Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ο σταυρός του Σταύρου

Posted by sarant στο 14 Σεπτεμβρίου, 2020


Του Σταυρού είναι σήμερα, μεγάλη γιορτή της Ορθοδοξίας για όσους πιστεύουν. Του Σταυρού, αλλά και του Σταύρου, όπως και της Σταυρούλας, που γιορτάζουν σήμερα. Στο ιστολόγιο συνηθίζουμε να δημοσιεύουμε άρθρα, αφιερωμένα σε ονόματα, τη μέρα της γιορτής τους, και με τον καιρό έχουμε καλύψει τα περισσότερα διαδεδομένα αντρικά και γυναικεία ονόματα -τη Μαρία και την Άννα, τον Δημήτρη και τη Δήμητρα, τον Γιάννη, τον Γιώργο, τον Νίκο, τον Κώστα και την Ελένη, τον Στέλιο και τη Στέλλα, τον Χρίστο (ή Χρήστο) και την Κατερίνα. Από τα λιγότερο συχνά έχουμε αφιερώσει άρθρο στον Σπύρο και στον Θανάση και παλιότερα στον Θωμά και στον Στέφανο. Τελευταίο τέτοιο άρθρο ήταν, πριν από 6-7 μήνες, για τον Χαράλαμπο, εκτός αν έχω ξεχάσει κανένα.

Πέρυσι η μέρα του Σταυρού έπεφτε Σάββατο και τα μεζεδάκια της ημέρας τα είχα πει «Σταυρομεζεδάκια» και αστόχαστα υποσχέθηκα του χρόνου να βάλω άρθρο για τον Σταύρο, οπότε φέτος ο φίλος μας ο Σταύρος το υπενθύμισε έγκαιρα και καίρια, την πρώτη του μήνα, και κατάφερα να το θυμηθώ, οπότε έρχομαι να εκπληρώσω την υπόσχεση με τούτο το άρθρο.

Ο Σταύρος είναι όνομα μέσης συχνότητας. Σύμφωνα με μια μελέτη, βρισκεται στην 22η θέση των αντρικών ονομάτων. Με αξιοσημείωτη αντιστοιχία, η Σταυρούλα βρίσκεται στην 23η των γυναικείων -αλλά στη γενική κατάταξη η Σταυρούλα βρίσκεται αρκετές θέσεις πιο πάνω από τον Σταύρο (33η έναντι 58ης). Δεν έχω υπόψη μου μελέτες που να δείχνουν τοπική κατανομή των ονομάτων κι έτσι δεν ξέρω να σας πω αν σε ποια περιοχή έχει το όνομα πολύ αυξημένη συχνότητα -ίσως στη Μακεδονία.

Ο Σταύρος και η Σταυρούλα βεβαίως, ετυμολογούνται από τον σταυρό -φυσικά τον σταυρό του Ιησού Χριστού, με ανέβασμα του τόνου, που ήταν καθιερωμένο τα χρονια εκείνα για να μη συμπίπτει το όνομα με την κοινή λέξη (λαμπρός-Λάμπρος, ξανθός-Ξάνθος, χρηστός-Χρήστος, φαιδρός-Φαίδρος κτλ.) Όσο για την ετυμολογία του σταυρού, όσο κι αν φαίνεται απίθανο τόσα χρόνια ΔΕΝ έχουμε γράψει άρθρο για το θέμα. Το 2015 είχα γράψει ότι το θέμα είναι τεράστιο και ακόμα δεν έχω βρει το θάρρος να καταπιαστώ -πέρασαν κι άλλα πέντε χρόνια και δεν το βρήκα.

Ο Σταύρος έχει δυο χαρακτηριστικά που μειώνουν την έκταση του άρθρου. Το ένα είναι πως δεν έχει αντίστοιχα σε άλλες γλώσσες. Όχι μόνο στις δυτικές, αλλά ούτε καν στις γλώσσες της ορθόδοξης ανατολικής Ευρώπης.

Εδώ να κάνω μια παρένθεση ετυμολογική που δεν αφορά και τόσο τον Σταύρο αλλά ίσως τον σταυρό. Ψάχνοντας να δω αν ο Σταύρος έχει αντίστοιχα στις ορθόδοξες χώρες (δεν βρήκα) ειδα ότι στα τούρκικα istavrit είναι οικογένεια ψαριών, Trachurus με την επίσημη ορολογία, που και στα ρωσικά λέγονται σταβρίδι, και που είναι στα ελληνικά τα σαβρίδια, που τα γράφουμε σαυρίδια επειδή τα συνδέουμε με κάποιο ψάρι αρχαιο που λεγόταν σαύρος (από τη σαύρα) ενώ τα λέμε και σαφρίδια παρετυμολογικά από τον αφρό.

Όμως δεν μπορεί να είπαν οι Τούρκοι ισταβρίτ τυχαία το ψάρι, ούτε οι Ρώσοι σταβρίδι. Άρα, λέω με το φτωχό μου το μυαλό, δεν αποκλείεται να λέγονταν σταυρίδια τα σαυρίδια σε κάποια στιγμή και σε κάποια περιοχή. Δεν το έχω δει πουθενά, αλλά μου φαίνεται εύλογο.

Το δεύτερο χαρακτηριστικό του Σταύρου είναι πως δεν έχει και πολλά χαϊδευτικά. Υπάρχουν τα Σταυρής, Σταυράκης, Σταύρακας, αλλά είναι σπάνια -και ουσιαστικά μεγαλώνουν το όνομα. Με δισύλλαβο όνομα η ανάγκη υποκορισμού (που υπήρχε επί αιώνες, αν και τις τελευταίες δεκαετίες έχει ατονήσει) είναι μειωμένη. Η Σταυρούλα βεβαίως γίνεται Ρούλα και Βούλα, ίσως και άλλα. Πάντως, και ο Σταύρος πότε πότε γίνεται Ρούλης, ενώ υπάρχει και το ηπειρώτικο Τσάβος, που σώζεται και ως επώνυμο.

Υπήρχε κι ένας αυτοκράτορας του Βυζαντίου, ονόματι όχι Σταύρος αλλά Σταυράκιος, γιος του Νικηφόρου Α’ με τον οποίο συμβασίλεψε για οχτώ χρόνια. Θα γιορτάζει κι αυτός σήμερα, όπως επίσης και τα κάπως συχνότερα Σταυριανός και Σταυριανή.

Με το γκουγκλοδιασημόμετρο, ο διασημότερος Σταύρος είναι ο Νιάρχος, που με το ΚΠΙΣΝ εξασφάλισε υστεροφημία. Εγω θα έβαζα τον Ξαρχάκο ή τον Ζουμπουλάκη ή τον Κουγιουμτζή. Ο Σταύρος Θεοδωράκης του Ποταμιού κυριάρχησε τα προηγούμενα χρόνια (όπου παραλίγο να εκτοπίσει και τον Μίκη από τον θρόνο του διασημότερου Θεοδωράκη) αλλά δεν ακούγεται και τόσο πλέον. Με το ίδιο γκουγκλοδιασημόμετρο, η διασημότερη Σταυρούλα είναι η σκακίστρια Σταυρούλα Τσολακίδου, με πολλές διεθνείς διακρίσεις.

Ο Σταύρακας του Καραγκιόζη είναι μάλλον φαιδρό πρόσωπο, παλικαράς και κουτσαβάκης αλλά τις τρώει στο τέλος. Υπάρχει και επώνυμο Σταύρακας, όπως βέβαια και Σταυράκης, και Σταυρίδης, Σταυρόπουλος, Σταύρου, κτλ. Υπάρχει και επώνυμο Σταύρος. Όπως και τα περισσότερα επώνυμα που είναι ίδια με υπαρκτό βαφτιστικό όνομα (πχ Δημήτρης, Μιχάλης) είναι συχνό σε περιοχές αρβανιτών (πχ Μαρκόπουλο Αττικής) αν και βλέπω πως συχνότερο είναι στην Ελάτεια και στη Ρεντίνα που δεν τα ξέρω για αρβανιτοχώρια.

Αλλά και στη φρασεολογία μας  δεν υπάρχει Σταύρος. Αυτό είναι λίγο περίεργο διότι το όνομα έχει εύκολη ομοιοκαταληξία. Με την ευκαιρία, να απαθανατίσω ένα σχολικό στιχούργημα από μια φιλική παρέα:

Ο πίνακας στο φόντο μαύρος
δίπλα ο φίλος μου ο Σταύρος
κι εγώ στη μοναξιά μου λάβρος
στοχάστηκα να γράψω ποίημα ….

Η μόνη σταυρική παροιμία, ακριβέστερα όχι παροιμία αλλά παροιμιώδης φράση, είναι νεότερη, και τη χρωστάμε στον Σαββόπουλο -εννοώ το «με λένε Σταύρο και κυρ Σταύρο και αφέντη τσουτσουλομύτη» για τον καυχησιάρη κότσιφα που τελικά απέμεινε μόνο Σταύρος.

Δεν ξέρω αν σ’ αυτόν τον έκπτωτο Σταύρο απαντάει το τραγούδι του Χατζηνάσιου, για τον Σταύρο με τα άσπρα, που «ούτε καρδιές κατάχτησε ούτε και πήρε κάστρα» αλλά μου αρέσει πολύ και θα τελειώσω με αυτό.

 

229 Σχόλια προς “Ο σταυρός του Σταύρου”

  1. Γς said

    Καλημέρα

    Του Σταυρού σήμερα

    κι εγώ πως θυμήθηκα τον Εθνάρχη;

  2. Γς said

    1:

    που κατέβαζε σταυρούς και Παναγίες

    [απ το σάιτ της Εκκλησίας]

  3. Γς said

    Γιορτάζει κι η νύφη μου η Σταυρούλα.

    Κι όλο Ρούλη τον φώναζαν [και τον φωνάζουν] τον αδελφό μου

    [απ το Ρούλα μου και Ρούλα μου]

  4. Καλημέρα,
    Γνωστοί ο Θρασύβουλος Σταύρου αλλά κι ο Γεώργιος Σταύρου (επίθετο, ναι, αλλά δεν νομίζω κανένας τους νάταν Αρβανίτης – έστω κι αν η καταγωγή του τελευταίου είναι ηπειρώτικη).

  5. Όπως ο Σταύρος, έτσι κι ο Χρήστος δεν έχει αντίστοιχο σε άλλες γλώσσες (εντάξει, στα βουλγάρικα και μακεδονικά λόγω ελληνικής επιρροής είναι κάπως συχνοί οι Κρίστο). Ίσως επειδή ο αναβιβασμός του τόνου επιτρέπει τη χρήση αγιωνυμίων.

  6. ΚΩΣΤΑΣ said

    Χρόνια πολλά στην αραιόφαντη Σταυρούλα, στον αγαπητό φίλο Σταύρο Π, και σε όσες/ους γιορτάζουν σήμερα εδώ μέσα και το χρηστώνυμό τους δεν το φανερώνει. Κάτι πήρε το μάτι μου στο άλλο νήμα για Νίκιπλο, Lands.

    Σε όλες/ους υγεία, χαρά και όλα τα καλά να έχετε.

  7. Ω ναι, Χρόνια καλά και πολλά στους Σταύρους μας…

  8. Corto said

    Χαίρετε!

    Σύμφωνα με την πολύ διαδεδομένη στον λαό άποψη η ονομασία «σαβρίδι» προέρχεται από το «σταυρίδι», διότι στην Κωνσταντινούπολη (στον Βόσπορο, στην Προποντίδα κλπ) το ψάρευαν την ημέρα του Σταυρού (όπως λέμε ότι ο κολιός ψαρεύεται τον Αύγουστο, αντιστοίχως το μαγιάτικο κλπ).

  9. spyridos said

  10. ΓιώργοςΜ said

    Καλημέρα!

    Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες και εορτάζουσες!
    Παραδόξως υπάρχουν κάμποσοι στο χώρο εργασίας, οπότε δεν κινδυνεύουμε από υπογλυκαιμία σήμερα.

    Σε ένα κατάλογο που έχω, 12.600 γυναικών και 14.700 ανδρών περίπου, οι θέσεις είναι ίδιες (22/23), ενώ στη γενική κατάταξη έχουμε διαφορές, 43 ο Σταύρος, 46 η Σταυρούλα. Ας ξετινάξουν τη στατιστική από το σχετικό επιτελείο του ιστολογίου… 🙂

  11. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Καλημέρα, χρόνια πολλά στους Σταύρους και τις Σταυρούλες του ιστολογίου.

  12. nikiplos said

    Τώρα με τον Γούγκλη πέφτει κανείς εδώ: http://www.stavros.ru
    ή και εδώ https://www.stavros.org/

    Στα χρόνια που πήγαινα interrail στο μακρινό 1988, συνταξιδεύαμε μεταξύ άλλων, με έναν Καναδό, ο οποίος ήταν intellectual και είχε μια πανέμορφη Τσέχα σύζυγο. Μόλις του συστήθηκα, ο Καναδός μου είπε πως το όνομά μου ήταν διάσημο γιατί υπήρχε ένας στον Καναδά που είχε κάποιο ρεστωράν αλλά και είχε και εκπομπή στην Τηλοψία, κάτι σαν Βέφα Αλεξιάδου της εποχής που έδινε συμβουλές μαγειρικής και έλεγε σαν επωδό: Stavros ‘s Speaking!
    (δλδ κάτι σαν το «άκου το Σταύρο και μαγείρεψέ το έτσι ακριβώς και θα δεις!)

  13. Χαρούλα said

    Καλημέρα! Χρόνια πολλά! Αν και βιάστηκα και είναι στο χθεσινό.

    Σε ορισμένα χωριά του Έβρου, οι νοικοκυρές πήγαιναν καλάθια γεμάτα από σπόρους στην Ωραία Πύλη για να σταυρωθούν και να ευλογηθούν από τον παπά, τηρώντας την παροιμία: Του Σταυρού σταύρωνε και σπείρε.

    Ιστορικά, νομίζω ότι του Σταυρού ιδρύθηκε η Φιλική Εταιρεία και είμαι σίγουρη ότι πονηρά επέλεξε την μέρα ο Καρατζαφέρης για την ίδρυση του ΛΑΟΣ

  14. spyridos said

    @ 8

    ακόμα ισταβρίτ το ονοματίζουν εκεί

  15. Γς said

    Σταύρος. σταυρός και στύλοε [των ΜτΙ]

    Κι είχα πάει σ ένα οικογενειακό τραπέζι φίλων μου μαζί με την Νο 2 μακαρίτισσα.

    Κι όταν ο παππούς της οικογένειας έκανε μια χορταστική προσευχή η θεούσα Ειρήνη μερακλώθηκε κι άρχισε να σταυροκοπιέται.

    Και ματαίως της έγνεφα να σταματήσει. Δεν της είχα πει ότι οι φίλοι μου είναι Μάρτυρες του Ιεχωβά

  16. Corto said

    14:
    Ακριβώς, εξάλλου και στο άρθρο το γράφει ότι και στα τούρκικα έτσι λέγεται μια οικογένεια ψαριών. Αλλά η ονομασία (έστω λαϊκά) σχετίζεται με την ημέρα του Σταυρού.

  17. Μήτσος said

    Στην Πρέβεζα (αλλά νομίζω και πέριξ του Αμβρακικού) σταυρίδια τα ξέρουμε.
    Υπάρχει, επίσης, λήμμα «σταυρίδι» στην Πρωία και στον Πυρσό.

  18. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια. Χρόνια πολλά στον ΣΠ, τον LandS και τον Nikiplos, σε όλες τις Σταυρούλες και τους Σταύρους του ιστολογίου.
    Καλό κουράγιο στους εκπαιδευτικούς!

    4 Γιάννη, λέω τις περιπτώσεις που το επώνυμο είναι ακριβώς όπως το κανονικό όνομα, δηλ. πχ. Νικόλαος Σταύρος. Όχι τα πατρωνυμικά όπως Σταύρου, που είναι κοινότατα.

  19. dryhammer said

    Καλημέρα!
    Χρόνια πολλά σ’ όσους κι όσες γιορτάζουν. Καλή σχολική χρονιά κι αγάντα στη μαθητιώσα νεολαία και τους διδάσκοντες/ουσες.

    Το «Stavros ‘s Speaking!» μου φέρνει στο μυαλό το «Γεωργίου σπίκινγκ» [Αλλά δε βάζω φωτό, φτάνει που κοτσάρησε τον κουφό πρωί πρωί ο άλλος, ίσα για να πιάσω τα «ζευγαρώματα των Trachurii» με το καλημέρα]

  20. LandS said

    Ευχαριστώ σας και του χρόνου. Σας στέλνω σπαμομπούρεκο για να το φάτε αύριο. Σήμερα είναι νηστεία.

    0: δεν έχει αντίστοιχα σε άλλες γλώσσες. Όχι μόνο στις δυτικές, αλλά ούτε καν στις γλώσσες της ορθόδοξης ανατολικής Ευρώπης.

    Ως επίθετο είναι αρκετά συχνό στους Ισπανόφωνους και το είχε και Γάλλος ζωγράφος (στη γενική). Σίγουρα μία πόλη (και Πολιτεία) του Μεξικού πιθανόν και άλλες στον Καθολικό κόσμο. Ίσως το Βέρα Κρουθ να το έχω δει ανάμεσα στα πολλά βαφτιστικά κάποιου Ισπανού αριστοκράτη.

    Το γυναικείο όνομα Βέρα πιάνεται;

  21. nikiplos said

    Ευχαριστώ κι εγώ για τις ευχές και αντεύχομαι και από εδώ σε όλους τους Σταύρους και τις Σταυρούλες του ιστολογίου.
    20@ Το Βέρα πως?

  22. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Χρόνια σας πολλά, Σταύροι και Σταυρούλες!

  23. Αιμ said

    Βιβή δεν φωνάζαν τις Σταυρούλες μέχρι πριν καναδυό γενιές ;

  24. atheofobos said

    Δεν έχω γνωστή καμία Σταυρούλα αν και το όνομα αυτό είχε δοθεί από τον κουμπάρο μου σε ένα παράσημο που δινόταν στις γυναίκες μας, στην στενή παρέα μας. Έτσι είχαμε την Χρυσή, την Αργυρή και την Χάλκινη Σταυρούλα! Επιτυχώς όλες οι γυναίκες μας κατείχαν το παράσημο της Χρυσής Σταυρούλας.
    Αιτία για την δημιουργία του παρασήμου ήταν μια είδηση που δημοσιεύτηκε στις εφημερίδες.
    Γέρων 78 ετών φόνευσε την γυναίκα του Σταυρούλα. Όταν τον ρώτησαν οι δημοσιογράφοι αν μετάνιωσε για τον φόνο αυτός απάντησε αμέσως:
    Όχι, καλύτερα να πεθάνω στην φυλακή παρά να ακούω την γκρίνια της Σταυρούλας!

  25. LandS said

    Να και κάποιοι (ισπανο)αμερικάνοι: https://www.names.org/n/cruz/about#notable-persons-first-name

  26. Νέο Kid said

    5. Κι ο Σταύρο Μπλόφελντ; Τέτοια έλλειψη τζεημσμποντικής παιδείας δεν την περίμενα από σένα Δύτη! 😀
    Χρόνια πολλά στους Σταύρους και Σταυρούλες του ιστολογίου!

  27. Χαρούλα said

    Ααα! Με το σταύρος σπίκινγκ, θυμήθηκα και αυτόν τον χαραχτήρα.

  28. Ἀρχιμήδης Ἀναγνώστου said

    Καλημέρα, δὲν ξέρω κατὰ πόσο ἰσχύει ἡ παρατήρησή μου, ἀλλὰ νομίζω ὅτι τὸ Σταυρούλα εἶναι ἀπὸ τὰ λίγα χριστιανικὰ ὀνόματα μὲ κατάληξη ὑποκοριστικοῦ χωρὶς ἕναν ἐπίσημο λόγιο τύπο. Ἢ κάνω λάθος;

  29. ΣΠ said

    Καλημέρα.
    Ευχαριστώ, Νικοκύρη, για το άρθρο. Να βρεις το κουράγιο και τον χρόνο να γράψεις και για τον σταυρό.
    Ευχαριστώ όλους σας για τις ευχές σας στο σημερινό και το χθεσινό νήμα.

    Στα σέρβικα το αντίστοιχο όνομα είναι Krsta, που σημαίνει σταυρός. Για παράδειγμα ο ποδοσφαιριστής Krsta Djordjevic, Σταύρος Γεωργίου θα λέγαμε. Εγώ θα ήμουν Krsta Pavlovic.

    Να θυμηθούμε και τον πιο διάσημο εχθρό του Τζέιμς Μποντ Ernst Stavro Blofeld.

  30. LandS said

    21
    Βέρα από Vera Crux. Αλλά σαν τα περισσότερα longshots αποτυχία.

    Το Κρουζ αρχίζει λέει να τσιμπάει σε δημοτικότητα αφότου το ζεύγος Μπέκαμ το έδωσε στο τρίτο τους παιδί

  31. Triant said

    Καλημέρα, καλή εβδομάδα, καλή χρονιά σε εκπαιδευτικούς και μαθητές και χρόνια πολλά στον κουμπάρο μου και τους υπόλοιπους Σταύρους και Σταυρούλες (ουφ).

    Μην ξεχάσουμε τον Stavro Mueller (ή Stavromula) του Ντάγκλας Άνταμς. Τον Έλληνα με Γερμανό πατέρα, αδελφό ενός Γερμανού με Ελληνίδα μητέρα.

  32. Πάνος με πεζά said

    Xρόνια πολλά στους εορτάζοντες ! Είναι και η μέρα του βασιλικού, που τον πάνε εδώ και μέρες στις εκκλησίες, για να μοσχοβολάνε σήμερα…
    Για το Σταύρο Θεοδωράκη, ψυθιρίζεται, χωρίς να μπορώ να επιβεβαιώσω, ότι περνάει σοβαρό πρόβλημα υγείας…
    Σίγουρα από τα πιο ανατρεπτικά επώνυμα από εορτάζοντες, έχει ο πολύ καλός μουσικός Σταύρος Λάντσιας.

  33. Theo said

    Καλημέρα, καλή εβδομάδα και καλή χρονιά για φοιτητές και μαθητές, καθηγητές και δασκάλους, μικρούς τε και μεγάλους.

    Υπάρχει και το Σταυράκος, ως υποκοριστικό και επώνυμο (στο 11888 βγάζει 172 στο αποτελέσματα στο θηλυκό και 78 στο αρσενικό).

  34. ΓΤ said

    14 Σεπτεμβρίου: ημέρα εθνικής μνήμης της γενοκτονίας των Ελλήνων της Μικράς Ασίας από το Τουρκικό Κράτος
    https://www.hellenicparliament.gr/Nomothetiko-Ergo/Anazitisi-Nomothetikou-Ergou?law_id=f3efc6d6-a7e1-4c5a-b28d-9b79f8b9e5cc

  35. sarant said

    32 Ναι, φοβαμαι πως ισχύει.

    20 ΧρονιαπολλαΣταύρο, δεν είναι συχνό στους ισπανόφωνους το Estavros, αλλά το Cruz, η μετάφρασή του.

  36. kanapes said

    Μήπως και ο Βαζέχα είναι Σταύρο κι όχι Χρίστος; Απ ό,τι βλέπω στα Πολωνικά γράφεται Krzysztof Warzycha και krzyż είναι ο σταυρός…

  37. kanapes said

    Και μάλλον υπάρχει και στα Βουλγάρικα ως Krastyo αν αληθεύει αυτό https://www.behindthename.com/name/krastyo (Derived from Bulgarian кръст (krast) meaning «cross».)

  38. Γς said

    29:

    «I’ve been expecting you, Mr Bond»

    κι ο ντεντέκτιβ Σταύρος στη σειρά Κότζακ του αδελφού του Τέλι.Σαβάλα

  39. kanapes said

    Αυτό με τον Βαζέχα μάλλον πιάνεται για πορτοκαλισμός εισαγωγής. Απ ό,τι φαίνεται είναι Χριστόφορος (και γιορτάζει και 4 φορές το χρόνο;;; https://en.wikipedia.org/wiki/Name_days_in_Poland )

  40. Χαρούλα said

    Ηθοποιοί που θυμάμαι
    Οι αείμνηστοι Ξενίδης, Παράβας, Φαρμάκης
    Και οι ζώντες, Ζαλμάς, Σβήγκος, Μερμήγκης, Νικολαϊδης, Μαυρίδης.

    Βουλευτές θυμάμαι Δήμα, τον τοπικό Κελέτση, Αρναουτάκη και τον +Τσακυράκη.

    Οι +Κουγιουμτζής, Ξαρχάκος, Λογαρίδης, Παπασταύρου απότην μουσική.

    Ο σταυρός του νότου γιορτάζει;;;😊

  41. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    https://flix.gr/articles/stavros-tsiolis-filmography.html

  42. Αγγελος said

    Βέρα είναι σλαβικό όνομα. Θα πει πίστη. Από κει και η βέρα το δαχτυλίδι.
    Krzysztof πρέπει να είναι πολωνικά ο Χριστόφορος.

  43. «Άρα, λέω με το φτωχό μου το μυαλό, δεν αποκλείεται να λέγονταν σταυρίδια τα σαυρίδια σε κάποια στιγμή και σε κάποια περιοχή».

    Σε μεγάλη ηλικία πληροφορήθηκα πως τα σταβρίδια / σταυρίδια της πατρίδας μου Πρέβεζας, παντού αλλού λέγονταν σαυρίδια.

  44. Βάκης Ξαρχάκος

    Δεν είδα ακόμα αν το αναφέρει κάποιος άλλος φίλος.

  45. sarant said

    44 Mπράβο, Βάκης

    42 Η βέρα είναι απο το ενετικό vera, απο το λατ. viria «δαχτυλίδι» λέει το λεξικό. Κι εγώ νόμιζα πως ήταν από το λατ. vera, αληθής!

  46. http://yorgospapastefanou.gr/playlist/stauros-ksarkhakos-kathe-deutera-stis-10-to-bradu/

  47. kanapes said

    Και ας κλείσω τον κύκλο του σπαμαρίσματος με 2 ακόμα.. Φαίνεται ότι έχουμε και στην Βάσκικη γλώσσα Σταύρο και Σταυρούλα. Gurutz, Gurutze .
    Και ελαφρά σχέση και το Χατσατούρ (https://www.behindthename.com/name/khachatur ). Ίσως πιό κοντά στο Σαυριανός, με βάση αυτό – δηλαδή ο Χατσατουριάν θα ήταν Σταυριανίδης ίσως

  48. Αράουτ said

    Είναι πραγματικά ανεξήγητος ο επί 11ετία φόβος του κυρίου Σαραντάκου να γράψει άρθρο για την ετυμολογία της λέξης «σταυρός». Γράφει επί λέξει στο παρόν άρθρο: «Όσο για την ετυμολογία του σταυρού, όσο κι αν φαίνεται απίθανο τόσα χρόνια ΔΕΝ έχουμε γράψει άρθρο για το θέμα. Το 2015 είχα γράψει ότι το θέμα είναι τεράστιο και ακόμα δεν έχω βρει το θάρρος να καταπιαστώ -πέρασαν κι άλλα πέντε χρόνια και δεν το βρήκα…»!!!

    Είναι ολοφάνερο ότι ο αγαπητός κ. Σαραντάκος τρέμει το χριστιανικό λόμπυ του Ιστολογίου (Blog oti nanai, Theo κλπ), γι’ αυτό και δεν τολμά να πεί στους αναγνώστες του το πασιφανές: Ότι μέχρι το 312 μ.Χ. που (κατά τον Λακτάντιο + τον Ευσέβιο Καισαρείας) είδε στο όνειρό του το Εν τούτω Νίκα» ο Μέγας Κωνσταντίνος, ΟΥΔΕΠΟΤΕ Η λέξη σταυρός στην Ελληνική Γλώσσα σήμαινε δύο ξύλα.

    Ολόκληρη η Καινή Διαθήκη πουθενά δεν αφήνει να εννοηθεί ότι οι πρώτοι Χριστιανοί χρησιμοποιούσαν τον σταυρό ως θρησκευτικό σύμβολο. Απεναντίας, αυτοί που χρησιμοποιούσαν το σχήμα του σταυρού για να συμβολίσουν τους δικούς τους θεούς ήταν οι Ρωμαίοι εκείνης της εποχής. Πολύ αργότερα, περίπου 300 χρόνια μετά τον θάνατο του Ιησού, ο Μέγας Κωνσταντίνος Κωνσταντίνος υιοθέτησε τον σταυρό ως έμβλημα των στρατευμάτων του, και έκτοτε ο σταυρός συνδέθηκε με την λεγόμενη «Χριστιανική» εκκλησία.

    Κι όμως, τα πράγματα είναι απλά: Τον Ιησού τον εκτέλεσαν “κρεμώντας τον πάνω σε ξύλο” διαβάζουμε στο Πράξεις 5:30: «ὁ Θεὸς τῶν πατέρων ἡμῶν ἤγειρεν Ἰησοῦν, ὃν ὑμεῖς διεχειρίσασθε κρεμάσαντες ἐπὶ ξύλου·», διαβάζουμε στο πρωτότυπο ελληνικό κείμενο

    Όλοι οι καινοδιαθηκολόγοι συμφωνούν πως οι δύο λέξεις που χρησιμοποιούν οι συγγραφείς της Καινής Διαθήκης για να περιγράψουν το όργανο με το οποίο θανατώθηκε ο Ιησούς υποδηλώνουν ένα κομμάτι ξύλο, όχι δύο. Η λέξη σταυρός του πρωτότυπου κειμένου, σύμφωνα με το βιβλίο «Η Σταύρωση στην Αρχαιότητα» («Crucifixion in Antiquity»), σημαίνει «έναν πάσσαλο με την ευρύτερη έννοια. Δεν είναι το αντίστοιχο της (σύγχρονης) λέξης “σταυρός”». Η λέξη «ξύλον» του πρωτότυπου κειμένου, η οποία χρησιμοποιείται στο εδάφιο Πράξεις 5:30, είναι «απλώς ένας όρθιος πάσσαλος ή ξύλο στο οποίο οι Ρωμαίοι κάρφωναν εκείνους που αποκαλούνταν «σταυρωμένοι» ».

    Κάθε πρωτοετής της Θεολογικής Σχολής γνωρίζει ότι η Καινή Διαθήκη συσχετίζει τη μέθοδο εκτέλεσης του Ιησού με έναν αρχαίο ισραηλιτικό νόμο. Κατά την Μετάφραση των Εβδομήκοντα, ο νόμος αυτός όριζε (Δευτερονόμιο 21, 22-23): «Εάν δε γένηται έν τινι αμαρτία κρίμα θανάτου και αποθάνη και κρεμάσητε αυτόν επί ξύλου, ου κοιμηθήσεται το σώμα αυτού επί τού ξύλου, αλλά ταφή θάψετε αυτό εν τή ημέρα εκείνη, ότι κεκατηραμένος υπό Θεού πάς κρεμάμενος επί ξύλου· και ου μη μιανείτε την γήν, ήν Κύριος ο Θεός σου δίδωσί σοι εν κλήρω».

    ΠΟΥ ΣΗΜΑΙΝΕΙ: «Σε περίπτωση που βρεθεί σε κάποιον άνθρωπο αμαρτία που επισύρει την ποινή του θανάτου, και αυτός θανατωθεί, και τον κρεμάσεις πάνω σε ξύλο, . . . ο κρεμασμένος είναι κάτι καταραμένο από τον Θεό».

    Αναφερόμενος σε αυτόν ακριβώς τον νόμο που αναφέρει το Δευτερονόμιο, ο απόστολος Παύλος έγραψε στο Γαλάτες 3,13: «Χριστὸς ἡμᾶς ἐξηγόρασεν ἐκ τῆς κατάρας τοῦ νόμου γενόμενος ὑπὲρ ἡμῶν κατάρα· γέγραπται γάρ· ἐπικατάρατος πᾶς ὁ κρεμάμενος ἐπὶ ξύλου·»

    ΠΟΥ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ότι ο Ιησούς έγινε «κατάρα αντί για εμάς, επειδή είναι γραμμένο: “Καταραμένος είναι κάθε κρεμασμένος πάνω σε ξύλο”». Με αυτόν τον τρόπο, ο Παύλος έδειξε ότι ο Ιησούς πέθανε πάνω σε ένα και μόνο κομμάτι ξύλο και δεν σταυρώθηκε όπως εσφαλμένα νομίζουν όλες οι Χριστιανικές Εκκλησίες, επηρεασμένες από το «Εν τούτω νίκα» του Μ. Κωνσταντίνου

  49. @ 17 Μήτσος

    Σωστό. 🙂

  50. Γς said

    44:

    https://www.tovima.gr/2017/08/21/vimagazino/stayros-ksarxakos-o-aiwnios-efibos-tis-ellinikis-moysikis/

    «Με πλησιάζει μια κυρία λοιπόν, ντυμένη απλά και λίγο παλιομοδίτικα, και μου λέει «θέλω να σας θυμίσω κάτι, ήμασταν συμμαθητές». «Συμμαθητές, πού;» τη ρωτάω εγώ. «Στη Νάντια Μπουλανζέ». «Πώς σας λένε;». «Ειρήνη». Δεν τη θυμόμουν με τίποτα. Ρώτησα μετά τον φίλο μου ποια ήταν αυτή που μου μίλησε. «Η πριγκίπισσα Ειρήνη», μου λέει, «η αδελφή του Κωνσταντίνου». Θυμήθηκα φυσικά ότι ήταν καταπληκτική πιανίστρια και είχε συνεργαστεί μάλιστα με την περίφημη Τζίνα Μπαχάουερ.»

    Ε, έχω παίξει κι εγώ στο πιάνο της πριγκίπισσας Ειρήνης

    https://caktos.blogspot.com/2014/03/avanti-popolo-bandiera-rossa.html

  51. Για την ανασταύρωση = restauratio, έστω αναστήλωση δεν είπαμε τίποτα.

  52. Χρηστάρας said

    Από κάτι παλιές εποχές γλωσσομάθειας, θυμάμαι πως «Κριέστ», στη ρωσική, σημαίνει Σταυρός, μα δεν γράφεται όπως ο «Κρίστο» με τα κυριλλικά στοιχεία.

  53. spiridione said

    Χρόνια πολλά στους Σταύρους και Σταυρούλες
    Για τα σταυρίδια μια αναφορά εδώ του Κοραή
    https://books.google.gr/books?id=eecIAAAAQAAJ&pg=PA60&dq=%22%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%85%CF%81%CE%AF%CE%B4%CE%B9%CE%B1%22&hl=el&sa=X&ved=2ahUKEwjziaPor-jrAhXBCewKHWL9AbMQ6AEwA3oECAEQAg#v=onepage&q=%22%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%85%CF%81%CE%AF%CE%B4%CE%B9%CE%B1%22&f=false

  54. ΣΠ said

    Τα σταυρίδια μου θυμίζουν τα https://www.slang.gr/lemma/2256-gamostauridia

  55. Γς said

    50:

    Πριγκίπισσα Ειρήνη κι ο άλλος Σταύρος.

    Ο Σταύρος Θεοδωράκης

  56. Γς said

    50:

    Πριγκίπισσα Ειρήνη και Γς

    https://caktos.blogspot.com/2014/03/blog-post_8.html

  57. ΓΤ said

    Σπέσιαλ για Κουβάτσο
    https://www.in.gr/2020/09/14/life/geysi/santouits-gayrou/

  58. Corto said

    48:
    Και κύριε Άτταλε Β’ , ο σταυρός του Αγίου Ανδρέου εις τας Πάτρας γιατί αποτελείται από δύο ξύλα χιαστί (και έκτοτε πίνουμε malt σκοτσέζικα με την χιαστί σημαία και γουστάρουμε);
    Ο Αγ. Ανδρέας εμαρτύρησε πολύ πριν την βασιλεία του Μεγάλου Κωνσταντίνου.

    Καλοπροαίρετα ερωτώ. Τμήμα του σταυρού του Αγίου Ανδρέα σώζεται στον καινούργιο ναό και είναι σε προθήκη, ορατό στο κοινό. Ακόμα και αν αμφισβητήσεις την αυθεντικότητα του εκθέματος/ προσκυνήματος, και πάλι θα πρέπει να εξηγηθεί πώς γίνεται χιαστί σταύρωση με ένα μόνο ξύλο. Διότι εφόσον υπάρχει αυτή η παράδοση, συνεπάγεται ότι ο σταυρός ήδη από τον 1ο αιώνα μ.Χ. ήταν κατανοητός ως βασανιστικό όργανο με δύο ξύλα.
    Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

  59. ΓΤ said

    Αρνηταριό μάσκας @ σχολεία

    «φίμουτρο»
    «παιδομάζομα»

    https://www.in.gr/2020/09/14/greece/soou-apo-arnites-maskas-sta-sxoleia-pou-simeiothikan-paratragouda/

  60. dryhammer said

    54. Είπα να το «εξευγενίσω» στο #19[τέλος] λόγω ημέρας…

  61. Alexis said

    Χρόνια πολλά στους εορτάζοντες LandS, ΣΠ, Nikiplos και σε όποιους άλλους γιορτάζουν σήμερα!

    #17, 43: Και σε άλλες περιοχές λέγονται σταυρίδια.

    #23: Το Βιβή είναι συνήθως από το Παρασκευή.

    #28: Ναι, δεν είναι βέβαια το μοναδικό, υπάρχουν και τα Σπυριδούλα, Πετρούλα κ.ά.

  62. Λάζαρος Μ. said

    «Το δεύτερο χαρακτηριστικό του Σταύρου είναι πως δεν έχει και πολλά χαϊδευτικά.»

    Εγώ χρησιμοποιώ και το «Σταυρούκος».

  63. sarant said

    59 Φίμουτρο, μπαίνει στο μούτρο.

  64. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    58 Γειά σου Κόρτο!
    Αν δεν κάνω λάθος, στους συνήθεις τόπους εκτελέσεων υπήρχε μόνιμα πακτωμένο το κάθετο ξύλο και ο κατάδικος υποχρεωνόταν να μεταφέρει ο ίδιος το οριζόντιο για να σχηματιστεί ο σταυρός. Σε κάθε περίπτωση 2 ξύλα.
    Το ένα ξύλο (στη βρόμικη εκδοχή του το χρειάζεται κάποιος εδωμέσα 🙂 ) πιθανώς να σχετίζεται με τον αρχελλν αποτυμπανισμό.
    Γράφει διάφορα ο Σιμόπουλος αλλά δεν τα έχω πρόχειρα.

  65. Alexis said

    #10: Εις το μνημειώδες πόνημά μου «Τα ελληνικά ονόματα», το οποίο βρίσκεται εισέτι εις στάδιον προετοιμασίας, θα κάνω βαρυσήμαντες αποκαλύψεις περί της συχνότητος των ελληνικών βαπτιστικών ονομάτων και θα συντρίψω οριστικώς τον ανεκδιήγητον εκείνον Φουνταλή.
    Θα απαντήσω επίσης πειστικώς εις το ερώτημα «πόσα είναι τα ελληνικά επώνυμα;» εις το οποίον ουδείς έως τώρα απετόλμησε να δώσει απάντηση.

    Εάν προκληθώ θα προβώ σε περαιτέρω διευκρινίσεις περί το μεσονύκτιον 😂 🤣 😎

  66. geobartz said

    Διονύσης Σταυριανόπουλος (1875-1972), αξιωματικός από τα Φιλιατρά Μεσσηνίας. Συμμετέσχε στην Επανάσταση του 1909. Από τους πρωταγωνιστές στις ελληνο-βουλγαρικές συμπλοκές της Νιγρίτας (20-24.2.1913). Διεκρίθη στον Β’ Βαλκανικό Πόλεμο. Έλαβε μέρος στην Εθνική Άμυνα (1916-18). Στις 2.5.1919 αποβιβάζεται στη Σμύρνη με την 1η Μεραρχία, ως Διοικητής του 1/38 Συντάγματος Ευζώνων. Καθώς η Μονάδα του περνά μπροστά από τους τουρκικούς στρατώνες, δέχεται ομαδικά πυρά και ανταπαντά, με αποτέλεσμα να υπάρξουν θύματα εκατέρωθεν. Ακολουθούν ανακρίσεις, του αφαιρείται η διοίκηση του Συντάγματος Ευζώνων, το Δεκέμβριο όμως του ίδιου έτους προάγεται σε Συνταγματάρχη και του ανατίθεται η διοίκηση του 6ου Συντάγματος της Μεραρχίας Αρχιπελάγους. Παίρνει μέρος στην κατάληψη της Προύσας και σε διάφορες επιχειρήσεις κατά τα έτη 1920-1921. Τον Μάιο του 1921 απομακρύνεται από τη διοίκηση του Συντάγματος, για να επανέλθει μετά την εκκένωση της Μκράς Ασίας, ως Διοικητής της 12ης Μεραρχίας. Το 1926 προάγεται σε Υποστράτηγο και αναλαμβάνει Επιθεωρητής Πεζικού. Το 1931, τοποθετείται στο Γενικό Επιτελείο Στρατού και αναλαμβάνει Διευθυντής του νεοσύστατου «Γραφείου Πολεμικής Εκθέσεως» (προκάτοχος της Διεύθυνσης Ιστορίας Στρατού). Αποστρατεύεται το 1935 με τον βαθμό του Αντιστρατήγου.
    ΑΙΩΝΙΑ Η ΜΝΗΜΗ του Διονύση Σταυριανόπουλου, ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ σε όλους τους Φιλιατριώτες, και βεβαίως σε όλους τους Σταύρους, Σταυριανούς και Σταυρούλες.

  67. Δεν είπαμε και κάτι για το σταυρό του Αγίου Ανδρέα (x) που λέγαμε στη χημεία.
    – Αργίλιο σθένος 3 ==> θα πάει κάτω σταυρωτά δείκτης στο οξυγόνο.
    – Οξυγόνο σθένος 2 ==> θα πάει κάτω σταυρωτά δείκτης στο αργίλιο.
    Al2O3

  68. Νέο Kid said

    Φυσικά η μαλακία που λέει ο καπετάνιος στο 48. ότι ο σταυρος ήταν «απλώς ένας όρθιος πάσσαλος ή ξύλο στο οποίο οι Ρωμαίοι κάρφωναν εκείνους που αποκαλούνταν «σταυρωμένοι» » δεν στέκει από μηχανικής /στατικής και πρακτικής απόψεως .
    Το πιθανότερο είναι το οριζόντιο τμήμα του σταυρού να ήταν κινητό , κι αυτό να αναρτούνταν σε σταθερή κατασκευή -πλαίσιο κάτι σαν τα σημερινά μονόζυγα ή δίζυγα.
    Σιγά μην κάθονταν οι πρακτικοί Ρωμαίοι να έφτιαχναν μεμονωμένους σταυρούς! Έφτιαχναν το scaffolding και σταύρωναν στη σειρά πολλούς νοματαίους!
    Όπως απεικονίζεται ωραία στο κλασικό του Τζεφιρέλι «ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ»

  69. @ 65 Alexis

    Έμπα του, Αλέξη, μνημειωδως. 🙂

  70. Corto said

    64:
    Γεια σου Χτήνος βλάμη μερακλαντάν!
    Πιθανότατα να έχεις δίκιο. Αυτήν την εκδοχή την έχουμε δει στου Τζεφιρέλι την κινηματογραφική/τηλεοπτική εκδοχή, όπου ο Χριστός κουβαλάει μόνο το οριζόντιο τμήμα κλπ. Μπορεί να είναι και έτσι. Δεν γνωρίζω, αλλά και στην ταινία αυτή, αν δεν με απατά η μνήμη μου (πράγμα λίαν πιθανόν) το κατακόρυφο σκέλος βρίσκεται κάτω στο έδαφος, μη πακτωμένο. Πρώτα σε ύπτια θέση τοποθετείται ο Χριστός και καρφώνεται και μετά ο σταυρός ορθώνεται.
    Εν πάση περιπτώσει όπως και να έχει, όπως επισημαίνεις, σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, ο σταυρός επί Ρωμαίων σήμαινε δύο ξύλα.

  71. ΣΠ said

  72. antonislaw said

    Καλημέρα και χρόνια πολλά εν γένει και ιδιαιτέρως στα εορτάζοντα πρόσωπα!

    Στην Κρήτη βέβαια και «ο Σταυρούλης» και «το Σταυρουλιό», όπου Σταυρουλιό μπορεί να είναι χαϊδευτικά είτε Σταυρούλα είτε Σταυρούλης (όπως πχ και το Αντωνιό μπορεί να είναι είτε Αντώνης είτε Αντωνία)

    Και εκείνη η απελπισμένη ερωτική επωδός του Τάκη Μηλιάδη «Ρούλααα» να είναι από Σταυρούλα; («Πάρε κόσμε», Θανάσης Βέγγος)

  73. Νέο Kid said

    Α, τώρα είδα το 64. του χτήνους. Δεν πειράζει όμως. Επανάληψη μήτηρ μαθήσεως διά τον ανεπίδεκτον μαθήσεως καπετάνιον! (Υπάρχει μια επιμενίδειος αντίφαση σ αυτή τη φράση, ξέρω…)

  74. Παναγιώτης Κ. said

    Ευχές πολλές στους Σταύρους και τις Σταυρούλες του ιστολογίου.

  75. Ένας φίλος Σταυρόπουλος, μόνιμος κάτοικος Κωνσταντινούπολης, μου έλεγε πως όπως η Istanbul πήρε «Ι» μπροστά (λόγω αδυναμίας προφοράς πρβλ. νοκ – Knock) έτσι και αυτός μερικές φορές βλέπει το όνομά τους γραμμένο Istavropulo ή Sitavropulo.

    Προτιμά το δεύτερο λάθος (Sitavropulo) ώστε, σε μια μεγάλη πολυσέλιδη λίστα, να ψάξει λίγο πιο πάνω από το αναμενόμενο Stavropulo να βρει το λανθασμένο Sitavropulo.

    Σε κάποιες εκλογές πήγε στο εκλογικό τμήμα ως Stavropulo έστω Sitavropulo και του είπαν πως ψήφιζε αλλού ως Istavropulo.

  76. spiridione said

    Οι πρώτες αποτυπώσεις του Σταυρού
    Μαγική πέτρα στο Βρετανικό Μουσείο (2ος – 3ος αιων.)

    https://www.britishmuseum.org/collection/object/H_1986-0501-1

    Επιγραφή του Αλεξαμένου ή γκραφίτι του Αλεξαμένου, επίσης γνωστό ως το βλάσφημο γκραφίτι (1ος – 3ος αιων.)

    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CF%80%CE%B9%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AE_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%91%CE%BB%CE%B5%CE%BE%CE%B1%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF%CF%85

  77. sarant said

    76 Για δύο ξύλα φαίνονται πάντως από εδώ που τα κοιτάζω.

  78. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    70 Τα οποία 2 ξύλα συχνότατα αρμολογούνταν ως Τ και όχι σε σχήμα σταυρού.

  79. ΣΠ said

    Κοίταξα το Ετυμολογικό Λεξικό Μπαμπινιώτη για την ετυμολογία του σταυρού. Πράγματι μεγάλο θέμα.

  80. Theo said

    Κάθε τόσο επανέρχεται ο πολυώνυμος στις ανοησίες του για το σχήμα του σταυρού του Χριστού.
    Του έχουν υποδειχθεί τόσες απεικονίσεις του Σταυρού πριν από τον Μ. Κωνσταντίνο, αλλ’ αυτός τον χαβά του.

    Ιδού, αρκετές απεικονίσεις του Σταυρού σε κατακόμβες:
    http://tribonio.blogspot.com/2012/07/blog-post_6291.html

  81. Corto said

    78:
    Βέβαια στην περίπτωση του Σταυρού του Χριστού αν θεωρήσεις την προέκταση με την τρίγλωσση επιγραφή ως την άνω κεραία, (Ἦν δὲ καὶ ἐπιγραφὴ γεγραμμένη ἐπ᾿ αὐτῷ γράμμασιν ἑλληνικοῖς καὶ ῥωμαϊκοῖς καὶ ἑβραϊκοῖς· οὗτός ἐστιν ὁ βασιλεὺς τῶν Ἰουδαίων.), τότε προκύπτει το γνωστό σχήμα. Τουλάχιστον στην Τέχνη.

    Ενδιαφέρον σημείο ότι αναφέρονται «ρωμαϊκά γράμματα» και όχι «λατινικά».

  82. ΣΠ said

    28 τὸ Σταυρούλα εἶναι ἀπὸ τὰ λίγα χριστιανικὰ ὀνόματα μὲ κατάληξη ὑποκοριστικοῦ χωρὶς ἕναν ἐπίσημο λόγιο τύπο

    Υπάρχει όνομα Σταύρια:
    https://www.11888.gr/white-pages/?query=%CE%A3%CE%A4%CE%91%CE%A5%CE%A1%CE%99%CE%91

  83. Theo said

    @82:
    Μάλλον στην παραλήγουσα τονίζεται: Σταυρία.

  84. Ρε παιδιά, καθένας με τα κολλήματά του. Δεν χρειάζεται να προσπαθείτε να αποδείξετε οτιδήποτε σε κολλημένους ανθρώπους. Δεν πρόκειται να ξεκολλήσει η βελόνα με τίποτα. Ο καθείς και τα χούγια του…

  85. @ 81 Corto

    Και σε άλλες γλώσσες λέγονται ρωμαϊκά και όχι λατινικά.
    Σαν περίεργη φαίνεται η νεοελληνική εξαίρεση.

  86. sarant said

    82-3 Ναι, αλλά μήπως είναι άλλο όνομα/παραλλαγή;

  87. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    81 Kαι το κλασικό λάθος με τα καρφιά στις παλάμες. Κάρφωναν τους καρπούς, οι παλάμες θα σκίζονταν από το βάρος του σώματος.

  88. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Είπα κακές λέξεις και μαρμαγκώθηκα 🙂

  89. ΣΠ said

    Ο Κροάτης τραγουδιστής Jasmin Stavros.

  90. Γ-Κ said

    85.
    Για να μην τα μπερδεύουμε με τα ρωμαιΙκα (και τα româneşte).

  91. Γ-Κ said

    …ρωμαίϊκα…

  92. μήτσκος said

    Με αφορμή το Σταυράκος ως επώνυμο να αναφέρουμε και τη σχολή Σταυράκου.

  93. Corto said

    85 (Dimosioshoros):
    Ναι, έχεις δίκιο. Και ο Πλούταρχος βλέπω σε ρωμαϊκά αναφέρεται, π.χ.:

    «…πρός τινα τῶν φίλων Μάτιον ἔγραψε τρεῖς λέξεις· „ἦλθον, εἶδον, ἐνίκησα“. Ῥωμαϊστὶ δ’ αἱ λέξεις, εἰς ὅμοιον ἀπολήγουσαι σχῆμα ῥήματος, οὐκ ἀπίθανον τὴν βραχυλογίαν ἔχουσιν.»
    (Ιούλιος Καίσαρ, 50) Και αλλού.

    Ίσως εμείς από μία χρονική στιγμή και έπειτα να θέλαμε να ξεχωρίσουμε τα ρωμαϊκά από τα ρωμαίικα και προετάξαμε τον όρο «λατινικά».

  94. Corto said

    87: Ακριβώς, οι καρποί καρφώνονταν.

  95. Νέο Kid said

    Στην Κύπρο το θηλυκό του Σταύρου είναι Σταύρη. Αρκετά διαδεδομένο θα έλεγα. Όπως και η παραλλαγή Σταυρής στο αντρικό.

  96. Γιάννης εμίρης said

    @Αράουτ
    Σαφώς και αναφέρεται ο σταυρός του Χριστού στην καινή διαθήκη, απο το Απ. Παύλο σε πολλά σημεία :
    «εμοί δε μη γένοιτο καυχάσθαι ει μη εν τω σταυρώ του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού» (Γαλ.6:13)
    «ο λόγος γαρ ο του σταυρού τοις μεν απολλυμένοις μωρία εστί τοις δε σωζομένοις ημίν δύναμις Θεού εστι»(Α΄Κορ. 1:17)
    Και σε πολλά άλλα σημεία, χάριν συντομίας δεν τα παραθέτω.
    Ο δε Μ. Κωνσταντίνος, είχε ιδιαίτερο λόγο να τιμά τον σταυρό, γιατί η μητέρα του τον βρήκε, έπειτα από ανασκαφές στον λόφο του Γολγοθά στα Ιεροσόλυμα.

  97. Νέο Kid said

    87.Ασε που το πιο πιθανό είναι να μην κάρφωναν τίποτα… απλό δέσιμο αρκεί , καθώς στο σταυρό πεθαίνεις από άπνοια, όταν το σώμα και ειδικότερα το στέρνο δεν έχει δύναμη πια να υπερνικήσει τη βαρύτητα και να ανασάνει. Φριχτός θάνατος πρέπει να ήταν , κάτι σαν accelerated COVID-19 …μπρρ! 🤢

  98. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    86 Ναι, όπως λέμε Σόνια Πανάκη / Παύλος Γλουτής.

  99. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    98 Σωστά. Υπάρχουν και πολλές απεικονίσεις με δέσιμο.

  100. sarant said

    88-98 Εμ, κακές λέξεις

  101. loukretia50 said

    Χρόνια καλά κι από μένα ! – ξέρετε σεις, μη με βάζετε να μπλέκω – you know what I mean…
    ———————–

    Aπεικονίσεις πολλές στα παλιά χρόνια, μόνο στα γαλλικά το βρήκα, σόρυ Theo.
    La Crucifixion : iconographie et spatialisation des peintures murales entre le ixe et le début du xie siècle dans l’Occident chrétien1
    https://journals.openedition.org/cem/14642?lang=en

    Οι ληστές απεικονίζονται σταυρωμένοι διαφορετικά.

    Χχτήνος, Corto, και λοιποί ενδιαφερόμενοι,
    στο Σιμόπουλο αναφέρεται ότι συχνά καρφώνονταν και οι παλάμες – υπήρχαν διάφορες παραλλαγές .
    Και σ΄αυτή την περίπτωση για να μη σχίζονται – αχ, τι κάθομαι και γράφω… έχετε χάρη!- είχαν ειδικό τρόπο να στηρίζουν τα πόδια.
    Έχει πολλές αναφορές σε μαρτυρικούς τρόπους σταύρωσης και σε σχήματα – επικρατέστερη άποψη νομίζω είναι ότι υπήρχε σταθερό το ένα παλούκι και εφάρμοζαν το δεύτερο, όπως γράψατε και σεις.
    Επίσης έχει χορταστικές αναφορές και στον αποτυμπανισμό, αλλά … φίλη μεν, όχι τόσο μαζόχα να κάνω ριφρές!

  102. Γιάννης Ιατρού said

    65: Αλέξη, ετοιμάζω κι εγώ την επετειακή έκδοση του έργου «Φρόϊντ – Ένας Χρήστης, 1000 Χρηστώνυμα«.

  103. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    >> αχ, τι κάθομαι και γράφω… έχετε χάρη!

    Κόρτο τη γλυτώσαμε τη σταύρωση, πήραμε χάρη 🙂

  104. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    >>Υπάρχει και επώνυμο Σταύρακας
    Σταύρακας Δημήτρης, σκηνοθέτης ,που σπούδασε στη σχολή Σταυράκου
    https://www.retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%AE%CF%84%CF%81%CE%B7%CF%82_%CE%A3%CF%84%CE%B1%CF%8D%CF%81%CE%B1%CE%BA%CE%B1%CF%82

    Γεώργιος Σταύρος (οδός Γεωργίου Σταύρου)

    Click to access ioannina_stavrou.pdf

  105. divolos said

    «…τα γράφουμε σαυρίδια επειδή τα συνδέουμε με κάποιο ψάρι αρχαιο που λεγόταν σαύρος (από τη σαύρα) ενώ τα λέμε και σαφρίδια παρετυμολογικά από τον αφρό.»
    Κι εγώ που νόμιζα ότι τα λέμε σαφρίδια επειδή έχουν στο πλάι μια γραμμή σαν φρύδι. Από αυτό το φρύδι μου είχε μάθει ο μπαμπάς μου να τα ξεχωρίζω όταν ήμουν μικρός. Βέβαια μεγαλώνοντας ανακάλυψα ότι φρύδι έχουν και τα κοκκάλια και κάμποσα άλλα ψάρια

  106. loukretia50 said

    Η άνωθεν ποσταρισθείσα εικών :
    Τοιχογραφία από τη Lower Basilica of San Francesco – Pietro Lorenzetti – Crucifixion

    103. Ναι, για να μη λέτε ότι δε σας αφήνω να σταυρώσετε λέξη!
    Και είστε αφοπλιστικά χαριτωμένοι!!! (τριπλό!)

  107. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Απίθανο να μην το έχετε βάλει αλλά στραβώθηκα και δεν το βλέπω;

  108. Corto said

    103 και 106:
    Χτήνος και Λουκρητία:

    Μα σαν μου λάχει σταυρωτής/ ευθύς την αμολάω,
    την πάπια και την παλαβή/ κάνω και δε μιλάω

    Όχι παίζουμε!

  109. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Σταυροπηγιακή Μονή Σταυρονικήτα
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%BF%CE%BD%CE%AE_%CE%A3%CF%84%CE%B1%CF%85%CF%81%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%84%CE%B1

  110. sarant said

    104 Α, δεν το ήξερα πως ήταν Σταύρος το επώνυμο!

  111. Nestanaios said

    48.

    Ο Χρηστός δεν είναι ιστορικό πρόσωπο. Δεν υπάρχει καμμία μαρτυρία ιστορικού για αυτή την ύπαρξη. Μόνον οι θρησκόληπτοι θεωρούν δεδομένη την ύπαρξή του.

    Τώρα, η ετυμολογία του σταυρού είναι λίγο δύσκολη. Έχουμε το στερητικό και επιτατικό μόριο «σ» για να έχουμε σ + ταύρος.

    Ο σταυρός είναι μανιασμένος ταύρος. Και για τον λόγο αυτόν τον χρησιμοποίησε ο παιδοκτόνος Κωνσταντίνος για να κερδίσει την μάχη.

  112. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Σταυρίνα
    Σταυρωτή(όνομα χωριού αλλά και κυρίας)

    Σταυρής (και Σταυρούλης) ο Σταύρος στα μέρη μου που σήμερα του Σταυρού έχουμε μεγάλο πένθος
    Ανήμερα του Σταυρού το 1943 άρχισε η σφαγή στα δυτικά χωριά της Ιεράπετρας και Βιάννου
    https://www.candiadoc.gr/2019/09/14/to-dakry-de-sterepse-akoma-sti-vianno-animera-tou-timiou-stavrou-to-43-archize-i-sfagi-i-istoriki-katagrafi-apo-tin-epitropi-tou-kazantzaki-2/#.X19t82gzbIU

  113. Pedis said

    # 87 – 81 Kαι το κλασικό λάθος με τα καρφιά στις παλάμες. Κάρφωναν τους καρπούς, οι παλάμες θα σκίζονταν από το βάρος του σώματος.

    Και τα στίγματα στις παλάμες, αιρετικέ, για τα οποία υπάρχει ανεξάντλητη αποστολική και πατερική επιστημονική βιβλιογραφία τι είναι;

    Φοβάμαι ότι το γυρίζεις ύπουλα στην αίρεση και θα πέσουν σινδόνες ακόμη μεγαλύτερες από εκείνες για το σκέπτικ Τομ στο άλλο νήμα.

    Άκου να αμφισβητούνται και τα στίγματα! Πλάκα, πλάκα είναι κρίμα που στο ιστολόγιο δεν έχει σκάσει μύτη κάνας θεούσος καθολικός να γίνεται της μουρλής κάθε μέρα!

    Ο Σταύρος έχει δυο χαρακτηριστικά που μειώνουν την έκταση του άρθρου. Το ένα είναι πως δεν έχει αντίστοιχα σε άλλες γλώσσες. Όχι μόνο στις δυτικές …

    Υπάρχουν ονόματα στα Ιταλικά , σπάνια μεν, εμπνευσμένα δε από τον σταυρό, αν και σε πιο μαζό-χόρρορ: Crocifissa, Crocefisso. Άσε τα επιφανή επώνυμα, λ.χ. Benedetto Croce.

  114. spiridione said

    80. Να διευκρινίσω ότι οι εικόνες στο σχ. 76 είναι οι πρώτες απεικονίσεις που έχουμε της σταύρωσης όπως την ξέρουμε σήμερα. Του σταυρού (του σχήματος όπως το ξέρουμε σήμερα) υπάρχουν και άλλες, π.χ. και το σταυρόγραμμα (ταυ – ρω)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Staurogram

  115. loukretia50 said

    Και μπουκάρει ο κυρ Σταύρος – ο μαινόμενος σαν ταύρος
    στον τεκέ του Μήτσου, λάβρος
    τον βαράει να γίνει μαύρος
    και δηλώνει : «Είσαι γαύρος!»!

  116. Γιάννης Ιατρού said

    115: Άσε τα ποδοσφαιρικά τώρα, μην προκαλείς την τύχη σου!

  117. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    Χρόνια πολλά στον Lands, στον ΣΠ, στον Nikiplos και σε όλους και όλες που γιορτάζουν.

    Για άλλη μια χρονιά ξημέρωσε η θλιβερή μέρα που ανοίγουν τα ΣΣΔΒΣ, η ολομέτωπη επίθεση της οικονομικής ελίτ στην ανθρώπινη νοημοσύνη συνεχίζεται αμείωτη, ο πόλεμος φαίνεται εντελώς χαμένος για το ανθρώπινο κοπάδι που δεν ανθίσταται καθόλου πλέον, αποδεχόμενο την μοίρα που του προδιαγράφουν.

    Εις μνήμην της κριτικής σκέψεως.

  118. spiridione said

    Ο Κουκουλές λέει ότι το ον. Σταύρος δεν προέρχεται απ’ τον σταυρό, αλλ’ από το Σταυριανός, Σταυράκιος.
    Εδώ ένα απόσπασμα από κριτική του Κουκουλέ στο βιβλίο του Αθ. Μπούτουρα, ‘Τα νεοελληνικά κύρια ονόματα ιστορικώς και γλωσσικώς ερμηνευόμενα’ (Byzantinische Zeitschrift, τόμος 22, τευχ. 2, σελ. 491-495, 1913).
    Λέει και διάφορα άλλα ενδιαφέροντα:
    Εκ των λέξεων εκείνων, αίτινες υφίστανται πολλάς συντμήσεις, ένεκα διαφόρων λόγων, είναι και τα κύρια ονόματα άτινα φθάνουσι μέχρι τύπων σημαντικώς του αρχικού απεχόντων. Μη λαμβάνων ο Μπούτουρας υπ’ όψιν την τοιαύτην συγκοπήν, παρενόησε και παρηρμήνευσε πολλά ονόματα, ών ευχερής άλλως θα ήτο η ερμηνεία, αν κατωρθούτο να εξευρεθή ο πληρέστερος αυτών τύπος. Ως προς την ορθήν εκτίμησιν της συντμήσεως των ονομάτων πολλά θα είχε να διδαχθή ο συγγραφεύς, αν επεξήρχετο το βιβλίον των Bechtel και Fick, Die griechischen Personennamen. Tο Πανάγω επί παραδείγματι συνδέει απ’ ευθείας προς το Παναγία, δέον προς το Παναγιώτα, το Σταύρος προς το σταυρός, δέον
    προς το Σταυριανός, Σταυράκιος, το Κάμαρης προς το καμάρι, δέον προς το καμαρωμένος, το Φρύδω προς το φρύδι ή Αφροδίτη, δέον προς το καμαροφρύδω κ.τ.λ. Ουδ’ έχει σχέσιν τινά το Πολύτη, Πολύτω ούτε προς το Ιππολύτη ούτε προς την Πόλιν = Κωνσταντινουπολιν. Το όνομα είναι συγκοπή του Πολύτιμη, ως πάλιν το Πάτρα είναι παντελώς άσχετον προς την πόλιν Πάτρας, όν συγκοπή του Κλεοπάτρα. Και τα ονόματα δε Δικαίος, Μέτω και Τρίσω είναι ομοίως συντμήσεις, το πρώτον του Δικαιοφύλαξ, το δεύτερον του Μεταξούλλα και το τρίτον του Τρισεύγενη. Νομίζω δε ότι εις τα συγκεκομμένα ομοίως ονόματα πρέπει να καταταχθή το εv σ. 90 Γκόλφω, όπερ με το εγκόλπιον, ως δέχεται ο Μπούτουρας, ουδόλως σχετίζεται. Το Γκόλφω είναι σύντμησις του Εγκολφερή (πβ. το παρά Μπουτ. σ. 156 Κουλφερή) και σημαίνη ότι και το καλλίκολπος.
    https://sci-hub.tw/https://doi.org/10.1515/byzs.1913.22.2.474

  119. μήτσκος said

    @111

    Απ’όσο ξέρω η επικρατούσα επιστημονική άποψη είναι ότι ο Χριστός υπήρξε. Λέω βέβαια επικρατούσα άποψη, όχι οριστική. Μια σύνοψη στα αγγλικά που βρήκα πρόχειρα:
    https://www.theguardian.com/world/2017/apr/14/what-is-the-historical-evidence-that-jesus-christ-lived-and-died

  120. sarant said

    118 Χμμμ… ενδιαφέρον. Και ο Σταυράκιος πόθεν;

  121. @ 90 Γ-Κ
    @ 93 Corto

    Πάντως τώρα έχουμε επισήμως και τα ρομανικά (αντί λατινικά). Π.χ. στις ανακοινώσεις του Υπουργείου Παιδείας (για τη χρήση του διαδικτύου στα σχολεία).

  122. H. Mandragoras said

    37-39-42: Κι εμένα μου είχε περάσει από το νού η σύνδεση Krzyż (σταυρός) – Krzysztof, αλλά όχι. Υπάρχει ο άγιος Krzysztof που είναι ο άγιος Χριστοφόρος και μάλιστα τον έχουν επίσης προστάτη των οδηγών. Το όνομα είναι απίστευτα δημοφιλές στη χώρα.

    Παραδόξως, άλλες λέξεις που σχετίζονται με το Χριστό, δεν ξεκινούν με Krz- αλλά με chr ή chrz: Chrystus (Χριστός), chrześcijaństwo (χριστιανισμός). Αλλά μάλλον ο Krzystof ήρθε από άλλο δρόμο από ότι ο Chrystus και το Χ είχε γίνει ήδη Κ στη διαδρομή.

  123. @113 Pedis

    Δεν υπάρχει όμως και κάτι από staurus που το βλέπουμε [;] στο re-stauratio (αναστήλωση / αναστύλωση).

  124. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Μαντινάδες του σταυρού

    Να κάμω θέλει κοπελιά
    του χριστιανού τ΄αντέτι (συνήθεια)
    να σου φιλήσω το σταυρό
    απου φορείς στον μπέτη (στήθος)

    ποιος ειν αυτός ο χριστιανός
    απού θα προσκυνησει
    και θα φιλήσει το σταυρό
    και το λαιμό θ΄αφήσει

    Τεσσερακάντουνος σταυρός
    κρέμεται στο λαιμό σου
    όλοι φιλιούνε το σταυρό
    κι εγώ το μάγουλό σου

    Πάνκοινο μοτίβο το σταυρουδάκι (του ήλιου και του λαιμού)
    Ενα κορίτσι εις το λαιμό του είχε κρεμάσει χρυσό σταυρό…κλπ

    Στην κάψα του μεσημεργιού
    στο σταύρωμα τση μέρας
    τα λόγια σου κρυγιό νερό
    και δροσερός αέρας

  125. Corto said

    121:
    Ευτυχώς που ακόμα λέμε «λατινοαμερικάνοι» και όχι «ρομανοαμερικάνοι» ή τίποτα αντίστοιχο, γιατί το μπλέξιμο θα ήταν πολύ μεγάλο…

  126. Νέο Kid said

    Φυσικά και ήταν ιστορικό πρόσωπο ο Χριστός. Άλλωστε δεν μπορεί να είναι σύμπτωση ότι γεννήθηκε τα Χριστούγεννα.

  127. Γς said

    124:

    https://caktos.blogspot.com/2015/03/blog-post_45.html

  128. Nestanaios said

    119.

    Η επιστήμη απαιτεί αποδείξεις και όχι απλώς ενδείξεις.
    Ο συγγραφέας μιλάει για ιστορικούς της εποχής εκείνης αλλά δεν αναφέρει ονόματα. Δεν αναφέρει τον Ιώσηπο ούτε τον Στράβωνα. Νομίζεις ότι μια τέτοια ύπαρξη δεν θα γινόταν αντιληπτή από τον Στράβωνα; Εγώ δεν νομίζω.

  129. Γιάννης Ιατρού said

    120: Ο Chantraine το σχετίζει με το Σταῦραξ

  130. Νέο Kid said

    128. Φυσικά και αναφέρει το κείμενο τον Ιώσηπο ( μπορεί να είσαι ο αρχιμάστωρ της ελληνικής , αλλά πρέπει να βελτιώσεις τα αγγλικά σου…). Και γιατί έπρεπε ο Στράβωνας να έχει αντιληφθεί τη σημασία ή κι αυτή την ύπαρξη του Ιησού. Ένας ακόμη προφήτης εκεί κάτω… υπολόγιζαν όμως όλοι χωρίς τον -κυριολεκτικά- Σούπερμαν Παύλο!

  131. Nestanaios said

    130.
    Τώρα πρόσεξα ότι αναφέρεται στον Ιώσηπο και λέει ότι σε δύο περιπτώσεις αναφέρει το όνομα. Η μία είναι ύποπτη και η άλλη δεν είναι ύποπτη επειδή αναφέρεται στον αδελφό του χρηστού «Δημήτριο». Εγώ τώρα μαθαίνω ότι ο Χρηστός είχε εάν αδελφό με το όνομα «Δημήτριος». Και ποια είχε μάνα ο Δημήτριος; Ήταν και αυτός υιός θεού;

    Ο αγγλόφωνος φίλος αν διάβαζε τα ελληνικά γραπτά του Ιωσήπου θα καταλάβαινε ότι ο Ιωσηπος χρησιμοποιεί αυτό το επίθετο σε πάρα πολλές περιπτώσεις και ο αγγλόφωνος το νομίζει όνομα.

  132. … ο διασημότερος Σταύρος είναι ο Νιάρχος, που με το ΚΠΙΣΝ εξασφάλισε υστεροφημία. …

    Ήταν κι ο ομότεχνός του Σταύρος Λιβανός, αλλά δεν υπάρχει ΚΠΙΣΛ.
    (Και η γνωστή ιστορία με την κόρη του Τίνα ανάμεσα σε Σταύρο Νιάρχο και Ωνάση — που δεν άφησε ΚΠΙΑΩ, αλλά άφησε το Ωνασοκομείο.)

  133. 113 Πίσω γορίλα! Για την αποκατάσταση της επιστημονικής αλήθειας δέχομαι και να σταυρωθώ, τι νόμισες?

  134. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Χρόνια πολλά με υγεία σ’ όσους/ες γιορτάζουν σήμερα! Ιδιαίτερα στους συν-ιστολογούντες/σες! 🌷 🍷
    Και ΚΑΛΗ (όσο μπορεί…) ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ! Καλή δύναμη και κουράγιο και …φαντασία στους εκπαιδευτικούς μας.

    Μη χάσουμε, όμως, στην Κρήτη την πρωτιά! (στην ηλιθιότητα+μ@κ@λία και ψευτο-παλληκαριά)
    Ιδού τα «ξετελέματά» μας:
    https://www.thetoc.gr/koinwnia/article/xania–apisteuto-xulodarmos-kathigiti-apo-gonea-mathiti–epeidi-tou-zitise-na-foresei-maska/

  135. μήτσκος said

    128
    Καταρχάς εγώ δεν είπα ότι η ύπαρξη του Χριστού έχει αποδειχθεί. Αντιθέτως, στο σχόλιο 111 εσύ παρουσίασες λίγο πολύ το θέμα ως λήξαν, ότι δεν ήταν ιστορικό πρόσωπο και πάει και τελείωσε.
    Κατά δεύτερον είναι λάθος ότι «η επιστήμη απαιτεί αποδείξεις και όχι απλώς ενδείξεις». Η επιστήμη προσπαθεί να βγάλει συμπεράσματα μέσω λογικής αξιολόγησης των στοιχείων που έχει στη διάθεσή της.

  136. … Ο Σταύρος … δεν έχει αντίστοιχα σε άλλες γλώσσες. …

    Στα αγγλικά ξέρω διάφορους Σταύρους που χρησιμοποιούν το Steve.
    Το γκουγκλ βγάζει και τον Steve Stavro απ’ τον Γάβρο:
    «… a Macedonian-Canadian businessman, grocery store magnate, thoroughbred racehorse owner/breeder, sports team owner, and a noted philanthropist. … Born in the village of Gavros (Γάβρος), near Kastoria in Greece,…»

    Στο ίδιο μοτίβο, η Σταυρούλα έγινε Stevia (θηλυκό του Steve), μάλλον πριν το γλυκαντικό με το ίδιο όνομα γίνει ευρύτερα γνωστό.

  137. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Σταύρος Ψυλλάκης ο καλός ντοκιμαντερίστας (Αλλος δρόμος δεν υπήρχε, κ.ά)

  138. Γς said

    Σταυρός, σταύρωση κλπ.

    Θυμάμαι σε μια πασχαλιάτικη εκπομπή στην TV, αμέσως μετά το «Χριστός Ανέστη».
    Ο Πέτρος Φιλιππίδης (ανερχόμενο αστέρι τότε) λέει στην ψύχρα το ανέκδοτο με τον Χριστό και τους δυο ληστές που κάνουν χαβαλέ πάνω στους σταυρούς, μέχρι που έρχεται κάποιος και φωνάζει «Τουρίστες!». Και παίρνουν όλοι το περίλυπο ύφος.

    Ειδικά ο Ιησούς έκανε κάτι γκριμάτσες, που ο Π.Φ. τις μιμείτο σκασμένος στα γέλια (εκτός τόπου και χρόνου ασφαλώς)

  139. nwjsj said

    Χρόνια πολλά και καλά σε όσες και όσους γιορτάζουν, να σας χαίρονται οι αγαπημένοι και οι αγαπημένες σας!

  140. Pedis said

    # 123 – υπάρχει staurus; δεν ξέρω, να μας πουν οι γνώστες.

  141. Nestanaios said

    128.
    Η επιστήμη αν πάψει να ερευνά για αποδείξεις και αρκεστεί στις ενδείξεις, αυτοκαταργείται. Πεθαίνει.
    Οι μόνοι που πιστεύουν ότι ο « Χριστούλης» είναι ιστορικό πρόσωπο είναι οι θρησκόληπτοι. Και έχουν δίκιο. Ο «Χριστούλης» πρέπει να είναι ιστορικό πρόσωπο.

  142. B. said

    Στην Κρήτη είχα γνωρίσει μια Σταυρινή, και στην Ικαρία υπήρχε το 1821 ένας δημογέροντας με το μικρό όνομα Σταυρινός (η οικογένεια πήρε μετά το επίθετο «Σταυρινάδης» και ακόμα παράγει δημάρχους…)

  143. 29, … τον πιο διάσημο εχθρό του Τζέιμς Μποντ
    rnst Stavro Blofeld. …

    Ήταν σπουδαίος
    Σταβρομάχος
    ο Τζέιμς

  144. sarant said

    129 Οκ, ευχαριστώ.

    Στο άσχετο, φοβάμαι το αυριανό άρθρο.

  145. Γιάννης Ιατρού said

    129: Ο Friedrich Bechtel (μαθητής του Aug. Fick, εξέδωσε μαζί του και το άλλο σχετικό με τα ονόματα πόνημα, βλ. σχ. #118) στο πόνημα του (1917) Die Historischen Personennamen des Griechischen bis zur Kaiserzeit αναφέρει για το «Σταῦραξ»:

  146. sarant said

    Τα οποία προφανώς είναι της εποχής μΧ

  147. ΣΠ said

    131
    Όχι Δημήτριος, Ιάκωβος.
    https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%99%CE%AC%CE%BA%CF%89%CE%B2%CE%BF%CF%82_%CE%BF_%CE%B1%CE%B4%CE%B5%CE%BB%CF%86%CF%8C%CE%B8%CE%B5%CE%BF%CF%82

  148. @ 140 Pedis

    Σχηματικά το έγραψα, εννοώντας τη ρίζα στο re-stauratio.

  149. Εδώ σχετικό

  150. Χαρούλα said

    Με το σταυρό στο χέρι
    Κάνω-ε-εις το σταυρό σου

    Σταυροκατσάβιδο
    Σταυροβελονιά,
    Σταυροφόρος και
    Μονοσταυρία, δισταυρία κλπ

    Ερυθρός Σταυρός
    Σταυρός του νότου


  151. leonicos said

    Δεν της είχα πει ότι οι φίλοι μου είναι Μάρτυρες του Ιεχωβά

    Προφανώς ΔΕΝ άκουσε καν την προσευχή, εκτός και αν, όπως κάνουμε συχνά όταν είναι μεικτές συγκεντρώσεις, λέμε το Πάτερ Ημών που είναι και γραφικό και το ξέρουν όλοι, και ο καθένας κανει ό,τι θέλει μετά το Αμήν

    Οι Μάρτυρες του Ιεχωβά δεν ενοχλούνται όταν κάποιος δίπλα τους κάνει τον σταυρό του.

    Το μόνο που θετει εν αμφιβόλω την ιστορία σου, και μάλλον είναι ΦΤΙΑΧΤΗ, είναι ότι ή δεν σε ήξεραν καλά και σ’ έκαναν παρέα, ή ήταν περιστασιακή η παρέα, ή δεν ήσαν Μάρτυρες του Ιεχωβά ή ΤΟ ΠΙΘΑΝΌΤΕΡΟ, ΔΕΝ ΣΥΝΈΒΗ ΠΟΤΕ ΤΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ

    Ως αφήγημα, παίρνει 7

  152. Χαρούλα said

    Ψάχνωντας τα είδη του σταυρού, εχω σοκαριστεί. Με πόσους τρόπους σε μισοάσχετες σελίδες ξεπλένεται η σβάστικα! Δεν το φανταζόμουν!

  153. 104 (και 110 με 18 τέλος). Εγώ Γεώργιο Σταύρου τον ξέρω, Κι έτσι τον έχει και η Βικηπαίδεια ενώ η Εθνική τον λέει Γεώργιο Σταύρο (https://www.nbg.gr/el/the-group/the-bank/history). Όπως έλεγα στο 4 ως Γιαννιώτης – Ηπειρώτης παίζει να έχει σχέση με Αρβανίτες.

  154. leonicos said

    126 Νεοκίδιε

    Άσχετα με το τί ακριβώς θέλεις να πεις…

    Φυσικά και ήταν ιστορικό πρόσωπο ο Χριστός. Άλλωστε δεν μπορεί να είναι σύμπτωση ότι γεννήθηκε τα Χριστούγεννα.

    Ο Χριστός ΔΕΝ γεννήθηκε τα Χριστούγεννα. Τα Χριστούγεννα τα όρισαν για να πνίξουν τα Μιθρούγεννα > Dies Solis invicti ημέρα του ακατανίκητου ήλιου. Και από εκεί, 9 μήνες πριν, ορίστηκε και ο Ευαγγελισμός.

  155. leonicos said

    116

    Γιάννης Ιατρού

    Άντε, βρε, κακόψυχε! Γιάννη ζητάμε και Γιάννη δεν βλέπουμε! Ρώταγα από δω κι από κει τι συμβαίνει!

  156. ΓΤ said

    Από την οικογένεια του ΠΑΟΚ: Σταύρος Σαράφης

    15.09.2020
    21:00 @ Τούμπα (Open TV)

    ΠΑΟΚ-Μπενφίκα [4,35-3,35-1,72]

    Πρόκριση
    ΠΑΟΚ στην παράταση 11,75 (8,85)
    ΠΑΟΚ στα πέναλτι 10,25 (10,25)
    ΠΑΟΚ 2,80 (1,33)

  157. ΓΤ said

    126@

    εξαιρετικό τρολοπαίγνιο

  158. ΓΤ said

    126@

    υποκρύπτει την ταυτοτική συνάρτηση 😉

  159. spiridione said

    146. Αυτή είναι η Θασιώτικη. Τι εποχής να είναι;
    https://epigraphy.packhum.org/text/79526?&bookid=23&location=1596

  160. ΣΠ said

    153
    Στο γραμματόσημο είναι Γεώργιος Σταύρος

  161. spiridione said

    159. Στο LGPN (Lexicon of Greek Personal Names) το έχει ελληνιστικό. Επίσης, στην ίδια βάση, εκτός απ’ τον Σταύρακα υπάρχει Σταυράκιος (5ος – 6ος αιων. Ιταλία) και Σταύριος (βυζ. Μικρά Ασία).
    http://clas-lgpn5.classics.ox.ac.uk:8080/exist/apps/lgpn1-search/index.html?name=%CE%A3%CF%84%CE%B1%CF%85%CF%81*

    Στο Trismegistos People (ονόματα από παπύρους κτλ από Αίγυπτο) υπάρχουν 19 Σταυράκιοι σε διάφορες παραλλαγές, Σταυροσιλκούδα (;), Σταύρου (;), Σταυροφάνη και Σταυροφανία
    https://www.trismegistos.org/nam/list.php?quick=%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%85%CF%81
    Η Σταυροσιλκούδα
    https://epigraphy.packhum.org/text/229461

  162. Eli Ven said

    Υπάρχει και ένα μοιρολόι το οποίο αφηγείται την δολοφονία από μια Σταυριανή του άντρα της με φαρμακωμένες λαχανόπιτες ή τυρόπιτες, Θυμάμαι μόνο το πρώτο τετράστιχο που πήγαινε κάπως έτσι «Στις έξι η ώρα το πρωί σκώθει η κούρβα η Σταυριανή, να φτιάξει τις τυρόπιτες, να φτιάξει λαχανόπιτες». Μετά τους τις πάει, τις τρώει και πεθαίνει. Δυστυχώς δεν θυμάμαι κάτι άλλο και η μόνη άλλη αναφορά στο διαδίκτυο είναι δική μου. Και οι κυρίες από τις οποίες το άκουσα παιδάκι «άκουσαν» τα δικά τους μοιρολόγια εδώ και πολλά χρόνια.

    Υπάρχει και ο ζωγράφος Σταυριανός Κατσιρέας ο οποίος έχει αγοράσει και ανακαινίσει τον πύργου του Κουκέα, όπου δολοφονήθηκε ο Ζαχαριάς στο χωριό… Ζαχαριάς, κοινώς Λιμπόχοβα, των Τσερίων της Μεσσηνιακής Μάνης

  163. leonicos said

    Μια και πιαστήκατε από το τι σημαίνει σταυρός, ως λέξη,

    μπήτε στον κόπο να δείτε ποια χρήση είχαν οι σταυροί στην Ιλιάδα και στον Θουκυδίδη

    και βγάλτε τα συμπεράσματά σας

    Είναι απλό

  164. ΓΤ said

    και Σταύρος Τορνές

  165. ΓΤ said

    162@
    Και η Σαμπανιώτη, το 1992, έριξε παραθείο στα τυροπιτάρια της και τα πήγε στους γείτονές της…
    https://www.mixanitouxronou.gr/i-gineka-pou-dilitiriase-epta-anthropous-me-tiganopsoma-epidi-arnithikan-to-proxenio-me-tis-kores-tis/

  166. Γιάννης Κουβάτσος said

    Χρόνια πολλά, καλά και δημιουργικά στον ΣΠ, τον LandS και τον Nikiplos.

  167. Γιάννης Ιατρού said

    155: Καλά είναι, μην ανησυχείς, θα παρουσιαστεί οσονούπω (σε 1-2 τέρμινα 🙂 γιου νόου)

  168. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    – Οδ. Ελύτης, ’’Το άξιον εστί’’, Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΞΟΔΟΣ :
    «… μιά παλάμη τόπο κάτω ἀπό τ’ ἀνοιχτό πουκάμισο, μέ τίς μαῦρες τρίχες καί τό σταυρουδάκι τοῦ ἥλιου. Ὅπου είχε κράτος κι ἐξουσία ἡ Ἄνοιξη.»
    Εδώ (για όσους θέλουν να θυμηθούν-απολαύσουν τον Κατράκη): https://youtu.be/NchuArdIge8

    – Να μην ξεχάσουμε κι αυτό: Ο Σταύρακας μεσ’ στον τεκέ (1935). Για πολλά βαρείς, να’ούμ! 🙂

  169. Eli Ven said

    # Το μοιρολόι είναι παλιότερο. Λέτε να το εμπνεύστηκε από αυτό; Χαριτολογώντας το λέω…

  170. Eli Ven said

    το 169 σχόλιο # 165

  171. ΓΤ said

    Η ποινή για τους αρνησίμασκους στην ανατολική Ιάβα
    https://www.dailymail.co.uk/news/article-8729991/Anyone-refusing-wear-mask-dig-GRAVES-Covid-19-victims-punishment-East-Java.html?ito=social-twitter_mailonline

  172. Γιάννης Ιατρού said

    159: Roman Greece βρίσκω μόνο, επομένως από 27 μ.Χ. έως … ;iσως το δει ο π2

  173. ΓΤ said

    @169

    Εγώ απορώ, εκλεκτέ ΒΑ, που δεν θυμόταν την ιστορία ο Ζουράρις, ώστε, κατά το «Μέσα στο σάμαλι η αχειροποίητος» παραμύθι του, να ξεφούρνιζε και το «Μες στο τυροπιτάρι ο Χάρος»…

  174. Theo said

    @109:
    Που ήταν «Στραβωνικήτα» (έτσι αναφέρεται σε έγγραφο του 1008) και ευπρεπίστηκε σε «Σταυρονικήτα».

  175. π2 said

    161: Θα την ψάξω αύριο τη θασιώτικη, τώρα είδα τα σχόλια.

    152: Γιατί θυμάμαι εγώ να ξανασυζητάμε τα σχήματα των σταυρών;

  176. avadista said

    Σταυράγκαθο: αγκάθι με φύλλα σε σχήμα σταυρού
    Σταυροθυγατέρα: θετή κόρη, όχι με νομικό δεσμό αλλά με ευλογία ιερέα
    Σταυροκλάρι : ο θάμνος Acer trilobum, είδος σφενδάμου
    Σταυροκοσμάς (ή μαυροκοσμάδι): Είδος μαύρου σταφυλιού με τσαμπί σε σχήμα Τ
    Σταυρομάνα: Η μάνα της αδελφοποιτής
    Σταυρός: ράχη – ξάγναντο – μέτωπο (τον πέτυχε στο σταυρό, στο δόξα πατρί)
    Σταυρόσταρο: σιτάρι με σπυρί σαν ρόγα μαυροστάφυλου
    Σταυροφόρα: Η σφραγίδα για τα πρόσφορα ή βλόγερος
    Σταυροχόρτι: είδος χορταριού
    Σταυρώνω: Συναντώ κάποιον – Κουράζω κάποιον με φλυαρίες – Πιέζω κάποιον για κάτι
    (Επιλογή από: Σεραφείμ Τσιτσά Η ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ και Θανάση Παπαθανασόπουλου ΓΛΩΣΣΑΡΙ ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΙΚΗΣ ΝΤΟΠΙΟΛΑΛΙΑΣ)

  177. mitsos said

    Χρόνια Πολλά στις εορτάζουσες και στους εορτάζοντες
    Ιδιαίτερες ευχές για υγεία και δημιουργικότητα στους Land , ΣΠ και Νικιπλο.

  178. Γς said

    Κι ο Ν. Τσιφόρος

  179. Κουτρούφι said

    Μερικά Σιφνέικα.
    Η επίσημη ονομασία του μεγαλύτερου κεντρικού οικισμού του νησιού είναι Απολλωνία. Το όνομα το πήρε μετά τη δημιουργία του Ελληνικού κράτους περί το 1830 για να παραπέμψει στον Απόλλωνα, σε αναλογία με τον άλλο μεγάλο κεντρικό οικισμό, τον Αρτεμώνα, που αναφέρεται στην Άρτεμη. Η προηγούμενη ονομασία όμως της Απολλωνίας είναι «το Σταυρί». Αποδίδεται σε εκκλησία αφιερωμένη στον Σταυρό που υπάρχει ακόμη.
    Η ονομασία «Σταυρί» χρησιμοποιείται ακόμη σε πλήρη ισχύ. Ο κάτοικος του Σταυριού είναι ο Σταυριανός. Το «Σταυριανός» υπάρχει επίσης και σε επώνυμο. Σχετικά γνωστός είναι ο σιφνιακής καταγωγής Λευτέρης Σταυριανός (1913-2004), ιστορικός, συγγραφέας του πολυσυζητημένου σχολικού βιβλίου «Ιστορία του Ανθρώπινου Γένους» που χρησιμοποιήθηκε τη δεκαετία του 80 στη μέση εκπαίδευση.

  180. Κιγκέρι said

    Σταύρι σταύρι βότανε, αγερμικό κοριτσίστικο τραγούδι, από έθιμο που γινόταν όμως όχι την ημέρα του Σταυρού, αλλά την Κυριακή της Σταυροπροσκύνησης:

    https://www.domnasamiou.gr/?i=portal.el.songs&id=218

  181. dryhammer said

    Παραλείψαμε τα σταυροκάντηλα.

  182. 181 Το σταυρόνημα είναι πιο αποτελεσματικό.

  183. sarant said

    162 Βρε τι μαθαίνει κανείς, ώστε υπάρχει ο πύργος του Κουκέα. Που ήταν κουμπάρος του Ζαχαριά και τον πρόδωσε και μετά ο Οθωμανός, δεν θυμάμαι ποιος, αηδίασε για την προδοσία και έκοψε τα πόδια και τα χέρια του Κουκέα!

  184. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    – Είναι δυνατόν να παραλείψουμε τους σταυρούς … σταυροδοσίας;

    – Είναι δυνατόν να μην αναφέρουμε κάποιο «στάβρο» του Μποστ; (Από περιοδικό ΘΕΑΤΗΣ, 1960 ή 61)

  185. Avonidas said

    Όσο για την ετυμολογία του σταυρού, όσο κι αν φαίνεται απίθανο τόσα χρόνια ΔΕΝ έχουμε γράψει άρθρο για το θέμα. Το 2015 είχα γράψει ότι το θέμα είναι τεράστιο και ακόμα δεν έχω βρει το θάρρος να καταπιαστώ -πέρασαν κι άλλα πέντε χρόνια και δεν το βρήκα.

    Με το που διάβασα αυτές τις γραμμές το πρωί ήξερα το τι τζέρτζελο θ’ ακολουθήσει. Και γι’ αυτό θα μείνω μακριά από το νήμα. Έζησα πριν από χρόνια μια Πασσαλιάδα στη Βικιπαίδεια, όταν ήμουν νέος κι αφελής :-D, και δεύτερη δεν νταγιαντάω.

  186. Νέο Kid said

    Σταυρώνω , στα ρουμελιώτικα τουλάχιστον, σημαίνει και ξεματιάζω.
    Σταύρωσέ με= ξεμάτιασέ με (όχι κυριολεκτικά…)

  187. @ 179 Κουτρούφι

    Ωραία συμβολή με Σταυρί και Σταυριανό.

  188. https://dimosioshoros.wordpress.com/2015/12/18/%cf%80%cf%89%cf%83-%ce%b4%ce%b5%ce%b8%ce%b7%ce%ba%ce%b5-%ce%b7-%ce%bb%ce%b1%cf%83%cf%80%ce%b7/

  189. 152

    Χαρούλα υπάρχει και αυτός ο σταυρός:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Arrow_Cross_Party
    Οι Ούγγροι ταγματαλήτες του ΒΠΠ, ασύγκριτα χειρότεροι απ’ τους δικούς μας.

  190. 179 Και μου θύμισες πως και στη Μυτιλήνη υπάρχει α) χωριό Σταυρός. Ή μάλλον δυο χωριά με το Σταυρός. Ο Σταυρός κι ο Κάτω Σταυρός. Που παλιότερα το όνομά τους ήταν Βούρκος. Που ανήκαν στην επαρχία Πλωμαρίου (τότε που υπήρχαν επαρχίες) αλλά τώρα ανήκουν στο δήμο Δυτικής Λέσβου, στην δημοτική ενότητα Πολυχνίτου. Είναι σχετικά απομονωμένα και απ’ το Πλωμάρι και απ’ τον Πολυχνίτο, αλλά τουλάχιστον με τον τελευταίο ο δρόμος είναι όλος άσφαλτος και πιο κοντινός.
    β) το Σταυρί στην Αγιάσο που είναι η διασταύρωση των δρόμων (και γειτονιά αντίστοιχα).

  191. Theo said

    @186:
    Το ίδιο και στα ελληνικά της Έδεσσας. Ίσως να ‘ναι και πανελλήνιο.

  192. Χρόνια πολλά και καλά σε όλες και όλους που γιορτάζουν σήμερα.
    Καλό κουράγιο στους συναδέλφους εκπαιδευτικούς για την τόσο δύσκολη φετινή χρονιά. (Ήδη άρχισε να πέφτει ξύλο, από γονέα στα Χανιά σε εκπαιδευτικό που είπε στο παιδί του να βάλει μάσκα…). Στη Χαλκίδα χτες βράδυ έγινε βη δεύτερη διαδήλωση γονέων κατά της μάσκας με 100-150 άτομα. Δεν έχει πάτο η αηδία.
    Και στην Εύβοια υπάρχουν χωριά Σταυρός. Ένα κοντινό στο κέντρο είχε παλιό όνομα Βέρτουρα.

  193. Αιμ said

    Υπάρχουν και μια σειρά Σταυρουπόλεις σε μας και στην Ρωσία, παλιότερα και στην Βουλγαρία

  194. aerosol said

    Χρόνια πολλά σε Σταύρυς, Σταυρούλες και λοιπές φίλιες δυνάμεις.
    [Έξτρα μπόνους στο Νίκιπλο που με εξέπληξε, καθώς το παρανόμι με πήγαινε σε Νίκο, Νικηφόρο, Νικήτα ή τεσπά όχι Σταύρο!]
    Μια Σταυρούλα παντρεύτηκε και ο Τζακ Κέρουακ. Που πολύ τον αγαπάω μεν, αλλά η κακομοίρα βασικά βρέθηκε με έναν γκρινιάρη, καταθλιπτικό, αλκοολικό μαμάκια στα χέρια…

    #12: Θα το λέγαμε και «Σταύρος έφα!», ε;

    #29: Θεούλης ο Stavro!

    #152
    Η κακομοίρα δεν ξεπλένεται… Αληθώς είναι πανάρχαια και με άλλες χρήσεις αλλά τη μόλεψαν δια παντός οι οξαπωδό!
    Πανεπιστημίου, νομίζω στο Ιλίου Μέλαθρον (την κατοικία του Τσίλλερ που τώρα είναι Νομισματικό Μουσείο) μπορεί κανείς να δει τις διακοσμητικές σβάστικες στα κάγκελα -από το 1878.

  195. Κιγκέρι said

    Και ο Σταυρός Αγίας Παρασκευής.
    Και Σταυρός Φαρσάλων, όπου ο σιδηροδρομικός σταθμός Παλαιοφαρσάλου.

  196. 194 τέλος

    Ναι, φαντάζεσαι χαρούλες που θα κάνανε οι φρίτσηδες το 41-44 βολτάροντας στην Πανεπιστημίου? 😦

  197. Γς said

    Κι ο Σταυρός της Πειραϊκής

  198. «για να μη συμπίπτει το όνομα με την κοινή λέξη (λαμπρός-Λάμπρος, ξανθός-Ξάνθος, χρηστός-Χρήστος»

    Και με όνομα ή ιδιότητα θεού, θα έλεγα, όπως Λυκούργος αντί του αναμενόμενου Λυκουργός, (ο Απόλλων, ο δημιουργός του φωτός).

  199. Νέο Kid said

    Κατοικία του Σλήμαν δεν ήταν ρε παιδιά;

  200. Μπογοσιαν Θεοφιλος said

    Εκτός από τις ευχαριστίες μου για την ποιότητα των άρθρων στο ιστολόγιο αυτό θα ήθελα να σημειώσετε ότι υπάρχει αντίστοιχο όνομα στην Αρμενική γλώσσα. Λόγω καταγωγής μου γνωρίζω το όνομα Χατσ και με το υποκοριστικό του Χατσικ (τονίζεται στη λήγουσα) που σημαίνει ακριβώς αυτό δηλαδή Σταύρος από το χριστιανικό σύμβολο του σταυρού. Ευχαριστώ και πάλι για τα άρθρα που μοιράζεστε μαζί μας. Με εκτίμηση Μπογοσιαν Θεοφιλος

  201. Αράουτ said

    1) Όσοι αμφισβητούν ότι «σταυρός» στα ελληνικά σήμαινε «όρθιο ξύλο», «πάσσαλος» κλπ. μέχρι το «Εν τούτω Νίκα» του Μ. Κωνσταντίνου (Μουλβία Γέφυρα 312 μ.Χ.), ας διαβάσουν το αριστουργηματικό λήμμα «Stauros» της αγγλικής Wikipedia, που είναι πολύ εμπεριστατωμένο και έχει όλες τις αποδείξεις, οι οποίες είναι όντως συντριπτικές. Γι’ αυτό – άλλωστε – απαγορεύεται να μεταφραστεί στα ελληνικά: Γνωστές χριστιανικές κλίκες (που παρεπιδημούν κι εδώ) όλο «ρίχνουν» το σχετικό λήμμα, όταν κάποιοι φίλοι – Μάρτυρες του Ιεχωβά – πάνε να το ανεβάσουν για να ενημερωθούν οι μή αγγλομαθείς.

    2) Παρεμπιπτόντως: Μετά από 12 ώρες αναρτήσεως του παρόντος άρθρου στον Ουρανό του Διαδικτύου, ουδείς φιλοτιμήθηκε να μνημονεύσει την θαυμάσια αρχαιοελληνική λέξη «λάσταυρος» που σημαίνει είτε τον κωλομπαρά, είτε τον παθητικό ομοφυλόφιλο, είτε τον πονηρό (= κακοποιό) που του αξίζει να σταυρωθεί (= παλουκωθεί σε πάσσαλο).

    Γράφει στας περιφήμους «Εκλογάς» του ο κορυφαίος αττικιστής και αγαπημένος συγγραφέας του κ. Σαραντάκου Φρύνιχος ο Αράβιος (γύρω στο 150 μ.Χ.):

    Ως γνωστόν, «καταπύγων» στα αρχαία ελληνικά είναι ο παθητικός ομοφυλόφιλος, ο π@στης.

    3) Το ακόμα πιό εντυπωσιακό είναι άλλο: Το επίθεμα «λα» στα αρχαία ελληνικά είναι επιτατικό, δηλαδή ενισχύει την σημασία της λέξεως. Παραδείγματος χάριν, η φράσις «δειλός και λακαταπύγων» που χρησιμοποιεί ο Αριστοφάνης για τον Κλέωνα στον στίχο 664 των «Αχαρνέων» σημαίνει… «δειλός και αρχικίναιδος»

    Το πότε η λέξις «λάσταυρος» στα αρχαία ελληνικά σημαίνει τον πονηρό, πότε τον κωλομπαρά και πότε τον παθητικό ομοφυλόφιλο, εξαρτάται από την ετυμολογία:

    Α) Αν δεχτούμε ότι ο Φρύνιχος ο Αράβιος έχει δίκιο και το «λάσταυρος» προέρχεται από το επιτατικό επίθεμα «λα» + «σταυρός», τότε «λάσταυρος» είναι ο πονηρός, που αξίζει να σταυρωθεί (=παλουκωθεί επί ξύλου)

    Β + Γ) Αν δεχτούμε ότι έχει δίκιο ο Robert Beekes και ο «λάσταυρος» προέρχεται από το «λάς» (= πέτρα) + «ταύρος» (= το αιδοίον στα αρχαία ελληνικά) κατά το «κένταυρος», τότε «λάσταυρος» σημαίνει ο έχων το αιδοίο του σκληρό σαν πέτρα. Και αν με τη λέξη «ταύρος» εννοούμε το γυναικείο αιδοίο, τότε «λάσταυρος» είναι ο παθητικός ομοφυλόφιλος. Αν εννοούμε το ανδρικό αιδοίο (πέος), τότε «λάσταυρος» είναι ο κωλομπαράς.

    ΗΘΙΚΟΝ ΔΙΔΑΓΜΑ; Μετά από αυτή την σύντομη ανάλυση, όλοι καταλάβαμε γιατί ο Κικέρων αποκαλούσε «Γλώσσα των Θεών» την θεία Ελληνική Γλώσσα…

  202. sarant said

    184 Μπράβο!

    185 Μπα; Ήταν και ο Βάτμαν στη Βικιπαίδεια; 🙂

    200: Κύριε Μπογοσιάν, σας ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια!

  203. Avonidas said

    #185. Μπα; Ήταν και ο Βάτμαν στη Βικιπαίδεια; 

    Όχι (απ’ όσο ξέρω), αλλά ήταν κάποιος άλλος θαμώνας του ιστολογίου.

    Αν προκληθώ, θ’ αγνοήσω την πρόκληση 😛

  204. Ρεσεψιόν! Ρουμ σέρβις στο 201!

  205. voulagx said

    #181 @Dryhammer: … και τα γαμοσταυριδια.
    Χρονια πολλα στους εορταζοντες, Σταυρους και Σταυρουλες, με μουσικη υποκρουση Zepparella

  206. Αράουτ said

    Για την λέξη «λάσταυρος» υπάρχει στην «Παλατινή Ανθολογία» ένα αριστουργηματικό ποίημα του κορυφαίου Έλληνος επιγραμματοποιού όλων των εποχών, Μελεάγρου (160 – 70 π.Χ.) στην «Παλατινή Ανθολογία»:

    Μεταφράζω όσο καλύτερα μπορώ και παρακαλώ την ανυπέρβλητη στιχουργό Λουκρητία να μεταφράσει έμμετρα το αριστουργηματικό αυτό επίγραμμα του Μελεάγρου:

    «Έπαψε να μού αρέσει ο ωραίος Θήρων.
    Ακόμη κι ο Απολλόδοτος που ήταν κάποτε όμορφος σαν τον ήλιο,
    έχει τώρα πουρέψει…
    Γουστάρω γυναικείο έρωτα: Τα γαμήσια με τους μαλλιαρούς
    λασταύρους, τα αφήνω στους κατσικογαμιάδες βοσκούς»!..

  207. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    164 >> Και Σταύρος Τορνές
    Ναι μπράβο! και βέβαια ο Σταύρος Καπλανίδης, ο καλός κινηματογραφιστής και γλυκός άνθρωπος που έφυγε πρόσφατα νωρίς και που ,μεταξύ πολλών άλλων, έκανε και το «Σταύρος Τορνές, ο φτωχός κυνηγός του Νότου» και που είχε συνεργαστεί, μεταξύ πολλών πολλών άλλων και με τον Σταύρο Τσιώλη.
    Και κοντά στους κινηματογραφιστές θυμήθηκα και την Σταυρούλα Παπασπύρου, την καλή κριτικό κινηματογράφου.

  208. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  209. Pedis said

  210. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    176 Σταυροθυγατέρα: θετή κόρη, όχι με νομικό δεσμό αλλά με ευλογία ιερέα
    Εμείς λέμε και σταυραδερφή και σταυραδέρφι αντίστοιχα.
    ………………………..
    Σταυρό στο φυτό πχ. της ντοματιάς είναι εκεί που δένει ο πρώτος καρπός.Κι έχουμε πρώτο σταυρό, δεύτερο σταυρό (πχ τώρα είναι στον πρώτο σταυρό)
    ………………………….
    Ένας ψεκασμένος λέει στο ράδιο ότι ο σταυρός είναι το σημείον της προσθέσεως. Δηλώνει την πνευματική ανωτερότητα (προς τα πάνω) και κοινωνική ενότητα (τα πλάγια). Άρες μάρες

    Στο σταυρό που σας κάνω 🙂

  211. Lez Did said

    Είχα μπαρκάρει τότε δόκιμος στο Σταυρό του Βορρά…

  212. Παναγιώτης Κ. said

    Έχω ακούσει διαφόρους ηθοποιούς να λένε ότι φοίτησαν στην σχολή Σταυράκου.
    Μου δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι δεν ήταν μια τοπ σχολή αλλά, έδινε εφόδια σε φιλόδοξους νέους.

  213. Παναγιώτης Κ. said

    Κάθε τέτοια εποχή, με την έναρξη των σχολείων, οι εκπαιδευτικοί εύχονται «καλή χρονιά» και βεβαίως, εννοούν καλή σχολική χρονιά.

  214. ymalliaros said

    Καλημέρα,
    Θαρρώ το ξανάπα πως οι εκπαιδευτικοί λέμε «καλή χρονιά» με τρεις ευκαιρίες το χρόνο (κι όχι δυο όπως νομίζουν οι περισσότεροι θεωρώντας τις δυο πρώτα το ίδιο): την 1η Σεπτέμβρη που ξεκινούμε το σχολείο, τη μέρα του αγιασμού που έρχονται κι οι μαθητές και τυπικά ξεκινάνε τα μαθήματα και μια με τους πολλούς την Πρωτοχρονιά.

    Καλή χρονιά, λοιπόν.

  215. sarant said

    Καλημέρα και από εδώ και καλή χρονιά και πάλι

  216. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    215 Στο σταυρό θα μας βαρέσουνε 🙂

  217. Γς said

    214:

    και από τη σύντομη θητεία μου στη βασική εκπαίδευση θυμάμαι ότι όλο το ζόρι ήταν από την έναρξη μέχρι τις διακοπές των Χριστουγέννων μετά το πράγμα γινόταν εύκολο, τσούλαγε μ ένα σωρό αργίες μέχρι τον Ιούνη.

  218. Triant said

    217: Ζόρι! Κλαιν οι χήρες κλαιν κι οι παντρεμένες 🙂

  219. loukretia50 said

    Είναι τόσο παρωχημένο αυτό που θυμάμαι – και έλεγα?
    «Καλή αρχή!»

  220. Eli Ven said

    #173 Δεν θα το ήξερε μάλλον.Δυστυχώς δεν είναι πολύ γνωστό το γεγονός και το μοιρολόι.

    #183. Υπάρχει. Βρίσκεται στον οικισμό των Τσερίων Λιμπόχοβα (ο οποίος ονομάστηκε Ζαχαριάς κατά τον εξελληνισμό των τοπωνυμίων προς τιμή του κλέφτη) κάτω από το Δημοτικό Σχολείο του χωριού .Ο Κατσιρέας τον αγόρασε και τον αναπαλαίωσε -όχι πολύ αριστοτεχνικά κατά τη γνώμη μου (πολύ τσιμέντο). Θυμάμαι τις εργασίες καθώς πήγαινα σχολείο, άρα πρέπει να έγινε πριν το 1982-83 όταν και έκλεισε το σχολείο και μετά το 1978,όταν και πήγα στην Α’ Δημοτικού. Επειδή ήταν η ντόπια διασημότητα θυμάμαι να μας λένε πολλούς θρύλους τους οποίους βέβαια και δυστυχώς έχω ξεχάσει. Θυμάμαι μόνο πως υποτίθεται ότι υπήρχε μια στοά που οδηγούσε σε κάτι κυπαρίσσια, κάνα χιλιόμετρο απόσταση για να μπορεί να ξεφεύγει ο Ζαχαριάς άμα τον κυνηγούσαν. το ότι εκεί σκοτώθηκε και δεν ήταν δικός του ο πύργος δεν πολυαναφερόταν. Ο τύπος στο λινκ που ακολουθεί μένει,το πατρικό του δηλαδή, διακόσια μέτρα παρακάτω. Γενικά οι Τσεριώτες είναι πολύ τοπικιστές, παραπάνω και από το συνήθη μέσο όρο. Ο συγκεκριμένος πάντως είναι αξιόπιστος και σχετικά μετριοπαθής τσεριωτολάγνος. Αν μη τι άλλο έχει πλούσιο φωτογραφικό υλικό. https://beneas13.blogspot.com/2020/07/blog-post_99.html

  221. sarant said

    220 Α, ευχαριστώ πολύ -για κάποιο περίεργο λόγο το σχόλιο το είχε πιάσει η σπαμοπαγίδα. Σας ζητώ συγγνώμη.

  222. Alexis said

    #210: Ομοίως και το ρήμα σταυρώνω έχει πολλές σημασίες, κάποιες από τις οποίες αναφέρθηκαν ήδη:

    -Τοποθετώ κάτι σε σχήμα σταυρού: π.χ. σταύρωσε τα χέρια και περίμενε ν’ ακούσει
    -Κάνω το σχήμα το σταυρού με το χέρι: π.χ. τούς σταύρωσε πριν ξεκινήσουν και τους ευχήθηκε καλό δρόμο
    -Ξεματιάζω: π.χ. είσαι πολύ ματιασμένος κάτσε να σε σταυρώσω.
    -Ζητώ επίμονα και φορτικά κάτι από κάποιον: π.χ. με σταύρωσε για να του πω από πού το έμαθα, αλλά δεν μάσησα…
    -Κάνω σεφτέ σε κάτι, πετυχαίνω κάτι δύσκολο: π.χ. δεν έχω σταυρώσει πελάτη από το πρωί
    -Ψηφίζω υποψήφιο στις εκλογές: π.χ. τον σταύρωσα γιατί τον έχω συγγενή, παρ’ όλο που δεν τον γουστάρω.

  223. π2 said

    Για τη θασιώτικη επιγραφή δεν βρίσκω τίποτε. Προφανώς ο λόγος που τη χρονολογεί στα ελληνιστικά χρόνια το LGPN είναι η έλλειψη ρωμαϊκών ονομάτων, όχι άλλος λόγος.

  224. Eli Ven said

    #221 Να ΄στε καλά. Περιττές οι συγγνώμες.

  225. sarant said

    222 Θα χρειαστεί ίσως αλλο άρθρο για αυτά τα λεξιλογικά, είναι κάμποσα.

  226. Nestanaios said

    206.
    Και αυτό με δικαιώνει ως προς την ετυμολογία και ας μη συμφωνούν μερικοί ζωγράφοι.

    SUDA Lexicogr. Lexicon {9010.001
    (141) Λάσταυρος: πόρνος, δασὺς τὸν ὄρρον, λασιόταυρός τις ὤν· ὁ
    δασὺς τὸν ταῦρον. εἴ τις ἐν τοῖς Ἕλλησιν ἢ τοῖς βαρβάροις

  227. Γιάννης εμίρης said

    @Αράουτ: Τόσο μεγάλη αγάπη κι εσύ για τον σταυρό του Χριστού και να μας διαφωτίσεις περι πασσάλων, που στο ίδιο σχόλιο κιόλας μιλάς περί λασταύρων με τόσο ενθουσιασμό.

  228. 225, … 222 Θα χρειαστεί ίσως αλλο άρθρο για αυτά τα λεξιλογικά, είναι κάμποσα. …

    Άρθρο σταυρολεξικό

  229. FotisTzortz said

    Στα ισπανικά πέρα από το Cruz (το οποίο μάλλον είναι αποκλειστικά λατιναμερικανικό) υπάρχει και το έμμεσο Maria de la Cruz το οποίο συντομεύεται σε Mari Cruz.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: