Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Σχίζοντας τις γραμμές των οριζόντων (Δημ. Σαραντάκος) 18 – Ο Κολόμβος από τη Χίο και άλλοι μύθοι

Posted by sarant στο 2 Απρίλιος, 2019


Εδώ και κάμποσο καιρό ξεκίνησα να δημοσιεύω αποσπάσματα από το βιβλίο του πατέρα μου, του Δημήτρη Σαραντάκου, Σχίζοντας τις γραμμές των οριζόντων, μια ιστορία των εξερευνητών και των εξερευνήσεων του αρχαίου κόσμου. Οι δημοσιεύσεις αυτές γίνονται κανονικά κάθε δεύτερη Τρίτη.

Η σημερινή συνέχεια είναι η δέκατη όγδοη και τελευταία. Η προηγούμενη συνέχεια βρίσκεται εδώ. Ολοκληρώνουμε σήμερα το επίμετρο του βιβλίου, που έχει ως αντικείμενο Εξερευνήσεις και ανακαλύψεις που δεν έγιναν ποτέ -και βέβαια εδώ τελειώνει και το βιβλίο. Από τη μεθεπόμενη Τρίτη θα ξεκινήσουμε κάποιο άλλο βιβλίο του πατέρα μου -μάλλον τη βιογραφία του Χαράλαμπου Κανόνη.

         ­Το ταξίδι του «Ρα» από την Αίγυπτο στις Αντίλλες­

Ο νορβηγός εθνολόγος και αρχαιολόγος Θωρ Χάγιερνταλ έγινε διάσημος με τον περίφημο διάπλου του Ειρηνικού πάνω στη σχεδία «Κον Τίκι», από τις ακτές του Περού ως την Ανατολική Πολυνησία, στα μέσα της δεκαετίας του 50. Με το εγχείρημά του αυτό ο Χάγιερνταλ θέλησε να επαληθεύσει τη θεωρία του, ότι ο πολιτισμός της Πολυνησίας και ειδικότερα ο πολιτισμός της Νήσου του Πάσχα, προέρχεται από την προκολομβιανή Αμερική και συγκεκριμένα από τους ανδικούς πολιτισμούς.

Παρά το γεγονός ότι τελικά το «Κον Τίκι» έφτασε στον προορισμό του, οι ιστορικοί δε δέχονται ότι μ’αυτό επαληθεύεται η θεωρία του Χάγιερνταλ. Εκτός των άλλων επιχειρημάτων επισημαίνουν το γεγονός  ότι το «Κον Τίκι» χρειάστηκε να ρυμουλκηθεί σε μεγάλη απόσταση από περουβιανό πλοίο, ώσπου να συναντήσει το ρεύμα του Χούμπολτ, που το έφερε στην Πολυνησία. Αυτό σημαίνει πως οι σχεδίες των περουβιανών δεν ήταν δυνατό να απομακρυνθούν από τις ακτές, αλλά κι αν το κατόρθωναν δε θα μπορούσαν ποτέ να γυρίσουν πίσω.

Ο Χάγιερνταλ πάντως χωρίς να αποθαρρυνθεί από την παγερή υποδοχή που επεφύλαξε το σύνολο σχεδόν των επιστημόνων στην αμφιλεγόμενη επιτυχία του «Κον Τίκι», επιχείρησε και πέτυχε στη δεκαετία του ΄70 να διαπλεύσει τον Ατλαντικό με το σκάφος «Ρα», φτιαγμένο από δέσμες καλαμιών παπύρου, όπως έφτιαχναν τις βάρκες τους οι αρχαίοι  Αιγύπτιοι, αλλά και οι (πολύ μεταγενέστεροι τους) Αϋμαρά της λίμνης Τιτικάκα. Αυτή τη φορά ο Χάγιερνταλ θέλησε να αποδείξει πως οι ανδικοί πολιτισμοί κατάγονται από την αρχαία Αίγυπτο και σ’αυτό οφείλονται οι πυραμίδες του Κούσκο, τα καλαμένια σκάφη της λίμνης Τιτικάκα, οι μούμιες των Ίνκα κλπ.

Παρά την επιτυχία των δύο εγχειρημάτων του Χάγιερνταλ, αυτή δεν προϋποθέτει κατ’ ανάγκη και την επιβεβαίωση των θεωριών του. Αν ένας τολμηρός θαλασσοπόρος διασχίσει με καγιάκ την απόσταση από τη Γροιλανδία ως την Πελοπόννησο, αυτό δε σημαίνει ότι υπήρξαν στο παρελθόν παρόμοια ταξίδια. Ο Χάγιερνταλ παραβλέπει το, αναμφισβήτητο από ιστορικής και αρχαιολογικής σκοπιάς, γεγονός ότι ο αιγυπτιακός πολιτισμός, με τις πυραμίδες και τις μούμιες, είχε σβήσει δυο χιλιάδες χρόνια πριν οι πρώτες κόλουρες πυραμίδες εμφανιστούν στην Αμερική και τέσσερις χιλιάδες χρόνια πριν από την κλασσική εποχή των πολιτισμών των Μάγια και των Ίνκα.

­        Βάσκοι, Βρεττόνοι και Ουαλλοί ψαράδες στην Αμερική­

Στα τέλη της δεκαετίας του ΄70  ένας νεοζηλανδός ερευνητής ονόματι Μπάρυ Φελλ ισχυρίστηκε ότι βρήκε στην κοιλάδα Σουσκεχάννα της Πενσυλβάνιας των ΗΠΑ ίχνη μιας αποικίας βάσκων που έφτασαν ως ναυαγοί στις ανατολικές ακτές της Αμερικής και μη μπορώντας να γυρίσουν πίσω εγκαταστάθηκαν εκεί. Ο Φελλ στηρίζει τη θεωρία του στη μετάφραση που ο ίδιος έκανε των κειμένων πολλών επιγραφών σε πέτρες ή πλάκες, που ανακάλυψε.

Οι επικριτές των ισχυρισμών του Φελλ τονίζουν ότι επιβάλλεται μεγάλη επιφυλακτικότητα στην ανάγνωση παρόμοιων επιγραφών, γιατί κι αν αποκλείσουμε την περίπτωση της απάτης, έχει αποδειχτεί σε πολυάριθμες περιπτώσεις ότι είτε πρόκειται για τυχαία σκαλίσματα του βράχου που προήλθαν από τη διάβρωση, είτε πρόκειται για σχετικά πρόσφατες επιγραφές με ισπανικά, γαλλικά ή αγγλικά κείμενα, που έγιναν ακατανόητα λόγω μεγάλης φθοράς.

Πάντως, όπως και στην προηγούμενη περίπτωση των ελλήνων και φοινίκων ναυτικών της αρχαιότητας, δεν αποκλείεται κατά τον Μεσαίωνα να παρασύρθηκαν από τα θαλάσσια ρεύματα Βάσκοι, Βρεττόνοι και Ουαλλοί ψαράδες και να έφτασαν ως τις ακτές της Αμερικής, χωρίς το ακούσιο αυτό ταξίδι τους να είχε άλλη συνέπεια ή συνέχεια.

         ­Εφτά Ισπανοί επίσκοποι αποικίζουν τις Αντίλλες­

Σύμφωνα με ένα θρύλο πολύ διαδεδομένο στην Ισπανία, κατά το Μεσαίωνα, όταν οι άραβες κατάχτησαν την ιβηρική χερσόνησο εφτά ισπανοί επίσκοποι μη υποφέροντας τον ζυγό των απίστων (που ας σημειωθεί ήταν απολύτως ανεξίθρησκοι και εξαιρετικά πολιτισμένοι) έφυγαν με πλοία προς τη δύση και εγκαταστάθηκαν στο νησί Αντίλια, όπου ίδρυσαν εφτά επισκοπές και προσηλύτισαν στο χριστιανισμό τους κατοίκους της.

Μετά την ανακάλυψη της Αμερικής οι Ισπανοί ερεύνησαν ολόκληρες τις Αντίλλες ζητώντας αποδείξεις για την εγκατάσταση σ’αυτές χριστιανών προ του Κολόμβου. Δε βρήκαν απολύτως τίποτα. Έτσι, αν δεν απορρίψουμε την όλη ιστορία ως φανταστική, δεν απομένει παρά να δεχτούμε ότι οι εν λόγω επίσκοποι, γοητευμένοι από την παραδείσια ζωή των ιθαγενών στα νησιά αυτά, εγκατέλειψαν το χριστιανισμό και αφομοιώθηκαν με τον ντόπιο πληθυσμό.

­       Η ανακάλυψη της Αμερικής από Χιώτες ναυτικούς­

Η υπόθεση ξεκινά από μια ξεχασμένη θεωρία του Σεραφείμ Κανούτα και άλλων ερευνητών, που αναβίωσε ο Χ. Δ. Λάζος, και σύμφωνα με την οποία υπήρχαν δύο Κολόμβοι, ο λαϊκής καταγωγής, πρώην λαναράς και κατόπιν έμπορος και ναυτικός, Χριστόφορος Κολόμβος, που γεννήθηκε στη Γένουα γύρω στα 1451 και ο Δον Κριστόφορο ή Κριστόμπαλ Κολόν, που στην πραγματικότητα ήταν έλληνας, γεννημένος γύρω στα 1439, πιθανώς στη Χίο, που λεγόταν Χριστόφορος Δισύπατος Παλαιολόγος, ήταν ευπατρίδης και εξαιρετικά μορφωμένος. Αυτός ο δεύτερος Κολόμβος, σύμφωνα πάντα με τη θεωρία, βρέθηκε στην Ιταλία με επίσημη αποστολή όταν έπεσε η Πόλη και έτσι ξέμεινε εκεί και πέρασε στην υπηρεσία της Γένουας.

Σύμφωνα πάντα με τη θεωρία, ο δεύτερος Κολόμβος είχε γνωρίσει  στη Χίο πολλούς ναυτικούς, μεταξύ των οποίων κάποιον καπετάν Ανδρέα, αγνώστων των λοιπών στοιχείων, οι οποίοι είχαν πραγματοποιήσει πολύ πριν από το 1474 ταξίδια στην Αμερική και διαθέταν χάρτες των χωρών που είχαν ανακαλύψει, τους οποίους του παραχώρησαν.

Είναι ολοφάνερες οι σοβαρές αδυναμίες της θεωρίας των Κανούτα – Λάζου. Σε κανένα βυζαντινό χρονικό δεν αναφέρεται κάποιος Χριστόφορος Δισύπατος Παλαιολόγος και μάλιστα επίσημο πρόσωπο. Οι χρονολογίες εξ άλλου δεν ταιριάζουν. Ο Κολόμβος, που ξέρει η ιστορία, είχε τρία αδέλφια, από τα οποία το ένα ο Βαρθολομαίος στάθηκε πολύτιμος βοηθός του. Ο Βαρθολομαίος γεννήθηκε στα 1460 και ήταν περίπου δέκα χρόνια νεότερος του. Αν ο Κολόμβος γεννήθηκε στα 1439, η διαφορά θα ήταν 21 χρόνια, πράγμα που δεν πιστοποιείται από κανένα αξιόπιστο ή μη στοιχείο.  Αλλά κι αν δεχτούμε πως ο Κολόμβος γεννήθηκε στα 1439, τότε θα ήταν 13 χρονών όταν τον έστειλαν από την Πόλη στη Δύση για «επίσημη αποστολή».

Η ύπαρξη του νεφελώδους «καπετάν Ανδρέα» βασίζεται σε φήμες πλατιά διαδεδομένες στη Χίο, όπου σύμφωνα με κάποιον δόκτορα Λάρσεν η άποψη της ανακάλυψης της Αμερικής υποστηρίζεται από μεγάλο τμήμα του πληθυσμού. Οι επιστημονικές όμως αλήθειες δεν ήταν ποτέ υπόθεση πλειοψηφίας και ψηφοφοριών.

Τέλος, και το κυριότερο, είναι πασίγνωστο πως ο Κολόμβος έψαχνε  να βρει συντομότερο δρόμο για την Ασία και ως το τέλος της ζωής του είχε την ακράδαντη πεποίθηση πως έφτασε στις Ινδίες. Αν οι Χιώτες ναυτικοί του είχαν δώσει χάρτες με τις νέες χώρες που ανακάλυψαν, δε θα είχε πέσει σ’αυτή την πλάνη κι αν μάλιστα οι χάρτες αυτοί ήταν τόσο ακριβείς, δε θα επιχειρούσε καθόλου το ταξίδι του.

Advertisements

86 Σχόλια to “Σχίζοντας τις γραμμές των οριζόντων (Δημ. Σαραντάκος) 18 – Ο Κολόμβος από τη Χίο και άλλοι μύθοι”

  1. π2 said

    Εγώ ξέρω ότι την Αμερική ανακάλυψαν οι Βίκινγκς το 1362: https://en.wikipedia.org/wiki/Kensington_Runestone

  2. Νέο Kid said

    Την Αμερική την ανακάλυψαν ο Αστερίξ κι ο Οβελίξ.

  3. Κώστας said

    Εγώ ξέρω πως ήταν οι Σπαρτιάτες.

  4. Νέο Kid said

    Κι ο Πίρι Ρέις; Πού είναι ο Πίρι Ρέις;

  5. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    οικογένεια Δισύπατων* Παλαιολόγων υπήρξε (εκτός από την Κων/πολη) και στη Θεσσαλονίκη, π.χ. στον 13ο αι. ο μητροπολίτης Μανουήλ Δισύπατος (αποκαλείται και Ψαράς ή Οψαράς (σσ. που ΄σαι ρε Τζι 🙂 🙂 ….,), παρωνύμιο που του είχε αποδοθεί λόγω της ευσεβούς αποχής από την κρεοφαγία και της εμμονής του στην ιχθυοφαγία).
    [βλ. Δ. Γ. Τσάμης, Δαβίδ Δισυπάτου, Λόγος κατά Βαρλαάμ και Ακίνδυνου προς Νικόλαον Καβάσιλαν, [ΒΚΜ 10 – ΚΒΕ]
    Θεσσαλονίκη 1973, 15 σημ. 3].

    Τώρα αν έφτασαν ή προήλθαν από την Χίο δεν το εξέτασα 🙂

    *Δισύπατος: Αξίωμα στο Βυζάντιο, μαρτυρείται σπάνια, από τον 9ο αι. και μετά. Μάλλον είχε να κάνει με οικονομικά/εμπόριο κλπ. και λιγότερο με στρατιωτικές υποθέσεις.

  6. LandS said

    4 Αφ’ νού η χάρτ΄ς είν’ δεκατρείς χρον΄ς μιτά τ’ Κοτσογιάν. Έλλην από το Γαλαξείδι που μετανάστευσε στην Ισπανία και έγινε Juan de la Cosa

  7. Triant said

    Καλημέρα.

    Την Αμερική την ανακάλυψαν οι Ινδιάνοι.

    Όσον αφορά τον Κολόμβο, τι ακριβώς είπαμε πως σημαίνει Χριστόφορος στα Ισπανικά και τα Γενοβέζικα; Το οτι η ιστορία των Κανούτα – Λάζου μπάζει δεν εξηγεί πως ένας φτωχός λαναράς έγινε καπετάνιος ούτε πως έπεισε την βασίλισσα να του δώσει καράβια να πάει μια βόλτα.

  8. Τρίβλαξ said

    Θυμάμαι ευθυμογράφημα του ? (Ας βοηθήσει κάποιος—το διάβασα την δεκαετία του 50) σύμφωνα με το οποίο ο Κολόμβος ήταν πεισματάρης Κεφαλονητης ψαράς, ο οποίος έχασε μια κολοκύθα-σημαδούρα και υποχρέωσε τον παραγιό του να τραβάει κουπί ώσπου να την βρούνε. Ο ίδιος στημένος στην πλώρη αγνάντευε το πέλαγος, και σε κάποια στιγμή είδε κάτι να προβάλει στον ορίζοντα και αναφώνησε «η κολοκύθα!». Ήταν η Αμερική.

  9. Γιάννης Ιατρού said

    Εκτός θέματος:
    Πέθανε ο δημοσιογράφος Βασίλης Λυριτζής. Κρίμα γι’ αυτόν και τους δικούς του ανθρώπους.

  10. Γς said

    Κι εγώ είχα ανακαλύψει ίχνη των Βυζαντινών στο Φαρ Ουέστ:

    Σε ένα βενζινάδικο λίγο πριν το Μοντερέι της Καλιφορνίας βλέπω μέσα στα διαφημιστικά φυλλάδια κι ένα με μια Μαντόνα εξόχως Ελληνική, Βυζαντινή, Μεγαλόχαρη.

    Το πήρα και πληροφορήθηκα ότι δυο μοναχοί φτιάχνουν κάπου εκεί κοντά μία μονή της Παναγίας. Ο ένας απ αυτούς είδε λέει στον ύπνο του τη Παναγία κτλ κτλ. όλο το γνωστό κόπυ-πέιστ στόρι της θαμμένης εικόνας της Παναγίας της Τήνου.

    Πανάρχαια λέει η εικόνα.

    Ε να μην την είχαν θάψει οι Ινδιάνοι τον καιρό της εικονοκλασίας;

  11. Γς said

  12. ο Πανδελής said

    Καλημέρα σε όλους! Στην σφαίρα του μύθου – και οπωσδήποτε του παρόντος κεφαλαίου από το βιβλίο του Δημητρίου Σαραντάκου – ας βάλουμε και την θεωρία των Μορμόνων, σύμφωνα με την οποία Ισραηλίτες αποικίσαν την αμερικανική ήπειρο κατά τον 6ο αιώνα π. Χ.: https://en.wikipedia.org/wiki/Origin_of_the_Book_of_Mormon https://en.wikipedia.org/wiki/Archaeology_and_the_Book_of_Mormon

  13. Γς said

    8:

    >και αναφώνησε «η κολοκύθα!». Ήταν η Αμερική.

    Μου θύμισε τον μικρό μου γιο, που κάποτε πάνω απ τα παγόβουνα εξω απ την Νιου Σκότλαντ του Καναδά άρχισε να φωνάζει μέσα στ αεροπλάνο ότι έβλεπε στο βάθος, στις γραμμές των οριζόντων, την διώρυγα του Παναμά.

  14. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Καλημέρα. Ο Κοντίκειος διάπλους έγινε το 1947, όχι μέσα δεκ. 50.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Kon-Tiki_expedition

  15. Γς said

    >με τον περίφημο διάπλου του Ειρηνικού πάνω στη σχεδία «Κον Τίκι», από τις ακτές του Περού ως την Ανατολική Πολυνησία

    El condor pasa. Από τις ακτές του Περού ως την Ανατολική Πολυνησία

  16. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    2 Και ιδού η σχετική τεκμηρίωση:
    https://sarantakos.wordpress.com/2017/02/15/asterix-12/

  17. loukretia50 said

    Hi !
    Ευχαριστούμε! Και σε άλλα σύντομα!
    Κάτι χρωστούμενα έχουμε! -( με πρόλαβε!)
    και με την ευκαιρία –

  18. Reblogged στις anastasiakalantzi50.

  19. Γς said

    Τεράστια η απόσταση του Περού από την Πολυνησία. Πόσο μάλλον απ την Ελλάδα.

    Ας υποθέσουμε ότι θέλετε να πάτε απ την Αθήνα στο Μπόρα-Μπόρα της Γαλλικής Πολυνησίας στον Ειρηνικό. Πόσες αλλαγές αεροπλάνων, πόσος χρόνος, πόσα χρήματα…
    Ενώ αν πάτε στα Παλούκια της Σαλαμίνας;

    Γιατί αυτή η σύγκριση;

    https://caktos.blogspot.com/2013/02/blog-post_5269.html

  20. loukretia50 said

    Kαι μια διαφορετική αφήγηση :
    Explore by Columbus: History Music Video (Parody of «Roar)
    Created for a Grade 6 history class studying Christopher Columbus and the Age of Exploration.

  21. Jago said

    2 & 16 Μάλλον είναι προφανές πως ο Γκοσινί εμπνεύστηκε το Μεγάλο Ταξίδι από το ταξίδι του Χάγιερνταλ το ’70 και τις νιουετζιές της εποχής για την Αμερική που γνώριζαν τεράστια άνθηση.

  22. Εγώ εξακολουθώ να έχω την απορία ποιό μεγάλο χρηματιστηριακό γεγονός κρύβεται πίσω από την ανακάλυψη της Αμερικής ! Δεν μπορεί νάναι αλλιώς !

  23. ΣΠ said

    Το ξέρατε ότι στην Αμερική υπάρχουν τρεις μεξικάνικες χώρες;

  24. Alexis said

    Καλημέρα.
    Πολύ καλό και το τελευταίο απόσπασμα από το βιβλίο του ΔΣ.
    Ωραίο κλείσιμο σ’ένα γενικά πολύ όμορφο ανάγνωσμα.

  25. LandS said

    22 Μα είναι γνωστό. Το ράλλυ στις τιμές των μπαχαρικών (commodities market) και του χρυσού (bullion market) όλον τον 15ο αιώνα.

  26. Αρλουμποκυνηγός said

    Είναι πολύ περίεργο το γεγονός ότι ο πατήρ Σαραντάκος στο θαυμάσιο σημερινό του άρθρο δεν λέει λέξη για την περίφημη υπογραφή του ελληνόψυχου Χριστοφόρου Κολόμβου που αποδεικνύει πέραν πάσης αμφιβολίας ότι ήτο Έλλην εκ Χίου

    Επίσης δεν γίνεται καμμία αναφορά από τον πατέρα Σαραντάκο στο πανθομολογούμενο γεγονός ότι ο Κολόμβος έγραφε στα ελληνικά τις σημειώσεις του, τόσο στο Ημερολόγιό του, όσο και στα αγαπημένα του βιβλία με κορυφαίο όλων το περίφημο «Imago Mundi» (1410) του Γάλλου καρδιναλίου Pierre d’ Ailly (1351 – 1420)

    Όλες οι αποδείξεις ότι ο Κολόμβος ήτο Έλλην εκ Χίου στο παρακάτω αποκαλυπτικό βίντεο

  27. Καλημέρα.
    «Η ύπαρξη του νεφελώδους «καπετάν Ανδρέα» Νεφελώδης ο Καπετάν Ανδρέας; Αφού ήταν μ’ ονοματεπώνυμο. Κι έγινε και τραγούδι.
    Καπετάν Αντρέας Ζέπος. 🙂 🙂 🙂



  28. Γιάννης Ιατρού said

    …Δεδομένου ότι αύριο 2 Απρίλη ΘΑ ΑΠΟΥΣΙΑΣΩ όλη μέρα από το Ιστολόγιο..

    Σήμερα έχουμε 2/4, από χθες, 24:00 πέρασε η πρωταπριλιά !

  29. Γιώργος Λυκοτραφίτης said

    @26,

    όντως! Με είχαν διαβεβαιώσει καθολικοί ιερείς στην Ισπανία ότι εξ αιτίας της ελληνικής καταγωγής του δεν αγιοποιήθηκε εν τέλει ο Κολόμβος από τον Πάπα Ιωάννη Παύλο τον Β’, εν έτει 1992, como estaba previsto.

  30. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  31. dryhammer said

    Πάντως, ένα Mastic Point στη νήσο Άνδρο στις Μπαχάμες, υπάρχει…

  32. Pedis said

    https://it.wikipedia.org/wiki/Cristoforo_Colombo
    Dopo avere prestato servizio sotto Renato d’Angiò nel 1473 cominciò l’apprendistato come mercante al servizio delle famiglie genovesi Centurione, Di Negro, Imperiali e Spinola.[13] Nel 1473 partì alla volta di Chio in Grecia, navigando su di un’imbarcazione di nome Roxana, e vi rimase circa un anno.[14] In seguito giunse nel Portogallo.

    Αν δεν ήταν εντελώς κολλημένοι με τους Παλιολόγους θα ειχαν λανσάρει την ιστορία με τον καπετάν Ανδρέα Ζέπο χαίρομαι όταν σε βλέπω, που τον συνάντησε στη Χίο και του πλασάρισε τους χάρτες με δεν ξέρωγωτί σάλτσα προτιμάτε …

  33. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Τὴ δεκαετία τοῦ ᾿80 ἦταν πολὺ τῆς μόδας ἡ ναυπήγηση ἀντιγράφων ἢ «ἀντιγράφων» ἀρχαίων σκαφῶν. Συνήθως ἀκολουθοῦσαν τὰ σχετικὰ ταξίδια ποὺ (ὑποτίθεται πὼς) ἔκαναν.

    Τὸ πιὸ αὐθεντικὸ ἦταν τὸ πλοῖο τῆς Κερύνειας, ἀκριβές ἀντίγραφο τοῦ ἀρχαίου πλοίου ποὺ ἀνασύρθηκε ἀπὸ τὸν βυθό.

    Tὸ εἶδα μισοτελειωμένο στὸ ναυπηγεῖο τοῦ Ψαρροῦ στὸ Πέραμα. Τὸ ἔφτιαχναν μὲ τὴν ἀρχαία τεχνική: πρῶτα τὸ κέλυφος (πέτσωμα) καὶ μετὰ ὁ σκελετὸς (στραβόξυλα). Ἀντὶ γιὰ σιδερένια καρφιὰ χρησιμοποίησαν ξύλινους πείρους.

    Τὴν ἴδια περίοδο ναυπηγήθηκε στὶς Σπέτσες ἡ Ἀργώ, ἕνα ἀντίγραφο (ὑποτίθεται) πλοίου τῆς ἐποχῆς τοῦ Χαλκοῦ. Τὴν ἴδια ἐποχὴ καὶ σὲ διπλανὸ καρνάγιο ἔφτιαχναν καὶ τὸν Ἀρχάγγελο, τὸ τρεχαντῆρι μας. Ἔτσι εἶδα ἀπὸ κοντὰ τὴν κατασκευὴ τῆς Ἀργῶς καὶ γνώρισα τὸν Tim Severin, τὸν ὀργανωτὴ τοῦ ἐγχειρήματος.

    Ἡ κατασκευὴ αὐτὴ ἔγινε σύμφωνα μὲ τοὺς κανόνες τῆς παραδοσιακῆς ναυπηγικῆς τοῦ καιροῦ μας: πρῶτα ὁ σκελετὸς καὶ μετὰ τὸ κέλυφος τοῦ σκάφους. Τὰ σχέδια πρέπει νὰ ἦταν τοῦ ἴδιου τοῦ Severin, μιᾶς καὶ δὲν ὑπάρχουν στοιχεῖα γιὰ πλοῖα τῆς ἐποχῆς, πέρα ἀπὸ κάποιες χονδροειδεῖς ἀπεικονίσεις.

    Ἐπίσης παρακολούθησα κάποιες δοκιμές τῆς Παπυρέλλας, στὴν θαλάσσια περιοχὴ κοντά στὸ Λαύριο. Αὐτὴ ἦταν ἔνα πλοιάριο κατασκευασμένο ἀπὸ πάπυρο ποὺ θὰ μποροῦσε νὰ ἔχει μεταφέρει ὀψιδιανὸ ἀπὸ τὴ Μῆλο στὸ σπήλαιο Φράγχθι τῆς Ἑρμιονίδας κατὰ τὴν Νεολιθικὴ Ἐποχή.

  34. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Ἀνάμεσα στοὺς 18 ναυτικοὺς ποὺ ἔκαναν πρῶτοι τὸν περίπλου τῆς γῆς (ἀπὸ τοὺς περίπου 270 ποὺ ξεκίνησαν μὲ τὸν Μαγγελᾶνο) ἦταν καὶ ὁ Νικόλας ὁ Ἕλληνας ἀπὸ τὸ Ναύπλιο (Nicolás el Griego, de Nauplia).

  35. 28 Μην μπερδεύεις τις περσόνες.

  36. Γιάννης Ιατρού said

    35: Ναι. ναι, υπάρχει και το σύνδρομο DID (F62 🙂 )

  37. sarant said

    34 Όλα από μας τα πήρανε 🙂

  38. Όπου και να ‘φτασε το
    Κον Τίκι,
    δεν μπόρεσε να ξεπεράσει σε εμβέλεια τον δικό μας
    Τζων Τίκη.

  39. loukretia50 said

    Στα ΜΜΕ της εποχής η ανακοίνωση του ταξιδιού θα ήταν κάπως έτσι: (ψευτοϊσπανιστί)

    Χεσούς -πορτάδο Κολομβέο, ελ πρίμο καπεταναρέο
    Υ μινιόν Βαρθολομαίο –μάς λουφαδόρο, μπρατσαρέο,
    Ντος έρμα ερμάνος Ισπανέο
    -παρά λο Γριέγο ντι εν έο –

    Ε βίβα ! – μασκαράν -οέο ! (chorus)

    τροβάραν φίνο σπονσορέο
    Υ συνοδεία κατεργαρέο
    σαλπάραν με Ρεάλ θυρέο
    – φαμόσο μεντιτερανέο-
    δελ μάρε νόστρουμ κανταρέο
    -εσο ες αμορ μοιραίο –
    πορ εξπλοράρ ουν μούντο νέο
    κον μπαρκαρόλε τριολέο
    ΛΟΥ /(τα λογοκριμένα)
    Λος υποκρίτας σαλβαδόρες
    Νοτόριους κονκισταδόρες
    – ινδάλματα πορ πάστα φλώρες –
    σαλτάραν εν παρθέναις χώρες
    νο σόλο κλέβοντας οπώρες
    μα πέσαν βία – κόμο μπόρες
    εν τόδος λος φουκαραδόρες
    νατίβο ινφελίς – τάντο αφελείς – κουάντο ντολόρες
    Αλί – Ο τέμπορα, ο μόρες

    ΥΓ Σήμερα είμαστε καλύτεροι, έτσι δεν είναι?

  40. Πουλ-πουλ said

    Τα εγχειρήματα τύπου «Κον Τίκι» ή «Ρα», ακόμη και αν χρησιμοποιούν τα τεχνολογικά μέσα της εποχής, δεν αντιστρέφουν τον χρόνο. Και ο λόγος είναι απλός: τα μυαλά που τα επιχειρούν είναι της εποχής μας. Αν ήταν έτσι, αν δηλ. οι αλεξανδρινοί είχαν τα δικά μας μυαλά, θα είχαν εφεύρει την ατμομηχανή.

    Μπορούμε μέσα από ανασκαφές ή φιλολογικές μαρτυρίες να αναβιώσουμε μιαν αρχαία εποχή, δεν παύει όμως να σκεπτόμαστε με όρους της εποχής μας.

  41. 19, … απ την Αθήνα στο Μπόρα-Μπόρα … πόσος χρόνος, πόσα χρήματα… …

    Ε, ναι, Μπόρα-Μπόρα στο Κολωνάκι των 80ζ,
    δεν μπόραγε να μπει ο πάσα ένας.

  42. Μανούσος said

    Πάλι το παραμύθι με το δήθεν ανεκτικό Ισλάμ. Το Ισλάμ είναι ένα θεσμοθετημένο καθεστώς απαρτχάιντ και είναι καθορισμένο από το Κοράνι και τις νομικές σχολές. Ειδικά στην Ανδαλουσία η διαστρωμάτωση περιλάμβανε στην κορυφή τους Σύρους, από κάτω τους άλλους άραβες από κάτω τους Βέρβερους, από κάτω τους άλλους μουσουλμάνους από κάτω τους εβραίους (!) και από κάτω τους χριστιανούς. Η Ιστορία της Ανδαλουσίας είναι ιστορία διασπάσεων σε μικροκρατίδια, εξεγέρσεων και καταστολών και γενικά πολύς κακός χαμός. Στο τέλος πλάκωσαν και οι φανατικοί Αλμοραβίδες και οι Αλμοχάδες (ονόματα δηλωτικά του τζιχαντιστικού τους πνεύματος) από την Βόρεια Αφρική και τους πήρε όλους και τους σήκωσε.

    ΠΟΛΥ περιληπτικά για την Ανδαλουσία

    Μη ξεχνάμε ότι και το πολιτισμένο εμιράτο της Κρήτης από πολιτισμένους Ανδαλούσιους είχε ιδρυθεί και δεν είχε αφήσει χλωρό κλαρί στο Αιγαίο και γέμιζε τα σκλαβοπάζαρα της βόρειας Αφρικής….

  43. Γιάννης Ιατρού said

    39: Λου, η επίδραση της Κρόνης είναι εμφανέστατη 🙂

  44. loukretia50 said

    43. Δεν ξέρω, μπορεί, αν και τα Ισπανικά μου είναι πλέον στο επίπεδο που έγραφα πριν!

    Βρήκα όμως αυτό
    Spanish Slang Dictionary
    http://www.languagerealm.com/spanish/spanishslang_e.php
    Andalusian
    Lamma bada yatathanna – https://youtu.be/EE8cHyjCNLE?t=21

  45. Γιάννης Ιατρού said

    42: Μανούσο, εδώ μιλούν τα ντοκουμέντα 🙂

  46. sarant said

    42 Δεν εξανάγκαζαν σε αλλαξοπιστία και δεν έκαναν πογκρόμ κατά των Εβραίων ούτε τους έδιωξαν από τη χώρα.

  47. Γιάννης Ιατρού said

    46 (42) Θα προσέθετα πως οφείλουμε να δούμε και να συγκρίνουμε το γενικό πνεύμα που επικρατούσε την εκάστοτε εποχή στον τρόπο άσκησης της εξουσίας, της συμπεριφοράς σε διαφορετικές θρησκείες κλπ. Επίσης «οι όποιες αναμνήσεις» πάντοτε είναι υπαρκτές, διαχρονικά και σε όλους τους λαούς. Το άρθρο των ΝΥΤ δεν υπεισέρχεται σ΄όλα αυτά, η πρώτη εντύπωση που μου έδωσε ήταν αυτή μίας επιφανειακής θεώρησης. Βέβαια άρθρο εφημερίδας είναι, δεν είναι κι επιστημονική δημοσίευση.

  48. Μανούσος said

    45
    Ακριβώς, μόλις πήγαν να το γράψουν στα αραβικά, τα ίδια τα γράμματα της αλφαβήτου αντέδρασαν και διέλυσαν την φράση فقط الحب

    46
    Και σε αλλαξοπιστίες ανάγκαζαν και πογκρόμ κατά Εβραίων έκαναν. Έβαλα το άρθρο επειδή βαριέμαι να κατεβάζω βιβλιογραφίες κλπ δυσεύρετες και που δεν θα διαβάσει και κανείς. Ήδη από τον 9o αι. πυκνώνει το μαρτυρολόγιο αλλά και οι εξεγέρσεις, ενάντια στον εξαραβισμό, ενώ οι προσηλυτισμοί αλλάζουν την δημογραφία χωρίς ουσιαστική ενίσχυση από την μετανάστευση Βορειοαφρικανών.
    Άλλωστε το ισπανοαραβικό απαρτχάιντ ήταν πολύ ευρύτερο από ό,τι στις άλλες ισλαμικές χώρες την ίδια εποχή. Ας μην το επικεντρώνουμε μόνο στους Εβραίους και τους χριστιανούς. Οι Βέρβεροι αν και μουσουλμάνοι όπως και οι εξισλαμισμένοι ισπανοί οδηγούνταν πολύ συχνότερα σε εξεγέρσεις και σκληρές καταστολές ακριβώς επειδή είχαν νομικό δικαίωμα διεκδίκησης μεριδίου στην εξουσία. Οι Μοζάραβες ήταν στα μισά του εξισλαμισμού και μαζί με τους Εβραίους ήταν ούτως ή άλλως στην απέξω. Όταν όμως από τον 9ο αι. οι Μοζάραβες άρχισαν να αντιδρύν στην σταδιακή αφομοίωση (πρώτο στάδιο ο εξαραβισμός και δεύτερο ο εξισλαμισμός), τότε άρχισαν τα αντίστοιχα με την Τουρκοκρατία.

    Το ότι αν και νικητές οι Ισπανοί επαναστάτησαν μαζικά κατά του Ναπολέοντα λόγω της καταστολής των διαδηλώσεων από τους Μαμελούκους, δείχνει κι αυτό την δυσάρεστη ανάμνηση της αραβοϊσλαμικής κυριαρχίας, όσο και αν υποθέσουμε ότι είναι υπερβολική.

    Η διαφορά μου είναι με την φράση (που ας σημειωθεί ήταν απολύτως ανεξίθρησκοι και εξαιρετικά πολιτισμένοι)». Το ότι τα έως σήμερα Ισπανικά καθεστώτα ήταν και παραμένουν από απλώς αντιδημοκρατικά έως ανθρωποφάγα είναι άλλο θέμα. Πράγματι και ο Παπαδόπουλος μπροστά στον Χίτλερ είναι Αρσακειάδα.
    Ανεξιθρησκεία και γενικά ανοχή της ετεροδοξίας ακόμη και σε ιδεολογικό επίπεδο δεν υπήρξε πουθενά, αλλού καλύτερα αλλού χειρότερα.
    Αν ήταν τόσο ωραία τα πράγματα, θα είχε ξεκινήσει η Αναγέννηση στην Ισπανία. Πλην όμως ακόμη και με την Ιερά Εξέταση στην Ιταλία κάτι δούλεψε καλύτερα.

  49. cronopiusa said

  50. cronopiusa said

  51. paolodrosi said

    Αφου ο καθηγητης Μαριολακος, υποστηριζει οτι οι αρχαιοι Μινωιτες ειχαν φτασει στην Αμερικη,
    καπου στο 1500 πΧ.
    Μαλιστα στο μουσειο του Μιλγουοκι, εκτειθενται χαλκινα εργαλεια, μεταξυ των οποιων και διπλος πελεκυς.

    https://www.mpm.edu/research-collections/anthropology/online-collections-research/old-copper-culture

    Βεβαια με τα μεσα της εποχης του 1500 πΧ, ειναι σχεδον αδυνατο να περασει καποιος τον Ατλαντικο.
    Απο την αλλη ομως ειναι αποριας αξιον, πώς βρεθηκαν χαλκινα εργαλεια στην περιοχη.

  52. Γιάννης Ιατρού said

    51: Έλα ντε!

  53. Theo said

    Υπάρχει και ο θρύλος πως την Αμερική την ανακάλυψε πρώτος ο Ιρλανδός ηγούμενος άγιος Μπρένταν τον 6ο αιώνα. Η Navigatio Sancti Brendani (Αγίου Βρενδάνου πλους, στα λατινικά), ένα από τα δημοφιλέστερα αναγνώσματα του Μεσαίωνα, οδήγησε πολλούς να εικάσουν ότι ο Μπρένταν, με ένα currach, μια βάρκα σαν κανό, και με τους μοναχούς του για πλήρωμα, κατάφερε να φτάσει από την Ιρλανδία στο Newfoundland σε σαράντα μέρες. Οι περιγραφές κάποιων ενδιάμεσων σταθμών θυμίζουν τα νησιά Φαρόε και την Ισλανδία, ενώ οι Βίκινγκ τον 11ο αιώνα ονόμαζαν «Irland it Mikla» (Μεγάλη Ιρλανδία) κάποιες περιοχές νότια της αποικίας τους, της Vinland. Το 1976 ένας σύγχρονός μας θαλασσοπόρος, ο Tim Severin, απέδειξε στην πράξη πως η διαδρομή ήταν δυνατή, ακολουθώντας την με ένα currach (βλ. https://www.history.com/news/did-an-irish-monk-discover-america).

  54. ݂Μανούσος said

    Κολόμβε, γαμώ την περιέργειά σου!

    https://www.slang.gr/lemma/2746-gamo-tin-periergeia-tou-kolombou

  55. 53 Μια αντίστοιχη ιστορία γράφει ο γεωγράφος αλ-Ιντρίσι. Κάποτε είχα σκεφτεί να σκαρώσω κάτι σχετικά…

    Νομίζω είναι λάθος να μιλάμε για μια θρησκεία, όπως το ισλάμ ή ο χριστιανισμός, με όρους αμετάβλητου και στατικού πλαισίου κανόνων. Όπως και ο χριστιανισμός, το ισλάμ δεν είναι καθεαυτό ούτε ανεκτικό ούτε μισαλλόδοξο, ούτε καταπιεστικό ούτε φιλελεύθερο. Κάθε μουσουλμανική κοινωνία, ιστορικά, φτιάχνει και το δικό της (ή, ακόμα σωστότερα, τα δικά της) ισλάμ όπως αντίστοιχα έκανε κάθε χριστιανική ή βουδιστική (ελπίζω να μην περιμένει κανείς τα βουδιστικά βασίλεια να αναζητούσαν τη νιρβάνα…). Όσο για τα κείμενα, έχω προσπαθήσει να δείξω και άλλη φορά ότι τα κάνει κανείς ό,τι θέλει.

  56. Εθνικάκιας said

    Να επισημάνω κι εγώ μια μικρή παράλειψη στο πάρα πολύ καλό άρθρο του πατέρα Σαραντάκου: Ενώ αναφέρεται η θεωρία ότι ήταν Έλληνας από τη Χίο, αποσιωπάται η πολύ πιό πιθανή θεωρία ότι ο Κολόμβος ήταν Μαρράνος, δηλαδή εκχριστιανισμένος Εβραίος. Έχουν γραφτεί δεκάδες βιβλία για την Εβραϊκή καταγωγή του Κολόμβου και υπάρχουν δεκάδες ρεπορτάζ για το ίδιο θέμα στα μεγαλύτερα ΜΜΕ του κόσμου, π.χ. δείτε το σχετικά ρεπορτάζ του CNN

    Γενικά, στο πολύ καλογραμμένο άρθρο του πατέρα Σαραντάκου αποσιωπάται η τεράστια προσφορά των Εβραίων στις ανακαλύψεις των Ισπανών και Πορτογάλων θαλασσοπόρων. Κατά μία εκδοχή, που αποδέχονται οι περισσότεροι έγκυροι ιστορικοι της εποχής μας, ο Κολόμβος ανακάλυψε την Αμερική όχι για να βρεί χρυσάφι, αλλά για να να ανακαλύψει έναν τόπο στον οποίο να μπορούν να ζήσουν ήσυχοι οι καταδιωγμένοι (από την Ισαβέλλα της Ισπανίας) Εβραίοι συμπατριώτες του.
    Συνιστώ προς όλους να κατεβάσουν και να διαβάσουν το αριστουργηματικό βιβλίο του Μ. Kayserling
    «Christopher Columbus and the participation of the Jews in the Spanish and Portuguese discoveries»
    (1894)

    Επίσης συνιστώ να δείτε τη μνημειώδη διάλεξη του (ραββίνου) Κοσμήτορα του Lander College Henry Abramson που εξηγεί γιατί είναι σίγουρο ότι ο Κολόμβος ήταν Μαρράνος (εκχριστιανισμένος Εβραίος). Το βίντεο ξεκινά από το σημείο (20:15) όπου ο Abramson αναλύει υποδειγματικά την υπογραφή του Κολόμβου, που ανέφερε σε κάποιο σχόλιο ο σχολιαστής Αρλουμπολόγος

    http://www.youtube.com/watch?v=R7lds4afgv0#t=20m15s

  57. sarant said

    56 Kάτι μου θυμίζει….

  58. Αρλουμπολόγο; ; έχουμε τέτοιο πράμα ; Μπας κι είναι ξάδερφος του Αρλουμποκυνηγού ; Αρλουμπολόγος- Εθνικάκιας (Πειραιώς ;;) μεγάλε μας την πέσανε πούλεγε κι ο Χάρρυ Κλινν !

  59. Γιάννης Ιατρού said

    56: βρε καλώς τον τον γηραιό κ. Μιχάλη 🙂 🙂 … Αυτά θα τα θυμάστε από αναγνώσματα από την εποχή του μακαρίτη του πατέρα σας που «αντιπρόεδρος του Εθνικού Πειραιώς», το πάλι ποτέ 🙂

    ΥΓ: και νόμιζα πως αργεί ακόμα το Πάσχα !

  60. Γιάννης Ιατρού said

    57: Θα τον έχεις συναντήσει τη Γερμανία, όπου ζει εδω και 14 χρόνια, αρχικά στην Φρανκφούρτη και πλέον στο Μόναχο 🙂 🙂

  61. Corto said

    34:
    Δημήτρη αξίζει να προστεθεί ότι στα πληρώματα του Μαγγελάνου δεν ήταν μόνο ένας, αλλά αρκετοί Έλληνες, κυρίως Κερκυραίοι, Κρητικοί και Κύπριοι.
    Από αυτούς έφτασαν πίσω στην Ισπανία, έχοντας ολοκληρώσει τον γύρο της Γης, οι εξής τέσσερις Έλληνες:

    Francisco Albo, de Axio (Χιώτης)
    Miguel de Rodas (Ροδίτης)
    Nicolás el Griego (Ναυπλιώτης)
    Miguel Sánchez de Rodas (Ροδίτης)

    Μια αρκετά καλή καταγραφή των Ελλήνων εξερευνητών και κονκισταδόρων της Αναγέννησης βρίσκουμε στο ακόλουθο άρθρο:

    http://iaonas.blogspot.com/p/greek-conquistadors-and-explorers-in.html

    Γενικότερα υπάρχει μία ενδιαφέρουσα συμμετοχή των Ελλήνων στην εξερεύνηση της Γης, κατά τους νεότερους χρόνους, που ξεκινάει από τους ναυτικούς που μετείχαν στις Ισπανικές αποστολές της Αναγέννησης και φτάνει μέχρι τον Παναγιώτη Ποταγό και αργότερα τον Επαμεινώνδα Δημόπουλο, που ταξίδεψε στην Ανταρκτική με τον Ρίτσαρντ Μπερντ. Είναι κρίμα που αυτή η πτυχή της ιστορίας μας παραμένει μάλλον άγνωστη.

  62. # 59

    Μια που είδα την παραπομπή σου ευγενικόψυχε (!) επανήλθαν στην μνήμη μου πολλά και το ουσιαστικότερο πως ο Κόκκαλης για να γιγαντώσει τον ΟΣΦΠ διέλυσε κάθε άλλο σωματείο του Πειραιά, τον Εθνικό την Προοδευτική και τον Ιωνικό του Κανελλάκη που ήταν στα τελευταία του πολύ επικίνδυνος. Μόνο η Χαλκηδόνα γλύτωσε γιατί πήγε στο Περιστέρι να συνεχίσει σαν Ατρόμητος

    Και κάτι από την δεκαετία του 70 + όταν ηχογραφήθηκε σε κασσέτα η τηλεφωνική συνδιάλεξη του ποδοσφαιριστή του Αρη Ναλπάντη και του προέδρου του Εθνικού, μετά από ένα παινίδι που αν θυμάμαι καλά έληξε 1-1 στου Χαριλάου :

    – Θέλω τα λεφτά που συμφωνήσαμε
    – Οχι. Είπαμε να κάνεις δυο πέναλτυ
    – Δυο πέναλτυ έκανα ! Τι φταίω εγώ αν ο καραγκιόζης ο διαιτητής έδωσε μόνο το ένα ; Εγώ φταίω ;

  63. Γς said

    43:

    Άλλος με την Πύλαρο, ουπς, με την Σάντα Μαρία και μια μακαρονάδα!

  64. Corto said

    «…στις είκοσι του μήνα Σεπτέμβρη ήτανε τελειωμένα πέντε πλεούμενα εικοσιδυό πήχες το καθένα, καλαφατισμένα με στουπί από παλμίτος και κατραμωμένα μ’ ένα κατράμι πούφκιαξε ένας γρεκός, δον Τεοδόρο τόνε λέγανε, από κάτι πευκόδεντρα…»

    Από την αφήγηση του Αλβάρ Νουνιέθ Καβέθα Ντε Βάρκα, για την εξερεύνηση της Φλόριδας (1527). Ο Δον Τεοδόρο ήταν πιθανότατα ο πρώτος Έλληνας που πάτησε το πόδι του στην αμερικανική ήπειρο.

  65. Pedis said

    υπάρχουν μερικά ευρήματα τα οποία, αν και μπορούν εύκολα να τροφοδοτήσουν ένα καθόλου γόνιμο σπεκουλάρισμα, εντούτοις, δύσκολα εντάσσονται σε ένα πειστικό ερμηνευτικό πλαίσιο:

    1) προκολομβιανά αγαλματιδια με τροχούς:

    2) αναπαραστάσεις ανανά σε ρωμαικά έργα τέχνης

  66. Γς said

    61:

    Θα έβαζα και τον Πόντιο Φιόντορ (Θεώδορο) Νικολάγεβιτς Γιουρτσίχιν

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7e/Fort_San_Crist%C3%B3bal_%28Puerto_Rico%29_-_IMG_0207.JPG/1024px-Fort_San_Crist%C3%B3bal_%28Puerto_Rico%29_-_IMG_0207.JPG και ντον πόντιο

  67. Corto said

    66:
    Βεβαίως είναι και ο Γιουρτσίχιν, όσον αφορά το διάστημα. Και σχετικά με την αεροπορία της ΕΣΣΔ ας αναφέρουμε και τον Βλαδίμηρο Κοκκινάκη:

    https://el.m.wikipedia.org/wiki/Βλαδίμηρος_Κοκκινάκης

  68. mitsos said

    Πολύ ωραίο ανάγνωσμα
    … κριμα που τέλειωσε
    ////
    Ίσως όμως το νέο να είναι ακόμα καλύτερο..

  69. Corto said

    Και για τον φίλο μας τον Δημήτρη Μαρτίνο, ας αναφέρουμε ακόμα έναν Έλληνα:

    «Ο Πέτρος Μαρτίνος ήταν Έλληνας θαλασσοπόρος. Ο Πέτρος Μαρτίνος καταγόταν απο το Ηράκλειο της Κρήτης και γεννήθηκε περίπου το 1510-1516. Το 1540 ακολούθησε τον Πέδρο ντε Βαλντίβια στην κατάκτηση του Περού. Εγκαταστάθηκε στη Χιλή όπου παντρεύτηκε μια Ισπανίδα και έκανε 4 παιδιά. Έζησε μέχρι ηλικίας 90 χρόνων. »

    http://greekhistoryandprehistory.blogspot.com/2015/06/1500-1800.html

  70. Γιάννης Ιατρού said

    69: Αντρέα, να βγει να πάρει θέση ο Δημήτρης! Τι μας αποκρύπτει;

    65: Τα αγαλματίδια θα ήταν κινέζικα, εισαγωγής 🙂
    (όντως περίεργο! Τι να πείς; Ίσως οι προκολομβιανοί δεν είχαν συνειδητοποιήσει την ευρεία χρησιμότητα της ανακάλυψής τους)
    Κι άλλα «περίεργα» (αρχαιολογικά κ.ά.) εδώ

  71. cronopiusa said

    Στα 1861 ένας Έλληνας σοσιαλιστής, ο Πλωτίνος Ροδοκανάκης, ταξιδεύει από την Ευρώπη στο Νέο Κόσμο. Έχει σπουδάσει ιατρική στη Βιέννη και στο Βερολίνο, φιλοσοφία στο Παρίσι και είναι γαλουχημένος με τις φιλοσοφικές ιδέες και τις πολιτικές θεωρίες της εποχής.

    Επηρεασμένος από τον Σαιν Σιμόν, τον Πιερ Ζοζέφ Προυντόν και τον Κάρολο Φουριέ φτάνει στο Μεξικό με σκοπό να εφαρμόσει τις ιδέες του Σοσιαλισμού για τις οποίες αγωνίστηκε με συνέπεια επί 25 χρόνια. Στη χώρα αυτή ο Έλληνας σοσιαλιστής μπόλιασε ιδέες που αλλού δύσκολα γίνονταν κατανοητές. Την ίδια εποχή, η ιδέα και μόνο ότι η ιδιοκτησία είναι κλοπή αντιμετωπιζόταν στην Ευρώπη, με ιερή αγανάκτηση και αποτροπιασμό, αντίθετα από το Μεξικό όπου από αιώνες ίσχυε στους Ινδιάνους η λογική της κοινοτικής γης (Calpuli) την οποία είχαν σφετεριστεί οι μεγαλοκτηματίες. Το «Γη και Ελευθερία», σύνθημα των εξεγέρσεων που ξέσπασαν τις μέρες εκείνες, έμελλε να γίνει το σύμβολο της κατοπινής επανάστασης του Ζαπάτα.

    Ο Πλωτίνος Ροδοκανάκης παρέμεινε σε όλη του τη ζωή αγωνιστής, συνεπής στις ιδέες του κι έγινε γνωστός ως ο ιδρυτής του μεξικάνικου αναρχισμού και μια από τις σημαντικότερες μορφές του πρώιμου εργατικού κινήματος. Με το έργο του επηρέασε σημαντικά το αγροτικό και το εργατικό κίνημα συντελώντας στην προώθηση μερικών από τους σημαντικότερους κοινωνικούς στόχους του. Οι ιδέες και η δράση του, όπως ήταν φυσικό, σε μια συντηρητική κοινωνία και σε μια εποχή έντονων πολιτικών και κοινωνικών ανακατατάξεων στο Μεξικό, συνάντησαν πολλές αντιδράσεις. Εκείνος, όμως, ήταν πάντα έτοιμος να υπερασπιστεί τα δικαιώματα των φτωχών και κατατρεγμένων κάνοντας πολεμική στους ισχυρούς αντιπάλους του, που μάχονταν τις πολιτικές του ιδέες, όπως αποδεικνύει η πληθώρα των άρθρων που δημοσίευσε στις εφημερίδες της εποχής.

    Μπορείτε να διαβάσετε το βιβλίο ή και να το κατεβάσετε σε μορφή pdf εδώ

    ή παρακάτω: Πλωτίνος Ροδοκανάκης – Ένας Έλληνας Αναρχικός | Τεος Ρομβος

  72. Pedis said

    # 70β – μπορεί να είχαν κάνει την εφεύρεση του τροχού μόνο σε μπμπελό ή κάπου να είχαν δει κάτι παρόμοιο, δυσκολα θα μάθει κανείς, αφού μάλλον ήταν θέλημα Κυρίου να εξαλειφθούν αυτοί οι πολιτισμοί ως ανταπόδοση για το θεάρεστο έργο της ρεκονκίστα …

    Αλλά, τι λες για τους ανανάδες;

  73. Γς said

    Πάντως τον τροχό ακονίσματος δεν πρέπει να τον είχαν ανακαλύψει.

    Ούτε το τροχό της τύχης

    Πάντως ρίμα των Ινκας, Μάγια ή Ατζέκων με τον τροχό δεν υπάρχει, όπως τροχός-φτωχός του παλιού κόσμου.

    Και δεν κατέχω πράμα πως και πότε [μπιπ] οι προκολομβιανοί

  74. Γς said

    73:

    >Και δεν κατέχω πράμα πως και πότε [μπιπ] οι προκολομβιανοί

    για τους μετακολομβιανούς [και τους κολόμβους γενικώς] δεν τίθεται θέμα…

  75. Γς said

    Νονοί,
    μην ξεχάσετε την λαμπάδα!

    [Γαϊτάνος στη διαφήμιση για το Τζάμπο]

  76. Καλημέρα,
    Να ευχηθώ χρόνια πολλά σ’ όλους όσους (επιμένω εγώ) έχουν γενέθλια σήμερα, είτε είναι μέλη του ιστολογίου αυτού, είτε όχι 🙂

  77. cronopiusa said

    Το «Παγκάκι» μάζεψε το αρχείο των Σημάτων Καπνού και την Αλάνας, για να θυμούνται και να μαθαίνουν παλιοί και νεότερες
    Ρίξτε μια ματιά:
    https://pagkaki.org/node/500

  78. Alexis said

    Υπάρχει κι εδώ ένα βαφτιστήρι που περιμένει λαμπάδα από το νονό του.
    Αλλά ο νονός περί άλλα τυρβάζει…
    Τελευταία μάλιστα αποδεικνύεται εντελώς προβλέψιμος, εξόχως κουραστικός και σταθερά επαναλαμβανόμενος.
    Και με μεγάλο έλλειμμα φαντασίας.
    Άκου …Εθνικάκιας! 😂

  79. π2 said

    65: Είναι αρκετά αναλυτικό το σχετικό λήμμα της wiki (https://en.wikipedia.org/wiki/Pre-Columbian_trans-oceanic_contact_theories). Σε ένα άρθρο που είχα διαβάσει, υπήρχε αναφορά σε ένα βιβλίο 1200 σελίδων (Pre-Columbian Contact With the Americas Across the Oceans) που καταγράφει και παρουσιάζει 5100 βιβλία, άρθρα, διατριβές κλπ. για το θέμα. Δουλειά δεν είχε ο διάολος…

  80. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ για τα νεότερα σχόλια!

    79 Υπάρχει και βιβλίο για τις προϊστορικές μεγάλες μεταναστεύσεις, από τον εκδότη μου, τον Εικοστό Πρωτο,
    http://www.biblionet.gr/book/209108/Bellwood,_Peter/%CE%A0%CF%81%CF%8E%CF%84%CE%BF%CE%B9_%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B5%CF%82

    Για τους νεοέλληνες εξερευνητες κτλ θα μπορούσε να αναφερθεί και ο Παναγιώτης Ποταγός.

  81. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    80β: Ο Bellwood είιναι πολυγραφότατος σ΄αυτόν τον τομέα, το είχε πει κι ο Δύτης στο άρθρο για τους «.. ελληνικούς αποικισμούς..» 🙂

    Επίσης το «Ancient Mysteries: Discover the latest intriguiging, Scientifically sound explinations to Age-old puzzles» (2001) των Peter James & Nick Thorpe, στο κεφάλαιο V (Voyages and Discoveries) εξετάζει τις περιπτώσεις αυτές (για την πρώτη (?) ανακάλυψη της Αμερικής κλπ.) αρκετά λεπτομερειακά

  82. Pedis said

    # 79 – εντυπωσιακό!

  83. Γιάννης Ιατρού said

    79 (82) Π2
    Αυτός ο Sorenson (ο συγγραφέας του βιβλίου που αναφέρεις) πρέπει να έχει σχέση με τους Μορμόνους, κάτι έχει πάρει το μάτι μου, αλλά τώρα είμαι «εκτός έδρας» …. Νομίζω πως (κι αυτοί) έχουν κάποιες θεωρίες για την ανακάλυψη της Αμερικής (?)

  84. Αρλουμποκυνηγός said

    Το βιβλίο των James + Thorpe που μνημόνευσε ο κύριος Ιατρού στο 81 είναι ένας ύμνος για τους Έλληνες από την πρώτη σελίδα μέχρι την τελευταία. Μακάρι να το ανέβαζε ο κινέζικος ιστότοπος για να ξεστραβωθούν μερικοί – μερικοί. Σήμερα θα περιοριστώ να αναρτήσω τί γράφει για την ιστορία των Σοδόμων: Τα Σόδομα συνδέθηκαν με την Ομοφυλοφιλιά πολύ αργοτερα (2ος αιών π.Χ.) από τους εθνικιστές Εβραίους για να χτυπηθούν οι Έλληνες που τάχα ηρέσκοντο στον κιναιδισμό και γι’ αυτό τους τιμώρησε ο Γιαχβέ.

    Τίς συκοφαντίες των Εβραίων κατά των Ελλήνων, που λάτρευαν τάχα την Ομοφυλοφιλία, τις παρέλαβε ο Χριστιανισμός και τις έκανε επιστήμη. Όλοι οι Πατέρες της Εκκλησίας γι’ αυτό πρωτίστως κατηγορούν τους Έλληνες: Επειδή ήσαν κίναιδοι και ηρέσκοντο στην οπισθογέμιση. Μιά κατηγορία που σήμερα θα ετιμωρείτο με τον αντιρατσιστικό νόμο

  85. Γιάννης Ιατρού said

    84: Κοίτα εδώ 🙂 (κι ας με λές κακόψυχο)

  86. # 76

    Καλά κάνεις και επιμένεις σε πείσμα όλων όσων διαφωνούν

    Κερνάω !!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: