Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Ραφάλ

Posted by sarant στο 16 Σεπτεμβρίου, 2020


Όπως εξάγγειλε από τη μηΔΕΘ ο πρωθυπουργός, μπροστά στις τουρκικές προκλήσεις η Ελλάδα ξεκινάει ένα φιλόδοξο εξοπλιστικό πρόγραμμα, στη ραχοκοκαλιά του οποίου βρίσκεται η αγορά 18 αεροσκαφών Rafale για την αντικατάσταση των παλαιών Μιράζ της πολεμικής αεροπορίας.

Δεν θα πάρουμε μόνο Ραφάλ. Θα αγοράσουμε και 4 φρεγάτες, θα συντηρήσουμε και άλλες 4, θα προσλάβουμε και 15.000 επαγγελματίες οπλίτες, και γενικώς θα το κάψουμε κυρ Στέφανε, βάλε και 4 ελικόπτερα Ρομέο, βάλε και τορπίλες, ακούς κυρ Στέφανε;

Ωστόσο, η περισσότερη προσοχή, και όχι άδικα, δόθηκε στα Ραφάλ, που άλλωστε αντιπροσωπεύουν και το μεγαλύτερο κόστος. Οπότε, το σημερινό άρθρο.

Θα μου πείτε, εμείς εδώ λεξιλογούμε, δεν αμυντικολογούμε. Και δίκιο θα έχετε, πολύ περισσότερο που, σε αντίθεση με τα περισσοτερα αγοράκια εγώ από παιδί δεν είχα μεγάλο ενδιαφέρον για τα όπλα και τις μηχανές πολέμου, ενώ κατά καιρούς έχω γνωρίσει πολλούς που είναι ξεφτέρια στον τομέα αυτόν και μπορούν να συγκρίνουν από πιστόλια και τουφέκια μέχρι άρματα μάχης ή αεροπλάνα ή φρεγάτες και να σου απαριθμήσουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του κάθε τύπου. Και αυτό το πάθος (ή έστω, έντονο ενδιαφέρον) για τα όπλα δεν εντοπίζεται μόνο σε, ας το πούμε έτσι, στρατόκαυλους, αλλά βλέπεις και πολλούς αριστερούς και αντιεξουσιαστές να έχουν βαθιά γνώση των θεμάτων αυτών, όπως και της στρατιωτικής ιστορίας άλλωστε, που επίσης δεν με έλκυε ποτέ ιδιαίτερα. Οπότε, εγώ είμαι μάλλον ακατάλληλος να ραφαλολογήσω κι έτσι θα περιοριστώ στα λεξιλογικά. Διότι τα Ραφάλ έχουν και λεξιλογικό ενδιαφέρον -που είναι και φυσικό, αφού πρόκειται για ξένη λέξη. Και μάλιστα λέξη υπαρκτή, δεν είναι δηλαδή φτιαχτό όνομα σαν τα περισσότερα σύγχρονα μοντέλα αυτοκινήτων, που συνήθως τα διαλέγουν έτσι που να μη σημαινουν τίποτα σε καμιά από τις βασικές γλώσσες αγορές (ή τουλάχιστον να μη σημαίνουν τίποτα κακό) κι έτσι έχουμε Αβένσις και Γιάρις και Τουίνγκο… αλλά πλατειάζω.

Λοιπόν, rafale στα γαλλικά, όπως ίσως θα διαβάσατε, είναι η ριπή του ανέμου. Ειδικότερα, rafales λέγονται τα σύντομα και απότομα ξεσπάσματα μεγάλης έντασης. Στο γαλλικό μετεωρολογικό δελτίο που ακούω συνήθως, είναι συχνό να ακούσω για θυελλώδεις ανέμους των 80 χλμ/ώρα, avec des rafales pouvant atteindre les 110 km/h, με ανεμορριπές που μπορούν να φτάσουν τα 110 χλμ/ώρα.

Περίπου συνώνυμο του rafale είναι το bourrasque, που τα λέμε και μπουράσκα στη ναυτική μας ορολογία, και που ετυμολογικώς είναι αντιδάνειο αφού ανάγεται, τελικά, στον βορρά, όπως άλλωστε η μπόρα και το μπουρίνι, άλλα δυο  αντιδάνεια μετεωρολογικού ενδιαφέροντος.

Η ετυμολογία της γαλλικής λέξης είναι αβέβαιη. Κάποιοι προτείνουν δάνειο από το ιταλικό raffica, αλλά η διαδρομή είναι αρκετά μπερδεμένη -όποιος ενδιαφέρεται και διαβάζει γαλλικά τη βρίσκει εδώ. Γενικά οι λαϊκές λέξεις σε όλες τις γλώσσες αποδεικνύονται πολλές φορές σκληρό καρύδι για τον ετυμολόγο -εδώ εμείς δεν έχουμε καταφέρει να ετυμολογήσουμε με βεβαιότητα βασικές λέξεις όπως ο κουτσομπόλης ή το χαστούκι.

Να γυρίσουμε στη rafale, γένους θηλυκού στα γαλλικά. Πρέπει να πούμε ότι rafale εκτός από την ανεμορριπή λέγεται και η ριπή του αυτόματου όπλου, όπως και μια ομοβροντία του πυροβολικού, ενα φράγμα πυρός -αλλά δεν ξέρω αν και σε τι διαφέρει από το barrage, που έχει επίσης αυτή τη σημασία.

Πάντως στην ονοματοδοσία του αεροσκάφους υποθέτω ότι έπαιξε ρόλο η μετεωρολογική σημασία -λογικό είναι, ιδίως αφού έχουμε να κάνουμε με ιπτάμενη μηχανή. Κι έτσι, η αεροπορία μας μετά την εποχή των αντικατοπτρισμών (διότι αυτό σημαίνει mirage καταρχήν, αντικατοπτρισμός, αν και μεταφορικά σημαίνει και την πλάνη) περνάει στην εποχή της ανεμορριπής.

Τα Μιράζ έδιναν λαβή για κάποια λογοπαίγνια με το ρήμα «μοιράζω». Τα Ραφάλ δεν έχουν τέτοια πτυχή στο όνομά τους. Παρόλο που είναι γένους θηλυκού στα γαλλικά, εμείς θα τα λέμε στο ουδέτερο, τα Ραφάλ, διότι αεροσκάφη είναι. Βέβαια, αν λέγαμε οι Ραφάλες θα μπορούσαμε να κάνουμε και μερικές ενδιαφέρουσες ομοιοκαταληξίες γηπεδικού ήθους, αλλά τις αφήνω σαν άσκηση στον αναγνώστη.

Όπως είπα, τα εξοπλιστικά δεν είναι το φόρτε μου οπότε δεν μπορώ να κρίνω τα πλεονεκτήματα που έχουν τα Ραφάλ γενικώς και ειδικώς για την Ελλάδα. Έχω ακούσει ότι είναι δυνατά αεροπλάνα αλλά πανάκριβα, τόσο ως προς το κόστος της αρχικής αγοράς όσο και από πλευράς λειτουργικού κόστους. Θα πει κανείς, και δεν θα έχει άδικο, ότι με μια τόσο μεγάλη αγορά η Ελλάδα εξασφαλίζει όχι μόνο τη στρατιωτική ισχύ που παρέχουν αυτά τα αεροπλάνα αλλά και την πολιτική υποστήριξη της Γαλλίας. Σωστό είναι αυτό -αλλά βέβαια η στήριξη των ξένων γίνεται μόνο στο βαθμό και για το διάστημα που αυτό τους συμφέρει. Κι έπειτα, να μην ξεχνάμε ότι η αγορά των Ραφάλ είναι εξαιρετικά επωφελής και για τη Γαλλία -όχι μόνο επειδή κλείνει μια μεγάλη παραγγελία αλλά επειδή η Ελλάδα είναι η πρώτη, και μόνη μέχρι στιγμής, ευρωπαϊκή χώρα που αγοράζει τα αεροπλάνα αυτά -ως τώρα, μόνο η Ινδία τα είχε εμπιστευθεί και πιο πρόσφατα η Αίγυπτος και το Κατάρ. Η παράμετρος αυτή, ότι δηλαδή πρώτη φορά μια χώρα του ΝΑΤΟ και της ΕΕ αγοράζει Ραφάλ, τονίστηκε πολύ στα άρθρα των διεθνών πρακτορείων.

Ο άλλος μου ενδοιασμός είναι ότι πολύ συχνά ο ανταγωνισμός των εξοπλισμών δεν αρκεί αφού αν η άλλη πλευρά αγοράσει κι αυτή κάποια οπλικά συστήματα αποκτά και πάλι το πλεονέκτημα που έχασε, οπότε μετά χρειάζεται νέα αγορά για ισοστάθμιση και ούτω καθεξής. Θέλω να πω, με τα Ραφάλ και με τα συμπαρομαρτούντα,. που ισοδυναμούν με μια νέα «αγορά του αιώνα» (αλλαξε άλλωστε κι ο αιώνας) δεν τελειώσαμε. Ήδη διαβάζω τη γνώμη στρατηγικού αναλυτή, ότι «από την άλλη τα Rafale F3R -και μετέπειτα αναβαθμισθέντα σε F4- θα μπορούν να μεταφέρουν ταυτόχρονα δύο πυραύλους SCALP για υποστρατηγική κρούση αλλά και τους μακράς εμβέλειας Αέρος-Αέρος πυραύλους Meteor» εξηγεί ο κ.Καραϊωσηφίδης που στέκεται ιδιαίτερα στο τελευταίο οπλικό σύστημα του οποίου η απόκτηση τονίζει πως θα είναι εκ των ουκ άνευ μετά την αγορά του συγκεκριμένου μαχητικού αεροσκάφους.»

Δηλαδή, η αγορά των Ραφάλ δεν είναι το τέρμα αλλά ίσως η αρχή των εξοπλιστικών δαπανών. Οπότε;

 

 

135 Σχόλια προς “Ραφάλ”

  1. Καλημέρες, προς το παρόν.

  2. Γς said

    Καλημέρα

    >σαν τα περισσότερα σύγχρονα μοντέλα αυτοκινήτων, που συνήθως τα διαλέγουν έτσι που να μη σημαινουν τίποτα σε καμιά από τις βασικές γλώσσες αγορές

    Εξαιρείται το Citroen C4 Cactus

  3. μήτσκος said

    Αν θυμάμαι καλά, και όταν το 2008 ο Σαρκοζί είχε υποστηρίξει το βέτο της Ελλάδας για είσοδο της Β. Μακεδονίας στο ΝΑΤΟ, πάλι τότε είχαμε ψωνίσει αεροπλάνα.
    Σύμπτωση;

  4. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Αμάν η γκρίνια σου πρωί πρωί. Αφού το είπε ο Μακρόν. Θα μας τη ρίξουνε.
    Πάντως άμα τα Ραφάλ πηγαίνουνε με 110 την ώρα την κάτσαμε τη βάρκα.

  5. Γς said

    >Τα Μιράζ έδιναν λαβή για κάποια λογοπαίγνια με το ρήμα «μοιράζω».

    Υπήρξαν όντως τέτοια λογοπαίγνια;
    Αν ναι, ήταν μόνο λογοπαίγνια;

    Ε μεντενάν;

    Πολλά τα λεφτά και λαμπρές οι επιδόσεις μας σ αυτό το εξοπλιστικό σπορ…

  6. Νέο Kid said

    Εμένα στα Ραφάλ μ´αρέσει αυτός ο υπερμεγέθης καθρέφτης στα δεξιά, που προεξέχει σα μεγάλο καβλί! Έναν παρόμοιο έχει κι ο ξάδερφός μου ο νταλικιέρης .
    Αυτοί οι Γάλλοι με τα φαλλικά φετίχ τους…

  7. Ψ said

    (Μια ιδέα μόνο,δεν ξερω πραγματικα) μηπως η rafale ειναι εκει που τη ριχνεις και το barrage εκει που την τρως? (Την ομοβροντια, εννοω)

  8. ΓιώργοςΜ said

    >Υπήρξαν όντως τέτοια λογοπαίγνια;
    Στη Λάρ’σα:
    -Τι ‘ν τούτο;
    -Μιράζ 2000
    -Σιγά μη μοιράζ’ και πεντοχίλιαρα

    Να κάναμε ένα διαγωνισμό λογοπαιγνίων με τα Ραφάλ; Αν και μάλλον θα γίνει αυτομάτως…

  9. Ψ said

    Α, οχι. Το λεει η γαλλικη αναφορα: rafale δεν ειναι η ομοβροντια, ειναι η ας πουμε βολη κατα ριπας (ή η ριπή η ιδια, για αυτοματα). Οποτε καμια σχεση με barrage.

  10. Αντώνης said

    Ως «κατάπτυστος τριμηνίτης» (τους θυμάστε;) και παντελώς άσχετος περί τα στρατιωτικά, έχω την εντύπωση ότι η ριπή (rafale) χρησιμοποιείται για τα πολυβόλα (υπήρχε η έκφραση «θεριστική ριπή»), ενώ το μπαράζ (barrage) αναφέρεται μάλλον σε ομοβροντίες βαρύτερων πυροβόλων.
    Παρακαλώ τους αρμοδιότερους να με διορθώσουν.
    #6 Νομίζω ότι δεν πρόκειται για καθρέφτη αλλά για ρύγχος (έτσι λέγεται άραγε;) για εν πτήσει ανεφοδιασμό σε καύσιμα.

  11. Χαρούλα said

    Μα είναι δυνατόν να λέτε τέτοιες θεωρίες. Δεν βλέπετε ότι το όνομα προέρχεται από τον αρχάγγελο Ραφαήλ, που έχει φτερά;
    Την καλημέρα μου! Χαρούλα Πορτοκάλος

  12. Akyla said

    Εκτός από ομοβροντία πυροβολικού, rafale λέγεται και η ριπή αυτόματου όπλου.

  13. […] Ραφάλ « Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία — Weiterlesen sarantakos.wordpress.com/2020/09/16/rafales/ […]

  14. LandS said

    0. Ειδικότερα, rafales λέγονται τα σύντομα και απότομα ξεσπάσματα μεγάλης έντασης
    0α. …που τα λέμε και μπουράσκα στη ναυτική μας ορολογία, και που ετυμολογικώς είναι αντιδάνειο αφού ανάγεται, τελικά, στον βορρά

    Δηλαδή rafales είναι ο ριπαίος άνεμος στην επίσημη ναυτική ορολογία. Η σπηλιάδα ή το σαγανάκι στη γλώσσα των ναυτικών.

    Έτσι δεν είναι φίλε Τζι;

  15. Γς said

    Εξοπλιστικά και θυμήθηκα μια παρουσίαση βιβλίου του Νίκου στη Σπύρου Μερκούρη.

    https://caktos.blogspot.com/2014/07/blog-post_7454.html

  16. dryhammer said

    0.> …τα Rafale F3R … δύο πυραύλους SCALP

    Τελικά θα μας πάρουν το scalp με τα Rafale;

    ΥΓ. Καλημέρα

  17. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    12 κε Διόρθωσα το κείμενο σε αυτό το σημείο, ευχαριστώ.

  18. divolos said

    και θυμήθηκα ένα τραγουδάκι που μου έλεγε η γιαγιά μου όταν ήμουν μικρός, μπορεί και να μην το θυμάμαι ακριβώς:

    Λέγαν πήραμι Μιράζ
    τουν Τούρκο έπιασι μαράζ’
    πήραμι κι εφ δικάξ’
    κι ο Τούρκος εχ’ βελάξ’
    Τώρα ‘π’ θα πάρουμι Ραφάλ
    άιντε τα λιφτά χαλάλ

    τα λιφτά σ’ αεροπλάνα
    κι φριγάτες Μπελαρά
    φάτε πάλι μάτια ψάρια
    κι τα πιάτα αδειανά

  19. dryhammer said

    14. Στην επικυριαρχική* (και σχεδόν επίσημη γλώσσα της Εμπ.ναυτιλίας) οι Ραφαέλες** λέγονται gusts.

    *Αλήθεια τους «Επικυρίαρχους» του Α. Κλαρκ τους έχετε διαβάσει;
    ** Άμα πάρουν κι οι Τούρκοι και τη βάψουν μαύρη θα είναι Ραφαέλα καρά;

  20. ΓιώργοςΜ said

    6 Ο συμβολισμός είναι πιο έντονα φαλλικός, καθώς αυτό το τσουτσούνι που προεξέχει χώνεται στην τρύπα του ιπτάμενου βενζινάδικου για ανεφοδιασμό…

  21. LandS said

    19
    Αυτά τα τραβάτε επειδή ακούτε το δελτίο καιρού στα αγγλικά. 😊

  22. ΓιώργοςΜ said

    Όπως πρόχειρα είδα στο δίκτυο, ενώ η λέξη είναι θηλυκή, το αεροπλάνο αναφέρεται (φυσικά) ως αρσενικό (le Rafale), καθώς το avion είναι αρσενικό (είναι, ε;)

    Μου κάνει εντύπωση η χρήση δύο λέξεων για την ομοβροντία. Σε στρατιωτική χρήση υπάρχει ανάγκη για ακρίβεια, ώστε να μην υπάρχουν παρερμηνείες, άρα το rafale είναι μάλλον κάτι διαφορετικό. Μήπως (ερμηνεύω από τη ριπή) είναι η ακολουθιακή αντί για την ταυτόχρονη πυροδότηση μιας συστοιχίας;

  23. dryhammer said

    21. Πιο κατανοητό είναι στα αγγλικά, παρά με ορολογία ΠΝ. [Το διαβάζουν, δεν το ακούν- Τρανζιστοράκι στη γέφυρα και να το γυρνάς και γύρω γύρω για «να πιάνει»;]

  24. Νέο Kid said

    -Έλα Ταγίπ, κομόν τ αλεβού εκεί α λ´οριών?
    – Γκιουνάιντιν Εμανουέλ εφέντη μ! Τι να κάνω…χαλάω πολλά λεφτά στις αραπιές ,κι έχω κόψει πίσω στα τελευταία διακόσιες χιλιάδες τετραγωνικά του παλατιού μου, μπρέ! Θα με φάει με την γκρίνια της η Εμινέ χανούμ…
    – Ω,λα λα! Μα σε τερίμπλ σά! Και τι γίνεται με τους υδατοϋδρογανάνθρακες α Μεντιτερανέ?
    – Γιόκ ! Μα δε μιλάς με την TOTAL ?
    -Ιλ νε με μίζ πα σουφισιενμάν… Άνθρακες ο θησαυρός;
    – Ντιπ χαΐρ μπρε! Κάτι πρέπει να κάνουμε για να ξανακοιμισουμε τα ζά…Είσαι να στήσουμε ένα καβγαδάκι για τα μάτια του κόσμου?
    – Δεν είναι κακή ιδέα , και η ιντουστρί μιλιτέρ μου είναι πούρ λα φούντ… αλλά πώς θα το κάνουμε? Ξέρεις, εγω είμαι ντ’υν σερταίν νιβώ. Θα χαλάσει το προφίλ μου ,κι έχω κι αυτη την Μαρίν Πουταίν-Λεπέν να με κυνηγάει σα μαινάδα η σκρόφα!…
    – Μη σεκλετίζεσαι μπρε! Εγω θα σε βρίζω και θα απειλώ – αρέσει πολύ αυτό το macho style στην εμινέ. Της ανεβάζει τη λίμπιντο!- και συ θα βάλεις μπροστά τον Ντε Γκωλ.
    – Μα σ´ε μορ λε Ζενεράλ…
    – Όχι αυτόν ρε μπουνταλά! Το πλοίο. Δεν έχεις ένα αεροπλανοφόρο με αυτά τα σαπάκια τα Ραφάλ πάνω?
    -Α, με ουί. Σα σε υν ιντέ εξελών! Κι έχω και καμία ντουζίνα μεταχειρισμένα που μπορώ να φορτώσω ω Γκρεκ! Θα σε πείραζε, Ταγιπάκο μον σερί?
    – Μα τι λες τώρα! Αλισβερίσι να γίνεται με τους γκιαούρ γιουνάν!
    -Αλισβεγισί? Κε σ κουσε Κουσάντασι?
    – Ξέρεις, αλλαξοκωλιές…
    – Α, ουί! Σε σαι μπιεν σα! Ντακόρ αλόρ, α τουτ αλέρ!

  25. Triant said

    Καλημέρα.

    Εγώ θυμάμαι τον φρυδάρχη:όταν είχαν πρωτοεμφανιστεί οι αύρες της αστυνομίας

    Μον αμί Ζισκάρ (μεγάλη παύση)
    νουζ αβόν μπεζουάν ντε μιράζ (παύση)
    αλλά κι αύρες νάν’ δεν πειράζ

  26. Εγώ είμαι από αυτούς που τους αρέσει η στρατιωτική ιστορία και τ’ αεροπλάνα – αλλά ελικοφόρα, για αεριωθούμενα δηλώνω σχεδόν πλήρη άγνοια.

  27. Αφώτιστος Φιλέλλην said

    20.
    Διικαιως με τις εξαιρετικες επιδοσεις
    11. France 15.74 cm 179 cm 8.80 %

    https://www.worlddata.info/average-penissize.php

  28. Πάνος με πεζά said

    @ 15 : Ωραία χρόνια τότε…Να γύριζαν πίσω, κάτι θα γλιτώναμε…

    Ραφάλ, τώρα, δε θα μπορο΄συε να είναι η συντομογραφία του Ράφαελ Ναδάλ;

  29. spiridione said

    Νικοκύρη, πάλι μαρμάγκα

  30. sarant said

    28 Ράφα Ναδάλ μάλιστα τον φωνάζουν.

    27 Την αναγωγή στο ύψος του σώματος δεν την είχα ξαναδεί.

  31. Ατακαμα said

    Φαντάζομαι αντίστοιχο άρθρο υπήρξε και όταν ο Τσίπρας στις ΗΠΑ υπέγραψε την αναβάθμιση των f16 σε Viper που θα ολοκληρωθεί το 2027 και θα στοιχίσει αρκετά δις. Η συγκεκριμένη συμφωνία είχε υπογραφεί όταν το ρόλο της Γαλλίας τον ψιλοεπαιζε η Ουάσινγκτον στην περιοχή και θέλαμε βέβαια να τους πλευρισουμε όπως και τώρα τους Γάλλους.
    Και τότε βέβαια είχαν υπάρξει αντιδράσεις από τον τύπο και τους ειδικούς.

    Ούτε γω είμαι εξπερ στα εξοπλιστικά. Φαντάζομαι όμως πως η αγορά τους κινείται περισσότερο με κριτήρια πολιτικά, διπλωματικά παρά πραγματικής αξίας κόστους. Έχεις δηλαδή να επιλέξεις ανάμεσα σε κακές λύσεις και ψάχνεις να βρεις την καλύτερη δυνατή.

    Όσο για το αν χρειαζόταν η εξοπλιστική ενίσχυση, αν βάλουμε ότι τέτοια ενίσχυση είχε να γίνει δεκαετίες τη στιγμή που ο απειλιτικος γείτονας έχει προχωρήσει μίλια μπροστά μάλλον άργησε μπορούμε να πούμε. Ας οψεται και η κρίση.

    Προφανώς η κούρσα των εξοπλισμών ενέχει έναν φαύλο κύκλο αλλά κάποιες φορές δεν μπορείς να τον αποφύγεις. Η τωρινή είναι σίγουρα μια τέτοια στιγμή.

    Θα ήταν ανησυχιτικο αν μέναμε μόνο στην κούρσα εξοπλισμών και δεν κινούμασταν καθόλου στο διπλωματικό πεδίο. Διπλωματικά πάντως η Ελλάδα τα τελευταία 10 χρόνια, ανεξάρτητα από κυβερνήσεις, έχει κάνει πραγματακια πολύ σωστά και ιδίως το ξεπέρασμα του κόμπλεξ με το Ισραήλ. Βέβαια ήταν και τέτοια η δυναμική των πολιτικών εξελίξεων που οδήγησε σε αυτή την προσέγγιση.

    Συμπερασματικά, να πούμε το κλισέ ότι σε ο,τι αφορά τα εθνικά θέματα ας είμαστε λίγο πιο εγκρατεις στην οξεία μας αντιπολίτευση. Δεν είναι όλα τα θέματα μάσκες και παγούρια.

  32. spiridione said

    Στα ελληνικά έχουμε ρέφουλο, ρέφουλα, ρεφουλιά, ρεφούλι. Ίδιας σημασίας και προέλευσης (μάλλον) με το rafale. Από το ενετικό refolo ή refolada de vento
    https://books.google.gr/books?id=OGwoAAAAYAAJ&pg=PA561&dq=%22refolo+veneziano&hl=el&sa=X&ved=2ahUKEwjQ-ePyl-3rAhXPzqQKHdrxDdEQ6AEwBHoECAUQAg#v=onepage&q=%22refolo%20veneziano&f=false

    Και στο ΛΚΝ
    http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/search.html?lq=%CF%81%CE%B5%CF%86%CE%BF%CF%85&sin=all

  33. sarant said

    31 Πού βλέπεις την (οξεία, κιόλας) αντιπολίτευση στο άρθρο;

    32 Α, αυτό δεν το είχα σκεφτεί και μάλλον έχεις δίκιο.

  34. leonicos said

    Τώρα είμαι στο στοιχείο μου

    Σιγά που θα οιραστώ τις γνώσεις μου με τον Τζι και τον Ιατρού

    Δεν πάνε να χαθούνε!

  35. geobartz said

    # Ο προβληματισμός για τον εξοπλιστικό ανταγωνισμό δεν είναι «σαραντάκειο» προνόμιο. Αλλά τι να κάνουμε;; Το ταγκό θέλει δυο, ή (Μακεδονιστί) μπιλί ουρούμ σεκερί, ιστέρουμ ικεσί! Και βέβαια, μακάρι να τα βρούμε με τα καρντάσια (χωρίς προδοτικές τσιπροσυμφωνίες!).

    # Τώρα, για το γεγονός ότι «δεν έχουμε καταφέρει να ετυμολογήσουμε με βεβαιότητα βασικές λέξεις όπως …το χαστούκι», προτείνω να χρησιμοποιούμε τη Μακεδονική λέξη παταριά (πα-τα-ριά) (η), που ετυμολογείται ευκολότατα!

  36. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    – Στην Αν. Κρήτη, την ξαφνική μικρής διάρκειας ριπή ανέμου τη λέμε -και σήμερα- ‘ρεφουλιά’. Ήκαμε καμπόσες ρεφουλιές κι εδρόσισε μιαολιά.
    Χρησιμοποιείται και μεταφορικά/ποιητικά για κάτι σε μικρή ποσότητα, δόση. Μια ρεφουλιά ξεκούραση… (από μαντινάδα).

    Προφανώς έχει σχέση με τη rafale. Και η αντιστοιχία αυτή φαίνεται ξεκάθαρα σε Ελληνο-γαλλικό λεξικό του 1825.

    [Τη λ. τη βρήκα, ωστόσο, και στο άρθρο του Ιστολογίου :Αμοργιανές λέξεις, μέρος δεύτερο. https://sarantakos.wordpress.com/2013/03/15/amorgos-2/
    «ρεφουλιά (η), ξαφνικό ελαφρό φύσημα ανέμου μικρής διάρκειας.Ούτε μια ρεφουλιά ε φέρνει»]

    – Ο Αντ. Ξανθινάκης στο «Λεξικό του δυτικοκρητικού γλωσσικού ιδιώματος»(2009) καταγράφει τη λ. ‘ρέφουλας, ο’ = ορμητική ροή άφθονου νερού. Την ετυμολογεί δε από το βεν. refola = δυνατή και ξαφνική ριπή ανέμου, σπιλιάδα.
    Έχει και το ‘ρέφουλο’ (Σφακιά) = λίγη βροχή.
    Αλλά η λ. refola δεν φαίνεται να υπάρχει -με αυτή τη σημασία- σε βενετικά λεξικά. Υπάρχουν οι παρόμοιες λέξεις refolada και refolo που αναφέρονται σε πνοές ανέμου ή/και ξαφνικά γεγονότα.
    [Για τεκμηρίωση επιφυλάσσομαι αργότερα…]

    ΥΓ. Με πρόλαβε (τι παράξενο… 🙂 ) ο Spiridione στο 32!!

  37. nikiplos said

    Καλημέρα… Χωρίς να θέλω να το παίξω στρατηγός Βαρτάνης, κρατήστε μικρά καλάθια για την αγορά.

    Αυτά τα αεροσκάφη, είναι πανάκριβα, όχι μόνο στην αγορά, αλλά και στη χρήση, συντήρηση και λειτουργία. Δεν είναι ότι καλύτερο θα απαιτούταν στη χώρα μας, σε αυτές τις συνθήκες. Επιγραμματικά:

    α. Ο σύγχρονος και μοντέρνος τεχνολογικά πόλεμος με συμβατικά πάντοτε όπλα οδεύει σε σμήνη μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Αντί ενός μεγάλου ογκώδους, προτιμούνται μικρότερα περισσότερα με λογική σμήνους.
    β. Ένας έμπειρος πιλότος μαχητικού μπορεί να εμπεδώσει 40 το πολύ σενάρια εμπλοκής και απεμπλοκής σε αερομαχίες σε όλη την διάρκεια της καριέρας του. Τα μη επανδρωμένα, ξεκινούν με 800 σενάρια εμπλοκής και απεμπλοκής, ενώ ακριβώς επειδή ΔΕΝ είναι επανδρωμένα, «φορούν» σενάρια καμικάζι, δλδ καταστροφής του αντίπαλου.
    γ. Τα μικρότερα και περισσότερα κάνουν ζημιά μεγαλύτερη από τα μεγάλα και ισχυρά, στα συμβατικά όπλα. Ας πούμε οι τερμίτες της Βραζιλίας κολατσίζουν άνετα κροκοδείλους και ανακόντα, το αντίθετο ποτέ.
    δ. Η πολεμική βιομηχανία για να περάσει στο μέγεθος less but many, πρέπει να ξεφορτωθεί τα πανάκριβα ογκώδη όπλα, πυραύλους κλπ. Ασφαλίζει τα νώτα της γιατί έχει τους κωδικούς η ίδια, αλλά από την άλλη βάζει τους χαχώλους (σαν του λόγου μας) να τα αγοράσουν, πιστεύοντας οι αφελείς ότι θα τους επιτρέψουν να τα χρησιμοποιήσουν την κρίσιμη ώρα. Ρωτήστε τον Μλάντιτς καλύτερα γι’ αυτό το τελευταίο, ή τους δύστυχους Αρχεντίνους στα Φάκλαντς, τουπίκλην Μαλβίνες.

    Φυσικά η χώρα μας, δεν είναι ούτε τεχνολογικά προηγμένη, ούτε πρωτοπόρα στην πληροφοριακή τεχνογνωσία, οπότε είναι αναγκασμένη να ψωνίσει από τα καλάθια.

    Πλεονεκτήματα:
    α. Είναι Γαλλικά, και όχι Αμερικανικά, φθηνότερα, με άλλους κωδικούς και λειτουργίες, που δεν μπορεί εύκολα να ελέγξει η Αγγλόσφαιρα
    β. Είναι πρώτης ποιότητας
    Μειονεκτήματα
    Πολλά αλλά δεν είναι επί του παρόντος.

  38. Μυλοπέτρος said

    Το όνομα γιάρις ισχύει μόνο για την Ελλάδα.
    Και αυτό γιατί ο σχεδιαστής του είναι Έλληνας. Είναι από το Γιάννης και Γρηγόρης. Έτσι τουλάχιστον μου έχουν πει.

  39. antonislaw said

    Υποτίθεται ότι η σκέψη πίσω από την αγορά του αιώνα επί Αντρέα ήταν να μην έχουμε έναν μόνο τύπο αεροπλάνου, και δη μόνο αμερικάνικο, γιατί σε περίπτωση σύρραξης, νομίζω κάτι αντίστοιχο είχε γίνει και το 1974, μπορούν με τη διακοπή υποστήριξης να στα καθηλώσουν άμεσα. Αφήστε που ένα μεγάλο μέρος των F16 παράγονταν στην Τουρκία οπότε θα υπήρχε και σύγχηση ρόλων, με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Τότε θυμάμαι ότι στην Πτήση κ’ Διάστημα λέγαν και για αγορά, ως δεύτερου τύπου, των Σουηδικών, που πετάνε από πρόχειρα αεροδρόμια κλπ, αλλά η Σουηδία γενικά δεν πουλάει σε χώρες που επίκειται σύρραξη. Επομένως προτίμησαν τα γαλλικά, μιας και υπήρχε και προηγούμενη γνώση στην ΠΑ και στην ΕΑΒ από τα Μιράζ F1 που τότε αποσύρονταν. Για τη συνέχιση της διτυπίας της ΠΑ νομίζω ότι προτιμήθηκαν τα Ραφάλ-κάτσε πρώτα να έρθουνε βέβαια, κρατάμε μικρό καλάθι. Τότε στη δεκαετία του 1990 βέβαια λέγαν ότι έπρεπε η Ελλάδα να πάρει Eurofighter, που ήταν μαχητικό από ευρωπαϊκή κοινοπραξία, και τότε αναπτύσσονταν, αλλά ήδη είχαμε Μιράζ και F16, και με τα F4 να αποσύρονται, δεν υπήρχαν δυνατότητες. Άλλωστε μακρά η σχέση, όπως είπαμε με τα Γαλλικά αεροπλάνα. Θυμάμαι τον εκπρόσωπο της Dassault στην ΕΑΒ (Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία), που δούλευα ένα φεγγάρι εκεί κοντά στο 2004, που ήταν βιετναμέζος. Αεικίνητος, κοντούλης και παιδόμορφος, σαν αυτούς που βλέπαμε στις ταινίες για τη γραμμή Χο-Τσι-Μινχ. Όταν έπιασα κουβέντα με αυτόν και του εκθείαζα τις πολεμικές αρετές των συμπατριωτών του σκοτείνιασε και κατάλαβα την γκάφα μου: ήταν από αυτούς τους βιετναμέζους που ήταν τακτοποιημένοι επί γαλλικής κατοχής του Βιετνάμ και μετάπειτα μετεγγατασταθέντες στη Γαλλία, και πάντως όχι με το Χοτσιμινχ και τον Γκιαπ που με τη φαντασία μου νόμιζα…

    24 Νέο Kid, απολαυστικό!

  40. ΓιώργοςΜ said

    > ‘ρέφουλας, ο’ = ορμητική ροή άφθονου νερού
    Το βρήκαμε, παιδιά, από το reflux προέρχεται 😛 Άμπωτη ή παλινδρόμηση (acid reflux).
    (πλάκα κάνω, βέβαια. Λες όμως;)

  41. plintirio said

    36. Ρεφουλιά λεγεται και ο μικρός εμετός που κάνουν τα μωρα όταν τα χτυπάμε στη πλάτη μετά που πίνουν γάλα.

  42. nikiplos said

    38@ Γίνεται συχνά, όταν ας πούμε η ηχητική μιας λέξης σε μια γλώσσα είναι περίεργη. Πριν 20 και βάλε χρόνια, είχαν ονομάσει ΣΕΑΤ Κόρδοβα μόνο για την Ελλάδα τα Μάλαγα για ευνόητους λόγους.
    κάποια παραδείγματα εδώ:
    https://www.inc.com/geoffrey-james/the-20-worst-brand-translations-of-all-time.html

  43. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    38 Μπα, Yaris έχουν και εδώ.

    37 Σμήνη δρόνων. ε;

  44. LandS said

    37
    Αν λες κάτι σαν και αυτό https://en.wikipedia.org/wiki/Future_Combat_Air_System μάλλον πρέπει να περιμένουμε λίγο.

  45. LandS said

    38

  46. ΓΤ said

    (ιερέας Νικόλαος Παπανικολάου @ Δημοτικό Σχολείο Καρυδίτσας: «O κορονοϊός δεν κολλάει αν φιλήσεις τον σταυρό»… Πάμε στην Κοζάνη https://kozanimedia.gr/archives/515373#.X2HXPdTiK70)

  47. antonislaw said

    36 Μι-κιε ευχαριστώ πολύ για την τεκμηρίωση!

    Να πω την αλήθεια κατά Ρέθεμνος μεριά τη λέξη «ρεφουλιά» δεν την έχω ακουστά αλλά δε σημαίνει κάτι, θα ρωτήσω και κανένα μεγαλύτερο, μήπως εμένα μου διαφεύγει ή δεν πολυχρησιμοποιείται εκεί, στο Ρέθυμνο

  48. spiridione said

    36. Υπάρχει και ο ρούφουλας που λένε έχει την ίδια προέλευση, με παρετυμ. από το ρουφώ. Ταιριάζει και με τα ραφάλ, θα μας ρουφήξει τα ευρά.

  49. LandS said

    42
    Πόσο θέλω να ρωτήσω ενα τεχνικό της Toyota αν το Aygo είναι σφιχτό ή μελάτο. Όχι ότι θα το τσούγκριζα ποτέ.

  50. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    Και μια ‘ρεφουλιά’ από τη Μέλπω Αξιώτη. [«Μικροί πολίτες», Επιθεώρηση Τέχνης, τ. 53-54 (1959)]

  51. spiridione said

    46. Κάνει και για λογοπαίγνια όπως με τα μιράζ: Ρουφάλ.

  52. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Πάντως ο Ραφαλιάς του Καρκαβίτσα τον αδερφό του τον ξέκανε με λάζο, όχι με πύραυλο.

  53. ΓΤ said

    44@
    Συμπληρωματικά https://www.airbus.com/defence/fcas.html

  54. spiridione said

    Αν είναι δυνατόν, ποιος σκέφτηκε αυτή τη σαχλαμάρα;

    https://www.toyota.gr/world-of-toyota/articles-news-events/toyota-model-names

  55. Jago said

    Και Mark Raffalo, ο γνωστός Hulk στις μαρβελοταινίες.

  56. Χαρούλα said

    Και ως επίθετο…
    Υπάρχει στην Υδρα το πολύ παλιό φαρμακείο του Ραφαλιά. Μοναδικό. Αν και σε λειτουργία(ελπίζω ακόμη) αποτελεί και αξιοθέατο.
    https://www.greekgastronomyguide.gr/item/farmakeio-rafalia-ydra/

  57. venios said

    Όπως κάπου πρέπει να έχει πει ο Μακιαβέλης, όταν έχεις σοβαρά εσωτερικά προβλήματα, καλό είναι να έχεις έναν εξωτερικό εχθρό. Και γιατί δεν ξαφνιάζομαι που μας «στηρίζει» η Γαλλία στην αντιπαράθεση με την Τουρκία;

  58. ΓΤ said

    56@
    Για την οποία οικογένεια
    https://catalogue.nlg.gr/Record/b.138864

    και «Ραφαλης» @11888

  59. loukretia50 said

    …και γιατί όχι «ραφάλια»?
    Επειδή ριμάρει με το χάλια?

  60. ΚΩΣΤΑΣ said

    59 –> …και γιατί όχι «ραφάλια»?

    Επειδή ριμάρει με τα γκαφάλια! 🙂

  61. Nestanaios said

    Ήμουν σίγουρος ότι κανένας δεν θα ετυμολογούσε αυτή την λέξη. Εγώ, όμως, θα την κάνω λιανά, θα την λιανίσω, θα την ευ-τμο-λογήσω αλλά αύριο, όχι σήμερα.

  62. Πέπε said

    Ραφάλε

  63. antonislaw said

    54 Spiridione, πραγματικά, νόμιζα ότι είναι τρολιά και μετά είδα ότι είναι ο επίσημος ιστότοπος της Τογιότα.

    Και στην περιγραφή του supra έχει ένα μαργαρίτη:

    »
    Supra

    Supra είναι μια λατινική λέξη που σημαίνει «επάνω». Το όνομα υιοθετήθηκε επειδή το αυτοκίνητο μπορούσε να σκοράρει υψηλότερα σε σχέση με το βάρος του στα tests των αυτοκινητιστικών περιοδικών, αφού ξεπέρασε περίφημα μία Porsche 911 Turbo και μια Aston Martin DB7.»

    Τι θα πει ξεπέρασε περίφημα; Πρώτη φορά το ακούω, μπούρδα είναι. Ξεπέρασε άνετα, ναι.

  64. sarant said

    62 Φαρφάλες 🙂 ήγουν πεταλούδες

  65. ΓιώργοςΜ said

    Υπάρχουν ρίμες διαθέσιμες πάντως, αν και πεπερασμένες.

    Είναι μπανάλ,
    όχι νορμάλ
    η κατάληξη σε -αλ

    Να ‘ναι οβάλ,
    σε χρώμα παλ,
    του Ραφάλ το πεντάλ;

    Ελλείψει μουντιάλ,
    σε μίζας φεστιβάλ,
    δίνει το ρεσιτάλ,

  66. dryhammer said

    63. Τογιοτολογώντας: Η Σούφρα δεν είναι που αντικατάστησε τον Τσέλιγκα;

  67. leonicos said

    32 Spiridione

    Spiridione ο ερευνητής

    Τη λέξη δεν την είχα ποτέ ακούσει

  68. nikiplos said

    43@β. Ναι σμήνη δρόνων. Λίγο πιο μεγάλων από τα συμβατικά, αλλά και αεροσκάφη κανονικά μη επανδρωμένα.

    44@, 53@ Δεν ξέρω τι κάνει η αγαπητή Ευρώπη και τι ακριβώς ανακοινώνει πάντοτε. Σε έκθεση που είχα πάει το 2015, η Κίνα και οι ΗΠΑ, είχαν επίσημα ανακοινώσει εκτεταμένα τέτοια προγράμματα, τα οποία ήταν ήδη τότε σε πειραματική λειτουργία. Νομίζω ότι το σύστημα που απεικονίζεται εκεί είναι αμυντικό κυρίως, εντούτοις εξακολουθούν να υπάρχουν αμιγώς επιθετικά τέτοια. πχ το GJ-2, που είναι unmanned combat aerial vehicle (UCAV).

    Σήμερα ολοένα αναδεικνύονται τα πλεονεκτήματα του σμήνους δρόνων, έναντι μεγάλων πανάκριβων και ογκοδέστατων αεροσκαφών. Ακόμη και οι βόμβες των τελευταίων, έχουν λογική σμήνους (cluster bombs) πλέον και όχι μεγάλης ισχύος.

    Εικάζω ότι πρωτίστως θα χρησιμοποιηθούν αμυντικά κυρίως, ή σαν κοιτίδες συνοδών των υπαρχόντων υπερεξοπλισμένων επανδρωμένων αεροσκαφών. Πάντως στις ΗΠΑ, δημοσιεύονται ολοένα και εργασίες για αμιγώς επιθετικές ενέργειες, όπου ο λευκός πολεμάει από κάποιο υπόγειο κέντρο επιχειρήσεων, έχοντας φονικά σκυλορομπότ τετράποδα, λίγους μόνο μαχητές με εξωσκελετούς που έχουν μόνο λόγο παρατήρησης, αεροσκάφη που πετούν στα 50.000 πόδια και άνω, και τα οποία καθορίζουν από ψηλά ένα εγκλειδωμένο πληροφοριακό κλειστό πλαίσιο διαχείρισης επιθετικών δρόνων.

    Σαφώς τα βομβαρδιστικά θα εξακολουθήσουν να υφίστανται, αφού οι βόμβες τους (Earth-Penetrating Weapons) μπορούν πλέον να καταστρέψουν επίγειους στόχους σε βάθος εκατοντάδων μέτρων στο υπέδαφος, και να τρυπήσουν πριν σκάσουν 9 μέτρα σιδηρομπετόν.

    Μια προσομοίωση που παρουσίασαν Κινέζοι πριν 5 χρόνια, είχε πραγματικά εκπλήξει τους Ευρωπαίους αξιωματούχους, οι οποίοι κοίταζαν σκεφτικοί το cumputerized simulation.

  69. leonicos said

    24 Νέο Kid

    πολύ το διασκέδασα

  70. Konstantinos said

    9 Μ οπλισμένο σκυρόδεμα? υπάρχει τέτοιο πράγμα? Κι εμείς γαμιομαστε για να τρυπήσουμε μισό μέτρο με καροτιερα η κομπρεσέρ…

  71. Pedis said

    Ο εκδότης της εφημερίδας ‘Το Ποντίκι’ έχει συμφέροντα στις προμήθειες στρατιωτικού υλικού υψηλής τεχνολογιας;

    (Απορία, ρίχνοντας καθε μερα μια ματιά στον ιστότοπο … η Μαρία θα τα ξέρει αυτά …)

  72. Μαρία said

    Tο μόνο που μπορώ να συνεισφέρω με αφορμή τα ραφάλ είναι οτι η σκούφια των Ντασό κρατάει και απ’ τους δικούς μας Αλατίνι.
    Ο Λοράν επισκέφτηκε τη Θεσσαλονίκη το ’12 https://gr.ambafrance.org/Les-Dassault-sur-les-traces-des-Allatini

  73. Γς said

    63:

    >Supra είναι μια λατινική λέξη που σημαίνει «επάνω». Το όνομα υιοθετήθηκε επειδή το αυτοκίνητο [κλπ]

    ΤΟΥΟΤΑ

    Δεν επιλέχθηκε από τη φίλη μου την Peggy. Την Ελληνίδα Παναγιώτα, που την έλεγα Γιώτα και της άφηνα σημειώματα με την ένδειξη

    to Yota -> ΤΟΥΟΤΑ

  74. argyris446 said

    Reblogged στις worldtraveller70.

  75. Γς said

    73:

    Στην Αμερική βέβαια. Που κάθε Παναγιώτα είναι Peggy

  76. Πέπε said

    @63:

    > > νόμιζα ότι είναι τρολιά και μετά είδα ότι είναι ο επίσημος ιστότοπος της Τογιότα

    Δεν είναι καλά γραμμένο βέβαια, αλλά δε θα ήταν και εύκολο να γραφεί καλύτερα. Παράδειγμα: Prius είναι η λατινική λέξη για το «prior» που σημαίνει «πριν» ή «προγενέστερος». Τυπικά η γραμματική και λεξιλογική περιγραφή είναι άρτζι μπούρτζι και λουλάς, αλλά για να το πεις σωστά χρειάζεσαι φρασεολογία Τζαρτζάνου.

    Αλλά ως επί το πλείστον πρόκειται, πράγματι, για φτιαχτές, φανταστικές λέξεις, που ωστόσο διατηρούν αρκετή σχέση με άλλες υπαρκτές ώστε να ανακαλούν στο μυαλό, γενικά και αόριστα, κάποια έννοια ή την αίσθησή της. Αυτό δεν είναι κάτι που το περιγράφεις εύκολα, ως πρακτική όμως είναι πετυχημένο γιατί οι πιο πολλές ονομασίες όντως μού έφερναν στο μυαλό αυτό που ήθελαν.

    Βέβαια, ειδικά το Yaris < Ya + Χάρις (για χάρη σ', για να το πούμε και μακεδονιστί) είναι ανόητο. Ε, δεν μπορεί να πετυχαίνουν όλα. (Το ίδιο το αυτοκίνητο πάντως είναι επιτυχημένο.)

  77. Γς said

    73, 75:

    Αυτήν μωρέ που είχε οραματιστεί και τον EastMed

    -Ρε συ αν ένωνα όλες τις [μπιπ] που [μπιπ] θα έφτιαχνα μια μάνικα τόσο μακριά που θα έφερνα πετρέλαιο στην Ελλάδα.

  78. … Πάντως στην ονοματοδοσία του αεροσκάφους υποθέτω ότι έπαιξε ρόλο η μετεωρολογική σημασία -λογικό είναι, ιδίως αφού έχουμε να κάνουμε με ιπτάμενη μηχανή. …

    Μακραίων παράδοση.
    Έχουμε το Hurricane, το Tornado, το Typhoon (πριν γίνει Ραφάλ).
    (Και αφού βρήκα ένα-ένα τα λινξ, βλέπω η Βίκη τα έχει όλα μαζεμένα…)

  79. … τα Ραφάλ… ισοδυναμούν με μια νέα «αγορά του αιώνα» ,,,

    Το λες και
    αεροπλανικό κόλπο
    (γκρόσο)

  80. … rafale … είναι η ριπή του ανέμου. …

    Και σπηλιάδα ο ριπαίος άνεμος, για τους ιστιοσανειδικούς.
    Ζοχάδα η σπηλιάδα για τον ιστιοσανιδιστή, μπορεί να τον καταστήσει για λίγο δύτη.

  81. 6, … στα Ραφάλ μ´αρέσει αυτός ο
    υπερμεγέθης καθρέφτης στα δεξιά …

    Για καλύτερο
    Mirage

  82. Ωπ, ρισπέκτ στο σχ. 14 για την σπηλιάδα, έναντι 80.

  83. sarant said

    72 Μπα; Κοίτα να δεις!

    73 Το σόι μου είναι σόικο και τ’ όνομά μου Γιώτα / Μα εσένα σ’ ερωτεύομαι και με χωρίς Τογιότα, είχε γράψει ο Ρασούλης.

  84. 16, … Τελικά θα μας πάρουν το scalp με τα Rafale; …

    Αγορά από επίσημη αντιπροσωπεία, αποφεύγουμε scalpers.

  85. Nestanaios said

    «Ραφαλ» μπορεί να είναι και η ταραγμένη θάλασσα αλλά αυτό δεν είναι ετυμολογία.

  86. Τα κεφαλαία ΤΟΥΟΤΑ έχουν προέλθει από την τρισχιλιετή. Μπορούμε να το λέμε και «Τουότα»; Έστω και από συμπαράσταση.

  87. 36, … ‘ρέφουλας, ο’ = ορμητική ροή άφθονου νερού. …

    Not to be confused with

    «Πρέφουλας» = Ο αγοράζων στην Αγορά του Αιώνα (Δέκα μπάζες και οι άσσοι)

  88. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Φαρφάλ τα είπα κι εγώ από ξαρχής 🙂
    Αλλά μέχρι το ’21 ή ’22, δεν ξέρω πότε, τί θα κάνουμε χωρίς τους;
    ο Έρντο θα περιμένει δηλαδής να ρθούνε τα καινούργια μας (τελοσπάντω τα φρεσκαγορασμένα-μπαγιάτικα Ραφαλάφελ) για να μας την παίξει; 😦

    11.>>το όνομα προέρχεται από τον αρχάγγελο Ραφαήλ
    Κατά τας Γραφάλ 🙂

    36 Μικ
    Ρεφουλιά και η κατεβασιά, η φλασιά, η ξαφνική ιδέα.


    Gun Pod του Rafale κατασκευής MILTECH Hellas, κατασκευασμένο στην Ελλάδα
    Από ptisidiastima.gr

  89. 37, … Αυτά τα αεροσκάφη, …
    Είναι πρώτης ποιότητας …

    Δεν είναι για πέταμα

  90. dryhammer said

    75. >…κάθε Παναγιώτα είναι Peggy

  91. 38, 43,
    Yaris και στο Αμέρικα

  92. Γς said

    Τα Αντίψαρα εξαιρέθηκαν από τον ΕΝΦΙΑ

    Τυχεροί οι κάτοικοι του νησιού, θα μου πείτε.

    Ομως το νησί είναι ακατοίκητο και δεν έχει ούτε μία οικοδομή

    [εκτός από ένα ξωκλήσι 3 επί 4 μέτρα]

  93. 73, 83,
    Και από τις οικείες Λέξεις, ένα
    Αμερίκιο λιμερίκιο:

    Στην Αστόρια ο Στέργιος σαν πρώτα
    βγήκε για να ανταμώσει τη Γιώτα·
    μα πριν φτάσει, λοιπόν,
    στην πλατεία Αθηνών
    τον εχτύπησε μία Τογιότα.

  94. Αιμ said

    Νικοκύρη μαρμάγκα. Κάτι θα γραψα λάθος

  95. @14,19
    Ναι σπηλιάδα και gust είναι
    Λήμμα 7278,72879 :
    https://www.eef.edu.gr/media/2475/e_j00010.pdf#page=374

  96. Αιμ said

    71. Προφανέστατα το Ποντίκι σπρώχνει (ανεπιτυχώς προς το παρόν αλλά ποτέ δεν ξέρεις ) κάτι Ρώσικα σιδερικά

    Δεν είναι οπωσδήποτε κάτι κακό για την ιστιοπλοΐα οι σπηλιάδες ιδιαίτερα αν έχει άπνοια

  97. Χαρούλα said

    #92 Θα μπερδεύτηκαν οι άνθρωποι. Σαμοθράκη ήθελαν να γράψουν! Και με τούτα και με κείνα, το εκκλησάκι χωρίς ΕΝΦΙΑ και η (πως την είπαμε;) Σαμοθράκη πληρώνει!😬😤

  98. Γς said

    Στις ειδήσεις του Alpha τώρα

    Δώδεκα τραυματίες μετανάστες ανασύρθηκαν από το Ι. Χ. φορτηγό, που ανατράπηκε και κατέληξε μέσα σε ρέμα

    [και πιο κάτω]

    Η αστυνομία εξετάζει τον Ιρακινός οδηγό, που μετέφερε τους λαθρομετανάστες … αν είχε δίπλωμα οδήγησης

  99. Γς said

    97:

    Μήπως ήθελε να πει τους Πεταλιούς; Τα νησάκια απέναντι στο Μαρμάρι.

    Οχι τίποτα άλλο, αλλά να πάω να χτίσω, ρε παιδί μου.

  100. Νέο Kid said

    Ομονοιάκα -Ερυθρός Αστήρ Βελιγραδίου. 1-1 και πάνε παράταση.
    Καφενεία και οι δύο ,;αλλά γουστάρω φυσικά να περάσει Ομόνοια για τον εμφύλιο με τους κολόγαυρους…

  101. Γιάννης Ιατρού said

    56: Παλία, η μοναδική φαρμακοποιός στην Ύδρα, ο σύζυγος ο μοναδικός γιατρός κλπ. Όντως φαρμακείο μουσείο!
    Η οικογένεια παλιοί γείτονες, και ως εκ τούτου γνωστοί.. 😉

  102. dryhammer said

    101. «Εγώ σπετσέρης κι εσύ γιατρός, εγώ τα κάνω κι εσύ τα τρως»

  103. sarant said

    94 Μήπως είναι το 96; Το απελευθέρωσα σχεδόν αμέσως.

    Και, στο 96: Το θέμα είναι πως όλα τα ρεπορτάζ του ειδικού τύπου είναι ύποπτα ότι «κάτι σπρώχνουν», όχι;

  104. ΓΤ said

    100@

    Η Ομόνοια Λευκωσίας αποκλείει στα πέναλτι (4-2) τον Ερυθρό Αστέρα

    οπότε, στον γύρο των πλέι-οφ

    ΟΣΦΠ-Ομόνοια Λευκωσίας 23.09.2020, 22:00

    επίσης

    Κράσνονταρ-ΠΑΟΚ 22.09.2020, 22:00

  105. Νέο Kid said

    Τρέμετε εγληματικοργανωσιακοί! Οι γάβροι της Κύπρου έρχονται…🤪

  106. Γ-Κ said

    Καημένο παιδί… Θα γίνεις ομονοιάτης για δύο εβδομάδες… 😦
    (Και μετά κάτι άλλο βέβαια, αλλά αυτό είναι δικό σου πρόβλημα…)

  107. Μαρία said

    103
    9.12.2019 https://www.efsyn.gr/stiles/ypografoyn/tasos-tsakirogloy/222046_lompi-ton-exoplismon-antepitithetai
    Με αυτά τα δεδομένα, στην Ελλάδα έχει αρχίσει να δημιουργείται τον τελευταίο καιρό –επί διακυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη– ένα κλίμα έντονης κινδυνολογίας και «τουρκοφαγίας», προερχόμενο κυρίως από τα γνωστά κέντρα περί τους εξοπλισμούς, τα οποία βρίσκονταν εν υπνώσει από το «πάρτι της μίζας» επί Σημίτη, χωνεύοντας τα φαγωμένα λεφτά του κρατικού προϋπολογισμού από την «αγορά του αιώνα».
    Σήμερα κατασκευάζεται ένα κλίμα «επείγοντος» για μια νέα εξοπλιστική κούρσα, με τα τρωκτικά του χώρου να ακονίζουν τα νύχια τους. Αλλεπάλληλα δημοσιεύματα σε έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, αλλά και σχέδια επί χάρτου κάθε βράδυ από «ειδικούς» γεωπολιτικούς και στρατηγικούς αναλυτές –γνωστούς και μη εξαιρετέους– επιδίδονται σε τρομολαγνικά σενάρια για να μας πείσουν περίπου ότι δεν θα αποφύγουμε τον πόλεμο.
    Μόλις λίγες μέρες πριν, ο Γεώργιος Μαλούχος από τις σελίδες των «Νέων» του Β. Μαρινάκη «μάλωνε» όσους έχουν ψευδαισθήσεις «για το ενδεχόμενο διαπραγματεύσεων για το Αιγαίο» και καλούσε τη χώρα (και την ηγεσία της) «να αποφασίσει, επιτέλους, ότι όποτε αυτό απαιτηθεί, η στρατιωτική σύγκρουση θα είναι μονόδρομος, από τον οποίο αποκλείεται πλέον να παρεκκλίνει». Και ο νοών νοείτω!

    Παραλίγο μάσκες… Rafale στα σχολεία https://www.aftodioikisi.gr/ota/dimoi/maskes-scholeia-se-13-etaireies-ta-6-1-ekat-se-mia-ta-misa-apofasi/

  108. Νέο Kid said

    106. Στο λευκό σου πόλο γρήγορα , κι άντε να βομβαρδίσεις κανα φούρνο!
    Έχουν μείνει και κάτι λιμά μάρτυρες για το Noor 1. …

  109. Γ-Κ said

    108.
    Δουλειές των βάζελων και του Τίγρη θα κάνουμε;

  110. Χαρούλα said

    #101 πολύ χάρηκα που λειτουργεί ακόμη! Να είναι καλά οι άνθρωποι και …συνεχιστές να υπάρξουν.

  111. ΓΤ said

    Ήρθε. Έφαγε. Έφυγε.
    Με το πουκάμισο απέξω…
    https://www.iefimerida.gr/politiki/deipno-mitsotaki-rama-me-thea-tin-akropoli

  112. Αιμ said

    103. Μα το Ποντίκι δεν είναι ειδικός τύπος, ο ιδιοκτήτης του όμως (ο πραγματικός βέβαια που δεν ξέρω ποιος είναι) πρέπει να είναι.

  113. Γιάννης Ιατρού said

    110: Τα εγγόνια / εγγονές πλέον..

  114. «…θα είναι εκ των ουκ άνευ».

    Να θεωρήσω η απουσία του «ων» μετά την τέταρτη λέξη είναι σκόπιμη, για πλάκα;

  115. sarant said

    114 Παράθεμα είναι με κόπι-πέιστ από το άρθρο του στρατηγικού αναλυτή.

  116. Pedis said

    # 96 – Αιμ: συμφωνώ, φαίνεται ότι βάζει τους σναγνωστες να εντρυφησουν στα πολεμικά τεχνολογικά σκουπίδια ρωσικής προέλευσης … και, βέβαια, κάθε τρεις το ρίχνει σε στρατοκαβλικά γιούργια όπως και πολλά άλλα μέσα τον τελευταίο καιρό.

  117. voulagx said

    #113 @Κακόψυχος: Μόνο εγγόνια κι εγγονές; Εγγονοί δεν υπάρχουν;

  118. Γιάννης Ιατρού said

    Για κοιτάξτε να είναι απ΄ αύριο ελεύθερη η ροή από φύλλα κλπ. σε τίποτα σιφώνια μπαλκονιών/λούκια κλπ. κι οι γλάστρες στα μπαλκόνια σιγουρεμένες… Ιανός γαρ ante portas.
    Α και μετά το Ι(ώτα) σειρά έχει το Κ(άππα) στην ονοματοδοσία ιδιαίτερα επικίνδυνων φαινομένων. γιου νόου γουάτ αϊ μιν… 🤔😟🙄

  119. Γιάννης Ιατρού said

    117: Καλά λες, πάντως εγγονές ξέρω σίγουρα 🙂 , το εγγόνια περιλαμβάνει όλους.

  120. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    118 >>μετά το Ι(ώτα) σειρά έχει το Κ(άππα) στην ονοματοδοσία ιδιαίτερα επικίνδυνων φαινομένων

    Κούλης
    Α ξέχασα ,θηλυκό , Κεραμιδέως

  121. Μουτούσης Κωνσταντίνος said

    Σὲ μιὰν ἐνδιαφέρουσα χθεσινή ἱστορική παρουσίαση μὲ τὸν τίτλο » Κώδικας 12 «, ὁ Ναυσίνοος μιλώντας γιὰ τὰ ἀκασικά ἀρχεῖα (acasic records) εἶπε ὅτι ἡ λέξις ἀκάσα εἶναι ὅρος στὰ σανσκριτικά καὶ εἶναι ἡ ἐνέργεια τοῦ ἒρωτα σύμφωνα μὲ τὴν ἑλληνική φιλοσοφία καὶ πὼς στὸν ἰνδουιστικὸ μυστικισμό σημαίνει τὴν πρωταρχική ἀρχή τῆς φύσης ἀπό τὴν ὁποία δημιουργοῦνται οἱ ὑπόλοιπες : ἡ γῆ , ὁ ἀέρας , τὸ πῦρ καὶ τὸ ὕδωρ . Καὶ , εἰς ὅτι ἀφορᾶ τὀ γλωσσολογικό μέρος, ἀνέφερε πὼς: Ἡ λέξη .ἀκάσα εἶναι σύνθετη καὶ προέρχεται ἀπὸ τὶς λέξεις άκα ( χῶρος, ἀποθηκευτικός χῶρος ἢ ἀποθετήριο ) καὶ σὰ (οὐρανός ἢ μυστικό) μὲ προέλευση θιβετανική εἲτε βορειοινδική (!) καὶ πὼς ἑνωμένες μποροῦν νά σημαίνουν ἀόρατος ἀποθηκευτικός χῶρος. . Ὅμως , οἱ ρίζες κασ , κάσι , καs , κάsι ( ἡ ἀναγραφή μὲ τὸ γράμμα stau , ὅπως στὰ ὀνόματα Ἰοκάsη καὶ Καsιάνειρα ) , εἶναι πανάρχαιες ἑλληνικές καὶ ἲσως μάλιστα προκατακλυσμιαῖες , ὡγύγιες (ἀρχαῖες δηλαδῆ άκόμη καὶ γιὰ τούς ἀρχαίους , ἐννοώντας ἐκεῖνους τὰ γραπτά τῶν ὁποίων , εἲτε σημαντικές πληροφορίες γιὰ τοὺς ὁποίους , ἒχουν διασωθεῖ ).
    Ἡ δὲ σημασία τους συνδέεται μὲ τὴ μήτρα : κάσις ὁ ἀδελφός (α + δελφύς), κασίγνητος ὁ ἀδελφικός , πατροκασίγνητος ὁ θεῖος ἀπό τήν μεριά τοῦ πατέρα κ.λπ.κ.λπ . Μήπως λοιπόν ἀκάσα καὶ ἀκασικά ἀρχεῖα εἶναι οἱ ἲδιες οἱ μήτρες ἱδέες ποὺ ἀναφέρει ὁ Πλάτων καὶ ἀμφότερες οἱ λέξεις – ἒννοιες μιλοῦν ἁπλούστατα γι’αὐτό ποὺ σημαίνουν ;

  122. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    120: Εμ, βλέπεις υπάρχει διάχυτη μια προκατάληψη, μια κληρονομικότητα ρε παιδί μου… 👍

  123. Alexis said

    #118, 120: Εγώ προτείνω Κίρκη, είναι πιο γκλάμορους 🙂

  124. Alexis said

    #48: Ρούφλας στην ποδοσφαιρική αργκό είναι ο άχρηστος τερματοφύλακας, αυτός που «τα πνίγει» πολύ εύκολα. Εκ του ρουφώ βεβαίως-βεβαίως…

  125. gbaloglou said

    Καλημέρα με μια πρόταση για την (άγνωστη) λέξη της χρονιάς: «υποστρατηγική»:-)

  126. Γιάννης Ιατρού said

    125¨κάτι σαν υπερ-εργολάβος δηλαδή 😂

  127. Aladanos -Steni Tinos- said

    Στην Τήνο την απότομη ριπή του ανέμου τη λέμε «αριφλιά» ή «αρεφλιά». Πιθανόν κληρονομιά από τους Βενετούς.

  128. sarant said

    Kαλημέρα από εδώ

    124 Όχι «ρούφας»;

  129. ΣΠ said

    124
    Αυτός είχε ταιριαστό όνομα.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Rufai

  130. Alexis said

    #128: Ε, ναι, και «ρούφας» λέγεται…

  131. voulagx said

    #124: Όχι «Ρουφαήλ»;

  132. Αγγελος said

    Δεν βλέπω γιατί για να εξηγήσεις σωστά το λατ. prius «χρειάζεσαι φρασεολογία Τζαρτζάνου.» Δύσκολο είναι να πεις «prius λατινικά θα πει ‘πρώτα’, ‘προηγουμενως’»; Απλώς ο αρχικός συντάκτης ήθελε να παραπέμψει στην αγγλική λέξη prior, που είναι συγκριτικός του prius και σημαίνει ‘πρότερος’ — αλλά αυτό περιττεύει τελείως στο ελληνικό κείμενο και μάλλον μπερδεύει τον αναγνώστη.

  133. Παναγιώτης K. said

    Κάθε φορά που γίνεται συζήτηση για εξοπλιστικά προγράμματα, ο παράγοντας «μίζα» είναι αυτός που έρχεται πρώτος στη σκέψη μας. Σε κάθε δημόσια δαπάνη, αλλά και σε ιδιωτικές, η μίζα υπάρχει! Αυτό δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο.
    Το ζήτημα όμως των εξοπλισμών είναι πολύ πιο σύνθετο και κακώς η λαϊκή δυσπιστία μένει μόνο στις μίζες.
    Αγοράζοντας όπλα κατά κάποιο τρόπο, αγοράζουμε και εξωτερική πολιτική. Για παράδειγμα, από τη Γαλλία προσδοκούμε διπλωματική υποστήριξη.
    Πριν χρόνια διάβασα μια ανάλυση και μου είχε κάνει η εντύπωση η παρακάτω επισήμανση.
    Οι διάφοροι αντιπρόσωποι οπλικών συστημάτων είναι οι συχνοί επισκέπτες του υπουργείου Άμυνας για να προωθήσουν τα προϊόντα τους. Πολλές φορές λοιπόν, οι καθ΄ύλην αρμόδιοι αξιωματικοί αντιδρούν σαν τα μικρά παιδιά. Τα μικρά παιδιά βλέπουν ένα παιχνίδι, ενθουσιάζονται και λένε επιτακτικά: Το θέλω!
    Το ένα λοιπόν σκέλος του προβλήματος είναι η απόκτηση των οπλικών συστημάτων.
    Θα μάθουμε όμως να τα χρησιμοποιούμε αποτελεσματικά; Με άλλα λόγια, θα υπάρξει εκπαίδευση ώστε να χρησιμοποιηθούν όποτε χρειαστεί;
    Η μικρή εμπειρία από τη στρατιωτική μου θητεία, δεν με κάνει αισιόδοξο!
    Αυτό τον καιρό της κρίσης με την Τουρκία, μπήκε στο τραπέζι των συζητήσεων και το εξής δίλημμα. Να αγοράσουμε νέα όπλα οπότε θα μας πάρει αρκετό καιρό για να εκπαιδευτεί το προσωπικό σε αυτά, ή μήπως τα παλιότερα να αναβαθμιστούν;
    Η «λογική» κλείνει προς τη δεύτερη επιλογή αλλά…

    Και ένα ερώτημα: Έχω διαβάσει για τερατώδεις αριθμούς σε άρματα μάχης (τανκς) που διαθέτουμε ως χώρα.
    Μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει γιατί συχνά γίνεται λόγος για απόκτηση καινούργιων;

    Τα ζητήματα Εθνικής Άμυνας είναι στενάχωρα ζητήματα. Απομυζώνται τεράστιοι πόροι και δεν φαίνεται να…ιδρώνει το αυτί εκείνων που αποφασίζουν!
    Οσμή σκανδάλου υπάρχει στους εξοπλισμούς.
    Δεν είναι όμως λιγότερο σκανδαλώδες π.χ το αναλογικά μεγάλο πλήθος σε…στρατηγούς που έχουμε ως χώρα και οι οποίοι βγαίνουν στη σύνταξη σχετικώς νέοι.

    Οι πολιτικοί πάλι, οποιασδήποτε απόχρωσης, ως κύριο ενδιαφέρον έχουν τους μεταξύ τους πολιτικούς ανταγωνισμούς και πολύ λιγότερο νοιάζονται να σχεδιάσουν κατά αποτελεσματικό τρόπο!

  134. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει γιατί συχνά γίνεται λόγος για απόκτηση καινούργιων;»
    Μα γι’ αυτό δεν συμβαίνουν κάθε τρεις και λίγο «ελληνοτουρκικές κρίσεις»; Για να γίνονται «αγορές του αιώνα», να κινείται η αγορά και να πλουτίζουν οι παραγωγοί και οι έμποροι όπλων. Όσο θυμάμαι τον εαυτό μου, θυμάμαι και τα διάφορα Χόρα, Σισμίκ, Πίρι Ρέις να κόβουν βόλτες στο Αιγαίο, να βρισκόμαστε στα πρόθυρα πολέμου και, μόλις γίνουν τα ντιλ, η κατάσταση να εκτονώνεται. Γι’ αυτό καθησυχάζω τους νεότερους, όταν εκφράζουν φόβους για πολεμική σύρραξη: Μην ανησυχείτε, παιδιά. Μόλις πετάξουμε μπόλικο χρήμα σε πολεμική σαβούρα, ο σουλτάνος θα γίνει αρνάκι. ΜΕΘ και ΕΣΥ δεν θα έχουμε, αλλά θα καμαρώνουμε τα Ραφάλ στην παρέλαση πάνω από τα κεφάλια μας.

  135. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    133, 134

    https://www.newsbomb.gr/ellada/dikaiosynh/story/777545/skandalo-exoplistikon-stoixeia-fotia-gia-ta-armata-maxis-leopard-poy-kostisan-1-7-dis-eyro

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: