Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Πριν από 60 χρόνια: Ο Μποστ για τη δίκη του πιλότου του U2

Posted by sarant στο 21 Αυγούστου, 2020


Tο ιστολόγιο αγαπάει τον Μποστ και του έχει αφιερώσει αμέτρητα άρθρα, σε πολλά από τα οποία θυμόμαστε (οι παλιότεροι) ή γνωρίζουμε (οι νεότεροι) γεγονότα της πρόσφατης ιστορίας μέσα απο γελοιογραφίες του Μποστ. Στην αρχή, τα άρθρα αυτά είχαν γενικό τίτλο «Πριν από 50 χρόνια…», μετά «Πριν από 55 χρόνια…», αλλά τα χρόνια περνάνε και το ιστολόγιο συνεχίζει να εκπέμπει, οπότε πριν από δυο μήνες εγκαινιάσαμε μια νέα χρονολόγηση, τη σειρά «Πριν από 60 χρόνια» -το προηγούμενο, τρίτο, σκίτσο της σειράς είναι εδώ.

Πριν από 60 χρόνια είχαμε διπολικό κόσμο, υπήρχε Σοβιετική Ένωση με τον Νικήτα Χρουστσόφ και ΗΠΑ με Πρόεδρο τον Ντουάιτ Αϊζενχάουερ. Στην Ελλάδα είχαμε βασιλεία, πρωθυπουργό τον Κων. Καραμανλή και -κατ’ εξαίρεση- αξιωματική αντιπολίτευση την ΕΔΑ. Και ενώ οι αμερικανοσοβιετικές σχέσεις είχαν περάσει σε φάση εξομάλυνσης, ένα επεισόδιο ήρθε να τις ταράξει.

Την πρωτομαγιά του 1960 ένα αμερικανικό κατασκοπευτικό αεροσκάφος τύπου Λόκχιντ U-2 απογειώθηκε από τη βάση του Πεσαβάρ στο Πακιστάν με αποστολή να διασχίσει την ΕΣΣΔ φωτογραφίζοντας μυστικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Περίπου στα μισά της διαδρομής καταρρίφθηκε από σοβιετικό πύραυλο. Ο πιλότος, ο σμηναγός Γκάρι Πάουερς, χρησιμοποίησε το αλεξίπτωτό του και σώθηκε, αλλά συνελήφθη.

Στο επεισόδιο αυτό έχω αφιερώσει δυο άρθρα, βασισμένα σε ισάριθμα σκίτσα του Μποστ, το ένα φέτος τον Μάιο και το άλλο σε παλιότερο άρθρο.

Σήμερα τριτώνουν τα άρθρα, αφού το σκίτσο που θα παρουσιάσω σήμερα αφορά όχι πλέον την κατάρριψη καθαυτή του U-2 αλλά τη δίκη του πιλότου του. Δημοσιεύτηκε στην κεντρώα Ελευθερία, με την οποία συνεργαζόταν ο Μποστ από τις αρχές του 1960, σαν σήμερα πριν από 60 χρόνια, στις 21 Αυγούστου 1960:

Ο Μποστ παρουσιάζει λοιπόν τη Δίκη της Μόσχας, φανερό λογοπαίγνιο με τις Δίκες της Μόσχας της δεκαετίας του 1930. Τον Πάουερς τον δικάζει το… Ανώτατο Μετεωρολογικό Δικαστήριο -στην πραγματικότητα δικάστηκε από το στρατιωτικό τμήμα του Ανώτατου Δικαστηρίου της ΕΣΣΔ. Οι μετεωρολογικές αναφορές εξηγούνται από το ότι οι Αμερικανοί είχαν αρχικά ισχυριστεί ότι το αεροπλάνο δεν ήταν κατασκοπευτικό αλλά μετεωρολογικό.

Τη δίκη πράγματι την παρακολούθησαν οι οικείοι του Πάουερς, και μάλιστα περισσότεροι από όσους απεικονίζει δεξιά ο Μποστ, ενώ είχε και Αμερικανούς συνηγόρους.

Το πρωτότυπο της συγκεκριμένης γελοιογραφίας είναι, βέβαια, στον διάλογο που έχει… εκρωσιστεί στις καταλήξεις των λέξεων και έχει πολλή πλάκα (φτώχιεβιτς – ξενοδόχιεβιτς). Πιο πολύ μ’ αρέσει το τελευταίο δίστιχο:

Αυτά σκεφτόμουν στο κελί μου πίνων τη βότκα
πώς διαόλεφ μπλέξαμε και την πάθαμε χιότκα

Η έκφραση είναι «την πάθαμε χιώτικα», που ήταν γνωστή πριν απο 60 χρόνια αλλά δεν ξέρω σήμερα αν ακούγεται. Ας μας πει και η χιακή παροικία του ιστολογίου.

Η λεζάντα πάνω στο εδώλιο παραπέμπει και στο τραγούδι Κυπαρισσάκι του Μάνου Χατζιδάκι με τη Νανά Μούσχουρη, που είχε αποσπάσει πρώτο βραβείο στο πρόσφατο Φεστιβάλ τραγουδιού. Το αεροσκαφος του Πάουερς ήταν U-2 αλλά στον ελληνικό τύπο συνήθως αναφερόταν Ύψιλον-2, κάτι που έδωσε στον Μποστ τη λαβή για να κάνει τα λογοπαίγνια με το Υψηλό και το αψηλό κυπαρισσάκι.

Το κειμενο της μπορντούρας αναφέρεται στην αρχή στην κριτική που είχαν ασκήσει αμερικανικές εφημερίδες στον Πάουερς ότι δεν αυτοκτόνησε. Πράγματι, είχε ειδικό δηλητηριώδες χάπι αλλά ο Μποστ γράφει για βελόνα.

«Απωλέσας την βελόνην» όπως έγραψαν τα φύλλα
είναι γλυκιά η ζωή κι ο θάνατος ανατριχίλα.
Μου’χαν δώσει μια βελόνη εντός ειδικών καψούλων
αλλά χάσας την βελόνην έχασα και των μπουσούλων.
Η παρηκολούθησις των αέρων είναι υπόθεσις επιστημονική
και φροντίζουν διά τα σκάφη πολλοί φιλόλογοι εν Αμερική.
Τώρα ετοιμάζουν νέον, με πολλάς βελόνεις εις κάθε μέρος
και θα το ονομάσουν «Εξηνταβελόνην» διά να τιμηθεί και ο Μολιέρος.

Όπως είπαμε στο προηγούμενο ανάλογο άρθρο, ο Πάουερς δικάστηκε για κατασκοπεία και καταδικάστηκε στα τέλη του 1960 σε 10ετή φυλάκιση, αλλά το 1962 απελευθερώθηκε αφού έγινε ανταλλαγή του (στη γέφυρα του Βερολίνου, κατά το κλισέ) με σοβιετικό κατάσκοπο.

Στις ΗΠΑ η υποδοχή ήταν αρχικά ψυχρή. Συνέχισε να πετάει στον ιδιωτικό τομέα και βρήκε τον θάνατο το 1977, στα 49 του χρόνια, όταν έπεσε το ελικόπτερο τηλεοπτικού σταθμού που πιλοτάριζε. Γλίτωσε από τα δύσκολα και σκόνταψε στα εύκολα…

 

117 Σχόλια προς “Πριν από 60 χρόνια: Ο Μποστ για τη δίκη του πιλότου του U2”

  1. Babis said

    Πρώτος !
    Πάντα ήθελα να το πω.

  2. Babis said

    Σκευωρία, η μαρμάγκα μου κρατάει το σχόλιο μέχρι να βρεθεί κάποιος εκ των αγαπημένων του ιστολόγιου να πάρει την πρωτιά.

  3. Σίγουρα στα προηγούμενα σχετικά σκίτσα έχουμε αναφέρει την ωραία ταινία του Σπίλμπεργκ για τον Πάουερς και την ανταλλαγή του με τον Ρούντολφ Άμπελ (άλλη μορφή κι αυτός!).
    Ο Φλαμαριών που φέρεται να έδωσε το όνομά του στο αεροσκάφος (κατά την επιγραφή στο εδώλιο) είναι Γάλλος αστρονόμος του προπερασμένου αιώνα, συγγραφέας μιας πολύ δημοφιλούς «Λαϊκής Αστρονομίας». Κάπου είχα διαβάσει ότι ο Σκαρίμπας (που άγνωστο γιατί τον είχε άχτι, όπως και σχεδόν όλους τους συνανθρώπους του…) τον αποκαλούσε Σαχλαμαριών.

  4. Αιμ said

    Κι όμως, λάμπεις Μπάμπη μου !

  5. #0
    O Γκάρυ Πάουερς κρατούσε νόμισμα με καρφίτσα ποτισμένη σε δηλητήριο, όχι χάπι αυτοκτονίας. Τουλάχιστον αυτό λέγεται σήμερα (και προφανώς και τότε, για να το αναφέρει ο Μποστ)

  6. loukretia50 said

    Ένα άρθρο για την υπόθεση για όσους θέλουν λεπτομέρειες.
    Αναφέρονται σχετικά ντοκουμέντα καθώς και η ταινία Bridge of spies:

    Washington Post
    The true story behind the U2 shoot-down in “Bridge of Spies”

    https://www.washingtonpost.com/news/checkpoint/wp/2015/10/19/the-true-story-behind-the-u2-shoot-down-in-bridge-of-spies/

  7. Costas X said

    Καλημέρα !

    U2 και Vertigo, όχι του αεροπλάνου, του αγαπημένου Ιρλανδικού συγκροτήματος !

  8. Costas X said

    Γιατί άραγε δεν δούλεψε το link ;

  9. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    2 Ποια μαρμάγκα;

    5 Μάλλον θα έχεις δίκιο

    3 Καλό αυτό για τον Σκαρίμπα

  10. Με το καλό και στα 70 χρόνια!

  11. Το ξαναπέτυχα γκουγκλάροντας σε μια τοπική εφημερίδα της γενέτειράς του: υπόγραφε (και) ως «αστροφυσικός, ανώτερος του Σαχλαμαριών».
    Εδώ ο γνήσιος: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%B1%CE%BC%CE%AF%CE%B3_%CE%A6%CE%BB%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%B1%CF%81%CE%B9%CF%8C%CE%BD

  12. Γς said

    Καλημέρα

    Κι εκείνες τις ημέρες, να και το χάπι, το αντισυλληπτικόν!

    [η έγκριση από FDA των ΗΠΑ]

    Οι Ισραηλινοί βάζουν σε ένα μπαούλο τον Αϊχμαν στην Αργεντινή καιν τον πάνε στο Τελ Αβίβ για να τον δικάσουν. Τον απαγχόνισαν τελικά.

    Οπως και τον Μεντερές οι Τούρκοι μετά απ το Στρατιωτικό πραξικόπημα που έγινε εκείνες τις ημέρες.

    Η Ντόλτσε Βίτα του Φελίνι αλλά και το Ποτέ την Κυριακή στις Κάννες

  13. dryhammer said

    Την έκφραση «την πάθαμε χιώτικα» την είχα ακούσει πριν από χρόνια (εκτός Χίου. Εδώ, προφανώς, δεν λέγεται) αλλά από τότε δεν την ξανάκουσα και δεν γνωρίζω κι από πού προήλθε. [Ελπίζω να μην πέσω σε κανένα Νατσουλισμό]

  14. Καλημέρα
    Όχι, δεν μπορούν να πουν οι Χιώτες του ιστολογίου για το αν λέγεται το «την πάθαμε χιώτικα». Αυτοί δεν θα το πουν, γιατί ακόμα κι αν το χρησιμοποιήσουν θα είναι κυριολεξία. Ενώ σαφώς μπορούν να πουν οι Μυτιληνιοί. Που το χρησιμοποιούμε μεταφορικά! Και την πάθαμε σαν Χιώτες, λέμε. Τώρα, μη με ρωτήσετε για ποια ηλικία. Μεγαλούτσικοι.

  15. dryhammer said

    Μαμά του αεροπόρου η Πάουερ με το ηλεκτρικό ρεύμα και τα τραμ της Αθήνας που αντικαταστάθηκαν από (την σύζυγο) Τρόλλεϋ

  16. «Η σήζιγος αφτού Τρόλλεϋ» 😀 😀 (Μπάρμπαρα τη λέγαν τη γυναίκα)

  17. 15 Α, σωστά! Τώρα τόπιασα κι εγώ 🙂

  18. dryhammer said

    15. Τεκμηρίωση (λέμε τώρα)
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%AC%CE%BF%CF%85%CE%B5%CF%81

  19. 13 Εμ, τάπα γω (αλλά μέχρι να τα γράψω…). Σιγά μη λέγεται εκεί. Αλλά ούτε κι εγώ ξέρω κάποια ιστορία για πάθημα.
    Η Χιος χρησιμοποιείται παροιμιακά σε διάφορες εκφράσεις:
    Το κολοκύθι το πήγαν στη Χιο και το φέραν κα δεν εκρύωσε (ναι, με αύξηση)
    Χιώτικο λάδι (καλής ποιότητας!!!)
    Το «σαντους Χιώτες» (δυο δυο) είναι πανελλαδικό

  20. loukretia50 said

    19. Εδώ αναφέρεται η γνωστή «ιστορία, αλλά δεν είναι οι Χιώτες που την έπαθαν !

    Μιλήτενε Χιώτικα?
    https://myrovoloschios.gr/%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82-%CE%BF%CE%B4%CE%B7%CE%B3%CF%8C%CF%82/%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%AE%CF%84%CE%B5%CE%BD%CE%B5-%CF%87%CE%B9%CF%8E%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%B1/

    «Τρεις πραματευτάδες Χιώτες, παρουσιαστήκανε στον Όθωνα το βασιλέα. Αφού είπανε το ’να και τ’ άλλο…, ο βασιλέας που μόνη γλώσσα του είχε να μιλεί τις ελληνικούρες, που είχε πρωτομάθει από το Φίλιππο Ιωάννου, γυρίζει στον έναν από τους τρεις Χιώτες… και ρωτάει:
    – «Πώς προχωρεί το εμπόριον;» «Κεσάτια, Μεγαλειότατε» λέει ο Χιώτης.
    O Όθωνας απορεί. Πρώτη φορά ακούει αυτή τη λέξη. Κοιτάζει αυτόν που μίλησε στα μάτια και ξαναρωτάει:
    -«Tι σημαίνει η λέξη «κεσάτια»;
    O Χιώτης απορεί κι αυτός, μα ο άλλος Χιώτης, πιο έξυπνος, πετιέται κι απαντάει:
    -«∆εν έχει νταραβέρι, Μεγαλειότατε»…
    O βασιλέας, με την ίδια πάντα σοβαρότη του, γυρίζει και σ’ αυτόν: -«Και η λέξις νταραβέρι τι σημαίνει;»
    Mα ώσπου ν’ απαντήσει ο δεύτερος, ο τρίτος Χιώτης δεν αργεί και λέει:
    -«Αλισβερίσι, Μεγαλειότατε!».
    O βασιλέας δεν έκαμε άλλο ρώτημα. Και φύγαν οι τρεις φίλοι χαρούμενοι που φωτίσανε το βασιλέα.»

    Γιάννη Βλαχογιάννη, Ο βασιλιάς φωτίστηκε, 1904

    ΥΓ Θα το ξανακοιτάξω το θέμα , και στην ανάγκη…

  21. loukretia50 said

    Και υπογράφει …Μποστώφ !

  22. Γιάννης Κουβάτσος said

    Άκου του άσκησαν κριτική οι αμερικάνικες φυλλάδες, επειδή δεν αυτοκτόνησε! Τι εύκολο που είναι να απαιτείς από τους άλλους να κάνουν το «καθήκον» τους και να υποστούν τις ακραίες συνέπειες κι ας είσαι εσύ ένα καρεκλόβιο παπαγαλάκι, που κινδυνεύει μόνο από τις βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος και της καφεποσίας.

  23. sarant said

    14 Καλα λες!

    17 Κι εγώ τώρα το πρόσεξα!

    22 Ηρωισμός με ξένα κόλλυβα.

  24. LandS said

    13, 14

    Μα από τότε που είχε πέσει πολύ κουνούπι στη Χίο και οι κάτοικοι είχαν απελπιστεί. Λέγεται λοιπόν ότι από ένα Κεφαλονίτικο καράβι κάποιοι γέμισαν μερικά τσουβάλια άμμο και τα μοσχοπούλησαν για …εντομοκτόνο. Δεν έδωσαν όμως οδηγίες χρήσης και όταν σαλπάρανε οι Χιώτες τους φώναξαν να τους πουν πως δουλεύει το φάρμακο. Οι Κεφαλονίτες, με τον τηλεβόα, τους είπαν να πιάνουν ένα ένα τα έντομα και, αφού τους ανοίξουν το στόμα, να τους δίνουν ένα σπυρί.
    Αυτή και άλλες τέτοιες ιστορίες για τη δήθεν αφέλεια των Χιωτών άκουγα μικρός (δεν φταίω εγώ ο πατέρας μου έκανε κακές παρέες) από διάφορους Κεφαλονίτες, της Κεφαλονιάς, του Ληξουριού, της Πάτρας, της Διασποράς και από άλλους που τις είχαν ακούσει από Κεφαλονίτες.
    Έτσι, μη με κατηγορήσετε για Νατσουλισμό αλλά μάλλον για Νατσουλατισμό.

  25. LandS said

    20

    Ρε συ Λου αυτό το παίζουμε χρόνια τώρα κοντά στον Δεκαπενταύγουστο.

  26. Παναγιώτης Κ. said

    @22. «ένα καρεκλόβιο παπαγαλάκι, που κινδυνεύει μόνο από τις βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος και της καφεποσίας».
    Πάρα πολύ ωραίο!

  27. Παναγιώτης Κ. said

    @2. Έξυπνο!
    Και… διαμαρτυρόμενος, και πρώτος και οιονεί πρώτος αν δεν…ήσουν πρώτος. 🙂

  28. Παναγιώτης Κ. said

    Τι γίνεται με την WP; Γιατί δεν βγάζει τα…κίτρινα κεφαλάκια και τα αφήνει τετράγωνα;
    Ή μήπως κάτι συμβαίνει με το δικό μου PC.

  29. 28 το δεύτερο…

  30. Γς said

    Δυο μέρες πριν την κατάρριψη του U2 το Τόγκο αποκτά την ανεξαρτησία του από τη Γαλλία.

    Η χώρα μας εκπροσωπείται διπλωματικώς στη Δημοκρατία του Τόγκο, μέσω παράλληλης διαπίστευσης, από την ελληνική Πρεσβεία Αμπούτζα (Νιγηρία). Επίσης, η Πρεσβεία του Τόγκο στο Παρίσι είναι παράλληλα διαπιστευμένη στην Ελλάδα.

    Μέσω Αμπούτζα και Παρισίων. Χιλιάδες χιλιόμετρα.

    Οι Τουρκοι όμως! Προχτες ήταν εκεί Νταβούτογλου .
    Και πρεσβείες και συνεργασίες και win-win etc

    https://www.aa.com.tr/en/africa/turkey-to-open-embassy-in-togo-foreign-minister/1916792

  31. Παναγιώτης Κ. said

    Σκαρίμπας και 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση.
    Να (ξανα)διαβάσουμε τα βιβλία του, «το 21 και η αλήθεια».

  32. Παναγιώτης Κ. said

    @29. Μήπως επειδή δουλεύω με τα widows 7 που έπαψαν να υποστηρίζονται;

  33. loukretia50 said

    25. Παρντόν!
    Δηλαδή καλύτερα να αυτοσχεδιάσω?
    Άλλο που δε θέλω!

  34. Αγγελος said

    «Το σχόλιό μου περιμένει έγκριση»;;; Μήπως εβαλα λάθος ηλεκτρονική διεύθυνση; Λίκνους πάντως δεν είχε!

  35. spiridione said

    Τους στίχους αυτούς τους τραγουδούσε και ο Γκιωνάκης στα Κίτρινα γάντια.

  36. nikiplos said

    Ακόμη κι αν οι νησιώτες μεταξύ τους έχουν στερεότυπα (πχ οι Ναξιώτες οι βλάχοι των κυκλάδων και τέτοια), έχω την εντύπωση πως η σφαγή της Χίου, με τον εξανδραποδισμό του πληθυσμού της, αν μη τι άλλο κάποιο κατάλοιπο θα άφησε στον προφορικό λόγο.

  37. Γιάννης Ιατρού said

    30:

  38. LandS said

    37
    Δεν θα λεγόταν όμως σκωπτικά.

  39. spiridione said

    13 Η φράση είναι πολύ παλιά, καταγράφεται στον Βάλνερ (17ος αιώνας)
    https://books.google.gr/books?id=z0AlBgAAQBAJ&pg=PA123&dq=%CF%87%CE%B9%CF%8E%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%B1+%CE%AD%CF%80%CE%B1%CE%B8%CE%BF%CE%BD&hl=el&sa=X&ved=2ahUKEwizrMbe9avrAhXFqaQKHcwkC8EQ6AEwAXoECAIQAg#v=onepage&q=%CF%87%CE%B9%CF%8E%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%B1%20%CE%AD%CF%80%CE%B1%CE%B8%CE%BF%CE%BD&f=false

    Δεν ξέρω τι λέει ο Πολίτης επ’ αυτού. Κυκλοφορούν διάφορες ιστορίες στο ίντερνετ, κάποιες είναι σόκιν.

  40. spiridione said

    39. Συλλογή Βάρνερ. Βάλνερ ήταν άλλος 🙂

  41. LandS said

    Το 38 στο 36.
    Για το 37, αν δεν αλλάξει και αυτό μέχρι να ολοκληρώσω.(Το σχόλιο εννοώ Γς, σεμνά)

    Ίσως να γίνεται αυτό από τη στάση προσευχής. Πέντε φορές την ημέρα. Αλλά κάτσε δεν βγάζει τα παπούτσια του για να γονατίσει στο χαλάκι; Συνέχεια στο δρόμο του συμβαίνει;

  42. Αγγελος said

    Η αφέλεια / ευήθεια των Χιωτών είναι παροιμιώδης, αβάσιμα βέβαια. Ίσως γιατί λόγω του προνομιακού προ επαναστατικού καθεστώτος του νησιού ήταν απόλεμοι. Το ότι πάνε δυο-δυο υποτίθεται ότι είναι για να φυλάει καθένας τον άλλον από τις βλακείες του. Απορώ πώς δεν ανέφερε κανείς ακόμα την ιστορία με το σαπούνι που άφριζε. Την έκφραση «την πάθαμε χιώτικα» την ξέρω κι εγώ, δεν την ένιωθα μάλιστα για πεπαλαιωμένη.

  43. sarant said

    34 Απελευθερώθηκε

    39 Ο Πολίτης στο Χ; Δεν είναι προσπελάσιμος.

  44. dryhammer said

    23 (22). Έτσι κι εδώ διάφοροι …μάχοι δεν ωρύονται για να πάνε άλλοι να σκοτώσουν και να σκοτωθούν …τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι; Συνήθως εσχατόγηροι, άριστοι , ακάπνως καβατζωμένοι κλπ που την είδαν …Τυρταίοι.
    [Ενοικιάζονται – πωλούνται φορητές Θερμοπύλες για το σαλόνι, το μπαλκόνι, την πλατεία. Δεκτές και πιστωτικές κάρτες]

  45. 39/43β Λέει: της τόκαμε Χιώτικα: fefellit ei
    42 «Αφρίζεις ξεαφρίζεις, τον παρά μου έδωσα θα σε φάω διω» (του το πουλήσαν για τυρί)

  46. dryhammer said

    45β. Στα καθιαυτού Χιώτικα «Φρίντζεις, ξεφρίντζεις, το μπαρά μου ήδωκα, να σε φάω θώ» ή «Ίντα φρίντζεις και ξεφρίντζεις κλπ κλπ»
    [Μην εμπιστεύεστε το σαπούνι Μασσαλίας. Μετά μπορεί να βρωμάτε τυριές]

  47. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κατά μία άλλη εκδοχή η εξυπνάδα και η προνοητικότητα των Χιωτών είναι η αιτία που «πάνε δυο-δυο»:
    «Χιώτες λοιπόν πολύ νωρίς, ίσως από δικές τους εμπειρικές παρατηρήσεις εφάρμοσαν έναν από τους βασικότερους κανόνες σε κάθε διαπραγμάτευση. Σύμφωνα με αυτόν το κάθε μέρος πρέπει να αποτελείται από δύο τουλάχιστον μέλη από τα οποία όμως μόνο το ένα έχει τον πρώτο λόγο. Τα άλλο απλώς παρακολουθεί, κρίνει και υποστηρίζει. Και αυτό γιατί το πρόσωπο που έχει τον πρώτο ρόλο, λογικό έναι ότι δεν είναι σε θέση να παρακολουθεί, να θυμάται όλα όσα χρειάζεται, και να σταθμίζει κάθε στοιχείο της, ώστε να μπορεί να αντιδρά ανάλογα. Χρειάζεται ακόμα ο δεύτερος για ψυχολογική υποστήριξη σε περίπτωση που το κλίμα της συνάντησης είναι αρνητικό αλλά και για μάρτυρας έναντι των εντολέων τους, ώστε να αποκλειστεί ότι έγινε κάτι που δεν έπρεπε. Οι Χιώτες λοιπόν πήγαιναν ανά δύο στις σχετικές συναντήσεις.
    Οι άλλοι βεβαίως εντόπισαν την τακτική αυτή των Χίων, αλλά προφανώς δεν αντιλήφτηκαν τη σημασία της ή δεν έδωσαν το βάρος που της άρμοζε. Ίσως να την θεώρησαν μιαν ακόμα πονηριά ή και ιδιορρυθμία τους, άξια μόνο υποτιμητικού και γεμάτου υπονοούμενα σχολιασμού.»
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://chiosopinion.wordpress.com/2016/03/15/%25CE%25B3%25CE%25B9%25CE%25B1%25CF%2584%25CE%25AF-%25CE%25BB%25CE%25AD%25CE%25BD%25CE%25B5-%25CF%258C%25CF%2584%25CE%25B9-%25CE%25BF%25CE%25B9-%25CF%2587%25CE%25B9%25CF%258E%25CF%2584%25CE%25B5%25CF%2582-%25CF%2580%25CE%25AC%25CE%25BD%25CE%25B5-%25CE%25B4%25CF%2585%25CE%25BF-%25CE%25B4%25CF%2585%25CE%25BF/amp/&ved=2ahUKEwigqsONiKzrAhUqUBUIHUavDx4QFjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw1lVgBQIWFUl2yC2ex7ogik&ampcf=1

  48. Πουλ-πουλ said

    24.
    Κάτι ανάλογο χρησιμοποιούσε ο Σπαθάρης στο έργο: «Ο Καραγκιόζης στο δικαστήριο». Πάνε τον Καραγκιόζη κατηγορούμενο, γιατί πουλούσε μάπα φάρμακο για τους κοριούς. Ιδού ο διάλογος του κατηγορούμενου με τον πρόεδρο:

    -Το φαρμακό μου ήταν σωστό, αλλά αυτοί δεν εξετέλεσαν τη συνταγή μου.
    -Και τι έλεγε η συνταγή σου;
    -Η συνταγή μου έλεγε να πιάνουν έναν-έναν κοριό, να του ανοίγουν το στόμα, να του ρίχνουν το φάρμακο μέσα, να ψοφάει.

  49. loukretia50 said

    Δηλαδή δεν ισχύει αυτό που έμαθα στο σχολείο, ότι οι Τούρκοι όταν συναντούσαν κάποιον Χιώτη μόνο του στις ερημιές τον υποχρέωναν να τους κουβαλήσει στην πλάτη κι έτσι περπατούσαν δυο-δυό, ώστε ο ένας να φορτώνεται τον άλλο μόλις εμφανιζόταν επίδοξος αναβάτης?
    Ή εμείς οι στεριανοί έχουμε μεγάλη φαντασία?

  50. loukretia50 said

    ουπς! τώρα άνοιξε το λινκ του Γιάννη!

  51. dryhammer said

    49. Αυτή την εκδοχή ήξερα κι εγώ.
    Αλλά μέχρι τώρα κανείς δεν λέει γιατί την πάθανε (πάθαμε) χιώτικα.

  52. Γιάννης Κουβάτσος said

    Υπάρχουν και κάποιες εκδοχές, γουστόζικες και σόκιν, που συνδέουν τις δύο φράσεις.
    «Τούτη την φράση την έκαμαν βίωμα οι Χιώτες γιατί κάποτε την έπαθαν Χιώτικα… Πολύ διαδεδομένο είναι το παρακάτω ανέκδοτο: Κάποτε ένας Χιώτης λαδέμπορας, γνωστός για την τσιγκουνιά του, γύριζε από χωριό σε χωριό με το γαϊδουράκι του φορτωμένο με δύο ασκιά λάδι. Εκεί πού διαλαλούσε το εμπόρευμά του, τον πλησίασε κάποιος και τού είπε ν’ ανοίξει τ’ ασκιά για να δοκιμάσει την ποιότητα τού λαδιού. Ο Χιώτης, νομίζοντας πώς ό άλλος ενδιαφερόταν πράγματι για το λάδι, άνοιξε και τα δύο ασκιά. Μα καθώς αυτός κρατούσε τα ασκιά, ό άλλος βρήκε την ευκαιρία πού ήθελε. Χωρίς να χάσει καιρό ξεβράκωσε τον Χιώτη και τού έκανε την δουλειά… Από τότε οι Χιώτες πάνε δύο-δύο.
    Μιά άλλη εκδοχή λέει, πώς όταν ό Χιώτης άνοιξε τ’ ασκί, ό άλλος μ’ ένα σουγιά, σκόπιμα φυσικά, άνοιξε στο ασκί μιά τρύπα. Ο Χιώτης τότε με το ένα χέρι κρατούσε το στόμα τού ασκιού και τ’ άλλο το έβαλε στην τρύπα, για να μη χυθεί το λάδι. Κι όταν ό φερόμενος σαν αγοραστής τον ξεβράκωσε, ό Χιώτης προτίμησε να την πάθει… παρά να αφήσει το λάδι να χυθεί.
    Τούτες τις εκδοχές μου τις αφηγήθηκε ό δικηγόρος Ν. Χαλκιάς από την Χίο.»
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.e-istoria.com/om12.html&ved=2ahUKEwiooOS0j6zrAhWVXhUIHRnbCB8QFjABegQIARAB&usg=AOvVaw0SYNRfPhN4K0Jm61nGgIAZ&cshid=1598007200158

  53. ΚΩΣΤΑΣ said

    52 Τα απασχολημένα χέρια… και το πάθημα του Χιώτη.

    Ιστορία από τη μεσσηνιακή Μάνη. Βοσκός κατηγορείται ότι βίασε βοσκοπούλα σε μια ρεματιά, όταν αυτή προσπαθούσε να διαβεί το ποταμάκι. Στη δίκη που ακολούθησε τέθηκε και το θέμα αν η κοπέλα αντέδρασε ώστε να αποφύγει το βιασμό. Οπότε πετάχτηκε αυθόρμητα μάρτυρας κατηγορίας κατά του βοσκού και είπε:

    Το ποτάμι ήταν βαθύ
    κι η κοπέλα μοναχή
    Ε! τί να κάνει;
    το φουστάνι να κρατεί
    ή τον μπούστσο να αμποδεί:

    και ακούστηκε ο Πρόεδρος να σιγομουρμουρίζει: Σαν να τά ‘θελε ξεκο καλιάρα! 😜

  54. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Το ιστολόγιο αγαπάει τον Μποστ (..και εμείς! πάρα πολύ!..) και ο Μποστ ανταποδίδει: 🙂

    Το Λουξεμβούργον, κράτος δυτικό
    είναι το ισχυρότερον του κόσμου μετά το Μονακό. [..]
    Ενούμενα τα δύο κε με το Λιχνενστάιν το γείτων,
    ημπορούν να εξαπολύσουν ένα Πανκόσμιον Πόλεμον τρίτον [..]

  55. Ποδηλάτης said

    Σημειώνω μια αβλεψία, που πνίγει μια υποχθόνια ομοιοκαταληξία.
    Όχι:
    Τώρα ετοιμάζουν νέον, με πολλάς βελόνας εις κάθε μέρος
    και θα το ονομάσουν «Εξηνταβελόνην» διά να τιμηθεί και ο Μολιέρος.
    Αλλά:
    Τώρα ετοιμάζουν νέον, με πολλάς βελόνΕΙς εις κάθε μέρος
    και θα το ονομάσουν «ΕξηνταβελόνηΣ» διά να τιμηθεί και ο Μολιέρος.

  56. BLOG_OTI_NANAI said

    Η παροιμία σε επιστολές 1822 και 1824. Οι Χιώτες πιθανόν αντιμετωπίζονταν κάπως σαν τους Πόντιους αργότερα:

  57. Avonidas said

    Καλησπέρα.

    #54. «Ενούμενα τα δύο κε με το Λιχνενστάιν το γείτων,
    ημπορούν να εξαπολύσουν ένα Πανκόσμιον Πόλεμον τρίτον»

    Εγώ θα έγραφα «Λύχνεστάιν», έτσι για την πλάκα. Και «Πόλεμον τρίτων», είναι ωραία απόδοση του proxy war 😉

  58. Γιάννης Ιατρού said

    39: Όλα γίνονται 🙂

  59. … Η έκφραση είναι
    «την πάθαμε χιώτικα», …
    δεν ξέρω σήμερα αν ακούγεται. Ας μας πει και η
    χιακή παροικία …

    Εποχιακή έκφραση, μάλλον

  60. Γιάννης Ιατρού said

    44: Dry [Ενοικιάζονται – πωλούνται φορητές Θερμοπύλες για το σαλόνι, το μπαλκόνι, την πλατεία. Δεκτές και πιστωτικές κάρτες]
    Νομίζω ξεκάθαρα φταίει ο Λεωνίδας που έκανε αντίσταση στις Θερμοπύλες, αφού οι Πέρσες έκαναν αυτό που όλοι ήξεραν ότι θα έκαναν: Εγκληματικά αντίποινα κι έκαψαν όλη την Αθήνα μετά…
    Ο Λεωνίδας ευθύνεται!

  61. 3, … Ο Φλαμαριών … είναι Γάλλος αστρονόμος …
    ο Σκαρίμπας … άγνωστο γιατί τον είχε άχτι, …

    Ίσως ο Σκαρίμπας αισθανόταν μειονεκτικά
    στον ίσκιο Φλαμουριών
    και ανάλογης γκλαμουριάς

  62. … κριτική … στον Πάουερς ότι δεν αυτοκτόνησε. Πράγματι, είχε ειδικό
    δηλητηριώδες χάπι …
    και βρήκε τον θάνατο το 1977, στα 49 του χρόνια, όταν
    έπεσε το ελικόπτερο … που πιλοτάριζε. …

    Δεν τού έμελλε
    χάπι εντ

  63. 32, … widows 7 που έπαψαν να υποστηρίζονται …

    Είτε επίτηδες είτε εκ παραδρομής, εξαιρετικό!

  64. spiridione said

    45.
    39/43β Λέει: της τόκαμε Χιώτικα: fefellit ei

    Αυτό είναι του Βάρνερ. Παραπέμπει ο Πολίτης από κάτω στα δικά του λήμματα – Χιώτης, χιώτικα – αλλά αυτά όπως λέει ο Νικοκύρης δεν είναι προσπελάσιμα.

  65. 37,
    He is certainly the sole proprietor,
    και ποτέ δεν ξέρεις:

  66. spiridione said

    … προς δόξαν του ελληνικού κράτους (κατά τη Νικοκύρειο ατάκα).

  67. 60, … έκαψαν όλη την Αθήνα μετά…
    Ο Λεωνίδας ευθύνεται! …

    Προσπαθεί, έκτοτε, να εξιλεωθεί.

  68. Τον Πάουερς τον δείχνει να απολογείται με το
    μετέωρο βλέμμα του σμηναγού.

  69. spiridione said

    51. Όπως λέει και ο Άγγελος παραπάνω, ήταν παροιμιώδης η αφέλειά τους. Εδώ ένα απόσπασμα από την Ιστορία της Χίου του Γ. Ζολώτα (1923). Η αφέλεια λέει κληρονομήθηκε παρά των υψηλών προγόνων 🙂

    Αλλά και τρίτος τις παράγων, ουχ ήττον σπουδαίος διά την πρόοδον και ευδοκίμησιν του ανθρώπου χαρακτηρίζει τον χιακόν χαρακτήρα: η ευθυμία. Η ευθυμία αύτη, ή κάλλιον η αισιοδοξία του Χίου, απαραίτητον εφόδιον του θέλοντος να προοδεύση ανθρώπου, παρηρμηνεύθη συχνά υπό των άλλων Ελλήνων κατά τε την αρχαιότητα και κατά τους εγγύς προς ημάς χρόνους, εξ ού δύναταί τις να είπη ότι διετέλεσαν έχοντες δι’ όλου του ιστορικού αυτών βίου τον αυτόν αμετάβλητον χαρακτήρα, αφού αι περί αυτών κρίσεις είνε αι αυταί και διά τους παλαιοτάτους εκείνους Χίους και διά τους σημερινούς. «Εύθυμοι και ευτράπελοι οι Χίοι και εις τα σπουδαιότατα» λέγει ο Κοραής. Η παροιμιώδης φράσις χῖος γέλως, ο φανερώνων τρόπον τινά ευθυμίαν ακράτητον των παλαιών χίων, η ιδιότης εκείνη της παλαιάς πηγής της Χίου, ήτις εμώραινε εν ηδύτητι τους πίνοντας εξ αυτής, η νεωτέρα παροιμία διά της Βένιας το νερό (1), η γενική πεποίθησις καθ’ ην ο πιών το χιακόν ύδωρ υφίσταται βαθμόν τινά μέθης (2) και άλλαι παροιμίαι χαρακτηριστικαί ημέτεραι και ξέναι, διαπιστούσι τον αυτόν εύθυμον αδιαπτώτως χαρακτήρα των Χίων, αλλά και φανερώνουσιν αυτόν μετέχοντα υπερτέρας τινός δόσεως φιλοσοφίας και αδόλου χρησιμωτάτης αφελείας (3), ην εκληρονόμησαν ασφαλώς παρά των υψηλών προγόνων των Αρίστωνος, Θεοκρίτου και Ίωνος.
    https://lexilogia.gr/forum/showthread.php?12909-%CE%93%CE%B9%CE%B1%CF%84%CE%AF-%CF%80%CE%AC%CE%BD%CE%B5-%CE%B4%CF%85%CE%BF-%CE%B4%CF%85%CE%BF-%CE%BF%CE%B9-%CE%A7%CE%B9%CF%8E%CF%84%CE%B5%CF%82/page2

  70. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Είναι, νομίζω, προφανές ότι γίνονταν αυτό που λέει παραπάνω ο BLOG_OTI_NANAI. Φαίνεται πως οι Χιώτες αντιμετωπίζονταν από τους λοιπούς Έλληνες κάπως σαν τους Πόντιους στα (λεγόμενα) Ποντιακά ανέκδοτα. Οτιδήποτε στραβό και παράξενο σχετίζονταν χαριτωμενολογικά με τους Χιώτες, χωρίς αυτό να συνέβαινε πραγματικά.. (Πέστε ό,τι θέλετε για τους Χιώτες, αφήστε όμως απ’ έξω τον Αρχάγγελο του μπουζουκιού- τον Μανώλη.. 🙂 )

  71. geobartz said

    «Δημοσιεύτηκε στην κεντρώα Ελευθερία, με την οποία συνεργαζόταν ο Μποστ από τις αρχές του 1960»

    # Και, πρωτίστως, ΜΗΤΣΟΤΑΚΙΚΗ, βεβαίως-βεβαίως!

  72. Γς said

    70:

    >Πέστε ό,τι θέλετε για τους Χιώτες, αφήστε όμως απ’ έξω τον Αρχάγγελο του μπουζουκιού- τον Μανώλη..

    Κι όχι μόνο…

  73. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    55 Σωστός, διορθώνω

    56 Αρχείο Μαυροκορδάτου τα πρώτα;

    58 Γιάννη, αυτό υποθέτω ότι είναι Βάρνερ, μέσα στη συλλογή Πολίτη, στην εισαγωγή κάποιου τόμου. Διότι το Χ του Πολίτη δεν έχει εκδοθεί.

  74. 18 κ σχετ

    Το 1928 (πρώτο χρόνο της βενιζελικής τετραετίας) ήταν πρόσφατη ακόμα η ανάληψη της εκμετάλλευσης των Τροχιοδρόμων από την Αγγλική Εταιρεία Πάουερ εντ Τράξιον. (Ο κόσμος, πολύ προσφυώς είχε «εξελληνίσει» το δεύτερο σκέλος του ονόματος της εταιρείας και την έλεγε «Πάουερ αρπάξιον«). Πριν ακόμα ξεσπάσει η οικονομική κρίση του 1929, η Πάουερ άνοιξε μέτωπο εναντίον του προσωπικού της απ’ τη μιά και εναντίον του επιβατικού κοινού, απ’ την άλλη.

    Βασίλη Α. Νεφελούδη Αχτίνα Θ. Αναμνήσεις 1930-1940 Εκδ. Ολκός, 1974

    Επιστρέφω στο στερούμενο διαδικτύου ερημητήριό μου.

  75. BLOG_OTI_NANAI said

    73γ: Σωστά!

  76. Γιάννης Ιατρού said

    73 γ: Νίκο, να, είναι του Βάρνερ, αυτό που δίνει ο Σπύρος στον σύνδεσμο του #39. Κι ο σύνδεσμος αυτός δεν είναι προσπελάσιμος, τουλάχιστον έτσι το αναφέρει σ΄εμένα εδώ.

  77. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    «Αυτά σκεφτόμουν στο κελί μου πίνων τη βότκα
    πώς διαόλεφ μπλέξαμε και την πάθαμε χιότκα.»

    Γιατί οι …ανορθογραφίες, Νικοκύρη; 🙂

    Και δύο απορίες:
    – Γιατί βάζει …χιτλερικό μουστάκι στον Πάουερς; (ενώ σε φωτογραφίες της εποχής δεν φαίνεται κάτι τέτοιο.)
    [Λίκνο με ενδιαφέρον φωτογραφικό αρχείο είχε βάλει το(;) Κιγκέρι στο προηγούμενο σχετικό άρθρο]. https://sarantakos.wordpress.com/2020/05/22/mpost60/#comment-654890

    – Τι θέλει να πει με το «… ἐβλογήθην ἀπό τόν Ἀρχιεπίσκοπον κέ τόν Πριμᾶτον»; Δεν μπορεί νά’ναι ξεκρέμαστο.

  78. Alexis said

    #60: Όπως άλλωστε αναφέρει και ο μέγας Ηρόδοτος, πριν από τη μάχη των Θερμοπυλών ο Εφιάλτης κυκλοφορούσε στο ελληνικό στρατόπεδο φωνάζοντας «οι Πέρσες είναι φίλοι μας» αλλά κανείς δεν του έδινε σημασία…

  79. aerosol said

    Η ιστορία του U2 είναι συναρπαστική. Ξεκίνησε ως πρόγραμμα υπό την εποπτεία της CIA. Για να αποφευχθούν διπλωματικά επεισόδια, στην αρχή δοκιμάστηκαν μόνο ξένοι πιλότοι: 7 Έλληνες κι ένας Πολωνός! Οι δυο από τους Έλληνες πέρασαν την εκπαίδευση και πέταξαν μ’ αυτό, αλλά η περιορισμένη εμπειρία τους σε σύγχρονα αεροσκάφη τελικά οδήγησε στο να κοπούν από το πρόγραμμα.
    Στην αρχή υπήρχε η εκτίμηση πως τα Σοβιετικά ραντάρ δεν μπορούσαν να ανιχνεύσουν το αεροσκάφος -κάτι που σύντομα αποδείχτηκε εσφαλμένο. Όμως φάνηκε πως δεν μπορούσε να καταρριφθεί, καθώς πολλές φορές εντοπίστηκε, μα κανένα αεροσκάφος δεν μπορούσε να το πλήξει σε αυτό το ύψος.

    Παρά τα όποια κακεντρεχή σχόλια, οι πιλότοι δεν είχαν εντολή να αυτοκτονήσουν αν συλληφθούν. Είχαν εντολή να πουν όσα ήξεραν (καθώς ήξεραν λίγα για την κάθε αποστολή και τα υπόλοιπα κρίθηκε πως έτσι κι αλλιώς οι Σοβιετικοί μπορούσαν να τα καταλάβουν). Επιπλέον, δεν πίστευαν πως μπορούσε να επιβιώσει πιλότος από πιθανή κατάρριψη στα 25 χιλιόμετρα ύψος! Από ιδιαίτερη τύχη καταρρίφθηκε το αεροπλάνο και σώθηκε ο πιλότος. Οι ΗΠΑ απάντησαν αμέσως με τα έτοιμα ψευδή σενάρια: δήθεν μετεωρολογικό αεροσκάφος της ΝΑΣΑ που από ατύχημα βρέθηκε πάνω από την ΕΣΣΔ λόγω αναίσθητου πιλότου. Οι Σοβιετικοί για μέρες τους έκρυβαν πως είχαν τον πιλότο και πως είχε παραδεχτεί την κατασκοπευτική φύση της πτήσης.

    Ο Πάουερς πάντως έκρυψε όσα μπορούσε και τελικά οι ανώτεροί του θεώρησαν πως φέρθηκε άψογα. Ήταν εξαιρετικός πιλότος και η τελευταία του πτήση αποδείχτηκε φονική διότι έμεινε από καύσιμα εξαιτίας ενός προβληματικού μετρητή καυσίμου -αλλά μάλλον και γιατί στην αναγκαστική του προσγείωση σε ένα ξέφωτο έστριψε για να αποφύγει μια ομάδα εφήβων που έπαιζαν μπέηζμπολ. Τελικά συνετρίβη μόλις 45 μέτρα μακριά τους.

    #70
    Ο Μανώλης Χιώτης έχει δεχτεί κι αυτός τις μουσικολογικές κριτικές του. Αρκετοί δεν εκτιμούν το ότι πήρε το ρεμπέτικο και του άλλαξε τα φώτα για να το φέρει στα σαλόνια. Αν και δεν πιστεύω πως, ακόμα κι απ ‘αυτούς, αμφισβητείται το συνθετικό ταλέντο του. Σίγουρα δεν μειώνει κανείς την δεξιοτεχνία του. Υπάρχει θρύλος που θέλει τον Τζίμι Χέντριξ θαυμαστή του Χιώτη, να αναφέρεται σ’ αυτόν ως τον καλύτερο σε χορδές στον κόσμο -κάτι που θεωρώ μύθευμα, καθώς δεν έχω εντοπίσει πουθενά τέτοιο σχόλιο. Όμως είναι αλήθεια πως ο μακαρίτης Ρόρυ Γκάλαχερ ήξερε το παίξιμο του Χιώτη, ήταν εντυπωσιασμένος από ττην δεξιοτεχνία του, και είχε αγοράσει και μπουζούκι εμπνευσμένος απ’ αυτόν.

  80. Γιάννης Ιατρού said

    78: Α μπράβο. Κι εγώ τον θυμάμαι τον κιρατά τον Ευρίδημο! Κι αναρωτιέμαι Αλέξη, μπορεί ο Ξέρξης να μην γνώριζε την Ανοπαία Ατραπό και χρειάστηκε ένας Εφιάλτης να του την υποδείξει, τον Ιησού όμως τον γνώριζαν οι πάντες. Προς τι λοιπόν η αναγκαιότητα του προδότη Ιούδα; Εδώ σε θέλω κλπ. κλπ. 🙄

  81. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @57. Πάντως, τα περί Λουξεμβούργων και των άλλων είναι του Μπόστ. Όχι δικά μου! 🙂
    @79β. Υπάρχει ένα συμβάν (με τον Χέντριξ) αλλά η τελική διογκωμένη ιστορία που κυκλοφορεί νομίζω πως είναι μύθος.. Εν πάση περιπτώσει, ο Μ. Χιώτης πανθομολογούμενα ήταν βιρτουόζος του μπουζουκιού..

  82. Theo said

    @79, 81:

    Βιρτουόζος, ξεβιρτουόζος ο Χιώτης, δεν θέλω να τον ακούω. Μπαστάρδεψε το ρεμπέτικο, για να γλεντάν οι μαυραγορίτες κι οι νεόπλουτοι με τα χρυσά δόντια, τα χρυσά δαχτυλίδια και τα μουστάκια-ποντικοουρές.
    Από τη λιτότητα του προπολεμικού ρεμπέτικου, που εξέφραζε τον πόνο και τον νταλκά των περιθωριακών, μας έφερε στο τάχαμου αρχοντορεμπέτικο για τους λεφτάδες και το φολκλόρ/λαϊκό για τους τουρίστες του Greek mousaka και tzatziki 😦

  83. Γιάννης Κουβάτσος said

    «ο Εφιάλτης κυκλοφορούσε στο ελληνικό στρατόπεδο φωνάζοντας «οι Πέρσες είναι φίλοι μας» αλλά κανείς δεν του έδινε σημασία…»
    Σωστά, Αλέξη, ως προς την ουσία αλλά, ως συνήθως, ο Ηρόδοτος δεν μπορεί χωρίς ανακρίβειες: η αλήθεια είναι πως ο Εφιάλτης διέδιδε την προπαγάνδα του μέσω ενός ελληνικού τηλεοπτικού καναλιού (ναι, οι Έλληνες είχαν εφεύρει από τότε την τηλεόραση, αλλά μας το κρύβουν και αυτό), το οποίο λειτουργεί ακόμα κάνοντας ακριβώς την ίδια δουλειά. Για τις υπηρεσίες του, ο Εφιάλτης ανταμείφθηκε με μια θέση στο ψηφοδέλτιο του κόμματος των ολιγαρχικών.

  84. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @82. Το ρεμπέτικο, Theo, δεν είναι μαγαζί που όποιος θέλει μπαίνει και όποιος θέλει βγαίνει. Έχει την εποχή του, τις κοινωνικές και μουσικές του συνιστώσες και το κλίμα του. Ο Χιώτης ΔΕΝ ήταν ρεμπέτης, αλλά πέρασε από την (μουσική) γειτονιά τους, πήρε ό,τι ήταν να πάρει και έφτιαξε το δικό του ύφος. Κι εμένα μ’ ανατριχιάζει η ιδέα του «αρχοντορεμπέτικου» αλλά ό,τι κι αν λέμε, έγραψε υπέροχα τραγούδια που τα αγάπησαν οι Έλληνες. Και βέβαια, έπαιξε κι ενορχήστρωσε αριστουργήματα του Θεοδωράκη. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που δεν αμφισβητήθηκε από κανέναν ήταν η δεξιοτεχνία του στο μπουζούκι. Ήταν ο Ένας!

  85. dryhammer said

    Εδώ και ένα πρόσφατο περιστατικό όπου οι Χιώτες έμποροι την έπαθαν χιώτικα

    https://www.alithia.gr/koinonia/tilefonikes-apates-se-varos-afelon-katastimatarhon

  86. Theo said

    @84:
    Να έχει το δικό του ύφος, με γεια του και χαρά του!
    Αλλά αυτό το «αρχοντορεμπέτικό» του να ταξινομείται με τα αριστουργήματα των Βαμβακάρη, Παγιουμτζή, του Παπαϊωάννου, Γκόγκου, κλπ, με το άλλο ήθος και το ύφος τους, δεν το αντέχω 😡

  87. Γνωστός σχολιαστής said

    Τυχαίνει να έχω το Β΄ Τόμο των «Παροιμιών» του Νικολάου Πολίτη. «Της τόκαμε χιώτικα» σημαίνει «την εξαπάτησε» γιατί οι Χιώτες είχαν τη φήμη ότι είναι μεγάλοι απατεώνες.

    Σχετική είναι η ονομασία «Τα Χιώτικα», την οποία είχαν βγάλει οι Έλληνες φαντάροι που αποβιβάστηκαν το Μάη του 1919 στη Σμύρνη, στην «Τρούμπα» της Σμύρνης, τη συνοικία με τα μπορντέλα της κακιάς ώρας. Η «Τρούμπα» της Σμύρνης βρισκόταν στο συνοικισμό του Αγίου Κωνσταντίνου με την ομώνυμη οδό να θυμίζει την οδό Φυλής της Αθήνας.

    Για τα θρυλικά «Χιώτικα» της Σμύρνης γράφει ο αυτόπτης μάρτυρας Π. Φατσέας: (https://tinyurl.com/y69mmggl)

    «Χιώτικα! Χιώτικα! Χιώτικα! Γιατί τα βγάλανε Χιώτικα, μάρτυς μου ο Θεός δεν ξέρω. Για να είμαι τίμιος και ειλικρινής, μιά φορά, μία και μοναδική φορά στη ζωή μου, πήγα κι εγώ στα Χιώτικα, μα έχασα κάθε ιδέα και δεν ξαναπάτησα. Βρωμιά από υπερμαγγανικόν κάλιον (το περμαγκανάντ) και μουχλίλα που χτυπούσε τη μύτη όταν έμπαινες μέσα…»

    Το γιατί οι φαντάροι είχαν βγάλει «Χιώτικα» την «Τρούμπα» της Σμύρνης, είναι ηλίου φαεινότερο: Διότι τελικά απεδείχθη ότι οι μαστρωποί που τους πήγαν στα «Χιώτικα» τους εξαπάτησαν όπως συνήθιζαν να εξαπατούν οι Χιώτες

  88. dryhammer said

    Πριν το ρίξει στα λάτιν κλπ ο Χιώτης έγραψε κι αυτό:
    [Εδώ από ένα παίχτη εντελώς αντιΧιώτικα]

  89. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @86. Νομίζω πως κανένας στοιχειωδώς ενημερωμένος δεν θα ταξινομούσε τα τραγούδια του Χιώτη με αυτά των συνθετών που αναφέρεις. (Εντελώς διαφορετικές κατηγορίες!). Αλλά κάτι «Ηλιοβασιλέματα», «Πασατέμπος», «Περασμένες μου αγάπες», «Λαός Και Κολωνάκι», «Θεσσαλονίκη» κλπ, κλπ, κλπ αγαπήθηκαν, τραγουδήθηκαν (και τραγουδιούνται ακόμη!) και πέρασαν οριστικά στην Ιστορία του Ελληνικού Τραγουδιού.. [Επανακαμβάνω: Κι εμένα μου σηκώνεται η τρίχα με τον όρο «αρχοντορεμπέτικο» 🙂 🙂 }

  90. sarant said

    88 Και πριν και μετά. Και προπολεμικά έχει απίθανα, και η Παράξενη κοπέλα είναι του 1950.

  91. Alexis said

    Αυτό το «αφρίζει ξαφρίζει εγώ σε πλήρωσα και θα σε φάω» το έλεγε κι η μάνα μου, όχι με Χιώτη αλλά με Αρμένη.
    Δεν είμαι βέβαιος αλλά νομίζω ότι οι Πόντιοι είχαν τους Αρμένηδες ως τους αφελείς στα ανέκδοτα.

  92. dryhammer said

    Οι της ηπειρωτικής Ελλάδας είχαν τους Χιώτες για αφελείς κι οι Χιώτες τους Βρονταδούσους (από τον Βροντάδο / τους Βροντάδες την κωμόπολη βόρεια της πόλης της Χίου*). Αργότερα οι αφελείς έγιναν οι Πόντιοι. Αυτοί (κι άλλοι) με τη σειρά τους είχαν για αφελείς τους Αρμένηδες. Οι Αρμένηδες ποιους είχαν; Να μπαίνει μια σειρά επιτέλους…

    ————–
    * Οι παλιοί Βρονταδούσοι έμεναν στα πιο ψηλά, ενώ τα παράλια του Βροντάδου εποικίστηκαν από (τσοπάνους κυρίως) που κατέβηκαν από χωριά. Οπότε τους θεωρούσαν άξεστους και βλάκες. [Επίσης στα ψηλά ήταν οι «παλιοί» εφοπλιστές -του Λονδίνου του 19ου αι., ενώ παραθαλάσσια έχτισαν οι «νεόπλουτοι» – της Ν. Υόρκης κυρίως μετά τον ΒΠΠ]

  93. ΓΤ said

    Λεωνίδας Μπαλαφάρας
    https://dailymedia.com.gr/media/mediaplus/3745/tha-peftoyme-san-ta-kotopoyla-i-apisteyti-anartisi-toy-leonida-mpalafa-gia-tis-maskes-kai-ton-mpil-gkeits-pic.html

  94. Γιάννης Κουβάτσος said

    Τι Ρότσιλντ και Ροκφέλερ, ρε Μπαλάφα; Σε ποιον αιώνα ζεις; Σόρος λέμε σήμερα. 😂

  95. Avonidas said

    #93. Μπαλαφαριά με όλη τη σημασία της λέξεως.

  96. Alexis said

    #93,94: Βρε αφήστε με να δω μπαλίτσα, μη με κολάζετε με τον κάθε παπάρα. 🙂

  97. Γιάννης Κουβάτσος said

    Κάποτε οι άνθρωποι αγωνίζονταν κατά των Γερμανών, κατά της χούντας…Τώρα αγωνίζονται κατά της μάσκας και των εμβολίων. Το πάνθεον των ηρώων εμπλουτίζεται συνεχώς: Λέλα Καραγιάννη, Αλέκος Παναγούλης, Λεωνίδας Μπαλάφας…Το ‘χει αυτή η γης να γεννάει παλικάρια.

  98. Γιάννης Κουβάτσος said

    96: Μας αποβλακώνουν με την μπάλα οι ροτσιλνταίοι και μας φοράνε μάσκες και τσιπάκια. Αχ!

  99. Χαρούλα said

    Να ρωτήσω κάτι;
    Η Ευρυδίκη άραγε ξέρει ότι μας επισκέπτεται ;;;;

  100. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @97. Γιάννη, ο Μπαλάφας φταίει ή αυτοί που ασχολούνται και διαδίδουν τις παντελώς ανάξιες λόγου δηλώσεις παντελώς αγνώστων και ασημάντων ατόμων;

  101. Γιάννης Κουβάτσος said

    100: Γιώργο, ο τύπος είναι γνωστός τραγουδιστής του έντεχνου και καλά τραγουδιού με τον ψαγμένο και καλά στίχο. Έχει κοινό που τον παίρνει στα σοβαρά, κακώς βέβαια.

  102. ΣΠ said

    94
    Και γράφει λάθος τον Rockefeller.

  103. Γιάννης Κουβάτσος said

    102: Γιατί, το «εν ονόματι» τι σου λέει…

  104. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @101. Πρώτη φορά τον ακούω!.. 🙂

  105. Γιάννης Κουβάτσος said

    104: https://youtu.be/IsgfeZ6w9wM

  106. sarant said

    Κάτι θα φταίει που χαζεύουν όλοι οι τραγουδιστές -τα ντεσιμπέλ ίσως.

  107. loukretia50 said

    106, Μπα! τι να πουν κι οι Βρονταδούσοι (σχ.92) με το ρουκετοπόλεμο!
    Εκτός αν…

  108. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    «Την έπαθα Χιώτικη» λέμε. Την πάτησα. Αλλά τί ήταν το πρωταρχικό περιστατικό, δεν το μάθαμε ποτέ και μάλλον ούτε σήμερα 🙂 .
    Οι Χιώτες δυο δυο, μου κάνει από τη μια ως ευφυία (έξυπνο να έχεις παρέα που σε σώζει στη δυσκολία-πόσες φορές το λέμε μ΄αυτήν την έννοια) κι από την άλλη (μια κάποια) δηλία που δεν πάνε μόνοι. Όχι βλακεία.

    93, Μπαλάφρων

    106, η καραντίνα έχει θύματα 😦 .

  109. Πυραυλόσκαγια
    ήταν
    σκάγια για πύραυλο;

  110. gpoint said

    και μένα οι φατσούλες έγιναν τετραγωνάκια και δεν ξεστραβώνομαι να δω αν ήταν γελαστές ή γελασμένες. Τώρα για ποιά γουίντοουζ χρησιμοποιώ θα σας γεάσω, κάποια πριν πάρουμε τους ολυμπιακούς αγώνες, νομίζω.

    # 98

    Ελα ρε Γιαννάκη, εσύ στον Δώνη πίστεψες, οι Ροτσιλδέοι σου φταίνε ;

    (κι απ ‘ του χρόνου πάπαλα και στο μπάσκετ- να θυμάσαι πως στο είχα πεί προ διετίας-τριετίας και να προσεύχεσαι ! )

  111. Γιάννης Ιατρού said

    108: …η καραντίνα έχει θύματα… 😂👍🤗✌🎶

  112. Γιάννης Ιατρού said

    110: Ο πειρατής και μετέπειτα πρώτος Δόγης της Γένοβας μετά της θυγατρός του Αμέλιας είναι καθ΄οδόν Γιώργο 🙂

  113. Γς said

    112:

    >μετά της θυγατρός του Αμέλιας

    Αμέλια Έρχαρτ κάπου στον Ειρηνικό

    Amelie Lens. The Tunnel

    Κι η Amélie στο πιάνο

  114. Γς said

    Μπαλαφρώνων συνέχεια:

    Εβαλα κι εγώ χτες στο ΦΒ ένα

    «Προσοχή μανούλες !

    Εχουμε γεμίσει μικροψώληδες»

    για να τους πω ότι δεν είναι μόνο η μάσκα που δεν επιτρέπει στα παιδιά να αναπνέουν σωστά, αλλά και η χρήση πάνας που δεν επιτρέπει στο τσουτσούνι τους να αναπτυχθεί σωστά

    και μου βάλανε πάγο κάτι κυράτσες 😦

  115. Γιάννης Κουβάτσος said

    110:Το οποίο σκουλήκι…Μια ζωή στην κοσμάρα σου. Σε σύγκριση με σένα, ο Μπαλάφας είναι καθηγητής Λογικής.

  116. sarant said

    108 Δεν τον είχα ακούσει, τον άκουσα, δεν είναι κακός, κρίμα.

  117. 92,
    Τώρα θυμήθηκα ιστορία για Βρονταδούσους σε παλιό σχόλιο και τα επόμενά του

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: