Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Η κάμπια η Καραφατμέ

Posted by sarant στο 30 Σεπτεμβρίου, 2020


Μέσα στην πανδημία, τα ζοφερά νέα και τις διεθνείς εντάσεις, μια κάμπια κατάφερε ν’ αποσπάσει για λίγο τα φώτα της δημοσιότητας και να κερδίσει το δεκαπεντάλεπτο προβολής που ο καθένας μας φιλοδοξεί ν’αποκτήσει τη σήμερον ημέρα.

Μια κάμπια, μα ποια κάμπια; Όχι όποια κι όποια, αλλά η κάμπια η Καραφατμέ, ή τουλάχιστον αυτό το καταπληκτικό όνομα επικαλέστηκε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Αθηναίων σε πρόσφατη ραδιοφωνική του συνέντευξη: «Το γκαζόν προσβλήθηκε από «καραφατμέ», έτσι λέγεται το είδος της κάμπιας».

Η Καραφατμέ λοιπόν φταίει που ξεράθηκε το γκαζόν της πολυδιαφημισμένης αναπλασμένης Ομόνοιας, και όχι η αποτισιά. Αλλά ποια είναι η Καραφατμέ; Δάκτυλος τουρκικός; Πράκτορας της ΜΙΤ που έχει αρχίσει τη δολιοφθορά; Έρχεται και αυτή από το Γενί Τζαμί;

Το παντεποπτικό Γκουγκλ μάς παραπέμπει σε ανθοκομική σελίδα, όπου μαθαίνουμε ότι οι Αγρότιδες ή  Καραφατμέ ή Κοφτοσκούληκα (Agrotis segetum, Agrotis ypsilon) «προσβάλλουν  πολλές καλλιέργειες, συνηθέστερα το βαμβάκι, τα τεύτλα, τον αραβόσιτο, την πατάτα, τον καπνό, τα ψυχανθή. Πρόσφατα δημιούργησαν σημαντικά προβλήματα και σε χλοοτάπητες, ιδιαίτερα σε έτοιμους». Σαν να ταιριάζει η περιγραφή.

Αφού καραφατμέ, θα είναι τούρκικης προέλευσης το όνομα. Ανατρέχω στο λεξικό του Ρεντχαουζ, και βρίσκω karafatma, που το εξηγεί black beetle, cockroach, Blatta orientalis, που βεβαίως είναι η κατσαρίδα. Η τουρκική Βικιπαίδεια, πάλι, δίνει ως karafatma ένα άλλο είδος εντόμου, κολεόπτερου, αλλά με τη βοήθεια του γκουγκλομεταφραστηριού βλέπω ότι λέει πως, επειδη οι προνύμφες του μοιάζουν με τις προνύμφες της κατσαρίδας συχνά το όνομα karafatma χρησιμοποιείται και για τις κατσαρίδες. (Kara Fatma ήταν επίσης, όπως βρήκα παρολο που δεν το γύρευα, το πολεμικό ψευδώνυμο μιας Τουρκάλας αντάρτισσας που πολέμησε στον Τουρκικό πόλεμο της ανεξαρτησίας, που είναι η μικρασιατική εκστρατεία αν πάμε απέναντι και κοιτάξουμε προς τα εδώ).

Αλλά ας γυρίσουμε στα έντομα. Πώς από τις κατσαρίδες και τα σκαθάρια μεταφέρθηκε το όνομα στην κάμπια; Μόνο εικασία μπορώ να κάνω, ότι επειδή η κατσαρίδα είναι έντομο κοντινό στον άνθρωπο και σιχαμερά διάσημο, η τουρκική της ονομασία μεταδόθηκε στην Ελλάδα και χρησιμοποιήθηκε για άλλο βλαβερό ή σιχαμερό έντομο -ένα είδος κάμπιας.

Και επειδή εδώ λεξιλογούμε, η λέξη «κάμπια» ήταν «κάμπη» στα αρχαία και συνδέεται με το ρήμα «κάμπτω», οπότε η κρίσιμη καμπή και η κάμπια είναι ξαδερφάκια.

Ο Βάρναλης αγαπούσε τα δάση και τα πευκοδάση και αντιπαθούσε σφόδρα τις κάμπιες των πεύκων. Τους έχει αφιερώσει τουλάχιστον δυο χρονογραφηματα. Θα κλείσουμε με ένα από αυτά που το πήρα από το βιβλίο μου «Αττικά» και αρχικά δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Προοδευτικός Φιλελεύθερος στις 15 Ιανουαρίου 1951:

Η κάμπια

Η κάμπια των πεύκων, ο φοβερός αυτός εχθρός των ελληνικών δασών (όσα μας απομείνανε!) αρχίζει να ξυπνά και να κατηφορίζει. Τρέμε πεύκη του Απόλλωνος την «κάμπην την πομπικήν»! Κατηφορίζει μ’ επισημότητα βασιλική! Και βαδίζει αργά, ριγώντας σύγκορμη, από τον παλμό του μεγάλου Νόμου, προς το αιώνιο τέρμα, που είναι κάθε χρόνο και μια νέα αρχή: προς την καταστροφή του ευεργέτου της: του πεύκου.

Λέμε: η κάμπια αλλά κάμπια μια δεν υπάρχει. Υπάρχουν πολλές μαζί. Ένα κουβάρι, πριν ξεκινήσουν, και μια κορδέλα, όταν ξεκινήσουν. Και ξεκινάνε νύχτα. Και προχωρούν ψηλαφητά. Γιατί ούτε βλέπουν, ούτε μυρίζονται. Προχωρούν με την αφή κι επιστρέφουν με την αφή. Η πρώτη που θα ξεκουβαριαστεί από το πεύκο, όπου φωλιάζουν, θ’ αφήσει το σάλιο της: μια μεταξωτή κλωστίτσα· η δεύτερη θα προσθέσει σ’ αυτήν την κλωστίτσα τη δικιά της και πάει λέγοντας ως την εκατοστή κ.λπ. Αλλά προχωρώντας οι κάμπιες και προσθέτοντας η καθεμιά την κλωστίτσα της απάνου στην προηγούμενη, σχηματίζουνε στο τέλος μια κορδελίτσα αστραφτερή. Κι αυτή η κορδελίτσα σημαδεύει το δρόμο της επιστροφής στη φωλιά τους.

Η αρχηγίνα δεν είναι η δυνατότερη ούτε η εξυπνότερη της κοινωνίας των καμπιών. Έτυχε να βρεθεί πρώτη. Αν την ξεκολλήσεις από την αρχή και τη βάλεις στο τέλος, θα κολλήσει στην προτελευταία και θα γίνει ουραγός, ενώ η δεύτερη θα γίνει αμέσως αρχηγός. Η πολιτεία τους λοιπόν είναι ακέφαλη δημοκρατία. Κι ακέφαλη κυριολεχτικά, γιατί οι κάμπιες είναι τα κουτότερα ζωντανά που υπάρχουν, πιο κουτά κι από τα πρόβατα κι από τα γαλιά! Έχουν όμως τη μεγάλη σοφία του ενστίχτου. Τη μόνη σοφία, που δε λαθεύει ποτές.

Αφού θύσουν κι απολέσουν, αφού καταβροχθίσουν χιλιάδες… βελόνες (τα πευκόφυλλα) όλη νύχτα, ξημερώματα θα ξαναγυρίσουνε στο στέκι τους ακολουθώντας τον ντορό, που αφήσανε –τη μεταξωτή κορδελίτσα. Θα ξανανεβούνε στο ξενοδοχείο τους (που το ’χουνε πρώτ’ αυτό λιανίσει), θα ξανακουβαριαστούνε πάλι κι έτσι –χειμώνας ακόμα— ζεσταίνοντας η μια την άλλη θ’ αντέξουν στο βοριά και στην παγωνιά. Αλλ’ είπαμε πως έχουν την υπέρτατη σοφία του ενστίχτου. Παρ’ όλη τους την κουταμάρα, κολλάνε την τσαντίλα (*) τους στα νοτιοανατολικά κλαριά του πεύκου αντίθετα με το βοριά.

* * *

Δεν υπάρχει ωραιότερη εξέδρα στην Αθήνα από το λόφο του Λυκαβηττού. Ωραιότερη και για το ψήλος της και για τα πεύκα της. Αυτά λοιπόν τα πεύκα κινδυνεύουν να γίνουνε… στάχτη. Μάλιστα, στάχτη! Γιατί άμα ξεγυμνωθούν από τα φύλλα τους, όλο το δάσος φαίνεται από μακριά σαν ένα σταχτί σύγνεφο, που κάθισε στην πλαγιά του βουνού.

Οι κάμπιες λοιπόν βάλανε μπρος. Πρέπει με κάθε τρόπο να προλάβουμε την καταστροφή. Πέρυσι ο δήμος είχε στείλει συνεργείο με τ’ απαραίτητα ψαλίδια και κόβανε τα τουλπάνια των καμπιών, τα σωρεύανε σ’ ανοιχτά μέρη και τους βάζανε φωτιά. Γι’ αυτό πέρσι το δάσος του Λυκαβηττού ήτανε τόσο όμορφο και ακμαίο! Επιτέλους το δάσος δεν είναι μονάχα η ωραιότερη εξέδρα της Αθήνας απ’ όπου μπορείς τ’ ανοιξιάτικα πρωινά ή τα καλοκαιριάτικα ηλιοβασιλέματα να χαρείς όλον τον κάμπο της πρωτεύουσας μαζί με τον αθάνατο Σαρωνικό και τα νησιά του σε μιαν ολόχρυσην αποθέωση· είναι και το καταφύγιο του Έρωτος!

Σήμερα, που φυσούσε ο αέρας, το δάσος του Λυκαβηττού σειότανε ολάκερο κι αχολογούσε. Τα κυπαρίσσια σκύβανε τις κορυφές τους ρυθμικά σα μαυρομαντιλούσες μοιρολογίστρες· οι ευκάλυπτοι χτυπιόντουσαν απελπισμένα κι απλώνανε τα κλαριά τους δεξιά και αριστερά, σα να θέλανε ν’ αγκαλιάσουν όλο το δάσος· και τα πεύκα κρούανε τις λύρες τους και θρηνούσανε με βογγητά.

Το δάσος έκλαιε την καταστροφή του που άρχισε.

(*) τσαντίλα: σακούλα από πολύ αραιό ύφασμα.

168 Σχόλια προς “Η κάμπια η Καραφατμέ”

  1. Κι εγώ σιχαίνομαι τις κάμπιες των πεύκων, παιδιόθεν (μου έκανε και αλλεργία η γύρη, τα έχω συνδέσει).
    Μαύρη Φατμά, αλλά απ’ ό,τι βλέπω η μπακοκάμπια δεν είναι μαύρη. Πάντως έχω τελικά την αίσθηση ότι karafatma δεν είναι η κατεξοχήν ονομασία της κατσαρίδας στα τούρκικα (η συνήθης ονομασία είναι hamam böceği, το ζουζούνι του χαμάμ – όπου ζέστη και χαρά η κατσαρίδα πρώτη).

  2. Theo said

    Καλημέρα!
    Ωραίο το χρονογράφημα του Βάρναλη, αλλά ωραιότερο το hamam böceği, το ζουζούνι του χαμάμ 🙂

  3. 2 …αρκεί να μην το βλέπεις 🙂

  4. Theo said

    @3:
    Το όνομά του είναι ωραίο. Αλλά και να το δω, δεν έχω θέμα 🙂

  5. sarant said

    Kαλημέρα, ευχαριστω πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    Σε μελλοντικό άρθρο αφιερωμένο στην κατσαρίδα το ζουζούνι του χαμάμ θα πρωταγωνιστησει!

  6. ΓΤ said

    (Δίδασκε νήπια… https://www.iefimerida.gr/zoi/nipiagogos-ehase-doyleia-giati-gematos-tatoyaz)

  7. atheofobos said

    Την τσαντίλα την ήξερα με την έννοια που γράφει το Slang.gr: Έχω τσαντίλα σημαίνει πως συφιλιάζομαι, τα παίρνω στην κράνα (γκρρρ..), έχω εκνευριστεί τα μάλα, έχω μεγάλη τσαντίλα. Τούρκικη λέξη που στα ελληνικά σημαίνει την μεγάλη οργή, τον μεγάλο θυμό κάποιου.

  8. ΘΝΣ said

    https://tr.wikipedia.org/wiki/Karafatma

  9. 8 Αυτό είναι ενδιαφέρον, λέει ότι είναι αυτό το γνωστό σκαθάρι (όχι η κάμπια!) και επειδή μοιάζει χρησιμοποιείται λανθασμένα η λέξη και για την κατσαρίδα

  10. sarant said

    8-9 Βρε παιδιά, δεν λέει το άρθρο ότι
    Η τουρκική Βικιπαίδεια, πάλι, δίνει ως karafatma ένα άλλο είδος εντόμου, κολεόπτερου, αλλά με τη βοήθεια του γκουγκλομεταφραστηριού βλέπω ότι λέει πως, επειδη οι προνύμφες του μοιάζουν με τις προνύμφες της κατσαρίδας συχνά το όνομα karafatma χρησιμοποιείται και για τις κατσαρίδες. ;

  11. Λεύκιππος said

    ……..ο δήμος είχε στείλει συνεργείο με τ’ απαραίτητα ψαλίδια και κόβανε τα τουλπάνια των καμπιών, τα σωρεύανε σ’ ανοιχτά μέρη και τους βάζανε φωτιά……. Νομίζω ότι αυτή είναι η καλύτερη, και ίσως και μοναδική λύση.

  12. 10 κι εσύ δίκιο έχεις 🙂

  13. ΓΤ said

    11@

    Αν περιμένουμε απ’ το Μπακογιαννάδικο να διαβάσει Βάρναλη…

  14. ΘΝΣ said

    10, και οποιος θελει περισσοτερες πληροφοριες απο 20 λεξεις ανατρεχει στη πρωτοτυπη περιγραφη.

  15. spiridione said

    1. Υπάρχουν δύο παρεμφερή είδη, το Agrotis segetum, turnip moth στα αγγλικά
    https://en.wikipedia.org/wiki/Turnip_moth
    και το Agrotis ipsilon: the dark sword-grass, black cutworm, greasy cutworm, floodplain cutworm or ipsilon dart, is a small noctuid moth found worldwide. The moth gets its scientific name from black markings on its forewings shaped like the letter «Y» or the Greek letter upsilon.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Agrotis_ipsilon

    Στα τούρκικα βλέπω λέγεται bozkurt, γκρίζος λύκος;!
    https://www.cabi.org/isc/datasheet/3801

  16. gpoint said

    Καλημέρα

    Ωραίος ο Βάρναλης, αστείος ο δήμαρχος.

    Πέρα πάντα ονομάζεται η πευκόφυτη ανατολική πλευρά ου λιμανιού στο Γαλαξίδι. Πριν 25περίπου χρόνια είχε προβληθεί από κάμπιες και αρκετά δέντρα ξεράθηκαν. Στρατιές από κάμπιεςβλέπαμε ακόμακαι την μέρα. Τελικά η Φιλοδασική τύλιξε κάποιες κορδέλες στους κορμούς και σώθηκαν τα υπόλοιπα, φύτρωσαν και καινούργια, σήμερα είναι καταπράσινο το δασάκι.
    Ο γεωπόνος υπηρεσίας θα ξέρει περισσότερα

  17. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    #1

    Να την πούμε antenli hurma να τελειώνουμε 🙂

  18. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,

    ..Κι αυτή η κορδελίτσα σημαδεύει το δρόμο της επιστροφής στη φωλιά τους…
    Είναι κι αυτή μιά κάμπια λύση, της Αριάδνης που λέμε 🙂

    Κάπου είχα διαβάσει, πως αυτές οι κατσαρίδες, και πυρηνική καταστροφή να γίνει, τελικά θα επιζήσουν. Ίσως οι μόνες 🙄🤔

  19. Aghapi D said

    Καλημέρα

    … και οι κάμπιες hamam böceği

    Λίγο αηδιαστικές όμως (ως και πολύ 😦 )

  20. Κουνελόγατος said

    Η προσφυγίνα γιαγιά μου, έλεγε τσαντ*λα αυτό που κρέμαγε στο δέντρο κι έπηζε το τυρί. Εκτός αν είναι πελοποννησιακή διάλεκτος. Το ξέρει κανείς άλλος;

  21. Καρά, καρά…
    Ποιος ξέρει τι σημαίνει «καρά μπουρνού»;
    Χωρίς βοήθεια ή τουρκομάθεια εννοείται.
    🙂

  22. π2 said

    Δεν ξέρω από καραφατμέ, εμάς πάντως φέτος μας έχουν τσακίσει τα ιπτάμενα σκαθάρια, που μας ξεπάστρεψαν τρεις γλάστρες (γεννάνε μες στο χώμα και τρώνε τις ρίζες).

  23. Kara Cuma (καρά τζουμά), η Μαύρη Παρασκευή της επανίδρυσης του τζαμιού – Αγια Σοφιά.

  24. π2 said

    21: Μαύρη μύτη, αν θυμάμαι καλά τα αρχαιολογικά μου.

  25. @ 20 Κουνελόγατος

    Ε… όλοι αυτό εννοούσαμε, νόμιζα εγώ στην Πρέβεζα.
    Και μετά έμαθα τα περί τσα(ν)τιλας των τσαντισμένων…

  26. zgrisp said

    Καλημέρα σε όλους, πολύ μου άρεσε το άρθρο! Δεν είναι σχετικό το σχόλιό μου, απλώς κάτι που μου έκανε εντύπωση και θεωρώ ότι πρέπει να το αναφέρω. Προσπαθώντας να κάνω κοινοποίηση στο FB από το κουμπί της σελίδας σας αλλά και με copy-paste της διεύθυνσης στη συνέχεια μέσα από το δικό μου λ/σμό στο FB, μου βγαίνει μήνυμα:
    «Μπλοκαρισμένη διεύθυνση URL
    Δεν μπορούμε να εξαγάγουμε δεδομένα από τη διεύθυνση URL επειδή έχει μπλοκαριστεί.»
    Το γνωρίζατε αυτό? Γιατί συμβαίνει????
    Ευχαριστώ πολύ και εύχομαι καλή συνέχεια στο όλο έργο σας. Μας δίνει ένα καλό ξεκίνημα κάθε πρωί!

  27. @ 24 Π2

    Όχι. 🙂

  28. dryhammer said

    Καμπόσες κάμπιες κάμπτονταν στου κάμπου τις καμπύλες,
    καμπάνιζε κι ο καμπινές -μια καμπριολέ καμπίνα στου κάμπινγκ το καμπούριασμα-.
    Come back – come back!
    Kαμποτζιανές στα καμπαρέ του campus, στων καμποτίνων κάμπτονταν τις γκρίζες καμπαρντίνες,
    κι ο καμπανίτης έρεε.

    [τώρα που το διάβασα, δεν το πιστεύω πως τό ‘γραψα]

  29. nikiplos said

    των ελληνικών δασών (όσα μας απομείνανε!)
    Και τα λέει ο χριστιανός μόλις το 1951!

    Ή όπως το είπε ο Βέγγος σε μια ταινία. (Ο Θείος του προσπαθούσε διακαώς να κοιμηθεί, αλλά τα κομπρεσέρ, οι φλορέτες που γκαζώναν, τα μαρσαρίσματα των λεωφορείων κλπ δεν τον άφηναν. Μπαίνει λοιπόν κάποιος χαιρετάει και στη συνέχεια ρωτάει και για το θείο του)
    – ο Θείος?
    – Φώναξε «Ζήτω η ανοικοδόμησις!» και έπεσε από το παράθυρο
    (αυτοκτόνησε εννοούσε)

  30. sarant said

    26 Eυχαριστώ για τα καλά σας λόγια.
    Δυστυχώς από τον Ιούνιο, για λόγους που δεν είναι εντελώς σαφείς, το μπλογκ έχει αποκλειστεί από το ΦΒ. Μέχρι να βρω τον καιρό να ασχοληθώ και ίσως να το λύσω, μπορείτε να χρησιμοποιείτε το λινκ του Τουίτερ, δηλ. για το σημερινό άρθρο:

  31. nikiplos said

    21@, έχει σχέση με το Έμβολο?, γιατί οι χάρτες γράφουν το Καραμπουρνού και το Καραμπουρνάκι σαν μεγάλο και μικρό έμβολο αντίστοιχα.

  32. Χαρούλα said

    Καλημέρα!
    Μια πολύ καλή περιγραφή της κάμπιας
    http://rethnea.gr/%ce%b7-%ce%ba%ce%ac%ce%bc%cf%80%ce%b9%ce%b1/😊

  33. zgrisp said

    30. Ευχαριστώ πολύ!

  34. Ακρωτήρι, μύτη της ξηράς. Καρά είναι και η στεριά.

  35. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

  36. @ 31 Nikiplos
    Σαν σχήμα ναι, αλλά όχι με τη μηχανολογική σημασία.

    @ 34 Δύτης Των Νιπτήρων
    Ναι, μύτη ξηράς, χερσαία μύτη.

    Η μύτη burun
    — με το χρώμα ως επίθετο karaburun = μαύρη μύτη.
    — με το χερσαίο (ξηρά) ως ουσιαστικό kara burun-u > kara burnu = χερσαία μύτη.

  37. Georgios Bartzoudis said

    Καραφατμέ λοιπόν. Λέγεται και ασπροσκούληκο και αγρότιδα. Το τουρκικό όνομα το οφείλει στο τέλειο έντομο: Ένα κατάμαυρο κολεόπτερο (κοινώς σκαθάρι), που δεν έχει φτερά. Η φύση το καταδίκασε να έχει τα «φτερά» του κολλημένα στο (κύριο) σώμα. Μακεδονιστί ονομάζεται μπάμπουλας (ο) ή μπαμπόλι (το). Οι αμμόλοφοι από την Τερπνή (την πατρίδα των …μεγάλων ανδρών) μέχρι το Δημητρίτσι είναι γεμάτοι από μπαμπόλια (ή βαμπόλια) καθ’ όλη τη θερινή περίοδο.
    Όσο για την κάμπια των πεύκων, θυμάμαι ότι προ …δεκαετιών τινων είχαν κατακλύσει τα πέριξ της πατρίδας της Προέδρου, κατακλύζοντας και τη σιδηροδρομικό γραμμή μέχρι το Παρανέστι. Το τραίνο πατινάριζε καθώς συνέθλιβε τις καμποακολουθίες της καϊμένης της Lymandria dispar (αν θυμάμαι καλά το όνομά της). Κατέτρωγαν τα πάντα, ακόμα και τα πουρνάρια. Την επομένη χρονιά είχαν εξαφανιστεί. Το φαινόμενο θα το έλεγα …ασιτία της αγέλης. Λέτε να πάθει τα ίδια και ο κο-ρο-νο-ι-ός;; Γιατί όχι;; Αυτή η (Μακεδονική) κασκαρίκα είναι συνήθης σε περιπτώσεις υπερβολικής συγκέντρωσης μικροβιακού πληθυσμού. Παράδειγμα τα αερόβια μικρόβια: Όταν βρεθούν σε περιβάλλον με πολλή τροφή αλλά πεπερασμένη συγκέντρωση οξυγόνου (όπως η Τάφρος Μπέλιτσα στην πεδιάδα Σερρών) αυξάνονται και πληθύνονται καταναλώνοντας όλο το οξυγόνο που είναι διαλυμένο στο νερό, και μετά πεθαίνουν ελλείψει οξυγόνου (μαζί με τα ψάρια!).

  38. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    Τουρκάλα αντάρτισσα. Χμμμ…

    Soldiering has been a life experience for women in Mexico since pre-Columbia times. Among the nicknames for women warriors and camp followers were Soldaderas, Adelitas, Juanas, and Cucarachas
    https://en.wikipedia.org/wiki/La_Cucaracha

  39. Alexis said

    #37: Δεν ξέρω πού οφείλει το όνομα αλλά η συγκεκριμένη κάμπια, η καραφατμέ ή αγρότιδα είναι προνύμφη λεπιδόπτερου (πεταλούδας) και όχι κολεόπτερου.
    Κάτι μπερδεύεις.
    Δες και εδώ

  40. LandS said

    Ο μύτικας που έλεγε ο πατέρας μου το ακρωτήρι.

  41. loukretia50 said

    Μια έκρηξη από φως για να εξουδετερώσω την απωθητική κάμπια…

    Pine tree by Natalia Stahl

  42. spiridione said

    Ο Βάρναλης πρέπει να έχει διαβάσει κάποιο βιβλίο του εντομολόγου Jean-Henri Fabre.
    Fabre conducted a famous study on the pine processionary caterpillar where a group of them followed head-to-tail in a circle around the rim of a flower pot; they continued marching in the circle for a week. He described the experiment in his 1916 book ‘The Life of the Caterpillar».[6] The study has been cited innumerable times by inspirational and religious speakers who view it as a metaphor for blindly following a leader or for confusing activity with accomplishment. Fabre considered his caterpillars to be mindless automatons, trapped because they were pre-programmed to blindly follow trails, in this case the endless one that they had laid down around the circular rim of the pot. More recent studies, however, indicate that the caterpillars were actually physically trapped on the narrow rim of the pot, their feet unable to gain the secure purchase that would be needed to descend its steep, vertical walls.[7][8] In one experiment, groups of processionary caterpillars of the same age as those observed by Fabre were placed on a flat table top and surrounded be a circular glass ring, 8 inches in diameter and 1 inch high. The caterpillars soon moved to the edge of the arena where they began to circle, one behind another. They were allowed to procession in this manner until they had a well established trail along the edge of the ring. The ring was then removed, freeing the caterpillars of any constraint to their activity other than their trail. The circular processions persisted for an average of just two minutes before the caterpillars marched off in a straight line. However, when circular trails were established in a similar manner by younger caterpillars they continued to circle for as long as 12 hours after the physical constraint was removed, a considerable time but far short of the seven days observed by Fabre.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Pine_processionary

    Εδώ είναι η μελέτη του Φαμπρ
    http://www.efabre.net/chapter-iii-the-pine-processionary-the-procession
    Εδώ το σημείο που λέει για την αρχηγίνα κάμπια
    At the head of every procession, long or short, goes a first caterpillar whom I will call the leader of the march or file, though the word leader, which I use for want of a better, is a little out of place here. Nothing, in fact, distinguishes this caterpillar from the others: it just depends upon the order in which they happen to line up; and mere chance brings him to the front. Among the Processionaries, every captain is an officer of fortune. The actual leader leads; presently he will be a subaltern, if the file should break up in consequence of some accident and be formed anew in a different order.

  43. sarant said

    42 Πράγματι, μπράβο!

  44. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    τσαντίλα.
    Και στην Κρήτη, η ίδια λέξη –τη θυμάμαι από παιδάκι. Θα μπορούσες να την πεις και «τουλ(ου)πάνι». Για στράγγιση τυριού ή και γιαουρτιού, για να γίνει το καθιαυτού 🙂 στραγγιστό (ή «σειρωτό», όπως το λέγαμε τότε).

    (Συνήθως κρεμιέται κάπου, γιατί το στράγγισμα παίρνει κάποιο χρόνο…)

    Κατά τον Ξανθινάκη (2009), από σλαβ. tsedilo.

  45. loukretia50 said

    42. Για μένα εκτός από το εντυπωσιακά αστείο όνομα , τo πιο ενδιαφέρον σημείο στο άρθρο ήταν ακριβώς αυτό για την αρχηγίνα κάμπια!

  46. ΣτοΔγιαλοΧτηνος said

    45 Εγώ δε γκζέρω απ’ αυτά, κάτι φωτογραφίες έχει εδώ.
    https://parallaximag.gr/epikairotita/christes-tou-twitter-tragoudoun-gia-tin-kampia-tou-dimarchou-athinaion-kosta-mpakogianni

  47. Πέπε said

    Απορώ πώς μπορεί μια κάμπια να έχει δικό της όνομα και να θεωρείται είδος. Δεν υπάρχουν είδη καμπιών, υπάρχουν οι κάμπιες του κάθε είδους εντόμου.

    Εντάξει, λέμε «ο μεταξοσκώληκας» και όχι «η κάμπια της τάδε άσπρης πεταλουδίτσας» γιατί τον άνθρωπο τον ενδιαφέρει το έντομο όταν είναι σε μορφή κάμπιας, κι όχι στην ώριμη μορφή του. Και το ίδιο μπορεί να συμβαίνει και με τις βλαβερές, τις κάμπιες των πεύκων ή τις καραφατμέδες. Αλλά να ψάχνει κανείς τι είναι η καραφατμέ και να μην μπορεί να το βρει επειδή οι πηγές για τις κάμπιες κατατάσσουν τις κάμπιες και οι πηγές για τις κατσαρίδες κατατάσσουν τα ώριμα έντομα, είναι σόλοικο.

  48. Πέπε said

    @44

    > > στραγγιστό (ή «σειρωτό», όπως το λέγαμε τότε).

    Συρωτό μάλλον, αφού σ[i]ρώνω είναι η κρητική μορφή του ρήματος σουρώνω.

  49. Πέπε said

    @37:

    > > ασιτία της αγέλης. Λέτε να πάθει τα ίδια και ο κο-ρο-νο-ι-ός;; Γιατί όχι;;

    Δηλαδή να μας φάνε όλους οι κορονοϊοί, μετά να μην έχουν τι άλλο να φάνε, να ψοφήσουν της πείνας, και να απαλλαγούμε από τη μάστιγα;

    Καλή προοπτική. Αισθάνομαι πιο αισιόδοξος.

  50. Χαρούλα said

    Για μας υπάρχει ο διαχωρισμός ως εξής
    Τσα τ ίλα τα νεύρα,
    Τσα ντ ίλι οποιοδήποτε ύφασμα σαν γάζα. Ακόμη και μαντήλι, ρούχο ευτελές. Και φυσικά κομμάτι του, για στράγγισμα γενικά. Σε στόμιο μπουκαλιών, γιαούρτι, χυμό κλπκλπ

    Alexis και Πέπε, συμφωνώ. Η κάμπια δεν μένει κάμπια.
    Ένας αισιόδοξος δήμαρχος, θα μπορούσε να υποσχεθεί …πεταλούδες στην Ομόνοια!🤣

  51. Triant said

    37, 49: Πλάκα, πλάκα αυτό μου έλεγε τις προάλλες μια φίλη μου γιατρός. Ότι ένα από τα όπλα αυτού του ιού είναι οτι δεν είναι πολύ θανατηφόρος. Γιατί αλλοιώς, αν σκότωνε τους ξενιστές του θα ψόφαγε κι αυτός.

  52. sarant said

    51 Και κάποιος έλεγε ότι τώρα τελευταία δεν είναι πολύ θανατηφόρος δηλ μεταλλάχτηκε για να ζει περισσότερο

  53. leonicos said

    20 Κουνελόγατος

    κι εγώ τσαντίλα το ξέρω, που δεν είχα γιαγιά να κρεμάει τυρί . Νομίζω πως και στη Ρούμελη τσαντίλα το λένε, ή αν τους το πεις το καταλαβαίνουν.

    Υπάρχει και η φράση: της έδωσε προίκα μι ατσαντίλα φλουριά

  54. dryhammer said

    51,52. Δλδ σε 3-4 χρόνια θα μονιμοποιηθεί και θα εκφυλιστεί σε κάτι σαν απλή γρίπη;
    [Σαν να διορίζεις τους αντικαθεστωτικούς σου στο δημόσιο, εξουδετερώνοντάς τους δια του βολέματος]

  55. leonicos said

    42 Spiridione

    Ο Βάρναλης πρέπει να έχει διαβάσει κάποιο βιβλίο του εντομολόγου Jean-Henri Fabre.

    Δεν χρειάζεται. Αρκεί να τις δεις και θα καταλάβεις. Είχαμε 8 πεύκα στις Κουκουβάουνες και κάθε χρόνο γέμιζαν κουκούλια. Καμιά φορά η μάνα μου έφερνε κάποιον που τα κατέβαζε και τα έκαιγε, αλλ’ όχι πάντα. Δεν νομίζω ότι έκαναν καταστροφική ζημια.

  56. Georgios Bartzoudis said

    39 Alexis said: «Δεν ξέρω πού οφείλει το όνομα αλλά η συγκεκριμένη κάμπια, η καραφατμέ ή αγρότιδα είναι προνύμφη λεπιδόπτερου (πεταλούδας) και όχι κολεόπτερου.
    Κάτι μπερδεύεις. Δες και εδώ»
    # Η κάμπια που δείχνεις στο «εδώ» δεν είναι το ασπροσκούληκο-καραφατμέ. Είναι μια άλλη κάμπια καφετιά. Όπως υποθέτω ότι ξέρεις, υπάρχουν αρκετές χιλιάδες κάμπιες, βεβαίως πολλές από αυτές είναι των λεπιδοπτέρων. Η κάμπια της καραφατμέ όμως είναι μία και μοναδική: Είναι αυτή που εξελίσσεται στο μπαμπούρι (κολεόπτερο) που ανέφερα.

  57. leonicos said

    Η κατσαρίδα είναι σημείο τριβής μεταξύ εμού και της Φωτεινής (και όλων των αλλων που δεν με καταλαβαίνουν)

    Μια κατσαρίδα που πετάει και προσγειώνεται κάπου εκεί, μπορείς ψύχραιμα να της ρίξει ςένα βρεμένο πανί, να την ακινητοποιήσεις και να την πετάξεις. Δεν θα επιστρέψει. Δεν χρειαζεται να τη λειώσεις, κάτι πολύ πιο αηδιαστικό από την ίδια, αν την πούμε αηδιαστική, πάντως δεν είνα συμπαθής

  58. Theo said

    @20, κα:
    Κι εγώ τσαντίλα ξέρω αυτό που λέει ο Βάρναλης. Τον εκνευρισμό τον ξέρω «τσατίλα». (Αλλά νομίζω πως το έχουμε συζητήσει πρόσφατα.)

  59. leonicos said

    Αν τη βαφτίσεις χρυσο κίτρινη χρυσόμυγα, αντί της χρυσοπράσινης

    τη βλέπεις με άλλο μάτι

  60. leonicos said

    Μια φορά η Φωτεινη πήρε το Τέζα και την έλουσε καλά καλά

    το ζώο γυρισε αναποδα και προσπαθούσε να κουνηθεί, κούναγε τα πόδια της μέχρι που ψόφησε.

    Τσακωθήκαμε. Δεν μπορούσα να τη βλέπω να σπαράζει, επειδή δεν με άφησε να την πετάξω, μήπως και δεν ψοφήσει.

    Δεν ξέρει πώς λειτουργεί το Τέζα, γι’ αυτό.

    Εντάξει, είναι βρόμική, κυκλοφορεί στου ςυπονόμους, πρέπει να προσέχουμε κοκ
    αλλά από κει μέχρι να χτυπιόμαστε ‘πού βρεθηκε’ και ‘πώς ήρθε’ απέχει πολύ.

  61. leonicos said

    Μα τι θα γίνει μ’ εμένα;

    Όλο στην αντιπολίτευση θα είμαι;

  62. leonicos said

    Από τότε που χάνει ο ΠΑΟΚ

    δεν μπορώ να βρω άρθρο να μην γκρινιαξω

    ακόμα κι αν δεν ε΄χω πλήρως δίκιο

    όπως το χτεσινό

  63. leonicos said

    ίσως δικαιούμαι και κάποια συγγνωμη

    ίσως έγραψα περισσότερα απ’΄ο,τι χρειαζόταν

  64. leonicos said

    Ο ΠΑΟΚ φταίει

    ο Τζι είναι αθώος

    ο Τζι είναι ΠΑΟΚ επειδή

    δεν ε΄χει πληροφορηθεί ότι υπάρχουν και άλλες ομάδες

    ένδοξες όπως η ΑΕΚ
    πουλημένες όπως ο ΠΑΟ
    αμαρτωλές όπως ο Ολυμπιακός
    ξεχασμένες όπως ο Εθνικος Πειραιώς
    χαμένες όπως ο Εορδαϊκός
    άστεγες όπως ο Ερμής

  65. leonicos said

    Ποιο φιλμ ήταν που κάποιος κάτι έφαγε καιμεταμορφωθηκε σε κατσαρίδα και όποιον έβλεπε τον έφτυνε και τον έλειωνε για να τον φάει;

    Με τ΄τοια αντιπροπαγάνδα ποιος να τις συμπαθήσει

  66. leonicos said

    Πάντως αντικειμενικά,

    αν αγνοήσεις την βρόμα της

    προκειται για καταπληκτικό ζώο

  67. leonicos said

    La cucuracha la cucaracha, ya no puede caminar
    porque no tiene, porque le falta marijuana que fymar

  68. leonicos said

    fumar

  69. leonicos said

    marijuana no me falta

    cucaracha no e falta tambien

  70. leonicos said

    Α ο Άγγελος είναι ξύπνιος, ας ρίξει μια ματιά στο χτεσινό 70. Του γράφω κάτι ωραίο

  71. Γς said

    Η κάμπια η Καραφατμέ που έφαγε το γκαζόν του δημάρχου κι εγώ θα ξαναβάλω την Κατέρπιλαρ [κάμπια] του Μπουλντόζα.

    Αυτός ήταν Δήμαρχος!

    Είχε και τον Αζάνκα, εδώ στο κτήμα του στο Πικέρμι;

  72. Γς said

    > το δάσος του Λυκαβηττού […] είναι και το καταφύγιο του Έρωτος!

    https://caktos.blogspot.com/2015/05/29.html

  73. Γ.Κ. said

    Καλωσορίζω το ποδοσφαιρικό σχόλιο του κ. Λεώνικου.

  74. loukretia50 said

    Η κατάρα του πεύκου – Ζαχ.Παπαντωνίου

  75. sarant said

    73 Kαι τα άλλα είκοσι δικά του σχόλια 🙂

  76. Faltsos said

    Από τις πληροφορίες και τις πηγές που παραθέτει ο Νοικοκύρης, φαίνεται ότι για την καταστροφή του γκαζόν είναι υπεύθυνη μια κλασική κάμπια, από αυτές που μεγαλώνοντας γίνονται πεταλουδίτσες. Έχει μάλιστα το ελληνικότατο όνομα αγρότις.

    Η Καραφατμέ, όπως φαίνεται είναι κατσαρίδα (αφού κούρδισα αντάρτισσα να τρώει γκαζόν είναι μάλλον απίθανο). Κάποιοι ημιτουρκομαθείς μπέρδεψαν την αγρότισσα κάμπια με τις κατσαρίδες.

    Αλλά και οι εντομολόγοι που βάφτισαν την κάμπια agrotis, δεν πρέπει να ήξεραν και πολλά ελληνικά. Αλλιώς θα ήξεραν ότι μια αγρότισσα καλλιεργεί λαχανικά και δεν τα καταστρέφει. Τέλος πάντων ας αρκεστούμε στην τιμή που μας κάνανε δίνοντας άλλη μια φορά ελληνικό όνομα. Και όχι ένα αλλά δύο. Το ένα είδος χλοοφαγου κάμπιας λέγεται Agrotis ipsilon και διαβάζω:
    Ipsilon is probably a spelling variant of the name for the Greek letter upsilon (Υ υ): the black wedges on the adult’s forewing resemble the shape of this character.

    Και ύστερα από όλα αυτά έρχεται ο αντιδήμαρχος και χρησιμοποιεί τούρκικη ορολογία αντί της ελληνικής. Ο Άδωνις και ο Βελόπουλος τι κάνουν; Δεν είδα να το καταγγέλλουν!

  77. Γς said

    Ο Λεώ oi κατσαρίδες του και Houston Chronicle

    και δεν μπορώ να βρω το φύλλο της εφημερίδας με τον μεγάλο διαγωνισμό της:

    της μεγαλύτερης κατσαρίδας του Χιούατον

  78. Faltsos said

    76 Ξέχασα το δεσμό για την προέλευση της ονομασίας agrotis ipsilon

    https://bugguide.net/node/view/38914

  79. ΜΙΚ_ΙΟΣ said

    48, Πέπε
    Κι εγώ έτσι νόμιζα! 🙂
    Αλλά όλα τα λεξικά που είδα το έχουν με –ει. Είτε με το θέμα σειρ- αυτούσιο (Δημητράκος, Ανδριώτης) είτε ως προέλευση για το «σουρώνω, σούρωμα, σουρωτήρι κλπ» < μτγν. σειρώ (Μπαμπινιώτης, ΜΗΛΝΕΓ κά). Και ο δικός μας Ιδομενέως (τ.Β, σ. 421) σειρωτό το γράφει.
    —–
    Επίσης, τώρα διαπίστωσα ότι και την ετυμολογία της «τσαντίλας» από σλαβ. την έχουν και αρκετά άλλα λεξικά.

  80. Γς said

    Κι έχεις και τον Νίκο Σαραντάκο να γράφει στο ΦΒ:

    «Μόλις πήρα SMS από το εργαστήριο, ότι το τεστ για κόβιντ ήταν και αυτό αρνητικό. Οπότε, αν ήρθατε σε στενή επαφή μαζί μου το προηγούμενο διάστημα, μην ανησυχείτε »

    Και του απαντάω:

    «Μια φίλη σου, που ήρθε σε στενή επαφή μαζί σου, ρωτάει αν θα πρέπει να κάνει τεστ. Τεστ κυήσεως…»

  81. kpitsonis said

    https://en.wikipedia.org/wiki/File:Thaumetopea.pityocampa.01.jpg , https://en.wikipedia.org/wiki/File:Pine_Processionary_(Thaumetopoea_pityocampa)_(4990106967).jpg

    Thaumetopoea is a genus of moths belonging to the family Notodontidae. It was first described by Jacob Hübner in 1820

    In their caterpillar form, they bear the vernacular name of processionary because these gregarious larvae move in a single file. In their imago (adult moth) form, members of this genus live a few days without feeding.

    Some Thaumetopoea species, for example Thaumetopoea pityocampa, are lepidopteran defoliators experiencing an expansion range towards higher latitudes and altitudes due to the current climate warming.[1] Moreover, processionary caterpillars carry urticating setae, which cause health problems in humans.[2]

    The etymology of the genus name derives from the two ancient Ancient Greek words θαυματόεις (thaumatóeis), «marvelous», and ποιέω (poiéō), «to do», and literally means «showing beautiful things».[3][4] This explains why the name is sometimes spelled Thaumatopoea,[5] incorrectly from the taxonomic standpoint, but in accordance with its etymology.

    Το έντομο της κάμπιας είναι οι πεταλουδίτσες της νύχτας ( μην πηγαίνει ο νους σας στο πονηρό ) , που πετάνε γύρω από τις λάμπες το καλοκαίρι μέχρι που καίγονται τελικά . Υπάρχει και μία λατινική καρκινική σχετική πρόταση :
    in girum imus nocte et consumimur igni .Οι πεταλούδες , σε αντίθεση με τις κάμπιες , που είναι πολύ τοξικές , είναι αβλαβείς . Πάντως οι κάμπιες βγαίνουν την άνοιξη , οπότε αποκλείεται να είναι αυτές που έφαγαν το χορτάρι του Μπακογιάννη .
    Και μία ερώτηση Αν η ετυμολογία είναι αυτή που αναφέρει η Wikipedia γιατί είναι thaumetopoea και όχι thaumatopoea και ποιός μπορεί να είναι ο αντίστοιχος ελληνικός όρος ;
    Και κάτι ωραίο σχετικά με την κάμπια : Μία από τις ονομασίες της είναι λιτανεύουσα κάμπη ( processionary caterpillar ) !

  82. spiridione said

    81. Η λιτανεύουσα κάμπια, η πομπική που λέει ο Βάρναλης, είναι αυτή που πάει στα πεύκα και βγαίνει την Άνοιξη. Η άλλη, η καραφατμέ, που πάει στο γκαζόν, βγαίνει τώρα.

  83. sarant said

    81 Μήπως το είχε ονοματίσει λάθος ο πρώτος ονομάσας;

    80 Ευτυχως που δεν έχεις και Τουίτερ, δηλαδή.

  84. spiridione said

    Karafatma, δηλαδή μαύρη Φατμέ. Κάτι αντίστοιχο σε έντομο έχουμε και εμείς: Η βρομομαρία, η βρομούσα. Αλλιώς βλέπω να τη λένε και κλασοπαπαδιά 🙂

  85. sarant said

    Η Μαφάλντα πενθεί, πέθανε ο Κίνο

  86. gpoint said

    # 60

    Η κατσαρίδα μπορεί να κυκλοφορεί σε υπονόμους αλλά είναι πεντακάθαρη αφού το περίβλημά της είναι σαν το τεφάλ, σούπερ αντικολλητικό !!

    Μόνο ο Τζιμάκος την ύμνησε…

  87. kpitsonis said

    82 . Αυτό είπα κι εγώ .

  88. Γιάννης Κουβάτσος said

    Η ΚΑΤΣΑΡΙΔΑ (Πέτρος Λυγίζος)

    Περιπλανιόταν ήσυχη στο επίπεδο σύμπαν
    της εφήμερης οντότητάς της
    κάτω απ’το επίπλαστο όστρακο της προσαρμογής της
    στους νόμους της επιβίωσης
    πάνω στο πάτωμα των ανθρώπων
    έρμαιο τυχαίων όρων, αιχμάλωτη της μελανής σκιάς της
    Σίγουρη για τη δύναμή της
    επηρμένη και ατίθαση
    ένιωσε αιφνίδια την αδιάφορη πνοή του εντομοκτόνου
    τόσο που η μοκέτα
    -διάδρομος άλλοτε ευχάριστος των ονείρων της-
    έγινε πια το αιώνιο μνήμα της
    ήσυχη πεδιάδα ακινησίας

    Κι όπως τη βλέπω αναίσθητη
    να κείτεται στη μακάβρια ερημιά της
    ελέγχω, αγχώδης πια και φοβισμένος,
    του δικού μου όστρακου την αμφίβολη αντοχή
    δέσμιος κι εγώ της ψεύτικης σκιάς μου
    εκείνης που αρέσκομαι να δείχνω στους πολλούς
    Κι ανησυχώ,ο εφήμερος,
    το ίδιο τέλος το αναπάντεχο πως θα’χω
    βέβαιος πως τα συνήθη εντομοκτόνα
    μπροστά στο δηλητήριο του κόσμου ωχριούν

    κι έτσι, λίγο πριν ο περίπατός μου τελειώσει

    ν’αποτινάξω σκέπτομαι το ψεύτικο όστρακό μου
    σίγουρος για την απατηλή του προστασία
    τόσο που, όταν αναίσθητο με βρούν, σαν άλλη κατσαρίδα
    να ξέρουν πως το πτώμα που θα βλέπουν
    θα είναι ο σκελετός του ατόφιου ονείρου
    δίχως το περιτύλιγμα του φόβου…

  89. Προ αμνημονεύτων είχα γράψει στο μπλογκ μου ένα κειμενάκι περί κατσαρίδας. Να μην έσωνα! Πέρα από το ότι τα σχόλια έσπασαν (το μέχρι τότε) ρεκόρ, είναι το πιο πολυδιαβασμένο ποστ μου χάρη στον γούγλη και σε όσους ψάχνουν κάθε καλοκαίρι πώς να εξολοθρεύσουν τις κατσαρίδες τους. Μου τη δίνει όποτε το σκέφτομαι.

  90. ΓΤ said

    ΠΑΟΚ-Κράσνονταρ
    Σέντρα στις 22:00, διακυβεύονται 26.000.000 ευρώ

    [1,82-3,50-3,50]

    Πρόκριση

    ΠΑΟΚ στα 90′ 2,52 (1,63)
    ΠΑΟΚ στην παράταση 18,25 (16,75)
    ΠΑΟΚ στα πέναλτι 26,00 (26,00)
    ΠΑΟΚ 2,12 (1,55)

  91. sarant said

    89 Χαχά, καλό!

  92. ΓΤ said

    Τεό, θυμήθηκα ότι ο ΜΣ είχε γίνει εξώφυλλο στην «Πειραϊκή Εκκλησία»

    Νικιπλουά, στο #520 σε περιμένει η «Καουμπόισσα» 🙂

  93. Yiannis KYRiakides said

    Περι καμπιών: Η καμπια δεν ειναι σκουληκι και τα σκουληκια δεν ειναι καμπιες.
    Στο βιντεο που εφτιαξα για το υπεροχον παιδικον τραγουδιν του Κυπριου Γιώργου Χατζηπιερή, «Το Σκουλουκούιν» στο οποιον εβαλεν την Ελευθερίαν Αρβανιτάκη να το πει σε άψογην κυπριακήν προσφοράν, εχω ‘σοβαρες’ επεξηγησεις στην Περιγραφην, κατω απο το βιντεο.
    -Παρακαλω ελεγξτε και τους στιχους οπου εβαλα και την επεξηγηση τους στη ΚΝΕ Δημοτικη.

  94. ΓΤ said

    Βουλευτής ΝΔ Ζήσης Τζηκαλάγιας. Πρότεινε παράταση του ωραρίου απόψε στην εστίαση λόγω του ΠΑΟΚ-Κράσνονταρ…

  95. Γς said

    89:

    >είναι το πιο πολυδιαβασμένο ποστ μου χάρη στον γούγλη και σε όσους ψάχνουν κάθε καλοκαίρι πώς να εξολοθρεύσουν τις κατσαρίδες τους

    Δύτης ο απεντόμωσής

  96. Γς said

    ο απεντομωτής

  97. ΓΤ said

    Υποδειγματική τήρηση αποστάσεων
    https://www.sdna.gr/podosfairo/764005_ntelirio-apo-toys-opadoys-toy-paok-exo-apo-makedonia-pallas-tin-prokrisi-emeis

  98. Γιάννης Κουβάτσος said

    «Ο γεωπόνος μπορεί να είναι και ιδιώτης… όχι δικός σου. Γιατί αλλιώς μετατρέπεται σε ένα δημόσιο υπάλληλο και μετά έρχονται τα γνωστά, αυτά που συνοδεύουν δυστυχώς την εργασία στο δημόσιο, π.χ. ραθυμία και τα σχετικά… βεβαιότητα μονιμότητα και όλα αυτά μαζί…»
    Ο θεούλης Πορτοσάλτε. Δεν σκέφτηκε, όμως, ότι αν εμπλακεί ο δραστήριος και αποτελεσματικός ιδιωτικός τομέας στην καμπιοδίωξη, οι κάμπιες, για να επιβιώσουν, θα εγκαταλείψουν κι αυτές τη ράθυμη δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία τους, θα γίνουν άπληστες και αδηφάγες και δεν θα αφήσουν όρθιους ούτε τους γλαστροφοίνικες του ρέκτη δημάρχου.
    (Μιλάνε οι «φιλελεύθεροι» για τον δογματισμό των κομμουνιστών, όταν αυτοί είναι τρισχειρότεροι στα κολλήματά τους.)

  99. Κιγκέρι said

    20: Κουνελόγατε,

    Τσαντίλα λέμε και στη Λάρισα την πάνινη σακούλα για γιαούρτι ή τυρί.

    Εδώ πολλές τσαντίλες:
    https://www.kuvelis.gr/product-category/strainer-cloth/

    Η κάμπια και το πεταλουδάκι που έβαλε ο Φάλτσος στο 76 μοιάζουν πολύ μ’ αυτά που μου έχουν ρημάξει τα γεράνια εδώ και 3-4 χρόνια.

  100. faltsos said

    94 Βουλευτής ΝΔ Ζήσης Τζηκαλάγιας. Πρότεινε παράταση του ωραρίου απόψε στην εστίαση λόγω του ΠΑΟΚ-Κράσνονταρ…
    97 οπαδοί του ΠΑΟΚ έξω από το Μακεδονία Παλλάς
    https://www.sdna.gr/sites/default/files/styles/main/public/2020-09/5156870.jpg?h=6a17f938&itok=PoddmOzU

    Πρόκειται για άλλη μια περίπτωση ανοσίας λόγω Θρησκείας

  101. faltsos said

    ΠΑΟΚ

    Μήπως στο 100 ταιριάζει καλύτερα αυτό;

  102. Γιάννης Κουβάτσος said

    Παρακαλάτε ή να προκριθεί ο Μπάοκ ή να αποκλειστεί καθαρά. Αλλιώς, ποιος αντέχει τα σεντόνια του Ιστολογικού Συνωμοσιολόγου…

  103. Γιάννης Ιατρού said

    83β Μην το μελετάς… 😂

    99: κ.ά. Κι εγώ, την τσαντίλα σαν υφασμάτινη σακούλα για το στράγγισμα την ξέρω.

    Τις κατσαρίδες οι Γερμανοί τις λένε Κakerlaken, πιθανώς να προέρχεται από το ισπανικό cucaracha

  104. 28,
    (Γ)κάμπεϊ ξεροσφύρι, Ξεροσφύρη!

  105. …όπως θα ‘λεγε και ο Σίνης ο πιτυοκάμπ(τ)ης, που καθάριζε τις κάμπιες από τα πεύκα στο Σινικό τείχος.

  106. 105

    …αλλά ήρθε κάμπιος και τον έσκισε.

  107. ΕΦΗ - ΕΦΗ said

    Καραφαειτμέ

    Ο Δήμαρχος Καμπιογιάννης έγραψε κάποιος.

    Χέστηκε η Καρφατμέ στο Γενί Γκαζόν.

    Ο δάσκαλος του δημοτικού μάς την είπε πρώτη φορά «κάμπη η λιτανεύουσα» την πευκόκαμπια. Είχαμε δυο πεύκα στην αυλή του σχολείου και στο ξεκίνημα της χρονιάς με ειδικά διαμορφωμένο καλάμι έσπαγε τα κλαράκια με τις μπαμπακοειδείς καμπιοκουκούλες, τις κατέβαζε και τις καίγαμε περιλουσμένες με πετρέλαιο. Ήταν η κλασική μας ενασχόληση με το άνοιγμα του σχολείου καθώς και το ασβέστωμα στους κορμούς των μουριών.

    Η καραφατμέ φταίει και για τις πανάκριβες κεσεδάτες ουασιγκτόνιες;

  108. sarant said

    93 Ευχαριστούμε!

    102 Καλύτερα να προκριθεί, διότι έχουμε και το πρώτο ματς για συνωμοσιολογία

  109. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    @101, 102, 108 κλπ. αυτές οι φωτογραφίες που βλέπετε είναι παραπλανητικές (υποτιμητικές..). Μόνο κάτω από το σπίτι μου, από Αγίου Δημητρίου, έχουν περάσει από το απόγευμα μερικές χιλιάδες αφιονισμένοι.. 🙂

  110. Πέπε said

    @107:

    …στο Γενί Γκαζόν!!! 🙂 🙂 🙂 :)) 🙂

  111. Γιάννης Κουβάτσος said

    108: Τον διαιτητή του φετινού τελικού του τσαμπιολί όρισαν για να γλιτώσουν απ’ την γκρίνια τους. ☺

  112. sarant said

    107-110 Ναι, πολύ καλό!

  113. ΣΠ said

    Δυστυχώς ΠΑΟΚ-Κράσνονταρ 0-1 με αυτογκόλ.

  114. ΣΠ said

    1-2 σε 5 λεπτά.

  115. Γιάννης Κουβάτσος said

    Πεντακάθαρη πρόκριση της Κράσνονταρ. Απλώς δεν μπορούν τα παλικάρια. Άντε να το σώσει τώρα αυτό ο φίλος μας. ☺

  116. sarant said

    114 Αφου φάγανε αμέσως το δεύτερο…

  117. gpoint said

    Λογικό θα ήτανε όποιοι δεν έχουν δει το ματς να μην γράφουν ό,τι τους κατέβει στην γκλάβα. Ο ΠΑΟΚ αφού έτρεξε και δεν σκόραρε ΄στο πρώτο ημίχρονο ήταν φανερό πως επρεπε να φάει γκολ για να αντιδράσει και να ξανατρέξει. Οπως κι έγινε αλλά είχε την ατυχία να έχει έναν άσχετο στον πάγκο που από την τύφλα του έβγαλε τον Βαρέλα κι έβαλε τον Σφιντέρσκι με αποτέλεσμα στην πρώτη επίθεση της Κράσνονταρ παίζοντας χωρίς σέντερμπακ να δεχθει γκολ.Το να προωθήσει τον Βαρέλα και να αλλάξει σύστημα θα ήταν πιο λογικό αλλά αυτός από πέρισυ είναι κολημένος σ’ ένα σύστημα αντί να διαλέξει αυτό που ταιριάζει στους παίκτες που έχει.
    Θυμήθηκα τον Σάντος που οταν ήθελε να αμυνθεί έβαζε κυνηγό για να απασχολεί την άλλη ομάδα κι όταν ήθελε να επιτεθεί έβαζε δημιουργικό χαφ κι όχι δεύτερο σέντερφορ. Αυτά είναι ψιλά γράμματα για προπονητές του επιπέδου του, δυστυχώς ψώνισε από σβέρκο ο Ιβάν.
    Ο διαιτητής δεν μπορεί να κριθεί για προθέσεις, σ’ όλο το ματς η Κράσνονταρ είχε σκορ πρόκρισης.

    Τελικά οι τοποθετήσεις του ΓουΤου θυμίζουν τις προβλέψεις του πολυώνυμου … 🙂

  118. gpoint said

    Και φυσικά το διαφυσικό ερώτημα για τον Αμπελ είναι αφού επέλεξε να τρέξει στο πρώτο ημίχρονο γιατί δεν ξεκίνησε με τον Τσόλακ αλλά έπαιξε χωρίς σέντερφορ ; Επίπεδο Ουζουνίδη θυμίζει

  119. Theo said

    @92:
    Πότε;
    (Τίποτα δεν σου ξεφεύγει 🙂 )

  120. Γ.Κ. said

    Σήμερα, έχεις περισσότερες ελπίδες με θεωρίες για παϊδάκια και μπιφτέκια.

  121. ΓΤ said

    @119

    Πρέπει να είναι γύρω στο 1993, γιατί τότε ήμουν και στο Αστεροσκοπείο, Διευθυντής εκεί ο Εμμανουήλ, και το εξώφυλλο τον δείχνει να κοιτάει τα χαλίκια δίπλα σε περιποιημένους θάμνους…

  122. Theo said

    @121:
    Μερσί!
    Το δε 1994 (αν θυμάμαι καλά) είχε ψηφιστεί ως ο καλύτερος πανεπιστημιακός δάσκαλος και του ‘χε μια ολοσέλιδη συνέντευξη το «Βήμα».
    Μήπως τότε τον μυρίστηκε κι η «Πειραϊκή Εκκλησία»;

  123. ΓΤ said

    Πρόκριση λαγαρονεράτη

    Λευκές Νύχτες, με Μπαρίσνικοφ
    Ήσυχες Νύχτες, με Χαρδαλιά
    Μαύρες Νύχτες, με Μιχαηλίδη

    Το ιβανοσάιτ να μιλάει για κατάρα, ποιητική (αυτο)γκολάρα με ανάποδο τακούνι, τις σοβαρές κρίσεις βέβαια τις αφήνω στους ειδικούς, που έχουν πραγματικές γνώσεις, ποδοσφαιριστές και προπονητές λοιπόν. Το ματς το είδα παρεούλα με παλιό ποδοσφαιριστή του Απόλλωνα, και, όχι ότι δεν έχω απόλυτη γνώση της αγνωσίας μου, αλλά, αναλύοντάς μου εκείνος σε πραγματικό χρόνο, κατάλαβα, για άλλη μια φορά, ότι μόνο αυτοί γνωρίζουν — και συγχωρέστε μου το αυτονόητο. Αυτοί βλέπουν, εμείς νομίζουμε ότι βλέπουμε.

    Στο δικό μου γρασόματο: γιδοσβέρκης Πέλκας σκιά, Άκπομ απουσία κατάστηθη

  124. Αγγελος said

    Λεώνικε (70), σου είχα ήδη απαντήσει στο χτεσινό νήμα (79) όταν έγραφες.

  125. ΓΤ said

    @122

    Σε έχω κόψει για σοβαρό μάτι. Γενικά, Τεό, την ώρα που κάποιος παίρνει το Βραβείο «Βασίλης Ξανθόπουλος-Στέφανος Πνευματικός», μπορεί κάποιος που γνωρίζει βαθύτερα, να γίνεται οινοπνευματικός.
    Όχι, είναι νωρίτερα, διότι οι δεσμοί ξεκινούν νωρίτερα…

  126. 117, … έβγαλε τον Βαρέλα κι έβαλε τον Σφιντέρσκι …

    «Κάμπϊο»
    το λένε αυτό οι ισπανόφωνοι — αλλαγή
    κάθε είδους, και για συνάλλαγμα, και για
    cambio climático που απειλεί και τις
    καμπίσιες κάμπιες
    με την άνοδο της θαλάσσιας στάθμης —
    από την ίδια ινδοευρωπαϊκή ρίζα *kemb, λέει,
    μέσω λατινικών,
    όπως και η ιταλική gamba, η γάμπα,
    (απ’ όπου πιθανόν ο Γαμβέττας και ο
    Gambino)
    και που δεν πολυπροχώρησε στην Λατινική Αμερική,
    γιατί gamba (η γαρίδα)
    είναι μάλλον camarón (σε αφθονία) στην απο ‘δω μεριά,
    κι είναι και γαριδάκια με γεύση γαρίδας, λέει,
    έτσι, για αλλαγή.

  127. ΓΤ said

    Αν σήμερα παίχτηκε ένα σοβαρό ματς στο οποίο έπρεπε να σταθούμε, αυτό ήταν για την 3η Φάση του Κυπέλλου της ΕΠΣΑ, όπου μέσα στην Αλεπότρυπα το Καλαμάκι καθάρισε 8-7 τον Γκυζιακό στα 90′, προηγούμενο 4-2 στο ημίχρονο. Ο Άγιαξ Ταύρου, στην ντερμπούρα μέσα στα Πετράλωνα, πέρασε διά πυρός με 5-4 στα πέναλτι, ο Βύρωνας έκανε οριακή σούζα μέσα στο Χαϊδάρι με 4-3, κι αυτός στην ψυχοφθόρο διαδικασία, ενώ η ιστορική «Σάντα», μιλάω ασφαλώς για την Αγία Παρασκευή (ανάφτε κάνα κερί, ρε άπιστοι τζογαδιόληδες, μεγάλη η χάρη της), πέρασε θαυματουργός ρούφουλας μέσα από την Κοψαχείλα με 6-0.

    Έχετε το ελεύθερο να με ρωτάτε
    για τις συνοικίες που αγαπάτε
    Μέσα από τα κρασοβάρελα των Πετραλώνω
    γουστάρω πάντα να σας ενημερώνω

  128. Γς said

    103 α:

    Εχω, εχω!

  129. gpoint said

    # 120

    Εγώ έχω γράψει πως δυο ελληνικές ομάδες σε ομίλους πολύ δύσκολα θα δούμε. Από χθες το βράδυ με το Χ του ΟΣΦΠ ήξερα πως δεν θα περάσει ο ΠΑΟΚ έτσι κι αλλιώς, απλά έτυχε στο έτσι και αυτό κριτικάρω και όχι στο αλλιώς. Στοιχηματικά είμαι ΟΚ.

    # 123

    Ο Φερέιρα δεν είναι έξυπνος, είναι προπονητής της θεωρίας, κάτι σαν βελτιωμένος Δώνης. Μόλις δουλέψει κάτι και του βγει νομίζει πως αυτό κολλάει παντού. Ετσι έπαιξε με άλλους παίκτες αλλά με 5 μπακ στον Βόλο (!) και στη ρεβάνς κατέβασε την ίδια ενδεκάδα με την οποία αιφνιδίασε τυς Ρώσους στο Κράσνανταρ. Πιο ξύπνιος το ρωσάκι παρότι του λείπανε και δυο βασικοί έβαλε τις γραμμές του πιο πίσω να φυλάξει το 0-0 που τον βόλευε κι αχρήστευσε το σύστημα του Αμπέλ. Ολες τις ευκαιρίες (2-3) ο ΠΑΟΚ τις έφιαξε από κλεψίματα-λάθη των ρώσων σε ανοργάνωτη άμυνα ενώ έμεινε από δυνάμεις από το πολύ κυνηγητό. Οπως παίζει ο ΠΑΟΚ στις κλειστές άμυνες έχει εύκολα το σουτ από την περιοχή αλλά οι σουτέρ του Μίσιτς-Αουγκούστο είναι τραυματίες, κι ο Ζίφκοβιτς παίζει πιο μπροστά, δεν του πάει αυτό το σύστημα, σιγά μη το καταλάβει ο Φερέιρα. Οι υπόλοιποι σκοτώνουν περιστέρια πλην του Πέλκα που απλά τα τρομάζει με τεχνικά σουτ.
    Κάποτε πήγαινα με τους μαθητές μου στο ΟΑΚΑ τέρμα τελευταία κερκίδα στα ψηλά του πάνω διαζώματος. Από κει τους έδειχνα τις τρύπες που υπήρχαν και φαίνονταν, από κάτω τις βλέπουν λίγοι και μόνο όσοι έχουν φάει την ζωή τους στο χορτάρι.
    Το να ξεπατώνει χωρίς ανάσες τα πιτσιρίκια Τζώλη και Μιχαηλίδη είναι ένα ακομα δείγμα προπονητή που κοιτάει μόνο τον εαυτόν του και δεν τους διαχειρίζεται σωστά.

  130. Γ.Κ. said

    Ηλίθια ερώτηση: Εφόσον ο προπονητής ήξερε (όπως κι εσύ) ότι δεν πρόκειται να περάσει η ομάδα του (για λόγους που αναλύσαμε επαρκώς), τι έπρεπε να κάνει; Πώς έπρεπε να παίξει; Και τι νόημα έχει η κριτική σ’ αυτό που έκανε;

    Η λογική απάντηση στον παραπάνω παραλογισμό είναι ότι θα έπρεπε να το δει σαν παιχνίδι προετομασίας και να δοκιμάσει τα συστήματά του. Άρα, καλά έκανε…

  131. Γ.Κ. said

    Αλήθεια, τη Μπενφίκα πώς τη νίκησε; Με το ίδιο σύστημα ή με άλλο;

  132. ΓΤ said

    @126
    Τα ηττημένα χορτάρια του σιντριβανιού οδηγούν τον Μπακογιάννη να υπογράψει τη Συνθήκη της Κάμπιας Φόρμιο 😉

  133. Γς said

    126:

    >όπως και η ιταλική gamba, η γάμπα

    όπως και τα ιταλικά tete

    Tira fuori le tette, άμα λάχει να’ούμε

  134. Γς said

    126:

    >είναι μάλλον camarón (σε αφθονία)

    Ηταν και το Rio dos Camarões (Ποταμός των γαρίδων) των Πορτογάλων εξευρενητών κι από αυτό η ονομασία της χώρας Καμερούν.

    Πολύ γαρίδα το Καμερούν.
    Κι ελέφαντες.

    Αθήνα όμως κι ελέφαντες, το 2000;

    Κι είναι κι ο φίλος μου ο Νίκος ο Σάμιος.

    Του έλεγα συνεχώς να εξαφανίσει δυο τεράστιους χαυλιόδοντες που είχε σπίτι του.

    -Γιατί; Δεν τους κατέχω παράνομα. Τους έφερε ο πατέρας μου που έκανε 30 χρόνια στο Καμερούν.

    -Ρε σύ πέτα τους! Θα τους βρίσκουν μετά 1000-2000 χρόνια στις ανασκαφές και θα λένε ότι είχαμε ελέφαντες στην Αθήνα.

    Και πως θα ξεχωρίσετε μια γαρίδα απ έναν ελέφαντα;

    Το «αν χωράει στο στόμα μου δεν παίζει

  135. Γς said

    Ο εκκωφαντικός θόρυβος στο Παρίσι όταν ένα Ραφάλ έσπασε το φράγμα της ταχύτητας του ήχου πετώντας με ταχύτητα 7.274 χλμ/ώρα!

    Αθήνα-Νέα Υόρκη σε μία ώρα

    Αθήνα-Αγκυρα 6 λεπτά και κάτι δευτερόλεπτα !

    Τέτοια να πάρουμε!

  136. Γιάννης Κουβάτσος said

    Τζι, περαστικά καταρχάς, μια ερώτηση: γιατί δεν αναλαμβάνεις εσύ προπονητής στον Μπάοκ που και περισσότερα γνωρίζεις για το άθλημα από τους άσχετους που κουβαλάει ο Σαββίδης και κανείς δεν ξέρει, άρα και δεν μπορεί να εξουδετερώσει τα κόλπα του, το παρασκήνιο όπως και όσο εσύ; Δεν είναι πλάκα, είναι γνήσια απορία.

  137. Γιάννης Ιατρού said

    128: Αυτό μας έλειπε 🙂 🙂 🙂
    136: Το αποζητά η ψυχή σου, ε; Ο Τζή είναι ακόμα νέος και ψάχνεται για το που θα κάνει καριέρα! 😎

  138. Γιάννης Ιατρού said

    και καλημέρα και καλό μήνα!

  139. Γς said

    137 a:

    Ναι έχω και θα το απασφαλίσω προς αναζήτηση στόχων.

    Εσύ έχεις;

  140. gpoint said

    # 136

    Δεν περίμενα να περάσει για να λες περαστικά, αυτό που πονάει είναι πως δεν χάθηκε η φετεινή χρονιά αλλά και η επόμενη λόγω συνθηκών που θα επικρατήσουν στα ευρωπαϊκά παιχνίδια (4 θέσεις, περισσότεροι αγώνες κ.λ.π.). Αντίθετα με ό,τι υποστηρίζεις βλέπω τα πράγματα με την λογική του έξω από τον χορό, οι αποφάσεις είναι άλλου. Χθες ο ΠΑΟΚ πόναγε σε τρεις θέσεις, δεξί μπακ -όπου υπήρχε ο Μάτος-, σέντερφορ -όπου πουλήθηκε ο Απκομ που κάλυπτε ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΩΣ την θέση- και ενός ηγέτη μέσα στο γήπεδο -όπου υπήρχε ο Βειρίνια. Αν διαφωνούσε ο Αμπέλ ας είχε παραιτηθεί όπως έκαναν οι έξυπνοι Ιβιτς και Λουτσέσκου όταν διαφώνησαν και βλέπεις τι πέτυχαν στην συνέχεια όπου πήγαν γιατί είχανε ΠΛΑΝΟ που αυτός δεν έχει , όπως δεν είχε ο Αναστασίου, ο Ουζουνίδης, ο Δώνης που ΕΣΥ κάποτε πίστευες. Προπονητές που έκαναν όνομα από τυχαίες επιτυχίες ή εκμεταλλευόμενοι την δουλειά του προηγούμενου.
    Το ποδόσφαιρο είναι απλό, λίγο μυαλό θέλει, παράδειγμα ο Κρέσπο : εξαιρετικός σέντερμπακ, ικανοποιητικό ακραίο μπακ, ανήμπορος φουλμπακ, φαίνεται από χιλιόμετρα, Το να βάλεις τον Κρέσπο στο κέντρο και τον Μιχαηλίδη φουλμπακ (που έχει ξεκινήσει την καριέρα του σαν επιθετικός) δεν είναι πυρηνική φυσική, είναι καλύτερη διαχείριση του ρόστερ που έχεις. Το κοουτσάρισμα και το στήσιμο γενικά δεν το έχει ο Φερέιρα, οι αντιδράσεις του είναι σπασμωδικές και κυρίως προσπαθεί να δείξει πως δεν έχει καλό ρόστερ πριν εξαντλήσει τις δυνατότητες αυτού που έχει. Ο προπονητής είναι σαν τον δάσκαλο, πρέπει να έχει μια σπιρτάδα και να εμπνέει ανεξάρτητα από το υλικό που έχει και στο λέει αυτό ένας που έχει διδάξει από τα δυο Πειραμάτικά της Αθήνας μέχρι και σε νυχτερινές τεχνικές σχολές, εγώ προσαρμοζόμουνα στο υλικό που είχα και όχι το αντίθετο. Ο άνθρωπος που προπονεί τον ΠΑΟΚ δυο φορές έβαλε στο 80 τον 16χρονο Κούτσια να του γυρίσει το ματς !! Με κλωτσιές έπρεπε να φύγει, δείχνει πως δεν σέβεται τους ποδοσφαιριστές του σαν προσωπικότητες αλλά τους βλέπει σαν εργαλεία. Ελπίδα ο Πάμπλο Γκαρσία που ήταν έξυπνος ποοσφαιριστής και με καλή δουλειά στις διάφορες Κ, στοιχεία που είχε και ο Ιβιτς.
    Κοίταξε το πρόβλημα στον ΠΑΟΚ θυμίζει κάπως το πρόβλημα του ΠΑΟ επί Βαρδινογιάννη όταν αλώνιζε ο Καλογεράς κι ο Ζάγιετς (αυτοί «φαίνονταν» ) και δεν μπορούσε να σταυρώσει προπονητή της προκοπής, τον σαμποτάρανε αυτοί εκ των έσω. Στον περίγυρο του ΠΑΟΚ λαμόγια υπάρχουν πολλά αφού ακόμα επιτρέπουν την είσοδο στον Ανανά-στασιάδη και τον Βρύζα (αυτοί φαίνονται ), κάποια καλή κουβέντα θα είπανε για τον Βειρίνια αλλά οι υπόλοιποι παίκτες όταν βλέπουν την συμπεριφορά απέναντί του (επισήμως δεν ανακοινώνεται τίποτε) παγώνουν- είναι λογικό- και με ηγέτη τον…Πέλκα ( μυαλό 12χρονου) δεν εμπνέονται. Εφεραν τον Ρέμπε για εξορθολογισμό του υλικού, ας συνεχίσει με τον παράφωνο προπονητή που μια ομάδα μοντέλο την έκανε μπουρδέλο σε μια σεζόν πέρα από τις δυσκολίες που αντιμετώπισε πέρισυ (Μαρούπα-Αρκούδη κ.λ.π.), φέτος νωρίς-νωρίς έδειξε λίγος σε πολλούς τομείς,ας πάρει την αποζημίωσή του και να πάει στο καλό, αυτό δείχνει να είναι ο στόχος του πια.
    Μη νομίσεις πως αυτά τα γράφω εξ αποτελέσματος. Δεν περίμενα να περάσει ο ΠΑΟΚ αλλά δεν ανέχομαι σε ματς που το έχει αναγάγει ο περίγυρος κι ο ίδιος σε «ιστορικό’ να επιλέξει τo όλα για όλα με σκοπό ένα γκολ στο α’ ημίχρονο παίζοντας ΧΩΡΙΣ σέντερ φορ και να τον βάλει στο δεύτερο που δεν είχε ξεκούραστα χαφ να τον ταΐσουν ! some babies never learn.

  141. nikiplos said

    92@ ΓΤ Τι λες ρε θηρίο! Το είδα εχθές αλλά δεν ήθελα να εκθέσω περισσότερα!

    Επί του ματς. Δεν είναι μηχανάκια οι παίχτες να παίζουν και να αποδίδουν όποτε γουστένουν οι φίλαθλοι. Υπάρχει το άγχος, υπάρχουν οι κακές στιγμές κλπ. Σωστά ο προπονητής όταν ένας παίχτης δεν αποδίδει γιατί είναι σε κακή μέρα, αλλάζει τον παίχτη και όχι το σύστημα. Επί του πρακτέου αυτό δεν είναι πάντοτε εύκολο, αλλά μερικές φορές, όταν τα πράγματα σφίξουν πρέπει να γίνει, ειδάλλως ο προπονητής θα καταντήσει γραφικός σαν τον Γιάννη Ιωαννίδη, στη Μακάμπι, που αντί παίχτες έβαζε και έβγαζε το σακάκι του για γούρια.

    Προφανώς η Κράσνο ήταν «διαβασμένοι» εχθές βράδυ και αυτό φάνηκε από πολλούς τρόπους: από το στήσιμο της ομάδας τους, από το πως έπαιξαν. Φυσικά αυτό δεν σήμαινε ότι θα προκριθούν σώνει και καλά. Τους βγήκε. Μπάλα είναι και γυρίζει ενίοτε.

    Ο Φερέϊρα είναι άριστος προπονητής. Γνωρίζει το ποδόσφαιρο από πολλές απόψεις. Σωστά ο Σαββίδης ακούει αυτόν κι όχι μερικές χιλιάδες ξερόλες οπαδούς. Εδώ να εξηγήσω λίγο το οπαδικό μοτίβο στην Ελλάδα:

    Οι Γάβροι θέλουν πάντοτε να ρίχνουν 5 γκολ. Αν δεν ρίξουν τόσα δεν είναι ικανοποιημένοι. Αυτό δεν γίνεται σε κανένα «καθαρό» πρωτάθλημα συνεχώς. Άρα είναι ανικανοποίητοι. Το αυτόν και οι Βόρειοι Γάβροι. Όταν δεν παίζουν φταίει ο διαιτητής, η άτιμη η κενωνία.
    Οι πράσινοι θέλουν να παίζουν καλά στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα δεν τους πολυνοιάζει, θέλουν όμως την ομάδα προστατευμένη και αβρόχοις ποσίν. Όταν δεν παίζουν αδειάζει το γήπεδο.
    Οι κίτρινοι θέλουν να κερδίζουν τα ντέρμπι και να παίζουν λίγη μπαλίτσα εντός κι εκτός. Όταν δεν παίζουν αδειάζει το γήπεδο.
    Κατά συνέπεια οι Γάβροι (βόρειοι και νότιοι) σπάνια θα είναι ικανοποιημένοι.

  142. gpoint said

    Γαβροκάφρε αν είδες το ματς την Μπενφίκα την κέρδισε γιατί ήταν τελείως αμοντάριστη και της έβαλε δυο γκολ που δενμπορούσε να βάλει στον Ατρόμητο και στον Βόλο, δηλαδή με σχετική τύχη. Η Κράσνονταρ ήταν λίγο καλύτερη από τον ΠΑΟΚ και στα δυο παιχνίδια κυρίως λόγω προπονητή στο δεύτερο που «διάβασε» τον Αμπέλ μετά το πρώτο ματς.
    Την στιγμή που ο ΠΑΟΚ δεν είχε εχθές ποτέ σκορ πρόκρισης δεν κρίνεται η διαιτησία, δεν σφύραγε ο Αρετόπουλος ή ο Παπάς, γαβράκι μου. Εξ ‘αλλου δεν είναι λίγες φορές που ομάδες έχουν κερδίσει και τον διαιτητή-θυμίσου το ματς με τον Μάνταλο και τα19 λεπτά καθυστέρηση που βάστηξε στην Τούμπα μήπως και ισοφαρίσει ο «θρύλος», όχι μνήμη χρυσόψαρου

  143. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Πάντως, σε όποιες υπερβολες (..και εμπάθειες) να υποπίπτει ο gpoint, ο άνθρωπος ΞΕΡΕΙ από ποδόσφαιρο- και το παιχνίδι και την ιστορία του.
    (Σε σας το λέω, πειραχτήρια χαμουτζήδες του πρώην ΠΟΚ 🙂 )
    [Ο ΠΑΟΚ έχασε, πάει και τέλειωσε- χωρίς συνωμοσίες. Αλλά τί γκαντεμιά ήταν αυτή, Θεέ μου;]

  144. Νέο Kid said

    143. Ναι, «ο Τζη ΞΕΡΕΙ από ποδόσφαιρο» όσο ξέρει η Μαρέγκα,Μαρέβα, πώς τη λένε, από ώτ κουτύρ και ώτ κουαφύρ…

  145. ΓΤ said

    144@

    τέτοια κουτύρ
    σκέτο σιχτίρ

  146. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    Η εν λόγω κυρία, ξέρει από αυτά τα haute. Ό,τι κάνει, το κάνει για να τσακίσει τα νεύρα των Συριζαίων.. 🙂

  147. ΓΤ said

    Στουμπώνουν πόρτες με πετσέτες «για να μην περάσει ο ιός». Η κατάσταση σηκώνει πολλές ειδικότητες ιατρών…
    https://www.in.gr/2020/10/01/greece/apisteyto-kleinoun-tis-xaramades-stis-portes-petsetes-gia-na-min-perasei-o-koronaios/

  148. nikiplos said

    147@ Θυμάμαι που διάβαζα στον Νάρκισσο και Χρυσόστομο, την περίοδο της εξάπλωσης της πανώλης και πως έριξαν το φταίξιμο κάποια στιγμή στους Εβραίους, τους οποίους έκαιγαν έξω από τις πόλεις ως μιάσματα. Αλά κυρίως πόσο άλλαξε η στάση των ανθρώπων.

  149. geobartz said

    50 Χαρούλα said: «…Τσα τ ίλα τα νεύρα, Τσα ντ ίλι οποιοδήποτε ύφασμα σαν γάζα. Ακόμη και μαντήλι, ρούχο ευτελές. Και φυσικά κομμάτι του, για στράγγισμα γενικά. Σε στόμιο μπουκαλιών, γιαούρτι, χυμό κλπκλπ».

    # Να γιατί προτρέπω να μάθετε όλοι Μακεδονικά:
    – Τσιατίλα (τσια-τι-λα) τα νεύρα
    – Τσέντλα, ο μικρός βαμβακερός σάκκος για στράγγισμα (κυρίως του τυροπήγματος, αλλά όχι μόνο).
    Καθαρά πράματα!

  150. Γ.Κ. said

    Νομίζω ότι ικανοποιηθήκαμε όλοι από τις απαντήσεις του ΠΑΟΚ-τζι. 🙂

  151. Γιάννης Ιατρού said

    Διανοιχθήσονται υμών οι οφθαλμοί και έσεσθαι γιγνώσκοντες καλόν ή πονηρόν.

    …δια τους έχοντας ασθενή μνήμη είτε δια τους όψιμους συνδρομητάς του ιστολογίου ….

  152. Χαρούλα said

    #149 Μην με ΤΣΑΤΙΖΕΙΣ, θρακιώτικα!

  153. gpoint said

    # 141

    Νίκιπλος

    έγραψα πως δεν θεωρώ καλό προπονητή τον Φερέιρα και έφερα σαν επιχείρημα την χρησιμοποίηση του Κούτσια (έχω κι άλλα χιλιάδες αν θες) Απαντάς πως είναι άριστος προπονητής χωρίς να το στηρίξεις πουθενά πέρα από την αποψάρα σου, αν σοβαρολογείς και δεν γράφεις μεθυσμένος για να μην πω τίποτε βαρύτερο. Αν το γράφεις απλά για να μου την πεις γιατί δεν χωνεύεις την προτίμησή μου, κακώς γιατί εδώ υπάρχει μα σοβαρότητα στο σάιτ και δίνονται απαντήσεις σε όλους εκτός από ένα ταλαιπωρημένο παιδάκι που συνηθίζει να την λέει κατά καιρούς σε διάφορους αλλά του δείχνουμε κατανόηση, είναι χρήσιμος όταν δεν παρεκτρέπεται.
    Οσον αφορά τον Φερέιρα ή από μόνος του περιθωριοποίησε ή έδιωξε Μάτος και Βειρίνια κι έπαιξε με φουλ μπάκ τον Κρέσπο που δεν μπορεί την θέση, άρα έκανε λάθος υπολογισμούς ή ( και πιθανότερο ) άκουσε την διοίκηση στην πολιτική των υψηλών συμβολαίων, εξορθολογισμού του ρόστερ κ.τ.λ. οπότε πάλι δεν είναι καλός προπονητής γιατί όταν διαφωνεί κάποιος με την διοίκηση σηκώνεται και φεύγει όπως έκαναν ο Ιβιτς κι ο Λουτσέσκου

  154. Γ.Κ. said

    153.
    «υπάρχει μα σοβαρότητα στο σάιτ»
    Αυτό με σκότωσε!

    (Φυσικά, αναφέρομαι στο ποδοσφαιρικό κομμάτι.)

  155. sarant said

    149 Το τσέντλα πολύ πιο κοντά στο σλάβικο από το τσαντίλα.

  156. dryhammer said

    155. Καθιαυτού, γαρ!

  157. gpoint said

    # 154

    Κρίνεις εξ ιδίων τα αλλότρια ;

    Οι οπαδοί του ΟΣΦΠ που έχουν μεταλαχθεί σε οπαδούς του Μαρινάκη είναι χοντρόπετσοι, τίποτε δεν τους φαίνεται περίεργο, δες τώρα τον προπονητή υποβιβασθέντων παραρτημάτων,μετά σκάουτερ του ΟΣΦΠ και σήμερα τεχνικό διευθυντή της Νότιγχαμ που βρίκεται :

    https://www.sdna.gr/podosfairo/764335_gia-symmetohi-se-egklimatiki-organosi-me-narkotika-kai-opla-synelifthi-o-anigko

  158. Γιάννης Κουβάτσος said

    167: Έλα τώρα, δεν σε είδα εσένα τον ευαίσθητο, να συγκινείσαι από τη διαιτητική εύνοια υπέρ του Μπάοκ τα προηγούμενα χρόνια, ούτε από τα πιστόλια του Σαββίδη ή από τους θεατρινισμούς του Ίβιτς στη Λεωφόρο και τη συνακόλουθη κλοπή της νίκης και των βαθμών.

  159. Γ.Κ. said

    Είδες «εγκληματική οργάνωση» και φτιάχτηκες, δικέ μου!

  160. Γιάννης Κουβάτσος said

    Το 158 στο 157 του φίλου μου. ☺

  161. Μαρία said

    155
    Στα καθιαυτού των κοντοχωριανών του.
    Τζαντίλα στη Νιγρίτα και τζατζίλα στην Τερπνή. http://www.nikospaschaloudis.gr/e-lexiko-b/340_.pdf

  162. gpoint said

    # 158

    συμβαίνει σε ψυχοπαθείς να έχουν έμμονες ιδέες, το να μιλάει οπαδός του ΠΑΟ ή του ΟΣΦΠ για διαιτητική εύνοια μόνο στον κόσμο των χρυσόψαρων απαντάται. Επειδή μιλάς για το παιχνίδι με τον Κύζα-που τον τελειώσανε- σ’ έχω επανειλημένα προκαλέσει να παίξεις το βιδδεο και να πεις σε ποια φάση ΞΕΚΑΘΑΡΑ αδικήθηκε ο ΠΑΟ που ενώ ο Σιδηρόπουλος τον έπαιξε το πρώτο παιχνίδι 70-30 εξαγριώθηκες που ο Κύζας έπαιξε 60-40 τον ΠΑΟΚ
    Για τον Ιβιτς στα έχω ξαναπεί το ματς το διέκοψε ο διαιτητής με τους φιλάθλους να βάζουν φωτιά στα κάγκελα, συρράξες ποδοσφαιριστών κι όταν το τρίτο αντικείμενο που πέταξαν στον Ιβιτς τον βρήκε, το διχτάκι όπως και το πιστόλι του Ιβάν που κανένας δεν είδε στο ζωντανό ήταν ο τρόπος που αντιμετώπιζαν και αντιμετωπίζουν τα ΜΜΑ τις εκτός ΠΟΚ ομάδες. Δεν έχεις τα ψυχικά φόντ να δεις πέρα από τα πράσινα γιαλιά σου και πρότιμας να δαγκώσεις κάποιο μέρος του σώματός σου παρά να δεχθείς πως έχεις άδικο γι αυτό και προτιμάς να μιλάς αφ’ υψηλού παρά να εξετάζεις τα βιδδεο…μόνο που εδώ δεν έχεις συνομιλητές παιδάκια που μόνο σε ακούνε.

    Μιλάς για κλοπή νίκης και βαθμών ώστε να εντυπωσιάσεις τους άσχετους και ξεχνάς τα σημαντικά : ο ΠΑΟΚ είχε ήδη κατακτήσει το κύπελλο και την καλύτερη θέση στο γιουρόπαλιγκ άρα σημασία είχε μόνο η πρώτη θέση την οποία κατέκτησε η ΑΕΚ η οποία ήταν ήδη μακρινό όνειρο από τα αποτελέσματα του ΠΑΟ

    προσεξέ το, γιατί όσο μεγαλώνεις θα χειροτερεύει, ξεπέρασέ το, δες τα βίδδεο ψύχραιμα τώρα, τόσα χρόνια μετά, όλοι κάτι θυμόμαστε λάθος, η πτώση του ΠΑΟ οφείλεται στα λάθη που έκανε στο θέμα γηπέδου, ήταν νομοτελειακό πως από ΠΑΟ και ΑΕΚ, ένας μεγάλος θα απέμενε ¨οοι (κι εγώ) πίστευα πως θα ήτανε ο ΠΑΟ αλλά ο Μελισσανίδης ΄το κατάλαβε πιο γρήγορα και με τον υποβιβασμό έσωσε την ΑΕΚ.
    Χωρίς γήπεδο σήμερα δεν πας πουθενά, μόνο γραφικοί βάζελοι μιλάνε ακόμα για βάρος φανέλλας, ευρωπαικό κουστούμι και ζαλάζιες αγελάδες

  163. dryhammer said

    …συμβαίνει σε ψυχοπαθείς να έχουν έμμονες ιδέες…

  164. Γ.Κ. said

    Τι είναι το «βίδδεο» με δύο δέλτα;

  165. Γ.Κ. said

    Κύριε ΓΤ, μην του κόβετε τη φόρα του ΠΑΟΚ-τζι. Μόνο ο Κλοπ δικαιούται να κάνει καινούριο σηκώτι; Εμείς στο πηγάδι κατουρήσαμε;

  166. ΓΤ said

    @165

    Λατρεύω το εξεγερτικό η στο «σηκώτι» σας. Διαστρέψατε το υ βιτριολικά, και χαρά μού δώσατε. Αλλά περίμενα από εσάς να το ολοκληρώσετε με ο, εγώ αυτό θα έκανα, ως υποδόρια παραπομπή στα αμετάκλητα γίδια της Βαρβακείου. Στερφεμένοι είμαστε με τα ποντίκια. Ο χοντρός μαρκαδόρος, που μας λείπει, είναι απομνημείωση συγκεκαλυμμένης πονηρίας χασάπηδων.

  167. Γ.Κ. said

    Ωχ! Κι άλλοι παραμιλάνε εδώ μέσα…
    («Συκώτι» είναι, μου ξέφυγε…)

  168. nikiplos said

    153@ Τζη, αυτή η συζήτηση όπως καταλαβαίνεις δεν αφορά το φιλόξενο μπλογκ του Νικοκύρη και εκπίπτουν οι λεπτομέρειες που παρέλειψα. Επιγραμματικά, όσα ξέρει ο προπονητής εντός των αποδυτηρίων, δεν τα ξέρει κανένας. (Όχι ότι δεν στήνονται ζητήματα, όχι ότι δεν καταστρέφονται καλοί παίχτες. Αν αντιπαθώ το Γάβρο του Κόκκαλη, είναι γιατί κατέστρεψε τον καλύτερο παίχτη στη μετά Χατζηπαναγή εποχή, τον Οφορίκουε, χάρη στην εμπάθεια του Μπάγεβιτς). Θέλω να πω, ξέρει ακριβώς τι να περιμένει από παίχτες σε θέσεις. Μετά είναι οι ίδιοι οι παίχτες που πρέπει να αποδώσουν. Αλλιώς στήνεις μια ομάδα απέναντι σε ομάδες με κανονκή διάπλαση κι αλλιώς απέναντι σε ρώσους ξυλοκόπους. Ο ΠΑΟΚ προχθές απλά δεν ήταν τυχερός. Καθόλου άτυχος δεν ήταν. Ήταν τυχερότεροι οι Ρώσοι. Η ΆΕΚ εχθές έπαιξε κανονικά, ήταν οι άλλοι σε χάλια μέρα και της βγήκε. Έτσι είναι η μπάλα. Στο ξαναματαλέω: Οι παίχτες δεν είναι μηχανάκια, όσο επαγγελματίες κι αν είναι.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: