Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Τη μέρα που κάηκε η Νοτρ Νταμ

Posted by sarant στο 16 Απρίλιος, 2019


Και ενώ όλη η Γαλλία περίμενε τον Εμανουέλ Μακρόν να εκφωνήσει, στις 8 ακριβώς, τα μέτρα που αποφάσισε ύστερα από τον Μεγάλο εθνικό διάλογο (αν αποδώσουμε έτσι το Grand débat national) που ο ίδιος είχε δρομολογήσει ως απάντηση στο κίνημα των Κίτρινων Γιλέκων, κι ενώ τα κανάλια έκαναν εικασίες, εδώ και μέρες, για το περιεχόμενο των προεδρικών εξαγγελιών στο πολυαναμενόμενο διάγγελμα, η φοβερή πυρκαγιά, που ξέσπασε στη Νοτρ Νταμ, στην Παναγία των Παρισίων, ανάγκασε τον Πρόεδρο να αναβάλει το διάγγελμα προς το έθνος.

Η καταστροφή είναι, θαρρώ η λέξη ταιριάζει, αδιανόητη: κατέρρευσε το βέλος, η οροφή του καμπαναριού, κατέρρευσε και η στέγη.

Φαίνεται πως για τη φωτιά φταίνε κάποιες εργασίες που γίνονταν στον ναό -περισσότερα δεν είναι γνωστά τώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές. Ούτε είναι γνωστή η έκταση των ζημιών, που φοβόμαστε πως θα είναι πολύ μεγάλη. Βλέπετε, παρόλο που συνέβη μέσα στην καρδιά της μεγαλούπολης, η πυρκαγιά δεν είναι τόσο εύκολο να αντιμετωπιστεί -τα Κανανταίρ δεν μπορούν να ρίξουν νερό σε αστικό πυκνοδομημένο περιβάλλον, χώρια που κάτι τέτοιο μάλλον θα κατέστρεφε όσα μέρη του κτιρίου είχαν απομείνει.

Στη διαδικτυωμένη εποχή μας, τέτοια γεγονότα τα ζει κανείς σε απευθείας μετάδοση. Αυτό έγινε χτες το βράδυ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όπου, αν εξαιρέσεις τον περιστασιακό σκατόψυχο που έβρισκε σκόπιμο να επισημάνει πως «το διέλυσε το γαλλικό κράτος ο αριστερός ο Μακρόν, έτσι είναι οι αριστεροί» (βρήκε τον αριστερό, μεταξύ μας), οι υπόλοιποι σχολιαστές, ανεξαρτήτως πολιτικής τοποθέτησης, ήταν περίλυποι, φαρμακωμένοι, λες και βλέπαν το σπίτι τους να καίγεται, όπως σχολίασε κάποιος.

Ίσως επειδή το Παρίσι είναι η αγαπημένη πόλη πολλών, ίσως επειδή έχει παράδοση να καλοδέχεται και να φιλοξενεί συμπατριώτες μας, ίσως επειδή πρόκειται για ένα μνημείο οχτώ αιώνων, πάντως η συμφορά άγγιξε πολύ και πολλούς. Πολλοί νιώσαμε σαν να χάθηκε κάτι δικό μας, νιώσαμε την αίσθηση της ανεπίστρεπτης απώλειας που συνηθίζουμε να τη συνδέουμε με θάνατο αγαπημένου προσώπου. Άλλοι σκέφτηκαν πως άφησαν μέσα στ’ αποκαΐδια ένα κομμάτι απ’ τον εαυτό τους.

Είπα πιο πάνω για μνημείο οχτώ αιώνων, αλλά δεν είχε όλο το μνημείο αυτή την ηλικία. Για παράδειγμα, το βέλος που κατέρρευσε, δεν ήταν το αρχικό, του 1230. Στη μεγάλη ανακαίνιση του 19ου αιώνα, το αρχικό βέλος αντικαταστάθηκε -και αυτό το νεότερο, που πρέπει να τοποθετήθηκε στη δεκαετία του 1860, κατέρρευσε χτες, έχοντας ηλικία όχι εφτακοσίων αλλά «μόνο» εκατον πενήντα ετών.

Της ιδιας, νεότερης, εποχής είναι και οι γκαρκούγιες (έτσι τις έλεγε ο Βάρναλης) δηλαδή οι τερατόμορφες υδρορρόες του ναού, που μαζί με τα άλλα τερατάκια (χίμαιρες τα λένε αυτά, θαρρώ) έχουν αποτροπαϊκή αποστολή και προφυλάσσουν τον ναό από το κακό (όχι πάντα από τη φωτιά, όπως φάνηκε). Υπήρχαν τέτοια μεσαιωνικά τερατόμορφα αγάλματα, αλλά τον 19ο αιώνα, όταν η εκκλησία είχε παρακμάσει και βρισκόταν σε κακό χάλι, δεν είχαν μείνει παρά ελάχιστα ίχνη τους. Αυτά που βλέπαμε τοποθετήθηκαν κατά τη μεγάλη ανακαίνιση του 19ου αιώνα, ανακαίνιση που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην απήχηση που είχε το μυθιστόρημα του Ουγκό.

Άλλη φωτιά, μεγάλη και καταστροφική εννοώ, δεν βρίσκω να έχει χτυπήσει την εκκλησία. Εδώ, η τέχνη προλαβαίνει τη ζωή. Ο μεγάλος Βίκτωρ Ουγκό, στο μεγαλειώδες μυθιστόρημα που αφιέρωσε στον ναό της πόλης του, και που το παρουσιάσαμε εδώ, φαντάζεται την εκκλησιά να καίγεται -και να κατακαίει τους επίδοξους κουρσευτές της. Στο δέκατο βιβλίο, όταν τα λεφούσια των ζητιάνων κάνουν έφοδο για να κυριέψουν την εκκλησιά, ο Κουασιμόδος για να τους απομακρύνει σοφίζεται να τους περεχύσει με λιωμένο μολύβι.

Ας δούμε πώς περιγράφει ο Ουγκό τη σκηνή, σε μετάφραση του αγαπημένου μου Γιώργου Κοτζιούλα, που επανεκδόθηκε πρόσφατα και που, απ’ όσο είδα, δεν έχει κάποια ψεγάδια που βαραίνουν την καλή κατά τα άλλα νεότερη μετάφραση του Ανδρ. Παππά:

Τα μάτια ολουνών υψώθηκαν τότε ψηλά, στην εκκλησία. Εκείνο που έβλεπαν εκεί ήταν αφάνταστο. Στην κορφή της ψηλότερης στοάς, πιο πάνω κι από τον κεντρικό φεγγίτη, μια φλόγα ανέβαινε με στροβίλους από σπίθες ανάμεσα στα δυο καμπαναριά, μια μεγάλη φλόγα ασυγκράτητη και ξεφρενιασμένη, που κάθε τόσο ο αέρας παράσερνε ένα ξέφτι της μέσα στον καπνό.

Κάτω απ’ αυτή τη φλόγα, κάτω απ’ το σκοτεινό κιγκλίδωμα, με τ’ ανοίγματά του που λαμποκοπούσαν, δυο λούκια με στόματα τεράτων ξερνούσαν ασταμάτητα αυτήν την πυρωμένη βροχή, που ξέχυνε τον ασημόχρωμο κρουνό της απάνω στο σκοτάδι της χαμηλότερης μπροστινής πλευράς. Όσο ζύγωναν στο έδαφος,, οι δυο αυλακιές του λιωμένου μολυβιού πλάταιναν σαν πίδακες, σαν το νερό που ξεπηδάει απ’ τις τρύπες του σιντριβανιού.

Κάτω απ’ τη φλόγα, οι τεράστιοι πύργοι, που καθένας τους πρόβαλλε δυο όψεις τραχιές και απότομες, τη μια κατάμαυρη, την άλλη κατακόκκινη, φαίνονταν ακόμα μεγαλύτεροι με το πελώριο μάκρος της σκιάς που έριχναν ίσαμε τα ουράνια. Τ’ αμέτρητα ανάγλυφά τους, παραστάσεις δαιμόνων και δρακόντων, έπαιρναν μια πένθιμη όψη. Το ταραγμένο φέγγισμα της φλόγας τα’δειχνε να σαλεύουνε στο μάτι.

Αυτή όμως ήταν λογοτεχνική φωτιά -όχι καταστροφική σαν τη χτεσινή.

Πόσο καταστροφική; Όλα χαλάνε κι όλα φτιάχνονται, ειδικά στις μέρες μας που -υποθέτω- θα τα έχουν όλα ψηφιοποιήσει.

Φτιάχνονται, αλλά φοβάμαι όχι «σε δυο μήνες το πολύ», όπως άκουσα να λέει κάποιος υπεραισιόδοξος φίλος. Δεν θέλω να στοιχηματίσω, αλλά φοβάμαι πως ούτε σε δέκα χρόνια δεν θα έχει ολοκληρωθεί η ανακαίνιση.

Την Παναγία των Παρισίων την έχω επισκεφτεί πολλές φορές, άλλοτε από μέσα, άλλοτε απέξω, πότε μόνος, πότε με παρέα, πότε οικογενειακώς. Ωστόσο, δεν αξιώθηκα ν’ ανέβω τις σκάλες προς το καμπαναριό -είχε πάντα μεγάλη ουρά και το ανάβαλλα, λέγοντας πως έχουμε καιρό. Τώρα πια δεν έχουμε. Έτσι διδάσκεται κανείς να μην αναβάλλει.

Να μνημονέψουμε λοιπόν σήμερα το μνημείο που λαβώθηκε βαριά. Ακούω τα σχόλιά σας.

ΥΓ Κανονικά σήμερα θα ξεκινούσε η δημοσίευση, σε συνέχειες, ενός βιβλίου του πατέρα μου. Αναβάλλεται για αύριο, προφανώς.

Advertisements

172 Σχόλια to “Τη μέρα που κάηκε η Νοτρ Νταμ”

  1. Κι εγώ σκέφτηκα ότι δύο φορές ανέβαλα την ανάβαση στα καμπαναριά… και ότι ο Ουγκό την καίει επίσης στο τέλος.
    (Δεν μπορούσε να είχε καεί η Σακρέ Κερ, να πάρουν εκδίκηση οι Κομμουνάροι;)

  2. Αν θυμάμαι καλά, η ανοικοδόμηση του πύργου το 1860 σχετίζεται με το βιβλίο του Ουγκό (συνηγορία γαι την ανοικοδόμηση ενός μνημείου που θεωρούνταν παρωχημένο και άχρηστο)

  3. Le combat le plus explicite mené par l’auteur à l’occasion du roman est un plaidoyer pour la préservation du patrimoine architectural dont la cathédrale Notre-Dame de Paris n’est que l’un des représentants les plus connus, et qui est mis en péril à l’époque du roman par des destructions pures et simples ou par des restaurations qui défigurent l’architecture d’origine des monuments : Hugo poursuit en cela le combat entamé plusieurs années plus tôt, par exemple dans un article qu’il publie en 1825, « Guerre aux démolisseurs ! », dont des rééditions paraissent en 1829 et 1832 (la seconde remaniée et augmentée)21
    https://fr.wikipedia.org/wiki/Notre-Dame_de_Paris_(roman)#Un_cadre_de_r%C3%A9flexion_politique

  4. Ένα ιδιαίτερο πρόβλημα που θα αντιμετωπίσει η ανοικοδόμηση είναι ότι δεν υπάρχουν πια τέτοια ξύλα:

  5. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα ! Πολύ δυσάρεστο γεγονός, αλλά και μοίρα τέτοιων μνημείων · η Αγιά Σοφιά π.χ., αρκετές φορές καταστράφηκε από σεισμούς, επιδρομές κλπ. Σίγουρα με τις σύγχρονες τεχνικές, και αποκατάσταση θα γίνει, αλλά και προφύλαξη από μελλοντικές τέτοιες καταστάσεις, τις οποίες δυστυχώς, ποτέ δεν προλαβαίνουμε εγκαίρως…

  6. Λ said

    Τις ροζέτες σκέφτουμαι και μαραζώνω

  7. Ανδρέας Τ said

    Ευτυχώς σώθηκε μεγάλο μέρος του ναού και οι δύο πύργοι με τα καμπαναριά, που αν είχαν καταρρεύσει με τις τεράστιες καμπάνες να συντρίβονται η καταστροφή θα ήταν τεράστια. Ακόμη όμως κανείς δεν γνωρίζει κατά πόσο δεν έχει θιχτεί η σταθερότητα του κτιρίου. Χιλιάδες ώρες δουλειάς από μάστορες και καλφάδες εξαφανίστηκαν σε λίγες ώρες.

  8. π2 said

    Για να μείνω στα ειδησεογραφικά, ένα χρήσιμο θρεντ στο τουίτερ για τα πολλά σχετικά φέηκ νιουζ:

    Από ισλαμοφοβία, μέχρι γιαλαντζί αστρολογία.

  9. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    4 Ούτε στα απέραντα δάση της Σιβηρίας δεν υπάρχουν πια τέτοια δέντρα;

    8 Μια γνωστή, που μένει στο Παρίσι, ήδη υπαινίχθηκε κάτι για ανάλογο για την αιτία της φωτιάς.

  10. Ανδρέας Τ said

    @6. Οι ροζέτες διασώθηκαν αλλά δεν ξέρουμε ακόμη αν διασώθηκε και το τεράστιο αρμόνιο.

  11. Ανδρέας Τ said

    @6. Οι ροζέτες διασώθηκαν.

  12. Νέο Kid said

    Και να αποδειχτεί ότι η φωτιά είναι εμπρησμός , δεν θα το πούν για ευνόητους λόγους, και καλά θα κάνουν!
    Είναι που είναι ρδελομπού η κατάσταση, δεν χρειάζεται και αντι-αραβικό πογκρόμ άνευ προηγουμένου…

  13. Eίναι η μοίρα των ναών ν’ αλλαξοπιστούνε
    αλλιώς να καταστρέφονται τυχαία ή επί τούτου
    γιατί δεν είναι τους καμιά θρησκεία χωρίς τέλος

  14. giorgos said

    Οί γκαργουίγ είχαν κι’ άλλη αποστολή.
    » Ἡ φιλοσοφοῦσα ψυχὴ τῆς Εὐρώπης εἶναι ἄλλοιώτικη ἀπό τὴν ἀρχαία. Ὁ ἀρχαῖος φιλοσοφεῖ μὲ τὸ μυαλὸ του• ὁ ἄνθρωπος τῆς Εὐρώπης φιλοσοφεῖ καὶ μὲ τὴν ψυχή. Ἡ ἀναπαλλοτρίωτη κτήση τῆς εὐρωπαϊκῆς ψυχῆς εἶναι ὁ μεσαιωνικὸς φόβος — αὐτό φαίνεται πολὺ στὶς γκαργουὶγ [18], μέσῳ τῶν ὁποίων ἐκαλλιεργεῖτο στό λαό — πού θὰ τὴν ἀναγεννήσῃ στὴν ἐπιστήμη καὶ τὴν μουσική. Ἡ φιλοσοφία εἶναι ἀπόρροια τῆς ἐπιστημονικῆς προβληματικῆς. Ὅταν ἀρχίζουν ν’ ἀποκαλύπτωνται οἱ φυσικοὶ μηχανισμοὶ μέσῳ τῆς ἐπιστήμης, δηλαδὴ ὅταν ἡ φύση ἀρχίζει νὰ γίνεται «ἀντικειμενικὴ πραγματικότης», ὁ Λάϊμπνιτς σπεύδει νὰ προεξοφλήσῃ ὅτι εἶναι ἀγαθή, ὅπως εἶναι κι ὁ Θεός, ἤ ὑπάρχει ἐπειδὴ εἶναι ἀγαθὸς ὁ Θεὸς (Καρτέσιος). Ὁ ἀταβιστικὸς φόβος τῆς ψυχῆς γονιμοποιεῖ τὸ μυαλὸ πρὸς νέες κατευθύνσεις. Ἡ ἐπιστήμη καὶ τὸ πείραμα εἶναι ἡ θέση τοῦ Εὐρωπαίου, ἀπὸ τὴν ὁποία βλέπει τὸν ἑαυτό του καὶ τὸν κόσμο. Ὅλα τὰ ἄλλα τροποποιήθηκαν πάνω σ’ αὐτό.»
    Από βιβλίο τού Γ.Κ.

  15. π2 said

    Όσο για την ψηφιακή αποτύπωση για την οποία αναρωτήθηκε ο Νίκος, υπάρχει, σε εξαντλητική λεπτομέρεια: https://news.nationalgeographic.com/2015/06/150622-andrew-tallon-notre-dame-cathedral-laser-scan-art-history-medieval-gothic/

  16. LandS said

    Τι να πει κανείς; Πραγματικά πολύ λυπηρό πράμα. Μα από πυρκαγιά;
    Είναι μόνο δομικά και αρχιτεκτονικά αυτά που καταστράφηκαν; Άκουσα για αγάλματα, εικόνες και κειμήλια. Ξέρει κανείς;

    #2 Νόμιζα ότι είναι από τα πιο παλιά και το πιο δημοφιλές του ρυθμού του.

    #5 Η Αγιά Σοφιά δεν καταστράφηκε ποτέ από επιδρομείς. Λεηλατήθηκε, εκτός αν εννοείς τη παλιά που κάηκε το 532 και όχι από επιδρομείς. Ακόμα και από σεισμούς… Με εξαίρεση αυτόν του 558, που έπεσε ο πρώτος τρούλος, και παρά τους αμέτρητους ισχυρούς σεισμούς της περιοχής στέκει ακόμα ενώ γίνεται ένας αγώνας να προλάβουν να την θωρακίσουν πριν τον επόμενο πολύ μεγάλο.

  17. Πέπε said

    13
    Ναι αλλά η καταστροφή ενός μνημείου -τυχαία ή σκόπιμη, φυσική ή ανθρωπογενής- είναι ο θάνατός του, ενώ η αλλαγή χρήσης, π.χ. ναός που αλλαξοπιστεί όπως λες, είναι το αντίθετο, η νίκη της ζωής (του μνημείου) επί του θανάτου (της παλιάς του λειτουργικότητας).

  18. Faltsos said

    «Η καταστροφή είναι, θαρρώ η λέξη ταιριάζει, αδιανόητη»

    Συγνώμη, αλλά φταίω εγώ που δεν καταλαβαίνω;

  19. sarant said

    18 Σκέψου ότι είχε παρένθεση. Η καταστροφή είναι αδιανόητη -κι επειδή η λέξη αυτή είναι βαριά και δεν πρέπει να τη χρησιμοποιούμε αφειδώς, δικαιολογούμαι.

  20. Faltsos said

    Ναι, εγώ φταίω. Θα με βοηθούσε βέβαια μια παρένθεση αντί για διπλό κόμμα, αλλά εντάξει συγνώμη.

  21. Παναγιώτης Κ. said

    Η Γαλλία είναι μεγάλο κράτος! Και έτσι την αρχική μου λύπη διαδέχθηκε η πεποίθηση της αποκατάστασης του μνημείου στην πρότερη μορφή.

    Ήρθαν στην σκέψη μου παρόμοιες καταστροφές όπως π.χ κάποιες μονές στο Α.Όρος.
    Θυμάμαι την καταστροφή στο Ρώσικο μοναστήρι. Η τωρινή του πάντως μορφή από αισθητικής άποψης, είναι εκπληκτική!

    Και το κτίριο δεξιά καθώς μπαίνουμε στο Πολυτεχνείο έχει καινούργια στέγη μετά από εμπρησμό (δεκαετία του ΄80).

    Τα καταστροφικά γεγονότα και οι ζημιές που προκαλούνται τα διαδέχονται οι προσπάθειες για την αποκατάστασή τους. Πόσος καιρός θα περάσει έως ότου αποκατασταθούν είναι το ερώτημα.
    Να π.χ το ιστορικό για την ομώνυμη συμφωνία τοξωτό γεφύρι της Πλάκας που το παρέσυραν τα νερά του φουσκωμένου ποταμιού πότε θα ξαναγίνει; Είχαμε διαβάσει για κόστος περί τα 3,5 εκατομμύρια.

    Η αποκατάσταση του οποιουδήποτε μνημείου εκτός από την διατήρησή του στο χρόνο έχει και μιαν ακόμη σημασία για μένα. Είναι η τεχνογνωσία που αναπτύσσεται.
    Θα ήταν λοιπό πάρα πολύ ενδιαφέρουσα η κατασκευή ενός τοξωτού γεφυριού τον 21ο αιώνα!
    Υπάρχει πάντως σχετικά πρόσφατο προηγούμενο. Είναι το γεφύρι του Μόσταρ.

  22. Πέπε said

    Ναι, ταιριάζει το αδιανόητη. Η καταστροφή ξεπερνάει τη σκέψη. Δεν υπάρχει πια κάτι που θεωρούσαμε δεδομένο ότι υπάρχει πάντα…

  23. Faltsos said

    19 Για την ουσία του θέματος: όχι, η λέξη αδιανόητη για αυτή την καταστροφή δεν είναι υπερβολή. Είναι από τις περιπτώσεις που οι δημοσιογραφικές υπερβολές έχουν αχρηστέψει τις λέξεις και δεν βρίσκουμε τρόπο να εκφραστούμε.

  24. # 17

    Πέπε, όλες οι θρησκείες θεωρούνται αιώνιες από τους πιστούς τους αλλά η ιστορία άλλα λέει. Το να υπηρετεί ένας ναός άλλη θρησκεία είναι ένα λίφτινγκ που παρατείνει την ζωή του ναού, τις περισσότερες φορές γκρεμίζεται και κτίζεται στα πιστεύω του κατακτητή, να μην ξεχνάμε πως πόλεμος χωρίς θρησκευτικό υπόβαθρο δύσκολα καταγράφεται.

  25. Πάνος με πεζά said

    @ 15 : Το «σύννεφο σημείων», η πιο σύγχρονη τεχνική στην αποτύπωση, που συνδυάζεται και με στερεοσκοπική φωτογράφιση, μοντελοποίηση επιφανειών κλπ.
    @ 16 : Ήξερα τη λεηλασία από τους Φράγκους, που επίσης καταστροφή είναι.

  26. Σωτήρς said

    Καλημέρα,

    Πρόλαβα και ανέβηκα στα καμπαναριά στο πρώτο μου ταξίδι στο εξωτερικό σαν μαθητής λυκείου. Τα γκαργκόιλ ήταν πρωτόγνωρα αλλά αυτό που θυμάμαι περισσότερο ήταν η θέα του Παρισιού από εκεί. Υπέροχη θέα.

    Βεβαίως ο μισόχαζος παγκόσμιος πρόεδρος πρότεινε να ρίξουν ελικόπτερα νερό … για να ισοπεδωθεί και το πέτρινο οικοδόμημα.

  27. LandS said

    24 πόλεμος χωρίς θρησκευτικό υπόβαθρο δύσκολα καταγράφεται

    Συμφωνώ με την ερμηνεία που δίνεις στο γεγονός ότι πόλεμος χωρίς θρησκευτικό υπόβαθρο σπάνια καταγράφεται

  28. Πέπε said

    24
    Τέλος πάντων, είναι και υποκειμενικό το ζήτημα. Εγώ την αλλαγή χρήσης τη βλέπω θετικά: θεοί πεθαίνουν, άνθρωποι διαδέχονται άλλους ανθρώπους, αλλά το ιερό κτίριο (άλλοτε ο ιερός τόπος ή και η ιερή ημερομηνία) παραμένει ιερό.

    (Το ότι για να πεθάνουν οι θεοί συνήθως προϋποτίθεται πολλή βία επί των ανθρώπων δεν το αντιπαρέρχομαι, αλλά αυτό είναι ένα αντικειμενικό γεγονός που δεν ξεγίνεται, και για το οποίο δε φταίει βέβαια το κτίριο.)

  29. Νέο Kid said

    Ποιο ήταν το θρησκευτικό υπόβαθρο του πρώτου και δεύτερου παγκοσμίου πολέμου;

  30. Πέπε said

    26
    Εμένα δε μου κάνει εντύπωση που πρότεινε μια κακή λύση, να ρίξουν νερό με τα ελικόπτερα. Δεν μπορεί ο καθένας να ξέρει τι συνέπειες μπορεί να έχει η κάθε επιλογή, γι’ αυτό ακριβώς υπάρχουν άνθρωποι ειδικευμένοι σ’ αυτό.

    Το τερατωδώς βλακώδες είναι ότι προτείνει το προφανές: Πήρε φωτιά η εκκλησία; Σκεφτήκατε να ρίξετε νερό; Το ξέρετε ότι το νερό σβήνει τη φωτιά; -Έλα ρε μεγάλε!

    Τον φαντάζομαι να στέκει λίγο παραπέρα από τη φλεγόμενη εκκλησία, αποσβολωμένος ανάμεσα σ’ ένα πλήθος που τρέχει και βοηθάει με ποικίλους τρόπους σβέλτα και εύστοχα, και ξαφνικά να πετάγεται: «Παιδιά το βρήκα! Πρέπει να σβήσουμε τη φωτιά!»

  31. LandS said

    25 Καθόλου καταστροφή. Δοξολογία κάνανε εκεί οι Φράγκοι μετά το καθιερωμένο τριήμερο λεηλασίας με όλα τα απαραίτητα χρυσοποίκιλτα σκεύη και άμφια. Το εκκλησίασμα μάλιστα ήταν και αυτό πολυτελώς ντυμένο (αν και κάποιοι δεν πρέπει να φορούσαν το σωστό νούμερο- η φούρια βλέπεις)

  32. Γς said

    Και τώρα;
    Τι..;

  33. Faltsos said

    5 «Πολύ δυσάρεστο γεγονός, αλλά και μοίρα τέτοιων μνημείων»

    Πίστευα, ότι στις μέρες μας ίσως να είχαμε την δυστυχία να δούμε μνημεία να βομβαρδίζονται, να ανατινάζονται, να καταρρέουν από σεισμούς, αλλά να καίγονται στην καρδιά της Ευρώπης δεν το περίμενα. Με τόσα συστήματα πυρασφάλειας, ανιχνευτές, κάμερες και κάθε είδους ελέγχους;
    Αλλά δυστυχώς φαίνεται ότι όλα αυτά βγήκαν εκτός λειτουργίας όταν ακριβώς ήταν απαραίτητα: στη διάρκεια εργασιών συντήρησης.
    Όποια αναστήλωση κι αν γίνει, το μνημείο δεν θα είναι το ίδιο. Αν προλάβω να ξαναεπισκεφτώ την Παναγία των Παρισίων, όταν κάποτε ανακαινισθεί, θα αισθάνομαι ότι βλέπω κάτι σύγχρονο. Συμφωνώ μ’ αυτό που γράφτηκε ότι αυτό που είδαμε χθες το βράδυ μας άφησε την αίσθηση ότι χάσαμε κάποιο δικό μας

  34. LandS said

    29 Γιατί ο πόλεμος της Κριμαίας (τυχαίο παράδειγμα) είχε θρησκευτικό υπόβαθρο;

  35. Πουλ-πουλ said

    Όσο μπόρεσα να δω χθες βράδυ, η αντιμετώπιση της φωτιάς ήταν κατά τη γνώμη μου, η ενδεδειγμένη. Βασιζόταν στη γνώση και την εμπειρία.
    Αυτό που μου έκανε επίσης εντύπωση, είναι το βλέμμα στο μέλλον, το κάλεσμα δηλ. του Μακρόν στα καλύτερα ταλέντα της χώρας για την αναστήλωση του μνημείου. Καλά εισαγγελείς και δημοσιογραφάρες δεν υπάρχουν στη Γαλλία;

  36. Νέο Kid said

    30. Πολύ καλά τα είπε ο Τράμπ στο προκείμενο. Τίποτε δεν θα πάθαιναν οι σούπερ-μπατικοί τοίχοι της Νοτρ Νταμ από λίγο νεράκι.

  37. Αρλουμποκυνηγός said

    Λόγω πολιτικής ορθότητας, αντιρατσισμού, χριστιανικού μαζοχισμού κλπ., ο κ. Σαραντάκος και οι σχολιαστές του ΔΕΝ ΤΟΛΜΟΥΝ να αναρωτηθούν το αυτονόητο, για το οποίο βοούν οι φήμες από χτές το βράδυ σε όλη την Ευρώπη:

    Πώς θα απαντήσουν οι Αρχές της Γαλλίας και γενικά ο Χριστιανικός Κόσμος, όταν σε λίγες ώρες αναλάβει την ευθύνη του εμπρησμού της Νότρ Νταμ το Ισλαμικό Κράτος; Προφανώς, θα βγούν και θα το διαψεύσουν ως προβοκάτσια, για να μή ξεσπάσει Θρησκευτικός Πόλεμος μεταξύ Ισλάμ και Χριστιανισμού.

    Ακόμα δεν έχουμε δεί τίποτα, περιμένετε στα ακουστικά σας, το θέμα έχει πολύ ψωμί και θα πέσει πολύ γέλιο. Πάμε για Εμφύλιο στον Μονοθεϊσμό, μεταξύ των δύο συνιστωσών του. Με ενδιαφέρον αναμένεται η στάση που θα κρατήσει η τρίτη συνιστώσα του Μονοθεϊσμού (Ιουδαϊσμός)

  38. Νέο Kid said

    34. Δεν ξέρω. Εσείς είπατε για θρησκευτικό υπόβαθρο σε σχεδόν όλους τους πολέμους. Κι εγώ ρώτησα .

  39. ΓΤ said

    @18, 19, 20
    Αναδεικνύοντας στερρό εννόημα, τα σημεία στίξης είναι, όπως στα μαθηματικά, γλωσσικοί τελεστές. Γκέγκε; 🙂

  40. dryhammer said

    39. Εν προκειμένω

    https://www.xo.gr/profile/profile-906749130/el/

  41. Πέπε said

    39, 40
    +++++

  42. ΓΤ said

    @40 Χωματουργικά στο Καρποχώρι από Στερρό. Μου ‘φτιαξες τη μαύρη μέρα, ρε κατερπίλαρε 🙂

  43. […] Και ενώ όλη η Γαλλία περίμενε τον Εμανουέλ Μακρόν να εκφωνήσει, στις 8 ακριβώς, τα μέτρα που αποφάσισε ύστερα από τον Μεγάλο εθνικό διάλογο (αν αποδώσουμε έτσι το Grand débat national) που ο ίδιος είχε δρομολογήσει ως απάντηση στο κίνημα των Κίτρινων Γιλέκων, κι ενώ τα κανάλια έκαναν εικασίες, εδώ και μέρες, για το περιεχόμενο… — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2019/04/16/notredame-2/ […]

  44. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    Ακουσα στο γαλλικό ραδιόφωνο τον τιτουλάριο οργανίστα της Νοτρ Νταμ, ο οποίος είπε ότι το εκκλησιαστικό όργανο της εκκλησίας σώθηκε μεν, αλλά κανείς δεν ξέρει αν και πώς θα έχουν επηρεαστεί τα μέρη του.

  45. Γς said

    Και μια άλλη καταστροφή μνημείου που ήθελα να αναρτήσω εδώ:

    https://sarantakos.wordpress.com/2019/04/15/metafrastika/#comment-578670

  46. LandS said

    38 Εμείς είπαμε ότι σπάνια καταγράφεται, και ότι συμφωνούμε με την άποψη ότι στα συνήθη των παλαιών υπάρχει δυσκολία να μη επικαλεστεί κάποιος το θρησκευτικό υπόβαθρο

  47. Νέο Kid said

    Ρε συ μάστορα: «Συμφωνώ με την ερμηνεία που δίνεις στο γεγονός ότι πόλεμος χωρίς θρησκευτικό υπόβαθρο σπάνια καταγράφεται» έγραψες στο 27.
    Τεσπά, όλοι αδέρφια είμαστε. 🙂

  48. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα

    8: Π2
    Ναι, το είδα και χθες (#108) που τό ΄βαλε η Μαρία.
    Είναι γενικά ενδιαφέρον να δει κανείς την εξάπλωση/τάση για συνομωσιολογική / ψευδοεπιστημονική εξήγηση σύγχρονων συμβάντων, είτε είναι αυτά φυσικές καταστροφές, είτε προέρχονται από τον ανθρώπινο παράγοντα, είτε από άλλες αιτίες.

    Κατ΄εμέ δεν είναι και τόσο άσχετο με την προσπάθεια επηρεασμού/χειραγώγησης της κοινής γνώμης για ιδιοτελείς, συχνά (και) πολιτικούς σκοπούς… (εκτός βέβαια από την προφανή προσπάθεια να «βγει το μεροκάματο», βλ. Λιακό 🙂 κλπ.).

  49. Βρε παιδιά, μέχρι το 17ο αιώνα πάνω-κάτω κάθε ιδεολογία αναγόταν στη θρησκεία. Μετά εμφανίστηκαν εθνικοί λόγοι, ιδεολογικοί κλπ. Πού διαφωνείτε ούτε εγώ κατάλαβα.

  50. gpointofview said

    # 38

    αναφερόμουνα σε καταστροφές ναών που προφανώς συμβαίνουν σε πολέμους ετεροδόξων ενώ δεν έχουν νόημα σε πολέμους ομοδόξων που είναι ένα μικρό σχετικά ποσοστό των πολέμων

  51. spiral architect 🇰🇵 said

    Καλημέρα.

    Ίσως το πιο έξυπνο απ’ όλα όσα διάβασα από χτες στα σόσιαλ:

    Κατά τ’ άλλα οι εξυπνάδες και οι άστοχες συγκρίσεις συναγωνίζονταν το τουίτ του Τραμπ με τα καναντέρ και τα ανεγκέφαλα σχόλια στο ΠρωτοΘέμα αντίστοιχα.

  52. venios said

    Σε όλη τη διάρκεια της ιστορικής αρχαιότητας, οι ΑΗΠ αλληλοσφάζονταν (και πολεμούσαν και άλλους) αλλά ποτέ για θρησκευτικούς λόγους. Οι θρησκευτικοί πόλεμοι είναι κατεξοχην μονοθεϊστικό φαινόμενο.

  53. «…το ανάβαλλα, λέγοντας πως έχουμε καιρό».

    Αυτός ακριβώς είναι, νομίζω, και ο λόγος που, οι περισσότεροι Αθηναίοι δεν έχουν ανέβει ποτέ στην Ακρόπολη.

  54. sarant said

    53 Στην Ακρόπολη, ευτυχώς, έχουμε ξεναγήσει ξένους μουσαφιραίους και έχουμε πάει τα παιδιά μας.

  55. Πέπε said

    44
    Σώθηκε, με την έννοια ότι δεν έγινε στάχτη. Από κει και πέρα δεν αποκλείεται να θέλει περιοσσότερη δουλειά για να αποκατασταθεί παρά να φτιαχνόταν καινούργιο. Σκέψου μόνο την επίδραση της τόσης ζέστης σε εκατοντάδες μεταλλικούς αυλούς.

  56. spiral architect 🇰🇵 said

    Και, όπως και να το κάνουμε, το κτίριο-μνημείο θα ανακατασκευαστεί. Σχέδια υπάρχουν, λεφτά
    https://www.tanea.gr/2019/04/16/world/panagia-ton-parision-dorea-300-ekat-eyro-gia-tin-apokatastasi-tis/
    (με αντίστοιχες φοροαπαλλαγές και διαχρονική μνεία σε μπρούτζινες πλάκες) υπάρχουν, κουλτούρα αποκατάστασης και τεχνογνωσία υπάρχουν. Εδώ, διάβαζα ότι, στις ξύλινες γιαπωνέζικες παγόδες δουλεύουν συντηρητές κατά τέτοιον τρόπο, ώστε το μνημείο που βλέπεις δεν είναι το ίδιο με το αρχικό από πλευράς υλικών.

    Κανείς (μας) δεν είναι άφθαρτος ή άτρωτος. 😐

  57. nikiplos said

    Καλημέρα. Οι ναοί και τα μνημεία ΠΚ είναι τεχνικά έργα, με σημαντικά ενίοτε μειονεκτήματα, αφού την εποχή που φτιάχτηκαν η τεχνογνωσία ήταν ελλειπής. Για όλα τα τεχνικα έργα, υπάρχει η φυσική καταστροφή – αχίλλειος πτέρνα τους. Εκείνο που πρέπει να γίνεται είναι να λαμβάνονται μέτρα προστασίας και θωράκισής τους, έναντι αυτής της φυσικής καταστροφής. Αλλού όπως η ΠτΠ είναι η φωτιά, αλλού ο σεισμός, αλλού η πλημμύρα που ρευστοποιεί το έδαφος, αλλού ο άνεμος κοκ.

    Το γεφύρι της Πλάκας, είναι πέτρινο τοξωτό. Καθώς εδώ και 40 χρόνια κτίζουμε κυρίως από μπετόν, δύσκολο να βρεθεί εντός της χώρας εξειδικευμένος συντηρητής-κατασκευαστής. Γνωρίζω έναν άριστο τέτοιον, Αλβανό, αλλά ούτε τα παιδιά του έχουν μάθει την τέχνη του… Ζει στη Μάνη, όπου αναλαμβάνει αποκατάσταση έργων σε πύργους, αλλά και στην Κεντρική Πελοπόννησο – όπου τον γνώρισα, όπου αποκαθιστά παλαιά πέτρινα Λαγκαδινών Μαστόρων. Όταν τον υπέδειξα για ένα δύσκολο σημείο σε ένα μεσαιωνικό κάστρο, έφριξε όταν είδε τις μέχρι τούδε παρεμβάσεις των δικών μας. Τα γκρέμισε όλα και αποκατέστησε το τμήμα εκείνο, όπως ακριβώς το είχαν επισκευάσει οι τελευταίοι μάστορες που ήταν Ηπειρώτες για λογαριασμό των Φράγκων… Και το αποκατέστησε όπως ήταν, με θόλους, αψίδες, αντιρρίδες, ξύλινη θωράκιση κλπ… Τα μειονεκτήματά του είναι ότι πίνει, μεθάει και ο τζόγος…

  58. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Γειά σας.

    Θλίψη. Τίποτ᾿ ἄλλο.

  59. nikiplos said

    Εδώ πάντως, εικονίζονται οι πυροβρέχτες να ρίχνουν νερό…
    https://ibb.co/F0fvNNk

  60. Και άλλα φέικ νιουζ, ξεκινώντας από την ανεκδιήγητη ετυμολογία του Παρισιού: https://www.in.gr/2019/04/16/world/notre-dame-o-apokryfismos-oi-naites-o-alximistis-mayri-panagia/ με διάφορες άλλες αναδημοσιεύσεις. «Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ» γράφει, αλλά δεν το βρίσκω στο σάιτ του ΑΠΕ (ευτυχώς).

  61. Νέο Kid said

    60. «Το 1905, κατά την κατασκευή του παρισινού μετρό, κάτω από τα παλιά κοιλώματα της Βαστίλης βρέθηκε ένα άγαλμα της Ίσιδας. Στη μεγάλη μαύρη θεά, της οποίας η λατρεία διαδόθηκε παντού στα πέρατα της αυτοκρατορίας μέσω των ρωμαϊκών λεγεώνων οφείλεται και η ετυμολογία της ονομασίας της πόλης (Par-Isis, το πλοίο της Ίσιδας).»

    Πω,πώωωω! Ξεπέρασε και το Oϋλέ! =hello! αυτός… 😆
    (όχι οτι τα άλλα με τους αλχημιστές είναι κατώτερης «κλάσης» δηλαδή…)

  62. Γιάννης Κουβάτσος said

    Το αυτονόητο, Βάτμαν, είναι ότι τη φωτιά την έβαλαν ισλαμιστές; Τόσο αυτονόητο, όσο οι προβλέψεις σου, που κάθε εβδομάδα θέλουν τον ΠΑΟΚ ηττημένο και ο ΠΑΟΚ παίρνει το πρωτάθλημα αήττητος και διά περιπάτου. Τι τρελό αγόρι που είσαι…

  63. argyris446 said

    Reblogged στις worldtraveller70.

  64. leonicos said

    22

    Η καταστροφή ξεπερνάει τη σκέψη. Δεν υπάρχει πια κάτι που θεωρούσαμε δεδομένο ότι υπάρχει πάντα…

    πώς καταφέρνεις να μπαινεις στο μυαλό μου;

  65. nikiplos said

    Ας πούμε πως μέχρι τα 60ς το Ισλάμ ήταν το ίδιο κοσμικό όπως πολλές άλλες χριστιανικές περιοχές, Βαλκάνια κλπ. Η μαντίλα, το ακραίο Ισλάμ, η μανιώδης καθυπόταξη της γυναίκας κλπ, προέκυψαν από μια φανατική σέκτα τους, που όμως διοικεί την Σαουδική Βαρβαρία και νέμεται τον μεγαλύτερο πλούτο. Αν η Δύση ήθελε μετριοπαθές ισλάμ, θα μπορούσε να το πετύχει σε σύντομο χρόνο. Το γεγονός ότι έχει ανάγκη από το ακραίο ισλάμ για την υπεράσπιση των συμφερόντων της, είναι ηλίου φαεινότερο. Άλλο να ζητάς χωράφι και χρήματα για να πολεμήσεις κι άλλο να σκοτώνεσαι δωρεάν για τον προφήτη, όπως άλλοτε οι χριστιανούληδες, ή πρόσφατα οι κόκκινοι για την «παγκόσμια επανάσταση» και τα νάματα του Μάρξ.

    Και οι τελευταίοι άλλωστε ανέπτυξαν και δόγμα, πράγμα που σημαίνει πως αν επικρατούσαν κι έμεναν χρόνια, αναμφίβολα θα γίνονταν ένα είδος θρησκεύματος. Άλλωστε το σφυροδρέπανο συνδυάζει μια χαρά τη μουσουλμανική ημισέληνο με τον χριστιανικό σταυρό…

    Στα χρόνια μου στο Παρίσι, συναντούσα κι εκεί ηλιθίους που μιλούσαν εχθρικά για τους γάλλους μουσουλμανικού θρησκεύματος. Σπάνια βέβαια γιατί είναι πολυπολιτισμική και πολυεθνική πόλη σε μεγάλο βαθμό… Σε αντίθεση με εμάς εδώ, βέβαια, εκεί οι γάλλοι μουσουλμάνοι, πολεμούν για τα γαλλικά συμφέροντα και τους εθνικούς πολέμους του εξαγώνου εδώ και 80 χρόνια… έχουν δώσει το αίμα τους αρκετές φορές… Στα χρόνια ειρήνης μετά τα 70ς, (όπως και στην Ελλάδα οι δικοί μας «λαθρομετανάστες») ξεσκατίζουν τις τουαλέτες τους και τους γέρους και τις γριές που τα «πεφωτισμένα» παιδιά τους, παρατάνε σε ιδρύματα ή και σε σπίτια… Σφουγγαρίζουν τα νοσοκομεία, τα ξενοδοχεία, τα μετρό, μαζεύουν τα σκουπίδια κλπ. Εδώ και 50 χρόνια ίσως.

    Τα δε μπατιμάν που επιδοτούνται, έχουν μεικτά θρησκεύματα, αφού τόσο οι αραβικής όσο και οι αφρικανικής καταγωγής γάλλοι, συνωθούνται εκεί για να μην μείνουν άστεγοι. Τα σπίτια των περισσοτέρων εκεί που «φοβάσαι να περάσεις» είναι εν πολλοίς ξεκλείδωτα. Όπως μου έλεγε η αλγερινής καταγωγής γαλλίδα που αγόρασε την οικοσκευή μου – και όχι μόνο δεν φορούσε μαντήλα αλλά ένα μίνι που σε έστελνε στα ουράνια – οι μαντήλες είναι νέα «ανακάλυψη» εκεί στη Γαλλία και βοηθούν στην γκετοποίηση και περιθωριοποίηση του κόσμου… κάνουν μεγάλες προσπάθειες να αφυπνίσουν τους ομόθρησκούς τους, αλλά τόσο το κράτος, όσο και οι έχοντες και κατέχοντες, επιβάλλουν το άλλο, την γκετοποίηση-περιθωριοποίηση…

  66. sarant said

    57 Νομίζω έχει ξεκινήσει η αποκατάσταση στο γεφύρι

    60 Το είδα κι εγώ αυτό!

  67. 57 – 66α

  68. Πάνος με πεζά said

    Να σας θυμίσω ΄τι κι εμείς κάναμε μια δεκαετία να αποκαταστήσουμε την ιστορική Πρυτανεία του Πολυτεχνείου (καμιά σχέση κλίμακας μεγέθους, βεβαίως), για να τη μουτζουρώσουν μια μέρα απέξω με γκράφιτι… Aποκαταστάσεις πάντα μπορούν να γίνονται (μάλιστα δεν τίθεται και θέμα χρόνου, βλ. Μητρόπολη, Αγ. Κωνσταντίνο κλπ.), το θέμα είναι όμως άλλο : μετά, πόσο μας αρέσει πια το ωραίο, για να το διατηρήσουμε;

  69. Γιάννης Ιατρού said

    60:(τέλος) Δύτη,
    κυκλοφορεί «εβρέος», από τη σελίδα του Documento ως αυτή του Μακελειού, όλες με αναφορά σε ΑΠΕ & «Μάνο Χατζηγιάννη», επομένως κάπου κάτι «τρέχει» (στα γύφτικα) 🙂

  70. spiral architect 🇰🇵 said

    Η γνώση είναι δύναμη:

  71. Γιάννης Κουβάτσος said

    «μετά, πόσο μας αρέσει πια το ωραίο, για να το διατηρήσουμε;»
    Σωστό ερώτημα. Μας αρέσει, αλλά όχι τόσο ώστε να υψώσουμε ανάστημα στους βάνδαλους. Περνάμε, κοιτάμε με λύπη, με αγανάκτηση, με αδιαφορία, και προσπερνάμε. Όσο για την πολιτεία και τους δημοτικούς άρχοντες, όλο και με κάποια πολιτική κόντρα θα ασχολούνται.

  72. sarant said

    70 Στις πυρκαγιές καθεδρικών έχει ειδικότητα;

  73. Theo said

    Καλημέρα,

    Κάτι ανάλογο με την πυρκαγιά που κατέστρεψε μερικώς την Παναγία των Παρισίων είναι και η πυρκαγιά της 4ης Μαρτίου 2004 που κατέστρεψε τη μισή Μονή Χιλιανδαρίου, ένα από τα σημαντικότερα μνημεία (αν όχι το σημαντικότερο) της πολιτιστικής κληρονομιάς των Σέρβων. Η Μονή είναι λίγο παλαιότερη της Νοτρ Νταμ. Ιδρύθηκε στα τέλη του 12ου αιώνα από τον άγιο Σάββα, πρώτο αρχιεπίσκοπο της αυτοκέφαλης εκκλησίας της Σερβίας, και τον πατέρα του Συμεών/Στέφανο, γενάρχη της δυναστείας των Νεμάνια. Και οι δύο εγκαταβίωσαν εκεί, ο δε άγιος Σάββας αργότερα εγκαταστάθηκε στη Σερβία.
    Εδώ το μοναστήρι μια μέρα μετά.

    Γράφει σχετικά η Βίκι:
    «Στις 3 προς 4 Μαρτίου 2004 στη Μονή, κατά τη διάρκεια της νύκτας ξέσπασε πυρκαγιά που γρήγορα έλαβε καταστροφικές διαστάσεις.[1] Σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή η φωτιά προκλήθηκε από βουλωμένη καμινάδα.[2] Η φωτιά έκαψε πάνω από το μισό των κτιρίων της Μονής, 5761 τ.μ. από τα συνολικά 10.500 τ.μ. m2.[2][3] Κάηκαν ολοσχερώς δύο κονάκια, ο ξενώνας το ηγουμενείο και τέσσερα παρεκκλήσια.[2] Η πυρκαγιά από τη μια πλευρά έφτασε μέχρι την τραπεζαρία της Μονής από την δε άλλη πλευρά έως τον πύργο του Αγ. Σάββα.[2] Οι μοναχοί μαζί με τους εργάτες της Μονής και πέντε ομάδες της Πυροσβεστικής που ήρθαν από τις Καρυές και τον Πολύγυρο κατάφεραν να σβήσουν την φωτιά.[4] Η αποκατάσταση των υλικών καταστροφών άρχισε αμέσως, σχεδιάστηκε αρχικά να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2011.»

    Ωστόσο, απ’ όσα ξέρω, η αποκατάσταση, για την οποία κινητοποιήθηκαν η κυβέρνηση της Σερβίας, πολλοί διεθνείς οργανισμοί και ο Κάρολος της Ουαλίας, δεν έχει τελειώσει ακόμα. Τα εγκαίνια μιας ανακαινισμένης πτέρυγας έγιναν το 2012 (βλ. εδώ.

    Γι’ αυτό, όσοι μιλούν για αποκατάσταση «σε δυο μήνες το πολύ», ας κρατούν μικρό καλάθι.

  74. Theo said

    Οοπς!
    Κάποια λάθη έκανα με τους λίκνους.

    Ο δεύτερος είναι: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%BF%CE%BD%CE%AE_%CE%A7%CE%B9%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CE%B1%CF%81%CE%AF%CE%BF%CF%85
    κι ο τρίτος: http://agioritikesmnimes.blogspot.com/2012/09/1944.html

  75. nikiplos said

    Εδώ για το γεφύρι της π[λάκας και τον πρωτομάστορα Κωνσταντίνο Μπέκα που έφτιαξε την τελική του μορφή που άντεξε 150 χρόνια, πολύ περισσότερο από τα αντίστοιχα άλλα έργα της εποχής του…

    http://gefyri-plakas.ntua.gr/sites/default/files/DKaliampakos_Gia%20ton%20Beka.pdf

  76. Γιάννης Κουβάτσος said

    Δεν είπε βλακεία ο Τραμπ, που πέσανε να τον φάνε. Ξέρει ότι θα γκρεμιστεί όλο το κτίριο με τη μέθοδο κατάσβεσης που πρότεινε. Και λοιπόν; Παλιαντζούρα 800 ετών, ποιος νοιάζεται; Στην προνομιακή θέση που βρίσκεται μπορεί να ανεγερθεί ένας Tραμπ Τάουερ ή ένα Τραμπ Ταζ Μαχάλ, σκέτη μέγκλα. Αλλά πού να τα καταλάβουν αυτά οι κολλημένοι Ευρωπαίοι, οι κουλτουριάρηδες…

  77. Theo said

    @21:
    Στο Ρωσικό καταστράφηκε ένα κτίσμα του τέλους του 19ου αιώνα, έξω από τον περίβολο της Μονής. Ανακαινίστηκε πρόσφατα και χρησιμοποιείται για φιλοξενία.

    Στη Μονή Καρακάλλου το 1980 ή ’81 καταστράφηκε μια πτέρυγα μάλλον του 16ου ή του 17ου αιώνα και αποκαταστάθηκε θαυμάσια λίγα χρόνια μετά (φυσικά το μέγεθος της καταστροφής δεν συγκρίνεται με αυτό της Χιλιανδαρίου) :

    https://www.trekearth.com/gallery/Europe/Greece/Macedonia/Agion_Oros/Karakallou_Monastery/photo728400.htm

    @57:
    Κι εγώ γνωρίζω Βορειοηπειρώτες από τα χωριά του Αργυροκάστρου που είναι εξαιρετικοί πετράδες. Αντίθετα με την οικογένεια του πατέρα μου που ήταν μάστορες της πέτρας πάππου προς πάππου και τώρα ένας δυο έχουν μείνει που αν θυμούνται κάτι λίγα, οι εν λόγω Βορειοηπειρώτες είναι πετράδες πρώτης γενιάς. Έμαθαν την τέχνη τους δουλεύοντας στην αποκατάσταση του Αργυροκάστρου, γενέτειρας του Εμβέρ Χότζα, γιατί τα μεροκάματά τους εκεί ήταν τριπλάσια από τα συνηθισμένα.

  78. Theo said

    77α:
    Εννοώ πως το κτίσμα του Ρωσικού, αφενός ήταν μεταγενέστερο (ας πούμε νεοκλασικό) και δεν χρειάζονταν πολλές τεχνικές γνώσεις για να αποκατασταθεί, αντίθετα με αυτό της Καρακάλλου που χρειαζόταν πιο εξειδικευμένους μηχανικούς τεχνίτες και περισσότερη προσοχή στη λεπτομέρεια.

  79. sarant said

    73 Εδώ στο ραδιόφωνο οι ειδικοί αρνούνται προς το παρόν να κάνουν προβλέψεις αλλά λένε για «χρόνια».

  80. Γιάννης Κουβάτσος said

    Σενάριο για άγνωστον που βρισκόταν μέσα στον ναό την ώρα της φωτιάς. Σύμφωνα με πληροφορίες του επιτελείου μας, ο άντρας λέγεται Μαρίνους βαν ντερ Λούμπε. Έχει ασπασθεί το Ισλάμ και πλέον λέγεται Μπιν αλ Ηροστράτ.
    https://www.ethnos.gr/kosmos/33376_panagia-ton-parision-senario-gia-agnosto-poy-brisketai-mesa-tin-ora-tis-fotias-vid

  81. Πάνος με πεζά said

    Μην πάτε μακριά… Στον Παρθενώνα, πόσα χρόνια βλέπετε γερανούς; Μας είπε ποτέ κανείς τί κάνουν, πότε θα τελειώσουν, πότε θα φύγουν;

  82. Πέπε said

    @57
    Κάν’ τονε ένα διήγημα!

  83. Πάνος με πεζά said

    Δεν ήταν καμιά ιδιαίτερα καλλιτεχνική στέγη πάντως, αυτή της ΠτΠ · τουλάχιστον το μέρος πάνω από τα σταυροθόλια… Μπορεί να τελειώσει και σύντομα.
    Να και τα σχέδια που τζουρνέψαμε, λαδώνοντας τον υπάλληλο της οικείας Πολεοδομίας 🙂

  84. Πάνος με πεζά said

    (Δεν ψαρώσατε, ε; Από το Μόντρεαλ είναι τα σχέδια)
    Εδώ κάποιες φωτογραφίες της στέγης της Παρισινής Νοτρ Νταμ.
    http://www.notredamedeparis.fr/en/la-cathedrale/architecture/la-charpente/

  85. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Απόλλων» και «Αττικόν», στολίδια της Σταδίου, θύματα των ψυχοπαθών βανδάλων, τώρα μαύρες τρύπες, 7 χρόνια τώρα:
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.reader.gr/news/stories/7-hronia-meta-ti-fotia-attikon-kai-apollon-akomi-perimenoyn%3Famp&ved=2ahUKEwipuPSs1NThAhWEbVAKHS5FD7kQFjAdegQIChAB&usg=AOvVaw3eubz4VotcnXU1zBKvt1WK&ampcf=1

  86. Πάνος με πεζά said

    @ 85 : Και δίπλα το κτίριο της Marfin που «δε θα ξανάνοιγε ποτέ», όπως είχαν πει τότε… Εμένα μου λες;

  87. sarant said

    80 Στο ρεπορτάζ του Έθνους αποκαλύπτονται και δυο κορυφαίες εταιρείες της… Νομανσλάνδης.

    Γράφει:
    «Αλλά δεν είμαστε σίγουροι εάν είχε απομείνει κάποιος. Δύο εταιρείες από την Ανατολική Γαλλία (η Meuse και Meurthe-et-Moselle) είχαν αναλάβει αυτό το έργο αποκατάστασης», προσθέτει.

    Meuse και Meurthe-et-Moselle είναι ονόματα νομών της Γαλλίας (και ποταμών) απ’ όπου προέρχονται οι εταιρείες!

  88. 81 https://ysma.gr/%ce%b1%ce%bd%ce%bf%ce%b9%cf%87%cf%84%ce%ae-%cf%80%cf%81%cf%8c%cf%83%ce%b2%ce%b1%cf%83%ce%b7/%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%bf%cf%83%ce%b9%ce%b5%cf%8d%cf%83%ce%b5%ce%b9%cf%82/%ce%b5%ce%bd%ce%b7%ce%bc%ce%b5%cf%81%cf%89%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ad%cf%82-%ce%b5%ce%b9%ce%b4%ce%ae%cf%83%ce%b5%ce%b9%cf%82/

  89. Πάνος με πεζά said

    @ 88 : Eυχαριστώ !

  90. Μαρία said

  91. Μαρία said

    Όταν ο κορέκτορας δεν αναγνωρίζει τα ένδοξα Παρίσια.

  92. ΣΠ said

    Το όνομα του ναού στα ελληνικά «Παναγία των Παρισίων» το οφείλουμε στον πρώτο μεταφραστή του μυθιστορήματος του Β. Ουγκό ή υπήρχε από παλαιότερα;

  93. sarant said

    91 Eχει τραγούδι ο Γκάτσος

  94. 91 Άκουγε Χατζιδάκι: https://www.greeklyrics.gr/stixoi?view=single&tpl_view=lyric&id=35064

  95. Πολύ αργός έχω γίνει τελευταία…

  96. Με δυσκολία μπορώ να πω ή να γράψω – κάτι σαν κόμπος στο λαιμό και τα δάχτυλα με εμποδίζει. Ο γιός μου όταν ήταν παιδί, μαζί με άλλα διαβάσματα και φιλμ («Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» βέβαια, «Χάρι Πότερ», «Η τελευταία μαύρη γάτα» και άλλα του Τριβιζά…) μεγάλωσε με την Νοτρ Νταμ, τον Κουασιμόδο της και την Εσμεράλδα της.
    Συνέβη και Μεγάλη Δευτέρα των Ρωμαιοκαθολικών
    Ατύχημα το πιθανότερο, στις εργασίες καθαρισμού. Δεν είναι δύσκολο, κάποιος σπινθήρας από τριβή ή μικροβραχυκύκλωμα… Υπήρχε και το ευάλωτο σημείο: Η φέρουσα κατασκευή στην ανωδομή της στέγης είναι ξύλινη. Δρύινα δοκάρια και υποστηλώματα. Χιλιάδες δέντρα χρησιμοποιήθηκαν. Εσωτερικό δάσος της Νοτρ Νταμ το αποκαλούν οι Παριζιάνοι, Ξύλινο και το πέτσωμα που κρατά το βαρύ εξωτερικό μολυβένιο περίβλημα της σκεπής. Το μολύβι λυώνει. Στους 300 βαθμούς. Και το λυωμένο μολύβι αρπάζει φωτιά και αυτό, σαν το λάδι
    Θα τα ξαναφτιάξουν όλα ίδια, άν και για να γίνουν όλα σωστά, θα δυσκολευτούν περισσότερο από όσο φανταζόμαστε.
    Όμως, άς σκεφτούμε: Τί εποχή είναι τούτη, η σημερινή; Με τόση τεχνολογική πρόοδο και με τόσα μέσα, ωστόσο, μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο. Και κάποτε συμβαίνει. Απλά, χάνεται ο έλεγχος. Αυτό ας σκεφτούμε μόνον, ως δίδαγμα για άλλα πράγματα, κλίμα, περιβαλλοντικά κλπ κλπ
    Ακόμη κι έτσι ως καταστροφή, και τέτοιες μέρες, και ασφαλώς χωρίς μεταφυσικές, είναι μήνυμα κινδύνου: Εμείς που ζούμε σ’ αυτή την εποχή, να χάσουμε τις ψευδαισθήσεις και να γίνουμε ρεαλιστές. Γιατί κάθε άλλο παρά ρεαλιστές είμαστε.

  97. 92 Καλή ερώτηση!
    Η πρώτη μετάφραση παίζει να είναι αυτή (1867)
    Βρήκα μια αναφορά το 1862, πάλι σε σχέση με το μυθιστόρημα του Βίκτωρος Υγό βέβαια.

  98. Παναγιώτης Κ. said

    @57. Πολύ ωραία η ιδέα του Πέπε (#82)!

  99. Αν έριχναν νερό από εναέριο μέσο μπορεί οι τοίχοι να άντεχαν, μπορεί όχι. Όλη η κατασκευή αντιστηρίζεται με αντηρίδες που παραλαμβάνουν οριζόντιες δυνάμεις, το πώς θα αντιδράσουν στην πίεση του νερού δεν είναι εύκολα προβλέψιμο (το που θα πέσει το νερό, πόση μάζα κτλ είναι παράμετροι αστάθμητες)
    Το σίγουρο είναι ότι με τις πιέσεις του αέρα η φωτιά θα κατέβαινε χαμηλά (στις δασικές πυρκαγιές οι αεροπορικές ρίψεις σβήνουν την κόμη και η φωτιά κατεβαινει προς το έδαφος – εκεί είναι δουλειά των επίγειων). Αλλά άν κατέβαινε χαμηλά, αντίο ρόδακες, αντίο άλλα βιτρώ, αντίο διακοσμήσεις, οι 2 Άγιες Τράπεζες, αντίο όργανα με τον διάκοσμο κλπ κλπ
    Ο Τρά(ό)μπακας ως σύγχρονος κατασκευαστής κτιρίων που είναι, εξέλαβε τον γοτθικό ναό ως μοντέρνα κατασκευή από μέταλλο, μπετόν, υποθέτω…

  100. sarant said

    95 🙂

    97 A μπράβο!

  101. 4. Τώρα είδα ότι αναφέρεται ήδη η «λεπτομέρεια» για τα ιδιαίτερα δρύινα δομικά στοιχεία («το Δάσος»). Θα βρεθούν τώρα ίδιοι κορμοί; Είναι συγκεκριμένης διατομής. Άν δεν κάνω λάθος, η μεσαιωνική ξυλοδομή ήταν δρυός των Πυρηναίων.
    Υπάρχει βέβαια τώρα η σύνθετη πολυκολλητή ξυλεία δρυός (η λεγόμενη glulam), ειδική για φέρουσες κατασκευές οποιασδήποτε διατομής αντί της πριστής μασιφ, αλλά δεν είναι το ίδιο…

  102. spiral architect 🇰🇵 said

    Άσχετο, αλλά ανέβηκε μια ανολοκλήρωτη ανάρτηση στην αρχική σου σελίδα.

  103. Ιάκωβος ο Αδελφόθεος said

    Καλησπέρα σας από Ιλλινόϊ,

    Είναι πράγματι εντυπωσιακό ότι το κορυφαίο γλωσσικό Ιστολόγιο στο Ρωμέικο, σε ένα άρθρο για την Παναγία των Παρισίων, ΑΡΝΕΙΤΑΙ (σχολιασταί + Σαραντάκος) επί 9 ολόκληρες ώρες να μνημονεύσει την σχέση του ελληνόψυχου Βίκτωρος Ουγκώ με την λέξη «ΑΝΑΓΚΗ» της Θείας Ελληνικής Γλώσσης, πού ήταν γραμμένη σε κάποιον τοίχο ενός από τους πύργους της Νότρ Ντάμ.

    ΙΔΟΥ γράφει ο Ουγκώ στον πρόλογο του αριστουργήματός του «Η Παναγία των Παρισίων», για το πώς από αυτή την ταπεινή ελληνική λέξη εμπνεύστηκε και τα τρία μείζονα μυθιστορήματά του

  104. 103 Πες μας και για την παρρησία τώρα. Τι κοντή μνήμη! https://sarantakos.wordpress.com/2017/09/20/notredame/

  105. Αιμ.Παν. said

    28 Ιανουαρίου 1972 παρόμοια πυρκαϊά κατέστρεψε τον καθεδρικό ναό της Nantes… Οι εργασίες αποκατάστασης δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη.
    Μία από τις πηγές είναι εδώ :
    https://www.bfmtv.com/societe/il-y-a-47-ans-le-precedent-tragique-de-la-cathedrale-de-nantes-devastee-par-le-feu-1674208.html

  106. ΣΠ said

    Νικοκύρη, έχει ανέβει άρθρο κατά λάθος.
    https://sarantakos.wordpress.com/2019/04/16/%cf%80%cf%8e%cf%82-%ce%bb%ce%ad%ce%bc%ce%b5-%cf%84%ce%b7-%ce%b4%ce%b9%ce%ad%ce%b3%ce%b5%cf%81%cf%83%ce%b7/

  107. Μαρία said

    Le roman de Victor Hugo «Notre-Dame de Paris» était numéro un des ventes mardi sur la plate-forme Amazon au lendemain du terrible incendie qui a partiellement détruit la cathédrale parisienne.
    https://www.francetvinfo.fr/culture/patrimoine/incendie-de-notre-dame-de-paris/notre-dame-de-paris-les-ventes-du-roman-de-victor-hugo-s-envolent_3400911.html

  108. sarant said

    102 Κατά λάθος ανέβηκε ένα ημιτελές άρθρο του Νικ Νίκολας που ΘΑ ξανανέβει μέσα στον Μάη ολοκληρωμένο. Λυπάμαι και ζητώ συγνώμη.

    105 Στο ραδιόφωνο η περίπτωση της Ναντ αναφέρθηκε ως θετικό παράδειγμα αναστήλωσης, όπως και του Κοινοβουλίου της Βρετάνης.

  109. Avonidas said

    Κατά λάθος ανέβηκε ένα ημιτελές άρθρο του Νικ Νίκολας που ΘΑ ξανανέβει μέσα στον Μάη ολοκληρωμένο. Λυπάμαι και ζητώ συγνώμη.

    Εγώ προτιμώ να το σκέφτομαι σαν Easter egg, και κραταω ολους τους νεολογισμους που επλασα για να τους ξανασερβιρω με τοκο τον Μάιο 😀

  110. sarant said

    109 Σε είχε προειδοποιήσει ο Δύτης 🙂
    Ως τον Μάη θα έχεις βγάλει κι άλλους.

  111. Avonidas said

    Σε είχε προειδοποιήσει ο Δύτης 

    Ναι, αλίμονο, μεγάλα παιδιά είμαστε. 🙂 Αλλά να… κρίμα να εξαφανιστεί το καημένο, επειδη ήταν λίγο δυσμορφο. Τι λίγο δηλαδή, ο Κουασιμόδος των άρθρων ήτανε, αλλά γι’ αυτό ακριβώς επρεπε να δείξεις οίκτο, λόγω της ημέρας.

    …Πού πάνε άραγε τα σβησμένα αρθρα; Στο Σύννεφο; Υπάρχει ζωή μετά τη wordpress? 🤗

  112. # 70

    Είναι -λέει- ένας από τους λόγους που κατεβαλίνει υποψήφιος ευροβουλευτής…

    Να μας πει και τους άλλους λόγους !!!!

    Πως θα τον ψηφίσουμε χωρίς να τους ξέρουμε ;;

    Γουρούνι στο σακκί θα αγοράσουμε ;;

  113. Αιμ.Παν. said

    @ 108β
    Επιτυχημένη μεν, όχι ακόμη ολοκληρωμένη δε.. 47 χρόνια μετά.
    Για να έχουμε μια αίσθηση του χρόνου που χρειάζονται τέτοια έργα, βλ. και Ακρόπολη.

  114. Νίκος Κ. said

    Ε. Μακρόν: «Μεταρρυθμίσεις» «Θα ξεκινήσω από τις δομές»

  115. Ιάκωβος ο Αδελφόθεος said

    Καλησπέρα σας και πάλι από Ιλλινόϊ,

    Σάς ενημερώνουμε ότι:

    1) Εκοιμήθη την Κυριακή στην Φλόριδα ο ο ελληνόψυχος Ελληνοαμερικανός Μάικλ Σωτήρχος (91), πρώην πρέσβυς των ΗΠΑ στην Αθήνα

    2) Το Twitter διερωτάται: Θα βγεί ο κ. Σαραντάκος να υποστηρίξει τον Αλέξιο για το «διάτρητος» ή «θα το κάνει γαργάρα» όπως το συνηθίζει με τις γκάφες του φιλαράκου του, Παντελή Μπουκάλα;

    3) Να μάς πεί ο γνωστός τυμβογέρων του Ιστολογίου, κ. Gpoint, γιατί επί 12 ώρες αρνείται να αναρτήσει το βίντεο που έφτιαξε ο ΠΑΟΚ για να τιμήσει τον κωλόφαρδο Βιεϊρίνια, με τις στραβοκλωτσιές + καραμπόλες του οποίου η ομάδα πήρε τουλάχιστον 15 βαθμούς στο εφετεινό πρωτάθλημα. Μήπως γιατί φοβάται ότι, χωρίς τον κωλόφαρδο Βιεϊρίνια, την Κυριακή στην Τούμπα ο Λεβαδειακός θα κάνει το διπλό, που αυτή την στιγμή πληρώνει 34 ευρώ στο stoiximan;

    https://twitter.com/PAOK_FC/status/1118158853420593153

  116. Ιάκωβος ο Αδελφόθεος said

    115 συνέχεια…

    Απίστευτη σύμπτωσις: Μέχρι να ανέβει το σχόλιό μας, οι Παοκτζήδες είχαν κατεβάσει το βίντεο για τον κωλόφαρδο Βιεϊρίνια από το Twitter, για να μή συνειδητοποιήσουν όλοι την απίστευτη φετεινή κωλοφαρδία του Πορτογάλου.
    Δείτε το από το YouTube, για να αντιληφθείτε με τί απίστευτες καραμπόλες και στραβοκλωτσιές πήρε το φετεινό πρωτάθλημα ο ΠΑΟΚ

  117. Ανασύσταση του ΠΟΚ, όχι πως εδίχε ποτέ διαλυθεί-το είδαμε και πέρισυ – αλλά τώρα επισημοποιείται.

    https://www.sdna.gr/podosfairo/superleague/article/588596/istoriki-sympraksi-aek-olympiakoy-panathinaikoy-sti-ligka

  118. Ιάκωβος ο Αδελφόθεος said

    Σάς αποχαιρετάμε γι’ απόψε με απίστευτο γέλιο από την χθεσινή εκπομπή του Τάκη Τσουκαλά στο Διαδίκτυο: Στο 2:18 του παρακάτω βίντεο, βγαίνει ο γνωστός οπαδός του ΠΑΟΚ από την Καστοριά και ανακοινώνει στον Τάκη το εξής:

    Μετά από σύσκεψη στο «Μακεδονία Παλλάς», ο Ιβάν Σαββίδης αποφάσισε να του προτείνει να ανέβει την Κυριακή στην Τούμπα (ο Τσουκαλάς!) και να κάνει την απονομή του Πρωταθλήματος στον Βιεϊρίνια!.. Τα υπόλοιπα επί της οθόνης…

  119. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    Emerson, Lake & Palmer – C’est La Vie – Live In Montreal, 1977

  120. sarant said

    119 Θυμηθήκαμε τα νιάτα μας 🙂

  121. Μαρία said

    Στο 01:24:07 https://webtv.ert.gr/promo/16apr2019-apeytheias/
    Περικλής Γρύσπος, δημοσιογράφος ΕΡΤ, γράφει και στο Σπούτνικ βλέπω. Όοχι, δεν είναι συνωμοσιολόγος αλλά πολλές συμπτώσεις, βρε παιδί μου.

  122. Reblogged στις anastasiakalantzi50.

  123. voulagx said

    #121: Όοχι, δεν είναι συνωμοσιολόγος αλλά «συμπτωματολόγος», μας τάραξε στην συμπτωματολογία

  124. spyridos said

    Ένα άρθρο για τα μελίσσια σε σκεπές και μπαλκόνια μνημείων του Παρισιού.
    Με φωτογραφίες από τα μελίσσια στη σκεπή της επισκοπικής κατοικίας (ή όπως αλλιώς την λένε) στη Παναγία των Παρισίων

    https://www.atlasobscura.com/articles/urban-beekeeping-in-paris

  125. Γιάννης Ιατρού said

    123: Καιρός είναι να βγουν (πάλι) στην επιφάνεια οι «θεωρίες» με σημαία τούς Λε Μάτηδες και τούς Φουλκανέλλιδες …. να μπορέσει να ζήσει και κανένας απ΄τους πλανόδιους ανά τα κανάλια (και γραφικούς πλέον) βιβλιοπώλες….
    Άιντε πιά, ευκαιρία βρήκανε κι αυτοί όπως και διάφοροι νεόκοποι «ερευνητές-μετεωρολόγοι» κι άλλοι αυτόκλητοι, ξενοφοβικοί «Σέρλοκ» …

  126. sarant said

    121-123 Τόση ώρα μίλησε και τι είπε; Ηλίθιους υπαινιγμούς μονάχα.

  127. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    – Οδυνηρότατο το σοκ! Η –έστω και μερική, αλλά απ’ ότι λέγεται σημαντική– καταστροφή ενός τέτοιου μνημείου δεν μπορεί παρά να συγκινεί. Σχεδόν δάκρυσα… Και μη χειρότερα!

    – Μια ενδιαφέρουσα έκδοση (1832) της ’’Notre-Dame de Paris, 1482’’, εμπλουτισμένη με αρκετές εικόνες-γκραβούρες, κατεβαίνει (για όποιον ενδιαφέρεται) από εδώ:
    https://books.google.gr/books?id=EuCbcDxBz1sC&printsec=frontcover&hl=el#v=onepage&q&f=false

    (Φαίνεται ότι στις αρχικές εκδόσεις υπήρχε αυτό το «1482», διευκρινιστικά για το χρόνο που εκτυλίσσεται το μυθιστόρημα, αλλά αργότερα άρχισε να παραλείπεται – μάλλον φυσιολογικά…)

    121-123-126: Ο κύριος του βίντεου ίσως έχει ειδικευθεί στην «υπαινικτική συμπτωσιολογία»…

  128. Γιάννης Ιατρού said

    Ας σκεφτεί κανείς το πολύ δύσκολο έργο που έχουν *άμεσα* μπροστά τους οι μηχανικοί, να προστατεύσουν στοιχειωδώς το κτήριο (δομή και εσωτερικό) από τον καιρό (βροχή, αέρας και χιόνι αργότερα από φθινόπωρο). Δεν είναι και μικρό, ούτε χαμηλό….

  129. Μαρία said

    Πού τα να, πού τα να, πού τ’ ανάβουν τα ρεσό https://pbs.twimg.com/media/D4SGd8pX4AAOq7w.jpg

  130. Μαρία said

    Καλά να πάθουν https://pbs.twimg.com/media/D4QnG1QXkAMnppF.jpg

  131. Alexis said

    Μην’ με γελούν τα μάτια μου μην’ κάνουνε πουλάκια;
    Μηδέ τα μάτια με γελούν μηδέ πουλάκια κάνουν…

    Χτές το απόγευμα μπήκα φευγαλέα και είδα δεύτερο άρθρο μετά τη Νοτρ Νταμ με ημερομηνία 16 Απριλίου. Τώρα βλέπω ότι δεν υπάρχει…
    Το μονομελές επιτελείο μου θα ερευνήσει το θέμα και αν χρειαστεί θα προβώ εις αποκαλύψεις 😂

    Καλημέρα…

  132. nikiplos said

    96@, αυτοί ακριβώς είναι οι «μαύροι κύκνοι» ή τα σπάνια γεγονότα που πριν συμβούν μας φαίνεται απίθανο. Μετά φυσικά βρίσκουμε εξηγήσεις εύλογες, αλλά εκ των υστέρων…

    Όπως στην ημεδαπή η μεγαφωτιά στο Μάτι2018 ας πούμε την οποία φυσικά το χαμηλό μας επίπεδο (πολιτισμικό, πολιτικό κλπ) την έκανε λάστιχο…

  133. nikiplos said

    115@, Jacomo αν δεν τρολάρεις τρελά (που πιστεύω πως αυτό κάνεις), τα αποτελέσματα που προτείνεις, ούτε οι τελειωμένοι του στοιχήματος δεν τα παίζουν…

  134. sarant said

    Kαλημέρα από εδώ!

    131 Αλέξη, το απόγευμα ανέβηκε κατά λάθος ένα ημιτελές άρθρο (συνεργασία του Νικ Νικολάου) που θα ανεβεί βεβαια στο μέλλον.

  135. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

  136. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    92 >>κάποτε συμβαίνει. Απλά, χάνεται ο έλεγχος. Αυτό ας σκεφτούμε μόνον, ως δίδαγμα για άλλα πράγματα, κλίμα, περιβαλλοντικά κλπ κλπ
    Αυτό σκέφτηκα, βουρκωμένη/συγκλονισμένη κι εγώ από το απίστευτο θλιβερό μαντάτο. Δεν το χώραγε ο νους κι αμέσως μου ήρθε μέσα σε πικρόγελο «αφού συμβαίνει και εις Παρισίους» μπορεί να συμβαίνει παντού και για όλα,
    όπως λέει κι ο Νίκιπλος:
    132 >>Μετά φυσικά βρίσκουμε εξηγήσεις εύλογες, αλλά εκ των υστέρων…Όπως στην ημεδαπή η μεγαφωτιά στο Μάτι2018 ας πούμε την οποία φυσικά το χαμηλό μας επίπεδο (πολιτισμικό, πολιτικό κλπ) την έκανε λάστιχο…


    http://www.lefigaro.fr/culture/notre-dame-de-paris-l-hommage-en-dessins-de-la-cathedrale-ravagee-par-les-flammes-20190416

    Notre-Dame au coeur de l’Histoire

  137. Γιάννης Ιατρού said

    Καλή ιδέα…

  138. nikiplos said

    Η σύμπτωση βέβαια είναι ότι ο Ουγκώ, είχε τρόπον τινά φανταστεί την πυρκαϊά στην Νότρ Νταμ, και μάλιστα να αρχίζει στο σωστό σημείο, την ξύλινη στέγη… Δεν το λες πρόβλεψη, αλλά ενόραση… 🙂

  139. Νέο Kid said

    Φοβερό. Σωστός ο Ολιβιέ! Μόνο που οι μιζεράμπλ πάντα παίρνουν τα…

  140. sarant said

    136-137 Πολύ καλά και τα δυο.

  141. Μαρία said

  142. Πουλ-πουλ said

    Μια διδακτική ιστορία για τη δράση του νερού

    Όταν ο μακαρίτης Θ. Σκουλικίδης, καθηγητής των Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ, ανέβηκε για πρώτη φορά εν σωτηρίω έτει 1974, ως μέλος της ΕΣΜΑ στην Ακρόπολη, είδε εργάτες να πλένουν τις Καρυάτιδες. Ακολουθεί ο διάλογος:

    -Τι κάνετε εδώ;
    – Ξεπλένουμε τα αγάλματα από την αιθάλη.
    – Σταματείστε αμέσως.
    – Και τι θα πάθουν κ. καθηγητά τα μάρμαρα με λίγο νεράκι;

    Δεν ήξεραν βέβαια οι δυστυχείς, ότι με το πλύσιμο χάνονται οι λεπτομέρειες των αγαλμάτων, λόγω της γυψοποίησης της επιδερμίδας του μαρμάρου.

    Διαβάζοντας λοιπόν, εδώ και εκεί, τις διάφορες απόψεις σχετικών, ασχέτων, ή και παντογνωστών για την ΠτΠ θυμήθηκα το παλαιό ρητό:
    «Ο καθείς μπορεί να έχει τη γνώμη του, αρκεί να είναι σωστή.»

  143. ΣΠ said

  144. BLOG_OTI_NANAI said

    Τελικά υπάρχει και στη Γαλλία το «να ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα»: «Γαλλία: Το ένα δισεκατομμύριο ευρώ των δωρεών προκαλεί αντιδράσεις» ( https://www.euro2day.gr/news/world/article/1676517/gallia-to-ena-disekatommyrio-eyro-ton-doreon-proka.html )

    Ντροπή και οξεία ανεγκεφαλίτιδα…

    – Ανακάλυψαν ότι υπάρχουν χρήματα… Τουλάχιστον, αν σέβονταν τον εαυτό τους θα έλεγαν «τελικά υπάρχουν χρήματα να σωθούν μικρά παιδιάκια στην Αφρική».

    – Δεν καταλαβαίνουν πόσο άκαιρη είναι η παρέμβαση τους. Φανταστείτε να γινόταν τεράστια δωρεά υπέρ του Παρθενώνα σε περίπτωση -χτύπα ξύλο- καταστροφής, και να δηλώναμε τόσο κάφροι ώστε να μην συνειδητοποιούμε τον αντίκτυπο του γεγονότος και τη λειτουργία του συστήματος που θέλει τη διαφήμιση να φέρνει και χρήματα. Πασίγνωστη η Παναγία των Παρισίων, αυτονόητο ότι θα προσελκύσει, αλλά πρόκειται και για ένα αγαπητό μνημείο που σου φέρνει τουρίστες και εσύ που είσαι Γάλλος δείχνεις τελικά Γαλλάρας (κατά το Ελληνάρας…) ώστε να δουν όλοι στον κόσμο τις δηλώσεις σου.

    Δηλώσεις τόσο αφελείς όμως. Διότι πάντα ήταν γεγονός ότι κάπου υπάρχουν χρήματα, όμως το ότι δίδονται για έναν σκοπό, δεν σημαίνει ότι θα δίδονταν έτσι κι αλλιώς και για έναν άλλο. Με τέτοιες δηλώσεις απλώς θα σταματήσουν οι δωρέες και εσύ ΠΑΛΙ δεν θα πάρεις τίποτα…

  145. Ιάκωβος ο Αδελφόθεος said

    Αφελέστατε κύριε Blog-oti-nanai (144),

    αν και δεν στερείσθε ικανοτήτων, βουτηγμένος από το πρωΐ μέχρι το βράδυ μέσα στον χριστιανικό παραλογισμό, δυσκολεύεστε να αντιληφθείτε την ουσία των πραγμάτων…

    1) Στο θέμα της Νότρ Ντάμ η ουσία είναι μία και ο μπακλαβάς γωνία: ΑΝ τελικά αποκλεισθή η τρομοκρατική ενέργεια, γεννάται μέγα ζήτημα ανικανότητος για το Γαλλικό Κράτος. Είναι δυνατόν να διαθέτεις ένα μνημείο σαν την Νότρ Ντάμ που σεβάστηκαν οι αιώνες (ακόμη και η Γαλλική Επανάσταση, ακόμη και οι Ναζί) και να μήν έχεις ένα αποτελεσματικό σύστημα πυρασφάλειας με κάμερες κλπ.;

    ΑΝ γινόταν κάτι ανάλογο εδώ στις ΗΠΑ που είμαστε οργανωμένοι, θα υπήρχαν κάμερες παντού μέσα στο μνημείο και ήδη θα ξέραμε από πού ξεκίνησε η φωτιά. Στην αποβλακωμένη από τον Δικαιωματισμό Γαλλία του Μακρόν, απαγορεύεται εκ του Νόμου να υπάρχουν κάμερες μέσα στα μνημεία, εν ονόματι των προσωπικών δεδομένων των επισκεπτών!.. Για τέτοια παράνοια πολιτικής ορθότητος μιλάμε…

    2) Στο θέμα του Παρθενώνος, σάς ΕΡΩΤΩ ευθέως: Είναι ή δεν είναι παγκόσμια ξεφτίλα για το Ρωμέικο το ότι σήμερα το πρωΐ τραυματίστηκαν 4 άτομα από κεραυνό πάνω στον Ιερό Βράχο; Είναι δυνατόν το κορυφαίο μνημείο του πλανήτου Γή να στερείται αποτελεσματικού αλεξικεραύνου, λόγω ελλείψεως χρημάτων; Ας βγούν οι τεχνικοί του Ιστολογίου (Νεογίδιος, Πάνος με Πεζά, Ιατρού και λοιποί) και ας μάς απαντήσουν: Είναι δυνατόν ο κεραυνός να χτυπάει επιτυχώς το αλεξικέραυνο πάνω στην Ακρόπολη;

    «΄Ηταν πολλοί κεραυνοί», μας λέει ο πρόεδρος της ΄Ενωσης Υπαλλήνων Φύλαξης Αρχαιοτήτων, Γιάννης Μαυρικόπουλος. «Χτυπήθηκε το αλεξικέραυνο που είναι ακριβώς πίσω από το Ερέχθειο, κόπηκε το καλώδιο και προκλήθηκαν σοβαρές ζημιές στο φυλάκιο πίσω από το Ερέχθειο».

  146. Μαρία said

    Les milliardaires et les entreprises qui donnent pour Notre-Dame sont-ils vraiment si généreux ?
    https://www.francetvinfo.fr/culture/patrimoine/incendie-de-notre-dame-de-paris/les-milliardaires-et-les-entreprises-qui-donnent-pour-notre-dame-sont-ils-vraiment-si-genereux_3402055.html

  147. sarant said

    142 Μήπως είμαστε συνάδελφοι;

  148. Πουλ-πουλ said

    Εν ευρεία εννοία, ναι, αλλά άλλης ειδικότητας.

  149. BLOG_OTI_NANAI said

    146: Νομίζω αυτό αναδεικνύει ακόμα περισσότερο την αστοχία όσων διαμαρτυρήθηκαν. Οι δωρεές είναι υστερόβουλες και πάνε όπου υπάρχει διαφήμιση. Κι αν πράγματι έχουν και φοροαπαλλαγή γι’ αυτές, τότε ακόμα καλύτερα.
    Το ζήτημα είναι ότι αυτά τα λεφτά δεν θα πήγαιναν πουθενά αλλού χωρίς λόγο. θα στέκονταν σε τράπεζες ή σε άλλες χρήσεις. Δεν θα τα έπαιρναν οι εργαζόμενοι. Με τις διαμαρτυρίες όμως, δεν θα δοθούν πιθανόν ούτε για την ανακατασκευή.

    Οι απρόσωποι επιχειρηματικοί οργανισμοί όπως και τα κράτη δεν έχουν φιλανθρωπικά αισθήματα. Μόνο οι μεμονωμένοι άνθρωποι λειτουργούν έτσι. Οι αποφάσεις τους προκύπτουν μεν από ανθρώπους, αλλά τελικά έχουν έναν ρομποτικό υπολογιστικό χαρακτήρα. Το ζήτημα είναι να βρεις έναν τρόπο να τους τα πάρεις για να γίνει μια δουλειά. να φανεί π.χ. μια επιχείρηση και να δώσει χρήματα για να γίνει ένα νοσοκομείο κι ας έχουν φοροαπαλλαγές κ.λπ. Διαφορετικά δεν θα δίνονταν. Το θέμα είναι να δοθούν κι ας λειτουργούν υστερόβουλα όσοι τα δίνουν.

  150. Γιάννης Ιατρού said

    Για τον (τους) κεραυνούς στην Ακρόπολη που θίγει ο γνωστός αρλούμπας πιο πάνω:

    Χωρίς να έχω γνώση των σχετικών δεδομένων του εδάφους εκεί πάνω στο βράχο της Ακρόπολης, γενικά είναι *πολύ δύσκολο* να επιτευχθεί πολύ καλή γείωση (πολύ μικρή αντίσταση) σε πετρώδες έδαφος, όσες ράβδους, πλέγματα κλπ. και να εγκαταστήσει κανείς. Κι έχουμε και το θέμα/περιορισμό, πως λόγω του μνημείου δεν μπορεί να «σκάψει» και να τρυπήσει κανείς εκεί όπου θα τον βόλευε περισσότερο…..
    Επομένως ο αγωγός που μεταφέρει το φορτίο (ηλ. ενέργεια) του κεραυνού στο έδαφος είναι δυνατό να υπερφορτωθεί, ειδικά αν έχει και μεγάλο μήκος και πέσουν και πολλοί κεραυνοί (σχεδόν) συγχρόνως (π,χ, δεν προλαβαίνει να ψυχθεί, αν έχει ζεσταθεί πολύ προηγουμένως). Η διαστασιολόγηση γίνεται βάσει των (βέλτιστων)τεχνικών κανόνων, οι οποίοι πάλι στηρίζονται σε κάποιους μέσους όρους τιμών, κι έστω κι αν βάλουμε επιπλέον μεγάλο συντελεστή ασφαλείας, σε ορισμένες σπάνιες περιπτώσεις πάλι «λίγος» θα είναι.
    Με λίγα λόγια, είναι δυνατόν να κοπεί, να «λιώσει», σε περίπτωση (συνεχούς) υπερφόρτωσης και ως εκ τούτου απ΄εκείνη τη στιγμή και μετά η αντικεραυνική προστασία να είναι ελλιπής.
    Αν θυμάμαι καλά, δεν είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της, που η Ακρόπολη έχει πρόβλημα με τους κεραυνούς …

  151. loukretia50 said

    Νομίζω καλύψατε το θέμα της πυρκαγιάς από πολλές πλευρές.
    Αν κατά τύχη ενδιαφέρεται κανείς
    De Notre-Dame de Paris au Stryge : l’invention d’une image
    https://journals.openedition.org/lha/257?lang=es

    «Le Penseur de Notre Dame»
    https://www.nga.gov/collection/art-object-page.4588.html

  152. nikiplos said

    150@ είναι πρακτικά αδύνατη η επίτευξη γείωσης – και απαγωγής σε έδαφος με υγρασία, ώστε να πάει τελικά στη γή που έχει μεγάλη χωρητικότητα φορτίου. Εικάζω πως από μόνο του το πρόβλημα αυτό θα πρέπει να είναι sui generis. Ας μην ξεχνάμε πως απαιτείται επίτευξη αντίστασης μικρότερης των 2,5Ω μετρήσιμης με όργανα κι όχι απλή εκτίμηση… Η θεμελιακή γείωση ή κάποια πλάκα χαλκού στο υπέδαφος, δεν παίζει εκεί γιατί απλά δεν υπάρχει υπέδαφος, αλλά βράχος. Έδαφος πρέπει να βρεθεί κάτω από το βράχο, αυτό όμως είναι από μόνο του μεγάλο project και απαιτεί μεγάλη μελέτη…

  153. Γιάννης Ιατρού said

    151: Α μπράβο, εδώ το σχετικό του συνδέσμου που έβαλες σε πιντιέφι (για offline διάβασμα 🙂 )
    La Strynge από το αρχ. ελληνικό «*στρίγξ», η στρίγγλα, μυθικό πλάσμα, σήμερα πλέον είδος πουλιού κοκουβαγιέ 🙂

  154. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    How Notre Dame was built

  155. Γιάννης Ιατρού said

    152: Νίκιπλε, εδώ για πληροφορίες 🙂

  156. loukretia50 said

    153. Μερσί!
    Στις σημειώσεις γράφει για το γένος:
    13 . Dans les éditions successives du Dictionnaire de l’Académie, « stryge » est donné comme substantif masculin toujours au pluriel en 1762 et 1798, puis au singulier en 1835 et en 1878, édition où le mot est complété par son doublet féminin « strige ». Le mot devient féminin dans l’édition de 1935 qui réunit les entrées « strige » et « stryge ». En 1878, Littré donne « stryge » comme substantif masculin, mais ajoute la remarque : « Il faut écrire strige et le faire féminin ». Le Robert de 1985 donne le mot comme féminin, mais précise : « Certains écrivains emploient ce mot au masculin », et ajoute : « On rencontre la variante strige. » L’évolution sémantique de « stryge » indique ainsi le passage du pluriel au singulier, ainsi que la féminisation du mot à l’issue d’une longue phase d’indétermination de genre.

    Ο Ουγκώ έγραψε και για βανδαλισμούς μνημείων
    Victor Hugo, « Sur la destruction des monuments de France », Revue de Paris, août 1829
    https://books.google.gr/books?id=FcWkAgAAQBAJ&pg=PR76&lpg=PR76&dq=Victor+Hugo,+%C2%AB+Sur+la+destruction+des+monuments+de+France+%C2%BB,+Revue+de+Paris,+ao%C3%BBt+1829&source=bl&ots=_BdRABOIgZ&sig=ACfU3U2dlapyoJ_8ZBMUzgppbu3NlsOEaQ&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjV1bzZ-9fhAhVwk4sKHWB_ByAQ6AEwAHoECAcQAQ#v=onepage&q&f=false

  157. Γιάννης Ιατρού said

    154: ΕΦΗ, …πετραδάκι-πετραδάκι 🙂

  158. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    151 Λου Πολύ ωραία!

    153 Γιάννης Ι. >>La Strynge από το αρχ. ελληνικό «*στρίγξ», η στρίγγλα,
    Γιάννη και στρύτζω! (καλά στρίτζω θα είναι ,από το στριμένη) αλλά λμτ 🙂
    Θυμάσαι ποιος έλεγε ποιαν έτσι;
    157 🙂 λιθάριον λιθάριον !

  159. Γιάννης Ιατρού said

    158α : εννοείς την Τασσώ Καββαδία, την αιώνια κακιά του ελληνικού κινηματογράφου; 🙂

  160. loukretia50 said

    O Oυγκώ έχει γράψει για πολλά…
    À Alphonse Rabbe
    “….Dans ce siѐcle où par l’or les sages sont distraits
    Où l’ idée est servante auprѐs les intérêts
    Temps de fruits avortés et des tiges rompues
    D’ instincts dénatures , des raisons corrompues
    Où dans l’ esprit humain tout étant dispersé
    Le présent au hazard flotte sur le passé …“
    Victor Hugo
    https://www.poesie-francaise.fr/victor-hugo/poeme-a-alphonse-rabbe.php

  161. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κινδυνεύουν τα μνημεία της Ελλάδας λόγω υποχρηματοδότησης.
    «Η ελληνική πολιτεία δεν επανεπενδύει τα χρήματα που εισπράττει.Έχουμε μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό άρα και μικρότερες δυνατότητες παρέμβασης»
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://sputniknews.gr/amp/ellada/201904173059933-mnimeia-ellada-akropoli-fusikes-katastrofes/&ved=2ahUKEwi819fs89fhAhUEMuwKHbLUCKQQFjANegQIBBAB&usg=AOvVaw2Fza9NATmvrUD-y7yy88VI&ampcf=1

  162. Γιάννης Ιατρού said

    161: Τι να πρωτοκοιτάξεις ρε Γιάννη, με τα τόσα που έχουμε … Ώρα είναι να βγει κι η Περιστέρη να πει για τον λόφο Καστά ,,,,

  163. loukretia50 said

    Θα είναι αιρετικό για το συγκεκριμένο νήμα αν πω ότι παρά το σοκ που ένοιωσα για το γεγονός , αλλά και γιατί πάντα είχα ένα ιδιαίτερο δέσιμο με το Παρίσι, με συγκλόνισε πολύ περισσότερο η καταστροφή στην Παλμύρα?
    Ήταν μια χώρα ολόκληρη που δε θάναι ποτέ πια η ίδια… και δυστυχώς δεν είναι η μόνη περίπτωση που καταστρέφεται όχι μόνο η πολιτιστική κληρονομιά , αλλά το παρόν και το μέλλον του λαού.
    Χωρίς καμιά ελπίδα για αποκατάσταση.

  164. Μαρία said

    161
    Μαυρικόπουλε, πες αλεύρι. Ο Τσακοπιάκος σε γυρεύει.

  165. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    159. Οοχι! Ο Βαγγέλης Γιαννόπουλος για τη Στάη.
    162. Αντε ντε! Όταν έπεσε το στέγαστρο στη Σαντορίνη επί Τατούλη δεν είχαμαν κρίση. 😦

    164 Ο Τσακοπιάκος έρχεται από μακριά (ήθελα ευκαιρία να το γράψω 🙂 ) .
    http://www.fimes.gr/2016/10/ypourgeio-politismou-skandalo/#axzz5lOg2gW2G

  166. Μαρία said

  167. Γιάννης Κουβάτσος said

    162: Στη χώρα με τη μεγαλύτερη φορολόγηση και τη μικρότερη ανταπόδοση εκ μέρους του κράτους δικαιούμαστε κάτι καλύτερο και σ’ αυτόν τον τομέα. Αντ’ αυτού, εστιάζουμε στις (κατά ριπάς τελευταία) κοτσάνες του Τσίπρα.

  168. Γς said

    163:

    >Θα είναι αιρετικό για το συγκεκριμένο νήμα αν πω ότι […] με συγκλόνισε πολύ περισσότερο η καταστροφή στην Παλμύρα?

    Εμένα η ανατίναξη των αγαλμάτων του Βούδα στην κοιλάδα του Μπαμιγιάν στο Αφγανιστάν. Τα ιερά έργα ελληνοβουδιστικής τέχνης.

    Τόσο πολύ που ξέσπασα στον φουκαρά τον Αρούν:

    https://caktos.blogspot.com/2013/09/the-destroyed-buddhas-of-bamiyan.html

  169. Γιάννης Ιατρού said

    167: Σιγά ρε συ, μην είμαστε «η χώρα με τη μεγαλύτερη φορολόγηση». Η ανταπόδοση πάντα γίνεται στην άλλη ζωή, άθεε! 🙂

  170. Πουλ-πουλ said

    167.
    Η συντριπτική πλειονότητα των αναστηλωτικών έργων στην Ελλάδα, απο κάποιο απρόσιτο θέατρο σε ένα κυκλαδονήσι ως την Ακρόπολη, γίνεται έκπαλαι με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ και των προκατόχων του. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια έχουν εμφανιστεί ιδιώτες χορηγοί, αλλά και σημαντικές συλλογικές πρωτοβουλίες, όπως το Διάζωμα.

  171. sarant said

    164 Τσακοπιάκος! Φοβερό όνομα για τέτοιες δουλειές!

  172. Μαρία said

    Notre-Dame de Paris à travers les archives https://francearchives.fr/fr/article/163529389

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: