Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μηνολόγιον Φεβρουαρίου έτους 2020

Posted by sarant στο 1 Φεβρουαρίου, 2020


Το Μηνολόγιο, που το δημοσιεύω εδώ στις αρχές κάθε μήνα (συνήθως, αλλά όχι πάντα, την πρώτη του μηνός), ήταν ιδέα του πατέρα μου, του αξέχαστου Δημήτρη Σαραντάκου, ο οποίος αρχικά το δημοσίευε στο περιοδικό Φιστίκι, που έβγαζε επί πολλά χρόνια στην Αίγινα. Στο εδώ ιστολόγιο, το Μηνολόγιο άρχισε να δημοσιεύεται τον Οκτώβρη του 2010 και βέβαια μέσα σε 12 μήνες έκλεισε τον κύκλο. Τότε, αποφάσισα να εξακολουθήσω να το δημοσιεύω στις αρχές κάθε μήνα, επειδή έχει γίνει το σταθερό σημείο αναφοράς που ενημερώνεται συνεχώς με δικά σας σχόλια μέσα στη διάρκεια του μήνα, σχόλια που συνήθως αφορούν επισήμανση ημερομηνιών, αν και κυρίως αγγελτήρια θανάτων.

Οπότε, συνεχίζω τις δημοσιεύσεις όσο θα υπάρχει ενδιαφέρον, προσθέτοντας πάντοτε δικές σας προτάσεις από πέρυσι. Πάντως, σε κάποιες περιπτώσεις η επέτειος έχει εσκεμμένα μετατεθεί κατά μία ημέρα.

Αυτή τη φορά η πρώτη του μήνα έπεσε Σάββατο, μέρα αφιερωμένη στα μεζεδάκια. Κατά συνέπεια, το μηνολόγιο δημοσιεύεται σήμερα και τα μεζεδάκια αναβάλλονται για αύριο -που σημαίνει πως δεν θα έχουμε λογοτεχνικό ανάγνωσμα την Κυριακή.

 

Σα 1 † Ζαχαρίου Παπαντωνίου
Κυ 2 Γενέσιον Γεωργίου Σουρή· επίσης Δημητρίου Μενδελέγεφ και του Περιοδικού Συστήματος αυτού
Δε 3 Προσεδάφισις επί της Σελήνης του πρώτου γηίνου αντικειμένου
Τρ 4 † Τελευτή Θεοδώρου Κολοκοτρώνη. Και Δύτου Ανάδυσις
Τε 5 † Ιωάννου Γαβριήλ Εϋνάρδου
Πε 6 Δυστύχημα του αεροδρομίου του Μονάχου
Πα 7 Καρόλου Ντίκενς και Λουκιανού Κηλαηδόνη του μοναχικού καουμπόη τελευτή
Σα 8 Μάρκου Βαμβακάρη και Νικολάου Ξυλούρη, των γνησίων μελωδών
Κυ 9 † Κοίμησις Διονυσίου Σολωμού. Και Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας
Δε 10 † Νικολάου Καββαδία, βάρδου των ναυτικών
Τρ 11 † Καρτεσίου «σκέπτομαι άρα υπάρχω».
Τε 12 Γενέσιον Καρόλου Δαρβίνου
Πε 13 Εφεύρεσις κινηματογραφίας υπό αδελφών Λυμιέρ και θανή Ιωάννου Καλαϊτζή του δαιμονίου γελοιογράφου
Πα 14 Έρωτος του ανικήτου
Σα 15 Γενέσιον Γαλιλαίου
Κυ 16 Ιστολογίου ίδρυσις· και Δημοκρίτου του Αβδηρίτου
Δε 17 † Θανάτωσις Ιορδάνου Μπρούνο επί της πυράς
Τρ 18 Κοίμησις Μιχαήλ Αγγέλου και γενέσιον Νικολάου Καζαντζάκη, Κρητός
Τε 19 Γενέσιον Κοπερνίκου του ανατροπέως
Πε 20 Εφεύρεσις φωνογράφου υπό Θωμά Έδισων. Και Σπειροειδούς Αρχιτέκτονος γενέθλιον
Πα 21 Παγκόσμια ημέρα μητρικής γλώσσης
Σα 22 † Αμερίκου Βεσπουκίου
Κυ 23 † Ιωάννου Γουτεμβεργίου και της τυπογραφίας εν Ευρώπη. Και ίδρυσις της ΕΠΟΝ
Δε 24 † Τένεση Γουίλιαμς
Τρ 25 Γενέσιον Καρόλου Γολδόνη
Τε 26 Γενέσιον Βίκτωρος Ουγκώ
Πε 27 Ανακάλυψις της δομής του DNA
Πα 28

Σα 29

† Κήδευσις Κωνσταντίνου Παλαμά – «Ηχήστε οι σάλπιγγες!…»

Γέννησις Ιωακείμ Ροσσίνι του μελωδού και Γεωργίου Σεφέρη του ποιητού

Στο παλιό ρωμαϊκό ημερολόγιο, που το έχουμε δανειστεί, ο Φλεβάρης ήταν ο τελευταίος μήνας του χρόνου -η χρονιά άρχιζε από τον Μάρτιο. Στο τέλος του χρόνου γίνονταν τελετές εξαγνισμού, και από το februum (= κάθαρση) ο μήνας ονομάστηκε Februarius. Από το Φεβράριος > Φεβράρης > Φεβλάρης προέκυψε η δημώδης ονομασία Φλεβάρης, που παρετυμολογικά συνδέεται με τη φλέβα, δηλ. ο Φλεβάρης ανοίγει τις φλέβες του (φλεβίζει) και βρέχει τον κόσμο -εξού και η παροιμία “Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει, καλοκαίρι θα μυρίσει”.

Μάλιστα, στις θηλάζουσες υπήρχε η εθιμική συνήθεια, για την πρόληψη των παθήσεων των θηλών, να τηρούν απόλυτη αργία και νηστεία την ημέρα της Υπαπαντής, στις 2 Φεβρουαρίου, που σαράντισε η Παναγία-Λεχώνα. Η κάθε μικρομάνα πριν θηλάσει το βρέφος της σταύρωνε τις θηλές των μαστών της και έλεγε την παρακάτω επωδή τρεις φορές: “Φλεβάρη, φλέβες άνοιξε στις ρώγες των βυζιών μου για να βυζάξω το παιδί και να το μεγαλώσω για να βυζάξω τον υγιό τον κανακάρικό μου”.

Ο Φλεβάρης είναι ο μόνος μήνας που έχει λιγότερες από 30 ημέρες, και γι’ αυτό λέγεται Κουτσοφλέβαρος, ενώ σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας έχει κι άλλα ονόματα που δηλώνουν κάτι ανάλογο: Μικρός, Κουτσός, Γκουζούκης και Κούντουρον (ποντ. κοντή+ουρά). Και εξαιτίας αυτού, μια από τις παροιμιώδεις «ανύπαρκτες ημερομηνίες», είναι και η 30 Φεβρουαρίου, όπως είναι και οι 32 του μηνός, η μέρα του Αγίου Ποτέ (και του άλλου που αρχίζει απ’ το ίδιο γράμμα), ο μήνας που δεν έχει Σάββατο ή ο κόκκινος Μάης.

Υπάρχουν άφθονες λαϊκές παραδόσεις για το πώς έχασε τις μέρες του ο Φλεβάρης. Παραθέτω μία από το Σοποτό Αχαΐας, που περιλαμβάνεται στο κλασικό βιβλίο Παραδόσεις του Ν. Πολίτη: Ήτανε μια φορά μια γριά, κι είχε κάτι κατσικάκια. O Mάρτης τότες είχε είκοσι οχτώ ημέρες κι ο Φλεβάρης τριάντα μία. Ήρθε εκείνη την εποχή ο Mάρτης κι επέρασε χωρίς να κάμει χειμώνα. Kαι η γριά, από τη χαρά της που βγήκανε πέρα καλά τα κατσικάκια της, εγελάστη και είπε: «Στην πομπή σου, γερο-Mάρτη, τ’ αρνοκατσικάκια μου καλά τα πέρασα». Kαθώς τ’ άκουσεν αυτά τα λόγια ο γερο-Mάρτης, εθύμωσε και στη στιγμή δανείζεται τρεις ημέρες από το Φλεβάρη, το γείτονά του, και αρχίζει ένα σορόκο, π’ έκαμε τη γριά να χωθεί από κάτου από ένα κακκάβι και να φωνάζει:«Kάτσι, κάτσι, κάτσι!» γιατί έλεγε ότ’ εχόρευαν τα κατσικάκια απάνου στο κακκάβι. Tα κατσικάκια της γριάς εψόφησαν από το σορόκο. Kι από τότε έχει ο Mάρτης τριάντα μία ημέρα και ο Φλεβάρης είκοσι οχτώ. Ένεκα γι’ αυτό πόπαθε εκείνη η γριά, τις τρεις ύστερες ημέρες του Mάρτη τις λένε «ημέρες των γριών». Kαι ονοματίζουνε καθεμία από δαύτες και με τ’ όνομα μιανής από τις πλιο ηλικιωμένες γριές του χωριού· και αν τύχει καλή η ημέρα, λεν πως και η γριά είναι καλή, και αν γίνει κακοκαιρία, λεν πως από την κακία της έγινε.

Είπαμε πιο πάνω ότι «Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει, καλοκαίρι θα μυρίσει». Πολλοί προσθέτουν κι ένα δεύτερο σκέλος που μετριάζει τη μετεωρολογικήν αισιοδοξία της παροιμίας. Στην Κεφαλονιά λένε ή λέγανε «μα αν τις φλέβες του ανοίξει, ξεροπήγαδα γεμίζει», ενώ στην Κρήτη «μα κι αν τύχει και θυμώσει μες στα χιόνια θα μας χώσει».

Είναι πάντως γεγονος ότι στα μέρη τα δικά μας ο Φλεβάρης πράγματι μυρίζει καλοκαίρι, και οι λιακάδες του είναι καλοδεχούμενες αφού προαναγγέλλουν την άνοιξη. Γράφει ο Βάρναλης στους Σκλάβους Πολιορκημένους:

Στης αμυγδαλιάς τα χιόνια,
στις λιακάδες του Φλεβάρη,
στου Μαρτιού τα χελιδόνια
και στ’ Αυγούστου το φεγγάρι
είχες μου, καρδιά, σπαρτάρει.

Αντίθετα, όπως μας ενημέρωσαν πριν από μερικά χρόνια οι ανταποκριτές μας, στα Πολωνικά ο Φλεβάρης είναι Luty, που σημαίνει κάτι σαν «μεγάλη παγωνιά», ενώ στα σουηδικά η λαϊκή ονομασία του είναι göjemånad, ο μήνας του χιονιού. Πάντως, εδώ στη Λοθαριγγία έφτασε Φλεβάρης κι ακόμα δεν έχουμε δει χιόνι.

Ο Φλεβάρης είναι από τους μήνες για τους οποίους έχει φτιαχτεί λέξη για γεγονότα που συνέβησαν στη διάρκειά του, αν και κοντεύει να ξεχαστεί. Πρόκειται για τα Φεβρουαριανά: τις συγκρούσεις στην Αθήνα τον Φεβρουάριο του 1863 μεταξύ Ορεινών και Πεδινών, στη μεσοβασιλεία μεταξύ Όθωνα και Γεωργίου. Σε ανάμνηση της συμφιλίωσης των αντιμαχόμενων, πήρε τ’ όνομά της η πλατεία Ομονοίας.

Να μην είμαστε όμως αθηνοκεντρικοί. Υπάρχουν και τα Φεβρουαριανά του Βόλου, η μεγάλη διαδήλωση στις 15.2.1921, μια απο τις πλέον σημαντικές στιγμές του εργατικού κινήματος προπολεμικά

Αντιγράφω από το περιοδικό Εν Βόλω, αριθ.30, Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2008:

Οι εργάτες του Βόλου είχαν καταφέρει να διατηρήσουν σταθερή την τιμή του ψωμιού με μαζικές διαμαρτυρίες αλλά και πρωτοποριακές ενέργειες, όπως την ίδρυση φούρνου της Πανεργατικής Ένωσης Βόλου ΠΕΒ. Στις αρχές του 1921 η τιμή του ψωμιού ανέβηκε λόγω των σκανδαλωδών επιπλέον εξόδων εκφόρτωσης ενός μεγάλου φορτίου αλεύρων. Συγκεκριμένα ο λιμενάρχης με ψευδή βεβαίωση ότι το πλοίο ΝΙΣΚΙ ΝΟΒΟΓΟΡΟΔ δεν μπορούσε να προσδέσει στον λιμενοβραχίονα, επέτρεψε σε εργολάβο να μεταφέρει το αλεύρι με τις μαούνες του. Προκαλείται έτσι αγανάκτηση και η ΠΕΒ κάλεσε συλλαλητήριο για τις 15.2 με ομιλητές τους Αβραάμ Μπεναρόγια, Θωμά Αποστολίδη και Σπύρο Σταυράκη, μέλη του ΣΕΚΕ. Περίπου 12 με 15.000 άτομα συμμετείχαν. Μετά τις ομιλίες ακολούθησε πορεία κατά την οποία κάποιοι έσπασαν τζάμια στο μακαρονοποιείο Σκαρίμπα και στο Ακταίο και άλλα κέντρα επί της παραλίας. Η αστυνομία παρότι παρούσα δεν επεμβαίνει. Καλεί όμως σε βοήθεια τον στρατό για να αντιμετωπίσει την κομμουνιστική στάση. Έτσι δύο λόχοι πεζικού κατέλαβαν την πόλη όταν οι ταραχές είχαν πλέον σταματήσει και η αστυνομία συνέλαβε τους συνδικαλιστές ηγέτες οι οποίοι πλέον …κοιμούνταν. Συνελήφθησαν όλοι όσοι είχαν κατά καιρούς εκλεγεί σε διοίκηση σωματείου και οι γνωστοί κομμουνιστές, εκατοντάδες άτομα. Τα 15 εξ αυτών παρέμειναν προφυλακισμένα δύο χρόνια.

Ο Φεβρουάριος είναι επίσης από τους μήνες που έχουν δώσει επώνυμα, τόσο το Φλεβάρης όσο και το Φλεβαράκης (όπως ο προπονητής του μπάσκετ), πιθανώς από παρατσούκλι, ή το Φλεβαρόπουλος. Βρίσκω ότι το επώνυμο Φλεβάρης εντοπίζεται κυρίως στη Ρόδο, ενώ το Φλεβαράκης στο Σταυροχώρι Λασιθίου και στη Σητεία.

Φέτος που ο Κουτσοφλέβαρος είναι ενισχυμένος και έχει 29 μέρες, θα γιορτάσει και ο παραπονεμένος Άγιος Κασσιανός, που γιορτάζει μια φορά κάθε τέσσερα χρόνια, ενώ όσοι, π.χ. εξηντάρηδες γεννήθηκαν στις 29 του Φλεβάρη μπορούν να λένε χαριτολογώντας ότι είναι δεκαπεντάχρονοι έφηβοι. Όπως βλέπετε στο μηνολόγιο, μια τέτοια μέρα γεννήθηκαν ο Ροσίνι και ο Σεφέρης, αλλά του Σεφέρη η ημερομηνία γέννησης, 29/2/1900, έχει κι ένα ακόμα αξιοπερίεργο στοιχείο: το έτος 1900 ήταν δίσεκτο με το παλαιό (Ιουλιανό) ημερολόγιο που ίσχυε τότε στα μέρη μας, αλλά δεν ήταν δίσεκτο με το Γρηγοριανό ημερολόγιο (δεν είναι δίσεκτα τα έτη που διαιρούνται διά του 100, εκτός αν διαιρούνται διά του 400: το 1900 δεν ήταν, το 2000 ήταν, το 2100 δεν θα είναι, οπότε να το προσέξετε μην κανονίσετε τίποτα για τη μέρα εκείνη και ακυρωθεί). Επομένως η 29/2/1900 είναι ανύπαρκτη ημερομηνία για τη Δυτικήν Ευρώπη.

Τέλος, ο Φλεβάρης είναι ο μήνας που το ιστολόγιο γιορτάζει τα γενέθλιά του, αφού άρχισε να εκπέμπει στις 16 Φεβρουαρίου 2009. Φέτος θα κλείσουμε έντεκα χρόνια, ζωή να ‘χουμε.

Συνηθίζω τα μηνολόγια να τα κλείνω με τραγούδι, που βέβαια αναφέρεται στον εκάστοτε μήνα. Ο Φεβρουάριος, φυσικά, έχει στο όνομά του τον δίσκο Άγιος Φεβρουάριος, του Δήμου Μούτση και του Μάνου Ελευθερίου, έναν από τους σημαντικούς δίσκους του έντεχνου λαϊκού τραγουδιού. Όπως έχει εξιστορήσει ο Μάνος Ελευθερίου, ο ίδιος είχε προτείνει τίτλο με τον Άγιο Στέφανο, αλλά ο Μούτσης ήθελε οπωσδήποτε να αρχίζει το όνομα από Φ.

Ωστόσο, έχουμε βάλει άλλη φορά τραγούδια από τον σημαντικότατο αυτό δίσκο, και θα ξαναβάλουμε στο μέλλον. Σήμερα προτίμησα να κλείσω το άρθρο με ένα τραγούδι του Θάνου Μικρούτσικου που μας άφησε πρόσφατα, ένα τραγούδι που έχει στον τίτλο του έναν σημαδιακό Φλεβάρη, του 1848:

 

 

 

115 Σχόλια to “Μηνολόγιον Φεβρουαρίου έτους 2020”

  1. Καλό μήνα!

    Και εξαιτίας αυτού, μια από τις παροιμιώδεις «ανύπαρκτες ημερομηνίες», είναι και η 30 Φεβρουαρίου, όπως είναι και οι 32 του μηνός, η μέρα του Αγίου Ποτέ (και του άλλου που αρχίζει απ’ το ίδιο γράμμα), ο μήνας που δεν έχει Σάββατο ή ο κόκκινος Μάης.
    ——
    Αυτό τον «κόκκινο Μάη» δεν τον είχα ξανακούσει.

  2. Αὐγουστῖνος said

    Καλημέρα καὶ καλὸ μήνα σὲ ὅλες καὶ ὅλους, θαμῶνες καὶ μὴ τοῦ ἱστολογίου.
    11 Φεβρουαρίου καὶ μὲ ἀφορμὴ τὸν Καρτέσιο θυμήθηκα ἐκεῖνο τὸ ἀπολαυστικὸ τοῦ παλιοῦ καλοῦ Ἀρκᾶ (Ἡ ζωὴ μετά), ποὺ ὁ ἄγγελος ἀνταπαντᾶ στὸ «σκέφτομαι, ἄρα ὑπάρχω» μὲ τὸ ἀμίμητο «δὲν ὑπάρχεις, ἀλλὰ μὴν τὸ σκέφτεσαι».

  3. Γς said

    Καλημέρα, καλό μήνα

  4. Costas X said

    Καλημέρα και καλό μήνα !

    «…για να βυζάξω τον υγιό τον κανακάρικό μου”
    Σιγά μην υπήρχε αντίστοιχη επωδός και για τις κόρες !

  5. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα, καλό μήνα!

  6. Καλό μήνα

    Οταν εχει 29 τον λέμε και κουτσοφλέβαρο με δεκανίκι !

  7. leonicos said

    Φέτος θα κλείσουμε έντεκα χρόνια, ζωή να ‘χουμε

    Αν ήταν κορίτσι μπορεί να είχε και περίοδο

  8. sarant said

    Καλημέρα, καλό μήνα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    1 Προς στιγμή με ανησύχησες μήπως είναι ιδιωτική δική μου έκφραση, αλλά όχι:
    http://repository.kentrolaografias.gr/xmlui/handle/20.500.11853/259817

  9. leonicos said

    Εδώ και κάμποσα χρόνια μαίνεται μια μάχη μεταξύ των υποστηρικτων (πριληπτικά θα το πω γιατί είναι περίπλοκο) της ανάγνωσης Adaniya και της Ahhiyawa στις περίφημες επιγραφες KARATEPE και Çineköy. Έχει αναγνωριστεί μια ανάγνωση mps στα φοινικικά και ma-pa-sa στα Λουβικά, που σε συνδυασμό με το προηγούμενο περί Ahhiyawa , φέρνει κάποιον Μόψο στην Κιλικία (Ως γνωστον αυτός ο κύριος, γιος της ΜαντΟΥς, κόρης του Τειρεσία και ενός (Α)βαρίκα κατείχε το αντείο του Απόλλωνος εν Κλάρω. Θα μου πείτε τι δουλειά έχει η Κλάρος (Κολοφώνα) με την Κιλικία. Αυτό δεν το ξέρω. Παντως, κάποιος mps στα φοινικικά και ma-pa-sa στα Λουβικά βασίλευε στην Κιλκία σε κάποους dnnym η …. που οι μεν τους θέλουν Αχαιούς και Δαναούς και οι άλλοι ‘τυχαία συμπτωση’ ή κάτι αλλιώς. Κι έρχεται τώρα ένας άλλος και αναγνωρίζει σε Ακκαδικές επιγραφές απο την Ταρσο, 16 χιλιόμετρα από τα Άδανα, ελληνικά ονόματα σε μια πινακίδα. Και βέβαι έχει γινει το σώσε

    Συγγνώμη για το άσχετο. Αλλά νομίζω π ως είναι ενδιαφερον

  10. spiral architect 🇰🇵 said

    Καλό μήνα!

  11. leonicos said

    8 ιδιωτική δική μου έκφραση

    αυτά τα λέω (ή τα λένε;) ιδιόλεκτα. Και πολύ συχνά έχουν γοητεία.

    Αλλά ο κόκκινος Μάης δεν είναι ούτε τα πράσινα άλλογα. Έχεις γράψει και γι» αυτό

  12. leonicos said

    Και διερωτάτα το καλό αυτό παιδί ονόματι Schmidt:

    the list might
    involve the assignment of war captives for labor. In such a circumstance, the Greek names would not
    indicate useful details about the languages spoken in Tarsus or greater Cilicia. If the text of tablet no. 7
    is a list of local names, however, then it invites the question whether a Greek-speaking community resided
    in or near Tarsus

    και
    In a forthcoming publication, I demonstrate that the Phoenician divine designation (Baal) Krntrys in the Karatepe main text (e.g., Phu/A II 17b–19, text
    edited by Röllig, CHLI 2: 51) represents Greek *Κορυνητήριος (koruneterios) “mace-bearing

    και
    The time may be propitious for reconsidering the role of Greek in the speech communities of ancient Cilicia

  13. leonicos said

    Θα μου πείτε

    Εσύ το χαβά σου. Ο κόσμος καίγεται αγγελούδια βλέπεις

    Αλλά όλοι το χαβά τους δεν κρατάνε στην πραγματικότητα;

  14. Πέπε said

    Καλό μήνα.

    > > Βρίσκω ότι το επώνυμο Φλεβάρης εντοπίζεται κυρίως στη Ρόδο

    Σάββας Φλεβάρης, ένας ιστορικός παραδοσιακός βιολάτορας από τη Ρόδο:

    Αλλά σίγουρα τα επώνυμα Φλεβάρης – Φλεβαράκης βγαίνουν από τον μήνα; Αν ξεκίνησαν (όπως είναι το πιθανότερο) από παρατσούκλια, γιατί να φωνάζουν κάποιον Φλεβάρη (Φεβρουάριο); Μήπως σήμαινε αυτόν με τις πεταχτές φλέβες; Εκτός αν σήμαινε κουτσός.

  15. εν ξέρω αν μπορέι αν μπέι στα αυριανά μεζεδάκια αυτό:
    https://www.ert.gr/featured/ektos-toy-ellinikoy-fir-to-oruc-reis/?fbclid=IwAR09gv2XynO8zyoxxnRMnxU6ayAGBctdkUbBxZXewkwL6Wv3Mv1ZNnOyoNc

    Η ΕΡΕΤ λέει ότι το τουρκικό ερευνητικό πλοίο βγήκε εκτός του ελληνικού FIR. (αφού το F είναι από το Flight)
    μ¨ονο που το FIR αφορά τις πήσεις.
    Τι έγινε; Συνεργάζεται ο Ερντογάν με τον Ιπάμενο Ολανδό;
    https://archive.org/details/legendssuperstit00bass/page/342/mode/2up
    (στη δεξιά σελίδα)

    Μήπως δεν θυμόταν ο συντχτης που πανε τα ι στην υφαλοκρηπίδα και είπε να το αποφύγει;

  16. loukretia50 said

    και η κακούργος Φεβρωνία σε μία από τις πολλές βερσιόν

  17. Reblogged στις anastasiakalantzi50.

  18. loukretia50 said

    Όταν είχε κέφια… νιαούριζε!
    G. A. Rossini -Duetto buffo di due gatti – https://youtu.be/PFLF57vDYcQ μία από τις πολλές βερσιόν

  19. spiral architect 🇰🇵 said

    1η Φλεβάρη 2020. Σαράντα επτά χρόνια και ένα μήνα αργότερα από την ημερομηνία εισόδου της Μεγάλης Βρετανίας στην τότε Κοινή Αγορά η Union Jack αποσύρεται από το κτίριο της €€ στις Βρυξέλλες.

  20. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Καλημέρα καὶ καλὸ μήνα.

    @9.Λεώνικε, δὲν ξέρω τί λένε οἱ ἄλλοι, ἀλλὰ ἐμένα μ᾿ ἐνδιαφέρουν τέτοιου εἴδους «ἄσχετα».

    Ἐπὶ πλέον, μιᾶς καὶ ἐδῶ λεξιλογοῦμε, εἶναι μέσα στὰ πλαίσια τοῦ ἱστολογίου.

    ΥΓ. Πάντως, μὲ τὰ ταξίδια σου, ἔχεις πάρει κάμποσες ἀπουσίες ἀπὸ τὶς τελευταῖες μαζώξεις μας.

  21. sarant said

    19 Η πρωθυπουργός της Σκωτίας θέλει να ξαναγυρίσει αλλά δεν είναι τόσο απλό

  22. loukretia50 said

    Πριν ολοκληρωθεί το θαύμα του κινηματογράφου https://youtu.be/P6CuBK0cgX4?t=184 ένα διαφορετικό νιαούρισμα (αξίζει ολόκληρο βέβαια!)

  23. Γς said

  24. spiral architect 🇰🇵 said

    @21: Έτσι όπως τα σκατώσανε, ας τα φάνε. Γνώμη μου είναι ότι η Μ.Β. πάει ολοταχώς να γίνει μια τεράστια οφσόρ στις παρυφές της €€.
    Θα γελάσουμε, αλλά οι Βρετανοί ξέρουν να τα καλύπτουν.

  25. @19 Μη σε περιλάβει κανας Εγγλέζος λαθοθήρας να γ΄ραφεις Union Jack! Υποστηρίζουν ότι jack είναι μόνο όταν είναι στην πρώση πολεμικού πλοίου και το σωστό είναι Union Flag (για τους προσεκτικούς ομιλητές φαντάζομαι θα συμπληρώνουν)

    Όμως τελικά δεν είναι λάθος από ο,τι φάινεται. Σύμφωνα με αυτούς εδώ
    http://www.flaginstitute.org/wp/british-flags/the-union-jack-or-the-union-flag/

    Το Jack ηταν γεική λέξη για τη σημαία αλλά σταμάτησε να χρησιμοποιήται και έμεινε να σημa;iνει τη μικρή σημαί στην πρώρη των πολεμκών (επίσημο τη λέει το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Αλλά όταν ξεκίνησαν να μιλούν για Union Jack εννούσαν γενικ΄τη σημαία.
    Σε αναλογία είναι σαν να έχει μεινει στα ελληνικά η έκφραση το «»ελληνικό μπαιράκι» ή όπως έγραφαν οι γραμματικοί στα ημερολόγια των πλοίωn του 1821 το «ελληνικό σημείο» .

  26. ΚΩΣΤΑΣ said

    1 –> Αυτό τον «κόκκινο Μάη» δεν τον είχα ξανακούσει.

    Αγαπητέ μου Δύτα! απορώ και εξίσταμαι… ο κόκκινος Μάης νομίζω ότι είναι πασίγνωστη έκφραση.

    Την Πρωτομαγιά του 2006 δημοσίευσα στους Τάϊμς 😜 των Αμπελοκήπων μνημειώδες άρθρο με τον τίτλο: «Ο κόκκινος Μάης: ταξική, φιλολογική και οργασμική προσέγγιση». Λες να είμαι ο πρώτος στην ελληνική και παγκόσμια λογοτεχνία που ασχολήθηκα με αυτό το θέμα; 😂

    *Δεν το έχω σε γουόρντ, μόνο σε πιντιέφι, αν ενδιαφέρεσαι, μόνο στο μέιλ σου… και φυσικά πρόκειται για χιουμοριστική στήλη. 😃

  27. ΣΠ said

    19

  28. Χαρούλα said

    -Του Φλεβάρη είπαν να βρέξει και λησμόνησε να πάψει
    -Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει, καλοκαίρι θα μυρίσει. Μα αν τύχει και θυμώσει, μες το χιόνι θα σε χώσει
    -Φλεβάρης, κουτσοφλέβαρος και του τσαπιού ο μήνας
    -Ο Φλεβάρης με νερό, κουτσός μπαίνει στο χορό
    -Παπαντή καλοβρεμένη, η κοφίνα γεμισμένη
    -Το Φλεβάρη μη φυτέψεις, ούτε να στεφανωθείς, Τρίτη μέρα μη δουλέψεις, Σάββατο μη στολιστείς

    Καλό μήνα!

  29. Alexis said

    #1, 8: Όχι δεν είναι ιδιωτικό. Η μάνα μου τον έλεγε συχνά τον «κόκκινο Μάη»

  30. Alexis said

    Ερώτηση: Πότε ξεκίνησε το Μηνολόγιο ο Δημήτρης Σαραντάκος;
    Η 14η Φεβρουαρίου «έρωτος του ανικήτου» δεν είναι αφιερωμένη σε άλλη επέτειο, πράγμα που σημαίνει ότι η αναφορά στον Άγιο Βαλεντίνο είναι του ΔΣ και χρονολογείται στην αρχή της ύπαρξης του Μηνολογίου.
    Δεν είναι εντυπωσιακό ο ΔΣ να αφιερώνει την 14η Φεβρουαρίου στον Άγιο Βαλεντίνο, σε μια εποχή που ούτε πολύ γνωστή ήταν η γιορτή στην Ελλάδα, αλλά επιπλέον θεωρούνταν ξενόφερτη γιορτή και «αμερικανιά»;

  31. leonicos said

    16

    Γειά σου Λουκρητια με τα πολύ ωραία σου

  32. ΣΠ said

    Σα 1 † Ζαχαρίου Παπαντωνίου

    Λυπημένα δειλινά – 1967

    Στίχοι: Ζαχαρίας Παπαντωνίου
    Μουσική: Γιάννης Σπανός
    Ερμηνεία: Καίτη Χωματά

    Στης γειτονιάς της φτωχικής
    γυρίζει ο νους μου τα στενά,
    τα λυπημένα δειλινά
    στοχάζομαι της Κυριακής.

    Μέσα στην κόκκινη αντηλιά
    το μαραμένο θηλυκό
    δίχως ελπίδα και μιλιά
    ποτίζει το βασιλικό.

    Κανείς διαβάτης δεν περνά,
    κανένα αυτή δεν καρτερεί,
    πού στο μπαλκόνι ορθή φορεί
    το γιορτινό της το γκρενά.

    Σα Μοίρα κάθεται μια γριά.
    Στο φως μιας πόρτας ρημαδιού
    μακραίνει ο ίσκιος του παιδιού…
    Καμπάνα ακούγεται μακριά.

    Στο σύννεφο το βυσσινί
    θα πέσει ο ήλιος να κρυφτή.
    Ψαλμός ακούγεται ή φωνή
    του τελευταίου πραματευτή.

    Όλα σταμάτησαν εκεί.
    Αργεί πολύ να ρθή ή βραδιά….
    Πώς έχω την ψυχή βαριά
    το δειλινό την Κυριακή.

    Στην τρίτη στροφή υπάρχει το γκρενά, για το οποίο μιλούσαμε τις προάλλες.

  33. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    23 Η Καθαρά Δευτέρα όμως πέφτει Μάρτιο

    30 Το 2007, ας πούμε, που το ξεκίνησε ήταν εντελώς καθιερωμένος ο Βαλεντίνος, αφού τον θυμάμαι (ή κάνω λάθος;) από τα φοιτητικά μου χρόνια.

  34. leonicos said

    20 Μαρτίνο

    Υποθέτω ότι και άλλοι θα το βρήκαν ενδιαφέρον ως είδηση. Γι’ αυτό άλλωστε και το έγραψα.

    Η ενασχόληση είναι άλλο ζήτημα και μολύμοχθο.

    Την τελευταία συνάντηση την έχασα διότι αλλάξατε την ημερομηνία.

    Το 2020 είναι Έτος Πάτταρα για την Τουρκία. Ναι, αυτό που ακούσατε. Και αν το έτος 2024 είναι Έτος Αγίας Σοφιας μην εκπλαγειτε.

    Το έχουν ρίξει στην Αρχαιολογία, και να ανοίγουν αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία σε κάθε γωνιά υποθέτοντας ότι κάνουν τουριστικούς προορισμούς.

    Το Κακερμίς είναι πάνω στα σύνορα με τη Συρία, 800 μ΄τρα Τουρκία, 300 μέτρα Συρια. Μπήκαν στη Συρία, βάλανε τείχος χωρίς θεμέλια, κομμάτια κομμάτια, για να συνεχίζουν την ανασκαφή. Δουλεύουν γερμανοί και ιταλοί και οι ρουκέτες (δυνητικά) περνάνε πάνω από το κεφάλι τους.

    Άρα δεν βλέπουν πόλεμο

  35. leonicos said

    32 ΣΠ

    Ωραίο τραγουδάκι. Ωραίοι στίχοι. Ωραία φωνη. Αλλά νομίζω πως πιο πολύ είναι εμμελής απαγγελία παρά τραγούδι. Ίσσως να μην έπαιρνε και κάτι άλλο.

    Αλλά αν το συγκρίνει με τη Φεβρωνία στο 16….. Βέβαια μιλάω μόνο για τη μουσική ως μουσική.

  36. leonicos said

    30 Αγαπητέ Αλέξη

    Διάβασα πεντέξι φορές το σχόλιό σου να καταλάβω το θέλει να πει, γιατί το λέει, τι θέλει να δείξει ή να μας επισημάνει, και τι σε ενόχλησε.

    Το μηνολόγιο τροποποιείται. Από του χρόνου θα βάλει 22 φεβρουαρίου Γάμος Λεώνικου και Φωτεινής

    31 Φεβρουαρίου Γάμος του Τζι

    Αν σ’ ενόχλησε η ‘αμερικανιά’ τι να κάνουμε; Βαλτοί είμαστε. Ξένοι πράκτορες των Αμερικανών. Μημας κάνει ςπαρέα

  37. Λεύκιππος said

    2 Στο «σκέπτομαι αρα υπάρχω» νομίζω ότι η απάντηση στου Χαρου με το δρεπάνι ήταν «σε επισκέπτομαι άρα δεν υπάρχεις».

  38. spiral architect 🇰🇵 said

    Brexit

  39. Γιάννης Κουβάτσος said

    Καλό μήνα!
    Τον «κόκκινο Μάη» τον πρωτοάκουσα μικρός από τη μάνα μου και συνήθισα να το λέω κι εγώ.

  40. Alexis said

    #33: Ε, ναι, το 2007 ήταν απόλυτα καθιερωμένος. Ρώτησα γιατί νόμιζα ότι είναι πολύ παλιότερο…

    #36: Τίποτα δεν μ’ ενόχλησε Λεώνικε, κι εγώ κρυφός πράκτορας των Αμερικάνων είμαι, άρα συνάδελφοι… 🙂

  41. ΣΠ said

    Δε 3 Προσεδάφισις επί της Σελήνης του πρώτου γηίνου αντικειμένου
    https://en.wikipedia.org/wiki/Luna_9

  42. Πέπε said

    Μου ‘ρθε για πρώτη φορά μια απορία μηνολογιακού χαρακτήρος, ανεπίκαιρη μεν αλλά αν περιμένω το καλοκαίρι θα την ξεχάσω:

    Για ορισμένους μήνες υπάρχουν λαϊκές ονομασίες σχετικές με τις γεωργικές εργασίες: Σποριάς, Θεριστής, Αλωνάρης, Τρυγητής.

    Μα πώς δηλαδή Θεριστής και Αλωνάρης; Το αλώνισμα δε γίνεται αμέσως μετά το θέρο; Με τις σύγχρονες κομπίνες γίνεται εντελώς ταυτόχρονα, αλλά ακόμη και με τα παλιά μέσα, θερίζεις και στο καπάκι αλωνίζεις. Το πολύ πολύ να τελειώσει ο θέρος βράδυ και ν’ αρχίσεις αλώνισμα το άλλο πρωί και στο μεταξύ ν’ αλλάξει ο μήνας, αλλά βασικά ό,τι μήνα θερίσεις, τον ίδιο θα αλωνίσεις. Και υποθέτω πως στα περισσότερα μέρη οι δύο μήνες, Ιούνιος και Ιούλιος, είναι περίπου εξίσου υποψήφιοι γι’ αυτές τις δουλειές, αφού άλλη χρονιά πάει λίγο μπρος, άλλη λίγο πίσω κλπ..

  43. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @42. Πέπε, ἔπρεπε νὰ τελειώσει τὸ θέρος γιὰ νὰ ξεκινήσει τὸ ἁλώνισμα. Δὲν ἔβαζαν τὰ ζῶα τοῦ ἁλωνίσματος στὸ μισοθερισμένο χωράφι.

    Μεσολαβοῦσε κάποιο χρονικὸ διάστημα (σχετιζόμενο μὲ τὸ μέγεθος τοῦ χωραφιοῦ καὶ τὸ πόσα χέρια δούλευαν) ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τοῦ θερισμοῦ μέχρι τὴν ἀρχὴ τοῦ ἁλωνίσματος.

  44. Πέπε said

    Από την αρχή μέχρι την αρχή, σύμφωνοι. Μπορεί να θέριζαν κάμποσες μέρες. Αλλά από το τέλος του θέρου μέχρι την αρχή του αλωνίσματος;

  45. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Τὸ ἁλώνισμα ἄρχιζε ἀμέσως μετὰ τὸν θερισμό. Σὲ κάποια μέρη μὲ ξερὸ καὶ ζεστὸ κλῖμα, ὅπως τὰ Θερμιά, ὁ θερισμὸς συνήθως ἄρχιζε τὸν Μάη καὶ τὸ ἁλώνισμα γινόταν τὸν Ἰούνη.

    Σὲ πιὸ δροσερὰ μέρη συνήθως θέριζαν τὸν Ἰούνη καὶ ἁλώνιζαν τὸν Ἰούλη. Γι᾿ αὐτὸ μᾶλλον καὶ οἱ ὀνομασίες Θεριστὴς καὶ Ἁλωνάρης.

    Βέβαια αὐτὰ εἶχαν σχέση καὶ μὲ τὴ χρονιά. Ἂν εἶχε ζεστὸ καιρὸ ἀπὸ νωρὶς, ὅλες αὐτές οἱ ἐργασίες γίνονταν νωρίτερα ἢ τὸ ἀνάποδο.

  46. leonicos said

    14

    Πέπε, ξέχασα να σου πω πόσο απόλαυσα και το δικό σου μουσικό κομμάτι

  47. leonicos said

    Πρότααη: Στο μηνολόγιο να μπουν οι ημερομηνίες γάμου μας, ή γάμων μας, ασχέτως διαζυγίων

    Θα γίνει σεισμός

  48. leonicos said

    ΣΠ Βάλε κι έναν πίνακα πού κυκλοφορεί το ευρώ να γελάσουμε

  49. leonicos said

    Είδανε ήλιο και βγήκανε

    Τρίτη φορά μπαίνω και δεν έχετε πιάσει 50

  50. ΓιώργοςΜ said

    Σχετικά με το αλώνισμα, χωρίς να έχω προσωπική εμπειρία, έχω την εντύπωση πως γινόταν από όλο το χωριό σε έναν τόπο (αλώνι) με σκληρό, πατημένο χώμα, οπότε αναμενόμενο να υπάρχει ένα μεσοδιάστημα ανάμεσα στο θερισμό και το αλώνισμα.
    Φαντάζομαι στα πεδινά ιδίως χωριά με μεγάλη καλλιεργήσιμη έκταση, ο θέρος να κρατούσε εβδομάδες. Η απαραίτητη συνθήκη ήταν να μην υπάρχει υγρασία, πολύ δε περισσότερο βροχές.
    Οι αλωνιστικές (μόνο) μηχανές μπήκαν στο παιχνίδι από τα τέλη της δεκαετίας του 40

  51. sarant said

    Ευχαριστώ πολύ για τα νεότερα!

  52. Pedis said

  53. Pedis said

    Λέει ότι από τα έντεκα εκατομμύρια του πληθυσμού της Ουχά(ν), οι μισοί εγκατέλειψαν την πόλη λίγο πριν την κήρυξη της καραντίνας.

    (Δεν το πιστεύω … και καλά, καινούρια πόλη είναι, τεχνολογική κι έτσι αλλά πού στο διάολο πήγαν, δεν έχουν δουλειές, δεν τους ψάχνουν, η εφορία, η υπηρεσία για τον ένφια;)

    Λέει, επίσης, στα μμε, ότι οι αρχές τούς έχουν εντοπίσει σχεδόν όλους και τους έχουν ενημερώσει να επιστρέψουν. Αυτό δεν μου φαίνεται τόσο απίστευτο.

    Φακελλωμένοι και εντοπισμένοι με τα σμαρτφόνια είμαστε όλοι μας (πλας οι Ουχανέζοι χρησιμοποιούν το σμαρτφόνι ως πορτοφόλι-πιστωτική κάρτα, μέχρι και για φαγητό στα βρώμικα γίνεται δεκτή η πληρωμή με αππ … υπόψην, είναι εκτός κυκλώματος βίζα-μαστερκαρντ και τα ρέστα).

  54. leonicos said

    Μια και δεν γράφετε κάτι για τους μήνες, θα σας επιμηνίσω εγώ.

    Το παλληκάρι (< πάλληξ) που ανέφερα στο 12, ο Schmidt, βρήκε κάποιον και τον μεταγράφει
    απο την ακκαδική σφηνοειδή ως mPi-i-me-na-tu (το m ανωφερές, σημαίνει οτι πρόκειται για ανδρικό όνομα) και θεωρεί ότι έχει υποστεί 'αφαίρεση' δηλαδή έκπτωση του αρχικού ε και καταλήγει ότι πρόκειτι για κάποιον 'Επιμήνατον' και το συσχετίζει με το Ιλιαδ. Ε 178 ἱρῶν μηνίσας· χαλεπὴ δὲ θεοῦ ἔπι μῆνις.

    Βέβαια, αυτό το ''ἔπι μῆνις'' είναι δυο λέξεις, αλλά το έπι είναι λιγο ξεκαρφωτο και γι' αυτό πολλοί το διορθώνουν 'επιμήνις' = οργή για κάτι.

    Τώρα… να ρωτήσω αν κάποιος έχει κάποια ιδέα…

    Η επιγραφή έχει έξι αράδες που λένε Α ενώπιον του Β και όλοι οι Β είναι Ακκάδες ενώ όλοι οι Α είναι μη-Ακκάδες, και ερμηνεύεται ότι πρόκειται για δούλους και αφεντάδες. Οι τρεις από του Α είναι Λουβοί, Οι υπόλοιποι έχουν ονόματαεκ των οποίων το ένα τουλάχιστον είναι σαφώς ελληνικό (με τον βαθμό ασφαλείας που παρέχει η μεταγρσφή

  55. leonicos said

    40 Αλέξη

    Συγγνώμη. Φαίνεται πως παρεξήγησα

  56. Pedis said

    Το να βάλεις σε καραντίνα ολόκληρο τον πληθυσμό της Γαλλίας σε έκταση μιάμισι ελλάδα είναι πολύ ενδιαφέρον πείραμα που θα είναι χρήσιμο σε όλους.

    Για 3% θνησιμότητα από έναν ιό.

    Που έχει προκαλέσει 250 θαντάτους σε δύο μήνες.

    Δηλαδή όσοι είναι περίπου οι νεκροί στην Ελλάδα από αυτοκινητιστικά δυστυχήματα στο ίδιο διάστημα, οι μισοί από το μέσο αριθμό νεκρών στην Κίνα ημερησίως από την ίδια αιτία, διπλάσιοι από κείνους στις ΗΠΑ ημερησίως κοκ.

  57. sarant said

    56 Οι θάνατοι δεν είναι σε δυο μήνες όμως αλλά σε λιγότερο από 15 μέρες. Ή κάνω λάθος;

  58. Pedis said

    # 57 – τα μμε λένε ΧΧΧ θάνατοι από το outbreak … το οποίο, αν δεμ κάνω λάθος τοποθετείται στις αρχές του περασμένου Δεκέμβρη. Κάνω λάθος;

  59. Pedis said

    Πάντως, η θνησιμότητα είναι περί το 3%, δεκαπέντε φορές μεγαλύτερη από κεινη της εποχικής γρίππης, που όμως χτυπάει υπερπολλαπλάσιους ανθρώπους, τρεις φορες μικρότερη από κείνη του sars και τριάντα φορές μικρότερη από του mers.

  60. ΚΑΒ said

    Τα πρώτα κρούσματα της νόσου» εμφανίστηκαν στις 31 Δεκεμβρίου.

  61. sarant said

    58 Ναι, αλλά ο πρώτος νεκρός ήρθε στις 9 Ιανουαρίου. Τέλος πάντων, είναι θέμα ορισμού. Και πράγματι έχει μικρή θνησιμότητα, κοντά στο 2%

  62. Pedis said

    # 60 – Θα εξακριβωθεί εύκολα αυτό. Τώρα έχω δουλειά και θα τα πούμε αργότερα.

    Να τονισω ότι με το #56 θέλησα να τονίσω ότι τα νουμεράκια δεν έχουν καμιά αξία αν δεν είναι δοσμένη η κλίμακα.

    Κι επιπλέον, μου εει δημιουργηθεί η υποψία ότι οι κινέζικες αρχές κάνουν, πώς το λένε στη πιο φτωχή από λέξεις γλωσσα του κόσμου, overkill.

    Θα έχουν κάποιους λογους (που μου διαφεύγουν).

  63. ΚΑΒ said

    Στο νησί μου, ὀπου μέχρι την πρώτη δεκαετία του 20ου εξακολουθούσε το θέρος και το αλώνεμα να γίνονταν με τον παραδοσιακόν τρόπο, το αλώνισμα ολοκληρωνόταν στις 20 του Ιούλη, ενώ το θέρος ξεκινούσε από τον Μάη και συνεχιζόταν και τον Ιούνη.

    Χιόνια πέφτουν το Γενάρη, χαρές θάν’ τον Αλωνάρη.

  64. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Τα παραλένε» το ‘λεγε η γιαγιά μου στη φτωχή της γλώσσα.

  65. ΓιώργοςΜ said

    64 Overkill είναι όταν σκοτώνεις μπεκάτσα με κανόνι.
    Κι εγώ δεν έχω βρει μονολεκτική απόδοση στην τρισχιλιετή.

  66. Georgios Bartzoudis said

    «Σα 1, † Ζαχαρίου Παπαντωνίου»
    # Και Αγίου Τρύφωνος του κλαδευτού, προστάτου των εν Ελλάδι αμπελουργών.
    Καλό μήνα!

    «Πα 21, Παγκόσμια ημέρα μητρικής γλώσσης»,
    # Συμπεριλαμβάνεται και η Μακεδονική, που κάποιοι …λαθρέμποροι προσπάθησαν να ξεπουλήσουν στους ΒουλγαροΣκοπιανούς!

    «Πε 27, Ανακάλυψις της δομής του DNA»
    # Desoxyribo Nucleic Acid, Δεσοξυριβονουκλεϊνικό οξύ [τώρα, αν γράφεται -rivo και όχι –ribo, δεν το ψάχνω!

  67. Γιάννης Κουβάτσος said

    65: Δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει ακριβής και μονολεκτική απόδοση. Μπορεί να αποδοθεί με παρεμφερή έκφραση. Ούτε είναι πρόβλημα ειδικά της «τρισχιλιετούς». Αυτό έχω αποκομίσει συχνάζοντας στο σαραντακέικο. ☺ Κάνω λάθος;

  68. Νέο Kid said

    Overkill= Υπερβάλω, το παρακάνω

  69. Μαρία said

    62
    Οι κινέζικες αρχές δείχνουν υπερβάλλοντα ζήλο.

  70. sarant said

    Ναι, όπως το λέει η Μαρία, ή «το παρακάνουν».

  71. Κιγκέρι said

    Για τον κορονοϊό και τα μέτρα ασφαλείας που σας φαίνονται υπερβολικά:

    Είναι ένας άγνωστος ιός, που πρώτη φορά προσβάλλει τον άνθρωπο. Δεν ξέρουμε τη συμπεριφορά του. Δεν ξέρουμε π.χ. αν περνάει τον πλακούντα, αν και πώς μπορεί να επηρεάσει το έμβρυο (θυμηθείτε τον ιό Ζίκα που προκάλεσε επιδημία μικροκεφαλίας). Δεν ξέρουμε αν έχει απώτερες επιπλοκές και ποιές είναι αυτές. Τις προάλλες λέγαμε εδώ για τον Όλιβερ Σακς. Οι κατατονικοί ασθενείς του στην ταινία Ξυπνήματα έπασχαν από υποξεία σκληρυντική πανεγκεφαλίτιδα, μια σπανιότατη επιπλοκή της ιλαράς η οποία εμφανίζεται 7-10 χρόνια – το ξαναγράφω για έμφαση: 7-10 χρόνια- μετά τη αρχική λοίμωξη.
    Κατά τη γνώμη μου λοιπόν, οι προφυλάξεις δεν αφορούν μόνο τη μεταδοτικότητα και τη θνησιμότητα τώρα, αλλά και όλες τις πιθανές και άγνωστες ακόμη επιπλοκές.

  72. mitsos said

    Καλησπέρα και καλό μήνα

    Καλά θα γιορτάσω δυο φορές μέσα στον Φλεβάρη ( 9 και 21 ) την ελληνική γλώσσα .
    Και αν χτυπήσουμε κανα σχετικό μεζεκλιδίκι Τσικνοπέμπτη μπορεί να γιαρτάσω και υν μοσχαρίσια και την αρνίσια και την αλλιευμένη…

    Αλλά εκείνος ο Σπειροειδής Αρχιτέκτων ;;;;
    Όλοι οι άλοι σχολιαστές φαίνεται να ξέρουν !!!
    ο Φ.Λ.Ράϊτ μήτε γεννήθηκε μήτε πέθανε Φλεβάρη. Άρα ;
    Άρα ξέρετε και δεν λέτε ;

  73. BLOG_OTI_NANAI said

    Άσχετο που μου ήρθε τώρα, αλλά Overkill είναι τραγούδι των Motorhead… Μου άρεσαν πολύ όταν ήμουν μικρός. Κρατάω εδώ και 35 χρόνια το πρώτο τους LP σε βινύλιο και λάτρευα (όπως όλοι) τα τραγούδια «Iron Fist» και «Ace of Spades». Είχα πάει και στη συναυλία εννοείται, τον Μάρτιο πρέπει να μπει στο… μηνολόγιο.

    https://www.lifo.gr/articles/music_articles/85186

  74. spiral architect 🇰🇵 said

    Test 😳

  75. Γιάννης Ιατρού said

    Γρήγορα περαστικός, βλέπω συζητήσεις για τον κινέζικο ιό, για αξιόπιστα και ενήμερα στοιχεία δείτε το λινκ που έχω βάλει στο νήμα.

    71: Κιγκέρι: Νομίζω (δεν παίρνω κι όρκο τώρα, θα το ξαναδώ..) πως ο ιός, έστω η οικογένειά του, είναι γνωστός από καιρό. Αλλά τον είχαν συναντήσει σε ζώα, όχι στον άνθρωπο. Προφανώς κάποια μετάλλαξη υπήρξε για να μεταδίδεται (πλέον) από άνθρωπο σε άνθρωπο.
    Μάλλον κανονίζουν ακόμα τις τιμές για το εμβόλιο…. 😎🙄🤐😳🤔

    Θα τα πούμε ίσως αργότερα

  76. loukretia50 said

    Κορονόγιο ρε λαμόγιο, τι ζητάς στο μηνολόγιο?

    Παιδιά, θέλω συμπαράσταση, είμαι μόνη, οι αγαπημένοι μου απουσιάζουν, και το μεσημέρι διέρρηξαν την αποπάνω ενώ ήμουν ζαβλακοπυρέσσουσα.
    Οι Διοσαϊνηδες ήταν στην πολυκατοικία όλο το απόγευμα. Ρίχτε κατιτίς ενδιαφέρον να στανιάρω!

  77. Γιάννης Ιατρού said

    Ξέχασα τα τεκμήρια…

  78. Γιάννης Ιατρού said

    76: Το «ζαβλακοπυρέσσουσα» που πήγες κι έκανες τη νοσοκόμα και κόλλησες, να αυτά παθαίνουν οι κοκκινο-σταυρίτισσες 🙂
    Περαστικά!

  79. loukretia50 said

    79. …thanks for nothing φίλτατε! γκρρρρρρρρρρρρρ!

  80. loukretia50 said

    οϊ – όι! η κεφάλα μου! πείτε κάτι για τον Goldoni, δε θυμάμαι να ασχοληθήκαμε ποτέ, πχ, είχα δει μια πολύ καλή παράσταση με το Λευτέρη Βογιατζή, τους αγροίκους -προ αμνημονεύτων!

  81. sarant said

    80 Όχι, δεν έχουμε ασχοληθεί ποτέ με τον Γκολντόνι.

    Συμπαραστέκομαι

  82. Μαρία said

    75
    Πράγματι αξιόπιστο. Ο έκτος άρρωστος στη Γαλλία, που δηλώθηκε προχτές, είναι γιατρός κι ο πρώτος που κόλλησε επιτόπου απο Ταϊβανέζο τουρίστα.
    Αυτή τη φορά οι Κινέζοι δήλωσαν την επιδημία στον ΠΟΥ πολύ γρήγορα, στις 5 Ιανουαρίου, ενώ το 2003 είχαν καθυστερήσει περίπου τρεις μήνες.

    Περαστικά, Λου.

  83. loukretia50 said

    Λοιπόν, ο Γκολντόνι αξίζει, αλλά ας δούμε πόθεν οι αγροίκοι:
    Βρίσκω αυτό ως αδαής:
    αγροικώ
    αγροικώ: και γροικώ (Ν και (α)γροικάω) (Μ και ἐγροικῶ)
    1. εννοώ, αντιλαμβάνομαι, καταλαβαίνω, αναγνωρίζω
    2. αισθάνομαι, νιώθω
    3. έχω την αίσθηση τής ακοής, ακούω
    4. υπακούω, πείθομαι.
    [ΕΤΥΜΟΛ. Κατά τον Κοραή (Άτακτα 2, 95-6) το ρήμα προήλθε από το ἀγροικίζομαι (= φέρομαι με τρόπο αγροίκο και ανόητο), από όπου με αποβολή τού ἀ-, που θεωρήθηκε ως στερητικό, προέκυψε το αντίθετο κατ’ έννοια γροικίζομαι – γροικῶ (= καταλαβαίνω, κατανοώ). Κατά τον Γ. Χατζιδάκι το ρήμα προήλθε από το ἀγροῖκος-ἄγροικος (= ανόητος) και με καταβιβασμό τού τόνου ἀγροικὸς-γροικὸς (= νοήμων), κατά το σχήμα ἄγγιχτος-ἀγγιχτός, ἄψητος-ψητὸς κ. τ. π., που από τη σημασία τού νοήμονος έφτασε να σημαίνει εκείνον που ακούει. Τον τύπο ἀγροικὸς εξάγει από χωρίο τού Χρονικού τού Μορέως, στίχ. 1.341 Η, όπου όμως φέρεται ως ἔγροικος. Αλλά και η ετυμολογία αυτή παρουσιάζει δυσκολίες, γιατί, και αν γίνει δεκτό ότι ἔγροικος είναι το ίδιο το ἐγροικὸς < ἀγροικός, που για την ανάγκη τού μέτρου έγινε προπαροξύτονο, τα «όμοια» παραδείγματα, τα οποία παραθέτει ο Χατζιδάκις, αφ’ ενός μεν είναι ρηματικά επίθετα σε -τος, αφ’ ετέρου δε έχουν έννοια παθητική, σημαίνουν δηλαδή αυτόν που μπορεί ή δεν μπορεί κανείς να τόν αγγίξει, ψήσει, ή αυτόν που ήδη τόν έχουν αγγίξει, ψήσει, ενώ στα ἀγροῖκος-ἀγροικὸς δεν υπάρχει αυτή η αναλογία. Από τον Γ. Χατζιδάκι αντικρούονται και οι ετυμολογίες τών Κ. Foy από το ιταλικό oriccio-oreccio, Δ. Οικονομίδη από το «βρακεῖν» (= εννοείν) τού Ησυχίου.

    Συμπληρώστε/ διορθώστε ελεύθερα!

  84. loukretia50 said

    Αειντέέ! πού τα βρήκα ωρέ? δε βλέπω νάχω αντιγράψει το λινκ!

  85. mitsos said

    Λου γροικώσε
    θα έλεγα ποντιακά
    δεν ξέρω την ετυμολογία αλλά αποκλείεται να είναι κάποια από αυτές που αναφέρεις .
    Ήταν σε χρήση ακόμη και από Πόντιους της Ανατολίας .
    Περαστικά

  86. Αιμ said

    76. Τι λε ρε Λου ! Για ρίξε γαργαλιστικές λεπτομέρειες 🙂

  87. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @80. Καλή μου φίλη Λοῦ, ἔχεις καὶ τὴ δική μου συμπαράσταση. Περαστικά.

    Ὅσο γιὰ τὸν Γκολντόνι, εἶχα δεῖ τὸν Ὑπηρέτη δυὸ ἀφεντάδων πρὸ ἀμνημονεύτων χρόνων (δεκαετία τοῦ ᾿70). Εἶχα πάει τοὺς γονεῖς μου γιὰ νὰ διασκεδάσουν, ἐπειδὴ ἦταν κωμωδία καὶ καλὴ παράσταση.

    Μετὰ τὴν παράσταση τοὺς ρώτησα πῶς τοὺς φάνηκε.

    Ἡ ἀπάντηση τῆς μάνας μου:

    «‘Καλὰ ἤτανε, ὅμως ἐγὼ λυπήθηκα, γιὲ μου. Τόσον ἀγώνα κάνανε οἱ καημένοι καὶ δὲν πρέπει νὰ βγάλανε μεροκάματο μὲ τόσο λίγο κόσμο στὸ θέατρο.»

  88. mitsos said

    Λου γροικώσε
    θα έλεγα ποντιακά
    δεν ξέρω την ετυμολογία αλλά αποκλείεται να είναι κάποια από αυτές που αναφέρεις .
    Ήταν σε χρήση από πολύ παλιά σε Πόντο, Κύπρο και και Καλαβρία .

    Περαστικά

  89. Pedis said

    -> 59 : διορθώνω λάθος εκ βιασύνης:

    τρεις φορες μικρότερη από κείνη του sars και τριάντα <- δέκα φορές μικρότερη από του mers.

  90. mitsos said

    Συγνώμγ για το διπλό σχόλιο

    Θα μου απαντήσει κανείς ποιος ήταν ο Σπειροειδής Αρχιτέκτων του Μηνολόγιου;
    Ρώτησα στο σχόλιο 72 και κανείς δεν απάντησε

  91. loukretia50 said

    Λοιπόν φίλοι μου –κι εσείς που δεν ξέρετε ότι είστε! – αξίζει να σας πω ότι σε σεισμούς και ζόρικα που έτυχε να είμαι μόνη, ήσασταν εξαιρετική συντροφιά!

    Όσο για σήμερα…σιγά μην κάθονται οι επαϊοντες – ειδικά ο κ. Καραποτόσογλου – Σάββατο κι απόβραδο!
    Ούτε κι εγώ θα καθόμουν.
    Ας όψεται ο Saturday night fever!
    Αυτοί που μείναμε όμως, ας παίξουμε λίγο!

    Μαρία σ’ευχαριστώ και σ΄εκτιμώ πολύ!
    Θα ενοχληθείς αν συμφωνήσω με τον ΝεοΚιντ πως είσαι το τοτέμ του ιστολογίου?
    Βλέπω το Voulagx να τσιτώνεται ή κάνω λάθος?
    Ο πυρετός δε βοηθάει!

    Les Rustres de Goldoni https://youtu.be/_JTfJpAhwZk με γαλλικούς μόνο υπότιτλους το βρίσκω
    Έχω κι άλλα σε ελληνικό κείμενο, σίγουρα τη Λοκαντιέρα – αν το βρω!

  92. Pedis said

    Εντούτοις, το overkill είναι πολύ παραστατικό και η μετάφραση θα έπρεπε να είναι κάτι σαν παρασκοτώνω, αποσκοτώνω, ξεσκοτώνω, κατασκοτώνω (α λά κατα/ξεσκίζω) κλπ κλπ αλλά δεν λέγεται. Ακόμη.

  93. loukretia50 said

    Pedis … ξέχασες – διακριτικός γαρ!- το σκατώνω!

    Mitsos
    Για το Spiral προβληματίζεσαι βρε? πρώτα απ΄όλα είναι γάτος!
    Και φοράει σπέσιαλ καπέλο- που δεν είναι τραγιάσκα!

  94. Μαρία said

    Νικοκύρη, μαρμάγκα.

  95. Sophie R. said

    Μικρά στο φροντιστήριο αγγλικών (Στρατηγάκης) μαθαίναμε το παρακάτω παιδικό ποιηματάκι για το Φεβρουάριο. Το θυμάμαι ακόμα και το παράξενο είναι πως μου αρέσει πιό πολύ τώρα που μεγάλωσα. Αλλά δεν ξέρω ούτε ποιός τόγραψε, ούτε πότε γράφτηκε. Θυμάμαι ότι η δασκάλα μάς έλεγε να προφέρουμε φεμπρουέρι το February για να κάνει ομοικοκαταληξία με το very

    Little month of February,
    You are small, but worthy very!
    Will you grow up like the others,
    Like your sister months and brothers?
    Every four years with a bound
    With a leap up from the ground,
    Trying to grow tall as they…
    All you stretch is one small day
    Even then you’re not so tall
    But just the shortest month of all.

  96. Y. G. said

    > Οι κινέζικες αρχές δείχνουν υπερβάλλοντα ζήλο.
    Οντως.
    Απιστευτο βιντεο απο τη Global Times News: https://twitter.com/globaltimesnews/status/1223257710033960960

  97. Μαρία said

    89

  98. sarant said

    95-97 Τα τρία σχόλια τα έπιασε η μαρμάγκα

  99. mitsos said

    Φτού
    Spiral Architect ο γάτος σχολιαστής του Σαραντάκειου

    Ευχαριστώ Λου

  100. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Καλό μήνα!

    – Λου, περαστικά -και γρήγορα!
    Για το «γροικώ» έχω δει και την ετυμολογία από:
    άγρα/αγρεύω + ακούω > αγρεακώ > αγροικώ. (Δεν μου φαίνεται να «παίζει»…)

    92, Pedis.
    Με πρόλαβε η Λου (#93) για το παραχ€@ω! 🙂
    ————————–
    Για τον Μεγάλο Ζαχ. Παπαντωνίου, υπάρχει ένα ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ, εδώ:
    https://www.ert.gr/arxeio-afierwmata/zacharias-papantonioy-1i-fevroyarioy-1940/
    [Μάλλον θα έχει μπει και παλιότερα, αλλά η επανάληψη δεν βλάφτει… 🙂 ]

    Και ο περίφημος ‘σοφός’ Παπαγάλος του.
    Μίλτος Πασχαλίδης (σύνθεση και εκτέλεση): https://youtu.be/VeKQtdjHudg

  101. loukretia50 said

    Ωχ! δεν την παλεύω! Tα γράμματα χορεύουν!
    Πάω για νάνι!t
    Σας ευχαριστώ για την παρέα!
    The islander https://youtu.be/–tFFz44zvc Nightwish
    Καληνύχτα

  102. 53 >> δεν τους ψάχνουν, η εφορία, η υπηρεσία για τον ένφια;

    Τους ψάχνουν για να τους ενφιαλώσουν.

    Καλό μήνα. Λου, περαστικά.

  103. Pedis said

    # 97 – κάπου κει … εγώ διάβασα ποσοστό ίσο με 0.14% για την εποχική γρίπη. Μπορεί να αναφέρεται σε μέση τιμή σε άλλα κράτη. Έπειτα αυτό το ποσοστό είναι άμεσα εξαρτώμενο από το τι γράφει ο γιατρός στο … φύλλο αγώνος του ασθενούς.

    Βέβαια, είναι τρίβιαλ, αλλά να το πούμε, δεν είναι η γρίπη που στέλνει τους άτυχους, αλλά οι επιπλοκές σε συνάρτηση με το ιατρικό ιστορικό τους, την ηλικία τους, τις συνθήκες διαβίωσης, τη δυνατότητα πρόσβασης σε γιατρό στα πρώτα συμπτώματα, την συστηματική παρακολούθηση, τα σωστά φάρμακα (με έλεγχο ανταπόκρισης στους τύπους των συνιστώμενων αντιβιοτικών), τη δυνατότητα νοσοκομειακής περίθαλψης, την ποιότητά της …

    εν ολίγοις πολλά, κι αρκετά από τα οποία σπανίζουν ήδη για όλο και ευρύτερες κατηγορίες πληθυσμού σε αρκετές αναπτυγμενες χώρες, βέβαια (και) στη χώρα μας.

  104. dryhammer said

    92. Το κατασκοτώνω/-μαι το ξέρω με τη σημασία του χτύπησε(ενεργ & παθ = τραυμάτισε/τραυματίστηκε) πολύ. «Τον έπιασαν και τον κατασκότωσαν στο ξύλο» και «Έπεσε με το μηχανάκι και κατασκοτώθηκε», κάτι σαν overhurt (να δώσομε κατιτίς και στις αλλότριες γλώσσες).

  105. 104 Άμα έπεσε με το μηχανάκι ήταν overdrive.

  106. Zoi Athana said

    Συγχαρητηρια για τα αρθρα που δημοσιευετε εισθε μια οαση

  107. Pedis said

    # 104 – σωστά.

  108. sarant said

    106 Να είστε καλά!

  109. Αιμ said

    105. «Άμα έπεσε με το μηχανάκι ήταν overdrive.»

    Άμα έπεσε με μηχανάκι ήταν ή σούπα (λάιτ) ή χύμα (με ντράβαλα) 🙂

    Καλημέρα και περαστικά στην Λου

  110. ΣΠ said

    95
    Το παιδικό ποίημα είναι της Annette Wynne από το βιβλίο της For Days and Days: A Year Round Treasury of Child Verse (1919).

  111. MA said

    Γεια σας κι από μένα,

    Σχόλιο 80για τον Γκολντόνι: Μάλλον είδαμε την ίδια παράσταση με τον Παπαβασιλείου:

    http://www.theatro-technis.gr/o-ipiretis-dio-afentadon/

    Λου, περαστικά!

  112. loukretia50 said

    Απέχω αρκετά απ΄τη λιακάδα του καθαρού μυαλού, αλλά χάρηκα το ενδιαφέρον!

    ΜΑ
    Αν καθόσουν πίσω από το Δον, ατύχησες!
    Αναφέρθηκα στους Αγροίκους, την παράσταση στη ΣΚΗΝΗ της οδού Κυκλάδων πριν πολλά -πολλά χρόνια! https://youtu.be/2NsrMQg9_-0?t=25 Ακόμα έχω κάπου το καλαίσθητο πρόγραμμα – μικρό βιβλίο.
    Η μουσική της Καραϊνδρου, σκηνοθεσία Λ.Βογιατζή – μεγάλη απώλεια για το θέατρο!

    Και εδώ μπορείτε να κατεβάσετε – ω! ακούγομαι σαν κάποιον άλλο! Λέτε να με φάει η μαρμάγκα? – τη Λοκαντιέρα σε σύγχρονη ελεύθερη μετάφραση https://mariannakyriakakh.files.wordpress.com/2010/11/h_ekdikhsh_ths_mirantolinas_241120102.pdf και -για λίγους- σε πολύ στρωτή επτανησιακή διάλεκτο του…1903 – Ν.Ποριώτη, που βρήκα πιο ζωντανή και κεφάτη. https://www.openbook.gr/locandiera/

    Μια σύγκριση στην απόδοση των ονομάτων :
    Ιππότης Ριπαφράττα / Νερολίθαρος
    Κόμης Αλμπαφιορίτα/ Κόμης Ταρλαπούπουλος
    Μαρκήσιος Φορλιπόπολι / Μαρκέζος Ροδαυγίτης

  113. loukretia50 said

    Επίσης αξίζει νομίζω να δείτε κι αυτό
    Μετάφραση: Μητιους Σακελλαρίου 1818 – τι όνομα και φύλο καταλαβαίνετε?
    Κι όμως είναι η Μητιώ!!

    https://www.openbook.gr/i-patriki-agapi/

    Αξίζει η γλώσσα της μετάφρασης, για μένα ήταν απολαυστική.
    Aν και το –στ- με μπέρδεψε, είναι παντού γραμμένο –ς-
    πχ αξιοχλεύαςος, αποςροφή ιςορία

  114. Πέπε said

    113
    Η αλήθεια είναι ότι δύσκολα το συνηθίζεις. Πάντως δεν είναι ς τελικό, είναι άλλο στοιχείο, κι έχει μια λογική (έστω και όχι πολύ προφανή) στο πώς αντιπροσωπεύει ένα σ κι ένα τ.

    Από τα δεκάδες συμπλέγματα που χρησιμοποιούσαν οι παλιοί τυπογράφοι (πολλά γράμματα σε ένα τυπογραφικό στοιχείο, άλλοτε ευκρινή και άλλοτε σε κωδικοποιημένη καλλιγραφία που εκτός εποχής μπορεί να είναι ιδιαίτερα δυσανάγνωστη), αυτό το «στίγμα» ήταν το προτελευταίο που επιβίωσε. Κάποια στιγμή έφτασαν να χρησιμοποιούν, εκτός από τα κανονικά γράμματα, μόνο αυτό και το «ου» των μπισκότων Παπαδοπούλου. Μετά έπεσε σε αχρησία και το στίγμα, και το ου εντελώς οριακά επιβιώνει ακόμη.

  115. Ακόμη μια απώλεια για το μηνολόγιο, έφυγε η Άλκη Ζέη εχθές το βράδυ έμαθα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: