Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μια καραβίδα στον πορτοκαλεώνα του Προέδρου της Βουλής

Posted by sarant στο 13 Δεκεμβρίου, 2019


Τι δουλειά έχει η καραβίδα στον πορτοκαλεώνα, θα ρωτήσετε. Αν είναι ποταμίσια, μπορεί να βρεθεί εκεί, αν τύχει και τον πορτοκαλεώνα τον διασχίζει κανένα ποταμάκι, αλλά δεν το εννοώ έτσι.

Ούτε νομίζω να έχει πορτοκαλεώνα ο Πρόεδρος της Βουλής, ο Κ. Τασούλας -θα μπορούσε, βέβαια, αφού έλκει την καταγωγή από τα Γιάννενα, δεν αποκλείεται να έχει στον κάμπο της Άρτας κανένα μπαξεδάκι. Όμως δεν έχω δει το πόθεν έσχες του και, όπως και να’ναι, δεν το εννοώ κυριολεκτικά.

Οι ταχτικοί άλλωστε σχολιαστές του ιστολογίου θα ξέρουν ότι στο ιστολόγιο «καραβίδα» ονομάζουμε μια συστάδα αλλεπάλληλων λανθασμένων πληροφοριών, που δίνονται καλοπροαίρετα (είναι δηλαδή λάθη, όχι ψέματα). Πώς και γιατί δόθηκε αυτό το όνομα, το εξηγούμε σε ένα παλιό άρθρο.

Πριν από δέκα μέρες, λοιπόν, μιλώντας σε μια εκδήλωση του Ιδρύματος της Βουλής, με θέμα «Ελληνικός κοινοβουλευτισμός: κληρονομιές και προοπτικές», ο κ. Κ Τασούλας αφηγήθηκε πώς ο ελληνικός κοινοβουλευτισμός συνετέλεσε στο να φτιαχτεί ένας διάσημος πίνακας που κοσμεί ένα γαλλικό μουσείο. Δυστυχώς, όλα σχεδόν όσα είπε είναι ανακρίβειες.

Θα παραθέσω πιο κάτω ολόκληρη την παρέμβαση του ΠτΒ, που την απομαγνητοφώνησε το επιτελείο του ιστολογίου, αλλά μπορείτε να τον ακούσετε και να τον δείτε κι εσείς:

Ας δούμε το κείμενο της παρέμβασης του κ. Τασούλα. Ακολουθούν δικά μου σχόλια (για την ακρίβεια, είναι σχόλια του επιτελείου του ιστολογίου· ελάχιστο μερίδιο επαίνου πέφτει σε μένα):

Ο Κοινοβουλευτισμός έχει κι άλλες γοητευτικές πλευρές. Ας πάρουμε μία υψηλότατη:

Υπάρχει ένα Μουσείο στο Παρίσι, λέγεται το «Μουσείο του Πορτοκαλεώνα». Δεν θα σας το πω στα Γαλλικά γιατί είμαι Ηπειρώτης και η προφορά μου η Γαλλική θα με αμαυρώσει στην κρίση σας.

Το «Μουσείο του Πορτοκαλεώνα» είναι ένα εξαιρετικό μουσείο στο οποίο υπάρχει ένας συγκλονιστικής ομορφιάς πίνακας, με όλες τις αποχρώσεις του πράσινου, κι εκεί θα δείτε ότι η ουσία βρίσκεται τελικά στις αποχρώσεις κι όχι στις χοντρές διαφορές. Αυτός ο πίνακας λέγεται «Τα Νούφαρα». Αν πατήσετε τώρα στα μηχανήματά σας, αυτά, πως τα λένε, στα, στα γκούγκλ σας, θα δείτε ότι «Τα Νούφαρα» είναι ένας εντυπωσιακός πίνακας.

Τι σχέση έχουν «Τα Νούφαρα» με τον κοινοβουλευτισμό στην Ελλάδα;

Αυτός ο συναρπαστικός πίνακας που βρίσκεται στο Παρίσι, προκλήθηκε από μίαν καταπληκτική ιδέα που είχε ο Ελευθέριος Βενιζέλος στο «Συνέδριο της Ειρήνης» το 1919, ο οποίος Ελευθέριος Βενιζέλος είναι αποτέλεσμα των επιλογών του κυρίαρχου Ελληνικού Λαού, άρα τέκνο του κοινοβουλευτισμού.

Ο Ελευθέριος Βενιζέλος, κυρίες και κύριοι, όντας στο Παρίσι και διαπραγματευόμενος την συμφωνία ειρήνης μετά τον παγκόσμιο πόλεμο, εκτός απ’ τις έγνοιες και τις φουρτούνες και το άγχος και τη σκοτούρα που είχε για να πετύχει όσο το δυνατόν περισσότερα οφέλη για την Ελλάδα, που με φοβερές θυσίες κι εσωτερικές αναταράξεις είχε ταχθεί τελικώς με την σωστή πλευρά, φρόντισε κι έκανε και μία έκθεση ζωγραφικής, που την εγκαινίασε ο ίδιος στις 2 Σεπτεμβρίου του ‘19 στο Παρίσι.

Εκεί στην έκθεση ζωγραφικής ο Ελευθέριος Βενιζέλος κάλεσε και παρουσίασαν πίνακές τους την πρωτοπορία της τότε Ελληνικής ζωγραφικής που άκουγε στο όνομα «Ομάδα Τέχνη», ήταν 35άρηδες ζωγράφοι οι οποίοι αρνούμενοι την πρωταρχία της «Σχολής του Μονάχου» θέλησαν να μπάσουν τον μοντερνισμό στη σύγχρονη εικαστική, στο σύγχρονο εικαστικό αποτύπωμα της χώρας, ήταν δηλαδή ο Βυζάντιος, ο Νικόλαος Λύτρας, ήταν ο Κογεβίνας, ήταν ο Τόμπρος ο γλύπτης, ήταν τέτοιες μορφές  της Ελληνικής ζωγραφικής. Και όταν εγκαινιάστηκε αυτή η έκθεση, μέσω της οποίας ο Βενιζέλος ήθελε να δείξει ότι η Ελλάδα δεν είναι μόνο μια χώρα που πολέμησε σωστά, που κατάφερε να διπλασιαστεί  που είχε τις σωστές συμμαχίες, αλλ΄ είναι και μια χώρα η οποία θεραπεύει και την τέχνη με τρόπο σύγχρονο.

Ο Κλεμανσό, που ήταν στα εγκαίνια, ζήλεψε αυτήν την πρωτοβουλία και την επόμενη μέρα παρακάλεσε τον Κλωντ Μονέ, τον σπουδαίο ζωγράφο της Γαλλίας, για να δημιουργήσει μία αντίστοιχη πρωτοβουλία με του Βενιζέλου, να του χαρίσει τον ωραιότερο πίνακά του.

«Τα Νούφαρα», βρέθηκαν σ΄ αυτό το σπουδαίο Μουσείο των Παρισίων επειδή ο Ελληνικός Λαός, μέσω του κοινοβουλευτισμού, είχε την ζωτικότητα να διαλέγει τέτοιες προσωπικότητες για να ηγούνται.

Δηλαδή, σύμφωνα με όσα είπε ο κ. Τασούλας, αν ο διάσημος πίνακας του Μονέ κοσμεί το Μουσείο «του Πορτοκαλεώνα» στο Παρίσι αυτό οφείλεται στον ελληνικό κοινοβουλευτισμό, διότι ο Κλεμανσό ζήλεψε μια έκθεση ζωγραφικής που είχε οργανώσει στο Παρίσι ο Ελ. Βενιζέλος, ο οποίος Ελ. Βενιζέλος είναι τέκνο του ελληνικού κοινοβουλευτισμού, όπερ έδει δείξαι.

Και έτσι να ήταν τα πράγματα, θαρρώ πως είναι κάπως τραβηγμένη από τα μαλλιά η σύνδεση ελληνικού κοινοβουλευτισμού και παρισινού μουσείου, μου θυμίζει λιγάκι τη σύνδεση ανάμεσα στον ελέφαντα και στο σκουλίκι στο γνωστό ανέκδοτο με τον καθηγητή της Βιολογίας.

Το χειρότερο όμως είναι πως δεν είναι καθόλου έτσι τα πράγματα. Να τα πάρουμε με τη σειρά.

Πράγματι, υπάρχει στο Παρίσι ένα περίφημο μουσείο που λέγεται Musée de l’Orangerie, Mουσείο του Πορτοκαλεώνα, αν θέλαμε να το μεταφράσουμε -Ορανζερί θα το μεταγράφαμε.

Πρώτη ανακρίβεια σε όσα είπε ο κ .Τασούλας: Το Μουσείο αυτό στεγάζει όχι έναν πίνακα του Κλωντ Μονέ, αλλά έναν κύκλο πινάκων με το ίδιο θέμα, τα νούφαρα, στα γαλλικά Les nymphéas. (Παλιότερα, η Καθημερινή είχε μπερδευτεί κι είχε γράψει για τον πίνακα…. «Ο Νυμφέας», το είχαμε γράψει στο ιστολόγιο).

Δεν πρόκειται λοιπόν για έναν πίνακα, αλλά για έναν κύκλο πολλών πινάκων, οι οποίοι απεικονίζουν τοπία με νούφαρα.

Δεύτερη ανακρίβεια: Μας λέει ο κ. Τασούλας ότι «ο πίνακας προκλήθηκε» από μια ιδέα του Βενιζέλου.

Δεν ισχύει αυτό. Ο κύκλος πίνάκων του Μονέ δεν έχει καμιά σχέση με κάποια ιδέα του Ελευθέριου Βενιζέλου, αλλά είναι απόρροια της έμπνευσης του ζωγράφου να απεικονίσει τοπία με νούφαρα από τον υγρότοπο του κήπου του στην πόλη Ζιβερνί, στην Νορμανδία. Άλλωστε, ο Μονέ είχε αρχίσει να ζωγραφίζει πίνακες της σειράς «Νούφαρα» ήδη από τα τελευταία χρόνια του 19ου αιώνα, όταν ακόμα ο Βενιζέλος βρισκόταν στην Κρήτη.

Είναι ακριβές ότι ο Βενιζέλος εγκαινίασε την έκθεση των ζωγράφων που ανήκαν στην «Ομάδα Τέχνη» στις 2 Σεπτεμβρίου 1919. Η έκθεση αυτή έγινε στη γκαλερί De la Boétie και στο σημείο αυτό η αφήγηση του κ. Τασούλα είναι κοντά στην πραγματικότητα. Ίσως υπερτονίζει λίγο τον ρόλο του Βενιζέλου, αλλά είναι γεγονός ότι η Ομάδα Τέχνη είχε επιχειρήσει την προσέγγιση με τον Έλληνα ηγέτη, μια και τον θεωρούσαν φορέα εκσυγχρονισμού.

Ωστόσο, και εδώ είναι η τρίτη και φαρμακερή ανακρίβεια του κ. Τασούλα, καθόλου δεν ισχύει ότι «Ο Κλεμανσό ζήλεψε αυτήν την πρωτοβουλία και παρακάλεσε τον Κλωντ Μονέ να του χαρίσει τον ωραιότερο πίνακά του»

Αντίθετα, ο Μονέ, που ήταν φίλος του Κλεμανσό, στις 12 Νοεμβρίου του 1918, μία μέρα μετά την υπογραφή της κατάπαυσης του πυρός στον Μεγάλο Πόλεμο, έστειλε επιστολή στον Κλεμανσό όπου του γράφει: «Μόλις τελειώνω δύο πίνακες που θέλω να τους υπογράψω την ημέρα της Νίκης και σας ζητώ να μεσολαβήσετε ώστε να τους πρόσφέρω δωρεά στο γαλλικό κράτος».

Επομένως, είναι ανακριβές αυτό που λέει ο κ. Τασούλας ότι ο Κλεμανσό ζήτησε από τον Μονέ να χαρίσει πίνακά του στο κράτος αφού το αντίστροφο έγινε: ο Μονέ πρόσφερε το έργο του και παρακάλεσε τον Κλεμανσό να μεσολαβήσει.

Κυρίως όμως είναι απολύτως ανακριβές ότι η δωρεά του Μονέ επηρεάστηκε με κάποιο τρόπο από την ελληνική έκθεση ζωγραφικής. Δεν επηρεάστηκε και δεν θα μπορούσε να επηρεαστεί για τον απλό λόγο ότι συνέβη εννιά ολόκληρους μήνες πριν από την έκθεση ζωγραφικής, που έγινε τον Σεπτέμβριο του 1919.

Δεν έχει λοιπόν καμιά σχέση με την αλήθεια και με την πραγματικότητα η (πομπώδης, εδώ που τα λέμε) κατακλείδα του κ. Τασούλα ότι «Τα Νούφαρα», βρέθηκαν σ΄ αυτό το σπουδαίο Μουσείο των Παρισίων επειδή ο Ελληνικός Λαός, μέσω του κοινοβουλευτισμού, είχε την ζωτικότητα να διαλέγει τέτοιες προσωπικότητες για να ηγούνται.

Όχι, οι πίνακες του Μονέ και η φιλοξενία τους στο Μουσείο Ορανζερί στο Παρίσι δεν έχουν καμιά σχέση με τον Βενιζέλο, με την Ελλάδα ή με τον ελληνικό κοινοβουλευτισμό.

Τα δυο γεγονότα, δηλαδή η έκθεση των Ελλήνων στο Παρίσι με την παρουσία του Βενιζέλου και η δωρεά του Μονέ στο μουσείο της Ορανζερί είναι εντελώς άσχετα μεταξύ τους. Μόνο κοινό στοιχείο ότι και τα δυο διαδραματίστηκαν στο Παρίσι περίπου την ίδια εποχή.

Mε άλλα λόγια, ο σεβαστός Πρόεδρος της Βουλής απλώς κατασκεύασε (ή αναμετέδωσε) έναν ακόμα εθνωφελή και ευχάριστο μύθο, που, κάπως έμμεσα είναι η αλήθεια, υποβάλλει και αυτός την πασίγνωστη ιδέα ότι «όλα από εμάς τα πήραν», μια ιδέα που μπορεί να μας κάνει να αισθανθούμε καλύτερα για λίγο αλλά καθόλου δεν μας ωφελεί.

 

108 Σχόλια προς “Μια καραβίδα στον πορτοκαλεώνα του Προέδρου της Βουλής”

  1. Καλημέρα

    Η καραβίδες είναι πιο νόστιμες από τον αστακό αλλά λιγότερο από τα κιτρινοκαφέ καβούρια της παρλίας

  2. Καλημέρα,
    Ώστε ο Βενιζέλος είναι γνήσιο τέκνο του κοινοβουλευτισμού. Δεν τον έφερε και τον επέβαλε η επανάσταση στο Γουδί! Αυτό δεν είναι κομμάτι της καραβίδας όπως νόμισα. Βρε τι μαθαίνει κανείς!!!

  3. takis#13 said

    Καλημέρα . Ας μην σχολιάσω τον Πρόεδρο … Τα έργα , αν και επειδή έχουν το ίδιο θέμα μπορεί να πεις ότι είναι ένα έργο, του Μονέ είναι εκπληκτικά και δεν μπορούν αποτυπωθούν πιστά σε καμία φωτογραφία ή σε πίνακες αντίγραφα . Είναι πίνακες που πιάνουν ολόκληρους τοίχους και μόνο αν τους δεις στο μουσείο Ορανζερί (αλήθεια γιατί δεν το είπε Ορανζερί ; ) μπορείς να τους θαυμάσεις.

  4. Αὐγουστῖνος said

    Καλημέρα ἀπὸ Ρόδο. Εὐχαριστῶ τὸν Νικοκύρη, γιατὶ μὲ τὸ σημερινὸ δημοσίευμά του μοῦ ἔδωσε τὴν εὐκαιρία νὰ θυμηθῶ τὸ «συνεννόηση Λοΐζος» – ἕνα ἀπὸ τὰ καλύτερα διαλείμματα γέλιου ποὺ μοῦ πρόσφερε ποτε τὸ ἱστολόγιο.

  5. rizes said

    ΣΥΝΤΑΓΜΑ
    https://vgiannelakis.wordpress.com/2015/07/16/%cf%83%cf%8d%ce%bd%cf%84%ce%b1%ce%b3%ce%bc%ce%b1/

  6. Pedis said

    Τον πρόεδρο με το ρεκόρ ψηφων, κοροιδεύετε ρε;

    Τον Κωνσταντίνο Τασούλα που πρότεινε για τη θέση του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων η Νέα Δημοκρατία, στήριξαν το κόμμα της πλειοψηφίας αλλά και τα 86 μέλη της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, οι 22 του ΚΙΝΑΛ , οι 10 της Ελληνικής Λύσης και οι 9 του ΜέΡΑ25, όπως ανακοινώθηκε νωρίτερα σήμερα το πρωί.

    To αξεπέραστο αποτέλεσμα της εκλογης ενός πνευματικού Γίγαντα, τέκνο της πιο δημοκρατικής έκφρασης του ζωντανότερου υποδείγματος συναινετικού κοινοβουλευτισμού σε όλον τον πλανήτη;

    Ντροπή ρε!

  7. Georgios Bartzoudis said

    «ένα περίφημο μουσείο που λέγεται Musée de l’Orangerie, Mουσείο του Πορτοκαλεώνα, αν θέλαμε να το μεταφράσουμε»

    # Περί Γαλλικών, σκριάπας ειμί. Μήπως όμως, «αν θέλαμε να το μεταφράσουμε» θα λέγαμε «πορτοκαλί μουσείο» και όχι «μουσείο του πορτοκαλεώνα»;;

  8. Σ said

    Τελικά η αποκαθήλωση ενός μύθου είναι πιό γοητευτική και από τον ίδιο το μύθο.

  9. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    7 Όχι, orangerie είναι το μέρος όπου φυτεύουν πορτοκαλιές.

    3 Έτσι

    2 Δίκιο έχεις, αυτό έπρεπε να το επισημάνω.

  10. Ανδρέας Τ said

    Καλημέρα. Πολύ καλό το άρθρο. Υπάρχει ένα μικρό ορθογραφικό λάθος στο άρθρο. Η σωστή γραφή είναι nymphéas κι όχι numphéas.

  11. Alexis said

    Δεν διάβασα το άρθρο (ακόμα) αλλά δεν μπορώ να μην σχολιάσω αυτό:

    Ο Ελευθέριος Βενιζέλος, εκτός απ’ τις έγνοιες και τις φουρτούνες και το άγχος και τη σκοτούρα που είχε για να πετύχει όσο το δυνατόν περισσότερα οφέλη για την Ελλάδα, που με φοβερές θυσίες κι εσωτερικές αναταράξεις είχε ταχθεί τελικώς με την σωστή πλευρά,

    …και για την επιλογή του αυτή πολεμήθηκε λυσσωδώς από την παράταξη των πολιτικών προγόνων του (συμπαθούς κατά τ’ άλλα) κ. Τασούλα.

  12. Γς said

    >μου θυμίζει λιγάκι τη σύνδεση ανάμεσα στον ελέφαντα και στο σκουλίκι στο γνωστό ανέκδοτο με τον καθηγητή της Βιολογία

    Τι ποιο ανέκδοτο;

    Το λέγαμε εδώ πριν ένα χρόνο

    https://sarantakos.wordpress.com/2018/11/15/worm/

  13. LandS said

    Μα ρε με τον καθε άσχετο που επειδή απόκτησε κάποιο αξίωμα (δικαίως ή όχι δεν έχει σημασία) νομίζει ότι μπορεί να κάνει και επίδειξη εγκυκλοπαιδικών γνώσεων και μάλιστα «πατριωτικών».
    Δίνω μια μικρή πιθανότητα δικαιολογίας. Με το να εκθειάζει τον κοινοβουλευτισμό τον οποίο ο Ελληνικός Λαός τόσο περίτεχνα αξιοποιεί για να προκαλέσει πολιτιστική αναβάθμιση ακόμα και στη καρδιά της Πόλης του Φωτός, μήπως τη λέει στους δικούς του που γιόμισαν εξωκοινοβουλευτικούς και ιδιαίτερους της οικογενείαςντα υπουργεία και το (οθντκ) επιτελικό κρατος;

    Αλήθεια, αυτή η καραβιδοϊστορία έχει ξανακουστεί ή αποτελεί παγκόσμια πρώτη.

    +47 οι κακοί, -59 εμείς. Αυτό κι αν είναι πανωλεθρία. «Τι ψηφίσατε ρε μαλάκες» νούμεροδύο. Λίγα λεπτά πριν το BBC αναρωτιώταν αν η NHS θα πάρει, τώρα, τα επιπλέον 350εκ τη βδομάδα. Δεν ξέρεις ελληνικά ρε νούμερο αλλιώς θα σούλεγα τι θα πάρει.

  14. Γς said

    Ελπίζω να μην είπε και στον πρόεδρο της Βουλής της Λιβύης ιστορίες για τον Μουαμάρ αλ Καβάφη

  15. nikiplos said

    Καλημέρα! Ναι κι εγώ είχα ξεχάσει αυτό το: συνεννόηση Μάνος Λοΐζος. Μου συμβαίνει αρκετά συχνά με την μητέρα μου και συνέβαινε και με τη γιαγια μου – τη μητέρα της.
    Και με μια αρχαία ευειδή γνωριμία…μιλούσε για έναν τραγουδιστή «που λέει κομμουνιστικά τραγούδια»…
    (εγώ) αριστερός?
    (αυτή) δεν ξέρω καλέ… τραγουδάει τώρα αυτά του κρυφοκομμουνιστή που είναι και πούστης…
    τελικά μετά από τη συζήτηση μιλούσε τόση ώρα για τον Μητσιά… 🙂 🙂 🙂 ο οποίος εκείνη την εποχή δεν τραγουδούσε Χατζιδάκι (αυτόν εννοούσε) αλλά Μούτση!!! (πες της το μ΄ ένα Γιουκαλίλι – αυτό το τραγούδι εννοούσε ως κομμουνιστικό)

  16. LandS said

    11. Οι πολιτικοί πρόγονοι της παράταξής του δεν είναι μόνο το Λαϊκό Κόμμα και (κάποτε, επί ΕΡΕ) η Μεταξική σφηκοφωλιά. Είναι και ο σκληρός πυρήνας του Βενιζελισμού η οικογένεια Μητσοτάκη και οι λεγόμενοι Αποστάτες.

  17. atheofobos said

    Μπορεί να δει κανείς μερικούς από τους πίνακες του Μονέ με νούφαρα στο ποστ μου
    Ο ΚΛΟΝΤ ΜΟΝΕ ΚΑΙ ΟΙ ΚΗΠΟΙ ΤΟΥ GIVERNY
    http://atheofobos2.blogspot.com/2011/11/ginerny.html

    Σχετικά με την έκθεση στο Παρίσι:
    Η Ομάδα Τέχνη πραγματοποίησε μία ακόμη έκθεση των μελών της στο Παρίσι, στη γκαλερί De la Boetie, που εγκαινιάστηκε στις 2 Σεπτεμβρίου του 1919 παρουσία του πρωθυπουργού Ελευθερίου Βενιζέλου, με τη συμμετοχή των Δημήτρη Γαλάνη, Μάρκου Ζαβιτσιάνου, Γρηγόρη Ζευγώλη, Λυκούργου Κογεβίνα, Νίκου Λύτρα, Κωνσταντίνου Μαλέα, Σταύρου Παπαπαναγιώτου, Κωνσταντίνου Παρθένη, Παύλου Ροδοκανάκη, Δημήτρη Στεφανόπουλου, Μιχάλη Τόμπρου, Οδυσσέα Φωκά, οι οποίοι παρουσίασαν 200 έργα, ενώ ο Κωνσταντίνος Δημητριάδης εξέθεσε την προτομή του Βενιζέλου
    Στην Αθήνα η Ομάδα Τέχνη επιβλήθηκε ως εκπρόσωπος των πιο νεωτερικών τάσεων της ελληνικής τέχνης. Όμως η έκθεση στο Παρίσι δεν στέφθηκε από ανάλογη επιτυχία. Η καθυστερημένη πρόσληψη του ιμπρεσιονισμού και των μεταϊμπρεσιονιστικών κινημάτων από τους Έλληνες καλλιτέχνες, οι οποίοι όφειλαν πολλά στη διδαχή τους στο εξωτερικό, η αδυναμία τους να συλλάβουν τις τομές της πρωτοπορίας που συντελούνταν εκείνη την περίοδο στη γαλλική πρωτεύουσα και, κυρίως, η απουσία ενός ιδιαίτερου «εθνικού» χαρακτήρα, οδήγησε στην απαξιωτική αντιμετώπιση της έκθεσης από τους γάλλους τεχνοκρίτες
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F%CE%BC%CE%AC%CE%B4%CE%B1_%CE%A4%CE%AD%CF%87%CE%BD%CE%B7_(1917)

  18. Costas X said

    Καλημέρα.

    Το «Μουσείο του Πορτοκαλεώνα», από τον ιδρυτή Πορτοκάλος βέβαια, νομίζω ότι έχει όντως έναν πίνακα εμπνευσμένο από τον ελληνικό κοινοβουλευτισμό, αλλά λέγεται «Τα Μούφαρα» ή «Τα Φούμαρα» ή κάπως έτσι, διορθώστε με. 🙂

  19. sarant said

    Eυχαριστώ για τα νεότερα!

    10 Ωχ, διορθώθηκε -ευχαριστώ!

    18 Πολύ καλό!

  20. Λευκιππος said

    Και οι εθνικοί μύθοι κάποιο ρόλο να παίξουν. Μην τους απαξιώνουμε ….

  21. spiridione said

    Σπέρματα της καραβίδας υπάρχουν εδώ:
    Η αξία της έκθεσης του Παρισιού έγκειται στην απόφαση ενός ευφυούς και καλλιεργημένου πολιτικού, του Ελευθερίου Βενιζέλου, να συνδέσει μια μεγάλη ιστορική στιγμή, όπως ήταν το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και το Συνέδριο της Ειρήνης, με ένα καλλιτεχνικό γεγονός που αποσκοπούσε να προβάλει τις πνευματικές δυνάμεις της σύγχρονης Ελλάδας και την τέχνη ως άνθος της ειρήνης. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Georges Clémenceau, πρωταγωνιστής στο Συνέδριο της Ειρήνης, φίλος και ίσως πρότυπο του Βενιζέλου στην προάσπιση των πρωτοποριακών τάσεων στην τέχνη, έπειθε τον ίδιο καιρό και για τον ίδιο σκοπό τον φίλο του Claude Monet να προσφέρει στο γαλλικό κράτος τις υπέροχες Νυμφαίες του, που κοσμούν σήμερα το Musée de l’ Orangerie στο Παρίσι.
    https://www.byzantinemuseum.gr/el/temporary_exhibitions/older/?nid=2226

    Πολύ δυνατό το επιτελείο του ιστολογίου 🙂

  22. Παναγιώτης Κ. said

    Ο Κλεμανσό ως δημοσιογράφος συνάντησε το 1899 στην Κρήτη τον 35-χρονο τότε Βενιζέλο και είπε επιστρέφοντας στην πατρίδα του ότι γνώρισε έναν δικηγόρο: «Κάποιος κύριος Βενεζουέλος…Βενιζέλος; Ειλικρινώς δεν κατόρθωσα να συγκρατήσω το όνομά του, αλλά είμαι βέβαιος πως σε λίγα χρόνια όλη η Ελλάδα θα μιλάει γιαυτόν».

    Βενιζέλος, Εθνικός Διχασμός, βασιλιάς Κωνσταντίνος Α΄. Τόσο μακρινά σε μένα! Αποτελούν παραδείγματα για το τι σημαίνει (για μένα) ψυχρή αντιμετώπιση εκείνης της ιστορικής περιόδου. Υπόψη ότι δεν ανήκω στην κατηγορία εκείνων που ξεσπιτώθηκαν.(Προσφυγιά).
    Νομίζω ότι η στάση των ανθρώπων απέναντι στην Ιστορία είναι περίπου έτσι: Η μία γενιά ζει τα γεγονότα, η επόμενη είναι επηρεασμένη από αυτά και η τρίτη γενιά (εγγονοί) έχει ψυχρή στάση σε αυτά.

  23. Ανδρέας Τ said

    Une Orangerie εκτός από πορτοκαλεώνας (κτήμα με πορτοκαλιές) στα γαλλικά σημαίνει κι ένα μεγάλο ψηλοτάβανο κτίριο με γυάλινη οροφή για να έχει φώς. Σ’ αυτό το κτίριο τοποθετούσαν τα δέντρα και τα φυτά ευπαθή στο κρύο(φυτεμένα σε μεγάλα κιβώτια) κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Τα έβγαζαν πάλι στον υπαίθριο χώρο τη άνοιξη όταν ζεσταίνει ο καιρός. Ήταν ένα είδος θερμοκηπίου. Ένα τέτοιο κτίριο ήταν και το κτίριο του Μουσείου που διατηρούσε στη ζέστη τα φυτά για τον κήπο του Κεραμεικού. Εξ ου και το όνομα Ορανζερί. Υπάρχει στο Παρίσι στο κήπο του Λουξεμβούργου μια Ορανζερί με το αρχικό ρόλο, παρ’ όλο που προφυλάσσουν μέσα της κι άλλα φυτά και δέντρα εκτός από πορτοκαλιές.

  24. sarant said

    20 Aλλά δεν έχουμε έλλειψη από το είδος αυτό

    21 Α μπράβο, εδώ είναι το σπέρμα, που λες.

  25. Αγγελος said

    Γιώργο Μπαρτζούδη, τον 18ο αιώνα είχε γίνει της μόδας, σε μέρη όπου δεν ευδοκιμούν τα εσπεριδοειδή, να έχουν οι άρχοντες πορτοκαλιές σε γλάστρες, μέσα σε στεγασμένους χώρους με τζαμαρίες, περισσότερο ως καλλωπιστικά φυτά παρά για τα φρούτα τους. Αυτοί οι χώροι λέγονται γαλλικά orangeries και τέτοιος χώρος ήταν και η Ορανζερί του Παρισιού πριν γίνει μουσείο.

  26. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    καλά τα έγραψες κι εδώ Νίκο μιας και το μπλογκ διαβάζεται από πολλούς (κι ας λέει γνωστός, πολλάκις αποπεμφθείς, σχολιαστής τις κακίες του…).

    Να μην αφήνουμε να δημιουργούνται καινούργια Λερναία και σε λίγο να τα βάλει και στην διδακτική ύλη ο Ελληνική Αγωγή..
    Που ξέρεις, με την υπουργό Παιδείας να έχει μιά (υπερ-)ταση 🙂 πατριωτισμού, και σε κανένα σχολικό βιβλίο/βοήθημα προσεχώς…

    Για τον Μονέ και τον Κλεμανσό σχετικά με τον «Πορτοκαλεώνα» και τα Νούφαρα κλπ. εδώ πάλι ο πολύ ενδιαφέρων σύνδεσμος (της Μαρίας από το νήμα της 07/12 – 404 πιατέλες μεζεδάκια) 🙂

  27. sarant said

    23-25 Σωστά.

  28. phrasaortes said

    Νομίζω πως είναι αρκετά χοντρό λάθος να παριστάνουμε ότι ο Βενιζέλος εκπροσωπούσε τον ελληνικό κοινοβουλευτισμό το 1919. Η περίφημη Βουλή των Λαζάρων προέκυψε με βασιλικό διάταγμα, το οποίο αυθαίρετα νεκρανέστησε την προηγούμενη Βουλή. Εξάλλου ο Βενιζέλος χρωστούσε την απόλυτη εξουσία του σε δύο στρατιωτικές επεμβάσεις των Γάλλων στην Θεσσαλονίκη και την Αθήνα, ενώ κατά την διάρκεια της θητείας του εξορίστηκαν πολιτικοί αντίπαλοι (όπως ο πρώην πρωθυπουργός Σπυρίδων Λάμπρος). Για παράδειγμα, στα εγκλήματα της βενιζελικής κυβέρνησης περιλαμβάνονται και ιδιαίτερα ειδεχθή εγκλήματα, όπως η σφαγή της Απειράνθου.

    Δυστυχώς, ιδιαίτερα μετά την άνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία, ο Βενιζέλος έχει εξελιχθεί σε ιερή αγελάδα, σχεδόν ισάξια με τον Αλέξανδρο Γ’ της Μακεδονίας. Με τον αγιοποιούμε, ωστόσο, όπως κάνει ο σημερινός Πρόεδρος της Βουλής, δικαιολογούμε πραξικοπήματα (σαν την «επανάσταση» του 1922) και αυταρχικές πρακτικές του χειρίστου είδους. Η συγκεκριμένη προσέγγιση είναι παρόμοια με αυτήν των ακροδεξιών, σε ό,τι αφορά την δικτατορία των Συνταγματαρχών. Στην πραγματικότητα, τέτοιες ανιστόρητες δηλώσεις υπονομεύουν, αντί να ενισχύουν, τον σχετικά εύθραυστο ελληνικό κοινοβουλευτισμό.

    2. Το πραξικόπημα στο Γουδί δεν συνδέεται άμεσα με την βενιζελική κυβέρνηση του 1917-1920, εφ’όσον εν τω μεταξύ είχαν μεσολαβήσει αρκετές κοινοβουλευτικές εκλογές.

  29. Νέο Kid said

    Εγώ μια απορία έχω. Μονέ ή Μανέ είναι το σωστό;
    Ίσως πρέπει να γίνει μια επερώτηση στη Βουλή…

  30. Ατακάμα said

    @ 28 H αναγωγή του Βενιζέλου ξεκίνησε ίσως και λίγο πριν το ΠΑΣΟΚ όταν η ηγεσία του τόπου επιδίωκε (και με το δίκιο της) να εκπέμψει ένα φιλοδυτικό και φιλοευρωπαϊκό χαρακτήρα. Στο πρόσωπο του Βενιζέλου βρήκε έτσι αυτή την έκφραση.
    Σε κάθε περίπτωση παρ΄όλο που ο Βενιζέλος υπήρξε όντως μέγιστος πολιτικός για την Ελλάδα η όλη βενιζελομανία που έχει επικρατήσει τις τελευταίες δεκαετίες όπου το οτιδήποτε ονομάζεται ή μετονομάζεται σε Ελευθέριος Βενιζέλος, έχει πράγματι καταντήσει εκνευριστική.

  31. Νέο Kid said

    Τα ορανζερί τα καθιέρωσε ο βασιλιάς Ήλιος . Ναι, αυτός που έκανε όλα κι όλα τρια(3) μπάνια στη ζωή του. Λε μπιχλ σε μουά!
    Αυτός είχε μανία με τα πορτοκάλια και μάλιστα σε κάθε γεύμα του υπήρχε το αγαπημένο του επιδόρπιο , καραμελωμένα πορτοκάλια ! Μπουκιά και 10 μονάδες ζάχαρο…

  32. Γιάννης Κουβάτσος said

    29: Μανέ, φυσικά! Ο παικταράς της Λιβερπουλάρας που «ζωγραφίζει στο γήπεδο». 😎

  33. Ατακάμα said

    @30 αναγωγή του Βενιζέλου σε ιερή αγελάδα****

  34. phrasaortes said

    31.

    Τα τρία μπάνια είναι μύθος. Όντως απέφευγαν το μπάνιο εκείνη την εποχή για ιατρικούς λόγους, αλλά τέτοιοι ακραίοι ισχυρισμοί είναι υπερβολική. Πάντως, ο Λουδοβίκος ΙΔ’ πέθανε 77 χρονών, οπότε ποιος ξέρει; Ίσως τα καραμελωμένα πορτοκάλια να είναι πιο ωφέλιμα από την μεσογειακή διατροφή…

  35. sarant said

    28 Βέβαια, και η Βουλή των Λαζάρων εκλεγμένη ήταν από τις μόνες ελεύθερες και δίκαιες εκλογές που είχαν προηγηθεί.

  36. Jago said

    Πολύ ξεκαρδιστικό το σημερινό. Αλλά μια που το λέτε πώς βγήκε η έκφραση «συνεννόηση Μάνος Λοΐζος»; Νομίζω είχε ξανασυζητηθεί εδώ.

  37. Monet said

    Disclaimer: Ακολουθεί σχόλιο που δεν θίγει την ουσία του άρθρου
    Για την ακρίβεια, στην Orangerie υπάρχει ειδικά διαμορφωμένη οβάλ αίθουσα, στο υπόγειο εάν δεν απατώμαι, όπου ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει τη συγκεκριμένη σειρά πινάκων. Οπότε η φράση σας «κύκλος πολλών πινάκων» αποκτά μια σχεδόν κυριολεκτική διάσταση, αφού ο θεατής βρίσκεται «περικυκλωμένος» από τους πίνακες.

  38. G.T. said

    Το φοβερό είναι ότι γνωρίζεις όλα αυτά τα πράγματα που δείχνουν την αλήθεια (ή ένα μέρος της) και ευτυχώς που έπεσε πάνω σου για να του τα τρίψεις στη μούρη.
    Θετικό είναι να ασχολείται ο Πρόεδρος της Βουλής και με ιστορίες αυτού του τύπου, θα πρέπει να προσέχει όμως (οι οι λογογράφοι του θα πρέπει να προσέχουν) ώστε να μην αναπαράγουν μεγαλοστομίες χωρίς περιεχόμενο.

  39. Costas Papathanasiou said

    7,9
    Ίσως, κατά βάθος, με πολλλά λόγια, ο αξιότιμος ΠτΒ, προσπάθησε απλώς να πει ότι ήρθε η ώρα να κάνουμε κι εμείς ένα Μουσείο της Φαιδράς Πορτοκαλέας, όπου θα εκθέτουμε τα λάθη μας για να γελάμε και να διδασκόμαστε ψυχωφελώς από αυτά…

  40. Ανδρέας Τ said

    @31, 34. Παραβλέπετε και άλλη μία καθημερινή ενασχόληση του μονάρχη. Γυμναστική εξάσκηση οριζοντιωμένη μετά συνοδείας χαριτόβρυτων υπάρξεων. Μήπως είναι αυτό η αιτία της μακροβιότητας του;

  41. ΚΑΒ said

    Καλημέρα σε όλους.

    Επομένως δε φταίει ο π.τ.Β. για όσα είπε αφού η κ. Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα Ομότιμη Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης,
    Διευθύντρια Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτζου έγραφε τα ίδια το 1917.

  42. Ανδρέας Τ said

    @41 Νομίζω ότι το 1917 είναι λίγο λάθος

  43. Reblogged στις anastasiakalantzi50.

  44. atheofobos said

    29
    Ο Μανέ ζωγράφιζε τέτοια πανέμορφα νούφαρα!

  45. ΚΑΒ said

    42. Βέβαια. Παρασύρθηκα από τα γεγονότα και πήγα 100 χρόνια πίσω.

  46. sarant said

    41 Η Λαμπράκη δεν γράφει τα ίδια. Δεν συνδέει τα δύο γεγονότα παρά μόνο με ένα «δεν είναι τυχαίο» που το αποδίδει μάλλον στο κλίμα της εποχής.

  47. Αντιγράφω από το SDNA :

    Στην καταγγελία της στο facebook ζητάει από την κ.Τσιλιγκίρη να δείξει το πτυχίο Οικονομολόγου που επικαλείται στο βιογραφικό της ότι έχει, σύμφωνα με όσα είχαν γίνει γνωστά από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, όταν γνωστοποιήθηκε η πρόσληψή της στη συγκεκριμένη θέση.

    Αναλυτικά η ανάρτηση της Αργυρώς Γιαννουδάκη:

    Κυρία Christina Tsiligkiri Χριστίνα Τσιλιγκίρη/Christina Tsiligkiri μαζί με το συμβόλαιο που συνάψατε με τον Ερασιτέχνη Ολυμπιακό για το πάρτι των οπαδών, θέλω να μου στείλετε και το πτυχίο Οικονομολόγου που επικαλείστε στο βιογραφικό σας σύμφωνα με τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού. Από ποιο Οικονομικό Πανεπιστήμιο αποφοιτήσατε και πότε; Βαθμό δεν θέλω μου αρκούν τα παραπάνω.

    Αξιότιμε Πρωθυπουργέ, Kyriakos Mitsotakis μιας και η κυρία Τσιλιγκίρη ήτο προσωπική σας επιλογή, πείτε μας σας παρακαλώ έχετε λάβει γνώση των ακριβών τίτλων σπουδών της ή αρκεστήκατε σε ότι δήλωσε;

  48. Alexis said

    #22, τέλος: Δεν ισχύει όμως πάντα Παναγιώτη. Τα σημερινά εγγόνια της γενιάς του εμφύλιου επιχειρηματολογούν ακόμα γι αυτόν με εμφυλιοπολεμικούς όρους και με τρόπο που μόνο «ψυχρή στάση» δεν δείχνει.

  49. ΣΠ said

  50. ΣΠ said

    Και έτσι να ήταν τα πράγματα, θαρρώ πως είναι κάπως τραβηγμένη από τα μαλλιά η σύνδεση ελληνικού κοινοβουλευτισμού και παρισινού μουσείου, μου θυμίζει λιγάκι τη σύνδεση ανάμεσα στον ελέφαντα και στο σκουλίκι στο γνωστό ανέκδοτο με τον καθηγητή της Βιολογίας.

    Εγώ πάλι θυμήθηκα αυτό το ανέκδοτο: https://www.misterfun.gr/anekdota/1356

  51. Georgios Bartzoudis said

    Συμβαίνει συχνά: Κάποιοι (ουκ ολίγοι) όταν βγαίνουν στα ΜΜΕ κλπ, θέλουν να πουν «εξυπνάδες», σώνει και καλά! Οι ίδιοι, αν είχαν τη …σοφία να εκφράζονται όπως αισθάνονται εκείνη τη στιγμή θα έλεγαν πολύ πιο …έξυπνα πράγματα. Κι αν μπλέξουν με καμιά καραβίδα θα είναι δική τους, φρέσκια και όχι … καταψυγμένη!

  52. Γιάννης Ιατρού said

    39: 👍😂
    41: 2017 …

    21 (24β): Νομίζω πως υπάρχει παρεξήγηση, η ΜΛΠ σε άλλο αναφέρεται όταν γράφει …Δεν είναι τυχαίο ότι ο Georges Clémenceau, … έπειθε τον ίδιο καιρό και για τον ίδιο σκοπό τον φίλο του Claude Monet να προσφέρει στο γαλλικό κράτος τις υπέροχες Νυμφαίες του…
    .
    Προφανώς αναφέρεται στο ότι ο Monet αρχικά (1918) προσέφερε (μόνο) δύο από τους πίνακες του και αργότερα ο Clémenceau τον έπεισε να δωρίσει περισσότερους κλπ. κλπ.

    …Le 12 novembre 1918, au lendemain de l’armistice, Monet écrit à Georges Clemenceau : «Je suis à la veille de terminer deux panneaux décoratifs, que je veux signer du jour de la Victoire, et viens vous demander de les offrir à l’Etat, par votre intermédiaire.»…

    …il semble que Clemenceau arrive à persuader Monet d’étendre ce don de deux panneaux à la totalité de l’ensemble décoratif. C’est en 1920 que la donation prend une forme officielle…

    Επομένως δεν υπάρχει, κατά την γνώμη μου, εδώ κάποιο «σπέρμα» του αναδυόμενου/υποψήφιου Λερναίου του κου ΠτΒ.
    Η ΜΛΠ το αναφέρει μόνο λίγο μπερδεμένα για τον μη έχοντα ακριβώς παρακολουθήσει την χρονική ακολουθία της αύξησης του αριθμού των πινάκων 🙂

  53. Γιάννης Ιατρού said

    52β ==> και στο 41 (46)

  54. Αὐγουστῖνος said

    Ἁλιευθὲν ἀπὸ τὸ ἐνυδρεῖον μὲ τοὺς μαργαρίτας τοῦ συμπαθοῦς κατὰ τὰ ἄλλα TVXS (τὸ λὶνκ https://tvxs.gr/news/i-apopsi-mas/rebrain-greece-na-gyrisoyn-stin-ellada-prin-ta-82-eisai-trelos):

    Ανέστειλε προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ στην Παιδεία για να προσλάβει ειδικούς φρουρούς στην πλέον ευάριθμη Αστυνομία της Ευρώπης εκτός ΑΣΕΠ και εκτός Πανελληνίων…

    Ἀφοῦ χρυσοί μου δὲν τὸ ἔχετε μὲ τὴ συγκεκριμένη λέξη, γιατί δὲν χρησιμοποιεῖτε μία ἀπὸ τὶς τόσες, ἁπλούστερες καὶ πολὺ πιὸ κοινές, ἐναλλακτικὲς ἐκφράσεις, ὅπως «πολυπληθῆ», «ὑπερβολικὰ στελεχωμένη», «ὑπερστελεχωμένη» κ.λπ.;

  55. https://www.youtube.com/watch?v=-GQabmd-AnM

  56. Γιάννης Κουβάτσος said

    Να μωρέ γιατί γδύνουν τους διαδηλωτές:για να τους πάρουν τα μπουφάν. Κρυώνουν οι άμοιροι…
    Είναι χειμώνας
    κι ο Βασιλάκης Καΐλας κρυώνει
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://policenet.gr/article/%25CE%25AD%25CE%25BD%25CF%2589%25CF%2583%25CE%25B7-%25CE%25B1%25CE%25B8%25CE%25B7%25CE%25BD%25CF%258E%25CE%25BD-400-%25CE%25BD%25CE%25AD%25CE%25BF%25CE%25B9-%25CE%25B1%25CF%2583%25CF%2584%25CF%2585%25CE%25BD%25CE%25BF%25CE%25BC%25CE%25B9%25CE%25BA%25CE%25BF%25CE%25AF-%25CF%2587%25CF%2589%25CF%2581%25CE%25AF%25CF%2582-%25CF%2587%25CE%25B5%25CE%25B9%25CE%25BC%25CE%25B5%25CF%2581%25CE%25B9%25CE%25BD%25CE%25AC-%25CE%25BC%25CF%2580%25CE%25BF%25CF%2585%25CF%2586%25CE%25AC%25CE%25BD&ved=2ahUKEwj8vu2R27LmAhXeQ0EAHYHXB6oQFjAAegQIBhAB&usg=AOvVaw2qYX9CwnCEUpN6O4joQGRp

  57. sarant said

    54 Κυρία, κυρία! Ο Αυγουστίνος μαρτυράει το παρακάτω!

  58. Γιάννης Κουβάτσος said

    56: Ωχ, λάθος νήμα! 😇

  59. Divolos said

    Νικοκύρη μήπως έχει ωριμάσει η ιδέα για το Βραβείο Χρυσό πέταλο (ή χρυσή καραβίδα θα συμπλήρωνα) που έλεγες παλαιότερα ότι το σκέφτεσε; Αυτά έχουν πολύ γέλιο (όπως και το βραβείο Κούλιτζερ που το πρότεινα σοβαρά τις προάλλες να καθιερωθεί, αλλά δεν βρήκε ανταπόκριση 😦 ).

  60. Πέπε said

    > > λέγεται το «Μουσείο του Πορτοκαλεώνα». Δεν θα σας το πω στα Γαλλικά γιατί είμαι Ηπειρώτης και η προφορά μου η Γαλλική θα με αμαυρώσει στην κρίση σας.

    Νομίζω πως ο Τασούλας εννοεί: «δε θα σας πω το όνομα στα γαλλικά γιατί δεν έχω καλή προφορά». Πολύ καλά, σεβαστό.

    Η καταγωγή του πού κολλάει; Δηλαδή οι γαλλικοί φθόγγοι είναι δυνατόν να παραχθούν από τα φωνητήρια όργανα ανθρώπων άλλης καταγωγής αλλά ειδικά των Ηπειρωτών όχι;

    Συχνά το να είσαι Ηπειρώτης (ή Θεσσαλός, Κύπριος, Κρητικός κλπ.) επηρεάζει το πώς προφέρεις τα ελληνικά. Φυσικά, στην πραγματικότητα ούτε αυτό είναι πρόβλημα: ναι ρε κύριος, έτσι το προφέρουμε στο χωριό μου, γράφει πουθενά ότι η μόνη σωστή προφορά είναι του δικού σου χωριού; Αλλά οκ, ας δεχτούμε ότι, έστω και κάκιστα, οι ιδιωματικές προφορές των ελληνικών είναι στιγματισμένες ως ενδείξεις χαμηλού κοινωνικού και μορφωτικού επιπέδου.

    Αυτό όμως δεν επηρεάζει στο ελάχιστο την προφορά των ξένων γλωσσών. Όσο κι αν απέχει η ηπειρώτικη προφορά από την πρότυπη ελληνική, και οι δύο απέχουν ακριβώς εξίσου από την πρότυπη γαλλική, ή από την μη πρότυπη, απλοποιημένη γαλλική για ξένους.

    (Χώρια απ’ όλα τα παραπάνω, η γνώμη μου είναι πως όταν μιλάμε ελληνικά και τύχει να παρεμβάλουμε μια-δυο λέξεις σε ξένη γλώσσα, το ορθό και το καλαίσθητο είναι να τις προφέρουμε ελληνοπρεπώς, εν προκειμένω «ορανζερί», ακριβώς όπως διαβάζεται αυτό αν το γράψουμε με ελληνικά γράμματα, όπως δηλαδή προφέρουμε το «καροσερί» και το «ταπισερί». Τώρα, αν αυτό το προφέρει διαφορετικά ένας Ηπειρώτης, ας το πει όπως ξέρει – γιατί δηλαδή θα έπρεπε να το εξαθηναΐσει;)

  61. Πέπε said

    Κοίτα να δεις που θα μου ξέφυγε κάποια λέξη που να την έχει χρησιμοποιήσει ο στρογγυλός μου φίλος ως ψευδώνυμο, κι εδά το σχόλιό μου περιμένει, λέει, έγκριση.

    Εν συντομία, έλεγα ότι αν δεν έχεις καλή προφορά στα γαλλικά δε φταίει που είσαι Ηπειρώτης, αλλά που δεν έχεις καλή προφορά στα γαλλικά.

  62. sarant said

    60-61 Δεν ξέρω για ποιο λόγο κρατήθηκαν αυτά τα δυο σχόλια. Μήπως κάποιο λάθος στα στοιχεία σου;

    Πάντως, επί της ουσίας, κι εμένα με παραξένεψε αυτό που είπε ο Τασούλας.

  63. Γιάννης Ιατρού said

    60: τε λες μωρε Πέπε; Για πες σσσσοκολάτα, πυτζζζάμες κλπ. Αλλά τι ξέρεις εσύ τώρα… 🙂

  64. Γιάννης Ιατρού said

    62β Θα ήθελε να αποφύγει να πει λέξεις όπως «Oranzerii» (Dojran), γκουγκίζεται 🙂 , μιάς αγροτικής οργάνωσης που ασχολείται με την παραγωγή πρώιμων λαχανικών στην περιοχή της λίμνης της Δοϊράνης, από την πλευρά της Δημ. της Βόρειας Μακεδονίας… (Η ετήσια παραγωγή είναι πάνω από 1.200 τόνους που κυρίως εξάγεται).

  65. Pedis said

    Ο Τασούλας έχει αυτογνωσία, ωρέ.

    Μην την πάθει σαν το Φρυδά που ειχε πει για το χιονοδρομικό της Πάρνηθας (?) «Σαμουνί το κάνατεδώ!» ;

  66. Pedis said

    Κάτι τέτοιοι τύποι παπά-τσέλιγκα που έχουν την εξουσία να βάζουν τους άλλους να ακούν τις διηγήσεις τους μου θυμίζουν τους περισσότερους διοικητές στο Στρατό. ‘Ανοιγαν το στόμα και έλεγαν-έλεγαν, μαλακίες στο σωρό. Αλλά πάντα διαδακτικές και ηθοπλαστικές.

  67. Μαρία said

    Οικιακά, χήρα, 69 χρόνων, μόνο δεξιά (ΝΔ)

  68. Γιάννης Ιατρού said

    67: Μόνο ΕΝΑ πρόσωπο μπορεί να γράφει έτσι 🙂 🙂

  69. … μια έκθεση ζωγραφικής που είχε οργανώσει στο Παρίσι ο Ελ. Βενιζέλος,
    ο οποίος Ελ. Βενιζέλος είναι τέκνο του ελληνικού κοινοβουλευτισμού, …

    Κάτι σαν
    Ελ. Γκρέκο

  70. Πέπε said

    Ε λοιπόν ναι κυρίες και κύριοι. Η λέξη που θα κρίνει αν το σχόλιό σας γίνεται άμεσα δεκτό ή πρέπει να λάβει έγκριση είναι αυτή που σημαίνει «άρρην καταγόμενος από βορειοδυτικό γεωγραφικό διαμέρισμα της ενδόξου μας πατρίδος». Ας τολμήσουν οι μεταλληνισταί να με αμφισβητήσουν, και θα δούνε πόσα απίδια βάνει ο σάκκος.

    Ανάθεμά σε στρογγυλέ μου φίλε, όσο κι αν λείπεις πάντα πάνω σου πέφτουμε! 🙂

  71. Πέπε said

    @62:
    Εγώ έχω ξαφνικά μια υποψία. Γιά να δούμε: Αν γράψω Ηπειρώτης, θα μου το κρατήσει;

  72. sarant said

    71 Μπίνγκο!

  73. Πουλ-πουλ said

    Το σχόλιο του Αθεόφοβου για την ομάδα Τέχνη, την επίδρασή της στην εξέλιξη της ελληνικής ζωγραφικής, και το άδοξο τέλος της, είναι κατά τη γνώμη μου η ουσία της υπόθεσης. Κατά τα λοιπά, οι παρλαπίπες των πολιτικών, τα σούπα μούπες έχουν τόση αξία, όση τα κουτσομπολιά γύρω από ένα τραπέζι φορτωμένο με καραβιδομακαρονάδες.

  74. ΣΠ said

    36
    Στο τέλος αυτού του άρθρου: https://sarantakos.wordpress.com/2009/10/10/loizospetalo/

  75. Spiridione said

    Προσπαθώ από περιέργεια να βρω να έναν πίνακα του Παρθένη: Αιών Περικλέους – Αιών Βενιζέλου. Παρουσιάστηκε σε μία έκθεση το 1920 και προκάλεσε αντιδράσεις. Αν μπορεί κανένας να τον βρει στο ίντερνετ

  76. leonicos said

    Ημουν στο Ζιβερνί φέτος το καλοκαίρι

    Πλήρωσα εισιτήριο, περπάτησα πολύ μέσα στον κήπο, σπανιως μ’ ενδιαφέρουν ι κήποι αλλά αυτός μού άρεσε, αλλά το υποτιθέμενο Μουσείο είναι μάλλον απογοητευτικό. Έκανα τον ‘καποιον’ εξηγώντας στος αλλους διάφορα, διότι έχει διάφορους πίνακες ούτε όλους του Μονέ ούτε όλους τόσο ‘προοδευτικούς’ και αγόρασα διάφορες χαζομάρες και μερικά μολύβια με αποτύπωση των νουφάρων.

    Η Νορμανδία αξίζει πολύ. Αλλά δεν θα πήγινα μόνο για το σπίτι του Μοέ, αν και το Ζιβερνί σαν χωριό αξίζει τον κόπο. Πολύ περπάτημα….

  77. leonicos said

    Η μυθολογία δεν έχει όρια. Κατασκεύασε έναν μύθο ο άνθρωπος. Μετά από τόσα χρόνια τι ενοχλεί ένας αναχρονισμός 9 μηνών, όσο μια εγκυμοσύνη.

    Και μια και είπα για εγκυμοσύνη.

    Το ξέρατε; Narrratio-num Appendix Αδέσποτα διηγήματα, νθ΄ Περὶ Πηνελόπης. Πηνελόπη γυνὴ γέγονε τοῦ Ὀδυσσέως. Τούτου δὲ πλανωμένου μετὰ τὸν Τρωικὸν πόλεμον, πολλοί τινες ἦλθον μνηστευσόμενοι τὴν Πηνελόπην. ἡ δὲ ἡμέραν ἐξ ἡμέρας ἀνεβάλλετο μηδενὶ θέλουσα γαμηθῆναι διὰ τὸ περιμένειν αὐτὴν τὸν Ὀδυσσέα, τὸ ἄνδρα αὐτῆς. Πάντες οὖν συμφρασάμενοι, συγγεγόνασιν αὐτῇ· ἡ δὲ ἐγκυ-μονήσασα ἔτεκε τον Πᾶνα, διὸ καὶ Πᾶν καλεῖται, ὅτι ἐκ πάντων ἐσπάρη. Ἕτεροι δὲ λέγουσι ὅτι πάνυ εὔμορφος καὶ σώφρων ἦν ἡ Πηνελόπη, καὶ διὰ τοῦτο ἠράσθη αὐτῆς ὁ Ἑρμῆς, καὶ μετεβλήθη εἰς τράγον καὶ ἐκνοήσας αὐτὴν μαγείᾳ, εἰς ἔρωτα αὐτοῦ ἐκίνησε. καὶ ὠχεύθη ὑπὸ τοῦ τράγου καὶ συνέλαβε καὶ ἔτεκε τὸν Πᾶνα. Τοῦτον δὲ ἐθεοποίησαν· οὗτος δέ ἐστιν ὁ Πὰν ὁ τραγόπους. Westermann. Westermann. Μυθογράφοι, Scriptores Poeticae Historiae Graeci, Westermann, Brunsvigae MDCCCXLII,

    Εδώ χαλάσανε την πίστη της Πηνελόπης. ΣΗΜ: Από το τελευταίο αυτό συμπεραίνουμε ότι α) η πορνογραφία, ως αφήγημα που αποσκοπεί να εξάψει τη φαντασία, δεν ανακαλύφθηκε χθες. β) οι αρχαίοι μυθογράφοι είχαν περίεργο χιούμορ· πρώτη φορά αναφέρεται ότι η σωφροσύνη αποτελεί προσόν για να ερωτευθεί ένας θεός μια θνητή.

    και ψάχνετε τα λάθη ενός προέδρου της Βουλης;

    Γι’ αυτό τον βάλανε προεδρο, για να τον εκθέσουν

  78. leonicos said

    6

    Τον πρόεδρο με το ρεκόρ ψηφων, κοροιδεύετε ρε;

    Πές τα Παίδις, να μην τα πω εγώ. Δεν τα ξέρω!

    Μη γελιόμαστε. Τον ψήφισαν διότι όλοι ξέρουν τα ίδια για τον Μονέ, τον κοινοβουλευτισμό και τον βενιζέλο.

    Στα δύο τελευταία, ομολογώ ότι χωλαίνω κι εγώ. Γι’ αυτό δεν μιλάω.

  79. leonicos said

    7

    Όχι. Θα λέγαμε Μουσεῖον ὁ Πορτοκαλεών

  80. spiral architect 🇰🇵 said

    Τεστ

  81. Γιάννης Ιατρού said

  82. spiral architect 🇰🇵 said

    Πείτε μου έναν ισχυρό λόγο που αυτός ο ακροδεξιός υπερψηφίστηκε απ’ όλα (πλην Λακεδαιμονίων) κόμματα της Βουλής.
    Έναν μόνο.

    http://teddygr.blogspot.com/2017/03/blog-post_29.html
    (Κεφαλάρι Κηφισιάς, σκάνδαλο Αλάσκα επί δημαρχίας του)

  83. sarant said

    82
    α) Δεν ξέρω γιατί σε έπιανε η παγίδα
    β) Δεν ξέρω, επίσης, γιατί τον ψηφίσαμε. Ίσως για να μη φανεί ότι κάνουμε «στείρα» αντιπολίτευση

  84. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Η όλη ιστορία, εκτός του καραβιδοπεριεχομένου της, είναι προ παντός ανόητη στο ‘δια ταύτα’: «Τα Νούφαρα», βρέθηκαν σ΄αυτό το σπουδαίο Μουσείο των Παρισίων επειδή ο Ελληνικός Λαός, μέσω του κοινοβουλευτισμού, είχε την ζωτικότητα να διαλέγει τέτοιες προσωπικότητες για να ηγούνται.
    Η συλλογιστική αυτή όχι μόνο είναι τραβηγμένη από τα μαλλιά (κατά τον Νικοκύρη) αλλά και μπάζει από 50 μεριές! [Κάποιος παλιότερος θα έλεγε θυμοσοφικά: Τι σχέση έχει ο φάντης με το ρετσινόλαδο;!]
    Ας φανταστούμε δύο ανάλογες αποφάνσεις, που θα μπορούσαν να ‘στηριχθούν’ σε παρόμοιο –αστήρικτο- σκεπτικό:
    – Αν π.χ. ο Ι. Μεταξάς είχε να επιδείξει μια επιτυχία Ελλήνων καλλιτεχνών στο εξωτερικό κατά τα χρόνια της δικτατορίας του (ίσως και να είχε, δεν ξέρω…) θα λέγαμε: ‘Η επιτυχία μας αυτή οφείλεται στο ότι ο Ελληνικός Λαός, μέσω του κοινοβουλευτισμού, είχε την ζωτικότητα να διαλέγει τέτοιες προσωπικότητες για να ηγούνται. [Ως γνωστόν ο Μεταξάς έλαβε ψήφο εμπιστοσύνης στην Βουλή το 1936, με ευρεία πλειοψηφία].
    – Ανάποδα: Κάποιος από τους υποστηρικτές της χούντας θα μπορούσε να ισχυριστεί: ‘Η ΑΕΚ το 1968 βρέθηκε στην κορυφή του ευρωπαϊκού μπάσκετ, επειδή ο Ελληνικός Λαός, είχε την ζωτικότητα να στηρίζει την επανάσταση της 21ης Απριλίου 1967’. [Σάμπως λίγα τέτοια παρόμοια ακούγαμε τότε;]

    Αστειότητες εις την ν-ιοστήν!
    Μάλλον, και το επιτελείο του ΠτΒ θα διαθέτει κάποιους ‘νεο-αρίστους’… (Εκεί θα υπήρχε εξαίρεση;).
    Αναρωτιέμαι όμως αν είχε από πριν διαβάσει αυτό το κείμενο ο ΠτΒ… Αν ναι, τότε κάτι δεν πάει καλά. Αν όχι, τότε ας επαναξιολογήσει τους συνεργάτες του. (σχ. 38)

  85. venios said

    Τρανό δείγμα του πολιτισμού του περίπου…

  86. Μαρία said

    83
    Και το ΚΚΕ ψήφισε κλασικά παρών.

  87. ΚΩΣΤΑΣ said

    Δεν είδα να αναρωτηθείτε και για τη Ζωή Κ., πώς πήρε τόσες ψήφους; 😪 Φυσικά και δεν θεωρώ τον Τασούλα καμιά εξέχουσα προσωπικότητα. Είναι παλιός στη Βουλή και έχει κοινοβουλευτική εμπειρία.

  88. Μαρία said

    87
    Και πηγαίνει και σε εκθέσεις ζωγραφικής.

  89. Καππαδόκης said

    Μού κάνει εντύπωση που ο κ. Σαραντάκος ασχολείται με ένα ασήμαντο πταίσμα του Προέδρου της Βουλής, ενώ είναι πασίγνωστο ότι ο Κωστάκης ο Τασούλας ευεργέτησε πρόσφατα τον φιλαράκο του κ. Σαραντάκου, Παντελεήμονα Μπουκάλα: Τον διόρισε Γενικό διευθυντή των εκδόσεων της Βουλής για τα 200 χρόνια του 1821.

    Ο 62χρονος μεσολογγίτης Μπουκάλας θα έχει επίσης και την γενική επιμέλεια του Ανθολογίου των Κλέφτικων Τραγουδιών. Την εισαγωγή στο Ανθολόγιο Κλέφτικων Τραγουδιών (πάλι με εντολή του Κωστάκη Τασούλα) θα γράψει ο γνωστός αριστερός καθηγητής Αλέξης Πολίτης, που πρωτοστατεί εδώ και χρόνια στους Αγώνες της Αριστεράς να μάς πείσει ότι ουδέποτε υπήρξε Κρυφό Σχολειό (όπως ισχυρίζεται η Αγία Εκκλησία μας) κι ότι ο Χορός του Ζαλόγγου είναι ένα πελώριο παραμύθι που κατασκευάστηκε 100 χρόνια αργότερα (βλέπε σχετικό σύγγραμμα Σχολής Μωραΐτη, σε επιμέλεια Αλέξη Πολίτη)…

    ΕΡΩΤΩ: Μήπως ο κ. Σαραντάκος τα τσούγκρισε με τον φιλαράκο του και μάς το κρύβει; Δεν εξηγείται αλλιώς η απρόκλητη επίθεση στον άκακο Τασούλα, που (αν και δεξιός) δίνει δουλειά στους μπολσεβίκους λογίους, γράφοντας στα παπάρια του τούς δεξιούς τοιούτους

  90. Pedis said

    Διότι αν δεν τον ψηφίζατε δεν θα είχαε πού να κρυφτείτε, θα ήταν σκάνδαλο να μην έπαιρνε ρεκόρ ψήφων αυτό το μοναδικό ταλέντο του ιστορικού μυθιστορήματος. Του εύχομαι να εκλεγεί και μέλος της Ακαδημίας και μάλιστα να γίνει πρόεδρός της να βγάζει λόγους με ακόμη μεγαλύτερη απήχηση και αποδοχή.

  91. Pedis said

    # 85 – ναι!

  92. Πέπε said

    Μιας και δεν ξέρω πόσοι από τους αργόσχολους μπολσεβίκους σχολιαστάς παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις περί το δημοτικό τραγούδι, ας μοι επιτρέψει ο στρογγυλός μου φίλος να τους ενημερώσω ότι ο Αλέξης Πολίτης είναι αυτή τη στιγμή από τους σοβαρότερους μελετητάς του. Δε μου φαίνεται παράλογη η επιλογή του ως συντάκτη της εισαγωγής στα κλέφτικα.

  93. Αὐγουστῖνος said

    Μία-μία χάνονται οἱ παλιές, κλασσικὲς στερεότυπες ἐκφράσεις, ὅπως «ὁ ἕτερος Καππαδόκης», ποὺ πολὺ σύντομα θὰ εἶναι ἀπαγορευμένο εἶδος. Ἐδῶ στὸ ἱστολόγιο ἀγωνιζόμαστε γιὰ τὸν στόχο τῶν πέντε ἑκατομμυρίων, ἀλλὰ ὑπάρχουν καὶ μερικοὶ ποὺ πασχίζουν τὸ ἀκριβῶς ἀντίθετο: νὰ συρρικνώσουν τὴ γλώσσα, βάζοντας στὸν πάγο τὴ μία λέξη μετὰ τὴν ἄλλη.

  94. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα κι απ΄εδώ,

    Αυγουστίνε, σωστά λές. Απ΄την άλλη βγαίνουν στην κυκλοφορία καινούργιες, να δούμε αν θα μακροημερεύσουν/καθιερωθούν.
    Τα πάντα ρει που έλεγαν οι ακόμα πιό παλιοί 🙂

  95. Χαρούλα said

    Πωπωπωπω! Ευτυχώς δεν το διάβασα από χθες βράδυ…. Θα είχα χάσει τον ύπνο μου!!! Μάλωσαν Σαραντάκος-Μπουκάλας;;;; Κι αν ναι, ποιό ήταν το αποτέλεσμα;;; var υπήρχε;;;; Πρωτοχρονιάτικες ευχές θα ανταλλάξουν;;; Τι είναι κι αυτό που μαθαίνω πρωί-πρωί!!!😅😂😜

    Καλημεεεέρα!

  96. spiral architect 🇰🇵 said

    Το ΚΚΕ ψήφισε «παρών» γιατί στη διαδικασία εκλογής του ΠτΒ δεν υπάρχει επιλογή ‘»Οχι».
    Όνομα υποψηφίου ή παρών.

  97. spiral architect 🇰🇵 said

    Σπαμ!

  98. sarant said

    95 Μην τον ακούς.

    97 Αλλο δικό σου δεν έχει πιαστεί

  99. Dong-ho Spiros Merimanis said

    29
    καί οι δύο υπάρχουν ο ΚΛοντ Μονέ για τον οποίο μιλάμε και ο Εντουάρ Μανέ που πέθανε νέος

    55
    το 1919 ο Βενιζέλος δεν ήταν ιερή αγελάδα ούτε διχαστικός, ήταν ο πρωθυπουργός της δεύτερης ελληνικής δημοκρατίας,
    το τραγούδι «της αμύνης τα παιδιά» που έβαλε ο Γιάννης Μαλλιαρός δείχνει πολύ καλά το κλίμα της εποχής

  100. Νέο Kid said

    99. Μα είστε βέβαιος; Και τα δύο σωστά;
    Τουλάχιστον πιστεύω να συμφωνούμε ότι το σωστό τελικά είναι Ιράκ κι όχι Ιράν.

  101. ΣΠ said

    100
    Κιντ, είδες τι γίνεται αν δεν βάζεις emoji; Δεν έχεις ακούσει για τον νόμο του Poe;

  102. Νέο Kid said

    101. 😜 Ναι, αλλά έγραψα για Βουλή και επερώτηση, didn’t I ?
    Υπάρχει καλύτερο και φαιδρότερο ημότζι από αυτή την αναφορά; ☺️

  103. Gmich said

    Είτε μόνος του το επινόησε είτε κάπου το διάβασε και το υιοθέτησε δείχνει πόσο λίγος είναι. Και με αυτή την ρηχή νόηση περιμένουμε να ασκεί τα υψηλά καθήκοντα του ΠτΒ. Αυτές τις φαντασιώσεις αυτού του ΠτΒ καλά θα κάνουν οι επόμενες γενιές να τις διαγράφουν από τις κληρονομιές του Ελληνικού κοινοβουλευτισμού γιατί δεν εγγυώνται καλές προοπτικές.

  104. Θυμήθηκα τώρα και προηγούμενους κοινοβουλευτικούς γίγαντες…
    Hellenic Parliament Stars (feat.Tarsecha) – The Sea The Sea!

  105. Μαρία said

    Πολύδωρας με Μπογδάνο.

  106. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    82β Προσωπικά διαολίστηκα. Έχει κι ένα μόνιμα υποδορίως ειρωνικό ύφος. Μπορεί να ΄ναι κι η καμωσά του αλλά πάντως αυτή η πατατιά του πορτοκαλεώνα αισθάνομαι ότι του άξιζε. Έδειξε τα καντάρια του ανδρός. Όχι για το λάθος καθ΄εαυτό αλλά για την προχειρότητα και τη ελλαδοβαρεμένη σύνδεση

    86 Μετά το Σαρτζετάκη, φυσά και το γιαούρτι

  107. Χαρούλα said

    #105
    Μαρία σ’ευχαριστώ πολύ! Μου έφτιαξες την μέρα!

    Ε, ρε, τι ψηφίζουμε!!!

  108. Αγγελος said

    (99) Ε όχι και της δεύτερης ελληνικής δημοκρατίας το 1919!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: