Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Στην καραντίνα

Posted by sarant στο 5 Φεβρουαρίου, 2020


Σύμφωνα με τις ειδήσεις από την Κίνα, ο αριθμός των ασθενών από την επιδημία του κορονοϊού ξεπέρασε τις 20.000 και οι νεκροί ξεπέρασαν τους 400. Τη στιγμή που γράφω το άρθρο, ο μετρητής (εδώ) αναφέρει 20.679 κρούσματα, 427 νεκρούς και 697 που έγιναν καλά, αλλά όταν θα δημοσιευτεί το άρθρο τα στοιχεία θα έχουν αναπόφευκτα αλλάξει.

Η επιδημία έχει προκαλέσει σχεδόν παράλυση στην κινεζική οικονομία, αφού έχουν ληφθεί μέτρα χωρίς προηγούμενο. Για παράδειγμα, τα περισσότερα εργοστάσια της Κίνας μένουν κλειστά ως τις 9 Φεβρουαρίου, έχουν διακοπεί οι αεροπορικές συγκοινωνίες πολλών χωρών με την Κίνα αλλά και στο εσωτερικό της χώρας, περιοχές με πολλά εκατομμύρια κατοίκους έχουν αποκλειστεί.

Αντιγράφω μια μόνο χτεσινή είδηση. Πολύ μακριά από το Γουχάν, στην παραλιακή΄πόλη Taizhou και σε τρία διαμερίσματα της μεγαλούπολης Hangzhou, πρωτεύουσας της επαρχίας Zhejiang, επιτρέπεται να βγαίνει από το σπίτι του μόνο ένα  άτομο από κάθε οικογένεια, μία φορά κάθε δυο μέρες, για να κάνει τα απαραίτητα ψώνια. Αυτό το μέτρο αφορά περίπου 9 εκατ. ανθρώπους.

Άκουγα προχτές στο γαλλικό ραδιόφωνο την τηλεφωνική συνέντευξη μιας Γαλλίδας φοιτήτριας που ζει στην Κίνα. Καθώς επέστρεφε με το λεωφορείο από μια εκδρομή, οι αρχές σταμάτησαν το λεωφορείο, έλεγξαν τους επιβάτες με κάτι θερμόμετρα λέιζερ που είχαν, και επειδή δυο επιβάτες είχαν ανεβασμένη θερμοκρασία τους πήραν όλους και τους έβαλαν σε καραντίνα, σε ένα ξενοδοχείο, όπου τους παίρνουν πολλές φορές κάθε μέρα τη θερμοκρασία και όπου θα έμεναν δεκατέσσερις μέρες, αφού τόσο χρειάζεται για να εκδηλωθεί η ασθένεια.

Αλλά και όσοι επέστρεψαν στη Γαλλία από το Γουχάν, στις δυο αποστολές που έχουν γίνει μέχρι τώρα, σε καραντίνα έχουν τεθεί -άλλοι σε ένα παραθεριστικό κέντρο, άλλοι σε μια σχολή πυροσβεστών στο Αιξ αν Προβάνς, ανάμεσά τους, όπως άκουσα χτες στο ραδιόφωνο, κι ένα ζευγάρι Έλληνες.

Από την άλλη, θα θυμίσω ότι κάθε χρόνο η κοινή εποχιακή γρίππη έχει χιλιάδες θύματα σε όλον τον κόσμο (αν κατάλαβα καλά, από 300.000 έως 650.000 θύματα κάθε χρόνο).

Όμως, όσο κι αν είναι αναπόφευκτο να συζητήσουμε και την ουσία του θέματος, και περιμένω και τα σχετικά σχόλιά σας, εμείς εδώ ως γνωστόν λεξιλογούμε.

Η επιδημία λοιπόν αυτή έφερε στην επικαιρότητα και άλλον έναν όρο και δίνει και το θέμα για το σημερινό μας άρθρο: εννοώ τον όρο καραντίνα, έναν όρο που θα έπρεπε ισως να τον έχω συζητήσει νωρίτερα, μια και έχω μια ιδιαίτερη σχέση μαζί του, σχέση ετυμολογική.

Βλέπετε, ο όρος προέρχεται από το βενετικό (ή το παλιό ιταλικό) quarantina (στα σημερινά ιταλικά quarantena), από το αριθμητικό quaranta, σαράντα -να και η συγγένεια, η ετυμολογική ας πούμε, με την αφεντιά μου.

Ο όρος γεννήθηκε στη Μεσόγειο της Αναγέννησης, όταν οι αρχές επέβαλλαν σε κάθε πλοίο που ερχόταν από περιοχές όπου υπήρχε μεταδοτική νόσος να μένει σαράντα μέρες στα ανοιχτά (συνήθως σε κάποιο κοντινό ξερονήσι ή σε ερημική παραλία) και μόνο μετά την παρέλευση της περιόδου αυτής να μπορεί να ελλιμενίζεται.

Βρισκω μάλιστα πως πρώτη φορά το καθεστώς αυτό της απαγόρευσης εφαρμόστηκε στην πόλη της Ραγούζας, το σημερινό Ντουμπρόβνικ, τον 14ο αιώνα, τότε που η πανδημία της πανούκλας, ο Μαύρος Θάνατος, είχε εξολοθρεύσει το 30% του πληθυσμού της Ευρώπης. Αρχικά, η απαγόρευση ήταν για 30 μέρες, αλλά το 1448 η Ενετική Γερουσία την παρέτεινε σε 40 μέρες και από τότε γεννήθηκε ο όρος. Λένε πως η βουβωνική πανώλη είχε κύκλο 37 ημερών από τη μετάδοση έως τον θανατο οπότε η σαραντάμερη καραντίνα ήταν αποτελεσματικός τρόπος για να εμποδιστεί η μετάδοσή της.

Ο όρος έγινε διεθνής: τον βρίσκουμε σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές γλώσσες -με μόνη εξαίρεση, κοιτάζω, τα βάσκικα. Βέβαια, δεν διαρκεί πλέον σαράντα μέρες η καραντίνα, και μάλιστα η διάρκειά της ποικίλλει ανάλογα με την επιδημία -διαψεύδει έτσι την ετυμολογία της αν και δεν νομίζω ότι έχει βρεθεί κάποιος να το θεωρήσει ασυνέπεια, φθορά της γλώσσας και δεν ξέρω και γω τι άλλο.

Στην έξοχη νουβέλα «Βαρδιάνος στα σπόρκα» του Παπαδιαμάντη, διαβάζουμε:

…ἤρχισεν εὐθὺς νὰ διηγῆται, χαρτὶ καὶ καλαμάρι, εἰς τὴν θεια-Γερακίναν, ὅσα ἐγνώριζε, κατὰ τὸ μᾶλλον καὶ ἧττον ἀκριβῆ. Ἐπειδὴ ἡ χολέρα ἐθέριζε κόσμον εἰς τὰ μέρη τῆς Τουρκιᾶς, ἡ ἑλληνικὴ Κυβέρνησις εἶχε διατάξει νὰ γίνεται αὐστηροτάτη ἡ καραντίνα. Ἐκτὸς τοῦ ὑπάρχοντος λαζαρέτου εἰς τὴν νῆσον, διετάχθη νὰ γίνῃ προσωρινὸν ἔκτακτον λαζαρέτον ἡ ἐρημόνησος Τσουγκριᾶς, ἀνατολικομεσημβρινῶς κειμένη, παρὰ τὸ στόμιον τοῦ λιμένος. Τὸ ἔκτακτον τοῦτο λαζαρέτον ὠνόμαζόν τινες λοιμοκομεῖον, ἐνῷ τὸ ἄλλο, τὸ σύνηθες, ἦτο λοιμοκαθαρτήριον. Εἰς τὸ λοιμοκομεῖον θὰ ἔμενον τὰ πλοῖα καὶ οἱ ἐπιβάται εἰκοσιμίαν ἡμέρας, εἰς τὸ λοιμοκαθαρτήριον ἄλλας ἕνδεκα. Τὸ ὅλον τριανταδύο ἡμέρας καραντίνα.

[Ο τίτλος της νουβέλας έχει δυο λέξεις που για πολύν κόσμο είναι άγνωστες σήμερα. Πολλοί συντηρητικοί ολοφύρονται ότι, επειδή δεν ξέρουμε αρχαία, δεν μπορούμε να διαβάσουμε Παπαδιαμάντη, αλλά εδώ η αρχαιογνωσία ελάχιστα θα μας βοηθούσε. Ο βαρδιάνος είναι αυτός που φυλάει βάρδια, ο φύλακας, ενώ τα σπόρκα είναι ιταλικό, τα ακάθαρτα, τα μολυσμένα: η κυρα-Σκεύω, απελπισμένη που ο γιος της είναι κλεισμένος στην καραντίνα, φοράει ρούχα αντρικά και μεταμφιεσμένη παρουσιάζεται και καταφέρνει να διοριστεί βαρδιάνος].

Υπάρχει και μια άλλη ναυτική λέξη που μοιάζει με την καραντίνα, και που την έχουμε ακούσει όλοι αλλά δεν ξέρουμε όλοι τι σημαίνει. Είναι το καραντί, που το ξέρουμε επειδή το έχει γράψει ποίημα ο Καββαδίας και το έχει μελοποιήσει ωραιότατα ο Μικρούτσικος, που μας άφησε φτωχότερους πριν σαράντα μέρες:

Αλλά αυτό το καραντί, που θα μας μπατάρει, όπως λέω σ’ ένα παλιότερο άρθρο είναι η θαλασσοταραχή που συνεχίζεται μετά την παύση του ανέμου, η κουφοθαλασσιά ή φουσκοθαλασσιά και έχει τουρκική ετυμολογία (karantι), οπότε δεν έχει καμιά σχέση ούτε με την καραντίνα, ούτε και με το γκαραντί άλλωστε!

 

 

 

143 Σχόλια to “Στην καραντίνα”

  1. Pedis said

    Μερσί Νικοκύρη.

    [Και για το κορντόν σανιταίρ που αποφάσισε η Κίνα να την κλείσουν οι υπόλοιποι, μια άλλη φορά, έτσι;]

    Μέχρι τώρα η μέση πιθανότητα ένας οποιοσδήποτε που καταφτάνει στην Ευρώπη από την Κίνα να έχει αρπάξει κορονοιό είναι λίγο παραπάνω από ένας στις εκατό χιλιάδες.

    Αναμένεται λοιπόν, τα μέτρα στα αεροδρόμια να στεφθούν με επιτυχία.

    Γουέλκαμ στο νέο επεισόδιο της πλανητικης υστερίας.

  2. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

    20.000 ασθενείς και 450 θάνατοι από πού κι ως πού δίνουν 2% θνησιμότητα (έτσι είχε αναφερθεί εδώ μέσα).

  3. Νέο Kid said

    Λαζαρέτο βέκιο το ορίτζιναλ βενετσιάνικο νησί της καραντίνας στην ενετική λιμνοθάλασσα.
    Υποθέτω ότι απ αυτό πήρε και το όνομα το αντίστοιχο στην Κέρκυρα .
    Στην Κύπρο ( όπου δεν θελουμε να πολύ ενοχλούμε τους τουρίστας -και ίσως καλά κάνουμε. Η υστερία ταιριάζει στους Ομονοιάτες(aka Κινέζοι ) – η καραντίνα έχει πολλή πλάκα. Τους πάνε στο νοσοκόμο υπηρεσίας στο αεροδρόμιο της Λάρνακας , συμπληρώνουν ένα ερωτηματολόγιο και τους δίνει ένα ραβασάκι με το τηλέφωνο του και τους λέει «αν αισθανθείτε κάτι, πάρτε μας τηλέφωνο!» 😜

  4. Καλημέρα

    αναγκαία η επικαιρότητα αλλά λίγο βαριά για πρωινό και κρυομένους

  5. ΓιώργοςΜ said

    2 450/20000=0,0225 ή 2,25%

  6. Κι εγώ περίμενα να διαβάσω για το λαζαρέτο, που είναι πιο περίπλοκο. Μπλέκουν Λάζαροι, λεπροί και Ναζαρέτ.
    https://el.wiktionary.org/wiki/%CE%BB%CE%B1%CE%B6%CE%B1%CF%81%CE%AD%CF%84%CE%BF
    https://www.cnrtl.fr/definition/lazaret

  7. ΓιώργοςΜ said

    Καραντίνα και διαδικασίες απολύμανσης πέρασαν και οι πρόσφυγες το ’22, όπως μου έλεγε η γιαγιά μου. Κούρεμα γουλί, DDT ή κάτι τέτοιο για τις ψείρες, απομόνωση για κάποιες (7 νομίζω) μέρες στο τότε Ellis Island, τον Αη-Γιώργη της Σαλαμίνας (τώρα κομμάτι του Ναυστάθμου)

  8. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    2-5 Ε, ναι

    3-6 Επειδή δεν έχω ξεκάθαρη άποψη για το ετυμολογικό θέμα, και είναι αρκετά μπλεγμένο, το άφησα για άλλη φορά το λαζαρέτο.

  9. divolos said

    Ωραία, μάθαμε για την καραντίνα και το καραντί, αλλά μας έμεινε η απορία για το πως ετοιμολογείται το Σαραντάκος.
    Να εικάσουμε από Αγ. Σαράντα>Σαράντης/Σαράντος>Σαραντάκος;

  10. Νέο Kid said

    Μια δυσάρεστη παρενέργεια που έχει ήδη εκδηλωθεί στην Κύπρο , είναι η ανάπτυξη ενός ιδιότυπου ρατσισμού να το πω; Τα πολλά Κινεζάκια που φοιτούν σε σχολεία στην Κύπρο έχουν αρχίσει να πέφτουν θύματα μπουλινγκ και αποκλεισμών…
    Η κόρη μου τις προάλλες , που έχει συμμαθητή τον αξιαγάπητο Μπιν, μου έλεγε οτι φοβαται να τον πλησιάσει… Τσέκαρε παντως ότι ο Μπιν δεν τρώει φίδια που είχαν φάει νυχτεριδες …
    Της εξήγησα το λάθος της, αλλά ξέρετε πώς είναι τα παιδιά …
    Χρειάζεται λοιπόν λιγότερη τρομολαγνεία από τα κωλομήντια (σχεδόν αδύνατο) και περισσότερη υπευθυνότητα και ψυχραιμία από τους επισήμους φορείς σχολεία και κυβέρνηση (εντελώς αδύνατο!) Θα δούμε πού θα πάει η κατάσταση…

  11. loukretia50 said

    Καλημέρα!
    Ψυχραιμία παιδιά! – αψού!
    Λίγο βαρύ μου έπεσε το άρθρο, όταν κατάλαβα ότι δε γράφει «καπαρντίνα»!

  12. spiridione said

    Επική συζήτηση εδώ για το Λαζαρέτο – πολλά σχόλια κάτω με Γρηγόρη κλπ.
    https://sarantakos.wordpress.com/2014/01/29/sturheil/#comment-202122

  13. Γιώργος said

    Καλημέρα.
    Οι αποδιδόμενες θνησιμότητες
    Στην (κοινή) γρίπη, το 2018-2019, ήταν της τάξης των 9,8 ανθρώπων ανά 100.000 πληθυσμού (0,01 %).
    Στο SARS ήταν από 4-10 % επί των νοσούντων (ανάλογα και την περιοχή). Μεταδιδόταν από άνθρωπο σε άνθρωπο αλλά μάλλον δύσκολα και μόνο μέσω σταγονιδίων λόγω βήχα.
    Στο ΜΕRS το 2012 θνησιμότητα ήταν 35 % (!) επί των νοσούντων. Μεταδιδόταν αλλά δύσκολα από καμήλα ή άνθρωπο σε άνθρωπο. Περιορίστηκε γεωγραφικά κυρίως στην αραβική χερσόνησο.
    Η ισπανική γρίπη του 1918 είχε πολύ μεγάλη μεταδοτικότητα από άνθρωπο σε άνθρωπο. Μολύνθηκε το 1/3 του παγκόσμιου πληθυσμού και τα θύματα ανήλθαν από 50 – 100 εκ.!
    Στον νέο κορωναϊό είναι περί το 2% επί των νοσούντων (από 4% αρχικά). Δεδομένου όμως ότι μεταδίδεται άμεσα και μάλλον εύκολα από άνθρωπο σε άνθρωπο μια ανεξέλεγκτη (χωρίς κανένα προληπτικό μέτρο) εξάπλωση του κορωναϊού, θα σήμαινε μόνο στην Κίνα πολλά εκατομμύρια νεκρούς.

  14. ΧριστιανoΜπoλσεβίκoς said

    5 Ναι σωστό είναι το 2% μπερδεύτηκα με το 697 που ήταν όσοι έγιναν καλά.

  15. sarant said

    9 Από το όνομα Σαράντος

    10 Αυτό ακριβώς… Αλλά Μπιν και Κινέζος;

    11 Χμ, ιδέα για άλλο άρθρο;

    12 Μπράβο που το θυμήθηκες

    13 Γι αυτό και πήραν τόσα μέτρα

  16. Πουλ-πουλ said

    «καραντί … είναι η θαλασσοταραχή που συνεχίζεται μετά την παύση του ανέμου, η κουφοθαλασσιά ή φουσκοθαλασσιά»

    Το βουβό κύμα. Όταν είναι πλευρικό το λέμε μπότζι.

  17. Avonidas said

    Καλημέρα.

    Αλλά Μπιν και Κινέζος;

    Η καραντίνα του Μίστερ Μπιν 😉

    (Να και μια περίπτωση που δεν ωφελεί να κάνεις τον Κινέζο)

  18. Κιγκέρι said

    Λοιμός/λιμός: Για να τα ξεχωρίζουμε, μάς έλεγε ο πατέρας μου ότι ο λιμός από την πείνα του, έφαγε το κουλουράκι!

  19. Pedis said

    # 1 – επομένως αν

    Μέχρι τώρα η μέση πιθανότητα ένας οποιοσδήποτε που καταφτάνει στην Ευρώπη από την Κίνα να έχει αρπάξει κορονοιό είναι λίγο παραπάνω από ένας στις εκατό χιλιάδες.

    μεταφραζόμενο στην χώρα μας, θα είχαμε καμιά εκατοστί κρούσματα τα με δύο νεκρούς.

    Κανονικά, αν κανείς φοβόταν μην και κολλήσει από τον διπλανό του θα επρόκειτο ή για παππού που βλέπει σκάει ή για περιπτωσάρα υποχόνδριου ή για απλό κοινό χέστη.

  20. Pedis said

    Βέβαια με τις ελεεινές συνθήκες στις οποίες λειτουργούν οι πνευμονολογικές κλινικές στη χωρα, εννοώ όσες έχουν μείνει ανοικτές μετά τα μέτρα οικονομικής εξΥΓΕΙΑνσης, λόγω έλλειψης προσωπικού, κραβατιών και σε αρκετές περιπτωσεις εξοπλισμού, το να χρειαστείς βοήθεια ως κορονο-ι-οπαθής σημαίνει ότι όχι μόνο ότι την έβαψες αλλά θα κολλήσεις και τους άλλους, αφού τον χειμώνα δεν υπάρχει χώρος για τα ράντζα, πού να βρεθεί σάλα για καραντίνα …

  21. Νέο Kid said

    Ναι , Μπιν. Αστέρι στα μαθηματικά . Στα ελληνικά περιορίζεται στο «κύλιο Μάνθο μεγκάλο μαλάκας!» Τι να κάνει το χαϊβάνι. …

  22. Κιγκέρι said

    Βλέπω ότι υπάρχει και ταινία

  23. sarant said

    21 Το λένε το θ οι Κινέζοι;

  24. Κατάθεση Αλαφούζου για τα στημένα των 27 και Μαρινάκη :

    «σε ερώτηση του Εισαγγελέα για το αν έχει αλλάξει κάτι σε σχέση με τότε, είπε: «Ναι, τα ίδια πράγματα έχουν συμβεί και εις βάρος Ολυμπιακού από άλλη ομάδα. Έχω σηκώσει τα χέρια ψηλά. Η Πολιτεία αδυνατεί να ελέγξει το ποδόσφαιρο, δεν φταίμε εμείς, οι παράγοντες εννοώ»

    Φέτος με την χερούκλα στο ματς με τον Αστέρα, το πέναλτυ του Σεμέδο με ΟΦΗ, τα πέναλτυς με τον ΠΑΟ, το ξύλο στις αποστολές ΠΑΟΚ και έφηβα της Μπάγιερν, επεισόδια και ληστείες εκτός έδρας με Λαμία και ΟΦΗ ατιμώρητα, με τα παραληρήματα το μουρλοσάββα, με τις προκλητικές αθωώσεις-μειώσεις ποινών σε Καραπαπά, ο Αλαφούζος βρίσκει πως ο ΟΣΦΠ αδικείται και φταίει ο ΠΑΟΚ …
    Ετσι τούπαν από την Νουδούλα να πει, έτσι λέει
    Κι όσο ασχολούνται με την πολυϊδιοκτησία και τρίχες τόσο οι τιμές στα σούπερμάρκετ ανηφορίζουν επικίνδυνα, στα είδη μαναβικής η αύξηση από πέρισυ αγγίζει και το 50%
    Ας πρόσεχαν όσοι ψήφισαν Νουδούλα αλλά περισσότερο ας πρόσεχαν να μην κάνανε (κι ακόμα κάνουν ) αηδίες οι προκάτοχοι της εξουσίας

  25. Georgios Bartzoudis said

    «σχολή πυροσβεστών στο Αιξ αν Προβάνς».

    # Πριν χρόνια, τριγυρνώντας ανά την Φράντζα με λεωφορείο, είδαμε μια ταμπέλα που έγραφε (Γαλλιστί βεβαίως) «Αιξ αν Προβάνς». Κάποιος ρώτησε, τί θα πει «Αιξ αν Προβάνς»; Την απάντηση έδωσε ο …Πόντιος της Παρέας»: Η κατσίκα της Προβηγκίας, αγράμματε!!!

  26. Νέο Kid said

    24. Ο Αλαφούζος δεν εκφράζει τον μέσο οπαδό του Παναθηναϊκού. Είναι persona non grata!
    Εμείς οι Παναθηναϊκοί δεν είμαστε πρόβατα να ακολουθούμε τον εκάστοτε «ιδιοκτήτη»… Γουστάρουμε μόνο Δημητράκη! (Αλλά κι αυτός, αν δεν πάρει το 7ο σε καμιά τριετία το πολύ, θα φάει τα μπινελίκια του…)

  27. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Καλημέρα.

    Σοφράνο βρίσκω θάλασσα
    σταβέντο βρίσκω ἀέρα
    καὶ μέσ᾿ στὴ μέση καραντί,
    ἀλλοίμονο σὲ μένα

    Στίχοι ἀπὸ παραδοσιακὸ θαλασσινὸ τραγοῦδι τῆς τάβλας.

    @16. Μπότζι, ἀπ᾿ ὅσο ξέρω, δὲν εἶναι τὸ πλευρικὸ κῦμα, ἀλλὰ τὸ κούνημα τοῦ σκάφους ἀπὸ τὴ μιὰ πάντα στὴν ἄλλη ποὺ προκαλεῖται ἀπὸ ἔνα τέτοιο κῦμα. Στὴν ἐπίσημη ναυτικὴ ὁρολογία ἡ κίνηση αὐτὴ λέγεται διατοιχισμός.

  28. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    22: και προηγούμενα
    Νίκο, βάλε κι ένα «μόνιμο» άρθρο, να δίνουμε παρόν, έστω να στέλνουμε ένα still alive, ένα ping ρε παιδί μου.
    Έμαθα πως ήδη γίνονται οι σχετικές ενέργειες για «σφράγισμα περιοχής» στον Γέρακα, Κυψέλη, Πεδίον Άρεως και Μαρούσι/Πεύκη. 🙂 🙂

  29. Πουλ-πουλ said

    26.
    Αν εννοείς τον Σαραβάκο, σύμφωνοι.

  30. Pedis said

    ένα πράγμα που ποτέ μου δεν έχω καταλάβει ειναι πώς τόσος κόσμος τρέμει μην κολλήσει από τον άλλον και οδηγεί το αυτοκίνητό του,

    το οποίο και πληρώνει δουλεύοντας σχεδόν δύο μήνες το χρόνο απκλειστικά και μόνο για δαύτο,

    σε τόσο μικρή απόσταση, δύο μέτρα μπροστά, πίσω και πλάγια, από δεκάδες διαφορετικούς αλλους οδηγούς, ανά λεπτό οδήγησης στο δρόμο,

    για τους οποίους δεν μπορεί να γνωρίζει τι βάσανα έχουν στο κεφάλι τους, τι σκέφτονται, αν σκέφτονται,

    αν έχουν σοβαρά ψυχολογικά προβλήματα (α φιου περσέντ του γενικού πληθυσμού κι αν έχουν λεφτά να πάρουν τα φάρμακά τους και να έχουν ιατρική παρακολούθηση)

    αν πρόκειται για περίπτωση, σε κοινή πια θεα, του όβερ-έιτυ οδηγού με πολλαπλά προβλήματα υγείας που έχει καταφέρει να ανανεώσει το δίπλωμα οδήγησης

    αν πρόκειται να πάθουν εγκεφαλικό, επιληπτικό ή καρδιακό επεισόδιο στο τιμόνι,

    χώρια που πέντε στους δέκα μιλάει στο κινητό ή στέλνει μηνύματα και οι υπόλοιποι πέντε σους δέκα απαντούν.

    https://data.oecd.org/transport/road-accidents.htm

  31. Πουλ-πουλ said

    27. Αν είμαστε αυστηροί με την ακριβολογία, έχεις δίκιο Ακόμη σχολαστικότερα, θα λέγαμε ότι είναι η ταλάντευση περι τον διαμήκη άξονα του σκάφους.

  32. Ινδιάνος Μπάρτελμπουθ said

    Οι βενετσιάνοι έχουν παράδοση σ’ αυτά, έχουν άλλωστε συνεισφέρει στο λεξιλόγιο του περιορισμού και το Γκέτο.

  33. Νέο Kid said

    29. Ξέρεις πολύ καλά ποιον εννοώ. Σιγά μην εννοούσα το πουλητάρι του Κοσκωτά! …

  34. Πουλ-πουλ said

    33.
    Αν από τον Μητσάρα, σου έχει μένει το κολλητηλίκι με τον Κοσκωτά, είναι φανερό ότι δεν έχεις ακουμπήσει ποτέ μπάλα. Μην το στραβοπάρεις, με συμπάθεια το λέω.

  35. Νέο Kid said

    34. Όχι μωρε. Έχω επευφημίσει το Μητσαρα πολλάκις. Αλλά ήθελα να στην πω για την αντί-γιαννακοπουλική σου εξυπνάδα! …

  36. sarant said

    28 Ε, το άρθρο της ημέρας παίζει και αυτό το ρόλο

  37. π2 said

    26: Μα τον Τράκη; Εδώ, η οπαδική επιστήμη σηκώνει τα χέρια.

  38. Πουλ-πουλ said

    35. Φίλε μου, γράψε λάθος, δεν ήταν αιχμή για τον Γιαννακόπουλο. Απλώς ήθελα να επαναφέρω τη συζήτηση στην καρδιά του αθλήματος, δηλ. τους αθλητές. Η συζήτηση για τους παράγοντες, από τον Μαντζεβελάκη μέχρι τον Αλαφούζο, είναι άλλο άθλημα, που δεν γνωρίζω, ούτε θέλω να μάθω.

  39. Pedis said

    σημερινό:

    Κάθε χρόνο περίπου 270.000 πεζοί πεθαίνουν σε όλο τον κόσμο, αριθμός που αποτελεί σχεδόν το ένα πέμπτο όλων των θυμάτων από τροχαία. Η αφηρημάδα και η απόσπαση της προσοχής των πεζών, οι οποίοι δεν κοιτάζουν αριστερά-δεξιά όταν διασχίζουν ένα δρόμο, αποτελεί τον βασικό παράγοντα κινδύνου.
    https://www.efsyn.gr/node/229958

    Αναγκαία μέτρα για τη δημόσια υγεία:

    – καθολική απαγόρευση της χρήσης σμαρτοφωνίων από τους πεζούς.
    – ιπτάμενοι δρόνοι ελέγχουν και σε περίπτωση παράβασης προειδοποιούν τον πεζό να το πετάξει κάτω και να σηκώσει τα χερια ψηλά, σε ενδεχόμενη ανυπακοή ορμούν και αρπάζουν από τα χέρια του πεζού το σμαρτοφώνι, ταυτοποιούν τους παραβάτες (εφκα, αμκα, αμα, αφμ) και στέλνουν σήμα για την άμεση επιβολή προστίμου και αυτόματη πληρωμή του, προστιθέμενης της προμήθειας της τράπεζας.

  40. π2 said

    Βγήκε ο Μπαμπινιώτης να πει ότι πρέπει να χρησιμοποιούμε τον όρο τεσσαρακονθήμερον αντί της καραντίνας, ή όχι ακόμη;

    Στην αρχαιότητα, το σύνηθες διάστημα αναμονής για θρησκευτικούς και νομικούς λόγους ήταν το τριακονθήμερο. Υπήρχε και θεά Τριακονθήμερος.

  41. spiridione said

    Είχα διαβάσει θυμάμαι στο βιβλίο του Κ. Κωστή ‘Τον καιρό της πανώλης’ ότι ήταν τραγική ειρωνεία ότι έκλειναν τους ύποπτους για μόλυνση 40 μέρες, ενώ ο χρόνος επώασης του ιού, δηλαδή ο χρόνος εκδήλωσης των συμπτωμάτων ήταν 2-6 μέρες περίπου, κάτι που δεν ήξεραν τότε. Δεν το έχω το βιβλίο τώρα μπροστά μου και δεν μπορώ να πω λεπτομέρειες. Διαβάζω πάντως ότι ο καθορισμός των 40 ημερών μπορεί να οφείλονταν σε θρησκευτικούς λόγους, Σαρακοστή κλπ., ή και στον Ιπποκράτη.

  42. Aghapi D said

    https://www.newsbeast.gr/greece/arthro/5981422/agorazoyn-oloklira-koytia-me-maskes-apo-ta-farmakeia-tis-athinas-tampeles-sta-kinezika-gia-tin-elleipsi-toys?utm_medium=onesignal&utm_source=notification&utm_campaign=alert&utm_content=post

    Καραντίνα είπατε; Υπάρχει κι’ αυτό

    Και πριν από λίγο έγραψε ένας φίλος στο φέισμπουκ, «μπήκαν Κινέζοι στο μαγαζί. Τί να κάνω;»
    Οι περισσότεροι απάντησαν: «Τον σταυρό σου»

  43. Aghapi D said

    Αυτό είναι πιθανό να ισχύει; https://www.newsbeast.gr/world/arthro/5974627/o-kinezos-giatros-poy-prospathisei-na-proeidopoiisei-gia-ton-koronaio-alla-i-astynomia-toy-zitise-na-stamatisei-tis-fimes

  44. Νέο Kid said

    37. Ο Τράκης σε πονάει, γαυράκο! Έτσι; 🤫😜

  45. LandS said

    Τούρκικης προέλευσης ναυτική λέξη;
    Αν είναι δυνατόν! Εδώ κάναμε αμάν να ντύσουμε Βενετσίνικα τα αρβανίτικα

  46. Pedis said

    Υποστηρίζεται ότι η γενικευμενη και εκτεταμένη καραντίνα περισσότερο κακό κάνει παρά καλό. Οι υγιείς, μα θεωρούμενοι ενδεχόμενοι και ύποπτοι φορείς, υποχρεωμένοι να παραμείνουν περιορισμένοι σε χώρο μαζί με τους ασθενείς έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να κολλήσουν.

  47. π2 said

    44: Ασφαλώς, αλλά όχι ως γαύρο, ως πολίτη.

  48. Γιάννης Ιατρού said

    42: στο τέλος του συνδέσμου,
    Η πρώτη ταμπέλα 请只有一个人进入药房 σημαίνει: Παρακαλώ να μπαίνετε ένας-ένας στο φαρμακείο
    και η δεύτερη 口罩缺货 : Μάσκες εξαντλημένες

  49. Γιάννης Ιατρού said

    48: (συνέχεια) την μάσκα την λένε «κουκούλα στόματος»: 口 罩, το εξαντλημένες «έλλειψη αποθέματος»: 缺 货

  50. Triant said

    Καλημέρα.

    Έχω την εντύπωση ότι η μάσκα χρησιμοποιείται από τον (πιθανό) φορέα για να μην σπέρνει σταγονίδια και κολλήσει άλλους. Δεν προστατεύει τους υγιείς. Παρακαλώ αν κάποιος ξέρει θετικά να μου πει.
    27 τέλος. Αυτό ξέρω κι εγώ ως(!) μπότζι.
    Τον Μητσάρα τον πέτυχα σε μπαρ στη Νέα Σμύρνη και τον ευχαρίστησα δια ζώσης για τις χαρές που μου έχει δώσει (και μου έδωσε και αυτόγραφο για τον γιό μου).

  51. Νέο Kid said

    47. Ως πολίτη; Γουάου ! Βαρύγδουπο τα μάλα τούτο ρε συ…

  52. Νέο Kid said

    Στα κυπριακά φαρμακεία οι μάσκες έχουν σχεδόν εξαντληθεί. Τις αγοράζουν οι Κινέζοι και τις στέλνουν σε συγγενείς και φίλους στην Κίνα…

  53. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    45 Κι όμως είναι. Αλλά karıntı, όχι karantı που γράφει στο τέλος του άρθρου ο σινιόρ Κουαραντάκο 🙂

  54. Νέο Kid said

    50. Η καλή μάσκα έχει δυο πλευρές . Η μια (η μπλε νομίζω) είναι για να κόβει τα εισερχόμενα, και η άλλη (η άσπρη) για να κόβει τα εξερχόμενα, ανάλογα ποιος τη φοράει ( φορέας ή υγιής)

  55. ΓιώργοςΜ said

    50 Υπάρχουν μάσκες και μάσκες.
    Η συνηθισμένη χάρτινη, έχει κυρίως αυτό το σκοπό, να προστατέψει τους άλλους, όχι αυτόν που τη φοράει.
    Βέβαια, είναι ένα παιχνίδι με τις πιθανότητες. Η απόλυτη προστασία σημαίνει πολύ καλή εφαρμογή και μέγεθος εισχερχόμενου σωματιδίου μικρότερο από το μέγεθος του ιού, οπότε χάρτινη μάσκα κάποιων προδιαγραφών (πχ η P3 επιτρέπει μόνο σωματίδια <50μm) ή μάσκα με σύνθετο φίλτρο.
    Μπορεί όμως ο ιός να είναι προσκολλημένος σε ένα σταγονίδιο, το οποίο να κολλήσει πάνω στη μάσκα και να μην το εισπνεύσει κανείς, οπότε *κάποια* προστασία υπάρχει κι έτσι, με την έννοια της προστασίας που παρέχει η σήτα της μπαλκονόπορτας από τη σκόνη. Περνάει, αλλά όχι όλη.
    Ο πνιγμένος από τα μαλλιά του πιάνεται, η κεντρική ιδέα.

  56. Νέο Kid said

    54. Διευκρίνιση-διόρθωση: αν έχεις κορονοιο ή άλλο φλου φοράς τη μάσκα ώστε το μπλε να είναι απόξω. Αν είσαι υγιής και φοράς τη μάσκα πρέπει το λευκό να είναι η έξω πλευρά. That’s all folks

  57. Avonidas said

    #55. Υπάρχουν μάσκες και μάσκες

    Ξέρουν απ’ αυτά οι Βενετσιάνοι 🙂

  58. Πουλ-πουλ said

    50 τέλος
    Κάποιος φίλος, στελεχάρα σε γαλλική εταιρεία αυτοκινήτων, παναθηναϊκάκιας ως το κόκκαλο, ήταν προσκεκλημένος στο Γκέτεμποργκ από τον ντόπιο αντιπρόσωπο. Ο Σουηδός για να τον ευχαριστήσει, τον πήγε ως επίσημο προσκεκλημένο στο γήπεδο, που έπαιζε ο ΠΑΟ με τη μεγάλη ομάδα του Γκέτεμποργκ, εκείνης της εποχής. Στην αρχή του αγώνα παρίστανε τον ψύχραιμο, μέχρι που έβαλε το γκολ ο Σαραβάκος, οπότε πέταξε τη γραβάτα και άρχιζε να ουρλιάζει. Οι Σουηδοί έχασαν πάσα ιδέα….

  59. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Μιᾶς κι ἐδῶ λεξιλογοῦμε, ἂς μᾶς ποῦν οἱ γνωρίζοντες ἂν σχετίζονται λεξιλογικῶς τὰ ἐπώνυμα Καραντίνης καὶ Σαραντᾶκος. 🙂

  60. nikiplos said

    Καλημέρα, ωραίο άρθρο… Να σημειωθεί εδώ η διαφορά της θνητότητας (case fatality rate) από τη θνησιμότητα (mortality), καθώς η δεύτερη είναι ο αριθμός των θανάτων επί το σύνολο ενός πληθυσμού (θεωρητικά κλειστού), και αντικατοπτρίζει και το σύνολο του πληθυσμού που ΔΕΝ θα νοσήσει παρόλο που είναι εντός πεδιάς της επιδημίας, ενώ η πρώτη καθορίζει το σύνολο των θυμάτων έναντι εκείνων που νόσησαν. Σε μια πρόχειρη ανασκόπηση σε άρθρα στο διαδίκτυο είδα αρκετά να μπερδεύουν τους όρους και να κάνουν αχταρμά τα συμπεράσματα.

    Παρόλο που συμφωνώ με τον Κίδιο για το νοσοκομείο-αστραπή στη Γουάν, πρέπει να παραδεχτούμε πως η Κίνα αντέδρασε υποδειγματικά και μπροστά από κάθε άλλη χώρα απέναντι στο φαινόμενο και στον κίνδυνο μιας πανδημίας, καθώς δεν δίστασε να βάλει το χέρι βαθιά στην τσέπη και να πάρει προληπτικά μέτρα:

    1. Δεν απέκρυψε τον κίνδυνο, αντίθετα τον ανέδειξε
    2. Δεν χρονοτρίβησε σε διελκυστίνδα σχοινοτενών υπηρεσιακών τυπολατριών, αλλά προέβη τάχιστα σε μέτρα, παρόλο που πλέον η δυναμική των πανδημιών αφορά όλον τον κόσμο και το σύνολο του πληθυσμού και όχι μια εντοπισμένη γεωγραφική περιοχή.
    3. (Ενδεικτικό και της κουλτούρας στην πρόληψη γενικώς αυτού του γιγάντιου και πολυσχιδούς αυτού λαού ) Η συμπεριφορά των πολιτών του: φοράνε μάσκες όλοι τους, ακόμη και στο τελευταίο κωλοχώρι του εξωτερικού πχ στην Ελλάδα, ενώ εμείς ακόμη τον παίζουμε και με τα δύο χέρια. Φορούσα στο μετρό προχθές και με κοιτούσαν σαν εξωγήινο οι συμπατριώτες μου, μάλιστα απέφευγαν να κάτσουν δίπλα μου, ταξίδεψα καθιστός εν ώρα αιχμής… τι να πω…

  61. spiridione said

  62. spiridione said

    59. Και ο Καραντάιν ο Ντέιβιντ έχει καμία σχέση; 🙂

  63. nikiplos said

    56@, όπως και να την φορέσεις, πρέπει να κλείσεις το σιδεράκι για την μύτη! 🙂
    Σε νοσοκομείο πρόσφατα, συναντούσα πολλούς που είτε είχαν τη μύτη έξω από τη μάσκα, είτε την είχαν τελείως κατεβασμένη στο σαγόνι τους για να φλυαρούν ανενόχλητοι… 😦

    59@ Μαΐστορες και οι δυό άλλωστε, ο πρώτος στο Μπουζούκι κι ο δεύτερος στην πέννα… 🙂

  64. Νέο Kid said

    61. Με το μπαρδό αλλά λαμακίες λέει ο χειρούργας.
    Πρακτικά, όπως σας τάπα στο 56. Δεν χρειάζονται πολλές επεξηγήσεις και τεχνικές λεπτομέρειες ( γιατί δεν θα τις καταλάβετε κιόλας )

  65. Παναγιώτης Κ. said

    Στη γραμμή 5 (Βενιζέλου-Νέα Κρήνη) υπάρχει η στάση «απολυμαντήρια» στην παραλία της Αρετσούς. Από εκεί περνούσαν πρώτα οι πρόσφυγες μόλις έφταναν στην προσφυγομάνα με κάποιο πλεούμενο.

  66. # 26

    Το ξέρω

    το γράφω όμως για τους έχοντες μνήμη για το πριν πόσα χρόνια έλεγα πως ήτανε ουρά του γάβρου και δεν το βλέπανε για ενα κυπελλάκι απέναντι στον αποδεκατισμένο του (Νατχο, Κατσουράνης, Αθανασιάδης κλ.π. ) από τις αποβολές όταν τον απέκλεισε στον ημιτελικό.

  67. # 27

    Τί πίνουν εκεί στην τάβλα ;

    Ακου αέρας στο σταβέντο !! (υπήνεμον για τους μη γνωρίζοντες την ναυτικήν)

  68. aerosol said

    #43
    Ισχύει. Δεν γνώριζα πως είναι ασθενής, αλλά είναι γεγονός πως είδε τα σημάδια, μίλησε και κυνηγήθηκε. Η κινεζική κυβέρνηση δήλωσε πως θα τιμωρηθούν αυστηρά όσοι ενεπλάκησαν στο φίμωμά του και πλέον αναφέρεται σχεδόν ως ήρωας.

    Το ποσοστό φονικότητας του ιού είναι, προς το παρόν, μια πρώτη εκτίμηση. Φαίνεται λιγότερο φονικός από τον SARS (κι αυτός κορωνοϊός ήταν) αλλά εξαπλώνεται ευκολότερα -και μάλιστα πριν ο ασθενής δει συμπτώματα, ώστε να μείνει μέσα. Προς το παρόν δείχνει να μην μεταλλάσσεται εύκολα, πράγμα θετικό. Επίσης, η ακρίβεια των αναφορών για αριθμό κρουσμάτων είναι αμφισβητήσιμη. Πολλοί νοσούντες απλά θα μείνουν σπίτι τους, οπότε δεν θα καταγραφούν ποτέ, εκτός αν πεθάνουν. Και βασιζόμαστε στα στοιχεία που δίνουν οι Κινέζοι, οι οποίοι στο παρελθόν δεν έλαμψαν με την ειλικρίνειά τους. Πάντως αυτή τη φορά οι κινέζικες αρχές φάνηκε να μοιράζονται πληροφορίες σε εντυπωσιακό βαθμό. Ταχύτατα έδωσαν το πλήρες γονιδίωμα (αν χρησιμοποιώ σωστό όρο για το genome sequence) στη δημοσιότητα, πράγμα που επέτρεψε πολλές χώρες να φτιάξουν τεστ εντοπισμού άμεσα.

    Οι συνέπειες όλων αυτών στην κινέζικη οικονομία θα φανεί εν καιρώ. Προς το παρόν βοήθησε κάπως που συνέπεσε με την κινέζικη Πρωτοχρονιά, που είναι η πολυήμερη αργία τους και όλα είναι κλειστά. Αλλά η αργία αυτή ήδη έχει επισήμως επιμηκυνθεί λόγω του ιού.

  69. Avonidas said

    #64. Με το μπαρδό αλλά λαμακίες λέει ο χειρούργας.

    Βρίσκεις;

  70. Γιάννης Κουβάτσος said

    66: Όταν λες «κυπελλάκι», αναφέρεσαι σ’ αυτό το γλεντισμα;

  71. BLOG_OTI_NANAI said

  72. Triant said

    67: Τζι, στην σταβέντο μεριά ενός νησιού υπάρχει αέρας και δεν υπάρχει κύμα ή είναι πολύ σπασμένο. Μια χαρά τα λένε. Υπήνεμη είναι η πλευρά ενός τόπου, σκάφους κλπ. από την οποία φεύγει ο άνεμος. Τι έχεις πάθει τελευταία;

  73. aerosol said

    Να σημειωθεί πως σημαντικό ρόλο στην αναγνώριση του ιού είχε η Δρ. Zhang Jixian (προφέρετε όπως… νομίζετε!). Στην ουσία φαίνεται πως είναι η πρώτη που τον διάγνωσε. Αντιμετωπίζεται ως εθνική ηρωίδα -και δίκαια. Είχε πολεμήσει και τον SARS το 2003.

  74. leonicos said

    Εγώ είμαι σε Καραντίνα Φωτεινής 30 χρόνια.

    Τι είναι οι 40 μερες; Καλαμπούρια μου κάνετε;

  75. Avonidas said

    Πολύ μακριά από το Γουχάν, στην παραλιακή πόλη Taizhou και σε τρία διαμερίσματα της μεγαλούπολης Hangzhou, πρωτεύουσας της επαρχίας Zhejiang […]

    Νικοκύρη, νόμιζα πως ήταν μεγάλος μπελάς να γυρίζεις το πληκτρολόγιο 😉

  76. Avonidas said

    Σε λίγο θα μας πούνε πως βλάπτει κι ο σορόκος…

  77. Pedis said

    Άσε που ακούγεται σαν Ουουχά(ν) !

    https://forvo.com/word/%E6%AD%A6%E6%B1%89/

  78. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @67. gpointofview said:

    » Ακου αέρας στο σταβέντο !! (υπήνεμον για τους μη γνωρίζοντες την ναυτικήν) »

    Γιῶργο, ὅποιος ἔχει ταξιδέψει στὰ νησιὰ μὲ ἱστιοφόρο καταλαβαίνει τὸ νόημα.

    Ἡ προσήνεμη πλευρὰ (σοφράνο) ἔχει μεγάλο κυματισμό, ἀλλὰ λιγότερον ἀέρα.

    Ἡ ὑπήνεμη πλευρὰ (σταβέντο) ἔχει πολὺ δυνατότερες ἀνεμορριπές. Ὁ ἄνεμος περνώντας πάνω ἀπὸ τὶς κορυφὲς καὶ μέσα ἀπὸ τὶς ρεματιές σχηματίζει δυνατοὺς στροβίλους ποὺ μποροῦν νὰ κάνουν μεγάλες ζημιὲς στὴν ἱστιοφορία.

    Ἰδιαίτερα σὲ νησιὰ μὲ μεγάλο ὕψος καὶ ἔντονο ἀνάγλυφο.

    Ὅσοι ἔχουν ταξιδέψει στὰ νότια τῆς Ἄνδρου μὲ πανιὰ σὲ φρέσκο μελτέμι ξέρουν.

  79. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @78. Δὲν εἶχα κάνει ρεφρὲς καὶ μὲ πρόκανε ὁ Θόδωρος (Triant) στὸ #72.

    Τὰ εἶπε καὶ πιό ἁπλᾶ. 🙂

  80. Ψιτουλάσκα said

    Άσχετο με το θέμα, θα ήθελα να επικαλεστώ τις γνώσεις του κ. Σαραντάκου
    ή όποιου άλλου έχει την καλωσύνη …διαβασα κάπου τη φράση
    «Η κυβέρνηση απηχεί στα κατώτερα ένστικτα των ψηφοφόρων» ,
    την θεωρείτε την φράση αυτή καλά ελληνικά;

  81. sarant said

    50: Σήμερα στο γαλλικό ράδιο ο πρόεδρος των φαρμακοποιών έκανε έκκληση στον πληθυσμό να μην αγοράζει μάσκες παρά μόνο αν κάποιος στο περιβάλλον του έχει την ασθένεια -οπότε να την αγοράσει για τον ασθενή.

    75 Όμως είναι πιο εύκολο να πάρεις την είδηση με κόπι-πέιστ από ξένο σάιτ και να αλλάξεις μετά τις ξένες λέξεις

    80 Kανονικά δεν στέκει αφού απηχώ θα πει μεταφέρω ή επαναλαμβάνω απόψεις, σκέψεις, γνώμες κάποιου άλλου
    Απευθύνεται.

  82. Γιάννης Ιατρού said

    56, 64: ..λαμακίες λέει ο χειρούργας…

    Ρε Κίντο, θέλεις να μας πάς στον τάφο ρε συ; 🙄😎🤔

    …«Το χρωματιστό απωθεί τα υγρά. Έστι, αν πεταχτεί αίμα, σάλιο ή άλλα σωματικά υγρά στο πρόσωπό αυτού που τη φορά, να μην πάνε κατευθείαν π.χ. στον φάρυγγα. Αν μπει η χρωματιστή προς τα μέσα, θα σκάσει απ’ τη ζέστη γιατί οι υδρατμοί που εκπνέει μένουν πάνω του. Σε 20 λεπτά χρειάζεται καρδιολόγο.»…

    Αυτά γράφει ο γιατρός στο λίκνο του Σπύρου, στο #61. Εκ πρώτης όψης κατανοητά.

  83. Aghapi D said

    68 Ευχαριστώ

  84. Ψιτουλάσκα said

    81 Κύριε Σαραντάκο, σας ευχαριστώ! 😉

  85. Γιάννης Ιατρού said

    Άσχετο:
    Γνωστός σχολιαστής👍😍 μου έστειλε την εξής πληροφορία/ενημέρωση (μπορεί και να ενδιαφέρει κάποιον, είτε Επικούρειο, είτε επίκουρο 😉):
    PΠανελλήνιο Συμπόσιο Επικούρειας Φιλοσοφίας – ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ.
    Καταλαβαίνετε… πως αν ο ιός είναι ακόμα στα χάϊ του, ούτε απ΄ έξω από τόπους συνωστισμού δεν περνάμε (εκτός 👉Τσικνοπέμπτης 20/02…).

  86. Aghapi D said

    Ο Άγιος Γεώργιος είναι μία νησίδα έκτασης 9.000 στρεμμάτων που βρίσκεται στα βόρεια του Σαρωνικού κόλπου, ανατολικά της Σαλαμίνας και ενώνεται με με αυτήν με μία γέφυρα. Διοικητικά ανήκει στον δήμο Σαλαμίνας.

    Το 1865 δημιουργήθηκε στην νησίδα του Αγίου Γεωργίου λοιμοκαθαρτήριο με σκοπό την αντιμετώπιση κρουσμάτων χολέρας. Στο νησί παρέμεναν πληρώματα και επιβάτες πλοίων που προέρχονταν από περιοχές που βρισκόταν σε έξαρση η επιδημία, ενώ από εκεί είχαν περάσει για «κάθαρση» και μεγάλες προσωπικότητες της Ελλάδας, όπως ο Ανδρέας Συγγρός και η Πηνελόπη Δέλτα.
    Πηγή: iefimerida.gr – https://www.iefimerida.gr/news/139462/%CF%84%CE%BF-%C2%AB%CE%BD%CE%B7%CF%83%CE%AF-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%84%CF%81%CE%B5%CE%BB%CF%8E%CE%BD%C2%BB-%CE%B7-%CE%B2%CE%B1%CF%81%CE%B9%CE%AC-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BB%CE%BF%CE%B9%CE%BC%CE%BF%CE%BA%CE%B1%CE%B8%CE%B1%CF%81%CF%84%CE%B7%CF%81%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B1%CE%B3%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CE%B3%CE%B5%CF%89%CF%81%CE%B3%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CE%BC%CE%B9%CE%B1%CF%82-%CE%BD%CE%B7%CF%83%CE%AF%CE%B4%CE%B1

  87. Avonidas said

    #50, 81. Τα Χριστούγεννα, όταν πήγαμε τον πατέρα μου στην κλινική για κείνη την πνευμονία, όλοι – γιατροί, νοσοκόμοι, επισκέπτες και ασθενείς – φορούσαμε μάσκα όσο ήμασταν στην κλινική.

    Μια μάσκα που τη φοράνε μόνο οι ασθενείς ή μόνο οι υγιείς δεν βγάζει νόημα· ακόμα λιγότερο μια μάσκα που τη φοράς διαφορετικά ανάλογα με το αν είσαι ασθενής ή υγιής! (Λες και μπορείς να το ξέρεις, δηλαδή, σε μια επιδημία…) Η μάσκα έχει σκοπό να αποτρέψει την επαφή με τα σωματικά υγρά των άλλων ανθρώπων, και επομένως τη μετάδοση παθογόνων μικροβίων. Το λογικό, λοιπόν, σε ένα περιβάλλον αυξημένου κινδύνου, είναι να τη φορούν όλοι.

    Ο ασθενής πρέπει να τη φοράει όχι μόνο για να κινδυνεύουν λιγότερο οι γύρω του, αλλά και γιατί δεν υπάρχει λόγος ν’ αρπάξει κάτι επιπλέον. Ακόμα κι αν η γρίππη ή το κρυολόγημα είναι ασήμαντα μπροστά στον κορονοϊό, δεν είναι καθόλου ακίνδυνη μια επιμόλυνση ενώ είσαι ήδη άρρωστος και καταπονημένος, πιστέψτε με. :-/

  88. ΣΠ said

    Πώς και δεν αναφέρθηκε μέχρι τώρα η Σπιναλόγκα;

  89. # 70

    Ναι, αυτό που θα έπρεπε να διακοπεί στο 8.48 του βίδδεο αλλά βλέπεις δεν είχε γίνει ακόμη κάθαρση, έπρεπε να τιμωρηθεί πρώτα ο ΠΑΟΚ για το ματς στην Τούμπα με τον ΟΣΦΠ και ΚΥΡΙΩΣ με το που δεν κατέβηκε στον τελικό. Με τέτοιες συνθήκες το πήρες και γι αυτό ήταν κυπελλάκι κι όταν σούλεγα πως ήσουνα παράρτημα του γάβρου δεν το πίστευες.
    Εσύ μπορεί να μην το πιστεύεις ακόμα και να βλέπεις παράγκες του Σαββίδη όπως οι βλάκες στο γήπεδο που βρίζανε εν χορώ τον ΠΑΟΚ όταν ακυρώθηκε το γκολ με το χέρι του Μακέντα μια που δεν είχαν τηλεόραση να δούνε το VAR
    Αν ήσουν μέσα σίγουρα θα τους σιγοντάρισες, έτσι κι αλλιώς με την ποδοσφαιρική αντικειμενικότητα έχεις πάρει διαζύγιο.

  90. Aghapi D said

    Καραντίνα και στην Αίγινα
    Σήμερα η παραλία αυτή λέγεται Αύρα
    και ταυτίζεται μάλλον με τον περίφημο Κρυπτό Λιμένα

    https://www.aegina.gr/web/%CE%B7-%CE%B1%CE%AF%CE%B3%CE%B9%CE%BD%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%8D/%CE%BC%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B1%CE%BE%CE%B9%CE%BF%CE%B8%CE%AD%CE%B1%CF%84%CE%B1/%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%B1%CE%B9%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%AF-%CF%87%CF%8E%CF%81%CE%BF%CE%B9/

  91. Avonidas said

    #81. Σήμερα στο γαλλικό ράδιο ο πρόεδρος των φαρμακοποιών έκανε έκκληση στον πληθυσμό να μην αγοράζει μάσκες παρά μόνο αν κάποιος στο περιβάλλον του έχει την ασθένεια -οπότε να την αγοράσει για τον ασθενή.

    Οπότε να μην ξαμολυθούν όλοι οι γαϊδουρόγαλλοι (ίδιοι καθώς φαίνεται με τους γαϊδουρέλληνες) και αδειάσουν τα φαρμακεία από τις μάσκες και δε βρίσκουν να πάρουν αυτοί που τις χρειάζονται περισσότερο, δηλαδή όσοι στο περιβάλλον τους έχουν ασθενείς – όχι απαραίτητα κι όχι μόνο για να τις φορέσει ο ασθενής.

    Ψυχραιμία και σύνεση σύστησε ο άνθρωπος. Λογικό.

  92. Capten Vilios said

    Είναι το καραντί, που το ξέρουμε επειδή το έχει γράψει ποίημα ο Καββαδίας και το έχει μελοποιήσει ωραιότατα ο Μικρούτσικος, που μας άφησε φτωχότερους πριν σαράντα μέρες.
    Συνειρμός,συνειρμότερος ,συνειρμότατος.Εύγε!

  93. # 72

    Οταν υπάρχει αέρας, παντού υπάρχει αέρας αλλά μας ενδιαφέρει τι γίνεται στην επιφάνεια της θάλασσας κι όχι πάνω στα σύννεφα, έτσι δεν είναι ; Στην σταβέντο μεριά ενός νησιού ο αέρας είναι ο ιδιος ψηλά αλλά στην θάλασσα είναι σπασμένος και δεν ενοχλεί για να αναφέρεται όπως η θάλασσα ή το μπότζι. Την άλλη μεριά του νησιού την λένε σοφράν. Το σταβέντο στο σκάφος το λένε για να ξεχωρίζουνε την πλευρά

  94. ΑΡΗΣ said

    Δηλαδή ένα περιφερειάρχη, που μπορεί να συμβεί μια στραβή στην βάρδιά του, τον λέμε και βαρδιάνο;

  95. spiridione said

    O Quarantine Speech του Ρούσβελτ
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9B%CF%8C%CE%B3%CE%BF%CF%82_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%9A%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CF%82

  96. Triant said

    93: Τζί, άστο. Στο ανέλυσε μια χαρά ο Δημήτρης ο Μαρτίνος στο 78. Πέρνα τον Κουταλά στη Σέριφο από σταβέντο και πες μου αν είναι σπασμένος ο αέρας (που με μόνο το άλμπουρο είχα 25 μοίρες κλίση και 20 πόντους κύμα).

  97. ΓιώργοςΜ said

    93 Συνονόματε θα μας τρελάνεις!
    Είχα πάει για μπάνιο στο Μπατσί της Άνδρου, υπήνεμο στο μελτέμι, κι ο αέρας μας μαστίγωνε με την άμμο! Δε μπορέσαμε ν΄ απλώσουμε πετσέτα, ρίξαμε μια βουτιά και μετά κάτω από την τέντα, κοντά στον τοίχο του μαγαζιού, που κοιτούσε στη θάλασσα. Στα πλαϊνά δεν έμενε τίποτε ελαφρύ χωρίς βαρίδι.
    Χώρια οι ριπές (σπιλιάδες) από την τυρβώδη ροή του αέρα στις πτυχώσεις του εδάφους.
    Ο αέρας στο σταβέντο έκοβε κάπως κοντά στην παραλία, όταν υπήρχε πολύ απότομο ύψωμα δίπλα, σε κάθε άλλη περίπτωση χρειαζόταν ανεμοθώρακας.

  98. ΓιώργοςΜ said

    87 Συνήθως ο ασθενής πρέπει να είναι κατά το δυνατόν άνετος, είτε είναι φορέας νόσου, είτε είναι ανοσοκατεσταλμένος, οπότε η τυχόν μάσκα είναι λύση ανάγκης, ή μέτρο επιπλέον προστασίας σε πολύ αδύναμο ανοσοποιητικό.
    Στις περιπτώσεις των ασθενών με αδύναμο ανοσοποιητικό, τη μάσκα τη φορούν οι επισκέπτες και οι νοσηλευτές, για να διατηρήσουν, κατά το δυνατό, το περιβάλλον ελεύθερο από παθογόνα. Στις ακραίες περιπτώσεις, όπου ελέγχεται αυστηρά η πρόσβαση, διατηρείται σε θετική πίεση ο θάλαμος νοσηλείας για τους ανοσοκατεσταλμένους ασθενείς, και σε αρνητική ο θάλαμος για τους πάσχοντες από λοιμώδη.
    Αυτά, όταν υπάρχει η πολυτέλεια της σωστής νοσηλείας, βέβαια.

  99. Σοφράνο βρίσκω θάλασσα
    σταβέντο βρίσκω ἀέρα
    καὶ μέσ᾿ στὴ μέση καραντί,
    ἀλλοίμονο σὲ μένα

    Για μένα έχει δυο αναγνώσεις, η μια είναι ποια διαδρομή να διαλέξει και η άλλη πως θα ταλαιπωρηθεί όποια και να διαλέξει (δες και την απάντηση στον Τριαντ ) Στην πρώτη δεν έχει νόημα ο αέρας στο σταβέντο

    Στον Κοριθιακό τα ιστιοφόρα δεν, είναι περίεργα νερά… τον τελευταίο που θυμάμαι να βγαίνει με καιρό πριν 40-50 χρόνια ήταν ένας που έλεγε πως ήταν εγγλέζος και δεν φοβάται τον καιρό, τον ξέβρασε η θάλασσα στο Λουτράκι. Είναι απίστευτο φαινόμενο τα ψηλά κύματα με ελάχιστη απόσταση το ένα από το άλλο

  100. # 97

    Φίλε εγώ είμαι του Κορινθιακού και όχι των Κυκλάδων, με τις τοπικές εμπειρίες μου μιλάω, στις Κυκλάδες μπορεί νάναι αλλιώς, Σε μας ο μαΐστρος βγαίνει παντού σε όλο τον Κρισσαίο από την στεριά προς την θάλασσα και μόνο στα πολύ ανοιχτά παίρνει κατεύθυνση.

  101. Αγγελος said

    Oι ισχυρισμοί και υπολογισμοί περί θνησιμότητας θέλουν γενικώς μεγάλη προσοχή στην ακρίβεια των όρων και των ορισμών. Κατά μία έννοια, η θνησιμότητα είναι ακριβώς 1 (=100%), αφού όλοι θα πεθάνουμε κάποτε
    Ομοίως, για τις αρρώστιες έχει μεγάλη σημασία η διάκριση incidence (πόσοι άνθρωποι, ανά π.χ. 100.000 πληθυσμού, έπαθαν την αρρώστια μέσα σε μια δεδομένη χρονική περίοδο) και prévalence (πόσοι άνθρωποι, ανά 100.000 πληθυσμού, πάσχουν από την αρρώστια σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Ελληνικά νομίζω πως αυτά λέγονται επίπτωση και επιπολασμός αντιστοίχως, αλλά ποιος, αν δεν είναι ειδικός, θα καταλάβει φράσεις του τύπου «η επίπτωση της ασιατικής γρίπης τον χειμώνα 1957-58 ήταν 23%»;

  102. spyridos said

    100
    και στον Αργολικό το ίδιο.

  103. Γιάννης Ιατρού said

  104. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    Σχετικὰ μὲ τὸ σταβέντο καὶ τὸ σοφράνο νὰ τί
    βρῆκα μ᾿ ἕνα πρόχειρο γκουγκλάρισμα.

    Μιὰ διδακτορικὴ διατριβή μὲ θέμα «ΜΕΛΕΤΗ ΘΥΕΛΩΔΩΝ ΑΝΕΜΩΝ ΣΕ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΜΕ ΕΝΤΟΝΟ ΟΡΕΙΝΟ ΑΝΑΓΛΥΦΟ».

    Μεταξύ τῶν ἄλλων μελετᾶ τοὺς ἰσχυροὺς ἀνέμους λόγῳ καναλισμοῦ, οἱ οποῖοι παρατηροῦνται στὸ νότιο τμῆμα τῆς Κρήτης τὸ καλοκαίρι μὲ τὴν ἐπικράτηση βορείων ἀνέμων (σελ 19. Συγγνώμη γιὰ τὴν παραπομπή ἀλλὰ τὸ κοπυπάστε τοῦ pdf μοῦ ἔβγαζε κάτι παλαβά σχήματα· ἐλπίζω νὰ βγεῖ ὁ ἱστότοπος τοῦ pdf στὴν παραπομπή)

    https://www.google.gr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=2ahUKEwjK4N250LrnAhUJ0aYKHbbWBO0QFjACegQIAhAB&url=http%3A%2F%2Folympias.lib.uoi.gr%2Fjspui%2Fbitstream%2F123456789%2F5471%2F1%2F%25CE%2594.%25CE%2594.-%25CE%259A%25CE%25A9%25CE%259B%25CE%2595%25CE%25A4%25CE%25A3%25CE%2597%25CE%25A3-%25CE%2599%25CE%25A9%25CE%2591%25CE%259D%25CE%259D%25CE%2597%25CE%25A3.pdf&usg=AOvVaw046qbFs9LkolVmAQOXZgUK

  105. Νίκος Κ. said

    Λουκίνο Βισκόντι, Θάνατος στη Βενετία:

  106. BLOG_OTI_NANAI said

    59: Πάντως κάποια βυζαντινά ονόματα Σαραντ-, Καραντ- δημιούργησαν προβλήματα στην ταυτοποίηση:

  107. sarant said

    106 !

  108. 病毒 said

    Απαντά και η ονομασία Λαζαρέτ(τ)α (όπως και η ομώνυμη περιοχή κοντά στο λιμάνι της Ερμούπολης).

  109. spiridione said

    Να βάλουμε και αυτό το ραγουζιάνικο διάταγμα του 1377, το πρώτο για την καραντίνα:

    Veniens de locis pestiferis non intret Ragusium vel districtum
    Eodem anno (1377) die XXVII Julii in consilio maiori congregato, ut est moris, in quo interfuerunt consiliarii XLVII, captum et firmatum fuit per XXXIIII ipsorum, quod tam
    nostrates quam aduene venientes de locis pestiferis non recipiantur in Ragusium nec ad eius districtum nisi steterint prius ad purgandum se in Mercana seu in Civitate Veteri per unam mensem.
    Item per consiliarios XLIIII eiusdem consilii captum fuit, quod nulla persona de Ragusio vel suo districtu audeat vel presumat ire ad illos qui venient de locis pestiferis et stabunt in Merchana vel Civitate Veteri sub pena standi ibidem per unum mensem. Et illi qui portabunt illis de victualibus seu aliis necessariis non possint ire ad illos sine licentia officialium da hoc ordinandorum cum ordine a dictis officialibus illis dando sub dicta pena standi ibidem per unum mensem.
    Item per consiliarios XXVIIII eiusdem consilii captum fuit et firmatum, quod quicumque non observaverit predicta seu aliquid predictorum, soluere debeat de pena ypperperos quinquaginta et nichilominus teneatur predicta observare.

    Those arriving from plague-infected areas shall not enter Dubrovnik or its district
    On 27 July 1377, gathered in the Major Council, according to custom, in which forty-seven members were present, thirty-four Councillors voted in favour of the proposed regulation, which stipulates that those who come from plague infested areas shall not enter Dubrovnik or its district unless they previously spend a month on the islet of Mrkan (St Mark) or in the town of Cavtat, for the purpose of disinfection – ad purgandum.
    Furthermore, forty-four Councillors decided that, under the threat of being sent into quarantine for a month, the residents of Dubrovnik are strictly forbidden to visit those who arrive from plague-infested areas and who will be confined on the islet of Mrkan or Cavtat. Those who dare bring food or any other necessities to the interned, without the permission of the officials designated for that function, will have to stay there in isolation for a month.
    Furthermore, twenty-nine councillors decided that whoever did not obey the above decisions, would have to pay a fine of fifty hyperperi, and everyone would be obliged to observe it.

    Από εδώ, και άλλες πληροφορίες για το λαζαρέτο του Ντουμπρόβνικ

    Click to access Monografija%20LAZARETI%20FINAL%2028.11.%20ENG.pdf

  110. Πέπε said

    @99

    > > Σοφράνο βρίσκω θάλασσα
    σταβέντο βρίσκω ἀέρα
    καὶ μέσ᾿ στὴ μέση καραντί,
    ἀλλοίμονο σὲ μένα

    Για μένα έχει δυο αναγνώσεις, η μια είναι ποια διαδρομή να διαλέξει και η άλλη πως θα ταλαιπωρηθεί όποια και να διαλέξει (δες και την απάντηση στον Τριαντ ) Στην πρώτη δεν έχει νόημα ο αέρας στο σταβέντο

    Είναι σαφές ότι ο στίχος λέει «είμαι σε αδιέξοδο», και δεν είναι βέβαια ναυτικού περιεχομένου, απλώς χρησιμοποιεί μια ναυτικής προέλευσης αλληγορία. Δεν είμαι σε θέση να ξέρω αν το «σταβέντο βρίσκκω αέρα» είναι τεχνικά αδύνατον, αλλά κι αν είναι, γιατί εμποδίζει τον στίχο; Ακόμη και τα αδύνατα γίνονται δυνατά για να με εμποδίσουν.

  111. ΣΠ said

  112. ΣΠ said

    https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Quarantino

  113. 106,
    Στοά Καραντινού θυμάμαι από μικρός στην Καλλιθέα, εύκολο σημείο συνάντησης.

  114. Μαρία said

    Τόπος καραντίνας για τους δικούς μας πρόσφυγες είχε οριστεί κι η Μακρόνησος το Φλεβάρη του 1923. (Το έχουμε ξανασυζητήσει, αν θυμάμαι καλά.)
    Λεπτομέρειες στα απομνημονεύματα της Έσθερ Λάβτζοϊ που ήταν επικεφαλής στην Ελλάδα της οργάνωσης «Νοσοκομεία Αμερικανίδων γυναικών» που είχε ιδρυθεί το 1911 στη Νέα Υόρκη. σ. 190 κεξ του βιβλίου https://ia800407.us.archive.org/23/items/certainsamaritan00love/certainsamaritan00love.pdf
    Έστησαν τρία πρόχειρα νοσοκομεία, ένα για ευλογιά, ένα για τύφο κι ένα για μη μεταδοτικές αρρώστιες.

  115. Κουτρούφι said

    Πατριώτη, να άλλο ένα παρόμοιας θεματολογίας:

    Όρτσα να πάω χάνομαι, στα πρίμα δεν γλιτώνω
    κι άμα γυρίσω στη στεριά πάλι το μετανιώνω

    Εμείς, πατριώτη, και τις δυο στροφές τις λέμε σε ένα σκοπό που έχουν κι οι Σερφιώτες: https://www.youtube.com/watch?v=-ComJ_5nHhU&amp;

  116. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    88. Πώς και δεν αναφέρθηκε μέχρι τώρα η Σπιναλόγκα;

    Πράγματι, η Σπιναλόγκα επικράτησε να χαρακτηρίζεται διαχρονικά «Λεπροκομείο» και όχι Λαζαρέτο.
    Ίσως σ’ αυτό να έπαιξε ρόλο και κάποιου είδους –λεκτική όμως 🙂 – προφύλαξη για να μην υπάρχει σύγχυση με:

    – το μικρό σχετικά Λαζαρέτο, ανατολικά του Ηρακλείου, («Μεσκινιά» και αργότερα «Χρυσοπηγή»), όπου διαβιούσαν σε αθλιότατες συνθήκες οι λεπροί, πριν μεταφερθούν και εκείνοι στη Σπιναλόγκα.
    Από το οποίο και η ονομασία της ανατολικής πύλης των τειχών «Πύλη Λαζαρέτου ή Αγίου Γεωργίου», στη σημερινή Πλατεία Ελευθερίας. (Για το γκρέμισμα της πύλης, αρχές του 20ου αιώνα, πολλά μπορούν να ειπωθούν…) https://www.patris.gr/wp-content/uploads/2018/01/6177.jpg

    – το μικρό νησάκι «Λαζαρέτα» βόρεια των Χανίων, στο οποίο οι Ενετοί είχαν εγκαταστήσει στις αρχές του 17ου αιώνα λοιμοκαθαρτήριο, καραντίνα για τα πλοία που έφθαναν στα Χανιά. (Γκρεμίστηκε από τους Τούρκους κατά τη διάρκεια της κατάληψης της Κρήτης). https://www.cretanbeaches.com/images/stories/beaches/chania/neachora/lazareta/lazareta.jpg

    18, Κιγκέρι
    Πολύ καλό, δεν το ήξερα!

  117. Δημήτρης Μαρτῖνος said

    @115. Κι ἐμεῖς σ᾿ αὐτὸν τὸ σκοπό τὸ λέμε, πατριώτη. Καὶ μὲ τὸ ἴδιο τσάκισμα προσαρμοσμένο στὰ τοπωνύμιά μας.

    ὀρτσάρισε, ὀρτσάρισε

    στὸ Μέριχα φουντάρισε

    ὀρτσάρισε κι ἔλα γιαλὸ

    πού ᾿χω δυὸ λόγια νὰ σοῦ ᾿πῶ

  118. Καλησπέρα σας! εξαιρετικό και το σημερινό.
    Λοιμοκαθαρτήριο έχει και στα Ψαρά, στην είσοδο του λιμανιού. Το λένε Σπιτάλια, είναι κτίριο του 18ου αιώνα, σε πανέμορφο σημείο και τώρα λειτουργεί στο χώρο εστιατόριο.

  119. Μαρία said

    Σε καραντίνα και τα γουρούνια του Ν. Σερρών.

  120. Καλησπέρα
    115 117 Το Αιγαίο έχει πολλά κοινά 🙂

  121. mitsos said

    Καλησπέρα

    Να σαραντήσει λοιπόν ο νεκρός να σαραντήσει πρέπει κι η λεχώνα κι ο υιός ( της Υπαπαντής προχτές)… Να σαραντίσει πρέπει και ο ιός
    Και οι μολυσμένοι αμαρτωλοί σαρακοστεύουν» αλλά στη Σαρακοστή
    τουλάχιστον όχι στην καραντίνα
    Τώρα πως; πού; και γιατί σαράντισε ο πρώτος Σαραντάκος ;… τρέχα γύρευε.

    Παραπλήσια ρίζα έχει και το άλλο του Καβαδία το καρντίνι ή καρτίνι, το : ιταλ. quartino :το 1/4 του ρόμβου κατά τις διαιρέσεις των παλαιών ανεμολογίων ( κάθε ρόμβος 45 μοίρες , οπότε όλο το ανεμολόγιο 32 καρτίνια των 11,25 μοιρών)
    Και ομόριζα είναι ο κατρούτσος ( το 1/4 της οκάς εκατό δράμια άρα κατοσταράκι αλλά σε δράμια) και εκείνο το «είναι ελαφρύ για πιάσε το δεν πάει ούτ ένα κουάτρο

    Αλλά επειδή πολύ σας ζάλισα … για εξιλέωση
    όχι , όχι Καβαδία …ούτε τα «Σαράντα παληκάρια απο τα Λειβαδιά» … αλλά
    ένα σόλο από τον Καραντίνη :

  122. Μαρία said

    118
    Τα σερραϊκά Σπιτάλια ήταν το νοσοκομείο στο οποίο στεγάστηκε αργότερα το γυμνάσιο θηλέων.

  123. sarant said

    109 Α μπράβο!

    118 Ωραίο!

  124. ΠΑΟ-ΠΑΟΚ 2-0 καλύτερος παίκτης ο Διούδης

    ΠΑΟΚ-ΠΑΟ 2-0 καλύτερος παίκτης ο Διούδης

    Πάντως το πέρασμά του από τον Αρη του άφησε σημάδια στον χαρακτήρα, έδιωξε την μπάλλα από το σημείο του πέναλτυ και τα άκουσε από την κερκίδα.

  125. Σχετικά με τα απομονωτήρια στην Ιτέα υπάρχει ένα νησάκι με το όνομα Μολεμένο όπου έβαζαν πακιά τους λεπρούς. Ακόμα φαίνεται μια πέτρινη γέφυρα (τώρα ένα μέτρο κάτω από την επιφάνεια) που το συνέδεε με άλλο νησάκι τον Αγιο Θανάση (;) όπου τους άφηναν τα χρειώδη οι Ιτιώτες

  126. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Ένα σύντομο αλλά κατατοπιστικό κειμενάκι περί … τριαντίνας και καραντίνας:

    Click to access 35-9-1071.pdf

    (Αν δεν ανοίξει με κλικάρισμα, αντιγράψτε τη διεύθυνση στον browser)

    – Και για …εμπέδωση 🙂

  127. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Μπράβο για το καραντινάτο άρθρο! 🙂

    Το Λοιμικό/σημερινό Ελληνικό, ήταν αρχαίος δήμος της Αττικής. Την ονομασία του τη πήρε, λόγω του λοιμοκαθαρτηρίου που υπήρχε εκεί.
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C_%CE%91%CF%84%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82

    Το βουβό κύμα λέγεται και σουέλ (όπως και ο τίτλος βιβλίου της Ι. Καρυστιάνη ) και αποθαλασσία και σάλος, λέει :
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%80%CE%BF%CE%B8%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CF%83%CF%83%CE%AF%CE%B1

  128. Γς said

    101

    >αφού όλοι θα πεθάνουμε κάποτε…

    να πεθάνετε

  129. ΓιώργοςΜ said

    Εδώ πέθανε ο Σπάρτακος, εμείς θα τη γλυτώσουμε;

  130. Triant said

    Καλημέρα.

    129: Άμα δεις τον Μάικλ Ντάγκλας στο ‘Μέθοδος Κομίνσκι’ και σου πουν πως πέθανε ο μπαμπάς του θα νομίζεις οτι σου κάνουνε πλάκα.

  131. sarant said

    Καλημέρα από εδώ! Τα χρόνια του να φτάσουμε.

  132. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    https://www.nbcnews.com/news/us-news/kirk-douglas-helped-end-hollywood-blacklist-he-wasn-t-alone-n1131256

  133. Triant said

    131: Δεν είμαι βέβαιος οτι ζηλεύω. Εγκεφαλικό από το ’96, καρδιακή προσβολή (δεν προσδιορίζουν τι ακριβώς) το 2001, φοβάμαι οτι την έβγαζε σε καρέκλα αν όχι σε κρεβάτι.
    Από την άλλη ένας θείος μου (δυστυχώς όχι εξ αίματος) πέθανε 106 όρθιος. Απλώς τα τελευταία 3-4 χρόνια δεν έβλεπε καλά. Είναι αυτός που όταν τον ρώτησα (στα 99) αν πήρε καινούργιο άλογο μου απάντησε το θρυλικό ‘μπα, να ήμουν νέος, 80-85). Επίσης το ότι έκανε δυο χρόνια στν Αη Στράτη σε συνδυασμό με το κορακοζώητο (χτυπάω ξύλο) των Γλέζου και Θεοδωράκη μς βάζουν σε περίεργες σκέψεις.

  134. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    133
    Κάπου έγραφε ο Μίσσιος για έναν ζάπλουτο που έλιωνε από το χτικιό και τίποτα δεν μπορούσε να τον γιατρέψει. Και ο γιατρός του πρότεινε να γίνει κομμουνιστής γιατί «αυτοί με τόσα βάσανα και εξορίες και ταλαιπωρίες και κατεστραμμένη υγεία με δυό χαπάκια γίνονται περδίκι».

  135. ΓιώργοςΜ said

    133 Και στα εκατό του όμως είχε κάτι να πει.
    Είναι κι αυτό δραστηριότητα, δεν είναι απαραίτητο να είναι κάποιος καβάλα στ’ άλογο. Πολλοί από εμάς με τα μισά του χρόνια έχουμε μέγιστη δραστηριότητα το σήκωμα του πηρουνιού ή του τηλεκοντρόλ. Άντε, και τη δακτυλογράφηση στο πληκτρολόγιο, σε κανένα ιστολόγιο… 🙂
    Το να είναι κλινήρης όμως κανείς, είναι όντως δοκιμασία.

  136. Pedis said

    έτσι για καλιμπράρισμα:

    Δεκαεφτά νεκροί από τη γρίπη την τελευταία εβδομάδα
    https://www.efsyn.gr/node/230228

  137. sarant said

    133 Έγραψε βιβλία και γύρισε /έπαιξε σε ταινίες μετά το 1996

  138. Μαρία said

    133
    Τα Χριστούγεννα πέθανε κι ο παλιός βουλευτής της ΕΔΑ Γιάννης Παπαδημητρίου σε ηλικία 108 χρονώ.

  139. ΣΠ said

    137
    Η τελευταία ταινία στην οποία έπαιξε το 2004 σε ηλικία 87 ετών ήταν αυτή: https://www.imdb.com/title/tt0290218/

  140. Aghapi D said

    https://www.huffingtonpost.gr/entry/anafores-pos-pethane-o-kinezos-yiatros-poe-eiche-prospathesei-na-proeidopoiesei-yia-ton-koronoio_gr_5e3c2babc5b6b70886fb823c?ncid=other_trending_qeesnbnu0l8&utm_campaign=trending

  141. Γιάννης Ιατρού said

    140: μετά από πολλά πέρα-δώθε, δυστυχώς ναί, πάει ο άνθρωπος. Πάντως, όταν ακόμα μεταδιδόταν πως πέθανε την Πέμπτη, ήταν ακόμα εν ζωή. Την Παρασκευή (σήμερα), στις 02:28 το πρωί πέθανε.

  142. nikiplos said

    Κι εγώ σήμερα άκουσα πως απεβίωσε ο Κινέζος Οφθαλμίατρος Λι Γουενλιάνγκ, που είχε προσπαθήσει να προειδοποιήσει για τον κορονοϊό. Μάλιστα τον είχαν ταλαιπωρήσει και οι αρχές για διασπορά ψευδών ειδήσεων κλπ…

  143. spiridione said

    Να βάλω κάποια πράγματα για την καραντίνα στα Ιόνια νησιά από το βιβλίο της Κατερίνας Κωνσταντινίδου ‘Το κακό οδεύει έρποντας … Οι λοιμοί της πανώλης στα Ιόνια Νησιά (17ος – 18ος αι.)’:
    «Τα λοιμοκαθαρτήρια συνήθως φιλοξενούσαν τους επιβάτες και τα εμπορεύματα πλοίων που είτε είχαν τελικό προορισμό τα νησιά είτε απλώς ελλιμενίζονταν για λίγες ημέρες. Η διάρκεια παραμονής τους στον χώρο του ιδρύματος σε περιόδους επιδημιολογικής ύφεσης δεν ξεπερνούσε τις δεκατέσσερις ημέρες. Τα χρονικά όρια αυξάνονταν σε εικοσιοκτώ ημέρες, αν το πλοίο τους έφτανε από γεωγραφική ζώνη «ύποπτη», ενώ άγγιζε τις σαράντα, αν προερχόταν από λιμάνι πανωλόβλητης περιοχής ή από οποιαδήποτε εμπορική σκάλα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ανεξάρτητα από τις υγειονομικές συνθήκες της περιόδου.
    Όταν η πανώλη έπληττε κάποιο από τα νησιά, το λοιμοκαθαρτήριο μετατρεπόταν σε χώρο περίθαλψης ασθενών ενίοτε και υπόπτων, ενώ οι επιβάτες και τα εμπορεύματα των πλοίων μεταφέρονταν σε απομονωμένους χώρους, εκτός του ιδρύματος. Τότε, η καραντίνα διαρκούσε σαράντα ημέρες, τόσο στα μόνιμα, όσο και στα έκτακτα καταστήματα. Για την κατηγορία των ασθενών, το διάστημα αυτό είχε ως χρονική αφετηρία τη στιγμή της ίασής τους, ενώ για τους υπόπτους την ακριβή ημερομηνία της εισαγωγής τους στον χώρο της καραντίνας. Στα τέλη του 19ου αιώνα, όταν ο Yersin κατάφερε να εντοπίσει και να απομονώσει τον βάκιλο της πανώλης, έγινε γνωστό πως η νόσος εκδηλώνεται μέσα σε δύο έως οκτώ ημέρες μετά την προσβολή του ατόμου. Η ανακάλυψη αυτή αποτελούσε ειρωνεία για τους ανθρώπους που μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα υπέστησαν την ταπεινωτική διαδικασία του εγκλεισμού και τη βία της επιτήρησης, όπως αναπτύχθηκε μέσα στα λοιμοκαθαρτήρια».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: