Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Χαράλαμπος Κανόνης (Δημ. Σαραντάκος) 8 – Η συμμετοχή στην Αντίσταση

Posted by sarant στο 23 Ιουλίου, 2019


Εδώ και λίγο καιρό άρχισα να δημοσιεύω, σε συνέχειες, το βιβλίο του πατέρα μου «Χαράλαμπος Κανόνης. Η ζωή και ο θάνατος ενός Ανθρώπου», το πρώτο μη επιστημονικό βιβλίο του.

Ο Κανόνης ήταν Μυτιληνιός, γεωπόνος, υπάλληλος της ΑΤΕ, συνάδελφος και επιστήθιος φίλος του παππού μου, στέλεχος του ΕΑΜ και του ΚΚΕ. Βρήκε μαρτυρικό θάνατο τον Μάρτιο του 1948 στη Χίο, στον εμφύλιο.

Κανονικά οι δημοσιεύσεις γίνονται κάθε δεύτερη Τρίτη. Η προηγούμενη συνέχεια βρίσκεται εδώ. Στη σημερινή όγδοη συνέχεια περναμε στο τρίτο κεφάλαιο του δεύτερου μέρους του βιβλίου, και ξαναβρίσκουμε τον Κανόνη και τη συμμετοχή του στην Αντίσταση.

Τιμή σ’ εκείνους, όσοι στην ζωή των
όρισαν να φυλάττουν Θερμοπύλες
Κωνσταντίνος Καβάφης

Ο Χαράλαμπος ο Κανόνης οργανώθηκε στο ΕΑΜ μαζí με το Νίκο το Σαραντάκο, αμέσως μόλις σχηματίστηκαν εαμικές οργανώσεις στο νησί. Από το Δεκέμβρη του 1941 οι δυο φίλοι είχαν προσχωρήσει στο ανασυγκροτημένο Κομμουνιστικό Κόμμα. Τους είχε στρατολογήσει ένας άλλος τραπεζικός υπάλληλος, ο Μήτσος Χαραλαμπίδης της Εθνικής.

Ο Κανόνης, που σα γεωπόνος της Αγροτικής Τράπεζας, γύριζε συνεχώς στο χωριό, βοήθησε πολύ στο στήσιμο εαμικών οργανώσεων στην ύπαιθρο. Ταυτόχρονα μεσολαβούσε για την αποστολή τροφίμων από τα χωριά κατευθείαν στους κα-ταναλωτικούς συνεταιρισμούς, που είχαν δημιουργηθεί στη Μυτιλήνη, χωρίς τη μεσολάβηση των μαυραγοριτών. Για τις μετακινήσεις του χρησιμοποιούσε ποδήλατο, για την κυκλοφορία του οποίου η διεύθυνση της Τράπεζας είχε βγάλει ειδική άδεια από τις γερμανικές αρχές.

Τα βράδια μαζεύονταν όπως και πριν στου Σαραντάκου για κουβέντα, αλλά και για ν’ ακούσουν τις ειδήσεις από ένα παράνομο ραδιόφωνο, που είχε φτιάσει μόνος του ο πολυμήχανος φίλος του. Οι Γερμανοί μπαίνοντας στη Μυτιλήνη κατασχέσανε όλα τα ραδιόφωνα του νησιού. Βρήκαν το μέτρο αυτό πιο λυσιτελές από το σφράγισμα που είχαν επιβάλλει στους δέκτες των αθηναίων και σαλονικιών. Ελάχιστα ραδιόφωνα αφέθηκαν σε ορισμένα καφενεία καθώς και σε σπίτια γερμανοφίλων, που φιλοξενούσαν Γερμανούς αξιωματικούς.

Ο Σαραντάκος δεν τo ‘βαλε κάτω. Στη σοφίτα του σπιτιού του είχε εγκαταστήσει, από τότε που παντρεύτηκε, πλήρες εργαστήριο πολλαπλών δραστηριοτήτων. Ήταν ικανότατος, αν και αυτοδίδακτος, ηλεκτρονικός και το να φτιάσει δέκτη βραχέων ήταν γι’ αυτόν παιχνιδάκι. Το παράνομο ραδιόφωνο μονταρίστηκε κάτω από ένα ξύλινο σκαμνί, που ο Κανόνης το ονόμασε «ο τρίπους της Πυθίας» και έτσι οι δυο φίλοι άκουγαν κάθε βράδυ τα δελτία ειδήσεων του Λονδίνου, της Μόσχας και του Καΐρου.

Από το φθινόπωρο του 1942 ως την άνοιξη του 1943 η Οργάνωση εδραιώθηκε για καλά στη Λέσβο. Σ’ αυτή την περίοδο οργανώθηκαν οι πιο ζωντανοί Mυτιληνιοί, αυτοί που στα επόμενα χρόνια άπλωσαν το ΕΑΜ σ’ όλο το νησί και τούδωσαν τον καθολικό και παλλαϊκό χαρακτήρα του.

Ιδιαίτερα ισχυρή ήταν η παρουσία των διανοουμένων στο ΕΑΜ. Αυτό είχε σαν άμεση συνέπεια την πνευματική άνθιση σ’ όλους τους τομείς της Τέχνης . Ανασυγκροτήθηκε ο παλιός Φιλοτεχνικός Όμιλος Μυτιλήνης, ο ιστορικός ΦΟΜ, που τώρα τον καθοδηγούσαν στελέχη του ΕΑΜ, όπως ο Παναγιώτης Βουλαλάς και της ΕΠΟΝ, όπως ο Κώστας Βουδούρης, ο Γιώργος ο Χατζηπαυλής, ο Αργυρής ο Αραβανόπουλος, ο Αρίστος ο Πολυχρονιάδης, ο Θανάσης ο Πολυχρονιάδης και άλλοι νεολαίοι και πολύ σύντομα η Μυτιλήνη γνώρισε θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, εκθέσεις και διαλέξεις υψηλής ποιότητας. Πολύ βοήθησε στο θεατρικό τμήμα του ΦΟΜ ο αρχαιολόγος και σκηνοθέτης Στρατής Παρασκευαΐδης. Με την καθοδήγηση του εαμίτη καθηγητή του Γυμνασίου Μίλτη Παρασκευαΐδη και παιδιών της μαθητικής ΕΠΟΝ, εκδόθηκε από τους μαθητές των τελευταίων τάξεων του Γυμνασίου περιοδικό στην αρχή χειρόγραφο, όπως η παλιά εκείνη «Νιότη» με τίτλο «Μαθητικές Σελίδες», αργότερα όμως έντυπο με τίτλο «Λεσβιακά Γράμματα», που κάτω από τη μύτη της γερμανικής λογοκρισίας περνούσε τις ιδέες της Αντίστασης σε πλατιά στρώματα της λεσβιακής κοινωνίας και ιδίως των νέων.

Η κακή διαχείριση και τα πολυάριθμα οικονομικά σκάνδαλα, που χαρακτήριζαν τη διοίκηση των Φιλανθρωπικών Καταστημάτων Μυτιλήνης υπό τον Ιάκωβο, και η πίεση της κοινής γνώμης, ανάγκασαν τον κατοχικό Νομάρχη και τους Γερμανούς προϊσταμένους του Βάλτερ και Τόλιγκερ, να δεχτούν τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής, που θα ερευνούσε και θα έλεγχε τα οικονομικά των Φιλανθρωπικών Καταστημάτων. Και αυτή η επιτροπή, που την απάρτιζαν υπάλληλοι της Αγροτικής Τράπεζας, δικηγόροι και εφοριακοί, ήταν κάτω από την καθοδήγηση του ΕΑΜ. Δυο από τα μέλη της ήταν ο Κανόνης και ο Σαραντάκος.

Η επιτροπή άρχισε τις εργασίες της το Δεκέμβρη του 1943. Πολύ γρήγορα διαπιστώθηκαν σοβαρότατες ατασθαλίες και παραλείψεις, που στοιχειοθετούσαν μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο. Το Μάρτιο του 1944 η επιτροπή ήταν έτοιμη να δώσει το πόρισμά της στο Νομάρχη. Τότε ακριβώς οι Γερμανοί έπιασαν όλα τα μέλη της επιτροπής, μαζί και μ’ άλλους πολίτες και τους έκλεισαν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Διδασκαλείου. Ο μόνος που ξέφυγε τη σύλληψη κι αργότερα πέρασε στη Μέση Ανατολή, ήταν ο δικηγόρος Τάκης Αμπατζής.

Η σύλληψη ομήρων την παραμονή της 25ης Μαρτίου 1944 δεν ήταν κάποιο τυχαίο και ξεκάρφωτο γεγονός. Από καιρό η ύπαιθρος του νησιού βρισκόταν σε αναβρασμό. Η δράση του ΕΑΜ είχε πλατύνει και περνούσε σε ανώτερα επίπεδα. Ωρίμαζε η δημιουργία ένοπλων τμημάτων στην ύπαιθρο και ετοιμαζόταν η κυκλοφορία παράνομων αντιστασιακών εφημερίδων. Λίγες μέρες πριν από τις συλλήψεις ο διοικητής της Γκεστάπο, ο θηριώδης σε διαστάσεις και σε συμπεριφορά Χανς Βούντερλιχ, πήγε ο ίδιος να συλλάβει το Μανώλη Λαμπαδαρίδη, στο μαγαζάκι που είχε ο τελευταίος στην αγορά κοντά στο Πηγαδέλι. Ο Λαμπαδαρίδης μπόρεσε να κλειδώσει τον γκεσταπίτη στο μαγαζί και να φύγει. Πιάστηκε όμως λίγο αργότερα και κλείστηκε στα κρατητήρια της Γκεστάπο, όπου βασανίστηκε άγρια. Παρ’ όλα αυτά δύο μέρες μετά κατάφερε να δραπετεύσει. Το γεγονός αυτό γέμισε με ενθουσιασμό τον κόσμο.

Εκτός απ’ αυτό όμως, όσο πλησίαζε η εθνική γιορτή, έφταναν στους Γερμανούς μηνύματα για επαναστατικές εκ-δηλώσεις στην Αγιάσο, το ορεινό κεφαλοχώρι με τη μακρόχρονη αγωνιστική παράδοση και στον Μανταμάδο, άλλο σημαντικό χωριό στα βόρεια του νησιού. Οι γερμανοί αποφασίσαν να στείλουν στρατιωτικά τμήματα στα ατίθασα κεφαλοχώρια και όπως συνήθιζαν έπιασαν αρκετούς ομήρους στην πόλη.

Όπως δεν ήταν τυχαίο το γεγονός της σύλληψης των ομήρων, έτσι δεν ήταν αυθαίρετη η επιλογή των προσώπων, που πιάστηκαν. Στην πλειοφηφία τους ήταν μέλη της εξεταστικής επιτροπής των οικονομικών των Φιλανθρωπικών Κα-ταστημάτων.

Ο Κανόνης με το Σαραντάκο ξεχώρισαν από την πρώτη μέρα στο Στρατόπεδο Συγκέντρωσης, για την ψυχραιμία, την ευψυχία και το κέφι τους. Η συμπεριφορά τους έδινε κουράγιο κι αισιοδοξία και στους άλλους συγκρατούμενούς τους. Όταν έβλεπαν τίποτα ψοφοδεείς να μαζεύονται σε καμιά γωνιά και να κλαιν τη μοίρα τους, σκορπώντας έτσι την αποθάρρυνση και σε άλλους, είχαν έναν αλάνθαστο τρόπο να τους κάνουν να σταματήσουν: Πήγαιναν δίπλα τους κι άρχιζαν να ψέλνουν τη νεκρώσιμη ακολουθία — η συγκέντρωση των θρηνωδών διαλυόταν αμέσως.

Οι δυο φίλοι συνέχισαν και μέσα στο Στρατόπεδο τις σκακιστικές μονομαχίες τους με ένα αυτοσχέδιο σκάκι, που φτιάξαν με πιόνια από ψίχα ψωμιού.

Έντεκα μέρες μετά τη σύλληψή τους, στη νύχτα της 3 προς 4 Απριλίου 1944, καταδρομείς του Ιερού Λόχου, του Ελληνικού Στρατού της Μέσης Ανατολής, που έφτασαν ως τις ακτές της Μυτιλήνης με υποβρύχιο, χτύπησαν το κτίριο της Γκεστάπο, που ήταν τελείως ανυπεράσπιστο σε προσβολή από τη θάλασσα. Σκοτώθηκαν ο διοικητής της Χανς Βούντερλιχ, ο υπασπιστής του Νόσκε και αρκετοί Γερμανοί. Ένα απόσπασμα από τους καταδρομείς με επικεφαλής το λέσβιο αξιωματικό Μίμη Γαληνό, χτύπησε το Διδασκαλείο, σκοτώνοντας τους τρεις Γερμανούς που βρήκαν εκεί και ένα χω-ροφύλακα, που θεώρησε καλό να πυροβολήσει τους ιερολοχίτες.

Οι καταδρομείς ανακοίνωσαν στους κρατούμενους ότι είναι ελεύθεροι. Εκείνοι ζήτησαν να τους πάρουν μαζί τους. Τους ανακοινώθηκε πως αυτό ήταν αδύνατο γιατί δε χωρούσαν στο υποβρύχιο. Τότε οι κρατούμενοι ζήτησαν να τους δοθούν τουλάχιστον όπλα, ώστε να μπορέσουν φεύγοντας, να υπερασπίσουν τη ζωή τους. Ούτε όμως όπλα περίσσευαν. Τότε με πρωτοβουλία του Κανόνη αποφασίστηκε να μείνουν όλοι στο Στρατόπεδο.

Οι Γερμανοί μετά την αποχώρηση των ιερολοχιτών συγκέντρωσαν όλους τους κρατούμενους στο υπόγειο της Ορτς Κομαντατούρ και ετοιμάστηκαν να τους εκτελέσουν, γιατί αρχικά νόμισαν πως έγινε επιδρομή ανταρτών. Όταν εξακρίβωσαν την αλήθεια τους ξαναμεταφέραν στο Στρατόπεδο.

Τέλη Μαΐου, με την ευκαιρία των γενεθλίων του Χίτλερ, οι Γερμανοί απόλυσαν πολλούς κρατούμενους κι ανάμεσά τους και τους ομήρους που έπιασαν στις 24 Μαρτίου. Ο Κανόνης με το Σαραντάκο ξαναγύρισαν στην υπηρεσία τους στην Τράπεζα και στην εξεταστική επιτροπή. Τέλη Ιουνίου η Οργάνωση τους ειδοποίησε να ετοιμαστούν να περάσουν στην παρανομία, γιατί υπήρχαν πληροφορίες πως θα τους ξανάπιαναν.

Οι πληροφορίες αυτές δεν ήταν αβάσιμες. Η επιμονή τους να ξαναλειτουργήσει η επιτροπή ενόχλησε αρκετούς. Ήταν όμως και κάτι άλλο. Μέσα στον πρώτο μήνα από την απόλυσή τους από το Στρατόπεδο, με αντολή της Οργάνωσης του ΕΑΜ πρωτοστάτησαν στη σύγκληση πλατιάς σύσκεψης με θέμα τον επισιτισμό. Στη σύσκεψη αυτή οι εκπρόσωποι των μεγαλεμπόρων του λαδιού κάτω από την πίεση του κόσμου υποχρεώθηκαν να καταθέσουν τεράστιες ποσότητες λαδιού, με τις οποίες δημιουργήθηκε ένα κεφάλαιο σα βάση για ανταλλαγές με άλλα τρόφιμα. Τη διαχείριση του κεφαλαίου αυτού ανάλαβε μια Επιτροπή Επισιτισμού, που εκλέχτηκε από τη σύσκεψη. Η Επιτροπή αυτή, που την αποτελούσαν τέσσερις απλοί άνθρωποι του λαού, ο υπάλληλος της Εθνικής Τράπεζας Γιώργος Βενέτης, ο αρτεργάτης Μιχάλης Βαΐτης, ο ράφτης Μιχάλης Σάββας και ο εργάτης γης Στρατής Μουφλουζέλης, λειτούργησε σ’ όλη τη διάρκεια της Κατοχής, αλλά και μετά την απελευθέρωση, σαν όργανο πια της λαϊκής εξουσίας.

Η συνέχεια στο επόμενο. Επειδή όμως αναφέρθηκε το περιστατικό με το αυτοσχέδιο σκάκι που είχαν στο στρατόπεδο, φτιαγμένο από ψίχα ψωμιού, ας κλείσουμε με το ποίημα που έγραψε ο παππούς μου για το ίδιο θέμα.

ΤΟ ΣΚΑΚΙ

Μας κουβαλήσαν στο στρατόπεδο ένα βράδυ.
Εμένα πρώτα, το Χαράλαμπο μετά.
Το Χαριλή καί τον Αλέκο από κοντά
κι άλλους πεντέξι. Αλάκερο κοπάδι.
Κι είμαστε αλήθεια … Κι ας το πούμε ειλικρινά.
ένα κοπάδι από σκιαγμένα ζωντανά.

Φόβος και τρόμος μας συνείχε στην αρχή.
Όλοι φοβούνται. Αυτή ναι η αλήθεια.
Μα, φαίνεται, πως όλα είναι συνήθεια…
Σιγά – σιγά τρυπώνει η ελπίδα στην ψυχή.
κι αν κάπου εκεί παραμονεύει ο χάρος
μαθαίνεις να τονε κοιτάς με κάποιο θάρρος.

Σε δυο – τρεις μέρες ξέφτισαν οι τρόμοι
έστρωσε ένας ρυθμός κάποιας ζωής.
Κι εξόν από δυο – τρεις ψοφοδεείς
που τρέμαν και στον ύπνο τους ακόμη
εμείς οι άλλοι, ας πούμε, οι «δυνατοί»
ζούσαμε μια ζωή σχεδόν υποφερτή.

Είμασταν πιότερο απ’ αδέρφια με το Λάμπη.
Κι άνεργοι εδώ που μας μαντρίσαν οι ναζήδες
νάχαμε σκάκι και να κάναμε παρτίδες…!
«Πολιτισμένοι» οι Γερμανοί δεν επιτρέψαν νάμπει.
Δεν έπρεπε όμως το δικό τους να περάσει.
Παίζαμε με ένα, που με ψίχα είχανε φτιάσει.

Είτανε λίγο τότε το ψωμί
και μια μπουκιά μονάχα είτανε κάτι
και φυσικά, δεν είμασταν χορτάτοι,
ωστόσο μ’ οποιαδήποτε τιμή
θες από πείσμα, θες από μεράκι
εμείς το κονομήσαμε το σκάκι.

65 Σχόλια to “Χαράλαμπος Κανόνης (Δημ. Σαραντάκος) 8 – Η συμμετοχή στην Αντίσταση”

  1. nikiplos said

    εμείς οι άλλοι, ας πούμε, οι «δυνατοί»
    ζούσαμε μια ζωή σχεδόν υποφερτή.

  2. gpoint said

    Καλημέρα

    Ομορφο

  3. Γιάννης Ιατρού said

    «ο τρίπους της Πυθίας» !!! ΑΠΙΘΑΝΟ 🙂

  4. leonicos said

    Φοβερός άνθρωπος αυτός ο Σαραντάκος. Αλλά και το μεράκι είναι επίσης φοβερή δύναμη.

    Είτανε λίγο τότε το ψωμί
    και μια μπουκιά μονάχα είτανε κάτι
    και φυσικά, δεν είμασταν χορτάτοι,
    ωστόσο μ’ οποιαδήποτε τιμή
    θες από πείσμα, θες από μεράκι
    εμείς το κονομήσαμε το σκάκι.

    Αυτό το τελευταίο δίστιχο πρέπει α το έχω ξαναδιαβασει εδώ μέσα

  5. leonicos said

    «ο τρίπους της Πυθίας» !!! ΑΠΙΘΑΝΟ 🙂

    Αν δεν ήσαν ικανοί να τα φτιάξουν, δεν θα είχαν και ιδέες να τα ονοματίσουν.

    Όποιος είναι ικανός στα χέρια είναι ικανός και το μυαλό. Τα χέρια δεν κουνιούνται μόνα τους

  6. ΓΤ said

    «Τέλη Μαΐου, με την ευκαιρία των γενεθλίων του Χίτλερ, […]» Ο οποίος Χίτλερ είχε γεννηθεί Απρίλιο…

  7. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    6 Είχε γεννηθεί 20 Απριλίου αλλά μέχρι να παρθεί η απόφαση και να φτάσει ίσαμε τις εσχατιές του Ράιχ περνάει καιρός.

  8. Νίκος Κ. said

    «Η κακή διαχείριση και τα πολυάριθμα οικονομικά σκάνδαλα, που χαρακτήριζαν τη διοίκηση των Φιλανθρωπικών Καταστημάτων Μυτιλήνης υπό τον Ιάκωβο, και η πίεση της κοινής γνώμης, ανάγκασαν τον κατοχικό Νομάρχη και τους Γερμανούς προϊσταμένους του Βάλτερ και Τόλιγκερ, να δεχτούν τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής, που θα ερευνούσε και θα έλεγχε τα οικονομικά των Φιλανθρωπικών Καταστημάτων».

    «Φιλάνθρωποι» με το αζημίωτο. Πόσες και πόσες ιστορίες πλουτισμού καλύφθηκαν από την «υπέρτατη ανάγκη» προάσπισης του τρίπτυχου πατρίς-θρησκεία-οικογένεια! Ακόμη κι οι Γερμανοί αναγκάστηκαν να τα διερευνήσουν. Είμαι σίγουρος πως όλα θα μετατράπηκαν σε περασμένα-ξεχασμένα στο μεταπολεμικό σκηνικό.

  9. ΓΤ said

    @7

    Ναι, αλλά, έτσι όπως έχει γραφτεί, μπορεί να παρασύρει τον αναγνώστη.

  10. loukretia50 said

    Καλημέρα!
    Μου άρεσε και το σημερινό και πιο πολύ το ποίημα του παππού. Απλό, λιτό, βαθύτατα ανθρώπινο.
    Όσο για τα πρόσωπα και τη δράση τους, πιο πολύ εκτίμησα το κουράγιο και τη διάθεση να πολεμούν το φόβο και την ηττοπάθεια. Το σκάκι ήταν κάτι χαρακτηριστικό για να μην αφεθούν στην αδράνεια και τις μαύρες σκέψεις.
    Αλλά το καλύτερο για μένα ήταν αυτό με τη νεκρώσιμη ακολουθία.

    5. Λεώνικε, διαφωνώ!
    Τα χέρια κάποιων είναι αδύνατο να συντονιστούν δημιουργικά, κι ας έχουν φοβερές ιδέες για πρακτικά θέματα. Λίγο απέχουν από το σημείο να μη γνωρίζει η δεξιά τους τι ποιεί η αριστερά τους.
    Ίσως βέβαια να ευθύνεται και το γεγονός ότι πολλοί αριστερόχειρες χρησιμοποιούν το δεξί αλλά παραμένουν αδέξιοι, ενώ το άλλο χέρι συνήθισε στην απραξία.
    Λέω, μήπως! – δικαιολογίες ψάχνω!

  11. ΞΥΠΕΤΑΙΩΝ said

    Ήτανε νέοι, ήτανε νέοι, ήταν παιδιά
    κι έτυχε να ‘ναι και καλή σοδειά.

    Μ. Αναγνωστάκης

  12. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  13. venios said

    Oi Γερμανοί αφήσαν ελεύθερους «τρομοκράτες» στα γενέθλια του Χίτλερ. Ακούσατε μήπως οι Αμερικανί να απελευθέρωσαν κρατούμενους στα γενέθλια του Ομπάμα ή του Τραμπ;

  14. Corto said

    13:
    Χωρίς να θέλω να δικαιολογήσω τους Αμερικάνους, πάντως και οι Γερμανοί επιλεκτικά απελευθέρωσαν κρατούμενους:

    «Χάριτος αποκλείονται:
    1) Άτομα δράσαντα κομμουνιστικώς
    2) Κατάδικοι οίτινες κατά την έκτισιν της ποινής των επέδειξαν κακήν διαγωγήν

    Το παρόν Διάταγμα δεν ισχύει δια την περιοχήν αρμοδιότητος του Διοικητού Φρουρίου Κρήτης

    Το Διάταγμα τίθεται εν ισχύι από της 20/4/1944

    Ο Στρατιωτικός Διοικητής της Ελλάδος»

    Συνεπώς οι Γερμανοί δεν απελευθέρωσαν «τρομοκράτες» δηλαδή κομμουνιστές.

  15. ΓιώργοςΜ said

    10β Το #5 δε λέει πως είναι αδύνατο να έχει κάποιος κοφτερό μυαλό και αδέξια χέρια, αλλά πως είναι αδύνατο να έχεις επιδέξια χέρια και νωθρό μυαλό.
    Συνεπαγωγή, όχι ισοδυναμία, που λέγαμε και στα μαθηματικά.

  16. sarant said

    14 Α, ωραία που το βρήκες.

  17. 15 & 10β Συνεπαγωγή κάνει και η Λ. αλλά την αντίστροφης πρότασης. Επιδέξια χέρια ==> κοφτερό μυαλό λέει το κείμενο και θαρρώ ισχύει.
    Η ένσταση για το αντίστροφο δεκτή, κοφτερό μυαλό δεν δίνει στοιχεία για το πώς πάνε τα χέρια.

    Ώστε Πηγαδέλι, ε; Κι εγώ όλα τα χρόνια το ξέρω Πηγαδάκι. Κι είναι πολύ κοντά στην Κουλμπάρα που ήταν το σπίτι που μαζευόταν η παρέα αν και μεταξύ τους μεσολαβεί κι η Κουμιδιά (κι όλ’ αυτά σε μόλις 300 μέτρα απόσταση)!

  18. 17 όχι το κείμενο, ο Λεώ στο 5 το λέει (και είναι της αντίστροφης πρότασης βέβαια)

  19. Γιάννης Ιατρού said

    14: Corto
    ..Το Διάταγμα τίθεται εν ισχύι από της 20/4/1944..

    Για τις 20/04/1944, στα 55α γενέθλια του Χίτλερ, σημαδιακή ημέρα με την απόπειρα του Klaus Stauffenberg εναντίον του (και για εμάς με την μάχη του ΕΛΑΣ στο χωριό Γλόγοβα στην Αρκαδία), βρήκα εδώ ένα ωραίο ντοκιμαντέρ και άλλες πληροφορίες.

  20. Αγγελος said

    20 Ιουλίου δεν ήταν η απόπειρα κατά του Χίτλερ; Αλλά είχε άγιο! (Τώρα, ποιος Άγιος θα προστάτευε τον Χίτλερ…)

  21. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    20 Ο Άγιος Γρηγόριος ο Ναζι-ανζηνός 🙂

  22. Corto said

    19: Ωραίες πληροφορίες Γιάννη!

    Και εδώ βρήκα μία σχετική συγκλονιστική αφήγηση:

    https://creta24.gr/o-kritikos-poy-glitose-to-thanato-logo-ton-genethlion-toy-chitler-kai-ezise-ti-friki-ton-kolastirion-ton-nazi/

  23. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Τα συμβάντα στην Αγιάσο τέλη Μάρτη του 1944
    https://www.newsbeast.gr/greece/arthro/2637217/to-agnosto-bloko-ton-nazi-kataktiton-stin-agiaso-tis-lesvou

  24. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα και τις πολύτιμες προσθήκες!

    20 Πράγματι, 20 Ιουλίου. Στο τέλος δηλαδή.

  25. Georgios Bartzoudis said

    Λίγο-πολυ, σε όλη την Ελλάδα αυτά συνέβησαν (ή απλώς λέγει το ΕΑΜ-ΚΚΕ). Θα προσπαθήσω να βρω αν υπάρχει αντίλογος σχετικά με τον Ιάκωβο Μυτιλήνης κλπ. Τι να κάνουμε; Μερικούς ενοχλεί πολύ όχι μόνο η θρησκεία (το «όπιο» των λαών) αλλά και η πατρίδα και η οικογένεια!

  26. ΓΤ said

    Ασφαλώς ενοχλεί, ιδίως εκείνο το αγραμματοκιοπέκι που λέει ότι δεν υπάρχουν άλλοι πλανήτες (Τ’ ακούς, Σταμάτη Κριμιζή;) και ο οποίος, φαντάζομαι, θα χρησιμοποίησε την ποιμαντορική του ράβδο για σελφοκόνταρο όταν απαθανάτιζε τη μουτράκλα του στο κάδρο με το ζεύγος Μπαχαλολιάκου.

  27. Γιάννης Ιατρού said

    26: Τι… μας κρύβει η ΝΑΣΑ;

  28. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεοτερα!

  29. Θρακιώτης said

    1) Στα όσα πολύ ωραία λέει ο μακαριστός πατήρ Σαραντάκος για τον ναζιστή Μητροπολίτη Μυτιλήνης Ιάκωβο Γκιγκίλα (1878 – 1958), θα ήθελα να προσθέσω το εξής: Το 2016, η τάχα προοδευτική Θεολογική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ανέλαβε το ξέπλυμα του ναζιστή Ιεράρχη, αναθέτοντας και εγκρίνοντας την κατάπτυστη Διδακτορική Διατριβή «Ο μητροπολίτης Μυτιλήνης Ιάκωβος ο από Δυρραχίου: Από την Εθναρχούσα Εκκλησία στην Εθνική».

    Είναι αδιανόητο το τί αισχρά πράγματα γράφονται μέσα σε αυτή τη διδακτορική διατριβή του ΑΠΘ. Όχι μόνο ξεπλένεται ο βρώμικος ρόλος του Γκιγκίλα επί Κατοχής, αλλά και εφευρίσκεται άλλοθι για τα ανήκουστα εγκλήματά του στη Μικρά Ασία (ως δεξί χέρι του εθνοφυλετιστή Δεσπότη Σμύρνης, Χρυσόστομου Καλαφάτη) εναντίον του άμαχου τουρκικού πληθυσμού και στη Βόρειο Ήπειρο εναντίον των ανυπεράσπιστων και φιλήσυχων Αλβανών.

    Για να αντιληφθούν όλοι περί τίνος πρόκειται, θα ανεβάσω μόνο δύο σελίδες αυτής της κατάπτυστης διδακτορικής διατριβής, την οποία θα έπρεπε προ πολλού να είχε καταγγείλει δημοσίως ο κ. Νίκος Σαραντάκος, αν μή τι άλλο για να προστατεύσει τη μνήμη του αλησμόνητου πατρός του




    ΕΡΩΤΩ τον αγαπητό κ. Σαραντάκο: Αληθεύει ότι ο Δεσπότης Μυτιλήνης επί Κατοχής Ιάκωβος Γκιγκίλας έσωσε από το εκτελεστικό απόσπασμα των Ναζί πενήντα αντάρτες του ΕΑΜ, όπως λέει η κατάπτυστη διδακτορική διατριβή του ΑΠΘ; Κι αν ο συγγραφέας (υπηρετεί ως καθηγητής σε ιδιωτικό σχολείο της Αθήνας) Πέτρος Οικονομόπουλος ψεύδεται, γιατί δεν βγαίνετε ευθαρσώς να τον καταγγείλετε, κύριε Νϊκο μου, προστατεύοντας τη μνήμη του πατρός σας;

    2) Θα τελειώσω για σήμερα με μία ακόμη ενδιαφέρουσα αποκάλυψη, εξηγώντας προηγουμένως γιατί πρέπει να βγούν όλοι δημοκράτες σχολιαστές του Ιστολογίου και να καταγγείλουν τον νέο Πρωθυπουργό της Βρετανίας, Μπόρις – Αλέξανδρο Τζόνσον:

    ΕΡΩΤΩ: Αν ένας σχολιαστής έγραφε πως οι Έλληνες ανήκουν στην ΑΡΙΑ ΦΥΛΗ, θα του επέτρεπε ο κ. Σαραντάκος να συνεχίσει να γράφει σχόλια στο παρόν Ιστολόγιο;

    ΑΠΑΝΤΩ: Όχι, βέβαια και θα είχε χίλια δίκια ο κ. Σαρ.. Έλα, όμως, που ο νέος Βρετανός πρωθυπουργός Boris Johnson αυτό ακριβώς γράφει για τους Άγγλους στο περίφημο βιβλίο του για τον Τσώρτσιλ, που εξέδωσε το 2014 από τις εκδόσεις «Penguin» με τίτλο «
    The Churchill Factor: How One Man Made History» (κατεβάστε το ΕΔΩ)

    Μεταφέρω επί λέξει τα λόγια του…. ΜΠΟΡΙΣ ΤΖΟΝΣΟΝ: «We English were also members of the Aryan race, we gathered — though perhaps not as genetically special as the Teutonic variant»

  30. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    4 Ιουνίου 1944
    Κατά τις 7:45΄μμ. ξαφνικά άρχισε ένας πολύ μεγάλος θόρυβος από όπλα, κανόνια και μυδράλια, τουφέκια και ρεβόλβερ. Εκείνη την ώρα ένας μεγάλος όγκος κόσμου που είχε παραβρεθεί σε αγώνα ποδοσφαίρου στη θέση Ταρλά, επέστρεφε. Ας φανταστεί κανείς τον πανικό που δημιουργήθηκε, αφού κανείς δεν ήξερε τι συνέβαινε ! Η γενική σύγχυση κράτησε ένα τέταρτο, όταν δόθηκε το σύνθημα λήξης του κινδύνου με το σφύριγμα της σειρήνας. ….
    7 Αυγούστου.
    Τη νύχτα από Κυριακή προς Δευτέρα κατά τις 1 μετά τα μεσάνυχτα ξυπνήσαμε από κανονιοβολισμό. Το πρωΐ μαθεύτηκε ότι μερικές ελαφρές ναυτικές δυνάμεις είχαν εισέλθει στον κόλπο της Γέρας. Συνόδευαν ένα ιστιοφόρο γεμάτο ζάχαρη και ένα άλλο γεμάτο λάδι. Οι πυροβολαρχίες έριξαν από τον Καρα-Τεπέ φυσικά, χωρίς αποτέλεσμα και αυτά τα πράγματα συμβαίνουν στο κέντρο (στην έδρα) του γερμανικού στρατού Κατοχής ! Ας φανταστούμε τι γίνεται αλλού….
    8 Αυγούστου.
    Τα μπαρμπούνια η οκά 20 εκατομμύρια!
    14 Αυγούστου.
    Στην αγορά λείπουν εντελώς τα λαχανικά. Το βοδινό η οκά 44 εκατομμύρια, το αρνί 34 και η χείριστη ποιότητα 24 εκατομμύρια. Τα ψάρια από 3 και πάνω, το ψωμί 6 εκατομμύρια, το αυγό 1 εκατομμύριο.
    http://www.lesvosoldies.gr/gr/1183982148/1300229795.html

  31. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ιούλιος 1942
    ……
    8 (;) –Σήμερα μοιράστηκε στο πληθυσμό το φορτίο τροφίμων που έφτασε στις 5 τρέχοντος μηνός, δηλ. φασόλια – σταφίδα – ξερά σύκα και ρεβίθια – σε μικρή ποσότητα, γιατί ο Δεσπότης, ο κ. Νομάρχης και η παρέα του πήραν για τον εαυτό τους τα υπόλοιπα ή καλύτερα τα υπόλοιπα που δεν έκλεψαν, τα μοίρασαν δωρεάν στο λαό.
    http://www.lesvosoldies.gr/gr/1183982148/1300229795.html

  32. Λευκιππος said

    21 Πανεξυπνο

  33. Jane said

    Τιμή και δόξα σε όλους τους απλούς αγωνιστές του ΕΑΜ για την προσφορά τους.
    Είτε συνέβαλαν στην αντιμετώπιση της πείνας, είτε στην εμψύχωση των καταπτοημένων, είτε στον ένοπλο αγώνα για την απελευθέρωση από τους ναζί.

    Μου άρεσε πολύ το σημείο που λέει , πώς διέλυαν μέσα στο κρατητήριο την κλάψα των φοβισμένων.
    Αξιέπαινοι !

  34. Theo said

    Πολλές φορές τα πράγματα, τα πρόσωπα, τα γεγονότα, δεν είναι ούτε μαύρα ούτε άσπρα. Και πολλές φορές οι ιδεολογικοί προσανατολισμοί όσων γράφουν για κάποιο πρόσωπο επηρεάζουν τα γραφόμενά τους και την αποτίμηση του βιογραφούμενου.
    Δεν ξέρω ποιος ήταν ο Μυτιλήνης Ιάκωβος, πόσο «καλός» ή «κακός» ήταν, αλλά η «κατάπτυστη Διδακτορική Διατριβή» στην οποία αναφέρεται το τρολ στο σχ. 29 είχε ως ένα από τα τρία μέλη της συμβουλευτικής επιτροπής της (βλ. σ. 2) τον καθηγητή Πασχάλη Κιτρομηλίδη, τον επιφανέστερο ιστορικό του Νεοελληνικού Διαφωτισμού στη χώρα μας.

    Μου φαίνεται απίθανο ο Κιτρομηλίδης, που δεν διάκειται δα και φιλικά προς την Εκκλησία, να συνέργησε στα τάχαμου «αισχρά πράγματα γράφονται μέσα σε αυτή τη διδακτορική διατριβή» πού «ξεπλένουν τον βρώμικο ρόλο του Γκιγκίλα», και άλλα ηχηρά παρόμοια. Και αμφιβάλλω αν το τρολ διάβασε πάνω από 2-3 σελίδες της διατριβής. Απλώς, κατά την προσφιλή συνήθειά του, ρίχνει άδεια, να πιάσει γεμάτα.

  35. Alexis said

    Ωραία η σημερινή συνέχεια!
    Πολλοί από τους παλιούς λαϊκούς ανθρώπους είχαν φοβερή επιδεξιότητα στο να φτιάχνουν αντικείμενα καθημερινής χρήσης.
    Ο πεθερός μου (94 χρονών σήμερα) περηφανευόταν συχνά πώς «ό,τι έβλεπε το μάτι του μπορούσε να φτιάξει το χέρι του».
    Κάποτε είχε φτιάξει μόνος του, από το μηδέν, έναν αργαλειό, απλώς βλέποντας κάποιον άλλον και σχεδιάζοντας τον σ’ ένα χαρτί.
    Φυσικά η περίπτωση με τον Σαραντάκο και το ραδιόφωνο είναι διαφορετική, χρειάζονται εξειδικευμένες γνώσεις.

  36. ΚΩΣΤΑΣ said

    Τυχαίνει να έχω στα χέρια μου μερικά φύλλα σε φωτοαντίγραφα από την πρώτη αντιστασιακή εφημερίδα «Ελευθερία» που την εξέδιδε η ομώνυμη αντιστασιακή οργάνωση που ιδρύθηκε στη Θεσσαλονίκη. Τα πρώτα της τυπογραφεία ήταν στους Αμπελόκηπους Θεσσαλονίκης, στον κήπο του Μορφόπουλου. Τα βρήκε και τα εξέδωσε σε βιβλίο ο Σπ. Κουζινόπουλος: «»Ελευθερία» – Η άγνωστη ιστορία της πρώτης παράνομης οργάνωσης και εφημερίδας της Κατοχής» (1986) Καστανιώτης

    Για τον επισιτισμό, τα τρόφιμα και τα συσσίτια υπάρχουν παρόμοιες καταγγελίες. Το ΚΚΕ θέλει να αποκτήσει τον έλεγχο και θέλει να τις διαχειρίζονται δικές του επιτροπές, καταγγέλλοντας τα πρόσωπα που τις διαχειρίζονταν ως μαυραγορίτες. Ανάμεσα στους καταγγελλόμενους νομίζω, αν θυμάμαι καλά*, είναι και ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Γεννάδιος, μια εξέχουσα μορφή της πόλης, με σχεδόν καθολική αναγνώριση του έργου του.

    Δεν ξέρω αν ιστορικά υπάρχουν μελέτες γι’ αυτό το θέμα και αν υπάρχει επιστημονική τεκμηρίωση κατά πόσο ευσταθούν τέτοιες κατηγορίες ή κατά πόσο αποτελούσαν τη συνήθη προπαγάνδα του ΚΚΕ εναντίον όσων δεν ήταν μαζί τους.

    *Βρίσκομαι στο ερημητήριο, δεν έχω αυτή τη στιγμή στα χέρια μου τα αντίτυπα της εφημερίδας.

    https://www.politeianet.gr/books/kouzinopoulos-spuros-kastaniotis-eleutheria-i-agnosti-istoria-120109

  37. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    21. Ωραίο!
    Ίσως και ο (αν)όσιος Πορφυ ρερ ιος

  38. sarant said

    34 Έχει πηγές ο διδάκτορας, αλλά βέβαια μπορεί να είναι μονομερείς.

  39. Θρακιώτης said

    κύριον Theo (34): Ρε, άνθρωπε του Θεού, ένα μόνο θα σού πώ. Είναι δυνατόν να μή ξέρουν ο πατήρ και ο πάππος Σαραντάκος ότι ο Ιάκωβος Γκιγκίλας έσωσε από τα νύχια των Ναζί 50 αντάρτες του ΕΑΜ, όπως μάς ξεφουρνίζει η κατάπτυστη διατριβή του ΑΠΘ που ενέκρινε ο αγαπημένος σου ο Κιτρομηλίδης;

    Κι άν το ήξερε ο πατήρ Σαραντάκος, γιατί δεν το έγραψε στο βιβλίο του; Τον κατηγορείς για Λογοκρισία; Βγές και πές το ανοιχτά, ή δώσε μας μιά άλλη εξήγηση: Γιατί δεν αναφέρεται αυτή η διάσωση των 50 Εαμιτών από τον Γκιγκίλα στο βιβλίο του Δημήτρη Σαραντάκου; Εγώ λέω ότι είναι παραμύθι του Οικονομόπουλου (με τις ευλογίες του Κιτρομηλίδη) για να ξεπλυθεί ο αρχιναζί Γκιγκίλας. Εσύ ο πιστός χριστιανός πώς το εξηγείς;

  40. Theo said

    @38:
    Δε νομίζω πως ο Κιτρομηλίδης, που ούτε θεολόγος είναι, ούτε φιλορθόδοξος, θα ανεχόταν μια διατριβή που θα στηριζόταν σε πηγές προσκείμενες μόνο στη μια πλευρά.

    @39:
    Να με συγχωρεί ο Νικοκύρης, αλλά για ένα ιστοτικό γεγονός ή την αποτίμηση ενός ιστορικού προσώπου θα έδινα περισσότερο βάρος σε μια διατριβή την οποία εποπτεύει ο Κιτρομηλίδης από τα όσα θυμάται μετά από χρόνια ο πατέρας του ΝΣ, που ο ίδιος, ο πατέρας του κι η οικογένειά του πέρασαν δύσκολα από δεξιούς σαν τον μητροπολίτη Ιάκωβο στον Εμφύλιο. Ακριβώς γιατί, όπως έγραψα και παραπάνω, ο Κιτρομηλίδης ιδεολογικά ανήκει στην άλλη πλευρά, την απέναντι της Ορθοδοξίας, και δεν θα επέτρεπε να γραφούν παραμύθια υπέρ ενός Ορθόδοξου μητροπολίτη, ενώ, όπως γράφει κι ο Κώστας στο σχ. 36, ο πατέρας Σαραντάκος θα πίστευε πολύ εύκολα την εναντίον του συγκεκριμένου μητροπολίτη εαμική προπαγάνδα.

    Και επαναλαμβάνω αυτό που έγραψα σε προηγούμενο σχόλιο: Δεν ξέρω ποιος ήταν ο Μυτιλήνης Ιάκωβος, πόσο «καλός» ή «κακός» ήταν. Απλώς, προσπαθώ να «βασανίσω» τις πηγές, γνωρίζοντας εκ πείρας πως συνήθως η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση.

    Και μια υποσημείωση που ανήκει στη σ. 195 που αναρτάς αλλά την υποσημείωση την παραλείπεις:
    «Χάρη στην ευστροφία και την πειθώ του από Δυρραχίου κατά τη διάρκεια της κατοχής της Λέσβου, οι εκτελέσεις Ελλήνων πατριωτών περιορίστηκαν στο ελάχιστο. Συνολικά 37 άτομα καταδικάστηκαν σε θάνατο από το Στρατοδικείο Μυτιλήνης.»

    Και φυσικά ο Κιτρομηλίδης κάθε άλλο παρά αγαπημένος μου είναι. Τον σέβομαι ως ιστορικό αλλά η τάση του να στηρίζεται κυρίως σε αντιεκκλησιαστικές πηγές και να παραβλέπει τις άλλες (έχω συγκεκριμένα παραδείγματα) με ενοχλεί πολύ και του το έχω πει σε συνέδριο.

  41. spyridos said

    40

    Οι πηγές του «διδακτορικού» (οθντκ) είναι ιδιαίτερα μονομερείς.
    Οταν δεν υπάρχει αυτό μέσα στις πηγές που είναι σημείο αναφοράς καταλαβαίνουμε ότι ο Κιτρομηλίδης κοιμόταν στην καλύτερη περίπτωση.

    https://www.politeianet.gr/books/kemerlis-k-pan-idiotiki-i-antistasi-sti-lesbo-225318

  42. Μπορεί να τον πεις αντιεκκλησιαστικό τον Κιτρομηλίδη στα του διαφωτισμού αλλά δεν είναι και, ξέρω γω, αντικληρικαλιστής γενικά. Και μέλος της τριμελούς έχει μεγάλη διαφορά (ευτυχώς ή δυστυχώς) από επιβλέπων.

  43. sarant said

    42τέλος: Αυτό.

    40 Theo, θυμάμαι ότι κι εσύ είχες διαφωνήσει με τη διδακτορική διατριβή του Θανάση Καλλιανιώτη εδώ.

  44. BLOG_OTI_NANAI said

    Ο Theo έχει απόλυτο δίκιο για τον Κιτρομηλίδη. Μην ξεχάσουμε και αυτά που ξέρουμε. Ο Κιτρομηλίδης έχει υιοθετήσει πέρα για πέρα το ανεδαφικό σχήμα «πρόοδος-Διαφωτισμός εναντίον συντήρησης-Εκκλησίας» (θυμίζουμε ότι ο λεγόμενος ελληνικός διαφωτισμός περιλαμβάνει ένα τεράστιο ποσοστό ορθόδοξων εκκλησιαστικών προσώπων) με αποτέλεσμα μόνο με μικροσκόπιο να μπορείς να ανιχνεύσεις κάποιο θετικό ή συγκαταβατικό λόγο για εκκλησιαστικά πρόσωπα.

    41: Και επίσης, η διατριβή αναφέρει κανονικότατα το βιβλίο που αναφέρεις και μέσα στο κείμενο και στη βιβλιογραφία (σελ. 288). Άρα, τώρα δεν είναι μονομερής;

  45. ΚΩΣΤΑΣ said

    Καλημέρα!
    Συγνώμη για το άσχετο, μπορεί να ενδιαφέρει τον Νικοκύρη. Στον Αρχάγγελο Ρόδου οι κάτοικοι μιλούν μια ξεχωριστή δική τους γλώσσα, έτσι γράφουν τα ΝΕΑ σήμερα.

    https://www.in.gr/2019/07/24/plus/xorio-stin-ellada-pou-oi-katoikoi-tou-den-milane-ellinika/

  46. nikiplos said

    45@ στο λίγο που είδα τις λέξεις έχουν πολλά κυπριακά (πχ ατζιά – αγγεία – πιατικά, οικιακά σκεύη) πολλά ιδιωματικά της βαριάς δημοτικής (βολά = φορά) και αρκετά ανατολίτικα, μάλλον τουρκικά… Δεν μου φαίνονται για άλλη γλώσσα, αλλά απλά για μια ιδιαίτερη διάλεκτο συμβατή με την περιοχή.

  47. sarant said

    44 Ο ισχυρισμός για τους 50 αντάρτες, πάντως, είναι εύκολο να ελεγχθεί. Όχι από εμένα και τώρα, αλλά από κάποιον.

    45 Το έχω δει. Διάλεκτο εννοεί, δωδεκανησιακό ιδίωμα. Ίσως βάλω άρθρο, τι να πω -ο τίτλος είναι εντελώς παραπλανητικός.

  48. Pedis said

    Μη και πειραχτεί τρίχα από τα γένια παπά … η επιχείρηση διάσωσής του από το δίδυμο φιλακονίτσα είναι εγγυημένη: στο 100% των περιπτώσεων.

    Χαχαχά!

  49. ΚΩΣΤΑΣ said

    47β Όντως ο τίτλος είναι παραπλανητικός, προσωπικά τις μισές και παραπάνω λέξεις τις ξέρω ή εύκολα αντιλαμβάνομαι τη σημασία τους.

    40 Theo, με την ευκαιρία σε πληροφορώ ότι έχω σε pdf το περιοδικό «Εθνική Αντίσταση» 1962, όπου γράφουν ο Αλ. Χατζητάσκος και ο Γιώρ. Πετρίδης για την καταστροφή του Μεσόβουνου στις 24 ΟΧΤΩΒΡΗ 🙂 1941. Αν δεν το έχεις και σε ενδιαφέρει, μπορώ να στο στείλω.

  50. BLOG_OTI_NANAI said

    Νομίζω ότι η παρέμβαση του συντρόφου Pedis δεν έτυχε της προσοχής που έπρεπε. Διότι οι τρίχες από τα γένια των παπάδων, ως γνωστόν, έχουν πολύ μικρότερη αξία από τις τρίχες στα γένια του Μπακούνιν ή στο μουστάκι του Στάλιν και αυτά είναι αλήθειες που μας τις έχουν κρυμμένες και γι’ αυτό πρέπει να λέγονται ώστε ο λαός να αποφασίζει υπό την αναγκαία συνθήκη «όλα στο φως».

  51. ΞΥΠΕΤΑΙΩΝ said

    O ορισμος της προβοκατσιας.
    Χαρακτηριζει ταχαμου καταπτυστη την διατριβη αλλα με οργανο αυτην ακριβως την διατριβη προσπαθει να αποδομησει τον αγωνιστη Δ. Σαραντακο
    και τα γραφομενα του .

    Βασικη ερωτηση που θετει ο θρακιωτης στον κ.Σαραντακο ειναι αν ο Ιακωβος εσωσε τους 50 ΕΑΜιτες ,δλδ η αριθμητικη επισημανση 979 .Η πηγη που αντιστοιχει ειναι η εξης

    «Τα πεπραγμένα της Ι.Μητροπόλεως Μυτιλήνης κατά τον ελληνοϊταλικόν πόλεμον (28 Οκτωβρίου 1940 -4 Μαῒου 1941) και κατά τους χρόνους της γερμανοκρατίας (4 Μαῒου 1941-9 Σεπτεμβρίου 1944), Μυτιλήνη 1945» δλδ πηγη για τον Ιακωβο ειναι ο …Ιακωβος!

    Τελος για την υποσημειωση 975 της σελ.195 που αναφερει ο Theo στο # 40 ειναι χωρις πηγη και χωρις εισαγωγικα ,ειναι καθαρα
    εκτιμηση του υποψηφιου διδακτορα.

  52. sarant said

    51 Δεν προλάβαινα να ψαξω την πηγή, σε ευχαριστώ.

  53. spyridos said

    44
    Στα επίμαχα κεφάλαια δεν αναφέρει ΤΙΠΟΤΑ από τη συγκεκριμένη πηγή. Μια πηγή που έχει αφιερώσει ΔΥΟ κεφάλαια στον Ιάκωβο.
    Μια πηγή που δυστυχώς δεν έχω. Οπου θα μπορούσα να παραγγείλω αυτό το βιβλίο έχει εξαντληθεί.
    Δεν γίνεται να αναφέρει σαν πηγή για την διάσωση των Εαμιτών τον ίδιο τον Ιάκωβο και να μην αναφέρει την πιο σημαντική πηγή για τα χρόνια της κατοχής στο νησί.

  54. sarant said

    44-53 Α, τότε αλλάζει.

  55. Theo said

    @42:
    Ναι, Δύτη, δεν θα έλεγα αντικληρικαλιστή τον Κιτρομηλίδη. Οπωσδήποτε, όμως, δεν θα του άρεσαν παραμύθια υπέρ διακεκριμένου κληρικού σε μια διατριβή της οποίας είναι σύμβουλος.

    @43β:
    Δεν θυμάμαι να είχα διαφωνήσει με τη διδακτορική διατριβή του Καλλιανιώτη. Βάσει μαρτυριών αυτοπτών των γεγονότων, αμφισβήτησα έντονα μια ανάρτησή του, όπως και την αντικειμενικότητα (δηλαδή, την εκ μέρους του υπεράσπιση των συνεργατών των Γερμανών στη Δ. Μακεδονία) και το επιστημονικό υπόβαθρό του.

    @48:
    Τι θα πει «φιλακονίτσα»;

    Σε πληροφορώ, αν δεν το έχεις καταλάβει, πως πάμπολλες φορές έχω σιωπήσει εδώ σε καταγγελίες εναντίον κληρικών, είτε γιατί συμφωνώ, είτε γιατί δεν ξέρω σχετικά.

    Και φυσικά, όταν έχεις παχυλή άγνοια από τις μεθόδους της ιστορικής επιστήμης, οι ιδεοληψίες σου μόνες δεν είναι λόγος να παρεμβαίνεις.

    @51:
    Φυσικά και το τρολ του ιστολογίου προβοκάρει.
    Ο άνθρωπος που κάποτε έγραψε για τον «ελληνόψυχο Χίτλερ», ο συνεργάτης του «Στόχου» και της «Ελεύθερης Ώρας», ο βιογράφος του Παττακού, η προξενήτρα μεταξύ χουντικών και ΛΑΟΣ, κατηγορεί κάποιον κληρικό για φιλοναζί σε αυτό το ιστολόγιο, όχι γιατί είναι αντιφασίστας, αλλά για να προκαλέσει λιβέλους εναντίον του, αυτός ο νεοπαγανιστής και αντιχριστιανός. Αλλά, άθελά του, αποκαλύπτει και πολλά θετικά για τον Ιάκωβο. «Μωραίνει Κύριος…»

    Μάλλον έχεις δίκιο για την υποσημείωση 975. Ο γράφων μάλλον βασίζεται στο «Τα πεπραγμένα της Ι.Μητροπόλεως Μυτιλήνης κατά τον ελληνοϊταλικόν πόλεμον (28 Οκτωβρίου 1940 -4 Μαΐου 1941) και κατά τους χρόνους της γερμανοκρατίας (4 Μαῒου 1941-9 Σεπτεμβρίου 1944), Μυτιλήνη 1945».
    Αλλά, εφόσον αυτή η εκτίμηση αναγράφεται σε μια διδακτορική διατριβή με σοβαρή συμβουλευτική επιτροπή, μένει να αποδειχθεί το αντίθετο με σοβαρή τεκμηρίωση, φυσικά.

  56. BLOG_OTI_NANAI said

    53: Εγώ να πω την αλήθεια, δεν βλέπω το βιβλίο αυτό να αποτελεί κάποιο σημαντικό κομμάτι της βιβλιογραφίας και έχει 30 χρόνια που έχει εκδοθεί. Οι αναφορές σε αυτό σχεδόν μηδαμινές.

    Από εκεί και πέρα, είναι ουσιαστικό ότι το έντυπο ΕΚΔΟΘΗΚΕ μόλις το 1945. Δηλαδή, ίσως ούτε ένα χρόνο μετά, με όλους τους εμπλεκόμενους, αυτόπτες και αυτήκοους να ζουν.

    Αν οι αντάρτες όντως ειδοποιήθηκαν, φυσικά δεν τους ειδοποίησε ο ίδιος ο μητροπολίτης και θα ήταν μετρημένοι στα δάχτυλα αυτοί που γνώριζαν τυχόν εμπλοκή του μητροπολίτη στην ενέργεια αυτή λόγω του φόβου των Γερμανών.

    Το ζήτημα λοιπόν είναι:

    1) Αν όντως κάποιοι αντάρτες σώθηκαν με πληροφόρηση τον Αύγουστο του 1944 κι ας μην ξέρουμε με ποιου πρωτοβουλία ειδοποιήθηκαν.

    2) Αν υπάρχει ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΗ διάψευση ή αμφισβήτηση από τους συγχρόνους για το αν συνέβη τέτοιο γεγονός, και αν είχε συμμετοχή ο μητροπολίτης.

    Μπορεί μεν να γράφει ψέματα το έντυπο, αλλά είναι τόσο κοντά στα γεγονότα η πηγή που μας υποχρεώνει να σκεφτούμε σοβαρά το πώς θα μπορούσε ο μητροπολίτης να είναι βέβαιος ότι τέτοια χοντροκομμένα ψέματα δεν θα αποκαλυφθούν. Άλλο είναι όταν μια πηγή γράφεται μετά από 30 χρόνια και άλλο λίγους μήνες μετά.

  57. spyridos said

    56

    Ολο αυτό βγαίνει σε μια «διδακτορική διατριβή» του 2016 και αμέσως μετά το όνομα του Ιάκωβου του Α εμφανίζεται σε δεκάδες χριστιανοταλιμπανοεθνικιστικά σάιτ κάτω από τον τίτλο «Ματωμένα ράσα».

    Το βιβλίο αυτό είναι το μόνο που έχει βγει για την αντίσταση στη Λέσβο και γιαυτό είναι το σημαντικότερο.

    Δεν νομίζω να σε είχαν σε αποστειρωμένη γυάλα αυτά τα χρόνια.
    Για αυτή την περίπτωση να σου φέρω δύο παραδείγματα.

    1.
    https://www.eleftheriskepsis.gr/product_info.php?products_id=98111
    Το βιβλίο αυτό εκδόθηκε το 1988 επίσης. Είναι το μόνο και πιο ολοκληρωμένο έργο για την αντίσταση στη δυτική Κρήτη.
    Εχω γνωρίσει πρωταγωνιστές των εκεί γεγονότων που ανασκεύασαν την αφήγησή τους όταν βρέθηκαν αντιμέτωποι με την σφαιρικότερη αφήγηση του βιβλίου αυτού.
    Μα κι αυτός ο Βαρδής να περιμένει ως το 1988 να το εκδώσει? Τι έκανε όλα αυτά τα χρόνια? Διακοπές στα ξερονήσια?

    2.
    Το φωτογραφικό λεύκωμα «Το αντάρτικο στην Ηπειρο» του Κώστα Μπαλάφα εκφόθηκε το 1991.
    Γιατί άργησε τόσο να μας δώσει τις καλύτερες φωτογραφίες που έχουμε από τα χρόνια της κατοχής?

    https://enfo.gr/ar776

  58. BLOG_OTI_NANAI said

    57: Δεν το ξέρω το βιβλίο. Όμως, «σημαντικότερο» θα είναι αν γράφει τα γεγονότα και τα πλήρη στοιχεία χωρίς τα γνωστά αντικληρικά κολλήματα.

    Από εκεί και πέρα, δεν κατάλαβες αυτό που είπα.
    Το πρόβλημα με το βιβλίο «Η Αντίσταση στη Λέσβο» δεν είναι η χρονολογία έκδοσης του! Το πρόβλημα είναι ότι εκδόθηκε πριν 30 χρόνια και ποια είναι η θέση του στη σχετική βιβλιογραφία; Προσωπικά βρήκα δύο καταγραφές όλες κι όλες σε ένα σεβαστό αριθμό κειμένων που θα μπορούσαν να αναφέρουν το βιβλίο αυτό ενώ στο Google Books όπου έχουν σαρωθεί δεκάδες χιλιάδες βιβλία, υπάρχουν όλες κι όλες 3 καταγραφές. Αν ήταν μπεστ σέλερ, θα έπρεπε κάθε βιβλίο για την εθνική αντίσταση να το αναφέρει τουλάχιστον στη βιβλιογραφία, και τέτοια βιβλία για την Αντίσταση έχουν γραφτεί αρκετές δεκάδες στην Ελλάδα, μην πω εκατοντάδες.
    Τέλος πάντων, παρά ταύτα η διατριβή το αναφέρει και το χρησιμοποίησε.

    Αλλά η ουσία παραμένει, ότι «Τα πεπραγμένα της Ι. Μητροπόλεως Μυτιλήνης» που αναφέρουν το γεγονός, εκδόθηκαν μόλις το 1945 και μάλιστα εκδόθηκε στη Μυτιλήνη, στον τόπο των συμβάντων λίγους μήνες μετά, δηλ. σε μια εποχή που η διάψευση θα μπορούσε να γίνει πανεύκολα.

  59. spyridos said

    58

    Το χρησιμοποίησε όπως και τις «Μνήμες» του Αποστόλου.
    Παραπέμπει όμως και στα δύο σαν αποδεικτικά του πόσο κακοπέρασε ο πληθυσμός στη Λέσβο.

    Δεν φαίνεται να τα χρησιμοποιεί ΠΟΥΘΕΝΑ για τις κατηγορίες συνεργασίας με τους Γερμανούς.
    Εστω προσπαθώντας να τις καταρρίψει.

    Ο κλασσικότερος τρόπος για να αντιμετωπίσουμε την κριτική μη χρησιμοποίησης πηγών ενώ ταυτόχρονα δεν τις λαμβάνουμε υπόψη μας.

  60. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Στο λινκ που παραπέμπει η ΕΦΗ-ΕΦΗ (σχ.30+31), υπάρχει αναφορά στον τότε Νομάρχη Λέσβου Αγησίλαο Γ. Κοζύρη (Ανακοίνωση του νομάρχη Μυτιλήνης τον Ιούνιο του 1941 σχετική με την επάρκεια άρτου).
    Ψάχνοντας να βρω αν έχει σχέση με τον επί γερμανικής κατοχής δωσίλογο νομάρχη Λασιθίου Ιωάννη Κοζύρη, «έπεσα» στα εξής:

    – Αγησίλαος Κοζύρης, Νομάρχης Λέσβου (21 Δεκεμβρίου 1937 – Αύγουστος 1941). Δικηγόρος από το Ηράκλειο, απόστρατος συνταγματάρχης Πυροβολικού, πρώτος σύζυγος της ηθοποιού Ίλυας Λιβυκού.
    [Πηγή:https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%AC%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%82_%CE%BD%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CF%81%CF%87%CF%8E%CE%BD_%CE%9B%CE%AD%CF%83%CE%B2%CE%BF%CF%85%5D

    Οπότε, ο Αγησ. Κοζύρης υπήρξε κυρίως μεταξικός νομάρχης, αλλά φαίνεται ότι επί γερμανικής κατοχής έμεινε 3-4 μήνες στη θέση του (Μάιος – Αύγουστος 1941). ΙΣΩΣ επηρεάστηκε από το «ΟΧΙ» του αρχηγού του… και παραιτήθηκε. (ή απομακρύνθηκε;)
    Δεν είναι, πάντως, αυτός ο νομάρχης τον οποίο κατηγορεί (ποικιλοτρόπως) ο μοναχός Ντανκά, αλλά ο Παν. Τσιτσίλιας, που διορίστηκε νομάρχης Λέσβου μετά τον Κοζύρη και παρέμεινε ως το τέλος της κατοχής.

    – Επί μεταξικής δικτατορίας, ο Αγησ. Κοζύρης, ως Νομάρχης ήταν και ’’Γενικός Επόπτης της Ε.Ο.Ν.’’
    Αρχηγός της Ε.Ο.Ν. Θηλέων Λέσβου (Περιφερειακή Διοικήτρια) ήταν η σύζυγος του νομάρχη κ. Λιλή Κοζύρη! (πατρικό όνομα Αμαλία Χατζάκη, εξ Ηρακλείου).
    [Πηγή: Πανοπούλου Αγγ.–Τσικνάκης Κ., ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΝΕΑΝΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ (1936-1941), Καταγραφή, Παράρτημα του περιοδικού ΜΝΗΜΩΝ αρ. 8, Αθήνα 1992. Κατεβαίνει και από https://www.openbook.gr/ellinikos-neanikos-typos-1936-1941/ ].

    ——- ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ 🙂 🙂
    «Ο Καρνάβαλος» ήταν Αποκριάτικη Έκδοση της Ε.Ο.Ν. Θηλέων (κυκλοφόρησαν 2 τεύχη, σύμφωνα με την πιο πάνω πηγή). Σ’ ένα από αυτά –μάλλον του 1939- οι φαλαγγίτισσες συντάκτριες ’’ψέλνουν τα εξ αμάξης’’, όπως λένε, σε διάφορους επισήμους, με τα ανάλογα έμμετρα ’’καρφιά’’…

    Του κ. Νομάρχη
    «Το λέγαν δυσκυβέρνητο νησί τη Λέσβο κ’ είνε αρνάκι.
    Γιατί μας κυβερνάς εσύ που σφάζεις με μπαμπάκι.»

    Της κ. Λιλής Κοζύρη
    «Διαλέξεις, θέατρα και χορούς, Ε.Ο.Ν., γιαλούς, ταρλάδες
    κ’ η παραμάνα του Γιωργή τραβά όλους τους μπελάδες.» …

  61. sarant said

    60 Πριν από καμιά δεκαριά χρόνια, ήμουν σε παρέα ηλικιωμένων Μυτιληνιών, που είχαν προλάβει την Ίλυα Λιβυκού ως κυρία Νομάρχου το 1938 -και φαίνεται ότι είχε κάνει φοβερή αίσθηση στον εφηβικό και τον αντρικό πληθυσμό.

  62. Georgios Bartzoudis said

    29, Θρακιώτης said: «Στα όσα πολύ ωραία λέει ο μακαριστός πατήρ Σαραντάκος για τον ναζιστή Μητροπολίτη Μυτιλήνης…»

    # Ευχαριστώ για το λινκ-«αντίλογο», που παρεθεσες και τον κατέβασα. Θα τον διαβάσω με την ησυχία μου, όπως και το βιβλίο του πατρός Σαραντάκου. Κατά τα λοιπά, τείνω να συμφωνήσω με τον Theo (σχόλια 34 και 40). Εύστοχες και οι επισημάνσεις του ΚΩΣΤΑΣ (σχόλιο 36). Προσεχτική και η θέση του sarant (σχόλιο 38). Αλλά, στου …Θρακιώτη την πόρτα (σχόλιο 39) όσο θέλεις βρόντα! Και …πάει λέγοντας.

  63. ΞΥΠΕΤΑΙΩΝ said

    Ευστοχες οι επισημανσεις του ΚΩΣΤΑ αλλα εγω καπου μπερδευτηκα με την οργανωση ¨Ελευθερια » και τα επικριτικα σχολια για το ΚΚΕ.

    Παρασκευή 3 Οχτώβρη 2008
    ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
    Σελίδα 16

    » Η «Ελευθερία» στη Θεσσαλονίκη

    Από τις πρώτες μέρες του Μάη του 1941 στη Θεσσαλονίκη φτιάχνεται ο πρώτος πυρήνας αντίστασης, η «Ελευθερία», η οποία εκδίδει και την ομότιτλη εφημερίδα. Η Οργάνωση «Ελευθερία» υπογράφει το ιδρυτικό της πρωτόκολλο στις 15 του Μάη του 1941, έχει γραμματέα τον Π. Μπάρμπα. Υπογράφουν οι Απόστολος Τζανής (μέλος του ΓΠ Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης), Γιάννης Πασαλίδης (μέλος του Σοσιαλιστικού Κόμματος), Σίμος Κερασίδης (μέλος του ΓΠ Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης), Θανάσης Φείδας (μέλος του Αγροτικού Κόμματος), Γιάννης Ευθυμιάδης (μέλος της Δημοκρατικής Ενωσης), Δημήτρης Ψαρρός (απότακτος αξιωματικός, συνταγματάρχης, μετά είχε εμπορικές αντιπροσωπείες).

    Η «Ελευθερία» ανέπτυξε σοβαρή οργανωτική δράση και ίδρυσε «δεκαρχίες» στην ύπαιθρο. Ορισμένες ομάδες της οργάνωσης εμφανίστηκαν σε διάφορα κέντρα και χωριά της Μακεδονίας. Ενώ την περίοδο αυτή κυκλοφόρησε και η εφημερίδα «Λαϊκή Φωνή», όργανο του Γραφείου της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης.»

    Παρασκευάς Μπάρμπας, γραμματέας του ΓΠ Ανατ. Μακεδονίας – Θράκης (ψευδώνυμο Δράκος, ναυτικός από το Βόλο) σκοτωθηκε μαζι με αλλα μελη του ΚΚΕ,
    απο τον Βουλγαρικο στρατο κατοχης στα γεγονοτα της Δραμας στις 3 Οκτωβρη 1941.

    (οκτωβρης και οχτωβρης ειναι απο τον Ριζο)

  64. ΚΩΣΤΑΣ said

    63 φίλε ΞΥΠΕΤΑΙΩΝ, δεν αντιλήφθηκα ακριβώς ποια είναι η απορία σου. Η αντιστασιακή οργάνωση «Ελευθερία» ιδρύθηκε με πρωτοβουλία μελών του ΚΚΕ, ήταν όμως κάπως διαπαραταξιακή, συμμετείχε μέχρι και ο Ψαρρός. Με την ίδρυση του ΕΑΜ έγινε προσχώρηση σε αυτό, υπήρξαν και αλλαγές στη δομή της, ο Ψαρρός απείχε ή εκδιώχτηκε, δεν θυμάμαι ακριβώς. Μάλλον ήθελε να έχει υπ’ ευθύνη του την ίδρυση του στρατιωτικού σκέλους, με την προσχώρηση όμως στο ΕΑΜ τα πράγματα άλλαξαν.

    Είναι βεβαιότατο ότι εξέδιδε και την ομώνυμη εφημερίδα, υπάρχουν τα τεύχη της, τα οποία βρήκε και διέσωσε ο Σπύρος Κουζινόπουλος. Όταν ανακαλύφθηκε από τους Γερμανούς το κρυφό τυπογραφείο, θαμμένο σε υπόγεια αποθήκη στον κήπο του Μορφόπουλου, δόθηκε μάχη. Υπάρχει σήμερα αναμνηστική πλακέτα στην οδό Μ. Αλεξάνδρου στους Αμπελόκηπους Θεσσαλονίκης, κοντά στο σημείο που ήταν ο κήπος.

    Αργότερα τυπωνόταν κάπου στη Δυτ. Μακεδονία και έγραφε ειδήσεις και άρθρα γενικότερα από την αντιστασιακή δράση του ΕΑΜ ανά την Ελλάδα. Μέσα εκεί θυμάμαι και ειδήσεις που διάβασα για τα τρόφιμα, τις λαϊκές επιτροπές και κατηγορίες για μαυραγορίτες σε όσους είχαν την διαχείριση των προϊόντων επισιτισμού.

    Είμαι εκτός βάσης μου, γράφω μόνο από μνήμης.

  65. Πισμάνης said

    Αδέλφια μήν τσιμπάτε. Ο ισχυρισμός τού Ιάκωβου γιά τούς 50 ΕΑΜίτες, μέ τόν τρόπο που έχει διατυπωθεί, ούτε νά διαψευσθεί μπορεί μά ούτε καί νά επιβεβαιωθεί. Είναι αυτό που λέμε είσαι ότι δηλώσεις.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: