Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ο Μποστ και οι λαπάδες

Posted by sarant στο 9 Ιανουαρίου, 2020


Πήγα τις προάλλες στο θέατρο Θησείον και είδα τη Μήδεια του Μποστ, σε διασκευή και σκηνοθεσία του Νικορέστη Χανιωτάκη.

Βρήκα πολύ διασκεδαστική την παράσταση, πολύ κεφάτη -με τον Μάκη Παπαδημητρίου να είναι θαυμάσιος στον ρόλο της Μήδειας, ενώ κι ο Γεράσιμος Σκαφίδας έπαιζε γυναικείο ρολο, την Τροφό, με δυο υπερμεγέθη μαστάρια· αξύριστος ο ένας, με γένια ο άλλος. Πολύ καλή και η Μίνα Αδαμάκη στον ρόλο της καλόγριας Πολυξένης.

Δεν φαίνεται πολύ καλά στη φωτογραφία, αλλά ο θρόνος της Μήδειας στο βάθος είναι κέλυφος μυδιού ενώ μύδια υπάρχουν και πάνω στη σκηνή.

Εύκολο λογοπαίγνιο, θα πείτε. Πάντως η παράσταση είναι μια ομοβροντία από λογοπαίγνια, είτε του Μποστ είτε της διασκευής, ενώ επίσης βρήκα εξαιρετική την κίνηση των ηθοποιών, που συνεχώς επιδίδονται σε μελετημένους «αυτοσχεδιασμούς» (χρειάζονται εδώ τα εισαγωγικά).

Στη Μήδεια ο Μποστ παίζει με τα ομόηχα. Όπως στη Φαύστα έχει τον Παναγιώτου που πούλησε το γιο του (ή το γιοτ του) έτσι στη Μήδεια έχει τον Κρητικό μνηστήρα της Πόλυς που είναι κριτικός καθώς και τους δυο παπάδες (ο ένας είναι επώνυμο).

Να πούμε επίσης, για όσους δεν έχουν δει το έργο, ότι ο Μποστ παρωδεί ασύστολα τη Μήδεια του Ευριπίδη, αλλά παίρνει το ελεύθερο να βάλει στην υπόθεση και τον Οιδίποδα στον Κολωνό.

Αλλά εμείς εδώ δεν θεατρολογούμε -δεν εχω ούτε τα φόντα ούτε τη διάθεση να κάνω θεατρική κριτική, αρκεί να πω ότι χάρηκα τις δυο ώρες που πέρασα στο Θησείον.

Μίλησα πιο πάνω για διασκευή. Δεν θυμόμουν καλά την κλασική παράσταση του 1993 κι έτσι δεν μπορώ να ξέρω σε ποια σημεία επενέβη ο Χανιωτάκης που έχει κάνει τη διασκευή του κειμένου, πάντως υπήρχαν αναφορές σε πράγματα που δεν είχαν εμφανιστεί ή δεν είχαν διαδοθεί το 1993, όπως τα κινητά τηλέφωνα, που πρέπει να είναι νεότερη προσθήκη. Αλλά και το σημείωμα του σκηνοθέτη στο πρόγραμμα της παράστασης είναι γραμμένο εμμετρο, σε μποστιάζοντες δεκαπεντασύλλαβους.

Καναδυό μέρες μετά την παράσταση, συζητούσα με έναν φίλο εκδότη, σαράντα χρονών -άρα, σε άλλη γενιά. Του είπα για την παράσταση και για τις προσθήκες στο κείμενο και αναρωτήθηκα αν το νεότερο κοινό αναγνώριζε την ατάκα «λαπά ποιητή» που την επαναλαμβάνει καναδυό φορές η Μήδεια απευθυνόμενη στον Ευριπίδη (εμφανίζεται κι αυτός στο έργο του Μποστ).

Σε κάποιο σημείο μάλιστα, του λέει:

Λαπά, ρουφιάνε ποιητά, κάθαρμα Ευριπίδη
που ήρθες, πέταξες μπηχτές και μ’ έκανες σκουπίδι.

Στην αρχική παράσταση αυτά τα λόγια λέγονταν τραγουδιστά (σε μουσική του Βασίλη Δημητρίου) και δεν χάνουμε τίποτα να ακούσουμε το απόσπασμα:

Στη διασκευή του Χανιωτάκη δεν λέγονται τραγουδιστά τα λόγια και δεν δίνεται τόση έμφαση στο σημείο αυτό, αλλά πάντως, όπως είπα, ακούγεται κάμποσες φορές η ατάκα για τους λαπάδες ποιητές.

Επανέρχομαι στη συζήτηση με τον φίλο μου. Όταν του ανέφερα τους στίχους αυτούς, φάνηκε ν’ απορεί για την απορία μου. «Γιατί να μην ξέρουν οι νεότεροι τι θα πει λαπάς; Φυσικά και το ξέρουν, λαπάς είναι ο νερόβραστος άνθρωπος, ο πλαδαρός».

Αλλά εγώ δεν εννοούσα (μόνο) αυτό. Δεν εννοούσα πως οι νεότεροι δεν καταλαβαίνουν τι σημαίνει το «είσαι λαπάς», αλλά αναρωτιόμουν αν οι νεότεροι ξέρουν για ποιο λόγο ο Μποστ επιμένει ειδικά στο «ποιητής λαπάς» και το λέει και το ξαναλέει.

Και στο σημείο εκείνο κατάλαβα πως ο φίλος μου, γεννημένος το 1980, δεν ήξερε ή δεν θυμόταν ότι κάπου κάποιος κάποτε είχε αποκαλέσει «λαπάδες» τους ποιητές και ότι αυτό έγινε παροιμιώδες και το ξέρουν (αν δεν πέφτω έξω) πολλοί από τους μεγαλύτερους.

Αν είστε μεγαλύτερος από μένα ή της δικιάς μου γενιάς ή λίγο νεότερος θα θυμάστε μάλλον ποιος είναι αυτός ο κάποιος. Είναι ο πολιτικός Σωτήρης Κούβελας, που διετέλεσε δήμαρχος και βουλευτής Θεσσαλονίκης και υπουργός με το κόμμα της ΝΔ, ο οποίος, στις αρχές της δεκαετίας του 1990 σε μια συνέντευξή του είχε πει (αν θυμάμαι καλά), θέλοντας να δείξει ότι ο πολιτικός πρέπει να είναι σκληροτράχηλος και να αντεχει στα χτυπήματα, «αν ήμουν κανένας λαπάς, θα γινόμουν ποιητής».

Τι ήταν να το πει, του κόλλησε διά βίου, όπως κόλλησε η κότα στον Τσάτσο ή το Μαζί τα φάγαμε στον Πάγκαλο ή η μισή Αθήνα στον Τατσόπουλο. Γράφτηκαν τότε, επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη πατρός, αμέτρητα παραπολιτικά σχόλια, επιθεωρησιακά νούμερα, έγιναν γελοιογραφίες -κι αυτά σε μια εποχή που δεν υπήρχε πρακτικά Διαδικτυο όπως το ξέρουμε, ούτε κοινωνικά μέσα.

Επειδή ακριβώς το 1991-2 (τότε πρέπει να ειπώθηκε η φράση για τον λαπά) δεν υπήρχε αναπτυγμένο Διαδικτυο στην Ελλάδα, δεν βρίσκω την αυθεντική φράση του Κούβελα, αλλά μόνο αναφορές σε αυτήν από άλλους. Βρίσκω πάντως μεταγενέστερη συνέντευξή του, στην οποία γίνεται η εξής στιχομυθία:

ΕΡ.: Τελικά οι ποιητές είναι περισσότερο «λαπάδες» από τους πολιτικούς;

ΑΠ.: Οι πνευματικοί άνθρωποι κατάλαβαν και την τυπογραφική αβλεψία και την εμπάθεια που περιέχει αυτή η ιστορία.

Δεν ξέρω αν ο Κούβελας εννοεί κυριολεκτικά την τυπογραφική αβλεψία δηλαδή αν θεωρεί ότι από τυπογραφικό λάθος του αποδόθηκε αυτή η φράση. Έχει ένα δίκιο να διαμαρτύρεται διότι δεν είπε «οι ποιητές είναι λαπάδες» όπως συχνά βλέπουμε τη ρήση του, αλλά κάτι σαν «αν ήμουν λαπάς θα γινόμουν ποιητής» ή «κανας λαπάς είμαι, να μου αρέσει η ποίηση» -αλλά εδώ που τα λέμε δεν διαφέρουν πολύ όλα αυτά.

Τέλος πάντων, ο άνθρωπος έχει πλέον αποσυρθεί από την πολιτική, έχοντας κληροδοτήσει με γονική παροχή τη βουλευτική του έδρα στον γιο του Δημήτρη. Πάντως, όπως είπα, πολλοί λένε ακόμα και στις μέρες μας για τους λαπάδες του Κούβελα -παράδειγμα ο φίλος Παντελής Μπουκάλας, σε προπέρσινη επιφυλλίδα του. Από την άλλη, οι νεότεροι, σαν τον σαραντάχρονο φίλο μου, αγνοούν στην πλειοψηφία τους το ρητό, ίσως μάλιστα και τον πολιτικό που το είπε.

[Παρενθεση. Ο φίλος Παντελής, όπως και άλλοι που αναφέρονται σήμερα στην κουβέλεια ρήση, υπονοούν ότι αυτό ειπώθηκε όταν ο Κούβελας ήταν υπουργός Πολιτισμού. Αλλά ο Κούβελας κατείχε αυτή την υπουργική θέση μόνο για 3 μήνες, το 1989-90, επί Οικουμενικής. Η δική μου εντύπωση είναι πως το είπε αργότερα, όταν ήταν υπουργός του Μητσοτάκη, το 1991-3. Όποιος θυμάται πιο καλά, ας μας διαφωτίσει].

Να κλείσουμε με τα λεξιλογικά μας. Ο λαπάς, ως λέξη, είναι δάνειο από τα τουρκικά (lâpa). Είναι βέβαια το ρύζι, αλλά το ρύζι που το παραβράζουμε σκόπιμα, ώσπου να χυλώσει. Ο λαπάς κάνει πολύ καλό όταν έχουμε βαρυστομαχιά, γαστρεντερίτιδα και άλλα κοιλιακά προβλήματα ακριβώς επειδή δεν ερεθίζει το ήδη ερεθισμένο στομάχι -αλλά ακριβώς γι’ αυτή του την ιδιότητα έχει πάρει τις μεταφορικές σημασίες που είπαμε, και λέγεται για ανθρώπους νωθρούς, πλαδαρούς, μαλθακούς ή που δεν παρουσιάζουν κανένα ενδιαφέρον. Πού τον βρήκες αυτόν τον λαπά και τον αρραβωνιάστηκες; λέει το ΛΚΝ ως παραδειγματική φράση.

Τον αγαπημένο μου Λαπαθιώτη, που τον μνημονέψαμε και χτες, θα τον είχαν κι αυτόν αποκαλέσει ‘λαπά’, καθώς όχι μόνο ήταν λεπτεπίλεπτος, όχι μόνο ήταν ποιητής, αλλ’ άρχιζε και το όνομά του από τις ίδιες δυο συλλαβές.

Αλλά τους ποιητές γενικά και τον Λαπαθιώτη ειδικά θα τους απαγγέλλουμε και θα τους διαβάζουμε κι όταν θα έχουμε ξεχάσει εντελώς τους υπουργούς γενικά και τον κ. Κούβελα ειδικά. Εκδικούνται και οι λαπάδες, βλέπετε.

 

 

77 Σχόλια to “Ο Μποστ και οι λαπάδες”

  1. Ο Παναγιώτου με το γιωτ του νομίζω είναι από το «Ρωμαίο και Ιουλιέτα», σίγουρα όχι από τη Φαύστα.
    Από τη Μήδεια, το αγαπημένο μου κομμάτι είναι εκεί που βγαίνει ο χορός, πετάει κάτι ακατάληπτα αρχαία, και ξαναμπαίνει μέσα, οπότε η Μήδεια γυρνάει και λέει δεν θυμάμαι σε ποιον κάτι του στιλ (πάντα σε στίχο): «τώρα μπορείς να μου πεις γιατί βγήκαν, είπαν αυτά και πάλι μέσα μπήκαν;» 🙂

  2. Είναι ενδιαφέρον ότι ο Κούβελας συνδέθηκε άπαξ και δια παντός με τον λαπά (άντε για τους Σαλονικιούς και με την τρύπα του, στο Συντριβάνι) σε μια εποχή που δεν υπήρχαν σόσιαλ μύδια (ή μήδεια). Σήμερα θα γινόταν φαντάζομαι πολύ μεγαλύτερο τζέρτζελο, αλλά ίσως και θα ξεχνιόταν ευκολότερα.

  3. Λεύκιππος said

    Ο Μποστ και οι λαμπάδες; Ειπα κι εγώ, χριστιανεψε κι ο Μπόστ;

  4. LandS said

    «Αλλά τους ποιητές […] θα τους απαγγέλλουμε και θα τους διαβάζουμε κι όταν θα έχουμε ξεχάσει εντελώς […] τον κ. Κούβελα…»

    Το ότι ο σαραντάρης νεαρός αγνοούσε την Κουβέλεια ρήση και πιθανώς τον ίδιο, δείχνει πόσο αλήθεια είναι αυτό.

    Τη πρώτη φορά που το άκουσα (το διάβασα δηλαδή) ήταν για τον Αρχιμήδη που δεν μάθαμε ποτέ το όνομα του στρατιώτη που τον σκότωσε και, ακόμα πιο χαρακτηρηστικά, χρειαζόμαστε να ανοίξουμε βιβλίο για να θυμηθούμε το όνομα του στρατηγού που άλωσε τις Συρακούσες.

  5. Καλή χρονιά (έστω και αργοπορημένα)!

    Σε αυτή τη νεοορθόδοξη λαπαδολογία του Ζουράρι (Ιούνιος 1992) αναδημοσιεύεται διαμαρτυρία 35 ποιητών και καλλιτεχνών από τις 15 Μαΐου 1992 – λογικά λίγο μετά τις δηλώσεις περί λαπά:
    https://www.4troxoi.gr/4tlibrary/article.php?year=1992&month=6&issue=106&cat=%CE%A0%CF%81%CF%8E%CF%84%CE%B5%CF%82%20%CF%83%CE%B5%CE%BB%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CF%82&number=2941

    Ο Κούβελας αναφέρεται ξεκάθαρα με την ιδιότητα του πρώην υπουργού. Ο Ζουρ τον αποκαλεί συχνά «καρντάσι» και τον περιμένει για εκκλησιασμό στην Αγία Σοφία Θεσσαλονίκης 🙂 , άρα ο πολιτικός διατελούσε τότε δήμαρχος.

    Επίσης ο Κούβελας έχει μείνει στην ιστορία και για το μαλλί του («αφήνω Κούβελα») και για τον μπασκετμπολίστα γιο του (σκληρός, ατσούμπαλος και τίμιος σέντερ).

  6. Υγ. Για τους νεότερους που ίσως δεν ξέρουν πώς ήταν ο Κούβελας, «αφήνω Κούβελα» για τους άντρες = «αφήνω Παναγιωταρέα» για τις γυναίκες. 🙂 🙂

  7. Reblogged στις anastasiakalantzi50.

  8. Aghapi D said

    Καλημέρα
    Αντιγράφω από https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CF%89%CF%84%CE%AE%CF%81%CE%B7%CF%82_%CE%9A%CE%BF%CF%8D%CE%B2%CE%B5%CE%BB%CE%B1%CF%82

    Ο Κούβελας ως Δήμαρχος κατήργησε το 1986 τον εορτασμό της επετείου απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης από τον ΕΛΑΣ με την εκδίωξη των ναζιστικών στρατευμάτων την 30ή Οκτωβρίου 1944.

    Συγκρότησε ομάδα συμβούλων από καθηγητές και υπαλλήλους του Δήμου Θεσσαλονίκης, με επικεφαλής τον καθηγητή Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης Προφυλλίδη, που αφιλοκερδώς συνέταξαν τα πρώτα τεύχη δημοπράτησης και κατασκευής του έργου. Στις αρχές Οκτωβρίου 1988, προχώρησε στην εκσκαφή για το πρώτο πιλοτικό τμήμα υπόγειας σήραγγας του Μετρό.

    Η κατασκευή αυτή, που ονομάστηκε εκ των υστέρων από τους Θεσσαλονικείς «τρύπα του Κούβελα», κρίθηκε άσκοπη από τον νέο σχεδιασμό του μετρό, ενώ ο ίδιος ο τότε φορέας υλοποίησης του έργου, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη περίοδο απλώς «σχεδιασμό του μετρό».

    Παράλληλα, λόγω της ύπαρξης της σήραγγας δημιουργήθηκαν προβλήματα. Ένα από αυτά ήταν η άυξηση της στάθμης των υδάτων στα θεμέλια της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στα οποία εντοπίστηκε σκουριά. Από τότε λειτουργούν καθημερινά αντλίες που απομακρύνουν τα νερά

  9. leonicos said

    Έχω δει και τις δύο παραστάσεις

    Η σύγχρονη είναι καλύτερη. όχι επειδή είναι σύγχρονη, αλλά θεατρικά καλύτερη, πιο εντυπωσιακή και πιο θορυβώδης. Ο Μποστ στηριζόταν πο πολύ στον λόγο του, και γι’ αυτό οι σκηνοθεσίες που επέτρεπε ήταν πιο ‘κομ-ιλ-φο’. Σήμερα το θέατρο είναι αλλιώς

  10. Είναι κάτι επίθετα που παίζουν με τον τόνο
    κι αλλάζουν την κατάληξη, σ’ αυτά διαφέρουν μόνο
    ποτέ μου δεν ξεχώρισα Κούβελο από Κουβέλη
    και για κανέναν απ’ τους δυο, καθόλου δεν με μέλλει

    αντίθετα τρελλαίνομαι για ένα ωραίο τοστ
    ζαμπόν, τυρί, λίγο αυγό και να διαβάζω Μποστ

  11. leonicos said

    Περί Κούβελα…… @@@@ με!

  12. Υγ. 2 (διόρθωση προηγουμένων) : Μπέρδεψα ανεξήγητα τις ημερομηνίες θεωρώντας ότι το 1992 ο Κούβελας ήταν ακόμα δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Όπως σωστά σημειώνει ο Νικοκύρης, ήταν υπουργός στην κυβέρνηση Μητσοτάκ.

  13. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    4 Κάποιοι βέβαια τα καταφέρνουν 🙂
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%97%CF%81%CF%8C%CF%83%CF%84%CF%81%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%82

  14. voulagx said

    Ο Κουβελας ειπε την λαπαδια του οταν ηταν υπουργος Προεδριας (1991-93) οπως προκυπτει κι απο το λινκ του #5, απ’ οπου δυο αποσπασματα:

    Α) «Περιμένοντας μάταια ως τώρα μια κάποια αντίδραση της
    πολιτικής ηγεσίας του τόπου στην πρωτοφανή ασχημία του πρώην
    υπουργού Πολιτισμού Κούβελα, κι επειδή αυτή η σιωπή καθιστά
    συνένοχο όλον τον πολιτικό κόσμο και δημιουργεί οδυνηρό
    προηγούμενο στις σχέσεις Πολιτικής Εξουσίας και Πολιτισμού,
    καταθέτουμε αυτήν την καταγγελία, σήμερα 15 ΜαΪου 1992, αντί
    στεφάνου στην μνήμη του ποιητή Νίκου Γκάτσου_.»
    Και
    Β) «Αυτά, που είπες, κι είσαι και Υπουργός του Ελληνικού λαού,
    δηλαδή υπό το έργο του, διάκονός του, είναι άγρια.»

  15. sarant said

    Kαλημέρα, από το Δουκάτο πλέον. Ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    5 Καλή χρονιά ξάδερφε.

    5-14 Οπότε, μάλλον καλά θυμόμουν, θα το είπε άνοιξη 1992

    Υπάρχει και σχόλιο από το Τουίτερ, με έρευνα στα πρακτικά της Βουλής. Την 7η Μαΐου 1992 αναφέρεται σαν εσχάτως διατυπωμένη η φράση «ένας πολιτικός δεν μπορεί να είναι λαπάς, αλλιώς θα ήταν ποιητής»

  16. Divolos said

    Ήταν καλοκαίρι του 1994. Έμαθα ότι έρχεται στο Βόλο η Μήδεια του Μποστ λέει, εγώ Ευριπίδη ήξερα, τέλος πάντων μάλλον θα είναι ο σκηνοθέτης σκέφτηκα και κανόνισα να πάω να την δω με την τότε κοπελιά, που δεν γούσταρε καθόλου κουλτούρα (είχε και πικρή εμπειρία από κάτι κουλτουριάρικες ταινίες που την είχα τραβήξει με το ζόρι). Και βλέπουμε την Μήδεια του Μποστ. Και δεν μας έμεινε άντερο απ’ τα γέλια. Είχε και τον Βόλο σε πρώτο πλάνο. Και βγήκα κι από πάνω. Οτι και καλά ήξερα ότι ήταν κωμωδία και της έκανα πλάκα. Κι έμαθα και τον Μπόστ.

    ΥΓ1: Σιγά μην την θυμόμουν την χρονιά. Το βρήκα στο σάιτ της θεατρικής εταιρίας στοάς. Αυτοί είχαν ανεβάσει την παράσταση τότε.

    ΥΓ2: Την κανονική Μήδεια την είδα τελικά μετά από χρόνια όταν ήρθε περιοδία με την Καραμπέτη.

    ΥΓ3: Καλή χρονιά σε όλους, μιας και έχω να σχολιάσω από πέρυσι 🙂

  17. καλημέρα,
    Τον Κουβελα, τον έκανε γνωστό στην υπόλοιπη Ελλάδα ο Πανούσης με ένα τραγούδι του που στο ρεφρεν επαναλάμβανε συνέχεια «Κου Κου Κου Κούβελας, νέες ιδέες» – δεν θυμάμαι πιο.
    Από εκεί και μετά έγιναν γνωστές οι σαχλαμάρες που έκανε και γίναμε παναλλαδικά ρεζίλι….
    «…..έχοντας κληροδοτήσει με γονική παροχή τη βουλευτική του έδρα στον γιο του Δημήτρη….»
    Σιγά μην πήγαινε χαμένη…. 🙂
    καλημέρες

  18. Παναγιώτης Κ. said

    Άσκηση για μαθητές Α΄Λυκείου:
    Θεωρήστε το σύνολο Λ των…λαπάδων και το σύνολο Π των ποιητών. Να εξετάσετε την τομή τους.
    Σχολιάστε τις απαντήσεις. 🙂

  19. Μαρία said

    18
    Γιατί Λυκείου; Εσύ θεωρία συνόλων διδάχτηκες στην Α Γυμνασίου 🙂

  20. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  21. Avonidas said

    Καλημέρα.

    Κι εγώ ειμαι γεννημένος το 1980 και αγνοούσα τη ρηση του Κούβελα, αν και τον ιδιο τον Κούβελα τον θυμάμαι από κάποιες ατάκες του Λαζόπουλου στους Μήτσους. Αλλά δεν ειναι θέμα ηλικίας, γιατί θυμάμαι πολύ καλά τα σχετικά π.χ. με τον Μητσοτάκη που παρωδηθηκαν («σε 10 χρόνια θα το χουμε ξεχασει», «γιατί να το κρυψωμεν, αλλωστε» κλπ. ). Νομιζω το κρισιμο στοιχειο ειναι ποσο επιασε και ποσο παρωδηθηκε μια ατακα, ειδικά στην τηλεοραση, τα μετεπειτα χρόνια. Ελάχιστοι θυμουνται αυτα που απλως ερχονται στην επικαιροτητα και μετα σβηνουν.

  22. Αγγελος said

    Τη ρήση του Κούβελα δεν την ήξερα ούτε εγώ.
    Αλλά αν λέτε για νέους, ούτε τον Μποστ δεν ξέρουν!
    Το διαπίστωσα πριν από λίγα χρόνια σε ένα φιλικό σπίτι, όπου γιόρταζαν πατέρας (συνομίληκός μου) και γιος (τριανταπεντάρης) και είχε μαζευτεί πολύς κόσμος, με σαφή bimodal (πώς λέγεται ελληνικά;) ηλικιακή κατανομή. Οι νέοι βρίσκονταν κυρίως στο άλλο δωμάτιο, ενώ το πικαπ είχε μόλις παίξει τη Νήσο των Αζορών. Ζήτησα να κάνουν μια στιγμή ησυχία και τους ρώτησα ποιος ήξερε τον Μποστ. Από δεκαπέντε περίπου άτομα, ΕΝΑΣ τον ήξερε, κι αυτός ως στιχουργό του τραγουδιού! (Ίσως να είχε δει τη θήκη του δίσκου…)
    Όχι, δεν θα θρηνήσω την αμορφωσιά της επόμενης γενιάς. Απλώς θα παρατηρήσω sic transit…

  23. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    21/22 Στην ηλικία είμαι κάπου ανάμεσα 🙂 και την περίπτωση τη θυμάμαι, είχε γίνει μεγάλος ντόρος τότε.

  24. Avonidas said

    Τη πρώτη φορά που το άκουσα (το διάβασα δηλαδή) ήταν για τον Αρχιμήδη που δεν μάθαμε ποτέ το όνομα του στρατιώτη που τον σκότωσε και, ακόμα πιο χαρακτηρηστικά, χρειαζόμαστε να ανοίξουμε βιβλίο για να θυμηθούμε το όνομα του στρατηγού που άλωσε τις Συρακούσες.

    Κι όμως, ειναι μεσα απο τη βιογραφία αυτου του στρατηγού, του Μαρκελλου, που εφτασαν ως εμας καποια πράγματα για τη ζωη του Αρχιμήδη – κυρίως μυθοπλασίες γραμμένες από εκείνους που δεν μπορούσαν να καταλαβουν το έργο του. Πράγμα που δείχνει ότι ο Πλούταρχος αξιολογούσε εντελώς διαφορετικά τις προσωπικότητες από μας (ή τουλάχιστον ήξερε τι θα πουλαγε στο ρωμαϊκό και εκρωμαϊσμενο κοινο του). Την ουσιαστική συνεισφορά του Αρχιμήδη στον πολιτισμό δεν τη μάθαμε μέσα από τους αρχαίους συγγραφείς, αλλά αποκαθιστώντας μεσαιωνικά αντίτυπα του εργου του που ειχαν καταλήξει στην ανακύκλωση 🙄

    Συνοπτικά:

    Ο Αρχιμήδης τρεχει γυμνος στις Συρακούσες –> αρχαίο μπεστ σελλερ
    Ο Αρχιμήδης ανακαλυπτει τον απειροστικο λογισμό –> ξυσμενες περγαμηνές στο Σινά, ο,τι παρεις 100 😉

  25. BLOG_OTI_NANAI said

    Μια αναφορά για τους «λαπάδες» από το 1992. Τον ονομάζει «υπουργό προεδρίας» και λέει «πέρασε πολύς καιρός»:

  26. atheofobos said

    Είχα την τύχη να δω την πρώτη παράσταση του 1993 στην ΣΤΟΑ με την Πρωτοψάλτη και τον Παπαγεωργίου και μετά το 2007 με την Ελισάβετ Κωνσταντινίδου σε σκηνοθεσία Φασουλή. Και οι δύο εξαιρετικά επιτυχημένες, έχουν γραφτεί έκτοτε στην μνήμη μου. Έτσι έχω αμφιθυμία για μια Τρίτη Μήδεια.

  27. nikiplos said

    Λεξιλογώντας φυσικά Κούβελας, είναι μάλλον ο μελισσοπαραγωγός, αφού κουβέλι είναι η Κυψέλη… αλλά το έχουμε ξαναπεί στο ιστολόγιο…

    Άλλο Κούβελας άλλο Κουβέλης, κι άλλο Κούβελος (Ισίδωρος) προφανώς 🙂

  28. sarant said

    21 Αχ αυτό το έλλειμμα παιδείας των σαραντάρηδων! [Πλάκα κάνω]

    22 Ενδιαφέρουσα η σφυγμομέτρηση

    24 Για τους κύκλους του Αρχιμήδη
    https://sarantakos.wordpress.com/2016/07/14/archimedes/

    25 Ποιος υπογράφει;

  29. Γιάννης Κουβάτσος said

    Η διαβόητη δήλωση του Κούβελα έγινε τέλη Απριλίου-αρχές Μαΐου του 1992. Είχα πάει στην Κύμη εκείνες τις ημέρες και θυμάμαι που βλέπαμε στην τηλεόραση τα εκτεταμένα και πολυήμερα επεισόδια στο Λος Άντζελες, εξαιτίας της αθώωσης των αστυνομικών που είχαν ξυλοκοπήσει άγρια τον Ρόντνεϊ Κινγκ, και διάβαζα στο κυριακάτικο Βήμα(;) τη συνέντευξη του Κούβελα.

  30. Νομίζω -νομίζω- ότι η συνέντευξη ήταν στο «Έψιλον» της Ελευθεροτυπίας.

  31. spiridione said

    Τη συνέντευξη τη θυμάμαι και την είχα διαβάσει. Ίσως ήταν στο Έψιλον.
    Τότε είχε πεθάνει και ο Γκάτσος. Βρήκα κάποιες αναδημοσιεύσεις άρθρων στο ίντερνετ.

    ΤΙ ΠΙΚΡΗ ΕΙΡΩΝΕΙΑ!
    Της Εύας Κοταμανίδου, εφ. Τα Νέα, Σάββατο 16 Μαΐου 1992
    Ο ΠΟΙΗΤΗΣ Νίκος Γκάτσος πέθανε και, ω της υποκρισίας και της αναλγησίας, κυβερνητικοί και αντιπολιτευτικοί παράγοντες έσπευσαν να κλαυθμυρίσουν για… τη μεγάλη δυσαναπλήρωτη απώλεια…
    Δεκαπέντε μέρες πριν, ο «ρεαλιστής», «στιβαρός», ανεκδιήγητος κ. Κούβελας, πρώην υπουργός Πολιτισμού (ή μήπως Σκοταδισμού και Βαρβαρότητας;) του είχε απονείμει δημοσίως τον τίτλο του «λαπά» και ουδείς εκ των νυν θλιβομένων έως θανάτου δεν διεμαρτυρήθη ή ζήτησε την καταδίκη και αποπομπή του βλάσφημου.
    Στον εν πολλοίς χριστιανικές διασυνδέσεις κ. Κούβελα απάντησε ο ταπεινός ιερέας της Ασέας: «Αν ο ποιητής είναι το στόμα του Θεού, τότε η δημιουργία του είναι ο Λόγος του Θεού».

    – Το δεικτικό- και πολύ σωστά- κείμενο της ηθοποιού Εύας Κοταμανίδου που έχει σχέση με την θέση που εξέφρασε ο παλαιός δήμαρχος της Θεσσαλονίκης κ. Κούβελας, μπορεί να συσχετιστεί και με το κείμενο του μυθιστοριογράφου Μιχάλη Φακίνου, «κ. Κούβελα, ένας «λαπάς» πέθανε… βλέπε εφημερίδα «Τα Νέα» 15/5/1992.

    ΝΙΚΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ- «Ήταν του Μάη το πρόσωπο…»
    Της Έλενας Χουζούρη, περ. ΈΝΑ τχ. 21/20-5-1992, σ.104-108
    Ο ποιητής της «Αμοργού» Νίκος Γκάτσος έφυγε στα 81 του χρόνια. Το έργο του παραμένει κοντά μας, το ποιητικό, το μεταφραστικό, το στιχουργικό. Για να θυμίζει τι σημαίνει ποιητικό και γλωσσικό ήθος. Και για να δροσίζει και να παρηγορεί τις ψυχές μας.
    Αν στη χώρα που εγέννησε την ποίηση και την έκανε ν’ ανθοβολήσει, οι ποιητές ονομάζονται λαπάδες από τους σύγχρονους-ελάχιστους στο μέγεθος-πολιτικούς «άνδρες», η περίπτωση του Νίκου Γκάτσου έρχεται να υπενθυμίσει με αναμφισβήτητο τρόπο, το πόσο η ποίηση είναι από τις τελευταίες μας παραμυθίες και παρηγοριές που δροσίζει και ταϊζει τις ψυχές μας, σε αντίθεση με τους υβριστές που την απομυζούν και την κατατρώνε. Έρχεται να υπενθυμίσει και κάτι άλλο. ότι οι ποιητές μπορεί να φαίνεται ότι φεύγουν, στην ουσία όμως είναι πάντοτε παρόντες, οι μόνοι ικανοί να νικούν το χρόνο και τον θάνατο.

    https://www.timesnews.gr/anthologio-keimenon-gia-ton-poiiti-niko-gkatso/
    Άρα αρχές Μαίου 1992 πρέπει να δημοσιεύτηκε η συνέντευξη.

  32. Γιάννης Κουβάτσος said

    30, 31: Ό,τι ετοιμαζόμουν να γράψω πως ίσως ήταν στην κυριακάτικη «Ε». ☺

  33. BLOG_OTI_NANAI said

    28: Η υπογραφή λέει «Κώστας Ιωαννίδης»

    Σε δύο άλλα έντυπα φαίνεται μια σύγχυση. Άλλος λέει για ατάκα του 1990, άλλος του 1992. Δίνει και φύλλο της εφημερίδας, αλλά έχω την εντύπωση ότι στη Βουλή υπάρχει το φύλλο της 23ης και 25ης Φλεβάρη, όχι της 24ης.

    Πάντως ο Κώστας Ιωαννίδης τον Οκτώβρη του 1992 λέει «πέρασε πολύς καιρός». Να εννοεί τους 8 μήνες από τον Φλεβάρη;

  34. sarant said

    29-31 Tο πλησιάσαμε πολύ, αλλά…

    32 ….Περίεργη παραπομπή αυτή με τον Φεβ.1992

  35. spiridione said

    15. Ο ακριβής διάλογος στα πρακτικά της Βουλής της 7-5-1992:
    ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ-ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΠΑΘΕΜΕΛΗΣ: …. Θα περίμενε κανείς τουλάχιστον από τον κ. Σουφλιά, να εκφράζει μία διαφορετική φιλοσοφία από εκείνη που εκφράζει ο πρώτος τη τάξει συνάδελφός του, έτσι όπως εσχάτως την διατύπωσε με ρήση που χαρακτηρίστηκε από μερίδα του τύπου «το απόφθεγμα της δεκαετίας» -αναφέρομαι, προφανώς αντιλαμβάνεσθε κύριε Υπουργέ, στην άποψη του συναδέλφου σας- «ένας πολιτικός δεν μπορεί να είναι λαπάς, αλλιώς θα ήταν ποιητής». Ξέρω ότι δεν έχετε τις ίδιες απόψεις για την ποίηση, δεν έχετε, ελπίζω, τις ίδιες απόψεις για τον Όμηρο, για τον Πίνδαρο, για τον Ρωμανό τον Μελωδό, τον Σολωμό, τον Κάλβο, τον Ελύτη, τον Σεφέρη.
    ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ: Πλανάσθε, ο κ. Κούβελας κατέταξε τον εαυτόν του στην κατηγορία των ποιητών.
    ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Μανόλης Δρεττάκης): Σας παρακαλώ, κύριε Καστανίδη.
    Είσθε όλοι Θεσσαλονικείς και χρειάζεται λίγη προσοχή. Κύριε Παπαθεμελή και εσείς.
    ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ-ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΠΑΘΕΜΕΛΗΣ: Εγώ μάλιστα το διάβασα για να μην το μεταφέρω λαθεμένα, προσθέσω ή αφαιρέσω κάποια φράση.

  36. Avonidas said

    Μεσαιωνικά αντίτυπα –> αντίγραφα, προφανώς 🤗

  37. Jago said

    Ενώ την έκφραση τη θυμάμαι πολύ καλά, έχω την εντύπωση ότι ειπώθηκε σε κάποια συζήτηση στην ΕΡΤ κι όχι στη Βουλή.

  38. Avonidas said

    Τώρα, εγω να πω ότι η δήλωση του Κούβελα δεν φαντάζει πια ούτε τόσο αξεστη ούτε τοσο σκανδαλώδης σε σχεση με οσα λεγονται και γράφονται σημερα στον πολιτικό μας στίβο; Ή θα θεωρηθεί ενδεικτικό της απαξίωσης της ποίησης από τους νεότερους;

    Το βέβαιο πάντως είναι ότι κανείς δεν θα την ειχε θεωρήσει άξια σχολιασμού αν ειχε γινει σημερα. Κατα βάση δεν αφορά τους ποιητές, απλώς ο Κούβελας έκανε τον ψευτόμαγκα, όπως ακριβώς ο Σαμαράς οταν δήλωνε οτι ειναι «τσ’ αντρικής σχολής»

  39. Capten Vilios said

    Εκδικούνται οι ποιητές.

  40. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αν μπορεί κάνα διαδικτυακό τσακάλι να εντοπίσει την Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία και το Έψιλον της 3ης Μαΐου 1992, μάλλον θα πούμε «μπίνγκο!».☺

  41. Avonidas said

    Τέτοιες δηλώσεις όπως του Κούβελα εντάσσονται σε μια γενικότερη νοοτροπία εντός της Δεξιάς που, λίγο ως πολύ, θεωρεί οτι η πνευματική καλλιέργεια ειναι για τις αδερφές και τους εκφυλισμένους κι οχι για τους «πραγματικούς άντρες». Κάμποσοι Αμερικανοί Πρόεδροι, οπως π.χ. ο Μπους ή πρόσφατα ο Τραμπ, κέρδισαν πόντους με το να επιδεικνύουν την (πραγματική ή προσποιητή) αγραμματοσύνη τους.

    Η λογική κατάληξη αυτής της νοοτροπίας εκφράζεται στη διαβοητη ρήση του Χέρμαν Γκερινγκ, «Όταν ακούω για κουλτούρα, πιάνω το πιστόλι μου«

  42. sarant said

    40 Μόλις το βρήκε ο Μαντζουριανός στο Τουίτερ:

  43. Αντώνης Σκούρας said

    Από μνήμης…
    Η συνέντευξη δόθηκε στο περιοδικό «Ε» της Ελευθεροτυπίας, σε ένα από τα πρώτα τεύχη του ( ίσως το 4ο η το 5ο). Η ερώτηση του δημοσιογράφου ήταν του στυλ » γιατί είστε τόσο ακραίος;» Και η απάντηση ήταν » ένας πολιτικός πρέπει να είναι αιχμηρός, δε πρέπει να είναι λαπάς, αλλιώς θα γινόταν ποιητής»
    Με δεδομένο ότι το περιοδικό»Ε» κυκλοφόρησε το Γενάρη του 91, ξέρουμε ότι δεν ήταν υπουργός πολιτισμού τότε.
    Σ’ αυτή τη συνέντευξη, μου είχε κάνει εντύπωση ο «ελληνοκεντρισμός» (νομίζω ότι χρειάζονται τα εισαγωγικά) και η ελλαδεμπορία του Κούβελα, που έλεγε ότι δεν καταναλώνει ξένα προϊόντα, δε πίνει κοακόλα και ουίσκι,.παρά μόνο πορτοκαλάδα ούζο και Μαλαματίνα

  44. sarant said

    43 Το σχόλιο είχε γίνει νωρίτερα αλλά είχε κρατηθεί.

  45. Pedis said

    Διαβάζω στη Βίκι:

    Ως Δήμαρχος κατήργησε το 1986 τον εορτασμό της επετείου απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης από τον ΕΛΑΣ με την εκδίωξη των ναζιστικών στρατευμάτων την 30ή Οκτωβρίου 1944. Ο εορτασμός είχε καθιερώθεί από τους προηγούμενους Δημάρχους Θανάση Γιαννούση και Θεοχάρη Μαναβή.

    Πώς φαίνονται οι πατριώτες;!

    Έλεος βρε μαθουσάλες του ιστολογίου! Σιγά μην δεν ξέρουν τα νεοελληνοπουλα τον λαπά! Και τι τους δίνει η μάνα τους όταν πρέπει κάτι να φάνε μετά από εμετοτσερλιό, μπέργκερ και νάγκετς;

  46. Πέπε said

    @22:
    > > …Οι νέοι βρίσκονταν κυρίως στο άλλο δωμάτιο, ενώ το πικαπ είχε μόλις παίξει τη Νήσο των Αζορών. Ζήτησα να κάνουν μια στιγμή ησυχία και τους ρώτησα ποιος ήξερε τον Μποστ. Από δεκαπέντε περίπου άτομα, ΕΝΑΣ τον ήξερε, κι αυτός ως στιχουργό του τραγουδιού!

    Το πικάπ πόσοι το ήξεραν;

  47. loukretia50 said

    45.
    σφήνα – βιάζομαι, αλλά γέλασα!

    Μαθουσάλα, μην τρως το λαπά μου
    Χρείαν έχω, πονά-ά-ά-ει η κοιλιά μου
    Μαθουσά-ά-ά- λα !
    Ρε τι τόθελα κι έφαγα τόνο
    Με το σούσι καλά ντερλικώνω
    Μαθουσά-ά-ά- λα ! *

    * έχει θηλυκό? ή θεωρείται έμφυλος τύπος?

  48. loukretia50 said

    Και από το κείμενο του Μποστ :
    «ΜΗΔΕΙΑ
    -Μα σοβαρά απέρριψαν αυτό το κείμενό σας
    που δείχνει τόσην άνεσιν στον χειρισμόν της γλώσσας;
    Τί θείαι λέξεις άγνωστοι εισήλθαν εις τ’ αυτιά μου
    κι οι στίχοι οι ελεύθεροι μιλήσαν στην καρδιά μου.
    Δέκα λαπάδες ποιηταί να κάτσουν να μοχθήσουν
    στίχους εφάμιλλoυς μ’ αυτούς δεν θα δημιουργήσουν…»
    http://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/anthology/mythology/browse.html?text_id=311

    και μια κριτική παλιότερης παράστασης
    με ενδιαφέροντες όρους :
    Παρατραγωδία, παρωδία, φλύαξ – Κ.Γεωργουσόπουλος

    http://digital.lib.auth.gr/record/79204/files/arc-2007-37528.pdf

  49. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

    ΟΙ ποιητές είναι λαπάδες και η κλοπή είναι αριστεία!

  50. sarant said

    47-48 Α μπράβο!

  51. Νέο Kid said

    Και οι αρχαίοι πάντως πίστευαν ότι οι σκέτοι ποιητές είναι λαπάδες. Γι αυτό έγραψαν στον τάφο του Αισχύλου ότι οι χιπστεράδες πέρσαι ένοιωσαν το κοφτερό λεπίδι του… the sword is mightier than the pen! (after all…)

  52. Eli Ven said

    Το κουβέλειο απόφθεγμα ειπώθηκε μετά το 91. Τότε πήγα στο πανεπιστήμιο και θυμάμαι να το σχολιάζω στο κυλικείο της φιλοσοφικής με μια φίλη ως γεγονός της επικαιρότητας.

  53. BLOG_OTI_NANAI said

    42: Μπράβο, τελικά βρέθηκε.

  54. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >> Γράφτηκαν τότε, επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη πατρός, αμέτρητα παραπολιτικά σχόλια, επιθεωρησιακά νούμερα, έγιναν γελοιογραφίες…
    Λαπαδοδρομίες :

    Νέα Εστία τχ1677 σ.789 Μάιος 1997
    Φεστιβάλ ποίησης στο Πόζναν
    …Εκεί οι άνθρωποι και το κράτος τιμούν τους ποιητές και δεν τους αποκαλούν «λαπάδες» όπως τους αποκάλεσε κάποτε ένας υπουργός μας
    http://www.ekebi.gr/magazines/ShowImage.asp?file=170582&code=5038

    Νέα Εστία τχ.1698 σ.518 Απρίλιος 1998
    Αλλοίμονο αν όλοι οι «λαπάδες»-όπως ονομάτισε ένας αλήστου μνήμης υπουργός τους ποιητές, έπαυαν να γράφουν για να εκδικηθούν τον προσβολέα…
    http://www.ekebi.gr/magazines/ShowImage.asp?file=172384&code=3840

    Πλανόδιον, τχ.117/1992 σ.611
    …σε στιγμές εκπάγλου ειλικρίνειας δεν το έχει σε τίποτε να αποκαλέσει τους ποιητές «λαπάδες»… (ο γραφικότατος εκείνος κος Κούβελας-ποιος θα τον θυμάται σε δέκα χρόνια;)…
    http://www.ekebi.gr/magazines/showimage.asp?file=19908&code=7475&zoom=800

  55. sarant said

    54 Ωραία, συμπληρώνεται το κουβέλειον!

  56. Καλησπέρα
    Τον Κούβελα εκτός από δήμαρχο και υπουργό τον θυμάμαι και σαν μακεδονάρχη. Να λέει εμείς οι Μακεδόνες και να πρωτοστατεί στα τότε συλλαλητήρια. Μόνο που δεν είναι Μακεδόνας. Από τον Πύργο είναι (όπως τόσοι και τόσοι πολιτικοί, άντε να διευρύνουμε λίγο τον κύκλο στη δυτική Πελοπόννησο να τους έχουμε σχεδόν όλους μέσα. 🙂 ). Και σαν Πυργιώτικη οικογένεια είχαν μοιράσει ρόλους….

    Αλήθεια, και κάποιος συγκεκριμένος ποιητής – πολιτικός δεν είχε το προσωνύμιο Λαπάς (αλλά και Βούδας); Δεν θυμάμαι καλά;

  57. Γιάννης Κουβάτσος said

    Βούδας ήταν το παρανόμι του Στέφανου Στεφανόπουλου.

  58. ΓΤ said

    Τελικά Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Εθνικών Ομάδων Backgammon 2020 (Φορζ-λεζ-Ο, 06-09.01.2020)
    Χρυσό: Δανία
    Ασημένιο: Ελλάς
    Χάλκινο: Γαλλία

  59. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Κι ένα ωραίο και δυνατό σχετικό κείμενο: «Λαπάδες κι Λουλάδες» του Δημ. Λιαντίνη.
    http://ideoforein.blogspot.com/2015/01/blog-post_22.html

  60. Κι είχαμε και τον Χριστόδουλο που δεν ήθελε τους παπάδες λαπάδες…

  61. Ιωάννης Ζαρογιάννης said

    Ωραίο το άρθρο, μία μόνο αντίρρηση. Είναι τελείως λάθος ότι δανειστήκαμε τον «λαπά» από τους Τούρκους, όπως ισχυρίζονται οι κ.κ. Μπαμπινιώτης + Σαραντάκος. Ο μέγας Τούρκος ετυμολόγος Νισανιάν λέει σαφώς ότι η λέξη «lâpa» στα τούρκικα είναι ΟΝΟΜΑΤΟΠΟΙΙΑ από τον ήχο που κάνουν οι χωρίς δόντια μασέλες του γέρου όταν τρώει τον λαπά και υπονοεί ότι οι Τούρκοι πήραν την λέξη από τους Γιουνάν

    Η λέξη είναι φυσικά βυζαντινή (από τους βυζαντινούς τη δανείστηκαν οι Τούρκοι) και προέρχεται από το αρχαιοελληνικό ρήμα «λαπάσσω» που σημαίνει «με πιάνει κόψιμο», «έχω διάρροια και χέζω». Τη λέξη χρησιμοποιεί συχνότατα ο Ιπποκράτης, όπως π.χ. στο παρακάτω απόσπασμα που περιγράφει πώς ένα παιδάκι είχε διάρροια γιατί το είχε πιάσει κόψιμο:

    «Ἐν τῇ Ἱππολόχου κώμῃ, παῖς, ᾧ ἐν τοῖσιν ὑποχονδρίοισι τὸ περιλαμβανόμενον περὶ ἀμφότερα ἦν τωὐτὸ, σκληρὸν δὲ καὶ κάτωθεν ἔχον ὑπόλαμψιν ἐμφερῆ τῇ τοῦ χαλκέως, τῇ ὑδρωπιώδεϊ, ᾗ
    λεπτὰ ἐλθόντα μέρος τι ἐλάπαξεν.»

    ΙΔΟΥ το λήμμα «λαπάσσω» απο το Liddell Scott:

    λᾰπάσσω, Att. λᾰπά-ττω, empty, διάρροιαι . . τὴν γαστέρα λαπάσσουσαι Hp.Prog.8; οὐκ ἐλάπαξεν οὐδέν had no evacuations, Id.Epid.4.31; τὰ παρ’ οὖς λαπάσσει causes the tumours by the ear to discharge, Id.Coac. 201, Prorrh.1.167:—Pass., esp. in aor. ἐλαπάχθην, of the bowels, to be emptied, Id.VM11, Acut.(Sp.)42, Arist.Pr.935b30: abs., ἐλαπάσσετο internal relief took place, Hp.Epid.6.2.19: pf.inf. λελαπάχθαι Ath.8.363a.
    2. soften, ὅκως . . τὰ σκληρυνόμενα λαπαχθῇ Hp.Ulc. 10.
    II. sack a town (cf. ἀλαπάζω), λαπάξειν ἄστυ Καδμείων βίᾳ A. Th.47,531, dub. in Id.Ag.130.

    Από το «λαπάσσω» βγαίνει το επίθετο «λαπαρός» που στον Ησύχιο σημαίνει τον κίναιδο, ο οποίος έχει συνεχώς διάρροια, διότι βάζει αντικείμενα (πέη κλπ) στον πρωκτό του

  62. Λευκιππος said

    Είπα κι εγώ, αργησε

  63. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Η παράσταση της Μήδειας του Μποστ, πέραν των άλλων, ευτύχησε και στη μουσική της. Στην αρχική ο σημαντικός και πρόωρα αναχωρήσας, Βασίλης Δημητρίου,τώρα η Μόνικα για την οποία άκουσα καλές γνώμες. Και το έγραψα για να υπογραμμίσω αυτό το εμΜονικόν 🙂 : της Μόνικα και της Μόνικα που ακούω στις διαφημίσεις της παράστασης.

    ………………………………………

    Ο Κούβελας ήταν ο εμπνευστής του (ομώνυμου) εκλογικού νόμου,το 1990, με τον οποίο έχασε τις εκλογές η ΝΔ τότε. (Προβλεπόταν ο σχηματισμός κυβέρνησης από το πρώτο κόμμα ακόμη κι αν προηγούνταν κατά 1% ή και λιγότερο από το δεύτερο.

  64. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>ο θρόνος της Μήδειας στο βάθος είναι κέλυφος μυδιού
    χαχα!

  65. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    62 – Ένα θεματάκι με τα πέη το έχει πάντως.☺

  66. Κουνελόγατος said

    62-65: Μικρός έπεσε στον ασβέστη.

  67. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    66 – Και κόλλησε το κουσούρι που έλεγε κι ο Χριστόδουλος ο μελετηρός.☺

    Καλημέρα.

  68. Divolos said

    59: Τι ωραίο το κείμενο του Λιαντίνη. Και σκέφτομαι πως τότε όταν κάποιος έλεγε μια χοντρομαλακία γινόταν ντόρος και συζήτηση για μήνες. Του λόγου του αληθές το κείμενο του Λιαντίνη, που είναι γραμμένο μήνες μετά την δήλωση του Κούβελα. Κι εγώ θυμάμαι, φοιτητής τότε, για μήνες το σχολιάζαμε. Στην τελική του κόστιζε.
    Σήμερα την πιό μεγάλη χοντρομαλακία να πει κάποιος θα γίνει ένα από τα δύο:
    α. Αν την πει κάποιος εκτός συστήματος, θα την παίξουν ομοβροντία πρώτο ή δεύτερο θέμα όλα τα συστημικά μέσα για δυό τρεις μέρες, άντε μια βδομάδα. Κόστος παίζεται.
    β. Αν την πει κάποιος αρεστός στα συστημικά μέσα, θα την πνίξουν εντελώς. Κάποιοι «γραφικοί» και κάποια αντισυστημικά σάιτ θα το γράψουν, θα επιμείνουν, άντε στο φέισμπουκ και στο τουίτερ να γίνει ένας (ελεγχόμενος) χαμός, αλλά για τον πολύ κόσμο θα περάσει στο ντούκου. Και κόστος μηδέν εννοείται.

  69. sarant said

    63 Τη γράφουν και με ξένα, Monika, οπότε διευκολύνεται η ακλισιά.

    68 Εύστοχο

  70. nikiplos said

    ΓΤ, δώσε ίνφο, ώστε να μην ψάχνουμε στον ωκεανό της πληροφοριακής ρύπανσης…

    Καλημέρα… Μοι προξενεί αλγεινήν εντύπωσιν, που ουδείς από τους συνταξιούχους του Σαραντάκειου Ιστολογίου, δεν παρατήρησε το εξαιρετικό βιογραφικό του πολιτευτού Σωτήριου Κούβελα. Αριστούχος φοιτητής, τελείωσε με άριστα, κατέκτησε και άλλα πτυχία, έδρασε στον ιδιωτικό τομέα και άλλα πολλά. Απλά δεν ήταν και τόσο τζάκι… Πάντως αυτήν την σκληρή προσπάθεια την πέρασε και στον γιό του…

    Τον είχα γνωρίσει και ως απερχόμενο πολιτικό στα 90ς… Ήταν άνθρωπος της σκληρής δουλειάς και προσπάθειας. Ίσως αν δεν διακατείχετο από τα πάθη του, να είχε υπάρξει καλύτερος και ουσιωδέστερος…

    και μια διόρθωση: Η καταγωγή της οικογένειας του είναι από τον Κούβελα Δωρίου Μεσσηνίας, εξ’ου και το επώνυμο του. Το Άνω Δώριο (Σουλιμά), όπως και το κάτω ήταν χωριά Αρβανιτών και Αρβανιτόφωνων μέχρι προσφάτως… Ας μην μας τα κλέψουν όλα οι Πυργιώτες πχιά!

  71. Pedis said

    # 70 – Πάντως αυτήν την σκληρή προσπάθεια την πέρασε και στον γιό του…

    Πού το ξέρεις ρε συ;

    (N.B. από ιστορίες και εμπειρίες που γράφονται δωμέσα, επειδή δεν γνωρίζω κανέναν, δεν πιστεύω τίποτα ή ακριβέστερα δίνω λιγοτερη βάση από ό,τι στο κψμ στο κέντρο νεοσυλλέκτων.

    Να κανουμε, κάποτε, μία έρευνα πόσοι δίνουν βάση στις ιστορίες και εμπειρίες των άλλων σχολιαστών περί παντός του επιστητού και το κυριότερο τους λόγους …

  72. Costas Papathanasiou said

    Εκ παραδρομής ανάρτησα σχετικό σχόλιο (υπ’αρ.140) στο ομοίως ωραίο άρθρο για τον Λαπαθιώτη: ο οποίος εξ ονόματος και ταλάντου ωθούμενος είναι βέβαιο ότι θα αστειευόταν πολύ καλύτερα με την ατυχή δήλωση του κ. Κούβελα.
    (Ελπίζω λοιπόν, ότι αυτή μου η αστοχία δεν θα εκληφθεί και ως προσπάθεια να μιλήσω και αντ’αυτού του αμίμητου «Λαπα-«.)
    ΥΓ: Τα Κούβελας, Κούβελος, Κουβέλης, δίνουν όλα επίθετα σε -ειος ή πρέπει να διαφοροποιούνται (π.χ. σε -αιος, -ωος, -ειος)

  73. sarant said

    72 Αν δεν βαριέστε, το μεταφέρετε και εδώ

  74. 70 τέλος: Πάσο. Πάντως, η οικογένεια μετακόμισε στον Πύργο κι ο ΣΚ γεννήθηκε (λέει στην Αμαλιάδα). Αλλά εγώ είπαν να διευρύνουμε τον κύκλο με κέντρο τον Πύργο και ακτίνα μια κάποια που να πιάνει περίπου τη δυτική Πελοπόννησο. Από Καλαμάτα στη μια άκρη μέχρι την Πάτρα στην άλλη. Έχουμε μέσα ένα πολύύύύ μεγάλο ποσοστό του παλαιού πολιτικού κόσμου.
    Αν τώρα πάμε στην ουσία και να αφήσουμε τις ενδοπελοποννησιακές διαμάχες (και να σκεφτείς πως εγώ Μυτιληνιός είμαι, όχι Πυργιώτης): Ο Μακεδονάρχης που έβγαινε και έλεγε εμείς οι Μακεδόνες, ήταν Πελοποννήσιος! Σε κάλυψα;

    57 Δίκιο Όχι ποιητής, απλά δοτός ο Βούδας ΣτεφΣτεφ αλλά νομίζω πως είχε και το παρατσούκλι «λαπάς» (παρεμπιπτόντως, βλέπω πως κι αυτός Πυργιώτης ήτανε 🙂 )

  75. janetweiss said

    Θυμάμαι όταν είχε ανεβάσει το θέατρο Στοά τη Μήδεια του Μποστ υπήρχαν και πάλι αναφορές στην τότε επικαιρότητα – συγκεκριμένα θυμάμαι να λέει η Μήδεια στον Ιάσονα την ατάκα «έκλεισα ως γυναίκα», που είχε πει η Δήμητρα Λιάνη μετά το θάνατο του Παπανδρέου. Δεν ξέρω καθόλου ποιος είχε διασκευάσει το έργο τότε.

  76. janetweiss said

    (ή μπορεί να ήταν και στο Ρωμαίο και Ιουλιέττα του Μποστ – ξαφνικά έχασα τη σιγουρία μου!)

  77. ΓΤ said

    @70 Νίκιπλε https://www.facebook.com/greekbackgammon/?tn-str=k*F

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: