Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Λεξικό λογοκρισίας στην Ελλάδα

Posted by sarant στο 25 Φεβρουαρίου, 2019


Με τον τίτλο αυτό κυκλοφόρησε πριν από τις γιορτές, από τις εκδόσεις Καστανιώτη, ένα συλλογικό έργο, σε επιμέλεια Πηνελόπης Πετσίνη και Δημήτρη Χριστόπουλου, το οποίο φιλοδοξεί να χαρτογραφήσει το φαινόμενο της λογοκρισίας στην Ελλάδα, ιδίως κατά τη μεταπολεμική και ειδικότερα κατά τη μεταπολιτευτική περίοδο.

Το έργο χωρίζεται σε τρεις ενότητες: Η πρώτη παρουσιάζει το υπόβαθρο της λογοκρισίας υπό τη μορφή ιστορικής ανασκόπησης. Σε ξεχωριστές μελέτες τεκμηριώνεται η λογοκρισία στον Τύπο, στις εικαστικές τέχνες, τη μουσική, τη λογοτεχνία κ.ο.κ.

Η δεύτερη αναλύει τα «πεδία της λογοκρισίας», δηλαδή τα θέματα στα οποία συστηματικά εντοπίζονται λογοκριτικά φαινόμενα, όπως η βλασφημία, τα εθνικά θέματα, η πορνογραφία κ.ά.

Η τρίτη ενότητα, με τίτλο Συμβάντα, αποτελεί το καθαυτού λεξικό, καθώς αποτελείται από σύντομα λήμματα σε αλφαβητική σειρά -μια γεύση παίρνετε από τον πίνακα περιεχομένων εδώ, αλλά μόνο από το γράμμα Α (ως το λήμμα ‘Αριστοφάνης’) διότι τα υπόλοιπα δεν χώρεσαν στην παρουσίαση της Πολιτείας.

Αυτά ακριβώς τα λογοκριτικά συμβάντα αποτελούν πολύ ενδιαφέροντα θέματα για συζήτηση στο ιστολόγιο -μάλιστα, καθώς τα περισσότερα εντοπίζονται στην εποχή μετά το 1974, τα έχουμε ζήσει, τουλάχιστον οι μεγαλύτεροι. Κι έτσι, το βιβλίο αυτό σιγουρα θα το αναζητούσα έτσι κι αλλιώς και υπόσχομαι στο μέλλον να παρουσιάσω κάποια θέματα από τα λήμματα του λεξικού.]

Όμως στο βιβλίο έχω βάλει κι εγώ το χέρι μου, δηλαδή συμμετέχω με πέντε σύντομα σημειώματα τα οποία, δεν θα το κρύψω, είναι παρμένα από άρθρα του ιστολογίου. Αρχικά, μου ζήτησαν να γράψω κάτι για τη σύγκρουση Μάνου Χατζιδάκι και Αυριανής -όπου είχαμε τη δημαγωγική επίκληση της λογοκρισίας εκ μέρους της Αυριανής, και, κουβέντα στην κουβέντα, πρότεινα και μερικά ακόμα σύντομα σημειώματα. Τι τα θέλετε, τόσα χρόνια έχει μαζευτεί στο ιστολόγιο αρκετό αξιόλογο υλικό, και όχι μόνο ποσοτικά (προχτές περάσαμε τα 3700 άρθρα).

Θα παρουσιάσω σήμερα ένα από τα πέντε σημειώματα που έδωσα στο Λεξικό της λογοκρισίας, που το διάλεξα για δύο λόγους: από τη μια, πρωτοδημοσιεύτηκε στο ιστολόγιο εδώ και εννιά χρόνια, άρα δεν θα το θυμούνται πολλοί, και μάλιστα, επειδή μπήκε κυριακάτικα (δεν είχαμε ακόμα καθιερώσει λογοτεχνικό θέμα τις Κυριακές) ο σχολιασμός του ήταν σε στενό οικογενειακό κύκλο, αν και έγιναν ουσιαστικά σχόλια. Από την άλλη, το άρθρο που έδωσα στο βιβλίο έχει πολλές διαφορές από το παλιό άρθρο του ιστολογίου, πάνω από το μισό είναι καινούργιο -και πρέπει να ευχαριστήσω το Σπαθόλουρο για τη βοήθεια στην ανεύρεση στοιχείων.

Μαντάμ Αναστασία, η ψαλιδοχέρα

Η προληπτική λογοκρισία στις εφημερίδες έγινε δυνατή συνταγματικά με την αναθεώρηση του 1911 και καθιερώθηκε νομοθετικά με τον ν. ΔΞΘ’ «Περί καταστάσεως πολιορκίας» της 6ης Οκτωβρίου 1912 ο οποίος ψηφίστηκε αμέσως μετά την έναρξη του Α’ βαλκανικού πολέμου. Ο νόμος αυτός ενεργοποιήθηκε στις 20 Ιουλίου 1917 με την επανένωση του ελληνικού κράτους υπό τον Βενιζέλο και την είσοδο της χώρας στον πόλεμο, ενώ ψηφίστηκε και ο ν. 755 της 23ης Αυγούστου 1917 που προέβλεπε διώξεις εφημερίδων για δημοσιεύματα σχετικά με στρατιωτικές κινήσεις. Από τον Νοέμβριο του 1917 συγκροτήθηκε και η Επιτροπή Προληπτικής Λογοκρισίας (με διευθυντή, έως το 1919, τον επιφανή λογοτέχνη Κώστα Χατζόπουλο) η οποία μάλιστα με ανακοινώσεις (βλ. π.χ. Σημαία 8/3/1918) στις εφημερίδες δήλωνε ότι δέχεται κριτική και έλεγχο των αποφάσεών της αλλά όχι υβριστικούς λιβέλλους.

Τότε άρχισαν να εμφανίζονται στις σελίδες των εφημερίδων λευκά κομμάτια, εκεί όπου η λογοκρισία είχε επέμβει· δεν κοβόταν απαραίτητα ολόκληρο το άρθρο ή το σχόλιο. Πολύ συχνά κόβονταν μερικές αράδες μόνο ή μια-δυο παράγραφοι.

Κατεξοχήν θύμα της λογοκρισίας την εποχή εκείνη στάθηκε ο Ριζοσπάστης, ο οποίος, με διευθυντή τον Γιάννη Πετσόπουλο, ύστερα από ένα σύντομο φλερτ με το βενιζελικό καθεστώς στις αρχές του 1918, μπήκε σιγά-σιγά σε τροχιά σύγκρουσης με την κυβέρνηση, ιδίως μετά την αποχώρηση του Ν. Γιαννιού από την αρχισυνταξία τον Σεπτέμβριο του 1918, την όξυνση των εργατικών αγώνων, την εκστρατεία στην Ουκρανία τους πρώτους μήνες του 1919 και την απόβαση ελληνικού στρατού στην Ιωνία τον Μάιο του 1919. Εννοείται ότι η λογοκρισία της εφημερίδας συνεχίστηκε με την ίδια ή και μεγαλύτερη ένταση και μετά την αλλαγή της κυβέρνησης, τον Νοέμβριο του 1920.

Πολύ συχνά, η πρώτη σελίδα του Ριζοσπάστη τυπωνόταν με λευκά μπαλώματα, εκεί που είχε επέμβει το ψαλίδι του λογοκριτή. Κάποτε τα κενά είναι τόσο πολλά που λείπει το ένα τέταρτο συνολικά της ύλης. Λογοκρίνονταν και οι γελοιογραφίες: κάποια σκίτσα δημοσιεύτηκαν χωρίς τη λεζάντα, που είχε λογοκριθεί (π.χ. στο φύλλο της 30/5/1921), ενώ από τη γελοιογραφία της 31ης Οκτωβρίου 1921 είχε… λογοκριθεί το σκίτσο αλλά είχε εγκριθεί η λεζάντα!

Ίσως για εκδίκηση, ο σκιτσογράφος του Ριζοσπάστη είχε προσωποποιήσει τη Λογοκρισία, μια γριά στρίγκλα με ψαλίδι (π.χ. στο φύλλο της 13/4/1921), την οποία παρουσίαζε συχνά-πυκνά αλαμπρατσέτα με τον Στρατιωτικό νόμο, έναν καραβανά με κουτσαβάκικο ύφος (π.χ. στο φύλλο της 26.4.1920). Το ίδιο σκίτσο σε μικρογραφία χρησιμοποιήθηκε σαν βινιέτα που δήλωνε την επέμβαση της λογοκρισίας. Έτσι, αντί για την αναφορά ότι αφαιρέθηκαν τόσες αράδες από τη λογοκρισία, υπήρχε σε μικρογραφία το σκίτσο της ψαλιδοφόρας στρίγγλας.

.

.

Αργότερα, μαθεύτηκε και το όνομα της ψαλιδοχέρας κυρίας: μαντάμ Αναστασία, όπως αποκαλούσαν τη λογοκρισία στη δημοσιογραφική αργκό.

Ο όρος είναι δάνειο από τα γαλλικά, όπου η λογοκρισία των εφημερίδων είχε ονομαστεί Madame Anastasie και οι Γάλλοι σκιτσογράφοι, ήδη από το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα την παρίσταναν σαν μια γηραιά κυρία που κρατούσε ένα υπερμέγεθες ψαλίδι.

Σημερινή προσθήκη:

Το άρθρο περί γελοιογραφίας και λογοκρισίας εστιάζεται στην περίοδο μετά το 1974 και ιδίως στα τελευταία χρόνια διότι το βιβλίο γενικά έχει ως βασικό αντικείμενο την περίοδο μετά τη μεταπολίτευση.

Αφού λοιπόν δεν αναφέρεται καθόλου στην προδικτατορική περίοδο, δεν μνημονευει τη μοναδική, απ’ όσο ξέρω, περίπτωση όπου γελοιογράφος πέρασε από δίκη για σκίτσο του. Ήταν ο Αρχέλαος, την περίοδο της κυβέρνησης Παπάγου. Τα έχω αυτά τα σκίτσα στο αρχείο μου και κάποια στιγμή θα τους αφιερώσω ένα άρθρο.

Advertisements

133 Σχόλια to “Λεξικό λογοκρισίας στην Ελλάδα”

  1. Λεύκιππος said

    Συγκρουση Χατζηδακη Αυριανής. Και μονο η λέξη σύγκρουση αδικει τον Χατζηδακη, γιατί τον βαζει στο ίδιο επιπεδο με την Αυριανή ρε γμτ

  2. Πουλ-πουλ said

    Η ίδια η λέξη λογοκρισία έχει απασχολήσει το ιστολόγιο;

  3. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα και καλή εβδομάδα !
    Ενδιαφέρον το βιβλίο, και φυσικά το ίδιο το θέμα.
    Σήμερα ζούμε την τηλεοπτική «ψευτολογοκρισία», που αφαιρεί, με το χαρακτηριστικό «μπιπ» κυρίως τις βωμολοχίες. Υποκριτική, πολλές φορές, αφού διαβάζουμε στα χείλη των εμπλεκόμενων, αυτό που είπαν.
    Είναι όμως λογοκρισία η συγκεκριμένη παρέμβαση; Ή κανονικά, θα μπορούσε να έχει κάποιο άλλο όνομα, κι είναι και μια ωρία ασκησούλα για σήμερα να το ψάξουμε; Το να αφαιρείς δηλαδή τη βωμολοχία, πώς θα το λέγαμε;

  4. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1 Δεν έχεις άδικο

    2 Όχι. Να το έχω λοιπόν στο νου μου.

    3 Ευπρεπισμός; Πάντως είναι μορφή λογοκρισίας ή αυτολογοκρισίας. Και μια άλλη περίπτωση είναι οι υπότιτλοι, όπου υπάρχουν ή υπήρχαν μέχρι πρόσφατα κατευθύνσεις να εξωραΐζεται κάθε αναφορά σε ομοφυλοφιλία ή σε ναρκωτικά.

  5. Παναγιώτης Κ. said

    Να μη ξεχάσουμε και την «πολιτική ορθότητα».
    Νομίζω ότι είναι μέρος του σημερινού μας θέματος εφόσον περιλάβαμε σε αυτό και την αυτολογοκρισία.

  6. Πάνος με πεζά said

    @ 4 : Nαι, αλλά πάλι, ευπρεπισμός είναι, όταν ο άλλος πει «Όπου σε βρω, θα σε γ@#!@$», εσύ να το κάνεις «Μη σε πετύχω μπροστά μου, κανόνισε !» 🙂

  7. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα!
    Για τα πραγματολογικά του θέματος, να σημειώσω πως στις εφημερίδες (οι οποίες προφανώς λογοκρίνονταν μετά τη σελιδοποίηση) παρουσιάζονται κενά εκεί που υπάρχει λογοκρισία, επειδή ήταν πρακτικά αδύνατο να ξαναγίνει σελιδοποίηση. Έτσι, αφαιρούσαν την τσιγκογραφία της λογοκριμένης γελοιογραφίας (και την αντικαθιστούσαν με κάτι άλλο ή όχι), και αφαιρούσαν τα στοιχεία αντικαθιστώντας με διαστήματα στη χειροκίνητη σύνθεση ή ξάκριζαν (υποθέτω) τα γράμματα στις λινοτυπικές.

  8. Πάνος με πεζά said

    Και να μην ξεχάσουμε και την ηχητική λογοκρισία, που μέχρι με πρόκες έξυνε τα αυλάκια των δίσκων, πριν να βγει η λογοκρισία του master (πρωτοτύπου)… Δε θυμάμαι ποιος γνωστός καλλιτέχνης έκανε αυτή τη δουλειά ως φαντάρος επί Χούντας, νομίζω ο Καρακατσάνης.

  9. Παναγιώτης Κ. said

    Δεκαετία του ΄70 τότε που διαμορφώνονταν τα…σωστά λεξιλόγια.
    – Στις χώρες του παραπετάσματος… να λέει ο ένας συνομιλητής.
    -Όχι παραπετάσματος τον διορθώνει ο άλλος. Λαϊκές Δημοκρατίες τις λέμε.
    (Οι δυο συνομιλητές συνέπλεαν πολιτικά).

  10. Avonidas said

    Καλημέρα.

    Μαντάμ Αναστασία, η ψαλιδοχέρα

    Αγγόνι της ήταν ο Έντουαρντ; 😉

  11. ΓΤ said

    Φαντάζομαι ότι κάποιο βαθμό συγγένειας θα εμφανίζει το συγκεκριμένο λεξικό με το βιβλίο «Λογοκρισία στην Ελλάδα» (Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ – Παράρτημα Ελλάδας, 2016), με επιμέλεια των ιδίων, και το οποίο, για να κάνετε τας συγκρίσεις σας, μπορείτε να απολαύσετε από το εν λόγω ίδρυμα, που το διαθέτει στο https://rosalux.gr/sites/default/files/publications/logokrisies_web.pdf

  12. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    ενδιαφέρον θέμα το σημερινό.
    Κι αυτό πως το λένε, «αυτο»-γλωσσο-κρισία;
    (από «Εμπρός», 1959)

  13. Γιάννης Κουβάτσος said

    Σχετικά με την ηλιθιότητα και την αγραμματοσύνη των λογοκριτών, ο Κοροβέσης γράφει στους «Ανθρωποφύλακες» πως του κατάσχεσαν τα βιβλία με κόκκινο εξώφυλλο, όταν μπούκαραν στο σπίτι του και τον συνέλαβαν επί χούντας. Και τσελεμεντές να ήταν, αν είχε κόκκινο εξώφυλλο ή αν ο συγγραφέας είχε σλαβικό επώνυμο, προχωρούσαν σε κατάσχεση.

  14. ΓιώργοςΜ said

    3,4 Είναι και το ενδεχόμενο να θέλει το κανάλι να βάλει μια σειρά/εκπομπή/ταινία στη ζώνη του «γενικού κοινού», πριν τις 11, ή να έχει τη δυνατότητα να το κάνει στομέλλον. Οι βωμολοχίες δεν επιτρέπονται από το ΕΣΡ νομίζω τις ώρες αυτές, που μπορεί να παρακολουθούν παιδιά.
    Από την άλλη, έχουμε παραδοσιακά μια σεμνοτυφία στους υποτιτλισμούς γενικώς. Δεν ξέρω αν συμβαίνει και σε άλλους, αλλά έχω την εντύπωση πως βλέποντας γραμμένη μια βρισιά, μου φαίνεται πιο βαριά..

  15. sarant said

    6 Ναι, έχει στοιχεία λογοκρισίας.

    11 Αυτό που λες είναι τα υλικά ενός συνεδρίου νομίζω. Το τωρινο είναι μεγαλύτερο

    12 Δεν βγαίνει η εικόνα.

  16. ΓΤ said

    15 Σαφώς, μιλήσαμε για ενδεχόμενη συγγένεια. Από τις 306 σελίδες περάσαμε στις 544. Μπορεί ακόμη να έχει προστεθεί και ύλη από το μάθημα 11Μ281 του Παντείου, το οποίο οι επιμελητές της έκδοσης συνδιδάσκουν. Ποιος ξέρει…

  17. Η λογοκρισία είναι ωραίο πράγμα, τραλαλα ( αν θυμάμαι καλά το τραγουδούσε ο Χορν στο ραδιόφωνο, όχι για την λογοκρισία αλλά για τον γάμο. Μοιάζουνε βέβαια γάμος και λογοκρισία γιατί όλοι οι παντρεμένοι λογοκρίνονται από τις συμβίες τους-εξαιρείται ο Λεώνικος- κατά δήλωσή του-.
    Οσοι έχουνε μπλογκ,σάιτ, φουβου κουλουπού έχουν αναγκασθεί να λογοκρίνουν υβριστικά ή ανεπιθύμητα σχόλια, η Αναστασία είναι κοινή… Εδώ την γνωριμία μαζί της κάνει μερικές φορές ο Γουσού που δεν αφήνει θηλυκό στην ησυχία του- κατά δήλωσή του-.

  18. Πάνος με πεζά said

    Μεταξύ άλλων, μια εκτενής ανάπτυξη του θέματος «λογοκρισία» στο ovimagazine, τον Ιούνιο του 2017.
    https://www.ovimagazine.com/pdfs/pdf_87.pdf

  19. Γιάννης Ιατρού said

    15γ ???? Εγώ τη βλέπω, αλλά εδώ μεγαλύτερη, αν εννοείς αυτό Νίκο

  20. Θρασύμαχος said

    Ομοίως καμαρώνω που έβαλα και ‘γω την ουρά μου στο βιβλίο, με το πραγματικό μου όνομα βεβαίως βεβαίως

  21. Πέπε said

    @12 (Εμένα μου βγαίνει!)

    Λογοκρισία / αυτολογοκρισία είναι ο μηχανισμός που παρουσιάζει την είδηση έτσι ώστε ο αναγνώστης να νομίζει ότι αυθορμήτως αυτοί οι άνθρωποι αυτολογοκρίθηκαν.

  22. sarant said

    19 Ισως δεν μπορώ να τη δω από το συγκεκριμένο πισί στο γραφείο

    20 Αχά!

  23. Alexis said

    Ενδιαφέρον το σημερινό θέμα!

    Το «μπιπ» σε τηλεοπτικές εκπομπές νομίζω ότι είναι ξεκάθαρη μορφή λογοκρισίας. Ευπρεπισμός, όπως λέει και ο ΠμΠ, είναι η αντικατάσταση της «κακιάς» λέξης/φράσης με άλλη πιο κόσμια.

  24. dryhammer said

    Να σημειώσω το Μητσικώστειο «βάλε μπιπ στο μπιπ» (μιμούμενος τον Big Mac).

  25. Γιάννης Ιατρού said

    21: Σωστός, καλή ερμηνεία

  26. Κιγκέρι said

    Ορίστε και έγχρωμη

  27. Κιγκέρι said

    Ελπίζω αυτή τη φορά να βγει, η μαντάμ Ανασταζί

  28. Κιγκέρι said

    Ουάου! Τρανή-τρανή!

  29. Γιάννης Κουβάτσος said

    Λογοκρισία είχαμε και στην «Ιθάκη» του Καβάφη, στο σχολικό βιβλίο της τρίτης (νομίζω) λυκείου, όταν ήμουν μαθητής. Είχε περικοπεί ο στίχος «και ηδονικά μυρωδικά κάθε λογής,. όσο μπορείς πιο άφθονα ηδονικά μυρωδικά». Αλλά η καλή μας φιλόλογος μάς παρουσίασε το ποίημα αλογόκριτο και έτσι καταλάβαμε τι είναι καλή ποίηση, τι λογοκρισία και τι σεμνοτυφία.

  30. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Καλημέρα. Λογοκριτικό μπιπ επί πρώιμου πασόκ. Ελλάδα του Χικμέτ και του Εβρέν.

  31. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Μάιος 2013
    …στα πλαίσια ενός μαθήματος για τη ζωή και το έργο του Μάνου Χατζιδάκι, δίδαξα στα παιδιά της Ε’ δημοτικού το γνωστό τραγούδι “Κεμάλ”, τραγούδι το οποίο έχω επανειλημμένα διδάξει και παρουσιάσει σε σχολικές γιορτές, χωρίς ποτέ να μου δημιουργηθεί πρόβλημα.
    Δύο μέρες μετά εμφανίστηκε στο σχολείο γονιός ο οποίος διαμαρτυρήθηκε στη διευθύντρια για το τραγούδι, υποστηρίζοντας πως το περιεχόμενό του αποτελεί “ισλαμική προπαγάνδα”. Η αντίδραση της διευθύντριας ήταν η εξής: μπήκε στην τάξη και μπροστά στη δασκάλα των παιδιών ζήτησε να της δώσουν πίσω τις φωτοτυπίες που είχα μοιράσει, λέγοντας πως η μουσικός έκανε λάθος και πως οι φωτοτυπίες δεν προορίζονταν για εκείνη την τάξη. Έπειτα με κάλεσε στο γραφείο της για να μου εκφράσει τη δυσαρέσκειά της. Με επέπληξε για την επιλογή του τραγουδιού λέγοντας πως δεν είναι κατάλληλο για παιδιά δημοτικού και πως μοναδικό μας μέλημα στο δημοτικό είναι να τονώνουμε το εθνικό φρόνημα των παιδιών.

  32. Γιάννης Κουβάτσος said

    31: Υπάρχει πρόοδος σ’ αυτή την περίπτωση. Παλαιότερα, θα έβρισκε τον μπελά της η δασκάλα για την τόλμη της. Τώρα, όμως, υπόλογη είναι η διευθύντρια για την αδικαιολόγητη παρέμβασή της.

  33. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Τα αποσυρθέντα βιβλία» Η λογοκρισία στα σχολικά βιβλία (α’ μέρος):
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.ert.gr/eidiseis/ellada/scholika-vivlia-ke-logokrisia-sizitame-me-ton-istoriko-tis-ekpedefsis-chari-athanasiadi/&ved=2ahUKEwjY8ICt99bgAhUERBoKHa70BW8QFjABegQIBRAB&usg=AOvVaw234QxgSkyXkGzHzj_x7lhO&cshid=1551099414216

  34. Γιάννης Κουβάτσος said

    και λογοκρισία στα σχολικά βιβλία (β’ μέρος):
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.ert.gr/eidiseis/ellada/scholika-vivlia-ke-logokrisia-i-sinechia-tis-sizitisis-me-ton-istoriko-tis-ekpedefsis-chari-athanasiadi/&ved=2ahUKEwjY8ICt99bgAhUERBoKHa70BW8QFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw0j9yL2cbheq5v7pLaszaa2&cshid=1551099451310

  35. BLOG_OTI_NANAI said

    Το πολίτικαλ κορέκτ εξελίσσεται σε θεμελιώδες όριο υπακοής ή όχι στον απόλυτο παραλογισμό. Ελπίζω να βρεθούν άνθρωποι να αντισταθούν σε αυτή την καφρίλα που αναπτύσσεται και την παρακολουθούν οι πάντες βουβοί.

    Σήμερα έβλεπα μια παρουσιάστρια που ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΣΕ να ξεστομίσει ότι το κάτω μέρος του συγκεκριμένου ντυσίματος στην εικόνα είναι γυναικείο, καθώς μόνο ένας με βαριά διανοητική βλάβη δεν βλέπει την πραγματικότητα γύρω του, στην οποία, σε όποιο μαγαζί κι αν μπεις, θα δεις τις φούστες στα γυναικεία ενδύματα! Μόνο ένας με βαριά διανοητική βλάβη δεν βλέπει ότι οι φούστες ως ΣΗΜΕΡΙΝΟ ένδυμα (όχι παραδοσιακό) φορούν σε απόλυτα συντριπτική πλειοψηφία οι γυναίκες, πράγμα που το κάνει ένα γυναικείο ένδυμα, το οποίο φυσικά, άμα είσαι μερακλής, δεν σε εμποδίζει κανείς να το φοράς και να οδηγάς νταλίκα. Όμως, το ένδυμα αυτό, είναι γυναικείο.

    Κι όμως, έλεγε η ανόητη ότι το ρούχο δεν έχει φύλο, εννοώντας ότι δεν διαχωρίζονται τα ρούχα! Τη στιγμή που σε κάθε φυσικό ή ηλεκτρονικό κατάστημα τα ρούχα είναι απολύτως διαχωρισμένα σε τμήματα με ανδρικά, γυναικεία ή παιδικά! Είναι άλλο αν κάποιος άντρας θέλει να ντύνεται με ρούχα γυναικεία και το πώς θα τον αντιμετωπίσεις. Αλλά το να σου δημιουργεί έναν κόμπο η ψυχασθένεια του πολίτικαλ κορέκτ και να μην μπορείς να ξεστομίσεις το αυτονόητο, αγγίζει τα όρια του καμένου εγκεφάλου των ψεκασμένων.

    Η απόλυτη ξεφτίλα σε επίπεδο λογοκρισίας, στα πλαίσια μιας δημοκρατίας όπου όμως καθένας φοβάται την διαδικτυακή οχλοκρατική δικτατορία που πηγάζει βεβαίως από μια μάζα ανεγκέφαλων που πληκτρολογούν οτιδήποτε θεωρείται πιο μοδάτο.

    Έχει αρχίσει να καταντάει αηδία και θα χρειαστεί μάχη ενάντια στον νέο αυτό φασισμό των ανεγκέφαλων.

  36. ΓιώργοςΜ said

    32 Ναι, θα της κάνουν τα μούτρα κρέας…
    Ευτυχώς, δεν είναι ο κανόνας.
    Δυστυχώς, δεν είναι μεμονωμένη περίπτωση.

    Σίγουρα είναι απαράδεκτη η συμπεριφορά της διευθύντριας, ακόμη κι αν το περιεχόμενο των φωτοτυπιών είχε ουσιαστικό λόγο να ελεγχθεί. Ποτέ δεν «αδειάζεις» τον δάσκαλο δημοσίως, γενικά ποτέ δεν προσβάλεις κάποιον δημοσίως, μία φορα αν είσαι προϊστάμενος, δέκα φορές αν είσαι εκπαιδευτικός. Οι λογικές αυτές ανήκουν στο ’70 και πίσω.

  37. Ιάκωβος ο Αδελφόθεος said

    Καλημέρα σας από Ιλλινόϊ,

    Εξαιρετικά και τα 5 κείμενα του κ. Σαραντάκου που περιέχονται στο βιβλίο. Το Επιτελείο μας αναρτά πώς καταγράφονται τα 5 αυτά κείμενα στον Πίνακα Περιεχομένων

    Σημαντική Προσθήκη: Η λέξις «λογοκρισία» στην Θεία Ελληνική Γλώσσα πρωτοενεφανίσθη το σωτήριον έτος 1826 και είναι μία ακόμη συνεισφορά του Μεγάλου Κοραή. ΙΔΟΥ η σχετική πληροφορία από το Λεξικό Μπαμπινιώτη

  38. Ώστε διευθυντής λογοκρισίας ο Χατζόπουλος; Δε θα το περίμενα ποτέ μου… Εσείς πώς το κρίνετε; Επίσης, μήπως ξέρετε αν αληθεύει ότι ο Σεφέρης ήταν διευθυντής λογοκρισίας επί Μεταξά;

  39. sarant said

    27 Α μπράβο!

    30 Δεν νομίζω ότι ήξερα τι είχε λογοκριθεί -και γιατί άραγε;

    33-34 Θέλω να το παρουσιάσω αυτό το βιβλίο κάποτε

    38 Υποθέτω ότι θεωρούσε ότι δίνει τον αγώνα για το φως και τον πολιτισμό -αφού ανάλαβε καθήκοντα ενώ μαινόταν ο πόλεμος.
    Για τον Σεφέρη, δεν αληθεύει. Ποιος το λέει;

  40. venios said

    Η απόδοση (απ»ολους τους ελληνόφωνους) του ονόματος του ηθοποιού Charlton Heston ως Τσάρλτον Ήστον, πώς χαρακτηρίζεται;

  41. Γιάννης Ιατρού said

    39d (τέλος): Αναφορά στο Ριζοσπάστη της 22/11/200: …ήταν διευθυντής Τύπου του ΥΠΕΞ και ασκούσε σκληρή λογοκρισία στον ξένο Τύπο, επέβλεψε δε τις 184 εκδόσεις που προπαγάνδιζαν το καθεστώς στο εξωτερικό…

  42. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    39β
    Εκτός που οι δύο κομμένοι ήτανε Τουρκαλάδες (ο ένας κομμουνιστής κιόλας), μάλλον πήγαινε πολύ εν έτει 1984 να μιλάς για «Ελλάδα του Εβρέν». Οι Παπαδόπουλοι και οι Θεοφιλογιαννάκοι ήταν πια μακρινό παρελθόν, αν δηλαδή υπήρξαν ποτέ 🙂

  43. Pedis said

    και γιατί οι Γάλλοι τη λογοκρισία την ονόμασαν Αναστασία;

  44. atheofobos said

    ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΠΟΥ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΕ Η ΧΟΥΝΤΑ

    http://atheofobos2.blogspot.com/2011/04/blog-post_20.html

  45. Πάνος με πεζά said

    Κουϊζάκι : πώς συνδέεται το θέμα του σημερινού άρθρου, με τη σημερινή ημερομηνία;
    Οι επιμελείς αναγνώστες των τελευταίων ημερών θα το βρουν εύκολα…

  46. Πουλ-πουλ said

    Για τον ακρωτηριασμό της λογοτεχνίας, που συνιστά άλλωστε και την κατεξοχήν εφαρμογή της λογοκρισίας, δείτε και το σχετικό αφιέρωμα του Αναγνώστη: «Επικίνδυνες λέξεις».

    https://www.oanagnostis.gr/%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%B2%CE%BF%CE%BA%CE%AC%CE%BA%CE%B9%CE%BF-%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CF%84%CE%B6%CF%8C%CE%B9%CF%82-%CE%B5%CF%80%CE%B9%CE%BA%CE%AF%CE%BD%CE%B4%CF%85%CE%BD%CE%B5/

  47. Γιάννης Κουβάτσος said

    38,39: Πράγματι κυκλοφορεί ευρέως ότι ο Σεφέρης υπήρξε λογοκριτής Τύπου επί δικτατορίας Μεταξα. Στο πολύ καλό βιβλίο «Γιώργος Σεφέρης» του Ρόντρικ Μπίτον αναφέρεται ότι ο Σεφέρης ήταν προϊστάμενος της Διεύθυνσης Εξωτερικού Τύπου του Υφυπουργείου Τύπου και Πληροφοριών και ο ίδιος αρνείται πως ενεπλάκη σε ζητήματα λογοκρισίας του εσωτερικού τύπου, αλλά είχε ως αρμοδιότητά του τις επαφές με τις ξένες διπλωματικές αποστολές και τους ξένους ανταποκριτές.
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.politeianet.gr/books/9789604103171-beaton-roderick-okeanida-giorgos-seferis-190801&ved=2ahUKEwiBlsCEhNfgAhWi_CoKHVa2ArkQFjACegQIARAB&usg=AOvVaw19WnFK_3rZ6YW8bdJA9ZiH&cshid=1551103110354

  48. 43 Αν θες το πιστεύεις, αλλά η εξήγηση που κυκλοφορεί είναι ότι …αναστήθηκε πολλάκις:
    Pourquoi Anastasie ? Selon Delporte (1997 : 92), «Anastasie c’est, en grec et en latin, la Résurrection. […] Anastasie représente la censure qu’on croit toujours enterrée et qui, sans cesse, ressuscite (en 1803, 1814, 1820, 1835, 1852…).» «On cherche un nom suffisamment ridicule, typé et fort de symbole : le nom d’Anastasie, qui circule depuis déjà longtemps, correspond bien à l’objectif souhaité. http://j.poitou.free.fr/pro/html/cens/cens-intro.html
    http://albertmontagne.blogspot.com/2013/06/anastasie-ou-lallegorie-de-la-censure.html?view=timeslide

  49. Εφη - ΕΦΗ said

    Λογοκρισία στον Κινηματογράφο
    …Αρκεί να σκεφθεί κανείς ότι η ταινία κατάφερε να παιχτεί τελικά στους κινηματογράφους μετά από προσωπική παρέμβαση της Ελένης Βλάχου, Εκδότριας της Καθημερινής, στον τότε Πρωθυπουργό, Κωσταντίνο Καραμανλή! Και πάλι όμως η ταινία παίχτηκε «πετσοκομμένη» από τη λογοκρισία, ενώ οι σκηνές που «κόπηκαν» καταστράφηκαν ολοκληρωτικά! Είναι αυτό ακριβώς το γεγονός που ανάγκασε τον Αλέκο Αλεξανδράκη, πρωταγωνιστή αλλά και σκηνοθέτη της ταινίας, να αποκαλύψει πολλά χρόνια αργότερα ότι η ταινία που τελικά προβλήθηκε δεν είχε σχέση με αυτή που ο ίδιος είχε δημιουργήσει και ως εκ τούτου ουδεμία σχέση δεν ήθελε πλέον να έχει μαζί της!
    http://www.gazzetta.gr/plus/article/660376/istories-toy-palioy-kinimatografoy-vol-32-pics-vids

  50. Γιάννης Κουβάτσος said

    Άσχετο, αλλά η επικαιρότητα τρέχει:
    η διακήρυξη της «Γέφυρας»:
    https://www.efsyn.gr/politiki/184878_i-diakiryxi-tis-gefyras-gia-enan-ishyro-proodeytiko-polo

  51. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Η οπτική του λογοκριτή: Η λογοκρισία στην Ελλάδα μέσα από το αρχείο της Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών
    (1944 – 1974)
    http://clioturbata.com/uncategorized/yannis_glavinas/

  52. nestanaios said

    31. Ο γονιός είχε δίκιο. Η διευθύντρια είχε άδικο. Πρέπει να θέσουμε τα όρια (σύνορα) μεταξύ λογοκρισίας και κακοποίησης.

    33. Τον πρώτο λόγο τον έχουν οι γονείς. Εδώ δεν υπάρχει θέμα λογοκρισίας αλλά κακοποίησης.

  53. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    51 Η λογοκρισία την περίοδο της δικτατορίας των συνταγματαρχών (1967-1974)
    Γιάννης Γκλαβίνας
    (περιέχεται στο εν θέματι βιβλίο «Λεξικό λογοκρισίας στην Ελλάδα»)

  54. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    52. Ναι και ναι.
    Μου το επεσήμαναν από την αρχή : στο Ν. λέμε «ναι» … 😦

  55. sarant said

    40 Ευφημισμός

    41 Να το ψάξουμε, αλλά δεν είναι το ίδιο. Βλ. 47

    43-48 Ε, δεν το περίμενα αυτό! (Κακώς δεν μου έκοψε να το ψάξω)

  56. ΣΠ said

    17
    Δεν ήταν ο Χορν, ήταν ο Βέγγος στην ταινία «Τρελλός Παλαβός και Βέγγος».

  57. Γιάννης Ιατρού said

    47 (55β): Αφού, απ΄ό,τι φαίνεται, έχεις την σχετική πρόσβαση, γιατί δεν βάζεις το τμήμα του κειμένου που το αναφέρει και βάζεις μόνο τον σύνδεσμο στο τηλε-βιβλιοπωλείο (που δεν αναφέρει και τίποτα από αυτό που αναφέρεις) ρε Γιάννη;

  58. # 40

    Και που να δεις ο συγγραφέας του Νονού Mario Puzzo πως αποδίδεται… και τον είχα συμπαθήσει γιαί όταν πέθανε η γυνίκα άλλαξε δέκα στρώματα μήπως μπορέσει να κοιμηθεί μέχρι να καταλάβει πως δεν ήταν τα στρώματα ελάττωματικά, άλλο του έφταιγε …

  59. # 56

    Δεν νομίζω πως είναιο ατάκα του Βέγγου, κι αυτός από ραδιόφωνο την πήρε, απλά δεν είμαι σίγουρος για τον Χορν

  60. Μαρία said

    29
    Η Ιθάκη ανθολογήθηκε για πρώτη φορά το 1950 αλογόκριτη. Και μάλιστα ο ένας απ’ τους επιμελητές ήταν ο Θεοφύλακτος Παπακ.
    Εδώ http://e-library.iep.edu.gr/iep/collection/browse/item.html?code=01-17855&tab=01 σ.229
    Η λογοκρισία άρχισε το 1956, όταν άλλαξαν τα βιβλία.

  61. Γιάννης Ιατρού said

    55β: Νίκο, και ο ριζοσπάστης (#41) και η πληροφορία του Κουβάτσου (#47), και τα δύο, αναφέρουν αφ΄ενός την αρμοδιότητα στον ξένο Τύπο και αφ΄ετέρου πως ήταν προϊστάμενος της Διεύθυνσης Εξωτερικού Τύπου και πως άσκησε λογοκρισία.
    Το αν άσκησε ή όχι λογοκρισία (στον τομέα του -> βλ.. #47 ..αρνείται πως ενεπλάκη σε ζητήματα λογοκρισίας του εσωτερικού τύπου.., δηλ. αυτό σημαίνει πως στον εξωτερικό μπορεί να έκανε; Τότε γιατί αναφέρει τον «εσωτερικό»;) μένει να επιβεβαιωθεί/διαψευστεί (βεβαίως εκτός των δικών του ισχυρισμών).
    Θέλει ψαχουλεματάκι μου φαίνεται, σ΄αυτό συμφωνούμε 🙂

  62. Μαρία said

    Στοργή στο λαό. Εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Δούβλη. Το είδα στο φεστιβάλ αλλά παίχτηκε και στην τηλεόραση.

  63. loukretia50 said

    Μικρή σφήνα για το 48
    «On cherche un nom suffisamment ridicule, typé et fort de symbole : le nom d’Anastasie…»
    Α, δεν πάνε καλά! Μια θύελλα έχει ένα πρεστίζ τέλος πάντων, η λογοκρισία είναι μόνο απεχθής.
    Mε κάτι τέτοια φυτεύουν επιθυμίες για αποσιώπηση πληροφοριών!
    Kαι νόμιζα πως οι Γάλλοι έχουν φαντασία!
    Χάθηκαν τα παρατσούκλια?
    Ακούς εκεί γελοίο όνομα το Αναστασία! Γιατί να το κολλήσουν σε κάτι τόσο απωθητικό?
    Τη νομίζεις – λένε- πεθαμένη κι ανασταίνεται.
    Ε, και λοιπόν? Και τα μη φυτοφάγα ζόμπι, ομοίως.
    Γιατί πρέπει μια Αναστασία να είναι τόσο απαίσια?
    Θα μπορούσε να είναι απλά γάτα.
    Ή να είναι κάποια σαν αυτή : Anastasia (Ingrid Bergman)1956 – για την 7η τέχνη πολύ γνωστή.
    Προφανώς δεν κρατάει ψαλίδα https://i.ytimg.com/vi/ldY-6Dbd7Wo/maxresdefault.jpg

  64. sarant said

    61 Λογοκρισία του εξωτερικού τύπου σημαίνει, όπως το καταλαβαίνω, ότι δεν επιτρέπεις να μπει στην Ελλάδα πχ το τεύχος από ένα ιταλικό περιοδικό που λέει για αλβανική μειονότητα.

  65. Αγγελος said

    Τη λογοκριμένη Ιθάκη την θυμάμαι κι εγώ, αλλά εδώ λογοκρίνανε στα σχολικά βιβλία και τον Όμηρο! Είχε κριθεί ακατάλληλος δι’ανηλίκους (προπολεμικά, ειν’ η αλήθεια, αλλά το βιβλίο των εκλογών της Οδύσσειας το κάναμε και το 1970) ο στιχος α 74, που έλεγε ότι τον Πολύφημο τον είχε κάνει η νύμφη Φόρκυνα… πλαγιαζοντας με τον Ποσειδώνα σε θαλασσινές σπηλιές!
    Περισσότερα εδώ: http://angelos940.blogspot.com/2007/10/blog-post_22.html

  66. Γιάννης Ιατρού said

    63: …Θα μπορούσε να είναι απλά γάτα…. 🙂

  67. Αγγελος said

    (61) ή, πιο επίκαιρα, άρθρο του BBC για την αόρατη σλαβομακεδονική μειονοτητα 🙂

  68. Αγγελος said

    E, όχι και ισλαμική προπαγάνδα ο Κεμάλ! Πόσο μ… πρέπει να ‘σαι πια; Επαναστατική προπαγάνδα, πιθανώς ακατάλληλη για δημοτικό, ναι: «με φωτιά και με μαχαίρι πάντα ο κόσμος προχωρεί.» 🙂

  69. Δηλαδή αυτός τώρα πιστεύει πως άφησε έργο πίσω του και θα τον ψηφίσουν γι αυτό ; ή για την φυσική του ευφράδεια λαι τον μεστόν ουσίας λόγο του ;
    Αισθάνομαι μια ακατανίκητη έλξη από το προφίλ του…πως μπορώ να ετεροδημεύσω στο Μαρούσι να τον ψηφίσω και να τον καμαρώσω ;

    https://www.sdna.gr/podosfairo/superleague/article/571396/konstantinoy-paraitoymai-giati-katevaino-stis-ekloges-o

  70. Μαρία said

    65
    Μπράβο μνήμη!
    Σίδερης: σε μια σπηλιά, σαν πλάγιασε σιμά στον Ποσειδώνα.

  71. Γιάννης Κουβάτσος said

    57: Έγραψα το ρεζουμέ, Γιάννη, αφού σχετική αναφορά γίνεται στις σελίδες 240-243. Αρνείται ξεκάθαρα ότι άσκησε λογοκρισία. Στις «Μέρες» μάλιστα μιλάει απαξιωτικά για τους λογοκριτές του καθεστώτος:
    “Μοίραζαν στις εφημερίδες τους λόγους των επισήμων ή των φίλων τους, με ακριβή προσδιορισμό της θέσης και του τρόπου που θα δημοσιευότανε· εντολές για τα διάφορα σχόλια, ή το κύριο άρθρο, που γραφότανε τη νύχτα αδιάφορα και νυσταλέα. Αυτά γινότανε όπως-όπως και τους ήταν αρκετά. «Γιατί θα βγάλουμε δική μας εφημερίδα, αφού όλες οι εφημερίδες του πανελληνίου είναι δικές μας;» […]. Έπειτα ο βαθύτερος φόβος τους ήταν πως η κυκλοφορία μιας εφημερίδας είναι ένα καθημερινό δημοψήφισμα – και δεν είχαν καμιά διάθεση να το κάνουν.”

  72. ΣΠ said

  73. Πέπε said

    @65:
    Ειδικά αυτόν τον στίχο; Επειδή μόνο σ’ αυτόν υπάρχει τέτοια αναφορά;

    Όσες πλάγιασαν με τον πάνσοφο Κρονίδη είναι ΟΚ; Με άλλους;

  74. νεσσίμ said

    40. χαρακτηρίζεται όπως και η απόδοση της σκόνης γάλακτος «regilait» με «ρεγκιλέ» 🙂

  75. Γιάννης Κουβάτσος said

    Πάντως όσο κι αν ο κόσμος του Κεμάλ προχωρεί με φωτιά και με μαχαίρι, άρα αντενδείκνυται για διδασκαλία στο δημοτικό, παρ’ όλα αυτά είναι γαλήνιος παράδεισος εν συγκρίσει με την ελληνική μυθολογία που διδάσκεται στην τρίτη δημοτικού. Τι γίνεται μ’ αυτούς, κύριε, όλο σκοτώνονται μεταξύ τους; αναφώνησε απορημένος ο μικρός Ρουμάνος μαθητής μου, μια αξιολάτρευτη φάτσα, βγαλμένη λες από χολιγουντιανή ταινία. 😊

  76. Αγγελος said

    Λίγο μπέρδεψα τη νύμφη Θόωσα με τον πατέρα της τον Φόρκυνα, αλλά η ουσία παραμένει: σε σχολικό βιβλίο προοριζόμενο για τελειοφοίτους (Όμηρος από πρωτότυπο ήταν!), όχι για παιδιά του Δημοτικού, είχε κριθεί άτοπο να λέγεται ότι για να γεννήσει τον Πολύφημο η μάνα του, έπρεπε να «μιγεί» με τον πατέρα του…
    Φυσικά, στη μετάφραση του Ζήσιμου Σίδερη που μας είχε φιλοδωρήσει στην Α’ Γυμνασίου η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση Παπανδρέου-Παπανούτσου, και οι συγκεκριμένοι στόχοι υπήρχαν, αλλά και όλο το θ, όπου ο Ήφαιστος πιάνει επ’αυτοφωρω την Αφροδίτη να τον απατά με τον Άρη!

  77. Μαρία said

    67
    Τόσο αόρατη που κατεβαίνει και στις ευρωεκλογές. Μπον πουρ λ’οξιντάν το άρθρο.

  78. spiridione said

    Να διευκρινίσω ότι ο νόμος περί καταστάσεως πολιορκίας του 1912, ο οποίος είναι αυτός που λέμε στρατιωτικός νόμος, είχε ενεργοποιηθεί και κατά τα διάρκεια των βαλκανικών πολέμων, και τον Σεπτέμβριο του 2015, στη Μακεδονία, μετά την επιστράτευση. Ήταν σε ισχύ μέχρι το 1977 και εφαρμόστηκε και στο Πολυτεχνείο.
    Ενώ το Σύνταγμα του 1911 και το άρθρο 91 (κατάσταση πολιορκίας) έδινε εξουσιοδότηση για λογοκρισία στον τύπο μόνο σχετικά με εξωτερική απειλή (στρατιωτικές πληροφορίες κτλ.), οι κυβερνήσεις του Διχασμού, ειδικά ο Βενιζέλος έδιναν ιδιαιτέρως διασταλτική ερμηνεία στα διάφορα εφαρμοστικά νομοθετήματα και επέκτειναν την εφαρμογή του και σε εσωτερικές απειλές. Επίσημα. με το Σύνταγμα του 1952 επεκτάθηκε και στις εξωτερικές απειλές.
    Έτσι λοιπόν είχε απαγορευτεί και ο ύμνος του Κώτσου, του Αητού ο Γιος
    «Κατ’ επίσημον ανακοίνωσιν, και μετά την άρσιν του στρατιωτικού νόμου δεν θα επιτρέπεται το άσμα «ο Γυιός του Αετού», οι δε τραγουδούντες τούτο θα συλλαμβάνωνται και θα παραπέμπωνται δι’ απευθείας κλήσεως εις τα ποινικά δικαστήρια, όχι επί δυσμενεία κατά του καθεστώτος, περί ης προβλέπει ο στρατιωτικός νόμος, αλλά επί εσχάτη προδοσία» !!!!!!!!
    http://efimeris.nlg.gr/ns/pdfwin_ftr.asp?c=65&pageid=1660&id=-1&s=0&STEMTYPE=1&STEM_WORD_PHONETIC_IDS=AAiASJASPAScASXASdAAgASXAAgASLASRASXASaAAi&CropPDF=0

    Στο γραφείο λογοκρισίας ήταν υπάλληλοι, εκτός απ’ τον Χατζόπουλο, και ο Ταγκόπουλος και ο Δημ. Βουτυράς.
    Ο Ταγκόπουλος μάλιστα, διευθυντής του Νουμά, είχε φυλακιστεί γιατί είχε επιδείξει αμέλεια στα λογοκριτικά του καθήκοντα!
    http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=461&t=391
    Το 1919 και ενώ είχε διοριστεί υπάλληλος στην υπηρεσία προληπτικής λογοκρισίας καταδικάστηκε σε φυλάκιση τεσσάρων μηνών για αμέλεια σε δημοσίευμα της εφημερίδας Αθηναϊκή, το οποίο θεωρήθηκε πως αποκάλυπτε στοιχεία για τη δράση του εξόριστου βασιλιά Κωνσταντίνου στο εξωτερικό. Αποφυλακίστηκε με απονομή χάριτος μετά από εικοσιοχτώ ημερών κράτηση στις φυλακές Συγγρού και διορίστηκε με κυβερνητική απόφαση γραμματέας στη Σχολή Καλών Τεχνών.

    Εδώ, στον Νουμά, αναφέρεται ότι ο Δημοσθένης Βουτυράς, λογόκρινε άρθρο του Νουμά του Ταγκόπουλου
    http://kosmopolis.lis.upatras.gr/index.php/noumas/article/view/87797/86671

    Εδώ, επαινείται ο πρώην διευθυντής της λογοκρισίας, Γεώργιος Παπαντωνάκης, που είχε το περιοδικό Νέος Αιών, και λοιδωρείται ο νυν διευθυντής Φραγκίσκος Βιρβίλης
    http://kosmopolis.lis.upatras.gr/index.php/noumas/article/view/87662/86536

    Και εδώ, κόντρα Κ. Χατζόπουλου και Ταγκόπουλου
    http://kosmopolis.lis.upatras.gr/index.php/noumas/article/view/88006/86880

  79. sarant said

    74 Χαχα, σωστά!

    78 Μπράβο Σπύρο, βγαίνουν δυο-τρία άρθρα από αυτό το σχόλιο!

  80. Γιάννης Κουβάτσος said

    69: Και στην προεδρία της ΠΑΕ τον διαδέχεται ο …Μαυροκουκουλάκης. Δεν έχουν τελειωμό τα πάθια κ’ οι καημοί αυτής της ομάδας.

  81. Pedis said

    # 48 – άκου να δεις!

  82. Πάνος με πεζά said

    Για το κουϊζάκι που έχω βάλει στο @45, και που πέρασε απαρατήρητο: σαν σήμερα 25.02.1973, δυνητικά αφού είχαμε περάσει στα ξημερώματα Κυριακής (η 24η ήταν το Σάββατο που αναφέρεται στις διηγήσεις), έγινε το γνωστό μακελειό με τον Κοεμτζή στη «Νεράιδα της Αθήνας», για το οποίο είχαμε μιλήσει στις 12 του μήνα. Που με τη σειρά του όπως λέγαμε τότε, οδήγησε στο λογοκριμένο τραγούδι του Σαββόπουλου…
    Το όπλο του εγκλήματος μαχαίρι, βλέπω ότι μέσω Κεμάλ, αναφέρθηκε.

  83. Χαρούλα said

    Τι ωραία τροφή το σημερινό άρθρο! Διάλογος, διαφωνία, ιστορικά στοιχεία, εκπαιδευτικές εμπειρίες, παραπομπές, μουσική, μέχρι κουίζ! Ένα κι ένα!
    Η μαντάμ Αναστασί σπουδαίο χαλί έφτιαξε, …η κοπτοραπτού!😄
    Άργησα να μπώ, αλλά το ‘φχαριστήθηκα! Τα συγχαρητήρια για την μνήμη και την έρευνα των σχολιαστών και φυςικά την ευκαιρία που έδωσε ο μεσιέ Νικολά που δεν χρησιμοποιεί ψαλίδι(μόνο που και που, ένα τοσοδούλι για τον Γουσούλι😅).

  84. ΚΩΣΤΑΣ said

    Όσο το παγκόσμιο δικαιϊκό σύστημα αποδέχεται ότι ποινικά αδικήματα διαπράττονται όχι μόνο με έργα αλλά και με το λόγο, πάντα θα υπάρχει από τα κράτη περιορισμός στο λόγο, ήτοι λογοκρισία.

    Επίσης, και σε ατομικό επίπεδο, πολλές φορές αυτολογοκρινόμαστε, επειδή αυτό βοηθάει στην δημιουργία καλύτερων κοινωνικών σχέσεων. Και σε μπουρδέλο να πας δεν ρωτάς πόσο πάει το γ@μήσι αλλά πόσο πάει η επίσκεψη.

    Μην ξεχνάμε ότι κι εδώ στο μπλογκ ισχύει η λογοκρισία. Ας αναλογιστούμε πόσες φορές ο κορυφαίος σχολιαστής αυτού του ιστολογίου, που ανεβάζει κατακόρυφα την επισκεψιμότητα στα κουμπιά της Αλέξαινας, αναγκάστηκε να αλλάξει χρηστώνυμα για να επιβιώσει, λόγω του συνεχούς μπανιαρίσματος, με προτροπή των υπολοίπων σχολιαστών, βέβαια.

    Τελικά, περισσότερη σημασία έχει για μένα η προσωπική μας θέση για το θέμα της λογοκρισίας. Θα είχε ενδιαφέρον μια τέτοια συζήτηση μεταξύ μας.

  85. Πέπε said

    Τόσες ώρες και κουβέντα για τη μεταξική λογοκρισία της μουσικής!

    Κρίμα, γιατί είναι κι αυτή ενδιαφέρον θέμα (υποθέτω πως θα εξετάζεται δεόντως στο βιβλίο): Ενώ είναι ευρέως γνωστό ότι απαγορεύονταν στίχοι σχετικοί με ναρκωτικά κλπ., ωστόσο στην πραγματικότητα γίνονταν (τουλάχιστον αυτή ήταν η επιδίωξη) επεμβάσεις και στην ίδια τη μουσική, προκειμένου να ακούγεται ελληνοπρεπής και όχι τούρκικη.

  86. sarant said

    82 Μπράβο, ωραίο ήταν το κουίζ αλλά δε το προσέξαμε

    84 🙂

  87. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κι αφού πιάσαμε τη μεταξική δικτατορία, σχέσεις 4ης Αυγούστου και ελληνικής διανόησης:
    «…ο Κωστής Μπαστιάς αναγορεύθηκε υπεύθυνος του καθεστώτος για τα Γράμματα και τις Τέχνες με διευρυμένες δικαιοδοσίες, ο Παντελής Πρεβελάκης ήταν συνεργάτης του Μπαστιά ως διευθυντής Καλών Τεχνών, ο Άγγελος Τερζάκης συνεργάστηκε με τον Μπαστιά από τη θέση του γραμματέα στο Βασιλικό Θέατρο, ο Γιώργος Σεφέρης διορίστηκε από το 1937 διευθυντής στο Γραφείο Εξωτερικού Τύπου υπό τον ενορχηστρωτή του οικοδομήματος της μεταξικής προπαγάνδας, Θεολόγο Νικολούδη, ο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος συμμετείχε στο Δ.Σ. της Εθνικής Πινακοθήκης, ο Κλέων Παράσχος και η Ειρήνη Αθηναία συνεργάζονταν στη λογοκρισία των εντύπων, ο Τέλλος Άγρας εργαζόταν στο Γραφείο Προπαγάνδας της ΕΟΝ, ο Στράτης Μυριβήλης είχε αναλάβει τμηματάρχης β΄ στην Βιβλιοθήκη της Βουλής».
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://rednotebook.gr/2017/08/logotechniki-dianoisi-ke-diktatoria-tou-metaxa-tou-nikou-skoplaki/&ved=2ahUKEwj52-bm0dfgAhXG6qQKHWn9C8gQFjAAegQIBhAB&usg=AOvVaw3N99DN_PGRgSZ5ek8r9A-M&cshid=1551123839907

  88. Faltsos said

    35
    «ένα γυναικείο ένδυμα, το οποίο φυσικά, άμα είσαι μερακλής, δεν σε εμποδίζει κανείς να το φοράς και να οδηγάς νταλίκα»

    Δηλαδή οδηγός νταλίκας ακόμη κι αν φορά γυναικείο ένδυμα, δεν μπορεί παρά να είναι άνδρας;

    Μάλλον όχι πάντα:

    (Εντάξει μην απαντήσετε σοβαρά, δίκιο έχει για τον παραλογισμό του πολίτικαλ κορεκτ)

  89. Ενδιαφέρον το κείμενο. Πιό ενδιαφέροντα τα σχόλια, ιδίως για Χατζόπουλο(κοντοχωριανός!)και Σεφέρη.
    Το Κουίζ δύσκολο.

  90. Νεσταναίος said

    68. Δυστυχώς, δεν έχεις καταλάβει τι έχει γίνει.

  91. mitsos said

    Ωραία η επιλογή του θέματος και η εισήγηση…

    αλλά ακόμη πιο σπουδαίο το επίπεδο των σχολιαστών και της συζήτησης …

    Αν πρέπει να σταθώ σε ένα σχόλιο θα επέλεγα
    @84 Κώστας

  92. Faltsos said

    Η λογοκρισία που επέβαλαν οι στρατιωτικοί νόμοι συχνά παρακάμπτονταν με έξυπνους τρόπους. Θυμάστε τα 18 κείμενα; Σε δυο-τρια διηγήματα δικτατορία δεν υπήρχε στην Ελλάδα, αλλά στην … Βολιγουάη (https://sarantakos.wordpress.com/2017/04/23/boliguay/)
    Ο Θίασος του Αγγελόπουλου γυρίστηκε στα χρόνια της δικτατορίας αφού πρώτα εγκρίθηκε το σενάριο για το μύθο των Ατρειδών και την Γκόλφω, κρύβοντας φυσικά το βαθιά πολιτικό περιεχόμενο της ταινίας. Σε μια σκηνή λαός και αντάρτες τραγουδούν ένα αντάρτικο τραγούδι. Στα γυρίσματα τραγουδούσαν τον εθνικό ύμνο!

    Σήμερα δεν υπάρχει η λογοκρισία των στρατιωτικών νόμων. Έγινε λόγος για την αυτολογοκρισία που κάνει το λόγο πιο αποδεκτό. Υπάρχουν και μεμονωμένα περιστατικά λογοκρισίας στο χώρο της τέχνης που δεν επιβλήθηκε από το κράτος αλλά από ομάδες φανατικών. Στην ενημέρωση όμως έχουμε σήμερα τη πιο σκληρή λογοκρισία που περνάει απαρατήρητη, είναι των ιδιοκτητών των μέσων ενημέρωσης. Έχει γίνει είδος υπό εξαφάνιση η αντικειμενική δημοσιογραφία. Κομματικά ανακοινωθέντα και κατασκευασμένες ειδήσεις παρουσιάζουν σχεδόν όλοι οι δημοσιογράφοι τώρα πια.

  93. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Στην ενημέρωση όμως έχουμε σήμερα τη πιο σκληρή λογοκρισία που περνάει απαρατήρητη, είναι των ιδιοκτητών των μέσων ενημέρωσης. Έχει γίνει είδος υπό εξαφάνιση η αντικειμενική δημοσιογραφία. Κομματικά ανακοινωθέντα και κατασκευασμένες ειδήσεις παρουσιάζουν σχεδόν όλοι οι δημοσιογράφοι τώρα πια.»
    Ακριβώς. Αυτή είναι η λογοκρισία στον σύγχρονο δυτικό κόσμο. Συνδυασμένη με την αυτολογοκρισία, για την οποία μίλησε ο Blog, αυτήν που επιβάλλει ο καθένας μας στον εαυτό του από φόβο μην παρεξηγηθεί, μην ξεφύγει από την πολιτικώς ορθή πεπατημένη και του κολλήσουν την αυθαίρετη ρετσινιά του -φοβικού και του -ιστή.

  94. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    91 Γεια σου πάλι Μήτσο!

  95. Μαρία said

    92, 93
    Σχετικό https://monde-diplomatique.gr/?p=3328

  96. Πέπε said

    @92:
    Έτσι και τα Ριζίτικα Μαρκόπουλου-Ξυλούρη στη Χούντα:

    Είναι δημοτικά τραγούδια, τυπικά απολύτως σύμφωνα με τα εθνολεβέντικα ιδεώδη της Χούντας. Οι λογοκριτές την είχαν ψυλλιαστεί πως όταν λέει «πότε θα κάνει ξαστεριά» μπορεί ο άλλος να καταλαβαίνει «πότε θα διώξουμε τη Χούντα», αλλά δεν μπορούσε να αποδειχτεί τέτοιο πράγμα για τραγούδια αιώνων παλιά, κι έτσι πέρασαν.

  97. leonicos said

    11 ΓΤ

    Κάτι είχα επισημάει κι εγώ σχετικά….

  98. leonicos said

    Πριν από δυο ώρες γύρισα, και με συγχίσατε.

    Γράφει ο Τζι

    όλοι οι παντρεμένοι λογοκρίνονται από τις συμβίες τους-εξαιρείται ο Λεώνικος- κατά δήλωσή του-

    Ο Τζι ή θέλει να προσβάλει τη Φωτεινή, ή δηλώνει αμνήμων.

    Η ορθή διατύπωση είναι η εξής:

    Ο Λεώνικος (Εγώ) δεν τολμώ να πω κάτι που να χρειαστεί να λογοκρίνει η γυναίκα μου.

    Καμιά φορά κάτι μου ξεφεύγει στον ύπνο μου (παραμιλάω αφού δεν μπορώ να μιλήσω) και αλίμονό μου αν τυχει να μην κοιμάται. Και αν κοιμάται με ακούει. Με βλέπει και με κλειστά μάτια. Πρέπει να έχω εμφύτευμα.

    Αλλά ΔΕΝ μπορεί να με λογοκρίνει. ΔΕΝ μΙΛΑΩ ΠΟΤΕ

  99. leonicos said

    Σκέπτομαι μόνο

    Αλλά μην της το πείτε σας παρακαλώ

  100. Faltsos said

    95
    Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο, αλλά νομίζω ότι τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα στην Ελλάδα. Δεν έχουμε καν μια νομενκλατούρα δημοσιογράφων που αποφασίζουν τι αξίζει να συζητήσουμε. Οι δημοσιογράφοι είναι υποταγμένοι σε κέντρα εξουσίας και δεν έχουν δική τους φωνή. Ούτε συζήτηση βέβαια για έρευνες και ρεπορτάζ. Οι κομματικοί μηχανισμοί δίνουν έτοιμη τροφή, τα ΜΜΕ επιμελούνται και παρουσιάζουν το υλικό και τότε «έκπληκτοι» οι εκπρόσωποι των κομμάτων βγάζουν ανακοινώσεις.

  101. Corto said

    Αρκετά χρόνια πριν την γενίκευση της προληπτικής ή κατασταλτικής λογοκρισίας στην μουσική (και μάλιστα στο λαϊκό τραγούδι) η οποία έλαβε χώρα επί Μεταξά, έχουν προηγηθεί μικρότερης ή μεγαλύτερης έκτασης απαγορεύσεις σε διάφορες μορφές λαϊκής τέχνης (ή τέχνης με λαϊκή απήχηση).
    Ήδη από το 1894 καταγράφεται περιστατικό κατά το οποίο η αστυνομία απαγόρευσε τον Καραγκιόζη και τον Φασουλή στο Μαρούσι, εξαιτίας ενός τολμηρού αστείου.
    Το 1926 επί Παγκάλου αρχίζουν οι απαγορεύσεις των φυλλαδίων ληστρικών αναγνωσμάτων.
    Το 1930 αστυνομικός μηνύει καταστηματάρχη δίσκων γραμμοφώνου για την πώληση πλάκας με επιθεωρησιακό τραγούδι θεωρούμενο ως ασεβές.
    Παρέμβαση της αστυνομίας στο κείμενο επιθεωρησιακού σκετς απαντάται από το 1931, τουλάχιστον.
    (Πρόκειται για στίχους από την περίφημη Κοσμογονία, το σκετς που εκτελούσε ο Βασίλης Αυλωνίτης όταν ξέσπασαν τα επεισόδια του Περοκέ).

    Ειδικότερα για την λογοκρισία του ληστρικού αναγνώσματος, ας σημειωθεί ότι παρά τις διάφορες κατασχέσεις των φυλλαδίων, το είδος τελικά άντεξε. Οι συγγραφείς και οι εκδότες παρέκαμπταν τις απαγορεύσεις αλλάζοντας τα ονόματα των επωνύμων λήσταρχων που πρωταγωνιστούσαν στις ιστορίες αυτές.

  102. loukretia50 said

    Η παράσταση που πέρασε από τη λογοκρισία αλλά πέρναγε μηνύματα. Και ο αξέχαστος Νίκος Ξυλούρης
    ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΜΑΣ ΤΣΙΡΚΟ https://youtu.be/nxKZNppM4zA?t=116
    (σπάνιο απόσπασμα από την παράσταση) https://youtu.be/XDR5sO6XJm0

  103. Αιμ said

    Δεν αναφέρθηκε ότι μετά την μεταπολιτευση στα ξένα περιοδικά λογοκρίνονταν τα γυμνά με … ανεξίτηλο μαρκαδόρο. Ιδιαίτερα οι ρώγες. Δεν αφήναν ρώγα ούτε σε κληματαριά. Δεν το θυμάστε ;

  104. Αιμ said

    Δεν αναφέρθηκε ότι μετά την μεταπολιτευση στα ξένα περιοδικά λογοκρίνονταν τα γυμνά με … ανεξίτηλο μαρκαδόρο. Ιδιαίτερα οι ρώγες. Δεν αφήναν ρώγα ούτε σε κληματαριά. Δεν το θυμάστε ;

  105. Αιμ said

    Μπαρδόν για την επανάληψη
    (συνέχεια) Στο Στερν πχ αν θυμάμαι καλά

  106. Αιμ said

    Όλων των ειδών τις κόνξες κάνει πάλι η γουορντπρές ή ξέρω γω ποιος άλλος

  107. Alexis said

    Καλημέρα.

    Με αφορμή του κουίζ τoυ Πέπε, που το είδα μεν αλλά δεν έκατσα να σκεφτώ την απάντηση, να θυμίσω μια άλλη επέτειο των ημερών.
    Στις 24 Φεβρουαρίου 1981 έγινε ο μεγάλος σεισμός στις Αλκυονίδες ο οποίος, μαζί με τους μετασεισμούς που ακολούθησαν, προκάλεσε τις γνωστές καταστροφές.
    Με την ευκαιρία, να επισημάνω και μία χοντρή ανακρίβεια της Βικιπαίδειας επί του θέματος, απευθυνόμενος ταυτοχρόνως στην συλλογική σοφία του ιστολογίου.
    Αναφέρει η Βίκι ότι ο δεύτερος σεισμός έγινε στις 00:30 πράγμα που είναι εντελώς ανακριβές. Ο δεύτερος σεισμός έγινε το ξημέρωμα, γύρω στις 4-5 το πρωί. Θυμάμαι πολύ καλά ότι μετά τον πρώτο σεισμό είχαμε πάρει το αυτοκίνητο και πήγαμε σε ένα κοντινό πάρκο, όπου και παραμείναμε για αρκετές ώρες. Το ξημέρωμα, και αφού είχαμε «ξεθαρρέψει» κάπως, ότι δεν γίνεται άλλος σεισμός, επιστρέψαμε στο σπίτι και το δεύτερο χτύπημα μας βρήκε στα κρεβάτια.
    Ακόμα έχω στ’ αυτιά μου τα ουρλιαχτά μιας γυναίκας από το απέναντι σπίτι που πανικόβλητη φώναζε: «Βοήθεια! Πάρτε με από ‘δώ!»

    Θα μου πείτε τι έπαθα πρωί πρωί και σας αγριεύω…

    Τίποτα… Απλά είπα να …τονώσω λίγο το νήμα που ψιλοσέρνεται 😛 και συγχρόνως να επιβεβαιώσω αυτό που (νομίζω πως) καλώς θυμάμαι περί της ώρας του δεύτερου σεισμού.

  108. Κουιζάκι : τι κοινό είχε ο Ξυλούρης με τον Ρόυ Ορμπινσον ;

    βοήθεια : για όποιον είχε πάει στην παράσταση του Μεγάλου Τσίρκου την ημέρ που κόπηκε το ρεύμα θα το βρει εύκολα !

  109. Γς said

    Κατάσταση πολιορκίας, στρατιωτικός νόμος.

    Και πάρα λίγο να με τουφεκίσουν στην επιστράτευση του 1974

    https://caktos.blogspot.com/2014/01/blog-post_4972.html

  110. Alexis said

    #104: Χα, χα… κάτι αστεράκια θυμάμαι στα …επίμαχα σημεία, σε περιοδικά τύπου «Ταρατατά», «Ζάκουλα» κλπ.

  111. # 107

    Αλέξη υπολογίζω ο πρώτος από τον δεύτερο είχαν περίπου δυο-τρεις ώρες διαφορά. Θυμάμαι πως με βρήκε να πλατσουρίζω στην μπανιέρα αφού είχα πάει το τότε τηνέιτζερ έτερον μου ήμισυ στο σπίτι του- είχε έρθει με την νυχτικιά της να δει αν ζω- και γύρισα, μισή ώρα δρόμος πηγαινέλα. Δεν θυμάμαι τι ώρα ήρθε αλλά μου φαίνεται δύσκολο να ήρθε στις 3, μάλλον λίγο μετά τον πρώτο ήρθε.

    Περισσότερο θυμάμαι τον μετασεισμό του Μαρτίου λόγω απίστευτής χρονικής σύμπτωσης- οκτώ μήνες περίμενα μια εκδήλωση που ανεβλήθη λόγω του σεισμού ένα τέταρτο πριν την έναρξη !!

    Ο ειδικός επί των σεισμών (περίεργος τη ψυχή) συνεργάτης του ιστολογίου μπορεί να μας λύσει τις χρονικές απορίες

  112. Γς said

    107:

    Ναι, ο δεύτερος σεισμός έγινε πολύ αργότερα

    https://caktos.blogspot.com/2013/02/1981.html

  113. sarant said

    107 Kι εγώ θυμάμαι τον δεύτερο σεισμό αρκετές ώρες μετά τον πρώτο, όπως ο Αλέξης.

  114. Γιάννης Κουβάτσος said

    Καλά θυμάσαι, Αλέξη, ξημερώματα έγινε ο μετασεισμός. Μέναμε σε ρετιρέ και κουνηθήκαμε πολύ στον κύριο σεισμό, οπότε βρήκαμε καταφύγιο στην αυλή ενός μπάρμπα μου. Αυτός βρισκόταν έξω στον σεισμό, δεν κουνήθηκε, οπότε το έπαιζε χαλαρός, μας έκανε τη σχετική πλάκα και πήγε για ύπνο μέσα στο σπίτι. Με το που σκάει ο μετασεισμός, πετάγεται έξω με τα σώβρακα και τρέχει προς το αμάξι. Ε, θείε, ντύσου πρώτα και μετά πήγαινέ μας στο Άλσος της Νέας Φιλαδέλφειας. Έτσι κι έγινε. 😊

  115. Οι παραπομπές λογοκρίνονται ή όχι ; (χαχαχ)

  116. Βρήκα πως ο δεύτερος σεισμός έγινε στις 4.30. Με το χειμερινό ωράριο και μικρή την μέρα δεν το λες και ξημερώματα, πήχτρα σκοτάδι είναι…

  117. Μια φορά είπαμε να ασχοληθούμε σοβαρά με τη λογοκρισία και αρχίσανε οι σεισμοί!

  118. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ξημερώματα τρόπος του λέγειν. Πεντέμισι ώρες μετά τον κυρίως σεισμό, όχι 2-3.

  119. nikiplos said

    Κάποια στιγμή πρέπει να γραφούν και τα … παραλειπόμενα των σεισμών… Όχι τα θύματα κλπ, αλλά τα τρίο και κουαρτέτα που αναδεικνύονται θέλοντας και μη εκείνες τις ώρες-ημέρες… Θυμάμαι έντονα τη στάση του πατρός μου και ενός μπερμπάντη μπάρμπα μου, που έψαχναν να βρουν αφορμές να παν στην άλλη άκρη της πόλης, να δουν αν είναι καλά ο (παράνομος) έρως των…

  120. Πάνος με πεζά said

    Και η αυτολογοκρισία του Μίκη, από τις πιο γουστόζικες ιστορίες…

  121. Αμα δεν ξέρεο ο Πμπ την λύση του κουίζ (#108) δύσκολα θα βρεθεί άλλος…

  122. @Νίκος
    https://sarantakos.files.wordpress.com/2019/02/rizologokr.jpg?w=353&h=1024
    Μήπως ξέρεις από ποιό φύλλο του «Ρ» είναι αυτό το σχόλιο;

  123. Alexis said

    Καλά θυμόμουνα λοιπόν για το σεισμό!
    Ευχαριστώ για τις απαντήσεις!

  124. sarant said

    122 Βλάση, είναι από το φ. της 4.5.1919, πρώτη σελίδα.

  125. Γιάννης Γιαννόπουλος said

    Το παιχνιδάκι του Ριζοσπάστη με την Ψαλιδοχέρα μου θύμισε έντονα την αντίδραση του 902 το 2013: όταν μετέδιδε την (κομμένη) ΕΡΤ, η Digea κατέβαζε το σήμα του 902 και έδειχνε μπάρες, χωρίς ήχο, ο 902 άρχιζε να μεταδίδει…Καραγκιόζη, η Digea ανέβαζε το σήμα (αναγκαστικά, αφού πλέον δεν μετέδιδε ΕΡΤ), και το κανάλι του ΚΚΕ ξανάρχιζε πάλι την μετάδοση της ΕΡΤ μέχρι να αντιδράσει (τους έπαιρνε περίπου 22″) η Digea…

  126. skol said

    Η Αυγή δεν ενδίδει στον ευπρεπισμό.
    Η φάση γαμάει επίσης τους εργαζόμενους στον τουριστικό κλάδο, μιας και η ζήτηση εκεί δεν αυξάνεται με το ρυθμό που αναμένονταν.

  127. sarant said

    126 Σπάνιο.

  128. Θρασύμαχος said

    https://www.kastaniotis.com/events/2019/03/14

  129. sarant said

    128 Είδες τι χάνουμε με την ξενιτειά

  130. Γιάννης Κουβάτσος said

    126: Επί της ουσίας, η φράση αυτή αποδίδει επακριβώε την πραγματικότητα σε ό,τι αφορά αυτή τη νέα συμφορά που ενέσκηψε στην Αθήνα.

  131. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @130, 126.
    Πραγματικὴ μάστιγα ἡ αἰρμπιενμπί.

    Βραχυπρόθεσμα ὀφέλη γιὰ τοὺς μικροϊδιοκτῆτες, ποὺ βλέπουν τὸ τυρὶ (φαινομενικὰ ὑψηλά ἔσοδα), ἀλλὰ ὄχι τὴ φάκα (κόστος καθαρισμῶν, συντήρησης, διαχείρησης, ἐξάρτηση ἀπὸ τὸ μονοπώλιο). Ζημιὰ γιὰ τοὺς ἐνοικιαστές, τὶς ξενοδοχειακὲς ἐπιχειρήσεις καὶ τοὺς ἐργαζόμενους σ᾿ αὐτές, φοροδιαφυγή, εἰσφοροδιαφυγή, συναλλαγματικὴ αἰμορραγία.

  132. sarant said

    130-131 Να αναγνωρίσουμε ότι κερδισμένοι είναι, προς το παρόν, οι τουρίστες. Αλλά πολύ πιο κερδισμένοι οι κεφαλαιούχοι που βιομηχανοποιούν τα καταλύματα χωρίς να έχουν τις υποχρεώσεις του ξενοδόχου.

    Και όπως θα έλεγε μια ψυχή, γιατί ο κυριος Σαραντάκος επί δεκαετία δεν έχει βάλει άρθρο για το θέμα;

  133. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @132(τέλος). Τὸ ἀποκρύπτεις ἐπιμελῶς ἐπὶ δέκα συναπτὰ ἔτη. 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: