Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ανήμποροι σαρκασμοί για την 4η Αυγούστου

Posted by sarant στο 4 Αύγουστος, 2019


Κυριακή σημερα, μέρα με λογοτεχνική ύλη. Μια και σήμερα είναι η επέτειος της ανακηρυξης της δικτατορίας του Ιωάννη Μεταξά το 1936, διάλεξα να βάλω σχετικό λογοτεχνικό υλικό -συγκεκριμένα, μια ομάδα σατιρικών ποιημάτων που τα έγραψε το 1938, λίγο πριν πεθάνει, ο καλός ποιητής Μάρκος Τσιριμώκος (1872-1939, γνωστός και με το ψευδώνυμο Στέφανος Ραμάς) χωρίς βέβαια να τα κυκλοφορήσει -έμεναν να διαβάζονται σε κύκλους φίλων και δημοσιεύτηκαν μετά την κατοχή, στο περιοδικό «Ελεύθερα Γράμματα» (τεύχος 7, 23.6.1945).

Αδελφός του πολιτικού Γιάννου Τσιριμώκου, που το όνομά του έχει συνδεθεί με τη γλωσσική και εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1917, ο Μ. Τσιριμώκος, αξιωματικός του ναυτικού, ήταν μαχόμενος δημοτικιστής από τα πρώτα χρόνια, με τη μερίδα των εθνικιστών και όχι των σοσιαλιστών. Τα χρόνια της κυριαρχίας των βενιζελικών ανέλαβε και νομάρχης. Από τα ποιήματά του υπάρχει τουλάχιστον ένα που το ξέρουν πολλοί χωρίς να ξέρουν πως είναι δικό του: Τ’όμορφο νησί, που το μελοποίησε ο Βασίλης Τενίδης και το τραγούδησε ο Γιώργος Ζωγράφος. Έψαξα λίγο να βρω φωτογραφία του, αλλά δεν βρήκα.

Πολλοί έχουν ασχοληθεί, και θ’ άξιζε κάποτε να αναφερθούμε στο ιστολόγιο, με την ανοχή που έδειξαν πολλοί λογοτέχνες στο καθεστώς της 4ης Αυγούστου, με την έννοια ότι συνεργάστηκαν με έντυπα του καθεστώτος ή συμμετείχαν σε επίσημες εκδηλώσεις. Φυσικά, υπήρχε καταστολή και, ειδικά στον χώρο της τέχνης, λογοκρισία, που θύματά της ήταν κυρίως οι κομμουνιστές (ο Βάρναλης, ας πούμε, δεν δημοσίευσε τίποτα με το όνομά του) ή οι περιθωριακοί όπως ο Λαπαθιώτης. Αλλά οι πολλοί άνθρωποι του πνεύματος έδειξαν ευμενή ουδετερότητα, κι αυτό είναι που έκανε τον Τσιριμώκο να γράψει τους σαρκασμούς του, με ψυχικό σπαραγμό όπως λέει.

Δυστυχώς, ο ποιητής δίνει μία μόνο υποσημείωση για πρόσωπα και πράγματα της εποχής, οπότε κάποια σημεία είναι δύσκολο να τα κατανοήσουμε ολότελα, αν και είναι εύκολο να υποθέσουμε τι αφορούν. Βάζω κι εγώ κάποια σχόλια. Μονοτονίζω αλλά κρατάω την ιδιότυπη ορθογραφία του Τσιριμώκου, που αποφεύγει τα διπλά σύμφωνα.

Υστερογραφικά σημειώνω πως, παρόλο που η σημερινή μέρα είναι αποφράδα για τη χώρα, αφού είναι η επέτειος μιας δικτατορίας, για μένα προσωπικά είναι σημαντική, αφού μια τέτοια μέρα γνωρίστηκαν οι γονείς μου.

 ΣΑΡΚΑΣΜΟΙ

 Σημείωμα του ποιητή   Οι στίχοι αυτοί γράφτηκαν από την ανάγκη να ξεθυμαίνω πού και πού. Γιατί τους έγραφα παρακολουθώντας με ψυχικό σπαραγμό από το Νοέμβρη του 1938 την πολιτική και κοινωνική κατάντια της Ελλάδας. Τέλος τους αντέγραψα προσεχτικά στο τετράδιο τούτο με την ελπίδα πως κάποτε θα δημοσιευθούν είτε από μένα τον ίδιο, είτε – αν εγώ δεν υπάρχω πια – από κάποιον φίλο μου. Όπου είναι απαραίτητες ιστορικές πληροφορίες, για να δημιουργηθεί η κατάλληλη ατμόσφαιρα για την κατανόηση του στιχουργήματος, τις δίνω σε υποσημείωμα.

  

                   ΛΕΥΘΕΡΙΑ

Ήμουνα με τον εαυτό μου αντάμα,
κι απ’ το παράθυρό μου τ’ ανοιχτό,
στα χίλια κ’ ενιακόσια τριάντα οχτώ,
είδα μεγάλο στην Αθήνα θάμα.

Με πράσινα πουκάμισα ντυμένοι
και παντελόνια κίτρινο χακί,
σαν παλικάρια πούφαγαν φακή,
στεκόντουσαν ορθοί και κορδωμένοι

νιοι και κοπέλες κάμποσες χιλιάδες,
κοιτάζοντας με βλέματ’ απαθή,
τη Λευθεριά, με ξύλινο σπαθί,
δεξά-ζερβά να κάνει τεμενάδες.

 

                 ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ

Εμπρός! για νέα εξόρμηση παιδιά,
πάμε στα πράσιν’ άλογα καβάλα,
πράσινα να φυτέψουμε κλαδιά
και δέντρα πράσινα μικρά-μεγάλα.

Το πράσινο! το πράσινο! παιδιά
του νέου μας Κράτους σύμβολο να γίνει.
Και πράσο-πράσο η πράσινη καρδιά
στον κόσμο θα χαρίσει τη γαλήνη.

Πρέπει ο καθείς ελιά ή κι απιδιά,
χαμόδεντρο ή και πεύκο να φυτέψει,
αλλ’ όχι και συκιά, γιατί παιδιά
το φύλο της στο νου φέρνει τη σκέψη

του ξεπεσμού και της ντροπής,
του πειρασμού θυμίζει τα τερτίπια,
κι άλλο πούναι αμαρτία να τα πεις
γιατί γεννούν στα στήθια καρδιοχτύπια…

Εμπρός! στη νέα εξόρμηση, παιδιά,
πάμε στα πράσιν’ άλογα καβάλα
τα πράσα-πράσα- πράσινα κλαδιά
θάναι απ’ τα έργα μου τα πιο μεγάλα.

Σχόλιο δικό μου: Στη ρητορική και στις εκδηλώσεις της ΕΟΝ κατείχαν εξέχουσα θέση οι εκστρατείες για το πράσινο και τα δάση.

   ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ                                                              

Το μέγα σας προστάτη Μπάρμπα-Γιάνη,
τον άνθρωπο, που μ’ όλη την καρδιά
σας κάνει όσα θα κάνω κ’ έχω κάνει,
ακούστε τον με προσοχή, παιδιά!

Έκανα πρώτα, πρώτα ό,τι μπορώ.
Και τρία χρόνια τάχω καταφέρει
να βάλω στο ζυγό και τον καιρό,
χειμώνα νάχουμε και καλοκαίρι.

Δεύτερο για του Κράτους την ασφάλεια
χιλιάδες στρατολόγησα χαφιέδες,
και τώρα ως και τ’ αγύριστα κεφάλια
δε βγάζουν τσιμουδιά στους καφενέδες.

Τρίτο – σας έκανα τον τουρισμό,
που οργάνωσε μεγάλη προπαγάντα,
ξοδεύοντας χωρίς λογαριασμό
κι ακόμα λογοκρίνοντας τα πάντα.

Θα κάνουμε σε λίγο κι υπονόμους
να ρίχνουμε τα δισεκατομύρια,
τους αναγκαστικούς, που βγάζω νόμους,
τ’ αυθόρμητα οπαδών συγχαρητήρια.

Θα κάνουμε ξανά Μητροπολίτη,
θα κάνουμε και λαχαναγορά,
και πιο μακριά απ’ του Χάλεϋ τον κομήτη
θάχει ο παράς, που θα χαλιέται, ουρά.

Και μ’ όλο πούχω και φροντίδες άλλες
να κάνω μελετώ και πιο μακριές,
αντάξιες της Ελλάδας, πιο μεγάλες
μ’ όλα μας ταιριασμένες Αποκριές.

Το Κράτος θα χορέβει σαν αρκούδι
σα θα χτυπώ το ντέφι δυνατά,
κ’ οι μασκαράδες όλοι το τραγούδι
θα λεν –του Μπάρμπα-Γιάνη-Κανατά.

Να προσεχτεί ότι η ανάμνηση του Κομήτη του Χάλεϋ, που είχε περάσει κοντά στη Γη το 1910, ήταν ζωντανή δεκαετίες μετά.

 

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΤΡΙΤΟ                                                                                                                                              

Ας ξελαρυγγιστούμε με τα Ζήτω!
Κάτω απ’ το γαλανό μας ουρανό
η Χώρα μας κοιλοπονά για τρίτο
πολιτισμό μεταβυζαντινό.

Τον ερχομό του μας τον λεν οι κούκοι,
κι ότι μας πάν’ στον πρώτο του σταθμό
πέντ’ εργολάβοι κ’ είκοσι τραμπούκοι
– όσοι μας κλέβουν με γοργό ρυθμό.

Μα μια, που με το ξύλο (πες τον Κύρο)
δεν του τον λύσανε τον αφαλό,
το λεν κι αυτοί, που κάνουν (τρεις το γύρο!)
το καλό και το ρίχνουν στο γιαλό.

Αναφορά στον «τρίτο ελληνικό πολιτισμό» που είχε κηρύξει ο Ιω. Μεταξάς. Αγνοώ αν ο Κύρος είναι ο εκδότης της Εστίας, ο Κύρος Κύρου.

 

            ΧΑΡΑ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑ

Σα χτες και σα προχτές την πάσα μέρα
νάχουμε πανηγύρια και γιορτές,
στο κάθε παραθύρι και παντιέρα,
και προβολείς τη νύχτα και φωτιές.

Να καίγεται παντού το πελεκούδι,
να βγάλει ο τόπος όνομα γλεντζέ,
σα θα χορέβει νηστικό τ’ αρκούδι
και βάλ’ η Ζαφειρίτσα φερετζέ.

Κι οι λέρες οι χαφιέδες κι όσοι βλάκες
στην Αθήνα τη νέα και παλιά
θα βάζουν στα μεγάφωνα τις πλάκες
ύμνων – για τη χαρά και τη δουλιά.

 

                      ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ

Ποτέ σου να μην πεις τη σκάφη σκάφη
κι ούτε πως βρίσκεις την Ελλάδα σάπια.
Στείλαν πολλούς ως τώρα στην Ανάφη
κι ήρθε ο καιρός να κάνουμε την πάπια.

Κι αν βάλθηκε να υμνεί του Πινκ τα χάπια,
κι αν μας περνάει το μπρούτζο για χρυσάφι,
ο τύπος τά που γράφει άλλος τα γράφει!
Στ’ αυγά σου κάτσε, κάνοντας την πάπια.

H Ανάφη ήταν τόπος εξορίας. Τα χάπια του Πινκ ήταν διάσημο μαντζούνι του μεσοπολέμου -στην Ελλάδα ήταν γνωστά με αυτό το όνομα παρά το ότι δεν υπήρχε κάποιος Πινκ -ήταν ροζ στο χρώμα: Dr Williams’ Pink Pills for Pale People.

 

ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ ΚΟΜΨΟΣ ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ                                 

Στα σκέλια μου δε βάζω την ουρά,
γιατ’ είμαι μες στους κολπαδόρους άσος,
και κάνω τις δουλιές μου μια χαρά
έχοντας και ξετσιπωσιά και θράσος.

Μα θέλεις να καμώνομαι τον ψόφιο
και τάχα τον ποιώ στα χωρατά,
μα θα με δεις ξανά γερό κι ατόφιο,
γράματα να σε μάθω κερατά.

 

                  ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΣ

Όπου είναι κι ο Μαικήνας θα φανεί,
που κόλυβα μεράζει με δυο χέρια
στης τέχνης και του υπόκοσμου τ’ αστέρια,
και σ’ όσους κανονίζει τη φωνή.

Και μαζεφτήκανε κάθε λογής
και μπογιατζήδες και καλαμαράδες,
και μουζικάντηδες και μαρμαράδες,
-οι δουλευταράδες κάθε προσταγής.

Κι αδερφωμένοι ανατριχούν μαζί
ο Γιούδας, ο Θωμάς, οι Σαύλοι-Παύλοι
κι οι τόσοι φτωχοπρόδρομοι, κι οι φαύλοι,
κι οι φίνοι, οι τιποτένιοι, κι οι χαζοί.

 

                   Η ΜΠΑΝΤΑ

Από της Δύσης χρόνια το τραπέζι
μασάμε βαρυστόμαχη τροφή,
μα το μυαλό μας ταμπουρά θα παίζει,
όσο δεν έχει πάθει διαστροφή.

Γραφτό μας να μιμούμαστε τα πάντα
γι’ αυτό τώρα στερνά κουτσά, στραβά,
μας παίζει της Πρωτεύουσας η μπάντα
του Φύρερ τον αλύγιστο χαβά.

 

                ΚΑΤΡΟΤΣΕΝΤΟ

Αν πουν της Ρωμιοσύνης κατροτσέντο
την εποχή μας, δίχως κοπλιμέντο
θα το χρωστάμε στόν που διαφεντέβει
και λόγιους, και τεχνίτες, για να κλέβει.

Μα θάβρουν οι αυριανοί μας κριτικοί
και για την εποχή μας ένα ψόγο,
πως τάχα οι τωρινοί δεν είχαν λόγο
να γίνουν όλοι λογοκριτικοί.

 

ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΤΑΓΕΣ

Χωρίς ντροπή και μ’ αλαφριά καρδιά
μαζί μ΄αλάνια κι άλλους αγιογδύτες
προστάξαν και τ’ ανήλικα παιδιά
να γίνουν με το ζόρι φαλαγγίτες.

Χωρίς ντροπή και μποσικιά πολή
θα τον επικηρύτουν σαν αντάρτη,
τόν που δε λέει καλό για τη φυλή,
πούδωσε το πολίτευμα στη Σπάρτη.

Φαλαγγίτες ήταν τα μέλη της Εθνικής Οργανώσεως Νεολαίας (ΕΟΝ).

 

               ΤΑ ΝΤΟΠΙΑ ΓΡΑΜΑΤΑ

Βάλτε φωτιά στα τόπια! Βάλτε τα κλάματα.
Τα πρωτοπόρα νιάτα και τα γεράματα
(Λόγιοι και λογοτέχνες) περάσαν τη μπασιά
του παλατιού της Τέχνης, και γίνηκαν δεχτοί
από το σύντεκτό τους –πιάστε τον με μασιά! –
ογδόντα λογοτέχνες, όλοι τους διαλεχτοί,
μ’ ελπίδες να βουτήξουν κι αυτοί στον κουρβανά
πήγαν και προσκυνήσαν κ’ έκαναν τεμενά.

 

               ΣΤΟΝ ΠΑΡΝΑΣΟ

Μέσ’ του γεροκομιού τη νέα σάλα
εδόθηκε μια πρώτη όπερα-μπούφα,
κι οράματα προβλήθηκαν μεγάλα
και για τη Ρωμιοσύνη τη μαγκούφα.

Ένας σαχλός, με λιγοστά μυαλά,
είπε του πεθερού τα παραμύθια,
κι όσοι έχουν για κεφάλια κολοκύθια
λέγαν πως τα κατάφερε καλά.

 

              ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ

Για δείγμα του ραγιαδικού του γούστου
βρήκε την Επιστήμ’ ειλικρινώς,
πως άνθισε από την τετάρτη Αυγούστου,
πούγινε ο ουρανός μας φωτεινός.

[Σημείωση του Μ.Τ.: Ο πρύτανις του Πανεπιστημίου Φωτεινός έβγαλε λόγο κι αυτόκλητος ο εθελόδουλος είπε πως από την 4η Αυγούστου άρχισε η επιστήμη να προοδεύει στην Ελλάδα.]

 

            ΓΙΑ ΝΑ ΓΕΛΑΣ

Μ’ όλα τα καθεστά! μ’ όλα τα κόματα!
χρόνια του τα συχώρεσε η Ελλάς
τα πρόστυχα και τ’ άνοστα καμώματα,
μα τώρα σα μιλάς γι’αυτόν γελάς

 

Advertisements

83 Σχόλια to “Ανήμποροι σαρκασμοί για την 4η Αυγούστου”

  1. Costas X said

    «Γιατί χαίρεται ο κόσμος και χαμογελάει, πατέρα;» 🙂

    Καλημέρα!

  2. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα κι απ΄εδώ,

    ΥΓ: εγώ δεν κρατιόμουν 🙂 και το ποιηματάκι (μαντινάδα) για τη σημερινή μέρα το έβαλα στο χθεσινό νήμα!

  3. dryhammer said

    Καλημέρα!

    Το τελευταίο ποιηματάκι (πέρα από τη διαχρονικότητά του) αναφέρεται στον ΙΜ ή σε κάποιον άλλο (από τους πολλούς καί τότε);

  4. cronopiusa said

    Προσκάλεσαν τον ξένο να κοπιάσει στο τραπέζι τους και να μοιραστούν το γλέντι. ο Σήφης κάθισε μαζί τους, πρόσεξε όμως να βάλει την καρέκλα του προς τη μεριά της πόρτας. Χωρίς λέξη, χωρίς καμία κίνηση, η παρέα ενέκρινε τις προφυλάξεις του κυνηγημένου, έτσι έπρεπε να καθήσει, θα τον υποψιάζονταν ως δίμουρο αν έκανε μια στραβοτιμονιά στον κανόνα του φυγάδα. Ο Σήφης συνέχισε μαζί τους δίχως να πολυμιλά. Περνούσε η ώρα και είχαν όμορφα μεθύσει όλοι τους, ακόμα και ο νεαρός λυράρης, πού ως επαγγελματίας δεν έπρεπε να πίνει για να ελέγχει τα μάγια της βιολολύρας του, είχε κι αυτός σουρώσει μια σταλιά. Έσκυψε τότε ο πιο ηλικιωμένος στην αντροπαρέα, έτσι έπρεπε και παρακάλεσε τον Σήφη: «Κουμπάρε, να ζήσεις μόνο όσο θέλεις να ζήσεις, μα πες μας και του λόγου σου μια μαντινάδα, τίποτ’ άλλο». Ο Σήφης το αποδέχτηκε, η εθιμοτυπία επέβαλλε να ανοίξει σ’ αυτό το σημείο ο φιλοξενημένος ένα από τα κρυφά χαρτιά του, εάν μπορούσε να το ανοίξει, ως ελάχιστη ανταπόδοση της φιλοοξενίας, για να ξέρει η παρέα τούτο μόνον, ότι φίλεψε άνθρωπο ζωντανό, όχι κάποιον βασανισμένο ίσκιο, άθαφτο κι άκλαυτο στα εδάφη της Μικράς Ασίας ή και σε τόσα άλλα μέρη, σε άλλους πολέμους. Ένα ίσκιο που είχε γυρίσει για τις μυρωδιές, για τη ζέστα της ξυλόσομπας, για το άκουσμα της μητρικής του γλώσσας, για το αίμα του κόκκινου κρασιού. Τόσοι και τόσοι είχαν σκοτωθεί, και από το χωριό τους και από τόπους όμορους. Ο Σήφης ζήτησε να του παίξει ο λυράρης κοντυλιά από τα μέρη του Μεγάλου Κάστρου. Σηκώθηκε όρθιος, άδειασε μονορούφι το κρασί του στη υγεία της παρέας, άφησε το ποτήρι στο τραπέζι, μισάνοιξε δεξά ζερβά τα χέρια, όπως τα ανοίγουν τα πουλιά που θέλουν να πετάξουν, και τραγούδησε:
    Αμοναχός θέλω να ζω,
    έτσι για χάρη γούστου
    -έτσι για χάρη γούστου,
    γαμώ τον Γιάννη Μεταξά
    και την τετάρτη Αυγούστου
    -και την τετάρτη Αυγούστου
    Ο Αιώνας των Λαβυρίνθων, Ρέα Γαλανάκη, εκδ. ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ

    Kαλη σας μέρα 😍😎

  5. Costas X said

    Κάθε 4η Αυγούστου θυμάμαι τον μακαρίτη τον πατέρα μου.
    Πήγαινα το βράδυ στο πατρικό και αντί για καλησπέρα του έλεγα:
    «Γιατί χαίρεται ο κόσμος και χαμογελάει πατέρα;»
    Κι αυτός αμέσως μου απαντούσε:
    «Γιατί σαν αυτή, παιδί μου, την ημέρα τη χρυσή, που τη χαίρεσαι και συ, στέρεψε το μαύρο δάκρυ…» και συνέχιζε τον υπόλοιπο ύμνο του Μεταξά γελώντας!
    Τον πείραζα, γιατί όταν ήταν 7-8 χρονών, μια θεία του τον είχε βάλει στους φαλαγγίτες.

  6. cronopiusa said

    H Bαρβάρα, ο κέφαλος, η Λουλού Μαντζούφα και ο Ι. Μεταξάς
    To 11o τρίλεπτο των «Ενθεμάτων», στο «Πολιτιστικό Ημερολόγιο» στο Κόκκινο 105.5, την Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου. Στο μικρόφωνο ο Στρατής Μπουρνάζος.

  7. cronopiusa said

    Η «Βαρβάρα» και τα ρεμάλια – Πάνος Σαββόπουλος

  8. Costas X said

    «Κατροτσέντο»

    Ίσως άγνωστη λέξη γιά κάποιους, σημαίνει «Αναγέννηση» (ιταλική Αναγέννηση των τεχνών).

    Κανονικά «κουατροτσέντο», από το ιταλικό quattrocento, δηλαδή τετρακόσια.
    Αρχικά ήταν mille quattrocento, δηλαδή 1400, και το χρησιμοποιούν οι Ιταλοί γιά τον 15ο αιώνα, και ειδικότερα για την Αναγέννηση.

  9. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια και τις συμπληρώσεις!

    3 Διαχρονικό είναι αλλά δεν ξέρω αν αναφέρεται σε κάποιον άλλον.

  10. Aghapi D said

    Γιατί μού φαίνονται τα περισσότερα σαν να ισχύουν και σήμερα; 🙂

  11. (Λόγιοι και λογοτέχνες) περάσαν τη μπασιά
    του παλατιού της Τέχνης, και γίνηκαν δεχτοί
    από το σύντεκτό τους –πιάστε τον με μασιά! –
    ————–
    H ρίμα εδώ προφανώς υπαινιγμός στον Κωστή Μπαστιά!

  12. Alexis said

    Το δεύτερο ποιηματάκι θα μπορούσε να γραφτεί και στα έρλι έιτις για προφανείς λόγους 😂

  13. nikiplos said

    10@ Κι εμένα το ίδιο… Το δε τελευταίο πόσο ταιριάζει σε καμπόσους…

  14. nikiplos said

    Αξίζει να προστεθεί, πως μεγάλο ρόλο έπαιξε περίοδος της δικτατορίας της 4ης Αυγούστου, 5 χρόνια ζόρικα και βαρβάτα, για τα πολιτικά δρώμενα μεσούσης της Κατοχής και αμέσως μετά. Ήταν ας πούμε η πρώτη «μεταπολίτευση» η πρώτη απελευθέρωση μιας γενιάς που τα ήθελε όλα τώρα… Βέβαια λογάριαζαν χωρίς τον ξενοδόχο…

  15. π2 said

    Η ανοχή πολλών δημοσίων προσώπων και διανοουμένων στον ιδιότυπο, κακοχωνεμένο φασισμό του Μεταξά δεν είναι πάντως ειδικό ελληνικό φαινόμενο. Και στην Ιταλία τα ίδια έγιναν. Ήταν ρευστή εποχή ο μεσοπόλεμος, χωρίς τελείως κατασταλαγμένα στρατόπεδα, και, στην περίπτωσή του ελληνικού φασισμού φαντάζομαι ασκούσε μια γοητεία το ξεπέρασμα του παλαιοκομματικού δικομματισμού, ιδίως στις νέες συνθήκες που δημιούργησε η μικρασιατική καταστροφή.

    Τελείως διαφορετικής τάξης φαινόμενο είναι η σύγχρονη προσπάθεια αποκατάστασης του Μεταξά. Είναι ένα πράγμα η προσπάθεια απροκατάληπτης ιστορικής κατανόησης, κι άλλο η ρητή, συνειδητή, προγραμματική και οργανωμένη προσπάθεια κατασκευής αντιαριστερού αφηγήματος. Ο Άδωνις το έχει περιγράψει σωστά. Στόχος μας, είχε πει, πρέπει να είναι η αντιστροφή της ιδεολογικής ηγεμονίας της αριστεράς.

  16. sarant said

    11 Καλά λες!

  17. gpoint said

    Δεν έχω σαφή εικόνα του Μεταξά και δεν μπορώ να τον κρίνω με σημερινά δεδομένα ούτε έχω τις γνώσεις για τα τότε δεδομένα ( όπως π.χ. την ανεκτική φιλική στάση του Βενιζέλου και όχι μόνο προς την δικτατορία ή την συμμαχία της ΕΣΣΔ με την ναζιστική Γερμανία.)
    Πολλοί τη συγκρίνουν με την 21/4 λησμονώντας πως η μια επεβλήθη δια τον όπλων και η άλλη σχεδόν κοινή συναινέσει. Δεν έχω υπ’όψιν μου αντιστασιακές κινήσεις εναντίον του Μεταξά και είχε καλή στρατιωτική προετοιμασία, το άκρον αντίθετο δηλαδή της απριλιανής χούντας.
    Τέλος ο λαός τον έκλαψε στην κηδεία του, χώρια την φήμη πως τον έφαγαν οι γιατροί με μπόλικη σουλφαμίδα όταν κρύωσε κατ’ εντολήν των εγγλέζων. Κατόπιν αυτού και της κατοχής που ακολούθησε, τα παιδιά της ΕΟΝ πήγανε μετά στην ΕΠΟΝ αλλάζοντας το μπλέ σε πράσινο, στέγη ψάχνανε και οι έχοντες λερωμένοι την φωλιά τους δεν είχαν άλλη επιλογή από το να παρακρατικοποιηθούν, το είδαμε και στα νεώτερα χρόνια.

  18. Γιάννης Ιατρού said

    15β Έτσι 👍👍

  19. cronopiusa said

    Προϊόν κλοπής και ο Ύμνος της 4ης Αυγούστου!

  20. Αγγελος said

    Μπορεί να μην είναι του Μάρκου Τσιριμώκου, αλλά πώς δεν μας θύμισες το αμίμητο επιτύμβιο του Πανσέληνου που είχες δημοσιευσει πριν από δέκα (κιόλας!!!) χρόνια; https://sarantakos.wordpress.com/2009/08/03/4ayg/
    Στα χέρια επάνω οι φίλοι μου οι πιστοί
    με φέρανε στο σπίτι το στερνό μου,
    δι’ εγκυκλίου με κλάψαν όλοι οι Έλληνες
    που με είχαν αγαπήσει δια νόμου.
    Πάντως η μητέρα μου, 17 χρονών τότε, έβαλε τη φωτογραφία του στο εικονοστάσι κι έγραψε «κι από ψηλά θα μας καθοδηγείς». Τρία χρόνια μετά ήταν στην ΕΠΟΝ σπουδαστών…

  21. Πουλ-πουλ said

    Γιατί ανήμποροι;

  22. Alexis said

    Θυμίζει λίγο Βάρναλη η γραφή.
    Ίσως και λίγο Σουρή…

  23. argyris446 said

    Reblogged στις worldtraveller70.

  24. sarant said

    20 Πολλοί νέοι το έκαναν αυτό

  25. ΚΩΣΤΑΣ said

    –> … και για τη Ρωμιοσύνη τη μαγκούφα.

    Μια απορία μου, μπορεί να είναι και αφελής. Είναι φανερό ότι ο Μ. Τσιριμώκος προσπαθεί έμμεσα να κάνει φανερά τα υπονοούμενά του στους στίχους του. Αυτό το «Ρωμιοσύνη», με κεφαλαίο Ρ με παραξενεύει. Η Ρωμιοσύνη του Ρίτσου είναι πολύ αργότερα γραμμένη. Τί άλλο να έπαιζε τότε, ποια ήταν αυτή η Ρωμιοσύνη; Και η Κίχλη του Σεφέρη; Έπαιζαν κάποια σκοτεινά πράγματα τότε;

  26. Jane said

    Τα αστικά κόμματα , το παλάτι, ο στρατός, ο τύπος , οι βιομήχανοι, οι Εγγλέζοι , όλοι στήριξαν το καθεστώς Μεταξά.
    Έχει πολλά στοιχεία αυτή η περίοδος της ιστορίας.
    Δυστυχώς, δεν τη διδαχτήκαμε κι ούτε τη διδάσκονται σήμερα τα παιδιά δεν γράφουν τίποτα.
    Όποιος βέβαια έχει όρεξη για μελέτη , δεν είναι δύσκολο να βγάλει άκρη.
    …………………………………………………………………………………………………………

    «Πιστεύω ότι η Δικτατορία ημπορεί εις ωρισμένας περιστάσεις να αποτελέση ιστορικήν ανάγκην δι’ έναν τόπον. Όταν την επιβάλλη ο υπέρτατος νόμος της σωτηρίας της Πατρίδος».

    Αυτά τα δήλωνε ο παπατζής ή γέρος της δημοκρατίας την 1η Ιούλη του ’34 στην Καθημερινή.
    ……………………………………………………………………………………………………….

    «σα θα χορέβει νηστικό τ’ αρκούδι
    και βάλ’ η Ζαφειρίτσα φερετζέ».

    Εδώ μήπως εννοεί τον Ζαφειρόπουλο , υπουργό Αγορανομίας του Μεταξά; Επειδή το έχει με κεφαλαίο…

    Ωραίο το αφιέρωμα, κ. Σαραντάκο.

  27. giorgos said

    Η «γενηά τού 30» καί η δικτατορία τού Μεταξά
    http://katotokerdos.blogspot.com/2013/11/4.html

  28. Jago said

    Πολύ ενδιαφέρον το σημερινό που καταθέτει πολλούς προβληματισμούς. Προφανώς ο «Παρνασός» με του γεροκομιού τη νέα σάλα κλπ είναι ευθεία αναφορά στο γνωστό φιλολογικό σύλλογο.

  29. Jago said

    Κι επίσης ο Μαικήνας στο «Συναγερμό» πάλι μάλλον τον Κωστή Μπαστιά αφορά, το εκτενές βιογραφικό του στη Βικιπαίδεια προκαλεί ίλιγγο.

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CF%89%CF%83%CF%84%CE%AE%CF%82_%CE%9C%CF%80%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%AC%CF%82

  30. Jane said

    Κι ο τρίτος ελληνικός πολιτισμός αγκαζέ με το τρίτο ράιχ.

    Από την επίσκεψη του Γκαίμπελς στην Αθήνα τον Σεπτέμβρη του 1936

  31. sarant said

    25 H λέξη Ρωμιοσύνη ήταν και τότε ζωντανή

    26 Υπάρχει παραλλαγή της παροιμίας με Ζαφειρίτσα αντί για Μαριγούλα

    28 Ακριβώς!

  32. gpoint said

    Το θράσος ενός θεομπαίχτη :

    Ο Γιάννης Αλαφούζος στη συνάντηση που είχε με τον Λευτέρη Αυγενάκη του διεμήνυσε πως οι συμφωνίες της ΕΡΤ με τις ομάδες πρέπει να τηρηθούν

    https://www.sdna.gr/podosfairo/superleague/article/623853/alafoyzos-se-aygenaki-oi-symfonies-prepei-na-tirithoyn

    Ποιός αυτός που ΠΡΩΤΟΣ έσπασε τηνσυμφωνία του με την ΕΡΤ » αζημίως» κάνοντας ασύμφορη την μετάδοση των αγώνων χωρίς την παρουσία του ΠΑΟ

    Αλητεία και θεατρινισμοί Αυγενάκη-Μαρινάκη -Αλαφούζου με τον τελευταίο στον ρόλο του παραρτηματος να εκφράζει τις θέσεις του χοντρού που τώρα θέλει να δείξει πως ενιαφέρεται και για τους μικρούς ο ΟΣΦΠ αφού βέβαια ξεσκαρτάρησε Ιωνικό, Εθνικό, Προοδευτική από Πειραιά για νάναι μόνος του στην πόλη

  33. mitsos said

    Καλημέρα
    Καλή η σάτιρα
    ακόμα κι αν είναι ανήμπορη, όταν έχει χιούμορ και ομορφιά όπως ετούτη , έχει μεγάλη αξία

    Μα βλέπω πως δεν φτάνει.
    Βεβαίως και είμαστε πολλοί εκείνοι που δεν ξέρουμε λεπτομέρειες για τις ημέρες κιαι τα έργα του δικτάτορα Ιωάννη Μεταξά …

    Αλλά γιατί πρέπει να ξέρουμε λεπτομέρειες για να πάρουμε θέση;
    Ποιος ηγήθηκε του δικτατορικού καθεστώτος που ανέθρεψε τους δοσίλογους και τους μαυραγορίτες της κατοχής ;
    Και ας αφήσουμε τις κρίσεις προθέσεων κατά μέρος . Όταν είσαι δικτάτορας και γερμανόφιλος το 39 είσαι οπαδός των Ναζί και της τελικής λύσης …τα υπόλοιπα είναι «σοφιστείες»

    Αλλά για να μην το κουράζουμε πολύ. Υπάρχουν πάντα δυο ιδεολογίες που συγκρούονται .
    Ή είσαι από αυτούς που πίσω από καθετί μεγάλης αξίας στην ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού βλέπεις τους λαούς που σήκωσαν την Ιστορία στους ώμους τους
    Ή είσαι απο εκείνους που μπερδεύουν τον ρόλο των ηγετών με τον μεσιανικό ρόλο κάθε βαρεμένου κληρικού , στρατιωτικού , πολιτικού που ενάντια στην πλειοψηφία που χαρακτηρίζουν «μέθυσους» ή «ξεβράκωτους» , και «ρέμπελους» προσπαθούν με δικτατορίες να σώσουν τις αξίες των αρίστων…
    Οι Μεταξάδες, – από τον Μαρκαντώνιο του 15ου αιώνα ως και τους Δικολάβους των Κοσκοτάδων του 20ου αιώνα- , ήταν μια οικογένεια «Αρίστων» παράσιτων που έζησαν και έδρασαν ενάντια στο λαό για να υπηρετήσουν την πολιτική , θρησκευτική και οικονομική εξουσία. https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B1_%CE%9C%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%BE%CE%AC#%CE%93%CE%B5%CE%BD%CE%B5%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CF%8C_%CE%B4%CE%AD%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%BF

  34. Αιμ said

    Αυτή η Ζαφειρούλα που θα φορέσει φερεντζέ ποια νάναι άραγε ;

    Ο Παρνασσός πρέπει επίσης να αναφέρεται σε πραγματικό γεγονός. Ξέρουμε κάτι ;

  35. Theo said

    Ευχαριστούμε, Νικοκύρη, γι’ αυτούς τους στίχους που γράφηκαν από ανάγκη ξεθυμάσματος του ποιητή. Μας δίνουν αρκετές πληροφορίες για το κλίμα της δικτατορίας, αλλά λογοτεχνία δεν θα τους έλεγα.

  36. Αιμ said

    Η Ζαφειρούλα απαντήθηκε από τον Νικοκύρη. Μάλλον είναι παροιμία.

    28. Προφανώς είναι για τον φιλολογικό Παρνασσό αλλά και για συγκεκριμένο γεγονός με πεθερό κάποιου κλπ

  37. Jane said

    #31
    Ουπς! Δεν την είχα ξανακούσει έτσι την παροιμία.
    Με Μαριγώ και Μαριορή την ήξερα. 🙂
    Κι όμως : «Όλα τα’χει η Ζαφειρίτσα, μόν’ ο φερετζές της λείπει».

    Έμ κοίτα κι εσύ στον Σαραντάκο , που ψάχνεις τα ονόματα των υπουργών του Μεταξά..

  38. leonicos said

    Αριστουργηματικό.

    Να πάτε εκδρομή στο Γεωργίτση,
    Σπάρτη μεριά,
    όλο ποταμάκια και χαράδρες,
    που περπατιουνται μια χαρά

  39. Αιμ said

    Να πάτε πάνω απ το Γιωργίτσι
    στο παρατηρητήρειο το πυροσβεστικό
    που έχει κι ένα εκκλησάκι
    ωραίο και μοναχικό
    Και τη Λακωνία πιάτο

    Έχω κοιμηθεί κισαπάνω

  40. sarant said

    Eυχαριστώ πολύ για τα νεότερα και τις τουριστικές συμβουλές!

  41. Γιάννης Ιατρού said

    38/39: χεχε, έχουμε και προ-προ-γονική οικίαν εκεί, τώρα πλέον χαλάσματα …. (ούτε στον ΕΝΦΙΑ δεν τη βάλαμε …)

  42. loukretia50 said

    Να πάτε για διακοπές σ’ ωραία παραλία
    Μόνο για ήλιο, θάλασσα, άραγμα και βιβλία
    Μ’ αγαπημένη συντροφιά και εκλεκτούς μεζέδες
    μακριά από το ίντερνετ , Αύγουστος είναι, παίδες!
    (έστω κι αν κόβουν οι γιατροί τσιγάρα και καφέδες)

  43. Γιάννης Ιατρού said

    Καύσωνας και στο ΤΖΟΚΕΡ: Μοιράζει απόψε 3,1 εκατομμύρια ευρώ… Πού ‘ναι οι Γιώργηδες;

  44. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Για το καθεστώς της 4ης Αυγούστου υπάρχει ήδη μιά κολοσσιαία βιβλιογραφία και φυσικά, δεν προλαβαίνουμε να ανοίξουμε -και, κυρίως, να ολοκληρώσουμε- μιά κατατοπιστική περί αυτού συζήτηση. Αν μου επιτρέπεται να καταθέσω κάποιες λιγόλογες υπενθυμίσεις ιδιαιτεροτήτων του, θα σημείωνα ότι: α)Έγινε από λαβόντα ψήφο εμπιστοσύνης της τότε Βουλής πρωθυπουργό, και όχι από κανέναν επίορκο στρατιωτικό, β)Η προηγηθείσα πολιτική συμπεριφορά των αστικών κομμάτων ήτανε τέτοιας ποιότητας ώστε ουκ ολίγοι ένιωσαν ανακούφιση από την επιβολή του και δεν σημειώθηκε καμιά -ευρεία και γνωστή- λαϊκή αντίδραση (βλ. Σπ. Λιναρδάτου, Πώς φτάσαμε στην 4η Αυγούστου), γ)Η εγκαθίδρυση και η επιβολή του επιτεύχθηκαν χωρίς την (άμεση) χρησιμοποίηση στρατού, αλλά μόνο/κυρίως της Ασφάλειας και της Αστυνομίας, δ)Πολλοί δημοκρατικοί πολιτικοί παράγοντες εκφράστηκαν ευμενώς υπέρ αυτού, ε)Το καθεστώς δεν έκρυψε ποτέ ότι είναι «αντικομμουνιστικόν» και «αντικοινοβουλευτικόν» και ποτέ δεν εξέπεμψε δηλώσεις προσωρινότητας, στ)Υπέρ του καθεστώτος τάχθηκαν π-ο-λ-λ-οί παράγοντες της πνευματικής μας ζωής (εξαιρουμένων, φυσικά, των κομμουνιστών και λιγοστών κάποιων άλλων), ζ)Το καθεστώς απέκτησε λαϊκή βάση (βεβαίως μέσα σε κλίμα αυταρχισμού και αστυνομοκρατίας), η)ο μόνος (υψηλός) πολιτικός παράγων της Ελλάδας που θα μπορούσε να πεί το «Ναι» στον Άξονα, λόγω ιδεολογίας, επέλεξε, προετοιμάστηκε και είπε το «Όχι» στον Γκράτσι..

  45. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @43. Γιάννη, μάλλον για άλλους Γιώργηδες ψάχνεις αλλά ο υποφαινόμενος έφερνε στο σπίτι ντομάτες 0,5-1 κιλού η καθεμιά, (χωρίς λιπάσματα, χωρίς ραντίσματα, χωρίς γονιδιακές παρεμβάσεις.. Χώμα και νερό!). [Πάντως, όλοι οι Γιώργηδες προετοιμάζονται για Τρίτη βράδυ. Θα είναι καρφωμένοι στον αγώνα της ΠΑΟΚΑΡας!! Εσείς οι υπόλοιποι, φροντίστε να ανεβάσετε κανένα ελαφρύ άρθρο, για να μην αποσπάτε την προσοχή μας!! :)]

  46. Γιάννης Ιατρού said

    45: Για σένα δεν έψαχνα, όντως. Ρίχνεις όμως κοπριά από γίδες κλπ. στις ντομάτες, ε; 😏🙄

  47. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @46. Εννοείται! 🙂

  48. sarant said

    44ζ Δεν συμφωνώ ότι απέκτησε λαϊκή βάση το καθεστώς. Δεν το βλέπω πουθενά.

  49. atheofobos said

    Ο Γεώργιος Φωτεινός (1878-1958) εκτός από καθηγητής αφροδισιακών και δερματικών νοσημάτων έγινε και Ακαδημαϊκός!
    Φρόντισε να σπουδάσει και να γίνει στην θέση του καθηγητής της έδρας ο ανιψιός του Π-Β. Φωτεινός για να τον διαδεχθεί.
    Το 1914 ίδρυσε την Ελλ. Αφροδ. και Δερματ. Εταιρεία και έγινε ο ισόβιος πρόεδρος της ελέγχοντας την πλήρως, με αποτέλεσμα το 1928 να αναγκαστούν οι Δερματολόγοι να φτιάξουν την Ελλ. Δερματ. και Αφροδ. Ένωση για να γίνει δυνατό να ακουστούν και άλλες επιστημονικές φωνές.
    Η εμφάνιση της πενικιλίνης και των αντιβιοτικών μείωσαν κατακόρυφα τα αφροδίσια νοσήματα αλλά ο Φωτεινός ήταν απόλυτος αρνητής της αποτελεσματικότητα της στην θεραπεία της σύφιλης και της βλεννόρροιας.
    Ευτυχώς με την αποχώρηση της δυναστείας Φωτεινών η ειδικότητα συγχρονίστηκε με τα διεθνή δεδομένα.

  50. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Νίκο, δεν είναι υπόθεση δική μου. Το έχω διαβάσει επανειλημμένα, και όχι από κονδυλοφόρους του καθεστώτος. Φυσικά, εννοείται το είδος της λαϊκής βάσης που αποκτάται στο πλαίσιο τέτοιων καθεστώτων..

  51. Η αποδοχή του Μεταξά από τον αστικό πολιτικό κόσμο, πέρα από σημάδι ενός είδους (ενός είδους, προσοχή!) νομιμοποίησης, διαβάζεται και κάπως αντίστροφα. Ο κόσμος αυτός φλέρταρε (όπως γινόταν σε ολόκληρη την Ευρώπη) με τον φασισμό ως ιδεολογία και κυρίως ως πολιτικό φαινόμενο τουλάχιστον μια δεκαετία πριν. Ο Μουσολίνι απολάμβανε σχεδόν καθολικό θαυμασμό, Βενιζέλος και βασιλικοί είχαν αναπτύξει διάφορα είδη ταγμάτων εφόδου εναντίον αμφοτέρων (και, στην περίπτωση της βενιζελικής ΕΕΕ, εναντίον και των Εβραίων) και το ξεπέρασμα του προβληματικού κοινοβουλευτισμού ήταν στην ημερήσια διάταξη. Μόλις τέλειωσα το σχετικό και εμπεριστατωμένο βιβλίο του Μαρκέτου («Πώς φίλησα τον Μουσολίνι»), από το οποίο θα ήθελα μόνο μεγαλύτερη έμφαση στον ιδεολογικό παράγοντα, κατά τα άλλα το συνιστώ ανεπιφύλακτα. Εδώ μια περίληψη σε κάπως πιο πολεμική γλώσσα, για όποιον τον ενοχλούν οι όροι όπως καπιταλισμός κλπ στο βιβλίο δεν θα τους βρει 🙂

  52. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    Ας δουμε επιτελους τι εγινε οχι πριν 80 ετη, αλλα πιο προσφατα.

    Ας αναλογιστουμε οτι αρκετοι υπηρξαν μαοικοι, προοδευτικοι την εποχη της καταληψης του Πολυτεχνειου, στη συνεχεια δε για να οξυνουν τις αντιθεσεις στην καπιταλιστικη Ελλαδα διεισδυσαν μεσα απο τις ρωγμες 🙂 του συστηματος, χρησιμοποιησαν τον καπιταλισμο για το καλο μας 🙂 , ωστε να εξαθλιωθουμε και να επαναστατησουμε, ενω αυτοι -ως ταξικοι πλεον αποστατες, να ηγηθουν της κοκκινης επαναστασης του συντροφου Μαο.

    ΤΑ ΚΙΝΕΖΑΚΙΑ

    Στον Κ.Ζ.

    1968-1973
    Στο Βερολίνο, το Παρίσι , το Λονδίνο
    Κινεζάκια του Μάο τις σκέψεις μελετούνε
    πήγαινε-έλα Ρώμη ή Φλωρεντία και Αθήνα
    των μεσοαστών γονιών τους τρώγοντας το χρήμα.

    1973-1978
    Στου Πολυτεχνείου την εξέγερση συμβάλατε πολύ
    όταν οι ορθόδοξοι και οι αναθεωρητές
    θέλαν την κατάρρευση ή την ρήξη από .. μέσα
    Δυναμικά – επαναστατικά – οργανωμένα ρίξατε
    στην Αμερικάνικη Πρεσβεία αυγά με κόκκινη μπογιά
    από μίσος για τον καπιταλισμό ;
    ή από υποσυνείδητη αγάπη σ΄ αυτό το χρώμα ;

    Κι ύστερα στα προαύλια
    …”ζύμωση” λες κι ήταν κρασί οι ιδέες
    και συγκρούσεις
    όχι πάντα ιδεολογικές, …μέχρι αίματος
    ανάμεσα στην νέα(;) και στην σκουριασμένη αριστερά
    δύσκολη η διάγνωση : νεανική ορμή ή ψυχοπάθεια ;

    1978-1981
    Το κίτρινο κίνημα φούσκωνε στις σχολές
    ως τις πρώτες καταλήψεις
    κι ύστερα το Λ.Α. έγινε L.A.
    ήρθε το new wave και η ντρόγκα
    Απογοήτευση παντού : ούτε αυτά λύση δεν έφεραν

    1981-2004
    Λίγοι πέθαναν νωρίς
    άλλοι στην τάξη τους βαθμιαία επανήλθαν
    οι επαρχιώτες διορίστηκαν στο δημόσιο
    οι πιο “κουλτουριάρηδες” γίνανε ιδιοκτήτες bar ή δάσκαλοι

    και οι ηγέτες στην ρήξη από .. μέσα
    οι πιο ιντρικαδόροι- μυστικοσύμβουλοι
    χαράζουν τη κόκκινη γραμμή της εξουσίας,
    μαζεύουν μίζες για το κόμμα (;) ή για την πάρτη τους

    Που πας ρε τέως κινεζάκι – επιχειρηματία
    βαλίτσα με «τούβλα» στου Μαξίμου το υπόγειο;
    Στην Μύκονο θα τα φάει ο μεγάλος
    αφού η καλή του με πλαστικές καλλωπισθεί

    2004-
    Κι ο «αντάρτης» καπνίζει πούρο σαν τον Che
    Απλώνοντας τα ποδάρια του στο υφυπουργικό του τραπέζι

    Σύνορα δεν έχει …η βλακεία πρώην «κινέζε» δημοσιογράφε
    όταν σαν star διαφημίζεις αυτοκίνητα μεγαλοαστών
    ……………………………………………………………………………………………….
    Φαίνεται ότι αν ακολουθείς την μόδα της Κίνας πριν και τώρα της Ευρώπης
    άκριτα, χωρίς καλά –καλά να την κατανοήσεις
    τ΄ αποτελέσματα είναι, τουλάχιστον αυτά που περιγράφω
    τέως αριστερέ με επικίνδυνα μακιαβελική πορεία
    για τον (ιδιοτελή) σκοπό σου χρησιμοποίησες κάθε μέσον
    όπως το σύστημα εσένα σαν άλλοθι δημοκρατίας.

    07.10.2008

  53. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Δεν την ζήσαμε και οι παραστάσεις μας για την 4η Αυγούστου -εικόνες από τα μεταπολιτευτικά νεανικά διαβάσματα- ήταν ασπρόμαυρες και στιγμιαίες. Πήρανε χρώμα και κίνηση από το «Μέρες του ’36» του Θ. Αγγελόπουλου. Αξέχαστα..

  54. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    Αφιερωμένο εξαιρετικά στα ηγετικά στελέχη της ΚΝΕ της περιόδου της δεκαετίας του ΄70, και όχι μόνον.

    ΕΙΜΑΙ ΑΛΟΓΟ ΚΟΥΡΣΑΣ

    Την δεκαετία του ’70
    τον κόσμο ήθελα ν’ αλλάξουμε
    Με τους προλετάριους να καταλάβουμε
    Τα ανάκτορα τα χειμερινά
    (Ο Eisenstein όμως …μας δούλευε κανονικά
    όμως το’ μαθα πολύ αργά)

    Στη σχολή στρατολογούσα επαρχιώτες
    (αν δεν έλθεις στην παράταξη δεν σε καλώ στο πάρτυ)
    έτρεχα, οργάνωνα, συντόνιζα, προξένευα
    να κάνουμε πολλά παιδιά για το δεκαεπτά (%)

    Το ‘ 85 γκλάσνοστ (διαφάνεια)
    (μήπως θα βάζανε κρυστάλλινες πόρτες στο Κρεμλίνο 😉
    Ρόδινα ακρογιάλια στη Μαύρη Θάλασσα ψεύτικα υποσχόταν
    η περεστρόϊκα του Γκορμπατζόφ
    (Τώρα διαφημίζει πίτσες)

    Από μια ….παρεξήγηση
    ανατολικογερμανού αξιωματούχου
    το ΄89 άφησαν το πλήθος
    να περάσει το Τείχος
    το Τείχος που γκρεμίστηκε.
    Γκρεμίστηκαν και τα τελευταία ονειρά μου

    Την πρώην κνίτισα γυναίκα μου με τρία παιδιά παράτησα
    και τώρα πηδάω …διεθνιστικά : Ρωσίδες και Ουκρανίδες

    Σε πρώην πράκτορα-επιχειρηματία-χρηματοδότη του Κόμματος
    (που αυτονομήθηκε νωρίς) μπήκα στη δουλεψή του
    είμαι άλογο κούρσας :
    για το έπαθλο τρέχω του αφεντικού μου
    σαν παλιός συνδικαλιστής οργανώνω και διαχειρίζομαι τα πάντα :
    τις λέξεις, το πλήθος, τον χρόνο, το χρήμα…

    01.08.2008

  55. Αυτό είναι που λέμε photobombing ε;

  56. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    ..και επειδή μου φάνηκε απίθανο να πρόκειται για απλή συνωνυμία, έριξα μιά ματιά και είδα ότι ο Γιάννος ήταν πατέρας του Ηλία (μετά συγχωρήσεως 🙂 ), άρα ο Μάρκος ήταν θείος του

  57. Georgios Bartzoudis said

    # Τα περισσότερα σχόλια είναι μονομερή. Υπενθυμίζω απλώς τον μύθο του Αισώπου, για το δισάκι που φοράμε όλοι μας!
    # Και σχολιάζω μια φράση του Τσιριμώκου:
    «…πέντ’ εργολάβοι κ’ είκοσι τραμπούκοι
    – όσοι μας κλέβουν με γοργό ρυθμό…»
    # Και σκέφτομαι τώρα εγώ: Πού να έβλεπε ο ποιητής την συριζοκυβέρνηση! Δεκαπέντε εργολάβοι να προστατεύουν τα δίκαια των εργατών, και να μας κλέβουν …νομίμως!

  58. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

    Δηλαδή οι πρώτοι οικολόγοι-πράσινοι, στην Ελλάδα, ήταν οι της 4ης Αυγούστου;

  59. skom said

    «της βενιζελικής ΕΕΕ» παρακαλώ πέστε κάτι για αυτό. Που το στηρίζεται; Πρώτη φορά το ακούω –βέβαια μόνο ειδικό δεν με λες-

  60. Παναγιώτης Κ. said

    Είχα παρακολουθήσει μια μακρά συνέντευξη του Κωνσταντίνου Δεσποτόπουλου (του Ιωάννη και όχι του συνονόματου του ξαδέλφου που διετέλεσε ανώτατο στέλεχος του ΕΑΜ), φιλόσοφος,αντιστασιακός, πανεπιστημιακός, ακαδημαϊκός και πρώην υπουργός Παιδείας, λίγο πριν πεθάνει (7 Φεβρουαρίου 2016).
    Πάνω λοιπόν στη συζήτηση έγινε αναφορά στην δικτατορία.
    «Της 21ης Απριλίου 1967»; τον διακόπτει η συνομιλήτρια.
    «Όχι βέβαια! Αυτοί ήταν αστείοι. Για την άλλη δικτατορία μιλώ της 4ης Αυγούστου 1936».
    Μου έκανε εντύπωση η διευκρίνηση!
    Έβαλα ως πρόγραμμα μελέτης (δεν το πραγματοποίησα ακόμη) να εξετάσω την στάση των Ελλήνων διανοουμένων απέναντι στην δικτατορία της 4ης Αυγούστου.
    Προς το παρόν μένω με την εντύπωση ότι είχε αποδοχή.
    Όπως και άλλη φορά είχα γράψει, στο δημοτικό σχολείο (δεκαετία του ΄60) μαζί με τον Κολοκοτρώνη, τον Καραϊσκάκη, τον Μιαούλη και τους διαφόρους πρωτεργάτες του ΄21
    ήταν αναρτημένο και το πορτρέτο του Μεταξά!

    Νομίζω ότι παρουσιάζει μεγάλο ιστορικό ενδιαφέρον αυτή η περίοδος.

  61. sarant said

    49 Πολύ ενδιαφέρον, ευχαριστούμε!

  62. 59 Ομολογώ ότι το έγραψα λίγο βιαστικά, αλλά έτσι φαίνεται να είναι. Ό,τι θυμάμαι από ένα βιβλιαράκι του Μαυρογορδάτου που είχα διαβάσει πάνε δεκαετίες: στη Θεσσαλονίκη οι πρόσφυγες (όπως και παντού, και όχι χωρίς λόγο) συντάχθηκαν με τον Βενιζέλο, και στους πρόσφυγες βασίστηκε η ΕΕΕ, ενώ αντίθετα η Ισραηλιτική κοινότητα (για την οποία ήταν πλήγμα η ελληνική προσάρτηση της πόλης το ’12) ψήφιζε αντιβενιζελικά. Επί Βενιζέλου στηρίχθηκε από το κράτος η ΕΕΕ, και βενιζελικός ήταν ο Ιασωνίδης για τη σχέση του οποίου με τους Τριεψιλίτες κουβεντιάζαμε πρόσφατα.
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%B8%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%88%CE%BD%CF%89%CF%83%CE%B9%CF%82_%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CF%82
    https://sarantakos.wordpress.com/2019/06/24/dytika/#comment-590567 (σχ. 115 κ.εξ.)

  63. Jago said

    59 & 62 Φυσικά και η ΕΕΕ ήταν βενιζελική, είχε την έμμεση στήριξη του βενιζελικού (παρα)κράτους και φυσικά γύρισε μπούμερανγκ. Δεν έχω πρόχειρο τώρα να σας παραθέσω πηγές αλλά ιδίως οι βενιζελικές εφημερίδες – όπως η φανατικά προσκείμενη στον Βενιζέλο «Μακεδονία» του σαχλεπίσαχλου Νικόλαου Φαρδή – κάλυπταν θετικά τις δράσεις της ΕΕΕ αν δεν τις υποδαύλιζαν. Γκούγκλισε, υπάρχουν πολλές πληροφορίες και στο διαδίκτυο.

  64. mitsos said

    #52, 54 etc etc

    Το θέμα μας ήταν σάτιρα και στιχάκια
    για καραγκιοζιλίκια από φασιστάκια
    και ο σύζυγος της Βαρβάρας,
    ο Ιωάννης Μεταξάς
    Αλλά κάποιοι παριστάνουν πως είναι της δικιάς τους της κοσμάρας ,
    και απαντούν «δεν μας τα ‘ξας»

    Υπήρχε λόγος, λένε, σοβαρός
    κίνδυνος κομμουνιστικός.
    Είναι σαν να λέμε λόγος Εθνικός, Πατριωτικός
    Οοοοχι προπολεμικός
    Επίκαιρος ο λόγος, σημερινός και επιτακτικός
    Διότι ο Τσίπρας δεν πέθανε … Κι αν ζήσει;
    Τότε , το Μητσοτακεϊκο κάποιος πρέπει να στηρίζει.
    Δεν είναι πια δύσκολο όπως με τον Μιχαλολιάκο που τσιρίζει
    Ο Κούλης είναι Κούκλος και μπορεί να τα γυρίζει.

    Έτσι έπαψε το θέμα να είναι ο Μεταξάς
    αλλά ο μέγας κίνδυνος για εσάς
    του 80 η Κνίτσα η ηγεμόνευουσα, και το ΜΛ

    -ΟΧΙ , προφανώς δεν είν΄ της ΛΟΥ-

    Εκείνο που με τρομάζει είναι το χρυσό τ΄αυγό
    και το αίμα που θα βγαίνει στον αφρό.

  65. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    64.

    KAKIEΣ ΠΑΡΕΕΣ… ΜΕ ΤΟΝ ΑΦΡΟ ΤΟΥ ΠΑΤΟΥ

    Ο γδούπος στον ακάλυπτο
    σαν ένα σακί πατάτες
    που γλίστρησε από τον 4ο
    από τα λεπτεπίλεπτα
    χέρια Φιλιππινέζας.

    Οι καθωσπρέπει μεσοαστοί
    απόρησαν λιγάκι
    τέτοιο διάβημα γι΄ αυτούς
    πρωτάκουστο εφάνη.

    Μπορεί σε πλούσια περιοχή
    σπίτι να ενοικιάσεις
    την καπατσοσύνη των αστών
    δεν δύνασαι να φορέσεις
    σαν το κοστούμι σου το Dior
    απ΄ όπου η κοιλιά προβάλει
    κωμικά μεγαλοπρεπής και λαίμαργη στα πάντα :

    -για φήμη στους τέως λασπωμένους χωματόδρομους
    του γενέθλιου χωριού σου
    (που έπαιζες κρατώντας ψωμί ξερό
    με εβαπορέ και ζάχαρη της UNRA)

    -για ντελικάτους πειρασμούς
    στον ακαλλιέργητο σου ουρανίσκο
    ((προσούτο και ροκφόρ, χαβιάρι και σαμπάνια
    αντί για φασολάδα και φακές με πετραδάκια
    (ο μεγαλέμπορος δεν άφηνε να τα καθαρίζουν οι διαλέκτρες))

    -για εξουσία πάνω σʼ άλλοτε ομοιούς σου
    βέβαια παρέα με τον αφρό του πάτου:
    ανηψιούς, ξαδέλφια, γιούς – εσχάτως δε – και κόρες
    (η βασιλεία νεκραναστήθηκε ή μήπως λάθος κάνω 😉

    -για τσάμπα sex χωρίς να τηνε διορίσεις

    Μας κυβερνάν τσογλάνια.
    ……………………………..
    Τα πιο καλά της χώρας τα μυαλά κάηκαν,
    που ʼσαι ρε Allen Ginsberg
    κει πάνω να μας κοιτάς σκασμένος μες τα γέλια
    μα μάλλον δάκρυα της πρέπει
    της περιττωματο -κατάστασης αυτής
    κι ύστερα σαν καλμάρουμε
    να πάμε πίσω 200 τόσα χρόνια
    το προλεταριάτο το επιστημονικό
    η γενιά των 700 ευρώ
    να τα σαρώσει όλα
    Ισότητα, Αδελφότητα , Δικαιοσύνη
    αιτήματα αιώνια

    20-07-2008

    ΥΓ Όλα τα ποιήματα γράφονται με αυτόματη γραφή.

    ΥΓ2 Οπως βλεπεις εχω γραψει και αντι -ΝΔ ποιηματα.

    ΥΓ3 Εμαθα να αποφευγω να φοβηθω και να μην χρησιμοποιω τον φοβο ως οπλο για τους αλλους για πολιτικους σκοπους

  66. Alexis said

    #45: Πρόβλεψη κάνω σοβαρή κι ουχί των οπισθίων.
    καθ’ όσον είναι προϊόν πολλών Επιτελείων.
    Ο ΠΑΟΚ παίζει γενικώς ποδόσφαιρο που αρέσει
    μα στους ομίλους του Τσου Λου να μπει δεν θα μπορέσει.
    Η κλήρωση είναι δύσκολη κι ο αντίπαλος μεγάλος
    θα ‘ταν αλλιώς τα πράγματα αν του ‘χε τύχει άλλος.
    Με το Γιουρόπα προφανώς το χάπι θα χρυσώσει
    κι ελληνικό πρωτάθλημα ξανά θα καβατζώσει.
    Κι αν από τους σχολιαστές κάποιος μ’ αμφισβητήσει
    ευθύς το Επιτελείο μας θα βγει να του απαντήσει.

  67. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    Μην αψηφάς τους νόμους του Δαρβίνου

    Αφωτίστου Φιλέλληνος

    Κακή παράσταση
    για πρώτη φορά
    ………………….
    Τόσα χρόνια τα κατάφερνα
    ασήμωνα και χρύσωνα
    (αυτοσχεδιάζοντας
    στο ίδιο έργο)
    παραλλάζοντας
    όσο χρειάζεται τα λόγια μου
    ώστε νʼ ακολουθεί
    τους νόμους του Δαρβίνου

    Κρυφά σταυρούς μου πρόσθετε
    ο μυστικός στρατός μου
    ώστε να καταστώ
    από ένας ηθοποιός
    μικρός κι ασήμαντος
    αστέρας της πολιτικής
    σε αθηναίους πρώτης γενιάς
    κι εσωτερικούς μετανάστες
    οπαδούς του γνωμικού
    «το μη άμεσα χρήσιμον άχρηστον»

    Πάντα με αναδείκνυαν
    πληρωμένοι γραφιάδες
    μʼ αργομισθίες και μυστικά κονδύλια
    τους εξαγόραζα
    και χάριζα
    στʼ αφεντικά τους –διαφημιστές μου
    δημόσια έργα κι οφειλές,
    προμήθειες μεγάλες

    Τα όπλα μου απλά
    η ατελής του ανθρώπου φύσις :
    ο φόβος του αγνώστου, η θρησκεία,
    η οδός της ήσσονος προσπαθείας
    (κοινώς το βόλεμα).
    η απληστία
    κι άλλα πολλά
    ……………………………………….
    Για να ξεσκίζω στα κρυφά
    τις σάρκες των θυμάτων μου
    μεγάλωσαν οι κυνόδοντες
    (ο νόμος του Δαρβίνου)
    δεν χαμογέλαγα όπως παλιά
    μη τρομάξουν τον λαό,
    κρυβόμουν για πολλά χρόνια.

    Όμως κομμάντος φωτογράφοι
    σε τσιμπούσι σαρκοβόρων
    πίσω από ψηλές μάντρες καστροβίλλας
    μʼ αποθανάτισαν να σπάω
    με τους τεράστιους κυνόδοντες
    το παϊδάκι αθώου αρνιού.

    Φωτογραφίες μου είδαν και λιοντάρια
    που ξεπερνούσαν την εφηβεία τους
    μαζί με τʼ άλλα ζώα , τον λαό
    ότι –τελικά- δεν ήμουν χορτοφάγος
    ελληνιστi vegetarian
    ……………………………………….
    Εκεί που εκφωνούσα
    τον τελευταίο λόγο μου
    άρχισε η γιαουρτο-βροχή
    η προσωπική μου φρουρά
    προσπάθησε μʼ ομπρέλες να με σώσει
    μα ʽσπάσαν οι μπαλένες
    οι πρώτοι – οι πιο κοντοί-
    γλίστρησαν και πέφτοντας
    θάφτηκαν κάτω απʼ την άσπρη λάβα
    με τους ύστατους πομφόλυγες.
    της τελευταίας ανάσας τους.

    Εγώ σαν πιο ψηλός
    άντεξα λίγο ακόμη
    μα η γιαουρτο-βροχή
    έγινε γιαουρτο-καταιγίδα
    και σαν καταλάγιασε
    με σύμπλεγμα του Λαόκοντα
    έμοιαζε το άσπρο επιτύμβιό μου.

    Οι μάνες των αρνιών
    με το γάλα τους εκδικήθηκαν .

    19.10.2009

    ΥΓ Είχαν βάλει οι άτιμοι, φαίνεται, γύψο στα γιαούρτια!

    ΥΓ2 Προφητικό ;

  68. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα, έμμετρα και μη!

  69. Jago said

    Όχι άλλο ΠΑΟΚ, λυπηθείτε μας.

  70. Jago said

    Να προτείνω στο Νοικοκύρη μια ξεχωριστή κατηγορία ΠΑΟΚ να φαίνεται στα μπάνερ του ιστολόγιου να εκτονώνεστε εκεί, δεν γίνεται κάθε φορά τα μισά σχόλια καθενός ποστ να αφορούν τον ΠΑΟΚ. Γκώσαμε πια.

  71. Θρακιώτης said

    Να προλάβω να πώ δυό λόγια για το ΠΑΟΚ – Άγιαξ της προσεχούς Τρίτης 6 Αυγούστου, πρίν πέσει απαγόρευση από το Ιστολόγιο, ώστε να πάνε κάποιοι σχολιαστές στο Ταμείο για είσπραξη

    Ο αγώνας θα γίνει ανήμερα του Σωτήρος Χριστού στην Τούμπα και ο ΠΑΟΚ δεν έχει καμμία τύχη, ούτε γκόλ δεν θα βάλει. Παίξτε άφοβα το διπλό του Άγιαξ με συγκεκριμένο σκόρ:Το 0-1 πληρώνει στο Stoiximan 6,75, το 0-2 πληρώνει 9,00 και το 0-3 πληρώνει 21,50 αυτή την στιγμή που μιλάμε . Ιδού, αγαπητοί συνταξιούχοι του Ιστολογίου, ένας εύκολος τρόπος για να κάνετε ένα αξιοπρεπές δώρο στα εγγόνια σας

    Παρεμπιπτόντως, δίνω ΠΟΛΛΑ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ στον σχολιαστή Alexis (66) για το θαυμάσιο ποίημα του σχολίου 66 που θα ασφαλώς θα προκάλεσε αφόρητη ζήλεια στην διακεκριμένη στιχουργό κ. Λουκρητία. Εννοείται ότι ο Alexis θα πέσει εντελώς έξω στις προβλέψεις του, γιατί ο κομπλεξικός στην Ευρώπη, ΠΑΟΚ, δεν θα καταφέρει να μπεί ούτε στους ομίλους του Europa League, αλλά ούτε και να ξαναπάρει εφέτος το Πρωτάθλημα

    Αναρτώ το λαμπρό στιχούργημα για να ζηλέψει η κ. Λουκρητία, σε περίπτωση που δεν το είδε…

  72. loukretia50 said

    71. Κανέναν δε ζηλεύω https://youtu.be/8P12-M_UcEo Νίκος Γούναρης

    Κανένα δε ζηλεύω κι ας μάθει ο καθείς
    Πως αγαπώ τους φίλους και δεν είμαι μπαοκτζής
    Ευτυχείτε!

  73. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Α δε είναι να διαβάζω τέτοια μεταμεσονυχτίως! Άρχισα ν΄ανατριχιάζω και το τρίτο ποίημα βούρκωσα από θυμό για το σήμερα που με τρομάζει. Αγρίεψε η ψυχή μου.
    Ψάχνω,μα δεν τω βρίσκω γμτ τώρα ένα βίδεο στο Υ/Τ που το είχε ανασύρει κάποιος χθες στο τουίτερ για το τί έλεγε ο Α΄δωνις για την 4η Αυγούστου, πριν σταλίσει στη ΝΔ, όταν ήταν στου καρατζαφέρη.

    Οι μεταξικοί μύθοι και ο βελούδινος εθνικισμός – το ΙΚΑ και το 8ωρο
    http://jungle-report.blogspot.com/2008/07/8.html

  74. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Μάρκου Τσιριμώκου
    Δεκάστιχο
    Έτσι σαν ήχοι,
    μα μυρουδιά,
    πετούν οι στίχοι,
    απ’ την καρδιά.
    Σαν τα παιδιά,
    σε μια στιγμή,
    κλαιν και γελάνε.
    Θαρρείς πως θάναι,
    χαράς ρυθμοί,
    κ’ είναι λυγμοί.
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B5%CE%BA%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B9%CF%87%CE%BF

  75. loukretia50 said

    74. σηκώνει λίγη παράφραση – πιο ελεύθερη όμως
    Μόνο οι ήχοι απ΄την καρδιά
    σκορπίζουν γέλιο για τα παιδιά
    Αστείες λέξεις, πείρας σοδειά
    γίνονται στίχοι σε μια βραδυά

    Κλαίνε γελάνε σε μια στιγμή
    Σε ξεγελάνε χαράς ρυθμοί
    Μα κάπου σπάνε – είναι λυγμοί
    Κρυφή η ψυχή μας έχει ρωγμή

  76. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Μάρκος Τσιριμώκος (Στεφανος Ραμάς)
    http://kosmopolis.lis.upatras.gr/index.php/grammata/article/view/68487/67363

  77. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Ο σατιρικός ποιητής και επιθεωρησιογράφος Πωλ Νορ, δηλαδή ο Νίκος Νικολαΐδης (ή Νίκος Λαΐδης) {…} έγραφε στη Βραδυνή γλυκανάλατα ποιήματα που όμως έκρυβαν ένα μυστικό. Ένα παράδειγμα, οι «Λυρικοί λήροι», δημοσιευμένοι το 1937 στη Βραδυνή:

    Χαρά απ’ άκρη σ’ άκρη!
    Εστέρεψε το δάκρυ.
    Σ’ όλα τα μάτια λάμπει
    ελπίδας άγιο φως!

    Μέρα με την ημέρα
    εδώ σ’ αυτή τη σφαίρα
    σε κάθε καρδιά θάμπει
    ανασασμός κρυφός.

    Σ’ όνειρα πλάνα
    τώρα θα ζήσω!
    Όλα τα πλάνα
    φευ, παρατώ!
    Άστα κι ας πάνε!
    Σαν θα ψοφήσω,
    ίσως γυρίσω
    στον κόσμο αυτό
    μα με άλλη μούρη
    όρθιο γαϊδούρι.

    Σαν ποίημα είναι μάλλον φρικαλέο, αλλά βέβαια το γούστο είναι στην ακροστιχίδα, που απαρτίζεται από το πρώτο γράμμα του κάθε στίχου, και που διαβάζεται: ΧΕΣΕ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΦΑΣΙΣΜΟ. Σε άλλο ποίημα το κρυφό μήνυμα ήταν ΖΗΤΩ Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, και ούτω καθεξής. Με τον καιρό το μυστικό το έμαθαν πολλοί και κάποιος καλοθελητής το σφύριξε στον Μανιαδάκη. Ειδοποιημένος τελευταία στιγμή, ο Πωλ Νορ πρόλαβε να φύγει στο εξωτερικό.
    http://www.avgi.gr/article/10811/730095/satirikoi-stichoi-gia-ten-4e-augoustou

  78. gpoint said

    # 66

    Ο γάτος όταν λείπει χορεύουν τα ποντίκια
    μα κάποιος πρέπει να σας πει του ΠΑΟΚτσή τα δίκια
    Οντως σκληρή η κλήρωση, το ίδιο για τους ΔΥΟ
    αφού ο ένας προχωρά κι ο άλλος λέει αντίο
    νομίζω όλα θα κριθούν στο δεύτερο παιχνίδι
    όλοι που είναι σχετικοί αυτό το ξέρουν ήδη
    και ένα το ζητούμενο, αυτό και τίποτ’ άλλο
    με το μηδέν στην άμυνα άβάτζο έχω μεγάλο

  79. gpoint said

    Και φαντασθείτε πως εγώ δεν είναι γραμμένος !!!

    Αλλάξανε οι εποχές, ο παλιός κόσμος βυθίζεται, το νομοτελεοκό ενσαρκώνεται !

    https://www.sdna.gr/podosfairo/superleague/article/624474/o-paok-prosperase-ton-olympiako-sto-youtube

  80. Reblogged στις agelikifotinou.

  81. sarant said

    Καλημέρα από εδώ!

  82. Νίκος Κ. said

    80 χρόνια από τη νύχτα των καμένων βιβλίων επί δικτατορίας Μεταξά

    https://www.alfavita.gr/koinonia/264769_80-hronia-apo-ti-nyhta-ton-kamenon-biblion-epi-diktatorias-metaxa
    Η έννοια του κομμουνιστικού εντύπου ήταν πολύ πλατιά και ερμηνευόταν από το καθεστώς κατά το δοκούν. Συμπεριλαμβάνονταν σε αυτά ακόμα και σχολικά βιβλία όπως «Τα Ψηλά Βουνά» του Ζαχαρία Παπαντωνίου. Στο κάψιμο των βιβλίων και στη δίωξη των ιδεών το καθεστώς της 4ης Αυγούστου αντέγραφε επακριβώς τα χιτλερικά πρότυπα.

    Ακόμη, ορισμένα από τα βιβλία που κάηκαν ήταν τα εξής

    Στρατή Μυριβήλη «Η ζωή έν τάφω» επειδή ήταν αντιπολεμικό βιβλίο
    Έργα του Πλάτωνα, του Θουκυδίδη και του Ξενοφώντα.
    Το συνολικό έργο του Καρλ Μαρξ, καθώς και άλλα βιβλία με μαρξιστικό περιεχόμενο.
    Η «Καταγωγή των Ειδών» του Δαρβίνου,
    Έργα του Σίγκμουντ Φρόιντ, του Τζορτζ Μπέρναρντ Σο, του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, του Ανδρέα Καρκαβίτσα, του Ανατόλ Φρανς, του Χάινριχ Χάινε, των Μαξίμ Γκόρκι, του Λέον Τολστόι και Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι (και μόνο η εθνικότητά τους ήταν αρκετή), του Γκαίτε και του Ιμάνουελ Καντ.
    Κάηκαν βιβλία ακόμη και του Αλ. Παπαδιαμάντη
    Στην πυρά ρίχτηκαν έργα Ελλήνων συγγραφέων κάθε άλλο παρά αντιπάλων της θρησκείας (όπως βιβλία τουΚαρκαβίτσα) ακόμη και έργα του Παπαδιαμάντη που μέσα στο σωρό και στη διάρκεια των συλλήψεων μάζεψαν οι «διανοούμενοι» της Ασφάλειας του καθεστώτος.

    Αυτές οι ιεροεξεταστικές συγκεντρώσεις, οργανώνονταν βραδινές ώρες και η προπαγάνδιση γινόταν μέσα από τον ελεγχόμενο Τύπο.


  83. cronopiusa said

    Καλή σας μέρα και καλή εβδομάδα 😊👍

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: