δεν κάνω λάθος την χρησιμοποιούσε σαν σημείο αναφοράς. Άμα προκληθώ θα το ψάξω … 🙂

  68. Χρήστος Π. said

    64 Πολύ εντυπωσιακό. Ξέρεις μήπως κάτι περισσότερο να μας πεις για τη προέλευσή του. Ήταν πχ Βαβυλώνιοι, Ακκάδιοι, κλπ.

  69. Ιάκωβος ο Αδελφόθεος said

    (σ.σ.: Το βάζω κι εδώ για να το δεί ο γηραιός οπαδός του ΠΑΟΚ κ. Gpoint)

    Καλησπέρα σας από Ιλλινόϊ,

    1) Εν τω μέσω της νυκτός αναρτώ την γκολάρα που θα φάει ο ΠΑΟΚ την Κυριακή στην Τούμπα από γνωστό μαύρο γάτο του Θρύλου. Αφιερώνω το καταπληκτικό βίντεο στην γατόφιλη στιχουργό κ. Λουκρητία, γιατί ξέρω ότι θα το εκτιμήσει, και στον κ. λαλίστατο Gpoint γιατί ξέρω ότι θα λυσσάξει…

    2) Μόλις προλαβαίνω να συγχαρώ τον ελληνόψυχο Αλέξη Τσίπρα γιατί είναι ο μόνος Ρωμιός πρωθυπουργός από το 1950 που επισκέπτεται την Άγκυρα και αρνείται να καταθέσει στεφάνι στο μαυσωλείο του Ατατούρκ. ΙΔΟΥ το πρόγραμμα της διήμερης επισκέψεως του ελληνόψυχου Αλέξη στην Τουρκιά: Πουθενά το μαυσωλείο του Κεμάλ!..

  70. Γιάννης Ιατρού said

    68: Ακκάδιοι,
    ….unearthed in 1930 at the ruins of Ga-Sur at Nuzi, in present-day Iraq. Conflicting opinions date the Ga-Sur tablet at either 2500 B.C. or 3800 B.C.

  71. Χρήστος Π. said

    70 Ευχαριστώ, πολύ ενδιαφέρον και εντυπωσιακό.

  72. sarant said

    66 Το πρώτο γνωστό παράδειγμα

  73. NIKOS NIKOS said

    @ 24 Πολύ ενημερωτικό το link σας για τους Αιθίοπες. Και να σκεφτεί κανείς ότι όλα αυτά τα είχε αναλυτικά εξηγήσει ο μακαρίτης Αθηναγόρας ενενήντα χρόνια πριν

    https://www.politeianet.gr/books/9789603910138-mitropolitis-athinagoras-eleutheriou-eleusis-i-omiriki-aithiopia-kai-i-lesbos-183307

    (πριν ακόμη αυτός ο αρχιτέκτων της γλωσσολογίας ο πως τον λέγανε… φανερώσει την ελληνικότητα της γραμμικής Β αλλά και που ταυτόχρονα ξευτέλισε τους αυτοαποκαλούμενους ειδικούς γλωσσολόγους-παρλαπίπες)

  74. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    68
    Ευανθία Μιχαηλίδου , » Ιστορία της Χαρτογραφίας» , Αθήνα 2004
    Ο χάρτης Akkadian , αναφέρεται συχνά στη βιβλιογραφία ως ο παλαιότερος χάρτης στον
    κόσµο. Είναι χάρτης µεσαίας κλίµακας, αν και η πήλινη πλάκα είναι διαστάσεων µόλις
    7,6Χ6,8εκ. Η κατασκευή του τοποθετείται γύρω στο 2500 π.Χ. και βρέθηκε στα ερείπια της
    Ga Sur (250km βόρεια της Βαβυλώνας) (Raisz 1948). Σήµερα, βρίσκεται στο σηµιτικό
    µουσείου του πανεπιστηµίου του Harvard. Ο χάρτης είναι προσανατολισµένος µε την
    ανατολή προς τα πάνω. Απεικονίζει κοιλάδα που διασχίζεται από ποταµό, πιθανόν τον
    Ευφράτη και τα γύρω βουνά µε ιδιαίτερο συµβολισµό. Το δέλτα του ποταµού καταλήγει σε
    λίµνη ή θάλασσα. Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της απεικόνισης είναι ο συµβολισµός µε
    κύκλους των σηµείων του ορίζοντα. Χαρακτηριστική είναι επίσης η καθαρότητα των
    χαρακτήρων σφηνοειδής γραφής

    70. Φχαριστούμε Γιαννη.Κοιμήθηκα στο μεταξύ :). Μου φάνηκε πως θα ενδιαφέρει αυτή εδώ εργασία.

  75. Κώστας said

    173: Εκατό χιλιάδες φορές έχουμε πει ότι ο Βέντρις ΔΕΝ δούλευε μόνος του, αλλά υποστηριζόταν από κάποιους «παρλαπίπες». Επίσης, ο Βέντρις μπορεί να ήταν ερασιτέχνης, αλλά με τις γνώσεις που είχε, μόνο άσχετο δεν τον έλεγες. Και τέλος, τι θα πει «ξευτέλισε»;; Στην αρχή ούτε ο ίδιος πίστευε πως η Γραμμική Β ήταν ελληνικά; Οπότε;

  76. Κώστας said

    Αναφερόμουν στο σχόλιο 73.

  77. NIKOS NIKOS said

    @ 75 Δεν αρνείται κανείς την χρησιμότητα των γλωσσολόγων. Όπως και εσύ σωστά το τοποθέτησες υπάρχει διαφορά μεταξύ του χρήσιμου και του σημαντικού.

  78. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    74: ΕΦΗ
    Ίσως η ταμπλέτα 🙂 του Ga-Sur να είναι όντως ο παλιότερος χάρτης (περιοχής, όχι «παγκόσμιος» = του γνωστού κόσμου), αν δεχθούμε τις αντιρρήσεις που υπάρχουν για την τοιχογραφία στο Çatalhöyük (Τουρκία), περί το 5700 π.Χ.
    Μερικά σχετικά:
    – The Çatalhöyük Mural – This is Not a Map – Matthew Edney, 2018
    – Identifying the Volcanic Eruption Depicted in a Neolithic – Axel Schmitt, 2014
    – What is the World’s Oldest Map – Keith C. Clarke, 2013

  79. Γιάννης Ιατρού said

    Προς διευκόλυνση των συνεντευξόμενων ρεκτών, εδώ τα τρία προηγουμένως αναφερθέντα έγγραφα (στο #78) μαζεμένα σ΄ ένα πιντιέφι – The Çatalhöyük Mural, Collection of 3 documents (Edney 2018, Schmitt 2014, Clarke 2013).

  80. NIKOS NIKOS said

    Όμηρος ο πατέρας της Γεωγραφίας. Βοράς Νότος

  81. Γιάννης Ιατρού said

  82. NIKOS NIKOS said

    @81 Φεύγω όπου νάναι ξυπνάει ο Σιάκωβος

  83. ο Πανδελής said

    Να συστήσω και εγώ από την πλευρά μου ενα παλιό μεν αλλά βασικό έργο, σχετικό με την θεματική του βιβλίου του Δημήτρη Σαραντάκου: The Ancient Explorers, των Cary-Warmington ( https://ia801607.us.archive.org/32/items/in.ernet.dli.2015.56987/2015.56987.Ancient-Explorers.pdf ). Σε κάποια πανεπιστήμια προτείνεται ως βασικό εγχειρίδιο για το θέμα, όπως π.χ. στο τμήμα Αρχαίας Ιστορίας του Albrecht-Ludwigs-Universität Freiburg (im Breisgau) το χειμερινό εξάμηνο 1997/1998. Είχε προσφέρει τότε κάποιος Ιστορικός ένα μάθημα (Übung) για τις εξερευνήσεις στην αρχαιότητα (με έμφαση στο ταξίδι του Πυθέα) και είχε προτείνει το βιβλίο αυτό.

    Αναφέρθηκαν κάπου και οι Σκύθες. Και θυμήθηκα που είχα περάσει πριν από μήνες από ενα παλαιοβιβλιοπωλείο της Αθήνας και βρήκα την μονογραφία του Minns, Scythians and Greeks (https://ia801702.us.archive.org/35/items/scythiansgreekss00minn/scythiansgreekss00minn.pdf ). Έργο των αρχών του 20ουαι. βέβαια, αλλά καταπληκτική δουλειά, με χάρτες και σχέδια από τον συγγραφέα.

  84. Γιάννης Ιατρού said

    83: Ευχαριστούμε πολύ

  85. ο Πανδελής said

    84: Ευχαριστώ και εγώ, να είστε καλά! Καλό σας βράδυ!

  86. sarant said

    83 Ευχαριστίες και από μένα!

  87. Γιάννης Ιατρού said

    83:b ο Πανδελής

    Στο έργο του Μinns που αναφέρετε υπάρχουν δύο χάρτες (ένας λίγο μετά την αρχή κι ένας προς στο τέλος του βιβλίου). Δυστυχώς στο σκανάρισμα έχουν περιλάβει μόνο ένα μέρος τους, προφανώς γιατί είναι διπλωμένοι στο βιβλίο.

    Μιάς και όπως κατάλαβα, έχετε το βιβλίο σε φυσική μορφή (από το παλαιοπωλείο που το βρήκατε), μήπως σας είναι εύκολο να σκανάρετε ή αν αυτό σας είναι δύσκολο, έστω να βγάλετε μια φωτογραφία (σε μιά καλή ανάλυση και όσο το δυνατόν μικρή παραμόρφωση 🙂 ) ολόκληρων των χαρτών αυτών και να μας την κάνετε προσβάσιμη;

  88. ο Πανδελής said

    86: Ευχαριστώ και εγώ!

    87: Γειά σας κύριε Ιατρού, δεν έχω αγοράσει το βιβλίο. Κοστίζει πάνω από 100 ευρώ. Το είχα δει στο παλιοβιβλιοπωλείο Λαβύρινθος, οδός Ιπποκράτους 108. Το βρήκα μετά στο archive.org. Μήπως σας εξυπηρετεί καλύτερα το λινκ αυτό; https://archive.org/details/b29009844/page/n6 (με πολλές επιλογές για κατέβασμα στα δεξιά της σελίδας)

    Λυπάμια για την ταλιπωρία. Να είστε καλά!

  89. Γιάννης Ιατρού said

    88b: Ευχαριστώ που απαντήσατε άμεσα. Κρίμα, χάσαμε (προς το παρόν, γιατί υπάρχει και ψηφιοποιημένο στο cambridge, αλλά προς το παρόν δεν βρίσκω τη σωστή πρόσβαση…).
    Το πιντιέφι που κυκλοφορεί το έχω, και σε καλύτερη μορφή από αυτό στο archive, αλλά οι χάρτες είναι όπως προείπα …

    ΥΓ: Το βιβλίο υπάρχει και στον Μπέζο, περίπου 52€, τα 100€ πολλά είναι, αν το είχε τόσο ακριβά ο παλαιοβιβλιοπώλης που γράφετε, τότε θα τον κατέτασσα στους παλιο-βιβλιοπώλες 🙂

  90. ο Πανδελής said

    89: Γειά σας, λυπάμαι. Δεν πιστεύω οτι χάθηκε κάτι. Όποιος θέλει, παραγγέλνει από amazon, ειδάλλως θα περιμένει πρόσβαση στο αρχείο cambridge. Υπομονή.

  91. ο Πανδελής said

    Υπάρχει επίσης και αυτό εδώ το βιβλίο: https://www.papadimasbooks.gr/product.asp?catid=301, http://www.biblionet.gr/book/146428/%CE%A3%CF%84%CE%B1%CF%8A%CE%BD%CF%87%CE%AC%CE%BF%CF%85%CE%B5%CF%81,_%CE%93%CE%B5%CF%8E%CF%81%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%82/%CE%99%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%B3%CE%B5%CF%89%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AF%CE%B1_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%B1%CE%AF%CE%BF%CF%85_%CE%BA%CF%8C%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%85

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: