Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μηνολόγιον Δεκεμβρίου έτους 2019

Posted by sarant στο 2 Δεκεμβρίου, 2019


Το Μηνολόγιο, που το δημοσιεύω εδώ συνήθως (αλλά όχι σήμερα) την πρώτη του μηνός, ήταν ιδέα του πατέρα μου, του αξέχαστου Δημήτρη Σαραντάκου, ο οποίος αρχικά το δημοσίευε στο περιοδικό Φιστίκι, που έβγαζε επί πολλά χρόνια στην Αίγινα. Στο εδώ ιστολόγιο, το Μηνολόγιο άρχισε να δημοσιεύεται τον Οκτώβρη του 2010 και βέβαια μέσα σε 12 μήνες έκλεισε τον κύκλο. Τότε, αποφάσισα να εξακολουθήσω να το δημοσιεύω στις αρχές κάθε μήνα, επειδή έχει γίνει το σταθερό σημείο αναφοράς για τα γεγονότα του μήνα, που ενημερώνεται συνεχώς με δικά σας σχόλια μέσα στη διάρκεια του μήνα, σχόλια που συνήθως αφορούν επισήμανση ημερομηνιών, αν και κυρίως αγγελτήρια θανάτων.

Οπότε, συνεχίζω τις δημοσιεύσεις όσο θα υπάρχει ενδιαφέρον, προσθέτοντας πάντοτε δικές σας προτάσεις από πέρυσι. Πάντως, σε κάποιες περιπτώσεις η επέτειος έχει εσκεμμένα μετατεθεί κατά μία ημέρα.

Φέτος, κατ’ εξαίρεση, το μηνολόγιο δημοσιεύεται στις 2 του μηνός επειδή χτες Κυριακή είχαμε λογοτεχνικό άρθρο.

Το μηνολόγιο τούτου του μήνα έχει μιαν ιδιαιτερότητα, μια και στις 17 του Δεκέμβρη κλείνουν τα οχτώ χρόνια από τότε που χάσαμε τον πατέρα μου. Δεν θεώρησα άτοπο να μνημονέψω τον πατέρα μου στο μηνολόγιο, που ήταν άλλωστε δικη του ιδέα: ανάμεσα σε έναν ποιητή που αγαπούσε και σ’ έναν επαναστάτη που θαύμαζε πιστεύω πως θα έχει καλή παρέα. Θυμίζω ότι πέρυσι κυκλοφόρησε το αυτοβιογραφικό βιβλίο του «Εφτά ευτυχισμένα καλοκαίρια».

 

Κυ  1 Παγκόσμια ημέρα κατά του AIDS  και γενέσιον Ιωάννου Συκουτρή
Δε 2 Αντιφώντος   του σοφιστού, Μαρίας Καλογεροπούλου της καλλιφώνου και Διονυσίου Σαββόπουλου της νιότης μας
Τρ 3 Αυγούστου Ρενουάρ και γενέσιον Νίνου Ρότα του μουσουργού
Τε   4 Ο Θωμάς Έδισον εφευρίσκει τον ηλεκτρικόν λαμπτήρα  
Πε 5 Θεοφίλου Μόζαρτ τελευτή
 
Πα   6 Νικολάου Μύρων και των Διοσκούρων, προστατών των πλοϊζομένων και Αλεξάνδρου Γρηγοροπούλου αναίρεσις
 
Σα 7 Των τριών Χαρίτων  
Κυ 8 Δάμωνος και Φιντίου· και Ιωάννου Λένον του πολυκλαύστου αναίρεσις  
Δε   9 Ιωάννου Βοκκακίου και της Ανθρωπίνης Κωμωδίας του  
Τρ 10 Των ανθρωπίνων δικαιωμάτων  και τελευτή Άλκη Αλκαίου του στιχουργού
Τε 11 Γενέσιον Μαξίμου Γκόρκι  
Πε 12 Διογένους του  Κυνός  
Πα 13 Γαλιλαίου ταπείνωσις και Μέντη Μποσταντζόγλου τελευτή  
Σα 14 Ανάληψις Απολλωνίου του Τυανέως εκ του ιερού της Δικτύννης  
Κυ 15
Αναξαγόρου του φιλοσόφου
Δε 16  Τελευτή Κωνσταντίνου Βάρναλη, ποιητού των Μοιραίων  
Τρ 17 Δημητρίου Σαραντάκου του συγγραφέως και Σίμωνος Μπολιβάρ του ελευθερωτού  
Τε 18 Του χορού του Ζαλόγγου  
Πε 19 Προμηθέως καθήλωσις επί του Καυκάσου  
Πα 20 Της εν Επιδαύρω πρώτης Εθνοσυνελεύσεως  
Σα 21 Χειμερινόν ηλιοστάσιον   
Κυ 22 Ησιόδου του Ασκραίου και των Έργων και Ημερών αυτού  
Δε 23 Κρυσταλλοτριόδου της θαυματουργού γενέσιον
 
Τρ 24 Λουδοβίκου Αραγκόν τελευτή
  
Τε 25 Γέννησις Ιησού του Ναζωραίου, Ορφέως και Μίθρα  
Πε 26 Σωτηρίας Μπέλλου της υμνωδού  
Πα 27 Πινδάρου του Θηβαίου  
Σα 28 Κινηματογράφου γέννησις  
Κυ 29 Γενέσιον Παύλου Καζάλς
Δε 30   Ίδρυσις Σοβιετικής Ενώσεως
Τρ 31 Εφεύρεσις του τηλεσκοπίου  

 

Ο Δεκέμβριος ή Δεκέμβρης είναι ο δωδέκατος και τελευταίος μήνας του ημερολογίου μας, παρόλο που το όνομά του παραπέμπει ολοφάνερα στον αριθμό δέκα, decem. Για την ανακολουθία φταίνε οι Ρωμαίοι -διότι τα ονόματα των μηνών, όλα, είναι δάνειο από τα λατινικά. Το παλιό ρωμαϊκό μηνολόγιο άρχιζε από τον Μάρτιο και ο Decem-ber ήταν ο δέκατος μήνας. Όταν αργότερα μεταρρυθμίστηκε το ημερολόγιο και μπήκαν στις δυο πρώτες θέσεις ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος, η αντιστοιχία χάλασε και ο Δεκέμβρης είναι πλέον δωδέκατος.

Ο Δεκέμβρης λαϊκά λέγεται και Γιορτινός -και όχι άδικα: είναι ο μήνας με τις πολλές γιορτές, ξεκινώντας από τα Νικολοβάρβαρα (4-6 Δεκεμβρίου) και καταλήγοντας στα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά -και ενδιάμεσα έχουμε επίσης την Άννα, τον Σπύρο, τον Λευτέρη, τον Διονύση και την Αναστασία. Να είναι σύμπτωση οι τόσες γιορτές στον σκοτεινότερο μήνα της χρονιάς, όπου η μέρα βρίσκεται στα μικρότερά της;

Στα τούρκικα, ο Δεκέμβριος λέγεται Aralιk, που θα πει «μεσοδιάστημα». Στα ελληνικά, αραλίκι βέβαια λέγεται η ξεκούραση, και κατά σύμπτωση ή όχι  ο Δεκέμβρης είναι μήνας ξεκούρασης για τους περισσότερους αγρότες, αφού είναι ο μήνας που έχει τις λιγότερες αγροτικές δουλειές: τα χωράφια έχουν σπαρεί, τα ζώα μένουν κλεισμένα και τρώνε από τα αποθηκευμένα, η μέρα είναι μικρή και εκ των πραγμάτων δεν έχεις πολύ χρόνο για δουλειές. Έτσι είναι ο μήνας που οι πιο πολλοί αγρότες ξεκουράζονται, αν και αυτό δεν ισχύει στα μέρη όπου καλλιεργείται η ελιά, αφού εκεί έχουν φούριες: τη συγκομιδή.

Να πούμε πάντως ότι με το παλιό ημερολόγιο, που είχαμε ως το 1923, το χειμερινό ηλιοστάσιο έπεφτε γύρω στις 9 Δεκεμβρίου -έτσι εξηγούνται και κάποιες παρετυμολογικές παροιμίες, ότι της Αγίας Άννας η μέρα παίρνει μιαν ανάσα ή ότι του Αγιού Σπυρίδωνα η μέρα παίρνει ένα σπυρί, δηλ. αρχίζει λίγο-λίγο να μεγαλώνει.

Να αναφέρουμε και μια παρετυμολογική παροιμία, που συσχετίζει τον Δικέβρη με το δίκιο: Δικέβρης, δίκια κι αν επόσπειρες, κι αν έχεις κι άλλο, σπείρε (Δηλαδή υπάρχει περιθώριο και το Δεκέμβρη ακόμη για σπορά).

Ο Δεκέμβριος είναι από τους μήνες που έχουν δώσει το όνομά τους σε γεγονότα -εννοώ βέβαια τα Δεκεμβριανά, τις συγκρούσεις του Δεκέμβρη του 1944 στην Αθήνα. Ο όρος χρησιμοποιήθηκε πρόσφατα και για τα όσα ακολούθησαν τη δολοφονία του 15χρονου Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου το 2008 από την οποία φέτος κλείνουν 11 χρόνια. Δεκεμβριστές λέγονται οι επαναστάτες που πήραν μέρος στην αποτυχημένη εξέγερση του Δεκεμβρίου 1825 στην τσαρική Ρωσία.

Παρά τις τόσες γιορτές που τον φαιδρύνουν, ο Δεκέμβρης θεωρείται μήνας δύσκολος, μουντός. Σαν έχεις λύπη, ο Μάης με τον Δεκέμβρη μοιάζει έγραψε σ’ ένα αποκηρυγμένο ο Καβάφης, ενώ ο Σεφέρης επέμεινε ότι Ο ύπνος είναι βαρύς τα πρωινά του Δεκέμβρη | μαύρος σαν τα νερά του Αχέροντα,

Να κλείσουμε με τραγούδι -για τον Δεκέμβρη, βέβαια. Πέρυσι είχαμε βάλει τον Δεκέμβρη του 1903, μελοποιημένο ποίημα του Καβάφη. Σήμερα θα βάλουμε ενα ακόμα τραγούδι που μνημειώνει έναν συγκεκριμένο Δεκέμβριο, πολύ πιο κοντινό.

Δεκέμβρης 2013 – Γυμνοί από φτιασίδια, από τους Υπεραστικούς

103 Σχόλια to “Μηνολόγιον Δεκεμβρίου έτους 2019”

  1. Λεύκιππος said

    Καλημέρα και καλο μηνα

  2. Λεύκιππος said

    Το….και Διονυση Σαββόπουλου της νιότης μας…… στις 2 Δεκεμβρίου, τι ακριβως σημαίνει;

  3. atheofobos said

    2

  4. νεσσίμ said

    2. τα γενέθλιά του

  5. LandS said

    Την 6/12/09 συμπληρώθηκε το πρώτο έτος, όχι το *μηδενικό.

  6. Λευκιππος said

    Ευχαριστώ

  7. Νέο Kid said

    Η εφευρέσεις του τηλεσκοπίου αλλά και του μικροσκοπίου έγιναν σχεδόν ταυτόχρονα γύρω στα 1600 από Ολλανδούς . Κατά τη γνώμη μου ριζοσπαστικές εφευρέσεις , όσο και η φωτιά, αφού άλλαξαν τον τρόπο αντίληψης του κόσμου και άνοιξαν τους επιστημονικούς ορίζοντες για την αντίληψη των πολύ μεγάλων και μακρινών και των πολύ μικρών και κοντινών πραγμάτων.
    Τα μάτια μας , τα τόσο πολύτιμα , δυστυχώς δεν είναι ο καλύτερος σύμβουλος σε θέματα πιστότητας της πραγματικότητας!
    Ταιριαστή ειρωνία βέβαια, ότι στα νομικά το eye witnessing είναι ο,τι ανώτερο και ιερότερο ως προς την αποδεικτική βαρύτητα και αξιοπιστία …

  8. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    5: Έτσι, αλλά άμα κοπυπαστώνεις … 🙂 🙂

  9. Παναγιώτης Κ. said

    @8. Εξήγησέ μας αυτό που κατάλαβες διαβάζοντας το #5.
    Ας μας εξηγήσει και ο LandS. Το ίδιο είναι.

  10. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρα και καλό μήνα σε όλους · εύχομαι δε, και όσο λιγότερο μοναχικό, γιατί είναι ίσως και ο πιο δύσκολος του χρόνου…
    Ας θυμηθούμε σήμερα και τη γέννηση του Ιάκωβου Καμπανέλλη, το τραγούδι «Αντώνης», και φυσικά την εκπληκτική ιστορία που κρύβεται από πίσω…

  11. Παναγιώτης Κ. said

    «Κρυσταλλοτριόδου της θαυματουργού γενέσιον».
    Επανάληψη γιατί πράγματι πρόκειται περί…θαύματος!

    Πρωτάκουσα για το πως κατασκευάζεται, το 1971 (ξέρεις εσύ Γς) από αρμόδιο πρόσωπο δηλαδή από πρόσωπο που γνώριζε κάτι περισσότερο από αυτά που θα διαβάζαμε σε ένα άρθρο
    Ηταν έκπληξη για μένα διότι δεν επρόκειτο για ηλεκτρονικά αλλά για χημεία και…φωτογράφηση. Αυτό θυμάμαι από τότε.
    Από την κρυσταλλοτρίοδο οδηγηθήκαμε στα ολοκληρωμένα κυκλώματα.
    Δεν έχω ψάξει περισσότερο το θέμα.
    Ερωτήσεις σχετικές με το θέμα υπάρχουν πολλές. Για παράδειγμα, πόσο ανοιχτή είναι η σχετική τεχνολογία των τσιπς.

  12. Γιάννης Ιατρού said

    9: Παναγιώτη Κ., δεν χαλάω χατίρια 🙂

    α) Νίκος (άρθρο): πίνακας Πα 6…. και Αλεξάνδρου Γρηγοροπούλου αναίρεσις και στο
    κείμενο (παρατήρηση) …τη δολοφονία του 15χρονου Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου το 2008 από την οποία φέτος κλείνουν δέκα χρόνια..
    β) Lands (#5) : ..Την 6/12/09 συμπληρώθηκε το πρώτο έτος, όχι το *μηδενικό…
    γ:)

    Τώρα πες μου όμως, εσύ τι κατάλαβες;

  13. Παναγιώτης Κ. said

    Ερώτηση δική μου προς αγρότισσα για τη σημασία που είχαν για εκείνη τα Χριστούγεννα εκείνα τα χρόνια (δεκαετίες του ΄50 και του ΄60), «τα χρόνια του μόχθου» καθώς τα έχουν χαρακτηρίσει.
    Όχι δεν μου μίλησε για τη θρησκευτικότητα των ημερών.
    «Τρώγαμε λίγο καλύτερα από ό,τι τον άλλο καιρό και θα ξεκουραζόμασταν γιατί δεν θα πηγαίναμε στους αγρούς» μου απάντησε.

  14. B. said

    12: Μάλλον ο Νικοκύρης κοπυπάστωσε το περσινό μηνολόγιο μέσες-άκρες…

  15. Νέο Kid said

    Το ότι κι αυτός ταύτος ο Νικοκύρης μπερδεύεται με τα χρόνια ( τόσες πίπες βέβαια που διάβασε εδώ μέσα σχετικά… τι να κάνει κι αυτός ο χριστιανός !) με ξεπερνάει!
    🤪 Λοιπόν,παλικάρια ! Πάμε ξανά: 14-4=10, 35-24=11, 2019-2008=11 κ.ο.κ… 🤪

  16. Παναγιώτης Κ. said

    Θωμάς Έδισον…
    και η φράση του «10% inspiration and 90% perspiration».
    (10% έμπνευση και 90% ιδρώτας (εφίδρωση)).
    Το έλεγα στους μαθητές για να αναδείξω την αξία του μόχθου στην κατάκτηση της γνώσης. Γιατί τα παιδιά είναι επηρεασμένα από τους επαίνους των δικών τους ότι είναι «έξυπνα», το πίστεψαν και το νομίζουν ως… εισιτήριο διαρκείας οπότε δεν χρειάζεται να κοπιάζουν!

  17. Γιάννης Ιατρού said

    14: Τι μάλλον.. 🙂 τη δολοφονία του 15χρονου Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου το 2008 από την οποία φέτος κλείνουν δέκα χρόνια
    15: 🙂 Έτσι Κίντο, να πάρει (πάλι) μπρος η σχετική συζήτηση… 🙂

  18. Aghapi D said

    2 Δέν ξέρω τί σημαίνει για τον οικοδεσπότη μας. Όμως για μένα «…τής νιότης μας» σημαίνει ότι ως νεότερος υπήρξε γοητευτικός αν και καιροσκόπος ανέκαθεν Όμως μεγαλώσαμε και συγκινούμαστε δυσκολότερα. Κι’ αυτός μεγάλωσε και έκανε πολλά, πάρα πολλά άστοχα.
    Το ότι τα ελληνικά του είναι μάλλον καλά δέν τον απαλλάσσει. Ούτε και η «χάρη» με την οποία μιλάει και που χαρακτηρίζει τους κοσμικούς, ιδίως τών μήντια
    Ποια είναι η αντίστοιχη τού λογοκλόπου λέξη γι’ αυτόν που «δανείζεται» μουσικές και μοτίβα χωρίς να αναφέρει την πηγή;

  19. Πάνος με πεζά said

    Έλα ντε, μια απλή αφαίρεση είναι ! Και για να μη μπερδεύσαι, κάνεις την αφαίρεση την ακριβώς επόμενη χρονιά του γεγονότς, και βρίσκεις φυσικά «1» ! Κατά την ίδια λογική, πέρασαν (2019-1944 = 75) 75 χρόνια από τη γέννηση του Διονύση Σαββόπουλου, άρα έκλεισε τα 75. Kαι το αποτέλεσμα αυτής της αφαίρεσης είναι και αυτό που μπορεί να απαντά κάποιος στο «πόσων χρόνων είσαι;», αφού εννοείται «πόσων ολόκληρων χρόνων είσαι», λαμβάνοντας υπόψη το ακέραιο μέρος. Άλλο τώρα, αν μόνος του από την επόμενη μέρα λέει «είμαι στα 76″. ΄’Αλλο 76, άλλο στα 76…

  20. Παναγιώτης Κ. said

    @19. Σωστός!

  21. nikiplos said

    Με τούτα και τ’ άλλα μου θυμίσατε τον σχωρεμένο (εδώ και δεκαετίες) παππού μου, που επηρεασμένος από τα αμερικανικά, έβαζε και το έτος γέννησης στην ηλικία του, λέγοντας πάντοτε ότι η ηλικία του ήταν +1έτος από εκείνη που ήταν πραγματικά…

    Ωραίοι οι Υπεραστικοί… δεν τους ήξερα…

  22. Γιάννης Ιατρού said

    19: Πάνο, πόσα χρόνια πέρασαν κλείνουν γράφει!
    Και προφανώς πέρασαν (θα έχουν περάσει) 11 χρόνια.

    20: Παναγιώτη Κ., ακόμα δεν μου απάντησες στο #12 (τέλος) 🙂 🙂

  23. Soumela said

    Καλημέρα,
    θυμάμαι την γιαγιά μου που ήταν από τα Κοτύωρα τον Δεκέμβριο τον έλεγε ο Χριστιανάρτ’ς

  24. Παναγιώτης Κ. said

    @22. Αποκρυπτογράφησα τον…γρίφο του LandS. 🙂

  25. Γς said

    >Τρ 3 Γενέσιον Νίνου Ρότα του μουσουργού

  26. nikiplos said

    2 Δεκεμβρίου πάντως είναι και τα γεννέθλια του Ιάκωβου Καμπανέλλη.

  27. Babis said

    #16
    Να προσθέσω και εγώ άλλη μια αγαπημένη μου και διδακτική ατάκα του ΅Εντισον.
    Πριν καταφέρει να φτιάξει έναν λειτουργικό λαμπτήρα έκανε πολλές δοκιμές στις οποίες ο λαμπτήρας καιγόταν γρήγορα.
    Όταν λοιπόν τον ρώτησε ένας δημοσιογράφος αν είναι αλήθεια ότι όλες του οι δοκιμές έχουν αποτύχει (ή καπως έτσι τελοσπάντων), αυτός απάντησε οτί δεν ισχύει ότι έχει κάνει πολλές αποτυχημένες δοκιμές αλλά ότι έχει ανακαλύψει 10.000 τρόπους που δεν λειτουργούν.

  28. ΓΤ said

    #0 Κυ8> «[…] Ιωάννου Λένον […]»… Ο Ιωάννης Λένον, ο Γεώργιος Χάρισον…

  29. Γς said

    Μια φορά ρουφιάνος, πάντα ρουφιάνος

  30. leonicos said

    Τε 25 Γέννησις Ιησού του Ναζωραίου, Ορφέως και Μίθρα

    Ως εορτασμός από όσους το γιορτάζουν. Όχι ω γργονό βεβαίως. Είναι γνωστό ότι ‘τοποθετήθηκε’ η γιορτή ακριβώς για να καλύψει του Μίθρα (τον Ορφέα δενξέρ πού τον βρήκες) και την dies solis invicti, του Ανίκητου Ήλιου, όπως είχε ‘αποδοθεί’ ο Μίθρας στη Ρωμαϊκή επικράτεια

  31. Γς said

    29:

    Ωχ εφυγε πριν το τελειώσω

    Ελεγα για την καταγγελία του προς τη νέα πρόεδρο της Κομισιόν,

    https://www.pronews.gr/kosmos/eyropaiki-enosi/826097_o-dpapadimoylis-katethese-epeigoysa-erotisi-pros-ti-nea-proedro-tis

  32. Πάνος με πεζά said

    @ 28 : Γιαννίκος Λένος, Πόντιος. Κι επειδή στο καφενείο όταν τον έβλεπαν, έλεγαν «Έρθεν ο Λένον», του έμεινε… 🙂

  33. leonicos said

    Δε 30 Ίδρυσις Σοβιετικής Ενώσεως

    Ε, και;

  34. Πάνος με πεζά said

    Α, σας έχω νέα και από το live : φουλ άκαπνο, και μπράβο στο μαγαζί. Παίζαμε κοντά τρεις ώρες σερί, τώρα πώς άντεξαν οι αποκάτω, γύρευε… Πάντως πρώτη φορά ευχαριστήθηκα που μπόρεσα να φύγω «βλέποντας», και χωρίς να πετάξω τα ρούχα μου στον πρώτο κάδο…

  35. ΓΤ said

    #32 Μάλλον έχουμε έλξη από τον Γουτεμβέργιο…

  36. Γιάννης Ιατρού said

    34: Α ρε Πάνο, κι ήθελα να έλθω, αλλά με είχαν με κάτι καθετήρες οι άτιμοι, από τις 18:00h… Την επόμενη φορά ρε συ, να μας ειδοποιείς!

  37. Γς said

    34:

    Κι εγώ βρε Πάνο. Είμαι στο στάδιο της αναρρώσεως
    Μαθαίνω να περπατάω. Στράτα στρατούλα.

  38. Capten Vilios said

    Ανάμεσα σε έναν ποιητή που αγαπούσε και σ’ έναν επαναστάτη που θαύμαζε πιστεύω πως θα έχει καλή παρέα.Έρρωσθε!

  39. Πάντα απορούσα τι δουλειά είχε εδώ ο Απολλώνιος ο Τυανεύς. Βέβαια κάπως σχετίζεται με τα έπη των Αριμασπών, κατά κάποιο τρόπο.

  40. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα και για τα δεύτερα σχόλια!
    Είχα κάτι υποχρεώσεις σήμερα και μόλις τώρα καταπιάνομαι με το ιστολόγιο

    12 και πριν: Δικό μου λάθος, θα το διορθώσω

    14 Αυτό ακριβώς

    34 Θα βγαίνανε έξω. Μπράβο πάντως

  41. Pedis said

    Εφεύρεσις του τηλεσκοπίου …

    από τον Ολλανδό που μου διαφέυγει το όνομά του;

    Πάντως, το πρώτο τηλεσκόπιο είχε τρεις φορές μεγέθυνση ενώ την ίδια χρονιά (;) που τόμαθε ο Γαλιλαίος στα χέρια του το πήγε στις εννιά και μετά στις είκοσι φορές και έκανε την επίδειξη στον Δόγη για να δεξει ότι κάνει και θεωρητική φυσική με εφαρμογές για να πάρει καμιά χρηματοδότηση …

    (γράφω από μνήμης)

  42. Γιάννης Κουβάτσος said

    34: Ναι, το βλέπω κι εγώ σε όσα μαγαζιά επισκέπτομαι. Μπράβο στην κυβέρνηση γι’ αυτήν την επιτυχία, αποδεικνύεται πως όταν υπάρχει βούληση και επιμονή, οι νόμοι εφαρμόζονται και το ωχαδερφικό «έλα, μωρέ, εδώ είναι Ελλάδα!» παύει να ισχύει σαν διαχρονικό άλλοθι. Τώρα που αρχίζουν τα κρύα να δούμε τι θα γίνει, μιαν ανησυχία την έχω.

  43. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κι από όποια μεριά του λόφου κι αν είναι κανείς, δεν μπορεί παρά να νιώθει την αγανάκτηση του Λουντέμη για το ανφέρ «παιχνίδι» των Άγγλων «τζέντλεμαν» τον φρικτό Δεκέμβριο του ’44…

    «..Την Ακρόπολή μας που τη σεβάστηκαν ο χρόνος, οι κεραυνοί και οι Ούννοι την καταπάτησαν οι μικροί και ανάξιοι σας συμπατριώτες. Κι εδώ θα το βροντοφωνάξουμε το μεγάλο έγκλημα! Τον Παρθενώνα μας, τον παγκόσμιο Βωμό, τον έκαναν τηλεβολοστάσιο. Κι από κει, εκμεταλλευόμενοι το σεβασμό μας αντίκρυ στο Μνημείο μας, βομβάρδιζαν με θηριωδία τα σπίτια μας. Σωστά! Δεν υπήρχε πια απυρόβλητο μετερίζι. Πώς να ανταποδώσουμε τα πυρά; ( Τέτοιαν ανανδρία δε θα την έκανε ούτε ο Ταμερλάνος!). Είναι η πράξη του βδελυρώτατου φονιά που σε σκοτώνει βάζοντας προκάλυμμα την πιο προσφιλή σου ύπαρξη».

  44. Pedis said

    # 39 – Γεια σου Δύτη! (Πολύ καιρό εκανες να βγεις στην επιφάνεια του ιστολογίου ή μου φαίνεται);

  45. Κυριάκος said

    Να πούμε πάντως ότι με το παλιό ημερολόγιο, που είχαμε ως το 1923, το χειμερινό ηλιοστάσιο έπεφτε γύρω στις 9 Δεκεμβρίου -έτσι εξηγούνται και κάποιες παρετυμολογικές παροιμίες, ότι της Αγίας Άννας η μέρα παίρνει μιαν ανάσα ή ότι του Αγιού Σπυρίδωνα η μέρα παίρνει ένα σπυρί, δηλ. αρχίζει λίγο-λίγο να μεγαλώνει.

    Αν δείτε εδώ https://www.stigmap.gr/anatoli-dysh-iliou-2019.php ή εδώ https://www.meteo.gr/tools.cfm ή αν απλώς παρατηρήσετε για μερικές ημέρες τη δύση του ήλιου τότε θα δείτε ότι: Σήμερα 2/2/2019 ο ήλιος έδυσε στις 17:05 και από δω και στο εξής δεν πρόκειται να δύσει νωρίτερα. Συνεχίζει να δύει στις 17:05 μέχρι τις 12/12 και στις 13/12 παίρνει ένα σπυρί και δύει στις 17:06. Η ημέρα δηλαδή αρχίζει να μεγαλώνει ακριβώς του Αγίου Σπυρίδωνος (μικραίνει βέβαια από την ανατολή που ο ήλιος συνεχίζει να ανατέλλει αργότερα). Αν κάποιος είναι στη φύση το απόγευμα κάθε μέρα, εύκολα μπορεί να παρατηρήσει ότι η νύχτα δεν μεγαλώνει άλλο πια (από τη δύση) ήδη από τις αρχές Δεκέμβρη. Μήπως οι παππούδες μας (ως άνθρωποι της υπαίθρου) έλεγαν ότι η μέρα από του Αγίου Σπυρίδωνα παίρνει ένα σπυρί διότι απλώς το είχαν παρατηρήσει;

  46. Πέπε said

    Είναι δυνατόν να μικραίνει (ή να μεγαλώνει) μόνο από τη μία μπάντα;

  47. Ερανιστής said

    Εκλεκτέ δημοδιδάσκαλε, κύριε Γιάννη Κουβάτσε (43),

    γνωρίζετε πόσο σάς εκτιμώ. Θεωρώ, ωστόσο, ανεπίτρεπτο να διαστρέφετε τα λόγια του μακαρίτη Λουντέμη απο τον «Μεγάλο Δεκέμβρη» (1945), σε σημείο που το κείμενο το οποίο αναρτήσατε να μή διαβάζεται. Ιδού το σωστό κείμενο, κατευθείαν από την 1η έκδοση του «Μεγάλου Δεκέμβρη» (1945) όπου φαίνεται καθαρά πως ο Λουντέμης έβαζε απόστροφο στο «κι», ενώ δεν χρειάζεται και δείχνει αγραμματοσύνη, πράγμα για το οποίο ουδέποτε τον έχει ψέξει ο κ. Σαραντάκος

    Το χειρότερο είναι άλλο, αγαπητέ κ. Κουβάτσε: Ενώ ορθά επισημαίνετε πως οι αδίστακτοι Βρετανοί μισθοφόροι του Σκόμπυ είχαν οχυρωθεί στην Ακρόπολι και την χρησιμοποιούσαν  ως ορμητήριο εναντίον των αθώων γυναικοπαίδων του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, αποκρύπτετε επιμελώς ότι:

     Με προσωπική εντολή του Βασίλη («Φάνη») Μπαρτζιώτα (1909 – 1994, μέλους του Π.Γ. του ΚΚΕ και Γ.Γ. της Κομματικής Οργάνωσης Αθήνας) τον Δεκέμβρη του 1944 δόθηκε εντολή στα ένοπλα τμήματα του ΕΛΑΣ να ΑΝΑΤΙΝΑΞΟΥΝ ΤΗ ΑΚΡΟΠΟΛΙ. Όπως επί λέξει γράφει στην σελίδα 252 το μνημειώδες σύγγραμμα του ΓΕΣ,  «Η Απελευθέρωσις της Ελλάδος και τα μετά ταύτην γεγονότα, Ιούλιος 1944 – Δεκέμβριος 1945», εις το οποίον έχει συνεργασθεί ως συντάκτης (απ’ όσο ξέρω…) και ο εθνικόφρων πατήρ σας, ταξίαρχος Μιχαήλ Κουβάτσος…

    «Την διαταγήν έλαβε το υπό τον πρώην εκπαιδευτικόν Ιωάννην Λογοθέτην τμήμα, όστις ηρνήθη να την εκτελέση. Αργότερον, το στέλεχος τούτο του ΕΛΑΣ ανεφέρθη εις το Πολιτικόν Γραφείον του ΚΚΕ, ζητών να εξετασθή, μήπως ο σύντροφος Μπαρτζιώτας ήτο αντιδραστικός πράκτωρ και έδωσε την διαταγήν μόνος του. Έλαβε, όμως, την απάντησιν ότι η απόφασις Ανατινάξεως της Ακροπόλεως ΕΙΧΕ ΤΥΧΕΙ ΤΗΣ ΕΓΚΡΙΣΕΩΣ ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ της Κεντρικής Επιτροπής του Κ.Κ.Ε.»!..

    ΡΩΤΑΩ: Γιατί, κύριε Κουβάτσε, απέκρυψες ότι ο ΕΛΑΣ είχε λάβει την εντολή από τον «Φάνη» Μπαρτζιώτα να ανατινάξει τον Παρθενώνα, ο οποίος τελικώς εσώθη χάρη στον συνάδελφό σας, ελληνόψυχο δημοδιδάσκαλο Ιωάννη Λογοθέτη, ο οποίος ηρνήθη να την εκτελέσει;

    ΥΓ-1: Περισσότερες πληροφορίες εδώ και εδώ

    ΥΓ-2: Στο «Μεγάλο Δεκέμβρη» ο Λουντέμης καταγράφει και το περίφημο σατιρικό τραγουδάκι «Το βρακί του Σκόμπυ» που τραγουδούσαν οι  μαχητές του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ και ο δημοκρατικός Λαός της Αθήνας τον Δεκέμβρη του 1944, με αποτέλεσμα να κατηγορηθούν για χυδαιότητα από τον Αντιβασιλέα Δαμασκηνό Παπανδρέου και τον πρωθυπουργό Γεώργιο Παπανδρέου («Παπαντρέα παπατζή / εμπατίρησες κι εσύ). Ιδού μερικοί απο τους πιό κόσμιους στίχους του εν λόγω τραγουδιού, προκειμένου να προστατευτεί η κοσμιότης του Ιστολογίου:

    Το βρακί του Σκόμπυ 
    είναι όλο κόμποι-κόμποι. 
    Κι αν λυθούν οι κόμποι 
    τι θα γίνει, Σκόμπυ, 
    με την αγγλική πολιτική;

    ΥΓ-3: Ο εκδοτικός οίκος απο τον οποίο εξεδόθη το 1945 ο «Μεγάλος Δεκέμβρης» του Λουντέμη λεγόταν «εκδόσεις Μαρή – Κορόντζη». Ρωτάω τον σοφό Νέστορα του Ιστολογίου, κ. Άγγελο Τσιριμώκο: Είχε κάποια σχέση με τον εκδοτικό οίκο ο αείμνηστος πατέρας του, Γιάννης Μαρής;

  48. Κυριάκος said

    46. Αυτό ακριβώς συμβαίνει!

  49. spyridos said

    46 48

    Απ την άλλη μπάντα (η ανατολή νωρίτερα) από αρχές Γενάρη

  50. 44 Εκτιμώ ότι το παρατήρησες 🙂 Ήμουν στην Αθήνα μια βδομάδα και επιπλέον γριπωμένος!

  51. Γιάννης Κουβάτσος said

    47: Έλα, ρε Βάτμαν, λες να είχα όρεξη να αποκρύψω τα καφριλίκια είτε των μεν είτε των δε; Αλλά το θέμα της ανατίναξης της Ακρόπολης είναι αμφιλεγόμενο, όπως τεκμαίρεται και από τα λινκ σου. Εδώ, ας πούμε, τα λέει αλλιώς:
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.imerodromos.gr/egglezoi-akropoli-marmara/&ved=2ahUKEwjtzKGmu5fmAhUQGewKHc2GAUsQFjADegQIAxAB&usg=AOvVaw30nqaTbpga-pkA1d5jYZRy&cshid=1575307467276

  52. Χαρούλα said

    Πολύ ωραία λέξη το «ερανιστής»! Λουστραρισμένος κοπυπαστάς!😂
    Αααα! Και… 3/12/1818 – Το Ιλινόι γίνεται η 21η πολιτεία των Η.Π.Α.. Σου διέφυγε Νικοκύρη!

  53. sarant said

    47 Είχα πει «ουσουνούπου», το πλήρωμα του χρόνου ήρθε. Όχι για το περιεχόμενο του σχολίου, αλλά επειδή μου το θύμισε.

  54. Γς said

    51:

    Από το λίκνο σου:

    >Το συγκρότημα Μακρυγιάννη υπεστηρίχθη λυσσωδώς από τα πυρά των Αγγλικών τανκς.

    Λυσσωδώς στην άμυνα;

    Δεν πάει, Εκθέτει

  55. Γιάννης Κουβάτσος said

    54: Οι χωροφύλακες μέσα στου Μακρυγιάννη αμύνονταν. Οι Άγγλοι πάνω στην Ακρόπολη δεν αμύνονταν, υποστήριζαν τους αμυνόμενους βομβαρδίζοντας εκ του απυροβλήτου.

  56. Σωτήρς said

    Καλό μήνα και καλό κρύο να έχουμε.

    30 Κι εγώ απορία το έχω. Γιόρταζαν Ορφεόγεννα στις 25 Δεκ οι ΑΗΠ μας;

  57. 7 του μηνού δείχνει λίγο παράταιρο. Κι αφού ο κ. Τόμας Άλαν Γουέιτς θα συμπληρώνει και βάσει ληξιαρχείου τα 70, στα οποία είναι από τα 20, ας τον τιμήσουμε πρόωρα -το Σαββάτο όλοι θα το ξέρουν από το ιντερνέτι…

  58. Πέπε said

    @53

    Λυπηρόν, αλλά ντουραλέξ.

    Δε θα προλάβω να ρωτήσω τον στρογγυλό μου φίλο αν κατά τη γνώμη του το «κι» (ή «κι’» για τους αγραμμάτους) προέρχεται από έκθλιψη του «αι», οπότε το «ι» που απομένει δηλώνει απλώς την ουρανοποίηση του /k/, ή από τροπή του [e] σε [i] και ακόλουθη συνίζησή του με το επόμενο φωνήεν.

    Δηλαδή προλαβαίνω να τον ρωτήσω, ελπίζω ότι θα το δει, κρίμα μόνο που δε θα μπορέσει να μας κοινοποιήσει την απάντησή του.

  59. Πέπε said

    49
    Δηλαδή νυχτώνει την ίδια ώρα και μετά, όσο είναι νύχτα, κόβει ταχύτητα;

    Μήπως απλώς οι ανακοινούμενες ώρες ανατολής και δύσης είναι στρογγυλοποιημένες; Κάτι δεν μπορώ να συλλάβω…

  60. Γιάννης Κουβάτσος said

    Και κρίμα που δεν θα απαντήσει και στα περί ανατινάξεως. 😇

  61. Γς said

    55:

    Αναφέρεται στα Αγγλικά τάνκς που είχαν μπει μέσα στον περίβολο του συγκροτήματος Μακρυγιάννη.

    «Το συγκρότημα Μακρυγιάννη υπεστηρίχθη λυσσωδώς από τα πυρά των Αγγλικών τανκς. Αυτά είχαν μπη μέσα στον περίβολο και με τα πυκνά πυρά των απηγόρευαν στους πολιορκητές του ΕΛΑΣ να εισχωρήσουν από τα ρήγματα του μανδρότοιχου»

  62. ΚΩΣΤΑΣ said

    Νικοκύρη, έκανα ένα τεστ-δοκιμή με τον εξωποδώ και το σχόλιο το έφαγε η μαρμάγκα.
    Συγνώμη για την απόπειρα, μην το απελευθερώνεις.

  63. Γιάννης Κουβάτσος said

    61: Α, οκ. Τότε το λυσσωδώς έχει απαξιωτική χροιά, επειδή αναφέρεται στους αντιπάλους. Η άμυνα των «ημετέρων» είναι πάντα ηρωική. ☺

  64. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Δεν έψαξα αν έχει συζητηθεί σε Μηνολόγιο προηγούμενων ετών, αλλά:
    >>9 Δεκεμβρίου, Ιωάννου Βοκκακίου και της Ανθρωπίνης Κωμωδίας του

    Μπερδεύτηκα… Ξέρω του Βοκκάκιου το «Δεκαήμερον» και βρήκα (βικιπεδικώς…) και την «Κωμωδία των Φλωρεντινών Νυμφών» του ιδίου. Επίσης, την «Ανθρώπινη Κωμωδία» του Μπαλζάκ.

    Μήπως ο Νικοκύρης μας …τεστάρει αν είμαστε προσεκτικοί αναγνώστες; 🙂
    Ή συμβαίνει κάτι άλλο; [π.χ. Γράφεται έτσι για το «Δεκαήμερον» σε αντίθεση με τη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη. Τραβηγμένο μου φαίνεται…]

  65. Γς said

    Καλά εδώ έχουμε χάσει τον ύπνο μας με τα Μεμέτια και τις ΑΟΖ με τη Λιβύη κι έξω δεν έχω βρει μια αναφορά στα διάφορα μίντια και σάιτς.

    Μας έχουν (ξε)γραμμένους;

  66. loukretia50 said

    Όπως ο Ρενουάρ είδε τον Κλωντ Μονέ
    Τhe reader

    Aν θέλετε, αξίζει το χάζεμα στους πίνακες
    http://www.pierre-auguste-renoir.org/the-complete-works.html?ps=48

    και εφόσον αναφέρθηκε ο κινηματογράφος, ας θυμηθούμε τον άλλο που γεννήθηκε σαν σήμερα σε μια συνεργασία του με το μάγο
    Nino Rota – https://youtu.be/bk4MEhUkxco Amarcord

    Και βέβαια κάποιον που ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του
    Metropolis 1927 https://youtu.be/7j8Ba9rWhUg?t=11 Fritz Lang

  67. Γς said

    64:

    >σε αντίθεση με τη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη

    Ποιου Δάντη;

    https://caktos.blogspot.com/2014/06/blog-post_28.html

  68. ΚΩΣΤΑΣ said

    60 Δεν μπορώ να καταλάβω, Γιάννη, μια φορά σε προσαγόρευσε ευγενικά και επαινετικά ο κ. .Ερανιστής, «Εκλεκτέ δημοδιδάσκαλε, κύριε Γιάννη Κουβάτσε» και ο Νικοκύρης τον τιμώρησε. 😇

    Και κοντά σε ‘σένα δεν θα πάρει απάντηση κι’ 😂 ο εκλεκτός φιλόλογος κύριος Πέπες!

  69. loukretia50 said

    62. KΩΣΤΑ, κάνε κι άλλο ένα τεστ, ευκαιρία να δούμε αν θα σε διώξει η μαρμάγκα μόλις ανάψεις τσιγάρο !
    Αν όχι, θα καπνίζουμε εκεί!

  70. Γς said

    11:

    >ξέρεις εσύ Γς

    Ναι, είναι εντυπωσιακή η πρόοδος στην κατασκευή των τρανζίστορ και γενικά των ολοκληρωμένων κυκλωμάτων.

    Όταν η Τέξας Ινστρουμεντς έφτιαξε το πρώτο τρανζίστορ το 1954 ήμουν 10 χρονών κι ανακατευόμουν με γαληνίτες. Ραδιοερασιτέχνης μετά, Ιλεκτρόνικ Εντζινίαρ κατόπιν. Εζησα όλη την επανάσταση των ηλεκτρονικών. Παθιασμένος με τις κατασκευές. Δίδασκα και σε ΤΕΙ της εποχής εκείνης.

    Κι ήμουν 9 χρονών πάλι το 1953 όταν ανακαλύφθηκε η δομή του DNA. Και εδώ να δες επανάσταση. Παθιασμένος πάλι με την έρευνα αλλά και με τη διδασκαλία σε Πανεπιστήμια.

    Τρανζίστορ και DNA. Ηλεκτρονικά, Υπολογιστές, Πληροφορική κλπ απ τη μια, Βιολογία, Γενετική, Βιοτεχνολογία κλπ απ την άλλη
    Προσπάθησα να κρατηθώ και στα δύο, αλλά είναι αδύνατο να πατάς σε δυο βάρκες.
    Μόνη μου παρηγοριά ήταν όταν έκαναν κοιλιά οι δυο πορείες κι ακουμπούσαν. Στη Βιοπληροφορική, στη Βιοτεχνολογία κ.α.

    Και έφτασα στην … έκπληξή σου για την κατασκευή των ολοκληρωμένων κυκλωμάτων:

    >Ηταν έκπληξη για μένα διότι δεν επρόκειτο για ηλεκτρονικά αλλά για χημεία και…φωτογράφηση. Αυτό θυμάμαι από τότε.

    Ε, αν αυτό θυμάσαι μάθε ότι έτσι κατασκευάζεται ένα μέρος από τις Μικροσυστοιχίες Γονιδίων, τα DNA chips, που δεν έχουν καμία σχέση με ηλεκτρονικά, αλλά είναι μία μέθοδος μοριακής βιολογίας που εξετάζει ταυτόχρονα την έκφραση χιλιάδων γονιδίων.

    Εκανα μάθημα για τις Μικροσυστοιχίες Γονιδίων στη Βιοτεχνολογία και όταν τους έλεγα για το πως κατασκευάζονται νόμιζα ότι έλεγα για την κατασκευή των ολοκληρωμένων κυκλωμάτων στα Ηλεκτρονικά

    Κι ένοιωθα πεταλούδες στο στομάχι για τις δυο μου αγάπες

  71. ΚΩΣΤΑΣ said

    68 Λου, 😹

  72. Αγγελος said

    Την έχουμε ξανακάνει, νομίζω, την κουβέντα για το πότε παύει να μικραίνει και αρχίζει να μεγαλώνει η μέρα.
    Η αληθινή ημέρα, το διάστημα δηλαδή από την ανατολή μέχρι τη δύση του ήλιου, μικράινει ως τις 22 Δεκεμβρίου, είναι τότε ελάχιστη, και ξαναρχίζει να μεγαλώνει από την επομένη. Όπως και κάθε συνεχώς μεταβαλλόμενου μεγέθους όμως, η ταχύτητα μεταβολής της (η παράγωγος, για όσους θυμούνται τι είναι) είναι μηδενική στο ελάχιστο σημείο. Μ΄αλλα λόγια, η διαφορά της διάρκειας της ημέρας από τις 20 στις 21, από τις 21 στις 22, από τις 22 στις 23 και από τις 23 στις 24 Δεκεμβρίου είναι ελάχιστη.
    Η ώρα των ρολογιών όμως δεν συμπίπτει με την αστρονομική ώρα. Και δεν εννοώ το ότι στην Ελλάδα τα ρολόγια δείχνουν ώρα Γκρήνουιτς +2 (και το καλοκαίρι +3!), ενώ η πραγματική διαφορά ώρας Αθήνας και Λονδίνου είναι μόνο 1½ ώρα, διότι αυτή η διαφορά είναι σταθερή και δεν επηρεάζει τις συγκρίσεις της διάρκειας των ημερών. Εννοώ ότι ούτε το μερόνυχτο, το διάστημα από μία μεσουράνηση του ήλιου στην άλλη, είαι τελείως σταθερό. Η διάρκεια της περιστροφής της Γης είναι μεν σταθερή (επιβραδύνεται ελαφρότατα με τους αιώνες αλλά αυτό είναι ανεπαίσθητο), η φαινομενική κίνηση όμως του ήλιου στον ουρανό δεν είναι ισοταχής (διότι η τροχιά της Γης είναι ελαφρώς ελλειπτική), και κυρίως, δεν έχει τον ίδιον άξονα με την περιστροφή της Γης (σ΄αυτό οφείλεται η διαφορά των εποχών). Το αποτέλεσμα είναι ότι ακόμα και στο Γκρήνουιτς, η ώρα των ρολογιών διαφέρει κατά αρκετά λεπτά της ώρας από την αστρονομική ώρα — άλλοτε προς τα μπρος, άλλοτε προς τα πίσω. Η διαφορά αυτή, που λέγεται «εξίσωση του χρόνου», εξαρτάται από την ημερομηνία, και είναι μέγιστη (+17 λεπτά) στις 3 Νοεμβρίου, ενώ από κει και πέρα μειώνεται ραγδαία, σχεδόν μισό λεπτό την ημέρα, ως τις 12 Φεβρουαρίου που γίνεται -14 λεπτά. Ετσι, παρόλο που η διάρκεια της ημέρας είναι σχεδόν σταθερή στο διάστημα 20-25/12 και πολύ λίγο μεταβάλλεται στο δεύτερο 15θήμερο του Δεκεμβρίου, η (ωρολογιακή) ώρα και της αληθινής μεσημβρίας και της δύσης του ήλιου προχωρεί σ’όλο αυτό το διάστημα!

  73. Αγγελος said

    Εδώ βλέπετε τις ώρες ανατολή και δύσης του ήλιου και τη διάρκεια της ημέρας στην Αθήνα αυτό το μήνα.

  74. spiral architect 🇰🇵 said

    Ο Βάταλος συνελήφθη κλέπτων οπώρας:
    http://eranistis.net/wordpress/

  75. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    58 Αν δεις εδώ, το Δεκαήμερο το λέγανε και l’umana commedia.
    https://en.wikipedia.org/wiki/The_Decameron

  76. Pedis said

    # 50 – ΟΚ, περαστικά νάναι.

  77. Pedis said

    Συμπληρώνω το # 41 για το τελεσκόπιο :

    Ο εφευρέτης της πρώτης βέρσιον του οργάνου είναι ο Ολλανδός Hans Lipperhey και το 1608 καταθέτει την αίτηση για πατέντα (!) στον πρίγκηπα Μαυρίκιο του Νασσάου. Η μεγέθυνση είναι τρεις φορές.

    Το 1609 φτάνει στα χέρια του Γαλιλαίου, το παιδεύει, το βελτιώνει χαρακτηριστικά και καταφέρνει να επιτύχει αρχικά μεγέθυνση εννιά και λίγο αργότερα είκοσι φορές. Στις 21 Αυγούστου του ίδιου έτους παρουσιάζει το επίτευγμα στη Βενετσιάνικη γερουσία σε μια εκδήλωση επίδειξης στο καμπαναριό του Αγίου Μάρκου.

    Το 1624 ο Γαλιλαίος πληροφορεί τον ιδρυτή της Ακαδημίας του Λύγγα Federico Cesi ότι έχει κατασκευάσει ένα νέο όργανο «occhialino per vedere le cose minime»: προκειται για το πρωτο-μικροσκόπιο.

  78. Pedis said

    Λύγγας -> Λύγκας

  79. Pedis said

    -> 77 – melissografia – 1625

    https://wiki.uibk.ac.at/noscemus/%CE%9C%CE%95%CE%9B%CE%99%CE%A3%CE%A3%CE%9F%CE%93%CE%A1%CE%91%CE%A6%CE%99%CE%91_(Melissographia)

  80. Γιατί εγώ το θυμάμαι Δεκάμερον και όχι Δεκαήμερον ;

  81. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Τρ 10 >>…τελευτή Άλκη Αλκαίου του στιχουργού
    https://www.maxmag.gr/afieromata/alkis-alkeos-stichi-ma-st-oniro/

  82. Γς said

    77:

    >Το 1624 ο Γαλιλαίος πληροφορεί τον ιδρυτή της Ακαδημίας του Λύγγα Federico Cesi ότι έχει κατασκευάσει ένα νέο όργανο «occhialino per vedere le cose minime»: προκειται για το πρωτο-μικροσκόπιο

    Πολλοί ισχυρίζονται ότι οι αρχαίοι Έλληνες είχαν ανακαλύψει το μεγεθυντικό φακό εφόσον μπορούσαν να χαράξουν νομίσματα των οποίων οι λεπτομέρειες ξεπερνούν τη διακριτική ικανότητα του ανθρώπινου ματιού. Το συμπέρασμα είναι απόλυτα σωστό αν και δεν έχει βρεθεί ακόμα τέτοιος φακός. Η επεξεργασία του γυαλιού ήταν μεν γνωστή στην αρχαιότητα, η τεχνολογία όμως του γυαλιού δεν ήταν αναπτυγμένη σε τέτοιο βαθμό που να μπορούν να παράγουν απόλυτα διαφανές γυαλί. Το πιθανότερο είναι να χρησιμοποιούσαν γυάλινες σφαίρες γεμάτες νερό, όπως άλλωστε αναφέρει και ο Σενέκας

    Πάντως τον 5ο πΧ αιώνα στα μαγαζιά της εποχής πουλούσαν γυάλινες σφαίρες που τις χρησιμοποιούσαν για να ανάβουν φωτιά εστιάζοντας τις ακτίνες του ήλιου ή για να σβήνουν γράμματα που είχαν χαραχτεί σε πλάκα επιστρωμένη με κερί (κάτι σαν blanco!).

    Να τι λέει ο Αριστοφάνης στο έργο του «Νεφέλες» (σε μετάφραση του Γεώργιου Σουρή):

    Ταύτα από κείμενο του φίλου μου του καθηγητή Κώστα Φασσέα, που αυτές τις μέρες έστειλε στο Μουσείο της Σχολής το ηλεκτρονικό μικροσκόπιο που με χίλια ζόρια κρατούσε ζωντανό 40 χρόνια

  83. Κουνελόγατος said

    Σχετικά με την Ακρόπολη, έχω διαβάσει (πιθανότατα στο βιβλίο του Ορέστη Μακρή), πως δόθηκε εντολή σε τμήμα του ΕΛΑΣ να κάνει κατάληψη (πριν ανέβουν οι Άγγλοι). Για κάποιον λόγο που δε θυμάμαι η επιχείρηση καθυστέρησε, οι Άγγλοι ανέβηκαν πρώτοι και οι οδηγίες διαφοροποιήθηκαν.
    Θα το δω το μεσημέρι και αν χρειαστεί θα επιστρέψω με συνταρακτικές όχι αποκαλύψεις…

  84. Νέο Kid said

    59. (Και σχετικά ) Έχω την εντύπωση ότι η ουσία της δικαιολογημένης απορίας του Πέπε έμεινε αναπάντητη, όποτε επιχειρώ μια πιο ουσιαστική εξήγηση.
    Δεν έχει να κάνει με «χρόνο» και εικοσιτετράωρη ώρα και ΡΥΘΜΟ (που έχεις δίκιο να απορείς ,γιατί είναι σταθερός) κίνησης του ηλίου (άρα και χρόνο) ,όσο με τη ΘΕΣΗ και την τροχιά του ηλίου στον ουρανό. Για έναν παρατηρητή ας πούμε πάνω στο βόρειο ημισφαίριο ο ήλιος ανατέλλει και δύει από διαφορετικά σημεία κατά τη διάρκεια του έτους.
    Πρακτικά συμβαίνει το εξής:
    Η τροχιά του ηλίου στο στερέωμα είναι η μεγαλύτερη , δηλαδή ο ήλιος είναι ψηλότερα στο peak της τροχιάς του ,κατά το θερινό ηλιοστάσιο. Τότε ο ήλιος ανατέλλει βορειοανατολικά ,φτάνει ψηλά στον ουράνιο θόλο κοντά στο ζενίθ, και δύει βορειοδυτικά έχοντας διανύσει το μέγιστο τόξο .
    Στις ισημερίες ο ήλιος ανατέλλει ακριβώς από τη Ανατολή διανύει ένα «μετρίου ύψους» τόξο και δύει ακριβώς στη Δύση.
    Όσο λοιπόν πηγαίνουμε από το θερινό ηλιοστάσιο προς το χειμώνα τα τόξα (trajectory) που διανύει ο ήλιος στο στερέωμα βαίνουν μειουμενα σε μήκος και ο ήλιος βρίσκεται στο ψηλότερο σημείο της τροχιάς του όλο και χαμηλότερα.
    Αυτό είναι και το νόημα του αρχέγονου φόβου απ τον όποιον προήλθε το Sol Invictus!
    Οι αρχαίοι παρατηρούσαν αυτό το φαινόμενο και σου λέει «τι γίνεται εδώ?» Έτσι όπως πάει ο ήλιος , «πετώντας» όλο και πιο χαμηλά μέρα με τη μέρα , στο τέλος θα χαθεί! Ευτυχώς όμως η φθίνουσα αυτή πορεία του ηλίου σταματά στο χειμερινό ηλιοστάσιο ( που είναι από 20 έως και 23 Δεκέμβρη ,ανάλογα πού είσαι στο βόρειο ημισφαίριο) και ο ήλιος αρχίζει να κερδίζει ύψος στον ουράνιο θόλο
    Αυτή η «επιστροφή -νίκη» του ηλίου είναι πλέον ξεκάθαρη στις 25 Δεκέμβρη ,τότε σίγουρα ο ήλιος έχει αρχίσει να επανέρχεται,να κερδίζει ύψος στον ουρανό, όποτε και η γιορτή του sol invictus! δικαιολογημένη.
    By the way , όσο πλησιάζουμε στο ηλιοστάσιο ο ήλιος ανατέλλει νοτιοανατολικά και δύει νοτιοδυτικά.

  85. Triant said

    Καλημέρα

    84: Η διαφορά αυτή του σημείου ανατολής και δύσης του ηλίου (ήλιου;) είναι εντυπωσιακή. Ενώ η γεωγραφική ανατολή είναι στις 90 μοίρες κατά το θερινό ηλιοστάσιο ο ήλιος βγαίνει από τις 60 και κατά το χειμερινό στις 120. 60 ολόκληρες μοίρες διαφορά! Το ίδιο βεβαίως συμβαίνει και με τη δύση (260 και 320 αντί για 290).
    Πολύ ωραίο και ολοκληρωμένο site για όλα αυτά είναι το https://www.timeanddate.com/. Αξίζει να το περιηγηθεί κανείς. Έχει τα πάντα. Εξηγήσεις, ημερομηνίες επομένων φαινομένων, τα πάντα όλα.

  86. Triant said

    85: Προφανώς τα νούμερα για την Δύση είναι μονόκαφα (με έναν καφέ). Το σωστό είναι 240 και 300 αντί για 270.

  87. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Καλημέρα σε όλους!
    75.
    OK! Αφού …sometimes nicknamed l’Umana commedia («the Human comedy»), ταιριάζει με το όλο στυλ του Μηνολογίου! 🙂

    Ψάχνοντας λίγο το πράγμα (γκουγλικώς μόνο…) είδα ότι πράγματι είχαν σχέση οι δύο ιταλικές Κωμωδίες:
    – ’’Ο Δάντης ονόμασε αρχικά το έργο Κωμωδία, όμως μετονομάστηκε σε Θεία Κωμωδία όταν το αποκάλεσε με αυτό τον τρόπο ο Βοκάκιος.’’
    [Δάντης Αλιγκέρι-Βικιπαίδεια]
    και
    – ’’Πολλοί παρέβαλον το «Δεκαήμερον» του Βοκκακίου με την «Θείαν Κωμωδίαν» του Δάντη, ονομάσαντες αυτό «Η ανθρωπίνη Κωμωδία» του Ιωάννου Βοκκακίου.’’
    [Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια ΠΥΡΣΟΣ, Τόμος 7, 1926].

    Βρε τι μαθαίνει κανείς!

  88. Pedis said

    Ο Άρης Χατζηστεφάνου το περιέγραψε έτσι:

    «Τα ΜΜΕ χωρίζονται σήμερα σε αυτά που έχουν τη λέξη “παραγραφή” στους τίτλους για την υπόθεση ασέλγειας σε ανήλικους από τον Γεωργιάδη και σε αυτά που την παραλείπουν και μιλούν μόνο για απαλλαγή. Μια κατηγορία από μόνο του είναι το liberal το οποίο δεν χρησιμοποιεί τη λέξη ούτε καν στον κορμό του κειμένου ενω στο URL ανέφερε ότι “Κατέρρευσε” η κατηγορία – το οποίο είναι ψέμα. Δεν είναι μόνο θέμα δημοσιογραφικής δεοντολογίας. Είναι η διαφορά ανάμεσα στον άνθρωπο και το κτήνος».

    Ό,τι και νάχουν κάνει, όπως και να τους δέσει κανείς με τις κατηγορίες, τους μάρτυρες, τα στοιχεία, με τον ένα ή τον αλο τρόπο η πολιτικο-οικονομική μαφία θα αποφυλακισθεί, θα απαλλαχθεί, θα «παραγραφεί», θα αθωωθεί. Το μήνυμα είναι: κάτσε στ’ αυγά σου, μην ψάχνεις το δίκιο σου, μην τους κυνηγάς για κανένα λόγο με τη δικαιοσύνη , εσύ θα χάσεις το χρόνο σου, την ησυχία σου και πολύ πιθανά θα βρεις τον μπελά σου …

    οι τύποι είναι σαν το πλαστικό παπάκι που όσο και να το πιέζεις και να το χώνεις μέσα στο νερό να το πνίξεις, να το εξαφανίσεις … γλουπ έρχεται στην επιφάνεια το ίδιο όπως πριν.

  89. Γιάννης Ιατρού said

    84: Όπως τα λες, αλλά βάλε ρε συ και καμιά εικόνα 🙂

  90. Νέο Kid said

    89. Ωραίος!

  91. sarant said

    Καλημέρα απο εδώ!

    80 Ίσως θυμάσαι το ιταλικο Il Decameron

    82 Είδα τα αντικριστά αρχαίο-νέο, μού θύμισαν τον Βάτμαν που τα συνήθιζε κάτι τέτοια -λέω, δεν τον μπανάρισα; Αλλά ευτυχώς ήταν ο Γς.

  92. Γιάννης Ιατρού said

    91β: 😂😂😂😂😂

  93. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    45, 59 κλπ
    Ακριβώς όπως τα είπε ο Κυριάκος και ανέλυσαν ο Άγγελος, ΝeoKid κ.ά.
    Επιχειρώντας να συνοψίσω και να συμπληρώσω τις απαντήσεις προς Πέπε, θα έλεγα: Ο ήλιος συνεχίζει και μετά το χειμερινό ηλιοστάσιο (21/22 Δεκ.) να ανατέλλει αργότερα, μέχρι περίπου τις 10 Ιαν. Παράλληλα όμως δύει και αργότερα, με ταχύτερο ρυθμό, έτσι ώστε η διάρκεια της ημέρας να μεγαλώνει ‘από τη μια μπάντα’. Μετά τις 10 Ιαν. ο ήλιος και αρχίζει να ανατέλλει νωρίτερα και, βέβαια, εξακολουθεί να δύει αργότερα, οπότε η μέρα μεγαλώνει ‘κι απ’ τις δυο μπάντες’ 🙂
    [Οι χρόνοι/ημερομηνίες διαφοροποιούνται κάπως με το γεωγραφικό πλάτος του τόπου. Αν έχω χρόνο, μπορεί να δώσω συγκεκριμένα παραδείγματα, αργότερα. Έχει ενδιαφέρον…]

    Αν και πρόλαβε ο κ. Ιατρού (αλίμονο… 🙂 ), ειδικά για τα όσα περιέγραψε ο NeoKid, βοηθά η παρακάτω εικόνα. (Η μπλε καμπύλη αντιστοιχεί στις ισημερίες).https://www.ea.gr/ep/mobile/stars/images/sun-trajectory.jpg

  94. Κυριάκος said

    93 Το ερώτημα όμως παραμένει: Γιατί η μέρα δεν μικραίνει ομοιόμορφα τόσο από την ανατολή όσο και από τη δύση;

  95. Νέο Kid said

    94. Επειδή η φαινόμενη πορεία του ήλιου που βλέπουμε από τη Γη είναι σύνθεση δύο κινήσεων. Της βασικής που είναι η περιστροφή της Γης (που δίνει τη νύχτα και τη μέρα) αλλά και της περιστροφής της Γης γύρω από τον ήλιο ( που δίνει τις εποχές και τα έτη )
    Οι σχετικές ταχύτητες δεν αλλάζουν (παρατηρήσιμα! ) ο ήλιος ( δηλαδή η Γη ως προς τον ακίνητο ήλιο) δεν επιβραδύνει ή επιταχύνει ( κι αυτή νομίζω ήταν η ουσία της απορίας του Πέπε) απλώς αλλάζουν -ανάλογα με την εποχή και το ημισφαίριο- οι θέσεις της Ηλιακής Ανατολής και Δύσης, άρα και η «διάρκεια» της μέρας που μετράμε στο συγκεκριμένο μέρος του πλανήτη.
    Ο ήλιος και το σύμπαν ΔΕΝ υποχρεούνται να «συμμορφώνονται» στον συμβατικό ορισμό του χρόνου /ώρας που έχουμε θεσπίσει για την ευκολία μας.
    Αν μια συκεγκριμενη μέρα ο ήλιος δύσει στις 6 για κάποιον που είναι στον κάμπο , για κάποιον που είναι στο βουνό πάνω απ τον κάμπο θα δύσει στις 6 και 5 πρώτα λεπτά ,ξέρω γω…

  96. Κυριάκος said

    95 Γιατί όμως η μέρα σταματάει να μικραίνει (από τη δύση) ήδη από τις 2 Δεκεμβρίου; Δεν θα έπρεπε να συνεχίσει να μικραίνει μέχρι το χειμερινό ηλιοστάσιο;

  97. Triant said

    89: Σωραίος 🙂

  98. Νέο Kid said

    96. Η απάντηση εδώ: (ουσιαστικά είναι αυτό που γράφει ο Άγγελος στο 72. πιο αναλυμενο)
    http://curious.astro.cornell.edu/about-us/161-our-solar-system/the-earth/day-night-cycle/183-why-doesn-t-the-earliest-sunset-occur-on-the-shortest-day-of-the-year-advanced

  99. Πέπε said

    @95:
    > > Αν μια συκεγκριμενη μέρα ο ήλιος δύσει στις 6 για κάποιον που είναι στον κάμπο , για κάποιον που είναι στο βουνό πάνω απ τον κάμπο θα δύσει στις 6 και 5 πρώτα λεπτά ,ξέρω γω…

    Και κάποιος που πετάει με το αεροπλάνο θα εξακολουθεί να τον βλέπει για πολλή ώρα, μέσα σε σκοτεινό κατά τα άλλα ουρανό. Σ’ όποιον έχει τύχει, είναι πολύ ιδιαίτερη εμπειρία.

  100. Κυριάκος said

    98 Αποδείχθηκε λοιπόν και επιστημονικά ότι πραγματικά η μέρα παίρνει ένα σπυρί (από τη δύση τουλάχιστον) μετά του Αγίου Σπυρίδωνος!

  101. Γιάννης Ιατρού said

    100: Φτωχολογιά… σπυρί-σπυρί 🙂

  102. Μαρία said

    Την Κυριακή που μας πέρασε, τρεις βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας έσπασαν μετά από είκοσι ολόκληρα χρόνια τη γραμμή του 1999 δίνοντας οι ίδιοι το παρών στην παραδοσιακή εκδήλωση μίσους της ελληνικής Ακροδεξιάς.
    Σύμφωνα με ακροδεξιά Μέσα, στο φετινό μνημόσυνο και ανάμεσα στα μέλη της Χρυσής Αυγής παρόντες ήταν οι βουλευτές της Ν.Δ., Κωνσταντίνος Μπογδάνος (Α’ Αθηνών), Μίλτος Χρυσομάλλης (Μεσσηνία) και Στέργιος Γιαννάκης (Πρέβεζα).http://www.avgi.gr/article/10811/10470039/oi-bouleutes-tes-n-d-xanapegan-sto-mnemosyno-tou-makrygianne

    Παρών και ο πατριώτης δήμαρχος Καλλιθέας κ. Δημήτρης Κάρναβος, γράφει το Μακελειό.

  103. nestanaios said

    30.
    Για την γέννηση και σταύρωση του Ιησού του Ναζωραίου δεν υπάρχουν αποδείξεις. Για τον Ορφέα, είναι γνωστόν ότι τον δεύτερο και τρίτο αιώνα μόνον ο Ορφέας φέρετο ως ο εσταυρωμένος, σε νομίσματα και όχι μόνον, για να πει κάποια στιγμή ένας χριστιανός «αποφασίσαμε τον εσταυρωμένο να τον ονομάσουμε Χριστό».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: