Μηνολόγιον Αυγούστου έτους 2020
Posted by sarant στο 1 Αυγούστου, 2020
Το Μηνολόγιο, που το δημοσιεύω εδώ στις αρχές κάθε μήνα (συνήθως την πρώτη του μηνός), ήταν ιδέα του πατέρα μου, του αξέχαστου Δημήτρη Σαραντάκου, ο οποίος αρχικά το δημοσίευε στο περιοδικό Φιστίκι, που έβγαζε επί πολλά χρόνια στην Αίγινα. Στο εδώ ιστολόγιο, το Μηνολόγιο άρχισε να δημοσιεύεται τον Οκτώβρη του 2010 και βέβαια μέσα σε 12 μήνες έκλεισε τον κύκλο. Τότε, αποφάσισα να εξακολουθήσω να το δημοσιεύω στις αρχές κάθε μήνα, επειδή έχει γίνει το σταθερό σημείο αναφοράς για τα γεγονότα του μήνα, που ενημερώνεται συνεχώς με δικά σας σχόλια μέσα στη διάρκεια του μήνα, σχόλια που συνήθως αφορούν επισήμανση ημερομηνιών, αν και κυρίως είναι αγγελτήρια θανάτων.
Οπότε, συνεχίζω τις δημοσιεύσεις όσο θα υπάρχει ενδιαφέρον, προσθέτοντας πάντοτε δικές σας προτάσεις από πέρυσι. Πάντως, σε κάποιες περιπτώσεις η επέτειος έχει εσκεμμένα μετατεθεί κατά μία ημέρα. Nα σημειώσω ότι σήμερα που η πρώτη του μηνός πέφτει Σάββατο, δεν έχουμε μεζεδάκια. Τα μεζεδάκια πάνε αύριο, στη θέση του λογοτεχνικού κειμένου.
Σα 1 |
Αυτοκτονία Νίκου Ζαχαριάδη στο Σουργκούτ της Σιβηρίας |
Κυ 2 |
† Ερρίκου Καρούζο |
Δε 3 |
Κοίμησις Ιωάννου Παπαϊωάννου του μελωδού και Ανδρέου Εμπειρίκου του υπερρεαλιστού |
Τρ 4 |
† Ιωάννου Χριστιανού Άντερσεν, του μυθοποιού |
Τε 5 |
Κοίμησις Μέριλυν Μονρόε, Ρίτσαρντ Μπάρτον, σερ Άλεκ Γκίνες. Και γενέσιον Άννης-Σίλιας της διαδικτυακής φίλης. Και του ενός εκ των δύο αριστουργημάτων που εποίησε ο Νικοκύρης. |
Πε 6 |
Γενέσιον Αλεξάνδρου Φλέμιγκ, του ευεργέτου της ανθρωπότητος. Και των εν Χιροσίμα αμάχων. |
Πα 7 |
Ηρακλείτου, του Εφεσίου φιλοσόφου. Και του μπλόκου του Βύρωνα. |
Σα 8 |
Του Ινδού διανοητού Ραμπιτρανάθ Ταγκόρ |
Κυ 9 |
Ανάληψις Απολλωνίου του Τυανέως εκ του ιερού της Δικτύννης. Και των νεκρών στο Ναγκασάκι. |
Δε 10 |
† Κωνσταντίνου Χριστοφορίδη, πατρός της αλβανικής φιλολογίας |
Τρ 11 |
† Θανή Ιωάννου Ουνιάδου και Λεωνίκου γενέσιον |
Τε 12 |
Παγκόσμια Ημέρα Νεολαίας |
Πε 13 |
Των εν Μαραθώνι, Ελλήνων προμαχούντων Αθηναίων και Παγκόσμια Ημέρα των Αριστεροχείρων. Και γενέσιον Φιδέλ του Κουβανού επαναστάτη. |
Πα 14 |
Κοίμησις Βερτόλδου Μπρεχτ, του δραματοποιού |
Σα 15 |
Θουκυδίδου Ολόρου Αλιμουσίου |
Κυ 16 |
Πρώτη εγγραφή εις δίσκον της ανθρωπίνης φωνής υπό Θωμά Έδισον |
Δε 17 |
Γενέσιον Πέτρου Φερμά, του μαθηματικού |
Τρ 18 |
† Θανή Ονωρίου Μπαλζακ |
Τε 19 |
Εκτέλεσις του ποιητού Φρειδερίκου Γκαρθία Λόρκα |
Πε 20 |
Των εν Θερμοπύλαις πεσόντων Σπαρτιατών και Θεσπιέων |
Πα 21 |
Ιωάννου Κωνσταντινίδη-Κώστα Γιαννίδη, του γλυκυτάτου μουσουργού |
Σα 22 |
Γενέσιον Δημητρίου Γληνού, του μεγάλου διδασκάλου |
Κυ 23 |
Διεθνής ημέρα κατά του δουλεμπορίου |
Δε 24 |
Μαρτύριον Κοσμά του Αιτωλού και γενέσιον Λέο Φερρέ |
Τρ 25 |
Αλκιδάμαντος του ρήτορος |
Τε 26 |
Κομφουκίου του φιλοσόφου |
Πε 27 | Διακήρυξις των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη. Και κοίμησις Σωτηρίας Μπέλλου. |
Πα 28 | Γενέσιον Ιωάννου Γκαίτε |
Σα 29 | † Κοίμησις Αττίκ (κατά κόσμον Κλέωνος Τριανταφύλλου) και Γεωργίου Κοτζιούλα, του κατατρεγμένου ποιητού. |
Κυ 30 | Ρογήρου Βάκωνος |
Δε 31 |
Πλινίου του πρεσβυτέρου |
Ο Αύγουστος είναι ο δεύτερος μήνας του χρόνου που πήρε τ΄όνομά του από ιστορικό πρόσωπο -ο άλλος είναι ο Ιούλιος. Προηγουμένως ονομαζόταν Sextilis, έκτος μήνας δηλαδή στο παλιό ρωμαϊκό ημερολόγιο. Η ονομασία δεν άλλαξε όταν προστέθηκαν ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος στην αρχή, κι έτσι ο Sextilis ήταν πια όγδοος μήνας. Αρχικά ο Σεξτίλις είχε 29 μέρες, όταν όμως ο Ιούλιος Καίσαρας έκανε τη μεταρρύθμιση του ημερολογίου (που από τότε ονομάστηκε Ιουλιανό), του πρόσθεσε δυο μέρες. Ο Σεξτίλις ονομάστηκε Αύγουστος (Augustus) προς τιμή του αυτοκράτορα Αύγουστου, πράγμα που έγινε το 8 π.Χ. δηλαδή ενώ ζούσε ο αυτοκράτορας. Ωστόσο, δεν είναι αλήθεια αυτό που λέγεται, ότι τότε ο αυτοκράτορας Αύγουστος πρόσθεσε μια μέρα στον μήνα “του”, που την πήρε από τον Φλεβάρη, για να μην υστερεί ο μήνας “του” από τον Ιούλιο. Όπως είπα, την επιμήκυνση του μήνα την είχε κάνει ο Ιούλιος Καίσαρας.
Παρεμπιπτόντως, η φίλη μας ΜΑ πέρυσι είχε προτείνει το ιστορικο μυθιστόρημα Αύγουστος του John Wiliams, εκδόσεις Gutenberg.
Να πούμε εδώ ότι στα λατινικά το επίθετο augustus σήμαινε μεγαλοπρεπής, λέξη που έχει περάσει στις νεότερες γλώσσες. Μάλιστα στα αγγλικά το august, που σημαίνει «επιβλητικός, μεγαλοπρεπής, σεβάσμιος» (π.χ. an august figure) συμπίπτει με το όνομα του μήνα (August) ενώ στα γαλλικά το αντίστοιχο επίθετο είναι auguste αλλά το όνομα του μήνα έχει περάσει από κάμποσα κύματα κι έχει γίνει Août.
Στα δικά μας τώρα. Ο Αύγουστος δεν έχει κάποια πολύ διαδεδομένη λαϊκή ονομασία (όπως είναι π.χ. ο Αλωνάρης ή ο Θεριστής). Σε κάποια μέρη, π.χ. στα Εφτάνησα και στην Ηλεία, λένε (ή λέγανε) “Άγουστος”. Ίσως από εκεί να το πήραν και οι Τούρκοι, που τον Αύγουστο τον λένε Ağustos.
Τον καιρό που η σταφίδα άξιζε χρυσάφι, οι σταφιδοπαραγωγοί περίμεναν τον Άγουστο πώς και πώς -όπως λέει ένας ήρωας του Καρκαβίτσα: “Ο Μάης βγάνει τα κεράσια, ο Θεριστής τ’ αγγούρια, ο Αλωνάρης τα καρπούζια και ο Άγουστος τα τάλαρα”. Και στο ποίημα του Λασκαράτου που ετυμολογεί σατιρικά τα τάλαρα, η Εύα παρακαλεί τον Αδάμ να αγοράσει “μπιστιού” (με πίστωση) και να πληρώσει “τον Άγουστο”, δηλαδή όταν θα πουλούσαν τη σταφίδα. Η λαϊκή αθυρόστομη σοφία αποκάλεσε και Διπλοχέστη τον Αύγουστο, επειδή τρώμε πολλά φρούτα, αλλά το παρατσούκλι αυτό το έχουν κι άλλοι μήνες. Λέγεται και Συκολόγος.
Άλλωστε, πολύ γνωστή είναι η παροιμιώδης φράση: Αύγουστε καλέ μου μήνα, νάσουν δυο φορές το χρόνο, που μάλλον δεν την πρωτοείπε τουρίστας αλλά αγρότης. Επίσης, αν πιστέψουμε τις παροιμίες, τον Αύγουστο είναι παχιές οι μύγες και είναι ο καιρός κατάλληλος για να τρώμε κολιό -αλλά σε παλιότερο άρθρο, ένας φίλος μάς πληροφόρησε ότι σύμφωνα με ζωοφιλικές οργανώσεις ο κολιός τον Αύγουστο είναι σε περίοδο αναπαραγωγής κι έτσι δεν κάνει να τον ψαρεύουμε και να τον τρώμε (και βέβαια, όπως και με όλες τις ημερολογιακές παροιμίες, ο σημερινός Αύγουστος δεν είναι ίδιος με τον Αύγουστο των παροιμιών, τον παλαιοημερολογίτικο).
Οι πρώτες μέρες του Αυγούστου, δρίμες ή μερομήνια, θεωρείται ότι λειτουργούν προγνωστικά για τον καιρό όλης της επόμενης χρονιάς. Ας μας πουν οι εμπειρικοί μετεωρολόγοι του ιστολογίου την πρόγνωσή τους. Πάντως στην Κύπρο ο Αύγουστος θεωρείται μήνας άτυχος και υπάρχουν οι κακαουσκιές ή κακαουστιές (κακοαυγουστιές θα ήταν στην κοινή).
Τον Αύγουστο βέβαια έχουμε και τον Δεκαπενταύγουστο που είναι η κορύφωση του καλοκαιριού. Η βδομάδα εκείνη (περίπου) είναι και η περίοδος της απόλυτης νέκρας για υπηρεσίες και επιχειρήσεις της μεγαλούπολης -και για τα ιστολόγια νομίζω, αν και το δικό μας εδώ και έξι δεκαπενταύγουστους δεν κάνει διακοπή ούτε μία μέρα και, εκτός απροόπτου, αδιάλειπτα θα το πάμε και φέτος. Βεβαια, για τον υπάλληλο η φετινή χρονιά είναι διπλα δίσεκτη αφού η αργία του Δεκαπενταύγουστου πέφτει Σάββατο.
Όμως λίγο μετά τις 20 του μηνός αρχίζουν οι πρώτοι να επιστρέφουν, πέφτει και καμιά πρώτη σταγόνα που έχει διαβάσει Ελύτη και προαναγγέλλει το φθινόπωρο. Από Μάρτη καλοκαίρι κι από Αύγουστο χειμώνα, λέει άλλωστε η μία παροιμία -για να την αντικρούσει η άλλη, Μήτ’ ο Μάρτης καλοκαίρι, μήτ’ ο Αύγουστος χειμώνας.
Και για να συνεχίσουμε με τις αυγουστιάτικες παροιμίες, μια μισοξεχασμένη λέει «περί της υγείας σου τον Αύγουστο ερώτα», διότι λόγω της κατανάλωσης πολλών φρούτων προκαλούνταν συχνά γαστρικές ασθένειες. Επίσης, «Ο Αύγουστος είναι ο μήνας που θρέφει τους έντεκα» (λόγω της συγκομιδής των καρπών) και Μακάρι σαν τον Αύγουστο νάταν οι μήνες ούλοι!
Το όνομα Αύγουστος είναι σπάνιο αλλά υπαρκτό (θυμάμαι τον καθηγητή Αύγουστο Μπαγιόνα, που δεν ζει πια). Έχουμε το επίσης σπάνιο αλλ’ αρκετά συχνότερο Αυγουστίνος, ανάμεσά τους και τον αξέχαστο καλό μας φίλο που τόσο πρόωρα μάς άφησε. Το χαϊδευτικό Αυγουστής μπορεί να αναφέρεται και στα δύο, επιβιώνει όμως σήμερα κυρίως ως επώνυμο, ενώ συχνότερα είναι τα παράγωγα όπως Αυγουστίδης κτλ.
Επώνυμο Αύγουστος βρίσκω ένα και μοναδικό στη Σαλαμίνα, αλλά το επώνυμο Αυγουστής επιχωριάζει σε κάμποσα μέρη, με κυριότερες εστίες τα Κάτω Λεχώνια, τη Σκύρο, τους Καστελλάνους Κέρκυρας και τους Μυτιληνιούς Σάμου. Όμως υπάρχει και επώνυμο Αυγουστίνος, με βασικές εστίες τη Ζάκυνθο και απέναντι.
Αυγουστιανά γεγονότα (σαν τα Ιουλιανά δηλαδή ή σαν τα Σεπτεμβριανά) δεν έχουμε, διότι σύμφωνα με τον Ουμπέρτο Έκο “Τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις” -ή έχουν πάρει άδεια οι δημοσιογράφοι. Βέβαια, αυτό το ευφυολόγημα δεν εμπόδισε τόσα και τόσα βαρυσήμαντα γεγονότα -όπως τον Αττίλα στην Κύπρο το 1974.
Έχουμε ακόμα το αυγουστιάτικο φεγγάρι το πολυτραγουδισμένο, και από ταινίες, ανάμεσα στις άλλες, τα Δυο φεγγάρια τον Αύγουστο του Κώστα Φέρρη, τον Δεκαπενταύγουστο του Γιάνναρη και τις Ήσυχες μέρες του Αυγούστου, του Βούλγαρη.
Από τραγούδια συνηθίζεται να βάζουμε τον Αύγουστο του Παπάζογλου, αλλά από την πολλή επανάληψη τρίφτηκε κι έχασε τη μαγεία του. Οπότε, θα βάλω έναν πιο καινουργιο Αύγουστο, του Μανώλη Φάμελλου, με τον Πάνο Μουζουράκη.
dimosioshoros said
Καλό μήνα να έχουμε !
Γς said
Καλημέρα, καλό μήνα,
>Τε 5 γενέσιον [..] του ενός εκ των δύο αριστουργημάτων που εποίησε ο Νικοκύρης.
..ο μπαμπάς ο ζαχαροπλάστης
Να την χαίρεστε
dryhammer said
Σε μικρό όνομα έχουμε στη Χίο και Αύγουστο και Αυγουστίνο (όντως και τα δύο Αυγουστής γίνονται) και επώνυμο Αυγουστής. [Που μάλλον τηλεφωνίζονται εκτός κοσμΟΤΕ]
Πάνος με πεζά said
Καλημέρα και καλό μήνα σε όλους ! Ξέχασες πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Αύγουστο Κορτώ νομίζω, που είναι και λογοτέχνης.
Μου έχει τύχει -μάλιστα ήταν και πελάτης- το κυπριακό επώνυμο «Αυγούστου».
Και τα τραγούδια πάμπολλα, κάτι σπάνιο όμως είναι μια συνεργασία Μπουρμπούλη-Χατζηδάκι, με τίτλο «Μη βάζεις στο ηλεκτρόφωνο» (1978), με το ρεφρέν
«Μη βάζεις στο ηλεκτρόφωνο
τραγούδια που να κλαίνε
είναι τ’ Αυγούστου η φωτιά
και την αγάπη καίνε.»
dimosioshoros said
Στις 6 Αυγούστου δεν βάζουμε και Μνήμη των εν Ευρυ(ν)νήσω Τελευτησάντων Πολυμ(μ)υρίων;
dimosioshoros said
Πάει και αλλιώς, νάγκα = μακρύ, σίμα = νησί, Ναγκασίμα = Μακρόνησος. Κάποια μέρα και γι’ αυτούς…
sarant said
Καλη μέρα, καλό μηνα βεβαίως, και ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!
5 Θα μπορούσαμε, πράγματι
4 Όμως είναι ψευδώνυμο αυτό.
Aghapi D said
Χρόνια πολλά για το ένα από τα δύο αριστουργήματα τού Νίκου μας 🙂
Georgios Bartzoudis said
«Σα 1 Αυτοκτονία Νίκου Ζαχαριάδη στο Σουργκούτ της Σιβηρίας»
# Θεός σχωρέσ’τον για τις χιλιάδες θυμάτων που πήρε στο λαιμό του!
«Τε 5 ….. του ενός εκ των δύο αριστουργημάτων που εποίησε ο Νικοκύρης».
# Να τις χαίρεσαι και τις δύο. Να είναι ευτυχισμένες!
«Πε 6 …. των εν Χιροσίμα αμάχων».
# Και όλων των εν χωροχρόνω αμάχων
«Πε 13 ….. γενέσιον Φιδέλ του Κουβανού επαναστάτη.
# Και ισόβιου και …μεταθανάτιου δικτάτορα!
Δύτης των νιπτήρων said
5-6-7β Στραβομάρα 🙂 Υπάρχει το «εν Χιροσίμα αμάχων» αλλά και «των νεκρών στο Ναγκασάκι»
(καλό μήνα!)
Γιάννης Κουβάτσος said
Να χαίρεσαι και τα δύο αριστουργήματά σου, Νικοκύρη. ☺
Στις 21 Αυγούστου, βεβαίως, μπορούμε να μνημονεύσουμε την εισβολή των σοβιετικών τανκς στην Πράγα το 1968 και την καταστολή της ελπιδοφόρας «άνοιξής» της. Η προσπάθεια για «έναν σοσιαλισμό με ανθρώπινο πρόσωπο» κατεπνίγη βίαια αλλά όχι και τελειωτικά, ελπίζω. Ας αφιερώσουμε στους αγωνιστές της «Άνοιξης της Πράγας» το «Εγκώμιο στην αμφιβολία» του Μπρεχτ σε μετάφραση Μάριου Πλωρίτη. Μακρινάρι αλλά ωραίο.
Ευλογημένη να’ ναι η αμφιβολία ! Σας συμβουλεύω
να τιμάτε χαρούμενα και προσεκτικά εκείνον
που το λόγο σας ξετάζει σαν κάλπικη μονέδα !
Άμποτε νά ‘σαστε συνετοί και να μη
δίνετε το λόγο σας με σιγουριά πάρα πολλή.
Την ιστορία διαβάστε και θα δείτε
την ξέφρενη φυγή ανίκητων στρατών.
Παντού
κάστρα απάτητα κυριεύονται και
της Αρμάδας τα καράβια, που ήταν
αμέτρητα σαν έκανε πανιά, στο γυρισμό
εύκολα τα μετρούσες.
Έτσι μια μέρα στάθηκε ένας άνθρωπος στην απάτητη βουνοκορφή
κι ένα πλεούμενο έφτασε στην άκρη της
απέραντης θάλασσας
Α , όμορφο που ‘ ναι το κούνημα του κεφαλιού
για τις «ατράνταχτες αλήθειες!
Α , θαρρετή που ‘ ναι η φροντίδα του γιατρού
για τον άρρωστο που γιατρεμό δεν έχει !
Μα απ’ όλες τις αμφιβολίες ομορφότερη είναι σαν οι φοβισμένοι
αδύναμοι σηκώνουν το κεφάλι και
παύουν να πιστεύουν
στων τυράννων τους τη δύναμη!
Α , με πόσο κόπο καταχτήθηκε κείνο το σοφό αξίωμα!
Πόσες θυσίες κόστισε !
Πόσο δύσκολο στάθηκε να βρεθεί
πως τα πράγματα ήταν έτσι κι όχι αλλιώς!
Με στεναγμό ανακούφισης το ‘ γραψε ένας άνθρωπος μια μέρα
στης Γνώσης το βιβλίο .
Καιρό πολύ έμεινε χαραγμένο εκεί μέσα και γενιές ολόκληρες
ζήσανε μαζί του , το ‘ βλεπαν σαν αλήθεια αιώνια
κι όσοι το ξέρανε καταφρονούσαν όσους τ’ αγνοούσαν.
Μα κάποτε , μια υποψία μπορεί να γεννηθεί , γιατί μια καινούρια
εμπειρία
τραντάζει το ατράνταχτο αξίωμα . Ξυπνάει η αμφιβολία.
Και μιαν άλλη μέρα ένας άλλος άνθρωπος στοχαστικά σβήνει
απ’ το βιβλίο της Γνώσης
το αξίωμα με μια μονοκοντυλιά.
Ενώ διαταγές τον ξεκουφαίνουν , ενώ τον εξετάζουν
για τις φυσικές του ικανότητες γιατροί μουσάτοι , ενώ
τον επιθεωρούν
λαμπερά υποκείμενα με χρυσά γαλόνια , ενώ τον κατηχούνε
πανηγυριώτικοι παπάδες που του τριβελίζουνε τ’ αυτιά μ’ ένα
βιβλίο γραμμένο απ’ το Θεό τον ίδιο
ενώ τον δασκαλεύουν
ανελέητοι δάσκαλοι , ο φτώχος ακούει να του λένε
πως ο κόσμος μας είναι ο καλύτερος των κόσμων
και πως την τρύπα στη σκεπή της κάμαράς του
την έχει σχεδιάσει ο Θεός αυτοπροσώπως.
Αληθινά, του είναι δύσκολο πολύ
ν’ αμφιβάλει για τον κόσμο τούτο.
Ιδρωκοπάει ο άνθρωπος χτίζοντας σπίτι όπου ποτέ του
δε θα κατοικήσει.
Μα δεν ιδρωκοπάει λιγότερο κι όποιος δικό του χτίζει σπίτι.
Να οι αστόχαστοι που ποτέ δεν αμφιβάλλουν.
Η χώνεψη τους είναι άψογη , και η κρίση τους αλάθευτη.
Δεν πιστεύουν στα γεγονότα , πιστεύουν μόνο στον εαυτό τους .
Αν χρειαστεί , πρέπει αυτούς τα γεγονότα να πιστέψουν.
Είναι απέραντα υπομονετικοί με τον εαυτό τους .
Τα επιχειρήματα τα ακούν με αυτί σπιούνου.
Στους αστόχαστους που ποτέ δεν αμφιβάλλουν
συνταιριάζουν οι στοχαστικοί που ποτέ δεν δρούνε.
Τούτοι αμφιβάλλουν όχι για να πάρουν μιαν απόφαση , αλλά
για να μην πάρουν απόφαση καμιά. Τα κεφάλια τους
τα χρησιμοποιούνε μόνο για να τα κουνάνε . Με σκοτισμένο
πρόσωπο
ειδοποιούν τους επιβάτες των καραβιών που βουλιάζουν,
πως το νερό είν’ επικίνδυνο.
Κάτω απ’ του δήμιου το μπαλτά
αναρωτιούνται αν δεν είναι άνθρωπος κι αυτός.
Μουρμουρίζουν σκεφτικά
πως » το θέμα δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμα » , και
πηγαίνουνε να πέσουν.
Μοναδική τους δράση , ο δισταγμός.
Αγαπητή τους φράση : » Δεν είναι ακόμα ώριμο για συζήτηση».
Γι’ αυτό , αν παινεύεις την αμφιβολία
μην παινέψεις
την αμφιβολία που καταντάει απελπισία!
Τι ωφελεί η αμφιβολία εκείνον
που δε μπορεί ν’ αποφασίσει ;
Μπορεί να πράξει λάθος
όποιος δε γυρεύει πολλούς λόγους για να δράσει.
Μα όποιος π ά ρ α π ο λ λ ο ύ ς γυρεύει
μένει άπραγος την ώρα του κινδύνου.
Εσύ , που είσαι αρχηγός , μην ξεχνάς
πως έγινες ό,τι είσαι, επειδή είχες αμφιβάλει γι’ άλλους
αρχηγούς !
Άσε λοιπόν αυτούς που οδηγείς
ν’ αμφιβάλλουνε κι εκείνοι !
Costas X said
Καλό μήνα σε όλους και χρόνια πολλά στη Νικοκυροπούλα !
Κι επειδή μου θυμήσατε το «μπιστιού», που έλεγε τακτικά η γιαγιά μου, εδώ ένα παλιότερο από μια σειρά μιμιδίων που δημοσιεύω τακτικά στην ομάδα του φέισμπουκ «Κορφιάτικες παρόλες».
Και για όσους χρειάζονται λεξικό…
Μπιστιού : πίστωση, αγορά επί πιστώσει.
Φινίρω : τελειώνω, τερματίζω.
Παρτσινέβελος : ιδιοκτήτης περιουσίας ή επιχείρησης, αφεντικό.
Μακελάρης : κρεοπώλης, χασάπης.
Φρουταριόλος : οπωροπώλης, μανάβης.
Όβολα : χρήματα, λεφτά.
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
Καλόν Αύγουστο 2020 – τον άγευστο πανηγυριώ! Κομμένα λέει. Μια πρωτιά είναι κι αυτή φέτος για τον πιο πανηγυρτζή μήνα της χρονιάς.
Πώς να δεκαπεντίσεις* χωρίς να περιμένεις στο φινάλε τη μεγάλη γιορτή της Μεγαλόχαρης.
Όπου κι αν είσαι τον Αύγουστο, μια Παναγία πάντα υπάρχει κοντά να πανηγυρίσει στις 15.
*δεκαπεντισμα/δεκαπεντίζω, η νηστεία του 1ου 15ήμερου τ΄Αυγούστου στα μοναστήρια,όπου πήγαιναν κι έμεναν ειδικά γι΄αυτές τις μέρες, κάποιοι και κάποιες, ανάλογα το μοναστήρι.
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
Παραμύθια του Αυγούστου
Αύγουστος ήταν, εκείνα τα χρόνια τα παλιά ,στην Πόλη, και κανείς δεν ήξερε αν όλα όσα συνέβαιναν ήταν αληθινά ή …παραμύθια. Όπως η καρπουζιά που σκαρφάλωσε πάνω ψηλά στον ουρανό, σ΄ένα σύννεφο που έμεινε ακίνητο και φύτρωσε ένα και μόνο καρπούζι, θεόρατο που σκίαζε την Πόλη από το μέγεθός του κι ήταν γλυκό σαν πετιμέζι. Χόρταιναν μ αυτό όλοι οι κάτοικοι και οι ξένοι που την επισκέπτονταν, οι περαστικοί, οι ι καμηλιέρηδες, οι ναυτέμποροι, οι σαλτιμπάγκοι, οι κτιστάδες και οι χαλκιάδες.
Μόνο που όλες από τότε, όλες οι άλλες καρπουζιές μαράθηκαν. Κανένας δεν παραπονέθηκε γι αυτό . Ισα ίσα γλέντια και χοροί γίνονταν και η φήμη του έφτασε σ όλο τον κόσμο. Για να το κόψουν ανέβαιναν στον ουρανό εκατό ζευγάρια χήνες δεμένες με κόκκινες κορδέλες που πάνω τους κρέμονταν παλληκάρια.
Την τρίτη χρονιά όλα άλλαξαν, κάποιος έκλεψε το μεγάλο καρπούζι κι όσους κι αν έβαλε να ψάξουν, ο μεγάλος άρχοντας απ άκρη σ΄ άκρη του ορίζοντα, κανείς δεν το είχε δει. Τα χρόνια περνούσαν και το ίδιο συνέβαινε κάθε χρόνο με τον κλέφτη των καρπουζιών. Η λύση δόθηκε όταν ένα δεκάχρονο αγόρι , ο μικρός γιος του φούρναρη, ανέβηκε και κρύφτηκε μέσα σ αυτό, παραφυλώντας να δει ποιος θα ερχόταν. Ένα όμορφο παλληκάρι ήταν ο κλέφτης, θλιμμένο , που βάζοντας σε δοκιμασία τον μικρό γενναίο αγόρι του διηγήθηκε την μαγεμένη του ιστορία. Μια ιστορία για τον άρχοντα του Αμάραντου Χαμόγελου, μιας άλλης ξακουστής πολιτείας που ζήλεψε ο μάγος με την τσίγκινη καρδιά και την μάγεψε κι όλα έγιναν θλιμμένα και στενάχωρα. Μέσα από περιπέτειες και μαγικές στιγμές που συμβαίνουν μόνο στα παραμύθια και με συντροφιά τη φλογέρα του μικρού αγοριού ,που έπαιζε μουσική, τα μάγια λύθηκαν , το χαμόγελο επέστρεψε στην Χώρα του παλικαριού και μαζί του κι οι χαρές, οι κάτοικοι, η ομορφιά και τα πανηγύρια. Ο μικρός γιος του Φούρναρη έγινε Υπουργός του Θάρρους στην δική του Πόλη, και η Ιστορία έγραψε με χρυσά γράμματα ένα σωρό εκδοχές για το τέλος της. Τούτη, την παραμυθένια, ο ίδιος διέσωσε για να θυμούνται όλοι τον « κλέφτη των Καρπουζιών »!
https://www.fractalart.gr/paramythia-tou-aygoustou/
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
>>τον Αύγουστο του Παπάζογλου, αλλά από την πολλή επανάληψη τρίφτηκε κ έχασε τη μαγεία του
Μην ορκίζεσαι κιόλας, έχει μύθο απο πίσω κι ανανεώνεται για τους νεότερους του σεβντά 🙂
https://www.news247.gr/psixagogia/mousiki/aygoystos-i-alithini-istoria-piso-apo-to-tragoydi-toy-nikoy-papazogloy.7689838.html
dryhammer said
14 > Ένα όμορφο παλληκάρι ήταν ο κλέφτης
Καρπουζοεισπράχτορας…
********************
Περαστικά και καλή δύναμη σε όλους (ΜΚΟ, Θεούς τε και δαίμονες) κι αγάντα με τη ζέστη…
ΚΩΣΤΑΣ said
Καλό μήνα Νικοκύρη και λοιποί/ές.
Πολύχρονη η κορούλα σου, να τις χαίρεσαι και τις δύο και μακροημέρευση να έχετε το ζεύγος Σαραντ να τις καμαρώνετε ευτυχισμένες.
Στα καθ΄ημάς τώρα.
Σα 1 : Διεθνής αντιπολεμική ημέρα.
https://atexnos.gr/gia-th-die8nh-antipolemikh-hmera-o-protos-eortasmos-ths/
Κυ 23 : Ευρωπαϊκή ημέρα μνήμης για τα θύματα του Σταλινισμού και του Ναζισμού.
https://www.sansimera.gr/worldays/300
Μην τα βάλλετε μαζί μου, δεν φταίω εγώ, άλλοι καθιέρωσαν αυτές τις μέρες. 😪
Γιάννης Κουβάτσος said
Ένα όμορφο ποίημα του Βρεττάκου για τον Αύγουστο, όχι από τα συνήθως ανθολογούμενά του:
Νικηφόρος Βρεττάκος – Αυγουστιάτικος άνεμος
«Είναι τόση η γαλήνη, που δεν ξέρω αν υπάρχουν
καρδιές χωριστές – τόσα μάτια, όσα βλέπουν
αυτή τη στιγμή: ζώα, ψάρια, φυτά και πουλιά
κι αδερφοί το στερέωμα, πάμφωτο, διάφανο, ανάμεσα
στην κάτασπρη γύρη του.
Νιώθω μέσα στο στήθος μου
την καρδιά μου νερό που χορεύει και νιώθω
σα να ‘μαι ένας διάττοντας που πέφτοντας στάθηκε
για λίγο μετέωρος και γύρισε πάλι, φωτεινός και
χαρούμενος,
προς τα πάνω. Ψυχή μου! Τι σε θέλω, ψυχή μου; Τι
κάθεσαι και
δε γίνεσαι μέλισσα; Δυο γραμμούλες φωτός,
δυο αστεράκια οι κεραίες σου – πέταξε, πρόλαβε, τρέξε,
ένα γύρο, δυο γύρους, τρεις γύρους, να φέρεις
φωτιά στην κυψέλη σου.
Ψυχή μου, χαρά μου, τι κάθεσαι μέλισσα;
Άνοιξαν όλα τα λουλούδια του σύμπαντος.»
(Νικηφόρος Βρεττάκος, ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ, Τόμος 2ος, Εκδόσεις Θεμέλιο)
Γιάννης Ιατρού said
14: 🎈😍😍😍🧡 άξια !
ΣτοΔγιαλοΧτηνος said
Ποιήματα του Αυγούστου.
https://www.independent.co.uk/news/world/asia/the-art-of-horror-and-survival-in-17-syllables-5347029.html
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
Παραμονές Δεκαπενταύγουστου
Σαν τη λαίδη Μακμπέθ σε υπνοβασία
πιτσιλισμένη απ’ τον ασβέστη
στα μαλλιά και το φόρεμα.
Και τα δωμάτια μοσχοβολούσαν
παραμονές Δεκαπενταύγουστου.
Οι φωτιές της ροδιάς. Η αυλή με τη βρύση.
Τα μυρμήγκια που τρέχουν για να γλιτώσουν.
Τα σκούπιζες και τα ’ριχνες στο κηπάκι
για να σωθούν.
Ώρα έξι το απόγευμα και μάζευες
την άγκυρα να ελευθερωθεί το σπίτι.
Μάζευες τα σκοινιά κι άναβες τις μηχανές
να φύγει το σπίτι, να σαλπάρει το σπίτι
και να ταξιδέψει
στο άσπιλε, αμόλυντε, άφθορε, άχραντε
και σ’ εκείνο το θεόνυμφε που υποσχόταν δόξες.
Μάνος Ελευθερίου Από τη συλλογή Η πόρτα της Πηνελόπης (2004)
voulagx said
Χρόνια Πολλά στο εν εκ των δύο Νικουργημάτων! 🙂
sxoliastis2020 said
24 Αυγούστου…γενέσιον Λέο Φερρέ
Για να τον θυμηθούμε, ένα όμορφο τραγούδι του, το Pauvre Rutebeuf από τους Vaya Con Dios:
gpoint said
Μήνα(ν) καλόν και ευτυχή
σας εύχομαι ασμένως
να είναι οι μύγες σας παχιές,
και ο κολιός ψημένος
Πρώτο σου-κου που μένω εδώ
κόσμο πολύ δεν βλέπω
τρομάξανε με τον ιό
και κάνουσι το πρέπο ;
γιατί τον μήνα Αύγουστο
παράπονο και ξίδι
νάχα λεφτά, να έφευγα
μακριά απ’ το στριμωξίδι
μακάρι ο κορωνοϊός
κάποιους να τους τρομάξει
στις παραλίες νάχουμε
ασφάλεια και τάξη
Νίκος Κ. said
Ο Φερμά ήταν νομικός, δικαστικός (councillor at the Chambre de l’Édit ) και «ερασιτέχνης» μαθηματικός, και αυτό κάνει ακόμη πιο εντυπωσιακό το έργο του.

Επίσης γνώριζε πολύ καλά 6 γλώσσες (Γαλλικά, αρχαία Ελληνικά, Λατινικά, Ιταλικά, Ισπανικά και Occitan(;) άρα είχε και κάτι από μεταφραστής 🙂
loukretia50 said
Καλό μήνα!
Κι ο Αυγουστίνος παραδόξως δε γιόρταζε τον Αύγουστο!
» C’est comme s’il pleuvait du vin, – Fine pluie à Saint-Augustin». – παροιμία
23. Γιατί όχι και τον ίδιο σε ποίημα του Λ.Αραγκόν?
Est-ce ainsi que les hommes vivent ? https://youtu.be/43ekIvUMlIY Leo ferre
raf said
Καλό μήνα!
Έχω εγκαταστήσει το dictionary.com στο κινητό για γρήγορη πρόσβαση σε αγγλικό λεξικό. Χτυπάει ειδοποίηση με τη λέξη της ημέρας, βλέπω ‘bonanza’. Μπαίνω μέσα να δω τι σημαίνει στα αγγλικά και η ετυμολόγησή της τη συνδέει κατά κάποιον τρόπο με την αρχ. «μαλακίαν»…!
Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said
@11. Γιάννη, like (και πολύ, μάλιστα!..) Και για την υπενθύμιση της επετείου, και για το ποιίημα..
@17. Κώστα, τον μπελά σου ψάχνεις! 🙂 🙂
Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said
Ρωτώ με τρεμάμενη φωνή και συνεσταλμένα, κάτι σαν τον Ανθρωπάκο των Δέκα Μικρών Μήτσων: Στις 4 Αυγούστου, δεν υπάρχει κανένα αξιομνημόνευτο ιστορικό γεγονός; 🙂
Γιάννης Ιατρού said
πάρτε παράδειγμα ρε σεις!
Γιάννης Κουβάτσος said
29: 4 Αυγούστου 1865 ο «Ύμνος εις την ελευθερίαν» γίνεται επίσημα ο εθνικός ύμνος της χώρας μας. Σ’ αυτό δεν αναφέρεσαι; Γιατί τόση συστολή; ☺
voulagx said
4 Αυγούστου 1960: Απαλείφονται από γαλλικό λεξικό οι εξής ερμηνείες του όρου «Έλλην»: «απατεών, λωποδύτης, παλιάνθρωπος». Προηγήθηκε παρέμβαση της ελληνικής πρεσβείας στο Παρίσι.
Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said
@31. 🙂 🙂 🙂
Δύτης των νιπτήρων said
Σωστά, θα έπρεπε να θυμόμαστε γιατί χαίρεται ο κόσμος…
32 Ευκαιρία όμως να θυμηθούμε το αγαπημένο μου σαραντάκειο ποστ έβερ: https://sarantakos.wordpress.com/2009/04/07/apoulos/
Νίκος Κ. said
29: Όλες τις ημερομηνίες έχουν συμβεί υπάρχουν πολλά και σημαντικά γεγονότα που τώρα με το διαδίκτυο είναι εύκολο να βρεθούν. Για τις 4 Αυγούστου π.χ, εγώ θα διάλεγα το 1789 όπου καταργείται η φεουδαρχία στη Γαλλία.
Επίσης τη γέννηση του John Venn, (4 Αυγούστου 1834) γνωστού από τα διαγράμματα Βενν:
https://en.wikipedia.org/wiki/Venn_diagram#/media/File:Venn_diagram_gr_la_ru.svg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Venn_diagram_showing_Greek%2C_Latin_and_Cyrillic_letters.svg
voulagx said
#34: (Για το απούλιον ποστ) Κλικάρω!
Χαρούλα said
Καλό μήνα!
# 31, 32 και 34! Ωραίοι!
Τώρα για το #35 Νίκο Κ., δεν ξέρω/δεν απσντώ. Απλά …μαθαίνω!
#17 ΚΩΣΤΑ μετρημένη σωστά η σπόσταση; Πολύ ισορροπιστικός σήμερα!😂
gpoint said
Ημέραι και έργα κυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη
Σήμερα, 1η Ατγούστου έχει λήξει η προθεσμία πληρωμής του φόρου εισοδήματος. Μάταια περίμενα τον συμψηφισμό των επιστροφών (20%) που εξάγγειλε θριαμβευτικά ο πρωθυπουργός τον Μάρτιο για όσους ήταν συνεπείς στις φορολογικές πληρωμές το δίμηνο Φεβρουαρίου-Μαρτίου εν μέσω καραντίνας λόγω κορωνοϊού.
Στις 15 Ιουλίου έστειλα στην ΔΟΥ μου σχετικό αίτημα μέσω μέηλ που παρέλαβαν αλλά δεν έγινε τίποτε
Εύκολα λέγεται(και το ακούνε όλοι) και δύσκολα μαθεύεται τι έγινε (γιατί μόνο οι δικαιούχοι γνωρίζουν την ασυνέπεια )
Κατά τα άλλα, τα σχετικά με τα προβλήματα της φοράδας εκεί που αλωνίζουν το σιτάρι…
ΚΩΣΤΑΣ said
@ 37 Χαρούλα, λόγω κοβιντ κρατάω αποστάσεις από όλους! 😅
Στη γειτονιά μου, 100-150 μέτρα από το σπίτι μου 24 κρούσματα σε γάμο. Για την ώρα βρίσκομαι στο ερημητήριο, σκέφτομαι πώς θα επιστρέψω…
Χαρούλα said
Εμπήκαμε στον Αύγουστο, στην πόρτα του χειμώνα.
Καλός ο ήλιος του Μαγιού, τ’ Αυγούστου το φεγγάρι.
Τον Αύγουστο και οι γριές κάνουνε ξετσιπασιές.
Για τους χριστιανούς, ο Αύγουστος είναι αφιερωμένος στην Παναγία, με τις Παρακλήσεις, τη Νηστεία, την Κοίμησή, τα Εννιάμερα και την κατάθεση της Αγίας Ζώνης στις 31 Αυγούστου, οπότε τελειώνει το εκκλησιαστικό έτος.
Αλλά ξεχωριστές θρησκευτικές γιορτές του μήνα είναι και η Μεταμόρφωση του Σωτήρος (6 Αυγούστου) που ευλογούνται τα σταφύλια …για να αρχίσουμε να τρώμε,και του Αγίου Φανουρίου (27 Αυγούστου) με τις φανουρόπιτες των πιστών για την εύρεση γαμπρών😊 ή χαμένων αντικειμένων καθώς και η μνήμη του αποκεφαλισμού του Ιωάννου του Προδρόμου (29 Αυγούστου), που συνοδεύεται από ιδιαίτερη νηστεία. (Η αγράμματη γιαγιά μου έλεγε «του αγ.Ιωάννη του αποκεφαλιστή»! Και μας κοίταζε στα μάτια γιατί ήξερε ότι κάπου είχε λάθος, αλλά δεν ήξερε και πού!😊)
Και του χρόνου ΟΛΟΙ εδώ, γεροί και δυνατοί! Ντάξει;;;;;!!!!🥰
dryhammer said
40> «του αγ.Ιωάννη του αποκεφαλιστή»
ή «του παροξυσμού» ή «του παροξυστή» ή «του νταντανιστή» από τον ντάντανο δλδ το τρέμουλο. Το εξηγούσαν με τα ρίγη και τις τρεμούλες της ελονοσίας. [Το μετάφρασα σε μια Δανέζα -τότε- σαν Saint John Delirious. Ακόμα θυμάμαι το βλέμμα της…]
sarant said
Eυχαριστώ για τα νεότερα και να με συμπαθάτε για την πολύωρη απουσία
Ευχαριστώ και για τις ευχές!
12 Γούστο έχουν
27 Ισχύει, αφού το λατινικό είναι μεταπλασμός του malacia, με τη σημασία του καλού καιρού
29 Οι γονείς μου γνωρίστηκαν στις 4/8 -αυτό κι αν είναι αξιοσημείωτο, αλλά από σεμνότητα δεν το έβαλα
38 Είσαι σίγουρος ότι τα δικαιούσαι;
ΣΠ said
40
Η αγράμματη γιαγιά μου έλεγε «του αγ.Ιωάννη του αποκεφαλιστή»
Δεν ήταν η μόνη: https://sarantakos.wordpress.com/2016/06/28/theia-13/
Γιάννης Ιατρού said
40 (προς το τέλος), 41 (Αγ. Ιωάννη…)
Χαρούλα, μήπως η γιαγιά σου θυμόταν τον παππού σου όταν σε κοίταγε έτσι όπως περιέγραψες; 🙂 🙂
Γιάννης Ιατρού said
mitsos said
συμπληρώνω :
5 Αυγούστου Θανη του Φρ. Εγγελου του Μαρξιστή
και γεννέσιον του Mitsos του Ήλιου τουρκιστι.
και επειδή οι ευχές στην ώρα τους …
Καλό Μήνα σε όλους
και Καλό Ξημερωμα
dryhammer said
44.
– Καληνύχτα Μαθιέ
– …
τσιμουδιά ο Λευτέρης.
Χαρούλα said
Ντοτόρε μην με κογιονάρεις….!😹
Έχουμε και ελληνική ποικιλία οινάμπελου, τον Αυγουστιάτη.
https://www.oinoxoos.net/oinos/9287/Augoustiatis-gia-ton-Augousto?query=%CE%91%CF%85%CE%B3%CE%BF%CF%85%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%B1%CF%84%CE%B7%CF%82&c=41&t=a
Και τον Σαντορινιό Άγιο Αύγουστο!
https://wineroadgr.wordpress.com/2010/08/14/%ce%ac%ce%b3%ce%b9%ce%bf%cf%82-%ce%b1%cf%8d%ce%b3%ce%bf%cf%85%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%82-art-space-santorini/
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
Είναι και η Αυγούστα
https://el.wiktionary.org/wiki/%CE%91%CF%85%CE%B3%CE%BF%CF%8D%CF%83%CF%84%CE%B1
Πάνος με πεζά said
@38 : Τζι, είχες «Στοιχεία επιστροφών»; Εγώ είχα από το ΦΠΑ, τους έστειλα ένα mail με τα δύο πινακάκια, «Στοιχεία ειπστροφών» και «Στοιχεία πληρωμών» (του νέου ΦΠΑ τέλους Ιουλίου) και μου το συμψήφισαν σε καμια 4-5 εργάσιμες.
MA said
Καλησπέρα στην ομήγυρη,
Χρόνια πολλά για το νικοκυροκόριτσο, να τη χαίρεστε Νικοκύρη!
Ευχαριστώ και για τη μνεία 😊
Κώστας: παρτσινέβελος δεν είναι και συνεταίρος, μεριδιούχος; Νομίζω ο όρος χρησιμοποιόταν από καραβοκύρηδες υδραίους(;), καθώς αγόραζαν συνεταιρικά τα βαπόρια.
Και να βάλω και το Μπλόκο του Βύρωνα στις 7 Αυγούστου 1944:
https://ethniki-antistasi-dse.gr/mploko-virona.html
ΜΙΚ_ΙΟΣ said
Ευχαριστώ κι από ‘δω για τις ευχές σας!
Πολύχρονη η νικοκυροπούλα, αλλά και οι γονείς της για να τη χαίρουνται!
Από την πένα του Κωστή Φραγκούλη, ένας διαφορετικός ύμνος για τον Αύγουστο/’Αγουστο.

(Για τυχόν άγνωστες λέξεις …εδώ είμαστε 🙂 )
#30
Χαχαχα….. 😊😆👌 Τρομερή φωτό!
Νέο Kid said
Τώρα , και με το συμπάθειο μαθές, αλλά αυτό που λέτε χρόνια πολλά στο κορίτσι σήμερα ενώ έχει γενέθλια στις 5 του μηνός, τι είναι; Όπως αυτό που οι «ακριβολόγοι» λένε καλησπέρα 12.01 το μεσημέρι με τον ήλιο ντάλα; 🤪
Γιάννης Ιατρού said
50: Πάνο, ο Τζι θα έγραψε και τίποτα σχόλια για τον ΠΑΟΚ στο μέηλ του, …καταλαβαίνεις πως ούτε στον αιώνα τον άπαντα… 🙂 🙂 🙂
dryhammer said
53. Για να καπαρώσουν κομμάτι από την τούρτα.[Χαρτάκι κόψατε;]
Νέο Kid said
54. 55. 😁😀🍰🎂🍹
gpoint said
# 42 τέλος
όταν έκανε την ανακοίνωση τα είχα ήδη πληρώσει την δόση Φεβρουαρίου, η ανακοίνωση έλεγε για τρίμηνη (νομίζω) παράταση της πληρωμής και 20% επιστροφή σε όσους τα είχαν καταβάλει, τότε είχανε εισπρακτικά ζόρια. Θεώρησα πιο συμφέρρον μετά να πληρώσω στην ώρα της και την δόση Μαρτίου.
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
53 Αφερίμ, από το πρωί!
Είναι και παρατήρημα (Ο Μικ-κιος θα σας πει ίντα ναι). Τα γενέθλια πρέπει νταν!
mitsos said
Και πριν γυρίσει η μέρα
μερικές ακόμη μελωδίες Αυγουστιάτικες
Μ.Τόκας , Φ. Γράψας , Δ. Μητροπάνος
Μ. Τρανουδάκης . Οδ. Ελλύτης . Αφρ. Μάνου
Θέμος Σκανδάμης , Μάρθα Φριντζήλα
Ρεμπούτσικα ~ Zιώγα ~ Πασπαλά
Γιάννης Ιατρού said
53/58: Έλα ντε, επιπόλαια διαβάζουν, ίσως η ζέστη 🙂
Γιάννης Ιατρού said
59: Μήτσο
καλή η επιλογή! Από βδομάδα…. όπως είπαμε 🙂
mitsos said
Από εβδομάδα Γιατρέ μου
καιρού και κοροναϊού θέλοντος και επιτρέποντος.
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
-Ηταν πρωί τ΄Αυγούστου κοντά στη ροδαυγή
-Στο Λιβυκό πεθαίνει ο Αύγουστος με δυο φεγγάρια φως
Αύγουστος ήτανε δεν ήτανε, θαρρώ
τότε που φεύγανε μπουλούκια οι σταυροφόροι
Αυγουστιάτικο φεγγάρι
και
https://www.ogdoo.gr/diskografia/stigmes/ta-tragoydia-tou-avgoystou
…………………………
Μακρυά
Θάθελα αυτήν την μνήμη να την πώ…
Μα έτσι εσβύσθη πια… σαν τίποτε δεν απομένει –
γιατί μακρυά, στα πρώτα εφηβικά μου χρόνια κείται.
Δέρμα σαν καμωμένο από ιασεμί…
Εκείνη του Αυγούστου – Αύγουστος ήταν; – η βραδυά…
Μόλις θυμούμαι πια τα μάτια· ήσαν, θαρρώ, μαβιά…
Α ναι, μαβιά· ένα περίφημο μαβί.
Κ. Π. Καβάφης
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
Μάνος Χατζιδάκις Μουσικός Αύγουστος Ηράκλειο Κρήτης 1981
Γς said
51:
>Και να βάλω και το Μπλόκο του Βύρωνα στις 7 Αυγούστου 1944:
Στο λινκ που δίνεις έχει και την φωτο της μαρμάρινης επιγραφής
Εμένα όμως είναι βαθιά στη μνήμη μου μια άλλη φωτό που δεν λέει
για Γερμανους αλλά για Ούνους.
«ΕΠΕΣΑΝ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΟΥΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΒΥΡΩΝΑ στις 7 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1944″
Το έψαξα και βρήκα:
«Πρόσφατα η πινακίδα αυτή υπέστη σημαντικές φθορές. Η καινούργια που τοποθετήθηκε αντί του «έπεσαν στο πέρασμα των Ούνων» αναγράφει «ΕΠΕΣΑΝ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΩΝ».
Πρόσχημα για ν αλλάξουν το «Ούνοι» θαρρώ.
» Όλοι οι άνδρες από 15 έως 65 ετών εκαλούντο να συγκεντρωθούν στη Χρ. Σμύρνης, στην πλατεία, δίπλα στη γέφυρα στα όρια με το Παγκράτι. Ταυτόχρονα τα χωνιά του ΕΑΜ συμβούλευαν το αντίθετο. Γερμανοί και τσολιάδες έμπαιναν στα σπίτια και άρπαζαν βίαια όλους τους άνδρες ακόμα και τους άρρωστους»
Ο πατέρας μου είχε κρυφτεί στο κενό της σκεπής κάτω απ τα κεραμίδια.
Κι ο Γς ήταν 2 μηνών…
sarant said
51 Ωχ, το ξέχασα -το συμπληρώνω
45 Γέλασα πολύ!
ΕΦΗ - ΕΦΗ said
Ανώγεια 13 Αυγούστου 1944
https://e-mesara.gr/13-aygoystoy-1944-anogeia-diatassomen-isopedosin-2/
Γς said
Αύγουστος και Αγιος Αυγουστίνος
που [δεν] έκοψε το πουλί του για να αγιάσει.
https://caktos.blogspot.com/2015/09/blog-post_11.html
Χαρούλα said
#63 ΕΦΗ καλημέρα! Όλα τα υπέροχα σε ένα! Υπέροχο Κυριακάτικο ξύπνημα! Ευχαριστώ!
Γιάννης Μαλλιαρός said
Καλημέρα (την άλλη μέρα 🙂 )
Δυο σχόλια κατευθείαν για τον Νικοκύρη (αν τάκανε και άλλος δεν ξέρω, δεν τάχω διαβάσει όλα).
Ο κολιός κανονικά δεν είναι τον Αύγουστο, αλλά ως τον Αύγουστο. Άρα είχε δίκιο ο φίλος των ζωοφιλικών κλπ (εξάλλου στο χωριό μου έχουμε άλλη παροιμία: «Βάγια, βάγια των βαγιών, τρώνε ψάρια και κολιό» (για την Κυριακή των Βαΐων). Η περίοδος που τρώγεται ο κολιός είναι από Μάρτη μέχρι Αύγουστο (θάταν περίεργο να είναι για έναν μόνο μήνα). (Κάπου υπάρχει ένα διήγημα που ήταν σε παλιό αναγνωστικό νομίζω «ο κολιός και το σόι του» ή κάπως έτσι, ίσως του Καρκαβίτσα, που το έλεγε κι εξηγούσε το γιατί).
Επίσης, όπως ανέφερε άλλος σχολιαστής, το πού συναντιέται ένα όνομα (πού επιχωριάζει όπως γράφεις) δεν είναι αξιόπιστος τρόπος το 11880 ή ο ΟΤΕ κλπ. Γιατί α) καταγράφουν μόνο αυτούς που έχουν τηλέφωνο (και το έχουν δηλώσει) πράγμα που δεν είναι τόσο σημαντικό, αλλά επίσης β) τον αριθμό των ατόμων σε σχέση με τους υπόλοιπους. Έτσι μπορεί ένα μικρό μέρος να έχει μια δυο οικογένειες μ’ αυτό το όνομα και να δείχνει μεγάλη πυκνότητα εκεί. Π.χ. το δικό μου επώνυμο το δείχνει στη Σούρπη και τη Θεσσαλονίκη. Λίγους στο Πλωμάρι (τόπο καταγωγής όλων των Μαλλιαρών – έστω απώτερης) και καθόλου στην Αθήνα!
Costas X said
51. «»παρτσινέβελος δεν είναι και συνεταίρος, μεριδιούχος;»
Ναι, έχετε δίκιο, αυτό ακριβώς σήμαινε αρχικά η βενετσιάνικη λέξη, και ειδικότερα «συνιδιοκτήτης-μεριδιούχος εμπορικού πλοίου». Αργότερα στην Κέρκυρα επεκτάθηκε η έννοια γενικότερα στους ιδιοκτήτες (ακινήτων, γης, επιχείρησης), κι έφτασε να σημαίνει «εργοδότης», «αφεντικό», «σπιτονοικοκύρης».
Avonidas said
Καλημέρα, και καλό μήνα (για χτες).
Αλλά πόσοι ξέρουν πως ο παππούς του Τιμ Κουκ λεγόταν Τιμολέων Κουκοδήμος και περιέκοψε το όνομά του όταν έφτασε στο Έλις Άιλαντ το 1910;
Ψέματα, δεν ήτανε Κουκοδήμος, Κουκκίδης ήτανε! 😜
(Ολοι οι δισεκατομμυριούχοι ειναι Έλληνες – όταν τους συμπαθούμε. Όταν δεν τους χωνεύουμε, ειναι ολοι Εβραίοι).
sarant said
70 Γιάννη, ο αριθμός των ατόμων σε σχέση με τους υπόλοιπους νομίζω ότι είναι ισχυρός δείκτης.
Για να το πω αλλιώς. Έστω ότι στην Πελοπόννησο έχουμε μονοκαλλιέργεια σταφίδας. Όμως σταφίδα καλλιεργείται πχ και στη Κίνα ή στην Καλιφόρνια και μάλιστα σε μεγαλύτερες ποσότητες. Δεν θα πεις ότι «η σταφίδα ευδοκιμεί στην Πελοπόννησο»;
Avonidas said
Σε λάθος νήμα πηγε αυτό, το εξυπνοφωνο μου μέσα
Γιάννης Μαλλιαρός said
73 Η πυκνότητα που βγάζει είναι ποσοστό στα 10.000 τηλέφωνα (σταθερά ή κινητά; μάλλον το πρώτο) Στη Σούρπη (κόλλησα μ’ αυτήν) που έχει 1457 κατοίκους (δεν ξέρω όμως πόσες συνδέσεις) δείχνει 84. Πάει να πει, 12 φυσικά πρόσωπα.Στο Πλωμάρι, με 2996 κατοίκους και 23 πυκνότητα βγαίνουν 6 (σιγά και μην είναι μόνο τόσοι). Δεν είναι τόσο μεγάλη η διαφορά όση παρουσιάζεται με το διάγραμμα (και το 84 που είναι 3,5 φορές πάνω από το 23). Μόλις μπήκα στον ονομαστικό του ΟΤΕ. Δεν δείχνει κανέναν εδώ!
https://apps.vrisko.gr/apo-pou-krataei-i-skoufia-sou/%ce%bc%ce%b1%ce%bb%ce%bb%ce%b9%ce%b1%cf%81%ce%bf%cf%82
Η μονοκαλλιέργεια που αναφέρεις είναι άλλο πράγμα. Στο Σαραντάκος για παράδειγμα δείχνει Άστρος. Λογικό; δεν νομίζω… Τυχαίο; Μπορεί (παρεμπιπτόντως μιας κι είστε μάλλον λίγοι, δίνει και 3 στο Φάληρο, ενώ Μαλλιαρό κανέναν στην Αττική εκτός Καπανδριτίου!)
Τέλος πάντων. Όπως λέει από κάτω: «Η συγκεκριμένη υπηρεσία έχει δημιουργηθεί για καθαρά ψυχαγωγικούς λόγους» οπότε δεν αξίζει παραπάνω συζήτηση γι’ αυτήν.
Avonidas said
Δεν είδα να αναφέρθηκε: η 1η Αυγούστου είναι και η επέτειος της Εξέγερσης της Βαρσοβίας το καλοκαίρι και το φθινόπωρο του ’44 (δεν πρέπει να συγχέεται με την Εξέγερση του γκέτο της Βαρσοβίας, η οποία έλαβε χώρα τον προηγούμενο χρόνο, την άνοιξη του ’43)
Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said
Για την «μισοξεχασμένη παροιμία» «περί της υγείας σου τον Αύγουστο ερώτα», ο Ρηγάτος αναφέρει ένα κομμάτι διαφορετικό πακέτο ερμηνειών: Εξαιτίας έξαρσης των ελωδών πυρετών, της μεγάλης αυτής μάστιγας των περασμένων εποχών. Επίσης εξαιτίας των συχνών εντερικών λοιμώξεων και της αλλοίωσης των ευπαθών τροφίμων σε καιρούς χαμηλών υγειονομικών συνθηκών..