Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Πώς να μην κάνετε επιμέλεια αλληλογραφίας

Posted by sarant στο 27 Νοεμβρίου, 2019


Προειδοποίηση: Το σημερινό είναι άρθρο γκρίνιας. Και, το χειρότερο, θα γκρινιάξω για ένα θέμα που ενδιαφέρει ελάχιστους: για ένα βιβλίο με αλληλογραφία του Γιάννη Σκαρίμπα, στο οποίο βρήκα τρία-τέσσερα χοντρά λάθη στην επιμέλεια.

Παρόλο που ξέρω μερικούς τακτικούς θαμώνες του ιστολογίου που το γενικό θέμα της επιμέλειας και της έκδοσης χειρογράφων και αλληλογραφίας τούς ενδιαφέρει πολύ, αναγνωρίζω πως πρόκειται για «ειδικότητα» περιθωριακή ακόμα και ανάμεσα στους επαγγελματίες γραφιάδες.

Όταν λέω «επιμέλεια» δεν εννοώ τη γλωσσική ή την τυπογραφική επιμέλεια, αλλά όλη την εργασία για να μετατραπεί η χειρόγραφη ή δακτυλογραφημένη επιστολή σε κείμενο έτοιμο προς έκδοση, δηλαδή ο σχολιασμός ώστε ο αναγνώστης να καταλάβει περί τίνος πρόκειται. Και η δουλειά αυτή κάθε άλλο παρά απλή είναι. Αυτός που γράφει την επιστολή δεν έχει στο νου του τις μελλοντικές γενιές, έχει μονο τον παραλήπτη της επιστολής. Μπορεί να του γράψει «Είδα χτες τον Τ. και μου μίλησε για το άρθρο σου» χωρίς καμιά ανάγκη να εξηγήσει ποιος είναι ο Τ. (ο παραλήπτης θα ξέρει) ούτε για ποιο άρθρο μίλησαν. Όταν όμως η επιστολή εκδίδεται 50 χρόνια μετά, ο επιμελητής πρέπει να σκαλίσει τα άχυρα για να βρει ποιος είναι ο μυστηριώδης Τ. και για ποιο άρθρο του παραλήπτη γίνεται λόγος.

Είναι δύσκολη δουλειά λοιπόν η επιμέλεια της αλληλογραφίας, αλλά επειδή έχουν υπάρξει και περιπτώσεις υποδειγματικών επιμελειών ξέρουμε ότι μπορεί να γίνει άριστα ή έστω πολύ ικανοποιητικά. Θα αναφέρω, ας πούμε, τις καβαφικές Επιστολές στον Μάριο Βαϊάνο (υποδειγματική επιμέλεια και σχολιασμός  του Ε. Μόσχου) ή τους πολλούς τόμους εκδομένης αλληλογραφίας του Σεφέρη (διάφοροι επιμελητές).

Προανάγγειλα όμως ότι θα γκρινιάξω, οπότε καταλαβαίνετε πως την επιμέλεια του βιβλίου του Σκαρίμπα δεν τη θεωρώ υποδειγματική, κάθε άλλο. Στον παλιό μου ιστότοπο, όπου δεν υπήρχε αλληλεπίδραση, δημοσίευα αρκετά τέτοια «γκρινιάρικα» άρθρα επικρίνοντας κυρίως μεταφραστικές αστοχίες. Στο ιστολόγιο έχω αραιώσει τα άρθρα του είδους αυτού. Σήμερα θα με ανεχτείτε.

Πρόκειται λοιπόν για την αλληλογραφία του Γιάννη Σκαρίμπα, που εκδόθηκε με τίτλο «…στις πλάνες μου κανένας δεν με φτάνει!» και υπέρτιτλο «Ο Γιάννης Σκαριμπας αλληλογραφεί». Συγγραφέας, και επιμελήτρια της αλληλογραφίας, η κ. Σούλα Παπαγεωργοπούλου-Ιωαννίδη. Το βιβλίο περιέχει 144 σχολιασμένες επιστολές του Σκαρίμπα και προς τον Σκαρίμπα. Οι περισσότερες από αυτές είναι ήδη δημοσιευμένες σε διάφορα περιοδικά, πολλές άλλωστε ήταν «ανοιχτές επιστολές» εξαρχής δημοσιευμένες σε έντυπα.

Το βιβλίο εκδόθηκε σε δεύτερη έκδοση από την εφημερίδα Τα Νέα και διανεμήθηκε μαζί με κάποιο φύλλο της εφημερίδας. Αυτή την έκδοση έχω στα χέρια μου, που τη βρήκα πρόσφατα σε ένα παλαιοβιβλιοπωλείο της οδού Ασκληπιού και την πήρα για 1 ευρώ. Αμέσως ανέτρεξα στην αλληλογραφία Κοτζιούλα-Σκαρίμπα, και βρήκα δύο χοντρά (κατά τη γνώμη μου) λάθη στον σχολιασμό των δυο επιστολών που διάβασα. Ύστερα φυλλομετρησα το βιβλίο, είδα μιαν ακόμα επιστολή που είχε χοντρό λάθος στον σχολιασμό και το έκλεισα και γράφω το σημείωμα αυτό.

Η επιμελήτρια ενώ ξέρει καλά τη ζωή και το έργο του Σκαρίμπα, τον οποίο άλλωστε γνώρισε, δεν αποφεύγει τα (κατ’ εμέ) χοντρά λάθη στον σχολιασμό όταν καλείται να σχολιάσει άλλα πρόσωπα και γεγονότα.

Στη συνέχεια θα παραθέσω τρεις επιστολές προς τον Σκαρίμπα, που ο σχολιασμός τους παρουσιάζει κενά και λάθη. Προτίμησα να παραθέσω ολόκληρα τα κείμενα των επιστολών (και όχι μόνο τα επίμαχα σημεία) διότι σκέφτηκα πως έτσι δίνουμε την πλήρη εικόνα και επιπλέον ότι έτσι θα βρουν κάτι να διαβάσουν και όσοι δεν ενδιαφέρονται για θέματα φιλολογικής επιμέλειας. Επίσης παραθέτω ολόκληρο τον σχολιασμό της επιμελήτριας και στο τέλος κάθε σχολιασμού επισημαίνω ποιες αδυναμίες βρίσκω.

Κρατάω την ορθογραφία του βιβλίου.

1η επιστολή, Γιώργος Κοτζιούλας προς Σκαρίμπα, 27.11.1945

Αθήνα 27.11.45

Φίλε μου Γιάννη,

Είχες δίκιο βέβαια κι εσύ, όπως αποδείχτηκε, αλλά όχι λιγώτερο κι εγώ που περίμενα τόσον καιρό απάντησή σου. Ζούσαμε κάτω από τις ίδιες συνθήκες, είμασταν στον ίδιο παρονομαστή, καθώς θάλεγες εσύ.

Το γράμμα σου το έλαβα απ’ τη Λάρισα προχτές. Ψάχνω πάλι για δωμάτιο, δουλιά, τα παλιά της σχωρεμένης. Αλλά δεν απογοητεύομαι, γιατί έχω συνηθίσει πια στην πάλη. Πολλά βλέπω πως άλλαξαν εδώ, άνθρωποι, χτίρια. Μονάχα εμείς δεν αλλάξαμε. Όπου πετυχαίνω στίχους σου (είχα χρόνια να διαβάσω περιοδικά), πίστεψέ με πως αισθάνομαι πάντα γνήσια χαρά.

Πολύ θα ήθελα ν’ ανταμωθούμε για να τα πούμε στοματικώς, όπως θάλεγες πάλι εσύ. Αλλά πού, πότε να γίνη αυτό; Εγώ είναι δύσκολο να ταξιδέψω αυτού, μια που βρίσκομαι πάλι στην αρχή από άποψη οικονομική, και τα ρέστα. Δε μένει παρά να έρθεις εσύ, γι’ άλλες υποθέσεις σου φυσικά. Τότε θα με ζητήσεις στο βιβλιοπωλείο, θα μου αφήσεις σημείωμα.

Δεν ξέρω πώς τα περνάς, πού εργάζεσαι, τι έχεις έτοιμο ή τι γράφεις τώρα. Αν δεν βαριέσαι, γράψε μου δυο λόγια. Εγώ έχω πολλά ανέκδοτα, θ’ αρχίσω σιγά-σιγά να τυπώνω. Αλλά μου φαίνεται τόσο άχαρο από τους σταυραϊτούς των βουνών να βρίσκομαι πάλι ανάμεσα σε γραμματείς και Φαρισαίους. Σκέψου πως έχω πρόσκληση για γεύμα κι’ απ’ το Μπαστιά.

Γεια σου αδερφέ μου
Γ. Κοτζιούλας

Σχόλια

Ο Μπαστιάς, που αναφέρεται, (1901-1972) πεζογράφος και δημοσιογράφος, βραβευμένος από την Ακαδημία Αθηνών, είναι ο εκδότης του περιοδικού Ελληνικά Γράμματα, το οποίο ανέδειξε νέους λογοτέχνες, όπως ο Γιώργος Κοτζιούλας, ο Γιάννης Σκαρίμπας κλπ. Μέσα από τα λόγια του αποστολέα φαίνεται η εκτίμηση για το έργο του Σκαρίμπα, για τον οποίο έχει δημοσιεύσει και κριτική. Κυρίως όμως φαίνονται οι οικονομικές δυσκολίες και ο αγώνας για την επιβίωση. Η «σχωρεμένη» πρέπει να είναι η ποιήτρια Μαρία Πολυδούρη (1902-1930), που η ίδια αρρώστια (φυματίωση) την ταλαιπώρησε στη Σωτηρία και την πήρε νωρίς από τη ζωή.

Σχόλια Ν.Σ.

Τα περί Μπαστιά είναι μεν σωστά αλλά είναι, κατά τη γνώμη μου, αυτό που λέω «σχολιασμός της Βικιπαίδειας», παναπεί ανοίγουμε τη Βικιπαίδεια και αντιγράφουμε δυο πληροφορίες για το εν λόγω πρόσωπο. Εγώ θα σχολίαζα -διότι δεν το ξέρουν όλοι οι αναγνώστες- ότι ο Κοτζιούλας είχε πάρει μέρος στην Εθνική Αντίσταση πλάι στον (νεκρό πια) Άρη Βελουχιώτη και δυσκολευόταν να ξαναρχίσει κοινωνικές σχέσεις με παλιούς γνωστούς («γραμματείς και Φαρισαίους») όπως ο Κωστής Μπαστιάς, που ήταν μεν μέντοράς του το 1930 αλλά στη συνέχεια συνεργάστηκε με το καθεστώς Μεταξά και μετά την απελευθέρωση συνεργαζόταν με αντιεαμικές εφημερίδες.

Αλλά δεν είναι αυτό το βασικό ψεγάδι του σχολιασμού. Το σοβαρό λάθος που βρίσκω είναι στη φράση του Κοτζιούλα: Ψάχνω πάλι για δωμάτιο, δουλιά, τα παλιά της σχωρεμένης.

Εδώ έχουμε όχι κάποια συγκεκριμένη «συχωρεμένη», αλλά μια αρκετά γνωστή παροιμιώδη φράση: τα ίδια της συχωρεμένης ή «τα παλιά της συχωρεμένης», που σημαίνει, περίπου, «τι είχες Γιάννη; τι είχα πάντα» ή «τα ίδια Παντελάκη μου, τα ίδια Παντελή μου». Τη λέμε δηλαδή όταν μια κατάσταση παραμένει κακή ενώ περιμέναμε να βελτιωθεί. Η έκφραση δεν είναι πολύ συχνή, αλλά γκουγκλίζεται -ακόμα και στην Καθημερινή τη βρίσκουμε!

Η επιμελήτρια, αντι να ψάξει να βρει τι σημαίνει «τα παλιά της συχωρεμένης», αντί έστω να το αφήσει ασχολίαστο, έκανε γκάφα, καθώς υπέθεσε πως εννοείται εδώ η Μαρία Πολυδούρη -που είχε πεθάνει προ δεκαπενταετίας και δεν είχε κανένα λόγο ο Κοτζιούλας να την αναφέρει έτσι ξεκάρφωτα.

2η επιστολή, Κοτζιούλας προς Σκαρίμπα, 14 Ιουλίου 1950

Αθήνα 14.7.1950

Αγαπητέ μου Γιάννη

Έλαβα το τελευταίο γράμμα σου με πολύτιμη διαβεβαίωση της φιλίας σου, τις χρήσιμες παραινέσεις προς νεώτερον και προ πάντων με την ευχάριστη πληροφορία για το ξεκίνημα της «Φυλλάδας». Εγώ θα φροντίσω να σου ετοιμάσω το ξεσκόνισμα των Γραμματολογιών ως το τέλος του μηνός, για να το έχεις έγκαιρα και να κανονίσεις τη δημοσίεψή του.

Χτες βράδυ ταχυδρόμησα σ’ εσένα και στην αδελφή σου το φυλλάδιο της μελέτης μου που ανατύπωσα απ’ το περιοδικό.

Το έβγαλα μ’ έξοδα δικά μου, θα προχωρήσω αργότερα και σε άλλο: «Η δυσφημισμένη μας ηθογραφία». Πάντως η πολεμική εναντίον μου θ’ αρχίσει θαρρώ από το ίδιο περιοδικό που με παρουσίασε (!). Είναι, βλέπεις, πατριώται του θιχθέντος Δικαίου, που έμαθα χτες πως πέρασε κ’ απ’ τον Αυγέρη (συμπέθεροι απ’ τη Γαλάτεια) για να του προτείνει συμμαχία, επειδή χτυπάω, λέει, κι αυτόν στο φυλλάδιό μου. Κάτσε και θα γελάσουμε, φαντάζομαι, καλά.

Όχι, δεν νομίζω πως έχει κανένα λόγο η αναδημοσίευση της μελέτης μου αυτής και στη Χαλκίδα. Από τη «Φυλλάδα» έχουμε να πούμε τόσα καινούργια και εξίσου αξιόλογα πράματα. Μπορούμε όμως να βάλουμε τη Δευτερολογία, αν ξεσηκωθεί πολεμική και αν αξίζουν απάντηση.

Το «Ν. Νουμά» δεν στον έστειλα, γιατί με είχαν βεβαιώσει μόνοι τους πως θα σου ταχυδρομούσαν δύο κιόλα φύλλα. Αλλά, ασυνεπείς σε όλα τους, πώς θα το τηρούσαν αυτό; Τελοσπάντων, αν δεν έλαβες ακόμα, γράψε μου για να σου στείλω το ένα από τα δύο που έχω.

Αυτόν τον καιρό θ’ αρχίσουν οι διορθώσεις των σχολικών κι έτσι θα βάλω καμιά δεκάρα στην έρμη τσέπη. Στο μεταξύ θ’ ανεβοκατεβαίνω στην Πεντέλη για να μου σταματήσει κάποιος βήχας (κρατάει κι η αφεντιά μου αυτή τη φιλολογική έξη από τον Αντώνη Πάβλοβιτς, που κι εκείνος -ο Τσέχωβ!- «βηχούλιζε», λέει…)

Γεια χαρά
Γ. Κοτζιούλας

Σχόλια

Εδώ αναφέρεται από τον Γ. Κοτζιούλα και η Καλλιόπη Σκαρίμπα (1916-1983), η ποιήτρια αδελφή του Γιάννη Σκαρίμπα. Η «Φυλλάδα» πρέπει να είναι το νέο έντυπο το οποίο σχέδιαζαν να κυκλοφορήσουν ο Σκαρίμπας με τον Κοτζιούλα. Τελικά δεν τα κατάφεραν. Στον Νέο Νουμά υπάρχει το δημοσίευμα για τον Γιάννη Σκαρίμπα από τον Γιώργο Κοτζιούλα. Η αρρώστια και η οικονομική δυσπραγία είναι παρούσες και σε αυτήν την επιστολή του Κοτζιούλα. Πράγματι, ο Άντον Τσέχοφ (1860-1904), ο διάσημος Ρώσος θεατρικός συγγραφέας ταλαιπωρήθηκε επίσης από την φυματίωση.

Σχόλια Ν.Σ.

Ο Τσέχοφ δεν ταλαιπωρήθηκε απλώς από τη φυματίωση, πέθανε κιόλας. Αλλά και πάλι, δεν είναι αυτό το πρωτεύον.

Στο γράμμα του ο Κοτζιούλας αναφέρεται, υπαινικτικά διότι ο Σκαρίμπας ξέρει περί τίνος πρόκειται, σε μια μελέτη του, που την δημοσίευσε πρώτα στο περιοδικό Νέος Νουμάς, μετά την ανατύπωσε σε χωριστο φυλλάδιο και την στέλνει στον Σκαρίμπα -και αναφέρει τις αντιδράσεις διάφορων που εθίγησαν από τη μελέτη αυτή.

Η επιμελήτρια δεν παίρνει χαμπάρι για ποια μελέτη πρόκειται, ενώ θα αρκούσε να ανατρέξει στα τεύχη του Νέου Νουμά για να το βρει. Πρόκειται βέβαια για τη μελέτη «Πού τραβάει η ποίηση», που την έχουμε παρουσιάσει στο ιστολόγιο εδώ και αρκετά χρόνια.

Επίσης, η επιμελήτρια δεν αναρωτήθηκε ποιος είναι ο Δικαίος (ή Δίκαιος;) που αναφέρεται στη μελέτη («του θιχθέντος Δικαίου») που είναι και πατριώτης των εκδοτών του περιοδικού. Αν είχε βρει τη μελέτη του Κοτζιούλα θα έβλεπε πως πρόκειται για τυπογραφικό λάθος του περιοδικού: δεν είναι Δικαίος αλλά Δικταίος, ο γνωστός ποιητής και κριτικός Άρης Δικταίος, που ήταν Κρητικός όπως και ο Στέφανος Χατζημιχελάκης, ο εκδότης του Νέου Νουμά.

Και εφόσον η επιμελήτρια φαίνεται πως έχει πρόσβαση στα τεύχη του Νέου Νουμά, στα οποία και παραπέμπει, είναι απορίας άξιο γιατί δεν φυλλομέτρησε τα τεύχη του 1950. Αν το έκανε αυτό, στο τεύχος 5 (Απρ-Μάης-Ιούνης 1950), το αμέσως προηγούμενο από την επιστολή, θα έβρισκε φαρδιά-πλατιά τη μελέτη του Κοτζιούλα.

Αντίθετα, σωστά είναι όσα γράφει η επιμελήτρια για τη «Φυλλάδα», το περιοδικό που σχεδίαζαν να εκδώσουν ο Σκαρίμπας με τον Κοτζιούλα -και που δεν τα κατάφεραν, μάλλον ελλείψει χρημάτων.

3η επιστολή, πολιτικοί κρατούμενοι Αίγινας προς Σκαρίμπα, Νοέμβρης 1963

Φυλακές Αίγινας – Νοέμβρης 1963

Αγαπητέ μας φίλε

Η νίκη των δημοκρατικών δυνάμεων στις 3 Νοεμβρίου θέτει επί τάπητος πολλά προβλήματα που ζητούν τη λύση τους. Ένα απ’ αυτά είναι και το δικό μας. Τις θερμές ευχαριστίες μας για όσα κάνατε υπέρ των πολιτικών κρατουμένων, θα έπρεπε σήμερα να σας τις απευθύνουμε ελεύθεροι. Βρισκόμαστε όμως ακόμα στις φυλακές.

Το πρόβλημά μας αδιάρρηκτα δεμένο με τον εκδημοκρατισμό της πολιτικής ζωής και την ομαλότητα -που αποτελούν επιταχτική εθνική ανάγκη για τον τόπο μας- είναι πια υπερώριμο. Σε λίγο μπαίνουμε στα 20 χρόνια της κράτησής μας. Εθνικά ολέθρια μισαλλοδοξία, ανήκουστη αδικία, απίστευτος αγριοανθρωπισμός εναντίον 1.000 αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης, της Δημοκρατίας και της Ειρήνης.

Μετά την 3ην Νοεμβρίου, ο Ελληνικός λαός και η διεθνής κοινή γνώμη περίμενε άμεση, γενική, ριζική και χωρίς όρους λύση του προβλήματος. Αυτό ήταν και το νόημα των τελευταίων εκλογών.

Οι δηλώσεις όμως του κ. Πρωθυπουργού αφήνουν να διαφανεί ότι η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει το όλο πρόβλημα στη βάση των διακρίσεων σε κατηγορίες, γεγονός που δημιουργεί κινδύνους και ανησυχίες για την παρέλκυση και μη ριζική λύση του εθνικού και ηθικού αυτού προβλήματος.

Αγαπητέ μας φίλε

Άλλη μια φορά εκφράζουμε την ευγνωμοσύνη μας για την συμπαράστασή σας· κι άλλη μια φορά σας καλούμε να υψώσετε ακόμα πιο πολύ τη φωνή σας για μια δίκαιη υπόθεση: Για την άμεση απόλυση όλων χωρίς καμμιά εξαίρεση των πολιτικών κρατουμένων, την κατάργηση των ανελεύθερων και αντισυνταγματικών νόμων και τη χορήγηση γενικής αμνηστίας.

Βουτσάς Λευτέρης
Τσακίρης Κυριάκος
Φιλίνης Κώστας

Φυλ. Αίγινας Νοέμβρης 1963

Σχόλια

Πρόκειται για ευχαριστήρια επιστολή στον Γιάννη Σκαρίμπα από τους πολιτικούς κρατουμένους των Φυλακών Αίγινας για τη στήριξή του οι οποίοι ζητούν πάλι τη βοήθειά του. Την επιστολή υπογράφουν οι: Βουτσάς Λευτέρης, Τσακίρης Κυριάκος και Φιλίνης Κώστας. Ο Λευτέρης Βουτσάς (1918-2002) υπήρξε ιστορικό στέλεχος της Αρι- στεράς και επί σειρά ετών εκδότης της Αυγής. Ο Κυριάκος Τσακίρης (1915-1998) καθοδηγητικό στέλεχος του Κ.Κ.Ε. και ο Κώστας Φιλίνης (1921-2014) ιδρυτικό στέλεχος του Κ.Κ.Ε. Εσωτερικού και ευρωβουλευτής (1985-1989).

Η νίκη των δημοκρατικών δυνάμεων της 3ης Νοεμβρίου, που αναφέρεται, είναι η σύσταση υπηρεσιακής Κυβέρνησης, μετά την παραίτηση του Πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή, για τη διενέργεια εκλογών με υπηρεσιακό Πρωθυπουργό τον Στυλιανό Μαυρομιχάλη. Τον Νοέμβριο 1964, έναν χρόνο μετά την επιστολή αυτή, επί κυβερνήσεως Γεωργίου Παπανδρέου, ουσιαστικά τερματίζεται το μετεμφυλιακό καθεστώς. Καταργούνται οι εξορίες και τα πιστοποιητικά κοινωνικών φρονημάτων και αποφυλακίζονται οι κρατούμενοι.

Σχόλια Ν.Σ.

Εδώ η επιμελήτρια κάνει ένα χοντρό λάθος που αναφέρεται όχι σε κάποια άγνωστη φιλολογική διαμάχη αλλά σε ένα πολιτικό γεγονός μείζονος σημασίας.

Η «νίκη των δημοκρατικών δυνάμεων της 3ης Νοεμβρίου» την οποία αναφέρουν οι πολιτικοί κρατούμενοι δεν είναι βέβαια «η σύσταση υπηρεσιακής κυβέρνησης για τη διενέργεια εκλογών» όπως λαθεμένα γράφει η επιμελήτρια. Είναι οι εκλογές αυτές καθαυτές, που έγιναν στις 3 Νοεμβρίου 1963 και οδήγησαν σε ήττα της ΕΡΕ ύστερα από εφτά χρόνια κυβερνήσεων Καραμανλή και σε νίκη του Γ. Παπανδρέου και της Ένωσης Κέντρου. Φαίνεται απίστευτο αλλά η επιμελήτρια μάλλον αγνοεί ότι έγιναν αυτές οι εκλογές, αφού δεν το αναφέρει, παρόλο που οι πολιτικοί κρατούμενοι ρητά αναφέρουν στην επιστολή τους «το νόημα των τελευταίων εκλογών».

Στη συνέχεια, επειδή η Ένωση Κέντρου δεν είχε αυτοδυναμία και δεν ήθελε να στηριχτεί στην ΕΔΑ (η οποία πάντως έδινε πρόθυμα τη στήριξή της) προκηρύχτηκαν νέες εκλογές για τις 16 Φεβρουαρίου 1964 που οδήγησαν σε θριαμβευτική νίκη της Ένωσης Κέντρου με 53% και 171 βουλευτές -μια πλειοψηφία που φαινόταν γρανιτένια, αλλά κατέρρευσε ενάμιση χρόνο αργότερα με την παλατιανή αποστασία Νόβα-Μητσοτάκη.

Εξ όνυχος τον λέοντα έλεγαν οι αρχαίοι κι αφού βρήκα ψεγάδια στον σχολιασμό και των τριών επιστολών που διάβασα δεν θέλησα να προχωρήσω παραπέρα, διότι όταν βλέπω τσαπατσουλιά εκνευρίζομαι και είμαι πια σε επικίνδυνη ηλικία. Οπότε δεν διάβασα άλλο από το βιβλίο του Σκαρίμπα.

Αυτά λοιπόν είχα να σχολιάσω στο σημερινό γκρινιάρικο άρθρο μου, για το πώς δεν πρέπει να γίνεται η επιμέλεια αλληλογραφίας (αυτά ισχύουν επίσης και για άλλο αρχειακό υλικό). Χρειάζεται πολλή δουλειά για να εξακριβωθούν τα πρόσωπα και τα πράγματα κάθε επιστολής, χρειάζεται ο επιμελητής να ανατρέξει σε πηγές της εποχής, όπως περιοδικά ή εφημερίδες, να εξοικειωθεί οχι μόνο με το έργο του επιστολογράφου αλλά και με εκείνο των παραληπτών του. Είναι άχαρη δουλειά, με την έννοια ότι μπορεί να δαπανήσεις ώρες για να ξεδιαλύνεις έναν υπαινιγμό -και τελικά μπορεί να μην το καταφέρεις!- αλλά μόνο έτσι θα αποφύγεις σφάλματα σαν αυτά της επιμελήτριας του Σκαρίμπα.

Καλή και χρυσή η Βικιπαίδεια, πολύ χρήσιμη για πολλά πράγματα, αλλά δεν αρκεί.

120 Σχόλια to “Πώς να μην κάνετε επιμέλεια αλληλογραφίας”

  1. Κουνελόγατος said

    Καλημέρα.

  2. Aghapi D said

    Ούτε ξέρουν όλοι οι επιμελητές καλά τη δουλειά τους, ούτε και καλά πληρώνονται όμως

  3. Aghapi D said

    (σχεδόν) άσχετο
    Η Καλλιόπη Σκαρίμπα, αδίκως άγνωστη δέν πρέπει να ήταν πολύ μακριά από την ιδεολογία τού αδελφού της – έχω στο μυαλό μου τον Κλόουν της που έχει μελοποιηθεί κιόλας.
    Όμως περισσότερο μού αρέσει ετούτο, και όχι μονάχα λόγω φύλου

    ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ

    Είμαι η Γυναίκα και μου φόρτωσαν νωρίς την Ηθική
    -δήθεν με νίβουν μ’ ανομήματα αιώνων-
    Κι εγώ, ιέρεια στης Λαγνείας τη σπονδή
    Εκάτη, Αστάρτη, ηδονών μα και δαιμόνων
    σε μιαν αντίληψη του κόσμου αρσενική.

    Είμαι η Γυναίκα και μου φόρτωσαν καιρό την Ενοχή
    -δεν έχουν οι αμαρτίες μιαν όψη μόνον.
    Κι εγώ, στου Ανήθικου δοσμένη τη σπουδή,
    με μίση και κατάρες τόσων χρόνων,
    στα φαύλα και στα κρείττω η πηγή,

    είμαι η Γυναίκα, που παλεύει την πληγή…

  4. atheofobos said

    Δεν χρειάζεται τα οργισμένα κείμενα σου να προαναγγέλλονται με σεισμό,όπως σήμερα 🙂

  5. Γς said

    4:

    Σεισμός, λιμός, καταποντισμός

    Ο σεισμός γίνεται αμέσως αντιληπτός ενώ ο λιμός μέχρι να σφίξουν οι μεγάλες πείνες …
    Ούτε ο λοιμός με τον χρόνο επωάσεως της αρρώστιας.
    Οσο για τον καταποντισμό, άντε να βρεις περιοχή να καταποντίσεις. Εδώ δεν έχουμε βρει ακόμα την Ατλαντίδα

  6. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    3 Α μπράβο!

    4 Έχω άλλοθι 🙂

  7. Λευκιππος said

    Πρέπει να αγαπάς και να απολαμβάνεις αυτό που κάνεις, αν θέλεις να καμαρώνεις για το αποτέλεσμα. Τίποτε δεν είναι τυχαίο. Σχεδόν.

  8. Mard said

    Δεν γνωρίζω τις προτιμήσεις της πλειοψηφίας, αλλά για μένα, τα »γκρινιάρικα» άρθρα είναι ο βασικός λόγος που επισκέπτομαι το ιστολόγιο κάθε πρωί!

  9. Divolos said

    Μπορεί να είναι λίγοι αυτοί που ασχολούνται με την αλληλογραφία συγγραφέων και την επιμέλεια τέτοιων βιβλίων, όμως το σημερινό άρθρο νομίζω πως μας ενδιαφέρει όλους. Προσωπικά το βρίσκω εξαιρετικά ενδιαφέρον. Παρότι πιά αμφιβάλλω για οτιδήποτε διαβάζω στο διαδίκτυο, εξακολουθώ (ή να πω εξακολουθούσα;) σε μεγάλο βαθμό να θεωρώ σωστό οτιδήποτε διαβάζω σε ένα τυπωμένο βιβλίο ή περιοδικό. Άρθρα σαν το σημερινό ή το παλαιότερο για τον κατασκευασμένο Σουρή και την Athens Review μας κάνουν να είμαστε περισσότερο υποψιασμένοι και κριτικοί απέναντι σε ότι διαβάζουμε ακόμη και σε έντυπη μορφή. Οπότε Νικοκύρη κάλα κάνεις και γκρινιάζεις 🙂

    #3 Πολύ ωραίο (δεν την ήξερα καν την Καλλιόπη Σκαρίμπα).

  10. sarant said

    8-9 Να είστε καλά! Με ενδιαφέρει το τι σας ενδιαφέρει 🙂

  11. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα !
    Μου κάνει πάντως εντύπωση το ότι, αν και ποτέ δεν έχω χρησιμοποιήσει την έκφραση «τα παλιά της σχωρεμένης», από την πρώτη ανάγνωση κατάλαβα περί τίνος πρόκειται, πριν καν να διαβάσω το σχόλιό σου… Και δεν είμαι επιμελητής….

  12. Γς said

    11:
    > Και δεν είμαι επιμελητής….

    Τι επιμελητής;

    Σχολείου;

    Δικαστικός επιμελητής;

  13. ΓΤ said

    #0 Σιγά μην αρκεί η Βίκι. Έχουμε ξαναπεί ότι, σύμφωνα με αυτήν, ο Νίκος Σαραντάκος είναι το μοναδικό παιδί του Δημήτρη (https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%AE%CF%84%CF%81%CE%B7%CF%82_%CE%A3%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AC%CE%BA%CE%BF%CF%82) Ανακρίβειες στον κύβο…

  14. sarant said

    11 Εμ…

  15. Πάνος με πεζά said

    @ 12 : Επιμελητής Χιρουργός Ορθοπεδικός (αυτός που με έκανε καλά…)

  16. Καλημέρα,
    11 Έτσι. Και μάλιστα όταν διάβασα περί Πολυδούρη μου έκανε εντύπωση (αν και δεν τα ξέρω καλά, έμενα στην οδό Πολυδούρη κι έτσι ήξερα τη χρονική απόσταση από την επιστολή).
    Αλήθεια, πέθανε στη Σωτηρία ή στο Σωτηρία;

    Αμ αυτό με τις εκλογές πάλι; Είναι δυνατόν να είναι νίκη των δημοκρατικών δυνάμεων ο σχηματισμός υπηρεσιακή κυβέρνησης και μόνο; Πιθανά να σηματοδοτεί κάτι μια τέτοια εξέλιξη, αφού αρχίζει η διαδικασία για ν’ αλλάξει η προηγούμενη κατάσταση. Αλλά αν δεν ολοκληρωθεί;
    Να σημειώσω πως στις εκλογές του 64 η Ένωση Κέντρου πήρε 53% αλλά με έμμεση πριμοδότηση από την ΕΔΑ: Σε περιοχές που δεν είχε ικανοποιητικό ποσοστό η τελευταία δεν κατέβασε υποψήφιους αλλά έδωσε γραμμή να ψηφιστεί η ΕΚ.

  17. Πάνος με πεζά said

    ΧΕιρουργός.

  18. 13 Αυτό διορθώνεται (αλλά απ’ τους ενδιαφερόμενους 🙂 ).

  19. Χαρούλα said

    Γκρίνια; Ε, όχι και γκρίνια! Μια χαρά διορθώσεις μού φάνηκαν! Και χρήσιμες!
    Αν και εγώ όπως ο πεζοΠάνος δεν χρησιμοποιώ την φράση, νομίζω ότι αμέσως αντιλήφθηκα το νόημα. Πως να φανταστώ την συγχωρεμένη Πολυδούρη;;; Μα με τίποτα!
    Aghapi ευχαριστώ. Υπέροχη πρώτη μου γνωριμία με την ποιήτρια. Δεν την είχα προσέξει στον Κλόουν. Ντρέπομαι…

  20. sarant said

    16 Σε αυτό εγώ είμαι παλιομοδίτης, οπότε λέω στη Σωτηρία.

  21. Σηλισάβ said

    It’s a rant!

  22. ΚΩΣΤΑΣ said

    Στη φιλοσοφία σου, για το πως πρέπει να λειτουργούν οι επιμελητές, συμφωνώ, έχεις δίκιο, Νικοκύρη. Μιας όμως που σήμερα είναι μέρα γκρίνιας, είπα να επωφεληθώ λίγο κι εγώ. 🙂

    1η επιστολή, Γιώργος Κοτζιούλας προς Σκαρίμπα, 27.11.1945
    Αφού ο Γ.Κ. συνεχίζει να εκτιμά τον Μπαστιά, όπως φαίνεται από την επιστολή του, τι δουλειά έχει ο επιμελητής να γράψει τα περί Άρη Βελουχιώτη, Μεταξά, αντιεαμικές εφημερίδες…;

    3η επιστολή, πολιτικοί κρατούμενοι Αίγινας προς Σκαρίμπα, Νοέμβρης 1963
    Από τα σχόλια Ν. Σ. «… μια πλειοψηφία που φαινόταν γρανιτένια, αλλά κατέρρευσε ενάμιση χρόνο αργότερα με την παλατιανή αποστασία Νόβα-Μητσοτάκη.»

    Κι όμως, οι φυλακές με πολιτικούς κρατούμενους έκλεισαν επί κυβερνήσεως αποστατών με προεξάρχοντα επ’ αυτού τον Κων. Μητσοτάκη. ΄Ηδη από τις 17 Ιουλίου του 1962 έκανε στη Βουλή δήλωση υπέρ της νομιμοποίησης του τότε παράνομου ΚΚΕ.
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CF%89%CE%BD%CF%83%CF%84%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AF%CE%BD%CE%BF%CF%82_%CE%9C%CE%B7%CF%84%CF%83%CE%BF%CF%84%CE%AC%CE%BA%CE%B7%CF%82

    Βεβαίως για να αποφυλακιστεί το σύνολο των εναπομεινάντων στις φυλακές πολιτικών κρατουμένων δεν αρκούσε η βούληση του Μητσοτάκη• έπρεπε να υπάρξει ρητή έγκριση της ΕΡΕ, στις ψήφους της οποίας στηρίζονταν οι κυβερνήσεις της Αποστασίας.
    https://www.kathimerini.gr/892836/article/epikairothta/kosmos/apolyseis-politikwn-kratoymenwn

    Να τα λέμε όλα, για να μην υπάρχουν παρερμηνείες! 😉

  23. Γς said

    20:

    Εδώ κολλάει εμμέσως κι η Μπέλου

    https://caktos.blogspot.com/2014/05/blog-post_24.html

  24. Γς said

    21:

    >It’s a rant!

    Βοοκ

  25. ΓΤ said

    #0 Νίκο, και μόνο διαβάζοντας ότι «Το βιβλίο εκδόθηκε σε δεύτερη έκδοση από την εφημερίδα Τα Νέα και διανεμήθηκε μαζί με κάποιο φύλλο της εφημερίδας», κατάλαβα ότι, ακριβώς επειδή είσαι χρόνια στον «χώρο», θα έπρεπε να αναμένεις ότι θα γευόσουν λαθοβολώνα. Ας ανοίξουμε λίγο περισσότερο την καρδιά μας προς την εκλεκτή παρέα, δίνοντας και λίγη σλανγκ από τον εκδοτικό χώρο.

    Τα βιβλία, γενικά, που προσφέρονται με τις εφημερίδες, βρίσκονται, όσο γνωρίζω, στο στάδιο «αποφυγής πολτοποίησης», «ό,τι πιάσουμε» λέει ο Eκδοτόπουλος, και «θα το βάλουμε σαλάμι σε σακούλα». Εξηγούμαι: «Έχω σακούλα αύριο, βιάσου να προλάβουμε» σημαίνει ότι το φύλλο θα προσφερθεί μέσα σε ζελατίνα, οπότε η ύλη πρέπει να κλείσει νωρίτερα. Πριν από τις ζελατίνες, ό,τι διαφημιστικό έμπαινε «σφήνα» στην κεντρική σελίδα, ήταν «σαλάμι», κατάλογοι, ας πούμε, Alex Pak και λοιπά ψυχωφελή για λογίους αναγνώσματα, ακριβώς όπως παρεμβάλλουμε τον αλλάντα ανάμεσα στο ψωμί. Παρότι το βιβλίο τώρα συνήθως φαίνεται «μπροστά», το «σαλάμι σε σακούλα» έχει μείνει. Και ασφαλώς είναι αξέχαστη μια έκδοση «Οδύσσειας» από το Λαμπρακοψυχαράδικο η οποία είχε προσφερθεί «σαλάμι σε σακούλα» και, όταν την άνοιγες, διαπίστωνες ότι έλειπε η στιχαρίθμηση… Η δε ποιότης χάρτου; Μόλις οι λίγες σελίδες πάρουν υγρασία, γίνονται μπακακοπρόγουλο, σωστή προγαστορία Παγκάλου.

    Ακριβώς για τον ίδιο λόγο στα διάφορα μπαζάρ βλέπουμε πολλά βιβλία σε ζελατίνα. Για να μην το ανοίξεις, ακριβώς επειδή γίνεται της κολάσεως στα λάθη, τα οποία, διαφορετικά, θα τα έβλεπες, οπότε δεν θα το αγόραζες. Είναι απλό: όταν ένα τοστάκι της πλάκας έχει δυόμισι ευρώ, τι βιβλίο περιμένεις να αγοράσεις με λιγότερα λεφτά; Ούτε και ασφαλίζει κανέναν αναγνώστη ότι κάτι «εκδόθηκε σε δεύτερη έκδοση». Ασφαλώς επιθυμούμε «αναθεωρημένες» εκδόσεις, για τις οποίες ουδείς μεγαλόσχημος, του εφημεριδαριάτου κυρίως, θα δώσει δεκάρα, αλλά απλώς, σε συντριπτικό ποσοστό, θα επανατυπώσει, με τη λαθοβρίθεια απλώς να αλλάζει σκυτάλη. Οπότε, εκλεκτές κυρίες και εκλεκτοί κύριοι, όποτε βλέπετε «σακούλα», κρατἠστε τα κερματούδια σας…

  26. ΣΠ said

    22
    Δεν φαίνεται ότι εκτιμά τον Μπαστιά. Εγώ κατάλαβα το αντίθετο. Τον αναφέρει σε συνάρτηση με τους Γραμματείς και Φαρισαίους.

  27. Ερανιστής said

    Σε ένα εξαίρετο άρθρο για τα λάθη των άλλων, θα μού επιτρέψει ο κ. Σαραντάκος να διορθώσω κι ένα δικό του που βγάζει μάτι. Γράφει: «Εξ όνυχος τον λέοντα έλεγαν οι αρχαίοι»

    Αλλά κανένας αρχαίος (πρίν τον 12ο αιώνα που έκανε διάσημη τη φράση η Άννα Κομνηνή στην «Αλεξιάδα», 14.3 «και εξ ονύχων τον λέοντα επεγνωκώς») δεν γνώριζε το παραμικρό για το νύχι του λέοντα. Από την Άννα Κομνηνή έκλεψε (επί λέξει) τη φράση ο ΔΙογενειανός και απο τον Διογενειανό ο Γιοχάνες Μπερνούλι, που την έκανε παγκοσμίως διάσημη μεταφράζοντάς την στα λατινικά («ex ungue leonem») για να περιγράψει την μεγαλοφυΐα του Νεύτωνος

    https://www.latin-is-simple.com/en/vocabulary/phrase/1902/

    https://books.google.gr/books?id=EqlWllD_H8MC&pg=PA10&dq=ex+ungue+leonem&hl=el&sa=X&ved=0ahUKEwjywYu3oYrmAhVMhlwKHa3BCjUQ6AEILDAA#v=onepage&q=ex%20ungue%20leonem&f=false

  28. Επαναφορά στην σκληρή πραγματικότητα μου έφερε το άρθρο, διαβάζοντάς το !

    Ω τι να γράψω, τι να πω
    μέσα στη συμφορά μου
    χίλια κομμάτια έγινε
    ένα απ’ τα όνειρά μου

    Τόχα σκοπό, τ’ ομολογώ
    χωρις ιδιοτέλεια
    ενός βιβλίου νάχω εγώ,
    μόνος την επιμέλεια

    Ητανε όνειρο παλιό
    -ήμουν’ ακόμα φοιτητής-
    μα πως μπορώ ο αμελής
    να γίνω επιμελητής ;

    Σαν ωριμάσει το σπυρί
    μόλις τ’ αγγίξεις σπάει
    έτσι και μένα τ’ όνειρο
    διαλύθηκε και πάει

  29. ΣΠ said

    Η επιμελήτρια είναι από την Χαλκίδα και ειδικεύεται στον Γιάννη Σκαρίμπα. Και η διδακτορική διατριβή της είναι για τον Σκαρίμπα.
    http://biblionet.gr/author/60500/%CE%A7%CF%81%CF%85%CF%83%CE%BF%CF%8D%CE%BB%CE%B1_%CE%A0%CE%B1%CF%80%CE%B1%CE%B3%CE%B5%CF%89%CF%81%CE%B3%CE%BF%CF%80%CE%BF%CF%8D%CE%BB%CE%BF%CF%85_-_%CE%99%CF%89%CE%B1%CE%BD%CE%BD%CE%AF%CE%B4%CE%B7

  30. ΚΩΣΤΑΣ said

    26 Εγώ δεν διακρίνω απέχθεια, το αντιλαμβάνομαι όπως ο Νικοκύρης, «και δυσκολευόταν να ξαναρχίσει κοινωνικές σχέσεις με παλιούς γνωστούς («γραμματείς και Φαρισαίους») όπως ο Κωστής Μπαστιάς…»

  31. Γιάννης Κουβάτσος said

    25: Αυτό που έχω διαπιστώσει εκ πείρας πως ισχύει είναι ότι οι βιβλιοπροσφορές είναι φτηνιάρικες εκδόσεις ως προς την ποιότητα του χαρτιού και του δεσίματος και είναι λογικό. Αλλά δεν είναι υποχρεωτικό να είναι λαθοβριθείς, εκτός αν μιλάμε για παλιές εκδόσεις. Η προσφορά των έργων του Σαίξπηρ, σε μετάφραση Μπελλιέ, δεν είχε λάθη ούτε περιελάμβανε κακέκτυπα. Το ίδιο μπορώ να πω για τα βιβλία του Καστανιώτη και του Λιβάνη καθώς και για τις προσφορές της Εφ Συν.

  32. Γιάννης Κουβάτσος said

    31: Να αφαιρέσω ένα λάμδα απ’ τον Μπελιέ και να προσθέσω στις καλές βιβλιοπροσφορές τα άπαντα του Σαίξπηρ των εκδόσεων Επικαιρότητα από το Βήμα, σε μετάφραση Ρώτα-Δαμιανάκου.

  33. asu said

    Καλημέρα.
    Είμαι καχύποπτος εξαρχής με τα βιβλία που εκδίδουν εφημερίδες. Δεν ξέρω με τις εκδόσεις μυθιστορημάτων πως τα πάνε και ανησυχώ γιατί έχω κάμποσα. Ωραίο άρθρο παρόλο που είναι για λίγους (δεν είμαι σε αυτούς). Προβληματίζει.

    #3 Υπέροχο

  34. Θεοδώρα said

    Εξαιρετικό το άρθρο σήμερα! Πάντα πρέπει να είμαστε υποψιασμένοι και για τα έντυπα γιατί λάθη κάθε είδους είναι πιθανά. Κατάλαβα αμέσως το «σχωρεμένη» από τα συμφραζόμενα χωρίς να έχω ξανακούσει την έκφραση…

  35. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κι αν μιλάμε για εξοργιστικά λάθη, σήμερα τσίμπησα ένα: στο βιβλίο «Εμείς και ο κόσμος» της Δ’ δημοτικού, κάτω από την απεικόνιση της εισόδου του θολωτού τάφου γράφει «Η πύλη των λεόντων».

  36. ΓΤ said

    @31 Ασφαλώς δεν είναι υποχρεωτικό, και υπάρχουν, δυστυχώς λίγες, εξαιρέσεις. Ωστόσο, γενικά, υπάρχουν και «βαθύτερα» λάθη, τα οποία δεν αντιλαμβάνεται ο μέσος αναγνώστης, προς τον οποίο απευθύνονται.

  37. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    22 Κώστα, από το «Αλλά μου φαίνεται τόσο άχαρο από τους σταυραϊτούς των βουνών να βρίσκομαι πάλι ανάμεσα σε γραμματείς και Φαρισαίους. Σκέψου πως έχω πρόσκληση για γεύμα κι’ απ’ το Μπαστιά.» εσύ καταλαβαίνεις πως συνεχίζει να εκτιμάει τον Μπαστιά;
    Για τους πολιτικούς κρατούμενους έχεις δίκιο, είναι όμως και αυτό λάθος της επιμέλειας.

    27 Να με διορθώσετε, αλλά η πηγή σας λέει κάτι για Πλούταρχο.

    33 Η δεύτερη έκδοση ήταν της εφημερίδας.

  38. ΓΤ said

    @29 Δεν ξέρω αν πρόκειται για διδακτορική διατριβή, διότι ας σημειωθεί ότι το πόνημα της διατριψάσης, εάν διέτριψε, απουσιάζει από το ΕΑΔΔ (https://www.didaktorika.gr/eadd/browse?type=author&order=ASC&sort_by=2&rpp=20&offset=18230), αλλά, σύμφωνα με το ΕΚΕΒΙ (http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=461&t=369), πρόκειται για αρχειακή μελέτη. Είμαι βέβαιος πάντως ότι τα άπαντα Σκαρίμπα από τη «Νεφέλη», σε επιμέλεια Κωστίου, δεν θα απασχολούσαν τον Νικοκύρη για αρνητικό λόγο 🙂

  39. sarant said

    27 Το κοίταξα. Τη φράση την έχει ο Πλούταρχος, που την αποδίδει αν κατάλαβα καλά στον Αλκαίο και την έχουν και άλλοι αρχαίοι.

    Θαυμασάντων δὲ τῶν παρόντων, τοῦ δὲ Δημητρίου
    καὶ γελοῖον φήσαντος εἶναι ἀπὸ μικρῶν πραγμάτων οὕτω
    μεγάλα θηρᾶν, οὐ κατ´ Ἀλκαῖον ’ἐξ ὄνυχος τὸν
    λέοντα‘ γράφοντας, ἀλλὰ θρυαλλίδι καὶ λύχνῳ τὸν οὐρανὸν
    ὁμοῦ καὶ τὰ σύμπαντα μεθιστάντας καὶ τὴν μαθηματικὴν
    ἄρδην ἀναιροῦντας,

  40. ΚΩΣΤΑΣ said

    37 Νικοκύρη, εμένα μου φαίνεται ότι ο ΓΚ γενικώς επιζητά ηρεμία και απομόνωση που την είχε στο βουνό. Επειδή όμως αυτές μας οι απόψεις είναι υποκειμενικές, δεν επιμένω… έτσι κι αλλιώς δεν μπορεί να υπάρξει ασφαλής απόδειξη.

  41. Μαρία said

    22
    Ναι, όσοι ήταν μέσα για κατασκοπεία βγήκαν το ’66. Και ξαναπιάστηκαν το ’67.
    Εδώ και φωτό απο φυλακές Αίγινας το ’66 με Βέττα, Βουτσά, Καρκαγιάννη και Συγγελάκη. http://www.avgi.gr/article/10842/9500525/e-thrylike-zoe-tou-antone-syngelake

  42. Πέπε said

    Καλησπέρα σας.

    Ωραίο το άρθρο, αλλά πολύ δύσκολο να το σχολιάσεις (αν και έγιναν ήδη καλά σχόλια). Κινδυνεύει κανείς να πέσει στην παγίδα των εύκολων κατηγοριών προς κάποιον (την επιμελήτρια) που το αρχικό άρθρο έχει ήδη καταγγείλει αλλά καθόλου εύκολα, παρά κατόπιν βασάνων.

    Επομένως δε θα είχα κάτι να σχολιάσω, αν δεν υπήρχε το εξαιρετικά χαρμόσυνο #27 του Ερανιστού. Πιστός στο πνεύμα που εγκαινιάζει αυτό το σχόλιο (εξ όνυχος τον λέοντα), πανηγυρίζω και εορτάζω την επάνοδο ενός παλιού αγαπημένου φίλου.

  43. 42 Θαρρώ πως στόχω ξαναγράψει: Ξιέσαι στη γκλίτσα του τσομπάνη!

  44. Γιάννης Ιατρού said

    27 (39): Ερανιστής

    (τώρα γιατί άραγε εγώ είμαι καχύποπτος; ε; 🤔😲)

  45. Σχόλιον ποδοσφαιρικόν και άμα πολιτικόν, την εποχή που ζούμε ( οδός Αήττητου 46 )

    Σχετική και με άλλες αναρτήσεις μου περί …πορτοκαλάδων που αφορούσαν συνήθειες ομάδων να φορμάρονται δυο μήνες τον χρόνο (στις κατάλληλες εποχές) και επειδή με την νέα κυβέρνηση το πράγμα χοντραίνει η παρακάτω είδηση :

    Η ΠΑΕ ΠΑΟΚ είχε ζητήσει τη διενέργεια ελέγχου ντόπινγκ σε πέντε ποδοσφαιριστές των «ασπρόμαυρων» κι άλλους τόσους του Ολυμπιακού για το ντέρμπι της Κυριακής (1/12), εκφράζοντας μάλιστα την πρόθεση να καλύψει η ίδια τα έξοδα.

    Παρά ταύτα, το ΕΣΚΑΝ αρνείται να διεξάγει τους ελέγχους παρότι πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα παιχνίδια της χρονιάς στο ελληνικό ποδοσφαίρο, ανάμεσα στους δύο βασικούς διεκδικητές του τίτλου. Βεβαίως δεν γνωρίζουμε αν θα γίνει ο σχετικός -τυχαίος- έλεγχος σε δύο παίκτες, κατά τη συνήθη πρακτική, ωστόσο αν το ΕΣΚΑΝ απαντούσε θετικά, όπως έκανε μέχρι πρότινος, θα περνούσε από αντιντόπινγκ κοντρόλ πέντε ποδοσφαιριστές κάθε ομάδας διασφαλίζοντας στον μέγιστο βαθμό τη διαφάνεια και μηδενίζοντας κάθε σκιά γύρω από το μεγάλο παιχνίδι. Η άρνηση λοιπόν δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά όχι φυσικά για τους αθλητές των δυο ομάδων, όσο για τους λόγους που το ΕΣΚΑΝ αρνείται να διενεργήσει ελέγχους τους οποίους μάλιστα δε θα πληρώσει ο κρατικός μηχανισμός αλλά θα επιβαρυνθεί μια ΠΑΕ.

    Και προφανώς προκαλεί έκπληξη κάτι τέτοιο, καθώς είναι η πρώτη φορά που υπάρχει αρνητική απάντηση. Πρόκειται άλλωστε για θέμα διαφάνειας, από τη στιγμή που αφορά ένα ματς τίτλου.

  46. # 45 (συμπλήρωμα)

    Πρόδρος του ΕΣΚΑΝ είναι ο Παναγιώτης Σκανδαλάκης και δεν ξέρω τι σχέση έχει με κάποιον Σκανδαλάκη, έφορο του τμήματος πόλο του ΟΣΦΠ

  47. Γιάννης Κουβάτσος said

    45: Μπορούμε να υπογράψουμε κάπου για να ενισχύσουμε το δίκαιο και παντελώς σχετικό αίτημά σου; Αν ναι, δώσε πληροφορίες. Αν όχι, κακώς, γιατί πώς θα αγωνιστούμε κατά της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο και ασπρόμαυρου γαβρου από ερυθρόλευκο γάβρο;

  48. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    44 – Γιατί είσαι ΚΑΚΟΨΥΧΟΣ, γι΄αυτό! 🙂 🙂 :0

  49. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    0. «… για ένα θέμα που ενδιαφέρει ελάχιστους.»
    Δεν νομίζω! Οι περισσότεροι από τους ‘ακολούθους’ του ιστολογίου, Νικοκύρη, διαβάζουν βιβλία –υποθέτω, μάλιστα, ότι κάποιοι φέρουν και τον βαθμό του … βιβλιοφάγου 🙂 .
    Άρα, τους ενδιαφέρει να ξέρουν τι γίνεται από άποψη αξιοπιστίας και, τελικά, ποιότητας του προϊόντος…
    Και, φυσικά, αυτό δεν αφορά μόνο τις νέες εκδόσεις, όπως εξάλλου επισημαίνεται και στο άρθρο.

    9, Divolos said: «…να είμαστε περισσότερο υποψιασμένοι και κριτικοί απέναντι σε ότι διαβάζουμε ακόμη και σε έντυπη μορφή.»
    Συμφωνώ, γιατί τελευταία ολοένα και περισσότεροι συγγραφείς (ή ’’συγγραφείς’’) περιλαμβάνουν στα κείμενα-βιβλία τους ολόκληρα κομμάτια αντιγραμμένα από το διαδίκτυο, μερικές φορές αυτούσια. Χωρίς να αναφέρουν, εννοείται, την πηγή. Έχω υπόψη μου δύο περιπτώσεις, στη μία μάλιστα έχουν μεταφερθεί με ‘κοπιπάστε’ 5 (!) ολόκληρες σελίδες…

    – Σας τα έλεγα πριν μερικές μέρες για τους διορισμένους ’’αρίστους’’ στη Διοίκηση των Νοσοκομείων στο Ηράκλειο. Θαυμάστε έναν! https://tvxs.gr/news/ellada/nees-apokalypseis-gia-ton-neo-dioikiti-toy-nosokomeioy-irakleioy
    Το θέμα, βέβαια, είναι γιατί δεν ήξεραν/ερεύνησαν περί του ανδρός οι διορίσαντες. Προσωπικά, θεωρώ πιθανότερο ότι ήξεραν και σκόπιμα τον διόρισαν σ’ αυτήν ακριβώς τη θέση. Τόσο ξεπεσμός και αγυρτεία και… και… !

  50. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    45 – Έλα ρε Gee αμέσως τσίμπησες με την εκ του ασφαλούς επικοινωνιακή παπαριά του ΠΑΟΚ για αν κερδίσει τις εντυπώσεις, αφού ξέρουν πως δεν μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο γιατί δεν το επιτρέπει η WADA. Αν ήθελε πραγματικά αντιντόπινγκ κοντρόλ, ας ζητούσε για ολόκληρο το ρόστερ των ομάδων κι από ανεξάρτητο εργαστήριο του εξωτερικού για αν γελάσει κάθε πικραμένος.
    Δεν υπάρχει ποδοσφαιριστής στον κόσμο από γ΄εθνική και πάνω που να μην είναι ντοπαρισμένος, όσο πιο ψηλά τόσο πιο μεγάλη η ντόπα. Γενικά μιλώντας, δεν υπάρχει καθαρός πρωταθλητισμός, από κει και πέρα, ο καθένας μπορεί να πιστεύει ότι θέλει.

  51. Μανούσος said

    35
    Τα σχολικά της ιστορίας βρίθουν φρικαλέων σφαλμάτων. 2 παραδείγματα μόνο και μόνο για να δείτε τί διδάσκονται και μαθαίνουν οι επιμελείς μαθητές, διότι οι αμελείς γλιτώνουν:
    Γ΄ Δημοτικού, χάρτης τοποθετεί την Κολχίδα στην Κωνσταντινούπουλη στην τρέχουσα έντυπη ενώ στην Ηλεκτρονική στην Βιθυνία…, ιδού:
    http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-C103/737/4824,21990/

    Ε΄ Δημοτικού Βυζαντινή:
    http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-E105/157/1111,4050/
    Εδώ οι Άραβες κατά τα συγγραφικά σαΐνια πρώτα πολιόρκησαν την Κωνσταντινούπολη το 717 και μετά κατέκτησαν την Αίγυπτο Καρχηδόνα και Ισπανία!

  52. loukretia50 said

    42. Πέπε
    Μάλλον κατηγορίες για «εύκολη» επιμέλεια!
    (= διεκπεραιωτική, λίγο στο γόνατο)
    Και δικαιολογείται απόλυτα η σχετική γκρίνια.

    Δε θα κατηγορήσω εύκολα ένα μεταφραστή, εκτός αν υποπέσει σε βαριά ατοπήματα που αλλάζουν το νόημα του κειμένου ή καθιστούν δυσανάγνωστο και απωθητικό ένα καλογραμμένο κείμενο.
    Όμως θυμώνω με τους επιμελητές που ξεχνούν ότι βασική υποχρέωσή τους είναι να προφυλάξουν συγγραφείς και αναγνώστες από λάθη και ανακρίβειες, ενώ οφείλουν να
    αναδείξουν με τον καλύτερο τρόπο το κείμενο.
    Κάνω λάθος? Αυτό το νόημα δεν έχει η δουλειά τους?

    Κάθε αναγνώστης περιμένει από μια επιμελημένη έκδοση (θάλεγα «απαιτεί», αλλά ας μην το παρατραβήξω!) σχόλια που να παρέχουν όλες τις απαραίτητες διευκρινίσεις και επιπλέον σημαντικές πληροφορίες από αξιόπιστες πηγές για την καλύτερη κατανόηση του κειμένου.
    Είναι πολλοί αυτοί που διαβάζουν και την πιο μικρή υποσημείωση, προκειμένου να έχουν μια καλύτερη εικόνα.
    Δε δικαιολογείται λοιπόν να παρουσιάζεται η αλληλογραφία ενός συγγραφέα, ένα τόσο ιδιαίτερο και προσωπικό κομμάτι της ζωής του, που απαιτεί σοβαρή και προσεγμένη φιλολογική επιμέλεια, χωρίς να τοποθετηθεί σωστά στο κατάλληλο χρονικό και κοινωνικό πλαίσιο.
    Μόνο έλλειψη σεβασμού και προχειρότητα δείχνει μια απλή αντιγραφή από τη βίκι – κάθε βίκι ελληνοφρενή και λάιτ.

    Ναι, θάθελα πολλά σχετικά γκρινιάρικα άρθρα!

    ΥΓ 1 : Εξαιρετική η παραπομπή σε παλιότερα, μήπως θα ήταν σκόπιμο να γίνεται καθημερινά?
    Εννοώ να υπάρχουν περισσότερες από τις τρεις επιλογές που βλέπουμε κάτω απ΄το άρθρο της ημέρας, ας πούμε επιπλέον δύο -τρεις προτάσεις για παλιότερα άρθρα, όχι απαραίτητα σχετικά.
    Νομίζω ότι όλοι θα εύρισκαν κάτι ενδιαφέρον να διαβάσουν. Το τυχαίο άρθρο κι οι ετικέτες δε βοηθούν πάντα.

    ΥΓ2. Εκείνο το «εκδομένη» μόνο σε μένα έκανε μπαμ?

  53. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @51. Μανούσος said:

    » …Εδώ οι Άραβες κατά τα συγγραφικά σαΐνια πρώτα πολιόρκησαν την Κωνσταντινούπολη το 717 και μετά κατέκτησαν την Αίγυπτο Καρχηδόνα και Ισπανία!

    Εἶναι ἀπλό. Ἀνέβηκαν πρῶτα στὴν Κωνσταντινούπολη, πῆραν φόρα καὶ μετά, κατηφορίζοντας*, τοὺς πήρανε φαλάγγι ὅλους! 🙂

    * εἶχε λίγη ἀνηφόρα στὴν Ἱσπανία, ἀλλὰ μὲ τὴ φόρα ποὺ εἶχαν πάρει, δὲν καταλάβαιναν τίποτα.

  54. # 50

    Μη γράφεις ό,τι σου κατέβη, Λάμπρο διάβασε πρώτα τους κανονισμούς του ΕΣΚΑΝ (εκτός αν κρίνεις σαν το οφφσάιντ του Μαουρίτσιο ή τον τραυματισμό του Οσκαρ Γκαρσία που προ ημερών το πολιτικό δικαστήριο αποφάνθηκε πως δεν υπήρχε αλλά ο μηδενισμός του ΠΑΟΚ έδωσε πρωτάθλημα στην ομάδα σου) Βλέπεις πουθενά να μιλάει για αριθμό ποδοσφαιριστών ; Απλά είναι θέμα χρονοβόρου διαδικασίας και ΚΟΣΤΟΥΣ (‘οπως και η γραμμή οφφσάιντ στο VAR) γι’ αυτό ΣΥΝΗΘΩΣ παίνουν από δύο.
    Ιδού :
    Συλλογή Δείγματος Η επιλογή των αθλητών που θα ελεγχθούν μπορεί να είναι
    τυχαία ή να γίνει κατ’ όνομα, ή μπορεί να βασίζεται στη σειρά κατάταξης αγώνων.
    Κατά τη διάρκεια μεγάλων αθλητικών διοργανώσεων, ένας αθλητής μπορεί να
    ελεγχθεί περισσότερες από μία φορές.

    Ανάλυση Δείγματος Τα δείγματα ελέγχων ντόπινγκ αναλύονται σε Αναγνωρισμένα
    Εργαστήρια από το WADA ώστε τα αποτελέσματά τους να αναγνωρίζονται ως
    έγκυρα από τις αθλητικές αρχές.Τα δείγματα παραλαμβάνονται από το εργαστήριο
    ,το οποίο διεξάγει εργασίες έρευνας για τη βελτίωση της ανιχνευσιμότητας των
    απαγορευμένων ουσιών

    Αν νομίζεις αλλιώς να μας παρουσιάσεις την…απαγόρευση της WADA που ανέφερες, μια που εσύ γράφεις με επιχειρήματα . Τα περί «όλοι ντοπάρονται» είναι γνωστά σε όλους, εδώ μιλάμε για «σπέσιαλ» περιποιήσεις όχι τα συνηθισμένα των προγραμμάτων. Είδεςπως τρέχανε οι ποδοσφαιριστές του ΟΣΦΠ στο πρώτο ημίχρονο με την Τότναμ ; Ε, το είδε κι ο Μουρίνιο και στο β’ ημίχρονο τρέχανε κι οι Εγγλέζοι !!

  55. Μανούσος said

    Το βιβλίο της ιστορίας της Ε΄ Δημοτικού (Βυζαντινή ιστορία) είναι ίσως το αισχρότερο σχολικό βιβλίο που έχουν δει ποτέ τα μάτια μου, από πάσης απόψεως, γλωσσική, ιστορικής και αισθητικής.
    Π.χ. τα τέσσερα πρώτα κεφάλαια (ρωμαϊκή ιστορία-ο Jupiter Capitolinus να την κάνει…) έχουν μόνο μία χρονολογία και απολύτως κανένα όνομα εκτός από την Ρώμη, τον Τίβερη και τον Παλατίνο λόφο)

  56. # 50

    έγραψες

    …Αν ήθελε πραγματικά αντιντόπινγκ κοντρόλ, ας ζητούσε για ολόκληρο το ρόστερ των ομάδων κι από ανεξάρτητο εργαστήριο του εξωτερικού για αν γελάσει κάθε πικραμένος….

    Είσαι εκτός τόπου και χρόνου, δεν γίνονται επεμβάσεις στα εργαστήρια ΑΛΛΑ στην συλλογή των δειγμάτων και κυρίως όταν οι επιλογές για δειγματοληψίες που γίνονται από Τετάρτη-Πέμπτη διαρρέουν και ο ποδοσφαιριστής προλαβαίνει μέχρι το σαββατοκύριακο να «τραυματισθεί» και να ακολουθήσει θεραπεία που περιέχει την ουσία που θα ανακαλυφθεί στα δείγματά του (κλασσική περίπτωση ο Τζόρτζεβιτς όποτε είχε γρίππη μεσοβδόμαδα πετούσε το σαββατοκύριακο)
    Ξέρω αρκετά παρασκήνια από φίλο μου ιατροδικαστή που το παιδί του ήταν υποψήφιο για μετάλλειο στους Ολυμπιακούς της Αθήνας και τελικά ασχολήθηκε με το θέατρο όταν κατάλαβαν τι γίνεται.

    Ασχετο αλλά έχει πλάκα, μικροβιολόγος της Κυψέλης σε μεγάλη σχέση με τα άλογα του ιπποδρόμου έδωσε σε πελάτισσά του τις απαντήσεις από εξέταση αλόγου !! Οταν είναι να τρέξουν τα άλογα τους παίρνουν αίμα ίσαμε και τρεις φορές την μέρα για να δούνε πότε θα έρθει στο πηκ της φόρμας

  57. # 50

    και για να τελειώνουμε (ξέρω πως δεν θα απαντήσεις γιατί είπες αστήρικτα πράγματα, εδώ είχανε πάρει δείγμα από 4 παίκτες της ΑΕΚ, διάβασέ το !

    http://www.metrosport.gr/article/perase-apo-ntopingk-kontrol-aek

  58. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @52. loukretia50 said:

    » Εκείνο το «εκδομένη» μόνο σε μένα έκανε μπαμ?

    Καὶ σ᾿ ἐμένα, ἀλλὰ εἶπα:

    Ἀγάπα τους τοὺς φίλους σου μὲ τοὺς ἀκτιβισμούς τους. 🙂

    Θ᾿ ἀκτιβίσω κι ἐγὼ λιγάκι, μιᾶς καὶ δὲν ἔχω κάτι σοβαρὸ νὰ πῶ, καθότι ἄσχετος περὶ τὰ ἐκδοτικά.

    Ἡ ἐπιμελήτρια τοῦ βιβλίου εἶναι, ἀπ᾿ ὅτι διάβασα προηγουμένως, ἔμπειρη Σκαριμπίστρια*, ἀλλὰ εἶχε τὴν ἀτυχία νὰ πέσει σὲ ἐμπειρότατο Κοτζιουλιστή*.
    *κατὰ τὸ Ὁμηριστὴς/Ὁμηρίστρια

    Πού, ἐπιμελῶς, ἔβγαλε στὴν ἐπιφάνεια τίς, σχετικὲς μὲ τὴν ἐπιμέλεια τοῦ βιβλίου, ἀμέλειές της. 🙂

  59. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @58. ἀπ᾿ ὅτι διάβασα => ἀπ᾿ ὅ,τι διάβασα.

  60. Λάμπρος said

    Εντάξει Gee, οι παίκτες του Ολυμπιακού είναι ντοπαρισμένοι και του ΠΑΟΚ καθαροί, ας σεβαστούμε το νήμα κι ας το σταματήσουμε εδώ.

  61. # 60

    Μην το γυρίζεις αλλού. Δεν είπα αυτό. Σεβασμός στο νήμα είναι και το να μη γράφουμε ό,τι θέλουμε προς δημιουργία εντυπώσεων. Εσύ μίλησες για επικοινωνιακά παιχνίδια του Ιβάν και σου απέδειξα πως δεν είναι επικοινωνιακά παιχνίδια ενώ αντίθετα παίζονται παιχνίδια με τις σχέσεις Μαρινάκη-Νουδούλας σε όλα τα επίπεδα με δεδομένη την υπόσχεση Μαρινάκη στους οπαδούς-ψηφοφόρους «πάση θυσία πρωτάθλημα»

    Περισσότερο πολιτική είναι παρά ποδόσφαιρο, μέσα στα γήπεδα έχει δυσκολίες και ξένους διαιτητές

  62. angler said

    3:

    Το ποίημα ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ είναι της Σοφίας Κολοτούρου.

    http://www.sofiakolotourou.gr/poems/5/56

  63. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    51 Αυτά τα δύο είναι πολύ χοντρά. Αν έχεις κι άλλα, και θες να γράψεις ένα αρθράκι, δημοσιεύεται ευχαριστως.

    52 ΥΓ1 Δεν το ελέγχω εγώ αυτό, το βγάζει αυτόματα το σύστημα.

    52-58 Θα άξιζε άρθρο.

    62 Ωχ, ζητάμε συγνωμη από την αγαπητή Σοφία!

  64. leonicos said

    16 Γιάννη

    Αλήθεια, πέθανε στη Σωτηρία ή στο Σωτηρία;

    Σωστή παρατήρηση. Πέθανε σ στο Σωτηρία, αλλά κανένας δεν το λέι έτσι στη πραγματικότητα.

    Είναι το δικαίωμα της χρήσης, όπως το κτίριο έναντι του κτηρίου

  65. leonicos said

    Η επιμέλεια είναι δύσκολο πράγμα.

    Η επιμέλεια επιστολογραφίας,και δη αυτού του τύπου, θα πρέπει να είναι εφιαλτική

  66. ΚΩΣΤΑΣ said

    Ο καημένος ο μπαρμα-Γιάννης. Εδοξάσθη επί αναξιότητι.
    Ανάξιος στην κηδεία του, “συγχώρησον τον ανάξιον δούλον σου” –εμ και δούλος, εμ και ανάξιος! «Ανάξιος απόγονος ορεσίβιων προγόνων» και ανάξια επιμέλεια της αλληλογραφίας του.

    Ευτυχώς τη γλύτωσε στα ερωτικά. Δεν υπήρξε ποτέ ιδανικός και ανάξιος εραστής. Άμα τη αφίξει του στη Χαλκίδα, έστω και ως αρβυλοφόρος, ηράσθη σφόδρα, ενυμφέφθη και παρέμεινε εσαεί σε αυτή την πόλη.

  67. 64 «κανένας δεν το λέι έτσι στη πραγματικότητα» Ναι; Δεν τόξερα. Μόνος μου είμαι δηλαδή. Λέω ο Ευαγγελισμός και ο Άγιος Σάββας ή η Αγία Όλγα και οι Άγιοι Ανάργυροι αλλά το Γεννηματά, το Σωτηρία, το Αλεξάνδρα, το Έλενα. Μάλλον τα θρησκευτικά μόνο κρατάω απ’ ότι βλέπω. Α: το Ασκληπιείο ή η Βούλα, ανάλογα 🙂

  68. Αγγελος said

    Κι εγώ εκπλήσσομαι που ηεπιμελήτρια δεν ήξερε την κοινότατη (νομίζω) έκφραση «τα ίδια της συχωρεμένης» και νόμισε πως αφορά συγκεκριμένη μακαρίτισσα
    Όσο για τις εκλογές της 3ης Νοεμβρίου 1963, δεν χρειαζόταν ν’ανοίξει τον Παπαρρηγόπουλο Μαρκεζίνη — ας ρωτούσε οποιονδήποτε κάπως μεγάλο, εμένα π.χ. 🙂 Όποιος τις έζησε και ήταν άνω των 10 ετών, τις θυμάται!

    Για τον Μπαστιά, τέλος, κι εγώ δυσφορία νοιώθω ότι εκφράζει ο Κοτζιούλας που αναγκάζεται να συγχρωτίζεται με τέτοιους κύκλους. Και οι σταυραϊτοί των βουνών δεν είναι απλώς «ηρεμία και απομόνωση», δεν είναι μάλιστα καθόλου απομόνωση — είναι το engagement του (συγνώμη για το γαλλικό, αλλά ούτε «δέσμευση» ούτε «εμπλοκή» με καλύπτει) στην Αντίσταση, που για πολλούς ήταν μεθυστικό και κατέληξε σε τρομερή απογοήτευση με τη Βάρκιζα. (Ο κοτζιούλας γράφει λίγους μήνες μετά.) Διαβάστε και τη «Φωτιά» του Χατζή…

  69. Αγγελος said

    Σικτίρ. Το strikeout αφορούσε μόνο τη λέξη «Παπαρρηγόπουλο», που είχε μπει γι΄αστείο. Δεν αποκηρύσσω τα υπόλοιπα που έγραψα!

    Κι εγώ «στη Σωτηρία» λέω, όπως και «στον Ευαγγελισμό». Όμως λέω «στο Υγεία» ή «στο Ιασώ». Γιατί άραγε;

  70. Γιάννης Ιατρού said

    ΜΙάς και δεν σχολίασα ακόμα επί του σημερινού θέματος:
    Νίκο, αφενός να ζητήσεις τα ποσοστά που δικαιούσαι από την επιμέλεια που έκανες, έστω και «αντ’ αυτής». Δίκιο έχεις και γενικότερα, αλλά νομίζω πως από την μιά πλευρά η εμφανής άγνοια, έστω η βαθειά γνώση (αλλιώς που πας ρε Καραμήτρο να κάνεις ‘επιμέλεια’…), των θεμάτων/αντικειμένου και απ΄την άλλη η προφανής έλλειψη ενδιαφέροντος για «ψαχουλεματάκι» γίνεται όλο και πιό συνηθισμένο φαινόμενο στις μέρες μας. Κι αυτό όχι μόνο στον λογοτεχνικό ή γλωσσικό/μεταφραστικό τομέα. Και σε πολλούς άλλους, ιστορικούς, λαογραφικούς, ακόμα και τεχνικούς τομείς το συναντούμε.Θά ΄λεγα, λείπει ο επαγγελματισμός κατά κάποια έννοια. Η επιμέλεια, 🙂 όπως γράφεις!

    Αλλά μην συγχύζεσαι κιόλας «…εκνευρίζομαι και είμαι πια σε επικίνδυνη ηλικία…», τι να πουν κι άλλοι: …Που όλα τα έως πρότινος «δεν πειράζει» έχουν γίνει πλέον «θα σου πάρει ο διάολος ό,τι έχεις και δεν έχεις» 😋.

    Ρε Λεώ (65), καλησπέρα κιόλας, δεν σε βλέπω όμως να σχολιάζεις (ως εξ αντικειμένου το περίμενα από σένα) αυτό που γράφει ο Νίκος με την «…επικίνδυνη ηλικία…». Δώσε ρε συ και καμιά συμβουλή δωρεάν, γράψε και καμιά συνταγή (π.χ. τρεις πριν το φαγητό ένα καραφάκι ρακί/τσιπουράκι κλπ. να πάνε κάτω τα φαρμάκια).
    Έχετε κακομάθει εσείς οι γιατροί κι αν δεν πέφτει χρήμα, μας αφήνετε να πάμε σαν το σκυλί στ΄αμπέλι… 😋😂😎😁

  71. Γιάννης Ιατρού said

    70: ..έστω η βαθειά γνώση.. ==> …έστω η έλλειψη βαθειά γνώσης… 🙂

  72. loukretia50 said

    Χαμογέλα Απουσιολόγε!
    τι λες γιαυτή τη δεύτερη βερσιόν?

    …και σαν πρώτα «εκδομένη» – αν και επιμελημένη
    παλαιών βρίθει λαθών!

  73. Μαρία said

    67
    Στη Σωτηρία, στην Ελένα. Έτσι τα έμαθα απο μικρή. Στη Σωτηρία πέθανε ο παππούς μου, στην Έλενα γεννήθηκα.

  74. Πέπε said

    @52:
    > > Μάλλον κατηγορίες για «εύκολη» επιμέλεια! (= διεκπεραιωτική, λίγο στο γόνατο) Και δικαιολογείται απόλυτα η σχετική γκρίνια.

    Ασφαλώς δικαιολογείται. Αυτό που ίσως είπα χωρίς μεγάλη σαφήνεια ήταν το εξής:

    Ένας κάθεται, διαβάζει το βιβλίο (έστω αποσπάσματα), εντοπίζει πιθανά λάθη, κατεβάζει τη βιβλιογραφία, ελέγχει, ξαναελέγχει, καταλήγει στο ποια είναι όντως λάθη, ή προχειρότητες / παραλείψεις κλπ., και μετά από όλη αυτή τη δουλειά (που ισοδυναμεί με το να ξανακάνεις την επιμέλεια σχεδόν) μας τα παρουσιάζει, διορθωμένα και τεκμηριωμένα.

    Εγώ τα διαβάζω όλα αυτά και με πείθουν. Τς τς τς, λέω, μα τι πρόχειρη επιμέλεια!

    Ναι αλλά κανείς δεν έχει ανάγκη ή όφελος να διαβάσει «τς τς τς, τι πρόχειρη επιμέλεια» από μένα που δεν έχω κουνήσει ένα δαχτυλάκι για να διαπιστώσω αν όντως είναι πρόχειρη.

    Αυτή ήταν η παγίδα, στην οποία όμως δεν είδα να πέφτει κανείς. Προφανώς, όλα αυτό αφορά μόνο ενδεχόμενα σχόλια, όχι την πρωτογενή δουλειά του Νίκου.

    Αντίστοιχες παγίδες για φτηνά σχόλια υπάρχουν κάθε φορά που το κύριο άρθρο παρουσιάζει λάθη και προχειρότητες (του Κουνάδη, του Μπαμπινιώτη κλπ.): άλλο να κάνεις όλη την έρευνα για να εντοπίσεις και να ανασκευάσεις τα λάθη, οπότε έχεις κάθε δικαίωμα να την παρουσιάσεις, κι άλλο να λες τς τς τς με ξένο κόπο.

    @43:
    > > Θαρρώ πως στόχω ξαναγράψει: Ξιέσαι στη γκλίτσα του τσομπάνη!

    Λοιπόν εσύ Γιάννη δεν τον γουστάρεις καθόλου τον διάλογο βλέπω. Γιατί; Μήπως φοβείσαι μη δυσαρεστήσεις … … ;

  75. Μαρία said

    68
    engagement στράτευση

  76. Πέπε said

    @73:
    «Στη Σωτηρία» και «στην Έλενα» μου φαίνονται τα πιο λογικά, ωστόσο νομίζω ότι πολύ συχνότερα ακούω «στο».

    Γενικά μια φυσιολογική κλιτή λέξη δε βλέπω γιατί πρέπει να αντιμετωπίζεται ως άκλιτη και ουδέτερη, με μόνη δικαιολογία ότι είναι όνομα για ένα νοσοκομείο (ή πλοίο κλπ.) και το νοσοκομείο είναι ουδέτερο ουσιαστικό. Κι ο Υμηττός είναι βουνό, το βουνό είναι ουδέτερο, αλλά δε λέμε «στο Υμηττός».

  77. Γιάννης Ιατρού said

    72 (τέλος): λόγω της επελάσεως του γνωστού Ισπανού Βριθιλαθόν!

  78. ΣΠ said

    52, 58
    Την μετοχή παθητικού παρακειμένου του «εκδίδω» πώς θα την πούμε; εκδεδομένη;

  79. Γιάννης Ιατρού said

    78: αρτίστα;

  80. Μαρία said

    76
    Στο είναι η νέα μόδα.

  81. 79 🙂
    Και μια είδηση της στιγμής: «Επίθεση Ν. Σαραντάκου στον Α. Δοξιάδη – Τον κατηγορεί για «μακαρθισμό»»

  82. Γιάννης Ιατρού said

    76: «πιό λογικα..» :
    Ναι, επειδή έτσι συνηθίσαμε να το ακούμε/λέμε. Γιατί απ΄την άλλη λέμε πήγε στο Υγεία, γέννησε στο Ιασώ κλπ., τουλάχιστον εγώ έτσι ακούω πολλούς να το λένε.

  83. Γιάννης Ιατρού said

    81: μας διαβάζουν, ιδίως στα ΜΚΔ …. 🙂

  84. Μαρία said

    78
    Δημοσιευμένη 🙂

  85. Μαρία said

    81
    Το πρωτότυπο, για να δούμε και τα σχόλια.

  86. Γιάννης Κουβάτσος said

    81: Είπαμε, βελούδινος ολοκληρωτισμός. Άλλωστε, οι φιλελεύθεροι μόνο για την οικονομική ελευθερία (πες ασυδοσία) κόπτονται και είναι ανένδοτοι. Για τις άλλες μορφές ελευθερίες το κουβεντιάζουν, είναι άκρως διαλλακτικοί.

    73, 76: Ως προς τα νοσοκομεία, στο «Αλεξάνδρα» λέω ότι γεννήθηκα, η κόρη μου στο «Λητώ». Από την άλλη, όλοι νομίζω πως λέμε στην «Παμμακάριστο». Είναι θέμα συνήθειας.

  87. Γιάννης Ιατρού said

    85: εδώ

  88. ΚΩΣΤΑΣ said

    Τί έγραψε ο Μανιάτης για την Αγαπηδάκη; Μπορεί να βάλλει κάποιος όλη την ανάρτησή του;

  89. Μαρία said

    88
    Παλιά ιστορία είναι.

    Όλα ξεκίνησαν όταν ο Γιώργος Προκοπάκης, πρόεδρος της ΝΕΡΙΤ ένα φεγγάρι, ο γνωστός Προκοπάκης της γνωστής νεοφιλελεύθερης ακροκεντρώας παρέας, «ξέθαψε» ένα σχόλιο στο facebook, αποδίδοντάς το στον Δημήτρη Μανιάτη. «Στη φωτό είναι ο χαρακτηρισμός για την Ειρήνη Αγαπηδάκη από τον δημοσιογράφο των ΝΕΩΝ κ. Δημήτρη Μανιάτη» έγραψε στο post του με τίτλο «Δημοσιογράφος-εμετός».
    https://www.efsyn.gr/stiles/ypografoyn/220784_giati-den-zitaei-o-doxiadis-na-ton-kremasoyn-ton-maniati

  90. ΚΩΣΤΑΣ said

    89 Ευχαριστώ, Μαρία, μιλάμε για το παρακάτω;

    .

    George J. Prokopakis
    25 Νοεμβρίου στις 10:23 π.μ. ·

    Δημοσιογράφος-εμετός

    Στη φωτό είναι ο χαρακτηρισμός για την Ειρήνη Αγαπηδάκη από τον δημοσιογράφο των ΝΕΩΝ κ. Δημήτρη Μανιάτη.

    Μαντέλας λέγεται ο Διευθυντής της εφημερίδας. Βαγγέλης Μαρινάκης είναι ο ιδιοκτήτης. Να χαίρονται τους δημοσιογράφους που πληρώνουν.

    Edit

    Ενημερώνομαι πως ο κ. Μανιάτης, δημοσία, αναφέρεται στην Ειρήνη Αγαπηδάκη πως «θέλει πέντε μέτρα πίτσα».
    Η εικόνα ίσως περιέχει: κείμενο
    271

  91. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα! Βλέπω πως το ήρεμο λιμάνι του ιστολογίου ταράχτηκε από την τρικυμία (εν ποτηρίω) του Φέισμπουκ.

  92. Γιάννης Ιατρού said

    88, 89: Ο Δοξιάδης βιάστηκε να δείξει τι δύναμη (νομίζει πως) έχει και να διαλαλήσει την ιδέα που έχει για τον εαυτόν του, αυτήν του Ναπολέοντα, η σφοδρότητα που επιτίθεται στην Δ.Μ. είναι ακατανόητη. Προφανώς δεν έχει διαβάσει / παρακολουθήσει ο ίδιος το σχετικά παλιό άρθρο του Δ.Μ., μεταφέρει μόνοι ο,τι του είπαν/νομίζει πως … κλπ. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Δοξιάδης δείχνει τέτοια συμπεριφορά.

  93. Μαρία said

    90
    Επιφανή υποστηρικτή του κράτους δικαίου τον χαρακτήρισε ο Κυριάκος.

  94. Μαρία said

    92
    Βλέπε ηθική εξόντωση Φρίντας Λιάππα. Άντε να μη βάλω τα βίντεα.

  95. ΚΩΣΤΑΣ said

    Δεν επικροτώ την προτροπή-ψιλοεκβιασμό του ΑΔ προς την εφημ ΤΑ ΝΕΑ για απόλυση του ΔΜ. Σωστά ο Νικοκύρης, Ακρίτα… κλπ διαμαρτύρονται και καταδικάζουν.

    Αν, ξαναλέω, αν ο ΔΜ είπε τα περί… πίτσας… για την ΕΑ και αν η φωτογραφία που είδα στο προφίλ του είναι όντως αληθινή, τότε μάλλον του ταιριάζει και αυτουνού ο χαρακτηρισμός σταλινόμορφο κουμάσι.

  96. Γιάννης Κουβάτσος said

    Δεν μας χρωστάει λόγο για τις πράξεις της, αφού είναι ιδιωτική εταιρεία και δεν πληρώνεται από τους φόρους μας. Άρα, είναι υπεράνω των νόμων. Τι ωραία λογική έχει ο φιλελεύθερας, το φιλελέκι μου μέσα! ☺ Και με βάση αυτή τη λογική, ούτε ο Μανιάτης μάς χρωστάει λόγο για τις πράξεις του, αφού δεν είναι κρατικοδίαιτος και δεν πληρώνεται από τους νόμους μας. Οπότε προς τι η υστερία; Ε, ρε, τι θα γράφει μια μελλοντική ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας για κάποιους Έλληνες συγγραφείς της εποχής μας…

  97. Γιάννης Κουβάτσος said

    96: και δεν πληρώνεται από τους φόρους μας, διορθώνω.

  98. voulagx said

    Η εικασια του Γκολντμπαχ δεν εχει αποδειχθει ακομα αλλά ο θειος Πετρος ειναι αποδεδειγμενα μαλακας.

  99. Μαρία said

    95
    Ζηλεύετε, γιατί σ’ αυτή τη φωτό ο πατερούλης είναι κούκλος.

  100. ΚΩΣΤΑΣ said

    99 Είχε και τέτοιο μαλλί; 😜

  101. sarant said

    86 Καλό αυτό το φιλελέκι!

    98 🙂

  102. Μαρία said

    100
    Τι τέτοιο;

    Α χα χα

  103. Μαρία said

    102
    Δε φαίνεται το τουί του Δοξιάδη https://twitter.com/apdox/status/1199466078910451713

  104. Μαρία said

    Το καρφί για παλιό προπονητή … Εδεσσαϊκού. Χωρίς πλάκα. https://logospellas.gr/%CE%95%CE%B9%CE%B4%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82/%CE%A4%CE%BF%CF%80%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%9D%CE%AD%CE%B1/%CE%BF-%CE%B3%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%82-%CE%B1%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%AF%CF%84%CF%83%CE%BF%CF%82-%CE%BD%CE%AD%CE%BF%CF%82-%CE%B4%CE%B9%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%B7%CF%84%CE%AE%CF%82-%CF%84%CE%BF/

  105. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Οι γυναίκες διαδηλώνουν ερωτευμένες κάτω από το σπίτι μου από τότε που έβαλα φωτό στο προφίλ μου τον Στάλιν φοιτητή Θεολογίας ζεν πρεμιέ.»
    Αλέσαμε και την Καθημερινή!
    https://www.kathimerini.gr/778367/article/proswpa/proskhnio/500-le3eis-me-ton-dhmhtrh-maniath

  106. Γς said

    105:

    >Αλέσαμε και την Καθημερινή

    Αλώσαμε;

  107. Γιάννης Κουβάτσος said

    106: Δες το 102. ☺

  108. Γς said

    107:

    Ω, ναι. Ευχαριστώ. Δεν παρακολουθούσα

  109. Γιάννης Ιατρού said

    104: και από γραμματική ο «Λόγος της Πέλλας»… «με την εκλογή του ως Περιφερειακός Σύμβουλος…😲

  110. αλέσαμε από το αλέθω, όπως οι καλοί μύλοι δηλαδής…

  111. Pedis said

    κι ένα καλό στην υπόθεση: αν τελικά τον απολύσουν θα έχει χρόνο να διαβάσει κλασικά βιβλία … σαν την «Ελένη» του Γκατζογιάννη, όπως πληροφορεί τους αναγνώστες της «Κ» ο Μανιάτης (-> 105).

  112. nikiplos said

    από τον ίδιο λίκνο του 105@: αν είχαμε σκηνοθέτες και όχι ψευτοκοσμοπολίτες που μαϊμουδίζουν τον Τρίερ και τον Χάνεκε.. Ευθεία βολή κατά Λάνθιμου. όπου προπαγανδίζει ένα βιβλίο ενός ιδιοκτήτη σκυλάδικου ως βιβλίο αντίστοιχο του Μάριο Πούζο… Όλα τα σφάζει, όλα τα μαχαιρώνει ολίγον το ατομάκι περί τα λογοτεχνικά και σκηνοθετικά.

    Σαφώς αήθης και ρεβανσιστική η επίθεση του Α.Δοξιάδη κατά ενός νέου δημοσιογράφου με αφορμή την αντιδικία του δεύτερου με συνεργάτιδά του. Αυτό είναι ο ορισμός του Πατρόνου. Αν μια τέτοια παρέμβαση είναι θεμιτή για τον κύριο Δοξιάδη, λυπάμαι για λογαριασμό του παλαιότερου εαυτού του.

  113. nikiplos said

    111@ Αγαπητέ Pedis, έχεις διαβάσει το συγκεκριμένο βιβλίο?
    Δεν είναι τόσο κακό όσο νομίζεις… Όχι μόνο μιλάει εντοπισμένα για ένα συγκεκριμένο χωριό, όπου οι αντάρτες δεν άφησαν αρσενική γάτα, αλλά και δικαιολογεί τις αγριότητες της περιόδου μεσούντος του εμφυλίου. Εντάξει δεν είναι αμερόληπτο.

  114. sarant said

    111 Έλα, τον αδικείς. Λέει: Δεν έχω διαβάσει και ούτε πρόκειται την «Ελένη» του Νίκολας Γκέητζ και βέβαια δεν ντρέπομαι καθόλου.

  115. Pedis said

    # 114 – Λέει ότι είναι κλασικο … Ο χριστός κι η παναγία

    # 113 – καλά Νικιπλε, τότε, ξαναδιάβασέ το για μένα.

  116. Γιάννης Κουβάτσος said

    Ή ο Μανιάτης συγχέει την έννοια του μπεστ σέλερ με την έννοια του κλασικού βιβλίου ή πρόκειται για λεπτή ειρωνεία, και μάλλον περί αυτού πρόκειται.

  117. sarant said

    116 Ε, ναι.

  118. Pedis said

    Αν δεν είναι ειρωνική η αναφορά, τότε, ίσως, και να του αξίζει ως τιμωρία που τον έχει πιάσει στο βρωμόπληκτολογιό του (πως λέμε στο βρωμόστομά του) ο καψουρόγερος.

  119. Μπετατζής said

    105. Δεν του αρέσει και η Ασκητική, πολύ φίλος μου.

  120. Theo said

    Να πω κι εγώ πως, μια και έχω ασχοληθεί με επιμέλεια βιβλίων, τέτοιες αναρτήσεις με ενδιαφέρουν και πως, παρόλο που δεν έχω διαβάσει Σκαρίμπα, κάποια λάθη της επιμελήτριας στα παρατεθέντα αποσπάσματα είναι εξόφθαλμα.
    Ας ελπίσουμε, λοιπόν, πως, μετά από τέτοιες κριτικές, κάποιοι εκδότες θα ψάχνουν για επιμελητές που έχουν τα απαραίτητα προσόντα για την επιμέλεια συγκεκριμένων βιβλίων κι ότι οι επιμελητές δεν θα τα ξεπετάν στο πόδι. Από σεβασμό στο αναγνωστικό κοινό τους, τουλάχιστον, ή/και στη φερεγγυότητα του εκδοτικού τους οίκου, άρα και στις πωλήσεις του 🙂

    Όσο για την «Ελένη», είναι συγκλονιστικό βιβλίο και για το ότι ο συγγραφέας το γράφει σαν δημοσιογραφική/ιστορική έρευνα. (Και φυσικά, «Ελένες» υπήρξαν και στην άλλη πλευρά. Σ’ έναν εμφύλιο φταίνε και οι δυο πλευρές. Ποια περισσότερο και ποια λιγότερο, μικρή σημασία έχει για μένα, που τον προπάππο και την προγιαγιά μου τους έκαψαν ζωντανούς οι Γερμανοί, με τη συνεργασία ακροδεξιών συμμοριτών, κι ο μεγάλος αδελφός του πατέρα μου σκοτώθηκε στον Γράμμο, υπηρετώντας στον κυβερνητικό στρατό.) Το διάβασα σε μια νύχτα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: