Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Υπάρχουν ειδήσεις τον Αύγουστο;

Posted by sarant στο 11 Αυγούστου, 2020


Ξεκινώντας να γράψω το σημερινό άρθρο είχα κατά νου να μιλήσω για τις μέρες κοντά στον Δεκαπενταύγουστο, που υποτίθεται πως είναι μέρες δημοσιογραφικής αδράνειας και για τη silly season που λένε οι αγγλοσάξονες, και πώς το στερεότυπο αυτό μάλλον δεν επαληθεύεται.

Οπότε, αναπόφευκτο ήταν, μιλώντας για την αυγουστιάτικη ραστώνη, ειδικότερα στη δημοσιογραφία, να αναφερθώ και σε αυτό που ακούμε συχνά πως είχε πει ο Ουμπέρτο Έκο, κι έγινε παροιμιώδες, πως τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις.

Σίγουρα θα το έχετε ακούσει, άλλωστε κάθε 1η Αυγούστου, στο Μηνολόγιο που δημοσιεύουμε, γράφουμε κάτι σαν: Αυγουστιανά γεγονότα (σαν τα Ιουλιανά δηλαδή ή σαν τα Σεπτεμβριανά) δεν έχουμε, διότι σύμφωνα με τον Ουμπέρτο Έκο “Τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις” -ή έχουν πάρει άδεια οι δημοσιογράφοι. Βέβαια, αυτό το ευφυολόγημα δεν εμπόδισε τόσα και τόσα βαρυσήμαντα γεγονότα -όπως τον Αττίλα στην Κύπρο το 1974.

Και ενώ θα έγραφα αυτό το άρθρο, για τη «σεζόν της σαχλαμάρας», είδα στο Τουίτερ κάτι που με έκανε να μεταστρέψω ελαφρά τη ρότα μου και να αφιερώσω το σημερινό άρθρο αποκλειστικά στο ρητό του Έκο. Τα άλλα, για τη νεκρή δημοσιογραφική περίοδο και αν ισχύει το στερεότυπο, θα τα πούμε άλλη μέρα, ίσως αύριο.

Είδα λοιπόν στο Τουίτερ ένα τιτίβισμα του φίλου μας του Ακίνδυνου (στο Τουίτερ γράφει με άλλο όνομα), ο οποίος έλεγε τα εξής:

Περιοδική υπενθύμιση, ο Έκο δεν έχει πει, γράψει η υπονοήσει πως τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις (το αντίθετο). Πρόκειται για τίτλο, πολύ πετυχημένο όσο και παραπλανητικό, που έβαλε ο Έλληνας εκδότης.

Οσμίστηκα πως βρισκόμαστε μπροστά σε περίπτωση αποφεύγματος -ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων- και ζήτησα περισσότερες λεπτομέρειες από τον φίλο μας.

Μέχρι να μου απαντήσει, το έψαξα λίγο. Αναζήτησα στο γκουγκλ τη φράση που αποδίδεται στον Έκο. Βρήκα πράγματι σε ένα αγγλικό αποφθεγματολόγιο το ρητό: There is no news in August, αποδιδόμενο στον Ουμπέρτο Έκο.

Όμως, συμβαίνει κάτι περίεργο. Αν αναζητήσετε στο Γκουγκλ τη φράση αυτή και μαζί το όνομα Eco, θα πάρετε μόνο μια ντουζίνα αποτελέσματα, που είναι πολύ πολύ λίγα για ρητό ενός παγκοσμίως γνωστού συγγραφέα. Το ακόμα πιο περίεργο είναι πως, με εξαίρεση το αποφθεγματολόγιο που προανάφερα όλες οι άλλες ανευρέσεις φαίνεται να προέρχονται από ελληνικά χέρια ή να συνδέονται με κάποιο τρόπο με την Ελλάδα.

Αναζήτησα επιπλέον τη φράση του Έκο όπως θα μπορούσε να είναι γραμμένη στα ιταλικά -non ci sono notizie, ας πούμε αλλά δεν ήξερα με ποια πρόθεση να το συντάξω, nell’ Agosto ή in Agosto ή ad Agosto, οπότε το Agosto το άφησα απέξω, αλλά δεν βρήκα τίποτα. Όμως μπορεί ο Έκο να το είπε αλλιώς, κι έτσι δεν συνέχισα την αναζήτηση.

Στο μεταξύ απάντησε κι ο φίλος μας ο Ακίνδυνος και μου έδωσε λινκ προς ένα άρθρο που είχε γράψει ένας άλλος φίλος μας στο ιστολόγιό του, πολύ παλιά, πριν ανοίξω εγώ το δικό μου. Ήταν ο φίλος μας ο Jago και είχε γράψει το εξής άρθρο: Κατά τα άλλα, τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις, γραμμένο το 2008 και μάλιστα ως επικαιροποιημένη αναδημοσίευση άλλου άρθρου που είχε γραφτεί το 2006! (Νιώθετε λιγάκι σαν να βλέπετε επιγραφές χαραγμένες πάνω σε πέτρα; Με σφηνοειδή ίσως γραφή;)

Τι μας λέει ο φίλος μας ο Jago; Ότι ο Ουμπέρτο Έκο, όταν έγραψε τον Σεπτέμβριο του 1990 το άρθρο του από το οποίο γεννήθηκε η φράση «Τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις» δεν είχε κατα νου ότι τον Αύγουστο δεν συμβαίνει τίποτε. Όπως μας λέει, ο Έκο τον Αύγουστο του 1990, όταν έγινε η εισβολη του Ιράκ στο Κουβέιτ, εκείνος βρισκόταν διακοπές στα νησιά Φίτζι. Χωρίς Διαδίκτυο, αλλά και χωρίς δορυφορική τηλεόραση, η μόνη επαφή του με τον έξω κόσμο ήταν μια δωδεκασέλιδη αγγλόφωνη εφημερίδα που εκδιδόταν εκεί, η Fiji Times, η οποία αφιέρωνε 4 σελίδες στις εξωτερικές ειδήσεις και κατάφερνε, μέσα σε αυτές τις 4 σελίδες, να συνοψίζει πολύ καλά τα τηλεγραφήματα των διεθνών πρακτορείων και να κατατοπίζει τον αναγνώστη.

…Μ’ αυτές τις τέσσερις σελίδες που ήταν γραμμένες απλά και περιληπτικά, η Fiji Times μου έλεγε όλα όσα θα έπρεπε να ξέρω για την κρίση στον Κόλπο και για τις θέσεις των διαφόρων κυβερνήσεων…

…Το μάθημα που πήρα με έβαλε σε σοβαρές σκέψεις. Όχι μόνο οι ιταλικές αλλά και οι εφημερίδες όλου του κόσμου ρίχνουν κάθε πρωί στο κρεβάτι μας τόσες σελίδες που από τη μια πλευρά δεν είναι δυνατόν να τις διαβάσουμε όλες κι από την άλλη είναι γεμάτες με ψεύτικες ειδήσεις ή με ειδήσεις που αφορούν τα ψέμματα των ανταγωνιστών τους, δημιουργώντας στον αναγνώστη μια αντίδραση που θα μπορούσαμε να την αποκαλέσουμε υστερική απάθεια, αν επιτρέπεται η αντίφαση

…Τι ωραία θα ήταν να κυκλοφορούσε και στην Ιταλία μια έκδοση της Fiji Times! … Τέσσερις καλοφτιαγμένες σελίδες, με τις ειδήσεις που αξίζει τον κόπο να μάθεις. Αν δεν είχα διαβάσει την Fiji Times θα υποτιμούσα, ίσως, τη σοβαρότητα της κρίσης στον Κόλπο, επειδή θα στεκόμουν πιθανότατα στο πρόβλημα κάποιας ντίσκο που βρίσκεται ακριβώς πάνω στα όρια δυο νομών…

Το άρθρο του Έκο απο το οποίο προέρχονται τα παραπάνω αποσπάσματα δημοσιεύτηκε τον Σεπτέμβριο του 1990 στην τακτική στήλη που κρατούσε ο Έκο επί πολλά χρόνια στο περιοδικό Espresso. Αν κατάλαβα καλά, το άρθρο του Έκο είχε τίτλο «Τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις» [υποθέτω] αλλά -σύμφωνα με όσα λέει ο Jago στο άρθρο του- δεν εννοούσε ότι τον Αύγουστο δεν συμβαίνει τίποτα.

Το άρθρο του Έκο μεταφράστηκε στα ελληνικά μαζί με πολλά άλλα άρθρα της περιόδου 1967-1990 στον τόμο «Τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις» των εκδόσεων Παρατηρητής, σε μετάφραση Θόδωρου Ιωαννίδη.

Το ελληνικό βιβλίο κυκλοφόρησε το 1993 και είναι πια εξαντλημένο. Ο Έλληνας εκδότης επέλεξε να δώσει στο βιβλίο τον τίτλο ενός από τα (περίπου 100) άρθρα που περιέχονταν σε αυτό και διάλεξε το πιασάρικο «Τον Αυγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις» που έγινε παροιμιώδες στην Ελλάδα.

Δεν υπάρχει ιταλικό βιβλίο του Έκο με τον (αντίστοιχο ιταλικό) τίτλο «Τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις. Όπως έχω καταλάβει, το ελληνικό βιβλίο δεν αντιστοιχεί, ούτε στον τίτλο ούτε στο περιεχόμενο, σε κανένα ιταλικό βιβλίο του Έκο.

Ο Έκο έχει εκδώσει μια ανθολογία επιφυλλίδων του στο Espresso με τίτλο La bustina di Minerva (όπως λεγόταν η στήλη του, αν περάσει από εδώ ο Pedis ρωτήστε τον να μας πει τι σημαίνει ο τίτλος, κάτι με πακέτο σπίρτα ή τσιγάρα έχει να κάνει αλλά δεν θυμάμαι ακριβώς) αλλά σε αυτόν τον τόμο δεν περιλαμβάνεται η επιφυλλίδα για τα νησιά Φίτζι. Υπάρχει και άλλος ένας τόμος του Έκο όπου ανθολογούνται τέτοια μικρά κείμενά του, με τίτλο Il secondo diario minimo, αλλά ούτε κι εκεί περιλαμβάνεται η επίμαχη επιφυλλίδα.

Αν κατάλαβα καλά, ο Έλληνας μεταφραστής  διάλεξε ο ίδιος τα άρθρα που μετέφρασε και συμπεριελαβε στο ελληνικό βιβλίο. Ή ίσως τα διάλεξε ο εκδότης ή κάποιος Έλληνας επιμελητής, πάντως, για να το ξαναπώ, το ελληνικό βιβλίο δεν αντιστοιχεί σε ιταλικό βιβλίο, εκτός αν κάνω κάποιο τραγικό λάθος.

Παρόλο που το 1990 είναι σχεδόν νεολιθική εποχή για το (ευρωπαϊκό, τουλάχιστον) Διαδικτυο, μπορούμε να βρούμε ίχνος της επιφυλλίδας του Έκο στο Εσπρέσσο!

Αν κάνετε αναζήτηση μέσω Google Books, βρίσκετε αυτή τη σελίδα, όπου βλέπετε ένα αποκομματάκι (snippet) της σελίδας του ιταλικού περιοδικού από την επίμαχη επιφυλλίδα. Δεν φαίνεται ο τίτλος της, αλλά η αναφορά στη Fiji Times είναι εύγλωττη.

Ο Έκο αναφέρθηκε και σε μεταγενέστερο άρθρο του στην Φίτζι Τάιμς και στο περιεχόμενό της, όπως μαθαίνουμε από ένα (ιταλικό) βιβλίο που έχει θέμα τα μίντια και το Διαδίκτυο, το Media Village:l’informazione nell’era di Internet. Και από αυτό το νεότερο άρθρο υπάρχει ίχνος στο Διαδίκτυο, αλλά είναι μεταγενέστερο του ελληνικού βιβλίου.

Να σημειωθεί πάντως ότι στη συζήτηση του Έκο με τον Εουτζένιο Σκάλφαρι, για την οποία γίνεται λόγος στο βιβλίο Media Village:l’informazione nell’era di Internet δεν υπάρχει καμιά αναφορά στο αν υπάρχουν ή όχι ειδήσεις τον Αύγουστο. Αυτός ήταν απλώς ο τίτλος του πρώτου άρθρου του Έκο, του 1990, που δεν έγινε παροιμιώδης στα ιταλικά ή σε καμιά άλλη γλώσσα πλην ελληνικών επειδή δεν τον πρόσεξε κανείς, διότι το θέμα του Έκο δεν ήταν αν υπάρχουν ειδήσεις τον Αύγουστο αλλά πώς πρέπει να είναι οι εφημερίδες.

Συμπέρασμα

Η παραπάνω μικρή έρευνα έχει κάμποσα κενά και κάμποσα σημεία που έχουν ανάγκη επιβεβαίωσης. Ας πούμε, θα ήταν καλό να βρίσκαμε το ελληνικό βιβλίο του 1993 για να δούμε αν όντως η επίμαχη επιφυλλίδα έχει τίτλο «Τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις» και τι άλλο λέει ο Έκο.

Ωστόσο, όπως φαίνεται, μπορούμε να καταλήξουμε με αρκετή ασφάλεια στο συμπέρασμα ότι η φράση «Τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις» έγινε παροιμιώδης μόνο στα ελληνικά επειδή μόνο στα ελληνικά είχε ο εκδότης του Έκο τη φαεινή ιδέα να βάλει αυτόν τον τίτλο, ο οποίος επιπλέον φαίνεται να λειτουργεί παραπλανητικά ως προς το τι εννοούσε ο Έκο.

Περιμένω στα σχόλιά σας συμπληρώσεις.

Και όπως βλέπετε, τον Αύγουστο υπάρχουν κάποιοι, που δεν έχουν φύγει για διακοπές ή έχουν επιστρέψει, που κάθονται και ψάχνουν βελόνες στα άχυρα της προηγούμενης χιλιετίας!

 

 

131 Σχόλια προς “Υπάρχουν ειδήσεις τον Αύγουστο;”

  1. Καλημέρα!
    Υποθέτω πως ο Βασίλης Βασιλικός, που έγραψε, μεταξύ πολλών άλλων το «μυθιστόρημα» Ο τρομερός μήνας Αύγουστος, θα είχε αντιρρήσεις για την αλήθεια της ρήσης, ανεξαρτήτως του ποιος την έγραψε.

  2. LandS said

    Και τι ήθελε να πει ο Έκο βάζοντας ( ; ) αυτόν τον τίτλο στο άρθρο του για τους Φίτζι Τάιμς;
    Θα έπερνα όρκο ότι η φράση είναι στο βιβλίο του Έκο «Τεύχος 0», παρόλο που δεν είμαι 100% σίγουρος για το τίτλο και, Μεδαυγουστιάτικα, δεν το έχω μαζί μου.

  3. LandS said

    Φύλλο Μηδέν ρε άσχετε

  4. Γς said

    Καλημέρα

    Ντάξει, ετσι κι αλλιώς δεν υπάρχουν ειδήσεις τον Αγκόστο.

    Κι όμως το Oruc Reis στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.
    Κι ο γαμπρός μου:

    -Μην φοβάστε τους Τούρκους. Εχουμε το διεθνές δίκαιο με το μέρος μας

    -Μωρέ είναι το Οθωμανικό δίκαιο, που φοβάμαι. Για την υφαλοκρηπίδα μας

  5. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    2-3 Αλλά το Φύλλο 0 είναι πρόσφατο έργο ενώ το ελληνικό βιβλίο εκδόθηκε το 1993.

  6. Alexis said

    «…αν περάσει από εδώ ο Pedis ρωτήστε τον να μας πει τι σημαίνει ο τίτλος…»

    Δεν θα περάσει. Τον πήρανε φαντάρο. Θα συνοδεύσει ως τιμητικό άγημα τη λιτάνευση της εικόνας της Παναγίας της Υφαλοκρηπιδιώτισσας, που θα γίνει στο Καστελόριζο.
    Ας ενώσουμε όλοι τις δεήσεις μας προς τον Ύψιστο ίνα αποχωρήσουν οι Τούρκοι από την ΑΟΖ μας.
    In God we trust! 😆

  7. oaltracosa said

    «Εμεινα μακρια απ’την Ιταλια απο τις αρχες του Αυγουστου μεχρι τα μεσα του Σεπτεμβρη και σε περιοχες οπου δεν ηταν δυνατο να βρεις ιταλικες εφημεριδες. Οταν γυρισα επεσα με τα μουτρα στο διαβασμα παλιων εκδοσεων…» Δεν βρηκε κατι ενδιαφερον περα απο την πληροφορια για το θανατο τριων φιλων του και καταληγει- πριν αρχισει να μιλαει για τη Fiji Times- «Αν επαιρνα τις εφημεριδες του Αυγουστου της περασμενης χρονιας,θα διαβαζα τα ιδια πραγματα. Αλιμονο στη χωρα οπου συμβαινουν παντοτε τα ιδια».

  8. Λεύκιππος said

    Εδώ, ακόμη κι αυτοί που γεννηθήκαμε Αύγουστο το ξεχνάμε, ξεχνάμε τα γενέθλιά μας, γιατί δεν υπάρχουμε. Τι ειδήσεις μου λες τώρα

  9. Alexis said

    Αυτό που μου κάνει εντύπωση με το συγκεκριμένο απόφευγμα είναι πως είναι πολύ πρόσφατο και η ανασκευή του θα ήταν πολύ εύκολη, ακόμα και με απεύθυνση (σικ ρε) στον ίδιο τον Έκο, όσο ήταν ακόμα εν ζωή.
    Όμως κανείς από τους δημοσιογράφους ή δημοσιογραφούντες στην Ελλάδα δεν μπήκε στον κόπο να κάνει μια στοιχειώδη έρευνα.
    Φαίνεται ότι τα τραβάει ο οργανισμός μας τα αποφεύγματα, τα γουστάρουμε, μας αρέσουν… 🙂

  10. sarant said

    7 Α, ευχαριστώ!

  11. kpitsonis said

    Επειδή βλέπω ότι πολλοί έχουν πρόβλημα , η λέξη είναι Α Π Ο Φ Θ Ε Γ Μ Α .

  12. Νέο Kid said

    Στις 17 Απριλίου του 1930 το BBC μετάδωσε επίσημα «There is no news today» κι έβαλε μουσική δωματίου για ένα τέταρτο. Εγγλέζοι…
    https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/amp/entertainment-arts-39633603

  13. ΣΠ said

    Καλημέρα.

    Και το αγγλικό αποφθεγματολόγιο Έλληνας πρέπει να το έχει. Αριστερά στα My «other» sites έχει Byzantium και Greek Castles.

  14. Theo said

    @11:
    Το απόφευγμα είναι νεολογισμός του ιστολογίου (πώς αλλιώς θα φτάσουμε τον στόχο των 5.000.000 λέξεων; ) και σημαίνει απόφθεγμα-κατασκευή δημοσιογράφων συνήθως που αποδίδεται σε λάθος πρόσωπο.

  15. Χρίστος said

    Στην πρωτη απ αυτες τις επιφυλλιδες 31 Μαρτιου 1985, ο Eco εξηγει πως διαλεξε αυτο τον τιτλο. Τα Minerva ειναι σπιρτα σε
    συσκευασια φακελου συνηθως διαφημιστικα.
    Πολλοι σημειωναν σκεψεις ,τηλεφωνα κλπ στην εσωτερικη επιφανεια που δεν ειχε διαφημισεις. Αυτο θελησε να μιμηθει ο Eco
    πιστευοντας οτι αυτα τα σημειωματα ειναι σημαντικα.
    Σημειωτεον , τα σπιρτα ηταν ειδος κρατικου μονοπωλίου αρα και οι συγκεκριμενες διαφημισεις.

  16. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ στον ΛΕΩΝΙΚΟ !!!

    Υγεία κι ό,τι άλλο επιθυμείς, να σε χαίρεται η Φωτεινή σου Λέω 🙂

  17. ndmushroom said

    11
    Έλα χριστέ και παναγιά! Ώρα είναι τώρα να μάθουμε πως κι ο νόμος του Μέφρι είναι νόμος του Μέρφι ξερωγώ… 🙂

  18. Γιάννης Κουβάτσος said

    9: Δεν είχαν λόγο να το ψάξουν, γενικώς οι περισσότεροι δημοσιογράφοι δεν είναι ψείρες με τη δουλειά τους. Είναι ένα πιασάρικο απόφευγμα και μπορούν μια χαρά να το εντάσσουν στα γονατογραφήματά τους.

  19. ΓΤ said

    (ησυχία)

  20. kpitsonis said

    14 , 17 . Συγγνώμην , δεν σας αντελήφθην !

  21. sarant said

    20 Ε, έτσι μαθαίνεται η ιδιωτική μας ορολογία 🙂

    13 Α, έτσι εξηγείται, δεν το είχα προσέξει.

  22. BLOG_OTI_NANAI said

    Στην αρχή του άρθρου του Έκο υπάρχουν οι λέξεις: porzio, cascella, abbagnano; (π.χ. https://www.google.com/search?tbm=bks&q=porzio%2C+cascella%2C+abbagnano )

  23. Έχω την αίσθηση, αλλά χωρίς να είμαι καθόλου σίγουρος, ότι ο Έκο (τουλάχιστον ως φιγούρα) παίζει να έχει στην Ελλάδα τη δεύτερη υψηλότερη δημοφιλία παγκοσμίως (υποθέτω θα ήτανε φίρμα στην Ιταλία). Όσο και αν ελάχιστοι διάβασαν περισσότερο από το Όνομα του Ρόδου (και γιατί όχι).

  24. Γιάννης Ιατρού said

    4: Γς,
    κάπου σε πήρε το μάτι μου να παίρνεις μέρος σε κάτι εκδηλώσεις κοινωνικο-ιστορικού περιεχομένου, κυρίως… 😋

  25. ΓΤ said

    @11

    Μα τι μας περάσατε; Κνωδαλογωλεόν; Εδώ παίζει λεξιπλασία απ’ όταν ήμασταν στη σαρμανίτσα.
    (άλλο που εγώ δεν ήξερα τη λέξη «απόφθεγμα»)
    🙂

  26. BLOG_OTI_NANAI said

    Υπάρχουν στο «scribd» τρεις σελίδες σε pdf στα ελληνικά. Φαντάζομαι από το βιβλίο:

  27. Τι να είχε γίνει άραγε με τη Σάντρα Μίλο;

  28. 27 Α, μάλλον εννοεί αυτή την ιστορία με την τηλεφωνική φάρσα:
    Sandra Milo è entrata nella storia della televisione italiana anche per un crudele scherzo telefonico messo in pratica ai suoi danni: l’8 gennaio 1990, durante la trasmissione pomeridiana L’amore è una cosa meravigliosa che condusse su Rai 2 nella stagione 1989-90, una telefonata anonima di una voce femminile in diretta informò la presentatrice che suo figlio Ciro era ricoverato in ospedale in gravi condizioni in seguito a un incidente stradale. La Milo non riuscì a trattenere le lacrime e scappò disperata dallo studio.[9] La notizia dell’incidente era falsa, ma le urla della sconvolta conduttrice vennero riprese da trasmissioni come Blob, Striscia la notizia e Target, rendendole tanto popolari da essere citata nella canzone La strana famiglia di Giorgio Gaber ed Enzo Jannacci, incisa nel 1991. Successivamente ispirò il titolo di una trasmissione satirica di Italia 1: Ciro, il figlio di Target. L’autrice della telefonata non fu mai individuata (si era presentata alle centraliniste con il nome di Maria Ramondio, che si rivelò una falsa identità), ma fu individuato il telefono da dove era stata fatta, che si trovava all’interno degli uffici Alemagna di Via del Corso a Roma.
    https://it.wikipedia.org/wiki/Sandra_Milo#L'esperienza_televisiva

  29. Theo said

    @20:

    Βλ.

    Για οσους δεν μας διαβάζουν ταχτικά, θυμίζω πως «απόφευγμα» λέμε στο ιστολόγιο το ψευτοαπόφθεγμα, το απόφθεγμα που αποδίδεται σε κάποιον (συχνά στον Αϊνστάιν) χωρίς αυτός να το έχει πει.

    Κι έτσι ο κ. Σκαμπαρδώνης μπαίνει κι αυτός στη μακριά, μακρότατη σειρά των σύγχρονων λογίων που απέδωσαν στους αρχαίους ένα απόφθεγμα σύγχρονο ή μια φράση ανύπαρκτη -ένα «απόφευγμα» όπως τα λέμε χαριτολογώντας στο ιστολόγιο.

  30. nwjsj said

    Νικοκύρη, εύγε! Πολύ ενδιαφέρον και το σημερινό άρθρο και πολύ επίκαιρη μου φάνηκε η ανάλυση του Jago για το θέμα, τι κι αν γράφτηκε το 2008! Αν ήμουν Σαλονικιά, θα πήγαινα στον Παρατηρητή να αναζητήσω το βιβλίο και να ερευνήσω το πώς προέκυψε ο τίτλος που έκτοτε έγινε καραμέλα των δημοσιογράφων και δικαιολογία για τα ρεπορτάζ… παραλίας, διότι ‘με τέτοιο καύσωνα, ποιός στ’ αλήθεια να ενδιαφερθεί για την πολιτική κατάσταση στο Λίβανο ή τη Λευκορωσία’, ενώ κατά ένα μαγικό τρόπο τα στρινγκ ή οι γαμπίτσες με τα τατουάζ-κάλτσα είναι στην πρώτη γραμμή των ενδιαφερόντων μας!

    @ 7 – Oaltracosa
    «Αλιμονο στη χωρα οπου συμβαινουν παντοτε τα ιδια»
    Λογικά, δεν το ‘χε γράψει μόνο για μας ο Έκο, πάντως έχω την αίσθηση ότι μας ταιριάζει γάντι.

    @ 9 – Alexis
    «Όμως κανείς από τους δημοσιογράφους ή δημοσιογραφούντες στην Ελλάδα δεν μπήκε στον κόπο να κάνει μια στοιχειώδη έρευνα.»
    Συμφωνώ απόλυτα και χωρίς διάθεση να αδικήσω με τη γενκευση, αλλά οι περισσότεροι δημοσιογράφοι, δεν έχουν ιδέα τι σημαίνει έρευνα. Πιο πολύ μοιάζουν με υδραυλικούς, αφού ασχολούνται αποκλειστικά με… διαρροές (πληροφοριών) από διάφορα μέτωπα που το καθένα υπηρετεί το δικό του συμφέρον. Όταν δε κάποιος από αυτούς ασχολείται με την έρευνα, το αποτέλεσμα και το ύφος έχουν μια λαϊκιστική χροιά που συνήθως δεν υποφέρεται. Τα δε ‘πετσώματα’ στα διάφορα ΜΜΑ γίνονται πλέον φανερά και απροκάλυπτα.

    Χρόνια Πολλά με υγεία και κάθε καλό στον κ. Λεώνικο με τα ενδιαφέροντα σχόλια και τον ενίοτε καταιγιστικό ρυθμό τους!

  31. BLOG_OTI_NANAI said

    Εμφανίστηκε και η αρχή του ιταλικού άρθρου. Να δούμε ο τίτλος πώς θα εμφανιστεί στα αποσπάσματα του Google Books…

  32. Theo said

    Κάτι συνέβη και δεν βγήκαν οι παραπομπές στο σχ. 9.

    Το πρώτο παράθεμα από το https://sarantakos.wordpress.com/2019/09/14/meze-392/
    Και το δεύτερο, από το https://sarantakos.wordpress.com/2018/10/29/skampardonis/

  33. Theo said

    32, διόρθωση:
    Κάτι συνέβη και δεν βγήκαν οι παραπομπές στο σχ. 29.

    Α, και χρόνια πολλά και με κέφια στον αγαπητό Λεώνικο 🙂

  34. Pedis said

    Ο Έκο έχει εκδώσει μια ανθολογία επιφυλλίδων του στο Espresso με τίτλο La bustina di Minerva (όπως λεγόταν η στήλη του, αν περάσει από εδώ ο Pedis ρωτήστε τον να μας πει τι σημαίνει ο τίτλος, κάτι με πακέτο σπίρτα ή τσιγάρα έχει να κάνει αλλά δεν θυμάμαι ακριβώς) …

    # 15 – Στην πρωτη απ αυτες τις επιφυλλιδες 31 Μαρτιου 1985, ο Eco εξηγει πως διαλεξε αυτο τον τιτλο. Τα Minerva ειναι σπιρτα σε
    συσκευασια φακελου συνηθως διαφημιστικα.
    Πολλοι σημειωναν σκεψεις ,τηλεφωνα κλπ στην εσωτερικη επιφανεια που δεν ειχε διαφημισεις. Αυτο θελησε να μιμηθει ο Eco
    πιστευοντας οτι αυτα τα σημειωματα ειναι σημαντικα.
    Σημειωτεον , τα σπιρτα ηταν ειδος κρατικου μονοπωλίου αρα και οι συγκεκριμενες διαφημισεις.

    Σωστά. Λέει στο άρθρο αυτό, το πρώτο της σειράς, ότι τυχαίνουν φορές που δεν υπάρχουν διαφημίσεις οπότε το χαρτονάκι γίνεται σημειωματάριο για ιδέες, τηλέφωνα γυναικών που κάποια στιγμή πρέπει να ερωτευτούμε, τίτλους βιβλίων προς αγορά ή προς αποφυγή…

    αν και δεν νομίζω ότι θέλει να πείσει, το αντίθετο, μάλιστα, είχα, πάντα, την εντύπωση ότι έτσι θέλησε να κάνει ακόμη πιο φανερό ότι ο τίτλος είναι συμβολικός ή και αυτοειρωνικός -> «σκονάκια σοφίας» ξερωγώ.

    Η πρώτη bustina αναδημοσιευμένη:

    https://espresso.repubblica.it/visioni/cultura/2016/02/25/news/umberto-eco-che-bell-errore-prima-bustina-minerva-1.251605

    Τουλάχιστον αν είχε υπόψην του τη λευκή επιφάνεια (εσωτερική και εξωτερική) του πακέτου Άσσος σκέτο (-> δοκιμαστικός τίτλος της στήλης: «Στον Άσσο μια ζωή«) μαζί και το λευκό εσωτερικο χαρτί … τότε μάλιστα, θα ήταν πιστευτός. Εκεί που λέει ο λόγος, μέχρι και μυθιστόρημα μπορούσες να γράψεις … αν είχες την ιδέα … 😁

    (πόσα ποιήματα και τραγούδια δεν έχουν το πρωτότυπό τους πάνω στα παλιά κουτιά από τσιγάρα!)

  35. Pedis said

    # 28 -Πρέπει να είναι αμέτρητα παρόμοια επεισόδια της «Ιταλικής δημόσιας ζωής και της συλλογικής λαικής τηλεοπτικής μνημης» που έχουν συμβεί ζωντανά στην τιβί.

    Προφανώς, είναι εξαιρετικά πιθανό οτι κατά ένα μέρος, δηλαδή όσον αφορά τους συντελεστές, τουλάχιστον, αν όχι όλους τους συμμετέχοντες, είναι σικέ.

  36. BLOG_OTI_NANAI said

    Το Google Books έβγαλε την παρακάτω εικόνα. Φαίνεται σαν ο τίτλος να είναι «Di Minerva» και κάτι μοιάζει που λέει για «τρία ράφια», αλλά μάλλον ο μεταφραστής έχει κάνει ελεύθερη απόδοση. Σαν να διαφέρει κάπως:

  37. Νέο Kid said

    Δύτη, εσύ χρωστάς ένα Βάκωνα ,έτσι; Μη ξεχνιόμαστε!…

  38. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    26 Μπλογκ, το βρήκες, μπράβο. Δεν είχα σκεφτεί να κοιτάξω στο scribd, μόνο σε κάτι.. υπόγεια.

    Οποτε βρήκαμε πώς γεννήθηκε η παροιμιώδης φράση.

    34 Ναι μπράβο. Και πράγματι, τι να χωρέσει στο φακελάκι του σπίρτου; Ούτε τουίτ.

  39. Pedis said

    # 23 – όχι μόνο φίρμα … από νέος έπαιζε σε όλα τα μέσα, μισητός και αγαπητός, επειδή, μάλλον, έφτυνε κόσμο, κι αυτό κράτησε τουλάχιστον μέχρι να γεράσει, εκεί κοντά με τον πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας, οπότε και γύρισε το φύλλο σε σοφό συμβουλάτορα και καλό παππούλη.

    https://www.ilpost.it/flashes/umberto-eco-conformismo/

  40. LandS said

    Εμείς πάντως το φακελάκι της Μινέρβας θα το λέγαμε στο πακέτο των τσιγάρων.
    Οι μαστόροι της δεκαετίας του 50 μέχρι και σχέδια σπιτιού χώραγαν.

  41. 39 Δυστυχώς τόσα ιταλικά δεν ξέρω (ό,τι καταλαβαίνω μέσω γαλλικών και από τις πολλές ιταλικές ταινίες που έχω δει…). Αυτός που έχει το κανάλι του γιουτούμπ όμως είναι αναγνώστης του Πύντσον, βλέπω (από το σηματάκι – The crying of the lot 49).
    37 Μην τάξεις…!

  42. BLOG_OTI_NANAI said

    38: «μόνο σε κάτι.. υπόγεια»

    Κλασική περίπτωση!

  43. Μάλλον θα πρόκειται για το Noterelle su una vacanza off shore.

  44. BLOG_OTI_NANAI said

    Προς Γιάννης Ιατρού, ενταύθα:

    Γιάννη, ψάχναμε κάποτε τα απομνημονεύματα του Σκουζέ και τα είχες βρει πρώτος εσύ όπως θυμάμαι.

    Βεβαίως, τα έχω κατεβάσει και ξέρω ότι υπάρχουν σε τουλάχιστον τρεις τοποθεσίες:

    Βαλέτας = https://drive.google.com/file/d/1Yn3U2i30FDN0K64HNl2ShUpPoVyZ-hK_/view

    Παπαδόπουλος = https://drive.google.com/file/d/1XDVBLrEP9-Ydr2ZBdZP6l28aOJbJ7IYo/view

    Βαλέτας = https://www.docdroid.net/H83nsOq/xroniko-ths-sklabwmenhs-aohnas-sta-xronia-ths-tyranias-toy-xatzh-alh-17741796-1841-g-baletas-1948.pdf

    Στο τελευταίο λινκ, με το έγχρωμο εξώφυλλο, εσύ είχες ανεβάσει; Αν ναι, το είχες βρει κάπου άλλου και το έβαλες εκεί, ή το είχες βρει εξαρχής στο docdroid;

    (Ξέρω, καθένας με τον πόνο του, αλλά αν θυμάσαι πες μου)

  45. BLOG_OTI_NANAI said

    43: Μπράβο του που βρήκε τη λίστα!

  46. 44

  47. rogerios said

    Στη σελίδα που παραπέμπει ο Blog βρίσκεται το δεύτερο μισό του «Storie già fatte e storie da fare» του οποίου το περιεχόμενο δεν έχει καμία απολύτως σχέση με αυτό που αναζητούμε. Όσο για το «Noterelle su una vacanza off shore», το κείμενό του μπορεί να το δει κάποιος στα Γκουγκλ Μπουκς και είναι επίσης άσχετο (μιλά για τα Κέυμαν). Σόρρυ, αλλά το μυστήριο δεν έχει λυθεί ακόμη,

  48. Pedis said

    # 41 – Α, σόρρυ.

    Έχει και κείνο το πιεμοντέζικο ψεύδισμα μαζί με την ταχύτητα εκφοράς του λόγου σαν τον άριστο φοιτητή κατά τη διάρκεια της προφορικής εξέτασης που θέλει να δείξει ότι τα ξέρει όλα κι ακόμη παραπάνω …

    Πολύ ιταλικά όλα αυτά … αλλά ήταν μεγαλοφυία ο άνθρωπος.

    Με τα χρόνια ο λόγος του έγινε πιο αργός αλλά γούσταρε την πρόκληση:

    Κάπου αλλού (δεν βρίσκω το βίντεο τώρα) είχε δηλώσει: πάλι καλά που υπάρχουν τόσοι παπάρες ( coglioni) που θα αγοράσουν το βιβλίο για να πουν ότι το έκαναν και να το βάλουν στη βιβλιοθήκη, αλλά έτσι βοηθάνε να γίνει η τιμή πιο προσιτή στους αναγνώστες που ενδιαφέρονται να το διαβάσουν.

  49. Α χαχα!

  50. sarant said

    48 Ρογήρε, δες σχολιο 26, όπου δίνεται η ελληνική μετάφραση του άρθρου του Έκο, το οποίο άρθρο στο πρωτοτυπο δεν υπάρχει σε ιταλικό βιβλίο, μόνο στο περιοδικό (βλ. άρθρο).

  51. Pedis said

    # 47 – To μούσι το έκοψε όταν πήγε στα Φίτζι για να κάνει επιτόπια έρευνα για το βιβλίο του «Το νησί …» επειδή τον ενοχλούσε στην εφαρμογή της μάσκας κατάδυσης.

  52. LandS said

    Ψιλοσχετικό θέμα σήμερα της εφημερίδος Φύλαξ της Μαγχεστρίας
    https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/aug/11/pandemic-silly-season-invading-jellyfish-uk-summer-stoned-sharks-killer-bees-sharks

  53. Νέο Kid said

    Καταγγείλω το Σαραντάκο για πλαγιαρισμό!:
    https://avant-garde.com.cy/istories/ton-augousto-den-yparxei-o-eco

  54. leonicos said

    8 Λεύκιππος

    έπαθα ό,τι κι εσύ

    16 Με ξάφνιασες. Μ’ έκανες να κοιτάξη την ημερομηνία δεξιά κάτω.

    Να ειστε όλοι καλά. Εύχομαι σε όλους τα καλύτερα

    Η Φωτεινή όμως δεν με γιορταζει,ούτε κι εγώ για τους γνωστούς λόγους

    Όμως το να σε θυμούνται είναι σημαντικό. Κι έτσι το εκλαμβάνω

  55. Νέο Kid said

    Και για να μην ξεχνιόμαστε…
    https://mobile.twitter.com/tou_diaolou/status/1249428083423227914
    https://www.google.com/amp/s/www.iefimerida.gr/news/40969/%25CE%25BF-%25CE%25BC%25CE%25B7%25CF%2584%25CF%2581%25CE%25BF%25CF%2580%25CE%25BF%25CE%25BB%25CE%25AF%25CF%2584%25CE%25B7%25CF%2582-%25CF%2580%25CE%25B5%25CE%25B9%25CF%2581%25CE%25B1%25CE%25B9%25CE%25AC-%25CE%25B1%25CE%25BD%25CE%25B1%25CE%25B8%25CE%25B5%25CE%25BC%25CE%25AC%25CF%2584%25CE%25B9%25CF%2583%25CE%25B5-%25CF%2584%25CE%25BF%25CE%25BD-%25CF%2580%25CE%25AC%25CF%2580%25CE%25B1-%25CE%25BB%25CE%25BF%25CF%258D%25CE%25B8%25CE%25B7%25CF%2581%25CE%25BF-%25CE%25BA%25CE%25B1%25CE%25B9-%25CE%25BA%25CE%25B1%25CE%25BB%25CE%25B2%25CE%25AF%25CE%25BD%25CE%25BF%25CE%25B2%25CE%25AF%25CE%25BD%25CF%2584%25CE%25B5%25CE%25BF%3famp
    https://www.google.com/amp/s/www.protothema.gr/greece/article/995385/koukaki-afados-o-iereas-pou-koinonise-tin-kuriaki-ton-vaion-sto-pleuro-tou-o-mitropolitis-peiraios/AMP/

  56. Γιάννης Ιατρού said

    45: BLOG. τώρα είδα την ερώτησή σου.

    Ναι, εγώ το έχω ανεβάσει στο docdroid στις 26/3/2018, στις 9 το βράδυ. Του άλλαξα τα δικαιώματα μόλις τώρα. Θα το ξανακάνω public σε λίγο 🙂
    Προέρχεται από επεξεργασία δύο άλλων τεκμηρίων, επεξεργασία εικόνας όλου και μετά δική μου οσιάρ.

    Χρειάζεσαι κάτι συγκεκριμένο ή βρήκες κάτι που χρειάζεται επέμβαση;

  57. ΓΤ said

    Πρωτοπόρος, η Θεσσαλονίκη προσαρμόζεται στα νέα κοβιδόμετρα, και τα μπουζούκια θα ανοίγουν από τις 20:00 (A ρε Κωστάουα)…
    http://www.thestival.gr/culture/entertainment/item/540425-thessaloniki-mpouzoukia-metakomizoyn-prin-tis-12-logo-tis-apagoreusis
    ήλιος ψηλά, σαχλουλουδοπάνερα, μπόμπες και βέρτΗ-γκο

    (με τη ΔΕΘ ξεμπερδέψαμε, σειρά έχει το Φεστιβάλ Φιστικιού στην Αίγινα, δεν χρειάζεται να δούμε ραμολιμέντο μουσικοσυνθέτη να τον κουβαλήσουν με… παλανκίνο για να κάτσει στο πιάνο)

    56@
    Έλα, ρε φίλε, πάλι με τα γίδια της ρασονίας…

  58. Νέο Kid said

    58. Ξεστραβωθείτε και μετανοίσται!

  59. Νέο Kid said

    Ακολουθεί φωτογραφία παπάδων με τις πούτσες έξω, και ΧΩΡΙΣ μάσκα!
    [Λογοκρίθηκε μια φωτογραφία από έναν διαχειριστή ιστολογιου]

  60. Jago said

    Με πρόλαβε ο μπλογκότινάναι στο 26, αφού το βιβλίο μου βρίσκεται σε κούτες σε μια αποθήκη λόγω μετακόμισης. Νομίζω τώρα ότι θα σας είναι πλέον ξεκάθαρο το τι εννοούσε τελικά ο Έκο και πως τον παρερμήνευσαν επί χρόνια οι δικοί μας εξυπνάκηδες. Όντως ο τίτλος παραμένει εκκρεμής στην αυθεντικότητά του όπως σημείωσε σωστά ο Νικοκύρης. Με τη λαίλαπα των σόσιαλ μίντια τα τελευταία χρόνια, το άρθρο παραμένει επίκαιρο. Μην ξεχνάτε και πως ο Έκο τα κατέκρινε τελικά κι αυτά πρόσφατα.

    Συγνώμη για το βρωμερό λίκνο αλλά δεν βρίσκω άλλο. Μα είναι ειρωνεία που ανέβηκε στο συγκεκριμένο ιστοτόπο.

    https://www.iefimerida.gr/news/252163/ti-ehei-pei-o-oymperto-eko-gia-internet-ta-social-media-kai-ton-grapto-typo-eikones

  61. Jago said

    Κι όπως λέει ο Έκο:
    …Τι ωραία θα ήταν να κυκλοφορούσε και στην Ιταλία μια έκδοση της Fiji Times! … Τέσσερις καλοφτιαγμένες σελίδες, με τις ειδήσεις που αξίζει τον κόπο να μάθεις. Αν δεν είχα διαβάσει την Fiji Times θα υποτιμούσα, ίσως, τη σοβαρότητα της κρίσης στον Κόλπο, επειδή θα στεκόμουν πιθανότατα στο πρόβλημα κάποιας ντίσκο που βρίσκεται ακριβώς πάνω στα όρια δυο νομών…

    Σήμερα έχουμε κεντρικές ειδήσεις στα σάιτ της γλίτσας Πέτσα για το πόσο υπέρκομψη είναι η Μαρέβα. Οι εξελίξεις τον ξεπέρασαν τον Ουμπέρτο Έκο…

  62. leonicos said

    Ομολογώ ότι το αν το ειπε ή οχι, δεν με πολυνοιάζει.

    Αυτή τη στιγμή προσπαθω να βρω ποιοι προηγούνται στη Σαλαμίνα της Κύπρου από τον Ευαγόρα τον Α, δηλαδή μεταξύ Γόργου (το 480 συμμετείχε στην εισβολή του Ξέρξη) και του Ευαγόρα. Βρίσκω κάποιον Άβδημο, φοίνικα που τον ανατρέπει ο Ευαγόρας μάλλον το 411,ενώ μέχρι το 450 (πριν τον Άβδημο) αναφέρονται ένς Νικόδημος κι ένας Ευάνθης (μόνο νομισματογραφικά). Διαβάζω τον Ισοκράτη και προσπαθω να βρω άκρη.

    Πάντως, αν το είχε πει, ασφαλώς δεν εννοούσε αυτό που όλοι λέμε ότι ‘δεν συμβαίνει’

    Κατ’ αρχήν γεννήθηκε ο Λεύκιππος, κατά δεύτερο λόγο εγώ και κάποιοι άλλοι. άρα κάτι συμβαίνει έστω κι αν δεν βγαίνει στις εφημερίδες.

    11 Αυγούστου 1944 ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΙΔΗΣΗ Την προηγουμένη το βράδυ μια πανέμορφη ξανθια ετοιμόγεννη, γύρω στα 20, κατά την πορεια της, πεζή εννοείται, από τους Αμπελοκήπους προ το Μαιευτήριο Έλενα, καθ ην ώρα περνούσε την Λεωφόρο Αλεξάνδρας ακούστηκαν πυροβολισμοί και αναγκάστηκε να πέσει πρηνής. Επειδή λόγω της κατάστασής της δεν μπορούσε να συρθεί, γύρισε ανάσκελα κει με κινήσεις του κορμού πέρασε την άσφλατο. Συνελήφθη αμέσως μετά του συζύγου της από γερμανούς, διότι παρέβησαν την απαγόρευση κυκλοφοριας, αλλά αφέθη ελεύθερη διότι κατενόησαν ότι επρόκειτο για ετοιμόγεννη. Της ευχηθηκαν μαλιστα να κάνει έναν ωραίο άρειο, επειδή ήταν ξανθιά. Εκείνη απάντησε ‘άρια να πηδήξει’ κι αυτοί το πήραν γι’ αστείο. Στο νοσοκομείο τους ζήτησαν ταυτότητες. Υπήρχαν! Πατήρ: Αντύπας Γεράσιμος. Μήτηρ Στέλλα Αντύπα. Εφημέρευε ο γιατρός Ανδριανός, που την παρέλαβε, αμέσως και υπέδειξε στον πατέρα να περιμένει. Ξαφνικά βγήκε η προϊσταμένη και είπε ότι είναι Κεφαλονίτισσα και άρχισε να τον ρωτάει για την Κεφαλονιά. Του πατρός εκόπη η μιλιά γιατί δεν είχε συνειδητοποιήσει ότι είναι Κεφαλήν, ενώ η μητέρα είχε πει προγουμένως ότι είχαν γνωριστει στην Κεφαλονιά. Εποπλέον, δεν υπήρχαν γονείς, καμιά γιαγιά…. Το πρωί είχε γεννηθεί ένα κτήνος, αγόρι εννοώ, που θήλαζε και κατουριόταν συνεχώς. Γράψανε ότι η μάνα είχε πάθει ρηξη, και την κράτησαν καμιά δεκαριά μέρες ταϊζοντάς την ιδιαίτερα. Ήρθε και ο παιδίατρος… που γνώριζε τον πατέρα πριν την Κατοχή, και του είπε »γειά σου Σαμ». Ο Γεράσιμος κόντεψε να λιποθυμήσει, αλλά ο παιδίατρος μόλις πληροφορήθηκε ότι πρόκειται για τον Γεράσιμο Αντύπα, δεν το ξαναείπε. Όλο κύριε Αντύπα μου! έλεγε. Μετά τη ρήξη η μαμά έπαθε επιλόχιο (ποτέ δεν τον παθαίνεις φυσιολογικά δέκα μέρες μετά), κι έμεινε άλλες είκοσι μέρες σε κάποιο χώρο του νοσοκομείου, σαν υπόγειο, αλλά έτρωγε με το προσωπικό. Το παιδί, αν και ήταν αχώνευτο, το ήθελαν όλοι. Πρέπει τουλάχιστον 10 άνθρωποι να ήξεραν γιατί η κυρία Αντύπα δεν παίρνει εξιτήριο. Όταν βγήκαν είχαν δηλώσει Αντύπας άρρρρεν (πολύ άρρεν δηλαδή). Στις 14 Οκτωβρίου 1944 ξαναπήγαν στο νοσοκομείο, όρθιι αυτή τη φορά, με το μωρό στην αγκαλιά, κι εκεί ο Αντύπας άρρεν πέθανε. Πήρεκανονικά αποβιωτήιριο για αν δηλωθεί. Και η ίδια γυναίκα, με πλάκα την κοιλιά, ξαναγέννησε ένα μωρό 2 μηνών, και ξαναπήρε εξιτήριο Καλαχώρας άρρεν. (δύο ρ μόνο. είμαι σεμνός)

    Πρέπει στην περιοχή που έμεναν να τους ήξερε όλοη η γειτονιά. έχω ξαναμιλήσει για τους Ξείπα γι’ αυτό. Και δεν μιλησε κανείς. Επί καλώ όμως

  63. Νίκος Καραγιαννακίδης said

    Εκδόσεις «Παρατηρητής» του Πέτρου Παπασαραντόπουλου…κι εκπλήσσεσθε!

  64. Jago said

    63. Ναι αλλά η Μαρέβα είναι υπέρκομψη.

  65. κασσάνδρα said

    το βιβλίο το έχω ,και η σχετική επιφυλλίδα ( 23 Σεπτεμβρίου 1990) ,έχει όντως τον τίτλο ‘Τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις»

  66. BLOG_OTI_NANAI said

    57: Ευχαριστώ Γιάννη.
    Τι εννοείς «Προέρχεται από επεξεργασία δύο άλλων τεκμηρίων;» Εννοείς σε PDF που βρήκες αλλού;

  67. Γιάννης Κουβάτσος said

    Αυτές οι «πρώτες κυρίες» δεν καταλαβαίνουν πόσο γελοιοποιούνται, όταν βάζουν τους δημοσιογραφικούς τσάτσους τους να λένε και να γράφουν πόσο υπέρκομψες θεάρες είναι, πόσο φιλσνθρωπες και πόσο μορφωμένες; Από τη Δέσποινα Παπαδοπούλου και τη Μιμή μέχρι τη Μητσοτάκαινα. Λίγες οι εξαιρέσεις που επέλεξαν τη διακριτική παρουσία, πολύ λίγες.

  68. nessim said

    πάει και ο σπουδαίος Ντίνος Χριστιανόπουλος στα 89 του..

  69. Χαρούλα said

    Και τρολάρισμα το 2013 από τον Νικ.Ζαχαριάδη😜🤣!

    «Σα να μην υπάρχει, θα αντιμετωπίζεται στο εξής γιά όλο τον Αύγουστο ο Ουμπέρτο Έκο» σύμφωνα με την ανακοίνωση των κορυφαίων ειδησεογραφικών οργανισμών, μέχρι τουλάχιστον να ανασκευάσει επισήμως τη δήλωσή του ότι «Τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις». Ως γνωστόν, ο Ιταλός Φιλόσοφος, με τη δήλωσή του αυτή, έχει περάσει στο βιβλίο Γκίνες, ως πνευματικός πατέρας ενός από τα περισσότερο αναπαραγόμενα κλισέ στην ιστορία της ανθρωπότητας – ειδικά τον συγκεκριμένο μήνα. Προς το παρόν και μέχρι νεωτέρας λοιπόν, αποσύρονται τα βιβλία του συγκεκριμένου προσώπου από τα ράφια, δεν θα γίνει καμία αναφορά στη συμμετοχή του στο Παγκόσμιο Φιλοσοφικό Συνέδριο που θα γίνει στη χώρα μας (τι ειρωνεία!), τον Αύγουστο και γενικά δεν θα αναφέρεται ονομαστικά σε καμία περίπτωση.

  70. Χαρούλα said

    Υπάρχουν ειδήσεις τον Αύγουστο;
    Φυσικά και υπάρχουν, πάντα υπάρχουν. Στην Ελλάδα αυγουστιάτικα είχαμε φωτιές και δικτατορίες. Είχαμε νεκρούς στην άσφαλτο και πνιγμούς. Είχαμε κυβερνητικές και άλλες κρίσεις. Όλα αυτά είναι υπαρκτά και τόσα, ώστε η φράση του Εκο να προκαλεί απλά χαμόγελα. Αλλά άλλο πράγμα είναι οι ειδήσεις, άλλο η διάθεσή μας για ειδήσεις. Η αλήθεια είναι ότι τον Αύγουστο δεν θέλουμε να υπάρχουν ειδήσεις. Για την ακρίβεια θέλουμε οι ειδήσεις να είναι αποκλειστικά ειδήσεις που αφορούν την καθημερινότητα μας και τίποτα περισσότερο.
    Είναι παράξενο αλλά η φράση του(;) Ουμπέρτο Εκο ακούγεται ως ευχολόγιο. Γιατί άρεσε η φράση; Γιατί έχει «ειδήσεις» και «Αύγουστο», πράγματα που αρέσουν. Και γιατί δημιουργεί και την εντύπωση πως το μήνα αυτό ζούμε διαφορετικά. Η ζωή μας αποκτά μια μυστήρια ηρεμία σαν η ξενοιασιά να εισβάλει από την πίσω πόρτα. Ο μακαρίτης ο Εκο τελικά δεν είπε αυτό. Η φράση του δεν είχε να κάνει με τον Αύγουστο, αλλά με την ματαιοδοξία των δημοσιογράφων! Η ιστορία της φράσης έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από την ουσία της. Είμαι βέβαιη ότι όταν διαπίστωσε την καθολική αποδοχή της παρατήρησής του θα το διασκέδασε πολύ!🤣

  71. loukretia50 said

    70. Υψίστη αναγνώριση!
    Κάθε βιβλίο του Έκο, κάθε ευρέως αναπαραγόμενο απόφθεγμα, ακόμα και κάποιο άγνωστο, κάθε αναφορά σ΄αυτόν και κάθε συμμετοχή του σε συνέδριο αποτελεί είδηση!

  72. loukretia50 said

    … για τον Αύγουστο τουλάχιστον!

  73. Γιάννης Κουβάτσος said

    Εγώ γιατί νομίζω ότι το «Όνομα του ρόδου» είναι πιο διάσημο στην Ελλάδα από τον Έκο και οφείλει τη φήμη του στην ταινία με τον Κόνερι; Πόσοι έκατσαν να διαβάσουν το βιβλίο-τούβλο, παρόλο που το μοίραζαν και οι κυριακάτικες φυλλάδες; Όταν κυκλοφόρησε, το 1985 νομίζω, στοίχιζε ένα χιλιάρικο, πανάκριβο εκείνη την εποχή, και μου το είχαν φέρει δώρο στο κέντρο εκπαιδεύσεως στην Τρίπολη. Το διάβασα σ’ εκείνες τις ατέλειωτες ώρες της κλεισούρας στον θάλαμο, μου ‘κανε καλή παρέα.

  74. Spyros said

    69 Ναι, έφυγε ο σπουδαίος Ντίνος Χριστιανόπουλος… ο Θεός να τον αναπαύσει. Δυσάρεστη είδηση για έναν Αύγουστο…

  75. 74 Το διαβάζανε μαθητές λυκείου. Η συκοφαντημένη δεκαετία του ’80…

  76. Γιάννης Κουβάτσος said

    76:Ποιοι μαθητές λυκείου; Συχνάζουν εδώ μέσα; ☺

  77. loukretia50 said

    «Εσείς που βρήκατε τον άνθρωπό σας
    κι έχετε ένα χέρι να σας σφίγγει τρυφερά,
    έναν ώμο ν’ ακουμπάτε την πίκρα σας,
    ένα κορμί να υπερασπίζει την έξαψή σας,
    κοκκινίσατε άραγε για τη τόση ευτυχία σας,
    έστω και μια φορά;
    Είπατε να κρατήσετε ενός λεπτού σιγή
    για τους απεγνωσμένους;
    Ντ.Χριατιανόπουλος

  78. Δεν μιλώ για τον εαυτό μου (μόνο). Είχε κάνει θραύση αυτό το βιβλίο, γιαυτό άλλωστε έγινε και ταινία.

  79. Γιάννης Ιατρού said

    67: Ναι, καλά το κατάλαβες. Επαναφέρω το αρχείο…

  80. gpoint said

    # 55

    κάτι θυμόμουνα και δεν ευχήθηκα…

    # 63

    αν γεννήθηκες εκεί και πρόκειται να γίνεις παόκι είσαι σε καλό δρόμο και το μέλλον σου χαμογελά, αν όχι, δεν πειράζει, κι έτσι καλός είσαι !!

  81. loukretia50 said

    Λεώνικε,
    χρειάζεται ιδιαίτερος λόγος με απόχρωση θρησκευτική για να σου ευχηθώ χρόνια καλά?

  82. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    69. https://www.youtube.com/watch?v=50qOTAauc6k

  83. BLOG_OTI_NANAI said

    Ο Θεός ας αναπαύσει τον Ντίνο Χριστιανόπουλο, αυτόν τον συμπαθέστατα ιδιότροπο και ξεχωριστό δημιουργό. Εκτός από τα ποιήματα του, αγαπημένα μου ψυχαγωγικά βιβλία ήταν τα δοκίμια του. Δεν είχα ξαναδιαβάσει άνθρωπο που να γράφει τόσο «στυμμένα» κείμενα, χωρίς πολυλογία, χωρίς μισή περιττή λέξη.

    Ανεβάζω δύο όμορφες σελίδες από τις πολλές που βρίσκει κανείς στα δοκίμια του:

  84. BLOG_OTI_NANAI said

    80: Γιάννη, αυτό που έψαχνα είναι αν θυμάσαι που βρήκες το αρχικό PDF. Αυτό δηλ. που διαμόρφωσες και ανέβασες στο docdroid.

  85. loukretia50 said

    77 – 79 Αρκετά μεγαλύτερη από σας, θυμάμαι πως όταν εκδόθηκε το βιβλίο είχε συζητηθεί πολύ έντονα.
    Και άρεσε σε πολλούς – και σε μένα.
    Αλλά δε νομίζω να το αναζήτησαν πολλοί μετά την ταινία.
    Κι εγώ αν την είχα δει πρώτα , δε νομίζω να το διάβαζα ως το τέλος.
    Οι πρώτες 50 -τουλάχιστον- σελίδες είναι η περιγραφή του κάστρου/μοναστηριού.
    Πέφτει λίγο βαρύ … όσο νάναι!

  86. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Δεν είχα ξαναδιαβάσει άνθρωπο που να γράφει τόσο «στυμμένα» κείμενα, χωρίς πολυλογία, χωρίς μισή περιττή λέξη.»
    Ακριβώς. Πολύ μεγάλο προσόν αυτό. Και με λέξεις καθημερινές, χωρίς να τις ψάχνει στα λεξικά, για να θαμπώσει τον αναγνώστη, όπως κάνουν πολλοί ομότεχνοί του. Στρυφνός άνθρωπος αλλά καλός λογοτέχνης. Θα τον θυμόμαστε διαβάζοντάς τον τακτικά.

  87. dryhammer said

    77,79, 86. Φοιτητής ήμουνα όταν κυκλοφόρησε. Μου άρεσε, αλλά οι λεπτομέρεια στις αποχρώσεις των αιρέσεων με γονάτισε. Στην ταινία μου άρεσαν οι φάτσες. [Πόσο πεζός μπορεί να είναι κανείς… τσκ τσκ]

  88. dryhammer said

    88. η λεπτομέρεια

  89. dryhammer said

    Περίπου την ίδια εποχή ανακάλυψα τον Χριστιανόπουλο. Η επίγευση από τα τοτινά διαβάσματά του ήταν η στρυφνάδα που έβγαινε και στα γραπτά του. Με τα μυαλά των 20 δεν συμβάδιζε. Μετά μεγάλωσα, παραξένεψα κι εγώ (eventually) και συνεννοηθήκαμε.

  90. Pedis said

    # 79 – Είχε γίνει μπεστ σέλλερ πριν την ταινία, παρόλο που δεν είναι καθόλου ελαφρύ ανάγνωσμα ακόμη και για τον μέσο Ιταλό αναγνώστη που γουστάρει το διάβασμα αλλά δεν έχει περάσει από καλό λύκειο. Εκτός των άλλων είναι σπαρμένο με μεσαιωνικές μισο-ψευτολατινικούρες. (Εχω την ελληνική μετάφραση στη σοφίτα και δεν θυμάμαι καθόλου πώς τις απέδωσε η Καλλιφατίδη.)

    Γι αυτό και οι σχετικές δηλώσεις του Εκο (-> 49 τέλος)

  91. Λατινικά, με τη μετάφραση σε υποσημείωση.

  92. Γιάννης Κουβάτσος said

    Στη μετάφραση των λατινικών φράσεων συνέβαλε πολύ ο καθηγητής Μιχάλης Μερακλής. Σοφός άνθρωπος. Κυριολεκτικά.

  93. sarant said

    63 Φοβερή ιστορία Λεώνικε! «Κι είπα γεια χαρά σου στον Αντύπα!»

    84 Ωραίο αυτό που έβαλες.

  94. Pedis said

    # 92-93 – Δεν το θυμόμουν, ευχαριστώ. Στο πρωτότυπο είναι αμετάφραστα. Αν βάλεις και το ότι θα έχει και καμιά διακοσαριά (λέω τώρα, χοντρικά) ελληνογενείς λέξεις (αμετάφραστες), όπως το συνήθιζε ο μαιτρ, ε, δεν είναι πολύ παράξενο που έγινε μπεστ-σελλερ στην Ιταλία;

    Ντάξει, η πλειοψηφία των δεινών και απαιτητικων αναγνωστών, ανεξάρτητα από τη μετεπειτα επιστημονική τους ειδικότητα (τουλάχιστον μέχρι τα έιτιζ) είχαν φοιτήσει στο Ιταλικό κλασικό λύκειο. Αλλά και πάλι …

  95. Pedis said

    ελληνογενείς λέξεις … εννοώ «ελιτίστικες» … όχι τις κοινές.

  96. Γιάννης Ιατρού said

    85: τα log του 2018 δεν τα έχω πρόχειρα, υπάρχουν όμως. Θα τα φορτώσω και θα σου πω, αύριο μάλλον. Το ένα είναι το #1 που ανέφερες το [45] (όχι από εκεί που το βρήκες/έχεις, αλλά το ίδιο σε εμφάνιση/περιεχόμενο). Το άλλο ψάχνω. Το πρόβλημα ήταν η ποιότητα πολλών σελίδων, μιά στο ένα και μιά στο άλλο, που δεν επέτρεπαν το οσιαρ. Επίσης τα ανόμοια μεγέθη/αναλύσεις.

  97. Χαρούλα said

    Επειδή σχεδόν κάθε μέρα γίνεται μια αναμετάδοση της ενδυματολογίκης συμπεριφοράς την Μαρέβας, έμμεσα και δώ, δεν βάζετε και κάποες φωτό, να αντιλαμβανόμαστε και όσοι την έχουμε γραμμένη!

    Λεώ με γονάτισες. Ευτυχώς άξιζε τον κόπο όλο αυτό που στήθηκε! Γερός να είσαι, κανένα μωρό να μην έρχεται έτσι….

  98. BLOG_OTI_NANAI said

    97: Ευχαριστώ Γιάννη. Θα περιμένω και ελπίζω να βρεις τις πληροφορίες. Αλλά με ενδιαφέρει που βρήκες και το #1 που λες. Θυμήθηκα ότι είχα απορήσει πού βρέθηκε. Θα μου πεις, καμιά φορά δεν ψάχνουμε στα εύκολα (πώς λέει εδώ ο Νίκος στο σχ. 38) και νομίζουμε ότι ψάξαμε καλά. Έχω την εντύπωση όμως ότι είχα ψάξει καλά. Οπότε αν θυμάσαι που το βρήκες θα μου λυθεί η απορία. Μήπως το όνομα του αρχείου ήταν λειψό και στα λατινικά; Θυμάσαι αν εσύ το είχες βρει εύκολα;

  99. ΓΤ said

    98@

    Σε ένα ιστολόγιο όπου, με κυρίαρχη υπογραφή που προέρχεται από το Μεγάλο Δουκάτο είτε από τη Χωροδεσποτεία Αιγίνης, γευόμαστε υψηλή ραπτική γνώσης και καθημερινό ντεφιλέ λέξεων, με μούσες αναλύσεις να κλείνουν τη νυχτιά, με κάτγουοκ και απαράμιλλα λικνίσματα εννοιών, κάθε ενδυματολογική στάση όποιας κυρίας είναι αποσκορακιστέα. Απαιτείται σοβαρότης. Δεν θα καταντήσουμε τον Σαραντάκο ούτε Vogue ούτε… Burda 🙂

  100. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  101. gpoint said

    # 78

    Ντίνος Χριστιανόπουλος

  102. Γιάννης Ιατρού said

    99: Όπως το είπες 🙂 (προς το παρόν εικάζω μόνο😉)

  103. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Οι διακοπές του Έκο στα Φίτζι, μου φάνηκαν πολύ ξενερουά, αλλά μετά είδα ότι τις συνδύασε με το βιβλίο του «Το νησί της προηγούμενης ημέρας» που ακολούθησε. Μάλιστα το 1990 συγκεκριμένα είδα ότι άλλαξε εκεί κάτω η κυβέρνηση με τους ιθαγενείς Φιτζιανούς να παίρνουν το πάνω χέρι.

  104. mitsos said

    Καλησπέρα

    Ασφαλώς ο τίτλος του Eco , είχε αν όχι ειρωνική τουλάχιστον πeριπαιχτική διάθεση. Ίσως και προς τον εαυτό του που ένιωσε πως αποκομμένος στα νησιά Φίντζι δεν είχε πρόσβαση στην υπερβολική δημοσιογραφική φλυαρία με την οποία είχε ήδη εξοικειωθεί

    Ασφαλώς και «το όνομα του Ρόδου» ήταν από υα πλέον δημοφιλή την δεκαετία του 80. Με είχε ενθουσιάσει και αυτό με παρακίνησε να διαβάσω και 2-3 ακόμα του Έκο ( Εκκρεμές του Φουκώ, Κήνσορες και Θεράποντες , Μπαουντολίνο ) που δεν με ενθουσίασαν. Όμως με ενθουσίασε ένα άλλο βιβλίο : «Εκκλησσιαστής» που υπογράφει η γνωστή άγνωστη ομάδα ακτιβιστών Luther Blisset που διακινούσε ψευδείς ειδήσεις αλλά …. αλλά κάποιες κακές γλώσσες λένε λένε πως έβαλε το χεράκι του και ο Έκο… μπορεί και νάναι ψέμα . Ποιος ξέρει;

    Αναρωτιέμαι αν εκεί στο ΚΚΕ ακόμα έχουν τόσο αρνητική θέση για τον Έκο όπως αυτές που άκουγα στην δεκαετία του 90.

  105. 105 Η αρνητική θέση οφειλόταν στο χωρίο από το «Εκκρεμές του Φουκώ» που λέει ότι όταν κοιμάσαι κάθε βράδυ με την Κρούπσκαγια γράφεις μαλακίες όπως το «Υλισμός και εμπειριοκριτικισμός» 🙂 . Θαρρώ είχα διαβάσει την κριτική στην «Επιστημονική Σκέψη» αλλά δεν μπόρεσα ποτέ να την ξαναβρώ αν και έψαξα σχολαστικά.

  106. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    28

  107. ΚΩΣΤΑΣ said

    Θέλω κι εγώ να εκφράσω τη θλίψη μου για τον χαμό του αγαπημένου μας Ντίνου Χριστιανόπουλου, αν και τον τελευταίο καιρό ήταν σχεδόν κλινικά νεκρός. Αφήνει δυσαναπλήρωτο κενό στα ελληνικά γράμματα και η Θεσσαλονίκη χάνει ένα παιδί της που την αγάπησε και την τίμησε. Αιωνία η μνήμη του.

    «Είναι το κείμενο, είμαι εγώ ο ίδιος, όλη η στάση ζωής μου. Ξέρω, είμαι στριμμένος. Πάντα ήμουν. Είμαι εναντίον της κάθε τιμητικής διάκρισης, απ’ όπου και αν προέρχεται. Δεν υπάρχει πιο χυδαία φιλοδοξία, απ’ το να θέλουμε να ξεχωρίζουμε. Αυτό το απαίσιο «υπείροχον έμμεναι άλλων», που μας άφησαν οι αρχαίοι».

  108. Theo said

    Ο Θεός να αναπαύσει τον Χριστιανόπουλο. Βασανίστηκε πολύ στη ζωή του.
    Κι εγώ προτιμώ τα δοκίμιά του, με τον μετρημένο, επιγραμματικό, σαρκαστικό και αυτοσαρκαστικό λόγο του, και το αυτοβιογραφικό του «Πίσω απ’ την Αγιά Σοφιά». (Το τομίδιο με τα δοκίμιά του από τις εκδόσεις «Μπιλιέτο» το έχω με αφιέρωσή του, αλλά δεν θα ήθελα να επεκταθώ περισσότερο σχετικά με τη γνωριμία μας.)

    Τον Έκο τον γνώρισα από το «Όνομα του ρόδου» στην αγγλική μετάφραση (μου το χάρισε κάποιος πριν κυκλοφορήσει η ελληνική). Διάβασα τα περισσότερα βιβλία του αλλά από τα υπόλοιπα με συγκίνησε μόνο ο «Μπαουντολίνο». Έχω και δυο ή τρεις τόμους των χρονογραφημάτων του (και του «Τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις» συμπεριλαμβανομένου), αλλά θα τα δω αύριο, που επιστρέφω οίκαδε. Απολαυστικά, με πολύ χιούμορ, απαυγάσματα μιας ακτινοβολούσας ευφυΐας.

  109. Γιάννης Κουβάτσος said

    Και τα «Πεζά ποιήματα» είναι πολύ καλά, για τους ίδιους λόγους…

    Ένας ευήθης μαλώνει τα δέντρα

    «Δε λέω, έχετε δίκιο. Όμως κι εσείς τι κάνατε ως τώρα για ν’ αποτρέψετε τις πυρκαγιές;
    Μήπως κινητοποιηθήκατε καθόλου;
    Μήπως δημιουργήσατε ομάδες πυρασφάλειας;
    Μήπως ελέγχετε τους ύποπτους που σας πλησιάζουν;
    Δεν καταλάβατε λοιπόν πως δε μπορείτε να αφήνεστε παθητικά στον οποιονδήποτε τυχόντα;
    Και πώς καταλογίζετε σε μας αδιαφορία, όταν εσείς όχι μόνο κοιμάστε όρθια αλλά μας λέτε από πάνω:
    «Μα τι θέλετε επιτέλους;
    Πώς κινητοποιείται ένα δέντρο;
    Τι άλλο μπορούμε να κάνουμε εκτός από λουλούδια και καρπούς;»

  110. sarant said

    108 Αρνήθηκε και το Κρατικό βραβείο το 2011 αν δεν κάνω λάθος -ο μοναδικός νομίζω.

  111. Alexis said

    Είχαμε και μία λεξιπλασία 🙂 από ρεπόρτερ της ΕΡΤ στο μεσημεριανό δελτίο ειδήσεων. Αναφερόμενος στα μέτρα για τον κορονοϊό είπε ότι «σε όσους παραβατούν θα επιβάλλεται πρόστιμο…»
    παραβατώ, παραβατούσα, παραβάτησα, θα παραβατήσω… κλπ.

  112. Γιάννης Κουβάτσος said

    108: Από το «Εναντίον»…Ας το βάλουμε ολόκληρο, αξίζει τον κόπο…

    Είμαι εναντίον της κάθε τιμητικής διάκρισης, απ΄ όπου και αν προέρχεται. Δεν υπάρχει πιο χυδαία φιλοδοξία, απ’ το να θέλουμε να ξεχωρίζουμε. Αυτό το απαίσιο «υπείροχον έμμεναι άλλων», που μας άφησαν οι αρχαίοι.

    Είμαι εναντίον των βραβείων, γιατί μειώνουν την αξιοπρέπεια του ανθρώπου. Βραβεύω σημαίνει αναγνωρίζω την αξία κάποιου κατώτερου μου -και κάποτε θα πρέπει να απαλλαγούμε από την συγκατάβαση των μεγάλων. Παίρνω βραβείο σημαίνει παραδέχομαι πνευματικά αφεντικά -και κάποτε θα πρέπει να διώξουμε τα αφεντικά από τη ζωή μας.

    Είμαι εναντίον των χρηματικών επιχορηγήσεων. Σιχαίνομαι τους φτωχοπρόδρομους που απλώνουν το χέρι τους για παραδάκι. Οι χορηγίες μεγαλώνουν την μανία μας για διακρίσεις και τη δίψα μας για λεφτά· ξεπουλάνε την ατομική ανεξαρτησία μας.

    Είμαι εναντίον των λογοτεχνικών συντάξεων. Προτιμώ να πεθάνω στην ψάθα, παρά να αρμέγω το υπουργείο -κι ας με άρμεξε το κράτος μια ολόκληρη ζωή. Γιατί να με ταΐζει το Δημόσιο επειδή έγραψα μερικά ποιήματα; Και γιατί να αφήσω το Κράτος να χωθεί ακόμη περισσότερο στη ζωή μου;

    Είμαι εναντίον των σχέσεων με το κράτος και βρίσκομαι σε διαρκή αντιδικία μαζί του. Ποτέ μου δεν πάτησα σε υπουργείο και το καυχιέμαι. Η μόνη μου εξάρτηση από το κράτος είναι η εφορεία, που με γδέρνει.

    Είμαι εναντίον των εφημερίδων. Χαντακώνουν αξίες, ανεβάζουν μηδαμινότητες, προβάλλουν ημετέρους, αποσιωπούν τους απροσκύνητους. Όλα τα μαγειρεύουν, όπως αυτές θέλουν. Δεξιές, αριστερές, κεντρώες -όλες το ίδιο σκατό.

    Είμαι εναντίον των κλικών. Προωθούν τους δικούς τους· τους άλλους, όλους τους θάβουν. Όποιοι δεν τους παραδέχονται, καρατομούνται. Κυριαρχούν οι γλύφτηδες και οι τζουτζέδες. Δεν έχω καμμιά αμφιβολία πως το μέλλον ανήκει στα σκουπίδια.

    Είμαι εναντίον των κουλτουριάρηδων. Όλα τ’ αμφισβήτησαν, εκτός από τις τρίχες τους. Τους έχω μάθει για καλά. Xαλνούν τον κόσμο με την κριτική τους. Όλους τους βγάζουν σκάρτους και πουλημένους. Και μόλις πάρουν το πτυχίο, αμέσως διορίζονται στα υπουργεία· από παντού βυζαίνουν και ο ιδεαλισμός τους ξεφουσκώνει μέσ’ στα βολέματα του κατεστημένου.

    Είμαι εναντίον κάθε ιδεολογίας, σε οποιαδήποτε απόχρωση και αν μας την πασέρνουν. Όσο πιο γοητευτικές και προοδευτικές είναι οι ιδέες, τόσο πιο τιποτένια ανθρωπάκια μπορεί να κρύβονται από πίσω τους. Όσο πιο όμορφα τα λόγια τους, τόσο πιο ύποπτα τα έργα τους. Όσο πιο υψηλοί οι στόχοι, τόσο πιο άνοστοι οι στίχοι.

    Είμαι, προπάντων, εναντίον κάθε ατομικής φιλοδοξίας, που καθημερινά μας οδηγεί σε μικρούς και μεγάλους συμβιβασμούς. Αν σήμερα κυριαρχούν παραγοντίσκοι και τσανάκια, δεν φταίει μόνο το κωλοχανείο· φταίνε και οι δικές μας παραχωρήσεις και αδυναμίες. Αν πιάστηκε η μέση του οδοκαθαριστή, φταίμε και εμείς που πετάμε το τσιγάρο μας στον δρόμο. Κι αν η λογοτεχνία μας κατάντησε σκάρτη, μήπως δεν φταίει και η δική μας σκαρταδούρα;…

    Περιοδικό «Διαγώνιος» (Τεύχος 1, Ιανουάριος-Απρίλιος, 1979)

  113. nwjsj said

    Νικοκύρη, μήπως αύριο ή καλύτερα την Κυριακή να δημοσιευτεί ένα αφιέρωμα στο Χριστιανόπουλο; Αν δεν έχει ήδη γίνει στο παρελθόν, νομίζω ότι θα ήταν άλλο ένα στολίδι για το ιστολόγιο κι ένας αξιοπρεπής αποχαιρετισμός, όπως ακριβώς του ταιριάζει.

    @ 63 – Leonicos
    Συγκλονιστική η ιστορία της γέννησης! Να είναι καλά οι άνθρωποι που βοήθησαν! Πόσες άλλες παρόμοιες σαν κι αν αυτήν να υπάρχουν ακόμα άραγε και πόσες άλλες ανείπωτες τραγωδίες…

  114. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @111. Δεν κάνεις λάθος, Νίκο, και είναι για γέλια αυτοί που σκέφτηκαν να του το απονείμουν αφού ήταν πασίγνωστη η θέση του για τα βραβεία…

  115. ΚΩΣΤΑΣ said

    111 Ναι, το αρνήθηκε, για μένα σημαντικός λόγος που ανέβασε την εκτίμησή μου στο πρόσωπό του πέρα από το ποιητικό και λοιπό του έργο.

    Κι ένα κολακευτικό του για σας τ’ς αριστεροί, με αστερίσκο βέβαια. 🙂

    ΚΑΤΑΤΡΕΓΜΕΝΟΙ
    Σαν τους αριστερούς σας αγαπώ, αδέρφια μου˙
    κι αυτοί κι εμείς διαρκώς κατατρεγμένοι:
    αυτοί για το ψωμί –εμείς για το κορμί,
    αυτοί για λευτεριά –εμείς για έρωτα, για μια ζωή δίχως φόβο και χλεύη.

    Σαν τους αριστερούς σας αγαπώ, αδέρφια μου,
    παρόλο που κι αυτοί μας κατατρέχουν.

  116. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @102. Τζί, ωραίο! Τέτοιες ιστορίες μας κρατάνε Εκεί.. [Εκείνο το γήπεδο του ΠΑΟΚ, όπου συνέρρεε προπολεμικά -και βάλε!- το προσφυγικό στοιχείο, βρίσκονταν στον χώρο όπου χτίστηκε η Θεολογική του ΑΠΘ]

  117. mitsos said

    @106
    Δεν θυμάμαι τέτοιο άρθρο στην Ε.Σ. ( οι τόμοι – είχα δέσει τα τεύχη – έπεσαν θύματα «ελάφρυνσης» στην τελευταία μετακόμιση ) ‘Ισως ήταν στην ΚΟΜΕΠ ( θύμα της προηγούμενης μετακόμισης )

    Δεν νομίζω όμως πως το μόνο πρόβλημα ήταν η χυδαία , παρεμπιπτόντως , επίθεση στον ΥκΕ του Λένιν που παραθέτεις απο το ΕτΦ μάλλον ευπρεπισμένη ( Κάπου είχε γράψει αναλυτικά τις διαφωνίες του με την θεωρια της αντανάκλασης )
    Υπήρρχαν πολλές ρωγμές που θεωρητικοποιήθηκαν
    Ριζοσπαστης 15.4.99
    «…Κατά συνέπεια ο Ουμπέρτο Εκο, που θεωρείται ένας από τους θεμελιωτές της Σημειωτικής, εκφράζει τη θεωρία της εκμετάλλευσης με σημειωτικούς όρους. Η Σημειωτική, λοιπόν, δεν αναιρεί τη Μαρξιστική Πολιτική Οικονομία….»

    https://www.rizospastis.gr/story.do?id=3768509

  118. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

  119. Γιάννης Κουβάτσος said

    116: Πολύ «ζεστός» ο αποχαιρετισμός από το ΚΚΕ ☺:
    «Έφυγε, σήμερα, ο Ντίνος Χριστιανόπουλος, σε ηλικία 89 χρόνων. Διακρίθηκε ως ποιητής, διηγηματογράφος, δοκιμιογράφος, μεταφραστής, λαογράφος, εκδότης και βιβλιοκριτικός».

    «Το Τμήμα Πολιτισμού της Κ.Ε του ΚΚΕ εκφράζει τα ειλικρινή του συλλυπητήρια στους οικείους του»
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.tanea.gr/2020/08/11/lifearts/i-politiki-igesia-apoxaireta-ton-ntino-xristianopoulo/amp/&ved=2ahUKEwjPpq_oipTrAhUVlFwKHSS-ABwQFjACegQIBxAC&usg=AOvVaw1U7vg_Mlifduijg5ffAwJK&ampcf=1

  120. BLOG_OTI_NANAI said

    103: Σοβαρά μιλάς; Ήταν εκεί;! Ε, τι να πω, η βλακεία δεν πάει στα βουνά… Ευχαριστώ πάντως!

  121. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    119
    «…ο Σαββόπουλος, με το «Τι να τα κάνω τα τραγούδια σας». Παρότι του τα παραχώρησα από αγάπη, ούτε ανέφερε το όνομά μου στον δίσκο ούτε και με πλήρωσε ποτέ, πράγμα που το θεωρώ ντροπή! Βέβαια, οι φίλοι μου στην Αθήνα εξαγριώθηκαν, τον έπιασαν και τον ανάγκασαν με το ζόρι ν’ αποσύρει τον δίσκο και να βγάλει καινούργιο με το όνομά μου. Πράγματι έγινε αυτό και φυσικά μου ζήτησε συγγνώμη – πάλι, όμως, δε μου έδωσε λεφτά! Τα οποία, μολονότι τα είχα ανάγκη, δεν με ένοιαζαν και τόσο. Είναι όμως μία απρέπεια όταν ο ένας εισπράττει και ο άλλος κάθεται… »
    Πηγή: http://www.lifo.gr

  122. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Θα επιβιώσει η ελληνική γλώσσα;

    ΝΤΙΝΟΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Η ελληνική γλώσσα, μωρό μου, ακολουθεί την ιστορική της τύχη. Κάποτε, στα ελληνιστικά χρόνια, ήταν παγκόσμια. Λίγο αργότερα, ως γλώσσα του Βυζαντίου, υποβιβάστηκε μεν, αλλά εξακολούθησε να είναι απλωμένη σ’ όλη τη Μικρά Ασία. Τώρα με την αγγλική, οι πιθανότητες της είναι πάρα πολύ μικρές. Στο δε μέλλον, ακόμα μικρότερες. Η γλώσσα σιγά σιγά θα λιγοστεύει από πλευράς αναγνωστών και ίσως στο τέλος χαθεί.
    Μα, αν χαθεί η γλώσσα, δεν θα αφανιστούμε και ως λαός;
    ΝΤΙΝΟΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κι αυτό είναι πιθανό. Αρκεί να το θελήσουν οι Αμερικλάνοι και να το πραγματοποιήσουν οι Τούρκοι. Μήπως δεν το είδαμε στις μέρες μας με την Κύπρο; Χάρη στη μεγαλοψυχία του Κίσινγκερ, μας άρπαξαν, αντί για όλο το νησί, μόνο το 50%. Παρόμοια σενάρια μας περιμένουν κι εμάς!
    http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=31808

  123. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    113 Ναι και το 2005, στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης, το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου διοργάνωσε εκδήλωση προς τιμήν του και εκείνος αρνήθηκε να παραλάβει την τιμητική πλακέτα.

  124. sarant said

    114 Καλή ιδέα, να δουμε αν θα προλάβω να φτιάξω κάτι.

  125. ΓΤ said

    123@
    Από το ίδιο λινκ, για την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, και την Κική Δημουλά

    Εχει αναπτυχθεί μια ολόκληρη μυθολογία γύρω από τη στιχουργό Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου που συνεργάστηκε και με τον Τσιτσάνη. Εσάς σας αρέσουν τα τραγούδια της;
    Ν.Χ.: Κατά τη γνώμη μου δεν πρόκειται για σοβαρή περίπτωση. Εχω διαβάσει και ποιήματα της και στιχουργήματά της και συμφωνώ απολύτως με τον Τσιτσάνη που τη χαρακτήριζε ελεεινή και απαράδεχτη.
    […]
    Για την Κική Δημουλά, που απολαμβάνει στις μέρες μας μεγάλες τιμές, τι πιστεύετε;
    Ν.Χ.: Την έχω παρακολουθήσει από πολύ νωρίς γιατί είμαστε συνομήλικοι κι έχω διαβάσει τουλάχιστον το μισό της έργο. Από τότε που απαρνήθηκε εντελώς τον Καβάφη γύρισε και έκανε μια άλλου είδους ποίηση. Την ποίηση του έξυπνου και του παράλογου, η οποία εν μέρει την ωφέλησε. Τώρα, τι θα επιβιώσει απ’ όλα αυτά, δεν ξέρω. Η Δημουλά μου φαίνεται ένα λαμπρό πυροτέχνημα, το οποίο όμως δεν θα ‘χει συνέχεια.

    Και τώρα κάτι σπέσιαλ από Χριστιανόπουλο
    (το πλήρες λινκ στο τέλος)

    Για Τσίπρα
    Πάντως για τον Τσίπρα λέγεται ότι θά’ναι ο επόμενος Πρωθυπουργός.

    Δεν τον ξέρω, αλλά μου φαίνεται χαμένο υποκείμενο. Δεν μου αρέσει, είναι ευμετάβολος, τη μια λέει το ένα, την άλλη το άλλο, δεν έχει σταθερότητα όπως η Παπαρήγα.

    Για Μίκη Θεοδωράκη
    Θα μπορούσε να σας έχει μελοποιήσει ο Μίκης Θεοδωράκης!

    Απαπα, δεν μου αρέσει! Βέβαια, ο Μίκης Θεοδωράκης ενθουσίασε τον Πατριάρχη, αλλά αυτά εγώ τα ακούω βερεσέ. Αυτός έχει μοναδικό σκοπό το συμφέρον του και πάντα κράταγε στην τσέπη του τα μισά λεφτά των συνεργατών του. Ε, μια, δυο, τρεις, κατάντησε αίσχος. Όχι, δεν μου αρέσει.

    Για Δημουλά
    […] Ε, δεν είναι; Βάλατε και τον εαυτό σας μέσα για να πείτε ότι είχατε να πείτε για τη Δημουλά.

    Ξέρεις τι παίρνει η Δημουλά, που δε θέλει ούτε να με δει; 9.000 ευρώ το μήνα, εκεί που 10.000 ευρώ παίρνει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Αυτοί είναι οι μισθοί των ακαδημαϊκών. Δε ντρέπεται να τα εισπράττει…

    Για το Άγιο Όρος
    Πείτε μου για το Άγιον Όρος. Η ζωή εκεί δεν είναι τόσο αγνή όσο λένε.

    Έμεινα σε πολλά μοναστήρια και είδα ότι, όντως, η ζωή δεν είναι τόσο αγνή. Δεν ξέρω, υπάρχουν αμαρτίες σε κυκλοφορία μεταξύ των καλογέρων. Δε ντρέπομαι να το πω, βρήκα και το βιβλίο κάποιου ηγουμένου, ο οποίος λέει τα εξής: »Οι καλόγεροι είναι όλοι υποκριτές, δυστυχώς. Δε βρήκα ούτε έναν καλόγερο που να μην είναι υποκριτής. Μία εξαίρεση υπάρχει και δεν είναι καλόγερος. Ένας ποιητής από τη Θεσσαλονίκη είναι»! Δεν είπε βέβαια το όνομα μου. Για να είμαι ακριβής, όταν πήγα στο Άγιον Όρος έφριξα.

    περισσότερα στο https://www.koutipandoras.gr/article/xristianopoulos-anekdoti-synentefxi-koutipandoras-boskoitis

  126. greggan193 said

    Reblogged στις THE BROOM.

  127. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    126
    Ήταν γνωστή τσούχτρα (κάπου το λέει και μόνος του-ή του το αποδίδουν μπροστά του σε κάποια συνέντευξη)
    Τους περιλαβαίνει όλους: Ελύτη, Σεφέρη,Καρούζο, Σαχτούρη

    Χριστιανόπουλος: Να χέσω το Νόμπελ του Σεφέρη και άλλα «τροπάρια» «Tεμπέλης ο Ελύτης».Ένας ποιητής για τo σινάφι του
    https://www.lifo.gr/now/culture/1492

  128. Pedis said

    # 128 – Καλά, τώρα, βγάζεις άκρη με τις απόψεις του κάθε καλλιτέχνη για το συνάφι του; Iσως ούτε και γενικότερα … Τ.π. το έργο τού καθενός ό,τι έχει να πει το λέει.

  129. leonicos said

    Eyxarist;v gia ta kal;a saw l;ogia

  130. dryhammer said

    128. > …βγάζεις άκρη με τις απόψεις του κάθε … για το συνάφι του; Iσως ούτε και γενικότερα …

    Καθώς προείπε…

    https://sarantakos.wordpress.com/2020/04/26/dryhammer-4/#comment-649270

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: