Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Στη γιορτή της Ουμανιτέ

Posted by sarant στο 20 Σεπτεμβρίου, 2019


Το περασμένο Σάββατο σας είχα ενημερώσει, διότι το ιστολόγιο δεν κρατάει (πολλά) μυστικά, ότι ταξίδεψα στα περίχωρα του Παρισιού. Είχα πάει στη γιορτή της Ουμανιτέ, της ιστορικής εφημερίδας του Κομμουνιστικού Κόμματος Γαλλίας. Ιστορική, διότι μετράει 115 χρόνια ζωής: την ίδρυσε το 1904 ο Ζαν Ζορές, ο σοσιαλιστής ηγέτης που έπεσε δολοφονημένος από έναν εθνικιστή το 1914· από το 1920 έγινε όργανο του Κομμουνιστικού Κόμματος, και εξακολουθεί ως σήμερα να βρίσκεται πολύ κοντά του.

Η γιορτή της Ουμανιτέ τα τελευταία χρόνια γίνεται σε ένα πάρκο κοντά στην Κουρνέβ, έναν από τους σχετικά λίγους πλέον δήμους της περιφέρειας του Παρισιού, της κάποτε «κόκκινης ζώνης», που εξακολουθούν να έχουν κομμουνιστή δήμαρχο. Το κάποτε κραταιό Κομμουνιστικό Κόμμα Γαλλίας έχει τα τελευταία 35 χρόνια μπει σε περίοδο αργής αλλ’ αδυσώπητης παρακμής -στις πρόσφατες ευρωεκλογές έμεινε στο 2,5% αν και στις εθνικές εκλογές, εξαιτίας του ιδιόμορφου γαλλικού εκλογικού συστήματος με μονοεδρικές περιφέρειες και εκλογή σε δύο γύρους, διατηρεί ακόμα κοινοβουλευτική ομάδα, έστω και με δυσκολία. Ωστόσο, όπως τα παλιά αρχοντικά που έχουν ρημάξει αλλά ακόμα στέκουν όρθια, έχει κάτι κρατήσει από τα παλιά μεγαλεία.

Ουμανιτέ, humanité, θα πει «ανθρωπότητα», αλλά θα πει και «ανθρωπιά». Οι Γάλλοι αγαπούν να συγκόπτουν τις μεγάλες λέξεις, οπότε χαϊδευτικά τη λένε «Ουμά», Huma. Τη γιορτή της Ουμανιτέ τη λένε Fête de l’Huma. Η γιορτή της Ουμανιτέ αποτέλεσε το πρότυπο για το φεστιβάλ της ΚΝΕ μετά τη δικτατορία, και, εμμέσως, για όλες τις γιορτές νεολαίας των άλλων κομμάτων, που αντέγραψαν το φεστιβάλ της ΚΝΕ. Η ψυχή πίσω από το πρώτο φεστιβάλ της ΚΝΕ ήταν η Ιωάννα Καρυστιάνη (και άλλοι πολλοί που κακώς δεν τους αναφέρω). Πήγαινα ανελλιπώς σε όλα τα φεστιβάλ της ΚΝΕ μέχρι που έφυγα από την Ελλάδα, συνήθως μάλιστα συμμετείχα και στο στήσιμο ή το ξεστήσιμο. Τώρα πηγαίνω σπάνια, δεν είμαι στην Ελλάδα στα τέλη Σεπτεμβρίου -μια αναπλήρωση είναι κι η γιορτή της Ουμά.

Η γιορτή δεν είναι μόνο πολιτικό γεγονός, είναι και καλλιτεχνικό -εμφανίζονται γνωστά ονόματα. Πρόπερσι, που είχα επίσης πάει, ήταν ο Ίγκι Ποπ και πολλοί άλλοι. Τους φετινούς δεν τους ήξερα, διότι από ξένη μουσική έχω μείνει στους Τζένεσις -πάντως στην κεντρική σκηνή, από νωρίς που πέρασα, γινόταν το αδιαχώρητο. Φυσικά υπάρχει εισιτήριο και όχι ευκαταφρόνητο: 49 ευρώ για το τριήμερο που κρατάει η γιορτή, που δεν είναι πολλά αν πας και τις τρεις μέρες αλλά και μία μέρα να πας πάλι 49 δίνεις. Βέβαια, οι οργανώσεις του κόμματος δίνουν σε προπώληση εισιτήρια κάπου στα 28 ευρώ αλλά εγώ το αποφάσισα τελευταία στιγμή να πάω.

Πρόπερσι είχα πάει αργούτσικα και όπως πλησίαζα στον χώρο της γιορτής ήταν διάφοροι που διαλαλούσαν ότι πουλάνε εισιτήρια με έκπτωση. Σκέφτηκα να αγοράσω από αυτούς και να αποφύγω τις ουρές, αλλά ένας γηραιός κύριος, με παχιά μουστάκια και κόκκινα μάγουλα, σαν Γαλάτης του Αστερίξ, με απέτρεψε: Μην πάρετε, μεσιέ, αυτά δεν είναι έγκυρα. Πράγματι, όπως ρώτησα κι έμαθα αργότερα, είναι από αυτά της προπώλησης, που όμως για να ισχύουν πρέπει να τα επικυρώσεις στο Ιντερνέτ.

Όπως και στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ, έτσι και στη γιορτή της Ουμανιτέ υπάρχουν περίπτερα κομμουνιστικών και αριστερών κομμάτων, όπως και απελευθερωτικών κινημάτων, απ’ όλον τον κόσμο. Στην ΚΝΕ ήταν η Διεθνούπολη, στην Ουμά είναι το Χωριό του κόσμου, Village du monde.

***ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το άρθρο παραπέμπει σε συγκεκριμένες φωτογραφίες αλλά τα λινκ δυστυχώς δεν λειτουργούν. Μπορείτε να δείτε όλες μαζί τις φωτογραφίες σε αυτό το άλμπουμ.

Πολύ πυκνή είναι η παρουσία οργανώσεων και κινημάτων από τις παλαιές αποικίες της Γαλλίας -μέτρησα 4-5 περίπτερα από το Μαρόκο, που όλα είχαν τις επιγραφές τους στα γαλλικά, τα αραβικά, και τα ταμαζίγκ, ένα περίεργο αλφάβητο (abjad ακριβέστερα) για τη βερβέρικη γλώσσα που έχει μερικά γράμματα σαν το ελληνικό, π.χ. το Λ ή κάτι σαν Σ (δείτε εδώ).

Φυσικά είχε περίπτερο και ο ΣΥΡΙΖΑ που έχει αδελφικές σχέσεις με το ΚΚΓαλλίας. Ήταν εκεί ο φίλος Νίκος Γραικός, που είχε βάλει υποψήφιος στις ευρωεκλογές με τον ΣΥΡΙΖΑ, διάφοροι άλλοι σύντροφοι από το Παρίσι και από τις Βρυξέλλες, ενώ προσκαλεσμένος ήταν ο Γιώργος Κατρούγκαλος -και πρόπερσι που είχα πάει αυτός ήταν πάλι. Τον προτιμούν επειδή μιλάει γαλλικά με μεγάλη ευχέρεια αν και με ολοφάνερο ρωμέικο αξάν. Έγινε και συζήτηση, στα γαλλικά βέβαια, με θέμα «Η κυβερνητική εμπειρία του ΣΥΡΙΖΑ» (φωτογραφία). Είχε κάμποσο κόσμο, ως επί το πλείστον Γάλλους αριστερούς φιλέλληνες -ένας απ’ αυτούς, τυπική φάτσα 68άρη (εννοώ soixantehuitard, της γενιάς του Μάη του 68) μου είπε ότι παραθερίζει κάθε χρόνο στην Κίμωλο εδώ και τριάντα χρόνια.

Όμως περίπτερα έχουν και οι τοπικές οργανώσεις του Κομμουνιστικού Κόμματος, συνήθως σε επίπεδο νομού. Εδώ ας πούμε είναι το περίπτερο της Ardèche, όμορφης και εξεγερμένης (belle et rebelle), εδώ του Λουάρ (Λίγηρα) με σύνθημα «Οι κακές μέρες θα περάσουν» (αμήν και πότε), εδώ από την Σαράντ (Charente γράφεται, δεν έχουμε σχέση). Στα περίπτερα αυτά υπάρχουν πινακίδες με τα τοπικά ζητήματα που απασχολούν κάθε «ομοσπονδία» του ΚΚ (διάβαζε: νομαρχιακή οργάνωση), μοιράζονται φυλλάδια κτλ. αλλά, διατί να το κρύψωμεν, κυρίως τρώνε και πίνουν και τον καπιταλισμό φοβερίζουν. Κάθε περιοχή προσφέρει τις τοπικές σπεσιαλιτέ: στρείδια οι Βρετόνοι, ταρτ φλαμπέ οι Αλσατοί, φουά γκρα από το Περιγκόρ, και όλοι κρασιά και τυριά (εγώ πήρα αυτό το ωραίο χωνάκι με πικάντικα τυριά από το περίπτερο των Βάσκων). Κάθε τοπική οργάνωση νοικιάζει το περίπτερο αλλά από τα έσοδα που αποκομίζει από τις πωλήσεις φαγητών και ποτών όχι μόνο καλύπτει το ενοίκιο αλλά βγάζει και μεγάλο κέρδος, που τη βοηθάει να συντηρηθεί μέσα στη χρονιά.

Αυτό που διαφοροποιεί τη γιορτή της Ουμανιτέ από το Φεστιβάλ της ΚΝΕ και τα άλλα ανάλογα, είναι ότι στην Ουμανιτέ συμμετέχουν, με δικά τους περίπτερα (αφού πληρώσουν το μίσθωμα) και άλλες αριστερές πολιτικές δυνάμεις, ανταγωνιστικές προς το Κομμουνιστικό Κόμμα. Εδώ, ας πούμε, το περίπτερο της τροτσκιστικής Εργατικής Πάλης, και εδώ του νεοτροτσκιστικού Νέου Αντικαπιταλιστικού Κόμματος.

Πέρασα πολύ ωραία, είδα παλιούς γνωστούς, ήπια κι έφαγα πολύ, αλλά χώνεψα αφού επέστρεψα με τα πόδια -όπως είχα πάει με τα πόδια. Φέτος διάλεξα ξενοδοχείο στα προάστια του Παρισιού, στο Σαιν Ντενί, πολύ κοντά στο Στάδιο της Γαλλίας, οπότε μέχρι το χώρο της γιορτής δεν ήταν πολύ μακριά, σκάρτα 7 χιλιόμετρα.

Η γιορτή συνεχιζόταν και την Κυριακή, αλλά εγώ αποφάσισα να κάνω τουρισμό. Πήγα με το αυτοκίνητο μέχρι την πόλη Σαρτρ, που είναι κάπου 90 χιλιόμετρα πιο πέρα, όπου έχει μια Νοτρ Νταμ, Παναγία δηλαδή, πιο παλιά από τη λαβωμένη Παριζιάνα. Ο ναός είναι τεράστιος, φαίνεται από παντού στη μικρή σχετικά πόλη. Όμως η Σαρτρ δεν είναι μόνο η εκκλησία, έχει ένα συμπαθέστατο ποτάμι και πολύ ωραία παλιά πόλη. Αν είστε εκεί κοντά, αξίζει να πεταχτείτε (από τους Παριζιάνους που συζήτησα μαζί τους, δεν είχε πάει κανείς).

Όπως αξίζει να επισκεφτείτε, του χρόνου τον Σεπτέμβρη, τη γιορτή της Ουμανιτέ, αν βρεθείτε στο Παρίσι. Όσο συνεχίζονται οι κακές μέρες, τα κομμουνιστικά και τα αριστερά κόμματα χρειάζονται.

ΥΓ Έβγαλα πολλές φωτογραφίες, που τις έχω ανεβάσει σε αυτό το άλμπουμ.

 

108 Σχόλια to “Στη γιορτή της Ουμανιτέ”

  1. Γς said

    Καλημέρα

    >Πήγαινα ανελλιπώς σε όλα τα φεστιβάλ της ΚΝΕ μέχρι που έφυγα από την Ελλάδα, συνήθως μάλιστα συμμετείχα και στο στήσιμο ή το ξεστήσιμο.

  2. nikiplos said

    Καλημέρα… Ενδιαφέρον, αλλά και στενάχωρο γιατί 2.5 χρόνια στο Παρίσι δεν αξιώθηκα να πάω… 😦

    Οι λίκνοι με τις φωτογραφίες δεν λειτουργούν προς ώρας…

  3. leonicos said

    (Στοβαίος) Χρύσιππος ἐρωτηθεὶς ‘διὰ τί οὐ πολιτεύεται; Εἶπε· διότι εἰ μὲν πονηρά τις πολιτεύεται, τοῖς θεοῖς ἀπαρέσεοι· εἰ δὲ χρηστά, τοῖς πολίταις.

  4. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    (Charente γράφεται, δεν έχουμε σχέση). 🙂 🙂 🙂

  5. Παναγιώτης Κ. said

    «Η Ουμανιτέ από το 1920 έγινε όργανο του Κομμουνιστικού Κόμματος, και εξακολουθεί ως σήμερα να βρίσκεται πολύ κοντά του».
    Απορία:
    Δηλαδή το ΚΚΓ δεν έχει δημοσιογραφικό όργανο;

    Νικοκύρη, με ένα συμπληρωματικό σχόλιο να μας μιλήσεις εν συντομία για την πολιτική γεωγραφία στη Γαλλία και ειδικώς για την…αριστερή της περιοχή.
    Γενικώς ας μας κατατοπίσει όποιος γνωρίζει.
    Να μας π.χ ποιο είναι το πολιτικό αντίστοιχο του Σύριζα και ποιο του ΚΚΕ.

    Προσωπικά, διατηρώ μνήμες από την εποχή που ο Μαρσαί ήταν γραμματέας του ΚΚΓ. Μετά έπαψα να… εμπεδώνω την καινούργια κατάσταση.

  6. Παναγιώτης Κ. said

    5. Να μας πει ποιο είναι το πολιτικό αντίστοιχο κ.λπ

  7. leonicos said

    Θεόκριτος, Ἀναξαμένους λέγειν μέλλοντος, εἶπεν: Ἄρχεται λέξεων μὲν ποταμός, νοῦ δὲ σταλαγμός

  8. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ για τα πρώτα σχόλια!

    2 Μόνο σε μένα ανοίγουν τα λινκ;

    5 Αχ, θέλει άρθρο. Υπάρχει το σοσιαλιστικό κόμμα, που έχει πια κατακερματιστεί, κοντά στο 6%. Πιο αριστερά ο Μπενουά Αμόν, με τις Generation(s), πήρε 3% στις ευρωεκλογές. Μετά είναι ο Μελανσόν, η Ανυπότακτη Γαλλία. Νοοτροπία αντίστοιχη με ΣΥΡΙΖΑ σε πολλά, ιδίως με τον ΣΥΡΙΖΑ της περιόδου 2012-14. Ο ίδιος ο Μελανσόν είναι μεγάλη ντίβα, εξαιρετικός ρήτορας, πολύ ψηλομύτης όμως. Έχει φιλίες με τη Ζωή Κωνσταντοπούλου και τη ΛΑΕ και τα έχει σπάσει με τον ΣΥΡΙΖΑ αν και προβλέπω ότι τώρα που έπεσε από το 20% των προεδρικών εκλογών στο 6% των ευρωπαϊκών θα πέσει λίγο η μύτη του. Το ΚΚΓ πήρε 2,5% στις ευρωεκλογές αν και διατηρεί δυνάμεις στα συνδικάτα και σε τοπικό επίπεδο. Οι τροτσκιστές κάποτε έπιαναν 10% όλοι μαζί, τώρα έχουν γεράσει και έχουν αποδυναμωθεί.

  9. Γς said

    4:

    Charente ποτάμι στο ομώνυμο διαμέρισμα της Γαλλίας.

    Θα είχε σχέσει αν το έλεγαν Πικροδάφνη

    [το ρέμα του Παλαιού Φαλήρου]

  10. gpoint said

    Μπονζουρ

    Μήπως εμείς οι ελληνορθόδοξοι πρέπει να την λέμε Βοτρ Νταμ ή δεν θέλουμε να μας λένε ανθενωτικούς ;
    Το λέω γιατί εδώ στην Ελλάδα έχουμε διάφορες Παναγίες- από τις πιο πρόσφατες η Παναγιά η Γάλαξα που ατενίζει τον Κορινθιακό από τα υψώματα του Τράχηλα.
    Ολίγα εδώ : https://www.facebook.com/p.andreas.konanos/photos/a.139550709530422/151304298355063/?type=1&theater

  11. Παναγιώτης Κ. said

    Διαβάζω στο #11.
    «Το σχόλιό σας περιμένει έγκριση».
    Πρώτη φορά εδώ και (?) έξι χρόνια βλέπω αυτή τη φράση. Υπήρξε ανέκαθεν ή τώρα προστέθηκε ως δυνατότητα;

  12. atheofobos said

    Σε όλες τις φωτογραφίες ο Γούγλης μας βγάζει: 404. Αυτό είναι λάθος.

    Η διεύθυνση URL που ζητήσατε δεν βρέθηκε σε αυτόν το διακομιστή. Αυτό είναι το μόνο που γνωρίζουμε.

  13. nikiplos said

    Να πούμε πως η Κουρνέβη είναι μπανλιέ προβληματικό στην καρδιά του Σαν Ντενί. Έχει μεγάλο ποσοστό γκετοποιημένων μεταναστών από την Αφρική κυρίως που έχουν εξωθηθεί εκεί με τον έξυπνο τρόπο του επιδοτούμενου ενοικίου στα γνωστά-άγνωστα μπατιμάν…

  14. Γς said

    11:

    Εγώ την βλέπω χρόνια εδώ.
    Τώρα περιμένει έγκριση ένα σχόλιό μου ΄και μακάρι να μην εγκριθεί, πολλά σαχλά ανάρφτησα σήμερα…]

  15. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    2β: Επιβεβαιώνω πως δεν λειτουργούν, ακόμα 🙂

  16. Neo Kid said

    Δεν ήταν μακριά , λέει… 😃
    14 κιλομέτρ δεν είναι χώνεψη …είναι πορεία στη Σεάπ😊

    υγ. Το χωνάκι με τα τυράκια δεν μου βγαίνει στο λινκ γμτ… είχε και κορσικάνικο απ´αυτο που ανατινάζει καράβια;

  17. Παναγιώτης Κ. said

    11. Το σχόλιο που μου το είχε βγάλει ως 11, είναι εξαφανισμένο!
    Αναφερόμουν στα δυο ονόματα που ακούγονταν τα τελευταία χρόνια της δικτατορίας από τα δελτία ειδήσεων του BBC και της DW. Καρυστιάνη το ένα και Βαλαβάνη το άλλο.

  18. Παναγιώτης Κ. said

    Ιωάννα Καρυστιάνη!
    Τελευταία φορά που την είδα στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου, της έριξα την ιδέα να γράψει χιουμοριστικό διήγημα.
    Δεν διαφώνησε! Δικαιολογήθηκε λέγοντας ότι «ούτε και εγώ καταλαβαίνω πως μου βγαίνει δραματικό!».
    Και για να θυμόμαστε, η Καρυστιάνη (σύζυγος του Παντελή Βούλγαρη) εκτός από σημαντική συγγραφέας ήταν και το όνομα που ακούγαμε από το BBC και την DW τα τελευταία χρόνια πριν πέσει η δικτατορία. Καρυστιάνη και Νάντια Βαλαβάνη για να είμαι πιο πλήρης.

  19. Νέο Kid said

    Κι αν επιτρέπεται πιο διάσημο προϊόν θυμίζει η Κουρνέβ ; ( που είχες βάλει σαν κουίζ πριν πας)

  20. sarant said

    11-12-15 Για τις φωτογραφίες, δείτε τώρα αν λειτουργεί αυτό το λινκ:

    https://photos.app.goo.gl/ZoRypGg7vivqY7BS8

    (που το έβαλα και στο τέλος του άρθρου). Αλλά δεν ισχύει για τις επιμέρους, μόνο για όλες μαζί.

    18 Αυτό το σχόλιο είχε κρατηθεί.

    16 Δεν είναι 14 χλμ, είναι 7 χλμ στο πήγαινε (1 ώρα 15’) και 7 χλμ στο έλα (1μιση ώρα λόγω κούρασης)

  21. sarant said

    19 Το διάσημο προϊόν ήταν το προπροηγούμενο Σάββατο, τα κρύσταλλα Baccarat από μια μικρή πόλη της Λωραίνης.

  22. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Προφανώς θα γίνονταν μαντάρα και τα λυγξ και τα σχόλια. Κομμουνιστικός δάκτυλος.

  23. ΚΩΣΤΑΣ said

    Κνιτάκι ο Νιικοκύρης! Έστηνε και ξέστηνε περίπτερα! 😋

    Μπορεί να σας φανεί ψέμα, είναι όμως 100/100 αλήθεια. Πήγαινα κι εγώ παλιότερα αρκετά συχνά στα φεστιβάλ της ΚΝΕ. Γίνονται και κοντά στη γειτονιά μου, στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά. Χειροκρότησα και την Παπαρήγα!!! 🤣

    Παρότι είναι γνωστή και στη γειτονιά μου η πολιτική μου τοποθέτηση, έχω φίλες και φίλους κουκουέδες που με αγαπάνε πολύ και το θεωρούσαν τιμή να με έχουν στην παρέα τους στο φεστιβάλ. Δεν ήθελα να τους χαλάσω το χατίρι. Άλλωστε ήμουν και χουβαρντάς, αγόραζα μπόλικα κουπόνια! Κι εδώ που τα λέμε, είχε πάντα και ωραίο καλλιτεχνικό πρόγραμμα.

    Τώρα τελευταία, αν και με καλούν, βαριέμαι, δεν πάω. Η αγάπη τους όμως παραμένει. Κι αυτό που θα πω στη συνέχεια, να μείνει μεταξύ μας. Έχω τη γνώμη ότι οι κουκουέδες αγαπούν πολύ περισσότερο εμάς τους δεξιούς… παρά τους συριζαίους, ίνα μην είπω ότι τους μισούν, αλλά δεν το εκδηλώνουν φανερά. 😎

  24. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Νικοκύρη ο σύνδεσμος του 20 λειτουργεί, αλλά τλχστ σε μένα δεν ανοίγει κανένας άλλος από αυτούς που έχεις βάλει στο κείμενο.

  25. sarant said

    24 Ναι, μόνο αυτός λειτουργεί, όχι οι επιμέρους.

  26. Νέο Kid said

    1. Οι αντισημίτες με το μπάνερ «μποηκότ ιζραέλ» τι δουλειά είχαν εκεί;
    2. Σιγά τα πικάντικα! Άχρωμα …

  27. sarant said

    26 Εβγαλα τη φωτο για να δείξω ότι το BDS δεν θεωρείται αντισημιτικό από τους Γάλλους συντρόφους -ελάχιστοι αριστεροί παγκοσμίως το θεωρούν αντισημιτικό. Και μάλιστα είναι δίπλα-δίπλα με μιαν αριστερή εβραϊκή οργάνωση.

  28. Νέο Kid said

    Ο τύπος με τα γυαλιά και το Πατέκ Φιλίπ ρολόι στα αριστερά στη φωτό με τον Κατρούγκαλο ποιος είναι; Τι να κλασει κι ο καημένος ο Κατρού μ’ ένα σκέτο datejust Rolex …

  29. Triant said

    Καλημέρα.

    Θυμήθηκα ένα ανέκδοτο που μου άρεσε πολύ τότε (και εξακολουθεί, άλλωστε).

    Φεστιβάλ του Οδηγητή, μεγάλος διαγωνισμός. Πρώτο βραβείο: μιά βδομάδα στη Μόσχα. Δεύτερο βραβείο: δυό βδομάδες στη Μόσχα.

  30. ΞΥΠΕΤΑΙΩΝ said

    Ο χαρτης ειναι διαδραστικος ,κανοντας κλικ σε καθε εικονιδιο βλεπεται το πληρες προγραμμα.

    Συμμετεχει και η νεολαια του ΚΚΓ …. Κίνημα Νέων Κομμουνιστών Γαλλίας

    https://www.902.gr/maps/festival-100-xronia-kke-50-xronia-kne/festival.php

  31. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα!
    Τα φεστιβάλ των νεολαιών ήταν θεσμός με μεγάλη αποδοχή όταν ήμανε μικρός (’70-’80). Μας πήγαινε ο πατέρας μου όταν ήμασταν παιδιά, είχε πλούσιο καλλιτεχνικό πρόγραμμα μεταξύ άλλων, ήταν μια καλή οικογενειακή έξοδος. Ο ίδιος δεν ήταν ψηφοφόρος των κομμάτων που διοργάνωναν, δε θα ήταν δυνατόν (πηγαίναμε σε 2-3 🙂 ), ήθελε -νομίζω ήταν κοινή παράμετρος για πολλούς- να συμβάλει στην επιτυχία τους. Ήταν ένας ήπιος τρόπος επίδειξης δύναμης της Αριστεράς, σημαντική στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης, και δη επίδειξης μιας υπεροπλίας της στα πολιτιστικά.
    Στανταράκι ήταν, εκτός από της ΚΝΕ, το αντίστοιχο του Ρήγα, στο Άλσος Νέας Σμύρνης, κοντογειτονιά γαρ. Δήμαρχος ο Μπεχλιβανίδης τότε, ΚΚΕεσ, για πολλές τετραετίες.

  32. LandS said

    τυπική φάτσα 68άρη (εννοώ soixantehuitard, της γενιάς του Μάη του 68)

    Ε, ο 68άρης της σήμερον ήταν δεν ήταν πρωτοετής τον Μάη του 68. Του χρόνου ξαναβρισκόμαστε.

  33. Γιάννης Ιατρού said

    20α: ΟΚ, δουλεύει το άλμπουμ 🙂
    16 υγ

  34. sarant said

    30 Μπα; δεν είναι μεταλλαγμένο το ΚΚΓ;

    28 Ο Νίκος Γραικός, που ήταν και υποψ. ευρωβουλευτής.

  35. Καὶ τὸ Σεπτέμβρη ραντεβοὺ στὸ φεστιβάλ,
    ……………………………………………………………….
    μέσα στὸν κόσμο, στὴ βοή, λίγο μπανάλ,
    γιὰ ἕνα χειμώνα ἀκόμη ἴσως σαστισμένος.


    Νόμιζα αρχικά ότι έλεγε για το φεστιβάλ κινηματογράφου (που όμως γίνεται Νοέμβρη) μέχρι που άκουσα τον Μπακιρτζή να διευκρινίζει ότι ήταν το φεστιβάλ της ΚΝΕ.
    Ωραίες αναμνήσεις… Έχω να πάω από το ’90 ή ’91 😦

  36. Γς said

    29:

    >Φεστιβάλ του Οδηγητή,

    Πούλαγε Οδηγητή είχαμε και κάτι lateral relations

    https://caktos.blogspot.com/2016/08/blog-post_23.html

  37. Γιάννης Ιατρού said

    23: Κώστα,
    άσε τα ψόφια. Ξέρουμε πολύ καλά γιατί πήγαινες εκεί.
    Το επιτελείο διαθέτει και φωτό του τότε ΙΧ σου 🙂

  38. ΞΥΠΕΤΑΙΩΝ said

    # 34
    Αυτο μπορουν να σας το απαντησουν απο το ΚΚΕ , εμενα με ενωνουν ακαταλυτοι δεσμοι αιματος με το ΚΚΕ αλλα δεν ειμαι μελος του ΚΚΕ.

    Για παραδειγμα ,εγω ειμαι υπερ της συνθηκης των Πρεσπων .Χωρις δευτερη κουβεντα.

  39. ΚΩΣΤΑΣ said

    37 Πω! πω! πω! ρε ποιοι είστε σεις; … η κα γκε μπε; 😎 Το μπλε αμάξι ήταν το δικό μου, τώρα πήρα άλλο.

    Αλλά τι λέω εγώ τώρα, έτσι τυχαία θα σε έβαζε ο Νικοκύρης φρουρά του ιστολογίου, ρε Γιάννη; 😆

  40. Γιάννης Ιατρού said

    39: τι λες ρε; Κανένας δεν με έβαλε, με το ΑΣΕΠ μπήκα 🙂 🙂 🙂

  41. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Πρακτόρων, για να τα λέμε όλα.

  42. Γς said

    38:

    ακαταλυτοι δεσμοι αιματος με το ΚΚΕ

  43. Γς said

    40:

  44. Γιάννης Κουβάτσος said

    5:Ένα πολύ κατατοπιστικό βιβλίο:
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.politeianet.gr/books/9789604354832-julliard-jacques-polis-oi-aristeres-tis-gallias-bibliodetimeni-ekdosi-251899&ved=2ahUKEwjzkamRmt_kAhXHzKQKHS46DxcQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw14oH048SSWse63mQuMiKIB

  45. gpoint said

    Βρέχει στο Γαλαξίδι, όχι ψάρεμα, άδειασμα των νερών από την βάρκα, μόνο το πότισμα γλυτώνω. Μελαγχολώ και σκέπτομαι τη γενέτειρα της μάνας μου, Σαν Ραφέλ, Σαν Φραντσίσκο, Καλλιφόρνια…

  46. Νέο Kid said

    Α.Το 28 ήταν τρολιά (για όσους δεν το κατάλαβαν)
    Β. Να διαγραφεί το «χιουμοριστικό» 42. Έχουμε εθνική συμφιλίωση πλέον.ντροπή!

  47. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Έχω τη γνώμη ότι οι κουκουέδες αγαπούν πολύ περισσότερο εμάς τους δεξιούς… παρά τους συριζαίους, ίνα μην είπω ότι τους μισούν, αλλά δεν το εκδηλώνουν φανερά.»
    Παραβιάζεις ανοικτές θύρες, Κώστα. 😉

  48. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @23. Κουπόνια αγόραζες Κώστα, γι αυτό σε αγαπούσαν! 🙂

  49. ΚΩΣΤΑΣ said

    42 – 46β

    Κι όμως. υπάρχουν μέχρι σήμερα, και εν χρήσει 😉

    https://www.newsbeast.gr/world/arthro/3389219/lithike-to-mistirio-me-ton-antra-pou-iche-vrethi-nekros-me-ta-gennitika-tou-organa-mesa-se-konservokouti

    http://www.eek.gr/index.php/oen-articles/5963-kykloforei-to-67o-teyxos-tou-konservokoutioy

  50. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Πριν από λίγα χρόνια έγινε το ΑΝΑΠΑΝΤΕΧΟ: Πήγε μιά αντιπροσωπεία της ΚΝΕ σε κάποιο νεολαιϊστικο φεστιβάλ στην Μόσχα, όπου της απαγόρεψαν την είσοδο, λόγω σφυροδρέπανου!!! Νομίζω πως το σφυροδρέπανο ήταν απαγορευμένο -που; στην Μόσχα!- ως σύμβολο μίσους ή, αλλιώς: Βρε πώς αλλάζουν οι καιροί.. 🙂

  51. Αὐγουστῖνος said

    Καλημέρα, ὑπενθυμιστὲς τῶν νεανικῶν μου ἀτασθαλιῶν.
    Ἔχω τὴν ἐντύπωση ὅτι τὸ καλοκαίρι τοῦ ’74 ἔγινε τὸ πρῶτο μεταπολιτευτικὸ φεστιβὰλ νεολαίας καὶ ἦταν τοῦ Ρήγα-Θούριου, ἐνῶ τὴς ΚΝΕ ἀκολούθησε μετὰ ἀπὸ περίπου ἕνα δίμηνο. Σὲ κάθε περίπτωση, ἂν καὶ Ρηγᾶς τότε, τιμοῦσα μὲ τὴν παρουσία μου (!) καὶ τὰ φεστιβὰλ τῆς ΚΝΕ.
    Θυμᾶμαι πάντως τὸ `81, ὅταν τὸ ΚΚΕἐσ. ἔμεινε ἐκτὸς Βουλῆς, τὸν ὀργισμένο Ρηγᾶ (μακαρίτη τώρα πιά, καλή του ὥρα, ἂν καὶ μοῦ διαφεύγει τὸ ὄνομα – πάντως ἦταν ἀπὸ βόρεια προάστια, νομίζω Νεοψυχικιώτης) νὰ παραπονιέται: «Ἔρχονται στὰ φεστιβάλ μας, τρῶνε τὰ σουβλάκια μας, πίνουνε τὶς μπύρες μας καὶ στὸ τέλος δὲν μᾶς ψηφίζουν καὶ μένουμε ἐκτὸς Βουλῆς».

  52. leonicos said

    20

    άνοιξε. αλλά ποιος μπρεί να δει τόσο πολλές φωτογραφίες μαζί;

    είδα και το χωνάι με τα τυράκια

  53. Πέπε said

    47 (@23 τέλος):

    Ε ναι, προφανώς συμβαίνει αυτό. Όπως τσακώνεται ο Βόλος με τη Λάρισα, το Ληξούρι με το Αργοστόλι, αλλά όχι βέβαια το Ληξούρι με τη Λάρισα – τι έχουν να χωρίσουν;

    Και αν οι του ΚΚΕ δεν το εκδηλώνουν φανερά (πώς το εννοείς; με ξύλο ας πούμε;), φραστικά πάντως το δηλώνουν σαφέστατα.

    Όμως η ιστορία σου έχει να κάνει με προσωπικές σχέσεις και φιλίες. Τέτοιες εξυπακούεται ότι μπορεί να υπάρξουν και μεταξύ οσοδήποτε διαφορετικών κομματικών τοποθετήσεων (με τις προφανείς εξαιρέσεις – ελπίζω τουλάχιστον).

  54. ΚΩΣΤΑΣ said

    47 😂

    48 Γιώργο, δεν είναι ακριβώς έτσι. Είμαι άσχημα μπλεγμένος. 😜
    Ο μακαρίτης πεθερός έκανε εξόριστος στη Μακρόνησο και μετά – μάλλον υπέγραψε δήλωση – τον έστειλαν με τον Εθνικό Στρατό να πολεμήσει εναντίον των «κομμουνιστοσυμοριτών» Κοντά στο Άργος Ορεστικό πάτησε νάρκη και του κόψαν το ένα πόδι, φορούσε ξύλινο. Πήρε σύνταξη ως ανάπηρος πολέμου και στην απόφαση συνταξιοδότησης έγραφε, μεταξύ άλλων: «χορηγούμε σύνταξη αναπηρία στον… τραυματισθέντος υπό νάρκης… βληθείσης υπό των κομμουνιστοσυμοριτών…» Και δυστυχώς συνέχιζαν να τον θεωρούν κομμουνιστή….

    Άστα, Γιώργο, τα λάθη της δικής μας παράταξης…

  55. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @54 Συγκλονιστικό! (..και βέβαια, τα περί κουπονιών ήταν καλαμπούρι..)

  56. ΚΩΣΤΑΣ said

    53 Πέπε, είναι όπως τα λες και μια διευκρίνιση για το: «… (πώς το εννοείς; με ξύλο ας πούμε;)…»

    Στις κατ΄ ιδίαν προσωπικές συζητήσεις εκφράζονται πολύ άσχημα για τον Σύριζα, σε ευρύτερο κύκλο παρουσιάζονται μόνο ως αντιδεξιοί και, συγκαταβατικά θα έλεγα, τον κατατάσσουν στις προοδευτικές δυνάμεις.

  57. leonicos said

    42

    Γς

    αν δεν ήσουν απλώς ‘υπεράνω κόμης’ θα σου απαντούσα, ακόμα κι αν μου έβγαζε κόκκινη καρτα οριστικά ο Νοικοκύρης

  58. leonicos said

    53

    Πέπε, έτσι όπς τα λες είναι

    Επί θητείας στο ΚΚΕ θυμάμαι, και δεν υπήεχε λόγος να είναι αλλιώς, η αντιπαράθεση με το ΕΣεσ (για τί ΚΚΕ δεν ήταν) ήταν ακριβώς ο αναθεωρητισμός, η υποχώρηση για να είναι πιο ανεκτοί, πιο βατοί, πιο αποδεκτοί κοκ. ΘΥμάμαι πως κάποιος βγηκε και είπει »Γιατί αρνούμαστε το αναθεωρητές; Είμαστε και το καμαρώνουμε. Τροποποιήσαμε την ιδεολογία προς το καλύτερο.» Αυτόν τον αποδεχόμουν. Αλλά το να θες νε μοστράρεσαι για κομμουνιστής ενώ δεν είσαι ήταν παροδήγηση.

  59. leonicos said

    και εξαπάτηση

  60. sarant said

    50 Δεν πρέπει να ήταν στη Μόσχα. Σε καμιά Πολωνία-Τσεχία, ίσως.

  61. Γς said

    Το προβοκατόρικο κονσερβοκούτι.

    Χαίρομαι που προσέξατε την πλακούλα μου.

    Αντε ν αρχίσει τώρα και καμιά επίθεση.

    Θα υποδυθώ τον αμετανόητο συμμορτοφάγο και θα την καταβρούμε.

    Κουμμούνια

  62. Γιάννης Κουβάτσος said

    58: Δεν υπήρξα ποτέ κομμουνιστής, γιατί ο «υπαρκτός» με τρόμαζε και με απωθούσε. Σοσιαλδημοκράτης μια ζωή. Συμπαθούσα, όμως, το ΚΚΕεσ, διάβαζα τα έντυπά του, έκανα παρέα με μέλη του, κυρίως θηλυκά (σύμπτωση), πήγαινα και στα φεστιβάλ του Ρήγα και μπορώ να βεβαιώσω ότι όλοι ένιωθαν και δήλωναν κομμουνιστές. Απλώς είχαν αντιληφθεί πως τα γκουλάγκ και τα ψυχιατρεία ήταν ασύμβατα με τον κομμουνισμό που είχαν αυτοί κατά νου. Πώς λες, λοιπόν, Λεώνικε πως δεν ήταν κομμουνιστές; Από πού έπρεπε να πάρουν επίσημο πιστοποιητικό; Από την πρεσβεία της ΕΣΣΔ στην Αθήνα;

  63. Πέπε said

    54

    Συγκλονιστικό πράγματι.

    Άλλοι χάθηκαν υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες, αφήνοντας χήρες που μια έπαιρναν τη σύνταξη του ήρωα, μια δεν την έπαιρναν γιατί δεν ήταν ήρωας αλλά κομμουνιστοσυμμορίτης.

    (Αλήθεια, το ‘χουμε πει ότι αυτή είναι μια λέξη με δύο διπλά μ;)

  64. nikiplos said

    62@ και βέβαια περιττό να πούμε πως οι περισσότεροι βρέθηκαν ως το 68′ στις ίδιες εξορίες, στις ίδιες φυλακές με τους ομόλογούς τους. Άλλωστε καθώς η διάσπαση του 68 προήρθε κυρίως από επέμβαση της ΕΣΣΔ που ήλεγχε το γραφείο εξωτερικού, οι όροι ήταν το γραφείο εξωτερικού και το γραφείο εσωτερικού. Εικάζω ότι αυτό ήταν που έδωσε τα δύο ονόματα: ΚΚΕεσ και ΚΚΕεξ, το δεύτερο από τα οποία κατόρθωσε με γραφειοκρατικούς τρόπους και «αστικά» δικαστήρια να οικειοποιηθεί το ΚΚΕ, ένας όρος που μέχρι το 1981 τουλάχιστον υπήρχε με άλλο πολιτικό βάρος. (Δεν είμαι απόλυτα σίγουρος αν αυτά αληθεύουν την πληροφόρηση την είχα από φίλτατη ΚΚΕεσατζού εκείνης της εποχής)

    Ο τίτλος της ανάρτησης μου θύμισε μιαν άκρως βαρετή γαλλική ταινία να πεθαίνεις στα 30 ή κάτι τέτοιο, που μιλούσε για το γαλλικό Μάη του 68. Από την ταινία μου έχουν μείνει τα εξής:
    α. Κάπου ο σκηνοθέτης αφηγητής στην αρχή της ταινίας λέει ότι: «Το κόμμα θεωρούσε ως άκρως επαναστατική πράξη να πουλάμε κάθε Κυριακή την Ουμανιτέ στα σπίτια».

    β. Ο Πατέρας του τον συμβουλεύει να οργανωθεί σε ένα μεγάλο κόμμα για να τυγχάνει της (κομματικής) προστασίας του.

  65. Χαρούλα said

    Νικοκύρη για τα Βασκικά τυράκια μας είπες. Για το Charante δεν μας είπες. Μόνο για το όνομα; Δεν το έτσουξες με Κονιάκ; Ή μας το κρύβεις;😅 (διεθνώς κατοχυρωμένη περιοχή αποκλειςτικής παραγωγής κονιάκ)

    Κώστα πρόσφατοι οι φίλοι; Π.Μελά;;; Νέα Ελβετία δεν πρόλαβες; Φλωράκης! Ποια Παπαρήγα….😀

    Δεν εχω ζήςει Αθηναϊκές γιορτές κάποιας νεολαίας. Αλλά Θεσσαλονίκη και επαρχιακά που εχω εμπειρία, δεν νομίζω ότι έχουν πολλές ομοιότητες. Αυτή μου φαίνεται πιο ανοιχτόμυαλη. Σε μας υπήρχε λίγο τρόμος μην ξεφύγουμε σε απολιτίκ γραμμές. Ιδέα μου;

  66. ΞΥΠΕΤΑΙΩΝ said

    Να πούμε και κάτι φρέσκο ?

    https://tsak-giorgis.blogspot.com/2019/09/blog-post_263.html

  67. Δημητρης said

    Μου φαίνεται Νικο ότι ο τουρισμός υπερισχύει των ιδεών σ’ αυτό το φολκλόρ & μόνο η ανάμνηση μενει. Για σκεψου να πανε και μερικοι «Congolais» (’68) & Harkis. Διόλου απιθανο. Μπορει να ηταν και να μην τους γνωρισες.Θα ειναι και μεγαλοι ανθρωποι τωρα….Συμφιλιωσεις & αποικιες.

  68. sarant said

    65 Βιαζόμουν και δεν πέρασα από το περίπτερο του Σαράντ. Που πρέπει κάποτε να πάω στην Ανγκουλέμ, που την έχω τόσο διαβάσει στον Μπαλζάκ.

  69. Γιάννης Ιατρού said

    Να, κάτι τέτοια διαβάζεις και σκέφτεσαι πως με τέτοια «κατήχηση», μάλλον κομουνιστές είναι αυτοί στην εκκλησία:
    Δεν είναι πλέον μάθημα αλλά κατήχηση

  70. Γιάννης Ιατρού said

    χαχαχα, Νίκο έχεις ρεύμα, που λένε 🙂

  71. gpoint said

    Μερικές προσωπικές εμπειρίες από τα εσ-εξ

    Με τον άνεμο της συμφιλίωσης που έπνεε επί Ράλλη πέρασαν στις εξετάσεις για αξιωματικοί τον Ναυτικό (απίστευτα προνομιακές θέσεις τότε, καταργήθηκαν γύρω στο 80 )4 γιατροί ρηγάδες, ένας της πανσπουδαστικής και στους οικονομικούς εγώ-αγνώστων βουλών.
    Παραμονές της ορκομωσίας ο γιατρός της πανσπουδαστικής και μέλος της εθνικής ομάδας βόλλεϋ κόπηκε στις …γυμναστικές ασκήσεις !!!!! Οι ρηγάδες πήγαν στα πλοία κι εγώ στον Πόρο (εθεωρείτο εξορία) με το παρατσούκλι ο «κομμουνιστής σημαιοφόρος» γιατί διάβαζα φανερά ελευθεροτυπία. Αργότερα ήρθε στον Πόρο κι ένας της εκτελεστικής (τότε) του Πασόκ και είχαμε και σοσιαλιστή σημαιοφόρο…
    Εχω ακούσει με τα αυτιά μου τον Αβέρωφ να λέει για τους του εσωτερικού » οι δικοί μας κομμουνιστές», απαράδεκτοι ήταν μόνο οι του τότε εξ.

  72. Νίκος Κ. said

    Στα φεστιβάλ της ΚΝΕ πήγαινα σχεδόν ανελλιπώς (έως το 1991). Σε αντίστοιχα των «αδελφών κομμάτων» μόνο μια φορά: 1982 Sacavém (κοντά στη Λισαβώνα) στη γιορτή της Αβάντε.

    Παρατηρώ ότι στους Γάλλους και στους Πορτογάλους το όνομα στη γιορτή το δίνει η εφημερίδα κι όχι η νεολαία.

  73. Καλησπέρα,
    Και να δεις που το φετινό φεστιβάλ της ΚΝΕ άρχισε χτες!

    Ο πατέρας μου ήταν με την ΕΔΑ. Αυτήν πρόλαβε και γνώρισε. Και μετά τη μεταπολίτευση, αυτήν ήξερε, μ’ αυτήν συνεργαζόταν, παρόλο που τον είχαν πιάσει κι απ’ το ΚΚΕ. Και βρέθηκε στο χωριό να έχει τεράστιο ποσοστό το ΚΚΕεσ. μιας και τότε η ΕΔΑ ήταν ουσιαστικά ανύπαρκτη και ήταν η άλλη όψη του εσ. Κι από εφημερίδες, Αυγή και ξερό ψωμί (όταν του είπα να παίρνει Ελευθεροτυπία που τότε έβαλε θέματα για τις εξετάσεις, η απάντησή του ήταν σαφής: «Ιγώ μπάριμ’ θα πάρου κ Αυγή»). Εγώ ψαχνόμουνα να καταλάβω τις διαφορές των τότε πολλών αυτοαποκαλούμενων κομμουνιστικών ή αριστερών ομάδων (μου ήταν σαφές πως εκεί ανήκα, αλλά τι είναι όλ’ αυτά;). Κατέληξα στο ΚΚΕ βασικά και κυρίως γιατί θεώρησα ότι το γεγονός πως προσπαθούσαν να του κολλήσουν το εξ. ήταν γιατί τους ενοχλούσε περισσότερο. Και ποιοι ήταν αυτοί που το προσπαθούσαν; Οι πρώην σύντροφοί τους που αυτοονομάστηκαν εσ, Γιατί ψάχνοντας έμαθα πως, ναι, ήταν κυρίως στελέχη του γραφείου εσωτερικού που στελέχωσαν το κόμμα αυτό στην παρανομία, αλλά όχι μόνο. Εντάξει, αυτοί έτσι ήθελαν να λέγονται, αλλά γιατί να πουν τους υπόλοιπους εξωτερικού. Που δεν είχε καθόλου τη σημασία πως τα περισσότερα στελέχη ήταν πολιτικοί εξόριστοι, αλλά όπως έγινε δεκτό απ’ τα δεξιά κόμματα, ότι ήταν ξενοκίνητοι. Μια ιδιαίτερη μομφή γι’ αυτό κι η Αυγή αλλά και όλες οι δεξιές εφημερίδες (και πολιτικοί) μίλαγαν για ΚΚΕεξ. ενώ εκτός απ’ τον Ριζοσπάστη και οι υπόλοιπες (οι κεντρώες ας πούμε) το δέχονταν με την ονομασία που είχε: ΚΚΕ.

  74. Γιάννης Κουβάτσος said

    72: Ο προσφάτως μακαρίτης Δημήτρης Ρίζος στη στήλη «Κεντρί» της Βραδυνής το αποκαλούσε Κου-Κου-Φλω (Φλωράκη).☺ Η επιμονή στη μονοπώληση του τίτλου ΚΚΕ πήγαζε από την πάγια διάθεση για μονοπώληση και καπέλωμα του κομμουνιστικού χώρου.

  75. sarant said

    70 🙂

    72 Και το Φεστιβάλ της ΚΝΕ επισήμως ήταν «της ΚΝΕ και του Οδηγητή». Αλλά έχεις δίκιο, και στην Ιταλία ήταν η γιορτή της Ουνιτά.

    73 Δεν κράτησε πολλά χρόνια το «εξ.» πάντως, μέχρι το 1977

  76. Μαρία said

    70
    Ε τότε να σπαμάρω κι εγώ.

  77. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Ένα από τα υπονοούμενά σου που δεν πολυκατάλαβα, ήταν εκείνο με τις συμμετοχές σ’ αυτά τα φεστιβάλ κομμουνιστικών νεολαιών και άλλων αριστερών πολιτικών δυνάμεων, ανταγωνιστικών προς το Κομμουνιστικό Κόμμα, με δικά τους περίπτερα; Δηλαδή (ρωτώ από περιέργεια..) είναι απίθανο να δούμε περίπτερο της Εργατικής Πάλης ή του ΣΥΡΙΖΑ σε ένα φεστιβάλ της ΚΝΕ; 🙂

  78. Αὐγουστῖνος said

    @77 Ἀπίθανο; Ὄχι δά! Ἁπλῶς ἀδύνατον.

  79. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @78. Εννοείται! 🙂

  80. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

  81. Myriolis said

    71: Έτσι είναι, αλλάζουν οι καιροί.
    Θα μπορούσε να προσθέσει ο Αβέρωφ: Αυτοί (οι εσ) βουλοπλέουν στο 3%, θέλουν και την ΕΟΚ, παίζουν και Μπετόβεν στις συγκεντρώσεις τους μια χαρά είναι. Οι άλλοι έχουν ένα 8-9% έχει γούστο να το κάνουν 20 όπως τότε και να τρέχουμε, δεν θέλουν ΕΟΚ & Νάτο, ελέγχουν σωματεία και κάνουν απεργίες, απαπά.
    Σήμερα λέει ο παππούς (δεξιός) σε νεαρό (Κνίτη): Εσάς σας πάω, σας σέβομαι, είστε σταθεροί στις απόψεις σας, έχετε την ιδεολογία σας κτλ κτλ. Αυτούς που δε μπορώ είναι οι συριζαίοι. Που είναι έτσι, που είναι αλλιώς.
    Από μέσα του βέβαια ελεγε: Εσείς έχετε ένα 5%, δεν ζητάτε παραπάνω, κόβετε κι ένα ποσοστό από το οξαποδώ, κάνετε τις συγκεντρώσεις σας χωριστά, δώσατε και τον σταθμό σας, τι άλλο να ζητήσουμε;

    Εξαρτάται ποιος απειλεί πιο πολύ την κανονικότητα τη συγκεκριμένη περίοδο.

  82. Χαρούλα said

    # 72, 75
    Ακόμη είναι και του Οδηγητή.

    Το εσωτ./εξωτ. το χρησιμοποιήσουν και την δεκαετία του 80, όλοι οι μη ΚΚΕ, όταν ήθελαν να τους πικάρουν. Τους εξαγρίωνε. Και ας λεγόταν χωρίς ουσία πιά.

  83. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Είναι αρκετοί οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στα δυο φεστιβάλ νεολαιών (ΚΚΕ και Σύριζα )

    https://www.thetoc.gr/politiki/article/ksekina-to-45o-festibal-kne-odigiti—olo-to-programma-fwto–binteo

    http://www.avgi.gr/article/9391496/10204869/4o-spoutnik-festival-ephodos-ston-ourano-stis-27-28-29-septembre-sto-goude

  84. ΚΩΣΤΑΣ said

    65 Ναι, Χαρούλα, σχετικά πρόσφατοι. Γνωριστήκαμε από λίγο παλιότερα κι έπαιρνα μόνο κουπόνια. Αργότερα δεθήκαμε φιλικά, κάναμε εξόδους για ντερλίκωμα και οινοποσίες … και κατάντησα 🤣 να καταλήξω στην ΚΝΕ για σουβλάκια!!! Την προηγούμενη εβδομάδα έστειλα εκπρόσωπο την κόρη μου… να ακούσει τον Β. Παπακωνσταντίνου. 🙂

  85. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Νοσταλγία μπόρεσε και έβγαλε το σημερινό άρθρο. Είναι όμως ο κατάλληλος τόπος και χρόνος για άλλου είδους κουβέντες ή δεν τις σηκώνει το ιστολόγιο; Πως καταλήξαμε -στην Ελλάδα αλλά και σε όλη την Ευρώπη- να αναφερόμαστε σε φεστιβαλικές εκδηλώσεις και πολιτικές παρουσίες κομμουνιστών σαν να σχολιάζουμε ένα ηρωικό εργαλείο με περασμένα μεγαλεία την ώρα που το μεταφέρουν εργάτες στο μουσείο; Ήταν οι ιδέες απατηλές ή κυριάρχησε παντού το Κακό; Οι μεγάλες συνιστώσες της ενδοκομμουνιστικής αυτοκριτικής εντόπισαν κάποια Μείζονα Καταστροφικά Σφάλματα -που αν είχαν αποφευχθή θα ήταν διαφορετικά τα πράγματα- ή όλα ήταν λάθος εξαρχής;

    Τελικά, ρωτώ εγώ που είμαι απ’ έξω, «τόσος πόνος τόση ζωή/ πήγαν στην άβυσσο/ για ένα πουκάμισο αδειανό για μιάν Ελένη» ;

  86. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

    Θυμάμαι αρχές 90′ έπαιρνα από φίλους μέλη της ΚΝΕ τον Οδηγητή. Ήταν φανερή η προσπάθεια εκσυγχρονισμού του εντύπου. Πίστευα πως θα ακολουθούσε και ο Ριζοσπάστης, αλλά πού!

  87. sarant said

    80 Μπράβο, και μου θύμισες κάτι που ξέχασα να το αναφέρω, ότι μαζεύουν τόσο πολύ κόσμο -αλλα δεν παίρνουν ψήφους.

  88. Πέπε said

    > > Φυσικά υπάρχει εισιτήριο και όχι ευκαταφρόνητο: 49 ευρώ για το τριήμερο που κρατάει η γιορτή, που δεν είναι πολλά αν πας και τις τρεις μέρες αλλά και μία μέρα να πας πάλι 49 δίνεις.

    Μη λες «φυσικά». Στο φεστιβάλ της ΚΝΕ στο Ηράκλειο το εισιτήριο ήταν απείρως χαμηλότερο (6 ευρώ – εντάξει, και οι παροχές αντίστοιχα: δεν έπαιζε ο Ίγκυ Ποπ, μόνο διάφοροι που λήγουν σε -άκης), αλλά στην είσοδο μού προσδιόρισαν ότι η αγορά είναι προαιρετική, στην ουσία μια συνδρομή στο κόμμα και όχι εισιτήριο.

  89. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    69 – «Να, κάτι τέτοια διαβάζεις και σκέφτεσαι πως με τέτοια «κατήχηση», μάλλον κομουνιστές είναι αυτοί στην εκκλησία:» Γιατί ποιά είναι η διαφορά τους;
    Και να σκεφτείς πως αυτός ο ληγμένος ήταν υπουργός παιδείας της πρώτης φοράς αριστερής κυβέρνησης, αλλά μόνο ληγμένους βάζει Υ.Π η οικονομική ελίτ, τα παιδάκια πρέπει να διδαχθούν τα σωστά παραμύθια για να διαιωνίζεται η εξουσία της.

    85 – «Οι μεγάλες συνιστώσες της ενδοκομμουνιστικής αυτοκριτικής εντόπισαν κάποια Μείζονα Καταστροφικά Σφάλματα -που αν είχαν αποφευχθή θα ήταν διαφορετικά τα πράγματα- ή όλα ήταν λάθος εξαρχής;» Όχι, όλα ήταν σωστά εξαρχής και σωστά εξελίχθηκαν, απλώς οι προηγούμενες οι τωρινές και οι επόμενες παράπλευρες απώλειες πρέπει να παραμυθιάζονται, χρειάζονται ακόμη προς το παρόν, είναι μια κάποια λύση.

    «Τελικά, ρωτώ εγώ που είμαι απ’ έξω, «τόσος πόνος τόση ζωή/ πήγαν στην άβυσσο/ για ένα πουκάμισο αδειανό για μιάν Ελένη» ;»
    Mπά για πολύ πιο πεζό λόγο, αλλά κάνεις λάθος να πιστεύεις πως είσαι απ΄έξω, το μοντέλο ένα ήταν και είναι για όλους.

    Ακούγεται δυνατά.

  90. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    Η “ισότητα” που προπαγάνδιζε η ελληνική αριστερά ήταν ένα παραμύθι για αφελείς φτωχούς ψηφοφόρους που κατασκευάζει εύπορους αριστερούς.

    Ο πατριωτισμος και η εθνικοφροσυνη παλαιοτερα, ενωι προσφάτως η “αξιοκρατία ” που προπαγανδίζει η ελληνική δεξιά είναι ένα άλλο παραμύθι για αφελείς φτωχούς ψηφοφόρους που κατασκευάζει εύπορους δεξιούς και πάμπλουτους ολιγάρχες.

  91. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

    90 Η αριστερά είναι προτιμότερη, το πρόβλημα δεν είναι οι εύποροι, δεξιοί ή αριστεροί. Το πρόβλημα είναι οι πάμπλουτοι ολιγάρχες.

  92. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    91 – Το πρόβλημα, είναι η παγκόσμια ομογενοποιημένη σκέψη απέναντι στο τραπεζοκεντρικό σύστημα. ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΑΝΤΙΔΡΑ, ούτε δεξιοί ούτε αριστεροί, η υποταγή είναι πλήρης και εθελοντική.

  93. Περιονουσκιας said

    Πότε ήταν καλές οι ημέρες, δηλαδή, και ΤΏΡΑ είναι κακές; Έχει μεγάλη σημασία η απάντηση του καθενός.

  94. Παναγιώτης Κ. said

    Στη δεκαετία του ΄70 και στην αντιπαράθεση μεταξύ των δύο ΚΚ οι «εσωτερικάριοι» έκαναν το εξής σχόλιο που θεωρούσαν ότι χαρακτηρίζει τη σκέψη των «δογματικών»: Αν τα διάφορα κοινωνικά φαινόμενα δεν είναι σύμφωνα με τη με τη θεωρία τόσο χειρότερο για τα φαινόμενα!
    Το θυμήθηκα εξ αφορμής του #93.

  95. gpoint said

    # 93

    Για μέρες δεν ξέρω αλλά σίγουρα, τότε, ήταν οι καλύτερες νύχτες…

  96. sarant said

    93 Για τους εργαζόμενους των δυτικοευρωπαϊκών χωρών, les trente glorieuses ήταν τα τριάντα χρόνια 1950-1980.

  97. Περιονουσκιας said

    Άρα, δεν υπάρχει απάντηση.

  98. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Είναι ντροπή που πρέπει να παλέψω για ζητήματα που τα έλυσαν οι παππούδες μου (8ωρο, συμβάσεις εργασίας, βασικός μισθός, ασφαλιστικά δικαιώματα κλπ).
    Κάπως έτσι δεν το είχε διατυπώσει ο γάλλος διαδηλωτής πριν 4-5 χρόνια;

  99. Γιάννης Κουβάτσος said

    93: Ήταν η χρυσή εποχή της σοσιαλδημοκρατίας, την οποία είχαν ασπαστεί άτυπα μέχρι και οι συντηρητικές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’70, όταν και άρχισε να προετοιμάζεται η νεοφιλελεύθερη αντεπίθεση ενάντια στα δικαιώματα και το βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων.

  100. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @99. Αυτήν την εποχή εννοεί και ο Νίκος (93)… Όμως, αυτό που δεν βλέπω σήμερα, Γιάννη, είναι η θεωρητική υπεράσπιση εκείνου του μοντέλου. Δεν τους βολεύει; Δεν «βγαίνει»; Οι καιροί το κατέστησαν ανεφάρμοστο; Τί έγινε;

  101. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Διόρθωση: εννοεί και ο Νίκος (96)…

  102. spyridos said

    95

    Ηλικιακά είναι αυτά.
    Είδα τα παιδιά του ΑΝΤΑΡΣΥΑ φέτος (νεολαία κομουνιστική απελευθέρωση ή κάπως έτσι)
    Εκαναν ιδεολογικο-πολιτικό-εορτό-διακοπό- κάμπινγκ στην παραλία που τυχαίνει να κάνω κι εγώ διακοπές.
    Είμαι σίγουρος ότι οι νύχτες τους είναι υπέροχες.

  103. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    95, 102

    Μου θυμισατε την περιοδο 1975-1985

    και τη γαλλικη νουβελλα

    ΟΙ ΝΥΧΤΕΣ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΟΜΟΡΦΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΣΑΣ
    BILLETDOUX RAPHAELE

    Εξαντλημένο στον εκδότη, δεν υπάρχει δυνατότητα παραγγελίας.

    Ξενόγλωσσος τίτλος MES NUITS SONT PLUS BELLES QUE VOS JOURS
    Εκδότης ΝΕΦΕΛΗ
    Χρονολογία Έκδοσης Δεκέμβριος 1986
    Αριθμός σελίδων 208
    Μετάφραση ΚΟΡΟΜΗΛΑ ΕΦΗ

  104. Γιάννης Κουβάτσος said

    100: Το σοσιαδημοκρατικό κράτος πρόνοιας και προστασίας ήταν ακριβό. Απαιτούσε αναπτυγμένη φορολογική συνείδηση και μπορούσε να λειτουργήσει εντός των ορίων του εθνικού κράτους. Με την παγκοσμοποίηση εργοστάσια και κεφάλαια μετανάστευσαν σε διάφορους «παραδείσους», τα φορολογικά έσοδα μειώθηκαν, εξέλιπε και ο σοβιετικός μπαμπούλας, οπότε η όποια προσπάθεια για σοσιαλδημοκρατικές λύσεις θα πρέπει να λάβει παγκοσμιοποιημένο χαρακτήρα. Δύσκολα πράγματα, δηλαδή.

  105. Και κάποια βιομηχανία όπλων με καλές πωλήσεις απαίτησε το σοσιαλδημοκρατικό μοντέλο της Σουηδίας 😉

  106. Theo said

    @94:
    Σήμερα τέλειωσα το αυτοβιογραφικό «Ερασιτέχνης επαναστάτης» του Απόστολου Δοξιάδη, που εστιάζει κυρίως στα τελευταία χρόνια της Χούντας, τότε που συμμετείχε στην παράνομη δράση του ΚΚΕεσ.

    Τα ίδια λέει, δηλαδή, πόσο αποκομμένοι ήταν από την πραγματικότητα και οι «ορθόδοξοι» και οι αντιφρονούντες του κόμματός του.

  107. Μαρία said

    96
    Κόψε κάτι. Απο το ’46 μέχρι το ’73, μέχρι δηλαδή την πετρελαϊκή κρίση.

  108. nestanaios said

    92.
    Η δεξιά και η αριστερά είναι ένα με άλλα λογία. Αντικειμενικότητα = υλισμός και υλισμός = αντικειμενικότητα και σε αυτό μόνον είχε δίκιο ο Marx. Και όλα αυτά μεταφράζονται σε χρήμα. Και χρήμα είναι το εχέγγυο των «απατήλια ειδοτών».
    Αλλά υπάρχει και το άλλο ημισφαίριο το οποίο έχουν παντί τρόπω θάψει οι εκδίδοντες το χρήμα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: